SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

13 Januari 2012

CUEPACS MAHU LEBIH ' SUARA' DALAM SEMAKAN SEMULA SBPA

Bernama
13/1/2012




KUALA LUMPUR, 13 Jan (Bernama) -- Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) mahu mempunyai 'suara' dalam perbincangan berhubung semakan semula terhadap skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) supaya tiada isu berbangkit selepas ia dilaksanakan kelak.

Presiden Cuepacs Datuk Omar Osman berkata sebelum ini, badan itu hanya dimaklumkan selepas skim berkenaan dirangka, menyebabkan kebanyakan penjawat awam tidak berpuas hati.

"Kami (Cuepacs) harus menjadi peranan utama dalam jawatankuasa (untuk menyemak semula SBPA) supaya kami boleh memberi pandangan," katanya pada sidang akhbar di ibu pejabat Cuepacs di sini Jumaat.



Semalam, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan skim SBPA akan disemak semula dan ia bertujuan untuk menyelesaikan isu-isu yang dibangkitkan oleh pihak-pihak tertentu berkaitan dengan pelaksanaannya.



Najib juga berkata Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Sidek Hassan telah diminta menentukan mekanisme semakan semula yang akan dijalankan.



Mengulas lanjut, Omar berkata pihaknya akan mengadakan jerayawara, seperti yang diminta oleh Perdana Menteri, di seluruh negara selepas Tahun Baru Cina, bagi menjelaskan penangguhan pelaksanaan skim SBPA.



"Dalam roadshow itu, kita juga akan dapatkan pandangan daripada ahli-ahli untuk dibangkitkan dalam jawatankuasa (untuk menyemak semula SBPA)," katanya.



Beliau juga berharap dengan semakan semula terhadap SBPA, yang dijangka selesai dalam tempoh dua bulan, akan memberi keadilan kepada semua penjawat awam terutama berhubung kenaikan dan tangga gaji baru.



Sehubungan itu, beliau meminta penjawat awam supaya bersabar kerana percaya semakan semula yang dibuat terhadap skim SBPA akan lebih memuaskan hati mereka.



"Penjawat awam juga jangan bimbang kerana tarikh SBPA dikuatkuasakan mulai 1 Jan 2012. Kalau, ia dilaksanakan misalnya bulan Jun, mereka akan tetap dapat tunggakan," katanya.

Katanya sebanyak 600,000 penjawat awam sudah menandatangani surat tawaran skim SBPA sebelum ini.

Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) sebelum ini bersetuju melanjutkan tarikh penerimaan tawaran opsyen SBPA bagi penjawat awam sehingga 15 Jan ini, bagaimanapun mengekalkan tempoh penerimaan opsyen bagi umur persaraan pada 60 tahun pada 30 Dis lepas.



Sebelum itu, penjawat awam diberi tempoh 15 hari mulai 16 Dis lalu bagi mereka membuat pilihan sama ada untuk memilih SBPA atau kekal dalam skim perkhidmatan yang lama.



Dalam skim baru itu, hierarki Perkhidmatan Awam terdiri daripada empat peringkat iaitu Kumpulan Premier; Kumpulan Pengurusan Tertinggi; Kumpulan Pengurusan dan Profesional dan Kumpulan Pelaksana.



-- BERNAMA

256 ulasan:

1 – 200 daripada 256   Terbaru›   Baru»
Tanpa Nama berkata...

MOHON SEMAK JADUAL GAJI YANG TIDAK SEIMBANG..ADA YANG DAPAT BESAR DAN ADA YANG KECIL DALAM PERUBAHAN GAJI DARI SSM KE SBPA SERTA GAJI JUNIOR DAH SETARAH DGN SENIOR TIDAK KIRA MANA-MANA PERINGKAT GRED PELAKSANA MAHUPUN PEGAWAI.

thank you ceupacs dan JPA

Tanpa Nama berkata...

gaji jusa tak perlu dipertikaikan...bukannya banyak sangat juga jawatan jusa berbanding pegawai..lagipun bukan senang jadi jusa diantara berpuluh ribu pegawai...itu kira rezeki jusa... jangan pertikaikan...

yang perlu disemak adalah jadual gaji yang tidak seimbang..iaitu ada yang dapat besar dan kecil dalam perubahan dari ssm ke sbpa ....tidak kira dari gred pelaksana mahupun pegawai..

Tanpa Nama berkata...

sbpa takde masalah cuma dari sudut gaji sahaja yang perlu disemak...yang lain semuanya ok.

Tanpa Nama berkata...

TERIMA KASIH DAUN KELADI DATUK SERI NAJIB TUN RAZAK, LAIN KALI KAMI PA INGIN MINTAK TOLONG LAGI... HIDUP UMNO...

Tanpa Nama berkata...

SBPA SESUAI DITERUSKAN DAN DARI SEGI DASAR SBPA BOLEH DIPERBAIKI DARI SEMASA KE SEMASA UNTUK SELARAS DGN TRANSFORMASI PERKHIDMATAN AWAM.WALAUBAGAIMANAPUN YANG PERLU DISEMAK ADALAH DARI SUDUT JADUAL GAJI YANG NAMPAK TIDAK SEIMBANG ANTARA SEMUA GRED..
SAYA MENCADANGKAN BUAT SEMULA JADUAL GAJI SEPERTI TAHUN 2007 NAMUN PERATUS DIPERBETULKAN.

SEKIAN PANDANGAN DARI SAYA.


MUKSIN

East berkata...

Aku sokong

Tanpa Nama berkata...

kalau loan lebih 60% apakah tindakan dalam sbpa?? adakah diberi cadangan tatatertib yang boleh mengakibatkan "exit policy"

penguatkuasa berkata...

KISAH KEJAYAAN .....

NILAI: Cawangan Narkotik Ibu Pejabat, Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) berjaya mengagalkan cubaan menyeludup dadah yang dipercayai syabu seberat 8 kilogram bernilai RM2 juta, selepas menahan seorang lelaki warga Nigeria di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) malam tadi.

RISIKO KERJA

MELAKA: Seorang pegawai penguatkuasa Jabatan Kastam dan Eksais Diraja Malaysia di sini mengalami kecederaan parah selepas dia ditembak beberapa kali oleh sekumpulan lelaki yang tidak dikenali ketika sedang keluar dari rumahnya di Tanjung Minyak di sini pada Jumaat.

Pegawai berusia 52 tahun itu mengalami kecederaan di bahu kiri dan tangan, kini sedang dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Melaka.

Dalam kejadian jam 7.25 pagi itu, pegawai penyiasat tersebut sedang bersiap-siap untuk keluar rumah apabila sekumpulan lelaki menghampirinya dan melepaskan tembakan beberapa das.

ANGGAPAN MASYARAKAT KAMI RASUAH

PASIR MAS 22 Dis. - Dua pegawai kastam dan seorang pegawai Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas tuduhan menerima rasuah di kawasan pintu masuk ke negara ini.

Pegawai Kastam, dari Unit Khas Pemeriksaan Penumpang, Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) Negeri; Pembantu Penguasa JKDM Negeri,dan Ketua Pembantu Penguat kuasa JPJ Negeri, , masing-masing mengaku tidak bersalah atas pertuduhan yang dibacakan secara berasingan.

HARAP DATO CEUPACS DAPAT CADANGKAN SUPAYA GAJI AGENSI PENGUATKUASAAN DI KAJI SEMULA AGAR SESUAI DENGAN RISIKO,JASA DAN MENGELAKKAN MEREKA RASUAH.

BAYANGKAN KALAU GAJI GRED
17 SEKARANG,MUNGKIN TANGGAPAN MASYARAKAT SENANG UNTUK CUBA MERASUAH AGENSI PENGUATKUASA KERANA MEREKA TAHU GAJI PENGUATKUASA KECIL,DAN PENGUATKUASA BOLEH DIBELI.

MEMANG TIDAK DINAFIKAN INTEGRITI JADI AMALAN,TAPI KALAU GAJI KAMI KECIL,SENANG JE MASYARAKAT NAK MAKI KAMI BILA KAMI AMBIL TINDAKAN.PERKATAAN YANG PALING POPULAR ADALAH "buat la kerja kau...gaji kau pun aku boleh bayar la...."BETAPA TAK RESPEKNYA MASYARAKAT YANG MEMANDANG KEBENDAAN KEPADA PENGUATKUASA.

SELAIN DARI KEMPEN INTEGRITI,GAJIPUN BIARLAH LEBIH SIKIT,BARU LAH ORANG RESPEK,TAK ADA LA NANTI BILA KAMI KELUARKAN SAMAN,ADA YANG KOYAK SAMAN DEPAN PENGUATKUASA,

DAH TU PULA ADA JUGA AGENSI PENGUATKUASA YANG KENA PUKUL MASA BERUGAS,BILA KES NAIK MAHKAMAH,ORANG YANG PUKUL PENJAWAT AWAM TU CUMA KENA DENDA RM 1000 ATAU PENJARA SEHARI.BETAPA MURAHNYA NILAI PENGUATKUASA.

BAYANGKAN KALAU PEMBANTU PENGUATKUASA GRED 17 NAK HIDUP DI KAWASAN AIRPORT YANG KEBANYAKANNYA DI BANDAR BESAR,BAYANGKAN BERAPA BETAPA TINGGI KOS HIDUP...PALING SENANG BAYANGKAN KOS SEWA RUMAH.

HARAP PERTIMBANGKAN SKIM GAJI LEBIH BAIK UTK AGENSI YANG TERLIBAT PENGUATKUASAAN KASTAM,IMIGRESEN,JPJ,PENGUATKUASA TEMPATAN.

Tanpa Nama berkata...

Blahlah cuepacs,
hari tu bukan main suruh PA jangan tandatangn SBPA dulu.
pas tu lepas berbincang dengan JPA, dengan bangganya suruh pula tandatangan.
sekarangnya nak jadi hero lepas PM suruh semak semula. macam cita katun.
langung takde pendirian.
sebagai PA, kami nak sistem gaji yg adil. itu je.

East berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

senang cerita..batalkan saja SBPA...

Tanpa Nama berkata...

Naik gaji lagi byk la loannye der.. Macam la aku tak tau perangai ko.. Hahahha...


Sial cuepacs. Lambat plak Nk merasa aku gaji baru..bangkai..

Woi Orang tua dah pencen (presiden kopeks) makesure gaji yg ko dah kaji semula tu naik 100% lepastu backdated januari 2012 ni., utk ygsign lambat, backdated sampai tarikh yg diorang sign tu. Hahhahahahaha

Aku KaYa

Tanpa Nama berkata...

1.Cuepacs kena lantik pegawai PA yang pro untuk wakili cuepacs..kalau omar osman jadi wakil cuepacs dalam semakan semula sbpa..pandangan cuepac akan dipandang sepi saja..lantik wakil dari wakil pensyarah ipta pun ok, untuk wakili cuapacs...ramai ahli cuapac terdiri dari golongan pro..pemegang Phd pun ramai.
2.Satu kegagalan yang memalukan untuk puak PTD JPA..ahli semakan semula sbpa terdiri dari peguam negara..kemntrian keewangan dll.Nampak benar kerajaan dah tak percaya pada PTD JPA untuk uruskan struktur gaji sbpa.

Tanpa Nama berkata...

Salah satu dari matlamat DEB yang dah berakhir pada 1990'an ialah merapatkan jurang pendapatan dikalangan rakyat. Eloklah SBPA ni mengambilkira matlamat tersebut.

Tapi pada masa yang sama lihat juga amalan dinegara-negara maju terhadap kadar upah dan kepentingan sesuatu perkhidmatan. Produktiviti yang kita lihat masa kini eloklah dinilai dengan baik dan kaji juga siapa yang menyumbang kepada output tersebut. Adakah ia hanya di produce oleh sekelompok perkhidmatan atau dipikul dan dijinjing oleh semua.

Kadar kemiskinan bandar mungkin makin meluas jika tak ditangani dengan baik. Kos sara hidup makin menekan untuk mendapat kehidupan yang "selesa" dibandar.

Ingatlah juga kini harga barang dah naik round pertama, gaji tak naik lagi dan bila diistiharkan sekali lagi kenaikan pendapatan sebenar kenaikan harga pusingan kedua pasti akan berlaku. Ini akan menyulitkan semua pengguna bukan sahaja kakitangan awam.

Oleh itu janganlah buat sesuatu yang berbentuk indah khabar dari rupa.

Tanpa Nama berkata...

Penulis akupt.blogspot.com bodoh
Penulis akupt.blogspot.com bodoh
Penulis akupt.blogspot.com bodoh
Penulis akupt.blogspot.com bodoh
Penulis akupt.blogspot.com bodoh

Menulis tak betul, kena komen, terus tak bagi orang lain komen. Nampak sgt tak profesionalnya.Macam budak2 Memang mentaliti rendah taraf pt darjah 6.

Hhahahhahahahahahahahah

Otai

Tanpa Nama berkata...

Mohon semak urusan naik pangkat.

Tanpa Nama berkata...

Cadangkan kami kepada CUEPACS supaya berbincang dengan pihak yg bertanggungjawab,untuk mengurangkan kadar interest personal loan bank atau koperasi bagi meringankan bebankan PA.Ini akan mengelakkan pihak bank atau koperasi mendapat keuntungan yg tinggi drp PA yang berpendapatan rendah dalam suasana ekonomi yang mencabar ini.

Tanpa Nama berkata...

Salah satu dari matlamat DEB yang dah berakhir pada 1990'an ialah merapatkan jurang pendapatan dikalangan rakyat. Eloklah SBPA ni mengambilkira matlamat tersebut.

Tapi pada masa yang sama lihat juga amalan dinegara-negara maju terhadap kadar upah dan kepentingan sesuatu perkhidmatan. Produktiviti yang kita lihat masa kini eloklah dinilai dengan baik dan kaji juga siapa yang menyumbang kepada output tersebut. Adakah ia hanya di produce oleh sekelompok perkhidmatan atau dipikul dan dijinjing oleh semua.

Kadar kemiskinan bandar mungkin makin meluas jika tak ditangani dengan baik. Kos sara hidup makin menekan untuk mendapat kehidupan yang "selesa" dibandar.

Ingatlah juga kini harga barang dah naik round pertama, gaji tak naik lagi dan bila diistiharkan sekali lagi kenaikan sebenar kenaikan pusingan kedua akan berlaku.

Janganlah buat sesuatu yang berbentuk indah khabar dari rupa.

Tanpa Nama berkata...

Harap2 tangga gaji tidak ada lagi diturunkan(dibuat bracketing).. hinggakan gaji senior menyamai junior...sila kekalkan senioriti PA.

Tanpa Nama berkata...

Dah agak dah.. Mintak gaji tinggi sebab nak tambah hutang. Hahahah..bodoh bodoh

Tanpa Nama berkata...

Penulis akupt.blogspot.com bodoh
Penulis akupt.blogspot.com bodoh
Penulis akupt.blogspot.com bodoh
Penulis akupt.blogspot.com bodoh
Penulis akupt.blogspot.com bodoh

Menulis tak betul, kena komen, terus tak bagi orang lain komen. Nampak sgt tak profesionalnya.Macam budak2 Memang mentaliti rendah taraf pt darjah 6.

Hhahahhahahahahahahahah

Tanpa Nama berkata...

Sila semak urusan naik pangkat PROSPEK itu. Kalau hendak menjalankan secara PROSPEK pun, janganlah pada tahun ini. Ini tidak adil bagi sesiapa yang akan menaik pangkat pada tahun ini.

Tanpa Nama berkata...

Harap2 tangga gaji tidak ada lagi diturunkan(dibuat bracketing).. hinggakan gaji senior menyamai junior...sila kekalkan senioriti PA.

Jumaat, Januari 13, 2012 8:31:00 PM


----------------------------------

SETUJU!!!

Satu lagi..kepada mereka yg telah lulus PTK semasa SSM ..perlu ada kelebihan dengan mereka yang tidak mengambil PTK...

spm holder berkata...

A'kum dan salam sejahtera
Kepada PA waima yg sokongan, pnp mahupun jusa/turus
inilah kisahku
sebagai pa yg baru berkhidmat kira2 15 tahun, 1997.
kepada yg senior dan junior
kali pertama memasuki PA, waktu itu aku berada dalam skim ssb kemudian ssm dan kini sbpa yg heboh diperbincangan, ada positif-negatif. keputusan spm aku tahun 1989 memang x bagus, hanya pangkat 3, nak kerja apa ya waktu itu apatah lagi sekarang?! puas aku muhasabah diri. Lalu aku cuba STPM, alhamdulillah, melayakkan aku memasuki maktab perguruan, jadi cikgu. Gaji pertama rm784 tanpa cola n elaun rumah, cuma elaun eka. Separuh gaji aku digunakan utk perbelanjaan kos hidup di tengah2 bandaraya KL. Aduhai cikgu naik basikal je? Ya, aku cuma naik basikal-rm 240 Mountain Bike. 9 bulan bekerja barulah aku berani utk membeli sebuah motor x sampai 2k, honda cub c70 2ndhand, jadilah. Separuh lagi gaji aku aku peruntukan untuk belajar... buat degree di IPTA. Habis je, aku terus sambung Master dan tamat. Habis je Master aku buat PhD dan tamat. Without any delay. Belajar belajar juga, kerja kerja juga, berkeluarga pun mesti, tuntutan sunnah. Dulu aku DG6, gaji spm dan stpm berbeza antara guru, kemudian sijil maktab dinaiktaraf jadi diploma. DGA29 pula kini, suka melihat kawan2 yg sebelum ini bergaji SPM dapat gaji diploma, bagi aku yg bergaji stpm diberikan satu kenaikan sahaja, syukur. Dilantik DG41 tanpa melalui DGA32 gaji aku naik tapi yang naik DG32 punyalah banyak tambah2 lagi dah grad kemudian baru naik DG41. aku tetap syukur walau naik sedikit walaupun kos belajar tak terkira byknya utk buat degree. Kenapa belajar kerana aku dendam, dendam pada diri sendiri yg dulunya spm aku cuma dpt gred 3 ! Bukan kerana nak kenaikan gaji, pangkat, gelaran dan menunjuk2. Tapi kerana nakkan ilmu dan bukan nak mencabar sesiapa tapi mencabar diri sendiri tanpa terlalu memikirkan sangat soal gaji orang, skim, ssb, ssm, sbpa tapi mesti ambik tahu.

bersambung.......

Tanpa Nama berkata...

1.Sbpa rasanya dah ok..cuma struktur gaji nampak ganjil...kekananan dan kesarjanaan tidak diambil kira..gaji JUSA terlalu tinggi... itu saja yang perlu disemak semula.
2.Cuma harapan pada golongan sokongan supaya berpijak dibumi yang nyata..gaji selalunya berdasarkan jawatan dan kelayakan akademik..tak mungkin gaji N17 misalnya akan sama dengan gaji gred 41 contohnya...lagipun paklah dah bagi kenaikan hingga 35% pada kumpulan sokongan melalui ssm...itu hakikat yang perlu diterima oleh kumpulan sokongan...contohnya omar osman dok desak pembantu makmal ipta dinaikan taraf jadi penolong pegawai...ganjil benar kerana pembantu makmal selalunya terdiri dari lepasan SPm...manakala penolong pegawai terdiri dari lepasan diploma...mana boleh spm disamakan dengan diploma.
3.yang lain-lain yang minta loan bank atau koperasi dikaji...nampak benar pemikiran yang cetek dan low class mentality..ukur baju dibadan sendiri...kalau tak mampu pakai wish...pakai je proton...hidup dengan hutang..gaji banyak mana pun tak cukup.

spm holdre 3rd grad with 3 hons. berkata...

sambungan..
Sepanjang mengharungi 3 fasa skim ini aku tak pernah untung banyak, naik cuma siikit aje tapi xda PA yg tak naik kan ?! Pertama, syukur dan redha. Kedua, cekal berusaha, ketiga nekad dalam perjuangan mengejar cita2. Yg penting buat yg terbaik utk diri sendiri,utk orang lain, be the no. one in whatever.. prinsip KIASU jadi keutamaan! Sedikit irihati pasti memakan diri, sedikit demi sediki tanpa disedari. cara bekerja aku ialah tidak memandang pd gaji orang tapi aku cuma memandang gaji sendiri. nak naik, nak tinggi, nak besar... aku mesti buat sesuatu. Dengan spm gred 3, aku terasa jatuh yg teramat dalam, bergenang airmata ayah waktu itu.Ya aku jatuh sgt dalam!!! tapi adakalanya kita perlu jatuh dan kebelakang untuk mengambil lajak supaya dapat momentum yg jitu utk suatu pecutan yg laju dan akhirnya akan mendapat satu tujahan dan lompat yg tinggi dan sangat jauh. Biar seribu kaki kita jatuh ke dalam namun pastikan kita mampu berdiri dan bangkit semula seratus ribu kaki. itulah kejayaan sebenar dan sgt manis. Merancag dan menguruskan kegagalan sangat penting bagi aku, carilah kawan, pakar, minta pendapat.why n how to change.kita akan sentiasa tertindas, tidak puas hati, cemburu kepada rakan2. begitulah kita bila dibawah sentiasa ditindas dan tertindas, kerana siapalah kita hanya org bawahan. sahabat, cari jalan, Manjadda wa jada. Kesimpulannya letaklah harapan tinggi pada diri sendiri, cari posibiliti diri dan pasti ada,insyaallah. berkata2 memang mudah tapi melaksanakannya cukup payah namun bukanlah sesuatu yg mustahil.kini usia belum mencecah 40, dgn gred 52, kalau melihat sbpa agak lumayan, gaji campur elaun dalam 8k tapi tangguh dulu,x apa,sabar, pasti ada hikmah, yg penting berbaik sangka utk diri sendiri dan kepada yg maha esa. dan ingat usaha penambahbaikan diri dan kelluarga tak boleh sesekalli bertangguh, k. Harap2 pada usia 43 dah naik jusa. hmmmmm. saya cabar diri saya utk ini dan saya cabar pa semua yg ada utk mengatasi saya. saya boleh, anda pasti lebih boleh, kerana saya cuma spm gred 3 dgn 3 je kredit, bm, lukisan dan agama. utk semua pembaca, kisah ini tidak bertujuan utk mendabik dada kerana saya cuma spm gred 3 sahaja tapi moralnya ialah cekal berusaha dan nekad dalam mengejar cita2. anda pasti berjaya.

spm 3rd gred holders with 3 hons.

Tanpa Nama berkata...

Penulis akupt.blogspot.com bodoh
Penulis akupt.blogspot.com bodoh
Penulis akupt.blogspot.com bodoh
Penulis akupt.blogspot.com bodoh
Penulis akupt.blogspot.com bodoh

Menulis tak betul, kena komen, terus tak bagi orang lain komen. Nampak sgt tak profesionalnya.Macam budak2 Memang mentaliti rendah taraf pt darjah 6.

Hhahahhahahahahahahahah

Tanpa Nama berkata...

gaji jusa tak perlu dipertikaikan...bukannya banyak sangat juga jawatan jusa berbanding pegawai..lagipun bukan senang jadi jusa diantara berpuluh ribu pegawai...itu kira rezeki jusa... jangan pertikaikan...

yang perlu disemak adalah jadual gaji yang tidak seimbang..iaitu ada yang dapat besar dan kecil dalam perubahan dari ssm ke sbpa ....tidak kira dari gred pelaksana mahupun pegawai..

Jumaat, Januari 13, 2012 7:43:00 PM

--------- nak tergelak den ... hi .. hi .. hii. kua .. kua .. huahhh huahhh .. hahhhh.

Tanpa Nama berkata...

menyampah aku sbpa ni.menyusahkan.baik batalkan.kekal dalam ssm cuma naikkan gaji dengan kadar peratus yang sama

Tanpa Nama berkata...

sekim perkeranian N22, N17, N26 menjadi mangsa keadaan. lain2 jawatan yg dimansuhkan akan dinaikkan gaji dan pangkat dan dimasukkan ke perkeranian. sekim perkeranian penuh dengan kakitangan yg telah dijumud. kakitangan yg asal dlm perkeranian didapati ketinggalan.
kemasukkan baru yg ada diploma diberi Tangagaji T9 selepas kelulusan JPA.
Ada ura-ura nak dijadikan diploma dalam sekim perkeranian, dimana gred 27 kepada kerani ada diploma.
yang ada SPM buka mulut masuk lalat; jadi tarzan (ketinggalan).
Pembuat dasar perkhidmatan dan gaji tidak boleh dibuat oleh orang yg ada kepentingan, oleh itu sepatutnya kerajaan menubuh badan bebas dlm perkara ini.

Tanpa Nama berkata...

sbpa takde masalah cuma dari sudut gaji sahaja yang perlu disemak...yang lain semuanya ok.

Jumaat, Januari 13, 2012 7:44:00 PM

----------------- mana boleh. semak semua. ada skim perkhdmtn yg tlh di downgrade spt. Pengawal Keselamatan, Pen Peg Tadbir, Peg Khdmt Pelanggan, etc.

Tanpa Nama berkata...

Kalau difikirkan, memang Cuepacs berjaya melakukan sesuatu yang dianggap mustahil pada masa kini iaitu menjatuhkan air muka JPA bukan sekali, tetapi 2 kali dengan penangguhan ini. Diketuai oleh Dato' Omar yang asasnya J17 dan jenteranya tetapi mampu membuat cendekiawan di JPA yang berpangkat JUSA, Dato, Master dan PhD terdiam, terkilan dan menyemak semula skim SBPA ini. Sampai KSN sendiri kena turun padang memastikan semakan kali ini dapat mencapai kata putus tanpa sebarang rungutan lagi. Syabas Cuepacs. Anda telah menunjukkan bahawa "gajah takut pada tikus".

Namun kali ini untuk mendapat kata sepakat, semua kena bekerjasama untuk kebaikan penjawat awam semua. Ego JPA kena turunkan dan dengar apa yang Cuepacs ingin sampaikan. Cuepacs kena perjuangkan bukan untuk kumpulan pelaksana sahaja tetapi untuk semua penjawat awam di Malaysia ini. Tanggungjawab yang amat besar diberikan kepada Cuepacs agar tiada rungutan lagi timbul dari penjawat awam selepas rundingan ini selesai sebab jika tidak berjaya lagi, bukan lagi air muka KSN jatuh, air muka Cuepacs dan seluruh penjawat awam akan dicaci dan dihina oleh seluruh rakyat Malaysia.

Marilah menyumbang idea bernas untuk membantu Cuepacs dalam skim yang mesra penjawat awam semua tanpa mementingkan periuk nasi diri sendiri yang jelas sangat kelihatan dalam blog ini agar tidak menjadi bahan ketawa dan ejekan oleh orang luar.

Tanpa Nama berkata...

SBPA SESUAI DITERUSKAN DAN DARI SEGI DASAR SBPA BOLEH DIPERBAIKI DARI SEMASA KE SEMASA UNTUK SELARAS DGN TRANSFORMASI PERKHIDMATAN AWAM.WALAUBAGAIMANAPUN YANG PERLU DISEMAK ADALAH DARI SUDUT JADUAL GAJI YANG NAMPAK TIDAK SEIMBANG ANTARA SEMUA GRED..
SAYA MENCADANGKAN BUAT SEMULA JADUAL GAJI SEPERTI TAHUN 2007 NAMUN PERATUS DIPERBETULKAN.

SEKIAN PANDANGAN DARI SAYA.


MUKSIN

Jumaat, Januari 13, 2012 7:52:00 PM

------------- semak skim jugak yg didowngrade.

Tanpa Nama berkata...

1.Cuepacs kena lantik pegawai PA yang pro untuk wakili cuepacs..kalau omar osman jadi wakil cuepacs dalam semakan semula sbpa..pandangan cuepac akan dipandang sepi saja..lantik wakil dari wakil pensyarah ipta pun ok, untuk wakili cuapacs...ramai ahli cuapac terdiri dari golongan pro..pemegang Phd pun ramai.
2.Satu kegagalan yang memalukan untuk puak PTD JPA..ahli semakan semula sbpa terdiri dari peguam negara..kemntrian keewangan dll.Nampak benar kerajaan dah tak percaya pada PTD JPA untuk uruskan struktur gaji sbpa.

Jumaat, Januari 13, 2012 8:19:00 PM

------------ stuju lantik wakil PEKERJA. Cari CALON TERBAIK dan BUKAN PRESDEN CUPEC.

Tanpa Nama berkata...

Pukimak ptd
Cilaka ptd.. Babi ptd...

Hahahahahahaha

Tanpa Nama berkata...

Pukimak ptd
Cilaka ptd.. Babi ptd...

Hahahahahahaha

Tanpa Nama berkata...

Pukimak ptd
Cilaka ptd.. Babi ptd...

Hahahahahahaha

Tanpa Nama berkata...

Penulis akupt.blogspot.com bodoh
Penulis akupt.blogspot.com bodoh
Penulis akupt.blogspot.com bodoh
Penulis akupt.blogspot.com bodoh
Penulis akupt.blogspot.com bodoh

Menulis tak betul, kena komen, terus tak bagi orang lain komen. Nampak sgt tak profesionalnya.Macam budak2 Memang mentaliti rendah taraf pt darjah 6.

Hhahahhahahahahahahahah

===============================
nampaknya dia ni jiwa acau...
mula mula nampak macam marah,lepas tu diakhiri dengan ketawa.

awal permulaan tulisan ada idea yang diulang ulang.sah ada masalah mental.Sila segera dapatkan rawatan jiwa.

Mungkin terlalu kecewa kerana tak dapat naik gaji....

Tanpa Nama berkata...

Pukimak ptd
Cilaka ptd.. Babi ptd...

Hahahahahahaha

Tanpa Nama berkata...

Pukimak ptd
Cilaka ptd.. Babi ptd...

Hahahahahahaha

m 44 berkata...

Pukimak ptd
Cilaka ptd.. Babi ptd...

Hahahahahahaha
================================
KALAU TAK ADA ISU,SEKADAR NAK MENCARUT TAK PAYAH LA TULIS DALAM BLOG NI.BUAT MALU PA JE.

LAGI SATU YANG MARAH SANGAT DENGAN PTD NI KENAPA.

KALAU RASA SAKIT JIWA..DARI MEMAKI ORANG DAPAT DOSA,BAIK PEGI BUKIT BELACAN,JERITLAH APA YANG KAU TULIS NI KUAT KUAT.TAK PAYAH NAK BUAT SEMAK NI.AYAT MACAM ORANG TAK ADA AGAMA,...KALAU BUKAN ISLAM...MACAM ORANG TAK PERNAH BELAJAR AJAR DIAJAR PENDIDIKAN MORAL.

Tanpa Nama berkata...

elaun2 seperti elaun wilayah dan elaun kritikal janganlah ditambat... mana janji ceupacs sebelum ni yang ingin mengemukakan kenaikan elaun wilayah sebelum ni..? apapun, terima kasih ceupacs di atas jasa2 mendengar rintihan pa2 berkenaan ketidakadilan dalam sbpa ini...

Tanpa Nama berkata...

Penulis akupt.blogspot.com bodoh
Penulis akupt.blogspot.com bodoh
Penulis akupt.blogspot.com bodoh
Penulis akupt.blogspot.com bodoh
Penulis akupt.blogspot.com bodoh

Menulis tak betul, kena komen, terus tak bagi orang lain komen. Nampak sgt tak profesionalnya.Macam budak2 Memang mentaliti rendah taraf pt darjah 6.

Hhahahhahahahahahahahah

===============================
nampaknya dia ni jiwa acau...
mula mula nampak macam marah,lepas tu diakhiri dengan ketawa.

awal permulaan tulisan ada idea yang diulang ulang.sah ada masalah mental.Sila segera dapatkan rawatan jiwa.

Mungkin terlalu kecewa kerana tak dapat naik gaji....

KESIMPULAN....ADA PENJAWAT AWAM JADI GILA KERANA KEZALIMAN SBPA.

Tanpa Nama berkata...

 Tanpa Nama berkata...
Pandanga saya,

Drp komen2 terdahulu, ramai yg tak puas hati adalah mengenai kenaikan gaji JUSA yang melampau. 

Dah hampir terlaksana (cuma 2 hari lagi shj dan saya percaya hampir semua PA dah tt option), apa salahnya diteruskan saja SBPA nih bagi Gred2 yang lain dan yang perlu ditangguh adalah untuk gred JUSA sahaja.

Dan dalam masa yang sama JPA buatlah kajian semula pada gred2 / skim2 yang mungkin terlepas pandang dan buatlah pelarasan dari masa kesemasa.

Sekurang2nya kalau macam tu, hujung bulan januari ni ada juga kenaikan gaji, kalaupun tak banyak, ada lah jugak.

Bagi golongan JUSA, kenaikan gaji bagi mereka tidaklah terlalu Urgent kerana gaji mereka memang sediaada banyak dan elaun pun dah banyak.

Apa pandangan PA2 yang lain.

Jumaat, Januari 13, 2012 4:51:00 PM

------------------------------------

Kamu ni memang jenis tak ikut perkembangan semasa dan tak membaca rungutan PA berkaitan SBPA.
Perlu bagitau kpd kamu sekali lagi, antara masalah utama rungutan adalah pemindahan gaji SSM ke SBPA tidak menilai seniority. 
Ada kemungkinan kamu sudah tahu,  tapi disebabkan kamu junior yang mendapat durian runtuh, tapi berdengki dgn kenaikan gaji JUSA, maka kamu minta difokuskan kpd kenaikan JUSA yang melampau sahaja. 

Memang majoriti PA sudah t/t tapi majoriti daripada mereka kerana terpaksa walaupun amat tidak bersetuju dan tidak berpuashati. 

Baca semula komen2 dari PA dalam blog Cuepecs sebelum ini spt komem2 dari Saudara Kasim.      

Tanpa Nama berkata...

Pukimak ptd
Cilaka ptd.. Babi ptd...

Hahahahahahaha
===============================

SAH...SBPA MENAMBAHKAN BILANGAN PENJAWAT AWAM YANG MENGHIDAPI TEKANAN,.ATAU KAA KASARNYA GILA.

Tanpa Nama berkata...

minta CUEPACS bincang dengan JPA untuk melihat semula kenapa jawatan (n) tak ada N2-1,N2-2 & seterusnya..kenapa N3-1,N3-2,N3-3 terus melangkau kepada N1-1,N1-2,N1-3..kemudian minta CUEPACS semak semula dengan JPA kenapa pemegang diploma bagi (n)3-1 setaraf dengan pemegang sijil politeknik (j)3-1 dalam SBPA sedangkan umum mengetahui bahawa untuk menghabiskan diploma mengambil masa 3 tahun sedangkan sijil poli adalah 2 tahun pelajarannya serta sukatan pelajaran diploma adalah lebih sukar dibandingkan dengan sijil poli..tak patut downgrade kan jawatan (n)27 pemegang diploma

-Pen Peg Tadbir Terpinggir-

Tanpa Nama berkata...

Jumaat, Januari 13, 2012 8:59:00 PM
Tanpa Nama berkata...
sekim perkeranian N22, N17, N26 menjadi mangsa keadaan. lain2 jawatan yg dimansuhkan akan dinaikkan gaji dan pangkat dan dimasukkan ke perkeranian. sekim perkeranian penuh dengan kakitangan yg telah dijumud. kakitangan yg asal dlm perkeranian didapati ketinggalan.
kemasukkan baru yg ada diploma diberi Tangagaji T9 selepas kelulusan JPA.
Ada ura-ura nak dijadikan diploma dalam sekim perkeranian, dimana gred 27 kepada kerani ada diploma.
yang ada SPM buka mulut masuk lalat; jadi tarzan (ketinggalan).
Pembuat dasar perkhidmatan dan gaji tidak boleh dibuat oleh orang yg ada kepentingan, oleh itu sepatutnya kerajaan menubuh badan bebas dlm perkara ini.
-----------------------------------

mana boleh macam ini tak adil..sy ni dapat PT 17 hanya dengan lulus kpsl...kelayakan srp..tapi sy sering kali dapat cemerlang...sila jawab????

Tanpa Nama berkata...

kalau ikut KSN kerajaan jamin semakan SBPA akan sama ataupun lebih baik, termasuk gaji dan kemudahan. Kalau begitu sebagai golongan bawahan PA kami pun nak juga kenaikan gaji mati melebihi 100% seperti yang dinikmati oleh golongan-golongan keparat-keparat dan bukannya kenaikan gaji mati bawah 25%. Kami bukan dengki tapi kalau kerajaan dah kaya sangat bagi je kenaikan gaji sama, kalau golongan atasan dapat kenaikan lebih 100% kami golongan bawahan pun nak juga merasa, baru semangat buat kerja, tak pun biar bos-bos je buat kerja.
Kalau orang bawah dapat kurang 25% kenapa bob-bos tak boleh naik sama bawah 25% juga kan adil macam tu.
Kenapa bos-bos naik banyak dia orang makan emas ke, tak makan nasi macam golongan bawahan

Tanpa Nama berkata...

elaun2 seperti elaun wilayah dan elaun kritikal janganlah ditambat... mana janji ceupacs sebelum ni yang ingin mengemukakan kenaikan elaun wilayah sebelum ni..? apapun, terima kasih ceupacs di atas jasa2 mendengar rintihan pa2 berkenaan ketidakadilan dalam sbpa ini...

Tanpa Nama berkata...

gaji jusa tak perlu dipertikaikan...bukannya banyak sangat juga jawatan jusa berbanding pegawai..lagipun bukan senang jadi jusa diantara berpuluh ribu pegawai...itu kira rezeki jusa... jangan pertikaikan...

yang perlu disemak adalah jadual gaji yang tidak seimbang..iaitu ada yang dapat besar dan kecil dalam perubahan dari ssm ke sbpa ....tidak kira dari gred pelaksana mahupun pegawai..

Jumaat, Januari 13, 2012 7:43:00 PM

-----------------------------------
ikhlas dari saya
gred terkini JUSA B

Tanpa Nama berkata...

JANGAN NAK KAJI PELAKSANA SAHAJA ,GRED 54 KE BAWAH PUN KAJI LAH JUGA.

TAPI JANGAN LA PULA NANTI LEPAS DIKAJI GAJI 41 DAN 44 LEBIH KURANG JE DENGAN PELAKSANA.KESIAN KAMI,BERTAHUN TAHUN BELAJAR,PINJAMAN PTPTN PUN BELUM HABIS BAYAR,GAJI LEBIH KURANG JE DENGAN PELAKSANA.

JANGAN MARAH...

East berkata...

Aku sokong elaun2 tidak ditambat....kalau lembu, boleh gak di tambat hehehe...cuba lah gentleman ckit mengomen..letak lah nama...ni tak, asyik2 tanpa nama

pernah kena ludah berkata...

HARAP DATO CEUPACS DAPAT CADANGKAN SUPAYA GAJI AGENSI PENGUATKUASAAN DI KAJI SEMULA AGAR SESUAI DENGAN RISIKO,JASA DAN MENGELAKKAN MEREKA RASUAH.

BAYANGKAN KALAU GAJI GRED
17 SEKARANG,MUNGKIN TANGGAPAN MASYARAKAT SENANG UNTUK CUBA MERASUAH AGENSI PENGUATKUASA KERANA MEREKA TAHU GAJI PENGUATKUASA KECIL,DAN PENGUATKUASA BOLEH DIBELI.

MEMANG TIDAK DINAFIKAN INTEGRITI JADI AMALAN,TAPI KALAU GAJI KAMI KECIL,SENANG JE MASYARAKAT NAK MAKI KAMI BILA KAMI AMBIL TINDAKAN.PERKATAAN YANG PALING POPULAR ADALAH "buat la kerja kau...gaji kau pun aku boleh bayar la...."BETAPA TAK RESPEKNYA MASYARAKAT YANG MEMANDANG KEBENDAAN KEPADA PENGUATKUASA.

SELAIN DARI KEMPEN INTEGRITI,GAJIPUN BIARLAH LEBIH SIKIT,BARU LAH ORANG RESPEK,TAK ADA LA NANTI BILA KAMI KELUARKAN SAMAN,ADA YANG KOYAK SAMAN DEPAN PENGUATKUASA,

DAH TU PULA ADA JUGA AGENSI PENGUATKUASA YANG KENA PUKUL MASA BERUGAS,BILA KES NAIK MAHKAMAH,ORANG YANG PUKUL PENJAWAT AWAM TU CUMA KENA DENDA RM 1000 ATAU PENJARA SEHARI.BETAPA MURAHNYA NILAI PENGUATKUASA.

BAYANGKAN KALAU PEMBANTU PENGUATKUASA GRED 17 NAK HIDUP DI KAWASAN AIRPORT YANG KEBANYAKANNYA DI BANDAR BESAR,BAYANGKAN BERAPA BETAPA TINGGI KOS HIDUP...PALING SENANG BAYANGKAN KOS SEWA RUMAH.

HARAP PERTIMBANGKAN SKIM GAJI LEBIH BAIK UTK AGENSI YANG TERLIBAT PENGUATKUASAAN KASTAM,IMIGRESEN,JPJ,PENGUATKUASA TEMPATAN.

Tanpa Nama berkata...

Cuepacs:
PM kita dah kata kenaikan 7-13 peratus> Jadi setuju sajalah.

PADA P1 T1 MASING-masing
13% untuk gred 17-29
12% untuk gred 32-40
11% untuk gred 41-48
10% untuk gred 52-54
9& untuk gred Juca C-B
8% untuk Jusa A dan turus 3
7% untuk Turus 2-1

Semoga yg berijazah pun puas hati yang tidak pun puas hati. Mesti la gred yg lebih tinggi dpt lebih sikit sebab belajar lama dan mula berkhidmat lewat....umur 25 keatas. Gred rendah dah mula kerja umur 18-20. Secara umumnya.Mesti ada beza antara yg hormoni. Kalau beza sikit sangat....elok la tamat spm terus mohon kerja. Tak payah PTPN.

oleh
UD-spm8A

Tanpa Nama berkata...

SILA KOMEN DENGAN BERHEMAH,IP ANDA DIKESAN

Tanpa Nama berkata...

Kumpulan pelaksana tak payah demand lebih2 lah. Time sekolah malas belajar, ponteng kelas. Time kerja tak nak insaf lagi. Ponteng kerja, mengular, claim overtime lebih2. Buat anak ramai2 tapi tak pandai ajar anak, bagi naik motor takde lesen & tak pakai helmet. Inilah antara kritikan2 dari rakyat umum dan sektor swasta. Kesimpulannya, imej2 buruk yang dilemparkan oleh kepada sektor awam adalah hasil daripada sikap dan prestasi kumpulan pelaksana ni. Saya sarankan JPA berhentikan saja pengambilan kumpulan pelaksana, biar jumud takpe. Kumpulan pegawai boleh tak over kerja2 mereka. Sampai bila kerajaan nak bagi muka kat golongan2 yg yang tiada initiatif nak perbaiki diri mereka. Tau mintak naik gaji jer.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Kumpulan pelaksana tak payah demand lebih2 lah. Time sekolah malas belajar, ponteng kelas. Time kerja tak nak insaf lagi. Ponteng kerja, mengular, claim overtime lebih2. Buat anak ramai2 tapi tak pandai ajar anak, bagi naik motor takde lesen & tak pakai helmet. Inilah antara kritikan2 dari rakyat umum dan sektor swasta. Kesimpulannya, imej2 buruk yang dilemparkan oleh kepada sektor awam adalah hasil daripada sikap dan prestasi kumpulan pelaksana ni. Saya sarankan JPA berhentikan saja pengambilan kumpulan pelaksana, biar jumud takpe. Kumpulan pegawai boleh tak over kerja2 mereka. Sampai bila kerajaan nak bagi muka kat golongan2 yg yang tiada initiatif nak perbaiki diri mereka. Tau mintak naik gaji jer.
---------------------------------

kalau cakap tu bertapislah sikit...mcm sy walaupun akademik srp tapi taklah busuk hati macam awak...hhhhhoooooooooooooooooooooo..mcm mana lah org macam ko ni boleh jadi pegawai...pelik

Tanpa Nama berkata...

Pada masa sekarang, gaji di bawah RM2,000 adalah layak dikategorikan sebagai miskin tegar. Oleh itu, demi merealisasikan hasrat PM ke arah negara berpendapatan tinggi, sewajarnya JPA menyemak kembali gaji minimum demi kebaikan semua pihak. JPA tak sepatutnya hanya menumpukan kepada gaji maksimum (langgar dinding) semata-mata. Gaji minimum juga penting terutamanya PA yang berjawatan rendah supaya mereka dapat survive dengan kenaikan harga barang-barang keperluan seharian. Sekurang-kurangnya dengan gaji baru nanti, mereka mampu bertahan sehingga 10 tahun akan datang walaupun kos seharian semakin meningkat tahun demi tahun.

Tanpa Nama berkata...

1.Sepatutnya cuepacs dah mula kumpul "masters" dalam hal struktur gaji matrik sbpa dari semua peringkat PA..dari kumpulan sokongan N17 hinggalah ke gred 54...bincang bagaimana hendak struktur semula gaji matrik sbpa...bukan buat roadshow di setiap negeri macam diperkatakan oleh omar osman tu.
2.ramai "masters" dalam bab gaji ni seperti akauntan..pegawai kewangan dan sebagainya...atau upah je konslatan untuk susun semula sistem gaji matrik sbapa ni...kemudian lantik PA yang berkelayakan..sekurang-kurangnya masters sebagai wakil cuepacs kelak.
3.Bukan tak percaya pada omar osman ni...cuma dalam bab penting seperti penyususan gaji matrik..perlu yang educated sikit...yang mahir bab matematik dan akaun..tak gabra dan panik bila dibincangkan bab gaji matrik dengan wakol JPA,kementrian kewangan,peguam negara dll...hal ni melibakan periuk nasi PA semua....kalau setakat nak minta BONUS hujung tahun...layaklah omar osman ni jadi wakil cuepacs.

Tanpa Nama berkata...

Cuepacs:
PM kita dah kata kenaikan 7-13 peratus> Jadi setuju sajalah.

PADA P1 T1 MASING-masing
13% untuk gred 17-29
12% untuk gred 32-40
11% untuk gred 41-48
10% untuk gred 52-54
9& untuk gred Juca C-B
8% untuk Jusa A dan turus 3
7% untuk Turus 2-1
===================================

SETUJU JUGA.

Tanpa Nama berkata...

1.Terbalikla pulak..dulu masa paklah 25-35% dah dinikmati oleh kumpulan sokongan..kumpulan pro dapat 5-10% jee..sbpa..bagi selaras balik la..

PADA P1 T1 MASING-masing
9% untuk gred 17-29
9% untuk gred 32-40
10% untuk gred 41-48
11% untuk gred 52-54
12& untuk gred Juca C-B
13% untuk Jusa A dan turus 3

2.baru nampak adilkan.
3.apa macam setuju.
7% untuk Turus 2-1

Tanpa Nama berkata...

Harap Tn Presiden tak lagi memingirkan golongan P&P...

Tanpa Nama berkata...

beri komen yang berakhlak dan membina dalam blog ini supaya dapat membina dan memperbaiki struktur sosial dan kesan positif terhadap kepada high culture.

yg ikhlas
H5-1 dulu N1

Tanpa Nama berkata...

Sejak diumumkan SBPA   Doktor2  Pakar Senior bukan Jusa di KKM merasa amat kecewa kerana pengorbana mereka untuk berkhidmat dgn KKM tidak dihargai. pengalaman, pengentahuan dan skil mereka tidak dinilai. Jasa mereka dilupakan. Taraf mereka disamakan dgn Doktor Pakar Junior yg batu setahun jagung menjadi Pakar. Dalam SBPA mereka Doktor Pakar senior dsn junior diletakkan pada skala P1T1. 

Doktor Pakar yg telah dinaik pangkat ke JUSA pula diberi penghargaan besar seperti lain2 golongan JUSA, sedangkan taraf kerja antara Doktor Pakar Senior 54 dan Doktor Pakar Jusa adalah sama. 

Akibat dari pengumuman perlaksanaan skim SBPA, sebahagian doktor Pakar Senior SSM 54 sudah nekad untuk keluar ke Hospital swasta. Sebahagian lagi masih menunggu mengharapkan penambahbaikkan dan pengiktirafan kpd komitment mereka untuk terus bertugas di KKM demi kebaikan pesakit-pesakit khasnya golongan yang kurang mampu.

Diharap pihak-pihak yang berkaitan dgn penambahbaikkan skim SBPA ini mengambil kira perkara ini bagi mengelakkan kerugian kpd perkhidmatan di Hospital2 kerajaan akibat penghijrahan Doktor Pakar Senior 54 yang yang berpengalaman, berpengentahuan dan berkemahiran tinggi serta mempunyai komitment yang tinggi untuk berkhidmat dgn kerajaan.    

Noryn berkata...

Hanya berharap gaji diselaras dengan adil dan dinaikkan mengikut kewajaran ekonomi semasa dan mengambil kira kelulusan dari segi pendidikan dan senioriti.

mie09 berkata...

Dicadang guru2 DG 44 dah lebih 19 tahun berkhidmat diserap terus ke DG48

Tanpa Nama berkata...

1.Masalah U54 samalah jugak dengan DS54..gred 41 hingga 54 adalah timebassed..JUSA adalah jawatan pangkat..kalau semua nak JUSA..mustahil..mana cukup post di universiti atau hospital.
2.Rasanya bila dah gred 54...kira bersyukurla...atau tunjukkan prestasi hebat dalam kerjaya...dinaikkan pangkat untuk JUSA...apamacam...

Tanpa Nama berkata...

Harap Cuepacs semak jadual gaji anggota tentera peringkat bawahan.kami tiada tempat mengadu.pegawai2 ATM hanya diamkan diri sahaja kerana mereka sudah dapat kenaikan gaji yang tinggi.

Tanpa Nama berkata...

SBPA Biarlah Logik dan Adil

persoalan Besar PA yang tidak terjawab ialah Cara bagaimana SBPA diformulasikan.
 
Cuba kita perhatikan secara rasional kebenaran komen dari seorang Doktor Pakar Senior diatas. Dari apa yang diutarakan oleh Dr Pakar Senior 54 diatas, saya berpendapat SBPA memang akan mendatangkan kesan negatif kepada Perkhidmatan Kesihatan Negara.
Jangan gunakan isu keikhlasan kerja untuk memberi komen, tapi pandanglah dari sudut KEADILAN dan LOGIK AKAL.

Bolehkan SBPA menaikkan motivasi penjawat awam? 
Yang jelas SBPA telah merampas hak-hak ramai penjawat awam. Kenapa nak bagitau PA spt Doktor Pakar Senior 54, tak apa  16 tahun lagi kamu dapat gaji maksima grade 54. ( manakala untuk JUSA kita terus bagi kamu kenaikan besar RM6000). kenapa tak diberitahu 5 tahun lalu yang skim ini akan dilaksanakan pada tahun 2012.
Pastinya dioarang ni taklah stay di KKM sehingga kini untuk merasai KETIDAKADILAN yang amat ketara.
 
Kenapa tak dinaikkan saje gaji ikut % spt junior, senior, jusa sama 10%. kpd tangga gaji yg sedia ada. Tambahkan 3 tangga gaji di skala 54 untuk benefit mereka yang dah maksimum tapi belum naik JUSA.

Jika kenaikan 10% begini, JUSA hanya naik lebih kurang RM1000saje, bukannya RM6000 dan junior 54 naik gaji RM500, bukannya RM2000. 
Banyak duit dijimatkan, gunakan untuk create lebih banyak JUSA post bagi mereka yang dah layak. Begitu juga kenaikan semua PA lain- lain kategori dinaikkan ikut peratus yg sama bagi kategori yang sama. Mungkin untuk Kumpulan Perlaksana, peratus kenaikan perlu lebih tinggi.
  
Kalau cara ni barulah dipanggil cara yg LOGIK, ADIL dan memang semestinya menaikkan motivasi PA. Cara ini juga tidak menafikan hak mereka yang dah layak untuk naik pangkat.

Tanpa Nama berkata...

isu sbpa iaitu mengenai tangga gaji dan peratusan gaji itu sahaja bagi peringkat pelaksana. cuba bayang kan gaji pengarah institusi naik rm 7k ke 11k dan pelaksana naik rm 50 je . kalau kenaikan seimbang kita tak akan berbunyi ni kalau mcm naik sesipa pun marah. kerajaan mesti memainkan peranan kerana janji kerajaan menolong semua peringkat.ulasan saya kaji balik dan beri seadilnya . baru lah kerajaan mendapat sokongan penuh dari semua peringkat so saya akan melihat keputusan kenaikan semua gred

Tanpa Nama berkata...

BUAT TS KSN, DATUK KPPA, TS ISMAIL ADAM, DATUK CUEPACS:

Kalau dah kusut sangat buat gini sahaja:

1Naikkan satu tangga gaji pada gaji ssm dahulu.

2Dari situ anjak pula ke tannga terdekat SBPA, tak boleh kurang satu kenaikan gaji.

3Ikut terus tangga gaji SBPA seterusnya.

4Dengan itu senioriti pa pun tak terusik, yg senior terus bergaji tinggi.

5Keputusan PTK dihormati diambil kira, pegawai yg sepatutnya naik pangkat diteruskan, tak perlu PROSPEK baru.

6Exit policy, teruskan tanpa kompromi

wmwikb

Tanpa Nama berkata...

Jumaat, Januari 13, 2012 10:49:00 PM
Tanpa Nama berkata...
BUAT TS KSN, DATUK KPPA, TS ISMAIL ADAM, DATUK CUEPACS:

Kalau dah kusut sangat buat gini sahaja:

1Naikkan satu tangga gaji pada gaji ssm dahulu.

2Dari situ anjak pula ke tannga terdekat SBPA, tak boleh kurang satu kenaikan gaji.

3Ikut terus tangga gaji SBPA seterusnya.

4Dengan itu senioriti pa pun tak terusik, yg senior terus bergaji tinggi.

5Keputusan PTK dihormati diambil kira, pegawai yg sepatutnya naik pangkat diteruskan, tak perlu PROSPEK baru.

6Exit policy, teruskan tanpa kompromi

wmwikb
----------------------------------

heheheheh hahahahahah hehehahahaha

saudara apalah cerita karut kau ni....TS KSN, DATUK KPPA lebih tahu dari ko....

Tanpa Nama berkata...

Aku nak cadangkan pada Cuepacs, Tak payah laksana SBPA. Pakat2 dok takuk gaji lama. Padan muka semua.. Aamacamm

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Cuepacs....SINI DENGAR
Itulah JPA belagak pandai sangat. Nahh kerja PTD yg diarah oleh Kabinet supaya disemak semula. Lemah dan memalukan la JPA yg gagal dalam amanah dan misi SBPA. PM dah kata, kenaikan 7-13 peratus.

OOOOOO diam-diam buat matrik gaji yg tergesa-gesa ya.....tu la yang jadi kenaikan tidak seperti yg ducap PM kita.
Contoh P1T1 SSM gred 54 dari RM5100 di magic kan menjadi SBPA P1T1 RM7100. Lagi satu contoh JUSA C/Vk7 yg SSM P1T1 nya RM6596 telah DI MAGIC kan menjadi SBPA P1T1 12,000. FULAMAKKKKK....hebat la PTD kat JPA ni. Terlalu pandai hingga terabai yg senior....Gaji sama Junior. Contoh SSM UD P1T1-P1T8 di group kan sekali pada P1T1 SBPA....Nasib Kabinet sedar dan bijak...cepat-cepat diarah semak.
Tak kan semak saja....mesti ada yg kena tindakan Tatatertib kat PTD yg buat SBPA yg agak huru hara.

Maaf dan Terimakasih PTD di JPA.

TYT Alang -Banjar

Jumaat, Januari 13, 2012 10:12:00 PM

------------------------------------------------

sokong supaya tindakan diambil kpd yang berkenaan

Tanpa Nama berkata...

Jumaat, Januari 13, 2012 11:20:00 PM
Tanpa Nama berkata...
Tanpa Nama berkata...
Cuepacs....SINI DENGAR
Itulah JPA belagak pandai sangat. Nahh kerja PTD yg diarah oleh Kabinet supaya disemak semula. Lemah dan memalukan la JPA yg gagal dalam amanah dan misi SBPA. PM dah kata, kenaikan 7-13 peratus.

OOOOOO diam-diam buat matrik gaji yg tergesa-gesa ya.....tu la yang jadi kenaikan tidak seperti yg ducap PM kita.
Contoh P1T1 SSM gred 54 dari RM5100 di magic kan menjadi SBPA P1T1 RM7100. Lagi satu contoh JUSA C/Vk7 yg SSM P1T1 nya RM6596 telah DI MAGIC kan menjadi SBPA P1T1 12,000. FULAMAKKKKK....hebat la PTD kat JPA ni. Terlalu pandai hingga terabai yg senior....Gaji sama Junior. Contoh SSM UD P1T1-P1T8 di group kan sekali pada P1T1 SBPA....Nasib Kabinet sedar dan bijak...cepat-cepat diarah semak.
Tak kan semak saja....mesti ada yg kena tindakan Tatatertib kat PTD yg buat SBPA yg agak huru hara.

Maaf dan Terimakasih PTD di JPA.

TYT Alang -Banjar

Jumaat, Januari 13, 2012 10:12:00 PM

------------------------------------------------

sokong supaya tindakan diambil kpd yang berkenaan
----------------------------

KORANG NI..YG BUAT JADUAL GAJI TU PUNYA SEJARAH DIBULI OLEH PEGAWAI SENIOR DIA..LEPAS TU BILA DIA DIBERI TANGGUNGJAWAB..TIME TU LAH DIA BALAS BALIK NAK MENGENAHKAN SENIOR DIA..HEHEHEHEHHEHE

Guru DG44 Tua berkata...

Dicadang guru2 DG 44 dah lebih 19 tahun berkhidmat diserap terus ke DG48.

---------------------------------

SETUJU. Saya dah 22 tahun PPPS pun belum merasa DG48.

Tanpa Nama berkata...

Ingat tadi org atasan tu bijak..belajar bkn main tinggi alih2 bodoh bangang dr LEMBU!!! Buat Skim entah apa2 dah tu sembunyi lampiran GajiSULIT konon!!!..pas tu "Pecah Temberang" Bukankah kerja DAJJAL!!!tu? Kalau manusia educated x kan buat kerja mcm tu...x de kerja lain selain menyusahkan semua pihak saja!!!!
Org tamak camtula jadinya...Akhirnya TUHAN TUNJUK...Insan makhluk PENIPU TU TUNGGU KAU PRU 13 NANTI,,PASTI TUMBANG....

Tanpa Nama berkata...

beri komen yang berakhlak dan membina dalam blog ini supaya dapat membina dan memperbaiki struktur sosial dan kesan positif terhadap kepada high culture.

yg ikhlas
H5-1 dulu N1

Tanpa Nama berkata...

KEJAYAAN DAN JASA KASTAM

NILAI: Cawangan Narkotik Ibu Pejabat, Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) berjaya mengagalkan cubaan menyeludup dadah yang dipercayai syabu seberat 8 kilogram bernilai RM2 juta, selepas menahan seorang lelaki warga Nigeria di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) malam tadi.

RISIKO KERJA KASTAM

MELAKA: Seorang pegawai penguatkuasa Jabatan Kastam dan Eksais Diraja Malaysia di sini mengalami kecederaan parah selepas dia ditembak beberapa kali oleh sekumpulan lelaki yang tidak dikenali ketika sedang keluar dari rumahnya di Tanjung Minyak di sini pada Jumaat.

Pegawai berusia 52 tahun itu mengalami kecederaan di bahu kiri dan tangan, kini sedang dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Melaka.

Dalam kejadian jam 7.25 pagi itu, pegawai penyiasat tersebut sedang bersiap-siap untuk keluar rumah apabila sekumpulan lelaki menghampirinya dan melepaskan tembakan beberapa das.

ANGGAPAN MASYARAKAT

PASIR MAS 22 Dis. - Dua pegawai kastam dan seorang pegawai Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas tuduhan menerima rasuah di kawasan pintu masuk ke negara ini.

Pegawai Kastam, dari Unit Khas Pemeriksaan Penumpang, Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) Negeri; Pembantu Penguasa JKDM Negeri,dan Ketua Pembantu Penguat kuasa JPJ Negeri, Che Mat Nor Mat Ali, 53, masing-masing mengaku tidak bersalah atas pertuduhan yang dibacakan secara berasingan.

HARAP DATO CEUPACS DAPAT CADANGKAN SUPAYA GAJI AGENSI PENGUATKUASAAN DI KAJI SEMULA AGAR SESUAI DENGAN RISIKO,JASA DAN MENGELAKKAN MEREKA RASUAH.

BAYANGKAN KALAU PEMBANTU PENGUATKUASA GRED 17 NAK HIDUP DIKOTA BESAR YANG KEBANYAKANNYA ADA AIRPORT,BAYANGKAN BERAPA SEWA RUMAH DISEKITAR AIRPORT,DAN RISIKO KERJA KAMI.
...................................

Gaji pegawai kastam gred rendah ciput jika dibandingkan dng agensi penguatkuasa lain disebabkan tidak mendapat pembelaan sewajarnya.Cuba tengok Polis,..KPN nyer tak segan silu mengaku publish dalam paper,kata gaji pegawai polis kecik
Pegawai2 tinggi kastam kat Putrajaya masing-masing jaga perut sendiri.Pulak tu.., mudah pulak naik pangkat,naik gred sesama sendiri.
Skrg ni nasib baik ada KUP 15 tahun..boleh ler pegawai kastam gred rendah merasa naik pangkat.Kesian pegawai kastam gred rendah tahun2 terdahulu..,ada yang pencen biasa sahaja..,wpun lebih 30 tahun servis.Nasib ler..
Satu lagi yang aku perhatikan pegawai kastam gred 22 skrg ni ( penyelia )susah sgt nak capai gred 26,. kalau ikut SSM beza gaji tak sampai seratus pun.Wpun dah lama sandang 22 hakiki, atau 8-10 tahun lamanya.Exam dulu pun dah lulus..,markah prestasi tiap2 tahun cemerlang.Alasannya tak kosong dan tak ada waran. Aku perhatikan ramai pulak junior dapat gred 26 wpun baru 4-5 tahun servis gred 22.Rasanya Bos Kastam KPSM kat Putrajaya banyak main silap mata ni.. Untuk lebih adil, KPSM Kastam boleh sugges apa KUP 26 ,khas utk pegawai kastam yg telah servis 30 tahun dan ke atas atau yang telah lama berada dalam gred 22.Mereka2 ini dah tua bangka pun..

Mmg tugas Kastam penuh risiko dan mencabar.Menjadi sasaran balas dendam penyeludup dan penjenayah.Kalau yang bertugas di Unit Skanner terdedah pada bahaya radiasi.Persekitaran kerja juga ada yg tidak selesa.Kalau di pelabuhan pencemaran asap, habuk besi,baja dan bahan kimia menjadi perkara biasa.Ini sangat2 tidak baik utk kesihatan dan jangkahayat.Mahu tidak mahu terpaksa reda wpun gaji kecik.

Kalau psl rasuah mmg ler mana-mana agensi penguatkuasa pun akan terdedah pada aktiviti yang tidak sihat ini.Tapi hanya kerena setitik nila jer..telah rosak susu sebelanga..!

Pegawai Kastam Pencen.

Tanpa Nama berkata...

Siapa yg layak diiktiraf SME? Ada yglayak diiktiraf SME tetapi Golongan ini minoriti yang sering dipinggir... bos2 tidak akan bersetuju.

Tanpa Nama berkata...

HOI PAK OSMAN MANGKOK..
DISEBABKN KO GAJI BLN 1 DITUNDA KE BLN 2
GAJI BLN 2 DITUNDA KE TATAU BILA2
KO MMG MANGKOK LA
KO BISING SB GAJI KUMP KO NAIK X BYK BKN SB X NAIK LANGSUNG
AKU NAK RTANYA KO
KENAPA SKANG BARU KO NAK MENYALAK ?
KENAPA TAHUN 2007 DULU KO TAMAU MENYALAK DAN KO CUMA SENYUM SAMPAI KE TELINGA ? KENAPA ?
MMG MANGKOK LA KO..
DISEBABKAN KO SEMUA PERANCANGAN KEWANAGAN PA RAMAI TERGENDALA..

Tanpa Nama berkata...

WAHAI WAKIL PEMBANTU PENILAIAN W17..

HANTAR LA CADANGAN PENAMBAHBAIKAN SKIM PEMBANTU PENILAIAN..

KERJA DAH SAMA DENGAN PENOLONG PEGAWAI PENILAIAN..

gm berkata...

suit u well egoist JPA...!!! a new task force to review spba is none of ur business no more. finally ....ha..haa..u'r downgraded for messy job.

i told u before dun copy politic self centered brat enriching themselves....u too with higher percentage of ur pay increase. do u think its d type of transforming that people wanna see...transform them all to ur bank? ha...haaa...haa..my foot on ur faces!!

Tanpa Nama berkata...

WAHAI WAKIL PEMBANTU PENILAIAN W4-1

HANTAR LA CADANGAN PENAMBAHBAIKAN SKIM PEMBANTU PENILAIAN..

KERJA DAH SAMA DENGAN PENOLONG PEGAWAI PENILAIAN W2-1..

JAWATAN CLOSE DEPARTMENT..

W3-1 TAK WUJUD..

W27 DAH UPGRED JDI W29(2-1)
W17 TETAP SAMA W17(4-1)

PEMBANTU PENILAIAN JUGA KERJA DALAM ASAS SIJIL POLI/INSPEN..

Tanpa Nama berkata...

semoga kem jaga duit bagi lebih banyak duit agar dapat puaskan hati semua .... insyallah .....

Tanpa Nama berkata...

PAKAT RAMAI2 PEMBANTU TADBIR KEWANGAN W17 HANTAR LA CADANGAN PENAMBAHBAIKAN GAJI DAN ELAUN BITK DALAM SBPA. MINTA JPA KAJI BALIK ELAUN BITK KERANA BEBAN TUGAS KEWANGAN YANG MAKIN TINGGI, TUGAS KENA KEJAR TEMPOH, XLEH LEBIH 14HARI. LAMBAT SKIT KENA PANGGIL BOS, TP ELAUN CIPUT DAN XNAIK2. NK DPT KENAIKAN BITK KENA AMBIK EXAM, TP KALAU LULUS BRP SANGAT YANG NAIK. BUKAN W17 MINTA LEBIH TP PERLULAH SETIMPAL DGN APA YANG W17 BUAT. MINTA TOLONG LA, PERSATUAN PEMBANTU TADBIR KEWANGAN DAH LA TAK SEKUAT PERSATUAN LAIN, NK SUARAKAN PANDANGAN,PENDAPAT.SINILA TEMPATNYA SUPAYA CUEPACS TAHU MASALAH W17...

SEKIAN...WAKIL W17 KEWANGAN...

Tanpa Nama berkata...

dlm pekerjaan pengalaman amat penting bukan qualification saje. terjawab nape gaji sbpa rahsia hingga ada yg kena sign borang kosong. biar adil utk semua baru tak buat keja dua kali, tulah jgn dok naikkan pangkat cepat sangat sampai x da pengalaman buat keja, imagine klu junior naik 1000 dn senior naik 300 pegi sbpa gaji sama ... tak pernah dibuat orang..

Tanpa Nama berkata...

PAKAT RAMAI2 PEMBANTU TADBIR KEWANGAN W17 HANTAR LA CADANGAN PENAMBAHBAIKAN GAJI DAN ELAUN BITK DALAM SBPA. MINTA JPA KAJI BALIK ELAUN BITK KERANA BEBAN TUGAS KEWANGAN YANG MAKIN TINGGI, TUGAS KENA KEJAR TEMPOH, XLEH LEBIH 14HARI. LAMBAT SKIT KENA PANGGIL BOS, TP ELAUN CIPUT DAN XNAIK2. NK DPT KENAIKAN BITK KENA AMBIK EXAM, TP KALAU LULUS BRP SANGAT YANG NAIK. BUKAN W17 MINTA LEBIH TP PERLULAH SETIMPAL DGN APA YANG W17 BUAT. MINTA TOLONG LA, PERSATUAN PEMBANTU TADBIR KEWANGAN DAH LA TAK SEKUAT PERSATUAN LAIN, NK SUARAKAN PANDANGAN,PENDAPAT.SINILA TEMPATNYA SUPAYA CUEPACS TAHU MASALAH W17...

SEKIAN...WAKIL W17 KEWANGAN...

Tanpa Nama berkata...

PAKAT RAMAI2 PEMBANTU TADBIR KEWANGAN W17 HANTAR LA CADANGAN PENAMBAHBAIKAN GAJI DAN ELAUN BITK DALAM SBPA. MINTA JPA KAJI BALIK ELAUN BITK KERANA BEBAN TUGAS KEWANGAN YANG MAKIN TINGGI, TUGAS KENA KEJAR TEMPOH, XLEH LEBIH 14HARI. LAMBAT SKIT KENA PANGGIL BOS, TP ELAUN CIPUT DAN XNAIK2. NK DPT KENAIKAN BITK KENA AMBIK EXAM, TP KALAU LULUS BRP SANGAT YANG NAIK. BUKAN W17 MINTA LEBIH TP PERLULAH SETIMPAL DGN APA YANG W17 BUAT. MINTA TOLONG LA, PERSATUAN PEMBANTU TADBIR KEWANGAN DAH LA TAK SEKUAT PERSATUAN LAIN, NK SUARAKAN PANDANGAN,PENDAPAT.SINILA TEMPATNYA SUPAYA CUEPACS TAHU MASALAH W17...

SEKIAN...WAKIL W17 KEWANGAN...

abang mat berkata...

mie09 berkata...

Dicadang guru2 DG 44 dah lebih 19 tahun berkhidmat diserap terus ke DG48

-------------------------------------
setuju sangat tu weh...puak2 PA nih bukan tahu bos kita di SK 32 jer...PA jabatan lain sebok bila greed sama ..sapa arah sapa...kat KPM lama dah jadi cacamarba...tapi siapa nak bawa suara kita...Bos NUTP dok koya ngan bahasanya yang bunga2...SUA sibuk dok melayan Pres. Kupeks...AJK lain dok senyum sokmo (dlm gambarlah)..kita sengeh jah tengok budak2 muda dok rapat gaji ngan kita...nok kate guane...

Tanpa Nama berkata...

please.. yani harap cepatlah naik gaji...dan yani harap tidak ditangguh begitu lama....kami nak kahwin ni..tq


Yani&zarim

Tanpa Nama berkata...

gaji jusa tak perlu dipertikaikan...bukannya banyak sangat juga jawatan jusa berbanding pegawai..lagipun bukan senang jadi jusa diantara berpuluh ribu pegawai...itu kira rezeki jusa... jangan pertikaikan...

yang perlu disemak adalah jadual gaji yang tidak seimbang..iaitu ada yang dapat besar dan kecil dalam perubahan dari ssm ke sbpa ....tidak kira dari gred pelaksana mahupun pegawai..

...................................

SAYA SETUJU....ANDA ADALAH SEORANG TERBAIK

Tanpa Nama berkata...

1.Cuepacs kena lantik pegawai PA yang pro untuk wakili cuepacs..kalau omar osman jadi wakil cuepacs dalam semakan semula sbpa..pandangan cuepac akan dipandang sepi saja..lantik wakil dari wakil pensyarah ipta pun ok, untuk wakili cuapacs...ramai ahli cuapac terdiri dari golongan pro..pemegang Phd pun ramai.
2.Satu kegagalan yang memalukan untuk puak PTD JPA..ahli semakan semula sbpa terdiri dari peguam negara..kemntrian keewangan dll.Nampak benar kerajaan dah tak percaya pada PTD JPA untuk uruskan struktur gaji sbpa.

Jumaat, Januari 13, 2012 8:19:00 PM
...................................

CKP MCM MALAYSIA NI DIA PUNYA. JGN CAKAP SEBARANG CAKAP, KLU CUEPECS NI DIWAKILI ORANG YANG ADA PHD N MASTER DAH TENTU LA GOLONGAN P.A BAWAHAN TAK TERBELA. PASAL ORG MCM NI TAK PERNAH RASA SUSAH. CKP MEMANG SENANG....BUAT KLU PANDAI.

contoh: SBPA SAPA YANG BUAT? KLU BUKAN ORG2 NI MALAYSIA X KECOH TAUU.....

Tanpa Nama berkata...

Orang-orang besar (JUSA, PTD, Pengarah dan sebagainya) duduk diam. Yang lain duduk bising. Mesti ada agenda....Yang besar tu jangan terlalu bangga sangat jadi orang besar. Kamu duduk fikir saja.Buat kerja kami yang dibawah. Yang bawah berhenti, korang sakit kepala. Sebab tak tau buat kerja orang bawah. Hargai sikit yang bawah ini. Ucap terima kasih pun berat nak diucapkan. Ni kalau tak puas hati mesti nak pukul dengan fail.....hahahahah...macam haram!!!

SUKA KASIM berkata...

TAHNIAH PM kerana dengar keluh kesah kami. Mohon gaji minimum kakitangan bawahan dijadikan perkiraan utama kali ni. Lepas tu naikkanlah gaji gred berikutnya mengikut kadar & pengiraan yang adil; saksama dan masuk akal sampailah ke golongan JUSA tu. Pukul rata peratus kenaikan yang sama mengikut gred pun takpe, takdelah sampai satu puak dapat kurang 10%; yang satu puak lagi sampai 90%. Ni barang pun dah naik harga senyap-senyap ni; gaji SBPAnya masih tak merasa lagi...Alahai!

Penyokong tegar KASIM:)

Tanpa Nama berkata...

..tak setuju, nak jumpa PM, lepas tu setuju plak n lanjut tempoh opsyen..dah masuk thn baru n mula kuatkuasa, ala tangguh la pulak...kaji lagi..kesimpulannya sape yg buat SBPA ni mesti brtgungjawab n dipertanggung jawabkan. Anda PTD d JPA telah gagal merangka satu skim yg sgt penting utk PA. Mcm mana PTD ni boleh naik pangkat cepat sgt? korang hebat sgt ke, sampai ada kebolehan luar biasa, org lain pun ada gak degree tp takde lak keje baru 5 thn dah dpt M48..

Tanpa Nama berkata...

Kenaikan untuk JUSA dan ke atas dikatakan amat lumayan hampir menyamai gaji asas di tahap sedia ada (dilaporkan hampir RM5,500). Adalah diakui penjawat awam di peringkat JUSA mempunyai beban kerja yang agak besar, tetapi bagaimanapun pula dengan kakitangan rendah yang bertungkus lumus memberi perkhidmatan supaya golongan atasan dilihat membuat kerja?

Bukankah kesemua kategori dalam perkhidmatan awam sama penting kerana sumbangan mereka untuk sama-sama membangunkan bidang masing-masing

Tanpa Nama berkata...

Misalnya, jika pembantu perubatan dan jururawat berkhidmat dengan cemerlang maka Pengarah hospital atau PTD bakal mendapat nama yang baik, Jadi adakah wajar jika kenaikan gaji pembantu prubatan dan jururawat hanya 1 peratus daripada kenaikan gaji Pengarah Hospital

Satu lagi dipersoalkan di dalam SBPA adalah pengenalan Kumpulan Premier. Ada kerunsingan dan kebimbangan selain tanda-tanya yang mesti dijawab atau diperjelaskan bagi mengelak salah sangka.

Sumber perkhidmatan awam membangkitkan persoalan mengapa kerajaan terpaksa berbelanja besar untuk mereka walhal perkhidmatan kerajaan telah beroperasi dengan baik selama ini.

Kenapa perlu ada kumpulan baru sedangkan perkhidmatan awam di negara ini semakin cemerlang dan mampu menambah baik tanpa perlu kumpulan atau jawatan baru sebelum ini.

PA Lama berkata...

SBPA

1. PROSPEK tiada masalah. OK
2. LNPT secara online terhadap PA
menggunakan penilaian 360darjah.
OK
3. Exit Policy. Sudah diperbaiki. OK
4. Kenaikan Pangkat. OK
5. Yang lain-lain pun kira dah OK

Perkara Yang tidak OK dan Tidak Diterima, Cacat, Tidak adil, Meminggirkan PA lain, IALAH ;-

PELARASAN GAJI DARI SSM KE SBPA

1. Pemindahan Gaji yang tidak seimbang dalam Gred yang sama
2. Gaji senior dikerjar oleh junior
3. Senioriti gaji hilang
4. Kumpulan Primier dan Tertinggi
mendapat pemindahan yang terlalu
tinggi mencecah RIBUAN RINGGIT
manakala kumpulan Profesional
dan Pelaksana hanya RATUSAN
RINGGIT sahaja

CADANGAN:

Gunakan PERATUS seperti mana pengumuman Perdana Menteri, iaitu antara 7% hingga 13 %

13% untuk Gaji RM100 - RM2399
12% untuk Gaji RM2400- RM2999
11% untuk Gaji RM3000- RM3999
10% untuk Gaji RM4000- RM4999
9& untuk Gaji RM5000- RM5999
8% untuk Gaji RM6000- RM6999
7% untuk Turus RM7000- ke atas

Tanpa Nama berkata...

Ramai yang kata dia la yang kerja banyak. orang lain kerja tak banyak. gred dia je kerja banyak. kalau dia takde bos2 takleh buat kerja. come on la, ini pemikiran rendah level mat rempit. orang yg cakap dia byk kerja drpd orang lain ni biasenya dia la yg paling kurang kerja, atau buat kerja tak siap2, sebab tu nampak kerja bertimbun padahal kerja orang lain semua dah settle awal.

Tanpa Nama berkata...

Cadangkan kami kepada CUEPACS supaya berbincang dengan pihak yg bertanggungjawab,untuk mengurangkan kadar interest personal loan bank atau koperasi bagi meringankan bebankan PA.Ini akan mengelakkan pihak bank atau koperasi mendapat keuntungan yg tinggi drp PA yang berpendapatan rendah dalam suasana ekonomi yang mencabar ini.

--------------------

aku setuju cadangan ni..
cuepacs dan terutamanya kerajaan
kene arahkan dan wajibkan semua bank2 tutunkan interest termasuk yang dah pinjam boleh ubah aggrement...turunkan 1% dari semua jumlah pinjaman pun jadiklah..

terutamanya bank yg saya mesti pilih heheh...

Tanpa Nama berkata...

kalau gaji pengurusan & pelaksana sama dgn jusa baru org x pertikai...hahah

Tanpa Nama berkata...

HOI PAK OSMAN MANGKOK..
DISEBABKN KO GAJI BLN 1 DITUNDA KE BLN 2
GAJI BLN 2 DITUNDA KE TATAU BILA2
KO MMG MANGKOK LA
KO BISING SB GAJI KUMP KO NAIK X BYK BKN SB X NAIK LANGSUNG
AKU NAK RTANYA KO
KENAPA SKANG BARU KO NAK MENYALAK ?
KENAPA TAHUN 2007 DULU KO TAMAU MENYALAK DAN KO CUMA SENYUM SAMPAI KE TELINGA ? KENAPA ?
MMG MANGKOK LA KO..
DISEBABKAN KO SEMUA PERANCANGAN KEWANAGAN PA RAMAI TERGENDALA..

++++++++++++++++++++++

Gunalah BAHASA YANG SOPAN...
ADA PEGI SEKOLAH KAN DULU?
IBU BAPA TAK AJAR KE DULU?

Tanpa Nama berkata...

cuepacs byk perjuangkan nasib pegawai sokongan...pegawai profesuional yg pecah kepala nak pikir, buat kerja dia x perjuangkan sangat...

ape ni cuepacs..

sila perjuangkan pegawai p&P untuk kenaikan pangkat berdasarkan time base... cth:kerja 5 tahun dah boleh naik pangkat ke peringkat seterusnya tanpa kekosongan...

ada kuasa gaji rendah berkata...

HARAP DATO CEUPACS DAPAT CADANGKAN SUPAYA GAJI AGENSI PENGUATKUASAAN DI KAJI SEMULA AGAR SESUAI DENGAN RISIKO,JASA DAN MENGELAKKAN MEREKA RASUAH.

BAYANGKAN KALAU GAJI GRED
17 SEKARANG,MUNGKIN TANGGAPAN MASYARAKAT SENANG UNTUK CUBA MERASUAH AGENSI PENGUATKUASA KERANA MEREKA TAHU GAJI PENGUATKUASA KECIL,DAN PENGUATKUASA BOLEH DIBELI.

MEMANG TIDAK DINAFIKAN INTEGRITI JADI AMALAN,TAPI KALAU GAJI KAMI KECIL,SENANG JE MASYARAKAT NAK MAKI KAMI BILA KAMI AMBIL TINDAKAN.PERKATAAN YANG PALING POPULAR ADALAH "buat la kerja kau...gaji kau pun aku boleh bayar la...."BETAPA TAK RESPEKNYA MASYARAKAT YANG MEMANDANG KEBENDAAN KEPADA PENGUATKUASA.

SELAIN DARI KEMPEN INTEGRITI,GAJIPUN BIARLAH LEBIH SIKIT,BARU LAH ORANG RESPEK,TAK ADA LA NANTI BILA KAMI KELUARKAN SAMAN,ADA YANG KOYAK SAMAN DEPAN PENGUATKUASA,

DAH TU PULA ADA JUGA AGENSI PENGUATKUASA YANG KENA PUKUL MASA BERUGAS,BILA KES NAIK MAHKAMAH,ORANG YANG PUKUL PENJAWAT AWAM TU CUMA KENA DENDA RM 1000 ATAU PENJARA SEHARI.BETAPA MURAHNYA NILAI PENGUATKUASA.

BAYANGKAN KALAU PEMBANTU PENGUATKUASA GRED 17 NAK HIDUP DI KAWASAN AIRPORT YANG KEBANYAKANNYA DI BANDAR BESAR,BAYANGKAN BERAPA BETAPA TINGGI KOS HIDUP...PALING SENANG BAYANGKAN KOS SEWA RUMAH.

HARAP PERTIMBANGKAN SKIM GAJI LEBIH BAIK UTK AGENSI YANG TERLIBAT PENGUATKUASAAN KASTAM,IMIGRESEN,JPJ,PENGUATKUASA TEMPATAN.

Tanpa Nama berkata...

JANGAN NAK KAJI PELAKSANA SAHAJA ,GRED 54 KE BAWAH PUN KAJI LAH JUGA.

TAPI JANGAN LA PULA NANTI LEPAS DIKAJI GAJI 41 DAN 44 LEBIH KURANG JE DENGAN PELAKSANA.KESIAN KAMI,BERTAHUN TAHUN BELAJAR,PINJAMAN PTPTN PUN BELUM HABIS BAYAR,GAJI LEBIH KURANG JE DENGAN PELAKSANA.

JANGAN MARAH...

--------------------

aku setuju dengan kau...

kita blaja penat-penat.pinjam loan ptptpu..alih-alih gaji sokongan nak dekat bsama ngn gaji pegawai. baik zyah blaja tinggi2..jadi sokongan je kerja pun senang xyah nak pening2 kepalka nk pikir..ape ni JPA...

naikkan gaji P&P

Tanpa Nama berkata...

Satu lagi..kepada mereka yg telah lulus PTK semasa SSM ..perlu ada kelebihan dengan mereka yang tidak mengambil PTK...
..........................

setuju.
Harap beri peluang kepada PA yang sepatutnya anjak gaji (SSM) pada tahun ini. Tapi disebabkan oleh SBPA yang dilaksanakan tergesa-gesa kami tak dapat merasa keanjakan gaji setelah SBPA dilaksanakan. Apa yang menyakitkan hati...gaji sama pula dengan junior. sudah jatuh ditimpa tangga. Lulus PTK langsung tidak bermakna.
Harap apa yang dicadangkan Dato Omar seperti berikut dilaksanakan.
"Kemudian, senioriti juga perlu diambil kira, kedudukan lama paling maksimum dalam jawatan juga akan diubah dan begitu juga yang telah lulus Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) masih tidak dianjak," katanya lagi.

Semoga masih ada sinar untuk anjak gaji terlebih dahulu.

Tanpa Nama berkata...

1.Terbalikla pulak..dulu masa paklah 25-35% dah dinikmati oleh kumpulan sokongan..kumpulan pro dapat 5-10% jee..sbpa..bagi selaras balik la..

PADA P1 T1 MASING-masing
9% untuk gred 17-29
9% untuk gred 32-40
10% untuk gred 41-48
11% untuk gred 52-54
12& untuk gred Juca C-B
13% untuk Jusa A dan turus 3

2.baru nampak adilkan.
3.apa macam setuju.
7% untuk Turus 2-1


---------------

41 nak at least 40% gaji naik hehehe

Tanpa Nama berkata...

makin lama aku baca komen-komen makain sakit hati aku dgn JPA ni...

buat skim gaji dan kenaikan xsama..

ada yg time base..ada yg ikiu performance..

JPA jgn dok jaga org2 nye sahaja.. JPA dipertanggungjawabkan untuk semua penjawat awam..so but la tanggunjjawab tu dgn adi, telus dam saksama..
INtegriti..

Tanpa Nama berkata...

Kerajaaan teguhkan SPRM untuk menangani rasuah.Skim gaji SPRM baik.

Tapi pernah ke kerajaan kaji berapa gaji agensi penguatkuasaan spt imegresen kastam jpj KPDNKK terutama kalau gred 17.

Masyarakat yang berada pandang rendah pada penguatkuasa kerana mereka tahu gaji penguatkuasa rendah.Bila penguatkuasa buat operasi mereka fikir penguatkuasa nak cari duit kopi.Bila penguatkuasa bertolak ansur,masyarakat kata penguatkuasa pilih bulu dan dah kaw tim,bila penguatkuasa tegas sangat mereka kata penguatkuasa zalim,paling teruk pula orang politik masuk campur...

Pernah dulu seorang orang pukul penguatkuasa yang sedang bertugas,bila kes naik mahkamah cuma kena denda RM 1000 atau penjara sehari.Murahnya nilai penjawat Awam.

SPRM yang diberi kuasa untuk tangkap agensi penguatkuasa,macam tak ada peraturan ,tak ada siapa kawal sampai ada yang disyaki yang mati dalam siasatan.Belum ada apa apa siasatan,dah published dalam paper kononnya ada kes,masa buat serbuan dah siap bawa wartawan ...akhirnya kes senyap gitu saja.Tapi nama agensi yang di serbu dah tercemar.TOLONGLAH TENGOK SEMUA NI.

Harap dapat kaji gaji agensi penguatkuasaan agar lebih menarik,jangan sampai masyarakat pandang rendah...ada yang koyak saman depan penguatkuasa,ada yang maki penguatkuasa,ada yang nak beli penguatkuasa....kerana fikir kami gaji kecik.AYAT YANG PALING KERAP DI LEMPARKAN ADALAH..."GAJI KAU PUN AKU BOLEH BAYAR LA"....BETAPA RENDAHNYA NILAI PENGUATKUASA,MACAM MANA ORANG NAK RESPEK UNDANG UNDANG.

HARAP ADA SKIM GAJI KHAS UTK AGENSI PENGUATKUASAAN,PENGUATKUASA DI HORMATI,UNDANG UNDANG DIPATUHI,KERJAAN DISEGANI.

Tanpa Nama berkata...

Ingat tadi org atasan tu bijak..belajar bkn main tinggi alih2 bodoh bangang dr LEMBU!!! Buat Skim entah apa2 dah tu sembunyi lampiran GajiSULIT konon!!!..pas tu "Pecah Temberang" Bukankah kerja DAJJAL!!!tu? Kalau manusia educated x kan buat kerja mcm tu...x de kerja lain selain menyusahkan semua pihak saja!!!!
Org tamak camtula jadinya...Akhirnya TUHAN TUNJUK...Insan makhluk PENIPU TU TUNGGU KAU PRU 13 NANTI,,PASTI TUMBANG....
-----------

pandai saja x cukup kalau tak da..

1. amanah
2. kejujuran
3. ihsan

bile pandai saja, ape jadinya..

1. pandai tipu org
2. pandai pusing fakta
3. pandai-pandai
4.dll

Tanpa Nama berkata...

senang je kalau xnak gharga barang naik...

1. jangan war-warkan kenaikan gajhi kepada umum

2. jangan war-warkan bonus kpd umum

3. nak naik gaji dan bagi bonus ..bagi senyap2...

ini boleh dibuat jika JPA telus la..bukan macam SBPA yg xadil ni...

Tanpa Nama berkata...

Kerajaaan teguhkan SPRM untuk menangani rasuah.Skim gaji SPRM baik,syabas..satu transfomasi.

Tapi pernah ke kerajaan kaji berapa gaji agensi penguatkuasaan spt IMIGRESEN,KASTAM,JPJ, KPDNKK terutama kalau gred 17.

Masyarakat yang berada pandang rendah pada penguatkuasa kerana mereka tahu gaji penguatkuasa rendah.

Bila penguatkuasa buat operasi mereka fikir penguatkuasa nak cari duit kopi.Bila penguatkuasa bertolak ansur,masyarakat kata penguatkuasa pilih bulu dan dah "kaw tim",bila penguatkuasa tegas sangat mereka kata penguatkuasa zalim,paling teruk pula orang politik masuk campur...susah penguatkuasa nak melaksanakan undang undang yang pada asalnya diluluskan juga oleh orang politik.

Pernah dulu seorang awam orang pukul penguatkuasa yang sedang bertugas,"memukul penjawat awam" bila kes naik mahkamah cuma kena denda RM 1000 atau penjara sehari.Murahnya nilai penjawat Awam.


Harap Kerajaan dapat kaji gaji agensi penguatkuasaan agar lebih menarik,jangan sampai masyarakat pandang rendah...ada yang koyak saman depan penguatkuasa,ada yang maki penguatkuasa,ada yang nak beli penguatkuasa....kerana fikir kami gaji kecik.AYAT YANG PALING KERAP DI LEMPARKAN ADALAH..."GAJI KAU PUN AKU BOLEH BAYAR LA"....BETAPA RENDAHNYA NILAI PENGUATKUASA,MACAM MANA ORANG NAK RESPEK UNDANG UNDANG.

HARAP ADA SKIM GAJI KHAS UTK AGENSI PENGUATKUASAAN,PENGUATKUASA DI HORMATI,UNDANG UNDANG DIPATUHI,KERAJAAN DISEGANI.

Tanpa Nama berkata...

YBHG DATO PRESIDEN CUEPACS, Mohon dicadangkan agar PERGERAKAN GAJI TAHUNAN bagi bulan OKTOBER dimansuhkan sebab amat merugikan kepada P.A yang terlibat sebagai contoh:Pemberian Bonus Tahun 2011 bagi bulan SEPT berdasarkan gaji Pokok Tahun 2011 sedangkan P.A yang tarikh Pergerakan gaji Bulan JAN, APRIL dan JULAI pemberian bonus mereka berdasarkan gaji pokok tahun 2011.

Tanpa Nama berkata...

YBHG DATO PRESIDEN CUEPACS, Mohon dicadangkan agar PERGERAKAN GAJI TAHUNAN bagi bulan OKTOBER dimansuhkan sebab amat merugikan kepada P.A yang terlibat sebagai contoh:Pemberian Bonus Tahun 2011 bagi bulan SEPT berdasarkan gaji Pokok Tahun 2011 sedangkan P.A yang tarikh Pergerakan gaji Bulan JAN, APRIL dan JULAI pemberian bonus mereka berdasarkan gaji pokok tahun 2011.

Tanpa Nama berkata...

YBHG DATO PRESIDEN CUEPACS, Mohon dicadangkan agar PERGERAKAN GAJI TAHUNAN bagi bulan OKTOBER dimansuhkan sebab amat merugikan kepada P.A yang terlibat sebagai contoh:Pemberian Bonus Tahun 2011 bagi bulan SEPT berdasarkan gaji Pokok Tahun 2011 sedangkan P.A yang tarikh Pergerakan gaji Bulan JAN, APRIL dan JULAI pemberian bonus mereka berdasarkan gaji pokok tahun 2011.

Tanpa Nama berkata...

batal saja sbpa.. sbpa nampak sangat menyusahkan.. buat pelarasan gaji di ssm saja dah cukup.. berlaku banyak penindasan di sbpa...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
HOI PAK OSMAN MANGKOK..
DISEBABKN KO GAJI BLN 1 DITUNDA KE BLN 2
GAJI BLN 2 DITUNDA KE TATAU BILA2
KO MMG MANGKOK LA
KO BISING SB GAJI KUMP KO NAIK X BYK BKN SB X NAIK LANGSUNG
AKU NAK RTANYA KO
KENAPA SKANG BARU KO NAK MENYALAK ?
KENAPA TAHUN 2007 DULU KO TAMAU MENYALAK DAN KO CUMA SENYUM SAMPAI KE TELINGA ? KENAPA ?
MMG MANGKOK LA KO..
DISEBABKAN KO SEMUA PERANCANGAN KEWANAGAN PA RAMAI TERGENDALA..

++++++++++++++++++++++

Gunalah BAHASA YANG SOPAN...
ADA PEGI SEKOLAH KAN DULU?
IBU BAPA TAK AJAR KE DULU?
---------------------------------

IBUBAPA TAK AJAR KOT...TAKDE SOPAN..MACAM ORG GILA...KLU ORG MACAM NI JUMPA KAT LUAR BAIK BELASAH JE...HEHEH

Tanpa Nama berkata...

MOHON KERAJAAN MELULUSKAN KENAIKAN GRED BAGI PEMBANTU OPERASI YANG MEMILIKI SPM DINAIKAN KE GRED N17..BUKAN SENANG DAPAT SPM..SUSAH2 KAMI DUDUK EXAM....


@
PEMBANTU OPERASI ADA SPM

Tanpa Nama berkata...

aku dok tengok hampa dok ulas gaji naik sikit, ne aku dalam askar dah servis gred yang sama dah hampir 10 thn tp bila kuas sbpa turun jd t5 patut k, klu camtu taknaik pangkat sampai kesudah la. cuepacs tengok sama gaji askar coz kami tak ade tempat nak mengadu.

Tanpa Nama berkata...

memang dasar org yg berkedudukan tinggi, kalau tak menipu org bawah mesti kaki rasuah. Malangnya golongan ni merasakan apa yg mereka buat tidak diketahui oleh sesiapa tapi mereka lupa golongan yg teraniaya dan keluarga mereka selalu berdoa agar tuhan membalas segala kejahatan mereka. Sebab tu hari ni satu persatu kejahatan yg dilakukan oleh mereka diketahui oleh org ramai.

Tanpa Nama berkata...

Aku dapat rasakan pru 13 kali ni bn akan menerima exit policy. PERIOD

Tanpa Nama berkata...

sbpa tu akan selesai d semak setelah pilihanraya,anda percaya tak ia akan lebih baik.tambah2 kalau kerajaan memerintah sekarang menang besar,dia dengar lagi ke rayuan kakitangan atau ceupacs.fikir fikir kan lah.

Kak Bedah berkata...

KENAIKAN UTK PEMEGANG MASTERS/PHD

Harap dptlah juga dikaji gaji mereka yang ada Masters dan PHD. dulu kerajaan janji ada kenaikan...tapi sampai sekrg tak ada apa2 pun. Kami menyahut seruan kerajaan 'pembelajaran sepanjang hayat' nampaknya sampai AKHIR HAYAT pun gamaknya tak ada apa2 imbuhan. Bukanlah ambik Masters dan PHD untuk dpt imbuhan...tapi alangkah manisnya jika Kerajaan prihatin. Kami ambik MA/MS dan pHD guna duit sendiri...

Tanpa Nama berkata...

Naik gaji lagi byk la loannye der.. Macam la aku tak tau perangai ko.. Hahahha...


Sial cuepacs. Lambat plak Nk merasa aku gaji baru..bangkai..

Woi Orang tua dah pencen (presiden kopeks) makesure gaji yg ko dah kaji semula tu naik 100% lepastu backdated januari 2012 ni., utk ygsign lambat, backdated sampai tarikh yg diorang sign tu. Hahhahahahaha

Aku KaYa

.........

respond.

Yg buat SBPA ditangguhkan semula tu bukan sb Preseden QUEPACS yg bangkang u know..tp komen/respon bnk2 psl PA xpuas ati bila nmpk tangga gaji yg kuar time sign borang lengkap SBPA..

ni la cara yg terbaik tuk ubah sstu yg xdisetujui..bukan buat PERHIMPUNAN..

Tanpa Nama berkata...

Sabtu, Januari 14, 2012 8:35:00 AM
Kak Bedah berkata...
KENAIKAN UTK PEMEGANG MASTERS/PHD

Harap dptlah juga dikaji gaji mereka yang ada Masters dan PHD. dulu kerajaan janji ada kenaikan...tapi sampai sekrg tak ada apa2 pun. Kami menyahut seruan kerajaan 'pembelajaran sepanjang hayat' nampaknya sampai AKHIR HAYAT pun gamaknya tak ada apa2 imbuhan. Bukanlah ambik Masters dan PHD untuk dpt imbuhan...tapi alangkah manisnya jika Kerajaan prihatin. Kami ambik MA/MS dan pHD guna duit sendiri...
---------------------------------


betul tu yang gred N5-1 tetapi dah ada spm ni pun sepatutnya dinaik taraf ke gred 17....

N5-1 cemerlang

Tanpa Nama berkata...

1.Kalaulah omar osman ni yang jadi wakil cuepaq dalam penilaian dan semakan sbpa nanti..."suara" majoriti PA akan tenggelam nanti.
2.sudah sampai masanya orang yang educated dilantik untuk wakili cuepac dalam semakan semula tersebut.
3.Bab minta bonus..minta cuti...aspek-aspek yang kurang teknikal strukturnya..bolehlah omar osman jadi wakil cupecs.
4.lihat apa terjadi dulu dalam pelarasan ssm...kumpulan sokongan naik gaji 25-35%...kumpulan pro naik 5-10% saja....ada omar osman ambil kisah.
5.Dalam kajian semula sbpa ni terdapat dua faktor penting saja yang perlu diambil kira..hilang kesarjanaan dan kekananan dan kenaikan gaji jusa yang melampau...yang lain-lain kira dah ok.
6.kalau omar osman nak PA kelulusan spm macam dia.. naik gaji macam pemegang ijazah...baik tutup je semua ipta dinegara ni.

Tanpa Nama berkata...

Mat Belacak berkata:

Tanpa nama 1:41:am

Gaji JUSA yang naik melampau tu kena rombak balik. Kalau nak gaji tinggi sangat, jangan kerja dengan kerajaan. BUKAN TEMPAT UNTUK JADI KAYA. Suruh JUSA pergi kerja dengan MICROSOFT, BOEING, GENERAL MOTORS, EXXON MOBIL......

Tanpa Nama berkata...

SEMUA peminat Cuepacs Blogspot :

Kita bagi idea ke Presden ... JANGAN hentam sesame kita ...
Ngko pikir yg terbaik .. ngko bagi cdgn ...

Cupec niih aku nak cdg & bukan nak hentam sesape.

1. PA yg lulus PTK Aras IV yg blum dpt Anjakan Gaji ... tolong bagi Anjakan Gaji dulu dlm SBPA.

2. Tlg tngk skim yg di downgrade eg Peg Khdmt Planggan, Pengawal Keselamatan, Pen. Peg Tadbir.

3. Tlg lihat skim PT N17, N22, N26 - mreka dah REPUT di situ. Bagi upgrade skim mreka. Eg N17, 27, 32, 36.

4. Jumudkan skim Pen Peg Tadbir ke dlm skim baru PnP.

5. sambung ...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa nama 1:41:am

Gaji JUSA yang naik melampau tu kena rombak balik. Kalau nak gaji tinggi sangat, jangan kerja dengan kerajaan. BUKAN TEMPAT UNTUK JADI KAYA. Suruh JUSA pergi kerja dengan MICROSOFT, BOEING, GENERAL MOTORS, EXXON MOBIL......

-------------------------------

Saya setuju !!! Zaman Khalifah Ar-Rashidin dulu pun dia tak benarkan gaji yg tinggi bagi kakitangan kerajaan kerana kita memegang amanah rakyat.....

Tanpa Nama berkata...

Asalamualaikum,saya sangat geram dengan yg dok kutuk2 ceupacs tu apasal???korang tak tau ke tanpa ceupacs suma golongan penjawat awam huru hara tanpa arah mcm zaman sblm adanya ceupacs???? ceupacs tak salah dalam hal SBPA ni sebenarnya. Apa yg kita nak skng ni ceupacs TOLONGlah sattle kami pya problem ttng gaji yang tak munasabah antara satu dengan yang lain walaupun dalam gred yang sama terutama kumpulan sokongan yang mempunyai pendapatan yang lebih kurang je.
Mohon dilihat dari semua aspek terutama gaji.

TQ Ceupacs kerana minta semakan semula SBPA.
kami sangat mengharapkan keadilah dan ketelusan.

Tanpa Nama berkata...

 Tanpa Nama berkata...
Tanpa nama 1:41:am

Gaji JUSA yang naik melampau tu kena rombak balik. Kalau nak gaji tinggi sangat, jangan kerja dengan kerajaan. BUKAN TEMPAT UNTUK JADI KAYA. Suruh JUSA pergi kerja dengan MICROSOFT, BOEING, GENERAL MOTORS, EXXON MOBIL......

-------------------------------

Kerja kat Swasta-swasta diatas memerkukan kepakaran dan kelulusan profedional spt engineer (eletrical, mechanical, chemical dsb). untuk management PTD mungkin post 1-2 saje. mana swasta nak tampung PTD2 dari Kerajaan. Mungkin boleh, tapi kerja kerani jelah, bukan manager . Pasal tu untuk PTD, nak ksya kenalah stay dgn Kerajaan...

Tanpa Nama berkata...

masa sekolah malas belajar, tapi masa kerja rajin tuntut gaji besar macam JUSA

yaakub turani berkata...

bodoh la semua PA ni nak mendengki gaji junior. kalau amalan biasa seperti di swasta, jika ada kenaikan skim gaji baru, cuma junior je merasa, senior dok mcm tu juga. tapi sebab BN baik lah maka diberi kepada senior juga.

hanya BN yang menjaga Melayud an masyarakat

Tanpa Nama berkata...

Cadangan utk polisi Exit Policy :

1. PA yg tersenarai dlm Exit Policy PERLU diberi KEBEBASAN utk mempertahankan dirinya hatta menggunakan khidmat peguam.

Ie : Kerja berpuluh thn., dlm sekelip mata 6-8 bln .. tiba2 DiNYAHKELUAR dpd PA. ..

2. kes Exit Policy bukan saja kpd PA yg MEMANG sah SALAHLAKU tetapi kpd YANG DIANIAYA.

Tanpa Nama berkata...

1.Ptd JPA pergi ke swasta..lulusan arts dan sains sosial...ingat kerja tukang bancuh kopi sesuaila..kerja yang tak perlu kepakaran.
2.Bila najib tubuh jawatankuasa semakan semula sbpa yang terdiri daripada peguam negara,bahagian keewangan dll...nampak benar PTD JPA ni dah tak boleh dipercayai...tak boleh diharapkan untuk buat kerja.
3.otak cream kunun...sijil nak cari A pun susah.

Tanpa Nama berkata...

Cadangan utk polisi Exit Policy :

1. PA yg tersenarai dlm Exit Policy PERLU diberi KEBEBASAN utk mempertahankan dirinya hatta menggunakan khidmat peguam.

Ie : Kerja berpuluh thn., dlm sekelip mata 6-8 bln .. tiba2 DiNYAHKELUAR dpd PA. ..

2. kes Exit Policy bukan saja kpd PA yg MEMANG sah SALAHLAKU tetapi kpd YANG DIANIAYA.

Sabtu, Januari 14, 2012 9:58:00 AM
________________________ cdgn ini sesuai utk markah LNPT 60 ke bawah shj & Perakuan dpd Jbtn utk EP - aku stuju. mohon Cuepacs bincang perkara ini dgn wakil kesatuan sekerja.

Tanpa Nama berkata...

gaji JUSA tidak perlu dipersoalkan kerana JUSA di Malaysia ni boleh dikira dengan jari dan sesuailah dengan jawatan mereka dan kepakaran mereka tetapi yang perlu dipersoalkan sekarang ialah gaji kakitangan awam selain JUSA terutamnya gaji kumpulan sokongan yang memang diketahui umum hanya cukup-cukup makan sahaja.Persoalannya kenapa gaji kakitangan junior lebih tinggi daripada senior????
Perbezaan bulan kenaikan gaji tahunan pula hanya beza dua bulan???
Walhal senior lebih lama berkhidmat dan kebiasaanya banyak kerja dipertanggungjawabkan dibahu senior kerana atas pengalaman,pengatahuan serta kepakaran dalam sesuatu bidang kerja.
Setelah pengiraan didapati senior yang telah berkhidmat berbelas tahun hanya mendapat serendah RM65.00 berbanding junior yang baru berkhidmat beberapa thun mendapat RM200+++++. Bagaimana cara pengiraan sebegitu sedangkan masih berada dalam gred yang sama.
Kami sebagai golongan senior mohon perkara ini diteliti dengan sewajarnya.
Akan banyak kesannya kepada perkhidmatan sekiranya ianya tidak diperbaiki.
mohon ceupacs bawa masalah ini kemesyuarat kajian semula SBPA.
TQ.

Tanpa Nama berkata...

Kami mahu gaji minimum ditetapkan sesuai dengan kos hidup semasa. Dengan gaji baru nanti, diharapkan sekurang-kurangnya kami mampu survive sehingga 10 tahun akan datang atau sehingga semakan semula gaji yang berikutnya.

*Gaji RM2,000 ke bawah adalah layak dikategorikan sebagai miskin tegar.

Hamva berkata...

Saya salah seorang Pensyarah perubatan DU45 di bwh KPT, yg sudah berkhidmat lebih 8 thn dengam kerajaan malaysia.jika sebelum ini dalam SSM kami terpinggir dan tidak menikmati pelarasan gaji yang sewajarnya seperti sahabat-sahabat di KKM yang sama bkhidmat dalam tempoh ini sudah oun menikmati gaji gred UD48.Dalam SBPA kami ditawarkan gred 1-5 (T1) bagi yang sudah bkhidmat lebih 5 tahun dengan kerajaan malaysia. saya kira bbaloi.cuma ada segelintir juga yang tidak bpuas hati dimana;
1.tiada perbezaan antara junior dan senior, sebagai contoh tiada beza antara yang yang telah berkhidmat 5 tahun dengan yang sudah berkhimat 10 tahun, semuanya berada di 1-5 T1.
2. Ada Segelintir penyarah perubatan / pergigian junior yang tidak berpuas hati kerana mereka juga di gred yang sama 1-5 T1, dimana kepakaran yang mereka ada tidak dipandang oleh pihak KPT/JPA. Didalam isu ini saya bpendapat jika mereka masih belum layak untuk 1-6 kerana masih belum memenuhi syarat seperti penyelidikan atau penerbitan, sekurang-kurangnya diberikan tangga T yang lebih tinggi atau ape2 yang menyamai.jangan kerana golongan penyarah tidak berpuas hatidgn gred gaji mereka, golongan penyarah pelatih pula yang terpaksa kekal gred gaji lama yang langsung jauh dari ape yang dinikmati oleh pegawai perubatan KKM.
Oleh itu saya berharap SBPA yang akan disemak lebih rasional dalam pembahagiaan gaji.saya personally sudah berpuas hati cuma ingin menyuarakan kepincangan dan sedikit kelemahan dalam skim ini.
Tetima kasih

Tanpa Nama berkata...

gaji JUSA tidak perlu dipersoalkan kerana JUSA di Malaysia ni boleh dikira dengan jari dan sesuailah dengan jawatan mereka dan kepakaran mereka tetapi yang perlu dipersoalkan sekarang ialah gaji kakitangan awam selain JUSA terutamnya gaji kumpulan sokongan yang memang diketahui umum hanya cukup-cukup makan sahaja.Persoalannya kenapa gaji kakitangan junior lebih tinggi daripada senior????
Perbezaan bulan kenaikan gaji tahunan pula hanya beza dua bulan???
Walhal senior lebih lama berkhidmat dan kebiasaanya banyak kerja dipertanggungjawabkan dibahu senior kerana atas pengalaman,pengatahuan serta kepakaran dalam sesuatu bidang kerja.
Setelah pengiraan didapati senior yang telah berkhidmat berbelas tahun hanya mendapat serendah RM65.00 berbanding junior yang baru berkhidmat beberapa thun mendapat RM200+++++. Bagaimana cara pengiraan sebegitu sedangkan masih berada dalam gred yang sama.
Kami sebagai golongan senior mohon perkara ini diteliti dengan sewajarnya.
Akan banyak kesannya kepada perkhidmatan sekiranya ianya tidak diperbaiki.
mohon ceupacs bawa masalah ini kemesyuarat kajian semula SBPA.
TQ.

Tanpa Nama berkata...

Kaji gred gaji 41 yang lebih rendah berbanding Gred 32 dan 38.Gred gaji 41 P1T16 lebih rendah berbanding gred gaji 32 P1T8 (SSM) . Jika ini tidak di betulkan , Maka Gaji Gred 41 akan lebih rendah berbanding gred 32 dan 38 untuk (SBPA).

Tiada dimana2 di dunia ini naik pangkat tapi gaji makin turun.... pertamanya di malaysia........

Tanpa Nama berkata...

cadangan meminda skim adalah sangat disokong oleh semua penjawat awam malaysia dengan harapan dapat memperbaiki semua kekurangan yang sediada tetapi SBPA menimbulkan banyak kontraversi terutamanya berkenaan gaji yang tidak seimbang. Diketahui umum isu gaji adalah sesuatu yang sensitif dikalangan penjawat awam mahupun swasta,apa salahnya buat sahaja penyelarasan gaji seperti yang pernah dibuat semasa Pak Lah kan senang..semua orang berpuashati kerana pengiraan yang tepat berpandukan gaji pokok seseorang dan juga gred jawatan....kami sangat berharap pelarasan gaji SBPA ni dapat memuaskan hati semua pihak dan semua pihak mendapat manfaatnya.

Tanpa Nama berkata...

Kastam atau KDRM mengutip hasil cukai berbillion ringgit.Warganya menjana ekonomi negara.Tugas kastam tergolong dalam aspek teknikal.Tapi gaji pegawai rendah kastam sangat sedikit kalau dibandingkan dng kakitangan agensi kerajaan yang lain.Pertimbangkan untuk gaji yg berpatutan.Memang nasib pegawai kastam gred rendah tidak dipedulikan KPK untuk mendapat gaji yang lebih baik.Union pun dilihat gagal membantu.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

gaji JUSA tidak perlu dipersoalkan kerana JUSA di Malaysia ni boleh dikira dengan jari dan sesuailah dengan jawatan mereka dan kepakaran mereka tetapi yang perlu dipersoalkan sekarang ialah gaji kakitangan awam selain JUSA terutamnya gaji kumpulan sokongan yang memang diketahui umum hanya cukup-cukup makan sahaja.Persoalannya kenapa gaji kakitangan junior lebih tinggi daripada senior????
Perbezaan bulan kenaikan gaji tahunan pula hanya beza dua bulan???
Walhal senior lebih lama berkhidmat dan kebiasaanya banyak kerja dipertanggungjawabkan dibahu senior kerana atas pengalaman,pengatahuan serta kepakaran dalam sesuatu bidang kerja.
Setelah pengiraan didapati senior yang telah berkhidmat berbelas tahun hanya mendapat serendah RM65.00 berbanding junior yang baru berkhidmat beberapa thun mendapat RM200+++++. Bagaimana cara pengiraan sebegitu sedangkan masih berada dalam gred yang sama.
Kami sebagai golongan senior mohon perkara ini diteliti dengan sewajarnya.
Akan banyak kesannya kepada perkhidmatan sekiranya ianya tidak diperbaiki.
mohon ceupacs bawa masalah ini kemesyuarat kajian semula SBPA.
TQ.

Sabtu, Januari 14, 2012 10:37:00 AM


-----------------------------

betul.. saya dah kerja 10 tahun & nak masuk tahun ke 11 tetapi kenaikan cuma rm65.43 sahaja... nak tampung beli minyak moto pun tak cukup....

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Kastam atau KDRM mengutip hasil cukai berbillion ringgit.Warganya menjana ekonomi negara.Tugas kastam tergolong dalam aspek teknikal.Tapi gaji pegawai rendah kastam sangat sedikit kalau dibandingkan dng kakitangan agensi kerajaan yang lain.Pertimbangkan untuk gaji yg berpatutan.Memang nasib pegawai kastam gred rendah tidak dipedulikan KPK untuk mendapat gaji yang lebih baik.Union pun dilihat gagal membantu.

Sabtu, Januari 14, 2012 10:59:00 AM


--------------------------

pegawai kastam kena upgrade ka gred 27 sepertimana sprm baru kurang rasuah.. saya sangat2 setuju jika gred plg bwh pegawai kastam diupgrade ke 27 walaupn saya bukanlh pegawai kastam.. hehehe....

Tanpa Nama berkata...

Kaji gred gaji 41 yang lebih rendah berbanding Gred 32 dan 38.Gred gaji 41 P1T16 lebih rendah berbanding gred gaji 32 P1T8 (SSM) . Jika ini tidak di betulkan , Maka Gaji Gred 41 akan lebih rendah berbanding gred 32 dan 38 untuk (SBPA).
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
Ko kena faham mana satu gred lantikan mana gred naik pgkat.
dah baru lantik biarpun ada dgree berjela2..kena la sabar. sekejap je leh potong 32/36/38 tu..hang kena blajar keje la dulu.
aku dah 48 lama kena ajar peg2 baru cam ko erti bahasa bangsa..buang tahi hati tu..busuk

Tanpa Nama berkata...

"Kaji gred gaji 41 yang lebih rendah berbanding Gred 32 dan 38.Gred gaji 41 P1T16 lebih rendah berbanding gred gaji 32 P1T8 (SSM) . Jika ini tidak di betulkan , Maka Gaji Gred 41 akan lebih rendah berbanding gred 32 dan 38 untuk (SBPA)."

1.Cikgu...bandinglah dg 32 atau 38 dengan dg 44 dan 48..baru adil.
2.Buat malu kaum je cikgu ni...dg 41 kena banding dengan gd 29.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Kami mahu gaji minimum ditetapkan sesuai dengan kos hidup semasa. Dengan gaji baru nanti, diharapkan sekurang-kurangnya kami mampu survive sehingga 10 tahun akan datang atau sehingga semakan semula gaji yang berikutnya.

*Gaji RM2,000 ke bawah adalah layak dikategorikan sebagai miskin tegar.

Sabtu, Januari 14, 2012 10:23:00 AM


-------------------------

betul tu dan layak mendapat bantuan sara hidup rm500.00.. hehe.....

aao lama berkata...

aku nak pasukan petugas semak gaji dan perlantikan ke jawatan penolong pegawai pertanian..
Dlm sbpa, dah cantik bg gred g2 tu tapi bab gaji x cantik la. Hampir sama dgn pembantu gred ga3 dan beza jauh lak dgn g1. Kalu letak tengah2 dan x berapa jauh..baru nmpak cantik sikit. Ni nmpak sakit ada le..
kalau tengok kat hujung2 baris gaji..lagi la rasa x berbaloi.
LAGI satu bab perlantikan ke jawatan...dah dibuka lak kpd pemegang2 diploma lain selain drpd diploma pertanian. Kalu setakat dip.pengurusan ldg uitm tu boleh la diterima. Ni dibuka pd dip2 yg x asas pertanian.apa cite lak ni.
satu, budak2 yg ada dip.pertanian pun berlambak lg x dpt kerja. dua, makin nak meghapuskan keteknikalan tu. Jgn ingat keje tnm pokok tu mudah,semua org boleh buat. Apatah lg dlm bab teknikal pertanian..manusia ada doktor.haiwan ada doktor..jpa pun kena iktiraf la juga bahawa pokok pun ada doktor. X pokok nanti jpa lapar la. sebab x makanan. walaupun bnyak duit, kalau pokok makanan pun tak ada??? tiga, kenapa syarat pelantikan ke pembantu mesti sijil ip,ke pen.peg pertanian dan peg pertanian leh guna diploma/ijazah macam2. Arah tuju mencacamarbakan perkhidmatan pertanian ke??
KENA INGAT PASAL FOOD SECURITY..

Tanpa Nama berkata...

"gaji JUSA tidak perlu dipersoalkan kerana JUSA di Malaysia ni boleh dikira dengan jari dan sesuailah dengan jawatan mereka dan kepakaran mereka"

1.KO baru keluar dari gua kee...ko kena ingat di IPTA belambaq JUSA.
2.Mereka dok gelak je kat JUSA PTD ni...mereka cuci tangan je bila kenaikan JUSA yang tinggi tu.

Tanpa Nama berkata...

ceupacs just delaying the whole thing... Why should we listen to ceupacs... I dont need them to speak for me

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

"Kaji gred gaji 41 yang lebih rendah berbanding Gred 32 dan 38.Gred gaji 41 P1T16 lebih rendah berbanding gred gaji 32 P1T8 (SSM) . Jika ini tidak di betulkan , Maka Gaji Gred 41 akan lebih rendah berbanding gred 32 dan 38 untuk (SBPA)."

1.Cikgu...bandinglah dg 32 atau 38 dengan dg 44 dan 48..baru adil.
2.Buat malu kaum je cikgu ni...dg 41 kena banding dengan gd 29.

Sabtu, Januari 14, 2012 11:14:00 AM

-------------------

hahaha.. betul tu.. nama dah gred lantikan takkan nak bezakan dengan gred kenaikan pangkat.. cuba bandingkan juga gred N22 dgn gred N27.. nama satu starting lebih tinggi.. tak ada pun gred N27 rasa dengki tak sudah sebab tahu bezakan bezsakan gred lantikan dgn gred naik pangkat.. mai aku N17 ni ajar gred 41 yg kononnya ada degree tetapi masih tak tahu bezakan gred lantikan dan gred kenaikan pangkat.. kesimpulannya, gred n17 ni memang patut pun diupgrade ke N27 sebab lebih bijak drp gred 41.. hahaha... lagipun kami gred N17 ni rajin baca GO.. kalau silap sikit kena surcaj.. tetapi yg P & P ni tak kena pun sedangkan mereka yg buat kelulusan...

GE 27 berkata...

NAIB PRESIDEN CUEPACS GRED EKONOMI DAN PERTANIAN..
TOLONG BUAT KERJA BG GRED G27/32/36 DAN E27/32/36 YANG KETINGGALAN SEJAK ZAMAN SSB DAN SSM. KAMI MEMASUKI JAWATAN DGN DIPLOMA TAPI TARAF DAN GAJI DI DROPDOWNKAN SEJAK SSB.
ZAMAN GAJI KABINET DULU X CAMTU..
TUAN PEGANG JWTN..TUAN KENA PEJUANGKAN SUPAYA NAIK TARAF.
JGN TERUS DICICIRKAN


NAIB PRESIDEN MTSU..
TUAN2 PERLU AKTIF SIKIT TERUTAMA NAIB PRESIDN GRED PEMBANTU TEKNIK DAN GRED2 SEIMBANG..
BANYAK GRED SEIMBANG YG TERTINGGAL DLM SBPA TU..TERUTAMA GRED 27..BERPULUH2 GRED 27-DIPLOMA YG TERCICIR..
HARAP AMBIK TINDAKAN SEWAJARNYA SEWAKTU ADA PELUANG BEGINI..

LADI BIN UTEH, Politeknik Kuching Sarawak berkata...

Tahniah Datuk Omar Osman,harapan saya nanti agar gred gaji setengah-tengah jawatan dalam sbpa di kaji semula terutamanya keadah permindahan gred jawatan tertentu. Sebagai contoh Juruteknik J17,J22 dan J26 (SSM) disatukan dalam gred yang sama ( JA3-1 SBPA)Sebagai Penyelia J26 jatuhlah maruah saya dan mana J22 atau j17 nak dengar cakap saya, sedangkan saya dah sama gred dengan dia orang.Logik ke benda,masuk akal kah.Misal seorang Gurubesar disama taraf dengan guru biasa dalam satu sekolah,ingat guru tu dengar teguran GB berkenaan? Kalau nak buat pemindahan gred ,buatlah sama rata ,jangan jawatan-jawatan tertentu saja.SBPA ini saya sangat setuju pada kesuluruhannya cuma saya minta Datuk Presiden bertegas dengan JPA bila berbincang nanti.

Tanpa Nama berkata...

Banyak gred 27 berdiploma dibuat spt anak tiri...
Dihimpit semakin dekat oleh gred 17 dan ditinggalkan semakin jauh oleh 41..
Macam ni ka cara jpa melayan pa??
jgn ditirikan sangat nanti pru13 padah utk kabinet ds najib. Sekarang pun dah ramai ketar lutut nak jd calon. Ramai nak ikut cam idris jusoh teganu...nak serah pd najib utk tentukan. Ketar lutut la tu dgn kebangkitan rkyat yg boleh tentukan mereka.

Tanpa Nama berkata...

Kesimpulan nya setakat ini JPA / PTD dah tewas dgn kuasa Cupecs, Buat malu kt PM jer, kpd dato osman buat la kajian terperinci dan seadil2 nya utk semua PA.

Tanpa Nama berkata...

kalu x silap aku,fakta kajian kata...35% pelajar2 ukm (bakal sandang jwtan 41) bersedia utk terima rasuah.
dkat hospital..gred 41 cuma jd tukang bahagi ubat.
dkt sekolah..gred 41 ajar budak2 skolah rendah.
dkt pejabat2 kerajaan..gred 41 asyik cbuk dgn fb,sms n bekurung dlm bilik.
TU ADALAH TANDA2 NEGARA SEDANG MENUJU KEBANGKRAPAN...SEBAB KOS TINGGI UTK KEJE2 YG DULU2 DIBUAT OLEH 27/17
JPA KENA KAJI SEMULA TU..

Tanpa Nama berkata...

salam..mohon tetapkan pekerja yang masih dalam kontrak sebelum sbpa digunakan...mereka berkhidmat bertahun lama nye bersama kerajaan dengan kelayakan upsr mereka dah tentu mereka tertinggal..tolong laa semak semula pm.

Tanpa Nama berkata...

Sabtu, Januari 14, 2012 9:58:00 AM
Tanpa Nama berkata...
1.Ptd JPA pergi ke swasta..lulusan arts dan sains sosial...ingat kerja tukang bancuh kopi sesuaila..kerja yang tak perlu kepakaran.
2.Bila najib tubuh jawatankuasa semakan semula sbpa yang terdiri daripada peguam negara,bahagian keewangan dll...nampak benar PTD JPA ni dah tak boleh dipercayai...tak boleh diharapkan untuk buat kerja.
3.otak cream kunun...sijil nak cari A pun susah.
----------------------------------


cara lu cakap mcm otak siput...lu fikir najib dan anwar ibrahim pun bukannya aliran sains tulin....

engko kalau cakap tengok dunia luas-luas siput..keluar bab..borak pasal gaji lahh siput

cikgu karim berkata...

saya tak kisah, asalkan nanti bila diumumkan skim gaji yang baru, kuramg daripada skrg, udahler,,, dahlah junior setahun, jadi beza 3 bulan jer gajinya, haha

Tanpa Nama berkata...

kepada pekerja mdt tampin kuatkan semangat kerana cuepacs masih belum berputus asa untuk menegak kan hak anda,berdoa la semoga ALLAH membuka hati PM kita untuk menerima taraf jawatan(kontrak) anda ditetapkan sebelum sbpa diguna kan.cuepacs tolang la mereka kerana mereka kebanyakan nya berpendidikan upsr sahaja.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Kesimpulan nya setakat ini JPA / PTD dah tewas dgn kuasa Cupecs, Buat malu kt PM jer, kpd dato osman buat la kajian terperinci dan seadil2 nya utk semua PA.

Sabtu, Januari 14, 2012 11:49:00 AM


------------------------------

Presiden Ceupacs kita ni memang hebat.. Sanggup jumpa PM untuk membela nasib PA2 yang kena aniaya dalam SBPA.. Bila dah jumpa PM, PM arahkan Presiden jumpa JPA untuk berbincang.. Dah jumpa keesokannya dengan JPA tetapi keputusan seperti tak memuaskan hati PA2 secara keseluruhannya.. Seterusnya PM membuat keputusan akan penangguhan SBPA sehingga memuaskan hati semua PA.. Kami tak minta pun gaji seperti Jusa2 & Premier2 tetapi pemindahan gaji dengan seadil-adilnya... Apapun, terima kasih kepada Presiden Ceupacs kerana telah sedaya upaya mendengar rintihan kami PA gred pelaksana yg seperti kena aniaya.. Jasamu dikenang...

Satu lagi perkara saya nak tanya kepada Presiden Ceupacs, mengapa semasa taklimat yg diberikan oleh Presiden Ceupacs sebelum ni yang mengatakan yang exit policy ni cuma untuk golongan P & P ke atas sahaja tetapi bila pekeliling dikeluarkan, lain pula jadinya.. Saya masih lagi simpan mp3 berkenaan taklimat tersebut sebagai bukti.. Apakah kerana lain yang JPA bagi taklimat kepada Ceupacs dan lain pula yg dilaksanakan oleh JPA..???????? Hairan bin Ajaib..

P.A MALANG berkata...

YBHG DATO PRESIDEN, mohon dicadangkan agar PERGERAKAN GAJI TAHUNAN bagi Bulan OKTOBER dimansuhkan sahaja kerana tidak adil bagi P.A yang terlibat sebagai contoh; Pemberian setengah bulan Bonus pada SEPTEMBER Tahun 2011 berdasarkan gaji Pokok tahun 2010 sedangkan P.A yang tarikh Pergerakan gaji Bulan JAN, APRIL dan JULAI Pemberian Bonus mereka berdasarkan gaji Pokok tahun 2011. Jelas tidak adil. Banyak lagi kerugian P.A yang bergerak gaji pada bulan Oktober. Lebih baik diselaraskan sahaja Bulan Pergerakan Gaji seperti sistem SSB dahulu semua diselaras Bulan Pergerakan Gaji JULAI.

Hamva berkata...

Saya salah seorang Pensyarah perubatan DU45 di bwh KPT, yg sudah berkhidmat lebih 8 thn dengam kerajaan malaysia.jika sebelum ini dalam SSM kami terpinggir dan tidak menikmati pelarasan gaji yang sewajarnya seperti sahabat-sahabat di KKM yang sama bkhidmat dalam tempoh ini sudah oun menikmati gaji gred UD48.Dalam SBPA kami ditawarkan gred 1-5 (T1) bagi yang sudah bkhidmat lebih 5 tahun dengan kerajaan malaysia. saya kira bbaloi.cuma ada segelintir juga yang tidak bpuas hati dimana;
1.tiada perbezaan antara junior dan senior, sebagai contoh tiada beza antara yang yang telah berkhidmat 5 tahun dengan yang sudah berkhimat 10 tahun, semuanya berada di 1-5 T1.
2. Ada Segelintir penyarah perubatan / pergigian junior yang tidak berpuas hati kerana mereka juga di gred yang sama 1-5 T1, dimana kepakaran yang mereka ada tidak dipandang oleh pihak KPT/JPA. Didalam isu ini saya bpendapat jika mereka masih belum layak untuk 1-6 kerana masih belum memenuhi syarat seperti penyelidikan atau penerbitan, sekurang-kurangnya diberikan tangga T yang lebih tinggi atau ape2 yang menyamai.jangan kerana golongan penyarah tidak berpuas hatidgn gred gaji mereka, golongan penyarah pelatih pula yang terpaksa kekal gred gaji lama yang langsung jauh dari ape yang dinikmati oleh pegawai perubatan KKM.
Oleh itu saya berharap SBPA yang akan disemak lebih rasional dalam pembahagiaan gaji.saya personally sudah berpuas hati cuma ingin menyuarakan kepincangan dan sedikit kelemahan dalam skim ini.
Tetima kasih

Tanpa Nama berkata...

PA bawahan bukan dengki dgn gaji puak JUSA2 tu tapi persoalan pokoknya tentang apa yg telah PM umumkan dlm bajet 2012 dulu .Tentang gaji PA2(trmasuk JUSA & Premier juga tu)PM umum kenaikan 7 - 13% SAHAJA dan kenaikan gaji tahunan 80-320 SAHAJA TETAPI bila pekeliling keluar lain pulak jadi nya dan Lampiran C (jadual gaji) disorok.PM tak umum pun yg kerajaan akan menaikikan gaji puak2 JUSA ni dgn % yg. melebihi dari apa yg dibentangkan dlm bajet.Dalam pada tu puak2 atasan yg merangka SBPA ni dgn kuasa yg ada pd mereka memaksa PA2 tandatangan opsyen dlm masa 2 minggu dari tarikh pekeliling dikeluarkan.Saya rasa kerajaan patut menyiasat perkara ini(salah guna kuasa)jangan biarkan PA2 tak kira besar mana pangkat dan kedudukan mereka terlepas dari diambil tindakan yg spatutnya..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

"Kaji gred gaji 41 yang lebih rendah berbanding Gred 32 dan 38.Gred gaji 41 P1T16 lebih rendah berbanding gred gaji 32 P1T8 (SSM) . Jika ini tidak di betulkan , Maka Gaji Gred 41 akan lebih rendah berbanding gred 32 dan 38 untuk (SBPA)."

1.Cikgu...bandinglah dg 32 atau 38 dengan dg 44 dan 48..baru adil.
2.Buat malu kaum je cikgu ni...dg 41 kena banding dengan gd 29.

------------------------
Aku nak tanya la.... misalnya ko nie gred 38. Pastu ko belajar bertungkus lumus n ko pun dapat degree dan naik pangkat gred 41. Tapi gaji gred 41 lebih rendah dari gaji gred 38. aku nak tanya ko..

1. adakah ko nak naik pangkat ke tidak?
2. adakah usaha ko berbaloi utk dapat degree?

P.A MALANG berkata...

YBHG DATO PRESIDEN dan YBHG SETIAUSAHA AGUNG; Mohon dicadangkan agar JPA memberi peluang kepada P.A yang belum menerima ANJAKAN diberi peluang mendapat anjakan gaji terlebih dahulu kerana lulus PTK Aras IV.
Kami yang terlibat tidak memohon anjakan gaji tersebut disebabkan, jika kami memohon tarikh lantikan kami dikurangkan setahun menyebabkan kami rugi setahun senioriti sebagai contoh; Jika saya memohon anjakan gaji kerana lulus PTK Aras IV pada 8.3.2009 semasa Gred DGA32, tarikh lantikan DG41 perlu diubah/kurangkan dari 2.10.2009 kepada 2.10.2010, ini menyebabkan saya kerugian 1 tahun senioriti DG41. Saya merayu dalam SBPA ini... CUEPACS dapat mencadangkan kepada JPA agar P.A yang terlibat diberi peluang mendapatkan anjakan gaji mereka kerana lulus PTK Aras IV tanpa mengurangkan tarikh senioriti lantikan.

Tanpa Nama berkata...

asyik2 PA, PA,PA,PA,PA, TGK KELULUSAN LAH

Tanpa Nama berkata...

Kalau sebelum nie PM pernah menyatakan PA perlu membuat kerja dengan penuh integriti, sekiranya tidak PA tersebut boleh dikenakan tindakan tatatertib, dalam SBPA pegawai yang terlibat dilihat langsung tiada integriti, kalau betul dalam kerajaan telus PM pasti adakan siasatan serta kenakan tindakan kepada yang berkenaan. Itupun kalau PM kita betul-betul telus dan boleh dipercayai. Kita tunggu dan lihat adakah PM kita boleh dipercayai, kita tunggu.........

Tanpa Nama berkata...

Saya ingin mengucapkan kpd kerajaan, JPA dan cuepacs kerana telah memutuskan penyemakan semula terhadap skim gaji SBPA yang dianggap tidak adil kepada para pekerja awam.

Diharap agar selepas penyemakan nanti tidak lagi berlaku ketidak adilan tentang kenaiakan gaji lagi seperti pertindanan gaji antara senior dan junior seperti sekarang.

Saya ingin mencadangkan agar pembayaran pencen pilihan adalah dibayar seawal usia 45 tahun sebagaimana yang di utarakan oleh pengirim2 sebelum ini. Ini adalah bagi mengurangkan pengangguran dan menambahkan peluang pekerjaan kepada anak muda kita di luar sana. Dengan kurangnya pengangguran maka aktiviti yang tidak sihat seperti jenayah, dadah, kecurian dan sebagainya dapat dielakkan dan setidak-tidaknya dapat dikurangkan.

Walau bagaimanapun persaraan wajib adalah dikekalkan pada usia 60 tahun.

Tanpa Nama berkata...

Romeo Pemalu berkata:

Sekarang kredibiliti JPA sudah hilang, punah, musnah, kaput. Tan Sri Ismail Adam dilantik jadi Pengerusi JK Semakan Semula SBPA. Tetapi kawan-kawan ku sekelian, ingat maruah mereka telah tercalar, berhati-hatilah semua....mungkin mereka akan buat laluan lebih mudah untuk kerjaya mereka.

Ayie berkata...

MOHON SEMAK JADUAL GAJI BARU DALAM SBPA...SENIOR DAN JUNIOR NAMPAK SEIMBANG APABILA SIGN SBPA...TIADA PERBEZAAN TAHUN BERKHIDMAT SERTA YANG TELAH LULUS PTK ARAS IV HINGGA GAJI SSM DI P3...BILA SIGN SBPA GAJI JUNIOR HAMPIR SAMA DENGAN SENIOR...HARAP PANDANG SERIUS BAB BERKENAAN...

THANK YOU CEUPAC DAN JPA

Tanpa Nama berkata...

1.Masalah U54 samalah jugak dengan DS54..gred 41 hingga 54 adalah timebassed..JUSA adalah jawatan pangkat..kalau semua nak JUSA..mustahil..mana cukup post di universiti atau hospital.
2.Rasanya bila dah gred 54...kira bersyukurla...atau tunjukkan prestasi hebat dalam kerjaya...dinaikkan pangkat untuk JUSA...apamacam...
==============================
Awak ni ada buat kajian ke?
Senior ni umur dh 50+ kerja dh 25+.
Masa dulu mana ade time base.Pakar dh 3 tahun masih U41(U3). Masa tu peluang belajar luar negara shj dan amat terhad. Buat kepakaran dh berapa banyak sijil. Pengalaman dh berapa banyak.Naik pangkat meniti macam titian sirat. PTK 4,5,6 dh. Bila nk naik JUSA tunggu JUSA yg ada, pencen dulu sbb post tiada. Markah LNPT 90-96 setiap tahun. Junior bolehlah terus time base. Buka mata terus u54.
Lain lah macam PTD umur 30 dh M48 masa dulu pastu post2 JUSA bila2 boleh creat.Ni PROSPEK boleh create lagi post. Kawan2 sekolah seasrama yg sangkut dari Tingkatan 3,5,masuk sastera Tkn 6 sekarang ni PTD dh Jusa A, Turus, sbb pihak PTD yg buat post.
memang lah klinik tiada post sbb JPA sekat. Minta bersara awal tidak lulus sebab tiada pengganti pakar yang layak jawpannya.. Rugilah kalau berhenti 24 jam.
Ni cerita junior disamakan dgn senior yg tidak adil kalau anda tak faham dan post yg sengaja disekat dan sebab umur pencen sampai kiamat.

Juruukur Bangka berkata...

...Saya salah seorang Pensyarah perubatan DU45 di bwh KPT, yg sudah berkhidmat lebih 8 thn dengam kerajaan malaysia.jika sebelum ini dalam SSM kami terpinggir dan tidak menikmati pelarasan gaji yang sewajarnya seperti sahabat-sahabat di KKM yang sama bkhidmat dalam tempoh ini sudah oun menikmati gaji gred UD48.
----------------------------------



Penjawat Awam lain, sibuk-sibuk nak gred 48 sebab dah berkhidmat 8 tahun ke atas,........

Tetapi, hakikatnya...
Kumpulan JURUUKUR di JUPEM dah berkhidmat melebihi 10 tahun masih lagi Gred J41.....elaun kritikal pun tak dapat....Agaknya Boss JUPEM tak perasan kot...

Rasanya hanya JURUUKUR sahaja yang alami kes dah 10 tahun masih J41...kumpulan gred 41 lain dah 44...48...52...

Mintak Menteri, JPA, NRE dan JUPEM lihat perkara ini...

Mohon semua Penjawat Awam diberi peluang kenaikkan pangkat secara time based...

BARU ADIL......





.

Tanpa Nama berkata...

Cikgu rasional berkata:

Saya kadang-kadang terasa malu membaca komen oleh guru-guru di blog ni. Contoh: Guru DG41 yang mula bertugas sebagai guru bukan siswazah, sambung belajar dan bila naik DG41 tak puas hati, sebab gred kenaikan pangkat DG32, DG34 dan DG38 lebih dari gaji dia. Baca Perintah Am: Masa naik gred ke DG41 tu ada kenaikan gaji dan elaun tak? Tak puashati apa lagi. Saya tahu apa yang cikgu inginkan: Gaji permulaan gred DG41 lebih dari maksimum DG38 kan? Bagus...nanti starting DG41 RM5400! Berpada-pada la cikgu!

Tanpa Nama berkata...

"Lain lah macam PTD umur 30 dh M48 masa dulu pastu post2 JUSA bila2 boleh creat.Ni PROSPEK boleh create lagi post. Kawan2 sekolah seasrama yg sangkut dari Tingkatan 3,5,masuk sastera Tkn 6 sekarang ni PTD dh Jusa A, Turus, sbb pihak PTD yg buat post."

1.Sebenarnya rasa dah malas nak debat bab sistem pengurusan dimalaysia ni...last sekali yang bodoh perintah yang cerdik...macam contoh diatas...yang cream jadi doktor atau jurutera atau guru atau pensyarah..yang tak pas matematik tambahan...jadi PTD.
2.Lihat saja sistem gaji...yang lulus akaun..gaji tinggi dari doktor atau jurutera...sedangkan majoriti dari mereka dari aliran sains sosial dan sastera...siapa yang buat begitu..PTD...sebab majoriti mereka adalah lulusan arts dan sains sosial.
3.Golongan DS lebih baik sikit..diipta PTD dah boleh kacau..cuma sepatutnya kementrian kesihatan mesti prihatin terhadap isu ini...jangan bagi PTD masuk kedalam kementrian kesihatan...baru post lebih banyak untuk doktor.
4.Cuma nasib baikla doktor boleh sampai gred 54..guru hanya boleh sampai gred 52 saja...walaupun ramai yang punyai masters dan Phd..nak naik gred 54 atau JUSA..semuanya jawatan berpangkat seperti pengetua atau pengarah pelajaran negeri.
5.apapun nasib doktor dah terbela..kerajaan bagi banyak kelebihan pada doktor...atau masyarakat semua tahu..doktor adalah golongan cream disekolah...PTD adalah golongan kelas corot semasa sistem persekolahan dulu...jadi JUSA pun..PTD tetap kelas dua dalam dunia akademik.

Tanpa Nama berkata...

Cikgu rasional berkata:

Saya kadang-kadang terasa malu membaca komen oleh guru-guru di blog ni. Contoh: Guru DG41 yang mula bertugas sebagai guru bukan siswazah, sambung belajar dan bila naik DG41 tak puas hati, sebab gred kenaikan pangkat DG32, DG34 dan DG38 lebih dari gaji dia. Baca Perintah Am: Masa naik gred ke DG41 tu ada kenaikan gaji dan elaun tak? Tak puashati apa lagi. Saya tahu apa yang cikgu inginkan: Gaji permulaan gred DG41 lebih dari maksimum DG38 kan? Bagus...nanti starting DG41 RM5400! Berpada-pada la cikgu!

-----------------------------

Saya nak tanya ye...(SSM)

1. Kenaikan tahun gred 32 (rm 98.31)
2. Kenaikan tahunan gred 41 (rm 90.45)


Selama 5 thn kenaikan tahunan gred 41 rm 90.45... adakah gaji gred 41 akan lebih tinggi dr gred 32 yg kenaikan tahunan rm 98.31? kalau x tahu matematik x tahu la.......

-16 THN SERVICE-

Tanpa Nama berkata...

Kami mahu gaji minimum ditetapkan sesuai dengan kos hidup semasa. Dengan gaji baru nanti, diharapkan sekurang-kurangnya kami mampu survive sehingga 10 tahun akan datang atau sehingga semakan semula gaji yang berikutnya.

Gaji RM2,000 ke bawah adalah layak dikategorikan sebagai miskin tegar.Ini adalah realiti yang dihadapi oleh PA berjawatan rendah pada masa sekarang. Sedangkan harga barangan seharian setiap tahun mengalami peningkatan.

Tanpa Nama berkata...

JPA kata SBPA makin baik…ya sememangnya ada, tapi mana lebih baik kalau ada yang telah baik dahulu dibuang, contoh pemberian hadiah 1 pergerakan gaji bagi PPLD lulus PJJ atau ijazah pertama dapat DG41…. dah dihapuskan,….saya, DGA32…P2T6 dapat perbezaan gaji dari SSM ke SBPA hanya 5.2% aje, mana kata 7%-13% sperti janji PM dalam bajet…selaras kenaikan dan pemberian betul-betul, contoh pemindahan diberi kenaikan tangga gaji sehingga mencapai 7%-13% samada 1 atau 2 tangga gaji, jangan buat kerja macam budak darjah satu tak tahu banding, ada yang dapat n ada yang tak, sebabtulah sembunyi sangat sifir gaji sebaris tu, takut kito orang pandai kiro…kami PA DG pun pandai matematik juga walau tak jadi PTD pun. Luahan ini mungkin boleh jadi cadangan buat JPA sebagai panduan dalam sesi semakan nanti…..kalau nak dengar…

Tanpa Nama berkata...

Kaedah Penetapan Gaji Baru SBPA :

1. Tetapkan Gaji Maksimum supaya tiada PA yang langgar dinding.

2. Tetapkan Gaji Minimum supaya semua PA berpuashati.

3. Pelarasan dari SSM ke SBPA ditetapkan dalam lingkungan RM500 - RM1,000 (mengikut gred masing-masing).

4. Kenaikan Gaji Tahunan (KGT) ditetapkan dalam lingkungan RM500 - RM1,000 (mengikut gred masing-masing).

Tanpa Nama berkata...

1.Masalah U54 samalah jugak dengan DS54..gred 41 hingga 54 adalah timebassed..JUSA adalah jawatan pangkat..kalau semua nak JUSA..mustahil..mana cukup post di universiti atau hospital.
2.Rasanya bila dah gred 54...kira bersyukurla...atau tunjukkan prestasi hebat dalam kerjaya...dinaikkan pangkat untuk JUSA...apamacam...
==============================
Awak ni ada buat kajian ke?
Senior ni umur dh 50+ kerja dh 25+.
Masa dulu mana ade time base.Pakar dh 3 tahun masih U41(U3). Masa tu peluang belajar luar negara shj dan amat terhad. Buat kepakaran dh berapa banyak sijil. Pengalaman dh berapa banyak.Naik pangkat meniti macam titian sirat. PTK 4,5,6 dh. Bila nk naik JUSA tunggu JUSA yg ada, pencen dulu sbb post tiada. Markah LNPT 90-96 setiap tahun. Junior bolehlah terus time base. Buka mata terus u54.
Lain lah macam PTD umur 30 dh M48 masa dulu pastu post2 JUSA bila2 boleh creat.Ni PROSPEK boleh create lagi post. Kawan2 sekolah seasrama yg sangkut dari Tingkatan 3,5,masuk sastera Tkn 6 sekarang ni PTD dh Jusa A, Turus, sbb pihak PTD yg buat post.
memang lah klinik tiada post sbb JPA sekat. Minta bersara awal tidak lulus sebab tiada pengganti pakar yang layak jawpannya.. Rugilah kalau berhenti 24 jam.
Ni cerita junior disamakan dgn senior yg tidak adil kalau anda tak faham dan post yg sengaja disekat dan sebab umur pencen sampai kiamat.

Sabtu, Januari 14, 2012 12:57:00 PM

------------------------------------------


Sokong kerana memang kebenaran yang nyata 

Jangan nak samakan UD senior 54 dgn DS 54
bidang kerja adalah berlainan sekali
dari segi mendidik: UD 54 mendidik Houseman Medical officer dan junior 54

Merawat pesakit: hanya UD 54 bukan DS 54

Kecemasan; UD 54 shj

Risiko disaman jika komplilasi rawatan mahupun kesikapan berpunca dari pegawai bawahan: hanya UD 54

Tugas on call UD 54, bukan DS54

Kami senior UD 54 bukannya kenaikan pangkat secara time based. tapi kensikan kami adalah sama sot senior kami yg dah Jusa walaupun 1-3 tahun dari kami.

Tanpa Nama berkata...

Cikgu 16 tahun service:

Cikgu,
Gred DGA32 tu kenaikan pangkat. Zaman SSB dulu tu 26 tahun service gred lantikan DGA29 baru dapat DG32 hakiki. Bila diperkenalkan SSM, di wujudkan time based promotion, berkhidmat 10 tahun lebih kurang dapat KUP DGA32
Saya andaikan cikgu mengajar bermula dengan DGA29, lepas tu sambung belajar dan masuk gred lantikan DG41. Cikgu jangan buat tak tahu yang service cikgu semasa bukan siswazah dulu diambilkira untuk ke DG44. Mungkin dalam 5 tahun di DG41, cikgu dapat gred DG44. Sekarang banding KGT dan gaji maksimum cikgu dengan DGA32. Tolong betulkan saya jika tersilap cikgu.

orang cerdik pandai berkata...

alahai rakyat malaysia. jgn risau gaji xkan naik sblm PRU.aritu ckp bln 1 pastu bln februari pastu jun. pas-pas x dpt terus. padan muka kita semua. aku x kisah tp kwn-kwn semua dah rembat iphone4s, samsung s2, konon nk habiskan duit skit sbb gaji nak naik. aku dah agak dari dulu benda ni akan berlaku...hahahahahaha. skrg.

orang cerdik pandai berkata...

alahai rakyat malaysia. jgn risau gaji xkan naik sblm PRU.aritu ckp bln 1 pastu bln februari pastu jun. pas-pas x dpt terus. padan muka kita semua. aku x kisah tp kwn-kwn semua dah rembat iphone4s, samsung s2, konon nk habiskan duit skit sbb gaji nak naik. aku dah agak dari dulu benda ni akan berlaku...hahahahahaha. skrg.

Tanpa Nama berkata...

Salam Bro Tanpa Nama 1:18 pm

Bro silap utk mengatakan tak dak orang lain berada di gred41, 10 th tak naik lg gred48. Kalau bro tahu puak2 DG bangsat lagi parah bro! 22-23 tahun lepas gred 41 baru nak merasa gred48. Mungkin bro tak perasan apa yg saya kata kot.

Tapi kami tak pelik bro, guru bukan penting pun dalam budaya Malaysia. PTD memang penting, lain2 perkhidmatan memang penting bro.

Siapalah puak2 cikgu ni. Kerja separuh hari, cuti banyak pasal tu tak perlu naik pangkat. Bagi JPA/PTD kami ibarat lalat menghurungi hidangan istana.

Kpd pa lain cuba lihatlah betul ke guru kerja separuh hari?

Bab cuti pula, dalam cuti banyak tu kami boleh dipanggil ke sekolah utk tugasan tertentu, kami mengawas periksa awam, kami semak kertas periksa akhir tahun, kami susun program kerja utk tahun baru. Cuti kami tak bebas mcm org lain.

Tak pa bro dgn gaji dan kepangkatan se"hebat" itu kami jalankan tugas dengan sempurna.(Tolong jangan pukul rata dengan beberapa kerat guru pemalas yg merosakkan imej guru keseluruhannya, minta sangat mereka tu kena EXIT POLICY lepas ni)

salam
wmwi

Tanpa Nama berkata...

Kastam atau KDRM mengutip hasil cukai berbillion ringgit.Warganya menjana ekonomi negara.Tugas kastam tergolong dalam aspek teknikal.Tapi gaji pegawai rendah kastam sangat sedikit kalau dibandingkan dng kakitangan agensi kerajaan yang lain.Pertimbangkan untuk gaji yg berpatutan.Memang nasib pegawai kastam gred rendah tidak dipedulikan KPK untuk mendapat gaji yang lebih baik.Union pun dilihat gagal membantu.

Sabtu, Januari 14, 2012 10:59:00 AM


--------------------------

pegawai kastam kena upgrade ka gred 27 sepertimana sprm baru kurang rasuah.. saya sangat2 setuju jika gred plg bwh pegawai kastam diupgrade ke 27 walaupn saya bukanlh pegawai kastam.. hehehe....

+++++++++++++++++++++++

SETUJU...SALAH SATU CARA NAK BASMI RASUAH ADALAH MENGURANGKAN GODAAN,IAITU MENAIKKAN GAJI KE TAHAP YANG MUNASABAH,AGAR KAKITANGAN TIDAK DIPANDANG LEKEH DAN BOLEH DI BELI

Gaji SSM, Harga Barang SBPA berkata...

Kami mahu gaji minimum ditetapkan sesuai dengan kos hidup semasa. Dengan gaji baru nanti, diharapkan sekurang-kurangnya kami mampu survive sehingga 10 tahun akan datang atau sehingga semakan semula gaji yang berikutnya.

*Gaji RM2,000 ke bawah adalah layak dikategorikan sebagai miskin tegar.

Sabtu, Januari 14, 2012 10:23:00 AM
___________________________________________

Betul tu...Bincang apapun, gaji minimum perlu dititikberatkan. GAJI baru SBPA sampai ke sudah entah bila dapat, harga barang semua dah ikut kadar baru...Naik tak tentu pasal...PM Najib kata RM3,000 kat bandar tu dah dikategorikan 'Miskin Bandar', habis tu takkan setakat beritahu je...Takde penyelesaian ke? Cuepacs, tolong tengok sikit!

Tanpa Nama berkata...

Bagi je dlu gaji dr xde ptk ke gaji ptk..lepas tu bru bagi selaras gaji..selesai masalah pasal gaji..

Tanpa Nama berkata...

bodoh la semua PA ni nak mendengki gaji junior. kalau amalan biasa seperti di swasta, jika ada kenaikan skim gaji baru, cuma junior je merasa, senior dok mcm tu juga. tapi sebab BN baik lah maka diberi kepada senior juga.

hanya BN yang menjaga Melayud an masyarakat

Sabtu, Januari 14, 2012 9:58:00 AM


...................................

TAK PAYAH CAKAP BANYAK! KLU KENE KAT BATANG HIDUNG KO, KO PUN MERENGAK MCM ORG X CUKUP MAKAN..... PIGIRAH CKP X PAKAI OTAK.....KO BARU KEJE....APA YANG KITAORG MINTAK ADALAH KEADILAN BUKAN NAK MINTAK KURANGKAN GAJI KO...PIKIR LA SIKIT KLU NAK CAKAP. KLU GAJI KO RM 2JUTA PUN KITAORG X DENGKI...YG KITAORG NAK KEADILAN SAKSAMA.....AKU NAK TGK KLU KENE KAT BATANG HIDUNG KO....

Tanpa Nama berkata...

MENTRANSFORMASI PENJAWAT AWAM DI MALAYSIA, NEGARA YANG TERCINTA.

SSB - 1991
SSM - 2002
SBPA - 2012
NEGARA BERPENDAPATAN TINGGI - 2020 (8 TAHUN LAGI)

SETIAP SATU SISTEM MEMAKAN MASA HAMPIR 10 TAHUN SEBELUM IANYA DIUBAH. DAH NAMANYA DILETAKKAN SISTEM ''BARU'', JADI SEGALA-GALANYA HENDAKLAH DIPERBAHARUI ATAU DIBERIKAN PENJENAMAAN SEMULA SEIRING DENGAN HALA TUJU KERAJAAN .

1. MOHON SEMAK SEMUA URUSAN KENAIKAN PANGKAT DARI GRED 1 HINGGA 54 DAN DISERAGAMKAN DENGAN SEMUA JABATAN.JANGANLAH ADA PILIH KASIH DIANTARA SATU JABATAN DENGAN JABATAN YANG LAIN.

2. ROMBAK SEMULA SISTEM PENGGREDAN JAWATAN SEDIADA PENJAWAT AWAM YANG ADA HARI INI DARI GRED 1 HINGGA 54.

3. KAJI SEMULA KUOTA PERJAWATAN YANG IDEAL DAN BERKESAN BAGI SEMUA JABATAN. KAKITANGAN JABATAN YANG PATUT DITAMBAH, DIKURANGKAN ATAU TIDAK PERLU DIISI.

4. UPGRADEKAN JAWATAN SEDIADA PENJAWAT AWAM DARI GRED 1 HINGGA 54 SEIRING MENUJU 'NEGARA MAJU' 2020.

CADANGAN SAYA BAGI N17(CONTOH)DAN LAIN-LAIN GRED ATAU SKIM PERKHIDMATAN

GRED 17 - TELAH DIISI N11(JUMUD)
GRED 18
GRED 19 -DIISI OLEH GRED N17 hakiki
GRED 20 - x1. naik gred/pangkat
GRED 21 - x2. naik gred/pangkat
GRED 22 - x3. naik gred/pangkat
GRED 23 - x4. naik gred/pangkat
GRED 24 - x5. naik gred/pangkat
GRED 25 - x6. naik gred/pangkat
GRED 26 - x7. naik gred/pangkat

KALAU PA MEMASUKI SKIM PERKHIDMATAN KERAJAAN BERMULA SEAWAL UMUR 20 TAHUN, BELIAU AKAN MENDAPAT 7 KALI KENAIKAN GRED ATAU PANGKAT SEBELUM BELIAU PENCEN 60 TAHUN .(nama-nama jawatan mohon difikirkan)

SETIAP 5 TAHUN SEKALI PENJAWAT AWAM AKAN DIBERI 1 TAHAP KENAIKAN GRED YANG DIBERI SECARA AUTOMATIK BAGI MENAIKKAN MOTIVASI DAN SEMANGAT PANJAWAT AWAM DENGAN DIBERI TAMBAHAN SATU LAGI KENAIKAN KGT ATAU ELAUN INSENTIF YANG SESUAI, SEKURANG-KURANGNYA PENJAWAT AWAM AKAN BERASA DIHARGAI APABILA ADA PENINGKATAN DALAM KERJAYA.
YANG CEMERLANG AKAN MENGIKUT JALAN FAST TRACK .

SETIAP 5 TAHUN SEKALI PENJAWAT AWAM HARUS DIGERAKKAN DARI KERJA-KERJA PERKHIDMATAN KE KEWANGAN,PENTADBIRAN DAN PENYELIAAN (CONTOH) ATAU DARI UNIT LAIN KE UNIT YANG LAIN, JABATAN YANG SAMA BAGI MEMANTAPKAN LAGI KEBOLEHAN PENJAWAT AWAM SELAIN BAGI MENGELAKKAN ATAU BERKEMBANG UNSUR-UNSUR YANG TIDAK SIHAT DI SESUATU TEMPAT ITU.

MOHON DIPERTIMBANGKAN BAGI SEMUA GRED DAN SEMUA JENIS SKIM PERKHIDMATAN DALAM SEKTOR KERAJAAN

Tanpa Nama berkata...

Cikgu 16 tahun service:

Cikgu,
Gred DGA32 tu kenaikan pangkat. Zaman SSB dulu tu 26 tahun service gred lantikan DGA29 baru dapat DG32 hakiki. Bila diperkenalkan SSM, di wujudkan time based promotion, berkhidmat 10 tahun lebih kurang dapat KUP DGA32
Saya andaikan cikgu mengajar bermula dengan DGA29, lepas tu sambung belajar dan masuk gred lantikan DG41. Cikgu jangan buat tak tahu yang service cikgu semasa bukan siswazah dulu diambilkira untuk ke DG44. Mungkin dalam 5 tahun di DG41, cikgu dapat gred DG44. Sekarang banding KGT dan gaji maksimum cikgu dengan DGA32. Tolong betulkan saya jika tersilap cikgu.

---------------------
Kami berusaha untuk mendapat imbuhan selayaknya... bukan kami dok x berusaha utk memperbaiki diri kami.... so kena bagi imbuhan yang selayaknya kepada org yg berusaha.... utk naik ke gred 44 diambil dari bermulanya service gred 41 bukan dari gred 29.....

Tanpa Nama berkata...

Harap2 tangga gaji tidak ada lagi diturunkan(dibuat bracketing).. hinggakan gaji senior menyamai junior...sila kekalkan senioriti PA.

Jumaat, Januari 13, 2012 8:31:00 PM


----------------------------------

SETUJU!!!

Satu lagi..kepada mereka yg telah lulus PTK semasa SSM ..perlu ada kelebihan dengan mereka yang tidak mengambil PTK...

-----------------------------------SOKONG Sangat-sangat.
SBPA menyebabkan PA yang dapat anjakan gaji selepas lulus ptk
dan berada di tangga gaji p2 bertukar tarikh pergerakan gaji dari bulan Januari ke bulan April. Sedangkan PA yang tak lulus PTK, berada di tangga gaji p1, tetap kekal di bulan Januari dan dua-dua dapat gaji yang sama. Ini bukan kelebihan tapi kekurangan jadinya. Harap lebih prihatin.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Cikgu 16 tahun service:

Cikgu,
Gred DGA32 tu kenaikan pangkat. Zaman SSB dulu tu 26 tahun service gred lantikan DGA29 baru dapat DG32 hakiki. Bila diperkenalkan SSM, di wujudkan time based promotion, berkhidmat 10 tahun lebih kurang dapat KUP DGA32
Saya andaikan cikgu mengajar bermula dengan DGA29, lepas tu sambung belajar dan masuk gred lantikan DG41. Cikgu jangan buat tak tahu yang service cikgu semasa bukan siswazah dulu diambilkira untuk ke DG44. Mungkin dalam 5 tahun di DG41, cikgu dapat gred DG44. Sekarang banding KGT dan gaji maksimum cikgu dengan DGA32. Tolong betulkan saya jika tersilap cikgu.

----------------------------------- Tuan tanpa nama bukan tersilap. Tapi tuan kurang memahami situasi ini. Hanya tuan punya badan yang mengalami situasi ini yang benar-benar faham. Terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Cikgu rasional berkata:

Saya kadang-kadang terasa malu membaca komen oleh guru-guru di blog ni. Contoh: Guru DG41 yang mula bertugas sebagai guru bukan siswazah, sambung belajar dan bila naik DG41 tak puas hati, sebab gred kenaikan pangkat DG32, DG34 dan DG38 lebih dari gaji dia. Baca Perintah Am: Masa naik gred ke DG41 tu ada kenaikan gaji dan elaun tak? Tak puashati apa lagi. Saya tahu apa yang cikgu inginkan: Gaji permulaan gred DG41 lebih dari maksimum DG38 kan? Bagus...nanti starting DG41 RM5400! Berpada-pada la cikgu!
--------------------------------
Terima kasih kerana sudi komen masalah ini. Tapi berpada-padalah bila beri komen. Tak kena pada batang hidung sendiri, memanglah boleh cakap macam-macam.

Tanpa Nama berkata...

Cikgu rasional berkata:

Saya kadang-kadang terasa malu membaca komen oleh guru-guru di blog ni. Contoh: Guru DG41 yang mula bertugas sebagai guru bukan siswazah, sambung belajar dan bila naik DG41 tak puas hati, sebab gred kenaikan pangkat DG32, DG34 dan DG38 lebih dari gaji dia. Baca Perintah Am: Masa naik gred ke DG41 tu ada kenaikan gaji dan elaun tak? Tak puashati apa lagi. Saya tahu apa yang cikgu inginkan: Gaji permulaan gred DG41 lebih dari maksimum DG38 kan? Bagus...nanti starting DG41 RM5400! Berpada-pada la cikgu!
--------------------------------
Terima kasih kerana sudi komen masalah ini. Tapi berpada-padalah bila beri komen. Tak kena pada batang hidung sendiri, memanglah boleh cakap macam-macam.
........
nak komen biarlah berpada-pada,,kami bukan tamak nak sampai starting 5000++++ tapi senioriti kami tak dikira langsung sedang rakan sejawat diambil kira..adakah ini keadilan...betul rakan saya kata tak kena batang hidung sendiri apa2 pun boleh cakap....

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Cikgu 16 tahun service:

Cikgu,
Gred DGA32 tu kenaikan pangkat. Zaman SSB dulu tu 26 tahun service gred lantikan DGA29 baru dapat DG32 hakiki. Bila diperkenalkan SSM, di wujudkan time based promotion, berkhidmat 10 tahun lebih kurang dapat KUP DGA32
Saya andaikan cikgu mengajar bermula dengan DGA29, lepas tu sambung belajar dan masuk gred lantikan DG41. Cikgu jangan buat tak tahu yang service cikgu semasa bukan siswazah dulu diambilkira untuk ke DG44. Mungkin dalam 5 tahun di DG41, cikgu dapat gred DG44. Sekarang banding KGT dan gaji maksimum cikgu dengan DGA32. Tolong betulkan saya jika tersilap cikgu.

----------------------------------- Tuan tanpa nama bukan tersilap. Tapi tuan kurang memahami situasi ini. Hanya tuan punya badan yang mengalami situasi ini yang benar-benar faham. Terima kasih.
.................
memang benar,tuan komen diatas tidak mengalami situasi yang kami hadapi...Encik bolrh tanya pendapat yang sambung berlajar dah berkhidmat 10 tahun di ppld....tengok apa kata mereka...lepas tu nak ulas sampai esok pagi pun tak apa......Tuan baru servis 16 tahun,,kawan saya dah servis 24 tahun gaji belum sampai RM3000 dan dah ada ijazah....gaji tidak sepadan...tak kena badan ssendiri bolehla cakap itu cakap ini....

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
1.Cuepacs kena lantik pegawai PA yang pro untuk wakili cuepacs..kalau omar osman jadi wakil cuepacs dalam semakan semula sbpa..pandangan cuepac akan dipandang sepi saja..lantik wakil dari wakil pensyarah ipta pun ok, untuk wakili cuapacs...ramai ahli cuapac terdiri dari golongan pro..pemegang Phd pun ramai.
2.Satu kegagalan yang memalukan untuk puak PTD JPA..ahli semakan semula sbpa terdiri dari peguam negara..kemntrian keewangan dll.Nampak benar kerajaan dah tak percaya pada PTD JPA untuk uruskan struktur gaji sbpa.
_______________________________
memang sah dah PTD ni bangang.... aku ni bukan jenis yang pandai sangat.. tapi ada member yang kerja kesihatan bagitahu ada gaji doktor pakar senior UD54 ada yang naik RM 90 jer .., yang baru dapat UD 54 ( junior)boleh naik dekat RM 2000 ... buatnya diorang senoir merajuk lari pegi kerja private ... habis le pengalaman senior bertahun- tahun kat kerajaan.., pengalaman ni la yang akan diperturunkan kat junior... bukan senang tau pengalaman doktor tengok orang sakit ni... 5 tahun kerja tu kira macam budak hingusan lagi .. bukan macam PTD 3 4 tahun dah naik pangkat macam cerdik giler.... memang rugi ler kerajaan pelihara PTD ni... buat perabis beras jer.... last2 SPBA pun orang lain kena semak ... memang sah bangang...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Cikgu 16 tahun service:

Cikgu,
Gred DGA32 tu kenaikan pangkat. Zaman SSB dulu tu 26 tahun service gred lantikan DGA29 baru dapat DG32 hakiki. Bila diperkenalkan SSM, di wujudkan time based promotion, berkhidmat 10 tahun lebih kurang dapat KUP DGA32
Saya andaikan cikgu mengajar bermula dengan DGA29, lepas tu sambung belajar dan masuk gred lantikan DG41. Cikgu jangan buat tak tahu yang service cikgu semasa bukan siswazah dulu diambilkira untuk ke DG44. Mungkin dalam 5 tahun di DG41, cikgu dapat gred DG44. Sekarang banding KGT dan gaji maksimum cikgu dengan DGA32. Tolong betulkan saya jika tersilap cikgu.
......................
Seingat saya mereka yang dapat DG32 sambung berlajar pun dapat 3nplu 1 juga...sama dengan kami juga jadi tidak ada makna...bukan kami dengki potong kami..tapi fikir pakai akal la sama servis 20 tahun sama seorang sambung ijazah dan seorang ppld tapi gaji ppld lebih tinggi RM500 ke atas patutke........junior sekarang pun jauh tinggi drpad kami dan tak perlu sambung...jangan fikir gaji mati...takut kami mati dulu sebelum gaji mati..............Mereka yang berkenaan datang dan perli kami yang senior gaji mereka tinggi dan KGT pun tinggi...gelak sinis lagi ada..dan kata kami bodohla pi sambung berlajar. Ini bukti gaji mereka lebih tinggi.............hanya tuan badan yang teraniaya saja merasa pahit bagai hempedu....

Tanpa Nama berkata...

Kenapa KSN atau KPPA tidak mengkaji dengan teliti berkaitan jadual gaji kakitangan yang terang terang tidak munasbah. Saya rasa kakitangan peringkat pekeranian pun akan dapat menilai i gaji berkaitan yang tidak seimbang dan tidak adil. Seperti di ruang forum Utusan Malaysia dimana terlalunjelas ketidak adilan jadual gaji berkaitan. Adakah penyediaan jadual gaji ini dilakukan diperingkat pegawai JUsa dan kakitnagan PTD gred 41 sahaja supaya tidak boleh menyuarakan pandangan walaupun jelas ketidak adilan berlaku kerana budaya takut pada bos.
Dimana integriti KSN dan KPPA dalam isu ini dimana bukan saja menampakan kelemahan diperingkat JPA dan PTD tetapi juga menunjukan seolah-olah kakitangan awam lain tidak cekap dlam tugasan mereka. Mustahil perkara ini tidak dibentangkan dengan teliti diperingkat lebih KSN dan KPPA dimanakah peranan mereka dan perasaan mereka dalm menjaga kepentingan PA.?????

Terima kasih kepada PM kerana perihatin terhadap nasib PA dan bertepatan dengan selogan rakyat didahulukan dan pencapaian dutamakan.

Saya ingin mengsyorkan supaya kajian ini dibuat oleh satu pasukan yang terdiri dari banyak peringkat dan jabatan. Perkhidmatan pensyarah dari bidang kepakaran metametik perlu diberi peluang menggunakan kepakaran qqmereka dan menyelesaikankemelut ini.

«Lebih lama ‹Lebih lama   1 – 200 daripada 256   Terbaru› Baru»