SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

21 Disember 2010

TENAGA MAHIR: KITA MASIH KETINGGALAN

Utusan Malaysia
21/12/2010
Oleh MOHD. RAFIE AZIMI
dan FARIZ FIKRI ZOLKARNAIN
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 20 Dis. - Jumlah tenaga kerja mahir di Malaysia masih jauh ketinggalan berbanding negara maju di seluruh dunia.

Timbalan Pengarah Seksyen Ekonomi Makro, Jabatan Perdana Menteri, Alaudin Anuar berkata, statistik Jabatan Perangkaan tahun lalu, menunjukkan hanya 28 peratus tenaga kerja tempatan dalam kumpulan pekerjaan berkemahiran tinggi berbanding kelaziman 60 peratus bagi negara maju.

Katanya, tenaga kerja selebihnya pula, hanya memiliki pendidikan asas selama 11 tahun iaitu sehingga ke tahap Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) atau setaraf dengannya.

"Disebabkan itu, beberapa rombakan dibuat dalam sistem pendidikan awal seperti memperluaskan program Permata dan mengintegrasikan ke dalam Kementerian Pelajaran selain meningkatkan pendaftaran prasekolah kepada 87 peratus pada 2012 dan 92 peratus pada 2015 sebagai sebahagian daripada Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA).

"Program Pembangunan Prestasi Sekolah turut diperkenalkan di samping mewujudkan 100 sekolah berprestasi tinggi pada 2012 untuk meningkatkan piawaian sekolah ke peringkat antarabangsa," katanya.

Beliau berkata demikian ketika memberi ceramah bertajuk Dasar Model Baru Ekonomi pada Seminar Pendidikan Sempena Konvensyen Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) di Dewan Tunku Canselor, Universiti Malaya di sini hari ini.

Sementara itu, Presiden CUEPACS, Omar Osman ketika ditemui Utusan Malaysia memberitahu, pihaknya memang mengetahui mengenai masalah tersebut dan mengadakan perbincangan mengenainya.

Menurutnya, tidak ramai individu berkemahiran yang mahu bekerja dengan kerajaan kerana lebih tertarik dengan tawaran gaji lumayan oleh syarikat-syarikat swasta.

"Tidak saya nafikan, faedah-faedah tertentu seperti perubatan dan pencen merupakan jaminan dalam perkhidmatan awam. Tetapi ia tidak cukup untuk menarik lebih ramai kakitangan berkemahiran bersama kita.

"Jururawat-jururawat berkualiti kita contohnya, banyak yang ke luar negara. Doktor juga sekiranya diberi kelonggaran untuk berkhidmat dengan hospital swasta, pasti ramai yang beralih arah," tegas beliau lagi.

1 ulasan:

Q54 berkata...

Bonus tiada. Gaji kecik. Itlah sinario perkhidmatan awam di Malaysia sekarang. Sudah tentu tanaga mahir tidak berminat untuk berkerja di sektor awam.

Yang sudi bekerja di sektor awam, harap kerajaan tidak hampakan.