SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

31 Disember 2011

SEMUA INISIATIF TERUS BERI FAEDAH DAN MANFAAT KEPADA RAKYAT - MUHYIDDIN

Bernama
31/12/2011



KUALA LUMPUR, 31 Dis (Bernama) -- Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yakin semua inisiatif kerajaan di bawah Dasar Transformasi Nasional, yang diumumkan sepanjang 2011, akan terus memberi faedah dan manfaat kepada rakyat.

Sambil menyatakan syukur kerana inisiatif berkenaan disambut baik rakyat, beliau berkata Program Transformasi Kerajaan dan Program Transformasi Ekonomi yang dilaksanakan dua tahun lepas telah menunjukkan hasil positif dalam menambah baik sistem penyampaian kerajaan dan memacu ekonomi negara.

Beliau berkata Program Transformasi Luar Bandar dan Hala Tuju Transformasi Ekonomi Bumiputera yang dilancarkan tahun ini pula diyakini mampu merapatkan jurang ekonomi antara masyarakat bandar dan luar bandar serta antara kaum.

Katanya kesemua ini adalah pelengkap kepada usaha untuk mewujudkan sebuah negara maju, makmur dan sejahtera.

"Jutaan terima kasih kepada anda rakyat Malaysia yang telah memberikan sokongan padu kepada kerajaan dan bersama-sama kepimpinan negara dalam menjayakan agenda transformasi yang diterajui Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak," katanya dalam perutusan Tahun Baru 2012 pada Sabtu.

Muhyiddin berkata selaras dengan gagasan 1Malaysia: Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan, Najib semasa membentang Belanjawan 2012 telah menggariskan pelbagai inisiatif dalam membawa hala tuju negara.

Ini termasuk pengenalan Bantuan Rakyat 1Malaysia, Bantuan Persekolahan RM100, Projek Perumahan Rakyat 1Malaysia dan Kedai Rakyat 1Malaysia, yang kesemuanya bertujuan meringankan beban hidup rakyat.

Bagi anggota perkhidmatan awam, Timbalan Perdana Menteri berharap beberapa penambahbaikan yang telah dipersetujui antara kerajaan dan Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) berhubung pelaksanaan Skim Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) dapat dijadikan bukti komitmen kerajaan dalam membela golongan tersebut.

Justeru, beliau mahu anggota perkhidmatan awam berusaha dengan lebih gigih meningkatkan tahap kecekapan dan profesionalisme dalam memberikan perkhidmatan terbaik kepada rakyat.

Muhyiddin, yang juga Menteri Pelajaran, turut menyatakan penghargaannya kepada guru-guru dan warga pendidikan yang memberikan sepenuh komitmen sehingga keputusan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Penilaian Menengah Rendah (PMR) 2011 mencatat keputusan lebih baik berbanding tahun sebelumnya.

Ini, katanya sekaligus membuktikan bahawa usaha gigih guru-guru dalam melaksanakan Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) Pendidikan dan Program Pembangunan Sekolah telah menunjukkan hasil yang membanggakan.

"Terima kasih juga kepada para ibu bapa yang amat mengambil berat tentang pendidikan anak-anak dan memberikan sokongan padu kepada kerajaan dalam meningkatkan mutu pendidikan," katanya.

Muhyiddin turut mengajak rakyat memulakan tahun baru dengan terus mengamalkan perpaduan, hormat menghormati antara kaum dan mengukuhkan kerjasama antara satu sama lain, bersesuaian dengan semangat 1Malaysia.

Masyarakat tidak harus memandang mudah perpaduan yang dikecapi kerana tanpa usaha dan persefahaman antara rakyat berbilang kaum dan agama, ia tidak akan tercapai, katanya.

Rakyat juga harus berbangga kerana keistimewaan Malaysia yang berupaya mengekalkan serta mengukuhkan kemerdekaan dan keharmonian di kalangan penduduk pelbagai agama, bangsa dan budaya.

"Marilah kita sama-sama mengukuhkan yang sedia utuh, merapatkan yang renggang dan meningkatkan persefahaman antara satu sama lain kerana sesungguhnya perpaduan dan keamanan yang dibina di atas semangat persefahaman dan penerimaan antara kaum adalah prasyarat utama untuk negara terus berkembang maju," katanya.

Pengerusi Institut Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Negara (NIOSH) Tan Sri Lee Lam Thye pula meminta rakyat Malaysia berazam menjadikan negara ini tempat yang lebih selamat, bukan sahaja daripada pengganas, jenayah dan keganasan tetapi juga tragedi yang terhasil daripada tingkah laku manusia sama ada di jalan raya, kawasan kediaman ataupun di tempat kerja.

"Marilah kita semua berusaha ke arah merealisasikan 1Malaysia 1Komuniti Selamat di mana budaya keselamatan tersemai dalam setiap kehidupan rakyat Malaysia," katanya dalam perutusan Tahun Baru 2012.

Takrif 'Komuniti Selamat' Lee ialah di mana orang ramai hidup, bekerja dan bermain dalam persekitaran yang selamat.

Beliau berkata kejadian tanah runtuh, banjir kilat, jalan jerlus dan berlopak kerap berlaku kerana kegagalan masyarakat untuk membudayakan penyelenggaraan dan keselamatan sebagai satu cara hidup.

Rekod kemalangan jalan raya di negara ini turut menuntut perhatian segera dengan angka kematian yang mencecah 7,000 kes setiap tahun menggambarkan tahap keselamatan jalan raya yang dahsyat.

Lee berkata program Komuniti Selamat yang berkesan boleh dicapai melalui sinergi inisiatif keselamatan dan kesihatan yang dianjurkan pelbagai pihak termasuk kumpulan-kumpulan masyarakat yang berbeza, syarikat-syarikat tempatan, persatuan, sekolah-sekolah, agensi kerajaan dan kumpulan perkhidmatan lain.

Presiden Majlis Belia Malaysia (MBM) Mohamed Maliki Mohamed Rapiee dalam perutusannya pula berharap dengan kedatangan tahun baru, generasi belia di negara ini dapat menjadi aset yang mampu untuk meneruskan kelangsungan negara.

"MBM mahu belia bukan sahaja dilengkapi dengan pengetahuan serta kemampuan material malah perlu disediakan suatu persekitaran hidup yang sihat," katanya.

-- BERNAMA

157 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

MEMANG PATUT PUN KELAYAKAN MINIMUM PENJAWAT AWAM GUNA SPM SEBAB PMR TU PENILAIAN BAGI MENENGAH RENDAH BUKAN NYE SIJIL.MCM SPM ADALAH SIJIL PELAJARAN MALAYSIA MCM GAK STPM.GRED 11 SEPATUT NYA GUNA SPM SBB MEREKA ADALAH PEMBANTU OPERASI YANG AKAN MENJLNKAN TUGAS PENTADBIRAN JUGAK.SY CADANGKAN:-

GRED 11-16 GUNA SPM
GRED 17-26 GUNA STPM/DIP
GRED 27-40 GUNA IJAZAH
GRED 41 KEATAS GUNA MASTER/PHD

BUKAN APA,UNIVERSITI SEMAKIN BNYK,GRADUAN MENGANGGUR PUN DA BERSEPAH.INILAH CARA UNTUK MENGHASILKAN PENJAWAT AWAM YANG BERILMU.

Tanpa Nama berkata...

btullllllllllll pmr dah x releven tuk kemasukkan baru penjawat awam

Tanpa Nama berkata...

Dalam Laman Facebook KPPA ada diminta menyuarakan pendapat berkenaan cadangan pengujudan skim perkhimatan baru separa profesional untuk Kumpulan Pelaksana, agak kurang bersetuju dengan cadangan tersebut yang bagi saya bukanlah win-win situation sebaliknya khusus untuk certain group sahaja, berikut adalah respond yang saya kemukakan, jika anda semua bersetuju jom 'like' tetapi jika tidak jom kita beramai-ramai kemukakan cadangan masing-masing, best regards & happy new year to fellow PA!

Salam TS,

pemisahan seperti ini akan mencetuskan fenomena bantahan gelombang kedua khususnya bagi PA dalam kumpulan Pelaksana yang telah berkhidmat lebih dari 5 tahun yang boleh menjadi satu isu politik atau 'DI POLITIK MEGA-KAN' terutamanya dengan PRU13 'JUST AROUND THE CORNER'. mungkin TS boleh mempertimbangkan beberapa cadangan ini;

1. KUMPULAN PELAKSANA - GRED SSM 17 - 22

2. GRED SSM 1 - 16 DIJUMUDKAN DAN DIPINDAHKAN KE GRED SSM 17

3. GRED SSM 17 DIJUMUDKAN DAN DIPINDAKAN KE GRED YANG LEBIH TINGGI; CTH (SSM) 19

4. KUMPULAN PELAKSANA (Pembantu Tadbir Kanan) GRED SSM 26

5. PEMBANTU TADBIR KANAN SEMASA DIMASUKKAN KE DALAM GRED SSM 27 (Gred SSM 27 akan menyelia semua PA dari Gred SSM 26 ke bawah)

6. GAJI PERMULAAN LANTIKAN MASUK KE DALAM KUMPULAN PELAKSANA DISELARASKAN; TETAPI DIBERIKAN ELAUN/IMBUHAN KHAS SEBAGAI PENGHARGAAN KEPADA PA YANG MEMPUNYAI SIJIL KEMAHIRAN, DIPLOMA ATAU IJAZAH, pemberian elaun ini juga dipanjangkan kepada semua PA yang telah berjaya mendapat Diploma/Ijazah semasa dalam perkhidmatan dengan syarat ianya relevan dengan bidang tugas masing2

7. Kumpulan Pelaksana (GRED SSM 17 semasa) yang telah berkhidmat lebih dari 8 tahun dengan penilaian prestasi 85% keatas untuk 3 tahun berturut-turut dengan perakuan dari Ketua Jabatan dipertimbang untuk masuk ke GRED SSM 22

8. Kemasukan ke jawatan pembantu tadbir kanan / penyelia dibuka kepada semua PA yang telah berkhidmat melebihi 10 tahun dengan prestasi 85% untuk 3 tahun berturut-turut; lulus penilaian (PROSPEK) yang ditetapkan dan diperakukan oleh Ketua Jabatan, Permohonan ke Pembantu Tadbir Kanan dibuat secara terus ke JPA ataupun melalui Ketua Jabatan.

mungkin dengan cara ini ORANG-ORANG LAMA TAK KECIK HATI SANGAT DAN ORANG-ORANG BARU PUN TAKLAH RASA DIANAKTIRIKAN SANGAT....
'win-win situation for all', saya percaya TS mahukan yang terbaik untuk semua PA.

mohon TS pertimbangkan..., terima kasih, Wassalam

Tanpa Nama berkata...

Kepada Dato' KPPA.        03/01/2012
Merujuk kpd kenyataan Tuan mengenai SBPA yang dikeluarkan oleh Berita Harian 02/01/2012 ms 24-25

 1. Terlebih dahulu saya mengucapkan Tahniah kpd Dato' kerana berjaya memberi penjenamaan semula Perkhidmatan Awam melalui pengenalan skim SBPA menggantikan SSM.
 
Disini saya ingin mengingatkan kpd Dato' bahawa SBPM bukanlah sebuah syarikat baru, dengan pengambilan kakitangan baru. SBPM hanyalah penambahbaikkan SYARIKAT PEEKHIDMATAN AWAM NEGARA.

Berdasarkan fakta diatas iaitu kesinambungan  SYARIKAT PEEKHIDMATAN AWAM NEGARA, saya  hendak mengulas 2 perkara pokok dalam kenyataan Dato' dalam BH tersebut.
 
 i). Seniority
     Dato' menafikan kepentingan seniority untuk pemindahan gaji SSM  kpd SBPA. Sebenarnya seniority membawa bersama JASA, SUMBANGAN,  PENGALAMAN KERJA, PENGENTAHUAN, dan SKILL KERJA.

 Apa yang telah di gunakan untuk menjadi seseorang itu senior adalah TAHUN PERKHDMATAN yang mengakibatkan umur meningkat dan seterusnya baki umur untuk perkhidmatan semakin berkurangan.
 
Sebagai contoh yang jelas untuk melihat ketidakadilan SBPA dalam aspek seniority,  kita lihat perkhidmatan seorang Pakar Bedah Senior UD54 yang telah berkhidmat sebagai Pakar Bedah yang berdedikasi selama 10 tahun dan dalam perkhidmatan KKM selama 18 tahun dan kini diskala gaji mati T8.

Pemindahan ke SBPA menyebabkan tangga gajinya jatuh kpd T1 dan ini sama dgn tangga gaji  seorang Pakar Bedah junior yang baru menjadi Pakar bedah 1-2 tahun shj.

Selama ini Pakar Bedah Senior adalah bertugas sebagai Konsultant dan melakykan pembedahan kes/kes komplikated manakala Pakar Bedah Junior masih berguru kpd Pakar Bedah Senior. 

Pakar Bedah Senior ini hanya menunggu masa ( bila-bila masa untuk kenaikan ke JUSA C sekarang, tetapi akibat SBPM, mereka dipaksa bersaing dgn Junior mereka dari titik permulasn T1.

Ini sudah pastinya akan menjatuhkan MOTIVASI seseorang Pakar Senior 54 kerana faktor2 yang saya nyatakan diatas tidak diambil kira sedangkan beliau masih berkhidmat dengan syarikat yang sama iaitu SYARIKAT PERKHIDMATAN AWAM.

2. Aspek MOTIVASI
Dgn tidak mengambil kira seniority maka SBPM telah membunuh motivasi Golongan senior seperti Pakar Bedah senior diatas yang sebelum ini berkhidmat kpd pesakit2 khususnya dgn penuh dedikasi. Ini terutamanya kerana mereka merasakan sumbangan mereka kpd SYARIKAT PERKHIDMATAN AWAM NEGARA selama ini langsung tidak dihargai. Ini sudah pastinya akan menjejaskan mutu perkhidmatan SYARIKAT PEEKHIDMATAN AWAM NEGARA.

Jadi kenyataan Dato' yang mengatakan  bahawa Dato' tak nampak SBPM ini menjatuhkan motivasi PA malah meningkatkan lagi motivasi mereka adalah kenyataan yang tidak berpijak di bumi nyata, tetapi lebih kpd DENIAL semata-mata. Dato' sepatutnya berjumpa dan meminta pendapat Pakar Psychologydgn sebelum membuat kenyataan diatas. Pakar Psychology boleh nampak apa yang PTD tsk nampak.

Sebelum mengakhiri ulasan saya ini, saya hendak bertanya Dato' berkaitan jawatan JUSA C dan keatas. Kenapa seniority diambil kira dalam pemindahan gred gaji SSM ke SBPA? Adakah  SYARIKAT PERKHIDMATAN AWAM NEGARA mengamalkan double standard atau SISTEM KASTA?
    
Untuk maklumam Dato' bidang tugas seorang Pakar Senior 54 adalah setara dgn tugas Pakar JUSA.  Tetapi amat pelik sekali penghargaan yang berlainan diberikan dalam pemindahan SSM ke SBPA

Tanpa Nama berkata...

MEMANG PATUT PUN KELAYAKAN MINIMUM PENJAWAT AWAM GUNA SPM SEBAB PMR TU PENILAIAN BAGI MENENGAH RENDAH BUKAN NYE SIJIL.MCM SPM ADALAH SIJIL PELAJARAN MALAYSIA MCM GAK STPM.GRED 11 SEPATUT NYA GUNA SPM SBB MEREKA ADALAH PEMBANTU OPERASI YANG AKAN MENJLNKAN TUGAS PENTADBIRAN JUGAK.SY CADANGKAN:-

GRED 11-16 GUNA SPM
GRED 17-26 GUNA STPM/DIP
GRED 27-40 GUNA IJAZAH
GRED 41 KEATAS GUNA MASTER/PHD

BUKAN APA,UNIVERSITI SEMAKIN BNYK,GRADUAN MENGANGGUR PUN DA BERSEPAH.INILAH CARA UNTUK MENGHASILKAN PENJAWAT AWAM YANG BERILMU.
______________________________

saya rase sistem yg mcm diatas ni da cukup cantik da....saya sokong yg ni

Tanpa Nama berkata...

Ingatkan pa bawahan saja yg kena main oleh KPPA dengan komen berapi2 ketidak sempurnaan sbpa, tuan doktor kena main jugak....

kami pa bawahan menyokong,teruskan ulasan tuan doktor....

Tanpa Nama berkata...

Salam satu malaysia...

Saya seorang penjawat awam yang berjawatan Penolong Pegawai Senibina Gred J29 (Diploma) di Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan .
Saya dan beberapa orang penjawat awam yang lain ingin mendapat penjelasan megenai kedudukan Diploma dalam jawatan yang saya sandang sekarang dimana jika dilihat kedudukan Gred dan Gaji Juruteknik J17 (sijil Politeknik) mengikut pergerakan gaji tahunan dan gaji maksimum Juruteknik sudah sama dengan Jawatan yang menggunakan Diploma.

Dimanakah perbezaan Gaji antara DIPLOMA dan Sijil Politeknik?

- Sedangkan jika Juruteknik ingin menyambung pengajian ke peringkat Ijazah, Juruteknik semestinya harus sambung ke peringkat Diploma terlebih dahulu. manakala Penjawat awam yang mepunyai Diploma boleh secara terus mengisi borang ke peringkat Ijazah.

- Kalau dilihat dari segi tempoh pengajian, Diploma tempoh pengajian adalah 3 tahun dan Sijil politeknik adalah 2 tahun sahaja, sedangkan Sijil politeknik hanyalah belajar basic sahaja tahap pengajianya.

- Pinjaman semasa tempoh pengajian adalah berbeza mengikut institusi pengajian.

- Senarai tugas dan tanggungjawab juruteknik adalah berbeza daripada Penjawat awam yang mempunyai Diploma.

- Pinjaman semasa tempoh pengajian adalah berbeza mengikut institusi pengajian.

Persoalannya adakah kami yang berjawatan gred J29 ini layak untuk menerima gaji setaraf dengan gred J17(sijil Politeknik). Dimanakah perbezaan gaji antara Jawatan Diploma dan Jawatan (sijil Politeknik). adakah kami didiskriminasi oleh sebab wakil MTUC yang memperjuangkan penjawat awam teknikal adalah Juruteknik.

Tanpa Nama berkata...

Saya nak bertanya tentang Exit Policy kpd KPPA.
Bolehkah diujudkan kaedah/prosedur bagi pihak lain utk mencadangkan PA berkenaan di Exit policy ??

Tanpa Nama berkata...

SBPA - Sistem British Penjawat Awam..

Tanpa Nama berkata...

HIDUP UMNO HIDUP UMNO X 10000

J-1-1

Tanpa Nama berkata...

SALAM 1 M'sia.,,

CEUPACS..."mana JANJI-JANJI memperjuangkan nasib pekerja "KONTRAK" kerajaan???..jgn pandai berjanji jer tunai x der..ker dah kena suap dengan pihak atasan?..-CAKAP X SERUPA BIKIN..- fikir2la sikit..

Tanpa Nama berkata...

Manfaat jadah apa kalau penjawat awam dibuli, diainaya, ditindas, dizalimi, diperlakukan dengan kejam demi memuaskan nafsu serakah tamak haloba golongan atasan?

SBPA bukan saja tidak adil dan zalim kepada penjawat awam, malahan SBPA juga berbahaya kepada negara dan masyarakat kerana sistem perjawatan dalam SBPA yang tunggang langgang boleh melumpuhkan sektor perkhidmatan awam kerana arahan yang mengelirukan, tak tahu nak terima arahan dari siapa, kemudian tak tahulah siapa yang akan bertanggungjawab atas arahan, semua ini akan merosakkan operasi jabatan, kesannya perkhidmatan awam akan tunggang langgang dan masyarakat akan jadi susah, masyarakat akan mengamuk berdemontrasi di sana sini, ekonomi negara akan lumpuh, sektor awam lumpuh, negara jadi huru hara berkelahi di sana sini, puas hati KPPA dan PM keadaan ini berlaku?

Ini semua berpunca dari perangai bangang pegawai atasan yang tamak haloba tapi tidak memikirkan rantaian kesan akibat perbuatan mereka itu. Penjawat awam telah jatuh motivasi untuk bekerja, selama ini bertungkus lumus untuk kemajuan jabatan, tapi akhirnya begini balasan pihak JPA dan juga PM kepada penjawat awam yang berhempas pulas menjayakan sistem penyampaian kerajaan, sungguh menyedihkan, sungguh terkilan, rasa sangat terhina kerana diperkotak katikkan oleh golongan atasan yang begitu zalim dan kejam.

Saya akan memperkuatkan tentangan SBPA sekarang ini dikaji semula, dibuat pindaan yang adil dan siasat semua tukang buat SBPA ini kerana dipercayai mereka menyalahgunakan kedudukan dan kuasa mereka secara tidak betul dan melanggar undang-undang, tindakan penjara mesti dikenakan kepada petualang ini.


Perjuangan untuk mengkaji dan meminda SBPA secara menyeluruh adalah bukan saja untuk keadilan penjawat awam sahaja, tetapi juga untuk kepentingan negara, saya telah terangkan betapa bahayanya SBPA kepada kelangsungan operasi jabatan hingga boleh meruntuhkan negara ini sendiri kerana perkhidmatan awam adalah nadi kelangsungan kepada sesebuah negara. Oleh itu fikirkanlah, saya adalah tegas dengan pendirian saya dan saya tidak akan berganjak dari keputusan saya ini, untuk kepentingan negara dan penjawat awam.

Pihak kerajaan sekiranya masih dengan sindrom penafian untuk menyokong golongan mungkar yang tamak haloba seperti pegawai atasan di JPA dan kuncu-kuncu mereka, maka bersiap sedialah kamu semua untuk menerima akibt yang lebih buruk berbanding PRU 12 nanti pada PRU 13 kelak. Gelombang penentangan penjawat awam terhadap SBPA dan sikap sambil lewa dan lepas tangan kerajaan makin bergelojak, makin membara dan makin bergelombang dengan kuatnya. Ini bukannya cakap-cakap kosong, ini adalah hakikat sebenar, pihak kerajaan sekiranya masih ingin bermain tarik tali dengan penjawat awam dalam isu, ini maka kami penjawat awam sekalian akan melepaskan tali yang ditarik, biar kerajaan terguling bergolek-golek pada PRU 13 nanti, ingatlah, apa guna kami menyokong pihak yang 'menggigit', 'menyepak', 'menendang' penjawat awam sesuka hati dengan penindasan seperti SBPA ini? PRU 13 buku bertemu ruas, ingatkan ada pimpinan dan ahli politik Barisan Nasional nak bela penjawat awam, tapi nampaknya pimpinan dan ahli politik Barisan Nasional hanya menyokong golongan penindas seperti pegawai atasan di JPA dan kuncu-kuncu mereka serta membiarkan penjawat awam menjadi mangsa penindasan. Oleh yan demikian, pihak kerajaan perlu sedar bahawa pihak kerajaan perlu membayar dengan harga yang malah di atas persekongkolan kerajaan dengan pegawai atasan yang tamak haloba serta zalim di JPA dan kuncu-kuncunya untuk menindas penjawat ini. PRU 13 akan jadi medang pertembungan buku dan ruas.

Kasim.

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih sdr. Kasim. Tuan berjuang dgn ikhlas. Pemimpin Cuepacs pun saya lihat hilang tumpuan (tidak fokus) dlm hal SBPA.
Ini adalah berdasarkan keputusan2 Cuepacs berkenaan SBPA tidak mencerminkan hasrat sebenar kumpulan Bottom Billions ie ahli2 Kesatuan dan PA keseluruhannya.

Oleh itu laungan Cuepacs yg mendakwa mewakilli PA Malaysia perlu dilihat kembali kebenarannya.

Maaf ikhlas dpd saya.

Tanpa Nama berkata...

SBPA zalim, golongan zalim membuat SBPA untuk menindas penjawat awam sedangkan golonagan zalim berkenaan melahap sepuas hati segala manfaat dalam SBPA. SBPA ibarat memakan kacang di mana isi kacang dimakan oleh pegawai atasan sedangkan kulitnya dihumban kepada penjawat awam. Lihatlah betapa zalim dan kejinya sikap orang yang buat SBPA ini.

Lagi satu SBPA jelas membahayakan negara kerana SBPA menyebabkan perkhidmatan awam tunggang langgang melalui perjawatan yang caca marba dan haru biru.

Tentang SBPA, tentang golongan zalim dan mungkar iaitu pegawai atasan di JPA dan kuncu-kuncu mereka serta pihak yang bersekongkok dengan kezaliman ini iaitu kerajaan Barisan Nasional.

Berani kerana benar, takut kerana salah, berjuang untuk keadilan dan kebajikan adalah lebih baik dari menjadi golongan penindas yang menindas orang demi mengaut keuntungan secara salah.

Kasim.

Tanpa Nama berkata...

Salam satu malaysia...

Saya seorang penjawat awam yang berjawatan Penolong Pegawai Senibina Gred J29 (Diploma) di Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan .
Saya dan beberapa orang penjawat awam yang lain ingin mendapat penjelasan megenai kedudukan Diploma dalam jawatan yang saya sandang sekarang dimana jika dilihat kedudukan Gred dan Gaji Juruteknik J17 (sijil Politeknik) mengikut pergerakan gaji tahunan dan gaji maksimum Juruteknik sudah sama dengan Jawatan yang menggunakan Diploma.
*********************************
JWPN:
GAJI MAXIMUM J2-1 = 4340
GAJI MAXIMUM JA3-1= 4185

STARTING J2-1 = 1510
STARTING JA3-1= A410
**********************************

Dimanakah perbezaan Gaji antara DIPLOMA dan Sijil Politeknik?
**********************************
JWPN:
DULU, MASA SSM MELETAKKAN TARAF SIJIL POLI SETARAF STPM, TP GAJI DIBAYAR SETARAF SPM, XDE SIAPA PUN SIMPATI @ KISAH, TEMPOH PEMBELAJARAN KAMI XDIAMBIL KIRA LANGSUNG.
**********************************


- Sedangkan jika Juruteknik ingin menyambung pengajian ke peringkat Ijazah, Juruteknik semestinya harus sambung ke peringkat Diploma terlebih dahulu. manakala Penjawat awam yang mepunyai Diploma boleh secara terus mengisi borang ke peringkat Ijazah.

**********************************
JWPN:
SIAPA KATE BEGITU, JOM BUKAK PROSPEKTUS UTM SPACE, SPM DGN PENGALAMAN KERJA 3 TAHUN, LAYAK JE TERUS BUAT IJAZAH.
***********************************

- Kalau dilihat dari segi tempoh pengajian, Diploma tempoh pengajian adalah 3 tahun dan Sijil politeknik adalah 2 tahun sahaja, sedangkan Sijil politeknik hanyalah belajar basic sahaja tahap pengajianya.
***********************************
JWPN:
YES, TAHAP PEMBELAJARAN SIJIL MEMANG XSAMA DGN TAHAP DIPLOMA, BEZA 6 BULAN, PELAJAR DI PERINGKAT SIJIL, BELAJAR SELAMA 2 TAHUN & 6 BULAN PRAKTIKAL. DIKIRA PEMBAHAGIAN, CUMA 1/6 YG DIPELAJARI DI PERINGKAT DIPLOMA TIADA DLM SIJIL.
***********************************
- Pinjaman semasa tempoh pengajian adalah berbeza mengikut institusi pengajian.
***********************************
JWPN:
PELAJAR PERINGAKT DIPLOMA LEBIH 1 SEM DARI PELAJAR PERINGKAT SIJIL.
**********************************

- Senarai tugas dan tanggungjawab juruteknik adalah berbeza daripada Penjawat awam yang mempunyai Diploma.
***********************************
JWPN:
MELALUI MBJ, ANDA BOLEH SARANKAN TUGAS JURUTEKNIK = TUGAS PENOLONG PEGAWAI SENIBINA/PEN.JURUTERA & ECT, TAPI MINTA JPA SAMAKAN DULU GRED JURUTEKNIK JA3-1 DGN J2-1.
**********************************

- Pinjaman semasa tempoh pengajian adalah berbeza mengikut institusi pengajian.
***********************************
JWPN:
INI PILIHAN SENDIRI, KALU ANDA BIJAK DAN BOLEH PILIH, KENAPA ANDA TIDAK PILIH TEMPAT BELAJAR YG MURAH & TINGGI NILAI DIPLOMANYA?
***********************************

Persoalannya adakah kami yang berjawatan gred J29 ini layak untuk menerima gaji setaraf dengan gred J17(sijil Politeknik). Dimanakah perbezaan gaji antara Jawatan Diploma dan Jawatan (sijil Politeknik). adakah kami didiskriminasi oleh sebab wakil MTUC yang memperjuangkan penjawat awam teknikal adalah Juruteknik.
***********************************
JWPN:
KESILAPAN ANDA IALAH TIDAK MEMBANTAH SECARA TOTAL KETIKA JURUTEKNIK BERJUANG DINAIKTARAF. BUKAN SATU MASA YG SINGKAT, 20 TAHUN LAMANYA JURUTEKNIK MOHON DINAIKTARAF. 20 TAHUN DULU, ANDA DI MANE? BERADA DI ZON SELESA..
***********************************
Selasa, Januari 03, 2012 9:50:00 AM

Tanpa Nama berkata...

Salam satu malaysia...

Saya seorang penjawat awam yang berjawatan Penolong Pegawai Senibina Gred J29 (Diploma) di Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan .
Saya dan beberapa orang penjawat awam yang lain ingin mendapat penjelasan megenai kedudukan Diploma dalam jawatan yang saya sandang sekarang dimana jika dilihat kedudukan Gred dan Gaji Juruteknik J17 (sijil Politeknik) mengikut pergerakan gaji tahunan dan gaji maksimum Juruteknik sudah sama dengan Jawatan yang menggunakan Diploma.
*********************************
JWPN:
GAJI MAXIMUM J2-1 = 4340
GAJI MAXIMUM JA3-1= 4185

STARTING J2-1 = 1510
STARTING JA3-1= A410
**********************************

Dimanakah perbezaan Gaji antara DIPLOMA dan Sijil Politeknik?
**********************************
JWPN:
DULU, MASA SSM MELETAKKAN TARAF SIJIL POLI SETARAF STPM, TP GAJI DIBAYAR SETARAF SPM, XDE SIAPA PUN SIMPATI @ KISAH, TEMPOH PEMBELAJARAN KAMI XDIAMBIL KIRA LANGSUNG.
**********************************


- Sedangkan jika Juruteknik ingin menyambung pengajian ke peringkat Ijazah, Juruteknik semestinya harus sambung ke peringkat Diploma terlebih dahulu. manakala Penjawat awam yang mepunyai Diploma boleh secara terus mengisi borang ke peringkat Ijazah.

**********************************
JWPN:
SIAPA KATE BEGITU, JOM BUKAK PROSPEKTUS UTM SPACE, SPM DGN PENGALAMAN KERJA 3 TAHUN, LAYAK JE TERUS BUAT IJAZAH.
***********************************

- Kalau dilihat dari segi tempoh pengajian, Diploma tempoh pengajian adalah 3 tahun dan Sijil politeknik adalah 2 tahun sahaja, sedangkan Sijil politeknik hanyalah belajar basic sahaja tahap pengajianya.
***********************************
JWPN:
YES, TAHAP PEMBELAJARAN SIJIL MEMANG XSAMA DGN TAHAP DIPLOMA, BEZA 6 BULAN, PELAJAR DI PERINGKAT SIJIL, BELAJAR SELAMA 2 TAHUN & 6 BULAN PRAKTIKAL. DIKIRA PEMBAHAGIAN, CUMA 1/6 YG DIPELAJARI DI PERINGKAT DIPLOMA TIADA DLM SIJIL.
***********************************
- Pinjaman semasa tempoh pengajian adalah berbeza mengikut institusi pengajian.
***********************************
JWPN:
PELAJAR PERINGAKT DIPLOMA LEBIH 1 SEM DARI PELAJAR PERINGKAT SIJIL.
**********************************

- Senarai tugas dan tanggungjawab juruteknik adalah berbeza daripada Penjawat awam yang mempunyai Diploma.
***********************************
JWPN:
MELALUI MBJ, ANDA BOLEH SARANKAN TUGAS JURUTEKNIK = TUGAS PENOLONG PEGAWAI SENIBINA/PEN.JURUTERA & ECT, TAPI MINTA JPA SAMAKAN DULU GRED JURUTEKNIK JA3-1 DGN J2-1.
**********************************

- Pinjaman semasa tempoh pengajian adalah berbeza mengikut institusi pengajian.
***********************************
JWPN:
INI PILIHAN SENDIRI, KALU ANDA BIJAK DAN BOLEH PILIH, KENAPA ANDA TIDAK PILIH TEMPAT BELAJAR YG MURAH & TINGGI NILAI DIPLOMANYA?
***********************************

Persoalannya adakah kami yang berjawatan gred J29 ini layak untuk menerima gaji setaraf dengan gred J17(sijil Politeknik). Dimanakah perbezaan gaji antara Jawatan Diploma dan Jawatan (sijil Politeknik). adakah kami didiskriminasi oleh sebab wakil MTUC yang memperjuangkan penjawat awam teknikal adalah Juruteknik.
***********************************
JWPN:
KESILAPAN ANDA IALAH TIDAK MEMBANTAH SECARA TOTAL KETIKA JURUTEKNIK BERJUANG DINAIKTARAF. BUKAN SATU MASA YG SINGKAT, 20 TAHUN LAMANYA JURUTEKNIK MOHON DINAIKTARAF. 20 TAHUN DULU, ANDA DI MANE? BERADA DI ZON SELESA..
***********************************
Selasa, Januari 03, 2012 9:50:00 AM

Tanpa Nama berkata...

Nampaknya pimpinan kerajaan bersekongkol dengan golongan zalim buat SBPA ini, di manakah letakkan 1Malaysia Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan? Sekarang ini sudah jadi 1Malaysia Penjawat Awam Ditindas, Golongan Zalim Pembuat SBPA Disokong oleh Pihak Kerajaan.

Najib selalu cakap ' rasai denyut nadi rakyat', denyut nadi jadah apa lagi bila penjawat awam dibiarkan ditindas, diaianaya, dizalimi, dibuli, diperlakukan dengan kejam, sungguh melampau sikap PM bersekongkol dengan golongan penindas untuk mengainaya penjawat awam.

Saya akan meneruskan penentangan, malahan ratusan ribu penjawat awam lain di luar sana malahan dicampur dengan keluarga, sanak saudara, rakan taulan penjawat awam di luar sana yang bersimpati dengan penjawat awam berjumlah berjuta-juta orang menentang kezaliman ini.

Kepada penjawat awam sekalian, kita perlu kuatkan tekad, kuatkan semangat, kuatkan pendirian dalam menentang golongan mungkar dan zalim ini, ramai rakan penjawat awam lain bersama dengan kita, malahan keluarga, sahabat handai, sanak saudara mereka juga sama-sama membela kita semua, ayuh teruskan perjuangan, jangan mengalah, penentangan perlu diteruskan untuk mengalahkan golongan mungkar dan zalim ini.

Lihat perkara 9 pekeliling terbaru JPA berhubung dengan exit policy:

9
9. PDK dibuat atas kehendak kerajaan tanpa persetujuan pegawai dan pegawai boleh tidak diberikan apa-apa peluang untuk didengar. PDKA berkuatkuasakan pada tarikh yang ditetapkan oleh kerajaan dan tarik tersebut adalah muktamad.

Dalam perkara 9 pekeliling itu telah menafikah nak penjawat awam bila hendak buang penjawat awam tanpa diberi pelunga untuk menerangkan apa yang berlaku, sekadar laporan dari ketua jabatan dan pegawai atasan saja, zalim dan kejam perkara ini.

Sekiranya kita berdiam diri dan tidak bertindak kita akan ditindas dengan lebih kejam lagi selepas ini iaitu pembuangan secara besar-besaran kerana apa yang saya dapat rasakan dari perkara 9 pekeliling berkenaan adalah hasrat untuk melakukan pembuangan besar-besaran terhadap penjawat awam.

Oleh itu, kuatkan semangat dan teguh pendirian, sekiranya kita kuat kita insya Allah akan dapat mencapai kejayaan.

Kasim.

Tanpa Nama berkata...

Nampaknya pimpinan kerajaan bersekongkol dengan golongan zalim buat SBPA ini, di manakah letakkan 1Malaysia Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan? Sekarang ini sudah jadi 1Malaysia Penjawat Awam Ditindas, Golongan Zalim Pembuat SBPA Disokong oleh Pihak Kerajaan.

Najib selalu cakap ' rasai denyut nadi rakyat', denyut nadi jadah apa lagi bila penjawat awam dibiarkan ditindas, diaianaya, dizalimi, dibuli, diperlakukan dengan kejam, sungguh melampau sikap PM bersekongkol dengan golongan penindas untuk mengainaya penjawat awam.

Saya akan meneruskan penentangan, malahan ratusan ribu penjawat awam lain di luar sana malahan dicampur dengan keluarga, sanak saudara, rakan taulan penjawat awam di luar sana yang bersimpati dengan penjawat awam berjumlah berjuta-juta orang menentang kezaliman ini.

Kepada penjawat awam sekalian, kita perlu kuatkan tekad, kuatkan semangat, kuatkan pendirian dalam menentang golongan mungkar dan zalim ini, ramai rakan penjawat awam lain bersama dengan kita, malahan keluarga, sahabat handai, sanak saudara mereka juga sama-sama membela kita semua, ayuh teruskan perjuangan, jangan mengalah, penentangan perlu diteruskan untuk mengalahkan golongan mungkar dan zalim ini.

Lihat perkara 9 pekeliling terbaru JPA berhubung dengan exit policy:


9. PDKA dibuat atas kehendak kerajaan tanpa persetujuan pegawai dan pegawai boleh tidak diberikan apa-apa peluang untuk didengar. PDKA berkuatkuasakan pada tarikh yang ditetapkan oleh kerajaan dan tarik tersebut adalah muktamad.

Dalam perkara 9 pekeliling itu telah menafikah nak penjawat awam bila hendak buang penjawat awam tanpa diberi pelunga untuk menerangkan apa yang berlaku, sekadar laporan dari ketua jabatan dan pegawai atasan saja, zalim dan kejam perkara ini.

Sekiranya kita berdiam diri dan tidak bertindak kita akan ditindas dengan lebih kejam lagi selepas ini iaitu pembuangan secara besar-besaran kerana apa yang saya dapat rasakan dari perkara 9 pekeliling berkenaan adalah hasrat untuk melakukan pembuangan besar-besaran terhadap penjawat awam.

Oleh itu, kuatkan semangat dan teguh pendirian, sekiranya kita kuat kita insya Allah akan dapat mencapai kejayaan.

Kasim.

Tanpa Nama berkata...

nak mintak Cuepacs tolong tgkkan gaji baru boleh x? kenapa gaji intake 2005 & 2006 di tangga gaji yg sama dlm SBPA. sgt x adil. kami berKONGSI GAJI. sedangkan intake 2005 sehingga akhir 31.12.2011 ialah T10. Kami T11. bile kat SBPA kami sama di T5..

Tanpa Nama berkata...

sudah2 la tu kasim.kita tunjukkn depa exit policy yg sbnrnya ms pru13 nnti.aku dh muak nk komen kt blog ni.bkn ada org nk dgr pn masalah PA bwhn ni.

Tanpa Nama berkata...

pngawal kslmtn kp11 tak gerak2 pn.dok situ je.bila nk upgrade.

Tanpa Nama berkata...

bila nk naik gred pengawal keselamatan ni.kp11 je x ubah2.tkang msk,drebar,ptr dh naik gred.kp11 bila lg?

Tanpa Nama berkata...

nak mintak Cuepacs tolong tgkkan gaji baru boleh x? kenapa gaji intake 2005 & 2006 di tangga gaji yg sama dlm SBPA. sgt x adil. kami berKONGSI GAJI. sedangkan intake 2005 sehingga akhir 31.12.2011 ialah T10. Kami T11. bile kat SBPA kami sama di T5..

Selasa, Januari 03, 2012 11:00:00 AM
__________________________________

Semua gred xpuas hati ttg perkara ni. suka atau xsuka kita kena terima, sememangnya SBPA langsung tidak mengambil kira seniority. Kami yg dh bekerja selama 11 tahun di gred J17, berkongsi di tangga gaji yg sama T1 dlm SBPA dgn
staff yg baru bekerja setahun.
P1T1 -> P1T11 SSM = T1 SBPA.

Tanpa Nama berkata...

boikot SBPA.sokong naik gaji

Tanpa Nama berkata...

pengawal keselamatan kp11 bila nk upgrade?tolong jwb

Tanpa Nama berkata...

Pade satu hari, burung-burung berkicauan hari tuh. Ade yang bekerje, ade yang bergembire...

Tanpa Nama berkata...

ala susah2 bt cmni.... Gred 11 naik 17 Gred 17 naik 19
pmr dihapuskn.itu je klu krajaan nk tolong naikkn taraf kakitgn bwh gred 17 ni.dpt la brnafas skit dizaman harga brg yg tak menentu ni.

Tanpa Nama berkata...

gred 11 da naik,buat pe nak naikkan ke 17 pulak...naikkan la pulak gred 17 keatas ni....

Tanpa Nama berkata...

MEMANG PATUT PUN KELAYAKAN MINIMUM PENJAWAT AWAM GUNA SPM SEBAB PMR TU PENILAIAN BAGI MENENGAH RENDAH BUKAN NYE SIJIL.MCM SPM ADALAH SIJIL PELAJARAN MALAYSIA MCM GAK STPM.GRED 11 SEPATUT NYA GUNA SPM SBB MEREKA ADALAH PEMBANTU OPERASI YANG AKAN MENJLNKAN TUGAS PENTADBIRAN JUGAK.SY CADANGKAN:-

GRED 11-16 GUNA SPM
GRED 17-26 GUNA STPM/DIP
GRED 27-40 GUNA IJAZAH
GRED 41 KEATAS GUNA MASTER/PHD

BUKAN APA,UNIVERSITI SEMAKIN BNYK,GRADUAN MENGANGGUR PUN DA BERSEPAH.INILAH CARA UNTUK MENGHASILKAN PENJAWAT AWAM YANG BERILMU.

Tanpa Nama berkata...

SALAM 1 M'sia.,,

CEUPACS..."mana JANJI-JANJI memperjuangkan nasib pekerja "KONTRAK" kerajaan???..jgn pandai berjanji jer tunai x der..ker dah kena suap dengan pihak atasan?..-CAKAP X SERUPA BIKIN..- fikir2la sikit..


Kat sini union cuma perjuang orang tetap aja...kerja kontrak dah berbuih mium paraquat pun dia orang tak nak ambik tahu.....nanti kena maki hamun dengan orang tetap yang segelintir tidak berbudi bahasa adalah.....bukan nak sama2 merasa...segelintir ini ada yang tamak dan cemburu dengan segelintir prestasi cemerlang kakitangan kontrak yang berupaya menutup ruang mereka mendapat nama sekiranya mereka tidak berjaya mencuri hasil kerja orang kontrak...CUEPACS apa lagi omongan kamu...jumlah x sampai 5% kakitangan kontrak ni....dah macam x larat kasi kat orang lain fight untuk kami misalan nya parti pembangkang....hahaha

Tanpa Nama berkata...

Kamu baca ke tidak Surat Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 13 Tahun 2011 yang dikeluarkan pada 30 Disember 2011.
Saya pasti Sdr. Kasim telah baca.
Kamu PA bila nak baca ... kalau baca baru kamu faham apa yang sdr. Kasim cakap.
Selamat membaca.

Tanpa Nama berkata...

mmg btul gred 11 dh naik tp x sepenuhnya.klu nk naik biar sume skali.ini cuma ptr dn tukang msk je. pengawal keselamatan lak mcm mn?

Tanpa Nama berkata...

klu aku jd PTD,jusa dn turus aku sama tarafkn.begitu gak KSN dgn KSU.apa prasaan dia org

aku kechewa Usin berkata...

Bagi anggota perkhidmatan awam, Timbalan Perdana Menteri berharap beberapa penambahbaikan yang telah dipersetujui antara kerajaan dan Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) berhubung pelaksanaan Skim Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) dapat dijadikan bukti komitmen kerajaan dalam membela golongan tersebut.

Justeru, beliau mahu anggota perkhidmatan awam berusaha dengan lebih gigih meningkatkan tahap kecekapan dan profesionalisme dalam memberikan perkhidmatan terbaik kepada rakyat

'''''''''''''''''''''''''''''''''''

WOI TENGOK SEMUA ORANG ORANG KITA...
TAK ADA PUN TPM KATA KITA TAK PUAS HATI TENTANG SBPA.
MUNGKIN DIA BUAT TAK TAHU ATAU MEMANG DIA TAK TAHU..
KITA DIK BISING BISING CAKAP TENTANG KETIDAKADILAN SBPA.DIA DOK SIBUK CAKAP BR1M,KRIM,BANTUAN 500,BANTUAN 100 RINGGIT
SUARA KITA DIA TAK TAHU PUN
BUAT LENGUH TANGAN JE TAIP
LEPAS TU KITA GADUH SAMA SAMA KITA.
SIA SIA

Tanpa Nama berkata...

SBPA telah menjurangkan jauh gaji kumpulan pelaksana dng P&P,Guru,Polis,Askar,PTD dan JUSA.

SBPA juga telah menciptakan konflik gaji dan seniouriti sesama pelaksana.Baru aku sedar gaji aku sama dengan junior 5 tahun

Oleh itu wajar SBPA dikaji semula.Mohon PM Najib wajar membuat sesuatu tindakan atau putusan yang drastik.

Ros akulah bekas kekasihmu berkata...

Ros
SBPA gagal menjadikan aku lebih kaya untuk berdamping dengan mu ....
terfasa sudah cara hiduo kita kini
ternyata aku masih rindu.
namun rindu yang terlarang.
saban hari mengintai wajahmu dalam facebook
sekadar mampu mengintai dari laman cyber
Masih ku hafal nombor handphone mu
apa ertinya jika aku tak bisa lagi berbicara lagi dengan mu...
aku umpama sibisu yang punya handphone
SBPA menjadikan jurang pemisah yang lebih dalam antara kita...
gaji suamimu jusa naik sampai berbelas ribu..
gaji ku cuma naik 125 ringgit,
Aku tewas lagi Ros...
aku umpama pengemis SBPA,berdoa dinaikkan gaji dengan belas ihsan PM
Beremosi berharap pada perjuangan Ceupacs..
Mana harus ku bawa hati ini Ros...
moga kau mendengar ketika ini..
Benar katamu...kita semakin jauh...
SBPA lagi menambahkan jauh kita.
Aku kechewa SBPA.
batu dan kayu....sudilah kau dengar bicaraku ini
kerana Ros telah Jauh.
SBPA memisahkan...

Tanpa Nama berkata...

kita repot kt ADUAN RAKYAT tv3 pasal ketdakadilan sbpa ni bole tak en kasim?

Tanpa Nama berkata...

tak lama lagi jusa dapat gaji RM12,000.
elaun pulak RM12,000. Jumlah pendapatan sebulan RM24,000. dia orang nanti tinggal di kawasan elit, pakai kereta mewah buatan luar negeri. anak mereka belajar oversea. makan tempat mewah. melancong ke eropah.
sementara itu kumpulan sokongan/pelaksana makan pun beli ikan pecah perut.
nampak sangat taraf kehidupan yang jauh berbeza.
kerajaan tak peka ke?
CUEPACS tak peka ke?

Tanpa Nama berkata...

Bagi anggota perkhidmatan awam, Timbalan Perdana Menteri berharap beberapa penambahbaikan yang telah dipersetujui antara kerajaan dan Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) berhubung pelaksanaan Skim Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) dapat dijadikan bukti komitmen kerajaan dalam membela golongan tersebut.

Justeru, beliau mahu anggota perkhidmatan awam berusaha dengan lebih gigih meningkatkan tahap kecekapan dan profesionalisme dalam memberikan perkhidmatan terbaik kepada rakyat

'''''''''''''''''''''''''''''''''''

WOI TENGOK SEMUA ORANG ORANG KITA...
TAK ADA PUN TPM KATA KITA TAK PUAS HATI TENTANG SBPA.
MUNGKIN DIA BUAT TAK TAHU ATAU MEMANG DIA TAK TAHU..
KITA DIK BISING BISING CAKAP TENTANG KETIDAKADILAN SBPA.DIA DOK SIBUK CAKAP BR1M,KRIM,BANTUAN 500,BANTUAN 100 RINGGIT
SUARA KITA DIA TAK TAHU PUN 
BUAT LENGUH TANGAN JE TAIP 
LEPAS TU KITA GADUH SAMA SAMA KITA.
SIA SIA

-------------------------------_
Sebenarnya wakil- wakil rakyat UMNO, ahli Parlimen UMNO dan Memteri2 semuanya dah tahu KETIDAKADILAN Skim SBPA. 

Cuma mereka tak tahu apakah skim SBPA ni diformulasikan mengikut arahan PM DS Najib atau tidak. 

Kalau mereka mengecam skim ini, sedangkan ianya adalah selaras dgn kehendak PM, nasib mereka PR ke 13 digantikan oleh calon lain. Kalau mengatakan sokongan kpd SBPA ( unyuk membodek PM jika pasti ianyalah arahan PM) maka mereka rasa sudah pasti kalah PR13.

Jadi apa boleh mereka buat. Just buat macam tak sedar saje tentang KEZALIMAN skim SBPA kepada setengah2 golongan PA.
 
Last last komen secara umum kata skim SBPA akan menaikkan motivasi PA dan buat pura pura tak tahu KEBODOHAN dan KEZALIMAN skim ini seperti komen dari Doktor diatas

Tapi ade juga mereka2 ni yg tak sabar2 untuk nak naik GAJI selaras kenaikan gaji kumpulan PREMIER. Jadi mereka akan memyokong SBPA secara senyap

Susah nak cari Wakil Wakil Rakyat yang berpegang teguh kpd konsep Berani kerana Benar. Rakyat didahulukan. Keadilan diutamakan. 
 

Tanpa Nama berkata...

**********************************
cukup-cukuplah tu gaji kau tinggi sikit dari kami... sedarlah sikit president cuepacs pun juruteknik jugak...
**********************************
Dimanakah perbezaan Gaji antara DIPLOMA dan Sijil Politeknik?
**********************************
JWPN:
DULU, MASA SSM MELETAKKAN TARAF SIJIL POLI SETARAF STPM, TP GAJI DIBAYAR SETARAF SPM, XDE SIAPA PUN SIMPATI @ KISAH, TEMPOH PEMBELAJARAN KAMI XDIAMBIL KIRA LANGSUNG.
**********************************
tidak siapa peduli sebab itulah kami gunakan cuepacs sebagai persatuan juruteknik semalaya
**********************************
- Sedangkan jika Juruteknik ingin menyambung pengajian ke peringkat Ijazah, Juruteknik semestinya harus sambung ke peringkat Diploma terlebih dahulu. manakala Penjawat awam yang mepunyai Diploma boleh secara terus mengisi borang ke peringkat Ijazah.

**********************************
JWPN:
SIAPA KATE BEGITU, JOM BUKAK PROSPEKTUS UTM SPACE, SPM DGN PENGALAMAN KERJA 3 TAHUN, LAYAK JE TERUS BUAT IJAZAH.
**********************************
ye dengan spm tahap cekodok basi dan ditambah 5 tahun pengalaman layak je buat masters terus
**********************************
- Kalau dilihat dari segi tempoh pengajian, Diploma tempoh pengajian adalah 3 tahun dan Sijil politeknik adalah 2 tahun sahaja, sedangkan Sijil politeknik hanyalah belajar basic sahaja tahap pengajianya.
***********************************
JWPN:
YES, TAHAP PEMBELAJARAN SIJIL MEMANG XSAMA DGN TAHAP DIPLOMA, BEZA 6 BULAN, PELAJAR DI PERINGKAT SIJIL, BELAJAR SELAMA 2 TAHUN & 6 BULAN PRAKTIKAL. DIKIRA PEMBAHAGIAN, CUMA 1/6 YG DIPELAJARI DI PERINGKAT DIPLOMA TIADA DLM SIJIL.
**********************************
HAHAHAH...lebih 1/6 ilmu je... ingat tu..kami dah buat kajian tau....
**********************************
- Pinjaman semasa tempoh pengajian adalah berbeza mengikut institusi pengajian.
***********************************
JWPN:
PELAJAR PERINGAKT DIPLOMA LEBIH 1 SEM DARI PELAJAR PERINGKAT SIJIL.
**********************************
HAHAHAH...lebih 6 bulan je... ingat tu..kami dah buat kajian tau....
**********************************
- Senarai tugas dan tanggungjawab juruteknik adalah berbeza daripada Penjawat awam yang mempunyai Diploma.
***********************************
JWPN:
MELALUI MBJ, ANDA BOLEH SARANKAN TUGAS JURUTEKNIK = TUGAS PENOLONG PEGAWAI SENIBINA/PEN.JURUTERA & ECT, TAPI MINTA JPA SAMAKAN DULU GRED JURUTEKNIK JA3-1 DGN J2-1.
**********************************
ya samakan saja..ingat kami tak teror ke haaa....??
**********************************
- Pinjaman semasa tempoh pengajian adalah berbeza mengikut institusi pengajian.
***********************************
JWPN:
INI PILIHAN SENDIRI, KALU ANDA BIJAK DAN BOLEH PILIH, KENAPA ANDA TIDAK PILIH TEMPAT BELAJAR YG MURAH & TINGGI NILAI DIPLOMANYA?
**********************************yaa itu semua salah kamu sendiri kenapa kamu tak kerja kat dubai saja haa???
**********************************

Persoalannya adakah kami yang berjawatan gred J29 ini layak untuk menerima gaji setaraf dengan gred J17(sijil Politeknik). Dimanakah perbezaan gaji antara Jawatan Diploma dan Jawatan (sijil Politeknik). adakah kami didiskriminasi oleh sebab wakil MTUC yang memperjuangkan penjawat awam teknikal adalah Juruteknik.
***********************************
JWPN:
KESILAPAN ANDA IALAH TIDAK MEMBANTAH SECARA TOTAL KETIKA JURUTEKNIK BERJUANG DINAIKTARAF. BUKAN SATU MASA YG SINGKAT, 20 TAHUN LAMANYA JURUTEKNIK MOHON DINAIKTARAF. 20 TAHUN DULU, ANDA DI MANE? BERADA DI ZON SELESA..
**********************************kamu tak cukup busuk hati tau...dalam dunia ni kalau nak berjaya mesti busuk hati hahahaha
**********************************

kemana ku bawa hati ini ros berkata...

Ros
SBPA gagal menjadikan aku lebih kaya untuk berdamping dengan mu ....
terfasa sudah cara hiduP kita kini

Tanpa Nama berkata...

Bagi anggota perkhidmatan awam, Timbalan Perdana Menteri berharap beberapa penambahbaikan yang telah dipersetujui antara kerajaan dan Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) berhubung pelaksanaan Skim Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) dapat dijadikan bukti komitmen kerajaan dalam membela golongan tersebut.

Justeru, beliau mahu anggota perkhidmatan awam berusaha dengan lebih gigih meningkatkan tahap kecekapan dan profesionalisme dalam memberikan perkhidmatan terbaik kepada rakyat

'''''''''''''''''''''''''''''''''''

WOI TENGOK SEMUA ORANG ORANG KITA...
TAK ADA PUN TPM KATA KITA TAK PUAS HATI TENTANG SBPA.
MUNGKIN DIA BUAT TAK TAHU ATAU MEMANG DIA TAK TAHU..
KITA DIK BISING BISING CAKAP TENTANG KETIDAKADILAN SBPA.DIA DOK SIBUK CAKAP BR1M,KRIM,BANTUAN 500,BANTUAN 100 RINGGIT
SUARA KITA DIA TAK TAHU PUN 
BUAT LENGUH TANGAN JE TAIP 
LEPAS TU KITA GADUH SAMA SAMA KITA.
SIA SIA

-------------------------------_
Sebenarnya wakil- wakil rakyat UMNO, ahli Parlimen UMNO dan Memteri2 semuanya dah tahu KETIDAKADILAN Skim SBPA. 

Cuma mereka tak tahu apakah skim SBPA ni diformulasikan mengikut arahan PM DS Najib atau tidak. 

Kalau mereka mengecam skim ini, sedangkan ianya adalah selaras dgn kehendak PM, nasib mereka PR ke 13 digantikan oleh calon lain. Kalau mengatakan sokongan kpd SBPA ( unyuk membodek PM jika pasti ianyalah arahan PM) maka mereka rasa sudah pasti kalah PR13.

Jadi apa boleh mereka buat. Just buat macam tak sedar saje tentang KEZALIMAN skim SBPA kepada setengah2 golongan PA.
 
Last last komen secara umum kata skim SBPA akan menaikkan motivasi PA dan buat pura pura tak tahu KEBODOHAN dan KEZALIMAN skim ini seperti komen dari Doktor diatas

Tapi ade juga mereka2 ni yg tak sabar2 untuk nak naik GAJI selaras kenaikan gaji kumpulan PREMIER. Jadi mereka akan memyokong SBPA secara senyap

Susah nak cari Wakil Wakil Rakyat yang berpegang teguh kpd konsep Berani kerana Benar. Rakyat didahulukan. Keadilan diutamakan. 

===================================
KITA PA DAN SAUDARA MARA KITA AKAN SAMA-SAMA EXITKAN MEREKA YANG TAK PRIHATIN KPD KITA PA. Bila PR13 ni.......... 

ELAUN 12k berkata...

RUPA2NYA SECIPUT JE HANJING2 NIH! KECOH2 CM RAMAI XSETUJU-SBPA! CEH, BAZIR MASA JE!....

Tanpa Nama berkata...

sembang jer ler J29...tak hebat mana pun.kami J27(JA3-1) tak heran ler setakat belajar kat poly lebih setahun jer...

Tanpa Nama berkata...

buat kawan2 ft17(ft4-1) semoga perjuangan anda untuk gred setaraf ngan STPM berjaya...

Tanpa Nama berkata...

sembang jer ler J29...tak hebat mana pun.kami J27(JA3-1) tak heran ler setakat belajar kat poly lebih setahun jer...

lebih 6 bulan jer ler woii ini berdasarkan kajian....KAJIAN tau!!!

ingin kembali pada kasim berkata...

mana perginya CEUPACS ni....
En Kasim sila beri kami harapan
...
KAMI SEAKAN HILANG FOKUS DAH NI...
HARAPKAN CEUPACS..LEPAS JUMPA JPA..TERUS SENYAP.
KAMI HILANG ARAH.
en kasim....selamatkan kami.

Tanpa Nama berkata...

Justeru, beliau mahu anggota perkhidmatan awam berusaha dengan lebih gigih meningkatkan tahap kecekapan dan profesionalisme dalam memberikan perkhidmatan terbaik kepada rakyat.

Muhyiddin, yang juga Menteri Pelajaran, turut menyatakan penghargaannya kepada guru-guru dan warga pendidikan

===================================

tengok tu....tak ada pun dia sebut pasal skim juruteknik gred J,pembantu tadbir gred N,pembantu pertanian gred G,....
Sedarlah kamu tak pentingpun

Tanpa Nama berkata...

sembang jer ler J29...tak hebat mana pun.kami J27(JA3-1) tak heran ler setakat belajar kat poly lebih setahun jer...

lebih 6 bulan jer ler woii ini berdasarkan kajian....KAJIAN tau!!!
-------------------------------kajian apa yg ko duk buat tue??ko bandingkan dgn diploma aper brand tue??cer ko bgtau ckit..ko boleh x tolong ingat&sedarkan diri ko tu yg sijil tetap sijil!!!!ko Xmaluker???

Cara pembelajaran/keadah pembelajaran dsb sgt jauh berbeza..

janganlah ko beria nk menegakkan benang yg basah..

kalo roti dlm bhs melayu org panggil roti jugak...

begitu jgk sijil!!!kalo dah sijil,sijil jgkla kawan.....

Tanpa Nama berkata...

exit policy = melanggar hak asasi manusia..

Tanpa Nama berkata...

Kepada Dato' KPPA. 03/01/2012
Merujuk kpd kenyataan Tuan mengenai SBPA yang dikeluarkan oleh Berita Harian 02/01/2012 ms 24-25

1. Terlebih dahulu saya mengucapkan Tahniah kpd Dato' kerana berjaya memberi penjenamaan semula Perkhidmatan Awam melalui pengenalan skim SBPA menggantikan SSM.

Disini saya ingin mengingatkan kpd Dato' bahawa SBPM bukanlah sebuah syarikat baru, dengan pengambilan kakitangan baru. SBPM hanyalah penambahbaikkan SYARIKAT PEEKHIDMATAN AWAM NEGARA.

Berdasarkan fakta diatas iaitu kesinambungan SYARIKAT PEEKHIDMATAN AWAM NEGARA, saya hendak mengulas 2 perkara pokok dalam kenyataan Dato' dalam BH tersebut.

i). Seniority
Dato' menafikan kepentingan seniority untuk pemindahan gaji SSM kpd SBPA. Sebenarnya seniority membawa bersama JASA, SUMBANGAN, PENGALAMAN KERJA, PENGENTAHUAN, dan SKILL KERJA.

Apa yang telah di gunakan untuk menjadi seseorang itu senior adalah TAHUN PERKHDMATAN yang mengakibatkan umur meningkat dan seterusnya baki umur untuk perkhidmatan semakin berkurangan.

Sebagai contoh yang jelas untuk melihat ketidakadilan SBPA dalam aspek seniority, kita lihat perkhidmatan seorang Pakar Bedah Senior UD54 yang telah berkhidmat sebagai Pakar Bedah yang berdedikasi selama 10 tahun dan dalam perkhidmatan KKM selama 18 tahun dan kini diskala gaji mati T8.

Pemindahan ke SBPA menyebabkan tangga gajinya jatuh kpd T1 dan ini sama dgn tangga gaji seorang Pakar Bedah junior yang baru menjadi Pakar bedah 1-2 tahun shj.

Selama ini Pakar Bedah Senior adalah bertugas sebagai Konsultant dan melakykan pembedahan kes/kes komplikated manakala Pakar Bedah Junior masih berguru kpd Pakar Bedah Senior.

Pakar Bedah Senior ini hanya menunggu masa ( bila-bila masa untuk kenaikan ke JUSA C sekarang, tetapi akibat SBPM, mereka dipaksa bersaing dgn Junior mereka dari titik permulasn T1.

Ini sudah pastinya akan menjatuhkan MOTIVASI seseorang Pakar Senior 54 kerana faktor2 yang saya nyatakan diatas tidak diambil kira sedangkan beliau masih berkhidmat dengan syarikat yang sama iaitu SYARIKAT PERKHIDMATAN AWAM.

2. Aspek MOTIVASI
Dgn tidak mengambil kira seniority maka SBPM telah membunuh motivasi Golongan senior seperti Pakar Bedah senior diatas yang sebelum ini berkhidmat kpd pesakit2 khususnya dgn penuh dedikasi. Ini terutamanya kerana mereka merasakan sumbangan mereka kpd SYARIKAT PERKHIDMATAN AWAM NEGARA selama ini langsung tidak dihargai. Ini sudah pastinya akan menjejaskan mutu perkhidmatan SYARIKAT PEEKHIDMATAN AWAM NEGARA.

Jadi kenyataan Dato' yang mengatakan bahawa Dato' tak nampak SBPM ini menjatuhkan motivasi PA malah meningkatkan lagi motivasi mereka adalah kenyataan yang tidak berpijak di bumi nyata, tetapi lebih kpd DENIAL semata-mata. Dato' sepatutnya berjumpa dan meminta pendapat Pakar Psychologydgn sebelum membuat kenyataan diatas. Pakar Psychology boleh nampak apa yang PTD tsk nampak.

Sebelum mengakhiri ulasan saya ini, saya hendak bertanya Dato' berkaitan jawatan JUSA C dan keatas. Kenapa seniority diambil kira dalam pemindahan gred gaji SSM ke SBPA? Adakah SYARIKAT PERKHIDMATAN AWAM NEGARA mengamalkan double standard atau SISTEM KASTA?

Untuk maklumam Dato' bidang tugas seorang Pakar Senior 54 adalah setara dgn tugas Pakar JUSA. Tetapi amat pelik sekali penghargaan yang berlainan diberikan dalam pemindahan SSM ke SBPA

Selasa, Januari 03, 2012 8:39:00 AM
==================================
SALAM TUAN/PUAN
Setuju dengan pandangan tuan.
Gred 54 yang senior wajar diberi perhatian. Mereka pakar dan berpengalaman. Pengalaman bertahun mereka, wajar tidak boleh disetarakan dengan jenior mereka bila ke SSBPA.
Apa yang berlaku pada tuan di U54 juga berlaku pada DS54 yang kini banyak berada di setiap IPTA, dan gred 54 yang lain. Terima kasih, semuga mendapat pertimbangan wajar
rakan -rakan sepejuangan di JPA.

Tanpa Nama berkata...

MOHON GRED 41 YANG ADA MASTER DAN PHD DIBERIKAN KENAIKAN PANGKAT DENGAN SEGERA tanpa perlu tunggu Time-Based....peeeee...buang masa ilmu tak update dengan gred

Tanpa Nama berkata...

haai mana bule..kami gred 17 pun nak ikut time best jugalah...mana adil itu macam..kami pun ada stpm..

Tanpa Nama berkata...

sembang jer ler J29...tak hebat mana pun.kami J27(JA3-1) tak heran ler setakat belajar kat poly lebih setahun jer...

lebih 6 bulan jer ler woii ini berdasarkan kajian....KAJIAN tau!!!
-------------------------------kajian apa yg ko duk buat tue??ko bandingkan dgn diploma aper brand tue??cer ko bgtau ckit..ko boleh x tolong ingat&sedarkan diri ko tu yg sijil tetap sijil!!!!ko Xmaluker???

Cara pembelajaran/keadah pembelajaran dsb sgt jauh berbeza..

janganlah ko beria nk menegakkan benang yg basah..

kalo roti dlm bhs melayu org panggil roti jugak...

begitu jgk sijil!!!kalo dah sijil,sijil jgkla kawan.....

Selasa, Januari 03, 2012 3:13:00 PM
___________________________________
Hina sgt ke lepasan SPM,Bodoh sgt ke lulusan sijil Poli, BAGUS sgt ke belajar tahap diploma?
Cuba toleh ke belakang skit, mak kamu ade sijil poli x? Bapa kamu ade Diploma ke? Bini kamu ade degree ke?

(Nasib baik aku JA3-1 ade diploma, tahun depan grade degree UTM space, so aku xmalu melangkah dgn penuh gaya ke gred Juruteknik)

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

MOHON GRED 41 YANG ADA MASTER DAN PHD DIBERIKAN KENAIKAN PANGKAT DENGAN SEGERA tanpa perlu tunggu Time-Based....peeeee...buang masa ilmu tak update dengan gred

Selasa, Januari 03, 2012 3:36:00 PM

___________________________________

haai mana bule..kami gred 17 pun nak ikut time best jugalah...mana adil itu macam..kami pun ada stpm..

Tanpa Nama berkata...

Lepas ni kalau boleh buat kajian menyeluruh dr semua aspek, seniority dan skop kerja ...kalau nak diupgrade sekalipun janganlah memikirkan gred2 tertentu sahaja dan meminggirkan gred2 yang lain....sebab2 masing2 ada kepentingannya di jabatan masing2...

Tanpa Nama berkata...

PMR smemangnya tk blh diguna pakai sbb bkn sijil hanya penilaian sahaja kalau dulu lain SRP tu sijil tk lulus tk naik tgktn 4 tk lama lagi pn PMR da dimansuhkn jdi PMR da tk blh diguna pkai utk pelantikan ke PA apa kata 1-16 mansuh pi 17 SPM 17 pi 19 mcm nurse atau 27 gna stpm pnolng pgwai 27 atau 29 diploma dan 41 keatas ijazah tu le yg sepatutnya

Tanpa Nama berkata...

Kalau disebut Politik; semuanya SAMA. Diluluskan di Parlimen. Baik Pembakang mahupun Pemerintah.

Pembuat dasar di JPA terdiri daripada pelbagai ideologi politik. Mereka mungkin terdiri daripada, PAS, UMNO, MCA, DAP, MIC, PKR dan sebagainya...

Emmm...kita tutup cerita Politik dan PRU.
Saya menganggap, SBPA ini bermasalah berpunca daripada kurangnya rundingan di antara JPA/PTD bersama dengan Golongan agensi kerajaan lain.

Mujurlah, Guru, Polis, ATM ada PERSATUAN yang kuat.

Beruntunglah kepada agensi kerajaan yang dapat 'Time Base'

Beruntunglah agensi kerajaan seperti AGC kerana cepat naik.

Malanglah agensi kerajaan yang tidak tergolong dalam kumpulan ini.

Berkenaan dengan Gaji Senior=Junior; Untungnya Junior sebab Gaji naik banyak. Tahniah. Diharap diselaraskan semula gaji Senior, setidak-tidaknya, biarlah naik sama banyak seperti Junior.

Gaji JUSA n ke atas banyak. Tahniahlah kepada yang terlibat. Saya tiada masalah jika ia melibatkan PAKAR2 Perubatan mahupun Teknikal seperti Profesor2, TAPI RUGI jika yang dapat adalah sebaliknya.

Entahlah, penat nak komen dalam SBPA. Tandatangan pun sudah. Motivasi...sangat subjektif.
Diharap apa yang diutarakan oleh kawan2 dalam 'Blog Cuepacs' ini diangkat dan dinilai. Janganlah dinafikan cadangan2 dalam Blog ini. Jika tidak ia sekadar tempat melepaskan sifat tidak puas hati.

Apa2pun...semoga PA terus cemerlang dan cakap2 penambahbaikan JPA & Cuepacs bukan OMONG2 Kosong...

Adios...

Veteran 41

Tanpa Nama berkata...

sembang jer ler J29...tak hebat mana pun.kami J27(JA3-1) tak heran ler setakat belajar kat poly lebih setahun jer...

lebih 6 bulan jer ler woii ini berdasarkan kajian....KAJIAN tau!!!
-------------------------------kajian apa yg ko duk buat tue??ko bandingkan dgn diploma aper brand tue??cer ko bgtau ckit..ko boleh x tolong ingat&sedarkan diri ko tu yg sijil tetap sijil!!!!ko Xmaluker???

Cara pembelajaran/keadah pembelajaran dsb sgt jauh berbeza..

janganlah ko beria nk menegakkan benang yg basah..

kalo roti dlm bhs melayu org panggil roti jugak...

begitu jgk sijil!!!kalo dah sijil,sijil jgkla kawan.....

Selasa, Januari 03, 2012 3:13:00 PM
___________________________________
Hina sgt ke lepasan SPM,Bodoh sgt ke lulusan sijil Poli, BAGUS sgt ke belajar tahap diploma?
Cuba toleh ke belakang skit, mak kamu ade sijil poli x? Bapa kamu ade Diploma ke? Bini kamu ade degree ke?

(Nasib baik aku JA3-1 ade diploma, tahun depan grade degree UTM space, so aku xmalu melangkah dgn penuh gaya ke gred Juruteknik)
---------------------------------
terasa ker???
kalo dah tau terasa,belajar dahulu erti adab dan sopan santun,tatasusila...akur jela..jgnla nk memperlekehkan org lain..

cuit borit org pandai..ni org barunak sentuhjer dh melatah...

pikir sikit!!!

kalo anda rasa ingin dihormati/respect,belaj dulu cara untuk respect org lain sama!!!

Tanpa Nama berkata...

Dalam Pilihan Raya Umum Malaysia 2008, Tengku Adnan Bin Tengku Mansor bertanding menggunakan tiket Barisan Nasional . Beliau telah bertanding di kawasan parlimen Putrajaya , negeri Wilayah Persekutuan. Tengku Adnan Bin Tengku Mansor telah menang dengan mendapat undi sebanyak 4038.
Calon lawan ialah Mohamad Noor Mohamad dari PAS, mendapat 1,304 undi - Peratus pengundi yang keluar ialah 81 %. Undi rosak sebanyak 38.
- Adakah SBPA satu bonus untuk BN atau exit policy dari PJaya. Ramai tak puas hati adalah dari kalangan senior yang mempunyai sekurang-kurangnya kuasa undi 3 atau 4 orang. Kalau tidak ditangani dengan segera, “kita tengok siapa yang kena”. Bila dah terlepas, sukar nak dapat balik.PR perlu cari 2000 undi sahaja lagi. Rasanya tak sukar dengan manipulasi isu yang ada. Tengku Adnan tak lena tidur kalau macam ini punya gaya.

Tanpa Nama berkata...

Secara sah ketidakpuasan pa tentang sbpa ini akan sampai ke pilihanraya.jika tiada penambah baikan sbpa sblm pilihanraya cuma tungu dan lihat saja..kalau kerajaan tak campur tangan mahupun menteri2 pandang sebelah mata saja masalah dan isu yang disuarakan pa,maka tungu la akibatnya...

Bukan nak menakutkan tapi akan jadi kenyataan..

tunggu gaji berkata...

semua tak sabar nak dapat gaji januari 2012...terima kasih najib,JPA, KPPA dan PTD

Tanpa Nama berkata...

Kami atas kenaikan gaji kami dalam SBPA...kami berikrar akan terus memberi sokongan kepada Najib AND kppa

Tanpa Nama berkata...

kami mohon agar kenaikan pangkat PTD gred M41 KE GRED M52 dipercepatkan kepada 8 tahun sahaja

Tanpa Nama berkata...

WOI TENGOK SEMUA ORANG ORANG KITA...
TAK ADA PUN TPM KATA KITA TAK PUAS HATI TENTANG SBPA.
MUNGKIN DIA BUAT TAK TAHU ATAU MEMANG DIA TAK TAHU..
KITA DIK BISING BISING CAKAP TENTANG KETIDAKADILAN SBPA.DIA DOK SIBUK CAKAP BR1M,KRIM,BANTUAN 500,BANTUAN 100 RINGGIT
SUARA KITA DIA TAK TAHU PUN
BUAT LENGUH TANGAN JE TAIP
LEPAS TU KITA GADUH SAMA SAMA KITA.
SIA SIA

jawapan tunggu /tunjuk PRU 13

Tanpa Nama berkata...

aku ni gred 41 pun turun tangga gaji juga di sbpa.. Memang tak adillah.. Ingatkn gred pelaksana jer yg kena.. Rupa2nya aku gred p & p pun kena juga.. Bikin panas jer....

Tanpa Nama berkata...

kalau pihak kerajaan nak bagi adil dan semua kakitangan awam puas hati senag saja buat saja macam zaman pak lah dulu, naik ikut gaji pokok PA tersebut mengikut peratus yang lojik, mesti semua orang akan puas hati, macam sekarang yang untung orang atasan, pegawai bawahan tak akan puas hati sampai bila-bila, kalau tak dapat sokongan orang bawahan orang atasan pun tak akan boleh buat kerja, jangan berlaku sampai macam ini, sama-sama kita cari rezeki bagi adil,kepada perintah cuba timbangkan

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

kalau pihak kerajaan nak bagi adil dan semua kakitangan awam puas hati senag saja buat saja macam zaman pak lah dulu, naik ikut gaji pokok PA tersebut mengikut peratus yang lojik, mesti semua orang akan puas hati, macam sekarang yang untung orang atasan, pegawai bawahan tak akan puas hati sampai bila-bila, kalau tak dapat sokongan orang bawahan orang atasan pun tak akan boleh buat kerja, jangan berlaku sampai macam ini, sama-sama kita cari rezeki bagi adil,kepada perintah cuba timbangkan

Selasa, Januari 03, 2012 5:22:00 PM

------------------------------------

Sokong saranan Tanpa Nama di atas. Pihak kerajaan perlu rasional dalam tindakan supaya tidak menjadi keributan yang akhirnya akan mencetuskan masalah.

Sekarang ini rata-rata penjawat awam merasa marah, sedih dan geram dengan SBPA yang banyak melakukan penindasan terhadap penjawat awam. Motivasi kerja penjawat awam makin merudum, apakah pihak kerajaan mahu melihat perkhidmatan awam makin merudum prestasinya? Ini adalah disebabkan dasar yang tidak munasabah dan melampau seperti SBPA.

Berbagai cadangan, kritikan, malah ada yang menghentam tapi tidak diambil peduli oleh pihak kerajaan. Sedarlah sama, penjawat awam bukannya tamak wang ringgit sangat, tapi janganlah memperlakukan penjawat awam dengan sekejam ini, ini adalah penindasan. Malahan SBPA ditentang bukan saja kerana menindas penjawat awam, malahan sebagaimana yang saya sebutkan SBPA ini akan mengkucar kacirkan perkhidmatan awam dengan dasar-dasar yang mengarut dan melampau, malahan perjawatan yang tunggang langgang akan menyebabkan keadaan huru hara dalam operasi jabatan, ini boleh melumpuhkan negara kerana perkhidmatan awam adalah nadi kepada negara.

Fikirkanlah, ini adalah melibatkan kepentingan negara, bukannya melibatkan wang ringgit saja, kerajaan kalau benar seperti kata Najib 'rasai denyut nadi rakyat' maka fikirkanlah apa yang sebenarnya SBPA yang begitu zalim dan membahayakan ini.

Kasim.

Tanpa Nama berkata...

Kepada pihak kerajaan penjawat awam telah banyak bersabar dengan karenah lepas tangan kerajaan yang membiarkan petualang-petualang di JPA membuat penindasan terhadap penjawat awam.

Ramai yang telah menyatakan pendirian mereka, kerajaan sekiranya masih nak menafikan perkara ini, dipersilakan, tetapi akibatnya pada PRU 13 kelak jangan menangis di tepi pokok kelapa sudahlah.

Kepada ADUN dan ahli parlimen Barisan Nasional, bersiap sedialah untuk menempuh situasi getir dalam PRU 13, kemungkinan anda semua untuk tumbang adalah besar kerana penjawat awam telah patah hati, telah koyak rabak perasaan kami diperlakukan dengan begitu kejam oleh JPA tapi tidak dipedulikan oleh mana-mana ADUN dan ahli parlimen Barisan Nasional.

Ini bukan omong kosong atau setakat nak menakut-nakutkan pihak kerajaan dan ahli politik kerajaan, tapi ini adalah hakikat bahawa gelombang penentangan yang paling serius dari penjawat awam terhadap kerajaan makin hari makin begitu bergelora, cuma kerajaan tidak nampak saja kerana penjawat awam tidak mahu terikut dengan rentak di negara luar, kami masih berkerja kerana Allah dan kami berkhidmat untuk masyarakat, tetapi pada PRU 13, maka pihak kerajaan sekarang dan ahli politik Barisan Nasional bersiap sedialah dengan segala kekuatan semasa pengumuman keputusan di setiap DUN dan parlimen kerana anda semua berkemungkinan besar akan rebah satu persatu.

Penjawat awam telah bersikap rasional dengan tidak berdemontrasi dijalanan atau mengadakan piket kerana kami penjawat awam memikirkan kepentingan awam lebih utama, tetapi dalam isu politik, masa PRU 13 pihak kerajaan faham-faham sajalah apa yang berkemungkinan besar yang akan terjadi. Tsunami politik PRU 12 akan lebih dahsyat pada PRU 13 nanti kerana bukan setakat tsunami, malahan gempa bumi dan letupan gunung berapi politik akan meledak dengan begitu hebat untuk menumbangkan Barisan Nasional yang telah selama lebih 57 tahun pada tahun ini sekiranya PRU 13 diadakan pada tahun ini, kalau PRU 13 diadakan pada tahun hadapan pun Barisan Nasional akan ditumbangkan juga kerana masa itu lagi kuat penentangannya kerana gabungan penentangan penjawat awam dengan ahli masyarakat yang geram dengan perkhidmatan awam yang makin tunggang langgang hingga menyusahkan mereka.

Oleh itu ada pemikiran, maka fikirkalah.

Kasim.

Tanpa Nama berkata...

seluruh penjawat awam ak sabar tunggu 16 hb ni...syabas BN dan KPPA

Tanpa Nama berkata...

16 Januari ini sekiranya SBPA tetap tiada perubahan apa apa yang lebih baik, maka bersiap sedialah pihak kerajaan.

Malahan ramai penjawat awam yang telah jatuh motivasi mereka, malahan ada yang begitu rajin kerja hingga tak ambil overtime pun sekarang sudah meluat nak buat kerja lebih masa, kerana sudahlah berkorban kerja lebih masa tanpa tuntut sebarang overtime, begini pula balasan yang dibalas kepada penjawat awam?

Ramai yang berasa marah dan geram hingga menjejaskan motivasi mereka, mungkin kerajaan dan JPA suka dan amat berharap akan perkara ini supaya mudah penjawat awam dikenakan exit policy dengan alasan prestasi kurang 60%, terlalu zalim percaturan pihak kerajaan dan JPA, maka oleh itu apa guna lagi kami penjawat awam menyokong kerajaan, malahan kami sekarang penjawat awam berbelah bahagi dengan perasaan marah dan rasa tanggungjawab kepada masyarakat, kami marah dengan tindakan JPA dan kerajaan yang menindas kami, tapi kerana memikirkan kepentingan masyrakat kami bersabar, tak tahulah sampai bila kami boleh bersabar, mungkin lepas ini ada penjawat awam yang akan membaling kerusi meja dalam Mesyuarat Bersama Jabatan (MBJ) walaupun isu yang kecil kerana sudah tidak dapat bersabar lagi mungkin lebih teruk dari itu iaitu tumbuk menumbuk berkelahi dalam mesyuarat akan menjadi perkara biasa pada tahun 2012 ini, ini semua kerana percaturan keji dan tidka bermaruah pihak JPA dan kerajaan, saya berharap anda semua boleh tidur dengan nyenyak dan aman damai selepas menjadi penindas di dunia ini kerana di akhirat kelak kami rasakan pembalasannya.

Kasim.

Tanpa Nama berkata...

Harga barang telah mula naik sekarang ini, pihak jusa, ptd dan turus bolehlah berbelanja sesuka hati, makan di McDonald, KFC, Ayamas, Starbucks hari-hari, setiap bulan pergilah melancong ke luar negara, paling kurang ke Bandung dan Medan, tak cukup dengan itu tambahlah kereta mewah yang diimport di luar negeri kepada anak dan isteri, gaji sudah besar kerana kenaikan melampau, sudah berpuluh ribu ringgit gaji sebulan.

Manakala penjawat awam pula nanti terutama golongan pembantu operasi jangan terkejutlah akan jadi salah satu asnaf dalam zakat kerana kesempitan hidup, malahan nanti kalau ada penjawat awam yang hidup merempat tinggal di rumah-rumah kongsi, itu adalah akan jadi kebiasaan kerana kos sara hidup makin meningkat, tapi gaji tak seberapa, nanti bolehlah TV3 pergi ke rumah penjawat awam untuk beri bantuan beras Faiza melihat anak-anak penjawat awam makan nasi berlauk ikan kering hari-hari.

Ini adalah realiti kehidupan, golongan yang makin kaya akan terus dengan keseronokkan, golongan yang ditindas akan terus dihimpit kemiskinan. Inilah 1Malaysia, hanya sekadar retorik semata-mata.

Kasim.

Tanpa Nama berkata...

1Malaysia, retorik bohong Najib untuk populariti murahan semata-mata, hakikatnya rakyat makin hidup dihimpit kemiskinan.

Kepimpinan Najib tidak berkesan, cuai dan tidak bertanggungjawab kerana sanggup biarkan penjawat awam diperlakukan dengan begitu kejam dan hina oleh golongan pegawai atasan penindas di JPA.

Najib tidak boleh dipercayai, banyak cakap kosong saja, kepimpian Najib begitu teruk dan perlu disingirkan.

Kasim.

Tanpa Nama berkata...

Hina sgt ke lepasan SPM,Bodoh sgt ke lulusan sijil Poli, BAGUS sgt ke belajar tahap diploma?
Cuba toleh ke belakang skit, mak kamu ade sijil poli x? Bapa kamu ade Diploma ke? Bini kamu ade degree ke?

(Nasib baik aku JA3-1 ade diploma, tahun depan grade degree UTM space, so aku xmalu melangkah dgn penuh gaya ke gred Juruteknik)
---------------------------------
terasa ker???
kalo dah tau terasa,belajar dahulu erti adab dan sopan santun,tatasusila...akur jela..jgnla nk memperlekehkan org lain..

cuit borit org pandai..ni org barunak sentuhjer dh melatah...

pikir sikit!!!

kalo anda rasa ingin dihormati/respect,belaj dulu cara untuk respect org lain sama!!!
**********
jangan terlampau takbur dengan diploma tu...walaupun kami pemegang sijil poli keputusan SPM tidak begitu bagus untuk terus masuk ke programm diploma UTM atau UITM tetapi setelah kami mendapat sijil poli kami boleh tambah 6 bulan sahaja untuk mendapatkan diploma (mengikut kajian)dan mujurlah saya akan GRADE (maksudnya graduate ye tuan-tuan) masters UTM outerSPACE tengah tahun ni...

Tanpa Nama berkata...

diberi betis nakkan peha..manusia tamak haloba tak tau berseyukur...masa tahun 2007..diberi 40% pun masih melalak cam anjing dan peminta sedekah

Tanpa Nama berkata...

1Malaysia retorik pembohong, penipu. 1Malaysia tak ada nilai apa-apa, sekadar sampah saja.

Saya terus terang lebih meyakini Malaysia Boleh, Keranamu Malaysia yang jelas telah membawa negara ke mercu kejayaan.

Beza 1Malaysia dengan Malaysia Boleh dan Keranamu Malaysia adalah 1Malaysia adalah sekadar slogan retorik yang bersifat konsep semata, sedangkan Malaysia Boleh dan Keranamu Malaysia jelas sebagai satu konsep yang diaplikasikan hingga negara mencapai kerajaan. Itulah beza antara ketiganya.

Kepimpinan sekarang banyak beretorik, banyak berdolak dalih, banyak nak raih populariti murahan, sedangkan kepimpinan era Tun Dr. Mahathir dan era sebelum beliau serta menteri-menteri mereka adalah berwawasan, negara menjadi makin maju dan perpaduan adalah kukuh.

Oleh yang demikian, saya terus terang menolak kepimpinan negara sekarang ini, banyak retorik dari melakukan penambah baikan demi kebajikan rakyat. Kepimpinan sekarang tidak berguna, hampas, jahanam kerana bukan saja bersekongkol dengan golongan penindas, tapi tak reti buat kerja. Menteri-menteri sekarang lihatlah lembab dalam tindakan, tak ada hasil walaupun belanja berjuta ringgit buat program itu dan ini, semuanya hampas, tak guna dan perosak. Lihatlah dasar dan pendekatan kerajaan sekarang ini, banyak perkara sia-sia yang dibuat demi mencari populariti jangka pendek, ini adalah tidak sihat untuk perkembangan negara.

Saya sungguh geram, meluat dan benci dengan kepimpinan negara sekarang ini, banyak yang mengarut dari yang membina. Negara ini boleh musnah dan hancur sekiranya orang-orang seperti kepimpinan sekarang ini masih berkuasa.

Perpaduan? Perpaduan sekarang terlalu rapuh, lihat sajalah masalah perkauman sekarang ini makin menjadi-jadi, 1Malaysia pun tak guna juga, sebab tidak boleh menjadi pengikat antara kaum.

Kasim.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

diberi betis nakkan peha..manusia tamak haloba tak tau berseyukur...masa tahun 2007..diberi 40% pun masih melalak cam anjing dan peminta sedekah

Selasa, Januari 03, 2012 6:48:00 PM

---------------------------------------

Inilah manusia bodoh yang berfikiran keldai. Sedarlah kenaikan 2007 dahulu walaupun peratusannya adalah 35% tapi dari segi RMnya tidak seberapa. Malahan golongan atasan yang walaupun naik 10%, tapi kenaikkan lumayan. Golongan tak reti matematik memang beginilah jadinya.

Kami penjawat awam bukan peminta sedekah, tapi pegawai atasan perangai macam penyamun yang membuat dasar yang bukan saja untuk menuhkan temolok sendiri tapi siap bawa karung untuk pelahap itu dan ini. Inilah golongan penyamun yang tidak berguna.

Kasim.

Kasim.

Tanpa Nama berkata...

Kita lihatlah pada 16 Januari ini apa lagi yang golongan penyamun zionist ini nak buat lagi, macam-macam lagi dasar gila yang mereka akan buat untuk rompak harta negara. Dasar penyamun, pencuri, perompak, semuanya jenis muka tak tahu malu.

Kasim.

bukan peminta sedekah berkata...

diberi betis nakkan peha..manusia tamak haloba tak tau berseyukur...masa tahun 2007..diberi 40% pun masih melalak cam anjing dan peminta sedekah

Selasa, Januari 03, 2012 6:48:00 PM

---------------------------------

setuju

Tanpa Nama berkata...

jangan gaduh-gaduh..jangan dengki-dengki sesama manusia..16 hb hari gaji..aku belanja semua makan KFC..amacam? suka?

Tanpa Nama berkata...

bukan peminta sedekah berkata...

diberi betis nakkan peha..manusia tamak haloba tak tau berseyukur...masa tahun 2007..diberi 40% pun masih melalak cam anjing dan peminta sedekah

Selasa, Januari 03, 2012 6:48:00 PM

---------------------------------

setuju

------------------------------------

Golongan zionist dan penyamun akan bersetuju semasa mereka untuk jadi penindas, sebenarnya kamu berdua lebih hina dari peminta sedekah, sebab kamu dua adalah penyamun, pencuri, perompak, dasar muka tak tahu malu, dasar manusia hina, tak bermaruah, perangai jahat.

Kami penjawat awam bukan peminta sedekah, kami minta apa yang sepatutnya, tak minta pun kenaikkan gaji beribu ringgit, kami ada maruah, bukannya macam golongan atasan yang berperangai penyamun, perompak, pencuri dan penjahat, melahap harta negara secara zalim dan tidak adil, jenis golongan pelahap yang memang kebulur akan melahap itu dan ini sepuas hati, dah jenis kebulur katakan, memang begilah jadinya.

Sudahlah kebuluh, tak reti matematik pula. 40% apanya, 35% saja, tapi walaupun gaji pekerja gred 1-16 naik 35%, tapi kenaikkan dari segi RM tak seberapa berbanding golongan atasan yang walaupun naik 10-15%, tapi kenaikkan lumayan, harap jawatan saja pegawai besar, tapi bengap, tak reti kira. Sebab itulah KGT dalam SBPA jadi tunggang langgang, ini semua kerja golongan bengap itulah.

16 Januari nanti lihat lagilah apa pula kemungkaran yang akan dibuat oleh golongan penyamun zionist ini untuk menindas orang lain demi nafsu serakah mereka.

Okay semua, sudah maghrib, saya sambung lain kali pula.

Kasim.

Tanpa Nama berkata...

bukan peminta sedekah berkata...

diberi betis nakkan peha..manusia tamak haloba tak tau berseyukur...masa tahun 2007..diberi 40% pun masih melalak cam anjing dan peminta sedekah

Selasa, Januari 03, 2012 6:48:00 PM

---------------------------------

setuju

------------------------------------

Golongan zionist dan penyamun akan bersetuju semasa mereka untuk jadi penindas, sebenarnya kamu berdua lebih hina dari peminta sedekah, sebab kamu dua adalah penyamun, pencuri, perompak, dasar muka tak tahu malu, dasar manusia hina, tak bermaruah, perangai jahat.

Kami penjawat awam bukan peminta sedekah, kami minta apa yang sepatutnya, tak minta pun kenaikkan gaji beribu ringgit, kami ada maruah, bukannya macam golongan atasan yang berperangai penyamun, perompak, pencuri dan penjahat, melahap harta negara secara zalim dan tidak adil, jenis golongan pelahap yang memang kebulur akan melahap itu dan ini sepuas hati, dah jenis kebulur katakan, memang begilah jadinya.

Sudahlah kebulur, tak reti matematik pula. 40% apanya, 35% saja, tapi walaupun gaji pekerja gred 1-16 naik 35%, tapi kenaikkan dari segi RM tak seberapa berbanding golongan atasan yang walaupun naik 10-15%, tapi kenaikkan dari segi RM adalah lumayan, harap jawatan saja pegawai besar, tapi bengap, tak reti kira. Sebab itulah KGT dalam SBPA jadi tunggang langgang, ini semua kerja golongan bengap itulah.

16 Januari nanti lihat lagilah apa pula kemungkaran yang akan dibuat oleh golongan penyamun zionist ini untuk menindas orang lain demi nafsu serakah mereka.

Okay semua, sudah maghrib, saya sambung lain kali pula.

Kasim.

Tanpa Nama berkata...

Sudahlah kebuluh, tak reti matematik pula. 40% apanya, 35% saja, tapi walaupun gaji pekerja gred 1-16 naik 35%, tapi kenaikkan dari segi RM tak seberapa berbanding golongan atasan yang walaupun naik 10-15%, tapi kenaikkan lumayan, harap jawatan saja pegawai besar, tapi bengap, tak reti kira. Sebab itulah KGT dalam SBPA jadi tunggang langgang, ini semua kerja golongan bengap itulah.

16 Januari nanti lihat lagilah apa pula kemungkaran yang akan dibuat oleh golongan penyamun zionist ini untuk menindas orang lain demi nafsu serakah mereka.

Okay semua, sudah maghrib, saya sambung lain kali pula.

Kasim.
-------------------------------
udahler tu kasim, 16 januari nanti lihat saja slip gaji kasim...pasti bertambah....sukalah tu..nak senyumlah tu...ala segan pulak dah dia....bila nak belanja kfc kasim...16 januari ni ok tak?

Tanpa Nama berkata...

Sudahlah kebuluh, tak reti matematik pula. 40% apanya, 35% saja, tapi walaupun gaji pekerja gred 1-16 naik 35%, tapi kenaikkan dari segi RM tak seberapa berbanding golongan atasan yang walaupun naik 10-15%, tapi kenaikkan lumayan, harap jawatan saja pegawai besar, tapi bengap, tak reti kira. Sebab itulah KGT dalam SBPA jadi tunggang langgang, ini semua kerja golongan bengap itulah.

16 Januari nanti lihat lagilah apa pula kemungkaran yang akan dibuat oleh golongan penyamun zionist ini untuk menindas orang lain demi nafsu serakah mereka.

Okay semua, sudah maghrib, saya sambung lain kali pula.

Kasim.
-------------------------------
udahler tu kasim, 16 januari nanti lihat saja slip gaji kasim...pasti bertambah....sukalah tu..nak senyumlah tu...ala segan pulak dah dia....bila nak belanja kfc kasim...16 januari ni ok tak?

Selasa, Januari 03, 2012 7:24:00 PM
---------------------
diam tandanya setuju.....senang jer nak jinakkan kasim ni..hehe..kacang..

Tanpa Nama berkata...

bukan peminta sedekah berkata...
diberi betis nakkan peha..manusia tamak haloba tak tau berseyukur...masa tahun 2007..diberi 40% pun masih melalak cam anjing dan peminta sedekah

Selasa, Januari 03, 2012 6:48:00 PM

---------------------------------

setuju
---------------------------------

AMAT SETUJU

Tanpa Nama berkata...

bukan peminta sedekah berkata...
diberi betis nakkan peha..manusia tamak haloba tak tau berseyukur...masa tahun 2007..diberi 40% pun masih melalak cam anjing dan peminta sedekah

Selasa, Januari 03, 2012 6:48:00 PM

---------------------------------

setuju
---------------------------------

Hoi bangkai bangkai sekelian 40% kenaikan berapa sangatlah yg pa pa dapat, tak macam bangkai Jusa dapat

6,000 =12,000, bos saya dapat 20.000 = 40,000 adil ke wahai Bangkai pembela JUsa sekelian.

Tanpa Nama berkata...

saya melihat wujudnya pekeliling sbpa adalah sesuatu dasar pekeliling yang kurang kajian.sebagaimana yang kita ketahui JPA sendiri ibarat mengakui kelemahan sbpa apabila dasar-dasar sbpa akan dikaji semula.

apapun saya percaya tujuan utama sbpa adalah cuba membina transformasi penjawat awam agar terus bergerak maju dan setanding dengan syarikat-syarikat global.

namun, sepatutnya sebelum sbpa dikeluarkan ianya harus diteliti dan dikaji terlebih dahulu mengikut budaya dan acuan penjawat awam. kita tidak boleh mengejutkan budaya penjawat awam dengan dasar-dasar yang memberi kelamkabut..terlebih dahulu memperhalusi dan memahami siapa,dimana,bagaimana,kenapa dan apa yang terdapat dalam penjawat awam.

bagi saya sbpa ibarat satu kejutan budaya.jika tidak diperhalusi banyak elemen-elemen yang tidak dapat diterima.

MARISA

Tanpa Nama berkata...

dah tiba masanya jpa dipimpin bukan ptd, tak mungkin malaysia boleh maju kalau sistem pa terus diterajui oleh golongan ptd dari bidang sastera..sedangkan sejarah membuktikan malaysia maju dibawah pimpinan seorang doktor dan menjunam dibawah seorang bekas ptd

Tanpa Nama berkata...

Carilah pengurus macam zetti akhtar untuk terajui JPA..percepatkan kemasukan pro.swasta untuk terajui kementrian yang selama ni hancur dibawah pengurusan ptd..ramaila puak yang cream di IPTA,di Petronas untuk tadbir negara berbanding dengan ptd ni...paklah ,nordin kardi adalah lambang-lambang kegagalan ptd untuk mengurus negara dan universiti.Berkurun ptd di kementrian luar negara..hinggakan rakyat asing lebih kenali singapura dan thailand dari malaysia..begitulah kalau serah puak arts untuk jadi ptd dan terajui kementrian awam dimalaysia.

Tanpa Nama berkata...

6. GAJI PERMULAAN
LANTIKAN MASUK KE DALAM
KUMPULAN PELAKSANA
DISELARASKAN; TETAPI
DIBERIKAN ELAUN/IMBUHAN
KHAS SEBAGAI
PENGHARGAAN KEPADA PA
YANG MEMPUNYAI SIJIL
KEMAHIRAN, DIPLOMA ATAU
IJAZAH, pemberian elaun ini
juga dipanjangkan kepada
semua PA yang telah
berjaya mendapat Diploma/
Ijazah semasa dalam
perkhidmatan dengan
syarat ianya relevan dengan
bidang tugas masing2

__________________________

mampus kerajaan.. driver ada PHD..byr gaji PHD.. lg la xdgr arahan..

Tanpa Nama berkata...

JPA HANYA MELAKSANAKAN APA YANG TELAH DIGARISKAN OLEH KERAJAAN KENAPA KAMI PERLU DISALAHKAN. KAMI JUGA PUNYA HATI DAN PERTIMBANGAN TETAPI KAMI TERPAKSA...TUAN-TUAN PA ADALAH DIMOHON AGAR MEMAHAMI KEADAAN KAMI DAN KEKANGAN KAMI DI JPA.
KAMI SEKADAR 'DELIVER'KAN APA YANG DIKEHENDAKI OLEH KERAJAAN. KAMI JUGA PUNYA SEDARA, SAHABAT HANDAI, ANAK-ANAK DI KALANGAN PELAKSANA...TAPI TANGAN KAMI TERIKAT UNTUK MEMENUHI KEINGINAN PA DENGAN KEKANGAN POLISI TERSEDIA OLEH KERAJAAN.
OLEH YANG DEMIKIAN KAMI DI JPA MOHON KALANGAN PA MEMAHAMI SITUASI KAMI

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
dah tiba masanya jpa dipimpin bukan ptd, tak mungkin malaysia boleh maju kalau sistem pa terus diterajui oleh golongan ptd dari bidang sastera..sedangkan sejarah membuktikan malaysia maju dibawah pimpinan seorang doktor dan menjunam dibawah seorang bekas ptd
_______________________________

najib pun bukan aliran sains....maju gak


anwar ibrahim bukan aliran sains tulen maju jugak...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Tanpa Nama berkata...
dah tiba masanya jpa dipimpin bukan ptd, tak mungkin malaysia boleh maju kalau sistem pa terus diterajui oleh golongan ptd dari bidang sastera..sedangkan sejarah membuktikan malaysia maju dibawah pimpinan seorang doktor dan menjunam dibawah seorang bekas ptd
_______________________________

najib pun bukan aliran sains....maju gak


anwar ibrahim bukan aliran sains tulen maju jugak...
----------------------------------

tak kiralah dari bidang apa sekalipun yang penting mereka perpandukan iman dan agama

Tanpa Nama berkata...

Khabarnya banyak makmal dibuat oleh PEMANDU untuk mentransformasikan Perkhidmatan Awam. Mungkin SBPA adalah hasilnya. Apa pandangan anda? Wallahulam.

Tanpa Nama berkata...

16 JANUARI gaji para PA memang bertambah seciput tapi halal, namun gaji para Jusa Jusa mendapat durian runtuh sepanjang tahun, tapi duit HARAM lah.

Tanpa Nama berkata...

Selasa, Januari 03, 2012 8:38:00 PM
 Tanpa Nama berkata...
JPA HANYA MELAKSANAKAN APA YANG TELAH DIGARISKAN OLEH KERAJAAN KENAPA KAMI PERLU DISALAHKAN. KAMI JUGA PUNYA HATI DAN PERTIMBANGAN TETAPI KAMI TERPAKSA...TUAN-TUAN PA ADALAH DIMOHON AGAR MEMAHAMI KEADAAN KAMI DAN KEKANGAN KAMI DI JPA.
KAMI SEKADAR 'DELIVER'KAN APA YANG DIKEHENDAKI OLEH KERAJAAN. KAMI JUGA PUNYA SEDARA, SAHABAT HANDAI, ANAK-ANAK DI KALANGAN PELAKSANA...TAPI TANGAN KAMI TERIKAT UNTUK MEMENUHI KEINGINAN PA DENGAN KEKANGAN POLISI TERSEDIA OLEH KERAJAAN. 
OLEH YANG DEMIKIAN KAMI DI JPA MOHON KALANGAN PA MEMAHAMI SITUASI KAMI

----------------------------------

Siapa Kerajaan yang mengarahkan kenaikkan yang begitu besar jurang perbezaan kenaikan antara 1% (golongan senior Perlaksana) hingga 100% golongan JUSA dan mencecah 300% ( golongan Premier)

Yang saya pasti PM DS Najib dalam 
Budget 2012 Memgumumkan berita baik kpd semua PA iaitu satu skim baru dikenali sebagai SBPA yang antaranya memberi kenaikan gaji semua PA sebanyak 7-13% setiap PA.  Jadi SIAPA KERAJAAN Yang Berani Meminda Arahan Murni PM yang kita kasihi ini???????

Tanpa Nama berkata...

copy & paste
blog>myjusa.blogspot.com

Friday, July 20, 2007
Aiseh "Anak Mama" lagi....udah le.......
Dasar yang dibuat PTD ialah memberikan imbuhan yang tidak sepatutnya. Tugasan PTD bukan susah, ia mempu dilakukan oleh golongan profesional lain. Tetapi dasar telah menetapkan apa yang diberi kepada profesional tidak setanding dengan apa yang diberi kepada PTD. Imbuhan kepada PTD tidak setimpal dengan tugasan. Itulah yang diperjuangkan oleh non ptd.

Jika seorang profesional masuk kerja kerajaan dengan PhD. Gaji mungkin lebih sikit dengan PTD yang baru masuk. Tetapi profesional kena tunggu 10 tahun untuk ketangga seterusnya. Tetapi PTD 5 tahun sudah naik 2 tangga! Sebabnya dasar yang dibuat PTD hanya mementingkan PTD tidak golongan lain. Inilah yang menyebabkan demoralize. Inilah yang perlu diubah dan diperjuangkan. Jika ini diubah barulah nampak adil. Tetapi oleh kerana PTD yang buat dasar maka itulah realitinya.

Satu lagi, dasar yang dibuat PTD telah menghadkan tahap tangga gaji dan pangkat seseorang. Seorang profesor di universiti akan mendapat gaji mati kebanyakannya (bukan semua, ada yang gred A) pada JUSA C sahaja. Itu profesor, bukan P.Madya atau pensyarah biasa. Tetapi PTD akan target pencen SEKURANG-KURANGNYA JUSA C iaitu menyamai taraf profesor di universiti. Jika di negara luar, imbuhan untuk profesor akan sentiasa naik walaupun kerjanya di Lab sahaja. Maka inilah yang dipersoalkan. Mengapa hanya PTD yang terus menerus naik tetapi non PTD terhad kepada tangga tertentu sahaja? Kalau perkara ini diberi perhatian, tiada siapa pun yang nak cari gaduh! Ambillah semua kepada PTD. Tak apa. Mereka yag non PTD sebenarnya memperkatakan tentang keadilan.

Benar, Kerajaan tak pernah paksa siapa nak pilih kerja apa. Itu pilihan masing-masing. Saya setuju. Tetapi jika berada dalam satu organisasi yang sama, mendapat bebanan tugasan yang sama, tetapi pada masa yang sama satu golongan sahaja yang dianak emaskan maka itu adalah tidak betul. Jika layanan diberi sama rata maka tiada isu ini timbul. Rujuk balik pada perenggan diatas tentang hak profesional lain tentang kenaikan imbuhan.

Berkenaan monopoli. Macam mana tidak dikatakan monopoli jika Bahagian kritikal PTD nak masuk. Kementerian kesihatan memrlukan mereka yang ada latar belakang bidang perubatan, kesihatan. Kementerian pelajaran, pengajian tinggi memerlukan mereka dibidang pendidikan. Kementerian Kewangan mesti ada background kewangan, akaun. Ini akauntan, (W) yang buat kerja tapi bosnya PTD yang takde background tersebut. Kementerian Kerja raya yang kebanyakannya teknikal tapi PTD jugak yang nak buat kerja dan macam macam lagi.

Kelima, perjawatan. Kalau skim lain jangan harap. Permohonan penambahan kakitangan makan tahun dan mungkin akhirnya dilupakan. Sebab itu, jawatan yang bukan PTD sentiasa tak cukup orang. Lepas tu kerajaan dipersalahkan sebab tak cukup orang buat kerja. Contohnya penguatkuasa. KHEDN&P ke, JAKIM ke, Polis ke. Sebelum ini kerap sangat isu tak cukup orang. Bukan tak minta tetapi dilambatkan. Cuba PTD SAJA jadi penguasa, tak payah skim lain (ada yang jadi penguasa). Gerenti isu tak cukup orang selesai.
Posted by Al-Tantuyut at 09:43
2 comments

Tanpa Nama berkata...

kami guru2 di sarawak membantah sbpa kerana telah membuat penganiayaan kepada kami guru2 di sarawak dengan menghantar 18,000 orang guru dari semenanjung.. apakah rakyat tempatan di sini tidak cukup layak untuk menjadi guru..? ini menjejaskan peluang pekerjaan kepada rakyat tempatan itu sendiri.. lagipun dengan pengambilan guru2 dari semenanjung ianya akan membazir wang rakyat dengan membayar elaun2 guru semenanjung yang sangat tinggi seperti elaun perumahan, elaun wilayah, elaun gangguan, elaun pedalaman, elaun tambang percuma setahun sekali untuk seluruh keluarga termasuk orang gaji, elaun perpindahan dan mcm2 jenis elaun yang lain.. adalah lebih baik elaun tersebut digunakan untuk membayar gaji guru tempatan atau dengan tujuan lain yang lebih baik.. lagi satu, kami ingin penggunaan bahasa inglish sebagai bahasa pengantar di sekolah2 di Sarawak sepertimana sebelumnya.. Rujuk 18 Perjanjian Penubuhan Malaysia..

kerani ikhlas~ berkata...

aku benci gler lah baca komen pak kassim..dah lah panjang meleret..daripada kajian drp 99 komen hanya 10 org je xbersetuju sbpa sbb kassim sahaja komen dah 47 komen..kassim dah2 lah kalau dh namanya pembangkang xpayah nak ugut2 gomen ok!!!

Tanpa Nama berkata...

bukan peminta sedekah berkata...
diberi betis nakkan peha..manusia tamak haloba tak tau berseyukur...masa tahun 2007..diberi 40% pun masih melalak cam anjing dan peminta sedekah

Selasa, Januari 03, 2012 6:48:00 PM

---------------------------------

setuju
---------------------------------

AMAT SETUJU

------------------------------

aku pun setuju...keje malas, tido...makan duit haram bagi naka bini makan

nurse lina berkata...

kami nurse HKL amat berterima kasih kepada kerajaan khususnya KPPA, JPA dan abang-abang PTD kerana berjaya menggubal SBPA..kami semua staff HKL dah pu sign..dan tak sabar nak trngok gaji 16 januari ni...thanks BN..

NURSE LINA
jABATAN PEDIATRIK
hkl

GURU CEMERLANG DG52 berkata...

masa aku mengajar kat depan kat sekolah..korang tido kat belakang, malas belajar, hisap rokok, jadi taiko, tengk porn, tak dengar kata, pandai melawan...dah besar ..tak dapat jadi cikgu, tak dapat jadi PTD, marahkan cikgu..matahkan PTD, marahkan Najib...sebelum ni sokong kerajaan , now nak bertukar arah/ adaker aku kesah...org macam ni dari kecik memang asyik membangkang..sebab tu bila pak lah bagi kenaikan 40% masa 2007 dulupun..puak-puak pemalas ni pun sokong DAP ....ptuii

dengki PTD berkata...

KSN- PTD
KPPA - PTD
KSP - PTD
KETUA AUDIT NEGARA- PTD
SEMUA KSU - PTD
KSU KEM.PENDIDIKAN - PTD
PENGERUSI SURUHANJAYA PENDIDIKAN/PELAJARAN -PTD
PENGERUSI SPA -PTD
BOSS IMIGRESEN DAN KASTAM - PTD
SEMUA DUTA LUAR - PTD
PENGERUSI SPR -PTD
DATUK BANDAR DBKL -PTD
90% YANG DIPERTUA (YDP) PBT SEMENANJUNG MALAYSIA -PTD
HAMPIR SEMUA DISTRCT OFFICER (DO)-PTD
HAMPIR SEMUA KADO DAN ADO -PTD
SETIAUSAHA PARLIMEN -PTD
DAN HAMPIR SEMUA PEMIMPIN GLC- BEKAS PTD
HAMPIR SEMUA SUK NEGERI -PTD
HAMPIR SEMUA PEGAWAI KEWANGAN NEGERI -PTD
HAMPIR SEMUA PEGAWAI PEMBANGUNAN NEGERI -PTD
KETUA PENGARAH JPJ -PTD
HAMPIR SEMUA PENGARAH AGAMA NEGERI -PTD
DAN BANYAK LAGI
AADK, SPAD, APMM DAH DITAWAN...
NEXT...PPD

-----------------------
kami lihat , kami datang..kami takluk
------------------------

terbaeekkkkkkkkkkkkk bro

Tanpa Nama berkata...

diberi betis nakkan peha..manusia tamak haloba tak tau berseyukur...masa tahun 2007..diberi 40% pun masih melalak cam anjing dan peminta sedekah

Selasa, Januari 03, 2012 6:48:00 PM

SETUJU 100%

SBPA KIRA TERBAEEEKKKKK.............

kerani pro SBPA berkata...

diberi betis nakkan peha..manusia tamak haloba tak tau berseyukur...masa tahun 2007..diberi 40% pun masih melalak cam anjing dan peminta sedekah

Selasa, Januari 03, 2012 6:48:00 PM

SETUJU 100%

SBPA KIRA TERBAEEEKKKKK.............

--------------------------

i likeeeeeeeeeee 1000kali SBPA

Tanpa Nama berkata...

SBPA mmg terbaekk...kita exit policykan orang-orang malas macam kasim...ok?

J29 berkata...

GURU CEMERLANG DG52 berkata...
masa aku mengajar kat depan kat sekolah..korang tido kat belakang, malas belajar, hisap rokok, jadi taiko, tengk porn, tak dengar kata, pandai melawan...dah besar ..tak dapat jadi cikgu, tak dapat jadi PTD, marahkan cikgu..matahkan PTD, marahkan Najib...sebelum ni sokong kerajaan , now nak bertukar arah/ adaker aku kesah...org macam ni dari kecik memang asyik membangkang..sebab tu bila pak lah bagi kenaikan 40% masa 2007 dulupun..puak-puak pemalas ni pun sokong DAP ....ptuii

Selasa, Januari 03, 2012 10:05:00 PM

------------------------

setuju...

Tanpa Nama berkata...

Saya seorang penjawat awam yang berjawatan Penolong Pegawai Senibina Gred J29 (Diploma) di Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan .
*******************************
Aku juruteknik di KPKT jugak...soalan aku bagus sgt ke PPS atau PPJ di KPKT ni? Sebahagiannya (bukan semua) tak pandai juga buat kerja, ada yang kaki ponteng dan ada yang jual kuih.
********************************
Dimanakah perbezaan Gaji antara DIPLOMA dan Sijil Politeknik?
**********************************
JWPN:
DULU, MASA SSM MELETAKKAN TARAF SIJIL POLI SETARAF STPM, TP GAJI DIBAYAR SETARAF SPM, XDE SIAPA PUN SIMPATI @ KISAH, TEMPOH PEMBELAJARAN KAMI XDIAMBIL KIRA LANGSUNG.
---------------------------------
Aku setujuu..........

*********************************
Persoalannya adakah kami yang berjawatan gred J29 ini layak untuk menerima gaji setaraf dengan gred J17(sijil Politeknik). Dimanakah perbezaan gaji antara Jawatan Diploma dan Jawatan (sijil Politeknik). adakah kami didiskriminasi oleh sebab wakil MTUC yang memperjuangkan penjawat awam teknikal adalah Juruteknik.
***********************************
JWPN:
KESILAPAN ANDA IALAH TIDAK MEMBANTAH SECARA TOTAL KETIKA JURUTEKNIK BERJUANG DINAIKTARAF. BUKAN SATU MASA YG SINGKAT, 20 TAHUN LAMANYA JURUTEKNIK MOHON DINAIKTARAF. 20 TAHUN DULU, ANDA DI MANE? BERADA DI ZON SELESA..
***********************************
Selasa, Januari 03, 2012 9:50:00 AM

Sebenarnya pemegang sijil kejuruteraan oli telah DIDISKRIMINASI sejak 30 tahun dulu. Masa tu sebahagian lulusan sijil poli diletakkan sama dengan STP/HSC tangga gaji B11 sedangkan sijil kejurteraan di tangga C10. Sejak itulah perjuangan naik taraf sijil poli bermula. Di satu ketika hampir berjaya, muncul SSB habis bungkus, berjuang lagi hampir berjaya datang SSM, bungkus lagi.

PPS KPKT ni aku agak adalah dari generasi baru yang tak tahu sejarah perjuangan juruteknik pemegang sijil poli.

Bersyukurlah kamu PA generasi baru. Setahun dua kerja dah boleh beli kereta. Dapat duduk kuarters walaupun masih bujang. Masuk keje ada telefon sorang satu, komputer berinternet seorang satu...boleh layan Facebook dan youtube.

*******************************
Setakat Penolong Pegawai Senibina di KPKT tu, tak usah nak kelentong banyakler...aku tahu macamana kerja korang...

Tanpa Nama berkata...

Dulu aku pernah bekerja di KL dengan gaji RM600 sebulan. Ramai yang tanya (pelik kot) macam mana aku boleh hidup di KL dengan gaji kecil. Masa tu, setiap bulan lepas dapat gaji aku kena buat bajet kewangan. Bajet untuk keperluan didahulukan berbanding kehendak. Kehendak hati tu memang ada nak beli macam-macam tapi terpaksa buang jauh-jauh dulu. Lagipun kehendak tu tak diperlukan sangat buat masa tu. Dah nama pun KEHENDAK. Lawan dugaan nafsu tu. Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan.

Pernah juga seminggu tak makan apa-apa sementara tunggu duit gaji masuk. Minum air kosong je hari-hari. Masa tu, makanan dah jadi seperti kehendak dan minuman pula jadi keperluan sebab badan manusia ni perlukan air lebih daripada makanan. Tanpa makanan, manusia dapat hidup selama lapan minggu, tetapi tanpa air manusia akan mati dalam masa tiga hari. Duit yang ada baki pun dah bajet untuk keperluan minyak motor dan kalau-kalau berlaku kecemasan macam tayar motor pancit ke motor rosak ke, atau sebagainya.

Sebagai manusia kita memang takkan pernah puas dengan apa yang kita ada. Setiap hari kita berdoa kepada Allah minta dilimpahkan rezeki. Tapi bila dah diberi rezeki, kita nak rezeki yang lebih lagi. Begitulah seterusnya. Tak pernah cukup dengan apa yang dah sedia ada. Dari Ibnu ‘Abbas, ia mendengar Rasulullah SAW bersabda:
“Seandainya manusia memiliki lembah berisi harta, tentu ia masih menginginkan harta yang banyak semisal itu pula. Mata manusia barulah penuh jika diisi dengan tanah. Allah tentu akan menerima taubat bagi siapa saja yang ingin bertaubat.” (HR. Bukhari)

Syukur Alhamdulillah, Tuhan dah beri aku rezeki yang aku rasa cukup sekarang ni. Jika diberi rezeki yang lebih lagi, kira sebagai bonus la tu. Alhamdulillah. Sehingga ke hari ni juga aku masih utamakan keperluan lebih daripada kehendak. Berkat amalan macam tu aku dah boleh sediakan sedikit duit untuk mak abah aku. Balik kampung hari tu rasa sayu je bila tengok mak abah aku duduk di kerusi Tesco sementara tunggu aku bayarkan barang-barang dapur yang dibeli. Bayangkan mak abah kita dulu susah payah cari duit, sanggup lupakan kehendak sendiri semata-mata untuk penuhi keperluan dan kehendak kita sebagai anak. Nanti kita pun akan buat macam tu juga untuk anak-anak kita. So, buat persiapan awal-awal supaya kelak dapat dipenuhi keperluan dan kehendak masing-masing.

Semoga Allah SWT menjadikan kita sebagai hamba yang memiliki sifat ‘ghina’ yang sentiasa merasa cukup dan puas hati dengan nikmat harta yang telah Allah berikan. InsyaAllah.

Tanpa Nama berkata...

Dan Allah telah melebihkan sebahagian dari kamu atas sebahagian yang lain pada rezeki yang dikurniakanNya; dalam pada itu, orang-orang yang diberi kelebihan itu tidak mahu memberikan sebahagian dari kelebihan hartanya kepada hamba-hamba mereka, supaya orang-orang itu dapat sama mempunyai harta. Maka mengapa mereka tergamak mengingkari nikmat Allah itu dengan perbuatan syirik?
(Al-Nahl 16:71)

Dan apabila dikatakan kepada mereka: "Janganlah kamu membuat bencana dan kerosakan di muka bumi", mereka menjawab: " Sesungguhnya kami orang-orang yang hanya membuat kebaikan".
(Al-Baqarah 2:11)

Ketahuilah! Bahawa sesungguhnya mereka itulah orang-orang yang sebenar-benarnya membuat bencana dan kerosakan, tetapi mereka tidak menyedarinya.
(Al-Baqarah 2:12)

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum…

Yang pertamanya.. Bukan tidak bersyukur… Syukurrr.. Dalam bab ni jgnlah dipersoalkan keikhlasan dan betapa banyak atau sedikit seseorang itu bersyukur…

Keduanya, ini persoalan yang melibatkan dan membabitkan teknikal pelaksanaan SBPA… So masing-masing punya hak dan pendapat yg ingin dikemukakan.. Kalau stuju tu setuju ajelah.. klau x.. izinkan kita berlainan pendapat… (walaupun apa yg dinyatakan, diluahkan, ditempikkan diruangan komen ini mmng tidak akan didengari oleh pihak atasan) at least dapat luah perasaan…

Aku pun dapat masalah yang sama, member sama pangkat naik 10% daripada gaji… sedangkan aku plak dapat 4.4% sahaja. Belum plus kenaikan tahunan lagi… so, sebagai manusia terasa jugaklah sedikit sebanyak…. Kenapa begitu????…. Al maklumlah, bukan dengki dengan kawan, tapi pada sistem yang tidak praktikal.. Bukan ke lebih mudah klau pelarasan gaji ni dibuat, contoh kata, 10% dari gaji masing-masing.. Adil bukan??

Tanpa Nama berkata...

Dan Allah telah melebihkan sebahagian dari kamu atas sebahagian yang lain pada rezeki yang dikurniakanNya; dalam pada itu, orang-orang yang diberi kelebihan itu tidak mahu memberikan sebahagian dari kelebihan hartanya kepada hamba-hamba mereka, supaya orang-orang itu dapat sama mempunyai harta. Maka mengapa mereka tergamak mengingkari nikmat Allah itu dengan perbuatan syirik?
(Al-Nahl 16:71)

Dan apabila dikatakan kepada mereka: "Janganlah kamu membuat bencana dan kerosakan di muka bumi", mereka menjawab: " Sesungguhnya kami orang-orang yang hanya membuat kebaikan".
(Al-Baqarah 2:11)

Ketahuilah! Bahawa sesungguhnya mereka itulah orang-orang yang sebenar-benarnya membuat bencana dan kerosakan, tetapi mereka tidak menyedarinya.
(Al-Baqarah 2:12)

Selasa, Januari 03, 2012 11:12:00 PM
.................................
Hanya Allah yg maha adil...Aminnnn

Tanpa Nama berkata...

Selasa, Januari 03, 2012 9:17:00 PM
 Tanpa Nama berkata...
Selasa, Januari 03, 2012 8:38:00 PM
 Tanpa Nama berkata...
JPA HANYA MELAKSANAKAN APA YANG TELAH DIGARISKAN OLEH KERAJAAN KENAPA KAMI PERLU DISALAHKAN. KAMI JUGA PUNYA HATI DAN PERTIMBANGAN TETAPI KAMI TERPAKSA...TUAN-TUAN PA ADALAH DIMOHON AGAR MEMAHAMI KEADAAN KAMI DAN KEKANGAN KAMI DI JPA.
KAMI SEKADAR 'DELIVER'KAN APA YANG DIKEHENDAKI OLEH KERAJAAN. KAMI JUGA PUNYA SEDARA, SAHABAT HANDAI, ANAK-ANAK DI KALANGAN PELAKSANA...TAPI TANGAN KAMI TERIKAT UNTUK MEMENUHI KEINGINAN PA DENGAN KEKANGAN POLISI TERSEDIA OLEH KERAJAAN. 
OLEH YANG DEMIKIAN KAMI DI JPA MOHON KALANGAN PA MEMAHAMI SITUASI KAMI

----------------------------------

Siapa Kerajaan yang mengarahkan kenaikkan yang begitu besar jurang perbezaan kenaikan antara 1% (golongan senior Perlaksana) hingga 100% golongan JUSA dan mencecah 300% ( golongan Premier)

Yang saya pasti PM DS Najib dalam 
Budget 2012 Memgumumkan berita baik kpd semua PA iaitu satu skim baru dikenali sebagai SBPA yang antaranya memberi kenaikan gaji semua PA sebanyak 7-13% setiap PA.  Jadi SIAPA KERAJAAN Yang Berani Meminda Arahan Murni PM yang kita kasihi ini???????

??????????????????????????? ?????

Ya JPA tolong jawab. Kami PA nak report kat PM Kita DS Najib kerana ada orang yang melanggari arahannya. 

Tanpa Nama berkata...

SBPA-Sistem Bodoh-bodohkan Penjawat Awam. sesiapa setuju memang bangang. Bagi 10 sen ambik seringgit. dia tambah gaji penjawat awam 10% tapi dia tambah gaji dia 100% + kuasa dia untuk tentukan hidup mati penjawat awam. apa yang cuepac mintak supaya penambahbaikkan ssm dari segi tangga gaji supaya jarak antara yang bergaji tinggi dan rendah tak terlalu jauh atau setidak-tidaknya mampu menanggung kos sara hidup sekarang. lain kali kena bercampur dengan staf bawahan supay tahu betapa sukarnya hidup mereka dengan tangga gaji sekarang. Sepatunya ditubuhkan Tibunal Gnjaran seperti di Autralia supaya kenaikkan gaji kaki tangan awam lebih telus. Ni asyik2 tukar skim jer. satu PM satu skim tapi yang banyak dapat manfaat skim dengan Gred 41 keatas jer. bangang betul. Yang bawah2 ni dapat ciput jer. Katakan bagi kenaikkan RM 200 sebulan. Bahagikan 30 hari sebab ko makan hari2, ko bergerak dengan petrol hari2, kominum hari2, ambik kira keperluan asas jer... =RM 6.60 sehari untuk cover kenaikkan kos sara hidup harian. Dulu RM 5 ringgit untuk sekali makan seorang. Kalau satu keluarga suami isteri dan seorang anak, 3 kali makan sehari dengan harga makan sekarang iaitu RM 7 ringgit, kenaikkan RM 6.60 macam tak ada ape benda. ko pegi kedai makan ada tokey kedai makan tanya ko,ko keje gred barape? Gred 41 keatas dengan nasi seekor ikan, sayur dan sambal belacan RM 10. Yang gred 41 kebawah RM 7 ringgit jer. Ade ke macam tu? Yang rakyat biasa macam aku ni bising sebab nak makan sehari-hari pun susah. Kenaikkan RM 200 pun tak ada benda, lagikan pulak aku ni dengan kenaikkan RM 70. bangang betul la. RM 2.30 je sehari. aku nak beli apa dengan RM 2.30? beli kondom pun tak lepas...

Tanpa Nama berkata...

SBPA-Sistem Bodoh-bodohkan Penjawat Awam. sesiapa setuju memang bangang. Bagi 10 sen ambik seringgit. dia tambah gaji penjawat awam 10% tapi dia tambah gaji dia 100% + kuasa dia untuk tentukan hidup mati penjawat awam. apa yang cuepac mintak supaya penambahbaikkan ssm dari segi tangga gaji supaya jarak antara yang bergaji tinggi dan rendah tak terlalu jauh atau setidak-tidaknya mampu menanggung kos sara hidup sekarang. lain kali kena bercampur dengan staf bawahan supay tahu betapa sukarnya hidup mereka dengan tangga gaji sekarang. Sepatunya ditubuhkan Tibunal Gnjaran seperti di Autralia supaya kenaikkan gaji kaki tangan awam lebih telus. Ni asyik2 tukar skim jer. satu PM satu skim tapi yang banyak dapat manfaat skim dengan....

.................................................
Bukan skim gaji je tukar setiap kali skim baru, tapi slogan pun tukar, Dasar pun tukar. Masa DS Pak Lah Islam Hadari, sekarang Islam Hadari dah berkubur. PM DS Najib dasar 1 Malaysia. mungkin PM akan datang adalah Dasar Negara Kebajikan kut.... 

KASIM DAP berkata...

1Malaysia retorik pembohong, penipu. 1Malaysia tak ada nilai apa-apa, sekadar sampah saja.

Oleh yang demikian, saya terus terang menolak kepimpinan negara sekarang ini, banyak retorik dari melakukan penambah baikan demi kebajikan rakyat. Kepimpinan sekarang tidak berguna, hampas, jahanam kerana bukan saja bersekongkol dengan golongan penindas, tapi tak reti buat kerja. Menteri-menteri sekarang lihatlah lembab dalam tindakan, tak ada hasil walaupun belanja berjuta ringgit buat program itu dan ini, semuanya hampas, tak guna dan perosak. Lihatlah dasar dan pendekatan kerajaan sekarang ini, banyak perkara sia-sia yang dibuat demi mencari populariti jangka pendek, ini adalah tidak sihat untuk perkembangan negara.

Saya sungguh geram, meluat dan benci dengan kepimpinan negara sekarang ini, banyak yang mengarut dari yang membina. Negara ini boleh musnah dan hancur sekiranya orang-orang seperti kepimpinan sekarang ini masih berkuasa.

Perpaduan? Perpaduan sekarang terlalu rapuh, lihat sajalah masalah perkauman sekarang ini makin menjadi-jadi, 1Malaysia pun tak guna juga, sebab tidak boleh menjadi pengikat antara kaum.

Kasim.
-----------------------------------

Mula2 si Kasim DAP ni kutuk2 JPA, lepas tu serang Cuepacs, Skrg ni Menteri Plak, SAmpai PM pn dia dh serang.... Kesimpulannya si KASIM ni memang layak digelar pembangkang. "KASIM DAP"

Tanpa Nama berkata...

Selasa, Januari 03, 2012 9:17:00 PM
 Tanpa Nama berkata...
Selasa, Januari 03, 2012 8:38:00 PM
 Tanpa Nama berkata...
JPA HANYA MELAKSANAKAN APA YANG TELAH DIGARISKAN OLEH KERAJAAN KENAPA KAMI PERLU DISALAHKAN. KAMI JUGA PUNYA HATI DAN PERTIMBANGAN TETAPI KAMI TERPAKSA...TUAN-TUAN PA ADALAH DIMOHON AGAR MEMAHAMI KEADAAN KAMI DAN KEKANGAN KAMI DI JPA.
KAMI SEKADAR 'DELIVER'KAN APA YANG DIKEHENDAKI OLEH KERAJAAN. KAMI JUGA PUNYA SEDARA, SAHABAT HANDAI, ANAK-ANAK DI KALANGAN PELAKSANA...TAPI TANGAN KAMI TERIKAT UNTUK MEMENUHI KEINGINAN PA DENGAN KEKANGAN POLISI TERSEDIA OLEH KERAJAAN. 
OLEH YANG DEMIKIAN KAMI DI JPA MOHON KALANGAN PA MEMAHAMI SITUASI KAMI

----------------------------------

Siapa Kerajaan yang mengarahkan kenaikkan yang begitu besar jurang perbezaan kenaikan antara 1% (golongan senior Perlaksana) hingga 100% golongan JUSA dan mencecah 300% ( golongan Premier)

Yang saya pasti PM DS Najib dalam 
Budget 2012 Memgumumkan berita baik kpd semua PA iaitu satu skim baru dikenali sebagai SBPA yang antaranya memberi kenaikan gaji semua PA sebanyak 7-13% setiap PA.  Jadi SIAPA KERAJAAN Yang Berani Meminda Arahan Murni PM yang kita kasihi ini???????

??????????????????????????? ?????

Ya JPA tolong jawab. Kami PA nak report kat PM Kita DS Najib kerana ada orang yang melanggari arahannya.

........................................................................

Kami mohon Pihak Puteri UMNO membuat laporan polis kerana ada orang Kerajaan seperti yang dinyatakan oleh JPA telah mengingkari arahan PM yang kita sayangi DS Najib.

Kami PA dan  keluarga semua termasuk Guru Cemerlang 52, Nurse Lina, Kasim, Sepupu Kasim, Senior 54 akan menyokong Semua Wakil Wakil PUTERI UMNO dalam pilihanraya ke 13 dan memastikan mereka semua menang.   

KASIM DAP berkata...

ingin kembali pada kasim berkata...
mana perginya CEUPACS ni....
En Kasim sila beri kami harapan
...
KAMI SEAKAN HILANG FOKUS DAH NI...
HARAPKAN CEUPACS..LEPAS JUMPA JPA..TERUS SENYAP.
KAMI HILANG ARAH.
en kasim....selamatkan kami.

Selasa, Januari 03, 2012 3:04:00 PM
-----------------------------------
Harapan yg ko minta? Minta plak dr si kasim. Ko tak tahu ker si kasim ni mata2 DAP.

KASIM DAP ni sj jer nk laga2 kakitangan kerajaan. Nk kaut undi.

Nak ke ko sekongkol dengan si Kasim DAP ni... Si Kasim DAP ni lah manusia yg tak kenang budi, lupa daratan, penyangak kerajaan, komunis negara.

Si Kasim DAP ni hanya pejuang tuk periuk dia sj, tp guna PA utk benci kerajaan.

Aku harap ko pikir la balik nk minta tolong dr KASIM DAP ni...!

Kesian org2 yg nama mcm kasim. Dah d labelkan sbg 'KASIM DAP'

Tanpa Nama berkata...

Hoi Kasim mu cukuplah menipu dan jadi bahgal.
Kalau betol mu ni kakitangan awam maka mu ni jawabnya penipu besar.

Aku rasa mu ni dok menaip waktu pejabat, waktu bekerja, masa mana mu jalankan tugas yg mu doka laung2kan????????

Jgn jadi bodoh melampau la Kasim biol. Mu lah ketam yg nak mengajar anaknya berjalan betol tapi mu sendiri bapa ketam yg paling mengiring jalannya.

Cukup2la Kasim dgn kebodohannya mu!!!!!

SSB - SSM - SBPA berkata...

Cerita sampai sekarang:

PMR vs SPM
Sijil vs Diploma

dua2 gaduh nk gred sama! sbb duit

ada juga yg nk tumpang!

Sijil=STPM=Diploma
Diploma=Ijazah

Yg bawah nk tumpang yg atas. Masih Sbb duit
Tp yg paling teruk!

17-54 : semua nk gaji macam JUSA.

hehehe..... Semua gaduh kerana duit

Kalau semua gaduh kerana nak berebut buat kerja kan bagus!

MAKLUMAN kpd PA berkata...

Satu sumber mengatakan si Kasim ni adalah mata2 DAP yg menyelinap masuk secara tidak sah di kalangan PA bagi mempengaruhi PRU yg akan datang.
Ini kerana perjuangannya hanya berbelakangkan tabir. Setiap komen2nya bermula dari serangan Cueapac, JPA dan kini terus kepada kerajaan termasuk PM skrg.

KPD semua penjawat awam, Cueapacs dlm memperjuangkan proses menambah baikan SBPA, dan ianya akan selesai berperingkat.

Apa yg diperjuangkan kasim hanya utk menaikkan kemarahan golngan PA. Pastikan para PA tidak mudah terpengaruh dgn bisikan si KASIM DAP ini yg bertopengkan syaitan.

Tanpa Nama berkata...

setuju atau tidak sebenarnya kakitangan yg selalu digambarkan dalam satu2 bajet negara adalah dr kalangan gred 54 ke bwh...renung2kan...yg ke atas tu x tahulah cmner kira...haha

Tanpa Nama berkata...

MEMANG PATUT PUN KELAYAKAN MINIMUM PENJAWAT AWAM GUNA SPM SEBAB PMR TU PENILAIAN BAGI MENENGAH RENDAH BUKAN NYE SIJIL.MCM SPM ADALAH SIJIL PELAJARAN MALAYSIA MCM GAK STPM.GRED 11 SEPATUT NYA GUNA SPM SBB MEREKA ADALAH PEMBANTU OPERASI YANG AKAN MENJLNKAN TUGAS PENTADBIRAN JUGAK.SY CADANGKAN:-

GRED 11-16 GUNA SPM
GRED 17-26 GUNA STPM/DIP
GRED 27-40 GUNA IJAZAH
GRED 41 KEATAS GUNA MASTER/PHD

BUKAN APA,UNIVERSITI SEMAKIN BNYK,GRADUAN MENGANGGUR PUN DA BERSEPAH.INILAH CARA UNTUK MENGHASILKAN PENJAWAT AWAM YANG BERILMU.
______________________________

saya menyokong 100%

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
setuju atau tidak sebenarnya kakitangan yg selalu digambarkan dalam satu2 bajet negara adalah dr kalangan gred 54 ke bwh...renung2kan...yg ke atas tu x tahulah cmner kira...haha
---------------------------------
bukan masa utk merenung dan merayu kerana semua pintu dah hampir tertutup. skrg ni masa utk bertindak...pastikan dalam PRU-13 nanti mereka mendapat pengajaran...

Askar Akayev berkata...

Kini tersebar luas di Internet tentang seruan dari kaum Cina yang menggesa bangsanya
untuk tidak memberi sokongan kepada perniagaan melayu lebih-lebih lagi yang berkaitan dengan
persatuan Islam dan Melayu. Email yang diforwardkan kepada saya menyeru agar memboikot
roti Gardenia kerana dimiliki Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary(BERNAS) dan ramai orang Melayu
mempunyai kepentingan dalam perniagaan tersebut.

Kebanyakkan kenyataan yang disebarkan bukan sahaja tidak berlandaskan fakta malahan ditokok
tambah dengan kata-kata provokasi, antaranya menyatakan masyarakat Cina sering dianiyai oleh
orang Melayu, perniagaan milik Raja Gula Robert Kuok disabotaj oleh Tan Sri Syed Mokhtar Al-
Bukhary.

IKLAN BOIKOT PRODUK MELAYU DAN SOKONG PRODUK CINA DILANCARKAN DI FORUM DAN BLOG MEREKA




Kerana rakus dengan keuntungan perniagaan, mereka mencetuskan propaganda dengan
mengharapkan simpati dari kaum mereka! Kini mereka telah melampaui batasan dengan
mencetuskan sentimen perkauman, ada yang melontarkan kata-kata penghinaan seperti “PERGI
MATI MELAYU BABI”, “MELAYU BODOH” dan sebagainya.

Jika taktik kotor ini berterusan, dikhuatiri bukan sahaja akan memberikan kesan kepada perniagaan
milik Bumiputera malahan bakal mencetuskan kebencian & perbalahan antara kaum.
Kita lihat sendiri apa yang mereka katakan?:


ALL MALAYSIAN MUST KNOW THAT LAST TIME GARDENIA BUYS FLOUR FROM FEDERAL FLOUR MILL(FMM). RECENTLY GARDENIA WAS ACQUIRED BY BERNAS AND THE FIRST THING THEY DO IS THEY STOP BUYING FLOUR FROM FFM BECAUSE FFM BELONGS TO ROBERT KUOK. NOW, YOU ALL KNOW WHY ROBERT KUOK NEEDS TO LAUNCH THE MASSIMO BREAD.
MALAYS IS TAKING OVER OUR (THE CHINESE BUSINESSMAN) PROPERTY.
THIS BUMI, THEY CAN’T TAKE AWAY PEOPLE’S BUSINESS THEY WILL TAKE AWAY PEOPLE’S BIG CUSTOMER. DO THEY REALLY HATE THE CHINESE BUSINESSMEN SO MUCH?
PLEASE FORWARD THIS MESSAGE TO ALL THE MALAYSIAN CHINESE. USE THE UNITED STRENGTH OF CHINESE TO SEND GARDENIA TO HOLLAND (MAKSUDNYA BOIKOT GARDENIA).

kenyataan dalam facebook mereka.
Terjemahan:
23 NOVEMBER 2011
11:28PM BUTTER LAUMEREKA DENGKI DENGAN KEJAYAAN ORANG LAIN. APA BEZANYA ORANG MELAYU DENGAN PENCURI?
24 NOVEMBER 2011
1:37AM DESMOND TEE DESMONDPERGI MATI MELAYU BABI! TAK ADA KELEBIHAN! JADI MEREKA MENCURI!! ORANG MELAYU LOWCLASS!!
2:49PM BECKY WONGTANPA ORANG CINA YANG MEMBANTU ORANG MELAYU, BOLEH KE MEREKA HIDUP SAMPAI SEKARANG? AMBIL BALIK DUIT YANG PERNAH KITA BAGI, SEMUA BABI-BABI INI TAK KAN MAMPU BUAT APA-APA. TAK LAMA LAGI MEREKA AKAN TAHU AKIBATNYA. MANA ADA 1 MALAYSIA, SEMUANYA TIPU! MEREKA SURUH TOLAK DISKRIMINASI KAUM TAPI MEREKA YANG MENGAMALKANNYA??
5:14PM STEVEN LONGMATILAH MELAYU BABI GEMUK MAK DIA!!
-------------------------------------------------

BIADAP!!! SEOLAH-OLAH KITA ORANG MELAYU HANYA MELUKUT DI TEPI GANTANG! SUDAH CUKUP DENGAN KUTUKAN & HINAAN KEPADA ORANG MELAYU. MARI KITA BUKTIKAN SIAPA YANG PERLUKAN SIAPA!
MARI KITA LANCARKAN BOIKOT ROTI MASSIMO INI KERANA KEBIADAPAN MEREKA!

..........................................................................................................................

Tanpa Nama berkata...

KPD semua penjawat awam, Cueapacs dlm memperjuangkan proses menambah baikan SBPA, dan ianya akan selesai berperingkat.
----------------------------------
ada lagi ke ruang utk berunding, rasanya mcm semua dah tertutup. apa2 pun pru-13 nanti akan jadi perhitungan antara semua PA dgn MaJIKAN kita. PA berkuasa utk menentukan siapa majikan yg mereka inginkan.

Askar Akayev berkata...

INI ADALAH KOMEN PEMBACA YANG DISARING DARI BLOG PPIM SIRI 1

Blogger probro said...

Dalam hal ini, nampak sangat orang cina berpakat mencari pasal dengan org melayu. Mereka mungkin tidak berani melakukan serangan secara terbuka. Tetapi mereka secara berpakat melancarkan serangan halus dengan memboikot dan memburuk-burukkan perniagaan milik melayu,

Perkara ni saya rasa memang dah berlaku sekian lama dan mungkin kita saja yang tidak sedar atau mengambil pot memandangkan ianya tidak secara direct ditujukan kepada keluarga kita. Namun jika kita tanya kawan-kawan yang berniaga, mereka dengan mudah boleh cerita betapa mereka sekian lama menghadapi boikot secara pakat oleh bangsa cina.

Kalau beli bahan mentah untuk diproses jadi produk keluaran melayu seperti makanan ayam, telur, beras,tepung, susu, kopi, ikan, sayur, buah-buahan atau bahan keperluan pembinaan seperti simen, kayu, paku, skru, besi, atau apa saja yang kita beli daripada mereka. Mereka akan mengenakan harga lebih tinggi daripada bangsa lain.

Ini menjadikan kos pengeluaran dan pembinaan kita lebih tinggi. Para pengguna melayu pula macam tak ada hati langsung untuk menolong sesama kita usahawan melayu sebaliknya hanya mencari yang lebih murah dan mudah.

Akhirnya perniagaan melayu menjadi malap dan bungkus. Akibatnya amat kuranglah institusi perniagaan melayu dan anak-anak kita terpaksa bekerja jadi kuli batak bangsa lain. Salah melayu tidak sokong melayu dan akibatnya anak-anak kita yang tanggung jadi bahan maki hamun cina sampai mati.

Malah ada kes yang dilapurkan anak-anak melayu jadi habuan seks bos-bos cina mereka. Diajaknya anak kita yang kerja sebagai marketing atau pembantu pejabat ke luar negara untuk urusan perniagaan dan diperdaya untuk ditiduri dan dijadikan habuan seks sampai puas dikerjakan mereka.

Dendam mereka kini makin membara kerana mereka melihat melayu semakin lemah dan berpecah, tiada siapa nak pertahankan nasib anak2 melayu.

Kini mereka secara jelas cuba menjatuhkan gardenia. Mungkin kerana gardenia tidak lagi membeli tepung kilang fmm milik robert kuok yang didapati mengandungi protin babi.

Tepung untuk permit impot ap subsidi yang kerajaan bagi dibeli dengan kualiti yang paling rendah, kalau di negara china tepung gred ini digunakan oleh kerajaan china untuk membuat makanan babi. Tepung ini lah yang diimpot oleh robert kuok utk rakyat malaysia.

Tepung ini dicuci bleaching dan ditambahkan protin babi supaya menepati spesifikasi.

Impot makanan babi, kemudian dia claim subsidi bernilai ratusan juta setahun.

Ertinya rakyat malaysia sama taraf dengan babi. Kalau kita makan roti biasa yang menggunakan tepung gred ini umpamanya roti canai, capati, atau roti massimo ertinya kita makan roti babi.

Inilah kerja robert kuok yang mendapat ap special tepung dan gula selama 50 tahun oleh kerajaan malaysia. Sama macam ananda krishna mendapat special broadcasting permit selama 30 tahun.

Askar Akayev berkata...

Bila gardenia enggan membeli tepung fmm robert kuok kerana terbukti ada dna babi, dia naik bengang dan membuka kilang roti massimo. Yang baghalnya, dia ambil pulak budak melayu bekas manager kilang gardenia untuk jadi ketua kilang massimo dan meniru semua produk gardenia.

Sebagai seorang journalist melayu, saya memiliki network besar untuk mengorek aktiviti robert kuok. Saya kira, segala kekayaan dia dengan harta berbillion dengan bot bernilai 20 billion adalah memang betul dia ni tycoon.

Saya amat sakit hati ketika wawancara dengan robert pengimpot tepung babi ini. Adakah patut dia kata kekayaannya bukan berasas dari malaysia sahaja kerana dia memiliki harta perniagaan berbillion di china dan seluruh asia.

Apa yang benar dan pasti, robert memang memulakan perniagaannya dari malaysia dengan bantuan tun mahathir. Kalau tun tidak membuka peluang untuknya nescaya dia masih duduk jual hand phone di petaling street.

Dalam career saya tidak boleh melepaskan geram saya. Tetapi di bog ini saya ingin meluahkan isi hati saya yang terpendam selama ini tanpa perlu bahasa persuratan sangat.

Saya kira kerajaan dah terlebih bagi muka.

Robert dah kaya vincent tan dah kaya, ananda pun dah kaya, apa lagi mau bagi special ap. Bagilah pada orang lain pulak.

Melayu punya ap bukan macam mereka special ap, ertinya tiada orang lain boleh impot. Melayu punya ap boleh impot kalau mampu dan orang lain juga boleh dapat ap yang sama.

Mereka punya ap lain, exclusive ap. Tiada siapa boleh import melainkan mereka.

Kalau beginilah caranya, lebih baik kerajaan cari satu daerah dan bagi mereka jadi raja, malah kuasa mereka lebih dari raja kerana raja melayu pun tidak dapat special ap.

Produk roti massimo pula sudah sah menjadi senjata mereka menyerang kepentingan dan perniagaan melayu.

Dalam senario lain, robert kuok yang menguasai golden screen cinema dengan rakusnya menghalau semua stall outlets jenama 1901 milik melayu dan menciplak konsep yang sama diletakkan dalam rangkaian panggung wayang gsc. Produk makanan diambil dari sumber yang kita tak tau halal ke haram.

Jelas mereka ini benci dan anti melayu.

INI ADALAH KOMEN PEMBACA YANG DISARING DARI BLOG PPIM SIRI 2

Puas hati saya dapat menulis seperti ini, tidak dalam akhbar yang saya bekerja sekarang. Namun atas rasa cintakan agama dan bangsa saya luahkan jua perasaan ini. Maaf kalau saya terkasar bahasa.

Soalnya, apakah tindakan kita? Fikirkanlah bersama.

Boikot tetap boikot massimo.

CUEPACS berkata...

PERHATIAN.DIHARAP JANGAN BERMAIN DENGAN ISU PERKAUMAN DILAMAN WEB INI.ANDA SEDANG DIPERHATIKAN DAN DIKESAN.TINDAKKAN UNDANG-UNDANG BOLEH DIAMBIL.HARAP MAKLUM.

Tanpa Nama berkata...

GURU CEMERLANG DG52 berkata...
masa aku mengajar kat depan kat sekolah..korang tido kat belakang, malas belajar, hisap rokok, jadi taiko, tengk porn, tak dengar kata, pandai melawan...dah besar ..tak dapat jadi cikgu, tak dapat jadi PTD, marahkan cikgu..matahkan PTD, marahkan Najib...sebelum ni sokong kerajaan , now nak bertukar arah/ adaker aku kesah...org macam ni dari kecik memang asyik membangkang..sebab tu bila pak lah bagi kenaikan 40% masa 2007 dulupun..puak-puak pemalas ni pun sokong DAP ....ptuii
---------------------------------
banyak sungguh air ludah GURU CEMERLANG DG52. mesti jenis yg kalau bercakap air liur penuh terkumpul kat kiri dan kanan mulut bewarna putih....yeakkkkk!

Tanpa Nama berkata...

SBPA adalah exit polisi utk kerajaan BN. PERIOD

Tanpa Nama berkata...

KPD semua penjawat awam, Cueapacs dlm memperjuangkan proses menambah baikan SBPA, dan ianya akan selesai berperingkat.
----------------------------------
ada lagi ke ruang utk berunding, rasanya mcm semua dah tertutup. apa2 pun pru-13 nanti akan jadi perhitungan antara semua PA dgn MaJIKAN kita. PA berkuasa utk menentukan siapa majikan yg mereka inginkan.

Rabu, Januari 04, 2012 8:35:00 AM

-----------------------------------

Apa yg trtutup, 15hb jan dh dekat ker yg rasa trtutup? Tu punya tarikh last sain skim sbpa. Perjuangan Pak Omar bukan tamat pd tarikh tu. Pelan2 la kita tunggu. Ari ni jer 4hb jan dh umum gaji minimum rm900. Hampir 10juta yg suka. Operator kilang semyum lebar.

Kan Pak Omar suruh kita sain dulu, yg lain tu, dia tau ler kerja yg nk kena diperjuangkan. Sekurang2nya Pak Omar masih memperjuang hak2 PA...

Tanpa Nama berkata...

hidup kasim...
perjungan kasim wajar dicontohi

Tanpa Nama berkata...

Ini adalah realiti kehidupan, golongan yang makin kaya akan terus dengan keseronokkan, golongan yang ditindas akan terus dihimpit kemiskinan. Inilah 1Malaysia, hanya sekadar retorik semata-mata.

Zaman Jahiliah Muncul Kembali

Tanpa Nama berkata...

Ini semua berpunca dari perangai bangang pegawai atasan yang tamak haloba tapi tidak memikirkan rantaian kesan akibat perbuatan mereka itu. Penjawat awam telah jatuh motivasi untuk bekerja, selama ini bertungkus lumus untuk kemajuan jabatan, tapi akhirnya begini balasan pihak JPA dan juga PM kepada penjawat awam yang berhempas pulas menjayakan sistem penyampaian kerajaan, sungguh menyedihkan, sungguh terkilan, rasa sangat terhina kerana diperkotak katikkan oleh golongan atasan yang begitu zalim dan kejam.

Kembali Nya Zaman Firaun

Tanpa Nama berkata...

Jika seorang profesional masuk kerja kerajaan dengan PhD. Gaji mungkin lebih sikit dengan PTD yang baru masuk. Tetapi profesional kena tunggu 10 tahun untuk ketangga seterusnya. Tetapi PTD 5 tahun sudah naik 2 tangga! Sebabnya dasar yang dibuat PTD hanya mementingkan PTD tidak golongan lain. Inilah yang menyebabkan demoralize. Inilah yang perlu diubah dan diperjuangkan. Jika ini diubah barulah nampak adil. Tetapi oleh kerana PTD yang buat dasar maka itulah realitinya.

Realiti Akhir Zaman.. Agama Atas Nama Sahaja, Yang Benar disembunyikan Demi Membuncitkan Diri Sendiri

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

diberi betis nakkan peha..manusia tamak haloba tak tau berseyukur...masa tahun 2007..diberi 40% pun masih melalak cam anjing dan peminta sedekah

Selasa, Januari 03, 2012 6:48:00 PM

..........................

Penulis diatas ini angkuh dan sombong... Ptuiiii

Tanpa Nama berkata...

nk bg tau laa, ada PA(juruteknik j17) dh keje 8 tahun pas tu dapat memangku sementara gred j22 elaun ng gaji dpt rm2527, tp masuk SBPA Gred JA3-1.gaji ng elaun rm2440,rm 87 beza tu.kalau tgk gaya turun gaji laa plak.perkara ini terjadi sebab pihak JPA serta merta minta stop pembayaran elaun memangku mulai 1.1.2012(kenapa ini terjadi).

KUMPULAN SOKONGAN SESTGH JABATAN;
---------------------------------
keje sampai 8 tahun baru blh naik pangkat, itu pun memangku,dh memangku ditarik balik plak pangkat(MASUK SKIM SBPA).

PROFESSIONAL N PENGURUSAN
-------------------------
gred41 Keje 3 thn dpt memangku ke gred44 thn ke 4 cofom jwtn gred44.thn ke7 memangku plak gred48 thn ke8 cofom gred48

siapa yg patut ambil perhatian masalah ni.JPA ke KEMENTERIAN ke JABATAN ke??????

Pemerhati Politik berkata...

Muhyiddin yang kita kenali merupakan Bekas MB Johor yang tidak disukai oleh Ayahanda Sultan Johor sekarang. Sebab itu beliau telah dilucutkan jawatan serta merta pada masa dahulu berkaitan soal tanah di Johor.
Muhyiddin juga tidak disenangi oleh pucuk kepimpinan UMNO termasuk PM sendiri. Tiada dalam sejarah pentadbiran negara, orang no.2 negara hanya di lantik sebagai menteri pendidikan sahaja.
Sedangkan jawatan tertinggi dalam negara ialah Kewangan dan pertahanan.
Ini bukan cerita yang direka-reka. Ini adalah kenyataan dan fakta.
Sekian. Terima Kasih.

nota : Pemimpin yang telah hilang keyakinan pada pemimpinnya sendiri mungkin amat sukar diterima rakyat walau sehebat mana kepimpinannya sekarang. renungkan..

Tanpa Nama berkata...

jom kita belanja kasim 16 januari 2012..gaji baru masuk...yebedabedu!!!!!!!!terima kasih BN!

Tanpa Nama berkata...

Kalau nak tau semua PA senior teraniaya...tak payah cerita satu2 skim je.
Tapi yang kita berdentum dentam kat sini ni ada ke sesapa dari pihak berkenaan ambik pot?
Menteri, KSN ada yg kisah kat tulisan disini. Setakat ni tak dengar pun KSN bercakap...balik2 KPPA...
Civilian kat Bukit Aman..disebut civilian sebab bahasa tu la yang selalu digelar kepada PA yg kena tendang ke PDRM...sampai hari ni tak tau hujung pangkal lagi paper option. Belum nampak lagi. Ada pihak JPA nak ambil tau. Kalau tanya JPA, jawapan mengecewakan. Dah tendang ke tempat org sombong2 tu, pandai2 la nak hidup...
PTD baru beberapa hari hantar ke Bukit Aman, minta tukar dapat pulak...tinggal la skim N dan F terkontang kanting tengok lagak tuan2 polis...
Dulu hormat sangat tapi bila dah tengok depan mata lagak kebanyakan dia orang ni...kami macam warga kelas kedua. KPN entah tau entah tidak PA wujud kat bawah batang hidung dia...

Tanpa Nama berkata...

Takbir!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Masalah rempit tu tak setel lagi sejak tahun 80an lagi Tan Sri

KASIM DAP berkata...

Satu sumber mengatakan si Kasim ni adalah mata2 DAP yg menyelinap masuk secara tidak sah di kalangan PA bagi mempengaruhi PRU yg akan datang.
Ini kerana perjuangannya hanya berbelakangkan tabir. Setiap komen2nya bermula dari serangan Cueapac, JPA dan kini terus kepada kerajaan termasuk PM skrg.

KPD semua penjawat awam, Cueapacs dlm memperjuangkan proses menambah baikan SBPA, dan ianya akan selesai berperingkat.

Apa yg diperjuangkan kasim hanya utk menaikkan kemarahan golngan PA. Pastikan para PA tidak mudah terpengaruh dgn bisikan si KASIM DAP ini yg bertopengkan syaitan.

Kasim DAP berkata...

Satu sumber mengatakan si Kasim ni adalah mata2 DAP yg menyelinap masuk secara tidak sah di kalangan PA bagi mempengaruhi PRU yg akan datang.
Ini kerana perjuangannya hanya berbelakangkan tabir. Setiap komen2nya bermula dari serangan Cueapac, JPA dan kini terus kepada kerajaan termasuk PM skrg.

KPD semua penjawat awam, Cueapacs dlm memperjuangkan proses menambah baikan SBPA, dan ianya akan selesai berperingkat.

Apa yg diperjuangkan kasim hanya utk menaikkan kemarahan golngan PA. Pastikan para PA tidak mudah terpengaruh dgn bisikan si KASIM DAP ini yg bertopengkan syaitan.

JPA pengkhianat BN berkata...

Tanpa Nama berkata...
Kepada pihak kerajaan penjawat awam telah banyak bersabar dengan karenah lepas tangan kerajaan yang membiarkan petualang-petualang di JPA membuat penindasan terhadap penjawat awam.

Ramai yang telah menyatakan pendirian mereka, kerajaan sekiranya masih nak menafikan perkara ini, dipersilakan, tetapi akibatnya pada PRU 13 kelak jangan menangis di tepi pokok kelapa sudahlah.

Kepada ADUN dan ahli parlimen Barisan Nasional, bersiap sedialah untuk menempuh situasi getir dalam PRU 13, kemungkinan anda semua untuk tumbang adalah besar kerana penjawat awam telah patah hati, telah koyak rabak perasaan kami diperlakukan dengan begitu kejam oleh JPA tapi tidak dipedulikan oleh mana-mana ADUN dan ahli parlimen Barisan Nasional.

Ini bukan omong kosong atau setakat nak menakut-nakutkan pihak kerajaan dan ahli politik kerajaan, tapi ini adalah hakikat bahawa gelombang penentangan yang paling serius dari penjawat awam terhadap kerajaan makin hari makin begitu bergelora, cuma kerajaan tidak nampak saja kerana penjawat awam tidak mahu terikut dengan rentak di negara luar, kami masih berkerja kerana Allah dan kami berkhidmat untuk masyarakat, tetapi pada PRU 13, maka pihak kerajaan sekarang dan ahli politik Barisan Nasional bersiap sedialah dengan segala kekuatan semasa pengumuman keputusan di setiap DUN dan parlimen kerana anda semua berkemungkinan besar akan rebah satu persatu.

Penjawat awam telah bersikap rasional dengan tidak berdemontrasi dijalanan atau mengadakan piket kerana kami penjawat awam memikirkan kepentingan awam lebih utama, tetapi dalam isu politik, masa PRU 13 pihak kerajaan faham-faham sajalah apa yang berkemungkinan besar yang akan terjadi. Tsunami politik PRU 12 akan lebih dahsyat pada PRU 13 nanti kerana bukan setakat tsunami, malahan gempa bumi dan letupan gunung berapi politik akan meledak dengan begitu hebat untuk menumbangkan Barisan Nasional yang telah selama lebih 57 tahun pada tahun ini sekiranya PRU 13 diadakan pada tahun ini, kalau PRU 13 diadakan pada tahun hadapan pun Barisan Nasional akan ditumbangkan juga kerana masa itu lagi kuat penentangannya kerana gabungan penentangan penjawat awam dengan ahli masyarakat yang geram dengan perkhidmatan awam yang makin tunggang langgang hingga menyusahkan mereka.

Oleh itu ada pemikiran, maka fikirkalah.

Kasim.
enchik kasim molek benar kiranya tuan panjangkan meail nie dan lain2 komen tuan kepada PM dan TPM, bior depa tau sebab depa tak baca pun blog nie,

dan aku salah sorang yang akan mengikut ABU kiranya sbpa tidak diubah jadual gaji, dll lagi.

ASAL BUKAN UMNO , buktikan dengan Parlimen PUTRAJAYA, bior jusa dan premier yang pangkah BN, kaum tertindas baik gaji, senioriti pangkah parti lain,,, ajar bior depa kenal saper tuan saper lawan.

Tanpa Nama berkata...

terima seadanya

Tanpa Nama berkata...

JPA pengkhianat BN berkata...
Tanpa Nama berkata...
Kepada pihak kerajaan penjawat awam telah banyak bersabar dengan karenah lepas tangan kerajaan yang membiarkan petualang-petualang di JPA membuat penindasan terhadap penjawat awam.
------------------------------------
bye2 bn!

Tanpa Nama berkata...

Renungan dari Hadith

Al-Hadith : Daripada Imam Tirmizi daripada Saidina Ali (R.A) yang bermaksuda;
Apabila umatku telah melakukan 15 perkara,
maka bala pasti akan turun kepada mereka.
Lalu ditanya tentang apakah itu wahai Rasulullah ? Jawab Baginda :

Apabila hasil kekayaan Negara hanya beredar dikalangan golongan tertentu sahaja
Apabila amanah dijadikan satu sumber dalam mengaut keuntungan

Tanpa Nama berkata...

PRU 13 bulan Februari 2012 ? confirm ke tidak??
.. he . he tak sabor dah niii..

J22/J26 berkata...

mbaMohon dipertimbangkan bagi Juruteknik gred J22 & J26 yang memiliki sijil kejuruteraan Politeknik @ yg telah memegang gred tersebut melebihi 10 tahun,dihargai pengalaman & kekananannya dgn diberi gred JA3-2 untuk membezakan kami dari gred J17 yang baru lantik ke JA3-1.

Tanpa Nama berkata...

J22/J26 berkata...

mbaMohon dipertimbangkan bagi Juruteknik gred J22 & J26 yang memiliki sijil kejuruteraan Politeknik @ yg telah memegang gred tersebut melebihi 10 tahun,dihargai pengalaman & kekananannya dgn diberi gred JA3-2 untuk membezakan kami dari gred J17 yang baru lantik ke JA3-1.

Khamis, Januari 05, 2012 3:54:00 PM

--------------
dibagi lembu, nak gajah...

Tanpa Nama berkata...

sebenarnya lebih banyak manafaat kepada pemimpin UMNO yang nak mengekalkan kuasa mereka memerintah negara

Tanpa Nama berkata...

elok jiga jadi menteri dulu masa jadi guru hidup miskin, bila jadi menteri dah kaya raya

Tanpa Nama berkata...

1. Sekarang ini jurang gaji antara pekerja atasan dan bawahan PA sangat jauh. Untuk membetulkan keadaan ini maka :
a) Kenaikan gred kumpulan pengurusan janganlah terlalu cepat. misalnya ada pegawai dalam 5 tahun dua kali kenaikan gred. Dalam keadaan ini mereka akan cepat sampai gaji maksima. Sebagai bandingannya kumpulan pelasaan/sokongan mengambil masa 15 tahun untuk satu kenaikan gred.
b) Gaji kumpulan pengurusan maksima terlalu tinggi, mencecah RM12,000 sebulan. Adakah ini manasabah, bukankah ini terlebih bayar (overpaid). Ini akan membebankan belanjawan perkhidmatan. Tak hairanlah kalau setiap tahun ada defisit

2. Walau bagaimanapun usaha untuk menamatkan perkhidmatan kakitangan bermasaalah adalah disokong. Ada sedikit kakitangan yang merugikan kerajaan sahaja dan terlibat dalam hal disiplin. Misalnya melawan ketua hingga menumbuknya. Orang begini selayaknya dibuang kerja sahaja.

Tanpa Nama berkata...

Kenapakah gred FT(juruteknik komputer) tidak disentuh langsung.?
sedangkan mereka ini adalah lepas sijil dan diploma politeknik

Nur haura afeeya berkata...

Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉
Assalamualaikum salam sejahtera warga group📢

1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit gout kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba saya ni. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

3) banyak pengalaman dah saya berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan gout. Ramai yg dh pulih.

4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dan lain lain

5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.


Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .💪🏼


▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.

..........................................................................
▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
....................................................................................................................................................
▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah semakin sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
..........................................................................

▪️ Kanser Limforma B - cel tahap 4

En Shahrizal Taib, 41 tahun, pesakit kanser Limforma b cell tahap 4 ketulan di paru paru 8 cm pernah kena tebuk paru2 sebab berair ,tahun 2020. Dia mula minum jus herba pada tahun 2021. Pernah jalani kimoterapi 8kali dan radioterapi 15kali. Dia minum jus herba ini semasa dalam kimoterapi dan badan terasa bertenaga, tidak mengganggu proses kimo malah amat memberi tenaga tidak seperti pesakit lain yg tak minum herba. Herba bukan beri tenaga saja tp merawat sampai sembuh.


Call order wasap@call- En Mohd Zuhairi Bin Noordin- 017-4687570