SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

29 Disember 2011

DON'T SACRIFICE TARGETS

The Star
29/12/2011



THE Public Service Department (PSD) and Cuepacs deserve to be congratulated for concluding an agreement so quickly after the Prime Minister intervened to ask for an early settlement of the dispute.

It has turned out to be a New Year’s gift to the Government’s 1.4 million employees, which we hope will benefit the nation and the public too!

The public, like Cuepacs and the Government, will be generally “relieved” over this agreement coming as the year goes out.

However, there would be some public concern that the “on the spot amendments” made during the hurried negotiations may not have adequately taken into account the high price that we have paid, for the improvements in the Public Service New Remuneration Scheme (SBPA).

Firstly, the apparent improvements to SBPA are actually concessions made to Cuepacs, to reduce the Annual Performance Evaluation Report marks, from 75% to 65%, for a salary increase.

This means that the PSD  has sacrificed the performance targets to make it easier for civil servants to qualify for salary increments .

The public will legitimately ask whether this lowering of performance standards justify higher tax expenditure, especially when the Government has committed itself to cutting its growing budget deficits?

Secondly, another major concession given to Cuepacs is to lower the marks for the Exit Policy (i.e. leaving the service for inefficiency), from 70% to 60 % .

The duration of poor performance is also now extended to 12 months from the proposed six months.

The question is why should we tolerate poor performance at 60% and for as long as one year?

However, the agreement to hold joint consultations every three months is laudable.

This will enable more opportunities to encourage Cuepacs to come up with ways and means of raising quality standards in the public service, instead of concentrating mainly on salary increases.

These consultations should additionally improve public sector employer/employee relations and understanding of good governance and hopefully reduce financial wastage and corruption?

It is hoped that during these quarterly consultations, the Government will also brief Cuepacs’ leaders on the national economic and budget performance.

This broader consultative approach will help to enhance Cuepacs’ appreciation that more concessions and subsidies will not help us achieve our Vision 2020 goals .

Cuepacs must realise that unless their productivity and efficiency improve even more than the rising cost of the salary improvements, which in many areas exceed the employees in the private sector, the economy will be burdened with larger Budget deficits and more debt.

Our economic progress and sustainability must be protected, just like our security and defence, at all cost.

However, we congratulate the Government/PSD and the Cuepacs for the successful conclusion of the SBPA before the New Year.

TAN SRI RAMON NAVARATNAM,

Chairman,

ASLI Center of Public Policy Studies.


955 ulasan:

1 – 200 daripada 955   Terbaru›   Baru»
Penjawat awam pro SBPA berkata...

syabas cuepacs dan JPA....syabas dan tahniah juga yg bekerja keras disebalkik tabir seperti KPPA, PTD di JPA dan KSP...anda semua sememangnya terbaik di Malaysia!

East berkata...

betul tu....yang penting kita setel semua perkara ini satu persatu....

Guru NUTP berkata...

kami majoriti penjawat awam bersatu menyokong sepenuhnya SBPA....syabas Najib dan KPPA....

GURU DG41 berkata...

Tan Sri....thanks 4 ur concern....sekarang kami penjawat awam gembira...alah..setakat bising sikit tu biasalah...masa SSB nak ke SSM dulu pun lagi kecoh...lama-lama senyaplah...

Tanpa Nama berkata...

Dalam isu SBPA ini, bukannya isu exit policy itu saja, malahan dari segi kekananan gred yang tunggang langgang hingga boleh menjejaskan operasi jabatan hinggakan lepas ini tak tahulah siapa yang akan beri arahan, siapa yang akan terima arahan, siapa yang akan memantau dan siapa yang akan dipantau, malahan yang lagi penting adalah siapa yang akan bertanggunjawam dalam sesuatu perkara dalam mencapai objektifnya bila gred penyelia telah disamakan dengan gred yang diselia. Malahan gred lain yang dianak tirikan sekian lama seperti S, N, W, dan sebagainya bagaimana pula?

Selain itu kenaikan gaji mengikut markah dalam LNPT yang mana sekiranya naik markah sekian-sekian akan naik sekian ringgit, apakah formula dalam kenaikan gaji berkenaan kerana dalam sifir gaji SBPA tidak ada sistem kenaikan gaji sedemikian rupa? Di manakah kerani gaji akan merujuk untuk buat kenaikkan gaji tahunan seseorang kakitangan atau pegawai itu? Ini juga adalah kelemahan SBPA, tapi tidak diperincikan oleh JPA.

Berkenaan dengan bebanan kos kerajaan, boleh pula PTD, JUSA dan Turus dinaikkan gaji mereka beribu-ribu ringgit hingga RM 7 ribu menjadi berbelas ribu ringgit sebulan? Malahan dari segi kenaikan harga barang selepas ini, golongan yang melahap segalanya dalam SBPA akan gembira dan membeli belah sesuka hati kerana gaji sudah berbelas ribu sebulan campur dengan elaun itu dan ini mungkin mencecah lebih dari RM 20 ribu sebulan, boleh beli kereta baru berbiji-biji sedangkan penjawat awam yang hanya naik RM 50, terpaksa mengikat perut dan mencatu makanan untuk keluarga akibat kenaikan gaji yang rendah tetapi kenaikan harga barang yang tinggi akibat kenaikan gaji pegawai atasan yang sudah bergaji berpuluh ribu ringgit sebulan selepas ini.

Negara ini akan mengalami berbagai krisis selepas ini dengan krisis ekonomi yang menjadi caca marba akibat dasar yang mengarut oleh pihak kerajaan, kemudian akan menjadi krisis sosial di mana kejadian jenayah akan meningkat akibat tekanan faktor ekonomi, selain itu perkhidmatan awam akan merosot akibat penjawat awam yang telah jatuh motivasinya apabila diperlakukan dengan begitu kejam oleh pihak kerajaan yang hanya menjaga pegawai atasan saja sedangkan penjawat awam yang bertungkus lumus dibiarkan ditindas dan diainaya. Ini akan mencetuskan masalah politik akibat berbagai tekanan yang berlaku dalam negara dengan tekanan ekonomi, tekanan sektor awam yang telah tunggang langgang, dan macam-macam tekanan, akan mencetuskan masalah yang besar pada negara.

Pihak yang berkenaan perlu fikir dengan mendalam, jangan ingat perkara ini mudah kerana ia melibatkan banyak perkara dan sekiranya masalah telah timbul dengan begitu dahsyat akibat dasar yang tidak betul, maka pada masa itu nak memperbaikinya adalah suatu perkara yang amat rumit, di saat itu apakah kerajaan sanggup dan mampu menangani masalah yang bertimpa-timpa hingga menjerumuskan negara ke arah kehancuran? Apakah pihak-pihak yang sekarang ini seronok berpuas hati dan gembira dapat melahap semua manfaat dalam SBPA apa bila keadaan masalah dan segala krisis itu berlaku?

Sebagaimana yang saya nyatakan sebelum ini, kerajaan jangan telalu memperjudikan bahawa segalanya akan selesai dengan begitu mudah dan penjawat awam akan terima SBPA sekiranya dipaksa berbuat demikian, banyak faktor sampingan yang saya nyatakan di atas akan berkait rapat hingga mencetuskan masalah yang akan memberi masalah kepada kestabilan negara. Renung-renungkanlah.

Orang yang berfikiran jauh akan memikirkan demi kepentingan awam, tapi orang yang berfikiran cetek dan singkat hanya memikirkan diri sendiri dan tidak pernah peduli kepada kesan dan akibat.

Kasim.

ABU Sufyan al-Bantah berkata...

syabas CUEPACS kerana berjuang kekalkan mereka yg x kompeten, kaki ponteng dan pemalas ni. tahniah sekali lagi

betullah mmg CUEPACS rela korbankan efficiency dan effectiveness kakitangan awam demi mengejar populariti. asalkan semua PA naik gaji walau bangang dan malas mcm mana sekalipun, lebih cepat negara kita menuju kearah ZIMBABWE KEDUA.

kerani cabuk berkata...

tak sabar nak tengok pay slip Januari..bagus gaji naik ni...bagus untuk ekonomi negara...semua senyum lebar..penjawat awam senyum, mydin senyum, makcik nasi lemak senyum, bank pun senyum....tahniah semua kerana naik gaji...

Azman PERKASA berkata...

kasim yang bodoh, ko faham ke x artikel ni sebelum mengulas dgn panjang lebar disulami kebodohan tu?

Tanpa Nama berkata...

sign jerlah....cakap banyak pulak....tak nak sign ..staylah dalam SSM...takde saper pun paksa....menyalak cam anjing bodo

ABU Sufyan al-Bantah berkata...

aku translate apa yg TAN SRI RAMON NAVARATNAM, Chairman, ASLI Center of Public Policy Studies ni kata.

Pertama, peningkatan yang ketara untuk SBPA sebenarnya konsesi yang dibuat kepada Cuepacs, untuk mengurangkan markah Penilaian Prestasi Laporan Tahunan, daripada 75% kepada 65%, kenaikan gaji.

Ini bermakna bahawa JPA telah MENGORbankan prestasi sasaran untuk memudahkan kakitangan awam layak mendapat kenaikan gaji.

Orang ramai secara sah akan bertanya sama ada penurunan standard prestasi ini mewajarkan perbelanjaan cukai yang lebih tinggi, lebih-lebih lagi apabila Kerajaan ini telah berjanji untuk memotong berkembang defisit bajet?

Kedua, satu lagi konsesi utama yang diberikan kepada Cuepacs adalah untuk mengurangkan tanda-tanda untuk Dasar Keluar (iaitu meninggalkan perkhidmatan kepada ketidakcekapan), dari 70% kepada 60%.

Tempoh prestasi yang lemah juga kini diperluaskan kepada 12 bulan daripada enam bulan yang dicadangkan.

Persoalannya adalah mengapa kita perlu bertolak ansur dengan prestasi yang lemah pada 60% dan selama satu tahun? Satu tahun rakyat awam akan berdepan dengan ketidakcekapan ini.

Walau bagaimanapun, perjanjian untuk mengadakan rundingan bersama tiap-tiap tiga bulan patut dipuji.

Ini akan membolehkan lebih banyak peluang untuk menggalakkan Cuepacs akan datang dengan cara dan kaedah meningkatkan taraf kualiti dalam perkhidmatan awam, dan bukannya memberi tumpuan terutamanya kepada kenaikan gaji.

Perundingan ini tambahan perlu meningkatkan hubungan majikan / pekerja sektor awam dan pemahaman tentang tadbir urus yang baik dan diharap dapat mengurangkan pembaziran kewangan dan rasuah?

Adalah diharapkan bahawa semasa perundingan suku tahun ini, Kerajaan akan juga mengajar pemimpin-pemimpin Cuepacs mengenai prestasi ekonomi negara dan bajet.

Ini pendekatan perundingan yang lebih luas akan membantu untuk meningkatkan penghargaan Cuepacs bahawa lebih banyak konsesi dan subsidi, LANGSUNG tidak akan membantu kita mencapai matlamat Wawasan 2020 kita.

Cuepacs mesti sedar bahawa melainkan jika produktiviti dan kecekapan mereka memperbaiki lebih daripada kenaikan kos peningkatan gaji, yang dalam banyak bidang melebihi pekerja di sektor swasta, ekonomi akan dibebani dengan defisit Belanjawan yang lebih besar dan lebih banyak hutang.

Kemajuan dan kemampanan ekonomi kita mesti dilindungi, seperti keselamatan dan pertahanan kita, pada kos semua.

Tanpa Nama berkata...

Azman PERKASA Khamis, Disember 29, 2011 9:58:00 PM, saya memahami artikel berkenaan, apa yang saya utarakan adalah apa yang hakikat sebenar. Cuma kamu saja yang tak memahami apa yang saya tulis walaupun saya tulis dalam bahasa Melayu.

Saya menyokong kenyataan Tan Sri Ramon Navaratnam berkenaan exit policy, isu rasuah dan penyelewengan, isu bebanan kewangan kerajaan, tetapi saya menerangkan hakikat apa yang berlaku dalam SBPA, terutama bila berkenaan bebanan kewangan kerajaan, apahal kenaikan untuk PTD, JUSA dan Turus boleh naik gaji hingga RM 7 ribu menjadikan gaji mereka berbelas ribu dicampur elaun itu dan ini menjadi lebih kurang RM 20 ribu sebulan? Kamu yang sebenarnya tidak jelas dengan apa yang saya tulis, malahan perkara berkenaan kekananan gred yang akan menjejaskan operasi jabatan, masalah kenaikan gaji yang begitu ketara bezanya hingga menyebakan kenaikan harga barang adalah perkara yang benar, saya tidak mempertikaikan kenyataan Tan Sri Ramon Navaratnam, cuma kamu saja yang tak faham bahasa.

Kasim.

Tanpa Nama berkata...

nak gaji besar senang jer...belajar.. sambung ke OUM senang jer...pastu apply balik or KPSL ke 41....perform baik2..terus jadi JUSA...diaorg jauh lg pening, setiap keputusan jika salah akan dipertanggungjawabkan....keje pelaksana 10000 kali ganda lg senang...

Tanpa Nama berkata...

Betul la kassim tu, yg buat gaji punya otak yg bodoh asalnya. Sebab tu menyusahkan kasim dan PA lain bila barang naik nanti. Asalnya siapa yg bodoh ni?

Tanpa Nama berkata...

BEKERJALAH DENGAN IKHLAS..JGNLAH TERLALU MEMANDANG PADA PANGKAT DAN JAWATAN YANG DIKEJAR, SUATU MASA SEMUA YG ADA AKAN DITINGGALKAN.

Tanpa Nama berkata...

Kerajaan telah membuat kesilapan dengan memperkenalkan SBPA yang berbeza seperti yang dibentangkan semasa bajet, dalam bajet SBPA pada dasarnya mempunyai kebaikan untuk pembangunan negara, tetapi apabila pekeliling SBPA diubah suai sesuka hati oleh pegawai atasa di JPA dan kuncu-kuncunya dengan disokong oleh kerajaan, akhirnya SBPA menjadi caca marba dan menyusahkan penjawat awam dan merosakkan operasi jabatan dengan perjawatan yang keliru selain KGT yang caca marba sudahlah KGT tidak mengikut kenaikan mengikut tarikh dalam SSM hingga ada yang patutnya Januari dalam SBPA naik gaji pada bulan Julai atau Oktober, ini entah si pandir mana yang buat formula gila sedemikian, itu sudah ainaya penjawat awam yang kerugian beratus ringgit setiap tahun akibat KGT yang serabut dan tidak tentu arah.

Berkenaan exit policy, saya setuju untuk memberhentikan penjawat awam yang bermasalah, tetapi dari segi perlaksanaan, kemudian kenaikan gaji mengikut peratusan dalam LNPT, ada ke dalam sifir gaji SBPA? Benda ini tak ada, jadi kerani gaji nak rujuk di mana untuk buat kenaikan gaji yang tidak ada dalam sifir gaji SBPA? JPA sendiri keliru kemudian menyusahkan orang saja.

Kepada orang yang tak faham pasal sumber manusia, anda memang akan tuduh itu dan ini dan anggap benda kecil sedangkan perkara itu amat serius, ini kerana anda tidak tahu pengurusan sumber manusia dan anda hanya pedulikan kenaikan gaji anda yang akan anda pelahap sepuas-puasnya terutama golongan pegawai atasan yang akan pelahap dengan rakus segal manfaat dalam SBPA.

Oleh itu renungkan tulisan saya ini dan fikirlah dengan sedalam-dalamnya:

Orang yang berfikiran jauh akan memikirkan demi kepentingan awam, tapi orang yang berfikiran cetek dan singkat hanya memikirkan diri sendiri dan tidak pernah peduli kepada kesan dan akibat.

Kasim.

Tanpa Nama berkata...

aku sokong SBPA...terbaik dalam sejarah perkhidmatan awam...org yg gubal skim ni memang genius!

Tanpa Nama berkata...

no. komen SBPA ni memberikan impak kebaikan or tidak..sy hanya berserah pada tuhan. terima je sbpa ni.

jgnlah risau..andai sbpa ni ade agenda tersembunyi baik mahupun buruk.org yg buat sbpa ni akan menjawab di akhirat kelak dengan 1.4 juta PA..bukan senang tu..so kita bertawakal setakat usaha yg mampu

Tanpa Nama berkata...

Tanpa nama Khamis, Disember 29, 2011 10:18:00 PM, kamu ini jenis buta tuli, sokong tanpa memeriksa.

Berbagai masalah dalam SBPA telah saya terangkan, tetapi ada lagi yang masih tidak faham-faham atau sengaja buat tak faham kerana nak melahap segala kepentingan dalam SBPA untuk golongan atasan, mereka ini amat takut sekiranya SBPA dipinda dan diperbaiki kerana mereka takut peluang mereka untuk pelahap itu dan ini dalam SBPA akan terjejas. Mereka ini tidak pernah pedulikan kesan dan akibat yang akan ditanggung oleh jabatan dan negara serta masyarkat, golongan ini hanya mementingkan diri sendiri, sebab itulah mereka tanpa segan silu menindas dan mengainaya penjawat awam tanpa rasa malu dan bersalah walaupun mereka mempunya ijazah, sarjana dan ph.d, semua itu tidak sepadan dengan orang yang berfikiran rakus dan berfikir pendek demi kepentingan diri dan tidak melihat kesan dan akibat yang akan menimpa orang lain dari perbuatan mereka itu. Inilah golongan tamak dan rakus yang sanggup berbuat apa saja walaupun perbuatan mereka akan memberikan masalah keada orang lain dan negara.

kasim.

Tanpa Nama berkata...

sbpa best practice principles
sbpa and umnow one house, one taste, one action, one justice

Tanpa Nama berkata...

Kepada pihak penyamar seperti ini di apa yang saya paparkan di bawah ini saya berharap anda insaf akan perbuatan anda:

PTD elit berkata...
aku rasa aku dah give up...dah 2 minggu aku menaip komen di blog ni tapi nampaknya tiada tindakan..so aku dah decide aku nak sign SBPA juga esok...esok dateline kat tempat aku..takper kita sign dulu..protes kemudian..buat semua aku minta maaf..perjuangan aku sampai sini jer..buat semua yang dimaki aku minta maaf..buat PTD..aku minta maaf..aku harap anak aku nanti pandai macam korang semua...

kasim.

---------------------------------

baguslah kalau saudara dah benar-benar insaf....sedangkan nabi maafkan umat...

------------------------------------ Apa yang dibuat oleh penyamar berkenaan adalah sungguh memalukan sekali. Saya tidak pernah mengubah pendirian saya berkenaan perkara ini. Saya mempertahankan apa yang benar kerana saya melihat isu SBPA ini dalam konteks yang luas, bukannya seperti pegawai atasan yang membuat SBPA yang hanya mementingkan diri sendiri tapi tidak mempedulikan kesan dan akibat kepada orang lain dan negara.

Oleh yang demikian, golongan sebegini patut rasa malu dengan tingkah laku sendiri yang menyamar untuk memburukkan orang lain.

komen ini saya petik dari artikel JPA Kaji Ambil Lulusan PMR.

Orang yang berpendirian tidak mudah untuk mengubah pendirian dengan sewenang-wenangnya kecuali bila mendapat maklumat yang cukup untuk mengubah pendiriannya demi kepentingan yang lebih utama. Oleh itu saya menyangkal sama sekali penipuan seperti yang dibuat oleh Kasim Penyamar di atas yang sungguh keterlaluan berbuat sedemikian. Ini menunjukkan saya telah dijadikan target kerana kelantangan saya membela perkara yang hak dan menentang kemungkaran oleh golongan penindas dalam SBPA.

kasim.

Tanpa Nama berkata...

korang nak gaji tinggi tak..haaa..kalau nak sokong sbpa faham..kalau tak nak gaji tinggi...jgn bising

Tanpa Nama berkata...

Betul tu kasim. Aku setuju dgn kau.

Tanpa Nama berkata...

Berbagai masalah dalam SBPA telah saya terangkan, tetapi ada lagi yang masih tidak faham-faham atau sengaja buat tak faham kerana nak melahap segala kepentingan dalam SBPA untuk golongan atasan, mereka ini amat takut sekiranya SBPA dipinda dan diperbaiki kerana mereka takut peluang mereka untuk pelahap itu dan ini dalam SBPA akan terjejas. Mereka ini tidak pernah pedulikan kesan dan akibat yang akan ditanggung oleh jabatan dan negara serta masyarkat, golongan ini hanya mementingkan diri sendiri, sebab itulah mereka tanpa segan silu menindas dan mengainaya penjawat awam tanpa rasa malu dan bersalah walaupun mereka mempunya ijazah, sarjana dan ph.d, semua itu tidak sepadan dengan orang yang berfikiran rakus dan berfikir pendek demi kepentingan diri dan tidak melihat kesan dan akibat yang akan menimpa orang lain dari perbuatan mereka itu. Inilah golongan tamak dan rakus yang sanggup berbuat apa saja walaupun perbuatan mereka akan memberikan masalah keada orang lain dan negara.

Dalam isu SBPA ini, bukannya isu exit policy itu saja, malahan dari segi kekananan gred yang tunggang langgang hingga boleh menjejaskan operasi jabatan hinggakan lepas ini tak tahulah siapa yang akan beri arahan, siapa yang akan terima arahan, siapa yang akan memantau dan siapa yang akan dipantau, malahan yang lagi penting adalah siapa yang akan bertanggunjawam dalam sesuatu perkara dalam mencapai objektifnya bila gred penyelia telah disamakan dengan gred yang diselia. Malahan gred lain yang dianak tirikan sekian lama seperti S, N, W, dan sebagainya bagaimana pula?

Selain itu kenaikan gaji mengikut markah dalam LNPT yang mana sekiranya naik markah sekian-sekian akan naik sekian ringgit, apakah formula dalam kenaikan gaji berkenaan kerana dalam sifir gaji SBPA tidak ada sistem kenaikan gaji sedemikian rupa? Di manakah kerani gaji akan merujuk untuk buat kenaikkan gaji tahunan seseorang kakitangan atau pegawai itu? Ini juga adalah kelemahan SBPA, tapi tidak diperincikan oleh JPA.

Berkenaan dengan bebanan kos kerajaan, boleh pula PTD, JUSA dan Turus dinaikkan gaji mereka beribu-ribu ringgit hingga RM 7 ribu menjadi berbelas ribu ringgit sebulan? Malahan dari segi kenaikan harga barang selepas ini, golongan yang melahap segalanya dalam SBPA akan gembira dan membeli belah sesuka hati kerana gaji sudah berbelas ribu sebulan campur dengan elaun itu dan ini mungkin mencecah lebih dari RM 20 ribu sebulan, boleh beli kereta baru berbiji-biji sedangkan penjawat awam yang hanya naik RM 50, terpaksa mengikat perut dan mencatu makanan untuk keluarga akibat kenaikan gaji yang rendah tetapi kenaikan harga barang yang tinggi akibat kenaikan gaji pegawai atasan yang sudah bergaji berpuluh ribu ringgit sebulan selepas ini.

Negara ini akan mengalami berbagai krisis selepas ini dengan krisis ekonomi yang menjadi caca marba akibat dasar yang mengarut oleh pihak kerajaan, kemudian akan menjadi krisis sosial di mana kejadian jenayah akan meningkat akibat tekanan faktor ekonomi, selain itu perkhidmatan awam akan merosot akibat penjawat awam yang telah jatuh motivasinya apabila diperlakukan dengan begitu kejam oleh pihak kerajaan yang hanya menjaga pegawai atasan saja sedangkan penjawat awam yang bertungkus lumus dibiarkan ditindas dan diainaya. Ini akan mencetuskan masalah politik akibat berbagai tekanan yang berlaku dalam negara dengan tekanan ekonomi, tekanan sektor awam yang telah tunggang langgang, dan macam-macam tekanan, akan mencetuskan masalah yang besar pada negara.

kasim.

Tanpa Nama berkata...

korang nak gaji tinggi tak..haaa..kalau nak sokong sbpa faham..kalau tak nak gaji tinggi...jgn bising
====================================
Tinggi kepala hotak kau. Cu citer dgn aku. Yg turun tangga gaji dari T10 ke T5 tu aper?

Tanpa Nama berkata...

korang nak gaji tinggi tak..haaa..kalau nak sokong sbpa faham..kalau tak nak gaji tinggi...jgn bising
====================================
Tinggi kepala hotak kau. Cu citer dgn aku. Yg turun tangga gaji dari T10 ke T5 tu aper?

cikgu karim berkata...

saya budak baru belajar, apa perbezaan ketara pencen 58 dan 60 ni,,

Tanpa Nama berkata...

apa takut kalaulah gara-gara sbpa kerajaan menanggung kos banyak dan akhirnya kerajaan bankrup...kita bina kerajaan baru....cepat lagi dapat kerajaan baru...hehehe

Tanpa Nama berkata...

korang nak gaji tinggi tak..haaa..kalau nak sokong sbpa faham..kalau tak nak gaji tinggi...jgn bising
====================================
Tinggi kepala hotak kau. Cu citer dgn aku. Yg turun tangga gaji dari T10 ke T5 tu aper?

=================================
T10 ke T5 gaji u turun ke naik??? tangga turun tapi gaji naik...

Tanpa Nama berkata...

aku akan undi PR 3 sebab

1. Lampiran C ... sampai skrg aku x der jawapan... knp perlu susut ... walaupun dah terbongkar kes lanun jusa sapu rm7000 sekepala ... tapi mengapa madih susut. 2. % kenaikan. gaji dlm budget x sama... tapi masih x dijawab sebab musabab nya 3. Jusa naik RM7000 x der penjelasan juga.

Tanpa Nama berkata...

Berkenaan exit policy, saya setuju untuk memberhentikan penjawat awam yang bermasalah, tetapi dari segi perlaksanaan, kemudian kenaikan gaji mengikut peratusan dalam LNPT, ada ke dalam sifir gaji SBPA? Benda ini tak ada, jadi kerani gaji nak rujuk di mana untuk buat kenaikan gaji yang tidak ada dalam sifir gaji SBPA? JPA sendiri keliru kemudian menyusahkan orang saja.........
...............................
abang kasimmmm.. kenaikkan gaji ikut peratusn tu kan, adik nak beritahu ye, baca baik-baik ye. HANYA UNTUK JAWATAN JUSA KEATAS, Abang kasimmm oiii.. gred lain kan abang kasimmm, ikut macam biasa ye abang kasimmm.. jadi PT tak pening kan..begitu adanya...

Tanpa Nama berkata...

korang nak gaji tinggi tak..haaa..kalau nak sokong sbpa faham..kalau tak nak gaji tinggi...jgn bising
====================================
Tinggi kepala hotak kau. Cu citer dgn aku. Yg turun tangga gaji dari T10 ke T5 tu aper?

=================================
T10 ke T5 gaji u turun ke naik??? tangga turun tapi gaji naik...
==================================
Kalu turun tangga gaji tu maknanya gaji turun la........

Kau paham tak 10 tahun nak sampai gaji skg. Org baru masuk 5 tahun capai gaji skg.

Itu maknanya 5 tahun turun gaji..... Paham....

Kalau x paham aku terang dgn lebi detail lagi.....

Aper la rendah sangat IQ kau ni...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Berkenaan exit policy, saya setuju untuk memberhentikan penjawat awam yang bermasalah, tetapi dari segi perlaksanaan, kemudian kenaikan gaji mengikut peratusan dalam LNPT, ada ke dalam sifir gaji SBPA? Benda ini tak ada, jadi kerani gaji nak rujuk di mana untuk buat kenaikan gaji yang tidak ada dalam sifir gaji SBPA? JPA sendiri keliru kemudian menyusahkan orang saja.........
...............................
abang kasimmmm.. kenaikkan gaji ikut peratusn tu kan, adik nak beritahu ye, baca baik-baik ye. HANYA UNTUK JAWATAN JUSA KEATAS, Abang kasimmm oiii.. gred lain kan abang kasimmm, ikut macam biasa ye abang kasimmm.. jadi PT tak pening kan..begitu adanya...

++++++++++++++++++++++++++++++++++

LAMPIRAN C SIFIR GAJI ADE...TAPI TAK EDAR LAGI..TAK LAMA AKAN DIEDARLAH BOLEH DOWNLOAD...LEPAS NI TAK TAHU APE LAGI AWK NAK KOMEN...

Tanpa Nama berkata...

TAHNIAH DAN SYABAS KASIM!
TAHNIAH DAN SYABAS KASIM!
TAHNIAH DAN SYABAS KASIM!

HUJAH ANDA AMAT BERNAS. SAYA YAKIN YANG MENYOKONG SBPA INI ADALAH MEREKA YANG TIBA-TIBA MENDAPAT DURIAN RUNTUH KENAIKAN GAJI YANG DIBUAT OELH JPA=JERAT PENJAWAT AWAM.

KITA BUKANNYA DENGKI KEPADA MEREKA YANG MENDAPAT KENAIKAN YANG TINGGI DAN BERBALOI. KITA BUKANNYA TIDAK BERSYUKUR. TETAPI CARA PERUBAHAN GAJI YANG TIDAK ADIL, TIDAK KONSISTEN KENAIKAN DALAM TANGGA GAJI ITU SENDIRI DAN BEBERAPA TERMA DAN SYARAT SBPA= SISTEM BODOHKAN PENJAWAT AWAM, ITU YANG MELAHIRKAN RASA TIDAK SELESA DI KALANGAN PENJAWAT AWAM SEPERTI KASIM DAN SAYA.

"Sekiranya tuan/puan TIDAK BERSETUJU menerima opsyen ini, tuan/puan akan terus kekal atas skim perkhidmatan asal serta tertakluk kepada terma dan syarat perkhidmatan sistem saraan yang terpakai bagi tuan/puan sebelum 1 Januari 2012 kecuali sebagaimana yang dinyatakan dalam perenggan 93 Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 11 Tahun 2011."

ITU ADALAH SALAH SATU TERMA DAN SYARAT DALAM PEKELILING PERKHIDMATAN BIL. 11 2011. WALAUPUN SESEORANG PENJAWAT AWAM MENOLAK SBPA, NAMUN DIA TERIKAT DENGAN "perenggan 93". TIADA BEZANYA, SESEORANG PENJAWAT AWAM MASIH TERIKAT DENGAN TERMA DAN SYARAT SBPA. MAHU ATAU TAK MAHU, TERPAKSA JUGA TANDATANGAN. TIADA PILIHAN.

HANYA ORANG YANG MENGALAMINYA SAHAJA YANG DAPAT MERASAKANNYA KETIDAKADILAN SBPA INI.

Tanpa Nama berkata...

Saudara Kasim, saya sokong pendapat anda. Sekarang pun mood majoriti PA begitu merosot. PA sokongan nampaknya begitu marah dan terkilan dgn SBPa.

Kesan domino ini akan terus melemahkan sektor awam dan mungkin akan menimbulkan isu lain. Kita juga pening memikirkan formula apa yg JPA pakai langsung tak konsisten. Kalau prestasi dijadikan alasan adakah senior sudah kurang prestasi dari junior. Generasi muda PA pun nampaknya kurang berdisiplin berbanding senior.

Kitapun tertanya-tanya apakah dosa-dosa senior yg dilakukan sehingga dihukum begini rupa. Ini betul-betul telah memberikan kesan emosi dan tekanan kepada senior.

Jawapan KPPA dalan astro 502 jelas beliau lidah bercabang. Isu ditanya lain, lain pula dijawabnya, Seorang pemanggil yang ingin tahu kenapa Lampiran C tidak dihebah. Dia berikan jawapan yg tak logik. Memang berok KPPA ni.

Tanpa Nama berkata...

korang nak gaji tinggi tak..haaa..kalau nak sokong sbpa faham..kalau tak nak gaji tinggi...jgn bising
====================================
Tinggi kepala hotak kau. Cu citer dgn aku. Yg turun tangga gaji dari T10 ke T5 tu aper?

=================================
T10 ke T5 gaji u turun ke naik??? tangga turun tapi gaji naik...
==================================
Kalu turun tangga gaji tu maknanya gaji turun la........

Kau paham tak 10 tahun nak sampai gaji skg. Org baru masuk 5 tahun capai gaji skg.

Itu maknanya 5 tahun turun gaji..... Paham....

Kalau x paham aku terang dgn lebi detail lagi.....

Aper la rendah sangat IQ kau ni...
_________________________________

kenapa ko tak masuk kerja sama2 yg 5 tahun baru masuk keja???

sbpa tak nak tahu ko 10 tahun ke 5 tahun ke..janji semua diberi naik gaji..takde yg turun..tak perlu soal sape 10 tahun sape 5 tahun...

ikut sistem gaji baru..yang penting semua dapat kenaikan..bagi yang baru kerja dah nasib mereka dapat kenaikan time sbpa..

SBPA ni gaji u semakin kecil ke besar????semestinya semua PA

1.dapat pelarasan gaji baru dari SSM ke SBPA

2. mendapat pergerakan gaji tahunan sbpa yg lebih besar dari pergerakkan gaji ssm..

ajaran sesat mana ko guna buat formula gaji makin kecik..

Mama Zikir berkata...

Gaji junior yang masuk tahun ni (2011) T1 tahun ni akan dinaikkan ke T2 pada 1 Jan. ni. Kenaikan 2012 akan naik lagi ikut bulan kenaikan samada Jan, April, Julai atau Oktober iaitu bulan berapa dia masuk kerja. Oleh itu gaji mereka akan berada pada kedudukan T3.

Kalau SSM gaji mereka hanya berada pada kedudukan T2 sahaja mengikut bulan kenaikan seperti di atas kerana baru tahun kedua bekerja.

Sedangkan senior semuanya turun tangga gaji. Contohnya T20 ke T15, T10 ke T5 dan sebagainya.

Ini menunjukkan sistem SBPA ini tunggang langgang. Tidak mengikut tabi'i alam. Cthnya kejadian manusia dari kecil kpd besar.

Junior yg baru masuk kerja tahun 2011 akan sama gaji dgn orang kerja 10 tahun pada tahun ke 4.

Cuba tuan-tuan fikir. Inilah yg dikatakan tidak adil. Baju besar diberi pakai pada orang kecil dan baju kecil diberipakai pada org besar.

Kalau org yg gubal gaji baca cuba fikir sejenak.

Tanpa Nama berkata...

Yang sokong SBPA ni sebenarnya mereka yg dapat banyak kenaikan dlm SBPA dan takut sekiranya SBPA ini di batalkan.

Kita pasti semua PA tiada pilihan suka atau tidak pasti terpaksa sign kerna terma SBPA tiada pilihan. Dan akhirnya nanti JPA dan KPPA akan mendabik dada mengatakan SBPA diterima tanpa bantahan.

KPPA nampaknya perlu letak jawatan kerana gagl memahami denyut nadi PA keseluruhannya. Inilah jadinya jika lanun memegang amanah.

Tanpa Nama berkata...

Yang buat sifir gaji ni, tolong letakkan diri anda dalam keadaan kitorang. Jgn pikir perut sendiri je. Ingat anda ada anak, bagaimana jika anak anak megalami nasib kami yg teraniaya ini. Tolong fikir sejenak.

Tanpa Nama berkata...

ramai yang bijak buat hipotesis pergerakan gaji...sehinggakan merasa terinayah...apapun korang tengok slip gaji januari 2012..andai berbeza dengan formula korang....nak pangkah mana

Gred 54 yang tidak puas hati berkata...

Golongan atasan dengan gred 54 pun sepatutnya dapat kenaikan gaji sekurang-kurangnya RM 1000 ! Kan mereka pegawai prinsipal?

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Berkenaan exit policy, saya setuju untuk memberhentikan penjawat awam yang bermasalah, tetapi dari segi perlaksanaan, kemudian kenaikan gaji mengikut peratusan dalam LNPT, ada ke dalam sifir gaji SBPA? Benda ini tak ada, jadi kerani gaji nak rujuk di mana untuk buat kenaikan gaji yang tidak ada dalam sifir gaji SBPA? JPA sendiri keliru kemudian menyusahkan orang saja.........
...............................
abang kasimmmm.. kenaikkan gaji ikut peratusn tu kan, adik nak beritahu ye, baca baik-baik ye. HANYA UNTUK JAWATAN JUSA KEATAS, Abang kasimmm oiii.. gred lain kan abang kasimmm, ikut macam biasa ye abang kasimmm.. jadi PT tak pening kan..begitu adanya...

++++++++++++++++++++++++++++++++++

LAMPIRAN C SIFIR GAJI ADE...TAPI TAK EDAR LAGI..TAK LAMA AKAN DIEDARLAH BOLEH DOWNLOAD...LEPAS NI TAK TAHU APE LAGI AWK NAK KOMEN...

Khamis, Disember 29, 2011 11:05:00 PM

-----------------------------------
UNTUK makluman:

Premier - Gaji single point (package salary ikut kontrak 2 tahun) Tiada KGT diberikan. Jika Prestasi tidak tercapai - kontrak tidak diperbaharui iaitu terus pencen.

Pengurusan Tertinggi (Turus/JUSA A/B/C / Gred Khas A/B/C) - Gaji Minima - Maksima dalam gred masing masing. KGT berdasakkan prestasi. LNPT bawah 70%(terbaru ? 60%)- boleh exit
LNPT 75% - <85% - KGT adalah 5% dari gaji asas.
LNPT 85% - <95% - KGT adalah 8% dari gaji asas.
LNPT >95% - KGT adalah 15% dari gaji asas

Pengurusan & Professional DAN Pelaksana - Jadual Gaji Sebaris.
LNPT bawah 60% - exit policy
LNPT 65% KEATAS - diberi satu KGT biasa dalam gred masing masing.

Untuk NAIK PANGKAT - perlu LNPT >85% tiga tahun kebelakang.
Jika LNPT >95% - MUNGKIN dapat Anugerah Sijil Cemerlang (5% dari KA) ATAU Anugerah Pingat Cemerlang (3% dari KA)

Tanpa Nama berkata...

korang nak gaji tinggi tak..haaa..kalau nak sokong sbpa faham..kalau tak nak gaji tinggi...jgn bising
====================================
Tinggi kepala hotak kau. Cu citer dgn aku. Yg turun tangga gaji dari T10 ke T5 tu aper?

=================================
T10 ke T5 gaji u turun ke naik??? tangga turun tapi gaji naik...
==================================
Kalu turun tangga gaji tu maknanya gaji turun la........

Kau paham tak 10 tahun nak sampai gaji skg. Org baru masuk 5 tahun capai gaji skg.

Itu maknanya 5 tahun turun gaji..... Paham....

Kalau x paham aku terang dgn lebi detail lagi.....

Aper la rendah sangat IQ kau ni...
_________________________________

kenapa ko tak masuk kerja sama2 yg 5 tahun baru masuk keja???

sbpa tak nak tahu ko 10 tahun ke 5 tahun ke..janji semua diberi naik gaji..takde yg turun..tak perlu soal sape 10 tahun sape 5 tahun...

ikut sistem gaji baru..yang penting semua dapat kenaikan..bagi yang baru kerja dah nasib mereka dapat kenaikan time sbpa..

SBPA ni gaji u semakin kecil ke besar????semestinya semua PA

1.dapat pelarasan gaji baru dari SSM ke SBPA

2. mendapat pergerakan gaji tahunan sbpa yg lebih besar dari pergerakkan gaji ssm..

ajaran sesat mana ko guna buat formula gaji makin kecik..
===================================
Aku ingat kau tu yg trime ajaran sesat.

Kau paham x kenaikan x same setiap org dalam 1 gred yang same. Ade yg tinggi ada yang rendah. Junior 5 tahun dah potong jadi setahun.

Junior nak gaji RM 200 senior naik gaji RM 20.

Kau tak tahu beza ke mana besar RM 200 dgn RM 20. Junior pulak tu yg tinggi. Tu yg org x puas hati skg. Kau paham ke x paham.

x kira la kau nik banyak, org lain naik sikit. Kau kena paham perasaan org.

Aku pun golongan org naik banyak juga tapi aku bincang ttg keadilan pembahagian.
Walaupun gaji naiklah sikit tapi tahun turun dah sama dgn senior.

Tak kira fasal nasib. Ini bukan no. ekor. Orang bincang pasal adil.

Tanpa Nama berkata...

zaman 80 an PA kerja gaji hanya dalam rm150-300...dan bila mengikut peredaran zaman gaji PA semakin besar sehinggalah kenaikan besar tahun 2007..

tetapi PA2 tahun 80 an takde pun nak pertikaikan keuntungan generasi sekarang yang kerja jah dah gaji 1000 ke atas...takkan nak melawan tabbi alam kenapa diri tak dilahirkan time gaji besar...

dah dilantik 13-15 tahun lepas....takkan nak dunia sama seperti pa yang baru dilantik 2-3 tahun lepas...

Mama Zikir berkata...

zaman 80 an PA kerja gaji hanya dalam rm150-300...dan bila mengikut peredaran zaman gaji PA semakin besar sehinggalah kenaikan besar tahun 2007..

tetapi PA2 tahun 80 an takde pun nak pertikaikan keuntungan generasi sekarang yang kerja jah dah gaji 1000 ke atas...takkan nak melawan tabbi alam kenapa diri tak dilahirkan time gaji besar...

dah dilantik 13-15 tahun lepas....takkan nak dunia sama seperti pa yang baru dilantik 2-3 tahun lepas...
===================================
Itu zaman lain........

Orang x kira zaman batu. Org kira yg sezaman skg. Zaman 80an dulu memanglah RM 20 sama dgn RM 200.

Tapi org crite sama-sama zaman skg ni adakah RM 20 masih sama dgn RM 200

Nota:-

Walaupu diorg dilantik pd 20 tahun lepas tapi tangga gaji mereka x turun. Mereka tetap menikmati kenaikan gaji yang adil sebelum SBPA ini.

Tanpa Nama berkata...

SAYA YAKIN YANG MENYOKONG SBPA INI ADALAH MEREKA YANG TIBA-TIBA MENDAPAT DURIAN RUNTUH KENAIKAN GAJI YANG DIBUAT OELH JPA=JERAT PENJAWAT AWAM.

KITA BUKANNYA DENGKI KEPADA MEREKA YANG MENDAPAT KENAIKAN YANG TINGGI DAN BERBALOI. KITA BUKANNYA TIDAK BERSYUKUR. TETAPI CARA PERUBAHAN GAJI YANG TIDAK ADIL, TIDAK KONSISTEN KENAIKAN DALAM TANGGA GAJI ITU SENDIRI DAN BEBERAPA TERMA DAN SYARAT SBPA= SISTEM BODOHKAN PENJAWAT AWAM, ITU YANG MELAHIRKAN RASA TIDAK SELESA DI KALANGAN PENJAWAT AWAM SEPERTI SAYA.

"Sekiranya tuan/puan TIDAK BERSETUJU menerima opsyen ini, tuan/puan akan terus kekal atas skim perkhidmatan asal serta tertakluk kepada terma dan syarat perkhidmatan sistem saraan yang terpakai bagi tuan/puan sebelum 1 Januari 2012 kecuali sebagaimana yang dinyatakan dalam perenggan 93 Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 11 Tahun 2011."

ITU ADALAH SALAH SATU TERMA DAN SYARAT DALAM PEKELILING PERKHIDMATAN BIL. 11 2011. WALAUPUN SESEORANG PENJAWAT AWAM MENOLAK SBPA, NAMUN DIA TETAP TERIKAT DENGAN "perenggan 93". TIADA BEZANYA! SESEORANG PENJAWAT AWAM MASIH TERIKAT DENGAN TERMA DAN SYARAT SBPA SEKALIPUN DIA MENOLAK SBPA. MAHU ATAU TAK MAHU, TERPAKSA JUGA TANDATANGAN. TIADA PILIHAN.

HANYA ORANG YANG MENGALAMINYA SAHAJA YANG DAPAT MERASAKAN KETIDAKADILAN SBPA INI.

Tanpa Nama berkata...

What do you mean its settled, There are many nitty grity thing to be addressed yet. All this things done in a haste and I'm sure the Jusas group in JPA who are making decision who gains a lot surely approve all those demands made so as not to jeopardise theirs.THere are still many anomalies. Why the haste. Are they afraid the opposition might take over Putrajaya.........

Tanpa Nama berkata...

Mama Zikir berkata...
zaman 80 an PA kerja gaji hanya dalam rm150-300...dan bila mengikut peredaran zaman gaji PA semakin besar sehinggalah kenaikan besar tahun 2007..

tetapi PA2 tahun 80 an takde pun nak pertikaikan keuntungan generasi sekarang yang kerja jah dah gaji 1000 ke atas...takkan nak melawan tabbi alam kenapa diri tak dilahirkan time gaji besar...

dah dilantik 13-15 tahun lepas....takkan nak dunia sama seperti pa yang baru dilantik 2-3 tahun lepas...
===================================
Itu zaman lain........

Orang x kira zaman batu. Org kira yg sezaman skg. Zaman 80an dulu memanglah RM 20 sama dgn RM 200.

Tapi org crite sama-sama zaman skg ni adakah RM 20 masih sama dgn RM 200

Nota:-

Walaupu diorg dilantik pd 20 tahun lepas tapi tangga gaji mereka x turun. Mereka tetap menikmati kenaikan gaji yang adil sebelum SBPA ini.
---------------------------------

dilantik 20 tahun lepas ada yg dah 2-3 tahun gaji dah mati...lg kesian ooi...nape dorang tak bising.

prinsip satu je...sbpa tetap memberi kenaikan berbanding di tampuk tangga gaji ssm..(ni pun tak terima lagi) dah diberi naik gaji oklah..jangan gaji turun dari gaji sekarang cukuplah..

tak tahu formula mana korang guna naik rm20 ...setakat ilmiah gaji yg diberikan majoriti akan dapat kenaikan lebih rm20..kalau dapat rm20 tu kira salah kira lah tu...

Tanpa Nama berkata...

Mmang betul....secara langsung tangga gaji menunjukkan seniority atau bilangan tahun seseorang PA tlh lama berkhidmat, apabila dipindahkan ke SBPA tangga gaji turun 4 @ 5 tangga sedangkan yang junior pula naik ke tangga yang lebih tinggi... kenaikan pula lebih besar dari senior...jurang tempoh perkhidmatan menjadi kecil....Adalah baiknya diteruskan tangga gaji spt SSM dahulu...Pelarasan gaji dibuat mengunakan peratusan sahaja dan bilangan tangga gaji ditambah/panjangkan saja....

Tanpa Nama berkata...

Kesian PA, bnyk yg dah merajuk, x pyh pening2 nk tau PA sokong ke x sbpa, tgk la result PRU nt yer..

BEN10 berkata...

Saya sokong Kasim dan Mama Zikir.
Inilah jadinya jika tiada keadilan iaitu tidak meletakkan sesuatu ditempatnya yang hak.
Memang akan tunggang langgang dan kelam kelibut jadinya kaedah pemindahan dari ssm ke sbpa tersebut. Apakah salahnya jika ditambahbaik shj skim ssm sediada..takan le Prospek yg mengantikan ptk tu tak boleh nak disesuaikan di dalam ssm ...sesuaikan lah pelaksanaanya di ssm.
Begitu juga exit polisi ape ke jadah tu...takan tak boleh di sesuaikan dlm ssm.
Begitu juga penjumudan, upgrade, dan sebagainya semuanya boleh disesuaikan di dlm ssm jika mau.
Tetapi mengapa nak memeningkan kepala semua org dgn sistem sbpa yg haru biru, bercelaru dan ni.
Saya berpandangan jika ssm tu saja yg ditambahbaik spt di atas tersebut...majoriti penjawat awam akan berpuashati kerana semua akan berada pada kedudukan masing-masing yang hak dan tidak akan timbul sebarang rasa iri hati dan sebagainya.
Tapi takpe lah...siapa lah kita penjawat awam golongan pelaksana ni nak di dengar oleh org atasan...tetapi kena ingat, HARI PENENTUAN bakal tiba juga akhirnya nanti.
Saya percaya sebelum ini walaupun byk penjawat awam yg 50-50 perasaannya kpd parti yg sedang memerintah ini akibat pelbagai isu..tetapi masih ada sekelumit rasa sayang padanya.
Tetapi dalam keadaan sekarang semua itu telah hancur berkecai oleh pelaksanaan dasar yg bercelaru ini dan tidak akan berfikir panjang lagi.
Ayuh...kita bertukarrrrrr

idea best selesai masalah berkata...

tangga gaji ikut tahun lama berkhidmat. itu saja cara balas jasa org senior walau x naik pangkat kerja puluh tahun sampai pencen

perubahan gaji ssm ke gaji sbpa tetap ikut tahun perkhidmatan tanpa kira berapa kenaikan. amat adil utk semua tanpa terkecuali siapa pun. baru kerja setahun dok t1. keje 35 tahun dok t35.

ini saja yg aku tuntut. x d nyer aku giler pangkat mcm ptd kejar pangkat .naok pangkat mcm kenaikan gaji tahunan aje. aku x nak jadi bos besar x nak jadi pengarah x nak jusa x nak turus x nak ksp ksn etc. tu aje aku minta ok?

emmy M44 berkata...

kenapa para senior mcm anjing kurap melolong dengkikan junior yg akan dapat gaji menghampiri mereka? itu kan rezeki masing masing..

masalah no 1 disini ialah= DENGKI

ya, mcm jelas dr tulisan2 diatas. DENGKI pada gaji junior, DENGKI pada JUSA, DENGKI tanpa memikirkan permohonan agar T15 SSM kekal T15 SBPA.

ingat, jika gred 41 ikut naik T15 ke T15 SBPA, maka kenaikannya ialah:

T1 - RM150
T2 - RM300
T3 - RM450

jika T20? RM3000 kenaikannya nanti.. lagi x adil dan x masuk akal.

Maka ksimpulan saya, mereka2 yg x puas hati ni memiliki IQ yang amat rendah disamping kebusukan hati/DENGKI yang melampau

Tanpa Nama berkata...

Kesian PA, bnyk yg dah merajuk, x pyh pening2 nk tau PA sokong ke x sbpa, tgk la result PRU nt yer..
.............................

Nak tanya masa SSM ko undi siapa?, untuk pru13 pun pihak yang sama juga kan. Jadinya janganlah nak kata kau berubah pendirian disebabkan SBPA.

Tanpa Nama berkata...

Org2 dh naik RM 7000-30000 jgn marah2 org. Kita bukan nk turunkan gaji ko org.
Betul kata idea best tu kalau T1 jadi T1 kalau T8 jadi T8. semua org dpt terima.
Kalau takde duit no buat le T1 &T2 jadi T1 ,T3& T4 jadi T2. Taklah downgrade sgt.
Ade ke pekerja 26 tahun sama 9 tahun.Itu dh macam umur anak aku. Kt rumah pun anak tu masih minta ajar dan pandangan. Tanggungan dia masih sikit anak kecil. Aku ni anak2 masih belajar universiti

minta keadilan berkata...

aku keje time tun m lagi. masa ssb. najib dah pm ke3 . gitu juga dgn sistem saraan dah ssm n nak jadi sbpa. ko ingat 41 x naik pangkat sebab x lulus exam? jpa cuma boleh kasi alasan rezeki n redha sahaja. itu jawapan standard sejak residen british.

ada jpa tanya n siasat pasal politik pejabat? pasal bos perempuan gila x kahwin n anak buah jadi mangsa balas dendam kecewa cinta n jadi andartu?pasal wujud kem kem generasi pentadbiran yg naik secara sekapal n tinggal belakang kapal yg x sehaluan? belum dikira buyest n pilih kasih etc.

akibatnya kerajaan juga yg rugi. ala bini aku ptd jpa lama dah. bukan aku x tahu dia buat keje aa. ptd kementerian aku sama batch masuk. 2 tahun sengih saja pergi balik pejabat atas alasan belajar kendian naik 44.

aku x dengki pun. biar la dia pun nak pakai audi jugak takkan la proton cabuk jea. Tuhan punya kuasa walau ptd tuh dah 54 tapi duit saham n simpanan aku lagi byk dah ratus ratus ribu. so buat apa aku dengki walau pangkat kwcik tapi income lagi besar.bonus tahunan aku dah puluh ribu melwbihi gaji setahun. aku makan hasil saham saja goyang kaki . s buat apa dwngki bukan aku terpaksa makan suap n jual mlm penipu melayu tuh.

masalah kat sini. mcm mana mereka yg sama nasib n keadaan dgn aku yg income hanya pada gaji n pangkat? apa perasaan apa x d hati perut ke?

PENGANGGUR BERIJAZAH berkata...

kami penganggur berijazah dan raktar diluar sana menyokong penuh SBPA....penggubalan SBPA menyebabkan tanggapan kami kepada kerajaan dan akan mengundi UMNO PRU 13 ni....

kami tak nak tah air tercinta tergadai kepada cina (DAP)

nurse HKL berkata...

kami nurse dari Jabatan Pediatrik menyokong penuh SBPA, KPPA, JPA dan PTD...syabas...semua nurse Jab.Pediatrik, HKL dah pun sign...syabas juga pada CUEPACS kerana berjaya selesai masalah dengan cepat.

nurse lina
Jab.Pediatrik
HKL

Kerani N22 berkata...

isu SBPA dah selesai kata cuepacs...now masa kita untuk bersuka ria.....tahniah cuepac dan KPPA...u r the best

KULI JER berkata...

AKU TERIMA JE SBPA NI SBB GAJI NAIK..BOS SURUH BUAT APE PN AKU AKAN BUAT..MALAS NK COMPLAIN BYK..YG PENTING LPPT AKU MARKAH 80KEATAS..PASAL GAJI JUSA TU NK BUAT MCMNER.DAH DIERG YG BT GAJI DAH TNTU DIEORG LEBIHKAN DIEORG.. THN DPN JAWATAN AKU JADI PEM. OPERASI SBB AKU NI PN BLAJA SPM JE. GAJI NAIK AKU NK BT LOAN UTK BINI AKU BUKA PERNIAGAAN THN DPN..
MOGA2 BISNES AKU BERJAYA N INCOME BULANAN AKU BLH SMPI TAHAP GAJI JUSA KLU BISNES..DOAKAN AKU BERJAYA YE

gred bawahan berkata...

lu JUSA mmg lu sokong sbb sign jee SBPA naik gaji kalau SSM RM 5500 terus akan jadi RM 12 ribu lebih...hampir 85% naik...yg bawah2 ni rata2 hanya naik 4 - 6% sahaja....ni ke adil dan baik namanya....fikirlah sendiri wahai gred bawahan...perbezaan yg melangit.....

yusrizam berkata...

jom kite pakat buat bisnes..masyukk..

Putrajaya

Tanpa Nama berkata...

ngko jusa, turus, premier ... aku tak kisah.
aku pun mahu kaya segera macam kamu.

bila mlm ngko ajaklah anak bini ngko singgah di warung aku .. aku jual nasi kerabu spesil. target aku rm50k sebulan.
aku bukak 5 cwgan kedai makan nasi kerabu.

wa kaya .... ini kpi sbpa aku 2012 he .. he ..

ssm154 berkata...

semua telah didokumenkan dan akan diterimapakai.Cakap lisan x diterima. Lusa start kira gaji baru.
Bising tetap bising. Hentam tetap hentam. sokong tetap sokong. tetap x sempurna.
Kejayaan manusia adalah dalam agama. Letak Allah dan Rasul di hadapan, insyaallah hal duniawi akan menyusul.
Syukur dgn apa yg dapat tetapi tetap pejuangkan apa yg x dapat. Sokong cuepacs .

Tanpa Nama berkata...

Tanpa nama Khamis, Disember 29, 2011 11:39:00 PM, bagus benar cara pengurusan sumber manusia di JPA, macam jahanam saja.

Turus dan Jusa yang bergaji RM 12 ribu kenaikan lagi 15% jadi kenaikan tahunan sebanyak RM 1800, tapi macam gred bawahan hanya naik sekadar dalam RM 50 - RM 200, syabas dan tahniah atas pengurusan sumber manusia tahap jahanam yang dibuat oleh pihak JPA ini. Malahan entah bagaimanalah rupanya skim gaji JUSA dan Turus gamaknya hingga jadi sebegitu rupa, entah ada atau tidak dalam sifir gaji SBPA kenaikkan sebegitu rupa?

SBPA memang jelas bermasalah dan tunggang langgang, tapi pihak upahan JPA yang tukang menipu ini asyik nak tegakkan kepalsuan untuk membohongi penjawat awam kerana dalam taklimat kata tak cakap pun kenaikkan ikut peratusan LNPT hanya untuk JUSA saja, jadi sekarang taklimat jadah apa kalau sekejap begitu, sekejap begini?

Pelahaplah puas-puas dengan serakusnya, jenis manusia yang tak punya akhlak, tak fikir dosa dan pembalasan memang akan berkelakuan sebegini, menyalahgunakan kedudukan untuk kepentingan diri.

Kemudian saya nak bertanyalah kepada penulis upahan JPA ini berkenaan kekananan gred yang tunggang langgang dalam SBPA ini macam mana pula? Nanti pegawai atasan di JPA nak bertanggungjawab ke kalau masalah serius berlaku di jabatan akibat perjawatan yang tunggang langgang ini? SBPA jelas tunggang langgang, mengelirukan, caca marba hingga menyusahkan penjawat awam serta akan mengharu birukan perkhidmatan awam saja.

kasim.

Rakyat Bebas Kembali berkata...

CEUPACS telah menyebabkan kualiti (benchmarking) kendiri negara ini diturunkan. Kita belum perhalusi lagi apakah kriteria-kriteria bagi setiap perkara yang memberikan markah.

Contoh:
Datang tepat pada masa: 5 markah
Siap kerja pada masanya: 40 markah

Perkara ini perlu diperhalusi dan setiap SKT dan kerja yang dilakukan oleh PA direkodkan dan dibuat salinan agar perkara ini boleh dihadapkan di mahkamah policy supaya bukti ada.

Ini adalah untuk melindungi kerjaya PA itu sendiri.

Tanpa Nama berkata...

ada union yg akan bawa sbpa ke mahkamah?
kita lihat nanti ...

Tanpa Nama berkata...

kuikukui pex.. mereka yg menggubal SBPA ini harus bertanggungjawap atas ketidakpuasan hati PA.

Tanpa Nama berkata...

Sama ada Presiden CUEPECS & Pengerusi ASLI CPPS tak faham rintihan dan masalah pokok PA (selain dari JUSA dan Premier) atau buat2 tak faham. Bagi yang dapat kenaikan signifikan bersyukurlah dan jika tiada simpati terhadap mereka yang teraniaya di bawah SBPA, diam sajalah. Itu lebih baik dan lebih elok kesudahannya.

SBPA = PRU13 + ABU

abang kasim idolaku berkata...

NAMPAKNYA ABANG KASIM SATU ANCAMAN KEPADA JPA...IDEA DAN DOKTRIN ABANG KASIM BOLEH MENGGUGAT KEAMANAN JPA,SEHINGGAKAN ADA PENULIS UPAHAN YANG DIUPAH OLEH JPA MENYAMAR SEBAGAI ABANG KASIM UNTUK MELEMAHKAN MORAL DAN SEMANGAT ABANG KASIM.

SOKONG ABANG KASIM

Tanpa Nama berkata...

aku sokong ko Kassim (Ore)... kebanyakan yang menyanggah kenyataan Encik Kassim adalah mereka yang berkepentingan dan tidak memikirkan keadilan untuk orang lain...cubanya SBPA ni dibatalkan terus...merekalah yang paling bising kat cine mcm cacing kepanasan... pada yang nak pencen tu jangan ambil kesempatan ar.. :P

sokong kasim berkata...

SOKONG ABANG KASIM

inilah perjuangan ...difitnah di alam cyber...nasib baik tak ada yang tuduh abang kasim dengan salah laku luar tabieeee...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama Jumaat, Disember 30, 2011 9:52:00 AM, golongan yang tamak haloba dan tidak pernah kisah dosa dan pembalasan mana peduli akan keadilan dan kebajikan orang lain, mereka ini hanya mementingkan diri mereka saja, mentang-mentang mereka yang membuat dasar, maka mereka buat dasar untuk kepentingan diri secara keterlaluan hingga menindas orang lain.

Saya menentang SBPA bukan sesuka hati, tetapi ada sebab dan alasan yang kukuh iaitu yang pertama adalah ketidak adilan dalam kenaikan gaji di mana penjawat awam hanya naik gaji rendah tetapi pegawai atasan membolot beribu-ribu ringgit kenaikan hingga gaji mereka jika dicampur elaun itu dan ini mungkin mencecah RM 20 ribu sebulan. Kemudian kesan dari kenaikan gaji yang keterlaluan di peringkat atasan ini akan menyebabkan harga barang meningkat dengan mendadak, kesannya penjawat awam yang bergaji rendah akan terainaya, begitu juga orang lain yang berpendapatan rendah, mungkin terpaksa mencatu makanan dan mungkin akan terlibat dengan hutang hingga membuka peluang kepada rasuah untuk menampung kos sara hidup yang meningkat. Selain itu juga perjawatan yang tunggang langgan dan caca marba dalam SBPA akan menjejaskan rantaian arahan hingga tidak tahulah siapa selepas ini jadi penyelia dan siapa akan diselia, kemudian kerja-kerja di jabatan akan tunggang langgang akibat perjawatan yang tunggang langgang, ini akan memberikan kesan yang buruk kepada masyarakat dan merugikan negara.

Selain itu, KGT atau kenaikan gaji tahunan yang pelik di mana orang yang sepatutnya naik gaji pada bulan Januari tetapi dalam SBPA kenaikan gaji dipindahkan kepada bulan Julai atau Oktober, ini memberikan kerugian kepada penjawat awam beratus ringgit setap tahun, malahan mungkin yang kerugian lebih dari RM 1000 setiap tahun akibat kepandiran tangga gaji dalam SBPA berkenaan.

Berbagai perkara telah dibongkarkan, tetapi pihak yang mempunyai kepentingan untuk membolot segala manfaat dalam SBPA secara tidak adil ini memberikan macam-macam hujah penipu untuk menegakkan benang yang basah.

Saya akan terus memperjuangkan perkara ini hingga keadilan dapat dicapai oleh semua pihak.

Kepada yang pandir sangat buat dasar SBPA yang caca marba dan tunggang langgang ini walaupun ada semua ada ijazah berjela-jela sila renung dan fikirkan kembali ingatan saya ini:

Orang yang berfikiran jauh akan memikirkan demi kepentingan awam, tapi orang yang berfikiran cetek dan singkat hanya memikirkan diri sendiri dan tidak pernah peduli kepada kesan dan akibat.

kasim.

Tanpa Nama berkata...

DULU GAJI SSM PIT11(FT17)= RM1357.40
GAJI SSM P1T11(J17) = RM1357.40

MASA SSM GAJI DUA JAWATAN NIH SAMA TAPI BILA PINDAH KE SBPA

FT17 = RM1455
J17 = RM1410

GAJI J17 JADI LAGI SKIT DARI FT17.
PADAHAL J17 DINAIKKAN GRED GAJI SEPATUTNYA LAGI TINGGI LA...TANGGA GAJI NI JER YANG BERMASALAH...
SAPELA YANG BUAT GAJI NIH...

kami sokong kasim berkata...

SILA BACA,BETAPA SERIUSNYA KESAN SBPA

kesannya penjawat awam yang bergaji rendah akan terainaya, begitu juga orang lain yang berpendapatan rendah, mungkin terpaksa mencatu makanan dan mungkin akan terlibat dengan hutang hingga membuka peluang kepada rasuah untuk menampung kos sara hidup yang meningkat. Selain itu juga perjawatan yang tunggang langgan dan caca marba dalam SBPA akan menjejaskan rantaian arahan hingga tidak tahulah siapa selepas ini jadi penyelia dan siapa akan diselia, kemudian kerja-kerja di jabatan akan tunggang langgang akibat perjawatan yang tunggang langgang, ini akan memberikan kesan yang buruk kepada masyarakat

KAMI SOKONG KASIM
PEMBONGKAR KEJAHATAN
PENCETUS KESEDARAN

KAMI SOKONG KASIM

Tanpa Nama berkata...

MEMANG PATUT PUN KELAYAKAN MINIMUM PENJAWAT AWAM GUNA SPM SEBAB PMR TU PENILAIAN BAGI MENENGAH RENDAH BUKAN NYE SIJIL.MCM SPM ADALAH SIJIL PELAJARAN MALAYSIA MCM GAK STPM.GRED 11 SEPATUT NYA GUNA SPM SBB MEREKA ADALAH PEMBANTU OPERASI YANG AKAN MENJLNKAN TUGAS PENTADBIRAN JUGAK.SY CADANGKAN:-

GRED 11-16 GUNA SPM
GRED 17-26 GUNA STPM/DIP
GRED 27-40 GUNA IJAZAH
GRED 41 KEATAS GUNA MASTER/PHD

BUKAN APA,UNIVERSITI SEMAKIN BNYK,GRADUAN MENGANGGUR PUN DA BERSEPAH.INILAH CARA UNTUK MENGHASILKAN PENJAWAT AWAM YANG BERILMU.
.................................................
................................................................
Aku amat sokong dgn cadangan diatas, tapi biar setakat yg tertera diatas saje. untuk 41 keatas sapa- sapayang tak ada Master atau keatas kena turun pangkat jadi taraf 27-40, tak kira berapa SENIOR dia bekerja dan umurnya sekarang. Baru adil keadaan dimana seniority tak diambil kira dalam SBPA.  Oppssss untuk JUSA kita pakai yg sedia ada tak perlu turun, biarlah mereka ada ijazah je tapi boleh stay JUSA.  

kalu cadangan ni diterima pakai untuk SBPA orang pertama yang menyalak macam berbuih mulut, aku rasa adalah GURU CEMERLANG DG52.

jadi bila kita nak komen kenapa orang tak puas hati, kita mestilah ada perasaan emphathy iaitu meletakkan diri kita dalam keadaan mereka yang terlibat. rata- rata yang komen adalah kerana pohon keadilan. Kita kena PIKIR betul- betul menggunakan akal yang waras tentang komen2 mereka dan justifikasi logik apa yang dikatakan ole mereka.  

 Kita jangan jadi BODOH & SOMBONG kata kita sokong SBPA hanya berdasarkan kerana kita untung besar ( ini terutamanya JUSA, Junior dalam skim 54 dan kebawah) tanpa memikirkan rakan sekerja kita terutamanya orang lama yang dah bekerja yang telah banyak membantu kita sejak kita mula bekerja.
  
Kalau di mana- mana syarikat antarabangsa pun bila nak diletakkan tangga gaji seseorang pekerja,  pengslaman bekerja memainkan adalah faktor utama diambil kira, Tak pernah ada mana-mana syarikat didunia ini yang bagi gaji ikut cara baling dadu. kalu keluar no6 gaji kamu naik banyak dan boaling lagi sekali. kalu keluar no 1 gaji kamu sikit saje. It judi namanya. 

Penentuan tangga gaji dalam SBPA ni adalah berdasarkan nasib umpama baling dadu saje. Macamcara berjudi jugak tapi lebih malang kerana Pihak JUSA dan keatas macaman selalu baling dapat no 6. junior pulak dapat no 4 atau 5 . senior pulak nadib tak bagus dapat no 1 atau 2 je.
 
Hendaknya skim SBPA ni dirombak kembali menggunakan kewarasan akal dan prinsip keadilan, bukan berdasarkan nafsu serakah dan nasib. 

Muasabah diri kita dan Mengaku sajelah yang skim SBPA sekarang memang tak adil dan tersilap dirangka. Orang yang mengaku bersalah dan mahu membetulkan kesilapan, maka dia akan lebih dikasihihi Allah.   
 

wakil PnP dalam Ceupacs berkata...

saya mohon supaya dapat dikaji....

1)Kenaikan gaji dan elaun gred 41 keatas
Termasuk elaun keraian dipanjangkan kepada 41 dengan kadar yang munasabah.

2)Penyusunan semula struktur pangkat dan gaji,agar kumpulan pelaksana ,walaupun kerja senior,gaji maksima tak boleh mencecah gaji permulaan gred 41 untuk mewujudkan chain of command yang efektif.Dengan ini pemikiran senior junior akan dapat dihapuskan kearah perkhidmatan awam yang lebih berdaya saing.

3)Cuti tahunan kumpulan 41 ke atas ditambah lagi 10 hari,memandangkan gred 41 banyak terlibat dengan kursus,bengkel pada hari minggu dan mereka tidak layak menuntut kerja lebih masa seperti kumpulan pelaksana.Mohon beri lebih cuti untuk gantikan masa kerja mereka pada hari minggu tersebut.

Tanpa Nama berkata...

saya mohon supaya dapat dikaji....

1)Kenaikan gaji dan elaun gred 41 keatas
Termasuk elaun keraian dipanjangkan kepada 41 dengan kadar yang munasabah.

2)Penyusunan semula struktur pangkat dan gaji,agar kumpulan pelaksana ,walaupun kerja senior,gaji maksima tak boleh mencecah gaji permulaan gred 41 untuk mewujudkan chain of command yang efektif.Dengan ini pemikiran senior junior akan dapat dihapuskan kearah perkhidmatan awam yang lebih berdaya saing.

3)Cuti tahunan kumpulan 41 ke atas ditambah lagi 10 hari,memandangkan gred 41 banyak terlibat dengan kursus,bengkel pada hari minggu dan mereka tidak layak menuntut kerja lebih masa seperti kumpulan pelaksana.Mohon beri lebih cuti untuk gantikan masa kerja mereka pada hari minggu tersebut.

===================================

PERKARA YANG DI KETENGAHKAN MASIH DALAM PERBINCANGAN ...TUNGGU SBPA SELESAI DULU,BARU KITA KAJI BALIK FAEDAH UNTUK PnP.Namun tak semua permintaan akan dapat dipenuhi 100%

harap maklum.

SEELAN & gang berkata...

SILA BACA,BETAPA SERIUSNYA KESAN SBPA

kesannya penjawat awam yang bergaji rendah akan terainaya, begitu juga orang lain yang berpendapatan rendah, mungkin terpaksa mencatu makanan dan mungkin akan terlibat dengan hutang hingga membuka peluang kepada rasuah untuk menampung kos sara hidup yang meningkat. Selain itu juga perjawatan yang tunggang langgan dan caca marba dalam SBPA akan menjejaskan rantaian arahan hingga tidak tahulah siapa selepas ini jadi penyelia dan siapa akan diselia, kemudian kerja-kerja di jabatan akan tunggang langgang akibat perjawatan yang tunggang langgang, ini akan memberikan kesan yang buruk kepada masyarakat

KAMI SOKONG KASIM
PEMBONGKAR KEJAHATAN
PENCETUS KESEDARAN

KAMI SOKONG KASIM,
==========================:::::::::::::

HARAP ABANG KASIM DAPAT BERJUANG BERSAMA KITA,,,,KITA MAHU DEEPAVALI 2 HARI CUTI,MALAYSIA NAN TERCINTA ,JANGAN PINGGIRAN MASYARAKAT INDIA.

Tanpa Nama berkata...

saya mohon supaya dapat dikaji....

1)Kenaikan gaji dan elaun gred 41 keatas
Termasuk elaun keraian dipanjangkan kepada 41 dengan kadar yang munasabah.

2)Penyusunan semula struktur pangkat dan gaji,agar kumpulan pelaksana ,walaupun kerja senior,gaji maksima tak boleh mencecah gaji permulaan gred 41 untuk mewujudkan chain of command yang efektif.Dengan ini pemikiran senior junior akan dapat dihapuskan kearah perkhidmatan awam yang lebih berdaya saing.

3)Cuti tahunan kumpulan 41 ke atas ditambah lagi 10 hari,memandangkan gred 41 banyak terlibat dengan kursus,bengkel pada hari minggu dan mereka tidak layak menuntut kerja lebih masa seperti kumpulan pelaksana.Mohon beri lebih cuti untuk gantikan masa kerja mereka pada hari minggu tersebut.

===================================

PERKARA YANG DI KETENGAHKAN MASIH DALAM PERBINCANGAN ...TUNGGU SBPA SELESAI DULU,BARU KITA KAJI BALIK FAEDAH UNTUK PnP.Namun tak semua permintaan akan dapat dipenuhi 100%

harap maklum.
------------------------------------
Apakah yang dimaksudkan Penyusunan semula struktur pangkat dan gaji,agar kumpulan pelaksana ,walaupun kerja senior,gaji maksima tak boleh mencecah gaji permulaan gred 41 untuk mewujudkan chain of command yang efektif.
Adakah gaji permulaan gred 41 lebih tinggi dari gaji mati kumpulan sokongan, 'what the hell you mean' you ingat kumpulan 41 hebat sangat..nii lah boss-boss yang akan menindas orang bawahan yang mementingkan tengkok sendiri..baik orang macam you tak da dalam PA.

Tanpa Nama berkata...

saya sokong...baru la yg masuk gred 41 org yg betul2 ada ilmu tahap master/phd.baru la arahan diorg kita bole pakai.stakat ijazah kat malaysia ni da bersepah dah.bagi la smngt sikit rakyat malaysia ni utk menyambung pelajaran sampai master/phd kalau nak duduk kat gred 41 kan.x la muda2 lagi da jadi bos,da tu gila kuasa pulak tu.ckp diorg je yg betul....

Tanpa Nama berkata...

BETUL TU.BAGI LA PERBEZAAN KPD KAMI YG ADA MASTER DAN PHD NI.WUJUDKAN GRED BG KAMI NI.YG PEGI WUJUD PERBEZAAN GRED ANTARA SIJIL/STPM DAN DIPLOMA TU BUAT APA.

kaw berkata...

DALAM PEKELILING PERKHIDMATAN BIL. 11 2011. WALAUPUN SESEORANG PENJAWAT AWAM MENOLAK SBPA, NAMUN DIA TETAP TERIKAT DENGAN "perenggan 93". TIADA BEZANYA! SESEORANG PENJAWAT AWAM MASIH TERIKAT DENGAN TERMA DAN SYARAT SBPA SEKALIPUN DIA MENOLAK SBPA. MAHU ATAU TAK MAHU, TERPAKSA JUGA TANDATANGAN. TIADA PILIHAN.

BAGI GRED 1 HINGGA 10.NAK TAK NAK PUN TERPAKSA KENA SIGN JUGAK SEBAB JAWATAN DAH JUMUD KE 11(5-1)NAMUN BOLEH DIKIRA UNTUNG JUGAK SEBAB GRED TAK SAMPAI GRED 11..TETAPI BAGI YANG TELAH BERADA PADA GRED KPSL ATAU KUP GRED 12 TAK PASAL-PASAL DISAMAKAN DALAM GRED 11(5-1),DIMANA KEADILAN BAGI MEREKA YANG TELAH LAMA BERKHIDMAT INI,INGATKAN SETELAH SEKIAN LAMA BERKHIDMAT DAPAT JUGAK SEDIKIT KANAIKAN GRED,SEOLAH GRED 12 DITURUN PANGKAT,KENAPA TAK DILETAKKAN PADA GRED 5-2 ATAU GRED 5-3?..TAKKAN NAK KENA TUNGGU PSL ATAU KUP 15 TAHUN LAGI BARU BOLEH SAPA GRED 5-2....

HANYA ORANG YANG MENGALAMINYA SAHAJA YANG DAPAT MERASAKAN KETIDAKADILAN SBPA INI...

Dato.minta lihat perkara ini...

Tanpa Nama berkata...

kawan2 aku yg ada dip dan ijazah ni ramai yg masih x kerja lagi....krajaan buat universiti bnyk2 dan kolej nak wat apa kalau pekerjaan skarang ssh nak dpt.baik blaja sampai spm je.....

Tanpa Nama berkata...

SBPA tidak seperti yang diharapkan oleh sesetengah kakitangan awam.
akan terjdi gaji junior akan sama/melebihi gaji senior.

contoh gred 17. yang gaji pada gred P1T15(ssm-kenaikan oktober) dan apabila pindah ke SBPA pada januari 2012 nanti akan menikmati gaji yang sama dengan senior yang tangga gajinya P1T16(ssm-kenaikan oktober) iaitu RM1715. Malah junior akan menikmati kenaikan tahunan kepada januari.manakala yang senoir tadi KEKAL di oktober..
apa benda ni datuk Osman..macam mana JPA buat jadual???!!. kenaikan kakitangan agak ketara beza kenaikannya, ada yang melebihi RM300.00 dan ada yang sekitar RM50.00????!!!
tolong jawab JPA dan Quepac

Tanpa Nama berkata...

nak adil,naik kan la semua gred penjawat awam.jgn la gred 10 kebwh je yg di naikkan.mana adil.kalau nak naikkan gred,naikkan semua.

Tanpa Nama berkata...

SBPA tidak seperti yang diharapkan oleh sesetengah kakitangan awam.
akan terjdi gaji junior akan sama/melebihi gaji senior.

contoh gred 17. yang gaji pada gred P1T15(ssm-kenaikan oktober) dan apabila pindah ke SBPA pada januari 2012 nanti akan menikmati gaji yang sama dengan senior yang tangga gajinya P1T16(ssm-kenaikan oktober) iaitu RM1715. Malah junior akan menikmati kenaikan tahunan kepada januari.manakala yang senoir tadi KEKAL di oktober..
apa benda ni datuk Osman..macam mana JPA buat jadual???!!. kenaikan kakitangan agak ketara beza kenaikannya, ada yang melebihi RM300.00 dan ada yang sekitar RM50.00????!!!
tolong jawab JPA dan Quepac

Tanpa Nama berkata...

SBPA tidak seperti yang diharapkan oleh sesetengah kakitangan awam.
akan terjdi gaji junior akan sama/melebihi gaji senior.

contoh gred 17. yang gaji pada gred P1T15(ssm-kenaikan oktober) dan apabila pindah ke SBPA pada januari 2012 nanti akan menikmati gaji yang sama dengan senior yang tangga gajinya P1T16(ssm-kenaikan oktober) iaitu RM1715. Malah junior akan menikmati kenaikan tahunan kepada januari.manakala yang senoir tadi KEKAL di oktober..
apa benda ni datuk Osman..macam mana JPA buat jadual???!!. kenaikan kakitangan agak ketara beza kenaikannya, ada yang melebihi RM300.00 dan ada yang sekitar RM50.00????!!!
tolong jawab JPA dan Quepac

sokong sbpa berkata...

Yg naik si.ggit dua dinggit tu sebenarnya admin morang salah kira la weh. Sume paati dapat withi. Range 7-13 %. Sebelum mazuk sbpa, anjak dulu satu kgt bwh ssm. (atau bayangan satu kgt jika dh langgat dinding), pastu gerka ke mata gaji tertinggi berhampiran sbpa, pastu anjakan kedu di bawah sbpa ikut pergerkana gaji tahunan.

Yg duk meroyan ni, sila tgok balik dgn hr anda.

kaw berkata...

Sokong dengan pendapat rakan kita ini.jumaat 30.disember,10 29 am..

Kita jangan jadi BODOH & SOMBONG kata kita sokong SBPA hanya berdasarkan kerana kita untung besar ( ini terutamanya JUSA, Junior dalam skim 54 dan kebawah) tanpa memikirkan rakan sekerja kita terutamanya orang lama yang dah bekerja yang telah banyak membantu kita sejak kita mula bekerja.

Kalau di mana- mana syarikat antarabangsa pun bila nak diletakkan tangga gaji seseorang pekerja, pengalaman bekerja memainkan adalah faktor utama diambil kira, Tak pernah ada mana-mana syarikat didunia ini yang bagi gaji ikut cara baling dadu. kalu keluar no6 gaji kamu naik banyak dan baling lagi sekali. kalu keluar no 1 gaji kamu sikit saje. It judi namanya.

Penentuan tangga gaji dalam SBPA ni adalah berdasarkan nasib umpama baling dadu saje. Macamcara berjudi jugak tapi lebih malang kerana Pihak JUSA dan keatas macam selalu baling dapat no 6. junior pulak dapat no 4 atau 5 . senior pulak nasib tak bagus selalu dapat no 1 atau 2 je...

Tanpa Nama berkata...

weii sengal 30,2011 11.22.00AM...
aku dah kira mcm ko taip thu tp apa nk kira kenaikan tahunan 2012 kat SSM pun ade.. klu iyapn kenaikan 2012 SBPA tolak kenaikan biasa di SSM 2012 sy still tk spi 6%..tau tk?

zahar UPM berkata...

to en. kasim...
saudara kasim..sudikah kiranya saudara kasim memperkenalkan diri saudara yg sebenar...keje dimana.. umur berapa.. jawatan apa..

saya amay berminat untuk berkenalan dengan saudara kasim..mungkin kita bole minum teh tarik sambil berbincang mengenai isu sbpa ni..

kaw berkata...

SAYA SUKA PADA PENDAPAT DIBAWAH JADI SAYA UPLOAD SMULA KATA EN KASSIM UNTUK TATAPAN UMUM....

Golongan yang tamak haloba dan tidak pernah kisah dosa dan pembalasan mana peduli akan keadilan dan kebajikan orang lain, mereka ini hanya mementingkan diri mereka saja, mentang-mentang mereka yang membuat dasar, maka mereka buat dasar untuk kepentingan diri secara keterlaluan hingga menindas orang lain.

Saya menentang SBPA bukan sesuka hati, tetapi ada sebab dan alasan yang kukuh iaitu yang pertama adalah ketidak adilan dalam kenaikan gaji di mana penjawat awam hanya naik gaji rendah tetapi pegawai atasan membolot beribu-ribu ringgit kenaikan hingga gaji mereka jika dicampur elaun itu dan ini mungkin mencecah RM 20 ribu sebulan. Kemudian kesan dari kenaikan gaji yang keterlaluan di peringkat atasan ini akan menyebabkan harga barang meningkat dengan mendadak, kesannya penjawat awam yang bergaji rendah akan terainaya, begitu juga orang lain yang berpendapatan rendah, mungkin terpaksa mencatu makanan dan mungkin akan terlibat dengan hutang hingga membuka peluang kepada rasuah untuk menampung kos sara hidup yang meningkat. Selain itu juga perjawatan yang tunggang langgan dan caca marba dalam SBPA akan menjejaskan rantaian arahan hingga tidak tahulah siapa selepas ini jadi penyelia dan siapa akan diselia, kemudian kerja-kerja di jabatan akan tunggang langgang akibat perjawatan yang tunggang langgang, ini akan memberikan kesan yang buruk kepada masyarakat dan merugikan negara.

Selain itu, KGT atau kenaikan gaji tahunan yang pelik di mana orang yang sepatutnya naik gaji pada bulan Januari tetapi dalam SBPA kenaikan gaji dipindahkan kepada bulan Julai atau Oktober, ini memberikan kerugian kepada penjawat awam beratus ringgit setap tahun, malahan mungkin yang kerugian lebih dari RM 1000 setiap tahun akibat kepandiran tangga gaji dalam SBPA berkenaan.

Berbagai perkara telah dibongkarkan, tetapi pihak yang mempunyai kepentingan untuk membolot segala manfaat dalam SBPA secara tidak adil ini memberikan macam-macam hujah penipu untuk menegakkan benang yang basah.

Saya akan terus memperjuangkan perkara ini hingga keadilan dapat dicapai oleh semua pihak.

Kepada yang pandir sangat buat dasar SBPA yang caca marba dan tunggang langgang ini walaupun ada semua ada ijazah berjela-jela sila renung dan fikirkan kembali ingatan saya ini:

Orang yang berfikiran jauh akan memikirkan demi kepentingan awam, tapi orang yang berfikiran cetek dan singkat hanya memikirkan diri sendiri dan tidak pernah peduli kepada kesan dan akibat....

Tanpa Nama berkata...

NAK TAK NAK PUN TERPAKSA KENA SIGN JUGAK SEBAB JAWATAN DAH JUMUD KE 11(5-1)NAMUN BOLEH DIKIRA UNTUNG JUGAK SEBAB GRED TAK SAMPAI GRED 11..TETAPI BAGI YANG TELAH BERADA PADA GRED KPSL ATAU KUP GRED 12 TAK PASAL-PASAL DISAMAKAN DALAM GRED 11(5-1),DIMANA KEADILAN BAGI MEREKA YANG TELAH LAMA BERKHIDMAT INI,INGATKAN SETELAH SEKIAN LAMA BERKHIDMAT DAPAT JUGAK SEDIKIT KANAIKAN GRED,SEOLAH GRED 12 DITURUN PANGKAT,KENAPA TAK DILETAKKAN PADA GRED 5-2 ATAU GRED 5-3?..TAKKAN NAK KENA TUNGGU PSL ATAU KUP 15 TAHUN LAGI BARU BOLEH SAPA GRED 5-2....

HANYA ORANG YANG MENGALAMINYA SAHAJA YANG DAPAT MERASAKAN KETIDAKADILAN SBPA INI...

Dato.minta penjelasan...

R1 berwawasan UPM berkata...

saya ad sedikit kemuskilan disini..
sesape yg sudi menjawab..saya ucapkan ribuan terima kasih..

mengikut kenyataan JPA..gaji pokok,dalam ssm akan dinaikan 1 kali sebelum gaji dalam sbpa diberi..

gaji saya..jawatan R1,p1t4=770.03.
akan diberi kenaikan dalam ssm sebelum mendapat tarif gaji baru di sbpa..yakni diberi satu kgt.kgt tahunan 40.84..

770.03+40.84=810.87,bermakna gaji menjadi p1t5.
digerakan kepada gaji sbpa yg terdekat SBPA P1T1= 850.00
disebabkan gaji asal saya berada di p1t4 dalam ssm( dibuat breketing)..kgt saya diubah kepada bulan januari..asal bulan jul.

bermakna..gaji saya akan menjadi SBPA P1T2 930.00..pada Januari 2012.

yang menjadi persoalan saya di sini..berapakah % kenaikan gaji saya?di bahagian manakah yg hendak dikira?

770.03 --> 850.00=9.4%
810.87 --> 850.00=4.6%

770.03 --> 930.00=18.8%
810.87 --> 930.00=9.2%

pada pemahaman saya..
semestinya peratus yang dikira ialah 770.03 ---> 850.00
yakni 9.4%

kalu salah tolong betulkan..
tq

Tanpa Nama berkata...

Mari kita ramai-ramai send email balun JPA dan KPPA(Primat) kat sbpa@jpa.gov.my . Biar mereka tahu majoriti PA menentang SBPA. Copy and Paste message kat sini dan hantar pd setiap masa terluang. Mari Kita jem kan server JPA.

Malam tadi (AStro 502) KPPA kata kalau Lampiran C diletakkan akan buat server JPA jem. Punya lah mangkuk ayon KPPA ni. Habis buat apa SBPA di letakkan diserver kementerian.

Tanpa Nama berkata...

Hakikat: Peluang kumpulan PTD mencapai gred JUSA adalah lebih 50%. Kumpulan profesional lain kurang dari 10%. Adakah ini kita dan pembayar cukai akan halalkan? Fikir-fikirkanlah. Perjuangan demi keadilan belum berakhir!

Tanpa Nama berkata...

Mohd Nazri Mohd Nasir said

Dear Tan Sri,
I refer to the press feedback posted on the Public Service Department portal dated 29th December 2011 which responds to the letter “Injustice in SBPA Scheme” by Disappointed Medical Consultants, Penang Hospital published in The Star on 27th December 2011.
I am one of those affected senior specialist doctors, having been in the government service for 17 years, the last 10 years as a specialist and reached the ceiling of my salary scale at P1T8 since a few years back. I totally concur with “Disappointed Medical Consultants” about the injustice brought about with the implementation of SBPA, where we would be lumped together with the junior specialists at the starting salary point of T1. For the record, the gap of seniority between these specialist doctors is as much as 12 years of specialist experience! While most of the Special Grade consultants no longer actively do their clinical work but instead are busy taking care of their KPI's, and the junior specialists can hardly function as independent specialists, our group is the core group and backbone of each specialty service in all the hospitals throughout Malaysia. But ironically we are the ones who had been alienated during both the time-based promotion for doctors and now in the implementation of SBPA.
The Corporate Communications Unit responded in the PSD portal that almost the entire older salary scale is bracketed into the first salary scale in the new scheme due to the use of bracketing principle, which had been used in the past when converting one salary structure to a new one. It was also stated that SBPA is not a salary adjustment exercise but a salary restructuring, and thus it is not possible to give an equitable increment in salary conversion as there are significant variation between the new and old salary scheme.
My first question is, if the PSD is so rigid about the use of bracketing, why is it that the same principle is not applied when converting the salary of JUSA and special grade officers? Instead, all the officers in the JUSA and Special Grade C to A will get different salary conversions in SBPA, adjusted according to their current salary scale under SSM. If the same principle is used, then all the JUSA C officers for example, regardless of whether they are now at T5 or T1 salary scale, would be lumped together in the minimum salary scale for JUSA C in SBPA, which is RM12,000. But no, the same principle cannot be used for JUSA and Special Grade officers, since their seniority must be upheld, unlike the seniority of the lower grade officers which can easily be disregarded! Which brings us to my second question, is there a caste system in the Public Service now that a principle held so rigid to the lower grades are not applicable to officers in the top echelons? Why the double standard?
The SBPA was conceived as part of the strategy to spearhead the nation into challenges of the 21st century. The PSD should discard the outdated method of bracketing in order to give justice to all. It should think outside the box to find innovative solution to the problem, in tandem with the supposed spirit of SBPA which highly values high quality human capital and not snob or alienate them. Recognition should be given where recognition is due - a principle that should be applied to everybody and not just for selected few.
4 hours ago · Unlike · 6

===================================
setuju dengan komen kawan ni dlm facebook KPPA. KPPA JPA sampai laa ni x lagi jawab soalan ni.

Tanpa Nama berkata...

kenapa tiada perbincangan kenaikan gaji JUSA sehingga 60%???? cuepacs buat tak nampak ker... patutnya peruntukan tu diagihkan kepada kumpulan sokongan atau PNP.... biar semua PA dapat %an yg sekata.

Tanpa Nama berkata...

saya mohon supaya dapat dikaji....

1)Kenaikan gaji dan elaun gred 41 keatas
Termasuk elaun keraian dipanjangkan kepada 41 dengan kadar yang munasabah.

(gaji nak tinggi, elaun nak tinggi)

2)Penyusunan semula struktur pangkat dan gaji,agar kumpulan pelaksana ,walaupun kerja senior,gaji maksima tak boleh mencecah gaji permulaan gred 41 untuk mewujudkan chain of command yang efektif.Dengan ini pemikiran senior junior akan dapat dihapuskan kearah perkhidmatan awam yang lebih berdaya saing.

(kan dah di kategorikan skim2 tu, apa kaitan dengan gaji, amat bodoh lah kalau beranggapan kalau gaji 41 lebih rendah dari pelaksana maka mereka tak ikut arahan, jika ini belaku menunjukkan anda tak layak jadi ketua, contoh terbaik gaji aku dah lebih 4K boss aku gaji ciput aje 2k lebih (kesian dia), tetapi dari segi kerja aku ikut arahan dia, kerana dia boss aku tak ada masalah pun)

3)Cuti tahunan kumpulan 41 ke atas ditambah lagi 10 hari,memandangkan gred 41 banyak terlibat dengan kursus,bengkel pada hari minggu dan mereka tidak layak menuntut kerja lebih masa seperti kumpulan pelaksana.Mohon beri lebih cuti untuk gantikan masa kerja mereka pada hari minggu tersebut.

(gaji nak lebih, elaun nak lebih, elaun kerja lebih masa pun nak juga, tak pernah ker dengar cuti gantian, kerja taknak lebih pulak)

Tanpa Nama berkata...

aku dh muak nk komen dlm ni.cuepacs ntah baca ntah x?jpa lg la.tutup mata dn pekakkn telinga.xpe.dr SSM ubah ke SBPA aku sain.pru13 nnti BN ubah ke PR aku pangkah.

Tanpa Nama berkata...

kasim.pndpt kau tu aku sokong tp tak payah la ribut2 kt sini.PM,JPA dn balaci2nya tk nk dgr.kau sain je la.pastu sabar tungu pru13.kita ACU UBAH SEKALI.mn tau ada lak rezeki kita nnti

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
saya mohon supaya dapat dikaji....

1)Kenaikan gaji dan elaun gred 41 keatas
Termasuk elaun keraian dipanjangkan kepada 41 dengan kadar yang munasabah.

2)Penyusunan semula struktur pangkat dan gaji,agar kumpulan pelaksana ,walaupun kerja senior,gaji maksima tak boleh mencecah gaji permulaan gred 41 untuk mewujudkan chain of command yang efektif.Dengan ini pemikiran senior junior akan dapat dihapuskan kearah perkhidmatan awam yang lebih berdaya saing.

3)Cuti tahunan kumpulan 41 ke atas ditambah lagi 10 hari,memandangkan gred 41 banyak terlibat dengan kursus,bengkel pada hari minggu dan mereka tidak layak menuntut kerja lebih masa seperti kumpulan pelaksana.Mohon beri lebih cuti untuk gantikan masa kerja mereka pada hari minggu tersebut.

===================================

Dari senior P&P

ini adalah cadangN atau permintaan paling angkuh dan sombong dari penjawat awam kumpulan paling junior dalam P&P
Saya kini adalah Doktor Pakar. Saya pernah menjawad gred 41 selama 10 tahun sebelum naik grade 48

semasa di grade 41, saya banyak belajar dari kumpulan Perlaksana terutamanya aspek praktikal kerja, terutamanya dari Mereka yang dah lama dalam pekhidmatan. Saya menghormati mereka dan tidak menganggap meteka sebagai kuli kita. 

Pemikiran dari PA grade 41 ni amatlah bahaya dalam skim PA. Tuan Pegawai 41,  belajarlah menghormati golongan Perlaksana . jangan berdengki dgn gaji mereka yang melebihi Tuan pegawai 41 yang masih setahun jaggung berkerja. ingatlah untuk mendapat tangga gaji mati atau melebihi dari permulaan tangga gaji Tuan Pegawai 41 bekerja,  mereka telah dalam skim perkhidmatan sebaga PA 20-30 tahun dulu. Masa mereka mula berkhidmat, Tuan pegawai 41 masih belum lahir atau masih menyusu. 

Mereka mungkin sebaya ibubapa Tuan atau bapa/ibu saudara Tuan. Janganlah pulak bila Tuan dah bekerja, lalu dgn angkuhnya, nak mewujudkan command of chain. ibubapa mana yang tak tersinggung dgn KEANGKUHAN anak mereka. 

Berkaitan cuti yang Tuan Pegawai Muda 41 mintak, 
Bersyukurlah dengan cuti 25 hari yang diberikan kpd Tuan. Dulu kami berkerja 6 hari seminggu. Hujung minggu tak kana-mana sangat. Skim kerja 5 hari seminggu ni baru dalam 5-6 tahun lepas. Jadi yang senior termasuklah Kumpulan senior Perlaksana ni telah bertungkus lumus bekerja 6 hari seminggu atau setahun 52 hari melebihi cara Tuan bekerja sekarang. Mereka berkerja begini bertahun- tahun tanpa merungut. Ini Tuan yang baru setahun jaggung berkerja dah pun jadi Bossy dan Demanding.

Saya harap Tuan tidak jadi pegawai tinggi PTD.  Jika tidak in future semakin tertindaslah kumpulan Perlaksana dan harubiru lagi skim gaji PA

Kepada kumpulan Perlaksana, terutamanya yang senior, janganlah ambil hati permintaan atau komen dari Tuan Pegawai muda 41 tu. Sekarang ni memang terlalu banyak Universiti2 samada awam atau swasta. Kualiti graduan pun tak diambil kira sangat samada dari segi pengentahuan, atsu pengalaman.  Altitude pun banyak yang tak bagus. ini berlaku dalam semua bidang. 

 
       

Tanpa Nama berkata...

Abu Bakar Haji Abdullah, KPPA Tuan Usop Tayup lain kali tengok le berita sikit. Baru pukul 10-11 malam kejap ni saya dah jelaskan kat channel 502 BERNAMA kenapa kerajaan meluluskan gaji PNP supaya lebih tinggi. Sebenarnya patut dinaikkan pada tahun 2008/2009 lagi tetapi ditangguhkan. Akibatnya ramai lulusan ijazah yang cemerlang tak mahu memasuki PA kerana gaji kira-kira 30% lebih rendah daripada swasta. Jadi tak kan lah nak dibiarkan berterusan begini. Bila dapat PNP yang kurang bagus pun kita komplen juga.

________________________________
Matlamat menghalalkan cara. Ramai nak jadi PA, siapa kata PA tak laku.

Benggong punya KPPA

Tanpa Nama berkata...

mr ramon.pndpt kau ni bgs tp kau ada baca x sbpa ni sedlm2nya.kau komen ikut sdap mulut mak kau je.PA bwhn ni kau selami x hati dia cmne bila gred,seniority,gaji naik ciput?bodoh tul kau ni

Tanpa Nama berkata...

hai jwbnya pru13 kali ni akan brubah pemerintah.slogan najib rakyat ddahulukn dh brtukar rosmah ddahulukn,pegawai atasan dkayakn,pencapaian dsandiwarakn

Tanpa Nama berkata...

mr kasim.ko ada x laman blog pmbangkang.jom kita pnuhkn blog diaorg pasal sbpa ni.biar diaorg tau.sekurang2nya bole gak diaorg bw isu ni didewan rkyt.mn tau bole dbahaskn.kt situ nnti br rakyat dpt tau.kita sebarkn.kt sini komen kita tkde sape nk dgr.jom la kasim

pion berkata...

ala kasim....kalu ko x suka ngan sbpa ko cucuklah mata ngan garfu..pas tu ko pencen awal...cucuk satu jer tau....ala...ala kasim...ampunkan mak kasim....

Tanpa Nama berkata...

hai jwbnya pru13 kali ni akan brubah pemerintah.slogan najib rakyat ddahulukn dh brtukar rosmah ddahulukn,pegawai atasan dkayakn,pencapaian dsandiwarakn
...................................
Setuju...ko org yg tak puas hati mesti berubah.Jgn biarkan lanun kat ats tu bermaharajalela merompak hasil negara.Balik kampung cerita kat ayah,ibu,tok,opah,abang adik ,sanak saudara dan orang kampung semuanya.Ko org semua telah dibodohkan oleh JPA..Najib ker..Misi 2012-rampas Putrajaya.

Tanpa Nama berkata...

Encik Zahar UPM @ Encik Sabdin @ Zahar bin Wahab dari Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi Universiti Putra Malaysia, saya bernama Kasim, seorang penjawat awam kumpulan sokongan yang selepas ini dipanggil sebagai pelaksana dan saudara pula adalah Pentadbir Sistem di unit Teknologi Maklumat Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi Universiti Putra Malaysia yang berkelayakan Ijazah Sarjana Muda Sains Komputer pada tahun 2002 dan Diploma Sains Komputer pada tahun 1999 di mana kelayakan berkenaan adalah dari Universiti Putra Malaysia.

Saya rasa sekadar cukup untuk saudara melihat dan menilai komen-komen saya di blog ini sahaja, lagipun saya berada di negeri yang jauh dari tempat yang saudara tinggal sekarang ini, adalah sukar untuk berjumpa sambil berbual sambil minum teh tarik seperti yang saudara inginkan itu.

Untuk pengetahuan saudara, saya memberi pandangan dan kritikan adalah demi kelangsungan perkhidmatan awam yang berkesan di Malaysia. Saudara sendiri sekiranya menkaji sedalam-dalamnya berkenaan SBPA ini, saudara akan lihat begitu banyak kepincangan yang akan memberikan kesan yang buruk kepada perkhidmatan awam, kepada penjawat awam, kepada masyarakat dan negara sebagaimana yang saya terangkan sebelum ini.

Terdapat beberapa pihak yang tidak senang dengan pembongkaran saya berhubung dengan SBPA yang penuh dengan pelbagai kepincangan dan caca marba ini kerana golongan berkenaan amat berharap supaya SBPA ini tidak dikaji semula dan dipinda supaya mereka dapat melahap segala apa yang mereka kehendaki seperti yang ada dalam SBPA sekarang ini.

Pihak yang menentang saya ini tidak mengerti apa yang saya utarakan adalah demi kepentingan perkhidmatan awam dan demi kepentingan negara. Mereka tidak sedar bahawa mereka sedang bermain dengan bahaya apabila mereka membuat dasar yang sangat tidak adil yang menindas kakitangan awam pangkat rendah bukan saja dari segi gaji, malahan dari segi gred-gred tertentu juga diainaya seperti gred penyelia kakitangan gred 22,26,27 sedia ada, 32 dan 36 hingga chain of command menjadi tunggang langgang dan kesannya operasi di jabatan akan jadi tunggang langgang juga kerana selepas ini tidak tahu siapa menjadi penyelia, siapa yang diselia, siapa yang beri arahan, siapa yang terima arahan, siapa yang memantau, siapa yang dipantau, dan paling utama siapa yang akan bertanggungjawab dalam sesuatu tugasan?

Apa yang saya utarakan itu amat serius, tetapi pihak-pihak yang tamak haloba sudah dikelabui oleh wang ringgit hingga sanggup mengetepikan keperluan kepada perkhidmatan awam demi memenuhi nafsu serakah mereka yang mahu membolot segalanya dalam SBPA yang mereka gubal itu. Penggubalan SBPA adalah secara semberono dengan kumpulan pegawai atasan hanya sibuk memandang wang ringgit yang akan mereka bolot melalui kenaikan gaji yang tidak munasabah, malahan kajian berkenaan sifat pekerjaan di jabatan-jabatan juga tidak dibuat hinggakan sesetengah jabatan akan mengalami masalah yang besar apabila penjumudan sesetengah skim yang memang diperlukan oleh jabatan berkenaan.

Sekian setakat ini dahulu.

Kasim.

Tanpa Nama berkata...

Inilah yg dikatakan pembaziran wang rakyat beri gaji besar n terlalu besar kepada pegawai kerajaan yg bergaji besar nanti beberlanja lebih sehingga menyebabkan harga barangan di pasaran menjadi naik mendadak.Bagi yg gajinya kecil akan merana.
Oleh itu saya berpendapat perkhidmatan kerajaan tidak dilibatkan dgn politik di negara kita ini PA sudah dikaitkan dgn politik itulah menyebakan sistem penyampain kerajaan kucar kacir kerana dilibatkan dgn politik masing2 mahu ambil hati PA silap-silap kena jerat diri sendiri. Seperti sekarang perlaksanaan SBPA ramai golongan yg tidak berpuas hati. Sukar utk ambil hati bagi mereka yg terhiris, hanya yg bernasib dpt durian runtuh akan gembira mengapa mahu buat perubahan kalau tidak difikirkan dgn jelas dan dengar pandangan semua PA lebih baik guna saja sistem yg lama.
Saya amat merasa tidak berpuas hati dgn SBPA ini kerana tidak ada keadilan utk semua golongan apa boleh buat terpaksa.

gred N 26 sokong Kasim berkata...

saya seorang CC atau ketua kerani N 26 SANGAT BERSETUJU DENGAN SAUDARA KASIM BAHAWA TIDAK JELAS SEKARANG APA LEBIHNYA JADI N 22,KALAU BEBAN KERJA BERTAMBAH,ORANG YANG TAK PAYAH EXAM PERKHIDMATAN,DAPAT NAIK KUP DAN DAPAT GAJI HAMPIR SAMA DENGAN N 26.
ITU CERITA SEBELUM SBPA.

KEADAN LEBIH TUNGANG LANGGANG BILA SBPA,GAJI 22 DAN 17 HAMPIR SAMA DENGAN GAJI SAYA,SEDANGKAN TANGGUNG JAWAB MEREKA TIDAK SEPERTI SAYA...JADI UNTUK APA NAK NAIK PANGKAT?ADAKAH SAYA MASIH KETUA MEREKA KALAU GAJI MEREKA SUDAH HAMPIR DENGAN GAJI SAYA,MALAH ADA YANG LEBIH TINGGI DARI SAYA...

Kenapa hanya ada satu Kassim di MALAYSIA?.alangkah elok kalau ramai lagi yang mempunyai idea spt Kasim agar nasib golongan 22 dan 26terbela..Benar SBPA menjadikan chain of command hancur....

gred N 26 sokong Kasim berkata...

saya seorang CC atau ketua kerani N 26 SANGAT BERSETUJU DENGAN SAUDARA KASIM BAHAWA TIDAK JELAS SEKARANG APA LEBIHNYA JADI N 22,KALAU BEBAN KERJA BERTAMBAH,ORANG YANG TAK PAYAH EXAM PERKHIDMATAN,DAPAT NAIK KUP DAN DAPAT GAJI HAMPIR SAMA DENGAN N 26.
ITU CERITA SEBELUM SBPA.

KEADAN LEBIH TUNGANG LANGGANG BILA SBPA,GAJI 22 DAN 17 HAMPIR SAMA DENGAN GAJI SAYA,SEDANGKAN TANGGUNG JAWAB MEREKA TIDAK SEPERTI SAYA...JADI UNTUK APA NAK NAIK PANGKAT?ADAKAH SAYA MASIH KETUA MEREKA KALAU GAJI MEREKA SUDAH HAMPIR DENGAN GAJI SAYA,MALAH ADA YANG LEBIH TINGGI DARI SAYA...

Kenapa hanya ada satu Kassim di MALAYSIA?.alangkah elok kalau ramai lagi yang mempunyai idea spt Kasim agar nasib golongan 22 dan 26terbela..Benar SBPA menjadikan chain of command hancur....

risaukan KASIM berkata...

to en. kasim...
saudara kasim..sudikah kiranya saudara kasim memperkenalkan diri saudara yg sebenar...keje dimana.. umur berapa.. jawatan apa..

saya amay berminat untuk berkenalan dengan saudara kasim..mungkin kita bole minum teh tarik sambil berbincang mengenai isu sbpa ni..

==================================
SAUDARA KASIM,SAYA SEORANG PENYOKONG KASIM CADANGKAN KASIM JANGAN JUMPA ORANG INI KERANA MUNGKIN DIAORANG JPA YANG NAK TANGKAP SAUDARA KASIM,KERANA PERJUANGAN KASIM YANG LANTANG MENENTANG SBPA TELAH MENGANCAM JPA.

MOGOK SBPA! berkata...

Kepada semua penentang SBPA dlm Perkhidmatan Awam. Saya 'KASIM' selaku PA yg pertama membangkang SBPA mangajak tuan puan yg tak setuju SBPA, mogok jalanan akan diadakan di Putra Jaya.

TARIKH : 15HB JAN 2012
JAM : 9.00PG
TEMPAT BERKUMPUL: sekitar TASIK D PUTRAJAYA

Tentatif program:
9.00 pg -Para pemogok berkumpul diperkarangan tasik,
9.30 pg -para pemogok beramai2 berenang ketengah tasik,
10.00 pg -pastikn KASIM sorang jer lemas.
10.30 pp -pemogok yg lain balik opis utk sambung kerja

Kesimpulan: Hapuskan penzalim dalam Perkhidmatan Awam

Tanpa Nama berkata...

saya seorang CC atau ketua kerani N 26 SANGAT BERSETUJU DENGAN SAUDARA KASIM BAHAWA TIDAK JELAS SEKARANG APA LEBIHNYA JADI N 22,KALAU BEBAN KERJA BERTAMBAH,ORANG YANG TAK PAYAH EXAM PERKHIDMATAN,DAPAT NAIK KUP DAN DAPAT GAJI HAMPIR SAMA DENGAN N 26.
ITU CERITA SEBELUM SBPA.

KEADAN LEBIH TUNGANG LANGGANG BILA SBPA,GAJI 22 DAN 17 HAMPIR SAMA DENGAN GAJI SAYA,SEDANGKAN TANGGUNG JAWAB MEREKA TIDAK SEPERTI SAYA...JADI UNTUK APA NAK NAIK PANGKAT?ADAKAH SAYA MASIH KETUA MEREKA KALAU GAJI MEREKA SUDAH HAMPIR DENGAN GAJI SAYA,MALAH ADA YANG LEBIH TINGGI DARI SAYA...

Kenapa hanya ada satu Kassim di MALAYSIA?.alangkah elok kalau ramai lagi yang mempunyai idea spt Kasim agar nasib golongan 22 dan 26terbela..Benar SBPA menjadikan chain of command hancur....

Amat bersetuju....saya juga senasib....tapi apa nak buat....kerja dah lebih 30 tahun..tup-tup jadi macam ni.........

Tanpa Nama berkata...

cubaan......

SYUKUR SBPA berkata...

Aku pilih SBPA sbb gaji mati lebih tinggi dr SSM. Walaupun nk d bandingkan dgn junior, kenaikan mereka lebih tinggi dr aku, aku x brapa kisah sangat coz itu rezeki masing2.
Dulu aku risau bila pencen nnt, duit pencen nk kena potong utk rumah, tp bila gaji mati SBPA dh tinggi, aku rasa lega banyak bila nk pencen nnt

GRED 29

Tanpa Nama berkata...

sekadar hendak bertanya...betulkah skel gaji guru di bawah SBPA untuk warga KPM tidak sama seperti yang digariskan oleh JPA? Kenapa boleh jadi begitu? Dengar2 cerita kononnya KPM tak mahu bagi kenaikan besar kepada warga pendidik. Pelik jugak, bukankah JPA yang bertanggungjawab tentang gaji PA dan agensi2 @ kementerian2 lain ikut saja?

gagal jadi 41 berkata...

Mereka berkerja begini bertahun- tahun tanpa merungut. Ini Tuan yang baru setahun jaggung berkerja dah pun jadi Bossy dan Demanding.

ini adalah cadangN atau permintaan paling angkuh dan sombong dari penjawat awam kumpulan paling junior dalam P&P

Saya harap Tuan tidak jadi pegawai tinggi PTD. Jika tidak in future semakin tertindaslah kumpulan Perlaksana dan harubiru lagi skim gaji PA

Kepada kumpulan Perlaksana, terutamanya yang senior, janganlah ambil hati permintaan atau komen dari Tuan Pegawai muda 41 tu

===================================
SAYA INGIN MEMBERI KOMEN TENTANG KUALITI PEGAWAI JUNIOR 41 BERDASRKAN PENGALAMAN SAYA SENDIRI.

YA...TERIMALAH HAKIKAT ,JUNIOR 41 SEKARANG MEMANG HEBAT...KALAU NAK TAHU UNTUK DAPAT 41 SEKARANG KENA MELALUI 4 LAPISAN UJIAN IAITU KENA ADA IJAZAH CGPA 3.5 KEATAS,EXAM 41 SATU HARI,UJIAN PTD ASSASEMENT CENTRE 3 HARI,BARU DIPANGGIL TEMUDUGA.JANGAN CUBA MEMANDANG RENDAH 41 JUNIOR ATAS ALASAN SENANG NAK DAPAT IJAZAH KERANA UNIVERSITI SWASTA DAN AWAM BANYAK.
SAYA ADA IJAZAH...DAH BANYAK KALI PERGI EXAM,PERGI ASSASEMENT...TAPI KECUNDANG.
SAYA AKUI SESIAPA YANG DAPAT JADI 41 MEMANG HEBAT.
KESIMPULANNYA....SAYA DULU KONONYA NAK NAIK 41,SAYA PERGI BUAT DEGREE.NAMUN WALAUPUN SAYA DAPAT KEPUTUSAN CEMERLANG (3.75),,,SAYA TAK ADA CIRI CIRI YANG MELAYAKKAN SAYA DAPAT 41...

DAN BILA USIA DAN 40 TAHUN NI...SAYA BUAT
KESIMPULAN.....SESIAPA YANG DAPAT 41 SEKARANG MEMANG HEBAT.
KALAU ADA KUMPULAN PELAKSANA YANG TAK PUAS HATI CUBA LA BUAT IJAZAH....TENGOK DAN LALUI SEMUA UJIAN UNTUK JADI PTD 41....BOLEH LULUS KE TIDAK.

INILAH MENTALITI PA YANG MEMIKIRKAN SENIOR JUNIOR.BAGI SAYA WALAUPUN 41 TU JUNIOR,MUNGKIN DIA LEBIH HEBAT DAN ADA IDEA BARU,TAPI DISEBABKAN ADA SENIOR YANG BERADA DI ZON SELESA DAN PENTINGKAN DIRI MEMPERTAHANKAN SENIORITI,MAKA MUTU PERKHIDMATAN AWAM SUKAR UNTUK MENERIMA IDEA BARU.

SIA SIA USAHA JPA AMBIL ORANG HEBAT MELALUI PROSEDUR DAN TAPISAN KETAT .AKHIRNYA....SEMUA IKUT KATA SENIOR YANG DAH BERTAPAK KUKUH.

SEPATUTNYA DALAM SBPA NI KENA ADA SAU LAGI SYARAT....PUSINGAN ATAU PERTUKARAN TEMPAT BERTUGAS SETIAP 5 TAHUN AGAR SENIOR YANG DAH RASA SENIOR DAN HEBAT TU,BELAJAR BENDA BARU DAN JADI JUNIOR DI TEMPAT BARU...TAK DE LAGI SEMANGAT KEBANGGAN DENGAN SENIORITI YANG SEBENARNYA TELAH LAMA MENGHALANG KEMAJUAN.

Tanpa Nama berkata...

hahahahaha undilah PR! set2 cina DAP cauvinis tengah tunggu masa nak buang korang! HAHAHAHAHAHA

sokongan kasim berkata...

saya setuju dengan Kassim

SAYA SETUJU DENGAN KASSIM.

Tanpa Nama berkata...

KGT J2-1 & JA3-1 ADALAH SAMA RM145.....KGT JA3-2 155,KGT JA3-3 RM160...INI BERMAKNA JA3-2 & JA3-2 LEBIH TINGGI DARI J2-1....JADI SIAPA YANG BARU NAIK PANGKAT J29 TIADA GUNALAH....BAGUS KEKAL J17 SAHAJA...ADA PELUANG NAIK JA3-2....EH MACAM PELIK JE

kerani je.... berkata...

KALAU ADA KUMPULAN PELAKSANA YANG TAK PUAS HATI CUBA LA BUAT IJAZAH....TENGOK DAN LALUI SEMUA UJIAN UNTUK JADI PTD 41....BOLEH LULUS KE TIDAK

===================================

Nampak macam angkuh je PTD ni...
Saya akui susah nak jadi PTD,tapi tak kan sebab susah nak jadi PTD memberi hak untuk sapa yang dapat PTD jadi angkuh...pak cik ni kerani je...Tapi pak cik setuju....untuk jadi pemimpin yang hebat kena ada sifat angkuh,kalau tidak orang bawahan boleh pijak kepala.

kena pindah lagi ke...... berkata...

SEPATUTNYA DALAM SBPA NI KENA ADA SAU LAGI SYARAT....PUSINGAN ATAU PERTUKARAN TEMPAT BERTUGAS SETIAP 5 TAHUN AGAR SENIOR YANG DAH RASA SENIOR DAN HEBAT TU,BELAJAR BENDA BARU DAN JADI JUNIOR DI TEMPAT BARU...TAK DE LAGI SEMANGAT KEBANGGAN DENGAN SENIORITI YANG SEBENARNYA TELAH LAMA MENGHALANG KEMAJUAN

++++++++++++++++++++++++++++++++++

Saya dah buat pinjaman perumahan,dah beli rumah,10 tahun lagi pencen....tak kan kena pindah lagi.
Jangan la menambah nambah pula apa yang tak ada dalam SBPA nak oiii..

Tanpa Nama berkata...

MOGOK SBPA! berkata...
Kepada semua penentang SBPA dlm Perkhidmatan Awam. Saya 'KASIM' selaku PA yg pertama membangkang SBPA mangajak tuan puan yg tak setuju SBPA, mogok jalanan akan diadakan di Putra Jaya.

TARIKH : 15HB JAN 2012
JAM : 9.00PG
TEMPAT BERKUMPUL: sekitar TASIK D PUTRAJAYA

Tentatif program:
9.00 pg -Para pemogok berkumpul diperkarangan tasik,
9.30 pg -para pemogok beramai2 berenang ketengah tasik,
10.00 pg -pastikn KASIM sorang jer lemas.
10.30 pp -pemogok yg lain balik opis utk sambung kerja

Kesimpulan: Hapuskan penzalim dalam Perkhidmatan Awam

Jumaat, Disember 30, 2011 3:07:00 PM

===================================
Bodoh punya orang!! Lu langsi Lu Mati maaa...!! Lu jangn susah hati Kassim, semua orang sokong Lu... Ini mcm PRU13, gua sudah tau sapa menang..

Tanpa Nama berkata...

Tiada gunanya SBPA ini jika bangsa lain yang menguasai Malaysia, semua mansuh dan wujud skim baru. Percayalah

Kerajaan harus pertimbangkan semua masalah ini agar melayu terus menguasai negara ini..

Tanpa Nama berkata...

Tiada gunanya SBPA ini jika bangsa lain yang menguasai Malaysia, semua mansuh dan wujud skim baru. Percayalah

Kerajaan harus pertimbangkan semua masalah ini agar melayu terus menguasai negara ini..

sila baca artikel ini..........

http://sanggahtokjanggut.blogspot.com/2011/12/bersatulah-kaum-cinakita-bakal-kuasai.html

Tanpa Nama berkata...

bersatulah kaum melayu

Tanpa Nama berkata...

Kedai Rakyat 1 Malaysia harus diberi sokongan agar monopoli bidang perniagaan tidak berlaku

Tanpa Nama berkata...

Mereka berkerja begini bertahun- tahun tanpa merungut. Ini Tuan yang baru setahun jaggung berkerja dah pun jadi Bossy dan Demanding.

ini adalah cadangN atau permintaan paling angkuh dan sombong dari penjawat awam kumpulan paling junior dalam P&P

Saya harap Tuan tidak jadi pegawai tinggi PTD. Jika tidak in future semakin tertindaslah kumpulan Perlaksana dan harubiru lagi skim gaji PA

Kepada kumpulan Perlaksana, terutamanya yang senior, janganlah ambil hati permintaan atau komen dari Tuan Pegawai muda 41 tu

===================================
SAYA INGIN MEMBERI KOMEN TENTANG KUALITI PEGAWAI JUNIOR 41 BERDASRKAN PENGALAMAN SAYA SENDIRI.

YA...TERIMALAH HAKIKAT ,JUNIOR 41 SEKARANG MEMANG HEBAT...KALAU NAK TAHU UNTUK DAPAT 41 SEKARANG KENA MELALUI 4 LAPISAN UJIAN IAITU KENA ADA IJAZAH CGPA 3.5 KEATAS,EXAM 41 SATU HARI,UJIAN PTD ASSASEMENT CENTRE 3 HARI,BARU DIPANGGIL TEMUDUGA.JANGAN CUBA MEMANDANG RENDAH 41 JUNIOR ATAS ALASAN SENANG NAK DAPAT IJAZAH KERANA UNIVERSITI SWASTA DAN AWAM BANYAK.
SAYA ADA IJAZAH...DAH BANYAK KALI PERGI EXAM,PERGI ASSASEMENT...TAPI KECUNDANG.
SAYA AKUI SESIAPA YANG DAPAT JADI 41 MEMANG HEBAT.
KESIMPULANNYA....SAYA DULU KONONYA NAK NAIK 41,SAYA PERGI BUAT DEGREE.NAMUN WALAUPUN SAYA DAPAT KEPUTUSAN CEMERLANG (3.75),,,SAYA TAK ADA CIRI CIRI YANG MELAYAKKAN SAYA DAPAT 41...

DAN BILA USIA DAN 40 TAHUN NI...SAYA BUAT 
KESIMPULAN.....SESIAPA YANG DAPAT 41 SEKARANG MEMANG HEBAT.

------------------/----------------
komen asal telah diberikan oleh Pegawai Senior P&P . mestilah berdasarkan prngalamnya. dia komen kpd pegawai junior 41 yang merendahkan golongan perlaksana. kalau kau umur 40 tahun, maknnya masa kau belajar dulu hanya ada 6 atsu 7 university saje masa tu. jadi kau tak termaduk golongan 41 junior. dalam masa 5-15 tahun lepas university tumbuh macam cendawan dan mengeluarkan graduan yang kurang berkuality. kau ni betul ke UMUR 41 atau umur 24 baru graduate. kalau kau memang baru graduate memanglah susah nak dapat kerja pasal dah terlalu banyak graduan keluaran univ. pasal tu kau selalu fail interviews. sekarang ni berapa ramai yg dapat dtraight A's dalam PMR atau SPM. CGPA 3.75 keatas pun berlambak-lambak. tetapi itu tidak bermakna mereka memang berkuality. tanyalah cikgu Cemerlang grade 52 kelulusan semua A sekarang dgn 15 tshun dulu. adakah kualitynya sama? pahammm.  cuba baca semula artike asal sebelumnya iaitu Senior P&P menjawab kpd junior 41   

Tanpa Nama berkata...

eloklah PM percepatkan PRU13 sebab ramai sangat yg dah x sabar nak mengundi....mari sama2 kita tengok siapa yg kena! kpd kelompok premier, jusa dan ptd berseronoklah selagi masa masih ada....

Tanpa Nama berkata...

Takkan berkat rezeki yg diperolehi dgn menafikan hak orang lain....kita tengok setakat mana diorang boleh seronok dgn duit haram tu!!!

Tanpa Nama berkata...

masa 2007 dulu golongan jusa ni dah dapat kenaikan tambahan selepas kenaikan 7% yg ditetapkan... so x timbul kononnya mereka kelompok yg teranianya masa pelaran 2007...mereka ni sebenarnya kelompok yg tamak haloba! Hidup kalau bertuhankan wang ringgt ni memang payah dan takkan pernah cukup.....

Tanpa Nama berkata...

sbpa
SISTEM BAHALOL PERKHIDMATAN AWAM
SISTEM BABI PERKHIDMATAN AWAM
SAH BODOH PENJAWAT AWAM
SAIN BODOH PENJAWAT AWAM

Tanpa Nama berkata...

SEPATUTNYA DALAM SBPA NI KENA ADA SAU LAGI SYARAT....PUSINGAN ATAU PERTUKARAN TEMPAT BERTUGAS SETIAP 5 TAHUN AGAR SENIOR YANG DAH RASA SENIOR DAN HEBAT TU,BELAJAR BENDA BARU DAN JADI JUNIOR DI TEMPAT BARU...TAK DE LAGI SEMANGAT KEBANGGAN DENGAN SENIORITI YANG SEBENARNYA TELAH LAMA MENGHALANG KEMAJUAN

++++++++++++++++++++++++++++++++++

Saya dah buat pinjaman perumahan,dah beli rumah,10 tahun lagi pencen....tak kan kena pindah lagi.
Jangan la menambah nambah pula apa yang tak ada dalam SBPA nak oiii..

------------//-////-/----/-//--
jangan bimbanglah, pindah tu untuk PTD untuk nsik pangkat. Grade 41  selama 2 nsik 44. grade 44 3 tahun naik 48. grade 48 selams  5 tahun naik 54. grade 54 selama 5 tahun naik JUSA C . JuSA C selama 5 tahun naik JUSA B dan seterusnya. mereka akan dipindahkan selaras dgn naik pangkat. Mereka akan ke jabtan jabtan lain unyuk buat kerja mengarah. Pindah mereka pun hanya bandar2 besar je dan tak akan pergi ke pendalaman.      

CHAIN OF COMMAND berkata...

SOKONG KASIM
SOKONG KASIM
SOKONG KASIM
HIDUP KASIM
HIDUP KASIM
HIDUP KASIM

PRU NI KITA BERTUKARRRRRRRRRRRR

Tanpa Nama berkata...

Takkan berkat rezeki yg diperolehi dgn menafikan hak orang lain....kita tengok setakat mana diorang boleh seronok dgn duit haram tu!
.....................................
Hujung 2012 Najib bagi plak bonus 2 bulan gaji.Syok la PTD,P&P,JUSA.

Tanpa Nama berkata...

kecik-kecik byk main......besar-besar byk keritik......bila la nak maju

Tanpa Nama berkata...

Takkan berkat rezeki yg diperolehi dgn menafikan hak orang lain....kita tengok setakat mana diorang boleh seronok dgn duit haram tu!!!
--------------------------------
seronok pun takat sampai tepi liang lahad je pun....!

Tanpa Nama berkata...

kecik-kecik byk main......besar-besar byk keritik......bila la nak maju
----------------------------------
mengkritik x salah......yg salah bila mengambil hak org lain utk diri sendiri!

zahar UPM berkata...

aku konfius sekarang...
ade yg ajak tukar kerajaan yg memerintah sekarang dengan yg baru..
sebagai balasan untuk SBPA ni..

tapi ape pilihan yg kita ada?
PR? pun macam2 isu timbul...lain la ade 3 or 4 lagi pilihan...

aku xnak keluar mulut rimau masuk plak mulut buaya...lagi haru..

so ade suggestion? undi rosak?huhuhu..

oh ye,,untuk pengetauhan saudara kasim..saya warga UPM..fakulti kejuruteraan..jom menom teh same2

Tanpa Nama berkata...

ceupacs, tolonglah kami gred N17 dan W17 ni..baru-baru ni gred NT17 telah dibuat rombakan oleh JPA dimana penolong pegawai tanah gred NT17 telah ditukar ke gred NT27...kenapa kami yg gred N17 dan W17 ni siap ada diploma dan ijazah tidak diberi kan insentif dan peluang sedangkan kawan saya dari gred NT17 yg naik ke NT27 itu hanya mempunyai SPM dan diserap sekali ke gred NT27...untunglah nasib mereka NT17 ke NT27 ini..tapi kami ini bagaimana pula?..kami bukannya cemburu, tapi kecik hati je..harapkan pembelaan..
yg paling sedih, tukang masak n1, ptr n11, par pun dah sama gred dgn kami hasil pen "jumudan" gred...huk huk...

Tanpa Nama berkata...

kerajaan akan tahu juga nanti sama ada majoriti PA berpuashati dgn SBPA ni atau tidak......cuma waktu saja mungkin dah terlewat! Mungkin masa tu kita akan dengar janji2 yg manis konon nak menaikkan gaji PA 40-50%, bonus 3 bulan dan mcm2 lagi la....lebih kurang mcm orang gila talak!!

salahudin berkata...

kita sokong je la sbpa sy gred n17 xde hal gn sbpa tolong pa semua jgn sokong pakatan rakyat percaya lah jika anda undi DAP(cina)ekonomi dia dh pegang hanya tunggu politik tuk d tawan oleh Cina(DAP).saya takut dalam 5 tahun DAP pegang akan ramai org cina asing jadi warganegara.so sokong sbpa dan jangan bergaduh sesama bangsa hnya kerana ?Sokong SBPA k

Tanpa Nama berkata...

yang paling diatas naik 100% (jusa)
yang paling dibawah naik 7% (sokongan 2)
ADIL KE?
sesiapa PA PA yang menyokonng SBPA ini, adalah manusia yang paling dunggu pernah di lahirkan atas muka bumi ini.

info terkini SBPA berkata...

INFO SBPA

SETAKAT JAM 3 PTG 30 DISEMBER 2011,
SERAMAI 702,144 PA TELAH BERSETUJU MENERIMA SBPA.....DARIPADA JUMLAH INI 607,199 ATAU 86.48% ADALAH TERDIRI DARI KUMPULAN PELAKSANA.

SERAMAI 76.89% VOTE SAPUNDI KASSIM(SBPA UNDI).

GURU CEMERLANG DG52 berkata...

aku dah nak start mengajar minggu depan...korang masih menyalak cam anjing kat sini....udah-udah ler tu...kasim ni mesti nak murid aku yang kaki malas, hisap rokok, ponteng,m tgk porn time aku mengajar dulu....aku dah nasihat banyak kali,...belajar..belajar..usah tangga kejayaan...dah besar..tak berapa nak berjaya salahkan cikgu...salahkan PTD ...salahkan semua...ptui....

GURU CEMERLANG DG52 berkata...

aku dah nak start mengajar minggu depan...korang masih menyalak cam anjing kat sini....udah-udah ler tu...kasim ni mesti nak murid aku yang kaki malas, hisap rokok, ponteng,m tgk porn time aku mengajar dulu....aku dah nasihat banyak kali,...belajar..belajar..usah tangga kejayaan...dah besar..tak berapa nak berjaya salahkan cikgu...salahkan PTD ...salahkan semua...ptui....

GURU CEMERLANG DG52 berkata...

lain kali kalau aku mengajar kat depan...jgn tido...jgn malas...dah besar...nak gaji besar macam JUSA..BELAJAR MALAS..PTUIII

kasim berkata...

omar dah tak boleh diharap....aku sanggup wakili korang kalau diberi mandat sewajarnya...tunggu next pemilihan CUEPACS...aku cadang nak masuk bertanding...takper kali ni mereka paksa kita sign (aku baru sign tadi)...tengoklah nanti nasib diaorang macam mana..kepada PTD di JPA...anda jangan gembira sangat...belum tahu langit tinggi rendah.

kasim.

benci kerani pemalas berkata...

Takkan berkat rezeki yg diperolehi dgn menafikan hak orang lain....kita tengok setakat mana diorang boleh seronok dgn duit haram tu!!!
---------------------------------
ko ni bodo ke buta agama!time ko dapat 40% dulu..ko buat apa dengan duit haram yang ko dapat tu

Tanpa Nama berkata...

kalau ada org politik bn yg membaca blog ini kajilah situasi sekarang ni dgn teliti sebeum nasi menjadi bubur! situasi sekarang umpama kelasi kapal yg bekerja di bahagian bawah kapal meminta air dari kelasi yg bekerja di atas tetapi tidak diberikan air yg mana akhirnya mereka terpaksa menebok kapal itu sendiri bagi mendapatkan air laut....dan akhirnya nanti semua di dalam kapal akan karam dan mati.

Tanpa Nama berkata...

Takkan berkat rezeki yg diperolehi dgn menafikan hak orang lain....kita tengok setakat mana diorang boleh seronok dgn duit haram tu!!!
---------------------------------
ko ni bodo ke buta agama!time ko dapat 40% dulu..ko buat apa dengan duit haram yang ko dapat tu
-------------------------------
kalau nak bodo pun jgn lah sampai tahap cipan...yg buat keputusan bagi 40% tu kumpulan pelaksana/sokongan ke??? gunalah kepala otak bila bercakap...jgn guna kepala lutut!!! kalau nak jadi bodo pun agak2lah sikit jgn sampai dari muda hingga tua pun bodo.....

PTD M52 (umur 32 tahun) berkata...

aku dah nak start mengajar minggu depan...korang masih menyalak cam anjing kat sini....udah-udah ler tu...kasim ni mesti nak murid aku yang kaki malas, hisap rokok, ponteng,m tgk porn time aku mengajar dulu....aku dah nasihat banyak kali,...belajar..belajar..usah tangga kejayaan...dah besar..tak berapa nak berjaya salahkan cikgu...salahkan PTD ...salahkan semua...ptui....

--------------------------------

first time aku masuk blog ni...menarik dan lawaklah korang...tapi pendapat diatas ni aku rasa paling bernas....

Tanpa Nama berkata...

INFO SBPA

SETAKAT JAM 3 PTG 30 DISEMBER 2011,
SERAMAI 702,144 PA TELAH BERSETUJU MENERIMA SBPA.....DARIPADA JUMLAH INI 607,199 ATAU 86.48% ADALAH TERDIRI DARI KUMPULAN PELAKSANA.

SERAMAI 76.89% VOTE SAPUNDI KASSIM(SBPA UNDI).

Jumaat, Disember 30, 2011 5:25:00 PM
___________________________________
Semua PA suka atau tidak akan sign SBPA kerana terma dan sysratnya walaupun tak sign tetap tertakluk dibawah SBPA. Option diberi sekadar menutup kebobrokan KPPA DAN JUAK-JUAKNYA di JPA. Kalau mangkok KPPA ni keluar TV isu kenaikan gaji yg melampau kpd JUSA lansubg tak disentuh. Diberikannya contoh2 kump pelaksana.

KPPA dan kuncu2nya di JPA dah rancang ini semua. Kini Tunggulah saat kehancurannya. PA yg sign adalah terpaksa dan terseksa. JPA jangan lah seronok snagat, Pa boleh menterjemahkan kemarahan mereka dlm berbagai cara. Kiranya 200 Ribu PA yg teraniaya melakukan
kerenah nescaya kesan nya amat parah.

Tanpa Nama berkata...

time dapat 40% 1997 dulu..oh semuanya itu duit halal toyyiba....time JUSA dapat 13% ..owhh itu semua duit haram.....time 2007 dulu ...owhhh kami akan undi pak lah....tapi belakang undi cina komunis DAP jugak....so sekarang ignore jer kambing2 ni...bagi 70% kenaikan pun mereka akan undi DAP....percayalah

GURU CEMERLANG DG52 berkata...

omar dah tak boleh diharap....aku sanggup wakili korang kalau diberi mandat sewajarnya...tunggu next pemilihan CUEPACS...aku cadang nak masuk bertanding...takper kali ni mereka paksa kita sign (aku baru sign tadi)...tengoklah nanti nasib diaorang macam mana..kepada PTD di JPA...anda jangan gembira sangat...belum tahu langit tinggi rendah.

kasim.

Jumaat, Disember
--------------------------------

niat sebenar kambing ni dah nampak dah...rupa-rupanya nak fofuler..nak ganti omar..patutler 24 jam bagi komen dalam blog....kasim..kolah anak murid aku yang paling bodoh yang aku pernah ajar..aku malu jadi guru ko...ak tak halalkan apa yg aku jar...

Tanpa Nama berkata...

time dapat 40% 1997 dulu..oh semuanya itu duit halal toyyiba....time JUSA dapat 13% ..owhh itu semua duit haram.....time 2007 dulu ...owhhh kami akan undi pak lah....tapi belakang undi cina komunis DAP jugak....so sekarang ignore jer kambing2 ni...bagi 70% kenaikan pun mereka akan undi DAP....percayalah
-------------------------------
Jusa dapat 13% sahaja?.....siapa boleh confirmkan!

Tanpa Nama berkata...

MEMANG PATUT PUN KELAYAKAN MINIMUM PENJAWAT AWAM GUNA SPM SEBAB PMR TU PENILAIAN BAGI MENENGAH RENDAH BUKAN NYE SIJIL.MCM SPM ADALAH SIJIL PELAJARAN MALAYSIA MCM GAK STPM.GRED 11 SEPATUT NYA GUNA SPM SBB MEREKA ADALAH PEMBANTU OPERASI YANG AKAN MENJLNKAN TUGAS PENTADBIRAN JUGAK.SY CADANGKAN:-

GRED 11-16 GUNA SPM
GRED 17-26 GUNA STPM/DIP
GRED 27-40 GUNA IJAZAH
GRED 41 KEATAS GUNA MASTER/PHD

BUKAN APA,UNIVERSITI SEMAKIN BNYK,GRADUAN MENGANGGUR PUN DA BERSEPAH.INILAH CARA UNTUK MENGHASILKAN PENJAWAT AWAM YANG BERILMU.
.................................................
................................................................
Aku amat sokong dgn cadangan diatas, tapi biar setakat yg tertera diatas saje. untuk 41 keatas sapa- sapa yang tak ada Master atau keatas kena turun pangkat jadi taraf 27-40, tak kira berapa SENIOR dia bekerja dan umurnya sekarang. Baru adil keadaan dimana seniority tak diambil kira dalam SBPA.  Oppssss untuk JUSA kita pakai yg sedia ada tak perlu turun, biarlah mereka ada ijazah je tapi boleh stay JUSA.  

Kalau cadangan ni diterima pakai untuk SBPA, maka orang pertama yang menyalak hingga berbuih mulut, aku rasa adalah GURU CEMERLANG DG52.

Jadi bila kita nak komen kenapa orang tak puas hati, kita mestilah ada perasaan emphthy iaitu meletakkan diri kita dalam keadaan mereka yang terlibat. Rata- rata yang komen adalah kerana pohon keadilan. Kita kena PIKIR betul- betul menggunakan akal yang waras tentang komen2 mereka dan justifikasi logik apa yang dikatakan oleh mereka.  

 Kita jangan jadi BODOH & SOMBONG kata kita sokong SBPA hanya berdasarkan kerana kita untung besar ( ini terutamanya JUSA, Junior dalam skim 54 dan kebawah) tanpa memikirkan rakan sekerja kita terutamanya orang lama yang dah bekerja yang telah banyak membantu dan memberi yunjuk- ajar kepada kita sejak kita mula bekerja.
  
Kalau di mana- mana syarikat antarabangsa pun bila nak diletakkan tangga gaji seseorang pekerja,  pengalaman bekerja adalah faktor utama diambil kira. Tak pernah ada mana-mana syarikat didunia ini yang bagi gaji ikut cara baling dadu. Jika keluar no 6 gaji kamu naik banyak dan boling lagi sekali. Jika keluar no 1 gaji kamu sikit saje. It judi namanya. 

Penentuan tangga gaji dalam SBPA ni adalah berdasarkan nasib umpama baling dadu saje. Macam cara berjudi jugak tapi lebih malang kerana Pihak JUSA dan keatas macaman selalu baling dapat no 6. junior pulak dapat no 4 atau 5 . senior pulak nasib tak bagus dapat no 1 atau 2 je.
 
Hendaknya skim SBPA ni dirombak kembali menggunakan kewarasan akal dan prinsip keadilan, bukan berdasarkan nafsu serakah dan nasib. 

Muasabah diri kita dan Mengaku sajelah yang skim SBPA sekarang memang tak adil dan tersilap dirangka. Orang yang mengaku bersalah dan mahu membetulkan kesilapan, maka dia akan lebih dikasihi Allah.   
 
Dari sepupu Kasim

JUSA B berkata...

time dapat 40% 1997 dulu..oh semuanya itu duit halal toyyiba....time JUSA dapat 13% ..owhh itu semua duit haram.....time 2007 dulu ...owhhh kami akan undi pak lah....tapi belakang undi cina komunis DAP jugak....so sekarang ignore jer kambing2 ni...bagi 70% kenaikan pun mereka akan undi DAP....percayalah
-------------------------------
Jusa dapat 13% sahaja?.....siapa boleh confirmkan!

----------------------------------

aku ..yer mmg betul...ok dah dah..balik rumah lagi...ni menyembang dalam blog pastu pakat claim OT...pastu bagi duit haram tu kat anak bini makan..dah balik

JUSA B

GURU CEMERLANG DG52 berkata...

nak gaji besar...belajar malas..ptuiii

Tanpa Nama berkata...

INFO SBPA

SETAKAT JAM 3 PTG 30 DISEMBER 2011,
SERAMAI 702,144 PA TELAH BERSETUJU MENERIMA SBPA.....DARIPADA JUMLAH INI 607,199 ATAU 86.48% ADALAH TERDIRI DARI KUMPULAN PELAKSANA.

SERAMAI 76.89% VOTE SAPUNDI KASSIM(SBPA UNDI).

Jumaat, Disember 30, 2011 5:25:00 PM
___________________________________
Semua PA suka atau tidak akan sign SBPA kerana terma dan sysratnya walaupun tak sign tetap tertakluk dibawah SBPA. Option diberi sekadar menutup kebobrokan KPPA DAN JUAK-JUAKNYA di JPA. Kalau mangkok KPPA ni keluar TV isu kenaikan gaji yg melampau kpd JUSA lansubg tak disentuh. Diberikannya contoh2 kump pelaksana.

KPPA dan kuncu2nya di JPA dah rancang ini semua. Kini Tunggulah saat kehancurannya. PA yg sign adalah terpaksa dan terseksa. JPA jangan lah seronok snagat, Pa boleh menterjemahkan kemarahan mereka dlm berbagai cara. Kiranya 200 Ribu PA yg teraniaya melakukan
kerenah nescaya kesan nya amat parah.

Jumaat, Disember 30, 2011 6:08:00 PM
Tanpa Nama Tanpa Nama berkata...

time dapat 40% 1997 dulu..oh semuanya itu duit halal toyyiba....time JUSA dapat 13% ..owhh itu semua duit haram.....time 2007 dulu ...owhhh kami akan undi pak lah....tapi belakang undi cina komunis DAP jugak....so sekarang ignore jer kambing2 ni...bagi 70% kenaikan pun mereka akan undi DAP....percayalah

Jumaat, Disember 30, 2011 6:08:00 PM
___________________________________
Ini mesti berok JUSA atau mangkok PTD bagi statement. Sapa kata kita sokong pembangkang, Kalau PA undi pembangkang dah lama BN hancur. Lihat parlimen putrajaya, kenapa BN menang, kerana sokongan PA.

Inilah mahluk JUSA@PTD yg bengong dan bebal, Inilah puncanya SBPA lintang pukang buat sesuatu tanpa fakta. Idiot !!

Tanpa Nama berkata...

kita undi PR bkn brmakna kita undi DAP tp kita undi la PAS.bila PAS dpt majoriti DAP pn xbole bt apa2.jd dsini x timbul soal kita pgkhianat bangsa dn xtimbul soal kita mmprjudikn nasib.mari kita rmi2 PA bwhn undi PR.ayuh.

Tanpa Nama berkata...

PAR masa tu dapat 40% gaji rm480 x 40% kira sendiri

1997 jusa dapat 13% gaji takan rm 480 kot

ini pun jusa nak marah, gila ke apa
nak bandinkan dengan gaji PAR

Tanpa Nama berkata...

time dapat 40% 1997 dulu..oh semuanya itu duit halal toyyiba....time JUSA dapat 13% ..owhh itu semua duit haram.....time 2007 dulu ...owhhh kami akan undi pak lah....tapi belakang undi cina komunis DAP jugak....so sekarang ignore jer kambing2 ni...bagi 70% kenaikan pun mereka akan undi DAP....percayalah
-------------------------------
Jusa dapat 13% sahaja?.....siapa boleh confirmkan!

----------------------------------

aku ..yer mmg betul...ok dah dah..balik rumah lagi...ni menyembang dalam blog pastu pakat claim OT...pastu bagi duit haram tu kat anak bini makan..dah balik

JUSA B
-------------------------------
kalau masuk Maharajalawak confirm jadi juara.......Jusa B ke juice oren! entah2 exam PTK pun dapat aras 2 selepas 3 kali ambil!!!!

PTD M44 berkata...

aku tau korang semua mesti tak sabar nak trngok gaji januari kan...mesti seronok..aku pun sama

PTD M44 berkata...

omar dah tak boleh diharap....aku sanggup wakili korang kalau diberi mandat sewajarnya...tunggu next pemilihan CUEPACS...aku cadang nak masuk bertanding...takper kali ni mereka paksa kita sign (aku baru sign tadi)...tengoklah nanti nasib diaorang macam mana..kepada PTD di JPA...anda jangan gembira sangat...belum tahu langit tinggi rendah.

kasim.

Jumaat, Disember
--------------------------------

niat sebenar kambing ni dah nampak dah...rupa-rupanya nak fofuler..nak ganti omar..patutler 24 jam bagi komen dalam blog....kasim..kolah anak murid aku yang paling bodoh yang aku pernah ajar..aku malu jadi guru ko...ak tak halalkan apa yg aku jar...

Jumaat, Disember 30, 2011 6:12:00 PM

=======--------------------------

haha...niat sebenar kasim berjaya dikantoikan....nak jadi preiden kupek rupanya..hahah...sampah...

Tanpa Nama berkata...

GURU CEMERLANG DG52 berkata...
nak gaji besar...belajar malas..ptuiii

Jumaat, Disember 30, 2011 6:25:00 PM
------------------------------------
kalau naik pangkat berdasarkan time-based, letak monyet pun boleh sampai DG54!

Tanpa Nama berkata...

aku tak sokong SBPA...tapi aku tak akan undi PR kerana DAP....aku rela korbankan diri demi kepentingan negara..moga di balas di akhirat

Tanpa Nama berkata...

undi PR beerti undi DAP....negara ni Melayu yang punya..aku tak sanggup lihat ia jatuh ke kaum pendatang..biarlah aku terluka...izinkan aku snediri mengubati lara ini

GURU CEMERLANG DG52 berkata...

GURU CEMERLANG DG52 berkata...
nak gaji besar...belajar malas..ptuiii

Jumaat, Disember 30, 2011 6:25:00 PM
------------------------------------
kalau naik pangkat berdasarkan time-based, letak monyet pun boleh sampai DG54!

----------------------------------

pstutler tak berapa nak pandai...rupanya berguru dengan monyet...haha...terpekik terlolong nak gaji besar..belajar malas...hak hak ptuii

Tanpa Nama berkata...

Biaselerr org mcm kasim ni kt mana2 ade, org indon ckp tong kosong.

Kt opis aku ade sorang despatch sebiji mcm kasim ni, klu ckp perghhh mcm ade PhD, sape 1st time kenal die mmg x sangka die tu despatch je.

Tp sygnye tu la, kuar anta surat pstu x blik2, ntah kt mana je die jual air liur, nk buang pn kesian.

Moralnye kt sini krg brckp bykkn brkeje, jgn gunakan anugerah yg Tuhan bg utk memanipulasi org.

Tanpa Nama berkata...

kenapa para senior mcm anjing kurap melolong dengkikan junior yg akan dapat gaji menghampiri mereka? itu kan rezeki masing masing..

masalah no 1 disini ialah= DENGKI

ya, mcm jelas dr tulisan2 diatas. DENGKI pada gaji junior, DENGKI pada JUSA, DENGKI tanpa memikirkan permohonan agar T15 SSM kekal T15 SBPA.

ingat, jika gred 41 ikut naik T15 ke T15 SBPA, maka kenaikannya ialah:

T1 - RM150
T2 - RM300
T3 - RM450

jika T20? RM3000 kenaikannya nanti.. lagi x adil dan x masuk akal.

Maka ksimpulan saya, mereka2 yg x puas hati ni memiliki IQ yang amat rendah disamping kebusukan hati/DENGKI yang melampau
===================================
Kpe rendah sgt IQ kau ni?
Matematik dulu brapa kau dpt?
Oh! Kau PTD kan. x blaja math kau sastera lupa aku.

x pe kalau kau x tahu aku boleh ajar. Itupun kalau kau nak blaja.

Sebenarnya mcm ni senior gred 41 T15 SSM naik ke T15 SBPA mcam kau kata tu mak kenaikan spt kau buat tu la krn itu kiraan Cummulative namanya.

Senior yg dah kerja 15 thn memanglah layak dpt T15 dgn gaji tu.

Junior pun akan sampai ke gaji tu jugak 15 thn lg.

Sama2 15 thn keje kan. Adil x?

Ini tidak senior yg dah 15 thn keje turun tangga gaji ke T10 maka utk dpt T15 kena 20 thn keje.

Sdgkan junior keje 15 thn dpt gaji T15.

Itu yg org bincangkan skg ttg adil dan x adil.

Itupun kalu kau paham.

Kalu x paham bole tanya aku lg.

Tanpa Nama berkata...

time dapat 40% 1997 dulu..oh semuanya itu duit halal toyyiba....time JUSA dapat 13% ..owhh itu semua duit haram.....time 2007 dulu ...owhhh kami akan undi pak lah....tapi belakang undi cina komunis DAP jugak....so sekarang ignore jer kambing2 ni...bagi 70% kenaikan pun mereka akan undi DAP....percayalah
-------------------------------
Jusa dapat 13% sahaja?.....siapa boleh confirmkan!

----------------------------------

aku ..yer mmg betul...ok dah dah..balik rumah lagi...ni menyembang dalam blog pastu pakat claim OT...pastu bagi duit haram tu kat anak bini makan..dah balik

-------------------------------
13% bersamaan 6000 ke? Macamana dapat naik hingga JUSA B kalau mengira pun tak pandai. Ni mesti JUSA kumpulan PTD yang hanya tahu mengarah saje. matematik lingkup, tapi nasib dapat jadi PTD.

wajarkah PA begini yang amat lemah matematik dibayar gaji yang amat besar dan jawatan pengarah. patutlah projek-projek jabatan kerajaan banyak gagal dan membazir 

Tanpa Nama berkata...

apalah u all ni bising-bising....Lembu yang buat hal kambing hitam yang kena...

Tanpa Nama berkata...

Saya penyokong idea bernas dari en kassim..harap en kasim dapat menulis pada tv3 atau bernama apa dia ketidak puashan pa..kalau dalam blog ini tak sampai kemana.KPPA serta pengubal dasar sbpa hanya celik dan pejam mata sebelah dan hanya tersenyum sinis..biar malaysia dan orang ramai yang tahu...

Tanpa Nama berkata...

baik korang ternak lembu dari bising-bising..takyahlah makan gaji

Tanpa Nama berkata...

time dapat 40% 1997 dulu..oh semuanya itu duit halal toyyiba....time JUSA dapat 13% ..owhh itu semua duit haram.....time 2007 dulu ...owhhh kami akan undi pak lah....tapi belakang undi cina komunis DAP jugak....so sekarang ignore jer kambing2 ni...bagi 70% kenaikan pun mereka akan undi DAP....percayalah
................................

kamu ni. kalau x tahu jgn taip...awal 2008 JUSA naik gaji (pekeliling sulit) & pertengahan 2008 JUSA naikkan elaun JUSA 100% ..kamu tahu ke? sokongan 40% masa tu berapa ribu RM dia org dapat?

bangang... cuba kira nilainya...kump sokongan naikkan gaij depa sendiri ke?

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
time dapat 40% 1997 dulu..oh semuanya itu duit halal toyyiba....time JUSA dapat 13% ..owhh itu semua duit haram.....time 2007 dulu ...owhhh kami akan undi pak lah....tapi belakang undi cina komunis DAP jugak....so sekarang ignore jer kambing2 ni...bagi 70% kenaikan pun mereka akan undi DAP....percayalah
................................

kamu ni. kalau x tahu jgn taip...awal 2008 JUSA naik gaji (pekeliling sulit) & pertengahan 2008 JUSA naikkan elaun JUSA 100% ..kamu tahu ke? sokongan 40% masa tu berapa ribu RM dia org dapat?

bangang... cuba kira nilainya...kump sokongan naikkan gaij depa sendiri ke?
--------------------------------

ooooi...kau ni tak faham kah...time dapat 40% 1997 dulu..oh semuanya itu duit halal toyyiba....time JUSA dapat 13% ..owhh itu semua duit haram.....time 2007 dulu ...owhhh kami akan undi pak lah....tapi belakang undi cina komunis DAP jugak....so sekarang ignore jer kambing2 ni...bagi 70% kenaikan pun mereka akan undi DAP....percayalah

Tanpa Nama berkata...

ada yang tak sabar tungu 15hb terutama KPPA dan PTD..

mesej berjaya!!!!....

guru berkata...

tak salah kalau kasim ada cita cita begitu kenapa perlu marah itu hak dia dan keyakinan dia membela pa semua.. berfikir positif la kawan

Tanpa Nama berkata...

cer awal awal dulu panggil ceupacs sekali bincang dn rangka sbpa..tak lah jadi kecoh begini...atau mmg dirancang begini supaya rakyat lihat bahawa kjn sentiasa mendengar suara rakyat....mohon kebaikan utk semua pihak...

Tanpa Nama berkata...

kalau dibiarkan beterusan komen2 ni boleh terbakar blog ni sekali dgn notebook aku pun berasap........!!!

Tanpa Nama berkata...

Nak minta tolong yang ini...Tq
DGA34 DIS - P1T7 RM3595.80 APRIL

DGA32 DIS - P1T11 RM3399.16 JULAI

DGA32 DIS - P2T4 RM2948.47 JANUARI

DG41 DIS - P1T25 RM4345.29 JULAI

DG41 DIS - P2T9 RM2547.43 JANUARI

DG41 DIS - P1T6 RM1967.20 OKTOBER

DGA32 DIS - P1T4 RM2710.99 JULAI

DGA29 DIS - P2T9 RM2039.43 JANUARI

DG41 DIS - P1T7 RM2238.55 JULAI

DG41 DIS - P1T5 RM2057.65 JULAI

DG41 DIS - P1T5 RM2057.65 JANUARI

DG41 DIS - P1T4 RM2057.65 JULAI

harap cikgu dpt tolong...

Tanpa Nama berkata...

dari segi skim, kita telah dimaklumkan sudah tiada skim guru cemerlang dalam SBPA.

penentuan gred gaji guru cemerlang dalam SBPA, akan berdasarkan gred dlm SMM bulan 12/2011.

jika gred DG44 hakiki, maka akan dinilai dalam skim dc1-2 spt yg diberi taklimat.

jika gred DG44 KUP, maka anda perlu lihat gaji pokok DG 44 yang diterima pada bulan 12/2011. anda perlu rujuk kepada DG41(SMM), cari gred terdekat n tertinggi dengan gaji pokok 12/2011, dapatkan nilai gaji itu. naikkan satu tangga kemudian bandingkan dengan mata gaji sebaris SBPA, cari nilai gaji terdekat n tertinggi dalam mata gaji itu. sekiranya ada dalam sifir itu, maka, itulah tangga gaji baru anda dalam SBPA.

jika tiada, jabatan perlu menulis surat ke JPA untuk dapatkan kadar baru anda di dalam SBPA.

contoh: DG 44 KUP pada bulan 12/2011,P1T6 RM3734.39, maka bandingkan dengan gred DG 41, didapati berada pada P1T21. naikkan tangga ke P1T22, RM 3894.45.

dengan gaji pokok ini, bandingkan pada jadual mata gaji sebaris SBPA, cari di mana. contoh berada pada DG1-1 P1T5 RM 4000.00(contoh je ni sebab jadual matriks sebaris belum keluar)

jika tiada, maka tulis surat ke JPA untuk dapatkan kadar baru anda di dalam SBPA.

nak tau lebih lanjut, hubungi JPA (sbpa@jpa.gov.my)

jika saya silap, saya mohon maaf. saya sekadar berkongsi. tq.

Tanpa Nama berkata...

time dapat 40% 1997 dulu..oh semuanya itu duit halal toyyiba....time JUSA dapat 13% ..owhh itu semua duit haram.....time 2007 dulu ...owhhh kami akan undi pak lah....tapi belakang undi cina komunis DAP jugak....so sekarang ignore jer kambing2 ni...bagi 70% kenaikan pun mereka akan undi DAP....percayalah
-----------------------------------
dari mana sipandir ni dapat maklumat JUSA dapat 13%....

Tanpa Nama berkata...

sebenarnya cuba korang fahami...jangan prasangka berdosa.....Dalam Sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA), pembentukan gaji sebaris digunakan dengan diwujudkan lebih banyak mata gaji supaya penjawat awam mendapat kenaikan tahunan bagi tempoh yang lama selain gaji maksimum bagi gred yang lebih tinggi.


Dengan sistem baru ini, penjawat awam yang menerima opsyen SBPA akan menerima kenaikan gaji tahunan antara RM 80 hingga RM 320 dan faedah kenaikan gaji antara tujuh hingga 13 peratus.



Paling mendapat perhatian ialah keuntungan atau kelebihan yang diberikan kepada para guru dalam sistem baru ini. Melaui SBPA, golongan dalam kumpulan guru atau gred gaji DG yang mana tempoh bagi kenaikan gred antara DG 41 ke DG 44 dan DG 44 ke DG 48 telah dikurangkan kepada 8 tahun sahaja.

Tanpa Nama berkata...

tapi aku rasa korang semua banyak salah formula...sebab gaji ssm turun ke sbpa and dalam sbpa diberikan lagi satu pergerakan

by sakaratul maut

PTD gubal SBPA untuk semua berkata...

aku dah nak start mengajar minggu depan...korang masih menyalak cam anjing kat sini....udah-udah ler tu...kasim ni mesti nak murid aku yang kaki malas, hisap rokok, ponteng,m tgk porn time aku mengajar dulu....aku dah nasihat banyak kali,...belajar..belajar..usah tangga kejayaan...dah besar..tak berapa nak berjaya salahkan cikgu...salahkan PTD ...salahkan semua...ptui....

--------------------------------
buat pertama kali aku bersetuju dengan cikgu...

Tanpa Nama berkata...

mohon kerajaan mempertimbangkan PTD diserapkan bertugas disemua sekolah-sekolah.

ELIT berkata...

rasanya 90% penjawat awam dah sign...ini menunjukkan skim SBPA diterima semua...sebab mereka boleh stay SSM kalau betul tak nak terima...so tahniah..

Boss kasim despatch berkata...

mohon kerajaan mempertimbangkan PTD diserapkan bertugas disemua sekolah-sekolah.

Jumaat, Disember 30, 2011 9:18:00 PM

---------------------------------
aku setuju tapi untuk jawatan pengetua sahaja...sebab PTD hanya terima arahan dari PTD sahaja

Tanpa Nama berkata...

aku dah nak start mengajar minggu depan...korang masih menyalak cam anjing kat sini....udah-udah ler tu...kasim ni mesti nak murid aku yang kaki malas, hisap rokok, ponteng,m tgk porn time aku mengajar dulu....aku dah nasihat banyak kali,...belajar..belajar..usah tangga kejayaan...dah besar..tak berapa nak berjaya salahkan cikgu...salahkan PTD ...salahkan semua...ptui....

--------------------------------
buat pertama kali aku bersetuju dengan cikgu...

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

aku pn brsetuju, yg menyalak lebih ni dulu jenis yg malas belaja pastu ade hati nk gaji mcm jusa, sengal ke hapee. dh tu nk ugut2 undi PR, mcm bdk kecik je, undila sape pn....ade aku kesahh.

Tanpa Nama berkata...

GURU CEMERLANG DG52 berkata...
nak gaji besar...belajar malas..ptuiii

Jumaat, Disember 30, 2011 6:25:00 PM

-------------------------------

setuju

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
mohon kerajaan mempertimbangkan PTD diserapkan bertugas disemua sekolah-sekolah.
---------------------------------

sokong-sokong...kalau boleh banyakkan lagi pengambilan PTD....barulah pentadbiran sekolah tambah berkesan...dapat pantau cikgu yang selalu ponteng mengajar...heheh

guru matematik berkata...

Tanpa Nama berkata...
tapi aku rasa korang semua banyak salah formula...sebab gaji ssm turun ke sbpa and dalam sbpa diberikan lagi satu pergerakan

by sakaratul maut

Jumaat, Disember 30, 2011 9:08:00 PM

----------------------------------

masing-masing nak tunjuk pandir...kira sendiri ikut internet....bangang

Tanpa Nama berkata...

aku sokong sbpa, kppa, jpa dan ptd..syabas

Tanpa Nama berkata...

syabas cuepacs dan JPA....syabas dan tahniah juga yg bekerja keras disebalkik tabir seperti KPPA, PTD di JPA dan KSP...anda semua sememangnya terbaik di Malaysia!

Tanpa Nama berkata...

menyerapkan ptd disektor pengurusan di sekolah-sekolah mahupun mana-mana agensi kerajaan adalah yakin langkah ini dapat memperbaiki dan mempertingkatkan mutu perkhidmatan dan kepimpinan dalam pelbagai sektor perkhidmatan awam yang selama ini diisi sepenuhnya oleh para pegawai ptd.

PA RAJIN berkata...

tak sabar nak tengok gaji januari ni...campur elaun bagai..berapa agaknya bakal dapat...bagus gaji naik..boleh majukan ekonomi negara

«Lebih lama ‹Lebih lama   1 – 200 daripada 955   Terbaru› Baru»