SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI***

09 Mei 2011

PELARASAN GAJI: CUEPACS AKUR KEWANGAN KERAJAAN

Bernama
9/5/2011




KOTA BAHARU, 8 Mei (Bernama) -- Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) tetap akur jika masalah kewangan dijadikan faktor kerajaan tidak dapat melaksanakan pelarasan gaji kepada lebih sejuta penjawat awam.

Presidennya Datuk Omar Osman berkata pada masa yang sama kerajaan perlu melihat keperluan untuk berbuat demikian kerana kepentingan kakitangan berjawatan rendah yang terpaksa membuat kerja sampingan.

"Apa pun kita (Cuepacs) akur dengan kekangan kewangan kerajaan tetapi pada masa yang sama kita perlu melihat dan membantu kakitangan yang berjawatan rendah ini untuk mereka meneruskan kehidupan.

"Kira-kira 20 peratus daripada lebih 700,000 yang berjawatan rendah dilaporkan mula membuat kerja sampingan kerana masalah kewangan yang mereka hadapi," katanya selepas Majlis Seminar Peranan Penjawat Awam Dalam Transformasi Nasional dan Bengkel Sistem Kompetensi Menggantikan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) di sini, Ahad.

Perasmian seminar itu disempurnakan Timbalan Menteri Kewangan Datuk Dr Awang Adek Hussin.

Omar berkata, Cuepacs sememangnya tidak bersetuju dengan langkah penjawat awam yang mahu membuat kerja sampingan kerana khuatir mereka hilang tumpuan ketika melakukan pekerjaan hakiki itu.

"Cuepacs memang tidak bersetuju mereka mahu membuat kerja luar ini kerana bimbang kerja hakiki mereka akan diabaikan tetapi pada masa yang sama juga kita simpati mereka terpaksa membuat kerja luar ini," katanya.

Bagaimanapun, beliau berkata penjawat awam perlu membuktikan komitmen mereka dalam membantu transformasi kerajaan sebelum memikirkan soal pelarasan dan kenaikan gaji itu.

Sementara itu, beliau berkata pertemuan ketiga antara kongres itu dengan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) tidak lama lagi akan memuktamadkan sistem kompetensi baru bagi menggantikan PTK yang dijadual dilaksana pada Julai ini.

"Sekarang sudah 90 peratus selesai dan Cuepacs berpuas hati dengan kerjasama JPA ini dan yakin sistem baru itu nanti benar-benar dapat melahirkan pekerja yang dapat membangunkan negara menjadi sebuah negara maju.

"Selama lapan tahun kita tidak berpuas hati dengan PTK itu tetapi kini kita yakin semua penjawat awam yang ada akan berpuas hati dengan pelaksanaan sistem baru itu nanti," katanya.

Omar berkata antara kaedah sistem itu nanti, semua penjawat awam perlu menghadiri kursus dan mereka kemudiannya akan dinilai untuk proses kenaikan pangkat dan sebagainya.

-- BERNAMA

186 ulasan:

bapak hantu kak limah berkata...

jalan..da..kalau begitulah jawapannya x payah bisinglah nak perjuangkan hak PA..dah athu jwpnya. Kursus dan penilaian utk kenaikan pangkat..sakitlah..buatnya boss kaki pompuan..pompuan jerlah yg naik pangkat.

Tanpa Nama berkata...

Akur kekangan kewangan????!!!! Pegi mampus la!!! Rosmah pegi luar negara bawak bontot x de lak kekangan abis duit juta2!!!!

Tanpa Nama berkata...

bajet akan datang. wang ehsan tidak akan lagi cukup mengubat kepahitan yang diterima penjawat awam. bonus sebulan gaji pun jauh dari cukup. ready for action and repercussion.

Tanpa Nama berkata...

kalau betul sb kekangan kewangan knapa polis boleh pula naik gaji baru2 ni..siap tunggakan dari tahun 2009 lg tu..hampeh pnye alasan

Tanpa Nama berkata...

ceupacs nie sbnar nk memperjuangkan apa, klu smua perjuangkan x menjadi, seblum 1 mei beria-ria nak minta tu nie, habuk x nampak...tuan presiden letak jawatan jer lah..

Tanpa Nama berkata...

aku dah agak dahhhhh...jawapannya memang itu la modalnya...biarkan kite tunggu pilihanraya nanti ko tau la nasib ko ape nak jadik....Rakyat di DUlukan Kununnnnnnnnn...Takot nak bersuara jgn jadik PRESIDEN Laaaaaaaaaa...

Tanpa Nama berkata...

We will teach them a lesson.

Tanpa Nama berkata...

B****G Btul omar ni........

Tanpa Nama berkata...

aku dtg punch pastu nk balik bwk teksi...harap gaji kjaan?? Mamposs anak bini aku kebulur!!! Celaka punya Kjaan...biar mampus laa BN lepas ni!!!!

Tanpa Nama berkata...

aku dah ckp... lantik je rosmah jadi pengerusi cuepacs.. org2 atas ni sebenarnya tak tau masalah kita kat bawah ni.. ckp je mcm tau.. tp hakikatnya mcm celaka... cubalah turun sikit kat peringkat bawahan ni... terseksa ke tak terseksa.. nak duk dekat dgn tempat kerja mahal sewanya, nak beli tak mampu.. terpaksa la duk jauh sikit.. kena jem lagi.. minyak naik.. masa rehat malam, sabtu ahad dah tak de sbb buat part time... masa dengan anak dah tak de.. aku dah rasa macam nak gila skrg ni.. Tau konon.. boleh blah la.

Tanpa Nama berkata...

mari sama-sama kita sokong kerajaan BN (BARANG NAIK..BEBAN NAIK..BUNUH NAIK..BAHANBAKAR NAIK... BANNNNNYYYYYAAAK NAIIIIIK.)ITU MAKNA NAIK....PASAL GAJI BELAKAN NAIK... SENDIRI MAU INGAT LAAA...

Tanpa Nama berkata...

asyik2 akur ....bubarkan saja, x guna juga kalo ada sb kewujudan ceupacs tumpul..apa guna membuat kenyataan yang pelbagai sekiranya jawapan mmg tlh diketahui....omar sila letak jwtan sj.

Tanpa Nama berkata...

Gantikan ptk dengan gi kursus, itu apa yang saya faham le..em, makin membazirlah duit kerajaan. Cuba fikir, masa kerja terbuang, kos penginapan, upah penceramah, kos pengangkutan dll. Relevan ke, tak payahlah nak gi kursus lagi, tengok je, dia orang buat kerja, dengan bahasa yang mduah difahami..apa jua tugas yang telah ditetapkan untuk setiap pegawai perlu diselesaikan dalam jangkamasa yang ditetapkan.Susah sangat ke nak faha,.itu sahaja pandangan saya yang tak sekolah tinggi..takat darjah 6 je..

Tanpa Nama berkata...

kalaulah benar apa yg dikatakan omar nak minta cola diselaraskan,buktikan satu perkara itu dilaksana kan dahulu baru cerita yg lain pula...baru org boleh percaya ...ini asyik kena maki hamun x malu ke wahai pak omar seorang berpangkat datuk dimaki hamun dalam blog ni..sedarkan lah diri dari cerita yg tak tahu hujung pangkal nya.satu hal lagi nak ganti ptk...nanti nak dapatkan publisiti 3..4..tahun tukar pula pada system lain pula ini semua mainan orang yg berkepentingan sendiri bagi menonjolkan ego nya ...settlekan satu masaalah dulu baru cerita pasal benda lain pula barulah orang respac kat pak omar....

Tanpa Nama berkata...

aduyai...cuepacs ni ckp mcm mane ni kata nk perjuangkan hak PA,,ramai PA kakitangan sokongan yg harap pelarasan gaji,....aleh2 ckp akur dgn kewangan....nk tyn..duit rosmah g turki guna duit sape yer???klu pelarasan tk dilakukan..mayb 1.2juta PA akan tunjuk mcm mana nk lakukan perubahan dlm PRU 13....

Tanpa Nama berkata...

Mamak Omar, aku dah muak dgn ngko. Baik kamu letak jawatan presden.
Apa hal niih !!
KEKANGAN apa jadah ....
haprak. Ptuiii!

Tanpa Nama berkata...

cakap x serupa bikin...

Tanpa Nama berkata...

hhahaha...bgus r diumamkan mcm ni..dah taw dah sape yang akan aku pangkah tok pilihanraya akn dtg..pilih parti yang memperjuangkan rakyat..

Tanpa Nama berkata...

Hahaha, Skali lagi, cuepacs menunjukkan betapa lemahnya ia. Dengan presidennya yang lemah longlai, tak berwibawa. Penjawat awam dilayan mcm sampah, sbb kerajaan tahu majoriti kalau x kerja dgn kerajaan, Akan duduk kat rumah tanam anggur, hahaha. Kena buli kau kau. Saya pun penjawat awam, tapi saya doktor gigi. Lepas habis compulsory service, terus saya keluar kerja private. Kerja kerajaan 4ribu, kerja private 40 ribu. Tinggal beberapa bulan Saja! X sabar2. Kuranglah satu doktor gigi Klinik kerajaan di negara ini... Hahaha. Kepada rakan-rakan penjawat awam di sini, good luck la. Jaga diri dan keluarga baik2, jgn mencuri/merompak semata2 nak dpt duit. Tp kalau nak mogok, tukar kerajaan, saya benarkan. Haha tunjukkan kuasa sekalian! Kalau bersatu, mesti boleh! Kerajaan mesti takut! Dah nak 4 tahun kerja kerajaan, byk juga kawan yg Akan saya tinggalkan. Tapi, terpaksalah nak resign, sbb duit mcm tahi. Dan kepada cuepacs, kamulah kesatuan sekerja yg plg teruk di dunia ni. Mmg lemah... sekian!

Tanpa Nama berkata...

nampak sangat PM kita tak hargai PA.PA kita sibuk buat sambutan kt malaysia dia lari ke luar negara.kata PM transformasi ke arah rakyat berpendapatan tinggi.kalau tak bermula sekarang,bila lg?takkan tunggu pilihanraya kot..masa tu org dh menyampah dh

Tanpa Nama berkata...

malas betul nk cakap pasal kenaikan gaji ni.PM kita bukan tak faham.saja nak main politik.aku betul2 menyampah dengan pemimpin mcm ni.ckp tak serupa bikin

Tanpa Nama berkata...

hari tu cuepacs buat permintaan rasa2nya sebanyak 5 perkara.dalam 5 tu, 1 pn tak tertunai.aku sebenarnya bkn nk salahkn cuepacs.aku cuma nk kata yang PM kita ni jenis mulut lidah bercabang.manis hanya dibibir saja.

Tanpa Nama berkata...

Alamak..pedih hati kalau dgr berita kerajaan tak dpt tunaikan permintaan kita ni..tp,kalau pilihan raya kecil mmg sanggup berhabis belanja...hampeh...

Tanpa Nama berkata...

wahai kawan2 pekerja awam..xpelah..pelarasan gaji mmg xdapat..tpi dharap elaun yg dminta cuepacs dapat

Tanpa Nama berkata...

sagguup btl kjaan melihat PA yg terpaksa bkerja luar semata - mata mencari rezeki!!!!!!! ......inilah kjaan yg slama ini kmi sanjubgi tp bila soal kebajikan PA apa pn x da....haprak
apakah dengan menaikan gji kmi kjaan akan lumpuh???

ParkLee berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Orang CINA berkata...

Jika benar, 'BUKU JINGGA' boleh jadi kenyataan.
PA semua dah nak mampos duk menagih simpati kerajaan BN.
Last2 dekat pilhanraya Kerajaan BN umum pelbagai insentif untuk 'menabur jasa' kepada rakyat kononnya.
Hanya 'ORANG MELAYU' sahaja yang bodoh termakan 'budi KERAJAAN BN'.
Orang melayu cerdik hanya orang melayu kelantan!
Mahu perubahan macam cina dan macam India.

suara rakyat berkata...

akur kekangan kewangan apa..bagi bantuan ke negara lain berjuta-juta,rakyat sediri tak dibantu..kalau kerajaan menghadapi kekangan kewangan kenapa Polis naik gaji baru-baru ni,lepas ni tentera pula yang naik gaji..tipu punya kerajaan..harap-harap PRU 13 tahun ni,tak sabar nak suarakan ketidakpuas hati dengan kerajaan ni..

Tanpa Nama berkata...

ini lah namanya kerajaan yang tipu rakyat..Pemimpin didahulukan Rakyat dihampakan...Bubar je Persatuan Cuepacs,cakap tak serupa bikin punya cuepacs..kalau betul memperjuangkan nasib penjawat awam kumpul semua orang buat perhimpunan terbesar, desak kerajaan melaksanakan tanggungjawabnya,apa yang disuarakan oleh rakyat.

Tanpa Nama berkata...

wahai kawan-kawan,mari kita hantarkan komen kita pada ini di facebook Perdana Menteri

Tanpa Nama berkata...

bagi pandangan saya.biar rosmah jadi presiden cuepacs lagi bagus...SAPE SOKONG ROSMAH?

Tanpa Nama berkata...

http://www.facebook.com/najibrazak

Tanpa Nama berkata...

saya mohon pihak cuepecs dalam membuat tuntutan mestilah dengan cara orang berilmu sikit....
sekarang ni kita nampak siswazah banyak menganggur dan beza gaji yg tiada ijazah dab berijazah pula semakin mengecil...dahlahh yg berijazah terpaksa hutang ptptn..jadi sekarg sistem yg ada dlm negara kita dah jadi bahan lawak aje...org di atas pon banggang buat perubahan... masih ingat masa zaman pak lah yg menyebabkan kakitangan 41 ke atas jadi macam kuli sudah terbalik...gaji pekerja bawahan di naikan lebih tinggi....sepatutnya selaras saja tak perlulah memikirkan keuntungan utk kerajaan saja....kami pon bayar cukai

Tanpa Nama berkata...

xde palarasan gaji xpela ..kt akur,tp naik kan la elaun rumah n cola...sbg PA, jgn dok slhkn PM je....bkn sng jd pemimpin...pemimpin keluarga pun belum tau berjaya...renung2 kan la...mengkritk mmg sng..tabur janji pon sng...melaksana..belum tau berjaya

Tanpa Nama berkata...

percuepacs mintak pertahanan pkerja kontrak di sektor kerajaan...demi masa depan pkerja kontrak di sektor kerajaan... dan mintak kerajaan ambil pekerja kontrak sebagai pekerja tetap walaupun jawatan rendah...berapa lama lagi kami harus kerja cmni...semua kerja orang tetap kami yg kena buat..orang tetap hanya goyang kaki...please saport pekerja kontrak

Tanpa Nama berkata...

Sini Ada siapa2 pandai bukak website ke, blog ke? Kita bukaklah satu. Persatuan penjawat awam Malaysia? Kalau ramai orang join, ramai yg baca, Ada kuasa la. Boleh organize piket ke? Gathering ke? Boleh masukkan Surat/pendapat Dlm blog tu. Sbb cuepacs ni, saya rasa hampeh betul. Kita elect presiden sendiri, kan bes. Nak nak? Lagi baik drpd Berbual kosong kat sini. Haha. Ajak rakan sekerja semua baca, contribute pada blog/website tu. Kalau cuepacs tak Cekap, kita tubuhkan la persatuan satu lagi.

Tanpa Nama berkata...

nak bubarkan cuepac senang je.. jgn bayar yuran ahli tarik balik yuran biar padan muka pak omar...ikut telunjuk kerajaan je....langsung x nak memberi pendapat atau cadangan asyik yes je... inilah parahnya kalau dapat pangkat datuk....engeh saja..kalau macan ni biar tak de persatuan lagi bagus ...ikut saja apa kata yg kerajaan laksanakan...

Tanpa Nama berkata...

woit... kita bantai di sini woi..

http://www.facebook.com/najibrazak

Tanpa Nama berkata...

Lepas ni,suruh je polis,tentera & guru bekerja untuk pihak kerajaan.Kita PA yang lain-lain kementerian ni tggu gaji je hujung bulan.Buat pa mau kerja keras sedangkan kebajikan kita ni tidak dipedulikan.Bukan main lagi tranformasi lah, maukan negara berpendapatan tinggi lah,semua tu retorik semata-mata.hak tui.... punya org.

Tanpa Nama berkata...

asyik bagi harapan je last2 haprak

Tanpa Nama berkata...

woit... kita bantai di sini woi..

http://www.facebook.com/najibrazak

Tanpa Nama berkata...

msa piliharaya bkn main lgi projek umun on the spot lulus juta2...sedih rasanya..dh le nk dekat raya...3 bulan lagi.ingtkan dapat la merasa gji naik ke apa2 ke??aku dh x nk rm500.mana ckup!!ank rmai..SELEPAS NI KALO ORG2 DLM CUEPACS BACA LA BLOG NI.FIKIR 2X.JGN KUAR STATEMENT UTK KASI HARAPAN PALSU...Kami buka pa yg hnya tunggu 500 time raya fhm la skit

Tanpa Nama berkata...

tak dapat den nak tolong...saba jo laa..ckp lebih kang..tambah dosa..naik plak darah tinggi...

Tanpa Nama berkata...

cakap tak serupa bikin..tembolok korang jo yg ponuh...

Tanpa Nama berkata...

bagi harapan meninggi gunung ..kepunan je..

PA MERANA berkata...

Klau tak boleh bagi semua bagi la satu itu pun kira ok juga ini apa pun tarak tak guna betoi.Mana pi rakyat didahulukan.

Tanpa Nama berkata...

ko da sdp dpt title dato'... da sdp dpt suntikan 1 juta... pastu ko blh ckp lak kekangan kewangan..... pemende ko ni.... ko igt kalu staff yg jwtan sbg PAP... pastu ddk kt KL.... bini x keja.... anak2 lak 2-3 org sekolah... korang igt cukup ke?????????

sepatutnye... elaun keraian yg diterima para pegawai tu dihapuskan... biasanya kalu nk bt mkn2 ke... ada ada tetamu yg dtg ke... korang igt pegawai tu guna elaun keraian ke?? tu semua guna duit jabatan...

mmg x pusa ati btl.... seblm ni bkn main lg... da lps ni mengalah plak...

brg semua naik harga..
cb ko sndiri try g keja naik kenderaan awam... x payah lama2 la... cukup la sbln ko try naik... ko tau mcm mana susah nye...

ko jgn pikir kenderaan awam msk semua kwsn.. lg satu kalu naik kenderaan awam ... yg nk htr anak g taska lak mcm mana??? xkn nak bwk anak berderet2 naik bas???

Tanpa Nama berkata...

kesian sungguh Penjawat Awam...beberapa minggu lps gendang impian dipalu,pakat dok harap pelarasan la,naik gaji la,bonus la....last2 habuk pun tarak...maka satu saja aku nak ucap kat korang PA sekelian...




PADAN MUKA KORANG.....hehehehehe

Tanpa Nama berkata...

Kenapalah PM takut sangat nak bagi perlarasan kat PA.Bonus tak dapat PTK dihapuskan kononnya ditukarkan kepada yang baru. PTK dihapuskan sebenarnya tak nak bagi gaji melompat.Rugikah kerajaan kalau buat perlarasan. Jangan kata kumpula sokongan yang kena kerja luar sekarang kumpulan A pun kena buat jugak. Sejak najib umum skim rumah pertamaku , semua harga rumah naik antara 20 ke 30 peratus. Melarat;lah kakitangan kerajaan. Siapa sanggup bayar bulannan sebanyak RM 700 ke atas? PM senanglah cakap semuanya percuma.Makan percuma , rumah percuma, pengangkuta percuma, minyak percuma semua percuma. Apakah rasionalnya Rosmah ke luar negara menggunakan wang kerajaan. Rosmah bukannya kakitang kerajaan , hanya isteri PM je.NKRA sebenarnya nak hidupkan kroni najib. Idris jala hanya sebagai kambing hitam je. Kepada najib pesanan berikut harus diingatkan." JADILAH PEMIMPIN SEPERTI TUANKU ABDUL RAHMAN YANG BERJUANG UNTUK RAKYAT BUKANNYA KEKAYAAN INDIVIDU", CONTOHI TUAN GURU NIK AZIZ WALAUPUN MENETERI BESAR TETAPI HIDUP SEDERHANA TIDAK SEPERTI PEMIMPIN BN, DAP ATAU PKR."

Tanpa Nama berkata...

Cuepacs akur dgn kekangan kewangan kerajaan...hoiii..apa ni..?..minggu lepas nor mohamad kata ekonomi positif pada bulan feb...semalam berita,menteri kata pelaburan kita meningkat...hampas betui la.....Pa minta semua tak boleh...tapi belanja utk perkara lain boleh la pl...kau org tgk la...dua bulan lagi..askar,bomba,cikgu akan dapat tambahan elaun...yang lain duduk saja je...main teloq...

keris timur berkata...

dalam perkhidmatan awam sndiri ada diskriminasi, inikan pulak dlm politik, yg betol nye 26hb p bank cucuk,dilaung2kan NAJIB KEARAH NEGARA BERPENDAPATAN TGGI, ciceh ler wei, releven ke ZAMAN 2011 ni gaji PA paling rendah rm700, camon la ni bkn lg zaman jepun nk bg gji camtu..

Tanpa Nama berkata...

teramat tension smp dah x tau nak komen apa dah........ klu x fikirkan iman di dada memang nak mencarut je rasanya....klu x nak naik gj pun x pe, at least bg la naik ITP rm300 ke.....ya Allah tension nya...

Tanpa Nama berkata...

KITA MOGOK!!! KITA MOGOK!!!...CUEPACS JADI KAMBING HITAM KERAJAAN!!! JOM PA..PA..SEMUA KITA BOIKOT...JGN BUAT KERJA SATU HARI...KITA PAKAI LENCANA TANDA PROTES KITA KEPADA KERAJAAN YANG TIDAK BERLAKU ADIL KEPADA PA...KERANA POLITIK...SEMATA2 UNTUK MENJAGA HATI RAKYAT, PA YANG MENJADI MANGSA...

BUAT MCM KAKITANGAN BANK SATU KETIKA DAHULU PAKAI LENCANA BOIKOT BANK...PIKET SATU HARI X PAYAH KERJA...SEKARANG DIAORANG DAH DAPAT APA YANG SEPATUTNYA DIAORANG DAPAT....

PA bengang berkata...

ceh...harapkan pagar..pagar makan padi.. baik x payah ade CUEPACS kalau mcm nih..langsung xde power...tgk negara lain..kesatuan pekerja diorg lagi power drpd kerajaan diorg.. bukan x bersyukur dpt keje ngan k'jaan ni, tp klu dah tiap tahun harga brg naik..itu ini naik..gaji PA x naik2, saper yg tahan..? PTK2 ker..ape ker tu x payah kecoh la weii...jgn nak tukar topik pula, ingat PA-PA zaman skrg ni x reti nak menilai ke.? korg tgk la masa PRU nanti mcm mana..itupun klu korg x tukar undi lagi la..xpun pengundi hantu ke...

Tanpa Nama berkata...

mmg la sakit hati...harga barang naik...tapi gaji takat tu jer...yg bengang polis & askar naik...kitaorg ni tak menyumbang ke arah ekonomi negara ker? sepatutnye elaun keraian yg besar gred 48 keatas tu takyah bagi..sbb bukan meraikan staf pun...masuk tempolok sendiri...kene keje part time jugak la..gaji x cukup tiap2 bulan..dah kira berjimat cermat ,,..masih x cukup sbb gaji kami kecik..huhuhuhuhu Ya Allah berikan kekuatan pada kami bagi menghadapi cabaran di era Global ini...

Tanpa Nama berkata...

Aku setujuu,kita lancar (operasi dajal)sabotaj je...kerja kita hilangkan dokumen...lepas tu orang awam pi aduan rakyat,tak payah pakai lencana...PA kan handal...boikot cara ni macam pekerja Proton dajalkan enjinnya,dpt 6 bulan bonus..barang kerajaan duit kita semua,,,boleh juai kita juai...pos juga kat SPRM....Kalau kita PA dah kebuluran nanti...sama samalah kita bertindak...La ni kerajaan tengah projek Vendor cari duit di kementeriian,dah abis juta juata woo....Hampa ingat susah ke nak tubuh kerajaan ekonomi,lebih kurang kedai barang ja...bila negara kita menega dengan kedai kedai negara luar,,awat mamak pandai sangat ka boleh ekonomi?aku mengaji 3,Ekonomi,ekonoqia,ekonokut,...nak tengok kita buat buku Jingga,cikgu dapat apa yang ada dalam buku jingga..

Tanpa Nama berkata...

kepada yg x puas ati..& ingin tukar kerajaan...hrp ati anda semua tdk berubah...sb sblm plhn ry najib akan umumkan sesuatu sbg "gula-gula" plhan raye..harap hati anda semua teguh wlupun diberi mcm2 ms tu...tukar tetap tukar!!!!!!!!!!!!!!!!
re4mac

Tanpa Nama berkata...

wokey... wokey ..
aku dah buat analisis :
100% PA mintak mamak omar lotak jawatan.
kerana apa?
mamak omar tak relevan lagi kpd PA di malaysia.
presden cuepacs perlu orang kuat dan ada tenaga.
mamak omar dah pencen ... baik balik nogori tanam kacang.

Tanpa Nama berkata...

kecewa..kecewa dan kecewa..nti kat rya umpan rm 500 itu je la...kerje pembantu am pejabat zaman sekarang x cukup..tlong la mengerti dato seri,dato,datuk,kami ni pon penyumbang kpd negara.bkn kerja x ikhlas tpi bila mengenangkan asyik mkn telur ngn sardin jer...slogan klo tgk berapi2..tpi saya nk tnya la kt semua..agak2 org yg ada pangkat dlm cuepacs ni baca x keluhan kita ni??gji pokok nk lepas rm 1000 pon kena tunggu berthun2.

Tanpa Nama berkata...

uih..tension betul la...satu pun tak dpt..apa ni???hai...dia dah dapat dato terus akur..terhutang budi ke?
rakyat didahulukan pencapaian diutamakan....PA2 ni kuli saja ke?bukan rakyat ke?

hmm...betul tu..yang dapat elaun keraian tu tak patut dapat..bukan guna duit elaun tu pun...guna peruntukan jabatan.Nak sediakan barangan kat pantry pun collect duit kakitangan.Walhal boleh je support guna elaun keraian..

Papa Gomo berkata...

dah dapat gaji yang diberi alhamdulillah....
cuba pikir ramai lagi yang tak berkerja dan berkerja tak bergaji diluar....
tidakke anda beruntung...

bersyukur la dengan ape yg ada..

Tanpa Nama berkata...

Nasib...Nasib... Kalau lah Pak Lah Jadi PM dpt gak naik gaji..

Tanpa Nama berkata...

bukan kah ekonomi dah kukuh...apa lagi yang tak kena....mana pergi nya slogan pencapaian diutamakan,rakyat didahulukan...kakitangan awam ni pencacai or rakyat....alasan kewangan ni dah lapuk...benda yang sama diulangi...baik pak lah lagi bagus....

Tanpa Nama berkata...

Nampaknya belum ada rezeki lagi..
Aku masih lagi mencari kerja sambilan utk tanggung isteri dan 2 orang anakku yg masih kecil..
Aku hanya bergaji PAP kerja 5 tahun gaji pokok baru RM812.51..
Dengan menanggung beban sewa rmh dan kereta, aku terpaksa mohon jasa baik bini utk bantu aku dgn menjadi pengasuh budak. Itupun masih tidak mencukupi dgn harga barang yg kian mendesak..
Doakan aku kawan2 utk mendapat kerja sambilan...amin.

HantuKupek berkata...

jangan risau tuan-tuan, senario pilihanraya sudah berubah. cina tidak lagi menyokong kerajaan. kerajaan tiada pilihan melainkan bergantung sepenuhnya kepada undi Melayu dan bumi. kita dalam PA adalah kelompok Melayu terbesar dengan kekuatan 1.2 juta orang. Mengecewakan kita bererti mengundang padah. Jangan kita terima gula-gula sekadar wang ehsan RM500 atau pun sebulan gaji. Kita minta lebih dari itu. Jika tiada yang memuaskan hati kita undi protes. kita hukum mereka dalam peti undi. apa nak jadi jadilah.

PA MERANA berkata...

Kita sama sama tunggu belanjawan nanti kalau x ada juga say good bye.Biar lah bumi Malaysia ni tungging terbalik pun aku tak kisah.Dah lama dah.

Tanpa Nama berkata...

Nak kira tak cukup memang tak cukup, nak gaji banayk semua orang nak...nak kira belajar byr duit ptptn...sy pun dlm kategori tu...tp jd lah orang yg bersyukur...jgn dengki gn rezeki n peluang orang lain...org atas dh pening cuba buat mcm2...tak caya jdlah org atas...sendiru mau ingat..JADILAH HAMBA YG BERSYUKUR...ALLAH TAK BERI ADA BANYAK SEBAB...SALAH SATUNYA NAK TENGOK KITA LEBIH BERIMAN KEPADANYA atau maki hamun n dengki ngan rezeki orang lain...ish ish...

Tanpa Nama berkata...

kesian sungguh Penjawat Awam...beberapa minggu lps gendang impian dipalu,pakat dok harap pelarasan la,naik gaji la,bonus la....last2 habuk pun tarak...maka satu saja aku nak ucap kat korang PA sekelian...




PADAN MUKA KORANG.....hehehehehe


***aku sokong yang ni...i like....***

Tanpa Nama berkata...

YA KITA MOGOK,KITA MOGOK SUARAKAN PRESIDEN CUEPACS LETAK JAWATAN..KITA LANTIK DATO HISYAMMUDIN JADI PRESIDEN...PASTI BANYAK KEISTIMEWAAN DI BERI PADA AKS

bapak hantu kak limah berkata...

bior pak omar jer yang akur...PA jangan akur..kita ajor...kita bako...

Tanpa Nama berkata...

saya bukan penjawat awam mahu ahli politik. saya orang biasa merupakan penganalisis ekonomi. saya meyeru kepada semua kakitangan awam mahupun sektor swasta bersabar berkenaan gaji buat masa sekarang. seperti yang kita sedia maklum kerajaan telah melaksanankan pelbagai jenis program untuk merangsang pertumbuhan ekonomi negara bertujuan untuk mancapai matlamat negara maju dan berpendapatan tinggi. sehubungan itu, semua kakitangan awam dan swasta seharusnya bersama sama menjayakan tranformasi negara agar matlamat kerajaan dapat dikecapi. secara tidak langsung kerajaan akan dapat melaksanakan menaikan gaji kakitangan awam, pemberian bonus dan sebagainya begitu juga kakitangan sektor swasta. saya berharap semua pihak bersabar, dan melaksanakan tanggunjawab dengan baik dan berinovasi. sekian,terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

HIDUP PAK LAH !!!! DAN OMAR LETAK JAWATAN !!!

Tanpa Nama berkata...

BANGANAG!!

Tanpa Nama berkata...

Memang mcm kambing la..

Tanpa Nama berkata...

MAKI HAMUN PUN TAK GUNA, JIKA KERAJAAN BOLEH BUAT TRANSFORMASI, KITA PA PUN BOLEH BUAT TRANSFORMASI.KITA TGGULAH PILIHANRAYA AKAN DATANG. TAU LAH MCM MANA MAU BUAT.THE GAME IS BEGINNING.

Tanpa Nama berkata...

Hancussss.... Impian berkubur lagi.. Telinga dah muak dengar janji manis. janjiX100000000....

Tanpa Nama berkata...

cuepacs tok nang pembulak....dpt dato trus sik pandei menyalak. mula2 dolok fight gila babi. tok suruh tunduk, trus duduk bersila. nang sik pat arap juak.

Tanpa Nama berkata...

apa nak di gagonya gik.. nya dah dapat targetnya bah Dato' ya.. kita tok pi mampus aja.. jgn sik nyalak jak.. nyalak sambil bertapok ..

PANGLIMA HITAM berkata...

CUEPACS GAGAL!!!! MANA PEGI SEMUA ORANG2 CUEPACS NI?? SORANG PUN TAK BERANI NAK BERSUARA DALAM BLOG NI...PAK OMAR OOOOIIII...STEADY LA SIKIT...JGN CEPAT TUNDUK & CEPAT MENGALAH...BELUM BERPERANG DAH TEWAS...SIKIT2 AKUR..SIKIT2 AKUR..KAMI NI BUKANNYA BURUNG TERUKUR...SYARIKAT SWASTA, GLC BOLEH BAGI 5-8 BULAN BONUS, INCREAMENT GAJI 8%-15%...ITU KE YG DIKATAKAN KEKANGAN EKONOMI? SISTEM KAPITALIS SUNGGUH!!!

bapak hantu kak limah berkata...

jangan sumpah kambing bro....kambing gulai kawah sedap bro..tp sebulan sekali pun susah..mahal bro..cedok kuah jerlah...ko jangan sebut kambing aku sedih...meleleh ayaq liuq..

Tanpa Nama berkata...

bank rakyat katanya 11 bulan bonus....

Hantu Kak Limah Tuntut Gaji berkata...

"PELARASAN GAJI: CUEPACS AKUR KEWANGAN KERAJAAN"
....SKRIP LAMA....DAH BASI PUN...

Tanpa Nama berkata...

perhimpunan 10hr bulan ditunda pulak.. aduhhhhhhhhh
sial betul la.. ingatkan besok mungkin ada berita baik.. akhirnya dibatalkan.. takut kah PM..!!!

Tanpa Nama berkata...

Kereja cuepac ialah desak kerajaan untuk naik gaji berjuta ringgit setiap sorang bukannya dicucuk hidung oleh depa-depa nu untuk naik gaji sepuluh sen saja. lambat siang nak jadi presiden.Dapat 2 juta untuk upgrade bangunan sudah jadi meloko macam lembu dicucuk hidung piiiiiiiirah

Tanpa Nama berkata...

kalau macam ni HANTU KAK LIMAH pun boleh jadi presiden cuepacs

Tanpa Nama berkata...

Ok, gaji tak naik. Maka, marilah kita bersama-sama makan megi setiap hari sebagai langkah berjimat-cermat.

Bersyukurlah, sesungguhnya kita masih lagi mampu membeli maggi berbanding rakyat Zimbabwe yang langsung tak mampu membeli telur ayam.

Tanpa Nama berkata...

bagaimana dengan kakitangan sokongan 1, guru, polis, tentera, dan pegawai-pegawai kerajaan yang lain. mereka tiap2 tahun ada saje kenaikan. yang kaya bertambah kaya. yang miskin terus miskin. sokongan 1 kerja 3 tahun naik gred. sokongan 2 15 tahun baru naik gred kup. sokongan 1 dan profesional minyak nak naik ke, gula naik ke, apa saje naik apa nak kisah. inilah yang dinamakan bagus. terima kasih....tunggu la 20 tahun sekalipun jangan harap nak naik.

Tanpa Nama berkata...

silap haribulan la kalau gaji tak naik tahun ni....bersiap la kerajaan. 1.2 juta akan bagi jawapan kepada anda x lama lagi. x payah la nak sebut kesenangan orang atasan tu... kami semua dah tahu... kalau sekalipun minyak naik RM15.00 seliter anda-anda yang berada dalam golongan atasan x akan terasa apa2. terima kasih atas pemberian dan penyiksaan.

Tanpa Nama berkata...

Gula naik minuman naik lain2 brg pun akan naik dan terus naik...PA dan rakyat akan kantoi...negara berpendapatan tinggi kononnya...bla lah kerajaan BN.

Tanpa Nama berkata...

Tukar kerajaan..kita UBAH...kalau tidak kita akan mampus...tarak wang utk terus hidup.

Tanpa Nama berkata...

yay, harga gula naik 20 sen sekilo. teh tarik pun naik 20 sen. roti canai pun naik 20 sen.
"satu lagi projek Barisan Nasional"
hahaha

Tanpa Nama berkata...

Saya eloklah ditutup saja blog cuepacs ni kerana tiada mendatangkan kebaikan sebaliknya keburukan. Caci mencaci,hina,perkatan kurang sopan dan gadoh sesama sendiri. Lebih malang sekali ulasan yg membina tidak diambil peduli oleh Cuepacs dan pihak Kerajaan.

Tanpa Nama berkata...

baik tutup saje.. buka ke tutup ke sama saje PA memang tiada pembelaan bikin panas.. nak buat PTK baru konon.. kalo sistemnye masih sama tunggu 15thn service baru dapat pertimbangkan naik pangkat tak payah la.. dan masih timbul isu berat sebelah tengok sapa paling pandai mengampu sampai bila2 pun tak pandai betul isu ptk ni

Tanpa Nama berkata...

Bagus dan mulia sungguh perjuangan Presiden kita ni....ada pasai lain kot tuan Presiden.....

Tanpa Nama berkata...

Conform aku tak pangkah BN pilihanraya ni!!!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Aku pun....

Tanpa Nama berkata...

Gula naik harga lagi.

Rahman Nanyan berkata...

kesal dengan ramai PA x sedar diuntung, dah UMNO bg kerja patutnya bersyukur dan melafazkan ikrar taat setia pada parti.

dah sekarang ekonomi dunia x mgizinkan, kita perlu la akur dan patuh. PM pakar ekonomi, korg ni mmg sukakan dengki sahaja.

marilah kita berjimat cermat, selaras dengan amalan Islam sejati sebagaimana dianjurkan YAB PM dan TPM.

Org Umno sejati takkan merungut, pastilah semuanya org yg terpengaruh dengan dakwaan palu kononnya harga barang naik. br tad Bank Negara umumkan kadar inflasi hanya 3% sahaja, bukti jelas hanya BN mampu memerintah

Tanpa Nama berkata...

Kepada PA harap bersabar.. dok kat luar sedap je mengata sesuka hati, bersabar laa... bagi peluang kepada pak Omar buat kerja dia, jangan dok kalut tak tentu pasal kalau tak tahu perancangan dan arah tuju Pak Omar. KIta bagi sokongan moral yang positif bukan menghentam Pak Omar.

PAPA KEDANA berkata...

singsara lo cuepacs kena bedal..dgn kata-kata tak menentu..hahaha...sapa suruh nak jadi presiden kesatuan pekerja mesti BERANI lo kasih suara rakyat kpd kerajaan..kalau takut jangan p depan nak jadi ketua PA.buat malu jer..biar ko bermoral perjuangkan hak pekerja.semua suara rakyat adalah masalah rakyat..bukan senang nak hidup zaman sekarang dengan gaji RM700.Satu lagi perkara tidak masuk akal.Kenapa pekerja dari luar pula naik gaji..kita yang berhempas pulas kat negara sendiri di abaikan..?? Tolonglah...kakitangan kerajaan sokongan di bawah skil 41 nda payah cakaplah memang papa kedana punya..hutang pun keliling pinggang.fikir2kan lah jangan takut kena pecat bro..kakitangan awam sentiasa menyokong cuepacs jika perjuangan tercapai.

Tanpa Nama berkata...

cara kerajaan nak dapat modal nak bayar pelarasan/kenaikan gaji k/awam.
-Hapuskan semua bentuk PTK atau apa-apa penilaian kerana kos tinggi.
-Kurangkan aktiviti intertaiment.
-Kurangkan mesyuarat bos-bos.
-kenderaan resmi guna proton saga aje termasulah pak menteri dan PM sendiri.
-Bos-bos tak perlu drebar. bawa je sendiri proton saga tu.
-Lain2 lu fikirlah sendiri.

Tanpa Nama berkata...

gula naik lagi 20 sen.tak lama lagi memang minyak ron 95 akan naik.mana tidaknya setiap kali pm pegi mana mana dia akan umumkan puluhan juta pada suatu tmpat nak ambik hati rakpd pilihanraya.lepas tu tunggu.yat supaya undi BN.mcm yg dibuatnya d sarawak.setiap tmpat akan di umumkan saya peruntukan 60juta utk jln.tapi blum ada bunyi pun.polis sudah berapa lama terima ITP RM 350.

Tanpa Nama berkata...

sedih dengan kerajaan BN ini

Tanpa Nama berkata...

dikalangan pelayar disini ade yg tengah "MABOK POLITIK" sampai tak tahu beza mana tempat yg sesuai... penyokong politik murahan katakan...???? pie mabuk le..ampu le

Tanpa Nama berkata...

kita sendiri pun tau yang najib tu anak sendiri pi kelab malam huyung hayang dengan arak dan pompuan....bini pi kangkang nasi bagi dia makan...Najib sebenarnya tak berjaya memimpin sapa pun....ada hati nak jadi khalifah muka bumi...ptuihh.....jom kita liwat aja keturunan najib nih....dengan buluh sula...ptuihhhh

p4p4_r0y berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
WAK KAMPRET berkata...

WAHAI PRESIDEN CUEPACS DATO OMAR OSMAN...TOLONG LAH KAMI YG GAJI RENDAH & BERPANGKAT RENDAH..MANA CUKUP DGN GAJI SEKARANG..PESAN2 KN LAH PADA PEMIMPIN KITA.PIKIR2 LAH ORG BAWAH NI HAAAAAAAAAA..WALAUPON GAJI KAMI 1K KEATAS NAPE X TGK KAMI PNYA POTONGAN BRAPA? KAMI BERUTANG SEBAB KAMI GAJI KECIK..ANAK MAO SKOLAH KENA PIKIR LA TU SMUA..JGN SMPI JD MASA PAK LAH JD PEMIMPIN...SIPAL PAK LAH 1 JE SBB DIA X KASI BONUS ABIS 5 NEGERI HILANG DI MAKAN DGN PEMBANGKANG...RENUNG2 KN DAN SELAMAT BERAMAL

Tanpa Nama berkata...

Pie kipas belakang BN banyak2...nanti jawatan penting menanti anda ...selamat berjaya kemuruk politik

Tanpa Nama berkata...

nak tunggu bajet ujung tahun nie... hmmm sempat la minyak nak harga 4x...

kalu nak tunggu pilihan raya... aku ingat sempat kot setengah dari 1.2 juta PA jatuh miskin....

apa la malang bebeno dapat presiden PA cam ko nie omar o0oiiii.....suyak tak habih2...

hiii.... bala2.... nie semua bala.......

Tanpa Nama berkata...

minyak naik,gula naik dan gaji x naik..lpas nie barag makanan semua nsik,,,gaji x naik...gaji x naik

Tanpa Nama berkata...

pekerjaan disektor awam sekarang telah menunjukkan banyak peningkatan.Kita berhadapan dengan jumlah pelanggan yang makin ramai dan ekspektasi pelanggan yang makin tinggi.Pun begitu...semua itu orang tak nampak,pekerja awam dipandang rendah kerana kita tepaksa merayu,pukul canang dan kadangkala dianggap seperti pengemis dihujung tahun untuk dapat bonus.Saya rasa lepas ni,tak payah kita pikir pasal bonus ke duit ehsan pada setipa hujung
tahun,kalau dia mampu dia bagi
je.Orang awam pandang
rendah pada kita kerana untuk dapat sedikit wang
ehsan kita kena merayu dan meminta minta.
Satu lagi,jangan dibeza
bezakan kepentingan PA.Jangan bila kaji elaun da gaji saja yang disbut tentera,polis, guru.Kecik hati PA yang lain.Bomba yang berhadapan risiko dan gaji kecil tu, tak pernah disebut.
Kalau cerita pasal hospital,doktor dan jururawat saja yang selalu disebut...macam mana dengan attendan,HA?.Saban hari disebabkan keupayaan penawaran yang tidak spadan dengan permintaan,dengan kata lain kakitangan sedikit pesakit makin ramai,pekerja hospital selalu kena komplen.Kami dah biasa dah kena maki.Betapa orang awam memandang rendah
pada PA.Kalu tuan puan
kerja di ofis,mungkin kurang terdedah dengan orang awam,tapi kami tidak dapat menyorok,kalaupun pesakit boleh sabar tunggu giiran,saudara yang bawa pesakit pula naik angin bila tunggu lama.Seboleh mungkin kami mahu semua pesakit dapat dipuaskan hatinya namun kami juga punya kekangan sumber,tak kesah la sumber manusia atau sumber lain seperti kerusi roda yang selalu hilang.Kami selalu kena komplen.
Harap dapatlah juga pandang masalah kami jawatan atandan dan HA yang bertugas dihospital ni....

Tanpa Nama berkata...

hmmmm....hiii omarrr.... ko nie "hapah pon tak boley la..."

Tanpa Nama berkata...

Cuepacs ni tahu minta je..kalau kerajaan tak nak laksanakan permintaan penjawat awam,buatlah sesuatu,buat perhimpunan protes kerajaan ka..baru kerajaan takut dengan Cuepacs..apa nak takut dengan kerajaan..kerajaankan rakyat yang pilih..

Tanpa Nama berkata...

TERIMA KASIH.TERIMA KASIH.TERIMA KASIH PADA NAJIB....gaji PA tak dinaikkan tp harga barangan keprluan gula di naikkan.....kidupan rakyat makin hari makin terhimpit dgn hraga brg2......kepada omar osman dengarlah rintihan PA....WT TUNTUTAN MCM2..TP APE TUNTUTAN YG NAJIB LULUSKAN???

jebatn9 berkata...

Berita baik tak dpt apa-apa...berita buruk yg dpt..gula naik...lps ni aku kena tanam tebu kat belakang rumah,nak buat gula...

Tanpa Nama berkata...

letak jawatan jea... ade ke boleh cakap macam tu...

GoLoKTumpul berkata...

Cadangan!!! minta TV3 tinjau pendapat PA @ orang ramai tentang status gaji kakitangan awam di malaysia barulah kerajaan nampak real,kalau kita asik cakap kat sini tak kemana kot...ada berani..

Tanpa Nama berkata...

mmg kerajaan ni teruk...tp klu pembangkang yg ambil alih kerajaan,lgi mampus anak bini korang....x pyh la nak kutuk2...gaji mmg cukup,tp korang yg x pndai tadbir ekonomi...

Tanpa Nama berkata...

cakap ke minta itu ini...hanya nak menyedapkan hati PA..kita ni macam org bodoh menunggu..

Tanpa Nama berkata...

PAK OMAR letak jawatan aje la...zaman najib ni lagi teruk dari zaman PM dulu-dulu..
alasan dah basi tu asyik cakap xde duit..
PA di malaysia ni baik-baik belaka dan penyabar..
kalau kat luar negara dah lama dah PA diaorang buat bantahan n rusuhan..

Tanpa Nama berkata...

hai,apa dah jadi kes minta naik gaji dan elaun belum reda lagi sudah dinaikkan harga gula.Lepas ni cukai menyukai pula naik dan rakyat serta PA terus dihimpit keadaan.Para Menteri-menteri dan kroni-kroni seangkatan dengannya senyum lebar sebab tak payah pun nak fikir pasal kenaikan sebab semuanya gunakan servis order kerajaan hasil daripada kutipan cukai dan sebagainya daripada rakyat.

Tanpa Nama berkata...

dah bosan dah dengan kata2 omar ni...cakap tak serupa bikin

Tanpa Nama berkata...

mmg kerajaan ni teruk...tp klu pembangkang yg ambil alih kerajaan,lgi mampus anak bini korang....x pyh la nak kutuk2...gaji mmg cukup,tp korang yg x pndai tadbir ekonomi...

Rabu, Mei 11, 2011 5:01:00 AM


weiii saudara kalo dah hidup mewah tu jgn la lupa diri, saudara ingat semua masalah org mcm saudara punya ke? poket org lain sama mcm poket ko ke berisi?? kalo takda angin takkan pokok bergoyang..gaji kami ni memang berpatutan tiada rintihan2 mcm ni.. jgn fikir saudara sorg saja.. faham2 lah ngan org lain.. kalo takda masalah diam saja lah.. kami ni mengamali masalah kewangan yg serius gaji 1k ++ kalo keja jauh dr tempat asal pun tak guna juga.. sewa umah 500rm tuan-tuan...

Tanpa Nama berkata...

harga gula naik, minyak lama dah naik, kepala pun pening, lastly part time, kerja pun penat, berilah kami naik gaji ikut suasana sekarang, bukannya kerana kelayakan semata-mata, faktor ekonomi kena diambilkira.Naik gaji pun sudah memadai. Kemudian selaras dan semak selang 5 tahun sekali.Fakta yang jelas kos sara hidup merupakan faktor utama.

Tanpa Nama berkata...

Ingat kalau pangkah PKR atau PAS tu confirm ke boleh naik gaji? silap hari bulan kena potong gaji. janji semua boleh janji. sebelum buat sesuatu, fikir lah dulu isi ilmu kat dada. klu rasa tak puas hati, jangan kerja ngan Kerajaan. Pergi kerja kat swasta tu, rasalah sendiri. Ingat sikit anak cucu kita nanti, sbb kebodohan kita, anak2 cucu merana. Orang Melayu memang mudah lupa dan tak pandai bersyukur...Istighfar banyak sikit..

Tanpa Nama berkata...

Ini adalah pendedahan dari salah seorang Pegawai Bahagian Kewangan, Di Jabatan Perdana Menteri. Pendedahan ini mengenai Slip Pendapatan Bulanan Menteri dan Timbalan Menteri di Malaysia. Hanya pegawai-pegawai tertentu sahaja dibenarkan menguruskan maklumat ini, walaupun mereka itu adalah PA kepada Menteri.


Kakitangan perkeranian tidak mengetahui, sebab slip pendapatan bulan masing-masing diberi dengan sampul surat tertutup. Maklumat ini adalah dari kawan-kawan di Jabatan Audit Negara, Perbendaharaan Malaysia, Bahagian Kabinet Jabatan Perdana Menteri serta serta Bahagian Pentadbiran Kewangan Parlimen Malaysia.


Slip Pendapatan Bulanan bagi Menteri Penuh Malaysia termasuk Ketua-Ketua Menteri
1. Gaji Pokok RM18,000 – sulit untuk public, tidak boleh didedah kpd orang awam (OSA) akhbar ditegah mendedahkannya.Terikat dgn akta Parliment
2. Elaun Keraian RM10,500.00 - tidak sulit, pendedahan harus berhati-hati
3. Elaun Perumahan RM10,800.00 – tidak sulit – pendedahan harus berhati-hati Kebanyakn menteri ada rumah sendiri, jadi tuntutan ini masuk poket mereka sajalah
4. Elaun Wakil Rakyat RM10,650.00 - tidak sulit tapi tidak orang semua tahu.
5. Elaun parking RM 5,700.00


Jumlah pendapatan bulanan RM55,650.00 yg wajib terima samada sakit atau tidak kerja


Lain-lain kemudahan
1. Bercuti keluar negara sekali setahun terutama selepas persidangan Dewan Negara- semua perbelanjaan ditanggung oleh kerajaan termasuk tiket penerbangan,hotel, duit poket sebanyak RM50,000.00. Kalau tidak bercuti keluar negara seorang menteri boleh menuntut sebanyak RM50,000.00 tanpa resit.
2. Bil letrik percuma ditanggung oleh kerajaan Malaysia
3. Bil Air percuma ditanggung oleh kerajaan Malaysia
4. Bil telefon percuma ditanggung oleh kerajaan Malaysia
5. Peruntukan perkakasan dapor/perhiasan rumah dll boleh dituntut setahun sekali sebanyak RM40,000.00
6. Sebuah kereta Mercedes S320, di lengkapi dgn talipon bimbit,satu driver,minyak percuma.Kalau pakai pemandu kementerian,dapatlah duit percuma.
7. Semua pemberian derma spt kpd perkahwinan, kematian,atau pemberian kpd badan kebajikan kebajikan boleh dituntut.
8. Boleh mengadakan rumah terbuka setiap hari raya, segala perbelanjaan ditanggung oleh kerajaan. Kebiasaan Menteri menuntut sebanyak RM400,000.00
9. Setiap menteri biasanya tuntutan mereka sebanyak RM45,000.00 semua elaun perbelanjaan tidak termasuk elaun-elaun dalam slip pendapatan bulanan.


Slip Pendapatan Bulanan Bagi Timbalan Menteri
1. Gaji Pokok RM15,000 – sulit untuk public,tidak boleh didedah kpd orang awam (OSA) akhbar ditegah mendedahkannya.Terikat dgn akta Parliment
2. Elaun Keraian RM9,500.00 – tidak sulit, pendedahan harus berhati-hati
3. Elaun Perumahan RM9,800.00 – tidak sulit- pendedahan harus berhati-hati Kebanyakn menteri ada rumah sendiri, jadi tuntutan ini masuk poket saja lah poket sendiri
4. Elaun Wakil Rakyat RM10,650.00 – tidak sulit
5. Elaun parking RM 5,700.00
Jumlah pendapatan bulanan RM50,650.00 yg wajib terima samada sakit atau tidak hadir bertugas.


Lain-lain hal
Maklumat diatas adalah berdasarkan tangga gaji seorang menteri pada tahun 1999. Saya rasa terdapat sedikit sebanyak perubahan sehingga sekarang. Pendapatan diatas tidak termasuk dari lain-lain sumber seperti berikut:
1. Pengerusi syarikat/lembaga jabatan kerajaan
2. Pengerusi syarikat swasta yg dilantik
3. Pedapatan dari syarikat persendirian spt kontrak dll
4. Pendapatan dari kroni-kroni peribadi
5. Saham yang diberi khas oleh kerajaan sebanyak 300,000 unit setiap masa.
6. Tidak termasuk dari pendapatan luar negara

Ai... kewangan kerajaan teruk ke????

Time pilihan raya kt sarawak leh lak labur berbillion untuk jajah sarawak???

Gaji menteri bgai nk rak.. elaun dapat rumah dapat.. kata bntu rakyt.. mmg la.. mulut sedap ckp sbb hati senang.. cuba rasa gaji 29 je selama 1 bulan.. kelaparan kot... bengong a krajaan nie...

brg naik dia no hal.. sume dapat free....

Tanpa Nama berkata...

kami faham dan akur situasi ekonomi semasa. kami sedia dan pasti tidak gagal bekerja. kami redha upah kami setimpal. bukan meminta, bukannya merintih. Dengarlah dan lihatlah. KAMI BEKERJA. Kini apa yang kami nantikan bukanlah umpama pungguk rindukan bulan tetapi upah yang setimpal dengan apa yang kami kerjakan.

Tanpa Nama berkata...

Aq nie akan brkahwin bln 12, tp kalo ikutkn gaji skrg basic xsmpai rm1000 n elaun seciput. rasany bank rakyat blh tlg, tp smpai bla nk meminjam. dgn gaji kerajaan bg nie utk bayar sewa umah n makan mungkin lpas, tp nk kumpul mmg xkan blh. pk la motor aq 2 kna bayar bln2,minyak lg. family aq mcmne? kalo kawen apa yg blh aq bli utk wife aq. tlgla...!!!

Tanpa Nama berkata...

duit kerajaan bayak tapi najib dengan rosamh dok pi luar negara ja sebab 2 habis duit rakyat dia guna bila minta naik gaji dia ckp duit keraajn x cukit dia doh habiskan pi sana pi sini semua free

Tanpa Nama berkata...

staf petronas, tnb, telekom, sime darby, bank rakyat pulus bonus n gaji masuuk!!.. tahun nie.. ribu-ribu tak kecoh pun..

Tanpa Nama berkata...

Satu saja komen saya... kalau barangan dah naik tu, naik kan la gaji kakitangan awam... lain la zaman datuk nenek moyang kita... duit syiling 1 sen pun masi boleh beli barang2... Kepada cuepacs, jangan buang air liur saja, kalau dah tahu keputusan, tak payah cari glamour...

Tanpa Nama berkata...

Sedangkan kerbau nak kerja pun di beri makan, ini kan manusia... barang da naik dah kawan......

Tanpa Nama berkata...

Tidak ada manusia yang nak kerja pecuma....kita kerja untuk cari rezeki memelihara keluarga.... asyik2 cakap kerja dengna ikhlas tanpa mengharapkan balasan... kerbau kerja pun di beri makan..

Nana Bee berkata...

jangan cakap kosong... rugi nanty!

Nana Bee berkata...

jangan tabur harapan kat kami.. kami menghaarapkan ehsan orang atasan............... pahamlah siket! jgn cakap kosong! rugi nanty~~

Tanpa Nama berkata...

Kesian kakitangan awam dh lama tak naik gaji. Takkan kerajaan belaja duit kt anak2 bini smpi ke luar negara n habis juta2 blh pulak? itu tandanya kerajaan takdak duit ka? yg bini PM si Rosmah tu beli cincin smpi RM24juta tu takkan xdak duit lg... brapalah sgt klu gaji dinaikkan! Yg bekerja sape? yg menghabiskan duit rakyat sape????

Tanpa Nama berkata...

1.2 juta... banyak undi nie, sebab semua PA dah layak mengundi.. boleh jatuh BN..

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum...

PM g lua negeri atas alasan lawatn ..sambil nyelam sambil minum air..pas tu g tgk anak konvo...duit sape yang digunakan tu..kan ke duit rakyat????sedangkan duit zakat pun tak d agihkan ngn betul...pas tu beli cincin lg 24 juta...takyah nak nak kaji2 pun...tp bila sampai je dkat gaji PA bertahun2 nye kaji...cuba lah kenkawan kt lua sana pk apalah salahnye kita tukar sx je tampuk pemerintahan..klu tak ok kita pangkah la balik BN...cuba utk 1 penggal je...BN pegang negara dh lama tak penah sx pun tukar...cuba lah cari perubahan...kenapa kita takut nak mencuba???utk sx je...

Tanpa Nama berkata...

saya ingin bertanya CUEPACS....GAJI PEMBANTU KESIHATAN AWAM GRED U17 dan PEMBANTU PEMBEDAHAN PERGIGIAN GRED U17 hanya mendapat gaji pokok P1T1 RM862.73 dan gaji akhir P1T17 RM1711.21. Tetapi Jawatan JURURAWAT MASYARAKAT GRED U19 RM900 LEBIH dan gaji akhir P1T24 RM2177.15.Sedangkan peringkat latihan separa perubatan hanya PERINGKAT SIJIL...HARAP CUEPACS LARASKAN GAJI PERINGKAT SIJIL DALAM BIDANG PERUBATAN (3 JAWATAN )INI

Tanpa Nama berkata...

bongok....

Tanpa Nama berkata...

harpan tinggal harapan...kepda PA SEMUA..MARI LA KITA MENIAGA BUNDLE RAMAI2..KITA CARI INCOME LAIN...KERJA HAKIKI KITA BUAT LA JUGAK..TP SEKADAR NAK XNAK JE WAT...KITA LEBIH2 TP MCM X DHARGAI..25 GAJI...26 DUIT TINGGAL 200..MCMNER NK HIDUP..NASIB BEK PEJ AKU DEKAT..JALAN KAKI JE G PEJ SBB NK JIMAT PUNYA PASAL..MKN 1 HARI SKALI TU PUN MKN ROTI JE T.HARI..TERIMA KASIH KERAJAAN SEBAB AMIK BERAT HAL KAMI SEBB 'TURUNKAN HARGA MINYAK'...'HARGA BARANG'...'HARGA TOP UP'...SERONOK NK TNGGU PRU NI...SIANG BEKERJA...MLM PART TIME..TU PON X CKUP DGN BELANJA HARIAN YG MENINGKAT..DAH MCM ROBOT DAH KERJA SEMATA2 NK CARI PENDAPATAN UNTUK KELUARGA..BERAT BADAN PON DAH TRUN 9KG DEK KERJA YG TERLAMPAU...TERIMA KASIH KERAJAAN...KAMI AKAN 'UNDI' ANDA...

Tanpa Nama berkata...

CEUPAC jangan jadi kambing hitam kerajaan BN.... jgn pikirkan nasik PA bawah... kene pikirkan juga kumpulan 41 keatas, pelarasan gaji yang dibuat pada 2008, AKS gaji lebih besar dari 41, kelulusan setakat SPM.. tapi gaji lebih besar daripada mereka yang belajar mcm nak mampus kat universiti. Contohnyan Guru Gred DG32 lebih besar gajinya dari Guru Gred DG44. Pikir lah... Kalo Pak Omar tak boleh nak pikir... letak je jawatan

Tanpa Nama berkata...

KENAPA POLIS SAHAJA DAPAT KENAIKAN GAJI. XCUKUP LAGI KENAIKAN YANG DILAKUKAN SEBELUM INI...?

JIKA KENAIKAN GAJI DIKALANGAN ANGGOTA POLIS, SEBAGAI LANGKAH MEMBENDUNG GEJALA RASUAH DAN MEMERTBATKAN PROFESION POLIS, TAPI HARI INI BANYAK KES-KES SALAH LAKU YANG DILAKUKAN OLEH PIHAK POLIS. KES RASUAH DIKALANGAN ANGGOTA POLIS SEMAKIN TERUK. SEOLAH-OLAH MEREKA NI ADA "KUASA". JADI DIMANA KEWIBAWAAN POLIS DALAM MENJAGA KEAMANAN RAKYAT. MASYARAKAT TERUS MEMANDANG RENDAH TERHADAP POLIS. WALAU[PUN DALAM MASA YANG TERDEKAT, KERAJAAN MEMBUAT KENAIKAN GAJI KEPADA POLIS. TETAPI PERSEPSI MASAYARAKAT TERHADAP POLIS MASIH DITAHAP BAWAH. ANDA BOLEH BAYANGKAN GAJI SEORANG KONSTABEL YNG HANYA BERKELULUSAN SPM, LEBIH BESAR DARI GAJI MEREKA YANG BERADA DI GRED 41. SEDANGKAN MEREKA YANG MEMPUNYAI IJZAH TERPAKSA BERHEMPAS PULAS UNTUK MENAMATKAN PENGAJIAN DI IPT. SEHUBUNGAN DENGAN ITU PIHAK CEUPACS PERLU MEMIKIRKAN KETIDAK ADILAN BERLAKU.

ADAKAH POLIS DIANGGAP SEBAGAI "ANJING KERAJAAN" SEWJARNYA DIBERIKAN KENAIKAN GAJI?

ADAKAH HANYA POLIS SAHAJA YANG MEMBERIKAN SUMBANGAN YANG BESAR TERHADAP KERJAAN BN? BAGAIMANA PULA DENGAN PERKHDIMATAN YANG LAIN SEPERTI PENDIDIKAN, PERUBATAN, KEBAJIAN DAN SEBAGAINYA.

APAKAH FUNGSI CEUPACS DALAM MENANGANI ISU SEDEMKIAN, ADAKAH CEUPACS HANYA JADI LEMBU CUCUK HIDUP...

ZAMAN DAH BERUBAH... PIHAK KEMPIMPINAN PERLU MEMBUKA MATA, BAHAWA ZAMAN "YES SIR" DAH BERLALU. KAKI TANGAN P.A MEMBERIKAN KEPERCAYAAN DAN AMANAH KEPADA CEUPACS UNTUK MEMBELA NASIB HAMPIR 1 JUTA P.A.

JADI PIHAK CEUPACS PERLULAH BERTINDAK PRO AKTIF.

Tanpa Nama berkata...

pasnie blh la PA mohon bantuan JKM sebagai rakyat termiskin sbb penoreh getah pon lagi kaye.... kerajaan pon bolehlah bagi gelaran tan sri pada omar tu...

Tanpa Nama berkata...

Haikhhhh...ptuihhh!!!!

Ah Long berkata...

Mengap punya Omar.. Ceupacs tu gamaknya dia dan konconya aje yg ahli.. Buat voting systemla kat homepage cuepacs...Survey dulu apa pandangan semua PA kat situ.
Ni tak.. Cakap ikut pandangan sendirik.. apa punya bahlul daaa...
Baru2 nih kita digula2kan dengan pembatalan 6% cukai perkhidmatan talian hp. Sampai panggil semua CEO tellco.. Rakyat pun boleh pikirla takkan tellcos tu suka2 nak caj kalo tak sebab gov dah caj kat depa? Pastu gov salahkan depa plak sbb kunun suka2 nak caj user walhal gov yg start dulu. Alasan PM batalkan 'Tak FOFULAR'... So dia batalkan supaya dia yg jadi popular.. Nih nak naik gaji sampai 70% nanti berapa plak cukai pendapatan PA nak bayar? Pandaila nak hapus elaun pasal elaun x kena cukai... Hape punya bangang la cadangan nih...
Gaji PAP@PAR :
Gaji RM771.00
Elaun Rumah RM180.00
Elaun Khidmat Awam RM160.00
Cola RM300.00. TOTAL : RM1411.00

Kalo cadangan kenaikan dan hapus elaun : RM771.00 + 70% : RM1310.70.

So, mana untung tokey? Lu misnes apa ni?

Tanpa Nama berkata...

Hidup Malaysia....

Tanpa Nama berkata...

bila da berkuasa semuanya lupa melayu muda lupa.. da x ingat mati.. kubur kata mari ruma kata pergi....

Tanpa Nama berkata...

kawan2 aku ckp dulu omar si gagap tu lantang bersuara sbb belum dapat dato..dah dapat dato mulut dah kene sumbat dgn duit..dia pun fight ala kadar jer la kononnye faham dgn kewangan kerajaan..jahanam

Tanpa Nama berkata...

Omar....takut la pada Allah. Jangan kerana kau dapat Datok kau lupa perjuangan ceupacs. Kita semua akan mati.. balasan Allah amat dasyat. Janganla kau khianati amanah yang telah diberikan.

Tanpa Nama berkata...

takper takper..pilihanraya nanti tau laa nasib kau. weii kawan kawan jom tunjukkan kuasa kita. jom kita bersatu dengan rakyat. kasi lunyai ini kerajaan. dah laa gaji kecil. barang mahal. rumah mahal. wehh omar..bagus kau letak jawatan ajer laa. makin lama makin menirap aku tengok kau. cakap macam lidah biawak. hampehh. seribu orang sumpah kau..jadi tauu!!

Tanpa Nama berkata...

Adakah 'rakyat' tanpa mengira status dan jawatan
merujuk kepada kakitangan awam sahaja ?
Benarkah Cuepacs memang tiada fungsi untuk pekerja swasta?
Kami sebagi rakyat Malaysia jug berhak mendapat keadilan.

Tanpa Nama berkata...

prtama kali pru ni pngkah pmbangkang!! omar letak jawatan lagi bagus la. masih lapaq lagi ke ?..

Tanpa Nama berkata...

Kepimpinan cuepacs eloklah dirombak
Omar dah dapat dato ,tah apa apa perojek.Sebab tu tunduk dgn PM.
Presiden harus perjuangkan nasib Kakitangan sokongan Kerana kakitangan sokonganlah yg paling ramai.Omar jgn biar diri di peralatkan oleh kumpulan A.
Jgn bila dah jadi presiden omard dah dapat Dato dah lupa asal usul.

Tanpa Nama berkata...

Macamnalah PM nak lulus permintaan cuepacs kalau PM tak faham apa yg omar minta.
Wartawan pun tak tau apa yg omar cakap pada sidang media.
Omar dapat Dato bukan kerana kepimpinan tapi kerana kebijakanya menjadi burung yg hanya tahu mengangguk tak pandai bercakap.
Najib setuju semak gaji kakitangan awam bukan pasai omar tapi pasai umpan utk PRU13 Jadi omar and the geng jgn perasan lah...ini bukan usaha cuepacs tapi pasai Najib nak menang besar PRU13.

ANTI BN berkata...

cuepacs xde FUNGSI.... kaki bodek je lebih.... menyampah tgk komen akhi parlimen yg bodek PM kate ni budget terbaik la... ceh.. pi la mabuk... baru ingt nk undi BN dlm PRu... xjd undi la... hahaha. BUBURKAN CUEPACS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Walau apa pun komen depa...depa yang merasa yg mengalami kesempitan..cuepacs kena buat analisa Penjawat Awam (gred sokongan)adalah nadi sesebuah organisasi..mereka lah pelaksana yg sebenar dari yang mengarah-ngarah ja....berilah keutamaan. dah la sesetengah jabatan nak dapat elaun lebih masa pun kena catu sebab katanya buget tidak cukup.,tidak ada duit..la..kena ambik cuti..nak cuti pun dua tiga kali fikir sebab bila cuti kerja tertangguh..kesian terutama yang kerja dengan kebajikan, sampai kebajikan keluarga sendiri pun terabai dok nak jaga kebajikan sosial. rakyat tau nak marah..tapi keadaan mereka tak siapa nak selami...cuepacs patut 'turun padang'menjengah kebajikan kumpulan sokongan sebenar..

Tanpa Nama berkata...

nama saja kami orang terkanan dalam negara tp ape yang kami dapt dicaci dan dipandang hina oleh kerajaan mana hak kami...........ibarat bulan jatuh keriba tapi malang tahi menimpa muka

Tanpa Nama berkata...

Kantoi lagi cuepasc ni, buang Karan je aku Bayar , yang mana kaki ampu boss boleh lah berjaya lepas ni dengan sistem baru kepala otak udang najib.

panas bontot berkata...

wahhhh... naik gaji baru beb... tinggi tu kerajaan nak bagi.... seronoknya. kalau silap skit, gaji tak naik. silap bnyak kena buang kerja. skim baru ni bagus la. bagi lagi cikgu dengan pdrm naik gaji. kalau boleh biar sama macam gaji perdana menteri. penjawat awam yang lain turnkan gaji, baru puas skit hati tengok. biar kami ni tekanan jiwa mencari sesuap nasi. kerajan kerajaan. pandang lah kami yang duduk dibawah ni...

Tanpa Nama berkata...

Kenaikan gaji tahunan Sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam(SBPA)
Gred 1-16 : RM320
Gred 17-26 : RM260
Gred 27-40 : RM220
Gred 41-48 : RM160
Gred 52-52 : RM120
JUSA A,B,C : RM80

Semua mesti setuju klu skim gaji adil mcm ni kan...

Tanpa Nama berkata...

aku dah tauu lame dah perangai PM ni...dulu masa jadi MENTERI PERTAHANAN..macam2 janji dia dgn ATM pasal gaji...la la ni dah naek PM hampeh jadinyer...lidah bercabang ni olangg..manyak langsi selupa ketua gangster,tapi TAKOTTTTTTTTTTTTTTT BINIIIIIIIIIIIIIIIII cehh

Tanpa Nama berkata...

senang citer x yah la timer SBPA..hehe

Tanpa Nama berkata...

syukur alhmdulillah ada kenaikan gaji ikut SBPA..buknnyer kebulur tp cukup2 mkn..ok la dari x makan kan..cuma yg x best nyer kta di nilai & kursus..klu x babai la sebagai PA..aku bkn pe..utk yg pandai bodek, pandai ckp, tp x wat keje, dan selalu cuti dpt la di nilai >90 & kursus utk setahun completed utk org yg bodek nie..tp utk yg xpandai bodek,wat keje cm org gila tp <80 ... lama2 <70 pastu babai trus dari PA..pastu nak jd pe? nk bgi anak bini mkn pe?? pasir??? Aku pn di kategorikan wat keje cm org gila jarang cuti anak sakit pn dtg keje, aku sakit pn datang keje..xpandai bodek2..aku cuti pn kdg di panggil keje tp???? tgk la utk skim baru nie dan pe nasib aku utk tahun depan.. dan utk nasib2 PA yg x kaki bodek tue & x pandai ckp tue...tgk la pe nasib kita.... dan utk polis, guru..nape di tatang minyak yg penuh?? diaorg je ke yg keje cm nk gila?? PA yg len x ker???? xpe la x adil utk rakyat di dunia nie.. kteorg redha je.. cuma nnt korang jwab la 'di sana'..sekian

Tanpa Nama berkata...

bagi jawatan Ketua Pembantu Tadbir (KPT)saya perlu melalui temuduga dan berjaya menjawat jawatan tersebut dengan gaji sebagai KPT. Bila kerajaan memberi jawatan KUP kepada yg telah berkhidmat 15 tahun gajinya pun sama sebagaimana KPT. Selain bebanan tugas KPT juga sebagai penyelia. Sepatutnya KPT diberi matagaji berlainan, mohon ketengahkan perkara ini. Seperkara lagi ada kabar kakitangan kerajaan akan pangkah lain pada PRU 13 nanti.

Tanpa Nama berkata...

Saya baru diberi taklim,at semalam oleh pendaftar organisasi, saya melihat struktur gaji SBPA seperti ada dua kasta, kasta raja-raja: JUSA, TURUS dan yang kedua KASTA KULI: Selainnya. Ini adalah kerana JUSA ke atas peningkatan gaji hampir 100% dan mapping 1 ke 1, maksud saya kalau SSM T3, SBPA juga T3 tanpa mengikut formula yang diguna di KASTA KULI. sebabnya kalau SBPA T1 12,000....tapi T5 di SSM hanya sekitar 9000 ...sepatutnya semua JUSA tak kita T? dalam SSM akan Map pada T1 SBPA tapi realitinya tidak (kalau pakai formula utk KASTA KULI). lepas tu kalau markah prestasi 75%-85% tambah lagi 5%, 85%-95% tambah lagi 8% kalau >95% tambah lagi 14%, bukanke sepatutnya JUSA ke atas memang cemerlang ...tak perlu galakan lagi, kalau bawah 80% perlu disiplin...KUMP KULI tak ada benefit macam ni... sepatutnya kumpulan ni yang ada terutama kump pelaksana...Kesimpulan: jurang gaji semakin jauh ...yang bergaji kecil tetap miskin, yang bergaji besar semakin besar...Takkanlah ini yang dinamakan negara berpendapatan tinggi...memang tak adil langsung...harap cuepacs bawa hal ini dalam perbincangan dengan JPA dan PM

Tanpa Nama berkata...

Saya baru diberi taklim,at semalam oleh pendaftar organisasi, saya melihat struktur gaji SBPA seperti ada dua kasta, kasta raja-raja: JUSA, TURUS dan yang kedua KASTA KULI: Selainnya. Ini adalah kerana JUSA ke atas peningkatan gaji hampir 100% dan mapping 1 ke 1, maksud saya kalau SSM T3, SBPA juga T3 tanpa mengikut formula yang diguna di KASTA KULI. sebabnya kalau SBPA T1 12,000....tapi T5 di SSM hanya sekitar 9000 ...sepatutnya semua JUSA tak kita T? dalam SSM akan Map pada T1 SBPA tapi realitinya tidak (kalau pakai formula utk KASTA KULI). lepas tu kalau markah prestasi 75%-85% tambah lagi 5%, 85%-95% tambah lagi 8% kalau >95% tambah lagi 14%, bukanke sepatutnya JUSA ke atas memang cemerlang ...tak perlu galakan lagi, kalau bawah 80% perlu disiplin...KUMP KULI tak ada benefit macam ni... sepatutnya kumpulan ni yang ada terutama kump pelaksana...Kesimpulan: jurang gaji semakin jauh ...yang bergaji kecil tetap miskin, yang bergaji besar semakin besar...Takkanlah ini yang dinamakan negara berpendapatan tinggi...memang tak adil langsung...harap cuepacs bawa hal ini dalam perbincangan dengan JPA dan PM

thegreateye berkata...

SBPA memang bagus..kenaikan gaji mengikut gred (bukan mcm pak lah,gaji diploma lagi tinggi dari siswazah..akai tak da ka)exit policy utk kakitangan yang malas dan penilaian prestasi utk sipemalas supaya boleh blah cepat -cepat dari sektor awam.Kerajaan tak perlu simpan kakitangan yang malas dan pemalas.SBPA akan mengembalikan hak pekerja yang rajin dan pekerja yang pemalas (prestasi bwh 75%)untuk dapat kenaikan yang sepatutnya.Cuepacs perlu ingat,kami kump siswazah pun kakitangan awam jgk,jgn dok bela kump sokongan je..mentang - mentang president dari golongan sokongan,kump siswazah nk diabaikan.Nak jadi president kene adil,bijak,cekap dan berwawasan.Jgn jadi mcm pak lah,ikut ckp orang kiri kanan.tak boleh pikir dan bwt keputusan sendiri...

Tanpa Nama berkata...

siapa suruh kau belajar tiggi2...asyik slhkan pak lah aje,kenapa kau ni?aku rasa kau ni dh sewel.blajar tinggi tp x guna otak,patutlh org yg lepasan U susah nk dpt keje..padan muka kau orang...kalau kau nk ulas pakai otak jgn ckp sebarangan...aku rasa org lepasan siswazah ni byk yg x btl...kau ni baru siswazah,bkn lawan aku..not my test.

Tanpa Nama berkata...

ASAL NAK MINTAK GAJI NAIK MEMANG ADA ALASAN....ekonomi x menentulh,tahun lepas2 mcmtu jugak alasan dia org..ekonomi..ekonomi..ekonomi.bilalh ekonomi kita nk berkembang?dalam pembentangan bajet dia org di naikkn elaun[ahli2 parlimen]sedangkn projek juta2...DUIT X PANDAI CUKUP.

bingung80 berkata...

Untuk makluman pihak cuepacs atau yang berkaitan. Sila semak semula skaim kenaikan atau anjakan gaji pada januari 2012 terdapata yang perlu dibaiki. Sila semak di mana kenaikan atau anjakan gaji sesetengah penjawat awam adalah sedikit cth seperti kerani N17 perkeranaian dan operasi, penolong pegawai tanah dan lain-lain yang seuampama. Tapi cth untuk pelukis pelan J17 yg dijumutkan terdapat kekeliruan kerana pelukis pelan di pejabat tanah daerah tidak sama dengan perjawatan tenikal yg sama gred J17 tetapi kenaikan gaji sungguh mendadak ke skim gaji J3-1

bingung80 berkata...

Sepatutnya bagi perjawatan J17 perlu diasingkan terlebih dahulu teknikal ( technition ) atau pelukis pelan yg asalnya jurusurih atau juruteris atau tracer atau pelukis pelan. Sila kaji atau semakan perlu dibuat terutamanya asal perjawatan itu wujud. Pelukis pelan pejabat tanah daerah di dalam gred J17 tu tak sama dengan J17 dalam teknikal. Skop keja pun berbeza antara pelukis pelan pejabat tanah atau teknikal dengan pembangunan luar bandar punya J17

bingung80 berkata...

MINTA PIHAK CUPECS BUAT SISATAN ATAU SEMAKAN PERJAWATAN YG TERLIBAT TERUTAMA J17 ATAU LAIN-LAIN JAWATAN YG TERLIBAT SAMA SEBELUM BERKUATKUASA SKIM SBPA

bingung80 berkata...

SILA KETENGAHKAN JUGA SAYA TELAH MENJAWAT GRED 27 TERLEBIH DAHULU SENIOR 1 @ 2 TAHUN DARIPADA RAKAN LAIN. NAMUN APABILA KENAIKAN GAJI MEREKA SAMA DENGAN SAYA DAN INI MENIMBULKAN KEBINGUNGAN SAYA KENAPA GAJI TERSEBUT DILARASKAN SAMA DENGAN SAYA PADA TAHUN 2012. SILA AMBIL MAKLUM BAHAWA SENIOR TETAP SENIOR. INI AKAN MENYEBABKAN MORAL KAKITANGAN AWAM TURUN

bingung80 berkata...

PERJAWATAN OPERATOR YG DINAIK TARAF KE N 17 PERLU DISEMAK SEMULA KERANA SEKIRANYA KEJA MASIH SAMA SEBAGAI OPERATOR SEDANGKAN GRED NAIK KEPADA KERANI ADALAH TIDAK ADIL KERANA SKOP KEJA BERLAINAN TAPI GRED DAN GAJI SAMA DENGAN KERANI. SILA SEMAK JUGA LAIN2 PERJAWATAN YG SEUMPAMANYA UNTUK MEMBELA RAKAN2 LAIN

Tanpa Nama berkata...

pegi mamposss la SPBA

Tanpa Nama berkata...

bkn SPBA la derrr..SBPA.bengong..

Tanpa Nama berkata...

penyelarasan gj yg tidk memuaskan,P2T15 RM1,572.o1 hanya naik T11 RM1,650 beza kenaikan hanya RM78 apa yg pesatuan prjuangkan orang bawahan..

Tanpa Nama berkata...

yg untung pihak atasan..pihak bawahan terkulat apa yg persatuan perjuangkan utk pihak bawahan..cete macam tong kosong..koje dah 21 tahun dapat kenaikan cuma RM78 aje..pekerja baru dapat kenaikan yg bnyak..

Tanpa Nama berkata...

pegi jahanam la sbpa...suruh golongan atasan buat keje org bawah ni..orang bawah nak mogok.tak berkat gaji korang yg naik 100% sebab menindas orang yang xmampu nak survive ni..korang makan gaji x berkat.igt ckit, doa org teraniaya tu lebih makbul..Allah maha kuasa..mari la rakan2 yg teraniaya kita berdoa semoga golongan atasan ni hancur satu persatu.....amin. korang yg atasan ni igt korang boleh idup kalau xde yg kuli batak ni...pegi la lingkup.

Tanpa Nama berkata...

kt semua jabatan kerani yang teruk..keje sampai tiap hari overtime..tp gaji sikit je.setiap bln tak cukup.gaji ckup utk byr keperluan je..nk mkn xde.time cuti pun kerani gak yang terpksa jaga ofis.org atasan cuti..keje bagai nk mampus.tk ada penyakit pun bleh dpt penyakit.tp gaji kerani n17 je.betul2 piramid le.

Tanpa Nama berkata...

bayar kereta - rm550
bayar bil astr0 - rm50
bayar bil letrik - rm80
bayar bil air - ...
bayar ptptn...
bayar pinjaman perumahan - ..
kos minyak ....

jwpn : gaji tinggal negative...trpksa berhutang utk makan..

setiap hari fikir duit.keje pun dh tk tentu...

tolong la kami...

Tanpa Nama berkata...

Saya mohon cuepacs semak juga gaji guru DG44 yang lebih rendah dari guru DG32. Knp perlu bezakan ijazah dan diploma klu gaji ijazah lebih rendah dari diploma. Guru diploma mendapat elaun bulanan semasa di maktab sedangkan saya terpaksa bayar kepada PTPTN atas pinjaman yg dibuat? kepada yg mendapat gaji yang banyak dan kepada yang kurang, saya akur dengan rezeki masing-masing, tetapi kepada sesiapa yang telah membuat ada perbezaan gaji yang begitu ketara inilah yang akan tanggung dosa akibat ketidakpuasan hati ke semua pihak yang terlibat. buatlah kajian yang terperinci. Sebenarnya sesiapa yang nak gaji tinggi juga perlulah berusaha lebih. sebab yang bergaji tinggi juga bukan dapat macam tu ja.. puas belajar dan berhempas pulas, jadi anak-anak sekarang x perlulah belajar tinggi-tinggi kalau golongan bawahan nak gaji yang sama. kenapa juga sbpa membezakan bulan kenaikan gaji? ada yang masih sama, ada yang berubah dari Januari ke Julai, malah ada yang dari Julai ke Januari. klu boleh biarlah sbpa ni sama ja untuk semua. baru adil..

Tanpa Nama berkata...

Nak sedapkan hati kita bersyukurlah dgn apa yang ada. Hidup di dunia ini hanya sementara sahaja. Kalau buat baik dapatlah baik. Kalau asyik corner lipat mcm lipas kudung, bersedialah menjawab di mahkamah Allah swt nnti. Kalau di alam kubur dah terseksa, jangan ceritalah di alam akhirat nanti. Kena terimalah apa yang kau kerjakan sewaktu di dunia yang fana nie...

Tanpa Nama berkata...

bgimna ngan option 60 hrp2 dpt diteruskn bgi yg berminat....

Tanpa Nama berkata...

Semua nak kaya...sudah sudah lah..apa yang kita dapat terima la..tu suda nasib.minta baratus kali pun tak guna juga benda yang sama juga..jadi byk kan la beristgfar.....insyallah khiupn kita akan d berkati..jangan salah kan krajaan & cuepacs..gaji utk PA aku rasa tinggi suda.tetapi....bila naik gaji..mesti buat loan peribadi..utk tujuan mcam macam...bila lepas 3 bulan gaji suda d potog baru la ...mengeluh...gaji tak ckup...bru nak slah kan krjaan ..sbab gaji tak ckup...padahal salah diri sendiri....jadi ingat la..jangan ikut nafsu..yea...pada muka sdiri.....Hahhaahah...