SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

23 Disember 2011

KEMELUT SELESAI, TARIKH AKHIR OPSYEN SBPA DILANJUTKAN

Utusan Malaysia
23/12/2011



PUTRAJAYA 23 Dis. – Kemelut mengenai pelaksanaan skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) akhirnya selesai dengan Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) diberi hak berunding dalam isu berbangkit serta menjadi pemerhati dalam pelaksanaan dasar pemisah atau ‘exit policy’.

Perbincangan lebih tiga jam antara CUEPACS dengan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) membawa hasil positif apabila masing-masing bersetuju supaya tarikh akhir untuk menerima opsyen SBPA dilanjutkan ke 15 Januari 2012, manakala tarikh akhir untuk penerimaan opsyen umur persaraan 60 tahun dikekalkan pada 30 Disember ini.

Presiden CUEPACS, Datuk Omar Osman berkata, JPA pada masa yang sama turut bersetuju supaya perkara-perkara mengenai pelaksanaan SBPA dirundingkan setiap tiga bulan sehingga hal-hal yang berbangkit dapat diselaraskan secara bersama.

“Mengenai penambahbaikan gred yang tertinggal dalam SBPA, semua gred 17 dalam Skim Saraan Malaysia (SSM) akan dibuat semakan semula dalam tempoh tiga bulan. CUEPACS berharap akan mendapat gambaran lebih lanjut mengenai perkara ini pada rundingan seterusnya.

“Pada masa sama, satu taklimat yang teliti mengenai kenaikan gaji antara tujuh hingga 13 peratus akan dibuat antara ahli majlis kongres bersama Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Tan Sri Abu Bakar Abdullah pada minggu depan,” katanya kepada pemberita di sini, hari ini.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semalam mengarahkan rundingan dijalankan hari ini antara JPA dan CUEPACS bagi menentukan sama ada pelaksanaan SBPA akan ditangguhkan atau tarikh mengembalikan borang opsyen dilanjutkan.

Dalam pada itu, isu dasar pemisah yang menjadi kebimbangan penjawat awam turut diselesaikan pada hari ini apabila wakil CUEPACS dibenarkan menjadi pemerhati dalam panel pelaksanaan dasar tersebut.

Omar berkata, CUEPACS melihat dasar pemisah itu dari sudut yang positif kerana ia dapat mengelakkan masalah kewujudan penjawat awam yang tidak produktif.

“Wakil CUEPACS boleh memberi pandangan sebelum seseorang itu dikeluarkan dari jabatan, agensi, pihak berkuasa tempatan atau badan berkanun. Ini bagi mengelakkan terdapat penjawat awam yang teraniaya.

“Jabatan dan agensi di mana penjawat awam berkenaan berkhidmat juga tidak dibenarkan untuk mengambil tindakan memberhentikan seseorang penjawat awam di bawah dasar pemisah, keputusan itu mesti dibuat oleh JPA dengan kehadiran wakil CUEPACS,” katanya.

Dalam pada itu, Timbalan Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam (Operasi), Datuk Dr. Ismail Alias berkata, JPA dan CUEPACS secara keseluruhannya bersepakat untuk melaksanakan SBPA .

“Kita telah menyelesaikan semua isu. JPA amat gembira dan menghargai pandangan dan keputusan daripada pihak CUEPACS,” katanya.

127 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih, cuepacs!

Tanpa Nama berkata...

alhamdulilah... :)
moga rezek dan amalan diberkatiNYA..ameen

Syadib berkata...

Sidang media selepas pertemuan CUEPACS dengan JPA:

http://syadib.blogspot.com/2011/12/sidang-media-selepas-pertemuan-cuepacs.html

Pakar Senior 54SSM berkata...

Apa bezanya senior dan junior? Mananya Keadilan dan Logik akal?
(komen pada 22/12/2012 11.24am adalah berkaitan)
Kami pakar perubatan senior UD54. kami sepatutnya dah naik ke JUSA C tahun ni seperti senior 1-3 tahun pada kami yg dah dapat JUSA C 2-3 tahun lalu. tapi malang post tiada atau dibekukan. kami dah pergi macam- macam exaM kami dah  ambil. Lepas master yg melayakkan kami jadi pakar, lepas 4 tahun, ambil subkepakaran  4 tahun program dgn beberapa kali exam. sebelum pergi attachment klinikal di reputable centres oversea (UK, Australia, NZ or etc) selama setahun kami, ambil exam IETS test  (kena score all4 compoments 7 at least for each component). disamping tu kami dah pergi PTK4, 5, 6 untuk naik pangkat UD41 ke 48, dari 48 ke 52 dan dari 52 ke 54. ptk6 untuk naik JUSA tapi tak naik naik jugak. 

Junior kami yang baru 1 -2 tahun specilist terus naik ke UD54 tanpa perlu apa2 exam spt PTK2, tak perlu buat subkepakaran, tak perlu ambi IETS test. tak perlu apa-apa test pun.  bila masuk SBPA bukan grade saje sama tapi tangga gaji pun sama. Kami dari T8 ke T1 dan junior 10 tahun kami pun sama T1 skim sbpa. mana keadilannya. exam apa lagi kena ambil? 

sepatutnya gaji kami hampir sama dgn senior kami yg hanya beza 1-3 tahun dari kami dan bukannya sama dgn junior 7-10 tahun dari kami. ini tidak, gaji JUSA melambung jauh meninggalkan kami dan gaji kami diletakkan setara dgn junior kami yg masih dididik oleh kami.  bidang kerja kami lakukan adalah setara senior kami JUSA dan bukannya setara junior specilist. Sebelum kenaikan pangkat automatilk untuk junior specilist dan MEdical officer ke UD54 as was aaniuced by Najib in 2009, kami adalah pakar Perunding. selepas kenaikan automatik junior, kami turun pangkat kembali ketaraf mereka sebagai Pakar klinika biasa dan bukan lagi Pakar Perunding kerana kami semua dalam UD54. walaubagaimanapun kami tetap melakukan tugas sebagai Pakar Perunding termasuk melatih pakar pakar junior 54 dan merawat kes2 sukar dan melakukan pembedahan2 yg komplikated.

 Bila SBPA dilaksanakan,  Patutkah kami turun status kami buat kerja taraf junior atau junior yg baru setahun jagung pengalaman ni diupgradekan untuk buat kerja oleh senior sblm ni dlm SSM macam  buat komplikated surgery. nanti komplikasi siapa nak tanggung? apakah benefitnya buat subkepakaran di KKM bilamana kita perlu manage kes2 yang komplikated dan rumit tapi langsung tiada penghargaan, tapi jangkamasa kontrak dipanjangkan lagi.  Ingat jika ada satu kes mengalami komplilasi spt selepas pembedahan, saman kpd Pakar dan Hospital terlibat telah melambung hingga RM 1 juta - RM 3 juta bagi satu- satu kes. 

Bagi pihak KKM, lepas ni perlu outline apa kerja JUSA apa kerja UD54 (tanpa ambil kira UD54 junior atau senior samada ada subkepakaran atau tiada).  next year juga akan menyaksikan penghijrahan beramai-ramai pakar-pakar kanan senior 54 SSM kesektor swasta. bila dah servis-servis di Hospital-hospital KKM collapsed baru nak mengelabah dan nak cuba  membetulkan keadaan, tapi yg akan untung tetaplah juga junior specialist bila senior dah keluar, tetapi yang ruginya adalah pesakit2 di hospital KKM kerana kehilangan pakar2 yg memiliki kepakaran tinggi dgn komitment yg tinggi untuk berkhidmat kpd pesakit2. jadi JPA dan KKM hendaklah melakukan sesuatu sebelum terlambat.......       

Tanpa Nama berkata...

come come now doc 12800/mth ain't bad

Tanpa Nama berkata...

lanjut-lanjut juga tapi diharapkan gaji baru SBPA dapat dilaksanakan pada Januari 2012

aku tak kan jadi JUSA ! berkata...

to dr pakar ud54.
kasihannn.. kami orang-orang marhain pun faham masalah doc.
cumanya..
saya tak yakin pemimpin2 kupek yang rata2 gred bawah boleh tolong tolak doc jadi JUSA. doc taip kat sini sampai patah jari pun kupek buat tak tahu jer masalah doc ni..

Botol Kicap, Senawang berkata...

Kurang-kurang gaji naik daripada tak naik dengan adanya SBPA ni. Fikirkan. Terima kasih kepada Allah yang memberi kerana Allah yang memberi rezeki bukannya PM.

Tanpa Nama berkata...

Semoga dato' presiden mengambil kira jg masalah gred lain yg lintang pukang kenaikan gaji ke gred sbpa. Yang t5 dan t6 selalu teraniaya. Kalau tak percaya, cuba kira perbezaan gaji dalam kumpulan yg sama dari t1 hingga t11 misalnya. Yg tengah selalu sikit beza kenaikannya. Yg awal dan hujung la yg paling untung. Harap dato' presiden dapat jelaskn kpd kami slps taklimat dgn kppa nanti. Kami nk tahu, siapa yg buat kiraan tu, pangkat apa, kelulusan mate masa spm nya berapa, siapa cikgu mate nya....

Tanpa Nama berkata...

heran.. sidang media hari tu, pres cuepacs berapi-api, mcm nak perang dgn sbpa.. tup-tup, keputusan yang diperolehi mcm tak perlu nak bincang 3 jam, bleh guna sms jer.. gimik? dicucuk hidung? tepuk dada tanya selera..

Tanpa Nama berkata...

Kepada Dr.UD54 & semua pembaca sekalian..

apa guna buat kecoh2 tak puashati dlm blog cuepacs? apa hasilnya? mustahil UD54 tak tahu cara utk panjangkn luahan tu kpd DG Ministry of Health Msia? atau direct saja dgn KSU? KPPA? KSN?

buat secara rasmi & follow up agresif..come on laa..UD54 tu..takkan bising cara ni saja? group PPK pon boleh tulis panjang2 dlm blog..

sama juga kpd semua yg lain, jika anda penuh yakin dgn hujah anda, SILAKAN panjangkan secara agresif!!

takat dlm blog ni..aduhai..ke mana sgt hasilnya?

Tanpa Nama berkata...

saja2 buat kalut je...
sbenarnya semua pihak dah setuju dgn spba ni...ceupac saja buat2 kalut nak suruh orang kata dia buat kerja. kalau dia terus setuju tentu orang kata dia tak buat kerja..,kalau betul2 nak berjuang bagitau tak akan setuju terus dgn spba ni...buat piket besar-besaran...tp aku rasa tak ada orang yg akan ikut...nak boikot beli ayam pun kena buat boikot secara senyap2...perghhhh!!!!

KL berkata...

Kepada Presiden CUEPACS, kenapa juga Kumpulan Premier di diamkan dan juga kenapa hanya Gred N17 saja disemak, sepatutnya gred N27, N22 dan R1, N1, KP11 dan seterusnya juga disemak. Kalau nak bantu, bantu semua, ini gred Utama/Gred Khas C tidak pun dibincangkan yang melebihi RM3,000.00 kenaikan. Yang lain hanya beberapa ringgit sahaja. Selain itu pihak CUPECS juga perlu bagi sokongan kepada yang sudah maksimum dan dalam tempoh 2 tahun lagi pencen, berilah mereka gaji maksimum, berbeza dengan yang maksimum, masih berkhdmat 8 tahun lagi.

SOKONG DR UD54 berkata...

Kepada pengomen UD54, jangan berlagak pandai dalam hal ini, sendiri pun tidak berani dan tidak agresif, bubuhlah nama kalau agresif..PUI...Bodoh punya pengomen. Kita masih sokong CUEPACS tangguh sampai 15 Januari 2012, apa nak kelankabut, ada hutang ALONG kah, palui. Apa yang Dr UD54 cakap memang betul. Nanti yang pengomen kepada DR UD54 itu sakit, jangan peduli dia, biar dia mampus.

Tanpa Nama berkata...

kepada pakar senior 54ssm,

satu momerendum bantahan akan di kemukan kepada peringkat tertinggi KKM regarding this matter. NOw tengah kumpul particulars nama those yang affected.
Moga ada orang mendengar....


54

Tanpa Nama berkata...

Senior 54 SSM berkata...
Apa bezanya senior dan junior? Mananya Keadilan dan Logik akal?
(komen pada 22/12/2012 11.24am adalah berkaitan)
Kami pakar perubatan senior UD54. kami sepatutnya dah naik ke JUSA C tahun ni seperti senior 1-3 tahun pada kami yg dah dapat JUSA C 2-3 tahun lalu. tapi malang post tiada atau dibekukan. kami dah pergi macam- macam exaM kami dah ambil. Lepas master yg melayakkan kami jadi pakar, lepas 4 tahun, ambil subkepakaran 4 tahun program dgn beberapa kali exam. sebelum pergi attachment klinikal di reputable centres oversea (UK, Australia, NZ or etc) selama setahun kami, ambil exam IETS test (kena score all4 compoments 7 at least for each component). disamping tu kami dah pergi PTK4, 5, 6 untuk naik pangkat UD41 ke 48, dari 48 ke 52 dan dari 52 ke 54. ptk6 untuk naik JUSA tapi tak naik naik jugak.

Junior kami yang baru 1 -2 tahun specilist terus naik ke UD54 tanpa perlu apa2 exam spt PTK2, tak perlu buat subkepakaran, tak perlu ambi IETS test. tak perlu apa-apa test pun. bila masuk SBPA bukan grade saje sama tapi tangga gaji pun sama. Kami dari T8 ke T1 dan junior 10 tahun kami pun sama T1 skim sbpa. mana keadilannya. exam apa lagi kena ambil?

sepatutnya gaji kami hampir sama dgn senior kami yg hanya beza 1-3 tahun dari kami dan bukannya sama dgn junior 7-10 tahun dari kami. ini tidak, gaji JUSA melambung jauh meninggalkan kami dan gaji kami diletakkan setara dgn junior kami yg masih dididik oleh kami. bidang kerja kami lakukan adalah setara senior kami JUSA dan bukannya setara junior specilist. Sebelum kenaikan pangkat automatilk untuk junior specilist dan MEdical officer ke UD54 as was aaniuced by Najib in 2009, kami adalah pakar Perunding. selepas kenaikan automatik junior, kami turun pangkat kembali ketaraf mereka sebagai Pakar klinika biasa dan bukan lagi Pakar Perunding kerana kami semua dalam UD54. _________________________________

Rasa sedih bila baca ulasan ini.

Bukan sedih sebab gaji senior / junior atau tak adil skim SBPA ni, tapi sedih dengan sikap para2 doktor2 melayu muslim malaysia.

Selama ini saya berpandangan cukup tinggi dengan para doktor melayu muslim malaysia atas sebab2 saya selalu membaca blog para pelajar perubatan khususnya pelajar perubatan dari timur tengah, selalu terbaca "ambition: to be a great muslim doctor."

Saya harap tulisan ini bukan dari doktor2 lulusan dari timur tengah

Wahai para doktor, bidang tuan2 satu bidang yang sangat mulia, masyarakat memandang tinggi akan para2 doktor.

Janganlah dicemari dengan hanya sedikit habuan dunia apabila tuan2 tidak berpuashati.

Redho lah dan semoga ada keberkatan.

Tanpa Nama berkata...

Bagaimana dengan isu senior rugi dan junior untung bila dua atau tiga tangga gaji SSM digolongkan ke dalan satu tangga gaji SBPA? Bracketing tidak dapat menyelesaikan masalah ini kerana walaupun tarikh pergerakan gaji junior dilewatkan ke April atau Julai, junior masih lagi untung beberapa bulan berbanding dengan senior. Kesianlah senior yang telah berkhidmat begitu lama. Adakah perkara ini akan dibangkitkan semasa taklimat KPPA dengan Cuepacs minggu hadapan? Tolong bawa perkara ini ke pengetahuan KPPA, Presiden Cuepacs. Terima kasih.

N27 berkata...

Ha elokk sgt la, gred 17 nak disemak. Gred 17 yg rata2 guna SPM, bagi naik automatik jadi gred 41.kalau mcm tu, baik aku toksah blaja amik degree. Jadi kerani pekak pun boleh tiba2 nak naik gred. Kerja ni ken la base pada taraf pendidikan. Kalau PMR gred 11, kalau SPM gred 17 dah la. Kalau stpm/sijil politeknik gred 27 dan seterusnya..habis tu kalau kerani semua naik gred, sapa yg nak buat kerja kerani gred 17 plak? Akaii ada ka?

Trollface berkata...

TROLOLOLOL

inb4 emo comments

Tanpa Nama berkata...

hampeh... mcm meeting saja2 .... dulu canang nak tanya 5 perkara penting. dimana 8-13%, isu perbezaan gaji primier dgn pelaksana ..... gaji junior dgn senior tkde beza ..... last2, yg dpt cuma tngguh je????? baik xpayah meeting mcm tu

gred 17 berkata...

tak habis-habis dgn senior-junior..dah-dah lah tu kalau setakat senior 2 or 3 tahun dari junior yang digabungkan dalam 1 gred xde orang nak kisah pun dengan senior tu..xde apa pun hebat sgt dgn pangkat senior tu ok!!

Tanpa Nama berkata...

Seniorrr, takutt wooo. Seniorr. Sorry seniorr. Senior kepala BUTUH!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Dalam memperjuangkan gred 17 nampaknya Cuepacs terlepas pandang gred 29, mungkin tak ramai yg perasan gred kelayakan 29 boleh dikatakan tepu dari penyelarasan(walaupun nampak perubahan) disebabkan keghairah Cuepacs memperjuangkan gred 17, sebagai contoh gaji gred 17 ditingkatkan gaji menghampiri gred 29 manakala gred 41 pula dijauhkan gaji dari gred 29 maka terhimpitlah gred 29 ditengah-tengah dua kumpulan tersebut, saya berharap Cuepacs melihat kepada semua gred dalam perjuangan persatuan semuga semua kita penjawat awam dapat tersenyum tanpa ada yang menang dan kalah.

Tanpa Nama berkata...

senior junior dah tak perlu fikir sgt dlm sbpa. sbpa bukan time-based, tapi performance-based. kgt pun naik, memang logik satu dua senior junior tergabung....

Tanpa Nama berkata...

harap perlanjutan ini dapat lah HR isikan surat tawaran dengan lengkap, ambil semula borang kosong yang diedarkan hari tu... ditujukan kepada satu jabatan di MOA.

hafizul berkata...

Gred 17-SPM
GRED 27 - STPM/SIJIL POLITEKNIK
GRED 29 -DIPLOMA
GRED 41 - IJAZAH

dah betul dah tu. Yg gred 17 mvm kerani ni pun nak naik naik gred, nak letak gred mana plak.nak pi letak gref 25 ka? Agak2 la.kelulusan SPM, takat 17 dah la. Kalau kerani N17 pun nak bg sama taraf dgn N27,apa cerita ni? Berlaga kerja satu hal. Ketidakadilan satu hal. Org lain susah2 g blaja sijil, diploma semua. Tiba2 tup2 kerani N17 pun nak dinaikkan gred. Berpijak di bumi yg nyata la PA..gred berdasarkan kelulusan pelajaran.

Tanpa Nama berkata...

Dalam memperjuangkan gred 17 nampaknya Cuepacs terlepas pandang gred 29, mungkin tak ramai yg perasan gred kelayakan 29 boleh dikatakan tepu dari penyelarasan(walaupun nampak perubahan) disebabkan keghairah Cuepacs memperjuangkan gred 17, sebagai contoh gaji gred 17 ditingkatkan gaji menghampiri gred 29 manakala gred 41 pula dijauhkan gaji dari gred 29 maka terhimpitlah gred 29 ditengah-tengah dua kumpulan tersebut, saya berharap Cuepacs melihat kepada semua gred dalam perjuangan persatuan semuga semua kita penjawat awam dapat tersenyum tanpa ada yang menang dan kalah.


btol3..,bwt mcm pak lah bwt hri 2..,ok aje.,xde la bnyk mslah mcm skrg..,cara pnyelarsan gaji skrg cm PM nk jimatkn duet aje., :P

Tanpa Nama berkata...

Kaji gaji gred 22 tq

kaw berkata...

Jawatan Pembantu Operasi perlu dikaji semula jangan nanti pembantu operasi kena buat semua kerja, dialah yang kena hantar surat,kena memandu, kena fotostat, kena cari fail, kena bersih pejabat, kena itu kena ini.

Biasanya pandangan orang bawahan ini orang atasan tak berapa nak ikut tak pun sekadar pejam sebelah mata, namun ini sekadar renungan.

Dalam jawatan Pembantu Operasi biarlah jelas tugas seseorang pegawai itu.Jangan semua tugas kena buat,semua sedia maklum jawatan Penghantar Notis N3/N12,Penyelia Jeti N3/N12,Pembantu Kamera N3/N12,Pembantu Am Pejabat N1/N4,Pengawas Pemulihan N1/N4 dan Pemandu R1/R6 telah dijumudkan menjadi jawatan pembantu operasi dalam sbpa..

1) Cadangan saya dalam jawatan Pembantu Operasi biarlah penyandang sedia ada memegang jawatan asalnya baru tak timbul kekalutan tentang tugas..

2) Format iklan..contoh: Jawatan Pembantu Operasi(Penghantar Notis atau Penyelia Jeti atau Pembantu Am Pejabat atau Pemandu atau Pembantu Kamera),Gred N5-1).

--------------------------

PENAMBAHBAIKAN PADA SENIOR

1) Dalam SSM jawatan Penghantar Notis gred N12, Pembantu Kamera gred N12 dan Penyelia Jeti gred N12
,bila masuk SBPA diletak sama pada N11(N5-1)..Mengapa hilang senior seseorang pegawai tersebut dan seolah TURUN PANGKAT..Sebaiknya diberi pada gred N5-2..

Harap Cuepac melihat semua ini...

Tanpa Nama berkata...

Alahai ingatkan adalah berita baik utuk PT(/O)....

Tanpa Nama berkata...

Paling tidakpun yg d gred 17 ni mana2 dh lulus PTK n KPSL perlulah dinaikkan gred.yg lulus PTK blh gi ke 22.Yg KPSL terusla d gredkan 27.Dah puas menunggu,nak tggu servs 10-15 thn lmbt la,rugi je ambk exam.

Tp rata2 yg dgred 17 skrg ni memg frust sbb kenaikn terlalu pelik sgt.Ada tggi rndh...kalu naik sama rata xde hal la.

Tanpa Nama berkata...

Apa nak di bangga dr dari timur tgh tu.. Bkn U yg membezakan kami, tapi iman, taqwa dan keikhlasan di hati

Kat hosp kami di Penang ni ada Dr Jusa pakai kopiah, nmpk alim berjanggut bagai, grad timur tgh la tu.. tapi kerja merunding jer... Pakar Perunding la kata kan..

Kalau beza 1-2 thn senioriti tak heran sgt, tapi beza 8-10 thn kepakaran...

Kalau KSN, KPPA, KSU semua buat kerja berfikir dulu, tak payah dr2 pakar ni nak buang masa buat bantahan secara agresif ke DG KKM etc..pesakit meraung kat wad nun...

PA BIJAK berkata...

KALAU GRED 17 NAIK...22, 26 PUN KENA NAIK JUGA...MALAH 27 PUN KENA NAIK KE GA3-2 JUGA BARULAH ADIL....SILA JANGAN NAIK SEBARANG JPA...NANTI TAKUT BN HILANG SOKONGAN DLM PRU 13 DAN GRED LAIN TAK PUAS HATI DAN JENTERA KERAJAAN PUN LEMAH...KAJI BETUL LAH....IKUT GRED DAN KELULUSAN PALING BETUL.

mapum berkata...

saya ingin minta bantuan CUEPACS untuk mengekalkan jawatan pengurusan asrama. Majoriti Pegawai di bahagian Pengurusan Asrama mengharapkan jawatan pengurusan asrama tidak dijumudkan. Kebanyakan mereka di bahagian pengurusan samada di JPA mahupun di KPT termasuk juga di beberapa bahagian IPTA tidak tahu dengan tugasan pengurusan asrama. Mereka merasakan pegawai dan kakitangan dibahagian pengurusan asrama tidak penting. Majoriti daripada kami yang bertugas di bahagian pengurusan asrama mempunyai kemahiran, kompetensi dan kelayakkan yang diperlukan di bahagian pengurusan asrama. Mohon sangat dipertimbangkan semula oleh JPA tidak menjumudkan jawatan pengurus asrama dan yang berkaitan dengannya. Terima kasih. Bahagian Pengurusan Asrama Yang Perihatin

mie09 berkata...

Heee,,,masalh 7-13% pun JPA tak boleh terangkan...KPPA lak sedang bercuti,,,,macam mana nak selesaikan cepat,,aduhai Msia dan Najib,,

mapum berkata...

saya bagi pihak rakan2 pengurusan asrama ingin mohon bantuan CUEPACS untuk meminta KPT dan JPA tidak menjumudkan jawatan pengurusan asrama. Majoriti daripada kami yang bertugas di bahagian pengurusan asrama mempunyai kemahiran dan kompetensi serta kelayakkan yang diperlukan mentadbir urus bahagian ini. kami difahamkan bahawa bahagian pengurusan sumber manusia di KPT dan JPA tidak memahami beban tugas yang perlu kami lakukan setiap hari. Dari dulu hingga sekarang tidak ada siapa yang sudi mendengar keluluhan mahupun melihat kebajikan kami. Sentiasa kami dilihat tidak penting, tetapi jika mereka tahu tugas yang kami laksanakan mereka akan faham. Harapan kami amat tinggi, jangan lah kami dipinggirkan dan juga dianak tirikan kerana jumlah kami yang kecil berbanding dengan mereka yang lain jawatan.

Tanpa Nama berkata...

Apa nak di bangga dr dari timur tgh tu.. Bkn U yg membezakan kami, tapi iman, taqwa dan keikhlasan di hati

Kat hosp kami di Penang ni ada Dr Jusa pakai kopiah, nmpk alim berjanggut bagai, grad timur tgh la tu.. tapi kerja merunding jer... Pakar Perunding la kata kan..

Kalau beza 1-2 thn senioriti tak heran sgt, tapi beza 8-10 thn kepakaran...

Kalau KSN, KPPA, KSU semua buat kerja berfikir dulu, tak payah dr2 pakar ni nak buang masa buat bantahan secara agresif ke DG KKM etc..pesakit meraung kat wad nun...
________________________________

Bukan berbangga lulusan mana2 & saya bukan Dr pun cuma saya sangat memandang mulia Dr2 kerana beberapa orang dr yang pernah merawat ahli keluarga saya berperibadi mulia.

Cuma nak membezakan kata2 semasa belajar/ mohon jawatan/ interview for scholarships etc dengan statement DR 54 panjang lebar tadi.

Kata2 seperti nak berkhidmat / untuk masyarakat/ nak meramaikan Dr muslim etc (semua kata2 melambangkan peribadi mulia yg rata2 dimiliki oleh dr2 yg sememangnya dipandang mulia oleh masyarakat).

Tapi bila berbahas disini, dan menampakkan pribadi yg berlawanan, rasanya kurang sesuai. Cuma menampakkan seolah2 hendak menghentam KPPA/JPA/PTD atau sekadar untuk mendapat kepuasan dihati.

And I think this blog is not a proper platform for any Grade 54 from any scheme to fight. Go to proper channel.

Maaf kalau tersinggung.

Tanpa Nama berkata...

bagus...........gred17 dibela...xkisahlah PE SKIM PUN

Tanpa Nama berkata...

KL berkata...
Kepada Presiden CUEPACS, kenapa juga Kumpulan Premier di diamkan dan juga kenapa hanya Gred N17 saja disemak, sepatutnya gred N27, N22 dan R1, N1, KP11 dan seterusnya juga disemak. Kalau nak bantu, bantu semua, ini gred Utama/Gred Khas C tidak pun dibincangkan yang melebihi RM3,000.00 kenaikan. Yang lain hanya beberapa ringgit sahaja. Selain itu pihak CUPECS juga perlu bagi sokongan kepada yang sudah maksimum dan dalam tempoh 2 tahun lagi pencen, berilah mereka gaji maksimum, berbeza dengan yang maksimum, masih berkhdmat 8 tahun lagi.

Sabtu, Disember 24, 2011 7:11:00 PM

___________________________________

Setuju artikel diatas, bantulah semak gaji jwtn2 sokongan yg lain barulah adil> Cth saya PAP tapi naik RM50 sahaja walaupun kerja 10thn. Sedangkan junior yg baru bekerja 3-4 tahun mendapat habuan RM100 dan gred tangga gaji T yg tak jauh jarak dgn saya.

GuRu SeKOlaH berkata...

Bukan gila jawatan..tp kesian SENIOR2 saya..bertahun2 kesnioran / kekananan tp bila da di sbpa-kan..macam DI-DOWNgred kan..APALAH GUNA PTK?dulu mudah..t1-setahun jagung..t10-da sepuluh tahun..yg 17 kebawah paling kecoh..konon la yg paling malang..tp kalo mmg da takat gred tu je dpt pi la smbg.blajar..Yg SENIOR mrh bkn pe..MCM X DIHARGAI..BKN TAKUT SAME RATA..tapi keadilan..da lama dlm.kjaan tu mknanya tanggungan msti da.byk..kos2 nk tnggung..tg2 yg baru keluar universiti..same je..KESIANNNN..

Tanpa Nama berkata...

ADA KA MUNASABAH JUNIOR DAN SENIOR DUDUK DLM KATEGORI YG SAMA DLM SBPA..J17,22,26 KE JA3-1

Tanpa Nama berkata...

Sedikit pandangan dari saya - saya bukan dari skim M atau DG.

Banyak dibangkitkan adalah mengenai gaji senior/junior dalam ged yang sama. Nampak seolah senior kurang berpuashati apabila gaji junior menyamai mereka.

Cuba renungkan - dalam tugasan harian, pernahkan pegawai senior rasa tak berpuashati apabila diberikan tugasan berlebihan kepada pegawai junior.

Biasanya pegawai junior akan akur dengan tugasan tersebut tanpa mempertikai kenapa dia diberi tugasan lebih banyak, walhal gajinya lebih sikit dari pegawai senior.

Jadi dalam hal gaji juga, cubalah berlapang dada.

Tanpa Nama berkata...

Cuma nak tanya, apa lagi kata sepakat yang dicapai hasil rundingan? Skim gaji yang nampak tak adil, jadual gaji yang jadi RAHSIA besar, Kenapa? Kalu setakat runding untuk lanjut tempoh opsyen, langsung tak berbaloi. Gaji JUSA melambung naik, gaji bawahan naik ciput, ADIL ke?

Tanpa Nama berkata...

Duk sibuk pasal SPBA, yang staf kontrak nak habis 31 Disember ni apa citer...CUEPACS x nak fight ke?tolonglah...bukan sikit,ramai ni...kami dh lama kije,malah lebih hebat dari PTD mangkok hayun tu...

Tanpa Nama berkata...

SETAKAT NI SAYA DAH TENGOK SEMUA SKIM DALAM SBPA TAPI YANG JADI SKIM PAK PANDIR, JUNIOR DAN SENIOR DUDUK DLM KATEGORI YG SAMA DLM SBPA..J17,22,26 KE JA3-1...
PENGHANTAR NOTIS N12, PEMBANTU KAMERA N12 dan PENYELIA JETI N12 TURUN GRED KE N11(N5-1)...

Tanpa Nama berkata...

Bab2 staf kontrak tu nampak gaya kena fight sendiri ja lah.

Itulah ceupac tahun 2007 dulu diam membisu sebab yg terkena P&P, 2011 kuat laungannya sebab terkena staf sokongan.

Kalau staf kontrak, tak tahulah, agaknya sunyi sepi kot ceupac sebab ahli ceupac tak ada staf kontrak.

Tanpa Nama berkata...

Geli aku si omar tu konon berjaya..sudahlah..perjuangkan kumpulan mampos..aku bertambah geli nak muntah konon mewakili 1.4 juta kakitangan awam. Sial mewakili gred 17 aje lah..sial..tua mampos.

Tanpa Nama berkata...

Para lulusan STPM dan ke atas, tak payah ko org harap si tua tu nak tolong kita..si tua tu nak tolong golongan yg setaraf dengan dia, pada hal semua gred sama ada ijazah atau bukan ijazah mempunyai cerita yg sama dengan gred 17 sial tu, tapi pak cik tua ni tak pedulu langsung goongah kita ni, kalau dah org tua bodoh, maka bodohlah..dah jgn haraplah si tua tu nak perjuangkan gali stpm ke atas..sial..

Tanpa Nama berkata...

Di salin dari blog ceupac - dalam membaca ulasan2 nampak tertera di sebelah kiri blog ceupac - sama2 kita renungkan.

EDISI 751) MUTIARA IMAN: SYUKURLAH

فَٱذۡكُرُونِىٓ أَذۡكُرۡكُمۡ وَٱشكروالى وَلا تَكفُرُونِ 
Firman ALLAH SWT : “ Maka ingatlah kepadaKu, Aku pun akan ingat kepadamu. Bersyukurlah kepada-Ku, dan janganlah kamu ingkar” .( Surah Al-Baqarah : 152)

Ulasan Ayat:
1. Sesungguhnya terlalu banyak nikmat ALLAH SWT yang telah diberikan kepada kita, nikmatnya tidak terhitung, segalanya percuma. Andai diminta bayaran dan balasan pasti kita tidak akan pernah mampu untuk membayarnya.

2. ALLAH SWT mengurniakan segala nikmatNYA pada kita adalah kerana sifat MAHA PengasihNYA pada setiap hamba-hambaNYA. Ingatan ALLAH untuk setiap hamba-hambaNYA tidak pernah diabaikan walaupun sedetik.

3. Sekalipun ALLAH menyuruh kita supaya mengingatiNYA, agar DIA ingat kepada kita. Namun DIA tidak pernah lupa kepada kita, sekalipun kita tidak ingat kepadaNYA.

4. Sesungguhnya kita hendaklah memperbanyakkan ingatan dan syukur kehadratNYA tanpa jemu, kerana apa yang sedang kita kecapi dan rasai adalah nikmat dan bukti kasih sayangNYA. Kerja kita sebagai hamba hanyalah bersyukur serta menggunakan nikmatNYA pada jalan yang diredhai.

5. Jadi kita seharusnya sedar, jangan ingkar dan lupa untuk bersyukur dengan segala nikmatNYA dari segi nikmat iman, Islam, rezki, ilmu, amal, kesihatan, kelapangan, keselesaan dan kehidupan sebelum kehilangan semuanya.

6. Bersyukurlah sebanyak yang mungkin, dan ingatlah kepada DIA sebanyak nikmat yang dikurniakan. Moga segalanya kekal menjadi nikmat yang disyukuri hingga menyampaikan kita kepada SyurgaNYA. InsyaALLAH.

WALLAHU’ALAM.

JA3-1(SPM) berkata...

j17,j22 & j26 tu dah pergi ke gred j27 maknanya 3 gred dah jumud. cuba faham semuanya berada pada gred baru. walau saya bernasib baik berada pada j26 ssm tidaklah pulak saya 'dengki' pada junior saya dah itu rezeki mereka kita redha sahaja. lagipun skim sbpa ini bukan hak kita selamanya, skim ni untuk penjawat awam yang akan datang juga. kenapa pangkat/gred yang jadi isu. kalau berkaitan dengan isu siapa arah dan siapa yang diarah walau dalam gred yang sama itu nanti menjadi tanggungjawab pengurusan atasan jabatan masing-masing dalam menstrukturkan semula organisasi jabatan.

Tanpa Nama berkata...

Sebab PTD top gred yg ada skrg ni hampeh la, maka jwtn JUSA tu dah jadi jwtn yg dipohoh/dirayu.. sbb nak galak/bawak msk org luar

Sy sarankan jgn ambik dah PTD yg takat bachelor of arts ni.. Plg minimum mesti bachelor of science (econs ke apa ke...)Ramai kat luar sana tu... Kita nak penggubal dasar kita minimum SPM gred 1 or byk A, dari aliran sains...

Kalu tak, sampai bila2 pun buat dasar cap ayam jer...

Tanpa Nama berkata...

Ni Pak Omaq...kalau nak kaji tiap2 3 bulan, sampai ke sudah PA tak dapat apa2! PRU 13 bulan Mac 2012, kalau mcm ni tgk gaji bulan Jan 2012 takde perubahan, sorry la beb gua pangkah PR laa lepas nih.

Cakap berapi2...tp semak setiap 3 bln? KENA SEMAK ASAP SEBELUM PELAKSANAAN SBPA laa syeikh! Hang dok gagap lagi ka bila jumpa JPA? Dalam gagap2 tu cuma gred 17 saja yg ingat...gred lain teruih dah lupa! Nang butuinang, kuibutui kui betul laa.

Tanpa Nama berkata...

tq Dato sepatutnya cuepacs patut kaji tentang gaji kakitangan awam supaya ada perbezaan antara orang baru dan lama.bkn org baru naik 300 sedangkan orang lama naik hanya 80 sahaja. mana dia kenaikan antara 7-13%

Tanpa Nama berkata...

JK Cuepacs jangan seronok sangat. Sampai bila Cuepacs boleh hadir dalam bicara excit policy? Mereka sendiri ada kerja yg mesti dibereskan dipejabat masing2. Katakan ada 15,000 orang yang terlibat macam mana cuepacs nak hadir... hahahah soalan perangkap.Lebih baik lantik lawyer sebagai wakil cuepacs. Dulu tak timbulpun pandangan positif kepada excit policy. Kita tolak aje SBPA ni buat yang baru dan sesuai dgn konsep 1 Malaysia. INI PERANGKAPLAH

Tanpa Nama berkata...

yang menjadi penilai kemasukan org luar ke jawatan premier adalah KSN (PTD), KPPA (PTD), KSP (PTD) dan Ketua Audit Negara (Bukan PTD)...iaitu 3 daripada 4 penilai adalah PTD....kenapa 3 daripada 4 penilai diberi kepada PTD? renung-renungkanlah..

Sabtu, Disember 24, 2011 10:42:00 PM

Tanpa Nama berkata...

yang menjadi penilai kemasukan org luar ke jawatan premier adalah KSN (PTD), KPPA (PTD), KSP (PTD) dan Ketua Audit Negara (Bukan PTD)...iaitu 3 daripada 4 penilai adalah PTD....kenapa 3 daripada 4 penilai diberi kepada PTD? renung-renungkanlah..

Sabtu, Disember 24, 2011 10:42:00 PM

Eugene berkata...

FUCK ALL GOVERMENT SERVANT. ALL SERVICE LIKE SHIT OF PIG.

Tanpa Nama berkata...

yaaa fuckk jom fuckk haha..best gado

Tanpa Nama berkata...

hhahahahaha... ada juga sesat.... tak betul plak tuh....

Tanpa Nama berkata...

Terima Kasih banyak2 Datuk kerana mendengar rintihan kami golongan pertengahan N17.. Selama ini setiap kami skim baru dibuat kami tetap sabar kerana tiada keistimewaan yang memihak kepada kami.. Bila lain2 skim diuprgade, dijumudkan ke gred yang lebih tinggi kami tetap menerima dengan redha dan penuh sabar.. Diharap lepas ni Gred N17 yang merupakan 'penggerak' di dalam sesebuah jabatan akan dibela dengan seadilnya.. Sekurang-kurangnya bolehlah kiranya gred N17 PT (P/O) diupgrade kepada N27 kerana kebanyakan kami N17 memiliki STPM, Diploma mahupun Degree.. Dan Penolong Pegawai Tadbir N17 diupgrade ke N29 kerana kebanyakan PPT memiliki Diploma... Terima kasih Datuk di atas keprihatinan. Jasamu Datuk akan kami kenang sampai bila2..

Tanpa Nama berkata...

Datuk, saya PTD M48, boleykah datuk perjuangkan agar kenaikan kami ke gred 54 dipercepatkan lagi...err maybe 2-3 tahun...

SKIM FT berkata...

Tkasih pada PM dan Dato..Harap dpt membetulkan taraf juruteknik Komputer FT lulusan sijil Politeknik yang diberi taraf SPM oleh JPA.Kalau dilihat transkrip sijil takkan sama dengan sijil SPM.Di harap Dato memaklumkan dan bertindak agar JPA supaya adil dan saksama.

Tanpa Nama berkata...

Eh kau ni Omar, rasa penat pulak aku sokong kau. Bertambah la penat bila fikirkan aku sia2kan cuti Ahad aku berhimpun utk kau kat Chan Sow Lin tempohari. Komen kat sini pun buat aku bertambah tambah penat. Semuanya sia2! Aku rasa kau dgn geng Cuepacs bkn baca pun keluhan orang kat sini, hanya ikut naluri dengan kepala hotak kau aje. Dah kita katakan suruh highlight pasal ketidakadilan kenaikan gaji serta kehilangan seniority tu masalah utama selain exit policy; alih2 exit policy tu jugak yg kau bawa ke hulu ke hilir. Dah la tu, hampir semua gred 17 bermasalah; yg gred tertentu jugak kau gi sebut! Kesudahannya semangat mcm panglima perang; alih2 perlanjutan tempoh opsyen SBPA tu aje yg kau megah2kan...Yg naik 100% tetap tersenyum lebar! Seminggu kau lantang dengan kitorang ni turut temankan kau berjuang; cuma dalam 3 jam aje tempoh diperlukan JPA utk buat kau terlentok & mengangguk! Entah2 kau tu yg markah selalu bawah 70. Dah la golongan bawah ni diperbodoh bodohkan; yang jadi wakil pun sekarang dah jadi bangang...Apalah nasib!

Tanpa Nama berkata...

Saya ahli AUEGCAS (Kesatuan Perkeranian) sekarang berada digred N22 pohon Dato' presiden cuepacs beri pertimbangan utk naik gred ke yang lebih tinggi. Sebab gred ini perlu menyelia N22 (KUP).
Untuk menyelia KUP maka gred N22 (hakiki) perlu dinaikkan.kalau gred dah sama dengan KUP tiada hormat kepada N22 (Hakiki).
Perjuangan CUEPACS adalah perjuangan yang murni dan mendapat kebaikkan.

Tanpa Nama berkata...

Eh kau ni Omar, rasa penat pulak aku sokong kau. Bertambah la penat bila fikirkan aku sia2kan cuti Ahad aku berhimpun utk kau kat Chan Sow Lin tempohari. Komen kat sini pun buat aku bertambah tambah penat. Semuanya sia2! Aku rasa kau dgn geng Cuepacs bkn baca pun keluhan orang kat sini, hanya ikut naluri dengan kepala hotak kau aje. Dah kita katakan suruh highlight pasal ketidakadilan kenaikan gaji serta kehilangan seniority tu masalah utama selain exit policy; alih2 exit policy tu jugak yg kau bawa ke hulu ke hilir. Dah la tu, hampir semua gred 17 bermasalah; yg gred tertentu jugak kau gi sebut! Kesudahannya semangat mcm panglima perang; alih2 perlanjutan tempoh opsyen SBPA tu aje yg kau megah2kan...Yg naik 100% tetap tersenyum lebar! Seminggu kau lantang dengan kitorang ni turut temankan kau berjuang; cuma dalam 3 jam aje tempoh diperlukan JPA utk buat kau terlentok & mengangguk! Entah2 kau tu yg markah selalu bawah 70. Dah la golongan bawah ni diperbodoh bodohkan; yang jadi wakil pun sekarang dah jadi bangang...Apalah nasib!

Tanpa Nama berkata...

pembantu kemahiran gred h 4-1 kenaikan lebih tinggi dari gred kanan h 4-3...gaji mati h 4-1.. ssm p3 rm 18++ , sbpa gaji mati rm 2805..bila tolak gaji mati ssm dengan sbpa...kenaikan rm 1000..
bagi yang kanan pula h 4-3 gaji mati ssm rm 2555.++ sbpa 3140..kenaikan rm 585...kami bukan tolak sbpa,tapi perkiraan gaji yang tak betul..itu kami bantah

Tanpa Nama berkata...

hapak la hang ni..kupek membela nasib semua PA,bukan 1 jawatan je. mana ada gred 17 je yang kena sain sbpa.semua dapat naik gaji.cuma tak adil pada yang dah lama keje.tu yang x berapa nak puas hati ni.

Tanpa Nama berkata...

what the hell???!!!

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Saya ahli AUEGCAS (Kesatuan Perkeranian) sekarang berada digred N22 pohon Dato' presiden cuepacs beri pertimbangan utk naik gred ke yang lebih tinggi. Sebab gred ini perlu menyelia N22 (KUP).
Untuk menyelia KUP maka gred N22 (hakiki) perlu dinaikkan.kalau gred dah sama dengan KUP tiada hormat kepada N22 (Hakiki).
Perjuangan CUEPACS adalah perjuangan yang murni dan mendapat kebaikkan.

Sabtu, Disember 24, 2011 11:25:00 PM

-------------------

saya mahu tanya, apakah PT N17 yang telah berkhidmat 15 tahun tetapi tidak lulus PTK dan seterusnya N22 KUP. Apakah N22 KUP yang telah disahkan boleh menyelia..???

Tanpa Nama berkata...

DRAMA SBPA
Cuepacs dan JPA berjaya dalam lakonan masing-masing yg pengarahnya ialah ???????.. PA kena kencing lagi.
Drama ini akan tamat selepas PRU13?

Tanpa Nama berkata...

SBPA tak adil sbb gaji mati tukang K3 gred R9 dgn pemandu gred R3 dan pekerja rendah awam gred R1 gaji mati sama!!!!! Dulu SSM gaji mati tukang K3 gred R9 tinggi dari pemandu gred R3 dan pekerja rendah awam gred R1. Di manakah keadilan yg diberi oleh SPBA kpd kami jawatan tukang K3 gred R9 ni. Tp kami nak buat camne, kami adalah pekerja yg dihimpit dan tersepit oleh keadaan. Yg makin senang orang atasan. Masyaallah...

Tanpa Nama berkata...

manaa..manaaa..keadilan..mana parti keadilan..tolong kami yg teraniaya ini..aduh..gaji naik tak sama rata..aku dah kerja 16 tahun dh..nak beli kicap sebotol pun takut..mahal

Tanpa Nama berkata...

elaun kena tambat gak kerr??

Tanpa Nama berkata...

yng jelas gred N17 nak dibela..gred yng dibawah N17 tak da kah cuepacs nak tolong...tak jelas dan makin mengelirukan penjelasan Cuepacs & JPA....

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

SBPA tak adil sbb gaji mati tukang K3 gred R9 dgn pemandu gred R3 dan pekerja rendah awam gred R1 gaji mati sama!!!!! Dulu SSM gaji mati tukang K3 gred R9 tinggi dari pemandu gred R3 dan pekerja rendah awam gred R1. Di manakah keadilan yg diberi oleh SPBA kpd kami jawatan tukang K3 gred R9 ni. Tp kami nak buat camne, kami adalah pekerja yg dihimpit dan tersepit oleh keadaan. Yg makin senang orang atasan. Masyaallah...

Sabtu, Disember 24, 2011 11:59:00 PM

--------------
kan namanya skim tu dah dijumud..

Tanpa Nama berkata...

elaun kena tambat & gaji naik seciput... kesimpulannya sama dengan tak naik gajilah jawabnya..

Hamba yg redha.. berkata...

dasyat betul korang ni ekk..bole plak kira gaji xcukup la, senior junior laa..cuepacs, cadangan sy sila propose kpd PM dan JPA supaya sistem PA yg sedia ada mengikut style private sector..siapa yg champion didahulukan.yg non-produktif di*&*&*..xkira dia senior-junior or pangkat besar-kecik..lebih elok klu KP JPA dan pengurusan tertinggi JPA diambil dr kalangan pemimpin private sector yg berjaya..barula semua PA akn berkhidmat dengan lebih bsungguh2..barula rakyat xkutuk lagi PA nii..

Tanpa Nama berkata...

bukannya exit pemisah dimansuhkan pun...aduh..klau cam tu x payah la nak buang masa bincang..apa tujuan sebenarnya spba ini dilanjutkan...jalan juga akhirnya..

Tanpa Nama berkata...

Sehari dua lepas CUEPACS bunyi macam dah palu gendang perang. Tiba-tiba senyap sunyi je...isu-isu yang dibangkitkan oleh PA dalm blog ini tak ada ke Cuepacs nak kaji dan bincangkan dgn JPA? Orang Melayu ni secara zahirnya x suka membantah dan menurut saja apa yang di'imposekan' kepada mereka tetapi kalau hati dah terluka sampai satu takat dalam diam mereka akan merajuk dan memprotes, takut lain jadinya dalam PRU yang akan datang. YAB PM tolong perhalusi rintihan PA dalam blog ini dan campur tangan sebelum nasi menjadi bubur ......

Tanpa Nama berkata...

far from my expectation..mengecewakan

PTD M41 berkata...

saya minta datuk juga perjuangkan nasib kami para PTD supaya masa untuk dinaikkan pangkat dari M41 ke M54 disingkatkan kepada 10 tahun supaya kami boleh menjawat jawatan JUSA dengan lebih cepat.. Terima kasih atas perhatian datuk..

Tanpa Nama berkata...

to comment on bersyukur terminology...

Well …to say it perceivably some of d gov servants r suffering…mentally to d least by those in power. while they, d bullies smiling all d way with their swelling pockets, do u think d other will not giving d shit out of it? Do u think Islam forbid d challenge?? I say….. CSs do have to say for d too much uncertainties there. Thus, in my opinion d conundrum in civil servants' salary scheme is not making d productivity rolling. Bear in mind, that the civil servants make up a big influential group in d society. BN u better learn something!
Now, mother of all recession is coming. Dun take thing for granted. Dun concur with any blemishing status…..times are hard now. d wish ‘BERSYUKUR’ is only after u been through all these ... .well, show appreciation …. agreeable is only when u get something worth iit. This is d true faith of Islamic teaching….that is called effort!
If u’r contented for nothing…u’r not worth anything but a donkey! And DONKEY is not for d modern world. Prays 5 time a day yet….bersyukur to all abusing n flaws….and d likely take d thrown-out of d devils …than said….bersyukur apa yg diberi….u’r none but a little muslim.

Tanpa Nama berkata...

TERIMA KASIH CUEPACS...
TERIMA KASIH DATO OMAR..

KERANA MEMPERJUANGKAN NSB PA YG TELAH DISISIHKAN OLEH SBPA...
DI HARAP DATO TERUSKAN MEMBELA GOLONGAN INI...
TERUTAMANYA SEPERTI KAMI GRED W17 YG BOLEH DIKATAKAN DOWN GRED BERBANDING GRED 17 YG LAIN YG DIKATEGORIKAN SYRAT KEMASUKAN SIJIL..
W17 CONTOHNYA PEMBANTU PENILAIAN (W17) YANG SKOP KERJANYA MERANGKUMI TEKNIKAL SPTI LUKIS PELAN UKUR BNGNN LAWAT TAPAK..TETAPI DIKATEGORIKAN GRED GAJI PT(P/O)..
WALAUPUN MMPUNYAI SIJIL POLI DAN DILETAKKAN GRED GAJI LEBIH TGGI DARI IAITU T4..
TETAPI KENAIKAN TAHUNAN TIDAK SETARAF SIJIL POLI,CUMA SETARAF SPM IAITU RM95 SETAHUN..

DIHARAP DAPAT DISETARAFKAN DENGAN STPM ATAU GRED J,G..

Tanpa Nama berkata...

coment dari pakar senior 54

Kami dari T8 ke
T1 dan junior 10 tahun kami
pun sama T1 skim sbpa.
mana keadilannya.
_________________________________

INI BERMAKNA SKIM GAJI ANDA AMAT TINGGI DAN LEBIH BAIK KERANA T8 PERGI KE T1.. APA YANG ADA PADA SENIOR DAN JUNIOR..INI ADALAH PENAMBAHBAIKAN SKIM..KAMI GOLONGAN BAWAHAN T8 PERGI KE T4..DAN T2 BARULAH PERGI KE T1..HANYA PERATUSAN KENAIKAN RENDAH..FIKIRKANLAH GRED 54 YG KECEWA??

Tanpa Nama berkata...

Lihat gaji masing2, jgn lihat gaji orang lain.berladang dada dan bersyukur laa sikit..jabatan lain aku tak tau laa..tp kalu cikgu, cikgu junior yg teruk kerja, keluar sana keluar sini..bawak budak sini, bawak budak situ..cikgu senior..anak takde org jaga laa..tak larat laa..mcm2 alasan..jadi mmg padan gaji jadi hampir sama sbb bidang tugas pon sama!!(cikgu yg tak senior dan tak juga junio)

Tanpa Nama berkata...

Kemelut apa yang telah diselesaikan? Lanjutan tarikh opsyen - bukan ini substance kepada kemelut SBPA ini. Substancenya ialah ketidakadilan dan ketidaksaksamaan SBPA bagi kebanyakan gred perjawatan. Apa dah jadi nie Cuepacs? Hilang steam...?

Tanpa Nama berkata...

Kalau wajib buat Exit Policy....Tolong carum PERKESO/INSURANS dan KWSP untuk kami (Atau apa-apa SKIM yang lebih BAIK untuk kami sedia)....nanti cedera masa kerja dapat claim dan pencen....kalau tak, cedera masa kerja, dahlah kena buang, siapa nak bagi makan.SWASTA ADA EXIT POLICY....TAPI ADA KWSP DAN PERKESO....

Tanpa Nama berkata...

SAYA PUN NAK MEMBERI KOMEN JUGA..
APABILA DATO OMAR BERJUMPA DENGAN PM..OK PM KATA JUMPA JPA DAN BERBINCANG..PERLU DIINGAT SBPA TELAH DIBENTANGKAN KEPADA PM DAN SETUJUUUU...
SEKARANG PM KATA JUMPA JPA..(MAKSUDNYA PM TAK MAU UBAH DAH DASAR TU, LAIN PERKATAAN PM DAH SETUJU DASAR YG TELAH BENTANGKAN, CUMA NAK JAGA HATI PA...MAKA SILA JUMPA JPA DOK DAN BINCANG).PERSOALANNYA JPA SIAPA? TENTU GOMEN BAWAH PM..SIAPA YG KENA BUAT KEPUTUSAN.TAK KAN LAH PM DAH SETUJU TIBA2 JPA PANDAI2 NAK UBAH PULA DASAR NI..PM KAN MERANGKAP MENTERI KEWANGAN JADI JPA HANYA MEMPERBAIKI BAHAGIAN TAK BERSANGKUTAN DGN WANG SAJA....
KESIMPULAN TIDAK ADA HASIL KECUALI EXIT POLICY JE ADA SIKIT PERUBAHAN...
BETUL TAK PENDAPAT SAYA...
SAYA HANYA BERKONGSI IDEA JE...

Tanpa Nama berkata...

SAYA PUN NAK MEMBERI KOMEN JUGA..
APABILA DATO OMAR BERJUMPA DENGAN PM..OK PM KATA JUMPA JPA DAN BERBINCANG..PERLU DIINGAT SBPA TELAH DIBENTANGKAN KEPADA PM DAN SETUJUUUU...
SEKARANG PM KATA JUMPA JPA..(MAKSUDNYA PM TAK MAU UBAH DAH DASAR TU, LAIN PERKATAAN PM DAH SETUJU DASAR YG TELAH BENTANGKAN, CUMA NAK JAGA HATI PA...MAKA SILA JUMPA JPA DOK DAN BINCANG).PERSOALANNYA JPA SIAPA? TENTU GOMEN BAWAH PM..SIAPA YG KENA BUAT KEPUTUSAN.TAK KAN LAH PM DAH SETUJU TIBA2 JPA PANDAI2 NAK UBAH PULA DASAR NI..PM KAN MERANGKAP MENTERI KEWANGAN JADI JPA HANYA MEMPERBAIKI BAHAGIAN TAK BERSANGKUTAN DGN WANG SAJA....
KESIMPULANNYA TIDAK ADA PERUBAHAN KECUALI EXIT POLICY DAN LANJUTAN SEHINGGA 15 JANUARI. ADA SIKIT JE PERUBAHAN...
BETUL TAK PENDAPAT SAYA...
SAYA HANYA BERKONGSI IDEA JE...

Tanpa Nama berkata...

ada ka logik dalam dunia ni PANGKAT adik dan abang jadi sama...ABANG tetap lebih TUA dari ADIK.....begitulah dgn j17,j22 dan j26..mana boleh disamakan dalam JA3-1

Tanpa Nama berkata...

Daripada bincang pasal duit, duit, duit....Tlonglah bincang pasal exit policy....Bincang pasal ada yang akan kena buang dan bakal kena buang.....Tolong stop bincang pasal gaji, adil tak adil....kita kena fight exit policy bukan gaji.Even ko JUSA sekalipun PTD PUN,tak ada hutang ke?hutang rumah?kereta?anak belajar kat luar negara?kalau kena buang tak takut bankrap ke?Kalau kaya, rasanya tak kerja kerajaan. Rata-rata kite orang yang sederhana, baru nak maju.Syukur dapat kerja kerajaan.Kalau tak ada exit policy SKIM nilah the best di dunia dan kerajaan terbaik di dunia....betul........

Tanpa Nama berkata...

coment dari pakar senior 54

Kami dari T8 ke
T1 dan junior 10 tahun kami
pun sama T1 skim sbpa.
mana keadilannya
....................
MANA KEADILAN.?..
PANGKAH LA KEADILANN...HE..HE

j22/26 berkata...

AKU PUN SAMA GAK J22 SIJIL POLI LULUS PTK ARAS 4..TERUK AMBIL EXAM..TUP TUP DILETAKKAN SAMA DGN ADIK2 JUNIOR J17 DALAM JA3-1...

Tanpa Nama berkata...

SAYA PUN NAK MEMBERI KOMEN JUGA..
APABILA DATO OMAR BERJUMPA DENGAN PM..OK PM KATA JUMPA JPA DAN BERBINCANG..PERLU DIINGAT SBPA TELAH DIBENTANGKAN KEPADA PM DAN SETUJUUUU...
SEKARANG PM KATA JUMPA JPA..(MAKSUDNYA PM TAK MAU UBAH DAH DASAR TU, LAIN PERKATAAN PM DAH SETUJU DASAR YG TELAH BENTANGKAN, CUMA NAK JAGA HATI PA...MAKA SILA JUMPA JPA DOK DAN BINCANG).PERSOALANNYA JPA SIAPA? TENTU GOMEN BAWAH PM..SIAPA YG KENA BUAT KEPUTUSAN.TAK KAN LAH PM DAH SETUJU TIBA2 JPA PANDAI2 NAK UBAH PULA DASAR NI..PM KAN MERANGKAP MENTERI KEWANGAN JADI JPA HANYA MEMPERBAIKI BAHAGIAN TAK BERSANGKUTAN DGN WANG SAJA....
KESIMPULANNYA TIDAK ADA PERUBAHAN KECUALI EXIT POLICY DAN LANJUTAN SEHINGGA 15 JANUARI. ADA SIKIT JE PERUBAHAN...
BETUL TAK PENDAPAT SAYA...
SAYA HANYA BERKONGSI IDEA JE..
................................
Yang paling utama kita bersyukur ada kenaikan..biasala cupek minta bonus dua bulan dapat sebulan( campur bantuan hari raya) sekarang minta naik gaji dah dapat pun walau pun sedikit campur dgn KGT kira okla la...bersyukur dengan apa yg ada... kalau nak kaya bisnesla sendiri... baru cepat kaya...kerja dgn gomen orang lain pun tau makan gaji.. mana boleh kaya tapi susah pun kaya pun ada (selesa) cuma kita sendiri yg buat bagi jadi tak selesa.. Contohnya ukur baju di badan sendiri bukan ukur baju badan orang lain...renung2 kanlah...........

Tanpa Nama berkata...

SAYA PUN NAK MEMBERI KOMEN JUGA..
APABILA DATO OMAR BERJUMPA DENGAN PM..OK PM KATA JUMPA JPA DAN BERBINCANG..PERLU DIINGAT SBPA TELAH DIBENTANGKAN KEPADA PM DAN SETUJUUUU...
SEKARANG PM KATA JUMPA JPA..(MAKSUDNYA PM TAK MAU UBAH DAH DASAR TU, LAIN PERKATAAN PM DAH SETUJU DASAR YG TELAH BENTANGKAN, CUMA NAK JAGA HATI PA...MAKA SILA JUMPA JPA DOK DAN BINCANG).PERSOALANNYA JPA SIAPA? TENTU GOMEN BAWAH PM..SIAPA YG KENA BUAT KEPUTUSAN.TAK KAN LAH PM DAH SETUJU TIBA2 JPA PANDAI2 NAK UBAH PULA DASAR NI..PM KAN MERANGKAP MENTERI KEWANGAN JADI JPA HANYA MEMPERBAIKI BAHAGIAN TAK BERSANGKUTAN DGN WANG SAJA....
KESIMPULANNYA TIDAK ADA PERUBAHAN KECUALI EXIT POLICY DAN LANJUTAN SEHINGGA 15 JANUARI. ADA SIKIT JE PERUBAHAN...
BETUL TAK PENDAPAT SAYA...
SAYA HANYA BERKONGSI IDEA JE..
................................
ADA SIKIT PERUBAHAN TYPING ERROR..
Yang paling utama kita bersyukur ada kenaikan..biasala cupek minta bonus dua bulan dapat sebulan( campur bantuan hari raya) sekarang minta naik gaji dah dapat pun walau pun sedikit campur dgn KGT kira okla la...bersyukur dengan apa yg ada... kalau nak kaya bisnesla sendiri... baru cepat kaya...kerja dgn gomen orang lain pun tau makan gaji.. mana boleh kaya tapi susah pun tidak kaya pun tidak (selesa) cuma kita sendiri yg buat bagi jadi tak selesa.. Contohnya ukur baju di badan sendiri bukan ukur baju badan orang lain...renung2 kanlah...........

Tanpa Nama berkata...

j17 =ja3-1
j22/26 =ja3-2

kalau mcm ni barulah ADIL

Tanpa Nama berkata...

salam semua

Sign je.. habis cerita....nanti kawan2 dapat gaji baru demo ,masih gaji ssm ....melopong....

Tanpa Nama berkata...

abis macam tak best je keputusan tu, PRU 13 macammana?

Tanpa Nama berkata...

jumpa kat kedai kopi pun ok setakat nak bincang geng 17 ni.....wayang lagi.....semua lakonan jer

Tanpa Nama berkata...

he he wayang lagi....pirahhhhhhh

Tanpa Nama berkata...

pirahhhhh....semua wayang..

Tanpa Nama berkata...

sbpa memang adil...cuba korang kira gaji purata setahun..setiap kakitangan yg senior akan melebihi junior..cuba kira..jgn nk kutuk jpa..kira start jan-dis 2012

Tanpa Nama berkata...

betullah cakap ko... kalau kira gaji naik tak sama rata, tapi kalau kira pdpdt kasar setahun mmmg seniority yg lebih...tapiii aku masih confius lg nih.

Tanpa Nama berkata...

Para lulusan STPM dan ke atas, tak payah ko org harap si tua tu nak tolong kita..si tua tu nak tolong golongan yg setaraf dengan dia, pada hal semua gred sama ada ijazah atau bukan ijazah mempunyai cerita yg sama dengan gred 17 sial tu, tapi pak cik tua ni tak pedulu langsung goongah kita ni, kalau dah org tua bodoh, maka bodohlah..dah jgn haraplah si tua tu nak perjuangkan gali stpm ke atas..sial..


--------------------------------
perjuangkan melalui persatuan sendiri jika cuepacs tak perjuangkan, saudara ahli cuepacs ker nak maki hamun orang?

Tanpa Nama berkata...

Dun give ugly slur when commenting. It shows d beast in ur head.
So don't exaggerate it just to bolster ur stupidity as generally deem to cast on d low level of CS implantation group in Malaysia . this is the reason why those who took d services in the name of serving people are actually looked stupid….childish n lack of proper education. Hopefully this is not d result of quota system in Malaysia.

Tanpa Nama berkata...

Cuepacs sial tu bikan dia nak etong pasal exit policy yg berbahaya tu, yg dietingkan gaji gred 17 jembalang tu. Tak payahlah harap si moar penoreh getah tu, siallah. Dia tak main peranan sebagai presiden mewakili semua kumpulan. Memang mapos. sudahlah kerajaan jgn dilayan semua ini. Teruskan. Penjawat awam tetap sokong BN dont be khuatir..cukup cukuplah tu, geli aku dengar, si omar puya cakap aku tak paham sepatah haram..kampungan..gred 17 sudahlah junior seior ke, pegi mamposlah yg penting gaji naik..

Tanpa Nama berkata...

Pemindahan Gaji JUSA C

>>>>SSM>>>>>>SBPA>>>>Kenaikan
T1 6595.99 12000.00 5404.01(81%)

T2 7236.46 12645.00 5408.54(75%)

T3 7939.12 13345.00 5405.88(68%)

T4 8710.01 14115.00 5404.99(62%)

T5 9480.90 14885.00 5404.10(60%)

Ini adalah sifir pemindahan gaji SSM ke SBPA bagi JUSA C. Kenaikan gaji mereka antara 60% - 81%. Sumber daripada rakan saya di bahagian gaji. PA yang lain apa komen anda.

Tanpa Nama berkata...

jusa ni kebanyakanya nak pencen dah 5000 untuk mereka bukannya banyak sangat pun lagi pun tak ramai yang jusa mungkin bila diaorang start kerja dulu gaji kecil bolehlah cover sikit -bagi pakar ud54 pula bila dia belajar belajar dan belajar luar negara doktor biasalah chronic mo yang menjaga rakyat malaysia jadi apa special sangat tentang diani sampai cepat2 nak minta jusa

Tanpa Nama berkata...

Eh kau ni Omar, rasa penat pulak aku sokong kau. Bertambah la penat bila fikirkan aku sia2kan cuti Ahad aku berhimpun utk kau kat Chan Sow Lin tempohari. Komen kat sini pun buat aku bertambah tambah penat. Semuanya sia2! Aku rasa kau dgn geng Cuepacs bkn baca pun keluhan orang kat sini, hanya ikut naluri dengan kepala hotak kau aje. Dah kita katakan suruh highlight pasal ketidakadilan kenaikan gaji serta kehilangan seniority tu masalah utama selain exit policy; alih2 exit policy tu jugak yg kau bawa ke hulu ke hilir. Dah la tu, hampir semua gred 17 bermasalah; yg gred tertentu jugak kau gi sebut! Kesudahannya semangat mcm panglima perang; alih2 perlanjutan tempoh opsyen SBPA tu aje yg kau megah2kan...Yg naik 100% tetap tersenyum lebar! Seminggu kau lantang dengan kitorang ni turut temankan kau berjuang; cuma dalam 3 jam aje tempoh diperlukan JPA utk buat kau terlentok & mengangguk! Entah2 kau tu yg markah selalu bawah 70. Dah la golongan bawah ni diperbodoh bodohkan; yang jadi wakil pun sekarang dah jadi bangang...Apalah nasib!
________________________________________

Setuju dengan pindaan! Semua gred bermasalah dari 1 hingga 54 (SSM)...Tak payah harap Omar la, bukan boleh harap sangat pun...Kita tak puas hati pasal kenaikan gaji,exit policy jugak yang diusungnya sana sini...Memang markah dia sendiri yang bawah 70 setiap tahun agaknya!! Sesia je bincang 3 jam, tolak dengan gagapnya lagi...Hampeh!!!

kump. pelaksana berkata...

kenapa gaji jr. dan sr. disamakan???

ni pendapat akula, kalau tidak dibuat pelarasan begini bagaimana PGT nak dapat kenaikan yang tinggi...
lagi satu cuba korang kira kenaikan gaji korang sehingga 40%-50%( berpandukan tangga gaji ssm). memang nampak kenaikan gaji yang tinggi, tapi PGT akan jadi sedikit...

renung-renungkan dan selamat beramal...

Tanpa Nama berkata...

Terima Kasih banyak2 Datuk kerana mendengar rintihan kami golongan pertengahan N17.. Selama ini setiap kami skim baru dibuat kami tetap sabar kerana tiada keistimewaan yang memihak kepada kami.. Bila lain2 skim diuprgade, dijumudkan ke gred yang lebih tinggi kami tetap menerima dengan redha dan penuh sabar.. Diharap lepas ni Gred N17 yang merupakan 'penggerak' di dalam sesebuah jabatan akan dibela dengan seadilnya.. Sekurang-kurangnya bolehlah kiranya gred N17 PT (P/O) diupgrade kepada N27 kerana kebanyakan kami N17 memiliki STPM, Diploma mahupun Degree.. Dan Penolong Pegawai Tadbir N17 diupgrade ke N29 kerana kebanyakan PPT memiliki Diploma... Terima kasih Datuk di atas keprihatinan. Jasamu Datuk akan kami kenang sampai bila2..

????????????????????????????????
___________________________________

better u learn more about perjawatan dlm JPA. jgn buat cadangan mcm ni, tersipu-sipu malu slpas membacanya.

Fhm x ape yg Qpeks cakap tu, gred 17 yg akan di kaji cuma gred 17 di kastam, keselamatan dlm negeri n JPJ di bwh skim KP je.. Ce baca elok2 n faham.

Tanpa Nama berkata...

“CUEPACS dengan JPA tidak ada perbalahan cuma kita kesal kerana ketika proses menyediakan SBPA, CUEPACS tidak dijemput bersama untuk memberi pandangan.
“Namun, kita lega semuanya dapat diselesaikan dengan baik termasuk semakan segera kakitangan awam kumpulan gred 17 seperti di Jabatan Kastam Diraja Malaysia (KDRM), Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Jabatan Imigresen membabitkan pembantu tadbir dan perkeranian yang gred mereka tidak berubah,” katanya.

GRED 17 NI JE KE YG DIKAJI??

Tanpa Nama berkata...

ada ka logik dalam dunia ni PANGKAT adik dan abang jadi sama...ABANG tetap lebih TUA dari ADIK.....begitulah dgn j17,j22 dan j26..mana boleh disamakan dalam JA3-1

Ahad, Disember 25, 2011 1:50:00 AM
______________________________

INILH YG DIKATAKAN, HIDUP IBARAT RODA, ADE MASE KITA DI ATAS, ADE KETIKA, KT DI BAWAH: SEMASA KITA DI ATAS, JGNLH MEGAH DAN BANGGA DIRI ; APABILA KITA DI BAWAH, SYUKUR KERANA KITA TIDAK DITINDAS

Tanpa Nama berkata...

Terima Kasih banyak2 Datuk kerana mendengar rintihan kami golongan pertengahan N17.. Selama ini setiap kami skim baru dibuat kami tetap sabar kerana tiada keistimewaan yang memihak kepada kami.. Bila lain2 skim diuprgade, dijumudkan ke gred yang lebih tinggi kami tetap menerima dengan redha dan penuh sabar.. Diharap lepas ni Gred N17 yang merupakan 'penggerak' di dalam sesebuah jabatan akan dibela dengan seadilnya.. Sekurang-kurangnya bolehlah kiranya gred N17 PT (P/O) diupgrade kepada N27 kerana kebanyakan kami N17 memiliki STPM, Diploma mahupun Degree.. Dan Penolong Pegawai Tadbir N17 diupgrade ke N29 kerana kebanyakan PPT memiliki Diploma... Terima kasih Datuk di atas keprihatinan. Jasamu Datuk akan kami kenang sampai bila2..
__________________________________

PENULIS DI ATAS SILA HAYATI DAN FAHAMI PENJELASAN KPPA NI YE..
Abu Bakar Haji Abdullah, KPPA :

"Saya telah menjelaskan dalam program Selamat Pagi 1Malaysia pagi tadi bahawa SBPA adalah langkah pertama dibawah Pelan Induk Saraan Perkhidmatan Awam (PISA) kearah kecemerlangan Perkhidmatan Awam. SBPA bukan pelarasan gaji yang diberi dalam bentuk peratusan secara one-off. SBPA adalah penyusunan semula gred gaji untuk mengatasi anamoli dan juga membuka peluang kepada semua PA mendapat kenaikan gaji yang sudahtentunya akan memberi faedah yang lebih baik semasa bersara kelak.

2. Walau pun terdapat perubahan kepada skim-skim tertentu tetapi adalah bagi tujuan untuk mempastikan skim yang ada masih relevan. Jika tidak sebab itulah skim berkenaan dijumudkan.

3. Kajian penambahbaikan skim-skim perkhidmatan akan dibuat selepas pelaksanaan SBPA bilamana kajian keatas keperluan tred-tred dalam Perkhidmatan Awam selesai.

4. Buat masa ini SBPA masih lagi berasaskan kepada syarat lantikan minimum kedalam sesuatu skim perkhidmatan sepertimana yang ditetapkan dibawah SSM.

5. Dibawah SSM syarat lantikan minimum skim perkhidmatan Juruteknik Komputer gred F17, 22, 26 adalah SPM manakala calon lulusan Sijil Politeknik diberi gaji permulaan yang lebih tinggi. Dibawah SBPA Juruteknik Komputer diletakkan dibawah kelompok berkelayakan SPM dengangred FT4-1, 4-2, 4-3. Manakala calon yang berkelulusan Sijil Politeknik menikmati gaji permulaan yang lebih tinggi iaitu T4. Syarat lantikan ke skim perkhidmatan Juruteknik Komputer diperingkat SPM masih lagi relevan. Semakan dengan SPA mendapati calon yang dilantik antara tahun 2008-2010 dibawah skim ini adalah: Tahun SPM Sijil Politeknik 2008 705 743 2009 988 997 2010 279 292

6. Prinsip ini samalah juga turut digunapakai bagi skim-skim perkhidmatan lain seperti PT(Kew), Pemeriksa Kereta Motor, Pembantu Penyediaan Makanan, Pembantu Akauntan dan lain-lain.

7. Berbeza dengan skim perkhidmatanJuruteknik gred J17, 22, 26 dimana syarat lantikannya adalah Sijil Politeknik. Ini adalah anamoli yang dimaksudkan. Oleh itu dibawah SBPA anamoli ini diperbetulkan dan perkhidmatan Juruteknik digredkan semula sebagai J3-1, 3-2, 3-3 dengan syarat lantikan minimum Sijil Politeknik dan penetapan gaji permulaan T1.

8. Berhubung dengan PA yang memasuki perkhidmatan dengan kelayakan minimum SPM, Sijil Politeknik, STPM dan Diploma yang kini memiliki ijazah dan memohon untuk ditukarlantik sebagai P&P kajian terperinci sedang dijalankan kerana jawatan P&P sedia ada amatlahterhad. Kaedah seperti pencatuman dan peningkatan bidang tugas jawatan yang syarat lantikannya Diploma/STPM adalah diantara langkah untuk menambah bilangan jawatan P&P bagi membolehkan mereka yang berkenaan ditukarlantik.

Saya berharap Penjawat Awam yang terlibat memahami prinsip-prinsip perkhidmatanyang saya nyatakan ini."
Isnin, Disember 26, 2011 1:20:00 AM

Tanpa Nama berkata...

N27 berkata...

Ha elokk sgt la, gred 17 nak disemak. Gred 17 yg rata2 guna SPM, bagi naik automatik jadi gred 41.kalau mcm tu, baik aku toksah blaja amik degree. Jadi kerani pekak pun boleh tiba2 nak naik gred. Kerja ni ken la base pada taraf pendidikan. Kalau PMR gred 11, kalau SPM gred 17 dah la. Kalau stpm/sijil politeknik gred 27 dan seterusnya..habis tu kalau kerani semua naik gred, sapa yg nak buat kerja kerani gred 17 plak? Akaii ada ka?
___________________________________

Agak-agak ar kalau nak kutuk PT P/O pun.. Tak semua PT P/P takde kelulusan.. main sedap mulut je nak kutuk2.. Lulusan degree ape ntah tak tau adab sopan..

Warga FT berkata...

Gred 17-SPM
GRED 27 - STPM/SIJIL POLITEKNIK
GRED 29 -DIPLOMA
GRED 41 - IJAZAH

Ini baru adil. Tak perlu beza2. Sepatutnya JPA fahami perkara ini. Taraf Gred dalam skim mengikut Akademik yang tertinggi.
cth F4-1,F4-3,F4-5 taraf SPM
F3-1 taraf Sijil Politeknik
F2-1,F2-3,F2-5 taraf Diploma

Tanpa Nama berkata...

Gred N22 tak sesuai jadi penyelia(buat penat badan saja)Gred terlalu rendah biarlah gred N32 jadi penyelia.

Jururawat Masyarakat U24 dan U26(Gred lebih tinggi dari N22)tak jadi penyelia pun

Tanpa Nama berkata...

Ramai yang berada dalam gred 17 ada sijil STPM (sijil Tak Pernah Maju) dan diploma tetapi tak dapat apa-apa manafaat(P1 T1 SSM).

Tetapi jika ada Sijil Poli dapat (T9 SSM). Apa yang istimewa sangat sijil poli jika dibandingkan dengan STPM/Diploma. Pelajaran Susah sangat ke?

Untuk dapat PPT N27 jawabnya tunggulah sampai pencen.

Tanpa Nama berkata...

masa dah berlalu untuk Gred N22 jadi Penyelia

Tanpa Nama berkata...

MAKI,MAKI,MAKI....TAK HABIS2 NAK MAKI...

Tanpa Nama berkata...

Gred 17-SPM
GRED 27 - STPM/SIJIL POLITEKNIK
GRED 29 -DIPLOMA
GRED 41 - IJAZAH

Ini baru adil. Tak perlu beza2. Sepatutnya JPA fahami perkara ini. Taraf Gred dalam skim mengikut Akademik yang tertinggi.
cth F4-1,F4-3,F4-5 taraf SPM
F3-1 taraf Sijil Politeknik
F2-1,F2-3,F2-5 taraf Diploma

Selasa, Disember 27, 2011 4:05:00 PM
_________________________________

dik oii, penetapan gred jawatan berdasarkan syrat kelayakan minimum yg ditetapkan untuk jwtn2 berkenaan.

habis tu, PT yg ade master/ PHD tu nak letak taraf JUSA/premier ke?

Tanpa Nama berkata...

SAYA YAKIN YANG MENYOKONG SBPA INI ADALAH MEREKA YANG TIBA-TIBA MENDAPAT DURIAN RUNTUH KENAIKAN GAJI YANG DIBUAT OELH JPA=JERAT PENJAWAT AWAM.

KITA BUKANNYA DENGKI KEPADA MEREKA YANG MENDAPAT KENAIKAN YANG TINGGI DAN BERBALOI. KITA BUKANNYA TIDAK BERSYUKUR. TETAPI CARA PERUBAHAN GAJI YANG TIDAK ADIL, TIDAK KONSISTEN KENAIKAN DALAM TANGGA GAJI ITU SENDIRI DAN BEBERAPA TERMA DAN SYARAT SBPA= SISTEM BODOHKAN PENJAWAT AWAM, ITU YANG MELAHIRKAN RASA TIDAK SELESA DI KALANGAN PENJAWAT AWAM SEPERTI SAYA.

"Sekiranya tuan/puan TIDAK BERSETUJU menerima opsyen ini, tuan/puan akan terus kekal atas skim perkhidmatan asal serta tertakluk kepada terma dan syarat perkhidmatan sistem saraan yang terpakai bagi tuan/puan sebelum 1 Januari 2012 kecuali sebagaimana yang dinyatakan dalam perenggan 93 Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 11 Tahun 2011."

ITU ADALAH SALAH SATU TERMA DAN SYARAT DALAM PEKELILING PERKHIDMATAN BIL. 11 2011. WALAUPUN SESEORANG PENJAWAT AWAM MENOLAK SBPA, NAMUN DIA TETAP TERIKAT DENGAN "perenggan 93". TIADA BEZANYA! SESEORANG PENJAWAT AWAM MASIH TERIKAT DENGAN TERMA DAN SYARAT SBPA SEKALIPUN DIA MENOLAK SBPA. MAHU ATAU TAK MAHU, TERPAKSA JUGA TANDATANGAN. TIADA PILIHAN.

HANYA ORANG YANG MENGALAMINYA SAHAJA YANG DAPAT MERASAKAN KETIDAKADILAN SBPA INI.

staf berkata...

dah settle ke..pasal SBPA..mcm mana dengan elaun dengar cerita elaun sara hidup hendak dimansuhkan betul ke..? kalau betul..gaji yang kecil bertambah kecil la..atau sama jelah x naik ape2..yang gaji besar bertambah besar...pe kes nie..ini bukan mau tolong..ini along..barang sudah naik..semua orang mau naikkan elaun...kos hidup tinggi sekarang................................................. perlukan perhatian bertanggungjawab. terima kasih

menegakkan kebenaran berkata...

jawatan tukang k3, k2, k1 dah tukang jadi pembantu kemahiran ikut lever SPM baru betul terima kasih dan ok sikit nama tu..tp masih ada yang x puas hati lagi..!! gaji last kitorang sama dengann orang SPM gred N17. mana boleh kami kerja bukan site dlm pejabat kena air-cond je..(best siot, perut naik bulat). dan kami ada sijil bukan sekadar SPM. kalau macam ni better tukar jawatan..nak kerja duk dlm air-cond ke berpeluh kat luar..harap pihak bertanggungjawab perlu menilai dan kaji semua..bukan men hentam kromo je..kasi la gaji akhir setimpal dengan kerja dan kelayakan..rombak balik x puas hati ni..bagi jawatan yang pembantu "kemahiran" kami bukan sekadar guna SPM.yang jawatan juruteknik gaji melambung dan romboknye..setimpal lak, pe kes...tau la presiden jawatan juruteknik gak..kot nak die je pergi orang lain makan asap je..rombak lain yek..terima kasih..Dato, usurkan semua.

Tanpa Nama berkata...

Saya masih puas hati gaji sbpa penghantar notis ...kenapa tak gred sijil spm ...sebagai pegawai kerani luar atau sebagai nya..

Tanpa Nama berkata...

Wah, N17 bru pegi ptk, nak naik gred, U54, yg g exam smpi oversea, kena kutuk. Ni payah, mcm la nak jd doktor tu, pakai SPM pangkat tiga.

Tanpa Nama berkata...

harap cuepacs kaji sama bagi penjawat awam guna sijil darjah 6 yg berkhidmat tak sampai 9 tahun ,gaji tak naik kena tunggu berkhidmat lebih 9 tahun baru gaji naik.apa cerita ni ?? mana ADIL