SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

05 Disember 2011

CUEPACS BANTAH JUSA, TURUS DIISI PIHAK LUAR

Bernama
4/12/2011



KUALA TERENGGANU, 4 Dis (Bernama) -- Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) tidak bersetuju dengan cadangan untuk mengisi jawatan utama perkhidmatan awam iaitu Jawatan Utama Sektor Awam (JUSA) dan Turus dengan kepakaran luar terutama dari sektor swasta.

Presidennya Datuk Omar Osman berkata, cadangan ini jika dilaksanakan, seumpama menganaktirikan penjawat awam sedia ada yang telah lama berkhidmat dan mempunyai pengalaman serta kepakaran dalam bidang tertentu.

Menurut beliau seharusnya keutamaan jawatan itu diberi kepada penjawat sedia ada terutama golongan muda yang mempunyai idea dan kebolehan agar kualiti kerja dapat ditingkatkan.

"Kenapa perlu ambil orang luar yang tidak tahu apa-apa tentang jabatan kerajaan sedangkan kita tahu masih ramai penjawat awam yang berkebolehan untuk menjawat jawatan itu.

"Kalau sudah tiada (penjawat awam) yang layak... mungkin orang luar boleh mengisinya, tetapi dengan syarat bukan semua jawatan ditawarkan," katanya.

Beliau berkata demikian ketika memberi taklimat mengenai Sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SSBPA) dan Pembangunan Bersepadu Penilaian Kompetensi (Prospek) di Stadium Negeri di sini hari ini.

Omar mengulas laporan akhbar sebelum ini berkaitan cadangan untuk mengubahsuai skim JUSA dan Turus bagi membolehkan kepakaran luar termasuk dari sektor swasta diambil mengisi jawatan itu.

"Pihak kami juga telah memanjangkan perkara ini kepada Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) bagi membantah cadangan itu," katanya.

-- BERNAMA

135 ulasan:

2bz4money berkata...

Kalau transformasi gagal, ketua yang perlu dipersalahkan dan disingkirkan. Tapi dalam gomen, ketua masih dikekalkan dan tiada tindakan punitif diambil. Berdegar-degar jer bunyi akauntabiliti dan integriti dalam pengurusan kewangan tapi tiada penghayatan dan pelaksanaannya. Laporan Audit masih berulang-ulang. Tindakan drastik perubahan di peringkat atasan perlu dilaksanakan segera sebagaimana yang telah diambil ke atas GLC yang lemah.

nadzmi berkata...

Pada saya sudah tiba masanya jawatan jusa dan turus tidak lagi dikuasai oleh golongan PTD sahaja sebaliknya dibuka kepada penjawat awam dari skim lain atau swasta yang berkelayakan dan berpengalaman. Dengan ini akan mmewujudkan persaingan yang sihat dan dapat memberi suntikan baru kepada pentadbiran kerajaan. Selain itu,kenaikan pangkat yang terlalu cepat menyebabkan kebanyakan golongan PTD terlalu angkuh dan sombong malah berasa terlalu selesa sehinggakan berlakunya ketidakcekapan dan penyalahgunaan kuasa dalam pentadbiran.

Tanpa Nama berkata...

Pada hemat saya jawatan jusa dan turus sepatutnya tidak diberikan kepada pihak luar. Jawatan ini perlu diisi oleh penjawat awam yang berkelayakan dan berpengalaman. Namun begitu saya berpandangan adalah tidak wajar sekiranya jawatan tersebut hanya dikuasai oleh golongan PTD sahaja sebaliknya jawatan tersebut perlu dibuka kepada penjawat-penjawat awam dari skim yang lain seperti doktor, peguam, akauntan, jurutera, ahli ekonomi, ahli psikologi, guru dan sebagainya asalkan mereka berkelayakan dan berpengalaman.

Tanpa Nama berkata...

setuju asalkan tidak dikuasai oleh kelompok PTD sahaja sehingga meminggirkan penjawat awam dari skim lain sedangkan ada antara mereka yang lebih berkelayakan dan berpengalaman dari kelompok PTD yang dilantik menjadi jusa dan turus.

anis berkata...

Mereka yang menguasai jawatan utama dan banyak terlibat dalam menggubal polisi dan membuat keputusan, jadi sudah tentulah mereka hanya menjaga kepentingan kelompok mereka sahaja dan tidak peduli dengan nasib penjawat awam dari skim yang lain. Jadi kalau jusa dan turus diisi oleh pihak luar saya amat bersetuju kerana sudah muak dengan sikap angkuh dan pentingkan diri kelompok tersebut..

Tanpa Nama berkata...

sudah muak dengan kelompok PTD yang terlalu menguasai jawatan utama kerajaan. saya amat menyokong sekiranya jusa dan turus dibuka kepada lebih ramai penjawat awam dari skim lain yang lebih berkelayakan dan berpengalaman berbanding PTD yang dilantik ke jawatan tersebut hanya kerana status sebagai PTD..

Tanpa Nama berkata...

sangat setuju untuk dibuka kpd swasta.PTD ni terlalu arrogant..but still nothing.kalau nak transform bukan hanya yg bawah tapi yg kat atas tu kena ubah dulu.cuepacs tak yah nak bela sgt la....slama ni pon derang tak pandang cuepacs.bila jd macam ni baru terhegeh hegeh nak minta tolong cuepacs perjuang kan nasib derang.....

bukan PTD berkata...

Saya setuju JUSA terdiri kakitangan awam dari semua skim yg layak

Tanpa Nama berkata...

kan saya dah duga..mesti ceupacs bantah...tu lah...ingat boleh main2 ke dengan jusa-jusa ni...mereka kipas je sikit kat ceupacs..dah ceupacs berjuang untuk mereka...

apapun saya sokong jusa,turus bukan dari org luar...

Tanpa Nama berkata...

CadAngan :
1. zaman PTD (Skim M) memonopoli jawatan Turus, JUSA telah berlalu.
2. Open Policy kpd PA dpd skim lain spt Skim U, D, J, N, L, etc utk memegang Turus dan JUSA.

zaman kerajaan (JPA) selalu betul telah berlalu ...

Transformasi PA perlu dilaksanakan bukan mengikut acuan JPA ..

Bila KSN nak berubah ...
Cuepacs jangan jadi BARUA JPA).

Tanpa Nama berkata...

"Kenapa perlu ambil orang luar yang tidak tahu apa-apa tentang jabatan kerajaan sedangkan kita tahu masih ramai penjawat awam yang berkebolehan untuk menjawat jawatan itu.

"Kalau sudah tiada (penjawat awam) yang layak... mungkin orang luar boleh mengisinya, tetapi dengan syarat bukan semua jawatan ditawarkan," katanya.

Apa kata Presiden Cuepacs itu sememangnya betul. Tidakkah terkilan dan meroyan mana-mana penjawat awam yang saban tahun menunggu naik pangkat, tiba-tiba orang luar masuk ambil jawatan tinggi tersebut.

Swastapun ada masaalahnya,tidak kurang projek yang terbengkalai dan lewat yang diserahkan pada swasta - salah penjawat awamkah? Stadium runtuh itu salah penjawat awamkah?
Swasta tetap boleh berkerja dengan Penjawat Awam kerajaan sebagi konsultan, contractor tanpa perlu berkerja atau memegang jawatan dalam kerajaan.

Macam ada yang takkenalah nampaknya.

Tanpa Nama berkata...

Saya nak perbetul balik statement saya .. mohon maaf kpd JPA.
Ayat Cuepacs jangan jadi BARUA JPA).
sepatutnya di baca :
Cuepacs jangan jadi BANTAL JPA.
segala kesilapan amat dikesalkan.
tq.

Tanpa Nama berkata...

saya bantah sepatutnya PA yang mengisi JUSA

muhaimin sekinchan berkata...

sepatutnya semua skim PA perlu mula dari N1, seterusnya naik setiap tahun sehingga layak mengisi jawatan tinggi. Barulah adil, kerana semua PA berhak mengisi jawatan tingggi seperti Jusa dan Turus, bukannya asyik2 dimonopoli orang yg ada ijazah saja.

Pembelaan golongan PAR dan PAP wajar dipertingkatkan, agar mereka mampu naik ke sekurang2nya gred 52 sebelum bersara wajib

Dr.alina berkata...

pada pendapat saya jawatan jusa dan turus tidak sepatutnya dibuka kepada orang luar. Hanya penjawat awam sahaja yang sepatutnya mengisi jawatan tersebut asalkan berkelayakan dan berpengalaman. Namun begitu saya tidak bersetuju sekiranya jawatan tersebut hanya dimonopoli oleh golongan PTD (skim M)sedangkan terdapat ramai penjawat awam dari skim lain seperti skim U, N, J, F, T, D, L dan sebagainya yang lebih berkelayakan dan berpengalaman. Janganlah pengisian jawatan tersebut dikuasai oleh satu kelompok disebabkan status PTD semata-mata tanpa mengambil kira kebolehan, kemahiran dan pengalaman mereka. Kelompok M naik pangkat cepat tapi lihat sahaja mutu pentadbiran kerajaan semakin lemah, tidak cekap, pembaziran, rasuah serta diselubungi banyak kontroversi seperti yang dilaporkan oleh Audit negara. Bahkan kenaikan pangkat yang terlalu cepat berbanding skim lain menjadikan kelompok ini menjadi bongkak, sombong dan angkuh.

Tanpa Nama berkata...

selama ini jawatan JUSA dan TURUS hanya dikuasai PTD. namun cadangan untuk memberi pihak luar untuk menerajui jabatan amatlah tidak saya setuju. seharusnya kerajaan membuka jawatan ini kepada kakitangan jabatan tersebut memandangkan merekalah yang memahami kerja mereka sendiri. PTD yang dilantik tidak hanya dari SATU jabatan sahaja contohnya, PTD M41 khidmat pengurusan JPA dinaikkan pangkat ke M44 ke MOSTI, dan dinaikkan pangkat lagi ke M48 Pejabat SUK negeri.. logik kah PTD yang datang dari pelbagai jabatan mampu menguasai kerja mereka.. mengapa tidak buat begini contoh : pegawai kebajikan jkm s41 naik pangkat s44 sehinggalah ketua pengarah JKM haruslah dari golongan pegawai JKM..

pada hemat saya lagi, mungkin ura2 untuk memberi orang luar jawatan ini pada asas sebenarnya untuk memberi jawatan kepada mereka2 yang berkempentingan POLITIK?seperti yang kita maklum seperti GLC k'jaan. ini adalah cara untuk memberi kepentingan politik seperti yang terjadi kepada FELDA, RISDA, LPP dan sebagainya.. fikir2 kan

Tanpa Nama berkata...

PTD skrg ni takde kualiti.. semua nak pangkat dan kuasa je.. kerja hampeh takleh buat.. mengarah je tahu tapi knowledge tah hape.. tu yang jadi spt dlm laporan audit..

kerani cabuk dibuli PTD berkata...

salah satu faktor ramai penjawat awam tidak menyokong kerajaan disebabkan kelompok PTD yang membuat dasar dan keputusan yang hanya memihak kepada kelompok mereka dalam pengisian jawatan utama kerajaan. Cuba fikirkan bos saya seorang PTD yang dilantik pada tahun 2003 sudah memegang jawatan ketua penolong pengarah M48 sedangkan rakan saya dari skim lain yang dilantik pada tahun 2001 masih lagi di gred 41. Bayangkan 10 hingga 15 tahun akan datang tidak mustahil bos saya skim PTD akan dilantik sebagai jusa sedangkan rakan saya di skim lain pada ketika itu mungkin hanya mampu naik di gred 48. Berdasarkan pengalaman saya bos saya dari skim PTD itu kalau diukur dari segi prestasi kerja tidaklah sehebat jawatan yang disandang. Tahu mengarah sahaja dan berlagak sombong dan angkuh. Jadi pada pandangan saya sudah sampai masanya kerajaan memberi ruang kepada penjawat awam dari skim lain untuk memegang jawatan utama kerajaan dan tidak monopoli oleh golongan PTD sahaja bagi mengembalikan sokongan Penjawat awam kepada kerajaan.

anak sabah berkata...

memang betul bah kenapa PTD jadi satu kelas elit dalam perkhidmatan kerajaan sehiggakan merekalah yang menguasai semua jawatan utama sektor awam. Tidak hairanlah mengapa sebahagian besar penjawat awam dari skim lain tidak berpuas hati dan tidak menyokong kerajaan kerana kerajaan membiarkan golongan PTD ini mengubal dan melaksanakan polisi yang hanya menguntungkan kelompok mereka.. Pada hemat saya kerajaan mulai sedar akan tindakan kelompok PTD yang mementingkan kelompok mereka sahaja dan cuba melaksanakan tranformasi kerana kalau perkara ini dibiarkan berterusan tidak mustahil kerajaan yang ada sekarang akan tumbang dalam PRU13..

Tanpa Nama berkata...

mansuh je skim PTD ni.. asyik jaga kepentingan diri sendiri.. tu lah sbb ramai penjawat awam meluat dan tidak menyokong kerajaan.. klu perkara ini berterusan tidak mustahil kerajaan skrg akan tumbang dlm pru13..

Tanpa Nama berkata...

Skim M perlu dimansuhkan. Takbirrr.

Tanpa Nama berkata...

betapa kerajaan menjaga PTD sehinggakan ada acara tahunan untuk penyampaian kenaikan pangkat yg penyampai amanatnya ialah PM atau TPM dan pelbagai seminar khas golongan PTD ni lah yang mengaturkan nya.seolah-olah PTD ni saja yang membangunkan negara.

Tanpa Nama berkata...

Berilah peluang skim lain naik, takkan semua KSU PTD contoh KSU KDN -Polis/Pegawai Penjara, KSU Pertahanan-Askar, KSU-Pendidikan Guru,KSU Asas Tani-Pegawai Pertanian, KSU Kementerian Inovasi-Pegawai Sains.KSU Kementeri Kewangan-Akauntan / Pegawai Audit. Tidak layakkah mereka semua itu? Tidak mungkin. Hanya pandangan,,, yang merubah hanyalah tuhan. sekian setuju atau tidak untuk sama-sama memaju perkhidmatan awam k.

Tanpa Nama berkata...

salam semua..
x guna gaduh2 kat cni
jom pakat antar mesej kat najib., bg tahu kat di siap2 ek.. antar kot tweet pun x pe

Tanpa Nama berkata...

Saya tidak sokong. Kerajaan dah gila agaknya.

Tanpa Nama berkata...

bukan kerajaan yang gila tapi puak-puak PTD..

saidkudri berkata...

http://ucitv.uthm.edu.my/


http://ucitv.uthm.edu.my/ucitveos53/Viewer/?peid=6cafdd83-86f6-45e5-bb20-ed1ed498aa1a
taklimat oled presiden ceupacs

Tanpa Nama berkata...

Dasar jawatan JUSA terbuka kepada mereka yang benar2 'layak' mmg baik ttp pelaksanaannya mungkin sukar sbb yg menentukan yg 'layak' mungkin tidak 'layak'. Tahniah kpd CUEPACS. Jgn menggadaikan PA atas ketidakpastian. Byk GLC yg diisi oleh mereka yg 'layak' tapi lingkup juga.

Tanpa Nama berkata...

PTD tak tau apa-apa pun pasal accontancy atau pasal medic, atau ukur tanah, atau kejuruteraan atau pun perguruan boleh jadi ketua kat kewangan dan perubatan, jab. pendidikan dan di jabatan lain , macamana ni?
itu sebab pentadbiran dan pengurusan tertinggi mesti berubah sebab selama ini susah berubah apalagi nak maju dan cekap, setakat suruh orang buatkerja, jadi mandur budak SPM pun boleh.

penjawat awam berkata...

ramai yang memberi komen bernas.. penjawat awam terutamanya dari skim lain dah semakin bijak dan kritis dalam menilai perkhidmatan awam di negara ini. Saya rasa sepatutnya zaman PTD menguasai semua jawatan utama sektor awam sudah berakhir..

Tanpa Nama berkata...

memang benar kalau setakat mengarah orang lain buat kerja org x sekolah pun boleh.. orang bawah yang buat kerja, kelompok PTD yang cepat naik pangkat. yang penting pandai bodek pak menteri..

Tanpa Nama berkata...

kalau korang rasa PTD ni cepat naik pangkat, boleh pegang jusa...korang apply lah PTD...ni nak dengki pulak....banyak cakap...macam2 hal je...itu lah..ini lah.....

saya bantah berkata...

saya bantah kumpulan jusa diambil dari golongan swasta. seperti kebanyakan syarikat2 swasta. kebanyakan ceo2 mereka terdiri daripada golongan yang berpengaruh dan berwang. bukannya cerdik pandai. orang tak sekolah pun dapat jadi ceo kalau ada wang... lagipun kalau dasar macam ni digunakan nanti mulalah kroni2 orang berpangkat tinggi akan berebut masuk ke sektor ni jadi ceo macam mi segera. dasar kroni2 saya memang tak suka dan saya bantahhhhhhhhhhhhhhhhh!!!!!!

amri berkata...

saya setuju dengan pendapat saya bantah.. namun saya juga membantah sekiranya jawatan utama kerajaan dikuasai golongan PTD. Pada pendapat saya jawatan ini perlu dibuka secara adil kepada penjawat awam dari skim-skim lain..

orang awam berkata...

tengoklah komen PTD tu menunjukkan sikap angkuh dan bongkak kerana merasa jawatan utama kerajaan pasti akan menjadi milik mereka walaupun prestasi kerja tidak lah sehebat mana.

pemerhati politik berkata...

Berdasarkan komen-komen di sini nampak sangat ramai penjawat awam meluat dengan kelompok PTD ni. Saya juga berpandangan ada kewajaran penjawat awam dari skim lain menyuarakan ketidakpuasan hati kerana sudah sekian lamanya jawatan Jusa dan turus dikuasai golongan PTD dan mengenepikan penjawat awam dari skim lain. Bahkan akibat isu ini ramai penjawat awam bertindak tidak menyokong kerajaan. Tidak hairanlah ramai penjawat awam yang tidak berpuas hati menyokong pihak pembangkang dan tidak mustahil kalau isu ini tidak ditangani dengan baik kerjaan yang ada boleh tumbang dalam pru13.

Tanpa Nama berkata...

memang betul pemerhati politik.. kerajaan sekarang ni cuma memandang sesetengah kelompok skim sahaja dan mengabaikan yang lain...contohnya KPM,demi kepentingan politik, apa saja yang diusulkan/dibangkang oleh KPM akan terus dilaksanakan oleh kerajaan demi mengaut undi 400 ribu, tetapi kerajaan tidak harus lupa saki baki kelompok yang lain daripada lebih 1 juta PA2 lain yang sedang berkhidmat sekarang..

Tanpa Nama berkata...

dashat...sahabat sekalian..anda berani dan hebat merungkai isu ini dengan mendalam dan matang. Syabas diucapkan !!! Ini baru betul2 transformasi...

Tanpa Nama berkata...

dua halalah..kalau ambik org luar jadi jusa..ambiklah jugak jusa jadi ceo swasta...contohnya ceo cimb jadi ksu...ambiklah ksu jadi seo cimb...ader berani...

pemerhati politik berkata...

memang benar sudah sekian lamanya kerajaan hanya mementingkan kelompok PTD untuk memegang jawata utama sektor awam sedangkan bilangan mereka hanyalah lebih kurang 8 ribu orang berbanding lebih 1 juta penjawat awam dari sektor lain.. Disebabkan penguasaan mereka itulah pegawai PTD yang x layak pun dilantik memegang jawatan utama sektor awam sehinggakan berlaku pelbagai kelemahan, ketidakcekapan dan pembaziran dalam pentadbiran kerajaan.. Tranformasi amat perlu bagi mengelak kerajaan sekarang tumbang dalam PRU13..

Tanpa Nama berkata...

saya ceo kebun getah di tanah saya. saya tuan punya kebun getah merangkum ceo di tanah pusaka bapak saya. pengalaman kerja menoreh 20 tahun...saya pun ingin jadi jusa ni... kahkah kah....

budak felda berkata...

boleh, ko mintak jadi bos felda... apamacam

penjawat awam berkata...

kita tunggulah sbpa.. kalau kelompok PTD masih lagi menguasai jawatan jusa dan turus dan mengenepikan skim perkhidmatan lain, confirm kerajaan barisan nasional hanya tinggal sejarah selepas pru13..

Tanpa Nama berkata...

tanya sama pokok apa sebab goyang......bukan angin yang goncang.. atas pokok ada orang utan...tui!!!!

Tanpa Nama berkata...

Ramainya yang salahkan PTD, semua sebab jawatan. nak menyalahkan orang memang la senang... memang la jawatan KSU tu diperuntukkan kepada skim PTD. Tapi betul ke disebabkan itu banyak polisi yang tidak betul dilaksanakan.

yang sedihnya, kita ni hanya nak mencari kelemahannye aje... dalam masa yang sama takkan la takder kebaikan yang PTD lakukan. Buat la check and balance...mana lebih yang berat?

rasanya sapa pun yang jadi ketua jabatan, pasti ader kelemahannya...

Tanpa Nama berkata...

ambik kau PTD.. akibat kau bolot jawatan jusa dan turus membawa padah kepada kerajaan BN.. Ramai penjawat awam yang tak sokong kerajaan.. Bye.. bye BN.. Lepas PRU13 Kerajaan BN boleh masuk muzium..

Tanpa Nama berkata...

klu setakat mengarah dan orang bawah yang buat kerja budak sekolah menengah pun boleh buat.. hapuskan je skim PTD ni senang cerita..

Tanpa Nama berkata...

tuhan dah tentukan rezeki ko jadi jurutera..yg lain jadi doktor...and yg lain lg jadi ptd...apa lagi ko nak persoalkan.... buat kerja masing2...pandai2lah fikir...kalau tak puas hati juga....tanyalah diri sendiri...napa korang mohon peg.teknikal,guru,pensyarah dan dll...semuah tu ada kelebihan dan kepentingan bidang dan tugas masing2....

Tanpa Nama berkata...

ni lah PTD.. bukan setakat pangkat dan kuasa dia orang sapu, kes khalwat, kes-kes yang dilaporkan oleh audit negara, malah kes lembu pun dia orang sapu.. begitulah hebatnya PTD sekarang...

Tanpa Nama berkata...

apa kaitan ptd dengan bn....sajalah tu buat propaganda..dah takde idea

Tanpa Nama berkata...

yg buat kes-kes tu manusia..bukan ptd..ptd jawatan..manusia yg buat hal...

Tanpa Nama berkata...

manusia yang bergelar PTD memang selalu buat hal.. hehehe..

Tanpa Nama berkata...

sukahati engko lah..nak dengki tahap jin berantai...yang penting sokongan untuk UMNO

Tanpa Nama berkata...

aku rasa ramai yang angau dalam membincangkan hal ini.

tak kira PTD ke, bukan PTD ke, kalu tukar kerajaan kita tetap kena berkhidmat kepada kerajaan yang memerintah.

apa perkara pokok yang kita patut pertahankan, orang luar masuk perkhidmatan... anda setuju atau tidak. atau nak minta agar PTD tidak memegang jawatan penting.

PTD tu dah memegang jawatan penting sejak zaman lepas merdeka lagi... kenapa pada masa tu, tak jadi masalah kepada semua PA. kenapa sekarang baru sibuk kata PTD tidak relevan. adakah disebabkan kerajaan BN tidak kuat, PTD tidak relevan.

Berfikir menggunakan emosi, kita akan marah... eloknya kita beri cadangan yang membina, bukan nak menyalahkan orang aje.

cinta keadilan berkata...

pada saya sebagai penjawat awam perkara pokok ialah saya tidak bersetuju dengan cadangan membawa pihak luar mengisi jawatan jusa dan turus. Jawatan-jawatan ini sepatutnya diisi dalam kalangan penjawat awam yang berkelayakan dan berpengalaman. Namun begitu persoalan yang menimbulkan rasa tidak puas hati dalam kalangan penjawat awam lain ialah pengusaan yang keterlaluan oleh kelompok PTD dalam pengisian jawatan jusa dan turus. Cadangan saya biarlah pengisian jawatan jusa dan turus dilakukan secara adil kepada semua penjawat awam dari skim lain dan tidak dimonopoli oleh kelompok PTD.

Tanpa Nama berkata...

tahniah cinta keadilan. pendapat yang bernas berbanding beberapa komen PTD yang nampak agak emosional dan tidak menunjukkan kematangan.

Tanpa Nama berkata...

jusa tak boleh diuruskan oleh peg.lain selain ptd..takut tak boleh urus pentadbiran dgn baik...biarlah ptd duduk jusa...itu sudah lumrah perancangan jawatan yg dipersetujui

Tanpa Nama berkata...

ptd the best..semua boleh urus dengan baik...tidak berat sebelah...mementingkan perancangan secara kritikal...high ideas teori and concep managment, the quality of character, pengurusan sejajar dengan matlamat per.awam...kualiti dan hipotesis yg lebih impirikal dan ilmiah...dan dll

Tanpa Nama berkata...

exit policy...terlalu nampak terus menghukum....tidakkah nampak seolah-olah kejam...sepatutnya kita memberi khidmat nasihat,kaunseling....klu setakat exit policy kerana prestasi..amatlah tidak releven..kerana prestasi itu boleh berubah...adakala naik dan turun..prestasi cemerlang tidak semestinya terus cemerlang..prestasi buruk terus buruk...oleh itu...sy cadangkan...sebaik baiknya sebelum exit policy wujud khidmat kaunseling dulu...nasihat ..and kalau tak boleh jg baru tendang.

swastakan kerajaan berkata...

sbpa mungkin sebenarnya langkah awal penswastaan dalam perkhidmatan awam. mungkin kerana para pemimpin tidak dapat menyatakannya secara terus, tapi nampaknya akan dilaksanakan secara halus.. SBPA saling tak ubah seperti sektor swasta. dengan kenaikan gaji sebagai umpan. jika terus dilaksanakan secara terus tanpa diperhalusi, pasti ramai yang akan menolak lebih awal.

prestasi sederhana berkata...

aku taknak pilih SBPA, gaji besar kerja 2 3 tahun dah kena buang. lagi bagus stay SSM. aku tak kisah gaji kecik, aku goyang kaki siapa nak buang? yang nak pilih SBPA tu nanti kerja rajin2 ok. kalau tak kena buang nanti.. aku nak goyang kaki sampai pencen..hwa hwa hwa

orang bawah berkata...

habis kalau SIStem baru ni orang atas boleh buang orang bawah, jadi siapa yang nak buang orang paling atas tu... takkan nak Agong bagi markah skt kat dia hah?

Ntah apa punya polisi berkata...

sepatutnya tiada jawatan elit spt PTD yang naik pangkat begitu cepat berbanding perkhidmatan lain.

RAMAI PA TAK PUAS HATI DENGAN PTD.

JANGAN BIARKAN RASA TIDAK PUAS HATI INI BERTERUSAN.

PELUANG KENAIKAN YANG SAMA PERLU DIBERI KEPADA JAWATAN LAIN.

DI ULANG ....TEMPOH NAIK PANGKAT JAWATAN LAIN PERLU SAMA SPT PTD.JANGAN SAMPAI KAMI BERKULAT....

Tanpa Nama berkata...

saya tak kisah sangat pasal perjawatan tu... cuma skrg saya fikir sasaran kerajaan... iaitu transformasi pendapatan perkapita yang tinggi dalam menuju alaf negara maju... tak nampak unjuran tu... gred apa pun tak per, tapi biarlah relevan dengan keadaan ekonomi...

Tanpa Nama berkata...

kami marah kat DAP, tapi kami lagi marah kalau tak naik gaji dan pangkat, lebih-lebih lagi kami dah berijazah dan master lebih 6-7 tahun tak ada perubahan pun, marah kami lagi menaik menjelang PRU-13 nanti.. ade faham..!!!

Tanpa Nama berkata...

PTD dan PTN asyik kau orang jea naik pangkat dan gaji, dari gred 41 hinggalah 52 terus ke jusa.. tak sampai beberapa tahun jea.. paling lama 7 tahu naik pangkat, kami pulak dah 19 tahun masih di gred 17,27 tak naik-naik sampai pencen, tue pun 15 tahun kena tunggu tak masuk akal langsung,ada yang ada ijazah dan master langsung tak diberi keutamaan, PRU-13 akan menentukannya..!!

Tanpa Nama berkata...

Skim M, Pegawai Tadbir Diplomatik perlu diMANSUHKAN.

Gred 41, 44 dan 48 = Pegawai Tadbir.
Gred N52, 54 = Pegawai Diplomatik.

Kenaikan Gred N41 ke N44 = 8 tahun
Kenaikan Gred N44 ke N48 = 8 tahun

Tahun ke 17 berkhidmat baru layak dpt Peg. Diplomatik.

Skim lain pun sama jugak bila Gred 52 baru boleh apply Peg. Diplomatik.

Tanpa Nama berkata...

Erratta : Tahun ke 17 berkhidmat baru layak dpt Peg. Diplomatik.

"Tahun ke 17 berkhidmat baru layak APPLY Peg. Diplomatik."

Tanpa Nama berkata...

http://ucitv.uthm.edu.my/ucitveos53/Viewer/?peid=6cafdd83-86f6-45e5-bb20-ed1ed498aa1a .....sila guna internet explorer .... dato' cuepacs memberi taklimat mengenai SBPA..

Tanpa Nama berkata...

http://ucitv.uthm.edu.my/ucitveos53/Viewer/?peid=6cafdd83-86f6-45e5-bb20-ed1ed498aa1a .....sila guna internet explorer .... dato' cuepacs memberi taklimat mengenai SBPA..

Tanpa Nama berkata...

do not blame PTD ...
for work and do not talk too much
PTD learn from experience
direct knowledge and experience

Tanpa Nama berkata...

do not blame PTD ...
for work and do not talk too much
PTD learn from experience
direct knowledge and experience

Selasa, Disember 06, 2011 9:51:00 AM

********************
Jgn dok MERAPU kat atas itu bukan PTD ke?
Kita org lagi experience/pengetahuan/kompetensi ... bukan pandai cakap dan arah jer .. ngko org dtg dari dunia dewa ker?
poorahh.

orang luar berkata...

Ramainya yang memberi komen-komen yang bernas dan kritis mengenai isu ini.. Cuma yang pelik kelompok PTD yang beri komen tak nampak pun pemikiran mereka yang dikatakan berstatus elit. Memang benar lah mereka ni hanya pandai cakap dan mengarah je lah.. hehehe...

Tanpa Nama berkata...

give a critical opinion
be constructive
explore problems and do research
not to condemn

Tanpa Nama berkata...

PTD is trained in every aspect , be it dressing, walking, etiquette, how to eat, how to bring briefcase, how to greet others, how to talk with boss and how to talk to subordinate, how to talk in front of others bla bla...but the main purpose is raising the credibility of public service

Tanpa Nama berkata...

Pegawai-Pegawai kerajaan yang duk kritik PTD ni ada masalah mental barangkali...sepatutnya kita kena ada sifat bersyukur dengan apa yang ada dan jangan menyalahkan pihak yang lain atas kekurangan kita. Kalau nak jadi PTD, ambillah exam dan ikut saluran biasa, kalau ada rezeki insyaallah dapat. Sebenarnya kerja PTD lebih teruk daripada skim2 lain, khususnya yang kerja di Kementerian. Perlu bersatu untuk perkhidmatan awam. Untuk makluman, dah banyak skim lain yang cepat naik pangkat seperti doktor, jurutera, peg ehwal ekonomi dsbgnya. Ada yang lebih cepat daripada PTD dari segi kenaikan pangkat.

Tanpa Nama berkata...

tengok kumpulan PTD nie, cadangan ini tentunya dari bos Ketua segala Ketua PTD, tu pun depa nak lawan, haiya...Tengok PTD dulu yg banyak buat kerje Kerani dan EO je, tak banyak cakap ikut je cakap ketua. , PTD sekarang lebih ke kokok ayam je, berlagak macam pakai kot naik basikal.

Tanpa Nama berkata...

Gini ajelah .. cakap maglish aku reti ler tapi nak pure Inglish aku takut maksud bertukar ie 'connotation' jadi lain pulak.

Critical opinion>
PTD pembuat dasar .. adakah dasar di sub kpd konsultant utk menggubalnya.?
Bila masa JPA buat R&D tentang PA? adakah melalui hearsay .. lihat .. atau ikutrasa jer ..?

Be Constuctive >
Apa yg konstuktif .. PA dah lakukan yg terbaik utk rakyat (tapi dilihat masih tak ummmpphh oleh JPA) sebab itu SBPA bnyk tidak memihak kpd skim tertentu ... eg Skim Pen Peg Tadbir .. kenapa tak serap ke 42 bg EO yg ada Ijazah?? takut bersaing dgn PTD? semua org tahu ... EO adalah Gurus kpd PTD 41 & 44 Hatta 48,52..

Not to condemn>>
kalau takut di alun ombak jangan berumah ditepi pantai

PTD is trained in every aspect >> macam ngko tak tahu .. aku pun belajar jugak .. cara makan mula baca Bismillah .. mula kerja .. baca Bismillah. Niat kerana Allah kerja .. rezki halal utk anak istri

how to talk>
hablum minanass .. sesama manusia kita perlu hormati.

Ingat ini .. PTD bukan jwtn diwarisi .. ia adalah satu perjawatan. Atuk ngko dulu PTD jugak kah? atau kerja Peg Tunggu Depan.

Tanpa Nama berkata...

Because the PTD scheme is considered a premier service and leader in public service , the officers are often expected to “display excellent work culture so that their leadership is effective, fulfilling the nation‟s needs and capable of facing challenges and obstacles”......Nonetheless, the majority of the personnel working in the departments under the professional division of the Ministry come from the closed scheme of service, and PTD is only management services

Leadership is considered to be a major factor influencing the performance of organizations and their members (Vigoda-Gadot, 2007), and more importantly, contributing significantly to the success and failure of an organisation (Lok & Crawford, 2004).not concerned with names and positions

bukan PTD berkata...

Cadangan tersebut datangnya daripada bapak segala PTD, KSN Tan Sri sidek Hassan. Kenapa pula PTD-PTD tidak mahu akur dengan arahan ketua mereka. Kalau kat kementerian dan jabatan kelompok-kelompok yang mengetuai jabatan inilah yang selalu bising agar kakitangan bawahan perlu ikut arahan dan cakap mereka. Tapi bila bos segala PTD mengeluarkan cadangan puak-puak inilah yang menentangnya.. Apalah punya pemikiran PTD sekarang ni.. cakap tak serupa bikin..

Tanpa Nama berkata...

Critical opinion>
PTD pembuat dasar .. adakah dasar di sub kpd konsultant utk menggubalnya.?
Bila masa JPA buat R&D tentang PA? adakah melalui hearsay .. lihat .. atau ikutrasa jer ..?
................................
mana u tahu jpa tak r&d...u dah duk jpa...jgn hanya ppresepsi

Be Constuctive >
Apa yg konstuktif .. PA dah lakukan yg terbaik utk rakyat (tapi dilihat masih tak ummmpphh oleh JPA) sebab itu SBPA bnyk tidak memihak kpd skim tertentu ... eg Skim Pen Peg Tadbir .. kenapa tak serap ke 42 bg EO yg ada Ijazah?? takut bersaing dgn PTD? semua org tahu ... EO adalah Gurus kpd PTD 41 & 44 Hatta 48,52..
.................................
ada ijazah mohonlah..apa pulak main serap-serap..kat luar sana banyak lagi ada ijazah dok menunggu jawatan...

Not to condemn>>
kalau takut di alun ombak jangan berumah ditepi pantai
...................................
abis engko ingat rumah darat lebih selamat tak dilamun apa-apa....tak kisah lah duduk mana sekali pun..penting tahu siapa diri sendiri

Tanpa Nama berkata...

Darat ke Laut ke apa yg ngko org heboh .. Jom Heboh SBPA ler ..
kita org mau gaji bnyk .. PTD ? aku tak tahu dia tu sapa?

mai .... mai ... Jom Heboh SBPA.

Tanpa Nama berkata...

PTD kah PHD, wa tak kisah sebab 33 tahun menjadi PAP tidak pernah naik pangkat, so minta-minta CUEPACS perjuangkan golongan seperti kami, walaupun perkara kenaikan pangkat para PAP telah diusulkan sejak 2009 tetapi sehingga kini abok pun tarak, sebilangan kami bukan saja mempunyai diploma tetapi ada yang punya degree. Oleh kerana mereka anggap kami orang bawahan maka kami di ibaratkan melukut di tepi gantang, oleh itu sekiranya kerajaan tidak memerlukan jawatan orang seperti kami, kami sarankan JPA mansuhkan jawatan PAP/PAR. Cakap banyak tak guna bro.. tunggu saja PRU 13

Tanpa Nama berkata...

PTD sekarang emosional dan daya pemikiran kurang kritis.. Apalah kualiti yang bakal jadi jusa dan turus dalam masa singkat.. patutlah pentadbiran negara makin lingkup seperti yang dilaporkan dalam laporan audit negara..

Tanpa Nama berkata...

bukan ptd pun emosionol jg...emosi tu peribadi...
daya ukuruan pemikiran kritis macam mana diperlukan??

Tanpa Nama berkata...

Mentaliti PTD dah berkarat dgn dogma , mereka yang gred di bawah adalah spesis Kuli @ Gurkha. Kompetensi PTD adalah memastikan Kuli @ Gurkha bekerja ..bekerja .. output .. output ..

PTD emosional ... kah..kah .. wa.wa.wa.wa. ka.ka.ka.
macmana nak MEMIMPIN?

Tanpa Nama berkata...

macam mana kita nak ukur seorang pegawai tu kritis atau tidak? sebab itu masalah sesuatu jabatan atau reputasi menurun tidak boleh memikulkan kepada ptd semata-mata....tugas ptd menjaga dasar2...dijustifikasikan seperti dasar kewangan,perundangan,pentadbiran,lthan mgikut kpi....

i LUV Cubism berkata...

PTD is trained in every aspect , be it dressing, walking, etiquette, how to eat, how to bring briefcase, how to greet others, how to talk with boss and how to talk to subordinate, how to talk in front of others bla bla...but the main purpose is raising the credibility of public service

**********
Trained very aspect?..statement bangga diri...kalu di tanya apa beza paksi dgn simetri pastu u bleh jawab?..tk bleh..coz tu bkn bidang u kan..

be it dressing, walking, etiquette, how to eat, how to bring briefcase, how to greet others, how to talk with boss and how to talk to subordinate, how to talk in front of others bla bla....setakat benda² nie ko nk bangga tk payah la..statement mcm budak krg akal..setakat cara bagus tp otak kosong tk gune bro....aku jln macm model gk...dada bidang...cuma tkde six pack lg...aku sopan dgn org jugak...aku bawak beg pn ade style...aku pn pandai bentang kn idea aku pada org...snang ckap ciri² yg ko ckap tu semua aku ada....tk perlu jd PTD pun...

kalau hujah nie la ko kata ko hebat dari penjawat lain nampak sangt tahap pikiran ko tu cam mane?..aku rase pembaca lain pn bleh bygkn tahap pemikiran PTD negara nie...sedih bro!!!

Tanpa Nama berkata...

memang lawak PTD yang ada hari ini. Setakat personaliti tapi otak kosong. Tapi nak jadi jusa dan turus.

Tanpa Nama berkata...

tugas ptd menjaga dasar2...dijustifikasikan seperti dasar kewangan,perundangan,pentadbiran,lthan mgikut kpi....

***********************************
Lawak betul komen seorang PTD yang bakal jadi Jusa dan Turus..
hahaha ini ka kerja PTD setakat MENJAGA.. Patutlah laporan audit menunjukkan pelbagai kelemahan jabatan kerajaan yang ditadbir oleh penjaga-penjaga ni.. Bagus tukar PTD jadi jaga.. menghabiskan duit rakyat jer..

Tanpa Nama berkata...

Sapa kata JUSA dan TURUS di kalangan PTD sahaja...lain jawatan2pun ader yang sampai ke JUSA dan TURUS.

Sapa kata kesilapan dalam laporan audit negara PTD yang lakukan... semua anggota dalam jabatan tersebut memainkan peranan.

Sapa kata PTD hanya buat dasar sahaja, PTD pun ader yang melaksanakan Dasar....

Kenapa ramai EO nak marah PTD, kalau tak dapat nak naik gred 41 ke atas bila ader degree... nak naik kena la mohon.. ikut peraturan. Ader je EO yang jadi PTD... dia ikut prosedur la.

Sapa kata PAR/PAP tak buleh naik pangkat. Mohon la jawatan N17! kalau ader ilmu dan layak akan dapat la. Kalu ader degree, tapi menunggu memang tak dapat la nak ditolong.

Sapa nak tukar kerajaan lepas PRU13.. nak tukar kerajaan maner? agak2 sapa la yang bakal jadi PM dan TPM.

Tanpa Nama berkata...

Aku sudah nasihatkan kerajaan berkali-kali supaya dipisahkan perjawatan Pegawai Tadbir serta Pegawai Diplomatik. Kedua-duanya amat berbeza.

Pegawai Diplomatik amat berbeza dari keterampilan, penting untuk menarik pelabur luar negara, manakala Pegawai Tadbir biasa..emmm..well..biasa2 biasa jer la

Tanpa Nama berkata...

Contoh PTD yang fail dalam menguruskan negara adalah PAK LAH

Tanpa Nama berkata...

pegawai= golongan yang layak jadi pegawai..

tadbir= golongan yang arif dalam mentadbir


diplomatik=golongan yang arif dalam komunikasi

Tanpa Nama berkata...

Pegawai Khidmat Pelanggan (GRO) cuma N17.... Pegawai jugak !!!
PTD? Pegawai mende?

Tanpa Nama berkata...

betul, aku sokong yang diatas bagitau bukan hanya ptd yang banyak jadi jusa.. guru super pun jusa jugak.

Tanpa Nama berkata...

guru lagi... sekarang dah banyak kelompok utama jadi isu ni,guru polis tentera dan tambah lagi PTD. PA2 yang lain dianggap menyemak je...tak patut...

Tanpa Nama berkata...

saya berpendapat jika sistem ini dilaksanakan nanti banyak penyelewengan berlaku daripada pihak atasan dan orang bawahan kena tutup mulut. kalau tak kena buang kerja....

Tanpa Nama berkata...

betul tanpa nama diatas.. sbpa orang atas boleh buang orang bawah tapi orang bawah tak boleh buang orang atas..SBPA ni lebih kepada menindas orang bawahan...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

kalau korang rasa PTD ni cepat naik pangkat, boleh pegang jusa...korang apply lah PTD...ni nak dengki pulak....banyak cakap...macam2 hal je...itu lah..ini lah.....

JAWAPAN KEPADA ULASAN DI ATAS...
BUKAN NAK DENGKI PUN, CUMA X ADIL JE KALAU SEMUA MELEBIHKAN JAWATAN PTD WALHAL BANYAK LAGI SKIM LAIN YANG LEBIH LAYAK, X MINAT PUN NGAN JAWATAN PTD.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

kalau korang rasa PTD ni cepat naik pangkat, boleh pegang jusa...korang apply lah PTD...ni nak dengki pulak....banyak cakap...macam2 hal je...itu lah..ini lah...

JAWAPAN UNTUK KENYATAAN DI ATAS :
BUKAN NAK DENGKI PUN CUMA TIADA KEADILAN SEBAB SEMUA MELEBIHKAN PTD, JAWATAN LAIN BANYAK LAGI YANG TERLEBIH LAYAK, HARAP MAKLUM

Tanpa Nama berkata...

erk dengi?sory sket...nak apply PTD?tak ade kelassss....setakat blajar cara berjalan cara bercakap cara makan tu sume...apa yg aku leh cakap P.O.Y.O!!!

tak setuju berkata...

pelantikan jawatan-jawatan utama perkhidmatan awam juga ada kaitan dengan Perlembagaan Persekutuan dan keperluan mendapat perkenan Majlis Raja-raja Melayu.

"orang UMNO terpilih mesti dipilih untuk mengetuai GLC tertentu.

Mungkinkah...."orang UMNO terpilih mesti dipilih untuk mengetuai jabatan tertentu".

SENANG SUNGGUH....tup tup trus je jabatan kita dapat ketua baru

Tanpa Nama berkata...

Saya bantah DAP mahu mengurangkan bilangan kakitangan kerajaan secara terbuka tapi saya lagi membantah kerajaan BN yg secara senyap mahu mengurangkan PA dengan skim baru ini melalui "exsit policy" ini dan mengambil orang luar utk mengisi jawatan JUSA, TURUS di sektor perkhidmatan awam kerana ianya boleh melemahkan sesebuah jabatan kerajaan sekiranya dia ditamatkan apabila prestasinya rendah rashia penting kerajaan bocor mungkin rasa dendamnya pegawai tersebut akan bocorkan kelemahan jabatan tersebut maka rashia sulit kerajaan akan terdedah.

Sekarang ramai PA tua atau muda yg mempunyai kepakaran utk mengisi jawatan tersebut tanpa buat pilih kasih malah ramai PA Gred 17,22 yg tidak diketahui yg sudah ada diploma , Ijazah atau master tidak naik pangkat yg menunjukan kebolehan mereka patut jawatan tinggi kerajaan perlu diisi oleh mereka.

Kerajaan suruh belajar sepanjang hayat tapi tidak berguna pula sudad dapat Ijazah , master lagi pula di gred 17, 22. Keadaan perlu diambil kira pihak jabatan kerajaan dan pegawai atasan peka jangan iri hati dengan pegawai bawah anda. Ada dikalangan Pegawai Atasan sesebuah jabatan kerajaan mereka dengki tidak mahu lihat anak buahnya maju takut kena potong peluang kenaikan pangkatnya nanti dia tidak suka dia akan buat sesuatu kepada pegawai bawahannya dengan hujung tahun dia akan bagi prestinya 70% ke bawah supaya dia tak naik.

Tanpa Nama berkata...

PTD usah nak temberang banyak. Masa kat universiti majoriti ambil kursus ciput: Sains sosial, human resource, sastera, bahasa,politik dll. Berapa ramai PTD yang ambil Biochemistry, Chemical Engineering,Applied Science dll? Nak dapat pointer 3 pun pecah kepala. Ambil kursus Hang Tuah/Hang Jebat nak tunjuk kerek!

Tanpa Nama berkata...

mmng lawak puak-puak PTD ni.. yang dibanggakan mereka lebih kepada cara makan, cara berjalan, cara bercakap, cara berpakaian tapi otak kosong dan tak leh buat kerja. Semuanya adalah kepalsuan. Patut lah ramai PTD ni adalah musang berbulu ayam.

Tanpa Nama berkata...

PTD usah nak temberang banyak. Masa kat universiti majoriti ambil kursus ciput: Sains sosial, human resource, sastera, bahasa,politik dll. Berapa ramai PTD yang ambil Biochemistry, Chemical Engineering,Applied Science dll? Nak dapat pointer 3 pun pecah kepala. Ambil kursus Hang Tuah/Hang Jebat nak tunjuk kerek!
____________________________________
bengong..takkan dah ambil engineering g mohon ptd.....and ambil human resource mohon jurutera....songsang betui....

Tanpa Nama berkata...

PTD usah nak temberang banyak. Masa kat universiti majoriti ambil kursus ciput: Sains sosial, human resource, sastera, bahasa,politik dll. Berapa ramai PTD yang ambil Biochemistry, Chemical Engineering,Applied Science dll? Nak dapat pointer 3 pun pecah kepala. Ambil kursus Hang Tuah/Hang Jebat nak tunjuk kerek!

Betulkah? haa..haa.. tu aje kah yang depa ada untuk jadi PTD, boleh pakai kah?

Tanpa Nama berkata...

asasal ko tak naik jusa..ko tak tanya menteri/ksu korang....ni siap hentam ptd pulak.....sendiri tak naik pangkat semua angkara ptd....lawak..korang baju kotor ptd punya hal...g lah tanya bos korang ketua korang...tak masuk akai langsung....nanti-nanti kereta rosak ptd punya hal jugak...

Tanpa Nama berkata...

PTD usah nak temberang banyak. Masa kat universiti majoriti ambil kursus ciput: Sains sosial, human resource, sastera, bahasa,politik dll. Berapa ramai PTD yang ambil Biochemistry, Chemical Engineering,Applied Science dll? Nak dapat pointer 3 pun pecah kepala. Ambil kursus Hang Tuah/Hang Jebat nak tunjuk kerek!

Betulkah? haa..haa.. tu aje kah yang depa ada untuk jadi PTD, boleh pakai kah?

________________________________

apasal ko tak tanya Menteri Pengajian Tinggi..apasal ko tanya tanya Univer.. yg meluluskan kursus tersebut..kenapa ko tanya JPA kementerian..ptd dr kursus tu...itulah jangan ingat kita sentiasa bijak dan pandai..apa yang mereka buat mereka lebih tahu..ada lebih pandai dari kita..sentiasalah rendah diri..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Contoh PTD yang fail dalam menguruskan negara adalah PAK LAH
__________________________________

apa yang fail..tolong jelaskan..?? sukahati je kata fail...

Tanpa Nama berkata...

syabas dan tahniah warga PA kerana berani mengulas isu ini dengan bijaksana dan mendalam. HIDUP PERLUKAN KEBERANIAN!!! Andalah pejuang perubahan Jentera Perkhidmatan Awam. SYABAS !!!

Tanpa Nama berkata...

syabas dan tahniah warga PA kerana berani mengulas isu ini dengan bijaksana dan mendalam. HIDUP PERLUKAN KEBERANIAN!!! Andalah pejuang perubahan Jentera Perkhidmatan Awam. SYABAS !!!

2bz4money berkata...

P&P dlm SBPA berpeluang utk kenaikan pangkat lebih pantas secara Fast Track atau Subject Matter Expert(SME). Dgn exit policy boleh bertukar perkhudmatan atau keluar/masuk perkhidmatan sekiranya mempunyai kepakaran dan pengalaman tertentu. So, bertindaklah sekarang dgn tingkatkan pengetahuan anda, ambil master/phd secara part-time dan pastikan kepakaran tsbt on demand.

Tanpa Nama berkata...

Pekeliling baru yang akan/telah keluar akan mengarahkan ketua-ketua jabatan supaya mewajibkan kakitangan awam menandatangani SBPA walaupun secara PAKSA. Ketua Jabatan anda akan dipaksa memaksa anda tandatangan opsyen SBPA.

Antara beberapa masalah PTD yang telah terang lagi jelas apabila TPM memveto keputusan pembuat dasar PTD untuk mewajibkan guru bekerja 9 jam. PTD yang merangka.

Keputusan lain yang meranakan pelajar di IPTS apabila PTD telah mengakibatkan pelajar jurusan IPTS tidak dapat memohon secara online lagi sepertimana IPTA. Ini akibat keputusan yang dibuat oleh orang bukan education.

Aneh lagi gila apabila kerajaan yang menghampiri PRU13 telah membuat dasar yang akan mengakibatkan mereka kehilangan undi dari kalangan penjawat awam.

Maka dengan itu kami PA tidak ada pilihan lain terpaksa mengundi Pakatan Rakyat yang membela periuk nasi kami.

Berulang2 kali telah diingatkan, sepandai2 tupai melompat...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa nama 5.27 Dah mabuk kah cakap PR membela periuk nasi hang, nak membeli rakyat negeri lagi tak mampu nak bela PA pula, Porraaah.. aku rasa you ni salah masuk blog lah, atau memang kau dah metal blok

penjawat awam berkata...

mmg btul....percaya la,pekeliling ni telah membuat kerajaan kehilangan beribu2 undi dari penjawat awam...percayalah....kat opis aku dan kawan2 aku pun da pakat nak pangkah pembangkang ni....berjagala

Tanpa Nama berkata...

SBPA..yahoo..!! PR ke Putrajaya..!!

Hamba Hutang berkata...

BN atau PR, hutang kena bayar jugak...Bank Rakyat, saya mesti pilih!!

Tanpa Nama berkata...

cuepacs nak jadi hero lawan gaji kakitangan bawah. banyakkah kakitangan bawah yang jadi ahli cuepac? cuepacs gagal meletakkan gred perkeranian ditempat yang sepatutnya. gaji PAP (Pembantu Operasi) dah hampir gaji kerani. bagaimana gaji CC (Kerani Kanan). Kedudukkan Premier, Jusa biar persatuan PTD yang uruskan. Kakitangann bawah biar kerajaan yang tengok. Cuepacs patut tahu hala tuju. Buang masa bantah Jusa, Turus dan sebagainya. Cuepacs cuma jadi kuda tunganggan buat apa. Pemimpin cuepacs gagal perjuangkan kumpulan ditemgah2 seperti perkeranian. Dan didapati gred 17 banyak yang dinaikkan ke 27. apa cerita. gred CC N22 pencen hampa. Kalau nak perjuang nasib pekerja baik perjuang semua peringkat. Jangan nak perjuang gred bawah dan gred atas sahaja. Gred bawah dan dekat gred kerani. Berat sebelahlah. Kesatuan buang masa nak perjuang jusa pulak.Brapa ramai PAP dan JUSA yang jadi ahli kesatuan?

Tanpa Nama berkata...

Apa-apa Skim pun kalau sampai ke peringkat atas, kerjanya adalah mentadbir. Kalau jurutera pandai ukur dan bertukang, doktor pandai dengan ubat dan cikgu pandai pedagogi. Siapa yang nak mentadbir? Kalau PTD dihapuskan adakah kita nak suruh cikgu, doktor, jurutera tadi menjadi pentadbir. Fikir-fikirkan lah sebelum memberi komen

Tanpa Nama berkata...

Apa-apa Skim pun kalau sampai ke peringkat atas, kerjanya adalah mentadbir. Kalau jurutera pandai ukur dan bertukang, doktor pandai dengan ubat dan cikgu pandai pedagogi. Siapa yang nak mentadbir? Kalau PTD dihapuskan adakah kita nak suruh cikgu, doktor, jurutera tadi menjadi pentadbir. Fikir-fikirkan lah sebelum memberi komen
-----------------------------------
sebab dah habis fikirlah tu....cuba bandingkan di antara Tun Mahathir (seorang doktor) dengan Pak lah (bekas PTD) ketika menjadi PM.....terima je la hakikat yg all PTD's are rubbish!!....

BuTeja berkata...

Memang perlu bersyukur dengan saraan baru PA cuma adalah benar didapati kebajikan gred 26, 34/38/40(SSM)tidak diberikan perhatian yang sewajarnya. Perbezaan gaji kumpulan pelaksana berbanding kumpulan pengurusan semakin besar. Dasar untuk merapatkan pendapatan setiap kumpulan seperti yang disuarakan oleh pihak Kerajaan terhadap semua PA menjadi 'persoalan'. Amalan skim PA masih terikat dengan 'kelayakan akademik' semata-mata. Sempadan pemisah amat ketara. Tidakkah pembuat polisi menyedari makna sebenar 'intelektual' yang tidak terikat kepada 'sijil' sebaliknya kepada 'amalan dan tanggung jawab'. Banyak bukti telahpun ditunjukkan oleh para CEO yang hebat-hebat bahawa pengalaman dan 'sikap' cemerlang mereka menjadi faktor utama kecemerlangan organisasi yang diterajuinya. Bukan kepada 'sijil' yang dimiliki! Jika kita boleh berlapang dada di dalam hal ini SUDAH PASTI SBPA bukan seperti yang dibentangkan. IJAZAH tidak sepatutnya diletakkan sebagai SYARAT UTAMA menjawat jawatan 41 dan ke atas. Malah pada hari ini, dengan pendekatan pendemokrasian pendidikan dan pendidikan sepanjang hayat...ramai PA di dalam kumpulan sokongan 1 dan 2 (SSM) memeiliki SM, Sarjana malah ramai sedang mengikuti PhD. Bukan tidak MEMINTA untuk dinaikkan kepada kumpulan Pengurusan dan Professional tetapi jawapan SPA amatlah 'standard': belum ada jawatan, kecuali warga GURU yang sangat hebat keistimewaannya. Walaupun sebenarnya, dengan peningkatan 'sijil' warga guru dalam negara kita KUALITI pendidikan dan KUALITI SIKAP GURU masih tidak sehebat GURU-GURU lepasan MAKTAB PERGURUAN 20 tahun dahulu...yang dengan tekun dan sabarnya mendidik dan mengasuh anak didik sehingga MENJADI MANUSIA! PA bukan guru yang memiliki Ijazah dan masih di dalam kumpulan sokongan ini PERLULAH diberikan perhatian dan insentif yang sepadan di dalam skim saraan baru PA walaupun mereka masih di dalam kumpulan sokongan atau pelaksana (SBPA). Saya amat setuju jika warga guru skim PPPLD (SSM) yang berumur melebihi 48 tahun dan memiliki Ijazah Sarjana Muda atau Sarjana atau PhD dan tidak layak dinaikkan ke DG41 (SSM) kerana faktor umur, diberikan insentif atau kenaikan pangkat (KUP)kepada gred yang barsesuaian.

Berkaitan JUSA dan TURUS yang mahu dibuka kepada bukan PA yang berkelayakan; perkara ini tidak harus berlaku! Kerajaan hendaklah YAKIN dan MENGHORMATI pegawainya sendiri. Amatlah tidak difahami jika seorang 'Bapa' tidak mempercayai dan tidak menghormati 'anaknya sendiri'!

Berkaitan PTD, mereka juga adalah sebahagian PA. Jika selama ini kita tdak mempunyai sebarang masalah dengan PTD...maka prinsip dan sikap serta semangat setiakawan yang sama hendaklah terus menjadi teras kepada semua PA. Memang benar, JUSA dan TURUS sudah ramai yang dipegang oleh PA bukan golongan PTD. Maka...tidak seharusnya perkara ini menjadi isu utama di dalam SBPA.

Isu utama bagi saya ialah sempadan pemisah di antara kumpulan pengurusan dan kumpulan pelaksana sepatutnya DIHAPUSKAN! Jadilah kumpulan pegawai perkhidmatan awam yang TERBUKA! Semua PA boleh memegang jawatan JUSA dan TURUS melalui PERKHIDMATAN dan SUMBANGAN yang CEMERLANG dan mempunyai KETRAMPILAN YANG HEBAT melalui pengalaman yang berkualiti sepanjang perkhidmatannya. Jadilah seperti kebanyakan perkhidmatan awam di negara yang MAJU di mana PENGALAMAN dan KEMAHIRAN yang dimiliki menjadi KRITERIA UTAMA kenaikan pangkat sehingga ke peringkat yang tertinggi! Skim perkhidmatan awam kita mesti berubah kepada ciri-ciri seperti ini jika benar-benar KITA MAHU BERUBAH.

Tanpa Nama berkata...

Dengar dengar kenaikan gaji tahunan gred N54 keatas tidak ada, tetapi mereka mendapat keistimewaan kenaikan gaji secara single point dan maksimum. walau pun sekali, bayangkanlah ambil contoh, jika KSN lompat ke RM50K, tak perlu lagi kenaikan gaji, JUSA kepada 20k, tak perlu lagi kenaikan gaji.

Lepas itu kita ambil kakitangan N41 dan terus kita ke bawah sekali R1, alangkah jauhnya garis pemisah ini. Kita ambil bahagian N27 kebawahlah, lihat saja sifi gaji mereka, apa didapati, lebih baik lagi skim SSM. Masalahnya jika kita tidak menerima opsyen, kita terikat juga SBPA perkara 93 iaitu dasar pemisah dan jika anda semasa opsyen KWSP dulu, dan tidak memilih SBPA, anda disaran atau dibersarakan lebih awal. Siapa dapat jelaskan perkara ini, tentunya dalam pekeliling SBPA.

Masalah JUSA dan TURUS, saya bersetuju diambli dari skim lain yang berpotensi lebih tinggi, jangan lantik dalam jabatan berkenaan atau istilah PTD. Bayangkan saya mereka PTD, bukan saja di SM, disabah sendiri, pentingkan diri sendiri, terutama sekali di pejabat daerah, sebahagian besar membuat penilaian yang buruh kepada staf, malahan berdendam, apa punya PTD, itu pun baru gred N41 sudah sombong. Apalah kalau naik N48.

Kalau dari luar pihak swasta misal dari syarikat Proton nak kerja di Kementerian Pelajaran....! sesuai kah? Kalau dari kilang elektronik nak kerja di JPA, sesuaikah? Mungkin kalau juruteknik elektronik nak kerja di jabatan penerangan boleh saja, atau Jurutera berhidmat di JKR pasti boleh.

Sebenarnya mereka yang sudah lama berkhidmat di jabatan atau kementerian, harus ditukarkan agar rasuah dapat dibendung, jika tidak susahlah, terutama sekali dikementerian pelajaran yang memproses tender permakanan, banyak penyelewengan yang dibuat oleh orang atasan kerana dirasuah. Sebahagian besar yang dapat pembekalan asrama adalah dikalangan orang orang UMNO 99%. Didaerah Nabawan semua orang UMNO dapat, bukan saja pembekalan makanan asrama, malahan projek berjuta juta, orang UMNO semuanya.

Kerana ini adalah kerja mereka dalam kategori Premier dan JUSA. Paling rendah pun kerja orang pengurusan tertinggi katakanlah N54 dan melibatkan Menteri tertentu. Sebenarnya RASUAH berleluasa, tetapi di panggil Hidden Coruption.

Tanpa Nama berkata...

Ini adalah tanggagaji N22:

N22 - (RM) -1920 – 2035 – 2150 – 2265 – 2380 – 2495 – 2610 – 2725 – 2840 – 2955 – 3070 – 3185 – 3300 – 3415 – 3530

Sekarang gaji anda maksimum N22 dalam skim SSM iaitu RM2838.03 dan lihat berapa perbezaannya apabila anda dalam SBPA: Gaji anda akan pergi kepada RM2840.00 kenaikannya adalah sebanyak RM1.97 sen saja, apa cerita ini.

Tanpa Nama berkata...

Ini adalah tanggagaji N22:

N22 - (RM) -1920 – 2035 – 2150 – 2265 – 2380 – 2495 – 2610 – 2725 – 2840 – 2955 – 3070 – 3185 – 3300 – 3415 – 3530

Sekarang gaji anda maksimum N22 dalam skim SSM iaitu RM2838.03 dan lihat berapa perbezaannya apabila anda dalam SBPA: Gaji anda akan pergi kepada RM2840.00 kenaikannya adalah sebanyak RM1.97 sen saja, apa cerita ini.

Tanpa Nama berkata...

Ini adalah tanggagaji N22:

N22 - (RM) -1920 – 2035 – 2150 – 2265 – 2380 – 2495 – 2610 – 2725 – 2840 – 2955 – 3070 – 3185 – 3300 – 3415 – 3530

Sekarang gaji anda maksimum N22 dalam skim SSM iaitu RM2838.03 dan lihat berapa perbezaannya apabila anda dalam SBPA: Gaji anda akan pergi kepada RM2840.00 kenaikannya adalah sebanyak RM1.97 sen saja, apa cerita ini.

Sabah Kesian berkata...

Kalau Pakatan Rayat membincangkan untuk mengurangkan kakitangan awam, apa beza dengan SBPA, sama juga, cuma bezanya melalui penilaian prestasi iaituy 70% dan jika berlaku berturut turut 3 tahun, apa akan jadi, diarah meletak jawatan atau pencen awal. manakala 75%, tidak dapat naik gaji, jika berterusan, sama juga yang kononnya menambah pendapatan agar tidak terjerumus dengan pinjaman along. Sekarang ini Parti pembangkang diam, mereka kipas SBPA supaya melaksanakan skim ini, sementera itu pakatan rakyat akan mengambil kesempatan ini dalam kempen kelak, dimana mereka menuduh kerajaan kukuh besi. Kerajaan BN kena hati hati, pengaruh kakitangan awam bahagian sokongan amat kuat.

SABAH berkata...

Banyak yang marah Bahagian Pengurusan Tertinggi mendapat kenaikan tinggi iaitu gred utama/khas C, Matagaji SSM RM6,595.99 dan apbila ke SBPA, matagaji ke RM12,000.00, sebaiknya yang sudah Maksimum antara 3 hingga 6 tahun, bagilah dalam SBPA maksimum juga, kan kena potong incometax juga.

MARAH berkata...

Kalau anda berada di Gred N17, dan matagaji anda RM920.00, apabila anda opsyen, gaji anda dalam SBPA adalah matagaji RM1050.00, perbezaan RM130.00 sahaja, apa yang dikatakan SABAH, jika Pengurusan tertinggi mendapat ribuan perbezaan gaji, akhirnya JPA yang menang, sebab SBPA ini adalah milik mereka dan bukan untuk Gred N48 kebawah..........

Tanpa Nama berkata...

salam,
untuk makluman pihak cuepacs,
gaji penolong jurutera (J29) hanya naik 5.88 peratus daripada gaji asal. tetapi apa yang dijanjikan perdana menteri adalah sekurang-kurangnya 7 peratus. satu lagi,perbezaan gaji antara juruteknik dan penolong jurutera hanyalah sedikit. sedangkan kami pemegang diploma bukan tidak bersusah payah semasa belajar. saya berpendapat kenaikan gaji ini agak tidak adil.harap pihak cuepacs dapat membawa hal ini ke tengah. sekian,terima kasih.

ktjh berkata...

salam,
untuk makluman pihak cuepacs,
gaji penolong jurutera (J29) hanya naik 5.88 peratus daripada gaji asal. tetapi apa yang dijanjikan perdana menteri adalah sekurang-kurangnya 7 peratus. satu lagi,perbezaan gaji antara juruteknik dan penolong jurutera hanyalah sedikit. sedangkan kami pemegang diploma bukan tidak bersusah payah semasa belajar. saya berpendapat kenaikan gaji ini agak tidak adil.harap pihak cuepacs dapat membawa hal ini ke tengah. sekian,terima kasih.

Sabah berkata...

Begini sudah ceritanya, kalau di SABAH kerajaan Negeri, gaji N22 maksimu 2838.04, dan bila pindah SBPA, gaji anda 2955.00, perbezaan rm116.00, itu pun melalui perubahan dari pada 2838.00 + 98.00= 2937.00 dan yang paling dekat di SBPA ialah 2955.00, inilah yang anda dapat. Lepas itu tiada kenaikan gaji untuk tahun 2012, ianya bermula pada tahun 2013. Sebenarnya permainan apa ini, PA terpaksa sain saja opsyen ini kerana terikat. Dan jika anda N22 berada di gaji 2739.55, gaji anda di SBPA ialah 2840.00, anda tidak ada menikmati kenaikan di gred asal SSM.

Tanpa Nama berkata...

kita tak bising sekiranya tempoh kenaikan pangkat bagi golongan PTD adalah sama seperti yang dinikmati oleh lain-lain skim perkhidmatan. PTD dalam tempoh lima tahun sudah naik gred 48, skim lain, dalam tempoh 10 tahun pun belum tentu ada kenaikan. Cuba bayangkan, budak hingusan PTD, kerja baru 2-3 tahun dah bergelar bos, kerja semua tanya orang bawah macam mana nak buat, gaji besar, cakap pandai...so tiada keadilan dalam perkhidmatan awam.Kerajaan patut buat sesuatu supaya lain-lain skim perkhidmatan rasa keadilan ini, kita tak kisah kalau gaji PTD lebih dari skim P&P yang lain, tapi soal kenaikan pangkat biarlah sama atau setara dengan lain-lain skim perkhidmatan.Biar semua pihak merasa dan gembira bahawa semua skim perkhidmatan awam adalah jentera kerajaan bukannya anak tiri dan hanya PTD yang layak menjadi pentadbir kerana latarbelakang PTD sekarang ini pun bukannya 'pure' pentadbiran tetapi pelbagai seperti kejuruteraan, akauntan dan sebagainya

Tanpa Nama berkata...

Mana2 jawatn pn ada kelemahan dan kelebihan... bukan pd PTD sahaja...
rata2 komen bg tau yg jawatan kerajaan lain x da peluang untuk sampai ke gred JUSA...
Sebenarnya ada je jawatan kerajaan lain yg sampai JUSA...
Untuk pengetahuan semua, jangan terkejut kalau saya bg tau guru pn ada dpt JUSA...
Semua itu bergantung pada kesungguhan dan usaha...
Jangan buruk sangka, sebab setiap manusia itu ada kelemahan nya tersendiri...