SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

06 Jun 2008

REAKSI PEMIMPIN PERSATUAN

Sedutan dari Akhbar Berita Harian
6/6/2008

KUALA LUMPUR: Kenaikan harga petrol dan diesel yang diumumkan kerajaan semalam mendapat reaksi berbeza daripada pelbagai pihak dengan ada yang menyifatkan ia agak tinggi walaupun kerajaan terpaksa mengambil langkah itu. Presiden Cuepacs, Omar Osman, menyifatkan ia sebagai satu keputusan yang tidak dijangka sama sekali akan diambil kerajaan memandangkan tanggungan rakyat yang semakin meningkat dengan kenaikan barang sebelum ini. “Pada saya kenaikan ini membebankan kerana sebelum ini kita terpaksa menstruktur semula perbelanjaan ke tahap paling minimum dan dengan kenaikan petrol kini kita terpaksa memikirkan inisiatif lain untuk menghadapinya,” katanya.
Pengerusi, Persatuan Nelayan Kebangsaan (Nekmat), Mohamad Dolmat, berkata kenaikan ini terlalu tinggi dan akan menjejaskan aktiviti nelayan yang terpaksa menanggung kerugian kerana peningkatan kos operasi. “Saya bimbang ia akan menyebabkan nelayan tidak mampu ke laut kerana kosnya yang terlalu tinggi. Kita juga berharap kerajaan akan mencari jalan terbaik bagi memastikan masyarakat nelayan mendapat pembelaan sewajarnya. Presiden Fomca, Datuk N Marimuthu, berkata ia adalah keputusan yang terpaksa diambil kerajaan bagi menghadapi masalah global ini dan diharapkan subsidi yang ditarik balik dapat disalurkan bagi membangunkan sektor penting dan memerlukan lebih peruntukan seperti pertanian.
“Pengguna perlu memahami bebanan yang ditanggung kerajaan kerana kenaikan harga minyak adalah masalah global dan kita perlu menghadapinya bersama-sama. Pengguna perlu berusaha mengubah gaya hidup bagi mengurangkan kesan kenaikan harga petrol,” katanya. Pemangku Presiden Persatuan Pengusaha Stesen Minyak Malaysia (PDAM), Mejar (B) Wahid Bidin, menyambut baik pengumuman itu kerana subsidi yang ditarik balik membolehkan kerajaan memperuntukkan wang itu bagi melaksanakan pelbagai projek pembangunan untuk kebaikan rakyat terutama rakyat miskin.

Tiada ulasan: