SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

24 Februari 2010

PELANTIKAN SEIRING PERKEMBANGSAN KERJAYA

Berita Harian
24/2/2010




KUALA LUMPUR: Beberapa ketua pengarah jabatan dan agensi kerajaan berpendapat pemilihan kakitangan dan pegawai awam berasaskan meritokrasi adalah wajar untuk memastikan hanya yang terbaik menyertai perkhidmatan kerajaan. Sambil menyifatkan kenyataan Setiausaha Agung Cuepacs mengenai wanita dalam sektor awam sebagai tidak kena tempat dan pandangan individu berfikiran sempit, mereka berharap isu itu juga menjadi pendorong untuk lelaki. Ketua Pengarah Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN), Datuk Aminah Abdul Rahman, berkata pelantikan wanita sebagai pembuat dasar adalah seiring perkembangan kerjayanya, bukan sekadar mengisi kekosongan jawatan.
“Oleh itu, saya tidak setuju langsung dengan kenyataan Setiausaha Agung Cuepacs itu. “Pemilihan wanita untuk mengisi jawatan tertentu seharusnya dilihat secara positif, terutama jika merit menjadi asas utama, selain kemahiran dalam menjalankan tugas,” katanya. Aminah berkata, jika berkahwin, mengandung dan dalam pantang untuk tempoh lama dijadikan alasan sebagai punca yang boleh menjejaskan sistem penyampaian awam, ia adalah pandangan yang sempit.
Ketua Pengarah Jabatan Kebajikan Masyarakat, Datuk Meme Zainal Rashid pula berpendapat pemilihan seseorang penjawat awam untuk mengisi jawatan penting perlu bergantung kepada kebolehan dan kelayakan, bukannya gender. “Jika wanita yang layak tentu dia akan dipilih, begitu juga lelaki,” katanya. Beliau berkata, sewajarnya penggunaan sistem komputer untuk memilih penjawat awam diteruskan kerana ia tidak akan memihak kepada mana-mana pihak. Ketua Pengarah Jabatan Perkhidmatan Haiwan, Datuk Dr Abdul Aziz Jamaluddin berpendapat kenyataan Setiausaha Agung Cuepacs itu sebagai komen individu yang berfikiran sempit.
“Saya sebagai individu tidak menyokong langsung pandangan atau kebimbangan seperti ini kerana wanita lebih telus, berdedikasi dan sanggup menempuh cabaran,” katanya. Abdul Aziz berkata, dalam dunia kini, bukan kekuatan fizikal yang diambil kira, sebaliknya kuasa pemikiran. Ketua Pengarah Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional, Datuk Azman Amin Hassan, berkata situasi ketika ini di mana wanita lebih ramai di institusi pengajian tinggi dan perkhidmatan awam tidak menimbulkan masalah kerana sasaran 30 peratus wanita sebagai pembuat dasar belum tercapai.

Tiada ulasan: