SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

12 Disember 2011

SBPA: CUEPACS NASIHAT PENJAWAT AWAM TUNGGU KEPUTUSAN KONGRES

Bernama
12/12/2011



KOTA BAHARU, 11 Dis (Bernama) -- Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) menasihatkan kira-kira 1.4 juta penjawat awam agar menunggu keputusan kongres khas kesatuan minggu depan, sebelum menerima Sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA).

Presidennya Datuk Omar Osman berkata ini kerana kongres yang akan diadakan selama tiga hari bermula Rabu itu, akan meneliti dan membincangkan secara terperinci semua aspek dalam SBPA.

"Kita memang berbincang dengan Jabatan Perkhidmatan Awam tetapi kita tidak boleh membuat keputusan kerana kita mahu mendengar semua pendapat penjawat awam termasuk semua wakil gred dalam perkhidmatan mengenai skim baru itu.

"Kita akan buat keputusan bersama. Kalau yang kurang di mana mahu tambah, kalau mahu kaji yang mana mahu dikaji semula," katanya kepada pemberita selepas mengadakan Majlis Ramah Mesra Bersama Presiden Cuepacs, di sini.

Katanya adalah penting bagi penjawat awam memahami dengan jelas skim tersebut sebelum membuat sebarang keputusan bagi mengelakkan sebarang masalah selepas ini.

Omar berkata terdapat juga rungutan mengenai tempoh menandatangani persetujuan memilih skim itu yang terlalu singkat dari 15 hingga 31 Dis ini, memandangkan ramai penjawat awam sedang bercuti pada tempoh tersebut.

Selain itu katanya, mereka juga masih tidak mendapat gambaran sebenar apa yang terkandung dalam SBPA.

Omar berkata kongres yang akan diadakan di Perlis itu juga akan membincangkan keperluan memohon kepada kerajaan agar melantik seorang senator bagi mewakili kepentingan penjawat awam.

-- BERNAMA

305 ulasan:

1 – 200 daripada 305   Terbaru›   Baru»
PTD M41 KONTRAK berkata...

penjawat awam kontrak hanya ternganga bila masing2 dok sembang pasal sbpa.

takde yg menarik kepada mereka kecuali kenaikan gaji. (jika berkaitan dan jika ada...)

dari dulu sampai sekarang, mereka tiada pembelaan sewajarnya.

kepada ahli cuepacs, tolong bantu mereka ini.

Tanpa Nama berkata...

ahli mjlis kongres tentu buat keputusan terima sbpa bersyarat cuepacs dijemput sertai rundingan kaji smula sebarang penambahbaikan dlm sbpa ; sama ada hal gaji, penentuan gred, entri kelayakan masuk, syarat perkhidmatan, etc.

.. dah boleh agak. Mentaliti omar bukan saya tak tau ..

penjawat awam 27 berkata...

nak bincang apa lagi CUPAK??? pekeliling dah keluar, perkara dah diluluskan oleh Dewan Rakyat dan Dewan Negara... nak ubah apa lagi????

muradi berkata...

lantiklah pak omar sebagai senator. itulah harapan kami yang berkrar sokong BN sampai bila2. mungkin Dato Haji Ibrahim Ali boleh dilantik gantikan Pak Omar sebagai presiden Cuepacs pula.

Tanpa Nama berkata...

penjawat awam 27 yang berkata tu tak berhati perut....hang sapa? biar laaa cuepacs teliti dulu, kalau hang dah terkena baru nak cari cuepacs masa tu menangis air mata darah pon tak guna bro...jangan bongkak sangat...aku taw sebenarnya hang tu dah puas hati dengan gred yg hang dapat tp hang tak taw brapa ramai kat sana yang menuntut apa sepatutnya sebab tu cuepacs mintak semak kembali skim SPBA ni

Tanpa Nama berkata...

penjawat awam 27 yang berkata tu tak berhati perut....hang sapa? biar laaa cuepacs teliti dulu, kalau hang dah terkena baru nak cari cuepacs masa tu menangis air mata darah pon tak guna bro...jangan bongkak sangat...aku taw sebenarnya hang tu dah puas hati dengan gred yg hang dapat tp hang tak taw brapa ramai kat sana yang menuntut apa sepatutnya sebab tu cuepacs mintak semak kembali skim SPBA ni

Tanpa Nama berkata...

Nampaknya CUEPACS sendiri kena main dgn JPA. Kenyataan Omar jelas sekali beliau sendiri tidak mendapat info sebenar atau dia tak faham.

Mungkin dok congak bila lah nak jadi senator. Orang sibuk tak jelas dia sibuk dapatkan jawatan. Kongress CUEPACS esok tentunya akan bincang utk desak kerajaan lantik Omar jadi Senator.

Tanpa Nama berkata...

Pekeliling dh keluar..still bleh ubah ke kalau tk puas hati..terpaksa jugak sign SBPA rasanya..sapa la nk dgr pendapat PA ..bincang je la jawapnye.. harap kaji pasal gaji ..kerana ada sesetengah GRED PA ada jurang gaji yg tk sekata diantara junior-senior(cth..:- org keje 20thn bleh sama keje 5-10thun)cer cite..cer cite...nape jd gitu ek???tk ke nanti perang saudara dgn boss..sbb gaji anak buah lg tinggi dr boss.hmmmmm

Tanpa Nama berkata...

Satu Petikan dari Facebook :--Abu Bakar Haji Abdullah, KPPA. Terima kasih diatas keprihatinan tuan terhadap tugas. Untuk makluman tuan saya sudah pun mengarahkan mereka-mereka yang handal dalam skim perkhidmatan F yang kini memegang gred JUSA untuk membuat kajian menyeluruh keatas skim F termasuklah mewujudkan Ketua Perkhidmatan sendiri. Bilamana kajian ini selesai boleh lah kita menyusuns emula skim F ini.

Kepada CUEPACS : Adakah CUEPACS tidak Sedar atau Sedar tp buat2 diam jer .... TIADA LAGI ketua Perkhidmatan untuk Skim F dan FT.

Tahu pun harap KPPA yang respon Facebook dia...nak harap CUEPACS ..entah bila dpt tau hal nie.

So terang2 laa bukan Pakar yg sepatutnya yg menilai SKIM F/FT.

Camno nie CUEPACS ... kamu wakil PA. Bila Call and Ask Your Staff..just kasitau... "F/FT terima laa dulu SBPA tu"

Tanpa Nama berkata...

stakat ahli majlis kongres cuepacs berbincang 14 dis 2012 .. mereka tak tahu nak MULA di mana!
kecuali nyatakan ..ketidakpuashati diri dan anak buah .. itu jer.

apa yg mereka BUAT pd 14 dis.2012 ..?
lantik jawatankuasa kaji balik sbpa. Itu jer ... cuepacs.. cuepacs.
Nak buat surat bantahan ? mana Cuepacs berani !
.. kann omar nak jadi senator.
Kesatuan pun penakut nak buat press statement tentang sbpa !!

Tanpa Nama berkata...

Nak tunggu apa lagi.. gaji dah naik kan..
Ada rungutan dari pihak pelaksana sb kenaikan gaji mereka lebih rendah berbanding Profesional.
Masa pak lah dulu x de bunyi2 pun.

Tanpa Nama berkata...

sbpa - indah kabar dr rupa.ssh nk ckp, patut tggu ke xkisah nk sign ke. tkut cuepacs ni menyibuk nk jawatan snator, maklumlah dh mcm ahli politik. dh tu, perbandingan gaji.. yg dh gaji besar, dibagi btmbah2 byk, yg gaji ciput, bg pun cukup2 je. yg gred diploma/stpm/sijil dh mcm xde beza, sama je... ko sijil, ko stpm ngan ko diploma ntah apa2 skim dbaginya. sign x sign, PA ttp jd mangsa.. tmbah2 yg sokongan, mmg kena betul. ibarat ditelan mati mak, diluah mati bapak..keciannn

Tanpa Nama berkata...

dalam sbpa ni perbezaan gaji di antara gred N11 dan N17 tak jauh bezanya.. tangga gaji gred N17 dipendekkan dari 24 tangga gaji kepada 20 tangga gaji sahaja.. lepas tu starting gaji N22 sangat rendad & tiada kenaikan pun.. lepas ni tiada siapa yg berminat naik ke N22 kerana tak jauh bezanya dengan N17.. lebih baik tunggu KUP N22 jer.. tanggungjawab tak berat..

Tanpa Nama berkata...

alahh kongres tu bkn apa, saje nk buat gempak. biasa le, hjg thn, blhlah buat claim pg kongres, saja nk perabih duit kesatuan. trick lama daaa, pg sana meting, pg sini kongres, pg situ taklimat. hasil? abuk pn tarak.cuepacs dlm hal mcm ni mmg xde ketetapan punyer, last2 nanti terima jelah kptsn kerjaan. tengoklh nanti...

Berok MatYeh berkata...

"Kepada CUEPACS : Adakah CUEPACS tidak Sedar atau Sedar tp buat2 diam jer .... TIADA LAGI ketua Perkhidmatan untuk Skim F dan FT."

Hoi Bahlul, Skim F BELUM ADA ketua perkhidmatan bukan "tiada lagi", ayat BM pun kantoi, bahlul!

Tanpa Nama berkata...

Dok dengar yang gred 48 keatas gaji naik mendadak dan very much ! So kami yang gred 48 ke bawah ni ape cerita ? Yg buat kerja kami ( saya gred 41 ) , buat kerja boss dan kerja anak buah tapi gaji naik tak logik ! Org dok arah gaji naik banyak ! Apapun its too late ! Terima ajelah !

TOK GURU PANTAI TIMUR berkata...

PA bawah gred 41, janganlah mintak lebih lg. yg kitorang ni keja lebih tp gaji tak seberapa. korang gaji hampir melebihi dan menyamai gred 41.

gred 41 ke atas padan la dapat lebih sbb mereka ada ijazah ke atas..

kalau gred bawah 41 pun nk mintak tinggi, baik kita belajar setakat pmr atau spm jer..

tutup semua universiti yang tawar pengajian peringkat ijazah dan ke atas.

belajar jer setakat sekolah menengah, gaji pun besar.

nk macam tu ker?

mana boleh beb...

logik lah sikit...

Tanpa Nama berkata...

Selain itu katanya, mereka juga masih tidak mendapat gambaran sebenar apa yang terkandung dalam SBPA.
----------------------------------
Kami PA biasa lagilah bengong... Jangan2 orang yang buat sistem ni juga tak tau apa yang diaorang buat...

TOK GURU PANTAI TIMUR berkata...

PA gred 41 ke atas, bersyukurlah anda semua...

PA gred bawah 41, bersyukurlah anda semua...

kalau tak suka, tak puas hati, sila letak jawatan.

ramai lagi yang nak kerja sebagai PA.

lantik diri sendiri sebagai bos..

tetapkan gaji sendiri kepada tahap maksimum yang anda mahu..

dah tu, puas hati ke?

selagi namanya manusia, memang tak akan pernah puas..

cikgu karim berkata...

erm, bila tengok perubuhan sifir gaji, macam blur pun ada jugak, kalaku cikgu yg SSM P1T6 & PIT7, bila SBPA, gaji jadi sama,, apa cerita,, ker sy salah kira, hehe

Tanpa Nama berkata...

kpd semua PA jgn lah tulis marah-marah sgt, jaga emosi, Cuepacs tu kan wakil kita, biarlah dia bincang dulu.

Tanpa Nama berkata...

erm, bila tengok perubuhan sifir gaji, macam blur pun ada jugak, kalaku cikgu yg SSM P1T6 & PIT7, bila SBPA, gaji jadi sama,, apa cerita,, ker sy salah kira, hehe

................................

dah betul kiraan cikgu tu..

akn berlaku gaji sama..tp JPA dah menyedari perkara ini..sebab tu la ada istilah 'bracketing'..

rujuk pekeliling utk lebih jelas psl 'bracketing'..

pegawai yg telibat akan terima tarikh PTG baru nti dlm sbpa..contoh..PTG semasa disember..SBPA nti akan jd januari

ada keadilan nti..junior tidak akan mendahului senior..

Tanpa Nama berkata...

tadi semua cc dipanggil taklimat SBPA.
cc bagitau...semua gaji baru PA terusk dimasukkan dalam HRMIS ..terus dicatit di surat Opsyen.

cth kalau ada PA yg xnak sain mcmmana?

Tanpa Nama berkata...

Kalau ada sapa2 tahu kaedah bracketing ni boleh cerita detail sikit tak

Tanpa Nama berkata...

sebenarnya kerajaan dah takde duit nak bayar penjawat awam....pasal gred disatukanla...bawah markah 70 kena berhenti...exit policy la...ka;au tak nak ke...tak boleh buat ke....dibersarakan awal la jawapnya....itula buat hutang berbilion lagi...

Tanpa Nama berkata...

kalau nak bagi biar la ihklas...gred rendah disatukan ...dan dipaksa buat kerja yg bukan bidang mereka...sekiranya berlaku apa2 senang kerajaan nak buang mereka...dan duit gaji mereka diberikan kepada gred atasan...ini adalah satu bentuk penindasan ...contohnya memandu...dikalangan pemandu sebelum ini disaring dan ditapis ketat dikalangan pemandu yg berpengalaman luas...dan mereka dikategorikan sebagai separuh mahir..bukan senang nak membawa kenderaan kerajaan yg bernilai hingga ratusan ribu ringgit dan membawa nyawa penjawat awam dari gred rendah hinggala ke jusa..tetapi hari ini dipaksa gred lain memandu pula sewenang wenangnya..apakah nyawa penjawat awam tidak penting?adakah syarikat swata mengambil pemandu tanpa saringan kecekapan? adakah kalangan pemandu bas express diambil dikalangan budak pejabat?????presiden CUEPACS sila jawab....cadangan saya pemandu mestilah dikalangan mereka yg profesional dalam bidang berkenaan..kerana NYAWA PENJAWAT AWAM yg menjadi taruhannya....

Penjawat Awam berkata...

Apa lg kupek x puas ati dgn skim ini,Dewan rakyat dah luluskan...jika kupek nak puas ati kan semua peringkat sampai bila² mmg x akan puas ati,dan sya yakin semua PA tahu apa hak mereka.

Tanpa Nama berkata...

kami lebih pentingkan nasib kami dari gaji kami...kalau macam ni baik tak payah naik gaji...sebab..yg tersurat nye gaji naik...yg tersiratnye mcm nak paksa kami berhenti je..gred bawah menjadi kambing hitamnyer bagi menampung gaji mereka2 yg bahagia diatas sane...itula nasib gred rendah...dan mereka2yg tak pandai bodek...ambil prinsip private sektor,kerja didahulukan, bodek membodek boleh jalan.....

Tanpa Nama berkata...

apa cerita ni

Tanpa Nama berkata...

betul tanpa nama diatas. kalau gaji besar kerja 2-3 tahun diberhentikan bagus lagi gaji naik macam biasa sampai pencen. yang penting kerja hati ikhlas bantu rakyat.

Tanpa Nama berkata...

nak swastakan kerajaan secara halus.

Tanpa Nama berkata...

sekarang penilaian 360...bodek membodek diutamakan ...kerja tak buat jom jalan2 cari makan...hahaa...nak menilai prestasi pun payah ke ?penatla nak bodek 360 darjah...syarikat swasta lagi suka kalau staff dia tak bercakap berborak sesama sendiri..janji kerja setel...ni nak nilai perasaan rakan sekerja pulak..nak keja ke nak bodek???siapa baik ngan bos markah tinggi...siapa yg rajin ...tetapi malas ampu bos ,markah ala-ala jer...yg cemerlang kebanyakkan nyer semua yg kuat temberang...mana yg mulut tak berapa manis tu....anda dilupakan...walaupun kerja tip top ..itula nasib penjawat awam...istilahnyer 'kena la pandai main'markah dinilai berdasarkan kerajinan anda mengampu bos dan mngambil hati rakan -rakan anda bukan dari kerja anda...

Penjawat Awam berkata...

Alhamdu Lillah atas segala nikmat yang Allah berikan kepada kita semua....

segala yang baik dari Allah, segala yang buruk makhluk belaka...

Tanpa Nama berkata...

memanglah yang pangkat besar gaji naik besar, yang pangkat kecik gaji naik kecik.. tapi masalahnya yang pangkat besar tu gaji naik keterlaluan dan yang pangkat kecik terlalu kecik. kite nak kesamarataan. kalau yang pangkat besar tu naik besar sikit takpe.. tapi masalahnya terlalu besar...KETERLALUAN..

Tanpa Nama berkata...

rasanya SBPA NI DAH OK..SIGN JE LAH....APA-APA KELEMAHAN BUKAN KENA SORANG-SORANG PUN...1.4 JUTA KENA...JANGANLAH TERLALU TAKUT SANGAT...YANG TAKUT NAK SIGN TU HANYA YANG PRESTASI RENDAH....

AND MOHON BUKAN PERJUANGKAN FT17 ADA SIJIL POLITEKNIK JE...W17 YANG ADA SIJIL PUN PERLU DISEMAK JUGAK...

Tanpa Nama berkata...

gred rendah buat jerla keje baru anda ...nanti apa2 hal anda juga yg kena buang ....org suruh bawa kenderaan ..bawak jer ...paling kuat pun kalau salah jalan ke...tak cekap ke...kemalangan ke ...anda juga yg tak perfom .....markah bawah70 goodbye..itulah matlamat SBPA..andalah easy target mereka..
bagi memungkinkan pengecilan operasi...tapi ramai supervisor dari operator la nanti(senario di kerajaan)

Tanpa Nama berkata...

Sekiranya jadual GAJI SBPA ini ada kebenaranya..
Kenapa beza gaji PERMULAAN SBPA DAN SSM terlalu ketara ???

(DG 1-1 SBPA=DG 41 SSM) RM 1925 - RM 1695.85 =RM 229.15
(DG 1-2 SBPA=DG 44 SSM) RM 2985 - RM 2982.99 =RM 2.01
(DG 1-4 SBPA=DG 48 SSM) RM 4390 - RM 4355 = RM 35.00
(DG 1-5 SBPA=DG 52 SSM) RM 5260 - RM 4900.47 = RM 359.53
(DG 1-6 SBPA=DG 54 SSM) RM 7025 - RM 5167.64 = RM 1857.36

Kenapa gaji permulaan DG 44 pertambahannya hanya RM 2.01
dan DG 48 pertambahannya RM35..tak seperti 41, 52 dan 54 tambah beratus2??.

Tanpa Nama berkata...

ini sebenar cuepacs pening
Gaji jawatan premier 1 tangga sahaja x masuk elaun :

Premier I,KSN = RM50,000
Premier II,KPPA,KSP Turus 1 setara = RM45,000
Premier III KPN,PAT setara Turus 2 = RM40,000
Gaji JUSA x msk elaun =
Jusa A = Tahun max +-23,000
Jusa B = Tahun max +-21,000
Jusa C = P1t1 RM12,000 - Tahun max +-17,500
Gred 54 = T1 Rm7,000 - max RM11,600PGT RM320
Gred 52 = T max RM9,700
Gred 48 = T max RM8,700
Gred 44 = T max RN7,400
Gred 41 = T1 RM1,920T max RM6,250 PGT 215
Gred 36 = T max RM5,555
Gred 32 = T max RM4,8++
Gred 27 = T max RM4,180
Gred 26 = T max RM4,050
Gred 22 = T1 RM1920 T max RM3,555 PGT RM115
Gred 17 = T1 RM955 T max RM2,780 PGT 95

Nampak tak jurang gaji yang makin besar..Gila sebenarnya cuepacs fight untuk naikkan gaji orang bawah tapi bila kerajaan luluskan yang pangkat tinggi ambil kesempatan naik gaji hingga 200% secara tamak haloba..

kenaikan 7% - 13% hanya penipuan sahaja yang atas sebenarnya naik mencecah 185%-200%

Tanpa Nama berkata...

Haram makan duit rakyat lebih2.. bawalah harta yang menimbun tu kat atas bahu di akhirat nanti..

Tanpa Nama berkata...

Sebagai tanda terima kasih kerajaan kepada PA2 yang telah banyak membantu dalam pembangunan negara adalah Exit Policy.....lucu lah..

Tanpa Nama berkata...

takpelah, sign jelah... lepas tu kita sama2 ambik ijazah kepujian membodek bos. lepas tu master dan last sekali PHD. lepas tu dapatlah anugerah NOBEL pembodek terhebat.. tak boleh lawan.

Tanpa Nama berkata...

aku rasa lepas ni kan banyaklah PA2 cari bomoh buatkan penunduk.. nanti statistik akan berubah biasanya banyak artis jumpa bomoh. karang PA2 yang banyak jumpa bomoh. huah huah

Tanpa Nama berkata...

Gaji CEO Bank dan ahli lembaga pengarah lagi besar, samalah macam ahli lembaga pengarah PTPTN yang makan duit riba yang telah dihalalkan oleh ustaz-ustaz yg diberi gaji oleh Pelahap-pelahap riba nie yg diberi oleh penjawat awam yg berhutang dgn membuat pembiayaan peribadi, pinjaman untuk beli rumah, loan kereta, loan nak kahwin, loan untuk masuk MLM, loan,pembiyaan,pinjaman,hutang,ribabla...bla..

Tanpa Nama berkata...

pandai la kau TANPA NAMA Diatas. nanti banyak juga BOS cari bomoh jugak mintak pendinding. tapi siapa yang untung? Bomohlah bukannya PA. Kerja pun tak efisien asyik pk nak bodek boslah, santau boslah macam2. bos pun macam tu nanti. pegi beguru sampai ke endon kuatkan pendinding. kerja ofis tak siap2.. nak salahkan siapa? Bomoh tak kena exit policy....

Tanpa Nama berkata...

Saya amat tertarik dengan SBPA..Tapi apabila diteliti ada yang tempat tidak relevan bila seseorang pegawai yang berada dalam gred N12 hingga N14 SSM diletakan pada gred N11(N5-1), seolah pegawai berkenaan diturunkan pangkat,sedangkan pegawai berkenaan telah berada dalam N12 lebih tinggi dari N11..Sekurangnya letak pada gred yang munasabah N5-2 atau tambah lagi lapisan gred gaji..

Dalam SBPA jawatan Pem.Operasi hanya akan mengelirukan tugas hakiki yang selama ini..Adalah sesuai jika Pem.Operasi hanya Skim sahaja dan jawatan asal dalam ssm digunakan juga. Justeru itu adalah sesuai format iklam Pem.Operasi dimasukan nama jawatan cth; Pembantu Operasi(Penghantar Notis,Pem.Am Pejabat,Pemandu atau lain-lain).sekian..harap cuepac ambil berat perkara ini.

Tanpa Nama berkata...

MOHON DATO PRESIDENT CEUPACS SELIDIK DAN KAJI DULU SBPA INI SEBELUM MENYARANKAN SBPA DIPILIH OLEH PA..BERDASARKAN TAKLIMAT CEUPACS TENTANG SBPA BANYAK YANG TIDAK SELARI APABILA PEKELILING ASAL SBPA TELAH KELUAR..MOHON DATO MENGKAJI PERKARA INI...KAMI SEBAGAI PA MENDENGAR APA YANG WAJAR DARI PRESIDENT...BUKANLAH BERERTI KAMI MENOLAK SBPA..TETAPI PANDANGAN DAN PENELITIAN CEUPACS HARUS JUGA DIDENGAR..TQ DATO..

Tanpa Nama berkata...

Sekiranya jadual GAJI SBPA ini ada kebenaranya..
Kenapa beza gaji PERMULAAN SBPA DAN SSM terlalu ketara ???

(DG 2-1 SBPA=DGA 29 SSM) RM 1560 - RM 1405.71 =RM 154.29
(DG 2-2 SBPA=DGA 32 SSM) RM 2710 - RM 2416.06 =RM 293.94
(DG 2-3 SBPA=DGA 34 SSM) RM 3060 - RM 3005.95 = RM 54.06
(DG 2-5 SBPA=DGA 38 SSM) RM 3200 - RM 3058.88 = RM 141.12

Kenapa gaji permulaan DGA 34 pertambahannya hanya RM 54.0..tak seperti 29, 32 dan 38 tambah beratus2??

Tanpa Nama berkata...

Sekiranya jadual GAJI SBPA ini ada kebenaranya..
Kenapa beza gaji PERMULAAN SBPA DAN SSM terlalu ketara ???

(DG 2-1 SBPA=DGA 29 SSM) RM 1560 - RM 1405.71 =RM 154.29
(DG 2-2 SBPA=DGA 32 SSM) RM 2710 - RM 2416.06 =RM 293.94
(DG 2-3 SBPA=DGA 34 SSM) RM 3060 - RM 3005.95 = RM 54.06
(DG 2-5 SBPA=DGA 38 SSM) RM 3200 - RM 3058.88 = RM 141.12

Kenapa gaji permulaan DGA 34 pertambahannya hanya RM 54.0..tak seperti 29, 32 dan 38 tambah beratus2??

Tanpa Nama berkata...

Skim SBPA elaun kritikal, elaun wilayah, elaun kesusahan/pedalaman kena tambat pada gaji bulan 12 2011. Maknanya tidak ikut peratusan gaji tahunan. Mohon Ceupacs selidik isu ini. Terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

seorang lagi PTD menunjukkan kehebatan dalam pentadbiran kerajaan. Pengarah JPJ Negeri Sembilan didakwa rasuah.. Apa nak jadi PTD skrg ni...

Tanpa Nama berkata...

Kepada kaki2 pembangkang dengan SBPA, sudah-sudahlah tu...sbb yang markah kurang 70% tu bukanlah terus dibuang, sebaliknya mereka masih diberi peluang 6 bulan untuk perbaiki prestasi mereka. Tapi ada baiknya, buat apa kerajaan simpan kalau dah kaki mengular apa sumbangannya kepada Kerajaan. Cuepacs sendiri menyarankan supaya Penjawat Awam mesti berprestasi tinggi dan serba boleh demi memjukan negara. Renung2kanlah.

Tanpa Nama berkata...

sebagai contoh sekiranya seseorang itu ingin bersara awal dalam umur 45 kerana banyak peluang di luar swasta atau perniagaan..kenapa tidak terus mendapat pencen pada umur tersebut..kenapa perlu menunggu 55 tahun baru dapat pencen.....

Tanpa Nama berkata...

pd thn 2007 kenaikan melampau utk kump sokong xde plak geng2 ni bising.... padanlah tu... dulu suh belajar ponteng sekolah... kalau nak gaji tinggi pilah sambung belajar buat medic ker.... ada plak yg ada degree tu duk jugak kat gred 17... pi lah mohon jawatan gred 41.... tunjukkan kemampuan... bukan duk merungut.....

kaw berkata...

BUBARKAN SAJA SBPA..LEBIH BAIK BAGI PELARASAN GAJI SAHAJA....

bingong berkata...

Sebagai satu komitmen menggalakkan keseimbangan kehidupan dan kerjaya, Kerajaan bersetuju memperkenalkan dasar bekerja dari rumah. Panduan pelaksanaan dasar ini akan dikeluarkan secara berasingan.
----------------------------------
ish... saya tak fahamlah dasar baru ni. bekerja DARI rumah ke bekerja DI rumah. kalau dah bekerja dari rumah maksudnya kat rumah pun kerja kat ofis pun kerja.. makinlah tak seimbang. kalau maksudnya pergi kerja Dari rumah saya fahamlah... apalah punya bahasa tak faham.

Tanpa Nama berkata...

aku x setuju kalau pelarasan gaji coz... geng2 sokongan ni akan dapat gaji tinggi coz sambung yg hari tu... suh belajar sekolah ponteng... mana bleh... senang2 nak dapat gaji tinggi.... mesti kena usaha... nak masuk syurga pun kena beribadat bukan duk merungut jer.... kerja byk gaji sikit... berenti lah dari PA.... ramai lagi kat luar tu yg nak kerja....

Tanpa Nama berkata...

Sudah-sudahla tu tak abih2 asyik komplen je bukan senang nak puaskan hati semua pihak tambah 1.4 juta. SBPA semua PA naik gaji kan..banyak tu sesuailah dengan kelayakan ..terima ajela sbpa ni.... hari ni rezeki PA lain pula...dulu 2007 PA lain untung bukan main banyak.. biasalah hari ni ada untung sikit..lain hari ada untung banyak pula..sabar2.Ini bukan bermakna saya untung banyak...Hidup ini ibarat RODA juga kejap atas kejab bawah...TERIMA sign tak terima jgn sign lagi rugi naik PGT saja................hu..hu..hu

Tanpa Nama berkata...

dato sarankan baca dulu,teliti dulu,kaji dulu..baru sign..takkan sign buta..kalau jadi bos mcm ni..bankrup kerajaan dok sign buta...heheheh

Tanpa Nama berkata...

Banyak skim-skim gomen lain belum declare tangga gaji. Jadi tak perlulah sign dulu.
Dukacita, Elaun wilayah kena tambat pada gaji Bulan Disember 2011, jadi dapat jumlah elaun wilayah yang sama 2011 untuk tahun 2012, 2013,2014, etc, tidak ikut lagi peratusan gaji tahunan. Jadi kami yang berkhidmat di Sarawak/Sabah tak perlu lama-lama kerja di Sarawak/Sabah. Sudah tiada lagi keistimewaan berkhidmat di luar wilayah.Tiket Airasia pun makin mahal. Nak harap duit tambang percuma setahun sekali "gomen" bagi mana cukup. Keluarga kena ziarah juga, takkan setahun sekali lawat ibubapa & keluarga. JPA kena reasonable. Nak ganti orang local Sarawak/Sabah, tak cukup-cukup sampai sekarang.
Mohon Ceupacs minta JPA ubah balik elaun ni ikut asal. Juga elaun kritikal (5%), elaun pedalaman.

Tanpa Nama berkata...

senang cerita hapuskan elaun Wilayah ganti Cola...

tapi kalau elaun wilayah tak ikut percen gaji pokok...bahaya nanti kat borneo banyak yang tak "X" Pru 13...

perlu perihatin benda ni dan disemak semula...

Tanpa Nama berkata...

Disaat kumpulan sokongan bergelut dgn kos kehidupsn yg meningkat, Pengurusan tertinggi mendapat gaji yg luar biasa.

Pengubal dasar JPA menunjukkan sikap sebenar mereka. KPPA baru nafikan dan ternyata beliau adalah bapak segala penipu dan kiranya benar beliau perlu minta maaf kpd semua PA dan rakyat malaysia setrusnya letak jawatan kalau ada maruah.

Tanpa Nama berkata...

Maruah Cupec di mana??
Maruah Penjawat Awam telah didemoralisekan ...
Cupec berjuang utk siapa sebenarnya???

14 dis ... cupec mMEMBISU SERIBU BAHASA...RIBUT DALAM CAWAN JER.

pak dogol berkata...

LAMPIRAN C UMPAMA PERKARA GHAIB YANG TAK DAPAT DILIHAT.

KEPADA PA,JANGAN TERLALU FIKIR PERKARA GHAIB YANG KITA TAK DAPAT LIHAT,KERANA AKAL KITA TAK AKAN TERFIKIR WALAU FIKIR MACAM MANA SEKALIPUN.

KALAU FIKIR JUGA KITA BOLEH JADI GILA.

TUNGGU LAMPIRAN C KELUAR DULU.ATAUPUN SEBAGAI TANDA PATUH,KITA SAIN JE OPSYEN TU...

APA APA JADI LEPAS NI KITA KATAKAN...INI TAKDIR.

PASAL GAJI TU KITA KATA....INI REZEKI....

HIDUP UMNO, PEMBELA NUSA BANGSA

Tanpa Nama berkata...

LAMPIRAN C TAK GHAIB PUN..DAH ADA TAPI TAK NAK BAGI TENGOK...ENTAHLAH APASAL..

KALAU NAK KATA TAKUT HARGA BARANG MENDADAK NAIK..TAK JUGA

TAKUT PIHAK POLITIK/SWASTA TAK PUAS HATI GAJI PA NAIK..ENTAHLAH

TAKUT PA BAWAH BOIKOT PA ATASAN..ATAU PA TAK TERIMA SBPA SEBAB KENAIKAN TAK SEIMBANG..ENTAHLAH..

MCM-MCM KEMUNGKINAN...

APAPUN MCM MANA NAK SIGN..GAJI TAK NAMPAK LAGI..

Tanpa Nama berkata...

aku x fahamlah knp asyik duk merungut jer.... belanja ikut kemampuan..... yg duk pi cerita kos kehidupan ni pasal apa.... kalau jadi 40k sebulan pun x cukup... aku tgk staff kat tmpt aku ni N! jer pun... tp anak2 semua bleh masuk U... tapi dia mmg rajin.... APC 3 thn berturut2... sikit je yg bising... faham2lah yg bising tu org jenis mcm mana...

Tanpa Nama berkata...

mangkuk-hayun lu la beb..!! memekak jea.. lu banyak duit hasil dari mana beb.. gaji lu berapa sen jea.. lagak lu lebih..pencaicai lu..!!

Tanpa Nama berkata...

hahahha..... sikit2 nak marah.... kerja nak marah jer..... manjang xpuas hati.... berenti je lah jadi PA... ramai lagi nak kerja.... biar yg ada dlm PA ni... tahu nikmat bersyukur dapat kerja..... gaji PA ni di bayar dgn duit rakyat... so fokus adalah berkhidmat utk rakyat.... x puas hati pi lah cari kerja lain....

Tanpa Nama berkata...

PTD nak masuk dalampentadbiran Jabatan pelajaran..???

PTD banyak kerani bawah dia..semua dia boleh arah buat kerja..kami cikgu2 tak ada pembantu..tapikami buat kerja2 pengkeranian..

Nak masukkan PTD ke Jabatan pelajaran..kalau dia pernah jadi cikgu ..mungkin dia faham..kalau dia tak pernah jadi cikgu..dia kerja mengarah je..

Tanpa Nama berkata...

kepada kumpulan pelaksana yang x sedar diri... kalau nak gaji tinggi belajar la tinggi2... belajar malas tapi nak gaji tinggi... dah tu bila orang nak bagi kenaikan sikit x reti nak bersyukur... dia je yang nak gaji tinggi tp org lain x boleh... dulu masa zaman pak lah dah dapat kenaikan banyak cukup2 la tu... bagi la kat orang lain pulak merasa dapat banyak pulak...

Tanpa Nama berkata...

Kalau yang merungut dan tak puas hati ini direalisasikan dengan berhenti, bagus juga. Ramai yang ada sijil dan ijazah di luar yang asyik pergi interview tapi masih tak dapat kerja itu akan dapat peluang kerja.... Ada berani? Pasti mati hidup semula sebanyak 1000 kali pun tentu tak berani.

Jadi marilah bersyukur kerana kita masih ada kerja dan gaji walaupun kerja kita belum tentu lagi kita akan buat dengan sempurna.

Islam ajar, iaitu "Ya... Allah berikan aku rezeki yang cukup" Jadi, isnya-Allah kita sentiasa berasa cukup sama ada banyak atau sedikit rezeki.

Yang penting hidup kita ialah cukup, barulah hati tenang. Kalau banyak tak cukup pun tak guna kerana hati asyik panas tak tentu pasal.

Maaf semua!

Tanpa Nama berkata...

dulu bukan main kata sbpa ni hebat, last2 kata tak best pula.

jebatn9 berkata...

Mmg ada kelemahan SBPA ni...aku yg guru dlm gred 32 dlm SSM yg berada di T3 (RM2612.68),gaji di SBPA..aku berada di T1 (RM2710)...member aku yg baru je naik DG32 tahun ni, bila berada di gaji SBPA dah jadi sama dgn aku..apa kes?Wahai kerabat CUEPACS tolong bersuara kat org JPA tu ttg kelemahan ni...aku yg senior dah boleh sama plak dgn budak bawah ni...

TEKONG DARAT berkata...

http://cuepacs.blogspot.com/2011/09/kakitangan-awam-diramal-naik-gaji-lagi.html ...ramalan dari penipuan terancang...

TEKONG DARAT berkata...

Pemakaian Kepada Pegawai Yang Tidak Bersetuju Menerima SBPA
93. Perkara yang disenaraikan ini akan juga terpakai kepada pegawai yang tidak bersetuju menerima SBPA:
93.1 Penjumudan Skim Perkhidmatan.
93.2 Bayaran Insentif Yang Ditambatkan Kadar.
93.3 Dasar Bekerja Dari Rumah.
93.4 Program Transformasi Minda.
93.5 Penilaian Prestasi.
93.6 Pingat Perkhidmatan Cemerlang.
93.7 Dasar Pemisah.
93.8 Umur Persaraan Paksa 60 Tahun.
93.9 Kebolehalihan.
93.10 Pembayaran Pencen Kepada Pesara Pilihan Diawalkan.
93.11 Pengiraan Faedah Persaraan Bagi Persaraan Atas Kehendak Kerajaan

ni namamnya paksa...masa bajet cakap sapa yg tak mau amik sbpa buleh dapat kenaikan rm80-320...mana pergi?...paksa plak?

TEKONG DARAT berkata...

kata PM masa bajet hari tu...

Keempat: Kenaikan Gaji Tahunan tidak pernah disemak sejak 1991. Mulai tahun 2012, Kenaikan Gaji Tahunan penjawat awam akan ditingkatkan antara 80 hingga 320 ringgit mengikut gred. Di samping itu, bagi penjawat awam yang menerima opsyen ke SBPA, akan mendapat faedah kenaikan gaji, di antara 7 hingga 13 peratus.

TEKONG DARAT berkata...

Rasionalisasi Perkhidmatan
11. Pelaksanaan Perkhidmatan Awam kejat memberi penekanan ke atas saiz Perkhidmatan Awam dan penggunaan tenaga kerja secara optimum. Langkah-langkah ke arah MERASIONALISASIKAN saiz Perkhidmatan Awam meliputi penjajaran semula fungsi utama agensi, kajian pertindihan fungsi, pengenalpastian perkhidmatan yang boleh dialih daya dan perekayasaan proses kerja serta semakan skim perkhidmatan

BAHASA PM UTK RASIONAL IALAH MENGURANGKAN....
RASIONAL SUBSIDI IALAH KURANGKAN SUBSIDI....
SELARAS GAJI BARU LAA NAIK GAJI...

DAP CAKAP TERANG2 NAK KURANGKAN PA...
PM PLAK MAIN BAHASA...
TAU2 KENA BALIK BUAT KEBUN....

Tanpa Nama berkata...

"SBPA: CUEPACS NASIHAT PENJAWAT AWAM TUNGGU KEPUTUSAN KONGRES"
---------------------------------
hai..ada keputusan selepas keputusan! masa berbincang hari tu tidoq ka!!!!

Tanpa Nama berkata...

jebatn9 berkata...

Mmg ada kelemahan SBPA ni...aku yg guru dlm gred 32 dlm SSM yg berada di T3 (RM2612.68),gaji di SBPA..aku berada di T1 (RM2710)...member aku yg baru je naik DG32 tahun ni, bila berada di gaji SBPA dah jadi sama dgn aku..apa kes?Wahai kerabat CUEPACS tolong bersuara kat org JPA tu ttg kelemahan ni...aku yg senior dah boleh sama plak dgn budak bawah ni.

...KIRA OKLAH SAMA BARU BEZA RM100 SIKIT JE DAH BISING,,,RAMAI KAWAN2 YG TAK DAPAT dg32 TERUS DG41 NAIK GRED DAN BERKHIDMAT HAMPIR 11 HINGGA 15 TAHUN DI PPLD GAJI SEKARANG TAK SAMPAI LAGI RM3K DAN JUNIOR DAPAT DG32 DAH CECAH RM3K.TAK SAMBUNG BERLAJAR LAGI. DAH SAMBUNG DPT DG41 GAJI MELAMBUNG... TAK BISING SANGAT DAH EMPAT TAHUN BERLALU BEZA HAMPIR RM1K BRO....LU FIKIRLA SENDIRI...MAAF.. CUMA NAK MAKLUM.. TAKUT ADA ORANG TAK TAUU...

Tanpa Nama berkata...

pap N1 dan pap N4 akan diletakkan dalam gred yg sama N11.kami di gred N4 merasa amat tidak adil apabila gred kami disatukan dengan N1.Gred N4 iailah jawatan naik pangkat yg kami mohon selepas 15 tahun berkhidmat.Bila dah naik gred N4, tiba2 dalam SBPA gred jawatan kami disatukan dgn N1.Bezakanlah sedikit gred kami contohnya gred N5-1, N5-2, N5-3. Terasa sia2 saja kami dpt kenaikan gred N4 tahun lepas selepas 15 tahun memohon, bila dalam SBPA gred kami tiada bezanya dengan gred sebelumnya.

jebatn9 berkata...

Aku tak bising pasal kenaikan hanya RM100 tu...yg aku nak persoalkan member aku yg baru naik gred ke 32 tu..kalau kau faham...mesti ko bising mcm aku ni...

Tanpa Nama berkata...

SBPA..............aku terjemahkan ia dgn SYUKUR BANYAK2 PADA ALLAH

Tanpa Nama berkata...

..............aku terjemahkan ia dgn SYUKUR BANYAK2 PADA ALLAH

DG44 berkata...

Kalau tgk Dg 44 punya gaji memang rendah ,lebih rendah dari tahun
ke 11 dg 29
ke 3 dg 32
pertama dg 34 an 38
ke 6 dg 41.

Tanpa Nama berkata...

kebanyakkan komen tak setuju dengan sistem SBPA ini dari segi gaji...bab gaji bab sensetif beb kalau lembu boleh bercakap dia pun tak puas hati gak..kerajaan perlu prihatin dalam bab ni kerana dari segi kenaikkan gaji tu tak lah banyak mana pun.....bukan tak bershukur dengan kenaikkan tersebut..tapi tak memcerminkan kearah gaji berpendapatan tinggi bagi PA...yang untung disini Gred Primer dan Jusa kita akui mereka ni hebat...tapi janganlah sampai begitu ketara kenaikan gaji mereka...nak memuaskan hati semua orang memanglah susah tapi biarlah kenaikan gaji tu berbaloi dengan gred dan jawatan yang disandang...apa pun sistem yang kita nak laksanakan pasti ada baik dan buruknya...kalau sistem yang nak dilaksanakan itu ramai yang tidak berpuas hati...maknanya ada yang tak kena dengan sistem tersebut masa Pak Lah kenaikan gaji PA dulu dan sistem yg dibuat tak ramai yg merunggut...masalah disini adalah disebbakan kenaikkan harga barang yang tak setara dengan gaji PA ajer sebenarnya...penambahbaikan sitem yang ada.....HABIS CERITA...

Tanpa Nama berkata...

Dalam perkara 93 seolah-olah memaksa semua Penjawat Awam menerima SBPA.

Tanpa Nama berkata...

Kepaada Tanpa nama..
...masa Pak Lah kenaikan gaji PA dulu dan sistem yg dibuat tak ramai yg merunggut...masalah disini adalah disebbakan kenaikkan harga barang yang tak setara dengan gaji PA ajer sebenarnya...penambahbaikan sitem yang ada.....HABIS CERITA...

Hei kawan.. siapa kata masa Pak Lah naik gaji tu orang tak merungut 50 000 orang tak puas hati tau tak tapi dah orang malas nak komen ...........nak gaji tinggi berlajarla tinggi-tinggi...

Tanpa Nama berkata...

betul tu berenti je yg duk bising2.... aku dah pindah 4 tmpt... setakat ni kumpulan pelaksana yg ok hang 4 org jer... yg lain semua duk berfikiran mcm budak2.... faham2lah kumpulan pelaksana ni kat setiap organisasi ramai..... kadang2 tu aku xtau nak kasi markah LNPT berapa... coz byk benda aku yg kena buat sendiri..... org kata rebus x empuk... kat sekolah buat perangai... kat tempat kerja pun ulang lagi.... bukan semua... tapi peratusnya tinggi... 10% je yg reti bersyukur.... ni adalah apa yg aku hadapi....

Prof Jegathesan berkata...

Keempat: Kenaikan Gaji Tahunan tidak pernah disemak sejak 1991. Mulai tahun 2012, Kenaikan Gaji Tahunan penjawat awam akan ditingkatkan antara 80 hingga 320 ringgit mengikut gred. Di samping itu, bagi penjawat awam yang menerima opsyen ke SBPA, akan mendapat faedah kenaikan gaji, di antara 7 hingga 13 peratus.

YANG NAIK GAJI 80 KE 320 TU ADALAH KENAIKAN GAJI TAHUNAN.ATU AKU FAHAM,....

YANG PILIH OPSYEN SBPA AKAN TERIMA FAEDAH KENAIKAN GAJI ANTARA 7 KE 13 % TU NAMPAKNYA YANG SEDANG HANGAT DIPERKATAKAN.BERDASARKAN PERKIRAAN KAWAN KAWAN KITA YANG TAK PUAS HATI TU,PERKARA INI "ADA KES" KERANA SETELAH DIKIRA % KENAIKAN,ADA YANG NAIK CUMA 4%,....APA KE HAL? YANG JADI MASALAH LAGI,% KENAIKAN ANTARA SENIOR DAN JUNIOR % KENAIKAN ADALAH BERBEZA,BOLEH SESIAPA TOLONG JELASKAN.

KALAU SUSAH SANGAT, DAN % KENAIKAN TU TAK SPT DIJANJIKAN,APA KATA GANTI DGN FAEDAH LAIN SPT TAMBAH BALIK CUTI TAHUN KPD 30 HARI ,ATAU KERJA SEPARUH HARI PADA HARI JUMAAT.

ATAU TAMBAH SATU HARI LAGI PH UNTUK DEEPAVALI,KERANA KAMI KAUM INDIA HANYA DAPAT CUTI SATU HARI SAJA,BERBANDING PERAYAAN KAUM CINA DAN MELAYU,SEDANGKAN KAMI KAUM KE 3BESAR DI MALAYSIA.MAHU JUGA KAMI BERHARI RAYA DGN GEMBIRA DAN SEMPAT MENGUNJUNGI KELUARGA DAN SAHABAT HANDAI.(SAYA TAK MEMBANGKITKAN PERKAUMAN,CUMA MINTA DIPERTIMBANGKAN HAK KAMI DALAM SEMANGAT 1 MALAYSIA)

HARAP DIPERTIMBANGKAN,DAH LAMA DAH.....

Tanpa Nama berkata...

DG44 berkata...

Kalau tgk Dg 44 punya gaji memang rendah ,lebih rendah dari tahun
ke 11 dg 29
ke 3 dg 32
pertama dg 34 an 38
ke 6 dg 41.

Betui tuu...Kenapa jadi begitu...Ajaib sungguh yang lain boeleh berubah tapi dg44 naik RM2 saja.....pelik sungguh kiraan mereka................

kumar berkata...

SETUJU DENGAN SARANAN PROF JEGATHESAN.

1 malaysia.

Tanpa Nama berkata...

KALAU SUSAH SANGAT, DAN % KENAIKAN TU TAK SPT DIJANJIKAN,APA KATA GANTI DGN FAEDAH LAIN SPT TAMBAH BALIK CUTI TAHUN KPD 30 HARI ,ATAU KERJA SEPARUH HARI PADA HARI JUMAAT.

ATAU TAMBAH SATU HARI LAGI PH UNTUK DEEPAVALI,KERANA KAMI KAUM INDIA HANYA DAPAT CUTI SATU HARI SAJA

Cerita pasal Hari raya la pulak.Apapun elok juga kalau Ceupacs tolong perjuangkan hak mereka ini.Memang tak cukuppun kalau cuti raya hanya satu hari.

Elok juga kalau cuti RAYA kORBAN PUN TAMBAH LAGI SATU HARI.....

1 malaysia.....

Tanpa Nama berkata...

Hmmm...tengok gaji gred 29 dgn 41 tak byk beza...padahal yg berijazah ni nak kena byr pinjaman PTPTN lagi. Cth mcm cikgu: DGA29 belajar di maktab dulu dah la free, dpt gaji tinggi pulak, pastu Elaun BISP(yg ngajar BI, Math & Sains je) 10% dari gaji, yg DG41 dpt 5%. Harap2 kongres ni adalah penghargaan utk golongan yg ada master dan PHD, yg sambung belajar utk tingkatkan profesionalisme.

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum...smlm taklimat di tempat aku...skim gaji JUSA2...mak ai...naik 1 kali ganda...7K jadi 14 K skrg...tu xmasuk elaun2 depa...tp yg pelaksana..dpt 80-150 ...memang syukor dengan kenaikkan tu..tp adakah itu haknya?...rasanya bukan...sepatutnya kenaikkan patut lebih tinggi kerana bebanan tugas...mmg ada abg2 di atas tu kata..kami MEMBUAT KEPUTUSAN...DAN KAMI AKAN MENERIMA AKIBAT DI ATAS KEPUTUSAN ITU...ingatlah..depa buat keputusan di atas syor yang kita buat...paper yang kita buat..semua ulasan dan paper kita yang sediakan dan mereka sokong..lulus di atas apa yg diberikan oleh kita...tp bila dah salah..diorg tetap akan salahkan kita sebagai pelaksana...budak saya bagi benda tak betul...i follow apa yg dia bagi je..so dia lah salah..so..disini sapa yang lebih bertanggungjawab dan risiko..?? PELAKSANA ATAU YG TOP2

Tanpa Nama berkata...

Untuk jebat n9,

Wajarlah gred32 dpt gaji mcam tuh... cuba kira berapa tahun diorg berkhidmat baru dpt naik gred32 kurang 7 tahun.. agak2 lah.. korang masuk ngan degree paling lama 4 tahun dah naik gred44.. so apa nk bising.. tak payah la nk dengki2.. kalu nk fight .. fighgt utk gred sendiri.. jgn kacau rezeki org.. nanti silap2 gred kau naik.. org lain pulak kena cantas.. renungkanlah...

Tanpa Nama berkata...

Apa wajarnya kumpulan premier dpt gaji tinggi melangit macam tuh... tak cukup lagi.. gaji tinggi yang diterima selama..tambah lagi kemudahan yang diterima...gaji org bawah pula. . naik.. tak seberapa pun... ini... ingat2.. lah.. duit tuh duit rakyat.. banyak lagi.. org miskin termiskin kat bawah sana tuh.... kita PA ni ada jugak gaji.. yang tak ada gaji.. orang2 kampung tuh.. macam mana..

Tanpa Nama berkata...

apa dah jadi dengan guru guru DG2941. Ternyata gaji mereka terus tertingal berbanding dgn mereka yg dapat DG32........

Tanpa Nama berkata...

yang dok bising byk ni ahli kesatuan sekerja ka?

kalau ya OK.. kalau bukan ahli.. p melalak kat pokok..

yang kereja gred C,D nak gaji mcm gred A tu ada pikir ka.. nak sama mcm gaji gred A? ambik degree..

da ambik degree pastu masih tak dapat kerja GRED A.. pikir balik.. layak atas kertas or layak selayaknya...

kalau anda orang islam.. yakin pada rezeki?

aku kerje guna SPM.. so aku redha aku gaji SPM.

Jangan gatai nak pakai baru, cari kete proton secondhand...sparepart murah.

pakai seluar sale longgok

tak pasang astro

cara hidup penting untuk hidup redho atas rezeki

Tanpa Nama berkata...

Kenapa gaji JUSA naik sampai 100% walhal kami yg gred 44 ke bawah buat kerja bertungkus lumus ? Not fair JPA ! I hope kami yang gred buat kerja mati matian ini kena naik gaji 100% !

But its ok when the time comes we know what to do ! Thanks a lot !

Fair enough all PA naik gaji 100% except Gred 48 and above ! Dok goyang kaki aje !

Tanpa Nama berkata...

Kan senang kalo buat camnie:

PA yg di bawah gred 17 naiklah 40%,pastu yg 18 hingga 29 naiklah 25%,
pastu yg 30 hingga 40 naiklah 20%, pastu yg 41 hingga 48 naiklah 15%, pastu yg 49 hingga 54 naiklah 10%, pastu yg JUSA A,B,dan C naiklah 8&,
pastu Turus 1,2,3 naiklah 5%,
barulah adil.

sbb yg bawah gred 17 bukannyer besar gaji, kalo gaji asas 1200, 40% daripadanyer barulah 480 jer..

Tanpa Nama berkata...

Patutnyer cuepacs perjuangkan juga kenaikan COLA dari 200 kepada selaras 500, ITP dari 180 kepada 300, dan IKA dari 115 kepada 215 nie bagi kiraan Gred N11.

Barulah PA yg bawah nie tak merungut selain kenaikan gaji...

kaw berkata...

Kembali lagi..minta tolong dato tgk2 sikit pasal skim jawatan Penghantar Notis,Pem.Kamera dan Penyelia Jeti yang telah dijumudkan.kenapa diletakan pada gred N11(N5-1), sedangkan pegawai terbabit sudah berada di gred N12 SSM..
Apakah ini namanya Turun Pangkat!!!..

Jika dilihat pada gred 17 dan keatas ada tak yang turun gred?..sememangnya tak ada...
Apakah reaksi jika pegawai atasan terjadi pada situasi berkenaan..jawabnya melenting dan mungkin tertangguh seketika SBPA..

Saya mohon pada Cuepac yang sedang bersidang sekarang ini cuba2 lihat dan jangan pandang sebelah mata dan atasi perkara ini..Adalah wajar pegawai yang berada gred 12 hinga14 diletakan pada satu skim gred lain contohnya N5-2 atau diwujudkan lampiran gaji lain
N5-3...

kaw berkata...

Pem.Operasi memang indah nama jawatan..tetapi jika semua 6 jawatan yang berada pada SSM dulu dirangkung kesemuanya, Apa senarai tugas.mana tugas yang perlu diutamakan,takan semua kena buat.adalah tidak relevan semua itu..

Pulak tu ada jawatan yang KENA TURUN PANGKAT apa tidaknya gred 12 dan 14 SSM level sama dgn 11(N5-1) SBPA.

Jika dilihat pada jawatan Pembantu Operasi kesemua ada 6 jawatan dulu yang dijumudkan..

Adalah baiknya format iklan
jawatan..Contoh; Pembantu Operasi(Penghantar Notis, Penyelia Jeti dan Pembantu Kamera)...

Harap Dato lihat perkara ini....

cucu guru utara berkata...

tok guru pantai timur :

bukan kes mintak lebih tok..tapi kebanyakan jabatan yang ber gred 'A' nih bagi order je..yang teruk kojenye yang bawah..

memang padan le yg 41 ni dapat lebih tapi biarla koje tu pun setimpal dengan ape yang di bagi..setimpal dengan ijazah yang dapat tu..ni idak yang koje dia pun duk pass ke bawah jugak..ape kes..

bukan masalah yang bawah ni tak belajo tinggi2..dan memang diakui itu le kelebihan yang belajo tinggi..jadik boss..main arah2 je..tunjuk2 je..walaupun sepatutnya yang 'A' tu punyer koje..

klu tgk jadual gaji skim sbpa nih kenaikan tu pun jurang dia besor..nnt dah dapat jadual tu tengok2 le yer..

mana boleh beb...

Tanpa Nama berkata...

Kan senang kalo buat camnie:

PA yg di bawah gred 17 naiklah 40%,pastu yg 18 hingga 29 naiklah 25%,
pastu yg 30 hingga 40 naiklah 20%, pastu yg 41 hingga 48 naiklah 15%, pastu yg 49 hingga 54 naiklah 10%, pastu yg JUSA A,B,dan C naiklah 8&,
pastu Turus 1,2,3 naiklah 5%,
barulah adil.

sbb yg bawah gred 17 bukannyer besar gaji, kalo gaji asas 1200, 40% daripadanyer barulah 480 jer..

...........................................

Habis gred lain takyah naik banyak sebab ape ? Kami tak buat kerja ? tahun 2007 tahun naik tu tak cukup lg sampai gaji gred 32 la ni melebihi gred 41 !

Tanpa Nama berkata...

Skt 0-84% pangkah selain color biru. Hancur PRU 13 be end.

Tanpa Nama berkata...

Skt 0-84% pangkah selain color biru. Hancur PRU 13 be end.

N2-2? berkata...

KESIMPULANNYA : Dari apa yg korang bincangkan semua ni..aku dapat simpulkan APA ITU CUEPACS?CUEPACS perjuangkan hak kita...tapi kerajaan tidak dapat memenuhinya.Kewangan cuepacs,mesyuarat sana-sini,berbuih air liur minta itu minta ini..jadi APA GUNANYA CUEPACS? wat letih je ma...apa punya sistem ni ma krajaan katakan? lu krajaan misnes apa?misnes mau tipu kami ka..baik cuepacs tak payah wujud klau ini krajaan wat?kan?

kaw berkata...

Gred N1 hingga N10 memang berpuashati sangat-sangat bersyukur kerana dapat upgred ke 11(N5-1). Apa tidaknya PAP N1 kalau KPSL atau KUP 15 tahun ke N4.Pemandu R3 kalau KPSL atau KUP 15 tahun ke R6..
Tetapi bagi yang berada pada gred N12 dan N14 apa terjadi!!..Dalam slogan Tranformasi Penjawat Awam ini Logik ke tidak kekananan seseorang pegawai berkenaan diturunkan...

Fikir-Fikirkan bersama...

Tanpa Nama berkata...

kebanyakan yang tinggalkan komen ni pada guru.... padahal macam-macam kelebihan yang mereka dapat... tak pernah bersyukur... banyak lagi kategori PA lain yng berkhidmat dengan kerajaan tidak mendapat kelebihan seperti mereka..... macamana bangsa nak maju.... kerja tak ikhlas... dah dicop guruduit bukan graduate....

Tanpa Nama berkata...

Maju maju maju...mundur mundur mundur

Tanpa Nama berkata...

Cuepacs,tolong tengok gaji dan gred juruteknik komputer FT-17...kenapa tak sama dengan juruteknik J-17?pada hal,tugas juruteknik komputer juga ada yang menggunakan sijil politeknik adalah memerlukan kemahiran it.Juruteknik J17 banyak yang tidak membuat kerja dan hanya memanggil kontraktor untuk membuat kerja penyelenggaraan.

Tanpa Nama berkata...

Gaji perkeranian sepatutnya dinaikkan. Gred N22 (Kerani Kanan yang hakiki) patut dinaikkan.
Gaji KUP tak boleh sama dengan kerani kanan sebab kerani kanan nak menyelia KUP N22.
Ramai KUP N22 tak hormat CC. Oleh itu kena naik sikit gaji CC. JPA kena paaki Psikologi sikit.

Tanpa Nama berkata...

best apa sbpa..aku setakat spm pun gaji dah rm2070++...heheheh....memang kenyanglah sbpa ni...isteri lagi lah beso...thank you lah kerajaan...apapun kerajaan dah bagi gaji mcm ni buat le kerja yang terbaik....cuma satu je tak layak dapat bantuan rm500...mohon tahun depan kalau ble bantuan pendapatan isi rumah rm5000 kebawah..

Tanpa Nama berkata...

walaupun pekeliling dh keluar, tidak bermakna kita x boleh ubah apa yg telah diluluskan oleh dewan rakyat...jika semua penjawat awam berpakat tidak setuju dgn SBPA (masa isi borang pilih tidak bersetuju) maka SBPA ini tak akan diteruskan..

Tanpa Nama berkata...

KENAPA ORANG YANG MENDAPAT GAJI 5000 DAN KE ATAS MASIH MENDAPAT ELAUN BANTUAN SARA HIDUP?

Tanpa Nama berkata...

SBPA-SKIM BODEK PEGAWAI ATASAN...lps ni ramaila pemantau yg kene santau..beware

Tanpa Nama berkata...

lagi adil kalau semua sama rata kenaikan!.....hahahahahahha termasuk dariada PMR...apa mcm..hehehe

Tanpa Nama berkata...

Kami PA senior mohon kenaikkan gaji ke SBPA diberikan ikut tangga gaji SSM. Kalau SSM T8, SBPA pun T8... Harap maklum tuan Presiden.

Tanpa Nama berkata...

orang bagi nasihat JPA tak mau ikut, eksyen. hehe..cuba bagi naik berdasar kelulusan hakiki terbaru, lagi senang.

Tanpa Nama berkata...

aslkum semua.....
saya ingin menarik perhatian jpa mengenai nasib gred pt n17....
bila jawatan n11 dijumudkan ke gred n17 ...pt po lama n17 still x dapat apa2 kenaikan...
tapi bila keluar opsyen sbpa still pt p/o n17 yang lama x dapat apa2....
perkataan kekananan pun dah hilang dari kamus pekeliling walaupun diwujudkan elemen bracketting....
walaupun dapat p.gaji awal tapi still dalam tahun yang sama junior dapat potong senior....
saya bagi contoh sekarang gaji saya P1T4...bila nak convert ke SBPA kita kena gerakkan satu pergerakan di sifir gaji lama dan akan menjadi P1T5 iaitu rm 1020...
BILA masuk dekat jgs dalam SBPA gaji yang terhampir ialah rm 1050....dan saya kononnya akan mendapat manfaat dalam elemen bracketting ini bila p.gaji saya kan berubah dari bulan julai ke bulan januari....
maknanya gaji saya akan menjadi rm 1145.....
tetapi member saya yang berda di P1T4 dalam SSM akan memyamai gaji saya di JGS SBPApada bulan APRIL....
tidakkah ini adalh elemen flip flop....
selepas itu setiausaha dinaikkakn ke gred n27 apabila pegawai itu mempunyai diploma....kenapa perkara ini tidak diluaskan kepada pembantu tadbir P/o N17....
RENUNG2KANLAH...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama Selasa, Disember 13, 2011 9:10:00 AM

Alhamdulillah..ada juga PA yang berfikir rasional macam ini..

Kita patut bersyukur dgn rezki yg diberi..bukan sentiasa & selalu merungut..

tidak salah utk merungut, tetapi jika selalu akan jadi kufur nikmat..

takut Allah turunkan musibah..tetiba ekonomi lingkup, semua papa kedana nanti..

Tanpa Nama berkata...

naik mata gaji saja, bukan naik pangkat..kelulusan terbaru maksudnya diploma ke, ijazah ke, master ke, phd ke..

Tanpa Nama berkata...

Pemerhati berkata...

Dalam lampiran C..

contoh gred 44,

ssm P1T3 (2011)---> sbpa T3 (2012) (TPG: 1 JAN)... P1T4 (2011)---> T4 (TPG: 1 APR)... P1T5 (2011) ---> T4 (TPG: 1 JAN)... P1T6 (2011) ---> T5 (TPG: KEKAL)..

ssm P2T3 (2011)---> sbpa T5(2012) (TPG: 1 APR)... P2T4 (2011)---> T5 (TPG: 1 JAN)... P2T5 (2011) ---> T6 (TPG: KEKAL)... P2T6 (2011) ---> T7 (TPG: 1 APR)..

* jumlah ini belum naik lagi satu anak tangga dalam sbpa sebaik sahaja sampai TPG masing2 .. perubahan TPG akibat bracketing dalam SBPA..

MASIH BLUR berkata...

DALAM PADA ORANG DOK SIBUK TAK PUAS HATI PASAL GAJI,SAYA MASIH KABUR KERANA SAYA BELUM TAHU GAJI BARU SBPA BAGI GRED 41,ADA SESIAPA YANG ADA INFO....

BANYAK KE GAJI SAYA NAIK,ATAU SIKIT...SYA MASIH BLUR...MANA KAWAN KAWAN DAPAT INFO .SAYA PERRGI KE SUMBER MANUSIA...TAPI DIA ORANG PUN TAK TAHU....

BAGI LA INFO LEBIH KURANG SPT BERAPA NAIK,BERAPA %,UNTUNG KE RUGI KALAU BOLEH JADUAL GAJI SEKALI.

n2-2? berkata...

masih blur meh emel nak bagi sifir gaji baru...upah la ckit hahaha

ParkLee berkata...

Meriah sungguh topics ni, banyak masalah dan perkara telah dibangkitkan. Ada yang berpuas hati dan tidak kurang juga lebih ramai yang tidak berpuas hati. Kita sebagai ahli CUEPACS hanya boleh bersuara dan bertekak sesama kita sehingga terseliuh jari menaip ayat mengikut anak hati masing-masing.
Kita serahkan sahaja pada CUEPACS yang mewakili diri kita. Kita boleh rujuk masalah kita kepada CUEPACS berhampiran.
Setiap negeri mempunyai wakil masing-masing. Kemukakan masalah tuan/puan pada wakil berhampiran sebelum 30 Disember ini.
Insya'allah CUEPACS adalah wakil terbaik pada kita.

Allahuakbar!

'MEMBANGUN BERSAMA ISLAM'

Tanpa Nama berkata...

sistem yang akan memporak perandakan PA, kuasa akan bertambah dalam tangan boss, gaji yang di canang sana sini tu sebenarnaya hanya tukar kulit saja, tak ada apa2 yang mengejutkan, cupak kena tipu atau seghaja ditipu.

auwwwww benci aku berkata...

KEPADA masih blur...

Saya mempunyai pendapat yang sama....jadual gaji SBPA masih dirahsiakan.jadi apa yang diriuhkan oleh ke kawan kita selama ini boleh diumpamakan sebagai MELIHAT POKOK PISANG BERGOYANG,TERUS DIKATA HANTU PISANG.

Kalau isu gaji kumpulan atasan naik lebih dari kumpulan bawah,itu adalah normal kerana gaji dibayar berdasarkan kelulusan dan tanggungjawab.Makin tinggi pangkat,makin tinggi tanggung jawab,sehingga nak bercuti pun susah.Lagipun mereka yang buat keputusan,takkan mereka nak kurangkan gaji mereka sendiri dan membiarkan gaji kumpulan bawahan naik dan menjadi setara bagi semua gred.Macam mana bos nak arahkan orang bawah kalau gaji lebih kurang sama...nanti orang bawah akan cakap...'GAJI KAU DENGAN AKU TAK BANYAK BEZAPUN".Takkan tanggungjawab berbeza,tapi gaji hampir sama.Untung le kumpulan bawahan kalau cam tu....

KITA YANG KENA BERUSAHA UBAH NASIB KITA(PERGI SAMBUNG BELAJAR KE,BUAT BUSINESS KE),BUKAN MENYALAHKAN ORANG LAIN(KERAJAAN DAN CEUPACS) YANG TAK DAPAT BERIKAN APA YANG KITA MAHU.

PENJAWAT AWAM YANG BANYAK KOMPLEN PERLU DIBERI CUTI TANPA GAJI 3 TAHUN,SUPAYA MEREKA CUBA BERDIKARI DILUAR SUPAYA MEREKA TAHU PASAL KESUSAHAN HIDUP BILA TAK MAKAN GAJI.
KALAU DAH INSAF,BOLEH MERAYU BALIK UNTUK MASUK KERJA.

INILAH YANG SEPATUTNYA ADA DALAM SBPA.

benci auwww.... berkata...

PENJAWAT AWAM YANG BANYAK KOMPLEN PERLU DIBERI CUTI TANPA GAJI 3 TAHUN,SUPAYA MEREKA CUBA BERDIKARI DILUAR SUPAYA MEREKA TAHU PASAL KESUSAHAN HIDUP BILA TAK MAKAN GAJI.
KALAU DAH INSAF,BOLEH MERAYU BALIK UNTUK MASUK KERJA.

INILAH YANG SEPATUTNYA ADA DALAM SBPA.

Kepada...auwww benci aku...
Kau dah lebih ni...
Syarat yang tak ada dalam SBPA kau pula suka suka nak tambah.

Tanpa Nama berkata...

aku setuju gaji jusa tinggi.... aku x setuju kalau gaji kumpulan pelaksana tinggi.... aku sgt setuju kalau gred paling rendah dlm PA diploma jer.... coz kerja penyelangaraan bleh di out source jer... biaq geng2 sijil ni kerja dgn kontraktor jer.... PT dgn driver mmg diperlukan... yg ni kelayakan minimum diploma.... setuju x.... coz geng FT17 dgn J17... yg aku pernah jumpa majoriti kaki culas....

ali berkata...

Selasa, Disember 13, 2011 8:19:00 AM
Tanpa Nama berkata...

DG44 berkata...

Kalau tgk Dg 44 punya gaji memang rendah ,lebih rendah dari tahun
ke 11 dg 29
ke 3 dg 32
pertama dg 34 an 38
ke 6 dg 41.

rasanya ramai pa yg tk tau, terutamanya cikgu.. gaji utk pa ikut kesenioriti, makin lama berkhidmat makin tinggi gaji pa tu.. tau tak gaji gred n26(cc tinggi-spm) gajinya lebih tinggi dr gred 41-ijazah.. tp bg pa spm nk dptkn gred 26 bukannya senang.. kalo nk bandingkn, bandingkn camni gred 54 ijazah, gred 40 diploma, gred 26 spm, gred 11 pmr.. kalo camtu baik buat gaji max gred 40 tk lebih dr gaji permulaan gred 41 kn? keje pa ni mmg tk perlu sambung belajar utk dpt gaji tinggi dr gred41.. tp bg org bawah, contohnya gred 17 nk dptkn gred 26 yg gajinya lebih tinggi dr 41 kene keje 20-30thn, sedangkan pa gred 41, 20-30thn lps tu dh dpt gred 54, munkin jusa..

Tanpa Nama berkata...

Gaji JUSA tinggi ok no problem, tapi jgn le tinggi gila. Kata naik 7-11%. JUSA naik sampai ratus-ratus peratus, ape citer. Kalau setakat 30% ok le PA lain pun paham,

Itu belum campur elaun dan pelbagai kemudahan, tapi kalau naik terlalu tinggi melampau le !!

Tanpa Nama berkata...

Premier I,KSN = RM50,000
Premier II,KPPA,KSP Turus 1 setara = RM45,000
Premier III KPN,PAT setara Turus 2 = RM40,000

Gaji JUSA x msk elaun =

Jusa A = Tahun max +-23,000
Jusa B = Tahun max +-21,000
Jusa C = P1t1 RM12,000 - Tahun max +-17,500
-----------------------------------
dalam keadaan laporan audit negara menunjukkan berbagai kelemahan dan salah laku dalam urusan pentadbiran kementerian mereka ini diberikan habuan yg lebih tinggi....Tahniah, Malaysia ke arah menjadi Greece Asia!

Tanpa Nama berkata...

semakin di rombak semakin celaru .pada keseluruhanya ianya menimbulkan lebih masaalah.
1. ada yang dinaikan dan ada yang diturunkan pangkat.sepatutnya yang gred bawah dinaikan dan diikuti oleh semua gred jika hendak dibuat pelarasan.
2.merosakan sistem kawal dan selia untuk menjalankan urusan pentadbiran dalam pejabat .cth gred cc n 22 dgn gred kup yang dihapuskan.
3. bayaran kadar upah tidak mengikut beban tugas tetapi mengikut kelayakan. sekali gus menafikan pegawai yang berpengalaman.

* jika ini pun tak boleh dibuat dengan sempurna bagaimana nak urus negara ke tahap negara maju.nampak kokok macam ayam sabung bila diuji macam ayam daging.

Tanpa Nama berkata...

Kepada Qpacs, dalam hal nie satu je aku nak cakap, sama ada korang betul2 faham tentang taklimat SBPA sebelum dikeluarkan atau masa taklimat SBPA tu korang main FB, tido, ngumpat sampai tak faham isi kandungan yang disampaikan...Sebelum pekeliling SBPA keluar, korang yoyo pegi buat penerangan tentang SBPA dan CAKAP SBPA nie mmg BAGUS...tapi bila Pekeliling SBPA dah keluar, KORANG MENYALAK cakap SBPA nie banyak kekeliruan!!!!!....Kalau betul MAKNANYA KORANG nie DAH KENA MAIN SAMA JPA dan KORANG BAIK LETAK JAWATAN LA RAMAI2...BUAT MALU SAJE ADA PERSATUAN TAPI BEBAL NAK MAMPUS......

mr. B.O berkata...

sepatutnya KUP untuk pelaksana 8 tahun... beru adil dan saksama.... amount x sama tak pe.... tapi kenaikan KUP kena lah sama .... baru adil....

PROF RAJASINGGAM berkata...

SAYA TAK MAHU KOMEN PASAL GAJI...NTAH SAMPAI BILA NAK SOROK LAMPIRAN C..NTAH APA PULA SEBAB.

KALAU TAK ADA DUIT,BAGI LAH BENDA LAIN ...KAMI SEDIA TERIMA.

KALAU SUSAH SANGAT, DAN % KENAIKAN TU TAK SPT DIJANJIKAN DALAM BELANJAWAN(7-13%),APA KATA GANTI DGN FAEDAH LAIN SPT TAMBAH BALIK CUTI TAHUN KPD 30 HARI ,ATAU KERJA SEPARUH HARI PADA HARI JUMAAT.

ATAU TAMBAH SATU HARI LAGI PH UNTUK DEEPAVALI,KERANA KAMI KAUM INDIA HANYA DAPAT CUTI SATU HARI SAJA

Cerita pasal Hari raya la pulak.Apapun elok juga kalau Ceupacs tolong perjuangkan hak mereka ini.Memang tak cukuppun kalau cuti raya hanya satu hari.

Elok juga kalau cuti RAYA kORBAN PUN TAMBAH LAGI SATU HARI.....

1 malaysia.....1 MALAYSIA.

acapan JKR berkata...

saya mesti pilih...sokong Prof

ATAU TAMBAH SATU HARI LAGI PH UNTUK DEEPAVALI,KERANA KAMI KAUM INDIA HANYA DAPAT CUTI SATU HARI SAJA

dato tolong kami..kami pun mau raya juga...mau balik kampung.

I MALAYSIA....

Tanpa Nama berkata...

W17 YANG ADA SIJIL POLITEKNIK HARUS DIUPGRADE ...TAKKAN J SAHAJA...

Tanpa Nama berkata...

Kan senang kalo buat camnie:

PA yg di bawah gred 17 naiklah 40%,pastu yg 18 hingga 29 naiklah 25%,
pastu yg 30 hingga 40 naiklah 20%, pastu yg 41 hingga 48 naiklah 15%, pastu yg 49 hingga 54 naiklah 10%, pastu yg JUSA A,B,dan C naiklah 8&,
pastu Turus 1,2,3 naiklah 5%,
barulah adil.

sbb yg bawah gred 17 bukannyer besar gaji, kalo gaji asas 1200, 40% daripadanyer barulah 480 jer..

...........................................

Betul tu, Habis gred lain takyah naik banyak sebab ape ? Kami tak buat kerja ? tahun 2007 tahun naik tu tak cukup lg sampai gaji gred 32 la ni melebihi gred 41 ! Malah kenaikan tahunan melebihi bukan setakat gaji je ....Not Fair.......

guru siswazah lama berkata...

SBPA MENYEBABKAN GAJI KAKITANGAN BARU BERLARI LAJU BAHKAN ADA YANG MELOMPAT KE BINTANG SEBALIKNYA GAJI KAKITANGAN LAMA MELOMPAT SEDIKIT SAHAJA. AKHIRNYA DILANGKAU OLEH KAKITANGAN BARU.

KES INI MENGINGATKAN SAYA KEADAAN YANG SAMA KETIKA 'SEMAKAN GAJKI 01.07.2007. PERUBAHAN GAJI BERDASARKAN PERATUS 5 %, 15, % DAN 25 % SANGAT MEMPENGARUHI TANGGAGAJI KAKITANGAN. AKHIRNYA BERLAKU LANGKAUAN GAJI

INI SANGAT TIDAK ADIL DAN KEADAAN AKAN BERULANG KEMBALI

INI BERMAKNA KAKITANGAN SENIOR SEKALI LAGI MENERIMA AIB, MALU, SEDIH, GERAM, MARAH.

Tanpa Nama berkata...

Sistem bahalul

Tanpa Nama berkata...

Kurang ajar kerajaan! Ingat kalau dah boleh menang tu dah boleh cekek leher penjawat awam ke hah? Inilah kebijaksanaan meletakkan yang lemah di depan, supaya diri di belakang dapat tonjol setelah yang lemah tumbang. Bapa borek anak rintik huh!

Tanpa Nama berkata...

Kurang ajar kerajaan sekarang ni. Bahalul. Jangan berani pangkah BN. Anak Melayu pantang dicabar.

Tanpa Nama berkata...

Depa tu gila kuasa............ttttttttak org len yg boleh halang........kecuali PR13.......kalisla tunggu apa lagi......dah lama dah....Idea dah habis..

Tanpa Nama berkata...

Pembantu Perikanan...mengapa masih G4 dlm SBPA?

Tanpa Nama berkata...

Kerajaan sekarang sedang mencairkan aliran tunai (seperti nilai tunai di Indonesia) dengan mencetak banyak wang tunai kemudian diagih2kan kepada masyarakat seluruh negara menggunakan sistem bergaji bwah 3 ribu (RM500). Dengan ini akan memudahkan nilai harga wang kertas jadi rendah lalu barang naik seterusnya cita2 mencapai rakyat berpendapatan tinggi nampak berhasil (signifikan perkataan mereka). Siaplah. Semakin biadap kerajaan sekarang ni. Menjadi2.

Tanpa Nama berkata...

Itupun ramai dok sokong lagi.........lama dah ....

Tanpa Nama berkata...

Mengapa harua menyalahkan kerajaan, kan kah dah diberi gaji naik? apa lagi yang kau hendak? Kalau nak samakan gaji dengan pegawai belajar lagi dan lawanlah gaji orang2 atas. Kau ingat kalau PR menerajui kerajaan boleh bagi barang free dan murah kat kau kah? nak urus anak negeri sendiri belum dapat....dasar otak pembangkang lebih baik resign sebagai PA kerajaan BN....cilako..cilako...cilako

Tanpa Nama berkata...

PA bawahan tidak harus menerima opsyen SBPA jika....skim tersebut akan menambahkan lagi jurang pendapatan di antara kakitangan sokongan dan profesional.Sepatutnya kakitangan sokongan akan mendapat lebih kenaikan bagi mengurangkan jurang pendapatan dengan kakitangan profesional.

Tanpa Nama berkata...

SBPA AKAN MENJADIKAN KAKITANGAN PROFESIONAL AKAN BERTAMBAH KAYA DAN KAKITANGAN BAWAHAN TETAP SEPERTI DALAM SSM

Tanpa Nama berkata...

Apa khabar PA semua, Saya adalah PA dari Ipoh, Perak Darul Ridzaun. Pada minggu lepas pihak JPA telah datang ke Dewan Bangkuet SUK Perak dan memberi taklimat berkenaan dengan SBPA. Kesaianlah rakyat Perak sebab mula ucapan timbalan dah kutuk PTG Ipoh. Ini bukan platform untuk mengutuk mana mana jabatan atau pihak. Dato ini telah bercakap kasar dan beliau memang kurang ajar. Berpelajaran Masters konon tetapi tidak beradab langsung. Patutlah kualiti PA makin lama makin merosot oleh kerana " Little Napolean " begini yang bermaharaja lela. Dato ini mungkin rasa tiada kuasa lebih tinggi dari dia di Perak. Saya harap kerajaan negeri mengambil tindakan yang tegas terhadap Dato ini.
Tentang taklimat yang diberi
1. Nampak gaya wakil JPA yang datang pada hari itu tidak faham tentang SBPA sebab jawapan pada soalan tidak tepat.
2. Berkenaan PROSPEK, masih tak di
asingkan dengan SBPA sebab jika ada "Little Napolean" diJabatan masing masing tidak adalah peluang untuk mereka yang tidak jadi " YES MAN " mendapat kenaikkan pangkat sebab akan dipilih oleh Little Napolean ini.
3. Exit Policy - kononya hanya 1.1 peratus. Itu adalah pada masa ini. Apa akan berlaku bila dikuatkuasa kelak. PA semua akan berada dalam cengkaman ketua jabatan. Jika dapat bawah 70% maka perlu dibuat penilian yang kedua untuk tempoh 6 bulan oleh penilai yang lain. Ketua jabatan boleh memberi tekanan kepada penilai kedua untuk memberi markah yang rendah juga.Apa akan berlaku kepada anggota yang dinilai

Ini adalah sedikit rumusan yang telah saya buat. Masih ada banyak lagi yang perlu dikaji dan harapan kami PA Malaysia adalah CUEPACS akan bertindak dengan lebih prihatin. Janganlah asyik bermesyuarat tanpa keputusan. Ini nak buat kat Perlis pula, musim cuti nak bawa famili sekali kot. Fikirlah CUEPACS sahajalah harapan PA. Ini pula dengar Omar nak jadi Senator. Kalau betul bubar sahaja Majlis tertinggi. Tiada guna ada president yang tidak memberi keutamaan kepada PA.

Tanpa Nama berkata...

Aku harp jwtn P.operasi ni DI teliti semula mana yg asal pentadbiran spt pghntr notis,pap penyelia bintara dn lain2 DI naikkn ke gred lbh tggi sesuai dgn tgs dn tggungjawb yg smkin brtmbh beri mereka kursus naikkn gred dn kelayakn masuk mereka atau naikkn gred dn salurkn mereka ke mana2 jbtn yg Ada kekosongn dn gred11 beri pd pemandu dn asal R masa ssm klu tak mmg brcelaru le tgs

Tanpa Nama berkata...

Semua ni untuk kenaikan gaji kroni2 JUSA je, yang jawatan bawah pkai hentam kromo je..

Tanpa Nama berkata...

Aku harp jwtn P.operasi ni DI teliti semula mana yg asal pentadbiran spt pghntr notis,pap penyelia bintara dn lain2 DI naikkn ke gred lbh tggi sesuai dgn tgs dn tggungjawb yg smkin brtmbh beri mereka kursus naikkn gred dn kelayakn masuk mereka atau naikkn gred dn salurkn mereka ke mana2 jbtn yg Ada kekosongn dn gred11 beri pd pemandu dn asal R masa ssm klu tak mmg brcelaru le tgs
------------------------------------
Harap akan ada semakan semula kerana jawatan pembantu operasi untuk pemandu adalah tidak bersesuaian dan menyimpang dari dasar tugas kerana kebanyakan pemandu akan berada diluar atau di site, sebagai contoh pemandu yang membawa pekerja awam di jabatan seperti JKR mereka ini sepanjang hari akan berada di site adakah wajar pemandu seperti ini di letak di bawah pembantu operasi.. harap JPA fikir-fikirkanlah,

Tanpa Nama berkata...

apa ni pandai2 nak tambat elaun wilayah! Sepatutnya peratus elaun wilayah ni dinaikan kerana dah lama tak disemak! Apa ni nak main2 dgn kami rakyat sarawak.. Kami rakyat sarawak adalah penentu kepada kewujudan kerajaan yg ada sekarang..

Tanpa Nama berkata...

KLIK LAMPIRAN C..

Tanpa Nama berkata...

heheheh lampiran c kepala otak engko....uuuii lepas ni busy le bank rakyat...yuuuhu

N17 Otai berkata...

SBPA luaskan jurang kakitangan (KOSMO! | Jumaat, 9 Disember 2011)

CUEPACS mendakwa SBPA membuatkan jurang tangga gaji kakitangan antara pekerja atasan dan bawahan lebih luas.

Timbalan Presiden I CUEPACS, Azih Muda berkata, pihkanya kini sedang membuat kajian mengenai perkara itu dan akan membuat pendirian muktamad pada 14 September ini.

"Buat masa ini, kami berpendapat ia akan meluaskan jurang antara kakitangan apabila pengurusan tertinggi menerima kenaikan sehingga 40 peratus manakala sokongan pelaksanaan kenaikan itu bermula 10 peratus.

"Pengurusan profesional ini, gaji mereka sudahlah tinggi ditambah lagi dengan kenaikan yang banyak, jurang itu semakin ketara," jelasnya.

Alahai, kita tengok siapa yang kena. Nak tunggu komen Dato' Presiden CUEPACS.

Tanpa Nama berkata...

tukang2 ulas ni dah jadi ahli mana2 union bekenaan ke?? atau cuma kaki tumpang cuepacs je...huhuhu

Tanpa Nama berkata...

N17
RENUNG-RENUNGKANLAH...FIKIR-FIKIRKANLAH....MEMANG TAK PATUT....

pa tanpa gred berkata...

KENAPA LAMPIRAN C DISEMBUNYIKAN?? TU YG SEMA PA KENA PIKE, APA TUJUAN APA AGENDA JPA/KERAJAAN NI.. OR NAK BG BN TUMBANG?? SILAP2 LANGKAH, KITA PAKAT PGKAH PR.. SUSAH APA, CUMA TUKAR PEMERINTAH JE, KITA TETAP PA LG. NMPAK CAM ADA AGENDA TESOROK DLM LAMPIRAN C

Tanpa Nama berkata...

hai

Tanpa Nama berkata...

aslkum semua.....
saya ingin menarik perhatian jpa mengenai nasib gred pt n17....
bila jawatan n11 dijumudkan ke gred n17 ...pt po lama n17 still x dapat apa2 kenaikan...
tapi bila keluar opsyen sbpa still pt p/o n17 yang lama x dapat apa2....
perkataan kekananan pun dah hilang dari kamus pekeliling walaupun diwujudkan elemen bracketting....
walaupun dapat p.gaji awal tapi still dalam tahun yang sama junior dapat potong senior....
saya bagi contoh sekarang gaji saya P1T4...bila nak convert ke SBPA kita kena gerakkan satu pergerakan di sifir gaji lama dan akan menjadi P1T5 iaitu rm 1020...
BILA masuk dekat jgs dalam SBPA gaji yang terhampir ialah rm 1050....dan saya kononnya akan mendapat manfaat dalam elemen bracketting ini bila p.gaji saya akan berubah dari bulan julai ke bulan januari....
maknanya gaji saya akan menjadi rm 1145.....
tetapi member saya yang berda di P1T4 dalam SSM akan memyamai gaji saya di JGS SBPA pada bulan APRIL....
tidakkah ini adalah elemen flip flop....
selepas itu setiausaha dinaikkakn ke gred n27 apabila pegawai itu mempunyai diploma....kenapa perkara ini tidak diluaskan kepada pembantu tadbir P/o N17....
RENUNG2KANLAH...

Tanpa Nama berkata...

JOM LOAN BANK RAKYAT ...BILA LAGI..AKU PUN DAH NAK HANTAR BORANG NI...

Tanpa Nama berkata...

Rakyat malaysia x secara lgsung telah membayar gaji pihak pengurusan dengan mahal sekali. Cuba tengok2 gaji2 ceo2,jusa2 n turus2 dan kaum2 seangkatannya.. Dasar kaya makin kaya, miskin makin miskin..kenaikan harga barangan banyak disebabkan oleh puak2 ini. Rakyat bawahan yang tanggung beban. Ini le dasar kapitalis yg diamalkan.

Tanpa Nama berkata...

keje 10 tahun baru naik N32 lah N41 bodoh...korang kat federal sedap la...kami ni kat berkanun bagai nak mampos mengharap kenaikan..tiba2 korang pangkah macam tu je..sebabnya...mudah sangat korang naik kat federal tu...main taruk je..atlast jadi macam nie la..pegawai muda yang tak tau apa buat dasar...tuii...

Tanpa Nama berkata...

keje 10 tahun baru naik N32 lah N41 bodoh...korang kat federal sedap la...kami ni kat berkanun bagai nak mampos mengharap kenaikan..tiba2 korang pangkah macam tu je..sebabnya...mudah sangat korang naik kat federal tu...main taruk je..atlast jadi macam nie la..pegawai muda yang tak tau apa buat dasar...tuii...

wandisini berkata...

ramainya yang cakap pasal SBPA. maklumlah pasal gaji kan..semua orang amik berat...seronok baca komen-komen kat sini :)

Tanpa Nama berkata...

Saya pun sebenar nya masih menunggu jadual gaji baru untuk gred U29.. macamana dengan nasib kami? Lampiran C masih menjadi rahsia lagi..

Tanpa Nama berkata...

apa kata kita hapus je penggunaan wang kertas... balik zaman dulu balik... baru ada akai.... semua nya adil... nak makan ikan kena pi tangkap ikan sendiri.....

Tanpa Nama berkata...

Utk naik gred 32 takyah tunggu 10 thn kalau ada kekosongan akan dinaikkan walaupun baru 3 thn bertugas ! Tak tahu lah pulak kena tunggu 10 thn ! Kalo macam tu tuan tidak excel lah !

Ini menjadikan gaji gred 41 lebih rendah dari gred 32 !

Tanpa Nama berkata...

wahai n41 yang malas blajar..kalau x tahu blajar..itu lah bezanya federal dengan badan berkanun...

usiiiin berkata...

APE? ORANG NAK ABIK ROTI KELAPA JER

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Rakyat malaysia x secara lgsung telah membayar gaji pihak pengurusan dengan mahal sekali. Cuba tengok2 gaji2 ceo2,jusa2 n turus2 dan kaum2 seangkatannya.. Dasar kaya makin kaya, miskin makin miskin..kenaikan harga barangan banyak disebabkan oleh puak2 ini. Rakyat bawahan yang tanggung beban. Ini le dasar kapitalis yg diamalkan.

Selasa, Disember 13, 2011 3:23:00 PM

------------------

SETUJU 2012%..

Tanpa Nama berkata...

SBPA cap ayam

Tanpa Nama berkata...

yang jd tanda tanya lampiran C?? npe pekeliling sbpa tidak disertakan lampiran C?? ADakah sesuatu yg disembunyikan???semua pA dok bincang pasal gaji..tp JPA masih xupload lampiran C...

Tanpa Nama berkata...

ape nih gaji x same

ramli sam sam berkata...

bab gaji ni saya yang tanpa paksa rela memohon berkhidmat dalam kerajaan pun tak puas hati.dalam paper tulis 7- 13 peratus.tapi dalam diam ada yang dapat double triple peratus kan.

tapi sapa la kita nak tak puas hati dengan rezeki Allah. setiap sen (nikmat) akan ditanya kemana pergi. Kalau sakit hati kat PTD ,mintak masuk PTD, kalau sakit hati kat cikgu, mintak masuk cikgu, jeles kat Doktor p blajar lagi sampai jadi doktor. Gaji petronas sampai 20 ribu sebulan, aku pun sakit hati tapi dah rezeki dia dapat keje petronas. padahal minyak tu milik semua.

kalau sikit, tak puas hati,dengan gaya bahasa yang tak macam orang bekerja untuk perkhidmatan awam, jangan sain.mudah2an tuhan mudahkan rezeki dapat kerja kat shell ke kat petronas ke, celcom ke 7 eleven ker... amin.

Tanpa Nama berkata...

N22 sepatut diberi kenaikkan ke N27 sebab nak jaga seluruh hal ehwal pejabat.
CC (cina kata dua kali mati).
Sekarang ni N17 dah 15 tahun jadi KUP; CC kena gaji lebih daripada KUP sebab nak menyelia KUP.
Sekarang KUP tak hormat CC, jabatan kerajaan jadi tunggang terbalik dibuat oleh JPA.

Steven berkata...

Tanpa Nama berkata...

dalam sbpa ni perbezaan gaji di antara gred N11 dan N17 tak jauh bezanya.. tangga gaji gred N17 dipendekkan dari 24 tangga gaji kepada 20 tangga gaji sahaja.. lepas tu starting gaji N22 sangat rendad & tiada kenaikan pun.. lepas ni tiada siapa yg berminat naik ke N22 kerana tak jauh bezanya dengan N17.. lebih baik tunggu KUP N22 jer.. tanggungjawab tak berat..

Isnin, Disember 12, 2011 4:46:00 PM

---------------------------

tempoh tangga gaji n17 dipendekkan takut nanti mengalahkan gaji mati cc.. hahahahahahaha.... betul kan? kesimpulannya gaji cc seperti tiada kenaikan ataupun keistimewaannya pun walaupun tugas amatlah berat...

Tanpa Nama berkata...

Bila skim SBPA muncul,ada yang puas hati,ada yang berduka dan macam-macam lagi..hakikatnya rezeki yang Allah tetapkan,patutnya kita bersyukur,tak puas hati memang ada pada semua insan,aku juga tak puas hati,soal kelayakan memang kita tak boleh pertikaikan sebab dah syarat masuk kerja memang dah macam tu.Bayangkan andaikata semuanya ada kelulusan ijazah,siapakah yang harus menjadi kuli,semua insan Allah telah kurniakan dengan kelebihan masing-masing,adakah yang ada ijazah itu bijak semuanya dan adakah yang gagal itu menjadi insan yang bodoh selama-lamanya...Fikir-fikirkanlah...biarlah kenaikan berhemat..pada yang ada ijazah usah bangga dan sombong diri,kalau tak ada hamba pecacai yang bodoh untuk buat kew8 gaji,buat surat pengesahan jawatan..siapalah anda?Tanpa khidmat terbaik golongan bawahan menjadikan anda ternama...renung-renunglah...begitu juga dengan PA bawahan...tanpa Boss yang bijaksana,siapalah kita?...Terima kasih < b >

Tanpa Nama berkata...

Masa taklimat SBPA, tidak dibenar mengambil gambar dari slide. Lampiran C tidak di bagi, masih di rahasiakan. Kenaikan gaji terus di buat dari JPA secara outomatik melalui komputer. Apa yang menjadi rahasia besar ni? CADANGAN: Jangan terima/tandatangan opsen SBPA sebelum lampiran C dikeluarkan.

Tanpa Nama berkata...

apa punya JPA, gaji sendiri bukan main lagi tinggi. Gaji orang bawahan nak beli belacan pun tak lepas. apa raaaaaaaaaaa...!!

Tanpa Nama berkata...

aya macha, PRU13 kita tumbangkan BN..kua kau kua..

Mustafa berkata...

Cuba lihat perbezaan gaji dalam gred yang sama. Contoh dalam gred DG44
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AuZPo5y530jRdHIwSXR0SWZicDlPYkpIYXVBS2JrMmc#gid=0

Mustafa berkata...

Cuba lihat perbezaan gaji dalam gred yang sama. Contoh dalam gred DG44
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AuZPo5y530jRdHIwSXR0SWZicDlPYkpIYXVBS2JrMmc#gid=0

Jack & the Bean stalk berkata...

Assalamualaikum,

teman tak kesah ler gaji mike yg pegawai2 atasan ni nk naik beribu-ribu sekali pun..sbb teman taw mike pegawai la yg membuat dasar serta keputusan..
tp bia agak2 ler..teman baca ada pegawai atasan yg bongkak serta pegawai bawahan yg dungu suruh kami PA kelas bawah BERSYUKUR..ate, kalu kami naik rm100-rm200, bos2 naik sampai rm5000-rm20,000 apa ke hal nyer yob..yg buat kije sumenyer PA kelas bawahan..taip surat, antar surat, catit meeting, pelan jadual, drebar keta..bos goyang kaki sambil minum teh-o, pastu asik komplen je dalam bilik ekon..ini yg dinamakan penindasan & tidak adil..apa salahnyer diberi kenaikan yg adil dimana PA gred 1-26 rm100-rm200, PA gred 29-premier rm300-rm1000..baru la ADIL!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Sebenarnya, PROSPEK mungkin menyebabkan anda terpaksa menunjukkan baik depan bos anda. Tetapi sekarang ini, baik anda sentiasa berdoa agar murah rezeki dan dikelilingi dengan perkara baik. INgatlah, rezeki Allah yg bagi, betapa jahat sekalipun pegawai yang menilai anda, Allah akan tentukan juga rezeki anda. Yang penting, tingkatkan usaha, kuatkan doa untuk menyara keluarga dan memantapkan agama dan kerjaya serta bangsa kita. InsyaAllah rezeki melimpah ruah akan datang, mana tahu, tiba-tiba anda teserempak orang kaya yang anda tolong secara tiba-tiba di highway kemudian diberi pula peluang bekerja di syarikat dengan gaji lagi sgt tinggi sebab berkat doa anda. Maka rezeki anda bukan lagi di kerajaan, tetapi di tempat lain. percayalah, rezeki akan datang. kena sabar. sebab saya tengok sini ramai yang maki hamun. Bersabarlah, rezeki akan datang, usaha sungguh-sungguh, walaupun mungkin dianiaya tetapi bersabar dan doa byk2. Allah bersama kita. yakinlah dengan Allah. Pemberi rezeki mutlak dan bukannya JPA atau bos anda.

Tanpa Nama berkata...

SBBPPPA ..PTTUUUUIII ... PPTTTUUUUIII .. PTTTUUUIII ...PPTTTUUUIIII .. PTTTUUUUIIIII

Tanpa Nama berkata...

kenaikan gaji baru ni saya tengok mcm yang pangkat tinggi2 tu yang kerja lebih. tapi saya lihat rata2 yang pangkat tinggi tu sibok baca suratkhabar sampai tghari lps tu keluar, petang selalu meeting and makan free.kalau tak caya boleh pg sendiri kat mana2 jabatan. siapa yang selalu takda dalam ofis... mestilah bos kan.. entah pg meeting ke ngular.. jangan pk kami pelaksana ni yang selalu mengular. kalau kami ni selalu mengular bos2 3x lebih ular diaorang hahaha...

Tanpa Nama berkata...

utk selesaikan kemelut ni... adalah wajar syarat minumum kemasukan PA adalah diploma... agar semua gred adalah mempunya kelayakan akademik diploma..... barulah bleh mintak gaji byk2.... belajaq malas... kerja malas.. pastu nak gaji tinggi.... hanya 10% jer gred 17 yg kerja rajin....

Tanpa Nama berkata...

padanlah kalau kucing takda mesti tikus keluar....

Tanpa Nama berkata...

saya rasa lagi wajar semua pa dibagi cuti belajar bergaji penuh sampai dapat Phd. lepas tu semua bagi pangkat jusa.. takdalah lagi isu macam ni. hahaha PRA pun mesti jusa barulah rakyat kagum tengok driver ada PHD

Occupy Malaysia 2012 berkata...

Jom OCCUPY Malaysia lepas ni!!

Tanpa Nama berkata...

pekeliling SBPA ni tak sesuai untuk PA ni. skim ni lebih sesuai untuk kompeni2 atau kilang2. kerajaan sila edar pekeliling ni ke kilang ke, bagi ngan nelayan ke.. tourist ke.. peniaga ke. TAK SESUAI.....

Tanpa Nama berkata...

jadi kesimpulannya kenaikan harga barang di pasaran bukan kerana kenaikan gaji PA2 awam biasa.. tapi kerana kenaikan gaji jusa turus dll tu.. mereka harus dipersalahkan kerana kenaikan inflasi...

Tanpa Nama berkata...

terima kasih atas usaha cuepacs dan kerajaan untuk menaikkan gaji supaya dapat menyara kehidupan harian dengan lebih baik

walau bagaimanapun didapati gred N22 selalu dilepas pandang - gred N17 diberi peluang untuk naik ke gred N22 sekiranya telah berkhidmat lebih dari 15 tahun dan digelar KUP tetapi malangnya gred N22 Hakiki yang telah lulus peperiksaan yang ditetapkan dan hadir temuduga N26 tetapi tidak dapat jawatan berkenaan kerana hanya ada 1 kekosongan pula tidak dapat menikmati kenaikan gred dengan senang seperti yang dilaksanakan untuk gred N17 - kenapa?

ada juga gred N22 yang mempunyai diploma / ijazah dan mereka juga tidak dapat naik semudah seperti Setiausaha Pejabat yang dulunya di Gred N17 telah naik dengan senangnya ke Gred N27 tanpa sebarang temuduga - kenapa?

kami amat berharap dalam kongress yang akan diadakan pada 14 Disember akan dapat memberi manfaat kepada segelintir gred N22 hakiki yang masih bertungkus lumus untuk kerajaan

Sekian terima kasih

Tanpa Nama berkata...

JADUAL PEMINDAHAN GAJI YANG TIDAK SISTEMATIK DAN TIDAK SEIMBANG...PELIKNYA KENAPA DIWUJUDKAN TANGGA GAJI BAGI SENIOR DAN JENIOR KE SBPA ADALAH SAMA..

Tanpa Nama berkata...

JADUAL PEMINDAHAN GAJI YANG TIDAK SISTEMATIK DAN TIDAK SEIMBANG...PELIKNYA KENAPA DIWUJUDKAN TANGGA GAJI BAGI SENIOR DAN JENIOR KE SBPA ADALAH SAMA..
__________________________________
Ada aku kisah!!!, janji gaji aku naik 200%, Korang nasiblah, daripada KSN, KPPA, KSU, KPN, PAT, JUSA dan yg sewaktu dgnya.

«Lebih lama ‹Lebih lama   1 – 200 daripada 305   Terbaru› Baru»