SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

07 Januari 2012

KENA AMBIL SPM JIKA MAHU SBPA

Berita Harian
Oleh Nahar Tajri
nahar@nstp.com.my
2012/01/07



15,000 anggota ATM diberi tempoh 6 tahun

SUNGAI PETANI: Kira-kira 15,000 anggota lain-lain pangkat (LLP) dalam perkhidmatan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) yang belum memenuhi syarat kelayakan akademik minimum Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) akan diberi peluang menduduki peperiksaan itu dalam tempoh enam tahun bagi membolehkan mereka menikmati Skim Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) ATM lebih awal. Buat masa ini semua anggota terbabit akan diletakkan di bawah Skim Khas Untuk Penyandang (KUP) ATM sementara mereka mengambil langkah untuk meningkatkan kelayakan akademik dalam tempoh yang diberikan. Jika gagal, anggota terbabit hanya akan menikmati skim baru selepas enam tahun setelah SBPA ATM dilaksanakan bermula tahun ini.

Timbalan Menteri Pertahanan, Datuk Dr Abdul Latiff Ahmad, berkata langkah itu sejajar program transformasi negara dan keperluan untuk ATM mencapai tahap profesionalisme seiring keperluan pertahanan negara pada masa ini.

Katanya, syarat untuk menjadi LLP dalam ATM sebelum ini, kerajaan menerima kelayakan darjah enam, Sijil Rendah Pelajaran (SRP) atau Penilaian Menengah Rendah (PMR) asalkan pemohon boleh membaca dan menulis.

“Namun, syarat itu kini berubah yang mana pemohon mesti ada SPM dengan kredit mata pelajaran Bahasa Malaysia dan Matematik serta lulus bahasa Inggeris bagi membolehkan mereka menikmati perubahan gaji yang lebih tinggi.
“Skim baru ini dibuat berdasarkan kelayakan akademik minimum SPM dan bagi anggota yang belum mencapai tahap berkenaan, kita beri masa enam tahun untuk mereka melakukannya.... jika tidak mereka perlu tunggu enam tahun untuk menikmati skim berkenaan.

“Ia bukan saja semata-mata bagi menikmati SBPA ATM, tetapi sebagai persediaan untuk mereka meningkatkan tahap akademik dan kemahiran sebelum keluar daripada perkhidmatan tentera,” katanya selepas menyertai Sesi Dialog SBPA ATM bersama pegawai dan anggota tentera di Markas Staf Stesen, Kem Lapangan Terbang, di sini, semalam.

Hadir sama, Panglima Dua Divisyen, Mejar Jeneral Datuk Azizan Md Delin, Panglima Briged Keenam Infantri dan Brigedier Jeneral Datuk Md Tajri Alwi

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

tgk atm pun da mula nak amik anggota diorg guna spm...pmr da x releven da

Tanpa Nama berkata...

LLP yang ader diploma/degree/master per ciyter...dpt keja lebih ader le...mohon pertimbangkan dan jgn abaikan kumpulan ini...yg telah byk menyumbgkan idea dlm perkhidmatan...tapi dipinggirkan...