SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

29 Mei 2011

TAK SETUJU SYOR CUEPACS BERSARA PADA USIA 60 TAHUN

Berita Harian
2011/05/27



SAYA sebagai kakitangan awam tidak bersetuju dengan saranan Presiden CUEPACS, Datuk Omar Osman agar usia bersara wajib penjawat awam dilanjutkan lagi daripada 58 tahun kepada 60 tahun. Pendapat beliau kadangkala 'menghiburkan hati' penjawat awam yang diwakilinya, tidak kurang yang menjengkelkan dengan idea yang hanya indah dalam bentuk angan-angan tetapi mengarut jika dijadikan kenyataan.

Asalnya usia bersara wajib penjawat awam 55 tahun, kemudian ditambah setahun lagi menjadi 56 tahun dan terakhir dipanjangkan pula menjadi 58 tahun mulai 2007. Kini mahu dilanjutkan pula sehingga usia 60 tahun. Faktor mentaliti, kualiti kerja dan komitmen terhadap tugas dalam kalangan penjawat awam di Malaysia sebenarnya masih jauh daripada menyamai tahap pemikiran dan keupayaan yang dimiliki negara maju, walaupun CUEPACS cuba menafikannya. Bayangkan, kakitangan awam yang baru mencecah usia 45 tahun hingga 50 tahun sudah banyak yang menjadi ‘pelupa’, ‘merasa diri sudah amat tua’ dan ‘menjadi perlahan dalam serba-serbi’. Belum diambil kira golongan yang dihinggapi pelbagai penyakit dalam kalangan rakyat Malaysia seperti darah tinggi, kencing manis, sakit sendi, lemah tulang, sakit jantung dan sebagainya tatkala usia semakin menghampiri 50 tahun.

Apakah tuntutan itu semata-mata bersandarkan kepada alasan untuk melapangkan sedikit sumber kewangan penjawat awam yang rata-rata banyak menanggung beban hutang seperti hutang rumah, kenderaan, pendidikan anak, insurans kesihatan dan kemalangan dengan memanjangkan lagi tempoh perkhidmatan mereka sekali gus memanjangkan juga tempoh bayaran balik hutang berkenaan.

Bagaimana dengan generasi muda yang baru hendak mencari penghidupan? Perlukah mereka menunggu sehingga ‘orang lama’ yang sudah lelah ini meninggal dunia baru peluang kerja akan terbuka untuk mereka.

Banyak perkara lain yang perlu difokuskan oleh CUEPACS, bukan tuntutan untuk melanjutkan usia bersara wajib sehingga 60 tahun. Jika ini dipenuhi, apakah beberapa tahun akan datang akan diminta untuk dilanjutkan sehingga 65 tahun pula?


WAN ZAFFIZZ WAN MUHAMMAD,
Taman Greenwood, Gombak.

96 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

betul tu..alang alang dah kupeks nak sgt mtk lanjut perkhidmatan sampai umor 60thn..baik mintak lanjut keja sampai mati je..senang citerrr..pikiorrr lerr skittt kupeks oiii..

anti-retirement age extension berkata...

omar, engkau pun byk utang ke? ke nak tambah bini yg buat engko terpaksa berutang? mentang2 ada PA yg terdesak sbb dh congak tak lepas hbis loan lepas pencen, mintak perjuangkan retirement age extension, ko pun nak sama..PA sokongan yg di institusi aku ni byk yg sakit tak sembuh2, belum cecah 50 lagi..kalo mcm hakim, pgw lain yg mampu utk memberi buah fikiran, bagus inteleknya, kepakarannya.. munasabah la. kalo staf sokongan yg terasa baca ulasan aku ni, korang ni mmg puak omar bangang yg nk kan extension sampai mati..aku pun ada kwn sokongan yg sedar diri yg kalo buleh, dia pun nk pencen awal atau pencen wajib 55@56..yg pilih opsyen 58 mmg jnis kaki berutang. aku dgn pegawai lain mmg takde masa nak kesian sokongan yg nk kan simpati sbb alasan dh berumur..boleh blah..seeloknya,jwtn sokongan lepas ni, utk gred tertentu, elok dikontrakkan atau diswastakan seperti PAR/PRA..prestasi tak bule, out u go, cari yg komited. menyampah aku..biar mcm swasta, sampai peringkat eksekutif pun probation based on performance.

Tanpa Nama berkata...

Presden Omar ni berjawatan juruteknik kontrak (dah 4 thn sambung kontrak)dgn UPM.
Dengar kabar rumah belum ada lagi .....

Tanpa Nama berkata...

tak perlu umur persaraan dinaikkan ke 60 tahun.macam ada kepentingan peribadi.soal hutang banyak itu salah sendiri dah tau gaji kecil pandai2 lah merancang.omar ni pun mmungkin dah dekat nak pencen tu la dia desak sangat kerajaan naikkan umur persaraan dengan segera,kalau dah nak pencen terimalah hakikat boleh juga buat amal ibadat dimasjid ,tak perlu fikir sangat nak cari duit untuk tujuh keturunan,bagi la peluang pada orang lain atau keluarga lain pulak

Tanpa Nama berkata...

Masa umur pesaraan dilanjutkan ke 58 ada beberapa staf sia yg tak sambung dan kekalkan pd umur 56 termasuklah sia sendiri. tak tau.....rasanya kami nak sampai 56 cukuplah. Sb kerja zaman skarang ni banyak cabaran ...takut2 tak sempat nak nikmati kehidupan sb sentiasa sibuk dgn kerja. Pasal hutang tu...rasanya semua kita ada hutang tapi pandai2lah buat pinjaman sampai masa sebelum pencen. Sebagai PA kita haruslah pandai merancang dan selagi masih hidup ni nikmatilah kehidupan jangan tak kesempatan nanti. Maklumlah dunia zaman skarang ni ada org tiba2 aja strok dan pergi.........

Tanpa Nama berkata...

janganlah mengata pegawai sokongan je, tempat aku yg P&P 41 je yg rajin, yg atas atas gred 48 kebanyakkan goyang kaki je kerana semua 41 buat. Tu pun 3 tahun je lepas tu bila dia naik 44 dia pun kerja arah selia je & gangang je tahu.
Mengikut laporan kesihatan WHO, Malaysia adalah negara ke empat belakang arab saudi dengan kadar obsesiti yg tinggi. Tengok rakyat Malaysia umur 30 tahun gemuk gemuk dan kalau makan kat hotel tamak banyak tak habis. Bukan ape bukan mereka yg bayar tapi kroni rasuah yg bayar. Tengoklah hasil PA yg muda ni, rasuah menjadi jadi, peniaga cukup berani naik harga barang dan pendakwaan tiada.
Sepatutnya kerajaan bersarakan PA yg x capai BMI dan kerajaan boleh jimat belanja dari bayar berbilion bilion PA 3.5 juta ni. Kalau ta ada rakyat Malaysia yg BMI ok kontrak je kat banggla/indon terutamanya yg P&P. Elok juga kerajaan x isi yg pencen terutamanya gred lantikan dan kerja mereka dibuat oloh golongan muda yg busuk punya hati.

Tanpa Nama berkata...

Kebanyakkan yg x sokong sambung 60 ni sebenarnya ialah terdiri PA yg x naik naik pangkat kerana perasan sebenarnya produktiviti tak kemana mana, kerja macam taik. Hati mereka dengki kerana lama tak naik pangkat dek bosnya je asyik naik gred. Depan bos berpura pura kerja baik muka manis belakang kata macam macam dan ada yg sabo bos sendiri supaya beliau dapat naik, ini realiti kehidupan PA. Golongan ni penoh dengan kedengkian contoh sekiranya cuepecs nak naik gaji kumpulan ni maka menimbunlah dalam halaman siap ulasan yg canggih canggih dgn caci nista kenapa mereka tak dapat pula.
Budak muda yg kat luar tu bukannya geragok sangat nak kerja dgn kerajaan kerana mereka memang tau memang susah nak kerja kerajaan, kena periksa la, temuduga la, duit habis tapi tak dapat. Ada ijazah nak minta PAR pun tak dapat, akhirnya kerja swasta sebab nak bayar PTPN, Inilah sebenarnya PA Malaysia dengki tak habis habis.
Sudah sampai masanya kebanyakkan PA diswastakan kecuali tentera, polis dan PTD.

Talib berkata...

kami seluruh R1 semalaysia menyokong penuh persaraan pada 60tahun, ini kerana kemampuan dan keihlasan kami dalam membuat kerja yg diamanahkan memang tidak dapat disangkal lagi.

bagi jawatan lekeh mcm kerani, PAP, PPM, PAR dan PTD, eloklah dihadkan ke 55 tahun sahaja, kerana mereka tidak cukup kemampuan fizikal.

tuntutan kenaikan seluruh gred R1 masih belum dilaksanakan, dimanakah keadilannya?

pemandu superman berkata...

hoi en talib...

R1 bawa kenderaan laju2 kalu dah umur 60 tahun baru pencen.,,,,, fuhhhhh takut le nak naik kenderaan maklumlah dah jadi buluh betong payah nak tegur otai ni. orang dah lama keja kalu ditegur mulalah meroyan looooo. kepala ada batu. R1 nak tuntut macam2, sedor le sikit masuk PA dgn kelulusan tertentu nak naik gaji RM4000.00 agaknye.

pikeo2 yob

Tanpa Nama berkata...

Sokong persaraan 60 tahun sekarang kerana golongan ini yg akan bersara nanti adalah terdiri dari PA lantikan 70an. Mereka ini mempunyai taraf kesihatan yg baik dan telah mengharungi jerit perit kesusahan kerajaan dari negara miskin ke negara maju seperti sekarang. Juga telah mengharungi dari gaji PA yg ciput sehingga gaji yg sekarang tergila gila oleh golongan muda berijazah jadi PAR pun tak ape asal kerja gomen. Hargailah sumbangan PA tersebut. mereka akan balek kg dan kedudukan Putrajaya tergugat.

Tanpa Nama berkata...

pemandu superman berkata...hoi en talib.....ape nye banggang punya orang pemandu superman (beruk putrajaya). Pemandu Kenderaan Kerajaan adalah Gred R3 bukan R1. Kalau muda2 dah bahlol berentilah mangkok hayun.

Tanpa Nama berkata...

Kami PA yg mendekati umur bersara sokong pencen 60 tahun kerana PA yg muda muda nak ugut pangkah pembangkang. Kami semua PA lama tidak pernah berguling guling atas jalan raya untuk tuntut gaji sentiasa menyokong kerajaan dan akan sentiasa menentukan kemenangan BN.

Tanpa Nama berkata...

sekurang-kuarang presiden kupeks menjalankan tugas beliau ..daripada duduk diam2. beliau sedaya upaya mencari jalan untuk kesenangan ahli. suara yg beliau utarakan adalh suara dari ahli majlis juga. aku lebih setuju penjawat wanita bersara pd umur 55 tahun ataupun 50 tahun supaya wanita memberi perhatian kpd suami yg masih bekerja sehingga 58 tahun. sekian.

Tanpa Nama berkata...

aderke sapa sapa yang bongok nak kerja sampai 60 tahun???bayangkan kalau yang pompuan tu badan dah besar peti ais..penyakit kencing manis,darah tinggi,jantung semua ada...kalau duduk atas kerusi opis tu gerenti tak bangun2 dah...silap2 mati kat situ je...
yang lelaki pulak...tua2 tu mata pun rabun ,asyik dok ngular je..maklum la super otai...sapa berani nak tegur...

Tanpa Nama berkata...

Sudah-sudahlah berkerja untuk dunia yang sementara ini. bagi orng lain pulak, pegang jawatan, ..fikir je masa untuk perbanyakkan ibadat, solat ikut time, zikrullah, baca quran dan kerja-kerja kemasyakatan lah pulak. Sibuk sangat hal duniawi tak terkejar pulak urusan Akhirat, usia tua, perlu tenang, tak boleh tertekan dengan bebanan kerja, lagi baik duduk rumah, bersembang dengan isteri, anak-anak dan cucu,tambah erat ikatan kekeluargaan. Bagilah peluang orang muda yang dok menganggur dan tercari-cari kerja..dia orang pun nak gak hidup senang dan ada rumah dan tangga . Betul tak..

Tanpa Nama berkata...

Kerajaan patut pinda akta pencen supaya PA hanya dibayar pencen sekiranya bersara umur 60 tahun sahaja iaitu untuk menjimatkan belanja dari bayar pencen yg sudah capai berbilion bilion. Kakitangan PA yg bersara hendaklah jangan diganti dan kerja jawatan tersebut di agih dikalangan setaf yg sedia ada dan lebihan peruntukan eloklah di bayar untuk kenaikkan gaji PA yg tersepit sekaran. Dengan itu berebutlah ramai golongan muda yg pemalas nak kerja senang akan minta kerja swasta pula walau gaji rendah tetapi hati senang.

Tanpa Nama berkata...

SAYA BERSETUJU DENGAN CUEPACS DAN MENYOKONG 100% CADANGAN CUEPACS UNTUK MELANJUTKAN UMUR PERSARAAN DARI 58 HINGGA 60 TAHUN. INI AKAN DAPAT MERINGANKAN BEBAN KAKITANGAN KERAJAAN YANG BERPENDAPATAN RENDAH SEPERTI PEKERJA RENDAH AWAM UNTUK MENAMPUNG KOS SARA HIDUP MEREKA LEBIH2 LAGI BAGI KAKITANGAN BERPENDAPATAN RENDAH YANG TELAH BERKELUARGA DAN MASIH MEMPUNYAI TANGGUNGAN YANG RAMAI SEPERTI ANAK2 KECIL YANG MASIH BERSEKOLAH. JIKA UMUR PERSARAAN DILANJUTKAN HINGGA 60 TAHUN, SEKURANG-KURANGNYA, MEREKA MASIH ADA SUMBER PENDAPATAN YANG LEBIH BAIK BERBANDING HANYA MENGHARAPKAN WANG PENCEN YANG DITERIMA SETIAP BULAN YANG AMAUNNYA LEBIH RENDAH DAN TIDAK MENCUKUPI UNTUK MENYARA KEHIDUPAN MEREKA SEKELUARGA. BERIKUTAN ITU, MEREKA TERPAKSA MENCARI PEKERJAAN LAIN SEPERTI PENGAWAL KESELAMATAN SETELAH BERSARA UNTUK MENAMBAH PENDAPATAN BAGI MENYARA KELUARGA MEREKA. JIKA UMUR PERSARAAN INI DILANJUTKAN, INI AKAN DAPAT MEMBANTU MERINGANKAN BEBAN MEREKA KERANA MEREKA PASTINYA LEBIH ARIF DAN LEBIH SELESA MENJALANKAN TUGAS HAKIKI MEREKA YANG SEBENAR BERBANDING TERPAKSA MENCARI-CARI KERJA LAIN YANG SESUAI DENGAN UMUR DAN KEADAAN MEREKA. BAGI SAYA, MELANJUKAN TEMPOH DARI 58 HNGGA 60 ITU BUKAN LA SATU TEMPOH YANG MUSTAHIL DAN TIDAK RELEVAN KERANA PERBEZAAN WAKTU HANYA 2 TAHUN SAHAJA. HANYA GOLONGAN YANG BENAR2 MASIH PERLU BEKERJA SAHAJA AKAN MEMILIH OPTION BERSARA PADA USIA 60 TAHUN INI. JADI, BERILAH PELUANG KEPADA MEREKA,KERANA JIKA TIDAK KITA YANG MASIH MUDA BELIA INI MEBELA NASIB MEREKA,SIAPA LAGI YANG BOLEH DIHARAPKAN UNTUK MENYAMPAIKAN SUARA MEREKA2 INI. FIKIR2KAN LA WAHAI SAHABATKU SEMUA..SESUNGGUHNYA JIKA KITA IKHLAS MELAKUKAN KEBAIKAN KEPADA MAKHLUK DI MUKA BUMI TUHAN INI, ALLAH S.W.T PASTI AKAN MEMBALAS PADA KITA JUGA KEBAIKAN KELAK..AMEEN...

orang muda N17 berkata...

jgn fikir beban PA yg kena pencen umur 56, fikir juga jutaan rakyat yg inginkan perkhidmatan lebih cekap, cepat dan efisien.

dah tua kerepot dok menyemak apa lagi, pi pencen la. kami sakit mata nengoknya. org muda pn nk join gomen juga.

org tua jgn asyik fikir duit, kalo gaji byk2 pun tp dah x larat nak buat byk kerja, HARAM makan gaji tu. elok dok rumah beribadat tunggu masa nak mampus.

Tanpa Nama berkata...

Golongan yg tidak bersetuju pencen 60 tahun ialah PA gemuk gedempul yg dengki kianat kat golongan sokongan. Awak kumpulan P&P ada fikir tak kebanyakkan kami pencen gred 1 dan 17 sahaja tak macam ko rang yg dapat kurang2 gred 44 bila bersara.Golongan ni memang nak bersara cepat sebab dah tak larat kerana asyik pakai otak je hingga jadi pelupa, tidor kat komputer, biul dan banyak sakit jantung kerana tidak pernah buat riadah. Baru2 ni pakar bedak hosptilal KL mati sakit jantung umur baru 40 tahun.

Tanpa Nama berkata...

yang ade ni pun bnyk mslh...umur lum 50 dh asyik gi klinik/hospital..kerap EL..kalu ade dtg kje pun..dok menung la..lepak la..produktiviti dh kurang..

Tanpa Nama berkata...

orang muda N17 berkata...
dah tua kerepot dok menyemak apa lagi, pi pencen la. kami sakit mata nengoknya. org muda pn nk join gomen juga....Isnin, Mei 30, 2011 12:11:00 PM

engkau tu elok la jaga emak engkau kalau dah umur 57 tahun, kesian mereka dah tua tak larat. Jangan
balik pejabat tahu nak mencekik je, suruh bini kau masak, jaga emakbapa baik2, jgn bila orang gaji ta ada suruh mereka jaga anak engkau dan engkau lakibini asyik kerja menggangkang je. Jaga hati mereka dan engkau tu yg muda elok la selalu pergi masjid jangan nak tunggu tua gayut baru nak belajar sembahyang, lepas tu suruh kami yg dah tua duduk massjid sembahyang
kan engkau. Banyak cantik. Mati sama jua tua muda, bodoh. Kalau aku tahu anak aku macam ni macam sial lama aku doakan mampus kena langgar steamroal.

Tanpa Nama berkata...

orang muda N17 berkata...
jgn fikir beban PA yg kena pencen umur 56, fikir juga jutaan rakyat yg inginkan perkhidmatan lebih cekap, cepat dan efisien.
Mei 30, 2011 12:11:00 PM

aku kata, lihat sekarang bila kerajaaan sambung PA ke 58 tahun hasilnya rakyat dapat perkidmatan cekap, cepat dan efisien, yg juga dihasilkan oleh PA 58 tahun. kalau kau rasa meluat elok ko pergi kerja pakai cermin mata hitan atau berenti dari makan duit haram. celaka punya orang.

PTD Cerdik berkata...

kat ofis aku ni semua kerja aku kena buat sebab situa2 ramai2 ni pemalas nak mampus, suruh sikit marah sebab katanya kami gololongan veteran perlu dihormati, mcm laknat. kalo dah sokongan tu buat la cara sokongan, ini nak berlagak dengan kami.

kami x angkuh walau baru M44, tapi geng2 sokongan yg lebih 50 tahun ni elok la berenti je, langsung x produktif. sembang je pandai, buat kerja lembab, suh taip surat pun mcm2 alasan, jalan pun tersenggut2 semput sana sini, sikit2 MC, waktu ofis pun selamba keluar kalo nak pi kenduri, beli ekor atau jumpa kawan. nnt aku cakap siapkan kerja dulu, melenting siap tunjuk jari kat aku lagi, kononnya aku mentah.

aku mentah pun, aku bos kau, bodoh tua keparat x sedar diri. bila suruh pencen, alasan nak tanggung keluarga. tanggung keluarga guna duit HARAM? bila nak kuar pi semayang, dekat sejam dok dlm surau, bila aku tanya tarik muncung kononnya aku x bagi semayang!!

Tanpa Nama berkata...

PTD Cerdik berkata...
kat ofis aku ni semua kerja aku kena buat sebab situa2 ramai2 ni pemalas nak mampus,....
Isnin, Mei 30, 2011 1:03:00 PM

Ini memang sah PTD bonggok dapat kerja ikut pintu belakang. PTD tempat aku baru 41 umur 23 tahun tapi tak macam ni. Apabila PTD matang ni bagi kerja kat PA muda dan tua beliau akan pandai guna teknik saiko dan bersedia memberi tunjuk ajar pada kami sekelian. Kami seronok kerja dgn PTD ni, dan berebut-rebut nak buat kerja. Shukur SPA pandai pilih calun PTD yg berkaliber ni. PTD Cerdik tu memang sah bapa beliau jusa tu sebab dapat kerja gomen. PTD yg bonggok tadi memang banyak, suka buat kerja sendiri, konon perfection tapi sebenarnya kuat rasuah tu sebab suka balik lambat sampai malam, bukan apa nanti phothostat rahsia tender, faham2 je lah.

Tanpa Nama berkata...

PTD Cerdik berkata...
aku mentah pun, aku bos kau, bodoh tua keparat x sedar diri. bila suruh pencen, alasan nak tanggung keluarga. tanggung keluarga guna duit HARAM?....Isnin, Mei 30, 2011 1:03:00 PM

siap kau nanti bila sistem prospek tahun depan aku kumpulan sokongan akan nilai kau mampus kau duduk kat 44 jelah.

Tanpa Nama berkata...

PTD Cerdik berkata...
kat ofis aku ni semua kerja aku kena buat sebab ...... laknat. kalo dah sokongan tu buat la cara sokongan, ini nak berlagak dengan kami..... sembang je pandai, buat kerja lembab.....Isnin, Mei 30, 2011 1:03:00 PM

Ini PTD macam mana boleh lulus exam PTD dan lulus kursus 6 bulan, heran bertul...nanti kalau kena berunding dengan tentera/polis/guru dan rakyat jelata, macam mana nak kontrol, siap hb kena hempok kat kepala. PTD macam ni kalau masuk pelbagai Kementerian/Jabatan, habis kerusi meja akan melayang kerana tidak pandai buat rundingan, belajar tak habis. Hello beb, elok kau berenti je lah aku nampak kau tak kemana setakat 44 jelah kalau 48 memang sah engkau tak layak kerana makan duit haram jadah.

Tanpa Nama berkata...

PTD(PEGAWAI TERLALU DENGKI)MMM MEMANG BYK PON GOLONGAN NI..KALAU NAK JADI BOS TU BELAJAR LA DULU ILMU MASAYARAKAT..JGN DOK ASYIK DENGKI JA..NAK BGI THU WALAU PON SERENDAH2 JAWATAN DAN SETINGGI JAWATAN DLM DIRI KITA NI MASIH DA KELEMAHAN.TOL X??

Tanpa Nama berkata...

Saya sokong pencen 60 tahun. Mengikut Jabatan Pencen tahun 2007 PA dibenarkan bersara wajib umur 58tahun. Sebelum tu ramailah PA kutuk dah tua gayut la, rabun la, gigi gonggak la, sakit 3 serangkai la dsbnya. Apabila pilihan dibuat sebanyak 65% PA sambung kidmat sampai umur 58 tahun. Mereka ini kebanyakkan baru bersara dan telah mengharungi program transformasi Ekonomi kerajaan dengan jayanya Mereka baru bersara dengan umur 58 tahun dengan keadaan diri sihat segar bugar sehingga sekarang adanya. Tahniah. Taubatlah PA yg suka mengutuk ni sebelum anda dihumban ke neraka jahanam kerana membuat fitnah akhir zaman.

Tanpa Nama berkata...

Semasa rakyat Jepun baru baru ni dilanda tsunami, rakyatnya telah menunjukkan nilai nilai murni dengan sikap saling bekerjasama, menghormati dan mendahulukan orang yang lebih memerlukan. Sungguh menaakjubkan apabila sedikit sekali yg mengambil kesempatan dengan mencuri, tiada tolak menolak dan tiada kekecohan dan jenayah yg berluasa berlaku. Di Malaysia baru menyuarakan rakyat supaya bekerja sehingga 60 tahun sudah menjadi kecoh dengan kutuk mengutuk dan maki jamun dgn tidak menghormati golongan yg lebih dahulu. Adakah ini sikap generasi baru PA sekarang. Sekiranya sikap PA sekelian tidak berubah maka bersedialah anda semua akan disingkirkan oleh rakyat dan kemungkinan pekhidmatan kerajaan akan menghadapi transformasi yg lebih hebat.

Tanpa Nama berkata...

Sekiranya pensyarah Universiti boleh bekerja sampai umur 65 - 70 tahun tanpa memperdulikan isu pemegang Master/Phd yg tidak berpeluang untuk menjadi pensyarah maka adalah lebih baik sekiranya PA diberi peluang untuk berkhidmat sehingga umur 60 tahun. Kebanyakkan PA yg telah bersara ramai yang mula mendapat berbagai penyakit setelah tidak bekerja dan tidak menjaga kesihatan dengan baik.

Tanpa Nama berkata...

Syor umur bersara pekerja Malaysia sehingga 60 tahun datangnya dari Kementerian Sumber manusia setelah mengkaji dgn mendalam dari berbagai sudut. Syor dari Kementerian berkenaan tentunya untuk kebaikkan rakyat Malaysia keseluruhannya. Kita tidak mahu setelah mencapai umur 58 tahun warga berkenaan tidak mahu bekerja lagi dan akhirnya hanya mengharapkan subsidi dan belas ikhsan dari kerajaan.

Tanpa Nama berkata...

SOKONG PENUH BERSARA UMOR 70TAHUN

Tanpa Nama berkata...

Baru-baru ini seorang kawan bertanya bilakah saya akan pencen? Saya menjawab mungkin akan berpencen pada umur 70 tahun kerana pada setiap 3 tahun sekali tambah 2 tahun lagi umur persaraan. Hehehe

Tanpa Nama berkata...

bukan tak sokong pencen 60, tapi jika nak umur pencen dilanjutkan ia mesti disyarat seperti tahap kesihatan mesti ok. Jangan macam ada org tu ...udahlah selalu tak sihat tapi tak juga nak pencen awal sb katanya byk utang. Jadi kami juga yg sengsara jika dia tak dtg kena buat kerjanya. ini mana adil!!!!

Tanpa Nama berkata...

syukur dengan ape yg ade..63 pencen wajib..

Tanpa Nama berkata...

Setaf Lembaga Hasil Dalam Negeri telah diberi borang pilihan bersara umur 60 tahun. Ini kerana kakitangannya tidak ada penyakit 3 serangkai,mampu utk memberi buah fikiran, bagus inteleknya, kalu ditegur tidaklah meroyan looooo. Tak macam PA kebanyakkan dengki dan khianat itu sebab kepala ada batu, tak ada kemampuan fizikal, badan besar macam peti ais.....kalau duduk atas kerusi opis tu gerenti tak bangun2 dah...silap2 mati kat situ je...
yang lelaki pulak...tua2 tu mata pun rabun ,asyik dok ngular je..maklum la super otai...sapa berani nak tegur...

Tanpa Nama berkata...

cakap banyak pulak..embah lu..!!

qaseh bonda berkata...

Ooo Cuepacs!

Sudah2lah dok minta lanjut kerja sampai umur dah senja. Ingatlah sama anak2 cucu kita yang dok nganga kat rumah menunggu kerja tak dapat2.

Memang semua kita boleh kerja. Sampai nak mampus pun boleh kerja...janji ada gaji.

Tapi produktiviti orang tua macam mana. Tak sampai 2 peratus pun yang semakin tua semakin excellent.

Yang melambak dok ada kat orang2 gomen laa ni tak baik cakapla...tengok saja sekeliling. Konon nak terus bekerja demi anak2 yang masih memerlukan perbelanjaan.

Kena ingatlah sama kalau dah tua sampai 56 tu takkan lah ada anak2 kecik lagi kut.

Kalau yang kat U tu masih ada ruang kita memohon pembiayaan.

Sebenarnya nak tampung hutang2 yang tak pernah habis. Overlap sana overlap sini.

Carilah kaedah lain nak naikkan orang gomen. Patutnya dengan zaman yang penuh dengan penyakit ni kena buat tawaran bersara awal.

Untuk orang perempuan yang makin tua makin mengada2 tu kena bagi pencen 45. Yang kuda2 tua jantan berpenyakit...yang malas dok asyik curi tulang tu boleh belah umur 50.

Ganjaran jangan disekat. Pencen terus bayar. Ini tidak, dalam zaman IT ni pun anak2 muda yang baru bekerja dalam dunia gomen masih di takuk lama. Bekerja sudah masuk 3 bulan baru dibayar gaji. Konon alasan sistem macam tu.

Apa ke jadahnya sistem kalau segalanya mudah dihujung jari. Cakap je lah malas...suka kumpul kerja...biar bertapuk...biar nampak busy tapi hakikatnya pembohong bagi dua.

Jadilah kerja2 orang gomen kerja tak berkat. Tak pernah cukup. Di bebani hutang sampai ke tua. Itu tak termasuk dilaknat oleh pekerja2 muda.

Syor 60 tahun syor paling bodoh. Padanlah yang ada dalam gomen sekrang semuanya pak hangguk. Kaki ampu...kaki sapu.

Tiada jalan mudah untuk membetulkan pendirian melainkan kita kena berani bersara awal.

Tanpa Nama berkata...

aku kumoulan sokongan 1.
xsetuju langsung nak lanjut bersara 60.Nak cite cikit ..kat tempat aku keje..ehem..ehem..ade la yang habis nak pencen 58 tahun..mai ai..teruk xkeje ..dah tua..datang keje baca surat khabar..kan menyusahkan orang..xkisahla die cc pun..xbuat keje..makan gaji macamnaer tu..
xpayah ler nak tambah umur kalo nak pendekkan persaraan xpe..55tahun pun dah cukup ..yang selebih tu hampeh jer..buat susah org jer..
pendekkan 55 tahun jer,.. bagi orng lain keje plak..
xcaya ..g la tanyer kat ofis2 org lain..kalo yang berhutang lame2 tu sape yang suruh cari susah sendiri tanggung ler.....yang penting gaji sekarang kena ade upgrade..

Tanpa Nama berkata...

aku kumpulan sokongan..
hai orang atasan ..pegawai konon..tapi kata dan tingkah laku dah tahu..dah mcmane..ade pegawai yang keje mengular..bile kena audit org bawah jugak yang jawab..pasal atas xtau ape benda pandai cakap je..sekarang kumpulan sokongan ade dgree tau yang keje..sebab belum rezki ..dapat jawatan..besar,kami memang xsokong bersara macamtu kalo boleh..55 tahun jer..cukup , cuma kami harap orng atas tu jgnla nak tunjuk terer..kalo xder orang bawah sape yang buat keja..Sopan sikit

Tanpa Nama berkata...

aku xkirela...ape pun..memang xde kualiti yang lebih umur 55 tahun...dah penat diaorang keje ..cukupla tu.
aku setuju wanita diberi opsyen bersa ra 50 tahun @ 55 tahun..ini satu langkah yang baik untuk keluarga dan pembangunan anak2..

PTD Cerdik berkata...

ada ke audit org bawahan yg kena jawab? hai puak sokongan nak menipu pun berpada2 la. Mana ada pernah mana2 jabatan kantoi audit, org sokongan yg kena? Korang mana ada tanggungjawab berat, nak mengaku pula, punyala muka x malu.

sebab tu la takdir ko setakat jd sokongan je

sokong PTD cerdik berkata...

hidup PTD cerdik..aku sokong ko..yg bertanggungjawab pegawai juga..aku paling menyampah kumpulan sokongan tertentu ni mcm R..bila la grup ni nak diswastakan? kalo diswastakan korang dpt juga gaji byk jugak mcm yg korang slalu minta2..

Tanpa Nama berkata...

aku kumpulan sokongan juga, sokongan 2..aku pun naik meluat juga tengok sokongan terutamanya dr sokongan 1..ada yg setengah2 tu, sbbkan meluat pada pegawai, hbis rakan sesokongan pun terpalit..sepatutnya, sokongan kena bersatupadu, bekerjasama..ni tidak, byk yg mengular..

Qaseh Bonda berkata...

Untuk makluman cuepac, tak kira JUSA, ke PTD ke golongan profesional ke maupun sokongan ke waima pekerja gred apa sekalipun kalau dah limapuluhan tu tak de maknenya nak excellent lagi.

Makin gah berlagak OTAI ramai!!

Kerja gomen ni berantai. Tak de siapa yang hebat kalau kerja pakat tak sepakat. Hilang berkat, tambah2 dok buat muka masam pekat. Lari semua para malaikat.

Tok sahlah nak salahkan ko ke aku. Tua tu tua lah. Jangan dok berlagak muda. Boleh katakan 99 peratus orang gomen lelaki khususnya PTD siapa lagi semuanya pakat cat rambut hitam pekat. Nak tunjuk muda lah sangat.

Bak kata Awang Din. Kami ni harap pakai kot je lah. Duit haram tak dak! Kawan aku juai bawang besar kat pasar malam duit berkepuk!!

Kalau setakat duit rasuah tu tak kira gred apa sekalipun...tok sah dok perasan kata pakat kerja kuat. Tak nak malu dengan diri sendiri malu dengan anak2 pun jadilah. Kadang tu rasuah memang tak makan, tapi curi tulang tu yang melambak.

Curi masa lagi la kena dakwa dek hukum Tuhan.

ooo cuepacs carilah kaedah lain dalam memantapkan pentadbiran gomen yang sudah hilang taring. Hilang gigi tinggal gusi. Harapkan pagar, pagar makan padi.

Bersara 60 nampak sangat di benci oleh anak2 cucu. Di murkai oleh nenek moyang orang melayu. Hidup pakat tak keruan bila sesat di jalan yang terang.

Tanpa Nama berkata...

Qaseh Bonda berkata...
Untuk makluman cuepac, tak kira JUSA, ke PTD ke golongan profesional ke maupun sokongan ke waima pekerja gred apa sekalipun kalau dah limapuluhan tu tak de maknenya nak excellent lagi.....
Sabtu, Jun 04, 2011 8:35:00 AM

Ini lagi satu kepala otak bodoh biul,macam orang dulu2, bila umur baru 50an dikata sudah tua nyanyok. Kemudian duduklah dalam rumah kampung tutup semua tingkap, tak payah kerje lagi duduk laki bini berdua senyap2. Kalau pergi keluar pakai kopiah putih, duduk rumah suruh cucu antar makanan, bila naik geram dgn cucu, tak perlu aku cerita. Sampai cukup masa bila semua penyakit datang, matilah umur baru 60an.

Kami golongan zaman sains teknologi mampu kerja sampai umur 70an spt pensyarah/hakim. Cucu cicit aku tak geraguk nak kerje dgn gomen, suka kerje sendiri, syarat hati mahu baik ber,... Ini Qaseh Bonda com gerenti umur pendek, mampus umur 40an tu sebab dengki dgn golongan nak kerja sampai 60an pasai dah tahu ada banyak penyakit. Orang ni serupa Ogy Ahmad Daud suka ngutok orsng tsk seperti Siti Norhaliza hidup berjaya dan kaya raya dirahmati oleh Allah. Tengok Ogy dah la janda idup pun susah manjang tapi suka tunjuk lagak. Sah kalau kau buka kedai apa pun tak ade customer yg datang, terus bengkrap jadi peminta sedekah. Bila raya tunjuk muka kat TV menanggis nanggis kutuk anak dan cucu kata halau dari rumah dan tak bagi makan. Itulah rasmi orang macam kau.

Tanpa Nama berkata...

sokong PTD cerdik berkata...
hidup PTD cerdik..aku sokong ko....bila la grup ni nak diswastakan? kalo diswastakan korang dpt juga gaji byk jugak mcm yg korang slalu minta2..Jumaat, Jun 03, 2011 5:42:00 PM

Ini lagi satu golongsn penyamar PTD, bodoh macam lembu. Macam dia je yg kerja betul orang lain semua monteng seolah olah pegawai penyelia mereka (PTD) semua makan gaji buta. Beb, dekat JPA tu, tak ada orang kena tukar pool 24 jam melainkan PTD je. Nasib baik kerajaan aku kerajaan perihitin pada semua golongan rakyat Malaysia sehingga mengambil golongan OKU 1% dari 1.5 juta PA iaitu seramai 15,000. Sokong pencen sampai umur 70an.

Tanpa Nama berkata...

PTD Cerdik berkata...
Jumaat, Jun 03, 2011 12:23:00 PM

PTD Cerdik mana ni yg mengaku PTD, sah menyamar untuk jatuhkan air muka PTD. Engkau baru kerja setahun jagung cap jari pun belum kering, kerja sikit suka nunjuk nunjuk kat bos, tak pandai jaga golongan bawahan, macam mana boleh jadi PTD. PTD tempat aku ta ada masa nak sebok dalam laman ni asyik nak fikir macam mana nak naikkan produktiviti jabatan je. Awak baru kena gan odit dalam dah gelabah macam ayam jantan kokok berderai derai, ekor bergelumang ngan tahi. Kalau kau lulus projek tak kan nak salahkan golongan sokongan. Kau yang masyuk, lawat projek dan dating gang kontrektor dekat pub tanggungjawablah sendiri. Projek dah abis bayar bangunan tak siap. Tu sebab Kerajaan lantik KSU bayar gaji puluh ribu jawab dgn PAC. Ade ke otak suruh sokongan yg gaji cukup bulan tinggal RM10 suruh jawab. Lihat laporan Odit Negara sejak dari tahun 1970, hanya kerajaan je tak mahu besar besarkan kejadian yg memalukan ni takut bad publisiti. Kalau BPR masuk PTD yg kontrol sana sini kata fail hilang, kemudian fitnah kumpulan sokongan. Jgn kata kumpulan sokongan tak ada tanggungjawab berapa ramai PT kena tatatertib dan berenti dgn pegawai atasan cuci tangan. Contoh PT(W) bagi BITK RM30 tapi kalau silap kena surcharge tapi dia yg sign. Kalau betul awak PTD rasanya kumpulan awak dah masuk AIDS dan sudah sampai masanya gred M48 keatas dijadikan terbuka dgn lain2 gred spt A, B, C, DG, E, mungkin juga J dan Y dsbnya boleh masuk nanti bila pencen semua paling koman gred 52. Kalau setakat 6 bulan semua gred boleh termasuk kumpulan sokongan. Zaman British dulu Peon pun ada kuasa dan banyak kena t/jawab.

Tanpa Nama berkata...

Jumaat, Jun 03, 2011 5:45:00 PM
Qaseh Bonda berkata...

Patutle pun rupe macam mayat.

Tanpa Nama berkata...

Qaseh Bonda berkata...
Untuk makluman cuepac, tak kira JUSA, ke...gah berlagak OTAI ramai!!..,tambah2 dok buat muka masam pekat...PTD siapa lagi semuanya pakat cat rambut hitam pekat...takat duit rasuah tu tak kira gred...,tapi curi tulang tu yang melambak. Sabtu, Jun 04, 2011 8:35:00 AM

Ape kurangnya kau, muda2 ta' pakai tudung bila umur ningkat 30 pakai tudung konon nak tutup aurat tapi sebenarnya nak tutup uban, maklumlah melayu muda2 lagi dah banyak penyakit. Dah la tu pakai ketat2, jalan terhenjut henjut senget, pakai bedak tebal2 macam antu cina, nak tunjuk lawalah konon. lari semua para malaikat. Bila kahwin badan tak jaga, gemok laki pun cari lain. Awak nak lari mana, swasta pun rasuah gak, tu sebab berani taroh harga barang tinggi, pendatang boleh niaga dan tol naik meyusahkan rakyat jelata. Orang muda macam awak: baik ke, kes buang bayi , dadah(pelbagai jenis-dari dulu sampai sekarang ta' habis2)jadi kaldai dadah, main game kerja sia2-sampai sampai tempat kerja), face book la(buang masa baik pergi mengaji atau buat kerja kebajikan) dsbnya nanti kena dakwa dek hukum Tuhan, Muka tak malu pergi kerja swasta la, jangan harap subsidi, biasiswa je, buat macam orang cina tak harap gomen campak kat mana pun hidup.Elok berenti muda juai bawang besar kat pasar malam duit berkepuk!!. Setakat muka awak, kalau gomen tak tolong lama dah mampus, mati tak makan. Nanti kalau gomen ta' tolong, konon dah hilang gigi tinggal gusi kemudian pangkah pembangkang. Awak memang penzalim serupa macam orang hentam kat Tengku Abd Rahman bila dah bagi Negara Merdeka jasa PA lama ta' kenang kutuk abis2an. Nampak sangat di benci oleh anak2 cucu. Di murkai oleh nenek moyang orang melayu. Hidup pakat tak keruan bila sesat di jalan yang terang. Ade akai ke, fikir fikirkan lah.

Tanpa Nama berkata...

sokong PTD cerdik berkata...
hidup PTD cerdik..aku sokong ko..yg bertanggungjawab pegawai juga..aku paling menyampah kumpulan sokongan tertentu ni mcm R..bila la grup ni nak diswastakan? kalo diswastakan korang dpt juga gaji byk jugak mcm yg korang slalu minta2..
Jumaat, Jun 03, 2011 5:42:00 PM

Ko ingat kalau kumpulan R diswastakan kumpulan engkau selamat ke, tunggu masa je kumpulan ko juga akan diswastakan. Kalau kumpulan kami tiada jgn harap kerajaan nak kasi gaji naik kat pegawai kerana keperahitinan kerajaan kerana adanya kumpulan sokongan.
Jangan menzalimi kumpulan bawahan. Akan sampai waktunya kerajaan akan pinda akta pencen yg menelan belanja berbilion supaya PA mencarum dalam KWSP saperti kakitangan kerajaan negeri sarawak yg kaya dgn minyak tapi kakitangan negeri ada jawatan JBC. Barulah awak tahu langit tinggi rendah.

Tanpa Nama berkata...

betul lah ceupacs ni mengarut saja, bg lah kita2 bersama anak cucu plak, tu pun omar xleh fikir. omar bodoh...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
betul lah ceupacs ni mengarut saja, bg lah kita2 bersama anak cucu plak, tu pun omar xleh fikir. omar bodoh...
Selasa, Jun 07, 2011 8:19:00 AM

Ini lagi satu pund.., otak kat lutut, kalau aku nak kerja sampai mati pun pun kau ape dengki, bapak kau punya gomen ke, ni anak bini aku nak makan engkau nak tanggung ke,..aku minta kat PM dan CEUPACS, kau buat ape nyebok.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
betul lah ceupacs ni mengarut saja, bg lah kita2 bersama anak cucu plak, tu pun omar xleh fikir. omar bodoh...
Selasa, Jun 07, 2011 8:19:00 AM
anak cucu aku tak nak kerje gomen gaji kecik. Kalau kau jadi president setakat jadi tukang karut boleh la, sokong bersara 60 spt yg telah dijanjikan oleh Dr. Mahathir Mohamad mantan PM yg rindui oleh PA sekarang.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
...anak cucu plak, tu pun omar xleh fikir. omar bodoh...
Selasa, Jun 07, 2011 8:19:00 AM

Ini lagi satu PA tidak mengenang budi keturunan buluh betong. Kalau dia jadi Presiden bukan saja CUEPACS dia jual dgn setiausaha agungnya sekali dia sapu.

Tanpa Nama berkata...

alamak pe nak gaduh2...keje jek la..janji keluarga hidup bahagia udah.keje ni kan satu ibadat gak.tpi umur 60thn tu xyah la keje lagi x berasas.luang kan la masa tuk keluarga plak.jaga cucu n cicit.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
..luang kan la masa tuk keluarga plak.jaga cucu n cicit.
Rabu, Jun 08, 2011 11:26:00 AM

Engkau punya anak, engkau jaga la,...aku klu dah pencen nak jaga kesihatan pula, hari2 jogging. Bila bersara wajib 60 thun. LHDN dah pun buat.

Tanpa Nama berkata...

baik ko kerja sampai mampus kat bangku opis je noks,,,,baru betul2 punya pekerja contoh...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
baik ko kerja sampai mampus kat bangku opis je noks,,,,baru betul2 punya pekerja contoh...
Rabu, Jun 08, 2011 3:24:00 PM

Ape nak buat, yg muda asyik main sukan,main muzik,main hari keluarga,main nono,...main kat alamanda, ...lepas pukul 6pm putrajaya jadi bangunan antu.

Tanpa Nama berkata...

Nanti kosonglah masjid coz dah tua pun masih sibuk kat pejabat

Qaseh Bonda berkata...

Kesian kat orang gomen. Pakat bergaduhlah masing2 tanpa nama.

Sebab tu orang gomen kena kerja takat 50 je. Yang dok ada nanti bagaikan lembu yang dicucuk hidung.

Cuepacs memang seronok tengok warganya bergaduh sesama sendiri.

Budaya gomen memang susah nak mengaku kelemahan diri bahkan paling benci melihat kelebihan orang lain.

Malulah dengan diri sendiri bila yang melapur diri dah baya anak2 kita. Ada yang macam cucu dah dengan kita.

Bagi peluang anak2 bangsa dok merempat mencari kerja.

Setakat berjuang dengan pena tanpa nama...apa ke jadahnya nak jadi juara.

Sudah2lah jadi pekerja pengecut.

Tanpa Nama berkata...

saya tak sokong persaraan hingga usia 60 tahun.umur macam ni pruduktiviti dah menurun.kenyataan yang pernah saya lihat,diorang ni mengulor je.kerja depa pun suruh orang lain yang buat.datang tulis nama,lepas tu tido je.udah-udah le tu.umur yang tinggal sedikit tu,buat le amal ibadat dan untuk bersama keluarga dan cucu.dulu sibuk kerja.duit pencen dan ganjaran pun banyak.orang lepas pencen kaya.udah le tu berehat le.kerja ni sampai bila pun tak habis.bagi peluang pada orang lain pulak

Tanpa Nama berkata...

memang betul.orang lama ni tak sape berani menegur.bos pun segan nak tegur,sebab bos pun lebih muda.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
...epas tu tido je.udah-udah le tu.umur yang tinggal sedikit tu,buat le amal ibadat dan untuk bersama keluarga dan cucu.dulu Khamis, Jun 09, 2011 11:48:00 AM

Ape, orang mude macam ko tu tak tidor ke, buat kerje betul sangat ke,...ko ingat bos semua banggang ke, tak nampak ke,..., engkau calun masuk neraka jahanam.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
memang betul.orang lama ni tak sape berani menegur.bos pun segan nak tegur,sebab bos pun lebih muda.
Khamis, Jun 09, 2011 11:51:00 AM

Bos nampak, tak lama lagi kena tendang la,..tak kira orang lama orang baru, termasuk kau sekali.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Nanti kosonglah masjid coz dah tua pun masih sibuk kat pejabat
Rabu, Jun 08, 2011 9:37:00 PM

Sekarang dekat nak kosong masjid, orang pencen pun kena kerja lagi, pencen tak cukup. Minta2 yg muda jgn cepat mampus, terpaksa cari budak sekolah imankan.

Hamba Allah berkata...

Ahli Madinah kejer sampai umur 40 jer... lepas fokus pada amal ibadat yang mana amalan tu kita nak bawa jumpa Allah nnt...

Tanpa Nama berkata...

Apalah yang atas ini bodoh dan bengap betul kalau engkau nak berenti 40an berentilah, cari geng geng kau yg lain ikut berenti sama tapi kalau tak layak dapat pencen atau dah kering kuntang ta'cukup duit pencen jangan nak melalak kat paper lak atau tulis dekat face book kat PM minta dikasihani. Nanti boleh amal ibadat yang mana amalan tu kita nak bawa jumpa Allah, jangan nak tunggu pencen 60 lak.

Tanpa Nama berkata...

Qaseh Bonda berkata...
Kesian kat orang gomen. Pakat bergaduhlah masing2 tanpa nama.
Sebab tu orang gomen kena kerja takat 50 je...Khamis, Jun 09, 2011 2:03:00 AM

Engkau tu yg suka gaduh dan sangup api2kan PA suruh gaduh sebab bos pun kau lawan takut dikata lembu cucuk hidung. Setakat berani taruk gambar aku pun boleh gak, tarok apa2 pun atau gambar monyet siapa pun berani. Budaya orang muda macam engkau la memang susah nak mengaku kelemahan diri bahkan paling benci melihat kelebihan orang lain. Hakim/pensyarah umur 70an masih khidmat dihormati oleh pelajar2 mereka walaupun mereka tahu peluang nak jadi pensyarah tipis. Engkau yg muda baya anak2 bila melapur diri pakai baju selekeh jangan nak lawan orang lama, hormat sikit. Baru kerje 1/2 tahun dah berlagak HP mahal2, kalau jadi bos kulikan kumpulan sokongan dan tuduh org sokongan yg tiodak buat kerja. Engkau yg macam cucu elok hormat dan jangan sikap kurang ajar dgn orang tua2. Yg muda2 eloklah kerja temapat yg memerlukan bukan saja kekuatan mental sahaja tetapi kekuatan fizikal, kalau dah asyik kutuk bos2eloklah awak berenti dari jadi macam yg engkau tuduh. Orang muda macam awak perlu dibimbing kalau tidak rakyat habis kena kencing dan dikulikan dgn sikap gelojoh dan tamak iaitu sikap semula jadi orang muda sekarang. Kalau kami berenti awal pun golongan graduate tak akan dapat kerja gomen kerana golongan sokongan setakat SPM/diploma meliputi 70% Pa sekarang. Awak sebenarnya lama tak naik, tengah tunggu bos awak berenti bukan ape supaya cepat naik pangkat iaitu tujuan sebenarnya kau melalak kat sini. Muak Tak Malu. berjuang untuk isi tempolok sendiri ...apa ke jadahnya nak jadi juara dengan menfitnah saudara seagama tak guna pakai tudung, buang ajelah.

Sudah2lah jadi pekerja pengecut.

Hamba Allah berkata...

@Tanpa Nama berkata...
Apalah yang atas ini bodoh dan bengap betul kalau engkau nak berenti 40an berentilah, cari geng geng kau yg lain ikut berenti sama tapi kalau tak layak dapat pencen atau dah kering kuntang ta'cukup duit pencen jangan nak melalak kat paper lak atau tulis dekat face book kat PM minta dikasihani. Nanti boleh amal ibadat yang mana amalan tu kita nak bawa jumpa Allah, jangan nak tunggu pencen 60 lak.


ok terima kasih nasihat tuan itu. hamba tulis mmg apa yang orang madinah buat. jadilah tak perlulah nak marah-marah atau maki hamun.

sekadar perkongsian saja. pelik betul org kejer kerajaan ni, makin riak dan sombong jadinya.

bukanlah nak buat perbandingan kejer pada umur brp pun... 40 atau 60... cumanya sekadar berkongsi.

p/s: kalau tuan nak tulis apa pun tulis la... sbb sapa pun x nampak sapa diri tuan tu... tapi Allah nampak... jangan nyesal nanti

Tanpa Nama berkata...

TU DIA ORANG KEJER GOMEN... STYLE BERANI BALING BATU SEMBUNYI TANGAN... SETAKAT BELAKANG BERANI LA... DEPAN KECUT...

p/s: sib baik teman kejer private... bonus 6 bulan... kehkehkeh

Tanpa Nama berkata...

Tahniah orang atas ni, muda muda dah kerja swasta yg menggunakan akal dan fizikal bukan macam orang muda gomen dalam halaman ni; banyak gunakan akal dan buntut-sifat kurang ajar.

Tanpa Nama berkata...

Pada orang gomen yg hendak pencen awal sila buat surat sumpah menyatakan tidak mahu pencen sampai umur 50 tahun sahaja. Kalau YAB PM luluskan persaraan wajib 60 tahun kau orang jangan pula tandatangan nak sambung nanti jadi PA hipokerit dan jadi gila kena makan sumpah dan jadi sesumpah.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
TU DIA ORANG KEJER GOMEN... STYLE BERANI BALING BATU SEMBUNYI TANGAN... SETAKAT BELAKANG BERANI LA... DEPAN KECUT...
Khamis, Jun 09, 2011 8:30:00 PM

Engkau apa kurangnya, suka jaga tepi kain orang, lepas itu suruh adu domba. Kalau bukan kerja gomen, buat ape nyebuk kat sini. Pi, main jauh jauh..

Tanpa Nama berkata...

@Tanpa Nama berkata...

Engkau apa kurangnya, suka jaga tepi kain orang, lepas itu suruh adu domba. Kalau bukan kerja gomen, buat ape nyebuk kat sini. Pi, main jauh jauh..


aku bukan nak nyebuk... aku ni berniaga jer... mcmn ko boleh kata jangan "nyebuk" sedangkan duit gaji yg ko terima bebulan tu, hasil drpd cukai yang dibayar oleh kami juga... sbb tu namanya public servant... terjemah lagi tepat hamba orang awam... betul tak ?... cuba ko fikir-fikirkan... sebelum ko masuk kejer gomen dan selepas berjawatan dalam gomen... sikap tu amat ketara... aku tak nafi, jumpa ramai penjawat awam yang sombong, bongkak, takbur dan mcm mcm lagi... PA ni patut malu... tinggi mana pun gred PA tu, tak der maknanya...

staff bank berkata...

ko nak tengok muka kakitangan awam ni tahap naif???muka abis kesian?muka hilang berlagaknya...haaa..masa depa mai bank rakyat nak buat loan atau overlap...masa tu muka PA masing2 toya je mintak simpati..
tapi....bila dah dapat duit...tu dia,egonya macam semua benda dalam dunia ni dia nak beli...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
.....aku bukan nak nyebuk... aku ni berniaga jer... pd cukai yang dibayar oleh kami juga... sbb tu namanya public servant.
Sabtu, Jun 11, 2011 12:52:00 PM

Engkau kalau berniaga tapi atas nama bumiputra, kalau tak bagi kontrek atau loan, mampus kering kuntang tak makan. Lebih tepat lagi hamba melayu subsidi... betul tak ?... cuba ko fikir-fikir dalam kepala otak kau... sikap tu amat ketara... aku tak nafi. Cuba kalau gomen ni semua india dan cina termasuk askar dan polis, padanlah muka kau, aku ingat singah kedai kau pun dia orang tak nak. Nanti kalau rakyat gaduh2 jangan panggil askar melayu kerana dia orang sombong,bongkak takbur,mcm mcm lagi... Awak melayu subsidi tak tahu malu ... tinggi mana pun melayu subsidi tu, tak sedar diri ape maknanya...nasib baik ade gomen melayu kalau tak engkau tu masih pakai cawat lagi.

Tanpa Nama berkata...

staff bank berkata...
ko nak tengok muka kakitangan awam ni tahap naif???...
Sabtu, Jun 11, 2011 3:12:00 PM

Ini lagi satu melayu subsidi tak sedar diri, mengaku staf Bank Rakyat, kalau bank cina dia tak nak maki punya dengan custumer dia. Dulu Bank ini bengkrap kerana nak tunjuk ekhsen anjur perlawanan tinju ali/gorge bugner.
Abis duit Bank licin kemudian gomen tolong. Kemudian setaf gomen dan swasta kesian pun turut bantu tolong, maka hiduplah ia. Sekarang kemain sombong kalau kasi loan kat orang gomen je kalau swasta tapis2 ambik yg besar je. Kesian orang swasta yg kecik2. Kalau kau orang tak suka oang gomen pinjam buat la, tengok nanti siapa orang yg lingkup. Kalau aku bos tinggi kau , lama aku dah cari kau dan tendang keluar kerana menjatuhkan air muka institusi bank.

Tanpa Nama berkata...

ada kaki overlap terasa ke?padan la kalau boleh nak kerja sampai mampus....hutang banyak rupanya...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
... mcmn ko boleh kata jangan "nyebuk" sedangkan duit gaji yg ko terima bebulan tu, hasil drpd cukai yang dibayar oleh kami juga...
Sabtu, Jun 11, 2011 12:52:00 PM

Berapa banyak cukai yg ko bayar, ko ingat kami PA tak potong PCB ke dan beberapa banyak pula dipulangkan kerana terlebih potong kat PA. Klu banyak cukai ko bayar jangan la menyalak kalau kerajaan kurangkan subsidi dan kenakan GST lak.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
ada kaki overlap terasa ke?padan ,...
Ahad, Jun 12, 2011 10:52:00 PM

Dalam ramai2 PA ni setahu aku tak ade siapa pun yg tak berutang,...ade ke beli rumah dan kereta tunai, beruk dan monyet kat putrajaya tu je yg tak berutang.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
hutang banyak rupanya...
Ahad, Jun 12, 2011 10:52:00 PM

Setahu aku ade gak PA tak berutang masa servis dok kuaters. dengar khabar bila dia pencen dia jadi pape kedana minta sedekah kat masjid jame kg baru, rumah kat tepi jalan je, nak jumpa cubalah jumaat ni sembahyang kat sana.

Tanpa Nama berkata...

HUTANG BELI RUMAH DAN KERETA TAK PE..YANG TU DAH JADI KEPERLUAN...NI HUTANG BELI PERABUT IMPORT,SELUAR BAJU MAHAL2,NAK MELANCONG,MODIFIED KERETA,YANG TU SENDIRI BODOH BANGANG NAMANYA..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
...NI HUTANG BELI PERABUT IMPORT,SELUAR BAJU MAHAL2,NAK MELANCONG,MODIFIED KERETA..NAMANYA..Isnin, Jun 13, 2011 11:06:00 AM
Mana ade P&P dan sokongan utang beli benda tu, gaji untuk keperluan harian je, P&P buat kerja sambilan pelacur terhormat pun ade, kou ape tahu. Yang beli tu yg MAAASYUUUK ade le, kaki makan rasuah, macam kou.YANG TU SENDIRI DAHLAH BODOH BANGANG, SOMBONG BADAK LAK TU NAMANYA..

Tanpa Nama berkata...

ADA KAKI HUTANG TERSENTAP NAMPAK.....

Tanpa Nama berkata...

ADA KAKI HUTANG TERSENTAP NAMPAK.....

Tanpa Nama berkata...

Brother ni dah gila pangkat le ini...TAK LAMI LAGI GILA MEROYAN LE, TERSENTAP NAMPAK..

Tanpa Nama berkata...

kecoh kau org.. gaji kite org besar..ribu-ribu tak kecoh pun..ape da..itu untungnye masuk keje kat glc..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
bukan tak sokong pencen 60,.. Jadi kami juga yg sengsara jika dia tak dtg kena buat kerjanya. ini mana adil!!!!Khamis, Jun 02, 2011 4:28:00 PM
Ini memang rasmi manusia namanya, semua orang akan sakit tak kira le, ambil mc ke, yg nak beranak pun MC gak, lagi lama. Elok MC tu, sehatnya nama tu tapi jgn mc tipu sudah le. Ade kawan aku, tak pernah mc, satu hari pagi2 datang opis, abis. Baru 40an.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
bukan tak sokong pencen 60,.. Jadi kami juga yg sengsara jika dia tak dtg kena buat kerjanya. ini mana adil!!!!Khamis, Jun 02, 2011 4:28:00 PM
Ini memang rasmi manusia namanya, semua orang akan sakit tak kira le, ambil mc ke, yg nak beranak pun MC gak, lagi lama. Elok MC tu, sehatnya nama tu tapi jgn mc tipu sudah le. Ade kawan aku, tak pernah mc, satu hari pagi2 datang opis, abis. Baru 40an.

Tanpa Nama berkata...

Buat semua penggangor yg suka duduk kat rumah main game, main face book, naik moto tak ade lesen pergilah cari kerje jangan duduk bawah ketiak makbapa je. Jangan minta kerje gomen je, spt makbabak hang, awak tu muda lagi, carilah kerje yg gunakan jasmani dan otak. Nanti kalau kerje gomen yg asyik pakai otak nanti otak cepat karat dan ngula je. Banyak kerja kosong sekarang terutamanya yg graduate tu, bak kata PM banyak peluang pekerjaan sekarang yg mmelibatkan pelaboran berbilion bilion di bawah ETP. Sekarang banyak majikan pening kepala kerana tidak ade pekerja tempatan yg nak kerja, terpaksa diberi kepada pendatang. Klau tak nak kerja pun tolonglah makbapa hang kat rumah tu, memasak ke, kemas ke, dsbnya. Kesian makbapa hang pening kepala kerana asyik berangan anaknya suruh kerja gomen sehingga maki hamun PA nak kerje sampai 60 thn.

Tanpa Nama berkata...

lu sendiri tak tau ape tu ETP..!! jalan la lu..ha..!!ha..!!

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...lu sendiri tak tau ape tu ETP..!! jalan la lu..ha..!!ha..!!Sabtu, Jun 18, 2011 3:05:00 PM
ETP maknanya Engkau Tu Puntong. Mampu la.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...Tanpa Nama berkata...lu sendiri tak tau ape tu ETP..!! jalan la lu..ha..!!ha..!!Sabtu, Jun 18, 2011 3:05:00 PM
ETP maknanya Engkau Tu Pondan. Pergi mampus la.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Tanpa Nama berkata...Tanpa Nama berkata...lu sendiri tak tau ape tu ETP..!! jalan la lu..ha..!!ha..!!Sabtu, Jun 18, 2011 3:05:00 PM
ETP maknanya Engkau Tu Putar Alam. Pi bla biang tulang kebait.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...lu sendiri tak tau ape tu ETP..!! jalan la lu..ha..!!ha..!!Sabtu, Jun 18, 20113:05:00 PM
ETP maknanya Engkau Tu Pontianak. Pi berambus la lu..ha..!!ha..!