SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

22 Disember 2011

CUEPACS: PM SETUJU TANGGUH PELAKSANAAN SBPA

Malaysiakini
22/12/2011


Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Datuk Omar Osman berkata, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mahu pelaksanaan skim sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) ditangguhkan untuk dirunding semula dengan penjawat awam.

NONEUtusan Online melaporkan beliau berkata demikian kepada sekumpulan ahli kongres itu di perkarangan bangunan Perdana Putra selepas mengadakan pertemuan dengan Perdana Menteri di Putrajaya hari.

Omar dijadualkan mengadakan satu sidang akhbar di Universiti Putra Malaysia tengah hari ini berhubung isu itu.

Manakala Bernama pula memetik Omar sebagai berkata perdana menteri meminta satu rundingan diadakan antara Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dan Cuepacs esok bagi menentukan sama ada menangguhkan pelaksanaan skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) atau melanjutkan tarikh mengembalikan borang opsyen.

Beliau memberitahu demikian mengenai hasil pertemuannya dengan Datuk Seri Najib hari ini.

152 ulasan:

AKU PA berkata...

bahalul punya Presiden CUEPACS..dan pencen tu buat la cara pencen..menyibuk jer..SBPA tu dah bagus..terima jela..

kang nanti kerajaan taknak buat SBPA terus..sape susah?...PA juga susah..takdelah dapat naik gaji tinggi macam SBPA...

Tanpa Nama berkata...

bahalul punya Presiden CUEPACS..dan pencen tu buat la cara pencen..menyibuk jer..SBPA tu dah bagus..terima jela..

kang nanti kerajaan taknak buat SBPA terus..sape susah?...PA juga susah..takdelah dapat naik gaji tinggi macam SBPA...
===================================
Aku pa, sape yg bahlul?? mana leh jd presiden kalu dah pencen..!!!
TAHNIAH DATO'..berjaya prgkat pertama

Tanpa Nama berkata...

Sekejap kata pm setuju tangguh, pas tu kata mngkin lanjut tempoh tandatangan....emm. Lambat lagi la naik gaji.

Tanpa Nama berkata...

presedin cuepacs ni tak puas hai sbb dia ni bukan memperjuangkan kakitangan awm tapi kakitangan pertengahan macam dia la..............nak gaji byk balajar la rerajin, bile org naik gaji tak la ko meroyan ngat............

Tanpa Nama berkata...

Dulu naik 25%, senyap je..Orang yang dapat sikit, makan hati. Sekarang? emm..fikirla..

Tanpa Nama berkata...

Kalau makin tak pa la takut nanti yg kena habuan sedikit golongan p n p

NADRAK berkata...

WAHAI CUEPACS..............
PERINGATAN DARI JURUBAHASA MAHKAMAH.......
LAIN KALI FIGHT IKUT GRED...........
BUAT IKUT KOD PERJAWATAN.........
SIUL LA KORANG NIH..........
DAH RAMAI YANG CICOR NIH...........
WAKTU DATANG MEETING JURUBAHASA PELBAGAI PUJIAN DAN JANJI DI TABOR.........
CHEWAHHHH.....APA CELOP?...
MACAM PEMBANGKANG JUGAK KER?....
JANJI MANIS BERSULAM AIR LIMBAH....

Tanpa Nama berkata...

aku pa di aniaya

tahniah dtk omar kmi sokong dto..
gred 17 kebawah bagi 13peratus kenaikkan bru btul bukan 3peratus.......ingat pru13 sudah dekat kmi pelaksana akan berubah pkiran ..renung lah

Tanpa Nama berkata...

Anda semua mungkin tidak mengetahui pro dan kontra SPBA tersebut.Jadi,kita sebagai yang hanya akan menerima SPBA tersebut hendaklah mengambilkira keputusan orang yang berpengalaman.Saya sangat memuji sikap proaktif dan profesional yang ditunjukkan presiden CUEPACS.Jadi,diharapkan pihak diluar sana janganlah hanya mementingkan diri sendiri atau menyalahkan sesiapa tetapi hendaklah memikirkan keputusan yang dilakukan adalah untuk kesenangan semua peringkat jawatan,tidak berpihak pada satu pihak sahaja.

Tanpa Nama berkata...

jgn duk pike nk buncit perut je wehhh..pike ms dpn besama le. gaji naik x seberapa sgt,lain le kalu u jusa/turus.
Tahniah Dato'..pejuang pa..kita lwn kppa yg nak tipu pm tu

Tanpa Nama berkata...

Tahniah Presiden..kami sentiasa dibelakang mu..

org muda berkata...

Yang duk kutuk presiden cuepacs tu adalah spesis yg x masuk union. Org panggil spesis menumpang. Hasil cuepacs dinikmati bersama loooo, bukan makan sorang2.
Teruskan perjuangan anda Dato', Azih, Loke, Zainal dll ajk tertinggi cuepacs. Tahniah

Tanpa Nama berkata...

Itulah kalau hanya tahu mengutuk saja...yang berkata bahalul itulah bapak segala bahalul...Bersyukurlah ada juga pemimpin kesatuan yang prihatin untuk membela nasib PA dan berani bersuara secara terang.. Walaupun PA yang tak perform pun menerima manafaatnya... dan selalunya yang kuat mengutuk itulah yang tergolong di dalam kategori itu (boleh pilih 'exit-policy') ...Fikir2kanlah...

insan kkm berkata...

diharap cuepacs fikir betul-betul setiap yang kerajaan buat ada pro dan kontranya,kerajaan tak berpihak kepada sesiapa ,untuk menstabilkan gaji semua orang bukan senang berbagai kajian telah dibuat sebelum sesuatu isu hendak dilaksana ,bagi pegawai atasan adatlah gaji mereka banyak kenaikannya kerana susah mereka nak mencapai ke tahap itu,bagi kakitangan bawahan kenaikan kita tak sebanyak mana tetapi tetap naik lebih dari skim sebelumnya,kalau kita nak bertangguh lagi sampai bila ?kita tak boleh puaskan hati semua orang,kalau gred N dah puas macam mana dgan gred U?Lagi nasib tak terbela..elok2 bulan 1 naik gaji dah tangguh lagi sampai bila?kalau nak bela gred N,W dan F takkan gred
u dan lain2 jadi mangsa? cuba kita tangguhkan gred tersebut untuk dibincangkan,gred lain boleh carry on,jangan nanti nampak cuepacs berat sebelah pulak,N,W ,F je diperjuangkan gerd2 lain tak dipeduli,teruskan sbpa banyak faedahnye..lepas 5 tahun kita mintak skim baru jagn jadi katak bawah tempurung,selidik dulu sebelum bercakap

Tanpa Nama berkata...

Tahniah kepada presiden CUEPACS sebab berjaya berunding untuk tangguh SBPA...kepada golongan yg x puas hati SBPA ini di tangguhkan @ diperbaiki mereka semestinya golongan orang yang mendapat kenaikan yang tinggi, tp kene ingat mejoreti penjawat adalah golongan pelaksaana,nasib golongan pelaksanan mesti di pertahankan,kenapa CUEPACS bantah SBPA kerana golongan bawahan akan menerima kenaikan gaji yang amat sedikit jika hendak dibandingkan dengan dengan golongan atasan ade yang menerima kenaikan sehinga 60K,ada juga yang menerima kenaikan 5k,adakah itu adil..

Tanpa Nama berkata...

kepada lembu lembu yang merangka SBPA ni, aku katakan hati kalian lebih busuk dari taik kalian

Tanpa Nama berkata...

Kita semua dah kerja kerajaan hanya fikir kenaikan gaji sendiri. Cuba fikir macamana rakyat Malaysia & anak2 rakyat Malaysia yang miskin dan cuma mampu belajar sampai darjah 6, diorang dah tak dapat kerja kerajaan lagi. Dah la swasta taknak diorang sebab lebih suka ambil pekerja asing, sekarang kerajaan pun taknak diorang lagi. Sekarang kita busuk2 jadi PRA R1 pun bleh bagi anak sekolah baik2, apa kata kita fikir nasib orang lain yang tak dapat sekolah tinggi2 macam kita & anak2 kita..... KEMBALIKAN KELAYAKAN DARJAH 6 UNTUK KEMASUKAN MINIMA KE JAWATAN KERAJAAN, SETIDAK2NYA HANYA 1 JAWATAN SEPERTI BURUH.

Tanpa Nama berkata...

diharap cuepacs fikir betul-betul setiap yang kerajaan buat ada pro dan kontranya,kerajaan tak berpihak kepada sesiapa ,untuk menstabilkan gaji semua orang bukan senang berbagai kajian telah dibuat sebelum sesuatu isu hendak dilaksana ,bagi pegawai atasan adatlah gaji mereka banyak kenaikannya kerana susah mereka nak mencapai ke tahap itu,bagi kakitangan bawahan kenaikan kita tak sebanyak mana tetapi tetap naik lebih dari skim sebelumnya,kalau kita nak bertangguh lagi sampai bila ?kita tak boleh puaskan hati semua orang,kalau gred N dah puas macam mana dgan gred U?Lagi nasib tak terbela..elok2 bulan 1 naik gaji dah tangguh lagi sampai bila?kalau nak bela gred N,W dan F takkan gred
u dan lain2 jadi mangsa? cuba kita tangguhkan gred tersebut untuk dibincangkan,gred lain boleh carry on,jangan nanti nampak cuepacs berat sebelah pulak,N,W ,F je diperjuangkan gerd2 lain tak dipeduli,teruskan sbpa banyak faedahnye..lepas 5 tahun kita mintak skim baru jagn jadi katak bawah tempurung,selidik dulu sebelum bercakap

---------------------------------
aku pun gred U juga. aku xsetuju dgn kenaikan tu..betul2 menindas...sepatutnya ikutla mata gaji bukan dibracketkan tangga gaji pastu dibagi satu tangga tentula tidak adil...cuba gaji jusa buat bracket mcm tu..tentu la jusa melenting sbb junior jusa dah nk potong gaji senior jusa..tp jpa pandai pulak xbuat sbb nk jaga golongan ini dr protes..golongan bawahan ini xdak tempat nk mengadu..cuepacs la tempat ngadu....klau jusa boleh diberi kenaikan ikut mata gaji mengapa gred lain xblh....mungkin perbelanjaan duit telah dibelanjakan pada kenaikan gaji jusa dan primier sbb xdak duit nk buat kenaikan ikut mata gaji pada golongan bawahan...jusa c naik 5000, jusab B naik 7000 jusa A xdpt maklumat..mcm mana ni..tentula org melenting....sbpa ini mmg baik tetapi perlu penambahbaikan dari segi gaji dan exit policy...teruska prjuanganmu cuepac...inilah kali pertama jpa buat semakan gaji ala cartoon....

Tanpa Nama berkata...

tak payah la tangguh....itu kn option, sapa tak nak bleh kekal dgn ssm. Penagguhan hanya merugikan kta semua sbb dgn sbpa semua dpt kenaikan. Ya, ada skit ada byk....tp ada kenaikan....kalo tangguh mmg tak dpt apa2. Gomen lg suka sbb tk perlu kelaurkan duit yg banyak....jgn jadi bak kat pepatah yg dikejar tk dpt yg dikendung berciciran....nmpk gaya jika tangguh itu lah jdnya...

Tanpa Nama berkata...

harap2 ini bukan sandiwara kupek n jpa n najib utk credit pru akan dtg

Tanpa Nama berkata...

kami tetap menyokong tn presiden.. pedulikan apa org lain kata..kalau dpt byk pun masuk tekak dia org jugak.. perjuangkan keadilan buat kami kumpulan sokongan..SPBA byk memberi keuntungan kpd kumpulan atasan..

tanpa nama69 berkata...

tahniah dato....hanya Allah yang akan balas jasa org yang benar2 jujur memperjuangkan hak org ramai....nmpk sgt sbpa ni nk bagi tekak diri sendiri...mementang la isteri diaorg kebanyakannye guru...ceh....kami x bodoh laaaaa...

Tanpa Nama berkata...

tolong rapatkan jurang gaji....yg untung org atasan ni....kalu dah lebih 50% kenaikan...tu bukan sama rata....

Tanpa Nama berkata...

cuepac.....saya ingin mengingatkan sekali lagi supaya tidak mengulangi kesilapan spt dulu..menaikkan gaji 25% kepada gred bukan siswazah menyebabkan golongan pendidikan siswazah tercicir gaji berbandingan golongan bukan siswazah...masa tu rasa kecewa sangat sbb cuepac tak perjuangankan golongan kami.oleh tu saya berharap SBPA memberi nafas baru kepada kami golongan siswazah ,,,,

orang timur berkata...

bahalul punya Presiden CUEPACS..dan pencen tu buat la cara pencen..menyibuk jer..SBPA tu dah bagus..terima jela..

kang nanti kerajaan taknak buat SBPA terus..sape susah?...PA juga susah..takdelah dapat naik gaji tinggi macam SBPA...
===================================
APA MAIN BAHLUL2 NIH....CAKAP BAIK 2 SIKIT MULUT TU...NANTI KENA PENAMPAR KANG....YANG TAK BERKENAAN PEGI MAIN JAUH2

Guru Sabah berkata...

PM kata tangguh? Tapi cari kat media tak da pun muka & suara PM kata tangguh?
Yang kata tangguh Cuepac. Knp kat berita PM tak da respon ttg Hal ini?
Kami guru2 di Sabah, esok mula esok hingga 27hb Dis 2011 dah kena arah oleh ketua jabatan utk sign.
Tapi kata tangguh?
Mana yg betul ni?
Cakap siapa yg mo kena ikut?
Kalau PM dah kata tangguh, knp Jbt Kerajaan khususnya Jbt Pelajaran Negeri Sabah minta semua guru mula sign esok?
Peliklah, apa sdh jadi dgn Malaysia ni..

Tanpa Nama berkata...

harap cuepacs perjuangkan nasib kami gred n1.dlm sbpa kami cuma dpt kenaikan kurang dari 7%.org siswazah jgn risau,kalau kami diberi kenaikan 13% pun, jarak gaji kami masih jauh umpama langit dan bumi dari siswazah.seperti dlm ssm dulu, kami hanya menang peratus saja tapi dari segi duit masih dlm jumlah yg kecil kerana gaji pokok kami yg kecil.

Tanpa Nama berkata...

PENING!!!!!!!!!!! tolong,
semoga aku kembali berselera..
dah seminggu aku mkn tak rasa ape

Tanpa Nama berkata...

(cuepac.....saya ingin mengingatkan sekali lagi supaya tidak mengulangi kesilapan spt dulu..menaikkan gaji 25% kepada gred bukan siswazah menyebabkan golongan pendidikan siswazah tercicir gaji berbandingan golongan bukan siswazah)

_______

Nak tanya sikit, aku keliru pasal isu bukan siswazah dapat 25% menyebabkan gaji siswazah tercicir. Yang aku ingat la, 25% ni dapat pada gred N11 (PTR) ke bawah. aku tgk gred N1 (PAP) masa tu gaji pokok dalam 4 ratus ke 5 ratus lebih jek. 25% dari RM 500 baru berapa yang sampai boleh cicir gaji siswazah ni? keliru pulak rasanya...

Tanpa Nama berkata...

Yg dh sain mcmne?kmi d pksa hntr borang sehingga hr ini.. tpkse gak la sain.. :(

Tipah Tertipu! berkata...

Betulkah JPA nak terima rundingan Cuepac atau pura2 bersandiwara mencuri masa tapi dalam diam2 masih mengarahkan semua jabatan kerajaan sign sebelum 27hb Dis 2011 ini.
Korang masih tak sedar2 lagikah ni?
Apa yg korang bising2 ni, buang masa.. terang2 kena goreng makan hidup2..
Bangunlah, bangun dari tidur.. yg masih bermimpi tu, bangun, bangunlah.. tak sedar2 lagi?

Tanpa Nama berkata...

presedin cuepacs ni tak puas hai sbb dia ni bukan memperjuangkan kakitangan awm tapi kakitangan pertengahan macam dia la..............nak gaji byk balajar la rerajin, bile org naik gaji tak la ko meroyan ngat............
_____________________________________
apa kau igt n17 x der degree ker skrg ni...master holder pon ade la bahlul..

Tanpa Nama berkata...

Sebut pasal isu gaji ni memang ramai tak puas hati terutama bagi kumpulan pelaksana. kalau diperhatikan bagi kumpulan pelaksana yang telah lulus PTK dan mendapat anjakan gaji, gaji SBPA mereka akan sama seperti orang yang tak lulus PTK. Contoh: A berada pada P1T9 dan B pula (yang telah mencapai tahap kompetensi) P2T9. Kedua-duanya akan mendapat T5, ini tidak beberapa adil bagi mereka yang telah lulus PTK.

Saya mohon kepada CUEPACS untuk membawa cadangan pemberian Hadiah Pergerakan Gaji (HPG) bagi mereka yang telah mencapai tahap kompetensi mengikut situasi seperti berikut:-

a) Lulus TK1 mendapat 1 HPG;
b) Lulus TK2 mendapat 2 HPG; dan
c) Lulus TK3 mendapat 3 HPG.

Kalau ikutkan kumpulan pelaksana hanya mendapat anjakan gaji yang bejumlah puluhan ringgit sahaja sehingga menimbulkan masalah pada gaji SBPA seperti di atas, tidak seperti jawatan lain yang mendapat kenaikan pangkat setelah lulus PTK.

Apa pun saya berharap rakan-rakan di sini dapat memberikan buah fikiran yang dapat menyelesaikan masalah, bukan sekadar tuding jari salahkan orang lain. Kita sepatutnya bersatu untuk menyelasaikan masalah bukan bawa masalah lain.

Tanpa Nama berkata...

(cuepac.....saya ingin mengingatkan sekali lagi supaya tidak mengulangi kesilapan spt dulu..menaikkan gaji 25% kepada gred bukan siswazah menyebabkan golongan pendidikan siswazah tercicir gaji berbandingan golongan bukan siswazah)
--------------------------------------
camner la golongan siswazah mcm ni boleh dpt kerja....matematik pon fail...ni mesti time nak kerja guna kabel...bila kerja..kerja x buat tp mengampu jer byk...

Tanpa Nama berkata...

Satu Malaysia, satu belanjawan, satu JPA, satu SBPA tetapi kadar pelarasan gaji jauh berbeza.
Junior didahulukan, Jusa diutamakan.Belajawan kata 8-14 % tetapi ada yang dapat tak sampai 3 % ada yang dapat >50%.

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum....

Orang yang tidak tahu nilai syukur akan sentiasa tidak puas hati..malah mengatakan mereka sering dizalimi...bukan senang untuk memuaskan kehendak setiap insan yang bergelar manusia yang hanya tahu meminta-minta tanpa ada unsur penghijrahan pada dirinya. marilah kita bersama-sama muhasabah diri. Jom kita lipatgandakan keuntungan akhirat...

Tanpa Nama berkata...

“ORANG BAGI....AMBIL DULU...NANTI KITA MURNIKAN......PEPATAH MENGATAKAN..REZEKI JANAGN DITOLAK..MUSUH JANGAN DICARI... DARI XDAPAT LANGSUNG....LEBIH BAIK KITA TERIMA.. JANGAN SAMAPAI YANG DIKEJAR X DAPAT..YANG DIKENDONG KECICIRAN.....BARU PADAN MUKA..PASTU LETAK TANGAN DIATAS DAHI..TDO PUN XLENA..MACAM ORANG KALAH JUDILAH KATAKAN...... PRESIDEN CEUPACS PASTIKAN KUMPULAN SOKONGAN MELANJUTKAN PELAJARAN KEPERINGKAT YANG LEBIH TINGGI KALU MAHU KENAIKAN YANG SETARA ATAU LEBIH BERBANDING DENGAN GRED MEREKA....” JANGAN TAHU MEMINTA-MINTA SAHAJA.....

DR. LEE berkata...

Satu Malaysia, Satu belanjawan, Satu JPA, Satu SBPA… tapi kadar penyelarasan gaji berbeza-beza. YAB PM umum 8-14%, tapi ada yang dapat <3% ada yang dapat >50% !!!!. Junior didahulukan, Jusa diutamakan.
Dicadangkan penyelarasan dibuat ikut peratusan. Gred pendapatan rendah diberi penyelarasan % lebih tinggi manakala Gred pendapatan tinggi diberi penyelarasan % lebih rendah untuk menggurangkan jurang pendapatan di kalangan rakyat.

Tanpa Nama berkata...

Musyawarah adalah jln terbaik. Selagi ada kenaikan dalam bulan Januari 2012 ni dah kira ok la tu...

Tanpa Nama berkata...

Setuju dgn Tanpa Nama 9:24 Bagaimana mereka yang telah lulus PTK ARAS 4 masa SSM dahulu? Masuk SBPA tak da beza dgn yang tak lulus PTK. Tolonglah JPA teliti semula sifir gaji tu seperti gaji metrik SSM. Bukan senang nak luluk PTK dulu, TK1 amik 4 x TK2 3 kali masuk SBPA gaji sama hampir dengan junior. Minta JPA CUEPACS runding hal ini. SBPA tu bukan tak elok tapi Janganlah buat sifir gaji tu caca marba...

N41 Ipoh Mali berkata...

Bajet negara sudah diumumkan...bajet peribadi utk tahun depan pun dah diambilkira....ala....kira on je la sbpa nie...kita bincang pulak kemudian sekiranya ada rungutan...

Tanpa Nama berkata...

diharap cuepacs fikir betul-betul setiap yang kerajaan buat ada pro dan kontranya,kerajaan tak berpihak kepada sesiapa ,untuk menstabilkan gaji semua orang bukan senang berbagai kajian telah dibuat sebelum sesuatu isu hendak dilaksana ,bagi pegawai atasan adatlah gaji mereka banyak kenaikannya kerana susah mereka nak mencapai ke tahap itu,bagi kakitangan bawahan kenaikan kita tak sebanyak mana tetapi tetap naik lebih dari skim sebelumnya,kalau kita nak bertangguh lagi sampai bila ?kita tak boleh puaskan hati semua orang,kalau gred N dah puas macam mana dgan gred U?Lagi nasib tak terbela..elok2 bulan 1 naik gaji dah tangguh lagi sampai bila?kalau nak bela gred N,W dan F takkan gred
u dan lain2 jadi mangsa? cuba kita tangguhkan gred tersebut untuk dibincangkan,gred lain boleh carry on,jangan nanti nampak cuepacs berat sebelah pulak,N,W ,F je diperjuangkan gerd2 lain tak dipeduli,teruskan sbpa banyak faedahnye..lepas 5 tahun kita mintak skim baru jagn jadi katak bawah tempurung,selidik dulu sebelum bercakap

---------------------------------
aku pun gred U juga. aku xsetuju dgn kenaikan tu..betul2 menindas...sepatutnya ikutla mata gaji bukan dibracketkan tangga gaji pastu dibagi satu tangga tentula tidak adil...cuba gaji jusa buat bracket mcm tu..tentu la jusa melenting sbb junior jusa dah nk potong gaji senior jusa..tp jpa pandai pulak xbuat sbb nk jaga golongan ini dr protes..golongan bawahan ini xdak tempat nk mengadu..cuepacs la tempat ngadu....klau jusa boleh diberi kenaikan ikut mata gaji mengapa gred lain xblh....mungkin perbelanjaan duit telah dibelanjakan pada kenaikan gaji jusa dan primier sbb xdak duit nk buat kenaikan ikut mata gaji pada golongan bawahan...jusa c naik 5000, jusab B naik 7000 jusa A xdpt maklumat..mcm mana ni..tentula org melenting....sbpa ini mmg baik tetapi perlu penambahbaikan dari segi gaji dan exit policy...teruska prjuanganmu cuepac...inilah kali pertama jpa buat semakan gaji ala cartoon....

Khamis, Disember 22, 2011 7:00:00 PM



CAYA LA....AKU MEMANG SOKONG 100%....MCM NI LA NAMANYA PEMIMPIN...BUKAN IKUT SEDAP TEKAK SENDIRI.....PEMIMPIN YANG BAIK....MAKNANYA PENGIKUT PUN BAIK..BUKAN DIRI SENDIRI YANG NAK KUBURKAN DIRI SENDIRI....HAHAHAHAHA

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
kepada lembu lembu yang merangka SBPA ni, aku katakan hati kalian lebih busuk dari taik kalian

Khamis, Disember 22, 2011 6:47:00 PM

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++

sokong !!!!

Tanpa Nama berkata...

kepada lembu lembu yang merangka SBPA ni, aku katakan hati kalian lebih busuk dari taik kalian

Khamis, Disember 22, 2011 6:47:00 PM

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

betul.. betul .. betul ..

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Tanpa Nama berkata...

apa raaa? dah siap baru nak berbunyi! yg kena kencing kakitgn awam..

Tanpa Nama berkata...

Bajet negara sudah diumumkan...bajet peribadi utk tahun depan pun dah diambilkira....ala....kira on je la sbpa nie...kita bincang pulak kemudian sekiranya ada rungutan...

Khamis, Disember 22, 2011 10:41:00 PM

*****************************

ada degree pun bodoh jugak .. mana ada masa bincang2 lepas trima. !

***************************

Tanpa Nama berkata...

wahhh! agak-agak....keputusan ni bila la yerrr?...asyik kutuk-mengutuk jer nampak...yang ada degree...dan tiada degree..urmm...orang yang tiada degree tuuu tak semestinya tak bijak...dan orang yang ada degree tuuu pun tidak semestinya bijak...keksdsng sds jg org ambil degree suruh org lain buat assignment
dia...

Tanpa Nama berkata...

naik je gaji semua pa 15% utk smua gred..yang gaji rm1000 dpt naik rm150..JUSA gaji 7000 naik rm1050..yg junior pun x leh potong senior..ini tidak, ada pa bawahan naik rm80 tp Jusa sampai 5-6 ribu..agak2lah nak naik pun..lps tu skrg junior pulak gaji sama ngan senior..mana adilnya?

Tanpa Nama berkata...

siapa yg bahlul.tahniah Dato' penegak keadilan.sama2 kita sokong penegak keadilan kepada pa.biarlah adil kepada semua pihak

Tanpa Nama berkata...

Sistem gaji yg pelik dalm sektor awam ni..mcm cthnya isteri aku..seorang guru diploma asalnya thun 2000 dan sambung belajar dan dapat gaji ijazah thun 2007.. yang peliknya kawan isteri aku yg sama-sama posting masa diploma yang tak sambung belajar gaji dia lebih tinggi dari isteri aku yang dapat gaji ijazah ni..dah la kena bayar pinjaman pula..dah tu belajar kena tinggal keluarga..malu dgn kawan yg tak sambung belajar gaji dia lbih baik dari isteri aku....menyesal aku benarkan isteri aku sambung belajar dulu...satu kerugian..JPA tak pikir ke nasib golongan mcm isteri aku ni...sampai bila2 pun gaji tetap rendah,,MENYESAL..

Tanpa Nama berkata...

Aku tak kisah ... Sistem Bahalul Ptd cap Ayam ke .. !!

janji semua happy ending.

Kaji tetap kaji ... bincang tetap bincang.

Jpa ke Cuepacs ke .. masa di bagi oleh PM utk kaji smula sbpa ... sila bermusyawarah dgn berhemat ..

janji semua happy ending.

Tanpa Nama berkata...

Aku dua dua tak sokong.cuepac ni kalau nak tolong yg gred paling rendah tak per la. . .Ni yg guru siswazah tak di bela.gaji guru gred 32 dah terlebih tinggi dari gred 41.apa cerita.org sekarang dah tak perlu blaja tinggi tinggi,lepas spm dapat kenaikan tinggi jugak.yang tak blaja dpt kenaikan lebih besar.ada ke patut.kerajaan pun satu ,dah tak tau nak susun gaji.kalau nak naik 10%,bgsemua 10%.kan senang.pas tu buat la skil gaji baru.

john sawai berkata...

pasai org melayu byk keja gomen..tu yang depa pentingkan diri sendiri..asal nak gaji lebih jaa..bukan susah nak jadik bos..mengarah jaa..tp kebajikan tak reti jaga..aku malu jadik golongan pnp lagu ni..sian anak buah aku gaji naik ciput jaa..yang penting diri sendiri tue.. udah2 laa..tu pasai org melayu susah bersatu..pada presiden n exco teruskan usaha murni..semua hak golongan pelaksana terbela..baru laa senang kita nak suruh depa buat keja...pada cikgu siswazah tu syukur jer laaa..cikgu2 bukan siswazah tu lagi kesian..lg lama berkhidmat..korang datanng potong que..dah laa mangajar bukan baguih sgt..all da bes kepada cuepacs dan penyokong mereka..pada yang tunggu gaji naik jaa tue..golongan sampah ni mmg ada dimana2 jabatan kerajaan..jadik jgn risau..sharing is caring

Tanpa Nama berkata...

Apa lagi yang tak puas ati tn Presiden.Dah elok la tu tangga gaji sbpa.dah tahu tak blajor tinggi terima la hakikat gaji dapat sikit. takkan la nak tinggi dari degre.Pasal exit polisi tu ok la. sebab yang markah 70% tu biasanya orang yang malas keja. sapa suruh malas.Ingat kita dibayar gaji untuk kerja, bukan untuk makan gaji buta.Ingat Tak berkat rezeki yang kita dapat.

Tanpa Nama berkata...

NASIHAT UNTUK DATO SERI NAJIB.
JANGAN IKUT SANGAT PEMBESAR2 KERAJAAN PUNYA CARA.BIAR ADIL UNTUK SEMUA.PEMERINTAH2 YG TERGULING SEBAB IKUT KATA PEMBESAR2
DIA ORANG SUKA BERPOYA. NAMA SAMARAN PUN "SUKA BRITNEY"
KALAU GUNA 'AKAI' NABI KATA BANYAK INGAT MATI BUKAN SUKA BRITNEY.

Tanpa Nama berkata...

Premier dan jusa buat dia org punya gaji naik terlampau tinggi2 kenapa?
Umur dh tua ,anak2 dh besar semua elaun dh ada.Bil2 dh bayar. Pergi luar negeri dh tanggung.
Ini mesti nk hidup macam menteri,atau nk ada isteri baru atau berpoya2. Usia yg lanjut tu ingat2 la akhirat. Secara ikhlas kalau belanja betul, lebih dari cukup gaji SSM kump.ni

kisah ikan berkata...

jom muhasabah diri melalui sedikit cerita....

satu hari anda keluar memacing... dah dekat 2 jam anda memacing.. baru dapat seekor ikan.... tiba2 datang seorang lagi pemancing... mencampak tali pancingnya... tak sampai 5 minit..dapat seekor ikan yang lebih besar atau sama berat dengan anda.... adakah anda tak puashati dengan nya... sedangkan rezeki itu ALLAH berikan..
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
cerita ni macam pernah berlaku kat aku dulu. aku mancing 2 jam dapat sikit ikan. datang sorang lagi pancing dalam 10 minit dapat sebaldi ikan. rupanya orang tu dah berpuluh tahun pancing kat situ. selok belok, lubok ikan semua dia tau..lepas tu datang pulak sorang lagi, dia tak pakai pancing. dia ni pakai pukat tangkap ikan. habis semua ikan dia kebas. pukat haram lagi tu. semua anak, ibu bapak ikan dia kebas. aku dengan orang yang datang 10 minit tu.. langsung tak dapat ikan lagi. kesian aku... aku pun mengadu ngan LKIM. dan hari ni LKIM nak jumpa orang pakai pukat tu.

Pemerhati Jauh berkata...

Zainuddin Izharulhaq
Kalau bab nak naik gaji,skim saraan baru atau isu bonus...subuh2 hari lagi dh berkumpul depan pejabat PM...kalau bab nak mempertahankan kerajaan...menangkis fitnah...menyokong dasar2 kerajaan...berapa kerat je yg nampak batang hidung...
Sehari dua ni glamer la Brahim Pendek tu...

#copy n paste from #fb

**ANTI SUNGGUH MAMAT NI KAT PA**

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah. berkat usaha Dato' Omar diiringi doa dari kami, (golongan teraniaya) akhirnya, SBPA dtangguhkan.

Semoga perbincangan pagi ini, beroleh manafaat dan kebajikan kepada kita semua.

(Sendu pulak lihat wajah dato' osman ni, ibarat seorang ayah, semua anak2 disayangi, bila ade anak2nya dipinggirkan, besusah payah dia membelanya.Kita , nak jaga 4 org anak pun kdg2 tercabar, inikan pulak nak jaga 1.4juta anak2 buah, Syabas Dato'! Semoga berjaya memperjuangkan nasib kami dan keluarga kami)

pot pot pet WK berkata...

Terima kasih Dato

WK KASTAM DAH DIPISAHKAN DARI GRED W,
SABAN TAHUN HASIL NEGARA YANG DKUTIP MAKIN MENINGKAT....

TAPI NAMPAK MACAM GAJI KASTAM MACAM TU JE....TAK DE KE JPA NAK BAGI GAJI YANG MENARIK SIKIT,DM SBPA NAMPAK MACAM WK KENA DOWN
GRADE DARI SEGI GAJI.

SETUJU SBPA TANGGUH.....

Tanpa Nama berkata...

bahalul punya Presiden CUEPACS..dan pencen tu buat la cara pencen..menyibuk jer..SBPA tu dah bagus..terima jela..

kang nanti kerajaan taknak buat SBPA terus..sape susah?...PA juga susah..takdelah dapat naik gaji tinggi macam SBPA...
___________________________________
TOLONG FAHAM YE, CUEPACS BUKAN BANTAH KESELURUHAN SBPA, 5 ELEMEN YG DISEBUT TU, MOHON DIPERBAIKI JE, BUKAN NAK BUANG TERUS. SEMUA YG DIPERTIKAIKAN TU ADALAH SUARA2 DARI KAMI ANAK BUAHNYA YG TIDAK DIJAGA KEBAJIKANNYA OLEH JPA.

SAYA FIKIR, ANDA ADALAH DI KUMPULAN JUSA DAN KE ATAS YG MENERIMA KENAIKAN GAJI ANTARA 5000 - 10000 DLM SBPA INI.

ANDA PUN SAMA DGN J/KUASA PENGGUBALAN GAJI KALI NI, TAK BERHATI PERUT, MEMENTINGKAN DIRI SENDIRI, MEMBESARKAN TOMBOLOK SENDIRI.

Tanpa Nama berkata...

presedin cuepacs ni tak puas hai sbb dia ni bukan memperjuangkan kakitangan awm tapi kakitangan pertengahan macam dia la..............nak gaji byk balajar la rerajin, bile org naik gaji tak la ko meroyan ngat............

___________________________________

Ini satu contoh "orang yang berilmu tapi tidak beramal". Di akhirat nanti, berdasrkan hadis rasululullah, tempat org yang berilmu tapi tidak beramal adalh di NERAKA JAHANNAM

Tanpa Nama berkata...

presedin cuepacs ni tak puas hai sbb dia ni bukan memperjuangkan kakitangan awm tapi kakitangan pertengahan macam dia la..............nak gaji byk balajar la rerajin, bile org naik gaji tak la ko meroyan ngat............

___________________________________

Ini satu contoh "orang yang berilmu tapi tidak beramal". Di akhirat nanti, berdasrkan hadis rasululullah, tempat org yang berilmu tapi tidak beramal adalh di NERAKA JAHANNAM

Fight for All berkata...

Presiden CUEPACS,

1. Mintak supaya jawatan digredkan semula based on qualification. Hapuskan istilah 1 kelayakan lebih rendah..no such thing. Boleh selaras semula dengan IPT.
1st degree 1-1
Diploma 2-1
STPM/Sijil 3-1
SPM 4-1
PMR 5-1

2. Kenaikan gaji mengikut percentage yang sama pada semua jawatan. Flat rate pada setiap tangga gaji SSM dan panjangkan tangga gaji sebaris sehingga 30 tahun. Tarikh pergerakan gaji dikekalkan.
Premier 10%
P&P 10%
Pelaksana 10%

3. Kenaikan gaji lebih tinggi (21-50%) mungkin boleh diberi hanya kepada jawatan berikut:
KSN
KPPA
Ketua2 Perkhidmatan sahaja

4. Cuti Belajar Bergaji Penuh diberi kepada semua penjawat awam dengan mengambil kira prestasi akademik sebelumnya. Adil dan saksama.
contoh,
SPM 4A ke atas untuk sambung diploma
Diploma CGPA 3.00 ke atas/STPM 4P untuk sambung 1st Degree
1st Degree CGPA 3.00 ke atas untuk sambung Master

5. Tempoh opsyen diberi adalah sebulan. Tarikh kuat kuasa kenaikan gaji adalah 1 Januari 2012.

Sekian.

Tanpa Nama berkata...

Tahniah Dato' Omar dan kepimpinan CUEPACS, teruskan perjuangan Dato' untuk kepentingan kumpulan pelaksana. Mereka ni bertungkus lumus melaksanakan amanah yg diberi oleh rakyat, mereka kumpulan pelaksana inilah yang berada dibarisan hadapan memberi khidmat bakti kepada rakyat. Perjuangkanlah agar mereka ini mendapat pelarasan gaji dan kenaikan gaji yang setimpal terutamanya gred yang dulunya Gred 17 dan kebawah pendapatan (gaji) tak sampai RM1000 sebulan bagaimana mereka nak menyara kehidupan bekeluarga dengan sempurna dan selesa.

Bagi kumpulan JUSA dan Premier kadar kenaikan gaji mereka tu minta dikurangkan agar tidaklah terlalu jauh jurang pemisah antara yang kaya dan miskin. PA ni bukan berteraskan keuntungan seperti sektor swasta jadi berpada-padalah gaji JUSA dan Kumpulan Premier. Lagi pun JUSA dan Premier sekarang ni dah pun mendapat elaun antara RM5000 hingga RM15000 setiap bulan (bergantung kepada Gred). Bukan cemburu tapi penjimatan kenaikan gaji yang terlalu tinggi tu diagih-agihkanlah kepada golongan berjawatan rendah kumpulan pelaksana gred 17 kebawah supaya mereka dapat merasa nikmat yang Allah beri kepada negara kita yang tercinta ini.

Janganlah hanya mereka berkelulusan SPM, PMR dan Darjah 6 mereka diberi gaji yang terlalu rendah, diabaikan dari segi nikmat kemakmuran negara kita. Mereka pun rakyat Malaysia juga.

Ingat wahai penggubal dasar gaji perkhidmatan awam negara, peranan anda menentukan taraf hidup PA kumpulan Gred 17 dan kebawah yang seramai 300,000 orang tu. Jika anda berlaku adil sesama manusia Insya Allah kehidupan anda akan lebih diberkati. Apabila kita senang lihatlah orang dibawah yang sengsara kehidupannya dek kerana pendapatan yang rendah.

Penjawat Awam Senior

Fight for All berkata...

dan jangan lupakan juga kepada mereka yang dah lulus PTK Aras III dan IV..harap mereka dikecualikan untuk tapisan kenaikan pangkat..

Tanpa Nama berkata...

jpa berila penjelasan mengenai sbpa n adil la dlm kenaikan gaji pa.. kami keje bermatian2 pn xada pgwai nk pandang. sbb sbpa ni la ramai pa kontrak kene buang. jgn pk diri sndiri je. korang xapela smua bnda ada elaun..yg bwh ni smua kene byr sndiri.haram jadah btl!

Tanpa Nama berkata...

jpa berila penjelasan mengenai sbpa n adil la dlm kenaikan gaji pa.. kami keje bermatian2 pn xada pgwai nk pandang. sbb sbpa ni la ramai pa kontrak kene buang. jgn pk diri sndiri je. korang xapela smua bnda ada elaun..yg bwh ni smua kene byr sndiri.haram jadah btl!

Tanpa Nama berkata...

DATUK OMAQ....
TOLONG TENGOK DAN KAJI SERTA PEJUANGKAN NASIB PEMEGANG SIJIL PERTANIAN SEMENANJUNG MALAYSIA DALAM GRED E17, E22 DAN E26 AGAR PEMEGANG SIJIL INI DAPAT SAMA KENAIKAN SEPERTIMANA KAWAN-KAWAN KAMI DI GRED G YANG BERJAWATAN PEMBANTU PERTANIAN GRED G17, G22 DAN G27.
APA NI DATUK.... ADILKAH MACAM NI????.... SIJIL SAMA... TAPI GAJI TAK SAMA...CUMA BEZA SKIM JE.. ANTARA SKIM E DAN G JE... KERJA DENGAN GOMEN MALAYSIA JUGAK... KALAU MACAM NI PRU 13 NANTI... INSYAALLAH TUKAR GOMEN LA NAMPAKNYA..

Tanpa Nama berkata...

salam datuk.. syabas.. harap2 tangga gaji dlam SBPA diperbaiki.. nampak ketidakadilan bagi pegawai-pegawai lama yang telah bekhidmat... contohnye sekrg SSM gaji di T16 (service 15 tahun), tp dalam SBPA gaji di T9 (service 8 tahun)... nampak ketidakadilan.. harap datuk perjuangkan.. tkasih

PA di Sabah berkata...

syabas kepala kau!!!!! Nama pon opsyen okay, kalo tak nak SBPA, tak payahla tandatangan. jangan sebok nak kacau PA yang setuju dengan SBPA. SUSAH sangat ke nak fahaM????? MAJORITI ATAU 100% tempat kerja saya setuju. yang bangkang ni siapa, PA yang pemalas ke? performance rendah ke? renung-renungkanlah!~

Tanpa Nama berkata...

DATUK OMAQ....TUAN PRESIDEN...
TOLONG TENGOK DAN KAJI SERTA PEJUANGKAN NASIB PEMEGANG SIJIL PERTANIAN SEMENANJUNG MALAYSIA DALAM GRED E17, E22 DAN E26 (JAWATAN PEMBANTU EHWAL EKONOMI) AGAR PEMEGANG SIJIL INI DAPAT SAMA KENAIKAN SEPERTIMANA KAWAN-KAWAN KAMI DI GRED G YANG BERJAWATAN PEMBANTU PERTANIAN GRED G17, G22 DAN G27.
APA NI DATUK.... ADILKAH MACAM NI????....BELAJAR DULU SAMA, DAPAT SIJIL SAMA...MOHON JAWATAN GUNA SIJIL YANG SAMA... TAPI GAJI TAK SAMA...CUMA BEZA SKIM JE.. ANTARA SKIM E DAN G JE... KERJA DENGAN GOMEN MALAYSIA JUGAK... KALAU MACAM NI PRU 13 NANTI... INSYAALLAH TUKAR GOMEN LA NAMPAKNYA..

symp berkata...

apa yg smue pa nak adalah yang terbaik di masa hadapan tanpa mmenguggat kedudukan kt sbgai pa...jd kpd pihak yg b'tanggungjawab dalam hal skim baru ni fikir2kanlah...kalau nak anak2 buah jd yang terbaik...bos-bos kat atas pun kna dulu jd yang terbaik...apa yg pm buat naikkan gaji tu memg satu berita baik tp dlm kebaikan tu tersirat ketakbaikkannya...renung2kanlah...kepada dato omar..apa yg beliau perjuangkan tu ada benarnya...sebab beliau kaji sbpa ni untuk kebaikan masa panjang kakitangan awam...bg tempoh masa hadapan...tp sbpa ni ad juga kelemahannya...kelemahan ni mcm nak tindas kakitangan awam...aaa...bagi yg berpangkat atasan tu...mereka smua blh pikir benda ni...tapi...sebaliknya...yg jd mangsa kita...anyway bg kakitangan awam kt smua kna ingat kta smua kan dah bejanji sblm msuk kja kerajaan...anda mgkin dah lupa...saya yg menurut perintah...kna ingat tu...dgn ada nya cuepacs...hak kita dpat di perjuangkan...

Tanpa Nama berkata...

bahalul punya Presiden CUEPACS..dan pencen tu buat la cara pencen..menyibuk jer..SBPA tu dah bagus..terima jela..

kang nanti kerajaan taknak buat SBPA terus..sape susah?...PA juga susah..takdelah dapat naik gaji tinggi macam SBPA...
===================================
Aku pa, sape yg bahlul?? mana leh jd presiden kalu dah pencen..!!!
TAHNIAH DATO'..berjaya prgkat pertama
___________________________________

Setiap perkataan yg diutarakan mencerminkan diri kita. Kenapa keluarkan perkataan mcm nie. Betul ker yg bg komen nie anggota PA?

Nak jadi Presiden mestilah jd ahli Ceupacs dulu. Sblm jadi ahli kita mesti anggota PA.

Kurniaan pingat berpangkat Datuk merupakan penghargaan tinggi. Bkn sembarangan org. Presiden sanggup berjuang utk anggota PA. Kita Harus hargai dan syukur dengan apa yg cuba dilakukan.

Walaupun Presiden Anggota PA biasa tapi beliau sanggup berjuang habis2an utk we all.. Klu org lain berani tak?

Pls support us. TQ

smr

Tanpa Nama berkata...

NASIHAT KEPADA MURID-MURIDKU, PELAJAR-PELAJARKU DAN ANAK-ANAK BANGSAKU:

1. Belajarlah bersungguh-sungguh supaya dapat kerja yang baik dan gaji lebih besar. Kalau malas belajar, nanti dapat kerja rendah, gaji pun rendah. Bila gaji rendah, nanti kita bising sebab kenaikan gaji kita sikit.

2. Masa belajar jangan main-main, nanti periksa tak lulus. Kalau tak lulus macam mana nak dapat kerja bagus. Kalau kerja tak bagus, macam mana nak naik banyak? Cuba kalau belajar baik-baik, dapat kerja baik, dapat gaji tinggi, tentulah gaji lebih tinggi, kan!

3. Belajar tu jangan hanya takat setengah jalan. Belajar kena sampai peringkat paling tinggi. Jangan mati beragan, jangan setengah tiang. Jangan sampai setakat PMR berhenti. Setakat SPM berhenti. Setakat diploma berhenti. Mana nak dapat kerja baik kalau sijil pun takat setengah tiang. Belajar kena sampai paling tinggi, ada ijazah, ada master, ada phd, barulah kerja bagus, gaji tinggi, kenaikan tinggi. Bila gaji tinggi, barulah kita tak iri hati dengan kenaikan gaji orang lain. Kalau lulus ciput, memanglah gaji dan kenaikan pun ciput. Tak kan lulus ciput, gaji ciput, lepas tu nak kenaikan sama macam jusa?

4. Rajinlah solat. Biasanya kalau kita rajin solat, rajin doa, Tuhan bagi kita kejayaan. Berjaya dalam peperiksaan, berjaya belajar ke universiti, berjaya dapat kerja tinggi kat opis kerajaan, berjaya dapat gaji tinggi, berjaya dapat jawatan tinggi, kenaikan gaji pun tinggi. Biasanya begitulah...tapi jangan sesekali tinggal solat, kalau boleh setiap masa solat berjemaah. Insyaallah doa kita dimakbulkan. Orang yang berjaya ni biasanya orang yang tidak tinggal solat. Kalau solat pun jarang buat, kalau masjid pun jarang jenguk, kalau doa pun jarang buat, macamana nak dapat ijazah, macamana nak dapat jawatan tinggi, macamana nak dapat kenaikan gaji tinggi.

Wahai murid-muridku, anak bangsaku...
Solatlah dan minta dari Yang Maha Kuasa

Tanpa Nama berkata...

AKU GAJI RM1103.29 APA BILA PERGI KE SKIM GAJI BARU RM 1170 KENAIKAN KE SBPA HANYA RM66.70 KENAIKNA 80 KAWAN2 AKU SEMUA NAIK 200 KETAS APA CETA NI MEMG PILH KASIH SBPA NI

Tanpa Nama berkata...

Salam.Kerajaan ugut kakitangan awam ke ATAU Cuepacs yg ugut kerajaan???Ni apa bongok sgt Cuepacs nak citer psl undi pilihanraya ni.Ingat kakitangan sokongan (pelaksana) saja ke yg mengundi?Kakitangan P&P pun mengundi juga.Malah bertambah ramai kakitangan P&P sekrg ni sebab dah ramai yg sambung belajar.Lagi pun masyarakat kat luar tu nak percaya ke cakap kakitangan pelaksana ni.Hehehe..jgn berpura2 lah org2 Cuepacs yg kat atas tu.Kami tahu apa yg tersirat sebenarnya.Syukurlah dulu korang semua dah dpt 25% tu kan..Melompat2 mcm monyet mabuk.Gaji naik sikit ye.Kami naik byk ye.Hahaha...Adil la tu.Kerajaan bukannya bongok mcm korang.Marah JUSA dpt gaji tinggi.Pirahhh...Korang pegi la tempat JUSA tu kalau boleh.Korang ingat nak dapat JUSA tu mcm pakai kasut aja ye.Hahaha...Lawak la korang.Jadi,mcm ni la aku nak nasihat korang2 yg tenging ni.SBPA ni bukannya wajib.Kalau korang tak nak termasuk la presiden Cuepacs tu (geli hati tgk presiden ni) tak payahlah sain.Korang terus la dengan SSM tu.Nak berjaya mcm org yg dah di atas tu berusahalah dgn ikhlas dan berhemah.Jgn guna unsur ugut-mengugut dan ada kepentingan peribadi.Tkasih pada kerajaan kerana SBPA memang ada penambahbaikan.

GREDN11 BERKATA berkata...

GAJI AKU GRED N11 RM1151.29 APABILA PERGI KE SBPA GAJI BARI AKU NAIK HANYA RM18.71 GAJI SBPA TERDEKAT RM1170 JER PA CETA NI

Tanpa Nama berkata...

Kebanyakan golongan P&P sekarang diam je....diorng reserve diaorng punya comment.dlm SBPA, diaornag x dpt gaji ekslusif , dan diaorng nak naik pangkat pun kena tunggu lebey kurang 20 thn. kerja sana sini, 7 hari seminggu + lewat malam, buat kerja pun macam kerja PA gak, sebab kadang2 PA xder ada pasal hal 2 peribadi (bagi yg betulla, ada gak yg takder pasal pegi pasar puspanita . ada pun dok main facebook 24 jam). nak masuk pun bukan senang ( exam, latihan,kursus sampai yang mati pun ada, for real.nak masuk kerja P&P pun kalo langsung tak thu basic pasal negara, camner tu?). Belum kira yang masuk skim M tu dtg dari dari gaji yg 5-6 k, tapi masuk dpt dlm 2-3 k (tapi masuklah jugak pasal kerja gomen, stability). degree dan kelayakan memanglah menentukan tahap gaji .kat mana2 pun sama , hatta swasta pun (lainla kalo yang buat bisnes).kalo golongan cikgu dan doktor merasakan diaorng bole buat pentadbiran kerana diaorng arif , takpela...go on tapi syg la, awak belajar tinggi2 last2 buat administration skop kerja awak. tak rasa ker rugi dengan kepakarn awak tu ( tapi cikgu pun sekarang ada yang from lulusan KPLI-so faktor ni mungkin tak relevan).Camnila, biarla dioarng bincang elok2 dan buat keputusan. Janganlan kita di sini dok bercakap dengan emosi dan kurang rasional menghentam skim2 yang kononnya lebih prestij (kononnya). satu-dua buat salah, semua nk dipalitkan. that is just plain bashing. janglah kita semua lebih sudu dari kuah.*terasa terhina gak bila ada lab technician masa belajar dulu duk kutuk2 sy kononnya gaji tinggi.abeh, dah make sure i got my degree , belajar cam gila, tanggung hutan ptptn , prktis berkomunikasi dgn org awam, belajar bi untuk imporve, takkan nak sama dgn awak yg dok main facebook , bukak tutp lab ikut suka awak ,takel student 24 jam tu?effort makes the difference, man! *tak teraplikasi utk juruteknik makmal yang lain, hanya luahan pengalaman *)

Lets just pray for the best, semua. maf jika terkasar bahasa.

Tanpa Nama berkata...

Sepatutnya skim SBPA dirangka mengikut setiap kementerian seperti keperluan kepentingan jawatan itu sendiri . tapi dipisahkan diantara umum , Guru & Polis yg menimbulkan ketidak puasan hati diantara kakitgan awam.

Kenaikan pangkat secara Time Base SBPA tidak menunjukkan prestasi sebenar individu & hanya merugikan produktiviti secara motivasi malar sebagai contoh skim pendidikan menampakkan bias politik .

Jika di rangka kenaikan Time base tersebut melibatkan kakitangan sokongan yg melebihi 10 tahun & bukannya 15 tahun seperti SSM.

CUEPACS haruslah memperjuangkan nasib kakitngan Sokongan kerana kumpulan P&P mempunyai keistimewaannya dibawah Persatuan sendiri yg biasanya didengar oleh Krjaan yg memerintah.

Tanpa Nama berkata...

hebat sangat ke jadi JUSA dan jawatan yg sewaktu dgnnya sampai nak bagi gaji sampai RM60k. Ada setengah tu cakap english pun berterabur, buat malu je kalau nak banding dengan budak tadika kat singapore. Kepada cuepacs bakulsampahkan je SBPA tu....bagi bunga pada monyet itulah jadinya, macam lah duit RM3 billion yg kerajaan peruntukan tu harta pusaka bapak diorang punya! Bangang tahap cipan punya JPA!!!

Tanpa Nama berkata...

SBPA??? Hmmmmmm... Apa kelebihannya? Kenaikan gaji yang tidak seberapa... Implikasinye? Jangka pendek = Yeay!! Gaji bertambah. Jangka Panjang = hmmm cuba renungkan perkara ni. 1)pegawai kerajaan akan dibolehkan kena tendang keluar dari kerja kerajaan anytime, anywhere. 2)Sebab apa kena tendang? kalo penilaian prestasi korang tak sampai 70% (kipas kipas kipas) 3)Siapa yang menilai korang? KP, KSU, golongan2 kontrak yang anytime boleh bertukar ganti, dan sapa2 sahaja yang layak katanya. Bayangkan, jika mereka ini adalah orang yang 'bekerja demi duit. apa nak jadi dengan kakitangan aku, jadi la. ada aku kisah.' atau 'kau bukan orang aku. walaupon ko bekerja kuat dan banyak menyumbang kepada persekutuan, tapi aku tetap nak ko keluar dari kerajaan. sebab aku ada orang aku sendiri yang aku nak letak kat tempat ko.'

Renung-renungkan juga la ya!

Tanpa Nama berkata...

gaji aku dah lama dah maximum T26, dah beberapa kali maximum, masa ssb dah maximum sekali,ssm tambah satu tangga,lepastu maximum dah. tahun 2010 lulus TK2 tapi KUP tak nampak bayang pun. Dah bertahun-tahun gaji tak naik. SBPA hanya dibagi gaji T9 aje.kalau tak sain opsyen memang gaji tak naik.

Tanpa Nama berkata...

buat apalah yang korang semua dok pertikai, takde paedahnya. Kalau rasa nak sesuatu lebih tu kenalah bekorban sikit. Ni nak senang memanjang. Gred apa pun naik ianya bergantung pada kedudukan korang semua. Waktu orang sibuk belajar, korang pegi main. Dah la tu siap peleceh pula orang yang belajar. Bila cikgu korang cakap, macam cakap ngan batu je. Kalau kau nak kira sama semuanya, mat-minah melayulah yang akan paling malas ngaji nanti, kerana ngaji apa susah-susah, upahnya lebih kurang aje.. buat abih beras aje. Lepak pun tetap dapat punya.
orang paling takut dengan SBPA ni adalah golongan pemalas kerana secara kilasnya.. kalau kita ada lesen polis mesti takleh saman punya...
Muhasabah dan fikirlah di mana korang berada..OK

Tanpa Nama berkata...

dah ok kenaikan tu..mana blh nak samakan gaji kerani ngan pegawai yg dah belaja tinggi tu weh! kalu nk tnggi lg gaji belajar ler pandai2..

Tanpa Nama berkata...

puak2 ni mmng suka buat kecoh..nk tunjuk hero..nak ugut pasal pilihanraya lah kononnya..belajar tak tinggi pastu tak faham2 pasal angka ni..dia pening pastu marah..mnta tangguh..

Tanpa Nama berkata...

Gaji dan penentuannya pada 2020, USD150000. (i) Cara penyediaan gaji SBPA masih tidak mengandungi ciri-ciri perubahan 360, Macam mana nak capai gaji berpendapatan tinggi dengan kenaikan linear begitu. Puak yang menyedikan ini tidak mempunyai ilmu yang cukup atau tidak berpengetahuan. (ii) Penentuan kenaikan ke skim baru SBPA dari SSM pun masih pakai sistem lama, perlu ada pendekatan baru sediakan rumusan/model yang boleh dipakai untuk semua. Ini asyik cerita pasal bracketing, gerakkan satu takuk dan transfer yang paling hampir tinggi pada gaji sebaris, ini kan hanya boleh dipakai jika hanya satu faktor yg terlibat shj, kan bayak lagi faktor yang ada. Please fikir diluar kotak, jika tak mampu use the exit polisi untuk keluar dari kotak atau mintalah pandangan dari pihak yang mampu.

Tanpa Nama berkata...

NASIHAT KEPADA MURID-MURIDKU, PELAJAR-PELAJARKU DAN ANAK-ANAK BANGSAKU:

1. Belajarlah bersungguh-sungguh supaya dapat kerja yang baik dan gaji lebih besar. Kalau malas belajar, nanti dapat kerja rendah, gaji pun rendah. Bila gaji rendah, nanti kita bising sebab kenaikan gaji kita sikit.

2. Masa belajar jangan main-main, nanti periksa tak lulus. Kalau tak lulus macam mana nak dapat kerja bagus. Kalau kerja tak bagus, macam mana nak naik banyak? Cuba kalau belajar baik-baik, dapat kerja baik, dapat gaji tinggi, tentulah gaji lebih tinggi, kan!

3. Belajar tu jangan hanya takat setengah jalan. Belajar kena sampai peringkat paling tinggi. Jangan mati beragan, jangan setengah tiang. Jangan sampai setakat PMR berhenti. Setakat SPM berhenti. Setakat diploma berhenti. Mana nak dapat kerja baik kalau sijil pun takat setengah tiang. Belajar kena sampai paling tinggi, ada ijazah, ada master, ada phd, barulah kerja bagus, gaji tinggi, kenaikan tinggi. Bila gaji tinggi, barulah kita tak iri hati dengan kenaikan gaji orang lain. Kalau lulus ciput, memanglah gaji dan kenaikan pun ciput. Tak kan lulus ciput, gaji ciput, lepas tu nak kenaikan sama macam jusa?

4. Rajinlah solat. Biasanya kalau kita rajin solat, rajin doa, Tuhan bagi kita kejayaan. Berjaya dalam peperiksaan, berjaya belajar ke universiti, berjaya dapat kerja tinggi kat opis kerajaan, berjaya dapat gaji tinggi, berjaya dapat jawatan tinggi, kenaikan gaji pun tinggi. Biasanya begitulah...tapi jangan sesekali tinggal solat, kalau boleh setiap masa solat berjemaah. Insyaallah doa kita dimakbulkan. Orang yang berjaya ni biasanya orang yang tidak tinggal solat. Kalau solat pun jarang buat, kalau masjid pun jarang jenguk, kalau doa pun jarang buat, macamana nak dapat ijazah, macamana nak dapat jawatan tinggi, macamana nak dapat kenaikan gaji tinggi.

Wahai murid-muridku, anak bangsaku...
Solatlah dan minta dari Yang Maha Kuasa
__________________________________
sapa kata belajar tinggi2 dpt keje gj mahal..saya kerja kelayakn spm jer walaopon ada degree... x der rezki lagi walaopon dah byk usaha dan doa...

Tanpa Nama berkata...

TOLONG TENGOK DAN KAJI SERTA PEJUANGKAN NASIB PEMEGANG SIJIL PERTANIAN SEMENANJUNG MALAYSIA DALAM GRED E17, E22 DAN E26 (JAWATAN PEMBANTU EHWAL EKONOMI) AGAR PEMEGANG SIJIL INI DAPAT SAMA KENAIKAN SEPERTIMANA KAWAN-KAWAN KAMI DI GRED G YANG BERJAWATAN PEMBANTU PERTANIAN GRED G17, G22 DAN G27.
APA NI DATUK.... ADILKAH MACAM NI????....BELAJAR DULU SAMA, DAPAT SIJIL SAMA...MOHON JAWATAN GUNA SIJIL YANG SAMA... TAPI GAJI TAK SAMA...CUMA BEZA SKIM JE.. ANTARA SKIM E DAN G JE... KERJA DENGAN GOMEN MALAYSIA JUGAK...

Tanpa Nama berkata...

-admin blogspot cuepacs yg bodoh

nama je persatuan 1.4 juta. pakai blogspot. lagi.. woi orang lain pakai .com woi. g la mintak harakahdaily sponsor.. bodoh. bawak politik dalam PA.. bising gaji kecik padahal keje minum je kat kedai kopi. pergi shopping bawak keluarga naik kereta kementerian.. bodoh cuepacs.

Tanpa Nama berkata...

kalau berani cuba minta tangguh pencen 60 tahun, aku ni dah tak larat nak kerja sampai 60. nasib baik PM bagi opsyen 55. ada yg gila kuasa nak sambung lagi... siapa ye

Tanpa Nama berkata...

KAMI SOKONG SEKIRANYA SBPA DIKAJI SEMULA

TERTINDAS DAN DI TINDAS.....

kami golongan juruteknik JABATAN ALAM SEKITAR(JAS)terasa tertindas sekiranya SISTEM SBPA ini diteruskan..
UNTUK PENGETAHUAN Ceupacs.
Jawatan Juruteknik JAS J17 akan dijumudkan.Di gantikan dengan jawatan baru PEMBANTU ALAM SEKITAR C17 mengikut SBPA YG BARU.

TERDAPAT KETIDAKADILAN DIMANA:
1. SKIM JURUTEKNIK (JAS) TELAH BERTUKAR KEPADA KETUA PERKHIDMATAN BARU (JKR) DAN SURAT OPSYEN TELAH PUN DITANDATANGAN PADA BULAN JANUARI 2011.
2.BAGI SKIM SARAAN BARU PERKHIDMATAN AWAM (SBPA),SKIM KEJURUTERAAN BETUKAR KEPADA SKIM SAINS...KEBANYAKKAN JURUTEKNIK DI(JAS) TERDIRI DARIPADA BIDANG KEJURUTERAAN.(MENGGUNAKAN SIJIL POLITEKNIK)
2. PERBEZAAN GAJI YG KETARA DIMANA JURUTEKNIK J17 GAJI JA3-1(RM1410-RM4185) /KENAIKAN TAHUNAN RM 145 SEMENTARA PEMBANTU ALAM SEKITAR C17 GAJI CA3-1 (RM1255- RM3650)/ KENAIKAN RM 125 YANG DITAWARKAN DALAM SKIM SBPA..

KESEMUA JURUTEKNIK(JAS) MEMANG TIDAK BERSETUJU MENUKAR SKIM MAHU KEKAL KE SKIM LAMA IAITU JURUTEKNIK J17..

MOHON CEUPACS PERJUANGKAN NASIB2 JURUTEKNIK (JAS).

Ali Mamat berkata...

PM kata kat twitter dia: Saya telah putuskan JPA dan CUEPACS berunding untuk mencapai kata sepakat mengenai SBPA. Skim yang baik perlu mendapat sokongan semua.

Mana ada kata PM setuju tangguh..... yg kata tu Dato' Omar jer.... Kalau nak buat keputusan buatlah keputusan yang betul jangan kelirukan Penjawat Awam...

Banyak cantik kau... berkata...

Tanpa Nama berkata...

kepada lembu lembu yang merangka SBPA ni, aku katakan hati kalian lebih busuk dari taik kalian
=======================

Kau ni bengonglah.... kalau tak setuju tak payah tandatangan... yang ko nak mengata orang tu lembu apa hal... kalau tak, berhenti sajalah, buat kerja sendiri lagi bagus. Ataupun ko pergi kutip tahi lembu tu ko buat bisnes jer. ko ni selalu ponteng kerja ya...

Tanpa Nama berkata...

AKU SOKONG CUEPACS...YG CANTAS KITE NI ORANG ATAS2 DAH LA GAJI BESOR MKN SORG.....PRESTASI PLAK DIE PILIH..ADIL KE???AKU XPEDULI...AKU NK ORG ATAS PUN DINILAI PRESTASINYE OLEH ORG BAWAH.....MMG AKU GERAM...AKU NI ADE DIP/DEG PUN BENGANG GILE....KESIAN KT ORG BAWAH....XADIL....

Tanpa Nama berkata...

AKU PALING BENGANG CIKGU SEKOLAH..GAJI MELAMPAU2 KEJE PUKUL 1PTG BLIK...LPS TU AKHIR TAHUN SEBULAN CUTI..GILE.XADIL..KAKITANGAN KERAJAAN LAIN PUN BERKHIDMAT GAK....LAGI KEJE SIANG MLM..KEMENTRIAN KENE KAJI BALIK SUPAYA TIDAK BERLAKU DISKRIMINASI...PENJAWAT AWAM KESEMUA BERKHIDMAT UTK KERAJAAN

Tanpa Nama berkata...

wei cikgu skolah yg kt atas tu....ko mmgla sonok pasal ko dah senang2 ...ko bleh la ckp camtu...ko xtau org lain nye perasaan.....klu ko ditarik nikmat kesihatan n nikmat rezki oleh...ko akn igt kakitangan awam yg teraniaya..skrg ni...ko igt tu???

Tanpa Nama berkata...

wei cikgu skolah yg kt atas tu....ko mmgla sonok pasal ko dah senang2 ...ko bleh la ckp camtu...ko xtau org lain nye perasaan.....klu ko ditarik nikmat kesihatan n nikmat rezki oleh allah...ko akn igt kakitangan awam yg teraniaya..skrg ni...ko igt tu???

Tanpa Nama berkata...

bak kata mmbr aku....SBPA = Skim Bodek Pgawai Atasan....untungkan kaki kipas, kaki ekon serta kroni2. kajian semula amat perlu....

Cikgu Cool berkata...

Ish3,

Menyesal cikgu tak sekeh kepala kau dulu sampai benjol Mat Biadap oii,,

"Berburu ke padang datar, dapat rusa berbelang kaki, Berguru kepalang ajar, bagai bunga kembang tak jadi"

Budi bahasa punyalah bagus, nak gaji banyak2, ko pergi keje dgn bapak ko la...

Tanpa Nama berkata...

wahai bapak cuepacs...macam mana dgn skim gaji pemandu dan buruh...minima bawah rm1000 juga ke...mu ni omar mata jah luasnya...otak kecil,blakon jah pandainya...hak bawah2 tak perjuang sikit abok pun...
lepas ni tukar la OMAR MATA LUAS MACAM NAK TUBIK kpd yg blh bela org bawahan niiiiii

Tanpa Nama berkata...

kerajaan jgn takut pru 13..masa pru 12..gaji pegawai rendah naik 35 peratus, kalah juga di 5 negeri. teruskan SPPA tu, jgn ikut presiden bodoh tu omar, yg perjuangkan gologan mampus tu. sebenar golongan ijazah pun ada yg tak betul dlm sbpa. Ada si Omar bodoh tu kisah? Haram tak peduli si omar presiden mampos tu. Kalau dah bebal pegang presiden pun bebal jugaklah..

Tanpa Nama berkata...

tahniah! dato' , kami PA sokong perjuangan dato' , PA perlu pembelaan.

Tanpa Nama berkata...

apa kata semua naik 100% atau 50% . yg ni baru adil. buat kerja sama2 naik gaji pon sama2.

Tanpa Nama berkata...

kerajaan jgn takut pru 13..masa pru 12..gaji pegawai rendah naik 35 peratus, kalah juga di 5 negeri. teruskan SPPA tu, jgn ikut presiden bodoh tu omar, yg perjuangkan gologan mampus tu. sebenar golongan ijazah pun ada yg tak betul dlm sbpa. Ada si Omar bodoh tu kisah? Haram tak peduli si omar presiden mampos tu. Kalau dah bebal pegang presiden pun bebal jugaklah..
______________
cantiknya bahasa org berijazah mcm c-l-k-...bljr je tinggi2 tapi biadap agaknya keturunan ko memang tak baik keturunan anak H---M kot.....bila nk raya pandai plak tunggu org yg ko ckp bodoh tu jumpa PM mnta bonus....ni la dikatakan belajar tinggi2 tapi bongok, tak pham apa yg ceupacs mnta2....

Anti MakiHamun berkata...

Saudara yang berkata "cantiknya bahasa org berijazah"

Anda memaki orang lagi teruk, yang pandai2 sebut anak2 haram ni apa?

Biadap, dasar akal cerminan budi!

Patut rezeki selayak tuan!

Tanpa Nama berkata...

wei kwn cari punca la dulu klu blh ckp baik2 tak la jdi mcm tu bila org atas buat salah dibalas oleh org bwh mesti disuruhnya org bwh bersabar tpi knapa tak dinasihat sbb org yg jadi punca pd mslh tu.....

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
KAMI SOKONG SEKIRANYA SBPA DIKAJI SEMULA

TERTINDAS DAN DI TINDAS.....

kami golongan juruteknik JABATAN ALAM SEKITAR(JAS)terasa tertindas sekiranya SISTEM SBPA ini diteruskan..
UNTUK PENGETAHUAN Ceupacs.
Jawatan Juruteknik JAS J17 akan dijumudkan.Di gantikan dengan jawatan baru PEMBANTU ALAM SEKITAR C17 mengikut SBPA YG BARU.

TERDAPAT KETIDAKADILAN DIMANA:
1. SKIM JURUTEKNIK (JAS) TELAH BERTUKAR KEPADA KETUA PERKHIDMATAN BARU (JKR) DAN SURAT OPSYEN TELAH PUN DITANDATANGAN PADA BULAN JANUARI 2011.
2.BAGI SKIM SARAAN BARU PERKHIDMATAN AWAM (SBPA),SKIM KEJURUTERAAN BETUKAR KEPADA SKIM SAINS...KEBANYAKKAN JURUTEKNIK DI(JAS) TERDIRI DARIPADA BIDANG KEJURUTERAAN.(MENGGUNAKAN SIJIL POLITEKNIK)
2. PERBEZAAN GAJI YG KETARA DIMANA JURUTEKNIK J17 GAJI JA3-1(RM1410-RM4185) /KENAIKAN TAHUNAN RM 145 SEMENTARA PEMBANTU ALAM SEKITAR C17 GAJI CA3-1 (RM1255- RM3650)/ KENAIKAN RM 125 YANG DITAWARKAN DALAM SKIM SBPA..

KESEMUA JURUTEKNIK(JAS) MEMANG TIDAK BERSETUJU MENUKAR SKIM MAHU KEKAL KE SKIM LAMA IAITU JURUTEKNIK J17..

MOHON CEUPACS PERJUANGKAN NASIB2 JURUTEKNIK (JAS).

Jumaat, Disember 23, 2011 3:25:00 PM


Kalau dah tukar ketua perkhidmatan... lebih baik rujuk kepada Kementerian yang mana sebagai ketua perkhidmatan tu.

jangan tunggu kat JAS lagi... kalau mcm tu la sampai pencen.

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum datuk. Ada berita baik untuk kami Pembantu Tadbir (P/O) N17 ke? harap datuk bawa isu ini juga kepada JPA. Pegawai Khidmat Pelanggan Gred N17,N22,N26 dah dijumudkan. begitu juga dengan gred 1-10. Tak berapa lama yang lalu Pembantu Tadbir Rendah dijumudkan diikuti dengan Setiausaha Pejabat yang mengalami penambahbaikan skim. PT(P/O) ni bila pula datuk? setidak-tidaknya yang ada kelulusan STPM dinaikkan ke Gred N27,kami dah cukup bersyukur...Nampak juga keadilan dan keprihatinan pihak Cuepecs dan JPA. Jumlah kami yang ramai bukanlah satu halangan atau alasan untuk JPA menolak (ramai pun sebab ditambah dengan jumlah PTR yang telah diserap masuk/dijumudkan-kelulusan PMR). saya yakin bijak pandai PTD di atas sana lebih profesional dalam menyelesaikan isu ini. Harapan kami amatlah tinggi sekiranya datuk bersungguh-sungguh memperjuangkan penambahbaikan jawatan pembantu tadbir.

Penjawat Awam Malaysia.

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih CUEPACS!!

Pandangan saya... 1) Kepada semua gunakan bahasa yang sopan. 2) SBPA ni cuba nak rapatkan jurang, tapi tak semua dipenuhi. 3) Lebih menguntungkan orang baru daripada yang dah lama berkhidmat. 3) Perlu ada ketetapan lulusan PMR, SPM, STPM, Diploma, Ijazah dll dalam perjawatan.

Tanpa Nama berkata...

hai... PA, Malaysia yang tidak pernah bersyukur

Tanpa Nama berkata...

Kepada mereka2 yang nak kata kami tak tahu nak bersyukur...TERPULANG! Masing2 ada pandangan..Negara Malaysia,negara demokrasi. Semua orang ada hak bersuara. Cuma yang salahnya ada sesetengah pihak yang tak tahu nak guna bahasa yang sopan. So,jangan nak salahkan kami PA seratus peratus.

Penjawat Awam Malaysia.

Tanpa Nama berkata...

PERTIMBANGKANLAH KELAYAKAN KAMI SKALI WAHAI PIHAK BERTANGGUNG JAWAB OOIII... ADA DIPLOMA/IJAZAH TAPI GAJI SAMA SPM MCM MANA NAK BAYAR PTPTN...

Tanpa Nama berkata...

semua urusan Borang Opsyen ni N17 setiap jabatan yang uruskan. Tapi kesiannnn... Gaji mati N17 paling ciput skali kenaikannya.... Skim 17 lain ada yang dari RM2+++ ke
RM4+++ tapi N17 naik dua tiga ratus jaaa... Dah mcm kuli batak dibuatnya.....

Tanpa Nama berkata...

kenapa sbpa bila masuk gred diploma semua gred 2-1 tapi bila naik pangkat ada gred 2-2 ada yang 2-4...sepatutnya kalau naik pangkat semua sama la...

Tanpa Nama berkata...

BELAJAR SAMPAI Uni SELALUNYA DAPAT TAJAAN,BELAJAR SETAKAT STP/SPM/SRP SEPARUH TAJAAN, BELAJAR SETAKAT Drj.6 SELALUNYA KELUARGA MISKIN. JADIK NYA KALAU NAK MINTA KERJA GOMEN TAK DE LA JAWABNYA LEPAS NI. SEDANGKAN GOLONGAN INI MAJORITINYA IALAH ORANG KITA Melayu. PATUT KEKALKAN LAH STANDARD KELULUSAN Drj.6 SEBAB ADA YANG TERSIRAT DAN TERSURAT DISINI. WAHAI PEMIMPIM MELAYU INGAT MASA DEPAN BANGSA, NEGARA DAN AGAMA ISLAM KITA.

Tanpa Nama berkata...

Slm. Tiap kali lepas solat aku sentiasa doakan rahmat untuk semua guru-guru yang penah mengajar aku. Tak ada guru yang doakan anak murid gagal.Jangan derhaka kpd guru.Gaji tinggi dan rendah ni adalah ganjaran diatas usaha kita belajar dulu.Masa sekolah dulu kalau kita rajin maka hari ni kita dapat gaji tinggi.masa sekolah dulu kita malas belajar,hari ni nak gaji tinggi pulak?adil ke?terimalah hakikat.

Tanpa Nama berkata...

Slm. Tiap kali lepas solat aku sentiasa doakan rahmat untuk semua guru-guru yang penah mengajar aku. Tak ada guru yang doakan anak murid gagal.Jangan derhaka kpd guru.Gaji tinggi dan rendah ni adalah ganjaran diatas usaha kita belajar dulu.Masa sekolah dulu kalau kita rajin maka hari ni kita dapat gaji tinggi.masa sekolah dulu kita malas belajar,hari ni nak gaji tinggi pulak?adil ke?terimalah hakikat.

Tanpa Nama berkata...

WAHAI PA. BERSYUKURLAH DENGAN GAJI ANDA. JANGANLAH DOK KUTUK TUAN PRESIDEN CUEPACS. CUBA PIKIR YE MACAM KAMI NI SAMA LEVEL DENGAN ANDA PA. TAPI KAMI SIANG BERPANAS MALAM BEREMBUN.KERJA KAMI KADANG2 9HARI DALAM 1MINGGU. CAMNE TU. OT KAMI TAK DAPAT. BAGI CUTI GANTI PUN TAK SAMA MASA BERHARGA KAMI DENGAN KELUARGA.
KEPADA PEMIMPIM KESATUAN DAPATLAH KATEGORIKAN TUGAS DALAM AIR-COND DAN NON AIR-COND MACAM KAMI NI. TERIMA KASIH.

Tanpa Nama berkata...

kenapa kenaikan gaji ni bersyarat? kalau x sign option ni kenaikan gaji takde ke? kenaikan pangkat xder ke? apa sebenarnyenye skim2 ni diwujudkan? untuk apa? saper yg mendapat faedah sebnarnya? aku pun Penjawat Awam jugak... dah lama jugak berkhidmat utk negara. tp masih rasa keliru.. contoh: dulu dr pencen wajid 55/56 naik jadi 58.. sign option jugak.. service dr 25 tahun jadi 30 tahun.. sekarang ni skim baru baru lagi.. gula2nya kenaikan gaji yg lebih tinggi. betul memang betul byk faedahnya.. dapatlah cover sikit2 perbelanjaan bulanan. tetapi tetap jugak x faham.. utk apa dan knp skim baru ini diwujudkan? guna saja skim lama tetapi ditambahbaikkan dengan kenaikan gaji tahunan, elaun2 yg berkaitan, gaji pokok yg lebih tinggi sedikit x mau byk2 sikit pun x ape2.. maklumlah duduk dikawasan bandar ni mcm2 nak kene bayar, x boleh ke? kalau x buat keje lain utk dptkan duit lebih, x cukup bro.. sekali lagi masih x faham...

Tanpa Nama berkata...

naik pangkat naik pangkat naik pangkat... susah nak naik pangkat kalau x guna sistem mcm guru.. x kuat kipas jadi simpanan jerlah mcm aku ni.. padahal keje semua kita sapu.. apa yg pegawai lain boleh buat kita boleh buat... tp lupalah pulok.. x arrangekan boss main golf...

Tanpa Nama berkata...

semua pun kecoh pasal skim baru ni. seronok dapat kenaikan gaji. best2.. apa yg best sebenarnye? boleh buat loan lagi... tu jerlah kejenye setiap tahun wat loan x abis2.. ermmmm... sampai bila2 x abis berhutang... sebenarnya org lain jugak yg untung... agenda tersembunyi ke? x wat loan x boleh.. nak pkai duit byk.. anak nak sekolah.. anak nak sambung belajar.. semuanye pun mahal.. nak harapkan pinjaman pendidikan? ermmmm... susah mau katalah... belum keje lagi dah ada hutang... ermmmm... bilalah anak bangsa nak bebas dr belenggu hutang? memang kerajaan suka rakyat berhutang ke?ermmmm...

Tanpa Nama berkata...

Datuk tetap hensemlh walaupun dah berumur.. Hidup Datuk.. Teruskan perjuangan Datuk hingga titisan darah yg terakir..

Tanpa Nama berkata...

semua PA adalah sama.. BERKHIDMAT UNTUK NEGARA... jadi kenapalah dibeza2kan PA ni? PA ni dapat ni... PA tu dapat tu.. yg PA2 lain yg disinun mcm mane? sbb tuh x ramai yg mau fikir pjg.. sign ajer option... yg penting dpt naik gaji... jeles gaklah ada PA2 tertentu dpt mcm2 imbuhan dan dpt perhatian.. puncanya.. ada yg berani dan lantang bersuara dan mendapat sokongan... PA2 lain? ermmmm senyap ajer... boss cakap jgn byk bunyi kalau rasa2 nak keje lama lg... atau kalau nak merasa naik pangkat.. nak bising2 jadi ahli politik... aku kalau jadi ahli politik.. dpt jd menteri.. boss2 yg mcm nilah yg akan aku kena tindakan tatatertib... gantung gaji... gantung jawatan.. padan muka... semuanya kene sokong.. x boleh x sokong... knp begitu? bukankah dah diberikan akal dan fikiran? masing2 ada fikiran masing2 mengikut tahap intelektual seseorg.. biarlah yg mana nak ikut.. ikutlah.. yg mana nak bangkang bangkanglah... hak individu.. yg mana nak senyap... tunggu dan lihat apa akan jadi... apa yg pasti tetap org lain jugak yg untung sebenarnya..

Tanpa Nama berkata...

Tn Hj Omar Presiden, Tahniah kerana kejayaan anda perjuangkan golongan J 17/22/26 (golongan anda) yg kini melonjak tinggi ke gred STPM... tahniah..tahniah. Tapi anda tak pernah adil dalam perjuangkan semua gred. Rata-rata Kami-kami Gred 27 berkelulusan Diploma dan ijazah, tapi gaji kami makin direndahkan ke STPM. Paling tidak pun letakkan lee kpd golongan yang selayaknya. Contoh Pen. Peg Ehwal Ekonomi, Pen. Pegawai Tadbir, Penghulu, dsb. letakkan lee dlm skim mengikut kelulusan. Kalau anda diletakkan dlm 2 skim kelulusan, maka perjuangkan lee juga hak kami dlm 2 skim kelulusan (skim Diploma dan Skim Ijazah). Tapi kenapa semakin direndahkan ke STPM, dan kebanyakan jawatan SPM senang-senang aje melonjak ke STPM. Walhal tak faham pun apa tuuu STPM! Sila lihat jawatan Pembantu ........ (rata2 SPM). Bukankah ke arah pentadbiran yang berkecamuk ........ Pihak PTD / Pengubal gaji / Pihak Kerajaan pun kena faham lee... Cuba dinaikkan gred Office Boy ke taraf PTD (Jusa C) atau lebih tinggi... tentu lee tak masuk akal.... Orang SPM belajar setakat SPM, Orang Digree belajar sampai berhutang piutang, bergolok bergadai tapi jawatan makin direndahkan dimasukkan ke dalam kumpulan yang sama. Apa nih!Ini bukan lagi tak adil... tapi mengkhianati etika nilai-nilai murni kemanusiaan. Silalah betulkan keadaan sebelum nasi menjadi bubur, ini nak pilihanraya nih ........

Tanpa Nama berkata...

Kami Exec @ pen pegawai amat bersetuju dengan pandangan itu, sekiranya maklumat tersebut benar dan menjadi kenyataan. Kami pun amat berharap agar Cuapec yang diterajui Ybhg. Dato Hj Omar perjuangkanlah secara adil dan saksama supaya mengikut taraf kelayakan.

Tanpa Nama berkata...

xkan cuepacs bincang 3jam dengan JPA bincang pasal nak semak skim KP 17 jer? Lepasa tuh 3 bulan pulak nak kaji. skim 17 lain mcm mn?

Tanpa Nama berkata...

Di harap Presiden CUEPACS dapat memohon JPA mengkaji kenaikan gaji baru skim SPBA. Bagi gred 17 mengapa gaji penjawat awam yg seniour dan junior di tangga gaji yg sama...hilang akal apa? Kami pun guna SPM juga. Ini tidak adil. Di situ tiada perbezaan gaji kakitangan yg baru berkhiodmat dan yg dah lama berkhidmat. Mengapa gaji kami perlu sama dengan kakitangan yg baru berkhidmat 5 thn sedangkan kami sudah berkhidmat 11 tahun Moga dengan kajian skim SPBA ini kami dapat pembelaan dari CUEPACS

Tanpa Nama berkata...

Skim SPBA kenaikan kami hanya naik 62 sen aje. Jika di Skim SSM gred 17 tahun 2012 kami akan naik 1239.38. Apabila tukar ke skim SBPA kami naik gaji 1240. Kami naik gaji cuma 62 sen je. Tangga gaji pun jatuh dari T9 ke T4. gaji pulak sama dengan kakitangan yg baru 5 thn berkhidmat. Mintak dapat pembelaan dari Presiden CUEPACS

Bakal PTD M52 berkata...

korang kutuk laa mcmana pun PTD tidak akan tunduk dengan desakan korang. hakikatnya SBPA tetap akan berjalan seperti yang dirancang tanpa sebarang perubahan dari segi dasar dan pelaksanaan. hanya tarikh penerimaan opsyen je yang dilanjutkan sehingga 15 januari 2011. kepada yang dengki sangat dengan skim PTD tu sebab cepat naik pangkat itu memang hakikat dalam skim perkhidmatan PTD. Saya bagi contoh saya dilantik memasuki skim PTD pada 20 Disember 2005. kemudian setelah berkhidmat 3 tahun saya telah dinaikkan pangkat ke M44 pada 01 Januari 2008. Sekarang saya merupakan PTD M48 sejak 01 Mac 2011 dan Insyaallah sebelum tahun 2015 ni saya akan naik ke M52. Bukan saya yang minta untuk naik ke M48 hanya dalam tempoh 6 tahun perkhidmatan tetapi kerajaan yang bagi. Jadi jangan dengki dan tuduh macam-macam kepada skim PTD kerana itulah hakikatnya dalam perkhidmatan awam di negara ini. kepada semua PTD di neagara ini jangan cepat melatah dengan perang psikologi penjawat awam lain dan gunakanlah kemahiran dan kekuatan mental anda (perang saraf) dalam menghadapi situasi ini.

Bakal PTD M52 berkata...

korang kutuk laa mcmana pun PTD tidak akan tunduk dengan desakan korang. hakikatnya SBPA tetap akan berjalan seperti yang dirancang tanpa sebarang perubahan dari segi dasar dan pelaksanaan. hanya tarikh penerimaan opsyen je yang dilanjutkan sehingga 15 januari 2011. kepada yang dengki sangat dengan skim PTD tu sebab cepat naik pangkat itu memang hakikat dalam skim perkhidmatan PTD. Saya bagi contoh saya dilantik memasuki skim PTD pada 20 Disember 2005. kemudian setelah berkhidmat 3 tahun saya telah dinaikkan pangkat ke M44 pada 01 Januari 2008. Sekarang saya merupakan PTD M48 sejak 01 Mac 2011 dan Insyaallah sebelum tahun 2015 ni saya akan naik ke M52. Bukan saya yang minta untuk naik ke M48 hanya dalam tempoh 6 tahun perkhidmatan tetapi kerajaan yang bagi. Jadi jangan dengki dan tuduh macam-macam kepada skim PTD kerana itulah hakikatnya dalam perkhidmatan awam di negara ini. kepada semua PTD di neagara ini jangan cepat melatah dengan perang psikologi penjawat awam lain dan gunakanlah kemahiran dan kekuatan mental anda (perang saraf) dalam menghadapi situasi ini.

Bakal PTD M52 berkata...

korang kutuk laa mcmana pun PTD tidak akan tunduk dengan desakan korang. hakikatnya SBPA tetap akan berjalan seperti yang dirancang tanpa sebarang perubahan dari segi dasar dan pelaksanaan. hanya tarikh penerimaan opsyen je yang dilanjutkan sehingga 15 januari 2011. kepada yang dengki sangat dengan skim PTD tu sebab cepat naik pangkat itu memang hakikat dalam skim perkhidmatan PTD. Saya bagi contoh saya dilantik memasuki skim PTD pada 20 Disember 2005. kemudian setelah berkhidmat 3 tahun saya telah dinaikkan pangkat ke M44 pada 01 Januari 2008. Sekarang saya merupakan PTD M48 sejak 01 Mac 2011 dan Insyaallah sebelum tahun 2015 ni saya akan naik ke M52. Bukan saya yang minta untuk naik ke M48 hanya dalam tempoh 6 tahun perkhidmatan tetapi kerajaan yang bagi. Jadi jangan dengki dan tuduh macam-macam kepada skim PTD kerana itulah hakikatnya dalam perkhidmatan awam di negara ini. kepada semua PTD di neagara ini jangan cepat melatah dengan perang psikologi penjawat awam lain dan gunakanlah kemahiran dan kekuatan mental anda (perang saraf) dalam menghadapi situasi ini.

thegreateye berkata...

Kenapa PTD cepat naik pangkat,sebab kerajaan mahu diorang bwt yang terbaik.tp ni dah terbalik dan menterbalikkan kerajaan.bwt skim gaji sbpa macam tak sekolah...lagi pn ptd kerje depan bos tu yang cepat naik pangkat...senang nak kipas.PTD hanya pandai melipat cakap,lepas tu berlagak mcm tahu semuanya.President cuepacs tu bolehlah korang kapur sebab tak berapa pandai ( SPM je kot) tunggulah bila president dipilih dikalangan professional..satu lagi,sapa yang bwt skim gaji..PTD jugak,bos pn PTD ...apa lagi korang bwt la syarat 3 tahun boleh naik 44 lepas tu 48 lepas tu 52 pastu ckp kerajaan yang bwt skim tu (ceh pooorah...kencing busuk punya).tapi kene ingat PM dan Kerajaan bukan PTD yang pilih......tunggu PRU 13

Tanpa Nama berkata...

Ini saya forwardkan komen dalam fb KPPA..Assalamualaikum ..Tan sri,saya terpanggil untuk memberi komen tentang SBPA sejak saya mengikuti komen2 laman blog ini. Memang banyak yang tidak berpuas hati terutama PA pelaksana khususnya memandangkan kumpulan ini adalah majoriti PA di negara kita.Saya juga ingin menyampaikan rasa tidak puas hati saya bagi pihak golongan P&P setelah saya mendengar dan mendapat maklumat lengkap dari pihak KPT(mewakili JPA) tentang SBPA ini di salah satu IPTA baru2 ini.Saya tidak mahu menyentuh berapa kenaikan gaji Skim 54 ke atas..tetapi saya harap Tan sri dapat melihat kembali skim DS 52 kebawah terutamanya bagi pensyarah gred DS 52 dan DS 45 dimana kenaikan gaji permulaan dari TI(SSM) ke T1(SBPA) memang nampaknya ada kepincangan terutama gred DS 45 dimana gred kenaikan gaji permulaan terlalu sedikit iaitu RM3.95 (DS45-P1) , RM761.53(DS52-P1) berbanding gred DS54-P1 iaitu RM2257.97. Disini nampaknya pensyarah DS45 terutamanya kurang mendapat pembelaan sewajarnya memandangkan semasa gred SSM kalau dibuat perbandingan pun dengan guru DG44 pun pensyarah DS45 ini pun masih ketinggalan gred gaji permulaan DS45-P1 RM2546.06 berbanding DG44 RM 2982.99. Nampaknya dalam SBPA ini juga masih lagi ketara perbezaan walaupun katanya telah ada dibuat pelarasan gred-gred. Ini juga tidak di lihat lagi time base DG44 10 tahun (SSM) dan 8tahun SBPA mmg 1 lagi ketidak adilan berlaku.Ini belum di kaji dari kelemahan gred DS52 itu sendiri dimana sistem 'braceting' menganiaya pensyarah yang yg telah berkhidmat 9 atau 10 tahun di mana pensyarah DS52 yg baru dapat Profersor madya ( 1 atau 2 tahun) sama gaji permulaan T1 di dalam SBPA ini.Saya harap Tan Sri sebagai pemegang amanah kepada PA semua ini dapat melihat kembali kepincangan ini dan di buat kajian semula di mana gred-gred gaji yg tidak berpuas hati semoga dapat diberi pembelaan dan pertimbangan sewajarnya memandangkan Tan Sri dari apa yg saya tau(komen dari fb ini) adalah seorang ketua yang prihatin dan bertanggungjawab.Semoga apa yang Tan Sri buat nanti mendapat keberkatan dari Allah s.w.t. Disini saya ingin membuat cadangan dan penambah baikan : 1) Dikaji semula gred-gred 52 kebawah ini supaya tiada nampak perbezaan kenaikan yg terlalu jauh antara Kump. Pelaksa-P&P(<52)-Jusa/Turus-Primier. 2) Gred gaji pensyarah DS45 dan DS52 mohon Tan Sri kaji semula mengikut keadaan semasa ekonomi dan harga barang sekarang ini..bukan kita lihat masa akan datang 5,10 atau 20 tahun lagi kerana nilai wang pada masa itu tak kan sama dengan sekarang ni.. 3) Kerap mengadakan perbincangan wakil2 kesatuan terutama CUEPACS dari masa kesemasa.Saya memohon maaf sekiranya luahan ketidakpuasan hati sedikit beremosi..tapi itulah hakikat bagi semua PA yg sedang merancang masa depan dgn sistem baru ini yang memang ada kebaikannya SBPA ini.Semoga Tan Sri dapat mendengar komen dan cadangan ini untuk kebaikan semua PA.

Tanpa Nama berkata...

Salam 1 Malaysia,
Sy menyambut baik usaha kerajaan utk menambahbaik skim perkhidmatan awam di M’sia. Syabas kpd mereka yg telah berusaha utk memberikan yg terbaik kpd PA dlm SBPA ini, namun sbg manusia mngkin kita terlepas pandang bbrp perkara.

Sy mewakili kump pakar2 perubatan gred 54 yg telah senior turut merasa sedih dan terkilan dgn gred gaji baru 54 di SBPA dimana kami yg telah lama diwartakan sbg pakar (lebih 8 tahun yg lalu) diletakkan di tangga gaji yg sama dgn pakar yg baru diwartakan thn 2011 yg turut berada di gred 54. Maka sy mencadangkan bg pegawai2 pakar perubatan/pergigian, kenaikan tangga gaji di skim SBPA hendaklah diberi mengikut tahun pewartaan sbg pakar. Sbg cth bg mrk yg telah diwartakan pada tahun:
2010-2011 – tangga gaji SBPA di T1
2008-2009 - tangga gaji SBPA di T2
2006-2007 - tangga gaji SBPA di T3
2004-2005 - tangga gaji SBPA di T4
2003 dan sblmnya tangga gaji SBPA di T5

Sy rasa dlm skim perkhidmatan yg lain juga, kebykan pegawai senior turut mengalami nasib yg sama. Seolah kesetiaan kami yg telah senior ini utk kekal memberi khidmat kpd rakyat telah tidak bermakna kpd sesiapa lagi.

Maka haruskah kami kekal lagi di perkhidmatan yg tidak lagi menghargai pengalaman kerja kami??

Tanpa Nama berkata...

tengok doktor pakar pun kata PTD bwt silap,Dr pakar dengan PTD sapa lagi hebat,nk jd pakar bukang senang..... KEPADA PTD DI JPA LAIN KALI GUNA OTAK BWT KERJA,BKN BERCAKAP SAMBIL BWT KERJA....kalau otak sakit,pergi jumpe Dr....bukan jumpa Bos sendiri bwt2 pening kepala sebab bnyak kerja....ceh pooorah

PTD M48 berkata...

korang kutuk laa mcmana pun PTD tidak akan tunduk dengan desakan korang. hakikatnya SBPA tetap akan berjalan seperti yang dirancang tanpa sebarang perubahan dari segi dasar dan pelaksanaan. hanya tarikh penerimaan opsyen je yang dilanjutkan sehingga 15 januari 2011. kepada yang dengki sangat dengan skim PTD tu sebab cepat naik pangkat itu memang hakikat dalam skim perkhidmatan PTD. Saya bagi contoh saya dilantik memasuki skim PTD pada 20 Disember 2005. kemudian setelah berkhidmat 3 tahun saya telah dinaikkan pangkat ke M44 pada 01 Januari 2008. Sekarang saya merupakan PTD M48 sejak 01 Mac 2011 dan Insyaallah sebelum tahun 2015 ni saya akan naik ke M52. Bukan saya yang minta untuk naik ke M48 hanya dalam tempoh 6 tahun perkhidmatan tetapi kerajaan yang bagi. Jadi jangan dengki dan tuduh macam-macam kepada skim PTD kerana itulah hakikatnya dalam perkhidmatan awam di negara ini. kepada semua PTD di neagara ini jangan cepat melatah dengan perang psikologi penjawat awam lain dan gunakanlah kemahiran dan kekuatan mental anda (perang saraf) dalam menghadapi situasi ini.

==================================
setuju memang itulah hakikatnya dalam skim PTD. Jadi yang nak sangat cepat naik pangkat tu mohon la masuk skim PTD. Bersaing cara sihat dan kalau layak boleh dapat naik pangkat cepat dan boleh dapat jadi JUSA.

M44 berkata...

Para PTD sedikit pun tak rasa ralat dengan segala keji dan cercaan daripada rasa hasad dengki penjawat awam dari skim lain. Para PTD telah melalui pelbagai halangan dan kesukaran sebelum dilantik dan telah dilatih untuk menguasai pelbagai kemahiran personal dan interpersonal. Dengan kata lain Para PTD mempunyai peribadi yang teguh dan mental yang kuat.

Tanpa Nama berkata...

PERTEMUAN/PERBINCANGAN ANTARA CUEPACS DENGAN JPA YANG MENGECEWAKAN PENJAWAT AWAM

PERBINCANGAN TELAH DILAKUKAN ANTARA CUEPACS DENGAN JPA. SAYA HAIRAN MENGAPA CUEPACS TIDAK MENGELUARKAN APA JUA KENYATAAN RASMI DALAM BLOG INI, TIDAK SEPERTI MULA-MULA DAHULU APABILA TERJADI KEKALUTAN MENGENAI SBPA OLEH PENJAWAT AWAM, PELBAGAI SARANAN DAN KENYATAAN DIKELUARKAN OLEH CUEPACS!

APA DAH JADI, CUEPACS?

KALAULAH HANYA SETAKAT DILANJUTKAN TARIKH PENERIMAAN BORANG OPSYEN KEPADA 15 JANUARI 2012 (KEPADA YANG TIDAK MEMILIH UMUR PERSARAAN PAKSA 60 TAHUN) ATAUPUN DITETAPKAN 30 DISEMBER 2011 (KEPADA YANG MEMILIH UMUR PERSARAAN PAKSA 60 TAHUN),

TAK PERLULAH CUEPACS BERBINCANG ATAU BERUNDING DENGAN JPA!

ITUKAH HASIL PERTEMUAN DAN PERBINCANGAN!

SUNGGUH MENDUKACITAKAN!

SAYA AMAT MENGHARAPKAN SEMOGA CUEPACS DAPAT MEMBERIKAN PENJELASAN SETELAH BERBINCANG DENGAN JPA MENGENAI :

1)SEMAKAN KENAIKAN GAJI ( 7-13% SEPERTI YANG DIUMUMKAN OLEH YANG AMAT BERHORMAT PERDANA MENTERI) TERHADAP GRED-GRED YANG TERTINDAS,

2)GAJI PERMULAAN BAGI GRED-GRED YANG TERTINDAS,

3)KAEDAH PEMINDAHAN GAJI YANG TIDAK SERAGAM DAN MERUGIKAN (SISTEM BRACKETING) BAGI TANGGA GAJI DALAM GRED ITU SENDIRI,

4)PERUBAHAN BULAN KENAIKAN GAJI TAHUNAN YANG TERLALU MERUGIKAN BAGI SESETENGAH TANGGA GAJI TERTENTU DALAM GRED ITU SENDIRI

5)KAEDAH PEMINDAHAN GAJI YANG MERUGIKAN PENJAWAT AWAM YANG SENIOR

6)PENJELASAN KEPADA PENJAWAT AWAM YANG TIDAK MENYELURUH MENGENAI SBPA

HMMMM, APA DAH TERJADI, DATUK?
HMMMM, APA DAH TERJADI, DATUK?
HMMMM, APA DAH TERJADI, DATUK?

Tanpa Nama berkata...

Dato' Omar Osman, Presiden CUEPACS, Tahniah kerana kejayaan golongan J 17/22/26 yg kini melonjak tinggi ke gred STPM...dah 30 tahun sejak saya mula bekerja sebagai juruteknik ...... tahniah..tahniah, walaupun lambat. Tapi ada juga juruteknik lulusan sijil politeknik yang tidak dapat lonjakan tersebut, amat malang sekali. memang sepatutnya semua juruteknik lulusan politek diletakkan kpd gred STPM. Cuma saya tidak berapa setuju juruteknik lulusan SPM/SPVM diberi lonjakan tersebut. Mereka sepatutnya menduduki peperiksaan khas juruteknik atau yang setaraf dengannya baru boleh mereka diletakkan kegred STPM. Ada antara mereka AJK cuepacs sendiri, sijil SPVM, sebelum ssb tak lulus sekatan gaji jabatan kedua, tapi diselamatkan oleh ssb, kemudian ssm, PTK pun gagal, tapi diselamatkan lagi.....tak payah lulus PTK. Kini melompat pula kegred lulusan politek atau setaraf STPM. pa cer.
STPM, gagal beberapa subjek pun bole dapat sijil penuh. Sijil politek kena lulus semua beb. kat cuepacs ni bab-bab gaji ni memang handal tapi bab periksa periksa ni....entahlah beb. Dah lulus peperiksaan jabatan kedua pun,masa SSB dapat temuduga kanan, masa SSM tak digunapakai, tak layak. La ni PTK dah lulus pun entah diguna pakai entah tidak di SBPA....bab ni.cuepacs....lemah..lemah....Walaumacamanapun Terima Kasih Dato'. Syabas.

Tanpa Nama berkata...

bgs tul tangguh..dah tu..kaji balik pemberian elaun kritikal kepada sesetengah jer kakitangan yg dapat..aku pun nak gak elaun kritikal tu..aku kerja juruxray ni ari2 kena radiasi..dah nak jadi mandul la rasanya..nak kata kerja berisiko kena jangkitan pun aku pun sama kerja berdepan dgn mcm2 patient yg berpenyakit bahaya maka tak adil la kalo nurse dgn ma jer dpt..bg la juruxray, juruteknologi makmal perubatan,jurupulih perubatan, pembantu farmasi,jururawat masyarakat, atendan kesihatan elaun krikal gak....kalo sistem mcm ni mmg tak adil la..aku ingat ssm kepada sbpa ada pembaharuan ni aper..sama jer xder guna..sebab perkara mcm ni la sesetengah kakitangan awam tak sokong kerajaan atau jadi pro pembangkang.

Tanpa Nama berkata...

Para PTD sekelian, jgn pedulikan golongan sial sial bawahan ni..mereka ni tak sedar diuntung...bodoh

Tanpa Nama berkata...

Entah la, sandiwara dunia semuanya itu. CUEPACS pun satu, cepat sangat buat keputusan. Kalau betul2 nak bela nasib penjawat awam, buat la serius. Maklumla bila dah
dapat dato' jadi kecut dah. Presiden CUEPACS cakap tak serupa bikin. Aku dah kurang percaya dengan CUEPACS. Ingat nak tubuh persatuan sendiri la mewakili penjawat awam yang tertindas ini. Sapa sokong!!!. Pada aku CUEPACS perlu tengok semua peringkat, jangan 17 sahaja, dari gred Premier,KPT,PnP,Pelaksana semua kena tengok jika betul2. Dasar2 yg ada loop holes yg mengakibatkan penjawat awam tertindas macam exit policy, ketidak adilan dalam gaji, latihan dan macam2 lagi. Kwn2 fikir la sendiri macam mana panel nak handle jika 1% drp 1.4juta penjawat awam dikenakan exit policy setahun, sapa nak bela 1% tersebut jika tidak bersalah. Sebab LNPT ni subjektif, bodoh punya DASAR SBPA, kalau bos dah tak suka kita, buat la mcm mana bagus pun keje, tetap tak suka. LNPT ni byk BIAS. Berdasarkan LNPT memang tidak adil jika dijadikan rujukan utama exit policy. KPPA kata kalau LNPT 70 berturut selama 3 tahun dikenakan exit policy, mcm mana dia nak monitor semua itu. LNPT ni tidak boleh dijadikan base untuk dikenakan exit policy, kerana penilaian LNPT ni subjektif, tiada SOP yang betul, tiada standard. Contoh senang, ada sesetengah jabatan/agensi bagi markah 90 keatas untuk kakitangan itu perkara biasa, ada sesetengah jabatan paling tinggi 85 tu dah kira tinggi. Ada sesetengah jabatan bagi 70 tu pun dah kira paling tinggi.
Kwn2 bayangkan berapa ramai nanti penjawat awam aka kwn2 kita akan di buang dari berkhidmat dengan kerajaan. Jika 25 tahun kita mengabdikan kepada kerajaan, kerana 3 tahun LNPT kita bwh 70 dengan panel penilai yg ala kadar sahaja, kwn2 kita tersebut dibuang begitu sahaja seperti pepatah habis manis sepah dibuang. Inikah "value" yg
terpaksa kita terima. Inikah balasan kerajaan kepada kita. Kalau kerajaan kata byk faedah dah diberikan kepada penjawat awam, buktikan dengan jelas. Kalau pencen, berapa sangat dapat menikmati pencen yg hanya 60% dari gaji akhir jika berkhidmat 30 thn, setengah dr gaji akhir kalau 25%. kalau kata perubatan percuma, itu patut kerana kemudahan tersebut bukan kepada penjawat awam, tetapi kepada rakyat, adakah kita ini bukan rakyat..fikir2kanlah kwn semua. Semua skim,gred ada keistimewaan dan keunikan tertentu, tetapi "value" nothing in SBPA untuk dinikmati secara adil dan saksama, sy tak bantah jika premier,jusa,kpt gaji tinggi, jika ianya betul2 layak, mcm Doktor, Pensyarah, Cikgu, Engineer. Ini tak satu skim sahaja yg menikmati gaji tinggi yg mana keje tidak ada value added utk kerajaan dan rakyat, apa sumbangan depa kat kerajaan dan rakyat yg memberi impak besar. Kump pelaksana lagi la, mereka pandang sebagai pencacai aje. Naik gaji setakat nak beli pencukil gigi emas pun tak cukup. Yg Premier,Jusa naik tak ingat sdgkan kemudahan semua free jer. Doktor2 kat sini jika jumpa JUSA,Premier pegi Hospital tu, jgn la layan baik2 sgt, bagi diorang daftar mcm rakyat biasa...hehehe. Sebab kebanyakan mereka JUSA,Premier tersebut dari SATU SKIM SAHAJA. Akibat dasar yg digubal mcm cap ayam, semua menanggung keperitan dan ketidak adilan, cikgu digula2kan mcm budak2, diorang tak ingat dulu sebelum keperingkat itu, CIKGU ni la yg mendidik bagai LILIN. Tapi bila dah dapat pangkat, inilah balasannya. Adakah madu yg diberikan cikgu tersebut dibalas dengan racun. Adakah tahap pengesahan kesihatan yg diperakui oleh doktor di balas sedemikian,
walaupun hakiki kesihatan itu HAK ALLAH. Adakah sumbangan kump pelaksana untuk menaikkan mereka ke atas dgn membuat keje2 bagi mencapai SKT,KPI,NKRA dibalas dengan diberikan kenaikan sekadar cukup untuk beli gula getah di kedai runcit. Fikirkanlah kwn2. Akhir sekali, minta maaf jika tulisan ini menguris hati individu tertentu. Sy tahu tulisan saya ini akan dikutuk teruk2 oleh kwn2 semua. Tetapi itulah luahan hati saya, baik saya jadi seorang yg ikhlas daripada seorang yg HIPOKRIT aka berpura2. Apa2 pun tahniah Presiden kerana berani jumpa PM dan JPA. Terima kasih :(

hamba yg tak berpeluang menyambung pljrn ke menara gading berkata...

syg nya bljr tinggi berjawatan tinggi tapi bahasa mcm ni....nabi Muhammad pun tak penah hina org yg menghina dia.....adakah golongan PTD ni lebih mulia dri insan yg bernama Muhammad...klu pun glgan berpelajaran tak tinggi komen tak sedap dibaca kamu sbg org terpelajar dan pemimpin tak kan tak dpt kawal emosi...mana amanah sbg pemimpin yg akan anda jwb di depan Allah di akhirat kelak.....cukupla, sedih tgk sesama PA tak sehaluan....salah silap mohon maaf

Tanpa Nama berkata...

Saya ahli AUEGCAS (Kesatuan Perkeranian) sekarang berada digred N22 pohon Dato' presiden cuepacs beri pertimbangan utk naik gred ke yang lebih tinggi. Sebab gred ini perlu menyelia N22 (KUP).
Untuk menyelia KUP maka gred N22 (hakiki) perlu dinaikkan.kalau gred dah sama dengan KUP tiada hormat kepada N22 (Hakiki).
Perjuangan CUEPACS adalah perjuangan yang murni dan mendapat kebaikkan.

Sabtu, Disember 24, 2011 11:25:00 PM

hamba yg tak berpeluang menyambung pljrn ke menara gading berkata...

Para PTD sekelian, jgn pedulikan golongan sial sial bawahan ni..mereka ni tak sedar diuntung...bodoh
_____________________________
syg yg nya bljr tinggi berjawatan tinggi tapi bahasa mcm ni....nabi Muhammad pun tak penah hina org yg menghina dia.....adakah golongan PTD ni lebih mulia dri insan yg bernama Muhammad...klu pun glgan berpelajaran tak tinggi komen tak sedap dibaca kamu sbg org terpelajar dan pemimpin tak kan tak dpt kawal emosi...mana amanah sbg pemimpin yg akan anda jwb di depan Allah di akhirat kelak.....cukupla, sedih tgk sesama PA tak sehaluan....salah silap mohon maaf

Tanpa Nama berkata...

APA KHABAR BRO DAN MEM SEMUA. AKU NI PUN PA JUGAK. GINI LAH KORANG YER. BAIK PTD, PPT, PT, PAP & GRED YANG SEWAKTU DENGANNYA. ANAK AKU PTD AKU PT ANAK BUAH AKU PPT DAN ANAK SEDARE PAP. KITA SEMUA PA KERJA NGAN GOMEN. TAK YAH GADOH LA. MAJORITI KITA ORANG MELAYU DALAM PA. APA YANG AKU NAMPAK SSB DAN SSM LEBIH KESAMARATAAN. SBPA LEBIH MENEKAN YANG BAWAH. SBPA MASIH BOLEH DIBERI Penambahbaikan dengan gred PTD memberi'kemudahan'dan 'layanan' kepada yang lebih rendah.
Kalau anda PTD dapat elaun apa-apa yang lebih rendah pun bagi lah walaupun tak banyak. Contoh dalam SSM Gred 48 ada elaun keraian. Bagilah juga elaun seerti dengannya bagi yang lebih rendah. Apa yang nyata pangkat rendah mestilah lebih kecil gaji dan elaunnya, tapi kena bagi. Duit gaji kita semua datangnya dari hasil yang dijana dikutip oleh KUMPULAN PELAKSANA tau. Jadi patut2lah jangan nak sedap sendiri.Tapi memanglah aku kerja Gred N17 dan 34 tahun baru dapat KUP 22 pada Julai, 2010. Ada gred D naik C naik B naik B Kanan. Aku yang C jadi tetap jadi C***** (1976 hingga 2010) takuk tu jugak.
Cuma ditukar Gred tapi gaji tu la sama. Tapi aku PUAS sebab ada bini ada anak yang 'soleh dan solehah'.
Bukan 'tholeh dan tholehah'. Itu sebab bila dah tinggi hidung pun tinggi tapi bila jatuh ke tanah baru tahu bahawa selama ini tanah lah tempat berpijak. Jadi ingat2lah yer kepada semua. Siapa makan sambal dialah yang rasa pedas.Pangkat, harta dan benda semua bukan kita yang punya. Sekelip mata Allah boleh ambil. Ingat.

Tanpa Nama berkata...

Kepada yang suka mengutuk orang bawahan yang belajar tak tinggi dan patut dapat gaji yang rendah,perlu fikirkan semula kata-kata anda.
Kebanyakan orang bawahan mempunyai kelulusan akedemik (degree,master dll), tapi nasib tak menyebelahi kami dan hanya ditawarkan jawatan rendah walaupun dah banyak kali mohon jawatan tinggi.Oleh tu, cakap siang pandang2 cakap malam dengar2. Jangan nak kutuk golongan pelaksana hanya layak dapat gaji rendah sebab hanya anda fikir kami belajar tak tinggi....
Mungkin tempat kami belajar tak TINGGI tapi akedemik yang kami ada TINGGI, atau mungkin lebih cerdik dari anda yang berjawatan tinggi.

Tanpa Nama berkata...

salam..
aku pun PA jgk..aku nak bagi pandangan aku..walaupun banyak yang tak berpuas hati dgn sbpa ni..dgn gaji ada yang naik dan turun..aku rasa baik kita redha je dgn SBPA ni..anggap lah yang gaji naik tu rezeki mereka..sepatutnya kita kena bersyukur walaupun SBPA ni kita tak setuju..kurang-kurang pun gaji kita dah naik kan..tu rezeki kita..tak lah dok di takuk lama lg kan..antara sikit dengan banyak je..banyak mana kita dapat..tu lah rezeki allah bagi kat kita kan..kita yang dok di bawah ni kena berusaha keras supaya setanding dengan mereka yang di atas..belajarlah..bagus sbpa ni sebab boleh memdorong PA semua berkerja keras untuk kerajaan..bukan makan gaji buta sahaja..boleh jgk mendisiplinkan kita dalam kerja..kalo tak negara tak maju..percaya lah SPBA ni sekejap je..nti JPA akan tukar kepada skim lain pulak..JPA nak puaskan hati semua orang dlm PA mmg tak boleh..cuba kita jadi tempat JPA cam mana??pening kan..so..jgn peningkan kepala kita..jangan kerana perkara ni boleh kerajaan kita tumbang..negara tergadai..terima dan bersyukurlah..renung kan lah PA semua..

Tanpa Nama berkata...

dah la tue...memang manusia nie tak pernah bersyukur dengan apa yang dapat....kalau semua orang belajar tinggi sapa nak jadi pelaksana atau jadi kuli.....kalau semua orang jadi pandai..maka jadi la macam sekarang.....ada dip..ada phd.... tapi keje ikut spm jer.....KALAU TAK BERSATU MACAM MANA? hari nie yang bawah di perjuangkan dan esok lusa yang atas di perjuangkan...kalau nak ikut semua orang tak puas hati....kalau orang bawah tak ada / apa jadi orang atas ...kalau orang atas tak ada apa jadi orang bawah....yang jadi orang bawah boleh kah kerja tanpa org atas dan orang atas boleh kah kerja tanpa orang bawah... ingat la...ya...kita nie sementara je kat dunia...esok lusa kita mati tinggal ga...pas tue anak2 kita yang tinggal yang tak sempat belajar ke pringkat tinggi dapat keje macam kawan2 kita kat bawah n dapat gaji macam tue....apa kalian nak kata...sbb....apa pun mula dari bawah dulu....yang ada diperingkat tinggi pun belum tentu ada phd...master....mungkin ada spm jer tapi dah lama keje sampai le tahap tu......kalau nak fikir semuanya tak puas hati....cth: nape orang susah nak shoping kat pusat membeli belah yang ternama....nape orang kaya datang kedai 1 Malaysia beli barang kat situ ..jadi tawakal dan redha lah kita.....jangan jadi kufur dengan nikmat tuhan....

Tanpa Nama berkata...

dah la tue...memang manusia nie tak pernah bersyukur dengan apa yang dapat....kalau semua orang belajar tinggi sapa nak jadi pelaksana atau jadi kuli.....kalau semua orang jadi pandai..maka jadi la macam sekarang.....ada dip..ada phd.... tapi keje ikut spm jer.....KALAU TAK BERSATU MACAM MANA? hari nie yang bawah di perjuangkan dan esok lusa yang atas di perjuangkan...kalau nak ikut semua orang tak puas hati....kalau orang bawah tak ada / apa jadi orang atas ...kalau orang atas tak ada apa jadi orang bawah....yang jadi orang bawah boleh kah kerja tanpa org atas dan orang atas boleh kah kerja tanpa orang bawah... ingat la...ya...kita nie sementara je kat dunia...esok lusa kita mati tinggal ga...pas tue anak2 kita yang tinggal yang tak sempat belajar ke pringkat tinggi dapat keje macam kawan2 kita kat bawah n dapat gaji macam tue....apa kalian nak kata...sbb....apa pun mula dari bawah dulu....yang ada diperingkat tinggi pun belum tentu ada phd...master....mungkin ada spm jer tapi dah lama keje sampai le tahap tu......kalau nak fikir semuanya tak puas hati....cth: nape orang susah nak shoping kat pusat membeli belah yang ternama....nape orang kaya datang kedai 1 Malaysia beli barang kat situ ..jadi tawakal dan redha lah kita.....jangan jadi kufur dengan nikmat tuhan....

Tanpa Nama berkata...

Tahniah Presiden...saya sokong presiden sepenuhnya..pegi mampus sape yg kate bahalul tu..bile cuepecs perjuangkan ape saje utk semua kakitangan awam ( gaji,bonus dan lain2 ) die pn melantak same..belalah kami golongan bawahan..bkn dengki dgn golongan atasan..itu mmg hak die atas usaha selama ni..tp dunia skrg bkn mcm dulu..bkn zaman 60an nasi lemak 5sen 1 pinggan..kami tenat atas kenaikan kos sara hidup..tuan2 puan2 semua pnye anak2..ada tgjawab masing2..bg org ade duit die tk rasa mcm mane org tkde duit..sbb kehidupan die mewah..nk paham hdp kami yg susah..sejauh mane mereka paham..mcm mane kami nk hdp dgn sara hidup yg tinggi..bela nasib bawahan namun tidak menafikan hak golongan atasan..yg pastinya skrg ni..org kaya bertambah kaya..dan org miskin tetap mcm tu..itu yg kami nmpk skrg..kata nk kurang kadar kemiskinan..renungkanlah..