SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

15 Disember 2011

SBPA : CUEPACS BANTAH, ARAH STAF KERAJAAN TIDAK TANDATANGAN BORANG OPSYEN

Malaysia Insider
Oleh G Manimaran
December 15, 2011



KUALA LUMPUR, 15 Dis – Cuepacs hari ini mengambil pendirian membantah pelaksanaan opsyen sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) dan menggesa kakitangan awam jangan menandatangani borang penerimaan skim gaji baru itu sehingga pihaknya mengadakan pertemuan dengan perdana menteri minggu depan.

Timbalan Presiden Cuepacs Azih Muda berkata pihaknya bukan menolak SBPA tetapi membantah pelaksanan opsyen kerana tidak cukup maklumat dan kurang penjelasan khususnya perubahan gaji.

“Kami memutuskan untuk membantah pelaksanaan opsyen SBPA, kita mahu jumpa perdana menteri pada 19 Disember ini,” kata beliau ketika dihubungi The Malaysian Insider di Perlis.

Seramai 1.4 juta kakitangan awam diberi masa dua minggu mulai esok untuk menerima opsyen sistem SBPA.

Azih berkata pihaknya akan menjelaskan kepada perdana menteri alasan-alasan pihaknya membantah pelaksanaan opsyen dan beberapa perkara lain yang berkaitan.

“Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) adakan program jelajah, tetapi tidak memberikan penerangan dan penjelasan terperinci mengenai pelaksanaan SBPA, carta perubahan gaji tidak diberikan, tiada maklumat mengenai dasar pemisah atau exit policy.

“Kakitangan awam yang menghadiri taklimat diberi borang opsyen dan diminta tandatangan terus, walaupun tidak faham dan kurang maklumat,” kata beliau.

Cuepacs mengadakan mesyuarat kongres di Kuala Perlis hari ini bagi membincangkan pelaksanaan SBPA, yang akan dikuatkuasakan mulai 1 Januari ini bagi menggantikan Sistem Saraan Malaysia (SSM).

Opsyen menerima SBPA akan dibuka mulai esok. Ia telah menimbulkan rasa tidak puas hati antara lain berkaitan peratusan kenaikan gaji dan dasar pemisah atau ‘exit policy’.

Pekeliling SBPA dikeluarkan 7 Disember lalu.

Semalam, Presiden Cuepacs Datuk Omar Osman berkata, “(mesyuarat) kongres (di Kuala Perlis) khusus membincangkan SBPA kerana taklimat JPA kepada kami hanya menyentuh perkara dasar.”

“Kami juga tiada maklumat tambahan selain pekeliling yang diedarkan,” katanya.

Katanya, tempoh dari 16 hingga 30 Disember ini yang diberi JPA kepada penjawat awam untuk menandatangani surat tawaran SBPA juga terlalu singkat.

“Pada pengetahuan kami tawaran JPA melalui SBPA seolah-olah penjawat awam tiada pilihan. Macam mana kita hendak setuju terima jika kandungan penuh tawaran tersebut tidak jelas,” kata Omar.

Tambah beliau, hasil taklimat Cuepacs dalam jelajahnya ke sembilan buah negeri sehingga hari ini ramai anggota-anggotanya menyatakan mereka tidak memahami dengan jelas SBPA.

Antara perkara utama dibangkitkan mereka ialah prestasi bagi yang mendapat markah tinggi adakah benar akan mendapat apa yang dijanjikan dan kesannya kepada yang mendapat markah kurang dari 70, tambah beliau.

352 ulasan:

1 – 200 daripada 352   Terbaru›   Baru»
Tanpa Nama berkata...

x paham mcm mane nak sign..... banyak bende yg x jelas...

Tapi yg dah sign mcm mane?

Tanpa Nama berkata...

Terbaik..boykot exit polisi..

East berkata...

makasih datok omar....ko yang terbaik.............

Tanpa Nama berkata...

Kalau majikan berkeras juga arahkan staff tanda tangan opsyen macam mana pulak tuan? Macam kami ni.. 20 Disember ni kena tanda tangan ...

Tanpa Nama berkata...

Kan opsyen..ikut korang la..x suruh pun sign..cuepacs g balik sambung keje la weh..wat kongres nak escape keje opis je tu

Tanpa Nama berkata...

Sokong2..kalau xnak stay jela ssm..kan transformasi..cmne nak maju kalau gomen wat rule ketat cket pun nak boikot..be the best among the best..barula sektor awam maju

n berkata...

terima kasih tok omar,

kami warga perkhidmatan awam akan berada dibelakang dato dalam apa jua keadaan yang disebabkan oleh ketidakadilan dan kerakusan pihak yang tamak dan haloba..diharap cuepacs dapat mempertahankan pendirian dalam perkara SBPA ni apabila bertemu dengan PM..ini merupakan masa depan kami..periuk nasi kami untuk tanggung anak bini semua..jangan disebabkan sebilangan pihak yang mementingkan diri sendiri tanpa memikirkan nasib orang lain bermaharajalela dalam kerajaan MALAYSIA.

Terima kasih CUEPACS.

Tanpa Nama berkata...

ooiii..yg di atas tu...ko org JPA ka..benda x jelas ko pun sign juga....padan muka kalau kena tipu..x da cuepacs..ko x dpt bonus setengah bulan lagi pada 19/12 ni..pikir-pikir kan..

Tanpa Nama berkata...

Gaji pengurusan tertinggi dah sangat melampau...Hanya da min dan maks..Gaji mereka boleh naik gila gila ikut peratus..Bika naik gila gila dah tentu ada pelbagai projek yang akan diturunkan kepada PA...Matilah PA yang jadi mangsa...

Cantas gaji mereka...

Tanpa Nama berkata...

Kita berkhidmat biarlah ikhlas. Dasar yang dibentuk telah dibincangkan dengan semua pihak. Di pihak bawahan kami tiada masalah untuk ikut sbpa. Kita perlu berlumba. Yang terbaik akan kekal manakala yang tidak memuaskan seharusnya berusaha ke arah lebih cemerlang. Sekadar coretan hati seorang J17.

Tanpa Nama berkata...

Di Portal JPA kata Sila rujuk Bahagian Sumber Manusia Kementerian/Jabatan/agensi masing-masing bagi urusan mengenai Lampiran C. Bila rujuk kat jabatan di beritahu lampiran C tu adalah SULIT dan TERHAD.Mangkuk Hayun betul

Tanpa Nama berkata...

Apa la korg sume nak gaduh2..kan leh download je pekeliling..baca dan fahamkan..ni la org kite..cket2 taklimat, kursus, bla2..pandai2 la baca..budak2 sekolah pun leh baca gak..aiyooo dey macha..tarak sekolah ka

Tanpa Nama berkata...

Mana lampiran c tu?? apasal rahsia sangat. org beli keta pun nak tau harga juga takkan main sign agreement tanpa mengambil tau brpa interest dan harga keta. takkan sign buta je kot. kenapa dah mcm sistem along dah ku tengok sistem baru ni. lg satu gaji naik mcm ciput tapi berhadapan risiko dibersarakan awal pabila dapat markat skt di bawah 70%. dimana pegangan negara kebajikan ni dah bertukar jd negara kuku besi plak dah.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Kita berkhidmat biarlah ikhlas. Dasar yang dibentuk telah dibincangkan dengan semua pihak. Di pihak bawahan kami tiada masalah untuk ikut sbpa. Kita perlu berlumba. Yang terbaik akan kekal manakala yang tidak memuaskan seharusnya berusaha ke arah lebih cemerlang. Sekadar coretan hati seorang J17.
___________________________________Tak faham ke apa yang dikatakan oleh Cuepacs yang taklimat JPA kepada kami hanya menyentuh perkara dasar.” bukannya keseluruhan SPBA

penjawat awam berkata...

salam ybhg dato

saya syorkan dan cadangkan... ybhg dato untuk menyenaraikan semua perkara yang menjadi asas kepada ybhg dato dan ahli2 mesyuarat cuepacs di perlis sana untuk menolak SBPA.

kalau isunya :

1. kerisauan penilaian prestasi tahunan
2. tempoh tawaran tandatangan opsyen
3. exit policy yang berkaitan penilaian prestasi
4. kenaikan gaji tahunan yang berdasarkan penilaian prestasi

makna kata, ybhg dato dan semua ahli mesyuarat adalah orang2 yang tidak ada keyakinan diri dan keyakinan terhadap para penjawat awam.

kenapa nak takut markah rendah? adakah ybhg dato pernah membuat kajian secara ilmiah atau kajian yang diperakui bahawa setakat ini mereka yang mendapat markah yang rendah adalah dari jenis orang yang macam mana?

minta maaf ybhg dato, kurang bijak tindakan ybhg dato sekiranya ybhg dato tidak mempunyai kajian yang terperinci tersebut. kalau sekadar mendengar keluh kesah sebilangan kecil dan dijadikan kayu pengukur. satu kesilapan besar ybhg dato duduk di kerusi presiden cuepacs.

wallahualam. wassalam.

Tanpa Nama berkata...

Bukan semua x perform..apalah yang nak risau sangat. Kot2 presiden2 ni yang risau kot..yela keje x buat..sibuk kongres je..membe opis panas je kene wat keje diorg..Siannnnnn

Tanpa Nama berkata...

APA MASALAH NI..YANG SY TAHU REALITINTA PEMINDAHAN GAJI YANG TIDAK SEIMBANG DLM SBPA..MENGELIRUKAN DAN SUKAR MEMAHAMI KEDUDUKAN SEBENAR GAJI..TQ CEUPACS..PERJUANGKAN YG TERBAIK UNTUK PA

Tanpa Nama berkata...

adusss..... kami dipaksa tandatangan esok.... macamana ni yekkkk....

Tanpa Nama berkata...

Ai cuepacs...macam la kami ni pelaksana yang x perform..adalah cket2 tp bukan semua..biarlah kami buat keputusan kami juga. Janganlah bagi pandangan seolah nya kami ni takut x perform. Buat kajian dulu sebelum bantah membantah. Wallahualam. Salam

Tanpa Nama berkata...

Ramai penjawat awam yg masih tidak faham ttg SBPA ini! Maklumat yg diberi tidak jelas. Masih terfikir-fikir nak terima atau tidak. Tak nak jadi akhirnya kita terima kerana nampak majoriti terima walaupun kurang faham SBPA ini.

Tanpa Nama berkata...

Saya baru jak abis taklimat di kk petang tadi dengan JPA. Abisnya jam 7 tapi jam 430 suma kakitangan (pelaksana sama pegawai) cabut keluar. Alasan takut jem la, mau amik anak lagi. Macamana mau faham kalau ini macam. Bikin malu jak penjawat awam ni.hihi

Tanpa Nama berkata...

HIDUP DATUK..HIDUP DATUK...KAMI PA BUKAN SENANG DIPERDAYA..KAMI MAHUKAN KETELUSAN DAN PERUBAHAN GAJI YANG MEMUSKAN HATI SEMUA PIHAK..KAMI TIDAK MENOLAK SBPA..TETAPI KAMI MOHON SBPA MENGKAJI SEMULA KADAR PERUBAHAN GAJI YANG KELIHATAN AGAK MENGELIRUHKAN...KAMI BUKAN MAHUKAN KENAIKAN YANG TERLALU TINGGI..TETAPI BIARLAH SEIMBANG...BIARLAH PERLAKSANAAN GAJI LAMBAT ASALKAN BENAR-BENAR MEMBERI KEPUASAN SEMUA GRED..TQ DATUK..HIDUP CEUPACS

Tanpa Nama berkata...

semua org nak gaji naik,rezeki....tapi ada masalah nyer..klu ikut opsyen baru nie,memng banyak blom jelas,tangga gaji blom ada disertakan,bagi org yang kuat mengampu bos...dapat lah keistimewaan,bagi yg tidak macm mn pulak?ada bos yg adil,ada yg tidak,hati manusia siapa yg tahu,rambut sama hitam,harapan saya,tlonglah cuba yang terbaik sebelom nasi jadi bubur....

Tanpa Nama berkata...

HIDUP DATUK..HIDUP DATUK...KAMI PA BUKAN SENANG DIPERDAYA..KAMI MAHUKAN KETELUSAN DAN PERUBAHAN GAJI YANG MEMUSKAN HATI SEMUA PIHAK..KAMI TIDAK MENOLAK SBPA..TETAPI KAMI MOHON SBPA MENGKAJI SEMULA KADAR PERUBAHAN GAJI YANG KELIHATAN AGAK MENGELIRUHKAN...KAMI BUKAN MAHUKAN KENAIKAN YANG TERLALU TINGGI..TETAPI BIARLAH SEIMBANG...BIARLAH PERLAKSANAAN GAJI LAMBAT ASALKAN BENAR-BENAR MEMBERI KEPUASAN SEMUA GRED..TQ DATUK..HIDUP CEUPACS.

Tanpa Nama berkata...

Dato sy cdgkan dato panggil JPA bagi taklimat dalam kongres. Pastu dato emel/bg taklimat kat kitorg lak. Kan senang. Buang masa je wat kongres last2 bantah. Guna kebijaksanaan sedikit. Berfikir di luar kotak.

Tanpa Nama berkata...

Cuepacs jangan lupa perjuangkan nasib penjawat awam yg hilang seniority bila bertukar skim sekurang-kurangnya separuh dari jumlah tahun perkhidmatan lamanya diambil kira untuk tujuan time base kenaikan pangkat KUP.

XSUKA MKN GJ BUTA berkata...

SIGN JE LA.. AKU BARU NK NAIK GAJI EXIT POLICY TU BAGUS.. YG X NK KEJA BOLEH BLAH..NYUSAHKAN JE.. JGN NK G OPIS DUK SAJE..PASTU BULAN2 PI CUCUK DUIT GAJI..

Tanpa Nama berkata...

Alala kalau kerja bagus janganlah risau hilang senioriti tu. Zaman dah maju. Kadang2 yang baru kerja lagi bagus 100 kali dari kita. Kita perlu berubah. Transformasi ke arah lebih baik.

Tanpa Nama berkata...

AKU POM.GAJI NAK NAIK..YEYE..SAPE XNAK SUDAH. G MAEN JAUH2..HAHAHA

Syed Mohd Adib berkata...

terkejut tgk berita kat TV1 tadi..esok ada taklimat SBPA plak tu..

http://syadib.blogspot.com/2011/12/berita-nasional-tv1-cuepacs-bantah.html

Tanpa Nama berkata...

Keputusan positif pertemuan Q-pacs dgn PM brhubung ketidakpuasan PA brkaitan sikap tidak telus Kumpulan Jahanam JPA yg merangka SBPA merahsiakan Lampiran C akan menentukan pendirian saya + bini bila tiba masanya nanti.Saya jg tak brape yakin PM akan melayan kehendak Q-pacs maklumlah kan kerajaan skrg begitu confident dpt menang selesa pd PRU 13 dgn 'goodies'(RM500) kpd rakyat yg sdg brjalan skrang...silap2 PM akan mengelak utk bertemu dgn Q-pacs

CUEPACS SUCK berkata...

WAT UNDI X PERCAYA KT OMAR OSMAN, JGN NK MANDAI XKAN KRAJAAN NK BG PENJAWAT AWAM SUSAH..

Tanpa Nama berkata...

HIDUP DATUK..HIDUP DATUK...KAMI PA BUKAN SENANG DIPERDAYA..KAMI MAHUKAN KETELUSAN DAN PERUBAHAN GAJI YANG MEMUASKAN HATI SEMUA PIHAK..KAMI TIDAK MENOLAK SBPA..TETAPI KAMI MOHON SBPA MENGKAJI SEMULA KADAR PERUBAHAN GAJI YANG KELIHATAN AGAK MENGELIRUHKAN...KAMI BUKAN MAHUKAN KENAIKAN YANG TERLALU TINGGI..TETAPI BIARLAH SEIMBANG...BIARLAH PERLAKSANAAN GAJI LAMBAT ASALKAN BENAR-BENAR MEMBERI KEPUASAN SEMUA GRED..TQ DATUK..HIDUP CEUPACS.

APASAL TAHUN 2007 KENAIKAN GAJI TIDAK MENGELIRUKAN,SENANG DIFAHAMI..FORMULA TAK SAKIT KEPALA..

APASAL TANGGA GAJI SBPA BANYAK SANGAT ANAK PANAH..SEKEJAP ANAK PANAH KE SITU..KEJAP KE SINI...APE BENDA TU...

MACAM MANA KAMI NAK TERIMA..GAJI TAK NAMPAK....

SENIOR DAN JENIOR KEDUDUKAN GAJI YANG SAMA DALAM SBPA...FORMULA KAYANGAN MANA DIGUNA NI...

AND KENAPA NAK MAIN SOROK-SOROK SETIAP DASAR..ADA YANG TERSEMBUNYI...

SY BUKAN MENOLAK SBPA..TETAPI MOHON SBPA DIKAJI SEMULA ANTARA KENAIKAN GRED,GAJI DAN DASAR PEMERKAHAN...

TQ CEUPACS...HIDUP CEUPACS...

Tanpa Nama berkata...

kena bos jahat pah ni..lingkup lahh..nak bayar loan bank rakyat pakai ape pah ni..aduh..gege..

Tanpa Nama berkata...

Kalau tak kerana cadangan / tuntutan cuepacs golongan pnp/jusa takkan sama2 dpt bonus,dan pelbagai kemudahan lain dpd kerajaan.apa yg dilakukan cuepacs niatnya adalah utk kebaikan semua pihak.

Tanpa Nama berkata...

PM banyak keje lagi..korang dulu nak masuk gomen kan maen lagi..merayu2..haha..

Rasanya kene tukar la kepimpinan cuepacs ni..sume dah senior sgt..dah abes kontrak pun..bagila peluang kat anak2 muda..sebab skim ni nanti diorg yang akan absorb..amcm?

Geng camna nak wat undi x percaya?? Yang g undi pun orang2 die gak..yang meeting pun diorg2 je..kitorg yang junior cm nak mampos wat keje diorg kat opis..huhuhu

Tanpa Nama berkata...

sape bela kau org selama nie kalau tak cuepacs.. berterima kasihlah.. jenis kau org nie jenis pencaicai angkat najis, mengampu lebih, layak di santau bersama org atasan.. mamposlah jawabnye..!!

Tanpa Nama berkata...

CUEPACS telah berbincang bersama gabungan kesatuan sekerja lain. Jelaslah bahawa semua kesatuan mempunyai pemahaman yg sama berkaitan isu ini. Penerangan JPA lebih kepada spin isu sebagaimana yg ditunjukkan oleh KPPA di TV1 semalam. Isu utama berkaitan gaji langsung tidak disentuh.

Berilah CUEPACS peluang menangani masalah ini. Majoriti PA (1juta) boleh mencetuskan gelombang utk mendesak kerjaaan.

Tanpa Nama berkata...

Hai bang. Marah nampak..kan sume org bebas bersuara..janganlah marah bang..nanti i up gaji u cket nak..leh byr loan bank rakyat. Bank pilihan anda

Tanpa Nama berkata...

kalau kat barat kesatuan sekerja atau parti buruh ni begitu kuat hinggakan kerajaan pun takut...hehehe

Tanpa Nama berkata...

Belum dilaksanakan SBPA ni dah memecah belahkan PA. Kalau dilakasanakan pasti Hancusssss !!

Tanpa Nama berkata...

HIDUP CUESPACS...

Tanpa Nama berkata...

APASAL SBPA BANYAK FASA..YANG SEKARANG NI FASA UMUM LAGI..TAHUN DEPAN FASA 1,2,3...DALAM SEMUA FASA NI KITA TAK TAHU DASAR APA LAGI YANG DIMASUKKAN...HEHEHE..BERTAWAKAL JE LAH..HARAP-HARAP YG TERBAIK...

Tanpa Nama berkata...

memang susah nak fhm spba ni slh 1 nya tangga gaji @ jadual gaji masih blum dikluarkn lagi mcm mana nak tau gaji bulan jan 2012 nanti, satu lg skrg ni ikut kod pula kalau xckp syarat ada juga beza nya....tentu ramai pnjwt awam tcari2 jadual gaji spba ni......

Tanpa Nama berkata...

Sokong pendirian cuepacs. Mohon diperhalusi cara pemindahan gaji bagi pegawai yg sudah maksimum beberapa tahun. Janganlah pindah ke mata gaji yang sama dengan yang baru maksimum. Exit policy rasanya bukan masalah..yang dapat markah rendah memang mereka yang sudah tidak memberi keutamaan kepada tugas, dgn adanya dasar ini mungkin boleh memotivasikan mereka semula.
Dasar letak jawatan- boleh masuk balik, tanpa hilang kekananan dan tidak putus perkhidmatan..SANGAT TIDAK SETUJU. Dasar ini untuk siapa? Calon pilihanraya? Kalau kalah boleh masuk semula perkhidmatan Awam?
Dasar kemasukan terus ke gred kenaikan pangkat ... SANGAT TIDAK SETUJU. Untuk siapa ni. Orang-orang kanan menteri...
Tangga gaji baru, INDAH, tapi bukan untuk orang-orang lama..ia untuk orang-orang baru menikmatinya.
Ada lagi..tapi dah panjang komen ni..

East berkata...

KALAU DAPAT SAPA2 DI TANGGA T15 SSM, BARLAH T15 SBPA.......BARU ADIL, TAKKAN JUSA JER BOLEH MACAM TU

Tanpa Nama berkata...

ya la klau dh T15 ssm msk spba pn T15 juga, xlah ssh sangat sbb masa isi borg tu pu ada tnya tangga gaji ssm kmudian isi tangga gaji spba......mcm mana na isi klau tgga gaji sbpa pun xtau lagi........dh la masa sain borg singkat sangat...dlm sejarah tu.........

Tanpa Nama berkata...

KAMI PA BOLEH TERIMA DASAR EXIT POLICY..TETAPI APASAL LAMPIRAN C TIDAK DIJELASKAN DAN KENAPA PERLU SIGN TANPA TAHU KEDUDUKAN GAJI...

BIAR LAMBATKAN SIKIT PERLAKSANAAN SBPA..ASALKAN TERATUR DAN KEDUDUKAN PERUBAHAN GAJI YG JELAS DAN ADIL

PTD penggubal sbpa berkata...

PTD Benci Senior Byk Cakap berkata...
Saya sangat pasti esok dan sehingga 30 hb nanti ramai Penjawab awam akan akhirnya tandatangan juga pilih SBPA.

Semangat tak puas hati dan perjuangan akan ditinggalkan bila rakan rakan lain dah mula sign pilih SBPA.

Antara naik gaji walaupun sedikit
(kononnya tidak adil kenaikan kumpulan atasan lebih dan melampau lampau)dengan tak naik gaji langsung,pastinya mereka akan pilih naik gaji.

Mana yang degil ,kononnya tak puas hati tu,mereka kena ingat...kerajaan tak rugi apa apa pun.Tak usah nak ugut kerajaan kononnya PRU dah dekat,.....nanti dekat pilihan raya, dapat duit BR1M500 padam lah semamngat tak puas hati yang konon bergelegak itu.

Akhirnya kerajaan BN juga yang akan bayar gaji mereka pada tahun depan.

Teruskan SBPA,pedulikan tentang ketidak puasan hati mereka,kalau tak puas hati ada exit policy dalam SBPA.

kalau ada PA yang marahkan ceupacs,lupakah anda siapa yang berjuang pada tahun 2007 sehingga ada yang dapat kenaikan sehingga 35 %,jangan lupa jasa Ceupacs,Jangan bila mengeluarkan komen,cakap beremosi sehingga melupakan jasa jasa Ceupacs.Ingat...kepada siapa nanti anda akan mengadu jika ada masalah?

akhirnya,....saya amat bersetuju dgn SBPA,hapuskan maentaliti membezakan senior,junior.Gnjaran harus berdsarkan prestasi.Seniorpun kalau kerja dah tak bersemangat,tak ada guna dan elok ada exit policy.Tapi harus juga diingat...ramai junior yang ta pernah merasa susah spt orang senior..ada pula yang seolah tak bersyukur bila dapat kerja...mabil mudah tentang tugas,tak bertanggung jawab.

KESIMPULAN...SBPA MEMBETULKAN SEMULA KETIDAK ADILAN YANG BERLAKU DALAM SSM PADA 2007 BILA KUMPULAN SOKONGAN ADA YANG DAPAT KENAIKAN SEHINGGA 35%,DAN KUMPULAN ATASAN DAPAT CUMA 15%.

Khamis, Disember 15, 2011 9:06:00 PM


PTD Benci Senior Byk Cakap berkata...
Saya sangat pasti esok dan sehingga 30 hb nanti ramai Penjawab awam akan akhirnya tandatangan juga pilih SBPA.

Semangat tak puas hati dan perjuangan akan ditinggalkan bila rakan rakan lain dah mula sign pilih SBPA.

Antara naik gaji walaupun sedikit
(kononnya tidak adil kenaikan kumpulan atasan lebih dan melampau lampau)dengan tak naik gaji langsung,pastinya mereka akan pilih naik gaji.

Mana yang degil ,kononnya tak puas hati tu,mereka kena ingat...kerajaan tak rugi apa apa pun.Tak usah nak ugut kerajaan kononnya PRU dah dekat,.....nanti dekat pilihan raya, dapat duit BR1M500 padam lah semamngat tak puas hati yang konon bergelegak itu.

Akhirnya kerajaan BN juga yang akan bayar gaji mereka pada tahun depan.

Teruskan SBPA,pedulikan tentang ketidak puasan hati mereka,kalau tak puas hati ada exit policy dalam SBPA.

kalau ada PA yang marahkan ceupacs,lupakah anda siapa yang berjuang pada tahun 2007 sehingga ada yang dapat kenaikan sehingga 35 %,jangan lupa jasa Ceupacs,Jangan bila mengeluarkan komen,cakap beremosi sehingga melupakan jasa jasa Ceupacs.Ingat...kepada siapa nanti anda akan mengadu jika ada masalah?

akhirnya,....saya amat bersetuju dgn SBPA,hapuskan maentaliti membezakan senior,junior.Gnjaran harus berdsarkan prestasi.Seniorpun kalau kerja dah tak bersemangat,tak ada guna dan elok ada exit policy.Tapi harus juga diingat...ramai junior yang ta pernah merasa susah spt orang senior..ada pula yang seolah tak bersyukur bila dapat kerja...mabil mudah tentang tugas,tak bertanggung jawab.

KESIMPULAN...SBPA MEMBETULKAN SEMULA KETIDAK ADILAN YANG BERLAKU DALAM SSM PADA 2007 BILA KUMPULAN SOKONGAN ADA YANG DAPAT KENAIKAN SEHINGGA 35%,DAN KUMPULAN ATASAN DAPAT CUMA 15%.

PA dah nak pencen berkata...

Tahniah dato' Qpex.. bantahhh!!! kerana rasenye ada ajenda yang tersembunyi ni, aku baru lepas dengar Buletin TV3 yang kata JPA takkan lanjutkan tempoh sign opsyen.. suka ke tak suke ke.. sampai masa 'on'.. heheheee.. kesian korang yg bingai-bingai bila bos suruh sign, korang sign, lu pikirlah sendiri, main sain buta je tak tengok macamna JGS tu.. (Jadual Gaji Sebaris = Jangan Gila Sudah la)cuma aku harap Qpex cepat sikit la jumpa PM, mungkin PM tak tau kut pasal sorok-sorak Lampiran C ni oleh JPA ni.. main berdolak dalik di web JPA dengan web Jabatan.. JPA suruh rujuk web Jabatan, web Jabatan lak 'forbidden' (apa ke jadahnya tak tau la)bila ada seseuatu yang tak kena, mesti ade yang nak kena tipu ni.. kesian PA yang bingai-bingai ni yg sign ni.. orang 'atas' akan gelak bagi nak rak macam setan merayakan kemenangan.. wahai PM lepas suarakan budjet tu, tengok-tengok lah sama, dilaksanakan dengan sempurna atau dengan durjana.. PA-PA semua.. sabar lah, jangan nyesal nanti dn sekali lagi.. lufikirlah sendiri..

Tanpa Nama berkata...

sape yg dah sign.....
esok luse kantoi tgh minum kat kedai time keja...
hahaha dptla 70% markah.....
brhenti kejala kooo....
hahaha......
SBPA(saya boleh pecat awak)?????

Tanpa Nama berkata...

dalam sejarah selepas merdeka..inilah pertama kali dasar PA yg banyak cemuhan dan ramai diambang kekeliruan

..nasib baik ada datuk president..kalau tak besok dah aku sign membuta

Tanpa Nama berkata...

dah gini pulak, puak2 cikgu la yg paling tak hirau... haha... kasi can tido puas2 dulu. mcm la ada sbpa keadaan berubah.. mmg memandai..ko nak tau tak bile berubah, kalo korang turun padang. baru diorang kecut perut. bila ada audit bagai.. tapi larat ke korang nak check hari2, jauh2 kat pedalaman lak tu, yg ko gi check yg tepi2 muka ko, sbb tu tak maju2 di zon2 selamat.

sebenarnya... kalau nak selamatkan keadaan dari orang menular la membiawak ke, setiap org ni kene ade pengawas, dah mcm budak2 sekolah plak... tp larat ke nak upah pengawas ni? silap2 mati kene tembak sorang2... main polis sentri :P

aku tgk dah dpn mata aku, aku tau la.. bye!

so nak sign ke tak, aku rase better sign. sbb kalo ko tak sign, silap2 ko di"mangsakeadaan"kan dari menerima sebarang bentuk insentif pada masa hadapan. tp aku rase mase terlalu suntuk, keadaan tak akan berubah, diorang pun pandai, buat mcm last-last minute time holiday season lak tu, mmg "bijak", biar org tak sempat fikir. yg kelaka, mane bendenye?? aku pun tak nampak lagi.. haha

East berkata...

KP JPA dah tak sabar nak terima gaji baru yang besar bulan januari, itulah tempoh sain tidak akan di tambah...bangang punya KP, bagaiman ko dapat jadi KP.......

Tanpa Nama berkata...

dari dulu, kini dan selamanya, tatacara yg melibat opsyen ada saja yang tidak jelas. Adakah ini disengajakan atau memang itulah cara bekerja sebenar dalam perkhidmatan awam. Bila dipersoalkan ... Soalan yg berbalik kpd PA ialah "Saya yang menurut perintah". Biasanya ketua jabatan yang kata. Kata-kata yang "kill statement".

Tanpa Nama berkata...

baik jelas dulu sebelum sign

Tanpa Nama berkata...

haai apa susah..kami bukan menolak SBPA..kami sign tetapi perlaksanaan gaji SBPA dikaji dan diundurkan ke bulan febuari 2012....

korang percayalah...JPA akan tanggu perubahan gaji..tetapi SBPA tetap dilaksanakan dan diterima oleh semua PA

Tanpa Nama berkata...

Banyak sebenarnya perkara yang tidak diterangkan dalam pekeliling sbpa terutama untuk guru-guru. ke mana hilang jawatan guru cemerlang, pegawai cemerlang? wajarkah kemasukkan pegawai sektor swasta atau yang dianggap terkemuka menjawat jawatan kumpulan premier yang tidak mempunyai kelayakan iktisas seperti guru? wajarkah KPPM pada tahun-tahun akan datang adalah seorang CEO GLC atau Kerajaan negeri yang tidak ada kelulusan iktisas keguruan? adakah para penggubal dasar ini memikirkan kesannya kepada pendidikan anak bangsa? Siapa sebenarnya yang untung dan rugi berpanjangan dengan pelaksanaan dasar kemasukan seperti itu? kita fikir-fikrkanlah terutama kumpulan guru.

Tanpa Nama berkata...

kepada PTD pengubal dasar dan kaki ampu, kami ingat nak santau kau org.. siap kau org..!!

Tanpa Nama berkata...

SBPA adalah penindasan kerajaan yang berlanjutan terhadap rakyat. kalau petunjuk prestasi jadi sandaran itu adalah pengkhianatan terhadap mereka yang benar-2 bekerja untuk negara tetapi diberikan markah rendah kerana bos x suka orang tersebut atau kerana berat badannya yang obes. Tangga gagi dan kenaikan gaji tidak diperjelaskan dengan terperinci malahan ada kementerian yang mendapat banyak keistimewaan dari kementerian lain. Pendidikan diberikan keistimewaan manakala kementerian lain di anak tirikan.

Tanpa Nama berkata...

suruh bos sahaja kerja jika paksa kita sign..............

Tanpa Nama berkata...

jurang gaji bkn main jauh, yg bakal kena exit policy pasti kump pelaksana, yg dpt gaji sikit xlain kalau bkn pelaksana, yg bkl byk keja bg kat pelaksana, yg dok tenganga dpt main byk duit... tu lah yg dok senyum memanjnag, tggu gaji setompok besar dpt.apalah pnyer sbpa

Penjawat Awam Cemerlang berkata...

PTD penggubal SBPA SANGAT SOMBONG. Begitulah agaknya pemikiran orang-orang PTD, tidak menghiraukan pendapat ramai. hanya memaksakan keputusan PTD untuk diikuti semua PA. Banyak-banyak mahasabah..adakah kita sentiasa betul. Buangkan KESOMBONGAN DAN BONGKAK anda..

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum dan salam 1malaysia Dato'.

Seperti yang dato janjikan semasa menyampaikan taklimat SBPA di UTHM, dato janjikan akan membawa perkara Pembantu tadbir (P/O) gred N17 yang ada kelulusan STPM untuk dinaik tarafkan ke gred N27. bagaimana dato? saya dapat tahu jawatan Pegawai khidmat pelanggan telah dinaik taraf. kalau sebelum ni Pembantu Tadbir Rendah telah dijumud dan setiausaha Pejabat dinaik taraf dan terbaru Peg.Khidmat Pelanggan. saya merasakan kerajaan seperti langsung tidak memberi peluang kepada kerani di negara ini seperti rakan2 sekerja yg lain. Gred 1-10 tidak semena-mena tiba2 dijumud. apahal tu??? kalau takut sebab bilangan pembantu tadbir ni ramai, juruteknik tu pun apa kurangnya. pembantu tadbir sekarang ni pun bukan sekadar buat kerja2 kerani ja. contohnya PT(P/O) di SPP. kami keluar outstation buat interview kpd bakal2 guru. tu dah diluar bidang tugas perkeranian tu. kami blh buat kerja2 kewangan juga. kenapa kami seperti dianak tirikan oleh PM? pandang kami macam tak wujud..harap Dato dapat bawa perkara semasa berjumpa dgn PM. Sekian, terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

hmmmm.....tolong perjuangkan jugak nasib guru - gurucemerlang, Pk1 dan pk koko dan guru - guru besar yang bakal jadi guru biasa dalam skim sbpa.....

Tanpa Nama berkata...

atau ini semua wayang...besok keluar dalam berita kenyataan
"SBPA kita tetap laksanakan tetapi perubahan gaji PA perlu ditangguh sehingga kajian yang jelas dan terperinci"

akhirnya kenaikan gaji tak do...hehehe..ataupun lepas pilihan raya kot...

Tanpa Nama berkata...

Jabatan Perkhidmatan Awam menjengkelkan!

Tanpa Nama berkata...

Jika JPA paksa juga kita boikot pilihanraya jangan turun mengundi. masa mengundi duduk rumah atau buat undi rosak............... apa kata semua

Tanpa Nama berkata...

Bosan! JPA mahupun Ketua Jabatan tiada hak paksa Penjawat Awam. maklumat yang korang bagi langsung tidak jelas dan menyeluruh!betul2 menyusahkanlah! hadoiiii tolonglah..siapalah yang B**** sangat cipta idea ni????

Tanpa Nama berkata...

boikot exit policyg.harap pm campur tangan..

East berkata...

apa boikot pilihanraya....kita tunjukkan kuasa kita masa pilihanraya

Tanpa Nama berkata...

Dahlah kawan2..jom tidur.tunggu jela 19 disember nanti

Hang Jebat berkata...

kerajaan menggaji penjawat awam byk menggunakan sumber dari rakyat..bila kita perkatakan rakyat, kita harus ADIL..kerajaan bkn cam kilang buat profit sendiri, maka sumber kewangan amatlah terhad..tetapi cara pembayaran gaji tidak mengikut trend penjimatan dimana peruntukan digunakan sewenang-wenangnya menerusi pembayaran gaji pegawai atasan yg melampau..sekadar contoh, budget 1 billion utk 100 ribu PA, penggajian byk dihabiskan (700 ribu) utk 30 peratus bilangan PA bertaraf pegawai atasan, maka lebihan (300 ribu) utk 70 peratus PA bertaraf pegawai pelaksana..kesimpulannya pembayaran kenaikan gaji SSM 35 peratus utk pelaksana & 15 peratus utk pegawai atasan dahulu sewajarnya ADIL..

Tanpa Nama berkata...

kami cadangkan kau org SANTAU JIN kat bos-bos kau org.. biar mampooss..!!

Tanpa Nama berkata...

kerajaan jangan nak lepas tangan sahaja tentang isu SBPA yang banyak mengabaikan kementerian dan jabatan lain. bagaimana gaji bar guru biasa lepasan diploma lebih besar dari gaji diploma kesihatan, dan jurutera lepasan diploma. bar gaji guru 6k kesihatan hanya 5k jutera diploma 5k apa dah jadi

Tanpa Nama berkata...

aku rasa yang buat jadual gaji SBPA ni adalah pegawai baru dilantik tahun pertama..dan akhirnya mengambil kesempatan nak merasa gaji 5 tahun bekerja...betul tak..cuba korang fikir

Tanpa Nama berkata...

Salam, sila baca bahagian penetapan gaji. Dalam pekeliling menyatakan sesiapa yang sign opsyen akan dapat satu pergerakan gaji dan dibawa ke gaji sebaris sbpa. Tapi jpa bagi taklimat tiada pergerakan satu tangga gaji. Terus saja bergerak dari tangga gaji sekarang ke gaji sebaris. MACAM MANA NAK SIGN DATO'. Ada pegawai JPA nak sabotaj PM gamaknya. Harap Dato kemukakan masalah ini masa bertemu PM.

ajk union kecik je berkata...

Nak sign ape2 pun, biar la jelas dulu...itu asas.

Pedulikan majikan nak esok ke senin ni ke..kita yg kena ada pendirian.

Tu pentingnya setiap k/tgn awam kena join union. Bos x leh buat main2 cam bola.

Tanpa Nama berkata...

JPA tidak boleh melaksanakan seKim gaji dengan adil dan saksama sebab pegawai PTD dalam JPA mempunyai kepentingan, sebab mereka diberi kuasa untuk membuat dasar dan juga membuat tanggagaji mereka sendiri.Dicadangkan badan bebas untuk membuat gaji seperti badan kehakiman umpamanya.Didapati PTD juga nak jadi pengarah dan ketua pengarah kepada golongan profesional dalam perkhidmatan awam.
Kita dapati golongan yang menjadi anak emas dan mendapat gaji yang banyak daripada kerajaan iaitu pendidikan, polis dan tentera. Yang lain dalam perkhidmatan awam makan apa???
Perkeranian dilupakan dalam setiap perubahan gaji.
Gaji kerani kanan sepatutnya diberi gred berasingan daripada KUP sebab tanggungjawab dan penyeliaan kepada kakitangan KUP.
Tepuk dada tanya selera, kalau tak menang jangan marah.

Tanpa Nama berkata...

Saya sokong dato cuepacs. Minta
mreka fikir balik yang manasabah dan tak manasabah. PA orang bijak kalau
tidak kami tak jadi PA.
Bukan terima bulat-bulat.
Manasabah ke senior hampir dengan jenior,
tak seimbang dasar pindah antara JUSA dengan orang bawah, xjelas lagi prestasi, keliru juga ...TQ CUEPACS

Tanpa Nama berkata...

PA tunggu 19 Disember ini, hasil pertemuan Cuepacs dgn PM... lepas itu baru kita buat keputusan nk sain atau sebaliknya. Harap2 JPA keluarkan Lampiran C utk panduan semua PA.

Tanpa Nama berkata...

JPA tidak boleh melaksanakan seKim gaji dengan adil dan saksama sebab pegawai PTD dalam JPA mempunyai kepentingan, sebab mereka diberi kuasa untuk membuat dasar dan juga membuat tanggagaji mereka sendiri.Dicadangkan badan bebas untuk membuat gaji seperti badan kehakiman umpamanya.Didapati PTD juga nak jadi pengarah dan ketua pengarah kepada golongan profesional dalam perkhidmatan awam.
Kita dapati golongan yang menjadi anak emas dan mendapat gaji yang banyak daripada kerajaan iaitu pendidikan, polis dan tentera. Yang lain dalam perkhidmatan awam makan apa???
Perkeranian dilupakan dalam setiap perubahan gaji.
Gaji kerani kanan sepatutnya diberi gred berasingan daripada KUP sebab tanggungjawab dan penyeliaan kepada kakitangan KUP.
Tepuk dada tanya selera, kalau tak menang jangan marah.

Tanpa Nama berkata...

aku rasa yang buat jadual gaji SBPA ni adalah pegawai baru dilantik tahun pertama..dan akhirnya mengambil kesempatan nak merasa gaji 5 tahun bekerja...betul tak..cuba korang fikir

Tanpa Nama berkata...

JPA tidak boleh melaksanakan seKim gaji dengan adil dan saksama sebab pegawai PTD dalam JPA mempunyai kepentingan, sebab mereka diberi kuasa untuk membuat dasar dan juga membuat tanggagaji mereka sendiri.Dicadangkan badan bebas untuk membuat gaji seperti badan kehakiman umpamanya.Didapati PTD juga nak jadi pengarah dan ketua pengarah kepada golongan profesional dalam perkhidmatan awam.
Kita dapati golongan yang menjadi anak emas dan mendapat gaji yang banyak daripada kerajaan iaitu pendidikan, polis dan tentera. Yang lain dalam perkhidmatan awam makan apa???
Perkeranian dilupakan dalam setiap perubahan gaji.
Gaji kerani kanan sepatutnya diberi gred berasingan daripada KUP sebab tanggungjawab dan penyeliaan kepada kakitangan KUP.
Tepuk dada tanya selera, kalau tak menang jangan marah.

kena ada intergriti berkata...

x paham mcm mane nak sign..... banyak bende yg x jelas...

Tapi yg dah sign mcm mane?
...............................
Yang dah sign tu jenis pegawai/anggota yg layak dibuang keje sebab sign benda yang tak jelas. Leh kena tindakan tatatertib tu..x ada intergriti

Tanpa Nama berkata...

cJPA tidak boleh melaksanakan seKim gaji dengan adil dan saksama sebab pegawai PTD dalam JPA mempunyai kepentingan, sebab mereka diberi kuasa untuk membuat dasar dan juga membuat tanggagaji mereka sendiri.Dicadangkan badan bebas untuk membuat gaji seperti badan kehakiman umpamanya.Didapati PTD juga nak jadi pengarah dan ketua pengarah kepada golongan profesional dalam perkhidmatan awam.
Kita dapati golongan yang menjadi anak emas dan mendapat gaji yang banyak daripada kerajaan iaitu pendidikan, polis dan tentera. Yang lain dalam perkhidmatan awam makan apa???
Perkeranian dilupakan dalam setiap perubahan gaji.
Gaji kerani kanan sepatutnya diberi gred berasingan daripada KUP sebab tanggungjawab dan penyeliaan kepada kakitangan KUP.
Tepuk dada tanya selera, kalau tak menang jangan marah.

X mkn saman berkata...

Kalau majikan berkeras juga arahkan staff tanda tangan opsyen macam mana pulak tuan? Macam kami ni.. 20 Disember ni kena tanda tangan ...
....................................................................
Bolehkan kita sign apa2 dokumen yg x jelas ? Basic le..kita pegawai kerajaan, nak sign apa2 kena jelas. Nak sah sijil org pun kena tengok yang ori dulu. Kita kena tegas dgn majikan yg keras.

kaki terajang berkata...

Kan opsyen..ikut korang la..x suruh pun sign..cuepacs g balik sambung keje la weh..wat kongres nak escape keje opis je tu
----------------------------------
kau ni jelas..jenis x tahu apa2. x join union..selfish.Kaki tumpang apa yg union dpt dari perjuangan.
Halalkah kita asyik numpang gitu??

Tanpa Nama berkata...

minta audit dan sprm siasat sape yang buat kerja kerja sbpa ni...heheheh

Tanpa Nama berkata...

risiko besar...tau2 kena buang kerja..kerja kerajaan tidak lagi menjamin masa depan, asyik takut jeee..memang la kerja betul, tapi bos asyik bg point ciput, naya tu..mampoih..xyah la pakai syarat buang kerja tu..xnaik gaji pun ada, zaman skrg zaman duit,kalu sampai xnaik gaji @ buang krja, xda la makna rakyat didahulukan...rakyat dibulu bulukan itu yg sesuai..sekian yg berbulu..

Tanpa Nama berkata...

minta audit dan sprm siasat sape yang buat kertas kerja sbpa ni...heheheh

org cuepacs berkata...

Dato sy cdgkan dato panggil JPA bagi taklimat dalam kongres. Pastu dato emel/bg taklimat kat kitorg lak. Kan senang. Buang masa je wat kongres last2 bantah. Guna kebijaksanaan sedikit. Berfikir di luar kotak.
==================================
BIJAK KAU...TAPI KURENG. KAU INGAT OMAR NK JAGA SORANG KE? KAU KENA MASUK KESATUAN SEKERJA..BARU KAU RETI

Tanpa Nama berkata...

nak cepat datuk call pm malam ni...takya tunggu esok lusa jumpa pm..

Tanpa Nama berkata...

kami tak marah gaji jusa besar..cuma kami marah gaji budak hingusan setarah gaji org lama

East berkata...

pak omar, twiit kat Najib.......jom kita ramai2 twiit najib,,biar dia dengar keluh resah kita

Tanpa Nama berkata...

SBPA semakin kalut.
SBPA lebih kepada "divide and rule".
Sama seperti era penjajahan British.

Dalam kalangan penjawat awam sudah ada bunga-bunga perpecahan melalui komen dan luahan rasa dalam ruangan seperti ini.

SBPA akan disokong oleh kalangan yang berada di tahap tertinggi (JUSA dan ke atas), para penjawat awam yang baru satu atau dua tahun bekerja, juga junior yang akan berada satu bar mata gaji di belakang senior masing-masing.

SBPA menjadi sebaliknya dalam kalangan kelompok pelaksana (yang grednya tidak mengalami penambahbaik) dan kelompok senior yang pada gred SSM mereka berada 3 atau lebih bar mata gaji tetapi apabila SBPA dilaksanakan para junior rapat di belakang mereka.

Dengan demikian, "divide and rule" atau "pecah dan perintah" telah kembali semula selepas kita mengecapi kemerdekaan.

Tanpa Nama berkata...

SBPA...Skim Bantu Pegawai Atasan...BR1M500 tu baguslah dilaksanakan oleh kerajaan tetapi pada hakikatnya duit yg diberi tu pn memang duit rakyat juga...Tapi klu najib dan menteri kabinet potong separuh pada gaji dia setiap bln derma kt rakyat bru aku respek..klu setakat agihkan duit rakyat yg dikorek dr rakyat, mana-mana parti pn blh buat mlh mgkn lebih lg.Rakyat bkn bodoh...hangpa bagi RM500 secara one off sekali saja kat rakyat tahun dpn tapi kroni-kroni(premier/jusa) dpt kenaikan gaji RM20,000-30,000 sebulan...menteri gaji naik berpuluh ribu n dpt berjuta2 sain projek sane sini..ceh...itupn wktu nk pilihanraya baru nk wat itu ini..tahun lps bila cuepacs minta bonus kau ckp tidak bermoral ..mentang2lh x pilihanraya lg...nmpk sgt pemberian tidak ikhlas dan ada mksd politik,...ceh...klu SBPA dilancarkan juga dgn kaedah perpindahan gaji mcm ni,JUSA C keatas gaji dh besar lompat tahun gaji SBPA sama dgn tahun gaji SSM beza beribu-ribu tetapi gred 54 kebawah DIPINGGIRKAN dgn buat kaedah satu kenaikan gaji je dipilih gaji yg terdekat di SBPA dan yg TURUS dpt kenaikan gaji single point berpuluh ribu ditukarlantik ke jawatan PREMIER dan MENTERI2 dan PREMIER MENTERI gaji naik berpuluh or mgkn ratus ribu dgn maha hebatnya, kita tunggu saja PRU13 nti bumi ini milik siapa...

bengang berkata...

mohon kerajaan langsaikan hutang2 loan bank,loan rumah dan kereta kepada PA yg di nasihatkan bersara awal sebagai mengenang jasa PA yang banyak membantu merancakkan lg ekonomi negara sebelum ni dan diberi pencen. SBPA akan dilihat lebih bermakna dan releven. hehe..

Tanpa Nama berkata...

Kita mau tau lampiran C saja. Kalau lampiran C sudah tau, dan berpuas hati, kita bole tanda tangan setuju terima opsyen SBPA. Opsyen ni bagus untuk keutuhan PA.

Tanpa Nama berkata...

orang tak faham macamana nak tandatangan.orang yang setuju di sini ialah pihak jusa dan orang atasan ni kan.

Tanpa Nama berkata...

SPBA bagus dapat membaiki kesilapan ketidakaturan kenaikan gaji kaki tangan awam pada 2007. Laungan kumpulan p&p yang terjerit-jerit mahu keadilan terutama gred 41 langsung tak dihiraukan oleh presiden kupek.Dasar exit policy bukan satu masalah jika kita ikhlas bekerja dan percaya rezeki yang kita dapat itu halal tanpa ada kecurangan dalam bertugas.

Syed Mohd Adib berkata...

sape2 yg terlepas tgk temubual bersama KPPA di TV1 semalam, boleh tgk kat sini:

http://syadib.blogspot.com/2011/12/tv1-dialog-sistem-baru-perkhidmatan.html

khz77 berkata...

Aku tak puas hati bab 7-13% jer. Sebab kata kalau sain SPBA naik 7-13% lepas tue tangga gaji naik RM80-RM320..Tang 7-13% tue mana??? Hanya tangga gaji jer.. Dato Omar minta penjelasan PM segera mengenai bahagian ini.

Tanpa Nama berkata...

Aku tak puas hati bab 7-13% jer. Sebab kata kalau sain SPBA naik 7-13% lepas tue tangga gaji naik RM80-RM320..Tang 7-13% tue mana??? Hanya tangga gaji jer.. Dato Omar minta penjelasan PM segera mengenai bahagian ini.

org cuepacs berkata...

Kita berkhidmat biarlah ikhlas. Dasar yang dibentuk telah dibincangkan dengan semua pihak. Di pihak bawahan kami tiada masalah untuk ikut sbpa. Kita perlu berlumba. Yang terbaik akan kekal manakala yang tidak memuaskan seharusnya berusaha ke arah lebih cemerlang. Sekadar coretan hati seorang J17.
===================================
Apa la korg sume nak gaduh2..kan leh download je pekeliling..baca dan fahamkan..ni la org kite..cket2 taklimat, kursus, bla2..pandai2 la baca..budak2 sekolah pun leh baca gak..aiyooo dey macha..tarak sekolah ka
==================================
Bukan semua x perform..apalah yang nak risau sangat. Kot2 presiden2 ni yang risau kot..yela keje x buat..sibuk kongres je..membe opis panas je kene wat keje diorg..Siannnnnn
=================================
Ai cuepacs...macam la kami ni pelaksana yang x perform..adalah cket2 tp bukan semua..biarlah kami buat keputusan kami juga. Janganlah bagi pandangan seolah nya kami ni takut x perform. Buat kajian dulu sebelum bantah membantah. Wallahualam. Salam
=================================
WAT UNDI X PERCAYA KT OMAR OSMAN, JGN NK MANDAI XKAN KRAJAAN NK BG PENJAWAT AWAM SUSAH..PM banyak keje lagi..korang dulu nak masuk gomen kan maen lagi..merayu2..haha..

Rasanya kene tukar la kepimpinan cuepacs ni..sume dah senior sgt..dah abes kontrak pun..bagila peluang kat anak2 muda..sebab skim ni nanti diorg yang akan absorb..amcm?

Geng camna nak wat undi x percaya?? Yang g undi pun orang2 die gak..yang meeting pun diorg2 je..kitorg yang junior cm nak mampos wat keje diorg kat opis..huhuhu

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
KOMEN2 KAT ATAS TU YG AKU KUMPUL DARI ORANG2 YG LEH AKU SIMPULKAN :
1. SELFISH/TAHU BUNCITKAN PERUT SENDIRI JE.
2. X JOIN MANA2 UNION.
3. X RETI/FAHAM TENTANG UNION
4. X INTEGRITI SBB NAK SIGN YG X JELAS.
5. KAKI BODEK BOS.

Sori le bro kalau terkena..salam.

=================================

krani skolah berkata...

Tanpa Nama berkata...
Apa la korg sume nak gaduh2..kan leh download je pekeliling..baca dan fahamkan..ni la org kite..cket2 taklimat, kursus, bla2..pandai2 la baca..budak2 sekolah pun leh baca gak..aiyooo dey macha..tarak sekolah ka

Khamis, Disember 15, 2011 8:47:00 PM

>>org yg tulis ni mgkin xpnah bc pekeliling kjaan kot.nk mmbaca mmg la bdak skola pn tau, tp nk memahami pekeliling tu y pnting sbb terma2 yg ada dlm tu.ape da..ini melibatkan perkhidmatan sseorg.kt skola ni krani uruskan sumer.cmner nk terangkn kt cgu2 ni klu kite pn xpaham..

Tanpa Nama berkata...

...hai kenapalah tak buat pelarasan gaji sahaja seperti tahun 2007, tapi buatla dengan teliti supaya kesilapan kecil 2007 (gaji pokok 32 lebih besar dari 41 dsbnya) tidak berlaku lagi. Tak perlulah tukar2 polisi ka skim ka. Kejap SSB, kemudian SSM ni SBPA. Lepas ni kalo org lain jadi PM, skim apa pulak yang direka? Pegawai2 yang bertanggungjawab menggubal gaji tu pun pakailah logik jangan main sondol je janji siap. Tak pasal2 kena kutuk, kena sumpah.Kalau anda buat silap, 1.4 juta PA mengutuk dan menyumpah, apa akan jadi dengan gaji yang dimakan dan diberi sebagai nafkah kepada anak bini? Cubalah kaji betul2. Ni tidak, duduk dalam ofis ber-aircond makan minum tanggung tapi kerja tak betul. Nanti org keje swasta n org yg tak keje salahkan PA plak.

Tanpa Nama berkata...

Mcm mane ni,klau kerajaan skrg kalah dlm PRU13 nanti di sebabkan oleh PTD2 yg banggang 'mencipta' SBPA ni...golongan banggang ni tetap berada dlm JPA juga,yg jadi mangsa PM dan kerajaan beliau...wal hasil balik asal lah jadi nye

Tanpa Nama berkata...

penjawat awam berkata...
salam ybhg dato

saya syorkan dan cadangkan... ybhg dato untuk menyenaraikan semua perkara yang menjadi asas kepada ybhg dato dan ahli2 mesyuarat cuepacs di perlis sana untuk menolak SBPA.

kalau isunya :

1. kerisauan penilaian prestasi tahunan
2. tempoh tawaran tandatangan opsyen
3. exit policy yang berkaitan penilaian prestasi
4. kenaikan gaji tahunan yang berdasarkan penilaian prestasi

makna kata, ybhg dato dan semua ahli mesyuarat adalah orang2 yang tidak ada keyakinan diri dan keyakinan terhadap para penjawat awam.

kenapa nak takut markah rendah? adakah ybhg dato pernah membuat kajian secara ilmiah atau kajian yang diperakui bahawa setakat ini mereka yang mendapat markah yang rendah adalah dari jenis orang yang macam mana?

minta maaf ybhg dato, kurang bijak tindakan ybhg dato sekiranya ybhg dato tidak mempunyai kajian yang terperinci tersebut. kalau sekadar mendengar keluh kesah sebilangan kecil dan dijadikan kayu pengukur. satu kesilapan besar ybhg dato duduk di kerusi presiden cuepacs.

wallahualam. wassalam.


---------------------------------------------------------------------=

Salam...

Yang dirisaukan skrg adalah ditakuti org yg rajin wat kje tp x ska nk tnjuk2 kjenya yg akan jadi mangsa..
rsnya kalo ikut skim ni lg mnjadi2 la budaya kipas mengipas bos dan bodek2 n ampu2 sna sni. sape yg pndy ckp tp x pndy wat kje yg akan naik dlu nnt.
takut smpy 1 msa org bwhn bg rasuah kat bos smata2 nk dpt prestasi baik..fikir2kan la ye..

TEKONG DARAT berkata...

Orang yg menentang keputusan cuepacs ni adalah org yg perasan hanya dia sorang yg buat kerja...dan terpesona dengan kenaikan yg tak seberapa...padahal, azab yg nak datang tu bermula 2013...diorg kat atas tu org terpelajar(eksploitasi bawahan)..kalu pihak yg macam cuepacs kerjanya keluar masuk pejabat jpa pun rasa tertipu dgn skim ni, apa plak orang mcm korang yg tak penah pun masuk n meeting ngan jpa?...pikir laa sket...

Tanpa Nama berkata...

Saya ada mengikuti taklimat SBPA oleh JPA. Daripada pemahaman saya,kaedah kenaikan gaji dari SSM ke SBPA kelihatan seperti double standard. Bagi gred 54 kebawah (P&P dan sokongan/pelaksana), kaedah pemindahan gaji adalah gaji sekarang + kenaikan 1 PGT (dibawah SSM) dan seterusnya akan diletakkan ke mata gaji terdekat (bawah SBPA). Ini boleh memungkinkan seseorang dari T8 (SSM) menjadi T4 bawab SBPA. Tetapi bagi pegawai JUSA & TURUS kaedah pemindahan gaji adalah mengikut T contoh yg diberi adalah T4 (SSM) ke T4 (SBPA, dan ianya membolehkan mereka mendapat kenaikan yg begitu tinggi.Mungkin perkara ini boleh diketengahkan oleh ceupac, kenapa gred 54 kebawah tidak boleh dibuat kaedah yang sama atau hampir2 sama. Contohnya P1T5 ke T5, P2T5 ke T6, P3T5 ke T7 dan seumpamanya.

pa berkata...

KALAU DS NAJIB IKUT KATA KP JPA TU..MAKNANYA HAYAT POLITIK DIA DAN GENG2NYA X LAMA LE.
UNION KAT MALAYSIA MAMPU GONCANG KERAJAAN ..
KERAJAAN BARU PUN MAMPU BYR GAJI PA CAM KAKITANGAN NEGERI KAT KLATE,KEDAH,PENANG + SELANGOR, GAJI X KURANG PUN .

Tanpa Nama berkata...

S - Skim
B - Bodek
P - Pegawai
A - Atasan
@
S - Skim
B - Bunuh
P - Penjawat
A - Awam

pa berkata...

Orang yg menentang keputusan cuepacs ni adalah org yg perasan hanya dia sorang yg buat kerja...dan terpesona dengan kenaikan yg tak seberapa...padahal, azab yg nak datang tu bermula 2013...diorg kat atas tu org terpelajar(eksploitasi bawahan)..kalu pihak yg macam cuepacs kerjanya keluar masuk pejabat jpa pun rasa tertipu dgn skim ni, apa plak orang mcm korang yg tak penah pun masuk n meeting ngan jpa?...pikir laa sket...
==============================
Aku sokong kau tekong darat..kau faham keje union. TQ

Tanpa Nama berkata...

Bodo la pak osman ni..
x puas hati sb pelaksana naik x byk. PnP naik byk..
Sb tu nak boikot..
Weh pak osman, kenapa masa pak lah dulu diam2 je.. masa tu PnP x puas hati ko diam je pak osman weh..
Berenti lah pak osman weh, kasi org lain plak..

Kenapa nak bising2..
X puas hati x yah sagn.. duk la dgn SSM dgn gaji lama tu..
Yg nak sign tu sign je..
jgn dilayan org macam tu..
habis cerita..

TEKONG DARAT berkata...

Katakan kalu korang sign skim ni dan dapat kenaikan rm 200...pada tahun 2013 plak kenaikan bergantung pd SKT...kalu SKT korang tk cukup utk menaikkan gaji?...apa cerita?...korang kena ingat, pengurusan tertinggi akan wujudkan kuata utk naik gaji...katakan setiap perjawatan ada 10 ribu penjawat...dan kuata kenaikan gaji hanya 1000 org je stahun, agak2 berapa lama korang kena tuggu utk naik gaji?...10 tahun sekali?...dah masuk sbpa ni, kenaikan bukan automatik tau macam skrg...tapi berdasarkan SKT...

Tanpa Nama berkata...

Sebenarnya kekalahan majoriti BN PRU12 aritu disebabkan oleh salah satu faktor penjawat awam juga.Wktu tu kenaikan gaji SSM baru tidak dpt memuaskan hati byk pihak ditambah pula dgn tidak dibayar bonus tahun 2007.Jgn disebabkan SBPA ni pula PRU13 ni umpan makan diri..1.4 mil PA out of 28 mil population x msk ank bini n' saudara mara PA lg mana tak jatuh....betul la klu kali ni BN jatuh memang kena salahkan PTD di JPA(terutama yg pgkt jusa keatas) yg atur SBPA ni dan Pak2 menteri yg luluskan usul yg berat sblh ini tanpa mengkaji dgn teliti terlebih dahulu kaedah perlaksanaannya yg kurang adil...

Tanpa Nama berkata...

Kata kerajaan negeri d bwh pimpinan PR yg nk buang org..hakikatnya..mm..ntah la labu..
(trick nak buang org secara senyap).

TEKONG DARAT berkata...

Percaya laa, kita belum sampai masa utk sistem semacam ni...tima kasih laa jugak utk cuepacs...mereka bkn golongan atasan...tp berani nak gi jumpa orang atasan utk bela semua kakitangan awam termasuk mereka yg perasan bagus...risiko mereka tanggung tinggi...silap2, kalu sign skim ni, mereka golongan pertama yg kena exit policy...jgn sombong sangat...

Tanpa Nama berkata...

bagi PA yang akan genap 15 thn pada 2012, merasa amat sedih kerana KUP akan dimansuhkan jika memilih SBPA.

Tanpa Nama berkata...

Sbelum PA2 terikat dan tertekan dgn 'exit policy' SBPA ni...silap hari bulan DS Najib & kerajaan beliau yang merasai dahulu kepedihan 'exit policy' ni.Jadi yg berisiko dgn exit policy ni adalh PA2 bawahan dan jg PM ,geng2 atasan dlm JPA are always the 'winnable candidate'

Tanpa Nama berkata...

Senang nak faham SSM berbanding SBPA. Lagipun tak tergesa-gesa nak sign borang opsyen. Apalagi bg kakitangan awam yang tengah bercuti di kpg sekarang...dapat arahan print borang,sign dan pos segera ke jab. masing2.Bagi yang tak ada line internet kat kpg lglah susah, tak tau apa2.memang menyusahkan tetapi apa nak buat' Saya yang Menurut Perintah' Semoga ada perubahan selepas CUEPACS bertemu PM nanti. Semoga semuanya lebih terang-benderang...... tak perlu bersuluh-suluh lagi.Buat sesuatu keputusan tu kenalah mengambilkira lokasi pekerjaan setiap penjawat awam dan juga kenalah tengok tempoh masa tu betul2 sebab bukan semua penjawat awam bekerja di pejabat ...

Tanpa Nama berkata...

MANA SLOGAN RAKYAT DIDAHULUKAN ???? DAN PENCAPAIAN DIUTAMAKAN UNTUK??? ADAKAH UNTUK DIRI SENDIRI TAU KEPENTINGAN PERIBADI... NAMPAKNYA 1 MALAYSIA BUKAN UNTUK KAKITANGAN KERAJAN KOT!!!!

Tanpa Nama berkata...

Di bawah SBPA perkara 80, pemberian hadiah kenaikan gaji sebagaimana dlm pekeliling perkhidmatan bil 20 thn 2007 tidak terpakai lagi. Ini bermakna PPPLD yg dilantik ke DG41 tidak lg mendpt hadiah kenaikan gaji.

Tanpa Nama berkata...

kalau tuan2 lihat pada slide JPA, memang mengejutkan. ada kenaikan dari 9K++ ke 16K++. (kalau tak silap dari (SSM) T4/T5 ke (SBPA) T4/T5 dalam gred JUSA / TURUS). Ini bukan sulit kerana dibentangkan dalam taklimat JPA.

Tanpa Nama berkata...

mohon cuepacs minta jpa keluarkan sifir gaji sbpa.

rasanya inilah tranformasi gaji terbaik penjawat awam. 1M rakyat di dahulukan pencapaian diutamakan.

Tanpa Nama berkata...

Apa kata kita conteng fb kppa. Kat sana ramai pembodek (ptd). Kt tarok depa cukup 2 sampai depa sedaq!!!!!

Tanpa Nama berkata...

SBPA = Sistem Bahagiakan Pegawai Atasan..

Tanpa Nama berkata...

Syoknya sape yg buat opsyen ni..sy ni pembantu makmal je..kalo sy yg d beri kuasa buat opsyen ni sy pn boleh ltk kenaikan pembantu makmal smpy 9k jgak...hahaha..

Tanpa Nama berkata...

Sbelum PA2 terikat dan tertekan dgn 'exit policy' SBPA ni...silap hari bulan DS Najib & kerajaan beliau yang merasai dahulu kepedihan 'exit policy' ni.Jadi yg berisiko dgn exit policy ni adalh PA2 bawahan dan jg PM ,geng2 atasan dlm JPA are always the 'winnable candidate'

---
Betul kau ckp tu sb tu diorg tau nak cepat je suruh sain opsyen.Tapi diorg pn berpikiran cetek juga biase lantikan atasan gred Turus JPA tu dah kabel politik BN(lantikn PM)....Silap2 bertukar kerajaan nti diorg yg kene "exit policy" ditamatkan kontrak serta-merta(smpt merasa kejap je gaji ribu riban SBPA,mcm KPPA confirm out)...yg betul2 selamat(tp goyang juge sikit org lain payung) dan untung geng jusa c dan B je..Jusa A ade la sebahagian je selamat yg mana lantikan x pakai pengaruh politik BN...xpelh kite tgk je nti

Tanpa Nama berkata...

Semua PA nak tunggu jadual gaji sbpa. Yang JPA susah sangat nak tunjuk jadual gaji tu kenapa? Lepastu suruh PA sign opsyen walaupun penerangan kurang jelas. Bagi ketua Jabatan yang macam celaka suka berdendam dan tunjuk taring pada orang bawahan memang sukalah kalau beri markah bawah 70%walaupun PA bawahan sudah bekerja keras sepanjang tahun. Yang jadi mangsa adalah kumpulan pelaksana. Sentiasa diugut dengan markah prestasi yang rendah. Dahlah menentang PA bawahan menyertai Cuepacs dengan berbagai-bagai ugutan tapi faedah yang Cuepacs perjuangkan dia yang dapat lebih. Yg Berbahagia Dato harus ambil perhatian mana2 Ketua Jabatan yang selalu mengugut PA bawahan. Masalah ketua jabatan seperti ini saya rasa sudah sampai aduan kepada Yg Berbahagia Dato tetapi tidak ada tindakan langsung. Kalau dibiarkan, makin naik tocanglah ketua jabatan yang macam setan ni dan semakin tertekanlah PA bawahan seperti kami.

Tanpa Nama berkata...

tuan, itu bukan caranya. bertindak biarlah dengan cara professional. Kalau marahkan PTD sekalipun, zahirkan secara bijaksana, jangan nanti PTD melabel kita yang bukan PTD ini sebagai

Tanpa Nama berkata...

Semua PA nak tunggu jadual gaji sbpa. Yang JPA susah sangat nak tunjuk jadual gaji tu kenapa? Lepastu suruh PA sign opsyen walaupun penerangan kurang jelas. Bagi ketua Jabatan yang macam celaka suka berdendam dan tunjuk taring pada orang bawahan memang sukalah kalau beri markah bawah 70%walaupun PA bawahan sudah bekerja keras sepanjang tahun. Yang jadi mangsa adalah kumpulan pelaksana. Sentiasa diugut dengan markah prestasi yang rendah. Dahlah menentang PA bawahan menyertai Cuepacs dengan berbagai-bagai ugutan tapi faedah yang Cuepacs perjuangkan dia yang dapat lebih. Yg Berbahagia Dato harus ambil perhatian mana2 Ketua Jabatan yang selalu mengugut PA bawahan. Masalah ketua jabatan seperti ini saya rasa sudah sampai aduan kepada Yg Berbahagia Dato tetapi tidak ada tindakan langsung. Kalau dibiarkan, makin naik tocanglah ketua jabatan yang macam setan ni dan semakin tertekanlah PA bawahan seperti kami.

Tanpa Nama berkata...

Baiklah jika aku perhatikan dari luar, dasar ini bagus untuk menjadi perkhidmatan awam menjadi badan korporat yang mementingkan dasar yang berprestasi tinggi untuk ke arah negara maju yang lebih berdaya saing. Biar aku katakan bahawasanya dasar ini dasar secara halus untuk mengurang saiz kewangan negara dan mengurangkan saiz sumber manusia di dalam perkhidmatan awam kerana terlalu banyak pembaziran berlaku. Betul lah apa yang dikatakan oleh pihak pembangkang beberapa bulan yang lepas, jika mereka memerintah pun,mereka tetap akan membuang pekerja PA ini, belum sempat pihak pembangkang memerintah, kerajaan sekarang lebih mendahului. Jadi anda sebagai PA harus berkhidmat lah dengan berprestasi tinggi.

Tanpa Nama berkata...

setahun 1.1peratus PA dapat di kurang dengan sistem ini. wah.. kalo 10tahun mcm mana tu erk.. kalo mcm ni tak jadi balik la kepakaran rakyat malaysia melalui program talentcorp di luar negara nak join PA. mcm mana la nasip PA akan datang...

Tanpa Nama berkata...

tuan, itu bukan caranya. bertindak biarlah dengan cara professional. Kalau marahkan PTD sekalipun, zahirkan secara bijaksana, jangan nanti PTD melabel kita yang bukan PTD ini sebagai

--------------------------------------------------------------------------

sebagai ape?

Tanpa Nama berkata...

Sebagai PA, saya tidak risau mengenai markah prestasi kurang dari 70% kerana saya memberi komitmen sepenuhnya kepada kerja saya dan prestasi saya sebelum ini tidak pernah kurang dari 85%. Tapi yang saya agak terkilan ialah sikap double standard dalam kaedah pemberian kenaikan gaji SSM ke SBPA antara gred 54 kebawah (P&P dan sokongan/pelaksana) dan gred JUSA/TURUS.

Tanpa Nama berkata...

tunjuk lampiran C dlu br kami akan sign.

Mustafa berkata...

Memang tepat keputusan Q-pac agar hold-on dulu sign opsyen SBPA. Isu gaji perlu dijelaskan olej JPA. Semua PA bekerja disebabkan mahukan UPAH setiap bulan. Ini tidak pula kita boleh menuduh PA tidak ikhlas. Adakah anda puas hati sekiranya anda di T5 DG44 (MERAH) selepas anda memilih SBPA? Lihat contoh pemindahan gaji ini. https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AuZPo5y530jRdHIwSXR0SWZicDlPYkpIYXVBS2JrMmc#gid=0

tukang pangkah berkata...

D.Omar tolong bagi tahu najib,kenapa golongan jusa ke atas, kenaikan melebihi 13%, dimana slogan najib selama ini, menolong golongan pendapatan rendah terutamanya PA sokongan,dalam pembentangan belanjawan 2012, patutlah tak dijelaskan golongan mana yang menerima kenaikan 13% dan golongan mana yang menerima kenaikan 7%,rupa2nya ada yang tersurat dan tersirat,KENANGAN LALU......Sayang Sekali PAK LAH cuma memerintah satu penggal sahaja,kalaulah masih dipenggal ke 2,alangkah bahagianya semua PA pasti akan menikmati kenaikan gaji yang lebih pada tahun 2012, JASA DAN PEMBERIAN PAK LAH KEPADA SEMUA PA TERUTAMA KUMPULAN SOKONGAN AKAN DIINGATI SELALU HINGGA KE AKHIR HAYAT,SEMOGA ALLAH MURAHKAN LAGI REZEKI PAK LAH SEKELUARGA...AMIN............

Tanpa Nama berkata...

KESIAN KT I, KERJA BAGAI NAK RAK PUN...TAPI MAJIKAN JENIS PILIH KASIH NK WAT CAMNER.....

STILL XFAHAM APER BAIK N APER KURANG!!!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

yang kaya bertambah kaya..

Tanpa Nama berkata...

Saya setuju supaya SBPA dikaji terlebih dahulu atas alasan SBPA tidak menetapkan gaji minimum yang munasabah. Gred N17 (N4-1) minimum gaji ialah RM955.00. Kena tunggu 7 tahun, barulah dpt merasa gaji mencecah RM1,500.00++. Sepatutnya starting gaji ditetapkan pada kadar yang lebih sesuai dengan kos kehidupan pada masa sekarang. Berbeza dengan guru DGA29 (gred guru paling rendah), starting gaji ialah RM1,560.00.

Tanpa Nama berkata...

ntah.... jadual gaji baru mana?

Mustafa berkata...

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AuZPo5y530jRdHIwSXR0SWZicDlPYkpIYXVBS2JrMmc

FT17 berkata...

Saya merasa sangsi kenapa kenyataan ini diucapkan oleh Timb Presiden, bukan oleh yg bbhg Dato' sendiri. Maaflah jika saya buruk sangka kpd Dato'........

Tanpa Nama berkata...

x sign stay lah dlm SSM.... apa susah.... aku nak sign... aku suka dgn SPBA ni.... setuju 100% bagi aku xde masalah pasal dasar pemisah dan exit policy... klu kita bagus no prob... knp nak takut sgt dgn boss... selagai kta benar no hal punya... yg prob ni geng2 kaki culas... sbb tu risau sgt.... aku tgk ramai PA yg dok membazir duit rakyat... buat kerja lambat etc... so biar yg ada dlm PA yg betul2 nak berkhidmat... bukan terpaksa kerja coz nak rasa keluarga.... golongan ni lah yg paling ramai... dah tahu x seronok kerja... berenti cari kerja yg seronok... ni nak gaji tinggi... tapi malas nak usaha.... please leava PA klu byk songeh sgt... jgn duk menyalak.... byk lagi cara nak cari rezeki.... bukan kena makan gaji dgn kerja kerajaan.... yg penting kita kena ubah nasib kita... rajin berusaha... beribadat kepada Allah sekian terima kasih...

ikan bilis berkata...

sistem SBPA ni sebenarnya untuk mengurangkan PA yang tidak ada produktiviti kerja,dalam erti kata lain, kerajaan sekarang tak cukup duit untuk membayar gaji,memberi kenaikan gaji PA,semua duit telah digunakan untuk menolong orang awam yang susah seperti yang telah dibentang dalam belanjawan 2012,untuk projek PPRT,jalan kampong,bantuan untuk nelayan,BANTUAN RM 500 dan banyak lagi.inilah TRANFORMASI NAJIB,dengan slogan RAKYAT DIDAHULUKAN,PERCAPAIAN JUSA KE ATAS DIUTAMAKAN.PA SOKONGAN DI TEKAN DAN DIKURANGKAN.

Tanpa Nama berkata...

Betul cakap kau org.. kami nak santau bos kami pakai bomoh org asli.. Mampos kau kali nie..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Saya setuju supaya SBPA dikaji terlebih dahulu atas alasan SBPA tidak menetapkan gaji minimum yang munasabah. Gred N17 (N4-1) minimum gaji ialah RM955.00. Kena tunggu 7 tahun, barulah dpt merasa gaji mencecah RM1,500.00++. Sepatutnya starting gaji ditetapkan pada kadar yang lebih sesuai dengan kos kehidupan pada masa sekarang. Berbeza dengan guru DGA29 (gred guru paling rendah), starting gaji ialah RM1,560.00.

Khamis, Disember 15, 2011 11:43:00 PM

----------------------------------
sambung belajar lah bro... yg dok menyalak mcm ni buat apa... x malu ker.... jgn lah rendah kan maruah diri.... jaga harga diri.... rezeki Allah yang beri.....

Cikgu D4-1 berkata...

Cikgu sokong SBPA. 8 tahun dah time based.Masih dapat BISP 5%. Gaji naik. sikit pun xpe la.... asal naik. hahaha

DG1-1 berkata...

Cikgu sokong SBPA. 8 tahun dah time based.Masih dapat BISP 5%. Gaji naik. sikit pun xpe la.... asal naik. hahaha

Tanpa Nama berkata...

SBPA dari mata kasar, bagus juga sistem ni,yang penting, perlu PENAMBAHBAIKAN LAGI..........erti kata lain, MENANG-MENANG.........

Tanpa Nama berkata...

bagi je sume peringkat pelarasan gaji tahun sama dari ssm ke sbpa baru tak hilang tahun seniority...dan pgt dikekalkan mcm biasa...jgn double standard yg jusa c keatas je mcm tu...

PRU TIGA BELAS berkata...

LAMPIRAN C MANA.................esok kena sign SBPA..................cuepacs kata jangan dulu sign,ketua jabatan kata,mesti sign............DALAM DILEMA

Tanpa Nama berkata...

Sebagai PA, saya tidak risau mengenai markah prestasi kurang dari 70% kerana saya memberi komitmen sepenuhnya kepada kerja saya dan prestasi saya sebelum ini tidak pernah kurang dari 85%. Tapi yang saya agak terkilan ialah sikap double standard dalam kaedah pemberian kenaikan gaji SSM ke SBPA antara gred 54 kebawah (P&P dan sokongan/pelaksana) dan gred JUSA/TURUS.
--------------------------------
Awak dapat boss yang ok. mestilah cakap beri komitmen sepenuhnya. Kalau boss awak jadi boss kami mungkin 95%. Boss baik bolehlah cakap. Dapat boss kaki dendam,komitmen tinggipun tetap dipandang rendah wok.

penjawat awam berkata...

salam buat semua penjawat awam

sebelum ini, mesej disampaikan direct kepada ybhg dato.

tapi sekarang, ditujukan khas pula kepada penjawat awam yang sentiasa berfikiran tentang gaji sahaja.

cuba baca dari awal sampai akhir komen dalam posting ini. persoalan yang dibangkitkan ialah GAJI.

banyak sangat ke beban tugas penjawat awam ini? yang peliknya mutu perkhidmatan tak nampak pun perubahan ketara?

sori to say. tak payah pening2 kepala, sendiri jujur sudah. dalam tempoh 8 jam bekerja sehari, berapa jam masa berkualiti yang anda peruntukkan untuk kerja?

kemudian jadikan pula dalam masa 5 hari bekerja, 24 hari bekerja... sebab aku tolak sabtu ahad.

berapa jam masa berkualiti anda untuk bekerja?

yang ini tak perlukan kajian, memang terang. sohih. tak percaya?

yang bising2 kata gaji JUSA besar, gaji itu besar, dan gaji dia kecik. agak2 beban kerja anda dan kadar kebertanggungjawaban anda semua berapa besarnya?

katalah keluar laporan audit, ada kesalahan dalam pengurusan kewangan atau peruntukan, yang nak disalahkan yang dekat bawah2 nih ke yang dekat atas2 tu?

nak contoh lain? ada. adakah yang JUSA2 nih...masuk2 je perkhidmatan awam terus dapat JUSA? bos2 korang semua, terus jadi bos ke?

nak sembang senioriti? mazhab mana yang korang pegang nak kata kena lihat senioriti? sekarang ukur ikut prestasi. so performlah.

kalau rasa ada yang kaki ampu, boleh dapat markah tinggi. lawan balik. jangan takut. tapi ikutlah prosedur dan saluran yang betul.

ini belum laksana dah bising2. kerja tak seberapa.

aku sendiri rasa malu tengok komen2 dekat sinih. kalau orang2 swasta tengok, pergh...ini menataliti orang2 kerja kerajaan. hancur.

aku relaks je. apa ada hal. kalau aku tak nak, aku tak sign opsyen. kalau aku nak, aku sign opsyen. senang je.

yang dok kalut2 sangat sebab apa? gaji nak besar, kerja tak seberapa. hancur perkhidmatan awam.

nak marah ke dengan komen aku ni? kalau korang orang dewasa dan lebih tua dari aku yang baru setahun jagung dalam perkhidmatan awam ini, sila ubah sikap terlebih dahulu.

negara dah membangun, menuju negara maju, tapi penjawat awamnya? hancur. kerana nila setitik rosak susu sebelanga.

kalau rasa tak puas hati, contact bahagian gaji masing2. tanya berapa dapat, tak setuju? nak memberontak? jangan sign opsyen. senang cerita.

renung2kan ya. wallahualam. wassalam.

Tanpa Nama berkata...

dulu siapa minta PKT dihapuskan???
akibatnya sekarang totally rujuk KPI/LNPT..

SIGN jelaaaaa...

nak puaskan hati semua orang susah.. kalau semua nak gaji macam JUSA susahla..

jangan dengki dan hasad, rezeki masing2..

Tanpa Nama berkata...

Sebenarnya SSBPA ni PTD la yang paling terkesannya tuan-tuan, gaji lantikan diturunkan sbb diselaraskan dr RM1993.63 ke RM1935. Jawatan-jawatan Turus yang diisi oleh PTD dibuka menjadi jawatan Premier yang akan diisi secara kontrak. Penyandang Jusa A yang akan ke jawatan Turus perlu bersara demi kepentingan perkhidmatan awam sblm dilantik ke jawatan Premier. Lepas ni mgkn tiada lagi KSU, KSN atau KSP dari PTD, namun demi kepentingan perkhidmatan awam, ia wajar. Saya percaya tiada istilah org luar sbnrnya, kerana majoriti penjawat awam pun pernah berkhidmat dlm sektor swasta sblmnya, bila dilantik ke perkhidmatan awam tetap berintegriti dan berprestasi tinggi seperti sblmnya. Jadual gaji masing-masing hanya boleh dilihat oleh individu kerana ia PNC sbb pergerakan gaji tidak lagi sama oleh sebab kenaikan gaji adalah berdasarkan penilaian tahunan.Sekiranya anda telah mendapat borang option insyaallah tuan-tuan akan disertakan sekali jadual tersebut. Terdapat skim2 yg dijumudkan oleh sebab meluaskan bidang tugas dan memastikan setiap jawatan mendapat peluang untuk bergerak ke tahap lebih tinggi, sebagai contoh jawatan penolong penyelidik sosial dan penolong pegawai kebudayaan ke jawatan PT/PO. Siapa yang belum dgr taklimat tu, seeloknya sediakan soalan kemusykilan dan gunakan sebaiknya sesi taklimat tu untuk mendapat pemahaman mengenai sistem ini. Mengenai exit policy, ianya adalah langkah wajar bagi mempertingkatkan prestasi terutamanya prosedur tatatertib yang memakan masa yang lama sblm ini. SBPA, Sila Baiki Prestasi Anda.

Tanpa Nama berkata...

saya berkhidmat selama 7 tahun. 2013 sepatutnya ditukarkan ke Dg32 (2-2). Namun berdasarkan contoh yang diberi 2012 dikira sebagai tahun pertama dan layak ke dg32 hanya pada 2019. Adakah ini adil???? Inikah yang dikatakan hadiah kepada kakitangan awam????

Tanpa Nama berkata...

saya berkhidmat selama 7 tahun. 2013 sepatutnya ditukarkan ke Dg32 (2-2). Namun berdasarkan contoh yang diberi 2012 dikira sebagai tahun pertama dan layak ke dg32 hanya pada 2019. Adakah ini adil???? Inikah yang dikatakan hadiah kepada kakitangan awam????

PRU TIGA BELAS berkata...

LAMPIRAN C MANA.................esok kena sign SBPA..................cuepacs kata jangan dulu sign,ketua jabatan kata,mesti sign............DALAM DILEMA

Tanpa Nama berkata...

saya berkhidmat selama 7 tahun. 2013 sepatutnya ditukarkan ke Dg32 (2-2). Namun berdasarkan contoh yang diberi 2012 dikira sebagai tahun pertama dan layak ke dg32 hanya pada 2019. Adakah ini adil???? Inikah yang dikatakan hadiah kepada kakitangan awam????

Tanpa Nama berkata...

YANG DI ATAS TU BERKUASA...KITA YANG DIBAWAH INI ..LAKSA.....BUAT KOT MANA PUN KITA YANG TERSEKSA......TAK SIGN..NANTI TAK KENA....MACAM DAH TIADA PILIHAN....KITA YANG TAKUT KEDUA DUA NI WAYANG JER....HMM

Tanpa Nama berkata...

APA PUN BERUNDINGLAH DENGAN BIJAKSANA DAN HARAP PM KITA DAPAT MEMBUAT KEPUTUSAN YANG ADIL DAN JITU....KITA TIDAK MAHU SATU PIHAK YANG PUAS HATI DAN PIHAK YANG LAIN KECEWA...INI AKAN KERUHKAN LAGI SUASANA.....T.KASEH

Tanpa Nama berkata...

APA PUN BERUNDINGLAH DENGAN BIJAKSANA DAN HARAP PM KITA DAPAT MEMBUAT KEPUTUSAN YANG ADIL DAN JITU....KITA TIDAK MAHU SATU PIHAK YANG PUAS HATI DAN PIHAK YANG LAIN KECEWA.

Tanpa Nama berkata...

PEKELILING DAH ADA-->TAPI MALAS BACA

GAJI AKAN DINAIKKAN-->TAPI DENGKI JUNIOR DAPAT KEJAR SENIOR

PTK DAH HAPUS..

NAK APA LAGI?

KALAU TAK PUAS HATI JANGAN SIGN..BG JE LALUAN KEPAD ORANG YANG NAK SIGN..

SAYA AKAN SIGN SEBAB SAYA YAKIN REZEKI ALLAH ADA DIMANA-MANA!!!

Tanpa Nama berkata...

keliru betul..kenapa tk dijelaskan betul2 supaya semua peringkat boleh faham... ringan sama dijinjing, berat sama dipikul... naik biar le sama rata sama rasa...

Tanpa Nama berkata...

Masih X paham ...x jelas...cam gampang pun ada rasa nyer ni..tapi cuepacs terbaik

Tanpa Nama berkata...

opsyen dah nak disign,jika tak sign, apa2 keistimewaan tak dpt,kalau sign pulak kena ikut syarat, masalahnya SBPA ni lebih kearah sistem ampu boss atau sistem kipas.tak pandai kipas ketinggalan silap2 junior gaji lebih tinggi dari senior. akan timbul rasa iri hati dikalangan kakitangan sesuatu jabatan. sikap tak mempercayai akan ujud itu yang sy nampak.maaf la kalau salah. SBPA ni adalah cara di sektor swasta sejak zaman dulu lagi terutama di sektor perkilangan. yang jadi masalah jika pekerja yang ditamatkan perkhidmatan tu dah ada loan perumahan,di sebabkan prestasi rendah kena buang macamana nak byr loan tu?kalau yang muda leh cari kerja lain tp yang berusia mcmana pulak?satu lagi jika boss2 yang kedekut nak bg markah tinggi macamana?

Hussin Ahmad berkata...

Assalammualikum

Yang Berbahagian Dato' Presiden CUEPACS, Timbalan Presiden dan Ahli-ahli Majlis Tertinggi...

saya bukan menentang kerajaan...saya sendiri kakitangan awam...senario ini pada pendapat saya sebenarnya mendatangkan musibah kepada Kerajaan (Barisan Nasional) pada PRU 13 yang akan datang seandainya ia masih diteruskan....saya pasti Putrajaya (khususnya) Malaysia (amnya) akan ditakluki parti pembangkang...


Minta lihat dan kaji semula SBPA ini dgn lebih mendalam sebelum dilaksanakan.....banyak perkaran yang diselindungi....

(Mengapa perlu membayar gaji Peringkat atasan (premier) berbelas dan puluhan ribu sedangkan mereka telah ditanggung kesemuanya dengan duit rakyat (Tol, Petrol, Kenderaan, Astro, Bil Air, Bil telifon dan segala bil yang ada...adakah ini berbaloi untuk rakyat malaysia

** Minta Dato' Haji Omar Osman sampaikan kepada YAB Perdana Meneteri

- Jangan Campur-adukan pentadbiran kerjaan (kakitangan awam) dengan Politik barisan nasional, kami hanya membantu menjalankan aktiviti2 pentadbiran Negara dan kerajaan yang memerintah sahaja - padah akan menanti sebenarnya sekiranya itu berlaku

fikir-fikirkan...
sebelum berlaku peralihan kuasa yang kita sendiri tidak menyagka

Tanpa Nama berkata...

Masih kurang faham tntang pelarasan gaji...mcmna nak sign..bleh2 gaji junior hampir sama dgan gaji senior.....tapi kitorg anak bilis ja kena ikut jga la...

Tanpa Nama berkata...

YANG PALING SERONOK SBPA IALAH JURUTEKNIK J17 SEBAB NAIK J27, KUMPULAN JUSA DAN PREMIER, YANG LAIN2 HANCUSSS..SIAPALAH YG BUAT DASAR GAJI YG MEREPEK NI? GRED MANA YG DIPERTANGGUNGJAWABKAN BUAT DASAR GAJI KARUT MARUT NI? JENG...JENG..JENG...

dulu kerja swasta berkata...

Yg emo2 ni apa pasal... sesiapa PA yg pernah kerja swasta sebelum masuk Gov rasanya tidak sukar menerima SBPA. Exit policy tidak menjadi masalah jika kita betul2 berkerja. Di luar sana sesiapa yg tidak berprestasi senang2 je boleh di buang kerja. Gaji pun naik ikut prestasi. tak kira senior or junior. sapa kuar kerja. gaji lebih tinggi.

Tanpa Nama berkata...

JPA PATUT AMBIL KIRA BEBERAPA PERKARA DLM MENGGUBAL DASAR GAJI INI. KALAU TAK PANDAI MINTALAH TOLONG GRED 17 BUAT BEB...

PERKARA UTAMA:

1. SENIORITI SESEORANG..
2. KELULUSAN TERTINGGI SEMASA DIPEROLEHI SESEORANG..
3. BIDANG TUGAS SESEORANG..
4. KURSUS-KURSUS PROFESIONAL SESEORANG..
5. KEPAYAHAN/KESEGSARAAN TUGAS...

UNTUK NAIK GRED/PANGKAT/SKALA GAJI BIARLAH FAKTOR DI ATAS MENJADI RUJUKAN PENTING BUKAN MAIN HENTAM SAJA..

Tanpa Nama berkata...

SBPA TIDAK JELAS SEBAGAIMANA OPSYEN KE SSM DAHULU BYK YG TERSELINDUNG SEPERTI LAMPIRAN C ,HILANG KEKANANAN, KENAIKAN GAJI YG TERLALU BESAR PERBEZAANNNYA ANTARA YG DIBAWAH DGN JUSA DAN TURUS SERTA TEMPOH MASA YG PENDEK UNTUK PILIHAN OPSYEN.HARAP CUEPACS DPT BERIKAN PENJELASAN LANJUT KPD PM NNT. TERUSKAN PERJUANGAN MU DATO' PRESIDEN DEMI KEBAIKAN PERKHIDMATAN AWAM

Tanpa Nama berkata...

RASA TAK PUAS HATI BUKAN TERLETAK PADA EXIT POLICY SEBENARNYA, TAPI SISTEM GAJI YG DITAWARKAN CUKUP MENGECEWAKAN. SUDAH TAK KENAL LAGI YG MANA SENIOR YANG MANA JUNIOR..TIDAK ADA PENGHORMATAN DAN PENGHARGAAN KEPADA STAF SENIOR..JANGAN PENTINGKAN GAJI JUSA DAN PREMIER SAJA SELAIN J17 KE J27...HHEHEHEEE...

bomoh siam berkata...

pelawok...pelawok...pelawok...pelawok...pelawok...pelawok...pelawok...

Tanpa Nama berkata...

kita rasa dukacita dengan polisi gaji baru yg indah khabar dari rupa ini. mengapa mesti canang gaji mati sesuatu gred (konon tinggi), bukan gaji semasa yg tinggi? kakitangan awam perlukan gaji semasa yg tinggi untuk terus hidup beb...bukan gaji mati yg entah sempat dinikmati atau tidak oleh seseorang penjawat awam itu...

Tanpa Nama berkata...

Sah dah yang buat sekim ni geng PTD... harap muka je macho mcm gay... lulus Universiti longkang mana entah.. kalau tengok agk2 sekim gaji tu agaknya matematik orang yang buat sekim ni nyaris-nyaris pass atau tak pass langsung... patutla yg lulusan engenering gaji murah dari lulusan sastera... hahahaha... harus la kerajaan tumbang PRU ni .. huhu ... pakai merit la sikit ambil PTD ni... jangan amik borong jer... carik yg fikir kritikal dan fikir jauh...

Tanpa Nama berkata...

klu bos ok dan memahami kerja kita takpe la.... tetapi klu dapat bos yg jenis dendam & kedekut bagi markah mcm mana ye.... padahal kite sudah buat kerja/tugas sehabis baik sehingga masa utk keluarga pun terpaksa dikorbankan... mmg pernah terjadi kepada diri ini yg malang.... nak kata kerja tak siap, dah siap dah... siap mintak tugas tambahan kat staf lain lak.... terbalik lak bagi staf yg tak siap kerja tapi dpt markah tinggi kerana kepakarannya dalam bidang MEMBODEK.... cer komen ckit.....

Tanpa Nama berkata...

JPA JANGAN PERLEKEH PRESIDEN CUEPACS DENGAN MENYEMBUNYIKAN FAKTA2 PENTING SBPA. AMALKAN KETELUSAN DLM BERBICARA DGN PRESIDEN CUEPACS..KAKITANGAN BAWAHAN PUN BUKANLAH KAMPUNGAN SANGAT YG BOLEH DIGITU-GITUKAN...HEHEHE...

Jaja berkata...

Nak kira cara kasar ja yup...

DG44(time-base):
kgt kgt(2)
time base 4936 + 98 = 5034 + 250

= 5284
Punya banyak timbang DG1-4: hehehe

= 5470
Dpt ler 100 untung. Dan panjat lagi 6 tahun untuk DG1-5.
Rasa2nya kaki leteh dah. tak sanggup dah nak opt 60. Lagi cepat bersara lagi baik kot.
Nak kata aku membodek tak juga. Tapi aku keja demi Allah swt. cemerlang 2X ,yg aku dapat 1000 1X,menegak sekali(seumur hidup). Terlupa satu..sijil lapok,dan gambar macam toyol bersalaman dgn pengarah(...
makna apa tu? Sapa bodek sapa?)
Nak panjat sampai 60 baru nak merasa -5/-6
Bukan kategori bawah ja yg mengongoi,yg dok ateh ikut sama mengongoi...hehehe
tipah-tipah tetipu jawabnya....

maaflah kalau kawan yg terlepas pandang....

Tanpa Nama berkata...

SIAPA NAK CEMERLANG AMBILLAH...SELAGI MANUSIA YG MENILAI SESEORANG SELAGI ITULAH ADA KELEMAHANNYA. TAPI KENAIKAN GAJI POKOK ITU PENTING TERMASUK ELAUN. MAHU HIDUP SEKARANG BEB...BUKAN GAJI MATI MASA KITA DEKAT2 NAK MATI NANTI (PENCEN)..HUHUHU..

Tanpa Nama berkata...

boikot

Tanpa Nama berkata...

boikot

Tanpa Nama berkata...

siap lah.... orang jue ikan dan daging yg dok tunggu dgn serkap...menyerkap kepala depa semua huhuhuhu....

Tanpa Nama berkata...

prdm naik gaji kaannn? tolong gi tengok sapa2 yg naikkan harga barangan....jgn tak kerja

Tanpa Nama berkata...

Yang lulusan SPM jangan la nak dengki pulak dgn yg lulusan Diploma,
yang gaji Diploma jangan nak dengki dgn gaji Ijazah..Itulah hakikahnya. Dulu2 tak nak belajar sungguh2..
Adat laa..orang cerdik dapat gaji yg lebih baik dari orang yang kurang cerdik..Kalau nak lawan gaji jugak, sila sambung belajar hingga ke peringkat paling tinggi..Orang takleh nak dengki dah. So, tepuk (urut) dada, pujuk hati supaya jgn dengki..
wallahu'alam

2bz4money berkata...

CUEPACS dah letak syarat, maknanya x nak opsyen SBPA.

SBPA lebih baik dari sistem saraan sebelumnya..next kita tunggu pula semakan dan pelarasan tahun 2013 nanti. Disyorkan kajian Cost Benefit Analysis dilakukan secara detail oleh CUEPACS utk fasa yg berikutnya..

Tanpa Nama berkata...

Bersyukurlah wahai sahabat dgn apa yg ada..jgn terlalu lantang menyuarakan pendapat sehingga terlopong dikemudian hari..rezeki Allah luas wahai sahabat.. Work hard talk less..insyaAllah, Allah beri dgn setimpal..

Tanpa Nama berkata...

apa kebendanya ni??? diri sendiri puas sudah la.. apa nak sibuk2 rezeki org lain.. rezeki korang tuhan dah tetapkan bkn masa ni. tapi dh korang buat mcm ni.. tuhan tarik balik rezeki korang tu..

Tanpa Nama berkata...

banyak la korang punye senior.. yg gaji sama cuma beza setahun or 2 tahun perkhidmatan je.. itupun yg senior naik gaji lg 1 januari nanti.. yg junior setahun or 2 tahun.. naik gaji april, julai or october. apa lg yag tak puas hati ni.. jusa lantak pi la... diorang tak pandang pun gaji 15 ribu ni sebenarnya.. side income diorang puluh2 ribu.. yang tak puas hati dgn exit policy ni mesti PA yg selalu dpt markah prestasi rendah.. come on la... KPPA dah terangkan..3 tahun berturut baru boleh dibuang kerja.. sepanjang 15 tahun aku berkhidmat, aku tak pernah dengar lg ada PA yg LNPT dia <70% buat 3 tahun berturut.. lampiran C je korang nak tunggu kan..? ok.. aku yakin.. korang dapat je lampiran c nanti, korang akan sign terus..

Tanpa Nama berkata...

kenapa bila nak tengok skim sbpa staf kem. kesihatan tak boleh... sila rujuk kpd pegawai-pegawai brkenaan... kenapa guru boleh. INI MESTI ADA YANG TAK KENA..

Tanpa Nama berkata...

SBPA adalah jelmaan semula SSB transformasi taik kucing

Tanpa Nama berkata...

pening pening

Tanpa Nama berkata...

gred U (perlaksana) mcm mana?

Tanpa Nama berkata...

macm mana nk fhm sekolah tk tinggi gaji nk besr.dengki kt orng yng gji besr...hhhhi

Tanpa Nama berkata...

alah benda ni kan OPSYEN.....! tak nak SBPA teruskan je SSM tu... itulah, inilah, tertipulah,, terpedayalah, PRUlah, Politiklah, apalah korang ni, nama je penjawat awam tak da integriti langsung! masa memohon jadi penjawat awam, merayu, konon nak berkhidmat utk negara.. kerajaan beri sikit transformasi dah melalut sana, melalut sini.. tak faham lah korang ni.. nak gaji lebih kerja tidak!!! hempeh!!!

Journey2Win berkata...

bodoh n dangkALny yg ckp sklh xtinggi pastu nk dengki.. gantunglh sijil n pangkat mung tu biar leh menongkat langitt.. lawak xjdi lh geng

«Lebih lama ‹Lebih lama   1 – 200 daripada 352   Terbaru› Baru»