SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

11 Disember 2011

'ADU CUEPACS JIKA TAK PUAS HATI'

Berita Harian
Oleh Syuhada Choo Abdullah
2011/12/10



KUALA LUMPUR: Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) meminta 15,400 penjawat awam yang mencatat prestasi rendah tetapi mendakwa berlaku penganiayaan akibat proses penilaian tidak adil atau gagal mematuhi sistem ditetapkan, segera memfailkan aduan kepada kesatuan itu.

Ini berikutan CUEPACS diberi mandat mengemukakan aduan itu secara langsung kepada Ketua Pengarah Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), Datuk Seri Abu Bakar Abdullah, hasil perbincangan malam kelmarin di antara Presiden kesatuan itu, Datuk Omar Osman dan Abu Bakar. Omar berkata, JPA akan diberi maklumat setiap aduan terperinci dan CUEPACS pula memantau rapi perkembangan semua kes bagi memastikannya benar-benar disiasat serta diambil tindakan sewajarnya. Tegasnya, CUEPACS memandang serius perkara itu kerana menerima banyak aduan penjawat awam yang tidak berpuas hati dan mendakwa wujud elemen pilih kasih dan ketidaktelusan. Ini termasuk dakwaan tidak dipanggil bersemuka oleh penilai serta tidak dimaklumkan markah mereka yang mencetuskan tanda tanya. Keluhan itu diterima pada sesi dialog dan perjumpaan dengan ahli peringkat umbi di serata pelusuk negara.

Ada penjawat awam mendapat markah 69 peratus mendakwa digertak boleh mendapat akibat seperti disekat peluang kenaikan pangkat atau gaji jika mempertikaikan hasil penilaian diperoleh.

Walaupun belum kritikal, isu ini tidak boleh terlepas pandang. Ia mesti ditangani segera bagi mengelakkannya kian serius sehingga jadi masalah besar yang menggugat integriti dan mengakibatkan kakitangan awam hilang kepercayaan terhadap penilai, atau lebih buruk lagi mencetuskan pertelingkahan antara kedua-dua pihak, katanya'adu

118 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

memang ada antara bos yang pilih kasih ......... itu fakta bukan dongengan k

Tanpa Nama berkata...

saya mencadangan , sebarang penilaian mestilah ada wakil dari pihak CUEPACS.
Penilai , Dinilai dan CUEPACS.
W/pun proses penilaian ini mungkin mengambil masa yang agak lama. Saya fikir ini lebih ekfisen daripada proses melapor kes dgn hantar emel , menghantar surat...kadang-kadang info menjadi kurang tepat. Dengan cara ini boleh la Pihak CUEPACS mengerakkan jenteranya disetiap negeri.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Cuba renungkan pengiraan untuk dua orang guru ini. Kedua-dua adalah di DG41

Guru A
Ditangga P1T22 gajinya RM3894.45 (skim SSM) ke RM4225 (SBPA)

Guru B
Ditangga P1T23 gajinya RM4044.73 (skim SSM) ke RM4225 (SBPA)

Gaji guru A dan B sudah sama selepas penyelarasan gaji dibawah SBPA - mana ada logiknya.

Ahad, Disember 11, 2011 10:29:00 AM

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Tahun 2006

Bln Okt ->Gred F32 gaji = P1T1 RM2171.22.

Bln Nov ->Naik pangkat F41 = P1T9 RM2290.19.
-----------------------------------
Tahun 2007 Julai(Kenaikkan gaji SSM)

Bln Julai -> Gred F32 gaji = P1T1 RM2714.03

Bln Julai -> Gred F41 gaji = P1T9 RM2633.73

Kenaikkan tahunan F32 - RM 98.31
Kenaikkan tahunan F41 - RM 91.44

*naik pangkat tapi gaji lagi sikit pulak... kenaikkan tahunan F32 lagi tinggi dari F41..... boleh SABAR lagi.........

---------------------------
Tahun 2011

Gred F32 = P1T7 RM 3303.89

Gred F41 = P1T14 RM 3092.93

*Kengkawan yang masih lagi di gred F32 lebih tinggi dari saya yang dah naik F41.......... boleh SABAR lagi.................

----------------------------

Tahun 2012

Selepas SBPA

Gred F32 = P1T6 RM3510
Gred F41 = P1T7 RM3285
Beza RM225

* kalau macam ni dah TAK BOLEH SABAR...............

kalau macam nie lebih baik x payah naik pangkat.......belajar susah susah... pulak tu nak naik pangkat bukan senang.. interview beberapa kali baru dapat... dah dapat naik pangkat tapi gaji makin ciput... ape kesss nieeeeeeee

Ahad, Disember 11, 2011 2:57:00 AM

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Saya tidak pasti komen ini dapat membantu pencerahan dalam menilai ada sedikit kepincangan dalam pergerakan gaji tahunan dalam SPBA.

Contoh yang akan diberi ialah dalam bidang tugas pendidikan (sample ialah yang sedang memegang Gred DG44).

Jadual Gaji SSM (Gaji Lama)
P1T3 - RM 3283.55
P1T4 - RM 3433.83
P1T5 - RM 3584.11
P1T6 - RM 3734.39

Jadual Gaji SBPA (Gaji Baru) seperti terdapat dalam Lampiran C
P1T3 - RM 3485
P1T4 - RM 3735
P1T5 - RM 3985
P1T6 - RM 4235

Syarat menerima gaji SBPA ialah :
1- Gaji asal pada gred SSM dianjak satu anjakan
2- Tentukan gaji di atas paling dekat atau sama dengan gaji SBPA
3- Kemudian buat satu anjakan lagi pada gaji SBPA

Saya ambil 3 orang guru sebagai contoh :
Guru X - pada tangga P1T3 (RM 3283.55)
GURU Z - PADA TANGGA P1T4 (RM3433.83)
Guru Y - pada tangga P1T5 (RM 3584.11)

Patuhi syarat (1) akan jadi :
Guru X - P1T4 (RM 3433.83)
GURU Z - P1T5 (RM 3584.11)
Guru Y - P1T6 (RM 3734.39)

Patuhi syarat (2) akan jadi :
Guru X - P1T3 (RM 3485)
GURU Z - P1T4 (RM 3735)
Guru Y - P1T4 (RM 3735)

Patuhi syarat (3) akan jadi :
Guru X - P1T4 (RM 3735)
GURU Z - P1T5 (RM 3985)
Guru Y - P1T5 (RM 3985)dan inilah gaji terkini untuk tahun 2012 dalam SBPA

Perkiraan semula :
Guru X : RM 3735 - RM 3283.55
iaitu kenaikan sebanyak = RM 451.45
dan sekarang berada pada P1T4

Guru Z : RM 3985 - RM 3433.83
iaitu kenaikan sebanyak - RM 551.17
dan sekarang berada pada P1T5

Guru Y : RM 3985 - RM 3584.11
iaitu kenaikan sebanyak - RM 400.89
dan sekarang berada pada P1T5 sahaja.

Tuan/puan sendiri buat kesimpulan siapa yang lebih untung. Senior atau junior ?

PERSOALAN SAYA
BETUL KE KIRAAN SY TU?KLU BETUL MAKNANYA GAJJI CIKGU Z AKAN KEJAR CIKGU Y...JUNIOR SAMA NGAN SENIOR?

Terima kasih kerana membaca.

Sabtu, Disember 10, 2011 10:49:00 PM

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Berdasarkan prinsip dan contoh di atas:

Pegawai A B C D
Gaji Asal 2413 2511 2609 2904
Gaji Baru 2710 2710 2710 3020
Kenaikan 297 199 101 116
% Kenaikan 12 8 4 4

Bukankah prinsip pemindahan gaji seperti yg di terangkan adalah tidak kurang dari satu kenaikan gaji?? C dan D akan ke 3020?

Sabtu, Disember 10, 2011 10:57:00 PM

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Saya tidak pasti komen ini dapat membantu pencerahan dalam menilai ada sedikit kepincangan dalam pergerakan gaji tahunan dalam SPBA.

Contoh yang akan diberi ialah dalam bidang tugas pendidikan (sample ialah yang sedang memegang Gred DG44).

Jadual Gaji SSM (Gaji Lama)
P1T3 - RM 3283.55
P1T4 - RM 3433.83
P1T5 - RM 3584.11
P1T6 - RM 3734.39

Jadual Gaji SBPA (Gaji Baru) seperti terdapat dalam Lampiran C
P1T3 - RM 3485
P1T4 - RM 3735
P1T5 - RM 3985
P1T6 - RM 4235

Syarat menerima gaji SBPA ialah :
1- Gaji asal pada gred SSM dianjak satu anjakan
2- Tentukan gaji di atas paling dekat atau sama dengan gaji SBPA
3- Kemudian buat satu anjakan lagi pada gaji SBPA

Saya ambil 2 orang guru sebagai contoh :
Guru X - pada tangga P1T3 (RM 3283.55)
Guru Y - pada tangga P1T5 (RM 3584.11)

Patuhi syarat (1) akan jadi :
Guru X - P1T4 (RM 3433.83)
Guru Y - P1T6 (RM 3734.39)

Patuhi syarat (2) akan jadi :
Guru X - P1T3 (RM 3485)
Guru Y - P1T4 (RM 3735)

Patuhi syarat (3) akan jadi :
Guru X - P1T4 (RM 3735)
Guru Y - P1T5 (RM 3985)dan inilah gaji terkini untuk tahun 2012 dalam SBPA

Perkiraan semula :
Guru X : RM 3735 - RM 3283.55
iaitu kenaikan sebanyak = RM 451.45
dan sekarang berada pada P1T4

Guru Y : RM 3985 - RM 3584.11
iaitu kenaikan sebanyak - RM 400.89
dan sekarang berada pada P1T5 sahaja.

Tuan/puan sendiri buat kesimpulan siapa yang lebih untung. Senior atau junior ?

Terima kasih kerana membaca.

Sabtu, Disember 10, 2011 10:49:00 PM

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Saya ingin menarik perhatian Tan Sri berhubung peraturan SBPA mengenai Kaedah Pemindahan Gaji dari matagaji di SSM ke matagaji baru di Jadual Gaji Sebaris, SBPA. Saya juga ingin menarik perhatian Y.Bhg. Tan Sri intipati ucapan YAB PM semasa Pembentangan Bajet 2012 yang lalu.

Petikan ucapan Bajet 2012

Di samping itu, bagi penjawat awam yang menerima opsyen ke SBPA, akan mendapat faedah kenaikan gaji di antara 7 hingga 13 peratus.

Petikan PP11/2011 - Kaedah Pemindahan Gaji Dan Tarikh Pergerakan Gaji
Bagi maksud pemindahan gaji ke JGS pada 1 Januari 2012, pegawai diberikan satu (1) Pergerakan Gaji Biasa di gred gaji asal dan kemudiannya dipindahkan kepada JGS berdasarkan matagaji yang sama dan sekiranya tiada matagaji sama, penetapan adalah pada matagaji tertinggi berhampiran.

Contoh: Gred Gaji N32 (SSM) – N3-2 (SBPA)

SKIM T1 T2 T3 T4 T5 T6 T7
SSM 2413 2511 2609 2707 2806 2904 3002
SBPA 2710 2865 3020 3175 3330 3485 3640

Berdasarkan prinsip dan contoh di atas:

Pegawai A B C D
Gaji Asal 2413 2511 2609 2904
Gaji Baru 2710 2710 2710 3020
Kenaikan 297 199 101 116
% Kenaikan 12 8 4 4

Daripada contoh di atas, pegawai senior menerima kenaikan gaji kurang daripada pegawai junior. Malah kenaikan tersebut tidak sampai 7%, iaitu kenaikan minimum yang diumumkan oleh YAB PM semasa Pembentangan Bajet 2012. Bukankah prinsip pemindahan gaji tersebut akan demoralised pegawai-pegawai yang lebih senior? Bagaimana perkara ini boleh terjadi? Adakah YAB PM telah tersalah analisa atau beliau telah diberikan info yang kuang tepat? Nampak gayanya YAB PM akan dituduh berbohong semasa menyampaikan ucapan bajet 2012. Sama ada sengaja atau tidak kesalahan tersebut boleh dirujuk untuk diambil tindakan di bawah peraturan 36(12) di bawah Peraturan Majlis Mesyuarat Parlimen. Mungkin JPA akan berhujah bahawa kajian mengenai gaji telah diputuskan awal sebelum pembentangan Bajet oleh YAB PM. Masalahnya Pembentangan Bajet telah dibuat lebih awal daripada tarikh penyiaran Pekeliling SBPA dan rakyat marhain sudah tentu akan berpegang kepada ucapan YAB PM selaku Ketua Eksekutif Kerajaan Malaysia. Saya bukan nak memalukan sesiapa cuma berharap supaya tindakan sewajarnya diambil untuk memelihara imej Kerajaan kerana YAB PM mewakili Kerajaan semasa Pembentangan Bajet tersebut yang telah disiarkan secara langsung di seluruh negara. Selaku jentera Kerajaan sudah tentu menjadi kewajipan penjawat awam untuk memelihara imej Kerajaan yang memerintah walaupun tindakan yang diambil bakal menjejaskan imej sesuatu organisasi atau individu. Saya percaya prinsip berani kerana benar adalah prinsip yang mulia dan tindakan yang paling berani adalah mengaku kelemahan/ kesilapan diri sendiri.

Y.Bhg. Tan Sri,

Selaras dengan intipati Ucapan Bajet oleh YAB PM, penjawat awam sepatutnya diberi kadar kenaikan yang sama (7%) di mata gaji ssm dan dipindahkan kepada mata gaji SBPA yang sama atau tertinggi yang terhampir. Sekiranya pelaksanaanya diputuskan sedemikian maka peratusan kenaikan gaji bagi setiap penjawat awam paling minimum adalah sebanyak 7%. Selain itu, ia tidak akan memberi impak yang besar ke atas gangguan senioriti tangga gaji pegawai seperti yang akan berlaku dengan pelaksanaan prinsip pemindahan gaji yang dicadangkan oleh JPA. Saya dengan rendah diri berharap Y.Bhg. Tan Sri akan meneliti perkara yang saya bangkitkan dan saya berdoa agar Allah S.W.T memberi taufik dan hidayah kepada Y.Bhg. Tan Sri untuk mencari penyelesaian terbaik. Kesudian Y.Bhg. Tan Sri menyediakan medium laman sosial untuk berinteraksi dengan pegawai bawahan amatlah dihargai. Sekian, terima kasih.

Sabtu, Disember 10, 2011 10:24:00 AM

Tanpa Nama berkata...

kira jgn tak kira ...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Tahun 2006

Bln Okt ->Gred F32 gaji = P1T1 RM2171.22.

Bln Nov ->Naik pangkat F41 = P1T9 RM2290.19.
-----------------------------------
Tahun 2007 Julai(Kenaikkan gaji SSM)

Bln Julai -> Gred F32 gaji = P1T1 RM2714.03

Bln Julai -> Gred F41 gaji = P1T9 RM2633.73

Kenaikkan tahunan F32 - RM 98.31
Kenaikkan tahunan F41 - RM 91.44

*naik pangkat tapi gaji lagi sikit pulak... kenaikkan tahunan F32 lagi tinggi dari F41..... boleh SABAR lagi.........

---------------------------
Tahun 2011

Gred F32 = P1T7 RM 3303.89

Gred F41 = P1T14 RM 3092.93

*Kengkawan yang masih lagi di gred F32 lebih tinggi dari saya yang dah naik F41.......... boleh SABAR lagi.................

KITA SERUPALA DAN RAMAI LAGI GOLONGAN YG SENASIB DGN KITA. TAK BERBALOI LANGSUNG. BETUL KATA SAUSARA TU. DEPA SENANG2 KATA REZEKI. ADA LAGI CERTA LAGI BEST, RAKAN YG GAGAL SATU SEM KAT U DAN JUNIOR. KERANA GAGAL DAN JUNIOR NI MEREKA SEMPAT TIMES BASE, MAKA GAJI MEREKA LEBIH TINGGI DRPD ORANG YG LULUS IJAZAH AWAL.. TAK KE PELIK TU. ORANG YG GAGAL GAJI LEBIH TINGGI BUKAN RM 100 TETAPI BERATUS-RATUS.AJAIB SUNGGUH SISTEM DI MALAYSIA NI..APA PUN KENAIKAN PADA TAHUN 2007 ADALAH PUNCA SEGALA2NYA.
KERJA TETAP SAMA. BERLAJAR TINGGI, SENIOR PUN ADA, GAJI LEBIH RENDAH, MINTA PIHAK ATASAN BUAT SESUATU UNTUK MENGURANGKAN TAK POTONG TAK KISAH TAPI BIAR LOGIK DEK AKAL.................................HU.. HU..........

rekha berkata...

Saya PT(P/O) yang ada degree... tapi dalam SBPA ini tiada penambahbaikan kepada N17 yang memiliki ijazah untuk naik ke gred yang lebih tinggi... harap CUEPACS dapat ketengahkan perkara ini. Kumpulan sokongan yang memiliki ijazah perlu diberi lantikan terus ke gred yang lebih tinggi. amalan sekarang adalah pegawai yang memiliki ijazah dan berkhidmat dengan kerajaan terpaksa apply ke gerd M41 seperti orang yang baru nak masuk keje...

Tanpa Nama berkata...

berakar la kau jawabnya,, ini semua kerja PTD dan PTN menyekat peluang PA bawahan terus naik menjawat jawatan lebih tinggi.. kami dah berijazah dan master lebih 7-8 tahun, tiada apa-apa perubahan walaupun dah daftar di SPA (feudral dan state) sekian lamanya.. ini jea dah menunjukkan ketidak adilan SPA dan JPA di kalangan orang atasan.. masaalah kecil mcm nie pun tak boleh di selesaikan.. ape cite.? kalau di namakan manusia bukan malaikat mesti ada pilih kasih terutamanya kaki ampu.. Yes Boss..!! dia org jealah markah tinggi melangit, ada kerja tak confirm lagi dah dpt markah 97% dpt APC, sebabnya mengampu lebih..jadi pencacai bos.. betul-betul kami tengok mcm pencacai angkat najis beb..!! si bos nie pulak berlagak mcm bagus.. kami tengok kertas kerja copy n paste jea org bawahan punya.. pas tue ngaku dia punya.. lepas tue lepa-lepa main golf, ngeteh kopi kat hotel-hotel,syer projek guna nama member dan kaum kerabat, mohon tanah berpuluh dan beratus ekar guna mama syarikat, masuk duit haram pakai akaun luar dan banyak lagi tembelang-tembelang bos-bos malas kami nak huraikan panjang lebar kat sini.. jadi SBPA bagi kami tak relevan dan masuk akal 1.4 juta PA, kami mahukan kerajaan berkebajikan kepada PA dan rakyat khususnya.. kini PRU-13 nie penentunya.. kami memimpin..!!

Tanpa Nama berkata...

kenapa ya...SBPA ni belum laksana lagi mcm lebih teruk dr yang sudah2....SSB, SSM? Mcm penilaian utk PA nanti tak telus je....
Adu Cuepacs....apa jadi nasib PA nanti....sapa nak memantau Ketua Jabatan....??? dlm 100 kakitangandlm jab @ agensi...sapa yg ketua jabatan nampak?

Tanpa Nama berkata...

Soalan saya adakah cadangan pihak JPA ini telah dipersetujui oleh cuepacs sebelum ini?

Tanpa Nama berkata...

..tengoklah jugak anjakan gaji PA yg naik dr gred 17 ke 27....lebih banyak kenaikan gari dari gred 17 ke 22 ke 26, tapi naik ke 27..sikit sgt...dah lah kena lulus KPSL...PTK...AKC...tapi itu je nilai ke 27????

guru siswazah lama berkata...

alah kepada tanpa nama di atas ada-ada sahaja. Saya rasa yang penting gaji naik ke satu tahap yang lebih tinggi dariapa gaji asal

bagi guru DG44

GP+150.28+98.93 + = Gaji Baru + Kenaikan 2012= BESAR JUGA TU

jadi yg remeh temeh tu tak payahlah pening kepala.Kenaikan tu sama rata kalau tak sama slah kira-kira lah tu

Tanpa Nama berkata...

mungkin buleh sampai ke tahap berlaku gejala sosial dan ugutan melampau terhadap staff..

Tanpa Nama berkata...

guru siswazah lama berkata...
alah kepada tanpa nama di atas ada-ada sahaja. Saya rasa yang penting gaji naik ke satu tahap yang lebih tinggi dariapa gaji asal

bagi guru DG44

GP+150.28+98.93 + = Gaji Baru + Kenaikan 2012= BESAR JUGA TU

jadi yg remeh temeh tu tak payahlah pening kepala.Kenaikan tu sama rata kalau tak sama slah kira-kira lah tu

Ahad, Disember 11, 2011 6:00:00 PM

--------------

Yang dipersoalkan kepada cerdik pandai dalam penjadualan semula gaji SBPA ialah :

(1) perkiraan gaji terhampir dari gaji SSM ke gaji SBPA amat tidak logik ( INI TIDAK termasuk pergerakan gaji tahunan asal di SSM atau tambahan gaji tahunan di SBPA)- ada yang bergerak dalam angka puluhan ringgit, ada yang bergerak dalam beberapa sen sahaja, dan ada lebih malang tiada pergerakan langsung

(2) tambah tidak logik apabila pegawai junior melangkau beberapa tangga gaji dan berada satu bar sahaja di belakang pegawai seniornya atau pun berada pada bar yang sama dengan pegawai seniornya

(3) lebih besar isunya apabila pelaksanaan tempoh perkhidmatan lama time base 10 tahun menjadi 8 tahun (terbaru 8+8+6+3 tahun), jika perkara pada nombor (2) di atas telah berlaku, maka pegawai senior semakin tambah malangnya

maka, rasinonalnya bukanlah soal mementingkan kewangan, tetapi soal KEMANUSIAAN yang diurus secara TIDAK BETUL, yang boleh memberi impak dalam banyak perkara ke hadapan.

Terima kasih.

Guru lama berkata...

anpa Nama berkata...
Saya tidak pasti komen ini dapat membantu pencerahan dalam menilai ada sedikit kepincangan dalam pergerakan gaji tahunan dalam SPBA.

Contoh yang akan diberi ialah dalam bidang tugas pendidikan (sample ialah yang sedang memegang Gred DG44).

Jadual Gaji SSM (Gaji Lama)
P1T3 - RM 3283.55
P1T4 - RM 3433.83
P1T5 - RM 3584.11
P1T6 - RM 3734.39

Jadual Gaji SBPA (Gaji Baru) seperti terdapat dalam Lampiran C
P1T3 - RM 3485
P1T4 - RM 3735
P1T5 - RM 3985
P1T6 - RM 4235

Syarat menerima gaji SBPA ialah :
1- Gaji asal pada gred SSM dianjak satu anjakan
2- Tentukan gaji di atas paling dekat atau sama dengan gaji SBPA
3- Kemudian buat satu anjakan lagi pada gaji SBPA

Saya ambil 3 orang guru sebagai contoh :
Guru X - pada tangga P1T3 (RM 3283.55)
GURU Z - PADA TANGGA P1T4 (RM3433.83)
Guru Y - pada tangga P1T5 (RM 3584.11)

Patuhi syarat (1) akan jadi :
Guru X - P1T4 (RM 3433.83)
GURU Z - P1T5 (RM 3584.11)
Guru Y - P1T6 (RM 3734.39)

Patuhi syarat (2) akan jadi :
Guru X - P1T3 (RM 3485)
GURU Z - P1T4 (RM 3735)
Guru Y - P1T4 (RM 3735)

Patuhi syarat (3) akan jadi :
Guru X - P1T4 (RM 3735)
GURU Z - P1T5 (RM 3985)
Guru Y - P1T5 (RM 3985)dan inilah gaji terkini untuk tahun 2012 dalam SBPA

Perkiraan semula :
Guru X : RM 3735 - RM 3283.55
iaitu kenaikan sebanyak = RM 451.45
dan sekarang berada pada P1T4

Guru Z : RM 3985 - RM 3433.83
iaitu kenaikan sebanyak - RM 551.17
dan sekarang berada pada P1T5

Guru Y : RM 3985 - RM 3584.11
iaitu kenaikan sebanyak - RM 400.89
dan sekarang berada pada P1T5 sahaja.

Tuan/puan sendiri buat kesimpulan siapa yang lebih untung. Senior atau junior ?

PERSOALAN SAYA
BETUL KE KIRAAN SY TU?KLU BETUL MAKNANYA GAJJI CIKGU Z AKAN KEJAR CIKGU Y...JUNIOR SAMA NGAN SENIOR?

Terima kasih kerana membaca.

-----------------------------------
Perkiraan Tanpa di atas MEMANG SALAH.

KENAIKAN TAHUN 2012 PERBEZAAN
TANGGAGAJI GAJI POKOK LAMA ANJAKAN GAJI LAMA PERUBAHAN GAJI BARU SBPA
Gaji Pokok Lama+150.28+98.93+ 250=

P1T3:3283.55-3433.83-3532.76-
=3783
P1T4:3433.83-3584.11-3683.04
=3933
P1T5:3584.11-3734.39-3833.32
=4083
P1T6:3734.39-3884.67-3983.6
=4234

Semua perbezaan adalah RM499.21

Coba kira semula

Tanpa Nama berkata...

bukan setakat FT17 je mempertikaikan...W17 ada sijil politeknik pun pertikai juga..sama je kelayakan sijil poli..apasal tak naik W3-1 ...ni nak ADU Ceupacs lah ni

Tanpa Nama berkata...

Ahad, Disember 11, 2011 1:18:00 PM
rekha berkata...
Saya PT(P/O) yang ada degree... tapi dalam SBPA ini tiada penambahbaikan kepada N17 yang memiliki ijazah untuk naik ke gred yang lebih tinggi... harap CUEPACS dapat ketengahkan perkara ini. Kumpulan sokongan yang memiliki ijazah perlu diberi lantikan terus ke gred yang lebih tinggi. amalan sekarang adalah pegawai yang memiliki ijazah dan berkhidmat dengan kerajaan terpaksa apply ke gerd M41 seperti orang yang baru nak masuk keje...
__________________________________

cik kak...mesti melepasi tapisan untuk layak jadi 41..tak boleh "serap" 41..mesti ikut interview mcm biasa...persoalanya Tapisan yang dimaksudkan ialah tapisan genius ke tak...kadangkala ada degree tapi tak bijak tak boleh juga...perlu ada kredebiliti...Ada degree tapi gaya dan berfikir mcm derjah enam lagi lah bengong..degree palsu ke....

kalau pemikiran cik akak bahawa kerani ada degree boleh dilantik terus...baik muda-mudi yang ada degree kat luar sana aplay je kerani...bertambah rumit dan sengitlah jawatan kerani...

senang cerita kalau dah tahu ada degree dulu napa datang interview kerani...jgn pulak salahkan kerajaan..bila kerja tak kira dah u ada degree/phd/diploma, jawatan kenari tetap label kerani....

mohon macam biasa...jawatan pegawai..bersaing lah...kenapa perlu ada keistimewaan sangat kerani ada degree sebagai batu loncatan untuk terus ke 41...

dipej. sy banyak staf-staf sy yang problem macam ni..kebanyakan kerani ada diploma dan dgree...bila komunikasi dalam kerja gaya je lebih..rasa macam pro dan hebat berbanding CC yang hanya SRP atau org2 lama yg hanya SPM..masalahnya kerani macam ni susah nak menerima teguran org lama..sy ni walaupun hanya Pen.Peg Tadbir EO..tapi sy hormat pendapat dan pandagan org2 lama walaupun mereka hanya kelayakan srp or spm....sekian untuk pengajaran

Tanpa Nama berkata...

-----------------------------------
Perkiraan Tanpa di atas MEMANG SALAH.

KENAIKAN TAHUN 2012 PERBEZAAN
TANGGAGAJI GAJI POKOK LAMA ANJAKAN GAJI LAMA PERUBAHAN GAJI BARU SBPA
Gaji Pokok Lama+150.28+98.93+ 250=

P1T3:3283.55-3433.83-3532.76-
=3783
P1T4:3433.83-3584.11-3683.04
=3933
P1T5:3584.11-3734.39-3833.32
=4083
P1T6:3734.39-3884.67-3983.6
=4234

Semua perbezaan adalah RM499.21

..............................

sy lebih berminat utk berbincang tentang senioriti..berapa jumlah kenaikan sy xpertikaikan..berapa pun sy bersyukur n terima..

cuma yg menjadi persoalan sy tentang senioriti ..klu mengikut kiraan diatas... selepas gaji sbpa..

gaji junior akan sama dgn senior..

ssm p1t3 & p1t4 = SBPA dg1-1 t5
ssm p1t5 & p1t6 = SBPA dg1-1 t6

tq..

Tanpa Nama berkata...

Perkiraan Tanpa di atas MEMANG SALAH.

KENAIKAN TAHUN 2012 PERBEZAAN
TANGGAGAJI GAJI POKOK LAMA ANJAKAN GAJI LAMA PERUBAHAN GAJI BARU SBPA
Gaji Pokok Lama+150.28+98.93+ 250=

P1T3:3283.55-3433.83-3532.76-
=3783
P1T4:3433.83-3584.11-3683.04
=3933
P1T5:3584.11-3734.39-3833.32
=4083
P1T6:3734.39-3884.67-3983.6
=4234

Semua perbezaan adalah RM499.21

..........................

kiraan diatas lagi SALAH

JADUAL GAJI SBPA DG1-2
T3 T4 T5 T6 T7
3485 3735 3985 4235 4485

Tanpa Nama berkata...

7.54
aku rase kau ni menyamar EO.Kau cuba laga-lagakan orang jadi senang kau pecah dan perintah

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
-----------------------------------
Perkiraan Tanpa di atas MEMANG SALAH.

KENAIKAN TAHUN 2012 PERBEZAAN
TANGGAGAJI GAJI POKOK LAMA ANJAKAN GAJI LAMA PERUBAHAN GAJI BARU SBPA
Gaji Pokok Lama+150.28+98.93+ 250=

P1T3:3283.55-3433.83-3532.76-
=3783
P1T4:3433.83-3584.11-3683.04
=3933
P1T5:3584.11-3734.39-3833.32
=4083
P1T6:3734.39-3884.67-3983.6
=4234

Semua perbezaan adalah RM499.21
-------------------------------

Salah perkiraan di atas. Silalah rujuk Lampiran C.

Tidak semua tangga gaji lama di SSM akan menerima RM 98.83 itu. Ini merujuk kepada mata gaji terhampir atau sama selepas anjakan RM 150.28.

Yang sama ialah RM 150.28 (anjakan pada SSM)dan RM 250 (pelarasan pada SBPA).

Tanpa Nama berkata...

..............................

sy lebih berminat utk berbincang tentang senioriti..berapa jumlah kenaikan sy xpertikaikan..berapa pun sy bersyukur n terima..

cuma yg menjadi persoalan sy tentang senioriti ..klu mengikut kiraan diatas... selepas gaji sbpa..

gaji junior akan sama dgn senior..

ssm p1t3 & p1t4 = SBPA dg1-1 t5
ssm p1t5 & p1t6 = SBPA dg1-1 t6

tq..

----------------------

Sangat SETUJU.

Masing-masing memulakan kerja pada tahun berlainan. Tapi bila ini berlaku ada yang UNTUNG ATAS ANGIN begitu sahaja.

Analogi yang mudah ialah jika kita masuk BANK tekan nombor 32, tak kan pula yang datang lambat tekan nombor 50 - tapi dipanggil selepas nombor 32. Mesti dipanggil selepas no 49 lah.

Tanpa Nama berkata...

saya ingin meminta cuepacs menilai semula time base utk jawatan jururawat u29 @ yg seangkatannya selama 15 tahun menjadikan selama 10 tahun sahaja kerana waktu 15 thn adlh terlalu lama berbanding guru yg sekarang telah dikurangkan lg dari 10 tahun ke 8 tahun shj.

Tanpa Nama berkata...

kenapa jadi makin teruk...

Tanpa Nama berkata...

saya telah menjadi mangsa markah sebanyak 75 peratus. pergi tetmuduga kerani kanan tak dapat sebab markah rendah. pada masa itu saya N17 mengurus gaji kakitangan, elaun, dan belanjawan. semua kakitangan puas hati dengan tugas saya. saya tidak diberitahu markah penilaian hanya membisu. Perkara ini banyak terjadi dan telah menjadi sejarah.

Tanpa Nama berkata...

SPBA saya dapati tak menyeluruh. naik gred, jumud jawatan dan naik gred ikut suka hati. gaji ofis boy dah jadi gaji kerani rendah/jurutaip. Gaji N17 dinaikkan ke N27 dan ke N32 ikut sedap hati(kuasa). Perkeranian ditengah-tengah tidak ada pembaharuan. Kerani Kanan atau CC (kata cina dua kali mati) bagaimana??? Cuepacs kena peka perkeranian yang pakai pemikiran dan berhadapan dengan rakyat. Pembantu operasi tak guna pemikiran dalam kerja dinaik gred. Kalau nak naik pembantu operasi maka naik kan perkeranian juga. Macam tu lebih baik kesatuan kerani tutup sahaja.

Tanpa Nama berkata...

aku tak pasti apa cuepacs boleh buat. pemimpin cuepacs sibuk kesana kemari .. nak perhabih duit grant PM bagi 3 Juta.
aku dah tak yakin dgn perjuangan cuepacs. ahli parlimen tlg kami PA.

jika kami ngadu hal, cuepacs pantau ke? tngk KPPA di wall fb dia, ada masa juga jawab kemuskilan PA.
Presden cuepacs ...

Tanpa Nama berkata...

tak ada langsung faedah penjawat awam yg tekun belajar tapi tangga gaji atau gred langsung tak naik. ada diploma, ada degree, ada master atau phd semuanya jadi hampas kelapa. JPA tak ambil pot langsung. teruk betul malaysia.

Tanpa Nama berkata...

kira hampas kelapa juga le JPA ye..

Tanpa Nama berkata...

Saya cadangkan supaya Kumpulan Pengurusan Profesiona Gred 41 yang telah berkhidmat 20 tahun ke atas diberikan kenaikan kepada Gred yang lebih atas dipertimbang ke Gred kenaikan pangkat secara KUP. Kalau dulu semasa SSB ke SSM mereka diberi pertimbangan Khas ke Gred 48. Daripada pekeliling SBPA ini hanya mereka Kumpulan Pelaksana sahaja diberikan pertimbangan Khas Kenaikan Pangkat apabila berkhidmat 15 tahun ke atas. Dasar kenaikan pangkat ini bagi mereka yang telah berkhidmat lama wajar diberikan kepada mereka yang dilantik Gred hakiki pada mula-mula dilantik. Harap pihak Cuepacs dapat membangkitkan perkara ini. Ini adalah lebih adil kepada semua kakitangan awam, malahan pula ada kakitangan yang melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi seperti Diploma, Ijazah, Sarjana dan Doktor Falasafah. Sekali pandang nampaknya JPA memandang sebelah mata sahaja walaupun dasar penggalakan peningkatan Pembangunan Modal Insan melalui peningkatan melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi begitu diwawarkan oleh JPA tetapi malangnya pelaksanaanya ternyata tidak selari apabila tiada langsung pengiktirafan melalui kenaikan pangkat bukanlah kriteria utama. Ini sekaligus secara tidak langsung melemahkan semangat penjawat awam dan ianya dilihat kurang bijak. Saya berpendapat peningkatan ilmu pengetahuan melaui pendidikan ke tahap yang lebih tinggi merupakan modal utama kepada kemajuan negara dan menjadikan negara berprestasi tinggi. Saya berharap pihak JPA tidak memandang bahawa mana-mana penjawat awam yang diberikan peluang melanjutkan pelajaran merupakan ihsan atau peluang yang diberikan oleh kerajaan sahaja tetapi ianya juga perlu memikirkan peluang kerjaya penjawat awam ke tahap kepakaran supaya kakitangan awam adalah unggul, inovatif dan kreatif. Harapan saya agar pihak Cuepacs mempertimbangkan perkara-perkara yang disebut di atas dapat diajukan kepada JPA. Sekian, terima kasih.
PA

Mat Anwar berkata...

Minta tolong CEUPACS tengok-tengokkan la cikgu-cikgu fresh graduate yang dah otai rugi teramat sangat. Saya mula servis cikgu izah fresh graduate tahun 1993. Massuk ke dg44 tahun 2005. Terlebih 2 tahun. Masuk SBPA saya dan lebih 18 tahun servis dan kalau ikut syarat kenaikan ke dg48 dalam SBPA saya masih tidak layak. Sungguh tidak logik perkara ini berlaku kepada guru-guru senior. Perkara ini saya rasa, JPA memang tidak layak menguruskan hal-hal berkaitan gaji. Pegawai-pegawai PTD rasa layak duduk di Jabatan Kebajikan Masyarakat.

Tanpa Nama berkata...

salam.. pendapat anda tentang persamaan gaji senior dan junior kurang tepat.. JPA menyedari sebab itu diwujudkan 'bracketing' antara lain membolehkan PA yg mempunyai pergerakan gaji yg sama mendapat pergerakan gaji yg lebih awal contoh dari bulan Julai ke Januari utk mengelakkan ada junior mengatasi senior.. harap maklum

Tanpa Nama berkata...

salam lg..

PA yg terlibat dlm bracketing nanti akan tertulis PGT yg terbaru nanti.. so jgn bimbang keadilan tetap ada..

drp. PA juga..

Tanpa Nama berkata...

saya setuju... mmg ada bos yang pilih kasih.. dan ada juga bos yang sebegini... saya sendiri alami 10 tahun sehingga lah dia bersara....baru le lnpt saya bertambah baik di bawah bos baru.

Tanpa Nama berkata...

salam, banyak senior yg tak puas hati dgn pemindahan gaji ni..
mcm ni la..
ikut pekeliling..(pendidikan)
69. Pemindahan JGM kepada JGS tidak mengubah TPG PPP kecuali dalam keadaan berikut:
69.1 PPP yang telah berada di matagaji maksimum pada 31 Disember 2011 akan diubah TPG kepada 1 Januari.
69.2 PPP yang terlibat dengan pemindahan gaji daripada dua (2) atau lebih matagaji JGM kepada satu (1) matagaji baru yang sama di JGS. TPG PPP ditetapkan kepada TPG baru.

2012 kan ada kenaikan gaji tahunan. dlm pekeliling dah bagi tahu..tgk item 69.2. untuk yang naik terlalu banyak terutama yg junior. TPG akan ditetapkan pada satu tarikh yang baru.. mungkin dilewatkan la TPG dia. sebab dah naik banyak sangat.. baca la pekeliling betul2..i rasa ni dah adil dah ni..

ORANG LAMA JUGA berkata...

guru siswazah lama berkata...
alah kepada tanpa nama di atas ada-ada sahaja. Saya rasa yang penting gaji naik ke satu tahap yang lebih tinggi dariapa gaji asal

bagi guru DG44

GP+150.28+98.93 + = Gaji Baru + Kenaikan 2012= BESAR JUGA TU

jadi yg remeh temeh tu tak payahlah pening kepala.Kenaikan tu sama rata kalau tak sama slah kira-kira lah tu

GOLONGAN SEPERTI INILAH YANG TAK FIKIR PASAL ORANG LAIN.DIA TAK KESAH KALAU HARGA BARANG NAIK SEBAB DIA FIKIR BARANG NAIK TU REMEH,DIA TAK FIKIR PASAL KESUSAHAN ORANG MISKIN.MUNGKIN GURU SISWAZAH LAMA NI TAK BERGAUL DENGAN MASYARAKAT KUT.SEBAB TU DIA TAK TAHU MASALAH ORANG LAIN YANG SEDANG RIUH RENDAH KAT LUAR RUMAH DIA.
BERFIKIRLAH PASAL MASALAH ORG LAIN JUGA WALAUPUN GURU SISWAZA LAMA DAH SENANG.TURUN PADANG KATA ORANG POLITIK.JANGAN HIDUP DALAM BANGLO MEWAH JE.......
SAYAPUN ORANG LAMA JUGA,ORANG SENANG JUGA,TAPI....TIDAKLAH MENAFIKAN MASALAH GOLONGAN BAWAHAN.SEBABNYA...SAYA BANYAK BERGAUL DENGAN ORANG SUSAH,JUGA DENGAN ORANG KAYA.

dah naik pangkat tapi.... berkata...

satu lagi....penting ni...

Kerajaan galakkkan PA melanjut pelajaran...tapi masih ramai yang dah ada degree, master asih jadi pem tadbir.

juga,yang dah dapat gred 41,walaupun dah kerja 20 tahun dapat kelayakan cuti tahun 30 hari dalam skim perkhidmatan lama,bilan dapat
jawatan gred 41,kelayakan cuti diku
rang kepada 25 hari.(selepas 2009,cuti PA dikurangkan kpd 25 hari).

MOHON KELAYAKAN CUTI JAWATAN LAMA DIBENAR DIBAWA KPD JAWATAN BARU.PERKARA INI TIDAK RIUH KERANA TAK RAMAI PA KUMPULAN SOKONGAN YANG DILANTIK KE pNp MEMANDANGKAN PERSAINGAN TERLALU SENGIT DENGAN GRADUAN BARU,(GRADUAN BARU RAMAI MENGANGGUR,KEUTAMAAN PERLU DIBERI KEPADA YANGBELUM ADA KERJA).HARAP PERMINTAAN KAMI YANG SEGELITIR INI DI PERTIMBANGKAN.5 HARI TU BANYAK ,DAN KAMI DAH KERJA LEBIH 10TAHUN UNTUK DAPAT KELAYAKAN CUTI TERSEBUT.TOLONGLAH....
SEMOGA DENGAN ADANYA PERUBAHAN INI,RAMAI LAGI PA AKAN SAMBUNG BELAJAR KE PERINGKAT LEBIH TINGGI.

Tanpa Nama berkata...

Ramai tak puashati, Pekeliling kabur tak lengkap, PA berserabut. Jika SBPA ini diterima akan melemahkan PA keseluruhannya. Ramai PA akan revenge tak puas hati. Rasuah akan meningkat nak tampong gaji yg sama junior.

SBPA tiada roh keikhlasan, Tiada kebajikan akan wujud penindasan. Sistem kuaota akan kembali. Awas kamu PA. Pengalaman SSB jadikan pengajaran. Janji demi janji diberikan namun segelintir yg pandai kipas terus-terusan maju kehadapan.

Tanpa Nama berkata...

Isu yang saya rasa menjadi sangat bususk dan jijik ialah golongan PTD telah menggunakan kuasa dan peluang/kelebihan yang ada pada mereka untuk memastikan hanya kebajikan mereka sahaja yang terjaga dan dibela.

Cuba perhatikan Jabatan atau Kementerian mana yang PTD tidak berada dalam jawatan-jawatan utama. Semua peluang yang ada dimanipulasi secara gelojoh dan tidak patut sama sekali bagi membuka seluas-luas jawatan kenaikan pangkat kepada PTD. Adakah kerana nak masuk PTD kena melalui tapisan yang ketat dan sofistikated kononnya, maka mereka boleh bebas merompak jawatan-jawatan penting di semua Jabatan atau agensi kerajaan?

Barangkali kalau boleh dibuat kajian di kalangan penjawat awam mengenai persepsi terhadap PTD, saya yakin dan percaya dalam diam mereka sangat benci, meluat dan menyampah terhadap perkhidmatan PTD, atas kecekapan mereka yang menjajah jawatan-jawatan utama dalam skim perkhidmatan lain.

Sebagai contoh yang mudah, Pengarah Jabatan Agama Islam Negeri, semua dibolot oleh PTD. siapa yang melantik dan meletak PTD di jabatan tersebut? PTD jugak kan? Sepatutnya jawatan tersebut patut diberi kepada golongan agama kerana nama pun Jabatan Agama, biar mereka buktikan kemampuan mereka. Begitu juga dengan beberapa kementerian/jabatan seperti kesihatan, pendidikan dan kerja raya. PTD jadi bos kepada doktor, bos kepada guru dan bos kepada jurutera. Sampai sekarangpun golongan berkenaan tidak diletakkan di tempat yang sewajarnya.

Akhirnya ketidakpuasan hati golongan ini dibawa ke mana? Tentu kita dapat fikir dengan mudah sebab ianya semudah matematik dua campur dua sahaja. Saya rasa mereka tu bukan mengejar jawatanpun tapi peranan dan perkhidmatan mereka perlu diberi pengiktirafan sewajarnya dengan melantik mereka menerajui Jabatan-jabatan tersebut dan bukannya PTD.

Saya tidak nafikan peranan dan sumbangan PTD, tetapi sangat tidak adil meletakkan semua PTD menguasai jawatan utama kerajaan dan menunjukkan kerajaan tidak mengiktiraf sumbangan pihak lain selain PTD.

Tanpa Nama berkata...

Kepada PA2 senior yang tidak berpuas hati dengan SBPA, eloklah bersara lebih awal secara sukarela, tak yah lah buat komen memburukan JPA mahupun SPA dan gomen, dan kepada PA yang baru setahun jaggung tak yah lah bising-bising, banyak lagi mereka diluar sana yang berkelayakkan lebih tinggi daripada tuan/puan tetapi tidak berasiib baik, masih menganggur ataupun bekerja dengan syarikat dengan kadar gaji yang lebih rendah dari tuan/puan tetapi mereka masih bersyukur. Memang tuan/puan punya hak untuk bersuara melahirkan ketidakpuasan tetapi janganlah sampai memaki hamun dan menyumpah seranah yang dapat menonjolkan sikap dan perangai PA yang tidak professional dan suka memberontak.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Isu yang saya rasa menjadi sangat bususk dan jijik ialah golongan PTD telah menggunakan kuasa dan peluang/kelebihan yang ada pada mereka untuk memastikan hanya kebajikan mereka sahaja yang terjaga dan dibela.

Cuba perhatikan Jabatan atau Kementerian mana yang PTD tidak berada dalam jawatan-jawatan utama. Semua peluang yang ada dimanipulasi secara gelojoh dan tidak patut sama sekali bagi membuka seluas-luas jawatan kenaikan pangkat kepada PTD. Adakah kerana nak masuk PTD kena melalui tapisan yang ketat dan sofistikated kononnya, maka mereka boleh bebas merompak jawatan-jawatan penting di semua Jabatan atau agensi kerajaan?

Barangkali kalau boleh dibuat kajian di kalangan penjawat awam mengenai persepsi terhadap PTD, saya yakin dan percaya dalam diam mereka sangat benci, meluat dan menyampah terhadap perkhidmatan PTD, atas kecekapan mereka yang menjajah jawatan-jawatan utama dalam skim perkhidmatan lain.

Sebagai contoh yang mudah, Pengarah Jabatan Agama Islam Negeri, semua dibolot oleh PTD. siapa yang melantik dan meletak PTD di jabatan tersebut? PTD jugak kan? Sepatutnya jawatan tersebut patut diberi kepada golongan agama kerana nama pun Jabatan Agama, biar mereka buktikan kemampuan mereka. Begitu juga dengan beberapa kementerian/jabatan seperti kesihatan, pendidikan dan kerja raya. PTD jadi bos kepada doktor, bos kepada guru dan bos kepada jurutera. Sampai sekarangpun golongan berkenaan tidak diletakkan di tempat yang sewajarnya.

Akhirnya ketidakpuasan hati golongan ini dibawa ke mana? Tentu kita dapat fikir dengan mudah sebab ianya semudah matematik dua campur dua sahaja. Saya rasa mereka tu bukan mengejar jawatanpun tapi peranan dan perkhidmatan mereka perlu diberi pengiktirafan sewajarnya dengan melantik mereka menerajui Jabatan-jabatan tersebut dan bukannya PTD.

Saya tidak nafikan peranan dan sumbangan PTD, tetapi sangat tidak adil meletakkan semua PTD menguasai jawatan utama kerajaan dan menunjukkan kerajaan tidak mengiktiraf sumbangan pihak lain selain PTD.

-----------------------------
Sy amat-amat bersetuju...
skim sperti doktor,kejuruteraan,jabatan agama..perguruan...saliran dan teknikal sepatutnya tidak dijajah oleh PTD atas kapasiti yg mereka sendiri buat...cipta...

Ahli Kupek berkata...

Dalam berita semalam Kupek kata tunggu pengumuman baru dari KUPek,so makna nya Kupek pun tak betul2 faham dengan SBPA ni lah ya??

Tanpa Nama berkata...

SBPA = Sistem BANGANG perkhidmatan Awam

Tanpa Nama berkata...

SBPA belum mula dah banyak kelemahannya. Kalaulah JPA tak bijak nak buat sekim yang boleh bertahan lama maka lebih baik kita bagi bijak pandai atau think tank yang lain buat dan rancangkannya. Buat banyak sekim lepas tu kita ambil yg terbaik.
Dulu nya kumpulan D semua telah dinaik gaji dekat dengan gaji kerani. Apa dah jadi? Kalau kerja cuma pakai tangan dan kaki lebih otak tak perah, tak berdepan dengan rakyat tapi gaji banyak. Kerani ditengah2 dilupakan.
KUP dikalangan kerani satu punya pening. 15 tahun dah naik N22 sama gaji CC, bila CC suruh buat kerja dia mula nak ajar CC. Gaji CC (Pembantu Tabbir Kanan) sepatutnya kena naik lebih dari KUP N22 baharu boleh menyelia mereka.Gaji sama gred macam mana nak selia? Benda2 macam ni kena lah fikir sebelum buat SBPA.
15 tahun sebagai kayu ukur kenaikkan adalah terlalu awal.sepatutnya 25 tahun keatas. kalau penjawat awam itu tak bertukar dlm masa 15 tahun ,contohnya penjawat awam negeri maka beliau akan duduk atas meja dan kerusi yang sama; mana ada pengalaman tapi diberi KUP N22???
Sebagai CC masalah besar nak menyelia KUP N22 yg pengalaman 15 tahun. Oleh itu gaji CC kenalah naik.

Tanpa Nama berkata...

SBPA belum mula dah banyak kelemahannya. Kalaulah JPA tak bijak nak buat sekim yang boleh bertahan lama maka lebih baik kita bagi bijak pandai atau think tank yang lain buat dan rancangkannya. Buat banyak sekim lepas tu kita ambil yg terbaik.
Dulu nya kumpulan D semua telah dinaik gaji dekat dengan gaji kerani. Apa dah jadi? Kalau kerja cuma pakai tangan dan kaki lebih otak tak perah, tak berdepan dengan rakyat tapi gaji banyak. Kerani ditengah2 dilupakan.
KUP dikalangan kerani satu punya pening. 15 tahun dah naik N22 sama gaji CC, bila CC suruh buat kerja dia mula nak ajar CC. Gaji CC (Pembantu Tabbir Kanan) sepatutnya kena naik lebih dari KUP N22 baharu boleh menyelia mereka.Gaji sama gred macam mana nak selia? Benda2 macam ni kena lah fikir sebelum buat SBPA.
15 tahun sebagai kayu ukur kenaikkan adalah terlalu awal.sepatutnya 25 tahun keatas. kalau penjawat awam itu tak bertukar dlm masa 15 tahun ,contohnya penjawat awam negeri maka beliau akan duduk atas meja dan kerusi yang sama; mana ada pengalaman tapi diberi KUP N22???
Sebagai CC masalah besar nak menyelia KUP N22 yg pengalaman 15 tahun. Oleh itu gaji CC kenalah naik.

Tanpa Nama berkata...

SBPA belum mula dah banyak kelemahannya. Kalaulah JPA tak bijak nak buat sekim yang boleh bertahan lama maka lebih baik kita bagi bijak pandai atau think tank yang lain buat dan rancangkannya. Buat banyak sekim lepas tu kita ambil yg terbaik.
Dulu nya kumpulan D semua telah dinaik gaji dekat dengan gaji kerani. Apa dah jadi? Kalau kerja cuma pakai tangan dan kaki lebih otak tak perah, tak berdepan dengan rakyat tapi gaji banyak. Kerani ditengah2 dilupakan.
KUP dikalangan kerani satu punya pening. 15 tahun dah naik N22 sama gaji CC, bila CC suruh buat kerja dia mula nak ajar CC. Gaji CC (Pembantu Tabbir Kanan) sepatutnya kena naik lebih dari KUP N22 baharu boleh menyelia mereka.Gaji sama gred macam mana nak selia? Benda2 macam ni kena lah fikir sebelum buat SBPA.
15 tahun sebagai kayu ukur kenaikkan adalah terlalu awal.sepatutnya 25 tahun keatas. kalau penjawat awam itu tak bertukar dlm masa 15 tahun ,contohnya penjawat awam negeri maka beliau akan duduk atas meja dan kerusi yang sama; mana ada pengalaman tapi diberi KUP N22???
Sebagai CC masalah besar nak menyelia KUP N22 yg pengalaman 15 tahun. Oleh itu gaji CC kenalah naik.

Tanpa Nama berkata...

SBPA belum mula dah banyak kelemahannya. Kalaulah JPA tak bijak nak buat sekim yang boleh bertahan lama maka lebih baik kita bagi bijak pandai atau think tank yang lain buat dan rancangkannya. Buat banyak sekim lepas tu kita ambil yg terbaik.
Dulu nya kumpulan D semua telah dinaik gaji dekat dengan gaji kerani. Apa dah jadi? Kalau kerja cuma pakai tangan dan kaki lebih otak tak perah, tak berdepan dengan rakyat tapi gaji banyak. Kerani ditengah2 dilupakan.
KUP dikalangan kerani satu punya pening. 15 tahun dah naik N22 sama gaji CC, bila CC suruh buat kerja dia mula nak ajar CC. Gaji CC (Pembantu Tabbir Kanan) sepatutnya kena naik lebih dari KUP N22 baharu boleh menyelia mereka.Gaji sama gred macam mana nak selia? Benda2 macam ni kena lah fikir sebelum buat SBPA.
15 tahun sebagai kayu ukur kenaikkan adalah terlalu awal.sepatutnya 25 tahun keatas. kalau penjawat awam itu tak bertukar dlm masa 15 tahun ,contohnya penjawat awam negeri maka beliau akan duduk atas meja dan kerusi yang sama; mana ada pengalaman tapi diberi KUP N22???
Sebagai CC masalah besar nak menyelia KUP N22 yg pengalaman 15 tahun. Oleh itu gaji CC kenalah naik.

Tanpa Nama berkata...

Kenapa terdapat perbezaan antara FT17(Juruteknik Komputer) dan Juruteknik(J17)dalam Skim baru ini? Sedangkan
syarat2 kelayakan untuk kedua-dua perjawatan adalah sama.Harap cuepacs dapat mengenengahkan isu ini ke JPA

guru berkata...

Bah ..kepada semua Tanpa kalau betul semua Kenaikan Gaji tidak betul .apa kata kita berpeket.

Tanpa Nama berkata...

kepada CC tanpa nama tu.... sbb zaman hang dulu nak dapat CC selepas 25 tahun maka hang nak la N17 skang ni KUP 25 tahun sbb takut diorang kejar gaji hang, walaupun ia tak menjejaskan gaji hang... ini macam punya org pun ader ke....kalau nak potong gaji hang tuk bayar gaji dia tu aga gak logiknya tak suka.... masalah penyeliaan takkan timbul kerana hakikatnya dia bukan CC walaupun N22... hakikinya tetap N17...

dinasihatkan jauhilah sifat dengki...

Tanpa Nama berkata...

ft17 kelayakan sijil politeknik dipinggirkan.apa JPA buat ni.

Tanpa Nama berkata...

JURUTEKNIK KOMPUTER ADA YANG GUNA SIJIL POLITEKNIK, BEGITU JUGA JURUTEKNIK YANG ADA GUNA SIJIL POLITEKNIK. KENAPA J17 DIJUMUDKAN MENJADI J27 SEDANGKAN FT17 TETAP KEKAL.

Tanpa Nama berkata...

kami setuju skim gaji SBPA untuk FT17 perlu dijumudkan juga sepertimana J17.....harap cuepacs dapat mengambil tindakan atas penganiayaan ini.....

Tanpa Nama berkata...

PTD bukan setakat hebat merompak jawatan utama kerajaan bahkan juga hebat makan rasuah.. Buktinya Pengarah JPJ Negeri 9 didakwa rasuah..

Tanpa Nama berkata...

belajar 2 tahun di politeknik dalam bidang Teknologi Maklumat peringkat SIJIL, tetapi setaraf pelajar SPM...baik kami tak payah belajar dulu.....guna SPM je mintak keja sebagai JURUTEKNIK KOMPUTER......

Tanpa Nama berkata...

Ini semua kerja PTD dan PTN menyekat peluang PA bawahan terus naik menjawat jawatan lebih tinggi.. kami dah berijazah dan master lebih 7-8 tahun, tiada apa-apa perubahan walaupun dah daftar di SPA (federal dan state) sekian lamanya.. ini jea dah menunjukkan ketidak adilan SPA dan JPA di kalangan orang atasan.. masaalah kecil mcm nie pun tak boleh di selesaikan.. ape cite.? kalau di namakan manusia bukan malaikat mesti ada pilih kasih terutamanya kaki ampu.. Yes Boss..!!Bos is always right..!! Pooraahh..!!kaki ampu dia org jealah markah tinggi melangit, ada kerja tak confirm lagi dah dpt markah 97% dpt APC, sebabnya mengampu lebih..jadi pencacai bos siang-malam.. betul-betul kami tengok mcm pencacai angkat najis beb..!! si bos nie pulak berlagak mcm bagus.. kami tengok kertas kerja copy n paste jea org bawahan punya.. pas tue ngaku dia punya.. lepas tue lepa-lepa main golf, ngeteh kopi kat hotel-hotel,syer projek guna nama member dan kaum kerabat, mohon tanah berpuluh dan beratus ekar guna nama syarikat, masuk duit haram pakai akaun luar dan banyak lagi tembelang-tembelang bos-bos malas kami nak huraikan panjang lebar kat sini.. jadi SBPA bagi kami tak relevan dan tak masuk akal 1.4 juta PA, kami mahukan perubahan serta kerajaan berkebajikan kepada PA dan rakyat khususnya.. kini PRU-13 nie penentunya.. kami memimpin..!!

Tanpa Nama berkata...

bro-bro semua. lantak dieorg la nk buat skim smpi gaji perkhidmatan awam sama wlupun senior setahun dua, bkn luak gaji korang pun..

Tanpa Nama berkata...

eeeeee

Tanpa Nama berkata...

Dia mengajar kita agar bersyukur dengan apa yang kita dapat sebab kita bukan sempurna walaupun dalam kerja, so berterima kasihlah kepadaNya. Aku nak tanya korang. Ada tak dalam 8 jam korang kerja korang 1 saat pun tidak menggunakannya utk tujuan peribadi. kalu ada, cukuplah dengan bersyukur kepadaNya

Tanpa Nama berkata...

Salam semua...
SBPA - Jgn tindas pekerja dgn tidak menaikan gaji tahunan.Kerja swasta pun ada kenaikan gaji tahunan w/pun tidak byk, tetapi tetap ada kenaikan.

Cadangan saya:-
Kpd staff yg cemerlang - kenaikan kategori cemerlang layak diberikan.
Kpd staff kurang cemerlang - kenaikan kadar sederhana diberikan.
Kpd staff yg prestasi rendah - tiada kenaikan.

Tanpa Nama berkata...

aslkum semua.....
saya ingin menarik perhatian jpa mengenai nasib gred pt n17....
bila jawatan n11 dijumudkan ke gred n17 ...pt po lama n17 still x dapat apa2 kenaikan...
tapi bila keluar opsyen sbpa still pt p/o n17 yang lama x dapat apa2....
perkataan kekananan pun dah hilang dari kamus pekeliling walaupun diwujudkan elemen bracketting....
walaupun dapat p.gaji awal tapi still dalam tahun yang sama junior dapat potong senior....
saya bagi contoh sekarang gaji saya P1T4...bila nak convert ke SBPA kita kena gerakkan satu pergerakan di sifir gaji lama dan akan menjadi P1T5 iaitu rm 1020...
BILA masuk dekat jgs dalam SBPA gaji yang terhampir ialah rm 1050....dan saya kononnya akan mendapat manfaat dalam elemen bracketting ini bila p.gaji saya akan berubah dari bulan julai ke bulan januari....
maknanya gaji saya akan menjadi rm 1145.....
tetapi member saya yang berda di P1T4 dalam SSM akan memyamai gaji saya di JGS SBPA pada bulan APRIL....
tidakkah ini adalah elemen flip flop....
selepas itu setiausaha dinaikkakn ke gred n27 apabila pegawai itu mempunyai diploma....kenapa perkara ini tidak diluaskan kepada pembantu tadbir P/o N17....
RENUNG2KANLAH...

Tanpa Nama berkata...

MASALAHNYA ADALAH ISU KERONI.... PILIH KASIH... ITU MEMANG SEMESTINYA AKAN DIHADAPI OLEH KAKITANGAN BAWAHAN SEPERTI KERANI, DAN KEBAWAH...

SESETENGAH JABATAN ADA KUMPULAN YANG SUKA MENGAMPU BOS, MENGHASUT BOS, SEDANGKAN SEMUA ITU TIDAK BENAR.

ADAKAH PIHAK CUEPACS TIDAK LIHAT SEKIRANYA SISTEM BARU DIJALANKAN, MAKA RAMAILAH KAKITANGAN AKAN TERPINGIR WALAUPUN KAKITANGAN TERSEBUT ADALAH HARAPAN YANG BOLEH MENGERAKKAN SESUATU JABATAN TERUS MAJU KEHADAPAN....

PERSOALANNYA ADALAH SEBELUM SISTEM INI DIJALANKAN PUN SUDAH ADA BERLAKU DIKALANGAN SEKUMPULAN YANG TERDIRI DARI 6 ORANG YANG DIKENALI GENG SE....T, BERKUASA DI SATU JABATAN SEHINGGAKAN PEGAWAI MENDENGAR KATA2 MEREKA BULAT2. BUKANKAH SATU HARI NANTI 6 ORANG INI AKAN DAPAT NAIK PANGKAT DULU SEBAB DIA MENGAMPU BOS, SETIAP TAHUN DAPAT ANUGERAH PERKHIDMATAN SEMERLANG, SEMUA KATA2NYA ADALAH BENAR WALAUPUN ITU SATU FITNAH.

INI BUKAN DONGENG... TETAPI ADALAH BENAR, INI TERJADI DI JABATAN SAYA... SEMUA JABATAN BAIK NEGERI ATAU DAERAH, SEMUA ADA... SO... PIHAK CUEPACS FIKIRKANLAH.... ADAKAH SISTEM INI ADIL UNTUK SEMUA KAKITANGAN SATU MALAYSIA.

Tanpa Nama berkata...

SAYA MINTA PIHAK CUEPACS MEMBELA NASIB KERANI2 PT PO N17......PT (KESETIAUSAHAAN ) DULU PUN DAH DINAIKKAN KE SETIAUSAHA PEJABAT N 27 ...KUMPULAN D PUN GAJI DAH HAMPIR KERANI SEKARANG..N1-N10 PUN DAH DIJUMUDKAN .....SKIM J 17 PUN DAH SAMA N27....HARAP2 KERANI YG ADE KELAYAKAN AKADEMIK TINGGI DARI SYARAT KELAYAKAN LANTIKAN (SPM) DIPERTIMBANGKAN TANGGA GAJI YG LEBIH SEDIKIT.....BARULAH HARAPAN JPA UNTUK GALAKKAN PA MENYAMBUNG PELAJARAN BERJAYA.....NAK HARAPKAN KPSL N17 KE N27 ......TERLAMPAU TIPIS.....TEMPAT N27 ADALAH TERLAMPAU TERHAD...SEKURANG2NYA ADE LBHN GAJI BLHLAH MEMBAKAR KAMI SEMANGAT UNTUK BELAJAR LAGI....KALAU KEADAAN YG SAMA UNTUK APE KAMI SAMBUNG BELAJAR LAGI.....

Tanpa Nama berkata...

Tolonglah kami kakitangan kerajaan dari semenanjung yang bekerja di Sabah dan Sarawak. Di sini terdapat anti semenanjung. Malah katanya kami ini semenaNjing. Ada yang mahu keluar dari Malaysia menjadi Borneo katanya. Rakan2 kami ditindas, tidak dapat berpindah ke semenanjung kerana majikan yang zalim, disekat peluang kenaikan pangkat, dilarang memberi ceramah dan kursus, dilarang bercuti, dalan lain-lain. Tolong siasat wahai pegawai dari Pusat (Kuala Lumpur). Tolong kami.

pakcik sarawak berkata...

saya kakitagan yg telah berkhidmat lebih dari 23 tahun, skrang gred sya n22 apabila dpt kup,saya cuba menaikan taraf hidup saya dengan mengambil KPSL dan telah lulus hampir 6 tahun dulu, untuk naik pangkat rasanya pencen dahulu gamaknya, saya berharap pihak jpa dapat memberi kami yang lulus KPSL kenaikan seperti yang pernah belaku kepada Jurutaip apabila lulus ujian menaip @ kenaikan gred yang setimpal.ini dapt mengalakan kakitangan awam meningaktkan taraf hidup dengan pemelajaran berterusan

Tanpa Nama berkata...

sila ambil perhatian wahai Cuepacs....renung2kan....utk guru DGA32...
Guru A telah lulus PTK pada 2003 dn mdpt pergerakan gaji OKtober 2004.

Guru B telah lulus ptk pada 2004 dan mdpt pergerakan gaji Januari 2005.

Bezanya hanya 2 bulan...itu x apa lagi....

Dlm SPBA...
Guru A akan naik gaji pada October 2012

Guru B akan naik gaji pada JANUARI 2012

Ini bermakna guru B akan mendapat kenaikan gaji terlebih dahulu selama 10 bulan awal daripada Guru A dan Guru A terpaksa tunggu pada bulan Oktober baru mendapat gaji SPBA...adilkah ini?????

Sepatutnya semua penjawat awam haruslah mendapat gaji pada bulan Januari mengikut skim SPBA dan akan naik gaji pada TPG masing2....barulah logik

Tanpa Nama berkata...

betullah junior lebih untung daripada senior...cuepacs tgk2kan skim gaji ni...klu nak beri biarlah adil ...jgn asyik terima tanpa memikirkan nasib ahli dibawah...

Tanpa Nama berkata...

Jawatan Pembantu Operasi telah mengumpulkan 6 jawatan daripada SSM, disini saya ingin mempersoalkan adakah wajar jawatan pemandu di masukkan kedalam jawatan Pem. Operasi sedangkan ada di antara pemandu yang tugas mereka seharian adalah di luar pejabat sebagai contoh pemandu lori JKR yang sentiasa bekerja di luar.

Tanpa Nama berkata...

saya juga diantara PA dlm kategori rendah iaitu 75%. saya amat-amat kecewa!!! untuk makluman,saya mempunyai penglaman bekerja dengan pihak swasta selama 9 thn dan saya tiada masalah dlm melaksanakan tugas saya..apa yg saya ingin kemukakan ialah penilaian skt mestilah diberi kpd pegawai yg berpengalaman yg dpt menilai dengan telus..yg dpt menilai output berkualiti yang dihasilkan oleh staf..bukannya untuk dasar membalas dendam kerana sblm ini peg menilai tersebut pernah mendpt markah rendah...peg. yg menilai saya bukan penilai yg sepatutnya!!! dia tidak lawak menilai saya krn peg tersebut bkn selalu ada di pejabat. asyik keluar ke sana ke mari. dia tak tau lgsng pun apa aktiviti/ouput saya seharian!!..menurut KS, skt kali ni (thn 2010) kena dibahagi kepada 2 pegawai penilai..kerana mahu adil dalam pembahagian skt,jadi saya salah seorang staf dibwh peg tersebut.saya telah dipanggil untk diberitahu markah skt, bila sy tgk dan tanya kenapa markah diberi dgn markah tersbt?alasan yg diberi ini adalah perkara biasa selaras dengan markah jpa..alasan diberikan yg tidak kukuh.dia juga telah beri alasan yang saya ini orang baru..masa tu saya terima seadanya krn saya masih baru lagi dlm PA..saya kurang arif dlm skt PA ni..saya rasa tidak puas hati dan meluahkan perkara ini kpd rakan sekerja, rakan saya berkata markah tersbt adalah markah agak rendah dan jika mengikut markah tersbt saya diantara pekerja yg bermasalah..??? adilkah????
saya tak kisah kalau pegawai memberi markah rendah kalau saya ponteng kerja, malas membuat kerja dan lain2..tp saya tak melakukan semua perkara itu..bagi saya memang tak adil..staf yg bermasalah dpt markah tinggi dari saya, saya yg kerja seikhlas hati hanya dpt ini saja???di manakah keadilan??
satu perkara lagi, kbykan pegawai yg ada skrg ada yg iri hati, suka bodek bos dan berlakon dpn bos boleh buat itu dan ini??kenapa sy kata begitu??kerana kami staf sokongan selalu terima aduan dari pelanggan (respon lmbt dlm melakukan tugas)..bila bgtau bos, bos hanya dengar saja tnpa apa2 tindakan..kalu nak dibandingkan dengan bekerja di swasta, bos akan ambil tndakan dan mengawal aktiviti staf tersbt??ttp dibiarkan begitu saja..
mohon diberi perhatian dlm perkara ini. sekian..

Tanpa Nama berkata...

Guru Cemerlang Gred 44 telah dipinggirkan dan usaha mereka diabaikan begitu sahaja.... sedih mendengar dan mematahkan semangat kecemerlangan DG41-44... walau macam mana mereka cemerlang, hanya time base saja.... jadi simpan kecemerlangan guru sebelum mencecah gred DG48 dan ke atas....

mak saleh berkata...

Betul, DG48 ke bawah, jangan cemerlang dulu.... tunggu sampai gred tinggi baru berusaha cemerlang... kalau tekun kerja tambahan pun tunggu time base... kalau malas sikit dan curi tulang sikit (jangan banyak sangat) pun time base juga.... sama je....

Guru Biasa berkata...

Agak kecewa membawa komen dari rakan-rakan penjawat awam yang lain. Macam tidak mengerti bahawa apa yang mereka kemukakan di sini tidak banyak bersangkut paut dengan tajuk utama.

Tanpa Nama berkata...

suka ati diorgla...diorg semua da kecewa... ko ape tau

rekha berkata...

cik kak...mesti melepasi tapisan untuk layak jadi 41..tak boleh "serap" 41..mesti ikut interview mcm biasa...persoalanya Tapisan yang dimaksudkan ialah tapisan genius ke tak...kadangkala ada degree tapi tak bijak tak boleh juga...perlu ada kredebiliti...Ada degree tapi gaya dan berfikir mcm derjah enam lagi lah bengong..degree palsu ke....

kalau pemikiran cik akak bahawa kerani ada degree boleh dilantik terus...baik muda-mudi yang ada degree kat luar sana aplay je kerani...bertambah rumit dan sengitlah jawatan kerani...

senang cerita kalau dah tahu ada degree dulu napa datang interview kerani...jgn pulak salahkan kerajaan..bila kerja tak kira dah u ada degree/phd/diploma, jawatan kenari tetap label kerani....

mohon macam biasa...jawatan pegawai..bersaing lah...kenapa perlu ada keistimewaan sangat kerani ada degree sebagai batu loncatan untuk terus ke 41...

dipej. sy banyak staf-staf sy yang problem macam ni..kebanyakan kerani ada diploma dan dgree...bila komunikasi dalam kerja gaya je lebih..rasa macam pro dan hebat berbanding CC yang hanya SRP atau org2 lama yg hanya SPM..masalahnya kerani macam ni susah nak menerima teguran org lama..sy ni walaupun hanya Pen.Peg Tadbir EO..tapi sy hormat pendapat dan pandagan org2 lama walaupun mereka hanya kelayakan srp or spm....sekian untuk pengajaran

Ahad, Disember 11, 2011 7:54:00 PM


helo cik kak,

Lain kali kalau nak berucap pon biar siasat sikit... Saya baru shaja menghabiskan pengajian saya dalam degree... bukan macam dakwaan u kata menipu masa interview... ok..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa nama...

isu senior / junior zaman ini tidak wujud lagi. Baru masuk jawatanpun dah boleh berlagak seperti orang yang dah berpuluh tahun kerja. Masalah perbezaan gaji yang amat ketara antara siswazah dengan bukan siswazah adalah insiden pelarasan gaji dulu yang mana bukan siswazah dapat 25% kenaikan sedangkan siswazah hanya 10% beza 15%, kalaulah dulu bezanya 5% tidaklah keterlaluan. Oleh itu untuk selesai masalah perbezaan yang terlalu besar ini, elok kiranya CEUPACS dan JPA duduk semula, buat pelarasan gaji siswazah sebanyak 10%. Itu sahajalah cara hendak seimbangkan gaji kakitangan awam.

Tanpa Nama berkata...

To CEUPACS President.

First of all, Congratulation to CEUPACS for your continuous effort in uplifting the Civil Servant status in the society. SBPA sounds good and given an applause by most civil servants. Now that the salary scheme is in one row and i believe there will be no more complaints from employees. But will the assessment be fair enough later?Another matter is regarding bonus: In SSM, yearly bonus was one of the factor that attracted employees to sign the option. When it was implemented, yearly bonus was not given as promised. Instead CEUPACS has to fight now and then for it. So make sure that all criteria be well explained before the option form is sign. The criteria and conditions need to be well understood by all civil servants.

Tanpa Nama berkata...

Perpindahan gaji JUSA A,B,C SSM ke JUSA A,B,C SBPA adalah mengikut tanggagaji tahun ke tahun.Jika pegawai Jusa C SSM berada di T5 @ RM9480.90 akan ke T5 SBPA @ RM14,885 pada 1.1.2012. Kenaikan gaji sebanyak RM5404.10(itu baru jusa C yg atas lg bnyk)...Bagi kakitangan gred 54 ke bawah perpindahan gaji adalah diberi 1 kenaikan gaji SSM dan dipilih yg = atau lebih tinggi yg terdekat di tanggagaji SBPA...Cth gred SSM N27 P1T9 @ RM1736.95 akan diberi satu pergerakan gaji ke SSM P1T10 @ RM1803.50..GAJI SBPA yg terdekat yg lebih tinggi dari RM1803.50 ialah N3-1(SSM N27) T4 @ RM1845.00...jadi GAJI BARU SBPA pada 1.1.2012 yg diterima ialah RM1845.00(T4SBPA).Kenaikan gaji ialah sebanyak RM1845.00(SBPA) - RM1736.95(SSM) = RM108.05..Misalan klu N27 P1T9 SSM lompat mcm kaedah gaji JUSA maka akan pegi ke gaji SBPA N3-1 T9 @ RM2570(tapi kaedah ini tidak digunakan untuk gred 54 ke bawah.Hanya JUSA C keatas saja ada keistimewaan perpindahan gaji ini untuk mengkayakan lagi org yg sudah kaya)

Nota : Banyak cantik korang punya peraturan yang JUSA ke atas yg gaji dah besar blh pula korang terus lompat gaji SBPA pegi tahun yg sama dengan SSM sedangkan yg bawah gaji ciput kau bagi cara perpindahan gaji satu kenaikan gaji SSM yg terdekat dengan SBPA..igt kami yg gred 54 ke bwh ni lembu ke tak blh pikir.klu nak wat pekeliling pun biar la logik....ni nmpk sgt ..jgn benda ini smpai jadi isu politik pula nanti.. pilihanraya dah nak dekat ni...huhu

Kesimpulan : yg naik gaji ni bukan setakat penjawat awam malah menteri-menteri juga..sb tu mereka luluskan usul ini(undang2 perbekalan)jd yg makin tinggi rankingnya makin tinggi naik gaji.Sedangkan KSN pun gaji dah 50,000 x masuk elaun takkanlah menteri-menteri & bos menteri gaji lagi rendah kot..u pikirlah sendiri

yg di bawah berkata...

gaji semuanya tinggi2...sy yg gaji kecil ni berapa la sgt...bila ada up gred je mst senior jd mangsa...sy da kena..ilang 4 thn..tp sapa la nak tengok kami kat bwh ni walau pun kami la asas kpd yg diatas..

Tanpa Nama berkata...

itulah harap suatu hari nti jawatan premier ni dilantik dgn persetujuan org bwh.biarlah mereka terdiri dari golongan yg boleh bela kebajikan bersama terutama org kebajikan org bwh..yg ada skang ni sume nak jage poket sendiri je...

Tanpa Nama berkata...

akhirnye pekerja bawahan yg jadi mangsa... apa ada pada PT (P/O)...hanye pencacai bawahan.... dan satu lagi jika anda ada diploma ke atau ijazah ke atau PHD ke.. tak yah minta PT (P/O)... g jelah minta gred yg tinggi.. tinggalkan la kekosongan itu untuk yg ada SPM je... kesian diorg tak ader kerja... pasal gaji malas nak komen... yg untuk org atasan juga... pasal mengampu tu dah jadi kebiasaan.. lu jilat lu untung... apa lagi nak kata... berserah je laaa sebab tu pt(p/o) byk buat pinjaman peribadi bukan untuk berjoli.... utk keluarga... dgn gaji setakat n17 apa yg boleh belanje jika utk keluarga... apa2 pon aku tetap bersyukur...

Tanpa Nama berkata...

Abg Tam,
Kami kaktitangan senior Juruteknik J22 yang pengambilannya menggunakan sijil SPM pada waktu itu tidak puas hati dgn gaji baharu SBPA kerana gaji kami dibezakan dgn Juruteknik kelulusan sijil Politeknik sedangkan jawatan juruteknik adalah sama. kami mencadangkan biarlah tangga gaji disamakan untuk mengurangkan jurang..

Tanpa Nama berkata...

KEPADA YANG BERLAGAK KATA KUMPULAN PELAKSANA TAK DA SIJIL INGAT2LAH....
HIDUP NI BERPUSING IBARAT RODA....
KALAU SEMUA PA KUMPULAN PELAKSANA KERJA PEGAWAI SAPA NAK BUAT KEJA2 RUMIT BOSS LIKE ABM,PAPER WORK,PAKEJ AND ETC.....
DAH ADA DIPLOMA NAK SAMBUNG DEGREE BUAT PJJ BUKAN MURAH ...PALING2 TIDAK RM 23000 TU PUN KAT ITM LA.....
LEPAS GRADE BUKANNAY MACAM CIKGU BOLEH TERUS PROMOTION TAK PAYAH MOHON BARU MACAM KAMI KUMPULAN PELAKSANA NI...
KENA FIGHT PULAK DENGAN BUDAK2 FRESHIE...
KALAU DAPAT PUN GAJI DIA AMBIK YANG TERHAMPIR JER.....
MASA SAYA KEJA KAT SWASTA DULU...LEVEL EXECUTIVE DAN KE ATAS MAKNANYA KALAU DALAM GOMEN NI DG/M41 DAN KE ATAS AKAN DIKURANGKAN KEMUDAHAN DAN ELAUN SEBAB GAJI DAH BESAR.....
TIAP BULAN KENA BUAT SUMBANGAN MASA SEKURANG2NYA 10 JAM....
TAPI BILA SAYA MASUK DALAM GOMEN DAH TERBALIK PULAK....
ORANG ATAS DAPAT ELAUN DAN KEMUDAHAN YANG BETUL2 BANYAK.....
SAMAPAI ELAUN SARA HIDUP PUN BOLEH DAPAT SEKALI.....BAYANGKANLAH....
TAPI APA NAK BUAT SAPA YANG BUAT DASAR KAN.....
KALAU KAT SWASTA NAK UBAH SESUATU DSAR KENA PANGGIL UNION/KESATUAN SEKERJA....IDEA ORANG BAWAH BOLEH PAKAI JUGAK LA.....
KALAU SWATA NI DIEORANG MEMANG BETUL2 PENTINGKAN PENGALAMAN DAN KEMAHIRAN......
NI BILA SKIM SBPA PENGALAMAN MACAM DILUPAKAN TERUS......
BUAT JPA TENGOKLAH LA BALIK SKIM KUMPULAN PELAKSANA NI.....
ORANG KAT LUAR SEMUA DAH BERCAKAP TENTANG KEAIKAN BESAR GAJI KAKITANGAN AWAM...
TAPI HAKIKATNYA YANG DAPAT BANYAK HANYALAH GRED DG41 DAN KE ATAS.....
UNTUK EXIT POLICY PULA ELOKLA DISARAKAN GOLONGAN ATASAN NI YANG FAILED BILA DIAUDIT OLEH AUDIT NEGARA....

Tanpa Nama berkata...

bersyukurlah kepada penjawt awam yang mana gaji telah pun dinaikkan,pernah terlintas dibenak kalian dengan orang yang bukan kakitangan kerajaan,fikirlah sewarasnya,diberikenaikan masih bising lagi,kalau semua mahu memuaskan nafsu masing2 bengkrap negara,kakitangan awan memang ramai yang tak berterima kasih kepada kerajaan yang pernah memberi sesuap nasi untuknya dan keluarga,berterima kasih lah anda semua,manusia tak akan pernah merasa cukup walau diberi emas seguni sehari pun,

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Isu yang saya rasa menjadi sangat bususk dan jijik ialah golongan PTD telah menggunakan kuasa dan peluang/kelebihan yang ada pada mereka untuk memastikan hanya kebajikan mereka sahaja yang terjaga dan dibela.

Cuba perhatikan Jabatan atau Kementerian mana yang PTD tidak berada dalam jawatan-jawatan utama. Semua peluang yang ada dimanipulasi secara gelojoh dan tidak patut sama sekali bagi membuka seluas-luas jawatan kenaikan pangkat kepada PTD. Adakah kerana nak masuk PTD kena melalui tapisan yang ketat dan sofistikated kononnya, maka mereka boleh bebas merompak jawatan-jawatan penting di semua Jabatan atau agensi kerajaan?

Barangkali kalau boleh dibuat kajian di kalangan penjawat awam mengenai persepsi terhadap PTD, saya yakin dan percaya dalam diam mereka sangat benci, meluat dan menyampah terhadap perkhidmatan PTD, atas kecekapan mereka yang menjajah jawatan-jawatan utama dalam skim perkhidmatan lain.

Sebagai contoh yang mudah, Pengarah Jabatan Agama Islam Negeri, semua dibolot oleh PTD. siapa yang melantik dan meletak PTD di jabatan tersebut? PTD jugak kan? Sepatutnya jawatan tersebut patut diberi kepada golongan agama kerana nama pun Jabatan Agama, biar mereka buktikan kemampuan mereka. Begitu juga dengan beberapa kementerian/jabatan seperti kesihatan, pendidikan dan kerja raya. PTD jadi bos kepada doktor, bos kepada guru dan bos kepada jurutera. Sampai sekarangpun golongan berkenaan tidak diletakkan di tempat yang sewajarnya.

Akhirnya ketidakpuasan hati golongan ini dibawa ke mana? Tentu kita dapat fikir dengan mudah sebab ianya semudah matematik dua campur dua sahaja. Saya rasa mereka tu bukan mengejar jawatanpun tapi peranan dan perkhidmatan mereka perlu diberi pengiktirafan sewajarnya dengan melantik mereka menerajui Jabatan-jabatan tersebut dan bukannya PTD.

Saya tidak nafikan peranan dan sumbangan PTD, tetapi sangat tidak adil meletakkan semua PTD menguasai jawatan utama kerajaan dan menunjukkan kerajaan tidak mengiktiraf sumbangan pihak lain selain PTD.

-----------------------------
Sy amat-amat bersetuju...
skim sperti doktor,kejuruteraan,jabatan agama..perguruan...saliran dan teknikal sepatutnya tidak dijajah oleh PTD atas kapasiti yg mereka sendiri buat...cipta...

--------------------------------
saya setuju..sbb tu skim depa cepat naik ...umur awal 30 dah naik 48...sbb sayap yang mereka reka luas...tamak nama nya..bahagian org lain depa sebat...

Tanpa Nama berkata...

Yang gemuk makan daging...yang kurus makan ikan masin....

mat amin berkata...

mmg la ada yg naik banyak dan ada yg naik sikit.. tp naik jgk kan.. jgn difikirkan sgt la ttg junior setahun dua dapat gaji sama dgn senior. yg perlu difikirkan adalah prestasi kerja.. adakah semestinya senior lebih dari segi ini? mengikut aku pnya pengalaman.. tidak semestinya.. itulah objektif sbpa ni.. bukan berkenaan seniority lg.. walaubagaimanapun ia sgt bergantung kpd ketelusan penilai pula.. harap2 sistem penilaian dipertingkatkan juga supaya jgn ada yang teraniaya.

Senior berkata...

Kepada Mat Amin

Kalau tidak faham aduan rakan sejawat janganlah k mengulas. Bodoh! Ternyata kau ni bongkak, sombong dan tak sedar diri. Bukan soal junior atau senior yang dipertikaikan dan bukan juga soal kerja yang dibincangkan dan dipertikaikan FAHAM!

Isu di sini ialah kaedah pemindahan gaji yang tidak sekata kepada penjawat awam dalam gred yang sama.

Kalau bonus atau ganjaran prestasi memang kita tidak pertikaikan sebab itu adalah ganjaran hasil kerja.Pertikaian disini ialah pemindahan gaji yang berbeza-beza dalam gred yang sama.

En. Mat Amin k tu bukannya saya tidak kenal buat kerja makan tulang. Kerja sendiri suruh orang lain yang buat tapi bila siap ambil nama kononnya kerja sendiri. Inikah junior yang berprestasi tinggi.

" MAKAN TULANG, MEMPERHAMBAKAN ORANG LAIN"

Tanpa Nama berkata...

CUEPACS.. BOLEH TOLONG DIAM... TAK PAYAH NAK JADI WAKIL PA LAGI.. MENYIBUK... ORANG DAH NAK SIGN2 NI, KACAU2 PULAK.... MEREPEK... SYIK MENGARUT......

Tanpa Nama berkata...

SUNGGUH TIDAK BERSYUKUR PUNYA PA... DAH ADA REZEKI, ASYIK MENGELOH..

Tanpa Nama berkata...

slm ..mhn dlm sbpa kami skim skim j29 - PEN PEG LATIHAN VOKAISANAL J29di universiti malaysia pahang dijumudkan skim J....alangkah rugi..sepatut skim j kami ini dipindahkan ( kejuruteraaan )- skin j jabatan di kekal kan .Mhn tlg kami dlm skin ini . sKIM j29 kami blh digunakan dlm skim j - jkr dan lain yg kelayakan kejurutetaraan- .

asan berkata...

Kami Juruteknik Komputer (FT17) yang berkelayakan sijil seperti Juruteknik (J17) mahu juga diselaraskan seperti yang telah dilakukan untuk mereka iaitu J27. Kepada mereka yang membuat penyelarasan mohon teliti dulu semua jawatan dan kelayakan sebelum hanya menyelaras skim sesetengah jawatan....

Tanpa Nama berkata...

Siapa cakap SBPA bagus adalah orang yang tak meneliti dulu kandungannya...
Tahu tak sistem ini sebenarnya usaha kerajaan untuk kurangkan kakitangan terutamanya golongan sokongan kerana mmg benar Malaysia mempunyai terlalu ramai staff kerajaan... Yang pasti bosx2 yang 41 keatas selamat kerana kerajaan tak akan berani buang mereka... dan akan menggunakan mereka ini untuk mengurangkan staff bawahan...
Tak percaya tunggulah..........

Tanpa Nama berkata...

Hamba Allah

SSM VS SBPA

Sebelum mengambil tindakan,pihak bertanggungjawab perlu membuat penelitian. Jgan buat dulu baru kaji...kita perlu kaji dulu baru buat. Tahniah pihak CUEPACS kerana memperjuangkan pihak penjawat awam. Pihak penjawat awam juga perlu bijak meneliti opsyen SBPA, jgn main trima je tawaran yg diberi...sesuatu benda tidak akan diwujudkan sekiranya tidak memberi keuntungan kepadanya....IKhlas ke tak Ikhlas nak bagi ni....

Tanpa Nama berkata...

Hamba Allah

KAJIAN SAYA DARIPADA ULASAN
Patutla kerjaan buat SBPA, mgkin ramai PA yang mempunyai tahap pemikiran yang rendah, sbb tidak tahu membezakan benda yang baik dan yang buruk dan tidak dapat mengira untung atau rugi..kenapa masih belum berpuas hati dgn Cuepacs. Sedangkan cuepacs berusaha memperjuangkan hak PA. Fikir2kan PA kita PA ditindas,dianiaya oleh pihak yg tidak berperi kemanusiaan. Gaji naik barang naik,kos sara hidup naik.

Tanpa Nama berkata...

Bukan sahaja berlaku disektor awam malam di dalam Angkatan Tentera Malaysia juga berlaku. Dimana anggota yang lama dah hampir mati skim selama 9 tahun (langgar dinding)hanya diberikan 1 pergerakan sahaja. Manakala yang Junior baru pakai pangkat dalam pangkat PEG dan LLP) boleh mendahului yang senior. Mcm mana diorang buat kiraan ni. Lebih baik tak payah naik gaji pakai sistem lama lagi baik. Disamping itu juga wakil pihak Pengarah UGAT (Urusan Gaji Angkatan Tentera juga sama senasib dengan CUEPAC tidak dipanggil berbincang bersama tentang permasaalahan gaji anggota terutamanya yang telah langgar dinding yang terlalu lama. Gaji ibaratkan statik.

Tanpa Nama berkata...

yang dh lulus PTK....rasa frust sgt2 tak merasa naik pangkat sebab PTK dh dihapuskan..

Tanpa Nama berkata...

Cuba renungkan...Jawatan juruteknik dan Penolong Jurutera.

Masa SSM...Juruteknik J17, J22 & J26
Pen.Jurutera J29, J36 & J38
SPBA - Juruteknik J3-1,J3-2 & J3-4
Pen.Jurutera J2-1, J2-4 & J2-5

Apa yang membingungkan bukannya gred tapi gaji, gred tu nampak ok jer...

Cuba perhatikan:
Juruteknik(Asal gred SPM naik taraf ke STPM)
Gred J3-1 = Gred 27 SSM(asal Gred J17)
Gred J3-2(Gred Baru) = Gred 32 SSM
Gred J3-4(Gred Baru) = Gred 36 SSM

Penolong Jurutera (Diploma)
Gred J2-1 = Gred J29 SSM
Gred J2-4 = Gred J36 SSM
Gred J2-5 = Gred J38 SSM

Sekarang ini juruteknik diletakkan dibawah seliaan penolong jurutera.

Katakan 5 tahun akan datang, Juruteknik J3-1(J27) yang berada dibawah seliaan Penolong Jurutera J2-1(J29)naik pangkat ke Gred J3-2 (Gred 32), walaupun nampak gred juruteknik J3-2 lebih rendah dari Penolong Jurutera Gred J2-1 tapi hakikatnya gaji juruteknik lebih tinggi bersamaan gred 32 SSM dan gred J3-4 bersamaan gred 36 SSM yang gajinya bersamaan dengan Penolong Jurutera gred J2-4 (J36)manakala bidang tugas pulak, penolong jurutera lebih berat dari juruteknik...macamana niiiiiiii.....

matnor berkata...

Salam!!
sya mndpt lantikan hakiki DG5/DGA32 pd tahun 1997.selepas lulus PTK gaji sya sampai ke P2 (RM3700.20) pd tahun 2006. dah beberapa tahun gaji xnaik. adakah seniriti sya dan penyelarasan gaji sya yg berhenti beberapa tahun yg lalu tu diambil kira.perkhimatan sya dlm DGA 32 selama 15 tahun diambil kira. sya belum dilantik DGA34 kerana tiada kekosongan.Harap pihak tuan dpt memperjuangkannya. tak patut gaji sya melangkah satu langkah jak ke depan sedangkan gaji sya dah berhenti tahun 2006. sama dgn mereka yg baru sampai di garis gaji hujung.

matnor berkata...

ramai PA yg senior tidak berpuas hati kerana senioriti mereka tidak diambil kira. dan di langkah oleh junior dlm kategori yg sama. sepatutnya mereka yg dah langgar dinding dlm SSM diberi kenaikan dlm SSM dulu berepa tahun yg tertinggal baru pg kpd SBPA. kalau begitu mereka yg dah beberapa tahun terlanggar dinding akan sama dgn mereka yg baru langgar dinding.bila ini berlaku ketidakpuas hati kt sebagai manusia akan terjadi.

Tanpa Nama berkata...

salam ...saya dari Gred G22 SSM tp bila SBPA gred dah jadi sama ngan G17 ,G22 dan G 26 ( GA3-1)....mmglah gaji beza..tapi skop tugasnyer macam mane?nie kelmahannya..nape ade beza untuk G27 - G36 (G2-1,G2-2,G2-4 )kenapa G22 dan G26 x diletak GA3-2 dan GA3-3...dalam lampiran JPA ditulis lapisan gred baru....ape maksudnye.xkan nak sepuluh kali interview jawatan yang sama...untuk N pun same jerk masalah...J pun sama.minta JPA tgk balik gred nie...xpayah nk lalui proses kenaikan pangkat berulang kali...asyik nak interview jerk....kenapa kumpulan lain x perlu maelalui bnda nie...xkan pilih bulu kot...

Tanpa Nama berkata...

Salam...saya terpanggil untuk merasakan ketidakpuashati kenapa terdapat perbezaan gaji bagi FT17 dan J17 ...kenapa jawatan J17 dijumudkan dan FT17 ditakuk yang sama sedangkan dari segi jawatan masing2 mempunyai kemahiran dan teknikal masing2...kenapa gaji FT17tidak disamakan dengan J17 sedangkan kelayakan untuk kedua2 jawatan adalah sama melainkan ada sijil berkaitan contoh senibina atau elektrik bg J17 dan sijil komputer atau elektrik bg FT17 maka gaji akan dinaikkan bukannya semasa kita memohon jawatan J17 diperlukan diploma pun tapi jawatan J17 telah dijumudkan pula...saya tak kisah kami sebagai FT17 tidak dijumudkan tetapi perhatikanlah perbezaan ketara dari segi gaji maksimum amat berbeza kalau boleh disamakan atau hampir...sebab diikutkan dari segi kerja kedua2 jawatan memerlukan kemahiran mengikut keperluan jawatan. Yang mengharap pertimbangan yang sewajarnya....tkasih

Tanpa Nama berkata...

mcm mana dgn juruteknik komputer (FT17)????? walaupn ada sijil kejuruteraan yg diiktiraf oleh JPA dan Politeknik tapi mengapa ada perbezaan dengan juruteknik (J17)????

Tanpa Nama berkata...

mcm mana dgn G26 pembantu pertanian gred dah sama dgn g17 dan g22 ...nak ke dengar arahan lagi

Tanpa Nama berkata...

saya dari jabatan perikanan yang dimasukan ke MAQIS.di bawah kementerian moa, sekarang skim spba gred g 17 pertanian dan veterinar gaji mlangkau naik.so yang perikanan dok cam tu jugak.tapi keja sama suma kena buat untuk 3 jabatan ni. so tidak adil la kalau cam ni.minta la cuepacs yang dok megah kata pejuangkan kakitangan awam ni cuba buka mata ada jawatan g17 perikanan yang kena masuk MAQIS. nak tengok apa CUEPACS nk cakap tengtang bab ni.JAWAP CUUEPACS OR KLEPEK.

Tanpa Nama berkata...

CUEPACS pejuang nama jer la untuk dpt title

Tanpa Nama berkata...

CUEPACS pejuang nama jer la untuk dpt title

Tanpa Nama berkata...

CUEPACS pejuang nama jer la untuk dpt title

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum,kepada semua PA yang budiman sekalian seluruh Malaysia, tak kira yang d Semenanjung Sarawak dan Sabah, tak kira yang Jawatan Federal dan jawatan negeri, tak kira yang senior tak kira yang junior...kita ini d alam dunia ni apa2 pun boleh berlaku, tak taw d barzah nant, kita sama2 bekerja keras membina tamadun negara yang kita sayangi, negeri yang kita cintai.. sya amat kasihan kepada saudara saudari yang telah berkhidmat sepenuh jiwa kpd bumi pertiwi ini, di masa terletaknye kitA di atas, kita lupa org di bawah, PA persekutuan terutama sekali JUGAK PA2 negeri yg sudah gaji beriburibu,dri Kementerian pelajaran pendidikan, kesihatan,pertahanan polis kastam imegresen dll dan pelbagai lagi PA di bawah kemnterian persekutuan, Bila mna tahun tahun seblmnya jsamu di kenang sehingga kini tetp dikeng jasmu, di angkat di sanjung dgn pelbagai sambutan pelbagai insentif elaun diberi,kenaikan pelarasan gji, adakah anda mengerti erti BERSYUKUR berbanding PA di Jab2.Negeri yg bergaji cukup mkn, yg pastinya memg ada lebh cukup gajinya, ada elaun ala kadar.. kita ini manusia biasa harus bersyukur, bila gaji elaun melambung beribu ribu umpama petir tidak berbunyi, tp dek kerna kesilpan manusia bernma pemerintah, salah polisi, salah kenaikan gaji, nak beza gaji senior junior, beza gaji gred itu ini.. adakah kita BERSYUKUR.. manusia,manusia sedangkan kau ditatang bagai minyak yg penuh, tak boleh tumph sedikit pun, namun begitu masih ada kedengaran SUARA anjing2 kurap yg tidak lagi mengerti atau sengaja tidak mahu mengerti ERTI SEKETUL ZARAH DAGING MERAH BNAMA HATI DAN AKAL YG MATANG UNTUK YG MAHU BERSYUKUR DENGAN KESENANGAN, DGN LIMPAH RAHMAT YG ALLAH SWT KURNIAKAN KPD NEGARA KITA YG AMAN MAKMUR.KALAU ADA YG RSA PEMERINTAH ITU TIDAK ADIL, TIDAK BIJAK MEMRINTAH TIDAK BERWAWASAN TIDAK DAN TIDAK, DAN TIDAK..dan berfikirlah adakah pemerintah itu tidak bijakkah dan tidakadilkah menjdikan kebanyakan besarnya PA kementerian persekutuan di MALAYSIA ini bergaji mewah, elaun dimintak itu ini mewah dan diberi,Berp byk kemudhn2 dri limpah rahmt Allah menjdikn negara kita begitu dirahmati olehNYA, liht saudara2 kita d negara jiran, sentiasakah mereka merasa kerahmatan yg seperti mna Allah kurniakan kpd TANH AIR KITA??? BERSYUKURLAH wahai guru-guru dan PA persekutuan yg budiman, kalau nak dibanding dgn PA kebanyakan jabatn negeri2 tak kiralah dibawah pemerintah, di bawah pembangkang takdir dan nasib sje yg dpt membantu,usaha ada nmun jarang sekali didengar, jarang sekali kekurangan dan keluh kesh mereka di dengar.. kalau dibandingkan dgn PA2 dri persekutuan,dri kementerian pendidikn guru-guru yg kebanyaknnya taksedr dek untung,bgi byk betis nk juga paha.. bersyukur dgn rezki mu, tp pikr2 bukn anda sja bekerja,yg lain pun bekerja, rezki ditakdir untuk setip manusia, bergantung satu antara yg lain,memg anda mendidik memg anda pencipta juara nmun ingt tanpa penatlelah petani, pesawah penternk, terutama kementerian pertanian dn jab2 pertanian, veterinar perikanan dllnya, yg meningkatkn mutu sains dan bekalan makanan dn penternkan dalam negara,adakah anda boleh makan itu dan ini, jgn bila sudh di atas, elaun gaji yg mewah yg dibawah ini hanya umpama semut yg lalu tidk kelihatan.. Jdi bersyukur dgn kemewahn gji dan elaun yg diberi, jgn hendak meLALAK melalak shj sesuka hti mintak itu dan ini, dan jgn lupa penjawat lain tidk berguna untuk kesejahteraan , kemakmuran, kekayaan negara. Semuanya ada tanggungjwap dn saling memerlukan.

Tanpa Nama berkata...

harap cuepacs dapat mrmbantu pekerja berstatus kontrak yang mana perkhidmatan tidak disambung dan lambat memdapat kelulusan dari spa, kami juga rakyat malaysia. ada diantra telah lama berkhidmat dan berprestasi cermelabg

Tanpa Nama berkata...

apa sudah jadi....

Tanpa Nama berkata...

Khas untuk pencadang (KUP) masih ada yang tertinggal dari segi kenaikan gred walaupun telah lama berkhidmat lebih dari 15 tahun dan ada yang merancang bersara lebih awal. Minta Cuepacs campur tangan menasihatkan SUK Negeri Johor melalui bahagian sumber manusia mempercepatkan pelaksanakan (KUP) kepada kaktitangan yang layak sebelum perlaksanaan skim gaji baru SBPA bermula Mei 2012.

Tanpa Nama berkata...

tanpa nama berkata.............

mohon kerajaan mengkaji semula waktu bekerja bagi kakitangan yang bertugas di Klinik 1 Malaysia yang diarahkan di buka setiap hari dari 10.00 pagi hingga 10.00 malam. Bagaimana waktu cuti dan rehat bagi kakitangan ini. Mereka pun ada keluarga juga dan mereka juga adalah rakyat....

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum w.b.t!
Saya ingin mencadangkan kepada pihak CUEPACS untuk menilai semula Skim TUKANG ELEKTRIK(R11) kepada Gred R17 ini adalah kerana majoriti staf2 yang memegang jawatan ini mempunyai Sijil SPM/SPMV pada masa kini.Selain daripada itu mereka juga ada Sijil Kompetan dari Suruhanjaya Tenaga contoh PW1,PW2,PW3,PW4,AO,A1,SKM 1,SKM 2,SKM 3 dan sebagainya.
Memandangkan pada masa kini pihak Kerajaan memandang serius Pekerja Mahir/Separuh Mahir dan Tidak Mahir dalam membangunkan ekonomi negara pada masa kini.Justeru itu saya benar2 berharap pihak CUEPACS dapat mempertimbangkan pemasalahan kami ini dengan telus dan adil.
Akhir kata terima kasih di atas pemerhatian ini.Sekian terima kasih MALAYSIA.

awang soh berkata...

Saya cukup tidak berpuas hati terhadap kemudahan perabot di kuarters kakitangan kesihatan di klinik-klinik kesihatan kerajaan. Perabot asas yang disediakan hanya terdiri daripada rak kasut, kabinet pakaian, dan kabinet dapur. Itu sahaja. Itukah caranya pihak pengurusan kuarters menyantuni kemudahan perabot kuarters. Sewajarnya perabot dinaik taraf kepada penyediaan meja tulis, set sofa/kerusi panjang di ruang tamu. Apabila dikemukakan isu ini kepada pihak urus tadbir, mereka menyatakan itu saja yang disediakan. Pada hal pemotongan elaun melibatkan semua elaun rumah dan separuh elaun cola. Mohon cuepac suara dan bertindak terhadak 'ketidakadilan' ini.