SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

07 November 2013

PERJUANGAN AHLI KESATUAN SEKERJA

Media Cuepacs
7/11/2013
 
 Assalammualaikum,

Kepada semua rakan FB yang menjadi Penjawat Awam,apabila Pekeliling Perkhidmatan tentang Penambahbaikan 81 Skim Perkhidmatan keluar di Portal JPA semalam,ramai yang memberikan pandangan samaada pro atau kontra tentang pekeliling tersebut.

Ada yang merasa dukacita kerana jawatan mereka tiada perubahan,ada yang gembira.Mengapa Skim perkhidmatan Juruteknik J17,J22,J26 mendapat keutamaan?Untuk Makluman semua isu ini bukanlah baru....KESATUAN PERKHIDMATAN TEKNIK SEMALAYSIA (MTSU) sebuah kesatuan sekerja yang khusus untuk Penolong Jurutera,Juruteknik dan semua staf Teknikal telah memperjuangkan isu ini lebih 25 TAHUN....bukan baru setahun dua isu ini dibangkitkan....ramai yang tak tahu tentang perkara ini tapi saya tahu kerana saya bersahabat baik dengan Saudara Shuhaimi Dato' Othman,Presiden MTSU.

Untuk makluman semua,selain CUEPACS,MTSU juga bergabung didalam MAJLIS BERSAMA KEBANGSAAN BAGI PEKERJA PEKERJA SAINS DAN TEKNOLOGI BAGI KUMPULAN PELAKSANA atau singkatannya MBK S&T.MBK S&T adalah suatu MAJLIS RUNDINGAN terdiri dari Pihak Pegawai dipengerusikan oleh KETUA PENGARAH PERKHIDMATAN AWAM MALAYSIA dan wakil pihak pegawai terdiri dari wakil Kementerian,Kerajaan Negeri dan Badan Berkanun.

Wakil Pihak Pekerja terdiri seramai 30 orang yang terdiri dari wakil-wakil Kesatuan Sekerja dari pelbagai perjawatan seperti Juruteknik,Penolong Jurutera,Pkerja Awam,Pekerja Awam Khas,Tukang K2,Pembantu Makmal,Pemandu Kenderaan dan pelbagai lagi perjawatan.Majoriti dari Wakil Pihak Pekerja ini adalah pemimpin-pemimpin Kesatuan Sekerja yang turut aktif diperingkat Cuepacs.

MBK S&T ditubuhkan dan dikelolakan oleh JABATAN PERKHIDMATAN AWAM (JPA) dan dalam masa setahun 2 kali mesyuarat penuh yang dihadiri oleh PIHAK MAJIKAN dan PIHAK PEKERJA diadakan.Disinilah PIHAK PEKERJA akan membentangkan kertas kerja yang disediakan oleh Kesatuan masing-masing dan PIHAK PEGAWAi akan membuat keputusan atas permohonan tersebut.Konsep perbincangan dan Musyawarah amat dititikberatkan.

Saya sendiri adalah salah seorang dari 30 orang Ahli Majlis Pihak Pekerja Majlis Bersama Kebangsaan Sains Dan Teknologi.Saya terlibat didalam pembentangan kertaskerja untuk penambahbaikan Skim Perkhidmatan Pekerja Awam,Pekerja Awam Khas,Tukang K1,Tukang K2 dan lain lain perjawatan didalam Gred Mahir Separuh Mahir dan Tidak Mahir bersama rakan-rakan ahli Majlis yang lain seperti Saudara Sayuti Dollah dari Kesatuan Kebangsaan Pekerja-Pekerja JKR dan Air,Saudara Rosli Said dari Kesatuan Pekerja-Pekerja Kerajaan Negeri Kedah,saudara Azman Ahmad dari Kesatuan Pekerja Pekerja Awam Kerajaan Negeri Johor,Saudara Kamaruddin Ahmad dari Kesatuan Pekerja-Pekerja Kerajaan Negeri Melaka,Saudara Munian Appo dari KEsatuan Pekerja-Pekerja DBKL dan Saudara Amir Izham Akim dari KESATRIA .Kami berjuang disebalik tabir.Alhamdulillah selepas 5 tahun menunggu akhirnya JPA telah mengeluarkan Pekeliling Penambahbaikan Skim Perkhidmatan Mahir Separuh Mahir dan Tidak Mahir yang merangkumi jawatan-jawatan yang saya sebutkan diatas.

Untuk makluman semua,Skim-Skim Perkhidmatan yang tidak terlibat akan turut dirombak semula cuma kepada yang terlibat bersabarlah menunggu.Kita memohon sesuatu kepada pihak Kerajaan bukan sekadar bercakap sahaja,kita mesti mengemukakan kertas kerja.Kerajaan melalui JPA pula TIDAK BOLEH SEWENANG WENANGNYA MEMBUAT KEPUTUSAN tanpa merundingkan perkara ini bersama pihak-pihak yang berkepentingan seperti KETUA KETUA JABATAN PERSEKUTUAN,KERAJAAN NEGERI DAN BADAN-BADAN BERKANUN dan tidak ketinggalan PERBENDAHARAAN NEGARA.

Didalam Pekeliling yang dikeluarkan oleh JPA semalam,beberapa Skim Perkhidmatan telah DINAIKTARAF kelayakan Akademik contohnya Skim Perkhidmatan PEKERJA AWAM R1-R4 yang dulunya kelayakan masuk adalah Tamat Darjah 6 tetapi kini telah diubah kepada Gred H11 dan kelayakan masuknya adalah PMR.Kalau dulu gaji maksimum R4 adalah RM2007 tetapi kini gaji maksimum H11 adalah RM2619.Saudara saudari kiralah sendiri berapa jumlah kenaikannya.Apa yang ingin saya TEKANKAN disini ialah APABILA SESUATU SKIM PERKHIDMATAN ITU DINAIK TARAF KELAYAKAN AKADEMIKNYA BERMAKNA AKAN MENINGKAT JUGALAH GAJI MAKSIMUM PERJAWATAN TERSEBUT.Ini yang saudara saudari kena FAHAM.

Sebelum saya berundur diri,SUKA SAYA MEMBERIKAN PERINGATAN KEPADA SEMUA RAKAN-RAKAN FB,APA YANG SEMUA PENJAWAT AWAM NIKMATI PADA HARI INI DAN SEBELUM INI ADALAH HASIL USAHA PENAT LELAH PEMIMPIN PEMIMPIN KESATUAN SEKERJA YANG BERJUANG DIDALAM CUEPACS DAN MAJLIS BERSAMA KEBANGSAAN.Walaupun Kerajaan turut MENGAMBIL PANDANGAN orang awam,TETAPI CUEPACS DAN MBK ADALAH RAKAN KONGSI PERUNDINGAN DENGAN KERAJAAN YANG UTAMA.Hinggakan semasa Y.Bhg Tan Sri Dr Mohd Ali Hamsa dilantik sebagai KSN tempohari,pihak pertama yang akan beliau akan jumpa selepas dilantik sebagai KSN adalah CUEPACS.Ini menunjukkan BELIAU AMAT MENGHORMATI DAN MENYANJUNG TINGGI peranan CUEPACS.

Wujudnya CUEPACS adalah hasil dari pemuafakatan 140 Kesatuan Sekerja Penjawat Awam dinegara ini termasuklah kesatuan saya KESATUAN PEKERJA PEKERJA AWAM KERAJAAN NEGERI PERAK DARUL RIDZUAN.Kami berjuang memohon kenaikan taraf SKIM PERKHIDMATAN PEKERJA AWAM,PEKERJA AWAM KHAS,TUKANG K1.K2,K3,OPERATOR LOJI ,PENJAGA JENTERA ELEKTRIK dan PEMANDU melalui KERTASKERJA yang kami buat dan dibentangkan diperingkat CUEPACS dan MBK.SELEPAS 5 tahun bertungkus lumus akhirnya KAMI berjaya dan Saudara Saudari pun telah lihat hasilnya semalam.SETELAH BERUSAHA KITA SEBAGAI ORANG ISLAM WAJIB BERDOA,MEMOHON DAN BERSERAH KEPADA ALLAH.

Kerajaan HANYA mengiktiraf KESATUAN-KESATUAN SEKERJA didalam MEMPERJUANGKAN sesuatu perkara dan KERAJAAN tidak MENGIKTIRAF ORANG PERSEORANGAN didalam memperjuangkan sesuatu perkara.

Kepada yang sudah menjadi AHLI KESATUAN,syabas tahniah dan terima kasih tidak terhingga dari saya selaku seorang pemimpin kesatuan sekerja kepada saudara saudari yang SANGGUP MEMOTONG GAJI UNTUK MEMBAYAR YURAN KESATUAN SEKERJA bagi menyokong perjuangan kita.

Bagi YANG BELUM LAGI menjadi AHLI KESATUAN,BERUSAHALAH untuk mengisi borang menjadi AHLI KESATUAN ditempat saudara saudari bertugas.JANGANLAH HANYA MAHU MENJADI PEUMPANG SAHAJA,BERUSAHALAH UNTUK TURUT MENJADI PENYUMBANG.Kebanyakan KESATUAN SEKERJA di Malaysia ini yuran ahlinya TAK ADA PUN yang sampai RM20-30 sebulan,kebanyakannya diantara RM2,RM3 HINGGALAH RM10.

Bagi Penjawat Awam lelaki yang merokok,saudara boleh membeli sekotak rokok yang harganya RM4-5 sekotak sehari,tetapi BERAT SANGATKAH untuk memotong gaji membayar yuran ahli kesatuan RM6 SEBULAN bersamaan 20 SEN SEHARI sedangkan 20 SEN SEHARI ITULAH yang memeperjuangkan naik taraf skim perkhidmatan,bonus dan pelbagai elaun yang kita nikmati selama ini?

Penjawat Awam wanita pula sanggup berhutang membeli kain dibuat baju kurung yang dibawa oleh penjual kain yang datang kepejabat dengan 2-3 kali bayaran,tetapi NAK JADI AHLI KESATUAN pun berkira sangat.

JANGAN JADIKAN ALASAN TIDAK MENDAPAT MAKLUMAT ATAU TIDAK TAHU UNTUK MENDAPATKAN BORANG MENJADI AHLI KESATUAN.Dunia sekarang adalah DUNIA IT,semua maklumat dihujung jari.CARILAH MAKLUMAT KESATUAN SEKERJA DITEMPAT ANDA BERTUGAS atau hubungi pejabat CUEPACS 03-9285 3110 untuk mendapatkan maklumat lanjut.

Apabila mendapat "durian runtuh" CUEPACS langsung dilupakan,SEPATAH UCAPAN TERIMA KASIH pun AMAT MAHAL NILAINYA nak diluahkan dari mulut,TETAPI APABILA SESUATU RUNDINGAN BELUM BERJAYA ATAU BELUM TERLAKSANA,kami pejuang-pejuang KESATUAN SEKERJA DIDALAM CUEPACS DIKUTUK,DICACI, DENGAN KATA KATA KESAT BERBAKUL-BAKUL,"tak buat kerjalah","makan elaun haramlah","tak boleh buat kerja letak jawatanlah" dan macam-macam lagi kata nista yang dilemparkan terutama Presiden Cuepacs Dato' Omar Osman dikritik bertalu-talu.Adilkah kami dilayan begini......................................

IZHAM KU ZAIFAH,
TIMBALAN PRESIDEN
KESATUAN PEKERJA-PEKERJA AWAM KERAJAAN NEGERI PERAK DARUL RIDZUAN

769 ulasan:

1 – 200 daripada 769   Terbaru›   Baru»
Tanpa Nama berkata...

alhamdulillah...first

Tanpa Nama berkata...

setuju sangat.apalah sangat nak berkira untuk yuran kesatuan.jom ramai2 jadi ahli.lagi kuat kesatuan kita.
TAKBIR!!!!!!!!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

yang bakal naik JA29 tu,pakat2 la jadi ahli MTSU sbgai tanda penghargaan

Tanpa Nama berkata...

i follow....

Tanpa Nama berkata...

Mari la kita pakat sokong cuepacs ramai2 dan bukannya maki cerca...diorang pun tak sangka dapat camni...keputusan ditangan kerajaan....teruskan berjuang untuk Elaun Perumahan PA hujung tahun ini.Kalau Elaun naik Rm100-200 bolehla potong Rm6 untk kesatuan idak ye?

Tanpa Nama berkata...

Apa guna nak harap kesatuan jika kesatuan makan tuan. Lebih baik sedekah tabung masjid untuk saham akhirat itu terbaik. Itulah helah menutup lopang penipuan dan wajjah topeng sebenar.

Tanpa Nama berkata...

terima kasih. ALLAH jua yang membalas jasa dan budi tuan/puan. kita patut malu yang xjadi ahli tapi melalak n kutuk mcm2. tapi bila dapat kebaikan senyap sume. termasuk la aku:) jadi di hari yang baik ini aku mt mf:)

Tanpa Nama berkata...

Syukur banyak2 pd Allah serta berbanyak terima kasih pada pihak Ceupacs yg berhempas pulas berjuang untuk pihak kami kakitangan awam....

Tanpa Nama berkata...

kakitangan kontrak apa citer ni...itu hari spa nak buat kajian..kajian tinggal kajian..di mana quepacs lagsung tak der berita..tup2 bila di bangkit di parlimen menteri x ni memberi jawapan kerajaan tidak berhasrat menyerap kakitangan kontrak ke jawatan tetap...tolonglah perihatin sedikit...pak2 menteri jgn tahu bg statment sahaja..cari jalan penyelesaian..pada pihak quepacs teruskan berjuang untuk kami...lawan sikit..

Tanpa Nama berkata...

Allhamdullilah...atas perjuangan anda CUEPAC..Walaupun saya JURUAUDIO VISUAL Gred N17...Tak dapat apa2..namun saya Bersyukur dpt berkhidmat utk negara dan agama...Dan tak lupa juga kalau (nawaitu ikhlas membantu jgn di harab balasan)...........Biarlah yg maha esa yg membalas...lebih ikhlas kita berjuang lebih makbul lah perjuangan kita....Aminnnn

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Tanpa Nama berkata...

Alhamdulilah.. terima kasih Cuepacs dan JPA. Saya sangat terharu dengan keputusan JPA. Pasni boleh la kami membayar PTPTN, beli rumah sendiri. Maklumlah masa gaji 17 dulu kecik tapi sekarang dah besar skit. Lagipun kelayakan pinjaman pun dah naik. Terima kasih Cuepacs dan JPA di atas usaha anda...

Tanpa Nama berkata...

alhamdulillah..yang mana tidak masuk kesatuan to sendiri mahu ingat..melalak melebihkan kwn2 kesatuan..terima kasih cuepacs

Tanpa Nama berkata...

Untungnya Kumpulan Gred 41 dan ke atas. Kumpulan Pelaksana, Tangga Gaji maksimun bertambah dari RM 160.00 hingga RM 550.00 shj. Bagi Gred 41 dan ke atas bertambah dari RM1,800.00 hingga RM2,500.00. Oleh itu, semua kesatuan sekerja seharusnya memperjuangkan untuk ahlinya yg mempuyai kelulusan utk naik ke Gred 41 dan ke atas.

Tanpa Nama berkata...

Ini hanya pegerakan biasa sahaja tapi macam mana dengan sinoriti GAJI yg tak betul ??? yg berkhidmat 8 dan 9 tahun lebih tinggi gajinya dengan yg berkhidmat 10 tahun malahan utk kenaikan pangkat pun mereka ni semua kena tunggu 8 tahun . Ini adilkah ??? Masih tak betul2 kan lagi ke tangga gaji dan susunan kenaikan mereka berpandukan perkhidmatan yg mana dulu berkhidmat lama...

Tanpa Nama berkata...

Btul ape yg dinyatakan diatas.tp knape ade pilihan dlm knaikan gred??itu yg jd tanda tanya!knape juruteknik n pembntu prtanian tidak dikenakan syarat utk knaikan gred sdang kn pembntu veterina n pelukis pelan dikenakan syarat!!!jwbla klu pndai sgt.itu yg dnamakan perjuangan???

Tanpa Nama berkata...

"....KESATUAN PERKHIDMATAN TEKNIK SEMALAYSIA (MTSU) sebuah kesatuan sekerja yang khusus untuk Penolong Jurutera,Juruteknik dan semua staf Teknikal telah memperjuangkan isu ini lebih 25 TAHUN...."

Dengar ayat kat atas tu sedap bunyinya, tapi mungkin untuk juruteknik saja kot....

Tanpa Nama berkata...

sedap je bunyi kawan nie bercakap...memanglah ko tu timbalan presiden...dapat elaun sana sini...gaji takde pun takpa....elaun rumah dok kaji hampir 10 tahun tu apa?..tak cukup ka 10 tahun? nak kaji lagi berapa tahun?....tapi kalau nak naik minyak/gst tu tak payah pulak 1 tahun pun....BODOH

Unknown berkata...

Kepada sahabat P.A yg bukan main laser mulut celupar bagi komen2 ..insaflah dan bersyukurla pada nikmat yg kita dpt..hormatilah perjuangan senior2 kita yg lama berjuang utk kesenangan kita...jgn pandai mengkritik sedangakan kita sendiri tk pandai bersyukur pada nikmat yg telah kita terima..sekali lagi saya mengucapkan terima kasih pada senior2 saya yg lama perjuangkan kenaikan dan kemaskini gred perkhidmatan kami.alhamdulillah..

Tanpa Nama berkata...

Itukan Kritikan membina...jika xbolh dikritik...dikutuk..dinasihat apa yg patut...lbh baik.jgn jd pemimpin..jgn jd ketua..melayu mdh lupa...knelh dperigtkan selalu..

Tanpa Nama berkata...

sbb ptg yuranlh kami bersuara..jika x..???

Tanpa Nama berkata...

juruteknik yang gred bukan j tu x teknikal ker...

Dato Omar Osman tu juruteknik juge ker..

macam pilih kasih aje..
macam pilih kasih aje..

Tanpa Nama berkata...

Saye pun ahli persatuan juge.Kertas kerja untuk penambahbaikan skim Pembantu Tadbir kepada pegawai Khidmat Tadbir rasanya dah dihantar ke JPA.. Senyap je ape citer.. Pak Omar tu bukan skim Pembantu Tadbir ke kenapa senyap je ni..Pelik

Tanpa Nama berkata...

EHEHEH...PELIK BIN AJAIB KAN..KAN.

Tanpa Nama berkata...

Bagi PT paling malang kerana dinafikan naik Gred. Setidak-tidaknya bagi kenaikan gaji 2 tangga bagi Bulan November. Apa guna jadi ketua Ceuapacs jika hanya harapkan lumayan elaun dan berbangsa melayu jika melayu dipinggirkan. Kita hormati Dat0 Siva pemimpin terdahulu yang sentiasa prihatin dan tidak berpilih melayu dan disamakan seoalah 1 Bangsa Malaysia walaupun berlainan agama. Kita ketahui Pak Omar golongan Juruteknik tetapi sebagai ketua atasan wajibnya berlaku adil dan itu semua akan dipersoalkan kelak. Beliau hebat didunia dan dimata Teknik tetapi ingat Allah itu Maha Kuasa. Walaubagaimanapun kami bersyukur kerana masih sebagai PA. Tetapi mohon Allah Jua dimasukkan Cahaya Iman Kepada Pak Omar supaya sedar bahawa ada lagi yang lebih berkuasa dan MAHA KETUA>

Tanpa Nama berkata...

Cakap pandai la... nak jadi hero konon..

Tanpa Nama berkata...

N17 mmg x layak x faham ker

Tanpa Nama berkata...

Syukur dan segala pujian ke hadrat Allah..sesungguhnya dengan izinnya kita sebagai penjawat awam sentiasa dilimpahi nikmat Allah..sentiasa ada perubahan dalam skim penjawat awam untuk kebaikan semua pihak..tma ksh kpd pihak kesatuan kerana sentiasa prihatin dengan pa di Malaysia..dalam menerima berita gembira ini kadangkala pihak kesatuan terlepas pandang untuk pa yg berjawatan N17/W17..tiada kenaikan atau kelebihan yang diperolehi dari skim baru ini.bukan maksud menuding jari pd mana2 pihak tapi bila di tinjau dari aspek kerja semua mempunyai amanah & tanggungjawab masing2..cuma bagi PT PO/PT KEW TUGAS KAMI TIDAK BOLEH DIPERTIKAIKAN LAGI..PT PO/PT KEW MERUPAKAN TULANG BELAKANG SESEBUAH ORGANISASI..PERKHIDMATAN, KEWANGAN, PEMBAYARAN GAJI, PENGURUSAN PEJABAT..WAIMA SEKALIPUN JIKA PT TIADA DI PEJABAT BOLEHKAH KEW8 DAN PERGERAKAN GAJI UTK SKIM BARU INI DAPAT DILAKSANAKAN SECEPAT MUNGKIN? PT KEWANGAN YG HANYA DIBERI ELAUN BANTUAN INTENSIF TUGAS KEWANGAN (BITK) SEBNYAK RM40..NAK NAIK RM80 PUN SUSAH..SEDANGKAN APABILA BERHADAPAN DENGAN WANG KERAJAAN MERUPAKAN TANGGUNGJAWAB YANG BERAT??? KAMI SELAKU PT PO/PT KEW MEMINTA IHSAN SUPAYA TUGAS DAN TANGGUNGJAWAB KAMI TIDAK DIPANDANG SEPI OLEH SEMUA PIHAK..

Tanpa Nama berkata...

KNPA KO 2 LAYAK SANGAT KE..KELULUSAN KO 2 SETINGGI LANGIT KE...HAMPEH!!!

Tanpa Nama berkata...

PT SELALU JE DIPANDANG SEPI DULU KINI DAN SELAMANYA...TAPI BG MULUT YG XBRAPA BAIK 2...JGN CKP KAMI XLAYAK..SAPA YG BUAT GAJI ENCIK NIE YE..BELAGAK BETUL..SOMBONG...XBUAT GAJI DAN ISIKAN BORANG BARU PADAN MUKA...

Tanpa Nama berkata...

N17 minta 2 KGT sbb nk naik honda accord 2.0cc model 2013 dan duduk rumah semi-D,nk tunjuk kt org kpg keje gomen walau spm cukup makan

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulilah.. terima kasih Cuepacs dan JPA. Saya sangat terharu dengan keputusan JPA. Pasni boleh la kami membayar PTPTN, beli rumah sendiri. Maklumlah masa gaji 17 dulu kecik tapi sekarang dah besar skit. Lagipun kelayakan pinjaman pun dah naik. Terima kasih Cuepacs dan JPA di atas usaha anda...

**********************************

P/s: harap PA yang mempunyai kelayakan akademik dapat hadiah yang sama seperti gred J..tak perlu naik pangkat..cukup la naik tangga gaji..baru boleh bayar ptptn..nie ptptn desak bagai nak rak suruh bayar..tapi tiada keistimewaan yang ada diploma/degree bagi gred 17..tue yang ramai tak dapat bayar ptptn tue..bantu la PA yang mempunyai kelayakan akademik..anyway thank a lot cuepacs for your fight!

Tanpa Nama berkata...

ni lg satu xbrapa btl...kami pt..suami/isteri kami blm tentu pt jgk...so jgn suka ht menilai xtentu pasal..xtau hjg pangkal...dengki xsudah...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama Tanpa Nama berkata...
N17 minta 2 KGT sbb nk naik honda accord 2.0cc model 2013 dan duduk rumah semi-D,nk tunjuk kt org kpg keje gomen walau spm cukup makan

Khamis, November 07, 2013 11:57:00 PG
------------------------------------

ish2.. sedap sungguh mulut saudara berbicara..agaknya saudara yg perangai begini..hahaha

Tanpa Nama berkata...

Sudah jangan gaduh minta maaf balik

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama Tanpa Nama berkata...
PT SELALU JE DIPANDANG SEPI DULU KINI DAN SELAMANYA...TAPI BG MULUT YG XBRAPA BAIK 2...JGN CKP KAMI XLAYAK..SAPA YG BUAT GAJI ENCIK NIE YE..BELAGAK BETUL..SOMBONG...XBUAT GAJI DAN ISIKAN BORANG BARU PADAN MUKA...

Khamis, November 07, 2013 11:57:00 PG
************************

BETUL..Lepas ni buat sendiri gaji..ha3..elaun kewangan RM40 je..banyak lagi ELAUN BASIKAL PEMBANTU AM PEJABAT.RM120.. DAH SEKARANG..DULU RM70.00 NAIK XPYH EXAM2 MCM PT KEWANGAN..NAK LULUS PUN ADA KOUTA?RENUNG2KAN

Tanpa Nama berkata...

selepas beliau masih juga beliau lagi,tahniah la,syukur...MALAYSIA MASIH AMAN....

Tanpa Nama berkata...

sy minta maaf sbb emosi td masa menulis

Tanpa Nama berkata...

terima kasih kpd sume pihak yang memainkan perananan penting dlm melaksanakan tugas dan tanggungjawab kpd PA semua..Alhamdulillah rezeki..

Tanpa Nama berkata...

SAYA SEDIKIT TERKILAN MENGAPA SKIM N TIADA KEMAJUAN. APAKAH YANG TELAH DIBUAH OLEH PEMEGANG JAWATAN BERHUBUNG SKIM N INI DALAM CUEPACS? SAYA HARAP DALAM PEMILIHAN PERWAKILAN CUEPACS NANTI SEMUA WAKIL KESATUAN HENDAKLAH MEMILIH ORANG YANG BERTANGGUNGJAWAB DALAM SKIM N INI JANGAN HANYA NAK JAWATAN TAPI TIDAK MENUNAIKAN AMANAH. SIAPA YANG MENAWAR DIRI UNTUK BERTANDING UNTUK SKIM N INI MISTILAH YANG TAHU BUAT KERJA DAN BUAT KERTAS KERJA UNTUK PENAMBAHBAIKAN SKIM N INI.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
SAYA SEDIKIT TERKILAN MENGAPA SKIM N TIADA KEMAJUAN. APAKAH YANG TELAH DIBUAH OLEH PEMEGANG JAWATAN BERHUBUNG SKIM N INI DALAM CUEPACS? SAYA HARAP DALAM PEMILIHAN PERWAKILAN CUEPACS NANTI SEMUA WAKIL KESATUAN HENDAKLAH MEMILIH ORANG YANG BERTANGGUNGJAWAB DALAM SKIM N INI JANGAN HANYA NAK JAWATAN TAPI TIDAK MENUNAIKAN AMANAH. SIAPA YANG MENAWAR DIRI UNTUK BERTANDING UNTUK SKIM N INI MISTILAH YANG TAHU BUAT KERJA DAN BUAT KERTAS KERJA UNTUK PENAMBAHBAIKAN SKIM N INI.
----------------------------------------
perkara yang paling berat untuk dipikul adalah amanah.jangan sebelum mendapat jawatan mulut berani mengutarakan janji tapi biarlah kata-kata kita seiring dengan amanah yg kita pikul kerana apabila mati nanti ia adalah anatara perkara utama yang akan dipersoalkan kelak!

Tanpa Nama berkata...


Untunglah org baru yang baru kerja / naik pangkat, gaji mereka besar. Org lama dgn junior gajinya tak jauh beza, cuma satu sahaja yg untung bg org lama, gaji mati ditambah 2 KGT, tapi tambahan ini juga dinikmati oleh org baru.

Rasa-rasanya org lama untung ker?
Untung sekiranya ada rumah dan tanah itupun sekiranya mereka pernah membeli sebelum tahun 2000. Kalau baru nak membeli... mereka seperti sama level dgn junior / org baru.

Apapun syukur dgn apa yang ada, kalau diperbaiki, alhamdullilah ada rezeki lagi.




Tanpa Nama berkata...

Cercita . . Ngko masuk calon pemilihan pegawai cupec 2013/○|↖(^▽^)↗*^▁^*

Tanpa Nama berkata...

takyah kau nak menyalak mcm anjing,kau ingat ucapan panjang lebar kau ni kitaowg puas hati ke,ape citer dengan permintaan kami pembantu perawatan keshtan u3,dah berpuluh tahun jgk,ado kauowg yg setan ni nak kaji.hak tui la,byar yuran ahli tiap2 bulan ape kami dapat,gaji basic bwh kemiskinan lg,kami dah puas mtak jwtan kami ni naik ke spm,takde ape2 pun kau pejuangkn.jgn meludah keatas diri sendiri terkena nti.

Tanpa Nama berkata...

Salam khas kepada IZHAM KU ZAIFAH,
TIMBALAN PRESIDEN
KESATUAN PEKERJA-PEKERJA AWAM KERAJAAN NEGERI PERAK DARUL RIDZUAN...

Tahniah atas jasa2 anda.

Cuma nak tanya skit.... Sijil ...Sijil Poli J aje ke yang SETARAF STPM ? Sijil Poli yang lain2 tu camana?

Tanpa Nama berkata...

tak pyah nak ckp jwtan lain pejuang lbh 20tahun la,hbs kami ni jwtan u3 berapa tahun pejuang sebulan dua ke,sial cuepacs ni.bila kau dtg hospital nti kauowg tau la kami ajar,tak kenang budi ape,tgk cermin dl muka,mak bapak kau sakit sapa tlg bg angkat,mdikan dlm wad,ckp tgk2 dulu,kauowg cuepacs yg tak tau nak nilai kerja kami,pejuang utk gred tertentu je,skrg kami bukan dari golongan yg tak berpelajaran mcm dulu,majoriti semua ade sijil spm,bkn pmr lg,ptt jwtan kami dah di upgrade ke spm,nak tgu kau kaji lg ke,dasar makan gaji buta,dpt pangkat dato owg bwh mcm kami ni kau dah tak pandang,ingat omar kau owg rembau jgk,jgn smpi mak bapak kau dtg hospital kami layan mcm sampah jgk

Macai Balaci berkata...

Memanglah bersyukur, tapi kalau beli barang-barang pejabat pakai duit gaji sendiri lepas tu tak boleh nak claim, apa cerita? nak makan maggi dan biskut kering tiap-tiap hari pun tak lepas! Malaysia nie negara demokrasi bukannya negara pemerintahan diktator komunis! Suka hatilah kami nak mengkritik selagi tidak melanggar perlembagaan persekutuan!!

Tanpa Nama berkata...

Mohon KPPA Lihat balik skim yang tidak terlibat dalam 81 skim yg telah ditambah baik. Bagi jawatan PT N17. Jawatan ini dari tahun 1990 tidak berubah mengikut peredaran zaman. lain skim seperti guru, jururawat yang kelayakan masuk pada satu ketika adalah sama dengan PT. skrg tidak lagi. malah yang peliknya jawatan lantik pmr telah dibawa masuk ke Skim PT spt PTR dan yang baru ini Pembantu Operasi pulak dengan KPSL. Agak-agak Kesatuan yang mewakili PT ini mungkin dah bisu agaknya. Atau org kat JPA tak baca sejarah perkhidmatan awam. akhirnya Kalau skim lain yang dahulunya sama taraf kelayakan masuk dengan pt telah berubah dan menikmat gaji yang baik mengapa kami skim PT tidak beri peluang untuk menikmati kemakmuran negara ini.

Tanpa Nama berkata...

Salam Semua
Terutama terima kasih atas penerangan tuan. Kita lihat kebangkitan ketidakpuasti kalangan PA keatas Kesatuan Pimpinan Cuepacs kian meningkat kepanasannya. Mari kita lihat apakah senaja pihak tuan dilantik. Sebenarnya tuan telah menawarkan diri dan berjanji serta menabur manisan untuk memikat ahli-ahli kesatuan untuk menjadi pemimpin yang akan melaksanakan tanggungjawab dan amanah seadil dan saksama.
Tuan tidak seharusnya cuba melepaskan diri dari permasalahan ini kerana kesalahan pihak tuan dalam berjanji dan menawarkan jadi pemimpin kesatuan malah menafikan pihak lain untuk menjadi ketua. Saya tak salahkan PM kerana beliau mendapatkan maklumat dan pnerangan daripada Ketua Kesatuan dan JPA bahawa itulah terbaik bagi semua PA.
Sebenarnya tuan bukan memberi perkhidmatan percuma malah dibayar dengan elaun yang amat lumayan dan tuan tak seharusnya lepas tangan dan malah kesatuan Pembantu Tadbir juga memohon kenaikan Gred Jawatan mereka dan mengapakan dinafikannya. Dimanakan konsep WASATIYYAH yang pucuk pimpinan serukan?.
Sebagai pemimpin balasan ganjarannya amat besar daripada Allah SWT jika ianya berladaskan pada konsep keadilan dan ingat ia juga amat memakan diri jika ianya menipu golongan-golongan bawahan. Kita sebagai umat Nabi Muhammad SAW disuruhkan melakukan keadilan dan saksama sepertimana konsep WASATIYYAH.
Bagi seorang Ketua yang berhemah dan baik seharusnya bertanggungjawab terhadap permasalahan ini dan bukannya cuba menyembunyi tangan ghaib bagi menutup kelemahan. Adakan TRANSFORMASI perubahan dengan pihak berwajib secepat mungkin supaya keadaan ini dapat diredakan agar ianya tidak memudaratkan perjalan pentadbiran dan rasa ketikpuashatian golongan PA yang ditindas dan dianaktirikan sebagai jalan terbaik. Ingat sebagai manusia tak akan dapat lari dari kesalahan dan jalan kesefahaman itulah terbaik. Sekiranya tuan sudah tak mampu lagi eloklah berundur dan serahkan kepada yang benar-benar berkemampuan dan berkewajipan melaksanakan keadilan.

Tanpa Nama berkata...

teruskan memimpin untuk kepentingan penjawat awam seluruhnya..usahlah diharap penghargaan manusia kerana kelak hampa merana, kejarlah habuan di akhirat kelak tersenyum disana, kekal dan bahagia..

pepun TQ kpd cuepac..teruskan perjuangan..moga redha Allah bersama kalian..

Tanpa Nama berkata...

Lepas ni Pembantu Kemahiran&Juruteknik pakai Superbike le.
Z800&Z750 tgah oder tuuu. semua jangan jeles.hahahaha.

Tanpa Nama berkata...

Palat la semua ni..semua skim xadil.la...klai jkr..ada yg xdtg krje pun ade...ade yg berniaga..ada yg curi tulang ada yg membodek..tu ape cite...susah la klau mcm ni...sama levelcmna nk buat keje...gilo kajian bahalol la...

Tanpa Nama berkata...

Klau tengok skim keje kat europ masih ada jurang kumpulan dalam sistem teknikel..hahaha jpa dh caca merba...karooot komedia eh....

Tanpa Nama berkata...

Hahaha lu mst budak kampung yg "culture shock" kan...dtg krje kl sbgai juruteknik pekak je...rasa hebat habis..hahaha balik kg bole pakai super bike dh best..orang kl x mcm lu la..bongok..baik pikir family n baik buat aset lain la...bru naik ja29 gaki tambah rm145 je dh hebat..hahaha

Tanpa Nama berkata...

kecian pulak kami dkt U3 ni..kau jgnla bebal sgt kamipn gred R3 pemandu kecewa jugak tp kta kna redo rezeki insyallah ada nt..jgn maki hamun sgt..ingat kau je ada spm kami N1 R1 R3 N3..TERUSKAN usha anda CUEPACS elaun rumah insyallah..

Tanpa Nama berkata...

Mcmnilah..minta kesatuan kita bertindak fight pd kerajaan skim tanggan gaji kita...kalau kita memaki hamun kat sini pun tak guna..buat tambah dosa saja..kita mengutuk2 dan mencaci kita jangan lupa yang kita perolehi gaji dari kerajaan..tak berkat gaji kita kalau cmtu..apa2 yang tak puas hati, kita gunakan saluran yang betul

Tanpa Nama berkata...

kalau nak cerita potong yurang keahlian nie, semenjak memasuki skim perkhidmatan lg dah potong yuran kesatuan sekerja.
ceritanya skang pihak kesatuan ikhlas ke perjuangkan semua perjawatan yg ada dalam perkhidmatan awam?
kenapa ada skim perkhidmatan yg terlalu lama tidak dikaji perjawatannya setelah sekian lama ia wujud dlm perkhidmatan awam.
sehingga kerjaya ini dipandang sepi dan ada juga yg bersikap double standart terhadap jawatan ini?.....
apa sebenarnya yang berlaku?....

Tanpa Nama berkata...

YE APA SEBENARNYA YANG BERLAKU PADA KP11/14 INI?

Tanpa Nama berkata...

ade yg dah bace pekeliling?

PERGERAKAN GAJI TAHUNAN
8.
Pergerakan Gaji Tahunan adalah tidak automatik dan akan ditetapkan oleh Ketua Jabatan/Perkhidmatan berdasarkan prestasi perkhidmatan.

jd sape yg sign kenala membodek pegawai atasan untuk naik gaji tahunan.........
sama mcm sbpa....

Tanpa Nama berkata...

kaki2 bodek memang suke.....
sape2 melawan atau xnk dgr ckp memang xnaikla gaji.........

Tanpa Nama berkata...

Setuju..dgn kenyataan ni..

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah dgn kenyataan seumpama ni..

Tanpa Nama berkata...

"....KESATUAN PERKHIDMATAN TEKNIK SEMALAYSIA (MTSU) sebuah kesatuan sekerja yang khusus untuk Penolong Jurutera,Juruteknik dan semua staf Teknikal telah memperjuangkan isu ini lebih 25 TAHUN...."

Dengar ayat kat atas tu sedap bunyinya, tapi mungkin untuk juruteknik saja kot....

-----------------------------------
betul tue.. bukan semua juruteknik yang di pejuangkan..

Hanya untuk J17/J22/J26 sahaja.

Kalau mcm tu baik tukar je nama Kesatuan Juruteknik Malaysia J17/J22/J26..

Dengar nama je mcm baik, tapi pejuangkan sesetengah skim juruteknik sahaja..

Tanpa Nama berkata...

Lu la bodoh bro.kita org tak melalak pun kat sini.hahahaha
Lu Orang la .hahaha
Lu orang melalak pun tak guna.hahahaha
Baik diam jela.Silap2 nanti kena SAWAN.Hahahaha

Tanpa Nama berkata...

aslamkm...

saya nak taknya kalau Juruteknik dan Jurutrknik lasdkap boleh naik JA29 dengan menggunakan sijil dari Poli atau setaraf kenape juruteknik komputer tidak di naikkan sedangkan kami pun belajar level yang sama, gaji maksimum JA29 dah 4++ itu kalau naik J38 lgi lebih, lbih FT17 3k++,agak2 patutke serupa x payah balajar.
Gred FT sampai 26 je JA29 sampai JA389 ADIL KEE!!1

Isu J.Komputer just repair maouse je saya memang x stuju kalau boleh mohon pihak JPA kaji balik...Smue JTK buat SENDIRI, server,networ, repair,masalah user, kadang xboleh print pun carik JTK, Majlis keramaian JTK amik gambar, Kadang2 tv kat pejabat problem pun JTK.SEGLA BIDANG ASAL ADA BERKAITAN IT SEMUA JTK TERMASUKLA MENTAIN WEB SITE....

Juruteknik biasa misalnya, jaga bahagian jalan, if jalan berlubang JK tu repair sendiri ke, longkang rosaK(under PBT) juruteknik repair sendiri ke, tak kan. just datang amik gambar, buat speks n bukak tender, lastly sahkan kerja..
JTK PC rosak repair sendiri, Server Hang selesaikan sendiri, network problem wat sendiri...

FIKIR LA, SEMUA JURITEKNIK NAIK JA 29, CUME JTK JE YANG DI ANAK TIRIKAN, DENGAN KELULUSAN YANG SAMA TAPI GAJI JAUH BERBEZA, BAIK TAK PAYAH BELAJAR, KERJAAN SELALU CAKAP IT TU PENTING, TAPI KENAPA JTK DIPIGGIRKAN,

Tanpa Nama berkata...

Lampiran A8
KOD GAJI KOMPUTER
SSM
GRED
GAJI GAJI MINIMUM GAJI MAKSIMUM KADAR KENAIKAN
GAJI TAHUNAN
SSM304DG54000 DG54 5,839.43 9,572.34 320.00
SSM304DG52000 DG52 5,537.53 8,961.80 290.00
SSM304DG48000 DG48 4,921.15 8,227.69 270.00
SSM304DG44000 DG44 3,370.78 7,122.54 250.00
SSM304DG41000 DG41 1,916.31 6,805.59 225.00



apa makna?

Tanpa Nama berkata...

Betul tu bro, gua sokong lu..

Juruteknik Komputer dipinggirkan dan ketinggalan daripada skim Juruteknik lain..

Ataupun minta JPA tukar je nama Juruteknik Komputer kepada Pembantu Tadbir komputer ke Operator Komputer ke..

Senang warga JTK FT17 takan menuntut keadilan dan kesamarataan didalam skim Juruteknik lagi.

Harap nama je ada Juruteknik, tp tidak dapat kemudahan & kesamarataan sebagai Juruteknik.



Tanpa Nama berkata...

abis J29 dapat apa tuan.... tak berubah pun... cuma gaji akhir aje yang berubah....

Tanpa Nama berkata...

yang dah J29 jadi apa ek....

Tanpa Nama berkata...

Bos gaji akhir pun penting juga bila kita pencen nanti..

Itupun sebagai kelebihan juga daripada pencen di skim 17..

Tanpa Nama berkata...

Bos gaji akhir pun penting juga bila kita pencen nanti..

Itupun sebagai kelebihan juga daripada pencen di gred 17..

Tanpa Nama berkata...

Yang dah j29 tu ko orang sama lah dgn juruteknik sekarang dah jadi penolong jurutera j29 so tok sah dok berangan jadi penyelia lagi, kan penat kauorang buat diploma dan kena bersaing temuduga nak dpt j29 dan akhirnya sekarang jadinya....apa pun biar manis dengan senyuman jangan manis dalam minuman.

Tanpa Nama berkata...

kenapa Pembantu / Penolong Pegawai Latihan Vokasional (universiti khususnya)) x tersenarai? sume gred J lain trsenarai knp kami yang gred J tidak?

Tanpa Nama berkata...

Walaupun bersyukur atas penambahbaikan ini tapi aku rasa Gred 17 kurang diberi perhatian. Bar to Bar rm 3089 ke rm 3375 (naik rm 286). Tapi Gred 1 hingga 10 ke Gred 11 dapat rm600++. Gred 27 dari rm 4427.95 ke rm 5092 rm dapat rm 664.05 dan Gred 41 dari rm 6797.73 ke rm 8644 dapat rm 1846.27. Kenapa Gred 17 kurang perhaatian ya............

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih diatas perjuangan semua..saya ucapkan terima kasih.tabung masjid tidak dilupakan derma..jadi ahli cuepacs menyusul ...

Tanpa Nama berkata...

kelakar ngk org duk komen meroyan kat sini.. xadil lah, xaci lah, xsame ratelah..

sabar lah sume..

bak kate skrip cite p.ramlee..:-

" die punye nasib, die makan..
kite punye nasib, kite makan.., apa salah ka klu kite makan sama-sama.."

so sabarlah kwn2 sume, untung sabut timbul, untung batu tenggelam.. klu ad rezeki kite, in sha allah akan ada.. ;)

Tanpa Nama berkata...

kenapa pula gred 17 d anaktirikan ni yg patut di jawap oleh cuepac....sedangkn gred 17 pun ramai yg jadi ahli......tolong jawap........

Tanpa Nama berkata...

Kesatuan MTSU hanya perjuangkan ahli mereka saja dulu semasa Juruteknik lepasan Politeknik hanya dibayar gaji RM 325 turun RM 75 mana ada dalam sejarah gaji bolih turun, MTSU tidak berbuat apa apa hanya nak ambil nama lulusan Poly untuk perjuangan gaji ahli mereka sapa nak bertanggung jawab atas kerugian kami, JPA atau MTSU selama 37 tahun perkhidmatan.gygprov

Tanpa Nama berkata...

Terbaik Bro.Tak yah melalak
Ada rezeki,ada laaa
Dah takde ,nak wat camne.
Kena terimala.

Tanpa Nama berkata...

mangkuk MTSU, tak amabil kira orang lama dalam skim pelukis pelan. podehlah...

Tanpa Nama berkata...

...KESATUAN PERKHIDMATAN TEKNIK SEMALAYSIA (MTSU) sebuah kesatuan sekerja yang khusus untuk Penolong Jurutera,Juruteknik dan semua staf Teknikal telah memperjuangkan isu ini lebih 25 TAHUN...."

Dengar ayat kat atas tu sedap bunyinya, tapi mungkin untuk juruteknik saja kot....

angkuk MTSU, tak amabil kira orang lama dalam skim pelukis pelan. podehlah...aku nak kelaur dari mtsu la........................membazir je..

Tanpa Nama berkata...

Dalam hal ini hanya bolih tuntut diakhirat kerugian yg disebabkan olih MTSU dan JPA pasai nak kerja senang tak mahu cari penyelesaian yg jadi mangsa lulusan Poly.

Tanpa Nama berkata...

ok gak tu... dah ramai J29, kurang skit beban.. slalu kena belasah ngan P&P... yang JA29 yg baru nak naik tu, jangan nak buat keje yang sama cam J17 dulu ek.. heheheh

Tanpa Nama berkata...

SKIM N DIANAKTIRIKAN...

Tanpa Nama berkata...

dapat betis,nak peha,dapat peha,nak tut tut,dapat tut tut,nak perut.manusia mmg xpernah puas.renung2kanlah.ingat Allah

Tanpa Nama berkata...

cakap je JA29 last2 tak buat pun keje J29... tau ler...

Tanpa Nama berkata...

Bagi Penjawat Awam lelaki yang merokok,saudara boleh membeli sekotak rokok yang harganya RM4-5 sekotak sehari,tetapi BERAT SANGATKAH untuk memotong gaji membayar yuran ahli kesatuan RM6 SEBULAN bersamaan 20 SEN SEHARI.... what the hell??? ko cite ape ni. nk bagi nasihat bagi jelah tak payah la nak cite pasal rokok ke ape ke. takde kena mengena pun dengan 81 skim ni.

Tanpa Nama berkata...

last-last jadi cam SBPA dulu.. sana sini tak puas hati... cuepacs kalo nak buat tengok keseluruhan jawatan yang terlibat, jangan la ikut sedap je... takkan tak de wakil bagi jawatan yang tak ditambahbaik... atau wakil tu dtg mesyuarat TIDO heheheh

Tanpa Nama berkata...

SALAM, KEPADA IZHAM KU ZAIFAH, TERIMA KASIH DIATAS USAHA CUEPACS DALAM MEMPERJUANGKAN NASIB 1.42 JUTA PENJAWAT AWAM, SAUDARA IZHAM UNTUK PENGETAHUAN SAUDARA BANYAK PERKARA CUEPACS PERLU PERJUANGKAN, DARI SUDUT MENYEMAK KERTAS KERJA KESATUAN SEKERJA SEHINGGALAH MEREALISASIKAN TUNTUTAN-TUNTUTAN PERSATUAN SEKERJA DI DALAM CUEPACS, CONTOHNYA APA YANG PERLU DILAKUKAN OLEH CUEPACS DENGAN KENAIKAN GAJI MAKSIMA(GAJI MATI) PENJAWAT AWAM, MISALNYA GAJINYA SEKARANG RM2100 MANAKALA GAJI MATINYA RM3000 SEDANGKAN PERKHIDMATANNYA HANYA TINGGAL 5 TAHUN LAGI DENGAN KENAIKAN RM95 SETAHUN, TIDAKKAH INI MERUGIKAN PENJAWAT AWAM TERSEBUT APABILA BELIAU BERPENCEN KELAK.?. TIDAKKAH TERFIKIRKAH PIHAK CUEPACS MEMPERJUANGKAN KENAIKAN GAJI TAHUNAN PENJAWAT AWAM DARI RM65 KE RM80, RM95 KE RM115, RM145 KE RM190, RM225 KE RM300, BUKANKAH INI SEDIKIT SEBANYAK MEMBANTU PENJAWAT AWAM DALAM MENAIKKAN TARAF HIDUP MEREKA DALAM SITUASI SEKARANG KOS SARA HIDUP YG SEMAKIN TINGGI. UNTUK PENGETAHUAN SAUDARA MENAIKTARAF PERJAWATAN SEDIA ADA DI DALAM PENJAWAT AWAM BERPENDAPATAN TINGGI, CONTOHNYA PENGHULU/PENGGAWA YG KEBANYAKANNYA BERKELULUSAN IJAZAH DAN MASTER, SELAYAKNYA MEREKA DINAIKAN TARAF KE KUMPULAN A, SETARAF DENGAN PEMODENAN NEGARA DAN MASALAH YG SEMAKIN KONFLIK, BEGITU JUGA DENGAN PEMBANTU TADBIR KEBANYAKAN MEREKA MEMPUNYAI KELULUSAN DIPLOMA/STPM, SELAYAKNYA MEREKA DINAIKAN GRED 27 BERSESUAI DENGAN BEBANAN KERJA YG MEREKA PIKUL SERTA MASALAH SERTA KARENAH DARI ORG AWAM, BEGITU JUGA DENGAN JAWATAN-JAWATAN LAINNYA. BAGI KAMI UNTUK SYARAT KEMASUKAN BAGI PENJAWATAN AKAN DATANG SERENDAH-RENDAH KELULUSAN ADALAH SPM BAGI PENJAWATAN KUMPULAN D, SIJIL DARI MANA-MANA IPTA/IPTS BAGI PENJAWATAN KUMPULAN GRED C, DIPLOMA BAGI PENJAWATAN KUMPULAN B DAN IJAZAH/MASTER BAGI PENJAWATAN KUMPULAN A. BARULAH DAPAT MENJADIKAN PENJAWAT AWAM BERFIKIRAN MINDA KELAS PERTAMA DAN BERTARAF DUNIA. ADAKAH GAJI DAN ELAUN PENJAWAT AWAN MEMADAI DENGAN KOS SARA HIDUP YG SEMAKIN TINGGI DENGAN KENAIKAN HARGA MINYAK, KENAIKAN KOS BARANGAN MAKANAN, KENAIKAN HARGA RUMAH MAMPU MILIK, KENAIKAN KOS PERUBATAN, KENAIKAN TARIL API-AIR DAN BERBAGAI KENAIKAN LAGI, ADAKAH GAJI PENJAWAT AWAM SEKARANG SESUAI DENGAN KENAIKAN KOS SARA HIDUP SEKARANG?. KAMI MENENGSYORKAN SAUDARA IZHAM DAN AHLI CUEPACS TURUN PADANG DAN MENYAKSIKAN TERLALU RAMAI PENJAWAT AWAM YG MELAKUKAN KERJA "PART TIME" BAGI MENAMPUNG KELUARGA MEREKA SELEPAS WAKTU KERJA. TIDAKKAH PIHAK KERAJAAN SELALU BERFIKIR, BERFIKIRLAH MENGGUNAKAN OTAK, BUKAN BERFIKIR MENGGUNAKAN HATI..BERFIKIR SEBELUM BERTINDAK, BUKANNYA BERFIKIR SELEPAS BERTINDAK..

Coretan Kehidupan berkata...

tahniah kpd yg dpt naik ke gred 29, murah rezeki anda...t dah naik gred jgn sombong ya..igt2 lah masa zaman gred 17 tu....bersyukur....

Tanpa Nama berkata...

CORETAN BALAS Y SNGAT MENUNJUKAN SIFAT KE PIMPINAN Y GILA KENTANG HEBAT.

Tanpa Nama berkata...

cuepacs n mtsu bangang sebenarnya.......masa spr majoriti lantik gred 17 jadi petugas2 spr utk bantu melicinkan pilihanraya.....tu la jasa yg terbesar utk menubuhkan sebuah kerajaan dan bn menjadi kerajaan malaysia.....tapi apa yg cuepacs n mtsu buat dgn gred 17 x ade zero......kenanglah jasa2 penjawat awam pelaksana ni jgn hanya jadi pembodek kerajaan....jika x ade pelaksana satu organisasi tu akan lumpuh malah hilang arah....fikirkanlah....

Tanpa Nama berkata...

Dia org buta bro sbb tgk kat jabatan dia org ja kut.. dia x tahu ft17 berhadapan dgn kerja2 on9 dr KPM jugak.. bos ceupacs duduk upm je, mana nmpk apa2.. kita berdepan 20lbh kerja2 on9, tu blm yg ko ckp lagi kerja2 bahagian teknikal.. guru2 plak sedap naik gaji sdgkan kerja2 on9 guru semua campak kat FT17 kalau sikap pemalas dia org dtg.. itu pun kalau ada guru yg rajin la, semenjak ada FT17 nie, semua kerja dicampak kat kita kalau masuk bab ICT dan ON9, tapi kasi tahu ceupacs mcm dia org bz sgt mintak lagi naik gaji..

Unknown berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

tengok pasal 81 skim ni naik gaji pihak astro kenakn caj rm2-6 bermula 24 november....bangang laa cuepacs ni....derita n tempias kesusahan terpalit pada pa yg x ade dlm senarai skim tersebut dan juga org2 awam....tu baru astro lepas ni apa pulak lagi perkhidmatan yg akan naik sama2 laa kita tunggu.....

Tanpa Nama berkata...

saudara Izham Ku Zaifah...Cam tu baru pemimpin.. komen untuk semua,perjuangkan semua jawatan dan tidak memilih kasih untuk jawatan2 tertentu.... dengan senario zaman sekarang, rasenye kakitangan kerajaan ramai yang susah dari yang senang.. lebih2 lagi yang tinggal dibandar2 besar.....

Tanpa Nama berkata...

Kesian PA semua meroyan bersyukur lah wahai pa pa semua kalau dibandingkan kami yang bekerja kilang kami juga mempunyai kelayakan tinggi seperti diploma dan digree tapi mungkin belum rezki kami terpaksa kerja dengan kilang untuk bayar ptptn kami jadi itu kau orang harus bersyukur.

Tanpa Nama berkata...

mtsu ni dulu kuat tetapi apabila dasar penswastaan TNB, telekom di swastakan mtsu tak kuat kwrana ramai staf teknikal masuk tnb...yang kini gred gaji mereka lebih tinggi....malah cecah 5k hingga 7k...bonus pula 6 month.....tetapi rakan mereka yg tsrus ngan gov....sampai nak pencen pun basic gaji baru 2400......
staf teknikal pengerak nadi negara.....kita lihat bekalan elektrik...kepakaran hanya org tertentu, begitu juga telekomunikasi, binaan bangunan, jalan raya, pelabuhan, trek keretapi...lapangan terbang.....arkitek yg menghasilkan rekabina yg menarik. utk bangunan
dlm negara......itu kelebihan yg
tuhan bagi...maka kadar upah pon perlu lah berbaloi dengan kelebihan tetsebut....

Tanpa Nama berkata...

Sembang kencang boleh la IZHAM KU ZAIFAH.... hang pun perjuang tembolok hang jer....pasal apa tak perjuang kan semua..... sama macam Omar... sembang jer....

Tanpa Nama berkata...

Ko upgrade gred...tp gj x berubah...gj berubah masa nk pencen...org nk kenaikan gj yg menarik di dlm kehidupan skrg...

Tanpa Nama berkata...

Kakitangan kerajaan yg skim sambilan, kntrak yg telah berkhidmat lbh dari 3 atau 4 tahun mcm mner ni CUEPACS?? Tlonglah ubh nasib kami ni...saban tahun dan saban bulan bnda ni jadi isu utama tapi tiada hasilnya...Kami dah mohon SPA tpi sehingga kini masih tidak berpeluang untuk ditemuduga.SPA kata nk jwtn tetap kne mhon seperti biasa, ok, fine, kami akur tpi kalau dah keje pun masuk tahun ke tujuh dan kesepuluh, masih xdpt apa2 temuduga dan msh x brpeluang untk diserapkn apa bndanya tu plak???? Last2 org luar jugak yg dpt jwtn tetap...Agk2lah2, nak menganiayai org ke ape???

Tanpa Nama berkata...

Ahh sudahlah, JPA n CUEPACS sama je. Dorang hanya perjuangkan nasib golongan teknikal saja. Skim lain katanya "pergi jahanam lah". Lain-lain skim sendiri pergi jumpa la itu Najib...hohoho

Tanpa Nama berkata...

bulan2 potong jadi ahli persatuan....habuk pun tade...yg tak potong tu bagai menagguk di air yg keruh...phm2 kan semua ye...sekian

Tanpa Nama berkata...

Syukur , Alalmdulillah... Terima kasih Ceupacs , MTSU dan semua yang terlibat.. Jasa anda semua dikenang jua....

Tanpa Nama berkata...

nampak sangat tahap MTSU, website pun tak update inikan pula nak tolong update penolong jurutera yg sedia ada bila juruteknik naik ke penolong jurutera, sekarang ni dok bising sapa nak jadi penyelia kalau dah gred sama-sama 29...sekurang-kurangnya gred 29 yg dah kerja 7-8 tahun tu upgrade la ke 36 baru boleh kekal jadi penyelia.

Tanpa Nama berkata...

...KESATUAN PERKHIDMATAN TEKNIK SEMALAYSIA (MTSU) sebuah kesatuan sekerja yang khusus untuk Penolong Jurutera,Juruteknik dan semua staf Teknikal telah memperjuangkan isu ini lebih 25 TAHUN...."

Dengar ayat kat atas tu sedap bunyinya, tapi mungkin untuk juruteknik saja kot....

angkuk MTSU, tak amabil kira orang lama dalam skim pelukis pelan. podehlah...aku nak kelaur dari mtsu la........................membazir je..

sama lah Pem. pagawai latihan vokasional J17 pun nak keluar dari MTSU>>>>

Tanpa Nama berkata...

...KESATUAN PERKHIDMATAN TEKNIK SEMALAYSIA (MTSU) sebuah kesatuan sekerja yang khusus untuk Penolong Jurutera,Juruteknik dan semua staf Teknikal telah memperjuangkan isu ini lebih 25 TAHUN...."

Dengar ayat kat atas tu sedap bunyinya, tapi mungkin untuk juruteknik saja kot....

angkuk MTSU, tak amabil kira orang lama dalam skim pelukis pelan. podehlah...aku nak kelaur dari mtsu la........................membazir je..

sama lah..aku.. Pem. pagawai latihan vokasional J17 pun nak keluar dari MTSU>>>>

Tanpa Nama berkata...

...KESATUAN PERKHIDMATAN TEKNIK SEMALAYSIA (MTSU) sebuah kesatuan sekerja yang khusus untuk Penolong Jurutera,Juruteknik dan semua staf Teknikal telah memperjuangkan isu ini lebih 25 TAHUN...."

Dengar ayat kat atas tu sedap bunyinya, tapi mungkin untuk juruteknik saja kot....

angkuk MTSU, tak amabil kira orang lama dalam skim pelukis pelan. podehlah...aku nak kelaur dari mtsu la........................membazir je..

sama lah Pem. pagawai latihan vokasional J17 pun nak keluar dari MTSU>>>>

Tanpa Nama berkata...

...KESATUAN PERKHIDMATAN TEKNIK SEMALAYSIA (MTSU) sebuah kesatuan sekerja yang khusus untuk Penolong Jurutera,Juruteknik dan semua staf Teknikal telah memperjuangkan isu ini lebih 25 TAHUN...."

Dengar ayat kat atas tu sedap bunyinya, tapi mungkin untuk juruteknik saja kot....

angkuk MTSU, tak amabil kira orang lama dalam skim pelukis pelan. podehlah...aku nak kelaur dari mtsu la........................membazir je..

sama lah Pem. pagawai latihan vokasional J17 pun nak keluar dari MTSU>>>>

Tanpa Nama berkata...

cuepac dan mtsu buat berdasarkan fakta. isu penyelia x kan jd masalah. tunggu dan lehat kesannya. baru tahu betapa bijaknya cuepac dan mtsu merancang utk masa depan kementerian dan jabatan. tak kan rugi bg mereka yg berfikiran positif. t.kasih cuepac dan mtsu. kerana anda skim kejuruteraan berada setaraf dgn skim perubatan dan pendidikan. ikhlas dr J44.

Tanpa Nama berkata...

Untung la, tak de DIPLOMA pun boleh naik sama gred dgn bdk2 yg bertungkus lumus strunggle untuk dapatkan diploma.. adilkah..?? kesian pada J29 yang sedia ada.. alang2 kenapa tak bagi je J29 sedia ada naik ke J41.. takde IJAZAH, pun apa salahnya naik bagi sama gred.. kata nak adil kan..?? dan kesian jugak untuk lulusan sijil yang lain2, tak adil mereka jugak nak naik ke gred yang sama dengan budak diploma jugak..

kelaka lah buat macamni, tapi tak kaji betul2, kaji satu gred je, gunalah otak kaji untuk semua gred.. kata nak tolong rakyat.. ini berat sebelah namanya.

Tanpa Nama berkata...

cuepacs kena perjuangkan secara ADIL utk semua jawatan...bkn guna alasan kurang bijak sebab DAH LAMA PERJUANGKAN!!..kalau camtu better semua jawatan kerajaan sekarang perjuangkan hak masing2 dr skrg....gitu.???..so apa relevannya cuepacs????better kami tubuhkan satu team kuat di kalangan penjawat awam lain utk MENUMBANGKAN presiden omar (seorang technician) kerana terang2 mengambil sikap berat sebelah dan gagal berlaku adil utk semua penjawat awam...

yg ada sijil dan diploma BUKAN hanya golongan technician...tp berlambak2 golongan pembantu tadbir yg ada diploma!!...ade presiden pun x guna x boleh nk nampak!!!!!duk sibuk pikir periuk nasi sendiri aje!!!!! wahai omar osman...anda boleh bayangkan ini adalah penggal terakhir utk anda....kamu tidak sedar golongan pembantu tadbir adalah majoriti berbanding technician....jika kamu yg mulakan dulu dan gagal berlaku adil...maki kami akan memebri pengajaran berkesan melalui undian kelak!!

Khamis, November 07, 2013 3:23:00 PTG

Dicatat ke PERJUANGAN AHLI KESATUAN SEKERJA

Tanpa Nama berkata...

apa nak kaji2 naik kan je gred 1 hingga 10 ke gred 11 kelayakan msk pmr, gred 12 hingga 16 ke 17 kelayakkan msk spm, gred 17 hingga 26 ke gred 27 kelayakkan msk sijil yg setaraf dan ada diploma naikkan je ke gred 29 tu pun payah ke nak buat kertas kerja sbb sekiranya penambahbaikkan ini akan menjamin mutu dan produktiviti semua PA menuju wawasan 2020 jad kesimpulan x de gred yg x naik dan naik...kira2 camni pun x kan x leh nak pikir sbb semua nya yg duk kt atas2 tu kan org yg bijak pandai...

Tanpa Nama berkata...

JOM ROMBAK SEMUA KEPIMPINAN CUEPACS YANG ADA SEKARANG...SEMUA PUNYA OTAK YANG TAK CAPAI TARAF NEGARA MAJU...KAJIAN TAHAP BUDAK TADIKA.....BUAT KAJIAN PUN TAK TURUN PADANG!!!CAMNA NAK TAHU GOLONGAN MANA YG BANYAK KERJA DAN GOLONGAN MANA YG TAKDA KERJA?????????????????HAAAAAAA??????????????
PUNAH CUEPACS KALAU KITA KEKALKAN SEMUA KEPIMPINAN YANG ADA SEKARANG...AYUH RAMAI2 UBAH KEPIMPINAN CUEPACS DALAM PERSIDANGAN PEMILIHAN CUEPACS TAHUN 2014 TAK LAMA LAGI...AYUHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!RAMAI2 PAKAT SOKONG...HULURKAN SOKONGAN ANDA DI SINI!!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

YG BANYAK KERJA DIANIAYA......YG TAKDA KERJA PULAK DAPAT FAEDAH....bagussss....THANK YOU CUEPACS..!!!KUMPULAN PELAKSANA YG TUKANG LAKSANA KERJA IBARAT..???DH NAMA PUN KUMPULAN PELAKSANA KAN...TENTUNYA DIA YG GERAKKAN BANYAKKKK KERJA!!!!!BUTA KE CUEPACS...?????BUTA SIKIT2 XPE..JGN BUTA BANYAK SANGAT...NI YG BUAT RAKYAT MARAH!!!!!!!!!!!!!INI OTAK CUEPACS..???JGN KAMI PULAK NAK MENGAJAR YG ATAS!!!PATUTLAH SEKTOR KERAJAAN TAK MAJU CAM SEKTOR SWASTA DARI CARA PEMIKIRAN....

Tanpa Nama berkata...

syukur kerana j17 dijumudkan ke JA29..
tp masih musykil dengan contoh pengiraan gaji yang diberikan.. kepada perkhidmat yg KGT pada oktober, tiada kgt pada bulan tersebut menyebabakan gaji saya yg bekerja 8 tahun lebih rendah daripada mereka yg berkhidmat 7 tahun.. kenapa boleh jadi begini pula??

Tanpa Nama berkata...

Lepas ni biar je juruteknik yg baru naik gred 29 jadi ahli mtsu seorng2. Yang lain lain2 jwt dlm mtsu keluar. Agak2 berapa byk ahli yg tinggal.kau ingat kalau jawatan lain tak sama2 perjuangkan dlm mtsu,kau bolehh dapat naik gred 29.aku rasa pasti tidak sbb byk juruteknik yg dpt naik hanyalah permerhati dari luar dan bukannya ahli sejati mtsu.sepatut semua gred j dalam gabungan mtsu dpt naik tp tidak.fikir2 kan wahai mtsu

Tanpa Nama berkata...

Sepatutnya kenaikan gred dr 17 ke 29 adala berdasarkan lantikan asal pegawai tersebut... bukannya kelayakan semasa... kalau nak guna kelayakan semasa ... mohon baru... cth gred NT.... kelayakan sijil dan dip adalah untuk lantikan baru bukannya digunakan untuk proses penjumudan atau penambahbaikan... guna akai la.. akai letak kat lutut... apa jd ngan yg memperjuangkn selama 30thn walhal hanya mempunyai spm... fikir2 la.... adoiyai... makin tinggi belajar.. makin tinggi dia tunjukkan kebodohannya....

Tanpa Nama berkata...

'yg ada sijil dan diploma BUKAN hanya golongan technician...tp berlambak2 golongan pembantu tadbir yg ada diploma!!...ade presiden pun x guna x boleh nk nampak!!!!!duk sibuk pikir periuk nasi sendiri aje!!!!! wahai omar osman...anda boleh bayangkan ini adalah penggal terakhir utk anda....kamu tidak sedar golongan pembantu tadbir adalah majoriti berbanding technician....jika kamu yg mulakan dulu dan gagal berlaku adil...maki kami akan memebri pengajaran berkesan melalui undian kelak!!'

Balasan untuk komen di atas, juruteknik dinaikkan ke JA29 bukan kerana ramai yg memiliki sijil@diploma tetapi kerana syarat kemasukan minima ialah sijil politeknik, tidak seperti skim 17 lain yang meletakkan syarat minima SPM dan jika memiliki sijil boleh mendapat tangga gaji yg lebih tinggi.

Tanpa Nama berkata...

Aku gred j tp x dpt walau dah hampir 20 tahun dan juga ahli mtsu yg sama2 berjuang. Tp tiba2 yg dpt hanya juruteknik je.tak adil. Mengapa penolong peg tanh nt17 boleh naik nt 27.takde sijil poli pon..asalkan kena 6tahun perkhidmatan.ini tidak.jawatan boleh pilih2.lepas ni biar juruteknik dan so je yg kerja.sebab dio org aje yg bagus.gred j yg lain x layak agaknya.jpa pon buat kerja mcm tak guna otak.fikir2 kan lah wahai mtsu,cuepacs dan jpa

Tanpa Nama berkata...

Aku gred j tp x dpt walau dah hampir 20 tahun dan juga ahli mtsu yg sama2 berjuang. Tp tiba2 yg dpt hanya juruteknik je.tak adil. Mengapa penolong peg tanh nt17 boleh naik nt 27.takde sijil poli pon..asalkan kena 6tahun perkhidmatan.ini tidak.jawatan boleh pilih2.lepas ni biar juruteknik dan so je yg kerja.sebab dio org aje yg bagus.gred j yg lain x layak agaknya.jpa pon buat kerja mcm tak guna otak.fikir2 kan lah wahai mtsu,cuepacs dan jpa

polis bantuan upm berkata...

KP11 KENA BIKIN UNION?

Tanpa Nama berkata...

yup....kwn2 dr agensi lain pun kena support jg...klu cm ni kita akan tertnggal jauh ke blkng....


from- polis bantuan kp11

Tanpa Nama berkata...


KP11>>>>>>>>>>>>


itu la dah jd mcm ni, baru korang nak bikin union..........
dlu wat pe? nasi dah jd bubur lambuk...x guna dh brother....tanggunglah korang...dlu srh buat persatuan x nak....

Tanpa Nama berkata...

Salam 1malaysia.syukur diucapkan atas berita baik ini.. Mngk rezeki pa yg ditentukan terimalah seadanya...sy bkn nk bpihak pd mane2 tp bg gred 1-10 mmg layak mendapat habuanya sbb utk mencapai negara berpendapatan tinggi jd golongan ini tidak boleh terlepas pandang..sekian.trm ksh

Tanpa Nama berkata...


Wednesday, June 5, 2013
Amaran JPA: Penjawat awam masih berpolitik bakal berhadapan tindakan ?

KUALA LUMPUR – Penjawat awam yang masih berpolitik akan dikenakan tindakan berdasarkan peraturan, pekeliling dan undang-undang yang termaktub di bawah Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), kata Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Dr Ali Hamsa hari ini.

Beliau berkata semua ketua jabatan diminta memantau dan mengambil tindakan atau melaporkan kepada JPA sekiranya masih terdapat penjawat awam yang masih berpolitik terutamanya di media sosial.


Katanya tempoh berpolitik sudah tamat sebaik sahaja keputusan Pilihan Raya Umum ke-13 diketahui, dan kini tibalah masa untuk penjawat awam menjadi tonggak pentadbiran negara ke arah menjayakan agenda transformasi negara.

“Sekarang, masa kakitangan awam untuk bergerak ke hadapan dan meneruskan usaha-usaha agenda transformasi nasional dengan kadar segera,” katanya kepada pemberita selepas menutup Persidangan Tahunan Persatuan Suri dan Anggota Perkhidmatan Awam Malaysia (Puspanita) 2013 di sini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak semalam yang meminta rakyat termasuk penjawat awam supaya tidak terbabit dalam politik berlebihan kerana menyebabkan masa terbuang untuk negara maju ke hadapan.

Ketua Setiausaha Negara berkata penjawat awam kini perlu berfikir ke hadapan, iaitu lebih produktif dalam mengoptimumkan penggunaan sumber-sumber terhad, lebih cepat dalam membuat keputusan dan tepat dalam merangka dasar atau program demi kepentingan rakyat.

Katanya, penjawat awam juga perlu mempunyai integriti, kreatif and inovatif dalam menggunakan pelbagai pendekatan untuk meningkatkan keberkesanan penyampaian perkhidmatan awam, termasuk menggunakan saluran media sosial dalam menyampaikan maklumat mengenai dasar-dasar awam kerajaan.

Ditanya mengenai perkembangan rancangan mewujudkan Sistem Saraan Transformatif (SST) bagi menggantikan Sistem Saraan Malaysia, Ali berkata proses penyediaan SST yang meliputi 81 skim perkhidmatan pada tahap pertama dijangka selesai menjelang akhir November ini.

“Pada bulan Julai pula, kita akan menyelesaikan enam skim perkhidmatan dan bakinya akan diselesaikan kemudian. Ini merupakan satu proses yang berterusan yang akan turut meliputi kesemua 289 skim perkhidmatan apabila siap kelak,” jelas beliau.

– Bernama
Dicatat oleh atsixty di 9:30 AM
Email ThisBlogThis!Share to TwitterShare to Facebook
No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Tanpa Nama berkata...

Saje nk komen even xde kene mengena ngan skim ni- komen melalui bacaan n teman teman sekeliling..

1. Ja29 yg baru ni semua agak sombong sempena kenaikan gred ni. Lps tu siap merungut pasal kiraan gaji x btl la etc..melalui bacaan dlm fb - dr komen rakan rakan j.
2. Ja29 saje menaikkan panas j29 yg sedia ada...hahahaha..j29 sedia ada nak marah buat pe..bukan ke gaji korang lagi byk dr ja29 ni...tp beban kerja dah sama..ok la tu kan....
3. Skim skim lain mmg layak nk merungut..so skim j ni xyh la nk kondem lebih lebih..korang pun mcm tu gak sblm naik gred ni ...
4. Kesatuan or what soever ni dah membantu... Yg x puashati cari saluran yg btl tuk berbincang..bukan maki sesama sendiri....

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih MTSU, tapi jangan dilupakan Pembantu Pegawai Latihan Vokasional (PPLV) semua mempunyai sijil Politeknik yang mengajar di IKBN,ILP dan Penjara Malaysia mahu naik gred seperti juruteknik..

Tanpa Nama berkata...

ramai yang dok pung pang pung pang..yuran tak bayar & ahli pun x jadi....puihhhh

Tanpa Nama berkata...

xhabis2 dengan perjuangan 30 tahun tu...menyampah dengar... hasil dari perjuangan tu JPA telah menganak tirikan skim2 lain yang guna kelayakan sama lantikan sijil.. spt ft, w, e ,q..


shahril J berkata...

Alhamdulillah,..Terima kasih bnyak2 cuepacs dan Tuan Presiden. Segala usaha dan penat lelah amat dihargai dan di sanjung tinggi. Yang tak puashati tu bersabarlah,..Walaupun satu pintu rezeki anda belum terbuka,tetapi masih banyak pintu-pintu rezeki yang menunggu anda untk membukanya..Usaha,Doa,Tawakal.


Tanpa Nama berkata...

SIJIL POLITEKNIK SKIM J sahaja yang ade kelas tersendiri berbanding sijil politeknik skim lain... padaha
tahun belajar adalah sama.. lain kali ckp awal2 sijil politeknik skim j lebih diiktiraf... aku pun xnak masuk bidang tu kalu xdiiktiraf

Tanpa Nama berkata...

Dulu ssm j17,sbpa dapat naik ja27 tapi bila sbpa batal jadi j17 balik tp bila pekeliling baru utk penambahan baikan skim jadi ja17.pening2

Tanpa Nama berkata...

berjuanglah bersungguh2..ni minta apapun tak dapat hampeh,,,,,

Tanpa Nama berkata...

N17 yang ada sijil institut pertanian macam mana pulak nasibnya...

Tanpa Nama berkata...

Dulu ssm j17,sbpa dapat naik ja27 tapi bila sbpa batal jadi j17 balik tp bila pekeliling baru utk penambahan baikan skim jadi ja17.pening2 itu bukan penambahbaikan skim. Cakap je tukar nama skim.apa lh jpa,cuepacs dan mtsu

New JA29 berkata...

JA29 boleh isi borang dapatkan partition (kubikel) tinggi... drawer nak simpan dokumen kena yang 3 tier akan di beri sorang satu... hahaha... hehe...

Tanpa Nama berkata...

xhabis2 dengan perjuangan 30 tahun tu...menyampah dengar... hasil dari perjuangan tu JPA telah menganak tirikan skim2 lain yang guna kelayakan sama lantikan sijil.. spt ft, w, e ,q..

--------------------------------------------------------------------------

JPA tidak menganaktirikan sesiapa...jika kelayakan masuk jawatan spt FT, W, E, Q dan sewaktu dgnnya HANYA mnggunakan SPM...walau anda ada PHD sekalipun...mohon la jawatan yang layak dengan kelayakan akademik anda...JANGAN PERTIKAIKAN PERJUANGAN 30 TAHUN YANG SEMEMANGNYA HAK MEREKA!

Tanpa Nama berkata...

macam mana pengambila juruteknik yang hanya ada spm, saya sudah 30tahun berkhidmat kelulusam spm.

Tanpa Nama berkata...

macam mana pengambila juruteknik yang hanya ada spm, saya sudah 30tahun berkhidmat kelulusam spm.

Tanpa Nama berkata...

macam mana pengambila juruteknik j17 yang hanya ada spm, saya sudah 20tahun berkhidmat kelulusam spm.

Tanpa Nama berkata...

Skim baru dimana Juruteknik J17 dinaiktaraf kepada Penolong Jurutera J29 telah menyebabkan kami Penolong Jurutera sediada rasa kecewa sangat.kami dianayai.Juruteknik naik ke J29 kami kekal dengan gred sediada dan sama taraf.Dulu Juruteknik menerima tugasan dan arahan dari Penolong Jurutera.Sekarang sama taraf.Keadaan ini telah membunuh semangat dan motivasi prnolong jurutera sediada.sepatutnya kami dinaikan ke gred J32 atau J36.tiada pembelaan untuk kami.

Tanpa Nama berkata...

aslamkm...

saya nak taknya kalau Juruteknik dan Jurutrknik lasdkap boleh naik JA29 dengan menggunakan sijil dari Poli atau setaraf kenape juruteknik komputer tidak di naikkan sedangkan kami pun belajar level yang sama, gaji maksimum JA29 dah 4++ itu kalau naik J38 lgi lebih, lbih FT17 3k++,agak2 patutke serupa x payah balajar.
Gred FT sampai 26 je JA29 sampai JA389 ADIL KEE!!1

Isu J.Komputer just repair maouse je saya memang x stuju kalau boleh mohon pihak JPA kaji balik...Smue JTK buat SENDIRI, server,networ, repair,masalah user, kadang xboleh print pun carik JTK, Majlis keramaian JTK amik gambar, Kadang2 tv kat pejabat problem pun JTK.SEGLA BIDANG ASAL ADA BERKAITAN IT SEMUA JTK TERMASUKLA MENTAIN WEB SITE....

Juruteknik biasa misalnya, jaga bahagian jalan, if jalan berlubang JK tu repair sendiri ke, longkang rosaK(under PBT) juruteknik repair sendiri ke, tak kan. just datang amik gambar, buat speks n bukak tender, lastly sahkan kerja..
JTK PC rosak repair sendiri, Server Hang selesaikan sendiri, network problem wat sendiri...

FIKIR LA, SEMUA JURITEKNIK NAIK JA 29, CUME JTK JE YANG DI ANAK TIRIKAN, DENGAN KELULUSAN YANG SAMA TAPI GAJI JAUH BERBEZA, BAIK TAK PAYAH BELAJAR, KERJAAN SELALU CAKAP IT TU PENTING, TAPI KENAPA JTK DIPIGGIRKAN,
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>.
betul tu brader...J17 tempat aku..asyik merungut jika diarah berkerja oleh pegawai...mereka bukan buat keja sendiri pun...ditegur cara kerja merajuk tak sudah...kat opis banyak soket rosak pun tak reti nak buat, dahlah banyak yang trip..takde pun J17 buat baiki semua...pasang kipas siling baru kat opis pun tak reti...

aku tak heran..sebab ramai J17 ni secara teori ja tau...bila reality berpeluh cari punca...

Tanpa Nama berkata...

Sepatutnya..semua gred tak kira J atau F..perlu dilaksanakan dengan selari..agar semua akan mendapat manafaat..krn kebanyakkan adalah dari sijil atau diploma yg sama..terima kasih..j29 sediaada sepatutnya dinaikkan satu grad bagi yg telah berkidmat 6 tahun keatas..

Tanpa Nama berkata...

kalau nak ikutkan, gred kp11/14 lebih berdukacita....
x perlulah dijelas mengapa?
segalanya telah diluahkan oleh kami....

Tanpa Nama berkata...

Saya pun x faham..apakh kaedah dan faedah bagi j29 yg lama berkhidmat...tut2 sama je..tidak ada kenaikkan atau faedah langsung..

Tanpa Nama berkata...

yup aku setuju sepatutnya kajaan iktiraf sam je janji sijil poli. xkiri dari skim pe. J, FT, n lain2. selagi patut ganti JT yg dinaiktaraf dgn jawatan baru iaitu pembantu jurutera (gred J atau H) ke tapi kelayakan SPM + sijil SKM dari giat mara, ilp n lain2 sbb bagi aku diaorg lebih mahir dlm bidang mekanikal, elektrik n lain2 berbanding budak poli. so kita anggap je geng J lama dah rezeki diaorg naik sbb jawatn jumud. sbb aku terpikir sape yg nak wak keje yg ditinggal geng JT. xkn selepas diaorg naik PJ diorag masih nak beki plug. tukar lampu dll yg remeh. n bagi aku pembantu vokasinal jadi gruop H29 sbb siji poli. bagi aku sesuai gruop H pada J sbb diaorg pengajar n bidang kemahiran/pakar dlm elektrik/mekanikal/welding dll. bagi aku sijil kepakaran lagi mahal pada sijil teori.

Tanpa Nama berkata...

Tidak adil untuk kami Penolong Jurutera sediada.Juruteknik J17 naik ke J29.sedangkan kami J29 sediada kekal gred J29.lepas nie dekat JKR Daerah dan Negeri kena pecah bilik Penolong Jurutera Sediada sebab semua Juruteknik naik ke J 29. Syarat kemasukan ke Skim Penolon Jurutera bila Skim Juruteknik di Jumud adalahh Sijil atau Diploma. Bagi kami Penolong Jurutera sediada terasa Sekeping Diploma yang tiada nilai.Terima kasih MTSU terima kadih Dato Omar Osman

Tanpa Nama berkata...

KERAJAAN GAGAL MENANGANI KEPERLUAN KAKITANGAN AWAM. INIKAH TRANFORMASI......?????? INIKAH YANG DIKATAKAN RAKYAT BERPENDAPATAN TINGGI.....?????? SEKARANG WAHAI PA, JANGAN LAGI TERTIPU OLEH KERAJAAN OMNO/BN PENIPU...!!! SEBELUM PILIHANRAYA KE-13, JANJI NAK BUAT TRANFORMASI KONON, CAKAP TIDAK SERUPA BIKIN. MULAI SEKARANG PAKAT-PAKATLAH SELURUH LAPISAN PENGUNDI DI DESA DAN KOTA, KITA BENAMKAN OMNO DALAM PRU KE-14...!!! KITA TIDAK MAHU KERAJAAN YANG PENIPU BIN PEMBOHONG...!!!

Tanpa Nama berkata...

mcm mana kesatuan terdiri dari j17,j22,dan yg pelik j29 setuju dengan cadangan semua j17 naik tapi j29 sedia ada langsung x ada manafaat..kayu ke AJK wakil j29...haaa

Tanpa Nama berkata...

se lagi napa la kita org xbp cerdik gini leh pikir lebih pada diaorg yg cerdik pasal skim ni. padahal simple je rase pe yg kita mtk. kita mtk sama n adil sume ikut kelayakan yg sama. isu sijil poli ada skim naik. ada xnaik. se lagi bila dh naik sume nape x wak pengukuhan jawatan iaitu banyakan post kanan cnthnya J29 dah ramai. so berapa persen dari sume jumlah post J29 skrg jadikan post kanan. bagi yang paling senior naik kanan. so xde masalah pegawai penyelia. so skg sorg J38 n J36 mau berapa ribu nak pegang J29. dah jadi satu masalah.

Tanpa Nama berkata...

Sepatutnya semua skim dinaikan. Bagi kami penolong jurutera sediada J29.tiada sebarang mafaat atau faedah kami dapat.dioarang cakap untuk kurangkan beban Penolong Jurutera sediada apabila Juruteknik J17 naik ke J29.keadaan nie seakan menafikan sumbangan besar Penolong Jurutera sediada.seakan kami Penolong Jurutera sediada tidak buat kerja. Hakikatnya kami turut sama memainkan peranan besar dalam perlaksanaan projek

Tanpa Nama berkata...

bro........yg spm dok tumpang skim juruteknik sijil poli selama lebih 30 tahun ok jer.......

Tanpa Nama berkata...

MTSU tidak memperjuangkan nasib penolong Jurutera sediada sebaliknya hanya memperjuangkan nasib para Juruteknik sahaja.Skim baru ini hanya menguntungkan juruteknik tetapi sebaliknya membunuh semangat dan motivasi Penolong Jurutera sediada.dimanakah keadilan yang diperjuangkan Cuepac.Di manakah Dato Omar Osman yang katanya membela badib kakitangan awam.Kami penolong jurutera sediada J29 merasa kecewa dan tiada pembelaan

Tanpa Nama berkata...

Sepatutnya semua skim dinaikan. Bagi kami penolong jurutera sediada J29.tiada sebarang mafaat atau faedah kami dapat.dioarang cakap untuk kurangkan beban Penolong Jurutera sediada apabila Juruteknik J17 naik ke J29.keadaan nie seakan menafikan sumbangan besar Penolong Jurutera sediada.seakan kami Penolong Jurutera sediada tidak buat kerja. Hakikatnya kami turut sama memainkan peranan besar dalam perlaksanaan projek

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah,Tahniah saudara Izham ku zaifah kerana telah berjaya memperjuangkan golongan gred rendah dlm perkhidmatan awam..kami akan kenang jasa saudara dan rakan-rakan ceupacs dlm usaha saudara-saudara selma ini..terima kasih sekali lagi..

Tanpa Nama berkata...

--------------------------------------------------------------------
Assalamualaikum w.b.t ....maaf jika saya katakan…ikhlas datang dari hati saya dan RAMAI rakan-rakan saya yg lain yg boleh dikatakan antara pemberi undi kepada pemilihan CUEPACS yg lepas…apa yg boleh dikatakan ,saya dan rakan-rakan yg ramai ni pun dah naik muak dan geli apabila terdengar ayat `dah perjuangkan 25 tahun` ...kerja juruteknik yang langsung kelihatan tidak terbeban....tangan langsung tak kotor...punya byk masa utk ngeteh bersama pembekal......kalau tak percaya sila perhati di jabatan masing-masing betul atau tidak kata-kata kami ini....jawatan lain pun sama juga ngeteh memanjang ,tp tidaklah pula terlalu berjuang bersungguh-sungguh sampai 25 tahun utk kenaikan gred.....kalau berjuang bersungguh-sungguh sbb kerja mmg betul2 membebankan ada logik nya juga :)…seperti tuntutan kenaikan gaji dari guru-guru – nampaklah logic dan ada asas2nya sebab mereka berjuang atas alasan kerja yg sgt membebankan mereka…….
Umun sedia maklum ,kriteria asas yg UTAMA dalam kenaikkan sesuatu pangkat atau gred SEPATUTNYA atas dasar peningkatan prestasi kerja atau dibebani tugas melampau yg tidak setara dgn jawatannya.... Yang ajaibnya…. ini ada pulak naik pangkat sebab alasan DAH LAMA PERJUANGKAN 25 TAHUN (langsung TIADA PENJELASAN berkenaan prestasi kerja ,output terhasil @ beban kerja yg dialami)....yg jelas reason kenaikan Juruteknik ialah sebab dah lama perjuangkan 25 tahun....ini yg dijawab oleh pemimpin tertinggi CUEPACS sendiri seperti ulasan tajuk di atas (bukan kami yg pandai-pandai mereka cerita ye)......Astaghfirullah....sampai tahap macam ni daya fikir pemimpin kita skrg ye....saya rasa teramat sedih dan sayu...kesian kita suruh anak-anak kita semua supaya belajar tinggi-tinggi....berhabis wang ringgit hantar belajar IPTA/IPTS...bila hasilnya keluar produk bermutu dan anak-anak kita punya pemikiran tinggi ,malang akhirnya mereka terpaksa akur pada suatu keputusan dari sesesorang pemimpin yg punya daya pemikiran yg lemah PULA ...... apabila tiba-tiba ada pihak dengan bangga menceritakan pasal perjuangan kenaikan pangkat/gred selama 25 tahun..jgn nanti kena gelak oleh budak Form 5 sekolah MCKK atau MRSM sudah la ye... :)....serius ,anda sbg org dewasa yg juga mungkin punya anak remaja yg cerdas akal sepatutnya perlu ada rasa MALU dgn tahap pemikiran yg kita ada sebagai Presiden CUEPACS yg sentiasa dilihat ,diikuti perkembangan dan diperhati oleh lebih 1,000,000 orang penjawat awam khasnya dan rakyat biasa amnya……
Negara Malaysia perlukan pemimpin yg punya pemikiran yg tinggi dan berkaliber utk memegang sesuatu jawatan teratas seperti Presiden CUEPACS agar dapat diseimbangkan dengan jurang pendapat dari rakyat yg semakin hari semakin bijak (seperti anak-anak kita semua) supaya negara dapat terus maju ke depan...bukannya terus berada di landasan yg sama...sbb itu kita ada Visi 2020 utk dikejar supaya kita dapat terus bergerak dlm arus yg positif.... kita semua perlu berkeyakinan utk hapuskan tradisi lama dengan MENJATUHKAN pemimpin yg hanya pandai berfikir dan bercakap tentang sesuatu perkara yg TIDAK setaraf dengan kedudukannya sebagai pemimpin....seseorang pemimpin perlu berfikir dan membuat tindakan yg selari dgn status tinggi yg dipegangnya....Negara akan mengalami banyak pembaziran bakat-bakat yg boleh majukan negara di masa depan jika tradisi lama ini tidak diubah....
--------------------------------------------------------------------

Tanpa Nama berkata...

terima kasih cuepacs dan semua kesatuan yang bergabung.. tapi satu saja jangan abaikan bagi mereka yang tidak tersenarai..selagi mereka tidak dapat selagi itulah PRESIDEN cuepac akan di kutuk sampai mampus.

Tanpa Nama berkata...

MTSU memang nak ambil kesempatan keatas lulusan Sijil Politeknik, dulu dalam tahun 1975 gaji lulusan Politeknik di turunkan dari RM 400 ke RM325 bayangkan lulusan yg bertugas dari 1975 sehingga sekarang kurang RM 75 x 37 tahun x 12bln tu tak termasuk jarak bila berlaku pelarasan gaji jarak lulusan yg bertugas tahun 1974 dgn 1975 dan seterusnya adalah sangat jauh.MTSU dan JPA wajib bertanggung jawab dalam hal ini mereka telah berlaku tidak adil pada lulusan selepas 1975. Jika tak dapat keadilan di dunia akan kami tuntut di akhirat.

Tanpa Nama berkata...

Salam..Website NUTP (KPPK) kata ada pengumuman rasmi oleh JPA pada 1/1/2014 tentang skim gaji bersepadu guru..apa maksudnya tu..

Tanpa Nama berkata...

pelik aku duk soal hal basic sbb jt naik pj. padahal isu kelayakan je poli setaraf stpm n setaraf dip. pe nak kait jwtn lain. banyak jwtn guna STPM ko x melalak. sepatut guna sbpa senang. asal nama sijil tetap sijil xsama ngn diploma. sape guna stpm sila turun gred 17. setiausaha naik gred 17 ke 27 ko xmelalak mcm skrg pon sbb isu dia diorg guna dip. so sama je dlm soal JT. patut ko melalak pasal ada sijil poli skrg xnaik mcm geng pembantu vokasional. juruteknik kom. itu baru ada asas. ni duk melalak pasal yg bukan asas watpe. isu sume naik 29 sape nak jadi kanan itu logik jugak. tolong la berjuang biar kene ngn asas.

Tanpa Nama berkata...

sepatutnya JPA yang perlu upgradekan kesemua jawatan yg ada dlm Kerajaan..wujudkan jawatan baru dlm jabatan yg belum ada jawatan baru..contoh..jabatan A hanya ada J22 dan J17..JPA perlu memwujudkan dulu Jawatan JA17/JA29 pada Jabatan A dulu sebelum mengumumkan NAIK GRED...Jika Jabatan A ada 3J17 dan 1J22..takkan semua nak Jadi JA29..sapa nak buat keja JA17?...

JPA N CEUPACS anda ada Faham??????

Tanpa Nama berkata...

OMAR OSMAN : kami x faham! sbb aku skrg juruteknik kanan J22 di pusat sukan UPM..so aku nak naik gak pangkat sblm aku pencen thn depan!!!ada faham???korang taw ape..??

* dah 35 tahun mamat tu duk situ...duk melayan peralatan sukan je..hahahahaha

Tanpa Nama berkata...

naikan gred j29 sediada yg telah berkhidmat 7 tahun ke atas ke gred ja 36 baru adil...j 29 aptb

Tanpa Nama berkata...

senang kata x payah naik bg yg pemalas lembab takdak guna tu x kira la technician ke sape....wat berabih duit kerajaan je

patut bg naik kat yg rajin and ada prestasi keja tggix kira jawatan apa pun...baru adil bg kpd yg hak

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Tidak adil untuk kami Penolong Jurutera sediada.Juruteknik J17 naik ke J29.sedangkan kami J29 sediada kekal gred J29.lepas nie dekat JKR Daerah dan Negeri kena pecah bilik Penolong Jurutera Sediada sebab semua Juruteknik naik ke J 29. Syarat kemasukan ke Skim Penolon Jurutera bila Skim Juruteknik di Jumud adalahh Sijil atau Diploma. Bagi kami Penolong Jurutera sediada terasa Sekeping Diploma yang tiada nilai.Terima kasih MTSU terima kadih Dato Omar Osman

Khamis, November 07, 2013 9:00:00 PTG



baik tuan baik tuan baik tuan


Assalam Encik , jgn lah sampaikan nak pecah bilik ...sbb J17 di upgred ke J29.. rezeki encik... bukan kami minta pun tu kuasa Allah swt nak bagi rezeki kepada sesiapa yng dia suka.....

BERSANGKA BAIK LAH TERHADAP SESAMA INSAN...

selagi kita ni di namakan manusia selagi itulah kita tak kan rasa puas sampai bila bila.

Jadi terima lah J17 seadanya encik seama sama kita bekerja sama
kerana Allah swt.

Tanpa Nama berkata...

JPA tak dapat bezakan antara lulusan SPM, Sijil POLY dan Diploma, kalau dah tak dapat nak bezakan antara lulusan ini maka terbukalah peluang MTSU untuk mengatakan yg kelulusan ini tiada bezanya. Saya rasa JPA sepatutnya tahu tahap kelulusan ini jangan hanya memberi peluang pada MTSU untuk ambil kesempatan. 35 tahun dulu MTSU claim Juruteknik SPM sama taraf dgn lulusan sijil Politeknik sekarang bila lulusan sijil dan ramai claim pula sama taraf dgn Diploma.

Tanpa Nama berkata...

Habis FT17 nak jaga komputer je kerja nye? Pastikan komputer xrosak dan xberdebu. Nama dah pegawai ict maka sepatutnya kerja2 berkaitan adalah tugas hang. Cikgu bukan mengajar je tapi kerja2 lain pun mereka buat. Sama2 bertanggungjawsb antara satu sama lain. Mahu kah org kata FT17 hanya baiki komputer bermasalah ke? Padankah gaji dibayar sedemikian kpd anda dgn yg tak sebrapa tu? Seola2 hang ni sempurna sangat.

Tanpa Nama berkata...

Sepatutnya lulusan Sijil Politeknik di beri peluang sebagai Juruteknik selama 5 atau 7 tahun dan beri peluang naik ke J29 bukan bukan cara macam ini terus naik ke J29 mana ada keadilan pada mereka yg bersusah payah pelajar memerah otak.

Tanpa Nama berkata...

Hangpa x dengar lagi kisah JTMP IPTA yang downgrade n last sekali paramedik lain semua boleh naik pangkat ke gred pegawai malah nurses pn melangkah jauh di mana gred khas melebihi gred 54 telah dibuka perbekalanannya di mana masa akan datang nurses boleh menjadi pengarah hospital...let me story u all...dolu..dolu..dolu...JTMP IPTA (advanced certificate~diploma~in traning 5 tahun~sapa yg dah ada sijil dari KKM masuk ke IPTA kena kena buat adv certificate/diploma selama 1 tahun) merupakan gred B berbanding dengan semua paramedik termasuk JTMP KKM yg pada masa tu gred C(sijil~2 tahun). Gaji beza RM 200 sbb JTMP IPTA kena mengajar student degree, master, research dan perkhidmatan diagnostik hospital berbanding paramedik lain termasuk JTMP KKM...tetiba JPA buat pelarasan semua paramedik di upkan ke gred B...so, hilang la gred special utk JTMP IPTA...gaji sama tapi skop tugas banyak...ok lagi....pahtu lg sbb JTMP IPTA ni, bilangan terhad, maka kuota untuk naik gred terhad dan susah berbanding semua paramedik...ok lagi...boleh diterima...pahtu IPTA introduce ISO 9001: teaching n learning, iso 9001: TQM hospital, iso 15189 serta QE/5S...ok la..kerja bertambah..orait lagi..tetiba tup2, semua paramedik kecuali JTMP (x kira KKM/IPTA) masuk skim bersepadu dimana lepas gred 36, boleh jadi pegawai(U42)...melopong semua JTMP....yg paling melopong sampai xleh katup mulut, JTMP IPTA...dah la kena downgred, orang lain pulak potong jauh...nak mengadu, kesatuan JTMP hanya terbuka utk JTMP KKM Semenanjung shj..Sabah sarawak pn xleh masuk wlpn JTMP KKM...p mengadu kat JPA, suruh mai dengan kesatuan...sbb JTMP ni pecah 3 group: KKM, IPTA, swasta..pulak...prong prang..prong prang...minta la buat post U41 utk JTMP boleh jd pegawai JTMP...tapi mana boleh sbb pegawai kat lab dah ada pegawai sains dari gred C...kalu ada U41, C41 nak p tauk mana....prong preng pang pung...ada pulak org cadang gabung perkhidmatan C jadi U...C27 jd U29, C41 jd U41 dan seterusnya...U29 yg sedia ada jadi pak pacak, U38, U40 (btw sesetgh IPTA xdak pn U40)di up ke U42 sbgai watak sampingan di mana C44, C48, C52 serta C54 jd U44, U48, U52 dan U54...watak utama....tapi dpt tentangan hebat dari semua JTMP KKM sbb cadangan ni hanya utk JTMP KKM n jd tertangguh/batal...again JTMP IPTA boleh telur...IMHO, JTMP IPTA la kerja paling org x pandang dalam medical field....sbb kalu g spital, tanya la mana2 patient, sapa buat test...musti diaurg cakap doktor buat test...tenkiu..

Tanpa Nama berkata...

Guru2 akan dpt kenaikan gaji dan gred lagi buat FT17 semakin dengki dgn cikgu kerana tugas FT17 sekadar mengadap komputer utk bersembang, tu je kerja yg mereka nak, tambahan jgn sekali.

Tanpa Nama berkata...

Kalau diberi kuasa pada mereka yang kurang arif berkenaan sesuatu bidang maka ini lah jadinya, maka pada siapa yang perlu disalahkan?

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Hangpa x dengar lagi kisah JTMP IPTA yang downgrade n last sekali paramedik lain semua boleh naik pangkat ke gred pegawai malah nurses pn melangkah jauh di mana gred khas melebihi gred 54 telah dibuka perbekalanannya di mana masa akan datang nurses boleh menjadi pengarah hospital...let me story u all...dolu..dolu..dolu...JTMP IPTA (advanced certificate~diploma~in traning 5 tahun~sapa yg dah ada sijil dari KKM masuk ke IPTA kena kena buat adv certificate/diploma selama 1 tahun) merupakan gred B berbanding dengan semua paramedik termasuk JTMP KKM yg pada masa tu gred C(sijil~2 tahun). Gaji beza RM 200 sbb JTMP IPTA kena mengajar student degree, master, research dan perkhidmatan diagnostik hospital berbanding paramedik lain termasuk JTMP KKM...tetiba JPA buat pelarasan semua paramedik di upkan ke gred B...so, hilang la gred special utk JTMP IPTA...gaji sama tapi skop tugas banyak...ok lagi....pahtu lg sbb JTMP IPTA ni, bilangan terhad, maka kuota untuk naik gred terhad dan susah berbanding semua paramedik...ok lagi...boleh diterima...pahtu IPTA introduce ISO 9001: teaching n learning, iso 9001: TQM hospital, iso 15189 serta QE/5S...ok la..kerja bertambah..orait lagi..tetiba tup2, semua paramedik kecuali JTMP (x kira KKM/IPTA) masuk skim bersepadu dimana lepas gred 36, boleh jadi pegawai(U42)...melopong semua JTMP....yg paling melopong sampai xleh katup mulut, JTMP IPTA...dah la kena downgred, orang lain pulak potong jauh...nak mengadu, kesatuan JTMP hanya terbuka utk JTMP KKM Semenanjung shj..Sabah sarawak pn xleh masuk wlpn JTMP KKM...p mengadu kat JPA, suruh mai dengan kesatuan...sbb JTMP ni pecah 3 group: KKM, IPTA, swasta..pulak...prong prang..prong prang...minta la buat post U41 utk JTMP boleh jd pegawai JTMP...tapi mana boleh sbb pegawai kat lab dah ada pegawai sains dari gred C...kalu ada U41, C41 nak p tauk mana....prong preng pang pung...ada pulak org cadang gabung perkhidmatan C jadi U...C27 jd U29, C41 jd U41 dan seterusnya...U29 yg sedia ada jadi pak pacak, U38, U40 (btw sesetgh IPTA xdak pn U40)di up ke U42 sbgai watak sampingan di mana C44, C48, C52 serta C54 jd U44, U48, U52 dan U54...watak utama....tapi dpt tentangan hebat dari semua JTMP KKM sbb cadangan ni hanya utk JTMP KKM n jd tertangguh/batal...again JTMP IPTA boleh telur...IMHO, JTMP IPTA la kerja paling org x pandang dalam medical field....sbb kalu g spital, tanya la mana2 patient, sapa buat test...musti diaurg cakap doktor buat test...tenkiu..

Khamis, November 07, 2013 10:33:00 PTG



0000000000000000000000

salam kak gi rawat pesakit kat katil..tu hr ni kerja shift mlm ke slmat bertugas ...

Tanpa Nama berkata...

OMAR PENING LALAT : kang ade gak aku jumudkan ft17 jd penolong jurutera gak kangg...dgn komputer2 pun ade penolong jututera baru hang tawww!! kjenye beki komputer hang jee..ok tak..??

Tanpa Nama berkata...

anpa Nama berkata...

OMAR PENING LALAT : kang ade gak aku jumudkan ft17 jd penolong jurutera gak kangg...dgn komputer2 pun ade penolong jututera baru hang tawww!! kjenye beki komputer hang jee..ok tak..??

Khamis, November 07, 2013 10:42:00 PTG



=============================

Kat ofis aku, F17 sekali dtg kat ofis aku sampai 2 orang buat kerja
buat kerja...utk 1 unit komputer kerja scan virus ....setengah hari.. boleh lah naik gred f32 . Lepas tak bising bising lagi kat blog CUEPACS...

bisul lada berkata...

Cuepacs dan JPA memang banyak pandai kelulusan sijil sama taraf ngan taraf diploma. tak mana contoh korang amik pon aku tak tahu...kalu nak naik pon patutnya JA27. ni dah sama pulak...dah terang2 tempoh dan yuran pembelajaran tak sama...bodoh betul personel yang menilai kertas kerja psal skim J ni...memang dah jadi tunggang langgang..

Tanpa Nama berkata...

PT berlatih brapa tahun dan kat kolej mana? Apa pengkhususan yg kat pusat latihan PT?

Tanpa Nama berkata...

Assalam Encik , jgn lah sampaikan nak pecah bilik ...sbb J17 di upgred ke J29.. rezeki encik... bukan kami minta pun tu kuasa Allah swt nak bagi rezeki kepada sesiapa yng dia suka.....

BERSANGKA BAIK LAH TERHADAP SESAMA INSAN...

selagi kita ni di namakan manusia selagi itulah kita tak kan rasa puas sampai bila bila.

Jadi terima lah J17 seadanya encik seama sama kita bekerja sama
kerana Allah swt.

______________________________________________________________________

sy menyokong pernyataan anda, rezeki datang dr "maha pemberi"

persoalannya,

mengikut kod gred dalam ssm, gred 29 adalah khas utk pemegang diploma...
manakala stpm/sijil adalah gred 27

adakah anda merasakan layak utk anda berada setara dengan gred 29 semasa yg berbekalkan diploma utk memasuki skim perkhidmatan tersebut melalui peperiksaan, temuduga dan sebagainya?

gred 29 adalah hak pemegang
diploma
gred 27 adalah hak pemegang stpm/sijil....

sy sebenarnya bercita-cita utk menjawat jawatan jurutera gred 41, yg kelayakan masuknya adalah ijazah sarjana muda dalam bidang kejurateraan....

jika berjaya itu adalah rezeki sy...
tetapi bukan dengan cara merampas hak org lain....

...J29...

Tanpa Nama berkata...

Aku gred j tp x dpt walau dah hampir 20 tahun dan juga ahli mtsu yg sama2 berjuang. Tp tiba2 yg dpt hanya juruteknik je.tak adil. Mengapa penolong peg tanh nt17 boleh naik nt 27.takde sijil poli pon..asalkan kena 6tahun perkhidmatan.ini tidak.jawatan boleh pilih2.lepas ni biar juruteknik dan so je yg kerja.sebab dio org aje yg bagus.gred j yg lain x layak agaknya.jpa pon buat kerja mcm tak guna otak.fikir2 kan lah wahai mtsu,cuepacs dan jpa


Betul2 ..aku sokong.ni smua jpa bodo!mtsu n cuepacs tk nmpak ke!!juruteknik n pembantu ptanian tk prlu syarat???plukis pelan n pmbntu veterina kne syarat!!!ni ape kes??lbih baik tkyh jd ahli!dhla smpai stahun nk kaji!!!!

Tanpa Nama berkata...

sy menyokong pernyataan anda, rezeki datang dr "maha pemberi"

persoalannya,

mengikut kod gred dalam ssm, gred 29 adalah khas utk pemegang diploma...
manakala stpm/sijil adalah gred 27

adakah anda merasakan layak utk anda berada setara dengan gred 29 semasa yg berbekalkan diploma utk memasuki skim perkhidmatan tersebut melalui peperiksaan, temuduga dan sebagainya?

gred 29 adalah hak pemegang
diploma
gred 27 adalah hak pemegang stpm/sijil....

sy sebenarnya bercita-cita utk menjawat jawatan jurutera gred 41, yg kelayakan masuknya adalah ijazah sarjana muda dalam bidang kejurateraan....

jika berjaya itu adalah rezeki sy...
tetapi bukan dengan cara merampas hak org lain....

...J29...

Tanpa Nama berkata...

Maksudnya Diploma ipta sama taraf dengan sijil politek, kerana kedua2 nya grade 29, APA dah jadi dengan jpa dan sistem pendidikan ni....

Tanpa Nama berkata...

SUDAH TERBUKTI, JPA SEMAKIN CACA MARBA. SIJIL PUN DAH SETARAF DIPLOMA, WALHAL SEBELUM NI SIJIL SETARAF STPM JE.

INILAH AKIBATNYA APABILA JPA DIKUASAI OLEH SKIM "ELIT" BERNAMA PTD. KAH KAH KAH

"ELIT" MY ASS!

Tanpa Nama berkata...

sijil poli belajar brp tahun ya.?

Tanpa Nama berkata...

ade si bodoh di sini...si bodoh,kebanyakan pt ni ada dip ada ijazah....tp si omar tu ada sijil je...tp jumud sampai la gred diploma...dulu n11 lulusan pmr jumud ke n17 lulusan spm..la ni n1 dijumud pulak ke n11 lulusan pmr...si bodoh,fikir la sebelum bercakap..wahai si bodoh, anda tu lulusan sijil tp jumud ke gred 29 lulusan dip.otak si pengarang tu letak kat lutut.otak si omar tu pun letak kat lutut...kalo si n17 ni bersuara,si bodoh ckp pasal kelulusan..wahai si bodoh,jgn jadi lagi bodoh dr ke bodohan anda tu...bodoh

Tanpa Nama berkata...

gred N17 ni pi lah celah mana pun dia nak menyelit jugak naik gaji,cikgu naik gaji dia melalak,polis naik gaji pun dia jugak yg melalak,juruteknik naik gaji pun dia jugak yg melalak-lalak.......dah masuk guna pakai spm takkan nak gaji degree kot..lepas ni kalau tukang kebun naik gaji comfirm ada jugak gred N17 yg gantung kapla kat jendela...hohohooh

Tanpa Nama berkata...

OMAR PENING LALAT : kang ade gak aku jumudkan ft17 jd penolong jurutera gak kangg...dgn komputer2 pun ade penolong jututera baru hang tawww!! kjenye beki komputer hang jee..ok tak..??

Khamis, November 07, 2013 10:42:00 PTG



=============================

Kat ofis aku, F17 sekali dtg kat ofis aku sampai 2 orang buat kerja
buat kerja...utk 1 unit komputer kerja scan virus ....setengah hari.. boleh lah naik gred f32 . Lepas tak bising bising lagi kat blog CUEPACS...

++++++++++++++++++++++++++++++++++

hang tau ke guna computer?..takat pandai akses virus semua orang tahu buat..macammane mencegah virus? ko tau ke?...kalo scan sampai setengah hari maksud computer ko banyak virus...dan ko pembawa virus..haha...cakap pandai..komp rosak meroyan bagai nak rak..takde internet..gelisah bagai cacing panas...

tu soket airkon rosak..sampai sekarang tak baiki..bukan baiki airkon pun...diulang..soket yg rosak tak reti ke...

Tanpa Nama berkata...

jumud j 17 ke ja 29.. jumudkan j29 sediada ke ja 41 baru adil dan baru la skim j setaraf skim DG dan U...ada berani mtuc..hahaa...

Tanpa Nama berkata...

sepatutnya setakat sijil poli yg bljr ntah brp thn je tu layak jadi tukang kanan je pun.....ilmu bljr ciput tu x byk mana pun dpt kuasai bidang keje utk layak bergelar penolong jurutera ...jawatan technician dihapuskan dan ditukar ke tukang kanan je

Tanpa Nama berkata...

Maaf kawan kawan saya penolong jurutera gred J29 sediada.sebelum ini saya merupakan Juruteknik J17 lulusan sijil POLIMAS tahun 1995.berkhidmat di JKR sebagai juruteknik hingga tahun 2006.atas keinginan untuk meningkatjan kualiti hidup saya sambung PJJ untuk Diploma Kejuruteraan awam 2 tahun semasa menjadi juruteknik.kos hampir RM10 ribu berbanding pelajar sepenuh masa dan dapat jadi Pembantu Teknik tahun 2008.tetapi melihat kawan J17 naik terus J29 terasa betapa tidak bernilai Diploma saya ini susah payah berkorban wang ringgit serta keluarga semasa pengajian Diploma dulu.sangat kecewa tiada kenaikan untuk Penolong Jurutera sediada..naikan kami sekurangnya ke Gred J32 atau J36 baru lah adil.

Tanpa Nama berkata...

juruteknik naik ke gred 29 adalah kerana semua politeknik2 sudah tidak keluarkan sijil lagi harap maklum,wahai tuan yang bijak bestari tolong la ambil tahu perkembangan sikit,jangan keje nak hentam jer..93% juruteknik memiliki diploma KEJURUTERAAN,diulangi diploma KEJURUTERAAN....

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
gred N17 ni pi lah celah mana pun dia nak menyelit jugak naik gaji,cikgu naik gaji dia melalak,polis naik gaji pun dia jugak yg melalak,juruteknik naik gaji pun dia jugak yg melalak-lalak.......dah masuk guna pakai spm takkan nak gaji degree kot..lepas ni kalau tukang kebun naik gaji comfirm ada jugak gred N17 yg gantung kapla kat jendela...hohohooh

Khamis, November 07, 2013 11:34:00 PTG

KO TU LEMBAB..MMG LA POST TU POST SPM...TP RAMAI PT TU ADA DIPLOMA DEGREE ... BILA ADA DIPLOMA / DEGREE MMG LA LAYAK DIPERTIMBANG KE N27 OR N41 SECARA AUTOMATIK CAM SI OMAR HIDUNG BUAT KAT TECHNICIAN SKRG ...ADA FAHAM???
TAK MACAM KO MUKA TAK TAHU MALU...ADA SIJIL POLI JE TP KEMARUK NAK JADI PENOLONG JURUTERA

Tanpa Nama berkata...

J29 yang asal akan dinaikkan ke gred 36 untuk tugas penyemak..memang berbulu lah geng2 yang kuat dengki tu....

Tanpa Nama berkata...

PT/PO PULA NAK CLAIM MACAM JURUTEKNIK......93% ADA DIPLOMA KATANYA.....MANA PUNYA STATISTIK DIAMBIL?

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
juruteknik naik ke gred 29 adalah kerana semua politeknik2 sudah tidak keluarkan sijil lagi harap maklum,wahai tuan yang bijak bestari tolong la ambil tahu perkembangan sikit,jangan keje nak hentam jer..93% juruteknik memiliki diploma KEJURUTERAAN,diulangi diploma KEJURUTERAAN....

++===+++++=+=+++==+=

ststistik ambil kt mana ni..???hahahhaaha...

technician ayam2 lama mana ada diploma bro..yg ayam baru pun separuh x ada kt pej aku

Tanpa Nama berkata...

sy menyokong pernyataan anda, rezeki datang dr "maha pemberi"

persoalannya,

mengikut kod gred dalam ssm, gred 29 adalah khas utk pemegang diploma...
manakala stpm/sijil adalah gred 27

adakah anda merasakan layak utk anda berada setara dengan gred 29 semasa yg berbekalkan diploma utk memasuki skim perkhidmatan tersebut melalui peperiksaan, temuduga dan sebagainya?

gred 29 adalah hak pemegang
diploma
gred 27 adalah hak pemegang stpm/sijil....

sy sebenarnya bercita-cita utk menjawat jawatan jurutera gred 41, yg kelayakan masuknya adalah ijazah sarjana muda dalam bidang kejurateraan....

jika berjaya itu adalah rezeki sy...
tetapi bukan dengan cara merampas hak org lain....

...J29...

Tanpa Nama berkata...

pt/po yg ada dip degree nak amik tapak n27/n41 tak jadi masalah sebenarnya sbb kelayakan cukup...yg jadi isu skrg ni kenapa malaun yg ada sijil poli nak amik tapak j29..pakai undang2 tentera jepun ke si hidung

Tanpa Nama berkata...

Gred 29 bg kelayakan diploma ialah skim jawatan yg berada pd kelas pengkhususan sesuatu bidang akademik atau perlu mengikuti latihan khusus spt jrurawat dan guru. bdang khusus telah ditetalkan JPA spt skim J, U,DG,L dll.

Manakala Gred 27 adalah kelayakan diploma dlm bidang tidak dianggap kritikal dan lbih brsifat operasi spt Skim S,N dll.




Tanpa Nama berkata...

tu lah ambil degree tah kos ape tah,tak laku lepas tu masuk gov pakai spm,tapi nak gaji degree..........nak gaji mahal apply la cikgu..boleh pakai kete besar..

Tanpa Nama berkata...

begitu juga yg berlaku kepada perjawatan lain, gred KP11 misalnya...



...J29...

Tanpa Nama berkata...

ada degree tak laku sekalipun lagi mulia nk mintak gaji degree daripada ada sijil pengkhususan khas tp nak mintak gaji diploma ...huhu..fikir fikirkan lah ye sahabat.....

«Lebih lama ‹Lebih lama   1 – 200 daripada 769   Terbaru› Baru»