SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

18 Oktober 2010

BESAR MANA RM3.1 BILION ITU?

Utusan Malaysia
18/10/2010




Ia boleh digunakan untuk membina enam buah hospital, atau membina 15 batang jambatan merentangi sungai yang lebar, atau membina 1,200km jalan raya luar bandar selebar 8 meter, atau lebuh raya bertingkat sepanjang 30km, atau 150 buah sekolah, atau enam buah lapangan terbang baru.
Walaupun nilai ini kecil berbanding nilai RM4 bilion yang kononnya disumbangkan untuk kerajaan Kelantan oleh sebuah syarikat, tetapi nilai RM3.1 bilion ini amat besar ke atas pembangunan infrastruktur negara.
Justeru, para penjawat awam wajarlah menyedari bahawa pemberian bonus sebulan ke atas kakitangan awam ini merupakan satu pembaziran buat perbendaharaan negara dan tuntutan sedemikian oleh CUEPACS menafikan pula hak orang lain yang menunggu kedatangan arus pembangunan infrastruktur yang sempurna.
Bayangkan nilai tersebut dan manfaat jangka panjang yang diberikan sekiranya dicurahkan untuk pembangunan infrastruktur, dengan manfaat jangka pendek yang sangat-sangat pendek bila dibelanjakan oleh kakitangan awam.
Matlamat merancakkan ekonomi negara bukanlah keperluan lagi seperti saat-saat negara menghadapi krisis dahulu. Malah kecairan melalui perbelanjaan kakitangan awam hanya menggalakkan perbelanjaan yang tidak berhemah di kalangan penjawat awam.
Seharusnya perkhidmatan awam itu sendiri yang perlukan rombakan drastik luar kebiasaan bagi melipatgandakan produktiviti.
Sebaliknya, idea-idea peningkatan produktiviti seperti mewujudkan waktu anjal yang memberi signifikan ketara contohnya memperkenalkan dua waktu bekerja 7 pagi - 4 petang dan 11 pagi - 8 malam bagi membolehkan pejabat kerajaan dibuka sekurang-kurangnya 12 jam sehari dan urusan rakyat akan dapat dipermudahkan, perlu diambil kira.

SYAMSYUL FADZLI MAT
Putrajaya

110 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

bangunan 100 tingkat = 5 billion
apa kata buat aje 50 tingkat baru 2.5 billion,lagi baki 2.5 billion guna utk bayar bonus PA,setuju tak?

Tanpa Nama berkata...

lagi mengarut ulasan diatas nie...agensi swasta bagi bonus untuk motivasi pekerja korang x pikir...ini akan mengakibatkan segala perancangan kerajaan untuk kakitangan awam tidak menjadi..3.1 bilion membazir? 5 bilion bina bangunan 100 tingkat tue tak membazir? KLCC pun banyak ruang kosong..lu pikirlah sendiri.

Tanpa Nama berkata...

BESAR MANA RM 5 BILLION TU....NAK BUAT BANGUNAN 100 TINGKAT KONON..SILAP2 KOS SEBENARNYA TAK SAMPAI RM 5 BILLION...YANG LEBIH TU MAHU POKET SENDIRI DAN KRONI..

BESAR MANA PERMATA TU SEHINGGA SETIAP TAHUN KENA BAGI RATUSAN JUTA RM..MANA DIA PENCAPAIAN PERMATA YNG DIBANGGA2KAN TU..ATAUPUN UNTUK MASUK POKET SENDIRI DAN KRONI...

SELEPAS INI SEMUA ORANG KENA PAKAI SELUAR DALAM DAN COLI KAT LUAR KERANA HARGA DAH MURAH..BOLEH MASUK GUINESS BOOK RAKYAT 1 MALAYSIA PAKAI SELUAR DALAM DAN COLI KAT LUAR...JADI PAKAIAN UTAMA GANTI BATIK

Tanpa Nama berkata...

aku rasa rata2 PA dah mula niat undi protes PRU akan datang... tgk la kuasa undi protes PA... ye la kan, hati PA dah tercalar sebab 3 tahun x dapat bonus..

Tanpa Nama berkata...

Buat jambatan, bangunan untuk siapa? Buka mata tgk Putrajaya berapa byk jambatan yg ada? Tu semua pemaziran! Kalau bagi kat rakyat..ada juga manfaat. Lagi pun besar mana sangat 3.1 billion tu? Dah tentu separuh dapat balik pada kerajaan! Orang bodoh EKONOMI saja yang nampak bonus PA satu pembaziran...

Tanpa Nama berkata...

"JOM TUKAR KERAJAAN" - motto baru CUEPACS!

Tanpa Nama berkata...

la dah banyak citer pastu suh buat keje 12 jam sehari...bangang ke apa ko nie..aku nak tanya ko dulu brape hari nak siap pasport skang dah tinggal 2 jam je...cuba tgk kat bank dulu mintak penyata 5 minit da dapt skang nie amik masa sampai 5 hari apesal, nie belum citer pasal kualiti yg korang hasilkan lg...macam haram je kualiti brgnya..hebat sgt la tuh...pakai otak la kalo nak sembang pun..kalu nak dikira satu2 baik tah payah bg gaji lg senangkan hati korang kan..PA keje adalah bg service ok bukannya nak keje kami ni bole generate keuntungan tak mcm keje swasta ok...

Tanpa Nama berkata...

kepada PA undilah protes PRU kan datang ni.. (2012).. hak kita sebagai pekerja mesti dipertahankan

Tanpa Nama berkata...

KENAPALAH DALAM ZAMAN MODEN BEGINI ADA PULA YANG BAGI KOMEN SURUH PEJABAT KERAJAAN BUKA 12 JAM...DUA SHIFT LAGI TU...MACAM CARA UNTA BERFIKIR LAH....TAK MAJU LANGSUNG.

Tanpa Nama berkata...

nak buat tinggi mana lagi ni...buat tinggi2 pun, bukan boleh sampai langit ke-7...kalau nak kata RM3.1 bilion baik digunakan bagi tujuan pembangunan infrastruktur, esok keluar tender projek2 tu siapa yang dapat? duit keuntungan projek masuk dkt siapa? silap haribulan dari nilai RM3.1 bilion yang sepatutnya dibelanjakan, kerajaan terpaksa "topup" lagi sampai RM5 bilion sebab kenaikan kos2 yang x masuk akal. La siapa yang rugi?
Kalau bayar ke P.A. pun x akan rugi apa2. Kerajaan akan dapat balik pulangan, mgkin 1/2 atau lebih dari nilai bonus yang dibayar samada melalui potongan cukai pendapatan, pelbagai perbelanjaan, cukai perkhidmatan dan lain2 lagi. Bukankah itulah salah tujuan untuk merancakkan ekonomi dalam negara? Tun Mahathir buat mcm ni masa tengah2 gawat satu ketika dahulu. Bagi bonus minima RM1500 atau sebulan gaji. Tujuan dia satu, untuk galakkan semula ekonomi negara.

Tanpa Nama berkata...

mamat yg tulis tu memang unta tuli...dia nak keje 9 jam pastu suh kita plak keje 12 jam semata2 nak puaskan hati dia...what the bodo la mamat tuh

Tanpa Nama berkata...

apa kata penuhkan dulu KLCC yang 88 tingkat tu..boleh balik profit gak...kenapa mesti dibina sebuah lagi mercu tanda...memikirkan kepada keperluan tahunan keluarga..majoriti menggunakan lebih dari RM 1000 untuk perbelanjaan anak bersekolah...kalaulah diberi sebanyak RM 1500 untuk SETIAP P.A..mungkin ianya dapat membantu...bukannya RM500...ringan sikit beban...kalau bagi bonus kat orang yang bergaji RM 20,000 sebulan...memang banyak bilion lar habis bagi kat dia orang..dah lar elaun ke raian pun dapat...bagi sama rata pun takpa..dah namanya bonus...

Tanpa Nama berkata...

tak perlu bagi bonus sebulan gaji.. buat macam dr mahathir.. semua dapat bonus RM1500 - RM2000, gred 1 hingga jusa semua dapat RM1500 - RM2000.. sama rata je bagi... mmg la bagi bonus kat jusa kalu ikut kira gaji sebulan dia 15 ribu - 18 ribu rasa mmg banyak DAN MEMBAZIR.. tapi itu la alasan yg diulang2 SEJUTA KALI oleh PM

Tanpa Nama berkata...

Ya, saya sokong.saya sering berangan-angan jalan raya Miri-Kuching seperti mana yg terdapat di semenanjung tapi malangnya macam itu juga tak berubah dan harap2 kerajaan akan berubah selepas ini.PRU13.

Tanpa Nama berkata...

TAK ADA BONUS...TAK ADA KENAIKAN GAJI...TAK ADA KENAIKAN ELAUN..MAKA TAK ADA PANGKAH BN PADA PRU13 NANTI..INGAT KAMI PA NI BODOH SANGAT KE..INGAT KAMI SEMUA SENANG DIKOTAK KATIK OLEH PENIPU..PENYANGAK YANG ADA KEPENTINGAN PERIBADI...GUNA ATAS NAMA KEPENTINGAN NEGARA...KAMI PA BUKANNYA BODOH...SELAMAT TINGGAL BN PRU13

Tanpa Nama berkata...

hakikatnya memang dia x mau bagi bonus walaupun kita minta agar semuanya di beri sama rata x kira pangkat

Tanpa Nama berkata...

KLCC, LCCT nampak mercun tanda PM terdahulu. Menara? Kena juga nampak mercun tanda. Hehehe

Tanpa Nama berkata...

UNDI PROTES PRU AKAN DATANG, SAPE TAK DAFTAR LAGI SEBAGAI PENGUNDI SILAKAN PERGI DAFTAR ESOK, ajak kawan2 yg belum mendaftar lg

Tanpa Nama berkata...

Komen penulis: "Sebaliknya, idea-idea peningkatan produktiviti seperti mewujudkan waktu anjal yang memberi signifikan ketara contohnya memperkenalkan dua waktu bekerja 7 pagi - 4 petang dan 11 pagi - 8 malam bagi membolehkan pejabat kerajaan dibuka sekurang-kurangnya 12 jam sehari dan urusan rakyat akan dapat dipermudahkan, perlu diambil kira."

Orang bujang boleh la ckp mcm tu...kerja 12 jam, boleh claim OT...tapi outputnya x seberapa...ukuran produktiviti x semesti sampai nak kena kerja shift..kerja 12 jam sehari...bukankah akan melibatkan penambahan kos seperti OT, eletrik, air dll? Produktiviti boleh diukur melalui kecekapan dan keberkesanan kita merancang melaksanakan atau menyelesaikan sesuatu kerja di dalam tempoh yang telah ditetapkan. Bukannya sampai nak kena kerja lebih masa. Kerja ni sampai kita mati pun x akan selesai. Malah sampai bila2 pun x akan menyelesaikan masalah rakyat. Cuma boleh mengurangkan masalah ja. Cacatnya tetap ada. Cari la mana2 negara dalam dunia ni yang boleh menyelesaikan masalah rakyatnya 100% @ PERFECT!!!

Tanpa Nama berkata...

undi protes...pru akn datang

Tanpa Nama berkata...

undi protes...pru akn datang

Tanpa Nama berkata...

kecil sangat kah 111 juta dan 5 Bilion buat menara tu,,,

stabang berkata...

najib nak gak lawan mahatir tue sbb tu nk wat bangunan 100 tingkat tue..bagi kat rakyat membazir bagi kat rosmah untung,skrg ni bank cimb sapa yg punya baju kasut plkn beli kat kilang sapa..sama2lah kita pk kan kita kena guna kuasa kita sebagai pengundi nnt

Tanpa Nama berkata...

SAPA-SAPA ADE AKAUN CIMB TU TUTUP.. BUKAK AKAUN BANK LAIN...

Tanpa Nama berkata...

Jom tinggalkan Najib, mari berubah dan tinggalkan Najib

Tanpa Nama berkata...

Tak cukup lagikah banggunan kat KL nie. Lainlah kalau semua ruang pejabat yg ada tidak mencukupi utk menampung keperluan semasa. Bonus banyak membawa faedah, menaikkan semangat, pekerja boleh berbelanja serta boleh merancakkan ekonomi. Alasan harga barang akan naik, kerahkan aje penguatkuasa. Itupun tak boleh fikirke? Malaun

Teh Tarik 1 berkata...

"statement terbaik". Kepada tanpa nama baca betul betul statement tu. Buat infrastruktur awam lagi bagus, manfaat semua merasa manfaatnya. Lain kali bacalah dan ambil tahu sikit sikit pasal pengetahuan am, ekonomi, dunia dan lain-lain. Barulah minda terbuka sikit & boleh berfikir secara kritis.. Jangan asyik sembang pasal benda tak berfaedah (wrestling dll.) pastu merepek bukan-bukan, hangin tak tentu pasal RM500 punya hal...apara...

Tanpa Nama berkata...

sedih betul dengan najib

dah 3 tahun berturut tiada bonus



PRU nanti aku sumpah tak akan sokong BN

Tanpa Nama berkata...

kepada TEH TARIK KENCING MANIS

itu hak PA la nk dapatkan hak sbg pekerja... maknanya selama ni Tun Mahathir bg bonus setiap tahun, itu kira membazir la?? jgn lupa duit bonus tu kami nak bayar insurans, tol, cukai itu, cukai ini n beli sarapan nasi lemak warung mak kau sekali... untuk jana ekonomi perniagaan nasi lemak mak kau

Tanpa Nama berkata...

kalau dpt penasihat ekonomi macam si mamat di atas tu pening le..

ntah2 najib pun ada penasihat ekonomi macam tu.

time nak bagi gaji naik, atau nak bagi bonus pada kakitangan awam..mulalah ungkit pasal nak buat hospital, jalan dan sebagainya..tapi hal2 'pembaziran' lain tak pikir..

macam mana dgn kes PKFZ RM12 billion tu, perwaja, dan sebagainya pulak..adakah dengan lesapnye berbillion ringgit itu telah menjana ekonomi negara..

dah le...kedekut katalah kedekut...

jangan mare ye mamat di atas tu ye..

Tanpa Nama berkata...

Banyak ketirisan dalam belanjawan 2011.

Dalam Kerajaan BN yang paling penting ialah kemegahan dan keriakan negara.

Rakyat didahulukan? dalam meraih keuntungan pemimpin semata-mata.

Bukan BONUS yang PA mohonkan tetapi gaji PA kali ini perlu diperinci.

Ekonomi Malaysia semakin teruk... Inflasi semakin menjadi-jadi. Apa nak jadi dengan rakyat seterusnya?

Maka... para kakitangan PA semua, ingat... jika 3.1b dianggap besar... bagaimana 5b yang digunakan untuk kemegahan semata?

Tanpa Nama berkata...

NAJIB mmg xbleh lawan mahatdir dlm menjaga kebajikan rakyat/ PA..sebab tu mahatdir boleh bertahan lama walau byk lg isu lain berbangkit..dia xpikir ke dgn bonus tu satu negara bleh dpt menafaat suluruh pelusuk negara ade PA hatta dlm hutan gua musang pun ade PA..Ssume anak beranak PA dpt merasa..MENARA TU SUME RAKYAT JELATA BOLEH GI PANJAT KE WEI!!!TGK SAJE JELA DLM TV..TU PUN KALU YG ADE TV YG KAT DLM HUTAN SANE!!

Tanpa Nama berkata...

Luka lama berdarah kembali malah makin parah..insyaAllah PRU13 menjadi saksi penderitaan kami dinafikan hak bertahun2..tungguuuuuu...

Tanpa Nama berkata...

kalau beri bonus pada pa d mana lagi jib nak cari duit nak ubah muka kak Ros supaya selalu nampak muda

Tanpa Nama berkata...

Kepada PM kita yang tersayang.... memanglah 3.1b tu besar... tapi janganlah berkira dengan PA.... kalau kami semua PA mogok seminggu, negara ni langsung tak jalan.... so bertimbang rasa lah sikit... kami sangat perlukan bantuan dari PM... Kami ni bukan Rakyat ker??

Lagi satu, yang PM sebut semua pasal jalan raya, lebuhraya bertingkat, hospital, sekolah tu kenapa... itu pun satu kewajipan PM sebagai pemimpin... memenuhi kehendak rakyat....

tu jalan raya untuk ke kampung saya di sabah... masih lagi jalan tidak berturap... apa jadi dengan negara kita ni... negara dah hampir maju tapi yang maju, di mana... kl, putrajaya, johor, melaka.... negeri kami yang antara negeri yang mempunyai hasil pitrolium yang banyak,... tapi ke mana semua hasil tu?? jangan kerana 3.1 bilion tu, rakyat akan beralih arah ke pembangkang... dan pembangkang akan terus gunakan itu untuk meraih undi rakyat... fikirkanlah wahai PM yang kami sayangi...

Tanpa Nama berkata...

Slogan "Penjawat Awam Pemancu Tranformaci Negara" ini bererti 1.2 juta penjawat boleh buat tranformasi

Tanpa Nama berkata...

Kita mesti ingat penjawat awamlah yang perlu mendapat pengiktirafannya kerana mereka berupaya membuat pelan strategik, pembangunan untuk negara, masakan mereka tidak diberi imbuhan sebagai motivasi penghargaan kepada mereka.

Tanpa Nama berkata...

Marilah sama2 kita tukarkan warna Putra Jaya dgn warna Hijau sebagai protes tak dapat bonus

jaja berkata...

sewel betul lah orang yang membuat surat....mgkn ko tak sedar bertapa orang susah, yang mempunyai anak ramai yg masih bersekolah memadainya dengan RM500 tu??

Tanpa Nama berkata...

kepada yang menulis ni..3.1 billion tu mmg la banyak sebab ia dikira kalau di beri 1 bulan gaji..kalau rasa banyak, bg je la sama rata..rm1000 untuk setiap orang...baru jadi 1.2billion...nape la tak bijak sangat...kalo dah mmg taknak bagi cakap je..jangan bagi alasan kata byk la, beban la...

Tanpa Nama berkata...

bunyi je berjuta2 & berbillion2 tapi hasil tak ada itu lah kita, kemana dan dimana tak tau yg berjuta2 & berbillion2.

Tanpa Nama berkata...

3.1 billion tu bukannya masuk poket PA tetapi akan mengalir pula kepada rakyat2 melaui kuasa beli dan seterusnya akan kembali semula kepada kerajaan melalui cukai2 barangan... kerajaan tak rugipun..

Tanpa Nama berkata...

Bgn Perkeso, Th Selborn jln tun razak pun baru siap masih ada yg byk kosong malah dayabumi pun kosong, jadi malah KLCC sapa nak masuk kalaulah berjuta sebulan sewa n menara warisan tu nak isi apa kalau seratus tingkat .. tingallah warisan sahaja dikawasan bersejarahhhh

Tanpa Nama berkata...

Aku bersumpah tak akan undi BN lagi termasuk anak cucu aku.. Di mana slogan rakyat didahulukan..

Tanpa Nama berkata...

kalau bikin bangunan 100 tingkat
lama-lama nanti rosak banyak lagi
duit mahu pakai untuk pembaikan.
bilang lagi kerajaan tiada duit.
lagi-lagi tiada bonus dan kenaikan
gaji.pembentangan belanjawan tahun
ini sangat lah teruk tiada paedah
langsung.maksud saya bukan bererti
tiada bonus tetapi banyak peruntukan tiada paedah-paedah.
segala seluar dalam murah kelambu
murah badak murah itu bukan dibeli
hari-HARI YANG KITA BELI HARI-HARI
IALAH BERAS GULA SUSU AYAM IKAN
SAYUR KEPERLUAN DAPOR.

Tanpa Nama berkata...

Buat PA semua jom tukar Kerajaan.. 1.2 juta x 4 ahli kelurga dah 4.8 juta.. Mampuh BN agak2nya dalam PRU 13 nanti

Tanpa Nama berkata...

banyak bangunan dibina tetapi tidak
digunakan bangunan kedai digunakan
untuk memelihara sarang burung
apa ertinya semua ini.bebaloi kah
itu.

Tanpa Nama berkata...

Buat bangunan tu bukannya untuk apa... untuk kroni.. Yang ada pun masih banyak yang kosong.. lepas ni kos bangunan terpaksa di tambah 2 billion lagi sebab kenaikan harga kos.. inilah mainan najib. PA juga yang berputih mata.

Tanpa Nama berkata...

kembalikan perdana menteri kepada
DR. Mahatir Muhamad.
dr Siti Hasmah dulu tidak masuk
campur urusan suami beliau
sebab itu Dr. Mahatir Mohamad tidak
pening kepala.sampai memerintah
selama 25 tahun.

Tanpa Nama berkata...

HARAP CUEPACS PULAU SEBARANG MAJLIS NAJIB TANDA PROTES.. KAMI MENGALU-ALUKAN SEBARANG TINDAKAN PRESIDEN.. KITA JUGA ADA KUASAAAAAAAA

Tanpa Nama berkata...

Jom pakat pakai seluar dalam berjenama mulai tahun depan harga murah dan diskaun lagi.. itulah yang rakyat nakkannnnnnnnnn..

Tanpa Nama berkata...

Masa untuk berubah insallah penjawat awam perlu buat perhitungan pada peti undi pada pilihanraya diakan datang, ini hak penentu masa depan anda adakah kita nak biarkan selama ini mereka mengangap kita ni macam peminta2 adakah memandang omar osman prsiden cuepacs sebagai berjawatan rendah org yg tak perlu mereka hormati serta abaikan sedangkan dibelakangnya ada 1.2 juta org.

" Masa untuk Berubah"

Tanpa Nama berkata...

Presiden kupeks jgn dok minta bonus lagi.. Kita tengok putar belit kerajaan bila nak mengundi nanti. " Kerajaan mampu memberi bonus walaupun ekonomi dunia masih lagi terumbang-ambing kerana kerajaan yakin dengan pengorbanan PA dalam meningkatkan produktiviti kerja dan bersama2 membantu Kerajaan(umno)" inilah ayat yang akan diguna pakai nanti untuk PRU 13.

Kenanga berkata...

Kepada syamsul fadli mat serta penyokongnya spt teh tarik tu, kenapa suka buat perbandingan macam tu, itulah kelemahan bagaimana kita berfikir dan membuat keputusan.

3.1bilion besar mana?, bodoh atau bangang sangatkah P.M. dan menteri kewangan yang lalu kerana memberi bonus kepada PA, sedangkan duit tu boleh buat macam2 untuk rakyat. Bagi bonus pun untuk rakyat juga dan melibatkan ahli keluarga mereka termasuk ibubapa kan.Juga dapat menjana ekonomi negara, takkan itupun nak dijelaskan siapa dapat keuntungan.

Sepatutnya anda berfikir berapa banyak kerajaan rugi dengan projek yang terbengkalai dan gagal. Nak suruh saya beritahu projek apa yang merugikan, oklah saya beritahu sikit, stadium runtuh, sekolah runtuh, makmal komputer reput, kegagalan projek gerbang selatan, projek membina masjid yang kontraktor lari, tuntutan sivil kepada kerajaan dan banyak lagi, itu semua putrajaya buat buat buta saja. lepastu nak cerita pasal buat jalanraya, sekolah dan lain infrastruktur, itu siapa yang untung, nah buta lagi. lagi besar projek lagi besar untungnya. Rakan saya kontraktor kelas F kata buat jalan raya untung nya lebih setahun takyah kerja, itupun sub saja kat orang lain. masih buta ke?

Jadi saya harap sangat jangan buat kenyatan yang mendedahkan betapa singkatnya cara anda berfikir. duduk di putra jaya tak bermakna anda dah terlebih faham.

Saya boleh menulis setebal buku harry potter, tapi manusia tetap buta jugak. Cuma apa yang saya lihat populari semakin menurun, dan saya teringat kata2 paklah, jangan PRU12 ini menjadi saat akhir BN bersorak.

Tanpa Nama berkata...

kalau bagi kat kakitangan RM3.1 b tu membazir maknanya PA ni tak ada gunalah kan?... kalau gitu swastakan semua jabatan... suruh najib n kroni kerja sendiri untuk kerajaan. kata PA ni tunjang kerajaan, tulang belakang kerajaan, penyampai kerajaan tapi rupanya betul2 hamba abdi kerajaan je,,.. terima kasih najib...

Tanpa Nama berkata...

BIJAN OH BIJAN TAKDE AKAL PUNYE ORANG...

Tanpa Nama berkata...

hmmmm ntah ape2..duit dah banyak tabur dekat pilihan raya..kami x minta sgt bonus kami hanya mahu elaun dinaikan..sekarang zaman brg sume naik..sume mahal..byr itu ini dah habis dah..mcmne nak idup pada zaman sekarg klu duit x cukup..ke nak PA minta sedekah?? minta bonus mcm minta sedekah ntah ape2 la..

Tanpa Nama berkata...

mmg dimaksudkan agar 1.2juta tidak diberi bonus

mmg dimaksudkan agar 1.2 undi bakal menidakkan kekuasaan sekarang

mmg dimaksudkan agar Malaysia yang serba damai dan hi tolerant nie boleh pecah kuasa

mmg dimaksudkan hipotesis (RAHMAN) Rahman Abd Razak Hussien-on Mahathir Abdullah Najib, menjadi satu fakta

mmg dimaksudkan bring the chaos by summoning the kraken towards NEW WORLD ORDE

bonus is just a meant

blardy apco!!

Tanpa Nama berkata...

hai tak kan bg bonus kpd penjawat awam itu dianggap pembaziran ini semua pemikiran jumud dan karut, perlu ingat penjawat awam ini seramai 1.2 juta mereka boleh lepas rasa tidak puas hati mereka, tunggulah nanti satu perubahan besar akan berlaku, insallah

Tanpa Nama berkata...

dia nak buat bangunan tinggi-tinggi tu supaya petanda kiamat dah nak dekat.

Tanpa Nama berkata...

Nape GLC bley bagi bonus banyak kat staff depa? Kenapa kerajaan kita TAK MAMPU? Kerajaan BN gagal jadi majikan yang bertanggungjawab..apa kata kita minta akta baru dibuat? semua majikan2 di Malaysia xboleh bayar bonus pada staff mereka samada kerja kerajaan dan swasta / GLC..berat sama dipikul..ringan sama dijinjing..semua bonus-bonus yang patut dibayar kpd pekerja mereka kita salurkan pada bangunan2 tinggi dan pembinaan infrastruktur kat Malaysia ni..PA xdpt bonus kerana utk bina negara..pekerja swasta pom xdpt bonus kerana nak bina negara kita yang tercinta..baru adil..kita tgk mcm mana haru biru negara akan berlaku..

syamsyul fadzli berkata...

pe4njawat awam paling bodoh ialah penjawat awam di malaysia.. maafkan saya..

sila keluar negara la penjawat awam... bukan ngabiskan buit dalam MLM tapi tak kaya-kaya

jauh perjalanan luas pemandangan.. duduk terpuruk macam beruk kudung, mintak yang bukan-bukan..

anak si syamsyul fadzli berkata...

hun ni dah dapat RM1000 pun nak mintak lagi ke? patutlah penjawat awam banyak yang buncit.. buang je yang tua2 bangang ni.. ganti dengan orang muda..

idup susah pun sebab sendiri cari susah.. loan sana sini.. MLM itu ini.. gi Betong la.. gi Hatyai la..

perangai PA dlm tangan la.. tanya la org swasta,.. dorang menyampah tahap tertinggi ngan PA ni...

aku tengok dlm blog ni pun aku naik meluat

pak hang tak ajaq berkata...

penjawat awam mana tau semua ni.. depa tau nak duit.. nak pi holiday.. pi betong.. pi danok.. ptuihhh

buat bangunan 5 billion tu dapat balik pulangan..

yang buat putrajaya tu kerajaan kerahkan petronas buat..

bagi hangpa 3 billion? hangpa petambah dosa..

dasar penjawat awam naik lemak.. makin hari makin bodoh..

memalukan.. dah la tak kompeten.. mintak yang bukan bukan..

bahalol semuanya..

anwar yang stupid pun x ingin nak bela soal bonus...

walaupun dia bodoh ekonomi sampai tahap menggadaikan negara.. aku yakin 90% penjawat awam buta ekonomi

Tanpa Nama berkata...

Ya Allah..seronot jugak jadik PA ni..rupanya ramai jugak pekerja swasta yang dengkikan kami..ramai jugak pekerja swasta yang low IQ dan EQ..mm..alhamdulillah..

Tanpa Nama berkata...

kualiti tarak, mintak itu ini... stupid civil servant

Tanpa Nama berkata...

kepada PAK HANG TAK AJAQ... kalu kata anwar bodoh ekonomi, apesal mahathir lantik dia jd menteri kewanagn dulu??.. kenapa hang tak jadi je menteri kewangan ganti pak najib??? sbb hang tu mmg tak layak.. hang layak jd menteri kewangan tabung syiling korek2 atas TV rumah kau je...

Tanpa Nama berkata...

"kualiti tarak, mintak itu ini... stupid civil servant" kalu rumah hang terbakar.. jgn panggil bomba malaysia, hang panggil bomba thailand

Tanpa Nama berkata...

apalagi..

dialog sudah..memo dah bagi.. semua tak layan

kita penjawat awam kena buat piket.. demonstrasi aman.. untuk suarakan rasa hati.

Mat berkata...

Halamak, pekerja swasta pun sudi baca kat sini, tapi tak sangka pulak dia marah kat pekerja gomen ni, aku tak pernah marah kat pekerja swasta ni, yang kerja baik aku puji tapi kalau kerja macam sial pun aku tenguk saja.

Dalam hati kata, dah setakat tu cara dia berfikir mmmmmm.

Tanpa Nama berkata...

PEKERJA SWASTA yg benci dgn PA ,buat sibuk kat blog ni, kalu rumah hang terbakar hang tepon BOMBA SWASTA... kalu umah hang kena masuk pencuri hang report kat POLIS SWASTA...

Adik berkata...

Kapalselam lagi mahal, bukan nak berperang pun, kalau perang gerenti kalah punya. Duit beli kapalselam lebih baik basmi kemiskinan kat negara kita, pun bagus jugak.
Sebiji Apache singapura boleh hentam semua 50 biji PT91 kita, kan lebih baik buat sekolah kan kan kan.

penjawat swasta berkata...

SILA BACA ARTIKEL TU DENGAN AKAL YANG TAJAM... BUKAN DENGAN MENTAL BLOCKED ALA PENJAWAT AWAM... ARTIKEL TU MENYINDIR PEMERINTAH DENGAN NILAI RM3.1 BILLION..

HERAN.. BETUL KATA ORANG.. PENJAWAT AWAM SEMAKIN HARI SEMAKIN DUNGU

penjawat swasta berkata...

Tanpa Nama berkata...
PEKERJA SWASTA yg benci dgn PA ,buat sibuk kat blog ni, kalu rumah hang terbakar hang tepon BOMBA SWASTA... kalu umah hang kena masuk pencuri hang report kat POLIS SWASTA...


MATI ESOK TANAM SEKALI NGAN CEUPACS HANG... PENJAWAT AWAM MENTAL BLOCKED

Tanpa Nama berkata...

penjawat swasta pun dungu juga... sibuk2 keja swasta sibuk2 pula isi borang SPA.. lepas tu ada pula sibuk2 jual insurans kat PA..

Adam berkata...

Pergh... marah lagi.. marah itu api, api itu syaitan, ambil wuduk bawak2 solat K.

Tanpa Nama berkata...

SPA tu bapak korang punya ke? takut ngan kompetensi ke? rata2 penjawat awam nak pakai formula excel pun tak reti.. main facebook je kerja korang kan.. haha

Tanpa Nama berkata...

kebenaran itu pahit.. bagi orang berhati gelap... fikirkanlah

Tanpa Nama berkata...

tapi penjawat swasta mmg menyusahkan PA... time PA dapat bonus.. pandai2 la diaorg cari PA jual barang diaorg.. tima PA tak dapat bonus.. pandai2 pula dia datang kat blog ni...

Tanpa Nama berkata...

betul tu en.adam suh diaorg amik wuduk....... semakin lame semakin truk isu bonus ni.tidak kira swasta atau gomen semua ade masalah masing2.x perlu hina menghina.kalu kita bersatu hati mesti kerajaan ikut kemahuan rakyat...x perlu buat dosa dlm blog ni.....

Syaitan. berkata...

Ku memang suka tengu manusia ni bergaduh, boleh jadi teman aku kat neraka nanti, takkan aku nak duduk sorang2, sunyi pulak.

Tanpa Nama berkata...

sedih dgr kata PA tak pandai excel... tapi yg cakap tu pandai ke design kodon-kodon DNA dlm bioteknologi?? x elok la kata PA kerja bodoh2... setiap org ada kelebihannya... mngkn anda pandai excel.. tp belum tentu bijak dlm semua perkara...

Tanpa Nama berkata...

yang aku pelik dan hairan skang ni adalah "Apa kena-mengena dengan pekerja swasta pasal Penjawat Awam mintak bonus dengan Majikan diorang ek? Pening lak aku...boleh ke tolong citer skit?

Tanpa Nama berkata...

Huh tak der bonus,,,
Letih aku keje tak berbayar pun hari sabtu ahad. Nak mintak bayaran OT tak dapat,,, kecewa tak der bonus,,,
nasib keje gomen,, kalo swasta dah byk harta aku,,,

Tanpa Nama berkata...

.
salam semua..

jangan lah kalian semua bergaduh2 mcm ni..bersbar dan terima la dgn hati yg tenang..rezeki kita masing2 ALLAH telah tntukan..jngn ada yg dengki...

saya pom gaji skit je tapi kena pndai uruskn..kdg2 kebulur gak tp hidup kena d truskn gak..sedih tu ada tp redha je la

Tanpa Nama berkata...

aku nak bg cadangan dekat PM apa kata RM 3.1b tu tambah pada projek menara warisan merdeka jgn kata tertinggi kat malaysia tertinggi kat dunia pun blehhh...

Tanpa Nama berkata...

kerajaan bagi bonus bila da dekat pru...nk pancing undi...so kite akan dapat bonus 5 tahun sekali......nasib99x

aku ke berkata...

alah.. org swasta tu dengki ngan PA, sebab diorg byk kali mohon keje gov tpi x dpt pun.. huhu

Tanpa Nama berkata...

Emm...seronok baca komen2...Majoriti memang sakit hati.Banyak2 sabar...nanti makan diri sendiri, makin bertambah susah.Macam ni lah...sama2 la kita berdoa....agar Allah murahkan lagi rezeki kita.Kepada yang busuk hati/keras hati atau apa2lah...kita doakan moga Allah tunjuk balasan kepadanya bagaimana kita rasa.Kita tak payah bising2...rata2 semua boleh berfikir...kita sama2la cuba pemimpin baru.Ok tak?Jangan sedih2 ya...dah rezeki kita dapat banyak tu...bersyukur la.

Kepada mereka yang tak faham dan alami macam kita ni...semoga Allah turut memberi kepadanya...mungkin bukan hari ini, esok atau lusa...tapi setiap doa itu pasti akan diterima.

Tanpa Nama berkata...

malas dah aku nak tengok berita kat tv skrg ni...balik2 umno

Tanpa Nama berkata...

mcm ni ker cara pa pikir....! patut la tk dpt bonus

Tanpa Nama berkata...

Bnyk komen dari keja swasta kat dalam ni... So kepada Org2 swasta jgn dok nyibuk hal PA dalam ni.. erti kata lain buat laman web sendiri pastu bole jugak kami yg keja gomen ni hentam balik korang.. kalo org2 swasta yg buta IT bole la apply kursus kat mana2 jabatan kerajaan sbb murah lgpun org swasta pun ada yg sengkek... sekian

Tanpa Nama berkata...

The Special Branch has told Najib that the majority of the civil service is not with the government, so says my Deep Throat in Bukit Aman. -RPK.

Tanpa Nama berkata...

apa faedah nya nak buat bangunan 100 100 tingkat sampai 5 billion ini tentu pensihat dia si tua nyanyok tu la punya idea..masa dia la pembaziran paling banyak tengok klcc tu sapa yang dapat faedah nya?..dah macam jadi trend setiap pm nak tinggalkan mercu tanda nya..projek maga tak pe..janji hati puas tak kisaha la rakyat menderita dengan kenaiakn barang2 ..tunggu pru 13 apa kuasa PA nanti...tunggu dan lihat...

Tanpa Nama berkata...

ini sorang lagi tukang karut najib najis keluaran umno pungkok.. yang hang dok kira rm 3.1b tu jee apsal yang KERAjaan umeno perbiskan duit rm 11b PKZF tu apsal hang tak kira bangang?? projek bakun yg berbilion2 rugi dek cekik darah KERAjaan umno hang tak kira... tang bagi bonus kat PA hang duk kira lahanat betul hang ni.. tak dak kitorang ni xdekla kerajaan sekang bodoh!!!!

PejuangUmno70's berkata...

wahai penjawat awam yang tiada otak. kamu baca x kenyataan itu? RM3.1 bilion adalah amat besar jumlahnya. jika bagi kakitangan awam, tiada apa keuntungan pun untuk negara dan parti. kita kena belajar hidup berhemah dan tidak memboros seperti saranan YAB PM yg amat bijaksana tu.

amat sewajarnya penjawat awam bersyukur kerana tiada pemimpin atau parti sanggup mengeluarkan belanja wang poket begitu tinggi untuk membayar penjawat awam kecuali parti keramat UMNO. jangan dipertikai bangunan itu kerana ianya adalah semata2 untuk pembangunan ummah.

Tanpa Nama berkata...

PejuangUmno70's berkata...
wahai penjawat awam yang tiada otak. kamu baca x kenyataan itu? RM3.1 bilion adalah amat besar jumlahnya. jika bagi kakitangan awam, tiada apa keuntungan pun untuk negara dan parti. kita kena belajar hidup berhemah dan tidak memboros seperti saranan YAB PM yg amat bijaksana tu.

amat sewajarnya penjawat awam bersyukur kerana tiada pemimpin atau parti sanggup mengeluarkan belanja wang poket begitu tinggi untuk membayar penjawat awam kecuali parti keramat UMNO. jangan dipertikai bangunan itu kerana ianya adalah semata2 untuk pembangunan ummah.

Rabu, Oktober 20, 2010 6:04:00 PM

ngko duduk diam2 boleh x? P.A. pun ada hak juga. yg ngko bising2 apa hal? abih apa gunanya kerajaan bagitau rakyat, pertumbuhan ekonomi negara memberansangkan? perolehan meningkat, itu ini...apa semua ni? itu dah kira menipu!! P.A. pun rakyat juga. Adakah ini caranya kerajaan memotivasikan kakitangannya?? Ngko duduk zaman 70an dulu2 lagi teruk. Hidup lagi sosial, agama tolak belakang.

hamba allah berkata...

apa kata kita pulangkan balik duit bantuan khas kewangan sebanyak RM500 tu dkt kerajaan? ya la, dah kata kerajaan x dak duit..takut kena buat pinjaman..nanti x boleh tampung projek2 yang lain pulak..dah la tu bagi RM500 tu dkt P.A. pun mcm x ikhlas ja..

Rahman Nanyan berkata...

saya amat menyokong kenyataan rasional dan waras oleh pejuang umno 70an itu. anda layak mendapat pujian kerana ikhlas mempertahankan PA, pemimpin dan parti. kepimpinan islamik dan warak oleh barisan menteri kita akan menunjukkan keajaiban ekonomi dengan pembinaan menara kebanggaan kita PA nanti

PemudaUMNO Pahang berkata...

Wakil Pemuda UMNO Pahang, Datuk Mohamad Azizan Che Omar pula mahukan kerajaan mewujudkan sebuah badan bagi memantau pegawai kanan kerajaan
termasuk di peringkat kementerian yang tidak selari dengan perjuangan parti.

Ini amat penting kerana kerajaan itu UMNO dan UMNO itu kerajaan, menentang UMNO samalah seperti derhaka pada agama dan negara.

Tanpa Nama berkata...

BN & PR sama je tak bole harap..dua2 hanya pentingkan poket masing2, tak ikhlas dlm perjuangan, masuk parti sbb senang nak dpt tender. PR pulak tak kemana la ...PA juga adalah rakyat..bos PA adalah kerajaan , bos swasta adalah majikan masing2. bezanya kamu tuntut hak pada bos kami iaitu kerajaan so swasta baik duduk diam2 n berambus dari blog ni..nak tuntut hak pegi tuntut pd bos masing2..

IPOHMALAY berkata...

cuba perjuangkan kenaikan gred ... daripada perjuangkan bonus.. macam takda otak je hangpa.. nak duit segedabak... memang la susah nak dapat.. cash dan dan tu.. orang buat projek lain semua keluar duit progresively... nak bagi duit kat PA kene kluar duit dan-dan tu.. AKAI ADA TAK?

jangan jadi bodoh mcm omar osman.. biar dia je bodoh.. kita jangan jadi bodoh..

kalau mintak kenaikan elaun OK la jugak.. sebab bayaran dia progresively.. kerajaan kena cari duit time to time..

MEMBAYAR KAKITANGAN AWAM BONUS MEMERLUKAN DUIT SEGEDABAK JAM ITU JUGAK..

sekali lagi, jangan jadi terlalu bodoh hanya kerana kepala CEUPACS tu bodoh nak mampos

Tanpa Nama berkata...

Siapa Ketua sebenar PNB?? saksikan!!!

http://www.tranungkite.net/v11/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=961#38347

halfpeace berkata...

Nilai 3.1 billion (utk diberikan kepada 1.2 juta PA) kelihatan besar bg seorang menteri politik yang bergaji besar yang hanya tahu memerah keringat kami PA (gred 54 ke bawah) yang bergaji kecil ini. Utk seorang menteri politik yang bergaji besar sudah tentu beranggapan gaji sebulan itu amat besar (sebab gajinya makan sebulan pun tak abis).
Apa kata kita tukarkan tempatnya nanti bila PR 13 tiba? mungkin itu pengalamannya yg paling manis sebagai seorang menteri kewangan yg bertanggungjawab.

Tanpa Nama berkata...

besar ke kecik ke RM3.1 billion ni..ia dah tak penting...

tapi mungkin itulah nilai kejatuhan UMNO dalam pilihanraya ke-13 nanti...

kita tunggu...

Tanpa Nama berkata...

ahli umno yg bodoh bodoh cerdik di PWTC tu mungkin senanglah diperbodohkan..tapi tak semua rakyat malayisa pun sama...

Tanpa Nama berkata...

Sangup dia kata , kena pinjam duit kalau nak bagi bonus.
Keji betul
Tun Razak dulu memang berbakti
tapi anak dia nie nampak macam perosak harapan
Dia naikkan had pinjaman perumahan
Dia nie hidup mewah tak faham kesusahan
Asyik kata malaysia maju
Betul betul buta
PA ni rata rata hidup susah
Buta, otak pon tak ada
Lagi lama lagi rosak
Mesti kena ganti dengan melayu lain
Rasa kecewa teramat sangat dgn PM

Tanpa Nama berkata...

syamsul fadzli mat pendek akal...berkata ikut sedap kepala otak.Tak memikir masalah orang lain.PA bukan berharap nak bonus berbulan-bulan.Kalu dh rs bajet besr sgt paling tdk boleh bg bonus RM1000-RM1500 sorg.Bg 500 mana la cukp utk PA yg mempunyai ank sek lbh dr 2 org.Pikir la dl sblm berkata.

Tanpa Nama berkata...

Tak rugi kerajaan kalu bonus itu dilaksanakan.Bukankah Bonus juga dikenakan cukai pendapatan oleh LHDN?.
Kita yg gaji kecil ni..memang tak keluar negara pun dgn duit sebanyak itu.Kalu setakat kita yg kumpulan sokongan ini yg dlm gred 22...berapa lah gaji kita yg bnyk belanja utk anak sekolah,hutang bayar rumah,sumbangan utk ibubapa,dan macam2 yg semua maklum...apa besar ke 2 bulan bonus yg disebut dgn jumlah 3 bilion.?Kenapa tak sebut pada yang gaji RM750.00 dapat 2 bulan bonus berapa lah besar nya tuuu..

Tanpa Nama berkata...

saya cadang kerajaan tarik balik pemeberian RM500 tu. Menyakitkan hati ja...kami bukan peminta sedekah daripada parti BN.