SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

17 Oktober 2010

BERI IKUT MAMPU

Berita Harian
Oleh Azman
Zakariaazmanz@bharian.com.my
2010/10/17





NAJIB melayan pendidik sambil diperhatikan Muhyiddin pada Perhimpunan Kebangsaan Guru 1Malaysia di Stadium Putra, Bukit Jalil, Kuala Lumpur, semalam. Kerajaan tak boleh berbelanja lebih daripada pendapatan Najib









KUALA LUMPUR: "Jika ikutkan hati, memang saya mahu berikan bonus sebulan gaji kepada 1.2 juta penjawat awam pada pembentangan Bajet 2011 tetapi sebagai Menteri Kewangan bertanggungjawab, saya tak boleh berbelanja lebih daripada pendapatan," kata Datuk Seri Najib Razak. perbelanjaan besar iaitu RM3.1 bilion. “Sebab itu, sehabis-habis baik ialah dapat memberi Bantuan Khas Kewangan RM500 kepada kakitangan awam Gred 54 ke bawah.

“Kerajaan bermurah hati, kita panjangkan pemberian berkenaan kepada pesara kerajaan, walaupun mereka barangkali tidak ada anak di sekolah,” katanya pada Perhimpunan Kebangsaan Guru 1Malaysia di Stadium Putra, Bukit Jalil di sini, semalam, yang dihadiri kira-kira 14,000 guru. Presiden CUEPACS, Omar Osman kelmarin berkata, CUEPACS gembira dengan Bajet 2011 yang memenuhi sebahagian besar tuntutan 1.24 juta penjawat awam selama ini, tetapi masih berharap kerajaan akan dapat memberikan bonus dua bulan gaji kepada mereka tahun ini.

Najib berkata, walaupun tiada pemberian bonus, kerajaan memberikan ganjaran lain yang memberi faedah kepada penjawat awam seperti cuti bersalin tidak melebihi 90 hari. Sementara itu, Najib mahu empat perkara diberi perhatian dalam pelaksanaan sistem pendidikan negara, termasuk melahirkan masyarakat yang fasih dan mahir dalam dwibahasa, kerana setiap rakyat wajib dapat bertutur dalam bahasa kebangsaan dengan baik dan juga perlu fasih dan mahir dalam bahasa Inggeris. “Jika boleh, mahir dalam tiga bahasa kerana ia dapat meningkatkan daya saing rakyat dan negara,” katanya. Najib berkata, sistem pendidikan juga perlu mampu membangunkan keintelektualan generasi muda, iaitu tahu berfikir secara kreatif serta inovatif dan bukan menghafal serta memberi jawapan dalam peperiksaan
.

24 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

IKUT MAMPUN APA?

Naikan pinjaman perumahan ke RM450000? Memang sedap didengar tapi cuba kira berapa yang kena dibayar setiap bulan? Tanpa kira faedah pun kena sekitar RM2000 sebulan.

Berapakah penjawat awam yang sanggup bayar? Siapa ynag berani pinjam? Yang gred 48 ke bawah dengan gaji RM3000 berani pinjam ke?

Yang tua tua bergred 54 dan JUSA pula sudah ada rumah sudah tentu tidak akan pinjam lagi.

Jadi untuk apa 'insentif' ini diberikan?

Tanpa Nama berkata...

Belanjawan 2010, macam orang buta diberi tiket percuma masuk cineplex, macam orang tak ada kaki diberi kasut free, orang bisu diberi karaOK...

Tanpa Nama berkata...

OOoooooo...kat guru kafa,imam,jkkk kau bagi...permata 111 juta kau bagi..kami dapat apa...?..nak bagi kat kami kau tak mampu...kau nak mampus ka..?

Tanpa Nama berkata...

kata dia: "guru2 adalah RAKAN KONGSI kerajaan dlm pembangunan negara.. " oooo baru faham.. kakitangan awam lain umpama kuli batak dia aje.. patut la guru byk dpt keistimewaan dan imbuhan.. kehkehkeh..

Tanpa Nama berkata...

harap harap...akhirnya tertiarap...

dah le..kita tunggu PRU13 le...

letih.....

Tanpa Nama berkata...

en. omar...udah2 le berjuang...kesian sy lihat...cukupla stakat mana yg tlh di umumkan dlm bajet br ni...kt tgk bila nak bg kita bonus...pas tu kita tgk pru 13 nti.Bajet utk bonus yg sptt kt dpt mesti nak guna utk di Galas.
Tksh PM.

Tanpa Nama berkata...

Tak payahlah susah-susah bagi bonus tu...nanti bengkrap pula gov...Bagi saya OKlah 2...tak payah bagi alasan ini dan itu...dah tak nak bagi bonus,diam ajelah...apa PA boleh buat...

Tanpa Nama berkata...

Pelik..bila nak bagi bonus selalu dok sebut melibatkan implikasi kewangan kerajaan..habis tu buat projek besar lain tak melibatkan implikasi kewangankah..sedih betul. Dahlah gaji kecik..yang gaji besar tak apalah..elaun orang gaji, elaun keraian sahaja dah lebih 500...
Terima Kasihlah lepas ni saya akan bekerja bersungguh-sungguh...

Tanpa Nama berkata...

ada hati nak kami yg keje profesional di kementerian kesihatan stay selepas khidmat wajib.. huh.. sebab tu la ramai keluar join private praktis! jgn salahkan para doktor kalo nak resign awal okay!

Tanpa Nama berkata...

apa lagi, kita bersuara pada PRU akan datang!

Tanpa Nama berkata...

Sebenarnya cuepacs termasuk dalam kumpulan-kumpulan pendesak,
so bagi saya la kan kenapa tidak kita adakan mogok atau bantahan secara besar-besaran, kenapa perlu takut, kita perlu bersatu hati, kepada semua ahli cuepacs, jangan salahkan en.Osman.

Tanpa Nama berkata...

yang susah akan terus susah..hampehhhhhh

Talib berkata...

sapa yg sokong bajet ni, maknanya dia sokong pembangkang dan perlu meletak jawatan,. penat2 org UMNO cr duit bayr gaji kamu, x mau sokong plak???

Talib berkata...

salah, sapa x sokong bajet.. silap taip daaa..

Tanpa Nama berkata...

mintak2 kalau sistem baru yang di perkenalkan sistem celik ilmu..... orang kita ni tau nak naik pangkat n naik gaji jer....bab isu pekeliling baru mana ambik tau sangat...tambahan yang x duduk bahagian perjawatan dan perkhidmatan... harapkan orang pemtadbiran bagi tau jer n masa nak exam baru buka buku..

Tanpa Nama berkata...

masalah bonus ni hanya akan selesai jika kerajaan bagi gaji 13 bulan kepada semua penjawat awam..Gaji 13 bulan ni dah banyak negara praktikkan...kalo dikira balik pong mmg 13 bulan dalam setahun...

Tanpa Nama berkata...

bukan umno yg bayor gaji la mangkuk..kerajaan yang bayor..sapa yang pilih kerajaan?! Rakyat yang pilih kerajaan ok..so sendiri mau ingat la

Tanpa Nama berkata...

Talib berkata...

sapa yg sokong bajet ni, maknanya dia sokong pembangkang dan perlu meletak jawatan,. penat2 org UMNO cr duit bayr gaji kamu, x mau sokong plak???

Isnin, Oktober 18, 2010 4:41:00 PM

SEKOR LAGI MANUSIA CELAKA ...KAKI PENGAMPU..PEMBODEK..PERGI MAMPUSLAH KAU DGN KAU PUNYA PARTI TU...

Tanpa Nama berkata...

slogan memang cantik...rakyat didahulukan...tapi hampehhh...

kena lagi kita...adoi...

ada tak sape sape yang boleh buat lirik lagu sempena PA tak naik gaji dan tak dapat bonus ni...

Tanpa Nama berkata...

Pak Lah tak bg bonus....bungkus,, pas ni najib lak---- PRU 13 semua Kuli batak kerajaan pangkah PR (kita keja dgn kerajaan baru plak) kerajaan najib ni kaya kan suku sakat dia je--

Tanpa Nama berkata...

Sungai rejang dah makin cetek .Kawasan hulu akan terputus hubungan akibat empangan Bakun. Mak ramai yang akan susah bukan saja pendalaman bahkan orang bandar di belaga dan kapit , song akan susah. Ini kah pembangunan? selepas ini banyak lagi balak yang akan ditebang atas alasan pembangunan. pergi mampus....

Tanpa Nama berkata...

pinjam perumahan kerajaan faedahnya 4 peratus tp sebenarnya tidak tetap boleh sam 7 peratus. Jangan sok tengok jumlah pinjaman dinaikkan nanti mampus membayarnya....jangan jadi bodoh.

Tanpa Nama berkata...

WOW! 65 juta renovate rumah PM..bonus kedekut pulak!!

Datuk Seri Najib Razak berkata, kerajaan tidak boleh memberi bonus satu bulan gaji kepada kakitangan awam kerana tindakan itu akan memberi implikasi kewangan besar iaitu sebanyak RM3.1 bilion.

Katanya, selaku menteri kewangan yang bertanggungjawab, beliau tidak boleh berbelanja lebih daripada pendapatan.

KUALA LUMPUR : Kediaman Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan Isteri Datin Seri Rosmah Mansor akan diubah suai dengan belanja RM65 juta.

Menurut Ahli Parlimen Bukit Bendera Liew Chin Tong, kerja-kerja pengubah suaian akan bermula tahun depan dan selesai pada tahun berikutnya.

Sri Perdana di Putrajaya mula di bina pada tahun 1997 dengan kos RM24 juta dan siap dua tahun kemudiannya.

Bangunan ini diubah suai buat kali pertama pada tahun 2005 yang menelan belanja hampir RM6 juta.

Keperluan untuk sekali lagi melakukan pengubah suaian kepada Sri Perdana dengan kos RM65 juta dipertikaikan, khususnya apabila rakyat dinasihatkan supaya berbelanja secara berhemah.

Pengubahsuaian Seri Perdana dengan peruntukan yang begitu tinggi dianggap satu lagi anggap satu lagi pembaziran dana rakyat.

Mengulas isu yang sama Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad berkata, apabila masuk sahaja Perdana Menteri baru semua nak ubah mengikut citarasa masing masing. Ini pembaziran dengan RM65 juta untuk ubah suai Sri Perdana ini satu tindakan yang tidak bertanggungjawab kerana negara amat memerlukan kewangan itu untuk membangunkan modal insan dan sebagainya.

"Duit itu boleh digunakan dengan cara yang lebih bermakna. Kita lihat bajet itu pun tetap juga merupakan satu bajet defisit ini bererti perbelanjaan seperti itu sebenarnya boleh dikurangkan untuk mengurangkan defesit.

"Inilah keutamaan pemimpin Umno-BN untuk kepentingan mereka sendiri, keselesaan sendiri ikut citarasa masing masing tanpa memikirkan rakyat jelata yang menghadapi kesusahan untuk mebiayai kehidupan seharian.

"Ramai yang tidak berkerja dan hutang piutang. Tetapi RM65 juta digunakan untuk ubahsuai Sri Perdana ini tindakan yang tidak wajar sama sekali,"katanya.-/YB Anuar Sudin

HARAM JADAH KAU NAJIB

HARAM JADAH

Tanpa Nama berkata...

MAKANLAH DUIT HARAM TU...KAHAK TUIIIII