SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

02 Disember 2010

KENAIKAN GAJI PENJAWAT AWAM TIDAK JEJAS PEGAWAI GRED RENDAH

Bernama
2/12/2010




KUALA LUMPUR, 2 Dis (Bernama) -- Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz berkata kenaikan gaji penjawat awam tidak mengakibatkan pegawai gred rendah menerima saraan lebih baik daripada gred tinggi.Beliau berkata struktur saraan sektor awam sedia ada sentiasa memastikan gred yang lebih tinggi akan mendapat ganjaran yang lebih berbanding gred yang lebih rendah."Ini adalah kerana penetapan struktur saraan dan syarat-syarat perkhidmatan adalah berdasarkan kepada prinsip-prinsip saraan yang boleh berfungsi secara strategik dan fleksibel," katanya dalam jawapan bertulis kepada Wee Choo Keong (Bebas-Wangsa Maju) di persidangan Dewan Rakyat di sini.

Wee ingin mengetahui tindakan kerajaan untuk memperbaiki perbezaan yang amat ketara bayaran gaji dan elaun bagi pegawai negeri kakitangan awam dalam perjanjian Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) yang berkuatkuasa pada 2007 menyebabkan pegawai rendah dibayar lebih tinggi daripada pegawai atasan menyebabkan kegusaran, ketidakpuasan hati dan pengurangan efisiensi perkhidmatan.Katanya antara prinsip saraan itu ialah kadar upahan untuk kerja, kelayakan masuk dan latihan, gaji pokok dengan komponen berubah, perbandingan adil, relativiti dan pariti dan pengasingan.Pada tahun 2007, kerajaan telah melaksanakan pemberian kenaikan gaji kepada penjawat awam dengan kadar kenaikan antara 7.5 peratus dan 35 peratus.Kumpulan Sokongan menikmati kadar kenaikan yang paling tinggi iaitu sebanyak 25 peratus dan 35 peratus.Beliau berkata pemberian peratusan yang tinggi itu adalah bertujuan untuk meningkatkan pendapatan golongan tersebut.Bagaimanapun, katanya, peratusan kenaikan tinggi tidak menjejaskan kedudukan relativiti dan kenaikan gaji tahunan di antara gred yang tinggi dengan gred yang lebih rendah-- BERNAMA

36 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Apa jd mesy Cuepacs hal bonus baru2 ni? Apa tindakan lanjut? Mana bonus kami yg dijanjikan 2 bulan? Gaji naik 25% pun rasa macam tak naik....harga susu, petrol terus2 naik....bodoh punya kerajaan! Dah kena laa jugak dengan bodohnya Presiden Cuepacs! Letak jawatan secara terhormat sebelum kena maki..kesian ahli keluarga anda!

Tanpa Nama berkata...

Apa alasan pun, gaji kakitangan profesional seperti doktor, saintis, penyelidik, pensyarah di sektor awam Malaysia memang nyata amat rendah berbanding negara lain. Paling tinggi, paling tinggi, maksimum pun sekadar RM11,000 sebulan.

Banding dengan negara lain, jauhhhhhhhhhhh kecik ooooooiiiiiii

Muhd berkata...

Gaji kakitangan profesional patut diutamakan. Apa salah bagi kenaikan sama iaitu semua naik 25%.

Nagar kita tidak menghadapi masalah kekurangan kakitangan bawahan, Yang kita hadapi sekarang ialah masalah "brain drain" iaitu penghijrahan pakar ke luar negara.

Pakar-pakar semua cabut sebab gaji di luar negara jauh lebih tinggi. Pakar ini hanya dapat dikekalkan dengan pemberian gaji yang tinggi dan setanding. Tak perlu setinggi USA dan Jepun. Setaraf dengan jiran kita Singapura dah bersyukur laaaa...

Golongan pakar berkata...

Kumpulan sokongan yang banyak menghabiskan duit kerajaan. Kumpulan ini bak kata ditelan pahit dibuang sayang. Tahap pendidikan mereka sederhana, pengetahuan setengah baldi. Pencapaian tak seberapa, jawab telefon, taip surat, bancuh teh, kerja remeh! Yang dia orang pandai cuma satu: rajin mengawan dan kuat membiak. Biak macam tikus macam lipas. Anak berbaris-baris tunggu subsidi kerajaan: pendidikan, perubatan dll.

Kerajaan patut utamakan kumpulan profesional. Bagi ganjaran tinggi kepada kumpulan ini agar kepakaran tidak dicuri negara lain.

Tanpa Nama berkata...

nak makan angin macam kelas profesional gaji kecik jadi membiak jelah kat rumah...

Tanpa Nama berkata...

PTK dihapuskan mulai 1 jan 2010. Boleh naik pangkat tanpa ptk. Apa jadi ngan anjakan gaji. Lihat laman JPa

Tanpa Nama berkata...

Zaman internet ni, golongan profesional dah boleh uruskan banyak kerja seperti taip surat, tempah ticket kapalterbang. Kopi pun boleh bancuh sendiri. Jamban apa salah cuci sekali sekala ikut giliran.
Dengan ini, apa kata kita sarankan kerajaan agar kurangkan jawatan kumpulan sokongan. Baki duit guna untuk naikkan gaji golongan profesional. Baru Malaysia jadi negara berpendapatan tinggi.

Suami RM berkata...

Golongan Pakar berkata : Khamis, Disember 02, 2010 10:26:00 PM

Tak patut ko kata begitu, ko tak faham ker organisasi sesuatu jbtn/kementerian tu? setiap jawatan yg di mujudkan oleh JPA ada peranannya bermula dri gred yg paling bawah hingga yg atas2 ( pengubal dasar ) tu. jgn dangkal dn berfikiran pendek ye.semuanya saling memerlukan dn main peranan dlm setiap organisasi tu.bak kata org tua2 klau kita bodoh sombong, jgn bg thu org lain yg kita ni mcm tu!?

Tanpa Nama berkata...

k la...bg je golongan profesional ni naik gaji...dalam masa yang sama kalau tak tau sesuatu benda jangan tanye kami..nak scan pun tak tau,potostat pun ade yang masih bangang lagi nak kata bgus sgt la konon...ade ilmu yang kami ade,korang tak ade.jadi jangan cakap lepas mulut jer....

Tanpa Nama berkata...

pergh blagak+riak+sombong+celupar+pentingkan diri giler Golongan pakar tu..sedar laa cikit ko tu manusia gak..sokongan pun mnusia gak..xyah laa blagak poyo..

2bz4money berkata...

Pegawai gred rendah yg kompeten dan berprestasi tinggi patut diberi kenaikan gaji yg setimpal. Memandangkan negara kita ke arah 'High Income Economy', mereka juga patut diberi peluang Cuti Belajar Bergaji Penuh utk program Ijazah Pertama bagi meningkatkan pengetahuan dan kemahiran mereka.

Bagi mereka yg tidak produktif dan berprestasi rendah wajar diberi pilihan VSS dan dilatih dalam bidang teknikal seperti keusahawanan dan pertanian.

Perlu dingat juga, 'bila periuk besar, kerakpun besar'..

Tanpa Nama berkata...

setakat nak fotostat, scan tu bukannya pegawai atasan tak tau. sebab tu mmg keje org bawah. tak payah ada ijazah pun kalo stakat nk belajar fotostat, scan. tu semua keje2 yg skill rendah je. budak spm pun bleh buat. pegawai2 atas ni kalo buat keje yg skil tinggi je. korg pun xbleh buat punya...

Saya pun golongan pakar berkata...

Sokong naikkan gaji golongan pakar sahaja.

Kumpulan sokongan yang banyak menghabiskan duit kerajaan. Kumpulan ini bak kata ditelan pahit dibuang sayang. Tahap pendidikan mereka sederhana, pengetahuan setengah baldi. Pencapaian tak seberapa, jawab telefon, taip surat, bancuh teh, kerja remeh! Yang dia orang pandai cuma satu: rajin mengawan dan kuat membiak. Biak macam tikus macam lipas. Anak berbaris-baris tunggu subsidi kerajaan: pendidikan, perubatan dll.

Kerajaan patut utamakan kumpulan profesional. Bagi ganjaran tinggi kepada kumpulan ini agar kepakaran tidak dicuri negara lain.

Tanpa Nama berkata...

hihihi..geli aku baca anon 12.26 dgn 12.40 PM orang yang sama la tu...agak nya dia ni gila meroyan kot...kalu ikut cara dia tulis..bukan P/A la..hoi !!! nie ambek duit sekupang..pi main jauh2

Tanpa Nama berkata...

kepada kumpulan profesional terutamanya 'GOLONGAN PAKAR'korang jangan nak tunjuk lagak la.korang ingat korang ade ijazah bole hina orang ye...pegi mampus la...kitaorg ingat kitaorg heran dengan korang.Tak semua yang ada ijazah tu cerdik dan tak semua yang takde ijazah tu tak cerdik.kebanyakkan kumpulan profesional suka ambik kesempatan.kitaorg belajar tak tinggi tu sebab kitaorg tak berkemampuan.korang jangan ingat korang pakai coat duduk kangkang dekat ofis korang dah hebat hebat.oiii bahlul ingat la golongan profesional kalau nak sambung belajar gaji penuh kami gaji separuh.sial la korang ni cakap tu lain kali tgk la org jangan rasa dunia ni bapak kau yang punya.sedapnya mengutuk orang bawahan.dasar manusia sombong dan angkuh.korang jangan ingat korang takde anak dan jangan ingat anak dan cucu korang akan jadi profesional macam korang boleh sedap2 hina orang bawahan.kite tgk je la nanti....Allah tu Maha Adil
Negara tak rugi kalau takde pakar tak berakhlak macam korang tu...

Tanpa Nama berkata...

bercakap berdasarkan kajian lebih baik dari bercakap secara membuta tuli.Golongan bawahan jugak manusia yang punyai kehidupan.Tak mustahil lagi 20-30 tahun malaysia dipenuhi dengan manusia2 yang angkuh dan sombong.Ape2 kita semua kena ingat pakar tak pakar seseorang tu bukan ukurannya.masuk kubur nanti malaikat tak tanya koranga ade ijazah ke, Master ke, PHD ke kerana ilmu itu juga pemberian Allah.apa yang ditanya ialah amal yang soleh.Allah melarang kita bersikap angkuh dan sombong,kalau kita dongak hidung kita ke langit ianya takkan dapat melepasi gunung dan kalau kita menghentak kaki kita ke bumi takkan sampai menembusi bumi.jadi fikir2kanlah suatu hari kita akan kembali pada yang satu.pakar atau tak pakar itu bukan ukuran,ukurannya ialah ketaqwaan.

Tanpa Nama berkata...

kepada 'GOLONGAN PAKAR'
Kalau kau manusia kau takkan bercakap macam tu.Nama je berpelajaran tinggi tapi bodoh...ish3 kesian2...

Tanpa Nama berkata...

haha golongan pakar kene ayam..pdan muka...blagak sgt mcm duit sgala2nya bagi hidup korang..korang setakat pakar dunia xyah angkuh laa...hak tuiiii..pooodah...

JUSA berkata...

Dengar sini semua golongna sokongan.

Suasana khidmat awam kita yang lembab dengan status gaji yang ketinggalan berbanding banyak negara disebabkan satu faktor, iaitu sektor awam kita telah dijadikan tempat KEBAJIKAN mewujudkan tempat cari rezeki untuk segolongan besar manusia berpelajaran rendah yang malas, berpemikiran subsidi dan berperangai parasit.

Bilangan golongan sokongan yang terlalu ramai ini kini telah menyebabkan kerajaan terpaksa menanggung beban yang besar. Ini seterusnya menyebabkan kerajaan kekurangan wang untuk membayar gaji tinggi untuk golongan profesional.

Kalau dikurangkan separuh bilangan kumpulan sokongan ini, urusan kerja tetap boleh dijalankan, malah gaji profesional dapat dilipatgandakan. Ini bukan sahaja boleh mencegah penghijrahan pakar malah dapat menarik ramai pakar balik ke Malaysia.

Fikirakan! Mana yang LEBIH penting? Golongan sokongan (yang buat kerja jawab tetelon, fotostat dokumen, taip surat etc etc kerja remeh) atau golongan profesional (yang menjadi tulang belakang interaktual sesebuah organisasi)?

Katakan satu universiti yang mengalami kerugian, golongan mana yang patut dipecat dahulu? Pensyarah (profesional) ke kerani (sokongan)? Sudah tentunya kerani kerana pensyarah sendiri boleh mengambil alih kerja fotostat etc. Kalau pecat pensyarah, kerani tu dapat sampaikan lecture ke?

Business jenis SOHO sudah membuktikan kepada kita bahawa seoroang sahaja cukup untuk menjalankan hampir kesemua urusan harian asalkan ianya profesional.

Cuba lihat bank, kerani di kaunter semakin berkurangan dan tugas ini telah diambil alih oleh mesin ATM dan eksekutif graduan.

Golongan sokongan sepatutnya berusaha meningkatkan pengetahuan diri mereka hingga menjadi golongan profesional.

SEKTOR AWAM BUKAN TEMPAT KEBAJIKAN UNTUK KAMU

Tanpa Nama berkata...

heyyyy JUSA....ko jangan ingat ko hebat la.bantuan ape yang korang guna untuk sambung pelajaran sehingga ke peringkat tertinggi??bukan duit kerajaan ke??alih2 bile dah ada pendidikan tinggi g bagi khidmat dekat negara luar tak ke bodoh namanya tu....kdg2 korang g meeting ke tempat ntah apa2 menghabiskan duit rakyat je...berapa banyak golongan profesional togok rasuah sampai buncit perut2 alih2 g kasi khidmat dekat negara luar mmg bangang sungguh....suasana skrg sebab golongan atasan banyak ambik duit orang bawah dah la gaji mahal nak lagi pulak tu tamak tak habis2...berapa ramai kakitangan yang ada ijazah tak dilayan sebab apa??sebab korang takut gaji korang tak naik ekk??kitaorg kumpulan sokongan ni kadang2 mintak tak dapat kalau dapat pun bagi mcm tak nak bagi....aku nak tanya korang dapat elaun keraian korang buat ape??takde buat ape2 pun kan?? melainkan sumbat masuk ke dalam perut buncit korang tu....

Tanpa Nama berkata...

aku dah lama ade ijazah tak diserap masuk ke jawatan profesional pun,masih d gred sokongan....alasannya tiada kekosongan....hah!!macam mane tu??ade sape2 bole jawab??jangan ingat kumpulan sokongan takde kelayakan...

JUSA C berkata...

Bagi kumpulan sokongan yang sudah ada ijazah tapi masih tidak dinaikkan pangkat ke peringkat profesional, kamu boleh letak jawatan dan kerja dengan pihak swasta. Kan gaji di luar lebih tinggi?

Jangan kamu kerja dengan perasaan paksa rela. Makin ramai orang macam kamu keluar, makin ada peluang golongan profesional naik gaji.

Tanpa Nama berkata...

JUSA berkata @4.49.00pm

Katakan satu universiti yang mengalami kerugian, golongan mana yang patut dipecat dahulu? Pensyarah (profesional) ke kerani (sokongan)? Sudah tentunya kerani kerana pensyarah sendiri boleh mengambil alih kerja fotostat etc. Kalau pecat pensyarah, kerani tu dapat sampaikan lecture ke?
Bodoh punya alasan,kalau universiti tu rugi menunjukkan sisitem pengajaran x baguih org x mau masuk.Siapa yg bagi lecture agaknya?Sendiri jawablah...

Tanpa Nama berkata...

hahahaha....lucu la.korang kate lah ape2 pun.rezeki masing2 kan.jangan kerana nak kejar kehidupan dunia yang sementara ni korang sanggup pijak kepala orang lain.profesional ke sokongan ke kedua2nya ade mulut untuk disuap dengan makanan.jadi masing2 punya rezeki la.....lu pikirrr la sendiri!!!

Tanpa Nama berkata...

Golongan PAKAR jangan sombong. Anda belum pakar dalam erti kata sebenarnya. Kalau anda pakar anda TIDAK menulis seperti yang anda taipkan tu. Ingat semua kurniaan dunia dianugerahkan oleh ALLAH.

Tanpa Nama berkata...

adoi....bangang betul la golongan yang dikatakan pakar ni..aku bg contoh mudah...potostat atau scan..blh die kata tu golongan berskill rendah...k la,bg contoh lebih sket...kalo nak hebahkan maklumat dalam laman web,golongan pakar dalam kategori akademik tau ke nak masukkan..haram satu pun tak tau...pakai word pun tergagap lagi...reti pakai potoshop,visio,drewever or segala nye...tak tau punye la..setakat wat reseach tapi nak jadikan buku tau ker...dah la,tak payah bongkak la...nnti korang ade anak,ntah2 anak korang keje tukang sapu jer...baru korang tau..tukang sapu berskill pakar la yer...hahaha

Tanpa Nama berkata...

laSuka sy menjawab sesapa yang berkenaan mengenai kumpulan sokongan hanya tahu jwb telepon, bancuh teh, menaip surat dsbnya sahaja....kenyataan ini terlalu umum bg kumpulan sokongan kerana kumpulan sokongan ini meliputi byk bahagian. Untuk makluman semua yg budiman dekat sini....ada jugak kumpulan sokongan keje mengalahkan glgn professional dtg hr sabtu hr ahad sehingga keluarga terabai kerana apa...kerana selesaikan tugas2 yang berlambah dgn 'paper work' yang menimbun skrg ni(tak mcm dulu) kami mcm keadaan terpaksa menyiapkan keje walhal ade setengah2 bos langsung tak tau apa yg kumpulan sokongan dia buat hanya dia tau membebel dan sign paper work tersebut....penahkah terlintas di fikiran bagaimana anak2 kami tiada mak atau ayah mrk waktu hujung minggu atau penah kah terlintas cukup sihat kah kita asyik bekerja sampai 7 hr seminggu dah lah OT tidak di bayar langsung....maka bg semua yg budiman tak semua kumpulan sokongan yg teruk ok.

Tanpa Nama berkata...

tak payah la nak cakap yang golongan sokongan ni tak beguna golongan profesional lagi lah tak berguna lansung dok banga dgn pangkat haram satu kerja pun tak dapat buat orang bawahan yang terpaksa buat and kalau golongan bawahan takde boleh hancur pentadbiran...buat yg berpendidikan tinggi jgn lupa mane tempat darah ibu kamu melahirkan kamu...walau pun rendah mane gaji kerajaan belum ada yang mati kebulur....itu cuma nafsu nak yang lebih saje

Tanpa Nama berkata...

jangan bergaduh sesam sendiri, pakar kah atau sokongan pokok pangkalnya sama .MAKAN GAJI DENGAN KERAJAAN.Apa na gaduh2.Sama-sama bodohlah. Kalau bijak takkan nak kerja kat kerajaan , jadi kuli rakyat, jadi lembu pmerintah. Jusa bodoh, P&P bodoh, Sokongan pun bodoh......Jadi Datuk Ting Pek kheng tak sekolah tinggi tapi kaya raya ....tahu kenapa. Ilmu nak jadi babi tu ada...heeee

Tanpa Nama berkata...

epegawai kanan dan PTD jgn ego..

restinpeace berkata...

JUSA.. poyo la kau.. elok mampus kau ni..

gred 17 berkata...

rupa nye ramai kt sini yg konon2 nye golongan profesional bingai... meroyan2 nk kurang kn kump sokongan... yg merayu2 nk kn gaji naik... harap je blajar tinggi tp tahap pemikiran n kemanusiaan kureng... kalu semuanya nk jdk kump profesional... sape lak nk bt keja bwahan... adakah gol profesional sanggup hidangkan kan minuman.. kutip sampah... tutup pintu opis.. cari fail... menyelongkor dlm bilik stor cr dokumen...
jgn la igt kamu glgan atsan sudah sgt bgs...

kpd golongan pakar... komen kamu menampakkan kesombongan n keegoan kamu...

Tanpa Nama berkata...

Nampak sangat golongan KASTA ATASAN ni suka memandang rendah kepada orang bawahan....

Tengok depa ni kalau pencen balik kampung ka, duduk kat Taman2 perumahan elit...

Kalau duduk kampung tapi bawak perangai lagu tu, memang parang naik kepala laaa.

Bangsa kaki borak macam tulah....

Hangpa ni memang lupa Allah, ilmu tu milik Allah, pakar camana pun kalau Allah tarik balik ilmu tu, tak kemana....

Kalau rasa hang boleh kerja sendiri, hang buatlaa.....

Kata serba boleh......

PAKAR TAIK KUCING...ilmu tinggi budi bahasa tak ada, memang tunggu kerambit naik kemuka...

Tanpa Nama berkata...

apa nak gaduh2x korang ni..serah je kat ceupacs..jom mengetea dulu..wahwahwah..

Tanpa Nama berkata...

apa nak gaduh2x korang ni..serah je kat ceupacs..jom mengetea dulu..wahwahwah..

Tanpa Nama berkata...

Terus terang aku ckp,kat tmpt aku nih ada 41,32 & 27....tp Kerani sorang jer..bila dia cuti ke MC,aku pening..nk kne wat surat dan lain2..klu tnya aku,aku nk minta tmbah kerani dlm cwangan aku...
aku bkn profesional..tp lvl pengurusan juga la...