SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

17 Mei 2011

NOR DAIM TOKOH KEPIMPINAN PENDIDIKAN KEBANGSAAN 2011

Utusan Malaysia
16/5//2011



KUCHING 16 Mei – Bekas Ketua Pengarah Pendidikan, Datuk Dr. Nor Daim dinobat sebagai Tokoh Kepimpinan Pendidikan 2011, manakala empat lagi warga pendidik dipilih sebagai Tokoh Guru 2011 sempena sambutan Perayaan Hari Guru Peringkat Kebangsaan ke-40.

Penerima Tokoh Guru 2011 antaranya ialah bekas Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP), Datuk Siva Subramaniam, 64, dan pensyarah Universiti Industri Selangor (Unisel), Prof. Datuk Dr. Ab. Rahim Selamat, 66.

Turut menerima penghormatan yang sama ialah bekas pengetua Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Air Putih, Kuantan, Hamedah Wok Awang, 63, dan bekas pengetua Maktab Perguruan Gaya, Kota Kinabalu, Datuk Rita T. Jaafar.

Mereka menerima pingat, piala, sijil dan wang tunai RM10,000 yang disampaikan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin pada majlis pelancaran perayaan tersebut di Pusat Konvensyen Borneo Kuching (BCCK) di sini hari ini.

Nor yang pernah berkhidmat sebagai Pengarah Pelajaran Sarawak ketika ditemui berkata, pengiktirafan tersebut mampu menjadi pendorong kepada seluruh warga pendidik untuk terus berbakti dalam melahirkan modal insan yang berkualiti di negara ini.

“Terima kasih kepada semua guru kerana mempunyai semangat untuk meneruskan perjuangan masing-masing. Saya yakin pendidikan adalah mekanisme terpenting bagi kita bergerak ke depan menjadi sebuah negara yang maju,” katanya.

Subramaniam yang juga bekas Presiden Kongres Persatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) pula berkata, anugerah itu merupakan pencapaian yang paling istimewa sepanjang beliau berkecimpung dalam bidang pendidikan.

Sementara itu, Ab. Rahim berkata, kejayaan yang dikecapinya tidak sedikit pun membuat beliau leka dan lupa asal-usulnya yang pernah berkhidmat sebagai seorang guru di dalam bilik darjah.

“Walaupun kini saya seorang pensyarah, saya lebih suka dipanggil cikgu kerana gelaran itu membawa makna tersendiri. Saya juga tetap berpegang kepada prinsip seorang guru akan tetap menjadi guru selama-lamanya,” katanya.

Rita pula berpendapat pengiktirafan yang diberikan merupakan sesuatu yang tidak pernah dimimpikannya selama ini kerana beliau berkhidmat atas dasar menjalankan tanggungjawab yang diamanahkan kepadanya.

“Saya rasa diri begitu kerdil apabila menerima anugerah yang cukup besar ertinya kepada warga pendidik ini,” katanya.

Seorang lagi penerima, Hamedah pula diwakili adiknya memandangkan beliau tidak dapat hadir kerana keadaan kesihatan yang tidak mengizinkan.

Tiada ulasan: