SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

20 Disember 2011

CUEPACS MINTA TANGGUH SBPA

Utusan Malaysia
Oleh NORMAIRAH JAMALUDDIN
pengarang@utusan.com.my
19/12/2010




Omar Osman (dua dari kanan) menunjukkan siaran akhbar mengenai bantahan skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam kepada sebahagian penjawat awam di Kuala Lumpur, semalam. Turut kelihatan, Timbalan Presiden CUEPACS, Azih Muda (kanan). - BERNAMA


KUALA LUMPUR 18 Dis. - Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) meminta kerajaan menangguhkan pelaksanaan sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) yang akan berkuat kuasa 1 Januari depan.

Presidennya, Datuk Omar Osman berkata, pihaknya mahu CUEPACS diberi hak untuk turut sama dalam perundingan mengenai pelaksanaan skim tersebut.

"Kami sangat kecewa kerana kerajaan dan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) tidak langsung mengadakan rundingan dengan CUEPACS sebelum menggubal dan melaksanakan SBPA.

"Tidak seperti sebelum ini, kami sentiasa diberi peluang untuk turut terlibat dalam rundingan sebelum sesuatu skim untuk kakitangan awam dilaksanakan," katanya pada sidang akhbar selepas merasmikan Majlis Bantahan SPBA di sini, hari ini.

Omar menegaskan kerajaan seharusnya memastikan setiap kakitangan perkhidmatan awam yang berjumlah 1.4 juta orang menerima maklumat tepat dan mendalam sebelum menerima opsyen pelaksanaan SBPA.

"Ini kerana, pegawai JPA yang membuat taklimat mengenai SPBA kepada kakitangan awam memberi maklumat berbeza-berbeza mengenai skim tersebut.

"Oleh itu, CUEPACS akan mengutarakan beberapa perkara mengenai SPBA yang dilihat mengelirukan kakitangan awam pada pertemuan dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, 22 Disember ini," katanya.

Jelas Omar, pada pertemuan itu nanti, CUEPACS juga akan membawa isu mengapa kesatuan itu tidak diberi peluang untuk turut sama dalam perundingan bersama-sama JPA sebelum skim itu dilaksanakan.

"Selain itu, tempoh opsyen yang singkat dan kenaikan gred gaji yang berbeza-beza akan dibincangkan pada pertemuan tersebut," katanya.

Omar sekali lagi menasihatkan penjawat awam agar menunggu keputusan pihaknya pada perbincangan yang akan diadakan bersama Najib sebelum menerima SBPA.

122 ulasan:

East berkata...

Aku sokong,lebih baik kalau nak memotong kayu,kayu itu diukur 10 kali dan dipotong sekali,dariapada kayu itu diukur sekali tetapi dipotong betkali-kali...begitu juak halnya sbpa ni,setel betul2,jangan hanya memuaskan segelintir pihak..hemmm...nampaknya dalam PA pun,sistem kapitalis berleluasa,yang kaya makin kaya,yang miskin ditindas.....

Tanpa Nama berkata...

fight hbs2an ceupacs. Kami golongan pelaksana ni rasa kena tindas. Dahlah kenaikan tak sampai 7% pun setelah perkiraan dibuat mengikut apa yg ditaklimat jpa. Kami rasa ditipu bulat2.. Dahlah brlaku penindasan dgn exit polisi. Hari tu bukan main hentam dap yg akan melakukn pengurangan kakitangan jika memerintah. Jadi 2x5 jer.. Jika exit polisi brtujuan utk mengeluarkn staff yg brmasalah itu bukan caranya. Gubal baliklh peraturan tindakn tatatertib yg sedia ada. Kurangkn kerenah birokrasi.

East berkata...

Tidak ada ketelusan dalam skim sbpa...aku sampai sekarang tak nampak gi lampiran c,korang nak ke sain buat pinjaman bank tanpa mengetahui amauh dipinjam dan bayarans sebulan....mcm ada unsur penyalahgunaan kuasa disini..aku tak heran kalau kita makin merundum di carta indeks rasuah dunia...benda simple mcm ni pun, malaysia nak ambik masa setelkan,tapi ini kan Bolehland,semuanya boleh..malaysia boleh...

Tanpa Nama berkata...

kalau tangguh, bila pulak nak buat yg baru? Walaupun naik tak banyak, aku nak sain. lebih baik dari tak naik lansung. kalau nak tangguh, jgn lupa aktifkan balik ptk. sekurang-kurangnya ada peluang ke p2.

Tanpa Nama berkata...

saya pun nak sain. takut yg dikejar tak dapat, yg dikendong berciciran. gaji mati byk naik. saya sempat lagi kejar.

yg byk hasut org supaya tak nak sain dlm blog ni adalah org pencen yg tak dpt merasa sbpa.

Penganalisis SBPA 27 berkata...

pak omar, tlg fight dgn kerajaan utk kami pelajar lepasan dip..kenapa gred 27 diletakkan di bawah standard STPM..kerajaan perlu gubal kembali SBPA, x pyh ade perbezaan utk STPM/Dip..gabungkan jadi 1 gred..ape yang membezakan pelajar dip 27 dan dip 29..hanya bidang pengajian..kerajaan 1M, tlg berfikir secara rasional..jgn buat dasar on paper sahaja..selami jerit perih rakyat..

"Rakyat Bersuara, Kerajaan Huru Hara"

Tanpa Nama berkata...

kalau tangguh, bila pulak nak buat yg baru? Walaupun naik tak banyak, aku nak sain. lebih baik dari tak naik lansung. kalau nak tangguh, jgn lupa aktifkan balik ptk. sekurang-kurangnya ada peluang ke p2.

..............................................

Ya betul pendapat saudara diatas ! Baik kekalkan aje PTK ! At least kami boleh naik gaji ke P2 ! PROSPEK aka BODEK perlu dihapuskan ! And SBPA perlu dikaji semula ! Lebih baik SBPA yg ada PTK ! More transparent !

Tanpa Nama berkata...

Naikkan gaji utk setiap tangga gaji je. Maknanya gaji permulaan akan jadi lebih tinggi, manakala tiada pula PA yg hilang senioriti. Pastu tambahlah tangga gaji yg JPA nak nambah tu sampai berapa T pun. T1 (SSM) ke T1(SBPA), T5(SSM) ke T5(SBPA). Kecuali yg dah P2@P3 diorang perlu naik ke tangga gaji barulah sebab nak =kan dgn gaji asal di ssm.

Sepatutnya gunalah konsep di atas. Prinsipnya tangga gaji kekal atau naik, bukan turun macam SBPA sekarang turun dari T10 (SSM) jadi T5(SBPA). Senior dah tak puas hati.

Kan dah kena bantah!

Tanpa Nama berkata...

Naikkan gaji ikut peratus yg sama je utk semua gred. Kalau bebankan gov, naikkan dgn amaun yg agak2 adil, sokongan RM300, pnp RM400, primier RM500. itu cth je. kalau nak naik 100% semua skali pun tak pe...hi hi

Rasanya tak lah nampak zalim gitu.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Naikkan gaji utk setiap tangga gaji je. Maknanya gaji permulaan akan jadi lebih tinggi, manakala tiada pula PA yg hilang senioriti. Pastu tambahlah tangga gaji yg JPA nak nambah tu sampai berapa T pun. T1 (SSM) ke T1(SBPA), T5(SSM) ke T5(SBPA). Kecuali yg dah P2@P3 diorang perlu naik ke tangga gaji barulah sebab nak =kan dgn gaji asal di ssm.

Sepatutnya gunalah konsep di atas. Prinsipnya tangga gaji kekal atau naik, bukan turun macam SBPA sekarang turun dari T10 (SSM) jadi T5(SBPA). Senior dah tak puas hati.

Kan dah kena bantah!

_________________________________

ramai yang tak faham...formula kiraan ada yang syok sendiri...ikut formula sebenar yang JPA hanya tahu..kerana banyak kandungan dalam Lampiran C untuk formula kiraan tidak dilampirkan...korang risik-risik lah JPA..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Naikkan gaji utk setiap tangga gaji je. Maknanya gaji permulaan akan jadi lebih tinggi, manakala tiada pula PA yg hilang senioriti. Pastu tambahlah tangga gaji yg JPA nak nambah tu sampai berapa T pun. T1 (SSM) ke T1(SBPA), T5(SSM) ke T5(SBPA). Kecuali yg dah P2@P3 diorang perlu naik ke tangga gaji barulah sebab nak =kan dgn gaji asal di ssm.

Sepatutnya gunalah konsep di atas. Prinsipnya tangga gaji kekal atau naik, bukan turun macam SBPA sekarang turun dari T10 (SSM) jadi T5(SBPA). Senior dah tak puas hati.

Kan dah kena bantah!

_________________________________

ramai yang tak faham...formula kiraan ada yang syok sendiri...ikut formula sebenar yang JPA hanya tahu..kerana banyak kandungan dalam Lampiran C untuk formula kiraan tidak dilampirkan...korang risik-risik lah JPA..

____________________________________Saya bagi contoh je ikut apa yg ade dlm slideshow yg teredar tu... memang lah gaji tetap naik walau pun tangga gaji (T) turun dr T10 ke T5 tapi tapi tangga gaji dgn junior (baru keja T1) dah jadi 4 tangga 4 tangga je beza weee....

Tak payah risik2, sertakan je bersama pekeliling supaya semua PA boleh tahun & kalau tak faham PA semua boleh tanya sedara/ri yg paham sgt ni

Tanpa Nama berkata...

baik cadangkan SBPA yg ade PTK....dr dok bodek bossssss....PTK tu dah ok, cuma tambah baik je la...

Tanpa Nama berkata...

setuju tangguh, minta JPA mengadap Cuepacs. Semak balik yang tak manasabah. Bukan pakai buat.
lihat yang maksima dah jadi jenior
balik ke T1 atu T2 SSBPA.
Tq

Warga FT berkata...

Sepatutnya JPA buat juruteknik lepasan sijil politeknik gred J dan FT taraf STPM. Tapi gred J je yang dpt, yang FT pula ikut tangga gaji SPM. Tak nampak langsung ada keadilan dalam perkara ini.JPA kenalah check balik...

Tanpa Nama berkata...

Ada sesetengah Kementerian arahkan warganya untuk menyerahkan borang option SBPA semula sebelum 22 Dec 2011, sedangkan Cuepacs suruh hold dulu sebelum jumpa PM... apa kami nk buat ni?? -kami penolong pelaksana diperkotak katik.

Tanpa Nama berkata...

pejabat pelajaran daerah lawas sarawak......buat paksaan sain borang SBPA dan mesti hantar hari ini.....kami harap cuepacs buat tindakan susulan.........byk yg nak fikir dulu tp pejabat suruh sain hari ini juga...........tolong cuepacs........

Tanpa Nama berkata...

saya mohd kumpulan pelaksana terpaksa sain borang SBPA di sekolah sebab pejabat pelajaran daerah lawas,sarawak paksa hari ini sain dan hantar hari ni juga.......cuepacs tolong saya n kakitgn sokongan di sini.......sedangkn kami nak tuggu cuepacs jumpa pm dulu.......bantu kami cuepacs............

Tanpa Nama berkata...

cuepacs tolong kami kump sokongan di daerah lawas........kami dipaksa hari ini sain dan di hantar hari ini juga tolong kami cuepacs.....kami baca berita cuepacs nak jumpa pm 22hb ni,kami nak tggu tp pihak atasan di lawas,sarawak kata sain n hantar hari ni.......

Tanpa Nama berkata...

bagi penjawat awam wanita hati2 bila sign baca dulu hahahahaha yahuuu....

Tanpa Nama berkata...

tk sain rasa rugi pulak walaupn naik tk seberapa dan rasa ditindas. Dahlh hrga barang melambung naik..

Tanpa Nama berkata...

/Naikkan gaji ikut peratus yg sama je utk semua gred. Kalau bebankan gov, naikkan dgn amaun yg agak2 adil, sokongan RM300, pnp RM400, primier RM500. itu cth je. kalau nak naik 100% semua skali pun tak pe...hi hi

Rasanya tak lah nampak zalim gitu./

Mana bole pukul rata naik sama bang, yg ade degree kena la naik lebih, nama pn degree, klu x nnt xde beza la spm ngn degree, pasni org x nk ssh2 blaja la klu gaji spm ngn degree sama.

Dulu masa naik 25% korang senyap je, degree naik 10% x bising pn, skrg nk lebih plak, keje duk ngular je, utang keliling pinggang. Bodo btul

Tanpa Nama berkata...

Setuju SBPA yang ada PTK , takpayah lah kami nak gedik gedik dengan boss!

Tanpa Nama berkata...

Bagi saja Dato Omar jadi senator, habis cerita, akan senyap la cerita SBPA...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
harini baru dapat surat opsyen sbpa rugi seniority la:-
Gred w17 gj P1T4 = 971.62 manakala P1T3 = 921.70 tetapi dalam SBPA kedua-dua ini dapat W4-1 T2 = 1050. rugi kpd yg P1T4 tetapi untung kpd P1T3. KENAPA PENGIRAAN BOLEH MCM NIE? PENGIRAAN DARI SEGI MANA?

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Tanpa Nama berkata...

Naikkan gaji utk setiap tangga gaji je. Maknanya gaji permulaan akan jadi lebih tinggi, manakala tiada pula PA yg hilang senioriti. Pastu tambahlah tangga gaji yg JPA nak nambah tu sampai berapa T pun. T1 (SSM) ke T1(SBPA), T5(SSM) ke T5(SBPA). Kecuali yg dah P2@P3 diorang perlu naik ke tangga gaji barulah sebab nak =kan dgn gaji asal di ssm.

Sepatutnya gunalah konsep di atas. Prinsipnya tangga gaji kekal atau naik, bukan turun macam SBPA sekarang turun dari T10 (SSM) jadi T5(SBPA). Senior dah tak puas hati.

Kan dah kena bantah!

_________________________________

ramai yang tak faham...formula kiraan ada yang syok sendiri...ikut formula sebenar yang JPA hanya tahu..kerana banyak kandungan dalam Lampiran C untuk formula kiraan tidak dilampirkan...korang risik-risik lah JPA..

-----------------------------------
HA CUBE TERANG KES KAT BAWAH NI KIRA MCM MANE PLAK?????????

Gred w17 gj P1T4 = 971.62 manakala P1T3 = 921.70 tetapi dalam SBPA kedua-dua ini dapat sama W4-1 T2 = 1050. rugi kpd yg P1T4 tetapi untung kpd P1T3. KENAPA PENGIRAAN BOLEH MCM NIE? PENGIRAAN DARI SEGI MANA?

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
BG W17 YG SEKARANG P1T12 PUN SAMA RUGI SENIORITY SBB GJ SBPA SAMA DENGAN P1T11.
P1T12 = 1370
P1T11 = 1320
TETAPI SBPA KEDUA-DUA DAPAT SAMA = 1430
DIMANAKAH SENIORITY WALAUPUN PERBEZAAN SETAHUN BEKERJA?
BAGAIMANA PENGIRAAN MATEMATIK DIBUAT?
KAMI BUKAN MARAH PASAL KENAIKAN GAJI SEDIKIT TETAPI KENAPA GJ KAMI DISAMAKAN DENGAN JUNIOR KAMI?

Tanpa Nama berkata...

sbpa ni memang hancur. Pecah otaklah pt nak kira gaji balik. Lepas tu tarikh pergerakan gaji pun berubah. Kalau salah kira kena surcaj. Lepas tu gred n17 sering dipinggirkan.. 2 minggu mana cukup nak kira gaji staff sebelum minta mereka sain. Kalau jbtn kecil bolehlh. Kalau spt pdrm, jpn, jbtn pelajaran, kastam & imigresen mana cukup..

Tanpa Nama berkata...

kejap nak jumpa PM 19/12 ni nak jumpa 22/12 pulak jgn buang masa.kami dah nak kena hantar borang

Tanpa Nama berkata...

kita sain dulu pastu tunggu pilihan raya kita tukar kerajaan

Tanpa Nama berkata...

yang buat skim gaji ni mst jusa ngn ptd yang lingkup matematik...naik pangkat pakai kabel tak pun ikut jalan belakang pastu buat la sistem bodoh mcm ni nak jaga kepentingan diri sendiri ngn kroni2 yang dok diatas...org bawah nak melingkup apa dia peduli...mmg kapitalis betul laa sistem ni...doa org teranaya ni cepat di makbulkan..klu kerajaan skg ni lingkup korang la punya angkara.

Tanpa Nama berkata...

SETUJU... TUKAR KERAJAAN...

Tanpa Nama berkata...

saya dr gred kp berasa muskil kenapa kp11 tk ada perubahan sedangkan gred lain dh dinaikkan .....
adakah telepas pandang ?????
adakah keselamatan tak penting????
adakah kami gred kp dianak tirikan?

Tanpa Nama berkata...

ini tidak adil...,da ade opsyen SPBA, da ade tangga gaji.., gaji tech, JA3-1A, P1T01 adlah 1255- P1T20 3650.., bknnyer yg hangat dikatekan tu..,lgi, stu..,gaji budak bru lg, tggi dari org lame..,xadil..,mane hak kami..minta cuepacs dan pihak ttentu perhatikan perkara nie.,

Tanpa Nama berkata...

kenapa tak kalau p1t10 di ssm dipindahkn ke p1t10 di sbpa barulh adil dan kerja pt pun senang.. Perpindahan gaji ni terlalu rumit dibuat dan seakan syok sendiri mereka yg buat skim gaji baru ni..

selvam berkata...

terbakar kampung nampak hasap,terbakar hati nye sapa nan tahu...

MOHON SAMPAIKAN PADA PM,KAMI MASYARAKAI INDIA MAHU CUTI DEEPAVALI 2 HARI....

jangan hanya cakap 1 MALAYSAI,jari tunjuk atas tapi selepas 54 tahun merdeke kami nya masih lagi terpinngiran.

KAMI MAHI HAK KAMI,JANGAN SISIHKAN MASYARAKAT INDIA...PA melayu hanya fikir pasal duit saje...sebab tu tak terma SBPA...Kami mahukan kegembiraan hari raya,tak naik gajipun kami tak ada hal.

DI MLAYSIA,KALAU RAJIN KITA BOLEH KAYA,TAPI RAMAI PA MALAS,MAHU MAKAN GAJI SAJA...

Tanpa Nama berkata...

Mintak Dato Omar join pembangkang.... kite tukar kerajaan.. kite buat protes SBPA kt kertas undi...
SBPA= Saya Boleh Pecat Awak

Tanpa Nama berkata...

TOLONG DENGAR SAYA PENDAPAT

Saya ada satu permintaan.

Saya harap kalau nak buat SBPA tanpa naik gaji pun tk apa.Ini kerana sejak kahwin dengan isteri saya,saya tak merasapun nikmat kenaikan gaji atau elaun kerana semua wang gaji saya dikawal isteri saya yang sangat kuat cemburu.Bila kerajaan naikkan gaji dia mula mengatakan saya akan ada duit lebih,bimbang saya kan kahwin lagi satu.
saya tak berani melawan kerana isteri saya ni kalau dia naik angin suara dia jiran jiran semua boleh dengar,malu saya nanti dikata gagal kawal isteri.Kalau di pasar raya pun kalau naik angin bukan dia peduli kalau orang sekeliling tengok.
Cuba bayangkan kalau dia naik angin masa saya berada dirumah,teruk saya dikerjakan.Saya tak balas balik sebab dia pernah ugut kalau saya pukul dia,dia akan mengadu kata saya dera dia dan boleh dakwa atas akta keganasan rumah tangga.Lagipun dari segi fizikal badan dia lebih tegap,dulu dia juga yang tackle saya,katanya lelaki yang soft spt saya romantis,dia perlukan kasih sayang.Pandai dia ambil hati,sehingga saya putuskan hubungan dengan perempuan yang lain.Saya yang sebenarnya diganasi pula malu nak buat aduan.Meranalah saya seorang diri.
Saya pun tak tau kenapa dia terlalu cemburu,mungkin kerana kerja saya ramai wanita,dia pula kerja sendirian dalam pejabat kerana pegawai tinggi (isteri saya dulu bos saya).sekarang naik pangkat lagi...hampir nak jadi JUSA.
Nanti kalau pangkat dia naik lagi,gaji naik lagi...saya lagi banyak kena buat kerja rumah kerana dia banyak kerja kat luar.
Nak ambil orang gaji dia kata nanti saya buat bukan bukan dengan orang gaji bila dia tiada kat rumah..Saya juga tak berani melawan kerana isteri saya ni pandai bermuka muka,depan orang lain dia pandai buat baik,semua orang kata dia sopan,dan saya pula yang dituduh mengadakan cerita bila saya katakan apa yang sebenarnya terjadi.Cuma kadang kadang tu dia terlepas juga kemarahan sehingga jiran boleh dengar tu.Dia juga ramai kawan kawan yang hebat seperti peguam dan polis,walaupun kebanyakannya wanita tetapi bila isteri saya petik jari je...saya akan dihubungi oleh kawannya yang hebat tu...nak tangkap saya ,nak dakwa saya,nak ajar saya.(semua kerana isteri saya pandai bermuka muka dan jika saya ternyata pukul isteri sehingga ada kesan mesti saya kena tangkap).
Jangan naikkan lagi gaji saya,nanti isteri saya lagi cemburu dan lagi teruk saya akan di kawal.Saya tak boleh dedahkan identiti saya,saya malu.
tolonglah jangan naikkan gaji saya....tolong jangan naikkan gaji saya...Tolongllah..jangan naik gaji.teruskan lah SBPA ni tapi tak perlu naik gaji

ingin ketahuan berkata...

Macam mana dari segi perundangan jika saya dah sign SBPA,tapi masa saya sign saya tak didedahkan dengan maklumat yang jelas kerana lampiran c tidak disertakan bersama surat opsyen.
ADAKAH SAH PSYEN SAYA,JIKA SAYA SIGN DALAM KEADAAN TAK MENDAPAT MAKLULAMAT LENGKAP,TERTEKAN DAN SAYA SYAK ADA MUSLIHAT SELEPAS SAYA SIGN.

SEASIAPA YANG YAHU UNDANG UNDANG SILA BAGITAU..

jayasenagareen berkata...

terbakar kampung nampak asap,terbakar hati siapa yang tahu....
aku orang India mahukan kebahagiaan...bukan wang ringgit semata mata...

KENAPA CUTI DEEPAVALI HANYA 1 HARI UNTUK MASYARAT INDIA.KAMI MAHU BALIK KG SPT MELAYU DAN CINA PUNYA RAYA.JANGAN KASI PINGGIRAN KAMI. kami kaum ke 3 terbesar,tapi cuti Deepavali hanya diberi satu hari....kamipun nak balik kg juga...bayangkan kalau saya kerja di putrajaya,dan kg dekat Jitra,mana sempat nak balik raya kalau cuti hanya satu hari?.

kepada siapa saya mahu tanya?Dato Ceupacs nanti masa jumpa PM tolong cerita ini hal.
Selama ini perjuangan kami umpama kambing menanduk bukit,bukit tak runtuh,tanduk yang patah.

Tanpa Nama berkata...

sain je la, aku pun dah sain td ada benda yg terungkai dan ada benda yg masih x jelas..sbpa punya pasal smpai bertekak sesama kita buat ape, mmg akan berlaku ketidakadilan tp yg tu tuhan tau...kupeks pun dari 19 tunda ke 22 nak jumpe pm apa masalah x tau la, PM lak rakyat dok kecoh dia relek buat dek je...harap KGT akn ada setiap tahun jgn tahun dpn dpt pastu kena tunggu 7,8 tahun lak baru dapat...letih wei...senioriti hancuss...xpe rezeki depa...

Tanpa Nama berkata...

Kami warga Jururawat Masyarakat yang bertugas selama 12 dan 11 tahun berasa agak kecewa kerana tangga gaji kami sam dengan mereka yang baru 7 tahun bertugas............ tolong perbetulkan masalah ini

Tanpa Nama berkata...

nak tunggu keputusan quepacs sampai bila....kita yang jawatan jumud nie,terpaksa terima opsyen spba,kalau tak kita boleh dibersarakan....apa cite????

Tanpa Nama berkata...

salam semua...cmnih...lampiran C tu mmg JPA sengaja xkepilkan sekali..nk taw lampiran C pg jumpa admin masing2 kompem dorg bg..yg bising2 xbg sign nih nk tny dh dgr taklimat drp JPA??klu xdgr lg jgn nk sebar propaganda...dgr n fikir bru bg komen ok..yg STPM knp diletakan dlm gred 27..sbb STM xde pengkhususan...just sijil semata2..diploma dh ade pengkhususan wlaupm just dip pentabiran..kne igt tu. pasal exit policy...exit policy bkn die pecat trus je...ade 7 panel penilai akn nilai kita.klu below 70% kita ade ms 6bulan utk baiki kelemahan diri..lps tu bru 7 org panel penilai lain yg nilai kita..dan yg nilai kita bkn bos shj...ade 6 org lain lg..untk elak bias...nasihat sy nnt u all dgr taklimat u all akn taw knp, knp, knp...2 je sy blh ckp...

Tanpa Nama berkata...

setiap kali ada perubahan mmg ada yg rugi dan ada yg untung....dan aku adalah antara org yg selalu dok tempat rugi...hehehe padan muka aku

Tanpa Nama berkata...

sistem baru ni yg ppuan ok la skit ada kelebihan nak bodek boss.. kalo yg lelaki ni payah skit.. kalo bos tu ppuan.. makin la teruk suka berpuak2.. saya berharap qpac juga mengembleng tenaga menentang sistem ni. SPBA ok sdah cuma exit policy perlu di kaji semula agar tidak berlaku penganiayaan dan perbelajaan untuk gaji Jutawan sektor awam = Jusa ni agak terlampau. betul2 hebat ke dorg ni? kalo guna master sastera je.. sains sukan je buat pa? kalo ada kepakaran itu di iktiraf oleh dunia takpe juga.. kalo master takat tu sape pun boleh buat.. tapi kepakaran tu bukan senang nak buktikan.

Tanpa Nama berkata...

Cuepacs tolong kumpulan skngn di bhgn pelajaran lawas sarawak,kami dipaksa sain borang SBPA tanpa disuruh tggu cuepacs jumpa pm sbb mesti hari ini dan esok htr borang SBPA

Tanpa Nama berkata...

Sekarang saya di gaji T5 (SSM) bila bertukar ke SBPA, saya termasuk dalam T3 di mana saya digabungkan dengan Junior T3 danT4. Selepas pelarasan saya hanya menerima kenaikan gaji RM119 manakala T3 menerima RM303 dan T4 mernerima RM170. PGT asal saya pada bulan Julai (SSM) dan ditukarkan kepada Januari (SBPA).

Jika di kira secara kasar, nampak seperti saya untung kerana saya diberikan PGT pada bulan Januari (mengikut senioriti) dan menerima RM300 pada kenaikan T4. Jadi,jumlah kenaikan saya hanya RM 119 + RM300= RM419. Padahal, junior T3 saya merasa RM300 daripada Januari sehingga Jun dan mendapat pertambahan gaji pada Julai, menjadikan jumlah kenaikan Junior menjadi RM303+ RM300=RM603. Boleh ke bezakan kenaikan Junior saya????? Sebanyak RM 184. Dimanakah keadilan perkiraan gaji ni? Selaras untuk siapa?

Tanpa Nama berkata...

kami diminta sign SBPA besok 21/12/2011.
alasan ketua jabatan akan cuti 22/12/2011 hingga 31/12/2011.
ketua jabatan jusa C.
macam2 paksaan JPA buat.
harap tubuh badan lain buat gaji.

Tanpa Nama berkata...

Cuepacs takkan fihgt kes kes diploma ni ..dia akan fight kalau golongan pembantu makmal gaji rendah atau gred gred yg sewajtu dgnnya iaitu 17..itu dia akan bising seluruh dunia, kalau golongan diploma, stpm dan ijazah, sorrylah jgn ko harapkan..kalau gaji kita naik banyak dia org gred 17 ni sikitm dia akan menyalak bukiy macam sekarang ni...cuba ko org fikir masa naik gaji 2007 ada tak dia org perjuangkan golongan gred 41 yg naik ak banyyak..ini semua sial, tiada keiklasan.. kalau pegang jawatan kene perjuangkan semua...sekarang kerajaan kene bertindak bagi peluang golongan siswazah menerajui sesuatu kesatuan, baru betul. Sejak dato ni pegang tak macam zaman Mohd Majed dulu, walaupun beliau spm aje kelulusannya tapi bertindak adil utk semua, ini yg tiada pada datok tu.

Tanpa Nama berkata...

inila mslhnye bila org x cerdik pegang jawatan

Tanpa Nama berkata...

najib kata kenaikan antara 7-13%.kumpulan pelaksana cuma naik 7% je.ape cerita ni.zaman dollah badawi dulu kami dapat kenaikan 35%.zaman najib merudum 7% je.x pe kami terima gaklah sbpa walaupun kenaikan yg kecil saja.tapi ingat kami x kan undi najib nanti.dan ingat, kumpulan pelaksanapun ramai gak.

leman berkata...

bagi kami yang dahulu dapat 10% tak bising pun bila kakitangan sokongan dapat 35%. Takkanlah gagi sokongan dan profesional beza RM10. Tanggungjawab berbeza....

Tanpa Nama berkata...

Cuepacs takkan fihgt kes kes diploma ni ..dia akan fight kalau golongan pembantu makmal gaji rendah atau gred gred yg sewajtu dgnnya iaitu 17..itu dia akan bising seluruh dunia, kalau golongan diploma, stpm dan ijazah, sorrylah jgn ko harapkan..kalau gaji kita naik banyak dia org gred 17 ni sikitm dia akan menyalak bukiy macam sekarang ni...cuba ko org fikir masa naik gaji 2007 ada tak dia org perjuangkan golongan gred 41 yg naik ak banyyak..ini semua sial, tiada keiklasan.. kalau pegang jawatan kene perjuangkan semua...sekarang kerajaan kene bertindak bagi peluang golongan siswazah menerajui sesuatu kesatuan, baru betul. Sejak dato ni pegang tak macam zaman Mohd Majed dulu, walaupun beliau spm aje kelulusannya tapi bertindak adil utk semua, ini yg tiada pada datok tu.
..........................

Sendiri mau ingat, GAJI mestilah berdasarkan KELULUSAN. Takkan kelulusan SPM nak gaji dan elaun menyamai gred 41 -54?

Mamat Omar senym hingga ke pipi bila Kum.Sokongan dapat 25-35% pada 2007, berbanding kump.P&P dapat 15%, yg akibantnya jurang perbezaan gaji semakin mengecil. Bertambahlah lawak jenaka Mamat Omar apabila menuntut ELAUN lebih tinggi untuk Kump.Sokongan, tetapi tidak pula untuk kump. P&P dengan alasan Gred 41 ke atas sudah menikmati elaun yang tinggi.

Di SPBA ni, JPA sudah belajar daripada pengalaman. Sama ada nak kekal di SSM atau di SPBA, terpulanglah kepada P.A.

cikgu karim berkata...

PERKARA 81, DALAM PEKELILING PENDIDIKAN ( GURU )

1. Bayaran Insentif Yang Ditambatkan Kadar

81. Kadar bagi empat (4) bayaran insentif yang ditetap berdasarkan gaji pokok iaitu Bayaran Insentif Perkhidmatan Kritikal, Bayaran Insentif Subjek Pendidikan, Bayaran Insentif Pedalaman dan Bayaran Insentif Wilayah adalah ditambat pada kadar gaji bulan Disember 2011.
,,
SESAPA YG ADA INFO, HARAP KONGSI ATAU BGTAW SY,, KYRG JELAS,, cikgukimpalan@gmail.com

Tanpa Nama berkata...

Seronok juga baca celoteh yg tenyata membosankan....saya dah sign......yg tak sign kang melopesss....

Tanpa Nama berkata...

perbezaan gaji memang kena ada cuma jgn terlalu luas jurang perbezaan dah la, masing-masing punya rezeki.. aku dah sign td, junior aku akan sama gaji ngan aku tahun depan...rezeki dia, rezeki aku pun ada gak cuma x sebanyak yg dia dpt.. kira punya kira aku dapat kenaikan utk perubahan skim ni sebanyak rm180 tp ada antara kwn aku yg dpt rm3++ rezeki dia..rezeki aku rm180 tu...sng cite cmni la lbih kurang T5 untung T6 rugi, T7 rugi, T8 untung (contoh shj)...

2bz4money berkata...

Kalu x sign SBPA pun kena follow rule exit policy jugak..kita tengoklah smda kuasa PA berupaya merubah pemikiran JPA/PM..

Tanpa Nama berkata...

Kepada cikgu Karim tambat tu maksudnya bayaran insentif tu akan kekal pada angka atau bayaran bulan 12 ni..contohnya bisp ckgu pada bulan dis 2012 ni rm120, rm120 ni akan kekal pada tahun 2013,2014 dan seterusnya sehingga diarahkan berenti..kadar ini tidak lg berdasarkan peratus gaji pokok...

41 dengan idea dari korporat berkata...

SAYA TAK PEDULI KALAU ORANG NAK MARAH...TOLAK KETEPI TENTANG PERASAAN.

SAYA SETUJU JIKA SBPA DIKAJI SEMULA..SAYA CADANGKAN SUPAYA,KENAIKAN GAJI PELAKSANA DIKEKALKAN KERANA SBPA TELAH MENUNJUKKAN ADANYA,HIERARKI IAITU SEMAKIN TINGGI PANGKAT SEMAKIN BANYAK KENAIKAN...(TAPI GRED 11 PERLU DIBERI SEDIKIT LAGI KENAIKAN AGAR GAJI MINIMUM 1000 TERCAPAI)

WALA BAGAIMANAPUN...KUMPULAN 41 PERLU MENDAPAT KENAIKAN TERTINGGI KERANA PADA 20O7,ADA ANTARA MEREKA YANG GAJINYA LEBIH RENDAH DARI GRED 32 BILA KENAIKAN 41 CUMA 10% BERBANDING 27,29,32,36 SEBABYAK 25%.INI TAK SEPATUTYA BERLAKU KERANA,41 ADA IJAZAH....MANA BOLEH MENAIKKAN GAJI ORANG YANG TAK ADA IJAZAH LEBIH DARI JAZAH SEMATA MATA KERANA NAK BAGI MEREKA KEHIDUPA YANG SESUAI DENGAN KOS HIDUP.TAHUKAH DATO BAHAWA ADA ANTARA KUMPULAN BAWAHAN YANG MENJALANI HIDUP LEBIH DARI KEMAMPUAN,ADA GRED 27,32 PAKAI TOYOTA WISH ....MEREKA PERLU BERUSAHA....JANGAN NAK HARAP CEUPACS BERJUANG SEHINGGA MENAMPAKKAN SEOLAH CEUPACS SPT BERJUANG UNTUK GOLONGAN BAWAHAN SEMATA MATA.
KALAU CEUPACS TERUS BERJUANG UNTUK BAGI MEREKA HIDUP MEWAH SAMPAI BILA BILAPUN TAK AKAN CUKUP...AKHINYA NANTI SAYA RASA CEUPACS TIDAK AKAN DIHORMATI OLEH KERAJAAN,
MUNGKIN SALAH SATU SEBAB JPA TAK PANGGIL CEUPACS BERUDING ADALAH KERANA MEEKA DAH TAHU MEREKA TAK AKAN DAPAT BUAT SBPA JIKA CEUPACS TERLIBAT SAMA.
SBPA DAH ELOK....CUMA KENAIKAN JUSA YANG MELAMPAU DIKAJI BALIK DAN DIAGIHKAN SEMULA KEPADA GRED 11 DAN 41 KEATAS...NI KERANA PnP MEMPUNYAI LEBIH KELULUSAN DAN TANGGUNGJAWAB..BUKAN SPT PELAKSANA SENIOR YANG BANYAK KOMPLEN...TAPI MEREKA BOLEH BANYAK KOMPLEN KERANA BUKAN MEREKA YANG KENA TANGGUNG DAN JAWAB.LAGIPUN KOMEN UNTUK MEMPERTAHANKAN SENIOR AGAR DAPAT LEBIH ADALAH MENGARUT...MENTALITI INILAH YANG MENYEBABKAN PERKHIDMATAN AWAM KITA TAK MAJU...JUNIOR BANYAK YANG ADA IDEA UNGGUL,TAPI TERHALANG KERANA SENIOR YANG RASA DIRI MEREKA BAGUS TU TAK NAK TERIMA IDEA BARU,SEBAB ZON SELESA MEREKA TERGANGGU TAPI NAK GAJI LEBIH.SAYA CADANGKAN AGAR SETIAP PA PALING LAMA BOLEH BERKHIDMAT SELAMA 7 TAHU DI SATU SATU TEMPAT UNTUK MEMBERI PELUANG KEPADA IDEA BARU DAN INILAH BARU TRANFORMASI...JIKA TAK MAHU TUKAR...EXIT POLICY.
IDEA YANG BAGUS SELALUNYA TDAK DAPAT DITERIMA,TERUTAMA OLEH ORANG YANG ADA KEPENTINGAN...SEPERTI ORANG YANG RASA DIRINYA SENIOR SERBA TAHU...DAN UNTK MELAKUKAN TRANSFORMASI KITA TAK BOLEH TERLALU AMBIL HATI ORANG,BUAT APA YANG KITA RASA BETUL ...PERASAAN,KEADADILAN,SENDU HIBA,RATAP TANGIS DAN AMARAH TAK PUAS HATI TOLAK KETEPI KERANA PERASAAN INILAH YANG MENGHALANG KITA UNTUK BUAT SESUATU YANG BARU.

Tanpa Nama berkata...

Sepatutnya kita naik satu tangga di SSM dulu sebelum lihat matagaji terhampir di SBPA kan? Kenapa ada yang kata tak naik satu tangga di SSM dulu tapi terus lihat gaji terhampir di SBPA. Mana satu betul ni?

Tanpa Nama berkata...

yg ke-2 tu betul...

Tanpa Nama berkata...

Sepatutnya kita naik satu tangga di SSM dulu sebelum lihat matagaji terhampir di SBPA kan? Kenapa ada yang kata tak naik satu tangga di SSM dulu tapi terus lihat gaji terhampir di SBPA. Mana satu betul ni?

-------------------------------------
naik satu tgga gaji di SSM dan baru tgk terhampir/lebih di SBPA...lepastu di ikuti kenaikkan tahunan 2012

Tanpa Nama berkata...

Berlaku ketidakadilan dalam SBPA. Macam mana dia orang buat kerja. Contoh terdekat. DG44 P1T6, untuk kenaikan bulan Julai, jumlah setahun RM4507.32. P1T5 RM4810.68(TPG berubah bulan Jan), P1T4 RM5864.04 (TPG berubah bulan April). Nampak sgt ketidakadilan dalam SBPA.

P1T6 dan P1T4, dua tangga gaji berbeza tapi P1T4 lebih RM1356.72 daripada P1T6.

Sepatutnya P1T6, TPG berubah kepada bulan Januari, baru ada perbezaan.

Sifir yang lebih mudah, kan lebih baik semua gaji diberi kenaikan yang sama saje. Kalau 10%, semua 10%, baru adil.

Tanpa Nama berkata...

Presiden cuepacs kata jgn sign, aku peduli ape aku sign jugk. Aku mmg x suke cuepacs ni bila yg jd bos krg cerdik dan ade kpentingan. Elok bubar je cuepacs ni, pemimpin x leh harap.

Tanpa Nama berkata...

MUNGKIN SALAH SATU SEBAB JPA TAK PANGGIL CEUPACS BERUDING ADALAH KERANA MEEKA DAH TAHU MEREKA TAK AKAN DAPAT BUAT SBPA JIKA CEUPACS TERLIBAT SAMA.
.......................
Sebabnya mudah. JPA tak mahu melayan karenah Mamat Omar yg HANYA mahu gred Sokongan terutama Pembantu Makmal naik banyak. Tu je

Tanpa Nama berkata...

Salam...

Baru dgr taklimat tadi...

SBPA ade baik dan kelemahan.

Kelemahan yang ketara dari segi perpindahan gaji SSM ke SBPA;

>>> Gred sama tapi kenaikan BERBEZA yang ketara

>>> Senior dan junior dirangkumkan dengan 1 tangga gaji SBPA

- Ada kenaikan RM4 (Cth KPP aku)
- Ada kenaikan RM17 (Aku ler...)
- Ada kenaikan RM200 (Junior 3 tahun aku)

{{Gaji SSM Baru - Gaji SBPA terhampir}}

Hahahaha...kiraan paling pelik dalam dunia. Mana 7-13%...?

Apa JUSTIFIKASI kiraan berbeza cam nie?

Aku x kesah junior naik byk, TAPI biarlah SAMA BANYAK.

Gred lain juga pun sama. Kawan aku gred 27, ada ke patut 5 tangga SSM dirangkum menjadi 1 tangga SBPA.

Guna RUMUS Matematik apa nie? Janjang Gometri? Perkamilan? dy/dx?atau Trigometri

Nape x naik 7-13% dulu then baru ke SBPA, RM80-320 ikut gred cam dalam ucapan bajet YAB PM kite...ker aku salah paham?


Konfius...konfius...

Harap aku nyer pemahaman SALAH lah...

AKu harap ada jalan penyelesaian dan pembaikan. Semoga, semua PA gembira dan bersemangat kerja.

Tq...

Tanpa Nama berkata...

kenaikan gaji PA masih tak dinikmati lagi...tp harga barang spt kicap...telor...milo dah naik harga sejak pengumuman bajet tempohari...nnti dah naik gaji yg ciput ni...pasti hage barang naik sekali lagi...nasib2...

Tanpa Nama berkata...

JPA TAK PANDAI MATEMATIK, ADAKAH GAJI KAKITANGAN GRED 17 YANG DAH KERJA 4 TAHUN SAMA DENGAN YANG DAH KERJA 3 TAHUN DALAM SBPA DIKUMPULKAN KE TANGGA T2?..CUBA PERBETULKAN SIFIR GAJI TU, JANGAN HANYA TAHU PAKSA ORANG SIGN OPTION SBPA KALAU TAK ADIL....BODOH

Tanpa Nama berkata...

Salam..aku tak puas hati..keje 18 tahun naik tak sampai 7%.. jusa naik 100%...(dalam bajet kata 7-13%) ..biar naik sama rata...jgn tindas org bawah ni.... semua org buat kerja..bukan jusa saja... ingatlah .. kumpulan pelaksana lebih 60%..makna hampir sejuta org..dan mereka inilah yang besarnya kan menentukan kerajaan akan datang... pikir2 kanlah..

Tanpa Nama berkata...

BERITA HARIAN BERTARIKH 20.12.2011
"Loke berkata, CUEPACS turut prihatin dan bimbang dengan nasib kira-kira 200,000 penjawat awam di Gred 17 N, W dan F kerana mereka diberikan tawaran kurang memuaskan"

PERSOALANNYA KENAPA ASYIK GRED 17 SAJA TERUTAMA DALAM GRED N, W DAN SEWAKTU DENGANYA SERING KURANG MENDAPAT MANFAAT SEDANGKAN JAWATAN BAWAH GRED 17 MENDAPAT BANYAK MANFAAT? SEDANGKAN JPA SENDIRI BERADA DALAM BIDANG PENTADBIRAN, TAPI TIDAK PUN MENOLONG MEMPERBAIKI KAKITANGAN YANG BEKERJA DALAM SEKTOR PENTADBIRAN. SEDIH BETUL LAH PENGGUBAL DASAR DALAM JPA NI...TIDAK ADIL. JANGAN JADIKAN ALASAN KONONNYA KERJA DI PENTADBIRAN SENANG, DUDUK OFFICE. TAPI TENGOK LAH TAHAP KELULUSAN DAN INTELEKTUAL ORANG YANG BEKERJA DI DALAM PENTADBIRAN. JAWATAN LAIN YANG DIUPGRADE SELAIN GRED 17 YANG KONONNYA DENGAN ALASAN GAJI RENDAH, MELIBATKAN NYAWA, MELIBATKAN KESELAMATAN NEGARA, BANYAK BEBAN KERJA. SEPATUTNYA BUKAN ITU YANG DINILAI, TENGOKLAH TARAF PENDIDIKAN YANG DIMILIKI. MANA KEADILAN NI? TAKKAN SUATU HARI NANTI TUKANG KEBUN PULA DIUPGRADE KE 27 SEBAB KERJA SUSAH DAN GAJI RENDAH....BETUL-BETUL TIDAK MENGIKUT PIAWAIAN DALAM MENILAI SKIM PERJAWATAN SEKARANG NI.

Tanpa Nama berkata...

LAGIPUN KOMEN UNTUK MEMPERTAHANKAN SENIOR AGAR DAPAT LEBIH ADALAH MENGARUT...MENTALITI INILAH YANG MENYEBABKAN PERKHIDMATAN AWAM KITA TAK MAJU...JUNIOR BANYAK YANG ADA IDEA UNGGUL,TAPI TERHALANG KERANA SENIOR YANG RASA DIRI MEREKA BAGUS TU TAK NAK TERIMA IDEA BARU,SEBAB ZON SELESA MEREKA TERGANGGU TAPI NAK GAJI LEBIH
--------------------------
Kalau anda dalam PnP, dan kalau anda junior yang perasan anda bagus , banyak idea, kenapa tak minta GC. Ini akan memberi anda lebih kenaikan gaji. Tak perlu persoalkan senior, tu hak mereka. Kalau bahagian lain, saya tak pasti

Tanpa Nama berkata...

Tn Hj Dato', Apa sudah jadi dengan SBPA nih! Kami golongan N27 lulusan 'diploma' tapi masuk kategori STPM. Golongan diploma lain masuk dalam senarai diploma. Yang tak ada diploma (DG - sijil) masuk dalam senarai diploma dan gaji lebih dari orang yang ada diploma. Apa sudah jadi nih! Rata-rata kami ada ijazah sebagaimana yang di mahukan oleh PM dulu supaya ramai kakitangan sambung belajar dan dapat digree. Tapi sampai hari ini pun kerajaan tak ambil kisah bak kata bebudak " apa aku kisah... Kalau ini laa gayanya, kami semua sebahagian penentu Kerajaan tau.... jangan main-main. Dalam pendidikan sekarang, habis Digree dengan CGPA 2.30 pun (kelas 3 gamaknya) terus interview gred 41. Kakitangan awam yang dah habis digree dengan CGPA lehih 2.8, 3.25 mahupun 3.5 ke atas lulusan keluaran 5, 6, 7 tahun lepas macam mana? Ada ke Tn Hj Dato' tahu ini semua, faham atau buat2 tak faham?. Adil ke?. Kelayakan gaji kami sebelum ini adalah gaji diploma tapi dengan SBPA kami semua dimasukkan dalam kategori STPM, kenapa semakin rendah? Nampaknya golongan kami semakin terpinggir, agaknya tak penting lagi....... Kalau nih laaa, nampaknya menganiaya ...... minta Cuepac desak Kerajaan supaya kaji balik. Jangan huru harakan keadaan. Ingat tuuuu Tn Hj Dato'.......

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

cuepacs tolong kami kump sokongan di daerah lawas........kami dipaksa hari ini sain dan di hantar hari ini juga tolong kami cuepacs.....kami baca berita cuepacs nak jumpa pm 22hb ni,kami nak tggu tp pihak atasan di lawas,sarawak kata sain n hantar hari ni.......

Selasa, Disember 20, 2011 10:07:00 AM

--------------------

kasi saman itu orang...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

cuepacs tolong kami kump sokongan di daerah lawas........kami dipaksa hari ini sain dan di hantar hari ini juga tolong kami cuepacs.....kami baca berita cuepacs nak jumpa pm 22hb ni,kami nak tggu tp pihak atasan di lawas,sarawak kata sain n hantar hari ni.......

Selasa, Disember 20, 2011 10:07:00 AM

--------------------

kasi saman itu orang...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Tn Hj Dato', Apa sudah jadi dengan SBPA nih! Kami golongan N27 lulusan 'diploma' tapi masuk kategori STPM. Golongan diploma lain masuk dalam senarai diploma. Yang tak ada diploma (DG - sijil) masuk dalam senarai diploma dan gaji lebih dari orang yang ada diploma. Apa sudah jadi nih! Rata-rata kami ada ijazah sebagaimana yang di mahukan oleh PM dulu supaya ramai kakitangan sambung belajar dan dapat digree. Tapi sampai hari ini pun kerajaan tak ambil kisah bak kata bebudak " apa aku kisah... Kalau ini laa gayanya, kami semua sebahagian penentu Kerajaan tau.... jangan main-main. Dalam pendidikan sekarang, habis Digree dengan CGPA 2.30 pun (kelas 3 gamaknya) terus interview gred 41. Kakitangan awam yang dah habis digree dengan CGPA lehih 2.8, 3.25 mahupun 3.5 ke atas lulusan keluaran 5, 6, 7 tahun lepas macam mana? Ada ke Tn Hj Dato' tahu ini semua, faham atau buat2 tak faham?. Adil ke?. Kelayakan gaji kami sebelum ini adalah gaji diploma tapi dengan SBPA kami semua dimasukkan dalam kategori STPM, kenapa semakin rendah? Nampaknya golongan kami semakin terpinggir, agaknya tak penting lagi....... Kalau nih laaa, nampaknya menganiaya ...... minta Cuepac desak Kerajaan supaya kaji balik. Jangan huru harakan keadaan. Ingat tuuuu Tn Hj Dato'.......

Selasa, Disember 20, 2011 11:40:00 PM

------------------------

kelayakan minima untuk masuk PPT N27 kan STPM dan kalau yang ada diploma starting gaji dalam P1T3 - P1T5 mengikut jenis diploma yg ada.. kira adillh tu...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

BERITA HARIAN BERTARIKH 20.12.2011
"Loke berkata, CUEPACS turut prihatin dan bimbang dengan nasib kira-kira 200,000 penjawat awam di Gred 17 N, W dan F kerana mereka diberikan tawaran kurang memuaskan"

PERSOALANNYA KENAPA ASYIK GRED 17 SAJA TERUTAMA DALAM GRED N, W DAN SEWAKTU DENGANYA SERING KURANG MENDAPAT MANFAAT SEDANGKAN JAWATAN BAWAH GRED 17 MENDAPAT BANYAK MANFAAT? SEDANGKAN JPA SENDIRI BERADA DALAM BIDANG PENTADBIRAN, TAPI TIDAK PUN MENOLONG MEMPERBAIKI KAKITANGAN YANG BEKERJA DALAM SEKTOR PENTADBIRAN. SEDIH BETUL LAH PENGGUBAL DASAR DALAM JPA NI...TIDAK ADIL. JANGAN JADIKAN ALASAN KONONNYA KERJA DI PENTADBIRAN SENANG, DUDUK OFFICE. TAPI TENGOK LAH TAHAP KELULUSAN DAN INTELEKTUAL ORANG YANG BEKERJA DI DALAM PENTADBIRAN. JAWATAN LAIN YANG DIUPGRADE SELAIN GRED 17 YANG KONONNYA DENGAN ALASAN GAJI RENDAH, MELIBATKAN NYAWA, MELIBATKAN KESELAMATAN NEGARA, BANYAK BEBAN KERJA. SEPATUTNYA BUKAN ITU YANG DINILAI, TENGOKLAH TARAF PENDIDIKAN YANG DIMILIKI. MANA KEADILAN NI? TAKKAN SUATU HARI NANTI TUKANG KEBUN PULA DIUPGRADE KE 27 SEBAB KERJA SUSAH DAN GAJI RENDAH....BETUL-BETUL TIDAK MENGIKUT PIAWAIAN DALAM MENILAI SKIM PERJAWATAN SEKARANG NI.

Selasa, Disember 20, 2011 11:12:00 PM

-------------------------

betul2.. setuju.. lagipun dalam keadaan sekarang ni gred N17 lah yang paling stress.. kena kerja siang dan malam untuk siapkan borang opsyen.. kenaikan gaji pun kena kira betul2.. kalau silap sikit kena tindakan surcajlah jawabnya.. sepatutnya gred N17 ni diupgradekan ke N27 dan gred N27 yang sedia ada sekarang diupgradekan ke N29/N31 barulah nampak adil.. gred lain goyang kaki jer pada masa ni tunggu borang opsyen sampai...

Tanpa Nama berkata...

gred 32 keatas senang hati dpt sbpa ni mmg durg tggu............majoriti guru2.ada yg cakap 2007 kump skngn naik gaji hgga 25-35% kktgn gred 32 k atas x bising pun...ni bodoh punya guru ke apa,wlpn naik hgga 35% gaji kump sokongan tak dpt byk le bodoh.......kump sokongan krj sampai malam guru2 dah tidur senang hati.......ape la JPA bodoh sangat........aku tau le x semestinya gaji sama dgn guru tp adil le aku setuju gaji guru skrg masalahnya gaji kktgn skngn kenapa makin kecil bangang...........

Tanpa Nama berkata...

guru2 pemalas skrg pasal gaji naik diurg suka tp krj 9 jam bodoh.......guru2 skrg ni manja byk curi tulang cuba turun kwsn2 daerah kecil byk guru2 yg tak buat krj dia suruh gred 17 ke bwh buat krj........byk guru2 25 hb skrg ni tggu 25 hb gaji masuk tu je yg dia tau.........menteri pelajaran pun bodoh muhyiddin yasin........kompem kktgn sokongan seluruh negara akn undi protes pru 13..........

Tanpa Nama berkata...

Sepatutnya kita naik satu tangga di SSM dulu sebelum lihat matagaji terhampir di SBPA kan? Kenapa ada yang kata tak naik satu tangga di SSM dulu tapi terus lihat gaji terhampir di SBPA. Mana satu betul ni?
---------------------------
Setelah saya lihat gred 32,34,38,41,44 didapati daripada gaji ssm ke terdekat sbpa pun sama saja tak payah naik ke ssm pun gaji baru tetap sama kerana yg terhampir itu je..kerana kenaikan tahunan yg lalu lebih rendah drpd sekarang... dua-dua boleh pakai./..

Tanpa Nama berkata...

tak adil...kami mahu senior dapat hak balik...kang aku undi pembangkang....

Tanpa Nama berkata...

Berlaku ketidakadilan dalam SBPA. Macam mana dia orang buat kerja. Contoh terdekat. DG44 P1T6, untuk kenaikan bulan Julai, jumlah setahun RM4507.32. P1T5 RM4810.68(TPG berubah bulan Jan), P1T4 RM5864.04 (TPG berubah bulan April). Nampak sgt ketidakadilan dalam SBPA.

P1T6 dan P1T4, dua tangga gaji berbeza tapi P1T4 lebih RM1356.72 daripada P1T6.

Sepatutnya P1T6, TPG berubah kepada bulan Januari, baru ada perbezaan
-------------------------
Salam.tuan tak mahu jangan sign...ini opsyen bukan paksa kekalah di ssm terima akibatnya............nantii..orang dapat bonus kau nganga..huuu

Tanpa Nama berkata...

saya pun sama....senior perlu dapat gaji lebih dari senior...ini lumrah...apa ler bangang sangat buat sistem tanpa usul periksa n tak jaga perasaan org lain....

Tanpa Nama berkata...

setiap kali ada perubahan mmg ada yg untung sikit dan ada yg untung banyak....dan aku adalah antara org yg selalu dok tempat untung sikit...hehehe padan muka aku (tak ada yang rugi cuma untung sikit...) tak betul gitu

Tanpa Nama berkata...

guru2 pemalas skrg pasal gaji naik diurg suka tp krj 9 jam bodoh.......guru2 skrg ni manja byk curi tulang cuba turun kwsn2 daerah kecil byk guru2 yg tak buat krj dia suruh gred 17 ke bwh buat krj........byk guru2 25 hb skrg ni tggu 25 hb gaji masuk tu je yg dia tau.........menteri pelajaran pun bodoh muhyiddin yasin........kompem kktgn sokongan seluruh negara akn undi protes pru 13..........
________________________________


amboi3 sedap ngate... yg duduk kat kosi empuk, bilik berekon, ptg2 pun tak dtg selambe badak kdg. tu ape?
2 x 5 je thp ke cipanan nye. sdap kate org bodoh. kene balik bodoh kat ko. pdn muke. tak de cikgu, ko ni ABC pun tak kenal, tak de cikgu, ko bukan kerani tau sekurang2 nye. KERANI tau... ingat besar jasa seorang KERANI, jgn suka-suki kutuk2 ye...

walaupun aku bukan kerani PA ke ape ke, even JAGA atau makcik cleaner, aku tetap menghargai jasa masing2. Apa ada pada GAJI, bukan pun akan korang dapat tinggi menggunung, besarkanlah JASA korang..walaupun kecil di gaji, tapi BERKAT tak terkata.. sekian

. berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

Aku ni pulak, bantah..... bantah jugak. Tapi, sign..... sign jugak. Kalau tidak terlopong nanti. Ada kenaikan gaji, dan gaji maksimum tinggi.

Aku percaya ramai yg dok bantah kat sini akan sign SBPA. Kat pejabat aku dah 85% sign w/pun borang baru diedarkan. Kalau dah lepas tarikh tutup, menangis tak berlagu lah......

Tanpa Nama berkata...

Salam semua.... di sini saya ingin meninggalkan satu persoalan. Sekiranya 20 tahun lagi ( umur saya 50 tahun ) tatkala prestasi jasmaniah saya makin menurun dan sekiranya saya diberhentian apa akan jadi ? Macam mana dengan pencen ? Layak ke tidak? Kalau xlayak mcm mana? epf sudahlah tidak dicarum ? Hmmmmm sakit kepala
:(

Tanpa Nama berkata...

Aku tension ni......aku dah lulus..
ptk

gaji di p2....

Last....yang cemburunya juni0r 7 tahun dan 8 tahun bekerja, belakang aku sama gaji ngan aku...aku senior tahun 9 .....patah balik jadi gaji sama junior...

Yang jealous lagi
orang gaji P1
Boleh sama lak gaji ngan aku

Sia sia aku kerja lama.....dan senioriti hilang camtu je....

Siapa buat sbpa ini....
Matematik spm nya tak bagus kot...
Hentam kromo letak gaji..
Suka suka hati...Fikirle gaji ikut tahun...
Kalau tidak buat camni....
Semua orang naik gaji RM200.00 contohnya...barule semua adil....kan takdele orang nak pertikai ape

Tanpa Nama berkata...

GELARAN SBPA

Skim bodoh penjawat awam
Skim bodek pegawai atasan
Skim buang pekerja awam
Skim baik pegawai atasan
Skim boleh pecat anda
Skim bodek pujuk ampu
Skim bersama pekerja awam
skim bersama pegawai atasan

Tanpa Nama berkata...

Kenapa ada perubahan tarikh kenaikan gaji? Dlm SSM...KGT saya pada bulan Januari tetapi mengikut jadual SBPA pulak saya punya KGT ditukarkan kepada April pulak. Bila tanya alasan HR kata tak tahu kenapa?! Apa kerja ni?

Tanpa Nama berkata...

Tarikh KGT tuan berubah dari Jan ke April kerana gaji tuan sama dengan gaji senior dlm SPBA.

Tanpa Nama berkata...

Tujuan perubahan tarikh KGT tuan/puan bagu mengelakkan terdapat junior naik gaji lebih awal berbanding senior pada tahun yang sama.

Tanpa Nama berkata...

Tolong tangguh SBPA. Ada pejawat awan yang langsung tidak sempat untuk merasa anjakan gaji P1 ke P2 setelah lulus PTK Tahun 2010. Jika SBPA dilaksanakan, penjawat awam terbabit terpaksa berputih mata kerana tidak layak lagi memohon anjakan gaji (SSM) setelah terpaksa memilih SBPA. Tolong lihat kes terlepas pandang seperti. Kenapa hak untuk mendapat anjakan gaji dinafikan oleh SBPA yang dibuat dalam keadaan tergesa-gesa. Bukan menentang SBPA. Rugi lulus PTK pada tahun 2010.
harap ditanguhkan SBPA.

Tanpa Nama berkata...

Permohonan sepatutnya dibuat lebih awal setelah mendapat keputusan kelulusan PTK 2010. Walaupun kelulusan anjakan gaji (P1 ke P2) tersebut lewat diterima. Namun perubahan gaji (tunggakan) masih lagi boleh dibayar walaupun telah menerima SBPA.

Kes ini sama dengan surat kelulusan kenaikan pangkat yang belum atau lewat diterima dlm skim SSM. Pelarasan tunggakan gaji akan dibuat selepas itu walaupun tuan/puan telah menerima skim SBPA.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama Tanpa Nama berkata...

Tujuan perubahan tarikh KGT tuan/puan bagu mengelakkan terdapat junior naik gaji lebih awal berbanding senior pada tahun yang sama.

Rabu, Disember 21, 2011 11:03:00 AM
-----

Masalahnya ditempat saya memang dah senior pun. Saya tak nampak berkesannya diubah KGT tu. Semakin kelangkabut ada la...ubah je ikut yg dipakai SSM ok apa? Just ubah naik gaji je. Ni bukan setakat kita semua yg pening..org JPA sendiri pun pening bila tanya tak dapat beri jawapan!

Tanpa Nama berkata...

Xde ke yg nk komen pasal kriteria obes dalam kenaikan pangkat? Mcmana penilaiannya? Dgrnya ada aspek tatarias diri? Klu dulu awek, bila dah kawen, beranak tetiba badan naik, xke menutup peluang naik pangkat? Cer ular..cer ulas...

Doc berkata...

Tak perlu berhimpun..
Tak perlu perang..
Tak perlu runding..

Pekerja Perkhidmatan awam disarankan melaksanakan mogok selama tiga hari tidak datang bekerja. Semua mesti sepakat dan semua pekerja awam keseluruhan 1Malaysia lancarkan mogok bersama...

Barulah JPA dan PM mahu dengar apa yang Pekerja Awam ingin luahkan..

Tanpa Nama berkata...

Masalahnya ditempat saya memang dah senior pun. Saya tak nampak berkesannya diubah KGT tu. Semakin kelangkabut ada la...ubah je ikut yg dipakai SSM ok apa? Just ubah naik gaji je. Ni bukan setakat kita semua yg pening..org JPA sendiri pun pening bila tanya tak dapat beri jawapan!

Rabu, Disember 21, 2011 11:35:00 AM

-------------------
Walaupun di tempat tuan/puan adalah pegawai yang senior tetapi masih ada pegawai lain yang lebih senior dari tuan/puan menggunakan skala gai yang sama.

Memang tidak dapat dinafikan terdapat senior dan junior yang memperolehi gaji yang sama dlm SBPA.
Namun KGT senior adalah lebih awal berbanding junior dlm SBPA nanti.
Sebagai contoh:
Senior- start kerja oct 2006 (KGT asal Oct)
Junior- start kerja jan 2007 (KGT asal Jan)

Dalam SBPA, KGT senior akan ditukarkan kepada Jan/April dan KGT junior akan ditukarkan ke Jul/Oct.
Walaupun KGT senior dan junior tersebut nampak hanya berbeza 3-6 bulan, namun KGT senior 2006 tersebut juga berbeza 3-6 bulan berbanding pegawai lebih senior tahun 2005.

Ini mengelakkan gaji junior lebih tinggi berbanding senior.

Jika Tarikh KGT junior dikekalkan pada bulan Januari bukankah ianya lebih mengelirukan?
Harap tuan/puan sedia maklum.

Tanpa Nama berkata...

Masalahnya ditempat saya memang dah senior pun. Saya tak nampak berkesannya diubah KGT tu. Semakin kelangkabut ada la...ubah je ikut yg dipakai SSM ok apa? Just ubah naik gaji je. Ni bukan setakat kita semua yg pening..org JPA sendiri pun pening bila tanya tak dapat beri jawapan!

Rabu, Disember 21, 2011 11:35:00 AM

-------------------

Masih lagi dengan contoh:
Senior- start kerja oct 2006 (KGT asal Oct)
Junior- start kerja jan 2007 (KGT asal Jan)

Oleh kerana gaji dalam SBPA pegawai berkenaan menerima jumlah yang sama. Katakanlah RM2000 sebulan.
Tidak adil jika tarikh KGT masing-masing dikekalkan pada Oct dan Jan seperti cadangan tuan/puan tadi kerana pegawai junior menerima kenaikan gaji lebih awal berbanding yang lebih senior pada tahun tersebut yang terpaksa menunggu 10 bulan kemudian untuk merasai kenaikan. (seakan2 pegawai senior pula yang masuk kerja lebih lambat dalam kerajaan)

Harap puan/tuan rujuk semula dengan pegawai sumber manusia berkenaan yang pakar ttg hal ini utk maklumat lebih lanjut.

Tanpa Nama berkata...

Xde ke yg nk komen pasal kriteria obes dalam kenaikan pangkat? Mcmana penilaiannya? Dgrnya ada aspek tatarias diri? Klu dulu awek, bila dah kawen, beranak tetiba badan naik, xke menutup peluang naik pangkat? Cer ular..cer ulas...

________________________________

eeee..yucks tekeluar tajuk.. murahan, nak yg lawo2 je ke jd bos tp otak kat lutut, patotla.. no geng2 yg buat sbpa la ni.. choyy maths failed!!

Tanpa Nama berkata...

Xde ke yg nk komen pasal kriteria obes dalam kenaikan pangkat? Mcmana penilaiannya? Dgrnya ada aspek tatarias diri? Klu dulu awek, bila dah kawen, beranak tetiba badan naik, xke menutup peluang naik pangkat? Cer ular..cer ulas...

________________________________

eeee..yucks tekeluar tajuk.. murahan, nak yg lawo2 je ke jd bos tp otak kat lutut, patotla.. no geng2 yg buat sbpa la ni.. choyy maths failed!!

Rabu, Disember 21, 2011 1:49:00 PM
-----------------------------------
Keluar tajuk? heloo, dlm strategi Perkhidmatan awam yang kejat under SBPA ada satu kriteria Indeks Jisim Badan ok? ada jugak dimention pegawai Obes terkebelakang dalam keutamaan naik pangkat.....

Tanpa Nama berkata...

salam sejahtera....apabila manusia tidak puas hati dengan sesuatu perkara.ia akan merubah segalanya kelak...renungkan lah dan slmt tahun baru.,,

aku bingung ni ,Usin tolong aku berkata...

BENAR DAN SAH....JPA TAK IKUT PEKELILING YANG DIA SENDIRI KELUARKAN...DAH BENGONG GAMAKNYA JPA..

BERDASARKAN TAKLIMAT YANG JPA BAGI,,JUGA DALAM PEKELILING KAEDAH KENAIKAN GAJI ...
DIA KATA
1)NAIK SATU TANGGA GAJI DALAM SKIM SSM,

2) LIHAT TANGGA GAJI BARU DALAM JGS SBPA,GAJI YANG SAMA ATAU LEBIH TINGGI DARI SSM DALAM JGS SBPA,ITULAH GAJI SBPA...

TETAPI...BERDASARKAN LAMPIRAN C,SEMUA ITU TAK BETUL,TIADA KENAIKAN DALAM SSM SEBENARNYA....KITA TERUS DIBERI KENAIKAN KE SBPA PALING HAMPIR DARI GAJI KITA SEKARANG.


MINTA PENJELASAN.....ADAKAH JPA MENIPU.

Tanpa Nama berkata...

apa nak diloratkan..kalau ko kelulusan mampos maka maposlah gaji ko..kalau ko kelulusan tidak mampos maka gaji ko tidaklah mampos...habis cerita...

Tanpa Nama berkata...

bersyukur la dengan apa yang telah diumumkan...rasanya banyak sangat penambahbaikan dalam sistem SBPA...kenapa masa golongan sokongan naik gaji sehingga 35% masa 2007,senyap je...tak bantah...golongan profesional tak setuju juga masa tu tapi terima aje...tapi bila pelarasan baru ni...masing2 dapat kenaikan...banyak pula tu...bersyukurlah..daripada tak dapat langsung...taktau la nak cakap...susah nak ikut cakap semua orang...kerajaan kene teruskan apa yang telah dibuat..kalau tak...lemah la...nanti ramai yang ambil kesempatan

Tanpa Nama berkata...

aku rasa cuepacs ni hanya berjuang tuk kumpulan sokongan....masa kumpulan 41-44 naik 10% je tahun 2007,cuepacs diam aje...tak adil...menyesal masuk ahli cuepacs...

Tanpa Nama berkata...

aku rasa cuepacs ni hanya berjuang tuk kumpulan sokongan....masa kumpulan 41-44 naik 10% je tahun 2007,cuepacs diam aje...tak adil...menyesal masuk ahli cuepacs...kali ni naik sama rata...sebuk pulak...nak samakan gaji sokongan dengan orang yang ada ijazah susah la...sambung la belajar kalau nak gaji lebih...jangan bela sebelah pehak aje cuepacs...orang yg ada ijazah tu ada hutang belajar nak dibayar...nak gaji besar...sambung la ijazah..kerajaan kan suruh sambung belajar...

Tanpa Nama berkata...

aku rasa cuepacs ni hanya berjuang tuk kumpulan sokongan....masa kumpulan 41-44 naik 10% je tahun 2007,cuepacs diam aje...tak adil...menyesal masuk ahli cuepacs...
_____________________________________

awak yg 41 dan 44 kalo 10% dah dpt rm400 hingga rm 600. Kenaikkan tahunan pula tue dalam SSM dalam rm 95 ke rm 130, tambah elaun keraian,ITP, dan COLA. Beraper byk naik tue? lum lagi claim kalo gi bagi ceramah ker?outstation ker?

yg kumpulan sokongan 35% dpt dlam rm300 ker rm400. kenaikkan tahunan hanya rm 40 ker rm70,ITP,EKA dan COLA kecil sajer. Bukannyer senang2 nak claim..Yg bergred 41/44 dah besar dah gaji bagi kenaikkan 10 ke 15% la paling tinggi.

Dengan SBPA gred 41/44 naik byk tue yg suka? tapi yg gred rendah nie camner? kumpulan sokongan nie yg paling ramai tentulah perlu dijaga..

aku bingung lagi ni.... berkata...

BENAR DAN SAH....JPA TAK IKUT PEKELILING YANG DIA SENDIRI KELUARKAN...

BERDASARKAN TAKLIMAT YANG JPA BAGI,,JUGA DALAM PEKELILING KAEDAH KENAIKAN GAJI ...
DIA KATA
1)NAIK SATU TANGGA GAJI DALAM SKIM SSM,

2) LIHAT TANGGA GAJI BARU DALAM JGS SBPA,GAJI YANG SAMA ATAU LEBIH TINGGI DARI SSM DALAM JGS SBPA,ITULAH GAJI SBPA...

TETAPI...BERDASARKAN LAMPIRAN C,SEMUA ITU TAK BETUL,TIADA KENAIKAN DALAM SSM SEBENARNYA....KITA TERUS DIBERI KENAIKAN KE SBPA PALING HAMPIR DARI GAJI KITA SEKARANG.

PERALIHAN GAJI SAYA DARI SSM KE SBPA,CUMA NAIK GAJI 45 RINGGIT SAHAJA

HARAP CEUPACS PERJUANGKAN ISU JPA KELIRUKAN PENJAWAT AWAM....

sesiapa yang ada info(mungkin saya salah faham)sila beri info berkenaan kaedah kenaikan gaji yang sebenar semasa kita sign opsyen.

fiq berkata...

mintak tangguh sebab gaji yang ditawarkan tidak mengikut spesifikasi yang ditetapkan..ada pekerja yang menggunakan sijil kejeruteraan tidak diberi gaji skim J...dalam tawaran sbpa ,saya dari Jab Alam Sekitar dipaksa tukar gred C sedangkan kami diterima kerja dalam gred J dan akan deberhentikan jika tidak menerima pertukaran itu...gaji kami juga mengikut gaji C sedangkan kami diterima kerja dalam gred J...Juruteknik Alam Sekitar telah dianiaya dengan skim sbpa ni...

fiq berkata...

mintak tangguh sebab gaji yang ditawarkan tidak mengikut spesifikasi yang ditetapkan..ada pekerja yang menggunakan sijil kejeruteraan tidak diberi gaji skim J...dalam tawaran sbpa ,saya dari Jab Alam Sekitar dipaksa tukar gred C sedangkan kami diterima kerja dalam gred J dan akan deberhentikan jika tidak menerima pertukaran itu...gaji kami juga mengikut gaji C sedangkan kami diterima kerja dalam gred J...Juruteknik Alam Sekitar telah dianiaya dengan skim sbpa ni...

Nurul Akma binti Ayob & Shariff Norherrizan bin Sareh Nyan berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Nurul Akma binti Ayob & Shariff Norherrizan bin Sareh Nyan berkata...

pklah yg terbaik untuk rakyat..

PELAKSANA MUKA BANG berkata...

Tahniahh Omar Osman, bkn kami tak sokong SBPA tapi kena fokuskan kesusahan kakitangan pelaksana yang kerja teruk untuk putihkan kerajaan walaupun byk yg tak putih.... Kakitangan sokongan sekurang2nye naik 12%..tidak termasuk kenaikan tahunan. harga brg dah tak terkawal.... Polisi SBPA pun belum tentu betul nak jaga kepentingan kumpulan sokongan.... Wajar dikaji secara terperinci lagi....dalam mas terdekat....

Tanpa Nama berkata...

aku sgt sgt stuju... apa kata pru 13 kte tkr je kerajaan baru...
kita ade hak maaaa........

tertipu berkata...

bagus lah dah di tangguh....

aku bengang...

pasal ape aku kt P2 T9 ssm ni bila pegi SBPA jadi T5?.. sama dengan junior lak tu. dah tu P1 pun boleh kejar dah... hai.. Lulus PTK naik 51 jek.. yg lain beratus-ratus.. Giler ape SBPA ni? harap bagi naik sama rata la... tak kan senior 8 tahun keje sama gaju ngan junior 5 thn keje... x faham aku.

Tanpa Nama berkata...

gred G17,22 dan 26 dipindahkan ke satu gred sbpa yang sama.ini bermakna tiada wujud jawatan kanan ..so terhapuslah jawatan kanan..ini akan menimbulkan kekecohan dalam melaksanakan tugas..harap JPA kaji SBPA ini..

Tanpa Nama berkata...

aku x sokong langsung ,yang dh ke p2 x dpt ape2 keistemewaan dlm spba ni..hrp cuepacs teliti sbpa ni balik..kami senior xdpt gaji yang sepatutnye...

Tanpa Nama berkata...

PERTEMUAN/PERBINCANGAN ANTARA CUEPACS DENGAN JPA YANG MENGECEWAKAN PENJAWAT AWAM

PERBINCANGAN TELAH DILAKUKAN ANTARA CUEPACS DENGAN JPA. SAYA HAIRAN MENGAPA CUEPACS TIDAK MENGELUARKAN APA JUA KENYATAAN RASMI DALAM BLOG INI, TIDAK SEPERTI MULA-MULA DAHULU APABILA TERJADI KEKALUTAN MENGENAI SBPA OLEH PENJAWAT AWAM, PELBAGAI SARANAN DAN KENYATAAN DIKELUARKAN OLEH CUEPACS!

APA DAH JADI, CUEPACS?

KALAULAH HANYA SETAKAT DILANJUTKAN TARIKH PENERIMAAN BORANG OPSYEN KEPADA 15 JANUARI 2012 (KEPADA YANG TIDAK MEMILIH UMUR PERSARAAN PAKSA 60 TAHUN) ATAUPUN DITETAPKAN 30 DISEMBER 2011 (KEPADA YANG MEMILIH UMUR PERSARAAN PAKSA 60 TAHUN),

TAK PERLULAH CUEPACS BERBINCANG ATAU BERUNDING DENGAN JPA!

ITUKAH HASIL PERTEMUAN DAN PERBINCANGAN!

SUNGGUH MENDUKACITAKAN!

SAYA AMAT MENGHARAPKAN SEMOGA CUEPACS DAPAT MEMBERIKAN PENJELASAN SETELAH BERBINCANG DENGAN JPA MENGENAI :

1)SEMAKAN KENAIKAN GAJI ( 7-13% SEPERTI YANG DIUMUMKAN OLEH YANG AMAT BERHORMAT PERDANA MENTERI) TERHADAP GRED-GRED YANG TERTINDAS,

2)GAJI PERMULAAN BAGI GRED-GRED YANG TERTINDAS,

3)KAEDAH PEMINDAHAN GAJI YANG TIDAK SERAGAM DAN MERUGIKAN (SISTEM BRACKETING) BAGI TANGGA GAJI DALAM GRED ITU SENDIRI,

4)PERUBAHAN BULAN KENAIKAN GAJI TAHUNAN YANG TERLALU MERUGIKAN BAGI SESETENGAH TANGGA GAJI TERTENTU DALAM GRED ITU SENDIRI

5)KAEDAH PEMINDAHAN GAJI YANG MERUGIKAN PENJAWAT AWAM YANG SENIOR

6)PENJELASAN KEPADA PENJAWAT AWAM YANG TIDAK MENYELURUH MENGENAI SBPA

HMMMM, APA DAH TERJADI, DATUK?
HMMMM, APA DAH TERJADI, DATUK?
HMMMM, APA DAH TERJADI, DATUK?

Tanpa Nama berkata...

SBPA ini hanya indah khabar dari rupa. Semasa bajet 2012 SBPA dikatakan akan meningkatkan gaji bulanan PA sebanyak 7-13%. Kebanyakan PA tidak menerima kenaikan gaji sebanyak itu. Ramai senior yang sudah berkhidmat lebih 10 tahun dianaktirikan. Kenaikan gaji gred DS1-6 (SBPA) untuk senior tidak sampai RM300.00, tetapi untuk junior kenaikan gaji melebihi RM2,000.00. Mana adil!!!!!!! CUEPACS mesti lakukan sesuatu supaya penyelarasan gaji dilakukan dengan adil. Adakah sumbangan senior yang sudah berkhidmat selama 20 tahun tidak dihargai?

Tanpa Nama berkata...

Bleh sapa2 jelaskan isu elaun/imbuhan yg ditambat pada gaji disember 2011? (SBPA)

Tanpa Nama berkata...

Saya dah dapat SPBA punya gaji memang tak adil pada senior dan yang lulus PTK gaji saya 2815 ke SPBA 2955
tapi kawan yang tak lulus periksa pula gaji sekarang 2742 ke spba juga jadi 2955 .jadi sama dengan saya malah kenaikan gaji dia lebih awal dari saya macmana ni CEUPACs kena tengok benda nierpend