SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

16 Oktober 2010

SISTEM PENILAIAN KAKITANGAN AWAM PTK DIMANSUHKAN

Malaysiakini
Okt 15, 10 5:55pm



Kerajaan bersetuju untuk memansuhkan sistem Penilaian Tahap Kecepatan (PTK) untuk kakitangan awam, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.Katanya, PTK akan digantikan dengan satu sistem penilaian yang lebih sesuai dan diterima oleh penjawat awam menjelang Jun 2011.
Beliau menegaskan demikian ketika membentangkan bajet 2011 di Dewan Rakyat petang ini.Perdana menteri itu, keputusan itu dibuat dalam usaha berterusan menyediakan kerangka penilaian yang lebih bertanggungjawab, relevan dan menyeluruh serta mengambilkira maklumbalas para penjawat awam.Katanya, penjawat awam selaku pelaksana dasar adalah komponen yang amat penting dalam usaha negara merealisasikan wawasan kebangsaan."Tanpa agen pelaksana yang cekap, berkesan dan dinamik, wawasan negara akan hanya tinggal sekadar matlamat murni", tegas perdana menteri.
Rasa tidak puas hati berkaitan PTK tidak sahaja bangkit dari kakitangan bawahan, malah sehingga peringkat pegawai kanan kerajaan.
Sebelum ini, Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) mahu PTK dikaji semula termasuk dari segi kenaikan pangkat dengan tidak hanya mengutamakan mereka yang lulus cemerlang tahap empat sahaja.Sebaliknya, Presidennya, Omar Osman dilaporkan berkata penjawat awam yang lulus tahap tiga namun berpengalaman dan menunjukkan prestasi kerja yang cemerlang, juga perlu diberikan keutamaan untuk kenaikan pangkat.Katanya, ini kerana sejak PTK diperkenalkan pada 2002, kakitangan lama memang sukar untuk mencatat keputusan cemerlang dalam peperiksaan PTK berbanding kakitangan muda.Mengikut sistem PTK, mereka yang lulus tahap empat layak dipertimbangkan bagi kenaikan pangkat dan anjakan gaji manakala lulus tahap tiga layak dipertimbangkan bagi kenaikan pangkat.Ramai kakitangan lama yang berpengalaman, sukar menikmati kenaikan pangkat disebabkan lulus tahap tiga dan terpaksa bersaing dengan mereka yang lulus cemerlang tahap empat.

48 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Setuju PTK dimansuhkan...satu lagi sila perkenalkan sistem auto KENAIKAN pangkat mengikut kualiti kerja.....tempoh berkhidmat...dan paling penting skill PA tersebut untuk kelayakan naik pangkat...adakan ujian skill dan pengurusan mengikut jawatan kenaikan....kalau office pun tak tau guna takkan nak naik N17 jadi N22 kot

Tanpa Nama berkata...

apa pasal bila kakitangan sokongan dapat naik pangkat kena pindah? bila segelintir pengurusan & profesional naik pangkat x pulak.

PTD Cerdik berkata...

sebabnya kkitangan sokongan ni hinaa, busukkk, jijikkk.. paham x? kau ingt PM nk layak korg2 yg rendah pelajaran ni... ?? hahaha

cakap pandai, buat x tahu

tawakkal pada Tuhan berkata...

dalam berita harian online ada ruangan komen utk berita bonus x ada.. tapi komennya semua setuju dan memuji2 kerajaan.. betul ke kebanyakan PA setuju tiada bonus? musykil ni..

Tanpa Nama berkata...

kakakaaka... itu kakitanga di pejabat c NAJIB ja tu.. serta suku sakat c ROSMAH ..dan lagi sapa yang berani komen secara terbuka rasa tidak puashati..

Tanpa Nama berkata...

dekat berita harion online berita mengenai bonus tu komen semua sudah ditapis.. dia orang tunjuk yang baik2 saja.. yang komen2 xetuju,kecewa,marah semua dah kena deletd.. kehkehkeh..

Tanpa Nama berkata...

PTD Cerdik tu bahalul......cerdik ka macam tu...kau kata kami jijik dan bau pasal kami tak dak duit beli minyak wangi, deodorant, baju baru pasal gaji kami kecik....PTD tak pa lah...ngaji tak pandai mana pun...berlagak aja lebih....kerja malas...cakap sombong....kalau takat ambik rasuah tu seaty lah...kerajaan keh cover line...kalau gred 27 kebawah ambik suapan aja....terus buang kerja tanpa usul periksa....sebabnya pendapatan sedikit banding kos hidup....sampai sanggup jual tanah dan cagar barang kemas anak bini....la nih trend anak muda pun tak hingin kerja kerajaan...mereka beralih kepada vokasional yang menjanjikan gaji bebas rasuah dan lebih tinggi...PTD paling banyak selewwng duit rakyat......claim palsu berlambak...aku ada bukti bahawa jawatan PTD harus di kontrak kan supaya senang dibuang kerja

Tanpa Nama berkata...

kepada PTD yang kononya rasa "cerdik"...sedarlah sikit diri tu...mengaji takat ijazah murahan tu aku tak hairan lar..belambak lagi orang buat keja lagi bagus dari kau...rasa dah besar sangat ka...orang cam korang lah akan dibuang kerja secepat yang mungkin jika ada perubahan kuasa pemerintahan..pada masa tu..kepala besar hang tu tak sebesar mana

Tanpa Nama berkata...

PTD Cerdik...sebusuk-busuk najis ko...makanan ko jugak...cuba ko makan taik ko...sedapp ooo....ko kata kami aja busuk....taik ko tu wangi sangat ko....bleh blah...wahai PTD semua...jangan makan kat kedai...tandas nantikan ko orang semua...free off charge...taip pun asyik singkat.....macam kaki facebook kat tempat kerja...layak kah jadi PTD cam tu...hampeh...macam BABI!!!!!!Bukit Pelanduk

Tanpa Nama berkata...

orang tak mengaji tinggi nih lebih tinggi budi bahasa dan moral serta peagangan agama......PTD nih anak tanggang kot...ngaji luar negara suruh mak pak jual tanah...lepas kerja elok......terajang mak bapak kau yang dikatakan busuk menoreh getah, bertani, kerani sekolah, guru tadika, askar,polis bawah chief inspektor....PTD tu dah tunjuk nilai burk seburuk musyrikin...murtad dan derhaka....Hidup Gred 1-38...pergi mampus 41-----58...bodoh sombong...

Tanpa Nama berkata...

releks...jangan gaduh...yg tak bagi gaji naik, yg tak bagi bonus ialah najib...yg kita gaduh sama sendiri ni kenapa ya...

dlm semua surat khabar umno, tak payah cakaplah...semuanya sokong apa saja najib buat...biasalah...skima...

yg jelasnya...kakitangan awam sejak dua menjak ni asyik tak dapat itu tak dapat ini saja..tapi sikit2 'penyampaian awam' dan sebagainya.

najib kata kos tinggi kalau bayar bonus...

kalau macam tu...jangan harap le gaji nak naik sebab kos juga tinggi malah setiap bulan kena keluarkan kos tersebut...

jadi kena insaflah bahawa bab2 naik gaji ni kita kena lupakan saja...

tapi kelmarin najib ada cakap yg dia akan bincang dengan muhyidin nak semak skim perguruan...kalau jadi tak lama lagi guru akan naik gaji lagi...

seperti biasa, lepas guru, askar, lepas askar polis, kemudian guru semula, kemudian polis, kembali pada askar semula, kemudian guru lagi...eh...yg macam kerani ke, juru-juru ke, pembantu-pembantu ke, dan sebagainya sila telan air liur sajalah tengok rakan2 lain naik gaji...heeeeeeeeeeeeee.....

PTK ni oklah dimansuhkan...dulu bila orang ckp tak munasabah..kerajaan tak mau dengar...biasalah...bagi je orang lama naik...kemudian orang kedua lama...kemudian orang ketiga lama...kemudian orang keempat lama dan seterusnya...

macam jawatan PM le...takkan tup tup hishamudin potong najib jadi PM kot...takkan razali ibrahim potong hishamudin jadi naib presiden kot...

heeeeeeeeee.....

Tanpa Nama berkata...

ptk membataskan peluang staf utk naik gaji. kenaikan gaji perlu berdasarkan prestasi kerja bukannya exam. siapa2 pun boleh ambil exam termasuk yg baru 1 bulan kerja

Tanpa Nama berkata...

sila hapuskan gred ptd...belajar tak seberapa mana tapi nak control jurutera/doktor/dll.lepas tu cepat plak naik pangkat. ptd ini lah racun yang merosakan kakitangan awam yang lain. selepas ptk mansuh..harap ptd pulak mansuh.

Tanpa Nama berkata...

Tak kira apa sistem yg digunakan kalau tidak ada ketelusan dari pihak penilaian semuanya sama saja.

Tanpa Nama berkata...

sila wujudkan jabatan ptd dikl supaya semua ptd dalam malaysia ini duduk di satu pejabat saja biar diorang berebut naik pangkat sesama mereka, jgn kacau gred lain nak naik pangkat. ptd ini menyusahkan pegawai gred lain. dah lah tak pandai kerja tapi buat-buat tahu plak tambahan sombong yang amat.

Tanpa Nama berkata...

oiiii..relakss!!korang nie kena bodoh je dgn ptd cerdik tu..korang igt dia tuh betul2 ke ptd gred 41 ke atas??mana tau dia menyamar supaya kump.sokongan nie benci dgn gred 41 ke atas..org mcm nie hati busuk..sape leh confirmkan dia bukan kump.sokongan?..aku pon leh pura2 pakai nick tukang kebun ke..technician ke...pembantu makmal ke..then kutuk kump p&p..walaupon aku gred 44..sebab suka tgk diorang maki hamun kump.sokongan...saje nak mengadu domba antara mereka..c,mon la..bincang la isu2 yg tertera pada tajuk..toksah kutuk mengutuk..

Tanpa Nama berkata...

asyik2 cikgu jer yg nak dinaik gaji....SKIM JURUTEKNIK TU YANG PATUT LAMA DULU DINAIKKAN TARAF

Tanpa Nama berkata...

PTD memang menyusahkan. mengampu bos..

Tanpa Nama berkata...

orang2 kat tentera tahu sangat perangai siROSMAH ni. Perangai macam puaka.

Tanpa Nama berkata...

PTD = Pegawai Tadak Disiplin... ala belajar pun harap PINJAM PTPTN pastu nak ek... pirahhh... abiskan bayar hutang dulu woi...

Tanpa Nama berkata...

nampak gaya najib yg tak bagi bonus atau naik gaji...kita penjawat awam pulak gaduh2...dah lari tajuk ni..

Tanpa Nama berkata...

buatlah penilaian apa pun yang untung kategori PNP jugak...nak lulus senang , tapi bila sokongan dah lulus pung mintak mcm2 bila mintak naik...

Tanpa Nama berkata...

Kepada Tanpa Nama...Hangpa kata Hangpa ada BUKTI YANG PTD HARUS DIKONTRAKKAN...DEDAH KANBUKTI TU JANGAN CAKAP SAJA..TERJAHHHH!!!

Tanpa Nama berkata...

Pasal skim juruteknik ni aku dah fed up dgn JPA.Dulu tahun 1988 kerajaan pd dasarnya bersetuju utk dinaikkan taraf, kemudian tahun 1997 kemudian 2003 dan akhir sekali tahun 2008 siap keluar dlm berita radio atau surat khabar. alih2 yang lain yang naik.Nanti kita tuntut diakhirat pada PTD diJPA yg pentingkan skim dia saja.tak ada keadilan oleh JPA dan BN

Tanpa Nama berkata...

salah cuepacs minta mansuhkan ssb kononnya pilih kasih. dgn kepintaran tun m ssb diganti ptk yg lebih menyusahkan pa utk naik gaji, jd jimat duit kerajaan. harap cuepacs cadangkan kembalikan penilaian prestasi mcm ssb. aku dah 14 thn kerja tp gaji msh mendatar jaaaa

Tanpa Nama berkata...

Salam...
tuan yg dihormati...
sy merupakan kakitangan Pembantu Tadbir Sambilan (PTS PTK) yg bertugas di Pejabat Pelajaran Daerah. Kerisauan sy ialah, dengan mansuhnya PTK, bagaimana pula dengan kedudukan sy dan rakan2 yg lain yang sejawatan dengan sy? adakah perkhidmatan kami akan ditamatkan? kami sangat berharap perkhidmatan kami disambung lg. Merujuk kpd penguguman bajet yang baru dibentangkan, pegawai khidmat singkat/kontrak yg perkhidmatannya tamat pada 31/12/2010 akan disambung setahun lg, adakah sy dan rakan2 yg sejawatan dengan sy tergolong dalam kumpulan itu? harap tuan dapat memberikan respon dan membela nasib kami semua.... sekian t.kasih...

Tanpa Nama berkata...

Salam...
tuan yg dihormati...
sy merupakan kakitangan Pembantu Tadbir Sambilan (PTS PTK) yg bertugas di Pejabat Pelajaran Daerah. Kerisauan sy ialah, dengan mansuhnya PTK, bagaimana pula dengan kedudukan sy dan rakan2 yg lain yang sejawatan dengan sy? adakah perkhidmatan kami akan ditamatkan? kami sangat berharap perkhidmatan kami disambung lg. Merujuk kpd penguguman bajet yang baru dibentangkan, pegawai khidmat singkat/kontrak yg perkhidmatannya tamat pada 31/12/2010 akan disambung setahun lg, adakah sy dan rakan2 yg sejawatan dengan sy tergolong dalam kumpulan itu? harap tuan dapat memberikan respon dan membela nasib kami semua.... sekian t.kasih...

Talib berkata...

kau akan dipecat la, ada paham x?? haa tu la sokong pembangkang lagi, kan dah padan muka. penat2 UMNO cr duit bayar gaji kau, kau xnak sokong dia pulak

Tanpa Nama berkata...

Saya rasa PTD cerdik tu bukan PTD..becos percakapan dia tu macam budak tak pernah pergi sekolah..takpa..nnt saya cuba panjangkan dia pada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia..atau ISA untuk dia? kerana dengan sengaja menyebabkan perpecahan?

Tanpa Nama berkata...

PTK ni kalau lulus pun makan tahun nak dapat naik gaji..2 tahun ke 3 tahun baru nak merasa..letih........

tapi yg sekeroni dengan ehem..ehem..oklah..

PRU13 bila??

tak sabor nak mengundi..

heeeeeeeeeeeeee..........

tak pernah gua undi orang lain..kali ni gua nak undi PR pulak...

Tanpa Nama berkata...

sistem PTK tukarkan kepada sistem PTM = Penilaian Tahap Mengampu...sapa yang paling kuat mengampu, cepat nak gaji & pangkat

Hamba Allah berkata...

PTD Cerdik berkata...
sebabnya kkitangan sokongan ni hinaa, busukkk, jijikkk.. paham x? kau ingt PM nk layak korg2 yg rendah pelajaran ni... ?? hahaha

cakap pandai, buat x tahu

Sabtu, Oktober 16, 2010 11:40:00 PM

semoga Allah SWT akan menarik segala rezeki dan kesenangan yang PTD Cerdik terima selama ini...jangan menghina orang sesuka hati...Allah itu maha kaya, maha kuasa lagi maha mengetahui...amin....

Tanpa Nama berkata...

marilah bersatu hati...kitakan satu malaysia....jgn berpecah kawan-kawan...semua gred jadi 1gred ok tak?

Tanpa Nama berkata...

sahabat...ku...
jgnlah kita bertelagah sesama kita...hidup kita bukan untuk selamanya....mati akan tiba jua...persiapan dunia dan akhirat jgn dilupakan...marilah solat hajat dipanjang umur semua sahabat2 yang dihormati.

Tanpa Nama berkata...

PTD ni busuk hati lah. Mentang2 gaji besar ko hina kumpulan sokongan. Kalau tak ada kumpulan sokongan PTD tak naik pun sampai jusa A. Pada saya kumpulan PTD walau pun ada degree tetapi dalam soal kerja "Cakap besar tapi bodoh". lebih baik yang tak ada degree buat paper. Alaa..buat kertas kerja kat U pun upah org lain buat...entah2 budak SPM yang buat, cakap lawa...PTD yang kuat makan rasuah sebenarnya tetapi orang bawah yang dijadikan kambing hitam....hampehhh...

Tanpa Nama berkata...

PTD sekarang ni nak tunjuk kuasa di dalam Jabatan yang beruniform.Itu sebab banyak jabatan yang beruniform sekarang ini huru-hara. Contoh JPAM ..KP dari golongan PTD yang tak tahu menahu dalam soal penyelamatan , pegang hos pun tak tahu.Mcm mana ni PTD . Kalau bodoh cakaplah bodoh jangan pura-pura pandai..

Mohd Fafzlizan Bkri berkata...

bila PTK dimansuhkan tahap kecekapan kakitangan tidak dapat dinilai akan memberi impak yang buruk kepada jabatan kerajaan. PTK adalah mudah sebenarnya sekiranya membaca dan menghayati kerja. sekiranya malas mmg la x dpt. menghapuskan PTK meningkatkan kadar kakitangan awam yg tidak cekap dan malas. Sya bantah sekeras2nya tindakan cuepacs ini yg menyebabkan PTK dimansuhkan. Berkhidmat utk rakyat bukan utk kakitangan aawam...

Mohd Fadzlizan Bakri (Kump sokongan) berkata...

abg PTD kita ni dgn kalian semua ni komen time office hour...x ada keja ke??? rakyat bayar gaji utk komen2 kat sini ke?? tu la sya ckp budaya Pemalas dalam Kerajaan, makan gaji buta ke? yg ni Cuepacs patut melalak. rugi kerajaan bayar gaji. ada hati nak bonus lg bukan suruh mansuh benda yang baik....

Mohd Fadzlizan berkata...

saya kumpulan sokongan langsung x setuju mansuhkan PTK dan bg bonus kepada penjawat awam ....bukti pun dah ada kat sini...bukan buat kerja tapi sibuk hentam sesama sendiri. rugi duit rakyat bayar gaji korang. x guna punya org

MFB berkata...

nak membangkang kata pemimpin makan duit rakyat. x sedar diri tu x buat kerja sibuk komen kat sini hantam kerajaan masa waktu pejabat, hujung bulan makan gaji...pastu nak melalak pasal org makan duit rakyat konon...x sedar diri sendiri makan duit rakyat tapi x buat kerja

Tanpa Nama berkata...

elokla PTK dimampuskan.... PTK sebelum ni pileh BULU! buat muka kesian lepas tu cakap ibu tunggal terus lulus! padahal keje malas nak mampus tiap2 minggu MC! yang keje macam babi nak cover keje dia pastu ada pengalaman 12tahun dalam swasta haram tak lulus! sebab umur masih muda.... BODOH punya penilai PTK JKM!!!

Tanpa Nama berkata...

PTD = PENILAIAN TAHAP DUNGU!!!!

Tanpa Nama berkata...

korang tgk la nanti kalau ptk dah xde senang ke tak naik pangkat....

tunggu je la...

sekurang-kurangnya ptk ade offer anjakan gaji dan yang berusaha akan dapat....

tahniah la cuepacs sebab berjaya mansuhkan peluang nak naik pangkat dan anjakan gaji.

Tanpa Nama berkata...

kepada PTD cerdik...bahasa apa yang diguna tu...LOW CLASS betul..kesian.. belajar tinggi2 tapi akal letak kat lutut...bukan aku tak biasa dgn PTD ni keje tak seberapa asyik tau mengarah je..kump sokongan yg teruk2 buat kerja tapi PTD dapat nama...macam ci...

Tanpa Nama berkata...

PTD cerdik...


kepala otak ko berjambul...

Tanpa Nama berkata...

PTD = Pegawai Tadbir Dungu...

Tanpa Nama berkata...

PTK dimasuhkan....!!!!!!!!! cuepacs tlg2 la tengok kan status pembantu tadbir sambilan dibawah PTK ni adakah disebabkan PTK simansuhkan kami juga akan ditamatkan perkhidmatan.......coz ade dikalangan kami pegang jawatan pem tadbir sambilan gred N17 dari mula2 ujudnya pep PTK ini....kami bukan saje uruskan PTK malah semua Peperiksaan awam juga terlibat...pengalama yg ader cukup bnyk, tlg jgn sia2 kan pengalaman yg kami ada.....

Tanpa Nama berkata...


tulisla esei seribu patah perkataan kenapa PTD tidak boleh dimansuhkan? sebab semua kat atas mungkinkah PTD? bolehkah Penjawat Professional Kerajaan yang bukan PTD jadi BOS kepada PTD?

jika diberi mandat sebagai PM, saya akan mansuhkan PTD.