SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

01 November 2013

CUEPACS MAHU PENAMBAHBAIKAN SKIM PADA SEMUA, BUKAN HANYA 81 SKIM

Bernama
1/11/2013


SHAH ALAM, 31 Okt (Bernama) -- CUEPACS mahu penambahbaikan skim perkhidmatan kakitangan awam tidak terhad kepada 81 skim sahaja sebaliknya meliputi kesemua lebih 200 skim.
Presidennya, Datuk Omar Osman berkata penambahbaikan skim perkhidmatan awam perlu dibuat secara menyeluruh bagi mengelak produktiviti dalam kalangan 1.3 juta penjawat awam terjejas jika 81 skim sahaja ditambah baik.

"Kita berharap bukan hanya untuk 81 skim sahaja, kita ada lebih 200 skim. Kita mahu sebelum 31 Dis ini, kalau boleh semua skim dapat penyelesaian," katanya semasa melawat Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) di Padang Jawa Khamis.

Sebelum ini, beliau berkata kesatuan sekerja yang terlibat dalam penguatkuasaan seperti JPJ, Jabatan Kastam, Jabatan Imigresen, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan serta pihak berkuasa tempatan mengemukakan memorandum penambahbaikan skim perkhidmatan masing-masing kepada kerajaan.

Begitu juga dengan kumpulan pentadbiran sistem maklumat dan kewangan serta kumpulan pengurusan dan profesional, katanya.

Omar berkata CUEPACS akan mendengar taklimat Jabatan Perkhidmatan Awam di Putrajaya Jumaat berkaitan skim yang akan ditambah baik dan pihaknya dijangka membangkitkan keperluan penambahbaikan kepada semua skim.

Beliau juga berkata gred gaji permulaan bagi anggota penguatkuasa masih rendah iaitu kira-kira RM800 sebulan berbanding gaji minimum yang ditetapkan kerajaan sebanyak RM900 sebulan.

-- BERNAMA

251 ulasan:

«Lebih lama   ‹Lebih lama   201 – 251 daripada 251
Tanpa Nama berkata...

berita terkena...
semua PA yg berada di gred dr 1-29 akan dinaikan ke gred 41 khasnya PA yg ada ijazah atau yg perasan je ada ijazah atau yg berangan angan ada ijazah atau bagus mcm penah belajar kat IPT

PUAS?

dari Jaga R1

Tanpa Nama berkata...

nampak sgt j29 sblm ni duduk dekat kedai kopi ja. jd selama ini j17,22,26 benar2 buat kerja. tak gitu sahabat.

Tanpa Nama berkata...

maka nampak sgtlah j29 sblm ni asik duduk dan sembang2 kat kedai kopi je. yg buat kerja J17,22,26. tak gitu sahabat.

Tanpa Nama berkata...

maka terbuktilah selama ini J29 duduk dan bersembang je kat kedai kopi. j17,22,26 buat kerja j29. saya tak kata tp sahabat di atas yg katakan.

Tanpa Nama berkata...

Penambahbaikan hendaklah dibuat pada:
1. Senarai tugas contohnya PT di sekolah Geed A buat apa.....
PT di kementerian, jabatan, agensi mesti diberikan pengkhusan kerja yg tepat dan bersesuaian dgn kelayakannya. Bila semua kerja pentadbiran diserahkan kpd PT itu yg mengundang beban kerja yg berat smpai terbawa-bawa ke rumah.
2. Mmg jawatan PAP perlukan penambahbaikan krn byk PAP di agensi selain kementerian dibebani tugas yg tidak menentu tambahan pula kos hidup yg semakin meningkat. Tambahan pula harga minyak telah meningkat. Gred 41 ke atas mgkin x nampak hal ini Terdapat PAP di sekolah tidak pernah menghadiri kursus krn Guru Besar tidak melepaskan beliau dan ada Guru Besar berpendapat PAP tidak layak menmghadiri kursus krn tidak membawa sebarang kebaikan kpd pentadbiran sekolah.Sya pernah membawa keluhan seorg PAP yg tidak pernah menghadiri kursus sepjg berkhidmat selama 20 tahun! Sebenarnya guru-guru kena keluar dari kotak pemikiran mrk sendiri. Guru2 suka menyamakan tugas mrk mendidik pelajar dgn tugas mrk sebagai seorg 'pengurus'. Klau pelajar silap mrk akan melenting begitu juga dgn PT atau PAP kalau silap mrk jerkah sama mcm marahkan pljr....stupid, bla,blabla....
Mrk komen direct to the person, tidak tahu berkomunikasi cara berhemah. Ada PT dan PAP yg lebih senior drp mrk, tp rasa hormat pd umur tidak timbul langsung.... apa yg mrk tau ....AKU DG/DS29/41.....
Rata2 ada keEGOAN yg tinggi .... kadang2 mrk lupa EGO tu hanya hak ALLAH semata.
3. Knp setiap kali penambahbaikan hanya tugas-tugas guru shj diupgredkan. Jawatan-jawatan lain x penting ke sedangkan ramai yg melibatkan diri dlm perniagaan MLM, perniagaan online FB. Sya bukan memperlekehkan jawatan guru krn saya sendiri anak seorg guru satu masa dahulu tp komitmen guru dulu dgn skrg jauh berbeza.Guru skrg once dia dinaikkan pangkat mrk rasa high sgguh kdg2 kalau x panggil dgn 'puan' atau "encik" jgn hrap mrka akan menoleh....huh saya cakap ikut pgalaman di sebuah IPTA.
4. Penambahbaikan hendaklah dibuat secara keseluruhan kpd semua skim ....jgn hanya memilih certain skim shj. Ini adalah krn semua penjawat awam bertungkus lumus bekerja bersama-sama utk menyempurnakan hasrat pemerintah yg mengeluarkan suatu idea dan diterbitkan suatu dasar utk kebajikan rakyat. Jadi mcm x adil hya 81 skim shj dibuat penambahbaikan dan hanya tutup mata pd lebih 200 yg lain. Adalah lebih adil utk melakukan penambahbaikan serentak kpd semua skim.

Tanpa Nama berkata...

5. Kumpulan W diwujudkan utk menguruskan kewangan tp masih terdpt PT N17 (P/O), N22, N26 dan N27 yg melakukan tugas2 kewangan. Tidak ada pengkhususan yg tepat utk melakukan tugas2 kewangan. Alasan JPA ialah pekeliling dulu masih digunapakai atau tidak ada waran perjawatan.Perlu melakukan penambahbaikan kpd senarai tugas W dan N utk semua gred lantikan dan kenaikan pangkat.
6. Negara2 lain telah lama mengamalkan gaji mengikut kelayakan, kenapa Malaysia tidak mencontohi langkah tersebut. Kebykan PT2 yg bertugas memiliki Diploma dan Degree tp masih menerima gaji ikut SPM. Sungguh x adil. Tp yg hairannya J17 dinaikan gred ke J29 sekiranya ada diploma dn kemahiran, jadi apa halnya PT yg ada Diploma. Pelik dan ajaib kan? Adakah krn Datuk pun seorg Juruteknik pnya pasal. Tp byk org tahu kbykan keja J17 dilakukan oleh kontraktor luar, gaji J17 pun byr byran kontraktor pun jln. Tp saya tak nafikan ada kumpulan J yg benar2 lakukan keja dan dpt gaji yg benar2 halal dn berkat utk diberikan keluarga tersayang.
7. Penambahbaikan ini sgt perlu agar Wawasan 2020 yg makin dekat ni boleh digapai dgn cemerlang. Adakah hanya 81 skim ini sajakah yg diberi peranan utk menyempurnakan misi ini? Tepuk dada tanya selera.
8. Kos peningkatan hidup tidak hanya berligar di sekitar 81 skim ini shj, semua penjawat awam terlibat sama, mohon kewarasan JPA dan penelitian cuepas.
9.Penambahbaikan perlu juga dilakukan ke atas disiplin penjawat awam, salah laku penjawat awam dan pusingan kerja sesorg di sesuatu jabatan. Jgn biarkan sampai penjawat awam berakar di mana2 jabatan/agensi.... itu yg berlaku di sekolah2 sampai PAP, PT menjadi bosan sbb x ada sbrg perubahan yg dibuat oleh Guru Besar..... sama aje w/pun bertahun2.
Pendedahan yang kurang tentang integriti PA masih tinggi di semua jabatan. Jadikan ia kursus wajib hadir dan mata pelajaran wajib lulus dlm kertas peperiksaan PA.

Sekian, terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

ptd menaik taraf gred bukan merubah nama jawatan....harap penjelasan ini di fahami....dan skim ini di khususkan untuk golongan berpendapatan rendah bagi membantu mengurangkan kos kehidupan...

Tanpa Nama berkata...

Ni mesti komen dari PAP dan PT kat sekolah yg irihati lihat gaji guru yg 3 hingga 4 kali ganda tinggi dari gaji mereka. Buat komen yg bermacam2 pun gaji guru tetap kerajaan utamakan kerana xde guru xde PT. So jgn dok asyik sakit hati dgn cikgu; dulu cikgu suruh belajar rajin2 xnak. Skrg nak gaji besar, kepala otak mana lu pakai?

Tanpa Nama berkata...

Hg mangkuk ayun.. dah wujud dah.. kat tempat hg tak dak kaa kup 22.. cc buat keja lebih... berbanding kup 22 sama gred... yg tuu pun ada masalah.. aku rasa tempat hg ulu kot.. takdak kup 22

Tanpa Nama berkata...

Bg jawatan hakiki n41 saja layak naik 44.. yg kup 41 tunggu kekosongan n41 hakiki.. dah isi gred hakiki baru baru naik 44.. konsep sama mcm kup 22.

Tanpa Nama berkata...

Senang cerita... time base pendekan kpd 8-10thn itu saja jalan penyelesaian.. kasi reda skit.

Tanpa Nama berkata...

Cantekk.. idea tuu.. kalau d terima pakai.. tapi aku rasa.. kalau pendek kan time base.. untuk naik pangkat lg ok.. ramai akan setuju.. 8 - 10 thn.. ini akan reda sedikit.

Tanpa Nama berkata...

ini kenyataan manusia yg bersifat iri hAti.saya pun seorg guru.sy amat berterima kasih kpd Sema PT yg brada d sek mahupun KPM krn mrk juga adalah tlg blkg kt..jgn hina mrk.mrk inginkan spt mana yg kt iginkan...krn mrk jg mempunyai perasaan.kalau gurupun dicop cikgu 25hb kt pun melenting samalah jg mrk d tuduh tdk buat kerja

Tanpa Nama berkata...

Askm, hentikan lah kecelaruan.

Semua skimjawatan ada syarat layak masuk dan gred gaji. Bila kita pohon jawatan dah faham apa tugas dan gaji yg ditawarkan. Tak patut timbul nak gabung gred rendah jadi sama jadi gred lebih tinggi....

YANG KITA PERLU IALAH GRED GAJI LEBIH ADIL DAN TINGGI.!!!!

contoh gaji min -maks tidak masuk elaun elaun

Skrg semua mula dgn gred 17 tidak ada lg gred 1 -16

Gred 17 1,500 - 3,200 kgt rm110
Gred 22 1,800 - 3500 kgt rm 115
Gred 26 2,200 - 3800 kgt rm 125
Gred 29 2,500 - 4,200 kgt rm135
Gred 32 2,750 - 4,500 kgt rm 150
Gred 36 3,200 - 5,200 kgt rm 180
Gred 38 4,200 - 6,800 kgt rm 200

Gred 41 2850 - 5,200 kgt 225
Gred 44 3,500 - 6,800 kgt 245
Gred 48 4,800 - 8,200 kgt 275
Gred 52 6,200 - 9,800 kgt 325
Gred 54 7,500 - 10, 500 kgt 375

Jusa biar kekal... dah cukup tinggi...


Tanpa Nama berkata...

Kalau dikaji bagi kumpulan pelaksana gr3d 36 dan gred38 merupakan gred setara dengan gred 41 dan gred 44... yg penting gaji maks sama...pencen dapat sama banyak...

Bagi kumpulan pelaksana yg ada degree patot di naikkan gred jadi gred36 dan yg ada master naik gred 38 dalam skim yg sama... selepas 3 tahun tamat pengajian.

Macam skim pensyarah... daoat phd boleh terus dilantik gred 52 pensyarah kanan..




Tanpa Nama berkata...

Seapatot nye yg membezakan kita ada elaun elaun mengikut tugas masing masing.

Contoh terbaik skim pensyarah dan doktor dapat pelbagai elaun ikut bidang.

Jadi skim teknikal kena ada elaun baru yg difikir sesuai.. contoh elaun sijil kemahiran khusus yg dimiliki ikut tugas... elaun sijil penyelenggaraan lift, sijil pengurusan rangkaian, sijil pengurusan pabx dll



Tanpa Nama berkata...

17 ke 41 boleh dgn adanya degree tapi bukan KUP biar HAKIKI barulah setimpal. Gaji banyak....tanggung jawab pun kene la sepadan kan...

Tanpa Nama berkata...

DARI SUMBER YG TIDAK RASMI
2015....W17 yg diberi opsyen dahulu akan kembali ke N17 sebagai PEMBANTU GURU. Kekosongan W17 akan diisi oleh lantikan Akauntan Negara...jawatan PEMBANTU AKAUNTAN.

Tanpa Nama berkata...

SETUJU..!!!! Mohon jawatan yg lebih tinggi mengikut kelulusan terkini. Bukan senang nak duduk di kelompok golongan PROFESIONAL ni... Kaji tanggung jawab mereka...beban tugas...masa kerja bandingkan dgn tugas hakiki memasing... Baru bole cakap banyak....

PT(P/O) N17 B.Sc Network Computing (Hons.) berkata...

aku pun tak setuju gred asal anda seperti 1/11/17/27/29 yang mempunyai kelulusan sarjana muda untuk dilantik TERUS. itu mudah sangat bunyinya. ramai yang menyalak tak puashati nanti walhal mereka ini memang ada kelulusan untuk gred lantikan yang lebih tinggi.

ibarat memberi J17 yang mempunyai sijil ke gred J29 yang syarat lantikannya adalah diploma. lihat saja nanti pasti ramai yang takkan puashati terutama gred J29 yang sedia ada, mahupun gred J22/J26 yang sudah kanan tetap menjadi "sebaya" semula dengan J17.

seharusnya pihak SPA/JPA melonggarkan syarat temuduga/tapisan awal terhadap pegawai sedang berkhidmat(PSB) dan kenaikan pangkat secara lantikan(KPSL) dan proses pengambilan mereka ini diasingkan daripada pengambilan baru. sebagai contoh, di "government-linked agency" (GLC), konsep pengambilan mereka adalah MENGUTAMAKAN KAKITANGAN NON-EXECUTIVE MEREKA SENDIRI yang mempunyai kelulusan tinggi untuk mengisi kekosongan jawatan EKSEKUTIF dahulu sebelum dibuat pengambilan luar ataupun mengambil graduan yang mereka telah taja samada melalui konsep biasiswa mahupun tajaan. dalam erti kata lain, jawatan kosong dalam GLC ada 2 kategori, iaitu INTERNAL dan EXTERNAL. masing-masing akan diberi peluang untuk bersaing. walaupun begitu mereka tidak akan dicampuradukkan. yang sedang berkhidmat akan bersaing sesama mereka, manakala yang baru menamatkan pengajian/belum pernah memasuki organisasi akan bersaing sesama kelompok mereka juga.

itu yang sepatutnya diamalkan oleh pihak berkuasa melantik(PBM) seperti SPA. apabila mereka mencampuradukkan PSB/KPSL dengan graduan baru, memang akan nampak graduan baru mempunyai "bakat" sebab kategorinya berbeza. graduan baru akan lebih bersemangat kerana otak mereka masih fresh dan merembeskan adrenalin yang lebih ke seluruh badan mereka kerana mereka belum dapat KERJA atau belum pernah berkhidmat dalam perkhidmatan awam. walhal PSB/KPSL telah berada dalam perkhidmatan awam, pastinya mereka akan kelihatan bersahaja dan nampak "tidak begitu bersemangat".

inilah masalah SPA/JPA. mereka ini tidak tahu berfikir secara matang, tidak mahu mendengar pendapat orang dan yang paling utama, TIDAK MAHU BERTRANSFORMASI. cakap saja lebih. walhal cara kerja mereka, idea mereka masih lagi terkebelakang.

Tanpa Nama berkata...

juruteknik J17 jadi J29A..J29 tetap J29 so tidak ada pertindihan tugas..awat hang dok canang ramai J29

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
GAJI guru cam na??? yg berkhidmat 8 dan 9 tahun pun sama gaji dgn yang berkhidmat 10 tahun,malahan gaji yg berkhidmat 9 tahun lebih tinggi gajinya dari yang berkhidmat 10 tahun beza hampir 1.5k setahun dan yang 8 tahun pula gajinya beza dgn yang berkhidmat 10 tahun hanya 20rm/30rm shj sebulan...Mcm mana dengan sinoriti gaji yg berkhidmat lama ??? Cuepacs mcm mana ni ???

mana tak beza cikgu.. kalo dah eja seniority pon tak bape btul...

Tanpa Nama berkata...

Pt atau cc selamba je marah cikgu,aku pun pernah kena maki sbb silap isi borang,,,alasan mereka bolh kitaorang wat silap gaji cikgu...

Tanpa Nama berkata...

N17 tiada dlm senarai, amat menyedihkan, tak tahu kenapa, walhal PT17 selalu dimaki hamun, jadi staff hadapan kaunter, imej jabatan lagi, ada yang mempunyai Diploma Pentadbiran Awam lagi, klu nak buat, jgn pilih2,,

AMINAH BINTI ALI HAMSA berkata...

apasal PTN17 tak tersenarai, walhal peranan PTN17 sangat penting, ada yang mempunyai Diploma Pentadbiran Awam lagi,tang mana PTN17 tak penting ooooi?Cuba habaq mai kat Chek ni,,issh, kekadang tu time audit datang PT17 selalu kena jawab, bos siap cuti lagi,,depapun mempunyai tanggungjawab dlm organisasi,,,berfikir sebelum bertindak kerana implikasinya sangat hebat nanti.

Tanpa Nama berkata...

Blm pun lg kluar senarai 81 skim tu rmi yg kta mengata pasal skim cg. Jgn la mcm tu..kita tggu je skim apa yg terlibat ok.

Tanpa Nama berkata...

kepada

Tanpa Nama berkata...
Maka senang dan dptlah duduk bersembang berjam2 kat kedai kopi kerana kerja dah kurang. Banyak cantik j29 junior.

Sabtu, November 02, 2013 3:00:00 PTG


yer memei titew cantik... bleh duk lepak kedai kopi... j29 sedia ada... buat kejer mcm biasa...

Tanpa Nama berkata...

bagaimana malaysia nak maju..jika sesama sendiri penjawat awam iri hati...
masing2 jawatan ada peranan...
xperlu marah2 skim lain..
maybe anda marah PT, sebab PT tmpat anda ada masalah.. tapi xsemestinya PT tmpat lain pun mcm tu..
same juga pada jawatan2 lain..
PAP PRA PTD PT Juruteknik dan sebagainya semua perlu berkaitan..
barulah suatu jabatan maju..
so sudah2 lah..kita same2 berdoa supaya semua dpt yang terbaik untuk keluarga..

Tanpa Nama berkata...

JANGAN GADUH2 LAA...INI MACAM PUNYA JAWATAN ADA KASI NAIK PUNYA...JANGAN TAKUT...KEHKEHKEH...

Pembantu Kawalan Trafik Udara
Pemandu Lokomotif Sabah
Pereka
Pegawai Kebudayaan
Ahli Fotografi
Jurusolek
Pegawai Galian
Pegawai Kimia Bumi
Pegawai Kaji Bumi (Geofizik/Kaji Bumi)
Penolong Pegawai Galian
Penolong Pegawai Kimia Bumi
Pembantu Galian
Pembantu Kaji Bumi
Pegawai Makmal Filem
Penolong Pegawai Makmal Filem
Pembantu Makmal Filem
Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah
Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Lepasan Diploma
Pensyarah Perubatan
Pensyarah Pergigian
Pembantu Pegawai Latihan Vokasional/
Penolong Pegawai Latihan Vokasional/
Pegawai Latihan Vokasional
Pengajar Kraf
Pembantu Pertanian
Pembantu Veterinar
Renjer Hutan
Pengajar Membalak
Pengawas Hutan
Pembantu Hidupan Liar
Pembantu Hidupan Liar Rendah
Tukang K1
Tukang K2
Tukang K3
Pemandu/ Operator Jentera Pemunggah
Operator Loji
Pekerja Awam Khas
Pekerja Awam
Penyelamat
Pelukis Pelan
Juruteknik Landskap
Juruteknik
Juruteknik Ukur
Juruteknik Perancang Bandar dan Desa
Pembantu Pemeriksa Kilang dan Jentera
Penguasa Bekalan Air
MerinyuTali Air
Pegawai Perhubungan Preman
Penyelia Jeti
Penghantar Notis
Pembantu Kamera/Pemandu
Pemandu Kenderaan
Pembantu Am Pejabat
Pengurus Stesen
Penyelia Jurupakaian
Peniup Kaca
Pegawai Khidmat Pelanggan
Pengawas Pemulihan
Pegawai Penerbitan
Penolong Pegawai Penerbitan
Pembantu Penerbitan
Operator Kamera Offset/ Pembuat Plat
Penolong Operator Kamera
Penolong Pegawai Penyelidik Sosial
Pembantu Penyelidik Sosial
Pengurus Asrama
Penolong Pengurus Asrama
Penyelia Asrama
Penolong Pegawai Tadbir Tanah
Pembantu Tadbir Tanah
Pegawai Pemeriksa Paten
Pemandu Enjin (Keretapi Bukit Bendera)
Pembantu Pemuliharaan
Jurulatih Kawad
Pembantu Wartawan/Wartawan
Atendan Kesihatan
Penolong Pegawai Penaksir
Pegawai Aktuari
Pegawai Angkatan Tetap, Angkatan Tentera Malaysia
Askar Laskar Angkatan Tetap, Angkatan Tentera Malaysia


Tanpa Nama berkata...

tak boleh harap omar ni...kaji 81 saja? mana adilnya? 200 skim lagi masuk bakul sampah ke? Pengarah perkhidmatan awam adil ke ni?

Tanpa Nama berkata...

setuju sgt2 dgn pt yg ader degree di atas tuh. hr system di spa tuh mmg tunggang langgang & x sistematik. dok guna cara ortodoks! org skang nih dok cari knowledged worker & experienced worker tp depa dok anak tirikan k'tangan yg sdg berkhidmat psl konon nk bg graduan menganggur tuh keje or dlm ms yg sama nk bg anak2 kpd kengkawan/sedara mara tuh utk msk keje govt.

Tanpa Nama berkata...

SENARAI 81 SKIM YANG TERLIBAT DALAM PENAMBAHBAIKAN SKIM PERKHIDMATAN AWAM NOVEMBER 2013
1.Pembantu Kawalan Trafik Udara
2.Pemandu Lokomotif Sabah
3.Pereka
4.Pegawai Kebudayaan
5.Ahli Fotografi
6.Jurusolek
7.Pegawai Galian
8.Pegawai Kimia Bumi
9.Pegawai Kaji Bumi (Geofizik/Kaji Bumi)
10.Penolong Pegawai Galian
11.Penolong Pegawai Kimia Bumi
12.Pembantu Galian
13.Pembantu Kaji Bumi
14.Pegawai Makmal Filem
15.Penolong Pegawai Makmal Filem
16.Pembantu Makmal Filem
17.Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah
18.Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Lepasan Diploma
19.Pensyarah Perubatan
20.Pensyarah Pergigian
21.Pembantu Pegawai Latihan Vokasional/
22.Penolong Pegawai Latihan Vokasional/
23.Pegawai Latihan Vokasional
24.Pengajar Kraf
25.Pembantu Pertanian
26.Pembantu Veterinar
27.Renjer Hutan
28.Pengajar Membalak
29.Pengawas Hutan
30.Pembantu Hidupan Liar
31.Pembantu Hidupan Liar Rendah
32.Tukang K1
33.Tukang K2
34.Tukang K3
35.Pemandu/ Operator Jentera Pemunggah
36.Operator Loji
37.Pekerja Awam Khas
38.Pekerja Awam
39.Penyelamat
40.Pelukis Pelan
41.Juruteknik Landskap
42.Juruteknik
43.Juruteknik Ukur
44.Juruteknik Perancang Bandar dan Desa
45.Pembantu Pemeriksa Kilang dan Jentera
46.Penguasa Bekalan Air
47.MerinyuTali Air
48.Pegawai Perhubungan Preman
49.Penyelia Jeti
50.Penghantar Notis
51.Pembantu Kamera/Pemandu
52.Pemandu Kenderaan
53.Pembantu Am Pejabat
54.Pengurus Stesen
55.Penyelia Jurupakaian
56.Peniup Kaca
57.Pegawai Khidmat Pelanggan
58.Pengawas Pemulihan
59.Pegawai Penerbitan
60.Penolong Pegawai Penerbitan
61.Pembantu Penerbitan
62.Operator Kamera Offset/ Pembuat Plat
63.Penolong Operator Kamera
64.Penolong Pegawai Penyelidik Sosial
65.Pembantu Penyelidik Sosial
66.Pengurus Asrama
67.Penolong Pengurus Asrama
68.Penyelia Asrama
69.Penolong Pegawai Tadbir Tanah
70.Pembantu Tadbir Tanah
71.Pegawai Pemeriksa Paten
72.Pemandu Enjin (Keretapi Bukit Bendera)
73.Pembantu Pemuliharaan
74.Jurulatih Kawad
75.Pembantu Wartawan/Wartawan
76.Atendan Kesihatan
77.Penolong Pegawai Penaksir
78.Pegawai Aktuari
79.Pegawai Angkatan Tetap, Angkatan Tentera Malaysia
80.Askar Laskar Angkatan Tetap, Angkatan Tentera Malaysia
81.….

Tanpa Nama berkata...

Pihak KEMAS telah mengemukakan cadangan untuk penambahbaikan gred dan gaji sebab gaji dan gred kakitgn KEMAS terutamanya gred dan gaji penyelia KEMAS yang tidak seimbang serta tidak relevan lagi dgn situasi kini..Jabatan lain hanya menumpang pendapat saja..

Tanpa Nama berkata...

Mengapa jawatan Pembantu pembangunan masyarakat dan penolong pegawai pembangunan masyarakat tiada di dlm senarai penambahbaikan 81 skim? mengapa jabatan KEMAS sering dipinggir dan dianak tirikan sedangkan KEMAS juga adalah salah satu agensi kerajaan yg penting sama pentingnya spt jabatan2 krjn yg lain. Mengapa sering saja jabatan lain potong jalan ? Di mana ketelusan dan integriti serta kerjasama dlm perkhidmatan awam? Saya mohon supaya PM memberikan perhatian juga kpd KEMAS kerana kakitgn dlm jabatan ini khususnya yg menjawat jwtn Penyelia KEMAS sering saja mendpt tentangan drp Pemaju2 msyrkt yg bergred S27 ..

Tanpa Nama berkata...

pada yg memandang rendah kja pt tu...tahniah la yer... sy merayu pd pt2 semua jalankan tugas dgn jujur dan cemerlang..jgn peduli kutukan org yg x tau kerja pt tu apa..terutama pt kat skolah..wlupun ganjaran kita kurang didunia..berdoalah ada ganjaran hebat menanti kita di kemudian hari..x sangka guru pun kluarkan ayat2 kesat macam tu..tahniah skali lagi...

Tanpa Nama berkata...

cakap je dia ni ,,,tapi habuk pun tiada....PA sentisa ditipu kupek..hampeh,

Unknown berkata...

Lagu bangang hahaha

Tanpa Nama berkata...

Kau berhenti kerjo jo jika tak senang duduk j29 ko masuk swasta saja supaya bukan title j29..title ko injin ail di swasta...ha ha ha...

Tanpa Nama berkata...

Cuba u taip surat tgk. Entah2 berterabur... pt jugak yg diminta tolongnya...ingat pt kerja menaip surat aja ke....bermcm2 dibuatnya.....merekod.mengurus dokumen.....bila peg mampus pt juga yg kena urus pncen dll. Ada faham.

Tanpa Nama berkata...

Jangan samakan PT sekolah dengan Pt di jabatan lain...PT sekolah memangla rileks...tapi Pt kat jabatan lain ni bertungkus lumus buat kerja tak nampak.Saya setuju 81 skim tak dilaksanakan jika semua skim tidak ditambahbaik. So, adil lah.

Tanpa Nama berkata...

Disebabkan dasar JPA nak kurangkan penyelia, selepas ini pegawai profesional perlulah belajar menjadi penyelia pula. Sebelum ini mereka hanya beri arahan kepada 27/29. sila urus, untuk makluman tindakan dan sebagainya. Sebelum ini 27/29 yang menjadi oarang tengah, meneliti, merancang, menilai, memberi penerangan, huraian serta membuat format bagi memudahkan 17,22 dan 26 buat kerja yang kadang-kadang golongan profesional kurang arif terutama yang masih baru.
Sekiranya ada masalah, tempat dirujuk adalah penyelia 27/29dahulu. Persoalannya dalam jawapan pada soalan. Apa akan jadi pada 27/29 yang sedia ada bila 17,22,26 naik 27/29? jawabnya 27/29 akan bertambah ramai. Itu jawapan yang kurang manis pak. Beri lah jawaban yang lebih ber 'intellectual' dengan izin.
Persoalannya mampukah pegawai profesional 41,44, 48 menjadi penyelia kepada 10-20 orang 27/29 dalam sesuatu daerah? termasuk kerja-kerja menyelia di lapangan?

Tanpa Nama berkata...

Kami skim FT amatlah tidak berpuashati kerana banyak isu teknikal FT buat dan selesaikan, x boleh ke buat alaun kemahiran bagi bagi FT yang mempunyai kemahiran pada sesuatu bidang dan ada di antara kami kena bekerja mengikut SHIFT malahan ada jugak yang normal SHIFT dan kena standby bila berlakunya kegagalan system, justifikasi tugas dari jpa hanyalah justifikasi sedangkan kami menjalankan tugas melebihi dari grade 17, kenapa jpa x sediakan grade F29(TEKNIKAL),kerana kebanyakan F29 lebih sinonim dengan progamer, dan kenapa JPA tak membuat pembahagian antara teknikal dan pengurusan.... harap dapat jawapan yang sewajarnya...

Tanpa Nama berkata...

FT17 jom bakar sijil n diploma masing-masing

Tanpa Nama berkata...

Minta cuepacs sarankan supaya pelajar jangan belajar Kos Sistem Maklumat @ Teknologi Maklumat peringkat sijil atau Diploma di IPTA....cukup ambil SPM sahaja.....

Tanpa Nama berkata...

Perlu penambahbaikan secara menyeluruh yang lebih berorientasikan kebajikan pekerja awam,elaun ITP yang dah lapok perlu diperbaiki dan juga peluang kenaikan pangkat yang lebih baik tak kira dari lulusan tertinggi mahupun lulusan SPM. Jangan ada yang dianaktirikan sehingga mereka yang tidak terlibat sabotaj atau berkecilhati sedangkan mereka ini juga dalam golongan membantu pembangunan negara.( Perkhidmatan profesional mahupun sosial )...kita mahu semuanya berlaku adil.....sekadar memberi komen.

Tanpa Nama berkata...

PEG PENJARA KX17...TAKNAIK GAJILAH

Tanpa Nama berkata...

MACAM MANA DENGAN GRED EKONOM??????

Tanpa Nama berkata...

cepat sikit la gaji guru naik....he he...

Tanpa Nama berkata...

nila manusia tak sedar diri kelulusan UPSR, PMR ja tapi gaji nak 4k hingga 5k basik..huiii sedarla sikit bonggok..kalau nak gaji tinggi pgi belajar dlu..orang hbskn masa 3 - 5 tahun bljr yg dia stadart 6 je tp gaji 5k...ukur diri tu kurus ke gemuk...

Tanpa Nama berkata...

Kenapa pula tak ada PT Kewangan ni! Tolonglah sikit! PT kewangan kat sekolah ini bukannya kita goyang kaki je...banyak sangat kerjanya! Lagi pun kami pun penjawat awam juga..kenapa kami tak ada dalam senarai 80 perkhidmatan ini...kasihinilah kami! kecil hati sesangat.Naik pangkat pun kena tunggu 13 tahun, pelarasan penambahbaikan pun tak ada..tolonglah.....

Tanpa Nama berkata...

mat jenin yo, den dh bonci semuonyo, den dapet gaji ciput ni nak bayor semuo yang naik2 , bonci den, nak beronti tak leh sobab anak2 den kocik2 laie, dok ket bandar ni, apo kono ejang yo,,kesian den, jgn tipu den cuepac, tolong ckp yg bonar dan tolus

«Lebih lama ‹Lebih lama   201 – 251 daripada 251   Terbaru› Baru»