SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI***

08 Mac 2012

"BERITA BAIK UNTUK PENJAWAT AWAM?

Bernama
7/3/2012



KUALA LUMPUR, 7 Mac (Bernama) -- Kira-kira 1.4 juta penjawat awam menunggu dengan penuh debaran pengumuman Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berhubung semakan semula Skim Saraan Baru Perkhidmatan (SBPA), esok.

Najib dijadual berucap pada perhimpunan khas yang dihadiri ketua-ketua jabatan kerajaan dan badan berkanun serta pegawai kanan perkhidmatan awam di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC).

Kenyataan bahawa Datuk Omar Osman, Presiden CUEPACS, badan yang menjadi payung kepada kesatuan-kesatuan sektor awam, yang akan berucap pada majlis itu, memberi petunjuk jelas bahawa ia mungkin memberi tumpuan kepada skim SBPA yang disemak semula.

Walaupun beberapa penganalisis melihat skim SBPA sebagai "durian runtuh" untuk penjawat awam, pelaksanaannya merupakan sebahagian daripada inisiatif untuk mentransformasikan perkhidmatan awam negara menjadi sesuatu yang dinamik dengan budaya berpretasi tinggi yang cekap dan mampu memenuhi permintaan yang semakin meningkat daripada masyarakat moden.

Skim itu, yang bermatlamat menyediakan ganjaran yang lebih baik dan berdaya saing kepada penjawat awam serta mengurus tarikan bakat, pengekalan dan pemacu dalam perkhidmatan awam, merupakan sebahagian daripada pelan transformasi Najib bagi meletakkan asas ke arah mencapai ekonomi berpendapatan tinggi.

-- BERNAMA

44 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

TIME BASE HANYA UTK GURU SAJA?

INI BOLEH MENIMBULKAN MARAH NI....

INI DISKRIMINASI PROFESION NI....

Tanpa Nama berkata...

Tahniah PM
Wajar 7-13 peratus kenaikan.
PTD-JPA yang gagal dalam sbpa perlu di 'surcharge'

Kaji semula Perjawatan PTD.

J/W/S

Tanpa Nama berkata...

cemana dgn gred J17 yang dinaikkan gred tu?kekal 17 ke kat dlm ssm ni??....meeting berbulan2 kata akan ada penambahan YG LEBIH BAIK dari SBPA...harap ada penjelasan yang JELAS bukannya drama lagi ye...

Tanpa Nama berkata...

SBPA DIMANSUHKAN BERPUNCA DARI TUNTUTAN MELAMPAU CEUPACS

Maklumlah, dah biasa tuntut bonus 2 bulan, kerajaan bagi 1 bulan. Kali ni minta tinggi harapan dapat separuh pun jadi..

Motif utama tuntutan melampau kerana gaji JUSA terlalu tinggi.. Ceupacs nampak PTD je..sedangkan Professional lain?? Doktor pakar, Jurutera Profesional dan kepakaran lain tak nampak..

Wahai kumpulan sokongan, JUSA tu pun ramai orang melayu, orang islam.. mereka diam je bukan bererti mereka suka gaji besar, tapi mereka berilmu mereka tahu padah angkara mulut..

Patut la malaysia tak maju sampai sekarang...selagi sikap dengki setakat tu jela tahap PA..

Tanpa Nama berkata...

Jom fight untuk gaji minimum bagi PA berjawatan rendah. Bukan tak bersyukur. Bukan nak mengungkit. Bukan nak merungut. Cuma sekadar bertanya kenapa setiap kali pengumuman tentang pelarasan gaji baru, pasti PA yang berjawatan rendah akan rasa terpinggir. KGT Naik puluh-puluh ringgit je. Jarang dapat naik ratus-ratus. Bonus pulak sekadar 1/2 bulan atau RM500 je. Tak kisahlah dah rezeki kan. Cuma terasa gak di hati ni bilamana ada PA yang cakap kenapa tak belajo rajin-rajin, pastu baru layak dapat gaji tinggi.

Tanpa Nama berkata...

8 MAC 2012 diingati sebagai TUNTUTAN MELAMPAU CEUPACS TIDAK TERMAKBUL..

DATO OMAR TU BUAT KERJA HAKIKI KER??? SUMBANGAN KERJA LUAR BARU 5%..
PATUT LA TAKUT SANGAT EXIT POLICY

Tanpa Nama berkata...

AKU DENDAM DENGAN CUEPACS.. CEUPACS ROSAKKAN PERIUK NASI AKU..

aku tak kisah pasal JUSA..lantak dia..tu rezeki dia..

AKU DENDAM KAT MANUSIA JENIS DENGKI NAK KIRA GAJI ORANG NI..SIBUK SANGAT KIRA GAJI ORANG..

KEPADA BIAWAK-BIAWAK YANG SUKA MAKAN BANGKAI (WALAUPUN DAH ADA AYAM GOLEK), KORANG LAH PUNCA BAPAK BIAWAK CEUPACS NI MINTA MACAM-MACAM..

Tanpa Nama berkata...

waktu ni 10.30malam..tak laju pun komen kat sini malam2..tapi kalau waktu bekerja..fuhhhh..kejap je ..

semua duk keje komen sana sini..caci maki..ni jela kerja pelaksana..haishhhh

Tanpa Nama berkata...

nasib la kerja dgn kerajaan...tu ja la..

Tanpa Nama berkata...

Penukaran nama jawatan Pembantu Penerbitan ke jawatan Pembantu Penerangan patut diteruskan kerana jawatan kami sebagai Pembantu Penerbitan telah tidak memberikan ruang dan peluang kepada kami untuk pergi lebih jauh seperti jawatan Pembantu Penerangan di samping tiadanya minta terhadap permohonan jawatan Pembantu Penerbitan di jabatan kami.

Khamis, Mac 08, 2012 3:00:00 PM

Tanpa Nama berkata...
Penukaran nama jawatan Pegawai Khidmat Pelanggan (PKP) ke jawatan Pembantu Tadbir (PT/PO) patut diteruskan kerana jawatan kami sebagai PKP telah tidak memberikan ruang dan peluang kepada kami untuk pergi lebih jauh seperti jawatan Pembantu Tadbir di samping kurangnya pergerakan dan pengetahuan dalam urusan pentadbiran dalam organisasi.Tugas PKP lebih tertumpu pada bahagian kaunter sahaja dan ini menyebabkan kami bosan dengan tugas yang sama sehari-hari, terasa pulak tugas PKP ini seperti menjaga tandas awam.Kami merasakan yang tugas PKP ini tiada cabaran dan keinginan kami untuk meningkatkan produktiviti kerja dalam jabatan terhalang begitu sahaja dan tidak ada peluang sampai bila-bila selagi PKP ini duduk di kaunter seperti kaunter di hotel-hotel. Maka dengan itu, kami mohon agar En.Omar boleh menyuarakan pendapat kami.

Tanpa Nama berkata...

terima kasih Allah...terima kasih pak omar..terima kasih pak najib..hehehehe...syukur...

Tanpa Nama berkata...

Kerajaan... kesian la kat kami yang gaji mati ni.. hampeh!!!

Tanpa Nama berkata...

10 golongan yang diusir di padang masyar

hamba ilham berkata...
1. Mereka diusir berupa kera. Mereka adalah manusia yang suka mengadudomba.

2. Mereka diusir berupa babi. Mereka adalah manusia yang suka memakan barang yang haram.

3. Mereka dihalau dalam keadaan terbalik kaki di atas dan kepala di bawah. Mereka adalah dari golongan yang suka berdusta.

4. Mereka dihalau dalam keadaan bisu dan pekak serta tidak berakal. Mereka adalah dari golongan yang riak bangga diri dan sombong.

5. Mereka dihalau dalam keadaan mengunyah lidah sendiri sedang lidahnya itu menjulur ke bawah sampai ke dadanya dan dari mulutnya keluar nanah yang menjijikkan. Mereka adalah ahli pidato yang ucapannya berlainan dengan perilakunya.

6. Mereka dihalau dalam keadaan tersalib di pohon kurma dari neraka. Mereka adalah manusia yang berusaha mengajak orang ramai untuk menyokong pemimpin yang tidak jujur.

7. Mereka dihalau dalam keadaan terpotong tangan dan kakinya. Mereka adalah orang-orang yang mengganggu jiran-jiran.

8. Mereka dihalau dalam keadaan buta. Mereka adalah dari golongan yang curang dalam menetapkan hukum

9. Mereka dihalau dalam keadaan busuknya lebih busuk daripada bau bangkai. Mereka adalah orang yang gemar melepaskan nafsu syahwat dan menolak perkara wajib seperti zakat, puasa, solat, ... tidak menjalankan kerja dakwah dan sebagainya.

10. Mereka dikumpulkan dalam keadaan memakai pakaian besi yang panas. Mereka ini adalah manusia yg syirik kepada Allah swt.

Tanpa Nama berkata...

10 golongan yang diusir di padang masyar

hamba ilham berkata...
1. Mereka diusir berupa kera. Mereka adalah manusia yang suka mengadudomba.

2. Mereka diusir berupa babi. Mereka adalah manusia yang suka memakan barang yang haram.

3. Mereka dihalau dalam keadaan terbalik kaki di atas dan kepala di bawah. Mereka adalah dari golongan yang suka berdusta.

4. Mereka dihalau dalam keadaan bisu dan pekak serta tidak berakal. Mereka adalah dari golongan yang riak bangga diri dan sombong.

5. Mereka dihalau dalam keadaan mengunyah lidah sendiri sedang lidahnya itu menjulur ke bawah sampai ke dadanya dan dari mulutnya keluar nanah yang menjijikkan. Mereka adalah ahli pidato yang ucapannya berlainan dengan perilakunya.

6. Mereka dihalau dalam keadaan tersalib di pohon kurma dari neraka. Mereka adalah manusia yang berusaha mengajak orang ramai untuk menyokong pemimpin yang tidak jujur.

7. Mereka dihalau dalam keadaan terpotong tangan dan kakinya. Mereka adalah orang-orang yang mengganggu jiran-jiran.

8. Mereka dihalau dalam keadaan buta. Mereka adalah dari golongan yang curang dalam menetapkan hukum

9. Mereka dihalau dalam keadaan busuknya lebih busuk daripada bau bangkai. Mereka adalah orang yang gemar melepaskan nafsu syahwat dan menolak perkara wajib seperti zakat, puasa, solat, ... tidak menjalankan kerja dakwah dan sebagainya.

10. Mereka dikumpulkan dalam keadaan memakai pakaian besi yang panas. Mereka ini adalah manusia yg syirik kepada Allah swt.

Tanpa Nama berkata...

berapa kenaikan tahunan untuk gred 17

Tanpa Nama berkata...

Khamis, Mac 08, 2012 10:23:00 PM

hamba yang redha(r2) berkata...
Akan pencen berkata...
Kalau SBPA dibatal, adakah umur persaraan 60 tahun juga dibatalkan, maklumlah pakcik ni hujung tahun ni dah mencapai 58 tahun, kalau ditarik balik tak kan naya pakcik. kepada anak-anak tolong cari jawapan untuk pak cik...ya... tak larat nak taip lagi..

Khamis, Mac 08, 2012 4:14:00 PM


----------------------
jangan risau.... opsion pencen 60 tetap ada walaupun sbpa dah batal. kita sedia maklum bahawa sbpa ni sebenarnya diwujudkan supaya dapat mempengaruhi penjawat awam memilih opsion 60. apabila bancian yang memilih 60 tahun dah mencecah 70% barulah sbpa di batalkan.
mana boleh sesuka hati PM nak naikan gaji tinggi kerana sudah dibentangkan dalam bajet. kita kena tahu siapa yang tandatang dokument bajet. sudah tentu yang di pe. agong.
apa2pun kena bersyukur tetap ada kenaikan yang diumumkan oleh PM kerana menepati janji. oleh itu jangan salahkan sesiapa. cuepacs merupakan tulang belakang supaya permaian ini berjalan dengan lancar. tapi tak mengapa kalau itu cara demi menjaga keamanan dan kuasa politik, apa leh buat. redha je la. yang pasti janji Allah, buat baik dibalas baik. buat jahat dibalas jahat. kerja dengan iklas dan jujur rezki akan berkat walaupun gaji sedikit. itu janji Allah pada manusia.

................................

BETUL KE. ADUH AKU DAH PILIH 60. RUGI LA. TIPAH TERTIPU LAGI LA.

Tanpa Nama berkata...

Memang berita baik buat apa nak letak tanda ?. Memang adil kerana tak ada yg dapat terlalu tinggi atau terlalu rendah tapi sama rata. Selalunya yg tak dapat melompat gaji tinggi spt dalam SBPA sebelum ni yg akan frust dan jadi tak tentu arah sebab dah mimpi nak naik gaji banyak. Muhasabah diri tu.

Tanpa Nama berkata...

BAGAIMANA NASIB PEMBANTU AM PEJABAT , TAK KAN N1, KALAU SBPA NAIK GRED N11, TPI DEK KERNA CUEPACS MINTA SEMAK, INI JADINYA... TAK GUNA PUNYA CUEPACS, TOLONG JAWAB,

Tanpa Nama berkata...

BISING LA LAGI WAHAI PA2 SKALIAN....BIAR PENGUMUMAN YANG BARU INI PUN DITARIK BALIK...

Tanpa Nama berkata...

Aku sokong Dato Omar, boleh jadi Presiden seumur hidup kalau terus berjuang demi keadilan semua. Hidup Cuepacs. Akhir sekali syukur kpd Allah.

Tanpa Nama berkata...

guru baru nak dapat time base 8 tahun....doktor 3 tahun ngapa korang tak bising?...diskriminasi profesion nie

budakkampong berkata...

padan muka semua,kerajaan dah bt skim baru yg menarik,tapi pakat ramai yg bantah dan buat tuntutan mcam2 sampaikan kerajaan pun pening..wei mangkok2 n1 tu takyah menyalak la ya...dh bgtau td spba dh takda,bermakna ko kekal sampai k.o la dlm gred tu..

Tanpa Nama berkata...

INSAN BERNAMA BERKATA...

BERSYUKUR KEPDA-NYA DAN BERTERIMA KASIH KPD KERAJAAN YANG PRIHATIN."RAKYAT DIDAHULUKAN"

TINGKATKAN USAHA MELIHAT INSAN YG SENANG DAN BERJAYA,BERSYUKUR DGN NIKMAT YG DIBERI MELIHAT RUPANYA ADA LAGI INSAN YG LEBIH SUSAH HIDUPNYA.AMIN....

Tanpa Nama berkata...

JIKA GRED J17 UPGRED KE J27 MAKA PERLU UPGRED SEMUA GRED (SPM+SIJIL) YG LAIN2 KE 27 JUGA.


N1 tetap N1.tetapi KGT ANDA RM80.

Tanpa Nama berkata...

aku da buat kiraan kasar..

sbpa naik 444..

ssm yg baru naik 675..

sapa kata x untung?

Tanpa Nama berkata...

bodoh!sapa kata sbpa SKIM MENARIK? yg tolak sbpa adalah golongan PnP dan sokongn. buta ke?sbpa adalah skim terburuk!

Tanpa Nama berkata...

cuba bljr bersyukur...gaji/duit yg kita dpt itu asalnya dr Allah,kerajaan tu perantaraan sj...terbitkan rasa redha dgn sedikit...kelak akan lahir jiwa yg berasa kaya dgn nikmat Allah

teruntum kaseh berkata...

utubln lepas omar bgtau mase roadshow skim yg lg baru akan pertahankan ape yg baik dlm sbpa dan mjadi lebih baik.tp yg jd hr ni hancor musnah.. da elok2 pm bg sbpa kopek melolong x tentu hala.last skali rezki dlm tgn melapas masok longkang.. tq omar.ko sebok dengki jusa gaji besar last2 smua p.a bawahan hilang peluang.sila buktikan anda bukan robot.tq omar

Tanpa Nama berkata...

Rasa semua rakan penjawat awam kena tunggu gaji bulan Mac/ April sbl buat komen hanya memalukan diri kita sdr. Bkn kita je yg baca blog ni, org yg bkn PA pn baca. Bila bhs yg digunakan x menggambarkan sikap spttnya dimiliki seorang PA akan menyebabkan kita dipandang rdh oleh mereka ini. Bersyukurlah dgn apa yg diberi, insyaAllah jika bersyukur rezeki yg sedikit tetapi berkat akan sentiasa cukup. Kita bernasib baik berbanding rakan di sektor swasta yg tiada siapa memperjuangkan mereka kecuali beberapa organisasi/ kilang besar yg mempunyai 'Union'utk perjuangkan nasib mereka. Mereka juga x dpt gratuiti/ pencen mcm PA (kalau kita pjg umur utk rasa semua itu). Jd, bersyukurlah dgn apa yg kita ada sekarang...

Tanpa Nama berkata...

Ai.. Akhir skali bru ko syukur kat ALLAH? TERbalik tu...

Tanpa Nama berkata...

Dh tu klu guru ikut cm doctor cmne? Guru ade stgh juta bro.. Doctor bape je?

Tanpa Nama berkata...

Kita harus berterima kasih kpd PM kita iaitu BAPA PERKHIDMATAN AWAM MALAYSIA yang pertama. Kenapa bukan KPPA ?

Tanpa Nama berkata...

Salam....

Aku tak tau mcm mn nk bygkn apa akan jd dgn Parti Barisan Nasional(BN) tahun ini dan akan datang....Sepatutnya PM kene PK pasal tu...Keputusan PM membatalkan SBPA akan menjejaskan (BN).Penjawat Awan cuma minta di kaji dan di selaraskan gred gaji dlm SBPA supaya adil dan tiada jurang yang amat jauh di antara PA dan JUSA.Ini tidak,keputusan PM membatalkan SBPA ini memberi impak yang amat panas buat 1.3 juta PA dan sebahagian JUSA.Kepada mana-mana pihak yg dh beranagan-angan nk dpt gaji yang tinggi,skarang dah hampa dn musnah harapannya disbbkn keputusan PM."PM TOLONG PERTIMBANGKAN SEMULA KEPUTUSAN DATO'"FIKIRLAH MASA DEPAN PARTI (BN).KEPADA PRESIDEN CUEPACS MOHON DI BINCANGKAN LG SUPAYA SKIM SBPA DI HIDUPKAN SEMULA AGAR PA TIDAK MERASA TERTIPU KERANA TELAH MEMILIH OPSYEN 60 DAN MOHON DI SELARASKAN GAJI SBPA.CADANGAN KENAIKAN RM 1000 UTK SEMUA PA DAN JUSA.RM 1000 itu tidak menjejaskan ekonomi negara malah akan melahirkan insan yg tekun dan rajin dalam melaksanaka tugas.Bak kata pepatah,BUDI BAIK AKAN DI BALAS BAIK.

Tanpa Nama berkata...

ramai PA bodo dlm blog ni.tak faham apa yg PM bentang td.sekarang duk kutuk PM dan cuepacs pula.ssm yg tambah baik tu lebih baik dari sbpa.

jgn lh bodo sgt dan tamak haloba! jika sekata kan adil.bodo tak habis2.kalau tak phm tu,bacalah berulang kali sampai muntah! baca apa yg PM umum tadi tu!

Tanpa Nama berkata...

Ha..gadoh2.kawe suko dgr org BN gaduh.Demo sokmo meme robot.

Tanpa Nama berkata...

8 tahun pun jealous. 3 tahun x pulak. Ni laa sifat busuk hati.

Tanpa Nama berkata...

Jadual belum keluar mangkuk ayun. Kau kira guna kepala otak kau

Tanpa Nama berkata...

Setuju. Nampak sangat tak cerdik. Malu sikit kat bukan pa. Macam ibu ayam. Riuh satu malaysia. Kat luar bonus 6 bulan ke 1 tahungaji. Tak ada bising2.

Pelukis Pelan Patut Jumud berkata...

jadilah drpd takde langsung, tp nak tanyalah apa hal mcm aku ni jawatan dah jumud..kena aktif lah balik ? aku nampak jwtn aku ni kalau tak jd jumud, tak ke mana la nampaknya..pelukis pelan sampai pencen laaa...

Tanpa Nama berkata...

sgt adil.aku suka

terimalah jelah dgn hati terbuka.

Tanpa Nama berkata...

Cuepacs main wayang je dgn PM.Kata berita baik,kalao tak mampu nak bagi berita baik..jangan bagi harapan tinggi bagi kita orang....bodoh la cuepacs,babi betul....

Tanpa Nama berkata...

aku da buat kiraan kasar..

sbpa naik 444..

ssm yg baru naik 675..

sapa kata x untung?

Khamis, Mac 08, 2012 11:14:00 PM
***********************************
betul saudara. saya pun dah buat kira2. Dalam SBPA kenaikan saya cuma 200 plus, tapi yang ni jaid 400 plus. kira banyakla tu.

Bagi saya kalau rasa pendapatan tak cukup, berusahalah untuk menambahnya dengan berniaga sambilan (BUKAN MLM) atau kecil-kecilan, kerana 9/10 rezeki datangnya dari berniaga yang penting halal.

Kalau sesiapa yang ada bakat menulis, cuba-cubalah menulis buku ke dan hantar karya anda ke penerbit buku tempatan. Manalah kita tahu, rezeki kita di situ.

Ketidakadilan tetap berlaku di mana-mana hatta di dalam keluarga kita sendiri tetapi jika kita redha, bersyukur dan istiqamah dalam ibadah dan doa, insya Allah semua yang sukar akan menjadi mudah.

Wallah hua'alam.

Tanpa Nama berkata...

Baik kepala otak dia , pirah najib takut bini jangan jadi pm lah blahlah lu aku secara ikhlas akan mengundi untuk pakatan , ayuh kita ubah kerajaan yang hanya penting sendiri dan kroni

cuba renung berkata...

aiii
kenapa diam ni?
Bising la lagi....

Tak reti-reti....
Lagi banyak cakap, lagi tak menjadi

banyakkan tindakan, kurangkan rungutan

kualiti tinggi, gaji pun boleh dikaji.
Ni asyik dok memekak jeee
Gaji nak gred A, Kerja gred E. Dah la kelulusan pun nasib baik ada sijil, mujur la dapat kerja, ada gak gaji... masih tak nak bersyukur
Cermin la sikit...

Orang yang berilmu diberi kelebihan beberapa darjat...

orang tak berilmu kan jadi kuli sampai ke mati...