SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

12 Januari 2012

NAJIB: SBPA DISEMAK SEMULA

Bernama
12/1/2012



KUALA LUMPUR, 12 Jan (Bernama) -- Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak Khamis mengumumkan skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) akan disemak semula.

Semakan tersebut bertujuan untuk menyelesaikan isu-isu yang dibangkitkan oleh pihak-pihak tertentu berkaitan dengan pelaksanaan SBPA.

"Setelah semakan semula tersebut dimuktamadkan, SBPA akan berkuatkuasa mulai 1 Jan 2012 seperti yang dijanjikan kerajaan," katanya dalam satu kenyataan Khamis.

Beliau berkata Jemaah Menteri semalam memutuskan supaya pelaksanaan SBPA itu disemak semula.

Katanya semakan SBPA itu dibuat setelah berbincang dengan Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs).

Najib berkata semakan semula itu tidak meliputi keputusan untuk melanjutkan umur persaraan kepada 60 tahun dan oleh itu ia akan dilaksanakan mulai 1 Jan tahun ini.

Najib juga berkata Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Sidek Hassan telah diminta menentukan mekanisme semakan semula yang akan dijalankan.

"Adalah diharapkan semakan semula itu akan diterima oleh semua pihak," katanya.

Satu kenyataan mengenainya akan dikeluarkan dalam masa terdekat, katanya.

Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) sebelum ini bersetuju melanjutkan tarikh penerimaan tawaran opsyen SBPA bagi penjawat awam sehingga 15 Jan ini, bagaimanapun mengekalkan tempoh penerimaan opsyen bagi umur persaraan pada 60 tahun pada 30 Dis lepas.

Sebelum itu, penjawat awam diberi tempoh 15 hari mulai 16 Dis lalu bagi mereka membuat pilihan sama ada untuk memilih SBPA atau kekal dalam skim perkhidmatan yang lama.

Dalam skim baru itu, hierarki Perkhidmatan Awam terdiri daripada empat peringkat iaitu Kumpulan Premier; Kumpulan Pengurusan Tertinggi; Kumpulan Pengurusan dan Profesional dan Kumpulan Pelaksana.



-- BERNAMA

119 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

SBPA .. maruah JPA di mana?
Maruah CUEPACS di mana?

Cuepacs pd 27 Disember 2011 di Hq Cuepacs, KL, dlm mesy khas kongres cuepacs bersama ahli majlis kongres cuepacs TELAH BERSETUJU MENOLAK SBPA.

Pada petang 27 Disember 2011 di JPA Aras 3, JPA, apabila berjumpa Tan Sri KPPA and the gang, Pihak CUEPACS TELAH TERIMA SBPA.

PA dlm Blog CUEPACS website rasmi CUEPACS .. MAJORITINYA mempertikai SBPA.

Mana Maruah Presden Cuepacs ??!!

Aku brcakap sebab aku hadir kedua-dua mesyuarat/taklimat tersebut.

Maruah PA sebenarnya diselamatkan oleh PA yg insaf dan ikhlas memberi pandangan / komen / teguran / cadangan dlm website spt Cuepacs blogspot !!!!!
Tuan/Puan adalah hero /heroin PA. !!!!!!!!!! dan bukan Cuepacs !

suka sangat woi berkata...

TERIMA KASIH PADA SAUDARA KASIM YANG BANYAK MEMBERI SEMANGAT KEPADA PA UNTUK MEMPERJUANGKA SBPA,MOGA KITA DAPAT KENAIKAN LEBIH DARI YANG TELAH DI PAKSAKPD KITA DLM SBPA TERDAHULU,DAN ISU SENIOR JUNIOR DAPAT DISELESAIKAN,

TERIMA KASIH KASM DAN DATO OMAR SERTA CEUPACS

Tanpa Nama berkata...

Meskipun begitu kajian secara menyeluruh berhubung SBPA perlu dilakukan segera sebelum PRU 13 kerana selagi SBPA tidak diperbaiki dengan serius hingga PRU 13, maka penjawat awam sukar untuk menerima perkara ini. Ini seolah-olah mempermainkan penjawat awam.

Penambah baikan yang perlu dilihat adalah:

1. Jurang gaji yang terlalu berbeza antara penjawat awam pangkat rendah dengan pegawai atasan terutama sekali golongan yang buat SBPA ini.

2. KGT yang tunggang langgang minta diselaraskan KGT supaya keadilan untuk pekerja senior.

3. Perjawatan yang teratur di mana gred penyelia peringkat rendah iaitu 22,26,27 sedia ada, 32, 36 dan 38 perlu ditambah baik sekiranya ada gred-gred lain yang sebelum ini di bawah gred penyelia berkenaan dinaikkan hingga ke gred 27.

4. Skim-skim selain dari J dan G hendaklah juga diberi perhatian dan diberi kenaikan yang sama dengan skim J dan G kerana kelayakan masuk sama iaitu SPM. Itu pun kalau skim J dan G naik ke gred 27. Kalau tidak dinaikkan pangkat ke gred 27 selaraskan elaun-elaun tertentu di skim-skim yang memerlukan pembayaran elaun tertentu berdasarkan apa yang patut diperolehi.

5. Berhubung dengan PDKA (Penamatan Demi Kepentingan Awam) Pekeliling 13/2011 perkara 9 hendaklah dipinda dengan membenarkan penjawat awam yang hendak ditamatkan perkhidmatan itu untuk membela diri kerana mungkin dirinya diainaya oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

6. Exit Policy juga dari segi markah tidak dipertikaikan sangat kerana apa yang penting adalah kaedah perlaksanaan kerana kalau diturunkan markah untuk exit policy hingga ke 10% pun, tapi kalau kaedah perlaksanaan tunggang langgang, tidak guna juga, oleh itu kaedah perlaksaaan perlu dikaji dengan lebih serius.

7. Bagi skim Pembantu Operasi, hendaklah dikaji semula apakah ia rasional terutama melibatkan jabatan-jabatan yang memerlukan perjawatan gred 1-10 sekarang ini seperti pejabat hutan, pejabat agama, pejabat daerah, jabatan bekalan air, dan bebarapa jabatan lagi yang mana di jabatan-jabatan berkenaan perjawatan gred 1-10 adalah diperlukan selepas mengkaji perjawatan di jabatan-jabatan berkenaan.

8. Kenaikan pangkat secara time based, perlu dikaji semula untuk semua skim dan tidak melibatkan skim-skim tertentu saja kerana ini tidak adil kepada skim-skim lain yang dari mula kerja hingga pencen gred itu saja, sedangkan dalam skim tertentu selang bebarapa tahun naik gred tertentu. Sekiranya tiada kenaikan pangkat secara time based pun, imbuhan tertentu perlulah diberikan berdasarkan kelayakan secara tahunan.

Mungkin ada perkara lain pihak berkenaan lihat dan semak baliklah, bagi saya 8 perkara di atas perlu diberi perhatian serius kerana melibatkan kebajikan penjawat awam dan kepentingan perkhidmatan awam.

Saya juga faham akan bebanan kewangan dalam perkara ini, tapi ada pilihan tertentu untuk kerajaan lihat seperti kenaikan pangkat, tidak semestinya kenaikan pangkat utnuk skim-skim tertentu, mungkin pemberian elaun tertentu sebagai penghargaan kepada skim-skim tertentu seperti skim w di bawah gred dari 27 layak dapat elaun BITK dan sebangainya, skim-skim berkenaan pun patut dilihat dari aspek yang sama.

Apa pun pihak kerajaan perlu serius dalam perkara ini kerana penjawat awam hanya akan benar-benar percayakan apa yang diumumkan oleh PM ini hanya selepas penambah baikan SBPA secara menyeluruh dijalankan sebelum PRU 13, kalau hingga PRU 13 pun masih belum selesai, maka pendirian sebelum ini adalah dipegang lagi, maka kerajaan patut faham perkara ini kerana kami penjawat awam tidak mahu dipermainkan berkali-kali, kerana kami ada hati dan perasaan. Oleh itu bertindak jujurlah.

Berani kerana benar, takut kerana salah.

Kasim.

Tanpa Nama berkata...

Inilah balasannya kalau ada niat tak baik kalangan mereka yang mengubal SBPA dengan siok sendiri terutama bab gaji....JPA n CUEPACS sama2 2x5..hahaha n kuankuang

Tanpa Nama berkata...

''Najib juga berkata Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Sidek Hassan telah diminta menentukan mekanisme semakan semula yang akan dijalankan.''


----> nampaknya najib dah tak percayakan kppa...

Tanpa Nama berkata...

Apa yang diperlukan oleh penjawat awam adalah SBPA dibuat secara telus kerana yang buat SBPA ini adalah golongan yang berpangkat tinggi, ada kelulusan itu dan ini, ijazah berjela-jela, kalau buat dasar yang tidak adil dan sangat melampau, di manakah pemikiran dan tahap moral mereka yang berkenaan?

Kepada semua penjawat awam yang sama-sama berjuang, tahniah dan syabas atas sikap istiqomah tuan/puan/saudara/saudari sekalian yang terus konsisten untuk mempertahankan apa yang benar dan menentang kezaliman. Ini adalah kejayaan semua penjawat awam.

Kepada pihak kerajaan pula, diharap apa yang diumumkan ini dibuat seperti yang diumum, tidak mahu lagi seperti SBPA, lain diumum, lain dibuat, indah khabar dari rupa, itu adalah tidak patut sama sekali.

Apa pun penambahbaikan yang dibuat hendaklah sebelum PRU 13 kerana saya sendiri tidak akan mempercayai sepenuhnya janji itu dan ini dari pihak-pihak yang berkenaan selagi perkara ini tidak dimuktamadkan secara hitam putih. Ingatlah jangan ingat kami penjawat awam mudah digula-gulakan dengan janji itu dan ini, apa yang kami hendak adalah kalau cakap itu buatlah apa yang dicakap jangan buat macam lain, pula, kalau makin baik tak apalah, tapi kalau makin buruk seperti SBPA ini, itu sudah mempermainkan kami semua dan ingatlah pembalasannya.

Berani keran benar, takut kerana salah.

Kasim.

Tanpa Nama berkata...

Apa yang diperlukan oleh penjawat awam adalah SBPA dibuat secara telus kerana yang buat SBPA ini adalah golongan yang berpangkat tinggi, ada kelulusan itu dan ini, ijazah berjela-jela, kalau buat dasar yang tidak adil dan sangat melampau, di manakah pemikiran dan tahap moral mereka yang berkenaan?

Kepada semua penjawat awam yang sama-sama berjuang, tahniah dan syabas atas sikap istiqomah tuan/puan/saudara/saudari sekalian yang terus konsisten untuk mempertahankan apa yang benar dan menentang kezaliman. Ini adalah kejayaan semua penjawat awam.

Kepada pihak kerajaan pula, diharap apa yang diumumkan ini dibuat seperti yang diumum, tidak mahu lagi seperti SBPA, lain diumum, lain dibuat, indah khabar dari rupa, itu adalah tidak patut sama sekali.

Apa pun penambahbaikan yang dibuat hendaklah sebelum PRU 13 kerana saya sendiri tidak akan mempercayai sepenuhnya janji itu dan ini dari pihak-pihak yang berkenaan selagi perkara ini tidak dimuktamadkan secara hitam putih. Ingatlah jangan ingat kami penjawat awam mudah digula-gulakan dengan janji itu dan ini, apa yang kami hendak adalah kalau cakap itu buatlah apa yang dicakap jangan buat macam lain, pula, kalau makin baik tak apalah, tapi kalau makin buruk seperti SBPA ini, itu sudah mempermainkan kami semua dan ingatlah pembalasannya.

Berani keran benar, takut kerana salah.

Kasim.

Tanpa Nama berkata...

hahaha kan dah terkantoi.. itu lah akibatnya apabila pegawai yang bertanggungjawab menggubal SBPA di JPA ni mengutamakan kepentingan diri dan puak-puak PTD yang menguasai jawatan JUSA. jurang kenaikan gaji yang terlalu besar, isu senior-junior dan perubahan TPG sehinggalah kepada lampiran C yang disorok menyebabkan majoriti penjawat awam memboikot SBPA. JPA telah mencipta sejarah yang amat mengaibkan..

Tanpa Nama berkata...

TAHNIAH CEUPACS

TERIMA KASIH KASIH

ALHAMDULILLAH SYUKUR

PA Kump Pelaksana berkata...

Susah sangat naik je 15% setiap jawatan PA dr gaji sekarang....gaji SBPA belum rasa tapi barang keperluan harian dh naik mendadak....yg gred rendah naik sikit tp harga kenaikan brg lebih dr kenaikan....yg gred tinggi x rasa sume ni sbb kenaikan mereka byk...

kastey berkata...

TAHNIAH CEUPACS

TERIMA KASIH KASIM

ALHAMDULILLAH SYUKUR

TERUSKAN MEMBERI IDEA UNTUK KEBAIKAN BERSAMA.

GAJI KASTAM PERLU DINAIKKAN LAGI .

JANGA LUPA KASTAM W-K,KAJI GAJI KASTAM.

Tanpa Nama berkata...

Kesian kat pembantu tadbir dipejabat saya. dah hampir 1 bulan bertungkus lumus menyiapkan segala borang untuk staf sign, tiba2 tangguh. Staf lebih 100 orang, PT perkhidmatan ada 2 orang.

Bila keluar berita ni mereka kelihatan cukup kecewa.(sebab dah letih, tiba2 tangguh)

Kita kaji dari sudut ekonomi pulak:

Bayangkan kalau gaji seorang pembantu tadbir perkhidmatan + segala elaun disatu2 pejabat kerajaan / sekolah adalah RM 1500.00, berapakah RM dah negara rugi.

Katakan:

Jumlah pejabat & sekolah diseluruh negara = 20,000 buah

20,000 x RM 1,500.00 = RM30,000,000.00

Negara kerugiaan RM 30,000,000.00 begitu sahaja disebabkan oleh pelaksanaan dasar yang tidak dikaji dengan teliti.

Bab ni siapakah yang patut dipertanggungjawabkan.

Tanpa Nama berkata...

lepas ni jgn pula main2 sorok lampiran c.. biar lebih telus sepertimana kenaikan gaji tahun 2007 yg lepas semasa zaman Pak Lah... kami bukan budak2 lagi yg nak main sorok2.. jangan main2 bracket skill gaji kerana kami bukanlah ikan yg dijual di secara longgok pasar borong..

Tanpa Nama berkata...

tq cuepacs...kerna perjuangkan skim kekanan yang tertindas..dan gaji senior yang keja berbelas tahun hampir di potong oleh junior..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Kesian kat pembantu tadbir dipejabat saya. dah hampir 1 bulan bertungkus lumus menyiapkan segala borang untuk staf sign, tiba2 tangguh. Staf lebih 100 orang, PT perkhidmatan ada 2 orang.

Bila keluar berita ni mereka kelihatan cukup kecewa.(sebab dah letih, tiba2 tangguh)

Kita kaji dari sudut ekonomi pulak:

Bayangkan kalau gaji seorang pembantu tadbir perkhidmatan + segala elaun disatu2 pejabat kerajaan / sekolah adalah RM 1500.00, berapakah RM dah negara rugi.

Katakan:

Jumlah pejabat & sekolah diseluruh negara = 20,000 buah

20,000 x RM 1,500.00 = RM30,000,000.00

Negara kerugiaan RM 30,000,000.00 begitu sahaja disebabkan oleh pelaksanaan dasar yang tidak dikaji dengan teliti.

Bab ni siapakah yang patut dipertanggungjawabkan.

Khamis, Januari 12, 2012 10:15:00 PM

------------------------------

bukan dipejabat saudara sahaja.. di pejabat kami pun sama.. sabtu & minggu kena buat overtime.. korbankan masa hujung minggu bersama keluarga.. hari bekerja balik sampai 10 malam.. cuti dibekukan.. dahlah kena key-in setiap data2 pegawai di website sbpa sepertimana hrmis.. kerja2 yg lain terpaksa ditangguh... diharap pihak kerajaan membuat penambahbaikan kepada skim N17 kerana skim N17 merupakan tulang-belakang kepada setiap jabatan/kementerian sebagai motivasi... takkanlah nak sama tarafkan mereka dengan tukang masak dan operator telefon.. tugas2 PT N17 semakin mencabar dan tak seperti tahun 70an & 80an dulu dimana pada masa tersebut belum wujudnya zaman IT...

komen ikhlas drp PTD M48

Tanpa Nama berkata...

tak bole harap punya penggubal SBPA, silap2 kena exit policy dia org ni nanti..hehehehhe

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Kesian kat pembantu tadbir dipejabat saya. dah hampir 1 bulan bertungkus lumus menyiapkan segala borang untuk staf sign, tiba2 tangguh. Staf lebih 100 orang, PT perkhidmatan ada 2 orang.

Bila keluar berita ni mereka kelihatan cukup kecewa.(sebab dah letih, tiba2 tangguh)

Kita kaji dari sudut ekonomi pulak:

Bayangkan kalau gaji seorang pembantu tadbir perkhidmatan + segala elaun disatu2 pejabat kerajaan / sekolah adalah RM 1500.00, berapakah RM dah negara rugi.

Katakan:

Jumlah pejabat & sekolah diseluruh negara = 20,000 buah

20,000 x RM 1,500.00 = RM30,000,000.00

Negara kerugiaan RM 30,000,000.00 begitu sahaja disebabkan oleh pelaksanaan dasar yang tidak dikaji dengan teliti.

Bab ni siapakah yang patut dipertanggungjawabkan.

Khamis, Januari 12, 2012 10:15:00 PM

------------------------------

bukan dipejabat saudara sahaja.. di pejabat kami pun sama.. sabtu & minggu kena buat overtime.. korbankan masa hujung minggu bersama keluarga.. hari bekerja balik sampai 10 malam.. cuti dibekukan.. dahlah kena key-in setiap data2 pegawai di website sbpa sepertimana hrmis.. kerja2 yg lain terpaksa ditangguh... diharap pihak kerajaan membuat penambahbaikan kepada skim N17 kerana skim N17 merupakan tulang-belakang kepada setiap jabatan/kementerian sebagai motivasi... takkanlah nak sama tarafkan mereka dengan tukang masak dan operator telefon.. tugas2 PT N17 semakin mencabar dan tak seperti tahun 70an & 80an dulu dimana pada masa tersebut belum wujudnya zaman IT...

komen ikhlas drp PTD M48

Khamis, Januari 12, 2012 10:28:00 PM

-----------------------------------
pegawai-pegawai kat JPA yang menggubal SBPA patut kena surcharge laa untuk menampung kerugian yang ditanggung akibat masalah pelaksanaan SBPA..

Tanpa Nama berkata...

Kita kaji dari sudut ekonomi pulak:

Bayangkan kalau gaji seorang pembantu tadbir perkhidmatan + segala elaun disatu2 pejabat kerajaan / sekolah adalah RM 1500.00, berapakah RM dah negara rugi.

Katakan:

Jumlah pejabat & sekolah diseluruh negara = 20,000 buah

20,000 x RM 1,500.00 = RM30,000,000.00

Negara kerugiaan RM 30,000,000.00 begitu sahaja disebabkan oleh pelaksanaan dasar yang tidak dikaji dengan teliti.

Bab ni siapakah yang patut dipertanggungjawabkan.
_________________________________

Kos bayaran pegawai JPA buat road show bagi taklimat keseluruh negara = RM ????

Claim pengurus sumber manusia menghadiri taklimat = RM???

Banyak tu negara rugi. andaian diatas kalau ada 20,000 saja pejabat kerajaan, rasanya pejabat kerajaan di malaysia melebihi 20,000 buah. di Putrajaya saja pun dah berapa ribu.

Sekian, sekadar renungan.

Tanpa Nama berkata...

PM Najib minta Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Sidek Hassan telah diminta menentukan mekanisme semakan semula yang akan dijalankan.Nampaknya PM Najib tak percaya dah kat KPPA Abu Bakar Haji Abdullah.

Apapun mohon Tan Sri Mohd Sidek Hassan teliti dan perhalusi betul2. Jgn sebelum ni dia pun dapat naik banyak sampai tak bersuara langsung pasal SBPA yang berdepan masalah ni. Laba dapat sama tapi dibiarnya KPPA Abu Bakar Haji Abdullah menepis dan berbuih mulut menjawab sorang2...Ceh!

Kena ingat sikit yang SBPA ni bertitik tolak dari keluh kesah golongan bawahan susulan kos sara hidup yang semakin tinggi. Selain itu, SBPA ini pada awalnya mencerminkan hasrat kerajaan yang ingin memacu negara ke arah negara dengan sumber pekerja yang berpendapatan tinggi. BUKAN YANG BERPENDAPATAN TINGGI GAJINYA NAIK TINGGI-TINGGI LAGI!

Untuk itu, kalau itulah objektif utama, pengiraan gaji permulaan untuk seluruh penjawat awam harus ditetapkan gaji umum untuk gred terbawah, dari situ disusun satu persatu menerusi kenaikan seimbang dan wajar gred demi gred sehinggalah yang akhir sekali membawa kepada pengiraan gaji Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Sidek Hassan...Bukannya yg gaji atas2 dibincang; dihujah; dibahas untuk dibahagi keuntungan terlebih dahulu; dah tinggal kuah baru 'disedekah' untuk penyelarasan orang bawah2!

Kira betul2 kali ni ye...Jangan sampai sekali lagi dunia perkhidmatan awam kita ibarat sarkas; jadi gelak ketawa tak semena mena!

Tanpa Nama berkata...

TAHNIAH CUEPACS.. JGN LUPA KAJI JAWATAN PEMBANTU PENILAIAN W17...

TAK SIA2 AKU MASUK CUEPECS SELAMA NI...

Tanpa Nama berkata...

Aku tak nak ucap terima kasih kt Ceupacs atas pengumuman DS Najib hari ni sebab Ceupacs dah umum (selepas mesyuarat dgn JPA) hari tu yg diorg dah setuju dgn SBPA.

Terima kasih PM kerana dengar keluhan kami PA!

Tanpa Nama berkata...

PM Najib minta Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Sidek Hassan menentukan mekanisme semakan semula yang akan dijalankan.Nampaknya PM Najib tak percaya dah kat KPPA Abu Bakar Haji Abdullah.

Apapun mohon Tan Sri Mohd Sidek Hassan teliti dan perhalusi betul2. Jgn sebelum ni dia pun dapat naik banyak sampai tak bersuara langsung pasal SBPA yang berdepan masalah ni. Laba dapat sama tapi dibiarnya KPPA Abu Bakar Haji Abdullah menepis dan berbuih mulut menjawab sorang2...Ceh!

Kena ingat sikit yang SBPA ni bertitik tolak dari keluh kesah golongan bawahan susulan kos sara hidup yang semakin tinggi. Selain itu, SBPA ini pada awalnya mencerminkan hasrat kerajaan yang ingin memacu negara ke arah negara dengan sumber pekerja yang berpendapatan tinggi. BUKAN YANG BERPENDAPATAN TINGGI GAJINYA NAIK TINGGI-TINGGI LAGI!

Untuk itu, kalau itulah objektif utama, pengiraan gaji permulaan untuk seluruh penjawat awam harus ditetapkan gaji umum untuk gred terbawah, dari situ disusun satu persatu menerusi kenaikan seimbang dan wajar gred demi gred sehinggalah yang akhir sekali membawa kepada pengiraan gaji Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Sidek Hassan...Bukannya yg gaji atas2 dibincang; dihujah; dibahas untuk dibahagi keuntungan terlebih dahulu; dah tinggal kuah baru 'disedekah' untuk penyelarasan orang bawah2!

Kira betul2 kali ni ye...Jangan sampai sekali lagi dunia perkhidmatan awam kita ibarat sarkas; jadi gelak ketawa tak semena mena!

Tanpa Nama berkata...

PEACE WARRIOR berkata..

Semoga semakan ini dapat menyelesaikan isu-isu berbangkit. Harap dapat juga dirungkai isu yang terpendam ni...:
i. Isu gaji guru DGA29-DG41 semasa SSM yg mengalami kerugian RM 300 - 500 sebulan.
ii. HPG 3 tangga gaji untuk pemegang master dan 5 tangga gaji untuk pemegang phd. Tq.

Tanpa Nama berkata...

tu la namanya skim ala kartun. yang buat gaji tu orang senang....gred dah tinggi. dah tentu la jenis org mcm ni x de perasaan. aku rasa la dalam jpa tu semua org nya x de perasaan. x tau yang mana susah dan yang mana senang. jenis org mcm ni layaknya buat kartun komik angry bird jer.... bodoh x bertempat...kejap ok....kejap x ok...kejap tangguh... kejap setuju.... penyebab utama penangguhan

1. yang buat skim hanya menilai kesusahan kewangan jusa.

2. yang buat skim x de perasaan.

3. mereka yang terlibat dlm membuat skim adalah golongan atasan atau jusa yang berkeinginan tinggi untuk menjadi jutawan.

Tanpa Nama berkata...

aku yakin akan sokong BN 100% jika semua gred 17 terbela..

Tanpa Nama berkata...

TAHNIAH PM kerana dengar keluh kesah kami. Mohon gaji minimum kakitangan bawahan dijadikan perkiraan utama kali ni. Lepas tu naikkanlah gaji gred berikutnya mengikut kadar & pengiraan yang adil; saksama dan masuk akal sampailah ke golongan JUSA tu. Pukul rata peratus kenaikan yang sama mengikut gred pun takpe, takdelah sampai satu puak dapat kurang 10%; yang satu puak lagi sampai 90%. Ni barang pun dah naik harga senyap-senyap ni; gaji SBPAnya masih tak merasa lagi...Alahai!

Penyokong tegar KASIM:)

Tanpa Nama berkata...

NAMPAK SANGAT JPA DAH TIADA MARUAH. KERAJAAN DAH KEKURANGAN PEGAWAI YANG CERDIK UNTUK MENGKAJI SESUATU SKIM. DAN YANG PALING NAMPAK SANGAT IALAH....NAMPAK SANGAT GOLONGAN NI NAK KAYA CEPAT.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

SBPA .. maruah JPA di mana?
Maruah CUEPACS di mana?

Cuepacs pd 27 Disember 2011 di Hq Cuepacs, KL, dlm mesy khas kongres cuepacs bersama ahli majlis kongres cuepacs TELAH BERSETUJU MENOLAK SBPA.

Pada petang 27 Disember 2011 di JPA Aras 3, JPA, apabila berjumpa Tan Sri KPPA and the gang, Pihak CUEPACS TELAH TERIMA SBPA.

PA dlm Blog CUEPACS website rasmi CUEPACS .. MAJORITINYA mempertikai SBPA.

Mana Maruah Presden Cuepacs ??!!

Aku brcakap sebab aku hadir kedua-dua mesyuarat/taklimat tersebut.

Maruah PA sebenarnya diselamatkan oleh PA yg insaf dan ikhlas memberi pandangan / komen / teguran / cadangan dlm website spt Cuepacs blogspot !!!!!
Tuan/Puan adalah hero /heroin PA. !!!!!!!!!! dan bukan Cuepacs !

Khamis, Januari 12, 2012 9:50:00 PM

===================================
Pegawai JPA dah takde maruah.. menyalahgunakan kuasa untuk kepentingan mereka jer laa.. org lain tolak ke tepi..

Tanpa Nama berkata...

Bayangkanlah saudara2, kalau dapat naik JUSA masa umur 55 pun dah cukup. Gaji dari Gred 54 dlm +/- 9K naik jadi 15 K. Setahun dok JUSA, pencen umur 58, dapat pencen 7.5K hingga keakhir hayat.

Apakah mungkin penggubal2 itu berada pada kedudukan ini?

Tanpa Nama berkata...

gaji baru tak dapat aduh...apasal laa tangguh nie,

Tanpa Nama berkata...

pembetulan... cuepacs bersetuju sb JPA dah janji untuk kaji skim yg berbangkit dan telah ditandatangani.. jgn salah faham ok..

Tanpa Nama berkata...

Kena ingat sikit yang SBPA ni bertitik tolak dari keluh kesah golongan bawahan susulan kos sara hidup yang semakin tinggi. Selain itu, SBPA ini pada awalnya mencerminkan hasrat kerajaan yang ingin memacu negara ke arah negara dengan sumber pekerja yang berpendapatan tinggi. BUKAN YANG BERPENDAPATAN TINGGI GAJINYA NAIK TINGGI-TINGGI LAGI!

Untuk itu, kalau itulah objektif utama, pengiraan gaji permulaan untuk seluruh penjawat awam harus ditetapkan gaji minimum untuk gred terbawah, dari situ disusun satu persatu menerusi kenaikan seimbang dan wajar gred demi gred sehinggalah yang akhir sekali membawa kepada pengiraan gaji Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Sidek Hassan...Bukannya yg gaji atas2 dibincang; dihujah; dibahas untuk dibahagi keuntungan terlebih dahulu; dah tinggal kuah baru 'disedekah' untuk penyelarasan orang bawah2!

Kira betul2 kali ni ye...Jangan sampai sekali lagi dunia perkhidmatan awam kita ibarat sarkas; jadi gelak ketawa tak semena mena!

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Aku setuju sangat sangat! Kali ni biar semua orang serupa je senyumnya. Bukannya yang atas senyum lebar; yang bawah senyum pahit. Harga barang pun dah mula mencanak naik. Harga beras susu dan gula tak mengira pangkat & jumlah kenaikan gaji ikut SBPA; semua orang bayar harga sama! Fikir fikirkan dan selamat beramal

Tanpa Nama berkata...

kesian.. dah jadi macam sarkas pulak.. hehehe..

andey berkata...

terima kasih YAB PM

Tanpa Nama berkata...

pembetulan... cuepacs bersetuju sb JPA dah janji untuk kaji skim yg berbangkit dan telah ditandatangani.. jgn salah faham ok..

Tanpa Nama berkata...

Bayangkanlah saudara2, kalau dapat naik JUSA masa umur 55 pun dah cukup. Gaji dari Gred 54 dlm +/- 9K naik jadi 15 K. Setahun dok JUSA, pencen umur 58, dapat pencen 7.5K hingga keakhir hayat.

Apakah mungkin penggubal2 itu berada pada kedudukan ini?
_______________________________

Kalau service lebih 30 tahun, pencen 9K.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Kesian kat pembantu tadbir dipejabat saya. dah hampir 1 bulan bertungkus lumus menyiapkan segala borang untuk staf sign, tiba2 tangguh. Staf lebih 100 orang, PT perkhidmatan ada 2 orang.

Bila keluar berita ni mereka kelihatan cukup kecewa.(sebab dah letih, tiba2 tangguh)

Kita kaji dari sudut ekonomi pulak:

Bayangkan kalau gaji seorang pembantu tadbir perkhidmatan + segala elaun disatu2 pejabat kerajaan / sekolah adalah RM 1500.00, berapakah RM dah negara rugi.

Katakan:

Jumlah pejabat & sekolah diseluruh negara = 20,000 buah

20,000 x RM 1,500.00 = RM30,000,000.00

Negara kerugiaan RM 30,000,000.00 begitu sahaja disebabkan oleh pelaksanaan dasar yang tidak dikaji dengan teliti.

Bab ni siapakah yang patut dipertanggungjawabkan.

Khamis, Januari 12, 2012 10:15:00 PM

------------------------------

bukan dipejabat saudara sahaja.. di pejabat kami pun sama.. sabtu & minggu kena buat overtime.. korbankan masa hujung minggu bersama keluarga.. hari bekerja balik sampai 10 malam.. cuti dibekukan.. dahlah kena key-in setiap data2 pegawai di website sbpa sepertimana hrmis.. kerja2 yg lain terpaksa ditangguh... diharap pihak kerajaan membuat penambahbaikan kepada skim N17 kerana skim N17 merupakan tulang-belakang kepada setiap jabatan/kementerian sebagai motivasi... takkanlah nak sama tarafkan mereka dengan tukang masak dan operator telefon.. tugas2 PT N17 semakin mencabar dan tak seperti tahun 70an & 80an dulu dimana pada masa tersebut belum wujudnya zaman IT...

komen ikhlas drp PTD M48

Khamis, Januari 12, 2012 10:28:00 PM

-----------------------------------
pegawai-pegawai kat JPA yang menggubal SBPA patut kena surcharge laa untuk menampung kerugian yang ditanggung akibat masalah pelaksanaan SBPA..

Khamis, Januari 12, 2012 10:35:00 PM


-------------------------------

betul.. sangat2 setuju.. berapa banyak masa, tenaga, wang ringgit kerajaan dihabiskan dengan membayar overtime PT, kos flight, elaun makan, elaun lojing, tuntutan perjalanan dan sebagainya yang kena dibayar kepada penceramah mahupun kepada yang menghadiri taklimat berkenaan sbpa.. belum lagi dikira dengan tekanan yang terpaksa dihadapi oleh PT, PPT & Ketua Jabatan yng terpaksa bertungkus-lumus mengejar dateline yg telah ditetapkan oleh JPA.. dahlh pekeliling yang dikeluarkan last2 minit dan bukan main lama nak tunggu lampiran C sampai ke pejabat.. lagipun nama baik JPA yang nampak gah sebelum ni sedikit tercalar setelah perlaksanaan SBPA.. rata2 penjawat awam seperti dah tak mengormati JPA sebagai jabatan yg telus sebelum ni..

Tanpa Nama berkata...

I LOVE U NAJIB...

Tanpa Nama berkata...

kenapa jawatan pemandu kenderaan dan pembantu am pejabat disatukan menjadi pembantu operasi? masaalah yang timbul ,contohnya sekolah yang ada pemandu kenderaan(bawa bas).Bila pemandu kenderaan minta tukar ketempat lain,ia tiada masaalah kerana pemandu kenderaan atau jawatan barunya pembantu operasi boleh ditempatkan dimana-mana sekolah dan bertugas di pejabat.Tetapi sebaliknya sekolah lama yang ditinggalkan akan mengalami masaalah kerana pembantu operasi yang masuk atau yang ada belum tentu boleh memandu bas kerana mereka dari jawatan pembantu am pejabat.Takut-takut ramai pulak PA yang mati accident kerana pembantu operasi yang memandu tiada pengalaman kerana berasal dari jawatan pembantu am pejabat.

Tanpa Nama berkata...

Tlg tuan kaji gak jawatan Penjaga Jentera Elektrik. Mcm mana jawatan tukang dah naik sama ngan PJE. Tanggungjawab PJE YG lebih. Apa2 hal PJE yang kedepan tapi gred sama tukang. Tak adil betul.

Tanpa Nama berkata...

kenapa jawatan pemandu kenderaan dan pembantu am pejabat disatukan menjadi pembantu operasi? masaalah yang timbul ,contohnya sekolah yang ada pemandu kenderaan(bawa bas).Bila pemandu kenderaan minta tukar ketempat lain,ia tiada masaalah kerana pemandu kenderaan atau jawatan barunya pembantu operasi boleh ditempatkan dimana-mana sekolah dan bertugas di pejabat.Tetapi sebaliknya sekolah lama yang ditinggalkan akan mengalami masaalah kerana pembantu operasi yang masuk atau yang ada belum tentu boleh memandu bas kerana mereka dari jawatan pembantu am pejabat.Takut-takut ramai pulak PA yang mati accident kerana pembantu operasi yang memandu tiada pengalaman kerana berasal dari jawatan pembantu am pejabat.
________________________________

I like

andey berkata...

en Kasim, tahniah atas kelantangan saudara dan saudara layak diangkat sebagai presiden cuepac yang akan datang,,, yang menarik perhatian saya adalah perkara no8, time based untuk semua penjawatan, ini kerana di skim perkhidmatan tertutup seprti kami gred C, memang kami dari P&P tapi dah 20 thn kerja masih gred 41,,,jumlah kami tak sampai 0.001% dari keseluruhan perkhidmatan awam, sebab tu diabaikan, kami yakin PA lain pun ada maslaah seprti kami, kump P&P terlalu otai la katakan, PTD seusia servis kami dah ada yang jusa,,,bukan dengki tapi agak2 ler....tahniah sekali lagi en, Kasim. En Kasim patut perkenalkan en kasim dari sekarang supaya PA dapat kenali dan seterusnya angkat en kasim gantikan Omar and de geng

Tanpa Nama berkata...

Halo kawan, sapa sapa yang nak berjuang tu silalah berjuang untuk kepentingan seluruh penjawat awam ye. Banyak gred dan perjawatanyang bermasalah kesan dari pelaksanaan SBPA ni, jadi tolonglah jangan pentingkan diri mohon untuk gred sendiri je...

Mohon CUEPACS tebus dosa dia kat kita semua; gunakan peluang yang ada ni dengan sebaik baiknya. Tengok semua skim perkhidmatan dan gred perjawatan sesuai dengan tahap pendidikan dan kelayakan! SPM berapa gaji mula, berapa gaji matinya; Sijil berapa berapa gaji mula, berapa gaji matinya; Diploma berapa berapa gaji mula, berapa gaji matinya; Ijazah berapa gaji mula, berapa gaji matinya dan seterusnya. Perbezaan kena jelas; nyata dan saksama!!

Lu punya nasib lu makan; dia punya nasib dia makan...APA SALAH KITA MAKAN SAMA2??

Tanpa Nama berkata...

P & P jabatan / kementerian mana yg 20 tahun servis masih 41. biasanya P & P, paling lama 10 tahun dah naik 44 . Sekadar bertanya.

Tanpa Nama berkata...

Inilah bahana apabila puak-puak JUSA yang tidak amanah memegang jawatan sebagai penggubal dasar untuk seluruh PA di JPA. Majoriti PA dikesampingkan JUSA-JUSA diutamakan.. hehehe...

Tanpa Nama berkata...

SBPA .. maruah JPA di mana?
Maruah CUEPACS di mana?

Cuepacs pd 27 Disember 2011 di Hq Cuepacs, KL, dlm mesy khas kongres cuepacs bersama ahli majlis kongres cuepacs TELAH BERSETUJU MENOLAK SBPA.

Pada petang 27 Disember 2011 di JPA Aras 3, JPA, apabila berjumpa Tan Sri KPPA and the gang, Pihak CUEPACS TELAH TERIMA SBPA.

PA dlm Blog CUEPACS website rasmi CUEPACS .. MAJORITINYA mempertikai SBPA.

Mana Maruah Presden Cuepacs ??!!

Aku brcakap sebab aku hadir kedua-dua mesyuarat/taklimat tersebut.

Maruah PA sebenarnya diselamatkan oleh PA yg insaf dan ikhlas memberi pandangan / komen / teguran / cadangan dlm website spt Cuepacs blogspot !!!!!
Tuan/Puan adalah hero /heroin PA. !!!!!!!!!! dan bukan Cuepacs !
__________________________________

Saya setuju 10000% pendapat saudara/i di atas... Bukan Cuepacs hero PA tapi komen saudara/i dlm website Cuepacs dan tak lupa juga pd abg Kassim kita yg tak jemu2 beri pandangan dan pendapat... Org mcm abg Kassim kitalah patut jadi pemimpin PA....terima kasih Dato' Sri Najib Tun Razak selaku PM Msia perihatin dgn masalah kami... Hidup PM...

PTD M54 berkata...

malunya duk JPA ni.. mcm nak pindah jer ke jabatan lain.. majoriti PA dah tak respect..

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih pada PM,dengar juga rintihan kami ini.

Pada Presiden Cuepacs,jadikan perbincangan yang seterusnya, SBPA akan berada pada landasan yang betul dan semua kakitangan awam secara dasarnya berpuas hati.

Akhir sekali tidak berlaku keadaan yang berat sebelah dalam pemberian kenaikan tangga gaji.
Wassalam.

Tanpa Nama berkata...

en Kasim, tahniah atas kelantangan saudara dan saudara layak diangkat sebagai presiden cuepac yang akan datang,,, yang menarik perhatian saya adalah perkara no8, time based untuk semua penjawatan, ini kerana di skim perkhidmatan tertutup seprti kami gred C, memang kami dari P&P tapi dah 20 thn kerja masih gred 41,,,jumlah kami tak sampai 0.001% dari keseluruhan perkhidmatan awam, sebab tu diabaikan, kami yakin PA lain pun ada maslaah seprti kami, kump P&P terlalu otai la katakan, PTD seusia servis kami dah ada yang jusa,,,bukan dengki tapi agak2 ler....tahniah sekali lagi en, Kasim. En Kasim patut perkenalkan en kasim dari sekarang supaya PA dapat kenali dan seterusnya angkat en kasim gantikan Omar and de geng

________________________________________

Setuju bangat sih...Love You Kasim...Paparkan wajah anda...Anda layak jadi Presiden Cuepacs yang baru gantikan si Omar tu!

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Nak komen juga.
Majoriti kakitangan di jabatan kami adalah Skim Bukan Gunasama tapi kebanyakkan bos-bos kami adalah PTD. Peg.M41 baru kerja 3 tahun di jabatan/negeri lain, tukar masuk tak sampai 1 bulan dapat naik gred M44, kerja serba tak tahu kononnya baru bertukar bidang..Elok2 kita ajar lebih kurang dah boleh "create" kerja baru dan cadang paper perjawatan tambahan. 1 ke2 tahun lepas tu naik pulak ke M48..Lepas tu boleh negotiate pulak pasal gred M52. Ummur baru awal 30 an..skim lain berjanggut@beruban la jawabnya..Bukan benci tapi JPA (PTD la tu) adil la samaaa. TK

Khamis, Januari 12, 2012 11:06:00 PM

-----------------------------------
skim lain tunggu sampai 10 tahun bru dpt gred 44.. PTD 10 tahun dan M52.. apa punya bangang dasar JPA..

Tanpa Nama berkata...

KPPA JPA patut bertanggung jawab atas segala kelemahan dari segi penggubalan dan pelaksanaan SBPA. Sekiranya beliau seorang yang bermaruah dan berintegriti beliau bersama pegawai-pegawai bertanggung jawab patut meletak jawatan kerana kegagalan melaksankan tugas dengan adil.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Kesian kat pembantu tadbir dipejabat saya. dah hampir 1 bulan bertungkus lumus menyiapkan segala borang untuk staf sign, tiba2 tangguh. Staf lebih 100 orang, PT perkhidmatan ada 2 orang.

Bila keluar berita ni mereka kelihatan cukup kecewa.(sebab dah letih, tiba2 tangguh)

Kita kaji dari sudut ekonomi pulak:

Bayangkan kalau gaji seorang pembantu tadbir perkhidmatan + segala elaun disatu2 pejabat kerajaan / sekolah adalah RM 1500.00, berapakah RM dah negara rugi.

Katakan:

Jumlah pejabat & sekolah diseluruh negara = 20,000 buah

20,000 x RM 1,500.00 = RM30,000,000.00

Negara kerugiaan RM 30,000,000.00 begitu sahaja disebabkan oleh pelaksanaan dasar yang tidak dikaji dengan teliti.

Bab ni siapakah yang patut dipertanggungjawabkan.

Khamis, Januari 12, 2012 10:15:00 PM

------------------------------

bukan dipejabat saudara sahaja.. di pejabat kami pun sama.. sabtu & minggu kena buat overtime.. korbankan masa hujung minggu bersama keluarga.. hari bekerja balik sampai 10 malam.. cuti dibekukan.. dahlah kena key-in setiap data2 pegawai di website sbpa sepertimana hrmis.. kerja2 yg lain terpaksa ditangguh... diharap pihak kerajaan membuat penambahbaikan kepada skim N17 kerana skim N17 merupakan tulang-belakang kepada setiap jabatan/kementerian sebagai motivasi... takkanlah nak sama tarafkan mereka dengan tukang masak dan operator telefon.. tugas2 PT N17 semakin mencabar dan tak seperti tahun 70an & 80an dulu dimana pada masa tersebut belum wujudnya zaman IT...

komen ikhlas drp PTD M48

Khamis, Januari 12, 2012 10:28:00 PM

-----------------------------------
pegawai-pegawai kat JPA yang menggubal SBPA patut kena surcharge laa untuk menampung kerugian yang ditanggung akibat masalah pelaksanaan SBPA..

Khamis, Januari 12, 2012 10:35:00 PM


-------------------------------

betul.. sangat2 setuju.. berapa banyak masa, tenaga, wang ringgit kerajaan dihabiskan dengan membayar overtime PT, kos flight, elaun makan, elaun lojing, tuntutan perjalanan dan sebagainya yang kena dibayar kepada penceramah mahupun kepada yang menghadiri taklimat berkenaan sbpa.. belum lagi dikira dengan tekanan yang terpaksa dihadapi oleh PT, PPT & Ketua Jabatan yng terpaksa bertungkus-lumus mengejar dateline yg telah ditetapkan oleh JPA.. dahlh pekeliling yang dikeluarkan last2 minit dan bukan main lama nak tunggu lampiran C sampai ke pejabat.. lagipun nama baik JPA yang nampak gah sebelum ni sedikit tercalar setelah perlaksanaan SBPA.. rata2 penjawat awam seperti dah tak mengormati JPA sebagai jabatan yg telus sebelum ni..

Tanpa Nama berkata...

Semoga semakan ini dapat menyelesaikan isu-isu berbangkit. Harap dapat juga dirungkai isu yang terpendam ni...:
i. Isu gaji guru DGA29-DG41 semasa SSM yg mengalami kerugian RM 300 - 500 sebulan.
..............
aMBIL KIRA PERKHID MATAN SEMASA DI DG29 SAMADA 10 TAHUN 11 TAHUN KE TIGA TAHUN...........BERI SEDIKIT KELEGAAN KEPADA NASIB GURU INI KEKANANAN MASIH ADA SEPATUTNYA DIAMBIL KIRA SEBAB KAMI HENDAKAN DG32 DULU

DUA ORANG SAMBUNG BERLAJAR ADA IJAZAH SEORANG DAPAT DG32 SEORANG NAIK KE DG41 TERUS BUKAN SEBAB TAK CUKUP TEMPOH TAPI SEBELUM PENGUMUMAN TIMES BASE (IJAZAH LEBIH AWAL SETAHUN) ...TAPI GAJI BEZA SAMPAI RM1000.00 BUKA LA MATA SAMA BUKAN BEZA RM100 ATAU RM400 TAPI RM 1000............ MANA KEADILAN................BEZA DGN DG32 TAK SAMBUNG BERLAJAR CECAH RM 500... MASIH JUNIOR...............SIAPA PEDULI...KAJI SAMA HAK KAMI..SEKIAN TERIMA KASIH..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

KPPA JPA patut bertanggung jawab atas segala kelemahan dari segi penggubalan dan pelaksanaan SBPA. Sekiranya beliau seorang yang bermaruah dan berintegriti beliau bersama pegawai-pegawai bertanggung jawab patut meletak jawatan kerana kegagalan melaksankan tugas dengan adil.

Khamis, Januari 12, 2012 11:18:00 PM


--------------------------

setuju.. sepertimana tindakan mana2 pemimpin dunia maju seperti jepun, US & britain..

Tanpa Nama berkata...

Orang- orang yang buat sbpa ni mungkin elok menjadi batch pertama "merasmikan" dasar exit policy,hehehe.

Pemuda UMNO berkata...

TAHNIAH SAUDARA KASSIM...terima kasih PM ..Sememangnya PM adalah berjiwa Rakyat dan sanggup untuk memperjuangkan PA demi kebaikan semua pihak..dimana KSN selama ini diam seribu bahasa...mengharapkan PM untuk campur tangan dalam isu SBPA ini...KPPPA TOLONG lah lihat baca kaji pandangan saudara KASSIM...kami sebenarnya ingin kan KEADILAN saksama...TERIMA KASIH PM....

Pemuda UMNO..

HANYA TUNTUT HAK berkata...

Aku yang bakal J2-1 mmg tak puas hati dgn gaji SBPA ni... adaka patut kenaikan tahunan (skim SBPA)utk gred kemasukan yang pakai diploma sama RMnya dgn gred jawatan yg syarat masuknya sijil... perlu di ambil perhatian sbb perlukan masa 3 tahun untuk grad diploma berbanding sijil... mintak CEUPACS perjuangkan benda ni...

Tanpa Nama berkata...

semak juga gred jawatan p.operasi kalau di lihat gred PAP mmg naik tapi sebnarnya turun sbb gaji mereka da disamakn dgn maaf ckp jaga tkg kebun yg kbyakan mereka tidk tahu membaca dn menulis tgk sdngkn dri dulu lgi grd mmg sama tpi skim berlainan masakn PAP yg mnjalankn tgs pntadbiran mngendalikan fail dn dokumen2 kerajaan dn gaji mereka pn dulu brlainan blh disamakn gred dn gaji dgn tkg kebun dn jaga yg tk tahu membaca dn menulis jdi sbnrnya mereka yg dinaikkn taraf smtara PAP turun taraf sbb da disamakn dgn mereka mana blh mcm tu kaji ke tidk sblum wat sesuatu dasar jgn krn mereka brjwtn rendah kita ambil smbil lewa je ttng kbjikan mereka sy tau krn sy mnyelia brdepn dgn mereka setiap ari tk salah sy mmberi pndapat utk mnjaga kbjikan org bawahan sy

Tanpa Nama berkata...

exit policy memakan tuan.. hahahaha...

Gaji Tak Cukup berkata...

Aku yang bakal J2-1 mmg tak puas hati dgn gaji SBPA ni... adaka patut kenaikan tahunan (skim SBPA)utk gred kemasukan yang pakai diploma sama RMnya dgn gred jawatan yg syarat masuknya sijil... perlu di ambil perhatian sbb perlukan masa 3 tahun untuk grad diploma berbanding sijil... mintak CEUPACS perjuangkan benda ni...

##########################################

Setuju!! Dah la beban kerja tak sama, tang kenaikan tahunan boleh sama pulak dah. Dah la gaji mati nanti beza RM150 aje. Kalau dulu aku ambik sijil lagi elok, sah2 kerja pun tak susah macam J2-1 sekarang. Apa ke benda la semua ni, bijak tak boleh diikut. Cuepacs, tengok sikit!!

Tanpa Nama berkata...

tu la namanya skim ala kartun. yang buat gaji tu orang senang....gred dah tinggi. dah tentu la jenis org mcm ni x de perasaan. aku rasa la dalam jpa tu semua org nya x de perasaan. x tau yang mana susah dan yang mana senang. jenis org mcm ni layaknya buat kartun komik angry bird jer.... bodoh x bertempat...kejap ok....kejap x ok...kejap tangguh... kejap setuju.... penyebab utama penangguhan

1. yang buat skim hanya menilai kesusahan kewangan jusa.

2. yang buat skim x de perasaan.

3. mereka yang terlibat dlm membuat skim adalah golongan atasan atau jusa yang berkeinginan tinggi untuk menjadi jutawan.
.................................
setuju sangat-sangat, JPA hanya buat kajian atas meja sahaja. Bukan sahaja hal gaji hal lain2 juga ikut sedap dia saja. Macam kisah perjawtan.. Semasa reorganasasi Jabatan aku minta sekian banyak jawatan senang2 je dipotong jadi separuh, jawatan teknikal (G) tak ketara kenaikan jumlahnya yang diluluskan pertambahan jawatan operasi (N). Memang ada pertambahan jawatan tetapi jawatan teknikal tak bertambah sedangkan jabatan terlibat dalam hal2 teknikal bukan operasi, wlaupun rayuan dibuat JPA apa peduli suka ati sahaja buat keputusan yang tidk mendatangkan faedah. Allah maha adil, PTD yang bertanggungjawab mencantas2 nie, ditukarkan ke Jabatan aku. Baru buka mata kepentingan perjawatan yang dia cantas dulu. Sekarang kalau prestasi jabatan menurun kami semua tuding jari kat dia, sekarang jadi kera sumbang malu sendiri.

Tanpa Nama berkata...

Hairan bin ajaib. Macam mana pegawai atasan JPA ni buat kerja. Nampak macam profesional, tapi rupanya hampas.

Malu la sikit kat kakitangan bawahan yang lain.

Memang patut SBPA ni dikaji semula.Kalau tak ok gak, elok dia orang yang dok atas ni yang diberi exit policy dulu.

Dasar cakap tak serupa bikin punya orang.Lebih baik you all ni pergi noreh getah je.

Tanpa Nama berkata...

ITULAH PASAL.. GRED J DAN G TERLALU TERLALU TINGGI KENAIKANYA.. SEBAB ITU GRED2 17 YG LAIN MERADANG..

SEBAB GRED G ASAS KEMASUKAN SPM+SIJIL DITUKAR KEPADA STPM.. SAMA JUGA DENGAN GRED W17.. ASAS NYA JUGA SPM+SIJIL..TETAPI TETAP GAJI SPM..

DAN BYK LG SKIM SIJIL+SPM..

Tanpa Nama berkata...

hahaha.. exit policy dah memakan tuan..

SIJIL & DIPLOMA TAK SAMA LA ENCIK berkata...

HALO CUEPACS, TENGOK SIKIT!

GRED J DAN G TERLALU TERLALU TINGGI KENAIKANNYA SAMPAI GRED 17 YG LAIN TU MERADANG..

GRED G ASAS KEMASUKAN SPM+SIJIL DITUKAR KEPADA STPM...GRED W17 ASASNYA JUGA SPM+SIJIL..TAPI APAHAL GAJI SPM?

TINJAU2 JUGAK BYK LG SKIM YANG SIJIL+SPM...

DAH LA TU, GRED J3-1 MENCANAK NAIK SAMPAI NAK SAMA PULAK DENGAN J2-1...LU TAU KE TAK TAU BEZA SIJIL DENGAN DIPLOMA? LU PIKIR LA SENDIRI!

Tanpa Nama berkata...

Dah, tido2 esok nak keje,.

Tanpa Nama berkata...

sepatutnya syarat kelayakan kemasukkan penjawat awam tak perlu diubah..guna ja syarat SSM..mansuhkan SBPA dan pakai semula SSM tetapi selaraskan semula kenaikan gaji seperti mana zaman pemerintahan mantan YAB Pak Lah..ada kenaikan gaji tetapi tiada sebarang bantahan memandangkan kenaikan gaji yang diberikan adalah relevan dan munasabah bagi setiap skim penjawat awam

Aku bukan politician berkata...

Assalamualaikum WBT dan salam sejahtera

Tuan/puan,

Kalau ada yang tidak betul, tidak salah menegur... Tapi biarlah dengan fakta yang betul dan berhemah tanpa mengikut perasaan.

Mustahil untuk memuaskan hati semua pihak. Kita masing-masing memang ada pandangan tersendiri berdasarkan kepentingan kita sebagai individu, tidak salah menyuarakan pandangan tetapi pihak JPA mempunyai pandangan yang lebih luas dan lebih menyeluruh. Kita diluar sistem mungkin tidak arif tentang sistem perjawatan perkhidmatan awam, sistem kewangan negara dan banyak lagi undang-undang yang diwujudkan untuk mentadbir negara. Semua ini dilihat secara bersekali di dalam mencapai suatu keputusan yang seimbang dan terbaik secara keseluruhan bagi semua pihak. Bukan semua cadangan yang diutarakan tuan/puan boleh dilaksanakan secara serentak (saya tidak kata tidak betul, tetapi dari segi praktikalnya mampukah kerajaan memenuhi semua tuntutan yang semuanya bersifat ideal dan ada yang bercanggah antara satu sama lain, maksud saya sebagai contoh kalau kumpulan a menuntut, tuntutan kumpulan a akan merugikan kumpulan b dan sebaliknya)kerana tidak mewakili pandangan penjawat awam secara keseluruhan.

Masalah kos sara hidup bukan boleh diselesaikan semata-mata dengan menaikkan gaji penjawat awam. Apa guna naik gaji sekiranya harga barang naik? Wal hasil balik asal, sedangkan kedudukan kewangan kerajaan makin terhimpit, masalah tidak pula selesai. Dalam hal ini yang akan menjadi mangsa adalah saudara kita yang bekerja di sektor swasta, bukan semua pekerja sektor swasta bergaji besar dan mempunyai kemudahan seperti yang dinikmati penjawat awam.

Pandangan saya yang dhaif dan fakir ini, ukurlah baju di badan sendiri. Renunglah adakah setimpal gaji dan kenaikan yang kita perolehi dengan apa yang telah kita curahkan? Kalau kita ada masalah kos sara hidup, uruslah perbelanjaan secara berhemah dan jadi pengguna yang bijak. Pada masa yang sama, gunakanlah peluang peningkatan kerjaya yang telah kerajaan sediakan untuk memperbaiki kedudukan diri sendiri. Telah ramai yang berjaya naik dari bawah. Tetapi kalau kita tidak berjaya, jangan salahkan sistem, sebaliknya renunglah ke dalam diri dan bermuhasabahlah apa kekurangan kita.

Banyak yang nak saya tuliskan, tetapi ruangan ini bukanlah medium yang paling sesuai kerana sangat terbatas. Namun, saya percaya jpa tidak menggubal sbpa untuk menganiaya sesiapa. Tiada orang yang bekrja untuk menganiaya penjawat awam yang jumlahnya 1.4 juta orang ini. Tiada faedahnya. Tapi kalau ada kekurangan dan ada fakta, sahih dan memang boleh dilaksanakan, tidak salah untuk menyuarakan secara berhemah. Kepada pihak jpa, teluslah dalam isu sbpa kerana saya percaya setiap perkara ada penjelasan yang munasabah. Kalau ada yang kurang dan tidak patut, tiada masalah untuk jpa mengaku dan diperbaiki. Bagi cuepacs pula, jgnlah berpolitik dan tahu menuntut sahaja, didiklah ahli dan pengurusan cuepacs sendiri dalam hal ehwal pentadbiran negara khususnya hal perjawatan dan urusan perkhidmatan supaya ahli tidak meminta yang bukan2. Juga gunakanlah kekuatan bilangan ahli cuepacs untuk melaksanakan perkara yang lebih produktif dan dapat menjaga kebajikan ahli tanpa mengharap ehsan kerajaan sahaja. Bukankah ada ramai ahli yang berkelayakan seperti golongan pnp? Fikir-fikirkanlah.

Analogi saya sebagai rumusan,, pandangan peribadi ini ibarat pandangan anak-anak yang ingin baju yang baru, makanan yang lazat dan bercuti, tiada salahnya. Tetapi pandangan jpa ini ibarat pandangan seorang bapa, yang mempunyai kemampuan yang terbatas tetapi perlu pula memikirkan kebajikan bukan seorang anak tadi, tetapi anak-anak yang lain, isteri, bil api, air, ansuran rumah, kereta dan pelbagai lagi yang mungkin anak-anak tidak maklum kerana mereka tidak dipertanggungjawabkan untuk perkara-perkara tersebut.

Akhir kalam, saya mohon maaf sekiranya ada mesej yang tidak jelas dan menyinggung perasaan tuan/puan. Yang baik itu dari Allah, dan yang kurang itu adalah dari saya.

Sekian, wassalam.

Tanpa Nama berkata...

Semoga semakan ini dapat menyelesaikan isu-isu berbangkit. Harap dapat juga dirungkai isu yang terpendam ni...:
i. Isu gaji guru DGA29-DG41 semasa SSM yg mengalami kerugian RM 300 - 500 sebulan.
..............
aMBIL KIRA PERKHID MATAN SEMASA DI DG29 SAMADA 10 TAHUN 11 TAHUN KE TIGA TAHUN...........BERI SEDIKIT KELEGAAN KEPADA NASIB GURU INI KEKANANAN MASIH ADA SEPATUTNYA DIAMBIL KIRA
DUA ORANG SAMBUNG BERLAJAR ADA IJAZAH SEORANG DAPAT DG32 SEORANG NAIK KE DG41 TERUS BUKAN SEBAB TAK CUKUP TEMPOH TAPI SEBELUM PENGUMUMAN TIMES BASE (IJAZAH LEBIH AWAL SETAHUN) ...TAPI GAJI BEZA SAMPAI RM1000.00 BUKA LA MATA SAMA BUKAN BEZA RM100 ATAU RM400 TAPI RM 1000............ MANA KEADILAN................BEZA DGN DG32 TAK SAMBUNG BERLAJAR CECAH RM 500... MASIH JUNIOR...............SIAPA PEDULI...KAJI SAMA HAK KAMI..SEKIAN TERIMA KASIH..
-------------------------------
Saya sokong sangat-sangat. Kami yang berada dalam kategori ni saja yang tahu ketidakadilan ini. Tolong buat semakan.
Terima kasih atas keprihatinan pihak berkaitan.

Tanpa Nama berkata...

minta CUEPACS bincang dengan JPA untuk melihat semula kenapa jawatan (n) tak ada N2-1,N2-2 & seterusnya..kenapa N3-1,N3-2,N3-3 terus melangkau kepada N1-1,N1-2,N1-3..kemudian minta CUEPACS semak semula dengan JPA kenapa pemegang diploma bagi (n)3-1 setaraf dengan pemegang sijil politeknik (j)3-1 dalam SBPA sedangkan umum mengetahui bahawa untuk menghabiskan diploma mengambil masa 3 tahun sedangkan sijil poli adalah 2 tahun pelajarannya serta sukatan pelajaran diploma adalah lebih sukar dibandingkan dengan sijil poli..tak patut downgrade kan jawatan (n)27 pemegang diploma..patutnya guna saja SSM..buat mcm era YAB Pak Lah..ada kenaikan gaji tetapi tiada sungutan sebab kenaikan yang diberikan adalah telus..tak perlu lah SBPA diwujudkan..SBPA diwujudkan sbb nak jadikan PA lain seperti robot ke?yang menurut arahan PTD semata2?sbb tu perlunya exit policy supaya PTD boleh mengugut pekerja bawahan untuk patuh kepada arahan mereka?

Tanpa Nama berkata...

Munasabah pandangan 'Aku bukan politician'...Yang jadi tak munasabah apabila golongan atasan naik 90% dari gaji sediada yg besar; yang bawak kurang 10% dari gaji sediada yang kecil...Adakah tindakan JPA yang sebegini mencerminkan pandangan pandangan seorang bapa?

Tanpa Nama berkata...

Isu junior untung dan senior rugi dalam SBPA kerana 2 atau 3 tanggagaji dalam SSM dilonggokkan ke dalam 1 tanggagaji SBPA perlu diselesaikan dalam semakan semula SBPA. Senior perlu diberikan tambahan satu tanggagaji sekiranya gajinya ada di tanggagaji yang sama dengan junior. Harap CUEPACs dan JPA dapat mencari jalan penyelesaian yang adil untuk perkara ini agar ia dapat memuaskan hati semua penjawat awam. Hakikatnya gaji junior tidak boleh lebih tinggi daripada gaji senior.

Tanpa Nama berkata...

Kami amatlah cuepacs menuntut untuk menghapuskan mekanisme pembuangan pekerja dimana ia akan dijadikan satu senjata oleh Ketua Jabatan untuk menganiya pekerja bawahan,,

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum,

Kepada aku bukan politician...

Sejak saya mula bekerja 20 tahun yang lalu,pandangan Tuan tersebut, dah lali bagi saya...stereotaip.

Sebagai kakitangan bawahan, saya berjaya mengubah nasib saya dengan menyambung pelajaran sehingga ke peringkat Sarjana.

Tapi apa yang saya lihat dalam SBPA jurangnya semakin melebar, itu yang saya kesal.

Jika kenaikan gaji tidak membawa sebarang makna disebabkan kenaikan harga barangan itu memang diakui dan saya setuju gaji kakitangan awam lebih baik tidak dinaikkan tapi dengan syarat harga barangan dapat dikurangkan..boleh ??
Saya tak yakin perkara ni boleh berlaku. Oleh itu,kenaikan gaji adalah alternatif yang terbaik bagi menangani kos sara hidup yang kian meningkat.

Apa yang nyata, pelaksanaan SBPA dibuat secara terburu-buru,kurang penelitian, golongan tertentu mendapat habuan dari yang sepatutnya dan sebenarnya tidak menyeluruh sepertimana yang diharapkan oleh 1.4 juta kakitangan awam yang lain.

Wajarlah PM minta disemak semula. Semasa perlaksanaan sistem yang terdahulu perkara sebegini tidak berlaku.

Memang mustahil untuk memuaskan semua pihak, tapi jika ia dibuat dengan ikhlas,amanah dan bertanggungjawab saya pasti SBPA semakan semula akan diterima ramai.

Akhir kata, jika ada sebarang kesilapan saya mohon maaf.Saya berharap perkhidmatan awam akan terus bertambah baik.Wassalam

Tanpa Nama berkata...

Kami mahu Sistem Pembuangan perkerja diberhentikan , Kami mahu Sistem Pembuangan perkerja diberhentikan , Kami mahu Sistem Pembuangan perkerja diberhentikan , Kami mahu Sistem Pembuangan perkerja diberhentikan , Kami mahu Sistem Pembuangan perkerja diberhentikan , Kami mahu Sistem Pembuangan perkerja diberhentikan , Kami mahu Sistem Pembuangan perkerja diberhentikan , Kami mahu Sistem Pembuangan perkerja diberhentikan , Kami mahu Sistem Pembuangan perkerja diberhentikan , Kami mahu Sistem Pembuangan perkerja diberhentikan , Kami mahu Sistem Pembuangan perkerja diberhentikan , Kami mahu Sistem Pembuangan perkerja diberhentikan , Kami mahu Sistem Pembuangan perkerja diberhentikan , Kami mahu Sistem Pembuangan perkerja diberhentikan , Kami mahu Sistem Pembuangan perkerja diberhentikan , Kami mahu Sistem Pembuangan perkerja diberhentikan , Kami mahu Sistem Pembuangan perkerja diberhentikan , Kami mahu Sistem Pembuangan perkerja diberhentikan , Kami mahu Sistem Pembuangan perkerja diberhentikan , Kami mahu Sistem Pembuangan perkerja diberhentikan , Kami mahu Sistem Pembuangan perkerja diberhentikan , Kami mahu Sistem Pembuangan perkerja diberhentikan , Kami mahu Sistem Pembuangan perkerja diberhentikan , Kami mahu Sistem Pembuangan perkerja diberhentikan , Kami mahu Sistem Pembuangan perkerja diberhentikan , Kami mahu Sistem Pembuangan perkerja diberhentikan , Kami mahu Sistem Pembuangan perkerja diberhentikan , Kami mahu Sistem Pembuangan perkerja diberhentikan , Kami mahu Sistem Pembuangan perkerja diberhentikan , Kami mahu Sistem Pembuangan perkerja diberhentikan , Kami mahu Sistem Pembuangan perkerja diberhentikan , Kami mahu Sistem Pembuangan perkerja diberhentikan , Kami mahu Sistem Pembuangan perkerja diberhentikan , Kami mahu Sistem Pembuangan perkerja diberhentikan , Kami mahu Sistem Pembuangan perkerja diberhentikan , Kami mahu Sistem Pembuangan perkerja diberhentikan , Kami mahu Sistem Pembuangan perkerja diberhentikan , Kami mahu Sistem Pembuangan perkerja diberhentikan , Kami mahu Sistem Pembuangan perkerja diberhentikan , Kami mahu Sistem Pembuangan perkerja diberhentikan , Kami mahu Sistem Pembuangan perkerja diberhentikan , Kami mahu Sistem Pembuangan perkerja diberhentikan , TQVM....

Tanpa Nama berkata...

pm najib telah bertindak bijak arah sbpa disemak semula setelah imej kerajaan serba sedikit telah dicalarkan oleh jpa(pegawai pegawai bangang).semoga semakan semula yang akan dibuat memberi keadilan dan kesamarataan bagi semua gred dalam perhidmatan awam.memang wajar gaji p&p dibayar lebih tinggi dari gred gred bawahan tetapi jangan terlalu melampau spt digubal oleh jpa dan jurang gaji antara gred hendaklah fleksibel.mohon jasa baik ksn untuk ambil kira semua komen2 dan pandangan pa dlm blog ini.terima kasih di atas keperihatinan yab pm.zam sal 514

Tanpa Nama berkata...

Drpd hampir semua komen yg aku baca menampakkan kebanyakan pa pelaksana ni mata duitan.

Duit, duit. Gaji dan gaji. Prestasi kerja?

Tetapi tahukah anda pa pelaksana, yg kebanyakan anda prestasi kerjanya bawah par! Sesiapa yg pernah berurusan dengan mana2 jabatan kerajaan akan mengakui dgn apa yg aku katakan. Masing2 menolak tugas. A kata B, B kata C , kita pelanggan ni terpinga-pinga. Urusan yg boleh siap dalam masa 5 minit jadi 5 jam.

Komen berjela-jela, berulang-ulang, tak da lain, nak naik gaji banyak, peratusan biar tinggi, bonos biar tinggi- naka lawan JUSA. Kalau kerja dgn spm maka terimalah seadanya spm. Kalau ada Phd pun kalau kerja taraf spm maka tak perlu menyalak sana sini kerana pendapatan kecik, terimalah seadanya, bukan ada orang letak pisau di leher memaksa anda kerja di situ! Jangan dok salahkan orang lain dengan kegagalan, kelemahan, kedaifan dan kekurangan kita.

Kalau dah sumber terhad maka-Be wise in your rm management always.


mas m

Tanpa Nama berkata...

Nampaknya PM telah membakulsampahkan hasil kerja JPA...umpama seorang boss melemparkan hasil kerja org bawahnya ke atas lantai!! Mana la nak letak muka puak2 tu agaknya. Rasa macam nak menyanyi la pulak......Malaysia kita sudah berjaya, aman makmur merdeka........

Tanpa Nama berkata...

mmg telah dijangka sbpa akan disemak semula...tp kita tidak tahu apakah permainan politik supaya sbpa digubal sebegitu supaya boleh menimbulkan rasa tidak puas hati PA...dan akan diumumkan untu disemak semula....semakan dikatakan memakan masa berbulan..mungkinkah selepas pihanraya akan diumumkan semakan itu...persoalan sekarang apakah jaminan sbpa akan diubah atau tidak..kerana selepas pilihanraya apapun boleh berlaku...dan kita akan gigit jari lagi....prnh berlaku zaman tun mahathir dulu memberi kenaikan gaji pada belanjawan negara tp beliau telah umum parlimen bubar seminggu selepas itu...klau PA masa tu nk naik kena undila diorang supaya ia boleh diluluskan di parlimen..dan bn menang maka gaji pun naik masa tu...namun situasi berbeza masa kini kerana yang naik gaji beribu-ribu mungkin akan rasa xpuas hati klau semakan itu membabitkan pengurangan pada kenaikan mereka atau golongan rendah diberi sedikit lagi kenaikan...walauapapun semakan sepatutnya diumumkan sebelum pilihanrayya tp klau tidak diumumkan juga tawakkal saja la agar PA TAK KENA MAIN SEKALI LAGI....kerana dua kemungkinan yang akan berlaku iaitu sbpa diubah sedikit dengan menambah sedikit kenaikan pada golongan rendah dan mengekal kenaikan besar pada golongan atasan atau sebaliknya...apapun anda nilailah sendiri

Tanpa Nama berkata...

Golongan PTD ni kononnya cream of the cream tapi dah jadi ice cream tempoyak....hehehe! Semua yg terlibat dalam penyediaan SBPA ni patut diberi exit policy kerana telah gagal melaksanakan tanggungjawab yg diberi oleh kerajaan. Lepas ni korang boleh jual ice cream kat hentian bas pulak. PERASAN KONON CREAM OF THE CREAM.........nak termuntah aku dengar!!!!!

Tanpa Nama berkata...

mas m

Anon Jumaat, Januari 13, 2012 1:08:00 AM
---------------------
cakap bukan main punya sedap. yang projek rumah terbengkalai,pemaju itu penjawat awamkah?

Tanpa Nama berkata...

drama drama drama...

dah agak dah..

episod 2: hero pru13

nantikan episod 3..

Tanpa Nama berkata...

apa DISemak semula.PM JURUTEKNIK j17 TERTEKAN SB DH ANGAN2 GAJI BARU TOLONG2

guru berkata...

Apa yang presiden Cuepacs tak buat?? Dia berusaha pun jumpa PM,JPA dan semua pihak yang berwajib menggubal SBPA. Dah buat semua pun!! Apa lagi yang kaurang mau ah. Sepatutnya berterima kasih kepada Cuepacs kerana dapat berjumpa dgn PM meluahkan dan menerangkan masalah dalam SBPA.

Ini tak berterima kasih langsung Tanpa Nama pertama di atas....BARUAH BETUI

guru siswazah lama berkata...

Pelarasan gaji yang kita mau disemak yang lain-lain tu dah ok. Biar 1 sen pun nilai pemindahan tu tapi semua orang dapat tak pelah. Jangan mcm sebelum ni ada yang dapat pelarasan RM100.00lebih,RM200lebih, RM300.00, RM400.00, RM500.00, walhal dalam gred yang sama contoh DG44.

Ini yang orang tak puas hati dan yang sangat pelik dan menaikan darah GAJI PA YANG DAH SENIOR TIBA-TIBA SAMA PULA DENGAN GAJI JUNIOR 2,3 TAHUN. Itu yang menyebabkan pelarasan tidak SAME!!!!!! Faham JPA

P.A TERANIAYA berkata...

YAB,PM TOLONG MANSUHKAN BULAN PERGERAKAN GAJI TAHUNAN BAGI BULAN OKTOBER KERANA INI AMAT MERUGIKAN P.A YANG TERLIBAT. CONTOHNYA JIKA BONUS TAHUN 2011 DIBERI 2 KALI IAITU BULAN SEPT DAN BULAN DIS DIMANA BONUS BULAN SEPT MASIH BERDASARKAN GAJI POKOK TAHUN 2010 SEBAB GAJI 2011 HANYA BERGERAK PADA BULAN OKT. SEPATUTNYA PERKARA INI PERLU DITELITI OLEH CUEPACS DAN JPA.

P.A TERANIAYA berkata...

JPA DAN CUEPACS MOHON AGAR PERGERAKAN GAJI TAHUNAN BAGI BULAN OKT DIMANSUHKAN KERANA P.A YANG TERLIBAT DALAM PERGERAKAN GAJI TAHUNAN BULAN OKT SANGAT TERANIAYA.CONTOHNYA PEMBERIAN 2 KALI BONUS TAHUN 2011 IAITU BULAN SEPT DAN DIS DIMANA BONUS BULAN SEPT 2011 MASIH BERDASARKAN GAJI POKOK TAHUN 2010 SEDANGKAN P.A YG PERGERAKAN GAJI MEREKA BULAN JAN,APRIL DAN JULAI MENDAPAT BONUS BERDASARKAN GAJI POKOK TAHUN 2011. INI SEMACAM PENGANIAYAAN.LEBIHBAIK SELARASKAN SAHAJA BULAN GAJI PERGERAKAN TAHUNAN SEPERTI SEMASA SISTEM SSB.

Tanpa Nama berkata...

harap kajian semula dibuat utk kelayakan semua sijil politeknik dan sijil pertanian..kenapa sesetengah sijil mendapat gred 3-1.ade yg masih 4-1..kelayakan yg sma tp dibeza-bezakan hanya kerana kelayakan minimum suatu jawatan..kenapa tidak ikut kelayakan tertinggi seseorang tu tp ikut kelayakan terendah jwtan tu..mungkin sedikit ..sy harap ceupac perjuangkan utk selaraskan semua jenis sijil...

jpa terbukti kantoi berkata...

masalah aku mcm mana. kasi seks markah tinggi x kasi seks markah rendah. mcm mana tlg lananti aku keba exit policy. mana tahan tiap tahun 60 jea. silap silap sbpa aku jual pelir la

pelir utk dijual dlm sbpa berkata...

bila markah bawah 85 konpem kena gam x naik pangkat n jauh sekali akc atau pertukaran sebab dikira bermasalah. jpa ada pk ka pasal pwrkara mcm neh. bos masalah bos emosi gila bos dengki bos jiwa bos tertekan masalah keluarga cerai berai etc

jual pelir ko ok sikit drp 60 x jual pelir ko dapat 60 masalahnya ko jgn mimpi soal masa depan sebab jpa nak tahun 85 sahaja. sistem bodoh sebab itu ptd masuk paper khlawat main burit

Tanpa Nama berkata...

gaji senior dh mcm sma dengan jonior pula..apa sbpa ni di buat secara tergesa - gesa ke dulu??? ada yang rugi , ada yng untung besar pula tu..

Tanpa Nama berkata...

TAHNIAH PM & KABINET 1 MALAYSIA. MEMANG PATUT PON SBPA DITANGGUHKAN UTK DIBUAT SEMAKAN TERPERINCI. CONTOHNYA SAYA DI GRED N17, JIKA MELIHAT KPD PERUBAHAN GAJI DARI SSM KE SBPA KENAIKAN CUMA 6% SAHAJA, TIDAK MENEPATI KEHENDAK YAB PM YG MENGATAKAN KENAIKAN GAJI ANTARA 7%-13%.

Tanpa Nama berkata...

kaji tangga gaji ft 17 kami ....kami sepatutnya berada di ft3-1

Tanpa Nama berkata...

Saya rasa sepatutnya kenaikan bagi sama rata kalau bahawan atau atasan kenaikan RM500.00 jadi junior tak boleh sama dengan senior dan Jusa taklah naik sampai daripada RM14,000.00 kepada RM24,000.00 . Ini tidak adil sebab tu la Lampiran C tidak ditunjukkan.
Jika skim bahawan dinaikkan naikkan untuk semua jangan naik satu skim saja contoh J17 jawatan Juruteknik ke J27. Bagaimana J29 sepatutnya dinaikkan ke J32 sebab disegi bebanan dan kelulusan berbeza. Begitu juga dengan N17 sepatutnya dinaikkan kepada N22. Ini yang bawah naik, yang atas naik , yang tengah ada naik manakala yang tengah ada tak naik jadi perbezaan RM50-RM100 saja. Perkara ini perlu dilihat dan diteliti untuk penambahbaikan dan memuas hati semua kakitangan kerajaan

Tanpa Nama berkata...

Beginilah cara berkerja bagi mereka yang tidak berilmu, berpengetahuan dan tidak ambil tahu. Perkara asas ialah gaji, jika ini dah tak betul dimana letaknya kewibawaan pegawai-pegawai yang menyediakan sbpa ini. Sekiranya perdana menteri tidak menangguhkan, sudah pasti Ketua pengarah Perkhidmatan Awam mengatakan semuanya baik, dan tidak mahu mendengar pandangan penjawat awam. Tidakkah beliau tahu ketidakadilan telah berlaku pada awalnya lagi.

Tanpa Nama berkata...

MEMANG PATUT PUN KELAYAKAN MINIMUM PENJAWAT AWAM GUNA SPM SEBAB PMR TU PENILAIAN BAGI MENENGAH RENDAH BUKAN NYE SIJIL.MCM SPM ADALAH SIJIL PELAJARAN MALAYSIA MCM GAK STPM.GRED 11 SEPATUT NYA GUNA SPM SBB MEREKA ADALAH PEMBANTU OPERASI YANG AKAN MENJLNKAN TUGAS PENTADBIRAN JUGAK.SY CADANGKAN:-

GRED 11-16 GUNA SPM
GRED 17-26 GUNA STPM/DIP
GRED 27-40 GUNA IJAZAH
GRED 41 KEATAS GUNA MASTER/PHD

BUKAN APA,UNIVERSITI SEMAKIN BNYK,GRADUAN MENGANGGUR PUN DA BERSEPAH.INILAH CARA UNTUK MENGHASILKAN PENJAWAT AWAM YANG BERILMU.
---------------------------------

MEMANG PATUT PUN KELAYAKAN MINIMUM PENJAWAT AWAM GUNA SPM SEBAB PMR TU PENILAIAN BAGI MENENGAH RENDAH BUKAN NYE SIJIL.MCM SPM ADALAH SIJIL PELAJARAN MALAYSIA MCM GAK STPM.GRED 11 SEPATUT NYA GUNA SPM SBB MEREKA ADALAH PEMBANTU OPERASI YANG AKAN MENJLNKAN TUGAS PENTADBIRAN JUGAK.SY CADANGKAN:-

GRED 11-16 GUNA SPM
GRED 17-26 GUNA STPM/DIP
GRED 27-40 GUNA IJAZAH
GRED 41 KEATAS GUNA MASTER/PHD

BUKAN APA,UNIVERSITI SEMAKIN BNYK,GRADUAN MENGANGGUR PUN DA BERSEPAH.INILAH CARA UNTUK MENGHASILKAN PENJAWAT AWAM YANG BERILMU.

----------------------------------
MEMANG PATUT PUN KELAYAKAN MINIMUM PENJAWAT AWAM GUNA SPM SEBAB PMR TU PENILAIAN BAGI MENENGAH RENDAH BUKAN NYE SIJIL.MCM SPM ADALAH SIJIL PELAJARAN MALAYSIA MCM GAK STPM.GRED 11 SEPATUT NYA GUNA SPM SBB MEREKA ADALAH PEMBANTU OPERASI YANG AKAN MENJLNKAN TUGAS PENTADBIRAN JUGAK.SY CADANGKAN:-

GRED 11-16 GUNA SPM
GRED 17-26 GUNA STPM/DIP
GRED 27-40 GUNA IJAZAH
GRED 41 KEATAS GUNA MASTER/PHD

BUKAN APA,UNIVERSITI SEMAKIN BNYK,GRADUAN MENGANGGUR PUN DA BERSEPAH.INILAH CARA UNTUK MENGHASILKAN PENJAWAT AWAM YANG BERILMU.
---------------------------------

MEMANG PATUT PUN KELAYAKAN MINIMUM PENJAWAT AWAM GUNA SPM SEBAB PMR TU PENILAIAN BAGI MENENGAH RENDAH BUKAN NYE SIJIL.MCM SPM ADALAH SIJIL PELAJARAN MALAYSIA MCM GAK STPM.GRED 11 SEPATUT NYA GUNA SPM SBB MEREKA ADALAH PEMBANTU OPERASI YANG AKAN MENJLNKAN TUGAS PENTADBIRAN JUGAK.SY CADANGKAN:-

GRED 11-16 GUNA SPM
GRED 17-26 GUNA STPM/DIP
GRED 27-40 GUNA IJAZAH
GRED 41 KEATAS GUNA MASTER/PHD

BUKAN APA,UNIVERSITI SEMAKIN BNYK,GRADUAN MENGANGGUR PUN DA BERSEPAH.INILAH CARA UNTUK MENGHASILKAN PENJAWAT AWAM YANG BERILMU.

Tanpa Nama berkata...

A,kum,kepada semua sahabat PA kita telah berjaya memberi komen yang bernas sehingga menarik perhatian YAB PM kita dan dengan segera mengarahkan skim SBPA ditangguhkan.

Skim ini telah menyedarkan kepada pentadbiran kerajaan akan kepincangan,ketelusan,ketamakan,ketidakjujuran,amanah,integrti sehingga ketua kepada perkhidmatan awam iaitu JPA tidak direspect lagi oleh PA.Skim ini telah menjadi sejarah kepada PA Negara yang mana berlaku elimen yang tidak sihat dikalangan Pegawai atasan dengan bawahan.Elimen yang tidak sihat ini mengugat kestabilan pentadbiran,perancangan dan ekonomi Negara dapat dihidu awal oleh YAB PM dan dengan segera mengambil tindakan supaya perkara ini tidak menjadi duri dalam daging kepada pentadbiran kerajaan.

Moga apa yang diarahkan kepada KSN kita supaya menyemak semula skim ini supaya agihan yang dibuat diterima oleh semua pihak.Kepada JPA ini adalah tauladan yang patut dijadikan iktibar walaupun kita berada diawan akan sekali terjatuh kebawah.

Terima kasih kepada semua PA.

Tanpa Nama berkata...

P.A TERANIAYA berkata...

JPA DAN CUEPACS MOHON AGAR PERGERAKAN GAJI TAHUNAN BAGI BULAN OKT DIMANSUHKAN KERANA P.A YANG TERLIBAT DALAM PERGERAKAN GAJI TAHUNAN BULAN OKT SANGAT TERANIAYA.CONTOHNYA PEMBERIAN 2 KALI BONUS TAHUN 2011 IAITU BULAN SEPT DAN DIS DIMANA BONUS BULAN SEPT 2011 MASIH BERDASARKAN GAJI POKOK TAHUN 2010 SEDANGKAN P.A YG PERGERAKAN GAJI MEREKA BULAN JAN,APRIL DAN JULAI MENDAPAT BONUS BERDASARKAN GAJI POKOK TAHUN 2011. INI SEMACAM PENGANIAYAAN.LEBIHBAIK SELARASKAN SAHAJA BULAN GAJI PERGERAKAN TAHUNAN SEPERTI SEMASA SISTEM SSB.

Jumaat, Januari 13, 2012 6:02:00 AM

----------------------------

saya tak setuju kerana ia akan merugikan kerajaan iaitu dengan membayar kenaikan gaji 2 kali ganda kepada mereka yg dilantik pada hujung tahun.. ambil contoh mereka yg dilantik pada bulan disember akan mendapat kenaikan gaji sekali lagi pada bulan januari pada tahun berikutnya..

Tanpa Nama berkata...

GRED 11-16 GUNA SPM
GRED 17-26 GUNA STPM/DIP
GRED 27-40 GUNA IJAZAH
GRED 41 KEATAS GUNA MASTER/PHD

Klo gred masok guna mcm nih..br keja efisen..klo tgk skrng byk sgt ketidakadilan berlaku..JT naik ke J3..CC N4..CC dan EO dh besa mengurus staf tetiba jd pekerja bawahan/ sama level..dah la tanggungjawab besar..TA @ gred 29 yg keja berat perah otak buat itu ini disama gaji dan KGT dgn JT..mmg x patot org yg biasa buat kerja TA disama taraf dengan JT..sorang TA 5-6 JT..mcm2 kerja kena buat..patot guna skim lama jer..tapi ubah syarat kelayakan masok spt diatas..

GRED 11 - GAJI SPM N4- PEMBANTU OPERASI
GRED 17 - Gaji SIJIL N3/J3 - Kerani/JT
GRED 22 - Gaji DIPLOMA N2/J2 - CC/ketua JT
GRED 29 - Gaji Ijazah N1/J1 - Penolong Pegawai
GRED 41 - Gaji Master N1-2/J1-2 - Pegawai


Klo macam ni xdak keja main passing-passing suh gred 40 kebawah jer buat..dah la gaji besar..pas tuh x reti buat kerja..masa meting suh gred 40 kebawah g..adil ke camtuh??

Dgn Gred spt diatas xde masalah
JT tinggi dari CC..
EO setaraf JT..
Gaji TA setaraf JT..
Kecelaruan penyeliaan..
Ketidakadilan kadar upah dengan beban kerja (TA, EO, CC dgn JT,Kerani..)

Tanpa Nama berkata...

ASSALAMUALAIKUM TUAN PRESIDEN CUEPACS...
HARAP TOLONG TENGOK DAN KAJI SERTA PEJUANGKAN NASIB PEMEGANG SIJIL PERTANIAN SEMENANJUNG MALAYSIA DALAM GRED E (JAWATAN PEMBANTU EHWAL EKONOMI) AGAR PEMEGANG SIJIL INI DAPAT SAMA KENAIKAN SEPERTIMANA KAWAN-KAWAN KAMI DI GRED G YANG BERJAWATAN PEMBANTU PERTANIAN. .
APA NI DATO'?.... ADILKAH MACAM NI????....BELAJAR DULU SAMA, DAPAT SIJIL SAMA...MOHON JAWATAN GUNA SIJIL YANG SAMA...SAMA2 ITU JAWATAN MAU PAKAI SIJIL PERTANIAN.... TAPI BILA SBPA WUJUD..GAJI DAH TAK SAMA...KAMI CUMA BEZA SKIM JE.. ANTARA SKIM E DAN G JE... KERJA DENGAN GOMEN MALAYSIA JUGAK... TOLONG LA LATUK... KAMI RASA TERANIYA SANGAT NI...

dr yang prihatin berkata...

Alhamdulillah, SBPA disemak semula, tetapi semakan semula itu perlulah benar2 boleh menggambarkan slogan Gagasan 1Malaysia yang dijulang, RAKYAT DIDAHULUkan, pencapaian diutamakan...

Tanpa Nama berkata...

gred 11-16 PMR
gred 11-16 PMR
gred 11-16 PMR
gred 11-16 PMR
gred 11-16 PMR
gred 11-16 PMR
gred 11-16 PMR
gred 11-16 PMR

PMR MASIH RELEVAN

Tanpa Nama berkata...

Padan KPPA dan geng yang bergaji besar2 tu...sebenarnya depa la yang dok sibuk nak sambung 60...sebab bila pencen hanya dapat rm1500 je.macamana nak hidup bro...najib buat dah betul..naikkan je 8 hngg 13 peratus habis cite...ini pandai2 pulak buat sistem sendiri..menyusahkan...kesian bro...ada yng naik rm50 je...

Tanpa Nama berkata...

Saya rasa sepatutnya kenaikan bagi sama rata kalau bahawan atau atasan kenaikan RM500.00 jadi junior tak boleh sama dengan senior dan Jusa taklah naik sampai daripada RM14,000.00 kepada RM24,000.00 . Ini tidak adil sebab tu la Lampiran C tidak ditunjukkan.
Jika skim bahawan dinaikkan naikkan untuk semua jangan naik satu skim saja contoh J17 jawatan Juruteknik ke J27. Bagaimana J29 sepatutnya dinaikkan ke J32 sebab disegi bebanan dan kelulusan berbeza. Begitu juga dengan N17 sepatutnya dinaikkan kepada N22. Ini yang bawah naik, yang atas naik , yang tengah ada naik manakala yang tengah ada tak naik jadi perbezaan RM50-RM100 saja. Perkara ini perlu dilihat dan diteliti untuk penambahbaikan dan memuas hati semua kakitangan kerajaan

___________________________________

Setuju Sangat2! Cuepacs, TOLONG TENGOK SIKIT!!

Tanpa Nama berkata...

Untuk makluman semua...

Jawatan Juruteknik GRED J17 yang memiliki Sijil dari Politeknik memang layak ke GRED J27 berdasarkan pekeliling yang telah dikeluarkan oleh JPA sebelum ini.Cuma pelaksanaan tiada.

Sila Baca Pekeliling di bawah...

http://www.jpa.gov.my/pekeliling/pp02/bil04/Lampiran-B3.pdf

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
KPPA JPA patut bertanggung jawab atas segala kelemahan dari segi penggubalan dan pelaksanaan SBPA. Sekiranya beliau seorang yang bermaruah dan berintegriti beliau bersama pegawai-pegawai bertanggung jawab patut meletak jawatan kerana kegagalan melaksankan tugas dengan adil.

Khamis, Januari 12, 2012 11:18:00 PM

-----------------------------------

Mintak SPRM masuk siasat kat JPA tu??? nampak dah mengarut sgt jadinya... ni la akibat salah guna kuasa orang kat JPA....

Tanpa Nama berkata...

Saya rasa sepatutnya kenaikan bagi sama rata kalau bahawan atau atasan kenaikan RM500.00 jadi junior tak boleh sama dengan senior dan Jusa taklah naik sampai daripada RM14,000.00 kepada RM24,000.00 . Ini tidak adil sebab tu la Lampiran C tidak ditunjukkan.
Jika skim bahawan dinaikkan naikkan untuk semua jangan naik satu skim saja contoh J17 jawatan Juruteknik ke J27. Bagaimana J29 sepatutnya dinaikkan ke J32 sebab disegi bebanan dan kelulusan berbeza. Begitu juga dengan N17 sepatutnya dinaikkan kepada N22. Ini yang bawah naik, yang atas naik , yang tengah ada naik manakala yang tengah ada tak naik jadi perbezaan RM50-RM100 saja. Perkara ini perlu dilihat dan diteliti untuk penambahbaikan dan memuas hati semua kakitangan kerajaan

---------------------------

bkn J32 bro..J41..keja TA hampir dgn J41..klo J32 dah sama dengan JT Kanan..xkn JT kanan blh arah TA 29??? Klo yg bawah naik..yg atas kena tgk sama..SBPA patot dikaji semula..skim lama dh cantek..cuma gaji x bape cantek..

Tanpa Nama berkata...

Assalaam Tan Sri & rakan2 PA, formula untuk negara yg rakyatnya berpendapatan tinggi dan jurang kemiskinan dikurangkan yang sewajarnya saya cadangkan ialah kenaikan gaji kepada PA dgn kadar 5:4:3:2:1, contohnya: 30% utk yg ada kelulusan SRP/LCE ke bawah, 25% yg ada SPM&STPM, 20% yg ada Diploma/Sijil Professional/Maktab, 15% utk ygada Ijazah dan 10% lagi utk JUSA/Premier yg dah banyak elaun... kenaikan gaji adalah perlu supaya PA berkemampuan berbelanja bagi merancakkan sektor perniagaan & perusahaan yg akan juga meningkatkan pendapatan sektor swasta dan pengusaha pertanian...wassalaam...

Tanpa Nama berkata...

TAHNIAH PM kerana dengar keluh kesah kami. Mohon gaji minimum kakitangan bawahan dijadikan perkiraan utama kali ni. Lepas tu naikkanlah gaji gred berikutnya mengikut kadar & pengiraan yang adil; saksama dan masuk akal sampailah ke golongan JUSA tu. Pukul rata peratus kenaikan yang sama mengikut gred pun takpe, takdelah sampai satu puak dapat kurang 10%; yang satu puak lagi sampai 90%. Ni barang pun dah naik harga senyap-senyap ni; gaji SBPAnya masih tak merasa lagi...Alahai!

Penyokong tegar KASIM:)

Khamis, Januari 12, 2012 10:46:00 PM
--------------- aku sokong sdr. Kasim dan bukan Cuepacs sebab Cuepacs sokong SBPA.

Tanpa Nama berkata...

pembetulan... cuepacs bersetuju sb JPA dah janji untuk kaji skim yg berbangkit dan telah ditandatangani.. jgn salah faham ok..

Khamis, Januari 12, 2012 10:56:00 PM

-------------- cakap jer cuepacs tak berani tangguh sbpa shingga slesai rungutan PA. Kalau tangguh 27 dis lalu kann semua bagus, tak perlulah YAB Pm DS Najib turun ke bawah campur tangan hal sbpa ! itu kelemahan kamu pegawai cuepacs !. Kamu patut terima kasih kpd PA yg berani bising / buat teguran dlm website cuepacs blogspot utk di DENGAR oleh PM.
Tahniah PA ! Aku ingat perjumpaan dgn JPA ini ... 9 wakil cuepacs yg sedia ada perlu diGANTI dgn PA yg lebih bijak dan MATANG hal skim perkhidmatan / gaji/elaun/ laluan kerjaya.
MOHON PA yg tidak menjadi ahli Cuepacs juga dilantik sbg wakil PA.

ingat mati skit berkata...

utk makluman yg bertanya p&p byk lagi yg x naik pangkat keje belas puluh tahun. sebab lnpt rendah sebab kekosongan x d sebab bos x suka bukan kem group pencadang bukan pilihan etc.

dlm kes aku bos emosi x stabil n giler. sebab muda muda dah janda mau x gersang. ntah ler bila sbpa nanti mungkin kena masukkan pelir dlm skt sebab x nak exit policy.

utk mana mana pa bolehla anda mandi wangi wangi n angkat kain dlm hotel . utk staf n lantikan baru nak confirm nak naik pangkat cepat utk dapat 85 keatas kena sedia serah burit n pelir la kalaubos jenis nafsu nafsi. jenis main golf kena pikul kayu golf. jenis pergi tahi kena ikut pergi.

srupo beruk penjawat awam -sbpa
srupo babi penjawat awam-sbpa
serah burit penjawat awam-sbpa
serah bos pelir pekerja-sbpa

Tanpa Nama berkata...

Kepincangan sbpa bukan disebabkan sifat dengki pa pd kumpulan jusa atau ptd yg dpt kenaikan gaji ribuan ringgit. Mmg diakui mereka punya kelulusan dan kepakaran yg melayakkan mereka bergaji besar. Bukan jg pa pelaksana meminta gaji sama spt mereka sbb kami sedar kelulusan yg kami ada. Yg diharapkan ialah peratusan kenaikan gaji yg logik, contohnya semua pa menerima kenaikan 10% drpd gaji sekarang. Masih jg jusa,ptd dan primier dapat lebih dan pa pelaksana juga merasa kenaikan yg setimpal. Tak siapa yg akan merungut. Peratus kenaikan gaji yg tak selaras inilah menyebabkan pa membantah sbpa. Kali ini, diharapkan KSN dapat formula yg adil buat semua pa.

Tanpa Nama berkata...

Kalau sbpa tidak disemak, mgkin akan timbul formula ini : feedlot+anwar+sbpa = bn...???
PM telah mengambil tindakan yg bijak. Tq PM dan cuepacs.

Tanpa Nama berkata...

SAYA CADANGKAN SBPA berdasarkan:-

GRED 01-16 Utk lulusan SAP(Tkt.5)/SRP/PMR;

GRED 17-26 Untuk lulusan SPM;

GRED 27-40 Utk STPM/DIPLOMA/Sijil Politeknik/Kemahiran Profesional & Matrikulasi;&

GRED 41 KEATAS untuk lulusan IJAZAH.,

dan pelarasan gaji:-

GRED 01-16 GAJI POKOK NAIKKAN 25%
GRED 17-26 GAJI POKOK NAIKKAN 20%
GRED 27-40 GAJI POKOK NAIKKAN 15%
GRED 41-54 GAJI POKOK NAIKKAN 10%
JUSA/PREMIER NAIKKAN GP 5%(SBB DAH BANYAK ELAUN)

TUJUANNYA ADALAH SUPAYA JURANG KEMISKINAN BOLEH DIKURANGKAN DAN PENJAWAT AWAM BERKEMAMPUAN BERBELANJA DLM SUASANA HARGA KOS TINGGI YG AKAN MENINGKATKAN EKONOMI SEKTOR SWASTA/PERUSAHAAN/ PERTANIAN/PERIKANAN DLL...

Tanpa Nama berkata...

ingat mati skit berkata...
utk makluman yg bertanya p&p byk lagi yg x naik pangkat keje belas puluh tahun. sebab lnpt rendah sebab kekosongan x d sebab bos x suka bukan kem group pencadang bukan pilihan etc.

dlm kes aku bos emosi x stabil n giler. sebab muda muda dah janda mau x gersang. ntah ler bila sbpa nanti mungkin kena masukkan pelir dlm skt sebab x nak exit policy.

utk mana mana pa bolehla anda mandi wangi wangi n angkat kain dlm hotel . utk staf n lantikan baru nak confirm nak naik pangkat cepat utk dapat 85 keatas kena sedia serah burit n pelir la kalaubos jenis nafsu nafsi. jenis main golf kena pikul kayu golf. jenis pergi tahi kena ikut pergi.

srupo beruk penjawat awam -sbpa
srupo babi penjawat awam-sbpa
serah burit penjawat awam-sbpa
serah bos pelir pekerja-sbpa
_________________________________

Bahasa seseorang ada kalanya boleh mencerminkan sikap seseorang.

Kalau inilah bahasa saudara (seorang P & P) tak peliklah kalau tiada kenaikan pangkat.

Maaf andai tersinggung

Tanpa Nama berkata...

Penulis akupt.blogspot.com bodoh
Penulis akupt.blogspot.com bodoh
Penulis akupt.blogspot.com bodoh
Penulis akupt.blogspot.com bodoh
Penulis akupt.blogspot.com bodoh

Menulis tak betul, kena komen, terus tak bagi orang lain komen. Nampak sgt tak profesionalnya.Macam budak2 Memang mentaliti rendah taraf pt darjah 6.

Hhahahhahahahahahahahah

SUKA KASIM berkata...

TAHNIAH PM kerana dengar keluh kesah kami. Mohon gaji minimum kakitangan bawahan dijadikan perkiraan utama kali ni. Lepas tu naikkanlah gaji gred berikutnya mengikut kadar & pengiraan yang adil; saksama dan masuk akal sampailah ke golongan JUSA tu. Pukul rata peratus kenaikan yang sama mengikut gred pun takpe, takdelah sampai satu puak dapat kurang 10%; yang satu puak lagi sampai 90%. Ni barang pun dah naik harga senyap-senyap ni; gaji SBPAnya masih tak merasa lagi...Alahai!

Penyokong tegar KASIM:)

Khamis, Januari 12, 2012 10:46:00 PM
----------------------------------------aku sokong sdr. Kasim dan bukan Cuepacs sebab Cuepacs sokong SBPA.

Jumaat, Januari 13, 2012 11:29:00 AM
________________________________________

Setuju!! Cuepacs, Tolong Tengok Sikit, Kasi Bersih Lu Punya Dosa!!

Tanpa Nama berkata...

Mohon Ambil Perhatian Terhadap Penjawat Awam Yang Berjawatan Sementara Dan Yang Pangkat Rendah..Mohon Di Serapkan Tetap Dan Diberikan Anjakan Yang Sewajarnya..Perhatian Daripada Pihak Tuan Sangat Dihargai...Terima Kasih

Tanpa Nama berkata...

paramedik mengharapkan agar skim bersepadu dibawa semula DAN DIGUNA PAKAI ke dalam SBPA.CUEPACS DAN JPA TENTU MASIH INGAT SKIM ITU !!!! WAHAI "UNION" PEJUANG - PEJUANG SEMUA TOLONG KAMI, nampak dalam sbpa skim bersepadu itu tidak langsung disentuh dan dimatikan...............