SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

16 Disember 2010

2,000 PEKERJA KONTRAK HILANG KERJA

Berita Harian
14/12/2010




GEORGETOWN: Hampir 2,000 pekerja kontrak di pelbagai jabatan kerajaan di seluruh negara termasuk mereka yang sudah bekerja selama 20 tahun, bakal menempuh kehidupan sukar kerana akan kehilangan kerja masing-masing, akhir bulan ini.

Golongan itu membabitkan pekerja am seperti tukang kebun termasuk 350 orang yang sedang berkhidmat di bawah Jabatan Pelajaran Pulau Pinang, sudah menerima surat penamatan kontrak. Presiden CUEPACS, Omar Osman, berkata pihaknya kesal dengan perkara itu kerana ia akan menjejaskan masa depan pekerja terbabit yang mempunyai tanggungan untuk menyara keluarga masing-masing, termasuk membayar pinjaman perumahan dan kenderaan.

“Sehubungan itu, kesatuan berharap kerajaan melihat secara serius nasib dan masa depan pekerja terbabit dengan melanjutkan kontrak masing-masing sehingga mereka mencapai umur persaraan,” katanya pada sidang media selepas menghadiri Seminar ‘Transformasi Penjawat Awam Ke Arah Negara Maju’ di sini, semalam.

7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kONTRAK. MAKNANYA BOLEH DITAMATKAN PERKHIDMATAN BILA BILA MASA.

KONTRAK TIDAK SAMA DENGAN TETAP. SILA FAHAM. MASA APPLY JAWATAN TU MEMANG TAHU IA KONTRAK.

JANGAN AMBIL KESEMPATAN.

TAK ADA SEBAB UNTUK X PUAS HATI SEBAB MEMANG JAWATAN ITU KONTRAK.

stabang berkata...

tak abes abes dengan penang..mentang mentang la penang dapat rm 800

Tanpa Nama berkata...

DBP juga tidak terkecuali dari isu begitu.. semua staf sokongan bertaraf Sambilan dengan jawatan Perkeranian diberhentikan gara-gara pengredan semua jawatan tetap iaitu menaik taraf N11 Ke N17. Tanpa sebarang pampasan sekadar surat perberhentian.. Cuepacs selaku kesatuan sekerja mohon mengusul hal ini ke pihak seterusnya. Terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

kalau rasa tak diperlukan lagi oleh kerajaan anda perlulah faham nanti masa pilihan raya sokonglah orang yg tolong anda.

PTD Cerdik berkata...

padan muka

Tanpa Nama berkata...

status mmg kontrak telah ditamatkan. so ceupacs x payah lah nak buat2 kesian. kerajaan x kan peduli punya. mana2 yg menganggur tue,rajin2 lah cari kerja yer.

Tanpa Nama berkata...

PTD Cerdik anak babi...anak setan