SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

20 Januari 2012

PERBINCANGAN SEMAKAN GAJI BABITKAN KESATUAN SEKERJA, WAKIL KEMENTERIAN

Utusan Malaysia
20/1/2012




Mohd. Sidek Hassan bersalam dengan Omar Osman (kanan) sambil disaksikan oleh Ismail Adam di Bangunan Perdana Putra, Putrajaya, semalam.


PUTRAJAYA 18 Jan. - Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd. Sidek Hassan memberi jaminan perbincangan pasukan petugas bagi mengkaji semula pelaksanaan skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) akan turut membabitkan kesatuan sekerja jabatan yang berkaitan selain wakil kementerian.

Beliau berkata, langkah tersebut perlu bagi membolehkan pasukan petugas mendapatkan penyelesaian terbaik berkenaan isu-isu yang dibangkitkan.

''Kalau mahu semua terlibat, rasanya tidak mungkin untuk kita dapatkan wakil semua kementerian, agensi, badan berkanun dan kesatuan sekerja.

''Tetapi tidak dihadkan perbincangan bila ada menyentuh satu-satu skim perkhidmatan, maka harus dipanggil mereka yang terbabit seperti ketua setiausaha, ketua pengarah dan kesatuan sekerja yang terbabit," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyampaikan surat pelantikan ahli pasukan petugas itu di sini, hari ini.

Selain Tan Sri Ismail Adam yang dilantik sebagai pengerusi pasukan itu, sembilan ahli lain termasuk Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Datuk Omar Osman turut menganggotai pasukan tersebut.

Pasukan itu ditubuhkan berikutan arahan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak minggu lepas yang mahu SBPA disemak semula untuk menyelesaikan isu-isu yang dibangkitkan pihak-pihak tertentu.

Menurut Mohd. Sidek, biar pun cuba memenuhi pandangan semua pihak, namun kerajaan juga mempunyai kekangan-kekangan tertentu.

''Dalam hal ini, sokongan dan kerjasama semua pihak amatlah saya hargai," katanya.

Sementara itu, Ismail yang juga bekas Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam berkata, berdasarkan pengalamannya, isu-isu yang dibangkitkan menjurus kepada tiga aspek iaitu pergerakan gaji, perkhidmatan dan individu (penjawat awam).

''Kalau ada ketiga-tiga isu itu kita akan bincang dengan teliti bersama-sama wakil skim perkhidmatan dan juga kesatuan yang berkenaan," katanya.

419 ulasan:

1 – 200 daripada 419   Terbaru›   Baru»
Tanpa Nama berkata...

Pak Lah boleh 15-35% Berharap kerajaan ini pun bolehlah ?

Tanpa Nama berkata...

terima kasih tuan sidek, tuan sidek dh rasa ke gaji baru? hehehe jgn marah

East berkata...

Macam-macam Boleh di BOLEH LAND.....

Tanpa Nama berkata...

SELAMAT BERUNDING.
Semoga perundingan membawa hasil kearah keAdilan untuk semua gred Kakitangan AWAM.
Diharap perkara yg menjadi keutamaan ialah

1.Isu peratus kenaikan yang MELAMPAU-LAMPAU kepada Gred 54, Jusa dan Premier.

2. Isu KEKANANAN yang hilang. Kembalikan semua kekananan untuk semua GRED baik yg melalui lantikan mahupun kumpulan kenaikan pangkat.

3. Peratus kenaikan yang adil berdasarkan SIJIL dan KEKANANAN.

4. Kemampuan kewangan kerajaan dalam memberi peratus kenaikan.

5. Semua anggota dilayan secara adil.....dan tiada lagi FAST TREK untuk PTD.

6. Kekal dengan Cadangan PM untuk kenaikan 7-13 peratus sahaja. Dicadang semua kenaikan berdasarkan peratus pada mata gaji P1T1 masing-masing

SELAMAT BERUNDING

oleh
Mall

Tanpa Nama berkata...

Eloklah dibetulkan mana yang tak betul tu. Jangan biarkan semakan itu di kuasai tamak haloba golongan tertentu sahaja. Kalau tak betul juga lingkup BN dalam PR 13 ini

Tanpa Nama berkata...

harap semua dapat menikmati kenaikan seperti yang diuar-uarkan oleh PM di Pembentangan Bajet 2012 yang lalu.

Kenaikan biarlah secara telus dan adil.

Tanpa Nama berkata...

-KENAIKAN GAJI MENGIKUT APA YANG TELAH DIUMUMKAN OLEH PM 7-13% KEPADA SEMUA

-Jika tidak kakitangan awam kurang percaya kepada kerajaan yang ada

Tanpa Nama berkata...

Pastikan isu SBPA ini dibincang secara keseluruhan.Elakkan daripada yang terlepas pandang (sebelum 16 april 2012). Jika terlepas pandang, bermakna 5 tahun lagi baru dapat kenaikan / pelarasan baru...

Cuepac perlu membuat semakkan secara teliti dari sudut:

i) Kenaikan gaji / Pelarasan
gaji

ii) Kenaikan pangkat / kekanan

iii)Penjawatan jumud

iv) Dasar-dasar baru dalam SBPA

semoga berjaya

dari orang kerajaan...

Tanpa Nama berkata...

Tak boleh blah muka omar osman

Tanpa Nama berkata...

Jgn dilupa agensi penguatkuasaan seperti Kastam , Imigresen dan JPJ ! Pelarasan gaji sewajarnya patut dibuat di atas risiko dan beban tugasan masing - masing !

Kastam memungut hasil berbillion dan patut mendapat kenaikan gaji yang munasabah !

Org Bawah (Kuli Batak) berkata...

Harap Dato Omar pasti kan kump. Pelaksana ni biar la dapat keadilan dan pelarasan yg dapat diterima,jgn jadi seperti SBPA yg war-warkan menguntungkan semua pihak tp sebaliknya dimana pihak Premier dan P&P sahaja yg lebih...mentang-mentang la diaorg yg membuat dasar semua nak diaorg yg lebih....ape kita org kump. Pelaksana ni beli barang dapat murah ker???? cnth: minyak petrol ....klu kump. Pelaksana beli RM1.90/liter kump. P&P dan Premier ni beli jd mahal ker???? saya tgk sama jer harga nye....klu kerajaan bg subsidi pn diaorg pun dapat gak..silap2 lg lebih,kumpulan - kumpulan ni kena ingat klu x der kump. Pelaksana ni mau diaorg pegang mesin rumput? hantar surat tgh panas? sapu sampah kt koridor? mesti x mau tp bila bab naik gaji semua nak...fikir la kesusahan org lain sikit......

Tanpa Nama berkata...

soalnya kerajaan nak majoriti rakyatnya berpendapatan tinggi dan kurangkan jurang kemiskinan, jika majoriti penjawat awam/kumpulan sokongan hanya dapat sikit kenaikan gaji(kurang)..<13% manakala kumpulan pengurusan dapat kenaikan gaji(lebih) > 13% maka bagaimana negara nak dapat majoriti rakyat berpendapatan tinggi dan jurang kemiskinan dikurangkan?....... penjawat awam berpendapatan tinggi adalah amat diperlukan oleh negara supaya boleh menjadi pemangkin kepada kemajuan dan kerancakan sektor perniagaan, perusahaan, pertanian dan perikanan yang sekaligus akan menigkatkan pendapatan sektor swasta dll apabila kemampuan berbelanja dapat dilakukan oleh penjawat awam.... moga-moga formula minima 25%:20%:15%:10%:5% digunakan untuk proses pelarasan gaji bermula dgn staf berkelulusan PMR/SRP dan ke bawah 25%, SPM 20% dan seterusnya...

j22/26 berkata...

Kekalkan seniority dlm SBPA sama dgn SSM
j22/26 ke JA3-2

Tanpa Nama berkata...

sila kaji gaji,laluan kerjaya gred dan dlm kluster kump apa yg patut diletakkan untuk pemegang diploma!!!

Gred ini merupakan gred tersepit dan terhimpit..

dan sila semak peranan tugas/tanggungjawabnya kembali..
(memandangkan bebanan kerja adalah sama dengan PnP namun dari segi gaji/elaun adalah sama dengan gred bawahan)

bila isu kenaikkan gaji/gred dibangkitkan,maka golongan inilah yg makin tersepit/dihimpit..alasanya,kami org atas..atas mana sangatla!!!jurang gajinya antara 41 dan 29 dilihat sangat jauh..manakala jurang gaji antara 29-17 sangat hampir..

Pohon dikemaskini,serta ditelitikan..

selain dari laluan kerjaya utk gred ini boleh dikatakan sebagai penghujung karier..diploma dari gred 29 jika bernasib abik boleh naik 2 gred lagi..tetapi utk lepasan SPM,mereka boleh bertukar2 gred melalui alternatif kpsl..Xkisahla kpsl tu senang/susah..namun kpsl tersebut boleh didapati semasa dlm berkhidmat dan mendapat gaji serta dikira servisnya...buat diploma Xdikira dh servis..

pohon kaji semula..

saya amat pasti bahawa gred ini adalah gred yg paling tertindas..

cth:gred 41 & 29 jurang gaji sangat jauh..gred 29-17 dan kebawah Xjauhpun bezanya..namun,bila situasi pemberian insentif bonus & penambahbaikkan gaji gred bawahan,gred kami dipinggirkan..hanya gred bawahan yg dibantu..jesteru jurang gaji yg sedikit td menjadi terlalu nipis..namun jurang kami dgn PNP masih kekal begitu..wujudnya jurang gaji yg besar didalam setiap kump yg ada dan bukanya diantara gred!!!

Khamis, Januari 19, 2012 9:46:00 AM

---------------------------------

Alo JPA ada perasan tak !

Tanpa Nama berkata...

Betulkah JPA mengiktiraf Diploma Pen. Peg. Perubatan gred U29/32/36/41/ 44/48/54

kenapa tiada KPSL Pen.Peg. Perubatan ke Pegawai Perubatan

NooR Hassan berkata...

harap kaji semula kenaikan gaji kerana saya yang telah berkhidmat 10 tahun hanya beza satu tangga gaji dengan pegawai yang belum confirm pun...

Kanan Tertinggal berkata...

tolong kaji gaji dan gred untuk org yg naik kekananan, bila SBPA ni dh sama plak dgn yg baru setahun keje.....yg kami ni dh lah lama keje, naik pangkat kena hntr jauh-jauh,lebih kos dari kenaikan dah tu skrng dh sama dgn yg junior mana keadilannye???? tolong Dato Omar....

aku rasa rugi Sin berkata...

mohon kekalkan kelayakan cuti tahunan penjawat awam kump sokongan yang telah berkhidmat,bila dilantik ke lantikan baru gred PnP.Sebelum 2009kelayakan cuti adalah 30 hari bagi lantikan baru,selepas 2009 dikurangkan kepada 25 hari.
Ada diantara kami telah berkhidmat melebihi 10 tahun dalam kumpulan sokongan dan telah mendapat cuti tahunan 30 hari,....harap kami dapat kekalkan kelayakan cuti tahun jawatan lama walaupu kami dilantik secara lantikan baru ke PnP.

Tolonglah pertimbangkan..

WAKATOM berkata...

Jgn dilupa agensi penguatkuasaan seperti Kastam , Imigresen dan JPJ ! Pelarasan gaji sewajarnya patut dibuat di atas risiko dan beban tugasan masing - masing !

Kastam memungut hasil berbillion dan patut mendapat kenaikan gaji yang munasabah !

::::::::::::::::::::::::::::::::

JANGAN BIMBANG,JIKA ADA REZEKI DAN DIIZINKAN TUHAN ADA LA BERITA BAIK,SAYA DAH E MAILKAN CADANGAN INI PADA DATUK FARIDA.TULIS DEKAT SINI BUKANNYA ADA ORANG FAHAM,DOK KUTUK KATA KITA RASUAH DAN MERENDAHKAN CADANGAN ORANG SAJA.

gred pnp berkata...

Kalau gred 40 ke bawah ckp jurang gaji perlubl dekat ngn 41, tp kami lg byk rugi sbb keje bnyk , nk handlw mslah staff yg bmasah, kn lead unit, tp x de plak org nmpk, keje lebih masa x bleh claim mcm gred bawah. Ini sgt x adil

Tanpa Nama berkata...

Staff kerajaan Negeri Pulau Pinang sudah pun menikmati gaji SBPA.....tiada penangguhan untuk mereka kut..dah la hari tu dapat bonus lebih dari kerajaan Faderal

Tanpa Nama berkata...

Saya mewakili drebar gred R3 mohon jawatan kami juga di kaji...sekurang-kurang nya kami ada juga ketua Jabatan gred R54.......

nama rahsia,(ind berkata...

jangang lupe satu lagi perkara

mohon cuti Deepavali 2 hari...

Jangan marah dengan permintaan ini.Saya mahu raya.

Kalau marah, kenapa tak ada orang minta cuti raya kurbon lagi satu hari cuti,....

DEEPAVALI,PERAYAAN CAHAYA,HATI MESTI GEMBIRA,BALIK KG SPT MELAYU DAN CINA.AMMA....AKU PULANG.

MALAYSIA TANAH AIR KU....

Tanpa Nama berkata...

hensemlah Datuk Omar di sini.. hehe.. harap Datuk tak kalah bulu sama JPA.. kena fight habis2an nanti..

Tanpa Nama berkata...

Setelah berbincang kami dapati kakitangan awam kuat curi tulang, waktu kerja ramai yang melayari Internet, main FB...

Kami juga dapati ramai PA yg pergi minum pagi sehingga 1jam 30 minit. biasa nya keluar pukul 9.00am balik pukul 10.30 am.

Kami dapati juga ramai staff wanita pada hari jumaat keluar shopping hingga pukul 3.00pm.

Kami dengan ini amat berdukacita dengan rakyat dan pembayar cukai, yang mana wang cukai hasil keringgat mereka lah di bayar gaji PA tetapi cara PA melayan mereka amat tidak memuaskan.

Urusan mereka tidak selesai, kadangkala di sepak sana sini bagaikan bola.

Exit Policy adalah jalan terbaik untuk kami mengatasi masalah ini.

sekian

Tanpa Nama berkata...

nama rahsia,(ind berkata...

jangang lupe satu lagi perkara

mohon cuti Deepavali 2 hari...

Jangan marah dengan permintaan ini.Saya mahu raya.

Kalau marah, kenapa tak ada orang minta cuti raya kurbon lagi satu hari cuti,....

DEEPAVALI,PERAYAAN CAHAYA,HATI MESTI GEMBIRA,BALIK KG SPT MELAYU DAN CINA.AMMA....AKU PULANG.

MALAYSIA TANAH AIR KU....

Jumaat, Januari 20, 2012 4:43:00 PM

================================

saya mau minta cuti krismas tambah 1 hari juga ma jadi 2 hari..

Tanpa Nama berkata...

saya juga minta cuti hari gawai tambah lagi 1 hari...dan cuti semua seluruh Malaysia.....kita kan 1Malaysia.....

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama Tanpa Nama berkata...

saya juga minta cuti hari gawai tambah lagi 1 hari...dan cuti semua seluruh Malaysia.....kita kan 1Malaysia.....

Jumaat, Januari 20, 2012 4:53:00 PM

=============================

kami juga mau cuti deepavali di sarawak kerana di sarawak pun ada juga india ma...

Tanpa Nama berkata...

Kami warga endon yang dapat IC dan yg dapat VISA sempena program 6P baru2 ini, mohon supaya cuti raya puasa 1 minggu, ini kerana kami mahu pulang ke kampung kami Jakarta, surabaya DLL lagi di Indonesia.

Untuk makluman jumlah kami yang bekerja membangunkan negara Malaysia melebihi kaum India di Malysia. Jumlah kami melebihi kaum india di Malaysia.

harap di pertimbangkan

Tanpa Nama berkata...

Tan Sri Abu Bakar mana?

Tanpa Nama berkata...

alahai.... kan gaji sbpa dah jalan januari ni... nak bincang ape lagi.... buang masa aje.... dengan beri pengharapan yang tak da kepastian...

syukurlah, kerajaan dah buat yang terbaik, kita sebagai pa patut kuatkan kerja untuk menyahut dasar tranformasi kerajaan... bukannya asyik menuntut itu dan ini... berhentilah quepacs.... bagus dah sbpa nie...

Tanpa Nama berkata...

Harap Dato Omar pasti kan kump. Pelaksana ni biar la dapat keadilan dan pelarasan yg dapat diterima,jgn jadi seperti SBPA yg war-warkan menguntungkan semua pihak tp sebaliknya dimana pihak Premier dan P&P sahaja yg lebih...mentang-mentang la diaorg yg membuat dasar semua nak diaorg yg lebih....ape kita org kump. Pelaksana ni beli barang dapat murah ker???? cnth: minyak petrol ....klu kump. Pelaksana beli RM1.90/liter kump. P&P dan Premier ni beli jd mahal ker???? saya tgk sama jer harga nye....klu kerajaan bg subsidi pn diaorg pun dapat gak..silap2 lg lebih,kumpulan - kumpulan ni kena ingat klu x der kump. Pelaksana ni mau diaorg pegang mesin rumput? hantar surat tgh panas? sapu sampah kt koridor? mesti x mau tp bila bab naik gaji semua nak...fikir la kesusahan org lain sikit......
----------------------------------
time skolah x blaja, skang nk dok minta gaji lebey plak. pls know ur level.

Guru Bermatlamat berkata...

Saya ni DG41...saya tak kisah sangat JUSA naik gaji banyak. Memang layak pun. Mereka golongan educated dan bukan mudah mereka mencapai taraf mereka sekarang. Golongan muda harus berusaha keras mencapai kedudukan seperti mereka misalnya melanjutkan pelajaran ke peringkat PHD.

Dulu pak Lah bagi kenaikan 15% bagi mereka yang berijazah tetapi golongan rendah naik sampai 35%. Ibu bapa hantar anak ke Universiti sampai ada yang jual tanah. Hutang PTPTN lagi nak bayar. Golongan 41-Jusa tak bising sangat walau ada yang kata tak guna ambil degree.

Sekarang ni DG41 naik rm230 dan yang belum berijazah naik rm145-180 sebulan dah nak bising. Saya ni masih lagi hutang bank rakyat sebab lanjutkan pelajaran dalam jurusan Master....demi menimba ilmu menjadi mendidik anak2 bangsa tak kira taraf demi negara.

Kerajaan harus membela nasib golongan seperti kami. Satu lagi , jangan nak ugut kerajaan dalam PRU13. Kerajaan nak bagi SBPA supaya rakyat akan berusaha keras semasa bekerja. Kualiti kena ada.

SBPA ini adil seadil adilnya dan jangan sesekali fikir CUEPACs hero. Cuepacs bukan hero untuk semua

Tanpa Nama berkata...

Harap Cuepacs beri PERHATIAN mengenai isu PERJAWATAN DI SEKOLAH RENDAH. Dah tunggang langgang. Dagree/master/phd ditadbir oleh diploma. Macam Sarjan tadbir ASP/ACP. Logik ke?

Yang Diploma sekolah rendah ni bangga dengan pengalaman, ingat guru yang ada dagree/master/phd tak ada pengalaman kah?

Minta Quepacs ambil PERHATIAN tentang PERJAWATAN DI SEKOLAH RENDAH AGAR SAMA DENGAN SEKOLAH MENENGAH! miNTASEMUA JAWATAN gb/pk DIISI OLEH GURU BESAR SISWAZAH DG48/44. Bukan GURU BESAR DGA32/34

Tanpa Nama berkata...

Jgn dilupa agensi penguatkuasaan seperti Kastam , Imigresen dan JPJ ! Pelarasan gaji sewajarnya patut dibuat di atas risiko dan beban tugasan masing - masing !

Kastam memungut hasil berbillion dan patut mendapat kenaikan gaji yang munasabah
..............................
kutip berbilion dah tugas ko, Kalau hospital dibenarkn caj pesakit ribu2 tentu boleh kutip berbilion2 juga. Kalau setiap khidmt nasihat diberikan oleh PA boleh caj ribu2 pun boleh kutip bilion2 juga. Jangan anggap kutip bilion2 boleh minta lebih gaji, apa punya alasan dah. Kalau minta elaun risiko aku sokong.

Tanpa Nama berkata...

weii Guru DG41 ko jangan berlagak ar.. anak dan menantu aku pn Guru DG41 tkada bising apapn..ko nak bagi tau satu dunia ko ada master ea..sib baik ko blum ada Perangai Hasad Dengki..eleh

P.A MALANG berkata...

YBHG DATO PRESIDEN CUEPACS, mohon dicadang agar PERGERAKAN GAJI TAHUNAN bagi bulan OKTOBER dimansuhkan saja sebab jelas merugikan dan seakan satu penganiayaan yang diluar jangkaan bagi P.A yang terlibat.

P.A MALANG berkata...

MOHON YBHG DATO PRESIDEN CUEPACS agar P.A yang belum memohon ANJAKAN GAJI kerana lulus PTK ARAS 4, diberi peluang mendapatkan anjakan gaji dalam SBPA. Untuk makluman DATO, terdapat P.A yang telah lulus PTK ARAS 4 tetapi tidak memohon perubahan/anjakan disebabkan senioriti gred jawatan dikurangkan setahun, ini juga macam SATU PENGANIAYAAN.

Tanpa Nama berkata...

BODOH............ X habis2 lagi. bincang mcm mana pun pasal gaji... rakyat malaysia ttp MISKIN juga,..... BODOHHHH.... XPAYAH LAH SIBUK2 nk pikir sgt naik gaji... KERAJAAN CAKAP X SERUPA BIKIN.... 7-13% naik gaji.... Tapi SYARAT MCM2... dah tu PAKSA sign...MMG BODOH... BILA DI KIRA BETOL NAIK GAJI BARU... 5% pun x sampai.... boleh tengok lepas naik GAJI.... harga MINYAK KOMFEM MELAMBUNG NAIK...... KICK OUT JE NAJIB TU

Tanpa Nama berkata...

Jumaat, Januari 20, 2012 4:38:00 PM
Tanpa Nama berkata...
Saya mewakili drebar gred R3 mohon jawatan kami juga di kaji...sekurang-kurang nya kami ada juga ketua Jabatan gred R54.......

===================================

haaa sesuailah tu gred R54 pandu ferari...hahaha

Tanpa Nama berkata...

saya cadangkan jab/kementerian anjurkan aktiviti sukan dan games seperti 1 milion money drop khas untuk PA2..HAHAHAH

Tanpa Nama berkata...

1.anon 6.35...bersyukurla ko dapat ijazah walaupun mengajar kat sekolah rendah jee.
2.bila ko mengajar sekolah rendah walaupun ko ada ijazah,maknanya ijazah ko tu ijazah kelas dua je..tak layakpun mengajar sekolah menengah pun...ko kena sedar diri tu.
3.kalau ko ada masters atau Phd..ko minta la jadk pensyarah u ka..kot-kot sijil ko tu tak laku..sebab tu ko masih mengajar kat sekolah rendah.
4.ko melalak nak pangkat macam cikgu kat sekolah menemhah..ko tak tenguk ke..ko tu mengajar kat sekolah rendah...berapa kerat je muridnya..kurikulumnya p@pnya pun senang je..tak payah guna otak pun.
5.Ok bro..sedarla diri...ko tu hanya layak mengajar kat sekolah rendah jee...walaupun ko ada masters ke.
6.apa punya cikgu macam ko...dok hina sesama cikgu yang gred 34 atau 38...sedangkan taraf ko macam dia jugak...layak mengajar kat sekolah rendah jee.

Tanpa Nama berkata...

Harap Cuepacs beri PERHATIAN mengenai isu PERJAWATAN DI SEKOLAH RENDAH. Dah tunggang langgang. Dagree/master/phd ditadbir oleh diploma. Macam Sarjan tadbir ASP/ACP. Logik ke?

Yang Diploma sekolah rendah ni bangga dengan pengalaman, ingat guru yang ada dagree/master/phd tak ada pengalaman kah?

Minta Quepacs ambil PERHATIAN tentang PERJAWATAN DI SEKOLAH RENDAH AGAR SAMA DENGAN SEKOLAH MENENGAH! miNTASEMUA JAWATAN gb/pk DIISI OLEH GURU BESAR SISWAZAH DG48/44. Bukan GURU BESAR DGA32/34

Jumaat, Januari 20, 2012 6:35:00 PM
-----------------------------------
Kerajaan patut antar semua guru siswazah ke sekolah menengah aje.

Dulu2 aku tingkatan 5 hampir semua gurunya lepasan sijil maktab aje...pastu aku ambil sijil politeknik...yang mengajarnya ada diploma saja...bila aku sambung diploma, rata2 tenaga pengajarnya ada first degree saja...yang buat ijazah pertama pulak yang ngajar ada master sahaja.

Apahal Kerajaan antar yg ada degree, master hanya setakat nak ngajar budak darjah 1-6??? Semuanya kerana nak beri peningkatan kerjaya kepada guru2. Korang ni dahlah anak emas kerajaan...even anak emas pembangkang jugak sehinggakan pembangkang pun janji nak bagi elaun khas 500 pada guru jika menang.

Sudahlah tu cikgu2 oiiii....tak puas2 lagi ker.... (Bukan kepada semua guru, kerana masih ramai lg guru2 yang ikhlas dan berdedikasi mendidik anak bangsa)

Tanpa Nama berkata...

1.anon 8.50...sebenarnya ijazah untuk guru-guru sekolah rendah tu hanya sesuai untuk sekolah rendah je..terutama pada guru-guru sekolah rendah yang lanjut pelajar melalui program khas kementrian pelajaran.
2.Tak bermasud nak mengata kat guru-guru..cuma menyampah komen guru yang tak sedar diri diatas.

Tanpa Nama berkata...

kate tangguh sampai 16 april, kenapa ada arahan dari pihak atasan UPM (JUSA) gaji SBPA dibayar pada bulan Februari ni?? CUEPACS sila siasat...

Tanpa Nama berkata...

maklumat terkini, gaji SBPA di UPM dah masuk dalam sistem, staf UPM dapat rase gaji SBPA bulan februari.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Saya mewakili drebar gred R3 mohon jawatan kami juga di kaji...sekurang-kurang nya kami ada juga ketua Jabatan gred R54.......

Jumaat, Januari 20, 2012 4:40:00 PM

-------------------------------------

Apa kebendanya ni? Kalau drebar R54 takkan nak bawak kereta je. Tak masuk akal.

Tanpa Nama berkata...

Harap dapat beri pertimbangan kepada golongan yang sudah mencapai gaji maksimum. kenaikan biarlah berpatutan dengan bilangan tahun gaji dah mati.

Tanpa Nama berkata...

BISING LA KORANG NIE..NAK NAIK GAJI LA APA LA. PM DAH BAGI TU BERSYUKUR LA..NAK GAJI BANYAK BUKAK COMPANAY SENDIRI LA..TAK SEDAR DEK UNTUNG PEKERJA KERAJAAN NIE..DAH LA KELAYAKAN AKADEMIK TAK SETARA MANA, MASUK PUN PAKAI KABEL, KERJA 8 JAM TAPI MENGULAR 6 JAM..TAMBAH PULA DELIVER QUALITY SANGAT TERUK..TU TAK TERMASUK ATTITUDE YANG TERUK PEKERJA KERAJAAN NIE, MASUK LAMBAT, PUNCH CARD SURUH KAWAN, MINUM PAGI JE 2 JAM DUK MELEPAK 3JAM. HISAP ROKOK TEMPAT AWAM, RASUAH, DADAH, FACEBOOK 8 JAM TEMPAT KERJA..SEDAR LA WEI PEKERJA KERAJAAN, JANGAN LA NAK DEMAND LEBIH2, KORANG TU KERAJAAN BAGI KERJA EHSAN JE NAK TOLONG MELAYU, NAK HARAP KELAYAKAN KORANG JOIN MULTINASIONAL COMPANY JANGAN HARAP LA..SPM PUN CUKUP MAKAN JE, YANG ADA IJAZAH PUN TAK KEMANA LA, LAST2 JADI CIKGU GSTT, TU PUN BISING NAK TETAP..SEDAR LA SKET WOI..KORANG PEKERJA KERAJAAN RAKYAT YANG BAYAR GAJI, TOLONG LA BEKERJA DENGAN AMANAH,DEDIKASI, JANGAN NAK COMPLAIN JE LEBIH ITU INI TAPI WORK DELIVER MACAM HAMPEH..

Tanpa Nama berkata...

Nampaknya banyak komen dibuat pada waktu pejabat. Menggunakan waktu rakyat, pejabat rakyat, komputer rakyat, letrik rakyat, meja rakyat dan kerusi rakyat. Lepas tu tak puas hati dengan gaji yang dapat. Perlu muhasabah diri kita, kot.

Tanpa Nama berkata...

Hei...JANGAN TODOH-TODOH
Kata gaji SBPA UPM akan ON pada Februari....TAPI
Kalau betul, UPM boleh dikata engkar arahan Kabinet....atau ada yg gred 54 dah tak sabar nak rasa SBPA P1T1 54 menjadi RM7100 dan JUSA/VK7 nya dari RM6990 ke P1T1 SBPA RM12,000.

Tak banyak pun naik kat atas tu kannn....7-13 peratusnya je. Atuk siapalah yg kira kenaikan diatas sebagai 7-13 peratus. Kantoi matematik ke PTD kita ni kan...

oleh
Rahsia Lampiran C

hang tuah atau jebat berkata...

adalah dicadangkan supaya kakitangan yg 25 tahun dan keatas servicenya diberi tawaran tambahan RM500 dlm pencen bulanan untuk bersara pilihan. ini lah exit policy yg terbaik. kerajaan akan senang hati sebab kecil saiz perkhimatan awam.kalau tawaran begini beribu-ribu kakitangan akan minta pencen. kecil saiz kerajaan suka.

hang tuah atau jebat berkata...

adalah dicadangkan supaya kakitangan yg 25 tahun dan keatas servicenya diberi tawaran tambahan RM500 dlm pencen bulanan untuk bersara pilihan. ini lah exit policy yg terbaik. kerajaan akan senang hati sebab kecil saiz perkhimatan awam.kalau tawaran begini beribu-ribu kakitangan akan minta pencen. kecil saiz kerajaan suka.

Tanpa Nama berkata...

hallo tak abis sal gaji je ke

Tanpa Nama berkata...

Jumaat, Januari 20, 2012 4:45:00 PM
Tanpa Nama berkata...
Setelah berbincang kami dapati kakitangan awam kuat curi tulang, waktu kerja ramai yang melayari Internet, main FB...

Kami juga dapati ramai PA yg pergi minum pagi sehingga 1jam 30 minit. biasa nya keluar pukul 9.00am balik pukul 10.30 am.

Kami dapati juga ramai staff wanita pada hari jumaat keluar shopping hingga pukul 3.00pm.

Kami dengan ini amat berdukacita dengan rakyat dan pembayar cukai, yang mana wang cukai hasil keringgat mereka lah di bayar gaji PA tetapi cara PA melayan mereka amat tidak memuaskan.

Urusan mereka tidak selesai, kadangkala di sepak sana sini bagaikan bola.

Exit Policy adalah jalan terbaik untuk kami mengatasi masalah ini.

sekian
===================================

bos tak pantau...itulah masalahnya..entah2 bos pun pegi ikut shoping sekali...hehehehe

Tanpa Nama berkata...

Jumaat, Januari 20, 2012 8:46:00 PM
Tanpa Nama berkata...
Harap Cuepacs beri PERHATIAN mengenai isu PERJAWATAN DI SEKOLAH RENDAH. Dah tunggang langgang. Dagree/master/phd ditadbir oleh diploma. Macam Sarjan tadbir ASP/ACP. Logik ke?

Yang Diploma sekolah rendah ni bangga dengan pengalaman, ingat guru yang ada dagree/master/phd tak ada pengalaman kah?

Minta Quepacs ambil PERHATIAN tentang PERJAWATAN DI SEKOLAH RENDAH AGAR SAMA DENGAN SEKOLAH MENENGAH! miNTASEMUA JAWATAN gb/pk DIISI OLEH GURU BESAR SISWAZAH DG48/44. Bukan GURU BESAR DGA32/34

Jumaat, Januari 20, 2012 6:35:00 PM
-----------------------------------
Kerajaan patut antar semua guru siswazah ke sekolah menengah aje.

Dulu2 aku tingkatan 5 hampir semua gurunya lepasan sijil maktab aje...pastu aku ambil sijil politeknik...yang mengajarnya ada diploma saja...bila aku sambung diploma, rata2 tenaga pengajarnya ada first degree saja...yang buat ijazah pertama pulak yang ngajar ada master sahaja.

Apahal Kerajaan antar yg ada degree, master hanya setakat nak ngajar budak darjah 1-6??? Semuanya kerana nak beri peningkatan kerjaya kepada guru2. Korang ni dahlah anak emas kerajaan...even anak emas pembangkang jugak sehinggakan pembangkang pun janji nak bagi elaun khas 500 pada guru jika menang.

Sudahlah tu cikgu2 oiiii....tak puas2 lagi ker.... (Bukan kepada semua guru, kerana masih ramai lg guru2 yang ikhlas dan berdedikasi mendidik anak bangsa)
===================================


dua-dua pun pening...tak kisahlah U ada degree, U ada PHD...U Ada pengalaman..yang penting U Boleh melaksanakan tugas..ada pengalaman pun tapi malas..tak guna juga...ada PHD pun tapi kerja tak jalan tak guna juga...khekhekhe

Tanpa Nama berkata...

dato kat sebelah kanan tu macam bangga je..apapun mestilah bangga dapat salam dgn KSN...hehe..gurau je dato...apapun saya puji kerja dato(president ceupacs) yang tidak pernah putus asa memperjuangkan hak-hak PA..tahniah dato..

kaw berkata...

R1 KPSL/KUP KE R4
R3 KPSL/KUP KE R6
N1 KPSL/KUP KE N4
------------------
N3 KPSL/KUP KE N12

Gred 1 hingga 10 yang dijumudkan dan naik taraf ke gred 11(5-1)sangat untung..Tapi bagi yang berada pada gred 12 Kenaikan pangkat atau KUP 15 tahun TURUN KE GRED 11 berkongsi sama gaji gred 11(5-1)Apa hal ni JPA?..Sekurangnya gred 12 letak la pada gred 5-3.Tak kan DOWNGRED pulak..

Tanpa Nama berkata...

Jumaat, Januari 20, 2012 3:24:00 PM
Tanpa Nama berkata...
Jgn dilupa agensi penguatkuasaan seperti Kastam , Imigresen dan JPJ ! Pelarasan gaji sewajarnya patut dibuat di atas risiko dan beban tugasan masing - masing !

Kastam memungut hasil berbillion dan patut mendapat kenaikan gaji yang munasabah !
================================

kalau u dah tahu risiko baik takyah mohon keje ni dari dulu...

bukan penguatkuasa je risiko....driver pun lagi risiko...hari2 berdepan dgn maut...khekhekhe

Tanpa Nama berkata...

Jumaat, Januari 20, 2012 9:48:00 PM
Tanpa Nama berkata...
Nampaknya banyak komen dibuat pada waktu pejabat. Menggunakan waktu rakyat, pejabat rakyat, komputer rakyat, letrik rakyat, meja rakyat dan kerusi rakyat. Lepas tu tak puas hati dengan gaji yang dapat. Perlu muhasabah diri kita, kot.
==================================

saudara..kite ni keje bukannya macam robot ..ade mase kite perlu rehat..time tu le bg komen...khekhekhe

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Pak Lah boleh 15-35% Berharap kerajaan ini pun bolehlah ?
=================================

hehehe..bezakan ekonomi tahun 2008 dgn 2011...

kalau 2011 lg maju...maknahnya bolehlah tu kalau tak maknahnya sebaliknyalah...khekhekhe

Tanpa Nama berkata...

salam dato..JGN lupa kenaikan gaji bagi golongan sijil yang tidak adil...

Tanpa Nama berkata...

ikut sijil la nk bagi gaji...takkan gaji spm nk sama dgn gaji ijazah...takkan kenaikan gaji diploma lebih tinggi dari master atau phd...

Tanpa Nama berkata...

KESIAM PULA KAT PM NAJIB.. GARA2 PENGUBAL DASAR SBPA YANG TAK ADIL..

Tanpa Nama berkata...

R1 KPSL/KUP KE R4
R3 KPSL/KUP KE R6
N1 KPSL/KUP KE N4
------------------
N3 KPSL/KUP KE N12

Gred 1 hingga 10 yang dijumudkan dan naik taraf ke gred 11(5-1)sangat untung..Tapi bagi yang berada pada gred 12 Kenaikan pangkat atau KUP 15 tahun TURUN KE GRED 11 berkongsi sama gaji gred 11(5-1)Apa hal ni JPA?..Sekurangnya gred 12 letak la pada gred 5-3.Tak kan DOWNGRED pulak..

Jumaat, Januari 20, 2012 11:32:00 PM

Sokong 100%,tak kan kena tunggu KPSL atau KUP 15 tahun lagi baru
dapat gred 5-3....

JPA mita semak semula...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
ikut sijil la nk bagi
gaji...takkan gaji spm nk
sama dgn gaji
ijazah...takkan kenaikan gaji
diploma lebih tinggi dari
master atau phd...

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

setuju..
tapi ada sijil poli,jawatan sijil tapi diberi taraf SPM..KGT SPM..
syarat kemasukan sijil poli..

Tanpa Nama berkata...

gaji sijil patut dibayar sijil..bukan sijil kejuruteraan/pertanian sahaja yg perlu dinaiktaraf..sijil2 poli lain mcmna?takkan turun gaji jadi spm??

Tanpa Nama berkata...

HARAP CUEPACS BANTU::

JAWATAN YANG ASAS KEMASUKAN SIJIL POLITEKNIK..SEPERTI FT17.W17.SYARAT KEMASUKAN SIJIL POLITEKNIK /DIIKTIRAF

TETAPI GAJI SEBARIS DENGAN SPM..KENAIKAN GAJI SETARAF SPM..

Tanpa Nama berkata...

salam,

kwn2 semua,udah2 la bg komen pasal gj.meh kt pakat ramai2 keje ngn iklas demi negara..sambil tu byk bdoa moga semakan tbaru lebih baik...takut2 byk sgt komen,pastu semua di tarik semula...

wunan..

mat pisang berkata...

Tanpa Nama Tanpa Nama berkata...

Pak Lah boleh 15-35% Berharap kerajaan ini pun bolehlah ?

Jumaat, Januari 20, 2012 2:01:00 PM

------------------------------------

tengkorak ko....bagilah sama rata kesilapan lalu jangan diulang..ulang kali kedua bodoh namanya...

Tanpa Nama berkata...

Ko org taktau ker,surat pekeliling pembayaran gaji SBPA untuk bulan Februari 2012 dah pun keluar.Ikut draf asal...

...................................
SELAMAT BERUNDING.
Semoga perundingan membawa hasil kearah keAdilan untuk semua gred Kakitangan AWAM.
Diharap perkara yg menjadi keutamaan ialah

1.Isu peratus kenaikan yang MELAMPAU-LAMPAU kepada Gred 54, Jusa dan Premier.

2. Isu KEKANANAN yang hilang. Kembalikan semua kekananan untuk semua GRED baik yg melalui lantikan mahupun kumpulan kenaikan pangkat.

3. Peratus kenaikan yang adil berdasarkan SIJIL dan KEKANANAN.

4. Kemampuan kewangan kerajaan dalam memberi peratus kenaikan.

5. Semua anggota dilayan secara adil.....dan tiada lagi FAST TREK untuk PTD.

6. Kekal dengan Cadangan PM untuk kenaikan 7-13 peratus sahaja. Dicadang semua kenaikan berdasarkan peratus pada mata gaji P1T1 masing-masing

SELAMAT BERUNDING

oleh
Mall

Jumaat, Januari 20, 2012 2:53:00 PM

Tanpa Nama berkata...

Jgn dilupa agensi penguatkuasaan seperti Kastam , Imigresen dan JPJ ! Pelarasan gaji sewajarnya patut dibuat di atas risiko dan beban tugasan masing - masing !

Kastam memungut hasil berbillion dan patut mendapat kenaikan gaji yang munasabah !

::::::::::::::::::::::::::::::::

JANGAN BIMBANG,JIKA ADA REZEKI DAN DIIZINKAN TUHAN ADA LA BERITA BAIK,SAYA DAH E MAILKAN CADANGAN INI PADA DATUK FARIDA.TULIS DEKAT SINI BUKANNYA ADA ORANG FAHAM,DOK KUTUK KATA KITA RASUAH DAN MERENDAHKAN CADANGAN ORANG SAJA.

...................................

TQ Bro.1 lagi..minta permudah ler sikit kenaikan gred 22 ke gred 26.Ikut time based 22 ker atau pun lama keseluruhan servis.KUP 22 skrg dah ramai 15 th servis dah dapat.Mcm mana seniour 22 nak menyelia.Pangkat dah sama.Seniour 22 kerja dah 30 th pun..gaji tak sampai RM 3,000.00.Kalau dpt KUP 26..gaji naik tak sampai seratus pun.

Harap dipertimbangkan juga elaun kat semua bahagian.Bukan penguatkuasaan sja sbb masing2 bertugas akta yg sama,fungsi penguatkuasaan sama.

Kita pangkat rendah begini ler nasib nyer...Selamat Berjuang.

Tanpa Nama berkata...

Salam.
Memang dah jadi tongganglanggang habis sistem dan perjawatan awam di negara kita. macam cerita P. Ramlee yang bahagi hasil-hasil rompak tu..

Dasar kerajaan galakkan tambah ilmu. dah dapat degree, masters, SPA & JPA kata tak ada ruang dan kena ikut saluran biasa.

Laa ni... hentam saja labu. Election dah dekat... Nak jaga kerajaan ka.. nak jaga kumpulan 40 atau golongan premeir saja.

Kesian CUEPACS. Tak habis habis kena buli dan kena hentam..Selagi ada ruang utk berunding silakan Tok Omar... Doa orang teraniaya akan bersama sama Datuk.

Tanpa Nama berkata...

dato cuepacs harap tengok skim PTD sudah tak sesuai. sama RATA sahaja dalm PA. Apasal istimewa sangat PTD... 2tahun kerja dapat 44 , 5 tahun 48... bodoh juga PTD. apa dah jadi dengan KPPA. sesuai exit policy... orang pertama KPPA. Dato Najid dah tak percaya KPPA. so PTD.

Tanpa Nama berkata...

Negara maju ? Ikutlah Pak Lah naikan gaji 15-35%

Tanpa Nama berkata...

Tak bolehlah kurang daripada 15-35% nanti ada komen ekonomi negara dalam masa kini trn ?

Tanpa Nama berkata...

Renungkan

5-1 hingga 5-5 KGT RM80.00
4-1 hingga 4-5 KGT RM120.00
3-1 hingga 3-6 KGT RM145.00
2-1 hingga 2-6 KGT RM195.00
1-1 KTG RM230.00
1-2 KTG RM250.00
1-3 KTG RM270.00
1-4 KTG RM290.00
1-5 KGT RM320.00

KGT kumpulan pelaksana disatukan/lumsum tidak ikut kekananan tetpi PnP berlainan pula setiap tingkat berlainan KGT.

Tiada penghargaan langsung diberikn kepada Pelaksana yang naik pangkat.

Cadangan

Bagi Kumpulan Pelaksana

5-1 KGT RM80.00
5-2 KGT RM85.00
5-3 KGT RM90.00
5-4 KGT RM95.00
5-5 KGT RM100.00

4-1 KGT RM120.00
4-2 KGT RM125.00
4-3 KGT RM130.00
4-4 KGT RM135.00
4-5 KGT RM140.00

3-1 KGT RM145.00
3-2 KGT RM155.00
3-3 KGT RM165.00
3-4 KGT RM175.00
3-5 KGT RM185.00
3-5 KGT RM195.00

2-1 KGT RM195.00
2-2 KGT RM215.00
2-3 KGT RM225.00
2-4 KGT RM235.00
2-5 KGT RM245.00
2-6 KGT RM255.00


Jika KGT bagi PnP boleh diasingkan kenapa pula KGT pelaksana tidak. Kalau alasannya banyak sangat tingkat KGT nak dikendalikan, apa susah sekarang dengan satu petik sahaja semua selesai jika semua maklumat telh dimasukkan kedalam komputer. Perkiraan gaji dah dikomputerkan bagi semua PA, jika untuk PnP boleh untuk Pelaksana pun boleh juga kan.

Sekian, Harap mendapat menarik perhatian dan tindakkan selanjutnya.

aao diptani berkata...

Tan Sri Ismail,
Saya mencadangkan agar skim perkhidmatan dan gaji skim Penolong Pegawai Pertanian dgn Pembantu Pertanian disemak semula.
Tawaran gaji SBPA adalah lebih tinggi bagi GA3 berbanding GA2 spt beikut:

T1 T15 T20

G1-1 1920 6215

G2-1 1555 4330
G2-2 2710 4880
G2-5 3200 5930

G3-1 1410 4185
G3-2 2710 4880
G3-4 3035 5555

GA3-1 1410 4185
GA3-2 2525 4695
GA3-3 2920 5230

Berdasarkan jadual gaji di atas, jelas menunjukkan Penolong Pegawai Pertanian (Diploma) TIDAK memintas Pegawai Pertanian(Ijazah), tetapi Pembantu Pertanian(Sijil) dapat memintas Penolong Pegawai Pertanian.

MOHON DIPERBETULKAN DENGAN APA CARA SEKALI PUN.

AAO DIP.TANI

w/g/j/ dll berkata...

sila kaji gaji,laluan kerjaya gred dan dlm kluster kump apa yg patut diletakkan untuk pemegang diploma!!!

Gred ini merupakan gred tersepit dan terhimpit..

dan sila semak peranan tugas/tanggungjawabnya kembali..
(memandangkan bebanan kerja adalah sama dengan PnP namun dari segi gaji/elaun adalah sama dengan gred bawahan)

bila isu kenaikkan gaji/gred dibangkitkan,maka golongan inilah yg makin tersepit/dihimpit..alasanya,kami org atas..atas mana sangatla!!!jurang gajinya antara 41 dan 29 dilihat sangat jauh..manakala jurang gaji antara 29-17 sangat hampir..

Pohon dikemaskini,serta ditelitikan..

selain dari laluan kerjaya utk gred ini boleh dikatakan sebagai penghujung karier..diploma dari gred 29 jika bernasib abik boleh naik 2 gred lagi..tetapi utk lepasan SPM,mereka boleh bertukar2 gred melalui alternatif kpsl..Xkisahla kpsl tu senang/susah..namun kpsl tersebut boleh didapati semasa dlm berkhidmat dan mendapat gaji serta dikira servisnya...buat diploma Xdikira dh servis..

pohon kaji semula..

saya amat pasti bahawa gred ini adalah gred yg paling tertindas..

cth:gred 41 & 29 jurang gaji sangat jauh..gred 29-17 dan kebawah Xjauhpun bezanya..namun,bila situasi pemberian insentif bonus & penambahbaikkan gaji gred bawahan,gred kami dipinggirkan..hanya gred bawahan yg dibantu..jesteru jurang gaji yg sedikit td menjadi terlalu nipis..namun jurang kami dgn PNP masih kekal begitu..wujudnya jurang gaji yg besar didalam setiap kump yg ada dan bukanya diantara gred!!!
=================================
SETUJU. HAMPIR SEMUA SKIM PERKHIDMATAN YG MEMASUKI JAWATAN DGN DIPLOMA ( 27/29 - 40 ) TERABAI.
HARAP JPA BAIKI SEBAIK MUNGKIN.

aku berkata...

PA SEMUA...

APAKAH TINDAKAN TUAN-PUAN JIKA PASUKAN PETUGAS 10 ORG JUGA GAGAL DLM MISI "BAIK PULIH" SBPA ???

Tanpa Nama berkata...

Tan sri...

Pemindahan gaji dari ssm ke sbpa tidak mencerminkan kebijaksanaan pengurusan petadbiran. Terdapat ramai anggota awam yg mendapat di bawah rm10 baik seseorang tu di kump P & P maupun sokongan.

Kenapa tidak diberi saja 7%-13% janji pemindahan skim..berdasarkan gaji semasa seseorang penjawat.

Tanpa Nama berkata...

sila kaji gaji,laluan kerjaya gred dan dlm kluster kump apa yg patut diletakkan untuk pemegang diploma!!!

Gred ini merupakan gred tersepit dan terhimpit..

dan sila semak peranan tugas/tanggungjawabnya kembali..
(memandangkan bebanan kerja adalah sama dengan PnP namun dari segi gaji/elaun adalah sama dengan gred bawahan)

bila isu kenaikkan gaji/gred dibangkitkan,maka golongan inilah yg makin tersepit/dihimpit..alasanya,kami org atas..atas mana sangatla!!!jurang gajinya antara 41 dan 29 dilihat sangat jauh..manakala jurang gaji antara 29-17 sangat hampir..

Pohon dikemaskini,serta ditelitikan..

selain dari laluan kerjaya utk gred ini boleh dikatakan sebagai penghujung karier..diploma dari gred 29 jika bernasib abik boleh naik 2 gred lagi..tetapi utk lepasan SPM,mereka boleh bertukar2 gred melalui alternatif kpsl..Xkisahla kpsl tu senang/susah..namun kpsl tersebut boleh didapati semasa dlm berkhidmat dan mendapat gaji serta dikira servisnya...buat diploma Xdikira dh servis..

pohon kaji semula..

saya amat pasti bahawa gred ini adalah gred yg paling tertindas..

cth:gred 41 & 29 jurang gaji sangat jauh..gred 29-17 dan kebawah Xjauhpun bezanya..namun,bila situasi pemberian insentif bonus & penambahbaikkan gaji gred bawahan,gred kami dipinggirkan..hanya gred bawahan yg dibantu..jesteru jurang gaji yg sedikit td menjadi terlalu nipis..namun jurang kami dgn PNP masih kekal begitu..wujudnya jurang gaji yg besar didalam setiap kump yg ada dan bukanya diantara gred!!!
++++++++++++++++++++++++++++++++++

JPA MEMBENARKAN HIMPITAN ITU, MALAH SESETENGAHNYA DARI SRP/LCE.
TETAPI TIDAK PULA DI"UPGRADE"KAN GENG 27 YG BERDIPLOMA SEDIA ADA.
SEJARAH DAN CERITA BENAR CARA TADBIR URUS PA.
SATU GENG DITIRIKAN DAN SATU DIEMASKAN.
SIAPA YG AKAN BERTANGGUNGJAWAB DIATAS KEPINCANGAN ITU ??

Tanpa Nama berkata...

Salam,
Haha...

Semakan akan dilakukan. Semuanya untuk satu keadilan. Keadilan itu ialah memberikan hak pada yang berhak.

Pelaksana memakai baju besar dan tampak gelobos pun tidak cantik. Begitu juga, jika P&P memakai baju sempit dan tampak sendat pun tidak cantik.

Begitulah juga sebaliknya, iaitu Pelksana memakai baju yang terlalu sempit pun tak cantik dan P&P memakai baju yang terlalu besar dan gelobos pun tak cantik.

Justeru janganlah melampau-lampau.

Setiap baju hanya tampak cantik apabila mengikut saiznya.

Sekian dan terima kasih.

ptd muda berkata...

dato cuepacs harap tengok skim PTD sudah tak sesuai. sama RATA sahaja dalm PA. Apasal istimewa sangat PTD... 2tahun kerja dapat 44 , 5 tahun 48... bodoh juga PTD. apa dah jadi dengan KPPA. sesuai exit policy... orang pertama KPPA. Dato Najid dah tak percaya KPPA. so PTD.
-----------------------------------
i think you better do some research before commenting here. who said young ptds can reach 44 in 2yrs? ive been workin for 3years as m41 and stil havent even gone for DPA. so dun simply cakap kosong k. kalo nk luahkn kedengkian kaw, luahkan kt tmpt lain k. atau kalo xpuas ati, sila apply tuk ptd.

Tanpa Nama berkata...

Kita bukan negara komunis, semua kena sama. Sebab tulah ada perbezaan dalam kelulusan dan pangkat.

Janganlah beri gambaran seolah-olah hanya kakitangan kerajaan peringkat bawahan sahaja yang rajin bekerja manakala kakitangan peringkat atasan hanya tahu mengarah dan duduk berehat. Kalau bekerja di sektor swasta jauh lebih besar jurang perbezaan pendapatan.

Kalau berterusan macam ini, nanti tak payahlah ajar anak-anak kita belajar rajin-rajin dan jadi kompetitif tapi beritahu mereka tak apa, dah besar besok kerajaan akan tanggung/bagi subsidi.

anti subsidi

Tanpa Nama berkata...

mohon semak kembali..

PEMBANTU PENILAIAN(SIJIL) W4-1

PENOLONG PEG.PENILAIAN(DIPLOMA) W2-1

SKOP KERJA HAMPIR SAMA..TETAPI GAJI TERLALU JAUH..

W4-1 DIBAYAR GAJI SPM WALAUPUN ASAS KEMASUKAN SIJIL...
DIMANAKAH GRED W3-1???? TIADA???

Tanpa Nama berkata...

adalah dicadangkan supaya kakitangan yg 25 tahun dan keatas servicenya diberi tawaran tambahan RM500 dlm pencen bulanan untuk bersara pilihan. ini lah exit policy yg terbaik. kerajaan akan senang hati sebab kecil saiz perkhimatan awam.kalau tawaran begini beribu-ribu kakitangan akan minta pencen. kecil saiz kerajaan suka
...................................
Stuju..yg tak puas hati SBPA boleh ops awal...Aku rasa gred pelaksana ler yang paling ramai.Nk kerja pun tak guna sbb gaji naik ciput..kena tipu.

Tanpa Nama berkata...

PTD ni muda-muda sangat dah naik pangkat, bukan main laju lagi. Mana orang bawah yang dah keje lama nak hormat. Ada kelulusan tapi pengalaman habuk pun tak ada.

Saya dah puluhan tahun berkhidmat, nampak jauh bezanya antara bos berpengalaman dengan yang harapkan kelulusan. Yang heran tu keadaan ini nampak macam berleluasa dikalangan PTD berbanding dengan skim lain.

Saya rasa insentif perlu lebih fokus kepada yang setia dengan majikan dengan cara bekerja lama.

Tanpa Nama berkata...

sbpa merapu...yg buat dasar hya pentingkan diri sendiri..

Tanpa Nama berkata...

anak minta duit bini minta baju baru semua ini mesti dari duit kopi ? Mesti dari SBPA lah ?

boi berkata...

Kami golongan guru juga mengalami kenaikan gaji yang tidak seragam. Satu lagi persoalan mengapa penjawat awam yang berkhidmat selama tahun ganjil tangga gajinya dalam SBPA akan sama dengan tangga gaji penjawat awam yang berkhidmat setahun awal daripada mereka? Ini akan membawa banyak keuntungan kepada mereka yang berkhidmat pada tahun ganjil. Malah kenaikan penjawat awam tahun ganjil lebih tinggi daripada kenaikan penjawat awam tahun genap.

Pertukaran pergerakan gaji tahunan juga menimbulkan tidak puas hati kerana ada sesetengah penjawat awam dipercepatkan anjakan tahunan mereka dan ada juga ditangguhkan anjakan ke belakang. Kalau dikaji mengenai SBPA, masih banyak lagi perbezaan ketara.
Apa yang paling adil untuk semua penjawat awam ialah membuat pelarasan gaji berdasarkan peratusan mengikut gred seperti dibuat sebelum ini kerana terlalu sukar untuk memuaskan hati semua 1.4 juta penjawat awam
Moga pihak JPA buka mata akan tu agar tidak berlaku ketidak puas hatia ...nak buat pelarasan pun biarlah adil.Pada pandangan saya kenapa masalah gaji senior sama dgn gaji junior dan sebagainya jadi begitu.

Banyak lagi diskriminasi yang dilakukan oleh JPA dalam SBPA ini.

Saya berpendapat yang SBPA ini SEPATUTNYA DITANGGUHKAN dahulu.naikkan peratus gaji sama...contoh 10% untuk semua gred..jadi kenaikan adalah adil kepada semua gred....sekarang ni bila sbpa gaji junior lebih tinggi dari senior..sapa tak frust...

Naik gaji ikut peratusan dan match ke jadual gaji baru SBPA baru betul dimana kenaikan tidak kurang dari 1 pergerakan gaji tahunan.
Jika cara ini dilaksanakan tiadalah kenaikkan gaji yg tidak seragam dan adil.

Mengapa tak selaraskan saje..T1 SSM ke T1 SBPS, T2 SSM ke T2 SBPA... dan setrusnya

Betul apa yang artikel ini persoalkan....memang tak adil....saya komen ni sebab ini berlaku kepada kawan saya..dia juga adalah senior saya kat tempat kerja...dia dah kerja dah 5 tahun ...bila pelarasan gaji gaji dia sama ngan gaji saya yang baru berkhidmat 3 tahun...mana keadilan...kesian dia....dia dah laa kerja tip top walaupun senior tak pernah berkira apa2 pun....tapi bila jadi keadaan mcm ni mana KEADILAN untuk dia dan penjawat yang senasib dengannya...
Kalau nak kira kenapa perlu saya bising2..sebab hal ini saya yang untung....tapi apa guna gaji mahal tapi keadilan tak de...lagipun sure dalam hati dia atau penjawat awam yang senasib ngan dia ada perasaan tidak puas hati.....saya sendiri pun rasa segan dengan dia....dia banyak ajar saya...
memang tak adil...JANGAN LA SAMPAI ADA YANG TERANIYA....MANA TAK ANIAYANYA KALAU KEJE DAH LAMA TAPI GAJI SAMA NGAN YANG ORG BARU.....ORG TAK RASA MEMANG LAAA TAKKAN BISING TAPI CUBA DUDUK TEMPAT YANG TERANIAYA MEMANG SAKIT HATI GILA.....DAH LAA SESETENGAH TU BUKAN WAT KERJA SANGAT...MAIN TOLAK KEJE JER...TUP..TUP GAJI SAMA NGAN YANG LAMA YANG WAT KERJA MACAM NAK MATI...KAJI SEMUA PIHAK BUKAN SATU KATEGORI JER......

pendapat saya, better kenaikan sesuai mengikut seniority dan perbezaan tidak sebegitu ketara.
mana adil kalo saya yang lapor diri apr 2010, naik gaji hanya rm167 sahaja, padahal peg yang masuk julai 2011, naik sampai rm260 utk sama level gaji dgn saya.
tu x kira lagi dgn pegawai yg msuk Nov 2009 (5 bulan lebih awal dr saya). NAIK SAMPAI RM300!! paling x tahan bila dia berlagak tu la. kalo dia x berlagak, sikit pun saya x tau yg gaji kami naik sgt2 berbeza, ok?

GAJI SBPA Junior setahun 3 bulan n senior 5 bulan naik melampau sbb dorg lapor diri ms tahun gnjil.. dan saya yang malang ni, naik ciput sbb lapor diri ms taun genap..mana keadilan

Kami golongan guru memohon semoga pihak Tan Sri, Dato',Tuan, Puan dapat membuat pertimbangan yang memuaskan semua pihak , yang senio tidak rugi dari gaji yang junior, harap-harap semakan gaji nanti biarlah yang T3 SSM ke gaji T 3 sbpa dan seterusnya. Segala tindakan Tansri, Dato', Tuan , Puan didahului dengan ucapan jutaan terima kasih

Tanpa Nama berkata...

5. Semua anggota dilayan secara adil.....dan tiada lagi FAST TREK untuk PTD.

juga doktor dan cikgu. hapuskan time based utk semua ..... PTD ada time based ke? apapun semak semua sekai

Tanpa Nama berkata...

Kalau tak betul juga lingkup BN dalam PR 13 ini


hmm... kalau lingkup kiranya tak ada la gaji SBPA walhal yang buat orang kerja kerajaan bukan parti yg memerintah kalau parti lain menang orang kerja kerajaan sama jer ... atau kalau parti lain menang semua oarng kerja kerajaan dibuang?

2bz4money berkata...

Saya melihat kredibiliti TS Ismail Adam, bekas KPPA boleh menyelsaikan kemelut yg berlaku dalam SBPA. Pengalaman luas dalam JPA, pemahaman, toleransi dan kerjasama baik bersama CUEPACS sebelum ini bakal meleraikan segala isu yg tertunggak.

Tanpa Nama berkata...

Cuepac perlu membuat semakkan secara teliti dari sudut:

i) Kenaikan gaji / Pelarasan
gaji
...................................

ini nak komen sikit SBPA rasanya bukan pelarasan gaji tetapi pembentukan gaji baru yang sesuai dengan zaman cth kadar kenaikan tahunan lebih tinggi utk semua ... so kenaikan gaji tu adalah apa yang kita dapat dari gaji lama ke gaji baru .... prinsip spt no 32 ...tak kurang dari satu pergerakan gaji... jadi caranya adalah gaji sekarang campur jumlah kenaikan gaji biasa dan kergi ke gaji baru tertinggi berhampiran atau sama. dah dapatlaj kenaikan tu .... ada yang kurang faham kata kerajaan bagi satu pergerakan gaji free dulu.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

weii Guru DG41 ko jangan berlagak ar.. anak dan menantu aku pn Guru DG41 tkada bising apapn..ko nak bagi tau satu dunia ko ada master ea..sib baik ko blum ada Perangai Hasad Dengki..eleh

=================================

x baik la pakcik ckp cmtu..pakcik kalo x sekolah tinggi mmg la duk jadi kuli jer..hehe

Tanpa Nama berkata...

jgn jadi seperti SBPA yg war-warkan menguntungkan semua pihak tp sebaliknya dimana pihak Premier dan P&P sahaja yg lebih


untung untung la apa tak untungnya cuma kita untung semangkuk dia di atas tu selori ..... ntah apa rasionalnya ini memang kena baiki sekurang-kurangnya duit upah yang rakyat bagi tu dibahagi pakai prinsip yang lebih adil dan saksama ... mintak Dato Omar tekan sikit dari bagi selori at least bagi sedulang dulu sebab kita dapat semangkuk

guru tua berkata...

KENAIKAN GAJI GURU T1 LEBIH TINGGI DARI KENAIKAN GAJI GURU T3

Kami golongan guru juga mengalami kenaikan gaji yang tidak seragam. Satu lagi persoalan mengapa penjawat awam yang berkhidmat pada tangga gaji ganjil, contoh T21 dalam SBPA akan sama dengan tangga gaji penjawat awam yang berkhidmat setahun awal daripada mereka, Contoh, T 22, Ini akan membawa banyak keuntungan kepada mereka yang berkhidmat pada tahun ganjil. Malah kenaikan penjawat awam tahun ganjil lebih tinggi daripada kenaikan penjawat awam tahun genap. Ini membuatkan SBPA Nampak sangat kepincangannya dari struktur gajinya,

Pertukaran pergerakan gaji tahunan juga menimbulkan tidak puas hati kerana ada sesetengah penjawat awam dipercepatkan anjakan tahunan mereka dan ada juga ditangguhkan anjakan ke belakang. Kalau dikaji mengenai SBPA, masih banyak lagi perbezaan ketara.
Moga pihak JPA buka mata akan tu agar tidak berlaku ketidak puas hati ...nak buat pelarasan pun biarlah adil.Pada pandangan saya kenapa masalah gaji senior sama dgn gaji junior dan sebagainya jadi begitu.
Saya berpendapat yang SBPA ini SEPATUTNYA DITANGGUHKAN dahulu.naikkan peratus gaji sama...contoh 10% untuk semua gred..jadi kenaikan adalah adil kepada semua gred....sekarang ni bila sbpa gaji junior lebih tinggi dari senior..sapa tak frust...

Naik gaji ikut peratusan dan match ke jadual gaji baru SBPA baru betul dimana kenaikan tidak kurang dari 1 pergerakan gaji tahunan.
Jika cara ini dilaksanakan tiadalah kenaikkan gaji yg tidak seragam dan adil.

Mengapa tak selaraskan saje..T1 SSM ke T1 SBPA, T2 SSM ke T2 SBPA... dan setrusnya. Barulah adil , tiada yang kecewa senioriti gajinya kurang.

Betul apa yang artikel ini persoalkan....memang tak adil....saya komen ni sebab ini berlaku kepada kawan saya..dia juga adalah senior saya kat tempat kerja...dia dah kerja dah 5 tahun ...bila pelarasan gaji gaji dia sama ngan gaji saya yang baru berkhidmat 3 tahun...mana keadilan...kesian dia....dia dah laa kerja tip top walaupun senior tak pernah berkira apa2 pun....tapi bila jadi keadaan mcm ni mana KEADILAN untuk dia dan penjawat yang senasib dengannya...
memang tak adil...JANGAN LA SAMPAI ADA YANG TERANIAYA....MANA TAK ANIAYANYA KALAU KEJE DAH LAMA TAPI GAJI SAMA NGAN YANG ORG BARU.....ORG TAK RASA MEMANG LAAA TAKKAN BISING TAPI CUBA DUDUK TEMPAT YANG TERANIAYA MEMANG SAKIT HATI GILA.....DAH LAA SESETENGAH TU BUKAN WAT KERJA SANGAT...MAIN TOLAK KEJE JER...TUP..TUP GAJI SAMA NGAN YANG LAMA YANG WAT KERJA MACAM NAK MATI...KAJI SEMUA PIHAK BUKAN SATU KATEGORI JER......
Isu KEKANANAN yang hilang. Kembalikan semua kekananan untuk semua GRED baik yg melalui lantikan mahupun kumpulan kenaikan pangkat.

- Peratus kenaikan yang adil berdasarkan SIJIL dan KEKANANAN.
- Kemampuan kewangan kerajaan dalam memberi peratus kenaikan.
- Kekal dengan Cadangan PM untuk kenaikan 7-13 peratus sahaja. Dicadang semua kenaikan berdasarkan peratus pada mata gaji P1T1 masing-masing
pendapat saya, better kenaikan sesuai mengikut seniority dan perbezaan tidak sebegitu ketara.
mana adil kalo saya yang lapor diri apr 2010, naik gaji hanya rm167 sahaja, padahal peg yang masuk julai 2011, naik sampai rm260 utk sama level gaji dgn saya.
tu x kira lagi dgn pegawai yg msuk Nov 2009 (5 bulan lebih awal dr saya). NAIK SAMPAI RM300!! paling x tahan bila dia berlagak tu la. kalo dia x berlagak, sikit pun saya x tau yg gaji kami naik sgt2 berbeza, ok?

GAJI SBPA Junior setahun 3 bulan n senior 5 bulan naik melampau sbb dorg lapor diri ms tahun gnjil.. dan saya yang malang ni, naik ciput sbb lapor diri ms taun genap..mana keadilan

Kami golongan guru memohon semoga pihak Tan Sri, Dato',Tuan, Puan dapat membuat pertimbangan yang memuaskan semua pihak , yang senio tidak rugi dari gaji yang junior, harap-harap semakan gaji nanti biarlah yang T3 SSM ke gaji T 3 sbpa dan seterusnya. Segala tindakan Tansri, Dato', Tuan , Puan didahului dengan ucapan jutaan terima kasih

Tanpa Nama berkata...

PERJAWATAN DI SEKOLAH RENDAH. Dah tunggang langgang. Dagree/master/phd ditadbir oleh diploma. Macam Sarjan tadbir ASP/ACP. Logik ke?

..................

inilah mentaliti manusia dulu tak semudah nak naik pangkat sekarng dah bleh naik gred tanpa kekosongan jawatan pun tak bersyukur lagi ...

cuba jengok di Universiti .....

Tanpa Nama berkata...

yang telah lulus PTK ARAS 4 tetapi tidak memohon perubahan/anjakan disebabkan senioriti gred jawatan dikurangkan setahun, ini juga macam SATU PENGANIAYAAN.

.....................................

PTK dah dihapuskan .... tak relevan lagi

Tanpa Nama berkata...

Pemindahan gaji dari ssm ke sbpa tidak mencerminkan kebijaksanaan pengurusan petadbiran. Terdapat ramai anggota awam yg mendapat di bawah rm10 baik seseorang tu di kump P & P maupun sokongan.

Kenapa tidak diberi saja 7%-13% janji pemindahan skim..berdasarkan gaji semasa seseorang penjawat.

...................................

ini orang yang tak baca pekeliling ... ENCIK SILA RUJUK PERENGGAN 32. itu prinsip SBPA mana pergi stu PGB ... takkan RM10

ini yang aku tahu formula yang PM guna (sumber boleh dipercayai)
formula= 7%-13% = gaji lama + tertinggi berhampiran tak kurang dari 1 KGT + PGB di SBPA. Tak caya tanya PM

Tanpa Nama berkata...

maklumat terkini, gaji SBPA di UPM dah masuk dalam sistem, staf UPM dapat rase gaji SBPA bulan februari.

..................................

bagus tu sesiapa yang dah terima patut terima gaji baru tu terus takkan rasa irihati jika orang terima .....

X-Politeknik berkata...

Salam Dato. Diharapkan naik taraf gred yang tertinggal bagi keserataan untuk pemegang sijil Politeknik bagi skim FT,C,W,N,Q seperti J.Sekian

Tanpa Nama berkata...

Minta kaji gaji PA bertaraf hakiki dan KUP. Kedua-duanya dibayar gaji yang sama tetapi tanggungjawab berbeza. Cth. Gred 17/22 KUP menjalankan tugas-tugas 17 manakala 22 Hakiki diberi tanggungjawab sebagai penyelia.
Diharapkan 22 hakiki dinaikkan ke gred yang lebih tinggi atau diberi elaun menyelia.

Tanpa Nama berkata...

2tahun kerja dapat 44 , 5 tahun 48... bodoh juga PTD.
....................................

masyallah murahnya rezeki, jom kita semua mintak jadi PTD PTD PTD PTD PTD PTD.....

tapi .. baik jadi doktor dah la cepat naik pangkat pastu gaji lagi besar dari PTD elaun berbagai-bagai-bagai-bagai ....

Tanpa Nama berkata...

Minta tambah tangga gaji bagi gred 22. Cth. PA berada di tangga maksimum P2 (SSM) dinaik kepada T14 pada tahun 2012. PA akan berada di tangga akhir T15 (maksimum SBPA) pada tahun 2013. Tak guna lanjut umur pesaraan, pencen sekarang dapat 60% pencen.
Minta kaji....

Tanpa Nama berkata...

Saya berpendapat yang SBPA ini SEPATUTNYA DITANGGUHKAN dahulu.naikkan peratus gaji sama...contoh 10% untuk semua gred..jadi kenaikan adalah adil kepada semua gred....sekarang ni bila sbpa gaji junior lebih tinggi dari senior..sapa tak frust...

....................................

berapa lagi kerajaan kena bagi pada cikgu baru nak puashati ....

Tanpa Nama berkata...

Diujudkan Gred 26 KUP. Bagi PA di gred 17 dinaik 22 KUP segenapnya 15 tahun berkhidmat. Bagaimana pula dengan PA di gred 22 Hakiki?
Ramai yg berada di gred 22 Hakiki adalah PA yang dah nak berpencen, tinggal bebarapa tahun sahaja ke umur pesaraan. Harap ambil perhatian.

gm berkata...

Very plain game plan. first, make sure everybody goes mad.I believe there is someone behind these proposed clumsiness.

so now what about every gov servant to thank d gov later? probably yes........even for lowest charmer will say...thank u sir!.

Well it is Malaysian politics .........my argument is ....... its absolutely impossible for d highly educated n intelligent men in PTD/JPA,they r not run by morons, to doing things stupid.

just see, this will definitely will boost up PUTRAJATA at d end....everybody smiles all d way to GE13 ..... gotcha!

Tanpa Nama berkata...

beginilah apakata syarat naik pangkat ke gred 44 mesti memiliki Master dan pengalaman serta LNPT yg memuaskan. tak kira DG ke PTD ke J ke...

syarat nak naik 48-54 memiliki PhD.....

Tanpa Nama berkata...

mohon semak kembali..

PEMBANTU PENILAIAN(SIJIL) W4-1

PENOLONG PEG.PENILAIAN(DIPLOMA) W2-1

SKOP KERJA HAMPIR SAMA..TETAPI GAJI TERLALU JAUH..

W4-1 DIBAYAR GAJI SPM WALAUPUN ASAS KEMASUKAN SIJIL...
DIMANAKAH GRED W3-1???? TIADA???

Sabtu, Januari 21, 2012 12:42:00 PM
_______________________________

Try check btl2 skim W17 PEMBANTU PENILAIAN,mana ada syarat kemasukkan asas sijil..SYARAT MASUK ASAS ADALAH SPM..

Tanpa Nama berkata...

Diharapkan kerajaan dan ceupacs dapat memberi pertimbangan kepada pemberian yang lebih bermakna kepada mereka yang cemerlang dalam perkhidmatan bukan seperti sekarang di mana pegawai yang mendapat APC atau SPC di beri RM1000.00 atau sijil sahaja. Jika semasa SSB mereka yang cemerlang di berikan imbuhan yang lebih bermakna seperti kenaikan gaji ke P2.Disarankan agar mereka yang pernah mendapat APC atau SPC 3 kali sepanjang perkhidmatannya layak untuk diberikan penghargaan yang lebih bermakna seperti kenaikan pangkat atau imbuhan yang lebih bermakna supaya boleh di jadikan contoh PA yang lain demi kemajuan perkhidmatan awam pada keseluruhannya.

Tanpa Nama berkata...

Minta tambah tangga gaji bagi gred 22. Cth. PA berada di tangga maksimum P2 (SSM) dinaik kepada T14 pada tahun 2012. PA akan berada di tangga akhir T15 (maksimum SBPA) pada tahun 2013. Tak guna lanjut umur pesaraan, pencen sekarang dapat 60% pencen.
Minta kaji....
===================================
LEBIH BAIK TAMBAH GAJI DRP. TAMBAH TANGGA. ORANG LAIN DARI GRED 17 JUMUD NAIK 27, KAMU MASIH MINTA TANGGA.

Tanpa Nama berkata...

tak habis2 pasal gaji.bersyukurlah wahai penjawat awam

Tanpa Nama berkata...

Kita bukan negara komunis, semua kena sama. Sebab tulah ada perbezaan dalam kelulusan dan pangkat.

Janganlah beri gambaran seolah-olah hanya kakitangan kerajaan peringkat bawahan sahaja yang rajin bekerja manakala kakitangan peringkat atasan hanya tahu mengarah dan duduk berehat. Kalau bekerja di sektor swasta jauh lebih besar jurang perbezaan pendapatan.

Kalau berterusan macam ini, nanti tak payahlah ajar anak-anak kita belajar rajin-rajin dan jadi kompetitif tapi beritahu mereka tak apa, dah besar besok kerajaan akan tanggung/bagi subsidi.

anti subsidi
===================================
KAMU YANG CAKAP NI PUN MAKAN SUBSIDI HE HE HE ....
NEGARA INI AMBIL CUKAI BANYAK DAN BAGI SUBSIDI, ITU KERJA BUAT KERAJAAN.
YG GAJI TAK BALANCE TU PADA PERTENGAHAN KAKITANGAN AWAM. YG ATAS OK BANYAK, YG BAWAH PUN OK, YG TENGAH2 SPT PERKERANIAN DLL.

Tanpa Nama berkata...

Diujudkan Gred 26 KUP. Bagi PA di gred 17 dinaik 22 KUP segenapnya 15 tahun berkhidmat. Bagaimana pula dengan PA di gred 22 Hakiki?
Ramai yg berada di gred 22 Hakiki adalah PA yang dah nak berpencen, tinggal bebarapa tahun sahaja ke umur pesaraan. Harap ambil perhatian.

Sabtu, Januari 21, 2012 3:47:00 PM

===================================
SEPATUTNYA GRED 22 HAKIKI DIBERIKAN GRED 26 KUP SEBAB UTK MENYELIA; TANPA MENGIRA TAHUN PERKHIDMATAN. TQ.

PERBAKALA berkata...

Minta kaji gaji Polis sama ada yang dah bersara or masih berkhidmat. Pada carta Sub Insp (B) pada 2011 gajinya lebih rendah dari Sarjan yang akan menikmati gaji hampir RM4,000/= berbanding Sub Insp. RM3,600/=. Jangan sebut pula Sarjan Mejar dan Sub Insp dengan gaji baru mencecah RM4500/ - RM5000/=. Dahlah yang telah bersara KWSP tidak ada, inilah mereka katakan tangan2 ghaib dalam PDRM, minta JPA dan cuepacs kaji perkara ini.

Begitu juga dengan Tentera dari pangkat Private membawa ke RSM, macamana dok bagi gaji yang tak berapa elok.

Tanpa Nama berkata...

Saya ingin mengemukakan cadangan agar semua perkhidmatan sains (C17)dijumudkan ke C27. Ini kerana bebanan tugas yang makin banyak dan memerlukan tenaga kerja yang lebih mahir.Perkhidmatan sains (C) adalah perkhidmatan yang mementingkan profesionalism dan zero error dalam menjalankan tugas. Diharap Cuepacs dapat mencadangkan cadangan ini kepada JPA.

Tanpa Nama berkata...

Kalau boleh janganlah terlalu lama sangat berbincang, bg kami golongan bawahan sangat-sangat mengharapkan kenaikan 7-13% tersebut. Untuk makluman CUEPACS kos hidup 2012 makin meningkat tatkala lepas BAJET 2012 hari tu. Tengok-tengok SBPA tak jalan, tapi adakah kos hidup akan turun? Mustahil kan? Tolong segerakan kenaikan, tolonglah sangat!

Tanpa Nama berkata...

Jawatan driver patut di hapuskan di sekolah kerana cikgu je yang duk hantar pelajar sana sini sampai malam.

Jawatan driver patut di hapuskan di sekolah kerana cikgu je yang duk hantar pelajar sana sini sampai malam.

Jawatan driver patut di hapuskan di sekolah kerana cikgu je yang duk hantar pelajar sana sini sampai malam.

Jawatan driver patut di hapuskan di sekolah kerana cikgu je yang duk hantar pelajar sana sini sampai malam.

Jawatan driver patut di hapuskan di sekolah kerana cikgu je yang duk hantar pelajar sana sini sampai malam.

Jawatan driver patut di hapuskan di sekolah kerana cikgu je yang duk hantar pelajar sana sini sampai malam.

Jawatan driver patut di hapuskan di sekolah kerana cikgu je yang duk hantar pelajar sana sini sampai malam.

Jawatan driver patut di hapuskan di sekolah kerana cikgu je yang duk hantar pelajar sana sini sampai malam.

Jawatan driver patut di hapuskan di sekolah kerana cikgu je yang duk hantar pelajar sana sini sampai malam.

Jawatan driver patut di hapuskan di sekolah kerana cikgu je yang duk hantar pelajar sana sini sampai malam.

Jawatan driver patut di hapuskan di sekolah kerana cikgu je yang duk hantar pelajar sana sini sampai malam.

Tanpa Nama berkata...

kenaikan 15-35% tidak boleh pakai kerana menguntungkan staf sokongan sahaja.

kenaikan 15-35% tidak boleh pakai kerana menguntungkan staf sokongan sahaja.

kenaikan 15-35% tidak boleh pakai kerana menguntungkan staf sokongan sahaja.

kenaikan 15-35% tidak boleh pakai kerana menguntungkan staf sokongan sahaja.

kenaikan 15-35% tidak boleh pakai kerana menguntungkan staf sokongan sahaja.

kenaikan 15-35% tidak boleh pakai kerana menguntungkan staf sokongan sahaja.

kenaikan 15-35% tidak boleh pakai kerana menguntungkan staf sokongan sahaja.

kenaikan 15-35% tidak boleh pakai kerana menguntungkan staf sokongan sahaja.

kenaikan 15-35% tidak boleh pakai kerana menguntungkan staf sokongan sahaja.

kenaikan 15-35% tidak boleh pakai kerana menguntungkan staf sokongan sahaja.

kenaikan 15-35% tidak boleh pakai kerana menguntungkan staf sokongan sahaja.

kenaikan 15-35% tidak boleh pakai kerana menguntungkan staf sokongan sahaja.

kenaikan 15-35% tidak boleh pakai kerana menguntungkan staf sokongan sahaja.

kenaikan 15-35% tidak boleh pakai kerana menguntungkan staf sokongan sahaja.

kenaikan 15-35% tidak boleh pakai kerana menguntungkan staf sokongan sahaja.

kenaikan 15-35% tidak boleh pakai kerana menguntungkan staf sokongan sahaja.

kenaikan 15-35% tidak boleh pakai kerana menguntungkan staf sokongan sahaja.

Tanpa Nama berkata...

BN.... Ingat PRU 13!!!!. Perlaksana adalah pengundi BN terbanyak.

Tanpa Nama berkata...

Ada penjawat awam ni. Hari2 mabuk, lepak, pun dapat APC....RM 1000. mcm mana ni???? Pilih bulu ker???? Apa crite kerajaan ni??

Tanpa Nama berkata...

beginilah apakata syarat naik pangkat ke gred 44 mesti memiliki Master dan pengalaman serta LNPT yg memuaskan. tak kira DG ke PTD ke J ke...

syarat nak naik 48-54 memiliki PhD.....
.........................
sangat bernas.

Tanpa Nama berkata...

sila kaji gaji,laluan kerjaya gred dan dlm kluster kump apa yg patut diletakkan untuk pemegang diploma!!!

Gred ini merupakan gred tersepit dan terhimpit..

dan sila semak peranan tugas/tanggungjawabnya kembali..
(memandangkan bebanan kerja adalah sama dengan PnP namun dari segi gaji/elaun adalah sama dengan gred bawahan)

bila isu kenaikkan gaji/gred dibangkitkan,maka golongan inilah yg makin tersepit/dihimpit..alasanya,kami org atas..atas mana sangatla!!!jurang gajinya antara 41 dan 29 dilihat sangat jauh..manakala jurang gaji antara 29-17 sangat hampir..

Pohon dikemaskini,serta ditelitikan..

selain dari laluan kerjaya utk gred ini boleh dikatakan sebagai penghujung karier..diploma dari gred 29 jika bernasib abik boleh naik 2 gred lagi..tetapi utk lepasan SPM,mereka boleh bertukar2 gred melalui alternatif kpsl..Xkisahla kpsl tu senang/susah..namun kpsl tersebut boleh didapati semasa dlm berkhidmat dan mendapat gaji serta dikira servisnya...buat diploma Xdikira dh servis..

pohon kaji semula..

saya amat pasti bahawa gred ini adalah gred yg paling tertindas..

cth:gred 41 & 29 jurang gaji sangat jauh..gred 29-17 dan kebawah Xjauhpun bezanya..namun,bila situasi pemberian insentif bonus & penambahbaikkan gaji gred bawahan,gred kami dipinggirkan..hanya gred bawahan yg dibantu..jesteru jurang gaji yg sedikit td menjadi terlalu nipis..namun jurang kami dgn PNP masih kekal begitu..wujudnya jurang gaji yg besar didalam setiap kump yg ada dan bukanya diantara gred!!!

Tanpa Nama berkata...

sila kaji gaji,laluan kerjaya gred dan dlm kluster kump apa yg patut diletakkan untuk pemegang diploma!!!

Gred ini merupakan gred tersepit dan terhimpit..

dan sila semak peranan tugas/tanggungjawabnya kembali..
(memandangkan bebanan kerja adalah sama dengan PnP namun dari segi gaji/elaun adalah sama dengan gred bawahan)

bila isu kenaikkan gaji/gred dibangkitkan,maka golongan inilah yg makin tersepit/dihimpit..alasanya,kami org atas..atas mana sangatla!!!jurang gajinya antara 41 dan 29 dilihat sangat jauh..manakala jurang gaji antara 29-17 sangat hampir..

Pohon dikemaskini,serta ditelitikan..

selain dari laluan kerjaya utk gred ini boleh dikatakan sebagai penghujung karier..diploma dari gred 29 jika bernasib abik boleh naik 2 gred lagi..tetapi utk lepasan SPM,mereka boleh bertukar2 gred melalui alternatif kpsl..Xkisahla kpsl tu senang/susah..namun kpsl tersebut boleh didapati semasa dlm berkhidmat dan mendapat gaji serta dikira servisnya...buat diploma Xdikira dh servis..

pohon kaji semula..

saya amat pasti bahawa gred ini adalah gred yg paling tertindas..

cth:gred 41 & 29 jurang gaji sangat jauh..gred 29-17 dan kebawah Xjauhpun bezanya..namun,bila situasi pemberian insentif bonus & penambahbaikkan gaji gred bawahan,gred kami dipinggirkan..hanya gred bawahan yg dibantu..jesteru jurang gaji yg sedikit td menjadi terlalu nipis..namun jurang kami dgn PNP masih kekal begitu..wujudnya jurang gaji yg besar didalam setiap kump yg ada dan bukanya diantara gred!!!
-----------------------------
jika kump diletakkan sama dalam kup pelaksana,seharusnya agihan % seharusnya setara dengan pelaksana yg lain!!!mengapa ada yg 25 & 35%??jika namanya pelaksana,maka 1kump seharusnya dpt kenaikkan yg sama!!jgn kumpC dan kump D yg dpt lebih!!!beza kamini bape sen jer???

Tanpa Nama berkata...

BR1M bukti kewangan kerajaan kukuh-kata Muhyiddin Yassin!!!

kenaikan 45%-60% utk JUSA dlm SBPA mmg membuktikan kerajaan berduet..

tapi janji 7-13% utk PA???betulker???ramai yg Xsampai 5-6%pun..

apa citer???Xhabis2 lg dh menipu???

Tanpa Nama berkata...

pinta kaji laluan kerjaya dan skim gaji/gred bagi kump B-lulusan Diploma...

kami mangsa keadaan!!!

Tanpa Nama berkata...

sila kaji laluan kerjaya dan gred/gaji PA kump B...

Tanpa Nama berkata...

BR1M bukti kewangan kerajaan kukuh-kata Muhyiddin Yassin!!!

kenaikan 45%-60% utk JUSA dlm SBPA mmg membuktikan kerajaan berduet..

tapi janji 7-13% utk PA???betulker???ramai yg Xsampai 5-6%pun..

apa citer???Xhabis2 lg dh menipu???
......................

sabar lah dik oooiiiii, kan sekarang sedang disemak. sabarrrr..

Tanpa Nama berkata...

pohon PA yg tertindas selain jusa/primier diberi kenaikkan yg sama spt SBPA sebelumni..maksud sy,kesemua gred yg tertindas sebelum ini diberi kenaikkan dr segi percent yg sama diberikan kepada JUSA.manakala kenaikkan 7-13% diberikan pula kepada mereka..

setuju???

Hazym berkata...

Dalam semakan semula SBPA, saya berharap sangat supaya kakitangan awam yang tidak memilih opsyen persaraan umur 60 tahun diberi peluang semula untuk memilih dan menandatangani borang opsyen persaraan tersebut dan ini termasuklah saya, sepertimana permintaaan CUEPACS kepada JPA baru-baru ini. Ini kerana semasa menandatangani borang tersebut saya tidak diberikan penjelasan yang sebenar daripada majikan saya tentang kelebihan memilih umur persaraan 60 tahun dan masa yang diberi untuk menandatangani borang tersebut amat singkat iaitu satu hari sahaja! Saya merasa amat terkilan.

Insan Yang Amat Terkilan.

Tanpa Nama berkata...

sebelum ini dikatakan wujud 4kategori kump terbaru antara gred dlm kerajaan makanya,saya merasakan pembahagian percent wajar diberikan mengikut kump besar tersebut!!!

jika bil percent dibuat mengikut gred,maka akan berlaku terlalu banyak ketidak adilan!!!

tertinggi -5%
primier-7%
PnP-10%
pelaksana-20%

mirul berkata...

Dipohon Kerajaan memberi ELAUN KHAS bagi Ketua Pejabat tidak kiralah samada Pejabat kecil atau besar sebab tangungjawap ketua Pejabat amat besar jika GB/Pengetua ada elaun khas guru besar kenapa tidak Ketua Pejabat.Elaun tersebut hendaklah mengikut kategori Pejabat.

Tanpa Nama berkata...

Kalau gred 40 ke bawah ckp jurang gaji perlubl dekat ngn 41, tp kami lg byk rugi sbb keje bnyk , nk handlw mslah staff yg bmasah, kn lead unit, tp x de plak org nmpk, keje lebih masa x bleh claim mcm gred bawah. Ini sgt x adil
-------------------------------------
yg boleh claim gred C kebawah tuan...gred kami kump B????claim apa??claim cuti???
tupun kalo cukup!!!kalo nak ganti weekend day camner???bolehke ganti hari weekend tu balik???bukan ke weekend tu dh mmg cuti??so apa yg kami nak claimkan???cer bgtau??letakkan kami kump B dlm gred pelaksana..namun apa yg kump C,d dapat,kami Xdapat!!!kononya kami kump pegawai!!!walhal bab kump,gaji,elaun tnt itu ini sama leveljer dgn org bawahan...terutama sekali jurang B-C dh Xde beza dh...

Tanpa Nama berkata...

Dalam semakan semula SBPA, saya berharap sangat supaya kakitangan awam yang tidak memilih opsyen persaraan umur 60 tahun diberi peluang semula untuk memilih dan menandatangani borang opsyen persaraan tersebut dan ini termasuklah saya, sepertimana permintaaan CUEPACS kepada JPA baru-baru ini. Ini kerana semasa menandatangani borang tersebut saya tidak diberikan penjelasan yang sebenar daripada majikan saya tentang kelebihan memilih umur persaraan 60 tahun dan masa yang diberi untuk menandatangani borang tersebut amat singkat iaitu satu hari sahaja! Saya merasa amat terkilan.

Insan Yang Amat Terkilan.
........................

Presiden Cuepacs dah mohon supaya diisi semula pilihan pencen dan pilihan sbpa kerana ramai PA menandatangan persetujuan tanpa penerangan yang lengkap.

Tanpa Nama berkata...

RASA NAK MAKAN PENYEPAK JE MUKA PAK OMAR BODOH NI..
sKRANG BATU TAU BISING PASAL GAJI YE..

DULU-DULU MASA 15%-35% TU KO DUDUK BAWAH TEMPURUNG TAIK KE ?
SEDAPNYA KO MASA TU DGN TAIK KO YER..

SKRANG NI DISEBABKAN KO GAJI KENA TUNDA LAGI..

BODOH LA KO NI.. OTAK CETEK SGT

Tanpa Nama berkata...

Tan Sri Ismail,
Saya mencadangkan agar skim perkhidmatan dan gaji skim Penolong Pegawai Pertanian dgn Pembantu Pertanian disemak semula.
Tawaran gaji SBPA adalah lebih tinggi bagi GA3 berbanding GA2 spt beikut:

T1 T15 T20

G1-1 1920 6215

G2-1 1555 4330
G2-2 2710 4880
G2-5 3200 5930

G3-1 1410 4185
G3-2 2710 4880
G3-4 3035 5555

GA3-1 1410 4185
GA3-2 2525 4695
GA3-3 2920 5230

Berdasarkan jadual gaji di atas, jelas menunjukkan Penolong Pegawai Pertanian (Diploma) TIDAK memintas Pegawai Pertanian(Ijazah), tetapi Pembantu Pertanian(Sijil) dapat memintas Penolong Pegawai Pertanian.

MOHON DIPERBETULKAN DENGAN APA CARA SEKALI PUN.

AAO DIP.TANI
-------------------------sepatutnya ko kena bersuara utk gred kump B..Xperlula setakat gred G jer..nmpk sgt ko nk fight utk gred kojer...fight r utk gred kump B kelayakkan diploma...baru betul..ko oter ayat koni balik n send ke farida.sbpa@jpa.gov.my sekarang!!!

Tanpa Nama berkata...

BR1M bukti kewangan kerajaan kukuh-kata Muhyiddin Yassin!!!

kenaikan 45%-60% utk JUSA dlm SBPA mmg membuktikan kerajaan berduet..

tapi janji 7-13% utk PA???betulker???ramai yg Xsampai 5-6%pun..

apa citer???Xhabis2 lg dh menipu???
......................

sabar lah dik oooiiiii, kan sekarang sedang disemak. sabarrrr..
---------------------------klo Xmenyalak bukit camni,kena kuda jela hidupni!!!dulu kini n selamanya mmg prinsip hidup suka memperkudakan rakyat!!!!

Tanpa Nama berkata...

Masalah bagi kakitangan gred rendah terutama n1 yang baru nak merasa adanya kenaikan pangkat.

1.Berkhidmat antara 10-15 tahun diberi kenaikan pangkat Pembantu Am Pejabat N4 secara Hakiki setelah memenuhi syarat
-berkhidmat antara 10-15 tahun
-Lulus PTK TK1 atau TK2
-Diperakui oleh ketua Jabatan

Tapi setelah SBPA ini diperkenalkan seolah-olah segala usaha yang dilakukan oleh gred n1 ini tidak di ambil kira
1. Mereka yang berada di tanggagaji P1 mendapat kenaikan gaji RM100 lebih tak kira lantikan baru atau lebih 15 tahun Dan masih berada dalam jawatan Gred N1-Dalam SBPA N5-1

2. Mereka yang berada di tangga gaji P2 mendapat RM90 ke atas.Berada di Gred jawatan N1 atau N4 (Hakiki/Memangku). Berkhidmat 10-15 tahun dlm gred N1, SBPA N5-1

3. Bagi mereka yang berada di tanggagaji P3 pula hanya mendapat lebih kurang Rm80 dan berada di gred jawatan N1 atau N4 (Hakiki/memangku). Berkhidmat lebih kurang 10-15 tahun dlm gred N1, SBPA N5-1

Setelah segala usaha yang di lakukan sepertinya tidak di ambil kira. Para N4 kembali kepada Gred asal atau dlm SBPA N5-1 bersama dalam kelompok yang tidak pernah mengambil peperiksaan PTK selama berkhidmat atau tidak lulus langsung, malah lantikan baru juga tidak merasa kesulitan dinilai oleh pihak majikan.

Apa yang membuat saya sedikit terkilan di sini ialah segala usaha keras untuk memperbaiki diri tidak mendapat perhatian.Berkhidmat LAMA juga lulus PTK tapi akhirnya KAMI tidak mendapat keistemewaan. Oleh hal yang demikian mohon kepada datuk Omar agar memanjagkan hal ini bersama JPA pada mesyuarat2 akan datang supaya usaha kami para Gred N4 (hakiki/memangku) di beri perhatian . Bukannya senang mendapat nilaian terbaik majikan dan juga menghadiri temuduga. Kalau senag pasti ramai yang lulus dgn cemerlang.

Sekurang-kurangnya tempoh perkhidmatan,"KELULUSAN" peperiksaan Perkhidmatan, dan Gred terakhir di ambil kira.

Tanpa Nama berkata...

beginilah apakata syarat naik pangkat ke gred 44 mesti memiliki Master dan pengalaman serta LNPT yg memuaskan. tak kira DG ke PTD ke J ke...

syarat nak naik 48-54 memiliki PhD.....

supaya menjadikan golongan ni bertambah bijak...khekhekhe

Tanpa Nama berkata...

jangang lupe satu lagi perkara

mohon cuti Deepavali 2 hari...

Jangan marah dengan permintaan ini.Saya mahu raya.

Kalau marah, kenapa tak ada orang minta cuti raya kurbon lagi satu hari cuti,....

DEEPAVALI,PERAYAAN CAHAYA,HATI MESTI GEMBIRA,BALIK KG SPT MELAYU DAN CINA.AMMA....AKU PULANG.TAMBI.... AKU PULANG.

MALAYSIA TANAH AIR KU....

Tanpa Nama berkata...

Nampak sangat kelemahan pengurusan tertinggi tidak pandai dan tidak bijak dalam penilaian semakan gaji pada semua kakitangan awam. Mereka hanya mementingkan gaji mereka sahaja. Adakah ini satu kebaikan pada semua kakitangan awam?

Tanpa Nama berkata...

Nampak sangat kelemahan pengurusan tertinggi tidak pandai dan tidak bijak dalam penilaian semakan gaji pada semua kakitangan awam. Mereka hanya mementingkan gaji mereka sahaja. Adakah ini satu kebaikan pada semua kakitangan awam?
--------------------------------
memang inilah minda kerajaan pemerintah kini??perasan Xsaidara semasa pembentangan bajet dahulu,PM ingin menaikkan gaji YB2??dengan syarat Yb2 pembangkangpun setuju..so,apa maknanya??
ini dipanggil rasuah halus..SPRM kena alert!!!!

Tanpa Nama berkata...

jika inspektor/leftenan boleh dikategorikan sebagai pegawai kanan,why not PA awam yg lain???

Tanpa Nama berkata...

jika inspektor/leftenan boleh dikategorikan sebagai pegawai kanan,why not PA awam yg lain???mksu sy diploma holder yg lain2 dlm PA..selaraskan perjawatan...sebutan dan panggilan dlm setiap gred jwtan..ni ada yg gred 17 dipanggil pegawai!!!!bergaduh org tua konon ngatakan anak dia jd pegawai!!!walhal belajar takat SPM n gred 17...yg pegawai dh jadi penolong pengarah-penangan keje PTD..so kump B jadi penolong pegawai kpd kump C..adeiiii..

Tanpa Nama berkata...

Nampak sangat kelemahan pengurusan tertinggi tidak pandai dan tidak bijak dalam penilaian semakan gaji pada semua kakitangan awam. Mereka hanya mementingkan gaji mereka sahaja. Adakah ini satu kebaikan pada semua kakitangan awam?
--------------------------------
memang inilah minda kerajaan pemerintah kini??perasan Xsaidara semasa pembentangan bajet dahulu,PM ingin menaikkan gaji YB2??dengan syarat Yb2 pembangkangpun setuju..so,apa maknanya??
ini dipanggil rasuah halus..SPRM kena alert!!!!
...........................
ye lah kena tanya, kalau tak tanya nanti bila dinaikkan gaji bising2 pulak kata tak diajak berunding..

Tanpa Nama berkata...

Kerajaan tidak salah dalam hal ini...kerana Y.A.B PM telahpun mengarahkan pada JPA/SPA dan juga KSN untuk membuat kenaikan atau semakan gaji TETAPI pegawai atasan yang terlibat dalam hal kenaikan gaji ini telah menyalah gunakan kenaikan ini untuk mereka. Kalau diikutkan kata pembentangan budget tahun lali kenaikan hanya 7 -13 peratus saja. Kenapa kenaikan tinggi sangat pada pengurusan atasan. Yang patut dipersalahkan adalah KSN dan KPPA yang tidak mengikut saranan Y.A.B PM dalam pembentangan budget itu.

Tanpa Nama berkata...

AKU KESIAN TENGOK SEBAHAGIAN KOMEN DI SINI, TAK RELEVEN LANGSUNG!!!!!!

ADA YG GAJI KECIK/PELAKSANA NAK GAJI SELORI MCM P&P, INI TAK PERLU BINCANGLAH, TAKKAN TERJADI. P&P GAJI BESAR KERANA MEREKA HEBAT, BUKAN SEMUA ORANG BOLEH CAPAI SPT MEREKA.

ADA YG CADANG SEMUA JOM JADI DOKTOR JADI PTD, SILAKAN, INGAT SEMUA ORANG BOLEH CAPAI PTD ATAU DR KA?

ADA YG NAK HEBOHKAN MEREKA ADA BA/BSC, MA, PHD TETAPI JADI KERANI. BERAPA BILANGANNYA SELURUH MALAYSIA, CUBA BERITAHU AKU! ADA TETAPI KES-KES TERPENCIL. PUN BEGITU KALAU DAH KUAT SGT TUKAR JAWATAN, MOHON PTD, MOHON GURU MOHON JADI DR, KALAU GAGAL JANGAN SALAHKAN ORANG PULAK.

ADA YG KATA PERLU PHD UTK GRED 48 KE ATAS, BIOL BIOL PUNYA IDEA. KELAYAKAN JADI PEGAWAI DI NEGARA KITA IALAH IJAZAH PERTAMA, MA/PHD IALAH UTK MEREKA YG NAK KE IPT, TAK PERLU BINCANG LANJUT.

ADA YG NAK SUPAYA ELAUN KERAIAN GRED 48 KE ATAS DIHAPUSKAN, KONON TAK BELANJA ORANG PUN! EK TU GANTI EKA, BUKAN UTK BELANJA ORG LAIN, TETAPI ELAUN BAGI MERAIKAN PEGAWAI BERKENAAN OLEH MAJIKANNYA, DI SINI KERAJAANLAH NGOK. BUKAN UTK BELANJA ORG LAINLAH NGOK.

SEPATUTNYA KAMU ORG BINCANGKANLAH

1BAGAIMANA NAK TAMBAH BAIK PRESTASI KERJA YG SELAMA INI SEMUA ORANG TAHU BAGAIMANA.
2BAGAIMANA SUPAYA SENIORITI TIDAK HILANG BEGITU SAHAJA DITELAN PTD.
3BAGAIMANA BOLEH JADI GAJI DAN ELAUN JUSA KE ATAS NAIK MELAMPAU.
4BAGAIMANA SUPAYA TIDAK MENAIP DI SINI MASA KERJA. INGAT MASA KERJA KAMU TELAH DIBAYAR DGN WANG GAJI KAMU SETIAP BULAN, TAK DIKURANGKAN SATU SEN PUN BIARPUN KAMU KERJA BAWAH PAR. (kasim banyak menaip berjela2 berhari2 waktu pejabat, ertinya kalau kasim seorg KA maka kasim ialah ular dan ketam terbesar dlm kalangan KA. entah masa mana dia jalankan tugasnya)

AKU RASA SEBAHAGIAN PENGOMEN DI SINI TAK PERLU IKUT SAMA DLM RUANG INI KERANA LOW MENTALITYNYA DANGKAL, BUTA KAYU DAN TAK TAU APA. BARANGKALI DI PEJABAT ADA KOM DAN INTERNET APA LAGI HENTAMLA. KERJA SEBENAR TAK JALAN. TULISAN BERDEGAR2 MCM AYAM JANTAN YG EKORNYA BERGELUMANG TAHI....WEKK

/?

Tanpa Nama berkata...

Sabtu, Januari 21, 2012 10:13:00 PM
Tanpa Nama berkata...
AKU KESIAN TENGOK SEBAHAGIAN KOMEN DI SINI, TAK RELEVEN LANGSUNG!!!!!!

ADA YG GAJI KECIK/PELAKSANA NAK GAJI SELORI MCM P&P, INI TAK PERLU BINCANGLAH, TAKKAN TERJADI. P&P GAJI BESAR KERANA MEREKA HEBAT, BUKAN SEMUA ORANG BOLEH CAPAI SPT MEREKA.

ADA YG CADANG SEMUA JOM JADI DOKTOR JADI PTD, SILAKAN, INGAT SEMUA ORANG BOLEH CAPAI PTD ATAU DR KA?

ADA YG NAK HEBOHKAN MEREKA ADA BA/BSC, MA, PHD TETAPI JADI KERANI. BERAPA BILANGANNYA SELURUH MALAYSIA, CUBA BERITAHU AKU! ADA TETAPI KES-KES TERPENCIL. PUN BEGITU KALAU DAH KUAT SGT TUKAR JAWATAN, MOHON PTD, MOHON GURU MOHON JADI DR, KALAU GAGAL JANGAN SALAHKAN ORANG PULAK.

ADA YG KATA PERLU PHD UTK GRED 48 KE ATAS, BIOL BIOL PUNYA IDEA. KELAYAKAN JADI PEGAWAI DI NEGARA KITA IALAH IJAZAH PERTAMA, MA/PHD IALAH UTK MEREKA YG NAK KE IPT, TAK PERLU BINCANG LANJUT.

ADA YG NAK SUPAYA ELAUN KERAIAN GRED 48 KE ATAS DIHAPUSKAN, KONON TAK BELANJA ORANG PUN! EK TU GANTI EKA, BUKAN UTK BELANJA ORG LAIN, TETAPI ELAUN BAGI MERAIKAN PEGAWAI BERKENAAN OLEH MAJIKANNYA, DI SINI KERAJAANLAH NGOK. BUKAN UTK BELANJA ORG LAINLAH NGOK.

SEPATUTNYA KAMU ORG BINCANGKANLAH

1BAGAIMANA NAK TAMBAH BAIK PRESTASI KERJA YG SELAMA INI SEMUA ORANG TAHU BAGAIMANA.
2BAGAIMANA SUPAYA SENIORITI TIDAK HILANG BEGITU SAHAJA DITELAN PTD.
3BAGAIMANA BOLEH JADI GAJI DAN ELAUN JUSA KE ATAS NAIK MELAMPAU.
4BAGAIMANA SUPAYA TIDAK MENAIP DI SINI MASA KERJA. INGAT MASA KERJA KAMU TELAH DIBAYAR DGN WANG GAJI KAMU SETIAP BULAN, TAK DIKURANGKAN SATU SEN PUN BIARPUN KAMU KERJA BAWAH PAR. (kasim banyak menaip berjela2 berhari2 waktu pejabat, ertinya kalau kasim seorg KA maka kasim ialah ular dan ketam terbesar dlm kalangan KA. entah masa mana dia jalankan tugasnya)

AKU RASA SEBAHAGIAN PENGOMEN DI SINI TAK PERLU IKUT SAMA DLM RUANG INI KERANA LOW MENTALITYNYA DANGKAL, BUTA KAYU DAN TAK TAU APA. BARANGKALI DI PEJABAT ADA KOM DAN INTERNET APA LAGI HENTAMLA. KERJA SEBENAR TAK JALAN. TULISAN BERDEGAR2 MCM AYAM JANTAN YG EKORNYA BERGELUMANG TAHI....WEKK

/?
===================================

AKU RASA APA YG KO CAKAP NI LAGI TAK RELEVEN..TAPI MACAM ORG SAKIT MEROYAN...KHAKHAKHAKAHKAHAK

Tanpa Nama berkata...

mohon semak kembali..
PEMBANTU PENILAIAN(SIJIL)
W4-1
PENOLONG PEG.PENILAIAN
(DIPLOMA) W2-1
SKOP KERJA HAMPIR
SAMA..TETAPI GAJI TERLALU
JAUH..
W4-1 DIBAYAR GAJI SPM
WALAUPUN ASAS
KEMASUKAN SIJIL...
DIMANAKAH GRED W3-1????
TIADA???
Sabtu, Januari 21, 2012
12:42:00 PM
_______________________________
Try check btl2 skim W17
PEMBANTU PENILAIAN,mana
ada syarat kemasukkan asas
sijil..SYARAT MASUK ASAS
ADALAH SPM..
Sabtu, Januari 21, 2012

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

adik aku ada masuk kerja jawatam pem.penilaian..dia belajar kat inspen.sijil penilaian harta tanah..ada juga jawatan tu masuk guna sijil..

pen peg berkata...

pinta kaji laluan kerjaya dan skim gaji/gred bagi kump B-lulusan Diploma...

kami mangsa keadaan!!!
SOKONG 100%...
SBPA JANJI GAJI MAXIMA GRED 3-2 /3-3/3-4 LEBIH TINGGI DARI MAXIMA 2-1
TETAPI GAJI MAXIMA GRED 2-2/2-5 TAK MELEBIHI MAXIMA 1-1
MAKNANYA GAJI SIJIL LEBIH TINGGI DARI DIPLOMA.. TAPI ORG DIPLOMA X MELEBIHI ORG DEGREE.
TEKANAN BG PENJAWAT MEMASUKI PKHIDMATAN MGUNAKAN DIPLOMA ..KEBANYAKANNYA BERTARAF PENOLONG PEGAWAI..

penolong apa2

Tanpa Nama berkata...

Sabtu, Januari 21, 2012 10:41:00 PM
Tanpa Nama berkata...
Sabtu, Januari 21, 2012 10:13:00 PM
Tanpa Nama berkata...
AKU KESIAN TENGOK SEBAHAGIAN KOMEN DI SINI, TAK RELEVEN LANGSUNG!!!!!!

ADA YG GAJI KECIK/PELAKSANA NAK GAJI SELORI MCM P&P, INI TAK PERLU BINCANGLAH, TAKKAN TERJADI. P&P GAJI BESAR KERANA MEREKA HEBAT, BUKAN SEMUA ORANG BOLEH CAPAI SPT MEREKA.

ADA YG CADANG SEMUA JOM JADI DOKTOR JADI PTD, SILAKAN, INGAT SEMUA ORANG BOLEH CAPAI PTD ATAU DR KA?

ADA YG NAK HEBOHKAN MEREKA ADA BA/BSC, MA, PHD TETAPI JADI KERANI. BERAPA BILANGANNYA SELURUH MALAYSIA, CUBA BERITAHU AKU! ADA TETAPI KES-KES TERPENCIL. PUN BEGITU KALAU DAH KUAT SGT TUKAR JAWATAN, MOHON PTD, MOHON GURU MOHON JADI DR, KALAU GAGAL JANGAN SALAHKAN ORANG PULAK.

ADA YG KATA PERLU PHD UTK GRED 48 KE ATAS, BIOL BIOL PUNYA IDEA. KELAYAKAN JADI PEGAWAI DI NEGARA KITA IALAH IJAZAH PERTAMA, MA/PHD IALAH UTK MEREKA YG NAK KE IPT, TAK PERLU BINCANG LANJUT.

ADA YG NAK SUPAYA ELAUN KERAIAN GRED 48 KE ATAS DIHAPUSKAN, KONON TAK BELANJA ORANG PUN! EK TU GANTI EKA, BUKAN UTK BELANJA ORG LAIN, TETAPI ELAUN BAGI MERAIKAN PEGAWAI BERKENAAN OLEH MAJIKANNYA, DI SINI KERAJAANLAH NGOK. BUKAN UTK BELANJA ORG LAINLAH NGOK.

SEPATUTNYA KAMU ORG BINCANGKANLAH

1BAGAIMANA NAK TAMBAH BAIK PRESTASI KERJA YG SELAMA INI SEMUA ORANG TAHU BAGAIMANA.
2BAGAIMANA SUPAYA SENIORITI TIDAK HILANG BEGITU SAHAJA DITELAN PTD.
3BAGAIMANA BOLEH JADI GAJI DAN ELAUN JUSA KE ATAS NAIK MELAMPAU.
4BAGAIMANA SUPAYA TIDAK MENAIP DI SINI MASA KERJA. INGAT MASA KERJA KAMU TELAH DIBAYAR DGN WANG GAJI KAMU SETIAP BULAN, TAK DIKURANGKAN SATU SEN PUN BIARPUN KAMU KERJA BAWAH PAR. (kasim banyak menaip berjela2 berhari2 waktu pejabat, ertinya kalau kasim seorg KA maka kasim ialah ular dan ketam terbesar dlm kalangan KA. entah masa mana dia jalankan tugasnya)

AKU RASA SEBAHAGIAN PENGOMEN DI SINI TAK PERLU IKUT SAMA DLM RUANG INI KERANA LOW MENTALITYNYA DANGKAL, BUTA KAYU DAN TAK TAU APA. BARANGKALI DI PEJABAT ADA KOM DAN INTERNET APA LAGI HENTAMLA. KERJA SEBENAR TAK JALAN. TULISAN BERDEGAR2 MCM AYAM JANTAN YG EKORNYA BERGELUMANG TAHI....WEKK

/?
===================================

AKU RASA APA YG KO CAKAP NI LAGI TAK RELEVEN..TAPI MACAM ORG SAKIT MEROYAN...KHAKHAKHAKAHKAHAK

---------------------------

bkn lg meroyan..tu sakit mental tu..hehehe

Tanpa Nama berkata...

BANYAK BETUL PENJAWAT AWAM YANG BUSUK HATI..DENGKI KAT ORANG LAIN..ADA ORG BG CADANGAN..DI KUTUK PULA OLEH ORG LAIN..PATUTLA KERJA MALAS SANGAT..BUSUK HATI RUPENYA..

SAPE MKN CILI DIA RASA PEDAS.

Tanpa Nama berkata...

yg penting..kita berdoa pada ALLAH.. supaya makbulkan permintaan kita..moga petugas2 ni buka mata kaji untuk semua jawatan..supaya kadar upah yg dibayar setimpal dgn kerja..

bile tak berkat gaji tu..dpt duit byk pun hati tak senang,kereta slu rosak,beli barang pun slu rosak.slu sakit demam,duit cpt je habis.bile berbelanja,slu terbeli yg tak berguna,membazir,
.adakah anda2 tergolong dlm golongan itu,sedarlah wahai saudaraku..

Tanpa Nama berkata...

pinta kerajaan kaji/semak/selaras dan perbaiki skim gaji pegawai gred B dalam kerajaan.

Pada hemat sy,skim ini terlalu naif dari segi pemberian insentif/peluang kerjaya/elaun2/dan skim gred juga gajinya.

once,puan Farida dan juga ajk penyelaras semakan SBPA lihat skim kami ini,puan akan memahami.

Mudah sahaja untuk puan memahaminya,dengan cuma meletakkan sementara diri puan dalam skim/gred tersebut,puan akan paham dengan apa yg kami maksudkan itu.

justeru itu,saya memohon jasa baik puan dan juga ajk yang lain membuat satu keputusan yg baik utk kami PA2 kump B.

Perhatian dan setiap penambahbaikkan yg puan dan ajk lain lakukan,kami ucapkan dengan jutaan terima kasih.Semoga Allah memberkati dan membalas atas setiap usaha yg puan/ajk lakukan demi membela nasib kami PA yg tertindas ini

Sekian,

Yg terhimpit dan dihimpit

peg.sokongan kump B

Tanpa Nama berkata...

pinta kerajaan kaji/semak/selaras dan perbaiki skim gaji pegawai gred B dalam kerajaan.

Pada hemat sy,skim ini terlalu naif dari segi pemberian insentif/peluang kerjaya/elaun2/dan skim gred juga gajinya.

once,puan Farida dan juga ajk penyelaras semakan SBPA lihat skim kami ini,puan akan memahami.

Mudah sahaja untuk puan memahaminya,dengan cuma meletakkan sementara diri puan dalam skim/gred tersebut,puan akan paham dengan apa yg kami maksudkan itu.

justeru itu,saya memohon jasa baik puan dan juga ajk yang lain membuat satu keputusan yg baik utk kami PA2 kump B.

Perhatian dan setiap penambahbaikkan yg puan dan ajk lain lakukan,kami ucapkan dengan jutaan terima kasih.Semoga Allah memberkati dan membalas atas setiap usaha yg puan/ajk lakukan demi membela nasib kami PA yg tertindas ini

Sekian,

Yg terhimpit dan dihimpit

peg.sokongan kump B

Tanpa Nama berkata...

pinta kerajaan kaji/semak/selaras dan perbaiki skim gaji pegawai gred B dalam kerajaan.

Pada hemat sy,skim ini terlalu naif dari segi pemberian insentif/peluang kerjaya/elaun2/dan skim gred juga gajinya.

once,puan Farida dan juga ajk penyelaras semakan SBPA lihat skim kami ini,puan akan memahami.

Mudah sahaja untuk puan memahaminya,dengan cuma meletakkan sementara diri puan dalam skim/gred tersebut,puan akan paham dengan apa yg kami maksudkan itu.

justeru itu,saya memohon jasa baik puan dan juga ajk yang lain membuat satu keputusan yg baik utk kami PA2 kump B.

Perhatian dan setiap penambahbaikkan yg puan dan ajk lain lakukan,kami ucapkan dengan jutaan terima kasih.Semoga Allah memberkati dan membalas atas setiap usaha yg puan/ajk lakukan demi membela nasib kami PA yg tertindas ini

Sekian,

Yg terhimpit dan dihimpit

peg.sokongan kump B

Tanpa Nama berkata...

pinta kerajaan kaji/semak/selaras dan perbaiki skim gaji pegawai gred B dalam kerajaan.

Pada hemat sy,skim ini terlalu naif dari segi pemberian insentif/peluang kerjaya/elaun2/dan skim gred juga gajinya.

once,puan Farida dan juga ajk penyelaras semakan SBPA lihat skim kami ini,puan akan memahami.

Mudah sahaja untuk puan memahaminya,dengan cuma meletakkan sementara diri puan dalam skim/gred tersebut,puan akan paham dengan apa yg kami maksudkan itu.

justeru itu,saya memohon jasa baik puan dan juga ajk yang lain membuat satu keputusan yg baik utk kami PA2 kump B.

Perhatian dan setiap penambahbaikkan yg puan dan ajk lain lakukan,kami ucapkan dengan jutaan terima kasih.Semoga Allah memberkati dan membalas atas setiap usaha yg puan/ajk lakukan demi membela nasib kami PA yg tertindas ini

Sekian,

Yg terhimpit dan dihimpit

peg.sokongan kump B

Tanpa Nama berkata...

pinta kerajaan kaji/semak/selaras dan perbaiki skim gaji pegawai gred B dalam kerajaan.

Pada hemat sy,skim ini terlalu naif dari segi pemberian insentif/peluang kerjaya/elaun2/dan skim gred juga gajinya.

once,puan Farida dan juga ajk penyelaras semakan SBPA lihat skim kami ini,puan akan memahami.

Mudah sahaja untuk puan memahaminya,dengan cuma meletakkan sementara diri puan dalam skim/gred tersebut,puan akan paham dengan apa yg kami maksudkan itu.

justeru itu,saya memohon jasa baik puan dan juga ajk yang lain membuat satu keputusan yg baik utk kami PA2 kump B.

Perhatian dan setiap penambahbaikkan yg puan dan ajk lain lakukan,kami ucapkan dengan jutaan terima kasih.Semoga Allah memberkati dan membalas atas setiap usaha yg puan/ajk lakukan demi membela nasib kami PA yg tertindas ini

Sekian,

Yg terhimpit dan dihimpit

peg.sokongan kump B

Tanpa Nama berkata...

Masalah bagi kakitangan gred rendah terutama n1 yang baru nak merasa adanya kenaikan pangkat.

1.Berkhidmat antara 10-15 tahun diberi kenaikan pangkat Pembantu Am Pejabat N4 secara Hakiki setelah memenuhi syarat
-berkhidmat antara 10-15 tahun
-Lulus PTK TK1 atau TK2
-Diperakui oleh ketua Jabatan

Tapi setelah SBPA ini diperkenalkan seolah-olah segala usaha yang dilakukan oleh gred n1 ini tidak di ambil kira
1. Mereka yang berada di tanggagaji P1 mendapat kenaikan gaji RM100 lebih tak kira lantikan baru atau lebih 15 tahun Dan masih berada dalam jawatan Gred N1-Dalam SBPA N5-1

2. Mereka yang berada di tangga gaji P2 mendapat RM90 ke atas.Berada di Gred jawatan N1 atau N4 (Hakiki/Memangku). Berkhidmat 10-15 tahun dlm gred N1, SBPA N5-1

3. Bagi mereka yang berada di tanggagaji P3 pula hanya mendapat lebih kurang Rm80 dan berada di gred jawatan N1 atau N4 (Hakiki/memangku). Berkhidmat lebih kurang 10-15 tahun dlm gred N1, SBPA N5-1

Setelah segala usaha yang di lakukan sepertinya tidak di ambil kira. Para N4 kembali kepada Gred asal atau dlm SBPA N5-1 bersama dalam kelompok yang tidak pernah mengambil peperiksaan PTK selama berkhidmat atau tidak lulus langsung, malah lantikan baru juga tidak merasa kesulitan dinilai oleh pihak majikan.

Apa yang membuat saya sedikit terkilan di sini ialah segala usaha keras untuk memperbaiki diri tidak mendapat perhatian.Berkhidmat LAMA juga lulus PTK tapi akhirnya KAMI tidak mendapat keistemewaan. Oleh hal yang demikian mohon kepada datuk Omar agar memanjagkan hal ini bersama JPA pada mesyuarat2 akan datang supaya usaha kami para Gred N4 (hakiki/memangku) di beri perhatian . Bukannya senang mendapat nilaian terbaik majikan dan juga menghadiri temuduga. Kalau senag pasti ramai yang lulus dgn cemerlang.

Sekurang-kurangnya tempoh perkhidmatan,"KELULUSAN" peperiksaan Perkhidmatan, dan Gred terakhir di ambil kira.

Sabtu, Januari 21, 2012 9:40:00 PM

Tanpa Nama berkata...
beginilah apakata syarat naik pangkat ke gred 44 mesti memiliki Master dan pengalaman serta LNPT yg memuaskan. tak kira DG ke PTD ke J ke...

syarat nak naik 48-54 memiliki PhD.....

supaya menjadikan golongan ni bertambah bijak...khekhekhe

Sabtu, Januari 21, 2012 9:42:00 PM

Kamu gred N1 atau N4 masih lagi dalam lingkungan gred 1 hingga 10 yang dijumudkan tak sampai lagi gred 11 sangat beruntung kerana dapat naik gred N11(N5-1)..Tapi ada lagi yang perlu perhatian terutama gred N12 lagi teruk kena dipaksa turun dan berkongsi gaji pada gred N11(N5-1).Dimana keadilan bagi gred N12 ini...

Tanpa Nama berkata...

Diharapkan kerajaan dan ceupacs dapat memberi pertimbangan kepada pemberian yang lebih bermakna kepada mereka yang cemerlang dalam perkhidmatan bukan seperti sekarang di mana pegawai yang mendapat APC atau SPC di beri RM1000.00 atau sijil sahaja. Jika semasa SSB mereka yang cemerlang di berikan imbuhan yang lebih bermakna seperti kenaikan gaji ke P2.Disarankan agar mereka yang pernah mendapat APC atau SPC 3 kali sepanjang perkhidmatannya layak untuk diberikan penghargaan yang lebih bermakna seperti kenaikan pangkat atau imbuhan yang lebih bermakna supaya boleh di jadikan contoh PA yang lain demi kemajuan perkhidmatan awam pada keseluruhannya

Tanpa Nama berkata...

pinta kerajaan kaji/semak/selaras dan perbaiki skim gaji pegawai gred B dalam kerajaan.

Pada hemat sy,skim ini terlalu naif dari segi pemberian insentif/peluang kerjaya/elaun2/dan skim gred juga gajinya.

once,puan Farida dan juga ajk penyelaras semakan SBPA lihat skim kami ini,puan akan memahami.

Mudah sahaja untuk puan memahaminya,dengan cuma meletakkan sementara diri puan dalam skim/gred tersebut,puan akan paham dengan apa yg kami maksudkan itu.

justeru itu,saya memohon jasa baik puan dan juga ajk yang lain membuat satu keputusan yg baik utk kami PA2 kump B.

Perhatian dan setiap penambahbaikkan yg puan dan ajk lain lakukan,kami ucapkan dengan jutaan terima kasih.Semoga Allah memberkati dan membalas atas setiap usaha yg puan/ajk lakukan demi membela nasib kami PA yg tertindas ini

Sekian,

Yg terhimpit dan dihimpit

peg.sokongan kump B

Tanpa Nama berkata...

pinta kerajaan kaji/semak/selaras dan perbaiki skim gaji pegawai gred B dalam kerajaan.

Pada hemat sy,skim ini terlalu naif dari segi pemberian insentif/peluang kerjaya/elaun2/dan skim gred juga gajinya.

once,puan Farida dan juga ajk penyelaras semakan SBPA lihat skim kami ini,puan akan memahami.

Mudah sahaja untuk puan memahaminya,dengan cuma meletakkan sementara diri puan dalam skim/gred tersebut,puan akan paham dengan apa yg kami maksudkan itu.

justeru itu,saya memohon jasa baik puan dan juga ajk yang lain membuat satu keputusan yg baik utk kami PA2 kump B.

Perhatian dan setiap penambahbaikkan yg puan dan ajk lain lakukan,kami ucapkan dengan jutaan terima kasih.Semoga Allah memberkati dan membalas atas setiap usaha yg puan/ajk lakukan demi membela nasib kami PA yg tertindas ini

Sekian,

Yg terhimpit dan dihimpit

peg.sokongan kump B

Tanpa Nama berkata...

Jangan ambil kesempatan SBPA dijadikan batu loncatan untuk kenaikan gaji pihak atasan sahaja, kalau nak bandingkan Gred 32/34/36/38 janganlah dengan 41.Depa dah kerja 15 tahun nak dak dapat gred tu, cuba bandingkan dengan 48/52/54. apa elaun yang depa dapat,berapa gaji yang depa dapat.Kita pun bukan nak sama,tapi sekurang-kurang nya dah 10-15 tahun baru naik pangkat, patutnya adalah sedikit keistimewaan, Presiden Cuepac you patut berani, cakap untuk kepentingan semua bukan untuk undi you sahaja. Kalau boleh KSU dan KSN kita buat jawatan terbuka untuk semua gred JUSA&KP tengok idea siapa bagus, Terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

Harap CUEPACS tolong main peranan untuk kepentingan awam. Saya pun hairan bila nak buat tanggan gaji baru ini pada awalnya kenapa JPA tak panggil CUEPACS berbincang dan pulak tu sorok-sorok pula tangga gaji pegawai atasan bila dah siap. Dulu tak ada internet boleh lah main sandiwara sekarang ni kaitangan awam bukan bodoh macam dulu. Wahai orang atasan yang buat tanggagaji yang tidak munasabah ni tak ke rasa malu dan bersalah bila buat perkara begini. Ini menunjukkan orang atasan ni tamak dan pentingkan diri sendiri. Tolonglah sedarkan diri anda tu.Orang bawah kerja bagi nak gila tapi yang dapat nama orang atasan. Saya nak cadangkan kepada JPA kita buat penilaian ke atas boss=boss yang tak sedardiri ni. Adakan penilaian oleh kakitangagan bawahan keatas pegawai Gred 52/54/ Jusa C/B/A dan seterusnya. Mana-mana boss-boss ini yang dapat markah penilaian bawah 60% potong gaji mereka. Dan jika 3 tahun berturut-turut dapat 60% kebawah boleh turun pangkat atau buang kkerja....amacam bagus tak ! barulah pegawai-pegawai atasan yang tak sedar diri ni akan lebih rasa hormat kepada pegawai bawahan mereka.

Tanpa Nama berkata...

Saya nak komen sedikit tentang PTD. Saya hairan apa yang istimewa pagawai PTD ni? Tak ada istimewa langsung cuma berlagak sahaja macam orang pandai dan lebih menghairankan lagi bos kita yang DG ni pun takut dan tunduk hormat kepada pegawai cabuk PTD ni. PTD ni sama saja standard dengan pegawai lain. Jadi saya nak syorkan tolong letakkan mereka ni sama dengan tanggagaji dengan pegawai-pegawai kerajaan yang lain.Contoh saya ni masuk kerja sebagai DG 41 tahun 2001 bersama seorang PTD yang sama grednya dengan saya. Tup tup tahun 2008 saya baru dapat DG 44 pegawai PTD ni dah mencecah ke 52. Apa ni ? Takkan JPA tak sedar perkara ni. Tolonglah hapuskan jawatan PTD ni. Tak rasional langsung. Memalukan pegawai yang lebih senior dan pengalaman menjadi kuli kepada pegawai PTD ni yang baru setahun jagung bekerja. Dahlah tu nak mempengerusikan mesyuarat pun tak tahu bercakap pun macam orang angau saja. Tolonglaj JPA buat sesuatu kepada pegawai PTD ni. Samada mereka ni letak dibawah tanggagaji yang sama dengan pegawai kerajaan lain atau hapuskan saja jawatan PTD yang tak berfaedah ini !!

Tanpa Nama berkata...

Try check btl2 skim W17
PEMBANTU PENILAIAN,mana
ada syarat kemasukkan asas
sijil..SYARAT MASUK ASAS
ADALAH SPM..
Sabtu, Januari 21, 2012

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

adik aku ada masuk kerja jawatam pem.penilaian..dia belajar kat inspen.sijil penilaian harta tanah..ada juga jawatan tu masuk guna sijil..

Sabtu, Januari 21, 2012 10:57:00 PM

____________________________
brot mmg ada syarat masuknya sijil,tp syarat masuk MINIMUM ada la SPM,jika masuk menggunakan sijil Penilaian Harta Tanahgaji permulaan diberi pd T4..masuk dgn SPM gaji permulaan T1.


ni iklannya W4-1

PEMBANTU PENILAIAN GRED W4-1


KLASIFIKASI : PERKHIDMATAN PENTADBIRAN
KUMPULAN PERKHIDMATAN : PELAKSANA
GRED GAJI/JAWATAN : W4-1
JADUAL GAJI : T1:RM955.00 - T20: RM2780.00
SYARAT LANTIKAN 1. Calon bagi lantikan hendaklah memiliki kelayakan seperti berikut:-

(a) Sijil Pelajaran Malaysia atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan serta Kepujian dalam subjek Matematik pada peringkat peperiksaan tersebut.
(Gaji permulaan ialah pada Gred W4-1: T1); atau


(b) Sijil Penilaian Harta Tanah yang diiktiraf oleh kerajaan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya.

(Gaji permulaan ialah pada Gred W4-1: T4)


SYARAT KELAYAKAN
BAHASA MELAYU 2. Calon bagi lantikan hendaklah memiliki Kepujian dalam subjek Bahasa Melayu pada peringkat Sijil Pelajaran Malaysia atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan.
DESKRIPSI TUGAS 3. Menerima arahan dan menjalankan penilaian harta tanah dan pentadbiran, menerima arahan tugas informasi harta tanah, menerima arahan dan menjalankan latihan dan penyelidikan, mendapatkan kelulusan terhadap nilaian yang melebihi kuasa untuk melaporkannya dan lain-lain kelulusan terhadap perkara dinyatakan di atas.

Tanpa Nama berkata...

Diujudkan Gred 26 KUP. Bagi PA di gred 17 dinaik 22 KUP segenapnya 15 tahun berkhidmat. Bagaimana pula dengan PA di gred 22 Hakiki?
Ramai yg berada di gred 22 Hakiki adalah PA yang dah nak berpencen, tinggal bebarapa tahun sahaja ke umur pesaraan. Harap ambil perhatian.

Sabtu, Januari 21, 2012 3:47:00 PM

===================================
SEPATUTNYA GRED 22 HAKIKI DIBERIKAN GRED 26 KUP SEBAB UTK MENYELIA; TANPA MENGIRA TAHUN PERKHIDMATAN. TQ.

...................................
Harap JPA ambik perhatian kes ini.Tetapi aku rasa kena ada juga time basednya.Sekurangnya 5 tahun gred 22.Yang aku perhatikan ada pegawai yg dah lama sgt hakiki 22 ..miss 26.Sbb ada Jabatan pilih kasih .wpun telah lulus ptk dulu..prestasi cemerlang tiap tahun.Ini sgt2 tidak adil..Setuju patut kena ada KUP 26 untuk tugas penyeliaan gred bawahan.

Tanpa Nama berkata...

Jgn dilupa agensi penguatkuasaan seperti Kastam , Imigresen dan JPJ ! Pelarasan gaji sewajarnya patut dibuat di atas risiko dan beban tugasan masing - masing !

Kastam memungut hasil berbillion dan patut mendapat kenaikan gaji yang munasabah
...................................
Gaji pegawai kastam gred rendah ler yg tidak munasabah.Skrg ni dah sama dng tukang masak.Sya syorkan supaya pegawai kastam kena juga ambik kursus memasak resepi yg sedap2..untuk cukupkan 7 hari berkursus.Nak kerja kastam ni kena kredit matematik oii...

Lagi satu kena permudahkan sikit untuk naik pangkat dari gred 22 ke gred 26 ( tugas penyeliaan).Takkan kena kekal gred 22 saja walaupun kerja 30 tahun keseluruhan.Usia pun dah veteran sangat dah.KPSM Kastam kena alert juga.Kasi laa KUP 26.Jgn duk kira naik pangkat gred tinggi sahaja.

Tanpa Nama berkata...

Pengerusi Gred-Gred dalam Cuepacs jangan menyamar jadik wakil pihak kesatuan-kesatuan semasa perbincangan dgn pihak JPA.

Aku memang tak percaya dgn kredibiliti dan kemampuan kamu utk berhujjah dgn Top Guns dpd JPA ini ! Dulu semasa pemilihan Cuepacs 2010-13, ngko orang menang secara angkat borong jer ..

Elok dah tu jemput KESATUAN YG MEWAKILLI SKIM PERKHIDMATAN mereka utk bersama dlm mempertahankan hujjah mreka dlm perundingan ini.

Aku pasti yg terbaik utk PA dapat dinikmati dlm SBPA ini.
WIN -WIN
salam.

Tanpa Nama berkata...

Ada penjawat awam ni. Hari2 mabuk, lepak, pun dapat APC....RM 1000. mcm mana ni???? Pilih bulu ker???? Apa crite kerajaan ni??

Sabtu, Januari 21, 2012 8:21:00 PM

----------------- aku tak pasti kebenaran kata kamu TETAPI pointnya ada ! Saya cadang pihak JPA ujudkan MEKANISME utk tujuan pengaduan dpd PA terhadap ketidakjujuran yg berlaku di jab/unit/organisasi mereka. KETELUSAN adalah penting. Kita PA dibayar gaji, emolumen oleh kerajaan yg sebahagian besarnya adalah hasil utama perolehan dpd RAKYAT.

Tanpa Nama berkata...

Jumaat, Januari 20, 2012 4:45:00 PM
Tanpa Nama berkata...
Setelah berbincang kami dapati kakitangan awam kuat curi tulang, waktu kerja ramai yang melayari Internet, main FB...

Kami juga dapati ramai PA yg pergi minum pagi sehingga 1jam 30 minit. biasa nya keluar pukul 9.00am balik pukul 10.30 am.

Kami dapati juga ramai staff wanita pada hari jumaat keluar shopping hingga pukul 3.00pm.

Kami dengan ini amat berdukacita dengan rakyat dan pembayar cukai, yang mana wang cukai hasil keringgat mereka lah di bayar gaji PA tetapi cara PA melayan mereka amat tidak memuaskan.

Urusan mereka tidak selesai, kadangkala di sepak sana sini bagaikan bola.

Exit Policy adalah jalan terbaik untuk kami mengatasi masalah ini.

sekian
===================================

bos tak pantau...itulah masalahnya..entah2 bos pun pegi ikut shoping sekali...hehehehe

Jumaat, Januari 20, 2012 11:00:00 PM

---------------- inilah KEPERLUAN utk JPA mengadakan mekanisme khas untuk tujuan aduan rasmi oleh PA atau rakyat marhaen. (siap sedia dgn foto skali kalu boleh semasa buat laporan/aduan itu).

Tanpa Nama berkata...

kate tangguh sampai 16 april, kenapa ada arahan dari pihak atasan UPM (JUSA) gaji SBPA dibayar pada bulan Februari ni?? CUEPACS sila siasat...

Jumaat, Januari 20, 2012 9:02:00 PM


Tanpa Nama berkata...
maklumat terkini, gaji SBPA di UPM dah masuk dalam sistem, staf UPM dapat rase gaji SBPA bulan februari.

Jumaat, Januari 20, 2012 9:06:00 PM

---------------- UPM ini tempat kerja hakiki Presden Cupec Omar Osman ... sdr.presden adakah kamu yg bagi signal mintak on gaji SBPA di UPM? atau dia orang memandai niih !

jawab presden jawab ..

Tanpa Nama berkata...

Y. Bhgia Datuk Farida,
walaupun ada kesatuan yg tidak diwakilli PA di skim berkenaan semasa perbincangan nanti MOHON jugak pihak Panel kajian smula SBPA melihat skim-skim berkenaan dgn sebaiknya.

Juga, walaupun JIKA TIADA KESATUAN yang membangkitkan secara RASMI perkara KENAIKAN YANG MELAMPAU GAJI JUSA , PREMIER, TURUS ... MOHON pihak Panel kajian smula SBPA ini melihat kes ini dgn sebaiknya.

salam.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Try check btl2 skim W17
PEMBANTU PENILAIAN,mana
ada syarat kemasukkan asas
sijil..SYARAT MASUK ASAS
ADALAH SPM..
Sabtu, Januari 21, 2012
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
adik aku ada masuk kerja
jawatam pem.penilaian..dia
belajar kat inspen.sijil
penilaian harta tanah..ada
juga jawatan tu masuk
guna sijil..
Sabtu, Januari 21, 2012
10:57:00 PM
____________________________
brot mmg ada syarat
masuknya sijil,tp syarat
masuk MINIMUM ada la
SPM,jika masuk
menggunakan sijil Penilaian
Harta Tanahgaji permulaan
diberi pd T4..masuk dgn
SPM gaji permulaan T1.
ni iklannya W4-1
PEMBANTU PENILAIAN GRED
W4-1
KLASIFIKASI : PERKHIDMATAN
PENTADBIRAN
KUMPULAN PERKHIDMATAN :
PELAKSANA
GRED GAJI/JAWATAN : W4-1
JADUAL GAJI : T1:RM955.00 -
T20: RM2780.00
SYARAT LANTIKAN 1. Calon
bagi lantikan hendaklah
memiliki kelayakan seperti
berikut:-
(a) Sijil Pelajaran Malaysia
atau kelayakan yang
diiktiraf setaraf dengannya
oleh kerajaan serta
Kepujian dalam subjek
Matematik pada peringkat
peperiksaan tersebut.
(Gaji permulaan ialah pada
Gred W4-1: T1); atau
(b) Sijil Penilaian Harta
Tanah yang diiktiraf oleh
kerajaan atau kelayakan
yang diiktiraf setaraf
dengannya.
(Gaji permulaan ialah pada
Gred W4-1: T4)
SYARAT KELAYAKAN
BAHASA MELAYU 2. Calon
bagi lantikan hendaklah
memiliki Kepujian dalam
subjek Bahasa Melayu pada
peringkat Sijil Pelajaran
Malaysia atau kelulusan
yang diiktiraf setaraf
dengannya oleh kerajaan.
DESKRIPSI TUGAS 3.
Menerima arahan dan
menjalankan penilaian
harta tanah dan
pentadbiran, menerima
arahan tugas informasi
harta tanah, menerima
arahan dan menjalankan
latihan dan penyelidikan,
mendapatkan kelulusan
terhadap nilaian yang
melebihi kuasa untuk
melaporkannya dan lain-
lain kelulusan terhadap
perkara dinyatakan di atas.
Ahad, Januari 22, 2012

..............................

Memang ada juga kemasukan SPM,tetapi kami golongan Sijil dibayar gaji sebaris SPM,KENAIKAH GAJI TAHUNAN PUN SPM..LGPUN GAJI DAH MAKIN TURUN,MACAM TUKANG MASAK,KAN DPT LIHAT SYARAT MASUK JAWATAN PEM.PENILAIAN LEBIH KETAT SEDIKIT.BELAJAR SIJIL PUN,GAJI SAMA JUGA,MCM TAK GUNA.CUBA TGK PELUKIS PELAN?BERAPA RAMAI SPM?TAPI SEMUANYA DAPAT GRED 3-1.. Anda tidak berada ditempat kami..mgkin tak terasa..

Tanpa Nama berkata...

1.kira najib dah dengar tentang gaji JUSA yang terlalu tinggi,gaji pekerja bawahan yang terlalu rendah dan gaji junior yang sama senior..kira oklah...cuma cuepacs kena lantik wakil yang berilmu,educated sikit bila diadankan mesyuarat semakan nanti...bukan omar osman..kena cari yang lain..ramai lagi penjawat awam yang lulus masters dan Phd..takkan nak hantar yang lulus spm je...kena sayur je dengan wakil JPA,peguam negara,setiausaha negara dll.
2.Malulah puak PTD ni..najib dah tak percaya pada puak ptd JPA ni..bila kerajaan suruh swmak gaji...ptd pi naikkan gaji jusa berkali ganda pulak...bodohhh...otak dangkal PTd.

Tanpa Nama berkata...

Memang ada juga kemasukan SPM,tetapi kami golongan Sijil dibayar gaji sebaris SPM,KENAIKAH GAJI TAHUNAN PUN SPM..LGPUN GAJI DAH MAKIN TURUN,MACAM TUKANG MASAK,KAN DPT LIHAT SYARAT MASUK JAWATAN PEM.PENILAIAN LEBIH KETAT SEDIKIT.BELAJAR SIJIL PUN,GAJI SAMA JUGA,MCM TAK GUNA.CUBA TGK PELUKIS PELAN?BERAPA RAMAI SPM?TAPI SEMUANYA DAPAT GRED 3-1.. Anda tidak berada ditempat kami..mgkin tak terasa..
...........................cuba lihat kembali borang yang diberikan kepada anda hari itu. Ada dua lampiran berbeza bagi tiap Opsyen


a. OPSYEN BAGI SKIM PERKHIDMATAN YANG DIKEKALKAN

Lampiran G

Pegawai Yang Memenuhi Syarat Skim Perkhidmatan Untuk Memasuki Skim Perkhidmatan SBPA

Lampiran H

Pegawai Yang Belum Memenuhi Syarat Skim Perkhidmatan Untuk Memasuki Skim Perkhidmatan SBPA

B : OPSYEN BAGI SKIM PERKHIDMATAN YANG DIJUMUDKAN MELALUI PENGGABUNGAN/ NAIK TARAF/ PENARAFAN SEMULA / PEMANSUHAN FUNGSI DI BAWAH SBPA

Lampiran J

Pegawai Yang Memenuhi Syarat Skim Perkhidmatan Untuk Memasuki Skim Perkhidmatan SBPA

Lampiran K

Pegawai Yang Belum Memenuhi Syarat Skim Perkhidmatan Untuk Memasuki Skim Perkhidmatan SBPA

c : OPSYEN BAGI JAWATAN JUMUD SEBELUM PELAKSANAAN SBPA DAN DIHAPUSKAN JAWATAN

Lampiran L

Pegawai Yang Memenuhi Syarat Skim Perkhidmatan Di Bawah SBPA

Lampiran M

Pegawai Yang Belum Memenuhi Syarat Skim Perkhidmatan Di bawah SBPA

sila perhatikan lampiran apa yang anda terima. Bagi setiap opsyen ada dinyatakan `pegawai yang belum memenuhi syarat skim Perkhidmatann di bawah SBPA' ini bermakna jika dinaikkan ke 3-1 pun bagi SPM ada beza dengan yang ada sijil, yang ada sijil isi Lampiran J@L yang SPM isi Lampiran K@M.

Apa tujuan isi lampiran yang berlainan aku tak tahu, kemungkinan tingkat tanggagaji akan berlainan atau yang SPM perlu ambil kursus tambahan aku tak tahu kena tanya JPA.

Tanpa Nama berkata...

haa dah ambik gambar ni jangan lak cakap tak terlibat lagi cuepacs.

Tanpa Nama berkata...

Memang ada juga kemasukan SPM,tetapi kami golongan Sijil dibayar gaji sebaris SPM,KENAIKAH GAJI TAHUNAN PUN SPM..LGPUN GAJI DAH MAKIN TURUN,MACAM TUKANG MASAK,KAN DPT LIHAT SYARAT MASUK JAWATAN PEM.PENILAIAN LEBIH KETAT SEDIKIT.BELAJAR SIJIL PUN,GAJI SAMA JUGA,MCM TAK GUNA.CUBA TGK PELUKIS PELAN?BERAPA RAMAI SPM?TAPI SEMUANYA DAPAT GRED 3-1.. Anda tidak berada ditempat kami..mgkin tak terasa..

__________________________

brot aku komen ni berkecuali k,aku xder kepentingan apa2 disini,cuma aku nk btlkn kefahaman sbb ada yg xfhm berkenaan syarat asas kemasukkan kesesuatu skim tu,bab calon tu ada kelayakkan lain selain SPM tu adalah isu lain lak,n apa yg aku fhm la tujuan kerajaan masih mengambil calon dr kalangan SPM tu kerana tugas2 dibawah skim tersebut masih mampu dibuat oleh mereka yg ada spm,n bg pemegang sijil adasah sebagai syarat tambahan bknnya syarat wajib.bg skim pelukis pelan pulak berapa kerat sahaja yg ada n skim pelukis pelan mmg sudah dijumudkan mnjd juruteknik..

Tanpa Nama berkata...

.kira najib dah dengar tentang gaji JUSA yang terlalu tinggi,gaji pekerja bawahan yang terlalu rendah dan gaji junior yang sama senior..kira oklah...cuma cuepacs kena lantik wakil yang berilmu,educated sikit bila diadankan mesyuarat semakan nanti...bukan omar osman..kena cari yang lain..ramai lagi penjawat awam yang lulus masters dan Phd..takkan nak hantar yang lulus spm je...kena sayur je dengan wakil JPA,peguam negara,setiausaha negara dll.
2.Malulah puak PTD ni..najib dah tak percaya pada puak ptd JPA ni..bila kerajaan suruh swmak gaji...ptd pi naikkan gaji jusa berkali ganda pulak...bodohhh...otak dangkal PTd
-------------------------------
saya setuju dalm X..pendek kata terima-paksa jugakla..jika ada ramai yg ada phd.master seharusnya itu dijadikan advantage tambahan..maksud saya knowledge,cara nak approach,interpersonel,general knowledge n dsb lebih kuat berbanding segulung phd/master tp ibarat katak dibawah tempurung/didlm botol..paham mksd sy bukan..genuine leader Xmampu dibeli dgn segulung phd/master..

Tanpa Nama berkata...

HARGA BARANG KEPERLUAN SEMAKIN NAIK SKANG NI TAK PERLU PUN MESYORAT2 MKN KUEH DAN SEWAKTU DENGANNYA.... SO APA CITE???

Tanpa Nama berkata...

kenapa elaun rumah konstabel UPSR/PMR/spm lebih tinggi dr PA kump B???kdr sewaan rumah berbezake??Polis punya sewa mahal ke apa??

dahulunya dh diberi keistimewaan..sekarang ditambahkan lg keistimewaan tu??Xcukup lg dgn keistimewaan mencari salah/create poket money,rasuah sebagai???

semoga elaun perumahan akan diselaraskan mengikut kelayakkan...
minum 250.00

sbg cth:
kump D-250.00
kump C-300.00
kump B-400.00
kump A-450.00
(gred 48-52)-500.00
jusa/kanan/turus plbagai-700.00

kalo nak diikutkanlah,harga diatas masih Xmencukupi dan munasabahpun.Tp memadailah berbanding nilaian elaun perumahan terdahulu.
rumah teres below 100k pyh dh nak jumpa..kalo 100k pun 500-5ratus lebih gak bayar/potong bulan2..jd pikir2kanlah..itu bg harga rumah 100k..
sekadar pendapat/pengamatan sy...

Tanpa Nama berkata...

Jangan lupa PA yang lulus PTK aras IV agar diberi sedikit kelebihan dalam kajiann semula gaji SBPA.Juga dalam kenaikan pangkat. TK.

Tanpa Nama berkata...

pembinaan kuarters2 kerajaan juga perlu diperketatkan..mksudnya harus ada reason yg kukuh mengapa ianya didirikan..misalnya kdr sewaan rumah disesebuah bndar/kwsn tsbt adalah lebih tinggi dr pemberian elaun rumah PA..jika kdr sewaan tersebut lebih murah/lebih kurangjer..maka sebaiknya Xperlulah dibuatdibina..selain pembinaan kuarters tsbt dibuat berdassarkan kepentingan tugas dan tanggungjawab...

berapa bnyk kuarters guru yg dibuat tp dh bertahun Xberpenghuni??ada yg dh dibuat sebagai pusat lthn..tp kebanyakkanya jika dilaut dh dipanggil sebagai 'TUKUN'dh!!!tempat biak batu2 karang...tp didarat,dh jd tempat biak budak2 dadah,gejala maksiat pelbagai..spe yg harus dipersalahkan??

mereka yg Xberpikir panjang dan hanya mementingkan keuntungan hasil perlaksanaan tender perumahan/kuarters tsbt...

sekian...

Tanpa Nama berkata...

bg skim pelukis pelan
pulak berapa kerat sahaja
yg ada n skim pelukis pelan
mmg sudah dijumudkan
mnjd juruteknik..
Ahad, Januari 22, 2012

xxxxxxxxxxxxxxxxxxx

lawak btl..pejabat aku dah 5 org p/pelan SPM..pejabat lain2 lg.. berapa kerat ke tu..bkn nk pertikai..cuba la cek,jgn la nk pertikai cdngn org lain..itu cadangan diorang yg rs tak adil.. bg aku,aku terima jer pendapat org lain..mgkin ada btlnya mgkin tidak..

Tanpa Nama berkata...

pembantu penaksir..bgs juga dijumud ke gred 3-1..lgpun berapa kerat je kat mlysia ni..

Tanpa Nama berkata...

Gaji maksimum PA diminta ada pegerakan selepas tangga terakhir seperti PA yang menerima pencen iaitu tambah 2% setiap tahun ke atas pencen yang diterima.Ramai PA yang berada di tangga maksimum masih berkhidmat untuk beberapa tahun sebelum bersara paksa.Cth. gaji maksimum SBPA gred 4-3 adalah RM3530 pada tahun 2012. Jika diberi kenaikan 2% seterusnya;-
RM3530 x 2% = 70.60
2013 - RM3530 + 71 = RM3601
2014 - RM3601 + 72 = RM3673
2015 - RM3673 + 73 - RM3746
2016 - RM3746 + 75 = RM3821
seterusnya hingga pencen.
SETUJU..

Tanpa Nama berkata...

Tup tup tahun 2008 saya baru dapat DG 44 pegawai PTD ni dah mencecah ke 52. Apa ni ? Takkan JPA tak sedar perkara ni.
....................................

Bagus betul PTD ni tapi tak ada time based cuma kekosongan jawatan membolehkan dia orang naik .... tapi ada juga yang ketinggalan dah 10 tahun masih 41 lagi ... setahu saya banyak jawatan kosong dalam PTD ni sianz tentu kerja lebih, selalu balik lambat bukan 9 jam .... pastu cikgu-cikgu ramai yang dok KUTUK ...hmm "cikgu" dulu mulia budi pekerti...

Tanpa Nama berkata...

BERITA TERBARU SBPA:

byk gred akan dinaik taraf..termasuk pnp..untuk rapatkan jurang kepada kumpulan tertinggi..

Tanpa Nama berkata...

Jika diberi kenaikan 2% seterusnya;-
RM3530 x 2% = 70.60
2013 - RM3530 + 71 = RM3601
2014 - RM3601 + 72 = RM3673
2015 - RM3673 + 73 - RM3746
2016 - RM3746 + 75 = RM3821
seterusnya hingga pencen.
SETUJU..
.....................................

saranan ni bagus bagi yang akan pencen .

Tanpa Nama berkata...

Diujudkan Gred 26 KUP. Bagi PA di gred 17 dinaik 22 KUP segenapnya 15 tahun berkhidmat. Bagaimana pula dengan PA di gred 22 Hakiki?
Ramai yg berada di gred 22 Hakiki adalah PA yang dah nak berpencen, tinggal bebarapa tahun sahaja ke umur pesaraan. Harap ambil perhatian.

Sabtu, Januari 21, 2012 3:47:00 PM

===================================
SEPATUTNYA GRED 22 HAKIKI DIBERIKAN GRED 26 KUP SEBAB UTK MENYELIA; TANPA MENGIRA TAHUN PERKHIDMATAN. TQ.

...................................
Harap JPA ambik perhatian kes ini.Tetapi aku rasa kena ada juga time basednya.Sekurangnya 5 tahun gred 22.Yang aku perhatikan ada pegawai yg dah lama sgt hakiki 22 ..miss 26.Sbb ada Jabatan pilih kasih .wpun telah lulus ptk dulu..prestasi cemerlang tiap tahun.Ini sgt2 tidak adil..Setuju patut kena ada KUP 26 untuk tugas penyeliaan gred bawahan.

Ahad, Januari 22, 2012 7:26:00 AM

Harap 26 KUP kekal di tempat asal bertugas.

Tanpa Nama berkata...

ada orng tulis

Sekurang-kurangnya tempoh perkhidmatan,"KELULUSAN" peperiksaan Perkhidmatan, dan Gred terakhir di ambil kira.
..................................

gaji SBPA ni adalah suatu pembentukan gaji baru, konsep baru, prospek pun baru, banyak betul yang baru .... jadi yang dulu tu dipindahkan saja ke yang baru... prinsip pindah utk PnP dan Pelaksana adalah no 32 'tertinggi berhampiran dan tak kurang dari satu KGT gred lama' pastu satu pergerakan di SBPA mcam biasa.

Senior dari segi tempoh perkhidmatan tak hilang walau gaji sama .... sebab gaji baru tinggi dan diubah bentuk dari yang lama.

ini yang aku belajar.....

Tanpa Nama berkata...

...................................
Harap JPA ambik perhatian
kes ini.Tetapi aku rasa kena
ada juga time
basednya.Sekurangnya 5
tahun gred 22.Yang aku
perhatikan ada pegawai yg
dah lama sgt hakiki
22 ..miss 26.Sbb ada Jabatan
pilih kasih .wpun telah lulus
ptk dulu..prestasi cemerlang
tiap tahun.Ini sgt2 tidak
adil..Setuju patut kena ada
KUP 26 untuk tugas
penyeliaan gred bawahan.
Ahad, Januari 22, 2012
7:26:00 AM
Harap 26 KUP kekal di
tempat asal bertugas.

xxxxxxxxxxxxxxxxxx

gred 26 hakiki mcmana?

Tanpa Nama berkata...

Harap pasukan petugas semakan sbpa mengkaji/semak/selaras dan perbaiki skim gaji pegawai gred B atau gred 27-40 dalam kerajaan.

Pada hemat sy,skim ini terlalu naif dari segi pemberian gaji/insentif/peluang kerjaya/elaun2/dan skim gred juga gajinya.

B lama

Tanpa Nama berkata...

RAMAI PULA YANG MENJAWAB CADANGAN ORG LAIN..KONONNYA DIA LAH BIJAK DPT MENYELESAIKAN CADANGAN ORG LAIN..RUPANYA JAWAPAN BODOH TANPA USUL PERIKSA.. BODOH PUNYA URANG!!

Tanpa Nama berkata...

MOHON KAJI SKIM PENOLONG PEGAWAI PERTANIAN G27/32 DAN 36...
SKIM TERTINGGAL SEJAK ERA SSB..
DULU2 SKIM TU LEBIH BAIK BERBANDING SKIM JURURAWAT, HA, PENOLONG PEG. SAINS DSBNYA MALAH SETARAF DGN SKIM PENOLONG JURUTERA. SEKARANG DAH DITINGGALKAN.

JGN TINGGAL LG..NANTI RAMAI YG KELAPARAN SEBAB MEREKA PENCETUS BEKALAN MAKANAN NEGARA.

PPP

Tanpa Nama berkata...

============================
SEPATUTNYA GRED 22 HAKIKI
DIBERIKAN GRED 26 KUP
SEBAB UTK MENYELIA; TANPA
MENGIRA TAHUN
PERKHIDMATAN. TQ.


xxxxxxxxxxxxxxxxxx

BAGAIMANA DGN GRED 26 HAKIKI?? NAIK 27 KUP KE?

Tanpa Nama berkata...

MOHON KAJI SKIM PENOLONG PEGAWAI PERTANIAN G27/32 DAN 36...
SKIM TERTINGGAL SEJAK ERA SSB..
DULU2 SKIM TU LEBIH BAIK BERBANDING SKIM JURURAWAT, HA, PENOLONG PEG. SAINS DSBNYA MALAH SETARAF DGN SKIM PENOLONG JURUTERA. SEKARANG DAH DITINGGALKAN.

JGN TINGGAL LG..NANTI RAMAI YG KELAPARAN SEBAB MEREKA PENCETUS BEKALAN MAKANAN NEGARA.......
.......................... samalah dengan kes kami Penolong Pegawai Veterinar...

Tanpa Nama berkata...

RAMAI PULA YANG MENJAWAB CADANGAN ORG LAIN..KONONNYA DIA LAH BIJAK DPT MENYELESAIKAN CADANGAN ORG LAIN..RUPANYA JAWAPAN BODOH TANPA USUL PERIKSA.. BODOH PUNYA URANG!!
___________________________________

SUKA ATI URANG LA MAU KOMEN APA,KO YANG BODOH+BONGOK STUPID DAM DAMM..BOOOO....NK KOMEN PUN MASALAH KA?

«Lebih lama ‹Lebih lama   1 – 200 daripada 419   Terbaru› Baru»