SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

24 Februari 2010

TERIMA HAKIKAT WANITA JUGA HEBAT DALAM PERKHIDMATAN AWAM

Utusan Malaysia
24/2/2010

SUNGAI PETANI 24 Feb. - Pergerakan Puteri UMNO meminta rakyat negara ini menerima dengan hati terbuka terhadap keupayaan golongan wanita menjalankan tugas dengan baik setanding lelaki dalam sektor perkhidmatan awam.
Naib Ketuanya, Shahanim Mohd. Yusof berkata, peningkatan golongan wanita dalam sektor berkenaan tidak harus dilihat sebagai satu ancaman kerana mereka juga bertanggungjawab membangunkan negara pada masa akan datang.
"Tanggungjawab membangunkan negara tidak harus diletakkan pada sebelah pihak sahaja, sama ada lelaki atau wanita.
"Oleh kerana trend sekarang menunjukkan jumlah wanita mengatasi lelaki dalam perkhidmatan awam, malah mereka juga berjaya membuktikan bahawa mampu menjalankan tugas dengan cemerlang.
"Justeru, tiada sebab kita mempunyai prasangka buruk dan berharap rakyat dapat terima kenyataan ini serta memperakui bahawa wanita pun boleh mencorak kepada agenda pembangunan negara," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.
Beliau mengulas kebimbangan Setiausaha Agung Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja dalam
Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Ahmad Shah Mohd. Zin mengenai penguasaan wanita dalam perkhidmatan awam yang semakin meningkat sekarang.
Menurut Shahanim, rakyat Malaysia juga harus berbangga kerana mempunyai bilangan penjawat awam wanita ramai.
Ini kerana katanya, keadaan tersebut jauh berbeza daripada negara barat dan negara Islam lain yang mana wanita kurang diberikan peluang.
Dalam pada itu, beliau mencadangkan pihak-pihak yang terlibat supaya mengadakan program tertentu termasuk motivasi untuk membantu golongan lelaki mencapai kelayakan.
"Mereka boleh memikirkan cara bagaimana membantu menambah penuntut lelaki dalam institusi pengajian tinggi dan sebagainya.
"Apabila mereka berjaya, mungkin penyertaan gender dalam perkhidmatan awam pada masa datang dapat diseimbangkan," katanya.

Tiada ulasan: