SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

29 Mei 2011

CUEPACS BIAR BERPADA-PADA

Utusan Malaysia
25/5/2011




SAYA sebagai pesara bersetuju dengan pendapat Wan Zaffizz Wan Muhammad di ruangan ini pada 24 Mei lalu. Memang tidak wajar umur bersara pejawat awam dilanjutkan daripada 58 tahun kepada 60 tahun.

Janganlah pihak CUEPACS hanya meminta kenaikan gaji dan bermacam-macam tuntutan daripada kerajaan. CUEPACS sepatutnya mencari jalan bagaimana hendak meningkatkan prestasi kakitangan kerajaan.

Dengan adanya kemajuan teknologi sekarang, saya rasa kerja di pejabat lebih mudah dibandingkan dengan 20 tahun lalu.

Berpada-padalah apabila membuat tuntutan. Kami dahulu bekerja lima setengah hari tetapi kini hanya lima hari sahaja. CUEPACS wajib mencari jalan kedua-dua belah pihak iaitu penjawat awam dan kerajaan sama-sama menang.

SITI ZALIHA

Alor Setar, Kedah

102 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Jumlah kakitangan awam bakal dikurangkan, masalahnya Melayu nak kerja mana ? semua kilang besar dimiliki oleh orang Cina,yg Melayu ada kilang kerepek, mampukah orang Melayu yg ada ijazah dan diploma nak bayar pinjaman PTPTN bila tamat pengajian nanti ? apa kata kerajaan mula kurangkan guru dahulu kemudian yg lain-lain tu menyusur kemudian !

Tanpa Nama berkata...

aderke sapa sapa yang bongok nak kerja sampai 60 tahun???bayangkan kalau yang pompuan tu badan dah besar peti ais..penyakit kencing manis,darah tinggi,jantung semua ada...kalau duduk atas kerusi opis tu gerenti tak bangun2 dah...silap2 mati kat situ je...
yang lelaki pulak...tua2 tu mata pun rabun ,asyik dok ngular je..maklum la super otai...sapa berani nak tegur...

Tanpa Nama berkata...

Gaji diminta berdasarkan taraf hidup. Kpd penulisan kenapa x fkr la. Umah sekarang mana Ada yg harga bawah 60k kat bandar. Barang naik berapa Kali Ganda. Org hanya nak hidup. Jika kamu rasa ckp sebab kamu mungkin duduk ka
Kampung mendapat harga pusaka. Try la kamu kerja di kl. Tanpa rumah , hidup dgn gaji rm 1500. Mesti ko pening. Ko ini jenis harap gaji laki ko . Tu x rasa . Bodoh... Apa kAta ko kerja kat kl baru rasa. Penting diri...

Tanpa Nama berkata...

yg dah pencen duk diam2...xusah nak cakap macam2...tempu kat rumahtangga ...kalau bersuara pun xlaku

Perempuan Bodoh berkata...

Artikel nie macam cakap orang yng xpernah rasa susah....

Tanpa Nama berkata...

Siti Zaliha oiiii....kau ni wat malu org kedah ja.Cuba kau keja kat luar dari kedah, keja kat KL ataupon lain2 negeri. Kau ingat cukup ke gaji skrg ni...Memang pentingkan diri sendiri, x penah pikirkan org lain.

Budak Kedah.

PA MUDA berkata...

Kepada penulis yg berkenaan mungkin rasa lebih selesa sekarang ni kerana mungkin beliau adalah pesara dari kalangan P&P....jika hendaklah menulis, jangan HANYA melihat dan tidak membanding atau membuat kajian terhadap faktor sosio-ekonomi pada hari ini dengan perkara atau masalah 20-30 tahun yang lepas.

Kita harus ingat, apabila zaman berubah, bermakna, pertumbuhan ekonomi juga semakin pesat & berkembang dengan pantas. Jika lihat 30 tahun yang lepas, mungkin saiz penjawat awam hanya sekitar 200,000 hingga 500,000 orang sahaja. Kesusahan yang ditanggung hanya berlandas kepada faktor pertumbuhan ekonomi negara pada masa tersebut sahaja. Jika dahulu ayam sekilo, kita boleh perolehi sekitar RM2-RM3, adalah berpatutan dengan gaji yang diterima pada masa dahulu. Ditambah pula dengan kos harga minyak petrol yg tidak mencecah RM1. Nasi lemak sebungkus RM0.10 hingga RM0.20 sahaja waktu itu.

Tetapi apabila ekonomi semakin maju, bermakna kos sara hidup juga semakin meningkat. Minyak petrol dah hampir mencecah RM2-RM3. Nasi lemak sebungkus dah RM1-RM1.50, Ayam sekilo RM8 dan lain2 lagi kenaikan harga barangan yang tidak munasabah. Kira lah berapa peratus kenaikan harga barangan dan perkhidmatan pada hari ini jika dibandingkan 30 tahun yang lepas???

Jesteru, penulis harus sedar, kos sara hidup hari ini, tidak sama dengan kos sara hidup yang lepas. Kalau dahulu harga 1 lot tanah kita boleh perolehi sekitar RM3000 hingga RM5000, tetapi pada hari ini harga 1 lot tanah yang berkeluasan 3500 kakipersegi sahaja mencecah RM45,000 hingga RM50,000. Sebab tu harga rumah sekarang mahal tahap GILA BABI!!!. Pemaju berlumba-lumba untuk kaut keuntungan, bukannya prihatin untuk membantu rakyat dalam memiliki rumah pada harga yang patut dimiliki.

Kepada penulis, sepatutnya penulis bersyukur kerana kerajaan sudi membayar pencen bulanan yang mana mungkin NILAI pencen yang diterima penulis melebih dari gaji pokok seorang penjawat awam berjawatan rendah.

Penulis harus ingat, pencen minima yang perolehi hari ini jauh lebih tinggi dari penjawat awam yakni pekerja gred 1 yang hanya menerima gaji pokok dibawah nilai pencen minima yang diterima.

Penulis juga harus sedar, kerajaan mungkin tidak boleh mengurangkan gaji atau nilai pencen sewenang-wenangnya pada penjawat awam, tetapi jika kerajaan mengambil tindakan menarik balik semua ELAUN TETAP yang dinikmati selama ini, bermakna penjawat awam yang berjawatan rendah jauh lebih miskin dari penerima pencen.

Mungkin juga penulis tidak mahir dan tidak mempunyai pengalaman dalam hubungan industri. Dalam hubungan industri, pekerja mempunyai hak untuk menuntut apa2 sebarang insentif samada dalam bentuk gaji, elaun, bonus dan sebagainya bagi tujuan untuk mewujudkan perkhidmatan yang lebih sempurna disamping dalam meningkatkan lagi motivasi kepada pekerja.

Tanpa Nama berkata...

Sama la tu. Kerja hari ini pun sama dengan kerja dahulu. Masih memenuhi jumlah jam kerja yang ditetapkan oleh Perintah Am. Hari ini kerja bukan kerja 5 hari seminggu kerana sepatutnya balik jam 4.00 atau 4.15 petang. Tetapi disebabkan hari Sabtu dijadikan hari cuti maka jam kerja telah ditambah setiap hari, jadi baliklah penjawat awam pukol 5.00 petang. Mana ada bezanya. Kalau cuti kelepasan am jatuh pada hari Sabtu tidak ada cuti ganti. Tidak seperti dahulu. Sedarkah anda.

Tanpa Nama berkata...

RM 50, zaman siti zaliha bersamaan RM 5000 zaman sekarang. itulah sifirnya......

Wakil Alor Setar berkata...

Saya wakil warga Kedah dan juga Alor Setar merasa malu dengan kenyataan betina garik ini. kami walaupun tidak mewakili si penulis Siti 'al khinzir' Zaliha memohon ribuan maaf atas surat yang tidak sepatutnya oleh sundalan yang berkongsi tempat kediaman dengan kami ini.

kami orang Kedah dan Alor Setar mengakui harga makanan dikawasan kami relatif lebih murah berbanding bandar-bandar besar namun begitu kami akui kesusahan yang ditanggung oleh pihak tuan di tempat tuan. tidak semua padang itu sama rata. kenaikan harga ini sebenarnya menjejaskan kita semua tanpa mengira tempat, yang bezanya hanya kadar kesusahan itu.

dengan belas ihsan tuan-tuan dan puan-puan, kami pohon anggap sajalah Siti Zaliha ini orang yang tengah mengigau dan meracau kerana sudah lama tidak mendapat nafkah batin dan kepuasan seksual yang selayaknya.

anti-retirement age extension berkata...

aku setuju dgn Siti Zaliha..payah kalo PA sokongan yg tk hbis2 menambah utang.."Org hanya nak hidup".bule blah dgn tagline ni.kalo dh sampai 60 tp hasil produktiviti tak bule pakai buat apa??!!! baik korng mintak dgn omar kejer sampai mampus..org ambik keter baru, korang nk pun nk merasa baru..apa yg bule korang sumbangkan kalo dah terhegeh2 umur 60??..paling bagus pun korang ckp; "gaji bukan ko yg bayar"..bodoh punya PA yg nk sambung 60, dgn presiden korang pun sama bodo..aku bukan kira, tua tak tua..kalo nk melawan, jgn dtg kejer, mintak tukar tmpt lain..bukan aku suruh buat kertas kejer yg smmngya bukan skop korang, suruh anta surat dgn potostat aje yg byk..extend sampai 60 mmg aku bangkang..tp kalo korang mintak naik gaji, mmg aku sokong sbb aku tau sokongan mmg rendah gajinya..

Tanpa Nama berkata...

Sokong usia bersara kakitangan awam sampai 60 tahun tapi bagi opsyen dan bersyarat. Sebab tak semua orang hendak bersara 60 tahan ada 55 thn, ada 56 thn dan 58 thn. Fikir dulu sebelum bantah. Semoga pejuangan CUEPACS akan berjaya.

budakpro berkata...

lenkali pilih ketua @ pemimpin @ individu dari kalangan yg jenis suci hati...diulang dua suci hati! semua akan lebih berilmu, jiwa tenang, amanah, setia, proaktif, mindset dan mentaliti yg positif, mewah rezeki, matang dalam setiap tindakan dan mcm2 lagi.. akan jadi satu trademark dan benchmark Penjawat Awam Malaysia sepanjang zaman!

Tanpa Nama berkata...

SITI ZALIHA NI RASA DULU BERPENDIDIKAN TINGGI TAPI BILA PENCEN PEMIKIRANNYA DAH JADI 3/4 AJE. SEBAB TU DOK UNGKIT KISAH-KISAH PADA ZAMAN BELIAU..TAK SEDAR SEKARANG NI REALITI DAH BERUBAH 100%. SAYA NASIHATKAN ANAK-ANAK CUCUNYA BAGI DIA MAKAN GINGKO BILOBA UNTUK MEMULIHKAN INGATANNYA

Tanpa Nama berkata...

saya cadangkan umur bersara di kekalkan 58...pompuan sepatutnya 56 aja. Syorkan kalau lanjut tak dibenarkan.

Tanpa Nama berkata...

Lingkup Taala
Kepada kakitangan awam dan bekas PA yang dihurmati sekalian,,sebenarnya cadangan CT ZALIHA kita pertimbangkan,bukan blame dia.Kalau nak lanjut ke 100 tahun pun tak pa.Maksalahnya kalau panggil Kak Zaliha kerja boleh ka lani?Nanti lagi kuat MC sebab tunggu darah manopous...berhenti.Kak Ct, darah Haid pun tau berhenti putus yuo(nak minta tuhan sambung sampai 80 tahun..mati la PA macam ini..YG laki pula banyak dah Perkinson dan lemah jantung...pegawai atasan la..

Tanpa Nama berkata...

Ini SITI ZALIHA dari Alor Setar, Kedah gerenti dari pensyarah Universiti pencen wajib 55/56 tahun dan dapat pencen,ganjaran
dan gaji sama pencen. Beliau tentunya sekarang dah berumur 70 tahun tetapi masih jadi pensyarah kontrak universiti. Kerajaan banyak buka universiti kebanyakkan disapu oleh pensyarah tua kerana kebanyakkan universiti dikontrol oleh kroni mereka. Walhal pelajar mereka yg ada phd terpaksa berhijrah keluar negeri kerana x ada kerja dibolot oleh pensyarah tamak ini. Kebanyakkan mereka dengki dan khianat kerana takut kalau kerajaan naikkan ITP dan COLA kepada PA kalangan yg pencen x akan merasa.
Kebanyakkan pensyarah ni gred 52/54 yg dah gayut ni diminta tidak disambung kontrak dan jawatan mereka elok diisi oleh guru guru 400,000 orang yg tidak berpeluang naik pangkat ke 48/52/54 terutamanya yg ada Phd.

karyaone berkata...

Itulah suara rakyat, cuepacs kena dengar, kerajaan lebih2 lagi kena faham..bagaimana kemarahan rakyat ttg kenyataan `bodoh' ct zaliha...

Rakyat tidak marah kalau kerajaan melakukan perbelanjaan secara berhemah...terlalu banyak duit rakyat digunakan cara tidak cerdik. Program Net Book contohnya, membazirkan wang sahaja. Program2 lawatan pak2 menteri yang menelan belanja jutaan ringgit, itu belum dikira penyelewengan spt komisen kapal selam, kenaikan harga minyak sdgkan wang tersebut boleh dikembalikan kepada kakitangan awam dengan memberikan kenaikan gaji kepada mereka.

Kenaikan gaji perlu diberi kepada semua kakitangan awam..jgan pilih2.
Berikan kepada semua, walaupun kenaikan RM50 sahaja. Tetapi, pengagihan biarlah adil..Pekerja tahap tinggi, pekerja tahap rendah..semuanya juga rakyat Malaysia.

Nasil Bilal Khan... berkata...

29 Mei 2011
CUEPACS BIAR BERPADA-PADA
Utusan Malaysia
25/5/2011


SAYA sebagai pesara bersetuju dengan pendapat Wan Zaffizz Wan Muhammad di ruangan ini pada 24 Mei lalu. Memang tidak wajar umur bersara pejawat awam dilanjutkan daripada 58 tahun kepada 60 tahun.

Janganlah pihak CUEPACS hanya meminta kenaikan gaji dan bermacam-macam tuntutan daripada kerajaan. CUEPACS sepatutnya mencari jalan bagaimana hendak meningkatkan prestasi kakitangan kerajaan.

Dengan adanya kemajuan teknologi sekarang, saya rasa kerja di pejabat lebih mudah dibandingkan dengan 20 tahun lalu.

Berpada-padalah apabila membuat tuntutan. Kami dahulu bekerja lima setengah hari tetapi kini hanya lima hari sahaja. CUEPACS wajib mencari jalan kedua-dua belah pihak iaitu penjawat awam dan kerajaan sama-sama menang.

SITI ZALIHA

Alor Setar, Kedah


Engko ni zaleha..engko ni ada ilmu ke tak der ilmu haaaaahh....apa gunanya ada kesatuan haaaahhh....soal nak tuntut naik gaji keeeeerrr, naik elaun keeeerr, kami peduli apa haaaahhhh...engko dah pencen...duduk diam-diam haaaaahhhhh...engko ni zaleha...tak perlulah campur tangan urusan perkhidmatan awam hari ini haaaahhh....pandangan engko memang kami tak terima pun haaaaahhhh....100% kami reject...umur engko ni, patut2 banyakkan ibadat haaaahhh....tak payah la susah2 nak nasihatkan kami haaaaahhhhhhhhhhhhhh.....

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum..

Saya cuma nak tanya Presiden Cuepacs baca ke blog ni? kalau tak baca baik jangan bukak blog.

Bagaimana dengan perkembangan tuntutan oleh Cuepacs. Dah dekat sebulan masih tiada kata putus. Kalau kerajaan setuju kata kan setuju. Kalau tidak katakan tidak. Jangan kami ternanti-nanti.

Tanpa Nama berkata...

AIYA,,,,KOMPOM GOLONGAN ATASAN YG GRED 41 KE ATAS YG DAH MULA BCAKAP SUPAYA CUEPACS JGN MNTAK BUKAN2,JGN MNTAK NAI GAJI DAN ELAUN2...KNP YE?TAKUT U ALL PUNYA ELAUN2 DI TARIK SDIKIT DEMI SDIKIT OLEH KRAJAAN KE UNTUK BG KPD GLONGN SKONGN?PK LA WEI....DATO'2,MNTERI2 MCM MAZNAH MAZLAN DAN SWAKTUNYA....DAH CUEPACS MOHON DR KRAJAAN UNTUK KUMPLN SKONGN UDAH LE...XKN DAH LUPA PASAL PMBRIAN SAGUHATI RAYA LEPAS?????YG WAJIB DAPAT SAPATUTNYA KUMPLN SKONGN,,,,,TP YG GRED 41 KEATAS,PROF2 PNSYARAH2 DAN SWAKTUNYA PUN GATAI MNTAK JGK,,,APA CRITA NI???SPATUTNYA BG GALAKKAN,,,NI X,,,KONDEM CUEPACS PULA,,,APA KES LAH ORG2 DAN ORG JNIS MACAM NI????

Tanpa Nama berkata...

AIYA,,,,KOMPOM GOLONGAN ATASAN YG GRED 41 KE ATAS YG DAH MULA BCAKAP SUPAYA CUEPACS JGN MNTAK BUKAN2,JGN MNTAK NAI GAJI DAN ELAUN2...KNP YE?TAKUT U ALL PUNYA ELAUN2 DI TARIK SDIKIT DEMI SDIKIT OLEH KRAJAAN KE UNTUK BG KPD GLONGN SKONGN?PK LA WEI....DATO'2,MNTERI2 MCM MAZNAH MAZLAN DAN SWAKTUNYA....DAH CUEPACS MOHON DR KRAJAAN UNTUK KUMPLN SKONGN UDAH LE...XKN DAH LUPA PASAL PMBRIAN SAGUHATI RAYA LEPAS?????YG WAJIB DAPAT SAPATUTNYA KUMPLN SKONGN,,,,,TP YG GRED 41 KEATAS,PROF2 PNSYARAH2 DAN SWAKTUNYA PUN GATAI MNTAK JGK,,,APA CRITA NI???SPATUTNYA BG GALAKKAN,,,NI X,,,KONDEM CUEPACS PULA,,,APA KES LAH ORG2 DAN ORG JNIS MACAM NI????

Rahman Nanyan berkata...

saya menyokong penuh tulisan siti zaleha, beliau seorang bbijak menulis berdasarkan fakta. Perlu difahami terdapat beberapa ekor PA sahaja yg kecoh asyik2 nak minta naik gaji dan elaun, padahal apa yg UMNO beri sudah lebih dari mencukupi.

Kita perlu belajar berjimat cermat, bukannya btermakan dakyah palsu pembangkang

jazz berkata...

tidak perlu lanjut umur persaraan,tetapi semak semula skim gaji, biar sepadan dengan keperluan semasa.Gaji RM6000 sebulan pun, kalau di kotaraya,punyai anak 5,masih dalam kategori miskin.Minyak kereta sahaja sudah mencecah RM2000, belum lagi lain perbelanjaan.rumah dan kereta,pada zaman sekarang adalah keperluan, bukan lagi barang mewah.
apa2 pun saya bersyukur,saya tinggal di kampung.sayur tanam sendiri,ikan sesekali pancing sendiri,pakaian dan keperluan bayak yang boleh buat sendiri.Tinggal minyak kereta aje yang tidak boleh buat sendiri.
nasihat saya kepada pembaca ruangan ini tidak kira,di bandar atau di kampung, carilah ilmu kemahiran hidup bagi meringankan beban tanggungan kita.
Kita sebenarnya punya kemahiran,
tetapi kita tidak sedar tentang kemahiran itu.Antaranya kemahiran tersebut ialah: menulis,bertukang,menjahit,memasak,tokoh motivasi,mengajar dll.semua ini mendatangkan pendapatan.
Cubalah..!

Tanpa Nama berkata...

CUEPACS BIAR BERPADA-PADA
Utusan Malaysia
25/5/2011
Dengan adanya kemajuan teknologi sekarang, saya rasa kerja di pejabat lebih mudah dibandingkan dengan 20 tahun lalu.
Ini lagi satu bekas PA pencen gila talak SITI ZALIHA, Alor Setar, Kedah, gamaknya kerana bersara awal. Inilah sebab awak bersara awal kerana tidak boleh sesuaikan dgn kerja kerja canggih sekarang zaman teknologi maklumat. Golongan macam awak kontrol mouse pun tak tahu. 20 tahun dulu gaji PA ciput dan pencen awak juga ciput, tu sebab awak dengki dgn PA sekarang. Tengok sekarang dgn ISO, 7S, KPI, KIK, transformasi kerajaan dsbnya banyak proses KP, pasport, bayaran bil melalui internate dan berbagai kemudahan yg dapat dicapai dan dinikmati oleh rakyat sekarang berbanding dgn dulu. Sekarang ada 1.4 juta PA
dan 50,000 pekerja kontrak dan akan dikurangkan dgn tiada pengisian jawatan lantikan, maknanya pencari kerja sekarang hendaklah pergi cari kerja swasta atau kerja sendiri dan tidak perlu menyibok untuk ganti PA bersara 58/60.

Tanpa Nama berkata...

dah pencen ,duduk diam-diam.

Tanpa Nama berkata...

Aku akan sokong naik gaji kalau PA sokong sambung 60 untuk PA yg kuat macam aku. FAIR AND SQUARE. Semua pembaharuan kerajaan telah aku lalui dgn jayanya dan aku punya kesihatan dan BMI juga OK tidak macam PA muda sekarang kaki rasuah dan ponteng hantar anak pergi sekolah.

Tanpa Nama berkata...

GILA KE PE?? apa kena mengena umno kat cini...otak pandai tapi xtahu nak buat perbezaan...masuk hospital bahagia lee...kena karan cikit kepala tu...pejawat awam kerajaan malaysia

PA ikhlas berkata...

tulis banyak2, komen banyak2 bukannye depa tengok luahan PA tapi bagus juga untuk melepaskan perasaan yang terbuku di hati. itulah perasaan PA masa kini. jangan dipinggirkan kami. PA sekarang berjumlah 1.3 juta + suami/isteri lebih kurang 2 juta + anak2 yg boleh mengundi 300000 ribu jadi fikir2kanlah semasa PRU 13 nanti.

selamat beramal.

Tanpa Nama berkata...

bila orang luar datang ke malaysia..diaorang tengok kakitangan awam terutama imigresen tua-tua belaka...takde yang menarik..mana orang2 muda tanya diorang nanti..pasal apa ..pasal orang2 muda x der peluang nak kerja kerajaan..sebab makcik pakcik x pencen2 lagi

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
bila orang luar datang ke malaysia..diaorang tengok kakitangan awam terutama imigresen tua-tua belaka...Ahad, Mei 29, 2011 11:03:00 PM
Elok la Imigresen tua tua kerana pelancong dari UK, China, USA dsbnya semua tua,tua kerana bila penchen mereka baru boleh ada masa melancong. Baru gham.Nanti bila pelancong tanya mana yg muda kami akan kata mereka banyak kerja yg memerlukan tenaga fizikal spt bidang binaan, pertanian dan industri. Negara kami tak ada pendatang haram. Tak seperti sekarang golongan muda PA yg suka mengata ni nak kerja senang je, kerja dalam aircondition, pakai tai macam pondan nanti bila swastakan PA ni kerajaan kesian ramailah yg akan mati kebuluran kerana bonggok tak reti berdikari. Eloklah jawatan yg bersara tidak diganti dan tidak boleh memangku supaya kerja diagihkan dikalangan PA muda yg malas.

Tanpa Nama berkata...

OIII PN SITI ZALEHA ..KAU BOLEH LAH LAKI KAU TANGGUNG MAKAN MINUM KAU.. KAU KENE PIKIRKAN KAMI YG MENANGGUNG ANAK BINI. CAKAP JANGAN GUNAKAN KEPALA LUTUT.

Tanpa Nama berkata...

cabaran keje masa Pn. Siti Zaliha dulu x mcm zaman skrg. dulu guna mesin taip jer. skrg mcm² "mak nenek" sistem da wujud. bebanan da betambah. kalo dulu peringkat pegawai yang buat, skrg kerani pon dah buat mcm keje pegawai. sistem kerani yang nak kene maintain (key-in), pegawai tengok (monitor) jer....

org kedah berkata...

SITI ZALIHA KAU TU BODOH KAU GAJI BESAR BOLEH LE CKP MCM 2 BAHLOI ORG GAJI 1000 ANK 5 NAK KEDARAH APE SITI ZAHIHA WOI KAU DOK KEDAH TANG MANA BGI TAU TUYUI CKP PANDAI JE XGUNA KAU MAMPU KE BAGI GAJI KAT ORG SUSHA APA SALAAHNAY NAK NAIK GAJI

Tanpa Nama berkata...

BODOH BETUL SITI TU....MMG GAJI KENA IKUT SEMASA, JANGAN BANDING DGN 10 TAHUN LEPAS..DULU HARGA BERAS 10 KG RM 16...SEKARANG 10 KG BERAS RM 28..SEWA RUMAH, DULU RM 300-400..SEKARANG RM 500-800...APE KE BODOH SANGAT....

Tanpa Nama berkata...

saya cadangkan umur bersara di kekalkan 58...pompuan sepatutnya 56 aja. Syorkan kalau lanjut tak dibenarkan.

Ahad, Mei 29, 2011 6:23:00 PM

saya setuju sangat dengan cadangan anda, tak payahlah nak teruskan umur persaraan sehingga 60 tahun, lebih baik bagi peluang pada orang muda pula untuk terus berkhidmat....sekian

Tanpa Nama berkata...

sblum bcakap kamu kena kaji dulu..jgn dok main suka hati jer cakap ...kalau kakitangan krajaan senang dia pun tak hingin mintak ngan krajaan...kita orang bukan pemintak sedekah...tapi...cuba kamu tengok keadaan skrg dgn pendapatan skrg kalau pendapatan isirumah bawah 3k yg tinggal di bandar ni di kategorikan miskin tegar....malah aku nk cakap...kat orang tak paham2 nih

manaf Jeli berkata...

sokong siti zaliha, wajar sekali penulisan berilmiah seperti itu. minta kerajaan jgn layan kata2 diatas yg lebih kepada suara permbangkang, kita kena terima pandangan ahli UMNO sahaja kerana ianya jauh lebih bermutu, bertaqwa dan anti rasuah.

setuju juga dgn rahman diatas, betul katanya itu, melainkan jika hati kita sudah hitam dek membaca akhbar porno seperti harakah.

Tanpa Nama berkata...

org dh nak pencen memg lah xrasa...sbbnya hutang pun dh hbs.Gj dh besar.Hidup pun dh semakin selesa sbb ank2 dh besar dh bekerja dh boleh menumpang kesenangan ank.Zmn dia org ni hrga brg msh berpatutan lagi.Mcm2 blh beli.hrga rumh pun murh2 lg.
Bab lanjutkan umur tu memang xsokong, tp kalu minta naikkan gaji dan elaun memang setuju sangat.

PA Pelbagai Kaum berkata...

manaf Jeli berkata...

sokong siti zaliha, wajar sekali penulisan berilmiah seperti itu. minta kerajaan jgn layan kata2 diatas yg lebih kepada suara permbangkang, kita kena terima pandangan ahli UMNO sahaja kerana ianya jauh lebih bermutu, bertaqwa dan anti rasuah.

setuju juga dgn rahman diatas, betul katanya itu, melainkan jika hati kita sudah hitam dek membaca akhbar porno seperti harakah.

Isnin, Mei 30, 2011 12:14:00 PM

OOiii...manaf jeli!!! aku geli dengar nama hang!! Kalau nak cakap pasal UMNO, baik hang berhenti kerja kerajaan. P la kerja dengan UMNO...dalam perkhidmatan awam tak istilah UMNO ka..PKR ka..MCA ka..PAS ka..hang ni memang betoi2 BENAK la!!! cuba hang check balik dalam perintah am bab perlantikan!!! ada sebut hanya ahli UMNO sahaja yang layak bekerja dengan kerajaan. Perkhidmatan Awam adalah hak rakyat Malaysia!! Sapa2 pun boleh mohon dan diambil oleh kerajaan. Bodoh betul la ada orang mcm ni!!Sikit2 cakap pasal politik...sikit2 cakap pasal politik...kalau nak politik berhenti kerja la...masuk bertanding!!!

Tanpa Nama berkata...

ni penulis surat tu la dok fikir dia mcm dok zaman 80 an dan awal 90 an kot...

Tanpa Nama berkata...

NANTI POK JIB KATA PA TAK BERMORAL BILA MINTA GAJI DINAIKAN..

Tanpa Nama berkata...

utk makluman...utk tahun nie tak mungkin pm akan ckp PA tak bermoral...sbb mayb tahun nie PRU13..dia nak jerut leher sendiri la kalo wat statement mcmtu..sebelum ckp moral PA....tgk la moral sendiri and moral anak bini dulu...tension la skrg nie...semua benda harga nak naik..gaji tak naik2...hmmmm...tawakkal jer la..

Tanpa Nama berkata...

Penulis ni mmg berakal sempit...
20thun dulu kakitangan awam mkn gaji buta..
skang PA keje sparuh mati...
jgnla dsamakan...dulu rakyat xbyk tuntutan..tp skang rakyt maukn yg tbaik...
aku ingatkan lg skali 20thun dulu PA mkn gaji buta skang PA keje sparuh mati...

Tanpa Nama berkata...

tarif elektrik naik!!!! yaaaahoooo......

Tanpa Nama berkata...

salam..secara intelektualnya, kekalkan kakitangan awam secara amnya.. cuma jumlah hari kerja di kurangkan.. dari 5 kepada 4 hari, jumlah jam kerja di panjangkan khususnya guru-guru.. gaji bagi gred N,M dan gred lainnya 48 ke atas perlu di kaji semula seperti kurangkan elaun perjalanan, elaun sara hidup dan cola.. kurangkan mesyuarat dan lawatan ke luar negara dan tempatan di hotel-hotel terkemuka.. bagi gred 52 ke atas mereka sekurang-kurangnya mesti memiliki master degree ke atas..kakitangan golongan bawahan gred 1-40 hendaklah di kaji semula berdasarkan kos sara hidup yang semakin tinggi dengan kenaikan minyak, tarif elektrik, harga barangan makanan dan sebagainya.. bebanan kerja semakin meningkat bagi kakitangan kerajaan khususnya gred 1-40 ke bawah.. bagi gred 41 ke atas hanya Jalan, Cakap, Sign.. perlu di fikirkan buat kakitangan awam bawahan.. mereka adalah tulang belakang kerajaan yang ada kini.. di negara maju gaji kakitangan awamnya telah maju ke hadapan berbanding malaysia seperti singapura.. jadi fikir-fikirkanlah..

Tanpa Nama berkata...

Hang dah pencen aka monopouse dok diam2! Kami yg kerja ni menanggung mcm2 beban...

Tanpa Nama berkata...

apa yang saya tahu CUEPACS adalah 'hak' untuk mendapatkan 'perjuangan' yang setimpal kepada setiap pekerja. Umpama urusan jualan dan belian, hak pelanggan sebagai pengguna menentukan setiap produk berpatutan dari segi harga dan kualiti. Begitulah 'hak' pekerja. Sekiranya penjawat awam berkelayakan SPM, maka gaji pokok yang diterima setimpal dengan kelayakannya. Apa yang menjadi 'hak' disini bukanlah meminta apa yang setinggi di langit, cukup sekadar untuk 'hak' yang diterima setimpal dengan ekonomi yang muktahir.

Tanpa Nama berkata...

Harga elektrik dh naik! Gaji kami mcm mana? Kjaan FIRAUN!!! Menindas rakyat...harga brg2 naik...dulu sardin cap ayam tin kecik rm1.90 skarang dh rm3.00!!! Tapi gaji masih di takuk lama... Cuepacs anak haram pun dok 'akur' , 'akur' , 'akur'.... Betul2 PUNGKURRR!!!!

Tanpa Nama berkata...

Puan jangan samakan dulu dan skng dulu taraf hidup xmacm harini... kos suma dah melambung, bawa RM50 skng ibarat bawa 50sen dulu.... Puan senang cakap macam tu sebb puan skng dah pencen.. tak rasa apa kami rasa skng. Apa2pun sblm puan post artical, pikir dahulu jangan nak asyik salah kan orang, puan sebagai pesara seharus nya faham peraaan k/tangan kerajaan, ini malahan meludah ke langit terkena muka sendiri.

Tanpa Nama berkata...

negara miskin pun beri kenaikan gaji kakitangan awamnya 15% pada 1 mei 2011 yang lalu tak percaya taip kat google

Tanpa Nama berkata...

SITI ZALIHA ni cakap guna akal ke x ni??? ni tahun 2011 bukan tahun 1991 kak ooiiii....gile la !!

Tanpa Nama berkata...

salam..buat tanpa nama Isnin, Mei 30, 2011 8:32:00 PM

dah keje 41 ke atas Jalan,Cakap dan Sign..masing2 ada tatacara kerja yg telah ditentukan..abis kalo 41 ke atas buat keje 40 ke bawah...yg 40 ke bawah nak wat keje aper?tuntutan kenaikkan gaji dan elaun adalah utk semua..makin besar periuk..makin besar keraknya..igt senang ke nak dapat pegawai kerajaan gred 40 ke atas?makin tinggi jawatan..makin kurang penjawatnya..makin tinggi tanggungjawabnya..kalo senang...semua orang dah dapat..Allah Maha Berkuasa...Dia jadikan semua ada hikmah..kalo la manusia nie semua pandai..semua bernasib baik..aku yakin takder orang nak keje bawahan..sbb tu nasib nie berbeza2..ada orang senang2 je dari kecik sampai ke besar..ada orang susah dahulu...senang kemudian..ada orang senang dahulu..susah kemudian..ada orang susah dahulu dan susah kemudian..semuanya Qada' dan Qadar yg Allah tetapkan..bersyukur la ada rezeki utk diri dan keluarga..jangan hina dan iri hati dgn rezeki orang lain..mana2 PA yang dapat 41 ke atas tu rezeki dia..Allah tentukan...yg mana2 gred 40 ke bawah..tu rezeki dia..Allah tentukan...aper hak kita sebagai hamba utk menidakkan dan mempersoalkan rezeki yg Allah tetapkan utk hamba-hambanya??kan baik kita sama2 berjuang tuntut kenaikkan gaji dan elaun..masing2 PA kerajaan..saling memerlukan..so,sama2 la kita berdoa dan bertawakal agar hidup kita memperoleh rezeki yg melimpah ruah, halal dan diberkati..insya-Allah

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
aderke sapa sapa yang bongok nak kerja sampai 60 tahun???......
Ahad, Mei 29, 2011 10:17:00 AM

Ini penulis memang anak derhaka, si tanggang, kau doakanlah pakmak hang bila umur 58 tahun jadi bongok nak kerja sampai mati???bayangkan kalau mak hang yang pompuan tu badan dah besar peti ais..penyakit kencing manis,darah tinggi,jantung semua ada...kalau duduk atas kerusi rumah tu gerenti tak bangun2 dah...silap2 mati kat situ je...yang lelaki pulak...tua2 tu mata pun rabun ,asyik dok ngular je..maklum la super otai...sapa berani nak tegur...elok la antar rumah kebajikan ke, orang tua ke, nanti jimat belanja tak payah minta naik gaji. Nanti jangan muka tak malu minta potongan cukai untuk orang tua lak.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
.....teruskan umur persaraan sehingga 60 tahun, lebih baik bagi peluang pada orang muda pula untuk terus berkhidmat....sekian
Isnin, Mei 30, 2011 11:52:00 AM

Ini ulasan harap ikhlas, bukan sebab ada udang sebalik batu hanya nak kaitkan graduate yg berebutrebut nak kerja gomen. Saya dah berpuluh kali isi dan baharui kat SPA untuk jawatan graduate/diploma, tapi temuduga je dapat. Akhirnya ada saudara saya tolong kerja PAR, alahamdullillah dapat. Saya hanya berharap SPA minta specifik sikit sekiranya nak ambik yg terbaik minta letak syarat sekurangkurang CGPA 3.0/3.5, jadi kami ni tak la mengharap sangat. Nak minta cekgu lagi teruk, temuduga pun tak panggil. Ini kerana golongan DG tak graduate berebut masuk UPM nak jadi DG41 yg tak belajar pun lulus.
Kami hanya mohon JPA bagi lah peluang kat kami mohon jawatan N27 kelayakkan dinaikkan ke graduate CGPA 3.0 ke bawah macam dulu dipanggil ijazah am bila minta ASP. Kalau tidak terpaksalah kerja PAR sampai pencen.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
aderke sapa sapa yang bongok nak kerja sampai 60 tahun???......
Ahad, Mei 29, 2011 10:17:00 AM

aku diakan awak jadi macam ni.

"Bila umur aku umur sampai 58 tahun aku jadi bongok tak nak kerja sampai mati??? aku akan jadi pompuan badan dah besar peti ais..aku ada penyakit kencing manis,darah tinggi,jantung semua ada...kalau duduk atas kerusi rumahku gerenti tak bangun2 dah...silap2 mati kat situ je...kemudian aku jadi lelaki pulak...tua2 tu mataku rabunkan ,supaya asyik aku dok ngular je..maklum la aku dah super otai.....minta dikabilkan ya tuhanku." Amin.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
aderke sapa sapa yang bongok nak kerja sampai 60 tahun???......
Ahad, Mei 29, 2011 10:17:00 AM

aku doakan awak jadi macam ni.

"Bila umur aku umur sampai 58 tahun aku jadi bongok tak nak kerja sampai mati??? aku akan jadi pompuan badan dah besar peti ais..aku ada penyakit kencing manis,darah tinggi,jantung semua ada...kalau duduk atas kerusi rumahku gerenti tak bangun2 dah...silap2 mati kat situ je.... kemudian aku jadi lelaki pulak...tua2 tu mataku rabunkan ,supaya asyik aku dok ngular je..maklum la aku dah super otai.....minta dikabulkan ya tuhanku." Amin.

Tanpa Nama berkata...

ader yang terasa ke badan mcm peti ais ada penyakit 3 serangkai..??

mat despach berkata...

AKU PULAK GELI TENGOK NENEK2 TEMBUN MACAM GUNI BAJA BERKACAMATA TEBAL,GIGI PALSU MASIH GIGIH DOK NGADAP KOMPUTER..YANG TAHAP ATUK PLAK BERUBAN KEPALA,GIGI PUN RONGAK HISAP ROKOK DAUN LEPAK KAT WARUNG JE DENGAN JAKET HITAM ADA TANDA NAMA TU...

Tanpa Nama berkata...

dh besara ..ckap ja pandai..masa dlm kerajaan dulu sama jgk la mcm kami

Tanpa Nama berkata...

Biarkan pencen sampai 60 tahun sampai gaji naik!. Pencen muda, gaji kecik!

Tanpa Nama berkata...

Ct Zaleha ni memang tak faham...dulu dia besa pegang cota di depan,mana dia faham...mai sini balun kot belakang,baru tahuuu mahai ka murah.Langkah deras,berak senang,gerenti tak nyanyuk,sdap lag ada,kalau kest taruh gris...baru kak zaleha faham...PA power ke tak..

Tanpa Nama berkata...

kami menyokong presiden cuepacs kerana beliau menyokong PA gred 1-40 ke bawah, ade sebabnye..gaji kami sekadar cukup makan jea.. berbanding dengan gred 41 ke atas.. gaji RM2000 ke atas campur eka,itp dan cola.. conggak jea dah RM 3000.. belum gred 44 ke atas, eka di hapuskan di gantikan dengan elaun keraian RM400-900++ claim RM1000++ lagi ape cite da.. ada gaji mereka sampai RM 4000++.. keje ngarah jea.. puas berjalan, cakap dan sign..tak payah temuduga naik pangkat dan gred secara senioriti.. kalau yg muda lepas U, dapat keje gred 41.. angin lebih dari keje..keje hampas tak tau last-last tanya org bawah juga..apa da.. ramai PA yg pengalaman keje 13-20 tahun ada Ijazah, master dah puas temuduga.. hampas tak dapat sebab tak ade kabel besar..ape cite.. rezeki kea tue.. kami tak nak membebel sgt da.. kami gred 41 juga tapi prihatin.. tapi kesian kat abang-kakak, pak cik - mak cik keje sabar jea walau gaji dan pangkat tak naik-naik.. jadi gred 41 jgn bising-bising.. dengar cite kerajaan hanya nak naikkan gaji dan pangkat untuk gred 1-40 jea.. jgn iri hati yea..

Tanpa Nama berkata...

mintak kenaikkan gaji bukan untuk jadi kaye raye..sekadar memenuhi tuntutan kos sara hidup yang semakin mencabar...bukan semua org bernasib baik dapat pangkat yang tinggi..

Tanpa Nama berkata...

rezeki bukan semua dari sumber baik..bukan semua dari sumber buruk..Allah dah tentukan rezeki masing2 baik atau buruk..ada manusia rezekinya dari sumber haram..contohnya berjudi..merompak..menipu..pelacur...gro..dan banyak lagi la..semua ini confirm2 haram...rezeki yg halal adalah rezeki yg diperoleh melalui kerja yg halal..usaha yg halal..menepati kehendak Islamiah..niat kerana Allah dan mengharapkan berkat dan rahmat dari-Nya..namun demikian ada juga yang pekerjaannya halal namun disalahgunkan utk kepentingan diri,keluarga,kroni2..yg ini menjadikannya haram..so,manusia sendiri yg akan memilih jalan rezeki masing2..sama ada halal atau haram..rezeki mmg perlu dicari..takkan duduk saja kemudian harapkan rezeki datang bergolek..tak mungkin kecuali dah memang keturunan kaya raya..jenis harta 7 keturunan tak abis makan..tu pon rezeki gak la..Allah dah tentukan mcmtuh..bagi kita para PA nie..dapat jawatan tinggi ke..rendah ke..gaji tinggi ke..rendah ke..semua Allah dah tentukan..jgn persoalkan kenapa?rezeki boleh jadi ujian dan juga ganjaran dari Allah..ada orang berpuluh2 kali apply kerajaan x dapat..ada orang sekali try je dapat..yg guna kabel..minta kerja yg halal guna jalan haram..kalo dapat,mmg Allah dah tentukan itu rezekinya namun kena pk plak la hasilnya haram ke halal..yg x guna kabel..kalo dapat..dgn usaha sendiri tanpa cara yg salah..Alhamdulillah la..mmg rezeki dia..so,kena la kerja dgn tekun mengikut skop kerja..semoga rezeki yg diperoleh itu halal dan diberkati oleh-Nya..

lagi satu..tiada aper yg adil dlm konteks kehidupan manusia..sbb tu kiter kena bermuhasabah diri..apa sahaja yg Allah tetapkan mesti ada hikmahnya..kadang2 kita akan terfikir..nape aku x kaya?nape aku x bijak?nape aku x dapat jawatan tinggi?nape aku x lahir dalam keluarga kaya raya?nape aku umah teres dia umah banglo?nape aku tak dapat keje sedangkan aku ada phd,master,degree,diploma..pointer plak 3.0 ke atas?nape aku yg hensem nie tak dapat ngurat awek tu sedangkan kawan aku yg muka pecah rumah nie dapat plak?hehe...dan pelbagai lagi "nape" yg maybe bermain di benak kita manusia nie..but cuba kita fikir mcm nie plak...nape aku yg dipilih bekerja sedangkan dia yg ada degree,master,phd x dapat?nape aku yg berphd,master,degree,diploma minta jawatan gred 1-gred 22 dapat sedangkan jawatan ini utk lepasan sijil/spm/pmr?nape aku pandai,dia bodoh?nape aku sihat dia sakit?nape aku mampu bersekolah,dia plak tak sekolah?nape aku hidup,dia plak muda2 dah meninggal?nape aku dapat kerja sedangkan dia tak bekerja?nape aku pakai kete,dia pakai moto je?nape aku ada anak bini,dia plak bujang sampai ke mati?nape negara kita aman negara luar berperang?nape kiter tak ke indon,bangla,india sedangkan diorang berlumba2 nak ke sini?dan pelbagai2 lagi "nape" yg bole bermain di benak manusia...so,jawapan paling mudah..Qada' dan Qadar Allah telah ditetapkan ke atas setiap manusia..suka atau tidak kena terima..hidup kena diterukan..usaha kena dilipatgandakan.dan perlu sentiasa berdoa dan bertawakkal agar hari esok lebih baik dari hari ini,tahun hadapan lebih baik dari tahun ini..dari segi rezeki dan amalan la..hati-hati dgn statement mempertikaikan rezeki orang lain..mungkin ada orang yg mempertikaikan rezeki kita..bagi aku..kita semua PA perlu bersama-sama memperjuangkan kenaikkan gaji dan elaun dari majikan kita iaitu kerajaan Malaysia..mudah-mudahan Qada' dan Qadar Allah menetapkan ada sedikit kenaikkan..Aminnnnnn

Tanpa Nama berkata...

crita betoi@dibuat2 nie?? adeh, x logik, akai adeka??

Tanpa Nama berkata...

Kerajaan akan kenakan GST, menaikkan bil air dan letrik, menaikkan harga petrol dan gas. Manakala swasta pula akan menaikkan segala jenis harga barangan dan keperluan harian PA. Maka wajib PA dinaikkan umur bersara ke 60tahun. Pa yg tak mahu sambung sila main jauh jauh.

Tanpa Nama berkata...

Aduh Siti Zaliha.... sakit oooo keluar ayat cam tu,dah buat kira2 ka gaji RM 1500 kalau dok bandar besar cam KL,Ipoh,JB yang kos harian tinggi.Nak habaq mai la,kos sebulan barang dapur untuk 3orang dalam rumah(diri,anak & isteri) sekarang dah cecah RM300-400.Tu baru barang keperluan,tak masuk sewa rumah,pinjaman lagi,busuk2 pun RM 700-800 sebulan,mana ngan nak isi minyak moto @ keta.Bagus anda bagi pendapat tapi,study dulu sebelum keluarkan kenyataan.Cuba kira tengok jumlah sebenaq tolak kos,berapa sen dapat buat belanja harian.Nak balik kampung pun tak lepaih.... mungkin anda ada income side.... mungkin suami anda bergaji besar dan mampu,mungkin.... jangan samakan taraf semua negeri tu sama,lain padang lain belalang.... takkan nak samakan pendapatan 10-20 tahun lepas... dulu boleh la,isi minyak penuh tangki keta RM 10,sekarang ni mana nak cekau.Huhuhuhu,sedih bila ada jugak insan yang memandang dan mengeluarkan kenyataan sinis kat kami yang bergaji RM1500 kebawah...

Tanpa Nama berkata...

HAHAHA...KUPEK2

Tanpa Nama berkata...

jangan risau...akn ade kenaikan jg..tggu..

Tanpa Nama berkata...

Berpada-pada ke?
1. kenaikan gaji yg tak setara dgn kos sara hidup.
2. berbaloikah kenaikan pangkat melalui KPSL hanya beza bawah RM 100
3. elaun rumah yg tak setara dgn kos harga dan sewa rumah.
4. perpindahan tanpa memikirkan kebajikan PA alasan 'MENURUT PERINTAH'
5. cola yang berpuak-puak...sedangkan semua tempat kos sara hidup hampir sama.
6. bayaran tunai kerja lebih masa dinafikan oleh jabatan atas alasan bajet tak cukup dan tak ada bajet.
7. kebajikan PA sentiasa bermusim, macam musim durian da...
berilah peluang kepada PA yg ada baki perkhidmatan 10 tahun utk pulang ke kampung halaman dan seterusnya menyesuaikan dgn kemuniti setempat...bukan balik2 kg dah pencen...hargailah mereka.
8. apa nasib PA bila ketua jabatan bermasalah..pada sapa mereka nak mengadu...???
9. semak balik bayaran gaji bagi mereka yg naik pangkat melalui KPSL, biarlah berbaloi dgn usaha dan pengalaman mereka... kalu pindah dgn kenaikan tak sampai RM 100, alih2 jatuh rugi lak..kesian bagi mereka yg terpaksa melepaskan tawaran ini.
10. CUEPACS...mohon kami agar anda jengok2 lah masalah PA jgn hanya ber sidang akhbar dan bermesyuarat je...PA dibawah dok tahap tu je... dengarlah keluhan mereka... jika ada aduan turunlah siasat... baru nasib kami rasa terbela...

Tanpa Nama berkata...

syukur apa yg ada.. semuanya cukup nak ape lagi.. gaji,rumah,anak,isteri tua-muda dan kereta dah ada..syukur sgt la..amin..!!!

PA yang kecewa ngn cuepacs berkata...

dok tunggu maklum balas dri cuepacs..tpi jgn dok bgi statement indah2 ja..asyik statemnt indah jer tpi habuk pon tarak..ni dah masuk bulan 6 x lama lgi nk puasa dan raya..

Tanpa Nama berkata...

jangan sampai malysia jadi macam SRI LANKA..penjawat awam malaysia dah lama simpan marah ni..

Tanpa Nama berkata...

berakar la semua PA puase n raye nie.. swasta bonus ribu nak raye nie.. petronas,telekom bonus special punya.. ha.!!ha.!!

Tanpa Nama berkata...

Sangat setuju dengan komen "Tanpa Nama" pada Ahad 29 Mei 2011 ( 07:52 AM )untuk mengurangkan bilangan guru. Selepas ini setiap kelas diisi dengan 100 orang murid ..... tak pernah bersekolah kot?

Tanpa Nama berkata...

Aiyaa Cik Ct,Lu pompuan manyak tua...yalannn tutup mata...aa..Kak CT Zaleha kata gajinya kalau pencen hidup zaman batu dia kata terlalu cukup...Boleh beli dunia Fieraunn...Sebab dia kira dulu punya...bukan sekalang punya...

CT Zaleha berkata...

ala... ai saja jer nak test u all nak kata apa? sori la yer... hikhikhik

Tanpa Nama berkata...

CT Zaleha berkata...ala... ai saja jer nak test u all nak kata apa? sori la yer..Rabu, Jun 08, 2011 1:44:00 PM
Kau hapal le doa cepat mati, nanti boleh ramai lagi orang melayu terutamanya yg hisap pitt, masuk gomen. Tiada maaf bagi mu.

Tanpa Nama berkata...

Berpada-pada ke?
"1. kenaikan gaji yg tak setara dgn kos sara hidup."
- jgn salah kjaan semata. market force mcm mana? masa 2007 gaji naik harga, pun naik, last2 skali org keje swasta marah. kjaan x payah pikirkan diorang ke?

"2. berbaloikah kenaikan pangkat melalui KPSL hanya beza bawah RM 100"
- pangkat apa? skim apa? cuba jelaskan sikit.

"3. elaun rumah yg tak setara dgn kos harga dan sewa rumah."
- elaun adalah insentif dr kerajaan. gaji pokok adalah hak kamu. lebih baik dpt dr x dpt.

"4. perpindahan tanpa memikirkan kebajikan PA alasan 'MENURUT PERINTAH'"
- eh masa interview kata x kisah keje mana2 janji dpt kerajaan. bersyukur la kurang2 kerajaan ni majikan terbesar at least ada la byk tempat nak berkhidmat. boleh buat rayuan balik. mcm swasta kalo dia tetiba transfer kau keje kat utara dr selatan berani kata x mau? mmg kena tendangla kau jwbnya

"5. cola yang berpuak-puak...sedangkan semua tempat kos sara hidup hampir sama."
- ni bodoh apa plak statement ni? nampak sgt kau taip guna kepala lutut. ty pakar ekonomi mana pun kos sara hidup akan berbeza ikut negeri/daerah dsb. kalau x knp nasi goreng kat kedah harga rm2.50 tp kat kl rm4.00?

"6. bayaran tunai kerja lebih masa dinafikan oleh jabatan atas alasan bajet tak cukup dan tak ada bajet."
- kerja lebih masa pun atas budi bicara ketua jabatan. nak buat ot mesti la atas arahan ketua jabatan/pejabat. kalau x cukup duit, boleh simpan jd cuti. ke kau ni jenis yg masa kerja opis dok main game/fesbuk pastu buat kerja masa ot?

"7. kebajikan PA sentiasa bermusim, macam musim durian da...
berilah peluang kepada PA yg ada baki perkhidmatan 10 tahun utk pulang ke kampung halaman dan seterusnya menyesuaikan dgn kemuniti setempat...bukan balik2 kg dah pencen...hargailah mereka."
- masa ko pegi interview/induksi tah brp kali dia ingatkan. tp mungkin kau x ingat atau buat2 x ingat. 1) kepentingan pd negara, 2) kepentingan perkhidmatan 3) baru la kepentingan diri sendiri. masalah PA mcm kau ni kau ingat kerja kerajaan ni mcm welfare home. utk jaga kebajikan kau, bukan tempat kau sumbangkan buah fikiran/keringat. kalau rasa nak kebajikan gak apa kata ko daftar diri masuk rumah orang2 tua. dah tentu kebajikan kau dijaga 24/7

"8. apa nasib PA bila ketua jabatan bermasalah..pada sapa mereka nak mengadu...???"
- py banyak da saluran. kan ada Biro Pengaduan Awam. JPA pun ada. susah2 tukar je tempat.

"9. semak balik bayaran gaji bagi mereka yg naik pangkat melalui KPSL, biarlah berbaloi dgn usaha dan pengalaman mereka... kalu pindah dgn kenaikan tak sampai RM 100, alih2 jatuh rugi lak..kesian bagi mereka yg terpaksa melepaskan tawaran ini."
- ya yg ni aku setuju. org yg ada pengalaman x kira kontrak ke skim lain ke patut dpt kenaikan tinggi. tp tu la bg tau skim apa jwtn apa? lgpun sblm tukar career path tu, buat la sikit congakan/muhasabah/minta pandangan jgn nanti nyesal

"10. CUEPACS...mohon kami agar anda jengok2 lah masalah PA jgn hanya ber sidang akhbar dan bermesyuarat je...PA dibawah dok tahap tu je... dengarlah keluhan mereka... jika ada aduan turunlah siasat... baru nasib kami rasa terbela..."
- mesyuarat(syura) tu kan anjuran nabi dan sahabat? dr situlah dpt pecahkan masalah dan cari penyelesaian. bukan turun padang semata pastu kluarkan kenyataan merapu. baik x yah cakap camtu. kalau PA hasil kerja dok tahap tu je, bersesuaian la dgn gaji dok tahap tu jgk. ubah lah prestasi dan hasil kerja dulu baru boleh citer gaji.

CT Zaleha berkata...

Syukurlah dengan apa yang ada sekarang... gaji sejuta sebulan pun tak cukup, kalau dengan manis dunia ni... :-)

pelajar maktab berkata...

kepada Tanpa nama:

untuk kurangkan guru mana la boleh..kesia pelajar-pelajar yang belajar di Maktab perguruan..mestilah seimbang dengan pengambilan dan penempatan?..setiap tahun guru akan bersara...u ni GILA ke apa?..fikirlahh secara waras..kamu takkan tak anak yang sekolah...kalau setiap sekolah kekurangan guru..kelas akan dikecilkan jadi murid akan menjadi banyak?,,apala

Tanpa Nama berkata...

Terkini..ramai PA khususnya kumpulan sokongan gajinya dah habis skim(langgar tembok)bagi mereka yang dah 13-20 tahun ke atas berkhidmat..keje lame lagi 8-9tahun.. gaji dan pangkat tak naik-naik..ape cite..berakar lah jawabnya.. lain citenye gred 41 ke atas.. tak habis-habis naik pangkat n gaji.. jadi cuepacs dan jpa pikir-pikirlah.. berlakulah adil.. jgn di akhirat kelak tak terjawab di soal oleh Allah SWT.. rumah kata pergi kubur kata mari.. renung-renungkan lah yea..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Terkini..ramai PA khususnya kumpulan sokongan gajinya dah habis skim(langgar tembok)bagi mereka yang dah 13-20 tahun ke atas berkhidmat..keje lame lagi 8-9tahun.. gaji dan pangkat tak naik-naik..ape cite..berakar lah jawabnya.. lain citenye gred 41 ke atas.. tak habis-habis naik pangkat n gaji.. jadi cuepacs dan jpa pikir-pikirlah.. berlakulah adil.. jgn di akhirat kelak tak terjawab di soal oleh Allah SWT.. rumah kata pergi kubur kata mari.. renung-renungkan lah yea..


tak pa yeop... sekurang-kurangnya kat mahkamah mahsyar, perbicaraan tak panjang mcm diaorg...

tak pa, biar miskin dunia, tapi kaya akhirat...

org yang himpun harta dunia, makan plak harta org lain dgn senang sewenang-wenangnya... nnt panjang bicara la kat depan Allah...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Terkini..ramai PA khususnya kumpulan sokongan gajinya dah habis skim(langgar tembok)bagi mereka yang dah 13-20 tahun ke atas berkhidmat...Ahad, Jun 12, 2011 12:17:00 AM

Berenti je la beb, bodoh tak nak tanya orang lama. Kita Orang lagi lama, lagi teruk 35 tahun servis dah langgar didinding, itu nunjukkan kamu pentingkan diri je.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
tak pa yeop... sekurang-kurangnya kat mahkamah mahsyar, perbicaraan tak panjang mcm diaorg...Ahad, Jun 12, 2011 1:16:00 PM

Mana kou belajor gaji kou dah maksimum tak kena soal dgn sewenang-wenangnya... nnt panjang bicara la kat depan Allah...

Tanpa Nama berkata...

gred 41..
lamenye servis 35 thn.. pencen lagi baik..otak dah berkarat.. brg second hand rupenye..

Upin berkata...

umur 60 ok gak kejer... perkara ni optional, jadi tak der paksaan... 56, 58 & 60... pilih la mana anda berkenan.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
gred 41..
..otak dah berkarat.. brg second hand rupenye..Isnin, Jun 13, 2011 5:42:00 PM
gred 54..
dulu kalau aku arrow kat 32/36 je, tapi aku minta 41. Seronok la aku gaji ribu ribu semua 41 aku buat, aku goyang kaki je. Kadang kadang kesian lak kat 41 tu, nampak rambut pun dah gugur tengah, pintu pejabat pun kadang tak nampak dan cermin mata pun nampak dah pecah tapi dia pakai gak, umur baru 41. Kalau gi jumpa bos atasan kadang seluar dia pun yg tengah2 tu basah. Ari2 aku tengok kadang rambut pun tak sikat, gaduh dgn bini dia la tu pasal brg dia second hand rupenye..Aku lak tak lama lagi Jusa la.

Tanpa Nama berkata...

Minta SPA menaikkan had umur kemasukkan ke Perkhidmatan Awam had umur 30 tahun saja macam dulu untuk menggelakkan PA banyak otak jingga dan sudah mula nak karat. Asyik nak tuntut gaji je tak ade kerja lain.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...otak dah berkarat.. brg second hand rupenye..Isnin, Jun Isnin, Jun 13, 2011 11:27:00 AM

Ade orang terasa nampak. Aku memang nak bersara tetapi tidak ditahun kau akan bersara masa tu tahun dimana Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Idris Jala mengatakan negara Malaysia bakal menanggung hutang sejumlah RM1 trillion untuk 9 tahun daripada sekarang iaitu tahun 2019. Pada masa itu, negara Malaysia boleh diistiharkan muflis dan bangkrap. Bukan ape kereana masa tu PA banyak otak macam kau otak dah berkarat.. brg second hand rupenye. Masa tu kau kurus kering tak makan macam cicak kubeng. Nanti bila nak sembahyangkan wasiatkan geng kepala otak dah berkarat, brg second sembahyangkan. Aku minta maaf banyak2, tak leh, pasai kerje swasta lak, nak bagi anak bini makan dan nak bayar kat JHDN, tolong gomen.

Tanpa Nama berkata...

Minta supaya orang gomen yg mahu berenti umur 40 tahun supaya menggotakan janji seperti yg dijanjikan dalam halaman ini untuk bersara awal bagi memberi peluang anak muda kerja mengunakan otak pula. PA berkenaan boleh kerja kat pembinaan projek Putrajaya lak supaya dapat menggunakan tenaga fizikal pula setelah hanya menggunakan tenaga otak yg dah berkarat. Ini kerana banyak projek tergendala akibat kekurangan tenaga tempatan terutamanya PA berkenaan yg gaku kerja rajin tu dan tenaga penuh supaya projek Putrsjsys dspat disiapkan lebih awal.

Tanpa Nama berkata...

kecoh org gomen.. gaduh same sendiri.. kite org keje kat glc relax jea.. bulan-bulan ribu-ribu masuk ape cite..

Tanpa Nama berkata...

CT Zaleha berkata...Syukurlah dengan apa yang ada sekarang... gaji sejuta sebulan pun tak cukup, kalau dengan manis dunia ni... :-)
Khamis, Jun 09, 2011 11:34:00 AM

kalau kahwin dgn kau jauh maklikat 44 tapi gaji sejuta sebulan aku nak, cukup betul2 cukup. Sumpah cukup.

Tanpa Nama berkata...

ct zaleha tue kuat berangan da..

Tanpa Nama berkata...

orang yang tak penah merasa hidup susah memang akan buat kenyataan seperti siti zaliha..tak pikirkan keadaan ekonomi sekarang.bukan semua org kerjanya berjawatan tinggi.tak pikir ke org yang gaji kecik menyara hidup anak bini.bayangkan kalau orang tu ada 10 orang anak dengan bininya hanya suri rumah. dpt ke zaman sekarang dengan peningkatan harga barang pasaran yang semakin hari semakin naik tapi tak jugak tak turun2.gaji je tak naik2. lepas tu buat kenyataan 'Dengan adanya kemajuan teknologi sekarang, saya rasa kerja di pejabat lebih mudah dibandingkan dengan 20 tahun lalu'.pikirlah walaupun teknologi sekarang kerja lebih mudah tapi beban kita bekerja pun x berkurang jugak.cik/puan/datin siti kena pikir di pihak org lain yang tak berkemampuan bukan pikir kemampuan siti je.pikirlah kemampuan orang lain.kalau tak nak naikkan gaji kurangkan harga barang baru adil

Tanpa Nama berkata...

saye mau cakap lo.. itu brg sudah naik, mane ade turun.. bile naik, baru naik.. naik ada turun tarak jamin loo..lu pikirlah sendiri..!!!

Tanpa Nama berkata...

sedihnye aku.. aku ade 8 org anak (rendah,menengah dan universiti).. tgk anak-anak aku pendidikan tak berapa sempurna.. tak dpt hantar tuisyen, pakai buku rujukan lame, belanja sekolah 50 sen jea ke sekolah, pakaian sekolah dan kasut dah 3 tahun tak berganti, kadang-kadang tak ke sekolah tak de duit tambang bas, baju raye pakai 4 tahun lepas punya baju raye.. selamat hari bapa.. ucapan dari anak-anakku walaupun aku bapa yg tak dpt menunaikan tanggungjawab sbg bapa mithali.. amin..!!!

Tanpa Nama berkata...

dari CT ZALEHA..
Syukurlah dengan apa yang ada sekarang... gaji sejuta sebulan pun tak cukup, kalau dengan manis dunia ni... :-)

KO SAJA YANG X CUKUP BODOH!!!
AP PUNYER SENGAL LA..
KALO DA SEJUTA SEBULAN X PAYAH LA AK MENGADU KAT SINI BEBAL!!!!

Tanpa Nama berkata...

ct zaleha..kau nie betul-betul la mangkuk-hayun n buta-kayu.. ha..!!ha..!!

Tanpa Nama berkata...

kemarahan Rakyat n PA semalaysia semakin memuncak..

Tanpa Nama berkata...

usia bukan penghalang untuk bekerja tetapi gunakanlah penghujung usia untuk menikmati akhir usia yang lebih bermanafaat spt bersama keluarga, beramal ibadat, dan pelbagai aktiviti yang tidak membebankan otak berfikir untuk menyelesaikan masaalah kerja di pejabat. saya yang mencadangkan dilanjutkan ke umor tua bangka ini mesti jenis tidak berkeluarga atau telah habis ahli (hidup bersendirian), atau nak nak bayar hutang / bil2. cukuplah , berilah kepada generasi pula untuk bekerja.