SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

04 Disember 2010

NGOs WANT FUEL PRISE HIKE REVIRVIEW

The Malaysia Insider
December 03, 2010




KUALA LUMPUR, Dec 3 — The increase in the prices of petrol (RON95), diesel, liquefied petroleum gas (LPG) and sugar by between five sen and 20sen respectively has received mixed reaction from non-governmental organisations (NGOs).

Fomca adviser Prof Datuk Hamdan Adnan said the price of RON95 petrol should not have been increased because it remains an important driving force for the people in the country.

“If the price of sugar increases, it is all right but not the price of petrol because it remains the main generator of development and economy of the country and the people defend heavily on its usage daily,” he told Bernama when contacted today.

Asked to comment on the price hike, he said there should be a mechanism to regulate the price of fuel so that the target group will continue to enjoy the subsidy.

Effective midnight tonight, RON95 and diesel will go up by five sen to RM1.90 and RM1.80 respectively, while the price of LPG will go up by five sen per kilogram and sugar is also going up by 20 sen per kilogram.

Hamdan’s view was also shared by Muslim Consumer Association of Malaysia (PPIM) executive secretary Datuk Nadzim Johan.

Cuepacs president Omar Osman said the union was concerned with the increase because it would have a chain reaction and burden the low-income group.

“The increase in prices will certainly affect the lower-income group, especially civil servants in the lower levels,” he said. — Bernama

16 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Petrol RON95 naik 5 sen kepada RM1.90 seliter mulai tengah malam ini. Diesel turut naik 5 sen kepada RM1.80 seliter. Gas LPG naik 5 sen kepada RM1.90 sekilogram. Gula naik 20 sen kepada RM2.10 sekilogram.

Yang tak naik gaji, cola dan elauan diucapakan terima kasih kerajaan ku, kerana kamai penjawat awam dapat hidup selesa dengan kos yang tinggi ini.

Tanpa Nama berkata...

Kalau tidak roti canai dan teh tarik, serba-serbi barang keperluan harian kita pun naik jauh dari harga asal. Minyak masak, susu cair, kicap, belacan, kunyit, ketumbar, semua sudah jauh dari harga biasa. Cili kering, bawang putih, bawang merah, lada hidup semua naik. Cili padi – orang Pulau Pinang kata cabai burung – naik hingga lebih RM18 per kilo.

Kelapa yang baru beberapa hari lalu dijual RM1.50 sebiji di kedai runcit berhampiran rumah, Ahad lalu menjadi RM2, tidak fasal-fasal naik 50 sen. Tinjauan di tempat-tempat lain, termasuk di pasar raya, menunjukkan buah bersantan itu naik antara 30 sen hingga 50 sen sebiji

Di pasar basah, ikan apa yang kekal pada harga asal? Ikan kembung yang selama ini 'berjiwa rakyat' pun sudah tidak dapat RM6 per kilo, paling koman RM8. Jangan tanya tenggiri, parang, senangin, bawal dan lain-lain ikan kelas tinggi – kalau tidak ada RM50 jangan berani sentuh.

Yang masih bertahan dan tak naik gaji elauan dan cola kakitangan awam
Syabas dan tahniah kepada kerajaan Malaysia kerana berjaya meningkatkan lagi ekonomi kita keparas yang lebih baik

Tanpa Nama berkata...

Jangan takut PM akan naikkan gaji PA Januari selaras dengan MBE

Tanpa Nama berkata...

Tahniah kepada Kerajaan Malaysia kerana telah berjaya menaikkan harga barang, minyak dll yang meningkatkan ekonomi negara kita.Biar negara kaya asalkan rakyat terseksa.Syabas...teruskan usaha kerajaan seiring negara berpendapatan tinggi.Bukan rakyat yang bergaji tinggi.Tahniah dan syabas sekali lagi diucapkan.

Tanpa Nama berkata...

x kisah sgt kalu 5sen petrol naik bagi 1 liter.yg memedihkan hati ni apabila segala2 akan naik disebabkan kenaikan 5sen tu. 5sen je naik tapi impak nya teramatlah besar kpd kkt tgn awam n rakyat malaysia. bersedialah dgn harga2 baru tahun baru 2011 dan ke arah negara berpendapatan tinggi (rakyat? pdptn tinggi? yeke?)

Tanpa Nama berkata...

Erm... Serba-serbi dah mahal.. itu pun gov nak laksanakan lagi GST. tak tau la apa jadi... besok nak beli pencukur janggut pn kene bayor tax...

Tanpa Nama berkata...

Najib terlalu bongkak sebab dia ingat Rakyat terlalu sukakan dia. Dia mana pernah hidup susah mcm PM2 sebelum ni. Tengok PM1 tak pernah hidup susah akhirnya singapore tergadai. Najib peruntukan lebihan itu pasti untuk Rosmah diutamakan, Rosmah jugak didahulukan. Syabas...... kerana rintihan orang-orang kampung yang makan pagi makan pagi langsung tidak diambil kira. Hasilnya keupayaan membeli rakyat semakin kurang. Bodoh punya kerajaan.

Tanpa Nama berkata...

President Cuepecs "concerned " sahaja
Apa tindakan konkrit? Sekadar simpati sahaja!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

wahai menteri2 berkaitan.. jgnlah bagi alasan "Kenaikan barang disebabkan ketidakupayaan kerajaan dalam menampung subsidi yang meningkat" dan paling menyakitkan hati setiap kali harga sesuatu barang naik, menteri yang memang hidup senang ni memberi alasan "ala harga barang kita lebih rendah berbanding harga barang di negara2 jiran kita" Alasan2 ni dah banyak kali di copy paste. Jemu, muak.

Apa kata, PM mansuhkan ajelah semua subsidi kepada rakyat dan lagi naik kan harga semua barangan 2x ke 3x ganda daripada harga asal.Tenang sikit, taklah asyik terkejut2 setiap kali harga barang naik.

Terima kasihlah subsidi RM500 + RM500 kepada PA. Dapat jugak kitaorang cover kenaikan harga barang buat sementara ni.. Tahun depan tgklah, agak2 tak dapat menyewa, dpt duk bawah jambatan pun kira oklah.

Tanpa Nama berkata...

aduh...nampak mcm sikit je naik..baru 25 sen..naiklah banyak2...biar semua rakyat jadi peminta sedekah dengan menteri2 lak.Pasni yg bekerja semua golongan yg bergaji tinggi...sebab yg bergaji rendah x mampu nak beli minyak petrol...nak pegi kejepun jauh gak.Kalu jalan kaki...x tau berapa hari sampai...Bagus...bagus...naiklah lagi.Sukenye...Last2...semua PA yg bergaji rendah jd pesakit jiwa....Keluargapun dh jd kucar kacir sbb asyik gaduh...duit xcukp...nak beli ini n itu semua x mampu.Ha...ha...pandai punya kerajaan...

Tanpa Nama berkata...

setuju ya amat, najib semakin bongkak sebab ingat rakyat suka kat dia. geramnya aku tak sabar nak tunggu pru13

hidup tak sempurna berkata...

entah apa nak jadi.. lagi setahun lagi mungkin harga petrol RM3 seliter.kalau keadaan ini berterusan, semua orang akan berhutang lagi banyak. semaua PA akan hidup merempat..
dah la PM, hentikanlah masalah rakyat ini.. naikkan lah gaji PA. macam mana nak hidup bila harga barang semakin meningkat...aduh...

hidup tak sempurna berkata...

entah apa nak jadi.. lagi setahun lagi mungkin harga petrol RM3 seliter.kalau keadaan ini berterusan, semua orang akan berhutang lagi banyak. semaua PA akan hidup merempat..
dah la PM, hentikanlah masalah rakyat ini.. naikkan lah gaji PA. macam mana nak hidup bila harga barang semakin meningkat...aduh...

Tanpa Nama berkata...

Allah beri ujian - Ujian kepada yang berkuasa dan ujian kepada yang tidak ada kuasa. Sama-samalah kita hadapi situasi ini. Merungut tiada gunanya. Fikir2, apa silap kita.

Maznah bt Abdullah Sani berkata...

kita jgnlah tepengaruh dengan fitnah pembangkang

harap maklum

Tanpa Nama berkata...

semalam pergi ke pasar untuk membeli barang-barang. seperti yang telah diduga barang-barang semuanya mendadak naik. maksudnya kerajaan umum satu naik semuanya naik. hampeh punya kerajaan. Jgn lah bandingkan harga minyak di Thai dan Singapura, memang patut pun mahal mereka bukan pengeluar minyak. bandingkan harga minyak dengan negara pengeluar seperti Arab Saudi, Iraq, Kuwait atau Qatar. baru betul.... aku tak bodoh lahhh