SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

12 Januari 2012

CHARGEMAN RAYU KAJI GRED GAJI

Utusan Malaysia
12/1/2012




SAYA mewakili semua penjawat awam dari jawatan Penjaga Jentera Elektrik (Chargeman) memohon jasa baik dari pihak JPA dan CUEPACS untuk mengkaji semula gred dan tangga gaji kami.

Di dalam sektor awam kami dari jawatan ini memang tidak ramai di dalam satu organisasi, berkemungkinan pihak JPA dan CUEPACS terlepas pandang. Untuk pengetahuan, kami adalah pemegang sijil Kompeten yang memerlukan peperiksaan khas dari pihak Suruhanjaya Tenaga. Sijil kami setaraf dengan sijil dari Politeknik dan lebih tinggi dari sijil SKM.

Sebelum SBPA diperkenalkan, kami adalah penjawat awam kelas C sebaris dengan jawatan Juruteknik. Kami perlu menduduki peperiksaan PTK untuk kenaikan gaji baru, tetapi apabila sistem baru ini diperkenalkan gred gaji mula dan akhir gaji kami adalah sama dengan tukang K3 dan pendawai elektrik yang dahulunya penjawat awam kelas D.

Mohon JPA dan CUEPACS kaji semula gred dan tangga gaji kami agar nasib kami terbela.

458 ulasan:

1 – 200 daripada 458   Terbaru›   Baru»
Tanpa Nama berkata...

MEMANG PATUT PUN KELAYAKAN MINIMUM PENJAWAT AWAM GUNA SPM SEBAB PMR TU PENILAIAN BAGI MENENGAH RENDAH BUKAN NYE SIJIL.MCM SPM ADALAH SIJIL PELAJARAN MALAYSIA MCM GAK STPM.GRED 11 SEPATUT NYA GUNA SPM SBB MEREKA ADALAH PEMBANTU OPERASI YANG AKAN MENJLNKAN TUGAS PENTADBIRAN JUGAK.SY CADANGKAN:-

GRED 11-16 GUNA SPM
GRED 17-26 GUNA STPM/DIP
GRED 27-40 GUNA IJAZAH
GRED 41 KEATAS GUNA MASTER/PHD

BUKAN APA,UNIVERSITI SEMAKIN BNYK,GRADUAN MENGANGGUR PUN DA BERSEPAH.INILAH CARA UNTUK MENGHASILKAN PENJAWAT AWAM YANG BERILMU.
---------------------------------

MEMANG PATUT PUN KELAYAKAN MINIMUM PENJAWAT AWAM GUNA SPM SEBAB PMR TU PENILAIAN BAGI MENENGAH RENDAH BUKAN NYE SIJIL.MCM SPM ADALAH SIJIL PELAJARAN MALAYSIA MCM GAK STPM.GRED 11 SEPATUT NYA GUNA SPM SBB MEREKA ADALAH PEMBANTU OPERASI YANG AKAN MENJLNKAN TUGAS PENTADBIRAN JUGAK.SY CADANGKAN:-

GRED 11-16 GUNA SPM
GRED 17-26 GUNA STPM/DIP
GRED 27-40 GUNA IJAZAH
GRED 41 KEATAS GUNA MASTER/PHD

BUKAN APA,UNIVERSITI SEMAKIN BNYK,GRADUAN MENGANGGUR PUN DA BERSEPAH.INILAH CARA UNTUK MENGHASILKAN PENJAWAT AWAM YANG BERILMU.

---------------------------------

MEMANG PATUT PUN KELAYAKAN MINIMUM PENJAWAT AWAM GUNA SPM SEBAB PMR TU PENILAIAN BAGI MENENGAH RENDAH BUKAN NYE SIJIL.MCM SPM ADALAH SIJIL PELAJARAN MALAYSIA MCM GAK STPM.GRED 11 SEPATUT NYA GUNA SPM SBB MEREKA ADALAH PEMBANTU OPERASI YANG AKAN MENJLNKAN TUGAS PENTADBIRAN JUGAK.SY CADANGKAN:-

GRED 11-16 GUNA SPM
GRED 17-26 GUNA STPM/DIP
GRED 27-40 GUNA IJAZAH
GRED 41 KEATAS GUNA MASTER/PHD

BUKAN APA,UNIVERSITI SEMAKIN BNYK,GRADUAN MENGANGGUR PUN DA BERSEPAH.INILAH CARA UNTUK MENGHASILKAN PENJAWAT AWAM YANG BERILMU.
---------------------------------

MEMANG PATUT PUN KELAYAKAN MINIMUM PENJAWAT AWAM GUNA SPM SEBAB PMR TU PENILAIAN BAGI MENENGAH RENDAH BUKAN NYE SIJIL.MCM SPM ADALAH SIJIL PELAJARAN MALAYSIA MCM GAK STPM.GRED 11 SEPATUT NYA GUNA SPM SBB MEREKA ADALAH PEMBANTU OPERASI YANG AKAN MENJLNKAN TUGAS PENTADBIRAN JUGAK.SY CADANGKAN:-

GRED 11-16 GUNA SPM
GRED 17-26 GUNA STPM/DIP
GRED 27-40 GUNA IJAZAH
GRED 41 KEATAS GUNA MASTER/PHD

BUKAN APA,UNIVERSITI SEMAKIN BNYK,GRADUAN MENGANGGUR PUN DA BERSEPAH.INILAH CARA UNTUK MENGHASILKAN PENJAWAT AWAM YANG BERILMU.

Tanpa Nama berkata...

chargeman tu ketukangan dan kompetean bai..bukannya kejuruteraan..baik ko minta bg sama taraf dgn engineerr ja kalau dah nak sgt..bodoh...bawa2 sedar la diri sikit...

LULUSAN PMR berkata...

gred 11-16 PMR
gred 17-26 SPM
gred 27-40 STPM/SIJIL POLI/DIPLOMA
gred 41 ke atas DEGREE/MASTER/PhD

PMR MASIH RELEVAN

hassan berkata...

sapa cakap sijil chargeman setaraf politeknik? nak masuk jadi chargeman ni, dulu2, x da SPM pun boleh...dulu syarat SRP dan PMR ja..mandai2 plak nak kata sama taraf sijil politeknik..politeknik ni sijil kejuruteraan tau...cuba try tengok guna sjijl chargeman A4 ka, B4 ka, minta sambung diploma atyau ijazah..confirm x boleh...agak2 la..ikut pada fakta la kawan....

Tanpa Nama berkata...

chargeman ni kalau duduk kat JKR elektrik pun, masih report pada juruteknik la..bermakna chargeman ni lapor pada juruteknik..ada plak kata duduk sebaris dgn juruteknik..aku juruteknik, bawah aku ada chargeman..OT chargeman pun aku yg sign..agak2 la...

Tanpa Nama berkata...

sabar ..sabar..bro kita kan dari skim yg sama TEKNIKAL

Tanpa Nama berkata...

MEMANG PATUT PUN KELAYAKAN MINIMUM PENJAWAT AWAM GUNA SPM SEBAB PMR TU PENILAIAN BAGI MENENGAH RENDAH BUKAN NYE SIJIL.MCM SPM ADALAH SIJIL PELAJARAN MALAYSIA MCM GAK STPM.GRED 11 SEPATUT NYA GUNA SPM SBB MEREKA ADALAH PEMBANTU OPERASI YANG AKAN MENJLNKAN TUGAS PENTADBIRAN JUGAK.SY CADANGKAN:-

GRED 11-16 GUNA SPM
GRED 17-26 GUNA STPM/DIP
GRED 27-40 GUNA IJAZAH
GRED 41 KEATAS GUNA MASTER/PHD

BUKAN APA,UNIVERSITI SEMAKIN BNYK,GRADUAN MENGANGGUR PUN DA BERSEPAH.INILAH CARA UNTUK MENGHASILKAN PENJAWAT AWAM YANG BERILMU.

===================================isu ni adalah tak penting....perlu beri keutamaan kepada isu yang lagi penting,

jangan paste lagi isu bodoh,badigol,samdol,tenkek,simpuntang ini....

pergi duduk diam,jangan menyibuk.

Lulusan PMR berkata...

gred 11-16 PMR
gred 17-26 SPM
gred 27-40 STPM/SIJIL POLI/DIPLOMA
gred 41 ke atas DEGREE/MASTER/PhD

PMR MASIH RELEVAN

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama Tanpa Nama berkata...

MEMANG PATUT PUN KELAYAKAN MINIMUM PENJAWAT AWAM GUNA SPM SEBAB PMR TU PENILAIAN BAGI MENENGAH RENDAH BUKAN NYE SIJIL.MCM SPM ADALAH SIJIL PELAJARAN MALAYSIA MCM GAK STPM.GRED 11 SEPATUT NYA GUNA SPM SBB MEREKA ADALAH PEMBANTU OPERASI YANG AKAN MENJLNKAN TUGAS PENTADBIRAN JUGAK.SY CADANGKAN:-

GRED 11-16 GUNA SPM
GRED 17-26 GUNA STPM/DIP
GRED 27-40 GUNA IJAZAH
GRED 41 KEATAS GUNA MASTER/PHD

BUKAN APA,UNIVERSITI SEMAKIN BNYK,GRADUAN MENGANGGUR PUN DA BERSEPAH.INILAH CARA UNTUK MENGHASILKAN PENJAWAT AWAM YANG BERILMU.

Bodoh betul org yang paste ni.... Terlalu bodoh dan sombong....

Tanpa Nama berkata...

biarla dia.komputer dia,nyampah lak aku tgk engkau yg benci org x tentu pasal

HAKIM berkata...

geli aku baca statement chargeman yg mengatakan chargeman sama taraf dgn juruteknik. cuba pi masuk isi borang UPU guna sijil chargeman bapak B4..agak2 lepas ke nak buat ijazah..nak buat diploma di poli atau utim pun x layak tau..ada hati nak kata sama taraf...lain kali fikir dulu la sebelum nak deman sesuatu...nama pun R17, R dgn J17 mana sama..apa la yg ngok ngek mak tam sgt ni...mana2 chargeman kerajaan semua bongok..kat opis aku ada gak chargeman..suruh on MCCB 600A pun x berani..mcm mana dia lulus amik chargeman ntah..buat buku log chargeman pun silap2 copy kawan2 punya..haha..aku juruteknik elektrik pun ada chargeman, tapi aku tahu yg sijil chargeman ni bukan sama dgn sijil poli..chargeman KETUKANGAN...J ialah kejuruteraan..lain kali bg pandai2 sikit dulu baru demand mcm2 ok..

Tanpa Nama berkata...

kawan kita tu dah tak tahan duk bawah juruteknik,tu yang nak sangat setaraf dengan juruteknik tu.chargeman kalau nak sangat duk sama dengan juruteknik p ambil spm dulu, lepas tu minta masuk poli baru la sama dengan juruteknik.chargeman ni tak baca ke pekeliling jpa yang seblm ni.lain kali klu nak minta apa2 baca dulu apa taraf kita tu br la minta buat malu chargeman.hahahahahah lawak betul.......

Tanpa Nama berkata...

angpani pn satu...biarlah sama2 merasa...penjaga jentera pn ada keluarga mcm angpa..sama2 melayu..sama2 islam...sesama bangsa pn nk dengki ker?yg aku tau bkn sng nk ambil cargeman nie...ada sesetengah jurutera pn p amik chargeman...di kilang juruteknik duk bwh chargeman...cuma dlm kerajaan jer dp duk sebaris ngn tukang..dp ada kompeten..biarlh dp rsa per yg kite rsa..

Tanpa Nama berkata...

apa susah sgt...x payah kerja dgn kerajaan..baik siapa yg ada chargeman kerja dgn swasta..berganda2 gaji lg besar dr engineer n technician kerajaan yg x reti langsung buat kerja...oesselie

Tanpa Nama berkata...

woi...setakat technician kerajaan lulusan poli n uitm x reti buat kerja xpayah la sembang woi..ko bakar je la sijil n diploma ko tu...sepatutnye technician bwah org kompeten...klu chargeman x laku,pesal engineer n technician kerajaan ramai yg amek chargeman...

Tanpa Nama berkata...

chargeman dah wat lawak dah...hahahahaha...agak2 la...nak minta pape kaji dulu,ni main minta je..baik minta jadi bos terus...mengong tul

Tanpa Nama berkata...

memang la semua ada keluarga wei..tapi tang nak setaraf tu kena pada2 la..hang nak ka kalau buruh sama gaji dan level dgn hang..ala, nak bela sgt la chargeman ni pe hal...ntah2 hang ni chargeman..dan2 sebut melayu la, apa la..awat?? cini hindu depa x bleh keje gomen ka???

Tanpa Nama berkata...

chargeman tugas die banyak amali...teori banyak out..arapkan keje n pengalaman die wat je..tapi benda2 baru engineer yang pikir n cipta....ape ke bangang komen ko tu...adoi....tu la dasar manusia bg betis nak paha...

Tanpa Nama berkata...

kawan kita tu dah tak tahan duk bawah juruteknik,tu yang nak sangat setaraf dengan juruteknik tu.chargeman kalau nak sangat duk sama dengan juruteknik p ambil spm dulu, lepas tu minta masuk poli baru la sama dengan juruteknik.chargeman ni tak baca ke pekeliling jpa yang seblm ni.lain kali klu nak minta apa2 baca dulu apa taraf kita tu br la minta buat malu chargeman.hahahahahah lawak betul.......

-----------------------------------

aku setuju sgt statement ni..mmg chargeman ni semua x sedar diri..

Tanpa Nama berkata...

pasni tukang elektrik lak minta jadi juruteknik, pastu kerani minta jadi pegawai,pastu timbalan mentyeri minta jadi menter penuh...hmmmm...chargeman2....

Tanpa Nama berkata...

apa yg aku tahu chargeman TIDAK SETARAF DGN JURUTEKNIK walaupun dia ada CHARGEMAN B4 atau bapak 4 ka apa..bawa2 sedar diri la chargeman oii..

Tanpa Nama berkata...

chargeman tugas die banyak amali...teori banyak out..arapkan keje n pengalaman die wat je..tapi benda2 baru engineer yang pikir n cipta....ape ke bangang komen ko tu...adoi....tu la dasar manusia bg betis nak paha...
-----------------------------------

setuju sgt2..kat JKR Elektrik Perak ada sorang budak kelantan nama wan fazli, dia ni chargeman x sedar diri. dia dok pertikai level R 17 dan J 17 x habis2 sejak dia kerja..apa barang..chargeman bukan juruteknik weiiii...

Tanpa Nama berkata...

apa susah sgt...x payah kerja dgn kerajaan..baik siapa yg ada chargeman kerja dgn swasta..berganda2 gaji lg besar dr engineer n technician kerajaan yg x reti langsung buat kerja...oesselie

-------------------------------------

x dak sapa suruh pun kau chargeman kerja kerajaan..muka kau pun x layak kerja kerajaan pun..hahahah

Tanpa Nama berkata...

sebab tue melayu xmaju sb skim lain suka dengki mendengki alhamdulillah la kerajaan nak tangguh SBPA sb ada skim2 yg rasa dia bagus.SIJIL POLI xsetaraf dgn STPM so xpyh la kata chargeman xsetaraf dengan POLI.

Tanpa Nama berkata...

tugas juruteknik pun jelas tengok fail meja pun dh senyum.aku respect lagi n17 dr budak2 juruteknik j17 yg banyak jadi anjing TA

Tanpa Nama berkata...

Biarla SKIM chargeman nak perjuangkan hak dia.hangpa bukan chargeman

Tanpa Nama berkata...

nape xde org nak kutuk JUSA yg mkn banyak??chargeman yg minta kaji skim dia pulak kena hina

Tanpa Nama berkata...

xptt hina skim lain

Tanpa Nama berkata...

org islam melayu cmni ke??dengki iri hati.sapa2 boleh bersuara tp jgn la dengki mendengki

Tanpa Nama berkata...

http://www.spa.gov.my/Portal/Deskripsi_Tugas_SBPA/SPMSijil
juruteknik masih dalam skim SPM cuma pakai Gred JA3-1 xde la hebat

Tanpa Nama berkata...

J17 dh sama gaji dgn TA mati pun sama keja langsung xtau hehehe sian TA

Tanpa Nama berkata...

Bagi tujuan pelantikan ke perkhidmatan awam, calon yang memohon jawatan yang mensyaratkan kelayakan masuk Sijil Pelajaran Malaysia perlu memiliki sekurang-kurangnya keputusan berikut:

a) lulus enam mata pelajaran termasuk Bahasa Melayu, dengan dua daripada mata pelajaran adalah di peringkat Kepujian dan selebihnya peringkat Lulus dalam satu peperiksaan; atau

b) lulus enam mata pelajaran termasuk Bahasa Melayu, dengan dua mata pelajaran adalah di peringkat Kepujian dan selebihnya peringkat Lulus yang dikumpulkan dalam dua peperiksaan dalam tempoh tiga tahun berturut-turut; dan

c) memenuhi syarat kelayakan Bahasa Melayu iaitu Kepujian dan subjek-subjek tertentu seperti mana yang disyaratkan dalam skim perkhidmatan.

kaji balik SPM juruteknik mana tau ada yg xcukup syarat askar pun kena amik spm xkan SKIM lain nak lepas pandang

Tanpa Nama berkata...

SKIM CHARGEMAN XMINTA PUN NAIK GRED SETARAF STPM/DIPLOMA SEBAB AKEDEMIK DENGAN KEMAHIRAN XSAMA.JUST MINTA SATU PERUBAHAN SKIM.JGN LA MEMPERBONGOK KAN CHARGEMAN KERAJAAN.MANA TAU BAAK MERTUA KAU ATAU BAPAK KWN KAU CHARGEMAN.KO SENAGN JE HINA JAWATAN ORG

Tanpa Nama berkata...

Dulu masa aku kat swasta sebelum join kerajaan aku jadi resident engineer kat company yg handle 132kV, aku pernah hadi bos pada 14 chargeman dari A0 ke B4 dalam 3 shif. Bukan nak nak rendahkan diaorang tanya teori sikit mesti jawapannya "memang", tapi aku taklah sampai salahkan diaorang.

Sebab, cuba korang check dalam buku akta dan peraturan elektrik, syarat nak ambil chargeman tinggi oooohhh kena boleh membaca dan menulis dalam bahasa malaysia.

Jadi faham-faham ajelah, nak gaji besar chargeman kenalah 'gantung' lesen kat mana-mana.

Tanpa Nama berkata...

Dulu masa aku kat swasta sebelum join kerajaan aku jadi resident engineer kat company yg handle 132kV, aku pernah hadi bos pada 14 chargeman dari A0 ke B4 dalam 3 shif. Bukan nak nak rendahkan diaorang tanya teori sikit mesti jawapannya "memang", tapi aku taklah sampai salahkan diaorang.

Sebab, cuba korang check dalam buku akta dan peraturan elektrik, syarat nak ambil chargeman tinggi oooohhh kena boleh membaca dan menulis dalam bahasa malaysia.

Jadi faham-faham ajelah, nak gaji besar chargeman kenalah 'gantung' lesen kat mana-mana.

Tanpa Nama berkata...

Dulu masa aku kat swasta sebelum join kerajaan aku jadi resident engineer kat company yg handle 132kV, aku pernah hadi bos pada 14 chargeman dari A0 ke B4 dalam 3 shif. Bukan nak nak rendahkan diaorang tanya teori sikit mesti jawapannya "memang", tapi aku taklah sampai salahkan diaorang.

Sebab, cuba korang check dalam buku akta dan peraturan elektrik, syarat nak ambil chargeman tinggi oooohhh kena boleh membaca dan menulis dalam bahasa malaysia.

Jadi faham-faham ajelah, nak gaji besar chargeman kenalah 'gantung' lesen kat mana-mana.

Tanpa Nama berkata...

woi...setakat technician kerajaan lulusan poli n uitm x reti buat kerja xpayah la sembang woi..ko bakar je la sijil n diploma ko tu...sepatutnye technician bwah org kompeten...klu chargeman x laku,pesal engineer n technician kerajaan ramai yg amek chargeman...
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Chargeman setakat amik reading power factor, on off feeder pun takut, kira rating VCB ke ACB ke, setting & calibrate over current relay tak reti, cuma tau buat star delta forward reverse Indon aku pun boleh.

Cuba suruh kira berapa reactive power,plug setting, time multiplier setting apa benda, apa beza inductive & capacitve load. Apa kesan harmonic pada transformer kena tau. Kenapa power factor berubah kena alert baru boleh respect.

Tu sebab semua engineer baru aku suruh diaorang register kat board kemudian amik P.E jadi IR, kalau tidak asyik aje chargeman cakap diorang power practical.

Tanpa Nama berkata...

Chargeman setakat amik reading power factor, on off feeder pun takut, kira rating VCB ke ACB ke, setting & calibrate over current relay tak reti, cuma tau buat star delta forward reverse Indon aku pun boleh.

Cuba suruh kira berapa reactive power,plug setting, time multiplier setting apa benda, apa beza inductive & capacitve load. Apa kesan harmonic pada transformer kena tau. Kenapa power factor berubah kena alert baru boleh respect.

Tu sebab semua engineer baru aku suruh diaorang register kat board kemudian amik P.E jadi IR, kalau tidak asyik aje chargeman cakap diorang power practical.

tue sebab engineer kau kayu

Tanpa Nama berkata...

Dulu masa aku kat swasta sebelum join kerajaan aku jadi resident engineer kat company yg handle 132kV, aku pernah hadi bos pada 14 chargeman dari A0 ke B4 dalam 3 shif. Bukan nak nak rendahkan diaorang tanya teori sikit mesti jawapannya "memang", tapi aku taklah sampai salahkan diaorang.

Sebab, cuba korang check dalam buku akta dan peraturan elektrik, syarat nak ambil chargeman tinggi oooohhh kena boleh membaca dan menulis dalam bahasa malaysia.

Jadi faham-faham ajelah, nak gaji besar chargeman kenalah 'gantung' lesen kat mana-mana.

BOS 14 CHARGEMAN TU...NAMPAK BENOR NIPU.BYK TGK VCD LE TU HEHEHE

Tanpa Nama berkata...

PENJAGA JENTERA ELEKTRIK GRED R17(J4-1) XPOHON APA2 KAJIAN DARI SKIM JA3-1(YANG PERASAN DIA SETARAF DENGAN STPM)SEBAB KAMI TAU JURUTEKNIK XDE KUASA PUN.KAMI MINTA CUEPACS PANJANGKAN KEPADA JPA.JURUTEKNIK JGN MELAMPAUI BATAS TUGAS.KORG XDE HAK.

Tanpa Nama berkata...

kawan kita tu dah tak tahan duk bawah juruteknik,tu yang nak sangat setaraf dengan juruteknik tu.chargeman kalau nak sangat duk sama dengan juruteknik p ambil spm dulu, lepas tu minta masuk poli baru la sama dengan juruteknik.chargeman ni tak baca ke pekeliling jpa yang seblm ni.lain kali klu nak minta apa2 baca dulu apa taraf kita tu br la minta buat malu chargeman.hahahahahah lawak betul.......

BAPAK KO YG MALU SKOLAHKAN KO HAD POLIteknik JE,aku ada sijil politeknik,chargeman diploma xde mcm ko bongkak.baru juruteknik dh menghina skim lain.lain la kau tu J1-1

Tanpa Nama berkata...

SEMUA SKIM PENTING.JGN HINA SKIM LAIN DEMI NAK PUASKAN ATI SENDIRI,

Tanpa Nama berkata...

CHARGEMAN 2012
(SIJIL SPM+SIJIL IKM/ILP/POLITEKNIK/IKBN SIJIL PERAKUAN PJE A0/A4

JURUTEKNIK 2012
(SPM+SIJIL POLITEKNIK)

DUA2 ADA KELEBIHAN JADI XPERLULA MENGHINA.

SEKURANG2NYA CHARGEMAN XMEMINTA2 DUIT CUMA MINTA KAJIAN BUKAN SEPERTI JURUTEKNIK J17 YANG MINTA MCM DARI GRED XSETARAF STPM NAK GRED SETARAF PADAHAL TANGGA GAJI DH BAIK.DARI XDE ELAUN KRITIKAL NAK ELAUN PADAHAL KERJA XSEBERAPA.LAINLA NURSE..BOMBA..POLIS...DIORG BYK KEJA NI JURUTEKNIK JKR MELEPAK JELA LUKIS DRAWING SEBULAN PUN XSIAP2 mujur presiden tu TECH kalo x mampus korg la nak naik..

Tanpa Nama berkata...

JURUTEKNIK J17(ssm) JA3-1(SBPA)

3-1 UNTUK STPM,
SIJIL POLTEKNIK XSETARAF STPM MOHON KAJI,KALO X BERCELARU LA SKIM2 LAIN TERMASUK N27 DAN J29

Tanpa Nama berkata...

JURUTEKNIK J17(ssm) JA3-1(SBPA)

3-1 UNTUK STPM,
SIJIL POLTEKNIK XSETARAF STPM MOHON KAJI,KALO X BERCELARU LA SKIM2 LAIN TERMASUK N27 DAN J29

Tanpa Nama berkata...

fuck la chargeman x sedar diri..kalau dah tukang tu buat cara tukang la woii... R ttp R la..ada hati nak jadi J..ni dapat jadi J4-1 pun dah mujurrr sgt2..patut2 duduk dlm H4-1 ja..bodoh chargeman..kat opis aku ada sekor chargeman pun mcm sial..kerja penakut..bodoh..hujung bulan kena minta aku sign OT gak..hahaha.

Tanpa Nama berkata...

apa pun nak kata,yg aku tahu chrageman ttp bawah juruteknik..haha..kalau nak jadi engineer kerajaan bukan boleh pun...takat engineer swasta boleh le..porahh...ni mesti chargeman yg bengong...tu la, dulu masa sekolah x nak blaja betul2..last habis sekolah buat buku log dan amik exam..kan dah bawa budaya bodoh dlm kerajaan..bodoh punya chargeman..gi jadi oltroman je la...bengong..

Tanpa Nama berkata...

apa2 pun juruteknik JA3-1..gaji mati 4 ribu lebih..chargeman kekal la smpai kiamat 2 ribu lebih..cakap bnyak x mau.

Tanpa Nama berkata...

CHARGEMAN 2012
(SIJIL SPM+SIJIL IKM/ILP/POLITEKNIK/IKBN SIJIL PERAKUAN PJE A0/A4

JURUTEKNIK 2012
(SPM+SIJIL POLITEKNIK)

DUA2 ADA KELEBIHAN JADI XPERLULA MENGHINA.

SEKURANG2NYA CHARGEMAN XMEMINTA2 DUIT CUMA MINTA KAJIAN BUKAN SEPERTI JURUTEKNIK J17 YANG MINTA MCM DARI GRED XSETARAF STPM NAK GRED SETARAF PADAHAL TANGGA GAJI DH BAIK.DARI XDE ELAUN KRITIKAL NAK ELAUN PADAHAL KERJA XSEBERAPA.LAINLA NURSE..BOMBA..POLIS...DIORG BYK KEJA NI JURUTEKNIK JKR MELEPAK JELA LUKIS DRAWING SEBULAN PUN XSIAP2 mujur presiden tu TECH kalo x mampus korg la nak naik..

-----------------------------------

orang bodoh2 mcm chargeman ja kerja pegang spannar screw driver..pandai2 mcm politeknik x yah nak pegang2 tools semua la..duduk depan PC buat design dan supervise kerja tukang dan chargeman yg jadi barua kepada juruteknik ja..sian chargeman..ada hati nak minta setaraf dgn juruteknik..wei, pi balik estet la..

Tanpa Nama berkata...

gaduh2.bagus, aku dah lama berbulu dgn chargeman yg dok ranggi x tentu pasal kat pejabat aku. suruh buat kerja bukan pandai pun, last2 nak suruh panggil kontraktor ja. kontraktor abah kau.

Tanpa Nama berkata...

fuck la chargeman x sedar diri..kalau dah tukang tu buat cara tukang la woii... R ttp R la..ada hati nak jadi J..ni dapat jadi J4-1 pun dah mujurrr sgt2..patut2 duduk dlm H4-1 ja..bodoh chargeman..kat opis aku ada sekor chargeman pun mcm sial..kerja penakut..bodoh..hujung bulan kena minta aku sign OT gak..hahaha

TECHNISIAL ada kuasa ke nak sign OT xpenah dgr pun goverment mana kau keja?indonesia ke hahaha

Tanpa Nama berkata...

fuck la chargeman x sedar diri..kalau dah tukang tu buat cara tukang la woii... R ttp R la..ada hati nak jadi J..ni dapat jadi J4-1 pun dah mujurrr sgt2..patut2 duduk dlm H4-1 ja..bodoh chargeman..kat opis aku ada sekor chargeman pun mcm sial..kerja penakut..bodoh..hujung bulan kena minta aku sign OT gak..hahaha

bila budak hanya ada sijil bersuara ini la jadinya ..pemikiran kolot.dikalangan juruteknik sendiri pun suka mengutuk apatah lagi skim yang lain.juruteknik awam kutuk juruteknik ukur bahan..juru teknik letrik kutuk juruteknik mekanikal.masing2 hebat la kunun pirahh

Tanpa Nama berkata...

fuck la chargeman x sedar diri..kalau dah tukang tu buat cara tukang la woii... R ttp R la..ada hati nak jadi J..ni dapat jadi J4-1 pun dah mujurrr sgt2..patut2 duduk dlm H4-1 ja..bodoh chargeman..kat opis aku ada sekor chargeman pun mcm sial..kerja penakut..bodoh..hujung bulan kena minta aku sign OT gak..hahaha

bahasa melambangkan bangsa.tgkla technisial blom naik lagi dh bongkak...mujur sbpa ditangguhkan.

Tanpa Nama berkata...

gaduh2.bagus, aku dah lama berbulu dgn chargeman yg dok ranggi x tentu pasal kat pejabat aku. suruh buat kerja bukan pandai pun, last2 nak suruh panggil kontraktor ja. kontraktor abah kau.

mmg kontraktor abah kau pun

Tanpa Nama berkata...

saya cadangkan SBPA xmengubah apa2 gred.biarkan seperti sedia kala.xguna naikan skim mana2.cuma yg penting utamakan dari segi kenaikan

Tanpa Nama berkata...

orang bodoh2 mcm chargeman ja kerja pegang spannar screw driver..pandai2 mcm politeknik x yah nak pegang2 tools semua la..duduk depan PC buat design dan supervise kerja tukang dan chargeman yg jadi barua kepada juruteknik ja..sian chargeman..ada hati nak minta setaraf dgn juruteknik..wei, pi balik estet la..

org melayu hina melayu.bagus

Tanpa Nama berkata...

hassan berkata...
sapa cakap sijil chargeman setaraf politeknik? nak masuk jadi chargeman ni, dulu2, x da SPM pun boleh...dulu syarat SRP dan PMR ja..mandai2 plak nak kata sama taraf sijil politeknik..politeknik ni sijil kejuruteraan tau...cuba try tengok guna sjijl chargeman A4 ka, B4 ka, minta sambung diploma atyau ijazah..confirm x boleh...agak2 la..ikut pada fakta la kawan....

mana ada org dh xde spm...xde spm la ni mana org nak amik keja malaysia dh aju tapi kau masih tahap belakang

Tanpa Nama berkata...

mesti ada sebab dan alasan akademik sbb tu juruteknik naik ke gred sama level stpm dan chargeman terus kekal pada J4-1 (SPM). yg korang chargeman dok menyalak perasan mcm best sgt ni apa hal. dasar tukamg x sedar diri mcm tu la..

Tanpa Nama berkata...

mesti ada sebab dan alasan akademik sbb tu juruteknik naik ke gred sama level stpm dan chargeman terus kekal pada J4-1 (SPM). yg korang chargeman dok menyalak perasan mcm best sgt ni apa hal. dasar tukamg x sedar diri mcm tu la..

Tanpa Nama berkata...

mesti ada sebab dan alasan akademik sbb tu juruteknik naik ke gred sama level stpm dan chargeman terus kekal pada J4-1 (SPM). yg korang chargeman dok menyalak perasan mcm best sgt ni apa hal. dasar tukamg x sedar diri mcm tu la..

ada ke chargeman minta dgn skim kau kaji jwtn kami ha?

Tanpa Nama berkata...

tinggal no pon bgtau lokasi kita jumpa mau..nak tgk gak sapa anjing

Tanpa Nama berkata...

nombor phone mende kawan..ingat ni anak dara nak berkenalan ka?? bododh chargeman..

Tanpa Nama berkata...

kawan2 juruteknik, toksah dok layan la chargeman ni.ngarut ja. mmg mentaliti chargeman ni bodoh nak mampus. biarkan la,lebih elok dorang minta jadi JUSA pun x pa. mcm anjing minta tulang je dorang ni. x da kesudahan pun.FUCK chargeman.

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum
bgus bgus bgus juruteknik sume,,tahniah anda kembali ke jln kanak2 yg bodoh tu yerk..hang dok hina chargeman ape hal??rezki hang dah ada,salah ka chargeman nk rayu gini???ada kacau rezki hang ka???nk bodoh kan chargeman pon hang pk skit,klu tmpat keja hang,slalu hang panggil vendor,vendor or kontraktor,kebayakan nya chargeman byk join swasta,,hang jgn dok bangga sgt la ya,,aku sndiri chargeman, n cmpny aku byk wat projek kerajaan...juruteknik tau ckp rosak,perlu baiki,bila dok tanya haram x tau,,kdg2 wayerman pon brani kencing hang suma kau2 punya,,hang pon iyekan,,hang pk la k,,kite saling memerlukan,,jgn dok maki hamun same sndiri...n satu bnda skrang nih hang kena tau yg dh byk institut yg keluarkan chargeman A1 beserta sijil lanjutan elektrik & chargeman A4 berserta diploma lanjutan elektrik,,hanya tok full time student..hang suma pk bek2 la ya,,maki hamun dok kutuk mmg cm org bodoh..myb ni sikap juruteknik suma kan.hang sume pk baek2 no..assalamualaikum

Chargeman berkata...

tak payah la nak menghina sesangat....tak suka diam je la... gaji korang pun ambik dari cukai pendapatan chargeman2 kat luar kerajaan....

Tanpa Nama berkata...

alahai juruteknik sume..korg ingat ni zaman batu ker???eh sekarang chargeman dh byk yg ade sijil,diploma,n ijazah la...
korg ni bebal sgt,,keje goyang kaki jerk,,makan gaji jerk xtau kemajuan,,nk cite bgus sgt,,ko cite skit pengiraan untuk pemilihan kapasitor bank,,

chargeman berkata...

hoi juruteknik,,xpe2 korg tunggu jelah nnt...hahahahahahahahaha

Tanpa Nama berkata...

dah la chargeman oii..(EX tukang R17) udah2 la tu..pi tido..esok pi trouble shoot masalah kat pejabat..ACB 1000 A dok trip tu..pi trace apa shorting dia..korang layak guna insulation tester ja, bab2 supervision korang serah pada juruteknik...hahha....tukang ttp tukang..betul mcm kawan aku cakap..chargeman kerajaan semua x boleh pakai...jenis grup x sedar diri..esok2 kita sambung lagi no.o.jgn lupa, hujung bulan suruh juruteknik sign OT korang ok...atau pun pi la cuba minta chargeman bergred J54 (ada kee?? heheh) sign OT korang...slamat malam..selamat buat trouble shoot esok...

Tanpa Nama berkata...

Bagus betul akhlak2 PA Melayu Islam. Kutuk mengutuk, benci membenci, hina menghina dari pejabat sampai la alam siber

Tanpa Nama berkata...

eeehhhh bodoh la juruteknik ni ko sembang atas kertas pandai la wwwooiiii....aku ada sijil ada kompeten chegeman lg....ko aper ada?ko ingat poli bgs sgt ker?poli penah kalah la dgn kami IKM dlm kejon kemahiran biar reti gak......

Tanpa Nama berkata...

dah la chargeman oii..(EX tukang R17) udah2 la tu..pi tido..esok pi trouble shoot masalah kat pejabat..ACB 1000 A dok trip tu..pi trace apa shorting dia..korang layak guna insulation tester ja, bab2 supervision korang serah pada juruteknik...hahha....tukang ttp tukang..betul mcm kawan aku cakap..chargeman kerajaan semua x boleh pakai...jenis grup x sedar diri..esok2 kita sambung lagi no.o.jgn lupa, hujung bulan suruh juruteknik sign OT korang ok...atau pun pi la cuba minta chargeman bergred J54 (ada kee?? heheh) sign OT korang...slamat malam..selamat buat trouble shoot esok..

juruteknik sign ot??
hahahahahaha,,,lawak btol,,wahai juruteknik sume bersedia larh anda ye sok nk kene kncing lg ye,,hahahaha,,bodohnye juruteknik,,aku tipu ko hari2 pon ko ye kan jerk,pastu siap ko ckp ngan org atas ko lg..bgus..

bekas juruteknik berkata...

wahai juruteknik yg terserlah kebodohan mu itu,,korg ckp chargeman x geti wat keje??korg ckp chargeman x pndai teori??kuno sungguh otak korg erk..meh sini aku ajar ko skit,,bace peraturan 49 akta bekalan elektrik & peratutan-peraturan elektrik..x same cm diploma korg tu,soklan boleh dijual beli,,bodoh nye,aku pon ade diploma poli la,,tp xleh pkai,nyesal rase nye amik diploma dulu,bkn aku x tau juruteknik buat ape,pegang pen dok saje, pastu ronde,wat report,tkar lampu pon hapah x tau,,

PAANcj berkata...

...Kongsi Pendapat dr saya PAANCJ...

salam..ni awat sume macam haram je nie...RELAX2...ATTENTION TO HASSAN...

awat hg celupaq sgt oi...ni nk habaq kt hg..kami ni sijil chrgeman lulusan IKM pown kejuruteraan gak ok...awat??hg ngat poli je kejuruteraan..len kali jgn tunjuk pandai klu x pandai...bukan sume yang ade kejuruteraan tue gempak..baru ni wa pegi Pantai Timur n jadi Asst. Tutor untuk ajar BRO2 Engineer, Technician, and Apprentice utk Syarikat Minyak TERKENAL...bukan nk burokkan tp sama je level dorg...ade Degree, Diploma, ade sijil KEJURUTERAAN yang dibangga2 tue tp BASIC SWITCHGEAR pon merangkak..bukan nk burokkan sape2..tp cara lu tue mcm bagus sgt....gaya ko mcm ko byk pengalaman je dalam bidang elektrik!!!!


salam..ni awat sume macam haram je nie...RELAX2..ATTENTION TO HAKIM...

" HAKIM berkata...
geli aku baca statement chargeman yg mengatakan chargeman sama taraf dgn juruteknik. cuba pi masuk isi borang UPU guna sijil chargeman bapak B4..agak2 lepas ke nak buat ijazah..nak buat diploma di poli atau utim pun x layak tau..ada hati nak kata sama taraf...lain kali fikir dulu la sebelum nak deman sesuatu...nama pun R17, R dgn J17 mana sama..apa la yg ngok ngek mak tam sgt ni...mana2 chargeman kerajaan semua bongok..kat opis aku ada gak chargeman..suruh on MCCB 600A pun x berani..mcm mana dia lulus amik chargeman ntah..buat buku log chargeman pun silap2 copy kawan2 punya..haha..aku juruteknik elektrik pun ada chargeman, tapi aku tahu yg sijil chargeman ni bukan sama dgn sijil poli..chargeman KETUKANGAN...J ialah kejuruteraan..lain kali bg pandai2 sikit dulu baru demand mcm2 ok.."

Ko pown bg pandai2 dulu...baru ckp byk...ni ko pown bodoh...pehal tiba2 nk wat Ijazah gune kompeten...step by step la kawan...lg satu ko kena paham yang kt POLI tue Sijil Kejuruteraan Elektrik & Elektronik..kompeten Chrgeman ni Sijil Kejuruteraan Elektrik Kuasa...tiba2 nk amik Diploma gune sijil kompeten..dh terang2 lari kos..paham bodoh??ko jgn samakan pengalamn ko jumpe chrgeman mcm tue dgn sume org...ko pown bangang bg statement...so sampai mampusla aku anggap org2 yang level ko bangang..mcm tue?

bukan nk hina sape2..tapi lebih2 plak mengKOME nie...TQ..SALAM...

juruteknik slalu kene tipu ngan saya berkata...

sdar skit wahai juruteknik,,klu kami xde,,korg ingat korg layak ke usik pepasangan elektrik???hahahahaha,,ko g tanye pensyarah tmpat korg belajar dulu erk..sape yg layan memasang n menyelanggara pepasangan elektrik cntoh main switchbord, transformer or paling mudah la db elektrik,,ade ke kuase tok tu sume???korg just tgk n report pastu kene kencing,,hAHAHAHAHHAAH

juruteknik 15 tahun berkata...

salam,,ok sy nk tanye knape juruteknik menggelabah n heboh sgt dok maki2 chargeman nih??tgk topik asal,CHARGEMAN RAYU KAJI GRED GAJI..yg juruteknik nk mengamuk ape kes???knape erk??iri haty??awak sume pk la dh beso pnjang nk iri haty knape??biarkan la chargeman nk rayu,,kite patut support..bkn menghine,kite sndiri pon x lengkap,,awak sume bkn ade kuase pon nk larang diorg,so knape perlu menghina n mencela???chargeman x kacau periuk nasi juruteknik pon,diorg just nk perjuagkan kelulusan diorg untuk gred diorg..harap sume juruteknik dpt berfikiran matang n positif,,
kepada pihak chargeman,sy wakil juruteknik mohon maaf atas kritikan ank muda yg bodoh..sy tau yg maki hamun tu mungkin bkn juruteknik tetapi graduan dip or sijil yg ingin mengagung kan sijil diorg..or mungkin yg memaki hamun tu juruteknik yg br d lantik or yg bute dlm hal ni sume..
skali lg sy memohon maaf kepada sahabat chargeman,,diorg chargeman n juruteknik dpt berkerja bersama..salam

Tanpa Nama berkata...

saja nak bagi tau............

semak kat web site ikbn

tawaran kursus Diploma kejuruteraan elektrik Penjaga jentera A1, tak baik hina orang tah tah nanti adakeluarga kamu yang jadi chargeman

Tanpa Nama berkata...

cam celaka juruteknik bt keje tak tau budak poli biasa la wiring dalam lampu pun tak tau bajet hebat sangat cuba keje swasta juruteknik kena ayam2kn ja mcn kuli sama taraf ngn mat indon ja......

Tanpa Nama berkata...

Salam kawan-kawan chargeman..

Tahniah kepada yang bersuara..kepada juruteknik tu jangan banga dan bongkak dengan jawatan yang ada..sekarang ni kerajaan dah naik taraf sijil kemahiran and boleh sambung diploma selama 4 tahun dipoliteknik atau mana pusat bertauliah..sijil politeknik pun kalau nk sambung dip pun,4 tahun pembelajaran..jadi tak perlulah berbangga sangat dengan jawatan juruteknik..kita sama-sama memerlukan..dulu sebahagian juruteknik dari juruteknik rendah kelayakan hanyalah dari sijil kemahiran tahap 1 and 11(jawatan juruteknik rendah)juruteknik(sijil politeknik)..bukan nk menghina juruteknik tapi sedar lah ..kadang-kadang saya kesian tengok juruteknik...macam bagus..tapi tak reti nk buat kerja hands "on"..saiz kabel pun tak tahu..berapa keupayaan membawa arus..voltage drop..saiz transformer..dok pejabat buat sebutharga..buat laporan yang kerani pun boleh buat..ambil laporan kerosakan...kalau nak on ACB N VCB jangan haraplah..hanya orang kompeten yang berdaftar dengan suruhanjaya tenaga sahaja yang boleh operate sistem..mengikut akta bekalan elektrik dan peraturan elektrik 1990..jadi tak perlulah dengki-mendengki dengan jawatan lain..kita sama-sama memerlukan..biarlah chargeman memohon kepada jpa untuk di kaji balik jawatan..juruteknik tak rugi apa-apa pun.....gaji kerajaan bayar..sekian..assalamualaikum w.b.t...

chargeman B4 + ijazah +jurutera elektrik kompeten berkata...

salam kepada abg2 chargeman,,hope kite sume relek jerk,,x pyh nk maki hamun diorg blk,,sbb bkn sikap chargeman suke maki hamun org nih.,kite jenis ikot peraturan kan???
kite ikot peraturan 59(4) akta bekalan elektrik,,tp diorg slalu ingkar peraturan 59(4),kerane diorg x pernah tentu akta dn peraturan,,kite biarkan ape mereka nk ckp,mulot diorg,biarkan jerk,,jgn jatuhkan reputasi kite sume,,chargeman tetap d haty..salam.

ir zainol berkata...

bro stakat diploma poli ko tu jgn nk gud sgt la k,,brape gaji ko,cite skit kat aku,,aku chargeman B4 package ijazah,,hebat sgt ke ko,beso sgt ke gaji ko smpai nk buruk kan chargeman???mane tmpat keje ko,sape name ko,,meh bg aku kat sini,dgn senang lemang nye aku bleh halau ko dr keje kerajaan nih,,aku pon kerejaan jugak walaupon x gune chargeman aku,tp aku tau sjauh mane chargeman aku tu,,26 taun aku keje dlm elektrik nih x sangke lak ade perangai juruteknik mcm ni..bertaubat,,dan cermin diri korg tu,,,

Tanpa Nama berkata...

aku pelik kenapa kita dlm satu rumah nak bergaduh??juruteknik bencikan chargeman tue adalah lumrah sb kebiasaannya org yg xde ilmu..xde kelebihan pasti akan mencemburui org yg ada kelebihan.tambah lak dia melayu kelas C.chargeman yg ada rata2 org lama.xptt seorg anak muda menghina org yg bekerja cari rezeki.sb apa chargeman rayu dia dipandang?sb dia nak tanggung anak dia dengan rezeki yang halal dan xminta2 mcm sesetengah jwtn.phm2 sendirila.sapa2 yg kontraktor atau supplier try la tny mcm ner berurusan dengan juruteknik kalo xminta mmg xsah..xcaye tnyla org awam..

Tanpa Nama berkata...

SPRM jom kite check gaji2 juruteknik dan harta2nya..jom

Tanpa Nama berkata...

gaji RM1350-1600 bleh ke pakai HONDA CIVIC baru??VIOS BARU..

Tanpa Nama berkata...

JURUTEKNIK TOLONG SAINKAN OT SAYA NI....HAHAHA GRED 17 DH BERANGAN NAK SAIN GILER KE APA COP PUN XLAKU

Tanpa Nama berkata...

IDOP CHARGEMAN
R17@gomen.

Tanpa Nama berkata...

bro stakat diploma poli ko tu jgn nk gud sgt la k,,brape gaji ko,cite skit kat aku,,aku chargeman B4 package ijazah,,hebat sgt ke ko,beso sgt ke gaji ko smpai nk buruk kan chargeman???mane tmpat keje ko,sape name ko,,meh bg aku kat sini,dgn senang lemang nye aku bleh halau ko dr keje kerajaan nih,,aku pon kerejaan jugak walaupon x gune chargeman aku,tp aku tau sjauh mane chargeman aku tu,,26 taun aku keje dlm elektrik nih x sangke lak ade perangai juruteknik mcm ni..bertaubat,,dan cermin diri korg tu,,,


-------------------------
salam,rileks brot,xperlu emo2,kata dh 26 thn dh keje,sure la,super senior,sy ni junior je kuli batak jer,br fresh lg,tunjukkan teladan yg baik kpda junior2 yg br mcm sy ni,br nk msk 15thn.masih terlalu mentah,kita sebenarnya xperlu nk ckp kita lama ke baru ke,kalo perangai pun truk sama jerla semua,bawa2 kn bersabar jgn terikut2 dgn kerenah org lain ya..wassalam

Tanpa Nama berkata...

KITA XPERLUKAN KOMEn dari budak berstatus J17.

nak komen g tulis dalam utusan.kutuk la chargeman kat ruang sana yek..kalo leh buka satu page laman facebook KAMI J17 BENCIKAn R17 SEBAB diorg R17

Tanpa Nama berkata...

KITA XPERLUKAN KOMEn dari budak berstatus J17.

nak komen g tulis dalam utusan.kutuk la chargeman kat ruang sana yek..kalo leh buka satu page laman facebook KAMI J17 BENCIKAn R17 SEBAB diorg R17

Tanpa Nama berkata...

Yg kutuk org C-man tu mmg org tak paham tajuk cite.Tajuk cite ni pn die tak paham lglh ngan hal Elektrik.Memandai je menyampok.pegilah dgn kau punye tech tu!

Tanpa Nama berkata...

JPA PERLU LIHAT KELEBIHAN JURUTEKNIK BERBANDING CHARGEMAN(PJE)

kami juruteknik byk kelebihan
1.kami berhutang dgn PTPTN,JPA,KPM smpi sekarang kami pinjam xleh nak bayar

2.Kami mempunyai kelebihan dari segi penyeliaan,biasanya bila MSB trip kami akan duduk kat luar menunggu jin2 ON semula.disitula kehebatan kami.kami mampu membuatnya tanpa chargeman.

3.dengan adanya kami sahaja bekerja mungkin TNB xkan memberi bekalan elektrik kepada pejabat kami,kami tidak tahu mengapa sebab TNB kata "hangpa bodo ka apa..xbaca akta n peraturan ka kalo bwh 5kwt boleh la JURUTEKNIK JAGA TANPA CHARGEMAN.

Tanpa Nama berkata...

JURUTEKNIK AWAM OK sebab dia xde kaitan DENGAN Chargeman Ni sti budak2 JURUTEKNIK ELEKTRIK.

JURUTEKNIK leh idop tanpa Chargeman
jurutera pon bleh
tp dengan syarat hangpa keja kat pasar malam..5kw kebawah

Tanpa Nama berkata...

Procedures for Application of Competency Examination for Certified Chargeman
Applicants for the above examination should fill up form ST(PE)1 Pin. 4/2007 and submit the completed form to the Regional Office


Requirements for Competency Examination for Certified Chargeman
(Regulation 49, Electricity Regulations 1994 and its amendments)
A Malaysian citizen.
Age not less than 20 years.
Minimum educational qualification - completed Form Five.
Possess not less than 3 years working experience in an environment involving operation of electrical equipment and has experience in controlling live equipment.
Able to speak and write in Bahasa Malaysia
Understand usage of various types of equipment which may be under his charge and has sufficient knowledge to fix and operate without danger.
Posses sufficient knowledge of first aid, resuscitation and treatment of electrical shock.
Posses sufficient knowledge of the Electricity Supply Act 1990 and its regulations.

paham BI x juruteknik

Tanpa Nama berkata...

AKTA BEKALAN ELEKTRIK 1990
PEMBERITAHUAN BEKALAN ELEKTRIK (PENGECUALIAN) 1994

PADA menjalankan kuasa yang diberikan oleh seksyen 54 Akta Bekalan Elektrik 1990, Menteri membuat pemberitahuan berikut:

Pemberitahuan ini bolehlah dinamakan Pemberitahuan Bekalan Elektrik (Pengecualian ) 1994 dan hendaklah mula berkuatkuasa pada 1hb April 1994.
Menteri mengecualikan-
(a) mana-mana orang yang menggunakan, mengerjakan atau mengendalikan atau membenarkan diguna, dikerja atau dikendalikan apa-apa pepasangan daripada
perenggan 9(1)(a) Akta kecuali di mana pepasangan itu mengguna punca penjanaan sendiri dan kapasiti penjanaan itu melebihi 5 kilowat;
(b) mana-mana orang daripada subseksyen 21(1) dan 21(2) Akta selain daripada orang berikut:
(i) seseorang yang memiliki atau mengendali sesuatu pepasangan yang menerima tenaga daripada pemegang lesen atau pihak berkuasa bekalan dan padanya
suatu janakuasa dipasang bagi maksud membekal tenaga tunggu sedia sekiranya terputus sumber tenaga utama; atau
(ii) seseorang yang.memiliki atau mengendali sesuatu pepasangan yang menerima tenaga daripada pemegang lesen atau pihak berkuasa bekalan pada voltan
11,000 volt atau lebih; dan
(c) mana-mana orang daripada subseksyen 23(1) Akta selain daripada seseorang yang mengerjakan atau mengendalikan atau yang mengawal-
(i) apa-apa pepasangan berlesen;
(ii) apa-apa pepasangan atau kelengkapan logi elektrik yang dikendalikan pada voltan lebih tinggi dari voltan rendah;
(iii) apa-apa pepasangan atau kelengkapan logi elektrik yang dikendalikan pada voltan rendah dan menerima tenaga melalui peralatan suis dengan kadaran 100
ampere atau lebih; atau
(iv) apa-apa pepasangan atau kelengkapan logi elektrik yang menjana lebih daripada 5 kilowat tenaga.

Tanpa Nama berkata...

nak tahu la sket,sbb sy bkn lulusan poli or ikm,syarat asas sijil ikm ni setara dgn poli ke?if setara pd sy xder masalah chargeman nk apply utk naik gred sama dgn j17,tp if kelayakan masuk asas adalah berbeza,mksud sy lebih rendah mmg susah la jpa nk pertimbangkan sbb asasnya x kukuh,jgn kecik ati lak ni pendapat sy yg ikhlas,xnk bg perkara ni keliru,sbb ikm pun ada kuarkan sijil n diploma,adakah sijil&diploma jpa iktiraf utk apply sebarang jaw di dlm sector awam,sbb apa yg sy tahu ikm ni mmg power sbb studentnya adalah byk belajar practikal,tp utk memenuhi keperluan sumber manusia sebagai tenaga mahir,sedangkan poli pulak pd sy balance teori n praktikal,mmg kerajaan perlukan dorang as supervise dlm gov mengikut level la..hope xder yg berkecil hati lah ye..selamat mlm..

Tanpa Nama berkata...

nak tahu la sket,sbb sy bkn lulusan poli or ikm,syarat asas sijil ikm ni setara dgn poli ke?if setara pd sy xder masalah chargeman nk apply utk naik gred sama dgn j17,tp if kelayakan masuk asas adalah berbeza,mksud sy lebih rendah mmg susah la jpa nk pertimbangkan sbb asasnya x kukuh,jgn kecik ati lak ni pendapat sy yg ikhlas,xnk bg perkara ni keliru,sbb ikm pun ada kuarkan sijil n diploma,adakah sijil&diploma jpa iktiraf utk apply sebarang jaw di dlm sector awam,sbb apa yg sy tahu ikm ni mmg power sbb studentnya adalah byk belajar practikal,tp utk memenuhi keperluan sumber manusia sebagai tenaga mahir,sedangkan poli pulak pd sy balance teori n praktikal,mmg kerajaan perlukan dorang as supervise dlm gov mengikut level la..hope xder yg berkecil hati lah ye..selamat mlm

Maklumat Kelayakan / Detail Qualification
Bidang / Field of Study

: TEKNOLOGI KEJURUTERAAN ELEKTRIK / ELECTRICAL ENGINEERING TECHNOLOGY
Negara / Country
: MALAYSIA
Institusi / Institution
: INSTITUT KEMAHIRAN MARA/KOLEJ KEMAHIRAN TINGGI MARA
Kelayakan / Qualification
: Sijil Teknologi Kejuruteraan Elektrik (Penjaga Jentera - A1)
Mod / Mode
: Sepenuh Masa (Full Time)
Nilai Taraf / Equivalent
: Setaraf dengan Sijil Kejuruteraan dari Institusi Pengajian Tinggi tempatan yang lain (equivalent to Engineering Certificate from other Public Institution)

Tempoh / Duration
: Secara Khas Untuk Penyandang kepada pelajar-pelajar ambilan Januari 2003 hingga Januari 2006

Maklumat Kelayakan / Detail Qualification
Bidang / Field of Study

: TEKNOLOGI KEJURUTERAAN ELEKTRIK / ELECTRICAL ENGINEERING TECHNOLOGY
Negara / Country
: MALAYSIA
Institusi / Institution
: INSTITUT KEMAHIRAN MARA/KOLEJ KEMAHIRAN TINGGI MARA
Kelayakan / Qualification
: Sijil Teknologi Kejuruteraan Elektrik (Penjaga Jentera-A1)/Sijil Kejuruteraan Elektrik (Penjaga Jentera)
Mod / Mode
: Sepenuh Masa (Full Time)
Nilai Taraf / Equivalent
: Setaraf dengan Sijil Kejuruteraan dari Institusi Pengajian Tinggi tempatan (equivalent to Engineering Certificate from Public Institution of Higher Learning)

Tempoh / Duration
: Bagi pelajar ambilan Jun 1996 hingga Disember 2002

Tanpa Nama berkata...

Maklumat Kelayakan / Detail Qualification
Bidang / Field of Study

: KEJURUTERAAN ELEKTRIK / ELECTRICAL ENGINEERING
Negara / Country
: MALAYSIA
Institusi / Institution
: POLITEKNIK KEMENTERIAN PENGAJIAN TINGGI
Kelayakan / Qualification
: Sijil Kejuruteraan Elektrik & Elektronik (Nama Baru)
Mod / Mode
: Sepenuh Masa (Full Time)
Nilai Taraf / Equivalent
: Setaraf dengan Sijil Kejuruteraan dari Politeknik yang lain (equivalent to Engineering Certificate from other local Polytechnic)

Tanpa Nama berkata...

Siapakah yang boleh mengendalikan sesuatu pepasangan elektrik?
J: Pemunya atau pengurusan pepasangan pada kadaran 100A dan ke atas hendaklah melantik orang kompeten untuk mengerja, mengendali atau mengawal apa-apa kerja ke atas pepasangan mereka. Bilangan dan sekatan skop kerja orang kompeten yang perlu dilantik hendaklah disyorkan oleh mana-mana orang kompeten seperti berikut:-

(a) Bagi pepasangan dikendali pada voltan yang tidak melebihi 600 V:
seorang Jurutera Perkhidmatan Elektrik;
seorang Jurutera Elektrik Kompeten;
seorang Penyelia Elektrik; atau
seorang Jurutera Elektrik Kompeten residen.
(b) Bagi pepasangan dikendalikan pada voltan melebihi 600 V tetapi tidak melebihi 132 kV:
seorang Jurutera Perkhidmatan Elektrik;
seorang Jurutera Elektrik Kompeten; atau
seorang Jurutera Perkhidmatan residen.
(c) Bagi pepasangan dikendalikan pada voltan melebihi 132 kV, seorang Jurutera Elektrik Kompeten residen.

Kategori kekompetenan dan sekatan skop kerja orang kompeten bagi Penjaga Jentera adalah seperti berikut:-

JURUTEKNIK ELEKTRIK POLITEKNIK PASAR MALAM

Tanpa Nama berkata...

17 November 2009
JURUTEKNIK GRED J17/22/26 HANTAR PETISYEN
Utusan Malaysia
17/1/2009
pernah meminta2 rupanya time ada chargeman hina Juruteknik??
http://cuepacs.blogspot.com/2009/11/juruteknik-gred-j172226-hantar-petisyen.html

Tanpa Nama berkata...

17 November 2009
JURUTEKNIK GRED J17/22/26 HANTAR PETISYEN
Utusan Malaysia
17/1/2009
pernah meminta2 rupanya time ada chargeman hina Juruteknik??
http://cuepacs.blogspot.com/2009/11/juruteknik-gred-j172226-hantar-petisyen.htm

sti JURUTEKNIK sign OT R17 tu malu hehehe

Tanpa Nama berkata...

KLASIFIKASI : PERKHIDMATAN KEJURUTERAAN
KUMPULAN PERKHIDMATAN : PELAKSANA
DESKRIPSI TUGAS MEMBANTU mengendalikan kerja-kerja pemasangan elektrik, janakuasa dan power station, memastikan kontraktor menggunakan bahan bermutu yang ditetapkan dan menyelia kerja di tapak projek.

lu bantu sapa bro??

check SPA la..hahaha

Tanpa Nama berkata...

DKLASIFIKASI : PERKHIDMATAN TEKNOLOGI MAKLUMAT
KUMPULAN PERKHIDMATAN : PELAKSANA
GRED GAJI/JAWATAN : FT4-1
dESKRIPSI TUGAS 3. Bertanggungjawab dalam melaksanakan tugas-tugas merangkumi penyelenggaraan sistem komputer seperti penyelenggaraan pencegahan dan penyelenggaraan kelengkapan IT serta tugas-tugas penyelenggaraan aplikasi perkomputeran dan operasi sistem dalam sesebuah organisasi.

xperlu bantu macam Juruteknik letrik hehehe.FT lebih bertangungjawab

Tanpa Nama berkata...

KLASIFIKASI : PERKHIDMATAN KEJURUTERAAN
KUMPULAN PERKHIDMATAN : PELAKSANA
GRED GAJI/JAWATAN : J4-1
DESKRIPSI TUGAS 4.
Membaiki sebarang kerosakan elektrik dan memulihkan perkakas suis voltan rendah serta membuat ujian elektrik pada setiap masa serta menyelenggara dan memeriksa semua pendawaian, suis, starter panel and control panel serta motor elektrik dan lain-lain yang berkenaan.

xbantu sapa2 pun

Tanpa Nama berkata...

mohon perkecilkan bilangan juruteknik kerajaan atau jumudkan sebab juruteknik berlebihan dan hanya tahu menyelia dan membantu.N17 pun boleh selia.pendapat saya pembantu jurutera dh cukup

Tanpa Nama berkata...

tu diaa, ramainya chargeman tukang menyalak mcm anjing..tukang tukang..standard la tukang..layan je la..sementara boleh layan..korang ttp dok tahap tu gak.hahah

Tanpa Nama berkata...

FUCK CHARGEMAN TUKANG FOREVER..

Tanpa Nama berkata...

KO INGAT KO TU SAPE NAK ANJINGKAN ORG.DASAR ORG YANG TAK ADA PELAJARAN LANGSUNG.TAK BEROTAK.....YANG KO TU TAK TAU WAT KEJE LANGSUNG ASIK MENYALAK KAT CHARGEMAN SUH WAT ITU WAT INI,ADA ATI NAK ANJINGKAN ORG.TAIK PUNYA ORG.....KO POST NAMA N ADD KO KAT SINI,AKU NK GI HEMPOK KAU BETUL-BETUL.JAHANAM KAU ....DAH TAK DAPAT TARAF ORG KOMPETEN TU DIAM JELAH.SIAL

Tanpa Nama berkata...

KO INGAT KO TU SAPE NAK ANJINGKAN ORG.DASAR ORG YANG TAK ADA PELAJARAN LANGSUNG.TAK BEROTAK.....YANG KO TU TAK TAU WAT KEJE LANGSUNG ASIK MENYALAK KAT CHARGEMAN SUH WAT ITU WAT INI,ADA ATI NAK ANJINGKAN ORG.TAIK PUNYA ORG.....KO POST NAMA N ADD KO KAT SINI,AKU NK GI HEMPOK KAU BETUL-BETUL.JAHANAM KAU ....DAH TAK DAPAT TARAF ORG KOMPETEN TU DIAM JELAH.SIAL

Tanpa Nama berkata...

yang cakap sijil poli x setaraf stpm tuh ada kelulusan apa la eh?kat sini pasal R dan J.yang cuma ada stpm tuh tak payah nak sebok.korang blajar stakat kat sekolah je bising pulak.kebanyakkan juruteknik sekarang ada diploma.yang bagi cadangan jawatan tech xpayah ada cukup TA je bagosla cadangan anda.so semua j akan jadi TA sebab sama kelayakkan.kalau jadi ceni,bukanke jurang R dgn J lagi besar.apela korang chargeman..sekarang ni orang yang dengki dengan skim J sebab dinaikkan ke 27.yang jawatan ppt,e27,skim F pon panas ati padahal skim J da perjuang dr thn 1983 lagi..tengokla berapa lama?jadi tak perlu la nak iri hati dengan rezeki yang kami memang layak dapat sebenarnmye dari tahun 1983 lagi tuh..

Tanpa Nama berkata...

ada satu mslh..bos ktrg juruteknik ( diploma) ktrg ade casmen a4..mslhnye skg ni dia ni bodo sgt keje dia pn ktrg yg buat..dia pnye pengiraan pn ktrg buat ..sng kate smua keje dia x tw buat..smua tnye ktrg..apa ke jenis diploma la bodo nk mampos mcm tu ...time mcm ni pn die da fly kuar. xtw g mane...org diploma mmg cmtu ke..

Tanpa Nama berkata...

apa la ko nie..duk nak keja gomen gak..cajmen kat swasta gaji 3 kali ganda..skang BO 11kv gaji dah 5k.. kalau swasta AO basic je dah 1.4k tu blum campur OT lagi..Total boleh dapat 3k sebulan sama taraf dgn gaji engineer JKR J41..Org JPA ni takdenya nak pedulikan ko kompeten ke apa ke, dia pedulikan org PTD je. Org kerajaan jgn nak berlagak la, gaji diorg pun kita yang bayar dari cukai aku gak tu..PIGIDAH..

Tanpa Nama berkata...

juruteknik kerja asyik mintak rasuah je.....sebab tu semua cakap x pakai akal...maki hamun je tau..pasal benda haram dah jadi darah daging...

Tanpa Nama berkata...

Assalammualaikum.Tiada kesudahan kita berbidas hingga menyinggung perasaan orang lain. Apa guna berbahas jika dosa yang kita terima

Tanpa Nama berkata...

sebenprnyer technician nie dh kebuntuan akal fikiran...dpa pn dh tau chargeman nie bkn dri upsr/pmr...la nie semua dri spm/stpm/sijil/diploma n ijazah pn dh der...

Tanpa Nama berkata...

j17 ada angan2 nk sama dgn stpm...hahaha..geli2...bru dgr sjil chargeman sama dgn sijil poli pn dh melatah...nk lk sama ngn sijil stpm..bodoh pny j17...geli...hehheee

Tanpa Nama berkata...

j17 ada angan2 nk sama dgn stpm...hahaha..geli2...bru dgr sjil chargeman sama dgn sijil poli pn dh melatah...nk lk sama ngn sijil stpm..bodoh pny j17...geli...hehheee

Tanpa Nama berkata...

j17...hmmm...xder kompeten..duk dp pc maen fb..kuar minum awal..masuk lambat...gaji besorrrr...cehhhh...

Tanpa Nama berkata...

j17...minta starter...bgi cok...per lh bebal sgt...

Tanpa Nama berkata...

penjaga jentera hny bole bekerjasama dgn pendawai.juruelektrik...juruteknik xtau buat kojer..tau arah org jer..tp bler der hl penting cari kami...gaji nk besorrr...

Tanpa Nama berkata...

Tak baik menghina jawatan dan tugas orang lain. masing2 ada kelebihan dan kekurangan. kalau nak minta naik gaji, biar sama2 naik gaji. kalau nak minta bonus biar sama2 dapat bonus. gunakan saluran yang betul. kita sebagai kakitangan kerajaan kena buktikan pada orang luar kita mampu bertugas dengan baik walaupun gaji tidaklah setinggi swasta. kita dah pilih kerajaan sebagai majikan kita, jadi kita mesti terima peraturan yang diberi. jika ada rasa tidak puashati, salurkan pada orang yang boleh memberi perhatian kepada permasalahan kita. malu orang tengok kita asyik bergaduh pasal gaji, pangkat dan bonus sahaja.

Tanpa Nama berkata...

j17 ada angan2 nk sama dgn stpm...hahaha..geli2...bru dgr sjil chargeman sama dgn sijil poli pn dh melatah...nk lk sama ngn sijil stpm..bodoh pny j17...geli...hehheee
__________________________

pasal ni bkn ada hati ke x ada ati nk sama dgn stpm,tp jpa yg letakkan setaraf sejak 1983 lg,cuma thn ni br dpt penggredan blk ke gred yg septtnya,sy xsokong chargeman ok j17,cuma apa yg fakta kena akui la.pasal chargeman pula if ada asas yg kukuh seperti yg j17 buat dulu dr 26thn lepas kalo xsilap sy,skim R17 ni blh kemukakan kepada jpa utk dikaji blk demi penambahbaikkan skim r17 ni,lg 1 sy ada check syarat kelayakan masuk ke ikm,kenapa rendah sgt syarat masuk ke situ,smlm br sy try2 bukak,compare dgn itm,sbb sy dr itm grad thn 98,tp jika kerajaan memutuskan sijil ikm setaraf dgn sijil poli,tu adalah 1 rahmat yg besar buat dkim r17 kerana peluang utk ke gred yg lebih tggi akan tercapai,tp tu la kena pastikan btl2 asasnya yg kukuh,cthnya skim setiusaha,kebanyakkanya adalah pemegang diplo,a dr poli&itm tp diploma dorang tu 2thn/2thn 1/2 shja,diploma pada dasarnya tp utk apply utk jawatan lain xdiiktiraf selain jaw setiusaha sbb tu levelnya setaraf stpm tidak setaraf diploma2 yg lain.apa2 pun doa sy semoga skim r17 mendapat pembelaan yg sewajarnya la jika mmg skim ni layak utk mendapat apa yg septtnya anda dpt,tp jika [erkara tu xptt anda dpt.xder asas yg kukuh mtk mcmana pun mmg susah nk dpt,sbb sahabat kita dr skim FT17 pn masih berjuang mendapat kedudukan yg lebih baik utk skim dorang,apa2 pun make sure asas tu kukuh..wassalam

Tanpa Nama berkata...

ANJING-ANJING NERAKA

Sabda Rasulullah S.A.W kepada Mu'adz, "Wahai Mu'adz, apabila di dalam amal perbuatanmu itu ada kekurangan :
• Jagalah lisanmu supaya tidak terjatuh di dalam ghibah terhadap saudaramu/muslimin.
• Bacalah Al-Qur'an
• tanggunglah dosamu sendiri untukmu dan jangan engkau tanggungkan dosamu kepada orang lain.
• Jangan engkau mensucikan dirimu dengan mencela orang lain.
• Jangan engkau tinggikan dirimu sendiri di atas mereka.
• Jangan engkau masukkan amal perbuatan dunia ke dalam amal perbuatan akhirat.
• Jangan engkau menyombongkan diri pada kedudukanmu supaya orang takut kepada perangaimu yang tidak baik.
• Jangan engkau membisikkan sesuatu sedang dekatmu ada orang lain.
• Jangan engkau merasa tinggi dan mulia daripada orang lain.
• Jangan engkau sakitkan hati orang dengan ucapan-ucapanmu.

Nescaya di akhirat nanti, kamu akan dirobek-robek oleh anjing neraka. Firman Allah S.W.T. yang bermaksud, "Demi (bintang-bintang) yang berpindah dari satu buruj kepada buruj yang lain."
Sabda Rasulullah S.A.W., "Dia adalah anjing-anjing di dalam neraka yang akan merobek-robek daging orang (menyakiti hati) dengan lisannya, dan anjing itupun merobek serta menggigit tulangnya."
Kata Mu'adz, " Ya Rasulullah, siapakah yang dapat bertahan terhadap keadaan seperti itu, dan siapa yang dapat terselamat daripadanya?"
Sabda Rasulullah S.A.W., "Sesungguhnya hal itu mudah lagi ringan bagi orang yang telah dimudahkan serta diringankan oleh Allah S.W.T."

Tanpa Nama berkata...

Ape lah sume nie..bongkak dan sombong aku baca ulasan korg sume..kalau chargeman nk minta ape2 kat ceupacs tue ape yg juruteknik sakit ati aku pon x tau laaa...Ilmu dan rezki tue kurniaan ALLAH so pk2 lah balik sebelum nk wat sesatu tindakan..chargeman lepas SPM belajar kat institut yang di iktiraf selama 3 tahun sijil politeknik lepasan SPM 2 tahun jer..sijil poli lebih pada paper work chargeman plak lebih pada teknikal..kalau chargeman bodoh n x berguna perlu chargeman wat kerja biar juruteknik jer wat sume yer..chargeman g tukar lampu dengan K3 abes citer..dah kate JURUTEKNIK nie hebat sangat biar dia jer yg wat keje sume nie..

Tanpa Nama berkata...

Dato' Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah
As salamu'alaikum shbt FB yg di muliakan Allah. Org yg terbaik ialah yg sentiasa ingat mati & segera bertaubat bila buat dosa. Org yg sakit jiwa ialah yg sangka dia aje yg betul, semua org lain salah! Ramai suami yg sering salahkan isteri & tak sedar salah sendiri menyebabkan ramai isteri derita dlm diam. Hari ini sebut & pamer syg kpd yg tersyg, maafkan & mohon maaf drp mrk, sedekah kpd yg perlu, bertanya kpd yg tahu, ingatkan kpd yg lupa, doakan utk semua, bayar hutang yg ada, pulangkan yg di pinjam, halalkan apa di beri. Mana tahu kita mati hari ini. Sebarkan & wassalam.

chargeman berkata...

salam,,
PERHATIAN!!!!!!!! cube bace blk topic asal CHARGEMAN RAYU KAJI GRED GAJI... so knape dgn sume juruteknik???knape juruteknik terlalu marah sehinggakan maki hamun chargeman???hrp JURUTEKNIK dpt jelaskan knape anda sume mrh sgt dgn chargeman???

Tanpa Nama berkata...

Wahai sekalian Juruteknik Elektrik (JTE) dan Penjaga Jentera Elektrik (PJE), jagalah budi bahasa. kerana nila setitik rosak susu sebelanga. Jagalah antitute sebagai Penjawat Awam. Hanya kerana berlainan kefahaman @ ideologi, sudah menjadi perbalahan hanya kerana sifat dalaman individu. Sama-sama kita jaga Imej Jabatan, ketepikan egoismu wahai JTE @ PJE yang berkenaan. Wasalam....

NORDIN berkata...

laaaa.x habis2 lagi dok riuh rendah kat sini...chargeman?? penting sgt ke jawatan ni dlm kerajaan?? rasanya x payah ada pun x pa jawatan chargeman ni. sbb kat jabatan aku ni, dulu ada chargemnan, tapi keje x pandai. last2 jawatan tu terus tidak diadakan. apa2 hal panggil kontraktor ja.senang. ada chargeman pun mcm tahi anjing ja buat apa..

Tanpa Nama berkata...

KO INGAT KO TU SAPE NAK ANJINGKAN ORG.DASAR ORG YANG TAK ADA PELAJARAN LANGSUNG.TAK BEROTAK.....YANG KO TU TAK TAU WAT KEJE LANGSUNG ASIK MENYALAK KAT CHARGEMAN SUH WAT ITU WAT INI,ADA ATI NAK ANJINGKAN ORG.TAIK PUNYA ORG.....KO POST NAMA N ADD KO KAT SINI,AKU NK GI HEMPOK KAU BETUL-BETUL.JAHANAM KAU ....DAH TAK DAPAT TARAF ORG KOMPETEN TU DIAM JELAH.SIAL
-----------------------------------

rasanya mmg layak pun juruteknik bg arahan pada chargeman sbb di JKR Elektrik Melaka, chargeman duduk bawah juruteknik, sbb gred R17..so, apa isunya lagi? cuba call mana2 JKR elektrik tanya. confirm boleh dapat kepastian. kalau nak rasa jadi engineer ke apa chargeman oii, g minta sawsta la bro..

Tanpa Nama berkata...

KO INGAT KO TU SAPE NAK ANJINGKAN ORG.DASAR ORG YANG TAK ADA PELAJARAN LANGSUNG.TAK BEROTAK.....YANG KO TU TAK TAU WAT KEJE LANGSUNG ASIK MENYALAK KAT CHARGEMAN SUH WAT ITU WAT INI,ADA ATI NAK ANJINGKAN ORG.TAIK PUNYA ORG.....KO POST NAMA N ADD KO KAT SINI,AKU NK GI HEMPOK KAU BETUL-BETUL.JAHANAM KAU ....DAH TAK DAPAT TARAF ORG KOMPETEN TU DIAM JELAH.SIAL
-----------------------------------

rasanya mmg layak pun juruteknik bg arahan pada chargeman sbb di JKR Elektrik Melaka, chargeman duduk bawah juruteknik, sbb gred R17..so, apa isunya lagi? cuba call mana2 JKR elektrik tanya. confirm boleh dapat kepastian. kalau nak rasa jadi engineer ke apa chargeman oii, g minta sawsta la bro..

Tanpa Nama berkata...

tak baik kua perkataan yg xelok,apa salahnya bincang elok2..malu la sesama kita keje kerajaan,pendapat umum sy,chargeman ada hak nk minta/rayu apa2 pun tu hak skim dia,apa2 pun bergantung pd jpa nk justifikasikan senarai tugas/kelayakan masuk asas lgpun chargeman br sahaja diupgred ke gred 17 drpd skim yg terdahulu setara pmr kalo xsilap sy la.if ada rezeki ada la jika xde rezeki,upgrade la akdemik la,pastu aplly jaw lain,be simple.

hamba Allah

Tanpa Nama berkata...

KO INGAT KO TU SAPE NAK ANJINGKAN ORG.DASAR ORG YANG TAK ADA PELAJARAN LANGSUNG.TAK BEROTAK.....YANG KO TU TAK TAU WAT KEJE LANGSUNG ASIK MENYALAK KAT CHARGEMAN SUH WAT ITU WAT INI,ADA ATI NAK ANJINGKAN ORG.TAIK PUNYA ORG.....KO POST NAMA N ADD KO KAT SINI,AKU NK GI HEMPOK KAU BETUL-BETUL.JAHANAM KAU ....DAH TAK DAPAT TARAF ORG KOMPETEN TU DIAM JELAH.SIAL
-----------------------------------

rasanya mmg layak pun juruteknik bg arahan pada chargeman sbb di JKR Elektrik Melaka, chargeman duduk bawah juruteknik, sbb gred R17..so, apa isunya lagi? cuba call mana2 JKR elektrik tanya. confirm boleh dapat kepastian. kalau nak rasa jadi engineer ke apa chargeman oii, g minta sawsta la bro

sb tue kamu tahap juruteknik je.sb kamu bangga sgt dgn sijil kamu tu'sume ni pinjaman je.kamu hina chargeman bermakna kamu hina kami cari makan.kalo kamu hebat nape kamu ngelabah.kami xciter pasal org lain cuma perjuangkan nasib kami

R17@gomen

Tanpa Nama berkata...

J17 BOS KEPADA R17???
BOS JKR XPANDAI MATH KOT 17 PIMPIN 17(BYGKAN J41 PIMPIN N41 MAMPUS DEPA XMO DGR CKP J41)

KIM SALAM KAT BOS JKR MELAKA.

Tanpa Nama berkata...

j17 VS r17

PUNCA:CHARGEMAN RAYU KAJI GRED GAJI

kesimpulan: FT 7 Lagi bijak dari J17(elektrik)

Tanpa Nama berkata...

"CHARGEMAN RAYU KAJI GRED GAJI"

J17 SAKIT ATI..DH JADI BARAH
ALHAMDULILLAH AKIBAT SAKIT ATI ANDA GAJI BARU DAN GRED ANDA MELEPAS.AKU DOK PAKAI GAJI AKU DAN KAMU PAKAI LA GAJI KAMU..SAMA2 LA KITA HADAPI BARANG NAIK...HEHEHE

Tanpa Nama berkata...

KLASIFIKASI : PERKHIDMATAN KEJURUTERAAN
KUMPULAN PERKHIDMATAN : PELAKSANA
DESKRIPSI TUGAS MEMBANTU mengendalikan kerja-kerja pemasangan elektrik, janakuasa dan power station, memastikan kontraktor menggunakan bahan bermutu yang ditetapkan dan menyelia kerja di tapak projek.

lu bantu sapa bro??

check SPA la..hahaha

Tanpa Nama berkata...

bodoh la juruteknik nih,,ko bace topik la pukimak,,juruteknik mmg dengki ke ngan chargeman???chargeman mntak kaji gred gaji..x kacau juruteknik pon...ape larh korg kapir laknat,,busuk aty sgt..patut nye tlg sesame islam,,x paham la aku ngan juruteknik nih,,br keje kerajaan,tu pon kuli jugak dh nk megah ape hal??len la ko pangkat beso sgt..kecoh la..

Tanpa Nama berkata...

Kalu dah juruteknik rasa bagus n pandai sgt,meh kite lawan exam teori n praktikal ape-ape pun tentang hal elektrik.Tengok sape lagi pandai n sape lg berguna.MOHON PIHAK CUEPACS N ST ATURKAN HAL DIATAS.Amcm org kompeten,ok tak kalu kita malukan juruteknik yg bajet bagus tu dgn cara yang betul.Aku rase CHARGEMAN lg pandai n berguna dr juruTAIKnik.

Tanpa Nama berkata...

juruteknik tak fhm bahasa ker aper BM dapat gred aper..baca lah dulu tajuk tuu "CHARGEMAN RAYU KAJI GRED GAJI"yg ko melatah semacam jer kenaper.

jkr melaka berkata...

ok jkr melaka ye..sape name awak,,kite jmpe dlm jkr awk tu..mungkin kite mengenali,,xgune sembang x nmpak muke ni kan,,

Tanpa Nama berkata...

17 November 2009
JURUTEKNIK GRED J17/22/26 HANTAR PETISYEN
Utusan Malaysia
17/1/2009
pernah meminta2 rupanya time ada chargeman hina Juruteknik??
http://cuepacs.blogspot.com/2009/11/juruteknik-gred-j172226-hantar-petisyen.html

chargeman A1 (ank2 je nih) berkata...

cntex la tu,,ape kate syor kan pada kerajaan,adakan aktiviti or pertandingan seperti berdebat n praktikal tntang elektrik,,juruteknik vs chargeman.. cuepacs or spa dh juri..ade brani juruteknik???klu brani sy sndiri akan mewakili chargeman..

jkr melaka berkata...

juruteknik jkr melaka,,sila beri nama anda,,kite berjumpa d jkr melaka,,

Tanpa Nama berkata...

itu juruteknik JKR jer yg mcm tu j/teknik IPTA ok jer dgn chargeman lg mkn sama main c/strike pn sama2..harap2 JPA maklum dengan pekara ini dan perlu dikaji semula..

Tanpa Nama berkata...

JKR MELAKA...JOM KITA PEGI LAWATAN

Tanpa Nama berkata...

Kalu dah juruteknik rasa bagus n pandai sgt,meh kite lawan exam teori n praktikal ape-ape pun tentang hal elektrik.Tengok sape lagi pandai n sape lg berguna.MOHON PIHAK CUEPACS N ST ATURKAN HAL DIATAS.Amcm org kompeten,ok tak kalu kita malukan juruteknik yg bajet bagus tu dgn cara yang betul.Aku rase CHARGEMAN lg pandai n berguna dr juruTAIKnik.

jangan la ajak..nanti diorg dimalukan..kalo nak ajak pastikan JPA/ST/ pnggil RTM

Tanpa Nama berkata...

la..la... la.... bleh santak loan...

Tanpa Nama berkata...

KO INGAT KO TU SAPE NAK ANJINGKAN ORG.DASAR ORG YANG TAK ADA PELAJARAN LANGSUNG.TAK BEROTAK.....YANG KO TU TAK TAU WAT KEJE LANGSUNG ASIK MENYALAK KAT CHARGEMAN SUH WAT ITU WAT INI,ADA ATI NAK ANJINGKAN ORG.TAIK PUNYA ORG.....KO POST NAMA N ADD KO KAT SINI,AKU NK GI HEMPOK KAU BETUL-BETUL.JAHANAM KAU ....DAH TAK DAPAT TARAF ORG KOMPETEN TU DIAM JELAH.SIAL
-----------------------------------

rasanya mmg layak pun juruteknik bg arahan pada chargeman sbb di JKR Elektrik Melaka, chargeman duduk bawah juruteknik, sbb gred R17..so, apa isunya lagi? cuba call mana2 JKR elektrik tanya. confirm boleh dapat kepastian. kalau nak rasa jadi engineer ke apa chargeman oii, g minta sawsta la bro..

...................................
bodoh tul lh ko nieee...dlm kerajaan chargeman bwh TA elektrik ler...bkn bwh technician...technician kelasC, chargeman pn kelas C..per lh kebangang ko niee...

Tanpa Nama berkata...

j17 gile sain ot...hehehe

Tanpa Nama berkata...

j17 padan muke angpa..SBPA d tangguhkn...la nie gred kite masih sama dalam kelas C...hahahaha

Tanpa Nama berkata...

juruteknik jkr melaka,,sila beri nama anda,,kite berjumpa d jkr melaka,,

...................................
gua rse itu juruteknik sudah kecut telor mau jumper sma lu di jkr..dia tau uat statement jer...tp penakut..der bran jumper ler whai j17...lu ingt xder wakil dri r17 d jkr melaka tue ker...

Tanpa Nama berkata...

bukak link nih,,
hahahahahahahah

http://josrevalution.blogspot.com/2012/01/skim-sbpa-sektor-awam-ditangguh-lagi.html#

Tanpa Nama berkata...

woi pukimak chargeman..blaja masa spm x mau pandai2..dah besar2 amik kemahiran dah mcm jakun first time pegang komputer..kesian2..bodoh punya chargeman..x pa la..bg la chance korang bersuara..selama ni korang pun bukan penting sgt pun...hahaha..sekadar pelengkap grup tukang di pejabat je..

Tanpa Nama berkata...

hahahhaaha,juruteknik mmg pndai belajar,pndai belajar mencarot...yg ko busuk aty ngan chargeman ape hal???

Tanpa Nama berkata...

apa2 pun, chargeman ttp J4-1..

juruteknik elektrik ttp JA3-1..

4-SPM

3-STPM..

3 lebih tinggi dari SPM dan gaji off course lagi tinggi..

hahah..padan muka semua chargeman..sua kote kat JPA pun dorang x nak dengar..tukang is tukang lee..

Tanpa Nama berkata...

apa2 pun, chargeman ttp J4-1..

juruteknik elektrik ttp JA3-1..

4-SPM

3-STPM..

3 lebih tinggi dari SPM dan gaji off course lagi tinggi..

hahah..padan muka semua chargeman..sua kote kat JPA pun dorang x nak dengar..tukang is tukang lee..

Tanpa Nama berkata...

JURUTEKNIK GRED JA3-1

KLASIFIKASI : PERKHIDMATAN KEJURUTERAAN
KUMPULAN PERKHIDMATAN : PELAKSANA
GRED GAJI/JAWATAN : JA3-1
JADUAL GAJI : T1:RM1410.00 - T20: RM4185.00
SYARAT LANTIKAN 1.
Calon bagi lantikan hendaklah memiliki kelayakan seperti berikut:-

(a) Sijil dalam bidang kejuruteraan, seni bina atau ukur bahan yang diiktiraf oleh kerajaan daripada politeknik tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya.
(Gaji permulaan ialah pada Gred JA3-1: T1).


utk chargeman plakk..jeng jeng jeng..

PENJAGA JENTERA ELEKTRIK GRED J4-1

KLASIFIKASI : PERKHIDMATAN KEJURUTERAAN
KUMPULAN PERKHIDMATAN : PELAKSANA
GRED GAJI/JAWATAN : J4-1
JADUAL GAJI : T1:RM980.00 - T20:RM2805.00
SYARAT LANTIKAN 1.
Calon bagi lantikan hendaklah memiliki kelayakan seperti berikut:-

(a)
Sijil Pelajaran Malaysia serta sekurang-kurangnya Sijil Kekompetenan Kategori A0 (Sistem Voltan Rendah) yang dikeluarkan oleh Suruhanjaya Tenaga atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan.

(Gaji permulaan ialah pada Gred J4-1: T4).


korang nak geli ke technician naik ke gred STPM ka apa..korang chargeman ttp J4..ingat tu 4..4...4...hahaha...gaji rendah dari technician..hehehe

Tanpa Nama berkata...

woi pukimak chargeman..blaja masa spm x mau pandai2..dah besar2 amik kemahiran dah mcm jakun first time pegang komputer..kesian2..bodoh punya chargeman..x pa la..bg la chance korang bersuara..selama ni korang pun bukan penting sgt pun...hahaha..sekadar pelengkap grup tukang di pejabat je..

....................
ko sebenarnya dah kecut teloq lah technician bila chargeman minta kerajaan syorkan pertandingan kemahiran n teori antara chargeman dgn technician kan..korng yg bergelar technician ni takut kalah kan..tu yg maki2 chargeman tu...korg igt senang ke nak dapatkan lesen chargeman....ni baru chargeman merayu kaji gred gaji..dah nak melatah..apa da technician.

Tanpa Nama berkata...

JURUTEKNIK GRED JA3-1

KLASIFIKASI : PERKHIDMATAN KEJURUTERAAN
KUMPULAN PERKHIDMATAN : PELAKSANA
GRED GAJI/JAWATAN : JA3-1
JADUAL GAJI : T1:RM1410.00 - T20: RM4185.00
SYARAT LANTIKAN 1.
Calon bagi lantikan hendaklah memiliki kelayakan seperti berikut:-

(a) Sijil dalam bidang kejuruteraan, seni bina atau ukur bahan yang diiktiraf oleh kerajaan daripada politeknik tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya.
(Gaji permulaan ialah pada Gred JA3-1: T1).


utk chargeman plakk..jeng jeng jeng..

PENJAGA JENTERA ELEKTRIK GRED J4-1

KLASIFIKASI : PERKHIDMATAN KEJURUTERAAN
KUMPULAN PERKHIDMATAN : PELAKSANA
GRED GAJI/JAWATAN : J4-1
JADUAL GAJI : T1:RM980.00 - T20:RM2805.00
SYARAT LANTIKAN 1.
Calon bagi lantikan hendaklah memiliki kelayakan seperti berikut:-

(a)
Sijil Pelajaran Malaysia serta sekurang-kurangnya Sijil Kekompetenan Kategori A0 (Sistem Voltan Rendah) yang dikeluarkan oleh Suruhanjaya Tenaga atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan.

(Gaji permulaan ialah pada Gred J4-1: T4).


korang nak geli ke technician naik ke gred STPM ka apa..korang chargeman ttp J4..ingat tu 4..4...4...hahaha...gaji rendah dari technician..hehehe

RENDAHNYA PEMIKIRAN JURUTEKNIK.KITA TIDAK PERTIKAI JURUTEKNIK DLM LAMAN INI.HARAP MAKLUM.ALHAMDULILLAH SBPA DH DITANGGUH.ALLAH BENCI ORG YANG TAKBUR.BONGKAK

Tanpa Nama berkata...

salam kawan2 chargeman, saya ni chargeman juge di salah sebuah IPTA. mmg aku dan geng tukang elektrik duduk bawah juruteknik. aku A4 je. gred mmg R17. mcm mana plak korang boleh duduk bawah TA? x aci la mcm ni..

Tanpa Nama berkata...

JURUTEKNIK GRED JA3-1

KLASIFIKASI : PERKHIDMATAN KEJURUTERAAN
KUMPULAN PERKHIDMATAN : PELAKSANA
GRED GAJI/JAWATAN : JA3-1
JADUAL GAJI : T1:RM1410.00 - T20: RM4185.00
SYARAT LANTIKAN 1.
Calon bagi lantikan hendaklah memiliki kelayakan seperti berikut:-

(a) Sijil dalam bidang kejuruteraan, seni bina atau ukur bahan yang diiktiraf oleh kerajaan daripada politeknik tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya.
(Gaji permulaan ialah pada Gred JA3-1: T1).


utk chargeman plakk..jeng jeng jeng..

PENJAGA JENTERA ELEKTRIK GRED J4-1

KLASIFIKASI : PERKHIDMATAN KEJURUTERAAN
KUMPULAN PERKHIDMATAN : PELAKSANA
GRED GAJI/JAWATAN : J4-1
JADUAL GAJI : T1:RM980.00 - T20:RM2805.00
SYARAT LANTIKAN 1.
Calon bagi lantikan hendaklah memiliki kelayakan seperti berikut:-

(a)
Sijil Pelajaran Malaysia serta sekurang-kurangnya Sijil Kekompetenan Kategori A0 (Sistem Voltan Rendah) yang dikeluarkan oleh Suruhanjaya Tenaga atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan.

(Gaji permulaan ialah pada Gred J4-1: T4).


korang nak geli ke technician naik ke gred STPM ka apa..korang chargeman ttp J4..ingat tu 4..4...4...hahaha...gaji rendah dari technician..hehehe

j4-1 penjaga jentera elektrik
j2-1 pembantu jurutera
j1-1 engineer

nape Juruteknik Elektrik takut pakai JA3-1??JA tue apa skim baru ke hahaha.bodo.xcheck main sorak je..mana ada skim dlm kejuruteraan guna JA JURU TEKNIK JE GUNA JA :"JADI ANJING"

Tanpa Nama berkata...

wei juruteknik bodoh...aku xtau la kenape ko bebal sgt..ko paham x topik kat atas 2???
ko nk cite gaji n nk kutuk chargeman knape???ko paham x topik kat atas tu??paham x??

Tanpa Nama berkata...

Jumaat, Januari 13, 2012 5:29:00 PM
Tanpa Nama berkata...
salam kawan2 chargeman, saya ni chargeman juge di salah sebuah IPTA. mmg aku dan geng tukang elektrik duduk bawah juruteknik. aku A4 je. gred mmg R17. mcm mana plak korang boleh duduk bawah TA? x aci la mcm ni..

AKU PUN CHARGEMAN A4 xpenah aku ditugaskan bwh juruteknik j17.lainla j22-j26.kalo J17 sama level tp mayb gila pangkat

Tanpa Nama berkata...

nape Juruteknik Elektrik takut pakai JA3-1??JA tue apa skim baru ke hahaha.bodo.xcheck main sorak je..mana ada skim dlm kejuruteraan guna JA JURU TEKNIK JE GUNA JA :"JADI ANJING"

Tanpa Nama berkata...

nape Juruteknik Elektrik takut pakai JA3-1??JA tue apa skim baru ke hahaha.bodo.xcheck main sorak je..mana ada skim dlm kejuruteraan guna JA JURU TEKNIK JE GUNA JA :"JADI ANJING"

Tanpa Nama berkata...

BAPAK PRESIDEN DATO OMAR ILA BRAIN WASH ANAK2 BUAH DATO dh lebih2 ni

Tanpa Nama berkata...

ok,,bgtau aku tmapt mane chargeman duduk bwh juruteknik???tlg bgtau tmpat anda ok..

Tanpa Nama berkata...

JURUTEKNIK GRED JA3-1

KLASIFIKASI : PERKHIDMATAN KEJURUTERAAN
KUMPULAN PERKHIDMATAN : PELAKSANA
GRED GAJI/JAWATAN : JA3-1
JADUAL GAJI : T1:RM1410.00 - T20: RM4185.00
SYARAT LANTIKAN 1.
Calon bagi lantikan hendaklah memiliki kelayakan seperti berikut:-

(a) Sijil dalam bidang kejuruteraan, seni bina atau ukur bahan yang diiktiraf oleh kerajaan daripada politeknik tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya.
(Gaji permulaan ialah pada Gred JA3-1: T1).

KLASIFIKASI : PERKHIDMATAN PENTADBIRAN
KUMPULAN PERKHIDMATAN : PELAKSANA
GRED GAJI/JAWATAN : N3-1
JADUAL GAJI : T1:RM1410.00 - T20:RM4185.00
SYARAT LANTIKAN 1.
Calon bagi lantikan hendaklah memiliki kelayakan seperti berikut:-

(a) Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan.
(Gaji permulaan ialah pada Gred N3-1: T1); atau

(b) Sijil Tinggi Agama Malaysia atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan.
(Gaji permulaan ialah pada Gred N3-1: T1); atau

(c) Diploma dalam bidang berkaitan yang diiktiraf oleh kerajaan daripada institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya.
(Gaji permulaan ialah pada Gred N3-1: T2).
SYARAT KELAYAKAN
BAHASA MELAYU 2. Calon bagi lantikan hendaklah memiliki Kepujian dalam subjek Bahasa Melayu pada peringkat Sijil Pelajaran Malaysia atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan.

ADA HATI NAK SETARAF DGN N27..JPA KAJI BALIK>MENGHURUHARAKAN SISTEM YG ADA N27 penolong pegawai..J17 hanyalah juruteknik yang tidak ada apa2.

mohon JPA check balik skim juruteknik ni.kalo ada sijil je suruh je jadi juruteknik bergred SPM.lainla dah ada DIPLoma.kebanyakan juruteknik dah ada diploma.layak la pakai gred JA3-1 yang xde tu elok buang je.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
ok,,bgtau aku tmapt mane chargeman duduk bwh juruteknik???tlg bgtau tmpat anda ok..

jkr melaka lahabau kot
upsi darul adli

Tanpa Nama berkata...

ok,,bgtau aku tmapt mane chargeman duduk bwh juruteknik???tlg bgtau tmpat anda ok..

jURUTEKNIK J22 xsama dgn J17..berbeza mmg berbeza
R17@gomen

Tanpa Nama berkata...

berbeza tang mana???tmpat mana???apasal hang pa dengki sgt chargeman nk wat rayuan??

Tanpa Nama berkata...

ha dh byk kali chargeman tanye,,knape juruteknik x puas aty chargeman nk wat rayuan,,knape xde juruteknik yg nk jwb??

Tanpa Nama berkata...

hehehe.syok plak aku masuk blog ni.seronok tgk gelagat chargeman ni yg beria2 sgt.hehe.teruskan menyalak.

RAJEN berkata...

lu orang melayu semua sama macam sial kerja. lu orang melayu gaduh sana gaduh sini. buat demostrasi sana sini. rogol anak sendiri, buang anak. semua melayu pegang. memang bodoh lu orang melayu. bagus2, lu orang melayu gaduh sama2.senang kita bukan melayu pegang ini malaysia.

Tanpa Nama berkata...

kita orang india mau minta tambah cuti deepavali bagi jadi 2 hari sama-sama macam melayu dan cina.

Tanpa Nama berkata...

JA tu tau ape???? maknany JURUTEKNIK ANJING KONG,KONG,KONG sal tu JPA awal2 letak JA.

tapi JA tu menyalak kat sini jer la, j/teknik kat tmpt kita org ok jer n meluat baca comment JA yang menyalak kat sini.

patut j/teknik mewah sal kuat rasuah, kontraktor letrik smua dia dorg handle pembayaran pn dorg yang sahkn, TA urus payment.

menyalak la JA ape itu JA .... JURUTEKNIK ANJING.

Tanpa Nama berkata...

syarat masuk ke ikm/ikbn lulus srp poli/uitm spm..jauh beza tuh..bkn nk downgred tp pd asasnya mmg kerajaan fokuskan lulusan ikm ni lebih kepada kemahiran.kena terima hakikat tu,dr segi kemahiran mmg chargeman A++,tp dasar jpa mmg mengambil kira semua,syarat kemasukan ke ipt,sbb silibus yg dipelajari ipt tu nanti,tp apa2 pun try la usulkan perkara ni ke jpa kalo dh rezeki xkemana,tlg perbetulkan ada apa2 fact yg sy salah ya.thanks

Tanpa Nama berkata...

syarat masuk ke ikm/ikbn lulus srp poli/uitm spm..jauh beza tuh..bkn nk downgred tp pd asasnya mmg kerajaan fokuskan lulusan ikm ni lebih kepada kemahiran.kena terima hakikat tu,dr segi kemahiran mmg chargeman A++,tp dasar jpa mmg mengambil kira semua,syarat kemasukan ke ipt,sbb silibus yg dipelajari ipt tu nanti,tp apa2 pun try la usulkan perkara ni ke jpa kalo dh rezeki xkemana,tlg perbetulkan ada apa2 fact yg sy salah ya.thanks

Tanpa Nama berkata...

JA tu tau ape???? maknany JURUTEKNIK ANJING KONG,KONG,KONG sal tu JPA awal2 letak JA.

tapi JA tu menyalak kat sini jer la, j/teknik kat tmpt kita org ok jer n meluat baca comment JA yang menyalak kat sini.

patut j/teknik mewah sal kuat rasuah, kontraktor letrik smua dia dorg handle pembayaran pn dorg yang sahkn, TA urus payment.

menyalak la JA ape itu JA .... JURUTEKNIK ANJING.

____________________________

jgn ckp macamtu kwn,xsemua jt mcmtu,kalo kawan nk mtk naik silakan rezeki masing2.

juruteknik awam..

Tanpa Nama berkata...

Penulis akupt.blogspot.com bodoh
Penulis akupt.blogspot.com bodoh
Penulis akupt.blogspot.com bodoh
Penulis akupt.blogspot.com bodoh
Penulis akupt.blogspot.com bodoh

Menulis tak betul, kena komen, terus tak bagi orang lain komen. Nampak sgt tak profesionalnya.Macam budak2 Memang mentaliti rendah taraf pt darjah 6.

Hhahahhahahahahahahahah

Tanpa Nama berkata...

chargeman?? jawatan apa tu?? pentingka smpai nak kena kaji? bukan tukang ke??

Tanpa Nama berkata...

korang yg juruteknik ni nak hina chargeman pasal apa?juruteknik tau buat kerja ka?yang juruteknik tau buat pukul 8pg punch card..on9 fb...main poker..bila penat main poker keluar munum sampai pkl 2ptg baru nampak batang hidung kat office..tu pun x sampai pkl 5ptg dah berambus balik rumah..kerja 1 haram pun x tau buat..kerja seua chargeman yg buat...juruteknik tau makan gaji buta je la..bg anak bini korang yg juruteknik ni makan duit haram...

Tanpa Nama berkata...

chargeman?? jawatan apa tu?? pentingka smpai nak kena kaji? bukan tukang ke?
_____________________________________
chargeman tu dlm bahase melayu penjaga jentera elektrik..ape bodoh sgt ko nih..terserlah kebodohan anda..

Tanpa Nama berkata...

woi pukimak chargeman..blaja masa spm x mau pandai2..dah besar2 amik kemahiran dah mcm jakun first time pegang komputer..kesian2..bodoh punya chargeman..x pa la..bg la chance korang bersuara..selama ni korang pun bukan penting sgt pun...hahaha..sekadar pelengkap grup tukang di pejabat je..
-------------------------------------
juruteknik blaja time spm pandai sgt ke?kalau pandai sgt kenapa masuk poli jugak?x masuk matrix n terus amik digree.kalau kau pandai sgt apasal kau jd juruteknik kenapa x jd jurutera je?setahu aku la kemasukan poli n kemasukan pusat kemahiran yg paling penting credit bahasa malaysia n matematik.sama je?xde beza nye..so juruteknik jgn nak berlagak sgt.

Tanpa Nama berkata...

chargeman?? jawatan apa tu?? pentingka smpai nak kena kaji? bukan tukang ke?

_____________________________________

Ko ni mmg Bodoh Sengal.Chargeman pun tak tau.Ko dari Hutan mane ni?!Nampak sgt ko ni Bodoh.Kau BODOH nnt zuriat kau pun ikut BODOH mcm kau.Mkn nasi jd taik.sia-sia je aku ajo kau mase praktikal dulu.Dasar tak mengenang budi.BEBAL....BODOH....BANGANG....BENGONG....BAHLOL....BONGOK....BABUN....BANGSAT....BUSUT....BABI....last skali JA.JADI ANJING.

-CHARGEMAN B4-

Tanpa Nama berkata...

KEPADA JURUTEKNIK YG MENYALAK DALAM NI..SAPA CKP NK MSUK IKM/IKBN GUNA SRP????KALAU AMIK KURSUS TUKANG KAYU,TUKANG PAIP TUKANG CAT KERETA BOLEH LA..NAK AMIK CHARGEMAN MESTI ADA SPM LA BONGOK...ZAMAN DLU PON JURUTEKNIK BUKAN GUNA SIJIL POLI..GUNA SPM JE..SO TAK PAYAH NAK BANGGA SANGAT JD JURUTEKNIK..BUDAK2 POLI PANDAI LETRIK PON SEBAB MASE PRAKTIKAL CHARGEMAN YG DOK AJAR..KLAU NK HARAP JURUTEKNIK YG AJAR,MMG BODOH LA SAMPAI KE TUA.

Tanpa Nama berkata...

JURUTEKNIK NI GAJI BESAR SBB DATO OMAR TU JURUTEKNIK..DIA PEJUANG GRED DIA JE..LEPAS TU JELES BILA CHARGEMAN ADA ELAUN KRITIKAL..SIAP NAK TAMBAT ELAUN KRITIKAL PARA CHARGEMAN..SIAL LA JURUTEKNIK SELURUH MALAYSIA.AKU BENCI KORANG.

Tanpa Nama berkata...

WOIII JURUTEKNIK ANJING A.K.A JA3-1SIJIL KORANG TU SURUHANJAYA TENAGA TAK IKTIRAF LA..KORANG HANYA MAMPU PEGANG FAIL TENDER JE,LEPAS TU MAKAN RASUAH..KORANG JD KULI UNTUK SAHKAN OT CHARGEMAN JE..YANG SIGN OT JURUTERA ATAU PEGAWAI GRED A..JGN NK TIPU LA SIGN BORANG OT CHARGEMAN..TAK LAKU SIGN KO..PASTU TUKANG SEDIAKAN SURAT2..NAK MASUK LV ROOM PON TAK LEPAS.NAK JAGA KONTRAKTOR PON MINTAK PENDAPAT CHARGEMAN...PTUIHHHHHH KAT MUKA KO JURUTEKNIK ANJING.

Tanpa Nama berkata...

korang cuba tengok tangga gaji chargeman ngan juruteknik mase skim SSM P1T1 chargeman RM1,166.74..juruteknik punya P1T1 baru RM800 lebih..disebabkan dorang ade sijil poli je dpt naik ke P1T3..

Tanpa Nama berkata...

juruteknik nih byk makan duaet haram,,rasuah kuat,,tu yg masing2 bodoh bukan maen tu,,pk la juruteknik..

Tanpa Nama berkata...

ha dh byk kali chargeman tanye,,knape juruteknik x puas aty chargeman nk wat rayuan,,knape xde juruteknik yg nk jwb??



Jawapannya: sbb juruteknik ni hati mereka dah hitam..hati busuk..sebab selalu mkn rasuah dari kontraktor..korang bayangkan nak pegi mkn tgh ari pon call kontraktor..kesian kan dak2 JURUTEKNIK ni..nak buat OT tak boleh,sebab tu dorang dengki CHARGEMAN nak wat rayuan kaji skim.

Tanpa Nama berkata...

chargeman punya OT saja dah sama cam gaji pokok JURUTEKNIK..sebab tu dorang dengki CHARGEMAN wat rayuan..DASAR HATI BUSUK JURUTEKNIK..khusus nye juruteknik elektrik..

Tanpa Nama berkata...

chargeman punya OT saja dah sama cam gaji pokok JURUTEKNIK..sebab tu dorang dengki CHARGEMAN wat rayuan..DASAR HATI BUSUK JURUTEKNIK..khusus nye juruteknik elektrik..

.....................................aku sokong betul statement ko bro..kat tempat aku juruteknik asyik jaga tepi kain orang je..sibuk tgok org buat OT..kalau claim lebih sikit nak report bos..bila bos wat derkk je dorang bengang..

Tanpa Nama berkata...

KEPADA JURUTEKNIK YG MENYALAK DALAM NI..SAPA CKP NK MSUK IKM/IKBN GUNA SRP????KALAU AMIK KURSUS TUKANG KAYU,TUKANG PAIP TUKANG CAT KERETA BOLEH LA..NAK AMIK CHARGEMAN MESTI ADA SPM LA BONGOK...ZAMAN DLU PON JURUTEKNIK BUKAN GUNA SIJIL POLI..GUNA SPM JE..SO TAK PAYAH NAK BANGGA SANGAT JD JURUTEKNIK..BUDAK2 POLI PANDAI LETRIK PON SEBAB MASE PRAKTIKAL CHARGEMAN YG DOK AJAR..KLAU NK HARAP JURUTEKNIK YG AJAR,MMG BODOH LA SAMPAI KE TUA.



mmg btol pon,mase praktikal bukan main bodoh lg..bila dpt keje jd juruteknik gomen bangga bukan main..

Tanpa Nama berkata...

xkisahla suruhanjaya tenaga xiktiraf pun yg penting JPA iktiraf,sama gak diploma/degree suruhanjaya tenaga xiktiraf pun,tp kita nk keja dgn jpa kena la follow apa yg telah ditetapkan oleh JPA.dh JPA iktiraf sijil,diploma,degree dr ipta yg telah ditetapkan follow jer..so simple.mmg kelayakan masuk asas ke ikm dh xpakai srp/pmr tp kalo compare syarat tu rendah berbanding dgn syarat utk kemasukan ke poli/itm/uitm or setaraf,pengiftirafan yg diberikan oleh suruhanjaya tenaga tu mmg btl tp tu utk sector swasta,industri,dlm kerajaan skim casman ni dikira masih lg R17 sbb diambil kira dr syarat kemasukkan asas ke ikm/silibus yg dipelajari senang cerita menyeluruh la.sbb tu skim R17 diletakkan didlm gred 17 sbb syarat masuk asas pun tamat Tingkatan III sekolah menengah rendah bantuan penuh kerajaan;

sekurang-kurangnya mempunyai sijil AO (Sistem Pepasangan Kilang-kilang) yang dikeluarkan oleh Jemaah Pemeriksa Elektrik atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan;

Tanpa Nama berkata...

kepala pak hang,,masuk institusi kemahiran guna srp or pmr..wei,,ape kuno sgt ko nih???utan mane ko dudok nih??ko g bukak web ikm or ikbn,ko tgk kelayakan kemasukan,,ape la,,terserlah kebodohan juruteknik..

Tanpa Nama berkata...

xkisahla suruhanjaya tenaga xiktiraf pun yg penting JPA iktiraf,sama gak diploma/degree suruhanjaya tenaga xiktiraf pun,tp kita nk keja dgn jpa kena la follow apa yg telah ditetapkan oleh JPA.dh JPA iktiraf sijil,diploma,degree dr ipta yg telah ditetapkan follow jer..so simple.mmg kelayakan masuk asas ke ikm dh xpakai srp/pmr tp kalo compare syarat tu rendah berbanding dgn syarat utk kemasukan ke poli/itm/uitm or setaraf,pengiftirafan yg diberikan oleh suruhanjaya tenaga tu mmg btl tp tu utk sector swasta,industri,dlm kerajaan skim casman ni dikira masih lg R17 sbb diambil kira dr syarat kemasukkan asas ke ikm/silibus yg dipelajari senang cerita menyeluruh la.sbb tu skim R17 diletakkan didlm gred 17 sbb syarat masuk asas pun tamat Tingkatan III sekolah menengah rendah bantuan penuh kerajaan;

sekurang-kurangnya mempunyai sijil AO (Sistem Pepasangan Kilang-kilang) yang dikeluarkan oleh Jemaah Pemeriksa Elektrik atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan;



pandai pon ko..sebab tu chargeman minta dikaji semula skim kitorang..supaya jpa iktirafkan sijil kitorang..sbb kerja yg kami tanggung lg hebat dari juruteknik..yang korg group2 juruteknik nk khina2 kitorang pehal???kami tak suruh juruteknik yang kaji..

IR competen berkata...

wh pndai sgt ke korg nye spm??brape A1?????nk fight ngan result aKU KER???kuno la juruteknik nih,,aku bkn nk sbelah kan chargeman,,tp kami sbgai IR kdg2 byk mntak pndapat dr chargeman cz klu tanye juruteknik mmg diorg kan suruh tanye chargeman cz diorg kan jwb diorg x jage sgt kawasan tu,trime laporan dr chargeman je,,ape tugas juruteknik sbenarnye??

Tanpa Nama berkata...

nmpak sgt pemikiran juruteknik nih mcm bdk2 + kuno...harap sume juruteknik dpt kembali ke topik asal..harap maklum..

Tanpa Nama berkata...

chargeman punya OT saja dah sama cam gaji pokok JURUTEKNIK..sebab tu dorang dengki CHARGEMAN wat rayuan..DASAR HATI BUSUK JURUTEKNIK..khusus nye juruteknik elektrik..

Tanpa Nama berkata...

wh pndai sgt ke korg nye spm??brape A1?????nk fight ngan result aKU KER???kuno la juruteknik nih,,aku bkn nk sbelah kan chargeman,,tp kami sbgai IR kdg2 byk mntak pndapat dr chargeman cz klu tanye juruteknik mmg diorg kan suruh tanye chargeman cz diorg kan jwb diorg x jage sgt kawasan tu,trime laporan dr chargeman je,,ape tugas juruteknik sbenarnye??


BOS MMG BEST LA..TULAH LA DIA BEZA JURUTERA KOMPENTEN DGN JURUTERA BIASE..ORANG KOMPETEN JE PAHAM NASIB CHARGEMAN...

Tanpa Nama berkata...

adoiii..kahkah..terbahak2 aku gelak,casman dh latu wat lawak ptg2 ni.nk menyamar jd IR lak..adoi..sedor la diri tu.

«Lebih lama ‹Lebih lama   1 – 200 daripada 458   Terbaru› Baru»