SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PENJAWAT AWAM TIANG SERI NEGARA

13 November 2013

PATUHI ETIKA BERPAKAIAN SEMASA KE PEJABAT, ELAKKAN YANG MENJOLOK MATA

Utusan Malaysia
12/11/2013


TERPANDANG, Seremban.
KUNJUNGAN saya ke Kafeteria Jabatan Ukur dan Pemetaan (Jupem) di Jalan Semarak dan pemerhatian cara berpakaian segelintir kakitangan Jupem memberikan ilham untuk mengetengahkan isu ini, iaitu cara berpakaian dalam kalangan kakitangan awam wanita. Bahkan kemungkinan juga berlaku di jabatan kerajaan yang lain.Mungkin selari dengan perubahan fesyen, ramai kakitangan awam wanita di pejabat-pejabat kerajaan memakai pakaian yang boleh dikatakan menjolok mata sewaktu masa bekerja. 

Peraturan tentang etika pakaian pegawai awam semasa bertugas telah digariskan dalam peraturan 6, Peraturan-Peraturan Pegawai Awam ( Kelakuan dan Tatatertib ) 1993 dan Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 2 Tahun 1985 mengenai Pakaian Masa Bekerja dan Semasa Menghadiri Upacara Rasmi. Malangnya ramai kakitangan wanita tidak mematuhinya terutama kakitangan wanita generasi baru yang terlalu terdedah dengan perubahan fesyen semasa.Pakaian yang dipakai oleh kakitangan wanita semasa bertugas seumpama memperagakan fesyen di antara mereka.

Jika berbaju kurung pun sengaja menampakkan bentuk badan terutama bahagian pinggul, apatah lagi menjadi trend baru memakai pakaian jubah pada hari Jumaat.Pemakaian jubah adalah baik kerana bertujuan menutup aurat, malangnya pemakainya menggunakan jubah yang mengikut bentuk badan sehingga menampakkan bentuk pakaian dalam dan ketulan daging punggung. 

Baru -baru ini pihak Jabatan Perkhidmatan Awam memutuskan untuk membenarkan pegawai awam wanita memakai Two/Three- Piece Pant Suit melalui surat pekeliling bilangan 9 Tahun 2013. Adalah diharapkan kakitangan awam wanita tidak menyalahgunakan kebenaran ini dengan menempah pakaian terutama baju yang singkat dan boleh dikategorikan sebagai menjolok mata. Sehubungan dengan itu pihak JPA perlu membuat keputusan sama ada pakaian jubah ini boleh dipakai atau tidak semasa bekerja. 

Pemerhatian, nasihat dan teguran oleh suami kepada isteri juga perlu dilakukan tentang cara berpakaian ke pejabat, ini kerana dosa cara berpakaian yang menjolok mata oleh isteri dalam khalayak ramai akan ditanggung oleh suami.

47 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

first....hehe

Tanpa Nama berkata...

Semua nk tunjuk tetek ngan punggung je...

Tanpa Nama berkata...

- Teguran ini adalah baik dan tanggungjawab pasangan menegur sesama sendiri adalah WAJIB .... sekian.

Tanpa Nama berkata...

Sokong dengan ulasan ini..

Tanpa Nama berkata...

CUCI MATA...

Tanpa Nama berkata...

Sebab tu banyak kerja tak siap.. nawaitu dtg kerja nak tunjuk fesyen baju dan nak tunjuk cantik.. lepas tu yang lagi teruk ada berniat nak tackle bos2

Tanpa Nama berkata...

Geng nie dtg kerja bkn nak fokus kt kerja tapi lebih bergaya kerja banyak tertangguh terutamanya skim N pentadbiran..sendiri pkirlah ckp org je yg x btul tp diri sendiri lg x btul..renung2x knlah..

Tanpa Nama berkata...

bila batang asyik dok keras je nak kerja tak boleh le bro
ini gangguan sex kpd golongan lelaki yg batang sihat

Tanpa Nama berkata...

Melancap je la bro..

Tanpa Nama berkata...

Azab di dunia ....

Azab di akhirat ....

Jangan lupa !!!

Tanpa Nama berkata...

Pakaian Uniform untuk Penjawat Awam perlu diberi perhatian serius , Ubah rekabentuk & warna uniform tersebut.Ada jawatan tersebut yang menampakkan bekas punggung & warna seluar dalam serta warna bra .
Jika pemakaian penjawat awam bukan beruniform ditegur & ditanggung dosa oleh suaminya jika menampakkan bekas daging pungkok seperti artikel yang post & lurah payu dara .
Pakaian beruniform yang telah digaris panduan etika oleh Krjaan pula ditanggung oleh siapa ?

Fikir2kan ...

Tanpa Nama berkata...

Ubah pakaian ala zaman jahiliah seperti pakaian Pramugari yang terang2 menjolok ponggong .
Uniform PRAMUGARI MAS Syarikat kaitan GLC Krjaan dosa ditanggong Najib, kalo AIR ASIA depa Swasta lantak dioranglah , dosanya ditanggung oleh sendiri @ Pengerusi Air Asia .

Kalau Uniform Penjawat Awam dosanya ditanggong oleh ahli2 Parlimen , Najib , Muhyiddin ,Ali Hamsa & Omar Osman .

Tanpa Nama berkata...

jawablah kamu di padang mahsyar kelak ...

Tanpa Nama berkata...

Serta dosa turut tempias ditanggung oleh Naib Presiden hingga ke AJK CUEPACS yang tidak mahu lantang menyuarakan pendapat tentang Uniform penjawat awam perlu direka semula mengikut garis panduan kesesuain pakaian islam .
Ini asyik2 urusan duniawi & ganjaran dunia , wang , naik gaji , bonus , pangkat , time base sahaja .
JAWAB lah kamu di akhirat kelak wahai ahli - ahli CUEPACS .

Tanpa Nama berkata...

AHLI- AHLI NERAKA BELAKO NIH ....
Isu ini tak dipandang serius sebab bahana balasan x nampak didunia & tak nampak menguntungkan untuk diri sendiri sbb itu CUEPACS berdiam diri sahaja .
BEngong..

Tanpa Nama berkata...

ingatlah sakaratul maut akan datang memanggil & mencabut nyawa .

Hamba Allah berkata...

garis panduan pemakaian telah ditetapkan oleh islam beribu tahun lamanya melalui al-Quran surah an-nur.

tepuk dada tanya iman

Tanpa Nama berkata...

HAHHAHAHAHAH TAK RAMAI PULAK PA DLM GOLONGAN N17 MASUK KOMEN KAT SINI..NAPE ERKKK..

MUNGKIN KENA BATANG HIDUNG DIAORANG KOT HUHUHU...KALAU CETA PASAL ELAUN N GAJI PENUH KOMEN HAHAHAH.

Tanpa Nama berkata...

Serta dosa turut tempias ditanggung oleh Naib Presiden hingga ke AJK CUEPACS yang tidak mahu lantang menyuarakan pendapat tentang Uniform penjawat awam perlu direka semula mengikut garis panduan kesesuain pakaian islam .
Ini asyik2 urusan duniawi & ganjaran dunia , wang , naik gaji , bonus , pangkat , time base sahaja .
JAWAB lah kamu di akhirat kelak wahai ahli - ahli CUEPACS .

Khamis, November 14, 2013 3:34:00 PTG

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

AKU SOKONG KO, KO LIHAT BAPE BANYAK KOMEN DISINI...PA HNYA TAU GAJI, ELAUN DAN BAB DUIT JERK...BAGUS LER.....IDUP PA...SEMOGA LANGSUNG X DA KENAIKAN..TAKBIRRRRRRR

Tanpa Nama berkata...

pakai baju kebaya... sendat... tunjuk shape body... baik tak payah pakai baju terus kalau nak sendat sendat...

sapa yg mulakan dulu gangguan sexual... fesyen fesyen la juga... nafsu org lain kena fikir juga...

Tanpa Nama berkata...

x pakai baju baju x nampak shape body tapi nampak puki .

Tanpa Nama berkata...

huaalooh....

Tanpa Nama berkata...

Dalam Al-Quran pun ada menyatakan -Tinggalkan perkara yang mungkar & berhijrahlah kpd kebaikan .
Dari terjemahannya masih lagi para pentadbir terutama Sistem Pentadbiran Awam masih lagi tidak mengikut garis panduan telah ditetapkan . Hanya menyambung etika pemakaian penjawat awam mengikut peradaban zaman moden jahilliah .
Mereka hanya mengikut SOPs etika yg ditetapkan oleh para jahilliah itu sendiri . Tidak menggunakan SOP yg telah sedia ada etika Islam .
Sekali lagi saya berpesan REKALAH & BENTUKLAH PAKAIAN UNIFORM UNTUK PENJAWAT AWAM YG BERUNIFORM MENERAPKAN ETIKA ISLAM MODEN Wahai Pentadbir & Ahli CUEPACS .
Mereka ini tiada pilihan hanya menurut perintah yg memerintah !
Kemampuan saya hanya boleh menulis & Meninggalkan perkara dilarang sahaja .
Maka Ahli2 CUEPACS lah yg memeinkan peranan bagi merealisasikan harapan yg murni ini .
Janganlah kita akan dipersoalkan di akhirat nanti & JANGANLAH JADI AHLI NERAKA JAHANAM .

Tanpa Nama berkata...

CUEPACS hanya memperjuangkan Elaun, gaji naik , Time Base , Bonus,pangkat tetapi tidak kepada berfikiran Islam . Nampak sangat ahli CUEPACS INI jahil tentang agama.

Tanpa Nama berkata...

Kakitangan awam yang buat promosi fesyen pagi-pagi dah melobi jual tudung, baju dan tuppaware termasuk ketua jabatan sendiri .

Tanpa Nama berkata...

Forum ni x banyak Penjawat Awam post sbb mereka sendiri x berminat dengan isu2 keagamaan lebih berminat isu2 wang , naik pangkat , Bonus termasuk CUEPACS sendiri .

Tanpa Nama berkata...

Pakaian beruniform Penjawat Awam yang WAJIB direka bentuk semula bersama garis panduan peradaban nilai2 islam di Malaysia adalah :

1. JURURAWAT
2. PRAGMUGARI MAS ( syarikat GLC )



Tanpa Nama berkata...

sebab tu mereka ni banyak menyalak bila ada topik:

1. BONUS
2. ELAUN
3. GRED RENDAH DAPAT NAIK FREE GRED TINGGI. SEBAGAI CONTOH J17 NAIK J29, N11 naik N17, N1 NAIK N17. YANG NI MEMANG SAMPAI BERATUS KOMEN. SAMPAI 400-600 KOMEN
4. BENDA-BENDA YANG BERSIFAT MATERIALISTIK

kalau bab menutup aurat, berpakaian sopan, hukum hakam, mereka yang cintakan dunia ni takkan nak menyelit dalam ni sebab TAK MENGUNTUNGKAN MEREKA. malah mereka rasa TERKONGKONG SEBAB KENA TUTUP AURAT, KENA BERPAKAIAN SOPAN.

lihat saja penjawat awam masakini. yang lelaki sibuk pakai seluar slack ketat bonjol depan belakang, baju body fit konon tough. yang perempuan tak usah cerita la, kalau boleh lagi nipis, lagi bagus, baju kurung kalau lagi berkilat-kilat, lagi licin, lagi bagus. tudung berwarna warni. ketat sana sini. bonjol sana sini. belah depan belakang. nauzubillahiminzalik...


bila ditegur, katanya mereka menutup aurat. sayang sekali mereka tak dapat bezakan antara AURAT dengan KULIT. sebab tu mereka pakai KETAT sebab katanya dah tutup AURAT yang mereka tafsirkan sebagai KULIT.

kesian para suami mereka yang membiarkan isteri mereka melawa dan melaram di hadapan lelaki lain dan membiarkan tubuh badan isteri mereka dijamah mata oleh lelaki lain. kesian...

tu yang gaji manjang tak cukup, elaun manjang tak cukup. sebab "KOS SARA DIRI" mereka tinggi seperti gincu, bedak, make-up, perfume, kasut, baju itu ini, jenama itu ini.

ubahlah sebelum terlambat

Tanpa Nama berkata...

Pihak yg bertanggungjawab wajib ambil serius isu ini kerana dah meluat tengok sarung nangka berjalan terkedek-kedek.. bangga menayangkan aset hadapan tanpa silu..iklan2 yg berbaur lucah memenuhi media masa. Model- modelnya pula Nauzubillah.. entah anak siapa, isteri siapa, ibu siapa dan nenek siapa yg sanggup dipotret sedemikian rupa.. sebegitu rendahkah nilai seorang wanita masakini ?

Tanpa Nama berkata...

Takut dikatakan ketingalan zaman konon - menjadi punca wanita skrg terikut2 dgn trend berpskaian yg cantik pd pandangan mereka tapi menjolok mata pd pandangan org lain. Wanita berkenaan harus sedar jika nak sgt menarik perhatian org sekeliling ada banyak caranya tidak semestinya memperlagakan tubuh badan secara tak langsung. Bagi yg dah bersuami, memadailah ia ditatapi oleh si suami dan memang dah lakupun. Kalau nak juga tunjukkan bahawa anda berduit buat cara lain yg lebih sopan dan tak memudaratkan diri.

Tanpa Nama berkata...

Alangkah besar perhatian Islam yang tidak membiarkan seorang muslim menentukan arah dirinya sendiri dengan hanya mengikut hawa nafsu, hingga terjerumus ke dalam kemaksiatan jiwa yang akan membinasakan dirinya dan orang lain serta mendapatkan seksa dunia dan juga akhirat. Kerananya, islam datang untuk menutup segera pintu-pintu kejahatan.

Seperti terhadap bahaya pandangan, untuk kecantikan, sikap menyerupai orang-orang kafir dan bertempat tinggal dekat dengan mereka serta bagi mereka yang tidak mahu memerhatikan larangan-larangan agama. Yang mana semuanya itu merupakan bentuk-bentuk kejahatan.

Allah SWT berfirman di dalam Al-Quran:
"Katakanlah kpd orang lelaki yg beriman, kehendaklah mereka menahan pandangannya dan memeihara kemaluannya. Yang demikian itu adalah lebih suvi bagi mereka. Sesungguhnya Allah maha mengetahui apa yang mereka perbuat. Juga katakanlah kepada wanita yg beriman, hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya serta janganlah mereka menampakkan perhiasannya kecuali yg biasa nampak daripadaku dan hendaklah mereka menutupkan kain kerudung kedada mereka." (An -Nur :30-31)

Tanpa Nama berkata...

kalau selalu pakai baju longgar, badan akan bertambah naik. bila pakai ketat sikit baru lah boleh kontrol pemakanan. bagus juga untuk kesihatan wanita.

Tanpa Nama berkata...

32 ULASAN SAJA SETAKAT NI?


HAHAHAHA

MEMANG DASAR MATERIALISTIK BETUL PENJAWAT AWAM NI.

KALAU BAB GAJI, ELAUN, NAIK PANGKAT, BERATUS KOMENNYA.

BILA BAB ETIKA BERPAKAIAN?

SEMUA SENYAP!

MEMANG LOW CLASS PUNYA PENJAWAT AWAM.

Tanpa Nama berkata...

Isu pemakaian x dipandang kewajiban . Penjawat awam mata duitan , time base & gila keduniaan .Carilah Keberkatan dlm mendapat rezeki . Isu pemakaian x dipandang kewajiban . Tambahan pula dah mula cuti sekolah ni masing2 goyang telor dgn mengangkang ajer kat rumah , bawak anak2 pergi makan angin . Pakaian bukan isu utama depa pun , katanya " ada aku kisah " Nilah golongan yang dah terima apa yang disalak dah dapat . Fikirkan2

Tanpa Nama berkata...

Memang low class pun sebab yg keluar komen2 menyampah adalah mereka2 yg ilmu setakat utk kacau org lain je. Suruh berfikir dan bekerja kuat meeka tak nak tapi gaji nak sama dgn gaji pegawai jusa walsupun cuma lulus spm.cukup makan.

Tanpa Nama berkata...

Stres terapi utk lelaki jika dpt melihat perempuan berpakaian seksi. Yang penting lelaki jgn mudah hilang keimanan dan perempuan jgn marah jika ada yg cuba menggoda. Samalah spt kita lihat bunga cantik di taman. Tetapi jgn sesekali melampau seolah2 kain dah tak cukup..... nak duduk pun seksa dibuatnya. Kerana seksi tu seksa jika perempuan benar2 menghayati berdasarkan pengalaman sendiri atau org lain. Kena rogol pun ada.... Pilihan terletak di tangan perempuan

Tanpa Nama berkata...

Perempuan yg suka pakai seluar panjang ketat hingga menampakkan bentuk kemaluan dan seluar dalam mereka amat memalukan. Lebih2 lagi yg pakai mini skirt hingga nak duduk pun sukar kerana mengelak kemaluannya kelihatan. Kenapa harus pilih pakaian sedemikian? Cuba bayangkan lelaki pakai seluar ketat kat pejabat spt perenang di mana bentuk kemaluannya jelas kelihatan.

Tanpa Nama berkata...

PANTUN CUTI SEKOLAH .


Tengok wayang cinta eiloq ,
Sambil nonton mkn bubuq ,
Cuti sekolah yg jantan goyang teloq,
Yg betina pulak Mengangkang besaqkan jubuq .


Tanpa Nama berkata...

Yg datang berurusan ke BSN adalah majoriti warga emas & budak sekolah haruslah pinda baju kakitangan Bank BSN ( badan berkanun kerajaan ) , aku tengok dah terjojol buah mangga & belah kain nampak paha . ponggong jamban pun boleh tepok le .
Kakitangan Awam tak ada pilihan sebab etika pemakaian seragam telah ditetapkan oleh Krjaan .

Tanpa Nama berkata...

Goyang telur dan mengangkang kat pejabat masa boss tiada pun adakan? Sibuk main fb, twit, bersembang kosong utk buang masa pabila kucing dah hilang, tikus pun bermaharajalela. Senario yg buat org ramai yg berkunjung ke pejabat meluat tengok. Buat kerja sambil lewa seolah2 tidak dibayar gaji. Inilah sikap PA zaman skrg.

Tanpa Nama berkata...

Kamu orang ini tak habis2 cerita pasal tetek, ponggong dan batang.
Manusia dijadikan dengan 3 unsur iaitu iman, nafsu dan akal. Kalau binatang cuma ada nafsu makan minum dan kawin. Kalau malaikat ada iman sahaja. Jadi kemana perginya laki2 kalau tak cari perempuan dan sebaliknya. Tapi semua kena ingat kita hidup ke dunia ini ikut lubang, dah besar cari lubang dan bila mati masuk ke dalam lubang. Yang penting ingatlah Allah dan beristighfar, barulah kita tak heran kalau ternampak benda2 yang saja2 terdedah dengan sengaja atau tidak.
Sebab hal2 begini tak dapat dielakkan. Sebab yang tahu hukum dan maksud aurat ialah muslim sahaja.

Tanpa Nama berkata...

Apalah keluar topik , cerita tentang patuhi etika berpakaian ni dah melalut sampai keluar bahasa lucah ?
Pakai & an . sebuah perkataan suku kata bukan suku sakat @ suku kaum . pakai perbuatan memakai ? & yang an tu penyedap sesuatu objek digabungkan menjadi pakaian . Aku bukan cikgu BM pun tahu .
Adalah wajib kpd individu islam utk menutup aurat & wajib kepada pemerintah utk menyediakan rekabentuk pakaian seragam kpd penjawat awam sbb mereka ini tiada pilihan , dibandingkan dgn bukan beruniform . Berdosa kpd individu yg ada pilihan & Berdosa besar ditanggung oleh Krjaan BN yg menetapkan kod etika pakaian seragam yg tidak sesuai mengikut etika Islam itu sendiri .

Tanpa Nama berkata...

bos aku pompuan masuk keja pkai bju kurung tp kat tetek jadi ketat.. tetek plk besaq dok mngeras stret aku ni...tp aku nmpk mcm bsaq sbelah...rasanya ada penyakit kot noh? kesian jgk
kadang tu...

Tanpa Nama berkata...

Kajian yg menyeluruh termasuk melibatkan kesatuan badan beruniform itu sendiri , biar pihak kesatuan itu itu sendiri yg putuskan apakah reka bentuk & warna yg sesuai mengikut keselesaan uniform majoriti ahli berkenaan . Pihak CUEPACS patut menggesa krjaan berbuat demikian .
Jgn asyik minta elaun & naik gaji saja . Fikirkan maruah orang lain setidak tidaknya maruah keluarga anda .

Tanpa Nama berkata...

Omar Osman & Ahli- ahli CUEPACS mata duitan . meterialistik , bombastik , plastik .

semaun berkata...

adoi ulasan byk yg gila..

Tanpa Nama berkata...

Sesungguhnya memang benar penjawat awam wanita ada yang memakai pakaian yang menjolok mata atau pun tak beretika tetapi senario ini tidak menjadi isu. Bos sendiri tak tegur mereka ni.. tapi kalau penjawat awam lelaki contohnya, tak pakai unifom tak lengah bos bagi surat soal jawab dan ambil tindakan. Bos seperti baik lelaki mahupun wanita telah berlaku "double standard".Saya mencadangkan agar CUEPACS menyarankan semua jabatan awam menggariskan pakaian unifom masing-masing dan unifom ini hendaklah diwajibkan dipakai oleh semua kakitangan awam tidak kira pangkat dan kedudukan. Dengan cara ini kalau semua kakitangan awam memakai unifom, ini akan menarik mata masyarakat kerana melihat keseragaman penjawat awam. Justeru itu ia juga menampakkan ketaatan penjawat awam menjalankan tugas dan khidmat awam kepada orang ramai. Bahkan juga kalau setiap penjawat awam itu memakai unifom barulah dikatakan bersih, cekap dan amanah.