SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

11 Januari 2012

TANGGUH SBPA, KAJI SKIM GAJI

Utusan Malaysia
11/1/1012



AZAM
Selangor


SAYA menyokong pandangan yang dikeluarkan oleh Pakar Perubatan Terkilan dan Basha dalam Forum tempoh hari atas pandang mengenai kepincangan yang terdapat dalam Sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam atau SBPA yang baru di perkenalkan oleh Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA).

Rata-rata sebilangan besar kakitangan kerajaan merasakan skim baru ini tidak mencerminkan secara kolektif hasrat kerajaan yang ingin memacu negara ke arah negara dengan sumber pekerja yang berpendapatan tinggi.

Hasrat secara kolektif kerajaan untuk membantu kakitangan kerajaan demi meringankan beban kehidupan harian mereka dengan kos sara hidup yang meningkat disebabkan dengan keadaan ekonomi dunia yang tidak menentu tidak juga di cerminkan dalam SBPA ini.

Kenyataan pihak Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) yang menyatakan kenaikan sebanyak tujuh hingga 13 peratus gaji kakitangan awam adalah tidak berlaku kerana terdapat golongan Jusa yang mendapat kenaikan gaji sehingga 70-80 peratus manakala sebahagian besar kakitangan kerajaan mendapat kenaikan gaji yang lebih rendah iaitu 13 peratus dari SBPA yang diperkenalkan ini.

164 ulasan:

hope!!! =D berkata...

tangguh dulu SBPA
Skim yang yang merugikan BN

Tanpa Nama berkata...

...takpe...nanti kita undi PKR..gaji yang dia org janjikan lebih besar. kalau tidak ditunaikan, kita ubah lagi tampok pemerintahan..apa gunanya ada hak mengundi. kali ini kita gunakan sebaik-baiknya...

Tanpa Nama berkata...

kaji skim gaji W17 yang memiliki sijil politeknik diberikan gred W3-1 seperti istimewanya gred J3-1..thank you ceupacs

Tanpa Nama berkata...

skim gajisbpa banyak yang pelik .. senior dah gaji sama dengan junior ....mohon kaji...jangan biar..contohnya SSM T2 T3 T4--------> SBPA T2..

Tanpa Nama berkata...

Saya PA N41, Kanaikan gaji saya SSM ke SBPA hanya RM80.00, manakala rakan sekerja saya N32 kenaikan gaji ialah RM220, saya ingin bertanya kpd Pengarah JPA adakah ini adil? Kenaikan gaji saya tak hanya 3%, tak sampai 7% - 13% spt yg dinyatakan oleh JPA sblm ini! Ini betul2 penipuan. Saya terpaksa t/t SBPA kerana tiada pilihan, kalau tak t/t pun masih terikat dgn syarat2 dlm SBPA. So, apa pilihan saya? Saya rasa ramai lagi PA yg mengalami nasib serupa mcm saya. Saya akan undi PR, PRU13, saya tak nak undi penipu!!!

Tanpa Nama berkata...

Pelik...dah banyak yang diperkatakan tentang kepincangan dan kelemahan SPBA secara keseluruhannya!
Antara yang paling ketara:
1. Kenaikan tidak seperti yang dibentang oleh YAB PM semasa belanjawan, yakni melibatkan kenaikan 7 hingga 13 peratus! *Ini akan dilihat oleh umum sebagai satu penipuan atau lebih tepat "tidak menepati janji" & boleh dijadikan ISU dalam kempen pembangkang kelak*
2. Peratus kenaikan yang tidak seimbang di antara seorang pegawai @ PA walau sesama dalam satu gred gaji *Ada pegawai di Tingkatan gaji yang lebih rendah tetapi mendapat kenaikan yang lebih tinggi!*
3. JUSA dan TURUS mendapat kenaikan 70% - 80% atau lebih... *Di mana logik atau asas pemberian kenaikan yang agak melampau ini? Yang telah di janji atau bentang tak dipatuhi...tetiba boleh timbul pula angka peratusan yang pelik ini*
4. Lain2 yang telah diperkatakan oleh ramai PA sebelum ini... *Ada cam yang tak kena aje nii! Bak kata TS Muhyiddin bebaru nii..."maintain THE FEEL GOOD FACTOR!"...hakikatnya, semua harapan tersebut bakal menerima "BACK-FIRE' dalam PRU13 nii nanti, jika pihak PM, TPM dan kepimpinan tertinggi tidak segera menangani permasalahan2 yang timbul!

Wallahua'lam & Wassalam!

Tanpa Nama berkata...

SBPA memang penipu

-lampiran C disembunyi
-Lampiran C yg diberi kepada PTJ sangat kecii kena guna kanta pembesar
-kenaikan gaji tidak adail
-kenikan 7-13% tidak wujud
-pemberi taklimat peringkat kementerian(PTD) tidak faham sepenuh apa itu SBPA

Tanpa Nama berkata...

Pada saya sbpa ini sangat menguntungkan pegawai atasan, yakni pegawai kumpulan pengurusan dan profesional gred 1-2 dan ke atas serta pengurusan tertinggi di mana mereka menikmati kenaikan gaji yg begitu besar sehingga 80% manakal golongan pelaksana pula hanya setakat 7 - 10% sahaja dan ini juga adalah jauh rendah berbanding kenaikan gaji anggota tentera, sbg contoh sekarang gaji pangkat sarjan lebih tinggi dari gaji pegawai awam gred 2-2. SANGAT NYATA YG SBPA INI HANYA MEMBERI LEBIH MANFAAT KPD GOLONGAN PEN GURUSAN GRED TINGGI.banyak penipuan dr segi gaji oleh itu lupakan undi saya pru13 nanti....

Tanpa Nama berkata...

tangguh dulu SBPA
Skim yang yang merugikan BN

---------------------------

ni aku nak ckp....tgn aku dah x sabo2 nak mangkah ni...nak tangguh apakebendanya lagi...

Tanpa Nama berkata...

Apa bezanya senior dan junior? Mananya Keadilan dan Logik akal?

Kami pakar perubatan senior UD54. kami sepatutnya dah naik ke JUSA C tahun 2011 atau 2012 seperti senior 1-3 tahun pada kami yg dah dapat JUSA C 2-3 tahun lalu. tapi malang post tiada atau dibekukan. kami dah pergi macam- macam exaM kami dah  ambil. Lepas master yg melayakkan kami jadi pakar, lepas 4 tahun, ambil subkepakaran  4 tahun program dgn beberapa kali exam. sebelum pergi attachment klinikal di reputable centres oversea (UK, Australia, NZ or etc) selama setahun kami, ambil exam IETS test  (kena score all4 compoments 7 at least for each component). disamping tu kami dah pergi PTK4, 5, 6 untuk naik pangkat UD41 ke 48, dari 48 ke 52 dan dari 52 ke 54. ptk6 untuk naik JUSA tapi tak naik naik jugak. Exam apa lagi yang kena ambik? PROSPEK 1,2,3,4,5,6??? 

Junior kami yang baru 1 -2 tahun specilist terus naik ke UD54 tanpa perlu apa2 exam spt PTK2, tak perlu buat subkepakaran, tak perlu ambi IETS test. tak perlu apa-apa test pun.  bila masuk SBPA bukan grade saje sama tapi tangga gaji pun sama. Kami dari T8 ke T1 dan junior 10 tahun kami pun sama T1 skim sbpa. Masuk ke T2 bulan January 2012 lebih cepat 10 bulan saje dari Junior yg dapat T2 SBPM pada bulan October 2012) ( Anak 10 tahun sama besar ke dgn anak 10 bulan?) Mana keadilannya.  

sepatutnya gaji kami hampir sama dgn senior kami yg hanya beza 1-3 tahun dari kami dan bukannya sama dgn junior 7-10 tahun dari kami. ini tidak, gaji JUSA melambung jauh meninggalkan kami dan gaji kami diletakkan setara dgn junior kami yg masih dididik oleh kami.  bidang kerja kami lakukan adalah setara senior kami JUSA dan bukannya setara junior specilist. Sebelum kenaikan pangkat automatilk untuk junior specilist dan MEdical officer ke UD54 as was aaniuced by PM DSvNajib in 2009, kami adalah pakar Perunding. selepas kenaikan automatik junior, kami turun pangkat kembali ketaraf mereka sebagai Pakar klinikal biasa dan bukan lagi Pakar Perunding kerana mereka junior specialist juga semua macam kami dalam UD54. walaubagaimanapun kami tetap melakukan tugas sebagai Pakar Perunding termasuk melatih pakar pakar junior 54 dan merawat kes2 sukar dan melakukan pembedahan2 yg komplikated.

 Bila SBPA dilaksanakan,  Patutkah kami turun status tugas kami buat kerja taraf junior atau junior yg baru setahun jagung pengalaman ni diupgradekan untuk buat kerja oleh senior sblm ni dlm SSM macam  buat komplikated surgery. nanti komplikasi siapa nak tanggung? apakah benefitnya buat subkepakaran di KKM bilamana kita perlu manage kes2 yang komplikated dan rumit tapi langsung tiada penghargaan, tapi jangkamasa kontrak dipanjangkan lagi.  Ingat jika ada satu kes mengalami komplilasi spt selepas pembedahan, saman kpd Pakar dan Hospital terlibat telah melambung hingga RM 1 juta - RM 3 juta bagi satu- satu kes. 

Jika skim SBPA yang mengenepikan seniority diteruskan, lepas ni KKM perlulah outline apa kerja JUSA apa kerja UD54 (tanpa ambil kira UD54 junior atau senior samada ada subkepakaran atau tiada).  next year juga akan menyaksikan penghijrahan beramai-ramai pakar-pakar kanan senior 54 SSM kesektor swasta. bila dah servis-servis di Hospital-hospital KKM collapsed baru nak mengelabah dan nak cuba  membetulkan keadaan, tapi yg akan untung (naik pangkat) tetaplah juga junior specialist bila senior dah keluar, tetapi yang ruginya adalah pesakit2 di hospital KKM kerana kehilangan pakar2 yg memiliki kepakaran tinggi dgn komitment yg tinggi untuk berkhidmat kpd pesakit2. jadi JPA dan KKM hendaklah melakukan sesuatu sebelum terlambat....... Kenapa pihak JPA yang membuat polisi tidak fight untuk kami sedangkan mereka bertindak spt Majikan Penjawat Awam??? 

Tanpa Nama berkata...

1.Bab kenaikan gaji melalui sbpa ni kira oklah..pelarasan saemula..dulu kumpulan sokongan dapat kenaikan 25-35%..kini diselaras semula..memanglah nampak kumpulan pengurusan dapat kenaikan yang agak besar..200-300 ringgit je.
2.Mungkin yang tidak berapa logik ialah kenaikan untuk JUSA..perkara ini patut diambil perhatian oleh PM.
3.Isu utama yang sepatutnya diperjuangkan oleh cupacs ialah isu kekananan atau kesarjanaan sepertimana dituntut oleh kumpulan DS...perkara ini turur berlaku pada semua PA sebenarnya.
4.Tapi..nak harap cuepacs...presiden dapat elaun beribu..dapat gelaran datuk..buat buang masa saja.

Tanpa Nama berkata...

Kaji balik, jgn tak kaji.skim gaji pelik tapi benar. Dn yg buat skim gaji tu minta penjelasan knapa dia buat jadual gaji tak masuk akal. Lepas tu minta slot dlm tv mintak maaf. dengan semua PA. Kerana telah menghuru-harakn agensi kerajaan. Kita nak tengok siapa dalang skim gaji mcm ni. Sahlh mcm nak untung sendiri, takda integriti dan tamak haloba.

Tanpa Nama berkata...

jangan bimbang dengau ugutan PA yang tak puas hati SBPA.Mereka adalah suara suara sumbang yang terpencil.

Pedulikan komen komen mereka,terus berada dalam zon selesa...maintain the feel good factor.Kami suka kalau kerajaan selalu berada dalam zon selesa agar dapat memberi fokus untuk pelbagai program transformasi.

Tanpa Nama berkata...

Bukan kah lebih mudah jika penyelarasan gaji dilaksanakan seperti yang diumumkan oleh PM semasa pembentangan belanjawan yang lalu ~ yakni kenaikan berdasarkan 7% - 13% dari skim gaji SSM sedia ada!
Selesai masalah...tak lah jadi cam laa nii, menampakkan kekurangan kecerdikan para PTD yang terlibat dalam merangka SBPA yang banyak menimbulkan masalah nii!!
Jangan jadi cerdik tak boleh diikut...bodoh tak masuk dik ajar!
Fikir2 kan lah... :)

x suka sbpa berkata...

gaji asal dlm ssm 3698, bila sbpa jadi 3950... maknanya naik 252.
252/3698 = 6.8%. kalau 252/3950 = 6.3%.
kata naik 7-13%..??? Tipu ke kena kencing??

Tanpa Nama berkata...

bukan kena kencing tapi kena berak....

Tanpa Nama berkata...

Takut...di kalangan PTD yang terlibat dalam menggubal SPBA ni, ada yang lebih sudu dari kuah, kot!!

x suka sbpa berkata...

kaji skim yg ketinggalan.. skim penolong pegawai pertanian. kemasukan ke jawatn dgn diploma.bukan stp. tapi dlm sbpa gaji seperti stp je walaupun gred 2. Gelaran saja 2 tapi gaji seperti gred 3. dah hampir sama ga3/ja3. Amacam jpa/cuepacs??
tolong baiki la sikit bagi up sikit. ramai yg pendam rasa..merana. luahan lanjut dlm pru nanti kut.

Tanpa Nama berkata...

yang diumumkan PM semasa bajet adalah KGT 7-13%. jadi kenaikan gaji bagi suatu tangga sepatutnya 7-13% lebih tinggi dari tangga sebelumnya. jadi kenapa KGT diberikan dalam jumlah tetap bagi setiap gred? PM tipu ke JPA yang tipu?

Tanpa Nama berkata...

Masalahnya SBPA ni ialah nak fokus kepada gaji maksimum semata2 supaya tiada PA yang langgar dinding. Sekarang ni yang kami mahukan ialah gaji minimum untuk PA yang berjawatan rendah macam kami. Tetapkan gaji minimum demi menjadikan negara Malaysia berpendapatan tinggi menjelang 2020. Tetapkan gaji yang munasabah dengan kos hidup pada masa sekarang. Pastikan semua PA berpuashati dengan gaji minimum masing2.

Tanpa Nama berkata...

Masalahnya SBPA ni ialah nak fokus kepada gaji maksimum semata2 supaya tiada PA yang langgar dinding. Sekarang ni yang kami mahukan ialah gaji minimum untuk PA yang berjawatan rendah macam kami. Tetapkan gaji minimum demi menjadikan negara Malaysia berpendapatan tinggi menjelang 2020. Tetapkan gaji yang munasabah dengan kos hidup pada masa sekarang. Pastikan semua PA berpuashati dengan gaji minimum masing2.

-----------------------------------
Yup, betul tu Cthnya : N4-1(N17)

T1 = RM955 .....T7 = RM1,525

Sepatutnya, T1 = T7 = RM1,525

Ni tidak, kena tunggu 7 tahun dalam SBPA baru dpt merasa gaji RM1,500. Sedangkan jika mengikut penilaian kos hidup semasa, gaji di bawah RM2,000 boleh dianggap sebagai miskin.

Tanpa Nama berkata...

SBPA mana logiknya

persoalan Besar PA yang tidak terjawab ialah Cara bagaimana SBPA diformulasikan.
 
Cuba kita perhatikan secara rasional kebenaran komen dari seorang Doktor Pakar Senior diatas. Dari apa yang diutarakan oleh Dr Pakar Senior 54 diatas, saya berpendapat SBPA memang akan mendatangkan kesan negatif kepada Perkhidmatan Kesihatan Negara.
Jangan gunakan isu keikhlasan kerja untuk memberi komen, tapi pandanglah dari sudut KEADILAN dan LOGIK AKAL.

Bolehkan SBPA menaikkan motivasi penjawat awam? 
Yang jelas SBPA telah merampas hak-hak ramai penjawat awam. Kenapa nak bagitau PA spt Doktor Pakar Senior 54, tak apa  16 tahun lagi kamu dapat gaji maksima grade 54. ( manakala untuk JUSA kita terus bagi kamu kenaikan besar RM6000). kenapa tak diberitahu 5 tahun lalu yang skim ini akan dilaksanakan pada tahun 2012.
Pastinya dioarang ni taklah stay di KKM sehingga kini untuk merasai KETIDAKADILAN yang amat ketara.
 
Kenapa tak dinaikkan saje gaji ikut % spt junior, senior, jusa sama 10%. kpd tangga gaji yg sedia ada. Tambahkan 3 tangga gaji di skala 54 untuk benefit mereka yang dah maksimum tapi belum naik JUSA.

Jika kenaikan 10% begini, JUSA hanya naik lebih kurang RM1000saje, bukannya RM6000 dan junior 54 naik gaji RM500, bukannya RM2000. 
Banyak duit dijimatkan, gunakan untuk create lebih banyak JUSA post bagi mereka yang dah layak. Begitu juga kenaikan semua PA lain- lain kategori dinaikkan ikut peratus yg sama. Tentu tak ada masalah tak puashati antara satu sama laim
  
Kalau cara ni barulah dipanggil cara yg LOGIK, ADIL dan memang semestinya menaikkan motivasi PA. Cara ini juga tidak menafikan hak mereka yang dah layak untuk naik pangkat.

math 9 berkata...

gaji 3050.. KGT hanya 145.. dalam lingkungan 7-13% ke tu ??

Tanpa Nama berkata...

memang x puashati, ada ker org yg dah keje 9 tahun leh sama gaji ngn junior baru lantik??? mana logiknyer...ada sesuatu yg x kena dengan org yg buat sistem gaji sbpa nih...kena siasat...

Tanpa Nama berkata...

banyak skim yang ketinggalan.. kumpulan degree ada bnyak puak, diploma pun mcm2 puak.. bayar gaji mula n akhir x sama.
skim pertanian, sosial , ekonomi tetap ditinggalkan belakang. skim yg x berapa penting agaknya.
dont wori...bila pru13?? mungkin mahfuz omar dpt tolong nanti walaupun s/u agung cuepacs tegur dia baru2 ni.
sbpa bnyak x adil la..

kuli2 di hospital terabai berkata...

sbpa mmg tak der guna..kerajaan pun tak der guna..kami nak elaun kritikal di beri sama adil bg setiap kakitangan sokongan perubatan di hospital..kenapa hanya pilih kasih kepada jururawat dan pembantu perubatan sahaja sedangkan jawatan lain seperti radiografer, physioterapi, mlt, pharmacy assistant pun mempunyai beban tugas yg sama juga malah ada yg lebih drp tu pun ada..disebabkan ni la..ramai kakitangan hospitalseperi kami yg terkilan dr dulu lg..ingat sbpa ada berita gembira..sampai bila2 pun saya tak kan sokong kerajaan BN sekiranya isu ini tak selesai walaupun saya gov staff..

Tanpa Nama berkata...

SBPA rasanya digunakan oleh pihak JPA untung melipatgandakan gaji mereka yg dah tentunya lumayan tidak termasuk elaun elaun mereka .SBPA bukan untuk membantu penjawat awam yg berpendapat rendah..bak kata org puak pengurusan atau pegawai yg berjawatan tinggi makan lauk...yg bawah bawah ni hirup kuah aje..tu pun kalau ada saki baki

Tanpa Nama berkata...

pelik tapi benar, PM umum PA naik gAJI ANTARA 7-13% pada bajet 2011. Sehingga kini tak ada apa-apa pengumuman lanjutan dari kerajaan. Hanya JPA sahaja yang umum SBPA dengan hadiah jika memilih SBPA. Kini ada dikalangan PA yang mendapat hadiah kerana terima SBPA sehingga %%%%% (tak tau nak kira). Mungkin inilah sebab utama mengapa kerajaan perlu menaikkan gaji kakitangan awam.

Selepas ini CEUPACS mesti gunakan sebab sebab utama gaji PA perlu dinaikkan adalah kerana tanggungjawab yang dipikul oleh PA terlalu berat. Mesyuarat berkali-kali sehari sehingga larut malam, wang keraian digunakan untuk belanja mesyuarat maka PA perlu dipertimbangkan untuk kenaikan gaji %%%%% lagi.

Tanpa Nama berkata...

jangan bimbang dengau ugutan PA yang tak puas hati SBPA.Mereka adalah suara suara sumbang yang terpencil.

Pedulikan komen komen mereka,terus berada dalam zon selesa...maintain the feel good factor.Kami suka kalau kerajaan selalu berada dalam zon selesa agar dapat memberi fokus untuk pelbagai program transformasi.

...................................

apakah bongok punyr org.inilah jdnya kalau xbijak memikirkan keadaan skrg. mmg ptut pn sbpa ni ditangguh, dibuat pindaan, penambahbaikan kerana yg buat kbykn org kuat jpa. kena melibatkan ramai pihak,mgkin bkn stkt cuepacs saje. msh byk kekeliruan dlm sbpa ni, bahkan jwpn jpa xsemuanya betul. mgkin nk cover line, tkut lobang pecah. apa tidaknye, dhlah jusa dpt sampai 70-80% kenaikan, yg pelaksana tu melopong je lah. sepatutnya sbpa ni DIBOIKOT, perlu diperbaiki demi kebaikan semua PA. xsemua PA bernasib dlm sbpa ni, lg2 kump. pelaksana. yg jusa dh xsabor nk dpt payslip ribu2...

Tanpa Nama berkata...

PA-PA semua mesti faham, kerajaan mungkin tak mampu nak naikkan gaji 1.37 juta kakitangan awam. Kerana itu hanya diberi satu hingga dua mata kenaikan gaji tahunan shj. Itu pun jumlahnya dah beberapa kali ganda yang dinikmati oleh pihak atasan.

Untuk gred JUSA mereka tidak ramai maka jumlah kosnya tidaklah sebesar untuk diberi kepada kumpualn pelaksana.

Mungkin ini reason yang sesuai.

paklong saman berkata...

ada lagi komen2 bodoh mcm kononnya gaji junior sama senior. kan beza beberapa bulan kenaikan gaji? 6 bulan beza maknanya gaji senior tahun tu lebih la beberapa ratus ke seribu berbandang junior. tu pun nak dengki ke? hati busuk.

cuepacs jangan layan rungutan bodoh dan tamak ni. apa BN buat adalah terbaek. hanya BN mampu memerintah.

jelas dan nyata ramai kat sini tamak haloba dan dipenuhi nafsu, dan x ikhlas bekerja. contohi keikhlasan pekida dan para ayahanda yang memperjuangkan melayu tanpa sebarang upah dan imbuhan.

Tanpa Nama berkata...

Mang tak adil ni sbpa..kena rombak balik atau lebih adil bg kenaikan mengikut % berdasar pada tangga gaji terakhir baru lah ngam..

Tanpa Nama berkata...

Masa SSM gaji mati tukang K3 adlh lbh tinggi dari Pembantu am pjbt, pemandu dan pembantu awam. Tp skrg SBPA gaji mati tukang K3, Pembantu am pjbt, pemandu dan pembantu awam jadi sama. Klu mcm ni baik takyah ambik sijil kemahiran hanya sijil SRP/PMR pun dah dpt gaji tinggi. Memang tak adil SPBA ni...PRU 13 nanti kita lihat siapa yg kena!!!

Tanpa Nama berkata...

Contohnya..j17 dapat KUP j22 tahun lalu(belum Sah jawatan)dlm T11 blh sama gaji J22 hakiki yang sdh lebih 5 tahun langgar dinding.mana keistemewaan selaku senior kalau sistem ni digunapakai..

Tanpa Nama berkata...

Kpd Paklong Saman::: Btul ke pekida ni memperjuangkan golongan Melayu!!! Klu btul bagus la... Dari MAKRIFAT...

Tanpa Nama berkata...

Baik cepat2 korang JPA bt pembetulan sebelum ada apa2 berlaku..tak adil langsung lah ni sistem..pak lah ok lagi skit dia guna sistem % ja tade yg ribut mcm sistem sbpa ni...(SBPA =Sistem Baru Penyinggkiran Awam?)

Tanpa Nama berkata...

PA merungut bkn pasal apa..cuma nak minta JPA bt yg terbaik dan adil saksama tu je..klu nak bagi, bagi yg terbaik dan adil pada semua pihak n klu tak mau bg, baik jgn bagi langsung klu sistem yg berat sebalah..timbangan tu senget ke?

Tanpa Nama berkata...

Paklong saman ingatlah klu memperjuangkan org Melayu kami pun tak mau upah dan imbuhan tp kami memperjuangkan gaji utk cari rezeki utk bagi anak bini makan. Pejuangan utk org Melayu dengan bagi anak bini makan jauh bezanya. Kita kena faham Paklong hoi...

Tanpa Nama berkata...

PUTRAJAYA:
(IPTA) seluruh negara meminta Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) mengkaji semula pelarasan gaji mengikut Sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) ....

Pengerusi MPKA Malaysia, Prof Madya Dr Razli Che Razak, berkata kajian semula itu perlu kerana peralihan tangga gaji dari Sistem .........

“Jika kita lihat kembali pengumuman Perdana Menteri ketika membentangkan Bajet 2012, kenaikan gaji penjawat awam mesti antara tujuh hingga 13 peratus daripada gaji mereka mengikut SSM, tetapi ia tidak berlaku kerana hasil analisis mendapati peningkatannya (mengikut SBPA) hanya kira-kira tiga peratus.

“Malah, jika dilihat dari segi gaji permulaan pensyarah gred DS45 mengikut SSM dan SBPA, kenaikan hanya RM3.90 iaitu daripada RM2,546 kepada RM2,550. Bagi kenaikan gaji gred 52 dan 54 pula tidak mengambil kira aspek kekananan dan tempoh perkhidmatan,” katanya pada sidang media .......

-----------------------------------

Budget 2012 PM DS Najib annouced kenaikan gaji PA 7-13%

Cuepacs gembira dan  memuji kebaikan Kerajaan kerana prihatin kepada PA.
 
Semua penjawat awam gembira.
Bila JPA annouced, rupanya kenaikan JUSA keatas melambung lambung 80% - 300%
  
Bagi sesetengah PA kumpulan 54 dan kebawah, ada kenaikan gaji tak sampai 1% pun, disamping yang senior hangus seniority.

--------------------------------------

Kerajaan harus kaji risiko SBPA yang tidak mengikut prinsip belanjawan negara. Jangan pulak selepas ini Belanjawan atau Budget Tahunan Negara tidak lagi dipercayai..  

Tanpa Nama berkata...

Saya merayu PM mengambil tindakan terhadap pegawai atasan yang merangka dan mewartakan SBPA.Mereka telah melanggar arahan PM.Lain yang diumumkan,lain yang dibuat.

Tanpa Nama berkata...

PA tak tau nak bersyukur.. keje malas nak gaji banyak... takut kena buang keje tapi keje x nak buat... ada juga kenaikan... pekerja swasta ada yang lgsung xde kenaikan gaji tahunan... silap skit gaji kena potong... Tak puas hati jgn sign la SBPA... kerja swasta... yg gred U tu pegi la mohon doktor swasta... ramai lagi yag keje swasta nak keje kerajaan... apa punya PA..

Tanpa Nama berkata...

 penjawat awam bersyukur berkata..

kami semua penjawat awam tak sabat tunggu gaji baru SBPA 16 JANUARI 2011 NI..terima kasih Najib, KPPA, JPA dan PTD!

ikhlas
PA tahu Bersyukur
grade jawatan terkini JUSA B

Tanpa Nama berkata...

SANGAT SEDIH kerana 61 sen sahaja !!!

sekarang T5 = RM3584.11
T6 = RM3734.39

SBPA jadi T4 = RM3735.00 naik 61sen!
berapa peratus ye????????

MAAF > AMAT TAK PUASHATI SEBAB ....
SOLAT PUN JADI TAK KHUSYUK ..

Gangguan mental dan fizikal berlaku..
Kecelaruan ...
Tak stabil ....

JPA CUEPACS.... mohon semak balik.TK

Bukan Najib Razak berkata...

mmg system SBPA ni dibuat tergesa2...nmpk sangat kebodohan mereka..

isteri saya yg bekerja di kementerian kesihatan di paksa tandatangan borang SBPA tanpa ada penerangan terperinci pasal skim ni..apa kejadah korang buat ni? ramai bijak pandai dalam kerajaan pun masih dapat diperbodohkan oleh ahli politik..

dari segi penilaian untuk kenaikan gaji, boleh percaya ke bos-bos tuk bagi markah yg adil? bos-bos gomen kan dah terkenal dengan skill kena kipas dulu..baru cepat naik. perkara ini perlu diambil kira untuk memastikan semua mendapat keadilan..

Tanpa Nama berkata...

Pasal nak jimat duit kerajaanlah maka SBPA kena buat semula. ingat bila JUSA pencen, dgn gaji RM 20,000, maka pencen mencecah RM 12,000.

jadi lihatlah berapa banyak duit kerajaan akan dibayar kpd seseorang pencen yang sudah tak produktif kpd kerajaan.

kumpulan premier dalam SBPA adalah secara kontrak. Jadi mereka dapat gaji kontrak dan juga dapat duit pencen. 

Biarlah keadilan untuk semua dan jangan melahap duit kerajaan secara berlebihan  

Tanpa Nama berkata...

CUEPACS suruh jgn t/t tp pihak jabat dh edar borang mtk t/t,klo x t/t tkt ilang kje,kumpulan pelaksana lumpulan plg besa dalan sektor awam,klo btl nk bantah SBPA nie mogok kerja dlm 3 hari,tgk ape kerajaan gelabah x gelabah time 2,klo nk bantah pakat ramai2 kne sebulat suara baru kerajaan takut,blh kate g mne2 sume cte psl SBPA tp stkt blh cte n semvang2 kosong la,tujuan mogok kerja bkn psl nk jatuhkan negara sendri tp nk bg kesedaran kepada pihak atasan yg kebajikan kumpulan pelaksana haru di jaga juga.kumpulan atasan mmg la x bantah sbb naik gaji gile-gile punya,yg org bawah nie bpe sen je naek..yg terima padah orang bawahan,bila gaji naik harga barang cnfm naek,harga barang naik xda ikut jawatan,(cth harga ayam akan naik 1kg RM9.00,tidak kira apa jawatan pn harga ayam tetap sama,lain la kalau kt pasar harga barang ikut pangkat @ grek,harga ayam untuk JUSA RM25.00/kg , harga ayam untuk BURUH RM6.00/kg)..kalau betul nak bantah,bantah betul,kalau meting sampai 10x pn masuih tak dapat keputusan,CUEPACS kne buah satu keputusan yang bijak & mampu beri impak yang sangat kuat kepada kerajaan..TUJUAN BUKAN HENDAK BURUKKAN KEADAAN TAPI UNTUK KEADILAN & KEBAIKAN BERSAMA,KEPADA CUEPACS BUATLAH YANG TERBAIK UNTUK SEMUA PENJAWAT AWAM YANG TERTINDAS DIDALAM SBPA INI..

Tanpa Nama berkata...

sya kja lama gaji dah jadi sama dgn yang orang baru kja adilkah itu.......kursus dah tak larat tapi gaji sama jugak dgn orang tak kursus langsung...patutkah itu....kja tak pernah ponteng tapi gaji sama je...dgn org ponteng kja berhari2....apakah resionalnya sbpa ni....menindas kakitangan kerajaan secara senyap2....undilah bebas.....

Tanpa Nama berkata...

sbpa ni gred yg tgi senyum lebar...yg gred bwh snyum tpksa..tah apa222...kje bthun222 gji leh sma gan junior...agak22 lah...

PT W17 berkata...

Mohon naikkan gred W17 kepada Gred W19

Tanpa Nama berkata...

Di manakah letaknya keadilan dalam SBPA????? Bagi yang mendapat kenaikan gaji yg tinggi tentulah tersenyum lebar dan menarik nafas lega.Bagaimana pula dengan nasib penjawat awam yang lain yg mendapat kenaikan gaji yg sedikit sahaja walaupun telah berkhidmat berbelas tahun? Kedudukan Tangga gaji juga berubah menjadi sama dengan rakan-rakan yang lebih junior. Adalah sangat tidak adil kepada kami yang telah menunjukkan perkhidmatan cemerlang dalam SSB dahulu dan juga mendapat anjakan gaji semasa PTK.Fikir fikirkanlah wahai orang bijak pandai di JPA.Dimanakah janji kenaikan gaji 7-13 peratus?????Sedangkan kami golongan yang teraniaya hanya mendapat kurang dari 5 peratus.

Tanpa Nama berkata...

mereka yg buat sbpa ni nampak sangat dah melanggar hak asasi manusia..

Tanpa Nama berkata...

SAYA PA SOKONGAN INGIN MENGATAKAN GROUP SOKONGAN ADALAH LEBIH RAMAI DARI GROUP YANG MEMBUAT DASAR SO PR KATA RM 1100 MIN SAYA RASA PRU VOTE TO PR IS RELEVAN.SEBAB JANJI YANG KITA DAPAT DARI PEMIMPIN TERTINGGI NEGARA PUN ADA GROUP LAIN BOLEH SABOTAJ SO TRY A NEW GROUP IN PRU 13. INI JANJI PA SOKONGAN

Tanpa Nama berkata...

SBPA SKIM TIDAK ADIL BAGI PELAKSANA, KENAIKAN GAJI ADALAH KECIL BERBANDING MEREKA YANG DIATAS. BUKANNYA MEMINTA GAJI SAMA TARAF DI ATAS TETAPI SEDARILAH KATEGORI PELAKSANALAH YANG PERLU DIAMBIL PERHATIAN KERANA KAMI ADALAH MAJORITI .. BAYANGKANLAH KAMI KATEGORI PELAKSANALAH YG BANYAK MENGHADAPI KRISIS KELANGSUNGAN HIDUP. KAMI TIDAK AKAN BERDIAM DIRI, KAMI AKAN MELAKUKAN PERUBAHAN ..KAMI PUNYA KUASA MAJORITI. YANG DI ATAS JANGAN SENANG HATI. RODA ITU BERPUSING ..

Tanpa Nama berkata...

GAJI SSM 2012 RM 1947 ----- GAJI SBPA 2012 RM 2012 ..KAKAKAKAKAKAKAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH .. KENAIKAN RM 53 HINGGGGGGGGITTTTTTTT ... SKIM APA KEBENDA NIHHHH ... CAKAP PUNYA GEMPAK APAPUN TARAKKK

Tanpa Nama berkata...

Kami mahu gaji minimum ditetapkan untuk penjawat awam rendah. Jika pegawai atas makan nasik, kami pun makan nasik jugak. Cuma yang bezanya ialah kadang-kadang kami terpaksa mengikat perut sendiri demi keluarga. Zaman ini bagi keluarga yang berpendapatan di bawah RM2,000 bolehlah dikategorikan sebagai miskin. Ini adalah satu hakikat.

Tanpa Nama berkata...

GURU CEMERLANG 52

-------------------------------------
Rabu, Januari 11, 2012 11:38:00 PM
 Tanpa Nama berkata...
PA tak tau nak bersyukur.. keje malas nak gaji banyak... takut kena buang keje tapi keje x nak buat... ada juga kenaikan... pekerja swasta ada yang lgsung xde kenaikan gaji tahunan... silap skit gaji kena potong... Tak puas hati jgn sign la SBPA... kerja swasta... yg gred U tu pegi la mohon doktor swasta... ramai lagi yag keje swasta nak keje kerajaan... apa punya PA..

---------------------------------

Oh ya saya guru cemerlang 52 yang sudah insaf pasal tengok lampiran C gaji saya naik 2% je sedangkan junior saya naik 30%. Boss saya Jusa C naik 80%.  Dulu PM cakap gaji PA naik 7-13%. mana betul dan mana keadilannya. 

Kalu saya naik 80% macam Boss saya atau 30% macam Junior saya memanglah saya pun patut bersyukur. tapi ini saya cipuuuuuuuuuut sajeee....
Siapa pun yang berada pada kedudukan saya memang tak puas hati.   

Tanpa Nama berkata...

mcm nie lah...x yah sain secara automatik kekal skim ssm.abis cerita..
sebab: ( tiada penerangan yang difahami secara langsung) yang disuruh ikut taklimat pn masih blur....

Tanpa Nama berkata...

mcm nie lah...x yah sain secara automatik kekal skim ssm.abis cerita..
sebab: ( tiada penerangan yang difahami secara langsung) yang disuruh ikut taklimat pn masih blur....

citer betul x tipu sumpah berkata...

dulu aku memang anti sbpa sebab kasihan org bawah. kenaikan aku dah kira ok. tapi bila lnpt aku dapat 60 jea berturut turut maka aku dah x peduli pasal sbpa.

boss aku bodoh sebab ada masalah keluarga selalu lewat hari hari keluar suka hati. aku pun sama tapi kurang kira baik sikit drp dia. boss aku bodoh sebab suka org mengampu n sanggup ikut cakap pegawai yg sanggup teman n bawak bercakap layan cakap. sehingga mewujudkan komplot team utk peluang kenaikan pangkat n kekanan.

disebabkan bos aku bermasalah n bodoh sebab x profesional maka aku x d masa depan. so sbpa ke ssm ke sama saja. putus harapan hehe. citer betul la nie x tipu la

Tanpa Nama berkata...

cuepacs jangan layan rungutan bodoh dan tamak ni. apa BN buat adalah terbaek. hanya BN mampu memerintah

TERUSLAH BERADA DALAM ZON SELESA ...DAN CAKAP MESTI GEMPAK DAN CONFIDENT.HANYA BN YANG TERBAIK....

Tanpa Nama berkata...

APA CERITA SEBENAR?....
JADI KE TAK JADI SBPA NI,
KEJAP KATA SIGN,KEJAP KATA NAK BORANG BARU.

Tanpa Nama berkata...

Bukan Krn Sikit JUSA maka gaji boleh naik melambung
------------------------------------

 Tanpa Nama berkata...
PA-PA semua mesti faham, kerajaan mungkin tak mampu nak naikkan gaji 1.37 juta kakitangan awam. Kerana itu hanya diberi satu hingga dua mata kenaikan gaji tahunan shj. Itu pun jumlahnya dah beberapa kali ganda yang dinikmati oleh pihak atasan.

Untuk gred JUSA mereka tidak ramai maka jumlah kosnya tidaklah sebesar untuk diberi kepada kumpualn pelaksana. 

Mungkin ini reason yang sesuai.

Rabu, Januari 11, 2012 10:55:00 PM
--------------------------------------

Kenapa tak dinaikkan saje gaji ikut % spt junior, senior, jusa sama 10%. kpd tangga gaji yg sedia ada. Tambahkan 3 tangga gaji di skala 54 untuk benefit mereka yang dah maksimum tapi belum naik JUSA.

Jika kenaikan 10% begini, JUSA hanya naik lebih kurang RM1000saje, bukannya RM6000 dan junior 54 naik gaji RM500, bukannya RM2000. 
Banyak duit dijimatkan, gunakan untuk create lebih banyak JUSA post bagi mereka yang dah layak. Begitu juga kenaikan semua PA lain- lain kategori dinaikkan ikut peratus yg sama. Tentu tak ada masalah tak puashati antara satu sama laim
  
Kalau cara ni barulah dipanggil cara yg LOGIK, ADIL dan memang semestinya menaikkan motivasi PA. Cara ini juga tidak menafikan hak mereka yang dah layak untuk naik pangkat.

Tanpa Nama berkata...

Pohon gred 12 dalam SSM dikaji semula, kenapa diturun pangkat ke gred 11....


berapa punya bangganggg sbpa......

Tanpa Nama berkata...

Nak tanya Dato' Presiden...
1. Perbincangan pihak Dato' bersama JPA yang nampak cam dah capai kata sepakat tuu...adakah telah mengambil kira kenaikan 7%-13% seperti yang telah dijanjikan oleh PM dalam pembentangan Belanjawan tu! *Golongan mana yang dapat 7% dan seterusnya...*
2. Adakah telah dibangkitkan kenaikan tak munasabah JUSA dan TURUS tuu...& kenapa tetiba ISU nii senyap je! *Ada ape2 ker? Ceciter...!*
3. Mengapa perjuangan Cuepacs dlm isu SPBA nii...tampak cam memilih2 je? Tidak holistic dan comprehensive...! Profesional lah sikit !!
....

Tanpa Nama berkata...

15 Perkara Penyebab Bala


“Apabila umatku melakukan 15 perkara, maka halal bala untuk menimpa mereka.” ~maksud hadis.

1. Apabila harta kekayaan sesebuah negara hanya berlegar dikalangan orang-orang tertentu.

2. Bila amanah dijadikan sumber keuntungan.........

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

15 Perkara Penyebab Bala


“Apabila umatku melakukan 15 perkara, maka halal bala untuk menimpa mereka.” ~maksud hadis.

1. Apabila harta kekayaan sesebuah negara hanya berlegar dikalangan orang-orang tertentu.

2. Bila amanah dijadikan sumber keuntungan.........

===================================
contoh JUSA JUSA (3 billion) agih tak sama rata

Tanpa Nama berkata...

Pegawai-pegawai kat JPA tu semuanya penyokong parti pembakang. Sebab itulah pegawai-pegawai JPA menipu semua pejawat awam dengan SBPA supaya pejawat awam marah kepada PM Najib. Ini agenda politik pembakang.....Najib tolong teropong sikit pegawai kat JPA tu...

Tanpa Nama berkata...

rasanya sbpa akan memakan diri sendiri je........

Tanpa Nama berkata...

J 17 PEMBANTU PEMERIKSA KILANG DAN JENTERA:
SSM 2012:RM 1408.08
SBPA 2012:RM 1410
APA PEJATAHNYA NAIK RM 1.92 SEN!!!!!!
ALANG2 BAIK TK PAYAH BAIK!!!

Tanpa Nama berkata...

aku tulis bukan kerana nama,

apa halnya naik sampai tak beberapa sen? Jusa 60 - 80%!(RM 4000 - 7000).

Inilah bila yang menentukan itu mementingkan tamak halobanya sendiri. Sebab itulah pemimpinlah yang akan ditanya dulu kelak diakhirat apa pasal buat pasal. Kita dibawah yang diberi setotet saja, kita tunggulah apa jawapan mereka bila Allah tanya mereka.

Memang sakitlah mereka kalau tak dapat jawab dengan baik.Nak sangat jadi pemimpin itu apahal kalau buat kerja tak tentu arah.

Tanpa Nama berkata...

PM arahkan JPA kaji semula semua hal dlm SBPA...sbb kalu nk jaga yg BOS-Bos tu..jawabnya PRU 13 ni sokongan dari PA terjejas la.

Tanpa Nama berkata...

penjawat awam bersyukur berkata..

kami semua penjawat awam tak sabat tunggu gaji baru SBPA 16 JANUARI 2011 NI..terima kasih Najib, KPPA, JPA dan PTD!

ikhlas
PA tahu Bersyukur
grade jawatan terkini JUSA B
.....................................
JUSA B ye - eja sabar pun tak tahu.

Tanpa Nama berkata...

PM arahkan JPA kaji semula semua hal dlm SBPA...sbb kalu nk jaga yg BOS-Bos tu..jawabnya PRU 13 ni sokongan dari PA terjejas la.

Anon Khamis, Januari 12, 2012 10:17:00 AM
---------------------
itu kalau PM nampak - kalau tidak nampak bagaimana? Maka kita minta CUEPACS kaji dan teliti betul-betul, nampak sangat pegawai JPA yang kononnya melaungkan kecekapan tidaklah secekap mana. Tak payahlah cakap mengenai SBPA. Masa SSM dan SSB itu pun ada masaalah yang tak perlu wujud. Alasan mudah mereka, mana boleh puas hati semua orang namun hatinya dah dipuaskan dahulu.

Tanpa Nama berkata...

penjawat awam bersyukur berkata..

kami semua penjawat awam tak sabat tunggu gaji baru SBPA 16 JANUARI 2011 NI..terima kasih Najib, KPPA, JPA dan PTD!

ikhlas
PA tahu Bersyukur
grade jawatan terkini JUSA B
.....................................
JUSA B ye - eja sabar pun tak tahu.

anon Khamis, Januari 12, 2012 10:26:00 AM
--------------------------

Adakah orang ini jenis pentingkan diri sendiri saja??? maklumlah dapat RM 7000 gaji naik dan apa pedulinya orang yang dapat sedikit. Namun ejaan "sabar" pun dieja "sabat"!

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum..

Saya rasa tertekan dan moral saya betul2 down kini..

kenapa perlu ade kluster kenaikan dalam SSM ke SBPA??Maksud saya himpunan tangga gaji dlm SSM sblom dipinda kepada JGS??

Makanya,tangga gaji paling senior didalam himpunan tangga gaji tersebut mendapat kenaikkan yang paling sedikit berbanding junior dalam kumpulan yang sama.

misalnya,jika P1T13 naik 128.00,yang P1T10,T11,T12 akan naik lebih lagi!!Xcukup dengan itu beza kenaikan KGT pula hanya dipisahkan hanya 3-4bulan jer...

kenapa and apa rasionalnya perlu ada grouping dlm setiap tangga gaji tersebut??Xrasa menganiaya org ker??

Ada yang baru keje 3bulan,boleh sama gaji dengan org yg dh servis 8tahun pun ada..

YaAllah..sesungguhnya hambamu ini terasa amat benar teraniaya oleh puak2 YAHUDI ini!!!!

Sesungguhnya doa orang yang dalam kesusahan/teraniaya ini adalah mustajab disisi Tuhan...Ameeeeennn

hamba Allah yang teraniaya dan ditindas!!!

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum..

Saya rasa tertekan dan moral saya betul2 down kini..

kenapa perlu ade kluster kenaikan dalam SSM ke SBPA??Maksud saya himpunan tangga gaji dlm SSM sblom dipinda kepada JGS??

Makanya,tangga gaji paling senior didalam himpunan tangga gaji tersebut mendapat kenaikkan yang paling sedikit berbanding junior dalam kumpulan yang sama.

misalnya,jika P1T13 naik 128.00,yang P1T10,T11,T12 akan naik lebih lagi!!Xcukup dengan itu beza kenaikan KGT pula hanya dipisahkan hanya 3-4bulan jer...

kenapa and apa rasionalnya perlu ada grouping dlm setiap tangga gaji tersebut??Xrasa menganiaya org ker??

Ada yang baru keje 3bulan,boleh sama gaji dengan org yg dh servis 8tahun pun ada..

YaAllah..sesungguhnya hambamu ini terasa amat benar teraniaya oleh puak2 YAHUDI ini!!!!

Sesungguhnya doa orang yang dalam kesusahan/teraniaya ini adalah mustajab disisi Tuhan...Ameeeeennn

hamba Allah yang teraniaya dan ditindas!!!

Tanpa Nama berkata...

buat apa nak tangguh...kaji je...dulu dah elok2 berbincang dgn JPA...cuepacs x pro mcm ni, mcm bdk2 tadika je....teruskan dgn SBPA....

Tanpa Nama berkata...

ada lagi komen2 bodoh mcm kononnya gaji junior sama senior. kan beza beberapa bulan kenaikan gaji? 6 bulan beza maknanya gaji senior tahun tu lebih la beberapa ratus ke seribu berbandang junior. tu pun nak dengki ke? hati busuk.

cuepacs jangan layan rungutan bodoh dan tamak ni. apa BN buat adalah terbaek. hanya BN mampu memerintah.

jelas dan nyata ramai kat sini tamak haloba dan dipenuhi nafsu, dan x ikhlas bekerja. contohi keikhlasan pekida dan para ayahanda yang memperjuangkan melayu tanpa sebarang upah dan imbuhan.

oii Paklong_kang,

Gaji beza 6 bulan kepala lutut lu! Dulu junior aku T3 aku dah T6 dalam SSM. Tu beza berapa tahun? Tetiba dalam SBPA aku dgn dia jadi T4--- beza cuma KGT aku Januari dia April! Tak ke SIAL punya skim?? Yang buat ni mmg BODOH TAHAP CIPAN! Sepatutnya semua ahli Jawatan Kuasa SBPA perlu LETAK JAWATAN!!!!

Tanpa Nama berkata...

pada pendapat saya sbpa ne dibuat oleh pihak pihak atasan hanya membodoh pekerja bawahan je yg untung puak puak jusa susah sangat ke nak buat dasar yang elok bagi semua kakitangan yang ada sebab mereka mereka yang membuat dasar ini adalah org yang cerdik pandai tak timbul pasal tak betul dasar ini tapi apa yang kita lihat terlalu banyak kepincangannya didalam sbpa ini taraf pemikiran yg ada hanya lah sekadar kelulusan diploma tak mencerminkan sorg yang intelek menbuat keputusan untuk pa

Tanpa Nama berkata...

mungkin SPRM kena masuk siasat JPA...kot2 ada penyelewengan dana awam dalam memberi gaji yg tak terjangkau dek akal kpd pihak jusa/ptd yang terlibat dlm menggubal sbpa ni...

Tanpa Nama berkata...

report SPRM/polis berkaitan SBPA ni..

Tanpa Nama berkata...

Kaji balik bayaran Elaun BITK,kenapa Penolong akauntan tidak layak dapat sedang Pembantu Akauntan dan Pembantu Tadbir Kewangan dapat..dan kaji semula gaji skim Penolong Akauntan gred W27 - W36 beebaloi dengan bidang tugas kewangan.

Tanpa Nama berkata...

sbpa mmg tak der guna..kerajaan pun tak der guna..kami nak elaun kritikal di beri sama adil bg setiap kakitangan sokongan perubatan di hospital..kenapa hanya pilih kasih kepada jururawat dan pembantu perubatan sahaja sedangkan jawatan lain seperti radiografer, physioterapi, mlt, pharmacy assistant pun mempunyai beban tugas yg sama juga malah ada yg lebih drp tu pun ada..disebabkan ni la..ramai kakitangan hospitalseperi kami yg terkilan dr dulu lg..ingat sbpa ada berita gembira..sampai bila2 pun saya tak kan sokong kerajaan BN sekiranya isu ini tak selesai walaupun saya gov staff..
---------------------------------

kami bagi staf RnD,Hanya gred 41 sahaja yg diberikan elaun kritikal!!!!gred 2 kebawah hapahpun tarak!!!walhal kami lebih berisiko!!!!100% working hours duk gebang dlm opis or 50-50/100% on field???pikir r sikit!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

SIA-SIA SAHAJA SAYA MASUK MTSU...

PEMBANTU PENILAIAN DIPINGGIRKAN...
TIAP2 BULAN POTONG DUIT.. YANG DIBELA HANYA GRED J DAN G SAHAJA..

PENOLONG PEGAWAI PENNILAIAN W27 KE W29(W2-1)= NAIK GRED

PEMBANTU PENILAIAN W17 KE W17(4-1) = X NAIK GRED

Tanpa Nama berkata...

aku yg kerja 15 tahun dan sama gaji dengan orang yang kerja 9 tahun...haramjadah punya SBPA(Skim Baru Pegawai Atasan)...

Tanpa Nama berkata...

pelik tapi benar, PM umum PA naik gAJI ANTARA 7-13% pada bajet 2011. Sehingga kini tak ada apa-apa pengumuman lanjutan dari kerajaan. Hanya JPA sahaja yang umum SBPA dengan hadiah jika memilih SBPA. Kini ada dikalangan PA yang mendapat hadiah kerana terima SBPA sehingga %%%%% (tak tau nak kira). Mungkin inilah sebab utama mengapa kerajaan perlu menaikkan gaji kakitangan awam.

Selepas ini CEUPACS mesti gunakan sebab sebab utama gaji PA perlu dinaikkan adalah kerana tanggungjawab yang dipikul oleh PA terlalu berat. Mesyuarat berkali-kali sehari sehingga larut malam, wang keraian digunakan untuk belanja mesyuarat maka PA perlu dipertimbangkan untuk kenaikan gaji %%%%% lagi.
---------------------------------

wang keraian???

budak2 aku teruk buat keje kt ladang panas,'bos Xde minum2 ker'..walhal namajer bos,gaji lebih seringgit-2 jeer...Xkan aku nak diam???aku buta ati n Xde perasaan ker???

Tanpa Nama berkata...

memang betui apa yg dikata kerajaan dah panas punggung...buat satu perkara biarlah logik&praktikal...kena pikir org bwh....org atas takpa..sema benda bukan kena keluar duit diarng...org bwh yg menanggung sema...

Tanpa Nama berkata...

pelik tapi benar, PM umum PA naik gAJI ANTARA 7-13% pada bajet 2011. Sehingga kini tak ada apa-apa pengumuman lanjutan dari kerajaan. Hanya JPA sahaja yang umum SBPA dengan hadiah jika memilih SBPA. Kini ada dikalangan PA yang mendapat hadiah kerana terima SBPA sehingga %%%%% (tak tau nak kira). Mungkin inilah sebab utama mengapa kerajaan perlu menaikkan gaji kakitangan awam.

Selepas ini CEUPACS mesti gunakan sebab sebab utama gaji PA perlu dinaikkan adalah kerana tanggungjawab yang dipikul oleh PA terlalu berat. Mesyuarat berkali-kali sehari sehingga larut malam, wang keraian digunakan untuk belanja mesyuarat maka PA perlu dipertimbangkan untuk kenaikan gaji %%%%% lagi.
---------------------------------

wang keraian???

budak2 aku teruk buat keje kt ladang panas,'bos Xde minum2 ker'..walhal namajer bos,gaji lebih seringgit-2 jeer...Xkan aku nak diam???aku buta ati n Xde perasaan ker???

smbngan..

maksud aku,aku pun Xde dianugerahkan wang keraian...
samada patut diselaraskan kpd semua gred Xtermasuk gred bawahan sekali or Xperlu diwujudkan..

Sbb apa yg bawah sekali Xperlu dpt,sbb duet yg kitaorag dptnipun nk bg kt depa jgk...gred bawahan merujuk kpd gred 5..ini kerana gred 4 dikatakan org atasan kepada gred 5 lg..

Tanpa Nama berkata...

SKIM PERKHIDMATAN JURUTEKNIK

Memandangkan Ketua Perkhidmatan Jabatan Kerja Raya TIDAK bersetuju jawatan Juruteknik dan Penolong Jurutera digabungkan maka disebabkan ini JPA PERLU lebih masa untuk mengkaji dan mendapatkan satu skim yang bersesuaian dengan kelayakan masuk Sijil Politeknik yang tidak bertindih dengan isu penyeliaan dan lain-lain perkara bersabit dengan Gred J29. JPA juga telah memaklumkan Skim Perkhidmatan Juruteknik (J17) sedang dikaji bersama-sama dengan 23 lagi jawatan termasuk Pelukis Pelan, Pembantu Pertanian, PEMBANTU PENILAIAN dan Pembantu Kajibumi.

JPA memaklumkan bahawa keputusan akan diberi selewat-lewatnya pada hujung tahun 2011.

Satu perkara lagi yang dimaklumkan oleh JPA ialah lapan (8) Ketua Perkhidmatan Jabatan Teknikal juga telah TIDAK bersetuju bahawa jawatan/skim Juruteknik dan Penolong Jurutera digabungkan.

Ahli-ahli Majlis Jawatankuasa Agung perlu mendapat pengsahihan perkara ini daripada Ketua Perkhidmatan masing-masing.

SKIM PERKHIDMATAN PENOLONG PEGAWAI PENILAIAN


JPA juga telah memaklumkan bahawa kajian masih dijalankan bersama-sama beberapa jawatan yang setaraf dengan Penolong Pegawai Penilaian untuk di samatarafkan ke Gred 29.
.

Tanpa Nama berkata...

SKIM PERKHIDMATAN JURUTEKNIK

Memandangkan Ketua Perkhidmatan Jabatan Kerja Raya TIDAK bersetuju jawatan Juruteknik dan Penolong Jurutera digabungkan maka disebabkan ini JPA PERLU lebih masa untuk mengkaji dan mendapatkan satu skim yang bersesuaian dengan kelayakan masuk Sijil Politeknik yang tidak bertindih dengan isu penyeliaan dan lain-lain perkara bersabit dengan Gred J29. JPA juga telah memaklumkan Skim Perkhidmatan Juruteknik (J17) sedang dikaji bersama-sama dengan 23 lagi jawatan termasuk Pelukis Pelan, Pembantu Pertanian, Pembantu Penilaian dan Pembantu Kajibumi.

JPA memaklumkan bahawa keputusan akan diberi selewat-lewatnya pada hujung tahun 2011.

Satu perkara lagi yang dimaklumkan oleh JPA ialah lapan (8) Ketua Perkhidmatan Jabatan Teknikal juga telah TIDAK bersetuju bahawa jawatan/skim Juruteknik dan Penolong Jurutera digabungkan.

Ahli-ahli Majlis Jawatankuasa Agung perlu mendapat pengsahihan perkara ini daripada Ketua Perkhidmatan masing-masing.

SKIM PERKHIDMATAN PENOLONG PEGAWAI PENILAIAN

Selain daripada tiga (3) orang pegawai utama, MTSU telah diwakili oleh:-

(i) Sdri. Noorliza Bt Abd Talib Jabatan Penilaian
(ii) Sdri. Fauziah Bt Ab Majid dan Perkhidmatan
(iii) Sdri. Radziah Bt Mohd Nor. Harta

JPA juga telah memaklumkan bahawa kajian masih dijalankan bersama-sama beberapa jawatan yang setaraf dengan Penolong Pegawai Penilaian untuk di samatarafkan ke Gred 29.

______________________________________

PEMBANTU PENILAIAN DAN PEMBANTU KAJIBUMI DINAFIKAN HAK..???

Tanpa Nama berkata...

PM arahkan JPA kaji semula semua hal dlm SBPA...sbb kalu nk jaga yg BOS-Bos tu..jawabnya PRU 13 ni sokongan dari PA terjejas la.

Anon Khamis, Januari 12, 2012 10:17:00 AM
---------------------
itu kalau PM nampak - kalau tidak nampak bagaimana? Maka kita minta CUEPACS kaji dan teliti betul-betul, nampak sangat pegawai JPA yang kononnya melaungkan kecekapan tidaklah secekap mana. Tak payahlah cakap mengenai SBPA. Masa SSM dan SSB itu pun ada masaalah yang tak perlu wujud. Alasan mudah mereka, mana boleh puas hati semua orang namun hatinya dah dipuaskan dahulu.
--------------------------------
aku setuju dgn reason'Xboleh puaskan ati semua org'tp dgn syarat jika alasan tersbut bertempatlah...
jika nak selesaikan isu yg mudahnipun bg alasan camtu,wht d'point??aku tolong bagi cthnya..
selaraskan semuanya dpt 10-15%...ez..spe yg Xpuas ati???
Xde masalah or kes junior-senior sama gaji???seniority punya hal pun hilang...malah cara pengiraan gaji juga seiring dan selaras...apa mslhnya???spe plak yg Xpuas ati???cer bgtau aku??PUKIMAK PUNYA KERAJAAN MALAYSIA!!!!HARAMJADAH!!!BABI!!!KELDAI UTAN!!!

Tanpa Nama berkata...

aku cuma naik rm65 sahaja.. apa kes..????

Tanpa Nama berkata...

DAH LAH AKU DAPAT KENAIKAN RM74.. JAWATAN AKU PULAK DITURUNKAN GRED!!!

Tanpa Nama berkata...

http://​www.sinarharian.com.my/​nasional/​kabinet-arah-tangguh-skim-s​bpa-sektor-awam-1.17699


berita terbaru.................

PenjawatAwam berkata...

PM NAJIB di perbodohkan oleh JPA dan KPPA

Tanpa Nama berkata...

PA-PA semua mesti faham, kerajaan mungkin tak mampu nak naikkan gaji 1.37 juta kakitangan awam. Kerana itu hanya diberi satu hingga dua mata kenaikan gaji tahunan shj. Itu pun jumlahnya dah beberapa kali ganda yang dinikmati oleh pihak atasan.

Untuk gred JUSA mereka tidak ramai maka jumlah kosnya tidaklah sebesar untuk diberi kepada kumpualn pelaksana.

Mungkin ini reason yang sesuai.
-----------------------------------reason yg sesuai camner ko kira tue???
200juta utk golongan -10%???
300juta utk golongan - 90%??

cuba ko agihkan perhead???cuba kira aku nk tengok...

kalo ko bodoh,aku ajarkan..
sekeping roti/pizza diagihkan sama banyak kepada 10 org..berapa sorang dpt???

manakala sekeping lg piZZA diagihkan kpd 90 org,berapa plak dapat??

Xke ada yg dapat bau jer utk 90 org tue???

Tanpa Nama berkata...

G MANIMARAN
January 12, 2012

SHAH ALAM - Kabinet memutuskan untuk menangguhkan pelaksanaan sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA), yang berkuat kuasa sejak 1 Januari lalu, dipercayai ekoran rasa tidak puas hati di kalangan sebahagian besar kakitangan awam.

Tanpa Nama berkata...

SETUJU...........!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


SBPA DAH DITANGGUH!!!!!!!!!!!

TAK ADIL BAGI GOLONGAN C17,W17,E17 DAN SEANGKATAN DENGAN NYA...

Tanpa Nama berkata...

Saya merayu PM mengambil tindakan terhadap pegawai atasan yang merangka dan mewartakan SBPA.Mereka telah melanggar arahan PM.Lain yang diumumkan,lain yang dibuat.
-----------------------------
selain dilihat sebagai antara strategi melumpuhkan BN itu sendiri......

Tanpa Nama berkata...

UNDI PKR >>>>>>.......
kami akan bagi kenaikkan 100%

Tanpa Nama berkata...

sbpa mmg tak der guna..kerajaan pun tak der guna..kami nak elaun kritikal di beri sama adil bg setiap kakitangan sokongan perubatan di hospital..kenapa hanya pilih kasih kepada jururawat dan pembantu perubatan sahaja sedangkan jawatan lain seperti radiografer, physioterapi, mlt, pharmacy assistant pun mempunyai beban tugas yg sama juga malah ada yg lebih drp tu pun ada..disebabkan ni la..ramai kakitangan hospitalseperi kami yg terkilan dr dulu lg..ingat sbpa ada berita gembira..sampai bila2 pun saya tak kan sokong kerajaan BN sekiranya isu ini tak selesai walaupun saya gov staff..
---------------------------------

kami bagi staf RnD,Hanya gred 41 sahaja yg diberikan elaun kritikal!!!!gred 2 kebawah hapahpun tarak!!!walhal kami lebih berisiko!!!!100% working hours duk gebang dlm opis or 50-50/100% on field???pikir r sikit!!!!!!!
...................................
jangan haraplah..

mengikut takrifan KRITIKAL JPA bukan kerja itu berisiko. Takrifan KRITIKAl adalah ke atas Jawatan tersebut bukan atas tugas jawatan itu, apabila sesuatu jawatan itu sukar diisi disebabkan persaingan dari pihak swasta maka jawatan tersebut dianggap sebagai KRITIKAL. Contoh jawatan Doktor/Jururawat sukar diisi disebabkan permintaan tinggi dari swasta.

Jika perjawatan itu mudah diisi maka tidak dianggap sebagai KRITIKAL walaupun tugas kerja melibatkan risiko yang tinggi hatta kematian. Secara ringkasnya Elaun Kritikal hanya bagi jawatan yang mendapat permintaan yang tinggi.

seperti konsep perdagangan

Permintaan tinggi dari penawaran = harga tinggi (KRITIKAL)

Permintaan rendah dari penawaran = harga rendah (Tidak kritikal)

Cadangan

Tuan boleh mohon ELAUN RISIKO, Elaun Risiko kerja boleh dipertimbangkan kepada jawatan yang melibatkan risiko tinggi semasa menjalankan tugas seperti pegawai penguatkuasan, makmal, dengan justifikasi yang kukuh pemberian Elaun Risiko kerja boleh dipertimbangkan. Jika tuan menganggap pegawai xray menanggung risiko tinggi silakan buat permohonan, farmasi ada risiko?. Physio ada risiko? sila jwb sendiri

Elaun Kritikal berbeza dengan Elaun Risiko.

Tidak pasti SBPA ada tak lagi elaun2 ini.

Tanpa Nama berkata...

kena kaji semula,lebih berpihak kpd kumpulan propesional cth kenaikan kumpulan pelaksana ada yg naik hanya rm49 sahaja berbanding dgn kumpulan propesional naik hingga 90%.adakah ini adil namanya?

Tanpa Nama berkata...

CARI KEADILAN PADA PRU13..........

Tanpa Nama berkata...

undi anda SilaBeriPadaAnwar...SBPA

Tanpa Nama berkata...

Sokong..............

JUS aaa berkata...

Kabinet dah tangguh SBPA daaa, tak merasa la aku naik gaji ribu2, ko tengok berita terkini Sinar Harian!

Tanpa Nama berkata...

jangan haraplah..

mengikut takrifan KRITIKAL JPA bukan kerja itu berisiko. Takrifan KRITIKAl adalah ke atas Jawatan tersebut bukan atas tugas jawatan itu, apabila sesuatu jawatan itu sukar diisi disebabkan persaingan dari pihak swasta maka jawatan tersebut dianggap sebagai KRITIKAL. Contoh jawatan Doktor/Jururawat sukar diisi disebabkan permintaan tinggi dari swasta.

Jika perjawatan itu mudah diisi maka tidak dianggap sebagai KRITIKAL walaupun tugas kerja melibatkan risiko yang tinggi hatta kematian. Secara ringkasnya Elaun Kritikal hanya bagi jawatan yang mendapat permintaan yang tinggi.

seperti konsep perdagangan

Permintaan tinggi dari penawaran = harga tinggi (KRITIKAL)

Permintaan rendah dari penawaran = harga rendah (Tidak kritikal)

Cadangan

Tuan boleh mohon ELAUN RISIKO, Elaun Risiko kerja boleh dipertimbangkan kepada jawatan yang melibatkan risiko tinggi semasa menjalankan tugas seperti pegawai penguatkuasan, makmal, dengan justifikasi yang kukuh pemberian Elaun Risiko kerja boleh dipertimbangkan. Jika tuan menganggap pegawai xray menanggung risiko tinggi silakan buat permohonan, farmasi ada risiko?. Physio ada risiko? sila jwb sendiri

Elaun Kritikal berbeza dengan Elaun Risiko.

Tidak pasti SBPA ada tak lagi elaun2 ini.
-------------------------------
baik,
apabila hendak menyambung pengajian,alasan yg diberikan jawatan yg kamu sandang adalah kritikal dan mesti ada pengisian/pengganti??
so???

Tanpa Nama berkata...

PA kumpulan sokongan tidak bodoh tapi diperbodohkan. SBPa kulit je yang cantik tp isi berkulat.

ejoz berkata...

memang sudah di jangkakan akan berlaku penipuan..

J,W,FT,N 17 kecewa... berkata...

SBPA ni pelik betul..walaupon sama gred, sama sama ada sijil untuk mula kerja..tapi bila sbpa ni PA dalam skim J17, W17, FT17 dan N17 betul2 tertindas...kenapa terjadi begini?? sedangkan golongan PA yang skim G17 begitu istimewa menikmati kenaikan gaji dan menerima penarafan semula gred...ini tak adil sedar lah wahai golongan W17, FT17, J17 dan N17...

J,W,FT,N 17 kecewa berkata...

tolong la pihak cuepacs kaji perkara yang saya sebutkan diatas tadi...golongan W17, FT17, J17, N17 pon ada kelayakan sijil juga untuk masuk kerja...kenapa ada perbezaan yang begitu ketara dengan skim G17...harap cuepacs memandang serius perkara ini..ini melibatkan ramai PA yang terlibat...

ejoz berkata...

asyik tertangguh aje sbpa....!!!!! di beritahu selepas pru ke 13 selesai...!!!!!!!!!!!! Member aku Mohd. Ridzuan baru bercadang nak naik pelamin...!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

betul aku setuju... kata gaji naik 7-13% bila pilih SPBA dan di beri kenaikkan tangga gaji 80 hingga 320. Maksud di sini ada 2 jenis kenaikkan. Macam aku gaji SSM naik Januari tapi SPBA naik Julai pulak. Apamacam...dah lewat 7 bulan...Lepas tue nak tambat pulak elaun kritikal...kenapa tak tambat semua elaun2 gred profesional dan jusa...sebaliknya menerima pulak kadar kenaikan yang tinggi sedangkan kategori bawahan naik tak seberapa pulak tue elaun pulak kena tambat...Sepatutnya elaun BIPK tak tambat. Kalau ikut bukannya banyak sangat naik cuma 10% dari gaji... kata naik tahunan RM150 tambahan 10% sama dengan RM15. Dahlah elaun oncall tak pernah dapat...tapi kena oncall 24jam. Doktor pulak elaun oncall naik lagi walaupun pasif call pun dapat sampai RM80. Kami kategori paramedic 1 sen pun x dpt apa sedangkan kami yang ygk kendalikan kes2 tue...Minta semak...Harap PM prihatin...Kaji semua kakitangan yg buat oncall...Bila kata kena oncall mestilah kena bayar, sebab selama nie dah buat secara percuma untuk kerajaan dan rakyat. Sebaliknya doktor sahaja yang dapat... Lihat bukti : http://humanres.moh.gov.my/v2/uploads/0a1665cd-b833-cb10.pdf

Tanpa Nama berkata...

setuju SBPA ditangguh.. ramai yang x setuju yang gred J17 dan G17 aje kerana mendapat durian runtuh..

dah tu ada yang duk mengutuk gred2 lain pula..siap menghina lagi gred2 lain..

gred lain cuma nak bg cadangan.. tetapi gred J17 ni yang pula ingin menafikan.. sebilangan nya lah

Tanpa Nama berkata...

sy rasa TAN SRI KPPA nak letak jawatan...

tp ni bukan salah beliau.. yang salah ialah pegawai2 beliau..beliau x sempat untuk menyemak semuanya..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama paklong saman berkata...

ada lagi komen2 bodoh mcm kononnya gaji junior sama senior. kan beza beberapa bulan kenaikan gaji? 6 bulan beza maknanya gaji senior tahun tu lebih la beberapa ratus ke seribu berbandang junior. tu pun nak dengki ke? hati busuk.

cuepacs jangan layan rungutan bodoh dan tamak ni. apa BN buat adalah terbaek. hanya BN mampu memerintah.

jelas dan nyata ramai kat sini tamak haloba dan dipenuhi nafsu, dan x ikhlas bekerja. contohi keikhlasan pekida dan para ayahanda yang memperjuangkan melayu tanpa sebarang upah dan imbuhan.

Rabu, Januari 11, 2012 10:55:00 PM

-----------------------------------

kau ni bongok ke hapa..memang la bulan kenaikan tu lain.yang senior dapat awal yang junior dapat lambat sikit. TAPI TU UNTUK TAHUN 2012 SAJA.2013 tak kira senior atau junior SAMA je bulan kenaikan. Diselaraskan macam tu.Apa reasonnya JPA perlu jawab.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama paklong saman berkata...

ada lagi komen2 bodoh mcm kononnya gaji junior sama senior. kan beza beberapa bulan kenaikan gaji? 6 bulan beza maknanya gaji senior tahun tu lebih la beberapa ratus ke seribu berbandang junior. tu pun nak dengki ke? hati busuk.

cuepacs jangan layan rungutan bodoh dan tamak ni. apa BN buat adalah terbaek. hanya BN mampu memerintah.

jelas dan nyata ramai kat sini tamak haloba dan dipenuhi nafsu, dan x ikhlas bekerja. contohi keikhlasan pekida dan para ayahanda yang memperjuangkan melayu tanpa sebarang upah dan imbuhan.

Rabu, Januari 11, 2012 10:55:00 PM

-----------------------------------

setuju...

tapi yang x setujunya byk gred tidak diselaraskan dengan betul..junior dan senior tu dah x boleh wat ape sb KGT tu dah tinggi berbanding SSM dahulu..

zahar UPM berkata...

salam semua warga PA

SBPA ni dah macam menganiaya dan menipu penjawat awam..
tidak seperti yg DS Najib umumkan semasa belanjawan...
terang-terang menipu..
ramai saksi...agak2 kalu aku buat report polis..bole jadi isu ke?

ingat nak wat report polis la JPA tipu aku..
salah ke ar?

Tanpa Nama berkata...

baik,
apabila hendak menyambung pengajian,alasan yg diberikan jawatan yg kamu sandang adalah kritikal dan mesti ada pengisian/pengganti??
so???

......................
Maksud boss anda - kritikal tu PENTING yang perlu ada pengisian/pengganti kalau tak ada yg ganti siapa nak buat tugas tu, jika hanya ada satu sahaja perjawatan di tempat anda bagi tugas yang sedang anda jawat, kalau anda sambung belajar macam mana nak cari ganti/isi sebab perjawatan itu masih lekat kat anda lainlah kalau anda melatakkan jawatan, baru boleh dibuat pengisian dan KEMUNGKINAN BESAR jawatan yang anda kosongkan dapat diisi dengan SEGERA. Tak sama dengan takrifan JPA iaitu pengisian jawatan sukar dibuat disebabkan permintaan tinggi. Sama juga tafsiran kritikal bagi org sakit mana sama dengan maksud kritikal yg boss anda maksudkan keatas tugas anda.

ejoz berkata...

apa apa pun kerja mesti dilakukan seperti biasa...!!!!!

Tanpa Nama berkata...

masa pelarasan 2007 puak2 DG41 ternganga dan puak2 DGA 40 ke bawah bersorak sampai memperli, menherdik, dan macam2 lagi sampaikan ijazah tak ada makna pada masa itu.. takkan sekali lagi JPA nk buat perkara yang bodoh dan tidak mengiktiraf ijazah dan lebih mengiktiraf sijil2 dan diploma...

Tanpa Nama berkata...

salam semua warga PA

SBPA ni dah macam menganiaya dan menipu penjawat awam..
tidak seperti yg DS Najib umumkan semasa belanjawan...
terang-terang menipu..
ramai saksi...agak2 kalu aku buat report polis..bole jadi isu ke?

ingat nak wat report polis la JPA tipu aku..
salah ke ar?
---------------------------------
bro, senang je.. kalo u x suke, u bley kuar. ramai lg org nk join gomen ni :)

Tanpa Nama berkata...

INILAH KUASA RAKYAT(PA)... MAJORITI X PUAS HATI..

Tanpa Nama berkata...

SBPA NI DAH SESUAI.. CUMA SELARASKAN FT17,W17,E17,C17,J17,G17..

KERANA GRED TERSEBUT ASAS KELAYAKAN (SPM+SIJIL POLI)

Tanpa Nama berkata...

kenaikan pangkat PTD berdasarkan ape..time base ke...brape tahun blh naik dari 41 ke 44 dan seterusnya..

kenaikan pangkat ke lebih tinggi berdasarkan time base mesti dilaksanakan juga disemua peringkat..

Baru Adil!!

JPA & cuepacs juga mesti kaji semua skim di IPTA...terutamanya yang bekerja di research university...takkan gaji + elaun sama dengan orng lain..cam xda keistimewaan je....kecuali setengah pihak je yg dpt byk keistimewaan...kita2 yg pegawai biasa ni cmne???

Tanpa Nama berkata...

KEDAI MKN TEPI PEJABAT NI DAH BUAT SENARAI HARGA BARU.. HARGA DAH NAIK PUN.

MAKAN NASI LAUK AYAM GORENG JE DAH RM5.SEBELUM NI RM4..

AIR TEH AIS PULAK DAH RM2.. DULU RM1.20

Tanpa Nama berkata...

aku tak kisah Jusa dapat 60 - 80%!(RM 4000 - 7000)...bersyukur la korang..
tapi aku kisah sangat!!!! dan sedih sangat!!!! kawan-kawan aku dpt naik RM 2.00(tak Smpi 7%) malahan bawa 2%...ingat dorang ni budak2 ke hidup nak makan gula-gula je..
Ini tidak adilll!!!!!...
sangat tidak adilll!!!!!!..

Tanpa Nama berkata...

naik la banyak lagi gaji...

40% ke..50% ke..70% ke ...

baru masyukkkkk

Tanpa Nama berkata...

kenaikan pangkat PTD berdasarkan ape..time base ke...brape tahun blh naik dari 41 ke 44 dan seterusnya..

kenaikan pangkat ke lebih tinggi berdasarkan time base mesti dilaksanakan juga disemua peringkat..

Baru Adil!!

JPA & cuepacs juga mesti kaji semua skim di IPTA...terutamanya yang bekerja di research university...takkan gaji + elaun sama dengan orng lain..cam xda keistimewaan je....kecuali setengah pihak je yg dpt byk keistimewaan...kita2 yg pegawai biasa ni cmne???
----------------------------------
PA yg xperform pun bley naik kalo ikutkan time base. tak adil la breder. PTD ni JPA handle lar. setahu sy, PTD skang mmg lambat naik pangkat banding dgn batch dulu2. 41-44 kira2 4tahun.

Tanpa Nama berkata...

kalo nk gaji naik 60% atau lebih, kene la kurangkan jumlah PA. tu la hakikatnye.

Tanpa Nama berkata...

Tangguh jangan tak tangguh. Dalam hal nak jimat kertas bertimbun-timbun jugak membazir kertas. Tak peduli, tangguh tetap tangguh, janji puas hati.
Janganlah kata skim J dan G saja diambil perhatian, keluar je SBPA...pi mai pi mai tang tu, kita sama je C17,W17,E17 woi!!! Padahal kes J ini diperjuangkan dari gua mula kerja lagi 1976 till now (pengiktirafan Sijil Poli=STPM). Ha, baru ekau tahu 30 lobih tahun dah kes J17 nih!
Tongah kaji, tongah kaji, rupo-ruponyo ini hasil e, mgabih borgheh boto. Langgar dinding, dah tak terlanggar laie dah...
Junio den lobih 10 thn. tup-tup setanggo jo bolakang den.
Dah tangguh ni, ha kirgholah boto-boto, nak calculato eden pun ado ha.

Tanpa Nama berkata...

kaji balik sbpa. ramai yg tak setuju..dlm ssm dah lulus ptk tapi tak naik pangkat, masuk sbpa - kalau nak naik pangkat kena periksa lagi..sampai bila nak habis periksa...dah tua..tak ada mod ambil periksa lagi...mana perginya kekananan....

Tanpa Nama berkata...

Tangguh jangan tak tangguh. Dalam hal nak jimat kertas bertimbun-timbun jugak membazir kertas. Tak peduli, tangguh tetap tangguh, janji puas hati.
Janganlah kata skim J dan G saja diambil perhatian, keluar je SBPA...pi mai pi mai tang tu, kita sama je C17,W17,E17 woi!!! Padahal kes J ini diperjuangkan dari gua mula kerja lagi 1976 till now (pengiktirafan Sijil Poli=STPM). Ha, baru ekau tahu 30 lobih tahun dah kes J17 nih!
Tongah kaji, tongah kaji, rupo-ruponyo ini hasil e, mgabih borgheh boto. Langgar dinding, dah tak terlanggar laie dah...
Junio den lobih 10 thn. tup-tup setanggo jo bolakang den.
Dah tangguh ni, ha kirgholah boto-boto, nak calculato eden pun ado ha.

Khamis, Januari 12, 2012 1:03:00 PM

________________________________

bahasa ape nih? cuba baca di bawah ni

SKIM PERKHIDMATAN JURUTEKNIK

Memandangkan Ketua Perkhidmatan Jabatan Kerja Raya TIDAK bersetuju jawatan Juruteknik dan Penolong Jurutera digabungkan maka disebabkan ini JPA PERLU lebih masa untuk mengkaji dan mendapatkan satu skim yang bersesuaian dengan kelayakan masuk Sijil Politeknik yang tidak bertindih dengan isu penyeliaan dan lain-lain perkara bersabit dengan Gred J29. JPA juga telah memaklumkan Skim Perkhidmatan Juruteknik (J17) sedang dikaji bersama-sama dengan 23 lagi jawatan termasuk Pelukis Pelan, Pembantu Pertanian, Pembantu Penilaian dan Pembantu Kajibumi.

JPA memaklumkan bahawa keputusan akan diberi selewat-lewatnya pada hujung tahun 2011.

Satu perkara lagi yang dimaklumkan oleh JPA ialah lapan (8) Ketua Perkhidmatan Jabatan Teknikal juga telah TIDAK bersetuju bahawa jawatan/skim Juruteknik dan Penolong Jurutera digabungkan.

Ahli-ahli Majlis Jawatankuasa Agung perlu mendapat pengsahihan perkara ini daripada Ketua Perkhidmatan masing-masing.

SKIM PERKHIDMATAN PENOLONG PEGAWAI PENILAIAN

Selain daripada tiga (3) orang pegawai utama, MTSU telah diwakili oleh:-


JPA juga telah memaklumkan bahawa kajian masih dijalankan bersama-sama beberapa jawatan yang setaraf dengan Penolong Pegawai Penilaian untuk di samatarafkan ke Gred 29.

Tanpa Nama berkata...

bahaso gapo la x paham betul aku..

Tanpa Nama berkata...

mmg patut pn yg perjwtn tngi naik lebh sikit sb dorg dh byk buang masa duit tenaga perah otak dlu unutk belajar tinggi..kalau yng rendah2 nh mau gaji sama dgn yng yang jwtn tertinggi bgs x paya stdy msk U..buang masa ja..knpa dlu x stdy btul2.. knpa p lepak, merayau2 bt bnda x baik..skg bru sibuk psl gaji tangunggang dsb...klo kelulusan spm ja.. mau gaji smpi basic 3000++ bgs x paya masuk U..mak bpa pn x paya susah cri duit smpi gadai mengadai harta utk kita, buat pinjaman utk masuk U...
Cuma satu ja la yang mengecewakan dr dlu..guru dan polis sja yg ada byk elaun dan kelebihan...tapi rasuah kdg2 ada juga..jwtn2 lain x penting ka dlm sistem pentadbiran d malaysia..

Tanpa Nama berkata...

Saya pun setuju sekiranya SPBA ditangguhkan. Kenaikan gaji saya pun tak sampai 7% seperti di janjikan kalau ditolak kenaikan gaji bawah SSM tahun 2012 . Elok semak semula kaedah pelaksanaan gaji baru SPBA ini yang boleh memudaratkan reputasi PM.

Tanpa Nama berkata...

SEPATUTNYA W17 TAK BOLEH SAMA DENGAN N17..

N17(asas SPM)
W17(asas SPM + sijil poli/dll)
T1 rm955 kenaikan gaji tahunan rm95

DALAM SBPA,GAJI SAMA,KENAIKAN TAHUNAN PUN SAMA... TAK PELIK KER????
ADIL KER????

J17(Pelukis pelan)(asas SPM + sijil)
dapat T1 rm1410 kenaikan tahunan rm145..

G17(pembantu pertanian)(asas SPM + sijil)
dapat T1 rm1410 kenaikan tahunan rm145..

jauh betul bezanya..ADIL KER MACAM NI??????????

Tanpa Nama berkata...

SBPA menghina anggota kerajaan golongan pelaksana.. kalau begini kerajaan menjaga kebajikan anggota kerajaan golongan pelaksana, perlu ke kita menyokong mereka? fikir-fikirkan.. skim yang merugikan BN..

Tanpa Nama berkata...

kenaikan pangkat PTD berdasarkan ape..time base ke...brape tahun blh naik dari 41 ke 44 dan seterusnya..

kenaikan pangkat ke lebih tinggi berdasarkan time base mesti dilaksanakan juga disemua peringkat..

Baru Adil!!

JPA & cuepacs juga mesti kaji semua skim di IPTA...terutamanya yang bekerja di research university...takkan gaji + elaun sama dengan orng lain..cam xda keistimewaan je....kecuali setengah pihak je yg dpt byk keistimewaan...kita2 yg pegawai biasa ni cmne???
----------------------------------
PA yg xperform pun bley naik kalo ikutkan time base. tak adil la breder. PTD ni JPA handle lar. setahu sy, PTD skang mmg lambat naik pangkat banding dgn batch dulu2. 41-44 kira2 4tahun.
-----------------------
abis yg perform pun nk tggu seniority..jenuh la brader...

mau 10 tahun bru naik 44..tu pun klu dpt..

tgk cikgu2 semua perform ka??
PTD semua perform ka??

tp skim mereka semua time based, xsilap wa la..

adil ka lgu tu...

bekas misi. berkata...

sbpa mmg tak der guna..kerajaan pun tak der guna..kami nak elaun kritikal di beri sama adil bg setiap kakitangan sokongan perubatan di hospital..kenapa hanya pilih kasih kepada jururawat dan pembantu perubatan sahaja sedangkan jawatan lain seperti radiografer, physioterapi, mlt, pharmacy assistant pun mempunyai beban tugas yg sama juga malah ada yg lebih drp tu pun ada..

===================================

YANG NI KENA BERJUANG IKUT KESATUAN MASING MASING,DULU PEMBANTU PERUBATAN 10 TAHUN MOHON BARU DAPAT,ITUPUN LEPAS MERAJUK,MENGAMUK,MEMUJUK,DAN MACAM MACAM PENGHINAAN DITERIMA.TAKRIFAN KRITIKAL MENGIKUT JPA ADA 4,SILA CARI MAKLUMAT TU..

BERKENAAN BAHAYA KERJA,JURURAWAT ,DOKTOR DAN PEMBANTU PERUBATAN LAGI BAHAYA,KENA MAKI MALAH ADA YANG KENA PUKUL DENGAN PESAKIT YANG TAK BOLEH KAWAL EMOSI,BAHAYA KEMALANGAN DALAM AMBULAN DAN BAHAYA TERDEDAH KEPADA JANGKITAN DAN TUSUKAN JARUM.

X RAY DAH ADA CUTI 14 HARI UNTUK MENGURANGKAN PENDEDAHAN RADIASI...KALAU PERGI SPITAL,BERAPA PERATUS LA SANGAT DARI KESELURUHAN PESAKIT TU YANG DI XRAY,ATAU JUMPA PHYSIO,TAPI PEMBANTU FARMASI BOLEH DIKATAKAN SEMUA PESAKIT DAPAT UBAT.

TAK USAH LA NAK MINTA ELAUN KRITIKAL,KALAU PESAKIT MUNTAH DEPAN X RAY PUN NAK PANGGIL MISI.ATAS ALASAN ITU KERJA MISI.

Tanpa Nama berkata...

YANG SOKONG SBPA,= GURU,POLIS,JUSA2 DAN PENJAWAT AWAM UMUM(J17 dan G17)

yang lain semuanya membangkang dan terima SBPA dengan tidak puas hati!!!

produktiviti dah menurun...

Tanpa Nama berkata...

kt sini ade sorang cikgu selalu meroyan dr dulu lagi.. guru gred 32 yg telah dinaikan ke gred 41 setelah diberi peluang utk sambung ijazah bg guru diploma..
meroyan sb gaji gred 32 t10 lebih tinggi dr gred 41 t1..

GURU CERMELANG GRED 52 adalah orang yg sama.

ni facebook dia..
https://www.facebook.com/ayahcikHensem78?sk=wall

Tanpa Nama berkata...

pSKIM PERKHIDMATAN JURUTEKNIK

Memandangkan Ketua Perkhidmatan Jabatan Kerja Raya TIDAK bersetuju jawatan Juruteknik dan Penolong Jurutera digabungkan maka disebabkan ini JPA PERLU lebih masa untuk mengkaji dan mendapatkan satu skim yang bersesuaian dengan kelayakan masuk Sijil Politeknik yang tidak bertindih dengan isu penyeliaan dan lain-lain perkara bersabit dengan Gred J29. JPA juga telah memaklumkan Skim Perkhidmatan Juruteknik (J17) sedang dikaji bersama-sama dengan 23 lagi jawatan termasuk Pelukis Pelan, Pembantu Pertanian, Pembantu Penilaian dan Pembantu Kajibumi.

JPA memaklumkan bahawa keputusan akan diberi selewat-lewatnya pada hujung tahun 2011.

Satu perkara lagi yang dimaklumkan oleh JPA ialah lapan (8) Ketua Perkhidmatan Jabatan Teknikal juga telah TIDAK bersetuju bahawa jawatan/skim Juruteknik dan Penolong Jurutera digabungkan.

Ahli-ahli Majlis Jawatankuasa Agung perlu mendapat pengsahihan perkara ini daripada Ketua Perkhidmatan masing-masing.

SKIM PERKHIDMATAN PENOLONG PEGAWAI PENILAIAN

Selain daripada tiga (3) orang pegawai utama, MTSU telah diwakili oleh:-

(i) Sdri. Noorliza Bt Abd Talib Jabatan Penilaian
(ii) Sdri. Fauziah Bt Ab Majid dan Perkhidmatan
(iii) Sdri. Radziah Bt Mohd Nor. Harta

JPA juga telah memaklumkan bahawa kajian masih dijalankan bersama-sama beberapa jawatan yang setaraf dengan Penolong Pegawai Penilaian untuk di samatarafkan ke Gred 29.

______________________________________

PEMBANTU PENILAIAN DAN PEMBANTU KAJIBUMI DINAFIKAN HAK..???

Khamis, Januari 12, 2012 10:59:00 AM

Dalam SBPA pembantu Kajibumi dah jadi pembantu geosains.Jawatan aku dulu Pembantu makmal di JMG(satu jabatan dengan pembantu kajibumi) kini adalah sama jawatan dengan Pemabntu Kajibumi sebagai Pembantu geosains.Gred kami C dalam kuumpulan Sains.Tapi bidang kerja antara aku yg dulunya pembantu makmal dengan Pembantu kajibumi adalah berbeza walaupun kini namanya dah sama.
Aku rasa bila nama jawatan disamakan adalah susah untuk jawatan2 rendah macam kami untuk berjuang menuntuk hak kami kerani bilangan kami yg sedikit.Dah la peluang kenaika pangkat sikit malah ada yg pencen pun masih tak naik pangkat.kalau nak kaji skim pembantu kajibumi kajilah sekali skim pembantu makmal yg menjalankan kerja dimakmal.Kami bukan seperti pembantu makmal di sekolah.kami menjalankan kerja analisis menggunakan komputer seperti AAS,UV,guna oven,guna asid yg berkepekatan tinggi seperti HF,HCL,NO3 dan lain2 lagi.Kalau cerita kat sini pun tak faham punya kalau tak tengok kerja kami.Tapi sekarag kerja dalam makmal nama dah jadi lain.Kalau gaji naik banyak tak perlah juga ni sikit je.
Dah la aku dulu lulus PTK Atas IV kini dah sama gaji dengan kawan2 yg tak pernah ambil dan tak lulus PTK.bukan senang nak lulus PTK klu tak bersengkang mata membaca buku.harap CUEPACS nampak perkara ni.Kalau minta elaun kritikal dengan JPA bukannya dibaginya.

Tanpa Nama berkata...

pSKIM PERKHIDMATAN JURUTEKNIK

Memandangkan Ketua Perkhidmatan Jabatan Kerja Raya TIDAK bersetuju jawatan Juruteknik dan Penolong Jurutera digabungkan maka disebabkan ini JPA PERLU lebih masa untuk mengkaji dan mendapatkan satu skim yang bersesuaian dengan kelayakan masuk Sijil Politeknik yang tidak bertindih dengan isu penyeliaan dan lain-lain perkara bersabit dengan Gred J29. JPA juga telah memaklumkan Skim Perkhidmatan Juruteknik (J17) sedang dikaji bersama-sama dengan 23 lagi jawatan termasuk Pelukis Pelan, Pembantu Pertanian, Pembantu Penilaian dan Pembantu Kajibumi.

JPA memaklumkan bahawa keputusan akan diberi selewat-lewatnya pada hujung tahun 2011.

Satu perkara lagi yang dimaklumkan oleh JPA ialah lapan (8) Ketua Perkhidmatan Jabatan Teknikal juga telah TIDAK bersetuju bahawa jawatan/skim Juruteknik dan Penolong Jurutera digabungkan.

Ahli-ahli Majlis Jawatankuasa Agung perlu mendapat pengsahihan perkara ini daripada Ketua Perkhidmatan masing-masing.

SKIM PERKHIDMATAN PENOLONG PEGAWAI PENILAIAN

Selain daripada tiga (3) orang pegawai utama, MTSU telah diwakili oleh:-

(i) Sdri. Noorliza Bt Abd Talib Jabatan Penilaian
(ii) Sdri. Fauziah Bt Ab Majid dan Perkhidmatan
(iii) Sdri. Radziah Bt Mohd Nor. Harta

JPA juga telah memaklumkan bahawa kajian masih dijalankan bersama-sama beberapa jawatan yang setaraf dengan Penolong Pegawai Penilaian untuk di samatarafkan ke Gred 29.

______________________________________

PEMBANTU PENILAIAN DAN PEMBANTU KAJIBUMI DINAFIKAN HAK..???

Khamis, Januari 12, 2012 10:59:00 AM

Dalam SBPA pembantu Kajibumi dah jadi pembantu geosains.Jawatan aku dulu Pembantu makmal di JMG(satu jabatan dengan pembantu kajibumi) kini adalah sama jawatan dengan Pemabntu Kajibumi sebagai Pembantu geosains.Gred kami C dalam kuumpulan Sains.Tapi bidang kerja antara aku yg dulunya pembantu makmal dengan Pembantu kajibumi adalah berbeza walaupun kini namanya dah sama.
Aku rasa bila nama jawatan disamakan adalah susah untuk jawatan2 rendah macam kami untuk berjuang menuntuk hak kami kerani bilangan kami yg sedikit.Dah la peluang kenaika pangkat sikit malah ada yg pencen pun masih tak naik pangkat.kalau nak kaji skim pembantu kajibumi kajilah sekali skim pembantu makmal yg menjalankan kerja dimakmal.Kami bukan seperti pembantu makmal di sekolah.kami menjalankan kerja analisis menggunakan komputer seperti AAS,UV,guna oven,guna asid yg berkepekatan tinggi seperti HF,HCL,NO3 dan lain2 lagi.Kalau cerita kat sini pun tak faham punya kalau tak tengok kerja kami.Tapi sekarag kerja dalam makmal nama dah jadi lain.Kalau gaji naik banyak tak perlah juga ni sikit je.
Dah la aku dulu lulus PTK Atas IV kini dah sama gaji dengan kawan2 yg tak pernah ambil dan tak lulus PTK.bukan senang nak lulus PTK klu tak bersengkang mata membaca buku.harap CUEPACS nampak perkara ni.Kalau minta elaun kritikal dengan JPA bukannya dibaginya.

Tanpa Nama berkata...

Kelam kabut SBPA ini haruslah dipertanggungjawabkan kepada KSN.Kenapa siSidek orang kelantan tu membisu seribu bahasa.Saya masih teringat kata2 KSN Sidek semasa ceupacs memohon bonus semasa era Pak Lah..beliau merasa malu dan segan..tapi sekarang tup-tup geng2 jusa dia yg naik gaji melambung2 100%.

Tanpa Nama berkata...

Kelam kabut SBPA ini haruslah dipertanggungjawabkan kepada KSN.

SETUJU..KSN Sidek tu yg jadi gunting dalam lipatan..semuanya atas arahan dia untuk menimbulkan kebencian PA kpd kerajaan.Sidek harus diambil TINDAKAN,

21 dlm gomen berkata...

Tangguh biar semua berpuas hati...mana taknya JPA punye sedap ckp FT,W,C sijil poli/dip sama level SPM...JPA rujuk tang mane ni?? Terima kasih pada kabinet kerana perihatin pada PA yang teraniaya...

Tanpa Nama berkata...

GRED 11-16 GUNA SPM
GRED 17-26 GUNA STPM/DIP
GRED 27-40 GUNA IJAZAH
GRED 41 KEATAS GUNA MASTER/PHD

Klo gred masok guna mcm nih..br keja efisen..klo tgk skrng byk sgt ketidakadilan berlaku..JT naik ke J3..CC N4..CC dan EO dh besa mengurus staf tetiba jd pekerja bawahan/ sama level..dah la tanggungjawab besar..TA @ gred 29 yg keja berat perah otak buat itu ini disama gaji dan KGT dgn JT..mmg x patot org yg biasa buat kerja TA disama taraf dengan JT..sorang TA 5-6 JT..mcm2 kerja kena buat..patot guna skim lama jer..tapi ubah syarat kelayakan masok spt diatas..

GRED 11 - GAJI SPM N4- PEMBANTU OPERASI
GRED 17 - Gaji SIJIL N3/J3 - Kerani/JT
GRED 22 - Gaji DIPLOMA N2/J2 - CC/ketua JT
GRED 29 - Gaji Ijazah N1/J1 - Penolong Pegawai
GRED 41 - Gaji Master N1-2/J1-2 - Pegawai


Klo macam ni xdak keja main passing-passing suh gred 40 kebawah jer buat..dah la gaji besar..pas tuh x reti buat kerja..masa meting suh gred 40 kebawah g..adil ke camtuh??

Dgn Gred spt diatas xde masalah
JT tinggi dari CC..
EO setaraf JT..
Gaji TA setaraf JT..
Kecelaruan penyeliaan..
Ketidakadilan kadar upah dengan beban kerja (TA, EO, CC dgn JT,Kerani..)

Tanpa Nama berkata...

SAYA CADANGKAN KAJIAN SEMULA SBPA berdasarkan:-

GRED 01-16 Utk lulusan SAP(Tkt.5)/SRP/PMR;

GRED 17-26 Untuk lulusan SPM;

GRED 27-40 Utk STPM/DIPLOMA/Sijil Politeknik/Kemahiran Profesional & Matrikulasi;&

GRED 41 KEATAS untuk lulusan IJAZAH.,

dan pelarasan gaji:-

GRED 01-16 GAJI POKOK NAIKKAN 25%
GRED 17-26 GAJI POKOK NAIKKAN 20%
GRED 27-40 GAJI POKOK NAIKKAN 15%
GRED 41-54 GAJI POKOK NAIKKAN 10%
JUSA/PREMIER NAIKKAN GP 5%(SBB DAH BANYAK ELAUN)

TUJUANNYA ADALAH SUPAYA HASRAT KERAJAAN TERCAPAI DGN NEGARA/RAKYAT YANG BERPENDAPATAN TINGGI, JURANG KEMISKINAN BOLEH DIKURANGKAN DAN PENJAWAT AWAM BERKEMAMPUAN BERBELANJA DLM SUASANA HARGA KOS TINGGI YG AKAN MENINGKATKAN EKONOMI SEKTOR SWASTA/PERUSAHAAN/ PERTANIAN/PERIKANAN DLL...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Kelam kabut SBPA ini haruslah dipertanggungjawabkan kepada KSN.Kenapa siSidek orang kelantan tu membisu seribu bahasa.Saya masih teringat kata2 KSN Sidek semasa ceupacs memohon bonus semasa era Pak Lah..beliau merasa malu dan segan..tapi sekarang tup-tup geng2 jusa dia yg naik gaji melambung2 100%.
==================================
mana tak bisu, pencen dapat gaji semasa

pa pa boleh jalannnnn....alahai malangnya pa pa berboskan????

Tanpa Nama berkata...

aku pencen 2013 nanti dapat gaji 20 tahun dulu sedihnya akuuuu

terpaksa jadi pemungut sampah tegar

Tanpa Nama berkata...

Penulis akupt.blogspot.com bodoh
Penulis akupt.blogspot.com bodoh
Penulis akupt.blogspot.com bodoh
Penulis akupt.blogspot.com bodoh
Penulis akupt.blogspot.com bodoh

Menulis tak betul, kena komen, terus tak bagi orang lain komen. Nampak sgt tak profesionalnya.Macam budak2 Memang mentaliti rendah taraf pt darjah 6.

Hhahahhahahahahahahahah

Tanpa Nama berkata...

KE ARAH NEGARA MAJU MENJELANG TAHUN 2020...NEGARA PERLUKAN KUMPULAN GURU-GURU CEMERLANG (GC). NAMUN, JAWATAN INI BERKUBUR TANPA BATU NISAN DALAM SBPA...SBPA ZALIM, SSM LEBIH ADIL...

Tanpa Nama berkata...

X adil langsung...
Yg mewah jadi lg mewah...
(dah lah elaun byk, gaji pun naik byk gila)
Yg Pangkat rendah naik gaji serupa x naik...
Elaun cola pun pelik...
Kampung rm100 bandar rm 300
Padahal harga petrol, x Kira area mana pun sana juga..
Adakah harga petrol kampung lebih murah dr bandar?!
Harap pihak atasan fikirkan kedugaan kita..

Tanpa Nama berkata...

X adil langsung...
Yg mewah jadi lg mewah...
(dah lah elaun byk, gaji pun naik byk gila)
Yg Pangkat rendah naik gaji serupa x naik...
Elaun cola pun pelik...
Kampung rm100 bandar rm 300
Padahal harga petrol, x Kira area mana pun sana juga..
Adakah harga petrol kampung lebih murah dr bandar?!
Harap pihak atasan fikirkan kedugaan kita..

Tanpa Nama berkata...

skim SBPA sepatutnya tidak meletakkan syarat menambat elaun seperti elaun perkhidmatan kritikal, elaun imbuhan wilayah dll... elaun-elaun ini sepatutnya mengalami kenaikan seiring dengan tangga gaji yang ditawarkan.... rasanya ia dapat mencapai objektif ke arah berpendapatan tinggi... malah saya mencadangkan agar elaun sara hidup (COLA)dikaji semula dan diberi kenaikan mengikut lokaliti seperti yang digunapakai dalam elaun intensif pedalaman yg mempunyai tahap 1,2 dan 3...harap pihak ceupacs dan JPA tidak terlepas pandang mengenai hal ini untuk kepentingan semua pihak terutama PA yg khususnya berada dlm Kumpulan Pelaksana.

Tanpa Nama berkata...

skim SBPA sepatutnya tidak meletakkan syarat menambat elaun seperti elaun perkhidmatan kritikal, elaun imbuhan wilayah dll... elaun-elaun ini sepatutnya mengalami kenaikan seiring dengan tangga gaji yang ditawarkan.... rasanya ia dapat mencapai objektif ke arah berpendapatan tinggi... malah saya mencadangkan agar elaun sara hidup (COLA)dikaji semula dan diberi kenaikan mengikut lokaliti seperti yang digunapakai dalam elaun intensif pedalaman yg mempunyai tahap 1,2 dan 3...harap pihak ceupacs dan JPA tidak terlepas pandang mengenai hal ini untuk kepentingan semua pihak terutama PA yg khususnya berada dlm Kumpulan Pelaksana.

Tanpa Nama berkata...

memang SBPA ini bnyk yg tidak benar spt taklimat yg diberikan sebelum ini.Dlm taklimat ada menyatakan minima diberi kenaikan RM400 tapi tidak.Juga tidak ada gaji mati(maksima) tapi ada juga.Ada yg dpt kurang 7% mana kah kebenaran nya.
Mana kan naik meningkatkan pendapatan
tinggi k/tangan kalu naik Rm100 saja....

Tanpa Nama berkata...

Mohon pihak JPA n Cuepacs kaji semula skim J17 Dahulunya pembantu.pegawai latihan vokasional..sekarang DL 4- Pegawai Latihan Kemahiran..Dulu gaji sama je dengan Jurutrknik sekarang SPBA Jauh ketingalan..asas nak masuk ke jawatan tersebut perlu SPM plus Sijil..sepatutnya perlu follow skim J17 jugak le ke J3@DL3..ini tidak adil...Minta perhatian pihak Terbabit.

Tanpa Nama berkata...

Dahulunya Kami di skim J17( SSM).. sekarang ditukar ke DL4..tak setuju di letakan ke DL4.sepatutnya DL3.. Belajar penat lelah, nak bayar hutang belajar lagi..tiba2 gaji sama dengan SPM je..fikir2 kan laa..

Pembantu Pegawai Latihan Vokasional J17 ke Pegawai latihan Kemahiran DL4..sepatutnya DL3..baru betul.

Tanpa Nama berkata...

malang sungguh perkhidmatan awam dapat pengubal dasar yang tak cerdik,fail matematik,hipokrit,sombong,tamak dan tak beriman.
agihan harta rakyat di agihkan sesama mereka sahaja yang sisa beri pada PA PA.

wahai SPRM sila siasat siapa yang bertanggunjawad terhadap SBPA ini, ada penyelewengan yang besar terhadap skim ini,
ada pihak2(JUSA) yang memainkan peranan supaya SBPA di laksanakan juga walaupun dibantah keras oleh PA PA
dan ada juga jabatan memaksa sain borang kosong tolong, siasat siapa PTD yang memaksa kakitanganya.

apa dah jadi Perkhidmatan Awam dah bertukar menjadi Perkhidmatan Haiwan atau JPAnimal (JPA)

amad berkata...

Kami golongan guru juga mengalami kenaikan gaji yang tidak seragam. Satu lagi persoalan mengapa penjawat awam yang berkhidmat selama tahun ganjil tangga gajinya dalam SBPA akan sama dengan tangga gaji penjawat awam yang berkhidmat setahun awal daripada mereka? Ini akan membawa banyak keuntungan kepada mereka yang berkhidmat pada tahun ganjil. Malah kenaikan penjawat awam tahun ganjil lebih tinggi daripada kenaikan penjawat awam tahun genap.

Pertukaran pergerakan gaji tahunan juga menimbulkan tidak puas hati kerana ada sesetengah penjawat awam dipercepatkan anjakan tahunan mereka dan ada juga ditangguhkan anjakan ke belakang. Kalau dikaji mengenai SBPA, masih banyak lagi perbezaan ketara.
Apa yang paling adil untuk semua penjawat awam ialah membuat pelarasan gaji berdasarkan peratusan mengikut gred seperti dibuat sebelum ini kerana terlalu sukar untuk memuaskan hati semua 1.4 juta penjawat awam
Moga pihak JPA buka mata akan tu agar tidak berlaku ketidak puas hatia ...nak buat pelarasan pun biarlah adil.Pada pandangan saya kenapa masalah gaji senior sama dgn gaji junior dan sebagainya jadi begitu.

Banyak lagi diskriminasi yang dilakukan oleh JPA dalam SBPA ini.

Saya berpendapat yang SBPA ini SEPATUTNYA DITANGGUHKAN dahulu.naikkan peratus gaji sama...contoh 10% untuk semua gred..jadi kenaikan adalah adil kepada semua gred....sekarang ni bila sbpa gaji junior lebih tinggi dari senior..sapa tak frust...

Naik gaji ikut peratusan dan match ke jadual gaji baru SBPA baru betul dimana kenaikan tidak kurang dari 1 pergerakan gaji tahunan.
Jika cara ini dilaksanakan tiadalah kenaikkan gaji yg tidak seragam dan adil.

Mengapa tak selaraskan saje..T1 SSM ke T1 SBPS, T2 SSM ke T2 SBPA... dan setrusnya

Betul apa yang artikel ini persoalkan....memang tak adil....saya komen ni sebab ini berlaku kepada kawan saya..dia juga adalah senior saya kat tempat kerja...dia dah kerja dah 5 tahun ...bila pelarasan gaji gaji dia sama ngan gaji saya yang baru berkhidmat 3 tahun...mana keadilan...kesian dia....dia dah laa kerja tip top walaupun senior tak pernah berkira apa2 pun....tapi bila jadi keadaan mcm ni mana KEADILAN untuk dia dan penjawat yang senasib dengannya...
Kalau nak kira kenapa perlu saya bising2..sebab hal ini saya yang untung....tapi apa guna gaji mahal tapi keadilan tak de...lagipun sure dalam hati dia atau penjawat awam yang senasib ngan dia ada perasaan tidak puas hati.....saya sendiri pun rasa segan dengan dia....dia banyak ajar saya...
memang tak adil...JANGAN LA SAMPAI ADA YANG TERANIYA....MANA TAK ANIAYANYA KALAU KEJE DAH LAMA TAPI GAJI SAMA NGAN YANG ORG BARU.....ORG TAK RASA MEMANG LAAA TAKKAN BISING TAPI CUBA DUDUK TEMPAT YANG TERANIAYA MEMANG SAKIT HATI GILA.....DAH LAA SESETENGAH TU BUKAN WAT KERJA SANGAT...MAIN TOLAK KEJE JER...TUP..TUP GAJI SAMA NGAN YANG LAMA YANG WAT KERJA MACAM NAK MATI...KAJI SEMUA PIHAK BUKAN SATU KATEGORI JER......

pendapat saya, better kenaikan sesuai mengikut seniority dan perbezaan tidak sebegitu ketara.
mana adil kalo saya yang lapor diri apr 2010, naik gaji hanya rm167 sahaja, padahal peg yang masuk julai 2011, naik sampai rm260 utk sama level gaji dgn saya.
tu x kira lagi dgn pegawai yg msuk Nov 2009 (5 bulan lebih awal dr saya). NAIK SAMPAI RM300!! paling x tahan bila dia berlagak tu la. kalo dia x berlagak, sikit pun saya x tau yg gaji kami naik sgt2 berbeza, ok?

GAJI SBPA Junior setahun 3 bulan n senior 5 bulan naik melampau sbb dorg lapor diri ms tahun gnjil.. dan saya yang malang ni, naik ciput sbb lapor diri ms taun genap..mana keadilan

Kami golongan guru memohon semoga pihak Tan Sri, Dato',Tuan, Puan dapat membuat pertimbangan yang memuaskan semua pihak , yang senio tidak rugi dari gaji yang junior, harap-harap semakan gaji nanti biarlah yang T3 SSM ke gaji T 3 sbpa dan seterusnya. Segala tindakan Tansri, Dato', Tuan , Puan didahului dengan ucapan jutaan terima kasih

Tanpa Nama berkata...

lambat lagi ke pilihan raya ni..xsabar nak memangkah..1 undi pun dah menang..

pelukis pelan j17 berkata...

bagaimana pula dengan pelukis pelan?...gaji kami akan ikut spm semula?..sijil kami tidak dihargai..harap buat semakan semula.