SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

25 Februari 2010

PEMILIHAN JAWATAN KANAN KERAJAAN BERDASAR MERIT

Berita Harian
Oleh Norfatimah Ahmad
tim@bharian.com.my
25/2/2010




JPA jamin tak berlaku diskriminasi sehingga wanita terpinggirKUALA LUMPUR: Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) menegaskan pemilihan untuk mengisi jawatan kanan dalam perkhidmatan awam dibuat berdasarkan merit dari segi kelulusan dan berkebolehan melaksanakan tugas, bukan dipengaruhi faktor gender. Malah, Ketua Pengarahnya, Tan Sri Ismail Adam juga memberi jaminan tidak akan berlaku diskriminasi dalam perkhidmatan awam sehingga kakitangan wanita terpinggir atau tidak dipertimbangkan untuk memimpin sesebuah jabatan atau agensi.
"Saya hairan apabila membaca kenyataan Setiausaha Agung Cuepacs itu. Sebelum ini isu seperti ini tidak pernah ditimbulkan kesatuan, kenapa pula sekarang ia dikemukakan? "Malah, tidak ada aduan yang diterima berkaitan tugas yang dijalankan wanita berjawatan tinggi dalam sektor awam. "Jika cuti panjang bersalin dijadikan sebab untuk wanita gagal melaksanakan tugas dengan berkesan, itu tanggapan salah kerana pegawai lelaki juga mengambil cuti sakit untuk tempoh lama," katanya ketika dihubungi, semalam.
Beliau mengulas kenyataan Setiausaha Agung Cuepacs, Ahmad Shah Mohd Zin, yang mendakwa semakin ramai wanita dilantik memegang jawatan sebagai pembuat keputusan dalam sek-tor awam dan situasi itu mempunyai implikasi jangka panjang dalam aspek kemajuan dan pertumbuhan negara. Beliau juga berpendapat antara faktor utama menyumbang kepada peningkatan jumlah wanita dalam sektor awam ialah sistem pengambilan kakitangan awam berasaskan pemprograman komputer yang memfokus kepada merit kelulusan akademik sehingga menyebabkan kebanyakan calon lelaki tersingkir pada saringan pertama lagi. Ismail berkata, berbanding negara membangun lain, layanan yang diberikan kepada wanita di Malaysia adalah lebih elok dan lebih maju dari segi gender. "Contohnya di Amerika Syarikat, wanita tidak diberi peluang menerajui bank
pusat, tetapi di negara ini, Bank Negara Malaysia, Suruhanjaya Sekuriti dan Ketua Pegawai Eksekutif beberapa syarikat multinasional diketuai wanita," katanya. Beliau juga mahu semua pihak menolak tanggapan negatif bahawa wanita boleh menyebabkan sistem penyampaian awam tergendala kerana keadaan itu tidak pernah berlaku. Katanya, pengurusan yang sistematik pada peringkat jabatan atau agensi tanpa mengira sama ada ia diketuai lelaki atau wanita dapat membantu melancarkan tugas yang diamanahkan. Mengenai penggunaan sistem komputer untuk pengambilan penjawat awam, Ismail berkata, kaedah yang dilaksanakan dengan kerjasama Suruhanjaya Perkhidmatan Awam itu mengambil kira merit calon, kecuali jawatan khusus mengikut jantina. "Memang kita boleh kenal pasti calon menerusi nombor MyKad, bagaimanapun asas pemilihan tetap berdasarkan merit. "Kita akan teruskan pemilihan menggunakan sistem komputer itu. Bagi saya, kemajuan negara lebih utama berbanding isu gender yang diketengahkan ini," katanya.

Tiada ulasan: