SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

26 Januari 2012

JPA HARUS PRIHATIN RUNGUTAN PENJAWAT AWAM

Berita Harian
Oleh Rejal Arbee
2012/01/26




Implikasi SBPA tak dimaklum secara telus, kakitangan bawahan tidak dapat manfaat

SISTEM Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) yang cuba hendak dipaksa ke atas keseluruhan 1.3 juta warga perkhidmatan awam akhir tahun lalu, kini sedang menjalani kajian menyeluruh hasil arahan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berikutan banyaknya bantahan terhadap cara Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) cuba hendak memaksa penerimaannya. Mereka juga dikatakan tidak diberikan masa cukup untuk menelitinya bahkan butiran lengkap cadangan itu juga tidak diberikan. Ini telah menimbulkan banyak persoalan kenapa JPA begitu terdesak mahu melaksanakannya. Dikatakan warga awam hanya diberikan masa tidak sampai dua minggu untuk membuat pilihan kalau tidak, mereka akan menghadapi risiko yang boleh menjejaskan kedudukan mereka dalam perkhidmatan.

Persoalan yang timbul kenapa segala implikasi dan akibatnya tidak diterangkan kepada semua kakitangan awam? Kenapa Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Perkhidmatan Awam (CUEPACS) sendiri tidak pula dibawa berunding dari awal lagi supaya segalanya kelihatan telus?

Bukankah orang ramai sentiasa diberi nasihat meneliti sebarang apa yang mereka mahu tandatangani dan mengetahui ‘the small print’ sebelum bersetuju? Tetapi bagi SBPA ini nampaknya JPA sendiri tidak mahu warga perkhidmatan awam bersikap demikian.

Apakah akibatnya daripada perlakuan demikian? Bukankah ia telah menimbulkan amarah di kalangan majoriti kakitangan awam hingga ada yang mengugut mahu berpaling tadah pada Pilihan Raya Umum Ke-13 yang akan diadakan dalam masa terdekat.
Apakah ini muslihat beberapa kerat pegawai kanan kerajaan yang bertanggungjawab terhadap SBPA ini? Hanya mereka yang boleh menjawab.

Keluhan beberapa warga awam dalam beberapa blog membuka mata terhadap apa sebenarnya berlaku. Kata seorang: “Beberapa bulan lalu kakitangan awam berasa sangat gembira apabila skim gaji baru diumumkan Perdana Menteri membabitkan kenaikan antara tujuh hingga 13 peratus, berkuat kuasa 1 Januari lalu.

“Andaian kami sudah pasti kakitangan kerajaan pada gred paling rendah akan menikmati kenaikan 13 peratus sementara gred paling tinggi iaitu Kumpulan Pengurusan dan Profesional akan mendapat kenaikan tujuh peratus.

“Namun sangkaan ini meleset apabila melihat kepada tawaran opsyen dikemukakan JPA. Kami diarahkan untuk membuat opsyen dalam keadaan sangat tergesa-gesa tanpa mendapat penjelasan mengenai skim gaji baru itu daripada ketua jabatan. Apabila mendapat surat opsyen berkenaan, kami diarahkan untuk menurunkan tandatangan pada borang opsyen pada masa itu juga”.

Kata seorang lagi: “Ketua pengarah JPA sudah buat kesilapan, akibatnya kerajaan dimarah oleh kakitangan sendiri. Perkara ini menjadi modal pembangkang untuk hentam kerajaan.

“Sebagai contoh ketika taklimat, soalan diajukan tidak dapat dijawab dengan tepat, sebaliknya jawapannya ialah akan berlaku kenaikan gaji daripada SSM kepada SBPA. Tentunya ada tetapi berapakah kenaikan? RM1 pun kenaikan juga”.

Kata seorang lagi: “Yang aku pelik, kenapa masih nak berahsia sangat pasal lampiran ‘C’ tu? Bila tanya pada ketua pejabat, jawapannya ‘rahsia’. Macam mana hendak sign kalau rahsia?

Seorang lagi berkata demikian: “Sebagai contoh tawaran yang diberi kepada pegawai bawahan saya yang berada pada gred paling rendah dalam kerajaan iaitu untuk jawatan Pekerja Awam Gred R1 yang dulunya dipanggil ‘buruh’ yang berkhidmat selama 15 tahun, bergaji pokok RM1,242.09 hanya mendapat kenaikan RM88.

“Jika dihitung naik 13 peratus, beliau sepatutnya mendapat RM161.47. Sebaliknya jumlah kenaikan diperoleh itu hanya lebih kurang tujuh peratus.

“Begitu juga dengan kerani yang berjawatan Pembantu Tadbir Gred N17 yang sudah berkhidmat selama lebih kurang sembilan tahun bergaji pokok RM1,369.39. Beliau hanya mendapat kenaikan RM61 iaitu tidak sampai pun lima peratus”.

Semua ini adalah rungutan sebenar yang sepatutnya sudah diteliti supaya tidak wujud rasa tidak puas hati sedemikian. Dalam pada itu dikatakan pula kenaikan yang diberikan kepada pegawai atasan termasuk yang ditakrif sebagai ‘Premier’ dan ‘JUSA’ langsung tidak setimpal.

Apakah ini tidak menunjukkan bagaimana songsangnya pertimbangan yang diberikan kepada warga bawahan berbanding pegawai atasan?

Anehnya skim itu kononnya adalah dalam rangka perjalanan kerajaan mahu mencapai status negara maju berpendapatan tinggi.

Bagaimana mahu mencapai matlamat itu kiranya kakitangan bawahan hanya diberikan kenaikan serendah RM10 sebulan berbanding kenaikan mencecah RM8,000 bagi pegawai JUSA?

Ini bermakna jurang pendapatan bukan lagi dapat dirapatkan tetapi akan bertambah renggang dengan yang sudah pun menerima ganjaran besar menerima kenaikan yang sungguh tinggi, walhal mereka yang sepatutnya diberikan imbuhan lebih tinggi tidak mendapat pertimbangan demikian, malah diberikan serdaknya saja.

Inikah caranya pimpinan perkhidmatan awam mahu merapatkan jurang perbezaan pendapatan antara yang tertinggi dengan yang terendah?

Maka tidak menghairankan kenapa hampir keseluruhan 1.3 juta warga membantah melalui CUEPACS yang juga lambat memberikan reaksi hanya kerana tidak mengetahui apa sebenarnya yang disarankan.

Jadi persoalannya apa agaknya ada dalam pemikiran mereka yang membuat cadangan itu dan cuba memaksa warga awam menelan apa yang cuba disogok?

Baik jugalah kini Perdana Menteri menyedari betapa buruknya akibat usaha itu dengan kesedaran bagaimana kiranya ia dibiarkan saja kemungkinan besar ramai daripada 1.3 juta warga awam tidak akan lagi memihak kerajaan kiranya pilihan raya diadakan dalam masa terdekat.

Hanya beberapa kerat pegawai yang mencipta dan memikirkan skim itu saja boleh jawab apa sebenarnya muslihat mereka mengadakan skim yang begitu songsang.

Penulis adalah Felo Kanan di UKM

764 ulasan:

«Lebih lama   ‹Lebih lama   401 – 600 daripada 764   Terbaru›   Baru»
Tanpa Nama berkata...

SBPA- Sistem Bacul Pegawai Atasan

Tanpa Nama berkata...

RASANYA, INI SEMUA SENDIWARA KERAJAAN SEMATA SEBAGAI STRATEGI PRU13....... SIAPA YANG CIPTA SBPA(1), TENTU ATAS ARAHAN "ATASAN" . KEMUDIAN MAIN TARIK TARIK PULA....., MASA BUAT SBPA(1) TU SAMBIL TIDUR KEEEE ??!!!!!!! KETARA SANGAT KETIDAK - IKHLASAN DAN KETIDAKJUJURAN MELAMPAU ...... HARAP KERJA SEMULA LEPAS BERMIMPI AKAN HASILKAN SBPA(2) YANG ADIL KEPADA SEMUA..........

Tanpa Nama berkata...

Pru13 adalah punca utama...politik politik...sian kat pa...tunggu jelah mcm anjing salak bukit...emm

mat pisang berkata...

lambatnya la...

Tanpa Nama berkata...

Harapan PA, amanah yang diberikn tunaikan dengan sempurna.

Tanpa Nama berkata...

katakanlah kelayakan utk PA gred 5-1 adalah PMR..tetapi kalau PA tersebut ada sijil PMR tetapi gagal dalam subjek math atau bm takkan itu di ambil kira????walaupun PA tersebut sudah bekerja 8tahun...takkan dia digolongkan dalam golongan tak cukup syarat??????sepatutnya syarat kelayakan akademik tu diberikan kepada kemasukan baru tahun 2012 bukan utk kakitangn yg sudah berkhidmat....

kasihanlah kepada golongan bawahan seperti mereka ini.perlu ke syarat kelayakan akademik dikenakan kepada golongan yg sudah berkhidmat...???

kenapa sebelum menandatangani sbpa dulu syarat nie tidak dikeluarkan???kenapa selepas kakitangan sudah sain sbpa baru syarat nie kua??nie suma sandiwara politik ke???

Tanpa Nama berkata...

SBPA = SKIM BANTU PEGAWAI ATASAN

MeteorX berkata...

http://freshjuicynews.blogspot.com/2012/01/cuepacs-kemuka-5-perkara-utama-semakan.html

Tarbiyah hati berkata...

tak payah berbalah yang pasti perbezaan gaji ssm ke sbpa akan dibayar pada 31 januari ini....ha...tak caya...tengoklah nanti...bulan feb terima gaji SBPA, jadi aspek kajian bukanlah gaji semata-mata...harap maklum

Tanpa Nama berkata...

Kalau 3 bulan nak buat kajian jawabnya selepas pilihanraya la baru naik gaji. mungkin kerajaan nak tengok samada dia menang atau kalah. kalau kalah tak naik la jwbnya SBPA..kita tengoklah kerajaan ini boleh dikekalkan atau tidak

Tanpa Nama berkata...

ha...ha...

Tanpa Nama berkata...

Mari kita pastikan kerajaan ini akan ditumbangkan kerana jelaslah SBPA ini sebenarnya sandiwara semata-mata untuk memancing PA sedangkan PA seolah-olah ditipu kerana mula2 ditawarkan kenaikan gaji tahunan rupanye senua kabur kerana kerajaan tidak pasti akan bagi atau tidak jadi ia mengambil masa sampai 3 bulan supaya PA ni boleh marah dan seterusnya memang tidak akan mengekalkan kerajaan sekarang akan tumbang.percayalah.

Tanpa Nama berkata...

BETUL2..SURE LEPAS PILIHANRAYA NI..PERCAYALAH 3 BULAN NI LAMA SANGAT.LAIN KALI JGN UMUMKAN LAGI JIKA SBPA NI XPASTI ATAUPUN MASIH DALAM KAJIAN.KESIAN PA KENA TUNGGU LAMA.SEMPAT LA KITA KALAHKAN KERJAAN DULU SEBELUM NAIK GAJI.XPUN XNAIK LANGSUNG!setakat prihatin xde maknanya.

Tanpa Nama berkata...

Cik tarbiyah oi..xtgok brita ke...gaji yng nak dbatayar pd 31 jan ni xjd cik oi...aku tensen ko ckap mcm tu...

Tanpa Nama berkata...

Alasan jer tu.........dia orang dah berbicang dengan Pm.....tapi masalahnya PM skang bukan cam mahathir dulu...suh kaji dulu baru laksana....meeting KSN dengan PM memang kerap diadakan termasuk bersama ketua Kementerian dan Jabatan.....camner leh kater dia orang tak tahu....pelik btul ler...

Tanpa Nama berkata...

memang pun sandiwara dia orang jer ni....sama gak pasal cukai perkhidmatan 6% tu......

Tanpa Nama berkata...

org kuat yg jd hrapan kerajaan rsanya dh jd gnting dlm lipatan,ptt kna tbuh sruhanjya siasat sape yg mentedarah duit gji bnyk,hentikanlah kje jd org atasan,klau kje sndiri bt bsnes mnipu org lain pulok,kje gali lubang kubur brulah xbleh nok nipu..

Tanpa Nama berkata...

Dato Omar,kemukakan cadangan untuk menikmati kenaikan pangkat (KUP) kurangkan dari 15 tahun ke 8 tahun dalam perkhidmatan untuk semua kategori dalam PA ni......seperti apa yang dinikmati CIKGU 2 dalam SBPA ni.baru adil.........pasti tiada perbalahan.......sesama PA

Tanpa Nama berkata...

semua ni politik.. pru bulan 3-4.. after tuh, tunggu lagi lima tahun,tertipu lagi da....

Tanpa Nama berkata...

.sepatutnya bab gaji,penyelarasan dan gaji PA diserahkan pada kementrian keewangan..mereka lebih mahir dalam matematik dan statistik.

.................................

betul senang sikit ni buat apa-apa pembaharuan atau penambahbaikan pastu bila dapat keputusan kerajaan tiada duit tentu mof yang jaga duit tu.... pindahkan aja orang-orang jpa tu ke mof. saya cadangkan cuepac terus ke mof mintak duit bagi naik gaji ....

2.JPA ni hanya uruskan bab sumber manusia saja..mereka jahil tentang matematik sebab mereka lulusan arts je..

................................

opps silap ni ramai budak jpa yang aku kenal kata bos-bos dia orang tu enginer, economic, dll tak patut letak jpa letak tempat lain kut.

dan sepatutnya ptd JPA yang buat gaji sbpa ni diturunkan pangkat...kerana berjuta wang terbuang begitu saja akibat kegagalan struktur gaji sbpa ini.

.................................

sianz ramai yang terlibat tu kalau lah cuepac ni dari mula-mula dengar taklimat mintak terus semak semula bukan terus setuju dah sampai tandatangan mou sekarang tak setuju balik......


3.Atau serahkan saja pada konsaltan swasta untuk menyusun struktur gaji sbpa ni..baru dapat struktur gaji yang adil.

bagus tu jugak bayar beberpa juta duit kerjaan kat consultant .... mintak dari UK ke USA ke hebat sikit.

Tanpa Nama berkata...

tarik balik title tan sri kppa bangang tu.bodoh betul punya kppa.masuk tadika baliklah

.....................................

cantik bahasa ... tak baik menghina orang ..yang jelas masa perjumpaan cuepac dgn jpa pastu cuepac dah suruh sain, kita dah sain terima pastu tiba-tiba KSN ke PM yang suruh semak semula kenapa suruh bincang dan bila kita setuju utk tambah baik ...KSN kata semak semula....

Tanpa Nama berkata...

rase macam kat negara komunis plak...
sume nak sama rata..
sedangkan China dan Russia dah lama hapuskan liberalisasi ekonomi sebab nak maju...tapi kita nak ke arah tu plak..
saya cuma sokongan...tapi saya sentisa berdoa agar anak-anak saya berjaya belajar..masuk Universiti dan maju dalam hidup dan kerjaya..biarlah saya susah kerana dulu kurang mendengar kata ibubapa...tapi anak saya tidak ikut haluan itu..doa saya biar mereka berjaya...dan dapat keistimewaan yang setimpal dengannya..kita selalu rasa bangga kalau kita tanya anak kita "apa cita-cita adik?"..dia akan menjawab nak jadi doktor,jurutera,dan apa sahaja yang terbaik...jauh disudut hati saya..apalah yang nak dibangga kalo keistimewaan golongan tu sama dengan apa yang saya dapat sekarang..itu bukannya cita-cita..ntahla..pening baca komen kat atas...ada yang boleh diterima akal..namun terlalu banyak yang daripada hati yang terlalu rakus...gembira hari ini tetapi rebah dikemudian hari,,,,

Tanpa Nama berkata...

kata TV3 tadi KSP kata tak bayar gaji SBPA sebab presiden cuepac yang mintak kerana kata tangguh kenapa bayar....

terima kasih Dato' buat macam ni, kecewa saya. Ikut fikiran saya kalau dah bayar makna dah jalan kalau semakpun tak semestinya tukar tentu tambahbaik, tentu tak kurang dari apa yang dapat dan mungkin lebih. Ini tak jalan pun lagi ntah-ntah ekonomi down tangguh sampai PRU14... duit kerajaan nak PRU pulak teruslah menunggu satu sen pun tak rasa ...... rezeki orang jangan disekat .... jangan buat macam ni ..... bukan kita yang setuju dulu ... suruh sain, tetapkan pendirian dan tenang, Insyallah Tuhan tunjukkan jalan.

Tanpa Nama berkata...

Minta cuepacs janganlah abaikan penilaian prestasi bagi tahun 2011. kalau diabaikan, akan teramatlah rugi kerana mengalami kerugian dan penurunan gaji dan bukannya kenaikan gaji jika dibandingkan antara SSM dan SBPA. Yang pasti bagi anggota ATM yang diberi anjakan gaji skim SSM pada thun 2011 akan merasa rugi dan tiada kenaikan jika ditukarkan ke SBPA. Mohon cuepacs semak dan ambil kira penilaian prestasi 2011.

Tanpa Nama berkata...

saya mencadangkan agar anggota ATM yang memiliki akademik tertinggi diberi pengiktirafan, dengan itu dapat memotivasikan anggota utk terus bersaing meningkatkan taraf akademik masingX to be a world class standard. apa yg berlaku kini...sesiapa ada sijil tinggi, dapat kerja lebih dan gaji/pangkat plak rendah. Pas tu kena kutuk lagi dgn ayat ni..."ko buat penat dan buang duit jer blaja tinggi2, tengok aku ni...PMR/SPM jer...tapi gaji dan pangkat aku lagi tinggi dari ngko...hehehe" sedih dan demoralized...ishishish

Tanpa Nama berkata...

ada ke patut cuepacs nak gaji naik macam tahun 2007?gler ke ape?

Jumaat, Januari 27, 2012 9:16:00 PM
 Tanpa Nama berkata...
Tanpa Nama berkata...

salam

lg 1 minta perkongsian pendapat semua tentang pelaksanaan HUKUMAN MANDATORI kepada pemandu yg menyebabkan kematian yang sedang di teliti dan akan di laksanakan jika mendapat persetujui kabinet.

jika ini dilaksanakan ,saya org yg pertama sekali menentang dan membantah pelaksanannya.bukan kerana menentang kerajaan ,tidak ,bukan sama sekali.cuma menentang tentang sesuatu yang tidak kena pada tempatnya.

hukuman ini tidak patut sama sekali di laksanakan kerana implikasinya amat berat dan tinggi terhadap rakyat.

sebagai contoh seorang tua memandu sebuah kereta tiba-tiba melintas seekor babi dan mengelak menghentam penunggang motosikal atau pembonceng basikal.dan penunggang motor meninggal di tempat kejadian.jika hukuman mandatori penjara di kenakan kepada mereka yang menyebabkan kemalangan maut maka ,naya org tua yang memandu kereta tersebut.kena penjara.kalau sehari tak apa.kalau di laksanakan penjara setahun,bagaimana ?

soal ajal maut adalah di tangan tuhan,kita perlu redo ketentuan nya.

kita nk kurangkan sifar kemalangan di atas muka bumi ini,sedangkan jalan kaki tiba-tiba pun boleh mati.inikan pulak dunia dengan kecanggihan benda yg ada seperti kenderaan yang tidak boleh tidak di elakkan akan berlaku juga kemalangan maut.bukan soal laju atau apa,tetapi kesedaran pemandu itu sendiri yang perlu di beri .............................



.............................harapan nya hukuman mandatori penjara yg sedang dan akan di laksanakan ini tidak akan berlaku.

fikir2kanlah.
Jumaat, Januari 27, 2012 3:34:00 PM

------------------------------------

Ini semua adalah langkah untuk mendisiplinkan masyarakat, berkenaan hukuman mandatori kepada pemandu yang menyebabkan kemalangan maut adalah kepada pemandu yang cuai, melampau dan keterlaluan dalam pemanduan saja, kalau tak bersalah tak kena hukumlah, pihak kerajaan buat undang-undang pun untuk kepentingan rakyat, bukannya sesuka hati, lihat saja gelagat pemandu sekarang ini, berlagak sombong terutama yang pakai kereta besar, kononnya kaya dan boleh beli undang-undang, lepas ini kena tangkap masuk penjara, lesen ditarik balik, padan muka orang sebegini.

----------------------------------

bukan kereya besat tapi yang bawa kereta kecil spt kancil, ( dan segolongannnya). Prmandu kereta kecil ini mudah hilang sabar diatas jalanraya. Sebahagian besar dari mereka memandu  laju dan secara berbahaya. Asyik memotong tanpa mengira kawasan. Mengikut kereta didepan dalam jarak amat dekat.  Lihat statistik krmalangan  maut, dari jenis kereta apa yang terlibat.

Dinegara maju spt Australia, kereta2 kecil spt kancil ini mana ada. itu sebab kemalangan jalanraya mereka amat kurang. Apa macam kalau kereta kancil ni dihadkan untuk kegunaan dibandar sahaja dan tidak boleh digunakan di lebuhraya atau lebih 10 km dari bandar. Hadkan kelajuan keteta2 jenis ini kpd 70km sejam sahaja. Pasti kemalangan maut dapat dikurangkan dgn ketara sekali. 
 

Tanpa Nama berkata...

Presiden Cuepacs yang dihormati.Sila beri perhatian seperti berikut.Gaji N22 pinda ke SBPA N4.3 iaitu dari RM3134.53 ke RM33oo.oo naikkan sebanyak RM165.47 sebanyak hanya 5.27% saja.Patut dinaikkan sebanyak RM407.49 iaitu sebanyak 13%.Berharap perkara ini dapat dibincang dengan sewajar nya.Saya juga berharap semua N22 dapat memberi sokongan kepada saya.Terima Kasih.

Tanpa Nama berkata...

Bagi je dlu gaji x ptk tawarksn ke gaji ptk...naikkan gaji kpd 30 or 35%...bru la bg gaji mgikut sbpa..tetapkan gaji sbpa minima n maxsima...yg bru...beri keutamaan kpd yg kkanaan spt yg dcdngkan cuepacs....

Tanpa Nama berkata...

Jusa menang sokong BN telapi apa pilihan DOKTOR?

Tanpa Nama berkata...

kenapa DOKTOR tak bising ? Cukup makan?

Tanpa Nama berkata...

semua DOKTOR ada ferari dan condo tak nak complain.

Tanpa Nama berkata...

ada sesiapa berpangkat jusa keatas kat sini yang boleh bagi 1 sebab yang munasabah mengapa gaji jusa keatas boleh dinaikkan sekali ganda gaji asal dan PA bawahan hanya dapat naik puluh2 ringgit saja?.. tolong bagi jawapan kerana saya tidak faham kenaikan tidak rasional akal manusia ni.

-----------------------------------

Senang saje:
----------Harga kini Harga Sepatut
JUSA=Emas= RM10,000/g RM20,000/g

P'sana=Batu= RM1/KILO RM1.07/KILO

Emas=sikit=susah dapat=bernilai tinggi

Batu=melambak=se gunung =nilai=boleh kutip tepi jalan

Hakikatnya begitu...jangan marah ye.

-----------------------------------

Contohi la:

JUSA = Saidina Omar = Al Quran + Al Sunnah = Emas

Tanpa Nama berkata...

sebagai kakitangan sokongan gred 5-1 kami juga telah melaksanakn kerja dengan telus dan cemerlang.kejayaan seseorang diperingkatan atasan adalah dengan sokongan dan kerjasama daripada kakitangan bawahan.justeru itu mohon diberi perhatian dan pembelaan akan nasib kakitangan gred 5-1 yang sememangnya mempunyai tahap gaji minimum yang terlalu rendah sedangkan kos sara hidup yang semakin tinggi memerlukan kestabilan ekonomi dalam keluarga.

Tanpa Nama berkata...

Dulu aku 15 tahun baru dapat dg44 lepas tu 10 tahun baru dapat dg48 kalau sekarang 16 tahun boleh dapat dg48. Jadi aku nak cadangkan bagi pihak aku dan orang yang seperti aku agar bilangan tahun yang melebihi 16 tahun tu diambil kira untuk naik ke dg52 (25-16=9), kira 3 tahun lebih jadi 1 tahun pun dah ok, macam exppld tu.

Tanpa Nama berkata...

JPA TGH KAJI..SABARRR

Tanpa Nama berkata...

sbpa tak perlu ubah perjawatan. cuma perlu naikkan gaji sahaja. tak pening kepala. n tambahkan penambahbaikan perjawatan sediada

Tanpa Nama berkata...

sbpa tak perlu ubah perjawatan. cuma perlu naikkan gaji sahaja. tak pening kepala. n tambahkan penambahbaikan perjawatan sediada

Tanpa Nama berkata...

TAHNIAH CEUPACS,HARAP HASIL PERBINCANGAN NANTI LEBIH BAIK,SETIDAK TIDAKNYA BOLEH MENAIKKAN LAGI SEBANYAK 5 RINGGIT BAGI SEMUA GRED 44 KE BAWAH.

Tanpa Nama berkata...

sepatutnya bab gaji,penyelarasan dan gaji PA diserahkan pada kementrian keewangan..mereka lebih mahir dalam matematik dan statistik.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++
CUBA TENGOKDALAM SYARAT KEMASUKAN DAN GAJI BAGI JAWATAN KEWANGAN DALAM LAMAN SPA,GAJI AKUANTAN DAN PEG KEWANGAN P1 ADALAH 2125,LEBIH DARI GAJI DOKTOR PI 2000,
JAWATAN GRED W GAJI TINGGI,MELAINKAN W 17 JE YANG TAK ADA PERUBAHAN.
JADI KALAU DIBERI KEPADA KEMENTERIAN KEWANGAN,GRED KEWANGAN AKAN PULUN DULU...(TAPI MEMANG SAYA AKUI KELULUSAN UTK JADI AKAUNTAN DAN PEGAWAI KEWANGAN MEMANG PERLU IJAZAH AKAUNTAN DAN KELULUSAN PROFESIONAL...MEMANG HEBAT)

JADI MAHIR MATEATIK DAN STATISTIK TU MEMANG PERLU,TAPI BILA ADA KESEMPATAN,SESIAPAPUN AKAN GUNA KESEMPATAN UTK MEMENUHI NAFSU SENDIRI DULU.MELAINKAN ADA IMAN YANG KUAT UTK MENEMPIS GODAAN.

Tanpa Nama berkata...

SBPA tetap berjalan sepenuhnya bulan februari ini. tunggakan akan dibayar pada 31 januari ini. jadi penambahbaikan tidak melibatkan gaji. harap PA semua pahammmmm. kalau tak percaya tunggulah 31 januari samada tunggakan masuk atau tidak.

Khamis, Januari 26, 2012 2:13:00 PM

............................

klu btol cntu means xde sbrg perubahan la..u ckp kosong jer..klu btol u tau sbb utama sbpa dikaji sb mslh gaji la..SBPA DITANGGUHKAN SB NK BUAT SEMAKAN GAJI..EXIST POLICY DH SETAL DH...

Tanpa Nama berkata...

ketua pengarah jpa, awak adalah anjing hitam yang gila berbuih ..

ALI DALAM DILEMA. berkata...

cuti tahunan seperti sebelum 2009

PnP 30 hari
Pelaksana 25 hari.

Kembalikan jumlah cuti seperti sebelum 2009.Ceupacs dulu kata dia tak diajak berbincang tentang pkeliling cuti 2009,tapi setidaknya perjuangkan utk kakitangan yang telah berkhidmat dan dilantik kejawatan baru,benarkan kelayaka cuti jawatan lama dibawa ke jawatan baru bila dilantik ke jawatan baru.

CTH.ALI SEORANG PEMBANTU TADBIR YANG BERKHIDMAT 15 TAHUN,KELAYAKAN CUTI DAH 30 HARI SETAHUN.ALI DAPAT KERJA PEGAWAI HEBAT PADA 2010 SECARA LANTIKAN BARU@KPSL.NAMUN CUTI ALI DIKURANGKAN SEBAB DIA MENJAWAT JAWATAN LANTIKAN BARU,(PEKELILING 2009 MENETAPKAN CUTI pNP LANTIKAN SELEPAS 2009 ADALAH 25HARI.
MOHON ADA PENGECUALIAN UTK KAKITANGAN BERHIDMAT SPT ALI,AGAR ALI DAPAT TERUS MENIKMATI CUTI TAHUN 30 HARI,WALAUPUN DALAM JAWATAN BARU.

HARAP DAPAT DIBINCANGKAN DENGAN ORANG BERKUASA.

Tanpa Nama berkata...

nk tgu 15Feb buat semakan apa guna..runggutan PA dh kuar sbln lbh dh..masalah utama:

1) Gaji- gaji pokok PA senior n Junior beza sikit jer..(xde senioriti)

2) Tarikh pergerakan gaji berubah ( Januari ke April o Julai)- PA xpuas ati elok2 naik awl tahun jd tengah tahun plk..pdhal keja masuk awl tahun..klu gaji naik tgh o hujung thn keja dr awl thun sapa yg bayar?

3) PA Primier naik melojak sedangkan glgn P n P naik sikit sgt.

4) Gred 17- naik gred ikut kelulusan (jwtn tertentu je..) so Gred 17 yg lain xpuas ati la..klu nk wujudkn gred baru jgn naiktaraf gred sedia ada..wujudkn je trus gred bru tu..so yg gred 17 blh memohon tuk naik gred bru yg lbh tinggi bagi yg layak..bk naik automatik..

xkn org yg kurg ilmu duk glgn pnp ni blh hafal n igt suma rungutan PA..yg tuan2 buat sistem ni msh xfhm2 o buat2 xfhm nk lambat2kn msa..tgu PRU13 slsi..takut sgt ker GOV ngn PA2..klu buat yg baik takut apa..smpi nk tgu PRU13 slsi bru nk setal SBPA..

Tanpa Nama berkata...

sedar xsedar...PENANGGUHAN SBPA..ni buktyi Malaysia/Kerajaan BN skrg mengamalkan Demokrasi Berparlimen... pd mrk yg nk suarakan ketidakpuasan hati kpd GOV guba la saluran yg betul..bukan ngn cara "BUAT PERHIMPUANAN"..Klu difikirkn secara LOGIK golongan yg nk buat PERHIMPUNAN ni adlh glgn yg xtau saluran utk menyuarakan ketidakpuasan hati o mkin tertindas secara xsengaja..so ada plk pihak yg nk amik ksmptn di atas kelemahan n kekurangan glgn ini tuk memporak perandakan keamanan AWAM..

SYA PA YG MENYOKONG KEAMANA AWAM, KEADILAN RAKYAT, XMAU CM NEG LUAR YG RUSUH SANA SINI RMI CEDERA, BUDI BAHASA HILANG ENTAH KEMANA, MENGUTUK ORG SMPI XIGT TUHAN.

SEMOGA KERAJAAN YG ADIL AKAN TERUS MEMERINTAH MALAYSIA SUPAYA XJD CM NEG LAIN YG KUCAR KACIR..

Tanpa Nama berkata...

Di harap kenaikan yang dibincangkan tidak akan seperti pada tahun 2007 kerana pada masa tersebut kumpulan sokongan yang mendapat kelebihan.Apabila sbpa nampak kumpulan pnp pula yang nak dilebihkan.Cukup-cukuplah tu.Buat 10% kenaikan pun dah memadai...Sehingga kini saya merasa akibat dari kenaikan yang tidak adil pada tahun 2007...kesian kat gred 41.

Tanpa Nama berkata...

..TERSEBUT AL KISAH,, ADA SEKELOMPOK JUAK-JUAK YANG MEMOHON KERJA SEBAGAI HULUBALANG (N17) DAHULUNYA SANGGUP MENIPU "KEBOLEHAN ILMU PERSILATAN" DGN TIDAK MEMAKLUMKAN KPD PEMBESAR ISTANA YG MENEMUDUGA YG SEBENARNYA MEREKA ADA SELENDANG DIPLOMA MAHUPUN IJAZAH... ARAKIAN MAKA APA BILA SEPURNAMA KEDENGARAN GEJOLAK PEMERINTAH ISTANA MAHU MEMBERI IMBUHAN WANG EMAS MAKA RAMAI LAH HULUBALANG-HULUBALANG TADI MENYUSUN SEMBAH AGAR IMBUHAN MEREKA DI BERI SETARAF DGN SELENDANG MEREKA.... TAPI BAGAIMANA MUNGKIN FIKIRAN BENDAHARA SEDANGKAN DAHULU MEREKA SANGGUP MEMBOHONGI PERGURUAN MEREKA KERANA MAHU JAWATAN DI ISTANA JUGA... DAHULUNYA MEREKA RELA BERSUMPAH DARAH MENERIMA APA SAJA YANG SEADANYA DARI PIHAK ISTANA ASAL SAJA DITERIMA BEKERJA DI ISTANA TETAPI KINI MEREKA BERKIRA-KIRA KERANA KATANYA IMBUHAN WANG EMAS HARUS MENGIKUT PERGURUAN KERANA MEREKA TELAH TAMAT BANYAK GELANGGANG KONONNYA... APAKAH MEREKA SEBENARNYA BIJAKSANA SEDANGKAN BERDUSTA DALAM KATA-KATA... SECEBIS KISAH DARI NEGERI ANTAH BERANTAH

hu3 berkata...

http://prntscr.com/5nwlu

Tanpa Nama berkata...

sikap terpendam seorang guru.... http://prntscr.com/5nwlu

Tanpa Nama berkata...

Saya juga dapakan kenaikkan gaji hanya 5% bagi N22 (skala SBPA N4.3)dari RM3,134.53 kepada RM3,300.00 Bukan sebanyak 13% seperti yang telah dijanjikan.Terima Kasih Presiden Cuepacs atas usaha encik nanti.

Tanpa Nama berkata...

sbnrnya kakitangan gred rendah yg tdk puas hati tmsk omar osman...... apa logiknya kktgn gred rndh mndpt kenaikan lbh bsr bbndg pihak atasan.... pihak atasan itu adalah sijil pendidikan tinggi yg sdh termaktub dlm perjawatan di malaysia... sesuatu jwtn itu di tawarkan atas kelayakan akademik.... kalo kktgn yg ada sijil spm @ stpm mndpt knaikan yg lbh tinggi dr pihak atasan sah2 sdh ada sijil diploma@ ijazah@master@phd..... suatu hari nanti gred rndh ini tdk akan ikt arahan phk atasan ssb gaji lbh tinggi..... kalo mcm tu gaji pm mesti lbh rdnh dr menteri... wahai glngn gred rndh berpada2 la kita jgn fkr diri sendiri saja.... kperluan perbelanjaan itu adalah mengikut status.... pihak atasan berhak pakai kereta besar n rmh bsr.... glng rndh takkan pakai kereta besar n rmh besar kot.... kalo nak jga kna usaha lebih la...sambung belajar bru dpt gnjrn yg lbh baik....... bkn mau mnghina glgn rndh tp biarlah kita berpada2 nanti org ckp kita tdk sdr diri.... kalo sdh kuli buat cara kuli........

Tanpa Nama berkata...

cth:gred 41 & 29 jurang gaji sangat jauh..gred 29-17 dan kebawah Xjauhpun bezanya..namun,bila situasi pemberian insentif bonus & penambahbaikkan gaji gred bawahan,gred kami dipinggirkan..hanya gred bawahan yg dibantu..jesteru jurang gaji yg sedikit td menjadi terlalu nipis..namun jurang kami dgn PNP masih kekal begitu..wujudnya jurang gaji yg besar didalam setiap kump yg ada dan bukanya diantara gred!!!
Sepatutnya kalau J17 naik ke J27 maka J29 naik J36 jadi perubahan gaji ada bukannya sama ini Pelukis Pelan J17 daripada Kolej Komuniti baru kerja setahun tapi terus ke J27 gaji denga j29 hanya kurang RM100. Tapi tanggungjawab J29 mengalahkan J41 yang J27 hanya menyurih pelan simpan data kelulusan. J29 mengedalikan permohonan, menganalisa tapak projek, menghadiri mesyuarat, aduan dan laian-lain. Macamni lebih elok jadi juruteknik tanggungjawab kurang nak kena marah J29 lulusan Diploma. Kami J29 tak marah kenaikkan Juruteknik tetapi sekiranya J17 yang lain pun naik la sama jangan satu jawatan saj naik dah la tu dia orang ada peluang nak ambil peperiksaan KPSL untuk jadi TA terlalu istimewa J17 ini. Oleh itu JPA perlu buka peluang juga kepada lulusan Diploma untuk ambil periksa KPSL untuk jadi Pegawai. Satu lagi saya rasa kenaikkan semua bagi sama rata RM400.00 @RM600.00. Daripada JUSA sampai bawahan maka tiada timbul isu JUSA naik RM10,000.00 bawahan naik RM50.00 dan gaji junior baru masuk sama dengan gaji senior 4 tahun berkhidmat semua tambah RM400@RM600. baru ada kesamarataan sebab barangan jualan harga sama tidak mengira JUSA ke Bawahan Ke..RENUNG-RENUNGKAN LA DATO SERI NAJIB DAN CUEPACS takut nanti masa pilihanraya bila golongan bawahan ambil kira semua ini untuk tukar pemerintah.Satu lagi boleh ke tidak perkhidmatan kontrak kakitangan diambilkira dalam perkhidmatan pasal pembayaran graduati masa kontrak tu ambil balik tak apa asalkan tempoh perkhidmatan ambilkira. TERIMAKASIH


Tapi tanggungjawab J29 mengalahkan J41

_____________________________

amboiii mengalahkn j41 tu kwn2...agak2 la kalo nk sembang pun..jgnla tinggi melangit..

__________________________________

betul bang....mungkin kalu u duk di ibu pejabat federal tk perasan dan terasa..tp jika duk di negeri sure perasan....J29 ni da mcm J41 la plak keje nye....semua keje kite tlg buatkan...bukan maksud 41 tk buat keje..perananan tu da hampir sama...dan pelanggan lg suke & percaya dgn 29 nie..kata diorg...da korang yg buat keje..citer ngan korang lg snang selesai masalah...mean..i still respek 41 tu coz kite kn keje profesional....tu cuma luahan perasaan yg realiti...tk salah brother nie kn....:-)

Tanpa Nama berkata...

kau nie ape kejadahnya..mangkuk-hayun betul kau nie.. sesat jalan ke beb.. nie blog cuepacs bukannya politik.. bebal la lue.. embah lu!!

Tanpa Nama berkata...

sokong cuepacs tuntut 5 pkara
1. kaji gaji 54 ke bwh
2. kaji anggota yg gj maxima
3. kaji kekananan dlm ssm sblum tukar sbpa
4. 7-13%
5. semak semula sema gred

273236 berkata...

betul bang....mungkin kalu u duk di ibu pejabat federal tk perasan dan terasa..tp jika duk di negeri sure perasan....J29 ni da mcm J41 la plak keje nye....semua keje kite tlg buatkan...bukan maksud 41 tk buat keje..perananan tu da hampir sama...dan pelanggan lg suke & percaya dgn 29 nie..kata diorg...da korang yg buat keje..citer ngan korang lg snang selesai masalah...mean..i still respek 41 tu coz kite kn keje profesional....tu cuma luahan perasaan yg realiti...tk salah brother nie kn....:-)
222222222222222222222222222222222

cuba tgok gred 27/29 yg duk negeri/daerah...sesetengah tu sama mcm 41 punya keje looo.
semua kena buat.
setengah jabatan letak 27 utk jg daerah.
hospital letak 41 utk agih ubat..dulu2 17 buat keje tu..membazir tenaga ??

Tanpa Nama berkata...

tak payah berbalah yang pasti perbezaan gaji ssm ke sbpa akan dibayar pada 31 januari ini....ha...tak caya...tengoklah nanti...bulan feb terima gaji SBPA, jadi aspek kajian bukanlah gaji semata-mata...harap maklum
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
berita hairan kata apa hari ni ??
KIV wehhhhhhhhh

Tanpa Nama berkata...

Aku harap result kaji semula hanya yang terbaekkkk!

Tanpa Nama berkata...

semak struktur perjawatan gred2 g di jabatan pertanian... biar betul sikit.
ga3-2 pembantu pertanian lebih mahal gaji daripada pen.peg pertanian. g2-1. (lihat gaji maxima )
tapi g4-2 x gitu pula dgn ga3-1 dan
g2-5 tak potong pun g1-1.

Tanpa Nama berkata...

..TERSEBUT AL KISAH,, ADA SEKELOMPOK JUAK-JUAK YANG MEMOHON KERJA SEBAGAI HULUBALANG (N17) DAHULUNYA SANGGUP MENIPU "KEBOLEHAN ILMU PERSILATAN" DGN TIDAK MEMAKLUMKAN KPD PEMBESAR ISTANA YG MENEMUDUGA YG SEBENARNYA MEREKA ADA SELENDANG DIPLOMA MAHUPUN IJAZAH... ARAKIAN MAKA APA BILA SEPURNAMA KEDENGARAN GEJOLAK PEMERINTAH ISTANA MAHU MEMBERI IMBUHAN WANG EMAS MAKA RAMAI LAH HULUBALANG-HULUBALANG TADI MENYUSUN SEMBAH AGAR IMBUHAN MEREKA DI BERI SETARAF DGN SELENDANG MEREKA.... TAPI BAGAIMANA MUNGKIN FIKIRAN BENDAHARA SEDANGKAN DAHULU MEREKA SANGGUP MEMBOHONGI PERGURUAN MEREKA KERANA MAHU JAWATAN DI ISTANA JUGA... DAHULUNYA MEREKA RELA BERSUMPAH DARAH MENERIMA APA SAJA YANG SEADANYA DARI PIHAK ISTANA ASAL SAJA DITERIMA BEKERJA DI ISTANA TETAPI KINI MEREKA BERKIRA-KIRA KERANA KATANYA IMBUHAN WANG EMAS HARUS MENGIKUT PERGURUAN KERANA MEREKA TELAH TAMAT BANYAK GELANGGANG KONONNYA... APAKAH MEREKA SEBENARNYA BIJAKSANA SEDANGKAN BERDUSTA DALAM KATA-KATA... SECEBIS KISAH DARI NEGERI ANTAH BERANTAH

##################################
ITU LA BAHANA NYA BILA JPA BG PEKELILING DULU TU.. YG ADA DEGREE/DIPLOMA LEH MINTA KEJE YG LEBIH RENDAH DR KELAYAKAN YG ADA..INGAT X PKLILING TU..MALAS AKU NAK CARI

Tanpa Nama berkata...

Awas,kuasa mengundi PA bawahan ni ramai,kalau x ditangani sebaik mungkin,silap2 terpelangkup.Ingat 2007,walau pun diberi kenaikan hingga 35%,KERAJAAN memerintah hampir2 duduk kat kaki lima mungkin kerana permintaan bonus RM2000,sempena ulangtahun kerajaan Malaysia oleh Ceupacs x dilayani.

Tanpa Nama berkata...

Awas,kuasa mengundi PA bawahan ni ramai,kalau x ditangani sebaik mungkin,silap2 terpelangkup.Ingat 2007,walau pun diberi kenaikan hingga 35%,KERAJAAN memerintah hampir2 duduk kat kaki lima mungkin kerana permintaan bonus RM2000,sempena ulangtahun kerajaan Malaysia oleh Ceupacs x dilayani.

rugi kpsl berkata...

SUSUN GAJI BEBAIK..IKUT SUSUNAN YG BETUL..YG PGKAT RENDAH X POTONG GAJI YG PANGKAT TINGGI. TERUTAMA PABILA GAJI MAXIMA.
AKU TENGOK YG SIJIL DGN DIPLOMA NI.. GAJI AGAK BERCELARU SIKIT.
GRED 3-2/3/4 SUDAH TINGGI BANDING DGN SKIM DIPLOMA. MAKNANYA YG ASAL SSM 22/26 LEBIH TINGGI DARI 27/32. APA KE HAL NI JPA?? APA GUNA KPSL NAIK 27 KALU KO PENCEN 22/26 LEBIH TINGGI ??

Tanpa Nama berkata...

Bagi je dlu gaji x ptk kepada gaji x ptk ssm..bagi knaikan 40 or 50%...tetapkan gaji sbpa minima n maxsima...bg gaji thampir sbpa mgikut kekanan mgikut cdgan cuepacs..

Tanpa Nama berkata...

Salam semua. Harap adik-adik dapat meluangkan sedikit masa untuk mendengar cerita saya ni untuk dijadikan iktibar dan pengajaran . Saya merupakan bekas jurutera di salah sebuah jabatan kerajaan lebih kurang 30 tahun dahulu. Batch kami mengambil masa 18 hingga 20 tahun untuk dinaikkan ke gred J48. Alhamdulilah juga. Kami bersyukur juga. Tetapi memandangkan kenaikkan yang sangat lambat berbanding PTD, ramai rakan-rakan saya telah mengambil keputusan untuk keluar beramai-ramai untuk keluar dari perkhidmatan kerajaan, dengan rasa hati yang amat berat kerana kami suka berkhidmat untuk rakyat jelata. Ibu bapa kami pun orang susah dan dari kampung juga. Rakan-rakan yang keluar itu rata-rata berkelulusan dari luar negara. Bukanlah nak mengatakan ijazah kami superior dari yang dalam negara. Sekadar menyatakan mata kami celek dari pengalaman yang kami dapat, untuk membuat keputusan. Skim gaji jurutera masa itu hingga sekarang hanya beberapa ringgit sahaja dari PTD tapi kenaikkan pangkat kami seolah-olah disekat berbanding PTD. Payah sangat rasanya. Bila memandangkan setelah 25 tahun kami masih kekal di J48 sedangkan rakan kami di PTD telahpun memegang jawatan JUSA, kami pun terpaksa meninggalkan perkhidmatan awam. Saya minta maaf kepada penjawat awam sedia ada dan rakyat kerana terpaksa meninggalkan anda sekalian. Wassalam

Tanpa Nama berkata...

bagi je dlu gaji x ptk kepada gaji ptk ssm..bagi knaikan 40 or 50%..tetapksn gaji sbpa minima n maxsima kpd semua pa..bg kpd kkanaan mgikut cdgn cuepacs..

Tanpa Nama berkata...

pegilah mabuk.....

Tanpa Nama berkata...

saya lagilah kecewa, kalau tak de SPBA pun tak pe...tapi bagi lah saya pergerakan gaji tahunan...ni pun tak de...gaji dah lah kecil, tapi tak apa, aku berdoa je kat Allah TAALA janji aku hidup aku cukup makan je walau tak kaye..tak pe aku miskin, tapi aku tak tipu org...

Tanpa Nama berkata...

KALAU SEMUA KENAIKAN DISELARASKAN KAN BAGUS, TAK YAH GADOH2..BAGI JE SEMUA TK KIRA GRED JUSA KE, SOKONGAN KE RM500, ELAUN RM500 TAK LAH PENING KEPALA, KENAIKAN TAHUNAN BAGI JE SEMUA RM100-200..RASA NYE TAK BANYAK AKAN COMPLAIN..NI BARU DIKATAKAN SELARAS, TAK PER PAKAI PERCENTAGE LAH, LAGI SENANG, SEMUA GEMBIAR...

Tanpa Nama berkata...

Pagi 26hb keluar pengumuman perbezaan gaji ssm-sbpa akan dibayar pada 31hb. Pengumuman dibaut ole jab.akauntan neg. Petang 26hb keluar pulak pengumuman kat portal ppd yang sama ttg pembatalan pengumuman yg dibuat pg td oleh jab. Akauntan neg juga. 31hb pembayaran tak akan dibuat. Cuba bayangkan... Ramai yang gelak dgn lawak jenaka ni. Macam main-main pulak. Benda macam ni pun boleh buat lawak ye..

Tanpa Nama berkata...

udah udah la tu..kenapain ngomong kunuk?kan udah cuepacs / jpa tgh berkajian sih..

Tanpa Nama berkata...

baik lagi paklah kalau gitu...

Tanpa Nama berkata...

5.kajian pengstrukturan semula semua gred... harap2 ada berita gembira untuk gred 17..

Tanpa Nama berkata...

KAJIAN SEMULA GRED:::

GRED 17 SEPERTI W,E,Q,FT PATUT KE GRED 3-1 KERANA ASAS JAWATAN ADALAH SIJIL @ SPM..BUKAN SPM SEPENUHNYA..

GRED 29(ssm) PATUT NAIK SEDIKIT LAGI BAGI JAUH KAN DGN GRED 3-1..

Tanpa Nama berkata...

bulan berapa gaji sbpa akan bermula sebenarnya? Dengar cerita tentera dah dapat,begitu juga majlis bandaran dan majlis daerah. Kenapa tak seragam pemberiannya? Siapa boleh tolong jawab?

Tanpa Nama berkata...

Kajian semula perlu dilakukan dengan amanah, semak skim2 yang telah dianaktirikan semasa ssb dan ssm dulu.

Tanpa Nama berkata...

baru lepas tgk citer hantu hindustang...takut weh........mcm takutnya menunggu sbpa baru dgn gaji permulaan rm5500.......

Tanpa Nama berkata...

yeh..........yeh...............yeh...

31 januari ni gaji baru.......... best, naik 1k plus2...... buleh beli viva secondheng....

Tanpa Nama berkata...

setuju ditangguhkan. Kalau diteruskan buat sakit hati, naik RM150 aje, junior pula dapat RM300.

Tanpa Nama berkata...

udah udah la sih mau apain bingit lagi..

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum semua & salam hormat,

marah2..komen berjela ni..org top cuepacs & KSN/KPPA baca ka?

mana ada telus sgt..jgn salahkan mana2 skim la..kalau telus & berani..para Premier/Turus, JUSA tak kira A,B,C tu wajibkan saja PENCEN bila cukup masa..knp mesti amal sangat mau disambung secara kontrak?? macam la tadak org lain dah yg layak & bnyk idea baru & dedikasi utk dipilih jadi pemimpin??

*bak kata Tun M.."da lama dahhh.."

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum...

byknya komen kat sini..mcm2 ada..tp aku rasa,tak patut kata kat golongan bawahan nak gaji seperti jusa@pnp..kerana,rata2 yang luah kerana TIADA KEADILAN DALAM PENSTRUKTURAN GRED DLM SBPA ini..ada komen golongan bwhan nk gaji seperti jusa tu mungkin ada yg ingin sabotaj/menyamar.semua sedar berkaitan kelayakan masing2..apa yang menarik perhatian saya ialah berkaitan ketidakadilan antara gred 17,27 dan 29..
Mungkin ramai yang perasan.

.PERTAMA,gred 17(sijil) dinaik taraf ke 27(3-1),tetapi banyak lg gred2 sijil seperti W17,E17,Q17,FT17 tidak pula dinaiktaraf dan disetarafkan dengan SPM dan mendapat KGT SPM,Walaupun jawatan tersebut mempunyai asas kemasukan juga SPM,namun tidak sepatutnya gred2 sijil tersebut dianaktirikan..perlu ada dua tangga gaji seperti gred pelukis pelan(cntoh yg paling baik),gred SPM akan dpt naik seperti gred sijil(3-1) selepas 6thn(hanya jwtn spm+sijil shj,W,FT,E)..

KEDUA..setelah gred J17 dpt kenaikan melambung,iaitu T1 RM1410,gred 29(2-1) pula T1 RM15**.. Maka perlu diupgred juga ke tangga gaji yang lebih tinggi ATAU kenaikan gaji tahunan berubah kepada RM155 kerana gred 3-1 dan 2-1 berkongsi KGT yg sama iaitu Rm145.

Tanpa Nama berkata...

BANGKRAP MALAYSIA ....... KALAU MACAM NI, SEKARANGPUN DAH BERAT TAMBAH LAGI AKAN LAGI BERAT ..... NAK BAGI PUASHATI KENA TAMBAH BAJET UTK GAJI PA KALAU TAK PA NAK TUMBANGKAN PARTI YANG MEMERINTAH, ORANG KERAJAAN TETAP SAMA... TAMBAH HUTANG TAMBAH HUTANG TAMBAH HUTANG NANTI DAH JATUH EKONOMI BARANG NAIK HARGA TIADA SUBSIDI TAK ADA GUNA DAPAT LEBIHPUN .... RAMAI KAWAN-KAWAN SWASTA YANG AKAN TURUT MERANA ... TAK SEMUA DAPAT GAJI MACAM KERANI KERAJAAN, DRIVER, NURSE DAN MACAM-MACAM LAGI... HARAP PA PERTIMBANGKAN BETUL-BETUL JANGAN KERANA POLITIK HANCUR EKONOMI NEGARA.....

Tanpa Nama berkata...

setuju ditangguhkan. Kalau diteruskan buat sakit hati, naik RM150 aje, junior pula dapat RM300.

***********************************

ya la kerana dengki orang lain yang nak merasa tak dapat .... tangguh rezeki orang .... takpa Tuhan itu adil.

Tanpa Nama berkata...

aku bukan nak defend mana2 pihak.. aku kerja pangkat bawah je.. tapi abang ipar aku JUSA... aku setuju gaji dorang banyak sekali pun sebab 1 alasan...

JUSA : KERJA BANYAK, MASA DENGAN FAMILY KURANG, KEPALA OTAK BANYAK MEMIKIR, OUTSTATION BANYAK SANGGUP TINGGAL ANAK BINI LAMA2..

BAWAHAN :TENAGA JE GUNA LEBIH, MASA DENGAN FAMILY BANYAK...

so fikir2 lah.. aku selalu tengok kakak aku selalu ditinggalkan disebabkan suami dia banyak kerja sangat, even kakak aku mengandung 9 bulan, tetapi suami tetap kena outstation oversea disebabkan tuntutan kerja.. SEBAB itu aku sokong KENAIKAN JUSA memang wajar..
CUBA ANDA DUDUK ditempat JUSA, anda akan tahu hakikatnya.....

Tanpa Nama berkata...

AKU PUN SELALU OUTSTATION.. SEMINGGU 2x..KADANG2 1X JER SEMINGGU..TAPI GRED 17 JER..DISETARAF SPM JER..

Tanpa Nama berkata...

Cadangan

gaji semasa SSB X 7@13% = a

a + anjakkan 1 mata gaji = b

b ke SBPA paling hampir = c

c + KGT bagi 2012 = d

d = gaji bagi 2012

gaji maksima peratus kenaikkan seperti berikut :

rujuk kepada contoh yng diberikan oleh YAB PM pada ucapan Budjet 2012.

pelaksana = gaji maksima P2 ssm x 39% (contoh DG34)

PnP = gaji mksima P2 ssm x 37.7% (contoh DG48)

sepatutnya kenaikan gaji maksima ikut peratusan ini.

Harap dipertimbangkan.

Tanpa Nama berkata...

Cadangan

gaji semasa SSB X 7@13% = a
.......................
maaf bukan SSB tapi SSM...

harap maklum.

Tanpa Nama berkata...

Malu!! Malu!! Malu!! Malu!! Malu!! Malu!! Malu!! Malu!! Malu!! Malu!! Malu!! Malu!! Malu!! Malu!! Malu!! Malu!! Malu!! Malu!! Malu!! Malu!! Malu!! Malu!! Malu!! Malu!! Malu!! Malu!! Malu!! Malu!! Malu!! Malu!! Malu!! Malu!! Malu!! Malu!! Malu!! Malu!! Malu!! Malu!! Malu!! Malu!! Malu!! Malu!! Malu!! Malu!! Malu!! Malu!! Malu!! Malu!! Malu!! Malu!!

Tanpa Nama berkata...

RUNGUTAN AKU... PEGAWAI2 DI JPA HARUS BERTANGGUNGJAWAP SEBAB CETUSKAN RASA AMARAH KAKITANGAN KERAJAAN TERHADAP MAJIKANNYA SENDIRI, OLEH ITU SAYA CADANGKAN SUPAYA PM MENGENAKAN HUKUMAN YANG BERAT TERHADAP PEGAWAI2 JPA TERSEBUT DI ATAS KEGAGALAN PELAKSANAAN SBPA SEHINGGA MENCETUSKAN KEADAAN KURANG SENANG DIKALANGAN PENJAWAT AWAM... HARAP PM BERTINDAK LEBIH TEGAS DALAM HAL INI KERANA ADA GUNTING DALAM LIPATAN...

Tanpa Nama berkata...

kat sarawak ni sayur dah naik sekali ganda.. hari tu aku tengok petola 2 biji RM 9.80. adakah kenaikan harga barang mengikut kenaikan gaji jusa keatas tu yang naik melampau lampau tu.Siapa cakap gaji PA naik harga barang naik?? gaji belum naik pun harga barang dah naik. gaji naik puluh2 harga barang naik ratus2.ape cerite ni??????
...............................

Pg tadi saya pergi pasar borong seri kembangan (Selangor). Saya tanya harga ayam.- gerai 1 bg rm6 sekg, gerai 2 bg rm5.5 sekg dan gerai 3 bg 6.5 sekg. Saya beli yang rm5.5 sekg. Soalannya kenapa harga berbeza dalam satu pasar. Kasihan kepada peniaga yang jual rm6.5 sekg tiada org beli dekat dia. Mungkin dia dpt dari org tengah harga begitu.

Apa peranan pihak KPDNHEP dalam hal ini. Sebagai kakitangan kerajaan mesti peka terhadap perkara ini. Gaji nak banyak tapi pemantauan tidak ketat...

Saya sokong naik gaji, tapi jaga juga rakan kita yang berniaga agar tidak teraniya.

Tanpa Nama berkata...

SBPA perlu ikut gred & kelulusan.Kalau gred bawah tinggi dari atas tak adillah pulak...

Tanpa Nama berkata...

saya rasa tak puas hati psal sbpani sbbb apa kta yg dh masuk ssm bila masuk sbpa seolah kta ni dh turun gaji cht; antara pap n1 yang berkelulusan spm dan pmr yan berkerja kurang dr 6 thn, papn1 ni cuma kelayakan pmr tapi yang pmr ni lebih tinggi gaji dari yang spm cuma perbezaan yang spm ni tak kredit bm tapi yg pmr ni kredit bm pada pmr wlpun pada kelayakan masuk kerja papn1 pun tak minta kredit bm masa pmr jadi gaji yg spm ni lebih kecil dr yg pmr lah klau masa perlantik baru bmula th 2012 kalau pakai kelayaka spt tu tak pa no komen ni kta yg perlantikan sebelum sbpa tak puashatilah

Tanpa Nama berkata...

masa penyelarasan gaji dahulu,golongan gred bwh dpt antara 25%-35% kenaikan.Manakala professional 15% aje.Skrg SBPA golongan gred bawahan nak tinggi sekali lagi.....tak adil lah...

Tanpa Nama berkata...

jom tgk bola

Tanpa Nama berkata...

BUKAN MINTA GAJI TINGGI DARI JUSA TAPI MINTA YANG GAJI RENDAH TU NAIKKAN SIKIT DR PARAS MISKIN HARGA BARANG NAIK SEMUA NAIK KALAU PERGI PASAR TAK DA PENIAGA BAGITAU OH.OH.OH KAMU GAJI RENDAH SAYA JUAL HARGA BARANG RENDAH, OH.OH.OH KAMU GAJI TINGGI SAYA JUAL MAHAL. JANGAN MARAH//////////

Tanpa Nama berkata...

ha ha ha Anwar makin terserlah.. Nak sokong Israel pulak, haritu sokong lina joy, pastu sokong gay..Pembangkang jgn salahkan krajaan. Semua feed ni dari Agensi berita asing bukan dari Bernama atau Utusan atau TV3. Pada yg msih taksub pada Anwar ni ADA MATA TENGOK ADA TELINGA DENGAR..ADA OTAK PIKIR LA!. JANGAN PAKAI TAKSUB BODOH JE..Dulu kita sebuk cakap The Truh will Prevail..NOW THE TRUTH HAS PREVAIL!

Tanpa Nama berkata...

ha ha ha Anwar makin terserlah.. Nak sokong Israel pulak, haritu sokong lina joy, pastu sokong gay..Pembangkang jgn salahkan krajaan. Semua feed ni dari Agensi berita asing bukan dari Bernama atau Utusan atau TV3. Pada yg msih taksub pada Anwar ni ADA MATA TENGOK ADA TELINGA DENGAR..ADA OTAK PIKIR LA!. JANGAN PAKAI TAKSUB BODOH JE..Dulu kita sebuk cakap The Truh will Prevail..NOW THE TRUTH HAS PREVAIL!

Tanpa Nama berkata...

ha ha ha Anwar makin terserlah.. Nak sokong Israel pulak, haritu sokong lina joy, pastu sokong gay..Pembangkang jgn salahkan krajaan. Semua feed ni dari Agensi berita asing bukan dari Bernama atau Utusan atau TV3. Pada yg msih taksub pada Anwar ni ADA MATA TENGOK ADA TELINGA DENGAR..ADA OTAK PIKIR LA!. JANGAN PAKAI TAKSUB BODOH JE..Dulu kita sebuk cakap The Truh will Prevail..NOW THE TRUTH HAS PREVAIL!

Tanpa Nama berkata...

Sejarah yang memalukan telah berlaku dalam Perkhidmatan Awan di Malaysia. KPPA yang sepatutnya berada dalam J/kuasa SBPA (semakan) tidak tersenarai .. Panggil orang dah pencen untuk jadi pengerusi (mana nak letak muka). Sepatutnya KPPA memantau dari awal lagi kerja anak2 buahnya buat .. dan pastikan kerja yang di buat mengikut yang telah diumumkan oleh YB PM .. Setiap PA akan menerima kenaikan 7-13% sebelum di pindahkan ke SBPA .. Malangnya ada PA yang mendapat kenaikan kurang 7% dan lebih 13% .. Yang lebih tentu amat gembira .. yang kurang akan memberontak pula ... Akibatnya KPPA mendapat malu besar

Tanpa Nama berkata...

Kenaikan 7-13% (gaji SSM) utk semua PA sebelum dipindahkan ke SBPA .. kenapa KPPA tak faham?????.. sekarang kan mendapat malu besar ..

Kenaikan 7-13% (gaji SSM) utk semua PA sebelum dipindahkan ke SBPA .. kenapa KPPA tak faham?????.. sekarang kan mendapat malu besar ..

Kenaikan 7-13% (gaji SSM) utk semua PA sebelum dipindahkan ke SBPA .. kenapa KPPA tak faham?????.. sekarang kan mendapat malu besar ..

Kenaikan 7-13% (gaji SSM) utk semua PA sebelum dipindahkan ke SBPA .. kenapa KPPA tak faham?????.. sekarang kan mendapat malu besar ..

Kenaikan 7-13% (gaji SSM) utk semua PA sebelum dipindahkan ke SBPA .. kenapa KPPA tak faham?????.. sekarang kan mendapat malu besar ..

Kenaikan 7-13% (gaji SSM) utk semua PA sebelum dipindahkan ke SBPA .. kenapa KPPA tak faham?????.. sekarang kan mendapat malu besar ..

Kenaikan 7-13% (gaji SSM) utk semua PA sebelum dipindahkan ke SBPA .. kenapa KPPA tak faham?????.. sekarang kan mendapat malu besar ..

KESIAN DIA ....

Tanpa Nama berkata...

dah la tu..kan jpa dah kaji..tgu la 2 bulan lg.. .tp nk naik T5 ssm ke T5 sbpa tak dpt la..lebih 13% tu..

apa yang penting..penstruktukan semula jawatan terutama jwatan 17..

sekian
gred 17

Tanpa Nama berkata...

setuju ditangguhkan. Kalau diteruskan buat sakit hati, naik RM150 aje, junior pula dapat RM300.

***********************************

ya la kerana dengki orang lain yang nak merasa tak dapat .... tangguh rezeki orang .... takpa Tuhan itu adil.

---------------------------
Bukan dengki, tapi mahu keadilan.
Semoga anda pun adil, biar semua dapat rasa yang sama, jangan mentang2 anda dapat banyak, marahkan SBPA ditangguhkan.

Betul, Allah itu adil.

Tanpa Nama berkata...

PA ni keja bukan mendesak pun.yang tanggung banyak pegawai2 atas..stakat buat kerja penkeraniaan ni x byk nk sibuk2 la

Tanpa Nama berkata...

ok la tu..berbaloi la dengan tahap kritikal dan job skop keja.PA ni buat keja yang diarahkan je.yang nk pikir orang atas..kalau buat kerja seciput je..memadailah dgn gaji yang diberikan..nk banyak keja la ngan swasta..tu pun x paham2 lg PA ni

Tanpa Nama berkata...

dah la tu..kan jpa dah
kaji..tgu la 2 bulan lg.. .tp nk
naik T5 ssm ke T5 sbpa tak
dpt la..lebih 13% tu..
apa yang
penting..penstruktukan
semula jawatan terutama
jwatan 17..

sekian
gred 17(bkn perkeranian)

Tanpa Nama berkata...

Harap yang terbaik pada semua pa

Tanpa Nama berkata...

Kita ada sehingga 10 Feb 2012 untuk kemukkan cadangan ayuh hantar ke farida.sbpa@jpa.gov.my segera.

Tanpa Nama berkata...

Mari kita pastikan kerajaan ini akan ditumbangkan kerana jelaslah SBPA ini sebenarnya sandiwara semata-mata untuk memancing PA sedangkan PA seolah-olah ditipu kerana mula2 ditawarkan kenaikan gaji tahunan rupanye senua kabur kerana kerajaan tidak pasti akan bagi atau tidak jadi ia mengambil masa sampai 3 bulan supaya PA ni boleh marah dan seterusnya memang tidak akan mengekalkan kerajaan sekarang akan tumbang.percayalah.
................

aku tak percaya apa yang ko kata.

Tanpa Nama berkata...

SBPA= Sistem Bodohkan Penjawat Awam

Saya berharap Ketua Pengarah JPA dan Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam MELETAKKAN JAWATAN secara terhormat. Suatu pembaziran untuk negara kerana SBPA "variasi" JPA menerima kritikan ketidakadilan dari sebahagian besar penjawat awam yang ternyata cuba diperbodohkan oleh JPA dan juga KPPA.

JPA ini sejak dari dahulu lagi menjadi penghalang kepada penjawat awam yang bukan terdiri daripada PTD. JPA sejak dari dahulu lagi mengekang dan meletakkan syarat-syarat yang ketat dan tidak adil bagi penjawat awam yang bukan terdiri dari PTD. JPA sendirinya yang terdiri daripada PTD mengutamakan PTD dan memberikan laluan kenaikan pangkat dan gred dengan begitu mudah kepada PTD. PTD tidak perlu tunggu masa yang lama untuk dinaikkan pangkat atau gred jika dibandingkan dengan bukan PTD. Akhirnya JPA terperangkap sendiri dengan acuan yang mereka bentuk dalam SBPA yang ternyata tidak selari dengan saranan YAB Perdana Menteri. Sungguh memalukan!

Tidak salah jika saya sarankan Ketua Pengarah JPA dan Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam untuk meletakkan jawatan secara terhormat. Ternyata SBPA ini dirangka dengan begitu rapi untuk menguntungkan PTD dan JUSA. Maklumlah JPA=PTD sekarang ini dah ramai yang Gred 52, 54 dan JUSA. Memang haprak JPA ini.

Sekalung TAHNIAH kepada semua pengunjung blog yang memberikan komen-komen yang membina. Tidak dilupakan juga pejuang-pejuang kakitangan awam yang menolak SBPA. Andalah WIRA sebenarnya sehingga kajian semula dibuat terhadap SBPA. Tidak dilupakan juga saudara Kasim yang sejak dari mula lagi memberikan komen-komen dan pandangan yang bernas tentang SBPA.

Saya sarankan Jabatan Akauntan Negara tidak meneruskan agenda jahat JPA yang cuba memperbodohkan penjawat awam bagi memberikan perbezaan gaji SSM ke SBPA pada 31 Januari ini. Jika perkara ini diteruskan juga, saya rasa tiada gunanya SBPA ini disemak semula. SBPA perlu disemak secara menyeluruh termasuk gaji, perubahan gaji, peratus kenaikan gaji, kaedah pemindahan gaji, seniority, terma dan syarat yang kejam ciptaan JPA.

SBPA PERLU DITANGGUHKAN SEPENUHNYA.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
apa jadi kalau Putrajaya diambilalih oleh pembangkang??
Khamis, Januari 26, 2012 11:30:00 PM
???????????????????????????????????

Alamat Putrajaya penuh sampah beb...!

Tanpa Nama berkata...

SBPA= Sistem Bodohkan Penjawat Awam

Saya berharap Ketua Pengarah JPA dan Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam MELETAKKAN JAWATAN secara terhormat. Suatu pembaziran untuk negara kerana SBPA "variasi" JPA menerima kritikan ketidakadilan dari sebahagian besar penjawat awam yang ternyata cuba diperbodohkan oleh JPA dan juga KPPA.

JPA ini sejak dari dahulu lagi menjadi penghalang kepada penjawat awam yang bukan terdiri daripada PTD. JPA sejak dari dahulu lagi mengekang dan meletakkan syarat-syarat yang ketat dan tidak adil bagi penjawat awam yang bukan terdiri dari PTD. JPA sendirinya yang terdiri daripada PTD mengutamakan PTD dan memberikan laluan kenaikan pangkat dan gred dengan begitu mudah kepada PTD. PTD tidak perlu tunggu masa yang lama untuk dinaikkan pangkat atau gred jika dibandingkan dengan bukan PTD. Akhirnya JPA terperangkap sendiri dengan acuan yang mereka bentuk dalam SBPA yang ternyata tidak selari dengan saranan YAB Perdana Menteri. Sungguh memalukan!

Tidak salah jika saya sarankan Ketua Pengarah JPA dan Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam untuk meletakkan jawatan secara terhormat. Ternyata SBPA ini dirangka dengan begitu rapi untuk menguntungkan PTD dan JUSA. Maklumlah JPA=PTD sekarang ini dah ramai yang Gred 52, 54 dan JUSA. Memang haprak JPA ini.

Sekalung TAHNIAH kepada semua pengunjung blog yang memberikan komen-komen yang membina. Tidak dilupakan juga pejuang-pejuang kakitangan awam yang menolak SBPA. Andalah WIRA sebenarnya sehingga kajian semula dibuat terhadap SBPA. Tidak dilupakan juga saudara Kasim yang sejak dari mula lagi memberikan komen-komen dan pandangan yang bernas tentang SBPA.

Saya sarankan Jabatan Akauntan Negara tidak meneruskan agenda jahat JPA yang cuba memperbodohkan penjawat awam bagi memberikan perbezaan gaji SSM ke SBPA pada 31 Januari ini. Jika perkara ini diteruskan juga, saya rasa tiada gunanya SBPA ini disemak semula. SBPA perlu disemak secara menyeluruh termasuk gaji, perubahan gaji, peratus kenaikan gaji, kaedah pemindahan gaji, seniority, terma dan syarat yang kejam ciptaan JPA.

SBPA PERLU DITANGGUHKAN SEPENUHNYA.

Tanpa Nama berkata...

SBPA= Sistem Bodohkan Penjawat Awam

Saya berharap Ketua Pengarah JPA dan Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam MELETAKKAN JAWATAN secara terhormat. Suatu pembaziran untuk negara kerana SBPA "variasi" JPA menerima kritikan ketidakadilan dari sebahagian besar penjawat awam yang ternyata cuba diperbodohkan oleh JPA dan juga KPPA.

JPA ini sejak dari dahulu lagi menjadi penghalang kepada penjawat awam yang bukan terdiri daripada PTD. JPA sejak dari dahulu lagi mengekang dan meletakkan syarat-syarat yang ketat dan tidak adil bagi penjawat awam yang bukan terdiri dari PTD. JPA sendirinya yang terdiri daripada PTD mengutamakan PTD dan memberikan laluan kenaikan pangkat dan gred dengan begitu mudah kepada PTD. PTD tidak perlu tunggu masa yang lama untuk dinaikkan pangkat atau gred jika dibandingkan dengan bukan PTD. Akhirnya JPA terperangkap sendiri dengan acuan yang mereka bentuk dalam SBPA yang ternyata tidak selari dengan saranan YAB Perdana Menteri. Sungguh memalukan!

Tidak salah jika saya sarankan Ketua Pengarah JPA dan Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam untuk meletakkan jawatan secara terhormat. Ternyata SBPA ini dirangka dengan begitu rapi untuk menguntungkan PTD dan JUSA. Maklumlah JPA=PTD sekarang ini dah ramai yang Gred 52, 54 dan JUSA. Memang haprak JPA ini.

Sekalung TAHNIAH kepada semua pengunjung blog yang memberikan komen-komen yang membina. Tidak dilupakan juga pejuang-pejuang kakitangan awam yang menolak SBPA. Andalah WIRA sebenarnya sehingga kajian semula dibuat terhadap SBPA. Tidak dilupakan juga saudara Kasim yang sejak dari mula lagi memberikan komen-komen dan pandangan yang bernas tentang SBPA.

Saya sarankan Jabatan Akauntan Negara tidak meneruskan agenda jahat JPA yang cuba memperbodohkan penjawat awam bagi memberikan perbezaan gaji SSM ke SBPA pada 31 Januari ini. Jika perkara ini diteruskan juga, saya rasa tiada gunanya SBPA ini disemak semula. SBPA perlu disemak secara menyeluruh termasuk gaji, perubahan gaji, peratus kenaikan gaji, kaedah pemindahan gaji, seniority, terma dan syarat yang kejam ciptaan JPA.

SBPA PERLU DITANGGUHKAN SEPENUHNYA.

Tanpa Nama berkata...

Ikut aje ape yg telah diumumkan oleh PM dlm bajet 2012 dan kekalkan kelebihan apa yg PA nikmati dlm SSM maka selesai lah masaalah yg ditimbulkan dari SBPA...insyaallah

Tanpa Nama berkata...

PA ni keja bukan mendesak pun.yang tanggung banyak pegawai2 atas..stakat buat kerja penkeraniaan ni x byk nk sibuk2 la

-------------------------------------

Kalau aku sekadar buat perkeranian memanglah aku aku sedar yang aku tak patut menuntut apa2. Tapi masalahnya, aku bukan sekadar buat perkeranian, pada masa yang sama aku jugak buat kewangan. Bayangkan perkhidmatan (pelantikan, sumber manusia, pentadbiran, brp) + kewangan (gaji,akaun,audit) + stok (kewpa)& stor (kewps) + key-in data online & kemaskini maklumat terkini dll......

Tanpa Nama berkata...

Wahai JPA yang pakar dalam bidang matematik.kenaikan yang diumunkan oleh PM kita 7% hingga 13%adalan menarik sekali ,terima kasih PM kita.tetapi alangkan sedihnya hasil jawapan daripada caculator jenama JPA ini amat mengecewakan bagi golongan PA bawahan berbanding dgn golongan premier dan jusa .....ingatlah pilihanraya dah dekat berapa kerat gologan premier yg ada berbanding dgn PA bawahan...fikir-fikirkan lah

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

sbpa tak perlu ubah perjawatan. cuma perlu naikkan gaji sahaja. tak pening kepala. n tambahkan penambahbaikan perjawatan sediada
Sabtu, Januari 28, 2012 9:55:00 AM

----------------------------------------

Ini bukan soal gaji saja, ini soal perjawatan yang tunggang langgang di mana gred penyelia dilayan seperti sampah walaupun gred penyelia bertungkus lumus bukan saja menyelia kerja, tapi buat kerja untuk memastikan unit dan bahagian dapat berjalan dengan lancar.

Gred 22 hingga 38 perlu ditambah baik, jangan melampau sangat menghina kumpulan penyelia terutama gred penyelia 22 hingga 27 yang diperkotakkan katikan berkali-kali oleh pihak JPA, kerja penyelia banyak tapi taraf perjawatan penyelia dijatuhtarafkan sesuka hati, ini semua boleh membunuh komitmen penyelia yang selama ini berhempas pula untuk menggerakkan operasi unit, bahagian dan jabatan. Jangan sampai kumpulan penyelia peringkat rendah buat tak endah dengan urusan penyeliaan kerana yang akan menerima musibahnya adalah ketua jabatan serta pihak kerajaan sendiri kalau operasi jabatan tunggang langgang hingga memberikan kesusahan kepada orang ramai dan orang ramai akan mengamuk dengan keadaan itu. Ini bukan salah kumpulan penyelia, tapi kerana layanan seperti sampah oleh pihak JPA dan kerajaan maka beginilah balasannya.

Lagi satu, isu gred 17 selain skim J dan G, perlu dilihat sama, jangan kerja lebih kurang sama saja, tapi apahal ada yang naik tinggi mendadak manakala yang lain ibarat melukut ditepi gantang? Lainlah kalau yang naik pangkat tinggi mendadak itu buat macam-macam kerja seperti penyelia gred 22 hingga 38, tapi tidaknya pun, yang naik pangkat itu buat kerja sendiri saja. Tak ada masa nak mendengki, tapi apa yang dikehendaki adalah keadilan untuk semua.

Pasukan petugas sila kaji semua perkara dalam SBPA yang diutarakan oleh pihak penjawat awam sebelum ini, ini melibatkan kelangsungan perkhidmatan awam di Malaysia dan periuk nasi 1.4 juta penjawat awam dan berjuta-juta lagi anak bini mereka.

Jangan membuat sesuatu perkara dengan menjulang satu pihak sedangkan lagi 10 pihak disepak terajang tanpa sebarang pembelaan, ini tidak adil, ini zalim, ini kejam, ini adalah sikap tidak berhati perut, sila semak dan kaji semua apa yang diutarakan, kami bukannya tamak haloba, tapi kami hendakan keadilan untuk kami semua.

Berani kerana benar, takut kerana salah.

Sekian, terima kasih.

Kasim.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

sbpa tak perlu ubah perjawatan. cuma perlu naikkan gaji sahaja. tak pening kepala. n tambahkan penambahbaikan perjawatan sediada
Sabtu, Januari 28, 2012 9:55:00 AM

----------------------------------------

Ini bukan soal gaji saja, ini soal perjawatan yang tunggang langgang di mana gred penyelia dilayan seperti sampah walaupun gred penyelia bertungkus lumus bukan saja menyelia kerja, tapi buat kerja untuk memastikan unit dan bahagian dapat berjalan dengan lancar.

Gred 22 hingga 38 perlu ditambah baik, jangan melampau sangat menghina kumpulan penyelia terutama gred penyelia 22 hingga 27 yang diperkotakkan katikan berkali-kali oleh pihak JPA, kerja penyelia banyak tapi taraf perjawatan penyelia dijatuhtarafkan sesuka hati, ini semua boleh membunuh komitmen penyelia yang selama ini berhempas pula untuk menggerakkan operasi unit, bahagian dan jabatan. Jangan sampai kumpulan penyelia peringkat rendah buat tak endah dengan urusan penyeliaan kerana yang akan menerima musibahnya adalah ketua jabatan serta pihak kerajaan sendiri kalau operasi jabatan tunggang langgang hingga memberikan kesusahan kepada orang ramai dan orang ramai akan mengamuk dengan keadaan itu. Ini bukan salah kumpulan penyelia, tapi kerana layanan seperti sampah oleh pihak JPA dan kerajaan maka beginilah balasannya.

Lagi satu, isu gred 17 selain skim J dan G, perlu dilihat sama, jangan kerja lebih kurang sama saja, tapi apahal ada yang naik tinggi mendadak manakala yang lain ibarat melukut ditepi gantang? Lainlah kalau yang naik pangkat tinggi mendadak itu buat macam-macam kerja seperti penyelia gred 22 hingga 38, tapi tidaknya pun, yang naik pangkat itu buat kerja sendiri saja. Tak ada masa nak mendengki, tapi apa yang dikehendaki adalah keadilan untuk semua.

Pasukan petugas sila kaji semua perkara dalam SBPA yang diutarakan oleh pihak penjawat awam sebelum ini, ini melibatkan kelangsungan perkhidmatan awam di Malaysia dan periuk nasi 1.4 juta penjawat awam dan berjuta-juta lagi anak bini mereka.

Jangan membuat sesuatu perkara dengan menjulang satu pihak sedangkan lagi 10 pihak disepak terajang tanpa sebarang pembelaan, ini tidak adil, ini zalim, ini kejam, ini adalah sikap tidak berhati perut, sila semak dan kaji semua apa yang diutarakan, kami bukannya tamak haloba, tapi kami hendakan keadilan untuk kami semua.

Berani kerana benar, takut kerana salah.

Sekian, terima kasih.

Kasim.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

PA ni keja bukan mendesak pun.yang tanggung banyak pegawai2 atas..stakat buat kerja penkeraniaan ni x byk nk sibuk2 la

-------------------------------------

Kalau aku sekadar buat perkeranian memanglah aku aku sedar yang aku tak patut menuntut apa2. Tapi masalahnya, aku bukan sekadar buat perkeranian, pada masa yang sama aku jugak buat kewangan. Bayangkan perkhidmatan (pelantikan, sumber manusia, pentadbiran, brp) + kewangan (gaji,akaun,audit) + stok (kewpa)& stor (kewps) + key-in data online & kemaskini maklumat terkini dll......

------------------------------------

Pegawai atasan tukang sain surat dan marah-marahkan penjawat awam pangkat rendah, mereka buat surat pun tak reti, malahan guna mesin faksimili dan mesin fotostat pun tak reti.

Biasalah orang yang mula dari gred 41 ke atas mana tahu jerih payah pekerja peringkat rendah, sebab itulah kalau pegawai yang mula dari gred pekerja peringkat rendah, dia tahu bertimbang rasa, dia tahu nak pertahankan kakitangan yang diselia olehnya, pegawai yang mula dari gred 41 hanya tahu marah kakitangan bawah dan segala kesalahan dilonggokkan kepada kakitangan bawahan saja, sebabnya mereka tak pernah tahu jerih payah jadi pekerja bawahan.

Berani kerana benar, takut kerana salah.

Kasim.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
apa jadi kalau Putrajaya diambilalih oleh pembangkang??
Khamis, Januari 26, 2012 11:30:00 PM
???????????????????????????????????

Alamat Putrajaya penuh sampah beb...!

Ahad, Januari 29, 2012 12:11:00 AM

------------------------------------

Pakatan Rakyat jadi kerajaan Malaysia hanya akan menyusahkan rakyat saja, mereka mana tahu urus negara, malahan lihat sajalah apa kerja pihak Pakatan Rakyat ini, sibuk demontrasi liar, ceramah maki hamun, hasutan di sana sini, itu boleh bantu rakyat ke? Apa ingat demontrasi liar, ceramah maki hamun dan hasutan itu boleh bagi rakyat sesuap nasi ke? Itu semua nak bukan saja tabur pasir dalam periuk nasi rakyat, malahan itu sudah sampai nak pecahkan periuk dan jahanamkan dapur sekali.

Pakatan Rakyat memang penipu yang tidak boleh dipercayai, perangai macam lalang yang hanya jadi tukang perosak keamanan dan membawa budaya liar untuk menjahanamkan pemikiran rakyat saja.

Apa pun pihak kerajaan sekarang kena selesaikan isu SBPA ini untuk keadilan semua penjawat awam.

Tanpa Nama berkata...

MARILAH KITA SEMUA BERSATU PADA DAN BERDOA KEPADA ALLAH AGAR TIADA BALA YG MENIMPA KEPADA SAUDARA SEMUA..

Tanpa Nama berkata...

auraa.. senyum pagi

Tanpa Nama berkata...

semoga SBPA jadi yang terbaik untuk semua PA dan terus melonjakkan produktiviti..amin..

Tanpa Nama berkata...

harap jangan campuradukkan POLITIK kat sini.. serabut rasa..

Tanpa Nama berkata...

sila kaji gaji,laluan kerjaya gred dan dlm kluster kump apa yg patut diletakkan untuk pemegang diploma!!!

Gred ini merupakan gred tersepit dan terhimpit..

dan sila semak peranan tugas/tanggungjawabnya kembali..
(memandangkan bebanan kerja adalah sama dengan PnP namun dari segi gaji/elaun adalah sama dengan gred bawahan)

bila isu kenaikkan gaji/gred dibangkitkan,maka golongan inilah yg makin tersepit/dihimpit..alasanya,kami org atas..atas mana sangatla!!!jurang gajinya antara 41 dan 27 dilihat sangat jauh..manakala jurang gaji antara 27-17 sangat hampir..

Pohon dikemaskini,serta ditelitikan..

selain dari laluan kerjaya utk gred ini boleh dikatakan sebagai penghujung karier..diploma dari gred 27 jika bernasib baik boleh naik 2 gred lagi..tetapi utk lepasan SPM,mereka boleh bertukar2 gred melalui alternatif kpsl..Xkisahla kpsl tu senang/susah..namun kpsl tersebut boleh didapati semasa dlm berkhidmat dan mendapat gaji serta dikira servisnya...buat diploma Xdikira dh servis..

pohon kaji semula..

saya amat pasti bahawa gred ini adalah gred yg paling tertindas..

cth:gred 41 & 27 jurang gaji sangat jauh..gred 27-17 dan kebawah Xjauhpun bezanya..namun,bila situasi pemberian insentif bonus & penambahbaikkan gaji gred bawahan,gred kami dipinggirkan..hanya gred bawahan yg dibantu..jesteru jurang gaji yg sedikit td menjadi terlalu nipis..namun jurang kami dgn PNP masih kekal begitu..wujudnya jurang gaji yg besar didalam setiap kump yg ada dan bukanya diantara gred!!!
%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%
gred 27 ramai yg masuk keje dgn diploma eg pp kew,pertanian, perikanan,haiwan dsbnya

Tanpa Nama berkata...

Ini bukan soal gaji saja, ini soal perjawatan yang tunggang langgang di mana gred penyelia dilayan seperti sampah walaupun gred penyelia bertungkus lumus bukan saja menyelia kerja, tapi buat kerja untuk memastikan unit dan bahagian dapat berjalan dengan lancar.

Gred 22 hingga 38 perlu ditambah baik, jangan melampau sangat menghina kumpulan penyelia terutama gred penyelia 22 hingga 27 yang diperkotakkan katikan berkali-kali oleh pihak JPA, kerja penyelia banyak tapi taraf perjawatan penyelia dijatuhtarafkan sesuka hati, ini semua boleh membunuh komitmen penyelia yang selama ini berhempas pula untuk menggerakkan operasi unit, bahagian dan jabatan. Jangan sampai kumpulan penyelia peringkat rendah buat tak endah dengan urusan penyeliaan kerana yang akan menerima musibahnya adalah ketua jabatan serta pihak kerajaan sendiri kalau operasi jabatan tunggang langgang hingga memberikan kesusahan kepada orang ramai dan orang ramai akan mengamuk dengan keadaan itu. Ini bukan salah kumpulan penyelia, tapi kerana layanan seperti sampah oleh pihak JPA dan kerajaan maka beginilah balasannya.

Lagi satu, isu gred 17 selain skim J dan G, perlu dilihat sama, jangan kerja lebih kurang sama saja, tapi apahal ada yang naik tinggi mendadak manakala yang lain ibarat melukut ditepi gantang? Lainlah kalau yang naik pangkat tinggi mendadak itu buat macam-macam kerja seperti penyelia gred 22 hingga 38, tapi tidaknya pun, yang naik pangkat itu buat kerja sendiri saja. Tak ada masa nak mendengki, tapi apa yang dikehendaki adalah keadilan untuk semua.

Pasukan petugas sila kaji semua perkara dalam SBPA yang diutarakan oleh pihak penjawat awam sebelum ini, ini melibatkan kelangsungan perkhidmatan awam di Malaysia dan periuk nasi 1.4 juta penjawat awam dan berjuta-juta lagi anak bini mereka.

Jangan membuat sesuatu perkara dengan menjulang satu pihak sedangkan lagi 10 pihak disepak terajang tanpa sebarang pembelaan, ini tidak adil, ini zalim, ini kejam, ini adalah sikap tidak berhati perut, sila semak dan kaji semua apa yang diutarakan, kami bukannya tamak haloba, tapi kami hendakan keadilan untuk kami semua.

Berani kerana benar, takut kerana salah.

Sekian, terima kasih.

_______________________________
yerla tu kassim oii,ko sorang jerla buat keje menyelia,org lain xbuat,ko sorang jer rajin,abis2 mainkan sentimen kebencian terhadap skim lain,xyah la nk tunjuk lagak n hero kt sini kalo apa yg ko ckp sekadar utk isi tembolok ko,kalo ko dpt kenyang diam zzz ker ko ni,ada jugak org mcm ko ni,sudah2 la tu 24jam ko commet kt sini bila ms ko keje thah la aku pun xtahu,tp aku rs ko ni gred 22 yg meroyan pasal gred bwh yg ko ayam2 kn selama ni dh naik gred,ko dh xleh tunjuk kuasa ko yg bossy tu..tu yg ko meroyan..cukup2la buat keje masing2..setiap org ada fail meja kan,ada superior kan apa mslhnya..kalo ko malas pun ko yg rugi kena exit policy,pk2 kan la ko pun bknya budak2 semua nk kena di ajar ditegur..pk la tak lama lg dh nk pencennyer pun..bw2 la bertenang..

Tanpa Nama berkata...

gred 27 ramai yg masuk keje dgn diploma eg pp kew,pertanian, perikanan,haiwan dsbnya

//////////////////////////////

gred 27(3-1) kemasukan diploma dah byk di upgref ke gred 29(2-1)

Tanpa Nama berkata...

Kepada tuan presiden.klau nak ditambah baik harap jgn jd mcm dulu ye.kum sok 25% prof 10%...hasilnya dg32 sama gaji dgn dg44,ada ke patut.klau kali ni jadi lg mcm tu...awas kami pula nak buat komplen.Biar sbpa dihapuskan terus dan kekal ssm.TOLONG BACA TUAN PRESIDEN...

Tanpa Nama berkata...

dlm ssm gaji gred 22/26 x akan melebihi 27 apabila maxima.
Tapi dlm ssb gaji jadi huru-hara..
baik x payah kpsl..lebih untung duk 3-2 or 3-3 daripada naik 2-1

Tanpa Nama berkata...

gred cc,menyelia bkn sepenuhnya.. cc hanya backup sahaja.. yang betul2 menyelia ialah ketua pejabat..gred 41 katas..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

dlm ssm gaji gred 22/26 x akan melebihi 27 apabila maxima.
Tapi dlm ssb gaji jadi huru-hara..
baik x payah kpsl..lebih untung duk 3-2 or 3-3 daripada naik 2-1

Ahad, Januari 29, 2012 11:11:00 AM

--------------------------

dah ada ker gred 3-2,3-3?
setahu aku 3-1 je ada.. kanan ke tidak duk selonggok jer kat 3-1..gred 3-2 dan 3-3 belum wujud lagi..
maafla kalu sy silap.setahu saya je tu.sb orang kanan gred J semuanya duk gred 3-1 sekarang ni.

Tanpa Nama berkata...

gred 27 ramai yg masuk keje dgn diploma eg pp kew,pertanian, perikanan,haiwan dsbnya

//////////////////////////////

gred 27(3-1) kemasukan diploma dah byk di upgref ke gred 29(2-1)

%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%
banyak skim lg yang x upgrade ..berpuluh jawatan lg yg tercicir..cuba tgok jadual gaji le

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

gred 27 ramai yg masuk keje dgn diploma eg pp kew,pertanian, perikanan,haiwan dsbnya

//////////////////////////////

gred 27(3-1) kemasukan diploma dah byk di upgref ke gred 29(2-1)

%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%
banyak skim lg yang x upgrade ..berpuluh jawatan lg yg tercicir..cuba tgok jadual gaji le

Ahad, Januari 29, 2012 11:14:00 AM

88888888888888888888888888

betul.. aku setuju.. byk tak upgred.. sama juga mcm gred 17..
diharap lepas semakan ni ada la perubahan..

Tanpa Nama berkata...

dah ada ker gred 3-2,3-3?
setahu aku 3-1 je ada.. kanan ke tidak duk selonggok jer kat 3-1..gred 3-2 dan 3-3 belum wujud lagi..
maafla kalu sy silap.setahu saya je tu.sb orang kanan gred J semuanya duk gred 3-1 sekarang ni.
%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%
JADUAL GAJI MMG DAH ADA..SETAKAT NI MMG DUK SELONGGOK LG. MGKIN LEPAS SEMAK NI.??TU YG DEPA P JUMPA FARIDA ..MINTA ON JADUAL TU UTK BEZA KNAN + TTINGGI.
DUK BLKANG LA GENG 2-1 (27)..HEHE SBB MAXIMANYA RM 4330
3-2 MAXIMA RM4695
3-3 MAXIMA RM5320

Tanpa Nama berkata...

Antara lain tugas puak PTD di JPA adalah untuk mewujudkan lebih banyak jawatan JUSA untuk puak sendiri. Tengok sahaja jawatan JUSA PTD yang diwujudkan di Kementerian Kewangan, ICU, EPU dan JPA. Berlipatkali ganda JUSAnya dalam 10 tahun kebelakangan ini. Hinggakan jawatan pengarah dan timbalannya sama sahaja. Apa makna ini semua! Patutlah statistik jawatan dalam portal JPA dipadamkan semenjak tahun 2005! Nak sembunyikanlah tu! Ini semua konspirasi puak PTD. Mentang-mentanglah berkuasa memberi projek kepada puak-puak tertentu!

Khamis, Januari 26, 2012 4:20:00 PM

___________________ statistik penjawat PTD beserta dengan GRED perlu dipamerkan dlm Portal JPA.
Ketelusan adalah INTEGRITI.

Tanpa Nama berkata...

gred 27(3-1) kemasukan diploma dah byk di upgref ke gred 29(2-1)

%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%
banyak skim lg yang x upgrade ..berpuluh jawatan lg yg tercicir..cuba tgok jadual gaji le
++++++++++++++++++++++++++++++++++
jwtn je jd selaras..diploma jadi 2-1..gaji jadi cam stp/sijilpoli/sijil ip

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

dah ada ker gred 3-2,3-3?
setahu aku 3-1 je ada.. kanan ke tidak duk selonggok jer kat 3-1..gred 3-2 dan 3-3 belum wujud lagi..
maafla kalu sy silap.setahu saya je tu.sb orang kanan gred J semuanya duk gred 3-1 sekarang ni.
%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%
JADUAL GAJI MMG DAH ADA..SETAKAT NI MMG DUK SELONGGOK LG. MGKIN LEPAS SEMAK NI.??TU YG DEPA P JUMPA FARIDA ..MINTA ON JADUAL TU UTK BEZA KNAN + TTINGGI.
DUK BLKANG LA GENG 2-1 (27)..HEHE SBB MAXIMANYA RM 4330
3-2 MAXIMA RM4695
3-3 MAXIMA RM5320

Ahad, Januari 29, 2012 11:20:00 AM

------------------------------

ooo.. baru paham.. patut la cuepacs ada tuntut,isu kekananan tu.. berpihak kepada gred J dan G la..bertambah jauh laa ditinggalkan gred 17(spm+sijil) ditinggalkan oleh gred J17(sijil) nanti.. tp nanti ada KOT penambahbaikan lepas semakan ni..

Tanpa Nama berkata...

IJAZAH jadi 1-1
diploma jadi 2-1
stp/setaraf jadi 3-1

BEZA GAJI 2-1 DGN 3-1 rM145 SELAMA 20 TAHUN

BEZA GAJI 1-1 DGN 2-1 DR 300++ HINGGA RM1800++ SELAMA 20 TAHUN

ADIL KAH JADUAL ITU???

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

dah ada ker gred 3-2,3-3?
setahu aku 3-1 je ada.. kanan ke tidak duk selonggok jer kat 3-1..gred 3-2 dan 3-3 belum wujud lagi..
maafla kalu sy silap.setahu saya je tu.sb orang kanan gred J semuanya duk gred 3-1 sekarang ni.
%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%
JADUAL GAJI MMG DAH ADA..SETAKAT NI MMG DUK SELONGGOK LG. MGKIN LEPAS SEMAK NI.??TU YG DEPA P JUMPA FARIDA ..MINTA ON JADUAL TU UTK BEZA KNAN + TTINGGI.
DUK BLKANG LA GENG 2-1 (27)..HEHE SBB MAXIMANYA RM 4330
3-2 MAXIMA RM4695
3-3 MAXIMA RM5320

Ahad, Januari 29, 2012 11:20:00 AM

------------------------------

ooo.. baru paham.. patut la cuepacs ada tuntut,isu kekananan tu.. berpihak kepada gred J dan G la..bertambah jauh laa ditinggalkan gred 17(spm+sijil) ditinggalkan oleh gred J17(sijil) nanti.. tp nanti ada KOT penambahbaikan lepas semakan ni..

Ahad, Januari 29, 2012 11:24:00 AM

-----------------------

apabila gred J17 naik ke T1 rm1410,ramai yang teraniaya..contoh gred 29..lagi gred 17 juga yang syarat lantikan sijil juga tp diletakkan setaraf SPM..

Tanpa Nama berkata...

Jangan membuat sesuatu perkara dengan menjulang satu pihak sedangkan lagi 10 pihak disepak terajang tanpa sebarang pembelaan, ini tidak adil, ini zalim, ini kejam, ini adalah sikap tidak berhati perut, sila semak dan kaji semua apa yang diutarakan, kami bukannya tamak haloba, tapi kami hendakan keadilan untuk kami semua.

Berani kerana benar, takut kerana salah.

Sekian, terima kasih.

_______________________________
yerla tu kassim oii,ko sorang jerla buat keje menyelia,org lain xbuat,ko sorang jer rajin,abis2 mainkan sentimen kebencian terhadap skim lain,xyah la nk tunjuk lagak n hero kt sini kalo apa yg ko ckp sekadar utk isi tembolok ko,kalo ko dpt kenyang diam zzz ker ko ni,ada jugak org mcm ko ni,sudah2 la tu 24jam ko commet kt sini bila ms ko keje thah la aku pun xtahu,tp aku rs ko ni gred 22 yg meroyan pasal gred bwh yg ko ayam2 kn selama ni dh naik gred,ko dh xleh tunjuk kuasa ko yg bossy tu..tu yg ko meroyan..cukup2la buat keje masing2..setiap org ada fail meja kan,ada superior kan apa mslhnya..kalo ko malas pun ko yg rugi kena exit policy,pk2 kan la ko pun bknya budak2 semua nk kena di ajar ditegur..pk la tak lama lg dh nk pencennyer pun..bw2 la bertenang..

Ahad, Januari 29, 2012 11:07:00 AM

__________ bagi aku Kassim adalah manusia pejuang yg amat PRIHATIN kpd nasib PA.
Aku rasa yg tak betulnya ngko ! bukan sahabatku Kassim.
Sdr.Kassim, teruskan usaha baik tuan. Semua PA seharusnya berterima kasih kpd sdr. Kassim., beliaulah pejuang PA yg telah membuat SBPA ditangguh, bukan Cuepacs sebab Cuepacs menerima SBPA.
Penangguhan SBPA hari ini adalah arahan PM dan bukan desakan Cuepacs !

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

IJAZAH jadi 1-1
diploma jadi 2-1
stp/setaraf jadi 3-1

BEZA GAJI 2-1 DGN 3-1 rM145 SELAMA 20 TAHUN

BEZA GAJI 1-1 DGN 2-1 DR 300++ HINGGA RM1800++ SELAMA 20 TAHUN

ADIL KAH JADUAL ITU???

---------------------------

cuba tengok gred W17,yang lantikan sijil.. jadi setaraf SPM..KGT SPM pula.. KGT tu yang penting..

lagi jauh di tinggalkan..gaji max w4-1 rm2780, j3-1 rm41**

berapa byk beza tu?kelayakan sama2 sijil tu..

Tanpa Nama berkata...

IJAZAH jadi 1-1
diploma jadi 2-1
stp/setaraf jadi 3-1

BEZA GAJI 2-1 DGN 3-1 rM145 SELAMA 20 TAHUN

BEZA GAJI 1-1 DGN 2-1 DR 300++ HINGGA RM1800++ SELAMA 20 TAHUN

ADIL KAH JADUAL ITU???

Tanpa Nama berkata...

ooo.. baru paham.. patut la cuepacs ada tuntut,isu kekananan tu.. berpihak kepada gred J dan G la..bertambah jauh laa ditinggalkan gred 17(spm+sijil) ditinggalkan oleh gred J17(sijil) nanti.. tp nanti ada KOT penambahbaikan lepas semakan ni..

Ahad, Januari 29, 2012 11:24:00 AM

-----------------------

apabila gred J17 naik ke T1 rm1410,ramai yang teraniaya..contoh gred 29..lagi gred 17 juga yang syarat lantikan sijil juga tp diletakkan setaraf SPM..
_____________________

aku mewakili j17 insyallah ada kabar gembira utk semua,skim ft,n,q,w, n semua skim yg ada tu..terutama kemasukkan yg menggunakan sijil+spm ni esp ft,n xlupa juga skim 17 sedia ada ptt di upgred ke tangga yg lebih yg lebih tggi skit dr asal n17..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

IJAZAH jadi 1-1
diploma jadi 2-1
stp/setaraf jadi 3-1

BEZA GAJI 2-1 DGN 3-1 rM145 SELAMA 20 TAHUN

BEZA GAJI 1-1 DGN 2-1 DR 300++ HINGGA RM1800++ SELAMA 20 TAHUN

ADIL KAH JADUAL ITU???

---------------------------

cuba tengok gred W17,yang lantikan sijil.. jadi setaraf SPM..KGT SPM pula.. KGT tu yang penting..

lagi jauh di tinggalkan..gaji max w4-1 rm2780, j3-1 rm41**

berapa byk beza tu?kelayakan sama2 sijil tu..

Ahad, Januari 29, 2012 11:34:00 AM

------------------------------

maaf,bukan dengki kat J17(juruteknik),tapi kenaikan tu tak selaras..patut yang lantikan sijil lain pun naik jugak la..contohi sistem gred J17(pelukis pelan)..ada dua gred,J4-1 dan J3-1..
yang J4-1 boleh naik ke J3-1 setelah 6 tahun.. adil kan bg gred pelukis pelan..

Tanpa Nama berkata...

ooo.. baru paham.. patut la cuepacs ada tuntut,isu kekananan tu.. berpihak kepada gred J dan G la..bertambah jauh laa ditinggalkan gred 17(spm+sijil) ditinggalkan oleh gred J17(sijil) nanti.. tp nanti ada KOT penambahbaikan lepas semakan ni..

++++++++++++++++++++++++++++++++
kalo 5 perkara yg omar tuntut semlm dipenuhi..mgkin ramai yg selamat.
kalo tak..ramai yg rasa aniaya cam anak tiri.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

IJAZAH jadi 1-1
diploma jadi 2-1
stp/setaraf jadi 3-1

BEZA GAJI 2-1 DGN 3-1 rM145 SELAMA 20 TAHUN

BEZA GAJI 1-1 DGN 2-1 DR 300++ HINGGA RM1800++ SELAMA 20 TAHUN

ADIL KAH JADUAL ITU???

---------------------------

cuba tengok gred W17,yang lantikan sijil.. jadi setaraf SPM..KGT SPM pula.. KGT tu yang penting..

lagi jauh di tinggalkan..gaji max w4-1 rm2780, j3-1 rm41**

berapa byk beza tu?kelayakan sama2 sijil tu..

Ahad, Januari 29, 2012 11:34:00 AM

------------------------------

maaf,bukan dengki kat J17(juruteknik),tapi kenaikan tu tak selaras..patut yang lantikan sijil lain pun naik jugak la..contohi sistem gred J17(pelukis pelan)..ada dua gred,J4-1 dan J3-1..
yang J4-1 boleh naik ke J3-1 setelah 6 tahun.. adil kan bg gred pelukis pelan..

Ahad, Januari 29, 2012 11:38:00 AM

))))))))))))))))))))))))))))))

SETUJU JIKA GUNA SISTEM PELUKIS PELAN BAGI GRED W,FT,E..LEBIH ADIL DAN SAKSAMA..

Tanpa Nama berkata...

cadangan

bagi naik seorang kakitangan awam
RM 300.00.kan adil.tak kira jawatan tak kira gred semua naik RM 300.00.JADI TAK ADA LA YANG NI LEBIH DARI AKU YANG NI NAIK KURANG DARI AKU..SETUJU X..

Tanpa Nama berkata...

maaf,bukan dengki kat J17(juruteknik),tapi kenaikan tu tak selaras..patut yang lantikan sijil lain pun naik jugak la..contohi sistem gred J17(pelukis pelan)..ada dua gred,J4-1 dan J3-1..
yang J4-1 boleh naik ke J3-1 setelah 6 tahun.. adil kan bg gred pelukis pelan..
================================
pd aku, x timbul soal dengki..
soalnya cara buat kerja biar la betul, tersusun dan baik.
kalu gaji spm melebihi spm+sijil atau gaji spm+sijil=diploma..itu dah kira x betul la.
satu 2 skim dinaiktaraf, yg lain x naik2 taraf..apa ke benda tu..maknanya apa??

Tanpa Nama berkata...

BUAT CARA NAIK CAM SKIM POLIS...
SEMUA NAIK TARAF..
X ADA YG KENA TINGGAL..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

maaf,bukan dengki kat J17(juruteknik),tapi kenaikan tu tak selaras..patut yang lantikan sijil lain pun naik jugak la..contohi sistem gred J17(pelukis pelan)..ada dua gred,J4-1 dan J3-1..
yang J4-1 boleh naik ke J3-1 setelah 6 tahun.. adil kan bg gred pelukis pelan..
================================
pd aku, x timbul soal dengki..
soalnya cara buat kerja biar la betul, tersusun dan baik.
kalu gaji spm melebihi spm+sijil atau gaji spm+sijil=diploma..itu dah kira x betul la.
satu 2 skim dinaiktaraf, yg lain x naik2 taraf..apa ke benda tu..maknanya apa??

Ahad, Januari 29, 2012 11:49:00 AM

wwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww

MAKNANYA SISTEM TAK ADIL..huhu
lepas semak ni adil la kot.

Tanpa Nama berkata...

Sewajarnyalah "geng-geng Pegawai Kanan" dalam JPA yang bertanggunjawab menjatuhkan imej/kredibiliti Kerajaan BN dan PM Dato Sri Najib, sepatutnya letak jawatan saja....mana peginya KP JPA....tak rasa bersalah ke????jangan pikir perut orang atasan saja nak kenyang sekenyangnya....orang bawahan kelaparan dan diper"kuda-kuda"kan.INGAT sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh jua..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Sewajarnyalah "geng-geng Pegawai Kanan" dalam JPA yang bertanggunjawab menjatuhkan imej/kredibiliti Kerajaan BN dan PM Dato Sri Najib, sepatutnya letak jawatan saja....mana peginya KP JPA....tak rasa bersalah ke????jangan pikir perut orang atasan saja nak kenyang sekenyangnya....orang bawahan kelaparan dan diper"kuda-kuda"kan.INGAT sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh jua..

Ahad, Januari 29, 2012 12:01:00 PM

--------------------

kenapain sih mau2 bingit telinga aja..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

maaf,bukan dengki kat J17(juruteknik),tapi kenaikan tu tak selaras..patut yang lantikan sijil lain pun naik jugak la..contohi sistem gred J17(pelukis pelan)..ada dua gred,J4-1 dan J3-1..
yang J4-1 boleh naik ke J3-1 setelah 6 tahun.. adil kan bg gred pelukis pelan..
================================
pd aku, x timbul soal dengki..
soalnya cara buat kerja biar la betul, tersusun dan baik.
kalu gaji spm melebihi spm+sijil atau gaji spm+sijil=diploma..itu dah kira x betul la.
satu 2 skim dinaiktaraf, yg lain x naik2 taraf..apa ke benda tu..maknanya apa??

Ahad, Januari 29, 2012 11:49:00 AM

wwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww

MAKNANYA SISTEM TAK ADIL..huhu
lepas semak ni adil la kot.

pppppppppppppppppppppppppp

BAGUS JUGA SISTEM PELUKIS PELAN DIGUNA PAKAI UNTUK GRED GOLONGAN (SPM+SIJIL) NI..MCM GRED FT,W,E,Q..

Tanpa Nama berkata...

ulasan ini telah dibuang oleh pengarang

Tanpa Nama berkata...

mana perginya Tan Sri KPPA, xkan nak senyap jer... bagi lah komen

Khamis, Januari 26, 2012 1:12:00 PM

--------------------------

kena exit polisi kot...? hahahahaha

Tanpa Nama berkata...

Kepada Pegawai Petugas Penyemak SBPA..

Ingin menarik perhatian dalam Jawatan Pembantu Operasi ada skim yang terdahulu telah dijumudkan,sesungguhnya memperkejatkan perkhidmatan awam adalah bagus.tetapi masih terdapat masalah bagi tugas-tugas dalam jawatan Pembantu Operasi yang digabung semua tugas,perbincangan diatas kertas mungkin tercapai tapi bila nak sampai peringkat perlaksanaan dah tentu menjadi carca merba...

Cadangan..bagi jawatan Pembantu Operasi biarlah menunjukan ada sesuatu tugas hakiki.( contoh: Pembantu Operasi(Penghantar Notis),Pembantu Operasi(Pembantu Am Pejabat),Pembantu Operasi(Pemandu) dll )...

Tanpa Nama berkata...

maaf,bukan dengki kat J17(juruteknik),tapi kenaikan tu tak selaras..patut yang lantikan sijil lain pun naik jugak la..contohi sistem gred J17(pelukis pelan)..ada dua gred,J4-1 dan J3-1..
yang J4-1 boleh naik ke J3-1 setelah 6 tahun.. adil kan bg gred pelukis pelan..
================================
pd aku, x timbul soal dengki..
soalnya cara buat kerja biar la betul, tersusun dan baik.
kalu gaji spm melebihi spm+sijil atau gaji spm+sijil=diploma..itu dah kira x betul la.
satu 2 skim dinaiktaraf, yg lain x naik2 taraf..apa ke benda tu..maknanya apa??

Ahad, Januari 29, 2012 11:49:00 AM

wwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww

MAKNANYA SISTEM TAK ADIL..huhu
lepas semak ni adil la kot.

pppppppppppppppppppppppppp

BAGUS JUGA SISTEM PELUKIS PELAN DIGUNA PAKAI UNTUK GRED GOLONGAN (SPM+SIJIL) NI..MCM GRED FT,W,E,Q..

Tanpa Nama berkata...

.

Tanpa Nama berkata...

harap jangan libatkan politik disini.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
cadangan

bagi naik seorang kakitangan awam
RM 300.00.kan adil.tak kira jawatan tak kira gred semua naik RM 300.00.JADI TAK ADA LA YANG NI LEBIH DARI AKU YANG NI NAIK KURANG DARI AKU..SETUJU X..

__________________________________

aku sangat setuju kat hang, macam ni baru dikatakan selaras tidak kira gred tinggi ke, rendah ke..bagi je kenaikan rm300-rm500 setiap sorang..jgn lupa elaun perumahan juga, mane ada rm180 je sekarang?..ni tak...gred rendah, ITP kecil, yang berpangkat makin tinggi sampai rm500...sila selaraskan semua..

Tanpa Nama berkata...

.

Tanpa Nama berkata...

Best

Tanpa Nama berkata...

naik rm300?tak setuju..kalu naik rm1000 setiap org,baru setuju.

Tanpa Nama berkata...

kalau nak naikkan gred, naik kan lah semua sekali, jgn naik n.11 ke n.17, manakala n.17 terpaksa menunggu hingga 15 tahun baru diberikan KUP sahaja? kenapa tak dipendekkan kepada 8 tahun?...kalau dapat lupuskan KUP bagi je n.22, lagi bagus..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
naik rm300?tak setuju..kalu naik rm1000 setiap org,baru setuju.

___________________________________
kalau tu aku lagi setuju...hehehe...mudah-mudahan dipertimbangkan, habis crita..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
naik rm300?tak setuju..kalu naik rm1000 setiap org,baru setuju.

___________________________________
kalau tu aku lagi setuju...hehehe...mudah-mudahan dipertimbangkan, habis crita..

----------------------------

aku setuju batal jer sbpa..susah sgt.

Tanpa Nama berkata...

AKU SANGAT2 SETUJU SBPA DIBATALKAN, APA ADA PADA NAMA SSB KE, SSM, SBPA KE........... X PENTING!!!!!! BAGI SORANG NAIK RM 900 UTK SOKONGAN. PNP RM 1000 DAN JUSA KE ATAS RM 1100. LETAK APA NAMA PUN SKIM, XDA MAKNA. DEK KERANA SBPA TERLALU DIWAR2 KAN SEBELUM DILAKSANA, INILAH JADIKNYA..... DULU MASA TUKAR SKIM SSB KE SSM KE SBPA (?)..... RAMAI JUGAK YG NAIK CIPUT. ADA X YG BISING KALLU MASA SSB DULU.GURU MAKTAB SPM...GAJI START RM 500++ JE... UBAH JADI DIPLOMA PERGURUAN JADI RM1200.... SBPA...... JADI RM 1500........ HABIS CIKGU2 YG STARTING GAJI RM500++ DULU TU X NAK BISING..... BISING JUGAK CUMA CUBA BWAK BERTENANG DAN REDHA... XDPT KAT KITA BAHAGIANNYA MINGKIN DAPAT KAT ANAK2 KITA NANTI... INI SATU CONTOH, SKIM LAIN PUN X KURANG JUGA...... JUNIOR MEMANG UNTUNG DGN GAJI STARTING TINGGI......... TAOI DULU PROTON SAGA BARU CUMA RM17K++ sahaja.. sekarang MYVI SE BARU RM60k+++, CUBA LAH BAWAK BERTENGANG, MALULAH SIKIT DGN ALLAH SWT..... BISING BETUL PASAL AKU NAIK AERATUS NKO NAIK RM150.. ADUHAI... TUH NAKA2 DARA KITA BERAPA RATUS SEHARAI YG TERGADAI DARA...BERAPA RATUS SEHARI ANAK BUJANG MELAYU KITA YG TENGAH PEKENA DADAH JAM INI.....

"TIAP2 UMAT ADA BERHALA, BERHALA BAGI UMAT KU DIRHAM DAN DINAR (PITIH, DUIT, WANG, SEN, SKELELNG, KUPANG ETC..)" HADIS NABI SAW.

"KUBUR KATA MARI RUMAH KATA PERGI."

BEREH BOH.
PA GRED 6SSB-29SSM-41SSM-52ssm-1-5SBPA.

P/S : KITA KUMPUL... UNTUK KITA TINGGALKAN. "ANNASUFIDDUNIA NIAM"

Tanpa Nama berkata...

gred cc,menyelia bkn sepenuhnya.. cc hanya backup sahaja.. yang betul2 menyelia ialah ketua pejabat..gred 41 katas.

---------------------------------
btl tu,yg menyelia adalah ketua pejabat bknnya 22/26 tu,tu pun xpaham br naik 22/26 dh besar kepala dh bermegah2 tu yg meroyan..

Tanpa Nama berkata...

sbpa versi terkini ...
1). adakah ianya penyelesai Model Ekonomi Baru Penjawat Awam ??
2). adakah ianya jugak penyelesai kemelut Transformasi Baru skim perkhidmatan Penjawat Awam Malaysia

... tunggu 31 Mac 2012?

Tanpa Nama berkata...

gred cc,menyelia bkn sepenuhnya.. cc hanya backup sahaja.. yang betul2 menyelia ialah ketua pejabat..gred 41 katas.

---------------------------------
btl tu,yg menyelia adalah ketua pejabat bknnya 22/26 tu,tu pun xpaham br naik 22/26 dh besar kepala dh bermegah2 tu yg meroyan..

--------------------------

ada juga cc meroyan tak nak gaji sama dengan 22 KUP.. cc nak naik 26 kup..
tetapi bagaimana dengan 26 hakiki pulak? tolong jawab cc..

Tanpa Nama berkata...

19 mac la.......

Tanpa Nama berkata...

gred cc,menyelia bkn sepenuhnya.. cc hanya backup sahaja.. yang betul2 menyelia ialah ketua pejabat..gred 41 katas.

---------------------------------
btl tu,yg menyelia adalah ketua pejabat bknnya 22/26 tu,tu pun xpaham br naik 22/26 dh besar kepala dh bermegah2 tu yg meroyan..

Ahad, Januari 29, 2012 3:05:00 PM

_______________ Menyelia separuh / Menyelia penuh .. pulak, tetapi yg meroyan sakan skrg bukan 22-40 shj., yg 48 ke bawah dah smua meroyan, yg hebat meroyan )giler) nak jadik jutawan segera ialah JUSA ke atas .. MEROYAN Giler.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

gred cc,menyelia bkn sepenuhnya.. cc hanya backup sahaja.. yang betul2 menyelia ialah ketua pejabat..gred 41 katas.

---------------------------------
btl tu,yg menyelia adalah ketua pejabat bknnya 22/26 tu,tu pun xpaham br naik 22/26 dh besar kepala dh bermegah2 tu yg meroyan..

Ahad, Januari 29, 2012 3:05:00 PM

_______________ Menyelia separuh / Menyelia penuh .. pulak, tetapi yg meroyan sakan skrg bukan 22-40 shj., yg 48 ke bawah dah smua meroyan, yg hebat meroyan )giler) nak jadik jutawan segera ialah JUSA ke atas .. MEROYAN Giler.

Ahad, Januari 29, 2012 3:14:00 PM

------------------------------

KESIMPULANNYA.. SEMUA PA MEROYAN.. TERMASUK AKU DAN KO..

Tanpa Nama berkata...

Kakitangan awam yg dah khidmat 30 tahun ke atas kita pencen beramai-ramai. Tak payah pening kepala fikir SBPA dan entah apa-apa lagi. sebab kalau stress akan bawa pada sakit. Sambut cabaran ini. Bukan pelaksanaan yg baik dimasa depan. Akan ada lagi yg pening kepala akan dibuat.......merdekakan diri anda.

Tanpa Nama berkata...

dah hampir 10 tahun gaji tak berubah sedangkan kos sara hidup meningkat, anak terpaksa pinjam PTPTN, bagus sangatkah BN

Tanpa Nama berkata...

MELAYU MUDAH LUPA.. DAH LAMA DAH.

Tanpa Nama berkata...

sepatutnya wakil cuepacs ada 3 org dalam semakan semula ni..jika dato omar berseorangan nanti akan "di ayam2 kan"
pula..

Tanpa Nama berkata...

janganlah kata gred ini potong gred itu, yang penting setiap gred lebih terbuka dan jangan memandang rendah gred lain dri menerima imbuhan yang mereka fikirkan berpatutan.

Tanpa Nama berkata...

Nampak macam senang aje orang atas buat kerja. Sekejap nak bagi perbezaan gaji SSM-SBPA 31 Jan ni tapi tak jadi pulak..jap boleh jap tak boleh..jadi takde masalah lah kalo kita minta juga ON gaji baru Februari nanti..PM bagi arahan saja yg lain kena patuh.
So..sy sokong gaji baru iaitu + 1 kenaikan gaji SSM pada bulan Februari nanti. Pelarasan semula itaitu penambahbaikan boleh buat lepas sifir SBPA siap nanti. Siapa sokong angkat tangan ikut macam saya....Tolong sokong. Biar mereka yang berkenaan dengar suara kita.

Tanpa Nama berkata...

Tolong buat cadangan dalam Perkara 1.2.3.atau Perkara A.B.C. sahaja Sila tinggalkan rujukan juga seperti (oleh Bangsawan)

Tanpa Nama berkata...

Aku mula kerja tahun 1989 .. Lepas keluar Maktab. Gaji RM 435.00 (C2), kena hantar Sek Men. Merana jiwa kebanyakkan rakan2 gaji Diploma dan Ijazah. Kerja aku lebih teruk dari depa (buat padang, potong rumput dll.. yalah gred paling rendah) .. Selepas 3 bulan dapat RM 545.00. Kemudian dua skim mai dapatlah RM 6++.00 ... Tahun 1997 sambung belajar, dengar cerita pulak sijil dinaikkan ke diploma, dapatlah sikit RM 9++.00.. Tapi gaji "junior" 7 tahun sama gaji dengan aku .. Tahun 2000 .. Lantikan DG41 dapatlah 14++.00 (kos keseluruhan di Universiti hampir RM 55,000 .. habis ..ramai juga kawan2 lari sebelum habis satu semester, sekarang tengah tanggung hutang). Kat Universiti pernah minta masukkan dalam kumpulan BPG (yuran mereka K'jaan bayarkan).. tak dibenarkan. Tahun 2007, pelarasan gaji ... kawan2 "junior" 3-4 tahun yang tak sambung belajar mendapat gaji lebih RM 400-500. Kat sekolah kena "perli", "kutuk" dan macam2 lagi. (Kenapa K'jaan buat macam ni .. dia yang motivasi tingkatkan ilmu). Akhir dapat DG44 ... Kemudian tiba lak SBPA, ingatkan ada sinaran bagi ku tapi .. tak habis2 di rendung malang .. Rakan yang "junior" 2-3 tahun dapat gaji sama dengan aku. Apa yang aku dapat .. pergerakan gaji bulan April di ubah kepada Januari ... Itulah PA di Malaysia .. Terpaksa pendamkan sakit hati.

Tanpa Nama berkata...

BA

Tanpa Nama berkata...

cuba tgok gred 27/29 yg duk negeri/daerah...sesetengah tu sama mcm 41 punya keje looo.
semua kena buat.
setengah jabatan letak 27 utk jg daerah.
hospital letak 41 utk agih ubat..dulu2 17 buat keje tu..membazir tenaga ??
-----------------------------------

27/29 pun bukannya buat kerja sangat...17/22 yang penat-penat buat kerja....27/29 yang dapat nama..27/29 pun kadangkala ngalahkan 41/44....tak caya...pergi kat negeri, 27 siap ada parkir lagi...36 dan 38 bilik pun takde...tapi 27 ada...

Tanpa Nama berkata...

cc mula busuk hati bila sijil dpt naik langkah gred dia . kalau cc ada diploma apa salahnya . nt n4pn nak naik n27 macam mana pasai ada org bawah dia :D

Tanpa Nama berkata...

Sebenarnya
PAP N1/4 kena setaraf dengan N17...sebab kami taip surat, jawab telefon, buat kerja pejabat...

N17/22 kena setaraf N27...sebab kena buat baucer kewangan, sediakan inbois, semak dan buat pembayaran TNT, kemaskini perkhidmatan, buku servis, pentadbiran dan banyak lagi,

N27 kena setaraf M41...sebab asyik...sain...sain...sain... )kena buat Diploma MengSain) dan asyik pergi bank

Rasanya boleh nilai sapa yang kerja sebenarnya di bahagian perkhidmatan dan pentadbiran.

Tanpa Nama berkata...

tgk

Tanpa Nama berkata...

Sebenarnya
PAP N1/4 kena setaraf dengan N17...sebab kami taip surat, jawab telefon, buat kerja pejabat...

N17/22 kena setaraf N27...sebab kena buat baucer kewangan, sediakan inbois, semak dan buat pembayaran TNT, kemaskini perkhidmatan, buku servis, pentadbiran dan banyak lagi,

N27 kena setaraf M41...sebab asyik...sain...sain...sain... )kena buat Diploma MengSain) dan asyik pergi bank

Rasanya boleh nilai sapa yang kerja sebenarnya di bahagian perkhidmatan dan pentadbiran.

Ahad, Januari 29, 2012 7:56:00 PM
-----------------------------------

Aiiiii!!!!!! Banyaknya kerja N27, memang kena naik N41 ni...

Opurtunis berkata...

Kerja J17 dengan J29 sama 100% dimana-mana jabatan kerajaan, kami diselia oleh J38..........oleh itu kami J17 nak sama macam gaji J29...

-----------------------------------

Wahai J17 mintak la terus jadi gaji J41 baru molek!

-----------------------------------

Oooooo...Tak mahu macam gaji J41 tapi mahu macam gaji J38 sebab gaji J38 lebih besar dari J41 hehehe!

Opurtunis berkata...

hospital letak 41 utk agih ubat..dulu2 17 buat keje tu..membazir tenaga ??
-----------------------------------

Bro....UD41 rawat pesakit...UD54 pun rawat pesakit...membazir gak ke?????

Tanpa Nama berkata...

kat sarawak ni sayur dah naik sekali ganda.. hari tu aku tengok petola 2 biji RM 9.80. adakah kenaikan harga barang mengikut kenaikan gaji jusa keatas tu yang naik melampau lampau tu.Siapa cakap gaji PA naik harga barang naik?? gaji belum naik pun harga barang dah naik. gaji naik puluh2 harga barang naik ratus2.ape cerite ni??????
...............................

Pg tadi saya pergi pasar borong seri kembangan (Selangor). Saya tanya harga ayam.- gerai 1 bg rm6 sekg, gerai 2 bg rm5.5 sekg dan gerai 3 bg 6.5 sekg. Saya beli yang rm5.5 sekg. Soalannya kenapa harga berbeza dalam satu pasar. Kasihan kepada peniaga yang jual rm6.5 sekg tiada org beli dekat dia. Mungkin dia dpt dari org tengah harga begitu.

Apa peranan pihak KPDNHEP dalam hal ini. Sebagai kakitangan kerajaan mesti peka terhadap perkara ini. Gaji nak banyak tapi pemantauan tidak ketat...

Saya sokong naik gaji, tapi jaga juga rakan kita yang berniaga agar tidak teraniya.
-----------------------------
yes, in sarawak i bought 4 piece of big chilli for Rm 2. chicken rm 8.50 per kg, all vegetables price went up, everywhere.. even in the fresh market... even the meat is RM 35 - 42 per Kg.. i wonder why the groceries price in sarawak very high? can't wait to go back to Ipoh..

Tanpa Nama berkata...

apsal cc jadi gila babi busuk hati ? masa sama-sama 17 pastu dia naik 22 xde masalahpn tetiba kwn 17 td naik 27 potong dia , dia jd gila babi pulak busuk hati . x pasal-pasal nak cerita tangong jawab yg berat kritikal konon boleh membawa maut lah apalah banyak org bawahlah ada lapan batalion lah . jangan busuk hatilah kawan . nak naik jgn pijak org . belajarla bsyukur .

Tanpa Nama berkata...

Circular dah kuar, gaji dah bayar, ada yang dh merasa gaji baru sbpa dan ada yang belum. Mmg takde perubahan.

Tanpa Nama berkata...

eloklah tu sbpa memang xde perubahan , kita yang perlu perubahan ubah dari BN ke Pakatan . PM dh tahu pasal masalah spba ni tapi masih buat x tahu lg , di kesempatan PRU13 nt jgn lepaskan peluang untuk tukar PM yang buat x tahu tu . kempen kat org terdekat sekali baru besar perubahannya .

Tanpa Nama berkata...

Tunggu lagi!....

Tanpa Nama berkata...

kalau nk gaji lebih kena belajar la sampai dapat degree, master atau phd. xkan sijil spm atau stpm nk gaji hampir dengan degree. kalau mcm tu x payah pening kepala belajar cukup pmr ye.

Tanpa Nama berkata...

kepada pembuat dasar sbpa jangan cuba ujudkan golongan kaya dan miskin dalam PA
Mana pi slogan yg anda promosi selama ini 'PENYAYANG KERJA BERPASUKAN DAN PROFESIONALISMA
Lihat apa akibatnya hasil kerja anda pembaziran lagi wang rakyat bila mesyuarat demi mesyuarat terpaksa dbuat bila PM arah dsemak semula

Tanpa Nama berkata...

kepada TAN SRI kami seluruh warga PA kumpulan sokongan mengharapkan TAN SRI dapat membuat sesuatu yg boleh mengembirakan kami dgn semakan semula sbpa ini jgn lah jadi macam sbpa versi 1 yg menjadikan kumpulan sokongan sebagai KAMBING HITAM untuk kepentingan golongan tertentu dlm PA.
SYABAS TAN SRI DIATAS KEPERCAYAAN PM KPD TAN SRI.
TAPI APA MAKNA DAN ISYARAT PM KEPADA KPPA SEKARANG DGN PERLANTIKAN ITU
FAHAM FAHAM SAJALAH................

Tanpa Nama berkata...

apa raa

Tanpa Nama berkata...

NAK CERITA PASAL HARGA BARANG KEPERLUAN DIPASARAN
DI SABAH HARGA AYAM BULAT DPASAR SENTIASA NAIK DARI TURUN TAPI YG PASTI TETAP ATAS RM 10.00 SEKILO
SAYAP AYAM DI PASAR YG SAMA RM 14.00 SEKILO
DAH KOMPLAIN BERKALI KALI PI MAI PI MAI TANG TU JUGA
TAPI KALAU D SEMENANJUNG NAIK SAJA HARGA RM 0.10 TERUS MASUK TV
SALAH SIAPA YA...........
PENGGUNA DAH LAPOR............
KPDNKK ???????????????????????

Tanpa Nama berkata...

Semoga usha cuepacs sebagai wakil kita berjaya.

Tanpa Nama berkata...

kalau nk gaji lebih kena belajar la sampai dapat degree, master atau phd. xkan sijil spm atau stpm nk gaji hampir dengan degree. kalau mcm tu x payah pening kepala belajar cukup pmr ye......
.............................
tun ada perkaa boleh diselesaikan dengan pengetahuan ada perkara boleh diselesaikan dengan pengalaman.. jika kita mahu pengetahuan kita dihargai begitu juga dengan dengan yang berpengalaman mahu penglaman mereka diiktiraf setimpalnya....

Tanpa Nama berkata...

awan nano menang AJL 28.

«Lebih lama ‹Lebih lama   401 – 600 daripada 764   Terbaru› Baru»