SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

26 Januari 2012

JPA HARUS PRIHATIN RUNGUTAN PENJAWAT AWAM

Berita Harian
Oleh Rejal Arbee
2012/01/26




Implikasi SBPA tak dimaklum secara telus, kakitangan bawahan tidak dapat manfaat

SISTEM Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) yang cuba hendak dipaksa ke atas keseluruhan 1.3 juta warga perkhidmatan awam akhir tahun lalu, kini sedang menjalani kajian menyeluruh hasil arahan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berikutan banyaknya bantahan terhadap cara Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) cuba hendak memaksa penerimaannya. Mereka juga dikatakan tidak diberikan masa cukup untuk menelitinya bahkan butiran lengkap cadangan itu juga tidak diberikan. Ini telah menimbulkan banyak persoalan kenapa JPA begitu terdesak mahu melaksanakannya. Dikatakan warga awam hanya diberikan masa tidak sampai dua minggu untuk membuat pilihan kalau tidak, mereka akan menghadapi risiko yang boleh menjejaskan kedudukan mereka dalam perkhidmatan.

Persoalan yang timbul kenapa segala implikasi dan akibatnya tidak diterangkan kepada semua kakitangan awam? Kenapa Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Perkhidmatan Awam (CUEPACS) sendiri tidak pula dibawa berunding dari awal lagi supaya segalanya kelihatan telus?

Bukankah orang ramai sentiasa diberi nasihat meneliti sebarang apa yang mereka mahu tandatangani dan mengetahui ‘the small print’ sebelum bersetuju? Tetapi bagi SBPA ini nampaknya JPA sendiri tidak mahu warga perkhidmatan awam bersikap demikian.

Apakah akibatnya daripada perlakuan demikian? Bukankah ia telah menimbulkan amarah di kalangan majoriti kakitangan awam hingga ada yang mengugut mahu berpaling tadah pada Pilihan Raya Umum Ke-13 yang akan diadakan dalam masa terdekat.
Apakah ini muslihat beberapa kerat pegawai kanan kerajaan yang bertanggungjawab terhadap SBPA ini? Hanya mereka yang boleh menjawab.

Keluhan beberapa warga awam dalam beberapa blog membuka mata terhadap apa sebenarnya berlaku. Kata seorang: “Beberapa bulan lalu kakitangan awam berasa sangat gembira apabila skim gaji baru diumumkan Perdana Menteri membabitkan kenaikan antara tujuh hingga 13 peratus, berkuat kuasa 1 Januari lalu.

“Andaian kami sudah pasti kakitangan kerajaan pada gred paling rendah akan menikmati kenaikan 13 peratus sementara gred paling tinggi iaitu Kumpulan Pengurusan dan Profesional akan mendapat kenaikan tujuh peratus.

“Namun sangkaan ini meleset apabila melihat kepada tawaran opsyen dikemukakan JPA. Kami diarahkan untuk membuat opsyen dalam keadaan sangat tergesa-gesa tanpa mendapat penjelasan mengenai skim gaji baru itu daripada ketua jabatan. Apabila mendapat surat opsyen berkenaan, kami diarahkan untuk menurunkan tandatangan pada borang opsyen pada masa itu juga”.

Kata seorang lagi: “Ketua pengarah JPA sudah buat kesilapan, akibatnya kerajaan dimarah oleh kakitangan sendiri. Perkara ini menjadi modal pembangkang untuk hentam kerajaan.

“Sebagai contoh ketika taklimat, soalan diajukan tidak dapat dijawab dengan tepat, sebaliknya jawapannya ialah akan berlaku kenaikan gaji daripada SSM kepada SBPA. Tentunya ada tetapi berapakah kenaikan? RM1 pun kenaikan juga”.

Kata seorang lagi: “Yang aku pelik, kenapa masih nak berahsia sangat pasal lampiran ‘C’ tu? Bila tanya pada ketua pejabat, jawapannya ‘rahsia’. Macam mana hendak sign kalau rahsia?

Seorang lagi berkata demikian: “Sebagai contoh tawaran yang diberi kepada pegawai bawahan saya yang berada pada gred paling rendah dalam kerajaan iaitu untuk jawatan Pekerja Awam Gred R1 yang dulunya dipanggil ‘buruh’ yang berkhidmat selama 15 tahun, bergaji pokok RM1,242.09 hanya mendapat kenaikan RM88.

“Jika dihitung naik 13 peratus, beliau sepatutnya mendapat RM161.47. Sebaliknya jumlah kenaikan diperoleh itu hanya lebih kurang tujuh peratus.

“Begitu juga dengan kerani yang berjawatan Pembantu Tadbir Gred N17 yang sudah berkhidmat selama lebih kurang sembilan tahun bergaji pokok RM1,369.39. Beliau hanya mendapat kenaikan RM61 iaitu tidak sampai pun lima peratus”.

Semua ini adalah rungutan sebenar yang sepatutnya sudah diteliti supaya tidak wujud rasa tidak puas hati sedemikian. Dalam pada itu dikatakan pula kenaikan yang diberikan kepada pegawai atasan termasuk yang ditakrif sebagai ‘Premier’ dan ‘JUSA’ langsung tidak setimpal.

Apakah ini tidak menunjukkan bagaimana songsangnya pertimbangan yang diberikan kepada warga bawahan berbanding pegawai atasan?

Anehnya skim itu kononnya adalah dalam rangka perjalanan kerajaan mahu mencapai status negara maju berpendapatan tinggi.

Bagaimana mahu mencapai matlamat itu kiranya kakitangan bawahan hanya diberikan kenaikan serendah RM10 sebulan berbanding kenaikan mencecah RM8,000 bagi pegawai JUSA?

Ini bermakna jurang pendapatan bukan lagi dapat dirapatkan tetapi akan bertambah renggang dengan yang sudah pun menerima ganjaran besar menerima kenaikan yang sungguh tinggi, walhal mereka yang sepatutnya diberikan imbuhan lebih tinggi tidak mendapat pertimbangan demikian, malah diberikan serdaknya saja.

Inikah caranya pimpinan perkhidmatan awam mahu merapatkan jurang perbezaan pendapatan antara yang tertinggi dengan yang terendah?

Maka tidak menghairankan kenapa hampir keseluruhan 1.3 juta warga membantah melalui CUEPACS yang juga lambat memberikan reaksi hanya kerana tidak mengetahui apa sebenarnya yang disarankan.

Jadi persoalannya apa agaknya ada dalam pemikiran mereka yang membuat cadangan itu dan cuba memaksa warga awam menelan apa yang cuba disogok?

Baik jugalah kini Perdana Menteri menyedari betapa buruknya akibat usaha itu dengan kesedaran bagaimana kiranya ia dibiarkan saja kemungkinan besar ramai daripada 1.3 juta warga awam tidak akan lagi memihak kerajaan kiranya pilihan raya diadakan dalam masa terdekat.

Hanya beberapa kerat pegawai yang mencipta dan memikirkan skim itu saja boleh jawab apa sebenarnya muslihat mereka mengadakan skim yang begitu songsang.

Penulis adalah Felo Kanan di UKM

764 ulasan:

«Lebih lama   ‹Lebih lama   201 – 400 daripada 764   Terbaru›   Baru»
Tanpa Nama berkata...

Padan muka JUSA dan TURUS perasan kat JPA tu. Perasan bagus sangat sbb kau PTD. Kau tutup pintu rezeki orang, Tuhan bagi balasan kat kau!

Tanpa Nama berkata...

INI LAGI TIDAK ADIL!!!!!.....

PEMBUAT DASAR PENINDAS GRED

sedia maklum semua gred 1 hingga 10 dalam jawatan tertentu dijumudkan dan dinaikan menjadi Pembantu Operasi gred N11(N5-1)atau Pembantu Awam (H5-1).

Dalam SSM ketogeri diatas Jawatan Penghantar Notis N3/N12, Pembantu Kamera N3/N12, Penyelia Jeti N3/N12 Penyelamat N1/N12 dan Pemandu Enjin(Keretapi Bkt Bendera) R9/R12.

Apa yang mengelirukan bagi yang telah berada pada gred 12 SSM diturun gred 11 SBPA,ternyata DITURUNKAN PANGKAT..Bagi yang berada dalam gred 1 hingga 10 mungkin tiada masalah sebab dinaikan ke gred 11.

Disini saya mencadangkan bagi yang telah berada pada gred KPSL atau KUP gred N12/R12 di letakan dalam gred N5-3/H5-3..Takkan kena tunggu PSL atau KUP 15 tahun lagi baru nak dapat N5-3/H5-3...

minta petugas ambil tindakan...TQ.

Tanpa Nama berkata...

Golongan sijil ini tak tahu yang kumpulan Penolong Pegawai jaga ramai anak buah, macam CC (ketua pembantu tadbir) jaga ramai anak buah, jangan sibuk tuduh penolong pegawai dan CC dengki dengan kumpulan sijil ini kerana kena lihat dari tanggungjawab dan bebanan kerja, kalau sekadar buat kerja sendiri dan tak selia sesiapa, tapi lebih tinggi pangat dari CC dan penolong pegawai, di mana adilnya? Kalau nak naikan gred sijil ke gred 27 ataupun yang terkini gred 3-1, lantaklah, tapi gred CC dan penolong pegawai gred jugalah, gred 22 naik ke gred 3-2, lepas itu gred 26 naik ke gred 3-3, gred penolong pegawai pula dalam gred 2-1 untuk stpm dan diploma dan gred 2-2 dan seterusnya untuk diploma dan kenaikan pangkat.

Ini bukan soal dengki, tapi ini soal keadilan, jangan pentingkan diri saja, kerana kumpulan CC dan penolong pegawai tak peduli pun nak naikkan gred sijil ke gred 3-1, tapi kumpulan CC dan penolong pegawai kena naik gred jugalah, takkan dari penyelia jadi orang bawahan pula, apa cerita ini semua? Nak berhujah itu pun, lihatlah pada hakikat, jangan sibuk nak pentingkan diri sendiri saja.

__________________________

x abis2 kasim ni,mulut ckp xdengki tp tulisan jelas dengki..apa la nk jd..

Tanpa Nama berkata...

Penghantar Notis
Gred : N3/N12
Kod Skim : 4320
Kumpulan : Sokongan
Kem./Jab. : - Jadual Gaji :
P1T1 RM709.59 – P1T18 RM1543.57
P2T1 RM752.06 – P2T18 RM1617.82
P3T1 RM796.16 – P3T18 RM1702.70

Kenaikan Pangkat Secara Lantikan:

Pegawai sedang berkhidmat dalam perkhidmatan Pembantu Am Rendah, Atendan Kesihatan dan Atendan Haiwan adalah layak dipertimbangkan oleh Pihak Berkuasa Melantik berkenaan untuk Kenaikan Pangkat Secara Lantikan ke Jawatan Penghantar Notis Gred N3, tertakluk kepada kekosongan jawatan, apabila telah disahkan dalam perkhidmatan dan :-
(a) (i) Berpelajaran di peringkat sekolah menengah rendah bantuan penuh kerajaan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan; ATAU

(ii) Penilaian Menengah Rendah/Sijil Rendah Pelajaran atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan dan lulus Bahasa Malaysia/Bahasa Melayu pada peringkat peperiksaan tersebut atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan;
[Gaji Permulaan ialah pada Gred N12 : P1T2 RM 750.43 ; ATAU

(iii) Lulus Peperiksaan Khas;

(b) mempunyai lesen menunggang motosikal yang sah; DAN

(c) berumur kurang dari 54 tahun pada tarikh lantikan.
--------------------------------------------------------------------------


Disini jelas syarat kemasukan ke jawatan Penghantar Notis dikehendaki mempunyai SRP/PMR dari mula-mula SSM diperkenalkan tahun 2002.. tetapi mengapa bila nak beralih pada SBPA perlu lagi kelulusan SRP/PMR?...
Sepatutnya Jawatan Penghantar Notis sudah lama diupgred sama dengan pembantu Tadbir Rendah N11 dan Tukang Masak N1 yang telah diupgred kepada Pembantu Tadbir N17..

Cadangan penambaik bagi senior..

Apa yang mengecewakan lagi dalam SBPA bila berada dalam gred kenaikan pangkat atau KUP gred N12 SSM diletak sama dalam gred 11(N5-1),kemana hilang senior selama ini.TURUN PANGKAT KE?...Adalah wajar jawatan Penghantar Notis N12 diletakan pada N5-3 SBPA....

Harap CUEPAC/JPA melihat perkara ini,

Sekian.

Tanpa Nama berkata...

yang rugi Melayu juga la..semakin me-layu....

Tanpa Nama berkata...

yang rugi Melayu jugak la..semakin me-layu....

Tanpa Nama berkata...

Pakatan Rakyat pula apa kerjanya, sibuk ceramah maki hamun, menghasut orang hingga khutbah jumaat pun jadi pentas kempen politik, apa cerita? Lagi satu kerap sangat buat demontrasi liar, faedah jadah apa yang negara dapat? Semua itu adalah perosak saja, sudah jelas lagi bersuluh bahawa Pakatan Rakyat bukannya tahu apa, sibuk tamakkan kuasa, tapi tak reti mentadbir, negeri tadbiran mereka tunggang langgang, di Kedah madrasah atas tanah wakaf pun sanggup nak dirobohkan oleh PAS untuk buat shopping complex, tak ada pun puak serban PAS berguling-guling di jalanan untuk bantah perkara ini, apa cerita? Di Selangor PAS jadi tali barut DAP untuk benarkan arak dan judi di Shah Alam, tak mana dia suara Nik Aziz yang kononnya menuduh Barisan Nasional membiakkan arak dan judi sedangkan PAS sendiri sanggup bermati-matian membela DAP yang hendakkan arak dan judi dibiakkan di Shah Alam hingga sanggup pecat Dr. Hasan Ali yang menentang tindakan DAP itu, apa sudah jadi, PAS cakap saja lebih, tapi bila DAP tengking terus menikus, PAS lebih sayangkan DAP berbanding melindungi kepentingan bumiputera dan Islam. Sebab itulah segala yang DAP cakap PAS akan ikut membuta tuli, tapi apa yang PAS nak buat kena dapatkan restu dari DAP dulu, PAS sudah jadi pecacai tahap 'anjing suruhan' kepada DAP. PAS sudah teruk, PKR tunggang langgang, DAP pula makin rakus

_________________________

kalo xsilap aku madrasah kt kedah tu ,bangunan asalnya telah dirobohkan dn dibina madrasah br pd thn 2008 dn disewakan sebahagiannya kpda syarikat insuran,n hanya digunakan utk solat zohor dan asar,xsemua yg sebelah pas tu xbtl,tujuan asalnya nk roboh nk bina yg br,yg selesa,lg besar,apa salahnya jgnla tertutup sgt pemikiran tu,kalo nk roboh xbina2 aku pun marah,tu dh roboh rumah Allah,tp nk roboh hadiah lg bagus,ok apa..

P.A MALANG berkata...

MOHON CUEPACS CADANGKAN KEPADA JPA, AGAR PERGERAKAN GAJI TAHUNAN BULAN OKTOBER DIMANSUHKAN TERUS DALAM SBPA SEBAB AMAT MERUGIKAN KEPADA P.A YG TERLIBAT.

P.A MALANG berkata...

MOHON CUEPACS CADANGKAN KEPADA JPA, AGAR PERGERAKAN GAJI TAHUNAN BULAN OKTOBER DIMANSUHKAN TERUS DALAM SBPA SEBAB AMAT MERUGIKAN KEPADA P.A YG TERLIBAT.

P.A TERANIAYA berkata...

MOHON CUEPACS CADANGKAN KEPADA JPA, AGAR PERGERAKAN GAJI TAHUNAN BULAN OKTOBER DIMANSUHKAN TERUS DALAM SBPA SEBAB AMAT MERUGIKAN KEPADA P.A YG TERLIBAT.

pemerhati berkata...

AMARAN:

Kalau masalah SBPA tidak selesai sebelum PRU13 akibatnya adalah sangat besar kepada Kerajaan kerana saya percaya daripada 1.4 juta penjawat awam pasti akan mengundi dengan PROTES.

Dan, perkara yang sangat DASYAT lagi kalau sikap itu diturunkan/disebarkan kepada orang lain maka akibatnya lagi sangat besar. Sebagai contoh daripada 1.4 juta kakitangan awam kalau ada 30% atau 420 000 orang pekerja sahaja yang membuat protes dan menyebarkan/mempengaruhi orang lain dengan hanya menrekrut 5 orang sahaja maka jumlah yang akan mengundi protes akan lebih besar lagi. Ini tidak termasuk pengundi tetap pembangkang atau pengundi atas pagar.

Jadi, masalah perlu diselesaikan dalam tempoh terdekat dan keputusan serta hasil kajian dan tindakan hendaklah diumumkan semula kepada 1.4juta kakitangan perkhidmatan awam di Malaysia.

Tanpa Nama berkata...

Jgn asyik menuding jari kpd orang lain tapi diri sendiri serupa je. Kaji betul2 berkenaan perkara ini dan cuba muatkan kaki anda dlm kasut JPA baru anda tahu mcm mana tekanan kerja. Namun jika ada diantara anda nakkan pangkat yg tinggi, ayoh kita bekerja jgn asyik menyalahkan orang dan kita harus bersyukur dgn nikmat yg diberikan Tuhan.

Tanpa Nama berkata...

jangan gaduh....bersatu kita maju,bercerai kita rebah

Tanpa Nama berkata...

Saya amat berharap TS Abu bakar KPPA tampil memberi penjelasan. FB Tan SRi KPPA pun senyap sunyi sekarang nih.

orang borneo berkata...

tarik balik title tan sri kppa bangang tu.bodoh betul punya kppa.masuk tadika baliklah

Tanpa Nama berkata...

tak habis habis isu sijil poli,stpm,diploma....

mohon pertimbnagkan jumlah cuti tahunan PA dikembalikan seperti sebelum 2009.

30 hari bagi pNP
25 HARI BAGI PELAKSANA.

JUMLAH 20 SEKARANG SEDIKIT,DAN CUKUP CULUP UNTUK REHAT...BELUM DIKIRA JIKA ADA KECEMASAN.

MOHON PERTIMBANGAN

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Jika dikaji polemik SBPA ini pujian bolehlah diberi kepada Tan Sri tapi bukan di JPA tetapi Tan Sri P. Ramlee arwah telah nampak dan menunjuk cara pembahagian kekakayaan yang sinis yang akan diamalkan oleh JPA.Renung-renungkan dialog dalam Nujum Pak Belalang " Kau punya duit tinggi macam gunung, aku punya sikit macam bukit" Ini tak adil
................................

pramle mmg genius....wajar diberi gelaran Tan Sri walaupun telah lama meninggal dunia.
Org dJPA yg dpt Tan Sri sebelum meninggal dunia mengambil kesinisan genius pramle utk hasilkan Skim SBPA

Tanpa Nama berkata...

setuju..tempat aku pembangkang menang..tiada apa dibuatnya..muka pun tak nampak.duk ceramah sana sini jer..pengikut pulak terlalu taksub..pukul org BN.tapi pemimpin mereka tak larang pulak..hahaha
..........................
setuju,sama juga tmpat aku cuma kt tempat aku BN menang keje menipu rakyat,n memecah belahkan masyarakat jer manjang,jln berlubang pun bertahun x diturap..tension byk infra x dibuat,nk ngundi br sibuk tunjuk muka,tagih undi apa pun xboleh huhuhu..
...............................
harap hal2 politik nie bicara di forum yang lain.

Tanpa Nama berkata...

kalo xsilap aku madrasah kt kedah tu ,bangunan asalnya telah dirobohkan dn dibina madrasah br pd thn 2008 dn disewakan sebahagiannya kpda syarikat insuran,n hanya digunakan utk solat zohor dan asar,xsemua yg sebelah pas tu xbtl,tujuan asalnya nk roboh nk bina yg br,yg selesa,lg besar,apa salahnya jgnla tertutup sgt pemikiran tu,kalo nk roboh xbina2 aku pun marah,tu dh roboh rumah Allah,tp nk roboh hadiah lg bagus,ok apa.
..............................
tujuan asal memang nak roboh dan bina yang baru dan lebih besar, masalahnya. Tanah WAKAF sedia ada akan menjadi hak pemaju dan pemaju bina surau didalam kompleks perniagaannya (dikawasan parking bertingkat) menjadikan surau hak pemaju walaupun ada perjanjian. Perjanjian ini MUNGKIN boleh di mungkiri, akhirnya jadi mcm pak kaduk.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Pendengki sebenarnya adalah golongan sijil yang mengada-ngada nak setaraf dengan STPM dan diploma, kena sedar sikit yang sijil kalau nak buat ijazah kena buat diploma dulu, tapi kalau STPM boleh terus buat ijazah tanpa buat diploma, buatlah kajian dulu sebelum melalut tak tentu arah.
_________________________________
lawakk di pg hari,ko tu yg katak di bawah tempurung,nk tulis tu bia la otak tu update dh berapa lama sijil di terima masuk buat ijazah pertama..tgk link aku bg ni..lain kali nk komen make sure tahu fact,bknnya hentam keromo menampakkan kebodohan diri sendiri..

kemasukkan ke USM sarjana muda
https://pohon.usm.my/iklan.asp?iklan=diploma

http://azmanlin.blogspot.com/2009/01/permohonan-program-pengajian-ijazah.html
............................

Mereka yg bidang engineering dah faham dan dah tahu lama, graduate poli boleh buah ijazah pertama, siap boleh transfer kredit lagi. Biasanya bidang engineering berhujah menggunakan menggunakan fakta dan angka kalau bidang lain tak tahu la. Maaf la aku kerja kat Uni Teknikal, faham benar dgn bahagian non engineering....

cyborg83 aka swalGYL berkata...

harap² lepas nih kadar kenaikan lepas semakan nih berpatutan lah yer..

Tanpa Nama berkata...

Apa yang diperjelaskan oleh penulis ini dalam Berita Harian semalam, saya amat setuju.

Ketelusan dan Keadilan dalam pelaksanaan SBPA tidak sepatutnya diperlekehkan hingga menindas orang bawahan.Jurang perbezaan pendapatan terlalu ketara dan tidak dilaksanakan seperti yang diuar-uarkan oleh Perdana Menteri Malaysia Kita iaitu 7-13% sekiranya memilih SBPA.

Justeru, JPA harus mengambil tindakan drastik bagi membetulkan permasalahan yang berlaku dalam SBPA.Mohon Datuk Omar dan JK Cuepacs memperjuangkan hak PA yang sewajarnya diperolehi.

Tanpa Nama berkata...

Kepada Gred 27-40..Kalau ada cadangan atau tidak puas hati, boleh email pada farida JPA..tiada gunanya post disini..Gunakan kesempatan yang telah diberi utk memperbetulkan nasib gred 27-40. Gred bawah dah naik..gred 27-40 tersepit..patot gred 27-40dinaikkan ke 41..baru adil

2bz4money berkata...

SBPA ni adalah sebahagian agenda transformasi gomen dlm GTP yg dikendali oleh JPA dan perlu diselesaikan dlm tempoh terdekat. Saya amat berharap team CUEPACS sendiri lebih berkaliber dan peka bagi mewakili semua rungutan ahli dari pelbagai skim. Yg tampak diperhatikan 'rumah dah siap, pahat baru berbunyi"

Tanpa Nama berkata...

MINTA JPA KAJI SEMULA LULUSAN DIPLOMA


saya amat pasti bahawa gred ini adalah gred yg paling tertindas..

cth:gred 41 & 29 jurang gaji sangat jauh..gred 29-17 dan kebawah Xjauhpun bezanya..namun,bila situasi pemberian insentif bonus & penambahbaikkan gaji gred bawahan,gred kami dipinggirkan..hanya gred bawahan yg dibantu..jesteru jurang gaji yg sedikit td menjadi terlalu nipis..namun jurang kami dgn PNP masih kekal begitu..wujudnya jurang gaji yg besar didalam setiap kump yg ada dan bukanya diantara gred!!!
Sepatutnya kalau J17 naik ke J27 maka J29 naik J36 jadi perubahan gaji ada bukannya sama ini Pelukis Pelan J17 daripada Kolej Komuniti baru kerja setahun tapi terus ke J27 gaji denga j29 hanya kurang RM100. Tapi tanggungjawab J29 mengalahkan J41 yang J27 hanya menyurih pelan simpan data kelulusan. J29 mengedalikan permohonan, menganalisa tapak projek, menghadiri mesyuarat, aduan dan laian-lain. Macamni lebih elok jadi juruteknik tanggungjawab kurang nak kena marah J29 lulusan Diploma. Kami J29 tak marah kenaikkan Juruteknik tetapi sekiranya J17 yang lain pun naik la sama jangan satu jawatan saj naik dah la tu dia orang ada peluang nak ambil peperiksaan KPSL untuk jadi TA terlalu istimewa J17 ini. Oleh itu JPA perlu buka peluang juga kepada lulusan Diploma untuk ambil periksa KPSL untuk jadi Pegawai. Satu lagi saya rasa kenaikkan semua bagi sama rata RM400.00 @RM600.00. Daripada JUSA sampai bawahan maka tiada timbul isu JUSA naik RM10,000.00 bawahan naik RM50.00 dan gaji junior baru masuk sama dengan gaji senior 4 tahun berkhidmat semua tambah RM400@RM600. baru ada kesamarataan sebab barangan jualan harga sama tidak mengira JUSA ke Bawahan Ke..RENUNG-RENUNGKAN LA DATO SERI NAJIB DAN CUEPACS takut nanti masa pilihanraya bila golongan bawahan ambil kira semua ini untuk tukar pemerintah.Satu lagi boleh ke tidak perkhidmatan kontrak kakitangan diambilkira dalam perkhidmatan pasal pembayaran graduati masa kontrak tu ambil balik tak apa asalkan tempoh perkhidmatan ambilkira. TERIMAKASIH

Tanpa Nama berkata...

123

ANAK SARAWAK TERPINGGIR berkata...

Untuk mengelakan rasa tidak puas hati di kalangan PA atau caci mencaci diantara satu sama lain buat saja kenaikan gaji nanti sebanyak 10% saja tanpa mengira gred dan semua PA naikkan satu tangga mata gaji seperti dlm ssm t2 kalau sbpa dia dapat t3 cukup tu semua rasa puas hati.
utk kenaikkan pangkat nanti PA yg mempuyai kelulusan IJAZAH serta lulus PTK dan bekerja melebihi 20 tahun dan prestasi cemerlang diutamakan naik pangkat atau diutamakan mengisi kekosongan jawatan lantikkan seperti Gred 27 atau gred 41.

Saya mahu panel penilaian semula SBPA nanti beri peluang kepada PA yg ada IJAZAH tapi di gred gaji SPM tidak perlu lagi mengambil peperiksaan atau ujian penilaian kompetensi dianjurkan oleh SPA kerana mereka juga mempunyai pengalaman kerja yg luas dibidang kerja mereka dibandingkan dengan pemohon yg baru mohon kerja dengan kerajaan. Kalau skim mereka berbeza Spt. N17 mohon ke Gred Lantikkan W41 barulah dia disamakan dgn pemohon baru perlu ambil peperiksaan/penilaian kompentsi anjuran SPA.
Kalau sama Gred atau mohon sama jabatan seperti Gred w17 mohon jawatan lantikkan Gred W41 seperti Kastam, Imigrisen, JPJ dikecualikan ambil peperiksaan atau penilaian kompentensi dibuat oleh SPA kerana mereka ini mempuyai pengalaman kerja dalam tugas mereka.

Diharap Panel semula SBPA ambil perhatian PA tersebut.

Tanpa Nama berkata...

kepada yang ingin memberi komen/cadangan berhubung semakan semula SBPA sila kemukakan melalui email kepada

farida.sbpa@jpa.gov.my

komen dan cadangan anda amatlah dihargai dalam menambahbaikan SBPA.

Tanpa Nama berkata...

MINTA JPA KAJI SEMULA LULUSAN DIPLOMA


saya amat pasti bahawa gred ini adalah gred yg paling tertindas..

cth:gred 41 & 29 jurang gaji sangat jauh..gred 29-17 dan kebawah Xjauhpun bezanya..namun,bila situasi pemberian insentif bonus & penambahbaikkan gaji gred bawahan,gred kami dipinggirkan..hanya gred bawahan yg dibantu..jesteru jurang gaji yg sedikit td menjadi terlalu nipis..namun jurang kami dgn PNP masih kekal begitu..wujudnya jurang gaji yg besar didalam setiap kump yg ada dan bukanya diantara gred!!!
Sepatutnya kalau J17 naik ke J27 maka J29 naik J36 jadi perubahan gaji ada bukannya sama ini Pelukis Pelan J17 daripada Kolej Komuniti baru kerja setahun tapi terus ke J27 gaji denga j29 hanya kurang RM100. Tapi tanggungjawab J29 mengalahkan J41 yang J27 hanya menyurih pelan simpan data kelulusan. J29 mengedalikan permohonan, menganalisa tapak projek, menghadiri mesyuarat, aduan dan laian-lain. Macamni lebih elok jadi juruteknik tanggungjawab kurang nak kena marah J29 lulusan Diploma. Kami J29 tak marah kenaikkan Juruteknik tetapi sekiranya J17 yang lain pun naik la sama jangan satu jawatan saj naik dah la tu dia orang ada peluang nak ambil peperiksaan KPSL untuk jadi TA terlalu istimewa J17 ini. Oleh itu JPA perlu buka peluang juga kepada lulusan Diploma untuk ambil periksa KPSL untuk jadi Pegawai. Satu lagi saya rasa kenaikkan semua bagi sama rata RM400.00 @RM600.00. Daripada JUSA sampai bawahan maka tiada timbul isu JUSA naik RM10,000.00 bawahan naik RM50.00 dan gaji junior baru masuk sama dengan gaji senior 4 tahun berkhidmat semua tambah RM400@RM600. baru ada kesamarataan sebab barangan jualan harga sama tidak mengira JUSA ke Bawahan Ke..RENUNG-RENUNGKAN LA DATO SERI NAJIB DAN CUEPACS takut nanti masa pilihanraya bila golongan bawahan ambil kira semua ini untuk tukar pemerintah.Satu lagi boleh ke tidak perkhidmatan kontrak kakitangan diambilkira dalam perkhidmatan pasal pembayaran graduati masa kontrak tu ambil balik tak apa asalkan tempoh perkhidmatan ambilkira. TERIMAKASIH

-----------------------------------

copy & email ke farida JPA..aku de gak bagi cadangan panjang lebar utk Gred 27-40 nih..dah email pon ke Farida JPA..Klo sape2 nak leh amik jer cadangan aku kasi ke JPA. Baru suara Gred 27-40 didengari

Tanpa Nama berkata...

aku pong dah email kat YBhg. Datuk Farida.

Tanpa Nama berkata...

DAH JADI GELANGGANG POLIYIK PULAK DAHHHHH......TAK TAU NAK BEZAKAN URUSAN POLITIK DAN BUKAN....OTAK MASIH BAWAH TONG SAMPAH...

Tanpa Nama berkata...

Setuju...

Dulu aku belajar di UITM Shah Alam, mmg langsung takde kedai jual arak di area Shah Alam. Tapi skarang ni arak dijual mcm air minuman biasa! APA DAH JADI?? MANA ANAK HARAM LEBAI BERSARBAN YG BERGULING DEPAN ISTANA SULTAN PERAK TAPI LANGSUNG BUAT TAK TAHU DI SHAH ALAM?? CELAKA KO PAK LEBAI BERSARBAN... DENGAN MUDAH JADI BALACI DAN ANJING DAP KAFIR!!!! SIAL...SEHINGGAKAN SANGGUP KORBANKAN PERJUANGAN NEGARA ISLAM!!! DASAR ULAMAK ANJING!!!!

Tanpa Nama berkata...

CC N4-3 guna SPM
Juruteknik Ja3-1 guna SIJIL KEJURUTERAAN POLITEKNIK setaraf STPM....

Tanpa Nama berkata...

Diploma kejuruteraan 3 tahun
Sijil kejuruteraan poli 2 tahun 3 bulan cuma beza 9 bulan jer yg sepatutnya dah 20 tahun dulu di naiktarafkan

Tanpa Nama berkata...

GAJI SBPA XDAPAT DIBAYAR PADA 31 HB NI..HARAP MAKLUM.. SAYA PUN DAPAT INFO DARI JABATAN AKAUNTAN... HARAP BERSABAR JELAH.. TUNGGU JE PENYELARASAN BARU NI.. KITA TGK APE YG BERLAKU SAMADA BAIK ATAU BURUK KENA TERIMA DENGAN REDHA..

Tanpa Nama berkata...

GAJI SBPA XDAPAT DIBAYAR PADA 31 HB NI..HARAP MAKLUM.. SAYA PUN DAPAT INFO DARI JABATAN AKAUNTAN... HARAP BERSABAR JELAH.. TUNGGU JE PENYELARASAN BARU NI.. KITA TGK APE YG BERLAKU SAMADA BAIK ATAU BURUK KENA TERIMA DENGAN REDHA..

Tanpa Nama berkata...

GAJI SBPA XDAPAT DIBAYAR PADA 31 HB NI..HARAP MAKLUM.. SAYA PUN DAPAT INFO DARI JABATAN AKAUNTAN... HARAP BERSABAR JELAH.. TUNGGU JE PENYELARASAN BARU NI.. KITA TGK APE YG BERLAKU SAMADA BAIK ATAU BURUK KENA TERIMA DENGAN REDHA..

Tanpa Nama berkata...

GAJI SBPA XDAPAT DIBAYAR PADA 31 HB NI..HARAP MAKLUM.. SAYA PUN DAPAT INFO DARI JABATAN AKAUNTAN... HARAP BERSABAR JELAH.. TUNGGU JE PENYELARASAN BARU NI.. KITA TGK APE YG BERLAKU SAMADA BAIK ATAU BURUK KENA TERIMA DENGAN REDHA..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Tanpa Nama berkata...
Pendengki sebenarnya adalah golongan sijil yang mengada-ngada nak setaraf dengan STPM dan diploma, kena sedar sikit yang sijil kalau nak buat ijazah kena buat diploma dulu, tapi kalau STPM boleh terus buat ijazah tanpa buat diploma, buatlah kajian dulu sebelum melalut tak tentu arah.
_________________________________
lawakk di pg hari,ko tu yg katak di bawah tempurung,nk tulis tu bia la otak tu update dh berapa lama sijil di terima masuk buat ijazah pertama..tgk link aku bg ni..lain kali nk komen make sure tahu fact,bknnya hentam keromo menampakkan kebodohan diri sendiri..

kemasukkan ke USM sarjana muda
https://pohon.usm.my/iklan.asp?iklan=diploma

http://azmanlin.blogspot.com/2009/01/permohonan-program-pengajian-ijazah.html
............................

Mereka yg bidang engineering dah faham dan dah tahu lama, graduate poli boleh buah ijazah pertama, siap boleh transfer kredit lagi. Biasanya bidang engineering berhujah menggunakan menggunakan fakta dan angka kalau bidang lain tak tahu la. Maaf la aku kerja kat Uni Teknikal, faham benar dgn bahagian non engineering....

......................
Janganja di si Kitol, berhujah dgn fakta dan angka......
baca

PEKELILING PERKHIDMATAN BIL. 7 TAHUN 1983
__________________
Mulai 14hb Januari, 1983

Tanpa Nama berkata...

PAS sudah jadi Parti Adat dan SOsial sekarang ni di Selangor

Tanpa Nama berkata...

Kami menghargai jasa baik kerajaan kerana menaik taraf sijil kejuruteraan politeknik setaraf STPM. Jawatan Juruteknik J22 & J26 kini adalah JA3-1 sama gred dgn jawatan Juruteknik J17. Dari itu kami Juruteknik J22 & J26(SSM) yang memiliki Sijil Kejuruteraan Politeknik @ yg telah memegang gred tersebut melebihi 10 tahun, mohon dipertimbangkan & dihargai pengalaman serta kekananannya. Sebelum ini kami juga berusaha utk lulus PTK & melalui prosesi temu duga sebelum dapat menjawat jawatan Juruteknik J22 @ J26. Dengan ini kami berharap pihak JPA memberi kami sedikit penghargaan atas usaha kami sebelum ini utk memajukan diri hingga dapat menjawat jawatan kanan dlm skim juruteknik. Harapan kami agar diberi gred berbeza dari gred JA3-1 supaya dpt membezakn kami dr gred J17 SSM. Terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

Kami menghargai jasa baik kerajaan kerana menaik taraf sijil kejuruteraan politeknik setaraf STPM. Jawatan Juruteknik J22 & J26 kini adalah JA3-1 sama gred dgn jawatan Juruteknik J17. Dari itu kami Juruteknik J22 & J26(SSM) yang memiliki Sijil Kejuruteraan Politeknik @ yg telah memegang gred tersebut melebihi 10 tahun, mohon dipertimbangkan & dihargai pengalaman serta kekananannya. Sebelum ini kami juga berusaha utk lulus PTK & melalui prosesi temu duga sebelum dapat menjawat jawatan Juruteknik J22 @ J26. Dengan ini kami berharap pihak JPA memberi kami sedikit penghargaan atas usaha kami sebelum ini utk memajukan diri hingga dapat menjawat jawatan kanan dlm skim juruteknik. Harapan kami agar diberi gred berbeza dari gred JA3-1 supaya dpt membezakn kami dr gred J17 SSM. Terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

Tempat aku PAS menang, ok jer..banyak perubahan dan kemajuan..

Takbir!!!!!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Weii ni citer psl PA la bkn politik..Tlg la Cuepacs jangan tido atau kamu nak main politik jg..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Setuju...

Dulu aku belajar di UITM Shah Alam, mmg langsung takde kedai jual arak di area Shah Alam. Tapi skarang ni arak dijual mcm air minuman biasa! APA DAH JADI?? MANA ANAK HARAM LEBAI BERSARBAN YG BERGULING DEPAN ISTANA SULTAN PERAK TAPI LANGSUNG BUAT TAK TAHU DI SHAH ALAM?? CELAKA KO PAK LEBAI BERSARBAN... DENGAN MUDAH JADI BALACI DAN ANJING DAP KAFIR!!!! SIAL...SEHINGGAKAN SANGGUP KORBANKAN PERJUANGAN NEGARA ISLAM!!! DASAR ULAMAK ANJING!!!!

-------------------------

ko jangan main cakap jer bro!!!!!
Negeri lain tak der jual arak ker ngok!!!!!tiada bezanyer lah ngok!!! sume same jer

Tanpa Nama berkata...

pemerhati berkata...
AMARAN:

Kalau masalah SBPA tidak selesai sebelum PRU13 akibatnya adalah sangat besar kepada Kerajaan kerana saya percaya daripada 1.4 juta penjawat awam pasti akan mengundi dengan PROTES.

Dan, perkara yang sangat DASYAT lagi kalau sikap itu diturunkan/disebarkan kepada orang lain maka akibatnya lagi sangat besar. Sebagai contoh daripada 1.4 juta kakitangan awam kalau ada 30% atau 420 000 orang pekerja sahaja yang membuat protes dan menyebarkan/mempengaruhi orang lain dengan hanya menrekrut 5 orang sahaja maka jumlah yang akan mengundi protes akan lebih besar lagi. Ini tidak termasuk pengundi tetap pembangkang atau pengundi atas pagar.

Jadi, masalah perlu diselesaikan dalam tempoh terdekat dan keputusan serta hasil kajian dan tindakan hendaklah diumumkan semula kepada 1.4juta kakitangan perkhidmatan awam di Malaysia.

------------------------------

Protes tetap protes..aku tak sanggup ditindas hidup2 bagaikan mayat bernyawa!!!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
PAS sudah jadi Parti Adat dan SOsial sekarang ni di Selangor

------------------------

Sume same sajer broooooo
tepuk dada tanyer iman

Kalo dah bagus sangat apekehal SPBA ni mendatangkan kekalutan kekusutan kecelaruan dan penipuan...

Ayang Ted berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

ada sesiapa berpangkat jusa keatas kat sini yang boleh bagi 1 sebab yang munasabah mengapa gaji jusa keatas boleh dinaikkan sekali ganda gaji asal dan PA bawahan hanya dapat naik puluh2 ringgit saja?.. tolong bagi jawapan kerana saya tidak faham kenaikan tidak rasional akal manusia ni.
...................................
mau berani depa jawab!!
PTD : Pakar Tipu Dunia

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
DAH JADI GELANGGANG POLIYIK PULAK DAHHHHH......TAK TAU NAK BEZAKAN URUSAN POLITIK DAN BUKAN....OTAK MASIH BAWAH TONG SAMPAH...

------------------------

Otak di atas tapi tahap pemikiran masih di bawah..potong jari lah bro kalo kerja tiada politik..
ambil lah kebaikan politik bukan keburukan brooo

Tanpa Nama berkata...

Jgn gaduh !

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Tanpa Nama berkata...

ada sesiapa berpangkat jusa keatas kat sini yang boleh bagi 1 sebab yang munasabah mengapa gaji jusa keatas boleh dinaikkan sekali ganda gaji asal dan PA bawahan hanya dapat naik puluh2 ringgit saja?.. tolong bagi jawapan kerana saya tidak faham kenaikan tidak rasional akal manusia ni.
...................................
mau berani depa jawab!!
PTD : Pakar Tipu Dunia

-------------------------------

Tunggu Ayam Jantan Bertelur Baru Depa Akan Jawab!!!!!

Tanpa Nama berkata...

27/01/2012 2:57am


BUTTERWORTH 27 Jan. - Sebanyak 25 buah kedai musnah dalam satu kebakaran di Jeti Butterworth, di sini, malam semalam.

Kejadian yang berlaku pada pukul 11.39 malam itu dipercayai bermula dari sebuah bengkel berhampiran.

Bagaimanapun, menurut Pengarah Bomba Pulau Pinang, Azmi Tamat, tiada kematian mahupun kecederaan dilaporkan dalam insiden tersebut. - UTUSAN

MASIH NAK UNDI BN?

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Weii ni citer psl PA la bkn politik..Tlg la Cuepacs jangan tido atau kamu nak main politik jg..

--------------------------

Harap2 Kupeks main politik sihat untuk kebaikan PA semua dan kerajaan Malaysia.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Saya amat berharap TS Abu bakar KPPA tampil memberi penjelasan. FB Tan SRi KPPA pun senyap sunyi sekarang nih.

--------------------------

Depa kalut SPBA cacarmerba

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
27/01/2012 2:57am


BUTTERWORTH 27 Jan. - Sebanyak 25 buah kedai musnah dalam satu kebakaran di Jeti Butterworth, di sini, malam semalam.

Kejadian yang berlaku pada pukul 11.39 malam itu dipercayai bermula dari sebuah bengkel berhampiran.

Bagaimanapun, menurut Pengarah Bomba Pulau Pinang, Azmi Tamat, tiada kematian mahupun kecederaan dilaporkan dalam insiden tersebut. - UTUSAN

MASIH NAK UNDI BN?

----------------------------

huhuhuhuhuhuh tepuk dada tanyer iman di hati

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
GAJI SBPA XDAPAT DIBAYAR PADA 31 HB NI..HARAP MAKLUM.. SAYA PUN DAPAT INFO DARI JABATAN AKAUNTAN... HARAP BERSABAR JELAH.. TUNGGU JE PENYELARASAN BARU NI.. KITA TGK APE YG BERLAKU SAMADA BAIK ATAU BURUK KENA TERIMA DENGAN REDHA..

--------------------------------

Ade aku kisah..yang penting SPBA ni gaji aku naik melambung,boleh p haji tiap2 tahun.

Tanpa Nama berkata...

BILA GAME LIVERPOOL VS MAN UNITED EK?

Tanpa Nama berkata...

korang kecoh2 kat sini salahkan PM la salahkan JPA n salahkan CUEPAC. tapi korang xsedar ker DALANG DAJAL SEBENARNYE SI KSN tuh. dia lah yang color blind and kuku besi tue sebenarnye. sebabtue walaupun najib cakap ditangguhkan, tapi sebenarnye still berjalan.

SILA VOTE TAMATKAN KONTRAK SI KSN YANG KEJAM E2!!!!

Tanpa Nama berkata...

lolololoooooo

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
BILA GAME LIVERPOOL VS MAN UNITED EK?
-----------------------------------
semalam game tue, MU menang 3-0
scorer - Safee Sali, Hai-O dan Fakri Sairani

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Yg korang iri hati sgt dgn pegawai atasan / jusa ni apasal? Ada berapa je JUSA? Ada 2000 org? berbanding 1.3 juta PA. tu pun nak kecoh.syukur la

'''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Saudara di atas
Dunia semakin global dan dasar langit terbuka memainkan peranan di dalam sistem demokrasi berperlembagaan di malaysia.
Majoriti penjawat awam bawahan tidak akan mempertikaikan gaji joso/dosa sekiranya kita berada di zaman feudal mungkin hanya segelintir yang jadi Hang Jebat.

Tetapi tuan kena terima hakikat kerana yang sedikit itulah menjadi permulaan kepada yang besar. Kalau tuan tidak percaya saya bagi contoh;

Presiden Libya seorang
tetapi rakyat yang memberontak berjuta-juta orang
kesudahanya yang seorang atau sedikit menjadi arang.

Apa yang penting bagi diri saya bukan soal kuantiti tetapi kualiti. Penjawat awam macam saya tidak ingin pun gaji naik jika harga barang dipasaran murah dan munasabah tetapi itu semua adalah mimpi di petang hari. Cubalah tuan/puan Jusa, Tonggak dan Pak Menteri turun ke kawasan-kawasan rakyat biasa lihat berapa harga susu bayi? berapa harga beras? berapa harga tol? terutama yang tinggal di luar Putrajaya semuanya naik menggila bagai letusan ribut matahari.
Latakan lah keadilan pada tempat yang sepatutnya.

Rintihan kecil PA

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
korang kecoh2 kat sini salahkan PM la salahkan JPA n salahkan CUEPAC. tapi korang xsedar ker DALANG DAJAL SEBENARNYE SI KSN tuh. dia lah yang color blind and kuku besi tue sebenarnye. sebabtue walaupun najib cakap ditangguhkan, tapi sebenarnye still berjalan.

SILA VOTE TAMATKAN KONTRAK SI KSN YANG KEJAM E2!!!!

---------------------------

KSN terlibat gak ker bro

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Yg korang iri hati sgt dgn pegawai atasan / jusa ni apasal? Ada berapa je JUSA? Ada 2000 org? berbanding 1.3 juta PA. tu pun nak kecoh.syukur la

'''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Saudara di atas
Dunia semakin global dan dasar langit terbuka memainkan peranan di dalam sistem demokrasi berperlembagaan di malaysia.
Majoriti penjawat awam bawahan tidak akan mempertikaikan gaji joso/dosa sekiranya kita berada di zaman feudal mungkin hanya segelintir yang jadi Hang Jebat.

Tetapi tuan kena terima hakikat kerana yang sedikit itulah menjadi permulaan kepada yang besar. Kalau tuan tidak percaya saya bagi contoh;

Presiden Libya seorang
tetapi rakyat yang memberontak berjuta-juta orang
kesudahanya yang seorang atau sedikit menjadi arang.

Apa yang penting bagi diri saya bukan soal kuantiti tetapi kualiti. Penjawat awam macam saya tidak ingin pun gaji naik jika harga barang dipasaran murah dan munasabah tetapi itu semua adalah mimpi di petang hari. Cubalah tuan/puan Jusa, Tonggak dan Pak Menteri turun ke kawasan-kawasan rakyat biasa lihat berapa harga susu bayi? berapa harga beras? berapa harga tol? terutama yang tinggal di luar Putrajaya semuanya naik menggila bagai letusan ribut matahari.
Latakan lah keadilan pada tempat yang sepatutnya.

Rintihan kecil PA

---------------------------

Setuju tuan..gaji naik ciput jer tapi barang naik harga menggunung..aper citer tue..sedikit lama - lama jadi bukit, yang kayap PA bawahan jugak

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Padan muka JUSA dan TURUS perasan kat JPA tu. Perasan bagus sangat sbb kau PTD. Kau tutup pintu rezeki orang, Tuhan bagi balasan kat kau!

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Padan muka JUSA dan TURUS perasan kat JPA tu. Perasan bagus sangat sbb kau PTD. Kau tutup pintu rezeki orang, Tuhan bagi balasan kat kau!

Tanpa Nama berkata...

SBPA ni adalah sebahagian agenda transformasi gomen dlm GTP yg dikendali oleh JPA dan perlu diselesaikan dlm tempoh terdekat. Saya amat berharap team CUEPACS sendiri lebih berkaliber dan peka bagi mewakili semua rungutan ahli dari pelbagai skim. Yg tampak diperhatikan 'rumah dah siap, pahat baru berbunyi"

Tanpa Nama berkata...

PTD yang buat sbpa ni harus diambil tindakan buang kerja sebab tak ikut cakap PM dan mempurak- perandakan kakitangan awam termasuk KPPA,ini adalah salah satu BN boleh tumbang oleh sebab golongan ini,,takut ada muslihan disebaliknya....BN harus berhati-hati...Hidup Datuk Sri Najib...

Tanpa Nama berkata...

cth:gred 41 & 29 jurang gaji sangat jauh..gred 29-17 dan kebawah Xjauhpun bezanya..namun,bila situasi pemberian insentif bonus & penambahbaikkan gaji gred bawahan,gred kami dipinggirkan..hanya gred bawahan yg dibantu..jesteru jurang gaji yg sedikit td menjadi terlalu nipis..namun jurang kami dgn PNP masih kekal begitu..wujudnya jurang gaji yg besar didalam setiap kump yg ada dan bukanya diantara gred!!!
Sepatutnya kalau J17 naik ke J27 maka J29 naik J36 jadi perubahan gaji ada bukannya sama ini Pelukis Pelan J17 daripada Kolej Komuniti baru kerja setahun tapi terus ke J27 gaji denga j29 hanya kurang RM100. Tapi tanggungjawab J29 mengalahkan J41 yang J27 hanya menyurih pelan simpan data kelulusan. J29 mengedalikan permohonan, menganalisa tapak projek, menghadiri mesyuarat, aduan dan laian-lain. Macamni lebih elok jadi juruteknik tanggungjawab kurang nak kena marah J29 lulusan Diploma. Kami J29 tak marah kenaikkan Juruteknik tetapi sekiranya J17 yang lain pun naik la sama jangan satu jawatan saj naik dah la tu dia orang ada peluang nak ambil peperiksaan KPSL untuk jadi TA terlalu istimewa J17 ini. Oleh itu JPA perlu buka peluang juga kepada lulusan Diploma untuk ambil periksa KPSL untuk jadi Pegawai. Satu lagi saya rasa kenaikkan semua bagi sama rata RM400.00 @RM600.00. Daripada JUSA sampai bawahan maka tiada timbul isu JUSA naik RM10,000.00 bawahan naik RM50.00 dan gaji junior baru masuk sama dengan gaji senior 4 tahun berkhidmat semua tambah RM400@RM600. baru ada kesamarataan sebab barangan jualan harga sama tidak mengira JUSA ke Bawahan Ke..RENUNG-RENUNGKAN LA DATO SERI NAJIB DAN CUEPACS takut nanti masa pilihanraya bila golongan bawahan ambil kira semua ini untuk tukar pemerintah.Satu lagi boleh ke tidak perkhidmatan kontrak kakitangan diambilkira dalam perkhidmatan pasal pembayaran graduati masa kontrak tu ambil balik tak apa asalkan tempoh perkhidmatan ambilkira. TERIMAKASIH


Tapi tanggungjawab J29 mengalahkan J41

_____________________________

amboiii mengalahkn j41 tu kwn2...agak2 la kalo nk sembang pun..jgnla tinggi melangit..

Nor Azman Jeymanz berkata...

mohon semoga CEUPACS & JPA bersama-sama membuat penyemakan kadar tuntutan elaun lebih masa yang seakan-akan dipinggirkan setelah sekian lama..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Pendengki sebenarnya adalah golongan sijil yang mengada-ngada nak setaraf dengan STPM dan diploma, kena sedar sikit yang sijil kalau nak buat ijazah kena buat diploma dulu, tapi kalau STPM boleh terus buat ijazah tanpa buat diploma, buatlah kajian dulu sebelum melalut tak tentu arah.
_________________________________
lawakk di pg hari,ko tu yg katak di bawah tempurung,nk tulis tu bia la otak tu update dh berapa lama sijil di terima masuk buat ijazah pertama..tgk link aku bg ni..lain kali nk komen make sure tahu fact,bknnya hentam keromo menampakkan kebodohan diri sendiri..

kemasukkan ke USM sarjana muda
https://pohon.usm.my/iklan.asp?iklan=diploma

http://azmanlin.blogspot.com/2009/01/permohonan-program-pengajian-ijazah.html
............................

Mereka yg bidang engineering dah faham dan dah tahu lama, graduate poli boleh buah ijazah pertama, siap boleh transfer kredit lagi. Biasanya bidang engineering berhujah menggunakan menggunakan fakta dan angka kalau bidang lain tak tahu la. Maaf la aku kerja kat Uni Teknikal, faham benar dgn bahagian non engineering....

......................
Janganja di si Kitol, berhujah dgn fakta dan angka......
baca

PEKELILING PERKHIDMATAN BIL. 7 TAHUN 1983
__________________
Mulai 14hb Januari, 1983

___________________
ni tak tahu la buta hati ke buta mata..main bantai jer tulis,kalo yerpun dengki xsabar2 nk komen..check la dulu nk tulis apa2 pun samada fact or fake..xderla nmpak diri sndiri tu mcm katak bawah tempurung..

Tanpa Nama berkata...

HELO

miz berkata...

sangat setuju..'JPA HARUS PRIHATIN RUNGUTAN PENJAWAT AWAM' mcm situasi kami nie dan nak masuk berkhidmat 3thn tapi gaji SBPA akan sama dengan org yg belum pun masuk berkhidmat 1thn..adil ke mcm tu..? sangat sangat tidak adil..

Tanpa Nama berkata...

Harap pertimbangkan Pen.Peg Psikologi...
Sememangnya Gred S kelayakan minimum adalah STPM,seperti PPHEI,PPPM,dll..
tp PPSI(Psikologi) tiada yang STPM,Bahkan semuanya Diploma..tidak seharusnya diletakan pada Gred 3-1,Seharusnya 2-1..
Sekian..

Ahmad Hamdan Talha berkata...

Tanpa Nama berkata...
Tan Sri Sidek Hassan : Your Next Stop, Jurassic Park.


By Syed Akbar Ali



I received this sms last night. It looks people are very unhapy with the Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Sidek Hassan. Here is the sms. I have de-smsed the spelling so that we can all understand it :



"Tolong support usaha ni bro, tolong cari angle yang ada lagi, thank you. Pemuda UMNO Putrajaya sebulat suara minta Perdana Menteri jangan sambung kontrak KSN

1. Tidak prihatin terhadap rakyat dalam isu parkir berbayar Putrajaya dan isu saman ekor
2. Tidak perform sepanjang RMK9, perlaksanaan slow sehingga rakyat tidak rasa benefitnya dan jejas pertumbuhan ekonomi
3. Ramai penjawat awam pun marah kepada Kerajaan sebab masih sambung kontrak dia
4. Salah satu punca kakitangan Kerajaan marah dalam tahun 2008, sikap dan kenyataan dia pasal bonus"
Jumaat, Januari 27, 2012 12:11:00 AM

Ye la! Macamana aku boleh terlepas pandang perkara ni. Memang something wrong la…Just Do It or Just Du It (Money)?

Drama Sebabak berkata...

Tanpa Nama berkata...
Pemerhati Politikus berkata...
Aku nak gunakan Teori Konspirasi terhadap KPPA

- KSN tetapkan gaji 50k-60k utk tarik pegawai dari luar utk isi jawatan premier. KPPA terpaksa setuju kerana bos no 1 suruh. (Kena ikut sebab post KSN dah nak kosong). (KSN plak nak kekal dlm jawatan lps tamat kontrak)...so seseorang kena jadi kambing hitam...iaitu KPPA

- exKPPA dipanggil utk semak SBPA (satu cara nak memalukan KPPA dan dapat tunjuk KPPA tak bagus)...(conpem x bleh duduk pos KSN sbb KSN dah bgtau PM, KPPA tak buat betul...mangsa adalah KPPA...

- CEUPACS turut menyalahkan KPPA sebab kontrak presiden pun dah nak abis, so kena jadikan KPPA kambing hitam, supaya PM padang tinggi dan penjawat awam sokong Presiden...(so ada can menang pos presiden lagi)...

Conclusion : Ini kospirasi tahap dewa...

Jumaat, Januari 27, 2012 12:11:00 AM
-----------------------------------

Memang ada kebenarannya…Tanpa penat dan lelah seolah tidak berbuat apa2 sebelum, tetiba muncul tang corner…From ZERO to HERO kononnya!

Tanpa Nama berkata...

hidup cuepacs

Tanpa Nama berkata...

Kami menghargai jasa baik kerajaan kerana menaik taraf sijil kejuruteraan politeknik setaraf STPM. Jawatan Juruteknik J22 & J26 kini adalah JA3-1 sama gred dgn jawatan Juruteknik J17. Dari itu kami Juruteknik J22 & J26(SSM) yang memiliki Sijil Kejuruteraan Politeknik @ yg telah memegang gred tersebut melebihi 10 tahun, mohon dipertimbangkan & dihargai pengalaman serta kekananannya. Sebelum ini kami juga berusaha utk lulus PTK & melalui prosesi temu duga sebelum dapat menjawat jawatan Juruteknik J22 @ J26. Dengan ini kami berharap pihak JPA memberi kami sedikit penghargaan atas usaha kami sebelum ini utk memajukan diri hingga dapat menjawat jawatan kanan dlm skim juruteknik. Harapan kami agar diberi gred berbeza dari gred JA3-1 supaya dpt membezakn kami dr gred J17 SSM. Terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

Just nak share:-

http://yuseriyusoff.blogspot.com/2011/08/ada-desakan-jangan-sambung-kontrak-ksn.html

Tanpa Nama berkata...

Selamat Menunaikan Solat Jumaat

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
PTD yang buat sbpa ni harus diambil tindakan buang kerja sebab tak ikut cakap PM dan mempurak- perandakan kakitangan awam termasuk KPPA,ini adalah salah satu BN boleh tumbang oleh sebab golongan ini,,takut ada muslihan disebaliknya....BN harus berhati-hati...Hidup Datuk Sri Najib...

----------------------

exit policy kepada pembuat SPBA ini..you are fired..fail!!!!!!!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Ahmad Hamdan Talha berkata...
Tanpa Nama berkata...
Tan Sri Sidek Hassan : Your Next Stop, Jurassic Park.


By Syed Akbar Ali



I received this sms last night. It looks people are very unhapy with the Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Sidek Hassan. Here is the sms. I have de-smsed the spelling so that we can all understand it :



"Tolong support usaha ni bro, tolong cari angle yang ada lagi, thank you. Pemuda UMNO Putrajaya sebulat suara minta Perdana Menteri jangan sambung kontrak KSN

1. Tidak prihatin terhadap rakyat dalam isu parkir berbayar Putrajaya dan isu saman ekor
2. Tidak perform sepanjang RMK9, perlaksanaan slow sehingga rakyat tidak rasa benefitnya dan jejas pertumbuhan ekonomi
3. Ramai penjawat awam pun marah kepada Kerajaan sebab masih sambung kontrak dia
4. Salah satu punca kakitangan Kerajaan marah dalam tahun 2008, sikap dan kenyataan dia pasal bonus"
Jumaat, Januari 27, 2012 12:11:00 AM

Ye la! Macamana aku boleh terlepas pandang perkara ni. Memang something wrong la…Just Do It or Just Du It (Money)?

---------------------------------

Minta berundur lah jika tidak komited terhadap tugas, jangan menyusahkan PA dan RAKYAT. Makan duit pencen dah ler

Tanpa Nama berkata...

Nor Azman Jeymanz berkata...
mohon semoga CEUPACS & JPA bersama-sama membuat penyemakan kadar tuntutan elaun lebih masa yang seakan-akan dipinggirkan setelah sekian lama..

--------------------------

Tiap2 tahun bagi alasan budget takder...apekahalnyer, ingat kami kejer tak guner duit ker..bukan banyak pun claim just cukup2 beli susu anak jer!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Gred 1-11 di jumudkan ke gred 17...yg gred 17 ni bila nak dinaikan grednya?
Dimanakah keadilanya..gred 1-11 masuk guna SRP/PMR dah sama dgn SPM..gaji gred 1-11 lebih lg dr 17..
Minta di timbangkan PTPO N17 yang ada STPM dinaikan ke N19...baru adil...

Tanpa Nama berkata...

CADANGAN KGT BERDASARKAN JAWATAN KUMPULAN PELAKSANA

PMR(5-1) - RM80

SPM(4-1) - RM100

SIJIL/STPM(3-1)gred W,FT,E,G,J - RM120 DAN RM145

DIPLOMA(2-1) - RM160

Khamis, Januari 26, 2012 2:20:00 PM


Hai Bro!....kau tulis apa takde maksud langsung untuk penambahbaikan...

Tanpa Nama berkata...

Jgn asyik menuding jari kpd orang lain tapi diri sendiri serupa je. Kaji betul2 berkenaan perkara ini dan cuba muatkan kaki anda dlm kasut JPA baru anda tahu mcm mana tekanan kerja. Namun jika ada diantara anda nakkan pangkat yg tinggi, ayoh kita bekerja jgn asyik menyalahkan orang dan kita harus bersyukur dgn nikmat yg diberikan Tuhan.

Jumaat, Januari 27, 2012 6:56:00 AM

Dah ada yang terasa,macam org jpa je masuk komen...

Tanpa Nama berkata...

harap gaji skim sbpa segera di laksanakan .kalau cepat run lagi bagus.sebelum gaji february selesai.tak perlu dah nk tunggu2 sehingga april.banyak keperluan yang perlu terutama persekolahan anak2 yg memerlukan duit.jadi putuskan keputusan yg terbaik dari semua pihak setelah berbincang dan berunding maka harapan kami gaji bulan february adalah gaji baru skim SBPA.tahun 2013 semakan elaun pulak.2014 semakan gaji sekali lagi.dalam masa tempoh inilah perlu dah buat perancangan yang begitu teliti.apabila tiba tahun baru terus saja RUN,senang tak payah kalut2 mcm sekarang.pilihan opsyen terus kan kerana dah selesai.tak usah tanda tangan sekali lagi..kira dh selesai.yg perlu diselesaikan segera sebelum february gaji baru dah boleh RUN.kerana pihak kewangan perlu siapkan semua struktur gaji baru.kesian mereka nanti bekerja bertungkus lumus tak berehnti2 nk siapkan gaji semua PA.dan siap run semua PA boleh dah semak di laman web organisasi masing2 utk cek kenaikan gaji.

mr kangkung

Tanpa Nama berkata...

Dicadangkan jawatan peringkat atasan seperti KSN,KSU atau JUSA di isi dari kalangan bukan PTD.

PTD ni bukan pakar pun dalam pengurusan.

Banyak lagi skim J, F, U , Z ker yang boleh mengurus dan mentadbir.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Jgn asyik menuding jari kpd orang lain tapi diri sendiri serupa je. Kaji betul2 berkenaan perkara ini dan cuba muatkan kaki anda dlm kasut JPA baru anda tahu mcm mana tekanan kerja. Namun jika ada diantara anda nakkan pangkat yg tinggi, ayoh kita bekerja jgn asyik menyalahkan orang dan kita harus bersyukur dgn nikmat yg diberikan Tuhan.

Jumaat, Januari 27, 2012 6:56:00 AM

Dah ada yang terasa,macam org jpa je masuk komen...

---------------------------

Makan cili api, terasa pedasnyer
huhuhuhuhuhuhuhuh

Tanpa Nama berkata...

SOKONG GAJI BARU SIAP DILAKSANA PADA BULAN FEB 2012 INI.
SEMUA NK PAKAI DUIT DGN GAJI BARU.YANG DAH ADA BUAT LOAN, SEPERTI LOAN RUMAH, LOAN KERETA LOAN PERIBADI DSBNYA SEDANG MENANTI-NANTI TU UTK TANDATANGAN AGGREEMENT HE HE HE.JADI HARAPNYA CEUPACS PERCEPATKAN PROSES KATA SEPAKAT DGN SEMUA AGENSI KERAJAAN DLM HAL INI SEGERA MUNGKIN.KAMI TAK NAK GAJI LEPAS APRIL BARU DPT.KALAU LAMBAT NANTI KAMI KUATIR SEMUA PANGKAH LAIN PADA PRU13 INI YG DIJANGKA BULAN MAC INI KERANA CUTI SEKOLAH BERMULA.

PERJUANGKAN GAJI KAKITANGAN GRED 1 HINGGA 17 SEBAGAIMANA SARANAN KENGKAWAN DI ATAS TU SEMUA.

YAHOOOO....BULAN FEB 2012 SEMUA GAJI BARU SKIM SBPA.

joe labu

Tanpa Nama berkata...

Jalan Penyelesaian masalah SPBA adalah naikan KGT 13% kepada perlaksana..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Tanpa Nama berkata...

ada sesiapa berpangkat jusa keatas kat sini yang boleh bagi 1 sebab yang munasabah mengapa gaji jusa keatas boleh dinaikkan sekali ganda gaji asal dan PA bawahan hanya dapat naik puluh2 ringgit saja?.. tolong bagi jawapan kerana saya tidak faham kenaikan tidak rasional akal manusia ni.
...................................
mau berani depa jawab!!
PTD : Pakar Tipu Dunia

-------------------------------

Tunggu Ayam Jantan Bertelur Baru Depa Akan Jawab!!!!!

Jumaat, Januari 27, 2012 10:25:00 AM

Sebab tengah fikir apa jawapan yang sesuai bila nak masuk kubur nanti..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Jalan Penyelesaian masalah SPBA adalah naikan Elaun Rumah, COLA, dan Elaun Kritikal.

Tanpa Nama berkata...

syok nye gaji bulan feb ye ? tahniah .kena pegi bank ambil borang loan

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
yang rugi Melayu juga la..semakin me-layu....
-----------------------------

Yang merugikan dan me-layu kan orang melayu adalah orang melayu sendiri..janjing duit penuh poket sendiri, boleh p haji tiap2 tahun.

Tanpa Nama berkata...

tambah cuti tahunan seperti sebelum 2009.Kelayakan cuti 20 tak cukup untuk balik sabah.

Tanpa Nama berkata...

Pegawai pembuat sbpa utamakan temolok sendiri saja dan tidak ikut kenaikan 7-13%. Dari mana dpat punca kuasa sehingga kenaikan gaji jusa dan ke atas lebih drp.13% Puak PTD pengkianat kepada kerajaan BN supaya pegawai selain jusa anti kerajaan.

pemuda sabah dari pedalaman berkata...

KEMBALIKAN JUMLAH KELAYAKAN CUTI TAHUANAN PA SEPERTI DULU....

pNP 30 hari
pelaksana 20 hari...


tolonglah.....dah 2 tahun tak balik kg sebab cuti tak cukup.untuk balik kg,2 hari perjalanan diperlukan untuk pergi dan balik,dah kena ambil 2 hari cuti untuik perjalanan sahaja.lagio satu.cuti pun kena simpan untuk kecemasan...

Tanpa Nama berkata...

harap gaji skim sbpa segera di laksanakan .kalau cepat run lagi bagus.sebelum gaji february selesai.tak perlu dah nk tunggu2 sehingga april.banyak keperluan yang perlu terutama persekolahan anak2 yg memerlukan duit.jadi putuskan keputusan yg terbaik dari semua pihak setelah berbincang dan berunding maka harapan kami gaji bulan february adalah gaji baru skim SBPA.tahun 2013 semakan elaun pulak.2014 semakan gaji sekali lagi.dalam masa tempoh inilah perlu dah buat perancangan yang begitu teliti.apabila tiba tahun baru terus saja RUN,senang tak payah kalut2 mcm sekarang.pilihan opsyen terus kan kerana dah selesai.tak usah tanda tangan sekali lagi..kira dh selesai.yg perlu diselesaikan segera sebelum february gaji baru dah boleh RUN.kerana pihak kewangan perlu siapkan semua struktur gaji baru.kesian mereka nanti bekerja bertungkus lumus tak berehnti2 nk siapkan gaji semua PA.dan siap run semua PA boleh dah semak di laman web organisasi masing2 utk cek kenaikan gaji.

mr kangkung

-----------------------------------

Tanpa Nama berkata...
SOKONG GAJI BARU SIAP DILAKSANA PADA BULAN FEB 2012 INI.
SEMUA NK PAKAI DUIT DGN GAJI BARU.YANG DAH ADA BUAT LOAN, SEPERTI LOAN RUMAH, LOAN KERETA LOAN PERIBADI DSBNYA SEDANG MENANTI-NANTI TU UTK TANDATANGAN AGGREEMENT HE HE HE.JADI HARAPNYA CEUPACS PERCEPATKAN PROSES KATA SEPAKAT DGN SEMUA AGENSI KERAJAAN DLM HAL INI SEGERA MUNGKIN.KAMI TAK NAK GAJI LEPAS APRIL BARU DPT.KALAU LAMBAT NANTI KAMI KUATIR SEMUA PANGKAH LAIN PADA PRU13 INI YG DIJANGKA BULAN MAC INI KERANA CUTI SEKOLAH BERMULA.

PERJUANGKAN GAJI KAKITANGAN GRED 1 HINGGA 17 SEBAGAIMANA SARANAN KENGKAWAN DI ATAS TU SEMUA.

YAHOOOO....BULAN FEB 2012 SEMUA GAJI BARU SKIM SBPA.

joe labu
-----------------------------------

SETUJU!! SOKONG!! SETUJU!! SOKONG!! SETUJU!! SOKONG!! SETUJU!! SOKONG!! SETUJU!! SOKONG!! SETUJU!! SOKONG!!

Tanpa Nama berkata...

SBPA rekaan KSN dan Ketua Pengarah Perkhidmatan awam lebih cun dikenali SISTEM BARU PEGAWAI ATASAN (sbpa) kerana golongan ini sj dapat lauk dan lain dpt kuah sj.

Tanpa Nama berkata...

Terkini pasal gaji Jan 2012
http://www.treasury.gov.my/pdf/ucapan/pembayaran_gaji_sbpa.pdf

Tanpa Nama berkata...

UMNO dan BN pulak asyik menipu, songlap, rasuah, dan jual harta rakyat.

MCA kata kalau PR menang PAS berkuasa.
UMNO kata Kalau PR menang DAP berkuasa.

Ini bertujuan untuk menjual hantu kepada rakyat supaya rakyat menjadi takut kepada cerita hantu ini.

UMNO nak menyuruh org melayu takut dan akan mengundi UMNO.

Manakala MCA nak bagi org cina takut dan akan mengundi BN.

Namun sedar lah wahai rakyat malaysia, dan org Melayu.

Hak kamu bangsa melayu semakin hari semakin hilang kerana di jual oleh pemimpin UMNO.

Kita cuba bertanya

1. Siapa yang bagi Singapore kepada LKY? UMNO atau PAS atau DAP.

2. Siapa yg bagi Pulau Batu Puteh kepada Singapore?

3. Siapa yg bagi stesen KTM kepada Singapore?

4. Siapa yang jual air kepada singapore Rm 0.02 satu Meter Padu dan beli balik rm 0.50sen.

5. Siapa yang bagi satu gunung genting kepada Lim Goh Tong utk di buat pusat perjudian?

6. Siapa yang bagi tanah kem Sg. besi kepada dismon Lim untuk di buat rumah kos tinggi?

7. Siapa yg bagi tanah KTM sentul kepada YTL?

8. Siapa yg ambik tanah kg. Chu badak, kg abdullah hukum, kampung banda di KL dan mengahalau org melayu.

9. Siapa yg menghapus tulisan jawi sehingga org melayu hilang identiti diri dan buta al-quran?

10. Berapa banyak rizab Melayu di tinggal penjajah inggeris? dan selepas 54 tahun merdeka ada berapa banyak lagi rizab melayu, siapa yg gadai?

11. Siapa yang buat undang2 membolehkan org luar (warga asing) mudah membeli rumah/tanah di Malaysia? Sehingga rakyat tempatan terpaksa bersaing dengan mereka dan harga rumah melambung tinggi? Hanya Negeri Kelantan Yg tak setuju tu sebab sukar warga luar/ bukan rakyat kelantan nak beli rumah/tanah di kelantan?

12. Siapa yang membaham duit rakyat dalam projek gagal PKFZ/PERWAJA dan terbaru projek fildot nasional?

13. Berapa juta trilion duit rakyat di seludup haram keluar negara? angkara siapa?

penat la mau tulih

Tanpa Nama berkata...

Siapa yang wajar dipersalahkan dalam kekusutan SPBA???

Tanpa Nama berkata...

senang2,,,ikut pelarasan gaji tahun 2007.....x pening...

Tanpa Nama berkata...

harap gaji skim sbpa segera di laksanakan .kalau cepat run lagi bagus.sebelum gaji february selesai.tak perlu dah nk tunggu2 sehingga april.banyak keperluan yang perlu terutama persekolahan anak2 yg memerlukan duit.jadi putuskan keputusan yg terbaik dari semua pihak setelah berbincang dan berunding maka harapan kami gaji bulan february adalah gaji baru skim SBPA.tahun 2013 semakan elaun pulak.2014 semakan gaji sekali lagi.dalam masa tempoh inilah perlu dah buat perancangan yang begitu teliti.apabila tiba tahun baru terus saja RUN,senang tak payah kalut2 mcm sekarang.pilihan opsyen terus kan kerana dah selesai.tak usah tanda tangan sekali lagi..kira dh selesai.yg perlu diselesaikan segera sebelum february gaji baru dah boleh RUN.kerana pihak kewangan perlu siapkan semua struktur gaji baru.kesian mereka nanti bekerja bertungkus lumus tak berehnti2 nk siapkan gaji semua PA.dan siap run semua PA boleh dah semak di laman web organisasi masing2 utk cek kenaikan gaji.

mr kangkung

-----------------------------------
Agak2 Mr. Kangkung or sapa2 yg lain ada berani tak berpiket depan rumah PM kita? :D

Tanpa Nama berkata...

yahoooooooooooooo

Tanpa Nama berkata...

Mohon jasa baik CEUPACS supaya mencadangkan agar semua PA diberi kenaikan 1 pergerakan gaji dlm SSM terlebih dahulu mulai gaji bulan Februari seperti cadangan asal SBPA dengan harapan dapat melegakan dan mengurangkan keresahan dan kemarahan kakitangan awam sehinggalah kajian penambahbaikan SBPA dapat diselesaikan. Segala tunggakan dari penambahbaikan boleh lah dibuat bagi gaji April nanti.
Semoga Kerajaan Perihatin mendengar dan memahami rintihan dan rungutan PA. Terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

syukur...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Yang pasti, perbezaan gaji ssm ke sbpa akan dibayar juga pada 31 Januari ini. Dah keluar arahan daripada Jabatan Akauntan Negara. Maknanya, tak ada perubahan ler...

--------------------------------

Belum lagi:

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/BayarangajiFebruariberdasarkanSSM/Article

Tanpa Nama berkata...

Kebanyakan PA tak kisah kalau doktor, engineer, Akauntan, IT, Pertanian, Perikanan, Polis, Kastam, Tentera, Guru dan lain2 bidang spesifik dapat JUSA/Turus dan sebagainya kerana memang kepakarannya ke situ.

Masalah sekarang ni adalah PTD-PTD yang kebanyakannya JUSA adalah golongan rojak.

GOlongan yang dipindahkan dari satu jabatan ke jabatan tertentu dimana mostly not all tiada kepakaran pun melainkan PTD tersebut naik gred dari jabatan yang sama.

Tapi pelik jugak, disebabkan PTD ni takder kepakaran, asyik la mengarah akauntan, engineer, IT, doktor, cikgu ikut cakap mereka.

Yang mereka nak setiap minggu, bulan dan tahun adalah laporan dari pegawai2 tugas spesifik ni sebabnya nak dibentangkan pada Menteri.

So, siapa yang dapat nama?? PTD jugak dapat nama, padahal yang buat kerja tu pegawai2 tugas spesifik. Tapi bila silap, ada argument maka pegawai tugas spesifikla akan disalahkan.

Kalau nak katakan PTD pakar dalam HR, prosedur kewangan kerajaan dll, semua tu dah ada dalam website kerajaan. Nak buat dasar?? Mana2 pegawai kalau diberi peluang buat master in policy making pun boleh buat. Ini tidak, master/PhD dalam bab2 policy making, HR, Social studies semuanya khusus untuk PTD. Padahal tak la susah mana nak banding dgn kursus pegawai2 specifik.

Pegawai lain?? Master pecah kepala. Famili entah kemana, anak entah kemana. Tak jugak naik pangkat bila masuk kerja. Tapi PTD, ruang terbuka luas untuk naik pangkat sebab perjawatan di atas banyak kekosongan yang dibuat2 sendiri.

Bagi kursus kat mana2 pegawai dalam masa 3 bulan pun dah mahir bab tu semua. Tak nampak langsung kerelevenan PTD.

So, apa lagi, pisahkan Pegawai Tadbir dan Pegawai Tadbir Diplomatik. Yang melambak takder kerja kat jabatan kerajaan sekarang ni level Pegawai Tadbir jer.

Bila suruh buat SBPA baru la terhegeh-hegeh nak buat. Sebelum tu buat apa jer kerjanya?? Last2 SBPA pun kucar-kacir jadinya.


SOKONG SEPENUHNYA...TGK JAK LATAR BELAKANG DEGREE PTD2 NI..ADA DEGREE SAINS KIMIA TP TAK LAYAK JADI DOKTOR JADILAH PTD...DEGREE FARMASI JADI PTD...DAN LAIN2 LAGI.. BILA PENTADBIR TAK PANDAI SEBAB BIDANG TAK SESUAI...

Tanpa Nama berkata...

Kenapa KPPA dan konconya tak boleh dengar dengan teliti pengumuman PM .. Semua PA akan mendapat kenaikan 7-13% apabila masuk dalam skim SBPA .. Maksudnya jika SN gaji RM 20 000, dia tak boleh terima kenaikan lebih dari RM 2 000 sebelum masuk ke skim SBPA. Begitu juga PA yang bergaji RM 900 ... kenaikannya mestilah tidak kurang dari RM 90 .. sebelum masuk ke skim SBPA ... Kira begitu senang pun tak boleh ke????
Kalau tamak haloba dan pentingkan tenggorok sendiri .. itu lain cerita .. Apa-apa pun diharap JK semakan SBPA dapat menjalankan tanggungjawab dan amanah dengan ikhlas .. jangan memikirkan puak-puak sendiri saje ..

Tanpa Nama berkata...

MOHON PENJELASAN BULAN NI DAPAT KE TUNGGAKAN GAJI SPBA....DAH PENING LA KEJAP KATA DAPAT KEJAP KATA TAK...

KLU IKUT KENYATAAN KAT BAWAH NI BULAN DEPAN PUN GAJI SMM JUGA...
http://www.bharian.com.my/bharian/articles/BayarangajiFebruariberdasarkanSSM/Article

Tanpa Nama berkata...

Bulan ni gaji ikut SSM .. Maksudnya PRU 13 masih jauh lagi ....

Tanpa Nama berkata...

cuti....seperti sebelum 2009.

PnP 30 hari
Pelaksana 25 hari.

pertimbangkan.setidak tidaknya untuk kakitangan yang telah berkhidmat,dilantik ke jawatan baru,agar dibenar bawa kelayakan cuti tahun jawatan lama ke jawatan baru.

maklumlah...orang yang dah biasa cuti 30 hari,tiba tiba naik pangkat cuti jadi kurang.

perkenankanlah.

Lebai Malang berkata...

"ada sesiapa berpangkat jusa keatas kat sini yang boleh bagi 1 sebab yang munasabah mengapa gaji jusa keatas boleh dinaikkan sekali ganda gaji asal dan PA bawahan hanya dapat naik puluh2 ringgit saja?.. tolong bagi jawapan kerana saya tidak faham kenaikan tidak rasional akal manusia ni."

Saya bukan JUSA tapi mengikut kata org yg pi jumpa Farida Timbalan KPPA utk bincangkan tentang anomali Skim dia orang ( J17, 22, 26, dilongokkan sekali kepad skim J3-1), mrk ada slow talk dgn Farida tanya apa justifikasi Gaji JUsa/Premiier naik melambung, Farida cakap meraka (JPA) nak ikut macam apa CEO GLC spt. TNB, Telekom dapat.

ntahla berkata...

ADA JAWATAN GRED 27 GUNA DIPLOMA SAHAJA..X GUNA STP ATAU DIPLOMA LAIN UTK SKIM INI EG PEN.PEG PERTANIAN, VETERINAR DAN PERIKANAN. TAPI JPA X KLASIFIKASI SBG TEKNIKAL (29). KERANA APA?? KERTAS JWPN ADA PD JPA. KUASA DI TANGAN JPA..JWPN MUDAH.
TAPI BILA NAK MASUK SBPA NI..GAJI DAH JADI MCM SIJIL POLI/INST.PERTANIAN..
APA HAL NI JPA ?? X KAN ANAK BUAH JE NAIK TARAF, BAPA BUAH MACAMMANA??

entahla

Tanpa Nama berkata...

salam

lg 1 minta perkongsian pendapat semua tentang pelaksanaan HUKUMAN MANDATORI kepada pemandu yg menyebabkan kematian yang sedang di teliti dan akan di laksanakan jika mendapat persetujui kabinet.

jika ini dilaksanakan ,saya org yg pertama sekali menentang dan membantah pelaksanannya.bukan kerana menentang kerajaan ,tidak ,bukan sama sekali.cuma menentang tentang sesuatu yang tidak kena pada tempatnya.

hukuman ini tidak patut sama sekali di laksanakan kerana implikasinya amat berat dan tinggi terhadap rakyat.

sebagai contoh seorang tua memandu sebuah kereta tiba-tiba melintas seekor babi dan mengelak menghentam penunggang motosikal atau pembonceng basikal.dan penunggang motor meninggal di tempat kejadian.jika hukuman mandatori penjara di kenakan kepada mereka yang menyebabkan kemalangan maut maka ,naya org tua yang memandu kereta tersebut.kena penjara.kalau sehari tak apa.kalau di laksanakan penjara setahun,bagaimana ?

soal ajal maut adalah di tangan tuhan,kita perlu redo ketentuan nya.

kita nk kurangkan sifar kemalangan di atas muka bumi ini,sedangkan jalan kaki tiba-tiba pun boleh mati.inikan pulak dunia dengan kecanggihan benda yg ada seperti kenderaan yang tidak boleh tidak di elakkan akan berlaku juga kemalangan maut.bukan soal laju atau apa,tetapi kesedaran pemandu itu sendiri yang perlu di beri perhatian.

bila di laksanakan bermakna rakyat akan rasa undang2 sudah tidak bagus lagi.bukan begini caranya.kuat kuasa undang2 sediada di teruskan dan di kuatkan lagi ,bukan dengan cara hukuman mandatori penjara.ada kaedah lain lagi yg tidak menyinggung dan boleh mendatangkan sakit hati rakyat atas hukuman yg tidak masuk akal langsung.

misal kata ,apabila di laksanakan hukuman mandatori rakyat akan takut dan gentar nak bawak kenderaan laju2 takut nanti berlanggar dgn org ,maut pulak dah tu kena penjara.jadi terpaksa berhati2 dan bawa kereta 30km sejam.apabila semua bawa kereta 30km sejam bermakna dalm 1 masa 1 malaysia akan di penuhi dengan JAM yang amat teruk.silap haribulan semua tidak boleh bergerak kemana-mana.mana tak nya.semua takut kena penjara, dah tentu berhati2 bawak kenderaan.apabila 30km sejam dh tentu semua akan jalan mcm kura2.dan kereta dan motor akan bersesak2 di atas jln raya.kerana takut hukuman mandatori penjara.

perkara yg pelik tak usahlah kita laksanakan ,cuba fikir undang2 dan peraturan yang lojik di akal manusia.bukan kita tidak suka peraturan, tetapi kenalah kena dgn caranya.

harapan nya hukuman mandatori penjara yg sedang dan akan di laksanakan ini tidak akan berlaku.

fikir2kanlah.

nt sulit berkata...

RAMAI PA HILANG KEPERCAYAAN PADA JPA..SETERUSNYA PADA KERAJAAN.
KREDIBILITI DAH OUT SEBAB SBPA..
AHLI KABINET RISAU..
RISAU2 PUN DPT PENCEN GAK NANTI WALAUPUN PR RAMPAS PUTRAJAYA..
PA PUN DPT GAJI CAM BIASA JE..
TENGOK KELANTAN..GAJI LEBIH AWAL, X MISS PUN, PELANCUNG MAKIN RAMAI, RASUAH KURANG, X PEGAWAI NEGRI KENA TGKAP KES RASUAH, MEMBANGUN CAM NGRI LAIN ATAU LEBIH BAIK.

Tanpa Nama berkata...

jangan gaduh,jangan marah kpd KPPA....mungkin dia ada sebab yang dia tak boleh jelaskan kenapa dia buat begitu.Kita lupakan peristiwa lama.doakan semoga semuanya baik.

Tanpa Nama berkata...

aku bg 3 bulan ..kaji semua skim sejak jaman jkk 1976,ssb,dan ssm. Mana2 skim tercicir..up kan.
betul2kan balik.
jgn ada yg tertinggal lg.
dari gred 1 hingga 54..dan jusa.
kalau tertinggal...siap ko geng 10.
Ds najib dan menteri2nya akan nyusul ikut nasib samy velu, rafidah, dll. Aku nak org lain lak jaga putrajaya n jpa..

perbbbicar berkata...

cuti....seperti sebelum 2009.

PnP 30 hari
Pelaksana 25 hari.

pertimbangkan.setidak tidaknya untuk kakitangan yang telah berkhidmat,dilantik ke jawatan baru,agar dibenar bawa kelayakan cuti tahun jawatan lama ke jawatan baru.

maklumlah...orang yang dah biasa cuti 30 hari,tiba tiba naik pangkat cuti jadi kurang.

perkenankanlah.

Tanpa Nama berkata...

CADANGAN KGT
BERDASARKAN JAWATAN
KUMPULAN PELAKSANA

PMR(5-1) - RM80

SPM(4-1) - RM100

SIJIL/STPM(3-1)gred
W,FT,E,G,J - RM120 DAN
RM145

DIPLOMA(2-1) - RM160

Tanpa Nama berkata...

yabedabedu.....

Tanpa Nama berkata...

KSN/KPPA siapa yang kena

Tanpa Nama berkata...

UMNO dan BN pulak asyik menipu, songlap, rasuah, dan jual harta rakyat.

MCA kata kalau PR menang PAS berkuasa.
UMNO kata Kalau PR menang DAP berkuasa.

Ini bertujuan untuk menjual hantu kepada rakyat supaya rakyat menjadi takut kepada cerita hantu ini.

UMNO nak menyuruh org melayu takut dan akan mengundi UMNO.

Manakala MCA nak bagi org cina takut dan akan mengundi BN.

Namun sedar lah wahai rakyat malaysia, dan org Melayu.

Hak kamu bangsa melayu semakin hari semakin hilang kerana di jual oleh pemimpin UMNO.

Kita cuba bertanya

1. Siapa yang bagi Singapore kepada LKY? UMNO atau PAS atau DAP.

2. Siapa yg bagi Pulau Batu Puteh kepada Singapore?

3. Siapa yg bagi stesen KTM kepada Singapore?

4. Siapa yang jual air kepada singapore Rm 0.02 satu Meter Padu dan beli balik rm 0.50sen.

5. Siapa yang bagi satu gunung genting kepada Lim Goh Tong utk di buat pusat perjudian?

6. Siapa yang bagi tanah kem Sg. besi kepada dismon Lim untuk di buat rumah kos tinggi?

7. Siapa yg bagi tanah KTM sentul kepada YTL?

8. Siapa yg ambik tanah kg. Chu badak, kg abdullah hukum, kampung banda di KL dan mengahalau org melayu.

9. Siapa yg menghapus tulisan jawi sehingga org melayu hilang identiti diri dan buta al-quran?

10. Berapa banyak rizab Melayu di tinggal penjajah inggeris? dan selepas 54 tahun merdeka ada berapa banyak lagi rizab melayu, siapa yg gadai?

11. Siapa yang buat undang2 membolehkan org luar (warga asing) mudah membeli rumah/tanah di Malaysia? Sehingga rakyat tempatan terpaksa bersaing dengan mereka dan harga rumah melambung tinggi? Hanya Negeri Kelantan Yg tak setuju tu sebab sukar warga luar/ bukan rakyat kelantan nak beli rumah/tanah di kelantan?

12. Siapa yang membaham duit rakyat dalam projek gagal PKFZ/PERWAJA dan terbaru projek fildot nasional?

13. Berapa juta trilion duit rakyat di seludup haram keluar negara? angkara siapa?

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

akibat dosa2 ini kah yg sebabkan sbpa jd bencana bg pa?
Hanya Allah yg maha mengetahui.
Yang pasti, insyaallah pru13 nanti ada jawapan samada sbpa bagus atau tak..
aku sokong najib tapi dlm masa yg sama mungkin aku pangkah lawannya kalau sbpa baru nanti gagal juga...

Tanpa Nama berkata...

Wahai kepada orang yang memberi pandangan tentang gaji sbpa bahawa kumpulan pelaksana haruslah menerima 13% dan kumpulan Pengurusan dan profesional adalah
7%.Pembentangan bajet yang diebentangkan oleh Datuk Seri Najib tidak menyatakan pelaksana 13% dan Pengu & profesional 7%. Kalau macam yang disebut dalam akhbar itu memang tidak adil. Mana patut pegawai yang mempunyai ijazah gaji kenaikan lebih kecil daripada golongan pelaksana. kumpulan Pelaksana hanya mempunyai kelulusan PMR/SPM/STPM/Diploma. jangan hanya pandai kutuk KPPA kita.kalau hendak bergaji besar belajar sampai ke ijazah supaya awak akan dikategorikan dalam peng & profesional. Kenapa penjawat awam bagi pandangan saya tidak bermoral dan tidak berdisiplin apabila mengeluarkan kata-kata yang tidak baik. Kan kita ada Cuepac/Nutp yang akan menyuarakan bagi pihak penjawat awam. Dunia IT ini memang banyak kherenah manusia yang memang tidak bermoral

Mas Melo berkata...

Gred 1-11 di jumudkan ke gred 17...yg gred 17 ni bila nak dinaikan grednya?
Dimanakah keadilanya..gred 1-11 masuk guna SRP/PMR dah sama dgn SPM..gaji gred 1-11 lebih lg dr 17..
Minta di timbangkan PTPO N17 yang ada STPM dinaikan ke N19...baru adil...
____________________________________

Diharap JPA dapat menilai semula penjumudan beberapa jawatan yang rasa tidak relevan seperti jawatan pembantu operasi di rangkum dari beberapa jawatan spt. pemandu, PAP, dan beberapa lagi jawatan walaupun menggunakan kelayakan PMR. Dan kalau boleh jawatan PAP dihapuskan di dlam PA. kerana tugas PAP kebanyakan telah di swastakan dan tugas selebihnya spt potostate, failing /mencari fail menghantar fail boleh dilaksanakan oleh PT/OP. dengan ini dapat menjimatakan kos operasi sesebuah jabtan. Dan untuk penghantar cepat biar guna perkhidmatan courier atau kekalkan jawatan penghantar cepat.

Tanpa Nama berkata...

ok semua akan dapat gaji baru bulan feb.

kesiantu berkata...

Panel pasukan petugas sbpa..
Tolong kaji semak teliti skim2 penolong2 pegawai yang dah jadi macam downgrade..terutama dlm klasifikasi g,s,e,w dan lain2. Kerja guna diploma dgn gred 27. Tapi bila sbpa ni dah jadi sama/hampir sama/lebih sijil poly/ip. Terutama bila gaji maxima ja/ga 3-2/3/4. Tak kan mengalahkan maxima 2-1. Sedangkan maxima 2-2/3/4/5 x melebihi maxima 1-1.

Semak betul2..

tukang semak

Tanpa Nama berkata...

Heiiii CEPAT la SBPA dilaksanakan. Bayar aje yang first sure matrik akan terjamin.
Kawan fikir la, kita ni Gred 54 pada april 2012 ni kalau SSM P1T2 RM5049.35 tup-tup SBPA lompat ke P1T1 RM7100.00 beb. Naik hampir RM2000 tu. Campur Elaun Perumahan RM900, Campur Elaun Keraian RM800 dan Cola RM100 sudah jadi berapa tu bro-pehhhh. Nak jual lah Camry ni...beli BMW la pulak.

Cepat la SBPA, Cepat la SBPA...jangan Mare.....
Sijil besar...gaji besar bro.

indianapolis

Tanpa Nama berkata...

Apa yang berlaku kepada kakitangan awam dalam isu SBPA sangat memalukan pihak kerajaan sendiri dan juga PM. Dengan itu seharusnya mereka-mereka atau pasukan yang bertanggungjawab merangka SBPA termasuk JPA mesti dihukum dan ketuanya mesti meletak jawatan kerana telah membuat kerja yang telah membuat masa, duit rakyat dan menjatuhkan maruah pemimpin dan kakitangan kerajaan. Dahlah kita dikutuk sentiasa dan dibuktikan pulak dengan hasil kerja yang sangat penting ini dengan amat TIDAK memuaskan.

Tanpa Nama berkata...

pitis duit,wang
diploma,stpm,sijil
senior junior

itulah SBPA

Tanpa Nama berkata...

Apa yang berlaku kepada kakitangan awam dalam isu SBPA sangat memalukan pihak kerajaan sendiri dan juga PM. Dengan itu seharusnya mereka-mereka atau pasukan yang bertanggungjawab merangka SBPA termasuk JPA mesti dihukum dan ketuanya mesti meletak jawatan kerana telah membuat kerja yang telah membuat masa, duit rakyat dan menjatuhkan maruah pemimpin dan kakitangan kerajaan. Dahlah kita dikutuk sentiasa dan dibuktikan pulak dengan hasil kerja yang sangat penting ini dengan amat TIDAK memuaskan.
-----------------------------------
kalau kat Jepun, tak payah disuruh dah lama deorang bunuh diri sendiri atas rasa kebertanggungjawaban dan rasa malu..tapi orang Malaysia..? sendiri jawab..heheh

Tanpa Nama berkata...

Mohon jasa baik CEUPACS supaya mencadangkan agar semua PA diberi kenaikan 1 pergerakan gaji dlm SSM terlebih dahulu mulai gaji bulan Februari seperti cadangan asal SBPA dengan harapan dapat melegakan dan mengurangkan keresahan dan kemarahan kakitangan awam sehinggalah kajian penambahbaikan SBPA dapat diselesaikan. Segala tunggakan dari penambahbaikan boleh dibayar bagi gaji April nanti. Tiada masalah untuk dilaksanakan kerana menurut sumber di portal ini pasti ada kenaikan dalam penambahbaikan dan tiada pengurangan. AG pula buat sahaja ikut arahan PM. Alasan banyak kerja untuk dibuat tidak boleh diterima. Memang sudah tugas daan tanggungjawab mereka.
Semoga Kerajaan Perihatin mendengar dan memahami rintihan dan rungutan PA. Terima kasih

Tanpa Nama berkata...

NI AKU NAK MERUNGUT NI... MINTAK ORANG2 KAT JPA TU LETAK JAWATAN BERAMAI2 SEBAB DAH RUGIKAN MASA & DUIT KERAJAAN KERANA KEGAGALAN MELAKSANAKAN SBPA... NI SEMUA DUIT RAKYAT MALAYSIA... HARAP MAKLUM...!!!!

Tanpa Nama berkata...

PM bagi le markah 65 kepada pembuat SBPA ni.

Tanpa Nama berkata...

kalau diperhatikan penjawat awam yang bergred rendah yang byk mlaksanakan tugasan di dlm satu2 kementerian, yg bgred tggi tu hnya mgarahkan je...mmang xadil kalau kenaikan gaji gred rendah tidak sama spt yng bgred jusa

Tanpa Nama berkata...

jpa kena prihatin terhadap penolong2 pegawai yg bergred 27..dah lama depa duk terperosok di situ sejak zaman ssb lagi. X sapa duk bela depa,,,org lain semua dah naik taraf la jumud la dan mcm lg..

Tanpa Nama berkata...

sbpa...
sistem baru pegawai atasan
sistem bagi pegawai atas
sistem baru panjang akal
sistem banyak pakai auta
macam macam laa.
Dah tua macam ni baru terfikir anak cucu yang gaji tinggi bukan nak sokong dekatkan jurang pendapatan ttp makin angkuh. Maka tercapaikan agenda dan dakyah golongan tertentu.
Wallahuaklam.

Tanpa Nama berkata...

gred 17 byk dah downgred..

Tanpa Nama berkata...

yang pasti gaji bulan ni dah nak abis ...gaji bulan feb lmbat lagi...malah bulan feb, x masuk lg pun...khekhekhe..

Tanpa Nama berkata...

Adoi...tangguh lagi..ingtkan dapat r balance dari kenaikan gaji sbpa 31 jan ni...kecewanyer..emmm..nak kena setting balik la..kui kui kui..

Tanpa Nama berkata...

Tunggu lar yer...x dapek doh...31 jan ni...mimpi jelah..

Tanpa Nama berkata...

kalau mahu gaji tinggi...belajar lah tinggi2........

Tanpa Nama berkata...

kalu dpt 31hb jan ni.. rm74 jer..3 bulan dpt tggakan rm2**.. wowww!!!

Tanpa Nama berkata...

Penyalahgunaan dalam perangkaan SBPA
----------------------------------
Jumaat, Januari 27, 2012 3:22:00 PM
 Lebai Malang berkata...
"ada sesiapa berpangkat jusa keatas kat sini yang boleh bagi 1 sebab yang munasabah mengapa gaji jusa keatas boleh dinaikkan sekali ganda gaji asal dan PA bawahan hanya dapat naik puluh2 ringgit saja?.. tolong bagi jawapan kerana saya tidak faham kenaikan tidak rasional akal manusia ni."

Saya bukan JUSA tapi mengikut kata org yg pi jumpa Farida Timbalan KPPA utk bincangkan tentang anomali Skim dia orang ( J17, 22, 26, dilongokkan sekali kepad skim J3-1), mrk ada slow talk dgn Farida tanya apa justifikasi Gaji JUsa/Premiier naik melambung, Farida cakap meraka (JPA) nak ikut macam apa CEO GLC spt. TNB, Telekom dapat.

-----------------------------------

Apa yang berlaku kepada kakitangan awam dalam isu SBPA sangat memalukan pihak kerajaan sendiri dan juga PM. Dengan itu seharusnya mereka-mereka atau pasukan yang bertanggungjawab merangka SBPA termasuk JPA mesti dihukum dan ketuanya mesti meletak jawatan kerana telah membuat kerja yang telah membuat masa, duit rakyat dan menjatuhkan maruah pemimpin dan kakitangan kerajaan. Dahlah kita dikutuk sentiasa dan dibuktikan pulak dengan hasil kerja yang sangat penting ini dengan amat TIDAK memuaskan.

-----------------------------------

Jumaat, Januari 27, 2012 3:22:00 PM
 Lebai Malang berkata...
"ada sesiapa berpangkat jusa keatas kat sini yang boleh bagi 1 sebab yang munasabah mengapa gaji jusa keatas boleh dinaikkan sekali ganda gaji asal dan PA bawahan hanya dapat naik puluh2 ringgit saja?.. tolong bagi jawapan kerana saya tidak faham kenaikan tidak rasional akal manusia ni."

Saya bukan JUSA tapi mengikut kata org yg pi jumpa Farida Timbalan KPPA utk bincangkan tentang anomali Skim dia orang ( J17, 22, 26, dilongokkan sekali kepad skim J3-1), mrk ada slow talk dgn Farida tanya apa justifikasi Gaji JUsa/Premiier naik melambung, Farida cakap meraka (JPA) nak ikut macam apa CEO GLC spt. TNB, Telekom dapat.

-----------------------------------------------


Ramai dari syarikat SWASTA sekarang berharap sangat nak kerja Goverment, terutamanya untuk jawatan JUSA PTD.  ini disebabkan gaji JUSA yang melambung naik meninggalkan jauh rakan sejawat mereka yang lebih berkemahiran di SWASTA.

tetapi peliknya, tiada PAKAR senior Hospital Swasta nak memohon untuk jadi Pakar Senior di Hospital Kerajaan.
ini kerana tangga gaji mereka jauh melebihi di Hospital Kerajaan.

Jangan bercakap secara jumuk untuk menghalalkan kenaikan gaji PTD golongan JUSA ni dengan membandingkan tangga gaji di swasta sedangkan hanya beberapa kerat PTD saje di swasta yang memiliki gaji yang puluhan2 ribu. mereka adalah golongan yg hard working dan dedicated

Hargailah golongan2 senior pegawai- pegawai bukan PTD yang masih setia bersama kerajaan, spt Golongan Doktor Pakar Senior yang rata-ratanya ingin memberi perkhidmatan terbaik untuk rakyat dan setia dengan perkhidmatan Kerajaan. 

Sedih bila dengar cerita banyak senior bukan JUSA spt Doktor-Doktor Pakar Senior 54 memendam rasa dan tidak berpuas hati akibat KETIDAKADILAN SBPA yang diformulasikan oleh JPA diketuai oleh KPPA Tan Sri Abu Bakar dam kuncu-kuncunya. Formula yang dipakai jauh menyimpang dari pengumuman bajet belanjawan negara (7-13%) yang diumumkan oleh PM selaku Menteri Kewangan Malaysia. Malah formulasi SBPA adalah lebih berdasarkan kepentingan diri sendiri berbanding kepentingan perkhidmatan awam keseluruhannya

Tanpa Nama berkata...

cuti tahun tambah seperti sebelum 2009

PNP 30 hari
pelaksana 25 hari.

deepavali cuti 2 hari.

Tanpa Nama berkata...

silap laa.. kalau gred2 jusa naik 7-13% mgkin tiada bantahan..

tetapi berlaku juga kepincangan dlm penstrukturan semula dlm jawatan..

adakah patut jawatan yg memerlukan kemasukan sijil(institusi awam/kementerian) disetaraf spm?..

Tanpa Nama berkata...

berita terkini..gaji feb ttp akn dbyar m'ikut SMM..sbpa xdpt kptsn mktamad lg.so,xdapek la rasa gji bru lg..sabor la ye kkawn PA..

Tanpa Nama berkata...

betu ke polisi insuran kenderaan nak naik lagi?
tapi alau betul pun mesti ada alasan untuk justfikasi tindakan tersebut.
Apa apa je ah.....
lepas ni tunggu je lah....
semua kan naik.

Tanpa Nama berkata...

apa dia 5 tuntutan ceupac.HARAP soal penambahan cuti tahunan untuk kumpulan pelaksana diberi keutamaan .

Tanpa Nama berkata...

Yb mana pulak nie sesat masuk blog nie.. ooii sesat jalan kea.. ha..!!ha...!!

Tanpa Nama berkata...

Nk gaji baru

Tanpa Nama berkata...

Kebanyakan PA tak kisah kalau doktor, engineer, Akauntan, IT, Pertanian, Perikanan, Polis, Kastam, Tentera, Guru dan lain2 bidang spesifik dapat JUSA/Turus dan sebagainya kerana memang kepakarannya ke situ.

Masalah sekarang ni adalah PTD-PTD yang kebanyakannya JUSA adalah golongan rojak.

GOlongan yang dipindahkan dari satu jabatan ke jabatan tertentu dimana mostly not all tiada kepakaran pun melainkan PTD tersebut naik gred dari jabatan yang sama.

Tapi pelik jugak, disebabkan PTD ni takder kepakaran, asyik la mengarah akauntan, engineer, IT, doktor, cikgu ikut cakap mereka.

Yang mereka nak setiap minggu, bulan dan tahun adalah laporan dari pegawai2 tugas spesifik ni sebabnya nak dibentangkan pada Menteri.

So, siapa yang dapat nama?? PTD jugak dapat nama, padahal yang buat kerja tu pegawai2 tugas spesifik. Tapi bila silap, ada argument maka pegawai tugas spesifikla akan disalahkan.

Kalau nak katakan PTD pakar dalam HR, prosedur kewangan kerajaan dll, semua tu dah ada dalam website kerajaan. Nak buat dasar?? Mana2 pegawai kalau diberi peluang buat master in policy making pun boleh buat. Ini tidak, master/PhD dalam bab2 policy making, HR, Social studies semuanya khusus untuk PTD. Padahal tak la susah mana nak banding dgn kursus pegawai2 specifik.

Pegawai lain?? Master pecah kepala. Famili entah kemana, anak entah kemana. Tak jugak naik pangkat bila masuk kerja. Tapi PTD, ruang terbuka luas untuk naik pangkat sebab perjawatan di atas banyak kekosongan yang dibuat2 sendiri.

Bagi kursus kat mana2 pegawai dalam masa 3 bulan pun dah mahir bab tu semua. Tak nampak langsung kerelevenan PTD.

So, apa lagi, pisahkan Pegawai Tadbir dan Pegawai Tadbir Diplomatik. Yang melambak takder kerja kat jabatan kerajaan sekarang ni level Pegawai Tadbir jer.

Bila suruh buat SBPA baru la terhegeh-hegeh nak buat. Sebelum tu buat apa jer kerjanya?? Last2 SBPA pun kucar-kacir jadinya.

Tanpa Nama berkata...

saya sokong apa yg dikata oleh presiden cuepacs itu......kite kene prihatin dgn apa terjadi sekarang...janji tetap janji

Tanpa Nama berkata...

Mohon jasa baik CEUPACS supaya mencadangkan agar semua PA diberi kenaikan 1 pergerakan gaji dlm SSM terlebih dahulu mulai gaji bulan Februari seperti dalam cadangan asal SBPA dengan harapan dapat melegakan dan mengurangkan keresahan dan kemarahan kakitangan awam sehinggalah kajian penambahbaikan SBPA dapat diselesaikan. Segala tunggakan dari penambahbaikan boleh dibayar bagi gaji April nanti. Tiada masalah untuk dilaksanakan kerana menurut sumber di portal ini pasti ada kenaikan dalam penambahbaikan dan tiada pengurangan.

Semoga Kerajaan Perihatin mendengar dan memahami rintihan dan rungutan PA. Terima kasih .
===================================
Kalau la dpt dulu 1 kenaikan ikut gaji SSM dlm bln Februari nnt..syukur alhamdulillah. Boleh selesai banyak perkara. Dapat ganjaran pahala bagi orang2 yg membantu meringankn kesusahan orang lain. Kalau nak tunggu April juga mau penuh rungutan PA dlm blogspot ceupacs ni.

Tanpa Nama berkata...

hahaha... pembayaran gajiSBPA ditangguhkan sepertimana siaran akhbar oleh Kementerian kewangan yang mengatakan penangguhan ini disebabkan oleh permintaan CUEPACS.....

Tanpa Nama berkata...

untuk makluman semua, kakitangan lantikan negeri Pulau Pinang sudah memulakan SBPA dan bayaran telah dibuat pada gaji 16 Januari lalu. So yg masiih menunggu ni staf federal je la yg xsudah2 lagi....hmm...

Tanpa Nama berkata...

Sekadar nak berkongsi sahaja ni. Pada tahun 1980an kita pegawai lain mengelarkan PTD sebagai 'Pegawai Tidur Duduk'. Sekarang ni apa pula gelarannya ye?

Tanpa Nama berkata...

LU PIKIN LAH SENDIRI........JGN JADI BOS LAH KALAU TK RETI KEJE.....BUAT TU INGATKAN DI BAWAH.....KALAU TKDE ORG BAWAH BLH KE JALANKAN SETIAP URUSAN KEJE YOP....KERJE TU IBADAT JUGAK..... KALAU DAH MCM NI YOP.....MANER PAHALA YE.....PM CKP LAIN KO BGI LAIN...APE KO BUAT NI.....SETIAP TITIK PELUH ORG KO NK TANGGUNG KE DI AKHIRAT NANTI....KEJE TU BIAR ADE BERKAT DUNIA DAN AKHIRAT.....WALSALAM

Tanpa Nama berkata...

Sila ambil perhatian dan bukti yang terdapat lagi nyata dalam website JPA. Kalau kita semak bahagian 'Pertukaran JUSA', kita akan dapati bahawa rata-rata pertukaran atau lebih tepat 'kenaikan pangkat' adalah golongan PTD. Hah! Nak bukti lagi. Lepas ini bahagian itu pasti 'dihilangkan' sepertimana jawatan-jawatan yang disenaraikan untuk tipu kementerian dan agensi. Kalau ini bukan 'permainan' dan helah puak PTD, apa lagi! Kini puak PTD hendak menular ke kementerian dan jabatan yang sebelum ini belum terdapat PTD. Tujuan untuk menaikkan pangkat mereka secara ekspres. Macam Belanda ke Yahudi ni?

Tanpa Nama berkata...

Salam.
Haha...

Semoga isu dan konflik SBPA diselesaikan segera, iaitu penghujung Februari ini.

Jika lama isu SBPA diselesaikan, PA Malaysia makin hilang akal budi, budi pekerti, budi bahasa dan hati budi.

Jika lama lagi isu SBPA diselesaikan, PA Islam akan lupa akan qada' dan qadar dan boleh tergadai iman dan taqwa.

Mohon Tan Sri Ismail Adam dan AJK menyegerakan tugas semakan ini...

Mohon Allah SWT berikan bimbingan dan petunjuk kepada semua!

Mohon Allah SWT permudahkan kerja dan urusan Jawatankuasa Petugas Semakan SBPA.

Sekian

Tanpa Nama berkata...

ada ke patut cuepacs nak gaji naik macam tahun 2007?gler ke ape?

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

salam

lg 1 minta perkongsian pendapat semua tentang pelaksanaan HUKUMAN MANDATORI kepada pemandu yg menyebabkan kematian yang sedang di teliti dan akan di laksanakan jika mendapat persetujui kabinet.

jika ini dilaksanakan ,saya org yg pertama sekali menentang dan membantah pelaksanannya.bukan kerana menentang kerajaan ,tidak ,bukan sama sekali.cuma menentang tentang sesuatu yang tidak kena pada tempatnya.

hukuman ini tidak patut sama sekali di laksanakan kerana implikasinya amat berat dan tinggi terhadap rakyat.

sebagai contoh seorang tua memandu sebuah kereta tiba-tiba melintas seekor babi dan mengelak menghentam penunggang motosikal atau pembonceng basikal.dan penunggang motor meninggal di tempat kejadian.jika hukuman mandatori penjara di kenakan kepada mereka yang menyebabkan kemalangan maut maka ,naya org tua yang memandu kereta tersebut.kena penjara.kalau sehari tak apa.kalau di laksanakan penjara setahun,bagaimana ?

soal ajal maut adalah di tangan tuhan,kita perlu redo ketentuan nya.

kita nk kurangkan sifar kemalangan di atas muka bumi ini,sedangkan jalan kaki tiba-tiba pun boleh mati.inikan pulak dunia dengan kecanggihan benda yg ada seperti kenderaan yang tidak boleh tidak di elakkan akan berlaku juga kemalangan maut.bukan soal laju atau apa,tetapi kesedaran pemandu itu sendiri yang perlu di beri perhatian.

bila di laksanakan bermakna rakyat akan rasa undang2 sudah tidak bagus lagi.bukan begini caranya.kuat kuasa undang2 sediada di teruskan dan di kuatkan lagi ,bukan dengan cara hukuman mandatori penjara.ada kaedah lain lagi yg tidak menyinggung dan boleh mendatangkan sakit hati rakyat atas hukuman yg tidak masuk akal langsung.

misal kata ,apabila di laksanakan hukuman mandatori rakyat akan takut dan gentar nak bawak kenderaan laju2 takut nanti berlanggar dgn org ,maut pulak dah tu kena penjara.jadi terpaksa berhati2 dan bawa kereta 30km sejam.apabila semua bawa kereta 30km sejam bermakna dalm 1 masa 1 malaysia akan di penuhi dengan JAM yang amat teruk.silap haribulan semua tidak boleh bergerak kemana-mana.mana tak nya.semua takut kena penjara, dah tentu berhati2 bawak kenderaan.apabila 30km sejam dh tentu semua akan jalan mcm kura2.dan kereta dan motor akan bersesak2 di atas jln raya.kerana takut hukuman mandatori penjara.

perkara yg pelik tak usahlah kita laksanakan ,cuba fikir undang2 dan peraturan yang lojik di akal manusia.bukan kita tidak suka peraturan, tetapi kenalah kena dgn caranya.

harapan nya hukuman mandatori penjara yg sedang dan akan di laksanakan ini tidak akan berlaku.

fikir2kanlah.
Jumaat, Januari 27, 2012 3:34:00 PM

------------------------------------

Ini semua adalah langkah untuk mendisiplinkan masyarakat, berkenaan hukuman mandatori kepada pemandu yang menyebabkan kemalangan maut adalah kepada pemandu yang cuai, melampau dan keterlaluan dalam pemanduan saja, kalau tak bersalah tak kena hukumlah, pihak kerajaan buat undang-undang pun untuk kepentingan rakyat, bukannya sesuka hati, lihat saja gelagat pemandu sekarang ini, berlagak sombong terutama yang pakai kereta besar, kononnya kaya dan boleh beli undang-undang, lepas ini kena tangkap masuk penjara, lesen ditarik balik, padan muka orang sebegini.

Tanpa Nama berkata...

TK PUAS HATI

Tanpa Nama berkata...

JPA tolong semak status Diploma dan sijil yang ada agar tidak ada kekeliruan

Ada jawatan yang diupgredkan ke gred diploma hanya memiliki SRP/sijil AM(SPM) sahaja

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

yabedabedu.....
Jumaat, Januari 27, 2012 3:50:00 PM
Tanpa Nama berkata...

KSN/KPPA siapa yang kena
Jumaat, Januari 27, 2012 3:51:00 PM
Tanpa Nama berkata...

UMNO dan BN pulak asyik menipu, songlap, rasuah, dan jual harta rakyat.

MCA kata kalau PR menang PAS berkuasa.
UMNO kata Kalau PR menang DAP berkuasa.

Ini bertujuan untuk menjual hantu kepada rakyat supaya rakyat menjadi takut kepada cerita hantu ini.

UMNO nak menyuruh org melayu takut dan akan mengundi UMNO.

Manakala MCA nak bagi org cina takut dan akan mengundi BN.

Namun sedar lah wahai rakyat malaysia, dan org Melayu.

Hak kamu bangsa melayu semakin hari semakin hilang kerana di jual oleh pemimpin UMNO.

Kita cuba bertanya

1. Siapa yang bagi Singapore kepada LKY? UMNO atau PAS atau DAP.

2. Siapa yg bagi Pulau Batu Puteh kepada Singapore?

3. Siapa yg bagi stesen KTM kepada Singapore?

4. Siapa yang jual air kepada singapore Rm 0.02 satu Meter Padu dan beli balik rm 0.50sen.

5. Siapa yang bagi satu gunung genting kepada Lim Goh Tong utk di buat pusat perjudian?

6. Siapa yang bagi tanah kem Sg. besi kepada dismon Lim untuk di buat rumah kos tinggi?

7. Siapa yg bagi tanah KTM sentul kepada YTL?

8. Siapa yg ambik tanah kg. Chu badak, kg abdullah hukum, kampung banda di KL dan mengahalau org melayu.

9. Siapa yg menghapus tulisan jawi sehingga org melayu hilang identiti diri dan buta al-quran?

10. Berapa banyak rizab Melayu di tinggal penjajah inggeris? dan selepas 54 tahun merdeka ada berapa banyak lagi rizab melayu, siapa yg gadai?

11. Siapa yang buat undang2 membolehkan org luar (warga asing) mudah membeli rumah/tanah di Malaysia? Sehingga rakyat tempatan terpaksa bersaing dengan mereka dan harga rumah melambung tinggi? Hanya Negeri Kelantan Yg tak setuju tu sebab sukar warga luar/ bukan rakyat kelantan nak beli rumah/tanah di kelantan?

12. Siapa yang membaham duit rakyat dalam projek gagal PKFZ/PERWAJA dan terbaru projek fildot nasional?

13. Berapa juta trilion duit rakyat di seludup haram keluar negara? angkara siapa?

------------------------------------

Jangan lihat salah UMNO saja, lihat sama pemimpin PAS/PKR sendiri, ada yang jenis tak tahu apa sibuk menentang saja, ada yang profesional, tapi kaki auta juga. Di Kelantan, sila semak berapa ribu mungkin puluh ribu hektar tanah terutama di hulu kelantan terlepas ke syarikat milik bukan bumiputera yang milik singapura, itu siapa yang perintah kelantan? Jahat-jahat UMNO pun tak jual bangsa sendiri, tapi PAS 'terlebih baik sangat' sampai sanggup jadi pecacai DAP untuk musnahkan bangsa sendiri.

Paling kurang semasa BN yang UMNO jadi tunjang BN orang bumiputera/Islam terbela tapi lihat bila PAS jadi pecacai suruhan DAP, kedudukan bumiputera tergugat dengan teruknya, di Kedah, Pulau Pinang dan Selangor telah nampak bukti jelas, apa yang DAP cakap PAS ikut buta tuli, tapi apa yang PAS nak buat kena dapat restu dari DAP dulu, banyak dah buktinya, jangan nak menafikan lagilah.

Tanpa Nama berkata...

PTD MAKSUD NYE PEGAWAI TAKDE DUIT....HEHEHEHEHEHEH

Tanpa Nama berkata...

Ketua Pengarah Jabatan Pengairan dan Saliran mengutamakan juruteranya yang bermain golf untuk kenaikkan pangkat yang cepat. Terbukti setelah Ahmad Husaini mengambil tampok pemerintahan Jabatan Pengairan dan Saliran. Kalau tak percaya bisik-bisiklah bertanya jurutera-jurutera JPS. Jabatan awak ada KPI serupa ini?

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

yabedabedu.....
Jumaat, Januari 27, 2012 3:50:00 PM
Tanpa Nama berkata...

KSN/KPPA siapa yang kena
Jumaat, Januari 27, 2012 3:51:00 PM
Tanpa Nama berkata...

UMNO dan BN pulak asyik menipu, songlap, rasuah, dan jual harta rakyat.

MCA kata kalau PR menang PAS berkuasa.
UMNO kata Kalau PR menang DAP berkuasa.

Ini bertujuan untuk menjual hantu kepada rakyat supaya rakyat menjadi takut kepada cerita hantu ini.

UMNO nak menyuruh org melayu takut dan akan mengundi UMNO.

Manakala MCA nak bagi org cina takut dan akan mengundi BN.

Namun sedar lah wahai rakyat malaysia, dan org Melayu.

Hak kamu bangsa melayu semakin hari semakin hilang kerana di jual oleh pemimpin UMNO.

Kita cuba bertanya

1. Siapa yang bagi Singapore kepada LKY? UMNO atau PAS atau DAP.

2. Siapa yg bagi Pulau Batu Puteh kepada Singapore?

3. Siapa yg bagi stesen KTM kepada Singapore?

4. Siapa yang jual air kepada singapore Rm 0.02 satu Meter Padu dan beli balik rm 0.50sen.

5. Siapa yang bagi satu gunung genting kepada Lim Goh Tong utk di buat pusat perjudian?

6. Siapa yang bagi tanah kem Sg. besi kepada dismon Lim untuk di buat rumah kos tinggi?

7. Siapa yg bagi tanah KTM sentul kepada YTL?

8. Siapa yg ambik tanah kg. Chu badak, kg abdullah hukum, kampung banda di KL dan mengahalau org melayu.

9. Siapa yg menghapus tulisan jawi sehingga org melayu hilang identiti diri dan buta al-quran?

10. Berapa banyak rizab Melayu di tinggal penjajah inggeris? dan selepas 54 tahun merdeka ada berapa banyak lagi rizab melayu, siapa yg gadai?

11. Siapa yang buat undang2 membolehkan org luar (warga asing) mudah membeli rumah/tanah di Malaysia? Sehingga rakyat tempatan terpaksa bersaing dengan mereka dan harga rumah melambung tinggi? Hanya Negeri Kelantan Yg tak setuju tu sebab sukar warga luar/ bukan rakyat kelantan nak beli rumah/tanah di kelantan?

12. Siapa yang membaham duit rakyat dalam projek gagal PKFZ/PERWAJA dan terbaru projek fildot nasional?

13. Berapa juta trilion duit rakyat di seludup haram keluar negara? angkara siapa?

------------------------------------

1. Siapa yang bela tindakan DAP ambil satu persatu kampung orang Melayu di Pulau Pinang untuk buat perumahan kos tinggi yang tak mampu dibeli oleh orang Melayu di kawasan itu?

2. Pasal Pulau Batu Puteh, bukan kerajaan Barisan Nasional yang bagi pada Singapura, tapi itu keputusan mahkamah antarabangsa, tak reti bahasa ke?

3. Pasal air itu konsesi tahun 1960an, masa itu harga 2 atau 3 sen adalah tinggi ikut nilai masa itu, tapi sekarang ini tinggal lagi 1 konsesi yang akan tamat pada tahun 2061, lepas ini tak ada lanjutan kontrak konsesi baru lagi, Singapura kena suling air laut macam negeri Arab, kerajaan tak bagi muka sangat pada Singapura, sebab itulah konsesi air yang tamat pada tahun 2011 tidak disambung semula. Isu tanah di hulu kelantan yang beribu-ribu hektar dipajak kepada syarikat bukan bumiputera milik Singapura kerja siapa pula ya?

Jangan nak burukkan kerajaan sangatlah, PAS lagi teruk, PKR apatah lagi, entah dari mana dapat duit berjuta-juta setahun untuk biaya Anwar ke luar negara setiap bulan, mungkin semua syarikat kapal terbang beri tambang percuma kepada Anwar kot? DAP apatah lagi kononnya Malaysian Malaysia, tapi Sekolah Kebangsaan tak nak dibuat, Malaysian Malaysia jadah apa kalau masih nak kekalkan persekolahan vernakular hingga pelajar kena masuk kelas peralihan di peringkat sekolah menengah kerana tak reti bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan? Pakatan Rakyat retorik saja lebih, tapi indah khabar dari rupa, dasar penipu yang berbahaya yang tidak boleh dipercayai adalah Pakatan Rakyat, tak percaya, lihatlah apa dah jadi dengan negeri tadbiran mereka, kononnya baik sangat, tapi sila siasat sedalamnya, penuh dengan pelbagai masalah.

farhan dany berkata...

dulu ketika krjaan naikkan gaji k/awam golongan sokongan hingga 25%-35% tak adapun yg bantah.....skrg ramai pula yg mahu kenaikan golongan bawahan hingga 13% manakala professional hnya 7%...kalu gitu tak payahlah susah2 bljr tinggi2 masuk IPT hingga habis duit puluhan ribu...OLEH ITU KENAIKAN GAJI IKUT KELULUSAN ADALAH AMAT WAJAR..CUEPACS PERLU TELITI HAL INI.....

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Salam.
Haha...

Semoga isu dan konflik SBPA diselesaikan segera, iaitu penghujung Februari ini.

Jika lama isu SBPA diselesaikan, PA Malaysia makin hilang akal budi, budi pekerti, budi bahasa dan hati budi.

Jika lama lagi isu SBPA diselesaikan, PA Islam akan lupa akan qada' dan qadar dan boleh tergadai iman dan taqwa.

Mohon Tan Sri Ismail Adam dan AJK menyegerakan tugas semakan ini...

Mohon Allah SWT berikan bimbingan dan petunjuk kepada semua!

Mohon Allah SWT permudahkan kerja dan urusan Jawatankuasa Petugas Semakan SBPA.

Sekian

Jumaat, Januari 27, 2012 9:13:00 PM

-----------------------------------

Sila mohon doa untuk PTD, JUSA dan Turus yang bersekongkol buat dasar zalim SBPA ini juga, itu lagi teruk kononnya belajar tinggi ijazah berjela-jela, tapi tidak berhati perut hingga sanggup menindas kakitangan bawahan, SBPA penuh dengan penipuan dan penyalahgunaan kuasa, kononnya pemimpin, tapi penyeleweng, gaji dah besar tapi masih tamak haloba. Semoga petualang yang buat SBPA ini bertaubat dan insaf, amin.

Tanpa Nama berkata...

farhan dany berkata...

dulu ketika krjaan naikkan gaji k/awam golongan sokongan hingga 25%-35% tak adapun yg bantah.....skrg ramai pula yg mahu kenaikan golongan bawahan hingga 13% manakala professional hnya 7%...kalu gitu tak payahlah susah2 bljr tinggi2 masuk IPT hingga habis duit puluhan ribu...OLEH ITU KENAIKAN GAJI IKUT KELULUSAN ADALAH AMAT WAJAR..CUEPACS PERLU TELITI HAL INI.....

Jumaat, Januari 27, 2012 9:38:00 PM

------------------------------------

Geng PTD tak reti mengira, peratusan dan RM adalah berbeza, walaupun kenaikan gred 1-16 adalah 35% masa 2007, tapi berapa ringgit sangat sekadar dalam lingkungan RM 250 saja, sedangkan kumpulan atasan walaupun naik 10%-15% tapi kenaikan dari segi RM adalah lebih RM 300, nak dengki jadah apa lagi, dah terang lagi bersuluh yang walaupun dari segi peratusan rendah tapi dari segi RM tinggi bagi kenaikan golongan pegawai atasan, pegawai jenis apakah ini sampai matematik mudah pun tak reti nak kira? Belajar sekolah tadika baliklah.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

ada ke patut cuepacs nak gaji naik macam tahun 2007?gler ke ape?

Jumaat, Januari 27, 2012 9:16:00 PM

---------------------------------------

Yang lebih gila adalah kumpulan pegawai atasan naik beribu-ribu ringgit sedangkan pekerja peringkat rendah naik ada yang tak sampai RM 10.00, itu lagi gila, tak tahulah tahap gila jenis apa pun tak dapat nak kategorikan, terlalu teruk benar.

Tanpa Nama berkata...

tak tau nak kata apa dah...kecewa dengan suma nie..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

gred 17 byk dah downgred..

Jumaat, Januari 27, 2012 6:01:00 PM

--------------------------------------

Skim CC atau gred 22 dan 26 paling terainaya, tak lama lagi akan jadi setaraf pembantu operasi saja walaupun kena menyelia ramai pekerja.

SBPA kejam dan zalim serta tidak tahu sumber manusia.

Tanpa Nama berkata...

SBPA=Beruk

Tanpa Nama berkata...

Gred 27 pun akan senasib dengan CC dan jawatan gred 22 dan 26 yang lain, makin jatuh taraf, SBPA jelas dibuat oleh orang yang tak reti sumbe manusia, entah ijazah apalah yang dia pakai untuk dapatkan kerja PTD dulu gamaknya?

SBPA kejam dan zalim serta tak reti sumber manusia.

Tanpa Nama berkata...

hahaha... pembayaran gajiSBPA ditangguhkan sepertimana siaran akhbar oleh Kementerian kewangan yang mengatakan penangguhan ini disebabkan oleh permintaan CUEPACS.....
===================================

CEUPACS OHHHH CEUPACS....tak faham2 ke rungutan JPA..adoii laa

Tanpa Nama berkata...

salam.. sudahla tu kutuk sama kita.. kan dah jpa tgh semak.. mereka juga manusia biasa..msti buat kesilapan..

Tanpa Nama berkata...

Gred 22 hingga 38 perlu dinaik taraf, dalam SBPA gred 22 hingga 38 ditindas terutama gred 22 hingga 27 yang makin teruk dijatuh tarafkan walapun kerja penyeliaan yang bertimbun-timbun kena buat tapi makin jatuh taraf, macam nak hina gred 22 hingga 38 saja pula golongan tak reti sumber manusia yang buat SBPA ini.

pejal samarahan berkata...

beginilah nasib si Mentimun..dah kenak lenyek dek Durian...tapi Durian tak sedar, kalau dah jadi Tempoyak..waktu tu lah Mentimun melanyak Tempoyak..sodappppp....

Tanpa Nama berkata...

untuk makluman semua, kakitangan lantikan negeri Pulau Pinang sudah memulakan SBPA dan bayaran telah dibuat pada gaji 16 Januari lalu. So yg masiih menunggu ni staf federal je la yg xsudah2 lagi....hmm...
Jumaat, Januari 27, 2012 8:52:00 PM
-----------------------------------

INI TIDAK ADIL!! INI TIDAK ADIL!! INI TIDAK ADIL!! INI TIDAK ADIL!!

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

salam.. sudahla tu kutuk sama kita.. kan dah jpa tgh semak.. mereka juga manusia biasa..msti buat kesilapan..

Jumaat, Januari 27, 2012 9:51:00 PM

---------------------------------------

Kalau silap minta maaflah, kalau cuai dan salah guna kuasa perlu kena surcaj atau dihadapkan ke mahkamah, jangan sibuk nak salahkan penjawat awam pangkat rendah saja, pegawai pangkat tinggi iri hati tak bertempat dengan mengkambing hitamkan kenaikkan pada tahun 2007 walaupun peratusan untuk gred 1-16 adalah 35%, tapi dari segi RM tak banyak mana sedangkan untuk gred 41 ke atas, walaupun kenaikkan peratusan adalah 10-15%, tapi dari segi kenaikan lebih tinggi dari gred 1-16, itulah dengki tak bertempat kerana tak reti mengira, entah ijazah apalah yang PTD ini guna untuk minta kerja hingga tak reti mengira? Belajar sekolah tadika baliklah.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

betu ke polisi insuran kenderaan nak naik lagi?
tapi alau betul pun mesti ada alasan untuk justfikasi tindakan tersebut.
Apa apa je ah.....
lepas ni tunggu je lah....
semua kan naik.

Jumaat, Januari 27, 2012 8:24:00 PM

---------------------------------------

Kerajaan perlu mengembalikan penggunaan matawang nilai 1 sen kerana ketiadaan matawang nilai 1 sen menyebabkan harga barang akan naik sekurang-kurangnya 5 sen kalau 10 kali naik sudah 50 sen, kalau dulu ada matawang 1 sen 10 kali naik baru 10 sen, kalau nak negara berpendapatan tinggi pun jangan jadi macam negara jiran, hingga angka matawang tinggi, tapi nilai rendah bukan main, tak guna juga kalau sebegitu rupa, kalau begitu negara jiran sudah lama jadi negara berpendapatan tinggi kerana ayam seekor pun berharga lebih dari 1000 nilai matawang negara berkenaan.

Tanpa Nama berkata...

Mohon jasa baik CEUPACS supaya mencadangkan agar semua PA diberi kenaikan 1 pergerakan gaji dlm SSM terlebih dahulu mulai gaji bulan Februari seperti dalam cadangan asal SBPA dengan harapan dapat melegakan dan mengurangkan keresahan dan kemarahan kakitangan awam sehinggalah kajian penambahbaikan SBPA dapat diselesaikan. Segala tunggakan dari penambahbaikan boleh dibayar bagi gaji April nanti. Tiada masalah untuk dilaksanakan kerana menurut sumber di portal ini pasti ada kenaikan dalam penambahbaikan dan tiada pengurangan.

Semoga Kerajaan Perihatin mendengar dan memahami rintihan dan rungutan PA. Terima kasih .
===================================
Kalau la dpt dulu 1 kenaikan ikut gaji SSM dlm bln Februari nnt..syukur alhamdulillah. Boleh selesai banyak perkara. Dapat ganjaran pahala bagi orang2 yg membantu meringankn kesusahan orang lain. Kalau nak tunggu April juga mau penuh rungutan PA dlm blogspot ceupacs ni.

Jumaat, Januari 27, 2012 8:50:00 PM
----------------------------------------------------------------------

Alasan yang diberi semakan gaji SBPA belum diluluskan. Tapi macamana pula ada yang sudah merasa?? Siapa nak jawab?
Dah tak boleh bagi ikut sifir gaji SBPA, bagi saja la ikut 1 kenaikan gaji SSM dulu. Dah dapat sifir SBPA kira la balik segala macam tunggakan tu. Apa yang susah sangat? Tak faham..tak faham. CEUPACS lagi tak faham!

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

jpa kena prihatin terhadap penolong2 pegawai yg bergred 27..dah lama depa duk terperosok di situ sejak zaman ssb lagi. X sapa duk bela depa,,,org lain semua dah naik taraf la jumud la dan mcm lg..

Jumaat, Januari 27, 2012 5:34:00 PM

----------------------------------------

Gred 22 hingga 38 telah banyak kali diainaya malahan bukan setakat diainaya, malah dihina kerana sudah banyak kali telah kena jatuh taraf, kerja banyak, selia ramai orang, tapi makin jatuh taraf, apa cerita ini semua? Tak lama lagi mungkin gred 22 hingga 38 akan dijatuh tarafkan lagi hingga jadi macam pembantu operasi saja, itulah pihak yang buat SBPA tak reti sumber manusia, entah ijazah apalah yang dia guna untuk minta kerja itu, hinggakan sumber manusia pun tak reti nak nilai?

Gred 22 hingga 38 perlu dinaik taraf, dah banyak kali kami dipintas terutama gred 22 hingga 27, tak pasal-pasal dulu jadi penyelia sekarang jadi pekerja bawahan, apa cerita? KPPA ini reti sumber manusia ke hingga SBPA jadi kelam kabut sebegini rupa? puak yang buat SBPA ini, belajar sekolah tadika dululah, menyusahkan orang saja.

Tanpa Nama berkata...

"ada sesiapa berpangkat jusa keatas kat sini yang boleh bagi 1 sebab yang munasabah mengapa gaji jusa keatas boleh dinaikkan sekali ganda gaji asal dan PA bawahan hanya dapat naik puluh2 ringgit saja?.. tolong bagi jawapan kerana saya tidak faham kenaikan tidak rasional akal manusia ni."

Saya bukan JUSA tapi mengikut kata org yg pi jumpa Farida Timbalan KPPA utk bincangkan tentang anomali Skim dia orang ( J17, 22, 26, dilongokkan sekali kepad skim J3-1), mrk ada slow talk dgn Farida tanya apa justifikasi Gaji JUsa/Premiier naik melambung, Farida cakap meraka (JPA) nak ikut macam apa CEO GLC spt. TNB, Telekom dapat.
--------------------------------
So the government wants to follow the private sectors. But its a whole lot of difference. Private sectors CEO's they make money.They invest their own money to profit.. Meanwhile the top post in government THEY DONT MAKE MONEY, they just lay down WASTING THE GOVERNMENT MONEY or better say tax payer's money... if they want to have such enormous income, why dont they LEAVE THE GOVERNMENT,and START THEIR OWN COMPANY!!!..so stupid man... what the helll!!!

Tanpa Nama berkata...

11.1 JUTA PREMIER MENTEKEDARAH..AWAT HEBAT SANGAT KE DEPA..ADA YANG TAK RETI HORMAT ORANG, MENYOMBONG..DEPA NI KALAU MATI..ORANG KENCIN ATAS KUBOQ

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

"ada sesiapa berpangkat jusa keatas kat sini yang boleh bagi 1 sebab yang munasabah mengapa gaji jusa keatas boleh dinaikkan sekali ganda gaji asal dan PA bawahan hanya dapat naik puluh2 ringgit saja?.. tolong bagi jawapan kerana saya tidak faham kenaikan tidak rasional akal manusia ni."

Saya bukan JUSA tapi mengikut kata org yg pi jumpa Farida Timbalan KPPA utk bincangkan tentang anomali Skim dia orang ( J17, 22, 26, dilongokkan sekali kepad skim J3-1), mrk ada slow talk dgn Farida tanya apa justifikasi Gaji JUsa/Premiier naik melambung, Farida cakap meraka (JPA) nak ikut macam apa CEO GLC spt. TNB, Telekom dapat.

------------------------------------


Jusa yang nak gaji macam CEO itu pergi kerja swastalah, malahan apa pula justifikasi gred 22 hingga 38 yang makin dijatuh taraf terutama gred 22 hingga 27 makin teruk dijatuh tarafkan? Jaga anak buah ramai untuk diselia, tapi makin dijatuh tarafkan, ini jadah apa pula? Jawablah JPA, itu pun kalau reti le, tak reti pun jawab juga, jawablah yang JPA tak reti apa-apa pasal sumber manusia.

Tanpa Nama berkata...

Mcam pant**t...

Tanpa Nama berkata...

"ada sesiapa berpangkat jusa keatas kat sini yang boleh bagi 1 sebab yang munasabah mengapa gaji jusa keatas boleh dinaikkan sekali ganda gaji asal dan PA bawahan hanya dapat naik puluh2 ringgit saja?.. tolong bagi jawapan kerana saya tidak faham kenaikan tidak rasional akal manusia ni."

Saya bukan JUSA tapi mengikut kata org yg pi jumpa Farida Timbalan KPPA utk bincangkan tentang anomali Skim dia orang ( J17, 22, 26, dilongokkan sekali kepad skim J3-1), mrk ada slow talk dgn Farida tanya apa justifikasi Gaji JUsa/Premiier naik melambung, Farida cakap meraka (JPA) nak ikut macam apa CEO GLC spt. TNB, Telekom dapat.
--------------------------------
So the government wants to follow the private sectors. But its a whole lot of difference. Private sectors CEO's they make money.They invest their own money to profit.. Meanwhile the top post in government THEY DONT MAKE MONEY, they just lay down WASTING THE GOVERNMENT MONEY or better say tax payer's money... if they want to have such enormous income, why dont they LEAVE THE GOVERNMENT,and START THEIR OWN COMPANY!!!..so stupid man... what the helll!!!
---------------------------
betui... betuiii... true... truee... aisehmen...memalukan je.. top post yang buat dasar macam orang bodoh buta tuli.. tak pandai bezakan swasta dengan kerajaan... kalau nak gaji besar blah lah.. buat syarikat sendiri.. BODOH!!!

Tanpa Nama berkata...

KGT untuk tahun 2012 perlu dibuat juga, selagi tak gunakan SBPA, gunakanlah SSM, kalau tak terainayalah penjawat awam, tak pasal-pasal gaji statik.

Naik SBPA naik bagilah tunggakkan yang sepatutnya dapat.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

hahaha... pembayaran gajiSBPA ditangguhkan sepertimana siaran akhbar oleh Kementerian kewangan yang mengatakan penangguhan ini disebabkan oleh permintaan CUEPACS.....

Jumaat, Januari 27, 2012 8:50:00 PM

---------------------------------------

Gaji SBPA ditangguhkan itu tangguhlah, tapi kenaikkan untuk tahun 2012 kena buatlah, tak pasal-pasal kakitangan yang naik gaji bulan Januari 2012 gaji statik pakai gaji 2011 lagi, SBPA itu nak kaji, kajilah, tapi KGT tahun 2012 kena buatlah, kalau SBPA tak kuatkuasakan lagi, pakailah sistem gaji SSM dulu, jangan tindas orang lain pula.

Tanpa Nama berkata...

"ada sesiapa berpangkat jusa keatas kat sini yang boleh bagi 1 sebab yang munasabah mengapa gaji jusa keatas boleh dinaikkan sekali ganda gaji asal dan PA bawahan hanya dapat naik puluh2 ringgit saja?.. tolong bagi jawapan kerana saya tidak faham kenaikan tidak rasional akal manusia ni."

Saya bukan JUSA tapi mengikut kata org yg pi jumpa Farida Timbalan KPPA utk bincangkan tentang anomali Skim dia orang ( J17, 22, 26, dilongokkan sekali kepad skim J3-1), mrk ada slow talk dgn Farida tanya apa justifikasi Gaji JUsa/Premiier naik melambung, Farida cakap meraka (JPA) nak ikut macam apa CEO GLC spt. TNB, Telekom dapat.
--------------------------------
So the government wants to follow the private sectors. But its a whole lot of difference. Private sectors CEO's they make money.They invest their own money to profit.. Meanwhile the top post in government THEY DONT MAKE MONEY, they just lay down WASTING THE GOVERNMENT MONEY or better say tax payer's money... if they want to have such enormous income, why dont they LEAVE THE GOVERNMENT,and START THEIR OWN COMPANY!!!..so stupid man... what the helll!!!
---------------------------
betui... betuiii... true... truee... aisehmen...memalukan je.. top post yang buat dasar macam orang bodoh buta tuli.. tak pandai bezakan swasta dengan kerajaan... kalau nak gaji besar blah lah.. buat syarikat sendiri.. BODOH!!!
---------------------------------
Setuju.. kalau top post nak betul2 jadi CEO,tolong Bayar gaji Kami PA bawahan guna income korang.Jangan nak pake duit kerajaan.Apamacam? Mauka?macam ceo swasta, mana ada diaorang guna duit kerajaan bayar gaji pekerja. Cheh nak ikut swasta lah konon..

Tanpa Nama berkata...

Itulah..xpasal2 kang xda KGT...bayor lar weh...per nih..PA ni mcm teraniaya ni...nk kemaskini sbpa..buat jelah...tapi bayo lar dulu KGT SSM tu....adoiiiii......lembab macam sia*l....

Tanpa Nama berkata...

Itulah..xpasal2 kang xda KGT...bayor lar weh...per nih..PA ni mcm teraniaya ni...nk kemaskini sbpa..buat jelah...tapi bayo lar dulu KGT SSM tu....adoiiiii......lembab macam sia*l....

Tanpa Nama berkata...

kalau kerajaan betul2 nak ikut swasta, bagilah kami bonus tahunan sehingga 6 bulan gaji seperti kebanyakan syarikat swasta...ni bagi setengah bulan gaji, bukannya nak ikut swasta tapi nak ikut bonus pendatang haram..

Tanpa Nama berkata...

inilah masalahnya bila PREMIER jadi P***MAK!

Tanpa Nama berkata...

RASANYA, INI SEMUA SENDIWARA KERAJAAN SEMATA SEBAGAI STRATEGI PRU13....... SIAPA YANG CIPTA SBPA(1), TENTU ATAS ARAHAN "ATASAN" . KEMUDIAN MAIN TARIK TARIK PULA....., MASA BUAT SBPA(1) TU SAMBIL TIDUR KEEEE ??!!!!!!! KETARA SANGAT KETIDAK - IKHLASAN DAN KETIDAKJUJURAN MELAMPAU ...... HARAP KERJA SEMULA LEPAS BERMIMPI AKAN HASILKAN SBPA(2) YANG ADIL KEPADA SEMUA..........

«Lebih lama ‹Lebih lama   201 – 400 daripada 764   Terbaru› Baru»