SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

07 November 2013

PERJUANGAN AHLI KESATUAN SEKERJA

Media Cuepacs
7/11/2013
 
 Assalammualaikum,

Kepada semua rakan FB yang menjadi Penjawat Awam,apabila Pekeliling Perkhidmatan tentang Penambahbaikan 81 Skim Perkhidmatan keluar di Portal JPA semalam,ramai yang memberikan pandangan samaada pro atau kontra tentang pekeliling tersebut.

Ada yang merasa dukacita kerana jawatan mereka tiada perubahan,ada yang gembira.Mengapa Skim perkhidmatan Juruteknik J17,J22,J26 mendapat keutamaan?Untuk Makluman semua isu ini bukanlah baru....KESATUAN PERKHIDMATAN TEKNIK SEMALAYSIA (MTSU) sebuah kesatuan sekerja yang khusus untuk Penolong Jurutera,Juruteknik dan semua staf Teknikal telah memperjuangkan isu ini lebih 25 TAHUN....bukan baru setahun dua isu ini dibangkitkan....ramai yang tak tahu tentang perkara ini tapi saya tahu kerana saya bersahabat baik dengan Saudara Shuhaimi Dato' Othman,Presiden MTSU.

Untuk makluman semua,selain CUEPACS,MTSU juga bergabung didalam MAJLIS BERSAMA KEBANGSAAN BAGI PEKERJA PEKERJA SAINS DAN TEKNOLOGI BAGI KUMPULAN PELAKSANA atau singkatannya MBK S&T.MBK S&T adalah suatu MAJLIS RUNDINGAN terdiri dari Pihak Pegawai dipengerusikan oleh KETUA PENGARAH PERKHIDMATAN AWAM MALAYSIA dan wakil pihak pegawai terdiri dari wakil Kementerian,Kerajaan Negeri dan Badan Berkanun.

Wakil Pihak Pekerja terdiri seramai 30 orang yang terdiri dari wakil-wakil Kesatuan Sekerja dari pelbagai perjawatan seperti Juruteknik,Penolong Jurutera,Pkerja Awam,Pekerja Awam Khas,Tukang K2,Pembantu Makmal,Pemandu Kenderaan dan pelbagai lagi perjawatan.Majoriti dari Wakil Pihak Pekerja ini adalah pemimpin-pemimpin Kesatuan Sekerja yang turut aktif diperingkat Cuepacs.

MBK S&T ditubuhkan dan dikelolakan oleh JABATAN PERKHIDMATAN AWAM (JPA) dan dalam masa setahun 2 kali mesyuarat penuh yang dihadiri oleh PIHAK MAJIKAN dan PIHAK PEKERJA diadakan.Disinilah PIHAK PEKERJA akan membentangkan kertas kerja yang disediakan oleh Kesatuan masing-masing dan PIHAK PEGAWAi akan membuat keputusan atas permohonan tersebut.Konsep perbincangan dan Musyawarah amat dititikberatkan.

Saya sendiri adalah salah seorang dari 30 orang Ahli Majlis Pihak Pekerja Majlis Bersama Kebangsaan Sains Dan Teknologi.Saya terlibat didalam pembentangan kertaskerja untuk penambahbaikan Skim Perkhidmatan Pekerja Awam,Pekerja Awam Khas,Tukang K1,Tukang K2 dan lain lain perjawatan didalam Gred Mahir Separuh Mahir dan Tidak Mahir bersama rakan-rakan ahli Majlis yang lain seperti Saudara Sayuti Dollah dari Kesatuan Kebangsaan Pekerja-Pekerja JKR dan Air,Saudara Rosli Said dari Kesatuan Pekerja-Pekerja Kerajaan Negeri Kedah,saudara Azman Ahmad dari Kesatuan Pekerja Pekerja Awam Kerajaan Negeri Johor,Saudara Kamaruddin Ahmad dari Kesatuan Pekerja-Pekerja Kerajaan Negeri Melaka,Saudara Munian Appo dari KEsatuan Pekerja-Pekerja DBKL dan Saudara Amir Izham Akim dari KESATRIA .Kami berjuang disebalik tabir.Alhamdulillah selepas 5 tahun menunggu akhirnya JPA telah mengeluarkan Pekeliling Penambahbaikan Skim Perkhidmatan Mahir Separuh Mahir dan Tidak Mahir yang merangkumi jawatan-jawatan yang saya sebutkan diatas.

Untuk makluman semua,Skim-Skim Perkhidmatan yang tidak terlibat akan turut dirombak semula cuma kepada yang terlibat bersabarlah menunggu.Kita memohon sesuatu kepada pihak Kerajaan bukan sekadar bercakap sahaja,kita mesti mengemukakan kertas kerja.Kerajaan melalui JPA pula TIDAK BOLEH SEWENANG WENANGNYA MEMBUAT KEPUTUSAN tanpa merundingkan perkara ini bersama pihak-pihak yang berkepentingan seperti KETUA KETUA JABATAN PERSEKUTUAN,KERAJAAN NEGERI DAN BADAN-BADAN BERKANUN dan tidak ketinggalan PERBENDAHARAAN NEGARA.

Didalam Pekeliling yang dikeluarkan oleh JPA semalam,beberapa Skim Perkhidmatan telah DINAIKTARAF kelayakan Akademik contohnya Skim Perkhidmatan PEKERJA AWAM R1-R4 yang dulunya kelayakan masuk adalah Tamat Darjah 6 tetapi kini telah diubah kepada Gred H11 dan kelayakan masuknya adalah PMR.Kalau dulu gaji maksimum R4 adalah RM2007 tetapi kini gaji maksimum H11 adalah RM2619.Saudara saudari kiralah sendiri berapa jumlah kenaikannya.Apa yang ingin saya TEKANKAN disini ialah APABILA SESUATU SKIM PERKHIDMATAN ITU DINAIK TARAF KELAYAKAN AKADEMIKNYA BERMAKNA AKAN MENINGKAT JUGALAH GAJI MAKSIMUM PERJAWATAN TERSEBUT.Ini yang saudara saudari kena FAHAM.

Sebelum saya berundur diri,SUKA SAYA MEMBERIKAN PERINGATAN KEPADA SEMUA RAKAN-RAKAN FB,APA YANG SEMUA PENJAWAT AWAM NIKMATI PADA HARI INI DAN SEBELUM INI ADALAH HASIL USAHA PENAT LELAH PEMIMPIN PEMIMPIN KESATUAN SEKERJA YANG BERJUANG DIDALAM CUEPACS DAN MAJLIS BERSAMA KEBANGSAAN.Walaupun Kerajaan turut MENGAMBIL PANDANGAN orang awam,TETAPI CUEPACS DAN MBK ADALAH RAKAN KONGSI PERUNDINGAN DENGAN KERAJAAN YANG UTAMA.Hinggakan semasa Y.Bhg Tan Sri Dr Mohd Ali Hamsa dilantik sebagai KSN tempohari,pihak pertama yang akan beliau akan jumpa selepas dilantik sebagai KSN adalah CUEPACS.Ini menunjukkan BELIAU AMAT MENGHORMATI DAN MENYANJUNG TINGGI peranan CUEPACS.

Wujudnya CUEPACS adalah hasil dari pemuafakatan 140 Kesatuan Sekerja Penjawat Awam dinegara ini termasuklah kesatuan saya KESATUAN PEKERJA PEKERJA AWAM KERAJAAN NEGERI PERAK DARUL RIDZUAN.Kami berjuang memohon kenaikan taraf SKIM PERKHIDMATAN PEKERJA AWAM,PEKERJA AWAM KHAS,TUKANG K1.K2,K3,OPERATOR LOJI ,PENJAGA JENTERA ELEKTRIK dan PEMANDU melalui KERTASKERJA yang kami buat dan dibentangkan diperingkat CUEPACS dan MBK.SELEPAS 5 tahun bertungkus lumus akhirnya KAMI berjaya dan Saudara Saudari pun telah lihat hasilnya semalam.SETELAH BERUSAHA KITA SEBAGAI ORANG ISLAM WAJIB BERDOA,MEMOHON DAN BERSERAH KEPADA ALLAH.

Kerajaan HANYA mengiktiraf KESATUAN-KESATUAN SEKERJA didalam MEMPERJUANGKAN sesuatu perkara dan KERAJAAN tidak MENGIKTIRAF ORANG PERSEORANGAN didalam memperjuangkan sesuatu perkara.

Kepada yang sudah menjadi AHLI KESATUAN,syabas tahniah dan terima kasih tidak terhingga dari saya selaku seorang pemimpin kesatuan sekerja kepada saudara saudari yang SANGGUP MEMOTONG GAJI UNTUK MEMBAYAR YURAN KESATUAN SEKERJA bagi menyokong perjuangan kita.

Bagi YANG BELUM LAGI menjadi AHLI KESATUAN,BERUSAHALAH untuk mengisi borang menjadi AHLI KESATUAN ditempat saudara saudari bertugas.JANGANLAH HANYA MAHU MENJADI PEUMPANG SAHAJA,BERUSAHALAH UNTUK TURUT MENJADI PENYUMBANG.Kebanyakan KESATUAN SEKERJA di Malaysia ini yuran ahlinya TAK ADA PUN yang sampai RM20-30 sebulan,kebanyakannya diantara RM2,RM3 HINGGALAH RM10.

Bagi Penjawat Awam lelaki yang merokok,saudara boleh membeli sekotak rokok yang harganya RM4-5 sekotak sehari,tetapi BERAT SANGATKAH untuk memotong gaji membayar yuran ahli kesatuan RM6 SEBULAN bersamaan 20 SEN SEHARI sedangkan 20 SEN SEHARI ITULAH yang memeperjuangkan naik taraf skim perkhidmatan,bonus dan pelbagai elaun yang kita nikmati selama ini?

Penjawat Awam wanita pula sanggup berhutang membeli kain dibuat baju kurung yang dibawa oleh penjual kain yang datang kepejabat dengan 2-3 kali bayaran,tetapi NAK JADI AHLI KESATUAN pun berkira sangat.

JANGAN JADIKAN ALASAN TIDAK MENDAPAT MAKLUMAT ATAU TIDAK TAHU UNTUK MENDAPATKAN BORANG MENJADI AHLI KESATUAN.Dunia sekarang adalah DUNIA IT,semua maklumat dihujung jari.CARILAH MAKLUMAT KESATUAN SEKERJA DITEMPAT ANDA BERTUGAS atau hubungi pejabat CUEPACS 03-9285 3110 untuk mendapatkan maklumat lanjut.

Apabila mendapat "durian runtuh" CUEPACS langsung dilupakan,SEPATAH UCAPAN TERIMA KASIH pun AMAT MAHAL NILAINYA nak diluahkan dari mulut,TETAPI APABILA SESUATU RUNDINGAN BELUM BERJAYA ATAU BELUM TERLAKSANA,kami pejuang-pejuang KESATUAN SEKERJA DIDALAM CUEPACS DIKUTUK,DICACI, DENGAN KATA KATA KESAT BERBAKUL-BAKUL,"tak buat kerjalah","makan elaun haramlah","tak boleh buat kerja letak jawatanlah" dan macam-macam lagi kata nista yang dilemparkan terutama Presiden Cuepacs Dato' Omar Osman dikritik bertalu-talu.Adilkah kami dilayan begini......................................

IZHAM KU ZAIFAH,
TIMBALAN PRESIDEN
KESATUAN PEKERJA-PEKERJA AWAM KERAJAAN NEGERI PERAK DARUL RIDZUAN

769 ulasan:

«Lebih lama   ‹Lebih lama   201 – 400 daripada 769   Terbaru›   Baru»
Tanpa Nama berkata...


ingat J17 ke yang ada sijil...orang lain mau ingat la..

setakat sijil poli=stpm/diploma..tp keja lengang2 takde guna juga...asyik panggil kontraktor buat keje ape faedahnya sijilmu itu kawan..

Tanpa Nama berkata...

bukan boleh masuk kubur pun J29 kau tu....rilex2 suda...

Tanpa Nama berkata...

nmpaknya esok j 29 kena keluar bilik la duk ramai2 dgn ja 29...diturunkan pangkat lemah semangat..addoii..

Tanpa Nama berkata...

kepala hotak hang... sumber mana awak petik 93% tu? Inilah Juruteknik yg sangat suka membelit fakta.. Aku kat JPA bhgn BPO yg ada fakta tersebut.. juruteknik.jgn nak memandai walaupun dulu bongok masa sekolah...

Tanpa Nama berkata...

SEPATUTNYA KONTRAKTOR YG KENA NAIK JADI J29 SBB DIA AJA YG TAHU BUAT KERJA ....TECHNICIAN TAHU CALLING KONTRAKTOR SAHAJA..HARAP MAKLUM

technician yg rasa pedas sila minum air banyak-banyak .sbb benda ni terkena kpd anda..betul?????????

Tanpa Nama berkata...

jom ramai2 nyanyi lagu wings-hukum karma...semua tu tak lari kemana,yang hidup pasti mati..minta maaf kalau ada tersalah dan terkasar bahasa..kuatkan kesatuan masing2 untuk mencapai ke arah yang lebih baik...

Tanpa Nama berkata...

owh sory silap taip lah brader,93% tu kat jabatan saya jer.:)peace

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Tanpa Nama berkata...
juruteknik naik ke gred 29 adalah kerana semua politeknik2 sudah tidak keluarkan sijil lagi harap maklum,wahai tuan yang bijak bestari tolong la ambil tahu perkembangan sikit,jangan keje nak hentam jer..93% juruteknik memiliki diploma KEJURUTERAAN,diulangi diploma KEJURUTERAAN....


ayat DIULANGI yg tak tahan tuu...wakakakakkaka.

udah2 la tu...fakta palsu tu weiiiiii..wakakkakakakakkakaka

Tanpa Nama berkata...

Statistik ayam ni..haaaa.Omar Osman dia nak naik j29..patutlahh..dulu skim pencen sampai 56 ke 58..untuk dia dah nak bersara...

Tanpa Nama berkata...

Kenapa kenaikan gred guru di kira8-8-6 dan bukan tempoh perkhidmatan cth th 16.yang lama hilang senioriti 2 thn.pikir lah ...terutama nutp..

Tanpa Nama berkata...

certain tempat memang ada tech yang pggil kontraktor direct,tapi aku baiki sendiri.biasa la tu dalam setandan pisang ada yang busuk...

Tanpa Nama berkata...

SEPATUTNYA KONTRAKTOR YG KENA NAIK JADI J29 SBB DIA AJA YG TAHU BUAT KERJA ....TECHNICIAN TAHU CALLING KONTRAKTOR SAHAJA..HARAP MAKLUM

technician yg rasa pedas sila minum air banyak-banyak .sbb benda ni terkena kpd anda..betul?????????

=================================

betul-betul biar betul-betul...lala

Tanpa Nama berkata...

ambil kata2 diatas "KESATUAN PERKHIDMATAN TEKNIK SEMALAYSIA (MTSU) sebuah kesatuan sekerja yang khusus untuk Penolong Jurutera,Juruteknik dan semua staf Teknikal telah memperjuangkan isu ini lebih 25 TAHUN....bukan baru setahun dua isu ini dibangkitkan" apa cerita penolong jurutera j29..sama je...perjuangkan apa??? silap tulis ke???haaa

Tanpa Nama berkata...

bagus bagus dah ada yg mula mengaku tu....berabih duit kerajaan je

Tanpa Nama berkata...

nk tanye, sapa wakil bagi J29 kat cuepacs tu yer.... TIDO agaknye... hehehehe

Tanpa Nama berkata...

certain tempat memang ada tech yang pggil kontraktor direct,tapi aku baiki sendiri.biasa la tu dalam setandan pisang ada yang busuk...

/////////////////////////////////

yang busuk lebih menusuk bau nya...betul ke??????

Tanpa Nama berkata...


salam kak gi rawat pesakit kat katil..tu hr ni kerja shift mlm ke slmat bertugas ...

Salam,
Encik, kami kebykn x kerja shift dan kami x jumpa patient pun...kami jumpa taik, kahak, nanah, daging busuk, air mani, air kencing, darah, cecair tulang belakang, dll sampel dari patient je.kalu kerja OPD, baru jumpa patient utk test urin FEME, capilary blood sugar, ujian UPT, FBC serta ujian biokimia darah yg simple...BUSE, Calcium, Creatinine...kami ada on-call...keje opis hour mcm biasa..5-7 pm, kerja 3 org, 7-9 pm kerja, 2 org, 9-10 pm, kerja seorg, 10 pm -8 am kerja seorg je kat lab...kalu mati pun org xtau...sapa yg keje 10 pm - 8 am, pkl 2 pm kene masuk kerja sampai 10 pm...5 pm - 8 am dikira on-call (OT)..sesetgh lab hospital IPTA yg ramai staf/integrated lab ada buat shift..

Tanpa Nama berkata...

Dulu nama Penolong Jurutera J29 ialah Pembantu Teknik J5, Juruteknik J17 ialah Juruteknik J7.. bila balik kampung orang akan cakap Juruteknik tu lagi tinggi dari Pembantu Teknik heheheh Juruteknik bunyi nye lebih kurang Jurutera heheheh

Tanpa Nama berkata...

saya akan support kawan2 FT17 semoga dapat ke gred 29,diorang pun ada kelayakan sijil dan diploma politeknik,insyaallah akan menyusul juga..

Tanpa Nama berkata...

dulu mmg dasar mtsu memperjuangkan skim penolong jurutera naik ke skim jurutera tetapi nampaknya mtsu sekarang ni memperjuangkan nasib juruteknik..marilah kita hargai juga jasa2 penolong jurutera yg lama berkhidmat tetapi masih di gred j29 kerana ketiadaan kekosongan gred j 36..lu pikir la sendiri ceupacs

Tanpa Nama berkata...

juruteknik kt tempat aku ramai haram jadah taktahu buat kerje...kredit abes col kontraktor je

Tanpa Nama berkata...

apa la..j29 yang asal kan akan naik j36,kecoh2 nanti haru-biru lagi lah politik penjawat awam nih..

Tanpa Nama berkata...

cuepacs kasi naik semua la... skit2.. tu yang ramai angin satu badan tu sbb yang tak naik tu rase dirinya lagi bagus dari yang naik tu heheheh... apa2 pun bersyukurlah kepada Allah dengan apa yang ada...

Tanpa Nama berkata...

j17 = kononnya kerja byk tp call kontraktor

ft17 = kononnya kerja sikit tp kena buat sendiri

mana lg hina ?

Tanpa Nama berkata...

dah jurueknik tempat kau tu asyik buat keje kau je,sampai keje sendiri pun tak terbuat da wakakkaka

Tanpa Nama berkata...

bukan rasa diri yg bagus tp yg nai ktu mmg diketahui sah x baguss...heheheh

Tanpa Nama berkata...

kena tanya pak omar dia buat sendiri ke dia call kontraktor gak

Tanpa Nama berkata...

tanya kontraktor tu la pak omar buat sendiri ke tak hahahha...

Tanpa Nama berkata...

SALAM SEJAHTERA BUAT SEMUA RAKAN-RAKAN PENJAWAT AWAM SEKELIAN, T/KASIH BUAT EN IZHAM KU ZAIFAH,
TIMBALAN PRESIDEN
KESATUAN PEKERJA-PEKERJA AWAM KERAJAAN NEGERI PERAK DARUL RIDZUAN ATAS KENYATAAN SAUDARA DI ATAS,SETELAH MEMBACA ULASAN2 DARI RAKAN2 BOLEH DIKATAKAN HAMPIR 80% MEMBENTAK X PUAS HATI. JADI TERIMALAH KRITIKAN DAN KAJILAH BALIK APA YANG MENJADI KETIDAKPUASAN HATI TERSEBUT. BERTINDAKLAH SEBAGAI SEBUAH PERSATUAN YANG MEWAKILI SEMUA PIHAK. JIKA CUEPACS BERJUANG SELAMA 25 TAHUN SEMATA-MATA UNTUK MEMENUHI HASRAT SESETENGAH PIHAK LEBIH BAIK PIHAK PERSATUAN YANG LAIN KELUAR DARI GABUNGAN CUEPACS. JADI BERTINDAK DAN BERJUANGLAH UNTUK KESELURUHAN AHLI PERSATUAN. SEBAIK-BAIKNYA JANGANLAH KELUARKAN KENYATAAN YANG BERPIHAK UNTUK SATU-SATU PIHAK....INGAT KITA ADALAH SATU GABUNGAN YANG MEWAKILI 1.4 JUTA PENJAWAT AWAM. BERHEMAHLAH DALAM MENGELUARKAN PERNYATAAN AGAR HATI RAKAN2 TIDAK TERGURIS DAN MARAH. TQ.

Tanpa Nama berkata...

pak omar mata jojol: buat apa aku jd bodoh nk buat sendiri kalau dh dibenarkan utk call kontraktor!adoi soklan tadika ni pun ko tanya kt aku!duit peruntukan kalau x habis susah jugak jabatan nanti..so baik habiskan aje bayar kontraktor!

Tanpa Nama berkata...

saya sokong,marilah sama-sama kuatkan kesatuan masing2,kalau bertelagah macam ni takde hasil pun.salam.

Tanpa Nama berkata...

udah-udah..tido semua..esok keja..bangun lewat..lambat datang keja..PUNCH KAD merah..kena tindakan..

Tanpa Nama berkata...

SETUJU SGT RAMAI PDTPO YG ADE DIPLOMA N DEGREE KONON NYE MNYAHUT SERUAN KERAJAAN PEMBELAJARAN SEPANJANG HAYAT. MASE NAK LAKSANAKAN BERIA IA MINTAK KELULUSAN TERKINI...TGK2...YG PMR DITAMBAHBAIK...BKN NK MNGHINA TPI YG MLAKSANAKAN NI DPATUTNYA UTK SEMUA SKIM....JGN PILIH PILIH...

Tanpa Nama berkata...

=============================
maafkan kami semua pak omar kalau
=============================
ada terguris hati dan terkasar
=============================
bahasa....kami bukan berniat
==============================
jahat...tp kami ingin pak omar
===============================
melihat semula situasi ni secara
================================
keseluruhan...byk sgt kepincangan
================================
yg berlaku....kami harap sekurang-
================================
kurangnya pengumuman skim 81 ni
================================
ditangguhkan dahulu sehingga
===============================
kajian betul-betul lengkap...apa
================================
yg kami lihat..kajian ini seolah-
================================
olah hanya 50% lengkap....tak
================================
perlu nak kejar masa dan tergesa-
================================
gesa buat pengumuman....ambil iktibar
================================
kes SBPA yg diumum dalam keadaan
================================
tergesa-gesa...akhirnya byk yg tak
================================
lengkap......ambil pengajaran dan
belajar dari
=================================
kesilapan...assalamualaikum

Tanpa Nama berkata...

SALAM...
BILA BACA KOMEN2 SEBELUM NI RAMAI YG MAKI HAMUN, XPUAS HATI DAN SEBAGAINYA AKIBAT SKIM JAWATAN SENDIRI XNAIK APA2 MELAINKAN GAJI MAKSIMUM SHJ..
BEGITU JUGA SAYA.. SEBELUM NI AGAK MARAH DISEBABKAN SKIM PT N(PO)& PT W JUGA TIDAK TERMASUK..
TETAPI ADAKAH ANDA SMUA SUDAH BACA SECARA TERPERINCI PEKELILING YANG DIKELUARKAN??
APABILA SAYA MEMBACANYA TIBA2 XJADI NAK MARAH MALAH TIBA2 RASA KESIAN PADA YANG NAIK GRED DAN PERTUKARAN SKIM TERUTAMA BAGI PAP, PRA DAN PEMANDU..
YA, DALAM PEKELILING MMG GRED MEREKA NAIK TETAPI GAJI XNAIK PUN..
MENURUT PEKELILING NOV 2013 GRED MEREKA AKAN DITUKARKAN KE N11/N14 ATAU H11/H14 NAMUN PERGERAKAN GAJI TAHUNAN TETAP TAHUN DEPAN MENGIKUT TARIKH KGT BIASA DAN AMAUN PUN XBERUBAH..
CONTOH PAP N1 NAIK KEPADA N11 PADA NOVEMBER 2013. JIKA PERGERAKAN GAJI MEREKA YG TERLIBAT PADA BULAN APRIL 2014 MEREKA HANYA DAPAT RM80 IAITU SAMA DENGAN AMAUN PERGERAKAN GAJI N1 SEPERTI SKRG..SO APE KELEBIHAN NAIK GRED JIKA HANYA GAJI MAKSIMUM SAHAJA YG TERLIBAT.
MALAH YG MANA KUP 13 TAHUN SECARA AUTOMATIK TERBATAL..
TIDAKKAH ANDA RASA TERTIPU?
INDAH KHABAR DARI RUPA. KESIAN..

Tanpa Nama berkata...

betul...cuepacs harus berbincang dgn gov agar tangguhkan pengumuman....cuepacs kena selaras balik utk semua skim.....apa jadi sekalipun,cuepacs kena pulihkan balik reputasi yg telah tercalar teruk kalau pengumuman ini dikekalkan kerana ternampak jelas memihak kpd golongan technician yg secara kebetulan ianya jawatan j22 yg disandang saudara presiden...x kira apa alasan sekalipun...org tetap akan tuduh dato ambil peluang kajian ni utk kebaikan diri sendiri.......so utk baiki balik persepsi ini dato nak atau xnak harus membuat pembaikian supaya x ternampak jelas sgt yg ianya memihak kepada jawatan j22 dato sendiri...kena utamakan golongan lain secara adil dan saksama juga...jika punya kelulusan sama mana mungkin hanya satu skim dpt nikmati kenaikan...itu jelas akan dipandang x adil...CONTOHNYA jika dato berada di jawatan n17..dato punya diploma....namun dato x dpt keistimewaan utk lompat auto/jumud ke n27 sebagaimana j17 yg ada diploma...jadi ikhlasnya apa perasaan dato..?apa yg akan dato rasa..?..so begitulah juga kenapa ruangan komen ini hampir 90% menentang keras cadangan dato...so dato kena pikir dgn tenang dan cuba fahami situasi org lain juga....barulah dato akan dpt jawapan apa yg dato harus buat utk tangani kes ini....

Tanpa Nama berkata...

sudah2 lah jangan iri hati sampai nak menutup periuk nasi orang lain..muhasabah diri dan tingkatkan kekuatan kesatuan masing2..

Tanpa Nama berkata...

rasenye memang ceupacs perlu meneliti semula penambahbaikan jawatan tersebut kerana ianya seperti memperjuangkan kepentingan diri diatas platform ceupacs... apa kata samakan je seperti pelarasan yang selepas SBPA terbatal... tak der sapa yang marah...pastu untuk penjawatan yang baru baru ditambahbaik kelayakan masuk ke sektor kerajaan..... bukan masalah menutup periuk nasi orang bang...

Tanpa Nama berkata...

juruteknik j17 tu perlu ambik exam jabatan dan perkhidmatan atau tidak ye.... nak naik J29 tu...

Tanpa Nama berkata...

kelayakan masuk ke JA29
sijil poli RM1417
Diploma RM1826
Beza gaji leh kurang 400.........

Tanpa Nama berkata...

pertama kalinya saya ucapakan jutaan terima kasih atas perjuangan cuepacs selama ini.....segala perancangan dan perjuangan memang menampakkan hasil dan tidak dinafikan....
sering kali saya membaca komentar pegawai2 awam dalam blog ini....sangat sadis dan memalukan....saya percaya begini lah sikap yang dibawa mereka apabila bertugas di lapangan....pegawai2 awam sekalian...bersyukurlah kepada allah kerana limpah rezeki dan kurniaan yang tidak terhingga kepada kita sebagai pegawai awam dan rakyat malaysia....ramai lagi yang pencari kerja di luar sana.....tuan2 dan puan2, sekiranya tuan2 dan puan2 merasakan perkhidmatan awam tidak bersesuaian dan tidak dapat memenuhi kehendak hafsu tuan2 puan2, ambil langkah berani dan tinggalkan sektor ini...ramai lagi yg berkelayakan berpotensi berintegriti untuk diterima masuk....
Harry Sarawak

Tanpa Nama berkata...

Pertama kali nya saya ucapkan jutaan terima kasih atas perjuangan cuepacs yang menampakkan hasil....pegawai awam,kalian harus bersyukur kerana mempunyai pekerjaan yg tetap.....ramai lagi pencari kerja diluar sana....
saya mengikuti perkembangan blog ini dan amat kecewa dengan sikap pegawai awam bila mana mereka memaki hamun dan mencaci.....begini lah sikap kalian bila berada dilapangan....
rasa tidak puas hati memang terjadi dek kerana tidak pernah bersyukur, kerana berbelanja lebih....lihat lah payslip masing2...berapa potongan hutang personnel....pegawai awam sekalian....bersyukur lah kerana kalian masih lagi bekerja...bersyukurlah kerana limpah rezeki dan kurniaan allah keatas pegawai awam dan negara....percayalah kalau sudah rezeki takkan kemana
Harry Sarawak

Tanpa Nama berkata...

Dato Omar Osman dan MTSU patut tengok semula lah.tiada pembelaan sewajarnya untuk Penolong Jurutera J29 sediada.patutnya mereka ini patut naik ke J32 atau J36 lah.lepas nie pasti akan ada masalah produktiviti kalangan J29 sediada dan masalah komunikasi dng Juruteknik J29 yang baru.fikir fikirkan lah...

Tanpa Nama berkata...

Kami bersyukur dng apa diterima.tetapi soal hak dan kebajikan yg kami bangkitkan dan perlukan pembelaan.J17 naik ke J29 sedangkan Penolong Jurutera Sediada J29 di takuk lama.adil kah ini?dulu Seorang Penolong Jurutera akan mempunyai 3 org atau lebih Juruteknik yg dibawah selian atau pengawasanya.ttiba tiba Juruteknik nie naik ke J29 sama taraf.camana tu nanti.fikirkanlah.Kami tak minta lebih atau iti hati juruteknik naik.cuma beri lah peluang kami turut naik juga untuk merasa nikmat perubahan skim baru.

Tanpa Nama berkata...

Pada pendapat saya semua jawatan adalah sama penting dan patut diberi layanan sama rata..tapi takpelah sebab siapa yang dapat kenaikan tu rezeki la tu dan patut bersyukur..

Tanpa Nama berkata...

kenaikan j17 ke j29 memang patut sebab ikut pekeliling...da 25 tahun dianiaya...sijil politeknik (kejuruteraan awam) tak sama dengan SPM....tapi sijil politeknik lain selain kejuruteraan awam kenaper tak naik gred ya....oh PELIK BIN AJAIB..contohnya golongan F JURUTEKNIK KOMPUTER...maybe F bukan Teknikal kot but mereka juga ada kepakaran teknikal repair komputer..komputer jem kena panggil JTF..ada virus masuk komputer panggil JTF..kalo boleh JTF DINAIKK F27...sbb kelayakan politeknik bidang komputer setaraf STPM...ada faham ker Datuk Omar Cuepek tu weiii...kalo mu da tua ker dah nyanyuk ke please retreat jer la sebagai pengerusi cuepacs...mu da lupa kelayakan lain dalam politeknik....ada faham ker Datuk cuepacc..ada faham ker syarat masuk JTF misti ada kelayakan sijil poli bidang komputer...sedar la sikit....tak kan nak membelakang kan JTF..

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah,Syukur kepada Allah swt dengan segala nikmat yang tidak terhinggakepada hamba2 nya.Kepada semua kesatuan@yang telah memperjuangkan penambahbaikan ini, saya ucapkan terimakasih dan Allah sahaja yang akan membalas segala budi baik kesatuan yang terlibat

Tanpa Nama berkata...

hahahahhaah

salam semua...

Yang kome nak kata kat sini ialah HANGPE SEMUA DUK MELOLONG, DUK KUTUK OMAQ, APE KE PEKDAH TUUU

OMAQ TU SAPEEEE

DIA BLEH BUAT KEPUTUSAN KEEE

NAK MARAHKAN LEMBU...
PI DUK TIBAI ANAK AYAM TU PASAI APEEE

HAHAHAHA

TQQQS

Tanpa Nama berkata...

Makan dalam..to massukhh Kira apo doh

Tanpa Nama berkata...

Kerajaan xcukup duit nak bg semua naik... Kalu bg semua xblh nk mewah2 la ,nk p luar negara, nk shoping... Byk lg

Tanpa Nama berkata...

knp dr awal sampai akhir komen ini cerita pasal mengutuk kenaikan juruteknik sahaja..knp tidak mengutuk kenaikan gred skim pertanian/perhutanan..cepat komen......

Tanpa Nama berkata...

perjuangan 25 tahun sudah terbela
alhamdulillah.. kepada tuhan juga pemberi rahmat. amin

Tanpa Nama berkata...

Skim W??

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Maaf kawan kawan saya penolong jurutera gred J29 sediada.sebelum ini saya merupakan Juruteknik J17 lulusan sijil POLIMAS tahun 1995.berkhidmat di JKR sebagai juruteknik hingga tahun 2006.atas keinginan untuk meningkatjan kualiti hidup saya sambung PJJ untuk Diploma Kejuruteraan awam 2 tahun semasa menjadi juruteknik.kos hampir RM10 ribu berbanding pelajar sepenuh masa dan dapat jadi Pembantu Teknik tahun 2008.tetapi melihat kawan J17 naik terus J29 terasa betapa tidak bernilai Diploma saya ini susah payah berkorban wang ringgit serta keluarga semasa pengajian Diploma dulu.sangat kecewa tiada kenaikan untuk Penolong Jurutera sediada..naikan kami sekurangnya ke Gred J32 atau J36 baru lah adil.

Khamis, November 07, 2013 11:39:00 PTG.

---------------------------------
Ramai lagi senasib dgn anda termasuk saya, semoga keluhan ini diambil peduli oleh jpa.

Tanpa Nama berkata...

Secara self fish nya mana2 jawatan yang didalam ahli CUEPACS akan diutamakan dahulu ? Kerana mereka yang tahu bila , sipa & bagaimana mereka kenyang dahulu berbanding ahli yang bukan didalam CUEPACS .
Moralnya rebutlah peluang untuk menjadi ahli CUEPACS & merebut jawatan untuk kesenangan diri sendiri .

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

nampak sangat tahap MTSU, website pun tak update inikan pula nak tolong update penolong jurutera yg sedia ada bila juruteknik naik ke penolong jurutera, sekarang ni dok bising sapa nak jadi penyelia kalau dah gred sama-sama 29...sekurang-kurangnya gred 29 yg dah kerja 7-8 tahun tu upgrade la ke 36 baru boleh kekal jadi penyelia.
-----------------------------------
keja pen jurutera sedia asyik nak menyelia saja, dapat reja pasing kat juruteknik, korg lepak goyang kaki, pasni biar jurutera bagi arahan, semua pen jurutera buat reja masing2, biar jurutera yang selia, keja lagi senang, masing2 buat reja. Nak naik 36, hang keja bagi ckup 13 tahun, dah naik 36, hang selia la puas2, dasar busuk hati, phuiiiii...

Tanpa Nama berkata...

BENGANG BAGAIMANA SST DILAKSANAKAN??? TAK ADIL PENAMBAIKKAN UTK 81 SKIM SAJA. YG LAIN MENUNGGU DENGAN KEKUSUTAN...HARGA RUMAH NAIK, SEWA RUMAH NAIK, MINYAK, BRG SEMUA NAIK...CEPAT LAH SIKIT UNTUK MENCAPAI STATUS NEGARA MAJU BERPENDAPATAN TINGGI..JANGAN HANYA TINGGAL SLOGAN SAJA...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Tanpa Nama berkata...

Maaf kawan kawan saya penolong jurutera gred J29 sediada.sebelum ini saya merupakan Juruteknik J17 lulusan sijil POLIMAS tahun 1995.berkhidmat di JKR sebagai juruteknik hingga tahun 2006.atas keinginan untuk meningkatjan kualiti hidup saya sambung PJJ untuk Diploma Kejuruteraan awam 2 tahun semasa menjadi juruteknik.kos hampir RM10 ribu berbanding pelajar sepenuh masa dan dapat jadi Pembantu Teknik tahun 2008.tetapi melihat kawan J17 naik terus J29 terasa betapa tidak bernilai Diploma saya ini susah payah berkorban wang ringgit serta keluarga semasa pengajian Diploma dulu.sangat kecewa tiada kenaikan untuk Penolong Jurutera sediada..naikan kami sekurangnya ke Gred J32 atau J36 baru lah adil.

Khamis, November 07, 2013 11:39:00 PTG.


knp pulak nak rasa kecewa... patut lebih bersyukur ramai kawan kawan J17 yang lain dapat rezeki yang sama anda. rezeki ketentuan Allah, cuma melalui pihak mana itu jalannya... ilmu dan rezeki bukan kertas sijil @ diploma... itu cuma syarat kelayakan saja... bukalah minda... berlapanglah dada... kita semua hamba Allah...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...


ingat J17 ke yang ada sijil...orang lain mau ingat la..

setakat sijil poli=stpm/diploma..tp keja lengang2 takde guna juga...asyik panggil kontraktor buat keje ape faedahnya sijilmu itu kawan..
-----------------------------------
syarat kemasukan gred hang apa, spm ka sijil...klu SPM hang dok diam2, tak payah nak ckp banyak. Tak kisah la panggil kontraktor ka indon ka bangla ka, janji keja siap. Nak tau apa faedah sijil kami, haa...ni jawapannya, kami bakal naik 29, ko adoooo, kehkehkeh...

Tanpa Nama berkata...

koperal gred 22

sarjan gred 29


nape x ada org bising punnnnnnnnnnnnnnnnn

Tanpa Nama berkata...

apasalahnya...dulu 25 tahun dorg tak naik 27.sekarang kerajaan kesian dgn j17 kerana kesabaran selama 25 thn tak naik j27 setaraf stpm...kesabaran dibayar dgn j29...huhu...jadi,naik j29 adalah bayar-balik gaji tggakan gred 27 selama 25 thn...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Maaf kawan kawan saya penolong jurutera gred J29 sediada.sebelum ini saya merupakan Juruteknik J17 lulusan sijil POLIMAS tahun 1995.berkhidmat di JKR sebagai juruteknik hingga tahun 2006.atas keinginan untuk meningkatjan kualiti hidup saya sambung PJJ untuk Diploma Kejuruteraan awam 2 tahun semasa menjadi juruteknik.kos hampir RM10 ribu berbanding pelajar sepenuh masa dan dapat jadi Pembantu Teknik tahun 2008.tetapi melihat kawan J17 naik terus J29 terasa betapa tidak bernilai Diploma saya ini susah payah berkorban wang ringgit serta keluarga semasa pengajian Diploma dulu.sangat kecewa tiada kenaikan untuk Penolong Jurutera sediada..naikan kami sekurangnya ke Gred J32 atau J36 baru lah adil.

Khamis, November 07, 2013 11:39:00 PTG.
-----------------------------------
knp pulak nak rasa kecewa... patut lebih bersyukur ramai kawan kawan J17 yang lain dapat rezeki yang sama anda. rezeki ketentuan Allah, cuma melalui pihak mana itu jalannya... ilmu dan rezeki bukan kertas sijil @ diploma... itu cuma syarat kelayakan saja... bukalah minda... berlapanglah dada... kita semua hamba Allah...
-----------------------------------
sebab utama pen jurutera sedia ada kecewa adalah dah tak ada org bawah untuk diarah, dah tak bleh merasa jadi bos dan kena buat reja dah lepas ni, tak boleh nak mengarah org bawah lagi. Setakat diploma tu, berlambak juruteknik yg ada diploma, cuma post utk pen jurutera tak mencukupi utk diisi oleh juruteknik. Yg xdak diploma, ini rezeki anda.

Tanpa Nama berkata...

natah la mcm pendapat. tapi bagi aku isu JT naik PJ ni pasal melalak sijil n dip lain bagi aku sokong pendapat brader atas tu. betul ckp dia ko tgk majoriti la JT dinaikan PJ pon releven sbb lebih 90% ade dip/ nak dengki pe. lagipon POLI dah xkuarkan sijil poli dah. so tu jawatan tu jumud n geng PJ asal ko xyah bimbang sbb mmg xde dah student sijil poli. yg xde dip n golongan lama yg pakai srp n spm tu anggap la pengalaman diaorg dh berpuluh tahun keje lebih mahal dari dip ko yg beza setahun je pon ngn sijil. KALAU la JPA nak wak jalan panjang skit leh je doiaorg buka iklan kepada sape2 penjawat awam tetap sdg dlm jawatan JT yang ade dip sila hadir temuduga untuk naik PJ. so sama je hasil kan. tapi pada buang masa nak setel 40000JT baik amik jln singkat naikan terus. tu je. cuba JPA wak gitu mesti xde PJ asal skg melalak2 kn. pekeliling yg baru ni pon ko leh tgk bape ramai nanti masa sign opsyen akan guna dip. mesti 90%. yg baki tu geng lama n ade skit2 xde dip. itu angga rezeki diorg la. tapi pasal FT n geng pembantu Vokasional tu mmg patut la diperjuang.

Tanpa Nama berkata...

salam.. x abes2 lagi ke dengki maki hamun psl naik gred brape sen ni.. kaum bangsa lain maju bisnes cam2 korang sesama muslim x abes2 dengki.. pagi jumaat mulia ni doala yg baik utk diri ibu bapa kluarga.. dr dok mcaci baik pk camne nk car jln buka petronas pam or bisnes emas.. emas tgh murah gler skg.. smlm dr m ada bgtaw soh petronas cover or tlg bumi cam kita ni.. so even kta kje gov jomla pakat2 camne nk yg terbaik dr petronas tu sbelom d cekop bgsa cina yg byk duit tu.. jom discuss apa yg kita bole get profit dlm forum ni.. peluang keemasan ni wahai bro muslim semua.. aminnnn.. szam pls reply all muslim bro n sis..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

SEPATUTNYA KONTRAKTOR YG KENA NAIK JADI J29 SBB DIA AJA YG TAHU BUAT KERJA ....TECHNICIAN TAHU CALLING KONTRAKTOR SAHAJA..HARAP MAKLUM

technician yg rasa pedas sila minum air banyak-banyak .sbb benda ni terkena kpd anda..betul?????????
-----------------------------------
klu kontraktor tu nak naik J29, dia kena reja technician la, hang jgn jeles noo, hang jaga periuk nasi hang cukup, 'PHD' hang tu pi buang dlm longkang dan diharap hang dapat keja dgn tenang, jgn terlalu memikirkan pasal technician yg bakal naik J29, kehkehkeh...

Tanpa Nama berkata...

anpa Nama berkata...
Tanpa Nama berkata...

Maaf kawan kawan saya penolong jurutera gred J29 sediada.sebelum ini saya merupakan Juruteknik J17 lulusan sijil POLIMAS tahun 1995.berkhidmat di JKR sebagai juruteknik hingga tahun 2006.atas keinginan untuk meningkatjan kualiti hidup saya sambung PJJ untuk Diploma Kejuruteraan awam 2 tahun semasa menjadi juruteknik.kos hampir RM10 ribu berbanding pelajar sepenuh masa dan dapat jadi Pembantu Teknik tahun 2008.tetapi melihat kawan J17 naik terus J29 terasa betapa tidak bernilai Diploma saya ini susah payah berkorban wang ringgit serta keluarga semasa pengajian Diploma dulu.sangat kecewa tiada kenaikan untuk Penolong Jurutera sediada..naikan kami sekurangnya ke Gred J32 atau J36 baru lah adil.

Khamis, November 07, 2013 11:39:00 PTG.

knp pulak nak rasa kecewa... patut lebih bersyukur ramai kawan kawan J17 yang lain dapat rezeki yang sama anda. rezeki ketentuan Allah, cuma melalui pihak mana itu jalannya... ilmu dan rezeki bukan kertas sijil @ diploma... itu cuma syarat kelayakan saja... bukalah minda... berlapanglah dada... kita semua hamba Allah...

kami yg juruteknik ni juga mengalami situasi yg sama mcm encik..dulu minta kerja juruteknik dgn sijil poli.. kemudian buat pjj guna duit kwsp byk juga yg hbs..selepas tu dah bertahun ada diploma.. sama je.. kenapa hendak mengeluh..encik x rugi apa2.. bg juruteknik baru tu anggap je lah rezeki mereka.. apalah sgt pangkat dunia.. yg penting rezeki kita tidak putus dan diredhai Allah.. berlapang dada lah menerima apa2 keputusan..

Tanpa Nama berkata...

Tak masuk akal sungguh.JPA PTD asyik membela golongan PNP,PRO dan ke atas saja.Mudah naik gred naik pangkat.Coba korang tengok gaji maksimum diaorang dan buat perbandingan dengan kumpulan pelaksana.Contohnya gred 48 dan gred 22.Beza dekat RM 6,000.00, termasuk segala macam elaun weii.Maka jadinya SST skim gaji untuk gred tinggi supaya bertambah kaya.Gred rendah terkial kial untuk survive,susah naik pangkat lagi.Ramai yg pencen setakat gred 22 saja sebab banyak kengkangan.Apa sial punya JPA/PTD.Aku rasa Najib adalah PM yang paling teruk.Mudah dipengaruhi JPA/PTD,tidak pandai membuat penilaian.Kalau sesiapa masuk kerja awal 80an hingga awal 90an,skim gaji dan bezanya gaji dan gred adalah munasabah,boleh diterima.Sekarang terlalu jauh darjatnya.Rasa era Tun Mahathir dulu adalah yang terbaik,bijak membuat tindakan.Pembahagian pendapatan yang adil unyuk penjawat.Penjawat awam pun jarang bersungut.Lebih baik kalau PM Najib letak saja jawatan, sebab perkhidmatan awam sekarang sudah jadi huru hara.Ceupacs pula tidak punya kuasa,lebih baik bubar saja.STEP DOWN NAJIB.

PA pencen.

Tanpa Nama berkata...

mintak perhatian jugak jawatan JURUAUDIO VISUAL N17..yang herannya..kenapa di gred N di bawak pentadbiran dan sokongan..sedangkan lebih byk kerja melibatkan teknikal mcm juruteknik.lagi pun dalam SPA majoriti PA yang layak itu dari lulusan sijil/diploma politeknik... mohon jawatan JURUAUDIO VISUAL N17 ditukar ke JURUTEKNIK AUDIO VISUAL J17...sekian

Tanpa Nama berkata...

nnt korang check gaji korang tahun depan k, kalau ase kurang tu maknenye duit tu ditarik utk bayar gaji org2 yg terlibat kenaikan skim ni lah..

kalau xkurang walaupun seposen, korang diam jelah..itu maknenye walaupun diorang naik gred ke, naik gaji ke, diorng tetap xkacau periuk nasi korang k..

*hidup jgn dengki, rezeki masing2 telah ditetapkan tuhan dari ko kat dlm perut ibu ko lagi..igt tu..

ok, bai

Tanpa Nama berkata...

setahu saya la, jawatan untuk juruteknik komputer tu baru dlm beberapa tahun diwujudkan...mungkin sbb tu belum ada kenaikan lg...klu x silap la..sbb penggunaan komputer yang mcm sekarang ni berbeza dengan komputer yang digunakan masa lalu..

Tanpa Nama berkata...

pada JP lama( yang dengki) sebab sama taraf dengan diorang, kita juga ada dploma, ambil PJJ juga, abis wang, jangan fikir jawatan sendiri sahaja. Rezeki masing2 dapat.

Tanpa Nama berkata...

Naik harga barang...cepat je

Tanpa Nama berkata...

ko bukannya tak tahu, jangan PJ itu dulu tehad. sebesar cawangan JKR pun punya 3 PJ sahaja. Biar la sekarang ni juruteknik naik taraf PJ, korang juga akan dapat kanan cepat, sebab dan ramai PJ. Rezeki masing2. jangan Dengki dgn org lain sebab sama taraf dengan kita. Ramai juga Juruteknik yang buat PJJ ambil dploma tapi hanpa tak naik PJ. Ko yang dapat PJ tu dulu, rezeki ko, ada kita org dengki?

Tanpa Nama berkata...

Jangan salahkan lulusan Politeknik, salahkan kesatuan MTUC mereka dari sejak 40 tahun lalu suka mengambil kesempatan terhadap lulusan Poly untuk dapatkan tuntutan gaji lulusan SPM sama Poly, ramai lulusan sijil Politeknik terbukti dapat melanjutkan pelajaran keperingkat ijazah kejuruteraan dan menjadi jurutera di sektor awam dan swasta. Lulusan Poly juga tahu tahap kelulusan mereka hanya menjadi seorang juruteknik di sektor awam, tapi disektor swasta mereka diterima sebagai Pembantu Jurutera.Kalau dilihat gaji lulusan politeknik macam jojo sekejab naik dan sekejap turun dan sekarang dgn adanya ramai lulusan Politeknik maka MTSU ambil kesempatan melalui cuepac untuk tuntut gaji yg kurang menasabah dan ditambah pula JPA tidak arif dengan tugas dan taraf kelulusan kalau dah semua juruteknik jadi penolong jurutera sapa pula nak jadi juruteknik dan penyelia.

Tanpa Nama berkata...

Inilah rakyat tak bersyukur...bagi isteri hdk pelacur.Maaf cakap yg benar sebab tak pernah puas...Berapa byk lagi kita hdk naik gaji,asik meminta2 ajer.layak ke kelulusan yg kita ada dgn gaji yg kita dapt.?di swasta atau di kilang2 mereka hanya bergaji sedahana dan kecil sahaja,kecuali di syarikat yg besar lainlah.cukuplah dapat apa yg diberi oleh kerajaan,asik tak cukup ajer..apa yg cukup gaji hdk 10 ribu sebulan baru cukup utk yg berkelulusan spm dan diploma ? secara jujur saya dah lama juga di dalam kakitangan kerajaan ,gaji pun tak betul yg bawah lagi tinggi dari saya skrg ni dgn sistem yg mengarut ni.tapi apa2 pun saya bersyukur sebab perlu diingat jika hdk keberkatan rezeki bersyukurlah dan kerjalah dengan jujur dan tepati masa agar rezeki yg kita dpt diberkati utk keluarga kita makan...Maaf jika menyinggu mana2 pihak tapi sudah2 dah kita mengata sana sini,sepatutunya bersyukur dapat walaupun tak mcm mereka yg berjawatan besar dpt.malahan dapat bonus setngah bulan lagi tu.bersyukurlah dan jgnlah asik pikir politik dan gaji.pikirlah kita ini org islam dan ingat tanggungjawap kita pada allah dan juga setiap insan di dunia ni.Jika gaji lebih atau kurang byk2lah bersedekah yea...tolong hormat pada mereka yg sudah buat pekara yg terbaik utk kita,jika semua hdk the best siapa hdk jadi kuli ...Pikir2kan dan belajar menerima hakikat.SALAM

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
ALHAMDULLILAH KEPADA RAKAN2 GURU SEKALIAN, GAJI SEMUA GURU AKAN NAIK LAGI PADA 1.1.2014, TERIMA KASIH KEPADA CEUPACS DAN JPA KERANA MEMPERJUANGKAN SEMUA NASIB GURU. NUTP ADALAH TERBAIK DAN HEBAT. HARAP KEPADA SEMUA PENJAWAT AWAM YANG LAIN TIDAK IRI HATI DAN TERUSKAN PERJUANGAN KALIAN. INSYALLAH SEMUA GURU AKAN MENIKMATI SKIM GAJI YANG LEBIH BAIK DARI PENJAWAT AWAM YANG LAIN.

http://www.nutp.org/new/ms/node/1307
KESATUAN PERKHIDMATAN PERGURUAN KEBANGSAAN
Skim Gaji Bersepadu untuk Guru akan disiarkan pada 1.1.2014.
JPA telah memaklumkan perkara ini kepada KPPK.
Diharap bersabar.
Pn Lok Yim Pheng
Setiausaha Agung KPPK
Tarikh Berita/News Date:
07/11/2013

Tanpa Nama berkata...

apala nak jadi forum ni.. dah mcm2.. lg bagus pk bisnes cam bro or sis yg komen psl dr m n petronas.. org mlayu kita ni sikap dengki entah ble nak padam.. yg naik gred tu rezki dorg.. biarla dorg mkn dgn aman.. btol bro cina2 kat luas yg monopli bisnes smua kaya raya n gelak sakan tgk kita yg kje gomen ni bgado psl naik gaji n macam2 elaun tapi akhirnya ke bangsa cina juga yg dpt hasil..

Tanpa Nama berkata...

salam.. ak rasa yg byk kondem slm blog ni mesti pompuan n pa yg bwh 10 thn kje gomen.. yg otai jrg tgk blog ni psl dorg bz kje n bisnes lubok2 yg untong cam agen jualan proton ins takaful n mcm2 mlm lg.. best gak baca komen phd pa2 ni.. jomla kor g bfast kat warta.. argggghhh

Tanpa Nama berkata...

ntah la dlm blog ni pong pang pong pang mcm sume pakar sume. bila time meeting jabatan menikus blake. lasung xde suara nak kuar bg pendapat. mcm2 alasan takut bos amik tindakan la ape la. kira geng kupek ni berani gak la bawa isu ketas walau kene maki. kene mcm2 risiko. korg pong pang pong pang padahal habuk pon tadak. konon bg pendapat mcm korg la pakar sgt bidang. padahal ape yg korg tahu korg banyakk lg xtahu ape masalah atas sana. cuba hang jadi ayah. anak minta pae. anak tahu minta je. tapi ayah ni mcm2 pikir sewa la hutang la pape la. giru gak kupek n kajaan. korg bg idea mcm korg hebata sgt. duk bebahas pon pasal spm. stpm, poli n dip tu. ingat sembang phd ke. tesis ke. duk baloh apasal kelayakan ciput. porah keje malas blake. same je jbtn mane pon

Tanpa Nama berkata...

tidak adil la untuk jawatan j29 sediaada yg ada diploma, tapi j17 yg ada sijil pulak boleh naik j29, kalau macam tue bagi la j29 yg ada diploma naik ke j41, yg j41 ada degree pulak leh naik ke j52, yg j52 ada master leh naik ke jusa c, jusa c yg ada phd leh naik ke jusa a, nah barulah adil namanya!

Tanpa Nama berkata...

rakyat bodoh mcam ko la yg paling disukai kupek....habis tu ko nak suruh org jadi bodoh macam ko jugak...terima sahaja tanpa berbahas..?? berbahas tu normal la utk sampaikan pendapat tentang sesuatu isu yg longgar...tak kira medium mana pun....bukan semua boleh masuk mesyuarat kawannn...mesyuarat tu hanya salah satu medium...byk lagi medium lain utk kupek kutip pendapat.....salah satunya internet ni lah....

ko lagi bodoh dari budak sekolah la kalau macam tu sbb tak tahu nak pikir benda kecil macam tu

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
ntah la dlm blog ni pong pang pong pang mcm sume pakar sume. bila time meeting jabatan menikus blake. lasung xde suara nak kuar bg pendapat. mcm2 alasan takut bos amik tindakan la ape la. kira geng kupek ni berani gak la bawa isu ketas walau kene maki. kene mcm2 risiko. korg pong pang pong pang padahal habuk pon tadak. konon bg pendapat mcm korg la pakar sgt bidang. padahal ape yg korg tahu korg banyakk lg xtahu ape masalah atas sana. cuba hang jadi ayah. anak minta pae. anak tahu minta je. tapi ayah ni mcm2 pikir sewa la hutang la pape la. giru gak kupek n kajaan. korg bg idea mcm korg hebata sgt. duk bebahas pon pasal spm. stpm, poli n dip tu. ingat sembang phd ke. tesis ke. duk baloh apasal kelayakan ciput. porah keje malas blake. same je jbtn mane pon

Jumaat, November 08, 2013 10:41:00 PG

rakyat bodoh mcam ko la yg paling disukai kupek....habis tu ko nak suruh org jadi bodoh macam ko jugak...terima sahaja tanpa berbahas..?? berbahas tu normal la utk sampaikan pendapat tentang sesuatu isu yg longgar...tak kira medium mana pun....bukan semua boleh masuk mesyuarat kawannn...mesyuarat tu hanya salah satu medium...byk lagi medium lain utk kupek kutip pendapat.....salah satunya internet ni lah....

ko lagi bodoh dari budak sekolah la kalau macam tu sbb tak tahu nak pikir benda kecil macam tu...dah la baik ko pegi tido je lagi bagus..malas nk berbahas buat apa datang sini.??lagi sekali bodoh...sori la aku kalau dengan org bodoh tak reti bahasa aku akan layan camni la

Tanpa Nama berkata...

sudah2lah tu bergaduh. pekeliling dh keluar pun...

Tanpa Nama berkata...

ntah la dlm blog ni pong pang pong pang mcm sume pakar sume. bila time meeting jabatan menikus blake. lasung xde suara nak kuar bg pendapat. mcm2 alasan takut bos amik tindakan la ape la. kira geng kupek ni berani gak la bawa isu ketas walau kene maki. kene mcm2 risiko. korg pong pang pong pang padahal habuk pon tadak. konon bg pendapat mcm korg la pakar sgt bidang. padahal ape yg korg tahu korg banyakk lg xtahu ape masalah atas sana. cuba hang jadi ayah. anak minta pae. anak tahu minta je. tapi ayah ni mcm2 pikir sewa la hutang la pape la. giru gak kupek n kajaan. korg bg idea mcm korg hebata sgt. duk bebahas pon pasal spm. stpm, poli n dip tu. ingat sembang phd ke. tesis ke. duk baloh apasal kelayakan ciput. porah keje malas blake. same je jbtn mane pon



- brader cara cakap macam hebat..suruh sembang pasal tesis bagai.tp sayang otak hang lagi out dari kami rupanya...buat malu aje.hahaha

Tanpa Nama berkata...

Salah satu yang diperjuangkan dalam Dasar Ekonomi Baru adalah merapatkan jurang diantara rakyat kaya dengan miskin. Dalam era Tun Dr Mahathir Wawasan 2020 adalah untuk meningkatkan pendapatan isi rumah. Namun hasrat murni pemimpin kita sebelum ini tidak akan tercapai dek kerna kerakusan pemimpin kita sekarang ini. Tak kira samada di pihak cuepacs mahupun kerajaan. Jika benar negara tidak mampu maka mmemadai dinaikkan gred spt 1-10 kpd 11, 17 kpd 22, 22 kpd 26, 26 kpd 27, 27 kpd 32, 32 kpd 38 dsbgnya. Mata gaji dinaikkan ke mata gaji terhampir. Kalau tak mampu lagi bagi bonus sama rata rm500 seorang kepada semua kakaitangan tanpa mengira gred apa. Janji semua dibagi. Sama rata dan sama rasa. Saya rasa inilah cara yang paling adil dan tiada siapa boleh pertikaikan. Ini cuma sekadar cadangan. Oleh itu tak payahlah laksanakan pekeliling baru ni sebab rata-ratanya kakitangan PA tidak berpuas hati. Jika dilaksanakan juga suasana harmoni sebelum ini akan tercalar. Bahkan motivasi diri serta prestasi kerja dikalangan PA akan menurun.

Tanpa Nama berkata...

kpd sesiapa yang tidak berpuas hati sila letak jawatan n apply pengawal keselamatan..banyak kosong skrg ni..

Tanpa Nama berkata...

harga ayam naik - suruh berhenti makan ayam

x puas hati kemudian berbahas - suruh apply jadi guard

korang nampak cara org ada degree dan phd berfikir? bkn nak cari penyelesaian dgn berbahas...ambil pendapat bernas org lain

ni masalahnya bila org bijak ni..dia rasa org bawah punya pendapat tarak guna..tu yg terserlah `kebijakan` dia tanpa dia sedari

Tanpa Nama berkata...

pertama sekali yang tak cerdik bangang) ialah JPA... Cuepacs ker MTSU ker diaorg mmg kerja dia menaiktarafkan jawatan masing-masing memperjuangkan agenda masing-masing.

Yang aku peliknya JPA ni... dia tak tahu ker sijil ngan diploma tu berbeza? cuba budak sijil masuk UTM ker Uitm ker... korang ingat boleh transfer credit sampai 2-3 sem ker? yg boleh transfer 1-2 subjek jer itu pun bukan subjek ters... boleh la transfer TITAS 2 sem.. pas tu KOKO 2 sem... lain-lain subjek kena amik juga...
aku tak tahu laa JPA ni macam mana dia buat kajian... dengan perlaksanaan skim baru ni, ia merencatkan sistem pendidikan negara.
Bagi aku laa kalau nak naiktaraf pun biar laa berpada... contoh mana- mana skim yang kelayakan masuk ialah sijil naikan ler ke gred 21 @ 23 bagi membezakan dengan gred kemasukan SPM.
satu lagi gred 17 yg ada diploma... mana boleh naik terus cam gitu.. seharusnya melalui jalan yang biasa dilalui oleh mana-mana PA iaitu melalui SPA. dah dulu minta kerja isi borang technician (gred 17) guna sijil dalam masa yang sama isi borang minta jadi TA(gred 29)... yg kena panggil utk interview technician... so jadi technician ler kita.. kalau nak jadi TA kena la plak mohon baru. baru fair and square.
Kalaulah 17 (diploma) boleh naik terus ke 29, maknaya yang 29 ada ijazah boleh terus saja naik ke 41..
Harap JPA buat kajian terperinci lagii... jangan buat kajian tahi ayam... banyak faktor JPA kena kaji... bukan setakat panggil cuepacs aje.. panggil juga IPTA bagi melengkapkan kajian, panggil pengurusan tertinggi jabatan, sebab ini menyebabkan hiraki jabatan pertindihan tugas...

apa-apa pun tahniah buat MTSU atas kemenangan skim juruteknik...


J44 HQ JKR.

Tanpa Nama berkata...

isu ni memang patut dibahas sebab memang jelas ada asas dan terang terangan BERAT SEBELAH ...isu yg tiada asas utk dibahas baru boleh dikira sebagai TAKPUASHATI/DENGKI

Tanpa Nama berkata...

pertama sekali yang tak cerdik bangang) ialah JPA... Cuepacs ker MTSU ker diaorg mmg kerja dia menaiktarafkan jawatan masing-masing memperjuangkan agenda masing-masing.

Yang aku peliknya JPA ni... dia tak tahu ker sijil ngan diploma tu berbeza? cuba budak sijil masuk UTM ker Uitm ker... korang ingat boleh transfer credit sampai 2-3 sem ker? yg boleh transfer 1-2 subjek jer itu pun bukan subjek ters... boleh la transfer TITAS 2 sem.. pas tu KOKO 2 sem... lain-lain subjek kena amik juga...
aku tak tahu laa JPA ni macam mana dia buat kajian... dengan perlaksanaan skim baru ni, ia merencatkan sistem pendidikan negara.
Bagi aku laa kalau nak naiktaraf pun biar laa berpada... contoh mana- mana skim yang kelayakan masuk ialah sijil naikan ler ke gred 21 @ 23 bagi membezakan dengan gred kemasukan SPM.
satu lagi gred 17 yg ada diploma... mana boleh naik terus cam gitu.. seharusnya melalui jalan yang biasa dilalui oleh mana-mana PA iaitu melalui SPA. dah dulu minta kerja isi borang technician (gred 17) guna sijil dalam masa yang sama isi borang minta jadi TA(gred 29)... yg kena panggil utk interview technician... so jadi technician ler kita.. kalau nak jadi TA kena la plak mohon baru. baru fair and square.
Kalaulah 17 (diploma) boleh naik terus ke 29, maknaya yang 29 ada ijazah boleh terus saja naik ke 41..
Harap JPA buat kajian terperinci lagii... jangan buat kajian tahi ayam... banyak faktor JPA kena kaji... bukan setakat panggil cuepacs aje.. panggil juga IPTA bagi melengkapkan kajian, panggil pengurusan tertinggi jabatan, sebab ini menyebabkan hiraki jabatan pertindihan tugas...

apa-apa pun tahniah buat MTSU atas kemenangan skim juruteknik...


J44 HQ JKR.(bekas pemegang diploma)

Nak Nangis berkata...

Minta KSN jumpa PM dan batalkan semua kenaikkan tu biar tak ada langsung jika tidak boleh berlaku adil kepada semua PA..

Tanpa Nama berkata...

Sy Sokong klu J17 yg ada sijil aje blh naik J29..naikkan juga bg PT(P/O)dan PT(kewangan) atau semua Penjawat Awam yg ada kelulusan tinggi dinaikkan gred mengikut kelulusan dan pejawatan masing-masing...dan bg yg dah berkhidmat lama pun dinaikan kan gred berdasarkan perkhidmatan...

Tanpa Nama berkata...

TERPEKIK TERLOLONG KAT SINI TARAK GUNA.. CE MASUK TANDING DALAM PERSATUAN.. ADIL LAH MTSU PERJUANGKAN SELAMA 25 TAHUN..
TEKNIKAL TERMASUK BURUK TEKNIKAL SEKALI DOL.. R1-R4.

Tanpa Nama berkata...

Saya lulusan Politeknik pernah menjawat jawatan Juruteknik dan selepas mendapat diploma dinaikan ke jawatan Pembantu Teknik (Penolong Jurutera) dibawah jagaan saya terdapat lebih kurang 10 juruteknik, ini bermaana dgn keadaan sekarang semua nya bolih naik sebagai Pen Jurutera, JPA perlu la mengkaji dulu tugas dan tanggung jawab Juruteknik dan Pen Jurutera, bagai mana pula bagi yang lain jawatan saperti pembantu tadbir dan banyak lagi jawatan yang kelulusan masuk SPM tapi penjawat nya ramai yg memegang diploma dan ijazah. oleh itu cuepac perlu mencadangkan pada JPA pemegang diploma atau ijazah selepas 5 tahun perkhidmatandi naik ke gred 27atau 29. Bagi lulusan SPM pula bolih ambil pepereksaan yg di anjurkan olih Jabatan atau ambil diploma atau ijazah. kebanyakan pelajar sekarang mempunyai ijazah dan diploma beri lah kesempatan untuk mereka menikmati gaji yg tinggi sedikit.kita ambil contoh guru mereka yg tiada ijazah digalak ambil ijazah dan selepas dapat ijazah terus naik gred 41. Jika guide line saperti ini di ikuti taklah menjati sesuatu masaalah pada JPA.

Tanpa Nama berkata...

Aku ada sijil Poli,sijil Wireman Pw4 dari suruhan jaya tenaga dan Diploma...

Aku technichian biasa sahaja.

Sebab aku tahu masa aku mintak jawatan hari tu aku menggunakan kelayakan sijil.maka aku dapat jawatan Tech.

Bila aku nak naik pangkat maka aku guna diploma dan mohon semula Jawatan TA.

Dan masih belum rezeki di kurniakan dari tuhan. Maka aku belum dapat.

Aku tetap buat kerja Tech, seperti buat rekabentuk, pergi buat anggaran kos bila di minta pelanggan, buat bajet dan surat pemohonan peruntukan,selepas itu bila lulus aku buat undi kalau kerja sikit, kalau sedehana aku buat sebut harga, kalau besar aku buat tender.

Pergi mesyuarat rekabentuk dengan pelanggan.lepas tu buat lukisan buat BQ, kemudian lepas bos sign. lalu di tender.

Maka setel;ah dapat kontraktor aku jaga projek...biasa ada kot 5-10 projek dalam setahun.

Aku make sure kontraktor pakai bahan yang betul, aku make sure kontraktor buat ikut perancangan CPM, aku make sure ikut spec, segala perubahan di tapak aku lah wakil bos aku.

berhubung dengan pelanggan,DLL....sehari-hari aku meronda jaga projek lepas tu balik opis buat report hantar kepada bos.

Mesyurat tapak aku lah yang hadir.

Bila siap aku bersama kontraktor buat t&C....lepas tu serah kepada pelanggan..lepas tu aku buat proses bayaran.....dan bayaran muktamad..

Kalau ada progress payment aku pun buat.....aku lah TA aku lah technichian, aku kadangkala merangkap juga jurutera....tetapi aku ikhlas kerana negara untuk kesejateraan Rakyat..Demi Allah yang maha Esa.

Jadi untuk kenaikan kali ini demi untuk negara menuju ke arah negara maju ia nya harus di syukuri dan di terima semua kerana PA menggangkat sumpah jawatan ia itu menurut perintah....

Melihat hasat dengki di dalam komen ini aku fikir mereka ini perlu mencuci hati...ingatlah rezeki itu dari Allah..kerajaan hanya menyampaikan sahaja....apabila Allah nak bagi tiada satu tangan Mahkhluk pon boleh halang....

Tanpa Nama berkata...

Jgn ckp mcm tu bro/sis...semua PA ada tugasan yg di amanahkn....klu x bt apa sain akujanji suatu ketika dulu...rezeki masing2...N17 dn yg setaraf dgn nya mungkin masih dlm perbincang antara cuepacs dgn jpa...jd yg manablum tersenarai tu jena bnyk sabar.....

Tanpa Nama berkata...

BAGAIMANA PULAK DGN SKIM PEMBANTU AKAUNTAN?...KENAPA SEMASA MELAKUKAN KERTAS KERJA PEMBAIKAN TUAN TIDAK MELIHAT KESELURUHAN SKIM YANG ADA DALAM PERKHIDMATAN?...KENAPA HANYA SKIM TERTENTU SAHAJA YANG DI PILIH?...MEMANG SKIM J/K/R, LEBIH RENDAH DARI GRED 17..TP APA YANG MEREKA PEROLEHI DGN BERADA DI SKIM TERSEBUT..BAJU , SELUAR N KASUT DI SEDIAKAN SETIAP TAHUN DGN DI BAYAR OLEH JABATAN MASING. BELUM LAGI ELAUN2 YANG BILE DI AMBIL KIRA SAMA DGN GRED 17...TP GRED 17 APE YANG DPT???...KADANG SESETENGAH JABATAN NK CLAIM O.T PUN XDE..17 NIE JADI KULI, KULI KEPADA MEREKA2 DI ATAS...CUBE TGK DI JABATAN KE MANA PERGI NYER R TIME MEMERLUKAN KENDERAAN???

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
pertama sekali yang tak cerdik bangang) ialah JPA... Cuepacs ker MTSU ker diaorg mmg kerja dia menaiktarafkan jawatan masing-masing memperjuangkan agenda masing-masing.

Yang aku peliknya JPA ni... dia tak tahu ker sijil ngan diploma tu berbeza? cuba budak sijil masuk UTM ker Uitm ker... korang ingat boleh transfer credit sampai 2-3 sem ker? yg boleh transfer 1-2 subjek jer itu pun bukan subjek ters... boleh la transfer TITAS 2 sem.. pas tu KOKO 2 sem... lain-lain subjek kena amik juga...
aku tak tahu laa JPA ni macam mana dia buat kajian... dengan perlaksanaan skim baru ni, ia merencatkan sistem pendidikan negara.
Bagi aku laa kalau nak naiktaraf pun biar laa berpada... contoh mana- mana skim yang kelayakan masuk ialah sijil naikan ler ke gred 21 @ 23 bagi membezakan dengan gred kemasukan SPM.
satu lagi gred 17 yg ada diploma... mana boleh naik terus cam gitu.. seharusnya melalui jalan yang biasa dilalui oleh mana-mana PA iaitu melalui SPA. dah dulu minta kerja isi borang technician (gred 17) guna sijil dalam masa yang sama isi borang minta jadi TA(gred 29)... yg kena panggil utk interview technician... so jadi technician ler kita.. kalau nak jadi TA kena la plak mohon baru. baru fair and square.
Kalaulah 17 (diploma) boleh naik terus ke 29, maknaya yang 29 ada ijazah boleh terus saja naik ke 41..
Harap JPA buat kajian terperinci lagii... jangan buat kajian tahi ayam... banyak faktor JPA kena kaji... bukan setakat panggil cuepacs aje.. panggil juga IPTA bagi melengkapkan kajian, panggil pengurusan tertinggi jabatan, sebab ini menyebabkan hiraki jabatan pertindihan tugas...

apa-apa pun tahniah buat MTSU atas kemenangan skim juruteknik...


J44 HQ JKR.(bekas pemegang diploma)


baca dulu kronologi repot kenapa MTSU perjuang bagi kenaikan skim ini... bukan cara mencela...

JA29 yang sijil tak sama dengan JA29 yang ada diploma...

Tanpa Nama berkata...

memang sekarang politeknik tidak mengeluarkan sijil lagi tapi institut kemahiran seperti ikm, ilp, ikbn dll serta kolej komuniti masih keluarkan sijil lagi tapi hak mereka tidak diperjuangkan oleh MTSU dan cuepacs...mana nye perjuangan mtsu selama 30 thn utk skim teknikal sepatut nya kena lah kaji semua dan naikkan saja ke gred 27...dan kalo dilihat di MQA JPA sijil ni semua adalah setaraf dengan sijil kejuruteraan lain makna sama taraf dengan politeknik kerana juruteknik terus naik j29 hak kami dipinggirkan kerana mungkin jawatan teknikal seperti pelukis pelan dan lain-lain mungkin mereka ini semua duduk goyang kaki je kot pikir-pikir le wahai orang yg telah dilantik di dalam kesatuan kalo ikutkan teori pengurusan sumber manusia PA yang teraniayai patut menyuarakan hak keadilan dan kesaksamaan mereka...sekian terima kasih

Tanpa Nama berkata...

sekiranya JPA tidak ada pakar sumber manusia patut kena panggil pakar-pakar sumber manusia yang ada di Malaysia duduk sekali dalam membuat kajian mengenai pengurusan sumber manusia untuk penjawat awam di Malaysia ini agar org luar tidak akan mengetawakan kelawakan yang berlaku dalam pengredan penjawat awam kerana ini semua ada kaitan dengan tranformasi yang telah dirancang oleh PM yang mahukan PA semua ditambah baikkan menjadi penjawat awam yang profesional di mata masyarakat....seperti contoh, mula-mula pegawai yang baru masuk dalam gred 17 patut diberikan kenaikkan gred ke 22 setelah berkhidmatan selama 10 tahun dengan syarat mencapai skt yang dikehendaki dan gred 22 diberikan timed base 10 thn utk layak naik gred ke 26 dengan ini dapatlah membezakan pegawai yang baru kerja dan org yang lama jadi tidaklah org lama keje 30 thn sama je gred ngan org yg baru kerja kan dalam skim masing2 ada pelbagai gred..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
gred N17 ni pi lah celah mana pun dia nak menyelit jugak naik gaji,cikgu naik gaji dia melalak,polis naik gaji pun dia jugak yg melalak,juruteknik naik gaji pun dia jugak yg melalak-lalak.......dah masuk guna pakai spm takkan nak gaji degree kot..lepas ni kalau tukang kebun naik gaji comfirm ada jugak gred N17 yg gantung kapla kat jendela...hohohooh

********************************************************************

SAYA NIE PT (KEW) 17..ADA DIPLOMA AKAUN..TAPI TAK DAPAT NAIK GAJI SEBAB ALASAN JPA..NAK NAIK GAJI CUMA SIJIL DALAM AKAUN JA BOLEH NAIK TANGGA GAJI DARI T1 KE T9..JADI MOHON JPA/CUEPACS MOHON KAJI SKIM DIMANA PA YANG ADA DIPLOMA/DEGREE BOLEH NAIKKAN TANGGA GAJI OR BUAT CAM JURUTEKNIK SEKARANG.

Tanpa Nama berkata...

knapa dengki sgt dgn pekeliling bil.11 nie..cuba bertenang mgkin gred yg lain akan dipertimbangkan atau dikaji..klu asyik dengki jer nanti semua xmerasa and di tahap lama. biar satu per satu diselesaikan..

Tanpa Nama berkata...

Org yang ubah jumud Skim Juruteknik ke J29 tanpa mengambil kira Penolong Jurutera sediada J29 tak pernah kerja di JKR Daerah kot...apalah Dato Omar Osman nie..mai lah dok kat JKR Daerah tengok baru tau camana kerja Penolong Jurutera dengan Juruteknik.tak patut Juruteknik saja naik.Penolong Jurutera kekal macam tu..dah lah pening dng Audit SIRIM lah, SPB lah SSR lah semua lah..last Nasib kami apa pun tak dapat..memang tak patut MTSU dng Cuepacs nie

Tanpa Nama berkata...

takdir...telah ditentukan sejak lahir??....
kenapa kita selalu meletakkan sesuatu ketidakadilan cipta manusia kepada takdir??....

"jangan sampai telefon pintar anda dicuri, lalu pencuri menggunakan justifikasi yg sama seperti diatas utk melepaskan diri".....

ini adalah hasil ciptaan dr kelompok klonial yg memerintahkan tetera2nya menyelinap masuk kedalam satu komuniti untuk membentuk sebuah koloni..... kemudian mereka akan merampas hak komoniti tersebut....

why??....

sbb: tunggulah apabila mereka sign opsyen pelantikan and pertukaran skim perkhidmatan (ditukar lantik).....
kloni yg berada digrade kenaikan pangkat akan memepersoalkan, " mengapa kami yg berada digrade kenaikan pangkat diletakkan setara (dlm satu skim perkhidmatan yg sama) dengan gred lantikan??".....

tungguuu!!....

...J29...

Tanpa Nama berkata...

sy menyokong pernyataan anda, rezeki datang dr "maha pemberi"

persoalannya,

mengikut kod gred dalam ssm, gred 29 adalah khas utk pemegang diploma...
manakala stpm/sijil adalah gred 27

adakah anda merasakan layak utk anda berada setara dengan gred 29 semasa yg berbekalkan diploma utk memasuki skim perkhidmatan tersebut melalui peperiksaan, temuduga dan sebagainya?

gred 29 adalah hak pemegang
diploma
gred 27 adalah hak pemegang stpm/sijil....

sy sebenarnya bercita-cita utk menjawat jawatan jurutera gred 41, yg kelayakan masuknya adalah ijazah sarjana muda dalam bidang kejurateraan....

jika berjaya itu adalah rezeki sy...
tetapi bukan dengan cara merampas hak org lain....

...J29...

Tanpa Nama berkata...

25 TAHUN!!!PATUT DAH LAMA NAIK!!TAHNIAH AKHIRNYA!!BERKAT KESABARAN DAN TIDAK PUTUS ASA MTSU!!

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Org yang ubah jumud Skim Juruteknik ke J29 tanpa mengambil kira Penolong Jurutera sediada J29 tak pernah kerja di JKR Daerah kot...apalah Dato Omar Osman nie..mai lah dok kat JKR Daerah tengok baru tau camana kerja Penolong Jurutera dengan Juruteknik.tak patut Juruteknik saja naik.Penolong Jurutera kekal macam tu..dah lah pening dng Audit SIRIM lah, SPB lah SSR lah semua lah..last Nasib kami apa pun tak dapat..memang tak patut MTSU dng Cuepacs nie

Jumaat, November 08, 2013 12:42:00 PTG

------------------------------

Anda boleh melupakan tugas anda terdahulu, anda buat kerja sama taraf dengan juruteknik yg baru naik penolong jurutera, bos anda tak boleh marah kerana anda dan juruteknik dah sama taraf tidak andil untuk anda menangung beban orang lain dalam gred yg sama.

Tanpa Nama berkata...

Kenapa tak selaraskan kenaikan gred / gaji untuk semua gred.. sperti contoh, gred j..boleh naik 29..ade sijil poli.. sama gak dgn pt kew..ada sijil poli..y x dnaikkan sama mcm j..selaraskan syarat..kalau nak naikkan dgn kelayakan akademik..sekatakan semua..kalau x naik..x payah naik semua..penjawat awam tak bising..x perlu gaduh2..sb rasa adil.. tapi bila ada perbezaan begini, msti ada pihak yg tak berpuas hati.. kesan pun banyak..setengah gred naik..sedangkan ada gred yg masih kekal ditakuk lama..sedangkan peniaga naikkan barang sb gaji naik..kesannya kepada semua.. Dulu, tukang masak melompat dr gred N1 ke N17.. So, gred 17 kekal di 17..mana tidak penjawat lain bising..penat2 belajar..taraf sama aje..

Tanpa Nama berkata...

MTSU PERJUANGKAN SELAMA 25 TAHUN!!!CNFIRM ANGKAT KERTAS KERJA KENA REJECT BERKALI2 BKN PAKAI AIR LIUR!!TERIMA KASIH MTSU,CUEPACS DAN KERAJAAN!!PENANTIAN YANG LAMA AKHIRNYA BERJAYA ATAS USAHA KESATUAN!!SAPE YG PANDAI SGT BERCAKAP SILA LAH BERCAKAP DI PLATFORM KESATUAN!!

Tanpa Nama berkata...

yg j29 asal xpayah runsing2..kau buat je kerja sama mcm j29 baru..xpayah nak selia org dh..biar j41 yg seliakn org bawah..ada paham!!

Tanpa Nama berkata...

takdir...telah ditentukan sejak lahir??....
kenapa kita selalu meletakkan sesuatu ketidakadilan cipta manusia kepada takdir??....

"jangan sampai telefon pintar anda dicuri, lalu pencuri menggunakan justifikasi yg sama seperti diatas utk melepaskan diri".....

ini adalah hasil ciptaan dr golongan kolonial yg memerintahkan tentera2nya menyelinap masuk kedalam satu komuniti untuk membentuk sebuah koloni..... kemudian mereka akan merampas hak komoniti tersebut....

why??....

sbb: tunggulah apabila mereka sign opsyen pelantikan and pertukaran skim perkhidmatan (ditukar lantik).....
koloni yg berada digrade kenaikan pangkat akan memepersoalkan, " mengapa kami yg berada digrade kenaikan pangkat diletakkan setara (dlm satu skim perkhidmatan yg sama) dengan grade lantikan??".....

tungguuu!!....

...J29...

sy menyokong pernyataan anda, rezeki datang dr "maha pemberi"

persoalannya,

mengikut kod gred dalam ssm, gred 29 adalah khas utk pemegang diploma...
manakala stpm/sijil adalah gred 27

adakah anda merasakan layak utk anda berada setara dengan gred 29 semasa yg berbekalkan diploma utk memasuki skim perkhidmatan tersebut melalui peperiksaan, temuduga dan sebagainya?

gred 29 adalah hak pemegang
diploma
gred 27 adalah hak pemegang stpm/sijil....

sy sebenarnya bercita-cita utk menjawat jawatan jurutera gred 41, yg kelayakan masuknya adalah ijazah sarjana muda dalam bidang kejurateraan....

jika berjaya itu adalah rezeki sy...
tetapi bukan dengan cara merampas hak org lain....

...J29...

Tanpa Nama berkata...

hahaha.anda menunjukkn kebodohan sendiri!!xpaham apa itu kesatuan???jd ahli dan berckp jg jd katak bwh tempurung!!

Tanpa Nama berkata...


Tanpa Nama berkata...
MTSU PERJUANGKAN SELAMA 25 TAHUN!!!CNFIRM ANGKAT KERTAS KERJA KENA REJECT BERKALI2 BKN PAKAI AIR LIUR!!TERIMA KASIH MTSU,CUEPACS DAN KERAJAAN!!PENANTIAN YANG LAMA AKHIRNYA BERJAYA ATAS USAHA KESATUAN!!SAPE YG PANDAI SGT BERCAKAP SILA LAH BERCAKAP DI PLATFORM KESATUAN!!

Jumaat, November 08, 2013 1:23:00 PTG


----------------------





ini lg sorang manusia yg tak faham faham....bila dah kemaruk otak semua letak kt lutut........x kisah la MTSU nak pejuang selama 25 tahun ke 100 tahun ke selagi yg mereka perjuangkan tu x melanggar hak asasi dan norma pendidikan yg dah lama kita julang.Masalahnya ialah bila yg ade SIJIL tetibe jadi setaraf dengan DIPLOMA yg belajar lg lama dan susah...what the hell??ini jelas MELANGGAR HAK ASASI DAN NORMA PENDIDIKAN sekian lama...pertama kali berlaku dalam sejarah Malaysia...ini yg kami bangkang..JELAS KERJA GILA!BUKAN KAMI BANGKANG PASAL DH PERJUANGKAN 25 TAHUN TU..TP SOAL KERJA GILA yg dah omar buat bersama MTSU...soalan ,omar osman J22 tu ada sijil ke diploma?cuba selidik...jgn dibiarkan cuepacs jadi platform peribadi

Tanpa Nama berkata...

ilexs!!..laaa.....
tak perlu "hysteria"..
melihat kpd senario yg berlaku seiras (hampir serupa tp tak sama) dgn skim perkhidmatan KP11/14..


...J29...

Tanpa Nama berkata...

Motivasi iman - Ubat Hati
Sedar atau tidak ramai di antara kita tidak mempunyai ketenangan hati. Ini kerana mereka mencari ketenangan tidak pada sumbernya. Di anggapnya harta memberi ketenangan, maka diburunya harta, akhirnya harta itu jugalah yang merungsingkannya. Diburunya pangkat, disangka pangkat memberi ketenangan padanya, rupanya, dengan pangkat, lagi tidak tenang, lantaran takut pangkatnya hilang.

Inilah manusia. Allah menyatakan di dalam al-Quran bahawa Allahlah pemilik ketenangan dan Dia hanya memberikannya pada hati orang yang beriman. Mari kita renung, kesilapan mencari tenang dan bagaimanakah ubatnya.

Tanpa Nama berkata...

1. Ramai orang mencari ketenangan dengan sifat mazmumah seperti hasad dengki, suka melihat keaiban orang lain, tidak redha. tidak bersyukur dan sebagainya, tetapi hakikatnya, Allah tidak menjadikan pada sifat mazmumah itu ketenangan. Ubat bagi hati seperti ini ialah dengan menanam dan menyuburkan sifat mahmudah

2. Ramai orang mencari ketenangan dengan melakukan maksiat seperti bergaul lelaki perempuan, mendengar muzik dan sebagainya. tetapi hakikatnya, Allah tidak menjadikan pada maksiat itu mendatangkan ketenangan. Ubat bagi sikap seperti ini ialah dengan menggantikan setiap maksiat dengan ketaatan

Tanpa Nama berkata...

3. Ramai orang mencari ketenangan dengan memperbanyakkan harta yang tidak tahu apakah sumbernya, hakikatnya, Allah tidak menjadikan pada harta yang haram itu mencukupkan. Ubat bagi hati tamakkan harta sehingga terlibat dengan yang haram ialah dengan mencari dan berusaha kepada harta yang halal

4. Ramai orang merasa puas jika bersikap bongkak dengan manusia. Jika dia berpangkat, boleh tengking orang, boleh arah orang dengan kasar dan dia seolah-olah rasa puas sedangkan Allah tidak akan menjadikan pada kesombongan itu kemuliaan. Ubat bagi penyakit ini ialah melatih hati supaya sentiasa tawadhuk.

5. Ramai orang lalai melayan perasaan sedihnya sedangkan Allah tidak menjadikan pada putus asa itu jalan keluar. Ubat bagi penyaki ini ialah kesabaran

6. Ramai orang yang cuba mencari kepuasan dengan dunia, dicubanya berbagai aktiviti supaya hatinya puas sedangkan Allah tidak menjadikan pada cinta dunia itu kepuasan, ubat bagi hati yang demikian ialah memperkukuhkan hati mencintai Allah. Dua cinta tidak akan duduk di dalam satu hati. Jika seorang telah mencintai dunia, maka cinta Allah payah ingin dirasakan.

7. Ramai orang yang merasa puas jika dia marah-marah sedangkan Allah tidak menjadikan pada marah itu hikmah. Ubat bagi hati dan lidah yang marah ialah menanamkan cinta akhirat. Dengan demikian, rasa tidak puas hati pada dunia akan kurang.

Demikianlah beberapa keadaan hati dan ubatnya, semoga memberi manfaat kepada kita semua, amin...

Tanpa Nama berkata...

Pemimpin yang telah dipilih oleh rakyat dan diberikan amanah untuk mentakbirkan negara / organisasi sekiranya ia melakukan kezaliman kepada rakyat dan tidak berlaku adil tidak akan dapat mencium keharuman syurga dan dimasukkan kedalam neraka sebelum hisab (perhitungan amal).

Ma’qil Ibnu Yasar r.a berkata “ Saya mendengar Nabi S.A.W bersabda maksudnya : “ Tidak ada seorang hamba yang Allah serahkan kepadanya untuk memimpin segolongan rakyat lalu ia tidak memelihara rakyatnya itu dengan menuntut dan memimpin mereka kepada kemaslahatan dunia dan akhirat melainkan tiadalah ia mencium bau syurga.”
(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Sabda Rasulullah S.A.W maksudnya : "Sebaik-baik pemerintah kamu adalah pemerintah yang kamu sayangi mereka, dan mereka menyayangi kamu. Kamu mendoakan ke atas mereka, dan mereka mendoakan ke atas kamu. (Adapun) Sejahat-jahat pemerintah kamu adalah mereka yang kamu benci dan mereka pula benci kepada kamu, kamu melaknat mereka dan mereka melaknat kamu.Berkata (Auf), kami bertanya : Wahai Rasulullah, apakah boleh kami menyerang mereka dengan pedang ? Nabi menjawab : “Tidak boleh, selama mereka menunaikan solat.” (Hadis Riwayat Muslim)

Abdullah bin Mas’ud.Rasulullah S.A.W. bersabda maksudnya : “Sesungguhnya kamu akan melihat selepasku sikap (pemerintah) mementingkan diri dan kamu akan melihat perkara-perkara yang kamu ketahui ia mungkar (pada pemerintah). Mereka berkata: Apa yang engkau perintahkan kami (lakukan) wahai Rasulullah? Sabda baginda: Tunaikan untuk mereka hak mereka dan mintalah kepada ALLAH hak kamu.” (Hadis Riwayat Bukhari)

Tanpa Nama berkata...

Baik buruk balasan bergantung pelaksanaan amanah diberi rakyat tanggungjawab

Agama Islam sangat menitikberatkan mengenai pemilihan pemimpin yang bertanggungjawab dan berwibawa kerana setiap pemimpin berserta rakyatnya akan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak. Jika baik pemimpin maka baiklah rakyatnya, begitulah jika berlaku sebaliknya.
Hal ini bertepatan dengan firman Allah SWT: “Sesungguhnya, Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya), dan apabila kamu menetapkan hukum antara manusia, (Allah menyuruh) kamu menetapkan hukum dengan adil. Sesungguhnya Allah dengan (suruhan-Nya) itu memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepada kamu. Sesungguhnya Allah sentiasa mendengar, lagi sentiasa melihat.” (Surah An-Nisa, ayat 58)

Tanpa Nama berkata...

Kumpulan Pelaksana 1

Pelukis Pelan/Juruteknik Rendah : SPM : J17
Pelukis Pelan : Sijil Politeknik : J17
Juruteknik : Sijil Politeknik/Diploma/KPSL : J17
Penolong Jurutera : Diploma : J29

Kumpulan P&P

Jurutera : Ijazah Sarjana Muda

Tanpa Nama berkata...

HATI-HATI TERHADAP DOA ORANG YANG DIZALIMI



Dalam suatu riwayat dari Anas bin Malik r.a. disebutkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: “ tolonglah saudaramu ketika dia berbuat zalim atau ketika dia dizalimi”. Seorang sahabat bertanya: “Wahai Rasulullah, aku akan menolongnya jika dia dizalimi, namun apabila dia berbuat zalim, bagaimana aku perlu menolongnya?” Baginda menjawab: “cegahlah dia atau tahanlah dia dari berbuat zalim, maka ini adalah pertolongan baginya.” ( Hadis riwayat Bukhari)

Hadis tersebut mengisyaratkan bahawa kita melihat seseorang yang ingin menganiayai orang lain, maka cegahlah ia. Pencegahan itulah merupakan pertolongan baginya. Sedangkan apabila ada orang yang dizalimi, maka menolongnya adalah membelanya dari orang yang zalim. Kalau kita diperintahkan untuk menolong saudara kita yang zalim atau dizalimi, lalu bagaimana mungkin kita sendiri yang menzalimi. Apabila kita berbuat zalim, ertinya kita sendiri yang perlukan pertolongan dari orang lain. Kenapa? Kerana doa orang yang dizalimi makbul, kerana tidak ada penghalang diantaranya dengan Allah SWT.


“Engkau akan mendatangi kaum dari golongan ahlul kitab. Ajaklah mereka untuk bersyahadat ‘Tiada Tuhan selain Allah’ dan aku adalah utusan Allah. Jika mereka mentaatinya, beritahulah kepada mereka bahawa Allah SWT mewajibkan solat lima kali sehari semalam. Jika mereka mentaatinya maka beritahulah kepada mereka bahawa Allah SWT mewajibkan mereka untuk berzakat yang diambil dari orang-orang yang mampu dan diberikan kepada orang yang fakir. Jika mereka mentaatinya pula, maka jauhilah olehmu harta-harta berharga mereka dan takutlah doa orang yang dizalimi kerana tiada pembatas doa yang dizalimi dengan Allah SWT.” ( Hadis dari Ibnu ‘Abbas)

“Telah diizinkan (berperang) bagi orang-orang yang diperangi, kerana sesungguhnya mereka telah dianiaya. Dan sesungguhnya Allahh benar-benar Maha Kuasa menolong mereka itu” (Al-Hajj:39)

“Demikianlah dan barang siapa membalas seimbang dengan penganiayaan yang pernah ia deritai kemudian ia dianiaya (lagi), pasti Allah akan menolongnya.” (Al-Hajj:60)

Ada riwayat yang menyatakan bahawa pada hari kiamat Allah SWT akan mengqisas kambing yang bertanduk kerana menganiaya kambing yang tidak bertanduk. (Hadis Riwayat Tarmizi). Semua itu untuk menunjukkan sempurnanya keadilan Allah SWT. Kalau terhadap binatang pun begitu, apatah lagi terhadap manusia.

Tanpa Nama berkata...

SUDAH TERBUKTI, JPA SEMAKIN pening lalat. status sijil, diploma dan ijazah pun dah tak kenal dah tidak pandai nak menilainya, WALHAL SEBELUM NI TARAF pemilik dokumen2 ini diambil kira.INILAH AKIBATNYA APABILA JPA DIKUASAI "ELIT" KAH KAH KAH

Tanpa Nama berkata...

(d) Penolong Pegawai Tanah Gred NT17, NT22 yang tidak memenuhi syarat
lantikan Penolong Pegawai Tanah yang baharu akan ditukar lantik dengan
kelonggaran syarat ke jawatan Penolong Pegawai Tanah Gred NT27 tertakluk
kepada memiliki SPM termasuk kepujian Bahasa Malaysia (termasuk Ujian
Lisan) serta pengalaman selama tidak kurang daripada 6 tahun sebagai Penolong
Pegawai Tanah.

- RUJUK pp162009 (SKIM PERKHIDMATAN
PENOLONG PEGAWAI TANAH GRED NT27, NT32, NT36) muka surat 04/45 -

Penolong Pegawai Tanah Gred NT17 naik ke Penolong Pegawai Tanah Gred NT27 guna time based 6 tahun even kelulusan SPM je tanpa ada sijil politeknik/diploma...kenapa Pelukis Pelan yg kelulusan SPM tak dapat gak..dimana keadilan???..mintak CUEPACS,MTSU & JPA tolong kaji balik perkara ni

Tanpa Nama berkata...

apa nak jadi ngan pendengki2 sume ni.itu rezeki masing2.kalo xpuas hati sgt,letak jawatan.berlambak lg org2 diluar sana nak gantikan keje kamu tu.
aku ni pkerja kontrak,dh 6 tahun,xde kecoh2 pun.
loan rumah kerajaan xdapat,kuarters xdapat,tapi leh je tanggung anak bini.
bersyukurlah wahai umat manusia

Unknown berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

ni bukan soal dengki dgn rezeki org lain, tapi nak menuntut keadilan, keadilan adalah hak setiap insan yg bernama manusia...

N17 berkata...

korang gaji kecik sebab kelulusan korang tu rendah. setakat spm tak kan nak mintak kenaikan yg sama dengan yang kelulusan degree.... korang ni cakap tak logik laaa....

"korang sedar tak, gaji korang lebih tinggi berbanding dengan negara jiran korang kat indonesia". korang kenalah bersyukur dan berterima kasih....... korang kalu nak gaji besor, korang jadi laa cikgu. gaji cikgu selalu naik...

heh heh

Tanpa Nama berkata...

Bukan rampas tp kita bkongsi....80% jurutk ada diploma dlm kajian jpa...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

sy menyokong pernyataan anda, rezeki datang dr "maha pemberi"

persoalannya,

mengikut kod gred dalam ssm, gred 29 adalah khas utk pemegang diploma...
manakala stpm/sijil adalah gred 27

adakah anda merasakan layak utk anda berada setara dengan gred 29 semasa yg berbekalkan diploma utk memasuki skim perkhidmatan tersebut melalui peperiksaan, temuduga dan sebagainya?

gred 29 adalah hak pemegang
diploma
gred 27 adalah hak pemegang stpm/sijil....

sy sebenarnya bercita-cita utk menjawat jawatan jurutera gred 41, yg kelayakan masuknya adalah ijazah sarjana muda dalam bidang kejurateraan....

jika berjaya itu adalah rezeki sy...
tetapi bukan dengan cara merampas hak org lain....

...J29...

Khamis, November 07, 2013 11:51:00 PTG



===========================

tu namanya bukan rezeki awak terima lah kenyataan ...

Tanpa Nama berkata...

Kumpulan Pelaksana 1

Pelukis Pelan/Juruteknik Rendah : SPM : J17
Pelukis Pelan : Sijil Politeknik : J17
Juruteknik : Sijil Politeknik/Diploma/KPSL : J17
Penolong Jurutera : Diploma : J29

Kumpulan P&P

Jurutera : Ijazah Sarjana Muda\


9999999999999999999999999


Skim ni dh jumud dah.....sejak keluar pekeliling JPA yg baru...

Tanpa Nama berkata...

ini bukan dengki tapi hak sebagai penjawat awam keadilan dan hak sama rata perlu ada untuk memperjuangkan nasib penjawat awam x kira dari gred bawah ke atas kalo nak perjuangkan mesti semua gred mendapat hak dan keistimewaan tersebut jangan hanya satu atau dua gred sahaja mendapat keistimewaan itu...kalo tuan-tuan baca buku perhubungan perusahaan ada menyebut semua itu dan kesatuan yang ada inilah yang patut memperjuangkan nasib kita semua....sekiranya tidak apa guna ada kesatuan sekerja sebab cuapecs ada bapa kepada semua persatuan dibawah naungannya perlu mengambil sesuatu supaya tranformasi yang diwar-warkan oleh PM untuk penjawat awam diteruskan demi mencapai negara maju sebelum wawasan 2020....bukan tranformasi yang hanya melepaskan tengkuk sendiri dan batuk ditangga sahaja...harap maklum

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

(d) Penolong Pegawai Tanah Gred NT17, NT22 yang tidak memenuhi syarat
lantikan Penolong Pegawai Tanah yang baharu akan ditukar lantik dengan
kelonggaran syarat ke jawatan Penolong Pegawai Tanah Gred NT27 tertakluk
kepada memiliki SPM termasuk kepujian Bahasa Malaysia (termasuk Ujian
Lisan) serta pengalaman selama tidak kurang daripada 6 tahun sebagai Penolong
Pegawai Tanah.

- RUJUK pp162009 (SKIM PERKHIDMATAN
PENOLONG PEGAWAI TANAH GRED NT27, NT32, NT36) muka surat 04/45 -

Penolong Pegawai Tanah Gred NT17 naik ke Penolong Pegawai Tanah Gred NT27 guna time based 6 tahun even kelulusan SPM je tanpa ada sijil politeknik/diploma...kenapa Pelukis Pelan yg kelulusan SPM tak dapat gak..dimana keadilan???..mintak CUEPACS,MTSU & JPA tolong kaji balik perkara ni

aku sokong kenyataan ini..takpelah kalau naik j29 ambil time based 9 tahun aku tak kisah..ini tidak..ada jawatan boleh..ada jawatan tak boleh...

Tanpa Nama berkata...

yg depa perjuangkan skrg ni yg belajo d politeknik jewww..x kire sijil atau diploma..yg blajo kt institusi pengajian yg lain camner plk..ikm dan ilp..semua di bwh kerajaan jgk..knp x ambek action dgn sijil drp ikm dan ilp ni..knp perlu gune spm jeww..sdgkn nk masuk ikm dan ilp nk kne ada spm..sama jer dgn politeknik..nk masuk politeknik kena ada spm jgk..so tlg kaji semula jawatan yg ada sijil2 dri ikm dan ilp..bkn sekadar tgok spm jeww...

Tanpa Nama berkata...

BAK KATA AWIE INI SEMUUUUUUUUUUUUUA POYOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO APA DIA POYOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO SEKALI LAGI POYOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO SEKIAN TERIMA KASIH IKHLAS DARIPADA JABATAN PERKHIDMATAN AWAM

Tanpa Nama berkata...

ade dgree tp bodoh sombong tak guna jg sahabat. lain kali baca dulu. dan tanya dulu. tahu sejarahnya baru cerita. so fikir2 kan lah huhuhu.

Tanpa Nama berkata...

xkn politeknik jew kot...masuk gne spm gk...ikm dan ilp pn nk masuk kne gne spm jgk..so kaji jgk lh gaji PA yg keluar dri ikm dan ilp nie..tak kan nk guna spm jew klau dh ada sijil dri ikm dan ilp..politeknik pny sijil pn bole p sampai J29..ikm dan ilp pn di bwh kerajaan jgk kot..biorlh adil n saksama...

Tanpa Nama berkata...

Lalalala..bosan baca semua komen ni. Baik bergosip..
Semalam cita LOVE U MR ARROGANT episode akhir..ha dalam ni byk ARROGANT ni..uwaaaa sedih ma..ZARA tu patut milik hardy baru sesuai..UWAAAA love u ZARA

Tanpa Nama berkata...

juruteknik j17 tu perlu ambik exam jabatan dan perkhidmatan atau tidak ye.... nak naik J29 tu...

.....................................
AMBIKKKKK MANA BOLEH SENANG-SENANG MACAM TU SAJA TANPA AMBIK EXAM KALAU GAGAL TAK DAPATLAH NAIK SEBAB TAK LAYAK

Tanpa Nama berkata...

kalau nak perjuangkan keadilan semua p.a,knpa xperjuangkan nasib2 p.a kontrak juga???diaorg pun manusia gak yang ada tanggungan.ni bila kena batang idung sendiri,br tau.

Tanpa Nama berkata...

Lalalala..bosan baca semua komen ni. Baik bergosip..
Semalam cita LOVE U MR ARROGANT episode akhir..ha dalam ni byk ARROGANT ni..uwaaaa sedih ma..ZARA tu patut milik hardy baru sesuai..UWAAAA love u ZARA
.................................

mana boleh zara tu milik saya mr clean bukan milik hardy I LOVE U ZARA

Tanpa Nama berkata...

Lalalala..bosan baca semua komen ni. Baik bergosip..
Semalam cita LOVE U MR ARROGANT episode akhir..ha dalam ni byk ARROGANT ni..uwaaaa sedih ma..ZARA tu patut milik hardy baru sesuai..UWAAAA love u ZARA
.................................

mana boleh zara tu milik saya mr clean bukan milik hardy I LOVE U ZARA

.................................

who mr clean?mana ade dalam dialog pun bai..patutnya dgn gua la kesian gua dah lama membujang

Tanpa Nama berkata...

Senang cerita pak omar letak jwtan je..kalau kat jepun tak mampu nak tadbir..letak jwpan..bg peluang pada org lebih arif...

Tanpa Nama berkata...

memang sikap manusia tak pernah bersyukur..memang sikap manusia dengki mendengki..memang zaman nak kiamat...

Tanpa Nama berkata...

kenapa mesti dengki dengan skim yang ditambah baik..kenapa tidak digalakkan atau disokong pihak yang dapat membantu kita menambah baik skim kita..baru la skim lain pun akan ditambah baik..cube berfikir dengan waras bila bercakap..

Tanpa Nama berkata...

TAHNIAH CUEPACS...untuk skim2 yg tidak terlibat yg bakal dikaji lg..jgn lupa Pembantu makmal sekolah c17, 22, 26

Tanpa Nama berkata...

nak tanya omar tu ada sijil poli tak, kalau tak ada nampaknya tak boleh naik ja29 la dia.

Tanpa Nama berkata...

BACALA PEKELILING..JANGAN LA MAIN HENTAM JE..WALAU CUBA TGK PERBEZAAN GRED 17, DAN GRED 29 YANG ADA SIJIL DAN DIPLOMA..............................................................

SKIM PERKHIDMATAN
PELUKIS PELAN (KEJURUTERAAN AWAM)/PENOLONG JURUTERA
KLASIFIKASI
:
PERKHIDMATAN KEJURUTERAAN
KUMPULAN PERKHIDMATAN
:
PELAKSANA (SKIM PERKHIDMATAN BERSEPADU)
GRED JAWATAN/GAJI
:
JA17, JA22, JA26, JA29/30, JA36, JA38
TARIKH KUAT KUASA
:
1 JULAI 2013
SYARAT LANTIKAN
1. Calon bagi lantikan hendaklah memiliki kelayakan seperti berikut:
(a) warganegara Malaysia;
(b) berumur tidak kurang dari 18 tahun pada tarikh tutup iklan jawatan;
KELAYAKAN LANTIKAN KE JAWATAN PELUKIS PELAN (KEJURUTERAAN AWAM) GRED JA17
(c) (i) Sijil Pelajaran Malaysia atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan dengan kepujian Pendidikan Seni Visual atau Lukisan Geometri atau Lukisan Kejuruteraan pada peringkat peperiksaan tersebut.
(Gaji permulaan ialah pada Gred JA17: RM952.66); atau
(ii) Sijil Pelajaran Malaysia serta Sijil Kemahiran Malaysia Tahap 2 dalam bidang Pelukis Pelan (Kejuruteraan Awam dan Struktur) atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya.
(Gaji permulaan ialah pada Gred JA17: RM1,010.77); atau
(iii) Sijil Pelajaran Malaysia serta Sijil Kemahiran Malaysia Tahap 3 dalam bidang Pelukis Pelan (Kejuruteraan Awam dan Struktur) atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya.
(Gaji permulaan ialah pada Gred JA17: RM1,068.89).
KELAYAKAN LANTIKAN KE JAWATAN PENOLONG JURUTERA GRED JA29
(d) (i) sijil dalam bidang kejuruteraan yang diiktiraf oleh kerajaan daripada politeknik-politeknik tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya.
(Gaji permulaan ialah pada Gred JA29: RM1,417.59); atau
2
(ii) diploma dalam bidang kejuruteraan yang diiktiraf oleh kerajaan daripada institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya.
(Gaji permulaan ialah pada Gred JA29: RM1,826.02).
SYARAT KELAYAKAN
BAHASA MELAYU
2. Calon bagi lantikan hendaklah memiliki kepujian dalam

Tanpa Nama berkata...

SAYA SYORKAN PEKELILING INI PERLU DITANGGUH DULU lah kerana semua penjawab awam habis kena gistrik.. sedangkan penjawat awam jentera kerajaan. jika PA ini teramai yg SAKIT PERUT, nanti bermasalah pula jadinya. kenapa perlu pilih kasih? sepatutnya greed dinilai dan dinaikkan selaras dgn taraf kelayakan dan pengalaman masing2 semasa jaw dipohon. utk ke jawatan yg lebih tinggi, IKUTLAH PERATURAN YG SEDIA ADA ambil lah pereksa KPSL ke, minta penjawatan baru ke, janganlah melangkah songsang, melangkahlah cara yg btl... Mintalah kenaikan pangkat mengikut saloran yg betul sejak zaman berzaman. semestinya JPA juga PA sedia maklum tentang ni. janganlah ikut hentam keromo macam ni.. Jadikanlah PA ini iklas dlm bekerja dan sama2 kita dapat pahla dan rezeki yg halal. tidak berhasad dan berdengki. jangan buat dosa langkah org lain untok ke barisan hadapan. JPA perlu lah bertanggung jawab dan mengkaji dulu tentang hal ini jangan ikut kepala kupek tu saja.. sebab kita penjawab awam ni minta kerja bukannya dengan sijil yg dibeli. kita berhempas pulas nak dapatkan sijil tu seperti yg kita semua sedia maklum. kenapa jadi macam ni kupeek.. KUPEK, CUEPACS, APA DAH JADDI NI sepatutnya si cuepac ni perlu mencadangkan pada JPA, yg pemegang sijil srp pmr spm diploma atau ijazah layak mohon selepas 5 atau 6 tahun perkhidmatan bolih dinaikkan pangkat atau mOhon kpsl atau mohon penjawatan baru ikut kelayakan individu. Jika guide line saperti ini di ikuti taklah menjati sesuatu masaalah pada JPA.

Tanpa Nama berkata...

Nampak sangat Dato' Omar hanya memperjuangkan jawatan Juruteknik dia je melalui MTSU sehingga 25 tahun. Tapi tidak kepada jawatan lain. Bagi jawatan lain, Dia sekadar menyampaikan sahaja macam despatch. Dia tak bantu, baik pulih, tokok tambah apa yang patut agar sama-sama dapat. Kalau dia perjuangkan hak PA selama 25 tahun tanpa mengira jawatan dengan ikhlas sudah pasti hari ini kita dah beroleh kejayaan. Untuk semua jawatan dan bukan segelintir. Untuk semua jawatan dan bukan segelintir

Tanpa Nama berkata...

tq...atas kenyataan en izhan...pejuangan anda dan rakan...saya hargai..kenaikan tukang 283 synforek, 1,2,3 ke h17,22,26...( kami warga jps bpme ps ucap tq )

Tanpa Nama berkata...

SAYA SYORKAN PEKELILING INI PERLU DITANGGUH DULU lah kerana semua penjawab awam habis kena gistrik.. sedangkan penjawat awam jentera kerajaan. jika PA ini teramai yg SAKIT PERUT, nanti bermasalah pula jadinya. kenapa perlu pilih kasih? sepatutnya greed dinilai dan dinaikkan selaras dgn taraf kelayakan dan pengalaman masing2 semasa jaw dipohon. utk ke jawatan yg lebih tinggi, IKUTLAH PERATURAN YG SEDIA ADA ambil lah pereksa KPSL ke, minta penjawatan baru ke, janganlah melangkah songsang, melangkahlah cara yg btl... Mintalah kenaikan pangkat mengikut saloran yg betul sejak zaman berzaman. semestinya JPA juga PA sedia maklum tentang ni. janganlah ikut hentam keromo macam ni.. Jadikanlah PA ini iklas dlm bekerja dan sama2 kita dapat pahla dan rezeki yg halal. tidak berhasad dan berdengki. jangan buat dosa langkah org lain untok ke barisan hadapan. JPA perlu lah bertanggung jawab dan mengkaji dulu tentang hal ini jangan ikut kepala kupek tu saja.. sebab kita penjawab awam ni minta kerja bukannya dengan sijil yg dibeli. kita berhempas pulas nak dapatkan sijil tu seperti yg kita semua sedia maklum. kenapa jadi macam ni kupeek.. KUPEK, CUEPACS, APA DAH JADDI NI sepatutnya si cuepac ni perlu mencadangkan pada JPA, yg pemegang sijil srp pmr spm diploma atau ijazah layak mohon selepas 5 atau 6 tahun perkhidmatan bolih dinaikkan pangkat atau mOhon kpsl atau mohon penjawatan baru ikut kelayakan individu. Jika guide line saperti ini di ikuti taklah menjati sesuatu masaalah pada JPA.

Saya bersetuju dengan pendapat rakan ini. Terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Salah satu yang diperjuangkan dalam Dasar Ekonomi Baru adalah merapatkan jurang diantara rakyat kaya dengan miskin. Dalam era Tun Dr Mahathir Wawasan 2020 adalah untuk meningkatkan pendapatan isi rumah. Namun hasrat murni pemimpin kita sebelum ini tidak akan tercapai dek kerna kerakusan pemimpin kita sekarang ini. Tak kira samada di pihak cuepacs mahupun kerajaan. Jika benar negara tidak mampu maka mmemadai dinaikkan gred spt 1-10 kpd 11, 17 kpd 22, 22 kpd 26, 26 kpd 27, 27 kpd 32, 32 kpd 38 dsbgnya. Mata gaji dinaikkan ke mata gaji terhampir. Kalau tak mampu lagi bagi bonus sama rata rm500 seorang kepada semua kakaitangan tanpa mengira gred apa. Janji semua dibagi. Sama rata dan sama rasa. Saya rasa inilah cara yang paling adil dan tiada siapa boleh pertikaikan. Ini cuma sekadar cadangan. Oleh itu tak payahlah laksanakan pekeliling baru ni sebab rata-ratanya kakitangan PA tidak berpuas hati. Jika dilaksanakan juga suasana harmoni sebelum ini akan tercalar. Bahkan motivasi diri serta prestasi kerja dikalangan PA akan menurun.
--------------------------------
AKU SOKONG patut semua PA naik gaji 1500rm selarasakan dgn diploma dan ijazah. kenaikan semua selaraskan naik rm 300 setahun . semua PA yg ada sijil spm dan stpm dinaikan ke rm1500 dan diploma dinaikan ke rm1550 dan yang ada ijazah rm1600..kenaikan tahunan rm 300 semua dan elaun apa2 semua sama dgn JUSA .elaun semua dpt rm 1500 sebulan ..AKU SOKONG ini barulah ADIL

Tanpa Nama berkata...

Dari Tahun 80an lagi N17 belum di ubah kelayakan dari SPM ke STPM atau Diploma. Jawatan Kerani rendah, Operator telefon, Tukang masak jurutaip, yang Guna kelayakan SRP (PMR)dinaikKan Gred ke N17. Gred N17 yang guna SPM tak naik2 juga. sekarang ni Gred 1-10 pulak yang guna kelayakan Tamat darjah enam dan tamat tingkatan tiga dah jadi gred 11 yang guna SRP (PMR)mungkin tak lama lagi gred ini akan dinaikan pula ke gred 17. Gred N17 guna SPM tak naik2 Juga. apa yang cuepacs, kerajaan dan JPA Kaji sebenarnya? berlambak yang guna kelayakan SPM masa mohon jawatan dah naik gred 27 sekarang cthnya Penolong pegawai tanah sekarang ni juruteknik dan pembantu pertanian dll pulak. kalau tak nak bagi kerani ni naik sampai gred 27 ke atas pun tak pelah kami akur sebab alasan JPA Jawtan kerani N17 tak perlu kemahiran profesional mcm Juruteknik tapi naikkan ke gred 22pun rasa nya dah memadai dan menbuatkan kerani2 rasa dihargai.

Tanpa Nama berkata...

BONUS JANGAN BERI DAN BRIM JANGAN BERI .GAJI KASI BESAR PUNYA AKU SOKONG . Jika tak puas hati PA BERHENTI BODOH ... HDK GAJI BERAPA PUNYA BESAR LAGI .!!!

Tanpa Nama berkata...

skim NT dan G yang di jumudkan juga awat tak de orang yang bising pun bagi bikin panas. Mari ramai-ramai kita panaskan skim NT dan G pula, tinggalkan j buat masa ini sebab diorang tengah mendidih tu.

Tanpa Nama berkata...

patut kerajaan buat aku janji.mereka yg tak akur dgn kerajaan tidak dinaikan gaji kerana melawan kerajaan,hdk gaji kenalah patut dgn undang2 yg ditetapkan.Jika asik layan naik gaji semua tak puas hati sebab naik sikit bising naik banyak bising. sebab bodoh semuanya,jika pandai berdiam ajer dan buat ajer kerja mcm biasa sebab di luar tu byk lagi org tak ada kerja.Kerajaan kena buat dasar baru jika tak minat dgn kerja kerajaan blh berhenti dalam masa 1 atau 2 tahun berkhidmat.Dah tau gaji kecil gi swasta cari kerja minta gaji besar2.dah kena buang hampeh kosong...dah dapat jawatan tetap dgn kerajaan byk pula songeh..cuba bygkan mereka yg pernah berkhidmat dulu2 malahan dah ada yg pencen pun skrg ni ,bersyukur ajer atas gaji yg kecil. kalau aku dijadikan pedana menteri aku tutuk buku terus pasal kenaikan gaji ini.lagi hdk dibantu lagi parah seperti barah pula jadinya..kurang2 ada juga nasib terbela ,tak byk pun dapat juga dari tiada..jgnlah asik iri hati ajer pada mana2 pihak...jika hdk dipikirkan kita pikirlah orang dulu2 mereka bergaji kecil dlm kakitangan kerajaan tapi tetap teruskan kehidupan mcm biasa...memang semua brg naik dan harga rumah naik,tapi kenaikan pun ada walaupun tak byk berbelanjalah sekadar mampu.ini bila dah naik gaji mcm2 dah hdk beli itu ini...mcm mana hdk cukup..BAGI SATU GUNUNG PUN LICIN BROOOO..

Tanpa Nama berkata...

tuju kpd j29. gred 1-10 naik ke 11 gred 11 tak bising pon....gred 11-16 naik 17. gred 17 tak bising pon... j17 naik j29 bukan j29 bising kot.. besar sangat ko diploma 2. rezeki diaorang biarkanlah. allah yang memberi rezeki 2 kpd mereka dengan melembutkan hati orang yang memegang amanah 2. masa juruteknik turun gred dari j7 ke j17 xde sape pon tolong diaorang. gelak adele. sembahyang solat sunat doha hari2, dengan izin allah ditambahkan rezeki. sape2 yang xredo, dia tak pecaya kpd untung baik dan tidak baik bukan orang yang beriman 2.

Pendekar Sungai Limau berkata...

Bagi saya....jadual gaji maksimum dan kajian gred terbaru yang berkuatkuasa mulai 1 november 2013 merupakan sistem gaji terbaik yang pernah diumumkan kerajaan....

Pendekar Sungai Limau

Tanpa Nama berkata...

kawan-kawan semua tak payah la kite bertikam lidah dalam hal ini..lebih baik kite berbincang di meja bulat..bg cadangan yang terbaik untuk kesemua jawatan dalam kerajaan..
Ingan rezeki itu datang dari Allah, bukan orang atau kerajaan yang bagi kite rezeki..

Tanpa Nama berkata...

HARAP MAKLUM! MANA2 J29 YG SEDIA ADA TAK PUAS HATI DGN JT YG DINAIK GRED KE JA29 TU, BOLEH DUDUK DIAM2 DAN RENUNG BULAN DAN BINTANG..TQ

Tanpa Nama berkata...

dato omar jangan layan sangat blogger ni. orang yang tulis ni semua poyo. bukanya pa. orang pakatan yang tulis ni. nak raih simpati untuk pru-14 la 2.

Tanpa Nama berkata...

Byk yg guna alasan J17 ni ada sijil, diploma tu yg kena naik j29. Dan N17 plak x layak naik gred sebab masuk guna spm ja. Satu persoalan nak dibangkitkan.

1. Masa J17 masuk dulu, post tu adalah post SPM. Tapi disebabkan spm xdak lulusan kejuruteraan, maka diterima mereka yg ada sijil atau diploma berkaitan. NAMUN...satu yg org lupakan, mereka bukan masuk dpt gaji P1T1!!! Tapi P1T9!!! Itu dah dapat kelebihan...lagi nak minta naik gred?

2.Bila kerajaan tetapkan post baharu, JA29 nanti masuk kena ada diploma, maka mereka dh dpt satu lagi kelebihan. Sepatutnya, N17 yg ada sijil/diploma boleh dipertimbangkan kenaikan KGT sepertimana yg diterima oleh J17 dulu.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Maaf kawan kawan saya penolong jurutera gred J29 sediada.sebelum ini saya merupakan Juruteknik J17 lulusan sijil POLIMAS tahun 1995.berkhidmat di JKR sebagai juruteknik hingga tahun 2006.atas keinginan untuk meningkatjan kualiti hidup saya sambung PJJ untuk Diploma Kejuruteraan awam 2 tahun semasa menjadi juruteknik.kos hampir RM10 ribu berbanding pelajar sepenuh masa dan dapat jadi Pembantu Teknik tahun 2008.tetapi melihat kawan J17 naik terus J29 terasa betapa tidak bernilai Diploma saya ini susah payah berkorban wang ringgit serta keluarga semasa pengajian Diploma dulu.sangat kecewa tiada kenaikan untuk Penolong Jurutera sediada..naikan kami sekurangnya ke Gred J32 atau J36 baru lah adil.

Khamis, November 07, 2013 11:39:00 PTG.
-----------------------------------
knp pulak nak rasa kecewa... patut lebih bersyukur ramai kawan kawan J17 yang lain dapat rezeki yang sama anda. rezeki ketentuan Allah, cuma melalui pihak mana itu jalannya... ilmu dan rezeki bukan kertas sijil @ diploma... itu cuma syarat kelayakan saja... bukalah minda... berlapanglah dada... kita semua hamba Allah...
-----------------------------------
sebab utama pen jurutera sedia ada kecewa adalah dah tak ada org bawah untuk diarah, dah tak bleh merasa jadi bos dan kena buat reja dah lepas ni, tak boleh nak mengarah org bawah lagi. Setakat diploma tu, berlambak juruteknik yg ada diploma, cuma post utk pen jurutera tak mencukupi utk diisi oleh juruteknik. Yg xdak diploma, ini rezeki anda.
_______________________________

setuju sangat2 dengan kenyataan akhir ni.

Tanpa Nama berkata...

mohon ceupacs tarik balik permohonan bonus dkt PM,sbb ramai kate ceupacs tak buat kerja

Tanpa Nama berkata...

kepada j29 yang kecewa, sedarlah yg anda dah lama makan gaji j29 berbanding kwn2 anda yg ada diploma tapi still j17 sbb tiada kekosongan.tidakkah anda bersyukur setelah sekian lama makan gaji j29?bagi la can kwn2 jugak.jgn tamak.

pekerja hospital berkata...

sebab ni la PA ramai yg tak sokong kerajaan. tak adil langsung..kenaikan macam ni hanya menyebabkan yg tak naik akan sakit hati jer..mmg berat sebelah..skim kami yg memperjuangkan kenaikan dari U29 ke U41 pun haram xsentuh langsung..fuk off BN gov

Tanpa Nama berkata...

kepada sesiapa yang kuat melatah kat sini pasal pekeliling ni,anda dah baca dan faham ke isi kandungan pekeliling ni?orang yang buat pekeliling ni bukannya bodoh. boleh jadi anak2 anda, isteri anda yg buat pekeliling ni (yg keje PTD)

apa2pun, tahniah juruteknik. welcome to assistant engineer club

Tanpa Nama berkata...

muhasabah diri kenapa aku tidak dinaikan gred. sebabnya kamu minta dekat manusia bukan dekat allah. kita renungkan sebab apa sbpa dibatalkan. kalau mengikut sbpa nt3-1, ja3-1 dan g3-1 masih dalam kumpulan c. semasa sbpa dibatalkan pa skim ini redo dan sabar. di atas kesabaran ujian yang allah berikan itu lah, pa2 ini dinaikan terus ke kumpulan b. sekiranya kita bersyukur dan sabar allah akan menambahkan lagi nikmatnya kepada orang yang sabar, allah malu pada orang yang sabar aamin.

Tanpa Nama berkata...

harap semua penjawat awam bersabar.biar kerajaan naikkan skim satu persatu.jgn tamak haloba.skrg rezeki J,G. esok lusa rezeki N,W pulak.Allah lebih tahu. usahlah caci mencaci,kalo tidak,semua hampa bila kerajaan tarik balik pekeliling. last2 semua melopong. siapa yang rugi??kamu jugak. relax la.your time will coming soon.

from cendiakawan muda merangkak pakar pengurusan sumber manusia

Tanpa Nama berkata...

ya Allah...kesatnya bahasa...dah macam orang tak dak agama dah...muhasabah lah diri tu sikit....memang naik gred tapi gaji naik berapa je pun....

tapi dok maki hamun orang macam naik gaji ribu riban sebulan........

masa N17 kesetiausahaan naik senyap2 ke N27 nape gred PT tak bising???

Tanpa Nama berkata...

susah lau ramai yg ader PHD....penyakit hasad dengki

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Maaf kawan kawan saya penolong jurutera gred J29 sediada.sebelum ini saya merupakan Juruteknik J17 lulusan sijil POLIMAS tahun 1995.berkhidmat di JKR sebagai juruteknik hingga tahun 2006.atas keinginan untuk meningkatjan kualiti hidup saya sambung PJJ untuk Diploma Kejuruteraan awam 2 tahun semasa menjadi juruteknik.kos hampir RM10 ribu berbanding pelajar sepenuh masa dan dapat jadi Pembantu Teknik tahun 2008.tetapi melihat kawan J17 naik terus J29 terasa betapa tidak bernilai Diploma saya ini susah payah berkorban wang ringgit serta keluarga semasa pengajian Diploma dulu.sangat kecewa tiada kenaikan untuk Penolong Jurutera sediada..naikan kami sekurangnya ke Gred J32 atau J36 baru lah adil.

___________________________________
j29 atas x boleh nak terima qadar dan qada allah. kamu nak salahkan allah lah yang memberi rezeki 2 kepada ja29. sedarlah dan terimalah hakikat. kita orang islam. j29 yg di atas ni lembutkan hati mu dengan mengigati allah untuk menerima apa yg allah tetapkan.

Tanpa Nama berkata...

sebab ni la PA ramai yg tak sokong kerajaan. tak adil langsung..kenaikan macam ni hanya menyebabkan yg tak naik akan sakit hati jer..mmg berat sebelah..skim kami yg memperjuangkan kenaikan dari U29 ke U41 pun haram xsentuh langsung..fuk off BN gov

Jumaat, November 08, 2013 5:04:00 PTG
___________________________________
sabar... rezeki allah yang bagi, kamu orang islam kan.. percaya x kpd qadar & qada. jadi sabar, itu rezeki mereka.

Tanpa Nama berkata...

sudah lah tu k.. rezki jawatan juruteknik.. xperlu nak dengki.. nanti rezki jawatan lain pula mungkin n17 ataupun kp11 tahun depan.. kt tahu.. kt patut bersyukur dapat kerja gov.. kalau nak gaji besar.. kerja sendirilah k ataupun sambung blaja sampai phd.. marilah kt mendoakan yg terbaik utk semua kakitangan x kira apa2 gred kerajaan k.. kt sama2 makan gaji je..

Tanpa Nama berkata...

sebab ni la PA ramai yg tak sokong kerajaan. tak adil langsung..kenaikan macam ni hanya menyebabkan yg tak naik akan sakit hati jer..mmg berat sebelah..skim kami yg memperjuangkan kenaikan dari U29 ke U41 pun haram xsentuh langsung..fuk off BN gov

Jumaat, November 08, 2013 5:04:00 PTG
___________________________________
sabar... rezeki allah yang bagi, kamu orang islam kan.. percaya x kpd qadar & qada. jadi sabar, itu rezeki mereka.
__________________________________
maaflah kalau saya kasarkan bahasa, allah menjadikan kamu melalu perkataan yang kamu sebut 2 lah. kalau x ada benda 2 macam mana kamu nak ada. betul kan...kann

Tanpa Nama berkata...

sebab ni la PA ramai yg tak sokong kerajaan. tak adil langsung..kenaikan macam ni hanya menyebabkan yg tak naik akan sakit hati jer..mmg berat sebelah..skim kami yg memperjuangkan kenaikan dari U29 ke U41 pun haram xsentuh langsung..fuk off BN gov

Jumaat, November 08, 2013 5:04:00 PTG
___________________________________
sabar... rezeki allah yang bagi, kamu orang islam kan.. percaya x kpd qadar & qada. jadi sabar, itu rezeki mereka.
__________________________________
maaflah kalau saya kasarkan bahasa, allah menjadikan kamu melalu perkataan yang kamu sebut 2 lah. kalau x ada benda 2 macam mana kamu nak ada. betul kan...kann

Jumaat, November 08, 2013 5:41:00 PTG
___________________________________
BN x wujud dengan fuk, kamu lah yang dilahirkan dengan perkataan yg kamu sebut 2.

Tanpa Nama berkata...

KPD JT SEMUA JANGAN PEDULIKAN KOMEN2 YG NEGATIF TU KERANA SIKIT PUN TIDAK MENINGGALKAN BEKAS, YANG PASTI REZEKI ITU SUDAH DIANUGERAHKAN, SYUKURR...

J17 Kontrak berkata...

Pada JPA & SPA... minta pihak tuan, serapkan P.A yang mana gred J17 (kontrak) diserapkan tetap.

justifikasi adalah J17 kontrak mula menjawat jawatan kontrak ini sejak tahun 2007. Dari tahun 2007 hingga 2013 (sekarang ini), J17 ini masih keadaan yang sama.

Di sini bukan isu tak ada kekosongan jawatan tetap untuk di isi di dalam organisasi, tapi masih ada kekosongan. Jika tiada kekosongan, masakan sepanjang kami berkhidmat, setiap tahun ada pengambilan baru juruteknik J17 tetap. sedangkan kami masih J17 kontrak.

Kelayakan semasa temuduga dahulu, menggunakan sijil/diploma yang sama juga iaitu daripada Politeknik.

Kami ada keluarga untuk kami sara. Dan ada di antara kami yang sedang dalam PJJ belajar dalam degree yang mana kami belanja pengajian dengan duit poket sendiri, dan tiada kelayakan bantuan pinjaman JPA (pinjaman boleh ubah).

Andai kami yang J17 kontrak ini ditamatkan kontrak seperti yang termaklum dalam pekeliling baru ini, apalah nasib kami... mungkin terpaksa pulang ke kampung halaman, membawa keluarga... dan menamatkan pengajian degree...

duduk di KL dah tak mampu... jangankan beli umah yang kami tak dilayakkan untuk pinjaman perumahan kerajaan... nak sewa pun kami belum tentu mampu... kuarters apatah lagi kami boleh dapat...

kami mohonla pihak SPA & JPA pertimbangan untuk kami J17 kontrak ini... kami bukanlah ramai... hanya beberapa orang yang tinggal...

Sekian terima kasih...

Tanpa Nama berkata...

sijil sudah setaraf diploma. kah kah kah kah.

syabas JPA.

lepasni jangan lupa sama tarafkan UPSR, PMR dengan SPM, ok?


Tanpa Nama berkata...

SEMUA PA YANG BER AGAMA ISLAM JANGAN KAMU LUPA PADA RUKUN IMAN IAITU PERCAYA KEPADA QADAR DAN QADA. BUKAN MANUSIA MEMBERIKAN REZEKI KEPADA MANUSIA LAIN, ALLAH LAH YANG MEMBERIKAN REZEKI KEPADA MAHKLUKNYA DENGAN BERBAGAI CARA. ALLAH MEMBERIKAN REZEKI MELALUI MANUSIA KEPADA MANUSIA, MELALUI HAIWAN KEPADA MANUSIA SEPERTI SUSU, DAGING DIMAKAN OLEH MANUSIA, MELALUI MANUSIA KEPADA HAIWAN. MELALUI TUMBUH2HAN KEPADA MANUSIA DAN HAIWAN. MELALUI MANUSIA DAN HAIWAN KEPADA TUMBUHAN. MELALUI BUMI, LANGIT, LAUT DAN LAIN2 LAGI KEPADA MANUSIA, HAIAWAN, DAN TUMBUHAN. ADAKAH PATUT KAMU TIDAK BERIMAN KEPADA QADAR DAN QADA ALLAH,ADAKAH PATUT KAMU MENGATAKAN MANUSIA ITU YANG MEMBERIKAN KENAIKAN GAJI KEPADA MANUSIA LAIN, ITU ADALAH KERJA ALLAH DAN ALLAH BERHAK MEMBERIKAN KEPADA SESIAPA YANG IA KEHENDAKI. BUKANKAH KAMU ORANG ISLAM MAKA JANGAN LAH KAMU BERBALAH SESAMA SENDIRI KERANA KAMU BERSAUDARA.ROBOHNYA SESEBUAH NEGARA ITU KERANA PERSELISIHAN.....INGATLAH... INGATLAH... INGATLAH...

Tanpa Nama berkata...

sijil sudah setaraf diploma. kah kah kah kah.

syabas JPA.

lepasni jangan lupa sama tarafkan UPSR, PMR dengan SPM, ok?



Jumaat, November 08, 2013 6:16:00 PTG
___________________________________
wahai kawan ku janganlah kamu menanam api kemaharan di dalam hati sesama saudara kamu, bertaubatlah. semoga kamu menjadi orang yang soleh. aamin

Tanpa Nama berkata...

Pada JPA & SPA... minta pihak tuan, serapkan P.A yang mana gred J17 (kontrak) diserapkan tetap.

justifikasi adalah J17 kontrak mula menjawat jawatan kontrak ini sejak tahun 2007. Dari tahun 2007 hingga 2013 (sekarang ini), J17 ini masih keadaan yang sama.

Di sini bukan isu tak ada kekosongan jawatan tetap untuk di isi di dalam organisasi, tapi masih ada kekosongan. Jika tiada kekosongan, masakan sepanjang kami berkhidmat, setiap tahun ada pengambilan baru juruteknik J17 tetap. sedangkan kami masih J17 kontrak.

Kelayakan semasa temuduga dahulu, menggunakan sijil/diploma yang sama juga iaitu daripada Politeknik.

Kami ada keluarga untuk kami sara. Dan ada di antara kami yang sedang dalam PJJ belajar dalam degree yang mana kami belanja pengajian dengan duit poket sendiri, dan tiada kelayakan bantuan pinjaman JPA (pinjaman boleh ubah).

Andai kami yang J17 kontrak ini ditamatkan kontrak seperti yang termaklum dalam pekeliling baru ini, apalah nasib kami... mungkin terpaksa pulang ke kampung halaman, membawa keluarga... dan menamatkan pengajian degree...

duduk di KL dah tak mampu... jangankan beli umah yang kami tak dilayakkan untuk pinjaman perumahan kerajaan... nak sewa pun kami belum tentu mampu... kuarters apatah lagi kami boleh dapat...

kami mohonla pihak SPA & JPA pertimbangan untuk kami J17 kontrak ini... kami bukanlah ramai... hanya beberapa orang yang tinggal...

Sekian terima kasih...

Jumaat, November 08, 2013 5:53:00 PTG
___________________________________
sabarlah saudara ku rezeki itu daripada allah, munkih allah tidak memberi pada waktu terdekat ini dan mungkin ia akan memberi yang lebih baik kepada saudara. allah tidak sesekali menganiayai hambanya. berdoalah kepada allah dan mintalah kpdnya dengan iklas.

Tanpa Nama berkata...

aku cadangkan admin blog ni wak button LOG IN untuk masuk komen. ahli cuepacs yg berdaftar je leh. yg ada no ahli. ramai sgt yang bukan ahli n ntah dari mane2 masuk sini duk mencurah minyak bagi panas se se isu. bagi PA makin gaduh sama sendiri

Tanpa Nama berkata...

sebab ni la PA ramai yg tak sokong kerajaan. tak adil langsung..kenaikan macam ni hanya menyebabkan yg tak naik akan sakit hati jer..mmg berat sebelah..skim kami yg memperjuangkan kenaikan dari U29 ke U41 pun haram xsentuh langsung..fuk off BN gov

Jumaat, November 08, 2013 5:04:00 PTG
___________________________________
sabar... rezeki allah yang bagi, kamu orang islam kan.. percaya x kpd qadar & qada. jadi sabar, itu rezeki mereka.
__________________________________
maaflah kalau saya kasarkan bahasa, allah menjadikan kamu melalu perkataan yang kamu sebut 2 lah. kalau x ada benda 2 macam mana kamu nak ada. betul kan...kann
---------------------------------
sorry to say, Tuhan itu Maha adil, Manusia banyak kesilapan.. Pekeliling2 yang baru yang keluar tu manusia yang buat. bukan Tuhan yang buat. jadi kita sesama manusia perlu saling menegur jika ada ketidakadilan dalam sesuatu perkara..masalahnya bila ditegur, masih jugak buat perkara yang sama. Sebagai contoh sekiranya anda ada anak perempuan dan sekiranya anak anda itu dirogol dan anda membawa masalah ini ke pengadilan kerana mahukan keadilan.. hakim pun tutup kes dan bagitau.. 'takpelah itu memang sudah qada dan qadar Tuhan macammana nak lawan, awak nak lawan takdir Tuhan?. jadi fikirkanlah dahulu apa yang anda mahu sampaikan..

Tanpa Nama berkata...

Marah betul korang ngan Skim JT...

Mungkin skrg ni rezeki JT..mgkin rezeki skim lain rezeki akan datang...

Best lg jadi polis...xde diploma asal Sarjan je naik 29...sape ada peduli? Xde pun org2 pandai berDIPLOMA/DGREE menyalak umpama ANJING!

Kan dah terang2 dinyatakan, pmulaan gaji JA bersijil xsama dengan gaji JA berdiploma..jd, apa mslhnya?

Peluang utk jd JA kan dah btambah luas...kalau dulu 5 JT dibwh 1 PJ..nk jd JT kena ada sijil..nk jd PJ kena ada diploma..Secara xlgsung melambak bdk2 berdiploma kejuruteraan terpaksa bersaing utk 1 post! Bila da dijumudkan, dah jd 6 PJ...peluang utk mereka2 kt luar yg berdiploma utk apply JA terbuka luas.

Lg satu, kalau dah tau ada dgree/diploma tp duk kt post 17 sampai tepu tu buat apa...hntar surat resign, p cari kerja yg setaraf selayaknya..kesian kt bdk2yg mmg hanya ada SPM tp terpaksa bsaing ngan golongan bijak pandai berDIPLOMA/DGREE...korang xmalu menumpang skim SPM ke? Ambil cermin tengok muka yg xtau malu tu...

Dok pening2 kepala nk byr utang ptptn, hari tu da bg peluang hutang ptptn dihapuskan, korang juga yg xnak...so skrg tanggung la..gaji sikit xstaraf kelayakkan!

Lebih baik tuntut kebaikkan utk skim sendiri dari dengki dengan kelebihan skim org lain...

Tanpa Nama berkata...

Marah betul korang ngan Skim JT...

Mungkin skrg ni rezeki JT..mgkin rezeki skim lain rezeki akan datang...

Best lg jadi polis...xde diploma asal Sarjan je naik 29...sape ada peduli? Xde pun org2 pandai berDIPLOMA/DGREE menyalak umpama ANJING!

Kan dah terang2 dinyatakan, pmulaan gaji JA bersijil xsama dengan gaji JA berdiploma..jd, apa mslhnya?

Peluang utk jd JA kan dah btambah luas...kalau dulu 5 JT dibwh 1 PJ..nk jd JT kena ada sijil..nk jd PJ kena ada diploma..Secara xlgsung melambak bdk2 berdiploma kejuruteraan terpaksa bersaing utk 1 post! Bila da dijumudkan, dah jd 6 PJ...peluang utk mereka2 kt luar yg berdiploma utk apply JA terbuka luas.

Lg satu, kalau dah tau ada dgree/diploma tp duk kt post 17 sampai tepu tu buat apa...hntar surat resign, p cari kerja yg setaraf selayaknya..kesian kt bdk2yg mmg hanya ada SPM tp terpaksa bsaing ngan golongan bijak pandai berDIPLOMA/DGREE...korang xmalu menumpang skim SPM ke? Ambil cermin tengok muka yg xtau malu tu...

Dok pening2 kepala nk byr utang ptptn, hari tu da bg peluang hutang ptptn dihapuskan, korang juga yg xnak...so skrg tanggung la..gaji sikit xstaraf kelayakkan!

Lebih baik tuntut kebaikkan utk skim sendiri dari dengki dengan kelebihan skim org lain...
------------------------
Tak payah ulas panjang2. semuanya memang ketentuan Tuhan.nak buat macammana?

Tanpa Nama berkata...

Kan dah terang2 dinyatakan, pmulaan gaji JA bersijil xsama dengan gaji JA berdiploma..jd, apa mslhnya?

Peluang utk jd JA kan dah btambah luas...kalau dulu 5 JT dibwh 1 PJ..nk jd JT kena ada sijil..nk jd PJ kena ada diploma..Secara xlgsung melambak bdk2 berdiploma kejuruteraan terpaksa bersaing utk 1 post! Bila da dijumudkan, dah jd 6 PJ...peluang utk mereka2 kt luar yg berdiploma utk apply JA terbuka luas.

Lg satu, kalau dah tau ada dgree/diploma tp duk kt post 17 sampai tepu tu buat apa...hntar surat resign, p cari kerja yg setaraf selayaknya..kesian kt bdk2yg mmg hanya ada SPM tp terpaksa bsaing ngan golongan bijak pandai berDIPLOMA/DGREE...korang xmalu menumpang skim SPM ke? Ambil cermin tengok muka yg xtau malu tu...

Dok pening2 kepala nk byr utang ptptn, hari tu da bg peluang hutang ptptn dihapuskan, korang juga yg xnak...so skrg tanggung la..gaji sikit xstaraf kelayakkan!

Lebih baik tuntut kebaikkan utk skim sendiri dari dengki dengan kelebihan skim org lain...

Tanpa Nama berkata...

sudah acapkali berkempen dikalangan kawan -kawan agar turut serta dalam persatuan agar tuntutan kakitangan awam akan lebih didengari oleh kerajaan.

Tanpa Nama berkata...

kalau dah asyik mengata dan mengumpat orang itu sebab hati jadi hitam,maka timbullah sifat-sifat dengki,irihati khianat dan sebagainya..bawa2 bersyukur kepada Allah yang masih mengurniakan rezeki di bumi ini.simpati kepada nasib saudara2 kita di palestin,syria,iraq,afghanistan yang sedang berperang menentang musuh...ALLAHUAKBAR!!

Tanpa Nama berkata...

Sejak menjak skim baru ni di keluarkan ramai yg berbunyik x puashati...skim ni kata kami patut, skim ni kata kami yg patut....pnp pun sibuk gak...
Yg skim yg naik plak asyik kata gaji kira x betul la etc etc etc...dah dapat pun berbunyik gak hahahahah

Ermm susah sgt semua duk pertikai, bubarkan je la.... Lps tu naikkan gaji semua sama rata ahhahaahha....semakan gaji semula semua skim abis citer ...bg semua merasa ...

sam loo berkata...

cuepacs mmg tak der guna langsung..haram jadah betol..dah la pilih kasih..tahu la si omar tu juruteknik j17 sbb tu perjuangkan si juruteknik ajer..kami yg skim lain ni pasai apa tak diperjuangkan padahal kami pun PA jugak.sebelum ni asyik cikgu, polis, jururawat, ma, tentera jer yg anak emas kerajaan..skrg ni pulak tambah satu jawatan juruteknik j17 yg skrg ja29..kecian yg kat j29 yg sedia ada..dulu ada pembantu dan ada org suruhan..skrg semua dah pas2 kerja sbb semua dah jadi bos..cilaka betol cuepacs

Tanpa Nama berkata...

Salam semua,
Nape nak gaduh2 skim j17 n j29. Rileks da leh. Rezeki J17. Saya sebagai J29 pun menyokong kenaikan J17 ni. Sy telah bertugas diberapa tmpt, ape yg sy perhatikan kebanyakkan J17 yg byk melakukan kerja2 J29. Kdg sy sendiri pun rasa pelik, ade lagi kah J29 yg jenis goyang kaki tau main arah je. Kdg sy kesian tgk J17. Ini cume pendapat peribadi sy. Tp inilah realiti yg sy lihat. Sebab tu sy menyokong tindakan MTSU, Cuepacs n JPA supaya golongan J17 ini tidak di tindas. Jd lps ni, Biar pembahagian tugas sama rata.

New JA29 berkata...

Kepada P.A skim-skim yang lain, di sini justifikasi bagi

gred J17 yang ditambah baik :

Dalam pekeliling yang dikeluarkan baru baru ini, sudah

terang-terang dinyatakan, permulaan gaji JA29 bagi pemegang

sijil kejuruteraan (politeknik) adalah tidak sama dengan

permulaan gaji JA29 pemegang diploma. Jadi, apa masalahnya?

Sebenarnya penjumudan skim juruteknik dan ganti nama skim

baru iaitu penolong jurutera. Dan berada pada tangga gaji

yang sama juga. Cumanya KGT bagi tahun hadapan (2014)

adalah perbezaan iaitu J17 KGT RM95 & J29 KGT RM145. Itu

sahaja. Gaji sedia ada tetap sama. Jadi lagi sekali, apa

masalahnya?

Kepada J29 sedia ada, peluang untuk jadi JA kian bertambah

luas. Contoh, kalau dulu 5 orang J17 di bawah 1 orang J29.

Untuk mohon jadi J17 perlu ada sijil kejuruteraan

(politeknik). Dan untuk mohon jadi J29 perlu ada diploma

kejuruteraan.

Secara tidak langsung ramai (J17) pemegang diploma

kejuruteraan terpaksa bersaing untuk 1 jawatan J29. Bila

J17 dah dijumudkan, maka peluang J29 terdapat 6 post boleh

diisi. Peluang untuk mereka-mereka (J17) dan mereka-mereka

di luar yang berdiploma untuk mohon J29 lebih terbuka luas.

Dan J17 kelulusan SPM (pelukis pelan/juruteknik) yang masih

dikekalkan J17. itulah yang terakhir. Dan jadual gaji dan

KGT J17 dan JA29 adalah sedikit beza.

Dan perjawatan JA29 akan datang minima Diploma politeknik.

Dan politeknik sekarang hanya diploma sahaja. sijil tiada

lagi.

Contoh penambahbaikan J17 ke JA29 :

JA29 (pemegang sijil) : gaji permulaan RM1500 atau setara

dengan gaji J17 sebelumnya.

JA29 (pemegang diploma) : gaji permulaan RM1800 atau setara

dengan gaji J17 sebelumnya

kedua penambahbaikan atas ni senioriti lama hilang dan

start kosong-kosong semula.

JA29 (J29 sedia ada) : gaji pada kedudukan yang sama dan

senioriti tetap kekal. Dan peluang kenaikan pangkat ke J36

lebih utama.

Jadi, pada P.A skim-skim lain, penambahbaikan skim JA29 ini

tak ada ketaranya dalam aspek gaji dan lain-lain... cumanya

responsibiliti tanggungjawap, makin berat perlu dipikul.

jadi, inilah justifikasi apa itu penambahbaikan skim J17 ke JA29.

Tanpa Nama berkata...

ou la pasal..cam hebat sgt jer keje jututeknik tu....dah la kejenya call kontraktor aje...serius tanya pak omar kalau x percaya..keje habuk tak tahu...patut gred juruteknik kena makin jatuhkan..ni apsal makin naik pulak.??? heran la aku kerajaan ni

New JA29 berkata...

Kepada P.A skim-skim yang lain, di sini justifikasi bagi gred J17 yang ditambah baik :

Dalam pekeliling yang dikeluarkan baru baru ini, sudah terang-terang dinyatakan, permulaan gaji JA29 bagi pemegang sijil kejuruteraan (politeknik) adalah tidak sama dengan permulaan gaji JA29 pemegang diploma. Jadi, apa masalahnya?

Sebenarnya penjumudan skim juruteknik dan ganti nama skim baru iaitu penolong jurutera. Dan berada pada tangga gaji yang sama juga. Cumanya KGT bagi tahun hadapan (2014) adalah perbezaan iaitu J17 KGT RM95 & J29 KGT RM145. Itu sahaja. Gaji sedia ada tetap sama. Jadi lagi sekali, apa masalahnya?

Kepada J29 sedia ada, peluang untuk jadi JA kian bertambah luas. Contoh, kalau dulu 5 orang J17 di bawah 1 orang J29.

Untuk mohon jadi J17 perlu ada sijil kejuruteraan (politeknik). Dan untuk mohon jadi J29 perlu ada diploma kejuruteraan.

Secara tidak langsung ramai (J17) pemegang diploma kejuruteraan terpaksa bersaing untuk 1 jawatan J29. Bila J17 dah dijumudkan, maka peluang J29 terdapat 6 post boleh diisi. Peluang untuk mereka-mereka (J17) dan mereka-mereka di luar yang berdiploma untuk mohon J29 lebih terbuka luas.

Dan J17 kelulusan SPM (pelukis pelan/juruteknik) yang masih dikekalkan J17. itulah yang terakhir. Dan jadual gaji dan KGT J17 dan JA29 adalah sedikit beza.

Dan perjawatan JA29 akan datang minima Diploma politeknik. Dan politeknik sekarang hanya diploma sahaja. sijil tiada lagi.

Contoh penambahbaikan J17 ke JA29 :

JA29 (pemegang sijil) : gaji permulaan RM1500 atau setara dengan gaji J17 sebelumnya.

JA29 (pemegang diploma) : gaji permulaan RM1800 atau setara dengan gaji J17 sebelumnya

kedua penambahbaikan atas ni senioriti lama hilang dan start kosong-kosong semula.

JA29 (J29 sedia ada) : gaji pada kedudukan yang sama dan senioriti tetap kekal. Dan peluang kenaikan pangkat ke J36 lebih utama.

Jadi, pada P.A skim-skim lain, penambahbaikan skim JA29 ini tak ada ketaranya dalam aspek gaji dan lain-lain... cumanya responsibiliti tanggungjawap, makin berat perlu dipikul.

jadi, inilah justifikasi apa itu penambahbaikan skim J17 ke JA29.

New JA29 berkata...

Kepada P.A skim-skim yang lain, di sini justifikasi bagi gred J17 yang ditambah baik :

Dalam pekeliling yang dikeluarkan baru baru ini, sudah terang-terang dinyatakan, permulaan gaji JA29 bagi pemegang sijil kejuruteraan (politeknik) adalah tidak sama dengan permulaan gaji JA29 pemegang diploma. Jadi, apa masalahnya?

Sebenarnya penjumudan skim juruteknik dan ganti nama skim baru iaitu penolong jurutera. Dan berada pada tangga gaji yang sama juga. Cumanya KGT bagi tahun hadapan (2014) adalah perbezaan iaitu J17 KGT RM95 & J29 KGT RM145. Itu sahaja. Gaji sedia ada tetap sama. Jadi lagi sekali, apa masalahnya?

Kepada J29 sedia ada, peluang untuk jadi JA kian bertambah luas. Contoh, kalau dulu 5 orang J17 di bawah 1 orang J29.

Untuk mohon jadi J17 perlu ada sijil kejuruteraan (politeknik). Dan untuk mohon jadi J29 perlu ada diploma kejuruteraan.

Secara tidak langsung ramai (J17) pemegang diploma kejuruteraan terpaksa bersaing untuk 1 jawatan J29. Bila J17 dah dijumudkan, maka peluang J29 terdapat 6 post boleh diisi. Peluang untuk mereka-mereka (J17) dan mereka-mereka di luar yang berdiploma untuk mohon J29 lebih terbuka luas.

Dan J17 kelulusan SPM (pelukis pelan/juruteknik) yang masih dikekalkan J17. itulah yang terakhir. Dan jadual gaji dan KGT J17 dan JA29 adalah sedikit beza.

Dan perjawatan JA29 akan datang minima Diploma politeknik. Dan politeknik sekarang hanya diploma sahaja. sijil tiada lagi.

Contoh penambahbaikan J17 ke JA29 :

JA29 (pemegang sijil) : gaji permulaan RM1500 atau setara dengan gaji J17 sebelumnya.

JA29 (pemegang diploma) : gaji permulaan RM1800 atau setara dengan gaji J17 sebelumnya

kedua penambahbaikan atas ni senioriti lama hilang dan start kosong-kosong semula.

JA29 (J29 sedia ada) : gaji pada kedudukan yang sama dan senioriti tetap kekal. Dan peluang kenaikan pangkat ke J36 lebih utama.

Jadi, pada P.A skim-skim lain, penambahbaikan skim JA29 ini tak ada ketaranya dalam aspek gaji dan lain-lain... cumanya responsibiliti tanggungjawap, makin berat perlu dipikul.

jadi, inilah justifikasi apa itu penambahbaikan skim J17 ke JA29.

New JA29 berkata...

Kepada P.A skim-skim yang lain, di sini justifikasi bagi gred J17 yang ditambah baik :

Dalam pekeliling yang dikeluarkan baru baru ini, sudah terang-terang dinyatakan, permulaan gaji JA29 bagi pemegang sijil kejuruteraan (politeknik) adalah tidak sama dengan permulaan gaji JA29 pemegang diploma. Jadi, apa masalahnya?

Sebenarnya penjumudan skim juruteknik dan ganti nama skim baru iaitu penolong jurutera. Dan berada pada tangga gaji yang sama juga iaitu J17 sebelumnya. Cumanya KGT bagi tahun hadapan (2014) adalah perbezaan iaitu J17 KGT RM95 & J29 KGT RM145. Itu sahaja. Gaji sedia ada tetap sama. Jadi lagi sekali, apa masalahnya?

Kepada J29 sedia ada, peluang untuk jadi JA kian bertambah luas. Contoh, kalau dulu 5 orang J17 di bawah 1 orang J29.

Untuk mohon jadi J17 perlu ada sijil kejuruteraan (politeknik). Dan untuk mohon jadi J29 perlu ada diploma kejuruteraan.

Secara tidak langsung ramai (J17) pemegang diploma kejuruteraan terpaksa bersaing untuk 1 jawatan J29. Bila J17 dah dijumudkan, maka peluang J29 terdapat 6 post boleh diisi. Peluang untuk mereka-mereka (J17) dan mereka-mereka di luar yang berdiploma untuk mohon J29 lebih terbuka luas.

Dan J17 kelulusan SPM (pelukis pelan/juruteknik) yang masih dikekalkan J17. itulah yang terakhir. Dan jadual gaji dan KGT J17 dan JA29 adalah sedikit beza.

Dan perjawatan JA29 akan datang minima Diploma politeknik. Dan politeknik sekarang hanya diploma sahaja. sijil tiada lagi.

Contoh penambahbaikan J17 ke JA29 :

JA29 (pemegang sijil) : gaji permulaan RM1500 atau setara dengan gaji J17 sebelumnya.

JA29 (pemegang diploma) : gaji permulaan RM1800 atau setara dengan gaji J17 sebelumnya

kedua penambahbaikan atas ni senioriti lama hilang dan start kosong-kosong semula.

JA29 (J29 sedia ada) : gaji pada kedudukan yang sama dan senioriti tetap kekal. Dan peluang kenaikan pangkat ke J36 lebih utama.

Jadi, pada P.A skim-skim lain, penambahbaikan skim JA29 ini tak ada ketaranya dalam aspek gaji dan lain-lain... cumanya responsibiliti tanggungjawap, makin berat perlu dipikul.

jadi, inilah justifikasi apa itu penambahbaikan skim J17 ke JA29.

nota: Pihak JPA dah kumpul maklumat J17 yang dinaikkan ini, majoriti mempunyai diploma dan telah lulus KPSL (bagi pemegang sijil

Tanpa Nama berkata...

tu la pasal..cam hebat sgt jer keje jututeknik tu....dah la kejenya call kontraktor aje...eje habuk tak tahu..PA x boleh semudah itu bg kenaikan kt SEMUA juruteknik dalam keadaan keje 80% taktahu dan tahu call kontraktor sahaja.... JPA patut conduct interview kenaikan pangkat technician ni sorang demi sorang....sape yg lulus aje bg kenaikan ke 29...tp wa confirm rmai yg x lulus punye....semua harap kontraktor beb!! serius tanya pak omar kalau x percaya...x pun ko g siasat jurueknik kt tempat korang sendiri...betul x apa aku cakap...patut gred juruteknik kena makin jatuhkan..ni apsal makin naik pulak.??? heran la aku kerajaan ni

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
tu la pasal..cam hebat sgt jer keje jututeknik tu....dah la kejenya call kontraktor aje...eje habuk tak tahu..PA x boleh semudah itu bg kenaikan kt SEMUA juruteknik dalam keadaan keje 80% taktahu dan tahu call kontraktor sahaja.... JPA patut conduct interview kenaikan pangkat technician ni sorang demi sorang....sape yg lulus aje bg kenaikan ke 29...tp wa confirm rmai yg x lulus punye....semua harap kontraktor beb!! serius tanya pak omar kalau x percaya...x pun ko g siasat jurueknik kt tempat korang sendiri...betul x apa aku cakap...patut gred juruteknik kena makin jatuhkan..ni apsal makin naik pulak.??? heran la aku kerajaan ni


sbnrnya kamu yang tak tahu skop kerja juruteknik tu apa. setiap tugas ada SOP nya. bukan boleh main terjah... haiyaa... keluar lah dari tempurung...

Tanpa Nama berkata...

tu la pasal..cam hebat sgt jer keje jututeknik tu....dah la kejenya call kontraktor aje...keje habuk tak tahu..JPA x boleh semudah itu bg kenaikan kt SEMUA juruteknik dalam keadaan keje 80% taktahu dan tahu call kontraktor sahaja.... JPA patut conduct interview kenaikan pangkat technician ni sorang demi sorang....sape yg lulus aje bg kenaikan ke 29...tp wa confirm rmai yg x lulus punye....semua harap kontraktor beb!! serius tanya pak omar kalau x percaya...silap2 dgn pak omar sekali call kontraktor jugak...x pun ko g siasat jurueknik kt tempat korang sendiri...betul x apa aku cakap...patut gred juruteknik kena makin jatuhkan sbb byk taktahu buat keje dan suke passing keje kpd kontaktor!ni apsal makin naik pulak.??? ..malu la sikit kt PA lain (yg ada kelulusan sama/lg tinggi dr juruteknik tp dipinggirkan) yg bertungkus lumus kene buat keje 100% sendiri.jauh sekali nak passing keje kt org lain!...dunia oh dunia...makin lama aku tgk..makin yg tak berhak..makin dibelai..yg berhak pulak dipinggirkan..ini satu penzaliman yg jelas....semua patut kena baca doa turunkan balasan segera kpd org yg zalim...moga doa org dizalimi ni mudah dimakbulkan..amin



«Lebih lama ‹Lebih lama   201 – 400 daripada 769   Terbaru› Baru»