SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

25 Disember 2011

CUEPACS LEGA 5 ISU BERBANGKIT SELESAI

Berita Harian
Oleh Azman Mahmood
azmanm@bharian.com.my
2011/12/24



Pertemuan dengan JPA jelas kekeliruan timbul

KUALA TERENGGANU: CUEPACS lega apabila lima isu berbangkit membabitkan hak perundingan bersama, isu penyelarasan gaji dan dasar pemisah atau exit policy dan skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) berjaya diselesaikan dalam satu perundingan dengan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) kelmarin.
Sehubungan itu, JPA akan memberi taklimat khas secara menyeluruh kepada CUEPACS, Selasa ini yang dijangka disampaikan Ketua Pengarahnya, Tan Sri Abu Bakar Abdullah di Putrajaya kepada Majlis Kongres CUEPACS dan ketiga-tiga Majlis Bersama Kebangsaan (MBK) di bawah JPA yang akan membabitkan penyertaan 140 wakil jabatan.
Presiden CUEPACS, Datuk Omar Osman, berkata pertemuan yang mengambil masa empat jam kelmarin berjalan dalam suasana mesra dan JPA memahami hasrat CUEPACS yang mewakili kepentingan 1.4 juta penjawat awam khususnya berkaitan opsyen SBPA yang sebelum ini ditetapkan sehingga 31 Disember ini.

Katanya, perjumpaan itu diadakan bagi memberi penjelasan berikutan ada beberapa kekeliruan terhadap SBPA yang berbeza maklumat serta taklimat di antara JPA dan CUEPACS kepada kakitangan awam.

Beliau berkata, pada pertemuan itu, CUEPACS gembira apabila JPA juga bersetuju membuat semakan semula terhadap 250,000 kakitangan awam dalam kumpulan gred 17 yang tidak berubah.

“CUEPACS dengan JPA tidak ada perbalahan cuma kita kesal kerana ketika proses menyediakan SBPA, CUEPACS tidak dijemput bersama untuk memberi pandangan.
“Namun, kita lega semuanya dapat diselesaikan dengan baik termasuk semakan segera kakitangan awam kumpulan gred 17 seperti di Jabatan Kastam Diraja Malaysia (KDRM), Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Jabatan Imigresen membabitkan pembantu tadbir dan perkeranian yang gred mereka tidak berubah,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas Persidangan Perwakilan Tri Tahunan ke-24 Kesatuan Kebangsaan Kakitangan Pihak Berkuasa Tempatan (ANULAE) Semenanjung Malaysia yang dirasmikan Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan negeri, Datuk Abdul Rahin Mohd Said di sini, semalam.

Omar berkata, taklimat Abu Bakar itu dijangka menyelesaikan segala kekusutan yang berbangkit sebelum ini dan diharap ketua jabatan tidak menekan kakitangannya supaya menandatangani segera borang opsyen SPBA.

Bagaimanapun, beliau mengulangi pendirian CUEPACS menolak sebarang pengambilan orang luar yang bukan dalam perkhidmatan awam berkhidmat dalam sektor berkenaan.

“Kita tetap membantah polisi ini kerana kita hanya mahu orang dalam perkhidmatan awam saja mengisi jawatan tertinggi dalam sektor awam,” katanya.

311 ulasan:

1 – 200 daripada 311   Terbaru›   Baru»
Tanpa Nama berkata...

SEPATUTNYA

J17(SPM) = J4-1
J22(SPM) = J4-2
J26(SPM) = J4-3

J17 (POLI) = JA3-1
J22/26 (POLI) =JA3-2

Tanpa Nama berkata...

SAYA PUN NAK MEMBERI KOMEN JUGA..
APABILA DATO OMAR BERJUMPA DENGAN PM..OK PM KATA JUMPA JPA DAN BERBINCANG..PERLU DIINGAT SBPA TELAH DIBENTANGKAN KEPADA PM DAN SETUJUUUU...
SEKARANG PM KATA JUMPA JPA..(MAKSUDNYA PM TAK MAU UBAH DAH DASAR TU, LAIN PERKATAAN PM DAH SETUJU DASAR YG TELAH BENTANGKAN, CUMA NAK JAGA HATI PA...MAKA SILA JUMPA JPA DOK DAN BINCANG).PERSOALANNYA JPA SIAPA? TENTU GOMEN BAWAH PM..SIAPA YG KENA BUAT KEPUTUSAN.TAK KAN LAH PM DAH SETUJU TIBA2 JPA PANDAI2 NAK UBAH PULA DASAR NI..PM KAN MERANGKAP MENTERI KEWANGAN JADI JPA HANYA MEMPERBAIKI BAHAGIAN TAK BERSANGKUTAN DGN WANG SAJA....akhir dah selesai pun 5 perkara yg telah dinyatakan.......

Yang paling utama kita bersyukur ada kenaikan..biasala cupek minta bonus dua bulan dapat sebulan( campur bantuan hari raya) sekarang minta naik gaji dah dapat pun walau pun sedikit campur dgn KGT kira okla la...bersyukur dengan apa yg ada... kalau nak kaya bisnesla sendiri... baru cepat kaya...kerja dgn gomen orang lain pun tau makan gaji.. mana boleh kaya tapi susah pun tidak kaya pun tidak (selesa) cuma kita sendiri yg buat bagi jadi tak selesa.. Contohnya ukur baju di badan sendiri bukan ukur baju badan orang lain...renung2 kanlah...........

KESIMPULAN SBPA ADALAH LEBIH BAIK DRPD SSM...MANA KERAJAAN NAK TINDAS DAN ANIAYA PA TETAPI PA SENDIRI YG ANIAYA DIRI SENDIRI....

PPJ berkata...

CADANGAN UTK JPA TUKAR NAMA JURUTEKNIK JA3-1 KE PEMBANTU PENOLONG JURUTERA SUPAYA DAPAT MEMBEZAKAN JURUTEKNIK LULUSAN SPM

Tanpa Nama berkata...

J22/26 BERSIJIL POLI DAH KATEGORI SENIOR TAPI DILETAKKAN SEBARIS DGN J17 (SPM) DLM SBPA JA3-1. HMM BUAT PENAT JER MASUK POLI NGAJI 2 TAHUN LEBIH...

Tanpa Nama berkata...

APA-APA PUN GAJI DAH NAIK..APA KATA PAKAT PI TEMPAHLA EXORA BOLD BARU.. LAGI BEST LAGI POWER....BARU ADA UMMP............HANYA YG SEWAKTU DENGAN RM....

Tanpa Nama berkata...

J22/26 BERSIJIL POLI DAH KATEGORI SENIOR TAPI DILETAKKAN SEBARIS DGN J17 (SPM) DLM SBPA JA3-1. HMM BUAT PENAT JER MASUK POLI NGAJI 2 TAHUN LEBIH...

____________________
SAUDARA FIKIR POSITIFLA... ILMU NILAINYA TINGGI....

Tanpa Nama berkata...

kerajaan perlu melihat gred 22,26, 27, 32 dan 36 sama supaya kenaikan gred dibawah gred-gred berkenaan tidak menjejaskan chain of command di jabatan masing-masing, gred-gred senior seperti 22,26,27,32,36 tidak boleh dipintas dari segi kekananannya dan kuasa penyeliaan berbanding gred di bawah gred-gred berkenaan.

saya bersetuju dengan penambahbaikan gred 17 terutama n17 yang terpinggir dalam sbpa, cuma dari kekananan dan kuasa penyeliaan gred penyelia hendaklah tidak terjejas, pasal gaji, tak kisahlah, kira ok saja, tapi dari segi kekananan dan kuasa penyeliaan perlu dititikberatkan supaya tidak menjejaskan chain of command atau rantaian arahan yang kalau terjejas akan mendatangkan masalah dari segi operasi.

kasim.

Tanpa Nama berkata...

Saya tambah cadangan tanpa nama tu,

J17(SPM) = J4-1 kekal nama juruteknik
J22(SPM) = J4-2 kekal nama juruteknik
J26(SPM) = J4-3 kekal nama juruteknik


J17 (POLI) = JA3-1 pembantu pen. jurutera
J22/26 (POLI) =JA3-2 pembantu pen. jurutera kanan

Tanpa Nama berkata...

tanpa nama Ahad, Disember 25, 2011 2:24:00 AM, sebagaimana yang saya nyatakan, gred 17 tidak boleh sama grednya dengan gred 22,26,27,32,36 supaya chain of command tidak terjejas, kalau yang diselia sama pangkat dengan penyelia macam mana nak buat arahan? perkara ini perlu jelas, jangan terlalu gopoh dalam sesuatu perkara hingga akhirnya mendatangkan kesan yang buruk dalam operasi jabatan. Saya bersetuju dengan kenaikan manfaat untuk gred 17, tapi pada masa yang sama, senioriti gred 22,26,32,36 perlu dikekalkan dan hendaklah tidak sebaris dengan gred 17, tetapi perlu ada kenaikan berdasarkan kekananan pangkatnya yang sebelum ini.

kasim.

Tanpa Nama berkata...

sokong kenyataan tanpa nama Ahad, Disember 25, 2011 2:26:00 AM, cadangan itu adalah munasabah dan praktikal kerana kekananan pangkat tidak akan terjejas dengan kenaikan baru ini, itu perlu dikaji dengan serius oleh pihak jpa supaya chain of command di jabatan tidak terjejas dan mendatangkan masalah dalam operasi jabatan.

kasim.

Tanpa Nama berkata...

pihak jpa dan ceupacs sendiri perlu meneliti berkenaan kekananan pangkat dalam dalam ssm untuk diaplikasikan dalam sbpa, jangan gred 17 (gred diselia) sudah sama pangkat dengan 22,26 dan 27, (gred penyelia) kalau begitu macam mana nak buat arahan? chain of command atau rantaian arahan akan terjejas, kena kaji betul-betul dan adakan skim yang berbeza antara gred yang diselia dengan gred penyelia. begitu juga dengan hal gred 32 dan 36, perlu dinilai sama kalau gred 22,26, dan 27 naik, apa yang penting disini adalah rantaian arahan, itu yang utama, kalau yang diselia dengan penyelia mempunyai pangkat yang sama, siapa nak beri arahan dan siapa nak terima arahan? ini perlu dikaji dengan mendalam supaya operasi jabatan tidak terjejas dan setiap kerja dapat dijalankan dengan baik.

kasim.

Tanpa Nama berkata...

wayanggggg

Tanpa Nama berkata...

cadangan tanpa nama Ahad, Disember 25, 2011 2:26:00 AM adalah munasabah kerana dalam skim 22 dan 26 sekarang ini pun, kelayakkan pun spm sama dengan 17, cuma dari segi kekananan dari segi pangkat di sebabkan bidang tugas yang lebih luas.

sekiranya gred 17 naik ke tangga yang tertentu, maka gred 22 dan 26 pun kena naik lebih dari kenaikan gred 17, misalnya gred 17 naik gred 27, maka gred 22 perlu naik lebih dari gred 27, gred 26 perlu naik lebih dari itu lagi, maka gred 27 semasa pula perlu naik lebih dari kenaikan gred 26, begitu juga dengan gred 32 sekiranya sudah sama dengan gred 27, maka gred 32 perlu naik, gred 36 pun sama kena naik gred juga, ini penting supaya kekananan dalam penyeliaan tidak terjejas, jangan sampai penyelia dan diselia pangkat sama dan berlaku masalah chain of command atau rantaian arahan hinggakan yang diselia merasakan dirinya sama pangkat atau lebih pangkat dan tidak mahu dengar arahan penyelia, nak buat sesuatu perlu kajian yang teliti, jangan hentam keromo saja, akhirnya operasi jabatan caca marba, kerja banyak terbengkalai, perkhidmatan makin buruk dan kerajaan akan dimaki hamun oleh masyarakat, oleh itu saya setuju supaya gred yang diselia dan gred penyelia tidak disekalikan dalam sbpa, asingkan gred yang diselia dan gred penyelia supaya rantaian arahan mudah dilaksanakan demi melicinkan operasi jabatan.

Tanpa Nama berkata...

Isu utama ialah kenaikan gaji yg tidak adil... tiada penjelasan berkaitan pun... cuepacs kena main...

Tanpa Nama berkata...

cuepacs - sila beri ulasan berkaitan 5 isu berbangkit tersebut yg dikatakan selesai.

Tanpa Nama berkata...

tanpa nama Ahad, Disember 25, 2011 2:45:00 AM, pasal isu kenaikan gaji pun kena teliti juga, kenaikan melampau kumpulan P&P, jusa dan turus perlu dikaji semula, jangan gred bawahan dapat kenaikan 7-13% sedangkan kumpulan P&P, jusa dan turus naik lebih dari 20-100%, itu telah mengundang ketidak adilan, gred yang dah besar itu gaji dah tinggi, kalau peratusan kenaikan tinggi, maka kenaikan dari segi RM pun tinggi juga sedangkan gred rendah kalau kenaikan rendah maka dari segi RM pun rendah jugalah.

contohnya gred jusa gaji RM 5000.00 naik 50% maka kenaikan sebanyak RM 2500, tetapi pemandu bergaji RM 750.00 kenaikan 7% maka kenaikan hanyalah RM 52.50, terlalu berbeza jurang kenaikkannya.

Kalau nak pertikaikan kenaikan gaji masa tahun 2007 dimana kumpulan pegawai atasan P&P dan keatas naik hanya 10% sedangkan kumpulan bawahan naik sampai 35%, itu dari segi % sahaja, tapi dari segi RM kumpulan atasan yang naik 10% lagi banyak kenaikannya.

contohnya P&P gaji RM 3000.00 naik 10% sudah kenaikan RM 300.00 sedangkan pemandu gaji RM 750.00 naik 35% baru kenaikan RM 262.50, beza kenaikan P&P yang naik 10% adalah lebih tinggi dari pemandu yang naik 35% adalah sebanyak RM 37.50 kumplan P&P yang naik lebih tinggi dari pemandu.

sebab itulah saya nyatakan jangan lihat dari segi peratusnya saja, lihat dari segi RM. pegawai-pegawai atasan ada ijazah, sarjana dan ph.d, jangan lemah pemikiran berbanding kami yang spm dan diploma ini saja.

kasim.

Tanpa Nama berkata...

pembantu kemahiran gred h 4-1 kenaikan lebih tinggi dari gred kanan h 4-3...gaji mati h 4-1.. ssm p3 rm 18++ , sbpa gaji mati rm 2805..bila tolak gaji mati ssm dengan sbpa...kenaikan rm 1000..
bagi yang kanan pula h 4-3 gaji mati ssm p1 rm 2555.++ sbpa 3140..kenaikan rm 585...kami bukan tolak sbpa,tapi perkiraan gaji yang tak betul..itu kami bantah

Tanpa Nama berkata...

perlaksanaan kajian semula dan penambahbaikan sbpa perlu lebih telus, janganlah pihak yang membuat dasar buat dasar untuk bukan saja penuhkan kocek masing-masing, malahan hingga ambil karung untuk kaut segala manfaat dalam sbpa sedangkan penjawat awam pangkat rendah hanya diberikan sisa-sisa sebagai gula-gula, sebagai pegawai atasan, kenalah fikir dengan jelas dan telus sesuai dengan pangkat dan kelayakan akademik, jangan berfikir seperti orang tidak bersekolah dengan melahap semua manfaat dalam sbpa dan hanya beri sisa kepada penjawat awam sebagai gula-gula, maka tak sesuai benar kelayakan dan pangkat kamu semua berbanding dengan sikap dan kelakuan kamu semua. ada akal berfikirlah, lainlah kalau orang tak berotak dan tak berakal, tahulah tak reti fikir, ijazah berjela itu tak guna kalau tak reti fikir halal haram dan dosa pahala. renungkanlah.

kasim.

Tanpa Nama berkata...

sokong tanpa nama Ahad, Disember 25, 2011 3:00:00 AM, pihak jpa perlu kira dengan betul kenaikan gaji gred kanan seperti gred 22,26,27,32,dan 36, pasal gred 41 dan ke atas itu dah naik melambung dah, tapi kena kaji balik apahal melambung tak tentu pasal lebih dari 20% malahan hingga 100%.

pegawai yang ada ijazah buat dasar takkan tak reti nak kira kot, takkan matematik pun gagal dalam periksa? kena kira betul-betul, keadilan itu penting, jangan keterlaluan sangat, ingat dosa pahala dan halal haram, hidup di dunia ini kalau setinggi mana pun pangkatnya, kalau jadi penindas dan membuat dasar untuk ainaya orang, nanti di akhirat kelak maka jawablah anda semua, dan bersedialah dengan azab yang pedih sebagaimana dijanjikan oleh Allah pada orang yang zalim seperti ini.

janganlah mentang-mentang ada kuasa untuk buat dasar maka dengan suka hati buat dasar untuk kenyangkan perut sendiri, tak puas dengan itu penuhkan kocek tapi hak orang lain dirampas dan diaianaya, ingat di manakan akal fikiran kalau sikap dan kelakuan itu buruk? maka orang sebegini adalah jauh lebih hina dan keji dari binatang. fikirkanlah.

Tanpa Nama berkata...

pihak jpa dan pemerintah sendiri, bila nak buat dasar itu janganlah menindas golongan bawahan dan kenyangkan golongan atasan saja, itu tidak adil dan kelakuan itu adalah hina dan keji.

orang-orang yang jadi pegawai atasan yang ada ijazah, sarjana, ph.d kalau tak tahu menilai baik buruk dan halal haram serta dosa pahala, apa nilai ijazah, sarjana dan ph.d kamu semua? apakah ia setaraf sampah saja? bertindaklah seperti orang berakal dan berilmu, jangan bertindak seperti orang tidak berakhlak dan tak berpelajaran dengan menjadi penindas dan perampas hak orang lain.

kajian sbpa perlu melihat kenaikan gaji yang lebih adil, kenaikan pangkat yang dibuat hendaklah melihat kepada senioriti gred di mana gred penyelia hendaklah lebih tinggi dari gred yang diselia, jangan tiba-tiba yang diselia pangkatnya lebih tinggi dari penyelia, macam mana nak buat arahan, macam mana nak laksanakan tugas? bila kerajaan dimaki hamun oleh masyarakat disebabkan chain of command atau rantaian arahan telah terjejas hingga perlaksanaan tugasan menjadi caca marba dan keliru siapa yang hendak bertanggungjawab? perkara ini perlu diperincikan dengan lebih jelas dan penilaian perlu dibuat berdasarkan hakikat yang berlaku di jabatan, jangan main pakai hentam hingga akhirnya merosakkan chain of command atau rantaian arahan dan semua tugas terbengkalai akibat arahan menjadi caca marba di mana yang diselia lebih tinggi pangkat dari penyelia, maka akhirnya kerajaan akan dimaki hamun, baru nak terhegeh-hegeh nak betulkan itu dan ini maka dasar itu sebenarnya gagal dan kegagalan itu disebabkan oleh pihak yang tak reti menilai dan tak tahu buat dasar tapi berlagak sombong dan angkuh nak tunjuk pandai walaupun dirinya pandir. buatlah kajian mendalam dan buatlah dasar yang mendatangkan manfaat pada penjawat awam dan memudahkan sistem kerja.

kasim.

Tanpa Nama berkata...

bodoh..... semua kabur...mcmana nak sain sbpa... gaji x tau, pekeliling kabur..5 perkara yang cuepecs bincang pun x tau...apa semua ni kabur....

Tanpa Nama berkata...

sbpa memang adil...cuba korang kira gaji purata setahun..setiap kakitangan yg senior akan melebihi junior..cuba kira..jgn nk kutuk jpa..kira start jan-dis 2012

Tanpa Nama berkata...

sebab itulah saya nyatakan jangan lihat dari segi peratusnya saja, lihat dari segi RM. pegawai-pegawai atasan ada ijazah, sarjana dan ph.d, jangan lemah pemikiran berbanding kami yang spm dan diploma ini saja-kassim.


1.spm=ijazah,masters,Phd???????
2.lepas ni jangan suruh anak-anak anda ngaji sampai universiti ,ngaji sampai spm saja no.
3.sbpa tu dah elok,cuma atasi masalah kekananan senior dan junior je.Begitu juga kenaikan JUSA yang terlampau tinggi.

Tanpa Nama berkata...

buat macamana pun memang SBPA akan diteruskan. mulai 1.1.2012 kita akan memasuki sistem penilaian berdasarkan prestasi. Ini telah diamalkan di negara maju, di mana setiap staf diberikan KPI. Saya pernah kerja di UK, misalnya, utk kenaikan pangkat, pencapaian KPI dilihat dulu, kemudian baru dilihat seniority. Kadang-kadang, senior kata mereka berpengalaman dan boleh melakukan kerja yg lebih baik, tetapi majoriti adalah sebaliknya.

Selepas ini, senario memang berbeza. Kalau asyik main facebook dan melahu di pejabat, akan dinasihatkan bersara. Bukan mcm dulu lagi. Apatah lagi kalau sering lesap dari pejabat. Pandai-pandailah cari kerja utk dibuat. Man-hours dan buku log akan sentiasa disemak oleh bos. Kalau kena buang, bukan masalah kenaikan gaji, tetapi masalah tiada gaji yg akan dihadapi.

Tanpa Nama berkata...

Kalau nak pertikaikan kenaikan gaji masa tahun 2007 dimana kumpulan pegawai atasan P&P dan keatas naik hanya 10% sedangkan kumpulan bawahan naik sampai 35%, itu dari segi % sahaja, tapi dari segi RM kumpulan atasan yang naik 10% lagi banyak kenaikannya.

contohnya P&P gaji RM 3000.00 naik 10% sudah kenaikan RM 300.00 sedangkan pemandu gaji RM 750.00 naik 35% baru kenaikan RM 262.50, beza kenaikan P&P yang naik 10% adalah lebih tinggi dari pemandu yang naik 35% adalah sebanyak RM 37.50 kumplan P&P yang naik lebih tinggi dari pemandu.

sebab itulah saya nyatakan jangan lihat dari segi peratusnya saja, lihat dari segi RM. pegawai-pegawai atasan ada ijazah, sarjana dan ph.d, jangan lemah pemikiran berbanding kami yang spm dan diploma ini saja.

kasim.
---------------------------------
Saudara Kasim jangan hanya nampak kumpulan PnP yang bergaji RM 5000. Bukan semua kumpulan P n P bergaji sebanyak itu ketika pelarasan 2007. Apa yang menyedihkan adalah kami di kalangan kumpulan sokongan yang baru naik ke kumpulan berkenaan yang rata-rata bergaji dalam lingkungan RM 2500.Rata-rata daripada kami ketika itu telah berkhidmat lebih 10 tahun dan ada yang menjangkau 20 tahun. Bayangkan betapa sedih dan terpinggirnya suara kami ketika itu. Ada Cuepac nak bela....menangis merataplah sorang2. Sebabnya Cuepac diterajui oleh kumpulan sokongan. Yang tersenyum lebar masa tu kalangan kumpulan gred 32 hingga 40 yang sememangnya gajinya agak tinggi...

Anak kelantan berkata...

Tanpanama, muu sedap komen macamtu, sebab mu naik 500 ringit, aku hanya 50 ringgit bahlolll - banyak kritikan,
tunggu orang buat dah lah, cupacs buk nak pelihara awak sorang, ramai lagi gred 17,22,26 yang tertinggal

Tanpa Nama berkata...

Apabenda yang leganya CUEPACS....nampaknya dah kena main dengan JPA...tengoklah nanti

Tanpa Nama berkata...

Tanpanama, muu sedap komen macamtu, sebab mu naik 500 ringit, aku hanya 50 ringgit bahlolll - banyak kritikan,
tunggu orang buat dah lah, cupacs buk nak pelihara awak sorang, ramai lagi gred 17,22,26 yang tertinggal
.....................................
Patut pun naik RM 50. Tidak beradab...sopanlah bila menulis..ingat bahasa mencermin keimanan anda.

Tanpa Nama berkata...

tahniah PTD di JPA kerana berjaya menjinakkan omar kupeks...SBPA diteruskan

Tanpa Nama berkata...

Akhirnya si omar dan kuncu-kuncunya dapat dijinakkan oleh JPA yang dianggotai oleh PTD...cakap berdegar-degar rupa-rupanya hampeh....

Tanpa Nama berkata...

Jgn d prbodohkaan leh JPA tuu..nnti lain yg d stuju lainn plak yg d buatnyaa...PM ckapp 7% - 13% itupun tak reti2 nak kira dann fahamm...apa yg diprknalkann dlm dasar nya gimana nak cara mnyinkir pkrjaa PA..Presiden Cupek jgn lekaa dgn sandiwara JPA tuu..JPA bnyak mslihatt!!..

Tanpa Nama berkata...

Salam, pada mata kasar perbincangan JPA dan CEUPACS nampaknya sekadar perbincangan biasa jer. Tak lbh dr borak2 kosong. Yg muktamadnya mcmana? Apa kptsn sebenarnya? PA jd confius.

Kaji... kaji... kaji... tp kptsn tkda.... Jgn nk sedapkan atie jer..

Buat satu kptsn drastik kepada semua PA Gred 17 dr pelbagai jbtn cth KDRM, JPJ, JPPH, GUNASAMA, KDN dan seangkatan dgn nya.

Peratus paling tggi dlm PA ialah Gred 17. Depa penentu kerajaan. SO renung2kanlah... Beri mereka yg terbaik...

Datuk Omar, pls jgn terima jer bulat2 usul JPA... teliti kan dulu.. takut2 ada udang di sebalik batu especially utk gred 17.

Kita org masih kabur lagi dgn SBPA

SMR

Tanpa Nama berkata...

dari segi bahsa tu memang patut naik RM50. Kena la dengan blajar takat mana dulu.

Tanpa Nama berkata...

apa apahal pun kami dari sokongan 2 paling tertindas dan dianaktirikan, tidak mengapa kawan kawan ku, PRU 13 nanti kita sama2 tengok

Tanpa Nama berkata...

Tanpa nama berkata

SEPATUTNYA

J17(SPM) = J4-1
J22(SPM) = J4-2
J26(SPM) = J4-3

J17 (POLI) = JA3-1
J22/26 (POLI) =JA3-2

Aku setuju yang ini...contoh aku sendirilah. Aku masuk kerja tahun 1981 (guna sijil poli), si Ahmad(bukan nama sebenar)masuk tahun yang sama guna SRP sebagai juruteknik rendah . Kemudian si post si Ahmad diserap ke gred 17. Tahun 2006 aku naik gred J22 hakiki (setelah 25 tahun berkhidmat dan 4 kali interview dan lulus exam). 2-3 tahun yang lalu PM umum gred KUP untuk yang sudah 15 tahun...jadi si Ahmad pun dapat KUP gred j22. 2011 aku dah 2 tahun gaji dinding, si ahmad ada lagi setahun nak dinding. tup..tup dalam sbpa, gaji aku sama dengan si Ahmad.

Masuk tahun yg sama :
Aku guna sijil poli
Si Ahmad guna SRP
SBPA gaji sama dua-duanya

Bab Kerja : tentulah aku lebih sebab Gred Kanan Hakiki. Gred KUP ni biasalah mereka akan cakap " Aaah ngko lah buat, aku cuma KUP aje". Rata PA yang KUP ni rasa mereka masih di gred 17 walhal gaji sapu gred 22....Bos..Bos pun sama, tak nampak yang gred KUP ni sama segala benda dengan gred Hakiki...asyik tala kerja kat gred hakiki saja.

Tanpa Nama berkata...

G17-GA3-1
G22-GA3-2
G26-GA3-3
Harap Cuepacs tengok2 dan selesaikan..

Tanpa Nama berkata...

yang sebenarnya JPA memang tak Adil pada semua kategori, mereka JUSA JUSA(LANUN LANUN) perangai macam KHIR TOYOL juga nak membolot dan menyapu semua hak kita JUSA JUSA ni sengaja nak suruh kita pangkah ... di PRU13 nanti.

Tanpa Nama berkata...

apa yg ko org lorat sangat. Dah malas belajar masa sekolah dulu, terimalah gaji rendah..yg 41 ke atas masasekolah dulu mneleaah pelajaran bagai nak mampos, ko org joli sana joli sini dahlah bodoh pemalas pulak tu, nak gaji naik, kepala bapak ko

Tanpa Nama berkata...

harap ada berita gembira utk gred 17

Gud luck cupacs...

Tanpa Nama berkata...

apa yg ko org lorat sangat. Dah malas belajar masa sekolah dulu, terimalah gaji rendah..yg 41 ke atas masasekolah dulu mneleaah pelajaran bagai nak mampos, ko org joli sana joli sini dahlah bodoh pemalas pulak tu, nak gaji naik, kepala bapak ko

Ahad, Disember 25, 2011 9:53:00 AM
-------------------------------------
apa kau igt kau je je ada diploma ijazah...skrg ni gred bwh pun dah ada diploma n ijazah.cuma nasib xmenyebelahi mereka utk dinaikkn pgkt.Otak TAIK!!!

Tanpa Nama berkata...

Menteri n Premier, ko org rangka bagi2 sama ko org, duit negara tu. Ambil hati masing2 tak pencen supaya 2-2 setuju tambah2 lagi pencen yg ada. Takut nak pencen takut mati tapi mati juga bila time.
Muka hitam nnti bila mati atas meja meeting. Tu la x nk pencen2 buat amal. Cuba fikir cara ikhlas tak cukup2 ke gaji n elaun bukan ada t/jawab bila dh tua.Mcm le dunia musnah kalau ko org pencen.Allah tahu la bagi ganti org yang boleh urus.

Tanpa Nama berkata...

TAHNIAH PTD DI JPA YANG BEJUANG UNTUK SEMUA KAKITANGAN AWAM

Tanpa Nama berkata...

Minta kaji gred 22 hakiki dan kup. Kedua-duanya diletak dalam sebaris yang sama tetapi berbeza tanggungjawab. Hakiki kena jadi penyella manakala kup menjalankan tugas gred 17. Ini adalah lebih ketara apabila kedua-duanya memakai uniform untuk menjalankan tugas harian, yang mana penyelia dan yang mana diselia.
Tolong kaji elaun penyelia (skim guru) agar boleh diberi kepada 22 hakiki. Juga perbezaan pangkat untuk yang beruniform.

Tanpa Nama berkata...

ha..ha..kasim tu 22 jer....tp dia nak mintak gaji jusa...bleh jalan da...kasim...kasim...cakap pandai hampeh....aku x tahulah tempat keje macamana...dok ngulor jer..

Tanpa Nama berkata...

Kenapa orang akan jadikan isu 32 gaji dah banyak.. cubalah kaji balik.. bila dia naik 32 ... mesti dia kena kerja at least 7 tahun baru lah nak dapat 32 tu kan.. so janganlah jadikan isu 32 gaji dah tinggi.. tah tah nak dapat 32 tu pun selepas 15 tahun.. mintak sangat terbuka semua orang dalam hal ni.. pastu ditangga 32 berapa lama lak nak naik pangkat.. skim saya selepas 10 tahun.. tak banyak post.. seluruh malaysia 38 ade cuma 8 jer.. kesian tak... ramai yang dah ada degree .. tapi bila pergi interview jwtn degree.. interviewer cakap lak.. tuan/puan dah ada kerja.. jadi kita bagi pada mereka yang mencari kerja... kalau orang suruh pergi tambah kan ilmu ramai yang dah pergi .. dgn expenses sendiri atas kehendak dan kemajuan kerjaya.. kesimpulannya janganlah cemburu kepada mereka di tangga 32..

Tanpa Nama berkata...

Kenapa orang akan jadikan isu 32 gaji dah banyak.. cubalah kaji balik.. bila dia naik 32 ... mesti dia kena kerja at least 7 tahun baru lah nak dapat 32 tu kan.. so janganlah jadikan isu 32 gaji dah tinggi.. tah tah nak dapat 32 tu pun selepas 15 tahun.. mintak sangat terbuka semua orang dalam hal ni.. pastu ditangga 32 berapa lama lak nak naik pangkat.. skim saya selepas 10 tahun.. tak banyak post.. seluruh malaysia 38 ade cuma 8 jer.. kesian tak... ramai yang dah ada degree .. tapi bila pergi interview jwtn degree.. interviewer cakap lak.. tuan/puan dah ada kerja.. jadi kita bagi pada mereka yang mencari kerja... kalau orang suruh pergi tambah kan ilmu ramai yang dah pergi .. dgn expenses sendiri atas kehendak dan kemajuan kerjaya.. kesimpulannya janganlah cemburu kepada mereka di tangga 32..

Tanpa Nama berkata...

salam,
wah3 sedap je kata gaji 41 melambung. gaji 32 pun lagi besar dari 41 ceh!

mmg 41 sentiasa teraniaya. gaji bukan nak sama dengan diploma tapi dah memang sama pun.

Tanpa Nama berkata...

aku tau la nak dapat gred 32 tu lambat. tapi ko abis dulu diploma aku terhempas pulas nak abihkan degree ko ingat senang. ko dah keje dulu aku duk makan duit ptptn lagi bangang.

cuepacs mmg duk bela geng bawah2 je. geng 41 kononnya dah kaya.ceh. sume sama je.

Tanpa Nama berkata...

Pemindahan Gaji JUSA C

>>>>SSM>>>>>>SBPA>>>>Kenaikan
T1 6595.99 12000.00 5404.01(81%)

T2 7236.46 12645.00 5408.54(75%)

T3 7939.12 13345.00 5405.88(68%)

T4 8710.01 14115.00 5404.99(62%)

T5 9480.90 14885.00 5404.10(60%)

Ini adalah sifir pemindahan gaji SSM ke SBPA bagi JUSA C. Kenaikan gaji mereka antara 60% - 81%. Sumber daripada rakan saya di bahagian gaji. PA yang lain apa komen anda.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa nama berkata

SEPATUTNYA

J17(SPM) = J4-1
J22(SPM) = J4-2
J26(SPM) = J4-3

J17 (POLI) = JA3-1
J22/26 (POLI) =JA3-2

Aku setuju yang ini...contoh aku sendirilah. Aku masuk kerja tahun 1981 (guna sijil poli), si Ahmad(bukan nama sebenar)masuk tahun yang sama guna SRP sebagai juruteknik rendah . Kemudian si post si Ahmad diserap ke gred 17. Tahun 2006 aku naik gred J22 hakiki (setelah 25 tahun berkhidmat dan 4 kali interview dan lulus exam). 2-3 tahun yang lalu PM umum gred KUP untuk yang sudah 15 tahun...jadi si Ahmad pun dapat KUP gred j22. 2011 aku dah 2 tahun gaji dinding, si ahmad ada lagi setahun nak dinding. tup..tup dalam sbpa, gaji aku sama dengan si Ahmad.

Masuk tahun yg sama :
Aku guna sijil poli
Si Ahmad guna SRP
SBPA gaji sama dua-duanya

Bab Kerja : tentulah aku lebih sebab Gred Kanan Hakiki. Gred KUP ni biasalah mereka akan cakap " Aaah ngko lah buat, aku cuma KUP aje". Rata PA yang KUP ni rasa mereka masih di gred 17 walhal gaji sapu gred 22....Bos..Bos pun sama, tak nampak yang gred KUP ni sama segala benda dengan gred Hakiki...asyik tala kerja kat gred hakiki saja.

Ahad, Disember 25, 2011 9:37:00 AM
......................................................................

bodoh..jgn dengi dgn rezeki orang...pas ni skim j da xamik orang yang ada spm je...kene de sijil poli bru bole masuk skim J...sok2 anak ko bodo ade spm je baru ko taw

Tanpa Nama berkata...

apaka bodoh skim SBPA bangang ni...ada ka patut gaji saya yang dah keje 5 tahun ni sama dengan gaji staff junior 4 tahun keje....apa ke bngang...saya sain je kalo tak, tak merasa lah anjakan gaji....pelik din ajaib di bolehland ni mcm2 ada!!!!

Tanpa Nama berkata...

tanpa nama Ahad, Disember 25, 2011 6:36:00 AM, anda jelas tidak memahami peraturan, dalam perkhidmatan awam gaji ditentukan oleh kelayakan skim, kalau ada ijazah, ph.d dan sebagainya pun, kalau jawatan itu rendah, maka gajinya pun rendahlah berdasarkan tugas yang dilaksanakan. kalau sudah kelayakan skim spm, kalau ada diploma, ijazah, sarjana atau ph.d, kena ikut gaji kelayakan spmlah, kalau gaji berbeza kerana kelayakan akademik sedangkan bebanan kerja sama, itu keadilan jadah apa? kamu ni ada otak ke sampai tak boleh berfikir dengan rasional? sedarlah diri sama.

beginilah jenis manusia yang tak tahu peraturan perkhidmatan awam, tapi nak berlagak pandai, sedangkan dirinya bengong tak tahu apa-apa. itulah saya nasihat orang sebegini, belajar dulu berkenaan perkhidmatan awam, jangan sibuk nak menuduh itu dan ini saja.

kasim.

Tanpa Nama berkata...

tanpa nama Ahad, Disember 25, 2011 7:43:00 AM, kamu ni nak pertikai pun kamu tak ada maklumat yang sahih, kamu patut tahu kamu gaji RM 2500.00, sedangkan pemandu, pra, tukang kebun dan lain-lain pangkat rendah lebih rendah gajinya dari kamu bila di P1T1. lihat contoh ini:

ptd gaji RM 2500.00 naik 10% bermakna kenaikan RM 250.00

pemandu gaji RM 700.00 naik 35%, kenaikan hanya RM 245.00

kenaikan gaji ptd lebih tinggi RM 5.00 berbanding gaji pemandu.

ini bermakna kumpulan P&P walaupun kenaikan dalam % adalah rendah, tapi dari segi RM adalah tinggi. kamu nak berdengki pun agak-agaklah, janganlah hingga jadi pemutar belit.

kasim.

Tanpa Nama berkata...

tanpa nama Disember 25, 2011 6:36:00 AM, sebenarnya gaji pemandu sebelum ini adalah lebih rendah dari Rm 700.00, selepas kenaikan 35% barulah jadi RM 700.00 ini bermakna sebelum ini gaji pemandu hanyalah RM 600 lebih saja. kamu lihatlah gaji ptd yang mencecah RM 2000.00 lebih itu dan nilailah dengan gaji pemandu.

kasim.

Tanpa Nama berkata...

tanpa nama Ahad, Disember 25, 2011 10:48:00 AM, kamu jangan asyik nak menuduh saya itu dan ini saja, saya bentangkan kebenaran dalam perkhidmatan awam yang perli diambil berat oleh jpa bila buat dasar.

dasar yang merosakkan chain of command akan menyebabkan caca marba dalam operasi jabatan, bila chain of command telah rosak, arahan jadi caca marba, kerja tak jalan dengan sebetulnya, akhirnya imej jabatan jadi buruk dan kerajaan akan dimaki hamun oleh masyarakat. oleh itu bila gred kakitangan diselia dinaikkan hingga melebihi gred kakitangan penyelia maka ini akan merosakkan chain of command atau rantaian arahan, kerana macam mana penyelia jadi orang bawahan nak beri arahan kepada orang yang diselia yang lebih tinggi pangkatnya?

oleh itu saya menasihatkan supaya apabila gred kakitangan yang diselia naik, maka gred kakitangan penyelia juga kena naik jugalah supaya chain of command atau rantaian arahan tidak terganggu.

kamu mungkin jenis manusia tak berfikiran walaupun berpelajaran tinggi, sekadar ada ijazah berjela-jela tapi tak reti fikir tak guna juga.

kasim.

Tanpa Nama berkata...

kamu ini dengki tak bertempat, skim 32 adalah kakitangan yang dinaikkan pangkat berbanding skim 41 adalah orang baru kerja. tentulah ada bezanya dan gaji 32 lebih tinggi dari 41 pada mula saja.

macam skim 27, gaji mulanya lebih rendah dari gred 22 dan 26, tak pula orang gred 27 merungut itu dan ini, sebabnya mereka ini faham akan tugas.

ada juga pegawai atasan yang tak reti hal pentadbiran, tapi sibuk nak pertikaikan itu dan ini, ijazah yang berjela itu kalau jenis tak reti fikir lebih baik ko bakar sajalah.

kasim.

Tanpa Nama berkata...

tanpa nama Ahad, Disember 25, 2011 11:38:00 AM dan tanpa nama Ahad, Disember 25, 2011 11:43:00 AM kamu ini dengki tak bertempat, skim 32 adalah kakitangan yang dinaikkan pangkat berbanding skim 41 adalah orang baru kerja. tentulah ada bezanya dan gaji 32 lebih tinggi dari 41 pada mula saja.

macam skim 27, gaji mulanya lebih rendah dari gred 22 dan 26, tak pula orang gred 27 merungut itu dan ini, sebabnya mereka ini faham akan tugas.

ada juga pegawai atasan yang tak reti hal pentadbiran, tapi sibuk nak pertikaikan itu dan ini, ijazah yang berjela itu kalau jenis tak reti fikir lebih baik ko bakar sajalah.

kasim.

Tanpa Nama berkata...

Kalau nak pertikaikan kenaikan gaji masa tahun 2007 dimana kumpulan pegawai atasan P&P dan keatas naik hanya 10% sedangkan kumpulan bawahan naik sampai 35%, itu dari segi % sahaja, tapi dari segi RM kumpulan atasan yang naik 10% lagi banyak kenaikannya.

contohnya P&P gaji RM 3000.00 naik 10% sudah kenaikan RM 300.00 sedangkan pemandu gaji RM 750.00 naik 35% baru kenaikan RM 262.50, beza kenaikan P&P yang naik 10% adalah lebih tinggi dari pemandu yang naik 35% adalah sebanyak RM 37.50 kumplan P&P yang naik lebih tinggi dari pemandu.
....................
sekadar bandingan tuan...
bagaimana pula kenaikan 32 34 dan 38...naik 25% dan 41 naik 15%. 32 dan 34 naik melebihi RM 750. manakal p n p RM 250 saja..kenapa tak banding.sepatutnya 32 34 dan 38 merupakan senior sepatutnya mereka juga mendapat 15% sama dgn 41.....ini menyebabkan gaji mereka potong terlalu ketara ...ini tidak betul ...

Tanpa Nama berkata...

sape sain setuju sbpa bodoh. sape tak sain sbpa lagi bodoh. senang citer xpayah la duk gaduh. logik akal la baik kerajaan naikkan gaji sama rata je rm500 sorang. maknanya kalau senior gaji 3000 jadi 3500, kalau junior gaji 2500 jadi 3000. baru la xde gaji junior sama dengan gaji senior. main peratus2 and gaji terhampir ni pening. yg untung sonok la yg dah senior rasa macam taik je la.

Tanpa Nama berkata...

tanpa nama Ahad, Disember 25, 2011 11:46:00 AM, jpa terlebih pandai hingga menindas kakitangan awam bawahan sedangkan pegawai atasan membolot segalanya dalam sbpa, pejawat awam bawahan diberi sisa saja. pegawai atasan naik gaji hingga 100%, tapi kakitangan bawahan naik gaji 7-13% saja, terlebih cerdik benarlah jpa ini hingga jadi penindas.

kasim.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

apaka bodoh skim SBPA bangang ni...ada ka patut gaji saya yang dah keje 5 tahun ni sama dengan gaji staff junior 4 tahun keje....apa ke bngang...saya sain je kalo tak, tak merasa lah anjakan gaji....pelik din ajaib di bolehland ni mcm2 ada!!!!

......................
jika SBPA bangang atau bodoh saudara jangan sign la.. buat apa kecoh2...............

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

apaka bodoh skim SBPA bangang ni...ada ka patut gaji saya yang dah keje 5 tahun ni sama dengan gaji staff junior 4 tahun keje....apa ke bngang...saya sain je kalo tak, tak merasa lah anjakan gaji....pelik din ajaib di bolehland ni mcm2 ada!!!!

..................
bangang dan bodoh pun hang sign juga....kekal je kat ssm tu............

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

apaka bodoh skim SBPA bangang ni...ada ka patut gaji saya yang dah keje 5 tahun ni sama dengan gaji staff junior 4 tahun keje....apa ke bngang...saya sain je kalo tak, tak merasa lah anjakan gaji....pelik din ajaib di bolehland ni mcm2 ada!!!!

_____________________
jika dah sign tu tandanya sbpa lebih baik drpd ssm la ..tak gitu pendapat saya,,,,,,,

Tanpa Nama berkata...

tu la pasal. org duk bela gaji 32 je. 41 kan kira dah gaji besor gila babi. padahal sama je. bila naik 32 naik 25% kononnya sbb dia staff sokongan. yg 41 plak naik 15% je konon dah gaji besor gila babi la katakan. tak gitu kasim yg bangang.

Tanpa Nama berkata...

tanpa nama Ahad, Disember 25, 2011 12:33:00 PM, ko ni bengaplah, korang gred 41 baru kerja, gred 32, 36,38 dah lama kerja, gaji mereka tinggilah sikit sebab mereka dah lama kerja.

kalau korang nak fikir macam itu, gaji gred 27 yang baru kerja lagi rendah dari gred 22 dan 26, malahan ada gred 17 lagi tinggi gajinya dari gred 27 yang baru mula kerja, tak ada pun gred 27 pertikaikan gred 22 dan 26 malahan gred 17 yang dapat lebih tinggi dari mereka, sebab gred 27 lagi cerdik dari gred 41 yang bukan saja tamak haloba, tapi pandir dan jenis pedengki. korang ini jenis tak reti nak fikir mana tahu guna akal, korang guna nafsu serakah saja untuk bela kemungkaran dia.

kasim.

Tanpa Nama berkata...

tanpa nama Ahad, Disember 25, 2011 12:38:00 PM, ko akan dapat pelahap segala manfaat dalam sbpa, maka ko akan sokonglah sbpa habis-habisan, ko mana peduli dengan orang yang tertindas macam kakitangan bawahan ini sebab ko itu buta hati, perut busuk, buta perut, buta kayu dan tamak haloba.

kasim.

Tanpa Nama berkata...

"Bagaimanapun, beliau mengulangi pendirian CUEPACS menolak sebarang pengambilan orang luar yang bukan dalam perkhidmatan awam berkhidmat dalam sektor berkenaan."

Apasal cupek bantah? mcm nie mcm mana aku nak masuk gomen!!!!...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

tanpa nama Ahad, Disember 25, 2011 11:38:00 AM dan tanpa nama Ahad, Disember 25, 2011 11:43:00 AM kamu ini dengki tak bertempat, skim 32 adalah kakitangan yang dinaikkan pangkat berbanding skim 41 adalah orang baru kerja. tentulah ada bezanya dan gaji 32 lebih tinggi dari 41 pada mula saja.
_______________saya pun terpanggil nak ulas kenyataan saudara....mana ada 32 tinggi pada mula saja..u tak kaji u semborona...kalau tak orang tak katala... KGT pun melebi 41 habis bila nak potong........sebab saya exppld 10 tahun 41 6 tahun.. rakan saya 15 tahun kat 32 beza 1000 tak boleh potong punnn... bukan kisah yg penting kerja yg ikhlas tapi kenyataan saudara TU TAK BETUL dah KALAU kena batang HIDUNG sendiri barula nak melatah........MARAH SANA MARAH SINI....UNTUK KALAU SEORANG TAK PUAS HATI ITU TANDA TAK BETUL TAPI KALAU 50 RIBU ORANG TAK PUAS HATI APAKAH BENDANYA TU....CUMA RAMAI YG TAK MAU BISING SEKADAR SEMBANG JE.....TIDAK MACAM SETENGAH TU NAIK SIKIT MAKI SANA MAKI SINI.....

Tanpa Nama berkata...

tanpa nama Ahad, Disember 25, 2011 12:42:00 PM, sebenarnya ko yang gila babi, gred 41 gred baru kerja, sedangkan gred 32 dah lama kerja, dari segi gaji mereka entah berapa tangga dah sebab dah bertahun, malah berbelas atau berpuluh tahun kerja, korang baru setahun dua kerja gaji rendahlah ikut tangga gaji, kalau dibandingkan dengan gred 41 dah lama kerja naik 15% pun maka dia lebih tinggi dari gred 32, 36, dan 38, sebab gaji 41 yang kerja dah lama itu lebih tinggi, ko fikir guna tumit kaki, sebab tu ko jadi bengap, ijazah ko yang berjela itu bakar sajalah sebab ko bengap, ada ijazah pun tak reti fikir.

kasim.

Tanpa Nama berkata...

tanpa nama, kalau kena paksa sain itu lebih baik jadahnya apa? ada ijazah berjela pun tak guna kalau tak reti fikir, pergi bakar sajalah sebab bengap tak reti fikir.

kasim.

Tanpa Nama berkata...

aku memang bangang!

kasim

Tanpa Nama berkata...

xyah uji akal aku dah tau ko mmg bangang kasim

Tanpa Nama berkata...

tanpa nama Ahad, Disember 25, 2011 12:46:00 PM, ko ni pun sorang lagi yang bengap dan sengal, ko tak tengok ke gaji gred 22 dan 26, lagi tinggi dari gred 27, ada gred 27 pertikaikan itu dan ini? maknanya gred 27 lagi cerdik dari geng 41 yang sengal dan bengap seperti kamu ini. orang lama kerja tangga gajinya tinggilah, itulah kononnya ada ijazah, tap tak reti fikir, bakar sajalah ijazah tu sebab tak ada nilai, macam sampah sarap saja.

kasim.

Tanpa Nama berkata...

tanpa nama Ahad, Disember 25, 2011 12:52:00 PM, ko tak reti nak bahas jangan menyamar jadi saya, ko sudahlah tamak haloba, bengap, pendengki, kurang ajar, penipu dan bangsat serta lain-lain yang seangkatan dengannya ko juga tak bermaruah dan hina, kalau tak reti bahas itu duduk diam-diam saja, kalau tak dapat nak tegakkan keadilan, ko lebih baik diam, ko mana tahu apa, ko berlagak saja lebih.

kasim (yang sebenar)

Tanpa Nama berkata...

hahaahah

kasim (ini yg sebenar)

Tanpa Nama berkata...

tanpa nama Ahad, Disember 25, 2011 12:53:00 PM, uji kepala otak ko sajalah, ko memang sengal, bangang dan bengap, ko masih nak pertikaikan itu dan ini berkenaan gred kenaikan pangkat sedangkan ko tak tahu apa-apa. itulah tak tahu hal pentadbiran dan sumber manusia sibuk nak masuk campur, ko duduk diam-diam dan jangan menyemak di sini, sebab ko beri penerangan yang merapu hanya akan merosakkan keadaan saja.

kasim.

Tanpa Nama berkata...

tanpa nama Ahad, Disember 25, 2011 12:57:00 PM, ko punya maruah lebih hina dari anjing kurap di jalanan, ko tak memang dasar tak tahu malu, ko ni jenis anak yang tak ada didikan dari mak bapak, ko bengap dan sengal, ko gunakan nama orang lain untuk buat fitnah, orang macam ko ni mana ada maruah, maruah ko lebih murah dan lebih hina dari maruah anjing kurap atau babi hutan.

kasim.

Tanpa Nama berkata...

Setelah saya baca semua komen dengan ini saya naikkan gaji semua orang rm10,000 sorang

Pedana menteri (yang bukan sebenar mcm kasim jugak)

Tanpa Nama berkata...

tanpa nama Ahad, Disember 25, 2011 12:57:00 PM (yang menyamar jadi kasim ini yg sebenar), ko punya maruah lebih hina dari anjing kurap di jalanan, ko tak memang dasar tak tahu malu, ko ni jenis anak yang tak ada didikan dari mak bapak, ko bengap dan sengal, ko gunakan nama orang lain untuk buat fitnah, orang macam ko ni mana ada maruah, maruah ko lebih murah dan lebih hina dari maruah anjing kurap atau babi hutan.

kasim.

Tanpa Nama berkata...

sudah ada yang tak reti nak berbahas dan sengaja nak buat kecoh, itulah kalau jenis bengap dan sengal, mana ada hati budi dan pemikiran, orang begini lebih bebal dari kaldai, bodoh dan menyusahkan orang saja.

kasim.

Tanpa Nama berkata...

korang ni semua gila ke apa merapu pagi2 ni...kepada saudara kasim yg sebenar...terima kasih kerana memberi penjelasan walaupun saya ni sikit tak puas hati dgn skim SBPA ni...rezeki Tuhan ada dimana2, gaji yg berkat cukup makan alhamdulillah saja....tq pm

Tanpa Nama berkata...

ambik kat ko la sume gaji rakyat melesia kasim. sume gaji jusa bagi ko la.

Tanpa Nama berkata...

tanpa nama Ahad, Disember 25, 2011 1:08:00 PM, saya bukannya tamak haloba macam geng kumpulan pegawai atasan, apa yang dikehendaki oleh penjawat awam pangkat rendah adalah keadilan untuk semua pihak. perlu ingat kalau gaji pegawai atasan naik melambung, harga barang naik melambung, korang tak apalah dah la gaji tinggi, dapat kenaikan tinggi juga, sedaplah berbelanja, kami yang gaji rendah, kenaikan rendah alamat susahlah kehidupan kami semua, lebih-lebih lagi pekerja macam pemandu, pra dan tukang kebun, ada anak yang sedang bersekolah kalau 5 orang dengan gaji sekarang ini dan kos sara hidup makin tinggi, makin terhimpitlah kehidupan mereka.

orang macam ko mana pernah fikir akan kesusahan orang lain korang hanya pentingkan perut korang saja, habis korang nak pelahap, perut sudah penuh, isi dalam kocek pula, kocek penuh siap ambil karung untuk pelahap semuanya. ada otak pun tak reti fikir tak guna juga, bebal macam keldai. ijazah berjela itu korang lempar dalam loji kumbahan najis sajalah, sebabnya korang bebal, tak reti fikir.

kasim.

Tanpa Nama berkata...

G17-GA3-1
G22-GA3-2
G26-GA3-3
Harap Cuepacs tengok2 dan selesaikan..
....................
sepatutnya
G17 - GA4-1
G22 - GA4-3
G26 - GA4-5

dah dinaikkan gred setaraf STPM nak lebih2 pula

G17-GA3-1 = N27
G22-GA3-2 = ?
G26-GA3-3 = N32

Tanpa Nama berkata...

tanpa nama Ahad, Disember 25, 2011 1:07:00 PM, ko tak payah nak menyamarlah, ko memang jenis golongan tamak haloba itu juga, kononnya rezeki tuhan ada di mana-mana dan ko redha semuanya. saya akui rezeki tuhan ada di mana-mana, tapi kalau berlaku penyelewengan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab, takkan saya nak redha juga perbuatan mungkar berkenaan? ada pemikiran kenalah fikir jelas-jelas.

kasim.

Tanpa Nama berkata...

tanpa nama Ahad, Disember 25, 2011 1:18:00 PM, ko yang tak reti fikir. jalau gred 17 dah naik 27, maka gred 27,32,36 pun kena naik juga untuk selaraskan chain of command dalam pentadbiran jabatan.

jpa kena kaji semua skim, jangan caca marbakan operasi dengan dasar yang tolol.

kasim.

Tanpa Nama berkata...

macam mana gred 22, 26, 27, 32, 36? kalau gred ini tidak ditambah baik, macam mana chain of command di jabatan? siapa nak jadi penyelia dan siapa nak diselia? jpa jangan main hantam saja buat dasar, akibatnya chain of command atau rantaian arahan akan jadi caca marba, operasi jabatan akan jadi tunggang langgang, kerja akan banyak yang terbengkalai, imej jabatan jadi buruk dan dikecam oleh orang ramai, masa itu orang politik dan orang ramai akan salahkan jabatan berkenaan, tapi yang jadi petualang semua ini adalah jpa yang buat dasar macam jahanam hingga menyusahkan orang lain.

Tanpa Nama berkata...

macam mana gred 22, 26, 27, 32, 36? kalau gred ini tidak ditambah baik, macam mana chain of command di jabatan? siapa nak jadi penyelia dan siapa nak diselia? jpa jangan main hantam saja buat dasar, akibatnya chain of command atau rantaian arahan akan jadi caca marba, operasi jabatan akan jadi tunggang langgang, kerja akan banyak yang terbengkalai, imej jabatan jadi buruk dan dikecam oleh orang ramai, masa itu orang politik dan orang ramai akan salahkan jabatan berkenaan, tapi yang jadi petualang semua ini adalah jpa yang buat dasar macam jahanam hingga menyusahkan orang lain.

kasim.

Tanpa Nama berkata...

bodoh..jgn dengi dgn rezeki orang...pas ni skim j da xamik orang yang ada spm je...kene de sijil poli bru bole masuk skim J...sok2 anak ko bodo ade spm je baru ko taw

Ahad, Disember 25, 2011 11:47:00 AM

___________________________________

Dengki mendenya sengal oiii....lu pk lah sendiri logik ke dak...dah tentu nko ni macam si Ahmad yang aku cakapkan tu..dungu dan bahlol

Tanpa Nama berkata...

Bagaimana dengan isu senior rugi, junior untung dalam SBPA? Adakah perkara ini dibincangkan semasa perbincangan dengan JPA?

Tanpa Nama berkata...

Aku rasa SBPA ni masih lintang pukang.Cukup masa ke sampai 15 Januari perkara yg jadi ketidakpuasan akn seteldown.Aku rasa juga Ceupacs kena back to basic kenaikkan 7-13% tu.Kenaikan gaji tuk gred tinggi yang melampau ada ke Najib ckp masa bajet dulu.Tak salah kalau gred rendah 17,22,26 dll perjuangkan hak mereka.Bistu JPA kata akan kaji kenaikan gred ni dalam tempoh 3 bulan sdgkn opsen dah tt selewat 15Januari.Ni bukan perkara main-main,kalau JPA tolak mcm mana?JPA boleh create byk citer laa.Najib plak boleh trimer.Mesti ada hitam putih laa.Harubiru aku tengok sbb kenaikan gaji ckp tak serupa bikin.

Tanpa Nama berkata...

Jawatan Pengurus,Penolong Pengurus,Penyelia Kanan dan Penyelia Asrama,telah dikuburkan bersama SBPA,ada ka patut,lepas ni diletakan bawah perkeranian dan operasi.

Tanpa Nama berkata...

Kasim...kasim...ko dah jd populsr skrg. Apa lagi pegila tiup seksofon tu baru jpa seda gaji ko rendah. Th 2007 dah dpt byk masih x cukup. Jenis tamak...kasim...kasim

Tanpa Nama berkata...

Saya cadangkan pada cuepacs minta pembayaran pencen seawal umur 45 tahun kerana sape2 yg x setuju SBPA boleh bersara awal.

Tanpa Nama berkata...

Bersyukurlah pada Allah atas rezeki yang diberikan. kerja sungguh-sungguh supaya berkat jangan dengki dengan rezeki orang dan jangan tinggal sembahyang untuk kesenangan akhirat.

Tanpa Nama berkata...

cuepacs - sila beri ulasan berkaitan 5 isu berbangkit tersebut yg dikatakan selesai.

gred 36

Tanpa Nama berkata...

salam maaf mencelah walaupun sya gred n1 yng yng naik tak seberapa yang penting tahun depan dan akan datang kite semua akan dikenakan cukai yng banyak jadi kepada gred atas tak termasuk 1-17 yng miskin adalah golongan bawahan sbb naik tak banyak...yng atas tak terasa sbb gaji diorang 6k keatas renung2kan...salam 1malaysia

Tanpa Nama berkata...

Apsal gred J29 tak de bezanya..... baik dok kat J17, gaji besar... tanggungjawab kecik... hampehh

Tanpa Nama berkata...

Gaji penting akhirat lagi penting.Gaji dah bertembah lagi banyak buat sedekah. Nanti dpt byk kat akhirat.

Tanpa Nama berkata...

PTD = Pegawai Tipu Duit.. Sebab tu habis duit rakyat disonglap oleh golongan ini.. Tapi takpa, di akhirat kelak kelian jawab semua ni..

Tanpa Nama berkata...

tanpa nama ahad,apa pandangan anda bila jawatan tukang masak dan penyelia asarama jadi sama gred anda kata macamana kalau yang diselia sama pangkat dengan yang menyelia tapi itulah yang terjadi pada penyelia asrama dan tukang masak mcamana penyelia nak menyelia tukang masak apaabila gred diorang sekarang tlh jadi sama sedangkan tukang masak hanya memiliki kelayakan akademik setakat SRP shj sedangkan penyelia menggunakan kelayakan SPM,adilkah itu?

Tanpa Nama berkata...

ada antara 22 yang tak tahu buat kja pun berbanding 17 mana tidaknya naik dulu kerana "kabel" dan pengaruh,ini bukan omongan kosong tapi satu kenyataan.

N17 berkata...

aku malu btol ada rakan sokongan mcm kasim ni..dah lah nak gaji macam JUSA tapi xsedar diri..lps tu bahasa pula mcm bdk2 tadika..kasim malulah sikit,kita ni kumpulan pelaksana kenalah tunjuk sikap & budi bahasa yang baik..kasim ni seorang yang gila duit,pentingkan diri sendiri,bongkak,angkuh dsb..bersabar ye kasim dalam meminta-minta tu

zairi yang pandai berkata...

marilah kita semua onani ramai2 di pejabat selasa ni tanda bantah SBPA. Mogok onani ini akan berterusan selagi semua sokongan rendah 1-17 tidak dinaikkan ke N41

Kemas Perak berkata...

apa masalah menyelia gred sama? kami guru taska kemas gred 27, yg selia kami penyelia N17, xpe pon. faham2 la tanggungjawab masing2. Bukannya jd angkuh sebab gred. mcm bodoh la sorg2 komen disini.

jgn didengki pada yg gaji byk, itu rezeki mereka. lagi dengki dan marah, x berkat la rezeki.

Tanpa Nama berkata...

hahahhahahaha....sabar semua!!!!!!!! usaha sudah, bertindak sudah,tawakal lah plak...ramai btul jd plawak yg lawaknya xmnjadi...kita tunggulah nt hikmahnya jika ada org yg zalim n dizalimi...

Tanpa Nama berkata...

Salam,
Tak malukah dengan anak-anak apabila menulis dengan bahasa kesat, fitnah, caci-mencaci dan berbohong.

Mungkinkah ini sebab-sebab sebilangan anak-anak di sekolah hari ini turut buruk perangai? Kerana "Anak-anak itu dilahirkan umpama kain putih tetapi ibu bapalah yang menjadikannya majusi, yahudi, nasara atau Islam."

Berhentilah daripada caci-mencaci, sumpah-menyumpah, fitnah-memfitnah, hina-menghina dan benci-membenci kerana semuanya menelanjangkan imej PA jua.

Memang boleh tuntut apa-apa yang patut dituntut tetapi sampaikan dengan berhemah dan berhikmah. Begitu juga, yang memberikan respons, responslah dengan ikhlas, berhemah dan berhikmah juga.

Percayalah " Di akhirat nanti, orang yang kaya itu bukanlah kerana kaya hartanya tetapi kaya hatinya."

Wallahu'alam. Sekian.

Tanpa Nama berkata...

SEPATUTNYA

J17(SPM) = J4-1
J22(SPM) = J4-2
J26(SPM) = J4-3

J17 (POLI) = JA3-1
J22/26 (POLI) =JA3-2

-------------------------------------

BEGITU JUGA DENGAN GRED G PERTANIAN SAMA MACAM GRED DI ATAS.

PA 22 dan 26 berkata...

Kenapa JPA tak bezakan gred 17,22 dan 26???Tak masuk akal langsung...kalau nak ke 22 kena tunggu 15 tahun lamanya tapi bila naik semua sama ke JA/GA3-1...dimanakah kekanan@senioriti??? Tak ada langsung...ini memang tak adil bagi gred senior dan menyelia selama ini.
Sila betulkan kekanan jawatan dalam Jabatan, jangan buat keputusan macam minda org zaman purba pada zaman alaf baru kini.
Tak sangka langsung perkara ini boleh wujud pada zaman sekarang...TAK PATUT INI BERLAKU DAN TAK SANGKA PIHAK PENTADBIRAN JPA BUAT KEPUTUSAN YG TIDAK MUNASABAH DAN TAK SERAGAM INI.

PA berkata...

G17 = GA3-1
G22/26 = GA3-2

DATUK OMAR SILA BETULKAN DGN JPA.

Tanpa Nama berkata...

Saya sokong rakan di atas dan jangan buat semakan gred 17 saja buat juga kepada gred yg lain yg lebih dari layak spt 22 dan 26 dalam Juruteknik dan Pertanian.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
tanpa nama Ahad, Disember 25, 2011 2:45:00 AM, pasal isu kenaikan gaji pun kena teliti juga, kenaikan melampau kumpulan P&P, jusa dan turus perlu dikaji semula, jangan gred bawahan dapat kenaikan 7-13% sedangkan kumpulan P&P, jusa dan turus naik lebih dari 20-100%, itu telah mengundang ketidak adilan, gred yang dah besar itu gaji dah tinggi, kalau peratusan kenaikan tinggi, maka kenaikan dari segi RM pun tinggi juga sedangkan gred rendah kalau kenaikan rendah maka dari segi RM pun rendah jugalah.

contohnya gred jusa gaji RM 5000.00 naik 50% maka kenaikan sebanyak RM 2500, tetapi pemandu bergaji RM 750.00 kenaikan 7% maka kenaikan hanyalah RM 52.50, terlalu berbeza jurang kenaikkannya.

Kalau nak pertikaikan kenaikan gaji masa tahun 2007 dimana kumpulan pegawai atasan P&P dan keatas naik hanya 10% sedangkan kumpulan bawahan naik sampai 35%, itu dari segi % sahaja, tapi dari segi RM kumpulan atasan yang naik 10% lagi banyak kenaikannya.

contohnya P&P gaji RM 3000.00 naik 10% sudah kenaikan RM 300.00 sedangkan pemandu gaji RM 750.00 naik 35% baru kenaikan RM 262.50, beza kenaikan P&P yang naik 10% adalah lebih tinggi dari pemandu yang naik 35% adalah sebanyak RM 37.50 kumplan P&P yang naik lebih tinggi dari pemandu.

sebab itulah saya nyatakan jangan lihat dari segi peratusnya saja, lihat dari segi RM. pegawai-pegawai atasan ada ijazah, sarjana dan ph.d, jangan lemah pemikiran berbanding kami yang spm dan diploma ini saja.

.....................
sy pun golongan p&p, gaji sy 2007 dlm rm2000 je. Jangan fikir p&p semua gaji RM3000 ke atas.

Tanpa Nama berkata...

SEPATUTNYA

J17(SPM) = J4-1
J22(SPM) = J4-2
J26(SPM) = J4-3

J17 (POLI) = JA3-1
J22/26 (POLI) =JA3-2

Ahad, Disember 25, 2011 2:06:00 AM
-----------------------------------

Saya sokong penuh.

Tanpa Nama berkata...

Maruku lebihan Deepavali untuk dijual. Harga:
Kumpulan Premier dan JUSA: 1 kg RM100
Kumpulan P&P: 1kg RM50.
Kumpulan Pelaksana: Free!
Datuk Omar Osman: Boleh hutang. Tulis dalam buku 555

Pak Dukun berkata...

RAMALAN PRU13...

BN DALAM KEADAAN YG AMAT KRITIKAL UNTUK MENDAPAT SOKONGAN DARI PA DISEBABKAN SBPA YG BARU BANYAK KELEMAHAN DALAM PEMINDAHAAN GRED DAN PELARASAN GAJI YG TIDAK SERAGAM DAN SAKSAMA...
PM KITA KALAU TAK BERHATI-HATI MENYELESAIKAN SBPA INI DENGAN ADIL DAN SAKSAMA NESCAYA PRU 13 AKAN MEMBAWA MALAPETAKA DAN MIMPI NGERI YG MENJADI KENYATAAN DIMANA KERAJAAN BN DAN UMNO LINGKUP DAN LUMPUH SAMA SEKALI...
BERHATI-HATILAH PM DAN KERAJAAN BN.

Pertanian berkata...

G17 = GA3-1
G22/26 = GA3-2

DATUK OMAR SILA BETULKAN DGN JPA.

Ahad, Disember 25, 2011 7:35:00 PM


Semua Warga Pertanian G22 dan 26 sokong penuh.

Tanpa Nama berkata...

selamat tinggal!!.. jpa,spa dan cuepacs PRU-13 nie.. kemenangan PR semakin hampir ke putrajaya.. kami mahu kerajaan yang berkebajikan dan adil kepada 1.4 juta PA dan rakyat jelata.. bn semakin tersepit.. ha..!!ha..!!

Tanpa Nama berkata...

1. nampak gayanya jahanamlah pru akan datang nih. nak tahu kuasa penjawat awam eh.......

Tanpa Nama berkata...

Eh kau ni Omar, rasa penat pulak aku sokong kau. Bertambah la penat bila fikirkan aku sia2kan cuti Ahad aku berhimpun utk kau kat Chan Sow Lin tempohari. Komen kat sini pun buat aku bertambah tambah penat. Semuanya sia2! Aku rasa kau dgn geng Cuepacs bkn baca pun keluhan orang kat sini, hanya ikut naluri dengan kepala hotak kau aje. Dah kita katakan suruh highlight pasal ketidakadilan kenaikan gaji serta kehilangan seniority tu masalah utama selain exit policy; alih2 exit policy tu jugak yg kau bawa ke hulu ke hilir. Dah la tu, hampir semua gred bermasalah; yg gred tertentu jugak kau gi sebut! Kesudahannya semangat mcm panglima perang; alih2 perlanjutan tempoh opsyen SBPA tu aje yg kau megah2kan...Yg naik 100% tetap tersenyum lebar! Seminggu kau lantang dengan kitorang ni turut temankan kau berjuang; cuma dalam 3 jam aje tempoh diperlukan JPA utk buat kau terlentok & mengangguk! Entah2 kau tu yg markah selalu bawah 70. Dah la golongan bawah ni diperbodoh bodohkan; yang jadi wakil pun sekarang dah jadi bangang...Apalah nasib!

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia Dato,

Tahniah kepada jentera Cuepecs dan JPA kerana hasil perbincangan menghasilkan kata sepakat yang sangat membantu kepada PA Malaysia. Syabas dan terima kasih! Tidak juga dilupakan kepada Perdana Menteri kita yang turun padang dan sedia mendengar masalah yang diusulkan oleh Cuepecs. Terima kasih PM! I heart u PM =)

Hasil daripada perbincangan JPA dan Cuepecs, JPA bersetuju akan mengkaji dan membuat semakan gred 17. Harapan saya dan juga mewakili Pembantu Tadbir (P/O) N17, supaya semakan ini dibuat secara keseluruhan. Janganlah hanya Pembantu Tadbir (P/O) di KDRM, JPJ dan Jabatan Imigresen sahaja yang disemak. Kesannya,pasti akan menimbulkan tidak puas hati dalam kalangan PT (P/O) yang lain pula. Padahal bidang kerja PT (P/O) hakikatnya memang sama walau dimana2 jabatan pun.

Penjawat Awam Malaysia.

Tanpa Nama berkata...

Jangan kutuk orang, semua orang ada kelemahan . Salahkan diri kita kalau kita dapat gaji sikit. Mungkin masa dulu kita kurang belajar bersungguh-sungguh. Yang dapat gaji tinggi tu dia berusaha bersungguhdan, belajar tinggi2. Allah Maha adil atas hambanya.

Tanpa Nama berkata...

klu nak semak gred 17, semak la semua . jangan babitkan beberapa jabatan sahaja...
ape ke jadahnya.sedangkan semua jabatan ada gred 17...

Tanpa Nama berkata...

Selesaikan isu kenaikan 7-13% dulu. Skill gaji yang merugikan golongan senior menguntungkan junior.

Tanpa Nama berkata...

Berilah kelebihan kepada yang dah jumpa dinding 2 tahun atau lebih. Pengalaman tidak boleh dijualbeli. SBPA terlalu menguntungkan junior. Contoh; baru khidmat tak sampai setahun dah sama gaji dengan dah khidmat 4 tahun dan hanya dibezakan 3 bulan sahaja. Fikr-fikirkanlah

Tanpa Nama berkata...

bagi contoh pemandu naik skit..hang punya claim saje brape? sebulan kadang-kadang cecah 2-3 ribu..ot pun byk..kalu naik gaji pemandu sampai 2-3 ribu,hangpa bayangkanlah dia punya ot..silap2 kalah JUSA

Tanpa Nama berkata...

Dasar SBPA cap ayam ni semua terjadi sbb kebykan PTD2 ni 'bachelor of arts...'

Krjaan naikkan gaji JUSA/premier sbb nak employ org luar. Maksudnya PTD2 yg ada skrg semua hampeh.

Penyelesaian jangka pjg patut sprt yg dah disebut komentor lain ialah setkan minimum kelayakan PTD gred M ni mesti ..'bachelor of science... krg2 mac Idris Jala ke

Bila IQ PTD2 semua rendah maka dptlah PA semua SBPA ni... Anyway sy masih respect PTD2 grad Science...ada jugak..depa ni yg patut naik... BUKAN BACHELOR OF ARTS.....

matus berkata...

saya pun tidak berpuas hati gaji Pem. Perawatan Kesihatan masih ditahap yang tidak memuaskan..dan gaji gred U3 dan U12 dlm SBPA sama saja...saya minta Presiden Kesatuan PPK dapat membuat sesuatu pada perjumpaan 27/12/2011 nanti..

Tanpa Nama berkata...

Jangan kutuk orang, semua orang ada kelemahan . Salahkan diri kita kalau kita dapat gaji sikit. Mungkin masa dulu kita kurang belajar bersungguh-sungguh. Yang dapat gaji tinggi tu dia berusaha bersungguhdan, belajar tinggi2. Allah Maha adil atas hambanya.

________________________________________

Ni sorang lagi mangkuk, tau kenyangkan diri sendiri je...Aku ni dah ada degree dah, baru je konvo! Sekarang ni jawatan aku dalam kerajaan masih sebagai juruteknik dengan gunakan Sijil masa masuk government dulu...Masalahnya post untuk aku ke jawatan lebih tinggi takde, dah tu SBPA ni pulak tambah aniaya aku...Gred kenaikan pangkat dah takde, gaji pulak main pukul rata je junior dengan senior...Susah payah aku ambik PTK kejar Aras 4, semudah main silap mata je korang menidakkan segala susah payah aku tu...Sikit pun tak ambil kira! Sekali lagi sapa2 cerita yang Pelaksana punya gaji ni patut dapat banyak tu sebab belajar tak tinggi kononnya, aku sumpah keturunan dia nanti belajar semuanya sampai SPM je...Muak dah aku dengar, lagi muak aku nak jelaskan! Sikit2 suruh redha sebab belajar tak tinggi! Banyak sangat la keadilan dalam sistem ni...Sistem sama kau sama je baghalnya...Faham tak keldai?

Tanpa Nama berkata...

Sokongggg!! HaHa...Ingat sebab pandai aje ke boleh belajar tinggi tinggi? Bodoh tapi duit mak bapak banyak pun boleh buat anak dapat degree la keldai! Tapi kena banyak bazir duit la, sesuai la dengan gaji tinggi melampau yang gred 'lintah' tu dapat!! Itu jugak la puncanya duit tak pernahnya cukup!! Dah la belajar bergaji penuh, tak pulak sensitif dengan Pelaksana yang berhempas pulas belajar gaji separuh ni...Memang keldai betul la keldai tu!!!

Tanpa Nama berkata...

Hujung tahun 2012 JUSA,PTD,Guru dan lain2 gred tinggi pura2 buat bodoh pekak badak ler plak bila Cuepacs mintak bonus...
Aku yakin sgt PTD JPA berjaya mainkan Ceupas secara taktikal.Naikkan byk gaji gred tinggi termasuk diaorg so takder yg kontra.Yang duk bising,ramai pegawai gred rendah, mmg patut ler sbb naik ciput.Ceupas pulak mula garang pastu terkedu sbb yakin sgt telah kena tipu...

Tanpa Nama berkata...

jpa dan kerajaan perlu lihat gred-gred penyelia yang telah jadi downgred, kalau yang diselia pangkatnya sama atau lebih tinggi dari penyelia macam mana nak buat arahan? gred 22,26,27,32,36 adalah gred penyelia, sekarang kakitangan yang diselia telah melebihi pangkat yang diselia, misalnya gred 17 dah naik 27 sedangkan gred 22 dan 26 dah jadi gred bawahan, begitu juga dengan gred 27 yang tak bergerak-gerak, gred 32 dan 36 pun sama tak bergerak, ini pengurusan sumber manusia jenis apa yang diamalkan oleh jpa?

saya menyokong penuh penambahbaikan untuk gred 17, tetapi jangan rosakkan chain of command atau rantaian arahan dengan membiarkan gred penyelia seperti 22 dan 26 jadi gred bawahan pula, begitu juga dengan gred 27 sudah sama pangkatnya, macam mana nak buat arahan? siapa nak keluarkan arahan? siapa nak buat kerja?

jangan terlalu caca marba dalam membuat dasar hingga akhirnya mendatangkan musibah kepada operasi jabatan, bila telah sama gred atau lebih gred dari penyelia macam mana nak laksanakan tugas? takkan penyelia yang telah rendah gred boleh arahkan kakitangan yang diselia yang telah lebih tinggi grednya?

penambah baikan perlu menyeluruh supaya operasi jabatan tidak terjejas, dan kerja tidak terbengkalai hingga boleh menyebabkan mendatangkan kesusahan kepada masyarakat dan imej jabatan jadi buruk serta dimaki hamun oleh masyarakat.

kasim.

Tanpa Nama berkata...

tanpa nama Ahad, Disember 25, 2011 10:43:00 PM, apa yang ko melalut ni mangkuk? pemandu nak claim jadahnya apa? sekadar ot bolehlah, tnt mana boleh klaim sebab dia memandu kenderaan jabatan. geng pegawai atasan pula boleh tuntut tnt, ada kenderaan jabatan pun tak nak naik, naik kenderaan sendiri, lepas tu klaim tnt. jangan korang nak berdengki dengan pemandulah, pemandu klaim atas hak dia yang kerja lebih masa, korang pula ada kenderaan jabatan tak nak naik, nak naik kereta sendiri, lepas tu klaim tnt, beza benar di mana pemandu sudah tiada pilihan, maka dia kena ot, kalau membawa kakitangan atau pegawai lain hingga lebih waktu pejabat, maka dia layak ot le? korang geng pegawai atasan pula ada kenderaan jabatan tak nak naik apahal, lepas tu klaim tnt beribu-ribu sebulan, apa kejadahnya? blah la, tuduh orang pandai, tapi diri sendiri pandir. sedarlah diri korang tu.

Tanpa Nama berkata...

sokong tanpa nama Ahad, Disember 25, 2011 10:05:00 PM, jangan dijabatan tertentu saja disemak, semua jabatan, malahan bukan gred 17 saja, gred 22, 26,27, 32 dan 36 perlu disemak juga, gred ini dari dulu lagi tak dapat pembelaan, orang lain dapat juga kup, gred-gred ini dibiarkan begitu saja, jpa reti buat dasar ke? macam manalah pengurusan sumber manusia di jpa, tunggang langgang hingga menjadikan operasi jabatan makin keliru dan caca marba sebab kakitangan yang diselia lebih tinggi pangkatnya dari penyelia, macam mana nak buat arahan, siapa nak keluarkan arahan dan siapa nak ikut arahan, ini ada jpa fikir ke? semak semua skim dan pasal kenaikan gaji itu semak sekali, apahal gred 41 ke atas naik melambung tak tentu hala sedangkan gred bawahan pula dibiarkan terkontang kanting, semak semula, kalau boleh siasat dalang dalam perkara ini dan hadapkannya ke muka pengadilan.

kasim.

Tanpa Nama berkata...

tanpa nama Ahad, Disember 25, 2011 7:38:00 PM, ko tak tengok pula gaji pemandu, tukang kebun dan pra yang dalam RM 600 lebih saja, ko bandingkan gaji diorang ini dengan gaji ko, macam langit dengan bumi. itulah orang yang kononnya cerdik pandai dan ada ijazah berjela-bela kadang-kadang pandai saja, tapi cerdiknya tiada, maksudnya dari segi akademik bagus tapi dari segi akhlak dan moral lingkup.

ko tengoklah gaji ko dengan gaji pemandu, pra dan tukang kebun yang jauh lebih rendah dari ko, korang naik 10-15% pun lebih tinggi dari gaji pemandu, pra dan tukang kebun yang naik 35% itu, korang jangan tengok %, tapi tengok nilai pada RMnya.

kasim.

Tanpa Nama berkata...

tanpa nama Ahad, Disember 25, 2011 7:02:00 PM, ko redhalah sorang-sorang, perkara kezaliman yang dibuat terhadap kita takkan nak biarkan begitu saja?

ini melibatkan keadilan dan kebajikan penjawat awam, kalau pihak atasan tak mahu dengar pandangan dan cadangan yang diberikan secara baik sebelum ini oleh penjawat awam pangkat rendah, maka inilah yang sesuai, nak kena kasar dan keras baru diambil tindakan. perlu sedar kalau penjawat awam pangkat rendah pasif dan tak bersikap keras sebegini, sudah tentu sekarang sbpa tidak akan disemak langsung dan semua penjawat awam akan ditindas oleh golongan yang tidak bertanggunjawab itu.

ada pemikiran gunalah dengan betul, kata pepatah buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali, tapi kalau kita terlalu baik dengan orang yang buat jahat pada kita, itu sudah biul dan bengong namanya.

Tanpa Nama berkata...

tanpa nama Ahad, Disember 25, 2011 3:08:00 PM, tamak kepala otak ko, sebenarnya korang geng pegawai atasan yang tamak, mentang-mentang buat dasar semuanya korang nak bolot sedangkan penjawat awam pangkat rendah dibiarkan tanpa pembelaan.

dalam kenaikan pada tahun 2007, walaupun kakitangan pangkat rendah naik 35% dan gred pegawai atasan naik 10-15%, tetapi dari segi RMnya pegawai atasan yang naik 10-15% itu lebih tinggi kenaikannya dari kakitangan pangkat rendah yang dapat kenaikkan 35% itu. jelas ko pandir, ko tak reti matematik, ko berlagak pandai tapi ko pandir, kalau saya kamu suruh main saksofon, korang pula udah-udah le menindas orang bawahan, korang tak takut dosa dan pembalasan di barzakh dan di akhirat ke dengan membuat penindasan sedemikian rupa? buat baik berpada-pada, maka kami penjawat awam berpada-pada membuat baik supaya tidak ditindas, tapi korang pula pegawai atasan buat jahat berkali-kali, sudah melampau dan zalim.

kasim.

Tanpa Nama berkata...

N17 Ahad, Disember 25, 2011 6:22:00 PM, ko ni N17 ke geng ptd serta pegawai atasan yang menyamar? ko tak payah nak kelentonglah, kalau nak ikut dari segi adab dan sopan, patutnya pegawai atasan tunjukkan adap dan sopan sebab diorang ini ada ijazah berjela-jela, tapi mana dia hati budi dan adab sopan diorang bila membuat dasar yang menindas kemudian paksa semua penjawat awam sain dan terima dasar penindas itu, fikir lah sama, kata pepatah buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali, tapi kita sebelum ini sudah beri pandangan dan kritikan yang lembut tapi pihak pegawai atasan buat tak tahu dan tidak ambil peduli dengan keluhan penjawat awam pangkat rendah, sekarang bila kena gasak dengan kasar dan keras baru nak ambil tindakan.

saya bukannya gila duit, saya meminta keadilan untuk semua penjawat awam, kalau saya gila duit sudah tentu saya minta kenaikkan gaji 100% seperti jusa dan turus, saya masih tidak kisah kenaikan 7-13% itu, tapi menjadi masalahnya apahal pegawai atasan boleh naik lebih dari 20-100%? sekarang siapa yang gila duit? orang yang sudah gaji tinggi membuat dasar untuk mengenyangkan perutnya, tak puas isi dalam kocek, kocek sudah penuh ambil karung isi lagi, bila tinggal sisa baru bagi pada penjawat awam pangakt rendah, ini adil kepala otaklah.

selain itu saya membela gred penyelia iaitu gred 22,26,27,32 dan 36 adalah demi kepentingan jabatan, ini kerana sekiranya dasar yang dibuat merosakakn rantaian arahan atau chain of command, maka ia akan memberikan kesan yang buruk pada operasi jabatan, ini salah juga ke? bila gred penyelia dan gred yang diselia sudah tunggang langgang macam mana nak buat arahan dan macam mana nak terima arahan, siapa keluarkan arahan dan siapa yang terima arahan? ini ada kamu fikir ke? kamu mungkin tak fikir akan kesan dan akibat apabila chain of command menjadi rosak, maka rantaian arahan ini boleh menyebabkan operasi jabatan terganggu, kesannya tugasan akan terbengkalai, masyarakat dapat susah, lepas itu masyrakat akan maki hamun jabatan, bila penyelia yang telah rendah pangkatnya nak bagi arahan pada kakitangan yang diselia yang telah tinggi pangkat, ingat mudah ke? orang akan pertikaikan itu dan ini, ko faham tak? saya menerangkan dan memberi pendapat dan kritikan demi untuk kepentingan perkhidmatan awam telah dimaki hamun dan dituduh yang bukan-bukan oleh orang yang tak tahu apa-apa. nilailah diri sendiri, apa pun saya tidak akan berganjak dari pendirian saya ini, walaupun saya dipaksa menandatangani sbpa, tak apalah, saya buat juga, tapi pada pru 13 nanti kita tengoklah semula sebagaimana pendapat kakitangan awam lain yang sependapat dengan saya.

kasim.

Tanpa Nama berkata...

N17 Ahad, Disember 25, 2011 6:22:00 PM, ko ni N17 ke geng ptd serta pegawai atasan yang menyamar? ko tak payah nak kelentonglah, kalau nak ikut dari segi adab dan sopan, patutnya pegawai atasan tunjukkan adap dan sopan sebab diorang ini ada ijazah berjela-jela, tapi mana dia hati budi dan adab sopan diorang bila membuat dasar yang menindas kemudian paksa semua penjawat awam sain dan terima dasar penindas itu, fikir lah sama, kata pepatah buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali, tapi kita sebelum ini sudah beri pandangan dan kritikan yang lembut tapi pihak pegawai atasan buat tak tahu dan tidak ambil peduli dengan keluhan penjawat awam pangkat rendah, sekarang bila kena gasak dengan kasar dan keras baru nak ambil tindakan.

saya bukannya gila duit, saya meminta keadilan untuk semua penjawat awam, kalau saya gila duit sudah tentu saya minta kenaikkan gaji 100% seperti jusa dan turus, saya masih tidak kisah kenaikan 7-13% itu, tapi menjadi masalahnya apahal pegawai atasan boleh naik lebih dari 20-100%? sekarang siapa yang gila duit? orang yang sudah gaji tinggi membuat dasar untuk mengenyangkan perutnya, tak puas isi dalam kocek, kocek sudah penuh ambil karung isi lagi, bila tinggal sisa baru bagi pada penjawat awam pangakt rendah, ini adil kepala otaklah.

selain itu saya membela gred penyelia iaitu gred 22,26,27,32 dan 36 adalah demi kepentingan jabatan, ini kerana sekiranya dasar yang dibuat merosakakn rantaian arahan atau chain of command, maka ia akan memberikan kesan yang buruk pada operasi jabatan, ini salah juga ke? bila gred penyelia dan gred yang diselia sudah tunggang langgang macam mana nak buat arahan dan macam mana nak terima arahan, siapa keluarkan arahan dan siapa yang terima arahan? ini ada kamu fikir ke? kamu mungkin tak fikir akan kesan dan akibat apabila chain of command menjadi rosak, maka rantaian arahan ini boleh menyebabkan operasi jabatan terganggu, kesannya tugasan akan terbengkalai, masyarakat dapat susah, lepas itu masyrakat akan maki hamun jabatan, bila penyelia yang telah rendah pangkatnya nak bagi arahan pada kakitangan yang diselia yang telah tinggi pangkat, ingat mudah ke? orang akan pertikaikan itu dan ini, ko faham tak? saya menerangkan dan memberi pendapat dan kritikan demi untuk kepentingan perkhidmatan awam telah dimaki hamun dan dituduh yang bukan-bukan oleh orang yang tak tahu apa-apa. nilailah diri sendiri, apa pun saya tidak akan berganjak dari pendirian saya ini, walaupun saya dipaksa menandatangani sbpa, tak apalah, saya buat juga, tapi pada pru 13 nanti kita tengoklah semula sebagaimana pendapat kakitangan awam lain yang sependapat dengan saya.

kasim.

x Kasim Jugek berkata...

Tahniah... Pecah n printah dah brjaya...

Cupecs love JPA punye susu... PA jadi korban...

Nampak presiden Cuepacs BERJAYA matlamat pribadi/ skimnya... yang lain gasaklah... ikut je SBPA...

Akhirnya PA sesama PA brgaduh... mudahlah puak2 zalim jay pee ei buat apa diorg suka... sbb dh sume pecah dah xde kekuatan JAMAAH..

CUEPACS ISU APA YG DAH SELESAI... senangnya JINAK... 360 degrees turn...

x Kasim jugek

hantu raya berkata...

assalamualaikum...
bergegor hujah n berbalas pantun kat sini yaaa...boleh jd tmpt bersidang n mengkritik...caya lah PA semua berani kat belakang...penkut nak mampus...
semasa pak lah jd PM, dato omar dapat kenaikan gaji gila2...kumpulan sokongan...yang kritikal bukan semua semua kumpulan sokongan, kumpulan 27 dah kebwah ja...tp semua naik...sampai gred 32 punya gaji lebih dari gred 41...naik mendadak...sampai xpayah ada hati nak sambung belajar...bg cikgulah...
mmg gred 48 keatas, 10% tu banyak gak naiknya...35% bg gred 19 xkan sama dengan 10%gred 48 nilainya...banyak bezanya...mcm mana plak dengan gred 41, bnayk sgt ke gaji gred 41 ni???
sikit ja beb...kalah dengan gred 32...belajar digree, tp xda nilai masa tu...cuma skrng ja sbpa nampak lain...kump 10 kebawah dapat kenaikan...baguslah...kumpulan lain yang dah merasa 35% zaman paklah, sepatutnya dia ja lah...padan dah...xpuas ati memanjang...fikir-fikirkan....

Jabatan Perkhidmatan Rahsia berkata...

cupek bodo
omar tua
omar x reti
omar gila senator sejak zaman pak lah sehingga kini

punca utama kwgagalan cupek kerana omar nak berpolitik.nak jadi senator.

omar sendiri pun x faham sbpa sebab itu dia x reti berbahas n perjuang isu. pandai sebut x pandai explain. kira sama mcm pandai baca tajuk akhbar sahaja isi ntah hapa hapa x baca pun

punca cupek gagal kerana omar.

hantu raya berkata...

bab gaji semua zalim...semua xkena, semua xbagus...kalau naik kat group ko...semua bagus...semua baik...semua adil...35%, berapa lama korng makan 35% tu???adil ke bagi kami kump 41???

Tanpa Nama berkata...

Setuju dgn masaalah chain of command dalam kes Gred 17/22/26/27/32/36. Sebab dlm setiap jabatan/pejabat telah pun mempunyai carta organasasinya dgn pertama diketuai/diisi 1)ketua pej
2)Ketua Bhg 3)Ketua seksyen.Disetiap bhg diisi dgn pegawai diselianya. Kiranya gred chain command tak diperbetul.Maka automatik papan carta organasasi tak bolih digunakan untuk paparan pejabat.

bard berkata...

Syukur Alhamdulillah, dgn terlaksananya SBPA ni nanti, InsyaAllah, maka exit policy akan menjadi medan terbaik buat P&P dan sokongan yang tidak berpuashati dgn JPA terutamanya gaji, utk keluar mencari rezeki yang lebih lagi dari apa yang ditawarkan oleh pihak kerajaan melalui JPA. Semoga dgn lebihan rezeki dan pengalaman terbaik setelah keluar PA, menjadi medan terbaik utk meningkatkan produktiviti agama, diri dan keluarga serta negara. Polisi SBPA ini menyaksikan jika yg sudah keluar itu, jika mahu berkhidmat dgn PA kembali, pengalaman dan kemahiran yang diperolehi bolehlah dikongsikan bersama dgn PA yang lain. Hanya yang mahukan jaminan pencen sampai mati saja yang takut dgn exit policy sedangkan mutu kerja ditakuk lama. Sedangkan, dengan pelaksanaan exit policy inilah peluang terbaik utk menjaga perkhidmatan dgn dokumentasi, log, diari, gambar, laporan dan saksi agar tiada pihak (atasan atau bawahan dan setara) mempertikaikan tugas kamu. Jika hendak bermedan disini, nilaikan bahasa kamu, adakah setaraf dgn org yang lansung tidak pernah menerima pendidikan formal? Walau SRP atau darjah 6 tetapi laras bahasa yang molek adalah lebih baik dari PHD tapi merudum, dan begitulah sebaliknya tetapi lagi teruk jika pendidikan rendah, laras bahasa pun rendah. Nilai-nilaikan.

Tanpa Nama berkata...

gred 17 yang tak ada penambaikan perlulah diselaraskan gred yang lebih tinggi, gred 22 naik lagi tinggi, gred 26 naik-naik lagi tinggi, gred 27 naik-naik-naik lagi tinggi, gred 32 naik-naik-naik-naik lagi tinggi, gred 36 naik-naik-naik-naik -naik lagi tinggi. baru betul. kita minum dulu.

Tanpa Nama berkata...

Memahami SBPA

Abu Bakar Haji Abdullah, KPPA :

Saya telah menjelaskan dalam program Selamat Pagi 1Malaysia pagi tadi bahawa SBPA adalah langkah pertama dibawah Pelan Induk Saraan Perkhidmatan Awam (PISA) kearah kecemerlangan Perkhidmatan Awam. SBPA bukan pelarasan gaji yang diberi dalam bentuk peratusan secara one-off. SBPA adalah penyusunan semula gred gaji untuk mengatasi anamoli dan juga membuka peluang kepada semua PA mendapat kenaikan gaji yang sudahtentunya akan memberi faedah yang lebih baik semasa bersara kelak.

2. Walau pun terdapat perubahan kepada skim-skim tertentu tetapi adalah bagi tujuan untuk mempastikan skim yang ada masih relevan. Jika tidak sebab itulah skim berkenaan dijumudkan.

3. Kajian penambahbaikan skim-skim perkhidmatan akan dibuat selepas pelaksanaan SBPA bilamana kajian keatas keperluan tred-tred dalam Perkhidmatan Awam selesai.

4. Buat masa ini SBPA masih lagi berasaskan kepada syarat lantikan minimum kedalam sesuatu skim perkhidmatan sepertimana yang ditetapkan dibawah SSM.

5. Dibawah SSM syarat lantikan minimum skim perkhidmatan Juruteknik Komputer gred F17, 22, 26 adalah SPM manakala calon lulusan Sijil Politeknik diberi gaji permulaan yang lebih tinggi. Dibawah SBPA Juruteknik Komputer diletakkan dibawah kelompok berkelayakan SPM dengangred FT4-1, 4-2, 4-3. Manakala calon yang berkelulusan Sijil Politeknik menikmati gaji permulaan yang lebih tinggi iaitu T4. Syarat lantikan ke skim perkhidmatan Juruteknik Komputer diperingkat SPM masih lagi relevan. Semakan dengan SPA mendapati calon yang dilantik antara tahun 2008-2010 dibawah skim ini adalah: Tahun SPM Sijil Politeknik 2008 705 743 2009 988 997 2010 279 292

6. Prinsip ini samalah juga turut digunapakai bagi skim-skim perkhidmatan lain seperti PT(Kew), Pemeriksa Kereta Motor, Pembantu Penyediaan Makanan, Pembantu Akauntan dan lain-lain.

7. Berbeza dengan skim perkhidmatanJuruteknik gred J17, 22, 26 dimana syarat lantikannya adalah Sijil Politeknik. Ini adalah anamoli yang dimaksudkan. Oleh itu dibawah SBPA anamoli ini diperbetulkan dan perkhidmatan Juruteknik digredkan semula sebagai J3-1, 3-2, 3-3 dengan syarat lantikan minimum Sijil Politeknik dan penetapan gaji permulaan T1.

8. Berhubung dengan PA yang memasuki perkhidmatan dengan kelayakan minimum SPM, Sijil Politeknik, STPM dan Diploma yang kini memiliki ijazah dan memohon untuk ditukarlantik sebagai P&P kajian terperinci sedang dijalankan kerana jawatan P&P sedia ada amatlahterhad. Kaedah seperti pencatuman dan peningkatan bidang tugas jawatan yang syarat lantikannya Diploma/STPM adalah diantara langkah untuk menambah bilangan jawatan P&P bagi membolehkan mereka yang berkenaan ditukarlantik.

Saya berharap Penjawat Awam yang terlibat memahami prinsip-prinsip perkhidmatanyang saya nyatakan ini.

Isnin, Disember 26, 2011 1:20:00 AM

kasim N17 berkata...

setelah meneliti kata Datuk seri KPPA yang amat kita hormati, maka saya rasa SBPA ni amat sempurna...maka saya mwakili semua PA gred 32 kebawah menyokong SBPA dan tetap akan mengundi BN macam yang lepas...

kasim.

Tanpa Nama berkata...

salam....banyak sangat komen yer... kalau xpuas hati gaji rendah...keje sendiri la...xpun main forex... baru kaya....! :-)

Tanpa Nama berkata...

Sekarang ni geng Premier..Jusa..dan yg sewaktu dgnnya..mempunyai anak kurang...BERBANDING..kumpulan bawah yg aktif hasilkan anak...dan ramai juga yg boleh mengundi....ni yg aku runsing...

Guru DG41 berkata...

bodoh...belajar malas..nak gaji sama macam JUSA.....

Tanpa Nama berkata...

Guru DG41 berkata...

bodoh...belajar malas..nak gaji sama macam JUSA.....
________________________________________Ni sorang lagi mangkuk, cikgu pulak tu...Mmg baghal!! Tau kenyangkan diri sendiri je...Kitorang ni bukan cikgu mcm kau yang senang gi belajar lepas tu dah tentu gaji & gred naik...Tak payah susah2 tunggu ada post kosong!! Aku ni dah ada degree dah, baru je konvo! Sekarang ni jawatan aku dalam kerajaan masih sebagai juruteknik dengan gunakan Sijil masa masuk government dulu...Masalahnya post untuk aku ke jawatan lebih tinggi takde, dah tu SBPA ni pulak tambah aniaya aku...Gred kenaikan pangkat dah takde, gaji pulak main pukul rata je junior dengan senior...Susah payah aku ambik PTK kejar Aras 4, semudah main silap mata je korang menidakkan segala susah payah aku tu...Sikit pun tak ambil kira! Sekali lagi sapa2 cerita yang Pelaksana punya gaji ni patut dapat banyak tu sebab belajar tak tinggi kononnya, aku sumpah keturunan dia nanti belajar semuanya sampai SPM je...Muak dah aku dengar, lagi muak aku nak jelaskan! Sikit2 suruh redha sebab belajar tak tinggi! Banyak sangat la keadilan dalam sistem ni...Sistem sama kau sama je baghalnya...Faham tak keldai?

Tanpa Nama berkata...

Dalam hal nie kita semua sbg penjawat awam perlu bersatu bukannya menyalahkan antara satu sama lain. Kita perlu bersatu utk elak dr dipermainkan pihak lain. Klu ada yg kurang, kita tambah baikan.. jgn dok kutuk gred2 lain.. tp sebaliknya kita beri cdgn yg komprehensif. Mana tau cdgn kita diterima utk manfaat semua.

SMR

Tanpa Nama berkata...

Gaji Pemandu da cukup tinggi la,diorang claim tiap2 bulan boleh dikatakan double.. Tnt + OT= RM1000.00... Apa cer ni...

Tanpa Nama berkata...

Mengapa harus salahkan kami gred P & P, JUSA & Premier..? Dah JPA bagi kenaikan kaw2 macam tu takkanlh nak menolak pulak.. Itu dah rezeki namanya.. Bak kata pepatah, rezeki jangan ditolak, musuh jangan dicari..

Tanpa Nama berkata...

Mengapa harus salahkan kami gred P & P, JUSA & Premier..? Dah JPA bagi kenaikan kaw2 macam tu takkanlh nak menolak pulak.. Itu dah rezeki namanya.. Bak kata pepatah, rezeki jangan ditolak, musuh jangan dicari..

Tanpa Nama berkata...

Ahad, Disember 25, 2011 9:51:00 AM
Tanpa Nama berkata...
"apa yg ko org lorat sangat. Dah malas belajar masa sekolah dulu, terimalah gaji rendah..yg 41 ke atas masasekolah dulu mneleaah pelajaran bagai nak mampos, ko org joli sana joli sini dahlah bodoh pemalas pulak tu, nak gaji naik, kepala bapak ko"

~ mungkin betul cakap ngko bagi sesetengah orang. tp ada juga org yang dpt spm cemerlang tak dapat sambung sekolah nak ambik diploma or ijazah sbb masalah kewangan keluarga sbb family yg susah. mungkin kau tu asal dari keluarga kaya yg pernah hidup susah. aku pun dpt spm cemerlang (ntah2 kalau result ngko) jugak & bersyukur sgt2 dpt kerja gomen walaupun gred 17 sbb aku dpt tolong ubah family aku.

Tanpa Nama berkata...

diorang ni pegi meeting pastu makan sesedap pastu setuju ngan apa JPA buat. seronok betul..yang penting J dah naik banyak. yang lain meleleh je la..wayanggg

Tanpa Nama berkata...

Mentaliti PA, PTD. JUSA dan PREMIER menjelang pasca SBPA !!

aku stuju smua. ada yg sokong., ada yg bantah. ada yg berkecuali.

DS Najib cakap 7-13% betul dah tu.. SEMUA ORANG DENGAR BAJET 2012.

Perlu ingat KAEDAH pengiraan antara seseorang /puak itu tak sama dgn cara kita mengira !!!

Ada yg mengira ala Yahudi, ala cerita P Ramlee, ala budak tahun satu sekolah, ala kontraktor, ala kuli batak, etc... tak sama.

Kesimpulannya ... akauntabiliti kita sbg jentera kerajaan .. adakah kita berlaku adil pd diri kita, org lain dan negara ???!!!

perlu tanya itu burung hud . hud jugak ker !!!

Ljet berkata...

JPA sepatutnya bagi kenaikan secara adil utk semua gred... cth 10% kenaikan utk semua... yg bergaji lebih tetap dpt lebih juga... saya percaya PA yg berjawatan rendah bukan nak dpt gaji sama dgn yg berjawatan lebih tinggi... mereka cuma mahu keadilan... ini tidak yg berjawatan tinggi dpt lebih % kenaikan... ini yg dikatakan "yg kaya bertambah kaya, yg miskin dok mcm tu le"...

Tanpa Nama berkata...

Dlm FB KPPA:

Saya menerima banyak cadangan supaya PA kumpulan pelaksana yang mempunyai ijazah ditukarlantik terus sebagai P&P. Ini bermakna jawatan P&P perlu ditambah. Memandangkan kerajaan telah menetapkan sasaran PA yang kejat maka jawatan kumpulan Pelaksana perlu dikurangkan. Tetapi ini akan menimbulkan tidak puashati mereka yang mempunyai sijil, diploma dan stpm. Apakah cadangan anda sekelian.

-----------------------------------
skrg ni isu kelayakan la pulak.Isu 7-13% ntah ke mana?masalah yg dihadapi rata2 golongan pelaksana kenaikan gj yg tidak adil.ada tinggi ada rendah...tangga gj dikongsi...junior=senior.org yg dtangga gaji genap jatuh tahap rugi dgn erti kata lain..naik sikit berbanding org yg ditangga gj ganjil naik banyak.

Tanpa Nama berkata...

mcm mn pulak klau u17 spm + sijil bidang berkaitan...skim sbpa dgn 4-1?? sesaper bolh komen...

Tanpa Nama berkata...

takper.... beramallah banyak2 bertobatlah selalu.. tiga saja benda dunia yang boleh dibawa ke akhirat.jangan terlalu mengejar dunia. ingat tu..

pt po kecewa sangat2 berkata...

cakap pun tak guna lagi...
cuepacs pun tak boleh bela nasib kita..
kekananan dah takda lagi...
tengok je la barang naik tahun depan...
kita makan nasir ngan telur je la.....beli ayam dh tak mampu....
golongan 41 ke atas je la boleh...
ikat perut sambung degree pun bukan boleh naik pangkat automatik macam cikgu...tak pa la...
tu la malaysia..dah nak sama macam negara india ada kasta2.....
yang gred 41 ke atas kasta kaya ...yang bawah ni papa kedana...
sain aje la...walaupun gaji mati naik 300 saja.........
bersyukur memang la bersyukur...tapi sbpa ni manusia yang buat tak lari dari rasa tamak penggubalnya....betul tak..
yang kata pangkat atas tanggungjawab berat....pernah ka kita dengar gred depa ni kena surcaj atau penjara?
based on audit negara punya report banyak orang atas sepatutnya kena...
tapi ada yang kena ka...diam sahaja....ingat lagi ka anda semua...
tapi kalau kita pembantu tadbir p/o kat jabatan...
silap skit nak kena surcaj padahal final check and approve adalah responbility gred 41 dan ke atas....tapi dieorang selalu lepas...
ye la kan kita mentimun depa durian....
lagi satu dalam sbpa ni..pembantu operasi yang kelulusannya pmr pun gaji dah nak sama dengan kami....macammana ni...
hari tu pembantu tadbir rendah(PTR),TUKANG MASAK,PENGAWAL KESELAMATAN dan OMPD DIJUMUDKAN JAWATAN DARI GRED ASAL DINAIKKAN KE GRED N17....PT PO N17 YANG ASAL DAPAT APA?TERNGANGA SAJA....PADAHAL YANG MENGURUSKAN SEMUANYA DI JABATAN ADALAH PT PO...
BUKAN NAK BERLAGAK TAPI KAMI NI BOLEH KATA KAMI NI BACK BONE SESUATU JABATAN ATAU AGENSI...

KAMI TAHU GRED 41 KE ATAS PENTING TAPI KAMI PUN PENTING JUGAK...
KAMI PUN ADA KELULUSAN YANG SAMA CUMA REZEKI TAKDA LAGI... PM PUN KATA NAK TENGOK GOLONGAN PELAKSANA BERPRESTASI TINGGI...
KALAU TAKDA KAMI GOLONGAN PELAKSANA YANG ADA DIPLOMA ATAU DEGREE HOLDER NI...SAPA NAK BUAT SLAID OR PAPERWORK BOS2..DIEORANG TAU SAIN DAN MERASMIKAM MAJLIS SAJA....
kasihanila kami gred pembantu tadbir gred n17 perkeranian dan operasi NI...

Tanpa Nama berkata...

Utk Gred W dan FT lulusan sijil Poli apa mcm, xda apa2 khabar berita gembiraka...??? sama gak... belajaq 2thn kat poli...

Tanpa Nama berkata...

Jgn kau orang tak sedar beza gaji mati kumpulan pelaksana kau orng dng PA gred tinggi SBPA ni contohnya gred 48 pun dekat RM 5,000.00 weii.
Sudah ler kau org susah nk naik pangkat.Takder waran la.Padahal brapa sen sgt gaji kau orng naik kalau bagi pgkat sikit lagi
Sedar ler kau org telah dibuli hidup-hidup oleh kapitalis JPA ni.PRU 13 kena berubah,sudah2 ler undi UMNO.

Tanpa Nama berkata...

belajar malas, ponteng, hisap rokok, buli orang , taiko time sekolah...nak gaji tinggi sama macam JUSA...PTUI...penat kami cikgu ngajar kat depan jer
-----------------------------------
kawan aku seperti yang ko cakap malas, ponteng, hisap rokok, buli orang , taiko time sekolah tu lah yang jadi PTD sekarang ni... sekarang diaorang nak jadi taiko kat JPA nih..

Tanpa Nama berkata...

Kalau JUSA,PTD,GURU,ASKAR,POLIS,NURSE,
P&P lain dah sign lantak kau orang ler.Gaji naik byk..pastu kau orang berak besar ler.
PA pelaksana..Aku harap kau orng pegang pada prinsip.Teruskan mengomen kat blog ni.
Jgn lupa blog ini juga dibaca dan kau org mendapat perhatian dari golongan yang waras.Ramai kat luar sini mcm pekerja swasta,pekerja kilang,kerja sendiri aku dgr mereka turut bersimpati ketidakadilan gaji SBPA.Byk juga isu mereka yang kerajaan Najib tidak dapat selesaikan contohnya isu gaji minimum,gaji pengawal keselamatan dll.

Tanpa Nama berkata...

untuk makluman sebelum laksna SBPA ni pun banyak yang cuepacs ketinggalan utk di fikirkan,,,,,,,,,,,contohnya terdapat kakitangan awam disesetengah jabatan yang bertahun menunggu pelarasan gaji bagi yang lulus PTK dan prestasi melebihi 85%belum lagi dapat anjakan,,,ttiba SBPA plak sampai,,,,,,rugi lah kami,,,,,tunggu panel pemilihan tak juga terpilih,,,,nampak orng atasan suruh sain kami sain juga,,,,tapi PRU 13 jangan harap lah ek,,1 undi itu amat bermakna buat BN renung2 kan...semak habis2 dulu la..........

PAR N1 berkata...

kami bersyukur....dengan kenaikan ini....sesuai dengan kelulusan kami..terima kasih Najib, JPA dan PTD yang bersusah-payah buat skim ini...

pengawal keselamatan kp 11 berkata...

tukang masak,ptr sume dh lompat ke gred 17.manakala pemandu,pap dh sama dgn gred 11.bagaimana pula dgn pngawal keselamatan kp11?jgn kata berubah,bergerak pn xde.kelulusan darjah 6 dh lompat ke pmr dn spm.aku nmpk sejak najib pegang jwtn PM ni,jgnkan kata sbpa,pelbagai gred dn jwtn pn dh brcelaru.klu nk transformasi,buat sume sekali.ini ada yg tertinggal pula.klu aku tau la mcm ni baik blaja takat darjah 6 je.dpt gak jwtn pmr dn spm.

Kasim lagee berkata...

Pak Omar mana? Guna IT pun x pandai.
Macam tulah IQ/mentaliti dia tadbir quepacs...

Kalau cakap roadshow merata2 berdegar-degar... tapi ISI kosong... stakat jadi ayam sabung boleh la... yang jadi mangsa yang brsungguh-sungguh sokong kununnya prjuangan bersama OMAR cuepacs...

Bukan sokongan jer prlukan pembelaan kami P&P & smua skim pun perlukan pembelaan, bukan 17 jer... yg paling LUMAYAN hanya Jusa ke atas jer...

Kami PA P&P brsama PA skim sokongan INGIN TAHU DAN TEGASKAN selesaikan semua isu berbangkit TANPA KOMPROMI!!!!!!!!!...

Jangan disebabkan SBPA maka jatuh trgadai di PRU nanti...

lagee2 Kasim

guru DG41 berkata...

Tanpa Nama PAR N1 berkata...

kami bersyukur....dengan kenaikan ini....sesuai dengan kelulusan kami..terima kasih Najib, JPA dan PTD yang bersusah-payah buat skim ini...

Isnin, Disember 26, 2011 4:23:00 PM
------------------------------------
SYABAS sedara...inilah ciri-ciri orang beriman sebenar....

Tanpa Nama berkata...

ala.sain je la.pru 13 nnti kita ubah.aku dh bosan la nk fkir2 lg.bincang,merayu,merintih x ke mana pn.cmtu gak.

cikgu matematik DG 44 berkata...

aku ngajar matematik kat depan..korang tido kat belakang..malas belajar...dah besar, tak dapat apa di nak (gaji besar)..salahkan semua orang...salahkan cikgu tak pandai mengajar..salahkan PTD tak pandai mentadbir...salahkan JPA tak dengar rintihan....dulu time 2007..korang semua senyap...takde pulak time tu korang nak puji pandai mengajar..PTD pandai naikkan gaji tinggi...dunia dunia....

tolong aku Usin,aku tak paham berkata...

Sehubungan itu, JPA akan memberi taklimat khas secara menyeluruh kepada CUEPACS, Selasa ini yang dijangka disampaikan Ketua Pengarahnya, Tan Sri Abu Bakar Abdullah di Putrajaya kepada Majlis Kongres CUEPACS dan ketiga-tiga Majlis Bersama Kebangsaan (MBK) di bawah JPA yang akan membabitkan penyertaan 140 wakil jabatan.
================================

HARAP DAPAT DIJELASKAN DENGAN JELAS KAEDAH PERUBAHAN GAJI DARI SSM KE SBPA.ADAKAH ADA PERBEZAAN ANTARA KEMENTERIAN KERANA ADA YANG DARI SSM KE SBPA TANPA MENAIKKAN SATU GAJI SSM,AKIBATNYA ADA YANG KENAIKANNYA KURANG DARI SATU KENAIKAN DALAM SSM.
CONTOH GAJI SSM,PIT19 3475 TANPA NAIK KE P1T20 SSM 3262,GAJI SBPA 3510 KURANG LAGI DARI PIT20 SSM IAITU 3626
AYYO YO......

Tanpa Nama berkata...

tolong aku Usin,aku tak paham berkata...

Sehubungan itu, JPA akan memberi taklimat khas secara menyeluruh kepada CUEPACS, Selasa ini yang dijangka disampaikan Ketua Pengarahnya, Tan Sri Abu Bakar Abdullah di Putrajaya kepada Majlis Kongres CUEPACS dan ketiga-tiga Majlis Bersama Kebangsaan (MBK) di bawah JPA yang akan membabitkan penyertaan 140 wakil jabatan.
================================

HARAP DAPAT DIJELASKAN DENGAN JELAS KAEDAH PERUBAHAN GAJI DARI SSM KE SBPA.ADAKAH ADA PERBEZAAN ANTARA KEMENTERIAN KERANA ADA YANG DARI SSM KE SBPA TANPA MENAIKKAN SATU GAJI SSM,AKIBATNYA ADA YANG KENAIKANNYA KURANG DARI SATU KENAIKAN DALAM SSM.
CONTOH GAJI SSM,PIT19 3475 TANPA NAIK KE P1T20 SSM 3262,GAJI SBPA 3510 KURANG LAGI DARI PIT20 SSM IAITU 3626
AYYO YO......

Isnin, Disember 26, 2011 6:36:00 PM

----------------------------

habislah PT kena surcaj lepas ni kalau perkiraan setiap kementerian tak sama..

Tanpa Nama berkata...

semasa taklimat daripada ceupacs sebelum pelaksaan sbpa, datuk omar kata yang exit policy hanyalah terpakai kepada kumpulan pnp sahaja.. sekarang lain pulak ceritanya...

Tanpa Nama berkata...

cikgu matematik DG 44 berkata...

aku ngajar matematik kat depan..korang tido kat belakang..malas belajar...dah besar, tak dapat apa di nak (gaji besar)..salahkan semua orang...salahkan cikgu tak pandai mengajar..salahkan PTD tak pandai mentadbir...salahkan JPA tak dengar rintihan....dulu time 2007..korang semua senyap...takde pulak time tu korang nak puji pandai mengajar..PTD pandai naikkan gaji tinggi...dunia dunia....
----------------------------
bodo!!

Tanpa Nama berkata...

KEPADA KAKITANGAN AWAM PELAKSANA YG TERANIAYA DGN HABUAN YG SEDIKIT AYUHLAH BANGKIT KITA TENTUKAN NASIB MEREKA YG BONGKAK YG MENG KAYAKAN ORG ATASAN PADA PRU 13 AKAN DATANG!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

BERHENTI DAN LETAK ...
Semua kakitangan kerajaan khasnya ajk ceupac diminta letak jawatan kalau masih bising2 pasal spba. Kalau dah tau malas kerja mengapa dok takut tak tentu pasal mengenai exit-policy? Kerajaan kerjanya bukan nak cari duit nak bayar gaji kamu saja (terutama k/tgn malas, ponteng,dadah, biol dll), kerajaan perlu banyakkan peruntukan untuk pembangunan untuk rakyat. Terima saja apa yg JPA/kerajaan buat. Aku cadangkan kerajaan potong gaji semua kakitangan kerajaan 10-20 peratus dan disatukan untuk membiayai pembangunan negara...

kump pelaksana berkata...

kenapa gaji jr. dan sr. disamakan???

ni pendapat akula, kalau tidak dibuat pelarasan begini bagaimana PGT nak dapat kenaikan yang tinggi...
lagi satu cuba korang kira kenaikan gaji korang sehingga 40%-50%( berpandukan tangga gaji ssm). memang nampak kenaikan gaji yang tinggi, tapi PGT akan jadi sedikit...

renung-renungkan dan selamat beramal...

Tanpa Nama berkata...

HARAP DAPAT DIJELASKAN DENGAN JELAS KAEDAH PERUBAHAN GAJI DARI SSM KE SBPA.ADAKAH ADA PERBEZAAN ANTARA KEMENTERIAN KERANA ADA YANG DARI SSM KE SBPA TANPA MENAIKKAN SATU GAJI SSM,AKIBATNYA ADA YANG KENAIKANNYA KURANG DARI SATU KENAIKAN DALAM SSM.
CONTOH GAJI SSM,PIT19 3475 TANPA NAIK KE P1T20 SSM 3262,GAJI SBPA 3510 KURANG LAGI DARI PIT20 SSM IAITU 3626
AYYO YO......
----------------------------------
Prinsip Pemindahan Gaji

32. Prinsip pemindahan gaji di bawah opsyen SBPA adalah daripada matagaji yang akhir
diterima di gred gaji asal kepada matagaji tertinggi berhampiran dalam JGS, di mana
perbezaannya tidak kurang daripada satu (1) Pergerakan Gaji Biasa di gred gaji asal.

Kaedah Pemindahan Gaji Dan Tarikh Pergerakan Gaji

33. Bagi maksud pemindahan gaji ke JGS pada 1 Januari 2012, pegawai diberikan satu (1)
Pergerakan Gaji Biasa di gred gaji asal dan kemudiannya dipindahkan kepada JGS
berdasarkan matagaji yang sama dan sekiranya tiada matagaji sama, penetapan adalah pada
matagaji tertinggi berhampiran.

34. Bagi pegawai yang berada di matagaji maksimum jadual gaji asal, pegawai diberikan
kuantum satu (1) Pergerakan Gaji Biasa di gred gaji asal dan kemudiannya dipindahkan
kepada JGS berdasarkan matagaji yang sama dan sekiranya tiada matagaji sama, penetapan adalah pada matagaji tertinggi berhampiran.11
35. Pegawai yang tarikh kenaikan pangkatnya pada 1 Januari 2012 hendaklah diberi
pemindahan gaji dari matagaji di gred hakiki kepada matagaji di gred setara SBPA terlebih
dahulu dan seterusnya ditetapkan gaji permulaan di gred kenaikan pangkat berdasarkan
prinsip kenaikan pangkat di atas gaji SBPA.
36. Contoh kaedah pemindahan gaji di perenggan 33, 34, dan 35 adalah seperti di
Lampiran C3. (lampiran C tak disertakan jadinya tak boleh komen)

Tanpa Nama berkata...

Saudara Kasim jangan hanya nampak kumpulan PnP yang bergaji RM 5000. Bukan semua kumpulan P n P bergaji sebanyak itu ketika pelarasan 2007. Apa yang menyedihkan adalah kami di kalangan kumpulan sokongan yang baru naik ke kumpulan berkenaan yang rata-rata bergaji dalam lingkungan RM 2500.Rata-rata daripada kami ketika itu telah berkhidmat lebih 10 tahun dan ada yang menjangkau 20 tahun. Bayangkan betapa sedih dan terpinggirnya suara kami ketika itu. Ada Cuepac nak bela....menangis merataplah sorangSebabnya Cuepac diterajui oleh kumpulan sokongan. Yang tersenyum lebar masa tu kalangan kumpulan gred 32 hingga 40 yang sememangnya gajinya agak tinggi...
________________________________
saya setuju dengan tulisan di atas ni. Saya adalah salah seorang dari mangsa golongan ini....berkhidmat 30tahun...wpun berada dlm gred 41 tetapi gaji ciput...dan gaji gred 32&36 amat tinggi jauh berbeza..hingga kini gaji saya tetap jauh ketinggalan dari 32&36 walaupun dalam sbpa....

Tanpa Nama berkata...

Golongan yg pling beruntung thn 2007 tu ade la mereka yg dlm kelompok 32 naik 35% then mereka lompat terus ke 41 apabila tamat blaja dan golongan ini agak ramai. Now gaji mereka tinggi mncanak2 walhal dr segi senioriti di PnP mereka masih baru lg.

ps: forumer paling bodoh adalah saudara kasim(anak haram kott)

Tanpa Nama berkata...

Hidup Kasim, Hidup gred pelaksana kanan.

Sepatutnya

J17 poli - JA17

J22 mix - J4-3

J26 mix - J4-5

Tanpa Nama berkata...

aku hairan kenapa dalam ssm kenaikan gaji tahunan pada bulan januari tapi dalam sbpa kenaikan gaji tahunan telah diubah ke bulan april. kalau macam ini aku akan rugi rm 750 setiap tahun sehingga pencen

Tanpa Nama berkata...

cuepacs hanya melatah bila kumpulan dia yang terkena...tapi diam bila kumpulan dia yang dapat untung...tolong lah perjuangkan nasib semua kumpulan wahai presiden cuepecs

Tanpa Nama berkata...

cuepacs kecut perut bila jumpa jpa...

Tanpa Nama berkata...

Kerajaan tak adil dengan PA

Tanpa Nama berkata...

JPA kejam

penyokong Kassim berkata...

mintak Cuepac dan JPA lihat sepatutnya J17, J22 dan J26 tidak patut diletakkan dalam gred yang sama iaitu JA3-1..Ini kerna gred J22 adalah gred Kekananan dan gred J26 adalah gred Tertinggi sepatutnya diletakan sepertimana gred-gred yang lain sepatutnya :-
J17(SPM) = J4-1
J22(SPM) = J4-2
J26(SPM) = J4-3 dan
untuk yang mempunyai SijiL Politeknik @ UiTM
J17(Sijil) = J3-1
J22(Sijil) = J3-2
J26(Sijil) = J3-3 ...sepertimana gred-gred yang lain...harap diambil perhatian...
supaya kenaikan gred dibawah gred-gred berkenaan tidak menjejaskan chain of command di jabatan masing-masing, gred-gred senior seperti 22,26,27,32,36 tidak boleh dipintas dari segi kekananannya dan kuasa penyeliaan berbanding gred di bawah gred-gred berkenaan...sokong ulasan dan komen saudara KASSIM..

Tanpa Nama berkata...

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------K A M I S U D A H B E R K H I D M A T 1 5 T A H U N M A S I H D I G R E D 4 1, G A J I R E N D A H B E R B A N D I N G D E N G A N G R E D 2 9 D A H N A I K G R E D 3 6 D A L A M T E M P O H 1 5 T A H U N, J A D I B E Z A G A J I B A N Y A K---------------------------------------------------------------------------------------C U E P A C S, P E R J U A N G K A N K E N A I K A N G A J I S E P E R T I C I K G U U N T U K S E M U A P E N J A W A T A W A M----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------S E K U R A N G - K U R A N G N Y A S E M U A M E R A S A N A I K G A J I W A L A U P U N T A K D E K E K O S O N G A N D A L A M W A R A N P E R J A W A T A N-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tanpa Nama berkata...

Lu Memang Power la Kasim......
Hidup Kasim!!!!!!!!!!!!!
Saya sokong Saudara Kasim ni ganti Presiden Cuepacs Omar...

Pemuda UMNO berkata...

Sokong SBPA cuma perlu diubahsuai supaya lebih adil dan saksama kepada semua PA di Malaysia...
Ijazah = 1
Diploma = 2
Sijil/STPM = 3
SPM = 4
PMR = 5
dah cantek mengikut jadual diatas tetapi penyelarasan gaji perlu diambil kira untuk semua PA..jangan terlalu melampau keniakan gaji bagi satu-satu gred...1PA....Penyokong Kuat UMNO...

j22/26 berkata...

Macamana jawatan kanan 22 boleh diletakkan sama dgn 17? dlm sbpa ja3-1

Tanpa Nama berkata...

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------K A M I S U D A H B E R K H I D M A T 1 5 T A H U N M A S I H D I G R E D 4 1, G A J I R E N D A H B E R B A N D I N G D E N G A N G R E D 2 9 D A H N A I K G R E D 3 6 D A L A M T E M P O H 1 5 T A H U N, J A D I B E Z A G A J I B A N Y A K---------------------------------------------------------------------------------------C U E P A C S, P E R J U A N G K A N K E N A I K A N G A J I S E P E R T I C I K G U U N T U K S E M U A P E N J A W A T A W A M----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------S E K U R A N G - K U R A N G N Y A S E M U A M E R A S A N A I K G A J I W A L A U P U N T A K D E K E K O S O N G A N D A L A M W A R A N P E R J A W A T A N------------------------------------------------------------------------------------------------------

kami juga merasa pelik kerana elaun 41 melebihi daripada 36 ini tidak adil, tidak adil bagi ku.

Tanpa Nama berkata...

Kenapa nak kaji gred 17 aje ? Kami Pnp perlu di kaji di jab JPJ dan KDRM ? Gaji kami perlu selaras dgn gaji Polis kan ? Baru betul !
Adakah Ceupecs akan berbuat demikian utk Pnp ?

Tanpa Nama berkata...

kepada semua penjawat awam tak kira di negeri mana anda berkhidmat...

jom kita "ACU UBAH SKALI LAGI" PRU13 akan dtg..

apa kata anda semua?

Tanpa Nama berkata...

SEPATUTNYA

J17(SPM) = J4-1 juruteknik
J22(SPM) = J4-2 juruteknik
J26(SPM) = J4-3 juruteknik

J17 (POLI) = JA3-1 pembantu pen. jurutera
J22/26 (POLI) =JA3-2 pembantu pen. jurutera kanan

Ahad, Disember 25, 2011 1:47:00 PM
-----------------------------------

dua patut: sume juruteknik dh jadi JA3-1.. ahakss ahaks, ahaks, syukur sgt2 bagi kami yg hanye ade kelulusan SRP, dpt naik smpe ke gred STPM/ diploma you...

Tanpa Nama berkata...

SEPATUTNYA

J17(SPM) = J4-1
J22(SPM) = J4-2
J26(SPM) = J4-3

J17 (POLI) = JA3-1
J22/26 (POLI) =JA3-2

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

MEMPAMERKAN/MENZAHIRKAN SIFAT BESAR DIRI, TAMAK, DAN MEMENTINGKAN DIRI SENDIRI KAMU.

«Lebih lama ‹Lebih lama   1 – 200 daripada 311   Terbaru› Baru»