SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

31 Januari 2012

PAHANG TETAP KORPORATKAN JBA

Berita Harian
Oleh Rosli Abdul Jalil
2012/01/31



KUANTAN: Pengkorporatan Jabatan Bekalan Air (JBA) Pahang akan diteruskan walaupun mendapat bantahan beberapa pihak terutama kakitangannya, kata Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob.

Beliau berkata, berdasarkan keputusan yang dibuat kerajaan, JBA akan menjadi satu badan korporat dan dikenali sebagai Perbadanan Air Pahang (PAIP), bermula esok. Katanya, pengkorporatan itu tidak perlu ditangguh kerana kerajaan negeri sudah melakukan kajian dan mengadakan perbincangan terperinci sebelum memutuskan untuk berbuat demikian. “Saya tidak nampak mengapa ada pihak perlu membantah kerana melalui proses ini, tiada seorang pun pegawai tinggi atau kakitangan rendah JBA akan diberhentikan.

“Sebaliknya, ia akan meningkatkan kecekapan JBA, terutama pengurusannya menjadi lebih berkesan,” katanya selepas Majlis Pelancaran dan Penyampaian Hadiah Pakaian dan Beg Sekolah Yayasan Pahang 2012 di Kompleks Yayasan Pahang di sini, semalam.

Adnan diminta mengulas desakan Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Datuk Omar Osman supaya kerajaan negeri menangguhkan pengkorporatan jabatan itu.

Omar dipetik sebagai berkata, warga kerja JBA tidak diberi maklumat berkaitan terma dan syarat pengkorporatan.
Mengulas lanjut, Adnan berkata, kekeliruan itu berpunca daripada salah faham dan akan diperjelaskan dalam sesi penerangan yang akan diadakan secepat mungkin kepada pegawai dan kakitangan JBA.

“Seperkara lagi, apa yang akan berlaku ialah JBA tidak diswastakan tetapi dikorporatkan, iaitu hibrid antara swasta, korporat dan elemen kerajaan.

“Ia tidak menumpukan sepenuhnya kepada aspek perniagaan tetapi masih ada elemen kerajaan menjaga kepentingan rakyat,” katanya.

Adnan turut memberi jaminan bahawa tarif air tetap sama dan tidak akan dinaikkan selepas PAIP mengambil alih perkhidmatan bekalan air di negeri ini, malah akan diberi peruntukan tetap RM50 juta setahun untuk tempoh lima tahun bagi mempertingkatkan sistem bekalan air di seluruh negeri.

Katanya, pengkorporatan JBA tidak akan merugikan kerajaan kerana tujuannya adalah untuk melupuskan hutang kerajaan.

“Kita tidak akan membuat sesuatu yang tidak disukai dan menyusahkan rakyat kerana kita mendapat kepercayaan dan sokongan rakyat,” katanya sambil meminta kakitangan JBA tidak terpengaruh dengan hasutan pembangkang yang sentiasa mencari jalan menggagalkan usaha kerajaan.

7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

setuju tajuk diatas, 'pahang tetap korporatkan JPA' bukan JBA. biar rg JPA dikorporatkan. buat SBPA, untuk kepentingan sendiri. bila PA bersuara, baru sedar. Ingat semua JPA buat boleh pakai...

Tanpa Nama berkata...

"PAHANG TETAP KORPORATKAN JPA"

hakhakhak....

Tanpa Nama berkata...

mr os........ hello mr os..... hello mr os.... hello..... dengar tak? dengar kan ?

NAMA MR OS DAH MASUK FINALIST UTK JAWATAN SENATOR LEPAS PIIHANRAYA NI.
TAHNIAH MR OS. TAHNIAH.....

p/s dah tercapai matlamat mr os. ok jpa...... lu tolong wa wa tolong lu..
sulah settled ma...... thanks all PAs, thanks. see u then in parliment.

Tanpa Nama berkata...

Pada pilihanraya ke 13 akan datang saya dah buat keputusan nak pangkah BN dengan sepenuh hati........tapi bila aje SBPA keluar fikiran saya terganggu dan kacau sehingga sekarang dan rasa separuh hati saja dengan cadangan diatas, Tuan-tuan bijak pandai dalam blog ni boleh bagi idea atau pandangan untuk menyelesaikan konflik jiwa saya... Bukan apa takut tersalah buat keputusan.

SBPA- Sindrom Baru Penjawat Awam.

Tanpa Nama berkata...

ikut mu lah..

Tanpa Nama berkata...

korporat kan jer..lembab.

Tanpa Nama berkata...

Nak koporat koporatlah. yang penting kami kat pahang ni mahukan perubahan..dah bertahun tahun kami menghadapi masalah air..sehari ada dua hari tak ada.Dua hari ada 3 hari tak ada..nak basuh berak pun susah,apatah lagi nak mandi.Tapi bil jangan melampau sangat perbaiki perkhidmatan dulu..