SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

29 Disember 2011

JPA KAJI AMBIL LULUSAN PMR

Berita Harian
Oleh Magendran Rajagopal
magendran@bharian.com.my
2011/12/29




Tempoh tiga bulan kajian dipersetujui bersama dengan CUEPACS

PUTRAJAYA: Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) bersetuju mengkaji semula berhubung tahap kelulusan minimum Penilaian Menengah Rendah (PMR) bagi memohon kerja sebagai penjawat awam berdasarkan kriteria sektor yang berkaitan. Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Tan Sri Abu Bakar Abdullah, berkata kajian berkenaan akan dilakukan dalam tempoh tiga bulan bermula Januari ini. Katanya, ia adalah antara keputusan yang dicapai dalam memorandum persefahaman (MoU) yang ditandatangani semalam dengan Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) bagi menyelesaikan pelbagai isu berbangkit dalam skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA).

“Di bawah SBPA yang berkuat kuasa tahun depan, kelulusan minimum PMR sudah memadai bagi memohon jawatan dalam sektor awam tetapi selaras dengan semangat ingin memantapkan perjawatan kerajaan, kita akan mengkaji semula tahap kelayakan itu berdasarkan kerja yang dipohon.

“Selain PMR, kajian ini turut membabitkan permohonan menggunakan kelulusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Diploma serta sama ada sesuai untuk dipadankan dengan jenis pekerjaan yang dipohon dalam sektor awam.

“Ini akan menjadi sebahagian daripada pendekatan untuk menambah baik mutu perkhidmatan sektor awam yang menggalakkan pengwujudan tenaga kerja mahir dalam pelbagai bidang," katanya ketika dihubungi Berita Harian semalam.
MoU itu ditandatangani Abu Bakar bagi pihak JPA manakala CUEPACS diwakili Presidennya, Datuk Omar Osman, sebagai tanda persefahaman bagi merungkai segala kekusutan berkaitan SBPA antara JPA dan penjawat awam.

Abu Bakar berkata, CUEPACS dengan sepenuh hati menerima skim baru itu dan menyatakan komitmen untuk menggalakkan 1.4 juta kakitangan awam menandatangani opsyen yang diberi sebelum tarikh tutup 15 Januari tahun depan.

Jelas beliau, MoU itu juga menetapkan bahawa sebarang isu membabitkan kewangan kerajaan perlu dibentangkan kepada kerajaan dan bergantung kepada kedudukan kewangan serta kelulusan kerajaan sama ada dapat dilaksanakan.

Selain itu, katanya, CUEPACS juga sedia turun padang bersama JPA untuk memperjelaskan sebarang kekeliruan berkaitan SBPA selain melakukan pemantauan bagi memastikan tiada penganiayaan berlaku sepanjang proses pegawai sumber manusia mengendalikan opsyen SBPA dalam kalangan kakitangan awam.

Beliau yakin persetujuan JPA mengadakan perjumpaan setiap tiga bulan sekali dengan CUEPACS, seperti mana yang termaktub dalam MoU itu, akan menjadi pentas terbaik bagi kedua-dua pihak mengemukakan isu masing-masing untuk diselesaikan bersama.

“Tindakan meminda markah dasar pemisah (exit policy) untuk dikurangkan daripada 69 kepada 60 di bawah skim SBPA dan kesediaan JPA serta CUEPACS menerimanya membuktikan kedua-dua pihak masih ada semangat kerjasama yang tinggi.

“JPA juga bersetuju cadangan CUEPACS meletakkan seorang wakil sebagai pemerhati dalam Panel Penilai Dasar Pemisah itu,” katanya.

371 ulasan:

1 – 200 daripada 371   Terbaru›   Baru»
Penjawat Awam berkata...

eloklah tu...apa-apapun majoriti PA menyokong penuh pelaksanaan SBPA.kami juga sentiasa berdiri teguh di belkang KPPA, JPA dan PTD.SYABAS!

Tanpa Nama berkata...

gred R 22(ssm)skim sbpa H 4-3 amat sedikit kenaikan berbanding skim R 11(ssm) sbpa H4-1..cuepacs tolong lah gred kami..

Tanpa Nama berkata...

Sudah terang lagi bersuluh, SBPA memang banyak kelemahannya. Apa yang JPA dan KPPA rancangkan selama ini menunjukkan ketidak prihatinan kpd pembangunan sektor awam secara holistic.

KPPA sendiri dilihat menunjukkan keangkuhan dan sikap tidak bertanggungjawab terhadap kepentingan nasional.

Tidak salah jika gaji kumpulan atasan naik tapi biarlah %nya sama kadar dengan pelaksana. Beberapa perkara yg disembunyikan menambahkan lagi keparahan SBPA ini.

Ketidaktelusan JPA telah menimbulkan pelabagai spekulasi yg akhirnya ternyata benar seperti kenaikan gaji JUSA yg melampau. Sistem pemindahan gaji yg berbeza yg dipraktiskan kepada golongan pelaksana menjadikan mereka lebih hina dari paria seperti novel interlok.

PA tiada pilihan mereka terpaksa juga terima SBPA ini kerana termanya jelas tiada pilihan. Akhirnya selepas 15/1/2012 JPA akan dakwa semua penjawat awam bersetuju dgn SBPA. Adilkah ini !

Tanpa Nama berkata...

betul tu....sy dan kawan sy yg br kuar universiti ni mmg payah dpt kerja,berbanding sdik sy yg ada spm sahaja.da lama da dpt masuk kerja gov ni...mcm tu baik dr awal sy x masuk universiti.kalau tau lps spm sy mohon keje krajaan lg sng.

Tanpa Nama berkata...

haah....itu la br cr nak meng upgrade kan penjawat awam....sy amat sokong kalau kelulusan minimum penjawat awam adalah guna spm.pmr da x releven la....

lufithemonkey berkata...

semakin pelik sama ada Skim nih dok pegawai tinggi yang merancang sesama sendiri untuk kenaikan gaji memasing. lg pun kerja berat lebih kepada golongan pelaksana yang atas tuh petik jari dapat maklumat. Dato Noh Omar sila jaga sikit kebajikan kakitangan sokongan bawahan nih. Saya berani cakap kalau golongan pelaksana mogok boleh lumpuh kerajaan namun atas dasar niat membantu negara mereka lansung tidak peduli akan kenaikan itu. sebagai umat manusia saya harap pihak. JPA JPM menilai sepenuhnya mengenai kenaikan gaji ini harapan saya agar kenaikan biarlah berpatutan agar tidak berlaku penindasan.

cyborg83 aka swalGYL berkata...

`JPA dah arahkan pelaksanaan SBPA di lanjutkan.. tp kami dari warga KPM - JPN Perak telah di beritahu bahawa hari ini ( 29hb 12 2011 adalah tarikh akhir serahan dokumen SBPA.. camner nih???? harap cuepacs sedia memberi maklumat kepada pihak yg terlibat...

Perbincangan HANGAT SBPA berkata...

kaji jangan x kaji....dah berjumpa 3 bulan sekali..

Tanpa Nama berkata...

Presiden Ceupacs, isu chain of command yang caca marba dan isu KGT yang macam jahanam yang dibuat oleh pegawai JPA yang tonggan todi sambil buat SBPA macam mana?

SBPA jelas skim penindas kakitangan awam, jangan haraplah kakitangan akan redha dengan penindasan ini. Kepada kerajaan sedia ada bersekongkollah dengan pegawai atasan di JPA untuk tindas kami penjawat awam. PRU 13 akan menjadi medan pertembungan buku dengan ruas, masa itu rasakan pihak kerajaan sedia ada yang angkuh apabila undi penjawat awam menghumban Barisan Nasional keluar dari Putrajaya.

Saya juga ada membaca di komen-komen di artikel sebelum ini yang terlalu sombong mengugut penjawat awam, malahan saya telah diugut untuk berhenti kerja dan sebagainya, tidak apa, ugutlah, saya tidak akan mengalah dan akan terus mempertahankan keadilan dan kebajikan penjawat awam serta saya akan terus menentang kezaliman kerajaan sedia ada yang banyak beretorik dalam pentadbiran negara, Najib selalu cakap "rasai denyut nadi rakyat", tapi itu semua retorik kosong saja, pihak kerajaan hanya rasai denyut nadi pegawai atasan di JPA saja.

Keputusan adalah muktamad, jangan sampai saat akhir untuk buat perubahan kerana pada masa itu segala gula-gula kerajaan untuk tagih sokongan undi penjawat awam tidak akan menjadi apa-apa makna lagi kerana kami akan menyokong parti lawan.

kasim.

aku musykil dan syak berkata...

salam....

Betul ke saya dapat info dalam SBPA ni, yang paling untung adalah polis,tentera dan guru.

Saya dapat info kenaikan gaji guru leih dari jawatan lain..contohnya bagi gred 32 jika jawatan lain KGT 155 setahun guru dapat lebih lagi.

Saya pun macam syak dan berprasangka juga sebab dalam banyak banyak komen yang sama baca....hanya guru yang menyokong SBPA,JPA,KPPA ....mungkin betul kut kerana mereka dah dapat lebih...

Sesiapa ada info Sila jawab dengan sopan...tanpa emosi.

Tanpa Nama berkata...

SBPA jelas adalah kezaliman dan penindasan golongan pegawai atasan di JPA dan keganasan serta penindasan oleh pihak kerajaan yang bersekongkol dengan pegawai atasan di JPA untuk membuli dan menindas penjawat awam. SBPA adalah tidak adil dan menindas.

PRU 13 akan menjadi medan pertembungan buku dan ruas, nanti dekat-dekat PRU 13 kalau kerajaan terhegeh-hegeh tagih dan minta sedekah undi dari penjawat awam, boleh blah la, keputusan adalah muktamad dan pihak kerajaan perlu bertanggungjawab atas keputusan sendiri.

kasim.

Tanpa Nama berkata...

terima kasih atas SBPA! sebagai tanda terima kasih, akami akan memberi sokongan penuh pada BN pada PRU13 nanti!

Tanpa Nama berkata...

Dasar-dasar dalam SBPA jelas merapu dan caca marba yang boleh menjejaskan perkhidmatan awam, sudahlah dasar SBPA ini menindas penjawat awam dari segi kebajikan, malahan operasi jabatan pula akan jadi caca marba dan tunggang langgang kerana Chain Of Command telah haru biru akibat JPA yang tak reti sumber manusia buat dasar macam jahanam.

Kerajaan pula kerana bersekongkol dengan pegawai atasan di JPA, tunggulah PRU 13 balasan untuk penindasan ini.

Kasim.

lama berkata...

MEMANG PATUT PUN KELAYAKAN MINIMUM PENJAWAT AWAM GUNA SPM SEBAB PMR TU PENILAIAN BAGI MENENGAH RENDAH BUKAN NYE SIJIL.MCM SPM ADALAH SIJIL PELAJARAN MALAYSIA MCM GAK STPM.GRED 11 SEPATUT NYA GUNA SPM SBB MEREKA ADALAH PEMBANTU OPERASI YANG AKAN MENJLNKAN TUGAS PENTADBIRAN JUGAK.SY CADANGKAN:-

GRED 11-16 GUNA SPM
GRED 17-26 GUNA STPM/DIP
GRED 27-40 GUNA IJAZAH
GRED 41 KEATAS GUNA MASTER/PHD

BUKAN APA,UNIVERSITI SEMAKIN BNYK,GRADUAN MENGANGGUR PUN DA BERSEPAH.INILAH CARA UNTUK MENGHASILKAN PENJAWAT AWAM YANG BERILMU.

---------------------------------

saya amatla sokong

Tanpa Nama berkata...

Tanpa nama Khamis, Disember 29, 2011 8:37:00 AM, kamu berpura-puralah dengan menipu diri sendiri, kerana hakikatnya majoriti penjawat awam menentang SBPA dan pada PRU 13 nanti BN akan to be end sebagai kerajaan di Malaysia. Ini berpunca kerajaan sekarang ini lemah, lembik tetapi penindas.

kasim.

guru guru malaysia berkata...

terima kasih atas SBPA! sebagai tanda terima kasih,kami para guru akan memberi sokongan penuh pada BN pada PRU13 nanti!
===================================

HAH ....TENGOK TU,GURU JUGA YANG SOKONG ...AKU RASA DIA ORANG DAPAT LEBIH ...mungkin betulkata aku muskil tu

Tanpa Nama berkata...

bukan PA sokong sangat SBPA ni , tapi dah terpaksa sign maka kena tunaikan, kalau tak markah akan kantoiiiiiiii

Tanpa Nama berkata...

Sokong kenyataan Tanpa Nama Khamis, Disember 29, 2011 8:22:00 AM, kakitangan kerajaan bukannya suka-suka hati nak marah tak tentu pasal, tetapi kerana sudahlah kebajikan dan keadilan terhadap penjawat awam dicabuli dan ditindas dengan begitu kejam, kemudian operasi di jabatan juga jadi tunggang langgang kerana chain of command atau rantaian arahan telah jadi caca marba kerana ada penyelia yang telah rendah pangkatnya dari kakitangan yang diselia, macam mana nak buat arahan, siapa nak keluarkan arahan, siapa nak terima arahan dan siapa akan bertanggungjawab atas sesuatu arahan? JPA jelas pandir dalam pengurusan sistem sumber manusia sekarang ini.

Kerajaan pula pandir buat bodoh saja berhubung ketidak adilan ini, malahan PM sendiri lepas tangan tak nak membantu kakitangan awam yang ditindas ini. Pada PRU 13 nanti, bersiap sedialah PM dan Barisan Nasional, pembalasan akan dibuat oleh kakitangan awam, masa nak dekat PRU 13, kalau nak gula-gulakan kami dengan itu ini, jangan haraplah akan mempengaruhi kami semua, kamu semua tidak ikhlas, penindas dan golongan zalim yang kejam.

kasim.

Tanpa Nama berkata...

MEMANG PATUT PUN KELAYAKAN MINIMUM PENJAWAT AWAM GUNA SPM SEBAB PMR TU PENILAIAN BAGI MENENGAH RENDAH BUKAN NYE SIJIL.MCM SPM ADALAH SIJIL PELAJARAN MALAYSIA MCM GAK STPM.GRED 11 SEPATUT NYA GUNA SPM SBB MEREKA ADALAH PEMBANTU OPERASI YANG AKAN MENJLNKAN TUGAS PENTADBIRAN JUGAK.SY CADANGKAN:-

GRED 11-16 GUNA SPM
GRED 17-26 GUNA STPM/DIP
GRED 27-40 GUNA IJAZAH
GRED 41 KEATAS GUNA MASTER/PHD

BUKAN APA,UNIVERSITI SEMAKIN BNYK,GRADUAN MENGANGGUR PUN DA BERSEPAH.INILAH CARA UNTUK MENGHASILKAN PENJAWAT AWAM YANG BERILMU.

---------------------------------

saya amatla sokong

Tanpa Nama berkata...

sokong tanpa nama Khamis, Disember 29, 2011 8:12:00 AM, SBPA memang tidak adil dan mengelirukan, malahan SBPA juga merosakkan operasi jabatan bila rantaian arahan tunggang langgang dan caca marba bila gred penyelia (22,26,27 sedia ada, 32 dan 36) tidak bergerak yakni tiada kenaikan ke gred yang lebih tinggi sedangkan gred yang diselia naik ke gred 27, 'syabas' dan 'tahniah' atas kepandiran JPA membuat dasar yang tolol hingga menyusahkan operasi jabatan.

PM dan kerajaan pula buat bodoh dan lepas tangan tanpa membantu kakitangan awam, PRU 13 tahulah nasib anda semua, segala penindasan dan persekongkolan anda semua dengan golongan penindas yang tamak di JPA akan diberi pembalasannya di kertas undi pada PRU 13 nanti.

Kasim.

Tanpa Nama berkata...

sokong tanpa nama Khamis, Disember 29, 2011 8:12:00 AM, SBPA memang tidak adil dan mengelirukan, malahan SBPA juga merosakkan operasi jabatan bila rantaian arahan tunggang langgang dan caca marba bila gred penyelia (22,26,27 sedia ada, 32 dan 36) tidak bergerak yakni tiada kenaikan ke gred yang lebih tinggi sedangkan gred yang diselia naik ke gred 27, 'syabas' dan 'tahniah' atas kepandiran JPA membuat dasar yang tolol hingga menyusahkan operasi jabatan. Lepas ini tak tahulah siapa akan beri arahan, siapa akan terima arahan, siapa pula akan tanggungjawab pada arahan yang dikeluarkan, penyelia telah ada yang lebih rendah pangkat dari kakitangan yang diselia terutamanya gred 22 dan 26 yang telah jadi rendah pangkatnya berbanding orang yang diselia sebelum ini.

PM dan kerajaan pula buat bodoh dan lepas tangan tanpa membantu kakitangan awam, PRU 13 tahulah nasib anda semua, segala penindasan dan persekongkolan anda semua dengan golongan penindas yang tamak di JPA akan diberi pembalasannya di kertas undi pada PRU 13 nanti.

Kasim.

Tanpa Nama berkata...

salam....

Betul ke saya dapat info dalam SBPA ni, yang paling untung adalah polis,tentera dan guru.

Saya dapat info kenaikan gaji guru leih dari jawatan lain..contohnya bagi gred 32 jika jawatan lain KGT 155 setahun guru dapat lebih lagi.

Saya pun macam syak dan berprasangka juga sebab dalam banyak banyak komen yang sama baca....hanya guru yang menyokong SBPA,JPA,KPPA ....mungkin betul kut kerana mereka dah dapat lebih...

Sesiapa ada info Sila jawab dengan sopan...tanpa emosi.

Tanpa Nama berkata...

saya lihat dalam jabatan kerajaan terdapat ramai pemegang diploma,,malahan juga ade yg mempunyai ijazah menjawat jawatan gred 17.. saya juga salah seorang daripada mereka...
Dari segi gaji kami sama dengan spm,, diploma kami tidak diguna,, .Tetapi dari segi gaji pemegang sijil simpan kira dari politeknik gaji sangat berbeza dengan pemegang diploma..
Harap gaji pemegang diploma juga di naikkan sedikit bagi menghargai penat lelah kami bersengkang mata study dulu,,asal lepas untuk membayar PTPTN juga dah kira bersyukur,.

Tanpa Nama berkata...

Ini strategi JPA nak kendurkan kemarahan PA. Kalau takat nak cerita balik ambik lulusan PMR ada aku kisah.

Mereka cuba alihkan kpd isu remeh-temeh. Isu pokok adalah % gaji yg lintang pukang dan penstrukturan jawatan yg kelam kabut. Kalau JUSA dan PRIMIER boleh di atur dengan tertib mengapakah PnP & Pelaksana dibuat caca marba. Tahukan JPA kump inilah merupakan nadi terbesar PA.

Inilah pertama kali sistem yg baru diperkenalkan ditentang dgn begitu meluas oleh PA. Pergilah mana2 jabatan kerajaan atau cafe waktu lunch inilah isunya yg dibincangkan.

Rata-rata menyatakan kekesalan dan terkilan. Bolehkah kita bayangkan kesannya. Moral PA down !

Tanpa Nama berkata...

MEMANG PATUT PUN KELAYAKAN MINIMUM PENJAWAT AWAM GUNA SPM SEBAB PMR TU PENILAIAN BAGI MENENGAH RENDAH BUKAN NYE SIJIL.MCM SPM ADALAH SIJIL PELAJARAN MALAYSIA MCM GAK STPM.GRED 11 SEPATUT NYA GUNA SPM SBB MEREKA ADALAH PEMBANTU OPERASI YANG AKAN MENJLNKAN TUGAS PENTADBIRAN JUGAK.SY CADANGKAN:-

GRED 11-16 GUNA SPM
GRED 17-26 GUNA STPM/DIP
GRED 27-40 GUNA IJAZAH
GRED 41 KEATAS GUNA MASTER/PHD

BUKAN APA,UNIVERSITI SEMAKIN BNYK,GRADUAN MENGANGGUR PUN DA BERSEPAH.INILAH CARA UNTUK MENGHASILKAN PENJAWAT AWAM YANG BERILMU.

..................................

wey , habis tu PT/PO gred 17 yang hanya ade SPM tu, kna turun gred la, 1-16...

Tanpa Nama berkata...

SALAM....

SAYA INGIN MEMOHON PERTIMBANGAN AGAR

1)ELAUN KERAIAN DI PANJANGKAN KEPADA GRED 41,KALAU DAPAT 250 PUN JADILAH KERANA 41 JUGA TERLIBAT DALAM MEAIKAN TETAMU DAN MEWUJUDKAN SUASANA MESRA DALAM MENJALANKAN TUGAS.

2)GAJI GRED 41 DINAIKKAN LAGI KERANA GAJI KAMI HAMPIR SAMA MALAH ADA YANG LEBIH RENDAH DARI GRED 32 DAN 36,SEDANGKAN TANGGUNG JAWAB KAMI BANYAK.

ITU SAJA..MOHON PERTIMBANGAN.

Tanpa Nama berkata...

tidak salah gaji JUSA dinaikkan terlalu tinggi,,, mcm mane % yg dikira kita sndri x tau,, yg tau JPA,adakah ini adil..
Ada baiknye jika dikaji semula kenaikan gaji JUSA yang terlampau tinggi,, mmg btol mereka sangat bagus berkhidmat..dan berbaloi mereka dapat ganjaran tersebut..
Tapi adakah adil,bagi gred 17 yang mempunyai diploma dan ijazah dengan kenaikan yang sedikit..PTPTN juga mesti dibayar..
Seeloknya dikaji semula,kenaikan JUSA dikurangkan sedikit,dan pemegang diploma dan ikazah dalam gred 17 di tambah sedikit gaji bagi menghargai diploma yang mereka miliki.

Tanpa Nama berkata...

Guru Gred 32 nak masuk 34:

Kepada tuan yang bertanya. KGT guru gred 32 masih RM155. Kelebihan SBPA ni adalah time base 8 tahun dari gred 29 ke gred 32 ke gred 34. ( Kes non-graduate) Sebelum time based promotion ni ada, guru bukan siswazah MCE, SPM, HSC dan STPM perlu menunggu 24 tahun untuk hakiki pada zaman SSB. Semasa SSM cuma ada time-based untuk ke 32 sahaja. Bagi saya yang dah maksimum ni RM3700.20, syukur ada talian hayat kegaji yang lebih tinggi dengan service lagi 9 tahun.

Tanpa Nama berkata...

asik layan facebook ,twitter, blog, meniaga kat internet... . keje x seberapa... pastu nak gaji banyak....... dah bagi kemudahan internet tapi di salah gunakan.....

Tanpa Nama berkata...

Kenaikan gaji PTD, JUSA dan Turus melambung tinggi,naik beribu-ribu ringgit.

tapi

Kenaikan gaji penjawat pangkat rendah adalah jauh lebih rendah, naik berpuluh ringgit saja.

Lepas ini harga barang pun melambung tinggi, PTD, JUSA dan Turus boleh berbelanja sesuka hati kerana gaji sudah besar, penjawat awam pula terpaksa mengikat perut untuk jimat belanja, anak-anak pula perlu dicatu makannannya dan pergi sekolah berjalan kaki saja sebab basikal pun mungkin akan naik harga selepas ini. Anak PTD, JUSA dan Turus boleh dapat kereta kerana gaji berbelas ribu ringgit sebulan. 'Syabas dan Tahniah' di atas penindasan ini.

Kepada kerajaan pun 'syabas dan tahniah' sebab buat bodoh dan lepas tangan dalam isu penindasan ini dan tidak ada usaha yang aktif untuk membela penjawat awam, masa PRU 13 nanti tunggulah pembalasannya, macam biasalah masa kempen nanti kerajaan akan minta sedekah undi dari penjawat awam untuk undi BN, tapi kalau sekarang ini kami dibiarkan tertindas tanpa pembelaan, jangan harap kami nak undi BN masa PRU 13 nanti, Najib boleh berkemas untuk pindah dari Seri Perdana, menteri-menteri lain pula siap sedialah untuk keluar dari pejabat anda sekarang ini, kerana PRU 13 kerajaan akan bertukar tangan. Walaupun saya menyokong kerajaan, tetapi kerana tiada pembelaan dari pihak kerajaan sendiri, apalah guna sokongan saya ini, PRU 13 adalah penentunya. Sekarang ini perasaan penjawat awam majoritinya ibarat magma yang sedang menggelojak dalam gunung berapi yang akan meletus pada PRU 13 untuk menghasilkan gempa bumi dan tsunami politik yang lebih dahsyat berbanding PRU 12. Ini bukannya omong kosong, ini adalah hakikat sebenar, kepada pihak yang nak menipu diri sendiri dengan menyatakan BN masih kuat dan dapat sokongan rakyat, teruskanlah menipu diri sendiri kerana yang ruginya adalah kamu sendiri bukannya orang lain.

Kasim.

Tanpa Nama berkata...

Sokong saja..asal kamu mau pandu kereta sendiri...buang sampah sendiri..korek najis tersumbat sendiri..

cyborg83 aka swalGYL berkata...

sedikit lagi maklumat.. kenaikan gaji nih x semua sama.. ada yg dpt bwh RM100 ada yg bwh RM200 ada yg melebihi RM4000 .. ini sungguh tidak adil.. bg saya yg berjawatan gred 17 kenaikan dlm RM120 tp ada kwn sy yg gred 17juga hanya dpt RM65 sahaja...

Tanpa Nama berkata...

MEMANG PATUT PUN KELAYAKAN MINIMUM PENJAWAT AWAM GUNA SPM SEBAB PMR TU PENILAIAN BAGI MENENGAH RENDAH BUKAN NYE SIJIL.MCM SPM ADALAH SIJIL PELAJARAN MALAYSIA MCM GAK STPM.GRED 11 SEPATUT NYA GUNA SPM SBB MEREKA ADALAH PEMBANTU OPERASI YANG AKAN MENJLNKAN TUGAS PENTADBIRAN JUGAK.SY CADANGKAN:-

GRED 11-16 GUNA SPM
GRED 17-26 GUNA STPM/DIP
GRED 27-40 GUNA IJAZAH
GRED 41 KEATAS GUNA MASTER/PHD

BUKAN APA,UNIVERSITI SEMAKIN BNYK,GRADUAN MENGANGGUR PUN DA BERSEPAH.INILAH CARA UNTUK MENGHASILKAN PENJAWAT AWAM YANG BERILMU.

..................................

wey , habis tu PT/PO gred 17 yang hanya ade SPM tu, kna turun gred la, 1-16...
----------------------------------
mana-mana yang dah duk gred 17 guna spm automatik la dilevel diploma.mcm sprm,masa diorg bpr gred 17 guna spm,tapi bila diorng naik suruhanjaya automatik mana2 yg gred 17 walaupun hanya ada spm trus naik gred 29.kelayakan ni terpakai pd yang nak mohon gred 17 maka kena ada diploma,ini hanya utk kemasukkan baru sahaja.

Tanpa Nama berkata...

INGAT GRED2 YANG TINGGI JE BUAT KERJA LEBIH.
YANG BAWAHAN LA SELALU KENA TADAH TELINGA..
FAIL BANYAK,BERAT2,BERHABUK2 SEMUA YANG BAWAHAN KENE BUAT.
YANG ATAS2 SELALU SIGN SURAT YG BERSIH2..
TAPI GAJI KAMI NAIK CIPUT SANGAT....

cyborg83 aka swalGYL berkata...

jgn di pandang hgina bg yg hanya ada kelayakan PMR jer.. itu dah kemampuan mereka... jtgn ingt yg ada ijazah or diploma jer tau buat kerja...

Tanpa Nama berkata...

cyborg83 aka swalGYL Khamis, Disember 29, 2011 9:10:00 AM, JPA jelas pandir tak tahu pengurusan sumber manusia, malahan mungkin diorang ini mabuk minum todi sambil buat dasar SBPA ini hingga kenaikkan gaji pun tunggang langgang, inilah dasar paling bodoh dan bangang yang pernah saya lihat sepanjang saya berkhidmat dalam penjawat awam.

Apa yang teruknya lagi adalah pihak kerajaan buat bodoh dan lepas tangan tidak ambil peduli akan penindasan dan sikap bodoh tak reti sumber manusia oleh JPA ini.

PRU 13 penentunya, kerajaan yang pandir perlu disingkirkan.

Kasim.

Tanpa Nama berkata...

KEMASUKAN BARU SPRM 17 KE 29..
HABIS KEMASUKAN LAMA... JABATAN LAIN MCM MANE...???

Kerani Sampai Tua berkata...

JPA Kaji Ambil Lulusan PMR tajuk yang perlu diteliti dengan mendalam,
Bagaimana dengan kelayakan untuk jawatan Pembantu Awam yang dahulunya Pekerja Awam, adakah mereka juga perlu memiliki SPM sedangkan pada masakini ada diantara mereka yang tidak tamat darjah enam pun ada di dalam PA sebagai pekerja awam mahupun pemandu. Tidak kah mereka ini dinaikkan secara mendadak? Wajarkah mereka yang berkelayakan SPM disamakan dengan pekerja awam sedangkan dahulu ia SPM kelayakan untuk jawatan Kerani, semuga JPA menilai secara rasional dan professional.

Tanpa Nama berkata...

sprm mana ada lg gred 17,diorg yg 17 semua da di upgradekan jadik gred 29....

cyborg83 aka swalGYL berkata...

en.kasim.. kita tunggu masa PRU13 nnti.. sekarang nih kakitangan awam yg gred bawahan ni semua tertindas...

mala berkata...

huh.....tak habis habis cerita pasal j17,j29,sijil poli,stpm,pembantu tadbir,sijil pertanian,chain of command,kasim,pRU 13....Semua isu remeh dan tak penting...

saya harap TAHUN DEPAN CUTI DEEPAVALI DAPAT DITAMBAH KEPADA 2 HARI.KAMI MASYARAKAT INDIA MAHU JUGA BERAYA DAN BALIK KAMPUNG TANPA PERLU AMBIL CUTI TAHUN LAMA LAMA.MAKLUMLAH...KALAU MELAYU DAN CINA DAPAT CTI SATU HARI,PASTI MEREKA PUN TAK PUAS HATI...

mohon terfikirkan oleh pihak atasannya

Rakyat bukan PA berkata...

kerajaan...jgn layan puak-puak pemalas ni....rakyat secara amnya (bukan penjawat awam0 menyokong penuh SBPA kerana ada exit policy..kami mahukan perkhidmatan awam yg cekap dan pantas...tahniah BN dan NAJIB...KAmi rakyat bukan penjawat awam akan pastikan kemenangan BN!

Tanpa Nama berkata...

Tanpa nama Khamis, Disember 29, 2011 9:01:00 AM, beginilah pemikiran di JPA, ambil mudah dan tak lihat kesan dan akibat, lepas ni mungkin ramai yang akan diberikan markah bawah pada 60% untuk buang semua penjawat awam yang ada PMR untuk masukkan yang ada SPM, malahan yang ada SPM sekarang ini akan dikurangkan markahnya untuk diturunkan pangkat atau gred 17 itu tak boleh turun pangkat maka kena pecat sebab untuk gred 1,17,27,41 tak ada turun pangkat kerana gred permulaan kumpulan masing-masing yang ada adalah dipecat. Mungkin ini adalah strategi JPA untuk buang kakitangan awam besar-besaran supaya gaji mereka boleh dinaikkan berpuluh ribu ringgit lagi selepas kakitangan awam makin kurang. 'Syabas dan tahniah' atas pemikiran tahap bodoh JPA ini, malahan 'tahniah dan syabas' atas ketamakan kamu semua yang sekadar ada ijazah, tapi pandir dan bangang tak reti menilai baik dan buruk.

Kerajaan pula 'tahniah' kerana bersekongkol dengan golongan penindas, PRU 13 jangan harap aku undi BN,PRU 13 nanti BN berkemungkinan besar akan tumbang sebagaimana LDP di Jepun adalah tinggi, inilah PM pun lepas tangan tak mempedulikan kakitangan awam, kononnya 'rasai denyut nadi rakyat - slogan PM' tapi blah la, PM hanya rasai denyut nadi nafsu serakah pegawai atasan di JPA saja.

Tanpa Nama berkata...

JPA Kaji Ambil Lulusan PMR tajuk yang perlu diteliti dengan mendalam,
Bagaimana dengan kelayakan untuk jawatan Pembantu Awam yang dahulunya Pekerja Awam, adakah mereka juga perlu memiliki SPM sedangkan pada masakini ada diantara mereka yang tidak tamat darjah enam pun ada di dalam PA sebagai pekerja awam mahupun pemandu. Tidak kah mereka ini dinaikkan secara mendadak? Wajarkah mereka yang berkelayakan SPM disamakan dengan pekerja awam sedangkan dahulu ia SPM kelayakan untuk jawatan Kerani, semuga JPA menilai secara rasional dan professional.
----------------------------------

kene ingat,pemandu ke,penghantar notis ke atau pekerja awam ke sudah dijumudkan dan jwtn tu da xwujud.yg wujud skarang n11 PEMBANTU OPERASI.jadik skarang mereka juga menjalankankan tugas pentadbiran dan sebagainye.jadi x kan masih nak pakai kemasukkan baru guna PMR.da x releven kan.jadi kemasukkan pa ni biarla SPM.baru la PA yang ada ni semua berilmu kan.

kakitangan sokongan yang mempunyai IJAZAH SARJANA MUDA berkata...

berkaitan dengan markah yang melayakkan seseorang itu "dipisahkan" dari perkhidmatan, isu di sini bukanlah markah tersebut. tetapi SI PEMBERI MARKAH (PPP/PPK). bagaimana untuk memastikan bahawa si pemberi markah tidak dipengaruhi oleh sentimen tidak matang, walhal realitinya PYD seorang yang memang cekap, tapi disebabkan faktor sampingan (collateral damage) yang menyebabkan PYD menerima markah yang tidak adil. kebiasaannya PPP/PPK memberi penilaian atas prestasi seseorang berdasarkan persembahan PYD pada BULAN TERAKHIR, bukannya SEPANJANG TAHUN. ini adalah amalan yang sedang berlaku sekarang. jadi jangan hairan sekiranya ramai orang memanggil LNPT sebagai LNPB(bulanan).

aku dah tak musykil berkata...

Guru Gred 32 nak masuk 34:

Kepada tuan yang bertanya. KGT guru gred 32 masih RM155. Kelebihan SBPA ni adalah time base 8 tahun dari gred 29 ke gred 32 ke gred 34. ( Kes non-graduate) Sebelum time based promotion ni ada, guru bukan siswazah MCE, SPM, HSC dan STPM perlu menunggu 24 tahun untuk hakiki pada zaman SSB. Semasa SSM cuma ada time-based untuk ke 32 sahaja. Bagi saya yang dah maksimum ni RM3700.20, syukur ada talian hayat kegaji yang lebih tinggi dengan service lagi 9 tahun.

===================================
terima kasey....kerana jawapan cikgu telah merungkai wasangka saya.terima kasey

Tanpa Nama berkata...

Kasim.

Khamis, Disember 29, 2011 9:08:00 AM

SAYA AMAT SOKONG KAMU..........

Tanpa Nama berkata...

Hangat-hangat taik ayam betollah!!! mana perginya isu kenanikan gaji 7%-13%??? Mulut dah kena zipkah?? dah kena warning??

Tanpa Nama berkata...

macamana pulak dengan kumpulan gred 17, apa dah jadi, apa dah jadi dengan kumpulan pelaksana terabai juga la,kalau nak tunggu 3 bulan tak payah lah, tak payah buat perbincangan la cuepacs, yang tinggi tetap semakin tinggi ,yang rendah macam tu la juga

Tanpa Nama berkata...

Rakyat Bukan PA Khamis, Disember 29, 2011 9:18:00 AM, kamu boleh cakap apa saja, selama ini pun perkhidmatan awam yang dibuat oleh penjawat awam pangkat rendah adalah tinggi, Najib dan BN boleh syok sendiri dengan pujian dari golongan yang nak ambil kesempatan, syoklah puas-puas, PRU 13 adalah penentunya, ini adalah hakikat dan bukannya omong kosong saja, memang nampak tak ada demontrasi oleh penjawat awam, tapi rasa tidak puas hati, rasa geram akibat ketidak adilan dan penindasan dalam SBPA telah menggelojak dengan begitu kuat dalam diri penjawat awam, malahan sekarang ini pun motivasi penjawat awam adalah berada di tahap yang rendah kerana ada penjawat awam yang begitu rajin sebelum ini hingga sanggup kerja hingga waktu malam dan hujung minggu, tetapi kini jam 5:00 petang sudah balik, hari hujung minggu pun tak datang pejabat buat kerja kerana sudah rendah motivasi mereka. Ini adalah hakikat dan kalau siapa nak pertikaikan ini terpulanglah, kamu hanya menipu diri sendiri saja.

kasim.

Tanpa Nama berkata...

huh.....tak habis habis cerita pasal j17,j29,sijil poli,stpm,pembantu tadbir,sijil pertanian,chain of command,kasim,pRU 13....Semua isu remeh dan tak penting...

saya harap TAHUN DEPAN CUTI DEEPAVALI DAPAT DITAMBAH KEPADA 2 HARI.KAMI MASYARAKAT INDIA MAHU JUGA BERAYA DAN BALIK KAMPUNG TANPA PERLU AMBIL CUTI TAHUN LAMA LAMA.MAKLUMLAH...KALAU MELAYU DAN CINA DAPAT CTI SATU HARI,PASTI MEREKA PUN TAK PUAS HATI...

mohon terfikirkan oleh pihak atasannya
____________________________________

Puan telah memasuki ke alam blog yang salah kerana blog ini hanya membincangkan hal SPBA jadi untuk melaungkan masalah puan tolong pergi ke blog lain sila gunakan saluran betul terima ksih... woi porraaah ..wanneegee...

dr govindan berkata...

huh.....tak habis habis cerita pasal j17,j29,sijil poli,stpm,pembantu tadbir,sijil pertanian,chain of command,kasim,pRU 13....Semua isu remeh dan tak penting...

saya harap TAHUN DEPAN CUTI DEEPAVALI DAPAT DITAMBAH KEPADA 2 HARI.KAMI MASYARAKAT INDIA MAHU JUGA BERAYA DAN BALIK KAMPUNG TANPA PERLU AMBIL CUTI TAHUN LAMA LAMA.MAKLUMLAH...KALAU MELAYU DAN CINA DAPAT CTI SATU HARI,PASTI MEREKA PUN TAK PUAS HATI...

mohon terfikirkan oleh pihak atasannya

dr govindan berkata...

huh.....tak habis habis cerita pasal j17,j29,sijil poli,stpm,pembantu tadbir,sijil pertanian,chain of command,kasim,pRU 13....Semua isu remeh dan tak penting...

saya harap TAHUN DEPAN CUTI DEEPAVALI DAPAT DITAMBAH KEPADA 2 HARI.KAMI MASYARAKAT INDIA MAHU JUGA BERAYA DAN BALIK KAMPUNG TANPA PERLU AMBIL CUTI TAHUN LAMA LAMA.MAKLUMLAH...KALAU MELAYU DAN CINA DAPAT CTI SATU HARI,PASTI MEREKA PUN TAK PUAS HATI...

mohon terfikirkan oleh pihak atasannya

Tanpa Nama berkata...

JPA Kaji Ambil Lulusan PMR tajuk yang perlu diteliti dengan mendalam,
Bagaimana dengan kelayakan untuk jawatan Pembantu Awam yang dahulunya Pekerja Awam, adakah mereka juga perlu memiliki SPM sedangkan pada masakini ada diantara mereka yang tidak tamat darjah enam pun ada di dalam PA sebagai pekerja awam mahupun pemandu. Tidak kah mereka ini dinaikkan secara mendadak? Wajarkah mereka yang berkelayakan SPM disamakan dengan pekerja awam sedangkan dahulu ia SPM kelayakan untuk jawatan Kerani, semuga JPA menilai secara rasional dan professional.

----------------------------

kena paham ye,jwtn mereka sekarang PEMBANTU OPERASI dan salah satu tugas adalah pentadbiran.x kan kita nak akan dtg org yg uruskan gaji dan cuti kita hanya ada upsr atau pmr....jadik biarla kemasukkan akan datang n11 ni guna spm...

Tanpa Nama berkata...

cyborg83 aka swalGYL Khamis, Disember 29, 2011 9:17:00 AM, saya sokong anda, buat apa kita menyokong kerajaan yang tidak mempedulikan kakitangannya? Najib dan menteri-menteri serta pegawai besar di JPA boleh syok sendiri sehingga hari pengundian PRU 13, selepas keputusan keluar, kamu semua rasakan balasan atas penindasan dan ketidak adilan kamu semua menindas kami penjawat awam. Selama ini pun kakitangan awam meredakan masyarakat apabila berlaku sesuatu isu, sekarang ini, jangan haraplah, najib dan menterinya sendiri pergilah redakan apa-apa isu yang terjadi nanti, kami penjawat awam tidak mahu ambil peduli lagi kerana segala pengorbanan dan usaha kami sebelum ini bukan saja tidak dihargai, malahan dikhianat apabila skim penindasan SBPA dikenakan kepada kami. Ini adalah muktamad.

Kasim.

Tanpa Nama berkata...

huh.....tak habis habis cerita pasal j17,j29,sijil poli,stpm,pembantu tadbir,sijil pertanian,chain of command,kasim,pRU 13....Semua isu remeh dan tak penting...

saya harap TAHUN DEPAN CUTI DEEPAVALI DAPAT DITAMBAH KEPADA 2 HARI.KAMI MASYARAKAT INDIA MAHU JUGA BERAYA DAN BALIK KAMPUNG TANPA PERLU AMBIL CUTI TAHUN LAMA LAMA.MAKLUMLAH...KALAU MELAYU DAN CINA DAPAT CTI SATU HARI,PASTI MEREKA PUN TAK PUAS HATI...

mohon terfikirkan oleh pihak atasannya
------------------------------

alooooooo....cuti itu kecik punya hal la....apa susah u mohon la cuti rehat seminggu atau pun amik MC....xde sape mau mrh u amik cuti lama2 la...org sibuk fight pasal gred dan gaji,u pikir itu cuti jugak ka macha....

Tanpa Nama berkata...

Tanpa nama Khamis, Disember 29, 2011 9:26:00 AM, kamu tak payahlah nak isu yang bukan-bukan pula, kamu sengaja nak bantutkan perjuangan kami, pasal isu cuti Deepavali, entah kamu ini India atau penyamar saja, bukan setakat Deepavali, malahan krismas pun cuti 1 hari saja, apahal kamu tak perjuangkan, terlalu perkauman ke kamu ni hingga pentingkan diri saja? selain itu hari wesak pun cuti 1 hari saja, tak mahu perjuangkan sekali ke dapat 2 hari? hari raya haji pun cuti 1 hari saja kecuali di Perlis, Kedah, Kelantan dan Terengganu yang cuti 2 hari, tak mahu ke kamu perjuangkan supaya cuti raya haji 2 hari di seluruh negara? jangan pentingkan diri saja, ini menunjukkan kamu perkauman, kiasu dan pentingkan diri sendiri.

kasim.

MOGOK SBPA berkata...

kepada semua Kakitangan Perkhidmatan Awam. Kepada siapa yg tak setuju SBPA, mogok akan diadakan di Putra Jaya.

TARIKH : 15HB JAN 2012
JAM : 9.00PG
TEMPAT BERKUMPUL: sekitar TASIK D PUTRAJAYA

Tentatif program:
9.00 pg -Para pemogok berkumpul diperkarangan tasik,
9.30 pg -para pemogok beramai2 berenang ketengah tasik,
10.00 pg -pastikn semua lemas.

Kesimpulan: yg tak menyertai mogok, cepat pegi sain opsyen, ari ni last day....

pemerhati Kassim berkata...

Kasim.

Khamis, Disember 29, 2011 9:08:00 AM

Saya seorang peminat Kassim,saya telah mengikuti idea idea yang dilontarkan oleh Kassim dalam blog blog sebelum ini.

Tapi saya bingung memikirkan tentang pendiriang Kassim...dulu Kassim sokong sangat..memang nampak dari komen Kassim sangat berpuas hati dengan Kepimpinan sekarang,mengataan peneyokong pembangkang bodoh,menghina nik aziz,segalanya nampak sempurna dengan SBPA...

Tapi kenapa sekarang lain pula nadanya...tak puas hati saja nampaknya,hingga sanggup cerita pasal nak tukar kerjaan.Bukankah perjuangan Kassim untuk bangsa dan negara,tak kan sebab tak dapat apa yang dihajat(kepentingan diri sendiri,kepentingan kewangan)Kassim dah mula nak bertukar arah.

KESIMPULAN: Kassim merupakan cetusan idea dari seorang mata mata yang cuba mencetus provikasi untuk melihat sejauh mana sokongan PA pada kerajaan.Jangan layan dia.

Tanpa Nama berkata...

Pemerhati Kasim Khamis, Disember 29, 2011 9:37:00 AM, kamu jangan nak kelirukan masyarakatlah dengan memutar belitkan kenyataan saya, saya tidak pernah menyokong SBPA, kamu jelas nak menipu, kamu sengaja nak cetuskan rasa tidak puas hati orang lain terhadap saya kerana kamu adalah golongan yang akan melahap segalanya dalam SBPA, kamu takut sekirangya SBPA distrukturkan semula dan segala angan-angan kamu dan penindasan kamu terbongkar. Saya adalah konsisten menentang SBPA, dari mula hingga hari ini dan mungkin hingga lepas ini sekiranya tiada langkah untuk membela penjawata awam yang tertindas. Kepada golongan yang cuba main taktik kotor seperti anda ini, malulah sama, kalau tak dapat nak menahan gelombang kesedaran penjawat awam untuk bertahan dan terus memperjuangkan keadilan dan kebenaran untuk semua, janganlah main taktik kotor sebegini rupa, nampak sangat kamu ini terdesak untuk mempertahankan penindasan, kezaliman dan ketamakkan oleh golongan seperti kamu ini. Mana maruah kamu hingga sanggup sebegini rupa? Saya tidak peduli, saya akan terus mempertahankan kepentingan dan kebajikan untuk penjawat awam supaya tidak senang-senang dibuli dan ditindas oleh golongan tamak seperti kamu.

kasim.

Tanpa Nama berkata...

Kepada Mogok SBPA Khamis, Disember 29, 2011 9:36:00 AM, saya nasihatkan anda terjun dulu dalam tasik itu dan berenanglah ke tempat yang dalam supaya anda cepat lemas, kalau tak lemas juga, naik atas darat, ikat batu pada kaki anda dan terjun dalam tasik itu semula untuk anda cepat lemas dan cepat mampus.

kasim.

Tanpa Nama berkata...

pemerhati Kassim berkata...

Kasim.

Khamis, Disember 29, 2011 9:08:00 AM

Saya seorang peminat Kassim,saya telah mengikuti idea idea yang dilontarkan oleh Kassim dalam blog blog sebelum ini.

Tapi saya bingung memikirkan tentang pendiriang Kassim...dulu Kassim sokong sangat..memang nampak dari komen Kassim sangat berpuas hati dengan Kepimpinan sekarang,mengataan peneyokong pembangkang bodoh,menghina nik aziz,segalanya nampak sempurna dengan SBPA...

Tapi kenapa sekarang lain pula nadanya...tak puas hati saja nampaknya,hingga sanggup cerita pasal nak tukar kerjaan.Bukankah perjuangan Kassim untuk bangsa dan negara,tak kan sebab tak dapat apa yang dihajat(kepentingan diri sendiri,kepentingan kewangan)Kassim dah mula nak bertukar arah.

KESIMPULAN: Kassim merupakan cetusan idea dari seorang mata mata yang cuba mencetus provikasi untuk melihat sejauh mana sokongan PA pada kerajaan.Jangan layan dia.

Khamis, Disember 29, 2011 9:37:00 AM

__________________________

Inilah cara golongan terdesak yang takut dengan bayang-bayang sendiri, kerana takutkan pembongkaran berkenaan betapa zalim dan kejamnya SBPA sudah ada orang yang sanggup memutar belitkan kenyataan saya dan sanggup memfitnah saya, saya dari awal memang menentang SBPA dan konsisten hingga ke hari ini, penulis di atas adalah golongan yang tak dapat nak berhujah, tapi oleh kerana takut dengan pembongkaran demi pembongkaran berkenaan keterukkan SBPA, maka dia sanggup main taktik kotor macam ini, inilah sikap golongan pengecut, bacul, penakut yang hanya berani main taktik kotor sebegini rupaya.

Kasim.

Tanpa Nama berkata...

Kita semua penjawat awam perlu tegas dan kukuh dalam pendirian kita untuk menentang kezaliman SBPA yang hanya membuncitkan pegawai atasan sedangkan penjawat awam dibiarkan tertindas.

Pihak-pihak yang mempunyai kepentingan untuk melahap segala manfaat dalam SBPA dengan merampas segala keadilan dan kebajikan penjawat awam telah ketakutan dan mereka kini cuba mengapi-apikan penjawat awam untuk berprasangka sesama sendiri, malahan saya telah menjadi mangsa seorang cybertrooper bayaran JPA yang menyamar menggunakan nama Pemerhati Kasim yang cuba menimbulkan keraguan terhadap diri saya di kalangan penjawat awam, orang seperti Pemerhati Kasim ini adalah golongan bayaran yang tidak punya maruah hingga sanggup menjadi batu api untuk melaga-lagakan penjawat awam untuk melemahkan kesatuan penjawat awam dalam usaha menentang kezaliman dan penindasan pegawai atasan di JPA yang membuat dasar yang bukan saja tidak adil malahan dasar yang bodoh hingga merosakkan operasi jabatan sebagaimana yang saya terangkan sebelum ini. Saya berharap jangan ada yang terpedaya dengan penipu dan penyamar seperti Pemerhati Kasim ini. Orang sedemikian adalah golongan musang berbulu ayam dan serigala berbulu kambing yang mahu merosakkan kesatuan penjawat awam yang sedang berusaha untuk mendapatkan keadilan dan kebajikan kita yang sedang ditindas dan dirampas oleh pegawai atasan yang tidak bertanggungjawab di JPA.

Kasim.

Tanpa Nama berkata...

terima kasih atas SBPA! sebagai tanda terima kasih, akami akan memberi sokongan penuh pada BN pada PRU13 nanti!


Tunggu dan lihat je lah PRU 13
siapa yang akan terlingkup dan dilingkupkan oleh PA yang ditindas.

Tanpa Nama berkata...

Lihat kenyatan Najib ini: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=1229&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_01.htm

Perlu peka keperluan rakyat konon, sedangkan kerajaan tidak peka bila pegawai atasan di JPA buat dasar untuk pelahap segala manfaat dalam SBPA dan berikan sisa kepada penjawat awam macam mana pula? Malahan SBPA yang caca marba dan tunggang langgang hinggakan perjawatan yang mengelirukan hingga merosakan operasi jabatan apa sudah jadi? Janban banyak retorik sajalah PM, banyak retorik tak guna, jangan ingat orang sekarang ini mudah ditipu dengan retorik kosong seperti 'rasai denyut nadi rakyat' sedangkan kami penjawat awam ditindas. Penjawat awam akan terus berjuang untuk keadilan dan kebajikan kami yang telah dicabuli dan dirampas oleh pihak yang tidak bertanggungjawab membuat SBPA itu.

Kasim.

PT(P/O) N17 berkata...

SBPA adalah satu lagi PENGHINAAN terhadap kakitangan kumpulan sokongan. kalau dahulu dipanggil SOKONGAN, yang bunyinya lebih sopan. kini ianya dipanggil sebagai PELAKSANA. dalam bahasa lain, dipanggil KULI, MACAI, ORANG SURUHAN. sudahlah nama ditukar, gred gaji diselaraskan, yang sudah berkhidmat 7 tahun dengan 5 tahun tidak ada bezanya. pulak tu gred 11 dinaikkan ke 11 dengan mudah. sedangkan gred 17 tetap 17. kalau tau begini senang nak naik gred, masa sekolah dulu elok ponteng dan pukul cikgu sampai berdarah-darah. tak lulus SPM pun boleh naik gred apa?

Tanpa Nama berkata...

MEMANG PATUT PUN KELAYAKAN MINIMUM PENJAWAT AWAM GUNA SPM SEBAB PMR TU PENILAIAN BAGI MENENGAH RENDAH BUKAN NYE SIJIL.MCM SPM ADALAH SIJIL PELAJARAN MALAYSIA MCM GAK STPM.GRED 11 SEPATUT NYA GUNA SPM SBB MEREKA ADALAH PEMBANTU OPERASI YANG AKAN MENJLNKAN TUGAS PENTADBIRAN JUGAK.SY CADANGKAN:-

GRED 11-16 GUNA SPM
GRED 17-26 GUNA STPM/DIP
GRED 27-40 GUNA IJAZAH
GRED 41 KEATAS GUNA MASTER/PHD

BUKAN APA,UNIVERSITI SEMAKIN BNYK,GRADUAN MENGANGGUR PUN DA BERSEPAH.INILAH CARA UNTUK MENGHASILKAN PENJAWAT AWAM YANG BERILMU.

---------------------------------

saya amatla sokong

Tanpa Nama berkata...

Salam satu malaysia...

Saya seorang penjawat awam yang berjawatan Penolong Pegawai Senibina Gred J29 (Diploma) di Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan .
Saya dan beberapa orang penjawat awam yang lain ingin mendapat penjelasan megenai kedudukan Diploma dalam jawatan yang saya sandang sekarang dimana jika dilihat kedudukan Gred dan Gaji Juruteknik J17 (sijil Politeknik) mengikut pergerakan gaji tahunan dan gaji maksimum Juruteknik sudah sama dengan Jawatan yang menggunakan Diploma.

Dimanakah perbezaan Gaji antara DIPLOMA dan Sijil Politeknik?

- Sedangkan jika Juruteknik ingin menyambung pengajian ke peringkat Ijazah, Juruteknik semestinya harus sambung ke peringkat Diploma terlebih dahulu. manakala Penjawat awam yang mepunyai Diploma boleh secara terus mengisi borang ke peringkat Ijazah.

- Kalau dilihat dari segi tempoh pengajian, Diploma tempoh pengajian adalah 3 tahun dan Sijil politeknik adalah 2 tahun sahaja, sedangkan Sijil politeknik hanyalah belajar basic sahaja tahap pengajianya.

- Pinjaman semasa tempoh pengajian adalah berbeza mengikut institusi pengajian.

- Senarai tugas dan tanggungjawab juruteknik adalah berbeza daripada Penjawat awam yang mempunyai Diploma.

- Pinjaman semasa tempoh pengajian adalah berbeza mengikut institusi pengajian.

Persoalannya adakah kami yang berjawatan gred J29 ini layak untuk menerima gaji setaraf dengan gred J17(sijil Politeknik). Dimanakah perbezaan gaji antara Jawatan Diploma dan Jawatan (sijil Politeknik). adakah kami didiskriminasi oleh sebab wakil MTUC yang memperjuangkan penjawat awam teknikal adalah Jurutekni.

Tanpa Nama berkata...

Salam satu malaysia...

Saya seorang penjawat awam yang berjawatan Penolong Pegawai Senibina Gred J29 (Diploma) di Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan .
Saya dan beberapa orang penjawat awam yang lain ingin mendapat penjelasan megenai kedudukan Diploma dalam jawatan yang saya sandang sekarang dimana jika dilihat kedudukan Gred dan Gaji Juruteknik J17 (sijil Politeknik) mengikut pergerakan gaji tahunan dan gaji maksimum Juruteknik sudah sama dengan Jawatan yang menggunakan Diploma.

Dimanakah perbezaan Gaji antara DIPLOMA dan Sijil Politeknik?

- Sedangkan jika Juruteknik ingin menyambung pengajian ke peringkat Ijazah, Juruteknik semestinya harus sambung ke peringkat Diploma terlebih dahulu. manakala Penjawat awam yang mepunyai Diploma boleh secara terus mengisi borang ke peringkat Ijazah.

- Kalau dilihat dari segi tempoh pengajian, Diploma tempoh pengajian adalah 3 tahun dan Sijil politeknik adalah 2 tahun sahaja, sedangkan Sijil politeknik hanyalah belajar basic sahaja tahap pengajianya.

- Pinjaman semasa tempoh pengajian adalah berbeza mengikut institusi pengajian.

- Senarai tugas dan tanggungjawab juruteknik adalah berbeza daripada Penjawat awam yang mempunyai Diploma.

- Pinjaman semasa tempoh pengajian adalah berbeza mengikut institusi pengajian.

Persoalannya adakah kami yang berjawatan gred J29 ini layak untuk menerima gaji setaraf dengan gred J17(sijil Politeknik). Dimanakah perbezaan gaji antara Jawatan Diploma dan Jawatan (sijil Politeknik). adakah kami didiskriminasi oleh sebab wakil MTUC yang memperjuangkan penjawat awam teknikal adalah Jurutekni.

Tanpa Nama berkata...

kerajaan...jgn layan puak-puak pemalas ni....rakyat secara amnya (bukan penjawat awam0 menyokong penuh SBPA kerana ada exit policy..kami mahukan perkhidmatan awam yg cekap dan pantas...tahniah BN dan NAJIB...KAmi rakyat bukan penjawat awam akan pastikan kemenangan BN!


Piiiiiraaaahh mabok
kau tak ditindas senanglah cakap
mangkokkk tandassssssssssss

Tanpa Nama berkata...

"Abu Bakar berkata, bagi perkara-perkara yang hendak dilaksanakan tetapi melibatkan peruntukan kewangan akan dibentangkan kepada kerajaan terlebih dahulu untuk pertimbangan." - Utusan Malaysia 29/12/2011.

Masa JPA pelahap segala manfaat dengan menaikkan gaji PTD, JUSA dan Turus hingga 100% itu ada bentang untuk pertimbangan kerajaan ke? Atau korang semua membohong pihak kerajaan untuk kepentingan korang. Apa pun, sekarang ini walaupun PM dah tahu betapa zalim dan kejamnya SBPA ini, tetapi kerana PM tak ambil tindakan yang aktif untuk bantu penjawat awam, maka PM dan kerajaan bersekongkol untuk menindas penjawat awam, tunggulah PRU 13 akan menjadi medan pertembungan buku dan ruas.

kasim.

Tanpa Nama berkata...

Setiap kali aku buka blog Q-pek, aku baca komen orang yang sama,, apa tak da kerja lain kah kau orang, sudah sudah lah tu biar Tok Omar uruskan kau orang dengan JPA tak yah kau orang bising-bising kang kau orang kena exit dari PA baru padan muka, ok baik buat kerja ,... kalau sekali lagi aku buka blog Q-pek kau orang masih jaga kau....

Tanpa Nama berkata...

MEMANG PATUT PUN KELAYAKAN MINIMUM PENJAWAT AWAM GUNA SPM SEBAB PMR TU PENILAIAN BAGI MENENGAH RENDAH BUKAN NYE SIJIL.MCM SPM ADALAH SIJIL PELAJARAN MALAYSIA MCM GAK STPM.GRED 11 SEPATUT NYA GUNA SPM SBB MEREKA ADALAH PEMBANTU OPERASI YANG AKAN MENJLNKAN TUGAS PENTADBIRAN JUGAK.SY CADANGKAN:-

GRED 11-16 GUNA SPM
GRED 17-26 GUNA STPM/DIP
GRED 27-40 GUNA IJAZAH
GRED 41 KEATAS GUNA MASTER/PHD

BUKAN APA,UNIVERSITI SEMAKIN BNYK,GRADUAN MENGANGGUR PUN DA BERSEPAH.INILAH CARA UNTUK MENGHASILKAN PENJAWAT AWAM YANG BERILMU.

---------------------------------

saya amatla sokong

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Setiap kali aku buka blog Q-pek, aku baca komen orang yang sama,, apa tak da kerja lain kah kau orang, sudah sudah lah tu biar Tok Omar uruskan kau orang dengan JPA tak yah kau orang bising-bising kang kau orang kena exit dari PA baru padan muka, ok baik buat kerja ,... kalau sekali lagi aku buka blog Q-pek kau orang masih jaga kau....
Khamis, Disember 29, 2011 10:07:00 AM

-----------------------

Kamu adalah tali barut JPA yang mahu melemahkan usaha kami. Walaupun motivasi kami telah jatuh, tepi motivasi kami untuk menentang kezaliman pihak yang zalim dalam menggubal dasar yang kejam dan tidak berperikemanusiaan dalam SBPA akan diteruskan, kamu tulislah apa pun, kamu perli lah apa pun, itu semua kami tidak peduli, kami akan teruskan perjuangan untuk keadilan dan kebajikan kami yang telah dirampas dan dicabuli oleh pegawai atasan yang ada ijazah berjela-jela, tapi jenis pelahap yang rakus hingga sanggup menindas orang, entah manalah akhlak orang yang sedemikian rupa? Mungkin dah dihumban ke lubang tandas.

Kasim.

Tanpa Nama berkata...

SBPA telah menjatuhkan motivasi penjawat awam, kalau dahulu penjawat awam sanggup balik malam dan kerja hujung minggu tanpa klaim ot, sekarang ini kerana ketidak adilan ini, maka tidak gunalah pengorbanan ini lagi, kerana pegawai atasan yang sibuk main golf pada petang hari dan hujung minggu diberikan manfaat itu dan ini sedangkan kami penjawat awam diberikan sisa saja, ibarat memakan kacang, pegawai atasan pelahap semua isinya, penjawat awam pula diberikan kulit saja. Inilah kezaliman dan ketidak adilan SBPA, yang bukan saja tidak adil tetapi telah mencaca marbakan perkhidmatan awam dengan perjawatan yang tunggang langgang hinggakan lepas ini tak tahulah siapa yang akan keluarkan arahan, siapa terima arahan dan siapa akan tanggungjawab pada arahan, puaslah hati JPA memporak perandakan perkhidamatan awam demi memuaskan nafsu serakah mereka nak membolot gaji berbelas ribu ringgit sebulan sedangkan gaji penjawat awam biasa naik sikit saja.

Kasim.

Tanpa Nama berkata...

PRU 13 penentunya, kerajaan yang pandir perlu disingkirkan.

Kasim.
.................................
Qaseeemm, Qaseeemmmm semua asyik ko aje yang komen, pastu kempen lah pulak. (Aku skip jer bila ada komen dari ko,mcm iklan berulang2)

Tanpa Nama berkata...

asaalmualaikum kasim...
teruskan usaha nada...
beranilah berkata benar....presiden cueoacs pun dah tak boleh buat pa dah....
gaji jusa tetap naik tinggi....tu pun implikasi kewangan yang besar...kenapa tak dikaji....
kesian kumpulan pelaksana.....

Tanpa Nama berkata...

Ah, malas dah aku nak baca kenyataan Cuepacs ni. yang baca komen2 kat sini pun sudahnya penjawat awam yang laur dari Pengurusan Tertinggi Cuepacs...Pengurusan Tertinggi Cuepacs ni bukannya baca pun. Dari 3 minggu lepas sampai la semalam, cerita Exit Policy sahaja yang mereka perjuangkan lebih2, yang jelas menunjukkan kegembiraan melampau Pengurusan Tertinggi Cuepacs diketuai oleh si Omar tu...Berbuih la mulut penjawat awam yang merintih; mengeluh; gundah lagi gulana mengadu domba perihal kenaikan gaji yang amat sedikit dan tidak menyeluruh; malahan begitu kecil & tidak masuk akal berbanding golongan premier; berita yang ditunggu-tunggu akhirnya tetap berkisar pasal Exit Policy yang merupakan hanya secubit & amat minority dari persoalan lain yang dibangkitkan. Sudah terang lagi bersuluh jika KPPA mementingkan kelompok premiernya; Omar & Pengurusan Tertinggi Cuepacs pulak mementingkan 'periuk nasi' mereka yang mungkin terjejas oleh Exit Policy ni berikutan prestasi mereka yang tidak baik dalam soal tugas hakiki...Akhir kata, JPA & Pengurusan Tertinggi Cuepacs, kedua-duanya 2 X 5...Cerita lebih tak guna; Tembak pun tak kena; Kita sudahnya terbiar merana...HAMPEH!

waja timur deng berkata...

MEMANG PATUT PUN KELAYAKAN MINIMUM PENJAWAT AWAM GUNA SPM SEBAB PMR TU PENILAIAN BAGI MENENGAH RENDAH BUKAN NYE SIJIL.MCM SPM ADALAH SIJIL PELAJARAN MALAYSIA MCM GAK STPM.GRED 11 SEPATUT NYA GUNA SPM SBB MEREKA ADALAH PEMBANTU OPERASI YANG AKAN MENJLNKAN TUGAS PENTADBIRAN JUGAK.SY CADANGKAN:-

GRED 11-16 GUNA SPM
GRED 17-26 GUNA STPM/DIP
GRED 27-40 GUNA IJAZAH
GRED 41 KEATAS GUNA MASTER/PHD

BUKAN APA,UNIVERSITI SEMAKIN BNYK,GRADUAN MENGANGGUR PUN DA BERSEPAH.INILAH CARA UNTUK MENGHASILKAN PENJAWAT AWAM YANG BERILMU.
.................................
SANGAT TIDAK BERSETUJU, KALU MCM TU SEMUA GRED YG ADA TURUN LAH!!!

Tanpa Nama berkata...

Kassim ..kassim aku rasa kau elok create satu blog macam papa gomo yang femos tu, pastu kau cerita kekejaman kerajaan berkisarkan kakitangan awam yang teranaya ok..baik kau sambong kerja kau

Tanpa Nama berkata...

MEMANG PATUT PUN KELAYAKAN MINIMUM PENJAWAT AWAM GUNA SPM SEBAB PMR TU PENILAIAN BAGI MENENGAH RENDAH BUKAN NYE SIJIL.MCM SPM ADALAH SIJIL PELAJARAN MALAYSIA MCM GAK STPM.GRED 11 SEPATUT NYA GUNA SPM SBB MEREKA ADALAH PEMBANTU OPERASI YANG AKAN MENJLNKAN TUGAS PENTADBIRAN JUGAK.SY CADANGKAN:-

GRED 11-16 GUNA SPM
GRED 17-26 GUNA STPM/DIP
GRED 27-40 GUNA IJAZAH
GRED 41 KEATAS GUNA MASTER/PHD

BUKAN APA,UNIVERSITI SEMAKIN BNYK,GRADUAN MENGANGGUR PUN DA BERSEPAH.INILAH CARA UNTUK MENGHASILKAN PENJAWAT AWAM YANG BERILMU.
.................................
SANGAT TIDAK BERSETUJU, KALU MCM TU SEMUA GRED YG ADA TURUN LAH!!!
.................................
Betul..betull ..betull
Rasa-rasa sijil SPM sudah tak laku weeee.... macam mana nak jadi PA sedangkan pemilik SPM melambak..

Tanpa Nama berkata...

Pembetulan salah faham yg dikesan dlm komen2 di blog ini:

1. Gaji dibayar ikut gred, bukan ijazah. Kalau yg ada ijazah, jadi kerani dan dibayar gaji ijazah, ramai pulak yg ada ijazah nak jadi kerani. Tak perlu perah otak sgt.

2. SBPA adalah berasaskan prestasi, bukan time-based. Kalau ada sikit-sikit masalah senior-junior tu, abaikanlah. Lagipun, ramai juga junior yg buat kerja lebih baik dari senior.

rakyat marhaen berkata...

angstakerajaan...jgn layan puak-puak pemalas ni....rakyat secara amnya (bukan penjawat awam0 menyokong penuh SBPA kerana ada exit policy..kami mahukan perkhidmatan awam yg cekap dan pantas...tahniah BN dan NAJIB...KAmi rakyat bukan penjawat awam akan pastikan kemenangan BN!

Tanpa Nama berkata...

Setiap kali aku buka blog Q-pek, aku baca komen orang yang sama,, apa tak da kerja lain kah kau orang, sudah sudah lah tu biar Tok Omar uruskan kau orang dengan JPA tak yah kau orang bising-bising kang kau orang kena exit dari PA baru padan muka, ok baik buat kerja ,... kalau sekali lagi aku buka blog Q-pek kau orang masih jaga kau....
Khamis, Disember 29, 2011 10:07:00 AM

-----------------------

Kamu adalah tali barut JPA yang mahu melemahkan usaha kami. Walaupun motivasi kami telah jatuh, tepi motivasi kami untuk menentang kezaliman pihak yang zalim dalam menggubal dasar yang kejam dan tidak berperikemanusiaan dalam SBPA akan diteruskan, kamu tulislah apa pun, kamu perli lah apa pun, itu semua kami tidak peduli, kami akan teruskan perjuangan untuk keadilan dan kebajikan kami yang telah dirampas dan dicabuli oleh pegawai atasan yang ada ijazah berjela-jela, tapi jenis pelahap yang rakus hingga sanggup menindas orang, entah manalah akhlak orang yang sedemikian rupa? Mungkin dah dihumban ke lubang tandas.

Kasim.

----------------------------------

Kasim nie asik2 dia je bagi komen... x buat keje ke?...... aku rasa org mcm kasim ini elok kene exit polisy... asik melalak nak gaji besar.. kerje malasssssssssssssssssssssssss

pekerja swasta berkata...

kerajaan...jgn layan puak-puak pemalas ni....rakyat secara amnya (bukan penjawat awam0 menyokong penuh SBPA kerana ada exit policy..kami mahukan perkhidmatan awam yg cekap dan pantas...tahniah BN dan NAJIB...KAmi rakyat bukan penjawat awam akan pastikan kemenangan BN!

Khamis, Disember 29, 2011 10:40:00 AM

Tanpa Nama berkata...

Perhatian... kpd PA yg berminat utk menyambung pengajian PhD, MOHE ada sediakan biasiswa... mengikut statistik, tak ramai yg mohon utk belajar. Kalau dah ada PhD, boleh terus masuk gred 52. Gaji tinggi, tak payah komplen gaji orang lain.

syah bunga bunge berkata...

agaknya mana2 yg lulusan PMR tu langsung xdalah nanti kalau nak letakkan minimum pmr?
kesian ler dorang..

macamana kerajaan nak bantu golongan mcm ni?

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Perhatian... kpd PA yg berminat utk menyambung pengajian PhD, MOHE ada sediakan biasiswa... mengikut statistik, tak ramai yg mohon utk belajar. Kalau dah ada PhD, boleh terus masuk gred 52. Gaji tinggi, tak payah komplen gaji orang lain.

-----------------------------

Tapi, bukan senang nak lulus PhD. Kalau niat nak dpt gaji tinggi semata-mata, lupakanlah, 90% akan fail. Mesti ada semangat cintakan ilmu pengetahuan.......

Tanpa Nama berkata...

Aku kumpulan P&P ..... kat opis nie ade sorang je kerani je.... tapi aku cari fail sendiri... buat surat.. n segala2 sendiri... hantar surat pun sendiri.... ambik surat pun sendiri.. Photostat , binding kertas kerja sendiri...bawak kereta utk outstaion pun sendiri......urusan flight , hotel sendiri.... bila dah beberapa tahun nie semua buat keje sendiri.... aku rasa x ade kerani pun x ape.. sebab semua kami dah buat sendiri..........

Tanpa Nama berkata...

syah bunga bunge berkata...

agaknya mana2 yg lulusan PMR tu langsung xdalah nanti kalau nak letakkan minimum pmr?
kesian ler dorang..

macamana kerajaan nak bantu golongan mcm ni?

========================

Mengambil rakyat menjadi PA bukanlah bantuan kerajaan, tetapi kontrak dua pihak utk perkhidmatan terbaik.

Utk yg tiada SPM, kerajaan telah melaburkan jutaan ringgit utk kursus-kursus kemahiran, modal perniagaan mikro, serta kemudahan2 lain. Buat transformasi minda, jgn harap nak mkn gaji shj.

ijam berkata...

aku gred 17, dah keja 6 tahun, kenaikan sbpa cuma rm75 je. member aku pun gred 17, baru keja 2 tahun..sain sbpa dpt naik dlm RM150..pastu cuma setakuk je tangga gaji terkini dia bawah aku...
SBPA mmg AAAADDDIIILLL!!

anti india minta cuti berkata...

ala kasim

memang ko betul . jusa turus keje jpa bangang cam sama bangang luluskan prjek nfc n seumpama. senaraikan semua ketirisan n kebangkrupan projek kerajaan persekutuan n glc. mesti ada tangan tangan ptd yg tukang meeting tukang draf kkerja tukang lulus tukang sain etc.

kasim fight for better future. kasi ajar ptd n jpa dgn najib sekali kerana back up geng brahman

Tanpa Nama berkata...

saya dah sign spba hari ini, taklimat sebelumnya bagitau gaji kita akan dinaikan satu mata gaji lagi untuk gaji baru spba ikut KGT masing2, tapi hari ini bagitau takder anjakan satu mata, yang ditukar gaji ssm ke spba yang dinyatakan dalam borang opsyen spba yg kiter sign tu ler gaji yg kita terima sepanjang taun depan ikut kgt masing2, memang hampeh, kenaikan ciput...buat aku marah jer spba ni...

Tanpa Nama berkata...

saya dah sign spba hari ini, taklimat sebelumnya bagitau gaji kita akan dinaikan satu mata gaji lagi untuk gaji baru spba ikut KGT masing2, tapi hari ini bagitau takder anjakan satu mata, yang ditukar gaji ssm ke spba yang dinyatakan dalam borang opsyen spba yg kiter sign tu ler gaji yg kita terima sepanjang taun depan ikut kgt masing2, memang hampeh, kenaikan ciput...buat aku marah jer spba ni...

Tanpa Nama berkata...

saya dah sign spba hari ini, taklimat sebelumnya bagitau gaji kita akan dinaikan satu mata gaji lagi untuk gaji baru spba ikut KGT masing2, tapi hari ini bagitau takder anjakan satu mata, yang ditukar gaji ssm ke spba yang dinyatakan dalam borang opsyen spba yg kiter sign tu ler gaji yg kita terima sepanjang taun depan ikut kgt masing2, memang hampeh, kenaikan ciput...buat aku marah jer spba ni..

Tanpa Nama berkata...

saya dah sign spba hari ini, taklimat sebelumnya bagitau gaji kita akan dinaikan satu mata gaji lagi untuk gaji baru spba ikut KGT masing2, tapi hari ini bagitau takder anjakan satu mata, yang ditukar gaji ssm ke spba yang dinyatakan dalam borang opsyen spba yg kiter sign tu ler gaji yg kita terima sepanjang taun depan ikut kgt masing2, memang hampeh, kenaikan ciput...buat aku marah jer spba ni...

-------------------------------

betul ker ni? aku pun marah sebab dah sign jugak...yg pengiraan dalam internet tu semua tipu...

pemerhati berkata...

Presiden Ceupacs, isu chain of command yang caca marba dan isu KGT yang macam jahanam yang dibuat oleh pegawai JPA yang tonggan todi sambil buat SBPA macam mana?

SBPA jelas skim penindas kakitangan awam, jangan haraplah kakitangan akan redha dengan penindasan ini. Kepada kerajaan sedia ada bersekongkollah dengan pegawai atasan di JPA untuk tindas kami penjawat awam. PRU 13 akan menjadi medan pertembungan buku dengan ruas, masa itu rasakan pihak kerajaan sedia ada yang angkuh apabila undi penjawat awam menghumban Barisan Nasional keluar dari Putrajaya.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

HARAP TAK ADA YANG TERPENGARUH DENGAN SENTIMEN YANG CUBA DICETUSKAN OLEH KASSIM,BELIAU MERUPAKAN MATA MATA YANG MENCETUSKAN ISU NTUK MEMBANGKITKAN EMOSI PA SEKALIAN.DULU DIA SOKONG KERAJAAN,SEKARANG BENCI KERAJAAN...DULU MASA ORANG MARAH SBPA DIA SOKONG KERJAAN,SEKARANG BILA RAMAI DAH SAIN SBPA DIA CUBA BERADA DIPIHAK BERLAWANAN UNTUK MELIHAT SEJAUH MANA SOKONGAN PA PADA KERJAAN.DIA CUBA MENCETUSKAN IDEA IDEA MENGHASUT YANG BOLEH MERUGIKAN PA SENDIRI.

saya pasti Kassim pun dah sign SBPA.jadi masalah dah selesai.

WA KENA BOK berkata...

saya dah sign spba hari ini, taklimat sebelumnya bagitau gaji kita akan dinaikan satu mata gaji lagi untuk gaji baru spba ikut KGT masing2, tapi hari ini bagitau takder anjakan satu mata, yang ditukar gaji ssm ke spba yang dinyatakan dalam borang opsyen spba yg kiter sign tu ler gaji yg kita terima sepanjang taun depan ikut kgt masing2, memang hampeh, kenaikan ciput...buat aku marah jer spba ni...

-------------------------------

betul ker ni? aku pun marah sebab dah sign jugak...yg pengiraan dalam internet tu semua tipu...

//////////////////////////

masalahnya.....CEUPACS MASA JUMPA KPPA TAK PULA MASALAH INI DIKETENGAHKAN.....KALAU BETUL INI MASALAH BESAR....JPA TIPU PA DARI SEGI CARA KENAIKAN GAJI.TEMPAT KERJA AKU PUN CAM NI JUGA.

Tanpa Nama berkata...

saya dah sign spba hari ini, taklimat sebelumnya bagitau gaji kita akan dinaikan satu mata gaji lagi untuk gaji baru spba ikut KGT masing2, tapi hari ini bagitau takder anjakan satu mata, yang ditukar gaji ssm ke spba yang dinyatakan dalam borang opsyen spba yg kiter sign tu ler gaji yg kita terima sepanjang taun depan ikut kgt masing2, memang hampeh, kenaikan ciput...buat aku marah jer spba ni...

-------------------------------

betul ker ni? aku pun marah sebab dah sign jugak...yg pengiraan dalam internet tu semua tipu...

//////////////////////////

masalahnya.....CEUPACS MASA JUMPA KPPA TAK PULA MASALAH INI DIKETENGAHKAN.....KALAU BETUL INI MASALAH BESAR....JPA TIPU PA DARI SEGI CARA KENAIKAN GAJI.TEMPAT KERJA AKU PUN CAM NI JUGA.

================================

buat saya marah jugak kalau macam nih...harga beras dah naik...

Tanpa Nama berkata...

rasanya 95% PA dah sign..takde masalah...ok sambung balik buat kejer

Tanpa Nama berkata...

untuk urusan SBPA ini kalau di ikutkan pekeliling 11 m/s 10 dan 13 m/s 16 para 63 bahagian pemindahan gaji ....ada menyebut bahawa untuk gaji SBPA tangga gaji sekarang dipindahkan dulu ke 1 mata gaji SSM kemudian baru diturunkan ke JGS...tapi apabila dibuat begitu...KPM pula menerangkan lain....kenapa tidak dibuat pindaan dulu pekeliling yang berkaitan ...barulah dibuat...kerana apa yang kita buat adalah berdasarkan pekeliling tersebut....ini akan membuat kita lebih keliru & membuang masa, bahan cetakan dan tersalah maksud...

ganukite berkata...

Baru cakap dgn HR, mmmg junior senior 1-54 tiada perbezaan, dilump sumkan jek.. takpala, rezeki masing-masing..

harap lepas ni bila bahagi kerja kena adilla yek, jgn ditala kerja penting pada staff yg berpengalaman shj.. kena treat sama rata

Tanpa Nama berkata...

SBPA adalah satu lagi PENGHINAAN terhadap kakitangan kumpulan sokongan. kalau dahulu dipanggil SOKONGAN, yang bunyinya lebih sopan. kini ianya dipanggil sebagai PELAKSANA. dalam bahasa lain, dipanggil KULI, MACAI, ORANG SURUHAN.

Ketidaktelusan JPA telah menimbulkan pelabagai spekulasi yg akhirnya ternyata benar seperti kenaikan gaji JUSA yg melampau. Sistem pemindahan gaji yg berbeza yg dipraktiskan kepada golongan pelaksana menjadikan mereka lebih hina dari paria seperti novel interlok.

PA tiada pilihan mereka terpaksa juga terima SBPA ini kerana termanya jelas tiada pilihan. Akhirnya selepas 15/1/2012 JPA akan dakwa semua penjawat awam bersetuju dgn SBPA. Adilkah ini !

Skim Bela Pihak Atasan !!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

saya pembantu tadbir rendah N11.. tapi sekarang jawatan saya pembantu operasi... N-5.....?

Tanpa Nama berkata...

Kpd yg tahu, betul ke COLA dihapuskan? Kenaikan gaji RM145, tapi kalau COLA tiada, jadi 145-200 = (-) RM 55. Bukan naik gaji, tapi turun gaji. Tapi, untuk JUSA B, 6,000-200 = (+) RM5,800.00

Tolong jawab bagi yg tau...

Tanpa Nama berkata...

untuk urusan SBPA ini kalau di ikutkan pekeliling 11 m/s 10 dan 13 m/s 16 para 63 bahagian pemindahan gaji ....ada menyebut bahawa untuk gaji SBPA tangga gaji sekarang dipindahkan dulu ke 1 mata gaji SSM kemudian baru diturunkan ke JGS...tapi apabila dibuat begitu...KPM pula menerangkan lain....kenapa tidak dibuat pindaan dulu pekeliling yang berkaitan ...barulah dibuat...kerana apa yang kita buat adalah berdasarkan pekeliling tersebut....ini akan membuat kita lebih keliru & membuang masa, bahan cetakan dan tersalah maksud...
.................................
Tuan, setelah saya meneliti Lampiran C, perkara tersebut telah diambil kira. Sebagai contoh

SSM - T11 - 4442.81 ke
SBPA - T9 - 4760.00

kiraannya -

SSM 4442.81 + 163.35 = 4606.16
Tangga gaji yang terdekat SBPA T9 - 4760.00

tahun 2012 bila TKG sampai akan dinaikkan ketangga T10 (4955.00)

Kalau tidak ikut pekeliling kiraannya akan jadi begini

SSM 4442.81 + 0 = 4442.81
Tanggagaji SBPA yg terdekat T8 - 4565.00 dan 2012 TKG jadi T9 (4760.00)

Jadinya apa yang ada di Lampiran C, sudah dikira faktor kenaikann 1 tanggagaji tersebut.

Tanpa Nama berkata...

cola dikaji.. dalam perancangan..
bkn kola jer.. semua elaun..
berkemungkinan hapus dan berkemungkinan naik...

Tanpa Nama berkata...

Salam satu malaysia...

Saya seorang penjawat awam yang berjawatan Penolong Pegawai Senibina Gred J29 (Diploma) di Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan .
Saya dan beberapa orang penjawat awam yang lain ingin mendapat penjelasan megenai kedudukan Diploma dalam jawatan yang saya sandang sekarang dimana jika dilihat kedudukan Gred dan Gaji Juruteknik J17 (sijil Politeknik) mengikut pergerakan gaji tahunan dan gaji maksimum Juruteknik sudah sama dengan Jawatan yang menggunakan Diploma.

Dimanakah perbezaan Gaji antara DIPLOMA dan Sijil Politeknik?

- Sedangkan jika Juruteknik ingin menyambung pengajian ke peringkat Ijazah, Juruteknik semestinya harus sambung ke peringkat Diploma terlebih dahulu. manakala Penjawat awam yang mepunyai Diploma boleh secara terus mengisi borang ke peringkat Ijazah.

- Kalau dilihat dari segi tempoh pengajian, Diploma tempoh pengajian adalah 3 tahun dan Sijil politeknik adalah 2 tahun sahaja, sedangkan Sijil politeknik hanyalah belajar basic sahaja tahap pengajianya.

- Pinjaman semasa tempoh pengajian adalah berbeza mengikut institusi pengajian.

- Senarai tugas dan tanggungjawab juruteknik adalah berbeza daripada Penjawat awam yang mempunyai Diploma.

- Pinjaman semasa tempoh pengajian adalah berbeza mengikut institusi pengajian.

Persoalannya adakah kami yang berjawatan gred J29 ini layak untuk menerima gaji setaraf dengan gred J17(sijil Politeknik). Dimanakah perbezaan gaji antara Jawatan Diploma dan Jawatan (sijil Politeknik). adakah kami didiskriminasi oleh sebab wakil MTUC yang memperjuangkan penjawat awam teknikal adalah Jurutekni.

Tanpa Nama berkata...

Undi PR PRU13, SBPA menindas PA bawahan, yg naik Gaji 100% Pegawai Atasan/Jusa!!! Kakitangan bawahan naik gaji setakat 7% -13%, itupun belum confirm kerana sehingga kini JPA blm keluarkan Lampiran C. Bull Shit punya SBPA!!! Umpama yg kaya terus kaya yg miskin kekal miskin!!! BN dan JPA Yahudi Laknatullah!!!

Tanpa Nama berkata...

Gred & gaji kumpulan pelaksana KDRM TIDAK MASUK AKAL.Sama dengan TUKANG MASAK.Sedangkan skop kerja berlainan.Risiko tugas juga tinggi sbb terdedah pada ancaman balas dendam penyeludup,bahaya radio aktif bagi yang bertugas di unit skanner,menyiapkan data-data kewangan berkenaan kod barang,terhidu habuk asap besi di pelabuhan.Pengambilan ketat kredit matematik SPM,BI.Tugas kami MENGUTIP HASIL NEGARA.Tapi kami hanya dipandang sebelah mata.

Tanpa Nama berkata...

kepada semua Kakitangan Perkhidmatan Awam. Kepada siapa yg tak setuju SBPA, mogok akan diadakan di Putra Jaya.

TARIKH : 15HB JAN 2012
JAM : 9.00PG
TEMPAT BERKUMPUL: sekitar TASIK D PUTRAJAYA

Tentatif program:
9.00 pg -Para pemogok berkumpul diperkarangan tasik,
9.30 pg -para pemogok beramai2 berenang ketengah tasik,
10.00 pg -pastikn semua lemas.

Kesimpulan: yg tak menyertai mogok, cepat pegi sain opsyen, ari ni last day....

Tanpa Nama berkata...

SELAGI JPA X SELARASKAN KGT..
SELAGI ITU LAH PA AKAN MEMBERONTAK DAN
MELALAK SANA SINI DALAM BLOG...

SBPA NI BYK SANGAT KETIDAKADILAN..

SEBAB ITU RAMAI PA YANG MARAH..

CUBA BANDINGKAN DENGAN 2007 DAHULU.. TIADA YANG MARAH..

FIKIRKANLAH JPA KENAPA KAMI MELALAK...

YANG MENDAPAT HABUAN,SENYAP JER.. SIAP MENGUTUK LAGI..

DAN ADA YANG BERKATA..(gred J17 berkata)

"x kisah xnaik gaji pun,kalau naik barang2 pun naik jugak...same jeee.."

DIA BERKATA BEGITU SB GAJI DIA NAIK BYK..CUBA DIA X NAIK ORG LAIN YANG NAIK MCMANA...ini realiti dia ckp depan aku..

Kasim berkata...

terima kasih atas SBPA! sebagai tanda terima kasih,kami para guru akan memberi sokongan penuh pada BN pada PRU13 nanti!
===================================

HAH ....TENGOK TU,GURU JUGA YANG SOKONG ...AKU RASA DIA ORANG DAPAT LEBIH ...mungkin betulkata aku muskil tu

-----------------------------------

Makluman rata2 guru skrg mana ada pakai SPM or sijil utk servis... Majoriti dh guna Ijazah. Diploma pn brapa kerat jer. Gred semua guru pn rata2 dh 41. Memang ler banyak sikit coz basic guru mmg dh banyak. Tp KTG masih 7% jer....

Kalau dlm pelaksana, bg tau brapa ramai dlm satu jbt ada gred 41. Silap2 Pengarah jab pn hanya gred 41. Kan dh sama ngan guru.

Tanpa Nama berkata...

MEMANG PATUT PUN KELAYAKAN MINIMUM PENJAWAT AWAM GUNA SPM SEBAB PMR TU PENILAIAN BAGI MENENGAH RENDAH BUKAN NYE SIJIL.MCM SPM ADALAH SIJIL PELAJARAN MALAYSIA MCM GAK STPM.GRED 11 SEPATUT NYA GUNA SPM SBB MEREKA ADALAH PEMBANTU OPERASI YANG AKAN MENJLNKAN TUGAS PENTADBIRAN JUGAK.SY CADANGKAN:-

GRED 11-16 GUNA SPM
GRED 17-26 GUNA STPM/DIP
GRED 27-40 GUNA IJAZAH
GRED 41 KEATAS GUNA MASTER/PHD

BUKAN APA,UNIVERSITI SEMAKIN BNYK,GRADUAN MENGANGGUR PUN DA BERSEPAH.INILAH CARA UNTUK MENGHASILKAN PENJAWAT AWAM YANG BERILMU.

---------------------------------

saya amatla sokong

Khamis, Disember 29, 2011 8:39:00 AM

%%%%%%%%%%%%%%%

saya AMAT sokong 1000000%

%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%

Tanpa Nama berkata...

sekian, terima kasih.

BERKHIDMAT UNTUK NEGARA


Saya PA Pekerja PAKSA



(CUEPACS BIN JPA)

Tanpa Nama berkata...

huh.....tak habis habis cerita pasal j17,j29,sijil poli,stpm,pembantu tadbir,sijil pertanian,chain of command,kasim,pRU 13....Semua isu remeh dan tak penting...

saya harap TAHUN DEPAN CUTI DEEPAVALI DAPAT DITAMBAH KEPADA 2 HARI.KAMI MASYARAKAT INDIA MAHU JUGA BERAYA DAN BALIK KAMPUNG TANPA PERLU AMBIL CUTI TAHUN LAMA LAMA.MAKLUMLAH...KALAU MELAYU DAN CINA DAPAT CTI SATU HARI,PASTI MEREKA PUN TAK PUAS HATI...

mohon terfikirkan oleh pihak atasannya

Kasim

Tanpa Nama berkata...

Aku kumpulan P&P ..... kat opis nie ade sorang je kerani je.... tapi aku cari fail sendiri... buat surat.. n segala2 sendiri... hantar surat pun sendiri.... ambik surat pun sendiri.. Photostat , binding kertas kerja sendiri...bawak kereta utk outstaion pun sendiri......urusan flight , hotel sendiri.... bila dah beberapa tahun nie semua buat keje sendiri.... aku rasa x ade kerani pun x ape.. sebab semua kami dah buat sendiri..........

Khamis, Disember 29, 2011 10:50:00 AM

6666666666666666666666666

sama dgn aku jugak cuma aku gred pelaksana 27/32. Aku ada MPA (master Public administration) usm.

(tambahan) : aku jugak tukang edar kertas edaran utk semua staf... pastikan mereka terima maklumat atau arahan !!
alahai, cios bro !!
66666666666666666666666666666666

Tanpa Nama berkata...

terima kasih atas SBPA! sebagai tanda terima kasih, akami akan memberi sokongan penuh pada BN pada PRU13 nanti!

Kasim

Tanpa Nama berkata...

terima kasih atas SBPA! sebagai tanda terima kasih, akami akan memberi sokongan penuh pada BN pada PRU13 nanti!

Kasim

Tanpa Nama berkata...

Gred & gaji kumpulan pelaksana KDRM TIDAK MASUK AKAL.Sama dengan TUKANG MASAK.Sedangkan skop kerja berlainan.Risiko tugas juga tinggi sbb terdedah pada ancaman balas dendam penyeludup,bahaya radio aktif bagi yang bertugas di unit skanner,menyiapkan data-data kewangan berkenaan kod barang,terhidu habuk asap besi di pelabuhan.Pengambilan ketat kredit matematik SPM,BI.Tugas kami MENGUTIP HASIL NEGARA.Tapi kami hanya dipandang sebelah mata.

Khamis, Disember 29, 2011 12:05:00 PM
---------------------------------

duit kopi plak?

tujuhbelaskew berkata...

kalaulah mereka tahu buah durian melekat didahi apa rasanya, sudah tentu mereka tidak jadi tamak melampau dan menindas keseronokan bekerja anggota PA yg lain

sekadar mengingatkan, sebelum yg elok jd busuk..
Semua PA kan sama2 mencurah bakti

Tanpa Nama berkata...

kalau sign sebelum 31.12.2011, kenaikan gaji akan dpt dlm slip gaji Jan 2012. Kalau tunggu 15.01.2012 baru nak sign, lambat lah nak rasa kenaikan gaji...... so, apa lagi, aku sign ajelah... ntah2, yg dok melalak kat sini pun semua dah sign....

Tanpa Nama berkata...

PT(P/O) N17 berkata...
SBPA adalah satu lagi PENGHINAAN terhadap kakitangan kumpulan sokongan. kalau dahulu dipanggil SOKONGAN, yang bunyinya lebih sopan. kini ianya dipanggil sebagai PELAKSANA. dalam bahasa lain, dipanggil KULI, MACAI, ORANG SURUHAN. sudahlah nama ditukar, gred gaji diselaraskan, yang sudah berkhidmat 7 tahun dengan 5 tahun tidak ada bezanya. pulak tu gred 11 dinaikkan ke 11 dengan mudah. sedangkan gred 17 tetap 17. kalau tau begini senang nak naik gred, masa sekolah dulu elok ponteng dan pukul cikgu sampai berdarah-darah. tak lulus SPM pun boleh naik gred apa?

Khamis, Disember 29, 2011 10:01:00 AM
-----------------------------------
Org dh kasi nama PELAKSANA, ko tak suka. Abis ko nak ke kami panggil ko PENCACAI,KULI BATAK. haaaa....
Tahu pulak marah.. Nah ni borang opsyen ko punya, ko nk buang ker or nk bakar ker, aku tak peduli. Lg satu, kalau x puas ati lg, esok x payah datang kerja.

Tanpa Nama berkata...

SALAM..
DIHARAP JPA KAJI SEMUA GRED 17 YANG KELAYAKAN MASUK SIJIL POLI/INSPEN DINAIK TARAFKAN

KEPADA STPM/SIJIL..
DIBERIKAN KENAIKAN GAJI TAHUNAN(KGT) SETARAF DENGAN GRED J...


CUMA BEZAKAN DENGAN GAJI PERMULAAN ITU LEBIH BAIK..


TERUTAMANYA SKIM YANG TERTINGGAL SEPERTI GRED W..YANG MELIBATKAN KEWANGAN KERAJAAN PATUT DINAIKTARAFKAN KEPADA STPM KERANA RAMAI YANG MEMEGANG SIJIL DARIPADA POLI/INSPEN..


NAMUN BEGITU JPA TIDAK SEPATUTNYA MEMANDANG KEPADA PRINSIP JAWATAN TERTENTU WALAUPUN SIJIL SAMA ADALAH DISEBABKAN KEPENTINGAN JAWATAN ITU MELEBIHI NISBAH JAWATAN2 LAIN DI MANA SEMAKIN BANYAK JAWATAN ITU DISANDANG, MAKA BERLAKU NISBAH DALAM PEMBAHAGIAN KGT...

JIKA JPA MENGGUNAKAN ISTILAH BEGITU DALAM PEMBAHAGIAN KGT,PADA PENDAPAT SAYA IA TIDAK ADIL BAGI JAWATAN TERTENTU YANG BERKONGSI GRED YANG SAMA..CONTOHNYA SKIM (W),PEMBANTU PENILAIAN,PENBANTU TADBIR KEW,PEMBANTU PENGUASA KASTAM,DAN BYK LAGI..JUGA SKIM (N),PEMB.TADBIR P/O,OPERATOR WAYARLES,PEMB PENGUATKUASA DAN SEBAGAINYA..

DIHARAP JPA MENGKAJI BALIK SKIM PEMBANTU PENILAIAN KERANA SKOP KERJANYA ADALAH TEKNIKAL BERBANDING SKOP KERJA PT(W) DAN P/O..

*sumber dari FB

Tanpa Nama berkata...

PT(P/O) N17 berkata...
SBPA adalah satu lagi PENGHINAAN terhadap kakitangan kumpulan sokongan. kalau dahulu dipanggil SOKONGAN, yang bunyinya lebih sopan. kini ianya dipanggil sebagai PELAKSANA. dalam bahasa lain, dipanggil KULI, MACAI, ORANG SURUHAN. sudahlah nama ditukar, gred gaji diselaraskan, yang sudah berkhidmat 7 tahun dengan 5 tahun tidak ada bezanya. pulak tu gred 11 dinaikkan ke 11 dengan mudah. sedangkan gred 17 tetap 17. kalau tau begini senang nak naik gred, masa sekolah dulu elok ponteng dan pukul cikgu sampai berdarah-darah. tak lulus SPM pun boleh naik gred apa?

Khamis, Disember 29, 2011 10:01:00 AM

----------------------------------Ko tak suka ker Kami panggil PELAKSANA. Nak ker kami panggil ko PENCACAI,KULI...Haaa, tahupn marah.
Nah ni borang opsyen kau, ko nk buang ker, nak bakar ker, aku x peduli. Kalau x puas hati lagi, esok x payah datang kerja. Gaji ko tu kami bg kat org yg nak jer...

Tanpa Nama berkata...

MEMANG PATUT PUN KELAYAKAN MINIMUM PENJAWAT AWAM GUNA SPM SEBAB PMR TU PENILAIAN BAGI MENENGAH RENDAH BUKAN NYE SIJIL.MCM SPM ADALAH SIJIL PELAJARAN MALAYSIA MCM GAK STPM.GRED 11 SEPATUT NYA GUNA SPM SBB MEREKA ADALAH PEMBANTU OPERASI YANG AKAN MENJLNKAN TUGAS PENTADBIRAN JUGAK.SY CADANGKAN:-

GRED 11-16 GUNA SPM
GRED 17-26 GUNA STPM/DIP
GRED 27-40 GUNA IJAZAH
GRED 41 KEATAS GUNA MASTER/PHD

BUKAN APA,UNIVERSITI SEMAKIN BNYK,GRADUAN MENGANGGUR PUN DA BERSEPAH.INILAH CARA UNTUK MENGHASILKAN PENJAWAT AWAM YANG BERILMU.PENJAWAT AWAM YG ADA NI BIAR DI JWTN SKARANG.YG UBAH HANYA LA PENGAMBILAN AKAN DTG

Tanpa Nama berkata...

Aku kumpulan P&P ..... kat opis nie ade sorang je kerani je.... tapi aku cari fail sendiri... buat surat.. n segala2 sendiri... hantar surat pun sendiri.... ambik surat pun sendiri.. Photostat , binding kertas kerja sendiri...bawak kereta utk outstaion pun sendiri......urusan flight , hotel sendiri.... bila dah beberapa tahun nie semua buat keje sendiri.... aku rasa x ade kerani pun x ape.. sebab semua kami dah buat sendiri..........

Khamis, Disember 29, 2011 10:50:00 AM

-----------------------------------

Hantar jer lanun Kasim ni kat opis ko... dia skrg ni x der kerja nk buat. Kerja dia minggu ni panaskn blog q-pex jer. Lg pn kesian kerani yg kerja sorang2 tu. Kasim boleh temankan

Tanpa Nama berkata...

GRED 11-16 GUNA SPM
GRED 17-26 GUNA STPM/DIP
GRED 27-40 GUNA IJAZAH
GRED 41 KEATAS GUNA MASTER/PHD

BUKAN APA,UNIVERSITI SEMAKIN BNYK,GRADUAN MENGANGGUR PUN DA BERSEPAH.INILAH CARA UNTUK MENGHASILKAN PENJAWAT AWAM YANG BERILMU.PENJAWAT AWAM YG ADA NI BIAR DI JWTN SKARANG.YG UBAH HANYA LA PENGAMBILAN AKAN DTG

__________________________________

SEKARANG DAH TERBALIK DAH...

GRED 11-16 KEATAS GUNA MASTER/PHD
GRED 17-26 GUNA IJAZAH
GRED 27-40 GUNA DIPLOMA
GRED 41 SPM

TAK GITU? HUHU

Tanpa Nama berkata...

Premier dan JUSA bergombira, PA lain berdukacita.

Tanpa Nama berkata...

SELAGI JPA X SELARASKAN KGT..
SELAGI ITU LAH PA AKAN MEMBERONTAK DAN
MELALAK SANA SINI DALAM BLOG...

SBPA NI BYK SANGAT KETIDAKADILAN..

SEBAB ITU RAMAI PA YANG MARAH..

CUBA BANDINGKAN DENGAN 2007 DAHULU.. TIADA YANG MARAH..

FIKIRKANLAH JPA KENAPA KAMI MELALAK...

YANG MENDAPAT HABUAN,SENYAP JER.. SIAP MENGUTUK LAGI..

DAN ADA YANG BERKATA..(gred J17 berkata)

"x kisah xnaik gaji pun,kalau naik barang2 pun naik jugak...same jeee.."

DIA BERKATA BEGITU SB GAJI DIA NAIK BYK..CUBA DIA X NAIK ORG LAIN YANG NAIK MCMANA...ini realiti dia ckp depan aku..

-------------------------------

Sape cakap masa tahun 2007 x ade yang marah................ AKU ORG YANG SANGAT MARAH PADA TAHUN 2007..............

Jan 2007 gred 32 dan Mei 2007 naik pangkat gred 41... alhamdulillah syukur... tetiba bulan Julai 2007 gred 32 naik 25% dan gred 41 naik 15%. so gaji aku lagi rendah dari gred 32.

SSB Jan 2007
-------------
Gre32
Gaji RM 1932
Kenaikkan Tahunan RM 78.65

SSB Mei 2007
------------
Naik pangkat ke Gred 41
Gaji RM2039.72
Kenaikan tahunan RM 79.86

Beza kenaikan tahunan RM1.21 iaitu gred 41 gaji dan kenaikan tahunan adalah lebih tinggi dari Gred 32



SSM Julai 2007
---------------
Gred 32
Gaji RM 2416.06
Kenaikan Tahunan RM98.31

Gred 41
Gaji RM 2345.69
Kenaikan Tahunan RM 91.84


Beza gaji Gred F32 dan F41 = RM 70.37
Beza kenaikan tahunan F32 dan F41 =
RM 6.47

Gaji dan kenaikan tahunan bagi gred 41 adelah rendah berbanding gred 32.......

MARAH DAH GERAM DENGAN JPA... CALL JPA TAPI DIA ORG X LEH NAK BUAT APA........

Golongan Gred 41 masa zaman SSM tertindas tetapi tiada sapa yang nampak..... kami dari gred 32 yang berjaya untuk kenaikkan pangkat 41.. tapi gaji makin sikit............. tiada siapa yang dapat membela,,,,,,,,,,,,,

CUEPACS asik2 membela kumpulan sokongan,,,,,,,,,,,,,,,,,kami nie langsung x di pandang................................ INI TIDAK ADILLLLLLLLLLLLLL... DAH 5 TAHUN KAMI RUGIIIIIIIIIIII

SEKARANG NIE SBPA.... GAJI 32 RM35XX KAMI GRED 41 RM32XX.............. MANE ADILLLLLLLLLLLLLL

Tanpa Nama berkata...

betul tu....sy dan kawan sy yg br kuar universiti ni mmg payah dpt kerja,berbanding sdik sy yg ada spm sahaja.da lama da dpt masuk kerja gov ni...mcm tu baik dr awal sy x masuk universiti.kalau tau lps spm sy mohon keje krajaan lg sng.

------------------------------------
Elok la tu ko dh belajar smpai dpt degree, x kan la belajar tingi-tinggi semata2 sbb nak makan gaji jer, stakat nak makan gaji dgn kerajaan bljr sampai PMR pun boleh kerja, appara..

Tanpa Nama berkata...

aku ni PA bwhn yg kuat mnyokong BN.tp bila dh jd mcm ni,hati aku sakit.rasa spt dpermainkn.ko tungu la najib.ko gembira la puas2 dlu.pru 13 nnti ko tau la nasib ko.

Tanpa Nama berkata...

malas

Tanpa Nama berkata...

SEKARANG NIE SBPA.... GAJI 32 RM35XX KAMI GRED 41 RM32XX.............. MANE ADILLLLLLLLLLLLLL

Khamis, Disember 29, 2011 1:41:00 PM

__________________________________

gred 32 tu dah tua..yang tua pulak dulunya terima APC dan dapat anjakan gaji..huhu

gred 41 tu muda lagi..

kita sejiwa berkata...

hai kasim.aku tk knl ko tp jiwa dn prjuangan ko sama dgn aku.aku dh nyampah bab sbpa ni.mgkayakn golongan atasan.PA bwhn tk dpedulikn lg.aku rasa BN akan kecundang kali ni klu bab gaji dlm sbpa ni tk diambil prhatian

Tanpa Nama berkata...

woi dah2 la tu kan JPA dah nak kaji tu..

Tanpa Nama berkata...

SEKARANG DAH TERBALIK DAH...

GRED 11-16 KEATAS GUNA MASTER/PHD
GRED 17-26 GUNA IJAZAH
GRED 27-40 GUNA DIPLOMA
GRED 41 SPM

TAK GITU? HUHU

----------------------------------

Aku setuju sangat kalau skim skrg jd mcm ni. SPM aku dh lama x guna. Last guna masa masuk Uni dulu jer 14 thn lepas. Sblm ni ke hulu ke hilir usung degree n master.

Tanpa Nama berkata...

SEKARANG NIE SBPA.... GAJI 32 RM35XX KAMI GRED 41 RM32XX.............. MANE ADILLLLLLLLLLLLLL

Khamis, Disember 29, 2011 1:41:00 PM

__________________________________

gred 32 tu dah tua..yang tua pulak dulunya terima APC dan dapat anjakan gaji..huhu

gred 41 tu muda lagi..
--------------------------------

ko x baca habis ke? aku dah tua.. aku dari gred 32 naik pangkat ke 41.... kawan2 aku yg gred 32 x sambung belajar gaji tingggi aku ni dari gred 32 sambung belaja naik pangkat 41.. tapi gaji aku makin sikittttttttttt

TAK ADILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL

jpa babi berkata...

aku 41 dah belasan tahun gaji sbpa3xxx masih rendah berbanding gred 32 apatah lagi gred36 38. babibetul la aku ni dikira baru keje ke?

skt tahun nie aku pp kepada gred berkenaan. apa aku nak nilai sedangkan mereka gaji lebih besar drp aku. sapa bos neh?

aku x suka babi berkata...

jpa babi cupek babi india minta cuti pun babi juga

17 berkata...

Duit gaji gomen, aku xgunepakai pon sbb ade de bisnes sndiri! SO, xheran pon naik banyak ke sikit! Yang bising2 nih, sbb 100% makan gaji! Xde nak buat others alternatif! dah kalu majikan kasik kenaikan, terima ajelah! Ini meLALAK macam hanjing!

Tanpa Nama berkata...

Pemerhati Khamis, Disember 29, 2011 11:02:00 AM, kamu sengaja nak buruk-burukkan saya demi menegakkan kezaliman yang dibuat oleh golongan seperti kamu, memang saya dah sain sbpa sebab dipaksa, malahan kepada semua penjawat awam lain saya nasihatkan sain saja sbpa, ini kerana pihak yang tidak berhati perut di JPA akan teruskan dasar pandir mereka ini, kita ada peluang semasa PRU 13 untuk ubah kerajaan, selepas kerajaan bertukar tangan, sbpa pun akan ditukarkan kepada skim yang lebih memberi keadilan kepada kita semua.

Telah ramai yang sain sbpa kerana diugut dengan macam-macam ugutan oleh pegawai-pegawai atasan. Tetapi seperti mana yang saya tegaskan sebelum ini, kita sain sbpa bukan atas kerelaan kita, kita diugut, dipaksa oleh golongan zalim yang tamak di JPA dan kuncu-kuncu mereka di jabatan-jabatan. Kerajaan buat bodoh dan tidak membela kakitangan awam, malahan PM lepas tangan dan tidak pedulikan nasib penjawat awam dan hanya membiarkan pegawai atasan melahap segalanya dalam SBPA.

Malahan Wanita UMNO yang sebelum ini beri komen pun sekadar melepas batuk di tangga, hal NFC bukan main lantang dibela oleh pihak kerajaan dan wanita UMNO, sedangkan isu itu sungguh sensitif dan melibatkan perkara yang meragukan, tetapi pasal kakitangan awam yang diainaya dibiarkan saja, kita penjawat awam telah ditindas, diainaya, dizalimi, dibuli, diperlakukan dengan kejam oleh pihak yang tidak bertanggunjawa dan tamak di JPA sedangkan kerajaan dan PM cuci tangan tidak mengambil peduli akan hak dan kebajikan penjawat awam.

Sekarang ini biarkan mereka berleluasa, biarkan mereka menindas kita, dalam dunia ini, tidak ada kejahatan yang dapat mengatasi kebaikan, tunggulah masa dan ketikanya, golongan zalim dan penindas ini akan menerima balasannya, malahan kerajaan dan PM akan menerima pembalasannya pada PRU 13 nanti.

Kasim.

Tanpa Nama berkata...

Duit gaji gomen, aku xgunepakai pon sbb ade de bisnes sndiri! SO, xheran pon naik banyak ke sikit! Yang bising2 nih, sbb 100% makan gaji! Xde nak buat others alternatif! dah kalu majikan kasik kenaikan, terima ajelah! Ini meLALAK macam hanjing!

_____________________________________
Haa, ni la contoh terbaik untuk Exit Policy...Dia tak kisah naik banyak ke sikit sebab kat pejabat dia tak buat apa keje pun...Yang tunggang terbalik makan hati kena buat keje dia la yang terpaksa keje banyak tapi gaji naik ciput. Anjing macam ni la yang sepatutnya kita buang dulu dari perkhidmatan awam. Faham tak hanjing? Bangang punya hanjing!

kasi tumbang jpa berkata...

ahaha hanjing kena marah

Tanpa Nama berkata...

kalau aku kata lu bodoh lu marah...jangan samakan gaji semasa org yg berada di gred kenaikkan pangkat dgn gred lantikan..gred kenaikkan pangkat tangga gaji pendek tak sama ngan gred lantikan

Tanpa Nama berkata...

Sebagai seorang muslim cukup-cukuplah
kita menghentam,dengki-mendengki jawatan 2 naik,jawatan ni tak naik.Kita redha dengan ketentuan ilahi.Cuba kita renung dimana kesilapan kita...

Tanpa Nama berkata...

sokong Tanpa Nama Khamis, Disember 29, 2011 2:02:00 PM, tapi ada golongan yang akan menuduh yang bukan-bukan pada kita yang sentiasa bertegas hendakkan SBPA dipinda dan segala salah laku pegawai yang zalim dan tamak haloba di JPA yang buat SBPA ini disiasat dan dikenakan hukuman yang sewajarnya kerana penyelewengan dan salah guna kuasa. Perbuatan mereka adalah jenayah dari segi undang-undang dan maksiat dari segi agama, nama saja pegawai atasan, tapi pemikiran macam orang tak berpelajaran, zalim dan kejam.

Kerajaan dan PM cuci tangan tak pedulikan nasib kita, dengan berbagai masalah yang ada sekarang ini BN akan pasti Be End pada PRU 13 nanti.

Saya mementang SBPA bukannya suka-suka hati, kerana kezaliman yang dibuat oleh pegawai di JPA dan kuncu-kuncu mereka yang pelahap segalanya dalam SBPA hingga sisa saja dihumban kepada penjawat awam, malahan isu perjawatan yang tunggang langgang juga saya nyatakan kerana ia akan menyebabkan masalah dalam operasi jabatan, ini kerana selepas ini kerana perjawatan yang tunggang langgang ini, tak tahulah siapa yang akan keluarkan arahan, siapa yang akan menerima arahan, siapa yang akan memantau, siapa yang dipantau, siapa yang akan bertanggunjawab dalam tugasan yang dibuat, semuanya caca marba sebab kepandiran pegawai di JPA yang buat dasar macam jahanam, tak reti pengurusan sumber manusia.

Kasim.

KASIM JUBUR berkata...

En KASIM ni terang2 memang sah org brtopengkan anjing. Buleh lebih diam, bulih sikit melalak. Mengaku dulu org kuat BN, tp lepas SBPA, terus tukar ke PR. Org mcm En Kasim ni tempatnya humban jer dlm lubang jamban, kerja macam mat jenin, angan2 nk gaji mcm PnP. Komen2 sblm ni semua hanya nk busukkan hati org. Berani kat blog jer. Mmg jenis tak setia. Memang malas buat kerja. Memang talam dua muka. Memang pekerja brmasalah, Memang bangang, Memang bodoh n Memang KASIM jubur.

17 berkata...

Haa, ni la contoh terbaik untuk Exit Policy...Dia tak kisah naik banyak ke sikit sebab kat pejabat dia tak buat apa keje pun...Yang tunggang terbalik makan hati kena buat keje dia la yang terpaksa keje banyak tapi gaji naik ciput. Anjing macam ni la yang sepatutnya kita buang dulu dari perkhidmatan awam. Faham tak hanjing? Bangang punya hanjing!

___________________________________

kerja opis ttp juga disiapkan! but after opis hour, uruskan biz! xmacm lain2 PA yg 100% mkn gaji, balik kerja, tau nk duk umah goyang kaki! bajet rehat lah konon! gunakan masa sebaiknya untuk pkara berfaedah! tambah pendapatan anda! jgn mengharap pd 1 lobang je! sebaiknya masa meLALAK tuh dgunakan untuk yg berfaedah! SKT tiap2 tahun maintain 90%! So, no worries ttg hanjing pon!

jpa sabotaj najib? berkata...

aku rasa jpa guna dasar pecah n perintah. sebab itu mereka berjaya konker pemikiran n pentadbiran.

sebab itu skim yg ramai ramai mereka jaga n bagi kelebihan. supaya x melawan. cam polis askar cikgu

saki baki tuh hehe pastikan mereka x bergabung dgn kumpulan tersebut bagi melemahkan ikatan n kesatuan mereka.

so dibuat beza gaji skim kenaikan pangkat kgt etc. supaya perasaan berbelah bahagi janji perut sendiri penuh.

sungguh jahat cam residen british saja jpa ini. baru aku tersedar . cara mampuskan jpa ialah undi pru13

Tanpa Nama berkata...

Tanpa nama Khamis, Disember 29, 2011 2:31:00 PM, ini bukannya masalah dengki mendengki, tapi ini melibatkan operasi di jabatan, jika perjawatan tunggang langgang, siapa nak selia, siapa nak diselia, siapa yang akan beri arahan, siapa akan terima arahan, siapa yang memantau, siapa yang akan dipantau kerjanya, siapa akan bertanggungjawab dalam setiap urusan berkenaan? Kalau semua orang nak tunjuk lagak dan tunjuk pandai kerana gred dah naik lebih dari penyelia atau setaraf penyelia, macam mana dengan chain of command atau rantaian arahan? Ini bukan masalah redha atau tidak redha, kalau perkara yang boleh menjahanamkan operasi jabatan, melingkupkan tugasan, memberi masalah kepada masyarakat bila sistem penyampaian caca marba dan tunggang langgang, ini yang menjadi persoalan utama, tidak ada kena mengena dengan dengki mendengki pun, ia adalah melibatkan masalah operasi jabatan yang akan terjerumus ke kancah masalah dengan perjawatan yang tunggang langgang itu, kena faham, nak redha pun kalau tak kena tempatnya, itu bukan redha, itu pandir tak reti nilai buruk dan baik.

kasim.

pemerhati kasim berkata...

TERKINI TENTANG PENGAKUAN KASIM

Pemerhati Khamis, Disember 29, 2011 11:02:00 AM, kamu sengaja nak buruk-burukkan saya demi menegakkan kezaliman yang dibuat oleh golongan seperti kamu, memang saya dah sain sbpa sebab dipaksa

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

TENGOK TENGOK TU.......BERAPI RAPI NAK HASUT ORANG TENTANG SBPA....ALIH ALIH DIA DAH SAIN SBPA.KENA PAKSA MACAM MANA TU....CER CITE....KAWAN KAWAN DAH TAHU KAN SAPA KASSIM.

Tanpa Nama berkata...

Rakyat Temenong sebelum membeli sekilo Ikan Temenong !

Ikan Kembong / Temenong harganya sekarang RM12 sekilo dulu RM5 - RM6 sekilo .

PA / Pelaksana N17 / N4-1 suka makan ikan temenong .

Tenggiri ....... ikan JUSA
Bawal Puteh .... ikan PREMIER

Tanpa Nama berkata...

saya sentiasa mengikuti perkembangan blog ini ttg isu SBPA sejak mula benar2 menjadi isu.Saya hampir tiap hari membaca komen2 anda.Saya juga seperti anda merasakan tekanan kerana ketidaksamarataan ttg isu gaji.Saya fhm perasaan saudara kerana saya pun merasainya apabila setelah sign SBPA..junior menyamai gaji kita yg sebelum ini melebihinya l/krg rm200.cuba bygkan kenaikannya.Tolong jgn salah sangka pada golongan guru kerana xsemua guru dpt menikmati kenaikan yg sepatutnya.Golongan guru juga ada yg xberpuas hati dgn isu ini.Tapi apakan daya "terpaksa".Jgn kata pula guru2 ni asyik fikirkan gaji.Tu semua xpenting..yg penting adil..kalau nk naik..biar la sama2 wlau pun sikit...bagi yg asyik pertikaikan pelarasan gaji semasa PA dpt kenaikan 35% dulu..jgn la bersikap bodoh..naik 35%pun berapa sgt nilai wangnya dibandingkan dgn pegawai atasan yg naik 10% tu..yg atas tetap lebih nilai wangnya..betoi x?Biarlah PA ni memperjuangkan soal gaji ni..kerana itu hak mereka..Cuba bygkan kalau 1 hari nanti ank2 kita yg jd PA?

Tanpa Nama berkata...

Gred & gaji kumpulan pelaksana KDRM TIDAK MASUK AKAL.Sama dengan TUKANG MASAK.Sedangkan skop kerja berlainan.Risiko tugas juga tinggi sbb terdedah pada ancaman balas dendam penyeludup,bahaya radio aktif bagi yang bertugas di unit skanner,menyiapkan data-data kewangan berkenaan kod barang,terhidu habuk asap besi di pelabuhan.Pengambilan ketat kredit matematik SPM,BI.Tugas kami MENGUTIP HASIL NEGARA.Tapi kami hanya dipandang sebelah mata.
..........................

SOKONG KALAU KERJAAN GUNA HOTAK SIKIT TENGOK TUGAS GOLONGAN PENGUATKUASAAN SPT KASTAM,IMIGRESEN,JPJ,KPDNKK....KERJA MEREKA BERISIKO.GUNA HOTAK YA,,,,,

Tanpa Nama berkata...

aku ni PA bwhn yg kuat mnyokong BN.tp bila dh jd mcm ni,hati aku sakit.rasa spt dpermainkn.ko tungu la najib.ko gembira la puas2 dlu.pru 13 nnti ko tau la nasib ko.


Setuju 10000000000000000%
PRU 13 pastikan mereka2 yang menindas PA ni terima balasnya.
cayookkkk

Tanpa Nama berkata...

Rakyat Temenong sebelum membeli sekilo Ikan Temenong !

Ikan Kembong / Temenong harganya sekarang RM12 sekilo dulu RM5 - RM6 sekilo .

PA / Pelaksana N17 / N4-1 suka makan ikan temenong .

Tenggiri ....... ikan JUSA
Bawal Puteh .... ikan PREMIER

_______________________________
semalam ada kementerian nak wujudkan 7 jenis ikan RAKYAT...haha...elok la tu...kerajaan pun dah tentukan kasta ikan apa layak kita makan sekarang...

Tanpa Nama berkata...

Cuba baca berita terkini BH hari ini, tentang sahsiah dan akhlak PTD:

Pegawai PTD dituduh pukul suami guna fail pejabat


2011/12/29

SEPANG: Seorang pegawai Perkhidmatan Tadbir dan Diplomatik mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini, hari ini, terhadap pertuduhan memukul suaminya menggunakan fail pejabat, sembilan bulan lalu.

Kamaliah Basir, 35, didakwa mendatangkan kecederaan kepada Zaihan MdLani, 48, dengan menggunakan fail pejabat di bahagian badan semasa berada di dalam kereta di perhentian simpang tiga lampu isyarat Persiaran Semarak Api dan Persiaran Apec, Cyberjaya, Sepang, di sini, pada jam 12.45 tengah hari, 3 Mac lalu.

Dia didakwa mengikut Seksyen 323 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga setahun atau denda sehingga RM2,000 atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.
Timbalan Pendakwa Raya Aqeeb Lizalman memohon mahkamah menetapkan ikat jamin sebanyak RM2,000 sebagai ikat jamin.

Bagaimanapun, Hakim Zurina Mohamed Nor menetapkan ikat jamin sebanyak RM1,800 dan 9 Februari tahun depan sebagai tarikh sebutan semula kes. - BERNAMA

Tanpa Nama berkata...

Gred & gaji kumpulan pelaksana KDRM TIDAK MASUK AKAL.Sama dengan TUKANG MASAK.Sedangkan skop kerja berlainan.Risiko tugas juga tinggi sbb terdedah pada ancaman balas dendam penyeludup,bahaya radio aktif bagi yang bertugas di unit skanner,menyiapkan data-data kewangan berkenaan kod barang,terhidu habuk asap besi di pelabuhan.Pengambilan ketat kredit matematik SPM,BI.Tugas kami MENGUTIP HASIL NEGARA.Tapi kami hanya dipandang sebelah mata.

Khamis, Disember 29, 2011 12:05:00 PM
---------------------------------

duit kopi plak?
.................................
Byk tomahan daa..
Kalo ada biar SPRM tangkap semua.

Tanpa Nama berkata...

salam...

Boleh X sesiapa diblogni waima JPA sendiri apa punca berlakunya kenaikan yg berbeza2 ini walau dalam gred yg sama,seniority berbeza n dsb..

Umum sedia mengetahui ada yg naik kurang 10,lebih 100,kurang 200 dan lebih 200..

sekian,

dr yg ingin tahu....

Tanpa Nama berkata...

"wut goes around comes around" Fikir2kan..dan slmt beramal :)

tertipu dgn kasem berkata...

TERKINI LAGI TENTANG PENGAKUAN KASIM

Pemerhati Khamis, Disember 29, 2011 11:02:00 AM, kamu sengaja nak buruk-burukkan saya demi menegakkan kezaliman yang dibuat oleh golongan seperti kamu, memang saya dah sain sbpa sebab dipaksa

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

demo buat malu kawe je sim....
kato tak sey sign...tiba tiba ngaku sign.
demo ni jenis tak boleh buat kawan .
menipu.
kawe respek demo kalu demo kekal SSM sebab semangat perjuangang demo kuat...nampak berapi semangat.rupa rupanya menipu.

Tanpa Nama berkata...

MEMANG PATUT PUN KELAYAKAN MINIMUM PENJAWAT AWAM GUNA SPM SEBAB PMR TU PENILAIAN BAGI MENENGAH RENDAH BUKAN NYE SIJIL.MCM SPM ADALAH SIJIL PELAJARAN MALAYSIA MCM GAK STPM.GRED 11 SEPATUT NYA GUNA SPM SBB MEREKA ADALAH PEMBANTU OPERASI YANG AKAN MENJLNKAN TUGAS PENTADBIRAN JUGAK.SY CADANGKAN:-

GRED 11-16 GUNA SPM
GRED 17-26 GUNA STPM/DIP
GRED 27-40 GUNA IJAZAH
GRED 41 KEATAS GUNA MASTER/PHD

BUKAN APA,UNIVERSITI SEMAKIN BNYK,GRADUAN MENGANGGUR PUN DA BERSEPAH.INILAH CARA UNTUK MENGHASILKAN PENJAWAT AWAM YANG BERILMU.

---------------------------------

saya amatla sokong

Tanpa Nama berkata...

N11 - N16 guna SPM mmg cantekkk sgt...

N17 guna diploma pon orait gak tu. Pakai degree pon takpe. Tapi bagi N17 yg blom ada diploma atau degree, boleh ikut style cikgu, sambung belaja, terus dpt degree.

orang JPA berkata...

berkenaan....

Gred & gaji kumpulan pelaksana KDRM TIDAK MASUK AKAL.Sama dengan TUKANG MASAK.Sedangkan skop kerja berlainan.Risiko tugas juga tinggi sbb terdedah pada ancaman balas dendam penyeludup,bahaya radio aktif bagi yang bertugas di unit skanner,menyiapkan data-data kewangan berkenaan kod barang,terhidu habuk asap besi di pelabuhan.Pengambilan ketat kredit matematik SPM,BI.Tugas kami MENGUTIP HASIL NEGARA.Tapi kami hanya dipandang sebelah mata.

===================================

UNTUK MAKLUMAN,KAMI DI JPA TAK TAHU PUN ADA MASALAH SEBEGINI DALAM KERJA KASTAM,TAK PERNAH ADA YANG BAGI TAHU KAMI.

DALAM MEETING SEMUA BERES....TAK ADA MASALAH LANGSUNG.
KENAPA BARU SEKARANG BARU BAGI TAHU...
SBPA DAH SIAP,INGAT TU MEMANG NAK PERTIMBANGKAN TAPI NANTI JAWATAN LAIN TAK PUAS HATI PULAK...

YANG PELIKNYA SEBELUM INI SEMUA BERES...RUPA RUPANYA BARU KAMI TAHU BAHAYA KERJA KASTAM NI..

TAK ADA PERSATUAN KE YANG CUBA PERJUANGKAN BENDA BENDA GINI?

TUNGGU LA NANTI BILA KITA BUAT SISTEM GAJI AIN GANTI SBPA SELEPAS 2020.

SABAU YE....

Tanpa Nama berkata...

berkenaan....

Gred & gaji kumpulan pelaksana KDRM TIDAK MASUK AKAL.Sama dengan TUKANG MASAK.Sedangkan skop kerja berlainan.Risiko tugas juga tinggi sbb terdedah pada ancaman balas dendam penyeludup,bahaya radio aktif bagi yang bertugas di unit skanner,menyiapkan data-data kewangan berkenaan kod barang,terhidu habuk asap besi di pelabuhan.Pengambilan ketat kredit matematik SPM,BI.Tugas kami MENGUTIP HASIL NEGARA.Tapi kami hanya dipandang sebelah mata.

===================================

UNTUK MAKLUMAN,KAMI DI JPA TAK TAHU PUN ADA MASALAH SEBEGINI DALAM KERJA KASTAM,TAK PERNAH ADA YANG BAGI TAHU KAMI.

DALAM MEETING SEMUA BERES....TAK ADA MASALAH LANGSUNG.
KENAPA BARU SEKARANG BARU BAGI TAHU...
SBPA DAH SIAP,INGAT TU MEMANG NAK PERTIMBANGKAN TAPI NANTI JAWATAN LAIN TAK PUAS HATI PULAK...

YANG PELIKNYA SEBELUM INI SEMUA BERES...RUPA RUPANYA BARU KAMI TAHU BAHAYA KERJA KASTAM NI..

TAK ADA PERSATUAN KE YANG CUBA PERJUANGKAN BENDA BENDA GINI?

TUNGGU LA NANTI BILA KITA BUAT SISTEM GAJI AIN GANTI SBPA SELEPAS 2020.

SABAU YE....

-----------------------------------org JPA,yg pegi meeting ckp beres tu para jusa-jusa...mmg la kate beres sbb da nmpk gaji diorg naik 100%. JPA x bole ke turun padang wat kajian dulu baru buat pekeliling? jadik pasni kalau PKR yg menang PRU,org BN tunggu la lps tahun 2020 baru memerintah balik ye hehehe

Tanpa Nama berkata...

alhamdulilah.gaji naik..:)

Tanpa Nama berkata...

Cadangan saya kepada Sdr Kasim

Sedara menulis panjang lebar. Berulang kali. Banyak idea pula tu, syabas!

Sedara ada hak utk tak puas hati dengan sbpa, tak pa, tidak salah utk tak setuju.

Cuma satu yg saya nampak tn Kasim, menyalak dan mengaum di sini tak memberi banyak kesan

Apa kata tn cuba kaedah lain, yg pasti lebih berkesan-BUAT REPORT POLIS DAN BAWA PERKARA NI KE MAHKAMAH. Mana tahu keadaan akan memihak kpd tn.

Selamat mencuba, tn Kasim.

Tanpa Nama berkata...

seronoknya jd ckgu. :)

Tanpa Nama berkata...

Macam Sial...........

Tanpa Nama berkata...

eloklah tu...apa-apapun majoriti PA menyokong penuh pelaksanaan SBPA.kami juga sentiasa berdiri teguh di belkang KPPA, JPA dan PTD.SYABAS!

.......................

p lah mampus dengan agenda BODOH

Tanpa Nama berkata...

ada PA yg tak setuju dgn SBPA dan gunakan perkataan 'zalim', 'menindas','kejam' dll, anda tau tak klu nak banding PA negara kita dgn PA di negara jiran spt Indonesia, Thailand, Laos, PA kita sangat baik dan kita sgt bertuah menjadi sebahagian darinya. Syukurlah. SBPA sy musti peleh.

Tanpa Nama berkata...

MEMANG PATUT PUN KELAYAKAN MINIMUM PENJAWAT AWAM GUNA SPM SEBAB PMR TU PENILAIAN BAGI MENENGAH RENDAH BUKAN NYE SIJIL.MCM SPM ADALAH SIJIL PELAJARAN MALAYSIA MCM GAK STPM.GRED 11 SEPATUT NYA GUNA SPM SBB MEREKA ADALAH PEMBANTU OPERASI YANG AKAN MENJLNKAN TUGAS PENTADBIRAN JUGAK.SY CADANGKAN:-

GRED 11-16 GUNA SPM
GRED 17-26 GUNA STPM/DIP
GRED 27-40 GUNA IJAZAH
GRED 41 KEATAS GUNA MASTER/PHD

BUKAN APA,UNIVERSITI SEMAKIN BNYK,GRADUAN MENGANGGUR PUN DA BERSEPAH.INILAH CARA UNTUK MENGHASILKAN PENJAWAT AWAM YANG BERILMU.

-----------------------------------

Salah tu...! Ini yang betul

Gred 5-16 Tamat Pengajian Takat Tingkatan Lima/gagal SPM
Gred 17 - 26 Lulus SPM dengan kepujian BM/BI
Gred 27 - 32 STPM/ Sijil Poli
Gred 35 - 40 Diploma
Gred 41 - 48 Dgree
Gred 52 keatas Master/Phd. dll

Ok tak tn Kassim

Tanpa Nama berkata...

ada PA yg tak setuju dgn SBPA dan gunakan perkataan 'zalim', 'menindas','kejam' dll, anda tau tak klu nak banding PA negara kita dgn PA di negara jiran spt Indonesia, Thailand, Laos, PA kita sangat baik dan kita sgt bertuah menjadi sebahagian darinya. Syukurlah. SBPA sy musti peleh.

================================= MACAM PERNAH DENGAR JE JUSTIFIKASI TOLOL NI.....oh ya...semasa harga barang naik.

Tanpa Nama berkata...

acu bandingkan kita dgn Brunei cmner lak...hihi

sokong kasim berkata...

saya bersetuju dengan Kasim..ada benarnYa apa yang beliau ketengah kan.

SOKONG KASIM.TERUSKAN SAUDARA KASIM UNTUK NYATAKAN KEBENARAN.JANGAN DI LAYAN KERENAH TOLOL ORANG YANG MUDAH LUPA DIRI BILA DAPAT SEDIKIT DUIT,GEMBIRA SEPERTI KERA MENDAPAT BUNGA,
DUIT PUNA PASAL,YANG TAK SUKA ,TIBA TIBA JADI SUKA....
PERJUANGAN NTAH KEMANA...TAK ADA MARUAH KERANA DUIT.


SAYA SOKONG KASIM.AYUH BERI SOKONGAN PADA KASIM PEJUANG KEBENARAN.

PA berkata...

Assalamualaikum dan Salam 1malaysia.

Sesuai sangatlah tu buat kajian. Harapan janganlah cakap nak buat kajian sahaja. Alih2 gitu2 juga. Tiada perkembangan. Minta tolonglah jawatan pembantu Tadbir (P/O) N17 ni dikaji semula. Buat penambahbaikan. Jawatan kami dah bercampur aduk dengan PTR (dijumudkan) yang hanya menggunakan kelulusan PMR. Sedangkan jawatan PT (P/O) guna kelulusan SPM. Kesian kami. Minta PTD buat penambahbaikan jawatan PT (P/O). Cuepecs pun dah berjanji nak bawa perkara ni kpd JPA. Mana2 PT (P/O) N17 yang ada kelulusan STPM/Diploma dinaikkan ke N27 (seperti yang dijanjikan Dato Omar). Saya yakin JPA (PTD) ada caranya. Terima kasih.

Penjawat Awam Malaysia.

PA berkata...

Kelulusan PMR memang tidak relevan lagi untuk diguna pakai dalam PA. Sekiranya ingin tranformasi negara berjaya, saya pasti yang menjadi tunjang utama adalah pendidikan. saya sangat bersetuju dengan MoU perkara yang ke 2: Kajian penambahbaikan skim-skim perkhidmatan dengan kelayakan masuk minimum SPM akan dilaksanakan dalam tempoh 3 bulan.

Terbaikkkkk JPA dan Cuepecs..Semoga kerjasama kedua pihak dapat meningkatkan lagi mutu PA negara.

Penjawat Awam malaysia

Tanpa Nama berkata...

Mohon dipertimbangkan bagi Juruteknik gred J22 & J26 yang memiliki sijil kejuruteraan Politeknik @ yg telah memegang gred tersebut melebihi 10 tahun,dihargai pengalaman & kekananannya dgn diberi gred JA3-2 untuk membezakan kami dari gred J17 yang baru lantik ke JA3-1.

Tanpa Nama berkata...

Kami juruteknik gred J22 dan J26 memohon yg memiliki sijil kejuruteraan Politeknik @ yg telah memegang gred tersebut melebihi 10 tahun,dihargai pengalaman & kekananannya dgn diberi gred JA3-2 untuk membezakan kami dari gred J17 yang baru lantik ke JA3-1...agak ada perbezaan kekananan..

2bz4money berkata...

Kelayakan perlu ditingkatkan setaraf dgn gaji yg diterima..Kearah pembentukan Knowledge Worker, kelayakan akademik seminima diploma perlu dilaksanakan pada masa hadapan.

Tanpa Nama berkata...

Saya Mesti Pilih.......
Sokong Bang Kasim

sokong KASIM berkata...

saya sokong Kasim.Apa yang beiau katakan adalah BENAR.KETAMAKAN OLEH ORANG BERKUASA.

SAYA SOKONG KASIM

Tanpa Nama berkata...

eloklah tu...apa-apapun majoriti PA menyokong penuh pelaksanaan SBPA.kami juga sentiasa berdiri teguh di belkang KPPA, JPA dan PTD.SYABAS!

..................

Wak Luuuuu Hakk Ptuiii

Kasim Tak Selamat

Tanpa Nama berkata...

Saya Cadang Kan Kasim Dilantik Presiden Kupek Yang Baru..

Yahooooooooooo

Tanpa Nama berkata...

Nampaknya isu pemindahan gaji langsung tiada dl MOU ni. ternyata cuepacs tidak bincang isu pokok

SOKONG KASIM berkata...

SAYA SOKONG KASIM.AYUH BERI SOKONGAN PADA KASIM PEJUANG KEBENARAN

=======================
PELAKSANA YANG TAK SOKONG KASIM ADALAH ORANG YANG BIARKAN DIRINYA DIPERBODOHKAN OLEH ORANG BERKUASA.
APA YANG SAUDARA KASIM KATAKAN ADALAH UNTUK MEMBELA PELAKSANA.
ADA SETAN YANG TELAH MEMFITNAH KASIM KONONN KASIM TALAM DUA MUKA.INI SEMUA KONSPIRASI OLEH PIHAK ATASAN..KITA JANGAN JADI BODOH.

Tanpa Nama berkata...

apelah nasib saya ni nak naik pangkat tak ble...kelulusan saya PMR..jawatan driver....

Tanpa Nama berkata...

ada PA yg tak setuju dgn SBPA dan gunakan perkataan 'zalim', 'menindas','kejam' dll, anda tau tak klu nak banding PA negara kita dgn PA di negara jiran spt Indonesia, Thailand, Laos, PA kita sangat baik dan kita sgt bertuah menjadi sebahagian darinya. Syukurlah. SBPA sy musti peleh.

================================= MACAM PERNAH DENGAR JE JUSTIFIKASI TOLOL NI.....oh ya...semasa harga barang naik.

.................

Wak Lu Bangsattttttttttttttt
Lu Penindas memang lah setuju
bangangggggggggggggg

J22/J26 berkata...

Mohon dipertimbangkan bagi Juruteknik gred J22 & J26 yang memiliki sijil kejuruteraan Politeknik @ yg telah memegang gred tersebut melebihi 10 tahun,dihargai pengalaman & kekananannya dgn diberi gred JA3-2 untuk membezakan kami dari gred J17 yang baru lantik ke JA3-1.

Tanpa Nama berkata...

Kelulusan PMR memang tidak relevan lagi untuk diguna pakai dalam PA. Sekiranya ingin tranformasi negara berjaya, saya pasti yang menjadi tunjang utama adalah pendidikan. saya sangat bersetuju dengan MoU perkara yang ke 2: Kajian penambahbaikan skim-skim perkhidmatan dengan kelayakan masuk minimum SPM akan dilaksanakan dalam tempoh 3 bulan.

Terbaikkkkk JPA dan Cuepecs..Semoga kerjasama kedua pihak dapat meningkatkan lagi mutu PA negara.

Penjawat Awam malaysia

.................

Wak Lu Bangsattttttttt
At Least Budak2 ada PMR kene lah tlg gak Bangang..Jgn Pikir temolok sendiriii jer bodoh kayu
Tanggungjawab Kerajaan Pada Rakyat kan "Rakyat Didahulukan"

Bongokkkkkkkkkkkkkkkk

celaka itu pasti berkata...

draf sbpa dibuat oleh ptd junior yg cepat naik pangkat.

sebab itu senioriti cuba ditutup melalui tangga gaji baru yg membuang tahun tempoh lama berkhidmat. ia juga bertujuan utk menutup kelemahan sistem kenaikan pangkat kerana terdapat kes senior terpnggir. dlm organisasi besar korporat seperti di jepun amat mementi.gkan senioriti malah sanggup membela pekerja tua sebagai decision maker.

sbpa x adil utk senior kerana ssm t20 jadi sbpa t8 kot. t17 jadi t5 rasa mcm celaka baru kerja 5 tahun jea. lepas tuh kelihatan cubaan utk tutup tempoh lama berkhdmat dlm vred yg disandang. deolah olah baru bekerja. mcm celaka jea rasa

PTD Cabuk berkata...

Pegawai PTD dituduh pukul suami guna fail pejabat


2011/12/29
SEPANG: Seorang pegawai Perkhidmatan Tadbir dan Diplomatik mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini, hari ini, terhadap pertuduhan memukul suaminya menggunakan fail pejabat, sembilan bulan lalu.

Kamaliah Basir, 35, didakwa mendatangkan kecederaan kepada Zaihan MdLani, 48, dengan menggunakan fail pejabat di bahagian badan semasa berada di dalam kereta di perhentian simpang tiga lampu isyarat Persiaran Semarak Api dan Persiaran Apec, Cyberjaya, Sepang, di sini, pada jam 12.45 tengah hari, 3 Mac lalu.
Dia didakwa mengikut Seksyen 323 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga setahun atau denda sehingga RM2,000 atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.
Timbalan Pendakwa Raya Aqeeb Lizalman memohon mahkamah menetapkan ikat jamin sebanyak RM2,000 sebagai ikat jamin.

Bagaimanapun, Hakim Zurina Mohamed Nor menetapkan ikat jamin sebanyak RM1,800 dan 9 Februari tahun depan sebagai tarikh sebutan semula kes. - BERNAMA

===================================
Wooooo dahsyat wooooo.. Inilah kehebatan PTD di Malaysia. Bukan setakat songlap pangkat dan jawatan JUSA dan naik gaji ribu-ribu bab gaduh pun dorang hebat.. Gua kenal minah PTD ni. Minah PTD ni gred M48 kat Bahagian Tajaan Pendidikan Kementerian Pelajaran.. Mungkin Tuhan nak tunjuk ni lah akibatnya bila jawatan-jawatan kat Kementerian Pelajaran pun diorang sapu. Tu baru berkhidmat kat kementerian kalau berkhidmat kat sekolah lagi lah tekanan.. bukan setakat fail yang terbang periuk belanga kat umah tu pun terbang.. hahaha dlm blog ni ramai PTD yang kata diorang kuat mental.. ptui cakap x serupa bikin..

Tanpa Nama berkata...

apelah nasib saya ni nak naik pangkat tak ble...kelulusan saya PMR..jawatan driver....

.............

Insyaallah Bang Kasim Akan Bantu kita Semua

wakil PA berkata...

kami majoriti sokong SBPA, KPPA dan JPA

warga PA berkata...

KAMI MAJORITI PA SOKONG SBPA, KPPA, DAN JPA..SYABAS PTD!

Tanpa Nama berkata...

PTD Cabuk berkata...
Pegawai PTD dituduh pukul suami guna fail pejabat


2011/12/29
SEPANG: Seorang pegawai Perkhidmatan Tadbir dan Diplomatik mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini, hari ini, terhadap pertuduhan memukul suaminya menggunakan fail pejabat, sembilan bulan lalu.

Kamaliah Basir, 35, didakwa mendatangkan kecederaan kepada Zaihan MdLani, 48, dengan menggunakan fail pejabat di bahagian badan semasa berada di dalam kereta di perhentian simpang tiga lampu isyarat Persiaran Semarak Api dan Persiaran Apec, Cyberjaya, Sepang, di sini, pada jam 12.45 tengah hari, 3 Mac lalu.
Dia didakwa mengikut Seksyen 323 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga setahun atau denda sehingga RM2,000 atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.
Timbalan Pendakwa Raya Aqeeb Lizalman memohon mahkamah menetapkan ikat jamin sebanyak RM2,000 sebagai ikat jamin.

Bagaimanapun, Hakim Zurina Mohamed Nor menetapkan ikat jamin sebanyak RM1,800 dan 9 Februari tahun depan sebagai tarikh sebutan semula kes. - BERNAMA

===================================
Wooooo dahsyat wooooo.. Inilah kehebatan PTD di Malaysia. Bukan setakat songlap pangkat dan jawatan JUSA dan naik gaji ribu-ribu bab gaduh pun dorang hebat.. Gua kenal minah PTD ni. Minah PTD ni gred M48 kat Bahagian Tajaan Pendidikan Kementerian Pelajaran.. Mungkin Tuhan nak tunjuk ni lah akibatnya bila jawatan-jawatan kat Kementerian Pelajaran pun diorang sapu. Tu baru berkhidmat kat kementerian kalau berkhidmat kat sekolah lagi lah tekanan.. bukan setakat fail yang terbang periuk belanga kat umah tu pun terbang.. hahaha dlm blog ni ramai PTD yang kata diorang kuat mental.. ptui cakap x serupa bikin
........................

Pegawai Tadbir Dajall

PA berkata...

KAMI PENJAWAT AWAM SKONG SBPA, KPPA, JPA DAN PTD...SYABAS BN!

PA berkata...

KAMI PENJAWAT AWAM SKONG SBPA, KPPA, JPA DAN PTD...SYABAS BN!

PA berkata...

KAMI PENJAWAT AWAM SKONG SBPA, KPPA, JPA DAN PTD...SYABAS BN!

«Lebih lama ‹Lebih lama   1 – 200 daripada 371   Terbaru› Baru»