SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PENJAWAT AWAM TIANG SERI NEGARA

04 Disember 2011

1.4 JUTA NIKMATI FAEDAH

Utusan Malaysia
Oleh SALEHUDIN MAT RASAD
utusanpahang@utusan.com.my
3/12/2011




TEMERLOH 3 Dis. - Kira-kira 1.4 juta kakitangan awam bakal menikmati pelbagai faedah dan insentif menerusi Skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) yang akan dilaksanakan mulai tahun depan.

Presiden Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Datuk Omar Osman) berkata, skim baharu itu akan menyaksikan beberapa perubahan seperti skim pencen, gaji dan elaun serta prospek perjawatan dengan tempoh perkhidmatan dilanjutkan sehingga usia 60 tahun.

Menurutnya, berbanding Skim Saraan Malaysia (SSM), penjawat awam yang dilantik selepas 1991 diwajibkan berkhidmat sehingga berusia 58 tahun, tetapi dalam SBPA pula syarat itu dimansuhkan yang mana semua penjawat awam boleh membuat pencen pilihan masing-masing.

"Sebelum ini kakitangan awam yang mula berkhidmat sebelum 1991 sahaja diberi kelonggaran memilih untuk bersara sama ada pada usia 56 atau 58 tahun, manakala perkhidmatan selepas 1991 diwajibkan berkhidmat dan bersara pada usia 58 tahun," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas Majlis Perhimpunan Penjawat Awam Pahang Bersama CUEPACS di Dewan Majlis Perbandaran Temerloh di sini, hari ini.

Omar memberitahu, prospek perjawatan turut membuka ruang kepada penjawat awam untuk kenaikan pangkat tanpa menunggu kekosongan jawatan.

Menurutnya, mereka perlu memenuhi beberapa kriteria seperti prestasi kerja efisien dan aktif dalam tugas yang diamanahkan.

Katanya, selain menikmati gaji baharu, cara bekerja turut berubah dan perubahan itu selari dengan kehendak semasa sebagai pelaksana dasar kerajaan.

"Penyelarasan baharu ini membuktikan kerajaan prihatin terhadap kebajikan penjawat awam sekali gus satu transformasi perkhidmatan awam di negara ini," katanya.

146 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulilah,kerajaan amat perihatin kepada kakitangan awam kerana menaikkan gaji,terimakasih kepada CUEPACS kerana memperjuangkan hak penjawat awam,penjawat awam akan bekerja lebih komited dan berkualiti kerana di beri "moral":)

2bz4money berkata...

Dengan kenaikan pendapatan yang agak ketara, PA juga diingatkan bagi memperuntukkan tabungan/simpanan bagi masa hadapan. Uruskan kewangan dengan bijak dan elakkan pinjaman peribadi dan sebagai penjamin yang menjuruskan diri kepada muflis. Oleh itu, hadirlah kursus-kursus pengurusan dan perancangan kewangan peribadi di INTAN dll bagi memantapkan pengetahuan seterusnya merubah sikap kepada yang lebih baik.

org baru berkata...

Betul ke kenaikan gaji dalam SBPA bergantung kepada Prestasi?
95% naik gaji
80% tak Naik
70% 3 tahun berturut.. buang kerja?
nak kepastian

Gaji GD41 berkata...

41 1925 2155 2385 2615 2845 3075 3305 3535 3765 3995 4225 4455 4685 4915 5145 5375 5605 5835 6065 6295
44 2985 3235 3485 3735 3985 4235 4485 4735 4985 5235 5485 5735 5985 6235 6485 6735 6985 7235
48 4390 4660 4930 5200 5470 5740 6010 6280 6550 6820 7090 7360 7630 7900 8170 8440 8710
52 5260 5550 5840 6130 6420 6710 7000 7290 7580 7870 8160 8450 8740 9030 9320 9610
54 7025 7345 7665 7985 8305 8625 8945 9265 9585 9905 10225 10545 10865 11185 11505

Gaji N17 berkata...

N11 850 930 1010 1090 1170 1250 1330 1410 1490 1570 1650 1730 1810 1890 1970 2050 2130 2210 2290 2370 2450
N17 955 1050 1145 1240 1335 1430 1525 1620 1715 1810 1905 2000 2095 2190 2285 2380 2475 2570 2665 2760 2855
N22 1920 2035 2150 2265 2380 2495 2610 2725 2840 2955 3070 3185 3300 3415 3530
N27 1410 1555 1700 1845 1990 2135 2280 2425 2570 2715 2860 3005 3150 3295 3440 3585 3730 3875 4020 4165
N36 3035 3215 3395 3575 3755 3935 4115 4295 4475 4655 4835 5015 5195 5375 5555

Tanpa Nama berkata...

memang banyak faedahh..yyyuuuhuuu...syoknya...dapat beli handpone baru kereta baru...memang ceupacs ni benar2 memahami kakitangan awam...tq ceupacs...

Gaji J17 berkata... berkata...

TAK TAU NAK KATA APA SEBAB SBPA BELUM KELUAR LAGI....

Tanpa Nama berkata...

Gaji Dg 41: Apa hal gaji 44 starting naik 2 ringgit bior betul ko nih..

Tanpa Nama berkata...

kod pun ko salah GD mana ada weh...

Tanpa Nama berkata...

Betul ke kenaikan gaji dalam SBPA bergantung kepada Prestasi?
95% naik gaji
80% tak Naik
70% 3 tahun berturut.. buang kerja?


cam DAP pula nak buang PA. apalah BN ini....
aku tak nak sokong lagi BN

Tanpa Nama berkata...

J17 >>> 27 dah!!

EO apa jadah masih 27!

Tanpa Nama berkata...

sbpa bila nak keluar cepatlahhh...........

DG41 berkata...

Gaji Dg 41: Apa hal gaji 44 starting naik 2 ringgit bior betul ko nih..

ye la...aku tahu....ini yg paling tepat.
GAJI PERMULAAN DG 41 ( DG 1-1 ) RM 1925….MAKSIMUM RM 6220
GAJI PERMULAAN DG 44 ( DG 1-2 ) RM 2985….MAKSIMUM RM 7235
GAJI PERMULAAN DG 48 ( DG 1-4 ) RM 4390….MAKSIMUM RM 8710
GAJI PERMULAAN DG 52 ( DG 1-5 ) RM 5260….MAKSIMUM RM 9610
GAJI PERMULAAN DG 54 ( DG 1-6 ) RM 7025….MAKSIMUM RM 11,505. memang dg44 naik RM2.00...itu starting je...tetapi ingat lepas tu naik RM250....ingat tu

DG41 berkata...

Gred N5-1 (SSM - N11) 850 - 2390 kgt 80
Gred N4-1 (SSM - N17) 955 - 2780 kgt 95
Gred N4-3 (SSM - N22) 1920-3530 kgt 115
Gred N3-1 (SSM - N27) 1410-4185 kgt 145
Gred N3-4 (SSM - N36) 3035-5555 kgt 180

ini paling tepat....kalau tak pernah hadiri taklimat JPa..

dg41 berkata...

SBPA akan keluar pada 8.12.2011 Rabu ni...ini maklumat yang diterima dari pihak akauntan negara.

dg41 berkata...

sya hanya mampu keluarkan gred gaji N dan DG sahaja.lain2...saya tak tahu.maaf la.itu berdasarkan kepada kawan2 kat jpa.
sekian

Tanpa Nama berkata...

41 1925 2155 2385 2615 2845 3075 3305 3535 3765 3995 4225 4455 4685 4915 5145 5375 5605 5835 6065 6295


SBPA DG 41 T12 ialah RM4455 ? banyaknya....betolke????????

Tanpa Nama berkata...

kalau kini SSM aku ialah P1 T12,maka tahun 2012, SBPA aku ialah T12 RM 4455 GAJI POKOK ?

BETUL KE?

Tanpa Nama berkata...

DG41 , kau ialah golongan guru ke?

salam....

Tanpa Nama berkata...

yang kat sini keluarkan maklumat palsu, akan masuk neraka nanti.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
kalau kini SSM aku ialah P1 T12,maka tahun 2012, SBPA aku ialah T12 RM 4455 GAJI POKOK ?

BETUL KE?

........................

mengikut pemahaman aku..

pergerakan gaji hang mcm ni..

2011 P1T12 2690.80
2012 DG1-1 T5 2845.00

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih kerajaan yang memerintah bg gaji naik. Lepas PRU13 kerajaan baru bagi lagi. terima kasih juga Kerajaan Baru ( Pakatan ).

Tanpa Nama berkata...

KALAU N17 BERAPA TANGGA GAJI????

@CIK SURAINI MILA

N17 berkata...

alhamdulillah la klu betul...
dpat naik RM300++

babyluv_ayang berkata...

N27 mcmana lak...tak berapa clear lah...

Tanpa Nama berkata...

yg saya faham, melalui sifir gaji baru SBPA, kita akan terima gaji yang terhampir dengan gaji sekarang dan dianjakkan 1 kali kenaikan

Contoh bagi gred N27

gaji sekarang - 1640.70
gaji SBPA - 1700.00
then diberikan 1 anjakan mengikut kenaikan gaji tahunan - 1845.00

DG41 berkata...

ye aku guru la...sebab tuu lah aku ambil gred gaji guru.....dulu aku dg29 lepas tu dg32 lepas tu dg41.....sedang tunggu dg44 kalau ada rezeki....

ingat SBPA ini menjadikan guru yg DG41 layak menjawat DG54 dengan kiraan 8+8+6+3=25 tahun.Tu ke maksudnye tu?????? ha...haha...sekadar mencetus provokasi....betul tu...dalam SMM 10+10+3+3=26 tahun

penggubal belakang tabir SBPA berkata...

itu belum lagi dikira faedah lain.Beberapa faedah lain SBPA adalah......1)elaun shif SBPA 300 bagi yang kerja shif
2)elaun risiko SBPA bg pekerja penguatkausaan spt imigresen kastam dan MAJLIS bandaran
3)Cuti tambahan SBPA bagi pekerja kaunter kerana menderita emosi dengan aduan pelanggan.
4)insentif kehadiran 60 bagi pekerja yang tak bercuti atau MC bagi tiap tiap satu bulan
5)Insentif kerja rasmi bagi PA yang kerja WAKTU PEJABAT,(sebagai ganjaran bagi waktu kerja PA yang tak dapat cuti seperti cuti guru.
6)Kerja separuh hari pada hari Jumaat.
7)PA yang dilantik ke jawatan baru mendapat keistimewaan membawa kelayakan cuti tahun jawatan lama ke jawatan baru.


Terima kasih Kerajaan.

Dg41 berkata...

41 1925 2155 2385 2615 2845 3075 3305 3535 3765 3995 4225 4455 4685 4915 5145 5375 5605 5835 6065 6295


SBPA DG 41 T12 ialah RM4455 ? banyaknya....betolke????????

lagi satu...kita kena tahu.....apa mudah kita dapat kenaikan gaji tahunan?
persoalan diatas tu betul dah.....
ada byak syarat bro???????....sabar tunggu pekeliling....

dg41 berkata...

kalau kini SSM aku ialah P1 T12,maka tahun 2012, SBPA aku ialah T12 RM 4455 GAJI POKOK ?

BETUL KE?

kiraan awak tu salah..skim gaji betul dah

Tanpa Nama berkata...

hahaha...kenaikan antara 200-400...

Jusa basic naik 5,000 tau tak...hahah...tak tau ke? 2 minggu lepas mereka telah diberi taklimat berkaitan perkara ini. dan bos aku cakap jusa basic naik 5k...korang tak rasa ape-ape ke..hahaha

CC N22 berkata...

FORMULA
1-LIHAT GAJI SEKARANG P1T3 TAHUN 2011(GRED SSM)
2-LIHAT GAJI SEKARANG P1T4 TAHUN 2012(GRED SSM)

LEPAS TU.....LIHAT GAJI TERHAMPIR KAT SBPA(GAJI BARU)...JANGAN KURANG WALAU 1 SEN DENGAN GAJI SEKARANG.

SEMOGA MEMBANTU....

Tanpa Nama berkata...

Gaji N32 takde? Kenapa terus ke N36?

Tanpa Nama berkata...

guru DG41, naik naik time based drp DG 41 ke DG 44, kena syarat apa dalam SBPA?

Tanpa Nama berkata...

mak ai...takkan N27 kalu dah basic 1800...naik 45 jer...uyooo..hhehehe...145xtahun bekeje ok gak la weh...

babyluv_ayang berkata...

sorry....nak tanya sekali lagi...on behalf kawan....bagaimana pula dengan N1- Pembantu Am Pejabat....tq...

Tanpa Nama berkata...

Kenapa N 1, tak da lagi kah?

babyluv_ayang berkata...

sj nak tau tangga gaji diaorg mcmnana...itu jer...

Tanpa Nama berkata...

rugi tahun la kalau dapat satu kenaikan dalam ssm dan pergi ke tanga gaji terhampir didalam sbpa
cth sekarang ssm tangagaji T13 dan bila sbpa tangagaji T6. rugi tahun perkhidmatan...orang baru masuk untung

Tanpa Nama berkata...

setuju rasa mcm SBPA ni menguntungkan org baru kerja

pendidik berkata...

apa2 pun tunggu kuar pekeliling baru kita leh tau skill yang betul

Tanpa Nama berkata...

Betul tu...kalau nak dikira ikut gaji terhampir SSM T16, SBPA T6!! Apa cerita kalau org baru masuk keja pun dapat T2 kat SBPA! Yang kerja lebih 10 tahun apa pun tarak! Dah laa lulus PTK, ni ada PROSPEK kena jugak amik mcm org yg tak lulus PTK! Apa kes??? Sepatutnya beri keutamaan dan kelebihan kpd org2 yg lulus PTK di dalam PROSPEK!

Cuepacs rabun ka? Kami golongan bawahan ni ko tak bela betul2 dok sibuk nak bela JUSA pulak! Mmg patut la, jawatan JUSA tu open. Ni mcm samdol pon dok jadi KSU! Ada skandal sana sini pun masih dok jadi KSU! Mcm mana negara nak maju???

Tanpa Nama berkata...

yang aku hairan belum lagi pekeliling sbpa ni keluar, peniaga dah awal2 naikkan harga barang. kalau gaji 10 ribu pun kalau harga barang naik mendadak tak guna jugak. dari pembentangan bajet 2012 dulu tu., dah 3 kali kenaikan harga barang kat tempat aku. jadi kenaikan gaji PA menyebabkan harga barang naik langsung tak releven... kepada yang berkenaan diharap dapat kenaikan harga barang. jika tidak sistem SBPA ni takkan menguntungkan siapa2 penjawat awan kecuali kepada peniaga2 yang menaikkan harga barang ni.nak boikot macammana kalau barang yang dinaikkan harga tu barang2 keperluan... Dan yang lebih kesian lagi orang2 tidak berpendapatan tetap yang kerja kebun, buruh2 dan lain2. memang merana diaorang nanti..

Tanpa Nama berkata...

yang aku hairan belum lagi pekeliling sbpa ni keluar, peniaga dah awal2 naikkan harga barang. kalau gaji 10 ribu pun kalau harga barang naik mendadak tak guna jugak. dari pembentangan bajet 2012 dulu tu., dah 3 kali kenaikan harga barang kat tempat aku. jadi kenaikan gaji PA menyebabkan harga barang naik langsung tak releven... kepada yang berkenaan diharap dapat mangawal kenaikan harga barang. jika tidak sistem SBPA ni takkan menguntungkan siapa2 penjawat awan kecuali kepada peniaga2 yang menaikkan harga barang ni.nak boikot macammana kalau barang yang dinaikkan harga tu barang2 keperluan... Dan yang lebih kesian lagi orang2 tidak berpendapatan tetap yang kerja kebun, buruh2 dan lain2. memang merana diaorang nanti..

Tanpa Nama berkata...

kau orang langsung tak bantu soal pembantu makmal...kami pun penjawat awam juga walaupun terpinggir..carilah gaji kami juge ye..

Tanpa Nama berkata...

betul tanpa nama diatas. nanti kita ni macam orang indon. sekali makan kat kedai 8 ribu rupiah... kopi secawan 1500 rupiah... hanya tebalkan dompet je duit tu tapi takde nilai..hmmmmm

Tanpa Nama berkata...

Aku dh kata, setakat naik 13% secara purata gaji PA tahun depan mmg tak bg manfaat langsung! Naik 13% heboh satu dunia...mcm haram! Ayat sebelum bentang bajet 2012 - " kjaan pertimbang bonus 2 bulan atau kenaikkan gaji yang lumayan"... piiiraaahhhh!! Bonus setengah bulan jugak, gaji alahai 13%.

Yang untung jawatan yang tinggi... naik beribu2, golongan bawahan dapat hampas! Harga barang naik... golongan bawahan ni laa kena tanggung!

Tanpa Nama berkata...

Salam.... adakah gaji DG41 untuk BA Akauntan akan starting T8 ke atas.. juga? best ar camtu... atau camna? gaji BA Kepujian T4 juga ker? potong orang lama la camni.... minta penjelasan siapa2 yg tahu

Tanpa Nama berkata...

sepatutnya tak payah nak naikkan gaji macam ni. tiap hujung tahun bagi je 12 bulan bonos ok ape... kalau masih kecik lagi bagi bonus dua tahun gaji ke tiga tahun gaji ke. bagi kereta sebuah ke, bagi rumah satu ke.... lagi bagus..tak semestinya hujung tahun dapat duit.. boleh jugak dapat kereta, rumah, bot, motosikal, iphone ke.....huah huah...

Tanpa Nama berkata...

org baru berkata...

Betul ke kenaikan gaji dalam SBPA bergantung kepada Prestasi?
95% naik gaji
80% tak Naik
70% 3 tahun berturut.. buang kerja?
nak kepastian
----------------------------
sepatutnya kerajaan buat macam ni
org baru berkata...


95% naik gaji
80% tak Naik
70% turun gaji
60% gaji turun lagi
50% gaji turun lagi 2x
40% disytihar muflis
30% kerja tanpa gaji
20% 3x berturut penjara 5 tahun
10% 3x berturut semua harta akan disita dan anda akan dujual..
acah aje hehehe...jangan marah ...xp

Tanpa Nama berkata...

macam2 formula orang buat untuk naik gaji. ada skim naik rm5,6 ratus ringgit, ada yg sampai 7,8 ratus ringgit dan ada juga tak naik langsung, ada juga ribuan ringgit. kita tengoklah drama dalam syaer ni. adakah kerajaan adil dlm kenaikan gaji ini?

Tanpa Nama berkata...

kalu pelarasan ikut yg terhampir mmg la org lama akan marah...kalau gred guru pun kalu from bdg eng dh msuk ngn P1T5...kalu org lama jd pelarasan dr T7 ke T3 ape citer weh...gaji org yg keje lama lg kecik dr yg bru posting...giler ker..baik brenti pastu pakat2 apply keje balik.hahah..lawak antarabangsa betul la...

Tanpa Nama berkata...

BN lakukan cara nak buang kerja PA cam DAP

Tanpa Nama berkata...

macam mana pulak saya N1...dah kerja 3 tahun....baru2 ni adalah dapat interview 41.klu lah dapat..dalam sbpa perkhidmatan sy tu diambil kira tak????

Tanpa Nama berkata...

exit policy...napa terus menghukum..hukum dan hukum..sebaiknya kaunseling...nasihat dan tak ble juga baru suruh bla

guru DG29 berkata...

kenapa xdak pun sifir gaji untuk guru DG29,DG32,DG34? xkan kami semua naik jadi DG41 kot.....xadil la pada yg sambung belajar....

Tanpa Nama berkata...

EXIT POLICY adalah taktik halus buang P.A = kurangkan P.A

tertindas berkata...

Tanpa Nama berkata...
BN lakukan cara nak buang kerja PA cam DAP

Isnin, Disember 05, 2011 10:46:00 PM

>>>
secara positif kerajaan nak kakitangan awam semakin berkerja keras tapi secara negatifnya bn pun sama mcm dap. pdi kutuk dap tapi cara sama juga nak kurangkan penjawat awam. ni ka yang di katakan rakyat di dulukan? di dulukan di buang ada la!!! tak guna najib jd pm klu buat keja tak betul. kaki tindas!!!!

pendidik berkata...

guru DG29 berkata...
kenapa xdak pun sifir gaji untuk guru DG29,DG32,DG34? xkan kami semua naik jadi DG41 kot.....xadil la pada yg sambung belajar....

Selasa, Disember 06, 2011 12:38:00 AM

lagi bagus trus naik dg41. tak yah susah2 nak belajar :)

guru berkata...

gred gaji dg29 32 34 40...ada tetapi aku tak tahu...maaf la.

RATU KEBATU berkata...

REGARDING...

yang aku hairan belum lagi pekeliling sbpa ni keluar, peniaga dah awal2 naikkan harga barang. kalau gaji 10 ribu pun kalau harga barang naik mendadak tak guna jugak. dari pembentangan bajet 2012 dulu tu., dah 3 kali kenaikan harga barang kat tempat aku

SILA LAPUR MASALAH INI KEPADA KPDNKK TEMPAT ANDA....MEREKA AKAN KATA "SETAKAT NAIK 20 SEN TU TAK PATAH LAH BISING,ESOK HARGA AKAN TURUN BALIK...KAMI TAK CUKUP KAKITANGAN NAK HANDLE SEMUA.STAF KAMI ADA BERAPA KERAT SAJA.

SILA MENGADU IKUT SALURAN PAIP YANG BETUL.KALAU ADA MASALAH TANYA SAMA ITU HUD HUD...

siti nurul anis berkata...

TERKINI....

maklumat yang saya dapat,dalam SBPA,untuk kumpulan sokongan tiada lagi jawatan 32 dan 36 kerana dalam SBPA,gaji akan terus naik walaupun tanpa kenaikan pangkat.
Jadi tak perlulah naik pangkat untuk naik gaji.Dan jawatan 27 dan 29 perlu multi skill melakukan kerja yang selama ini dilakukan oleh 32 dan 36.

Bagaimanpun tiada perubahan untuk kumpulan 41 ketas.kenaikan pangkat tetap spt biasa.
Walaubagimanapun

Tanpa Nama berkata...

http://ucitv.uthm.edu.my/ucitveos53/Viewer/?peid=6cafdd83-86f6-45e5-bb20-ed1ed498aa1a .....sila guna internet explorer .... dato' cuepacs memberi taklimat mengenai SBPA..

Tanpa Nama berkata...

http://ucitv.uthm.edu.my/ucitveos53/Viewer/?peid=6cafdd83-86f6-45e5-bb20-ed1ed498aa1a .....sila guna internet explorer .... dato' cuepacs memberi taklimat mengenai SBPA..

Tanpa Nama berkata...

Assalammualaikum
Saya diberitahu bahawa skim perkhidmatan J17 akan menjadi J27.
Kalau menjadi kenyataan,alhamdulillah.
berita baik buat semua J17.
amin.

Tanpa Nama berkata...

xbleh tgk pn ucapan priden

Amin berkata...

Salam. Kpd anda yg bermurah hati kirakan gaji sbpa saya.

Gaji skrg N17 P1 T21 RM1951.70.

Tk byk2.

ahli umno tegar berkata...

kepada Amin
gaji anda sekarang P1 T21,1951.70, MENGIKUT JADUAL GAJI SBPA,MATA GAJI YANG HAMPIR ADALAH DGN PIT13 DALAM JADUAL SSM ADALAH 2579.56, DIA TAMBAH LAGI SATU KENAIKAN JIKA AMIN PILIH SBPA IAITU SEBANYAK 13 % ,JADI GAJI AMIN AKAN JADI 2999.99.SILA BERJIMAT DAN TERIMA KASIH KEPADA UMNO YANG TELAH BERI ANDA KENAIKAN GAJI.

Ali Topan berkata...

Biar betul Ahli Umno, besar betul tambahan sampai 1K, Kalau macam tu saya sokong Umno. haa..haa. haa mengarut lah kau...

Amin berkata...

Ahli UMNO Tegar, biar betul. Maksud saya, gaji saya skrg tu dlm SSM, P1 T21. Tak percaya saya dgn kiraan anda tu. Betul tu Ali Topan!!!

Daim berkata...

Agaknya kalkulator Ahli Umno tu rosak. Kiralah betul-betul. kalau tak tau jgn bikin retorik. Kesian Amin.

Azim berkata...

aq setuju dgn exit policy ni.. bgus la.. x la PA ni rase sentiasa dlm keadaan selamat jek.. sentiasa ade perasaaan nk tingkat kan prestasi.. syabas kerajaan!!!

PA jpn berkata...

ikut gaji terhampir rugi tahunlah org lama..habis tu mana penghargaan utk org lama...renung2kan...

Tanpa Nama berkata...

Azim berkata...

aq setuju dgn exit policy ni.. bgus la.. x la PA ni rase sentiasa dlm keadaan selamat jek.. sentiasa ade perasaaan nk tingkat kan prestasi.. syabas kerajaan!!!
________________________________

bukan rasa tak selamat...rasa mcm satu ugutan adalah

Tanpa Nama berkata...

Assalammualaikum
Saya diberitahu bahawa skim perkhidmatan J17 akan menjadi J27.
Kalau menjadi kenyataan,alhamdulillah.
berita baik buat semua J17.
amin.

Selasa, Disember 06, 2011 10:21:00 AM


Alhamdulillah... Moga-moga dapatla seperti yang dikatakan...

berat nanang duk kL skim gaji tak berganjak...

Tanpa Nama berkata...

Bangang punye skim, mls nk komen ape2

Tanpa Nama berkata...

Maklumat untuk skim J:-
SSM J17 = SBPA J4-1 GAJI RM980-RM2805
KGT RM95

SSM J22 = SBPA J4-3 GAJI RM1935-RM3545 KGT 115

SSM J26 = SBPA J4-5 GAJI RM2290-RM4040 KGT 125

Sumber daripada Wall FB KPPA..

Tanpa Nama berkata...

Gred juruteknik naik ke 27 tpnya gaji mati lebih kurang dgn 22 (SBPA). Tak fhm knp gred naik tpnya gaji mati lebih kurang dgn 22.

Penjawata Awam Setia 30 Years berkata...

Tahniah CUEPACS, PA semua berucap terima kasih atas keputusan SBPA. Saya bagi pihak golongan N17 ingin bertanya mengapa sehingga hari ini tiada pembaikkan kepada skim ini. Memang gaji dinaikkan tetapi "Quality of Life" tak berubah. Cth: Kelayakan kelas dihospital kerajaan. Mengapakah
1. N11 - N16 telah singgah kat N17.Tapi N17 sendiri tak kemana mana.
2. J17 - J26 akan dinaikkan ke J27.
Pada masa ini terdapat ramai Pemb Tadbir yang memiliki Diploma.
Besarlah harap kami yang sentiasa di pinggir diambil perhatian. Bukankah kami yang menyediakan segala berkenaan kenaikkan pangkat, pencen, pinjama perumahan dsbnya. Saya juga harap kakitangan di JPA golongan N memberi lebih kepentingan untuk memujuk pembaikkan golong N. Sekian, Teruskan Perjuangan untuk semua.

Tanpa Nama berkata...

kelayakan pembantu tadbir = spm
kelayakan juruteknik = sijil politeknik

Tanpa Nama berkata...

alhamdulillah jika skim baru ini byk mbantu penjawat awam selepas ini..semoga lebih ramai penjawat awam setia bersama kerajaan pimpinan skrg dan tiada lg penjawat awam yg menyebelahi pihak satu lg..terima kasih kpd gov kerana membela nasib pekerja mereka sendiri dan di harap teruskan mjaga kebajikan pekerja dari semasa ke semasa..


Kami yg menurut perintah ..

Tanpa Nama berkata...

ada sesiapa yg boleh tolong jelaskan x, maksud gaji sebaris? adakah bermaksud cuma ada P1 sahaja? kalau betul, cam mana pengiraan gaji dalam SBPA kalau penjawat awam yg berada di peringkat P2 (SSM)?

boleh x sesiapa tolong jelaskan apa maksud disebalik no yg ada dalam setiap gred (gred N5-1, Gred N4-1, gred N4-3)

dlm komen ada dijelaskan tangga gaji akan dinaikkan ke 1 anak tangga dan lps itu, baru diletakkan dalam gaji yg terhampir dalam sbpa.
cth:
N17 gaji 2011 P1 T5 = 1020
dinaikkan 1 tangga P1 T6 = 1069
gaji terhampir dalam SBPA ialah T3 = RM1145 (pelarasan sbyk RM125)

N17 P2 T5 (2011)pula = RM1077
naik 1 tangga P2 T6 = RM1126
gaji terhampir dlm sbpa ialah T3 = RM1145. (pelarasan sbyk RM68 sahaja)

kalau betul congakan mengikut pemahaman sy, bukankah rugi bagi N17 yang berada di peringkat P2? kenaikan kurang jika dibandingkan dgn n17 di peringkat P1?

Jd perlukan sesiapa yg mahir utk jelaskan persoalan ni.

Tanpa Nama berkata...

Biasa la...yg tukang rancang ni semua mangkuk2 PTD. Dah tentu gred2 atasan yg dapat kelebihan. Gred2 bawahan ni mmg tak dipandang pun. Sebab tu negara makin lama makin mundur. Sebab decision maker semua SANGGAP!

Tanpa Nama berkata...

bgmana dgn sektor NGO yg berkait rapat memperjuangkan nasib2 penjawat awam...? kiteorg tak dapat pape pun kat sini.. dapat tgk j la 1.4 juta penjawat awam yg dapat RM tu... bertuah kan penjawat awam..

Tanpa Nama berkata...

Dulu masa SSB dh byk korang buat silap, pegi kt SSM pn x belajar dr kesilapan, skrg kt SBPA pn dua x lima jugak. Ssh sgt ke nk rancang elok2, ni la akibat mkn gaji buta dan pntingkn perut sndiri dulu, org lain lantakla....

Tanpa Nama berkata...

salam...SBPA ni hanya untuk kakitangan tetap saje..tidak layak untuk kakitangan kontrak..pegawai saya pergi takimat pagi tadi yg menyatakan cam tu...kakitangan kontrak still pakai skim SSM... so bg yg kakitangan kontrak hanya mampu memandang, mendengar tapi merasa tidak sekali...memang terasa sangat disisihkan dalam SBPA ni...kesian pada mereka yg selama ini membantu kerajaan sama seperti kakitangan tetap...

1 )setelah di kaji mengikut perkiraan SBPA..untungnye pada kakitangn yg baru bekerja..bagi yg lame tangga gaji dlm SBPA ni turun seperti contoh kakitangan yg bekerja 3 tahun akan mendpt tanggagaji SBPA T2 manakala kakitangan yg bekerja 6 tahun akan dapat tanggagaji SBPA T3..maknenye di situ beza hanya 1 tangga sahaja..

2 ) perkiraan gaji akan di ambil dengan atau yang terhampir dengan tangga Gaji SBPA..contoh
gaji ssm P1T6 = 1069 akan di beri satu lagi tangga gaji ssm iaitu T7
1118.. SO tangga gaji yg terhampir dengan SBPA ialah pada T3 iaitu 1145.. jadi bile di tolak 1145 - 1069(tanggagaji asal) jadi kenaikan hanya rm75 sahaja..

3 ) tp bile gaji ssm p1T3 920..di tambah s
1 lg tanggagaji ssm iaitu T4 970. so gaji yang tehampir dengan SBPA ialah T2 1050..so bile di tolak 1050-920(gaji asal ssm) jadi kenaikan hanya rm130! bayangkan org yg keje lame naik rm75 je..dan yg keje baru naik smpai 130...kat situ ade kelemahan...x th la kalau cara pengiraan ni betl atau x..same2 kite tunggu pekeliling..

3) SBPA hanya untngkan org atas...yg sengsara org bawah hanya dengan kenaikan yg ciput...dan di dalam sistem ni juga ade unsur2 MENGIKUT SISTEM SWASTA...

Tanpa Nama berkata...

CUEPACS, apa cerita ni? Yang keja lebih 10 thn dengan yg baru kompem gaji beza satu tangga saja!!! Mcm mana pula yang lulus PTK? Nampaknya kjaan tak pandang kpd golongan yg dh lama bekerja...nasib kami tak terbela!!! Ko semua tunggu PRU 13... kali terkahir lah nampaknya perhimpunan UMNO baru ni!!! SAYONARA....

Tanpa Nama berkata...

sistem paling mengarut dalam sejarah perkhidmatan awam. staf lama dengan baru sudah tiada beza. inilah nasib bila ptd menguasai jpa. tukar pula dengan swasta mudah-mudahan ok semula.

Tanpa Nama berkata...

hai kamu belum baca detail sudah cemoh jpa. hebat kamu.

Tanpa Nama berkata...

saya pelik bila kppa bagi satu-satu skil gaji. kenape tak publish semua sekali. hairan bin ajaib.

hero malaya berkata...

tau kenapa kppa kuarkan gred n dan j saja tp x kuar dg..sebab klu kuar semua akan mgamuk..sebab cikgu naik gaji banyak sangat..huhuhu

Tanpa Nama berkata...

Cikgu di beri kenaikan gaji lumayan, tapi time cuti sekolah cikgu kan tak di bayar gaji!!! xkan cikgu2 nak makan gaji buta time cuti sekolah..

Tanpa Nama berkata...

Salam...maaf menganggu semua..cuma ingin bertanya..saya orang baru dalam PA..gaji sata T1P3=RM730.83...berapa kenaikan dalam SBPA..mohon tunjuk ajar..wassalam..

Tanpa Nama berkata...

maaf..lupa lak jawatan apa..Pembantu Am pejabat N1.

**Salam...maaf menganggu semua..cuma ingin bertanya..saya orang baru dalam PA..gaji saya GRED N1 T1P3=RM730.83...berapa kenaikan dalam SBPA..mohon tunjuk ajar..wassalam..

whatever berkata...

kenapa gaji N22 lebih tinggi dari gaji N27?

Tanpa Nama berkata...

1. Gred U36 dlm SSM..P1 T9 (4188.75), kalau SBPA agaknya berapa?

2. Elaun Risiko SBPA bagi penguatkuasa berapa?

Terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

nak tanye kalau gaji saya W27 1608.49 bape ek kenaikan?

Tanpa Nama berkata...

kami cadangkan pd cuepacs agar prpndahan sfir gji nti dri SSM ke SBPA kalau btul nak ikut ke mata gaji terhampir mstilah di tmbah dgn syarat2 lain iaitu...ke mata gaji yg terhampir dan 1 knaikan serta stiap 3 mata gaji dlm SSM akan mndapat 1 knaikan lagi dlm SBPA. Contohnya N11..kami rasa saper yg dlm tggagji P1T1 hgga P1T11 akan pergi ke P1T2 nti dlm SBPA. ini amatlah tidak adil. Jdi klau ikut fomula cdangan tdi N11 siapa yg P1T1-P1T5 akan pindah P1T2 dlm SBPA, siapa yg P1T6-P1T8 akan ke P1T3..dan sterusnys. Saper2 yg dah kat P2 atau P3 dlm SSM akan dpt imbuhan 1 lg knaikan tmbahan. Baru lah adil pd smua kkitangan senior, klau x nti sure rmai kakitgn senior jdi dimotivated krana gji budak yg bru msuk hmpir sama dgn gji yg dah lma bkerja..HARAP SGT CUEPACS DPT KTENGAHKAN PERKARA INI PD JPA

Ali Topan berkata...

Jangan susah hati dan risau kepada PA semua JPA akan umumkan fomula macam mana nak sifir gaji kau orang semua selepas mesyuarat parlimen petang ini.. ha..ha.. ha .. Dato CUEPACS yang bagi tahu sebentar tadi ok ! jangan gaduh-gaduh ...kita tunggu saja pengumuman dan kita minummmm duluuuu...Alright...

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah la kalo betul gaji gred J akan naik seperti yg diwar2kan...dah lama J17 mcm kitorang ni dok merasa gaji spm huhuu

Tanpa Nama berkata...

PA,PRA,Pemandu...R1 (SSM) -> R11 (SBPA)..starting 850..max.2390... begitu juga dgn N1 (SSM) -> N11 (SBPA).

Sumber: Taklimat oleh Dato' Presiden Ceupac UTHM baru2 ini.

J17 Poli berkata...

GRED J17,22,26 SPM KEKAL J17
GRED J17,22,26 SIJIL POLI SAHAJA YG NAIK KE J27

Tanpa Nama berkata...

Kerajaan dah bg naik gaji pon masih ada yg tak puas hati. iri hati tgk kenaikan org lain lg tggi. ni jenis org yg tak tau bersyukur. denkgi tgk org lain dapat lebih daripada dia. org dah bg naik dah la, byk songeh plak.

Tanpa Nama berkata...

Apa2 pun tggu PK keluar dok bagi pening kepala PA jerr....ada ygb kata gaji naik 300 ada kata naik semata dari tangga asal...so tempoh perkhidmatan pulak turun....macam2!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

<----- juruteknik bersijil & berdiploma piloteknik yang bergaji spm ;-D

Tanpa Nama berkata...

seorg pembantu makamal c17 yg ade diploma mekanikal poli tp dok jeles tahap gaban nengok juruteknik j17 sijil poli gaji beso...keje same je ngan juruteknik...tension giler...nk bayo ptptn lg...dh la diploma tu cam takde makna

Tanpa Nama berkata...

Nak menyibuk sikit, Kan gred N11 dah di jumud cam mana timbul semula, dan camna pula dengan Gred N4, kira kananlah konon...bagitau sikit..ok tq.

Tanpa Nama berkata...

sabo je la pembantu makmal weiii...cube try apply jawatan gred J lak....diploma aku pon dah buat bungkus nasi lemak dah..tarak fungsi hehe

Tanpa Nama berkata...

Kalau tau ada diplome ke sijil naper pergi apply utk kelulusan spm. Lepas tu bising2..cakap tak adil. Pergi la mohon jawatan setara dengan kelulusan. Kalau dah dapat kerja mohon menggunakan SPM , jangan ler berharap lepas tu boleh lak keluarkan sijil/diploma yang ada dan nak tuntut gaji lain dengan harapan boleh naik pangkat mcm tu jer..

Insan Biasa berkata...

Jika seseorang itu selalu bersyukur bagaimanapun nikmat diterima, maka Allah akan menambahkan lagi nikmat-Nya sebagai mana penjelasan al-Quran bermaksud: "Dan ketika Tuhan kamu memberitahu: jika kamu bersyukur, nescaya Aku akan menambah lagi (nikmat-Ku)" (QS Ibrahim: 7])

p/s : Alhamdulillah..!!

PKP N17 berkata...

itu belum lagi dikira faedah lain.Beberapa faedah lain SBPA adalah......1)elaun shif SBPA 300 bagi yang kerja shif
2)elaun risiko SBPA bg pekerja penguatkausaan spt imigresen kastam dan MAJLIS bandaran
3)Cuti tambahan SBPA bagi pekerja kaunter kerana menderita emosi dengan aduan pelanggan.
4)insentif kehadiran 60 bagi pekerja yang tak bercuti atau MC bagi tiap tiap satu bulan
5)Insentif kerja rasmi bagi PA yang kerja WAKTU PEJABAT,(sebagai ganjaran bagi waktu kerja PA yang tak dapat cuti seperti cuti guru.
6)Kerja separuh hari pada hari Jumaat.
7)PA yang dilantik ke jawatan baru mendapat keistimewaan membawa kelayakan cuti tahun jawatan lama ke jawatan baru.


Terima kasih Kerajaan.


betul ke yang keje shif dapat elaun RM300 dan tambahan cuti. saya jawatan Peg. Khidmat Pelanggan N17. Kerja 3 shif - pagi, petang dan malam serta bertugas di kaunter.

Tanpa Nama berkata...

Langsung tak boleh nak faham, minta siapa2 yang arif maklumkan apa dah jadi dengan skim gaji kakitangan awam ni.... macam2 versi yang teman dengar..

Tanpa Nama berkata...

alhamdulillah... boleh la menyimpan lebih sikit and hulur lebih sikit kat orang tua gua.

Tanpa Nama berkata...

sabor! sabor!4 tahun boleh sabor,ni 6 7 hari takleh nak tunggu. rezki tak ke mana yop yong oi. terima kasihle pada gomen yang prihatin. pada yang tak puashati ngan gaji yang akan dapat nanti,bersyukur je le kerana rezki dah tuhan tentukan.

berok mat yeh berkata...

SKT 70% kebawah akan di buang kerja @ diminta letak jawatan ikut SBPA. Aku rasa la tahun depan hampir separuh PA kena buang,tak payah tunggu DAP perintah!

Tanpa Nama berkata...

penjawat awam di buta kan mata oleh kenaikan gaji yang menakjubkan.. sedangkan agenda memendekkan khidmat penjawat awam di sebaliknya.. kiralah gaji baru anda yg besar, dan pastikan anda di bawah seliaan penilai yang baik.. kerana penilai adalah manusia biasa, apa pn ble berlaku.. gaji yg besar untuk khidmat yang pendek adalah mimpi ngeri untuk semua penjawat awam.. jgn jadikan diri anda mangsa...

Tanpa Nama berkata...

JA3-1 =j27
JA3-2 = ? adakah j28 atau j39 atau j32?

PERSATUAN PENJAWAT AWAM YG MARKAH SKT BWH 70% berkata...

Lepas ini rumah ketua-ketua jabatan penuhlah dengan kipas-kipas dan berhawa dingin oleh kakitangan,sebab nak naik gaji.Mana kala kakitangan yang tidak disukai oleh ketua jabatan,terpaksalah lepas ini cari tok pawang mintak minyak pengasih,supaya ketua jabatan cepat meninggal dunia.Cadangan apa kata SKT ketua jabatan biar kakitangan yang nilaikan

Tanpa Nama berkata...

pekeliling sbpa dh kuar tp jadual gajinya blom lg.dh tu pula makin berserabut kepala aku bila tgk gred dh berubah.apa kebenda la dasar atau sistem yg org atas ni dh buat.gred pn dh ubah.jd bercelaru dn menurun pula.contoh-klu dh gred kp11 kenapa lak ubah kp5-1.gred tak payah la ubah.ubah gaji dn sistem kenaikan je dh la.dh mcm org baru msk keje lak.payah la nak ingat

Tanpa Nama berkata...

pekeliling sbpa dh keluar.jadual gaji bila lg.mcm la byk sgt kenaikan smpi perkara mcm ni pn masih nk sorok2.kalau naik seribu ok la gak.dato najib kata nk rakyat berpendapatan 3ribu ke atas pd 2020 nnti tp kalau ikut kenaikan sbpa ni rasanya dh takde makna lg pd thn tersebut sbb harga brg pn diwaktu skrg dh melambung tinggi.tu la padahnya bila buat sesuatu sistem tanpa melibatkn wakil PA bawahan.balik2 bila kenaikan gaji je org atas yg untung byk.aku ni bkn la cemburu pasal org atas ni terima gaji byk cuma beza gaji tu antara org atas dn org bwh terlalu besar jurangnya.maknanya disini limpahan kekayaan negara masuk ke poket org atas la.org bwh ni terima sisa je..kalau mcm tu suruh je org atas ni keje lebih sbb gaji dh besar.

Tanpa Nama berkata...

penjawat awam di buta kan mata oleh kenaikan gaji yang menakjubkan.. sedangkan agenda memendekkan khidmat penjawat awam di sebaliknya.. kiralah gaji baru anda yg besar, dan pastikan anda di bawah seliaan penilai yang baik.. kerana penilai adalah manusia biasa, apa pn ble berlaku.. gaji yg besar untuk khidmat yang pendek adalah mimpi ngeri untuk semua penjawat awam.. jgn jadikan diri anda mangsa...
________________________________
kenaikan gaji yg menakjubkan???..aku rasa mata kau buta ada la.naik gaji tak byk mn pn.itu yg kata menakjubkn?bole jalan la.yg menakjubkn utk org atas ada la.yg bwh ni terkebil2 la biji mata dpt kenaikan gaji ciput.pastu disogok dgn mcm2 syarat.krajaan cuma utamakn guru,pdrm.yg lain2 ni bg setakat runcit2 je..pilihanraya sok kita bg lak undi runcit2 kt dia org.hahaha.kt tv dn media selalu kuar berita mngatakn populariti dato najib dh mningkat.tipu tu sume..menurun ada la..dia ni bermimpi disiang hari.

Tanpa Nama berkata...

Pemindahan gaji yang tak adil. Junior senior jadi sama tangga.

Tanpa Nama berkata...

apapun aku bsyukur dengan rezeki ini..TKASIH PADA YANG BJUANG BUKAN HNYA TAU MGKRITIK MENCARI SALAH ORANG..Alhamdulillah

Tanpa Nama berkata...

rasa pelik sungguh dgn syarat pemindahan gaji...tak ambil kira senioriti...mcm mana JPA & Cuepacs ni buat pertimbangan...

Tanpa Nama berkata...

Salam...

A'ah aku setuju dengan beberapa pendapat dr sahabat diatas berkenaan dengan pelarasan gaji lama kepada gaji baru dikira pada jumlah plng hampir.Tapi dalam masa yg sama tangganya kebawah/makin kurang pulak.Memang betul akan menjadi benefit pada lantikkan baru kelak.Yerla,mana taknya baru keje 5-6tahun gaji dah sama macam org 12-13thn serve pulak.Cara kira/estimate tu dah nmpak mcm logikla.tp bab tangga gajini yg muskil.Bila menurun mmg benefit pd lantikkan baru.

Wassalam..

kp11 berkata...

knp gred 1-10 di naikkan ke gred 11...kami yg gred 11 keatas mcm mane....?

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum...

atas alasan apa j17(pemegang sijil) boleh p j27??bukankah gred 27-29 adalah utk diploma holder??jika ianya atas alasan kelulusan engineering,harus dikaji dan diteliti yang gred lain juga ada kelayakkan engineering.Misalanya dari kumpulan RND..Civil/mechanical/electrical n dsb engineering still diberi gred Q27 untuk diploma holder and Q17 untuk cert engineering holder...kena tengok menyeluruh kawan.......dan 1 lg utk Pnp ada diberikan 5% kritikal elaun tp 40 below Xde kritikal elaun..berbeza pula dengan gred J di JTK(DOSH)diberikan elaun kritikal mengikut gred...MACAM GAMPANG!!!!

Tanpa Nama berkata...

untuk gred U19 cmn ye nk tgk kenaikan gaji????sape leh tlg saya????

kesian cikgu berkata...

"tanpa nama berkata" jangan judge cikgu dok goyang kaki cuti sekolah ni... keja kami dari pembantu tadbir sampai ke pentadbir, kami buat. kalo ari sekolah keja kami dari 7.20 am sampai 5.40 am, orang tak nampak kan...

Tanpa Nama berkata...

mana geng2 yg kata gaji naik tinggi x komen apa2 lps sbpa kuar...huhu

Tanpa Nama berkata...

Yang kaya makin kaya, yang miskin terus merana

Tanpa Nama berkata...

ni penghantar notis ,pap,pemandu ,apa cerita?besok ada outsation sapa nak bawak ni....mat peon ka kena bawak?jgnla celaru sgt...peningla????pemandu biarkan memandu sebab mereka diambil sbb diorg expert pengalaman bertahun-tahun...kot ya pun nak buang pap jgnla suruh depa mandu...besok tak cekap..tak tau jln ...malas outstation senangla hngpa nak buang...15000 org pap kena tendang...dah lah markah 70 pun nak buang...DAP blm buang hangpa dah buat dulu...hidup melayu ..kesian pap

Tanpa Nama berkata...

Dlm perkhidmatan polis APR ada 3 kategori :-
1.APR regular
2.APR orang asli
3.APR sokongan

Pemberian elaun khidmat RM95.00 anggota sokongan tidak di selaraskan dengan anggota Regular & orang asli RM115.00.Sedangkan APR sokongan dalam perkhidmatan polis bukan kaktitangan Awam.

Tanpa Nama berkata...

ni penghantar notis ,pap,pemandu ,apa cerita?besok ada outsation sapa nak bawak ni....mat peon ka kena bawak?jgnla celaru sgt...peningla????pemandu biarkan memandu sebab mereka diambil sbb diorg expert pengalaman bertahun-tahun...kot ya pun nak buang pap jgnla suruh depa mandu...besok tak cekap..tak tau jln ...malas outstation senangla hngpa nak buang...15000 org pap kena tendang...dah lah markah 70 pun nak buang...DAP blm buang hangpa dah buat dulu...hidup melayu ..kesian pap
__________________________________

Cam na pulak syarat pengambilan PAP? adakah wajib ada lesen memandu, kalau tak ada bermakna tak layak lah? Kalau cam ni lebih baik tak yah ada jawatan PAP, mansuhkan saja kerana tugas-tugas PAP boleh bibuat oleh kerani tetapi bukan pemandu kerana bidang tugas PAP sekarang kebanyakkan adalah tugas perkeranian yang dulu dibuat oleh kerani rendah yang jawatannya telah dijumudkan, justeru jawatan tersebut sebolehnya diwujudkan semula, itu lah PTD yang tidak faham tugas PA, cakap pembuat dasar...

Tanpa Nama berkata...

HAHAHAHA!!MELAYU MUDAH LUPA!! SBPA BELUM LAGI DECERITAKAN DGN SEPENUHNYA DAH RAMAI YANG MENYALAK!! YANG LAGI ADA PLAK YANG NAK MEMPERTAHANKAN PEKERJA YANG MALAS DALAM SEKTOR AWAM!! KLU DAH TUA DAN XBLEH PAKAI BAIK BAGI ORG MUDA YANG DILUAR SANA KERJA!! MALU AKU BILA RAMAI ORG CKP PEKERJA SEKTOR AWAM MKN GAJI BUTA!! KLU X STUJU BERHENTI JE KERJA!!X BERSYUKUR LANGSUNG!!KLU KERAJAAN PAKATAN HARAM PUN BKN BOLEH BUAT PON!! KITA TGK BOLEH XSELANGOR NAK BAGI GAJI BASIC MIN. RM1500.00 THN DPN!!SKANG PUN DAH HUJUNG TAHUN XDA BUNYI PN!!UNTUK MEMBERI SEMUA BERPUASHATI ADALAH MUSTAHIL!!TETAPI SYUKUR GAJI NAIK!!JGN CKP PANDAI BUAT XRETI(MAJORITI ORG MELAYU)

ipohmarley

Tanpa Nama berkata...

persoalannya usahlah dok memberi khabar yg indah...sedangkan realitinya berbeza...kalu x mampu bg ckp jelah jujur kata x mampu...ini mcm2 perancangan diwar2kan...balik2 indah khabar dari rupa...

Pemerhati berkata...

kalau N,R1-10 telah dijumutkan,maksudnya takkan ada jawatan tersebut diwujudkan dikemudian hari.kalau dah bersara,maksudnya tak ada penganti.ini polisi kerajaan yang ada kini, mengurangkan PA secara halus.dan satu masa nanti, jawatan pemandu,PAP,PAR,PRA akan diberi kepada pihak swasta. untuk menjimatkan kos yang semakin meningkat dari hari ke hari yang terpaksa di tanggung oleh kerajaan pada hari ini.

Tanpa Nama berkata...

tengah tunggu lampiran c...tapi tu dia, maklumat blog tunjuk 52 ke 54 jurangnya 2 ribu (dulu 4 ratus jer). jadi ada betul yang khabar angin kata jusa naik 5 ribu...bijak2 :(

Tanpa Nama berkata...

tengah tunggu lampiran c...tapi tu dia, maklumat blog tunjuk 52 ke 54 jurangnya 2 ribu (dulu 4 ratus jer). jadi ada betul yang khabar angin kata jusa naik 5 ribu...bijak2
--------------------------------
...nak buat cam mana, kan duit ni semua bapak diorang punya, tu yg dia boleh ikut suka hati diorang....

Tanpa Nama berkata...

sepatutnya lampiran c di keluarkan jua, baru di beri option, ni mcm tergesa2 nak soh sign? mcm ada rahsia je?

kenapa cuepacs diam? pa wajib di beri penerangan, kalau tak, mcm2 spekulasi akan di buat.

Tanpa Nama berkata...

Kenapa bincg pasal guru je...kakitgn awam tu guru je yeh...apa dah xde golongan lain selain guru ke..cuba fikir ttg jururawat,pra,pka..glgn ni mcm tertindas..

Tanpa Nama berkata...

Rabu, Disember 07, 2011 2:13:00 PM
Tanpa Nama berkata...

<----- juruteknik bersijil & berdiploma piloteknik yang bergaji spm ;-D

samo la dongan den, sabo jew.. sapo la den. molukut di topi gantang.. kais pagi makan potang.. keta pun pakai keta buruk, baju buruk, sumo buruk.. xpolah.. Tuhankan ado..

Shafiq Hashim berkata...

Siapa Yg Pangkat Tengah Xada Apa2..
Hanya Kenaikan Pangkat Yg Palin Tinggi Dan Paling Bawah Ja..

Tanpa Nama berkata...

Cuba kaji balik sifir gaji DGA32(DG2-2).Sebab terdapat kenaikan yang mendadak.Bukan apa, kesian guru cemerlang, mereka ini akan menjadi tidak berbaloi sekiranya gaji permulaan DG2-2 sebanyak RM2710 dan sepatutnya masih kekal RM2416.

ktjh berkata...

salam,
untuk makluman pihak cuepacs,
gaji penolong jurutera (J29) hanya naik 5.88 peratus daripada gaji asal. tetapi apa yang dijanjikan perdana menteri adalah sekurang-kurangnya 7 peratus. satu lagi,perbezaan gaji antara juruteknik dan penolong jurutera hanyalah sedikit. sedangkan kami pemegang diploma bukan tidak bersusah payah semasa belajar. saya berpendapat kenaikan gaji ini agak tidak adil.harap pihak cuepacs dapat membawa hal ini ke tengah. sekian,terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

haha ni lah penjawat awam.... gaji naik suka... (standart la kn...) org naik byk kt naik ckit marah... (standart la kn... ) cikgu cemburu kat tentera/tentera cemburu kat polis, (standart la kn polis keje nampak/ askar x jd jgn pertikai gaji polis)

apa yg xstandart kat cni sebab manusia2 yg menyokong SBPA ni suma sbnrnya pentingkan diri sdn.... tgk adik2 kt yg br keluar universiti. blaja 3/4/7 tahun nk dpt degree masing2 tp sbb kt xnk pencen diorg xdpt kerja... igt kt je nk kerja kerajaan depa pn nk... xpyh la sign 60 thn... kt ni org malaysia standart mati 70 thn... bg la pluang budak muda kt 56 ckup la.. dok masjid la... boleh mcm tentera 45 dh pencen lg cntk