SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

16 Disember 2011

BEBERAPA OPSYEN SBPA DI BANTAH

Berita Harian
Oleh Adha Ghazali
adha@bharian.com.my
2011/12/16



CUEPACS minta 1.4 juta kakitangan awam tidak tandatangan surat tawaran JPA

KANGAR: Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) semalam membantah pelaksanaan beberapa opsyen Skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) yang didakwanya kurang jelas, selain tempoh terlalu singkat diberikan kepada penjawat awam untuk menerima tawaran itu. Serentak itu, kongres berkenaan meminta kira-kira 1.4 juta penjawat awam tidak menandatangani surat tawaran Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) bagi SBPA sehingga mereka berpuas hati dan memahami sepenuhnya skim berkenaan. Keputusan itu dibuat hasil undian sebulat suara 125 perwakilan CUEPACS seluruh negara yang berhimpun selama dua hari bermula kelmarin membincangkan isu pelaksanaan SBPA pada Mesyuarat Kongres Khas yang berlangsung di Hotel Putra Brasmana, di sini.

Presidennya, Datuk Omar Osman, berkata keputusan membantah opsyen SBPA dibuat pada mesyuarat itu berdasarkan kepada pertimbangan wajar 125 perwakilan, sebagai mewakili isi hati 1.4 juta penjawat awam seluruh negara.

Katanya, lima inti pati digariskan melalui bantahan untuk dimajukan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang dijangka ditemui pada 19 Disember ini, antara lain meliputi desakan pembatalan Exit Policy selain penjelasan kedudukan pelarasan gaji tujuh hingga 13 peratus seperti diumumkan melalui SBPA baru-baru ini.

“Buat masa sekarang, kita membantah pelaksanaan beberapa opsyen SBPA dan meminta kira-kira 1.4 juta penjawat awam tidak menandatanganinya terlebih dulu sebelum rundingan antara CUEPACS dan Perdana Menteri diadakan.
“Kita akan tetapkan temu janji pada 19 Disember ini, yang mana semua 125 perwakilan kongres seluruh

negara dijangka menemui Perdana Menteri di Seri Perdana, Putrajaya bagi membincangkan secara terperinci permintaan serta desakan CUEPACS dalam SBPA,” katanya.

SBPA diumumkan Perdana Menteri pada 7 Oktober lalu dijangka membawa pelbagai faedah dan insentif kepada kakitangan awam yang dilaksanakan mulai tahun depan dengan beberapa perubahan seperti skim pencen, gaji dan elaun serta prospek perjawatan dengan tempoh perkhidmatan yang dilanjutkan sehingga usia 60 tahun.

Ditanya mengenai lima tuntutan terbabit, Omar berkata selain pembatalan Exit Policy dan penjelasan mengenai kedudukan pelarasan gaji, CUEPACS turut mendakwa tiada sebarang rundingan bersama diadakan antara kongres itu dan JPA yang dilihat memungkinkan wujudnya unsur berat sebelah.

“Kita juga nasihatkan pihak lain yang tiada kaitan dengan CUEPACS supaya tidak campur tangan dalam soal perjuangan kongres kerana ini hak kami untuk pertahankan kepentingan semua penjawat awam,” katanya.

252 ulasan:

1 – 200 daripada 252   Terbaru›   Baru»
zdn5005 berkata...

Saya setuju dengan tindakan berhemah CEUPACS.Mudah2mudahan mendapat pertimbangan yang sewajarnya dari JPA.

Ummi Bestari berkata...

mohon bawa usul ini untuk gred 41:

formula berikut boleh dipertimbangkan:

1. Jika total kenaikan + pergerakan gaji 2012 kurang daripada RM 500, maka tambah satu tangga gaji lagi pada skim baru.

Ini adalah cadangan penyelesaian kepada masalah pelarasan gaji yang berbeza terlalu jauh malah ada yang ketinggalan, junior sama dengan senior dan sebagainya.

Tanpa Nama berkata...

kami PA memberi harapan penuh pada CUEPACS agar menghalusi SBPA agar kami golongan berpendapatan rendah tidak di perkotak-katikkan

Tanpa Nama berkata...

Salam.

Ucapan jutaan terimakasih krn telah menaik taraf "GRED" J17 & G17

saya ingin menarik perhatian JPA,CEUPACS, MTSU dan pihak2 lain yg berkenaan.

Saya mohon penjelasan dari JPA berkenaan perkara2 berikut:
1.Kenapa gaji permulaan dan maximum gred JA3-1 jauh lebih rendah dari N3-1, sedangkan kami dinaikkan taraf setaraf dgn lain2 gred 3-1 dalm smua klasifikasi perkhidmatan.

2.Perkara bil 30.3 pek bil 11/2011 menyatakan bhw; "KADAR KENAIKAN GAJI TAHUNAN(KGT) YG SAMA BAGI SETIAP GRED YG SETARAF DLM SEMUA KLASIFIKASI PERKHIDMATAN DGN POLA PENINGKATAN KGT LBH BAIK BERBANDING GRED LEBIH RENDAH" tetapi kenapa wujud nilai dan perbezaan yg sgt ketara antara skim N3-1 dgn JA3-1?

3. Dari sistem gaji kabinet, SSB hingga SSM gaji permulaan dan gaji maksimum gred tehnikal adalah lebih tinggi dari gred yg setaraf, kenapa SBPA meletakkan taraf yg lbh rendah kepada gred teknikal. Sudahlah lebih 20 tahun kami dinafikan hak yg sepatutnya dgn meletakkan gaji gred kami di gred SPM.

Kami hanya memohon kesamarataan hak seperti yg dinyatakan di dlm kalusa 30.3 pek. bil 11/2011.

Adakah ini kesempatan yg diambil oleh pihak JPA trhadap skim jumud yg diperuntukan dlm SBPA menyatakan" skim jumud yg tidak menerima SBPA akan disarakan secara paksa"

Mohon CEUPACS, MTSU memberi perhatian serius dlm perkara ini.

Sekian terimakasih.

Guru 44 senior berkata...

Kami kumpulan DG44 menyokong tindakan CUEPACS.Ternyata sistem gaji sebaris nyata indah khabar dari rupa kerana ternyata tidak adil kepada penjawat awam. Dalam gred yang sama pun ada yang dapat lebih ada yang dapat kurang. Keadilan patut diberikan kepada semua penjawat awam

guru lama berkata...

Saya sokong bro DG44

Memang tidak adil.

Tanpa Nama berkata...

lampiran c masih kabur dan ada jabatan yang x dapat lagi lampiran c.. Gred 54 ke atas kenaikan minimum 5000 hampir 40%..ini tidak adil kepada golongan perlaksana ada yang naik minimumum 16 ringgit apakah kerana ini lampiran C tidak diedarkan secara terus... exit polisi tidak jelas bagi jawatan yang dijumut..penilaian yang tidak adil pada golongan yang buat keja tapi x pandai bodek boss

Tanpa Nama berkata...

kami sokong 100% teruskan pejuangan jgn ada yg teraniaya

Tanpa Nama berkata...

Gred
Pemindahan MatagajiUtama/ Khas C

Mata
Gaji Gaji SSM Gaji SBPA
1 6,595.99 12,000.00
2 7,236.46 12,645.00
3 7,939.12 13,345.00
4 8,710.01 14,115.00
5 9,480.90 14,885.00

Cuba korang kira berapa kenaikan bos-bos nie....kenaikan MELAMPAU...kita nie jadi macai-macai naik 200-300 je, adil ke??? gaji PA semua dibayar oleh rakyat (pembayar cukai) so biarlah adil sikit...SEIMBANG.

Tanpa Nama berkata...

'Sistem Bodek Pegawai Atasan'........

Tanpa Nama berkata...

Mohon Pihak Cuepacs & Pihak JPA Untuk Review Semula Perkara2 Berikut :
1. PROSPEK
2. Exit Policy
3. Bracketting
4. Kemudahan Cuti Belajar Bergaji Penuh (Utk Golongan Pelaksana)(Perlu diluaskan & tidak tertumpu pada bidang kemahiran shj.)
5. Skim Perkhidmatan Jumud
6. Struktur Gaji (Perlu mempertimbangkan kesamarataan & tidak mementingkan golongan atasan shj.)
7. Kajian Semula Elaun2 Berkaitan (Amaun yang sudah tidak relevan dgn keadaan ekonomi sekarang)
8. KUP (Kenaikan Pangkat Untuk Penyandang) (Timebase perlu diselaras / samarata dengan semua Gred DG/N/J/F)
9. Sistem Pemarkahan SKT (Jangan dibackwardkn jdi spt Sistem SSM dahulu)
10. Rombak Semula Semua Sekali Sistem SBPA

Regards...

Soalan Utk. Pihak SPR : PRU bila yer?... Hehehe...

Tanpa Nama berkata...

Bagi yg pt1t10 di ssm kenalah turun ke p1t10 di sbpa barulah adil bagi semua pihak. Kena fikirlh berapa lama org trsebut brkhidmat serta jasa2nya dlm perkhidmatan awal. Bila pilih sbpa pandai turun kepada p1t5 krn naik 1 tangga gaji & trn kpd tangga gaji yg trhampir d sbpa. Ini seolah-olah baru kerja 5 tahun. Kami sgt2 kecewa dlm perkara ni. SBPA - Sistem Buli Penjawat Awam..

Tanpa Nama berkata...

naik 200 ke 300 ok la gak bg korang yg dpt.tp yg dpt 100 atau kurang mcm mana lak?jusa semua naik 4-5 ribu.kumpln pelaksana naik ciput kira celah gigi je.bkn x brsyukur cuma biar la ada keseimbangan skit.dato najib kata kesian tgk gaji PA bwhn rendah sgt tp gaji jusa gak dinaikkn tinggi.mata pndg kt PA bwhn,hati kt JUSA.klu mcm tu,aku pn bole buat.mata pndg kt BN,tgn pangkah PR.ok tak?hahaha

Tanpa Nama berkata...

sokong cuepacs...tempoh mengisi opsyen juga dalam masa yang singkat dan masa yang tidak sesuai kerana ramai yang bercuti. Ini seolah-olah memaksa penjawat awam membuat keputusan terburu-buru walaupun tak tahu sangat tentang SBPA.

Tanpa Nama berkata...

org atas ni semuanya penipu.belajar tinggi2 rupa2nya jd pembelit.timakasih cuepacs sbb ambil perhatian dlm sbpa ni

PEGAWAI GRED 41 berkata...

KENAPA SAYA JOIN PERKHIDMATAN AWAM?

DULU SAYA SELALU TGK CITE KT TV, DLM CITE TU KUAR JE UNIVERSITI KEJE DGN KERAJAAN MESTI DUDUK DALAM BILIK BESAR, RUMAH PUN BESAR SIAP ADE ORANG GAJI.. ADE ORG BAWAHAN KITA. TAPI BILA JOIN PERKHIDMATAN AWAM TKDE PN DUDUK DLM BILIK BESAR, DOK KT PARTITION KECIK JE, GAJI PN KECIK JE, KERETA PN PAKAI BUATAN MALAYSIA JE, ORANG BAWAH TAK RETI BUAT KEJE, SAYA JUGAK YANG KENE TAIP SURAT SENDIRI

SO SY SETUJU SBPA DIBANTAH SELAGI GAJI KAMI GRED 41 TK DINAIKAN KE RM5000 SEBULAN

Tanpa Nama berkata...

nampak sangat korang tak puas hati sebab dengki kenaikan gaji org lain lebih tinggi, sedangkan kenaikan gaji sendiri lebih tinggi dari kenaikan SSM

Tanpa Nama berkata...

nasib kami pembantu am pejabat hanya dapat bawah seratus sekitar RM60-RM70 adil ke tu??? rata2 PAP ada yg berkelayakkan SPM dan Diploma tapi gaji dikira PMR. Kalau dalam skim tentera ATM gaji dan pangkat kebanyakkan ikut kelayakkan akademik.

Tanpa Nama berkata...

saya sokong exit policy tidak payah digunakan kerana hanya dalam statistik hanya 1.1 peratus pegawai kerajaan bermasalah, jumlah yang terlalu sedikit. ternyata exit policy ada tujuan lain selain itu dan akan memberi masalah kepada semua penjawat awam.

Tanpa Nama berkata...

PROSPEK juga harus dikaji semula. kerana ianya tidak 100 peratus menggambarkan prestasi seseorang PA itu..

Tanpa Nama berkata...

SBPA - Sistem Bikin Panas Aja..

Tanpa Nama berkata...

SBPA menguntungkan golongan atasan. PAtut tak layak dapat elaun rumah. Rakyat beli harga makanan diluar sana sama sahaja seperti golkongan atasan. Tapi golongan atasan keistimewaan claim silap2 lebih dari gaji dorang.

Tanpa Nama berkata...

aku kat private boleh ke demand majikan bayar gaji macam CEO? Syukurlah kalau korang sume dah dapat kerja dan ada kenaikan tahunan. Ssesukahati plak suruh majikan bayar gaji banyak walaupun prestasi korang mcm haram...bodoh

Tanpa Nama berkata...

orang atas diberi daging buat rendang orang bawahan diberi kulit buat kerabu kemudian disuruh bersyukur...keh keh keh..terbukti spba dibuat untuk gologan atas2 jer di bawah di bagi gula2 suruh senyap2..kalu diatas naik 50% yang dibawah 50% baru adil..

Tanpa Nama berkata...

Salam...
Mohon cuepacs bawa pengumuman TPM semasa Sambutan Hari Guru pada 2010di Universiti Malaysia, Pahang, iaitu guru yang mempunyai Ph.D. diberikan naik satu gred.

Tapi JPA buat lain pulak, iaitu hanya diberikan merit 15% dalam permohonan naik pangkat.

Sebenarnya, pengumuman itu mudah sahaja untuk dilaksana, iaitu mereka yang ada Ph.D. dengan LNPT 90% tiga tahun berturut-turut boleh diberikan kenaikan gred itu. Jika tidak mahukan bayaran tunggakan back dated, boleh sahaja umumkan pemberiannya bermula pada bulan Januari 2012 tahun hadapan.

Rasional permohonan ini untuk dikemukakan, iaitu pensyarah DS 45dan apabila ada Ph.D terus diberikan naik gred DS52.

Ini mesti dilakukan oleh Cuepacs jika benar-benar Cuepacs mahu bersikap adil kepada semua penjawat awam.

Sekian.

Tanpa Nama berkata...

bukan nak gaji level CEO..tapi keadilan kalu bos naik 50% macai% pun 50% still gaji macai2 takan sama dengan boss..kalu prestasi pulak..baisanya yang bagi servis mcm gampang adalah geng2 kaki bodek boss pada customer service layan cam haram depan boss sopan dan santun...

Tanpa Nama berkata...

Kepada Para PA. Kalau tuan2 seorang yang amanah serta memberi komitmen sepenuhnya terhadap tugas dan tanggungjawab yang diamanahkan, tidak perlu risaukan tentang exit policy.Untuk makluman PA, sebagai PPP dilema seorang PPP ialah bagaimana hendak menaikkan markah prestasi yang munasabah kepada staf bawahan yg tidak menunjukkan prestasi (tak perform / masalah disiplin/ punch kemudian hilang / drp 8 jam masa kerja, betul2 buat keja 1 jam saja dan seumpamanya). Org utara cakap, jenuh cari nak tolong tang mana lagi untuk naikkan markah jadi 85% supaya tidak menjejaskan kenaikan pangkat seseorang. Kalau seorang yang prestasinya baik, senang kerja PPP. Senang2 PPP boleh memberikan markah melebihi 90%.

Jadi untuk para PA yg risaukan tentang exit polisy, baiki Prestasi anda kerana PPP dan PPK yang profesional tidak akan menzalimi staf bawahan.

Pada pandangan saya masalah SBPA ini adalah kaedah pemindahan gaji yang agak mengelirukan dan double standard antara JUSA dan gred 54 kebawah.

Cadangan saya untuk direnungkan bersama:

SSM SBPA
P1T5 T5
P2T5 T6
P3T5 T7

P1T6 T6
P2T6 T7
P3T6 T8
Barulah ada kelebihan bagi mereka2 yg berprestasi cemerlang & lulus PTK 4 semasa SSM (berada pada P2 & P3) dapat mendahului rakan2 sebatch yg prestasi biasa.

Dan yang menghairankan saya kenapa Lampiran C tidak keluarkan. Dimana2 didunia pun, setiap tawaran kerja akan disekalikan dengan maklumat gaji yang akan dibayar. Hairan ya.

Pegawai setia berkata...

saya menyokong sbpa 100%.teruskan..
Ramai kakitangan awam menyokong jpa.
Skim sbpa adalah yang terbaik.

Nasihat : jangan suka merungut. Utamakan kerja yg baik.

Tanpa Nama berkata...

Maksud Sebenar SBPA

Mesej Dari KPPA :Skim Benarkan Penganiayaan Abu Bakar & konco2nya

Tanpa Nama berkata...

YANG BERKOKOK NI SUME YANG PROBLEM DENGAN SBPA KOT...DAH LA KUAT BERPOLITIK, IKUT CONTOH OMAR OSMAN LA NI...LAST2 KERJA KAT OPIS TERTINGGAL...

Tanpa Nama berkata...

saya setuju sangat sangat supaya JPA kaji semula SBPA yang tidak mesra kakitangan yang berkerja sebagai satu pasukan

Tanpa Nama berkata...

jom ramai2 kakitangan awam kita pi join private...boleh demand tak kat majikan nak keje PAP gaji permulaan rm1800?...tak pun minta rm3000 sebab ada degree dan nak mohon jawatan kerani je...(mimpi je...jangan haraplah...)...bersyukur drp orang 2 yng keje macam aku kat swasta ni...

Pegawai setia berkata...

tak perlu kajian.jpa dah mengkaji lama dah sistem ini.

TERUSKAN SBPA. SBPA SATU SKIM YANG BAIK.

Tanpa Nama berkata...

Untuk renungan :

Kalaulah jawatan JUSA / TURUS ditawarkan kepada orang luar saya, bermakna akan ramailah PA akan berada pada gred 54 dlm tempoh yg lama (umur pencen pun dah 60). Dan kalau begitu, jadi semua kenaikan pangkat dari satu gred ke satu gred akan bertambah lambat. .

Dan seperkara lagi tidak mustahil, org2 berkepentingan yang ada kaitan dengan politik akan mengambil alih jawatan2 JUSA / TURUS ini.

Dan tidak mustahil another NFC...

Tanpa Nama berkata...

yang kaya terus kaya.... berebut-rebut dengan halobanya korg pihak atasan mengambil habuan masing-masing. ambillah biar negara ni lingkup.. serupa mcm cerita P.Ramlee 3 abdul dah ku tengok kerajaan sekarang ni.ya memang perihatin kerana memberi rumah yang bakal runtuh lagi dalam 2-3 tahun ni. terima kasih PM

jalut malut kalut berkata...

HAI HAI HAI ......................
NAMPAK GAYA NYA KAKITANGAN YANG DI BAWAH AKAN SENTIASA DI............
TINDAS
TEKAN
TIPU

Tanpa Nama berkata...

ha....sokong lagi geng jip tu ha... diaorg takan menghargai kamu ...padan muka....

Tanpa Nama berkata...

ya betul spba ni x perlu kajian memang terbaik..memang la boss naik minimum 5000..x kan orang bawah jugak nak 5000 jugak kenaikan..helang terbang ikut tinggi helang..pipit ikut tiggi pipit la..

Tanpa Nama berkata...

kalo ada kakitangan nak tak puashati dan nak berhenti dari kerajaan., tolong bagitau aku, aku dah lama teringin nak keje kerajaan, aku ada diploma tapi masih kerja kilang saja.

Hendak Kerja Kerajaan.

Tanpa Nama berkata...

aku terima opsyen SBPA walaupun saya kumpulan pelaksana sbb benda ni dah dikaji ngan ceupacs pun sebelum ni....nak puaskan hati semua pihak memang susahkan...

Tanpa Nama berkata...

sebelum ni kenaikan gaji tahunan untuk W17 bagi SIJIL PENYIMPANAN KIRA lulusan POLITEKNIK adalah sama dengan gred W27...tapi kini yang mempunyai SIJIL PENYIMPANAN KIRA lulusan POLITEKNIK hanya mengikut kenaikan gaji SPM.harap pihak JPA tidak terlepas pandang...

Tanpa Nama berkata...

Hari ini adalah hari pertama untuk TT opsyen SBPA. Hajat dihati untuk TT borang Opsyen. Minta tengok berapa gaji nak dapat pada 1 Januari ni dari bahagian gaji, tp bahagian gaji pun tak ada Lampiran C. Jadi cam na ya.

Apa pandangan tuan2, adakah ini caranya kita meminta seseorang menandatangani sesuatu kontrak perjanjian. Sign kontrak tanpa mengetahui keseluruhan isi kandungan kontrak, tahu sebahagian2 saja.

Tanpa Nama berkata...

di paksa sign SBPA sbb jawatan jumut kalo x di besarakan..sial je ckp bole pilih tp di paksa pulak..

jebatn9 berkata...

Baguslah SBPA dikaji semula...sbb sampai skrg ni aku masih keliru terutama dlm kenaikan tahunan gaji tu...ntah yg mana satu yg betul..Contoh, gaji guru...kenaikan tahunan guru DG2-2 = RM155,DG1-1 = RM230, dan DG1-2 = RM250 berpandukan jadual gaji dlm SBPA..Lepas tu pulak, kenaikan gaji plak berpandukan pada penilaian prestasi...Contohnya,jika PA tu dpt markah 95,kenaikan 15% tp yg markah 80 ke bawah,langsung takde kenaikan...bila jadi mcm ni...jadual gaji baru SBPA mmg takleh pakai sbb dah tentu gaji setiap PA berbeza mengikut markah prestasi yg diberi (Ni mmg kes aniaya sbb kena mengampu dan membodek dgn bos).Kesimpulannnya, kenaikan gaji tahunan ni yg mana satu yg sahih ni? ATAU kenaikan gaji berdasarkan penilaian prestasi dikira lain?Kot aku yg masih tak faham lagi?

Tanpa Nama berkata...

SBPA nie mengelirukan...gaji pegawai atasan nampak nya naik tinggi dari pegawai bawahan..mcm X ADIL..
jawatan lain nampaknya byk keistimewaan diberi berbanding dgn kerani...sedangkan kerani buat keja banyak lagi dr pegawai atasan..kalau xde kerani pegawai atasan xpandai nk buat kerja..

pastu kenaikan gaji berdasarkan prestasi tu..mcm maner kalau kta rajin keje tp xpandai nak bodek bos..apakah nasib kta kelak???bukan nya takut tapi mcm xde keadilan kan..baik suruh pegawai atasan jer buat keja..

harap cuepacs akan memperjuangkan nasib kerani!!!!

JaNpIrAtE berkata...

JPA buat benda last minute ikut kepala bana sendiri....

Tanpa Nama berkata...

tidak perlu heboh & kecoh pasal bodek bos..itu tidak terjadi utk kumpulan professional & pelaksana..kumpulan ni mendapat kenaikan statik jer..cth cikgu dg1-1..kenaikan setiap tahun rm225..utk prestasi 15% utk jwtn tertinggi premier & jusa sahaja..

Tanpa Nama berkata...

PA telah digula2kan dengan formula pemindahan gaji ke SBPA yang dilihat agak tinggi serta gaji minimum dan maksimum yang tinggi....ap yg di sorok oleh JPA adalah kenaikan tahunan tdk sama berpandukan Peratusan LPT...dlm SSM kenaikan tahunan RM98.31 akan sama sehingga kita akan sampai ke mata gaji akhir ...tetapi SBPA kenaikan akan jd kurang, sama atau lbh tinggi berbandukan kpd markah LPT... maka tentu ada PA yg kerja malas tp rapat & suka bodek bos kenaikan gai tahunan setinggi 15 % ...sebaliknya org yg ikhlas bekerja kerana Allah tp tak rapat dgn bos naik gaji tahunan tak sampai RM50 ...sudahnya tak akan sampai ke mata gaji mati..PA yg mati dulu... inikah yang dikatakan PM SBPA membela nasib PA... pikir2kanlah

Tanpa Nama berkata...

PEKELILING SBPA TAK LENGKAP...LAMPIRAN C TAK DILAMPIRKAN DALAM PEKELILING...KAMI NAK TENGOK LAMPIRAN C!! KAMI NAK TENGOK LAMPIRAN C!! KAMI NAK TENGOK LAMPIRAN C!! KAMI NAK TENGOK LAMPIRAN C!! KAMI NAK TENGOK LAMPIRAN C!! KAMI NAK TENGOK LAMPIRAN C!! KAMI NAK TENGOK LAMPIRAN C!! KAMI NAK TENGOK LAMPIRAN C!! KAMI NAK TENGOK LAMPIRAN C!! KAMI NAK TENGOK LAMPIRAN C!! KAMI NAK TENGOK LAMPIRAN C!! KAMI TAK NAK TENGOK BAYANGAN GAJI MACAM DALAM TAKLIMAT SBPA~!!

Tanpa Nama berkata...

Sin Chew daily hari ini ada maklumat lengkap gaji dan lampiran C.

Akhbar Cina tempatan betul betul cekap dan BOLEH!!

Tanpa Nama berkata...

Sin Chew daily hari ini ada maklumat lengkap gaji dan lampiran C.

Akhbar Cina tempatan betul betul cekap dan BOLEH!!

Tanpa Nama berkata...

Nak rangka SBPA tu berbulan-bulan.........nak minta org sign, 2 minggu sja.

Dah la tu, Lampiran C x ditunjukkan dgn org. Bukannya susah sgt nak upload dkt website tu.

Apa alasannya, mcm x ikhlas sja

Tanpa Nama berkata...

SAPA LAH YANG BUAT SBPA NI SAMPAI LAMPIRAN C PUN TAK DILAMPIRKAN?

JAWATAN TINGGI-TINGGI...BODO BERTINGKAT TINGKAT...

Tanpa Nama berkata...

Sinchew Daily memang BOLeH! Lbh cekap drp JPA.

Tanpa Nama berkata...

masa bajet PM ckp lain..ikut aku paham tu lain..now dh jd lain..kena auta fakta la ni..huhuhu..sedihnye..nape buat kami gini..ade ke naik tak sampai rm50 je..penatnye keje 10 tahun tiba2 jd gaji 6 tahun ..ape kes..org atas naik gaji ..org bawah yg rasa kenaikan harga barang.jgn la tipu..sesungguhnye org teraniaya tuhan akan makbulkan doa..apa salahnye tlg menolong ..p balik p balik duit gaji naik byk pun akan menambah kenaikan ekonomi jugak.bukan kami simpan duit bawah bantal pun... :( tk dpt le beli rumah lg wpun kos rendah..umur makin meningkat ..mati dulu jawapnye.rumah dalam liang lahat je la. so sad..

Tanpa Nama berkata...

Syukurlah ada kerja di bumi bertuah ini!!!

Kalau tak puas hati pegilah cari kerja dekat swasta!!

Anak saya engineer swasta gajinya lebih rendah berbanding saingnya bukan Melayu..

Baru tahu langit tinggi rendah!!

Tanpa Nama berkata...

PEKELILING SBPA TAK LENGKAP...LAMPIRAN C TAK DILAMPIRKAN DALAM PEKELILING...KAMI NAK TENGOK LAMPIRAN C!! KAMI NAK TENGOK LAMPIRAN C!! KAMI NAK TENGOK LAMPIRAN C!! KAMI NAK TENGOK LAMPIRAN C!! KAMI NAK TENGOK LAMPIRAN C!! KAMI NAK TENGOK LAMPIRAN C!! KAMI NAK TENGOK LAMPIRAN C!! KAMI NAK TENGOK LAMPIRAN C!! KAMI NAK TENGOK LAMPIRAN C!! KAMI NAK TENGOK LAMPIRAN C!! KAMI NAK TENGOK LAMPIRAN C!! KAMI TAK NAK TENGOK BAYANGAN GAJI MACAM DALAM TAKLIMAT SBPA~!!

Tanpa Nama berkata...

Pergi beli akhbar Sin Chew. Lampiran C lengkap dlmnya.

Pegawai setia berkata...

SAYA MENYOKONG SBPA. TERUSKAN SBPA. SBPA TIDAK PERLU DIKAJI SEMULA.

95% Akan sokong SBPA.

ULANG : SAYA SOKONG SBPA.

Pegawai Prinsipal 54 berkata...

Saya pun sokong sebab gaji gred 54 memang banyak bagus.

Hanya pekerja rendah yang malas bekerja tolak SBPA sebab takut kena buang kerja.

PS: Lampiran C boleh disemak di akhbar SinChew hari ini.

Tanpa Nama berkata...

Saya sokong 100% Presiden dan CUEPACS.
Macam mana bagi pilihan yang belum ada?
Semakin pelik bila JPA sendiri tidak bersedia tetapi dah umumkan akan ada pelaksanaan.
Yang sebenarnya JPA tak bersedia dan tertekan dengan arahan PM yang mahu ia dilaksanakan 1 Januari 2012 jugak.
CUEPACS akan terus mendapat sokongan semua ahli dengan cara mengendali isu ini.
Semua kakitangan awam JANGAN tandatanga lagi sehingga semuanya telah jelas dan terang.

Tanpa Nama berkata...

tipu punya kerajaan..pekeliling sudah dikeluarkan tapi sifir gaji SBPA masih dirasiahkan..apa kah semua ini..mari semua PA,kita ikut kata dato omar..kita tunggu 19 Disember ini..apa tindakan kerajaan selanjutnya berkaitan SBPA ini...kenapa mesti merasiahkan Sifir gaji dan elaun yang dijanjikan..mesti ada agenda tersembunyi..untuk apa nak sain opsyen kalau kita tak tau apa yang ada kita perolehi jika memilih Opsyen SBPA..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Syukurlah ada kerja di bumi bertuah ini!!!

Kalau tak puas hati pegilah cari kerja dekat swasta!!

Anak saya engineer swasta gajinya lebih rendah berbanding saingnya bukan Melayu..

Baru tahu langit tinggi rendah!!

Jumaat, Disember 16, 2011 10:42:00 AM

Gaji kecik tapi bonus berbulan bulan x beritahu pulak,tolong jangan perbandingan gaji pekerja swasta dgn PA ,kalau anak tuan rasa gaji swasta di M'sia kecil pergilah ke negara lain yang boleh tawarkan gaji yg lebih besar,Kami PA terkilan kerana yang di war-warkan tidak seperti di atas kertas ,sekiranya tersinggung maaf dipinta

Tanpa Nama berkata...

SBPA nie mengelirukan...gaji pegawai atasan nampak nya naik tinggi dari pegawai bawahan..mcm X ADIL..
jawatan lain nampaknya byk keistimewaan diberi berbanding dgn kerani...sedangkan kerani buat keja banyak lagi dr pegawai atasan..kalau xde kerani pegawai atasan xpandai nk buat kerja..

----------------------------

Banyaklah kau punya kerja, memang dah kerja kau buat yang tu, pakai tenaga, yg pegawai atasan kena pakai otak. Kalau kerja kau pun pegawai atasan nak buat, lebih baik tak payah pakai kerani. atau pegawai atasan kau tu suruh kau buat perancangan kerja atau pergi mesyuarat mana2 wakil dia. kalau macam tu lebih baik kau yang jadi pegawai atasan.

Tak payah nak bandingkan kerja kau dengan pegawai atasan. Masing2 dah ditentukan bidang tugasnya. Hal gaji tu memang dah patut kenaikan tak sama, takkan org bawah nak tinggi org atas. kalau gitu, tak payah sek tinggilah.

JUSA berkata...

Pekerja sokongan kalau tak puas hati sila letak jawatan dan cari kerja swasta.

Kami pegawai profesional mestilah kena terima gaji tinggi.

Kamu gaji kecil siapa suruh miang kahwin beranak ramai ramai? Kalau alasan itu ialah takdir Tuhan, perlu minta Tuhan bayar gaji kamu.

Tanpa Nama berkata...

kami mahukan keadilan dan ketelusan...sbpa kami tidak tolak..tetapi kami membantah pemindahan gaji ke sbpa...senior dan jenuor adalah tangga hampir sama....

kami tidak marah dan tidak kisah pegawai gaji lebih tinggi dari pelaksana..itu kami terima..tetapi kedudukan gaji org baru kerja dengan org lama kenapa turun ditangga yang hampir sama dalam sbpa....

jusa gaji besar takpa...pegawai gaji besar takpa..sebab dorang dah belajar tinggi-tinggi..kami pun ada degree tak lama boleh naik pegawai jugak...

tapi yang tak betul dalam sbpa adalah pengiraan kedudukan gaji dalam sbpa...please tolong kaji benda ni secara terperinci

Tanpa Nama berkata...

walau apa pun kami tetap bersyukur. tetapi jangan membuli orang bawah secara membuta tuli. jagn orang bawah ini tidak begitu cerdik malah jawatan rendah pun ramai yang ada ijazah

Tanpa Nama berkata...

sokong CUEPACS...kami dari jawatan terendah xdapat pembelaan yang sewajarnya,kata ingin merapatkan jurang tapi menjauh-jauhkan lagi jurang adalah.cubalah CUEPACS perjuankan sikit untuk PRA yang ada kelulusan dan pengalaman untuk naik ke PAP.selama nipun kami buat kerja PAP sejak PRA dimansuhkan.pergi temuduga dah banyak kali tapi xde respon apapun.nk tukar kawasan berhampiranpun susah. terpaksalah berulang berbelas kilometer 1hari untuk pergi sahaja.bayangkan mnyk 1bulan lebih RM200 berapa yang tinggal?belum tolak pinjaman dan sebagainya.tolonglah dengar rintihan orang bawahan seperti kami ini pula.

Tanpa Nama berkata...

pa buat kertas bantahan hantar kat rumah pm..hehehe

PA berkata...

PM CAKAP LAIN..KPPA BUAT LAIN. PM BAGI TAU CUEPACS SEMUA OK. KPPA BUAT SENYAP2 X PANGGIL CUEPACS.MAJLIS TTINGGI CUEPACS X TAHU SGT PASAL SBPA. KPPA BENTANG PM TERIMA.

PM DAH KENA MAIN, SBAB KALU TUKAR KERAJAAN PUN, KPPA N KONCO2 SELAMAT. YG X SELAMATNYA NAJIB/ROSMAH N KONCO2NYA.
KPPA PANDAI MAIN POLITIK GAK TAPI HANYA UTK PERUT SENDIRI. PERUT NAJIB DAN KULI2 KAT BAWAH DIBIARKAN.

PA PUN DAH KENA MAIN OLEH KPPA N KONCO2NYA.DIA LEH GERTAK SBB DLM APA2 PUN DIA SELAMAT.

KAN BAGUS KALU NAIK X BNYAK.. RASANYA PA LEH TERIMA KLU NAIK 100 KE 2000 ( D KE TURUS).

APA2 PUN TETAP SOKONG CUEPACS...DIA WAKIL PA.

Tanpa Nama berkata...

kami mahukan keadilan dan ketelusan...sbpa kami tidak tolak..tetapi kami membantah pemindahan gaji ke sbpa...senior dan jenuor adalah tangga hampir sama....

kami tidak marah dan tidak kisah pegawai gaji lebih tinggi dari pelaksana..itu kami terima..tetapi kedudukan gaji org baru kerja dengan org lama kenapa turun ditangga yang hampir sama dalam sbpa....

jusa gaji besar takpa...pegawai gaji besar takpa..sebab dorang dah belajar tinggi-tinggi..kami pun ada degree tak lama boleh naik pegawai jugak...

tapi yang tak betul dalam sbpa adalah pengiraan kedudukan gaji dalam sbpa...please tolong kaji benda ni secara terperinci..

hidup ceupacs..300 X

Tanpa Nama berkata...

JUSA..

sure pegawai yg buat SBPA tu berfikiran macam ko.. aku pun pegawai P & P jugak..tp tk terfikir nk kuarkan statement seperti itu. islam ke ape dia nih..tk pun andalusia..or bujang terlajak kot..org tk kawin ni ramai pk macam ko tu.pk tu biar sebesar bumi ni skit.

Tanpa Nama berkata...

Bos saya da pesan siap siap.. Hgpa nak naik gaji means kene belanja mkn n turut kata dia... Means kene belanja mkn n simpan rahsia... Klu aku x suka hg... Maybe susah nak buang coz kene buat surat klu markah bawah 70. Tapi still leh bg gaji rendah dr org lain... Bos da cakap cam tu.. Apa lagi... Bukan setakat kipas... Ekon pun dah ada...

pa berkata...

SY RASA RAMAI PA LEH TRIMA KALU KENAIKAN GAJI TIDAK MELAMPAU. SBPA NI MELAMPAU SGT.
SY CUMA KULI..LEH TRIMA NAIK 100-200 BG D, 200-300 C, 300-400 B,400-500 A,500-600 JUSA N 600-700 TURUS.

Tanpa Nama berkata...

Saya sokong JUSA.

Kalo gaji kecik jgn beranak ramai.

Pakai condom! Guardian ada jual.

Wakakakakaka

Tanpa Nama berkata...

habislah lepas ni banyak berlaku gangguan seksual yang tak dilapor...heheh

Tanpa Nama berkata...

Jumaat, Disember 16, 2011 11:23:00 AM
Tanpa Nama berkata...

Saya sokong JUSA.

Kalo gaji kecik jgn beranak ramai.

Pakai condom! Guardian ada jual.

Wakakakakaka

_______________________________

ini soal sbpa bukan soal anak ramai...bengong

Tanpa Nama berkata...

Saya setuju dengan tindakan CUEPACS untuk tidak tanda tangan SBPA. Saya sudah 6 tahun gaji maxima dalam Gred 54, dalam tangga gaji gred 54 sekarang saya akan hanya diberikan satu pergerakan kepada tangga yang terdekat dengan gaji maxima saya. Mana adil dah 6 tahun tak naik gaji dan tak ada usaha oleh jabatan untuk buat KUP bagi jawatan Jusca, lepas tu dengan SBPA saya perlu merangka sekali lagi seperti junior yang baru naik Gred 54.Ini amat tak adil sekali. JPA hanya jaga perut mereka saja terutamanya boss-boss atasan.

Tanpa Nama berkata...

Bos : nak naik gaji tak..
kerani cik ain : nak bos...
bos : bagus..kalau nak..mesti
dengar cakap sy..
kerani cik ain : apa saja bos mahu
semua sy lakukan


so...korang boleh fikir sendirikan..sistem pemarkahan untuk naik gaji dan exit policy banyak kesan..

Tanpa Nama berkata...

...copy paste dari FB (Abu Bakar Haji Abdullah, KPPA)

Kump. Premier/Tertinggi - Kenaikan Gaji 100%
Kump. Pelaksana - Kenaikan Gaji 10%

Kump. Premier/Tertinggi - tol, minyak & bil boleh claim
Kump. Pelaksana - kena bayar tol, minyak & bil

Kump. Premier/Tertinggi - kereta disediakan, parking free
Kump. Pelaksana - kereta beli sendiri, parking bayar hari2

Kump. Premier/Tertinggi - 5 tahun skali leh claim rm82k cash ganti tiket flight
Kump. Pelaksana - nak beli tiket airasia pun semput

Kump. Premier/Tertinggi - bonus separuh gaji. gaji berpuluh ribu syok la
Kump. Pelaksana - bonus minima rm500

Kump. Premier/Tertinggi - ade driver bw ke mana2
Kump. Pelaksana - disuruh naik bas sbb kurangkan jln sesak

Kump. Premier/Tertinggi - ade elaun keraian (tapi masuk poket)
Kump. Pelaksana - x de lain keraian (tapi keluar duit poket utk rai)

Kump. Premier/Tertinggi - arah keje sana sini
Kump. Pelaksana - buat keje sana sini

Kump. Premier/Tertinggi - mcm2 elaun yg x spatutnye bribu2 ringgit
Kump. Pelaksana - elaun ciput tp bila minta naik skit dah bising

Kump. Premier/Tertinggi - minoriti
Kump. Pelaksana - majoriti (UNDI ADALAH RAHSIA)

Tanpa Nama berkata...

Bos saya da pesan siap siap.. Hgpa nak naik gaji means kene belanja mkn n turut kata dia... Means kene belanja mkn n simpan rahsia... Klu aku x suka hg... Maybe susah nak buang coz kene buat surat klu markah bawah 70. Tapi still leh bg gaji rendah dr org lain... Bos da cakap cam tu.. Apa lagi... Bukan setakat kipas... Ekon pun dah ada...
+++++++++++++++++++++++++++++
NI LA CARA RASUAH DALAMAN. MMG RAMAI BOS YG PEEL CAM TU..HARI2 NAK MAKAN FREE..HIDUP FREE. ADA DEGREE 3 4 KPG PUN X GUNA KALU PERUT KOTOR CAM TGKI NAJIS

Tanpa Nama berkata...

bagi golongan pelaksana yg kenaikan maybe dlm rm50 tu atleast ada juga kenaikan...mcm saya, elaun kritikal dh takda mulai thn depan....nampaknya gaji saya walaupun dikatakan kenaikan tahunan sbyk RM145 tp hakikatnya bila dikira semula gaji saya akan kurang dr gaji yg sedia ada sebanyak (RM100-RM150)....sedihnya..

Tanpa Nama berkata...

Bos : nak naik gaji tak..
kerani cik ain : nak bos...
bos : bagus..kalau nak..mesti
dengar cakap sy..
kerani cik ain : apa saja bos mahu
semua sy lakukan


so...korang boleh fikir sendirikan..sistem pemarkahan untuk naik gaji dan exit policy banyak kesan..

Tanpa Nama berkata...

bagi golongan pelaksana yg kenaikan maybe dlm rm50 tu atleast ada juga kenaikan...mcm saya, elaun kritikal dh takda mulai thn depan....nampaknya gaji saya walaupun dikatakan kenaikan tahunan sbyk RM145 tp hakikatnya bila dikira semula gaji saya akan kurang dr gaji yg sedia ada sebanyak (RM100-RM150)....sedihnya..

sya bersimpati.. so itu la not fair..tuk kamu dan ramai lg ..termasuk la yg ckp ni.

ahli berkata...

salam,
Kat sini berapa kerat yang jadi ahli kesatuan sekerja? Semak diri sendiri dan join yg mana berkenaan..cikgu NUTP, juruteknik MTSU, dan mcm2 lg

Tanpa Nama berkata...

"Bagi penjawat awam yang menerima opsyen SBPA akan menerima kenaikan gaji tahunan antara RM80 hingga RM320 dan faedah kenaikan gaji antara tujuh hingga 13 peratus". Petikan dalam belanjawan 2012 yang dibentangkan oleh PM. Peliknya bila SBPA keluar yg JUSA-JUSA menerima kenaikan gaji lebih 40%. KPPA sila jawab kemusykilan saya ini..

Pencari Fail Otai berkata...

Salam.

Tanya sikit. Betul ke penjawat jawatan jumud kalau tak terima sbpa akan dibesarakan?

T kasih.

Tanpa Nama berkata...

Salam Sejahtera.
Tidak perlu marah-marah, tunggu hingga 19 Dis. 2011, apa yg PM akan umumkan.
Perlu diingat tak semua pegawai atasan tak buat kerja, kadang-kadang kerja PTpun kami buat.
Kita masuk kerja ikut kelulusan dan gred gaji berbeza. Jadi jika pegawai atasan dpt gaji/kenaikan tahunan lebih, itu hak dia. Kita terima je la kadar yang kita layak. TK

Tanpa Nama berkata...

Jumaat, Disember 16, 2011 11:23:00 AM
Tanpa Nama berkata...

Saya sokong JUSA.

Kalo gaji kecik jgn beranak ramai.

Pakai condom! Guardian ada jual.

Wakakakakaka

-----------------------------------

Apalah mangkuk sekor ni..

Tanpa Nama berkata...

perpindahan gaji dr ssm ke sbpa tak adil. Yg dah brkidmat 10 tahun di p1t1 bila plh sbpa akan trn ke p1t5.. Seniority 5 tahun hilang dlm tangga gaji sbpa.. Harap ceupacs ambil berat akan perkara ini.. Kami yg dah kerja 10 tahun ni rasa tak dihargai. Terima kasih Dato dalam memperjuang nasib kami pa...

OrgJohor berkata...

SBPA baik
TAk Baiknya cara penyusunan gaji sahaja dan kenaikan gaji matagaji maksimum SMM ke matagaji maksimum SBPA golongan bawahan.
Yang kaya jadik kaya sangat2 dah
yang kayap dapat ciput je.

Tanpa Nama berkata...

TERUSKAN SBPA..............SESUAI...YANG MENURUT PERINTAH...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama 16 dis 1126 am

Saya tak dapat agak dlm jabatan mana tn berada. Yg saya tahu hanya sahaja puak guru shj yang tak naik gaji sedangkan perkhidmatan sekitar 10 tahun lagi.

Yg gred 54 dah 6 tahun gaji statik ni kes berat. Pun begitu tn patut lebih bersyukur berbanding paria gologan guru berijazah. Mula servis 1988 baru sehari-dua lepas terima lantikan gred 48, hebat, hebat dan cukup hebat.Cuba pembaca kira berapa tahun tu 1988-2011, aku pun tak reti nak kira. Yg kawan2 saya ada yg dah 5-6th gaji ststik, habis skel gred48(skim terakhir bukan pentadbir), ada yg nak khidmat 8-9th lagi tu. Hebat dan memang hebat kasta paria guru ni.

PA berijazah yg lain dapat sampai gred54 agak senang agak ekspress, tetapi paria guru itulah nasibnya. Hanya pada 16 Mei tiap th paria guru akan menerima pujian dan mulukan drpd PM,TPM, pemimpin masyarakat atas jasa pengorbanan guru setanah air. Ya, setakat pujian kosong, yg berisi tak ada, itu bukan utk paria guru.

wkb

Tanpa Nama berkata...

16 disember sampai 30 disember, waktu cuti sekolah, mcm mana guru yang bekerja di sabah sarawak yang sedang bercuti di semenanjung mahu hantar borang opsyen.. mahu guna pos laju? kalau tidak sampai automatik SSM.. anggap tidak menghantar borang opsyen.

Tanpa Nama berkata...

Penerangan berkaitan SBPA kurang memuaskan. Setiap persoalan yang diajukan kepada penceramah tidak dapat dijawab.

Lampiran C juga bila diminta tidak diberikan oleh jabatan.

Mana ada tempoh 14 hari untuk berfikir dan tandatangan. 23 haribulan ini borang perlu dipulangkan semula kepada pejabat. Kononnya untuk dihantar ke jabatan atasan dengan segera agar proses dapat dilakukan.

Penipu lah SBPA ni...

Tanpa Nama berkata...

Penipu pya SBPA. Naik skim juruteknik ke J3-1 iaitu sijil poli sm ngan STPM, tapi gaji sama ngan SPM. Mmg penipu. Hrp semua juruteknik yg mempunyai sijil prihati psl kes ni. check dulu.

Tanpa Nama berkata...

Saya nak tanya tentang elaun kritikal untuk jawatan teknikal gred j17 dan ft 17 kerana jawatan ini terdedah kepada risiko dan bahaya...

Tanpa Nama berkata...

Baru ada akal sikit cuepacs.....hari tu seronok tak tentu pasal! Mengalahkan budak2 baru pandai naik basikal

Tanpa Nama berkata...

lampiran C tak bg tgk sbb byk yg kena tipu terutama skim J3-1 n C3-1. Ckp sama ngan STPM tp gaji mati sm SPM. Mmg penipu.

Tanpa Nama berkata...

selama ini kepimpinan Cuepacs tidak memperjuangkan kumpulan PnP khususnya gred 41 kerana kebanyakan mereka derada dlm kumpulan sokongan SSM.

Tanpa Nama berkata...

wahai kengkawan gred JA3-1 juruteknik;

lihat tangga gaji yg diberi oleh JPA;

N3-1 1410 - 4185 KGT 150
JA3-1 1255 - 3650 KGT 125
N4-3 1920 - 3530 KGT 115

perbezaan gaji max di gred yg sama (3-1) adalah rm535


perbezaan gaji max di antara gred 3-1(juruteknik) dgn N4-2 (pembantu Tadbir)hanya 120.


Beza KGT antara N3-1 dgn JA3-1=rm25
Beza KGT antara N4-1 dgn JA3-1=rm15

ape ke jadah sistem ni? otak diletak di kepala lutu ke?

Ditempatkan dalam gred berkelayakan STPM tetapi gaji dibayar setara kelayakan SPM.

Tanpa Nama berkata...

Kami ada ijazah dan master..kerja siang-malam,dpt nama org atasan, diberi markah tinggi pada kaki ampu, kami protes habis-habisan, bos cakap bamyak. santau jea pakai bomoh org asli atau siam.. Mampooss kau org..!!

Tanpa Nama berkata...

geng2 JUSA sedap la gaji bertingkat2... bulan2 gaji bpuloh ribu... keta free.. minyak free.. bil2 sume claim.. xpernah miss kot! laju je bab claim. tp bla nk buat keja pon xtaw.. padahal nk pkai mic. word pon xreti.. blajar je tinggi2 smpai oversea.. tp balik2 sama la kena pnggil kuli jgk... nk pkai sistem canggih manggih tp xtawu gune! kah3... sia2 la blajar tinggi2... yg aku kesian geng2 PAP lorh.. gaji naek bpe hengget!! kalo JUsa siap bleh bli moto cash lg okeh!! korang ado gaji cam JUSA?? xde kan!! ha aku pon xde... lg 1 ni... SBPA ni menda alah ni sila la kaji balik wahai JPA. geng2 Secretary tuh.. knp korang lEtakkan Under StPM? padahal ble tgok balik dorg pnya syarak kemasukan kena ada DIPLOMA. tp letak bwh STPM je? kesian2... dorg tu ade dip kecuali la yg memg btol2 masok pkai sTPm.. aku pn xpaham lah! alahai.. kesian korg PA eh... bebawak le usul balik dgn abu bakar tu ha.. dia jgk yg untung!! aku bangkang SBPA! hahhaaha

Tanpa Nama berkata...

yang buat keputusan adalah orang atas, so, yang untung adalah orang atasan le...

Tanpa Nama berkata...

setiap kali sistem baru dibuat, pt (p/o) n17 lah yg paling busy tetapi malangnya jawatan ni sering dipinggirkan.. Cuti pun kena beku.. Kalau silap sikit buat gaji kena surcaj..

Tanpa Nama berkata...

knp nk dibantah exit policy tu.. buat penambahbaikan dhla..smpai bila nk bila penjawat awam yg mcm biawak hidup????

Tanpa Nama berkata...

Tempoh masa yang singkat untuk siapkan Opsyen SBPA sgt2 membebankan Pembantu Tadbir Unit Sumber Manusia.mana dengan nak bagi taklimat,nak sediakan borang opsyen,nak check gaji btl ke idak, nak wat kew.8 la,tah apa tah lagi yang nak datang.kalau staff 500 lebih, yang wat Sumber 3org, mau tak tension.heran gak,PM bentang budget bulan oktober,nape skrg baru keluar Pekeliling, pastu bagi masa sampi ujung bulan ni jer.skrg ni mari ramai2 pikir, kalau dah pihak2 KPPA sendiri wat kerja lambat,layak ke mereka2 ni nak gubal polisi meningkatkan mutu perkhidmatan awam.

Tanpa Nama berkata...

Bagi sekim pelaksana berkelayakan STPM ada penolong pegawai yang dilantik dengan gaji Diploma tapi dimasukkan dalam sekim pelaksana STPM juga dan bukan sekim pelaksana berkelayakan Diploma - penat mereka belajar 3 tahun di kolej tapi dimasukkan di sekim STPM. Bagaimana dengan perbezaan gaji mereka? Adakah yang ada Diploma lebih tinggi?

Tanpa Nama berkata...

Pasal SKT nie adalah tidak adil kerana akan berlaku kaki bodek ini akan membuat jurang antara perkerja akan berpecah ...sekarang pun ramai kaki bodek.TOLONG CARI JALAN YANG TERBAIK BAGI HAL NI.!!

Tanpa Nama berkata...

Penolong pegawai dimasukkan dalam kumpulan pelaksana STPM walaupun lantikan mereka atas tiket diploma - jadi adalah tidak adil bagi mereka yang telah belajar selama 3 tahun di Kolej atau Universiti- Sila beri pertimbangan atas perbezaan gaji mereka dan jangan dibuat cara borong.
Selain drp itu transformasi dalam SBPA adalah baik.

Tanpa Nama berkata...

kami sokong CEUPACS ...kalu mcm ni batalkan terus je SPBA ni kekalkan yang lama.SBPA meme tidak adil untuk pjawat awam.!!!

Tanpa Nama berkata...

Penolong pegawai diletakkan dalam sekim pelaksana berkelayakan STPM walaupun yang dilantik dengan tiket diploma . Adalah tidak adil kpd mereka yang telah belajar selama 3 tahun di kolej atau Universiti. Adakah ada perbezaan gaji mereka/ Sila pihak JPA semak perkara ini semula. perihatinlah kepada mereka yang ada Diploma.
Lain-lain transformasi SBPA adalah baik.

Tanpa Nama berkata...

d sbpa, pt yg krja 10 thn, akan trn p1t5 dan yg dh krja 5 thn akan trn p1t3 d sbpa.. Yg junior hanya beza jarak 1 tangga gaji dgn senior.. Mohon ceupacs usulkn perkara ni kepada pm nanti.

Tanpa Nama berkata...

penolong pegawai tadbir perlu letak pd taraf diploma iatu n2-1 pd lantikan baru iaitu n29 kalau ssm manakala pt(p/o) n17 perlu naik ke j3-1 iait n27 di ssm barulah adil. Lagipun ramai pt (p/o) n17 ada stpm dan eo ada diploma.. Mohon ceupacs perjuangkn perkara ni..

Tanpa Nama berkata...

amat lemah cara semakan gaji sbpa ini.

sepatutnya ambilkira begini:

1. senioriti
2. kelulusan semasa tertinggi
3. kepayahan/kesukaran tugas
4. kursus2 profesional/skill istimewa dimiliki

bukan hentam saja.

Tanpa Nama berkata...

YANG SOKONG SBPA NI RATA2 BARU SETAHUN JAGUNG KERJA KOT..DOK PIKIR DUIT JA..

SAYA BUKAN TAK SOKONG, TETAPI PERLU DIPERHALUSI..MURNIKAN..
APESAL SEMUA NAK CEPAT2..

BIASANYA KERJA NAK CEPAT2 NI ADA HIDDEN AGENDA..TAK MAU BAGI ORANG LAMA SANGAT BERFIKIR..TAKUT MATLAMAT TAK TERCAPAI..APA MATLAMAT TU YER?

KESIAN KAT ORANG LAMA YANG BEKERJA MENGHEMPAS PULAS UNTUK CEMERLANG, AMBIL PTK DAPATKAN 4 4..INGAT SEMUA ITU MUDAH? RASA PUAS BEKERJA BILA DIBAYAR GAJI SESUAI DGN USAHA KITA.LOMPAT TANGGA GAJI BUKAN NYA SENANG..
DALM SERATUS SORANG JER LAH DAPAT LULUS PTK TU..
TAPI TIBA2 BILA MASUK SKIM SBPA..HILANG PENGHARGAAN TU..TINGGAL SEJARAH..SANGAT MENGECEWAKAN..JADI USAHA KAMI YANG DULU2 TU CUMA MAINAN AJER LA..MACAM MAIN MASAK2 TEPI LONGKANG.

TOLONG LA PERHALUSI..SBB TU KALAU ORANG YANG NAMPAK DUIT AJER DIA AKAN SOKONG, DIA TUDUH KAMI NI DENGKI DGN JUNIOR..
BUKAN DENGKI..BENDA NI TAK ADIL DIKK..
BERKAT KER PENDAPATAN YANG MENINDAS NI..REZEKI NI NAK BERI ANAK BINI MAKAN..TAPI MENINDAS ORANG LAIN..
FIKIR FIKIR KAN..

TOLONG KAJI BALIK..

Tanpa Nama berkata...

JUSA berkata...
Pekerja sokongan kalau tak puas hati sila letak jawatan dan cari kerja swasta.

Kami pegawai profesional mestilah kena terima gaji tinggi.

Kamu gaji kecil siapa suruh miang kahwin beranak ramai ramai? Kalau alasan itu ialah takdir Tuhan, perlu minta Tuhan bayar gaji kamu.

Tuan JUSA,

Adakah ini tulisan dari seorang JUSA. Saya pegawai P & P dan telah menghadiri banyak mesyuarat bersama pegawai JUSA. Tak pernah saya bertemu seorang JUSA berbahasa begini.

Bahasa dan kata2 melambangkan sikap dan tindakan dan juga keputusan. JUSA adalah antara pembuat keputusan dan penggubal dasar.

Kalau baginilah sikap seorang JUSA, tidak mustahil lah kalau DASAR negara hancur termasuklah SBPA ini yang dipertikai oleh PA bukan saja kumpulan pelaksana tetapi juga dari kumpulan P & P.

Tahukah tuan JUSA, apa yang PA kurang berpuas hati adalah kaedah pemindahan gaji.Ada double standard pulak dari segi kaedah. Majoriti tidak mempertikai dari segi amaun KGT kerena secara amnya PA menyedari dimana Gred masing2.

Mengenai exit policy dll itu hanya PA yang kurang berprestasi saja atau yang dapat boss (PPP & PPK) yang tak professional saja yang mempertikai. Mungkin mereka ini dapat boss seperti tuan JUSA kot.

Maaf andai tersinggung.

Tolong jaga bahasa tuan JUSA, jangan terpalit JUSA2 lain yang berwibawa.

Tanpa Nama berkata...

selama ini kepimpinan Cuepacs tidak memperjuangkan kumpulan PnP khususnya gred 41 kerana kebanyakan mereka derada dlm kumpulan sokongan SSM.

-------------------------------

Sekarang pun tak berjuang utk kump PnP. kupek tolak sbpa sebab mrk dapat kenaikan sikit. kalau mrk dapat sprti thun 2007, kau ingat mrk nak perjuangkan ke kump. pnp.

Tanpa Nama berkata...

kerajaan ni mcm mana la buat SBPA ni....jgn tengok skim J saja skim C kene tengok2 sikit...sini ramai kakitangan c17 ada diploma ijazah tapi masih di takuk lama....buat penat belajar saja...lepas tu tak bayar PTPTN tahu pulak kerejaan marah....bodoh lah

Tanpa Nama berkata...

Dato' tolong bawa usul ini:-
Penolong Pegawai diletakkan dalam sekim pelaksana berkelayakan STPM walaupun yang dilantik dengan tiket diploma. Adalah tidak adil kepada mereka yang telah belajar selama 3 tahun di kolej atau universiti. Adakah ada perbezaan gaji mereka. Sila pihak JPA semak perkara ini semula. Perihatinlah kepada mereka yang ada Diploma. Diharap YBhg. dapat membawa usul ini utk keadilan kumpulan ini.

Tanpa Nama berkata...

kalaulah benar dalam akhbar sin chew jit poh ada lampiran C, harap ada siapa2 dapat tolong upload.

JPA dah tak nak buat keja dia, jadi kita PA pakat2 buat pulak lah untuk dikongsi bersama PA2 yang lain.

Tanpa Nama berkata...

Senang aje jgn naikkan gaji JUSA melampau ! Habis settle ! Naikkan gaji gred 44 ke bawah aje ! Dan gaji gred 44 ke atas tak payah dah !
PROSPEK dibatalkan ! Kekalkan PTK aje ! Tiada lagi isu bodek dan kipas boss ! PTK lebih adil dan baik dari PROSPEK !

rajendran berkata...

harap dato dapat juga membincangkan mengenai kelayakan cuti tahunan PA yang dilantik ke lantikan baru agar dapat membawa jumlah kelayakan cuti dalam perkhidmatan terdahulu ke skim lantikan baru yan ia dilantik.Saya dah kerja 20 tahun,dulu kelayakan cuti saya,35 hari...dapat naik pangkat(lantikan baru)cuti saya sekarang jadi 25 hari setahun.Mohon pertimbangan,pertimbangkan nasib kami yang segelintir ini.

Saya juga dari kaum india,mohon ditambah cuti Deepavali kepada 2 hari....kami kaum ke 3 terbesar,tapi cuti Deepavali hanya diberi satu hari....kamipun nak balik kg juga...bayangkan kalau saya kerja di Melaka,dan kg dekat Alor star,mana sempat nak balik raya kalau cuti hanya satu hari.

Tanpa Nama berkata...

KENAPA SAYA JOIN PERKHIDMATAN AWAM?

DULU SAYA SELALU TGK CITE KT TV, DLM CITE TU KUAR JE UNIVERSITI KEJE DGN KERAJAAN MESTI DUDUK DALAM BILIK BESAR, RUMAH PUN BESAR SIAP ADE ORANG GAJI.. ADE ORG BAWAHAN KITA. TAPI BILA JOIN PERKHIDMATAN AWAM TKDE PN DUDUK DLM BILIK BESAR, DOK KT PARTITION KECIK JE, GAJI PN KECIK JE, KERETA PN PAKAI BUATAN MALAYSIA JE, ORANG BAWAH TAK RETI BUAT KEJE, SAYA JUGAK YANG KENE TAIP SURAT SENDIRI

SO SY SETUJU SBPA DIBANTAH SELAGI GAJI KAMI GRED 41 TK DINAIKAN KE RM5000 SEBULAN

tapi ingat ya...org bawahan lebih teruk digasak bekerja.....

Tanpa Nama berkata...

Tuan Rejendran,

Tuan dijabatan mana. Mana ada bila kenaikan pangkat akan membuatkan cuti mula ke 25 hari semula. Setahu saya kenaikan pangkat walaupun ke gred atau jawatan yang lain sekalipun, kalau bukan lantikan baru, cuti tidak akan mula semula. Macam lah gaji kita, kan diberi tangga terdekat. Sila semak semula dengan bahagian HR di jabatan tuan.

Tanpa Nama berkata...

SAYA MENYOKONG SBPA. TERUSKAN SBPA. SBPA TIDAK PERLU DIKAJI SEMULA.

90% Akan sokong SBPA.
Yang tak sokong SBPA geng yg kena buang keja pasai malas keja.
Nape lambat nak bg t.tangan SBPA.

ULANG : SAYA SOKONG SBPA

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Dato' tolong bawa usul ini:-
Penolong Pegawai diletakkan dalam sekim pelaksana berkelayakan STPM walaupun yang dilantik dengan tiket diploma. Adalah tidak adil kepada mereka yang telah belajar selama 3 tahun di kolej atau universiti. Adakah ada perbezaan gaji mereka. Sila pihak JPA semak perkara ini semula. Perihatinlah kepada mereka yang ada Diploma. Diharap YBhg. dapat membawa usul ini utk keadilan kumpulan ini.

Jumaat, Disember 16, 2011 2:51:00 PM
------------------------

Setuju.. Sama jugalah nasib dengan Pt (P/0) N17 yang sepatutnya dinaiktarafkan ke kelayakan STPM kerana kebanyakannya PT ada memiliki STPM tetapi tiada peluang mendapat jawatan kelayakan Diploma sebelum ni..

Tanpa Nama berkata...

Kami ni CC/Ketua Kerani...dah tua pun. Gaji N22 tapi la ni sama dengan anak buah yang baru kerja N22(KUP)...macamana ni... tak pa la....kami nak pencen dah. Tapi...kami nak dapat CC dulu periksa tiga kali baru pas, interview pun tiga kali baru dapat... tak pa la no

Tanpa Nama berkata...

Bos : nak naik gaji tak..
kerani cik ain : nak bos...
bos : bagus..kalau nak..mesti
dengar cakap sy..
kerani cik ain : apa saja bos mahu
semua sy lakukan


so...korang boleh fikir sendirikan..sistem pemarkahan untuk naik gaji dan exit policy banyak kesan..
...........................................

hehehehehehehehe !

Mungkin akan terjadi seperti diatas ! Tulah dah cakap PTK tu dah bagus dan cekap ! Kekalkan aje ! PROPEK tak payah ! Nanti akan terjadi seperti diatas !

Tanpa Nama berkata...

gred 45 kejap lagi nak naik 52 berkata...

bila mendongak langit yang tinggi...jgn lupa rumput yg dibawah...kalau dah memang dasar kapitalis...apa2 pun...yg kaya akan terus kaya raya...yg miskin akan terus papa kedana...ni yg nak jadi cam negara komunis aje....biar semua samarata...biar sampai nak makan pun seksa...tapi bila pikir2...biarlah seksa...asal jatidiri, hatibudi terpelihara...

yang kat atas2 tu...jgn lah pikir nak buncitkan perut sendiri aje...pikir lah sama camne nak kasi yg perut leper bukan dek kerana diet ni nak buncit sama...memang susah nak paham sedih perut leper...pasal tak pernah rasa susah dan sengsara...pasal tak pernah rasa lapar dan dahaga...pasal tak pernah rasa terbulur tak terkata...

hidup ni biarlah berjasa...biar lah jadi orang berguna...biar bangga anak bangsa...hidup tinggi tapi tetap melata...tunduk sikit tak hilang pun darjatnya...

salam dari anak miskin yang dah kaya...tapi tak lupa asalnya...

salam untuk semua....

Tanpa Nama berkata...

gred 45 kejap lagi nak naik 52 berkata...

Tuan Gred 45, jawatan apa ya dari gred 45 ke 52.

Biasa kebanyakan jawatan dari 44 ke 48 dan barulah dapat 52.

Jarang2 dengar Gred 45. Sekadar ingin tahu - jawatan apa ada Gred 45.

Apa2 pun saya sokong dengan tulisan tuan. I like...

Tanpa Nama berkata...

AKU RASA NI BUKAN JUSA CAKAP..NI MESTI ADA PIHAK TWIST KUNUN2 JUSA...NK BURUKKAN KEADAAN LA TUH...KALAU DAH NK GUNA NAMA JUSA, BAGI ALAMAT EMAIL TERUS..NI ENTAH2 GOLONGAN PELAKSANA JUGA YANG MENYAMAR...

JUSA berkata...
Pekerja sokongan kalau tak puas hati sila letak jawatan dan cari kerja swasta.

Kami pegawai profesional mestilah kena terima gaji tinggi.

Kamu gaji kecil siapa suruh miang kahwin beranak ramai ramai? Kalau alasan itu ialah takdir Tuhan, perlu minta Tuhan bayar gaji kamu.

Tuan JUSA,

Adakah ini tulisan dari seorang JUSA. Saya pegawai P & P dan telah menghadiri banyak mesyuarat bersama pegawai JUSA. Tak pernah saya bertemu seorang JUSA berbahasa begini.

Bahasa dan kata2 melambangkan sikap dan tindakan dan juga keputusan. JUSA adalah antara pembuat keputusan dan penggubal dasar.

Kalau baginilah sikap seorang JUSA, tidak mustahil lah kalau DASAR negara hancur termasuklah SBPA ini yang dipertikai oleh PA bukan saja kumpulan pelaksana tetapi juga dari kumpulan P & P.

Tahukah tuan JUSA, apa yang PA kurang berpuas hati adalah kaedah pemindahan gaji.Ada double standard pulak dari segi kaedah. Majoriti tidak mempertikai dari segi amaun KGT kerena secara amnya PA menyedari dimana Gred masing2.

Mengenai exit policy dll itu hanya PA yang kurang berprestasi saja atau yang dapat boss (PPP & PPK) yang tak professional saja yang mempertikai. Mungkin mereka ini dapat boss seperti tuan JUSA kot.

Maaf andai tersinggung.

Tolong jaga bahasa tuan JUSA, jangan terpalit JUSA2 lain yang berwibawa.

Tanpa Nama berkata...

SAYA DARI KUMPULAN PELAKSANA :

SAYA BERSYUKUR DI ATAS REZEKI YANG DIBERI. TAK PERLU CEUPACS NAK KERUHKAN KEADAAN...

Tanpa Nama berkata...

tulah...SSM dah cantik, cuma panjangkan tangga gaji...

Dulu CEUPACS bantah PTK, kuar PROSPEK bising jugak...ni sume kucar kacir sbb kupek...

Gelaran PELAKSANA, dgr kata CEUPACS juga yang cadangkan...dah tu tak mengaku pulak..hentam kerajaan...ntah sape yang bodoh dalam CEUPACS yang cadangkan pelaksana...aku tak setuju...kenapa tak bincang dengan aku dari kumpulan sokongan...CEUPACS pentingkan diri...

AKU DARI KUMPULAN SOKONGA...CADANG NAK TUKAR NAMA KEPADA KUMPULAN SOKONGAN (SUPPORT GROUP)

1SUARA F/FT berkata...

Mohon kerjasama daripada Cuepacs/JPA agar skim F/FT ini dikaji semula didalam Skim baru SBPA sejajar dengan kepakaran dan kemahiran yang sedia ada. Ketelusan pihak JPA amat kami harapkan. Kami warga F/FT/Rakyat Malaysia sedia utk mendengar respon positif daripada pihak tuan.. Terima kasih

Tanpa Nama berkata...

saya berpandangan skim baru ni amat menguntungkan geng2 atas, J48, J54, JUSA, TURUS,,nampaknya jurang makin besar,,yang kaya bertambah kaya,,,macam ni ker perkhidmatan awam, pernah tak orang yang buat dasar ni CUBA HIDUP dengan gaji minimum yang ada atau RM1,500...lah,,cube tray dengan nak sara anak, bini, duit kereta, sea rumah dlll...cube rase DULU then baru buat dasar , yang bawah ni bukannya nak mewah tapi biarlah dapat hidup dengan rasa selesa sikit,,,TAK TERTEKAN!!!

Tanpa Nama berkata...

Program Bersepadu Pembangunan Kompetensi atau PROSPEK menjadi pengganti kepada Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) yang berkuatkuasa 1 Julai ini, kata Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Datuk Seri Abu Bakar Abdullah.

Beliau berkata lapan prinsip yang menjadi teras kepada penilaian baru itu meliputi falsafah, tujuan, dimensi kompetensi, kaedah penilaian dan pembangunan kompetensi, fleksibiliti, kawalan kualiti, ganjaran dan pencapaian penilaian.

"Walau bagaimanapun, sebarang penambahbaikan pelaksanaan boleh dibuat atau dirunding dari semasa ke semasa.

"Itu jaminan saya," katanya pada majlis Menandatangani Persetujuan Bersama JPA-Cuepacs Mengenai Penilaian Baru Kompetensi Menggantikan PTK di sini Khamis.

Turut hadir Presiden Cuepacs Datuk Omar Osman.

Tanpa Nama berkata...

tadi sy baru lepas dengar taklimat skim SBPA: time base untuk guru - guru dikurangkan dari 10tahun ke 8tahun. Sebelum ni cukup 10 tahun dah boleh naik gred. Sekarang cukup 8tahun + ada "kriteria kecemerlangan" baru boleh naik. Alamatnye tunggu sampai rambut beruban pon belum tentu boleh naik.

Tanpa Nama berkata...

gred 45 kejap lagi nak naik 52 berkata...



ini mesti pensyarah nak jadi pensyarah kanan. apa pun saya sokong tuan.

Tanpa Nama berkata...

ada master gred 45 ada phd gred 52. itulah jawatan pensyarah.

Guru Adil berkata...

Niat baik. Tapi mekanisme pelaksanaan dan faktor keadilan dalam SBPA sekarang banyak yang tidak betul. Adakah kerajaan sengaja buat tidak betul supaya hendak buat yang LEBIH betul pada skim akan datang? Ini bukan cerita kereta Proton, hari ni power window rosak esok bagi lifetime warranty. Sebab tu kami PA bantah pelaksanaan SBPA. Mungkin adil bagi sesetengah kerana mereka untung tetapi tak kan lah kita nak tutup mata pada kawan2 kita yang 'teraniaya'? Sendiri baca ulasan dalam blog ni, dah tau jantan betinanya.

Tanpa Nama berkata...

20 tahun punya kajian, begini je produk yg dihasilkan.. JPA penipu:

Di hari ceupacs jumpa PM nti, kami gred J17/J22/J26 yg dijumud dan diberi penarafan semula ke gred JA3-1, mohon

GAJI KAMI SAMA NILAI/JUMLAH DAN kgt KAMI SAMA DGN SEMUA SKIM PERKHIDMATAN LAIN YG SETARAF STPM SEPERTI YG DINYATAKAN DIDLM PEKELILING BIL 11/2011 BIL 30.3

Jika tidak, kami & kaum kluarga kami akan tunjuk pintu "exit policy" kepada kuncu-kuncu pemerintah sekarang ni melalui PRU13.

Tanpa Nama berkata...

Kekal aje PTK tak payah kipas ! PTK is just nice ! Buang masa aje PROSPEK ni ! I tak setuju PROSPEK ! pTK PTK PTK PTK bagus !

Tanpa Nama berkata...

tadi sy baru lepas dengar taklimat skim SBPA: time base untuk guru - guru dikurangkan dari 10tahun ke 8tahun. Sebelum ni cukup 10 tahun dah boleh naik gred. Sekarang cukup 8tahun + ada "kriteria kecemerlangan" baru boleh naik. Alamatnye tunggu sampai rambut beruban pon belum tentu boleh naik.

---------------

Memang 8 tahun TETAPI banyak syarat2 lain yang mereka tidak beritahu (Beritahu pada kroni2 je)

Tanpa Nama berkata...

Niat baik. Tapi mekanisme pelaksanaan dan faktor keadilan dalam SBPA sekarang banyak yang tidak betul. Adakah kerajaan sengaja buat tidak betul supaya hendak buat yang LEBIH betul pada skim akan datang? Ini bukan cerita kereta Proton, hari ni power window rosak esok bagi lifetime warranty. Sebab tu kami PA bantah pelaksanaan SBPA. Mungkin adil bagi sesetengah kerana mereka untung tetapi tak kan lah kita nak tutup mata pada kawan2 kita yang 'teraniaya'? Sendiri baca ulasan dalam blog ni, dah tau jantan betinanya.

--------------------

Ia menunjukkan ada PTD yang kurang arif tentang bidangnya. Inikan lagi nak EXIT POLICYkan orang. Piiiiraahhhh

Tanpa Nama berkata...

Apa-apa pun...nak buat pilihan perlu jelaskan betul2..dan tawaran gaji kena lah diberitahu.

Bila semua dah jelas..barulah kita boleh buat pilihan mana yang sesuai dengan kita atau tak...

Pelik dan hairan kenapa seperti nak menyorok2 pulak..dan tergesa-gesa pulak nak mintak sign.

Nak semua kakitangan awam sign sebelum pilihanraya ke?

Tanpa Nama berkata...

alhamdulillah, ada juga kenaikan, namun setiap perjuangan tetap satu perjuangan...kita utarakan yang mana menimbulkan was-was dan selesaikan segera syak wasangka supaya tiada berburuk sangka sesama manusia..
bagi Cuepacs, pejuang yang tegar terus tabah mewakili pihak P.A. moga Allah limpahkan rahmat ke atas kalian..

Tanpa Nama berkata...

saya baru 2 tahun berkhidmat di sektor kerajaan,dahulu bekerja di bank.kenaikan gaji mengikut SBPA sangat zalim, di mana bagi saya penilaian prestasi TIDAK BOLEH digunakan sebagai medium pengukur kenaikan gaji melainkan sistem penilaian tersebut telus dan bukan berdasarkan emosi.bagaimana dengan kakitangan yang bukan favourite bos?walaupun dia bagus, tapi bos x suka, kalau beliau dinilai mengikut emosi bosnya bagaimana? saya tak nak sign!sistem ini lebih zalim dari sektor swasta!

mohon CUEPACS usulkan :
wujudkan satu skim utk kakitangan sokongan yang mempunyai Diploma @ Ijazah terutama gred W17 dan N17. Mungkin ada elaun @ tangga gaji berbeza dgn kemasukan SPM.

Banyak kerani belajar separuh masa kini, jadikan pengorbanan kami berbaloi. Bukan tidak mahu memohon jawatan utk Diploma, tapi bila mohon tak pernah sekalipun dipanggil utk temuduga.

Tanpa Nama berkata...

saya pon baru lepas dengar taklimat sbpa, pada pendapat saya ...umur persaraan dinaikkan ke 60tahun(dengar je mcm best), silap2 x sempat sampai umur 60tahun dah kena bersara (dinasihatkan bersara), bukan ape.. kita tak tahu badan kita ni sihat sampai bila, esok lusa, mungkin kena strok ke, serangan jantung ke, gout ke, semua sakit2 tu datang x kira usia, umur 30an pon boleh kena, semua penyakit tu amik masa nak pulih,anak2 sape nak bagi makan kalau kena besara awal(sebab sakit)?? hutang (gov loan) rumah sape nak bayar?? hutang bank rakyat??agro bank?? lepas ni lebih ramai la khidmat awam masuk program bersamamu sebab merempat takde rumah, kalau mcm ni gamaknye "rakyat diutamakan" ke?

Tanpa Nama berkata...

Jika selama ini PA tidak dapat digenggam dari atas, dengan SBPA semua SBPA berada dalam genggaman golongan atas. Inilah yang mereka mahu.

Tengoklah kenaikan pangkat pun gaji beza RM30. Tak bersemangat langsung. Menjadikan kita seolah2 ROBOT.

BANTAH SBPA!!

bks private berkata...

Tanpa Nama berkata...

Syukurlah ada kerja di bumi bertuah ini!!!

Kalau tak puas hati pegilah cari kerja dekat swasta!!

Anak saya engineer swasta gajinya lebih rendah berbanding saingnya bukan Melayu..

Baru tahu langit tinggi rendah!!

Jumaat, Disember 16, 2011 10:42:00 AM

Gaji kecik tapi bonus berbulan bulan x beritahu pulak,tolong jangan perbandingan gaji pekerja swasta dgn PA ,kalau anak tuan rasa gaji swasta di M'sia kecil pergilah ke negara lain yang boleh tawarkan gaji yg lebih besar,Kami PA terkilan kerana yang di war-warkan tidak seperti di atas kertas ,sekiranya tersinggung maaf dipinta

-----------------------------------

saya bekas engneer kt singapore, gj RM2000xde elaun,ulang alik senai (rumah)-sngapore dlm 50 sehari. ssh nk klaim, dpt pon separuh . kerja masuk 8 am balik 3am (19 jam). sabtu ahd kene stndby. kene maki hari2

dpt gvrment
masuk krja 8am balik 5pm, gj 3+++ trmasuk elaun, bleh klaim prjlann, sbtu ahd cuti.

jadi brsyukurlh dpt kerajaan. bkn semua private dpt gj besar. sape kata keje kt luar ngara gj bsr. x semua ya.

macai si senior berkata...

asyik2 nak beza senior dan junior, ni bukan kat skolah asrama nak bezakan junior senior. gaji senior ttp lbh dr junior kan? nak bising ape? time nak buat keje di suruh junior wat keje, time gaji senior nak lebih. gila duit betullah.

apepun aku pon bantah sbpa

Tanpa Nama berkata...

negara berpendapatan tinggi hehehehehe najib

Orang biasa je berkata...

Barang kali SMM lebih baik berbanding SBPA, lebih-lebih lagi dalam penilaian prestasi. Setidak2nya dlm ssm ada 2 bentuk penilaian, 1 bertulis (PTK), 1 lagi oleh ketua jabatan. Kan ada pengimbang di situ berbanding PROSPEK. Soal bodek bos tak timbul, tapi manusia itu tetap ada kelemahannya lebih2 lagi dalam bab menilai prestasi org. Jadi perlu ada pengimbang supaya tak ada yg mengambil kesempatan. Memanglah tak ramai yg ambil kesempatan tapi perangai tak senonoh itu tak elok,macam tahi cicak dlm teh, ada byk pun tak boleh minum, ada sikit pun tak boleh nak minum.

Satu lagi, apa salahnya jika kadar kenaikan gaji di=kan tak kira pangkat. Naikkan saja semua skali 10% ke, 50% ke. Nak naik gaji Primier/JUSA sampai 100% pun tak kisah asalkan semua gred lain pun naik 100%. kan itu lebih nampak pembelaan yg = rata.

Tanpa Nama berkata...

Saya setuju bantahan agar semua faham
kehendak PA. SSBPA mesti jelas, tidak keliru, mesti adil, seimbang, tidak menidakkan senior, dll tq
MUGA TIMBANG SEMULA, SEGERA

Tanpa Nama berkata...

Patutlah hari tu kata PA bawah 41 bebas berpolitik. Rupanya ada agenda.

tipah tertipu terjerat

Saya bantah SBPA

Tanpa Nama berkata...

Tolong la kaji semula gaji sbpa. Kenapa orang yg dah lulus ptk aras 4 dan berada di tannga gaji p2 @ p3 gajinya sama dengan p1. Berilah keistimewaan sedikit pd orang di tangga gaji p2@p3 ni...

Tanpa Nama berkata...

Sebenarnya bab teraniaya ni tok sah cakaplah...2007 ramai gred 41 teraniaya, gaji naik ciput banding kau oramg itu pun tak bising...ni kena kat hang pa bising sampai dalam lubang cacing......memang terukla hang pa niii............asyik2 gaji-gaji...

Tanpa Nama berkata...

Lastly PM tarik SBPA ni baru padan dengan muka langsung tak ada kenaikan...orang bagi pun marah..tak bagi pun marah..
nak puaskan semua hati P.A mustahil. Inilah namanya rezeki...........terima jelah........Saya punya fikir tak kan lah kerajaan nak aniaya kita P.A tambah2 dekat pilihan raya..mesti dia buat SBPA nak bagi ramai P.A sokong kerajaan.. Kan karang ramai yg pangkah Pr...maksudnya kerajaan bagi yg terbaek untuk kita...kalau tidak pasti PR 13 nanti Be END..............

Tanpa Nama berkata...

Seingat saya PTK yang lalu adalah sesuai taklah bagus sangat...kita tak sempat nak rasa PTK, cupek pula minta tukar pula.....apa ke bendanya.........sedih den .......

Tanpa Nama berkata...

KEKALKAN SSM..BATALKAN SBPA

Tp SSM perlu di tambah baik..

kaji semula kgt & elaun..

kekalkan ptk ..

ssm dah baik utk PA

Tanpa Nama berkata...

Exit Polisi yang di cadangkan Positif ada Negatif ada. DI UTM kami yang sudah lama dan kini diminta mengikut KPI baru Research University ...... berisiko tinggi diberhentikan dan amat mudah mendapat markah bawah 70% dibandingkan dgn KPI lama yang tidak memerlukan kami menghasilkan Journal dan superise post graduate student untuk survive sebagai pensyarah yang komited kepada kerja pengajaran dan supervise projek tahun akhir pelajar Sarjana Muda. Di harap pihak pengurusan universiti tidak mudah membuang kami yang sudah berkhidmat lebih 20 tahun. Kami amat takut terjebak dengan perangkap ini ....habis madu sepah dibuang. Harap Cuepacts meneliti betul-betul Exit Polisi ini. Terimakasih.

ayieDklau berkata...

Kenaikan gaji p&p Dan pelaksana ikut kenaikan tahunan gaji sebaris... golongan atasan ikut prestasi baru dpt 5%,8% atau 15% sbb diaorang x guna gaji sebaris ...

Tanpa Nama berkata...

Salam...
Korang org ats pdila cakap gebang..Mesyuarat semua korang suruh org bawah pegi...sepatutnya ko yg kena pegi...keja tuhan pun ko nak pertikaikan..rezki allah nak bagi ank..terima jelah...korang org ats bolehla langgan betina ats alasan outstation...bini ko pun tak tau.Tu sbb ank ko tak ramai.aku ckp ni sebahagian bos2 la...bukan semua k..Jd, biarla adil sikit..Korang bos2 naik gaji kiterorg org bawah tak pnhla nak bising2 tp kali ni biarla adil dan saksama..cakap gunala otak bos, jgn sdp mulut ko jer...ko igt ko bos ko besar sgt ker...ko bos ko jwbla kat akhirat nanti aper yg ko buat pada org2 bawah ko ni......

Jangan Dengki berkata...

Kebanyakan yang bantah psl SBPA ni adalah golongan yg tak berapa faham tentang SBPA.

Keadaan ini mungkin disebabkan oleh kesilapn JPA & kerajaan yg tergesa-gesa nak laksanakan SBPA. Mungkin sebab nak PRU nti. (nampaknya Najib kena tunda tarikh PRU)

Dulu Ceupacs bantah PTK sebab nak bela 'tukang kipas' bos yg tak berapa cekap bkerja. Skrg SBPA dibantah kerana untungkan 'tukang kipas'.

Nak tanya Ceupacs, korang ni nak bela sapa sebenarnya?

Kepada yg dok pertikaikan gaji org tu lebih aku sikit... cukup2 lah. Syukurlah apa yg ada. Kan elok kalau korang pertikaikan kerja org tu lebih aku sikit... aku nk lebih gak!

Elok2 naik gaji bulan 1/2012 nti, tak psl2 tak jadi naik. Terpaksa tunggu 2-3 tahun lagi.

SBPA masih baru lagi, insya-Allah, SBPA akan ditambah baik dari masa ke masa. Kalau ada msalah, Ceupacs akn 'fight' utk PA. Cth mudah kita 'flashback', dari SSB ke SSM dan SBPA... semua PA berpeluang. Mana tahu, 5-8 tahun lagi SBPA tukar ke sistem lain pulak? Yg penting Ceupacs kena sentiasa bela PA.

Tanpa Nama berkata...

saya baru 2 tahun berkhidmat di sektor kerajaan,dahulu bekerja di bank.kenaikan gaji mengikut SBPA sangat zalim, di mana bagi saya penilaian prestasi TIDAK BOLEH digunakan sebagai medium pengukur kenaikan gaji melainkan sistem penilaian tersebut telus dan bukan berdasarkan emosi.bagaimana dengan kakitangan yang bukan favourite bos?walaupun dia bagus, tapi bos x suka, kalau beliau dinilai mengikut emosi bosnya bagaimana? saya tak nak sign!sistem ini lebih zalim dari sektor swasta!
_________________________________


Lastly PM tarik SBPA ni baru padan dengan muka langsung tak ada kenaikan...orang bagi pun marah..tak bagi pun marah..
nak puaskan semua hati P.A mustahil. Inilah namanya rezeki...........terima jelah........Saya punya fikir tak kan lah kerajaan nak aniaya kita P.A tambah2 dekat pilihan raya..mesti dia buat SBPA nak bagi ramai P.A sokong kerajaan.. Kan karang ramai yg pangkah Pr...maksudnya kerajaan bagi yg terbaek untuk kita...kalau tidak pasti PR 13 nanti Be END..............

_______________________________
1982 BERKATA...

SAYA
SOKONG!!!!!!!

2 PENDAPAT DI ATAS KONTRA TAPI SAYA SOKONG! KENAPA?

1. SAYA PERNAH BEKERJA DI SEKTOR SWASTA, TIADA MASALAH TIDAK TELUS, ATAU FAV. SESAPA UNTUK DPT KENAIKAN/BONUS. SANGAT TELUS DAN ADA ONE-ON-ONE SESSION DGN BOS. I LIKE! (10000X) THNX TO xxxx COMPANY. JASAMU DIKENANG.

2. SAYA RELA TIADA LANGSUNG PERUBAHAN JIKA YANG ADA INI MEMBERI HURU-HARA KERANA SAYA SAYANG NEGARA SAYA. SETAKAT YANG ADA INI, SAYA LIHAT SEMUA MASIH BERSYUKUR (harap2).

3. SAYA HARAP BATALKAN SAHAJA SBPA INI DEMI KESEJAHTERAAN UMMAH. UMUM MENYEDARI SISTEM PENILAIAN UNTUK KENAIKAN GAJI PENJAWAT AWAM WALAU DALAM BENTUK APA SKIM PUN MASIH SANGAT LEMAH, LAGI2 JIKA BOS DI BAWAH PENGARUH TIDAK SIHAT/KELULUSAN LEBIH RENDAH DARI PIHAK DINILAI/KERJA SAAT AKHIR/BUDAYA BODEK-KIPAS.

4. KENAIKAN GAJI SECARA MENDADAK HANYA MENGUNTUNGKAN SESETENGAH KAWASAN YANG TIDAK PERNAH MAJU ATAU BERUSAHA UNTUK MAJU. MEREKA INI HANYA MENGHARAP SEMUA JATUH DARI LANGIT. UNTUK MEMAJUKAN SESUATU TEMPAT YANG MUNDUR, SEORANG SAHAJA TIDAK AKAN BERJAYA. IA MEMERLUKAN SEMANGAT BERPASUKAN YANG TINGGI DAN TIADA HASAD DENGKI.


SEKIAN. IKHLAS > 1982

p/s apapun saya bersyukur dgn apa yg diraih sekarang walaupun mungkin dizalimi tapi kedudukan tidak tergugat.

Tanpa Nama berkata...

aku kat private boleh ke demand majikan bayar gaji macam CEO? Syukurlah kalau korang sume dah dapat kerja dan ada kenaikan tahunan. Ssesukahati plak suruh majikan bayar gaji banyak walaupun prestasi korang mcm haram...bodoh
_____________________________

oiii...ko tu yg bodoh, tak tau ape2 baik diam. get out!!!

Tanpa Nama berkata...

SBPA makes the rich become more richer..the poor become more poorer..

Ahmad Albab berkata...

kami masih x diberi lampiran C..JPA perlu telus untuk memberi perjelasan berkaitan lampiran C....kenapa perlu di rahsiakan.

Pegawai Latihan Kemahiran (PLK)
skim SBPA yg dinaik tarafkan, tetapi entry B.Tech dan B.Eng tiada perbezaan. Sya cadangkan jgn ambil kejuruteraan kalau mahu skim SBPA berbanding graduate bidang teknologi yg lebih senang pelajarannya...

Mohon Cuepacs amik tindakan !!!!

JADN berkata...

Lampiran C tak dikeluarkan sebab tak mahu lah kakitangan dapat tengok gaji boss mereka. Sebab dia orang naik terlampau banyak nanti jadi tak puas hati pulak. Kalau macam ni habislah pilihanraya ni. Sedarlah golongan pelaksana sedang terhimpit dan jumlahnya lebih ramai.

Tanpa Nama berkata...

kepada pegawai setia WAK LUUU....

metalic berkata...

bodoh betul org keja gomen ni..bodoh sgt2..main paksa2 plak majika bg gaji banyak2..sama ja samada gred pelaksana atau PNP dan ke atas..semua mcm haram..semua rasuah..sial...baik mcm aku, swasta..puas hati..gaji pun boleh sebulan 15 ribu beb...korang ada ka mcm tu??? engineer pun x sebanyak tu..

metalic berkata...

bodoh betul org keja gomen ni..bodoh sgt2..main paksa2 plak majika bg gaji banyak2..sama ja samada gred pelaksana atau PNP dan ke atas..semua mcm haram..semua rasuah..sial...baik mcm aku, swasta..puas hati..gaji pun boleh sebulan 15 ribu beb...korang ada ka mcm tu??? engineer pun x sebanyak tu..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
amat lemah cara semakan gaji sbpa ini.

sepatutnya ambilkira begini:

1. senioriti
2. kelulusan semasa tertinggi
3. kepayahan/kesukaran tugas
4. kursus2 profesional/skill istimewa dimiliki

bukan hentam saja.

---------------------------
macam bes jer ni..cer try!

Tanpa Nama berkata...

KALAU MACAM NI BAIK TOKSAH KUATKUASAKAN SBPA. BAIK KEKALKAN SSM JAUH LEBIH BAIK.

TAK NAIK GAJI PUN TAK PE, LAGI SENANG HATI DRP DPT LAYANAN YG MACAM NI.

SEBENARNYA BUKAN ISU NAIK GAJI YG PENTING TAPI TOLONG URUS EKONOMI KITA SUPAYA KOS HIDUP X NAIK MELAMBUNG. KALAU KOS HIDUP TAK MELAMBUNG MACAM NI TAK NAIK GAJI PUN OK.

TAK PAYAH SBPA. TAK PAYAH NAIK GAJI. KALAU NAK BAGI NAIK GAJI JUGAK TUNGGU LEPAS PRU13 BARU TAK BISING2. NI MACAM KERJA LAST MINUTE JE!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

SAYA SANGAT SOKONG ULASAN ORANG ATAS SAYA NI...

aku tetap hensem berkata...

Simulasi 1; kumpulan sokongan gred 1-17 yang telah memiliki diploma dan degree semasa berkhidmat sebelum sbpa. Adakah wajar diberikan pengiktirafan di bawah sbpa dengan pergerakan 1 tangga gaji (diploma) dan 2 mata gaji (degree) . Apa pandangan anda?

aku tetap hensem berkata...

Simulasi 2 ; kumpulan gred 27 -40 yg telah memiliki degree semasa berkhidmat sblm sbpa. Adakah wajar diberikan pengiktirafan dengan pergerakan 1 tangga gaji?. Apa kata anda?

aku tetap hensem berkata...

Simulasi 3; pegawai gred 41 -54 yang memiliki sarjana dan PhD semasa berkhidmat atau sebelum berkhidmat, setelah terlaksananya sbpa wajar diberikan pengiktirafan dgn pergerkan 1 atau 2 atau 3 mata gaji (master) dan 2 atau 3 atau 4 mata gaji (PhD) lebih drp pemegang degree. Apa kata anda?

Unknown berkata...

kenapa tiada elaun kritikal untuk J17 hingga J38, sedangkan J41-J54 dan B17-B54 di jabatan penyiaran dapat elaun kritikal ... adilkah?

Tanpa Nama berkata...

Gaji junior sudah hampir sama ngan gaji senior....tanggagaji PAP telah diubah menyamai N11...PTR N11 pula telah diserapkan ke N17.....Pem Setiausa pejabat telah mengalami perubahan skim....tapi pem tadbir N17 masih ditakuk lama...cuma 15 tahun baru dapat KUP.....suka @ tak..kena t.t gak... i like tis comment!

Tanpa Nama berkata...

Kump. Premier/Tertinggi - anda tidak boleh bekerja tanpa Kump. Pelaksana tetapi Kump. Pelaksana boleh bekerja tanpa Kump. Premier/Tertinggi....
Jadi kalau Kump. Premier/Tertinggi tu kalau bercakap berfikirlah pakai otak bukan pakai kepala lutut.. jangan harap belajar ja tinggi tapi bodoh nak mampus

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama JUSA berkata...

Pekerja sokongan kalau tak puas hati sila letak jawatan dan cari kerja swasta.

Kami pegawai profesional mestilah kena terima gaji tinggi.

Kamu gaji kecil siapa suruh miang kahwin beranak ramai ramai? Kalau alasan itu ialah takdir Tuhan, perlu minta Tuhan bayar gaji kamu. (di copy dari Peg JUSA)

kalau kami Kump. pelaksana letak jawatan anda fikir la anda akan berada dimana...
Jangan ingat Peg JUSA tu leh buat keja. Cakap boleh la ... tetapi melaksana ... LU PIKIR LA SENDIRI...

Tanpa Nama berkata...

Bagaimana plak utk jawatan gred U??? Kami perlu belajar sblm bekerja tetapi tahap gaji kami lebey kurang sama dgn PT... Sdangkn mereka xperlu bersusah pyh mcm kami yg perlu amek masa belajar n pratikal... Sila beri penerangan.. Kami yg gred U17.. menanti sesgt jwpnnye..

Tanpa Nama berkata...

kepada JUSA-JUSA, klau mati nanti pastikan yang memikul MAYAT kamu tu JUSSA-JUSA sahaja.Kami yang orang bawahan ramai yang akan usung jenazah.Kamu nk bongkak pada siapa, adakah kamu bongkak kpd tuhan.. Bertaubatlah, jgn terlepas ckp, jgn senang-senang guna nama TUHAN.

jit_tontoya berkata...

salam tuan,....
perlukah kita mogok lapar....kalau pakai baju kuning pergi berhimpun boleh kah?

Tanpa Nama berkata...

cuma nak komen part kenaikan tahunan yang mana prestasi melebihi 80 diberi kenaikan gaji (kalao salah tolong betulkan) dan yang 70 hingga 80 tidak diberikan kenaikan gaji (kalao salah tolong betulkan) manakala 70 ke bawah disarankan di bawah exit policy (kalao salah tolong betulkan). nmpak macam menganiaya PPP dan PPK serta PYD itu sendiri :-

1) PPP & PPK yang memberi markah tinggi kepada PYD akan disoal berhubung pemberian markah yang tinggi

2) sesetengah Kementerian/Jabatan/Agensi mengamalkan sistem pemberian markah penilaian kurang daripada 90 bagi mengelakkan pemarkahan tersebut disoal

3) bila perkara kedua berlaku, PYD tidak dapat dinilai dengan sebaik-baiknya kerana PPP dan PPK hanya boleh memberi markah tertakluk kepada keputusan yang telah dibuat oleh Ketua Kementerian/Jabatan/Agensi.

perkara kedua ialah Pekeliling Bil. 11/2011 :-

1) maklumat yang kurang jelas dalam pekeliling yang dikeluarkan

2) pembentangan oleh pihak JPA sendiri tidak mampu menjawab soalan yang diajukan berhubung SBPA sedangkan JPA perlu lebih mengetahui serta telah mengkaji SBPA sebelum mengemukakan pekeliling tersebut

3) lampiran C(mata gaji terbaru) tidak diedarkan @ dikemukakan (dalam laman web) seolah-olah JPA hendak menyembunyikan sesuatu daripada khalayak ramai

harap perkara-perkara di atas ditekankan supaya semua PA terutamanya PPP dan PPK dibenarkan hak untuk menilai PYD dengan sebenar-benarnya mengikut kuasa yang telah diberikan.

p/s : ingatlah bahawa KPPA yang menyarankan pemarkahan kurang 90 tersebut (diakui sendiri oleh beberapa pegawai JPA)

Tanpa Nama berkata...

Cuepacs pastikan gaji jusa2 dan keatas ni diturunkan terlebih dahulu sebelum pelaksanaan sbpa....anggapkan mereka ini penyamun berlesen. Cuepacs memimpin!!!.....

Tanpa Nama berkata...

jangan ckp banyak beb..!! SANTAU..!! SANTAU..!!

Tanpa Nama berkata...

Apalah PA ni, asyik komen saja. Aku sekarang dah jusa C. Banyak batch aku adalah senior specilist yang mempunyai kepakaran dan pengalaman yang tinggi dalam rawatan pesakit, dan diorang ni dah gaji maksima UD54. Sekarang aku dah JUSA di T3 SSM, maka aku akan naik gaji Di T3 jugalah di sbpa. Aku dapat kenaikan gaji RM5500 tapi dia orang dari P1T8 skim SSM kena turun jadi P1T1 skim SBPA. Diorang semua yang umur dah rata- rata dah lebih 43 tahun. Kena bersyukurlah pasal jadi level sama dengan junior diorang yang baru setahun jagung pakar, baru umur dalam 34-35 tahun. Gaji senior 54 naik RM250 Dan junior sampai RM1800. Aku untung naik RM5500 Ini rezeki namanya. Kalau sapa yang tak setuju jangan sign, dan kekallah di SSM. Nanti tinggu 6 tahun lagi dapatlah gaji maksima P1T6. Sign sajelah semua PA, jangan banyak komplen..... Aku dah tak sabar..  

Tanpa Nama berkata...

1.apa yang korang dok merepet dan meroyan ni!
2.masa pak lah naikan gaji hangpa 35% dan 25%!hangpa dok lena je!puak-puak pro dapat 10% je!tak bising macam hangpa pun!
3.kalau nak gaji besaq!masuk u!buat masters!Phd!jadi JUSA!
4.boleh!

Tanpa Nama berkata...

lu nie gred UD, perubatan ya..!!kami nak tgk lu boleh ubat diri lu sendiri.. santau akan menyusul lu beb..!!

Tanpa Nama berkata...

kenapa kelayakan gred N17 tidak diupgradekan? ahhh...tension2

Tanpa Nama berkata...

kenapa kelayakan gred N17 tidak diupgradekan dari SPM ke STPM?...

Tanpa Nama berkata...

apa bodoh sgt..dah GRED N17 hanya memerlukan SPM utk bekerja..so, nak upgrade amendanya..nak upgrade g la balaja tinggi sikit..kalau kau ada STPM/DIPLOMA/DEGREE sekalipun, g minta post yg setara dgn kelulusan..ada faham??

Tanpa Nama berkata...

Apa-apa pun...AMAT TAK SETUJU...JUSA dan TURUS mendapat kenaikan yang TERLAMPAU!!

Kepimpinan melalui TELADAN...Apa perlunya kenaikan yang begitu drastik, dan terlebih bermewah2 nii...sedangkan GOLONGAN DI BAWAH tuu yang sebenar2nya AMAT MEMERLUKAN PEMBELAAN!!

Cuba FAHAMI dan RENUNG2kanlah....wahai para pucuk PIMPINAN dan Pegawai2 yang di atas tuu!! Buktikan lah KEIKHLASAN tetuan jika mahu RAKYAT di bawah menilai serta terus MENYOKONG tetuan dan KERAJAAN yang memerintah laa nii!!!

Wallahua'lam!

Jangan Dengki berkata...

1. SBPA ni bayar gaji ikut jawatan bukan kelulusan yg ada pada PA. Cth: N17 akan dibayar gaji taraf SPM, tak kiralah dia ada master @ PHD sekalipun. Sebab gaji hanya dibayar ikut tanggungjawab dan tahap kesukaran tugas.

2. Begitu juga gred DG41, SBPA selaraskan gaji diorg sama je tak kira la cikgu tu ada degree kejuruteraan atau akaun. Sebabnya tugas sama je dgn DG41 yg lain yg tak ada degree 'special'.

3. Kalau rasa gaji yg diterima tak setimpal dgn kelayakan akademik, aku sarankan PA memohon jawatan yg setaraf dlm kerajaan dgn kelayakan akdemik masing2. Lagipun syarat 'pelepasan dgn izin' dah dimansuhkan. Jadi PA tak perlu risau psl rekod perkhidmatan terputus.

4. Bagi pemegang sijil dari politeknik pula, diorg tak faham. Sbnrnya sijil poli diorg tu mmg sama taraf je dgn SPM. Begitu juga antara STPM dgn diploma, sama taraf. Cuma yg beza sikit, iaitu ttg kemahiran yg ada. Perbezaan ini juga berlaku antara degree (sains sosial) dgn degree profesional lain. Sekali lagi diulang, SBPA menekankn bayarn upah ikut tugas dan tanggungjwb, bukan kelayakan akademik yg dipegang. Kalau tak setuju, baca balik no.3.

5. Ni aku nak tegur sekali lagi golongan pemegang sijil poli dan diploma. Korg jgn pandang rendah dgn rakan sejawatan korg yg ada SPM & STPM. Mgkin kualiti kerja diorg lebih baik krn mereka pernah menghadiri kursus yg dibuat jabatan utk meningkatkn skil mereka dari masa ke masa. Korg 'flashback' balik masa korg ditawarkn jawatan dulu, gaji korg ditawarkan bermula di p1t3 ke atas berbanding lepasan SPM & STPM yg bermula di p1t1 bg jawatan yg sama. Syukurlah, jgn dengki... hati tak bersih tu.

Tanpa Nama berkata...

INI DAH IKUT SISTEM HINDU PUNYA AGAMA!!!!!!!!PAKAI KASTA2 PLAK DAH....NAMPAK GAYA bos JPA NI BAKYAK BRGURU KT INDIA KOT..!!tu yang dia kira pakar dalam bdang nk bagi2 kakitangan awam ni dlam kasta...HAMPEH PUNYA SKIM!!!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Bersyukurlah sebab semua dapat..memang patut ada exit policy kalu x nanti PA kerja macam haram...klu kita keje bagus apa nak takut..kecualilah keje x bagus..buat apa nak dengki orang gaji lebih yang penting gaji kita naik...dia gaji lebih sebab dia beljar tinggi ..yang kita ni belajar setakat diploma, ijazah sendiri yang xnak belajar betul..so berhentilah penyakit PHD ni..syukurlah sebab gaji kita semua akan naik...Alhamdullillah

Tanpa Nama berkata...

org atasan pun bkn pandai sngt buat kerja, bru gred 22 dah berlagak ngmpu je.. buat bende kacang pun x tahu.. baik org bwhn yg ada sijil buat kerja tp semua pandai.. kan skrg semu fleksibel semua bole buat kerja, klu stkt microsoft ofice yg simple pun x tahu, baik bg yg ada sijil n pengalaman. periksa dri sndri dlu, dlm kerja perlu berusaha, apa yg x tahu bole blaja, tp klu dh mind set bodoh sombong. smpi ke pencen lah x reti buat. x ada perubahan dri sndri.. x ksh lah org bwhn or atasan kne buat transformasi.. tp jgnlah ada org atasan yg kondem org bwahan, klu x ada org bwhn x de sapa nk wat kn kerja org2 atsn ni.. kne saling menghargai.. nasib hdup semua x sama, tp jgn sesekali menghina org lain.. tu je.. kerja krn Allah S.W.T..

«Lebih lama ‹Lebih lama   1 – 200 daripada 252   Terbaru› Baru»