SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

14 Mei 2011

PONTENG: PEKERJA AM PALING RAMAI

Utusan Malaysia
Oleh MOHD. ASRON MUSTAPHA
mohdasron.mustapha@utusan.com.my



Ahmad Zahid Hamidi (dua dari kiri) melihat dokumen Memorandum Persefahaman sambil diperhati Pengerusi Perhebat, Laksamana Tan Sri Iiyas Din (kiri), Naib Presiden (Pembangunan Kampus dan Pengurusan Pembelajaran) OUM, Prof. Ir. Dr. Rosli Hamir dan Ketua Pegawai Eksekutif KAYM, Datuk Saroni Judi (kanan) di Kementerian Pertahanan, semalam.


KUALA LUMPUR 12 Mei – Kakitangan awam daripada kumpulan Pekerja Am Rendah (PAR) dikesan paling ramai ponteng kerja dipercayai kerana melakukan kerja sambilan untuk mendapat wang tambahan sehingga ada yang mengabaikan tugas hakiki.

Perkara itu didedahkan Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi ekoran masalah berkenaan yang melanda kementerian tersebut sejak sekian lama.

Menurut beliau, masalah ponteng kerja dalam kalangan kakitangan PAR itu bukan hanya membabitkan Kementerian Pertahanan, bahkan turut melanda kementerian yang lain.

Hal itu diakui sendiri oleh Presiden Kongres Persatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Datuk Omar Osman ketika dihubungi Utusan Malaysia.

Ahmad Zahid memberitahu, masalah kewangan dikenal pasti menjadi punca utama kakitangan daripada kumpulan berkenaan gagal memberi komitmen dan tumpuan 100 peratus terhadap tugas mereka.

“Masalah paling besar di Kementerian Pertahanan adalah kakitangan tidak hadir bertugas dan ia sebahagian besar melibatkan PAR. Saya siasat rupa-rupanya bukan hanya di kementerian ini, semua kementerian hadapi masalah sama,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas merasmikan penubuhan Klinik Kaunseling 1Mindef yang antara lain bertujuan mengatasi masalah kakitangan tidak hadir bertugas, di sini hari ini.

Dalam pada itu, Omar memberitahu, tidak kurang 200,000 kakitangan PAR di semua agensi kerajaan menghadapi masalah kewangan kronik akibat gaji yang rendah.

Tambahnya, golongan tersebut juga merupakan kumpulan penjawat awam yang paling ramai dibelenggu masalah hutang termasuk meminjam dengan ah long.

Jelas Omar, kakitangan PAR kebiasaannya menikmati gaji kurang daripada RM1,500 sebulan, kecuali yang telah berkerja hampir 30 tahun dan menikmati gaji sekitar RM2,000 sebulan.

“Sebab itu kami menggesa kerajaan supaya memansuhkan Gred 1 hingga 16 yang (gajinya) sudah tidak relevan dengan kos hidup semasa. Sepatutnya paling rendah adalah Gred 17,” ujarnya.

Sementara itu, mengenai klinik itu pula, Ahmad Zahid berkata, penubuhannya bukan bermakna warga ATM mengalami masalah mental, sebaliknya bertujuan membudayakan kaunseling dalam kalangan mereka.

Jelasnya, klinik tersebut merupakan yang pertama seumpamanya di peringkat kementerian di negara ini, kerana belum ada kementerian lain menubuhkan klinik kaunseling sendiri.

“Ia antara lain bertujuan menangani masalah disiplin melibatkan warga kementerian, terutamanya masalah ponteng kerja yang perlu diberikan perhatian.

“Selain itu, ia juga lebih kepada psikologi untuk menangani tekanan yang dihadapi oleh mereka supaya dapat meningkatkan produktiviti dan sistem penyampaian Kementerian Pertahanan,” katanya.

Pada majlis berasingan, Ahmad Zahid menyaksikan Memorandum Persefahaman (MoU) antara Perbadanan Hal Ehwal Bekas Angkatan Tentera (Perhebat) dengan Open Universiti Malaysia (OUM) serta Kolej Antarabangsa Yayasan Melaka (KAYM) bagi membangun dan memberi pengiktirafan terutamanya kepada pesara tentera.

Beliau seterusnya berharap, Perhebat dapat memberi nilai tambah kepada bekas tentera agar mereka laku di pasaran kerja selepas tamat perkhidmatan.

Menurut Ahmad Zahid, kini terdapat seramai 320,000 pesara tentera di negara ini dan mereka yang telah banyak berjasa menjaga keselamatan negara tidak sepatutnya hanya layak bekerja sebagai pengawal keselamatan atau pemandu teksi apabila tamat perkhidmatan.

69 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kalau dapat naik pangkat dan naik gaji tapi masih lagi ponteng, apa pulak alasan Datuk Omar nak bagi ya? mesti jawapannya "mereka ponteng kerja sebab kerja mereka terlalu membebankan dan tidak sesuai walaupun mereka sudah dinaikkan pangkat ke gred 17, tetapi mereka tidak boleh melakukan kerja kewangan, menaip surat, membuat laporan, mengemaskini rekod dan bla..bla..bla...

Tanpa Nama berkata...

KALAU GRED 1-16 NAK DIMANSUHKAN, GRED 17-26 NAK NAIK KE GRED APA? BAGAIMANA PULA DENGAN GRED 27-40? APA HANG CAKAP NI MAMAK OMAR? NAK MANSUH PUN AGAK2 LA...KAJI BIAR TELITI..APA KEPERLUAN UNTUK MANSUHKAN GRED TU? MEMADAINYA DENGAN MEMBUAT SEMAKAN SEMULA KE ATAS TANGGA GAJI DAN ELAUN SUDAH LA..TAK PROFESIONAL LANGSUNG!!! UNTUNG LA PUAK2 GRED 1-16 ESOK..PUAK2 NI BUKAN TAU BUAT KERJA SANGAT PUN..DAH LA MENTALITI RENDAH..PR LAGI LA HANCUS!!! BUAT KERJA HARI2 DOK MENCARUT JA..

Tanpa Nama berkata...

PAR memang makan gaji buta...mcm cilaka je monteng...pas tu bisinng gaji kecik..mcm sial je perangai

Tanpa Nama berkata...

x semua pekerja gred 1-16 x pandai keja... kebanyakan kerja mereka berkaitan dengan fizikal, gred 17 ke atas guna mental n x byk pun guna fizikal.... tp jgnlah smpai kata mentaliti mereka rendah! x baik tau... pak omar pun janganlah nak mansuhkan gred 1-16 ni pulak, tak praktikal... kalau pun nak naikkan mereka ke gred y lebih tinggi, kta berbalik semula kepada penilaian yang jitu, tepat dan adil (tanpa unsur kipas). saya gred 17, kalau gred 1-16 nak dinaikkan, saya pun kena naik jugak.. x gitu?

dalami dulu sebelum buat keputusan ye....

Tanpa Nama berkata...

"PAR memang makan gaji buta...mcm cilaka je monteng...pas tu bisinng gaji kecik..mcm sial je perangai"

tak baik statement ni... diorang mkan gji buta, kta tak ada hak nak menghakimi mereka.... kalau dia x kerja, gaji x berkat.... itu je... Allah bagi mengikut usaha kita, cepat atau lambat itu namanya ujian....hrmmmm.. renung2kan dan selamat beramal....

Tanpa Nama berkata...

xperlu mansuh 1-16 jas naikkan hampir dgn 17.....

Tanpa Nama berkata...

kenapa Tukang Masak N1 yg hanya pegang senduk boleh dapat N17 tetapi N1 Pap tak dapat kmiorg pun kerja guna mental juga skrg tugas N1 bukan berhad dengan sekadar penghantar surat saja.. semua korg buat menyeluruh tetapi berdasar kepada arahan ketua jabatan. kebiasaanya N1 lah yg menjadi mangsa N17. suruh buat kerja dia pastu dorg Pi ambil anak sekolah lah.. kluar makan la minum la.. apa.. jgn menghalang rezeki org biar tuhan menentukan dan jgn terus menghakimi org lain.. tepuk dada tanya selera.. adakah kita manusia ada yang semuanya sempurna?

Tanpa Nama berkata...

Tulah bukti kumpulan sokongan gaji ciput. Kami bukan ponteng tapi bila petang kami keluar kejap nak buka pasar malam, bawa teksi, jadi polis bantuan, kerja pasaraya, kerja kat Macdonald dsbnya kerana ingin menambah pendapatan cara halal. Bos kami terpaksa beri kerana kalau mereka dengar cerita kami mereka akan keluar air mata. Mana ada kumpulan P&P buat kerja ni,...ini kerana mereka hidup mewah, syik keluar negeri shopping. Pergi kerja ta'bawa duit, simpan kat bank duit belambak,.. kerana makan free bila mesyuarat. Kalau tidak percaya tanya SPRM, duit kami kat Bank setiap 24hb tinggal RM10 je,....

PAP MERANA DI PERANTAUAN berkata...

kalo bukan kerana gred 1-16 cuepac takda idea lagi nak menuntut untuk kenaikan gaji la. sebab gaji gred 22 keatas dah memang besar dah. setiap kali cuepac mohon untuk kenaikan gaji PA. cuepac guna kan sasaran gred 1-16 untuk merai simpati dari kerajaan. tapi setelah kerajaan luluskan semua PA masing-masing dapat bukan golongan 1-16 saja. jgn la.. marah2 dengan kami, kami pun mahu hidup juga. bukan nak kaya.. kalo naikan 300 pun mcm saya PAP tu masih lg golongan berpendapatan rendah rm1500 kebawah.

Siti Zainab berkata...

Kami N17 kesal kerana kenaikan kami ke gred 41 masih tiada bayangan, kami amat bersyukur jika naik ke N41 dan berjanji akan sokong BN sampai bila2. Kami akan pastikan guru sekolah membuat kerja, pastikan mereka menulis rancangan mengajar dan pastikan mereka hormat dengan semua kakitangan sokongan.

Juga para guru besar dah x boleh menyuruh kami membuat kerja lagi, dan kami akan memantau pergerakan para guru jika ada mereka pergi ke kantin di masa persekolahan. mereka patutnya rehat sama dengan kami pada pukul 1 keatas.

Tanpa Nama berkata...

hoi celaka,sapa cakap gred 1-16 mentaliti rendah,cakap guna otak jgn kepala lutut,kalau tak da kami orang tak bergerak satu organisasi,kami tak tuntut apa2 kalau kerajaan nak naik gred kami naik lah itu hak diaorang tak naik takpa yg penting bagi kami gaji dan elaun naik,apa kau cakap tinggi melangit kau kira kau dah pandai sangat...

Tanpa Nama berkata...

Setuju dgn kenyataan terutama yg bekeerja di luar contohnya PBT. Lepas punch kad kedatangan, terus melepak di warung tepi jalan hingga jam 10.00. Masa mana buat kerja. Gaji dan elaun nak tinggi mengalahkan gred 41.

Tanpa Nama berkata...

kita boikot je BN nanti, pilih je Pakatan Rakyat...beres...

Tanpa Nama berkata...

Cm ne jdi PT ,pgwai tapi bodoh ko nk ckp pap mntality rndh tpi ko orng lgi bodoh pap je ke yg monteng semua jwtn pn sme pgwi lgi le klu 50 ribu prutukn turn stahun klu blh semua dia nk kebas Xingt lgsng kt kakitgn bwahn buaya langap kta sek tggi sngt ko tau tak zahid ckp cm tu apa tujuan dia tu saiko ko Xtgk bwh omar osman ckp apa Xkn dia sbgi menteri nk tjuk sngt yg dia mnyokong knaikn pap secara trbuka dgn cra Xnmpk dia beri sokongn kenaikn pap Xlama lgi naik le pap semua ke N17 tu pn Xblh nk fikir lembu pn lgi pandai dri ko org yg mngata2 pap ni bodohhhhhhh

Tanpa Nama berkata...

PAR hnya diambil melalui kelayakan PMR saje.. memadai dgn gaji skrg... yg gatal2 wat pnjiman sane sni tue watpe.. kalo PAR naik gred 17, ape beza die dgn gred 17 yg sedia ade???

Tanpa Nama berkata...

PAP nk naik ke apa ke apa yg kita sibuk sngt bkn kita yg byr gji depo kbykn budak2 bru ni yg byk sngt bunyi slgi nma PA slgi tu le Ada pnjaman dri atas smpi bwh org2 yg lama cm kawe Xambk kisah pn rezeki masing2 krj pn skrg lbih krng sme je bru msuk krj mmg brlagk smacm je bdk2 skrng gji bru cmpr elaun lbh krng 1400 dia pnya lgk da cm gji 10ribu sbln Biar pi le depo nk naik ke apa krjaan yg byr gji depo bkn kita knp p.laut,t.masak,jaga,dn bbrapa jwtn lain lgi blh naik 17 knp pap yg blh DI katakan nadi dlm ssuatu pjbt Xblh naik jumudkn je grd1-16 ni da Abad ke21 mmg daXreleven pn

Tanpa Nama berkata...

hoi hantu,sapa cakap gred 1-16 mentaliti rendah,apa klulusan PMR tu buruk sngat ke? apa hang ingat smua PAR lepas aje punch cad terus lepak kat warung???? ape? kami lansung tak keja ke???slama ni klau kami tak buat keja bawahan sapa nak buat ? hang nak buat...podah...atas kertas bolehlah...turunlah padang klau nak tau....kita ni klau nak kata org...kita nilai diri sendri dulu...apakah.......

Tanpa Nama berkata...

PAP semua rilek je jgn emosional Biar dorg semua nk ckp apa kt kita dorng meroyan Xlama lgi grd da sma sblum ni dia pndg kita semua da mcm sampah pas ni sma grd lgi le meroyan rilek je smua PAP tggu je berita baik utk kita semua bkn bapak dorng pn yg bagi kita gaji

AKU PAR berkata...

Kau jangan nak hina kami golongan PAR mcm kami.Kami juga manusia macam hampa juga.Apa korang ingat korang pangkat tinggi sikit boleh tunjuk lagak.Harap sijil berjela jela kerja hampas juga.PAR sekarang bukan bodoh sangaT.Kerja kami bukan setakat pos surat hantar surat saja.Celaka betul siapa yang kata kami mentaliti rendah tu.

PEKIDA Setia berkata...

amaran sesiapa berani menghina PAR dan PAP, kami di PEKIDA bersedia memukul mereka, cuma kamu laporkan saja pada ayahanda atau abang long PEKIDA yabg terdekat, pasti mereka akan merasa azab pembalasan dari apa yg mereka kerjakan. Kami bersatu membela Umno.

Tanpa Nama berkata...

Sedap2 ko jer kata PAR menteliti rendah, ko ingt gred 17 ke ats tu bgus sngt ke, setakat gred je tgi kje haram x reti, srh taip srt pon 2 hari bru siap, lantak la gov nk bg naik gred ke naik gaji ker, bkn bapak ko yg byr gaji.

Tanpa Nama berkata...

woi bangang! yang mentaliti rendah tu ko la. senang2 ko ckp ikut sedap tekak ko. apa mak bapak ko dulu x ajor ko cakap berdap ke. klu ko pandai sangat pasal apa ko keje kat malaysia. klu pap x de ko nak cuci jamban ke, air kencing anak ko bersepah kat lantai sape nak mop... ko nak pegang berus jamban pun terkehel2 nak ckp banyak pulak. poooorahcittttt

Tanpa Nama berkata...

semua kekecohan ni berlaku kerana kenyataan dato' zahid(DZ) yg kurang profesional.saya nak tanya adakah betul majoriti pap itu kuat ponteng.dari mana DZ ambil fakta ini.sila buktikan sebelum mengeluarkan kenyataan.apa pula perasaan PAP yg cemerlang.Tun Mahathir yg disanjungi DZ pun tak pernah menghina golongan PAP ni. inilah diskriminasi yg berlaku di sektor kerajaan.

Tanpa Nama berkata...

kepada PT tak perlulah melatah sehingga menghina masyarakat PAP. kebanyakan PAP sekarang bukan sekadar dari lulusan pmr malah ada juga yg setaraf malah lebih dari Kaum PT-N17.tapi terpaksa menerima jawatan PAP kerana tidak diberi peluang utk jawatan N17.Apalah salahnya jika PAP di upgradekan. Dari sudut positifnya dapat membantu kerja kerja PT yg sentiasa tertangguh.Terimalah kenyataan yang kita ni saling perlu memerlukan antara sati sama lain. jgn ada Perasaan Hasad Dengki (PHD) antara kita. sampai bila kita nak maju kalau PHD dijadikan Kiblat. Na'uzubillah

Tanpa Nama berkata...

wahai Datuk zahid(DZ).. tiada siapa yg sempurna dlm dunia ni. seringkali kalau bab ponteng kenapalah golongan PAP sahaja yg dijadikan sasaran. Apa gred gred lain tu semua perfect ke.Lazimnya gred 16-1 sahaja yg selalu dipantau. Bagaimana pula dgn golongan profesional hingga gred 17 yg kononnya bermentaliti tinggi ni.siapa yg pantau. kalau nak tahu golongan PAP ni kalau report salahlaku pegawai ni agak agak siapa yg nak layan. silap silap kena tukar sebab nak coverkan perilaku puak bermentaliti tinggi ni. SAMA saja ...baik dari jawatan rendah hinggalah ke peringkat Menteri..tiada yg sempurna. jgn menekan org bawahan semasa kita berada di ATAS...ingatlah masih ada yg lebih berkuasa dari kita ALLAH MAHA BESAR

Tanpa Nama berkata...

Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi ekoran masalah berkenaan yang melanda kementerian tersebut sejak sekian lama. Menurut beliau, masalah ponteng kerja dalam kalangan kakitangan PAR itu bukan hanya membabitkan Kementerian Pertahanan, bahkan turut melanda kementerian yang lain. Hal itu diakui sendiri oleh Presiden Kongres Persatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS)

kalau dah kementerian hang tak betoi. jangan babitkan semua kementerian lain .perbetoi la kementerian hg tu sendiri. kegagalan PAP di kementerian pertahanan adalah kegagalan datuk ahmad zahid gak. Pada pak umaq plak .tau lah hang tu kaki akur jaa..jgn sampai org calit taik kat muka pun kita kata wangi. Kalau takut kat menteri jgn jadi presiden cuepacs. takut nanti pungkoq sendiri yg kena balun...

Tanpa Nama berkata...

dalam satu organisasi didibaratkan seperti sepohon pokok. yg berada di pucuk pohon itu adalah bos. dahan dahan nan rapuh itu adalah golongan profesional.diikuti dedaunan hijau segar, layu dan kering jatuh ke bumi itu pula merupakan PTPO ke atas..kita PAP merupakan bhgn paling bawah pohon ini iaitu akar..yg merupakan bahagian yg paling penting. Bayangkan pokok tanpa akar.nescaya tumbang menyembah bumi. Begitulah pentingnya golongan bawahan ini. Selagi kita bersatu kita akan menjadi golongan yg paling kuat.PAP ada persatuannya sendiri.Ayuh apa lagi masa ni lah nak memperjuangkan nasib PAP. kita tengok pincang atau tidak kalau kita semua sepakat untuk membuktikan yg kita ini adalah aset penting dalam sesuatu organisasi.. JGN nak senang senang je memperlekehkan kita.

PPT N27 berkata...

Senang2 je nk menghina golongn PAP semua msalh yg berlaku pernh ke cri puncanya pernh ke lihat pengorbanan Dan jasa yg golongan PAP ni curahkn pernh ke kita mnjga kebajikan mereka kebaikn Xprnh nmpk tpi jka ksilpan cpt je nmpk ambl berat dulu ttg kbjikan mereka jgn wat mereka mcm Xwujud mghina mereka ikut ska mereka jga manusia sme sprti kita Ada maruah dn prsaan srta keluarga yg prlu ditggung cri dulu puncanya dn prbetulkn jga kbjikn mereka spt mne kta mnjga kbjikn PA yg lain

Tanpa Nama berkata...

uiiii....ini betul punya marah...pade yang buat kenyataan pedas tu lain kali jangan le buat lagi...nak cakap ape2 fikirlah dulu perasaan orang lain..kang tak pasal2 kene maki sini...

PPT KANAN N32 berkata...

Apa ko ckp PAP byk monteng jwatn lain Xmnteng knp Xcri puncanya knp Xjga kbjikan mereka jgn ckp ikut sedp mulut yg Ada plk nk mghina PAP ckp mentaliti rndh mentaliti ko tggi sngt ke aku tau PAP ni cm ne aku brdpn dgn mereka setiap ari golongn PAP ni le yg byk mmbntu pda omar klu nk mmbntu glongn PAP ni buat btl2 jgn mcm melepskn btuk ditgga prjuangkn masih dorng yg kbjikn lgsung Xdipndg

Tanpa Nama berkata...

JANGAN SANGKA PAP MENTALITI RENDAH,KEBANYAKAN PAP DI MALAYSIA ADA KELULUSAN AKADEMIK.CTH: DEGREE, DIPLOMA, SPM.XDE PAP, ORGANISASI BOLEH BERJALAN KE? JGN SAMPAI PAP 1 MALAYSIA TURUN BERAMAI2 MEMBERONTAK!! IGT WAHAI MENTERI2.KAMI PAP X TERDEDAH MKN RASUAH!! MANA STATISTIK PAP PONTENG?? SILA BUKTIKAN.KALAU PAP KUAR ANTO SURAT, XKAN PONTENG PLAK?? KALAU MCM TU.SURUH LA MENTERI ANTO SURAT BOLEH?? APE PON X BOLEH!! INGT KAMI PAP X TAU KE KEBANYAKAN MENTERI AKADEMIK PUN BELI.TUP2 DAH ADE TITLE dr. MKN PUN RAKYAT TANGGUNG.1 SEN HARAM PON X KUAR.MINYAK NAIK POKET PENUH!! TU PUN RAKYAT BAYOR JUGAK.ADE KE RASE KUAR DUIT SENDIRI?? DUET RAKYAT DIDAHULUKAN.PENCAPAIAN MENTERI YG DPT.CUKUP LA TAKAT NI DULU.TUNGGU JE PRU13.BABAI BN.JGN HARAP KAMI PAP NAK UNDI LAGI.APE PON X BOLEH!!

INSAN DIHINA

Tanpa Nama berkata...

jgn kerana par lain wt hal par lain kena hina..aku ni par jgk tpi masih da rasional budi bahasa..walau pon kami gred rendah x semestinya kami ni sial.celaka!!yg wt tuduhan tu sila la buka minda anda.x semestinya pandai akedemik pandai semuanya..aku doakan yg ckp par celaka ,sial tu terbuka hati untuk jadi lebih menghargai org lain..

Tanpa Nama berkata...

aku ngn kawan pap lain kt opis aku ni amat2 tersa ngn statement dato zahid dan yg lain2..kerana statement anda lah..dan cuepacs kami kena perli ngn staf lain..hina sgt kan PAR dimata anda semua...x semua par ponteng keja..tgk kt sini statemnet ckp mentaliti rendah la..celaka la,sial la..saya harap cuepacs hentikan la statement yang boleh membuat org lain kutuk par.kepada cuepacs ..adakah golongan pembantu am ni mencemarkan imej PA??tolong perbetulkan persepsi ini..

Tanpa Nama berkata...

biasalah org mcm kita PAR terima yang buruk2 saje.. yang enak-enak.. sedap-sedap org atas yg terima.. setakat keja mcm gred atas tu semua org boleh buat la.. apa yg d banggakan sangat, kalo boleh buat roket naik ke bulan baru saya respect.. sebab jrg2 org boleh buat..

Tanpa Nama berkata...

saper ckp par mkn gaji buta, rasuah paling banyak pegawai atasan, saper yg salah, korang mkn rasuah org bwh yg susah, mampos la kuturunan korang yg mkn duit haram, abiskan kes rasuah baru leh ckp

par mentaliti rendah

Tanpa Nama berkata...

jangan cakap PAP mentaliti rendah, orang yang cakap PAP bodoh tu mcm bagus sgt wat kerja. cermin dulu muka baru leh ngata orang. kt tpt sya pengetua naik opis kul 9.15 pg, 9.20 g jamban, 9.30 g kelas sampai 10.10, pas rehat tido sampai kul 4.30. guru cemerlang ada 3 orang, satu pun x leh harap. ckp begegar sekolah tp KOMPUTER PUN X TAU GUNA, bagus lg PAP, ada diploma...cuba ckp sape yg x guna?????????? sapa yang cakap PAP bodoh 7 keturunan anak, bini, cucu, cicit bodoh sebab idupnya x bermoral cuma nak maki org je

PEON70AN berkata...

Woi! Celaka Tanpa Nama Sabtu, Mei 14, 2011 11:32:00 AM bukan salah PAR monteng, tanya boss kami dulu PTD yg dah bersara. Macam mana kami buat kerja,..tip top. Dulu kerja kami ada sistem - fotostat surat & dokumen, ambil surat masuk dan keluar bilik pegawai dan kerani, bawa keluar fail, simpan balik fail dalam bilik fail, daftar buku surat keluar, antar surat ke pejabat pos, antar surat di Jabatan berdekatan, buka dan tutup pejabat, menyapu di bilik pejabat dsbnya . Tetapi sekarang kerana PT ta'ada kerja maka sebahagian besar kerana kerja PAR mereka ambil-bukan ape ni kerana masing2 nak fotostst dokumen sendiri dan dokumen sulit untuk kepentingan sendiri dan rasuah. Dulu jangan harap la kalau PT nak fotostst sendiri mesti melalui PAR, kalau tak nanti mesin rosak dijahanam oleh PT. Sekarang ada ISO, 5S dan KIK tapi file hilang juga,.. tak dapat kesan. Bab kebersihan pejabat biasa la,..kontrak,,, masyyok,...dulu kerani duduk atas kerusi je, semua PAR buat,..dulu gaji kami jgn cakap la,..pergi kerja naik basikal je...tak pernah bising gaji ciput bukam macam PA celaka tu. Bertahun kami kidmat tak pernah nak ugut pangkah pembangkang. Sistem yg bonggok sekarang apa jadi, tu sebab banyak PA hilang tanpa pesan. JANGAN NAK SALAHKAN PAR TA'ADA KERJA YG SALAH SIAPA JAWAB SENDIRI, BAHLOL. TONGGONG PUNYA PA!

Tanpa Nama berkata...

PAR memang makan gaji buta...mcm cilaka je monteng...pas tu bisinng gaji kecik..mcm sial je perangai

Sabtu, Mei 14, 2011 11:32:00 AM

NI BANGANG MANA BUAT NI! NI LA TULISAN ORANG RENDAH MENTALITI...BODOH SAMDOL... WOI KO LA MCM CILAKA..MULOT KO DAH MACAM BURET LEMBU...KO JGN NAK CAKAP PAR MONTENG...GOLONGAN KO DGN AKU SAMA JER PERANGAINYA...KO INGAT AKU MINUM KAT KEDAI KOPI KO PUNYA BOS TAK MINUM SEKALI...SIAP SOROKKAN KETE KAT BELAKANG POKOK NANGKA LAGI...GAJI TINGGI...BERTIMBUN2...MONTENG....HARI2 PULAK TU..SEMBANG X HENTI2 PULAK TU..SEBAB TU URUSAN NAK TANDATANGAN PUN MAKAN MASA SEKAT 3 TAHUN NAK DAPATKANNYA.....BUKAAAAAAAAAAAAAAAK MATA KO TERANG2....BACA

Siti Zainab berkata...

PAP dan PAR tolong jgn berangan nak naik 17, KORG X LAYAK LANGSUNG, bukan apa kerja PT ni kalo IQ x tinggi mmg xleh buat, takkan kerja kacang dan senang mcm puak low class ni nak rasa gaji dan elaun sama cam kami padahal kerja mereka langsung x guna otak?

fikir2kan la ye, kerajaan pun x ama lagi mungkin ada insentif khas utk N17 ni. Jgn dengki pula. Dah la kuat memonteng dan curi2 guna komputer facebook bila kami takde.

Tanpa Nama berkata...

Kta tgk je sape yg dpt insentif jgn nnti PAP naik n17 awk gila meroyan plk klu awk pemerinth blh le awk ckp ni wak pn trkial2 otk udng sbb tu dok n17 je bkn jusa Xprlu le awk nk mghina org lain bkn mak bapak awk yg bagi dorg gaji klu stkt krj wat surat je pas tu tgk TV mengumpat smpi ptg Xprlu IQ tggi sbb tu awk dok N17 dorng pn bkn dilantik olh krjaan utk jdi balaci ko hdp ibrat rda ari ni awak ats esok lusa awk DI bwh klu stkt gaji N17 brpa sen sngt bkn kami Xtau pn cm gji mati je lbih skit je Xpyh le nk brlagak tggi melangit

Tanpa Nama berkata...

N17 ni guna IQ tinggi ke? kalo cikgu kata korg IQ n17 rendah marah pulak hahaha kesian N17 perasan Bijak. setakat kerja N17 tu small matter la.. semua org mampu buat tu kacang..

Tanpa Nama berkata...

Siti Zainab >> Dah la kuat memonteng dan curi2 guna komputer facebook bila kami takde. >> kamu takde? pegi mana ko tu erk?? ambil anak?? hantar anak ke klinik?? minum sampai 2-3 jam?? pegi ikut persatuan mengumpat?? kalo PAR d ofis masa tu kami ni la yg jd mangsa ko ganti sementera ko tengah pi mengular... N17 ni datang masuk keja semua nye bengap juga... N1 ni yg pula beri tunjuk ajar.. sebab N17 yg lain semua menyombong mcm gaji besar sangat.... Kalo daerah2 kecil N1 ni kejanye rojak.. semua buat termasuk kerja n17, n22 berdasarkan arahan ketua jabatan sebab kakitangan yg tidak mencukupi.. sampai terganggu tugas hakiki kami..

Cikgu mat berkata...

Stkt N17 tak pyah le nk mnyombong krj sek plk kami cikgu tau kamu ni mcm mane sbb tu kami lbih suka berurusan dgn PAP dri PT jdi cermin diri sndiri dulu jgn mghina org lain sy Xprnh mghina PAP disek sy krn dia byk mmbntu sy s 1 lgi stkt klu btul Ada dgree mnta la 41 xpyh le nk mgharap krjaan naikkn ke41 nmpk sngt awk Xde kelulusan jdi Xpyh le k brlagak pndi mcm le kami semua IQ rndh sngt mcm kamu yg nk mmperbodohkan org

KAKITANGAN SEKOLAH berkata...

BANTAI GURU LA..JURURAWAT LA..HHAHAH
KENA PULAK BATANG HIDUNG SENDIRI

Tanpa Nama berkata...

kalo kerajaan susah sangat nak luluskan tuntutan gred 1-16 tu takpa.. tapi cuepac tolong cadangkan gred 1-16 ni diperuntukan bekerja di daerah asal sahaja memandangkan gaji PAP / PAR belum bersedia untuk berkhidmat di luar daerah / Wilayah. bagi mengurangkan tekanan sara hidup golongan kami. sekian.

Tanpa Nama berkata...

Ya betul 2..dah la gaji kecil..kerja di bandar lagi,nak sewa rumah kena bayar sebulan RM 450,bayaran kereta RM348,bil elektrik RM50,belanja keluarga,susah nak cakap dengan gaji sekarang ni..kalau bole biarlah keja di tempat asal,ringan sikit beban,nak mohon kenaikan pangkat pun kena bertugas di tempat lain..mana kita mampu nak berbelanja dengan gaji yang kecil..diharap pihak datuk dapat memperjuangkan nasib gred 1-16 ni..jangan tahu cakap je..

Tanpa Nama berkata...

ct zainab, manusia Allah ciptakan berbagai jenis, arini ko ckp PAP low class, kalo ktorg doakan ko BONGOK N HUDUH, esok pn ko bleh jd cm tu. Ingatlah, stkt kijo kerajaan ni, kene hormat menghormati. aku nk tya, ko pandai guna mesin reso n mesin fotostat yg canggih ker mcm ktorg buat??????? stkt PT tu mmg dh rezki ko, nsb dlu ko x jd tukang angkat sampah!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

nie yang aku geram nie... org kutuk PAP & PAR.. aku syor pak omar cuepacs buat mogok utk PAP tengok camne lumpuh ke tak organisasi dan jabatan2 kerajaan..

Tanpa Nama berkata...

dei, gred 17 ade yg kene blaja dulu baru dpt keje, lame tu kene belaja, klu Pembantu tadbir tu lulus temuduga je terus dpt keje, ingt senang ke blaja? klu senang x pyh la bg cikgu pakai vios, gaji mahal2 ke elaun ke, cer pikir, kalu nk selaras gaji 1-16 ke gred 17 tu gred 1-16 pun kene ar belaja gak mcm 17 baru la adil...kita bakor teman...hehe...

Tanpa Nama berkata...

PAR bile 17 suruh wt keje banyak je alasan, klu 29 suruh plak seinci je bgeraknye, 32 turun baru gelabah sikit, kene 42 spy turun tgk org bwh, tu la akibatnye bile kite bg muka kat PAR sampai x hormat org lain lnsg, smpai terbawak2 g ke lapangan, tu yg korg nmpk diorg monteng tu, PAR ni terlalu di manjakan sgt...ade gak PAR tu mkn suap 17 suruh tutup mulut, PAR siap maki hamun 17, igt ni zaman buli lg ke, mentang2 la 17 tu bdn die kecik blh la ko tenyeh, yg paling x patut suruh 17 yg wt keje die, anak bini die mkn gaji hasil titik peluh 17,nt kat akhirat minum la air peluh 17 yg masam tu puas2,( ni buah last aku)...utk semua par sMalaysia jgn lupa taubat la n amalkan ayat 1000 dinar stiap masa, eceh senyum selalu ,amalkan etika yg matang khidmat kerja cemerlang utk negara yg gemilang dr paklang..

Tanpa Nama berkata...

PAR sampai x hormat org lain lnsg, smpai terbawak2 g ke lapangan, >>

kalo baik di balas baik kalo jahat juga di balas jahat.. kalo ko memandang kami PAR mcm sampah.. kami memandang anda mcm sampah juga..

ingatla diri tu skit.. kerja korg tu sapa pun boleh buat jgan nak belagak.. korg memang turun keja pastu keluar makan minum berjam-jam.. buat kerja semua nantilah..nantilah.. esok lah.. terhegeh-hegeh.. cukup time kluar ambil anak la apa lah.. ada2 saja alasan benda semua ni sudah saya alami di pejabat mcm power sangat. belagak korg ar.. apa saja yg ko bangga sangat tu.. ku fahami betoii laa.

Tanpa Nama berkata...

dei, gred 17 ade yg kene blaja dulu baru dpt keje, lame tu kene belaja, klu Pembantu tadbir tu lulus temuduga je terus dpt keje, ingt senang ke blaja? klu senang x pyh la bg cikgu pakai vios, gaji mahal2 ke elaun ke, cer pikir, kalu nk selaras gaji 1-16 ke gred 17 tu gred 1-16 pun kene ar belaja gak mcm 17 baru la adil...kita bakor teman...hehe... >>>

gred 41 ade yg kene blaja dulu baru dpt keje, lame tu kene belaja, klu , ingt senang ke blaja? klu senang x pyh la bg cikgu pakai vios, gaji mahal2 ke elaun ke, cer pikir, kalu nk naik ke gred 17 ke gred 41 tu gred 17 pun kene ar belaja gak mcm 41 baru la adil.. N17 pun tak sedar diri juga jauh tu 41. gred 22, 27 , 32, nak letak mana?

Tanpa Nama berkata...

Stkt N17 nk wat pe pn dngr arahn ko tgs ko pn bkn mngarah dn memberi arahn pda PAP tu tgs ketua jbtn stkt N17 sape ko dlm pjbt ko prasan jwtn ko tu tggi sngt jgn PAP smpi ckgu pn kkdng ko nk mngarah Cuba tgk senarai tugas ko N17 ada ke mngarah dn mmberi arahan pd PAP klu da kerani cabuk sedar le diri tu skit

Tanpa Nama berkata...

RAMAINYA PAR YANG KAKI MONTENG TERSENTAP...

Tanpa Nama berkata...

Biar kaki ponteng skrng2nya sedar diri sape kita jgn mcm PT da le karani cabuk tpi msh Xsdr diri lgi nk2 yg bru krj dia pnya lagak da mcm pengarah kkdng gji PAP yg da lama tu lbih besar dri dia tpi dia pndg PAP ni da mcm mak bapak dia yg bgi gji jdi skrng sdar2 le diri tu PPM pn sme ingt skit tgs kamu tu dulu hanya Dilakukn oleh PRA R1da awk org baru dlm krjaan jgn le brlagak sngt

Tanpa Nama berkata...

KALU XDE PAR XJALAN KERJA2 PENGAWAI..PAR BUAT KEJE BAGAI NAK MAMPUS TAPI PEGAWAI DAPAT NAMA..APE KES?AGAK2 ARR NK NGATA PON..DA JADUAL TUGAS KAMI CAMTU DNGAN GAJI YG DIBERI KENAPE KORANG NK PERTIKAIKAN..DAN XSUME PAR YG MONTENG LA DAN XSUME PAR YANG XDE BEKELAYAKAN AKADEMIK..( XDE KELULUSAN)PAR BNYAK YANG ADA DIPLOMA DAN SARJANA LAGI PANDAI DARI KORANG CUME KAMI XBERPELUANG NK GRED CAM KORANG JE!!!!BERSYUKUR ARR

Tanpa Nama berkata...

PASAL KENAIKAN GRED 1-16 NAIK KE GRED 17 PATUT DIPERTIMBANGKAN MENGIKUT KELULUSAN YANG SEWAJARNYA..MEREKA BERKELAYAKAN CUMA XBERPELUANG SAHAJA.

Tanpa Nama berkata...

sume N17 jgn pndai ckp jer.korang pun bukan bgus sangat,bukan ade keje sangat pon asyik main facebook jer..ble pegawai cr wat2 sibuk mcm banyak keje..setiap ari jumaat da keluar awal2 11.30 nk g tgk wayang..tu x monteng namanyer..kalu xtahu photostat,fax,binding mintak tolong sape???bukan mintak tolong pap??ker ade yang mntak tolong pegawai gred 22-54???lu pikir arr sndiri..

Tanpa Nama berkata...

jgn nak kutuk par dan pap.. siape nak buat keje basuh tandas dan buang sampah gred 41 ke atas kea.. ade pap dan par ada ijazah bidang dan pngk power.. lebih baik dari ijazah gred 41 ke atas..ape cite..

Tanpa Nama berkata...

cuepacs patut pertimbangkan hak kami sebagai pap dan par ni..sering dikuli dan dikutuk..kami pon ade harga diri dan kami buat kerja ape yang diberi dalam senarai tugas..suka-suka hati nk tukarkan kami andai da xnak..kami pun xingin kerja ngn bos yang ade pendidikan tinggi tapi xperikemanusian wat kami cam sampah jerk..

Tanpa Nama berkata...

BANTU KAMI JANGAN SAMPAI KAMI BERHENTI KERJA KERANA BOS2 YANG XDE HATI PERUT INI..KAMI TENSION BERKERJA DI MAHKAMAH INI..JANGAN ADE PULAK KAKITANGAN YANG MENGHADAPI MENYAKIT MENTAL DISEBABKAN ORNG YANG BERPELAJARAN TINGGI TAPI XDE PERIKEMANUSIAN..TOLONG KAMI CUEPACS..MANSUHKAN PEMBANTU AM PEJABAT BEKERJA
DIBAWAH SURUHANJAYA HAKIM!!!!MANA HAK KAMI !!!!!

Tanpa Nama berkata...

BANTU KAMI JANGAN SAMPAI KAMI BERHENTI KERJA KERANA BOS2 YANG XDE HATI PERUT INI..KAMI TENSION BERKERJA DI MAHKAMAH INI..JANGAN ADE PULAK KAKITANGAN YANG MENGHADAPI MENYAKIT MENTAL DISEBABKAN ORNG YANG BERPELAJARAN TINGGI TAPI XDE PERIKEMANUSIAN..TOLONG KAMI CUEPACS..MANSUHKAN PEMBANTU AM PEJABAT BEKERJA
DIBAWAH SURUHANJAYA HAKIM!!!!MANA HAK KAMI !!!!!

Tanpa Nama berkata...

15,000 PEMBANTU AM PEJABAT NAIK PANGKAT
Utusan Malaysia
Oleh ASLIZA MUSA
pengarang@utusan.com.my



IPOH 28 Feb. – Seramai 15,000 pembantu am pejabat akan menikmati kenaikan pangkat dan gaji sekiranya permohonan kenaikan itu diluluskan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA).
Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Datuk Omar Osman (gambar) berkata, sudah tiba masa untuk kerajaan mengkaji dan menyelaraskan semula sistem penggredan sedia ada agar bersesuaian dengan taraf pendidikan penjawat jawatan itu ketika ini.
Menurutnya, pelarasan itu perlu kerana penjawat jawatan itu sebelum ini hanya berkelulusan rendah seperti di peringkat Penilaian Menengah Rendah (PMR) berbanding kini apabila turut disertai lulusan diploma dan ijazah.
“Memorandum telah dihantar kepada JPA enam bulan lalu dan kita sedang menunggu kelulusan permohonan tersebut. Saya menjangkakan keputusannya akan diketahui tahun ini juga,” katanya.
Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas majlis taklimat dan penerangan Kesatuan Pembantu Am Pejabat (KPAP) Perkhidmatan Awam Semenanjung Malaysia di sini hari ini.
Hadir sama, Ketua Penolong Setiausaha Kerajaan Negeri Perak, Asri Saad dan Presiden KPAP Semenanjung Malaysia, M. Ramachandran.
Omar berkata, sekiranya permohonan itu diluluskan ia dilihat akan meningkatkan lagi semangat penjawat jawatan itu untuk bekerja keras.
“Mereka yang menjawat jawatan ini merupakan nadi yang menggerakkan sesuatu tugas di pejabat.
“Justeru itu, apabila adanya keselarasan, ia secara langsung bakal meningkatkan motivasi setiap pekerja,” katanya.
Sementara itu, beliau memberitahu, pihaknya sedang mempertimbangkan untuk menukar nama KPAP kepada nama yang lebih bersesuaian agar selaras dengan tanggungjawab mewakili persatuan itu.
Katanya, kini tugas pembantu am pejabat tidak hanya tertumpu kepada pentadbiran pejabat sahaja malah meliputi pelbagai cabang tugasan.
“Dulu memang tugas mereka hanya tertumpu di pejabat tapi kini ada antara mereka bertugas di luar seperti di makmal dan sebagainya.
“Justeru itu kita akan berbincang dengan JPA untuk mencari nama yang lebih sesuai untuk persatuan ini,” katanya.
~ Sumber dari CUEPACS.

kami menunggu!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Saya berasa terkilan juga orang menghina N1 sbb saya tergolong dalam golongan itu...Cba kita fikir siapakan diri kita ini? kalu kita cuma N17 je x layak menghina N1 ni..N 17 kuli mcm N1 juga miungkin nasib N17 baik sikit berbanding N1..Sebenarnya orang yang menghina ini di ibaratkan menudah ke langit & Menunjuk jari kearah N1.....Jawapannya fikirlah sendiri...

Tanpa Nama berkata...

Dulu aku PAP!! skang aku sandang 17, ape halnya cite pasal sume PAP tak bagus ni?? sume org ada kekurangannya.. apa ingat 17 bagus sangat ke.. jd PAP dulu baru jadi 17.. baru dapat rasa bawah ke atas.. nie 17 pun ada yang ponteng apa kes..datang opis main FB, FIFA, POKER, apa game nak sume ada.. bukan nak backup PAP ataupun 17.. tapi kalau asik nak pandang sebelah mata je.. susahlah.. asik nak tindas bangsa sendiri je..apa yang mcm sial ha.. awak tak mcm sial ke nak cakap PAP sial, ke awak dah cukup sial.. mana pegi bahasa?? ha nie ada 17 pegi tengok wayang ni apa hal.. time kerja, pegi tengok wayang.. bila bos suruh buat kerja banyak dalih dia..
kalau PAP naik gaji ataupun pangkat apa salahnya, dah itu rezeki yang Allah beri.. tak baik nak tahan2 rezeki orang.. cube esok org tahan rezeki awak mcm mana rasa.. jgn nak bangga diri je.. buat kerja biar ikhlas baru datang kepuasan pada diri.. nie kerja nak cari salah org je.. yg empunya diri tak persoalkan.. Apa yang mentaliti rendah ha?? sesedap mulut je.. tak sume org mcm 2.. cube fikir positif..

fikir lah untuk kesenangan kakitangan kerajaan..
Terima kasih..

Tanpa Nama berkata...

CUEPACS..KAMI MASIH BERHARAP!!!

Tanpa Nama berkata...

CUEPACS..KAMI MASIH BERHARAP!!!

LAGI BPE BULAN JERK LAGI NAK ABIS TAHUN..
TAHUN NIE UNUK TENTUKAN HAK KAMI IAITU KENAIKAN GRED!!

Tanpa Nama berkata...

ni semua perbincangan orang yang tak ada pelajaran....maki hamun nak sakitkan hati orang ...memang, ada je kakitangan gred tinggi malas, ponteng n sebagainya tapi kami sentiasa dipantau dan dikenakan tindakan tegas ..PAR n PAP kat tempat saya memancing ....lepak2 hisap rokok ...apa la ...memang korang masuk jawatan PAP N PAR sebab x pandai kan? kalau ada degree, bersepah kerja swasta ada la ...mana ada PAP degree holder? and SPM pon ngam2 je lulus...x mengaku lagi? saya bukan nak maki2 pon ...tapi hakikat sebenarnya PAR n PAP memang cam ni dari dulu sampai sekarang ...

Tanpa Nama berkata...

sapa cakap pap& par makan gaji buta????ingat kami tak buat keja ka???aku terasa juga...sebab aku pap.dekat pejabat semua aku buat...keja mula 8 pagi sampai 5 petang...tak henti2...17 kata sibuk tapi sibuk fb aja...aku.tak semua pap pmr ja tau..aku spm.pegawai yang diatas sama ja...suka ponteng juga...aku rasa kalau tak da kami pap & par keja tak jalan kot...surat tak jalan..pokok mampus...sampah bertimbun...tandas hancing...buku servis bersepah sana sini...fail terbongkak sana situ...HAMPA JANGAN INGAT PAP &PAR SEMUA MCM HAMPA...