SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

16 Jun 2008

MAJORITI TAK SETUJU BAYARAN GAJI DUA KALI

Petikan dari Berita Harian
16/6/2008

KUALA LUMPUR: Kebanyakan kakitangan kerajaan di seluruh negara tidak bersetuju dengan langkah kerajaan membayar gaji mereka dua kali sebulan kerana ia menyukarkan mereka untuk menguruskan kewangan, kata Presiden Cuepacs, Omar Osman. Bagaimanapun, katanya, pendirian rasmi Cuepacs sama ada mahu menerima atau menolak langkah yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi baru-baru ini akan diputuskan pada Kongres Cuepacs, 28 Jun ini. Katanya, selain tidak membantu meringankan beban kakitangan awam berikutan peningkatan kos sara hidup yang tinggi ketika ini, jumlah gaji dibayar tetap sama dan ia tentu menyukarkan kakitangan yang mempunyai bebanan hutang perlu dibayar pada masa ditetapkan.
“Misalnya, kakitangan yang bergaji RM1,200 sebulan jika dibahagi dua, mereka akan dapat RM600 setiap kali bayaran. Nilai RM600 pada masa ini sangat kecil dan menyukarkan kakitangan awam untuk menguruskan perbelanjaan bulanan,” katanya pada sidang media selepas menghadiri bengkel keselamatan dan kesihatan pekerjaan Kesatuan Pegawai Pengangkutan Jalan Semenanjung di sini, semalam. Omar berkata, Cuepacs juga akan mengemukakan beberapa cadangan lain, termasuk meminta kerajaan menurunkan kadar faedah pinjaman perumahan dan kenderaan dalam usaha mengurangkan beban kakitangan awam. Katanya, Cuepacs juga akan menumpukan perhatian terhadap soal elaun serta faedah lain yang dinikmati kakitangan awam selama ini.
“Selain memohon kadar Elaun Kos Sara Hidup (Cola) dikaji semula, Cuepacs mahu faedah pinjaman perumahan sebanyak empat peratus dikurangkan kepada satu peratus atau dimansuhkan sama sekali dan faedah enam peratus bagi pinjaman kenderaan diturunkan kepada tiga peratus,” katanya.

Tiada ulasan: