SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI***

24 Disember 2011

PELARASAN GAJI IKUT PERATUSAN GRED

Berita Harian
22/12/2011




2011/12/22 SEBAGAI penjawat awam, saya amat berterima kasih kepada Perdana Menteri kerana mengumumkan sebulan bonus dan juga kenaikan gaji penjawat awam dalam Bajet 2012 baru-baru ini.

Malah Skim Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) diumumkan pada Oktober lalu dijangka membawa pelbagai faedah dan insentif. Memang tidak dinafikan ia akan membawa banyak perubahan terutama dalam skim pencen, gaji beserta elaun. Tempoh berkhidmat juga dilanjutkan sehingga usia 60 tahun, disambut baik kakitangan awam. Persoalannya mengapa ada perbezaan dari segi kenaikan gaji antara Skim Saraan Malaysia (SSM) dengan SBPA? Contohnya, seorang penjawat awam A gred gaji N1 berkhidmat selama 6 tahun dan penjawat awam B gred gaji N17 juga berkhidmat selama 6 tahun.

Apabila saya menyemak kenaikan tangga gaji skim SSM ke skim SPBA, penjawat awam B hanya mendapat separuh daripada kenaikan penjawat awam A, masalah sama juga berlaku kepada penjawat awam C gred gaji N1 yang berkhidmat lebih 20 tahun mendapat kenaikan kurang daripada penjawat awam A. Padahal penjawat awam C sepatutnya layak menerima lebih kenaikan berbanding penjawat awam A.

Satu lagi persoalan mengapa penjawat awam yang berkhidmat selama tahun ganjil tangga gajinya dalam SBPA akan sama dengan tangga gaji penjawat awam yang berkhidmat setahun awal daripada mereka? Ini akan membawa banyak keuntungan kepada mereka yang berkhidmat pada tahun ganjil. Malah kenaikan penjawat awam tahun ganjil lebih tinggi daripada kenaikan penjawat awam tahun genap.

Pertukaran pergerakan gaji tahunan juga menimbulkan tidak puas hati kerana ada sesetengah penjawat awam dipercepatkan anjakan tahunan mereka dan ada juga ditangguhkan anjakan ke belakang. Kalau dikaji mengenai SBPA, masih banyak lagi perbezaan ketara.
Apa yang paling adil untuk semua penjawat awam ialah membuat pelarasan gaji berdasarkan peratusan mengikut gred seperti dibuat sebelum ini kerana terlalu sukar untuk memuaskan hati semua 1.4 juta penjawat awam.

PENJAWAT AWAM,
Kuala Lumpur.

65 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

bétul artikel ini p'soalkan..bknnya nk mntak naik hundred persen..tp biarla knaik' sesuai dgn kelayakan,pglm..bru la adil..kna npmk ada perbézaan antara yg senior@junior..tp jgn knaikan satu melampau,satu lg ciput.itu tidak adil..naik % sama pun ok jge..tp apa2pn bèrsyukur la..

Kenaikan? berkata...

yang tulis artikel ni kurang faham atau buat-buat tak faha. SBPA ialah penyelarasan jawatan. pekara pertindihan ini berlaku akibat daripada kenaikan gaji tahun yang dinaikan. sebgai contoh jika dahulu kenaikan hanya sekitar RM60-RM100, sekarang ditukar kepada nilai yang lebih tinggi; lebih dari RM100.

walaubagaimanapun pemindahan matagaji dilaku dengan adil sekurang-kurangnya satu kenaikan pada SSM yang mana PA tidak perlu menunggu setahun untuk kenaikan tahunan, malahan akan naik lagi pada 2012. Oleh yang demikian, PA akan mendapat dua kali peningkatan; 1. kenaikan semasa pemindahan SSM ke SBPA dan 2. kenaikan tahunan SBPA..

kenaikan tidak sekata disebabkan perubahan matagaji T1, penjumudan jawatan dan kenaikan tahunan.

jika kenaikan T1 dinaikan, akan berlaku kesan pada gred atas seperti 54, JUSA dsb. Oleh sebab itu kita nampak peningkatan JUSA sampai RM6000 - ini disebabkan mata gaji terakhir 54 adalah sekitar 11,000 dan jika JUSA tidak dinaikan nilai minima nye (e.g. sekrang sekitar RM12,000 - SSM sekitar 6000++) maka jika kenaikan pangkat dari 54 ke JUSA akan menjadi tiada apa apa kerana jika PA telah mendapat gaji mati 54 pada RM11,000 - dan JUSA masih kekal pada nilai SSM(e.g. RM5000) - ia seolah-oleh turun pangkat.

jika kakitangan sokongan/pelaksana memohon untuk kenaikan tinggi, maka nilai kenaikan Gred atas akan lebih tinggi. Ini kesan yang perlu diterima. Jika N17 meminta gaji RM2000, semestinya N41 akan meminta gaji yang setimpal dengan jawatannya; dan adalah tidak wajar untuk memberi gaji yang sama dengan nilai RM2000.

perubahan gaji adalah sejajar dengan kadar kenaikan pangkat. tiada siapa yang mahu naik pangkat jika gaji PA yang atas lebih rendah dari bawah.

sekian terima kasih. sekadar pandangan.

saya bukan PTD, tetapi saya pernah dalam bidang pengurusan kewangan.

Tanpa Nama berkata...

MEMANG TAK WAJAR...SAYA SOKONG ARTIKEL PENULIS NI...SYABAS KERANA DAPAT MEMAKLUMKAN AKAN KETIDAK ADILAN NI....SIAPA YG TANGGA GAJI PT GENAP RUGI, YANG PT GANJIL UNTUNG PADAHAL YANG GENAP LEBIH SENIOR SETAHUN DARI GANJIL TAPI BILA BERLAKU PELARASAN GAJI MEREKA JADI SAMA...TERANG2 TAK ADIL....TAKKAN TU PUN TAK BOLEH NAK FIKIRKAN...

Tanpa Nama berkata...

Moga pihak JPA buka mata akan tu agar tidak berlaku ketidak puas hatian ...nak buat pelarasan pun biarlah dgn adil dan saksama...agar semuanya seiring dan sekata dan bukan yg junior gajinya dapat sama dgn senior padahal masa SSM ternyata gaji beza...bila SBPA...jadi sama...camana tu?Harap diperbetulkan penetapan pelaksanaan pelarasan gaji tu agar takda yang dapat kenaikan melampau, setengah dan ciput....yg tak selari...
wassalam

Tanpa Nama berkata...

ULASAN TERBAEKKKK....BANTULAH JPA KERANA JPA SENDIRI PUN MASING2 VETERAN DAN TIDAK ADA IDEA...MASING2 PAKAI HENTAM SAJA MASA BUAT DASAR GAJI INI. SOAL LAMA KERJA BARU KERJA, KANAN KIRI SUDAH TIDAK DIAMBIL POT LAGI OLEH JPA...

gred 45 berkata...

yang tulis artikel ni kurang faham atau buat-buat tak faha. SBPA ialah penyelarasan jawatan. pekara pertindihan ini berlaku akibat daripada kenaikan gaji tahun yang dinaikan. sebgai contoh jika dahulu kenaikan hanya sekitar RM60-RM100, sekarang ditukar kepada nilai yang lebih tinggi; lebih dari RM100.

walaubagaimanapun pemindahan matagaji dilaku dengan adil sekurang-kurangnya satu kenaikan pada SSM yang mana PA tidak perlu menunggu setahun untuk kenaikan tahunan, malahan akan naik lagi pada 2012. Oleh yang demikian, PA akan mendapat dua kali peningkatan; 1. kenaikan semasa pemindahan SSM ke SBPA dan 2. kenaikan tahunan SBPA..

kenaikan tidak sekata disebabkan perubahan matagaji T1, penjumudan jawatan dan kenaikan tahunan.

jika kenaikan T1 dinaikan, akan berlaku kesan pada gred atas seperti 54, JUSA dsb. Oleh sebab itu kita nampak peningkatan JUSA sampai RM6000 - ini disebabkan mata gaji terakhir 54 adalah sekitar 11,000 dan jika JUSA tidak dinaikan nilai minima nye (e.g. sekrang sekitar RM12,000 - SSM sekitar 6000++) maka jika kenaikan pangkat dari 54 ke JUSA akan menjadi tiada apa apa kerana jika PA telah mendapat gaji mati 54 pada RM11,000 - dan JUSA masih kekal pada nilai SSM(e.g. RM5000) - ia seolah-oleh turun pangkat.

jika kakitangan sokongan/pelaksana memohon untuk kenaikan tinggi, maka nilai kenaikan Gred atas akan lebih tinggi. Ini kesan yang perlu diterima. Jika N17 meminta gaji RM2000, semestinya N41 akan meminta gaji yang setimpal dengan jawatannya; dan adalah tidak wajar untuk memberi gaji yang sama dengan nilai RM2000.

perubahan gaji adalah sejajar dengan kadar kenaikan pangkat. tiada siapa yang mahu naik pangkat jika gaji PA yang atas lebih rendah dari bawah.

sekian terima kasih. sekadar pandangan.

saya bukan PTD, tetapi saya pernah dalam bidang pengurusan kewangan.

----------------------------------------------------------------------
setuju dengan pandangan ini..saya bukanlah pegawai PTD tapi pegawai yang mempunyai gred 1A add maths & pendapat ni amat sesuai d berikan kpd PA PA yang banyak komplain ttp langsung x faham ttg sbpa..selalu berfikiran positif ok..insyaALLAH SBPA menguntungkan semua PA..xpayahlah risau senior-junior sbb senioriti based pada tahun bekerja bukan pada gaji..sangat-sangat setuju dgn komen ini..penulis artikel jgn ckp xtentu hala..

Tanpa Nama berkata...

tetiba je cuepacs kelihatan lesu selepas jumpa jpa...ada apa2 ke dato omar? hehee...

Tanpa Nama berkata...

Pemindahan Gaji JUSA C

>>>>SSM>>>>>>SBPA>>>>Kenaikan
T1 6595.99 12000.00 5404.01(81%)

T2 7236.46 12645.00 5408.54(75%)

T3 7939.12 13345.00 5405.88(68%)

T4 8710.01 14115.00 5404.99(62%)

T5 9480.90 14885.00 5404.10(60%)

Ini adalah sifir pemindahan gaji SSM ke SBPA bagi JUSA C. Kenaikan gaji mereka antara 60% - 81%. Sumber daripada rakan saya di bahagian gaji. PA yang lain apa komen anda.

Tanpa Nama berkata...

masa PM bentang bujet cakap kenaikan 7-13%..kalu dh naik 100% tu apa kemende tu..agak2 la wei...

ayob anak tulakang berkata...

salam..saya nak ulas sedikit..janganlah berkata orang paham atau buat2 tak paham..persoalannya..mcm saya..ssm t05..pergerakan gaji bulan 10...bila masuk sbpa..saya turun jadi t03(yg terdekat)..dan pergerakan jadi bulan januari..tak payah pergi jauh..kawan sebilik saya.. SSM t03..gerak bulan 10..sbpa pun jadi t03..dan gerak ulan julai..apa rasionalnya atau dimana beza senior dan junior...tolong kenaikan? atau gred 45 jawab isu ini..kita mahu jawapan bukan kiritikan..

Tanpa Nama berkata...

Salam semua,

Pada pandangan saya kenapa masalah gaji senior sama dgn gaji junior dan sebagainya jadi begitu.

Punca utama adalah kenaikan amaun KGT. Amaun KGT dalam SSM adalah rendah berbanding amaun KGT dalam SBPA.

Jadi untuk membolehkan pelarasan dibuat, terjadilah pertindihan bagi 2 pegawai yang berbeza tahun.

Contoh mudah

KGT SSM = 100.00

KAtakan
GAji SSM T1 = 1800.00
GAji SSM T2 = 1900.00
Gaji SSM T3 = 2000.00
Gaji SSM T4 = 2100.00
GAji SSM T5 = 2200.00
__________________________

KGT SBPA = 150.00

KAtakan
Gaji SBPA T1 = 1800.00
GAji SBPA T2 = 1950.00
GAji SBPA T3 = 2100.00
GAji SBPA T4 = 2250.00
GAji SBPA T5 = 2400.00

JAdi Pegawai di T2 SSM =

GAjinya = T2 + 1KGT SSM dan kemata terdekat = 1900.00 + 100 = 2000.00

GAji SBPA terdekat = 2100.00

Pegawai di T3 SSM = T3 + 1 KGT SSM dan ke mata terdekat

= 2000 + 100 = 2100.00
Mata terdekat = 2100.00

JAdi gaji pegawai T2 SSM dan T3 SSM adalah sama dalam SBPA.

Jadi itulah antara sebab penyebab gaji jadi begini.

Untuk selaras kan bila amaun KGT lebih tinggi, ada pihak yang perlu sacrifice la sikit.

Berlapang dadalah saudara2. InsyaAllah akan ada kebaikan untuk semua.

Saya bukan PTD bukan W dan bukan DG - tapi memerlukan kemahiran dalam pengiraaan.

Tanpa Nama berkata...

Saya SOKONG artikel ini.

Dimanakah kejituan kata-kata YAB PM yang gaji kakitangan awam naik 7%-13% melalui penyelarasan dari SSM ke SBPA!

Mengapakah terdapat gred-gred tertentu yang naik melebihi 60%! Mengapakah terdapat kenaikan yang TIDAK ADIL terhadap matagaji pada GRED yang sama!

Pada gred yang sama, terdapat matagaji yang mempunyai kenaikan melebihi 11% (sebelum diberikan Pergerakan Gaji Tahunan 2012) dan ada pula matagaji yang menjadi MANGSA di mana kenaikannya TIDAK MENCAPAI 4.3% (sebelum diberikan Pergerakan Gaji Tahunan 2012)!

JPA perlu bertanggungjawab terhadap DISKRIMINASI yang dilakukan terhadap penjawat awam.

Banyak lagi diskriminasi yang dilakukan oleh JPA dalam SBPA ini.

Saya berpendapat yang SBPA ini SEPATUTNYA DITANGGUHKAN dahulu. Perlaksanaan secara tergesa-gesa serta ketidakadilan yang berlaku PASTINYA akan membawa perasaan TIDAK PUAS HATI di kalangan penjawat awam. Sekalipun mereka menandatangani, perlu diingat bahawa sebahagian besar menandatanganinya kerana DIPAKSA/PAKSAAN!

Tanpa Nama berkata...

Komen-komen ini boleh diringkaskan sebagai - jika bukan penjawat awam, dan tidak menjadi mangsa pengiraan mengarut jpa bagi sbpa ini, janganlah buat apa-apa komen.

Jika orang yg tidak pergi PTK kerana malas berfikir, gaji dinaikkan daripada T1 ke T2 tetapi yang patuh dan pergi PTK diturunkan daripda T4 ke T3, adakah ini pengiraan adil? Apa yang hendak difahamkan?

Abg Feudal M44 berkata...

salam 1 malaysia

yg riuh rendah ni semuanya penyokong pembangkang dan x setia pada parti. mereka dikuasai tamak haloba dan dengki. mereka bkn bekerja kerana Allah, tetapi sebab nak kaya dan byk wang. Mereka terlalu jahil mengira. pelarasan jawatan mmg mcm ni lah naiknya. bukanyya kenaikan gaji. jika tgk tangga gaji, apa saranan si senior? mesti nak tangga tinggi jauh dr junior. abih tu yg lebih senior tu? terus ke gaji mati ke? alahai bongoknya.

Hidup BN.

Abg Feudal M44 berkata...

kalau nak ubah tangga gaji agar jelas beza antara senior junior mcm dulu, jgn la terkejut jika jumlah kenaikan tahunan pun kembali mcm dulu. ada otak letak celah bontot. mcm anwar ibrahim juga. harap zakar je panjang. otak xde

Tanpa Nama berkata...

naikkan peratus gaji sama...contoh 10% untuk semua gred..jadi kenaikan adalah adil kepada semua gred....sekarang ni bila sbpa gaji junior lebih tinggi dari senior..sapa tak frust...

PA Sarawak berkata...

Sokong Penuh Artikal Di Atas.

Naik gaji ikut peratusan dan match ke jadual gaji baru SBPA baru betul dimana kenaikan tidak kurang dari 1 pergerakan gaji tahunan.
Jika cara ini dilaksanakan tiadalah kenaikkan gaji yg tidak seragam dan adil.

Tanpa Nama berkata...

naikkan peratus gaji sama...contoh 10% untuk semua gred..jadi kenaikan adalah adil kepada semua gred....sekarang ni bila sbpa gaji junior lebih tinggi dari senior..sapa tak frust...

Tanpa Nama berkata...

Nak dapat gaji banyak. JPA jumud lepas tu create gaji banyak.....senang kerja.
N22 hakiki kena menyelia N22 (KUP),
KUP cakap pun melebihi hakiki. Sepatutnya KUP dijadikan hakiki dan proses kenaikkan pangkat dan ditukarkan tempat kerja seperti proses biasa.
Saya cadangkan yang mana dapt KUP ditukarkan supaya mereka ini lebih progresive. Kalau tidak ditakuk lama.

Tanpa Nama berkata...

kalau nak ubah tangga gaji agar jelas beza antara senior junior mcm dulu, jgn la terkejut jika jumlah kenaikan tahunan pun kembali mcm dulu. ada otak letak celah bontot. mcm anwar ibrahim juga. harap zakar je panjang. otak xde

-----------------------------------
saya sokong 100%...

susah2 sgt... kita pakai balik ssm...kenaikan yg sedikit tp nampak lah perbezaan antara junior dan senior...

mmg la PA2 ni tolak tuah...
org bg KGT yg tgi... tak nak...
buat je la kenaikan mcm dlm ssm...

kadang2 PA2 ni ego je lbh...
tp ego tu bkn blh bg makan pun...
baik tepis ego tu..
terima je sbpa...
janji tiap bln duit masssyyyuuukk lbh sikit...
apa sgt la senioriti dlm tga gji...
kalo dlm kenaikan pangkat tu xpe gak...

Tanpa Nama berkata...

Abg Feudal M44 berkata...
kalau nak ubah tangga gaji agar jelas beza antara senior junior mcm dulu, jgn la terkejut jika jumlah kenaikan tahunan pun kembali mcm dulu.

------------------------------------
cuba jelaskan dgn menggunakan angka..baru semua org faham..ckp aje..semua org boleh

Tanpa Nama berkata...

Salam semua,

Pada pandangan saya kenapa masalah gaji senior sama dgn gaji junior dan sebagainya jadi begitu.

Punca utama adalah kenaikan amaun KGT. Amaun KGT dalam SSM adalah rendah berbanding amaun KGT dalam SBPA.

Jadi untuk membolehkan pelarasan dibuat, terjadilah pertindihan bagi 2 pegawai yang berbeza tahun.

Contoh mudah

KGT SSM = 100.00

KAtakan
GAji SSM T1 = 1800.00
GAji SSM T2 = 1900.00
Gaji SSM T3 = 2000.00
Gaji SSM T4 = 2100.00
GAji SSM T5 = 2200.00
__________________________

KGT SBPA = 150.00

KAtakan
Gaji SBPA T1 = 1800.00
GAji SBPA T2 = 1950.00
GAji SBPA T3 = 2100.00
GAji SBPA T4 = 2250.00
GAji SBPA T5 = 2400.00

JAdi Pegawai di T2 SSM =

GAjinya = T2 + 1KGT SSM dan kemata terdekat = 1900.00 + 100 = 2000.00

GAji SBPA terdekat = 2100.00

Pegawai di T3 SSM = T3 + 1 KGT SSM dan ke mata terdekat

= 2000 + 100 = 2100.00
Mata terdekat = 2100.00

JAdi gaji pegawai T2 SSM dan T3 SSM adalah sama dalam SBPA.

Jadi itulah antara sebab penyebab gaji jadi begini.

Untuk selaras kan bila amaun KGT lebih tinggi, ada pihak yang perlu sacrifice la sikit.

Berlapang dadalah saudara2. InsyaAllah akan ada kebaikan untuk semua.

Saya bukan PTD bukan W dan bukan DG - tapi memerlukan kemahiran dalam pengiraaan.

-------------------------------

Mengapa tak selaraskan saje..T1 SSM ke T1 SBPS, T2 SSM ke T2 SBPA... dan setrusnya..

Tanpa Nama berkata...

Eh kau ni Omar, rasa penat pulak aku sokong kau. Bertambah la penat bila fikirkan aku sia2kan cuti Ahad aku berhimpun utk kau kat Chan Sow Lin tempohari. Komen kat sini pun buat aku bertambah tambah penat. Semuanya sia2! Aku rasa kau dgn geng Cuepacs bkn baca pun keluhan orang kat sini, hanya ikut naluri dengan kepala hotak kau aje. Dah kita katakan suruh highlight pasal ketidakadilan kenaikan gaji serta kehilangan seniority tu masalah utama selain exit policy; alih2 exit policy tu jugak yg kau bawa ke hulu ke hilir. Dah la tu, hampir semua gred bermasalah; yg gred tertentu jugak kau gi sebut! Kesudahannya semangat mcm panglima perang; alih2 perlanjutan tempoh opsyen SBPA tu aje yg kau megah2kan...Yg naik 100% tetap tersenyum lebar! Seminggu kau lantang dengan kitorang ni turut temankan kau berjuang; cuma dalam 3 jam aje tempoh diperlukan JPA utk buat kau terlentok & mengangguk! Entah2 kau tu yg markah selalu bawah 70. Dah la golongan bawah ni diperbodoh bodohkan; yang jadi wakil pun sekarang dah jadi bangang...Apalah nasib!

Tanpa Nama berkata...

Mengapa tak selaraskan saje..T1 SSM ke T1 SBPS, T2 SSM ke T2 SBPA... dan setrusnya..
__________________________

KAlau begitu akan jadi yang T yang tendah kenaikan sikit dan T yang tinggi kenaikan lebih tinggi.

Contah dari table atas

T2 kenaikan RM 50.00
T3 kenaikan RM 150.00
T3 kenaikan RM 250.00

Kalau begini nanti ada yang bising pulak kata kenaikan PA bergaji kecil sikit/ kenaikan junior sikit,kenaikan PA bergaji tinggi banyak / kenaikan PA senior banyak.
Junior pulak tak puas hati. Junior pulak bising.

Itu andaian saya saja lah. SAya bukan penggubal pun, cuba saya rasa itu antara sebab musababnya ja lah.

Saya jangka kalau semua berlapang dada, perkara ini tak timbul.

YAng penting ada kenaikan. Naik banyak /sikit anggaplah itu rezeki mereka.

Tanpa Nama berkata...

Silap :

T2 kenaikan 50.00
T3 kenaikan 100.00
T4 kenaikan 150.00

dan seterusnya.

Abg Feudal M44 berkata...

Mengapa tak selaraskan saje..T1 SSM ke T1 SBPS, T2 SSM ke T2 SBPA... dan setrusnya..

________________________________

apa la bangang sgt. kalau selaras mcm tu, nnt kalau gred 41,
T1 naik RM90
T2 naik RM180
T3 naik RM270..

kalau dah T20? HAAA RM1800 naik..

lagi semua PA sokongan kimak ni melompat mcm beruk.

KPPA buat tu dah habis adil dah. tu la dulu UMNO suruh mengaji malas.. dah tua2 ni bertambah bodoh!

Tanpa Nama berkata...

Mengapa tak selaraskan saje..T1 SSM ke T1 SBPS, T2 SSM ke T2 SBPA... dan setrusnya..

________________________________

apa la bangang sgt. kalau selaras mcm tu, nnt kalau gred 41,
T1 naik RM90
T2 naik RM180
T3 naik RM270..

kalau dah T20? HAAA RM1800 naik..

lagi semua PA sokongan kimak ni melompat mcm beruk.

KPPA buat tu dah habis adil dah. tu la dulu UMNO suruh mengaji malas.. dah tua2 ni bertambah bodoh!

------------------------

Si mamat seorang tak reti berhujah dan berbincang..guna perkataan bodohlah, kimak, beruk.. pd dia pandang dia sja yg betul.. ni bakal PA yg cemerlang..

Tanpa Nama berkata...

Mengapa tak selaraskan saje..T1 SSM ke T1 SBPS, T2 SSM ke T2 SBPA... dan setrusnya..
__________________________

KAlau begitu akan jadi yang T yang tendah kenaikan sikit dan T yang tinggi kenaikan lebih tinggi.

Contah dari table atas

T2 kenaikan RM 50.00
T3 kenaikan RM 150.00
T3 kenaikan RM 250.00

Kalau begini nanti ada yang bising pulak kata kenaikan PA bergaji kecil sikit/ kenaikan junior sikit,kenaikan PA bergaji tinggi banyak / kenaikan PA senior banyak.
Junior pulak tak puas hati. Junior pulak bising.

Itu andaian saya saja lah. SAya bukan penggubal pun, cuba saya rasa itu antara sebab musababnya ja lah.

Saya jangka kalau semua berlapang dada, perkara ini tak timbul.

YAng penting ada kenaikan. Naik banyak /sikit anggaplah itu rezeki mereka.

-----------------

Itu point sy..tak adil pd pihak yg satu lagi kan..

Tanpa Nama berkata...

jgn jd bodo bleh x?kaji blk la sbpa ni..dlm bujet cakap lain,skrg dh lain..baik xpyh buat pelarasan la..segelintir pembuat keputusan sbpa ni dh gila agaknya..

pt po kecewa sangat berkata...

cakap pun tak guna lagi...
cuepacs pun tak boleh bela nasib kita..
kekananan dah takda lagi...
tengok je la barang naik tahun depan...
kita makan nasir ngan telur je la.....beli ayam dh tak mampu....
golongan 41 ke atas je la boleh...
ikat perut sambung degree pun bukan boleh naik pangkat automatik macam cikgu...tak pa la...
tu la malaysia..dah nak sama macam negara india ada kasta2.....
yang gred 41 ke atas kasta kaya ...yang bawah ni papa kedana...
sain aje la...walaupun gaji mati naik 300 saja.........
bersyukur memang la bersyukur...tapi sbpa ni manusia yang buat tak lari dari rasa tamak penggubalnya....betul tak..
yang kata pangkat atas tanggungjawab berat....pernah ka kita dengar gred depa ni kena surcaj atau penjara?
based on audit negara punya report banyak orang atas sepatutnya kena...
tapi ada yang kena ka...diam sahaja....ingat lagi ka anda semua...
tapi kalau kita pembantu tadbir p/o kat jabatan...
silap skit nak kena surcaj padahal final check and approve adalah responbility gred 41 dan ke atas....tapi dieorang selalu lepas...
ye la kan kita mentimun depa durian....
lagi satu dalam sbpa ni..pembantu operasi yang kelulusannya pmr pun gaji dah nak sama dengan kami....macammana ni...
hari tu pembantu tadbir rendah(PTR),TUKANG MASAK,PENGAWAL KESELAMATAN dan OMPD DIJUMUDKAN JAWATAN DARI GRED ASAL DINAIKKAN KE GRED N17....PT PO N17 YANG ASAL DAPAT APA?TERNGANGA SAJA....PADAHAL YANG MENGURUSKAN SEMUANYA DI JABATAN ADALAH PT PO...
BUKAN NAK BERLAGAK TAPI KAMI NI BOLEH KATA KAMI NI BACK BONE SESUATU JABATAN ATAU AGENSI...

KAMI TAHU GRED 41 KE ATAS PENTING TAPI KAMI PUN PENTING JUGAK...
KAMI PUN ADA KELULUSAN YANG SAMA CUMA REZEKI TAKDA LAGI... PM PUN KATA NAK TENGOK GOLONGAN PELAKSANA BERPRESTASI TINGGI...
KALAU TAKDA KAMI GOLONGAN PELAKSANA YANG ADA DIPLOMA ATAU DEGREE HOLDER NI...SAPA NAK BUAT SLAID OR PAPERWORK BOS2..DIEORANG TAU SAIN DAN MERASMIKAM MAJLIS SAJA....
kasihanila kami gred pembantu tadbir gred n17 perkeranian dan operasi NI...

Tanpa Nama berkata...

sewajarnya jika kerajaan ikhlas nak kurangkan jurang kemiskinan maka peratusan kenaikan gaji tahunan yang tinggi perlu diberikan kepada penjawat awam kumpulan pelaksana berbanding dgn kumpulan atasan yg telah dikayakan dengan berbagai elaun dan gaji yang tinggi... peratusannya sewajarnya 13% utk pelaksana (diploma ke bawah)dan 7% kumpulan PA berijazah... barulah seimbang untuk menangani kenaikan kos yg meningkat...

kump pelaksana berkata...

kenapa gaji jr. dan sr. disamakan???

ni pendapat akula, kalau tidak dibuat pelarasan begini bagaimana PGT nak dapat kenaikan yang tinggi...
lagi satu cuba korang kira kenaikan gaji korang sehingga 40%-50%( berpandukan tangga gaji ssm). memang nampak kenaikan gaji yang tinggi, tapi PGT akan jadi sedikit...

renung-renungkan dan selamat beramal...

Tanpa Nama berkata...

BANGANG VS BANGANG..
Apapun jgn bising2. Ceupac dan semua kakitanagn kerajaan yg tak setuju tolong dok diam2. JPA dah bagi pilihan nak kekal dalam SSM atau nak masuk skim SBPA. Tak timbul langsung soal tak adil bg gred rendah atau mengutamakan gred tinggi. Kalau terlalu tak setuju, sila letak jawatan. Ramai anak2 muda nak kerja yang tentunya tengah fit dan bersemangat untuk kerja... kalau kita ni jenis pekerja average, dok diam2 saja dan sain je sbpa ni. habis cerita. naik gaji nanti bawak pay slip gi bank rakyat buat overlap..buleh duit kita joli...

Tanpa Nama berkata...

setuju bebenor cadangan ini....saya PA senior rasa tidak adil kerana gaji sama dengan junior...apa la pembuat dasar nie...agaknya..hari depa buat keputusan masa tu...adalah hari BODOH mereka.....

Tanpa Nama berkata...

yg saya tau, saya ngan isteri menerima nasib yg sama iaitu kami ditangga gaji no genap. kenaikan kawan sblh lagik tinggi dr kami dan thn depan gaji kawan sblh dan kami dh sama... :(

Tanpa Nama berkata...

Jom kongsi pengalaman org dah lame keje; cara org lama kira gaji, yg dah beberapa kali terima pelarasan gaji: Gini;

Contoh:
gaji semasa SSM P1T3 = 2065
pelarasan gaji yg dikatakan dlm SBPA: diberi kenaikan satu tangga gaji SSM ; P1T4 = 2131.79

Sebenarnya kenaikan satu tangga gaji yg diberi itu adalah kebiasaan/ lumrah yg diberi apabila sesuatu jwtn itu ditukar skim.(dari kump sokongan ke kump. pelaksana) Contohnya dulu Skim Pembantu Tadbir(kesetiausahaan) ditukar ke skim Pembantu setiausaha pejabat, memang staff tersebut mendapat satu kenaikan gaji yg disebut sebagai "hadiah". tak perlu diumum dlm belanjawan pun, tak terlibat dlm pelarasan gaji pun. dlm erti kata lain; wajib dapat.

berbalik kpd skim SBPA yg dikatakan naik gaji;

Slps, dinaikkan gaji satu tgga di SSM, pergi ke gaji trhmpir dlm SBPA: T7 = 2135

Kenaikan yg diberi cuma:
2135-2131.79 = 3.29.

Yang dikatakan lgi, dlm SBPA, kenaikan gaji antara 80 - 320:

jom kita kira;
dulu kenaikan gaji gred N22 di tangga di P1T23 =lbh kurang rm94.
rm94 ni kt tetap dpt setiap tahun walau tnpa SBPA

SBPA beri kenaikan gaji gred 22= 115;

beza 115 - 94 = 21

Keseluruhan pelarasan gaji yg sebenarnya kita perolehi hanya;
21 + 3.29 sen = 24.29 sen shj.

Dimana kenaikan antara 7% - 13% ???
Dimana kenaikan antara rm80 - 320?

Tanpa Nama berkata...

Salam:

Mohon dipertimbangkan bagi Juruteknik gred J22 & J26 yang memiliki diploma kejuruteraan @ yg telah memegang gred tersebut melebihi 10 tahun,dihargai pengalaman & kekananannya dgn diberi gred JA3-2 untuk membezakan kami dari gred J17 yang baru lantik.

sekian terimakasih.

Tanpa Nama berkata...

Mengapa tak selaraskan saje..T1 SSM ke T1 SBPS, T2 SSM ke T2 SBPA... dan setrusnya..

________________________________

apa la bangang sgt. kalau selaras mcm tu, nnt kalau gred 41,
T1 naik RM90
T2 naik RM180
T3 naik RM270..

kalau dah T20? HAAA RM1800 naik..

lagi semua PA sokongan kimak ni melompat mcm beruk.

KPPA buat tu dah habis adil dah. tu la dulu UMNO suruh mengaji malas.. dah tua2 ni bertambah bodoh!

----------------------------
Adillah macam tu, junior dapat sikit, senior dapat banyak, bukannya seperti sekarang, junior banyak, senior sikit.

Tanpa Nama berkata...

TLG AKU KIRAKAN PLA BPA AGAKNYA GAJI BARU UNTUK GURU DG41 YG POSTING PD TAHUN 2005.SEBAB..T11(SSM)DGN T5(SBPA) HAMPIR SAMA...TLG JWB

Tanpa Nama berkata...

Mengapa tak selaraskan saje..T1 SSM ke T1 SBPS, T2 SSM ke T2 SBPA... dan setrusnya..

________________________________

apa la bangang sgt. kalau selaras mcm tu, nnt kalau gred 41,
T1 naik RM90
T2 naik RM180
T3 naik RM270..

kalau dah T20? HAAA RM1800 naik..

lagi semua PA sokongan kimak ni melompat mcm beruk.

KPPA buat tu dah habis adil dah. tu la dulu UMNO suruh mengaji malas.. dah tua2 ni bertambah bodoh!

------------------------

Si mamat seorang tak reti berhujah dan berbincang..guna perkataan bodohlah, kimak, beruk.. pd dia pandang dia sja yg betul.. ni bakal PA yg cemerlang..


yang sah bangang adalah JPA (kata kita, tapi kata depa , depa bijak sbb depa untung) dan mamat yang PA cemerlang hahaha sah2 bodoh.Najib demi Allah kalau kau tak ubah skim gaji nie dengan yang baru, BN tak kan dapat undi aku...

jebat berkata...

Kepada yang cakap add math A1, yang eprnah kerja kewangan, M44, yang cakap dah rezeki dan lain2 yang nampaknya terlalu bijak dalam berhujah, aku dan orang2 tahun genap nak katakan kenapa tak diselaraskan kenaikan gaji katakan P1 dan P2 dicampurkan dan ambik purata, then letak kat mana ko la ni sebagai gaji terhampir, then nak bagi kenaikan tahunan kenapa tidak berdasarkan kepada percentage let say 5% setahun, apsal lah ramai yang bijak pandai tadi, benda senang macam ni pun tak leh nak dibuat, tu la pasai sibuk sangat duk kira lembu agaknya. Kenapa kerajaan tak leh nak menghargai PA dengan kenaikan yang mengikut % tahunan, kenapa perlu tetap sperti Rm 100 setiap tahun...kenapa tidak perkenalan kenaikan ditahun berikutnya RMgaji pokok +5% dan seterusnya....

Tanpa Nama berkata...

Betul apa yang artikel ini persoalkan....memang tak adil....saya komen ni sebab ini berlaku kepada kawan saya..dia juga adalah senior saya kat tempat kerja...dia dah kerja dah 5 tahun ...bila pelarasan gaji gaji dia sama ngan gaji saya yang baru berkhidmat 3 tahun...mana keadilan...kesian dia....dia dah laa kerja tip top walaupun senior tak pernah berkira apa2 pun....tapi bila jadi keadaan mcm ni mana KEADILAN untuk dia dan penjawat yang senasib dengannya...
Kalau nak kira kenapa perlu saya bising2..sebab hal ini saya yang untung....tapi apa guna gaji mahal tapi keadilan tak de...lagipun sure dalam hati dia atau penjawat awam yang senasib ngan dia ada perasaan tidak puas hati.....saya sendiri pun rasa segan dengan dia....dia banyak ajar saya...
memang tak adil.....TOLONG JPA DAN CUEPACS KAJI SEMULA PELARASAN GAJI UNTUK SEMUA KATEGORI TERUTAMA DARI SEGI GAJI ANTARA SENIOR DAN JUNIOR...PK APA JADI KALAU DALAM SATU TEMPAT KERJA ADA PERASAAN KETIDAKPUASAN HATI ANTARA SATU SAMA LAIN...?MCMANA NAK ADA KERJASAMA...SO MCMANA MATLAMAT SBPA UNTUK TINGKATKAN PRODUKTIVITI AKAN TERCAPAI...TOLONG PK KAN......

Tanpa Nama berkata...

Betul apa yang artikel ini persoalkan....memang tak adil....saya komen ni sebab ini berlaku kepada kawan saya..dia juga adalah senior saya kat tempat kerja...dia dah kerja dah 5 tahun ...bila pelarasan gaji gaji dia sama ngan gaji saya yang baru berkhidmat 3 tahun...mana keadilan...kesian dia....dia dah laa kerja tip top walaupun senior tak pernah berkira apa2 pun....tapi bila jadi keadaan mcm ni mana KEADILAN untuk dia dan penjawat yang senasib dengannya...
Kalau nak kira kenapa perlu saya bising2..sebab hal ini saya yang untung....tapi apa guna gaji mahal tapi keadilan tak de...lagipun sure dalam hati dia atau penjawat awam yang senasib ngan dia ada perasaan tidak puas hati.....saya sendiri pun rasa segan dengan dia....dia banyak ajar saya...
memang tak adil.....TOLONG JPA DAN CUEPACS KAJI SEMULA PELARASAN GAJI UNTUK SEMUA KATEGORI TERUTAMA DARI SEGI GAJI ANTARA SENIOR DAN JUNIOR...PK APA JADI KALAU DALAM SATU TEMPAT KERJA ADA PERASAAN KETIDAKPUASAN HATI ANTARA SATU SAMA LAIN...?MCMANA NAK ADA KERJASAMA...SO MCMANA MATLAMAT SBPA UNTUK TINGKATKAN PRODUKTIVITI AKAN TERCAPAI...TOLONG PK KAN......

Tanpa Nama berkata...

Harap presiden cuepacs perjuangkan untuk semua gred. Jangan jadi macam pelarasan sebelum ni...bila kumpulan sendiri untung, terus diam. Takkan tak de anak buah atau sedara mara pegang jawatan gred 41 yang selalu tersisih...masa ssm kenaik gaji tahunan gred 41 jauh lebih rendah dari kenaikan tahunan gred 36. Cuba fikir nasib gred 41 yang naik dari gred 27 dengan pengalaman kerja melebihi 15 tahun. Susah payah nak dapat ijazah tapi bila naik gred 41 kenaikan kepada mata gaji terhampir. Kawan2 yang maintain duduk 27 dapat naik 32 dan seterusnya 36 untung besar bila naik 25% dulu. Cikgu2 dapt keistimewaan sbb pengalaman diambil kira...skim lain soriiii

Tanpa Nama berkata...

SEDAR2LAH KITA SEMUA DIAMBANG KIAMAT,TANDA2 AKHIR KIAMAT INILAH SALAH SATU NYA,YANG KAYA BERTAMBAH KAYA DAN YANG MISKIN BERTAMBAH MISKIN,SUBHANALLAHHIL A'ZIM..

Tanpa Nama berkata...

Pokok pangkalnya dalam hal ini mesti ada keadilan iaitu meletakkan sesuatu betul pada tempatnya. Janganlah sampai jadi keadaan berat sebelah di satu pihak, manakala di satu pihak lain pula nampak gayanya "dianak tirikan". Kepada yang tidak melaksanakan keadilan seperti yang dituntut dalam Islam, engkau jawablah di depan Allah swt di Akhirat nanti. Nak lari mana, ha!

Tanpa Nama berkata...

TOLONG UBAH SKIM GAJI SBPA DENGAN SEGERA....BIAR ADA KEADILAN....
PRESIDEN CUEPACS TOLONG BINCANG PELARASAN GAJI DAN GAJI BARU NI DAN HARAP ADA PERUBAHAN...JANGAN LA SAMPAI ADA YANG TERANIYA....MANA TAK ANIAYANYA KALAU KEJE DAH LAMA TAPI GAJI SAMA NGAN YANG ORG BARU.....ORG TAK RASA MEMANG LAAA TAKKAN BISING TAPI CUBA DUDUK TEMPAT YANG TERANIAYA MEMANG SAKIT HATI GILA.....DAH LAA SESETENGAH TU BUKAN WAT KERJA SANGAT...MAIN TOLAK KEJE JER...TUP..TUP GAJI SAMA NGAN YANG LAMA YANG WAT KERJA MACAM NAK MATI...KAJI SEMUA PIHAK BUKAN SATU KATEGORI JER......

Tanpa Nama berkata...

Saya mohon keadilan ditegakkan.Jangan buat sesuatu yang boleh menimbulkan ketidakpuasan hati sesetengah penjawat awam.Jadi mohon JPA dan Cuepacs kaji balik skim ini terutama mengenai pelarasan gaji dan juga tangga gaji yang baru.Tolong saya mohon..kesian yang sudah lama bekerja. Kenangkan jasa mereka. Sudah lama mereka berkhidmat untuk negara. Takkan ini balasannya.

Tanpa Nama berkata...

BILA JUSA NAIK TINGGI MELAMBUNG..GRED 17 TERUTAMA N17 NAIK PUN CIPUT...ESOK BARANG NAIK BRULA TAU...YG JUSA TERSENYUM LUAS..YG GRED BAWAHAN JADI KASTA2 PENING KEPALA....AKU XPUAS HATILAAAA.......HAIIIIIIII APA LAH XADIL NI JPA????????BIARLA TUHAN JE YG LEMBUTKAN ORG YG MENGGUBAL PELARASAN GAJI NI.....

sEpEt berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

walaupun sudah berkhidmat hampir 3 tahun sebagai pembantu am pejabat gred n1 tapi gaji sbpa saya tahun depan rm850 sama dengan pembantu am pejabat yang diterima bekerja pada tahun ini. perbezaan hanya kenaikkan tahunan yg dibezakan beberapa bulan saja. hati sakit!

Tanpa Nama berkata...

Kenaikan Gaji samarata dalam SBPA bagi semua gred iaitu RM300.00
Kenaikan tahunan ok boleh diterima

Tanpa Nama berkata...

YA...moga akan ada perubahan yang dibuat untuk kali kedua tentang pelarasan gaji dan kenaikan gaji dalam SBPA ni....biarlah benar benar adil, dan mendapat hak masing masing...mohon sangat2 JPA bertindak dan hold dahulu pelaksanaannya JAnuari ni hingga semakan dan pembetulan yg betul selesai...

Tanpa Nama berkata...

Pemindahan Gaji JUSA C

>>>>SSM>>>>>>SBPA>>>>Kenaikan
T1 6595.99 12000.00 5404.01(81%)

T2 7236.46 12645.00 5408.54(75%)

T3 7939.12 13345.00 5405.88(68%)

T4 8710.01 14115.00 5404.99(62%)

T5 9480.90 14885.00 5404.10(60%)

Ini adalah sifir pemindahan gaji SSM ke SBPA bagi JUSA C. Kenaikan gaji mereka antara 60% - 81%. Sumber daripada rakan saya di bahagian gaji. PA yang lain apa komen anda.
....................
ha ha koranng tau tak berapa aku dapat... berkhidmat 20 tahun... gaji akhir RM 1994. blabla... pelarasan SBPA rm 2095... dapat RM 101 hengget jer,,, ha ha ha.... 101 x 12 bulan... amat jauh kalaunak sama ngan rm 6000 x 1 bulan.. heh..

lufithemonkey berkata...

semoga allah swt. memberkati dan merahmati rezeki kita. bagi mereka yang nak untung sendiri kene ingat di alam lain duit bukan segalanya . kawan kawan yang rasa tertindas kita berdoa agar setiap sen yang kita belanjakan dihalalkan dan di berkati allah swt. sabar lah kita tunggu apa sahaja yang akan berlaku. bersyukur kita ada kerja . ramai lg yang tidak bekerja. banyak mana rezeki terserah pada kita untuk menguruskan.

Tanpa Nama berkata...

BIAR ALLAH SAHAJA MEMBALAS ORG YG MENGGUBAL GAJI INI....KITE SMUE AKN MATI JUA satu hr nnti....KAT AKHIRAT nnti 1.4 JUTA PENJAWAT AWAM AKN JUMPE MEREKA2 INI....SO JUMPE DISANA!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

betul apa yang diperkatakan oleh penulis..saya telah berkhidmat 10 tahun hanya mendapat kenaikan rm65 dan kakitangan sama jawatan yang berkhidmat 9 tahun juga mendapat kenaikan gaji sama dengan gaji baru saya dengan tambahan sebanyak rm120..

tanpa nama berkata...

pendapat saya, better kenaikan sesuai mengikut seniority dan perbezaan tidak sebegitu ketara.
mana adil kalo saya yang lapor diri apr 2010, naik gaji hanya rm167 sahaja, padahal peg yang masuk julai 2011, naik sampai rm260 utk sama level gaji dgn saya.
tu x kira lagi dgn pegawai yg msuk Nov 2009 (5 bulan lebih awal dr saya). NAIK SAMPAI RM300!! paling x tahan bila dia berlagak tu la. kalo dia x berlagak, sikit pun saya x tau yg gaji kami naik sgt2 berbeza, ok?

GAJI SBPA Junior setahun 3 bulan n senior 5 bulan naik melampau sbb dorg lapor diri ms tahun gnjil.. dan saya yang malang ni, naik ciput sbb lapor diri ms taun genap..mana keadilan??

entahla..xda mood da nak kerja ye2 sgt..dahla hampir keguguran 1st baby sbb kehulu kehilir penat bekerja. kena plak dtg keje ms PH, tanpa bleh claim..

betapa rs ketidakadilan.. T__T

Tanpa Nama berkata...

SAYA YAKIN YANG MENYOKONG SBPA INI ADALAH MEREKA YANG TIBA-TIBA MENDAPAT DURIAN RUNTUH KENAIKAN GAJI YANG DIBUAT OELH JPA=JERAT PENJAWAT AWAM.

KITA BUKANNYA DENGKI KEPADA MEREKA YANG MENDAPAT KENAIKAN YANG TINGGI DAN BERBALOI. KITA BUKANNYA TIDAK BERSYUKUR. TETAPI CARA PERUBAHAN GAJI YANG TIDAK ADIL, TIDAK KONSISTEN KENAIKAN DALAM TANGGA GAJI ITU SENDIRI DAN BEBERAPA TERMA DAN SYARAT SBPA= SISTEM BODOHKAN PENJAWAT AWAM, ITU YANG MELAHIRKAN RASA TIDAK SELESA DI KALANGAN PENJAWAT AWAM SEPERTI SAYA.

"Sekiranya tuan/puan TIDAK BERSETUJU menerima opsyen ini, tuan/puan akan terus kekal atas skim perkhidmatan asal serta tertakluk kepada terma dan syarat perkhidmatan sistem saraan yang terpakai bagi tuan/puan sebelum 1 Januari 2012 kecuali sebagaimana yang dinyatakan dalam perenggan 93 Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 11 Tahun 2011."

ITU ADALAH SALAH SATU TERMA DAN SYARAT DALAM PEKELILING PERKHIDMATAN BIL. 11 2011. WALAUPUN SESEORANG PENJAWAT AWAM MENOLAK SBPA, NAMUN DIA TETAP TERIKAT DENGAN "perenggan 93". TIADA BEZANYA! SESEORANG PENJAWAT AWAM MASIH TERIKAT DENGAN TERMA DAN SYARAT SBPA SEKALIPUN DIA MENOLAK SBPA. MAHU ATAU TAK MAHU, TERPAKSA JUGA TANDATANGAN. TIADA PILIHAN.

HANYA ORANG YANG MENGALAMINYA SAHAJA YANG DAPAT MERASAKAN KETIDAKADILAN SBPA INI.

Tanpa Nama berkata...

Salam 1 malaysia. Abang Feudal M44cakap orang yang bangkang ni sokong pembangkang. Kalau dilihat M44 ni orang yang paling hebat dalam kerajaan (kalaulah tak menyamar) tapi kalau lihat komen yang bagi macam orang yang haprak dalam kerajaan. Harap bagi komen yang beradab dan membina dalam ulasan ni. Isu utama tentang semakan gaji adalah kenaikan yang tidak sama walaupun pada gred yang sama dan telah berkerja lebih lama daripada junior tetapi hanya mendapat separuh daripada junior. Sebagai contoh, saya di T8 di SSM dan SBPA pada T6 dengan kenaikan RM190 tetapi rakan saya digred yang sama T5 SSM telah pergi ke T5 SBPA dengan kenaikan RM400.00. Bukan isu turun tangga gaji tapi perbezaan kenaikan yang menjadi isu. Kenaikan saya tidak sampaipun 5% manakala rakan saya lebih daripada 10%. Apakah kenaikan ini termasuk didalam janji PM iaitu 7 - 13%. Selain daripada itu, taklimat yang diberi oleh kementerian/JPA tentang contoh pegerakan gaji juga tidak seperti yang berlaku iaitu memberi kenaikan satu tangga gaji SSM. Hakikat yang sebenarnya semakan gaji dibuat berdasarkan kepada gred-gred SSM disatukan dan diselaraskan dengan tangga gaji SBPA. Inilah yang menjadi isunya dimana terdapat perbezaan gaji yang ketara walaupun PA berada di tangga gaji yang lebih tinggi daripada rakannya (3 tangga gaji bagi diri saya). Bagi mengatasi masalah ini adalah dicadangkan bahawa PA diberikan satu kenaikan tangga gaji SSM terlebih dahulu sebelum diselaraskan dengan tangga gaji SBPA seperti taklimat yang diberikan oleh JPA/Kementerian. Sekiranya dilaksanakan kenaikan gaji adalah didalam lingkungan 7% - 13% dan ini akan menyelesaikan isu ketidak adilan tersebut. Adalah diingatkan bahawa kakitangan PA bersyukur dan berterimakasih kepada kerajaan dengan terlaksananya SBPA dan apa yang diharapkan adalah hak/rezeki kakitangan awam itu sendiri mestilah adil dan JPA haruslah memastikan bahawa apa yang dicakap oleh Perdana Menteri mestilah dilaksanakan. Adalah diharapkan apa yang Abg Feudal M44 cakapkan PA yang menyokong pembangkang itu tidak menjadi nyata tetapi perkara ini perlulah diambil berat kerana rakyat akan bersuara dengan undi pilihanraya...........rakyat adalah raja manakala calon-calon pilihanraya adalah hamba seperti juga didalam perniagaan pelanggan adalah raja.

perihatin berkata...

macam mana dengan elaun rumah, perkhidmatan awam tetap dan elaun bantuan sara hidup..masih guna yang lama lg ke..gaji belum naik..barang2 kat luar kebanyakkan semua dah naik nie..mcm mana..

perihatin.

Tanpa Nama berkata...

saya rasa elok agar masing2 bermuhasabah diri termasuk diri saya sendiri. memang ada banyak perkara yang tidak jelas di dalam sbpa ini yang menyebabkan ada di antara kita berasa tidak puas hati walau apa pun gred kita.
jadi saya sungguh kurang setuju bila ulasan diberi disertakan dengan kata2 yang tidak bermoral. sebagai org islam saya rasa kita perlu hormat menghormati dan tunjukkan bhw kita org yg berpelajaran.
semua org berhak utk mendapatkan penjelasan dan bersuara tp biarlah berhemah. yg ada pengetahuan tu tolong jelaskan dgn nyata agar semua org faham tp tak perlulah menghina sesama kita.
janganlah sampai isu parti pun nak dibangkitkan di sini kerana semua org berhak utk menyokong sesiapapun yg mereka nak. kita patut bersyukur dgn adanya bangkangan dr pihak pembangkang, parti pemerintah mendapat idea utk menambahbaikkan pentadbirannya. bukan semuanya buruk aje. kita cuba ambil bhgn yg positif. (tidak menyokong mana2 parti kecuali Allah shj). itu pandangan peribadi saya kerana saya rasa kita ada sesama kita shj utk membantu diri kita sendiri kerana tiada yg dpt membantu penjwt awam spt kita kecuali kita sendiri.

din brombol berkata...

salam. siapalah yang buat struktur gaji sebaris ni,,,,,,maths gagal ko... dulu belajar asyik meniru jo....kira2 mudah pun tak tau nak settlekan....haprak

lanton berkata...

apalah susahnya nak buat struktur gaji sebaris, biar semuanya rasa kenaikan gaji dengan hati yang lapang, yang senior gajinya biarlah lebih tinggi dari yang junior habis cerita.biar kita tumpukan pada kerja pula.
contoh yg mudah
T1 T2 T3
DG 41 1695.65 1786.30 1876.75 . . .
. . .
X13%

T1 T2 T3

DG1-1 1916.08 2018.08 2120.73

LOGIKNYA SETIAP TANGGAGAJI LAMA PERLU DIJADIKAN ASAS UNTUK KE GAJI SEBARIS, BARULAH GAJI SENIOR DENGAN JUNIOR TIDAK AKAN MENJADI SAMA DAN ADIL UNTUK SEMUA. POKOKNYA JANGAN SAMAKAN GAJI GANJIL DENGAN GAJI GENAP SELESAI MASALAH.

Tanpa Nama berkata...

Semoga nasib PT (P/O) N17 terbela.