SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

06 Mei 2011

CUEPACS MESTI LEBIH ADIL TUNTUT GAJI, ELAUN

Berita Harian
2011/05/03



USAHA Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) memohon penyelarasan gaji mahu pun elaun kakitangan awam sempena Hari Pekerja 2011 memang dialu-alukan demi menjaga kebajikan pekerja.

Penyelarasan Elaun Sara Hidup (COLA) dibayar sama rata kepada semua kakitangan awam RM300 sebulan tanpa mengira kategori kawasan kakitangan itu bertugas juga satu keputusan adil. Ini kerana, elaun COLA bukan hanya untuk menampung keperluan kos sewa rumah saja tetapi merangkumi kos sara hidup seharian seperti keperluan makan minum dan pengangkutan. Dalam kepesatan ekonomi kini, kos sara hidup ibarat air laut ada pasang surutnya. Bagaimanapun, dalam merancang tindakan wajar daripada kerajaan, CUEPACS juga perlu realistik dan memastikan apa yang diminta itu memberi keadilan kepada semua kakitangan awam pelbagai gred jawatan.

Merujuk temu bual Azrul Affandi Sobry bersama Presiden CUEPACS, Datuk Omar Osman, sempena Hari Pekerja bertajuk ‘Bayaran COLA lebih adil terus diperjuang’ yang disiarkan akhbar ini kelmarin, ada perkara saya fikir terlepas pandang daripada penilaian beliau.

Mengikut pemahaman saya, tujuan elaun COLA dibayar untuk membantu kakitangan awam menguruskan kos kehidupan seharian bukan membantu pembayaran kos sewa rumah kerana bagi tujuan pengurusan kos sewa rumah, setiap kakitangan awam sudah pun mempunyai elaun perumahan atau Imbuhan Tetap Perumahan (ITP).

Lagipun, situasi semasa perlu difahami serta dikaji kerana apa yang berlaku mungkin sewa rumah di bandar lebih mahal berbanding di luar bandar tetapi harga barang keperluan di bandar lebih murah jika dibandingkan dengan harga barang keperluan di luar bandar.
Saya perhatikan sebelum ini, kebanyakan usaha CUEPACS berkaitan kenaikan gaji, elaun mahu pun pemberian bonus tahunan banyak memberi keuntungan kepada kakitangan sokongan gred 1 hingga 40 serta gred 48 ke atas dan yang menjadi mangsa keadaan adalah kakitangan gred 41 hingga 44.

Sebarang usaha CUEPACS berkaitan gaji, elaun dan bonus perlulah dibuat lebih adil dan saksama supaya sistem sedia ada tidak menjadi bahan jenaka pihak lain.

Kita biasa mendengar gurauan: “Saya yang tak sambung belajar dan tidak ada ijazah pun dapat gaji lebih tinggi dari awak yang ada ijazah”. Harap CUEPACS dan kerajaan lebih peka mengenai perkara ini.

KAKITANGAN 41,
Tanjung Malim, Perak.

126 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

sy seorg PA bekerja sbgi pem.pkuasa dlm sebuah jabatan di kwsn pdalaman negeri kedah..myewa seorg diri(kerana isteri bekerja di selangor) di kwsn kg rm200 sbln.dr rumah ke tmpt keja ambil masa 45 utk smpi tmpt kerja.kerja shift xtentu masa..kemudahan awam seperti bas setiap 2jam sekali.hya beroperasi sehingga jam 8mlm.teksi n teksi sapu cekik darah..tiada meter perjalanan..harga ikut suka n main agak..sy terpaksa beli moto..alhamdulillah sudah habis byr n jimat utk pergi kerja ulang alik xtentu masa..suatu hari di laluan utama tp sunyi n gelap gelita jam 10mlm semasa hendak pulang ke rumah,sy ditahan beberapa individu bangsa sendiri yg lalok n mamai telah mgacukan kayu n senjata berbahaya..tujuannya utk pau duit n brg bharga yg lain..sy terpaksa serah segalanya termasuk moto..lalu sy trauma n pasrah..skrg sy terpaksa keluarkan belanja lebih untuk byrn blnan kete dan ulang alik ke tmpt kerja..susah hendak tompang rakan kerja yg lain kerana mereka telah berkeluarga dan tinggal jauh jgk dr tmpt kerja..cetenya skrg,gaji sy mmg xdpt tampung belanja bulanan isteri dan anak2 di selangor..mujur isteri memahami n masih bekerja lg wlupon gaji nya xseberapa..sekurang2nya dia boleh bantu utk sewa rumah,mkn,pakaian n persekolahan anak2..tp sedih coz xdpt bantu isteri dr segi kewangan kerana gaji sy xseberapa..sebulan sekali sy perlu berulang dr kedah ke selangor utk jenguk anak isteri..sy dah byk kali minta di tukarkan,tp masih tiada sinar..isteri pula bekerja di sebuah tadika swasta dan sukar juga utk berpindah..pyewa di tmpt isteri tidak menaikkan lg sewa rumah wlupon kwsn tersebut pesat mbangun..

Tanpa Nama berkata...

sama la kite...keje syif tp xade elaun syif pun...tp idup kt bandar pun sakit jgk sewa umah + minyak + tol + makan + ptptn = gaji...nk simpan pun susah...kalau xbayar ptptn, xkeluar negara la nmpaknyer (xmampu sebenarnyer)....hahaha

Tanpa Nama berkata...

ok la pegawai gaji tinggi dr kami kumpulan sokongan.. gaji kami nie ckp2 byr sewa rumah, keta, tol, anak, makan.. kdg2 sedih duit hanya utk tue jer. kalo terlebih belanja alamatnyer xckp la..

2bz4money berkata...

Sdr Pem.Pkuasa,
Saya simpati atas kejadian yg menimpa sdr. Mungkin sdr boleh berjumpa terus berjumpa desk officer bahagian perjawatan bagi menjelaskan masalah peribadi sdr yg boleh menjejaskan prestasi perkhidmatan. Atau pilihan lain, mmg terletak di tangan sdr sendiri.

Tanpa Nama berkata...

cuepacs tolong lihat sama penjawat awam yang sambung belajar (dah tua baru belajar.

Tanpa Nama berkata...

walaupun imbuhan tetap perumahan disediakan untuk PA,masalahnya jumlah tersebut tidak relevan dengan kadar sewa rumah pada masa sekarang. Sekarang,saya berkhidmat di Lawas. Kadar sewa satu bilik pun RM250 dan kadar sewa rumah paling murah pun RM400. Itupun menunggu masa untuk menyembah bumi. Dengan gaji sekarang, agak sukar untuk menyimpan kerana banyak yang perlu dibayar. Kalau rumah dah RM400,perbelanjaan rumah termasuk api,air,makan dan pakaian berjumlah RM500++.Bagaimana yang dah ada tanggungan anak pula.Perbelanjaan sekolah mereka lagi.So berapa lagi tinggal baki gaji kalau gaji pokok hanya RM 871.80 saja.Itupun kadang-kadang salu makan megi.

PA Alaf Baru berkata...

Sumber kewangan bukan sahaja melibatkan gred bawahan tetapi saya percaya gred atasan juga mempunyai masalahnya sendiri,Saya rasa antara sbb mengapa masalah PA dinegara ini kurang didengari adalah tiada wakil PA khas bagi membela PA di Kabinet atau Parlimen. Jgn kata seorg menteri seorg senator pun tiada yg dilantik mewakili PA. Maaf kepad Dato' Hj Omar Osman, bukan menidakkan kerja yg beliau laksanakan, tetapi banyak suaranya tidak dapat menembusi peringkat atasan. Saya ingin mencadangkan jika PM mewakili rakyat, lantiklah seorg menteri untuk mewakili PA, selami kehidupan PA, kenapa masalah rasuah timbul dikalangan PA, mengapa pesakit mental dikalangan PA bertambah, kenapa ramai PA terlibat dengan Along, kenapa ramai PA tidak mampu membeli rumah sendiri... Tolonglah dengari suara PA.. 1 Malaysia Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan.. PA dimana? rakyat atau mesin penjanaan segala pencapaian... Fikir-fikirkan.

Tanpa Nama berkata...

ceupacas patut berjuang agar PA di kapit juga mendapat elaun susah.sebab kesihatan dan pendidikan tlh mendapt elaun yang dapt menampung kos hidup yg sensara.tuan omar cuba bayangkan kami di kapit apabila pkl 3.15 tlh terputus hubungan dgn dunia luar sbb x ada bot xpress baroperasi lgi...kalau berjuang demi kebajikan PA jgn alang - alang biar menyeluruh .saya cukup hairan mengapa kapit tidak diberi elaun susah.tuan omar diharap anda dapt merasa sendiri kehidupan di kapit.

Tanpa Nama berkata...

"CUEPACS MESTI LEBIH ADIL TUNTUT GAJI,ELAUN"

KAKITANGAN 41,
Tanjung Malim, Perak.

Ini mesti BIJAK PANDAI yang tak berapa Pandai dari Universiti Pendidikan Sultan Idris ni..ingat dah pegang jawapan pegawai dah cerdik rupanya masih tak cerdik. inilah Mentaliti sebahagian besar kakitangan 41.

Tanpa Nama berkata...

sepatutnya PA diberikan keistimewaan sepertimana anggota polis dan cikgu. Boleh dikatakan mereka saban tahun mendapat berita yang mengembirakan. PA juga berkhidmat untuk memantapkan pembangunan dan pengurusan negara. PA juga bekerja sama seperti mereka untuk kesejahteraan negara.Mengapa PA seakan-akan di anak tirikan. Gejala rasuah banyak berlaku mungkin berpunca dari pendapatan bulanan yang tidak mencukupi untuk menampung kos hidup yang semakin hari semakin membebankan PA. Tetapi,bukan itu sahaja puncanya berlakunya gejala negatif tersebut. Mungkin sikap tamak dan sikap inginkan kesenangan dengan cara yang cepat dan mudah membuatkan segelintir PA melakukan perkara tersebut.

Tanpa Nama berkata...

Memang patut gaji kakitangan awam dikaji dengan elaun cola diselaraskan..untuk pengatahuan sewa rumah diluar bandar sekarang mencecah rm 300 sebulan ada yang sampai rm 350 bg kami kakitangan awam yg bertugas di kedah elaun cola hnya dapt rm 200 sahaja tk adil la...barang2 harga pun naik perbelanjaan pun sama juga kos dengan yang tinggal di bandar kenapa elaun tidak diselaraskan dan dinaikan memang patut elaun cola diselaraskan dan disamakan barulah namanya 1 malaysia adil dan saksama....bg gaji harap cuepacs berbincanglah dengan kerjaan mcm2 dengar ada kata nk naik tapi tk naik2 pun..sampai bila kami kakitangan awam haru menunggu kepastian yg belum terjawab....

Tanpa Nama berkata...

saya perhatikan , golongan gred selain daripada N , dianaktirikan oleh golongan N yang mempunyai kuasa mutlak membuat kertas kerja naiktaraf perjawatan agensi. sila pihak JPA pantau dan semak atau beri peluang gred lain untuk buat kertas kerja naiktaraf jawatan, ini asyik gred N je naik dari tahun ke tahun..rasa nyer gred N nie tak perlu Ijazah untuk masuk gred 41...gred yang lain majoriti kena ada ijazah kalau nak ke gred 41. sila la pantau di agensi PBT terutamanya kuasa di tangan kerani pentadbiran je nak aturkan catur pergerakkan perjawatan nie.

Tanpa Nama berkata...

"CUEPACS MESTI LEBIH ADIL TUNTUT GAJI,ELAUN"

KAKITANGAN 41,
Tanjung Malim, Perak.

Ini mesti BIJAK PANDAI yang tak berapa Pandai dari Universiti Pendidikan Sultan Idris ni..ingat dah pegang jawapan pegawai dah cerdik rupanya masih tak cerdik. inilah Mentaliti sebahagian besar kakitangan 41.

saya sokong....

Tanpa Nama berkata...

komen di atas....saya sokong juga!

AKU SERANG PA berkata...

Begini lah nasib PA di pejabat di bebani kerja sampai bil letrik,air rumah boss pun kami kena pi bayar.Bila nak buat claim elaun motosikal terpaksa cukup kan 12 hari perjalanan kalau tak cukup x dapat le nak buat claim.Klau tak catu hari pun
tak boleh nak claim terpaksalah aku menipu untuk cukupkan 12 hari.Klau lebih dari 12 hari tak boleh plak nak claim lebih apa ke jadah ni.

Rakyat 1 Malaysia berkata...

Sudah tiba masanya kerajaan melaksanakan GST dengan segera supaya PA ini diberi kenaikkan gaji kerana usaha usaha yg keras oleh kerajaan untuk meningkat ekonomi negara mengakibatkan kenaikkan harga pengguna tidak boleh dielakkan lagi. Mungkin PTD dan AKN 41 ta'perlu bagi kerana baru kidmat 3/4 tahun dah naik 44 dapat tambahan RM1,000 gaji. Skim lain jangan harap la...tunggu kosong penjawat pencen pun belum tentu . Bagi kakitangan yamg diberi kenaikkan gaji ini janganlah rasuah lagi diharap kutip cukai bukan kutip rasuah. Jangan buat tuntutan palsu terutamnya bil hotel dan dobi. PA juga diharap buatlah penjimatan misalnya saperti pergilah kursus di pejabat sahaja. Jalan yang berlubang tu cepat2 lah baiki dan yg kerja kaunter tu panggil lah pelanggan dengan panggilan encik/puan bukan pakcik atau kakak. Kalau ta'boleh gak eloklah berhenti. Dengan ini duit penjimatan dan ketirisan yang berlaku dapat menampong gaji PA. Akhirnya rakyat puas hati dan gembira dengan kidmat PA. Penambahan pendapatan negara pula dapat menjamin kenikmatan dan kesejahteraan rakyat keseluruihanya. AMIN.

Tanpa Nama berkata...

sila ambil tindakan, xda guna nie blok klu stakat kita saja yg baca&dgar sdangkan pihak yg bkaitan dok goyang pinggul...

Tanpa Nama berkata...

KABAR ANGIN PILIHANRAYA TAHUN INI AKAN DIADAKAN PADA 11.11.2011 ,

INILAH TUGAS PENTING PENJAWAT AWAM UNTUK MENENTUKAN SIAPA AKAN PERINTAH PUTRA JAYA.

Botol Kicap, Senawang berkata...

Sama ada gaji naik atau tidak, tunggu pengumuman semasa perhimpunan hari pekerja esok ye; kalau kerajaan kita melihat PA ni penting, akan naiklah pendapatan kita.......kalau tak, kita pula sama-sama naikkan kerajaan yang baru yang sedia mendengar rintihan hati kita, Pilihanraya oh Pilihanraya.

Tanpa Nama berkata...

mcm ni minda bukan kelas satu..bila mohon kenaikan gaji...abaikan gred 41 sebab alasanya gred 41 ni x brapa bijak......

Ini mesti BIJAK PANDAI yang tak berapa Pandai dari Universiti Pendidikan Sultan Idris ni..ingat dah pegang jawapan pegawai dah cerdik rupanya masih tak cerdik. inilah Mentaliti sebahagian besar kakitangan 41

isu cemburu n x bersatu pada dalam tuntutan n pentingkan gred yang setara dgn diri sendiri menjadikan PA ni x strong dalam tuntutan..yela anak buah semua bijak pandai tapi 41 x bijak pandai...hahaha

Laut Biru berkata...

Kalau nak kata tak adil bagi Gred 41-44...lagi lah tak adil bagi gred 17 yg gaji maksima hanya RM2152 berbanding dengan Gred41 yg gaji maksimanya RM4600 beza RM2500 sebulan masih tak cukup byk lg kah???Golongan rendah baru nak minta tuntutan Gred 41 dah melenting kat CUEPACS dan kata tak adil...so kami yg digred17 keja 20-33 tahun ni gaji besar sangat kah???Fikirlah wahai golongan profesional...cukup lah tu...bg peluang kat golongan rendah yg gaji kecil...patut gred41 dah bersyukur kalau naik gred44 ada elaun keraian 500 dan rumah 700...apa lg nak di tuntut...kami gred 1-40 ada apa???Betul tak rakan2 sekalian..Rakyat susah di dahulukan...Gagasan 1 Malaysia.

Tanpa Nama berkata...

SATU PERKARA YANG PERLU CUEPACS DAN MTUC BUKA UNTUK PERBINCANGAN

SKIM SIMPANAN PERKAHWINAN UNTUK LELAKI DAN WANITA TAK MENGIRA AGAMA DAN BANGSA DIPERKENALKAN KEPADA KWSP MELALUI POTONGAN GAJI SEHINGGA MENCAPAI RM10000 DAN RM20000 MENGIKUT PILIHAN MASING-MASING DAN HANYA BOLEH DIKELUARKAN SEKIRANYA DISAHKAN AKAN BERKAHWIN DAN DISAKSIKAN OLEH WALI ATAU SAKSI....PERKARA INI SUDAH DIKEMUKAKAN OLEH ABIM DAN KESATUAN BELIA SEJAK TAHUN 1988 LAGI DENGAN MEMORANDUM DAN DOKUMENTASI TETAPI DITOLAK OLEH PIHAK KERAJAAN BN....BILAKAH AKAN DIADAKAN...JANGAN BIARKAN RAKYAT MALAYSIA BERHUTANG DISEBABKAN INGIN BERKAHWIN.....

Tanpa Nama berkata...

kenapa tak belajar masa dulu ...aku orang susah jugak tapi tetap belajar sampai master ... bukan boleh duduk ditakok lama kalau nak hidup senang... sekarang pun pikir nak sambung lagi ... jangan salahkan orang lain kalau gaji tak cukup ...semua orang ada masaalah sendiri .

Tanpa Nama berkata...

saya rasa kakitangan 41 takde salah dalam menyuarakan masalahnya, dan setiap kali isu gaji...kakitangan sokongan dan gred atas nie dok kelahi sama sendiri....pelik? ape ke herrr..... patutnya semua kakitangan sebulat suara suruh naik gaji untuk semua gred....kan bagus...dok kelahi pasal ada ijazah takde ijazah...ape ke herrr.....

semua orang ada masalah ...gred bawah ke gred atas ke...atas langit ke...semua orang ada masalah....yang dok dengki kat orang lain ape ke herr...

jadi...semua orang sebulat suara...bulat air kerana pembentung indahwater, bulat kata kerana muafakat" lupakan perbezaan dan cari persamaan...majulah demi kebajikan kakitangan kerajaan.

Tanpa Nama berkata...

compare gred 41 dgn 17 mana tepat..perbandingan yang xble dibuat..kelayakan masuk pun dah x sama..nak banding beza gaji 2500..tentu skali gaji pun xsama..

jika berminat dengan gaji tinggi..adalah disarankan sambung blajar hingga ada ijazah dan kemudian mohonlah kerja gov...jgn masuk gred 17 dan kemudian timbul isu gaji rendah...dan kemudian marah kepada gred 41

Tanpa Nama berkata...

hanya skim ptd sahaja yg pergerakan ke gred 44 yang ambik masa 3-4 tahun...laju....slain tu doktor..sah jawatan trus gred 44...slain itu walaupun gred j jurutera perlu ambik masa 8-10 tahun untuk naik 44...cikgu time based 10 tahun naik 44..lain-lain perkhidmatan bergantung kepada kekosongan...

Tanpa Nama berkata...

memang x dinafikan gaji untuk penjawat awam di malaysia ini adalah masih rendah banding negara luar.kalu kira2 untuk gred 17 boleh dikatakan paras miskin..lps tolak tu ini hjg bln hbs..

sy di sini mahu pihak cuepacs mengetengahkan permasalahan pekerja yg memiliki diploma,atau degree yg bekerja dgn taraf spm iaitu gred 17 dipertimbangkan dibayar gaji paling tidak pn biar la tngi sedikit dr yg hanya memiliki kelayakan spm sahaja.

sy begitu iri hati tgk guru yang mengambil pjj cthnye dia mengajar agama,sambung cos apa2 pn di universiti,selepas tamat belajar x susah2 mcm kite perlu mohon jawatan baru,interview mcm kite untuk terus naik ke gred 41 andainya mereka dr gred 29.

so pihak cuepacs cuba la perjuangkan untuk buat sistem tu untuk penjawat awam lain gak..

sekian

Tanpa Nama berkata...

Isteri saya mempunyai pengalaman 14 tahun sebagai jururawat, mempunyai lesen perbidanan, 2 tahun pengalaman bekerja di Arab Saudi, namun apabila masuk sektor kerajaan 2 tahun lepas sebab mengikut saya balik ke daerah saya beliau hanya diberikan gaji basic umpama jururawat tiada pengalaman tiada post basic tetapi ditugaskan di unit kritikal sebab mempunyai lesen dan pengalaman...tak faham...adakah begini polisi kerajaan??

Tanpa Nama berkata...

Isteri saya mempunyai pengalaman 14 tahun sebagai jururawat, mempunyai lesen perbidanan, 2 tahun pengalaman bekerja di Arab Saudi, namun apabila masuk sektor kerajaan 2 tahun lepas sebab mengikut saya balik ke daerah saya beliau hanya diberikan gaji basic umpama jururawat tiada pengalaman tiada post basic tetapi ditugaskan di unit kritikal sebab mempunyai lesen dan pengalaman...tak faham...adakah begini polisi kerajaan??

KALU MASALAH DI ATAS MEMANG KERAJAAN TAK PANDAI NAK HANDLE....PATUTNYA YANG ADA PENGALAMAN DARI SWASTA KE GOMEN BAGILA TANGGA GAJI YANG LEBIH SIKIT BUKANNYA BASIC...BEGITU JUGA DGN KELULUSAN AKADEMI YANG TINGGI JAWATAN YG RENDAH...BAGI SEMANGAT KERJA

Tanpa Nama berkata...

sy xsalahkan kerajaan yg tadbir negara skrg..sy paham kos utk kenaikan gaji utk semua gred dlm kerajaan adalah tinggi..beban yg kerajaan akan tanggung juga adalah dlm sesuatu tempoh yg lama,tp kne paham,basic n17 bwh rm1000 di zaman skrg adalah tidak releven..perlu ada kenaikan..wlupon xsetinggi gred 41 or 44,tp kami dlm gred 17 nih sedar taraf akademik kami takat tu jer..tp bagaimana pula nasib gred 17 yg memiliki diploma dan ijazah??mereka tidak seharusnya dibyr gaji taraf SPM..mereka perlu menanggung hutang pelajaran n telah mghabiskan masa yg lama utk memiliki diploma dan ijazah..jd tidak adil kpd mereka jika tiada kenaikan gaji yg lebih dr taraf SPM..ada yg dr SPM buat PJJ utk memiliki diploma dan ijazah,tetapi setelah tamat,tiada peluang utk kanaikan gaji or pangkat..ini yg perlu kerajaan kaji semula..calon SPM zaman skrg bukan calang2 bdk..lebih pandai dr org2 dl..jd xreleven utk mereka menerima gaji sekecil itu di zaman skrg..

Jaga spital berkata...

Gred mana-mana pun kalau tak pandai buat kerja atau suka mengomen dan asyik tunding jari pada orang bersalah..adalah manusia yang mudah lupa diri.."Aku belajar tinggi dapat ijazah,PHD ,Master dan sebagainya"..kalau sekadar nak gantung title..baik kerja swasta la..

Dah nama pun penjawat awam..lebih kurang bunyi macam tandas awam..pastinya servis pun adalah termurah dalam pasaran..Nak lawan toukey pun tak boleh..dah sign kontrak belasan tahun dah..cuma boleh dibanggakan adalah... "Service yang terbaik kita sumbangkan pada rakyat semua"..Duk sembang masuk persatuan pun sekadar mengisi ruangan laporan setiap tahun.. mesyuarat itu dan ini.heboh nak dapat bonus tu dan naik gaji nie..tup-tup..keluar paper.. Kakitangan awam kurang berdisiplin"..rasuah..khalwat !!! siapa ada nak backup masalah nie ?? menteri,Ksu ?? siapa yang buat hal tanggung lah sendiri!!!! mana masyarakat nak raspek pada P.A..sikit-sikit masalah yang keluar..berita baik semua orang atas dah sapu licin...berita buruk orang bawah terima..

Tolonglah.. tulisan aku nie nampak aggresif sikit..bukan apa..bagi semua sedar.."kita yang sama-sama penat buat kerja tak kira ko master ke atau sijil sekali pun wajib menerima hasil yang sama..tempat yang terbaik untuk disiram air pada sebatang pokok adalah di akarnya...bukan didahan atau dibunganya..jadi asas pada kerja adalah "back 2 basic"Kita sumbang orang gembira"...Menjerit melolong pun kalau hati tidak ikhlas laksana tugas gaji master pun pasti akan merasa seperti gaji sijil aje.....wassalam..

Tanpa Nama berkata...

yang saya terkejut gala-gala hebohkan gaji PA nak naik.. saya pergi minum kopi panas di kedai tadi terkejut harga kopi naik Rm 2.20 segelas. selepas ni tanam pokok kopi sendiri lagi baik. gaji PA tak juga naik.. harga barang dah naik dulu..

Tanpa Nama berkata...

cuepacs boleh tuntut apa2 saja PA nak hatta kapalterbang sorang sebuah atau coklat sorang sebiji, tapi HABUK yang dapat.Sepatutnya cuepacs minta kakitangan awam pakat2 KALIH BN PRU13.

manaf Jeli berkata...

sudah tiba masanya kemungkinan besar semua PA sokongan akan dinaikkan gred ke 41 bila2 masa, signalnya sudah diberi oleh PM baru2 ini. terima kasih PM, terimakasih BN, terimakasih Umno, merekalah pejuang bangsa sejati, seperti para pemimpin Umno yg x pernah mengharap sebarang balasan atas bakti mereka kepada rakyat.

Kami PT Persekutuan semua berdiri teguh bersama BN dan Umno biar apa pun terjadi. kenaikan sama rata gred 41 utk semua PA amatlah adil, ini boleh menaikkan semangat PA sokongan bahawa mereka tidak dipinggirkan.

Tanpa Nama berkata...

tuan,

berkaitan isteri tuan yang mempunyai pengalaman 14 thn sbgai jururawat..tuan dicadangkan menulis surat kepada spa dan jpa maklumkan berkaitan pengalaman. sertakan bersama bukti pengalaman dan sebelum hantar buat satu salinan untuk tuan sama...rasanya spa dan jpa akan pertimbangan..sbb atas 5 thn pengalaman..kemungkinana ke p1t14 gaji isteri tuan...kemungkinana la..pengalaman diambil kira bergantung la cara tuan usaha dan rezeki tuan

Tanpa Nama berkata...

kerajaan pun ada strategi untuk mengurangkan kos gaji..jika time masuk gov dulu kita agak kurang berminat belajar...berharap pada spm saja...jawatan tersebut pun bukan tatus kelayakan masuk perbagai...dan selepas masuk gov...nampak cara belajar...insaf...belajar hingga master..tp jawatan tetap 17...pertama adakah sambung belajar dengan izin pengarah dan jpa...atau guna personal loan...selepas dpt ilmu berharap naik gaji...kena rujuk dlu kekosangan...keistimewaan...kerajaan perlu jaga semua level..budak baru habis degree pun smgt nak masuk gov...yng ada master pun nak pangkat lbe tinggi...

Pembantu Makmal Jawa Tersepit berkata...

kasihani kami PA sokongan, ramai antara kami sudah byyk membuat pinjaman peribadi dan overlapping puluhan ribu ringgit, saya sendiri dah hangus puluhan ribu kerana tersilap labur dalam skim omega. saya dengan segala takzim minbta kerajaan segera naikkan gaji dan elaun kami kepada sekurang2nya rm2000 sebulan, ini adalah penting untuk menegakkan keadilan golongan sokongan yg berhutang. malahan nak bayar ansuran persona pun jenuh ikat perut. minta prihatin sikit. kami pun sokong umno jugak.

Tanpa Nama berkata...

bukan elaun cola saja di naikan , malah elaun wilayah bagi sabah dan sarawak juga di naikan..baru adil..1 MALAYSIA KAN..

Tanpa Nama berkata...

ujian KPSL dah lulus tapi tak jgk naik gred. kena tunggu kekosongan 27, ini perlu dikaji semula.. bagi yg lulus baik diberi peluang memangku takyah nak tunggu kosong.. saya ni dah lulus KPSL PTK pun 4/4 tapi gred 17 jugak.. baik takyah buat ujian kalu nak tunggu kekosongan..

Tanpa Nama berkata...

piiiiirah.....chit.....thui

Tanpa Nama berkata...

ujian KPSL dah lulus tapi tak jgk naik gred. kena tunggu kekosongan 27, ini perlu dikaji semula.. bagi yg lulus baik diberi peluang memangku takyah nak tunggu kosong.. saya ni dah lulus KPSL PTK pun 4/4 tapi gred 17 jugak.. baik takyah buat ujian kalu nak tunggu kekosongan..

sokong... dah ada usaha dan hasil nak tingkatkan gaji tapi kerana sistem masih takat tu jugak.. kena fikir balik tu

Tanpa Nama berkata...

ni ruangan ngadu msalah ka apa..cuepacs x ambik action pn dgr

Tanpa Nama berkata...

kakitangan 41, kalau pandai sangat kerja gomen buat apa?...nak hambat pencen?...nak jadi bos biar baik...ntah2 deg pun pjj...

Tanpa Nama berkata...

tanpa nama Jumaat, Mei 06, 2011 9:06:00 PM,
hang pun bodo...kalu hang tak datang kerja sebulan pun, jabatan masih berfungsi dgn adanya staf yg hang hang anggap kuli...nak cakap ngan 'orang besar' camtu je cara

bapak hantu kak limah berkata...

apa ada....tarak pa..pa..PM pun x datang..x tahu mana pegi..malancong kot..TPM x boleh buat aper..baca jer lah teks ucapan..sekadar nak gula2kan PA..x payahlah buat perhimpunan besar2..KSM sumbang jerlah duit tu utk ibu2 tunggal..x pun permata negara yang sedang bersinar di serata dunia nih...itulah nasib kita...yg pasti kita tunggu lg Belajawan 2012...itulah harapan. kalau ader..kalau x gigit jarilah..

bapak hantu kak limah berkata...

apa hina sangat ker deg PJJ..bangang..ko hampeh pun tarak...jangan hina orang macam tu x baik ..lebih baik ada daripada x der...janagn menunjukkan dengan ketara kebodohan kita di khalayak..malu weh..

Tanpa Nama berkata...

PRU 13 nanti, undilah pembangkang

Roketpas berkata...

Undi Roket(DAP) lebih baik keputusan naik gaji dan lain2 cepatdan tepat mcm kita melancar roket ke angkasa...lihat Sarawak dan byk roket...apa macam???..apa ragu2 lagi kawan...kena ubah...jgn duduk diam tak susahkah gaji ciput saja...siapa tahu...bagi tahu pun kerajaan tak ambil tahu..

Tanpa Nama berkata...

PTD pelajar tingkatan dua,salim parlan yang baru2 nih kena tangkap khalwat tuh lah yang celaka.antara PTD yang bongkak.oit,ptd 41,kamu nak naik 44 sekejap jer,2thn dah naik 44,5 thn dh jadi 48,apa lagi nak hah!!!
inilah dasar kerajaan bongok yang melebihkan ptd sbb nak kontrol negara.bagi muka dan lemak kpd PTD,dek kerana meninggikan PTD,lulusan siswazah tergila-gilakan dgn jawatan PTD sbb nanti blh hidup sng lenang dgn pangkat yang berkembang.
PTD kontrol kesemuanya.
tp yg bodohnya kerajaan BN aka umno,sebabnya dia tak pandang golongan PTD ini ramai kelahiran negeri kelantan yang sampai sekarang totok PAS.

bangang BN aka umno!!!!

nah!!!mana dia yg cakap nk selaras gaji nk naik elaun rumah nak selaras elaun kola hah!!!

takder umum apa pun tadi waktu perhimpunan hari pekerja!!!

Tanpa Nama berkata...

INGATKAN ADA BERITA BAIK..CELAKA BETOI...

Tanpa Nama berkata...

PELAQ HARAM JADAH...KAHKAHKAHKAHHHHHH

Tanpa Nama berkata...

najib kata ,tiada undian PA, BN pun boleh menang besar di PRU 13..maka...kenaikan gaji....menjadi impian je.;.....kesian PA

DiNo berkata...

Kepada semua PA. Anda hanya ada satu talian hayat lagi. iaitu 10hb. Kalau Talian ni pun putuih tak taula....... Tapi tak mungkin kut...... Sebab Najibpun tau undi kita tu penting. Apa-apapun kita tunggu dan lihat pada 10hb. ni. Kalau tarak juga....... takkan nak tengok jer. Tukarje KERAJAAN. Cuba dulu baru tau...... ADA BERANI?

Tanpa Nama berkata...

Aku bukan tak berani,aku cuma takut teruna teruna jambu awek awek cun dah tak selamat lagi nak keluar rumah maka tak meriah la hidup ni

Tanpa Nama berkata...

kakitangan awam 41 tanjong malim -baru kerja 2- 3 hari tak payah buat cerita buat malu jeee bakal jadi pentadbir masa depan yang pasti anda sorang yang mementing diri sendiri sahaj.

Tanpa Nama berkata...

10 mei ni bincang PTK..bkn soal gaji atau lain-lain..harap maklum

Tanpa Nama berkata...

Kalau tak berpuas hati dengan gaji yg diterima, letak saja jawatan dan bekerja dengan sektor swasta, banyak lagi org yg ada ijazah nak jawatan gred 41, ramai lagi daripada kumpulan sokongan yg ada ijazah nak jawatan gred 41 tue, tak termasuk graduan yg menggangur...peniaga pasar malam lebih mulia daripada pegawai yg dengki dgn org lain....

Tanpa Nama berkata...

tanpa nama Jumaat, Mei 06, 2011 9:06:00 PM,
hang pun bodo...kalu hang tak datang kerja sebulan pun, jabatan masih berfungsi dgn adanya staf yg hang hang anggap kuli...nak cakap ngan 'orang besar' camtu je cara

kakitangan wanita cuti bersalin 3 bulan pun jabatan masih berfungsi..tiada lg mana2 jbtn tutup sbb tada staf

Tanpa Nama berkata...

bila baca dalam ni....mcm2 ketidakpuasan ada...sokongan marah kat pengurusan..pengurusan marah kat sokongan...saling dengki...saling kritik....org ni nak apa yg ada kat org nu...org nu komen pasal org ni...org ni rasa ditindas...org nu rasa besar diri...last2 habuk pun tarak....gaji x naik...dosa makin bertambah...

Tanpa Nama berkata...

aku rindu pemimpin yang macam siva subramaniam mantan presiden cuepcs,tegas dan berani memperjuangkan hak PA tampa mengira jawatan bila buat tuntutan.

PA Prihatin berkata...

Selama ini CUEPACS memang adil..Gred 1-40 semua sokong Datuk Omar dlm buat tuntutan gaji..Gred 41-44 kata tak dil...apa kena dgn golongan mereka ni dah d bagi jawatan dan gaji tinggi masih nak lagi..fikirlah org bawahan yg gaji ciput...kalau kata tak adil bagi mereka duduk kat gred 1-16 dan rasakan samada senang atau susah...bahlol betoi...belajar saja tinggi otok tu pikir org bawahan lah jgn asyik tamak tak habih2...Ingat Gagasan 1 Malaysia...Rakyat didahulukan bermaksud golongan rendah@ susah atau yg lebih memerlukan diutamakan...JANGAN KATA CUEPACS TAK ADIL TUNTUT GAJI...ini dah memalukan Datuk Omar yg kami sanjungi...komen tamak haloba dan salahkan Persatuan pulak...apakah jadah belajar tinggi...tanam sikap positif dan amalkan nilai murni tonggak 12....wahai Gred 41-44...fikir2 kan lah???

Tanpa Nama berkata...

kepada semua PA,

Janganlah diharapkan sesuatu yang sudah pasti memang xkan dpt.Kenaikan gj, elaun or gred memg xde.Buang masa je menunggu.Undian anda sedikit pun x menjejaskan BN.Kerjala dengan lebih tekun dan jangan gaduh2. Usaha dan cadangan Cuepacs hanya satu simbolik utk anda lebih semangat bekerja.Gunakanlah pendapatan yg ada sebaik mungkin.

Buaya berkata...

Kantoi Gred 41-44...kamu org kene bersyukur..jgn tuduh Datuk Presiden tak adil...pui...

Tanpa Nama berkata...

Kalau tiada gred 1-40 mana dtg nya gred 41 lah....angka pun kene ikut urutan tak tak...kalau kami 1-40 tak ada kamu nak duduk kat mana..nak buat keja kami...tak larat kamu tu...cakap kosong...Hidup Datuk Omar!!!..yang adil saksama..Gred41-44 Tanjung Malim tak tahu malu...pui2.

Tanpa Nama berkata...

tak payah harap la gaji naik. tunggu 25 tahun lagi kot baru gaji naik. tak da pun pengumuman kenaikan gaji.. kesian nya kita pa....sabar je la

Tanpa Nama berkata...

alahai pegawai 41 tak payah lah rasa kecil hati,saya sokong komen dari kakitangan 41 Tanjung Malim ,Perak,kita orang yang gred sokongan bukan nya terus dapat gaji sama dengan gred 41, sewaktu sistem Gaji SSB 10 tahun dalam perkhidmatan baru dapat merasai gaji pokok RM1000+ITP+EW+EKA pun masih tak sampai
RM1500sebulan.Nak beli kereta kancil,rumah dan untuk simpanan pun tak dapat.Alhamdulillah selepas SSM dan pelarasan gaji baru dapat nak beli kereta dan rumah itupun kerana anak2 dah ramai.kalau tidak terpaksa lah membonceng motosikal sampai 4@5 org.Apa yang penting kita sebagai kakitangan awam patut bersyukur dan bersederhana dalam kehidupan,nawaitu yang penting dalam menjalankan tugas harian baru lah gaji bulanan kita akan diberkati Allah dan sentiasa cukup.

Tanpa Nama berkata...

biasala kalau nak PRU13 nanti baru la semua kita minta dapat. semua pa tak payah turun mengundi. cuepacs tu cuma nak bagi harapan maya je. tuntut je hasil tak de. pa tak payah berharap la. kalau gaji cukup tak de la org nak buat personal loan. ni gaji cukup bayar sewa je tu pun elaun rmh 180 sewa rmh 250. nak beli kereta tak cukup gaji nak loan kereta kata bank. lancar skim rumah pertama nak beli rumah bayar 800 sebulan mana pa mampu. bank pun tak pandang. nak tunggu gaji sampai 2 ribu kerja 15 tahun baru sampai takat tu. pergerakkan gaji 60 ringgit je setahun. kalau gaji tak dapat nak naik sekurang2nya bagi la gaji bergerak banyak sikit setahun. kerajaan bn ke pas ke dap ke semua sampah. tak da pembelaan untuk rakyat da pa. tak guna slogan hari pekerja tu.

Tanpa Nama berkata...

komen sampai seribu kali pun bukan nya pm ke datuk omar ke baca. sekadar melepaskan apa yang tak pua hati je dapat kat ruang ni. kalau diorang baca mesti ada tindakan tu pun kena kaji lepas tu tunggu 20 tahun lagi. masa tu dah pencen la gayanya.

Tanpa Nama berkata...

kena provoke semua dah marah2..sabar kawan-kawan... kumpulan 41 memang bodo

Tanpa Nama berkata...

hidup datuk omar.....jgn peduli gred 41-44...jaga kumpulan sokongan terutama 1-16...17-40...

Tanpa Nama berkata...

geram la aku dengan 41 tanjung malim ni...semua 41 dah kaya raya...kerja x buat...baru keja 3-4 tahun....mohon mcm2...yng dah kerja 15 tahun mcm aku ni x merasa apa...aku walaupun kuar makan kerap tp kerja jalan....

Tanpa Nama berkata...

"CUEPACS MESTI LEBIH ADIL TUNTUT GAJI,ELAUN"

KAKITANGAN 41,
Tanjung Malim, Perak.

Bongok betul la mamat gred41 niehhh

Tanpa Nama berkata...

aku sokong 41 ni...biar orang kritik kita..dikritik x semestinya anda salah...jika ada masalah bgtau sahaja...daripada pendam dalam hati...mungkin hari ini org kata anda salah...tp tetap dgn apa yg anda luahkan...berani..myb bukan kita yng akan dpt faedah dari perjuangan hari ini...tp 41 masa depan mungkin akan terbela dgn perjuangan hari ini..papepn..terima kasih pada semua yg kritik 41 tanjung malam..kritikan tidak membawa apa2 kecuali meningkatkan semangat 41

NELSON MANDELA berkata...

SAYA CADANGKAN SUPAYA RUANGAN FORUM NI DITUTUP SAHAJA...KUTUK MENGUTUK...MASING2 MENYALAHKAN ORANG LAIN...BUAT BERTAMBAH DOSA SAHAJA...

SOAL KERAJAAN NAK PERTIMBANGKAN KENAIKAN GAJI KE, ELAUN KE, ITU HAK KERAJAAN...MEREKA SAHAJA YANG TAHU APA YANG DIAORANG RANCANG...

DI PIHAK KITA PULA SEBAGAI PA GRED 40 KE BAWAH, JANGAN RISAU...HARI INI, KITA DITINDAS DAN DIANAKTIRIKAN...PERMINTAAN KITA TIDAK DILAYAN...80% PA ADALAH DARI KALANGAN PA GRED 40 KE BAWAH...KALAU KITA BERSATU HATI MENYOKONG CUEPACS...INSYAALLAH KERAJAAN AKAN TUNDUK JUGA DENGAN PERMINTAAN KITA...KITA MOOOOOGGGOOOKKKKKKKKKKKKKKKK!!!!!!

MANA BOLEH TAHAN...:

1) MINYAK NAIK HARGA LAGI....
2) AYAM SEBELAH SAHAJA RM8....
3) IKAN KEMBUNG BODOH...SEKILO RM10
4) KOS PENYENGGARAAN KENDERAAN NAIK 20%
5) GST (GOVERMENT SERVICE TAX) DI LAKSANAKAN DALAM DIAM2
6) BARANG2 KEPERLUAN DAPUR NAIK 10%-15%

KESAN KENAIKAN BARANG...KEHIDUPAN SEHATIAN TERPAKSA DICATU UNTUK MENGIKAT PERUT AKIBAT DARI KENAIKAN HARGA BARANG YANG SECARA TERANG2 KERAJAAN TELAH GAGAL MENGAWALNYA...

KALAU DAHULU NILAI RM50 KITA BOLEH PEROLEHI 10-15 BARANG...TAPI PADA HARI INI...HANYA DAPAT 5 BARANG SAHAJA...

Tanpa Nama berkata...

ceupacs cerita berapi habuk pun tarak.... mende diorang buat pun tak tahu... makan rasuah lagi bagus hahahaha

Tanpa Nama berkata...

patut gred 41 tlg org bwh nih tuk kenaikan gaji org bwh..bukan depa yg mintak lg naik gaji n kemudahan lain..nmpk sgt bila da duduk atas,org bwh di lupakan..gred 41,ko keje la sorg2..mau bpeluh sampai ke telur ko nti hadap keje org bwh nih..br masuk keje,da nak mintak mcm2..padahal kemudahan yg 41 dpt mmg da selesa skrg..leh buat simpanan lg..lain ar mcm gred 17 nih..tpaksa buat loan utk tanggung kehidupan harian..

Tanpa Nama berkata...

tukar je kerajaan... kita tengok macammana kerajaan baru nak bela PA

CiK PoT 's berkata...

Betul sangat... setiap aramg ada persepsi dan pandangan masing-masing tentang isu ini... Memang payah dengan keadaan ekomomi PA sekarang ni... terutama sekali sebagai kumpulan sokongan. Eloklah di selaraskan COLA . seperti saya berkidmat di kawasan pendalaman/ kg palong 13 harga brang-barang dapur lebih mahal jika nak dibandingkan dengan pekan atau supermarket. Cth susu 1 tin disini mencapai RM3.20 satu... belum lagi barang2 lain.. Prepaid telepon juga di charge Rm O.50 setiap satu... segala2nya mahal sekarang...50 ringgit bagaikan tiada nilai nye... apabila membeli barang dapur....

Tanpa Nama berkata...

Aku dh kata CUEPACS tak relevan! Sejak dpt title 'Datuk' satu apa pun xleh harap! Tuntut mcm2... Habuk pun tarak! Tak leh pakai punya Presiden!!!

bapak hantu kak limah berkata...

ko ingat senang ke seorang CC nak dapat datuk...sakan kena melobi...bila dah dapat kena jaga betul2 lah...

Tanpa Nama berkata...

Kata menteri kalau bagi kenaikan gaji nanti atau bonus nanti negera boleh bengkerap, maka penjawat awam kenalah reda dan ikat perut buat masa ini.

tapi di media2 pula kata laian ekonomi makin bertambah baik tempat ke10 semua termasuk rangking dunia yg tebaik

Tanpa Nama berkata...

Rata rata pukul rata, Penyandang Gred 41, 44, ni lah yang menindas gred bawahannya, hakikatnya gred bawahan yg menjadi ahli kpd kesatuan/Cuepacs banyak berusaha untuk menaiktaraf skim perkhidmatan demi faedah SEMUA penjawat awam.

Tanpa Nama berkata...

Ngko orang percayo dongan mamak omar nii?
cakap tak srupa bikin, Mesyuarat Majlis Cuepacs buat keputusan lain dia cakap lain ........... hha haahaa.
dah nyanyuk presden ni.

Tanpa Nama berkata...

jom kita tubuhkan kesatuan baru.. Ahli2 dr gred 1-44. Kita biaya sendiri...lebih bebas & agresif! Xperlu bantuan dr kjaan, kita tuntut kjaan x bg kita PIKET & MOGOK!!!!

Tanpa Nama berkata...

Bercakap biarlah dengan ilmu....kalau presiden sendiri kurang ilmu..inilah jadinya..asyik berat sebelah..macam burung pipit dengan helang sama ke makannya tentu x kan? Allahpun suruh kita berusaha untuk mengubah taraf kehidupan kita, bersederhana dalam semua hal...kalau nak lebih tambah usaha lagi..bukan asyik fikir bila nak kaya je..ukurlah baju dibadan sendiri...harap maaf.

Tanpa Nama berkata...

ceritanya sekarang, kalu dekat2 hujung tahun ni atau semasa belanjawan 2012 nanti ada dengar berita ttg kenaikan gaji, korang jangan laa amik port...
itu semua adalah cerita yg diwujudkan oleh kerajaan penipu dgn bantuan org2 besar kerajaan utk dapatkan undi semasa pilihanraya...tau kenapa?...sebab depa btau melayu senang sangat diperbodoh dan ditipu....tak percaya cakap aku sudah...KORANG PA YG BAWAH2 NI JGN TERLIBAT DGN PERJANJIAN SETAN...TIME DAPAT APA NAK, UNDI...TIME TAK DAPAT KECOH...

Tanpa Nama berkata...

betul3,kena tipu je la meelyu skrang,yang ada pangkat berlagak nak tunjuk kuasa plak...mcmmne meelayu nak maju ni????tindas orang sendiri!!!!

Tanpa Nama berkata...

ni la mentaliti melayu ngan
penjawat awam.. asyik dengki ngan kutuksatu sama lain...
bersyukur la yg hanya ada spm dpt masuk kerajaan..kalau x kat luar sana gaji kelulusan spm rm1000 mmg x dptla..cuba tgk org keja kilang keja cashier di pasaraya.. keja separuh mati tapi gaji sikit dari level spm gomen..

nk tuntut naik gaji tuntutla.. mmg skrg kuasa membeli rakyat malaysia rendah..tp x perlu la maki2 kutuk2..yg jenis bnyk kutuk n maki ni slalunya keja x kemana pun..ckp ja lebih.. insya--Allah tgk la balasan tuhan utk org yg mcm ni.. x berkat hidupnya..

kalau x puas hati sgt.. cuba tukar ja kerajaan.. mungkin kerajaan baru lg bagus atau sebaliknya..tp yg penting kena usaha bukan dok maki2 ngan kutuk2

Tanpa Nama berkata...

adik aku keja swasta...guna sijil komuniti..keja syif mlm...gaji 4 ratus sahaja...gred 17 gaji lg tinggi...lg nak bising2....x pndai bersyukur ka...gred 41 lak gaji dah kira ok la tu....tu pun nak kata x adil...

Tanpa Nama berkata...

yg dok bising-bising dlm ni gred 17...gred 27/29...gred 41....kena ingat...semua ni lantikan baru....mana gred 36 ngan 38...gaji lg tinggi dari gred 41...x bising pn gred 36 n 38..patut gred 17,29,41 ni bersatu...bukan gado

Tanpa Nama berkata...

gred 17...paling ramai
gred 29...tengah ramai
gred 41...kurang ramai

lawan cakap...mesti menang gred 17 n 29....

Tanpa Nama berkata...

Yg keja swasta dok diam! Mcm sial Astro bg bonus 8 bulan.. Kjaan nk bg sebulan pun kemut pantat Rosmah! Presiden bapuk dok kena nasik kangkang tu yg 'akur' 24 jam... Xdak penyelarasan gaji akur lagi!! Spesis BAPUK!!!

Tanpa Nama berkata...

Ni cuepacs,Saya ni w17 ja....mana nak cukup gaji..sewa rumah ja dah rm400.Isteri kena kerja jugak tolong saya...tak cukup dengan itu...saya terpaksa kerja part time..dahlah kerja lebih masa tak dibayar alasannya kurang budget...takpalah saya halalkan demi "berkhidmat utk negara"..tapi sampai takda pelarasan gaji..Saya dah penat kerja part time.balik dah kul 11-12 tgh mlm.esok kena keja lagi...keja bukan main lagi bertimbun2..makin tahun makin timbun tp gaji memang menyedihkan..Cuba abg2 pikiaq,mcm mana nak survive gaji rm1200 zaman la nih..saya mintak sgt kerajaan tunjukkan prihatin sikit..CUEPACS "bantulah kami,sampaikan suara kami"

Sekian.
Nasib si Penjawat awam.

Tanpa Nama berkata...

KITA MOOOOOGOOOKK.....

Tanpa Nama berkata...

Menteri Bayangan...Ha,insuran kenderaan dah nampak turun,PA semua boleh semak ngan laman Bank Negara...Sekarang nak pi tolong orang Perak pula,LAP dapat bonus 3 bulan setengah sebab cas bil air 2 bulan sekali,ramai melayu dok kena..,inilah jadinya pengurusan salah urus tadbir negara....Awang awang yang duk sapu wang wang ni projek L.O.Cuba cadangkan keuntungann L.O ni bagi balik kat pekerja,setiap 6 bulan sekali,ujung tahun bonus pula...saya sangat kesal dan sedih dengan kakitangan bawahan yang terpaksa berusaha menampung perbelanjaan yang tinggi...anak anak yang PTPTN kena cas bunga 1 persen setahun,kerja tak ada....naya depa ni...Gomen layan kakitangan amnya orang Melayu seperti main wau tarik tali...yang guru dan kakitangan semenanjung ke timur pun kesusahan...menteri banyak makan riba...tu yang payah nak hati dengar keluhan kakitangan...buta mata dan hati...kenyang perut senang hati,jek jek jek kenyang,dapat projek,tak bagi tak mengapa,cuba memanda menteri renungkan,kalau sistem gaji kantoi sebulan mau P.A diam duk atas sejadah tadah tangan..?Orang kerja nak duit,nak hidup besar anak bini,kita amanah dipegang hanya 5 tahun ,P.A kena tempoh 30 tahun..5 tahun dah ada pencen dan projek,30 tahun silap silap botak dan lincin,bukan banyak buih,banyak nak mampoih...Hidup kerajaan kerana kakitangan P.A.

Tanpa Nama berkata...

WAHAI PA SEMUA...TAK GUNA LAGI KITA DOK MENJERIT...MANA2 KESATUAN DALAM DUNIA ADA HAK UNTUK BERPIKET & MOGOK...APA LAGI...KITA GUNA LA KUASA BERPIKET YANG ADA UNTUK TUNJUKKAN RASA PROTES KITA...SAMPAI BILA NAK KAJI....LEPAS TU AKUR...KAJI...AKUR...KAJI...AKUR...AKU INGAT...LEPAS NI SAPA2 YG JADI PRESIDEN CUEPACS...X PAYAH LA TERIMA GELARAN DATUK KA, DATO, TAN SRI KA...BUKAN APA...KERANA NANTI TAKUT TERMAKAN BUDI....LAST SEKALI SEMUANYA AAAAAAAAAAKKKKKKKKKKUUUUUUUUURRR.....

Tanpa Nama berkata...

tolong lh kami pekerja2 sektor awam ni,lagi2 yg pangkat rendah macam sy ni,kami ni ibarat merempat ditanah air sendiri.kami inginkan keselesaan hidup.kami kerja smpai umo 60 tahun pn bkn nye kejar kekayaan kerana kami sedar kami x mampu untuk ketahap itu tapi yg kami minta cuma keselesaan sje dlam kehidupan kami yg bakal mendatang.

Tanpa Nama berkata...

Menteri Bayangan..
Satu Malaysia..saya syorkan gred Hospital wad 1 untuk P.A semua tanpa mengira Gred dan keatas,wad 2 pada semua rakyat dan wat 3 dihapuskan sebab layanan seperti Hamba alaf baru...dah tak sesuai dah,dah lama dah,mari berganding tangan bersamaku...ubat ubatan yang koman di Hospital perlu dipantau,14 ubat yang dulu untuk rakyat kini diminoritikan..ada 14 jenis ubat ini..Menteri kesihatan jangan lena...jangan bohong menipu boleh...(pemerintah).Orang Besar nak sponser hello saja....taukeh..a-sal,jawapan boleh boleh ,bila latok mau...anytime...PA bawah ,jgn ke Hello,,call nanti bunyi lu sapa wa tak kenal....payah la...nukilan sayang MOF..

Tanpa Nama berkata...

Hampas...haram jadah betui..berita hari ni...pak omar akur dgn kerajaan yang kewangan tidak mengizinkan utk pelarasan gaji...Hoooiiiiiiiiiii....bengap la..time minta gaji kewangan tak mengizinkan..time umumkan projek berjuta2 ada pula duit...duaminggu lepas..nor mohamas kata ekonomi pada bulan feb menunjukkan positif...mana satu yang betui ni...hang pa tgk la nanti...sikit hari lagi elaun tentera naik,elaun polis naik,elaun cikgu2 naik..alasannya berdasarkan tuntutan yang lepas...balik2...semua PA kenakencing je...pak omar kena berak kat kepala hotak dia...

Tanpa Nama berkata...

Menteri Bayangan
jangan mogok,,tak boleh...,FRU mai hampa lari....kalau nak juga apa salahnye....P>A takut la..sebab ini DISUNTIK MASA KECIL
POLEO=PENAKUT OMONG KOSONG LIAT PENAKUT.
UKM=UNTUNG KERAJAAAN MASYUKKK
USM=UNTUNG SWASTA MASYUKKK
UUM=UNTUNG UNTUNG MENTERI
ITM=IKUT TEMOLOK MULUT
UMS=UWANG MALAYSIA SABAH(PILIHANRAYA)
UNI-KL=UNIKNYA KENAIKAN LAGI(GAJI)
MARA=MARAPU
RTM=RANCANG TIPU MELAYU
OUM=OMAR UNTUNG MELANGIT(DATO)
PM=PRESIDEN MERAPU
NKRA=NAK KENAIKAN RUGI AA?
ISO=INGAT SENSIVITI ORANG(pa)
UIA=U INGAT APA????????????
Sekian salam dihulur pohon maaf,kalau ada terasa hati...inilah gurindam P>A

Botol Kicap, Senawang berkata...

BERITA TERKINI HARI INI, TIADA PENYELARASAN GAJI - CUEPACS AKUR KEDUDUKAN KEWANGAN KERAJAAN.

Tanpa Nama berkata...

KOTA BHARU 8 Mei — Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) tetap akur jika masalah kewangan dijadikan faktor kerajaan tidak dapat melaksanakan pelarasan gaji kepada lebih sejuta penjawat awam.

Presidennya, Datuk Omar Osman berkata, pada masa yang sama kerajaan perlu melihat keperluan untuk berbuat demikian kerana kepentingan kakitangan berjawatan rendah yang terpaksa membuat kerja sampingan.

"Apa pun kita (CUEPACS) akur dengan kekangan kewangan kerajaan tetapi pada masa yang sama kita perlu melihat dan membantu kakitangan yang berjawatan rendah ini untuk mereka meneruskan kehidupan.

"Kira-kira 20 peratus daripada lebih 700,000 yang berjawatan rendah dilaporkan mula membuat kerja sampingan kerana masalah kewangan yang mereka hadapi,” katanya selepas Majlis Seminar Peranan Penjawat Awam Dalam Transformasi Nasional dan Bengkel Sistem Kompetensi Menggantikan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) di sini, hari ini.

Omar berkata, CUEPACS sememangnya tidak bersetuju dengan langkah penjawat awam yang mahu membuat kerja sampingan kerana khuatir mereka hilang tumpuan ketika melakukan pekerjaan hakiki itu.

Bagaimanapun, beliau berkata penjawat awam perlu membuktikan komitmen mereka dalam membantu transformasi kerajaan sebelum memikirkan soal pelarasan dan kenaikan gaji itu.


hah...macai macai yang kemaruk nak mimpi dapat gaji baru...sila sedar diri skit...dah SAH memang tak de apa apa kenaikan gaji,pelarasan mahu pun bonus untuk tahun ini...ok tutup buku...

bapak hantu kak limah berkata...

tak dak batu lo....

cikda berkata...

kenapa org skrg takut nak berpiket ha? sedangkan berpiket tu diBOLEHKAN kepada hak pekerja. Zaman skrg org takut nak perjuangkan hak sendiri... nanti tak pasal2 kena sembur dengn pihak FRU.

Tanpa Nama berkata...

cerita pasal cola ni, buat orang tension sebenornya..mau idaknya, kawasan sebelah saya dapat rm 300.00 saya dapat rm 200.00 hanya disebabkan perbandaran yang berlainan..padahal sebelah menyebelah..harga barang tak ada bezanya..em, fikir-fikirkanlah..

Jgn jadi kaldai berkata...

Kenapa cuepacs takut sangat dgn PM..? Dia mana tau susahnya kakitangan awam yg pangkat rendah.Dia mana tau susah yg kita rasai,dia lebih pentingkan golongan lain,kita diugut dgn perentah AM.Ketua jabatan tekan pekerja bawahan utk naikan nama dan jabatan klim mereka beribu melebihi gaji kakitangan sokongan sebulan.Kakitangan awam dibodohkan dgn cerita ekonomi meleset sedangkan swasta dalam meleset boleh bayar 3 bulan bonos utk pekerjanya.kita dapat Rm500 besar sangat ke kalau dibanding dengan pegawai atasan habiskan duit rakyat.Pimpinan cuepacs kena lebih bertanggung jawab dgn amanah yg diberikan jgn mudah berlembut.jgn biarkan cuepacs diperbudak budak oleh kerajaan.ingat melayu boleh tolong melayu rupanya...

kecewa berkata...

Cuepacs penakut.....
Gah dalam bercakap je....
Tapi dibodohkan oleh PM je..
Cuepacs ada kekuatan tapi bila kepimpinan LEMBAM kami yg jadi mangsa,jadi kaldai kerajaan.Diugut dgn tindakkan tata tertib hidup kami anak beranak lebih susah dari org kampung yg tak ada kelulusan.
Hang pa mana tau bagaimana susahnya kami yg berpendapan rendah sebab hang pa tak merasainya.
Jgn jadi kaldai golongan atasan,depa tu dok gelak je dgn cuepacs kerana budah diperbodoh.
Kepimpinan cuepacs skrg memang lemah...

Tanpa Nama berkata...

woit...kita bantai di sini woi...

http://www.facebook.com/najibrazak

Tanpa Nama berkata...

woit... kita bantai di sini woi..

http://www.facebook.com/najibrazak

Tanpa Nama berkata...

mamak oma cupec ni dia pikir diri dia sendiri dulu sebab tu dia bersungguh minta pencen umor 60 sebab dia dah patut pencen 58 tapi sambung kontrak. Sapa tak nak jadi presiden cupec elaun 10K sebulan!

Tanpa Nama berkata...

adake kakitangan awan miliki rumah banglo 4 tingkat dan 5 pembantu rumah ....belum keta lagi???

Tanpa Nama berkata...

Sye bersetuju tentang isu kenaikan dan pelarasan gaji sebelum ini menguntungkan golongan bawahan atau sokongan yang mendapat kenaikan 25% hingga 35% tetapi golongan pertengahan yang terdiri golongan profesional rendah yang tergolong dalam golongan profesional hanya naik 15%.....ini menyebabkan selepas kenaikan, gaji mereka lebih rendah daripada gaji golongan sokongan....terutama guru tidak sambung belajar gred dg32 gajinya selepas pelarasan gaji lebih tinggi daripada guru dg41 yang menyambung pelajaran........

Tanpa Nama berkata...

Semua orang nak duit lebih! Gaji sentiasa x akan cukup, bila gaji makin besar, makin byk nak dimiliki! Jgn pentingkan diri sendiri sahaja. Keadilan utk semua mengikut hak masing2, tidak boleh disamaratakan. Kelayakan, skop tugas dan tanggungjawab berbeza-beza. Jadi ganjaran juga harus berbeza. X perlu kutuk-mengutuk, maki hamun, menghasut,mengugut, hasad dengki sesama sendiri apatah lagi dalam satu organisasi yang sama. Kalau sesiapapun yg berada di kedudukan gred 41 mesti akan merasa hal yg sama dalam hal ini. Yang pasti kita kena ingat, rezeki itu semua Tuhan sudah tetapkan utk semua hambaNya. Kita perlu sentiasa bersyukur dan berusaha! Rezeki x akan datang bergolek.

Tanpa Nama berkata...

CUEPACS MMG MENGABAIKAN KAKITANGAN DG 41. BOIKOT CUEPACS. DG 41 PERLU LANTIK KETUA SENDIRI. CUEPACS HANYA JG GOLONGAN BAWAHAN DAN 48 KE ATAS SAHAJA. GOLONGAN GRED BAWAHAN SELALU SALAHKAN GRED 41. KAKITANGAN 41 TIADA KEISTIMEWAAN TERUTAMNYA GURU. CLAIM PN X DPT. KERJA OVERTIME X LAYAK DIBAYAR. KALU GRED RENDAH OVERTIME BOLEH DIBAYAR. SBB TU RAMAI ORG CAKAP GRED RENDAH NI UNTUNG. CLAIM LG BYK DARI GAJI.

Tanpa Nama berkata...

"Sedarlah diri tu sikit engkau dulu yg terhegah2 mohon jawatan kosong,ikut peraturan....bila dah dpt..nak ugut kerajaan lak.

Tanpa Nama berkata...

saya cadangkan naikkan je cola seragam rm500/sebulan

Tanpa Nama berkata...

gaji dan elaun rm1415.38 (17)...epf rm150..beli rumah byar sebuln rm750.- kereta secondhand rm320.balance yg tinggal tuk anak bini mkn.mlm tolong cuci pinggan di kedai(1 mlm rm20)..TOLONGLAH..SMPAI BILA MCM NI??dpt naik 20-30% brnafas semula..

Tanpa Nama berkata...

Last Last PK PK dengan Pengetua yang naik gred naik gaji.Cikgu biasa gigit jari.

n22 hakiki berkata...

WAHAI PRESIDEN CUEPEC. SALAM. SAYA INGIN MEMOHON UNTUK DI HIGH LOGHT KAN DI NAIKKAN GRED N22 HAKIKI YANG DIPILIH MELALUI TEMUDIGA.

SEKARANG KAMI DAH SAMA TARAF DGN N22 ( KHAS UNTUK PENYANDANG.@ KUP ) TETAPI BEBAN TUGAS KAMI LEBIH BANYAK KERANA KAMI ADALAH MENJADI PENYELIA DI PEJABAT.GAJI DAN ELAUN SAMA DGN GAJI N22 (KUP). JADI DIMANA KEADILAN UTK. KAMI. ADA SETENGAH N22 (KUP) BESAR KEPALA YE LAH DAH SAMA GRED DGN PENYELIA.
MOHON LAH BAWA ISU INI WAHAI PRESIDEN. KALAU MAU DPT KENAIKKAN BIARLAH SEMUA YE..

Tanpa Nama berkata...

malulah sikit cikgu DG41.. meminta-minta, ngajar ngular jea..kelas lemah tak nak ngajar..lepas tue nak mintak gaji dan elaun lebih..malulah.. gaji permulaan + elaun-elaun RM 2900++.. cuepacs bela gaji RM1500 ke bawah.. jadi cikgu tak layak yea.. malunya ..

Tanpa Nama berkata...

saya rasa, kalau nanti, gred 17 or 29 dah dapat naik 41, akan cakap lain pulak. akan cakap yg sama dgn pegawai kat atsa, kenapa cuepac tak adil. kamu semua berada di tempat kami, baru kamu faham. kalau tak kamu hanya pandai mengomen. sayapon boleh mengomen, di temapt saya keje, pa tak buat keje, hampir semua keje gred 41 yg buat kerja, yang peliknya, pa boleh bergaya mengalahkan gred 41. sorry to say.tapi apayang saya harapkan, bukannya tak payah naikkan gaji gred lain.cuma kalau naik biarlah adil, bukan sebahagian sahaja.

Tanpa Nama berkata...

kalu nak gaji tinggi sambung belajar...nie belajar malas tapi nak gaji tinggi...kelakar...org sambung belajar habis berbelas ribu...sesuai r dia org dpt gaji tinggi...yg aq masih terasa penyelarasan gaji 2007 yg x adil bagi golongan dg29-41,yg kelakar seorang pengarah pelajaran masa tu ada mengatakan kat akhbar berita harian,dg29-41,nanti dapt 44,so x apa kenaikan rendah n gaji rendah drp 32 wlaupun sama tempoh perkhidmatan,macamna leh jd pengarah pun aq x tau..tau x pengarah tu..yg dg32 kebyknnya sambung belajar...jd gji mereka juga akn dpt 41-44,golongan dg29-41 n sekrg dg44 masih terasa penyelarasan gaji 2007 yg x adil langsung,yg lucunya....kenapa sbpa semak balik,sedangkan penyelarasan gaji 2007 yg x adil x semak balik..adakah sbpa merugikan puak....opssssss

Tanpa Nama berkata...

kami golongan dg29-41,habis belajar 2001,tapi dilantik 2004,ditambah pula penyelarasan gaji 2007 yg x adil buat kami,gaji kami lebih rendah drp dg32,tetapi diberi kenaikan rendah,berbanding dg32 gaji mereka lebih tinggi drp kami tetapi kenaikan tinggi,beginilah kalu pembuat dasar terlebih bijak,sekrg kami dh dg44,x tahulah nasib kami dlm sbpa,adakah rugi lagi ke?kepada kumpulan yg nak gaji tinggi sambunglah belajar...kalu kumpulan yg x smbung belajar dpt keuntungan lagi dlm sbpa...so x payahlah k/tgn awam sambung belajar...buang masa..untung x ada,,,huhuhuhu

Tanpa Nama berkata...

apakata anda cube kerja lain..

Tanpa Nama berkata...

dgn ekonomi skg n memg x cukup sgt..jd..kt semua kna buat kerja lain jgk..contohnya meniaga k ntk tampung idup...xpayah la berharap pd org lg..org skg sume pentingkan diri sendiri..knape kt rasa ble kt wat keje truk tp yg kaya raya cme org atsan?? itu...sbbnya keje ikut sistem piramid..cbe kt cr keje yg mgunakan sistem hibrid..sape keje lbih dpt lbih...gaji pun paling skit 1000 lbih...itu br pling sket,kalu pling byk maknanya lbih lg la...kt kna brani mencuba..stiap sesuatu itu ada hkmahnya..skiranya ada antara anda yg ingin bkerja part time or full time sila email pd sy..insyaallah sy akan bantu mnyelesaikan masalah anda....salmanukasyah@yahoo.com.

Glory Chilly berkata...

Mendapatkan pinjaman hari ini @ 2% faedah dan menghidupkan semula perniagaan anda tanpa mengganggu, kami menawarkan jumlah pinjaman dari $ 3,000.00 kepada $ 20,000.000.00, e-mel kami sekarang untuk maklumat lanjut mengenai pinjaman yang anda perlukan. sila hubungi kami di: gloryloanfirm@gmail.com bersama-sama dengan maklumat di bawah.
{Lengkapkan borang di bawah pinjaman}
Nama anda: ===========
NEGARA: ===========
NEGERI ===========
ALAMAT: ===========
JANTINA: ===========
JUMLAH DIPERLUKAN: ===========
TEMPOH: ===========
NOMBOR TELEFON: =========== =============
akaun yang lebih baik daripada syarikat-syarikat yang sah.
Hubungi kami di e-mel ini: gloryloanfirm@mail.com
Puan Glory