SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI***

17 Mei 2011

KAEDAH BARU KENAIKAN PANGKAT BANTU JATI DIRI GURU

Utusan Malaysia
17/5/2011



KUALA LUMPUR 16 Mei - Kaedah baru kenaikan pangkat khusus kepada guru seperti yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sempena sambutan Hari Guru hari ini diharap dapat meningkatkan lagi jati diri guru sebenar.

Presiden Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional (PIBGN), Prof. Madya Datuk Dr. Mohamad Ali Hasan berkata, peluang peningkatan ke gred yang lebih tinggi berdasarkan kecemerlangan mereka bagaimanapun perlu dinilai melalui kriteria menyeluruh iaitu bukan sahaja bersandarkan pencapaian akademik.

Katanya, antara kriteria lain yang boleh diambil kira adalah kepimpinan membimbing murid dalam bidang kokurikulum, sukan termasuk akhlak dan disiplin murid.

"Kita harap pencapaian guru juga dinilai melalui pembabitan guru dengan masyarakat setempat, kita tidak mahu guru mengasingkan diri dengan masyarakat atau berada dalam dunia mereka sahaja.

"Sekiranya guru sanggup turun padang berjumpa dengan ibu bapa atau penjaga murid jika ada masalah, kita mahu semangat seperti itu akan wujud dalam diri guru,'' katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Kaedah baru kenaikan pangkat yang diumumkan itu adalah mengikut kategori empat lapisan jawatan iaitu Guru Biasa, Guru Kanan, Guru Wibawa dan Pendeta Guru.

Empat lapisan jawatan itu akan membolehkan peningkatan ke gred yang lebih tinggi berdasarkan kecemerlangan.

Dalam pada itu, Mohamad Ali berkata, hal-hal berkaitan integriti di kalangan guru perlu dititik beratkan dengan memberikan satu pengiktirafan jika tidak pernah terlibat dengan kegiatan rasuah.

Sehubungan itu, katanya, kenaikan pangkat dan tangga gaji yang dicadangkan harus ditawarkan kepada mereka yang mempunyai semangat dan minat mendalam dalam profesion perguruan.

''Para guru harus bersikap profesional untuk meningkatkan standard mereka, sentiasa proaktif dalam usaha mentransformasikan pendidikan negara,'' katanya.

Sementara itu, Presiden NUTP, Hashim Adnan berkata, kerajaan perlu mengambil kira keperluan 2,000 guru besar di sekolah kurang murid yang tidak mengalami kenaikan pangkat.

''Mereka memegang jawatan selama 15 tahun dan tidak ada kenaikan pangkat apa-apa, sekurang- kurangnya dinaikkan ke DGA34 daripada DGA32 sekarang ini, iaitu hanya mengalami kenaikan gaji sebanyak RM90,'' katanya.

64 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih PM....tahniah kepada guru-guru yang terlibat.Yang tak berkenaan..gigit jari la....kesian kan..?..aku tak pasti samada PM tahu benar atau tidah tentang gred dan kategori guru yang ada di sekolah.Malahan juga PM tahu ke jenis sekolah yang ada...?Sedih...kecewa...segelintir guru yang mendapat imbuhan tapi dicanang semua guru menerima durian runtuh.Kenapa tidak dinaikkan gred semua guru....?..kenapa hanya pengetua dan gpk sekolah menengah sahaja..?..kenapa gpk sek ren kluster sahaja...?Adakah mereka ini menjalankan kerja dan tugas hakiki lebih daripada gpk yang lain...?..Apakah guru besar dan gpk sek ren biasa tidak berkhidmat dengan baik...???????..SEDIH dan KECEWA.....selepas ini...akan ada guru datang 7.30 balik 1.00 tepat.....buat apa lah kita bersusah payah kalau kesungguhan kita tidak tahu dinilai....

Tanpa Nama berkata...

Alahai...dalam lembut para guru ditipu...yang bergaji besar bertambah besarlah gaji mereka...Semua yang diumumkan adalah untuk guru sek men...aku heran juga macamana PM boleh umumkan sebegitu rupa...kenapa dianaktirikan guru besar dan gpk sek rendah biasa...baguih sgt ke gpk sek ren kluster tu...hebat sgt ka pengetua dan gpk sek men...cikgu2 sek ren biasa tak buat kerje ke..?

AKU PAP berkata...

Nampaknya senasib la dengan kami staff sokongan menunggu mengharapkan sesuatu tak juga tiba.Terpaksa bekerja 15 tahun baru dapat kenaikan.Sedih pun ada kecewa pun ada marah pun ada bermacam macam lagi ada.

Guru Sarjana berkata...

Bagi guru2 yang ada Master dan PhD patutnya perlu ada sedikit imbuhan bagi membezakan pencapaian individu guru. Sudah tentu guru sarjana dan Phd selayaknya dinobatkan sebagai guru wibawa kerana kesanggupan mereka mempertingkatkan ilmu bagi PDP. Menteri yang terlibat perlu melihat perkara ini terutamanya dari segi moral dan kualiti PDP yang dapat diperolehi melalui guru Sarjana dan PhD.

Tanpa Nama berkata...

Menurut TPM, dijangkakan menjelang 2015, 60% guru di SR dikalangan guru siswazah. Adakah selepas itu, jawatan GPK dan GB akan diwartakan untuk PPPS?

Tanpa Nama berkata...

Rasa sangat sedih atas apa yang diumumkan PM kerana secara terangan hanya guru sek Men yang mendapat keuntungan..terutamanya Pengetua dan GPK. Manakala GPK sek Rendah terus di anaktirikan..kecuali GPK Rendah kluster.Untuk makluman PM ,ramai GPK sek Rendah yang dah mati skim 5 ke 6 tahun atau lebih dari itu..kalau tak percaya cuba KPM buat bancian.Begitu juga Guru Besar yang mana elaun yang diterima sangat berbeza dgn Pengetua.malah elaun yang diterima hanya sama dengan guru biasa yang lain.Dimanakah keadilan. Perkara ini berlaku kerana banyak kelebihan hanya diberikan kepada guru berijazah.Kesatuan Guru nampaknya sudah terlepas pandang guru pppld yang selama ini memberi sokongan penuh pada pihak kesatuan.Nampaknya berita ini menyebababkan ramai guru terkilan.

2bz4money berkata...

Jadilah luarbiasa dari kebanyakan yang biasa-biasa sahaja. Impak yang diukur adalah pengeluaran pelajar cemerlang yg didokong oleh pentadbiran yg cemerlang via Pengetua, GPK dan Guru Cemerlang. Ukurun telah ditetapkan, Tepuk Dada, Tanya Selera..

Tanpa Nama berkata...

Aku yg mengajar di sekolah rendah merasakan takde apa yg menarik dari apa yg diumumkan oleh PM tentang imbuhan Hari Guru..Jgnlah beza-bezakan kami di sekolah rendah dgn Menengah...Apa,kami takde beri sumbangan apa-apa ke mendidik anak bangsa?

cikgu berkata...

sedih hati mendengar pengumuman daripada Muhyiddin.
Rasa tidak dihargai dan dinilai oleh menteri pendidikan dan kerajaan.
sedih dan sayu..

Tanpa Nama berkata...

Nak naik kan gaji guru besar sekolah menengah..kena naik kan gak lah gaji sekolah menengah yang lain..

Guru sekolah rendah gigit jari la ye..anda bukan kategori pendidik kot..

hmmm..kesian PA2 yang lain..adil kah ini?

Tanpa Nama berkata...

Nasib Guru Kanan Sekolah Menengah Gred B lagila malang.... buat kerja macam Guru Kanan Sekolah Menengah Gred A tapi tak dapat elaun tanggungjawab... bukannya banyak pun RM120.00 sahaja... nasibla ....

Tanpa Nama berkata...

Hmm...cikgu..saya PA sahaja..bukan cikgu..pernah tanggung kerja pegawai atasan saya disebbkan bertukar..tapi tidak diberi elaun tanggung kerja pun..Kerja pegawai tu saya kena laksanakan..masuk meeting pengurusan atasan..kena buat keputusan tapi sebbkan gred saya yg rendah dr pegawai2 lain..bila masuk mesyuarat idea atau pe2 keputusan sebenarnya ibarat masuk telinga kanan keluar telinga kiri sahaja.

Saya disitu hanya jadi penurut perintah sahaja..jadi cikgu..bukan cikgu sahaja yang malang..ada juga PA2 lain yang lebih malang.

Tanpa Nama berkata...

Apa salahnya jika PM beri 10% kepada semua guru , lagipun PPSMI dan nak dimansuhkan. Cadangan Pakatan Rakyat nak kasi RM500 kepada semua guru adalah lebih relevan.

Tanpa Nama berkata...

senasib dgn kami PA..wahai cikgu2 yg dihormati...kesian pun ada...diskriminasi..apasalahnyer naikkan 10% dr gaji pokok utk selain dr gred yg diumumkan....yg kaya bertambah senang...yg bawah...makin bertambah sengsara di abad ini...saya walaupun dr skim W badan Berkanun faham camner feeling cikgu2 sekalian..baik xyah ckap berita baik utk para guru..buat org menaruh harapan jer..lain la kitaorg...yg memang xder harapan langsung...heheheheheh

pasrah berkata...

walaupun sy tahu yg pm x baca coretan sy ini,namun hasrat di hati nk juga meluahkan apa yg tersiman di hati.memanglah guru sekolah menengah lebih dipandang tinggi di klgn masyarakat.tp dr segi beban tugas,semuanya sama,malah sekolah rendah lbh kritikal kerana di situlah asasnya bermula.tanpa asas yg kukuh n betul,sekolah menengah xkan ke mana... bukannya nk menyalahkn guru sekolah menengah,sbb ini pun bukan permintaan mereka dan ini pun bukan permintaan NUTP.Seharusnya kalau ada insentif,haruslah diberi secara wajar,telus dan adil.sesungguhnya,semua PA n guru ni bergantung di antara satu sama lain x kira gred ataupun jwtn.kecewa hamba :(

Tanpa Nama berkata...

kesimpulannya, manusia memang tak penah puas...

Tanpa Nama berkata...

kalau nak ikut kesimpulan PM n TPM takkan lama duduk jawatan diorg mesti dlm 2 hingga 3 hari je.. mane nak puas...aku nie duduk kat sekolah, siap buat kan gaji guru-guru lagi, semua hal sekolah dalam kepala otak aku, kalau tak nanti PPD ke JPN call nak jawab macam mana kalau tak tau...tapi gaji aku mcm langit dgn bumi...belajar bukan tak pandai, balik pukul 5 bukan pukul 1.40...gaji tak naik2..kesimpulannya ko jadi la mcm ak duk kat tempat aku baru ko tau ape makna PUAS 2..akai ada..

Tanpa Nama berkata...

begitulah perasaan kami sebagai pa bawahan..harap bersabar...gaji besar tanggungjawab pun besar....

Tanpa Nama berkata...

Alahai...dalam lembut para guru ditipu...yang bergaji besar bertambah besarlah gaji mereka...Semua yang diumumkan adalah untuk guru sek men...aku heran juga macamana PM boleh umumkan sebegitu rupa...kenapa dianaktirikan guru besar dan gpk sek rendah biasa...baguih sgt ke gpk sek ren kluster tu...hebat sgt ka pengetua dan gpk sek men...cikgu2 sek ren biasa tak buat kerje ke..?

Selasa, Mei 17, 2011 10:14:00 PM



begitulah perasaan kami sebagai pa bawahan..harap bersabar...gaji besar tanggungjawab pun besar....

Tanpa Nama berkata...

antara dua darjat,hehe...

Rahman Nanyan berkata...

tahniah kepada PM dan TPM kerana mengumumkan kenaikan khas untuk semua guru, begitulah para pemimpin Umno dan BN memang sangat mengutamakan PA amnya dan guru khususnya.

Harap Cuepacs ygn layan para pendusta yg cuba menidakkan kebaikan dan keikhlasan pemimpin Umno dalam menjayakan misi pendidikan untuk semua.

Juga saya mewakili semua PT Persekutuan menjunjung takzim kepada Dato Sri Najib dan barisan pimpinan BN atas segala jasa kepada kami PA semua. .

Tanpa Nama berkata...

kalau nak ikut kesimpulan PM n TPM takkan lama duduk jawatan diorg mesti dlm 2 hingga 3 hari je.. mane nak puas...aku nie duduk kat sekolah, siap buat kan gaji guru-guru lagi, semua hal sekolah dalam kepala otak aku, kalau tak nanti PPD ke JPN call nak jawab macam mana kalau tak tau...tapi gaji aku mcm langit dgn bumi...belajar bukan tak pandai, balik pukul 5 bukan pukul 1.40...gaji tak naik2..kesimpulannya ko jadi la mcm ak duk kat tempat aku baru ko tau ape makna PUAS 2..akai ada..

merepek je lebih,memang kau tu tak penah puas,rase pandai sangat...

Tanpa Nama berkata...

Cikgu sentiasa mengajar anak didiknya supaya tidak menipu, bersikap adil dan sentiasa menghargai orang lain tapi malangnya cikgu selalu ditipu oleh pemimpin. Mana tidaknya, sebelum hari guru katanya guru akan dapat hadiah yang menggembirakan tapi sebenarnya haprak.

Tanpa Nama berkata...

kalau nak ikut kesimpulan PM n TPM takkan lama duduk jawatan diorg mesti dlm 2 hingga 3 hari je.. mane nak puas...aku nie duduk kat sekolah, siap buat kan gaji guru-guru lagi, semua hal sekolah dalam kepala otak aku, kalau tak nanti PPD ke JPN call nak jawab macam mana kalau tak tau...tapi gaji aku mcm langit dgn bumi...belajar bukan tak pandai, balik pukul 5 bukan pukul 1.40...gaji tak naik2..kesimpulannya ko jadi la mcm ak duk kat tempat aku baru ko tau ape makna PUAS 2..akai ada..

merepek je lebih,memang kau tu tak penah puas,rase pandai sangat...

setuju dgn sergahan anda. amat tidak setuju kalau PA mengomel dia kerja kuat la, balik pukul la. Dah hakikat dibayar untuk perkhidmatan balik pukul 5, dah realiti tugas anda gitu, lain la balik pukul 8 mlm. kerja kerani tapi disuruh candat kepala sawit, patut la nak ungkit kerja kuat pun. tulis SKT berjela tp bila buat ungkit pulak. gaji anda skrg mmg utk anda buat kerja yg anda buat skrg. tak lebih pun

staf JPN/PPD YANG MALANG berkata...

setiap kli ada pengumuman kenaikan pangkat guru-guru sekolah, pasti selalu tercicir dg-dg yang berkhidmat diJPN/PPD. Sedangkan dalam banyak perkara JPN/PPD banyak merancang dan memotivasi sekolah agar sentiasa cemerlang meskipun tuntutan perjalanan sama ada menghadiri mesyuarat/bengkel/takilimat/kursus atau memantau sekolah lebihbanyak tidak terbayar berbanding yang dibayar. WAHAI MENTERI KAMI JANGAN LEPAS PANDANG PELUANG KAMI DI PEJABAT.

samad ex-N11 berkata...

apa pentingnya staf JPM PPD tu berbanding kami para PT N17 yang hari2 bersengkang mata membuat dokumen kami dengan penuh dedikasi dan ikhlas. Minta Cuepacs hanya pertahankan gred 1-16 sahaja, sebab lain gred gajinya dah besar, kerja malas dan x produktif

samad ex-N11 berkata...

silap, gred 1-22 sahaja

Tanpa Nama berkata...

guru yg bijak pandai pun boleh kena tipu hairan2 ha..... yg kamu kerani apa lagi ditipu bulat2 ha... padan muka, yg kamu sayang sanggat kat diaorang tu buat apa, baru kamu tau.....cuepacs asik akur saja2, tak sangup angkat muka sekarang, takut datuk jatuh ha..... tu lah tak payah berebut2 jawatan tu kalau tidak sangup berjuang tapi hanya untuk kepentingan diri sendiri baik tak payah bertanding berundur sahaja ha......

Tanpa Nama berkata...

Profesion guru pun nak di politikkan...

joe PA Sarawak berkata...

Terima kasih cikgu.... selamat hari guru... semua pasal GURU... tak dinafikan guru adalah penyumbang besar kepada kemajuan sesebuah negara tapi persoalannya kenapa sering kali kita dengar insentif bari hanya pada GURU, TENTERA DAN POLIS... dalam kerajaan Malaysia takda ke skim perkhidmatan lain???? kesialah kat kami ni skim lain.... PIKIR2LAH k...

Tanpa Nama berkata...

asyik2 Guru.. PA bla lg nak naik gaji? Alahai.

Tanpa Nama berkata...

Bosan dengan PA yang melaung-laungkan dia la buat kerja. penat, dedikasi, balik jam 5. dah tu nak wak keje sambil lewa, tak dedikasi, minum je. baik tak yah keje. macam la org lain tak buat keje. Buat kerja hakiki ikut tugas perjawatan tp seolah olah dipaksa buat kerja. heran betul. so kalau tak dedikasi, kersengkang mata, apa keje PA sebenarnya ?? minum je goyang kaki ?? fikir fikirkan lah. kalau nak mintak naik gaji pun biar la alasan lain. alasan barang naik lebih munasabah berbanding dengan dia buat keje kuat

Tanpa Nama berkata...

guru pun samalah siap keluar tv lagi melalui jalan balak la apa la.. padahal bukan semua cikgu melalui tu semua.. sama saje kite ni. meminta simpati dr kerajaan..

Tanpa Nama berkata...

kalau nak ikut kesimpulan PM n TPM takkan lama duduk jawatan diorg mesti dlm 2 hingga 3 hari je.. mane nak puas...aku nie duduk kat sekolah, siap buat kan gaji guru-guru lagi, semua hal sekolah dalam kepala otak aku, kalau tak nanti PPD ke JPN call nak jawab macam mana kalau tak tau...tapi gaji aku mcm langit dgn bumi...belajar bukan tak pandai, balik pukul 5 bukan pukul 1.40...gaji tak naik2..kesimpulannya ko jadi la mcm ak duk kat tempat aku baru ko tau ape makna PUAS 2..akai ada..

merepek je lebih,memang kau tu tak penah puas,rase pandai sangat...

setuju dgn sergahan anda. amat tidak setuju kalau PA mengomel dia kerja kuat la, balik pukul la. Dah hakikat dibayar untuk perkhidmatan balik pukul 5, dah realiti tugas anda gitu, lain la balik pukul 8 mlm. kerja kerani tapi disuruh candat kepala sawit, patut la nak ungkit kerja kuat pun. tulis SKT berjela tp bila buat ungkit pulak. gaji anda skrg mmg utk anda buat kerja yg anda buat skrg. tak lebih pun

o...setuju ye...memang la nak ungkit sebab biler korang mengomel keje lebih...cuti pun kene keje...tapi gaji besar...ape citer..memang aku pandai kalau tak gaji semua cikgu tak bergerak la kalau aku mcm korang yg anggap orang bawahan mcm aku tak penting...tapi bila gaji tak naik tiap tahun korang tau pulak menjerit kat pejabat tanya 2 tanya nie...akai ada...lain kali ingat la langit tu tak selalunya cerah sekarang korang dapat banyak sangat habuan boleh la cakap dibayar ikut keje yang dilakukan aku nak tengok bile TPM dah tak berpihak pada korang ape korang rasa masa tu...aku akan simpan dan paparkan kat muka korang pulak...akai ada..memang aku pandai dan aku tak buat-buat pandai ...akai ada...

bhaixp berkata...

memang sah dibudakkan. jemput makan semua....tapi makanan cuma untuk beberapa tetamu shj. bayangkan bgaimana muka kamu. fitrahnya mesti marah. kalau ada yg tersengeh2...tu kurang namanya tu.tak usah cakap la...matang ke...pikir..nilai kebenda ke..pasti rasa terhina tu ada. soalnya kenapa boleh buat lawak begitu. tahu apa kesannya? bertahun bahan yg kamu syarah masuk longkang saja. berjute kos program tidak punya hasilnya. apakah beberapa kerat yg diberi makan itu boleh menanggung semuanya?

Tanpa Nama berkata...

tak patut cam ni...ytg patutnye, naikkan lagi gaji kategori 40 dan ke bawah,,,40% lagi ke..kan..kan

Tanpa Nama berkata...

kalau nak ikut kesimpulan PM n TPM takkan lama duduk jawatan diorg mesti dlm 2 hingga 3 hari je.. mane nak puas...aku nie duduk kat sekolah, siap buat kan gaji guru-guru lagi, semua hal sekolah dalam kepala otak aku, kalau tak nanti PPD ke JPN call nak jawab macam mana kalau tak tau...tapi gaji aku mcm langit dgn bumi...belajar bukan tak pandai, balik pukul 5 bukan pukul 1.40...gaji tak naik2..kesimpulannya ko jadi la mcm ak duk kat tempat aku baru ko tau ape makna PUAS 2..akai ada..

merepek je lebih,memang kau tu tak penah puas,rase pandai sangat...

setuju dgn sergahan anda. amat tidak setuju kalau PA mengomel dia kerja kuat la, balik pukul la. Dah hakikat dibayar untuk perkhidmatan balik pukul 5, dah realiti tugas anda gitu, lain la balik pukul 8 mlm. kerja kerani tapi disuruh candat kepala sawit, patut la nak ungkit kerja kuat pun. tulis SKT berjela tp bila buat ungkit pulak. gaji anda skrg mmg utk anda buat kerja yg anda buat skrg. tak lebih pun

o...setuju ye...memang la nak ungkit sebab biler korang mengomel keje lebih...cuti pun kene keje...tapi gaji besar...ape citer..memang aku pandai kalau tak gaji semua cikgu tak bergerak la kalau aku mcm korang yg anggap orang bawahan mcm aku tak penting...tapi bila gaji tak naik tiap tahun korang tau pulak menjerit kat pejabat tanya 2 tanya nie...akai ada...lain kali ingat la langit tu tak selalunya cerah sekarang korang dapat banyak sangat habuan boleh la cakap dibayar ikut keje yang dilakukan aku nak tengok bile TPM dah tak berpihak pada korang ape korang rasa masa tu...aku akan simpan dan paparkan kat muka korang pulak...akai ada..memang aku pandai dan aku tak buat-buat pandai ...akai ada...

Berenti le keje kalau da susah2 sangat...

Tanpa Nama berkata...

Pergerakan gaji tu keje paling basic ler.. adeh.. tu pun nak ungkit ke?? Aku rase ko ni antara staf pentadbiran yang ckp byk keje malas...

Tanpa Nama berkata...

o...setuju ye...memang la nak ungkit sebab biler korang mengomel keje lebih...cuti pun kene keje...tapi gaji besar...ape citer..memang aku pandai kalau tak gaji semua cikgu tak bergerak la kalau aku mcm korang yg anggap orang bawahan mcm aku tak penting...tapi bila gaji tak naik tiap tahun korang tau pulak menjerit kat pejabat tanya 2 tanya nie...akai ada...lain kali ingat la langit tu tak selalunya cerah sekarang korang dapat banyak sangat habuan boleh la cakap dibayar ikut keje yang dilakukan aku nak tengok bile TPM dah tak berpihak pada korang ape korang rasa masa tu...aku akan simpan dan paparkan kat muka korang pulak...akai ada..memang aku pandai dan aku tak buat-buat pandai ...akai ada...

Ini lah spesis kerani yang naik tocang. ada hati nak tunjuk lagak. diperhatikan ramai kerani kat sekolah naik tocang dan menganggap mereka lebih besar dan penting dr cikgu sbb mereka yg buat gaji cikgu. pandai lagi ugut cikgu tak buat gaji dia kalau cikgu cari pasal dgn dia. padahal itu memang tugas dia. kalau dia tak buat gaji, cikgu tak dapat gaji. apa kata kalau cikgu takde ? dengan kau pun tak dpt keje tu. bukan semua kerani sekolah mcm tu tp nampaknya kau ni spesis mcm tu la

dalam biasa berkata...

..ala...kebanyakkan guru biasa lah luar biasa..kreatif dalam segala hal g. Yang PHD kah apa kah bukannya hebat sangat...pok blajar tinggi nak gaji naik je...kerja mereka bukan semestinya pun hebat sangat...nampak gah ngan kelulusan je...

Seluang berkata...

guru dah masuk tahap minta gaji tahap PHD, PA gred 17 punya skim dah lapuk macam cendawan basi. kalau time masuk guna SPM, lepas tu upgrade ambil STPM gaji tetap SPM. ambil Diploma pun gaji tetap SPM. tiada langsung imbuhan untuk menggalakkan peningkatan ilmu sedangkan kita tahu kelulusan generasi sekarang semakin tinggi berbanding zaman dahulu. transformasi pendidikan mesti seiring dengan transformasi gaji. kalau tidak nanti kita bikin transformasi undi. time tu baru padan muka.

Tanpa Nama berkata...

Sah semua kakitangan kerajaan kena tipu lagi....kesian guru terutamanya guru kumpulan sokongan.Tak diperdulikan lansung. Kesian aku tengok para guru kat BBC kuching semasa perasmian hari guru. Bukan main sambutan dibuat dengan harapan mendapat satu berita yang mengembirakan tetapi hampeh punyai PM dan TPM....

N17 Veteran berkata...

1% je guru yg dapat habuan? sama mcm tahun2 lepas, yg PA lain dengan penuh kebodohan menganggap semua guru selalu dapat kenaikan, padahal 1% je yop, kahkah.. tu pun org yg sama dapat tiap2 tahun, 400,000 guru lain tu melopong 2x5 dengan lain PA jua.

padan muka semua, yg hadir ms TPM datang tu bukannya rela, tapi dipaksa dan ada diangkut dengan bas. Tepuk tangan pun muka kelat.

Gomen gebang dalam paper dan TV mcm semua guru dapat habuan, tu yang PA lain pun turut mempamerkan kerendahan IQ dengan memberi komen yang bukan2. Dengan bini aku yg cikgu sek ren pun nganga sekali besar2...

Tanpa Nama berkata...

kat sekolah aku CC jadi penasihat GB. Buruk kata CC buruk lah cikgu tu..hampeh...GB dah kena nasik kangkang woi......tension gila aku...

Tanpa Nama berkata...

kesian ko org..aku baca semua ..kekadang bila aku lihat korang mengeluh...aku sendiri tak tau nak buat macam mana kau nih...
sbb aku bukan PA atau GURU. Aku tebar roti canai je.Laku tak laku roti canai aku bergantung pada ko org la. aku suka juga kalu gaji kau naik. Tapi tak semestinya gaji kau naik ko org makan roti aku triple...atau minum teh triple cawan..tak mungkin. Jadi apa aku rasa ko org mesti nak tukar kereta baru kot. Entahlah pak belalang oii.. LoL.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

kat sekolah aku CC jadi penasihat GB. Buruk kata CC buruk lah cikgu tu..hampeh...GB dah kena nasik kangkang woi......tension gila aku...

Jumaat, Mei 20, 2011 6:55:00 PM

BANGSAT punya GB. GB apa nih? Ini mesti GB kencing manis,GB malas,GB kena gout...lemah jantung. BANGANG.Kerja sendiri dok tunggang kat org len yg tak berkenaan. Ambil tindakan JPM!!!! Patut lah prestasi aku stagnant...kerja bagi nak gila..rupa2nya ini yg tersurat. Makan nasi kangkang punya GB. Tak berunding dgn GPK lain ke? Memang makan sumpah semua guru . OOhh ini rupanya GB!!!

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Apa salahnya jika PM beri 10% kepada semua guru , lagipun PPSMI dan nak dimansuhkan. Cadangan Pakatan Rakyat nak kasi RM500 kepada semua guru adalah lebih relevan.

Ini satu lagi...udahlah. Padah membawa rebah. Semua ikut kepala masing2...

Tanpa Nama berkata...

PR kata 500..pangkah PR...DAP kasi 100 pangkah DAP ..DAJAL bagi biskut anjing...pangkah DAJAL...Yaaahooo rakyat melayu... .mampui kena.
Yg banyak bising, mengarut tak sabaq, orang kita melayu ... majoriti. Golongan minoriti, depa diam2 dok piat telinga hangpa sikit ja...dah melenting tak sabaq. Al Joned Singapura dah mula bangkit..tapi nak bangkit cam mana..dah tersepit. Come on lah..Bubuh baja sikit otak kita ni.

bhaixp berkata...

TPM kata kool....kita msih punya masa. a...dulillah, bincanglah. kerana jurang xboleh dibesarkan. antara sek elite......bandar..pendalam berperanan sama. semangat mendidik mesti sama .... cuma suasana yg berbeza. jadi jgn ada yg rasa terpinggir...kesannya munkin berangkai.

Tanpa Nama berkata...

Beruntung guru2...tiap2 tahun dapat imbuhan bila tiba hari Guru...kami PA yang lain ni dianak tirikan....bersyukurlah dengan apa yang ada....harap pihak kerajaan lebih perihatin kepada semua dan bukan kepada kumpulan tertentu saja.....masih tak paham...ada guru dah jusa, ada 54, ada 52, ada 48, ada 44 dan macam2 lagi.....tapi kerja mengajar je....takkan input sama tapi hasil dikaut berbeza.....tu belum masuk tusyen lagi...cuti punya laa banyak.....masih mengeluh lagi?.....masih lagi bersyukur jadi kumpulan sokongan dan terima gaji bulan2....berbanding pak2 sedara dikampung yang kais pagi kais petang...menghitung harga barang yang makin naik bila kerajaan bagi bonus kepada PA...Dato' Presiden kena tengok benda2 ni semua.....anak2 buah CUEPACS bukan semuanya guru....

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama Seluang berkata...

guru dah masuk tahap minta gaji tahap PHD, PA gred 17 punya skim dah lapuk macam cendawan basi. kalau time masuk guna SPM, lepas tu upgrade ambil STPM gaji tetap SPM. ambil Diploma pun gaji tetap SPM. tiada langsung imbuhan untuk menggalakkan peningkatan ilmu sedangkan kita tahu kelulusan generasi sekarang semakin tinggi berbanding zaman dahulu. transformasi pendidikan mesti seiring dengan transformasi gaji. kalau tidak nanti kita bikin transformasi undi. time tu baru padan muka.

Jumaat, Mei 20, 2011 10:23:00 AM

Rata-rata gaji PA gred 1-17 dibayar berdasarkan gred, tidak berdasarkan kelulusan yang di miliki. Contoh nya kalau PT 17 dan Juruteknik 17 ada diploma tp gaji SPM yang di bayar. Ada ijzah sekalipun tetap di bayar gaji SPM. Tp bila guru-guru sambung ambik ijazah walaupun tak berkaitan dengan bidang, gaji ijazah gred 41 yang cikgu tu akan dapat. Di mana keadilan bagi PA yang lain. Hanya cikgu saja yang gaji di bayar ikut kelulusan. PA lain tak ada kelulusan ke ?ada diploma n ijazah tp dapat gaji SPM.

Tanpa Nama berkata...

Ini lah spesis kerani yang naik tocang. ada hati nak tunjuk lagak. diperhatikan ramai kerani kat sekolah naik tocang dan menganggap mereka lebih besar dan penting dr cikgu sbb mereka yg buat gaji cikgu. pandai lagi ugut cikgu tak buat gaji dia kalau cikgu cari pasal dgn dia. padahal itu memang tugas dia. kalau dia tak buat gaji, cikgu tak dapat gaji. apa kata kalau cikgu takde ? dengan kau pun tak dpt keje tu. bukan semua kerani sekolah mcm tu tp nampaknya kau ni spesis mcm tu la

kalau kau tak suka dgn PT kau jgn babit kan org lain...sape suruh kau buat tahi dengan PT kau..aku rasa kau pn spesis cikgu yang tak reti untung sebab kalau gaji tak naik kau menjerit kat pejabat tapi bila gaji naik buat tak tau je..ucap TERIMA KASIH pn kau kedekut...jenis cikgu mcm kau ni pikir gred kau besar jadi mula la nak pikir tu keje kau jadi kau kene buat..tapi keje kau mesti banyak yang tertangguh...mungkin dalam fail kau pn kau tak tahu ape yang ada kan? kesian la dgn kau nie...

Tanpa Nama berkata...

ini semua kroni..majoriti besar dibelai golongon minoriti dibiarkan.cuba tgk betul2 setiap tahun ada jer berita gembira untuk PA yg majoriti besar seperti cikgu,polis..cuba tgk blik pada gred 1-17 diorg kerja sampi pencen pun tetap gred 1 or 17..kebayakan guru ni last choice utk dptkn kerja.dah terdesak mmg x der kerja brulah diorg pilih nak jd cikgu.ikhlas ker diorg mengajar yg penting gaji masyuk tiap2 bulan.hahaha

Tanpa Nama berkata...

pasni rmai2 la cikgu tukar kete bru sebab gred naik gaji pon naik la

dulu N17 la ni M44 berkata...

kebodoh punya kerani dan lain2 sokongan, korg nak pertikai keikhlasan gaji org lain buat apa? korang tu ikhlas ke? macam haram, kerja paling malas dan x kompeten langsung, tahu nak menyalak naik gaji. diorang pilih cikgu last choice ke first choice ke, korang plak pilih kerani N17 sebab first choice dan cita2 la ye?

Tanpa Nama berkata...

PM sepatutnya menaikkan semua gaji kakitangan awam.bukannya memilih sebahagian sahaja.penyelarasan gaji perlu dilakukan. semua barang dah naik tetapi gaji kakitangan awam tak juga naik.harapkan bonus mcm kakitangan swasta dah x dapat. semua kakitangan awam bekerja dan menyumbangkan tenaga untuk kemajuan dan pembangunan negara.fikirkanlah..

Tanpa Nama berkata...

kalau kau tak suka dgn PT kau jgn babit kan org lain...sape suruh kau buat tahi dengan PT kau..aku rasa kau pn spesis cikgu yang tak reti untung sebab kalau gaji tak naik kau menjerit kat pejabat tapi bila gaji naik buat tak tau je..ucap TERIMA KASIH pn kau kedekut...jenis cikgu mcm kau ni pikir gred kau besar jadi mula la nak pikir tu keje kau jadi kau kene buat..tapi keje kau mesti banyak yang tertangguh...mungkin dalam fail kau pn kau tak tahu ape yang ada kan? kesian la dgn kau nie...

memang kau ni jenis kerani naik tocang. cikgu yg mengajar, kerani pulak yg melolong minta naik gaji. ada ke patut keje hakiki dia tp mengomel mengungkit bila kena buat gaji cikgu pelik betul la. kerani sekolah jgn perasan diri tu cikgu tp ttp kerani mcm kerani di pejabat kerajaan lain jgk. kalau kerani pejabat lain tak naik gaji apesal pulak kerani sekolah nak naik. kerani sekolah ngajar jgk ke ?? Perlukah kena ucap terima kasih atau belanja nasi lemak tiap tiap hari br kerani buat keje. jawab soalan aku ?? perlu begitu ?? habis gaji yg dibayar buat apa ?? bukan kah utk buat gaji cikgu uruspentadbiran seklah ?? atau goyang kaki ? mentaliti tak betul, tak sedar diri

Tanpa Nama berkata...

Woi cikgu x malu ke gaduh ngan kerani. Korang ingat hebat sgt ke nak buli2 kerani. Konon rasa golongan professional la duk kat sekolah. Nak kutuk2 org lain. Kalo korang kerja kat kementerian atau jabatan lain. Baru korang tau level korang kat mana. Mesti rasa malu sendiri. Pooodah cikgu....

Tanpa Nama berkata...

Woi kerani sekolah layak ke gaduh ngan cikgu. Korang ingat layak ke nak buli2 cikgu. sedar la awak tu golongan sokongan tapi perasan mcm dia yg mengajar. Nak kutuk2 org lain. Kalo korang kerja kat kementerian atau jabatan bukan sekolah, baru korang tau level korang kat mana. Mesti rasa malu sendiri dan baru sedar diri rupanya cikgu yg mengajar bkan kerani. Pooodah kerani....

Tanpa Nama berkata...

Ooo cikgu x sedar diri belagak yee. Korang jd cikgu tu sbb apa? Minat? No no no.....sbb x layak nak masuk skim lain. Pastu dengki kat org lain. Pandang rendah kat kump sokongan. Poodah cikgu..

Tanpa Nama berkata...

nak tanya sikit, yang pi kerja jadi kerani sekolah ,PAR, PPM, PAP, PT dan lain2 sokongan tu sebab memang minat dari kecil ke? sebab terdesak xde keje lain kan? pastu nak terhegeh2 nak gaji besar pula. Patut pun kat ofis buat kerja macam haram jadah!

tu la org suruh belajar tinggi-tinggi taknak. dok melangut kat sekolah, kat sekolah asyik main kawin kawin je. bila besar x la jadi staf sokongan yang dok dengki kat cikgu.

Tanpa Nama berkata...

Tahniah PM, anda seorang yang PEKA, lihatlah kakitangan kerajaan, ramai yang curi tulang, cari formula camna nak bagi mereka rajin..semua tunggu 25 hb saja...KAKITANGAN KERAJAAN perlu rajin ..BINA NEGARA KITA... kalau malas, nak gaji lebih saja...apa nak jadi pada NEGARA...kerja mesti IKHLAS...Kalau tidak puas hati dengan gaji sekarang...LETAK JAWATAN...buat bisnes sendiri..baru tahu kita tu rajin ke malas......

Tanpa Nama berkata...

cikgu DG41 ke atas jgn harap dapat kenaikan pangkat dan elaun.. gaji + elaun RM 3000++.. bagi gred 52 gaji jejak RM 8000..keje ngular jea,ngajar tak bersungguh..kelas lemah ngajar mcm tak ngajar..kelas tambahan malas buat bagi student UPSR, PMR dan SPM.. ape cite.. malam part time buat tuisyen, ngajar lebih terperinci dari ngajar di sekolah..ape da.. keje pukul 2 dah balik n tido kat umah.. mane teruknye keje.. jadi cikgu pikir-pikirlah sendiri.. lu pikirlah sendiri..

Cikgu Otai berkata...

Cikgu Otai
Terimakasih kepada kerajaan dan barisan kepimpinan nmegara kerana prihatin dalam bidang perguruan. Tapi pihak menteri terutama Tuan Menteri Pelajaran tahu ke situasi sebenar kenaikan pangkat di sekolah! Sistem kenaikan pangkat di dalamn bidang perguruaan paling cacamerba. Inilah akibat kuasa kenaikan pangkat di uruskan oleh Pejabat Pendidikan Daerah, Jabatan Pendidikan Negeri. Semua yang naik pangkat adalah dikalangan rakan-rakan, kroni, saudara mara malah lebih teruk dikalangan aliran politik. Sejak pengumuman kenaikan automatik gpk sek. men ke dg48, berlumba-lumba pegawai-pegawai dari ppd dan jpn turun ke sekolah mengambil jawatan guru gpk. Malah lebih teruk ada yang terlalu junior sudah memegang jwtan gpk. Harap pihak kementerian pelajaran lihatlah perkara ini. Ramai ckgu-cikgu senior yang m,enjadi guru biasa dinafikan hak mereka. Pihaak JPA perlu memantau perkara ini. Perlu ada garis panduan dan syarat untuk kenaikan gred 48 ini. Ada dikalangan mereka yang naik gred ini akan menerima kenaikan gaji dan elaun sehingga RM1200. Urusan kenaikan pangkat dan gred di kalangan warga pendidik perlu mengambil kira senioriti dan prestasi kerja pegawai berkenaan. Harap pihak CEUPECS melihat perkara ini dengan mendalam, jangan hanya pandai meminta tetapi bila sudah dapat menghasilkan kakitangan yang tidak berkualiti. Fikir-fikirkan lah.