SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

24 Februari 2010

STU, KESATUAN TERBESAR CUEPACS DI PERCAYAI KRISIS DALAMAM

The Malaysian Insider
24/2/2010
KUALA LUMPUR, Feb 24 — Kesatuan Guru Sarawak (STU), salah satu komponen terbesar dalam Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) mengambil langkah untuk keluar badan induk kesatuan sektor awam dipercayai ekoran pergeseran dalaman berkaitan dengan soal pemilihan.
Jawatankuasa kerja STU mengambil keputusan untuk keluar Cuepacs bulan lalu susulan usul diluluskan pada persidangan perwakilannya akhir tahun lalu.
Cuepacs dijadual membincangkan keputusan STU dalam mesyuarat khas kongres di sini esok. Keputusan STU keluar merupakan salah satu agenda mesyuarat esok.
STU dilihat sebagai kesatuan besar dalam Cuepacs kerana ia layak menghantar seramai 50 perwakilan ataupun menawarkan 50 undi pada persidangan persidangan kongres itu.
Undi sokongan boleh menentukan kemenangan seseorang calon dalam pemilihan Cuepacs.
Ia salah satu daripada kira-kira 20 kesatuan yang mempunyai 50 perwakilan semasa persidangan tiga tahun sekali Cuepacs.
The Malaysian Insider difahamkan keputusan mengejut STU itu berkaitan dengan rasa tidak puas hati dengan usaha kompromi yang dicapai ketika pemilihan yang diadakan pada Dis 2007.
Cuepacs akan mengadakan pemilihan akhir tahun ini.
Ketika dihubungi The Malaysian Insider, Presiden STU William Ghani Bina menafikan pihaknya memutuskan untuk keluar kerana masalah dalaman dengan pucuk kepimpinan Cuepacs.
“Tiada, tiada sebarang masalah... cuma kami mahu memberi tumpuan ke atas usaha pembangunan kesatuan kami dulu,” kata beliau ketika diajukan soalan berulang kali sama ada STU keluar kerana tidak berpuas hati dengan kepimpinan Cuepacs semasa.
“Kami masih menganggap Cuepacs badan induk yang baik. Tiada masalah, kami mahu keluar dengan baik dan jika semua berjalan dengan baik, kami mungkin akan kembali kepada Cuepacs... sebab itu kami mahu keluar dengan baik,” kata beliau yang juga Naib Presiden Cuepacs.
Dalam pada itu Setiausaha Agung Cuepacs Ahmad Shah Mohd Zin ketika dihubungi mengesahkan pihaknya sudah menerima surat makluman daripada STU untuk keluar minggu lalu.
“Kami akan membincnagkan isu STU esok dan kami akan lihat bagaimana untuk memujuk STU supaya kekal dalam Cuepacs.
“Saya sebagai setiausaha agung akan cuba memujuk mereka supaya mengubah pendirian sebab kami mahu kesatuan dalam pergerakan kesatuan sekerja,” katanya sambil menambah STU merupakan antara kesatan gabungan terbesar Cuepacs.
Lagi pun kata beliau, STU sudah berada dalam Cuepacs lebih satu dekad.
Beliau mengakui ini kali pertama sebuah kesatuan gabungan yang besar macam STU memutuskan untuk keluar Cuepacs.
“Ia tidak berlaku sepanjang satu tempoh yang lama. Jadi kami agak terkejut, tengok dulu apa keputusan mesyuarat khas kongres esok,” katanya.

Tiada ulasan: