SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

16 Jun 2008

CUEPACS BELA PEKERJA

Petikan dari Utusan Malaysia
16/6/2008

SEDEKAD yang lalu, Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) mengambil keputusan untuk menangguhkan sebarang tuntutan kepada kerajaan berikutan krisis kegawatan ekonomi. Presidennya, Abdul Aziz Mohd. Sultan menyatakan, CUEPACS tidak akan mendesak kerajaan meluluskan sesuatu tuntutan tetapi kajian terperinci ke atas beberapa tuntutan seperti imbuhan tetap perumahan, pembayaran pencen dan sebagainya akan terus dijalankan. Sedekad telah berlalu dan kini, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengumumkan gaji pegawai dan kakitangan kerajaan akan dibayar dalam dua ansuran sebulan mulai Ogos ini. Langkah itu diputuskan pada mesyuarat pasca Kabinet bersama pegawai-pegawai tinggi kerajaan. Cadangan yang pernah dikemukakan CUEPACS suatu masa dahulu ini diharap dapat membantu kakitangan awam menguruskan perbelanjaan dan aliran tunai isi rumah ekoran kesan kenaikan harga bahan api. Presiden CUEPACS, Omar Osman menyatakan, langkah tersebut sedikit sebanyak meringankan beban kewangan yang ditanggung kakitangan awam dan jika terbukti ia memberi kebaikan, maka diharap langkah ini dapat dikekalkan.
Pembayaran gaji dua kali sebulan itu merupakan pendekatan kerajaan untuk mengurangkan tekanan kewangan para pekerja, tetapi cara perbelanjaan itu masih terletak di bawah individu itu. Walaupun masih dibebani krisis kenaikan bahan api dan harga barang keperluan, kita seharusnya bersyukur kerana berbanding negara lain yang turut mengalami krisis yang sama, keadaan kita jauh lebih baik dengan pembelaan yang sewajarnya dari pihak kerajaan.

Tiada ulasan: