SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

20 Mac 2012

SUKAR DAPAT CUTI BERSALIN 90 HARI

Berita haruan Oleh S Anand Kumar
anand@bharian.com.my
2012/03/19


CUEPACS terima banyak aduan permohonan guru, jururawat ditolak

KUALA LUMPUR: CUEPACS mendakwa sebilangan besar penjawat awam wanita, khususnya mereka yang berkhidmat di sektor perguruan dan kejururawatan menghadapi kesukaran untuk mendapatkan cuti bersalin 90 hari yang diperuntukkan. Setiausaha Agungnya, Lok Yim Pheng, berkata pihaknya secara berterusan menerima banyak aduan daripada guru dan jururawat yang mendakwa permohonan cuti bersalin mereka ditolak oleh ketua jabatan masing-masing. Beliau berkata, CUEPACS amat kecewa dengan tindakan sedemikian kerana alasan yang sering diberikan oleh ketua jabatan ialah berlaku kekurangan tenaga kerja untuk menggantikan mereka dalam tempoh 90 hari itu.

“CUEPACS mempunyai bukti dan kita bukannya membuat sebarang dakwaan..., ada di antara mereka yang memohon 90 hari cuti tetapi hanya mendapat kelulusan cuti 60 hari, alasan sering diberikan oleh ketua jabatan ialah berlaku kekurangan kakitangan untuk ganti mereka.

“Alasan seperti ini tidak boleh diterima kerana ia menafikan hak penjawat awam wanita memperoleh tempoh cuti bersalin yang diperuntukkan kepada mereka..., ada segelintir guru dan jururawat tertekan dengan perkara ini,” katanya kepada Berita Harian, semalam.

Yim Pheng berkata, CUEPACS baru-baru ini juga mengadakan pertemuan bersama Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat bagi membincangkan perkara itu.
“Kita tidak bersetuju dengan tindakan segelintir ketua jabatan yang bertindak mengurangkan tempoh cuti bersalin sedangkan penjawat awam wanita berhak untuk mendapat 90 hari cuti bersalin.

“Oleh demikian, pada pertemuan bersama pihak kementerian itu kita ada membangkitkan perkara ini supaya tindakan sedemikian tidak berulang kembali lagi sehingga memberi tekanan kepada penjawat awam wanita,” katanya yang juga Setiausaha Agung Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP).

63 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

As'Salam...memang cuti tu hak perkhidmatan awam..sekiranya kekurangan anggota untuk bertugas & mengajar kerana ramai anggota yang bercuti panjang, kerajaan juga yang dipersalahkan...sebelum sesuatu perkara yang hendak dbuat, kaji lah lebih mendalam dahulu..memang tidak dinafikan hak wanita..tetapi bila berada dalam alam pekerjaan, hak sama rata terpaksa diberikan antara lelaki dan wanita..kerana sama2 bekerja dan dapat gaji pun sama rata...sekadar memberi pandangan...

aku sering dibuli berkata...

As'Salam...memang cuti tu hak perkhidmatan awam..sekiranya kekurangan anggota untuk bertugas & mengajar kerana ramai anggota yang bercuti panjang, kerajaan juga yang dipersalahkan...sebelum sesuatu perkara yang hendak dbuat, kaji lah lebih mendalam dahulu..memang tidak dinafikan hak wanita..tetapi bila berada dalam alam pekerjaan, hak sama rata terpaksa diberikan antara lelaki dan wanita..kerana sama2 bekerja dan dapat gaji pun sama rata...

+++++++++++++++++++++++++++++++++++

perlu ada Kementerian laki laki dan kebapaan untuk perjuangkan keadilan ini.Betul selama ini hanya hal keibu aan dan kanak kanak saja yang diperjuangkan.macam mana dengan bapa tunggal dan mak nyah (laki laki berupa wanita).Siapa yang nak bela mak nyah yang kena pukul oleh penyerang misteri di kauntan?

apa pun saya setuju ayat 'sama sama kerja dan gaji pun sama" tapi.....macam mana pula kalau isteri kita yang bersalin ?

Satu lagi bab kerja dengan perempuan ni sebenarnya ramai laki laki yang kena buli....apa taknya lelaki lebih banyak diam,tapi bagi wanita bila ada masalah,terus sampai ke telinga bos.Berbanding laki laki yang lebih suka selesaikan masalah dari memperbesarkan cerita.

lebih baik fikirkan pasal macam mana kaedah kenaikan 13% dan apa maksud kenaikan gaji antara 80 ke 320 tu.LAMBAT benara nak keluat pekeliling rasanya.(saya tak nafikan sedang dalam proses dan mereka sedang kerja keras)

Tanpa Nama berkata...

saya seorang wanita gred sokongan di sekolah, saya cuti bersalin anak sulong tahun lepas 90 hari.. terima kasih kepada PM kerana memberi cuti bersalin sehingga 90 hari.. INI HAK PEKERJA WANITA..

"hak sama rata terpaksa diberikan antara lelaki dan wanita..kerana sama2 bekerja dan dapat gaji pun sama rata" KIRANYA LELAKI BOLEH BERANAK, BOLEHLAH CUTI 90H..

Tanpa Nama berkata...

apa dah jadi dengan gaji baru? nape takde bunyi pun?

lelaki yang ada isteri yang tak bodoh macam perempuan dalam ni berkata...

kecoh la orang perempuan nak TUNTUT HAK.

bila beranak nak cuti 90 hari. pakaian nak warna warni. gaji nak sama. TAPI KERJA NAK SENANG, NAK RINGAN.

kata "nak setanding dengan lelaki", "kemampuan nak sama dengan lelaki". tapi suruh angkat barang 2 kilo pun tergedik gedik.

kepada betina kat atas ni, nak menaip tu fikir dulu. memang BETINA TU KERJA DIA BERANAK. TAPI SIAPA YANG MEMBOLEHKAN DIA BERANAK? ingat boleh beranak dengan sendiri ke? korang ni bukannya mariam yang melahirkan isa.

nak menaip tu GUNA OTAK. jangan guna LUTUT MACAM KEBANYAKAN PEREMPUAN SUNDAL YANG LAIN.

tuntut hak itu ini. HAK DENGAN TUHAN TAK JAGA. pakai seksi seksi pegi pejabat, wangi wangi pergi pejabat. bila kena molest, salahkan orang lelaki. ni semua bodoh punya pemikiran. sama je macam shahrizat jalil tu. banyak benda benda bodoh yang diperjuangkan.

Tanpa Nama berkata...

elaki yang ada isteri yang tak bodoh macam perempuan dalam ni berkata...

kecoh la orang perempuan nak TUNTUT HAK.

bila beranak nak cuti 90 hari. pakaian nak warna warni. gaji nak sama. TAPI KERJA NAK SENANG, NAK RINGAN.

kata "nak setanding dengan lelaki", "kemampuan nak sama dengan lelaki". tapi suruh angkat barang 2 kilo pun tergedik gedik.

kepada betina kat atas ni, nak menaip tu fikir dulu. memang BETINA TU KERJA DIA BERANAK. TAPI SIAPA YANG MEMBOLEHKAN DIA BERANAK? ingat boleh beranak dengan sendiri ke? korang ni bukannya mariam yang melahirkan isa.

nak menaip tu GUNA OTAK. jangan guna LUTUT MACAM KEBANYAKAN PEREMPUAN SUNDAL YANG LAIN.

tuntut hak itu ini. HAK DENGAN TUHAN TAK JAGA. pakai seksi seksi pegi pejabat, wangi wangi pergi pejabat. bila kena molest, salahkan orang lelaki. ni semua bodoh punya pemikiran. sama je macam shahrizat jalil tu. banyak benda benda bodoh yang diperjuangkan.
________________________________
Saya sokong kenyataan di atas, terlalu banyak tuntutan wanita dalam PA. Apa pantang 40 hari tak cukupkah, hendak 90 hari lak,minta tu minta ni, minta persamaan dengan lelaki dan entah pa-pa pulak, ini lah anak didik syarizat yang asik juang yang bukan-bukan untuk wanita, dah sekarang apa dah jadi...porraaaah ,,

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
elaki yang ada isteri yang tak bodoh macam perempuan dalam ni berkata...

kecoh la orang perempuan nak TUNTUT HAK.

bila beranak nak cuti 90 hari. pakaian nak warna warni. gaji nak sama. TAPI KERJA NAK SENANG, NAK RINGAN.

kata "nak setanding dengan lelaki", "kemampuan nak sama dengan lelaki". tapi suruh angkat barang 2 kilo pun tergedik gedik.

kepada betina kat atas ni, nak menaip tu fikir dulu. memang BETINA TU KERJA DIA BERANAK. TAPI SIAPA YANG MEMBOLEHKAN DIA BERANAK? ingat boleh beranak dengan sendiri ke? korang ni bukannya mariam yang melahirkan isa.

nak menaip tu GUNA OTAK. jangan guna LUTUT MACAM KEBANYAKAN PEREMPUAN SUNDAL YANG LAIN.

tuntut hak itu ini. HAK DENGAN TUHAN TAK JAGA. pakai seksi seksi pegi pejabat, wangi wangi pergi pejabat. bila kena molest, salahkan orang lelaki. ni semua bodoh punya pemikiran. sama je macam shahrizat jalil tu. banyak benda benda bodoh yang diperjuangkan.
________________________________
Saya sokong kenyataan di atas, terlalu banyak tuntutan wanita dalam PA. Apa pantang 40 hari tak cukupkah, hendak 90 hari lak,minta tu minta ni, minta persamaan dengan lelaki dan entah pa-pa pulak, ini lah anak didik syarizat yang asik juang yang bukan-bukan untuk wanita, dah sekarang apa dah jadi...porraaaah ,,

----------------

KOMEN TERBAIK!

Tanpa Nama berkata...

sakit bersalin hanya tuhan yang tahu...
lepas bersalin, kena jaga anak yang masih kecil di samping tunggu luka dalaman sembuh...

Tanpa Nama berkata...

gaji baru dpt selepas PRU 13...

Tanpa Nama berkata...

Pendapat saya, cuti 90 hari tu terlalu lama... bayangkan lah kalau pejabat yang tak cukup kakitangan ... lepas tu ada pulak yang cuti bersalin sampai 90 hari... sapa yang nak jalankan kerja2 yang ditinggalkan... memang boleh menanggung kerja... tp tertanggungkah org yang menanggung kerja di tambah dengan kerja hakiki lagi...

Tak dinafikan... hak wanita ... tp utk menjana perkhidmatan yang cekap utk rakyat, kita sebagai PA perlu lah sedikit berkorban. Lagipun tempoh pantang kan lebih kurang 40 hari... so 60 hari tu dah memadai.. cuba bandingkan dengan sektor swasta... ada yang belum ckup 60 hari pun bos dah panggil kerja... tp mereka still datang kerja... sbb mereka tau itulah punca rezeki mereka....

just pandangan... jgn ambil hati...

Tanpa Nama berkata...

SBPA bubar, SSM kekal dgn penambahbaikan. Cukuplah tu, bersyukur dah dpt naik gaji. Byk tahu luar sana orang menganggur. Jgn byk soal2 lagi, nanti sampai bila nak dpt kenaikan gaji dan tunggakan. surat kelulusan PGB sudah keluar tapi tak dpt buat pelarasan lagi, geram saya tunggu gaji baru tahu!

aku yg teringin masuk gomen.. berkata...

tak sapa pun suruh hampa mai kerja kat jabatan hampa dok kerja. cuba tgk dalam surat tawaran (kalau ada lagi) dia tulis "tawaran kerja" bukan "rayuan" mai kerja dengan kerajaan.

dalam pekeliling tu tulis kena mohon kan ketua jabatan, jadi ketua jabatan ada hak jugak nak bagi 90 hari ke tak ikut pertimbangan keadaan semasa. kalau kritikal sangat ( nurse la , cikgu bole ganti cikgu dok sandaran) tepaksa la. tak payah la nak melompat sana sini. dah ada kemudahan tu ,amik la setakat mana boleh, tu pun kalau boleh nak tuntut cuti sampai 6 bulan . haru, gaji mau, cuti mau, ada kerja mengeluh.

Tanpa Nama berkata...

SBPA bubar, SSM kekal dgn penambahbaikan. Cukuplah tu, bersyukur dah dpt naik gaji. Byk tahu luar sana orang menganggur. Jgn byk soal2 lagi, nanti sampai bila nak dpt kenaikan gaji dan tunggakan. surat kelulusan PGB sudah keluar tapi tak dpt buat pelarasan lagi, geram saya tunggu gaji baru tahu!

Selasa, Mac 20, 2012 11:14:00 AM
***********************************
betul tu saudara...cakap cuepacs bukan main lagi selepas perjumpaan PM dengan PA hari tu..sekarang jadual pun tak de lagi apatah lagi pekeliling.

ada yang kata 29/3 ni dia orang bayar tunggakan n april guna gaji baru. tak ada ke wakil dari JPA or ANM yang blogging kat sini yang boleh bagi penjelasan.

kita pun dah naik geram nih...

Tanpa Nama berkata...

saya telah melalui fasa cuti bersalin 45 hari dan 60 hari. Pada pendapat saya cuti di antara 45 hari hingga 60 hari sudah mencukupi. even so saya rasakan 60 hari itu agak lama sebab bila masuk ofis semula untuk bekerja rasa kekok dan 'blur' and kena ambil masa untuk pick-up atau adapt semula dengan suasana kerja. 60 hari dah cukup nape nak tambah jadi 90 hari pun saya tak faham. Kalau ikutkan ibu2 bekerja x payahlah lama sangat bercuti nanti terlalu attach dengan anak akan mengganggu prestasi kerja pula sebab anak tak boleh berenggang dengan kita.

Sekadar pandangan jujur saya sebagai seorang wanita, isteri dan ibu.

Sekian, terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

korang ni tak baca GO ke? tak pernah pegi induksi ke?
PERkan pencermah ada cakap CUTI BUKAN HAK. IA ADALAH SATU KEISTIMEWAAN YANG DIBERI KEPADA PEGAWAI AWAM. maknanya, boleh tidak diberi la... eii korang ni..eeii..

Tanpa Nama berkata...

Krjaan seharusnya memberi saguhati kepada Penjawat Awam Wanita yg bersalin & menghargai jasa mereka bekerja & menguruskan rumahtangga dalam satu masa.
Hargai lah wanita sebagai contoh elaun wanita rm100 sebulan .

Tanpa Nama berkata...

MANA GAJI BARU????? SAPA TAU???? CUEPACS N JPA SENYAP JE NI!!!! PEKELILING PUN TAK DAK LAGI.

HAMPEH!!!!!!

lelakiidamanmalaya berkata...

Tanpa Nama berkata...
Krjaan seharusnya memberi saguhati kepada Penjawat Awam Wanita yg bersalin & menghargai jasa mereka bekerja & menguruskan rumahtangga dalam satu masa.
Hargai lah wanita sebagai contoh elaun wanita rm100 sebulan .

Selasa, Mac 20, 2012 1:10:00 PM

ELAUN WANITA PLAK....kakakah..lawak la.
tak abis2 pasal duit..duit..duit..

ada ke kerajaan paksa ko kerja? tak pasal-pasal plak kena bagi elaun kat ko sebab ko kena urus ruamhtangga ko... ko yg gatal nak kawin, ko yang beranak, ko yang mengurus rumahtangga, aku yg bayar cukai ni plak kena bagi elaun kat ko????
ko jadi bibik aku bole la aku bagi elaun, gaji kalau ko nak pun aku bagi...apadaaaaa!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Krjaan seharusnya memberi saguhati kepada Penjawat Awam Wanita yg bersalin & menghargai jasa mereka bekerja & menguruskan rumahtangga dalam satu masa.
Hargai lah wanita sebagai contoh elaun wanita rm100 sebulan .
-----------------------------------
Cantik sungguh cadangan cik puan kita di atas, apa puan ingat gomen ni bapak puan yang punya, tak cukupkah suami saja yang memberi penghargaan, kerana suami puan saja yang pakai puan kan? dan rumahtangga siapa yang puan uruskan ingat gomen ada kongsi kah? eeeeeh mingung betullah cik puan ni.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Krjaan seharusnya memberi saguhati kepada Penjawat Awam Wanita yg bersalin & menghargai jasa mereka bekerja & menguruskan rumahtangga dalam satu masa.
Hargai lah wanita sebagai contoh elaun wanita rm100 sebulan .
Selasa, Mac 20, 2012 1:10:00 PM

Akak sihat ke tak ni kak? kalau tak siaht, pi balik rumah..takyah kerja. layan suami, jaga anak, urus rumahtangga akak...
elaun tu biar suami akak yg bayar, akak urus rumahtangga akak kan? bukannya rumahtangga kerajaan kan? kan?

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Krjaan seharusnya memberi saguhati kepada Penjawat Awam Wanita yg bersalin & menghargai jasa mereka bekerja & menguruskan rumahtangga dalam satu masa.
Hargai lah wanita sebagai contoh elaun wanita rm100 sebulan .
Selasa, Mac 20, 2012 1:10:00 PM

AWAT NI CIK KAK OIII....mabuk ka? nak kata morning sickness dah tengahari...ishh..akak ni..

akak jangan bagi cadangan lawak ni kat kerajaan plak ye.. nanti semua pa kena gelak mcm artis nak mintak cermin gelap tu....heheheheh...

Tanpa Nama berkata...

13% kenaikan berdasarkan gaji semasa ke berdasarkan T1.
Apa maksud gaji minimum dan maksimum
Mana jadual gaji da...

Tanpa Nama berkata...

cuti bersalin atau apa-apa cuti bukanlah suatu hak yang mutlak.. ianya hanyalah satu kemudahan... yang hak ialah gaji & berhenti kerja...

Tanpa Nama berkata...

ni la dia seko lagi BETINA menaip guna kepala lutut. dah diberi cuti melambak-lambak, NAK DUIT SAGUHATI LAGI. ELAUN RM100 la sangat. kenapa tak mintak SEPARUH GAJI SEBULAN UNTUK SETIAP ANAK YANG DILAHIRKAN?

bodoh punya betina. kau taktau ke setiap kali kau cuti sebab bersalin, atau cuti mengada-ngada sebab masa tempoh mengandung tu tergedik2 tak boleh buat keje itu ini, majikan banyak habiskan duit bayar elaun tanggung kerja kepada mereka yang menanggung kerja kau. hah?

nabi pesan supaya orang wanita kalau boleh duduk rumah diam-diam, jangan keluar jika tak perlu, biar suami yang bekerja cari nafkah. tapi apa yang berlaku zaman sekarang, perempuan yang tergedik-gedik keluar bekerja, semata-mata nak dapatkan duit beli barang KEPERLUAN macam minyak wangi, baju warna warni mahal-mahal, kasut tinggi-tinggi.

ni semua fahaman women liberation dengan sharizat jalil punya pasal.

dah diberiti cuti 60 dari 300, nak 90 hari pulak. bila diberi 90 dari 300, mintak pulak 300 tu dipanjangkan jadi 450. kenapa tak mintak cuti sepanjang tahun saja?

memang takda otak kalau menaip. pikir perut sendiri saja. hak orang lain taknak fikir. tak fikir ke setiap hari ko cuti tu berapa orang yang serabut kepala dek menanggung kerja kau hah?

suami pun satu hal. bacul. tanggungjawab cari rezeki terletak kat bahu kau, tapi pegi benarkan isteri bekerja. bila dah beranak, hantar anak pegi taska. lepastu anak tunggang langgang. ni lah akibatnya kalau BELANJA nak macam SELEBRITI tapi tak sedar diri tu orang biasa. boleh makan RM10 sehari, nak makan RM50 sehari.

lepas tu apa lagi betina2 ni nak. jawatan tinggi dah dapat. cuti bersalin dah dapat. nak mintak jadi perdana menteri pulak ke? kenapa tak mintak nak jadi rasul/nabi saja?

makin hari makin meluat dengan perempuan ni. aku pun ada isteri tapi tak pernah suruh dia keluar pegi bekerja sebab aku mampu tanggung. anak anak terjaga sebab ibunya ada di rumah. pendapatan aku pun bukan banyak mana tapi makan pakai tempat tidur kenderaan semua ada la. tapi taklah semewah mana.

bila pergi bekerja, dibayar gaji, jadi tanggungjawab anda di tempat kerja. tapi ada si bodoh yang kata "family first". habis tu pegi bekerja buat apa? aktiviti yang dibayar seharusnya dibuat lebih. jaga anak tu percuma, datang pejabat tu dibayar. mana yang lagi utama???

ni la akibatnya kalau fitrah kehidupan tu tak ikut bebetul. suka sangat ikut budaya barat.

Tanpa Nama berkata...

Aii..luah pendapat macam marah kat bini..ha ha.
Yang perempuan pun..tulisan ngape tak cerdik beno..ayat mencabar orang lelaki tu..GUNA AKAL...jangan cari PASAL
Biasalah bro...orang perempuan ni gila glamour,kalau org komen balik dia punya komen,dia syok la...HIBURAN BAGI DIA.

Tanpa Nama berkata...

Cuepacs tiba-tiba tukar topik yg remeh tentang cuti bersalin. Sepatutnya fokus dan desak JPA tentang semakan gaji ssm baru.Tok Presiden dengan yakin kata tunggakan gaji akan dibayar pada mac@april. Sekarang terus menyepi. Harap cuepacs dapat beri penjelasan segera tentang kenaikan 13%, KGT 80-320 utk gred apa dan jadual gaji baru.

Tanpa Nama berkata...

salam... sedara yg kat atas nih apsal tensen semcm... sekiranya marah pun gunakan la perkataan yg beradab sikit.. bagi sy cuti 60 hari tu mmg dah cukup dan memadai tp tambahan kepada 90 hari mgkin dibuat sekiranya ada permasalahan kesihatan samada pada baby atau ibunya yang memerlukan penjagaan yg lebih lama (ada ibu yg x kuat slps melahirkan bergantung pada individu) Sy pun pernah menanggung kerja org lain tp alhamdulillah xde pula masalah dlm menyiapkan semua tugasan sy dan tanggungan. Yang penting kerja kena ikhlas dan jgn suka menangguh kerja. Maaf sy seorg isteri yg bekerja untuk membantu suami. memang laa sedara boleh kata berjimat cermat.. tp sedara tau tak harga brg mentah yg makin hari makin meningkat tp gaji suami sy x penahnya meningkat pasal keje swasta (kalau naik pun x sebanyak mana tp alhamdulillah naik jugalah).. so salah ker kalau sy nak bantu suami sy???
tolak rumah
tolak kereta
tolak minyak kete
tolak anak sekolah
tolak susu + pampers
tolak bagi kat ibubapa...
(tambahan pula ayah sy x sihat)
sedara igt kami2 ni nak sgt ke kerja... kalo cukup duit suami x payahlah sy bersusah payah nak kerja.. lbh baik duk rumah jaga rumahtangga je.. bukan nak mengungkit.. tp kami ni cuma nak meringankan beban suami. Sypun ada dgr jika isteri berkongsi pendapatannya untuk kegunaan keluarga itu juga dikira sbg sedekah. Cuma isteri perlulah menjaga batas2 sebagai seorg isteri. Jangan ckp anak yg dijaga sendiri lebih baik akhlaknya drpd dijaga kat taska.. jika diterapkan dgn agama dan cara didikan yg betul insyaallah xde apa yg mustahil. Oleh yang demikian, kalo sedara ni suami yg baik x payah la nak kutuk isteri org lain.. setiap org x sama permasalahan.. mgkin pada hari ini permasalahan tu xde pada sedara... mungkin pada anak2 sedara... dunia ini berputar mcm roda... kadang2 kita di atas... dan mgkin nanti kita dibawah pula... fikir2kanlah..
pesanan sy jgn merendahkan2 martabat wanita kerana ibu sedara juga seorg wanita.. sebab tulah syurga dibawah tapak kaki ibu...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
elaki yang ada isteri yang tak bodoh macam perempuan dalam ni berkata...

kecoh la orang perempuan nak TUNTUT HAK.

bila beranak nak cuti 90 hari. pakaian nak warna warni. gaji nak sama. TAPI KERJA NAK SENANG, NAK RINGAN.

kata "nak setanding dengan lelaki", "kemampuan nak sama dengan lelaki". tapi suruh angkat barang 2 kilo pun tergedik gedik.

kepada betina kat atas ni, nak menaip tu fikir dulu. memang BETINA TU KERJA DIA BERANAK. TAPI SIAPA YANG MEMBOLEHKAN DIA BERANAK? ingat boleh beranak dengan sendiri ke? korang ni bukannya mariam yang melahirkan isa.

nak menaip tu GUNA OTAK. jangan guna LUTUT MACAM KEBANYAKAN PEREMPUAN SUNDAL YANG LAIN.

tuntut hak itu ini. HAK DENGAN TUHAN TAK JAGA. pakai seksi seksi pegi pejabat, wangi wangi pergi pejabat. bila kena molest, salahkan orang lelaki. ni semua bodoh punya pemikiran. sama je macam shahrizat jalil tu. banyak benda benda bodoh yang diperjuangkan.
________________________________
Saya sokong kenyataan di atas, terlalu banyak tuntutan wanita dalam PA. Apa pantang 40 hari tak cukupkah, hendak 90 hari lak,minta tu minta ni, minta persamaan dengan lelaki dan entah pa-pa pulak, ini lah anak didik syarizat yang asik juang yang bukan-bukan untuk wanita, dah sekarang apa dah jadi...porraaaah ,,

----------------

KOMEN TERBAIK!

Selasa, Mac 20, 2012 9:55:00 AM

**********************+++++++++++++++++++++++++++++++++*****************

alahai bodoh nye bagi kenyataan... ko nak anti perempuan pon aku bukan kesah... tapi cuba tgk balik ke belakang... mak ko tu jantan ker? ker mak ko sundal? alahai... bahasa tak mencerminkan keimanan...

Tanpa Nama berkata...

Selasa, Mac 20, 2012 9:55:00 AM

**********************+++++++++++++++++++++++++++++++++*****************

alahai bodoh nye bagi kenyataan... ko nak anti perempuan pon aku bukan kesah... tapi cuba tgk balik ke belakang... mak ko tu jantan ker? ker mak ko sundal? alahai... bahasa tak mencerminkan keimanan...

Selasa, Mac 20, 2012 6:16:00 PM

---------------------

yang reply ni pun mesti kategori betina sundal tergedik gedik kat pejabat dengan pakaian macam jalang.

baca kenyataan ni baik baik perempuan: semua ibu itu adalah perempuan. TAPI BUKAN SEMUA PEREMPUAN ITU IBU. yang nyatanya ibu dan isteri kami bukan perempuan kategori macam kau. mereka tahu bersyukur, mereka tahu fitrah kejadian mereka, dan mereka tidak pernah keluar rumah bekerja. duduk rumah mendidik anak menjadi insan yang sebenar.

tu yang pertama. yang keduanya, kebanyakan ibu kepada anak generasi sekarang tak sibuk2 mengejar dunia, keluar pegi bekerja lepastu demand itu ini, banyak menyusahkan orang dengan minta cuti banyak banyak sampai orang lain kena tanggung beban kerja dia. dahla masa bekerja pun lembab, amik masa berjam jam nak siapkan kerja yang 10 minit. ada hati mau gaji free dengan cuti yang banyak.

orang macam ni yang buat negara lambat nak maju. lembab. demand memacam. bergaya nak lebih. lagak macam selebriti. yang kesiannya sang suami kepada isteri yang sibuk mengejar duniawi ni. keluar rumah berhias-hias berwangi wangi.

ingatkan sabda nabi: perempuan yang keluar rumah berhias dan berwangi-wangi, apabila melewati sekumpulan lelaki, lelaki itu tertarik kepadanya dan mencium baunya, perempuan itu saling tak tumpah seperti pelacur yang mengajak orang untuk berzina.

GURU CONTOH berkata...

saya seorang guru wanita... Saya tak teringin nak kerja setanding LELAKI di sekolah saya sebab cikgu LELAKI sekolah saya semuanya PEMALAS tahap GABAN...

HIDUP WANITA!!!!

Tanpa Nama berkata...

GURU CONTOH berkata...

saya seorang guru wanita... Saya tak teringin nak kerja setanding LELAKI di sekolah saya sebab cikgu LELAKI sekolah saya semuanya PEMALAS tahap GABAN...

HIDUP WANITA!!!!

Selasa, Mac 20, 2012 7:01:00 PM

--------------------------------------

pemalas? pemalas yang macam mana? macam yang zizan katakan?
ps- sila rujuk rancangan raja lawak musim pertama... heheheh

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Krjaan seharusnya memberi saguhati kepada Penjawat Awam Wanita yg bersalin & menghargai jasa mereka bekerja & menguruskan rumahtangga dalam satu masa.
Hargai lah wanita sebagai contoh elaun wanita rm100 sebulan .

Selasa, Mac 20, 2012 1:10:00 PM


---------------------------------
SETUJU!!!

tapi sikit sangat RM100 tuh... apa kata mintak RM250 juta macam kak ijat...

Tanpa Nama berkata...

GURU CONTOH berkata...

saya seorang guru wanita... Saya tak teringin nak kerja setanding LELAKI di sekolah saya sebab cikgu LELAKI sekolah saya semuanya PEMALAS tahap GABAN...

HIDUP WANITA!!!!

Selasa, Mac 20, 2012 7:01:00 PM
--------------------------
yang perempuan pun bukan le rajin sangat. rajin mengumpat adalah..

Tanpa Nama berkata...

Tumpang lalu (aku bukan PA tp majikan) - sbb itu aku pilih staffs aku lelaki sbg keutamaan. Staffs wanita even sdra mara aku pun mesti ikut law sykt. Banyak citer get lose,sana minta kerja government boleh minta coti panjang dan mende bukan2 - tp boleh pulak staffs wanita aku ikut, ada yang lepas sebulan bersalin dah nak masuk kerja balik,katanya boring dok umah...staffs pompuan govt plak lepas 2 minggu dah jenjalan kat Alamanda,tp nak minta cuti smpai 90 hari ...hmmm nasiblah govt dapat pekerja hampeh mengabehkan borehh
----------------------------
aku sebagai ketua unit kadang2 fed up dengan staff bawahan terutamanya wanita. ade ke nak pakat2 dengan kawan2 sama pompuan plan ramai2 beranak sama2. siap nak tetapkan tarikh lagi nak buat 'projek'. geram betul aku. aku pun soundlah..apakejadah diaorang buat keje macam tu? kesian aku tengok staff yang laki2 kat tempat aku tu. diam2 je buat keje.

Tanpa Nama berkata...

saya seorang guru wanita... Saya tak teringin nak kerja setanding LELAKI di sekolah saya sebab cikgu LELAKI sekolah saya semuanya PEMALAS tahap GABAN...

HIDUP WANITA!!!!

+++++++++++++++++++++++++

MEMANG AWAK SEORANG GURU WANITA YANG RAJIN TAPI SETAKAT
"RAJIN BETUL KAN SPENDER DAN BRA TIME PERHIMPUNAN PAGI DENGAN GAYA HORNY JE LA"

TUKANG K2 R11 berkata...

beb, hentikan sifat sexism.

takda sapa akan menang.
kalau semua kembali kepada sunnah dan hadis, pasti ramai yang akan tepuk dahi sebab dah tersasar jauh.

sadaqa Rasulullah.

Tanpa Nama berkata...

BAGI CUTI 60 HARI BISING. BAGI 90 HARI PUN BISING,,,BAIK TAK PAYAH BERANAK LA....

Tanpa Nama berkata...

"BAGI CUTI 60 HARI BISING. BAGI 90 HARI PUN BISING,,,BAIK TAK PAYAH BERANAK LA....

Selasa, Mac 20, 2012 10:51:00 PM"

insan biasa berkata:

yolah..x kena kat batang hidung sendiri..mmg la sedap mengata..ko tu x kawen lagi agaknya..patut la boleh cakap macam nie..@ pun..ko dah kawen..tapi jenis yang x der tanggungjawab..lau ko seorang yang bertanggungjawab..ko xkan kuarkan ayat macam aku quote kat atas tuu..

Tanpa Nama berkata...

sebenar-benarnya, kalau seseorang perempuan itu benar-benar merasakan dirinya bertanggungjawab:

1. takkan susah payah keluar bekerja walaupun niatnya memang suci murni untuk membantu menambah pendapatan suami. ini kerana jika anda benar-benar menghayati fitrah kehidupan, sang suami mencari nafkah, sang isteri menjaga harta suami, anak-anak di rumah.
2. diberi cuti 90 hari, seboleh-bolehnya jangan cuti sampai 90 hari kerana tanggungjawab utama anda adalah tanggungjawab di pejabat. ini kerana anda dibayar gaji. adalah menjadi seorang yang tidak bertanggungjawab sekiranya dibayar tetapi tidak melaksanakan tugas malah tugas tersebut terpaksa dipikul oleh orang lain, manakala majikan pula perlu mengeluarkan belanja lebih.
3. istilah "keluarga diutamakan" terpakai sekiranya si isteri bekerja dengan suaminya, ataupun si isteri bekerja sendiri atau berniaga. ini kerana dia boleh membahagikan masa dan pendapatan juga berdasarkan bagaimana dia mendapatkan hasil ketika bekerja. sekiranya anda bekerja makan gaji dengan waktu kerja sekian-sekian, maka yang diutamakan adalah waktu kerja yang telah ditetapkan itu.

renungkanlah artikel di bawah sebagai panduan hidup. mana yang utama, diutamakan. semoga kita semua mendapat manfaat:

Ayat 33 surah al-Ahzab, Allah SWT berfirman bahawa kaum wanita diarahkan menetap di rumah dan dilarang berhias diri atau bersolek yang akan mengundang pelbagai fitnah. Namun para Ulamak fiqh membahaskan ayat di atas dan membuat beberapa pendekatan, para wanita Islam (muslimah) dibenarkan keluar rumah untuk bekerja atau kerana beberapa keperluan harian dengan beberapa syarat yang mesti dijaga dengan baik. Jika salah satu syarat daripada al-Quran dan Sunnah baginda itu tidak dapat dipenuhi, maka seseorang muslimah itu perlu mengekalkan hukum untuk menetap di rumah.

Pertama: Dalam ayat 33 surah al-Ahzab di atas Allah SWT memerintahkan muslimah tidak bersolek ketika keluar rumah dengan apa pun alasan sama ada untuk bekerja atau yang lain. Seorang isteri hanya dibenarkan bersolek untuk suaminya hanya di rumah, bukannya di luar rumah apatah lagi berlainan pejabat, kerana dia (muslimah) terdedah kepada pandangan umum yang boleh jatuh kepada fitnah yang tidak terduga.

Bersolek adalah amalan wanita zaman Jahiliah seperti diberitahu oleh Allah dalam ayat tersebut, ukuran bersolek tidak kira tebal atau nipis, kalau sekadar memakai bedak masih boleh diterima bagi mengelak kulit muka dari berminyak.

Kedua: Seorang muslimah diwajibkan menutup kepalanya dengan hijab (tudung kepala), kerana pemakaian hijab adalah perintah secara langsung daripada Allah dan bukannya cadangan Nabi Muhammad SAW atau pandangan serta ijtihad para Fuqaha' (ahli-ahli fiqh seperti Imam-Imam Hanafi, Maliki, Syafie, Hanbali dan lain-lain).

Hal ini telah disebut dalam ayat 31 surah an-Nur dan ayat 59 surah al-Ahzab, di mana Allah SWT memerintahkan kaum muslimat memakai hijab (tudung kepala) hingga di bawah perhiasan mereka. Menafikan kewajiban memakai hijab adalah satu perbuatan mungkar di sisi Allah yang boleh menjejas aqidah.

Ketiga: Rulullah SAW melarang muslimah keluar dengan mengenakan wangi-wangian seperti mana yang pernah berlaku di zaman Baginda, ada seorang wanita keluar rumah untuk memunaikan solat jemaah, tiba-tiba baginda terhidu bau wangi, maka salah seorang sahabat mengkhabarkan kepada baginda bahawa yang mengenakan wangian itu adalah seorang muslimah, dan wanita itu diperintahkan agar pulang ke rumah walau pun alasannya untuk menunaikan solat.

Keempat: Larangan Rasulullah SAW kepada kaum muslimah agar memakai pakaian yang sempurna dengan tidak memakai pakaian yang terlalu ketat hingga kelihatan bentuk tubuh badan, nipis, singkat dan jarang, kerana dalam hal ini Rasulullah ada menegaskan bahawa mereka yang memakai pakaian seperti itu bagaikan bertelanjang walaupun memakai pakaian.

Maka, untuk muslimah yang keluar bekerja, jagalah batas-batas ini. Jangan bersolek, memakai hijab (tudung kepala), tidak mengenakan pakaian singkat, nipis, ketat dan jarang.

Tanpa Nama berkata...

aku sebagai ketua unit kadang2 fed up dengan staff bawahan terutamanya wanita. ade ke nak pakat2 dengan kawan2 sama pompuan plan ramai2 beranak sama2. siap nak tetapkan tarikh lagi nak buat 'projek'. geram betul aku. aku pun soundlah..apakejadah diaorang buat keje macam tu? kesian aku tengok staff yang laki2 kat tempat aku tu. diam2 je buat keje.
=========================
Setuju dgn pendapat ni.
Staf wanita tempat saya pun sama...buleh pakat2 nak bersalin masa sama hehe...siap pakat nak jadi bisan lagi...lawak betul/
Gamaknya projek memalam tu pun pakat masa yang sama juga hehe

Tanpa Nama berkata...

sakit bersalin hanya tuhan yang tahu...
lepas bersalin, kena jaga anak yang masih kecil di samping tunggu luka dalaman sembuh...

Selasa, Mac 20, 2012 10:11:00 AM

Pompuan zaman sekarang mmg lembek + pemalas. Mak kawan dulu pagi noreh, lepas zohor beranak, lepas asar da bangun basuh kain yg dipakai masa beranak. Lpas abis pantang 40 hari dah menoreh balik. Sihat smpai sekarang umur dah 72. Pompuan skrg? Btolla kata sorg kawan kita, lepas 2 minggu bersalin dan boleh jalan2 kat Alamanda, tp nak minta cuti smpai 90 hari. Bini sapela yg pemalas ya amat itu? Govt pun rugi dpat pekerja pompuan macam tuh.

Tanpa Nama berkata...

Guru patut ganti BN dengan Pakatan Rakyat, gaji boleh naik lagi RM500

Kaponek berkata...

SEMUA CIKGU ADALAH BABI!
SEMUA CIKGU ADALAH SIAL!
SEMUA CIKGU ADALAH CELAKA!

SEMUA CIKGU ADALAH BABI!
SEMUA CIKGU ADALAH SIAL!
SEMUA CIKGU ADALAH CELAKA!

SEMUA CIKGU ADALAH BABI!
SEMUA CIKGU ADALAH SIAL!
SEMUA CIKGU ADALAH CELAKA!

SEMUA CIKGU ADALAH BABI!
SEMUA CIKGU ADALAH SIAL!
SEMUA CIKGU ADALAH CELAKA!

SEMUA CIKGU ADALAH BABI!
SEMUA CIKGU ADALAH SIAL!
SEMUA CIKGU ADALAH CELAKA!

SEMUA CIKGU ADALAH BABI!
SEMUA CIKGU ADALAH SIAL!
SEMUA CIKGU ADALAH CELAKA!

SEMUA CIKGU ADALAH BABI!
SEMUA CIKGU ADALAH SIAL!
SEMUA CIKGU ADALAH CELAKA!

SEMUA CIKGU ADALAH BABI!
SEMUA CIKGU ADALAH SIAL!
SEMUA CIKGU ADALAH CELAKA!

SEMUA CIKGU ADALAH BABI!
SEMUA CIKGU ADALAH SIAL!
SEMUA CIKGU ADALAH CELAKA!

SEMUA CIKGU ADALAH BABI!
SEMUA CIKGU ADALAH SIAL!
SEMUA CIKGU ADALAH CELAKA!

SEMUA CIKGU ADALAH BABI!
SEMUA CIKGU ADALAH SIAL!
SEMUA CIKGU ADALAH CELAKA!

SEMUA CIKGU ADALAH BABI!
SEMUA CIKGU ADALAH SIAL!
SEMUA CIKGU ADALAH CELAKA!

SEMUA CIKGU ADALAH BABI!
SEMUA CIKGU ADALAH SIAL!
SEMUA CIKGU ADALAH CELAKA!

SEMUA CIKGU ADALAH BABI!
SEMUA CIKGU ADALAH SIAL!
SEMUA CIKGU ADALAH CELAKA!

SEMUA CIKGU ADALAH BABI!
SEMUA CIKGU ADALAH SIAL!
SEMUA CIKGU ADALAH CELAKA!

SEMUA CIKGU ADALAH BABI!
SEMUA CIKGU ADALAH SIAL!
SEMUA CIKGU ADALAH CELAKA!

SEMUA CIKGU ADALAH BABI!
SEMUA CIKGU ADALAH SIAL!
SEMUA CIKGU ADALAH CELAKA!

SEMUA CIKGU ADALAH BABI!
SEMUA CIKGU ADALAH SIAL!
SEMUA CIKGU ADALAH CELAKA!

SEMUA CIKGU ADALAH BABI!
SEMUA CIKGU ADALAH SIAL!
SEMUA CIKGU ADALAH CELAKA!

SEMUA CIKGU ADALAH BABI!
SEMUA CIKGU ADALAH SIAL!
SEMUA CIKGU ADALAH CELAKA!

SEMUA CIKGU ADALAH BABI!
SEMUA CIKGU ADALAH SIAL!
SEMUA CIKGU ADALAH CELAKA!

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

sakit bersalin hanya tuhan yang tahu...
lepas bersalin, kena jaga anak yang masih kecil di samping tunggu luka dalaman sembuh...

-------------------------------

ni la dia salah sorang spesis yang suka jual nama TUHAN bila bab nak memenangkan diri. takyah heboh 1 dunia, semua orang tahu camana sakit orang bersalin. malah dijanjikan syahid sekiranya seorang ibu mati semasa melahirkan anak.

TAPI, dalam bab nak jual nama TUHAN, kena ingat, apa hukum rezeki yang dimakan disebabkan kudrat tu ada tapi dengan senang lenangnya duduk rumah dengan alasan cuti ada 90 hari, pulak tu boleh keluar jalan-jalan, bercuti bagai, tido awal, bangun tengahari, dan sebagainya. mana keberkatannya? tu belum lagi campur dengan sumpahan dari orang yang menanggung kerja yang ditinggalkan selama tempoh bercuti tu. malah sebelum bersalin pun ada yang dah berhenti buat kerja 2-3 bulan sebelum tu dengan alasan tak larat. dalam tak larat, tapi nafsu masih meluap2 nak datang bekerja semata-mata taknak habiskan cuti, atau tak dapat MC dari doktor, atau taknak ambil cuti tanpa gaji.

sesungguhnya:
“Tidak akan pernah beruntung suatu kaum yang menyerahkan urusan (pemerintahan) mereka kepada seorang wanita”
Hadith Riwayat Bukhari


selain daripada itu diriwayatkan bahawa persaksian 2 orang perempuan diperlukan untuk keupayaan 1 orang lelaki. dalam konteks pekerjaan, diibaratkan 2 orang perempuan diperlukan untuk buat 1 kerja lelaki. sedangkan setiap seorang perempuan dibayar gaji yang sama dengan lelaki. tidakkah itu membazir?

kepada pemimpin-pemimpin dari kalangan lelaki sekalian, renung-renungkanlah, apa yang telah anda lakukan? 500 tahun dijajah menyebabkan kita takboleh beza dah mana satu amalan Islam, mana satu amalan barat.

Tanpa Nama berkata...

SEMUA CIKGU ADALAH BABI!
SEMUA CIKGU ADALAH SIAL!
SEMUA CIKGU ADALAH CELAKA!

===================================
Ni ape kes nih..????
Sampai begitu sekali.
Gila apeeeeee.....

Tanpa Nama berkata...

Ya kami perempuan akal pendek hanya 1.Lelaki dikurniakan akal 9, tapi komen tak beradap dan tak cerdik langsung.tak semua perempuan bekerja boleh digelar betina, sundal.tak semua perempuan sama.Ini menunjukkan contoh lelaki tidak menghormati perempuan dan bukan seorang lelaki yang baik.Jika tidak mahu perempuan bekerja, bangkitlah lelaki jadi pemimpin agung, ulama mulia, laksanakan syariat islam, mulakan dengan jadi imam di masjid@surau di tempat anda. bukan jadi makmun kepada iman tua yang sedia ada.. bangkitlah lelaki buat satu perubahan, adakah anda mampu..

Tanpa Nama berkata...

kenapa blog cuepacs ni takde setting words filtering macam blog pembangkang contohnya "Oleh kerana terlalu ramai yang menyalahgunakan ruangan komen untuk tujuan mengeluarkan kata-kata kesat, mencarut, maki hamun dan bahasa yang tidak murni, semua komen akan disemak dahulu sebelum dilulusterbitkan." yg mane ianya perlu sebab xboleh nak mencarut sewenang-wenangnye dalam ni...

Tanpa Nama berkata...

apa lah korang ni...

Fitrah wanita memang lemah..
wanita berkahwin bekerja atas dasar membantu ekonomi rumahtangga

Wanita bekerja pun walaupun banyak cuti tapi sedikit sebanyak membantu produktiviti negara

Kalau semua lelaki tak ramai masuk jel...tak ramai masuk sehenti..
dan ramai yang bertanggungjawab..mungkin akan lebih makmur lagi produktiviti negara...

Saya pelik dengan kenyataan-kenyataan wanita banyak menuntut Hak dalam bekerja...

Adakah anda ni semua kaya raya ye?atau bujang2 belaka..

Kalau kaya tak usah minta isteri anda bekerja...tapi fikirkan pada keluarga yang ekonominya menuntut isteri membantu bekerja.

Kalau yang bujang2 tu...jangan ckp lebih2..esok2 kalau dah berbini baru anda tau...

Lumrah wanita tu lemah..tapi wanita punya 9 nafsu yang boleh membuat macam2 kerja.

Mungkin ada wanita di jabatan anda terlalu action kerana tinggi pangkat atau sebagainya...tapi anda tak layak menghina..nak buat cam ne...lelaki pun ada juga yang begitu.

Tanpa Nama berkata...

Kerajaan tau wanita boleh menyumbang kepada produktiviti dan ekonomi negara...walaupun fitrahnya wanita ini lemah...

Tanda terima kasih kerajaan pada wanita adalah memberi hak2 mereka yang sepatutnya..contoh cuti bersalin...

Cuti bergaji semasa bersalin dikatakan sepatutnya bukan hak?

Hmmm...saudara..ketahuilah kat syarikat swasta juga ada yang cuti bersalinnya bergaji penuh.tapi tak sampai 90 hari...dan sepatutnya bersyukurlah..dan tak usah lah pertikaikan rezeki yang diperoleh wanita kakitangan awam

Inilah keistimewaan wanita...kenapalah nak pertikaikan..

Pada wanita yang rasa cukup 45 ke 60 hari cuti bersalin itu pada diri anda sendiri.

Setiap tubuh badan masing2 tidak sama...ada yang cepat sembuh ada yang tidak...jadi janganlah pentingkan diri.

Tanpa Nama berkata...

WAK PARANG TUMPUL.HE.HE..HE...!
WAK PIKIR BEGINI SAJALAH. 300HARI DAH DAPAT. JADI KEPADA ANAK2 PEREMPUAN WAK NI YANG KERJA GOMEN NI DAPATKANLAH 5 ANAK YE. KEPADA YANG KUTUK WANITA LEBIH2 NI INGATLAH SIKIT. SIAPA YANG EHEMKAN... KORANG BILA KEPALA KORANG(LAKI2)TENGAH MAMAI.MESTILAH ISTERI KAMU DAH DAH TENTUNYA ORANG PEREMPUAN. KITA PUN LAHIR DARI BADAN ORANG PEREMPUAN. BILA DAH BESAR CARI PEREMPUAN JADIKAN ISTERI.KALAU NAK BUAT ULASAN/ PENDAPAT TU.. CONTROL SIKIT LAH
RASA MARAH TU.. IKUT MACAM WAK...
COOL SAJE.... TAPI POWER. HE..HE...!

Tanpa Nama berkata...

sesungguhnya:
“Tidak akan pernah beruntung suatu kaum yang menyerahkan urusan (pemerintahan) mereka kepada seorang wanita”
Hadith Riwayat Bukhari

selain daripada itu diriwayatkan bahawa persaksian 2 orang perempuan diperlukan untuk keupayaan 1 orang lelaki. dalam konteks pekerjaan, diibaratkan 2 orang perempuan diperlukan untuk buat 1 kerja lelaki. sedangkan setiap seorang perempuan dibayar gaji yang sama dengan lelaki. tidakkah itu membazir?


right! pemimpin lelaki masakini terutama perdana menteri seorang lelaki yang dayus. tak mampu memimpin, tu yang pegi lantik perempuan jadi menteri itu dan ini, lepastu banyak ketua jabatan kerajaan pun perempuan. malah gabenor bank negara dan pengerusi suruhanjaya sekuriti pun perempuan.

tu pasal negara manjang defisit & rugi je. baru le aku nampak sekarang.

sadaqa Rasulullah S.A.W.

Tanpa Nama berkata...

SEMUA CIKGU ADALAH BABI!
SEMUA CIKGU ADALAH SIAL!
SEMUA CIKGU ADALAH CELAKA!

===================================
Ni ape kes nih..????
Sampai begitu sekali.
Gila apeeeeee.....

***********
DIA BUKAN GILA TAPI MARAH sebab dia lahir hasil perselingkuhan mak dia dengan si moron.

Tanpa Nama berkata...

SEMUA CIKGU ADALAH BABI!
SEMUA CIKGU ADALAH SIAL!
SEMUA CIKGU ADALAH CELAKA!

===================================
Ni ape kes nih..????
Sampai begitu sekali.
Gila apeeeeee.....

***********
DIA BUKAN GILA TAPI MARAH sebab dia lahir hasil perselingkuhan mak dia dengan si moron.
**********
Rasanya dia dulu masuk hutan berguru dengan babi hutan
lepas ni anak anak dia nak kena hantar kat kandang babi mana mana nak jadikan cikgu anak dia

Tanpa Nama berkata...

Astaghfirullahalazim. Kesian dia ni.. Anak murid sapa la ni..

Anonymous berkata...

mana mana produk dalam perkhidmatan awam yang kita nampak tak senonoh, tak kira la dia par ke, pt ke, eo ke, p&p ke jusa ke, tengok camana cara dia belajar masa sekolah dulu. kalau masa di universiti banyak meniru, banyak menipu, banyak bodek pensyarah, bila dapat 3.++, mintak kerja, dapat P&P, tengok la camana perangai & hasil kerja dia?

begitu juga dengan kumpulan sokongan samada guna pmr, spm atau diploma. melalui cara bekerja & perangai mereka, kita tahu masa di sekolah & kolej dulu bagaimana kelakuan mereka.

biasanya orang yang kuat melawan cikgu, gagal spm, lepastu jadi PAR, biasanya akan jadi sampah. begitu juga yang lulus cemerlang dalam ijazah, walaupun dia seorang yang rajin belajar, rajin menghafal, tapi banyak buat maksiat, bila masuk kerja, jadi sampah juga.


renung renungkan lah. sistem pendidikan kita perlu diubah. supaya melahirkan modal insan yang berakhlak tinggi.

bukannya SSM yang perlu diubah jadi SBPA.

Tanpa Nama berkata...

Kebanyakan mentaliti rakyat Malaysia terutamanya kaum lelaki di forum ini sangat ketinggalan jauh ke belakang berbanding penerimaan kaum lelaki negara maju & negara Asia lain terhadap isu cuti bersalin 90 hari. Tidak semua yang datang dari Barat itu salah & terpesong dari ajaran agama. Kerajaan dan rakyat negara maju lebih menghargai peranan kaum wanita yang melalui kesukaran proseskehamilan/melahirkan/penyusuan dan penjagaan bayi yang merupakan aset negara yang tidak ternilai. Saya tidak rasa kaum lelaki yang mengeluarkan kata-kata kesat/ penghinaan di sini merupakan seorang lelaki/suami/ anak lelaki yang mulia yang layak bergelar pemimpin/imam atau yang bersengkang mata membantu isteri menguruskan bayi di tengah malam. Saya yakin lebih 50% suami Melayu lebih rela memekakkan telinga tidur berdengkur di tengah malam/pagi daripada bangun membantu isteri menguruskan bayi ketika isteri dalam berpantang. Lelaki yang terlalu banyak bercakap terutama perkara yang tidak sopan/ tidak beradab & suka menghina wanita sebenarnya menggambarkan darjatnya yang rendah. Bercakap pasal hadis tapi kata-kata kesat golongan darjat rendah ini tidak mengikut sunnah nabi sama sekali!

Malaysia setakat baru melaksanakan cuti bersalin 90 hari pun pun kaum lelaki dah melenting dan kecoh siap menghamburkan kata2 kesat di sini.tupun ramai PA wanita yang tidak diluluskan cuti 90 hari sebenarnya!
Macamana Malaysia nak menjadi negara maju jika mentaliti kaum lelaki/pemimpin di forum ini masih di takuk macam lelaki kampung yang tidak punya pemikiran/tingkahlaku 1st class?___________________________________

Cuti bersalin
afzan@bharian.com.my 2010/10/21

Isu produktiviti jadi senjata nafi hak wanita

'SUDAH diberi betis nak paha'. Tuduhan seperti ini memang mudah saja terpacul daripada mulut sesiapa saja apabila membicarakan soal cuti bersalin, bukan saja di kalangan lelaki, malah wanita sendiri.

Rata-rata memandang cuti itu sekadar untuk keseronokan, tanpa menyelami ke dalam hati si ibu dan jihad wanita melahirkan seorang lagi umat di muka bumi ini.

Kenapa ramai yang sinis memberi cadangan supaya berhenti kerja saja atau buka syarikat sendiri kalau mahu beranak ramai dan cuti semahunya. Jawapannya mudah, mungkin kerana yang hamil dan melahirkan itu wanita. Kalau lelaki yang di kedudukan itu, pasti saja mereka meminta serupa dan tidak mustahil, berlebih-lebih permintaannya.

INFO: Cuti bersalin pelbagai negara:

Brazil - 4 bulan bagi ibu, 7 hari bagi bapa. Gaji dibayar 100 peratus.
Cameroon - 3 bulan bagi ibu, 10 hari bagi bapa. Gaji dibayar 100 peratus.
China - 3 bulan, gaji dibayar 100 peratus.
Itali - 5 bulan, 80 peratus gaji dibayar selepas bersalin.
United Kingdom - 7 bulan, 90 peratus gaji dibayar untuk 6 minggu pertama dan baki 20 minggu gaji dibayar dengan bayaran yang ditetapkan.
Sweden - peruntukan 450 hari cuti berbayar keibubapaan dan gaji berbayar ketika waktu penyusuan dibuat. Kemudahan disediakan untuk penyusuan.
Perancis - 16 minggu (4 bulan) cuti bersalin pada 84 peratus gaji minimum harian bagi anak pertama dan kedua. Untuk anak yang berikutnya cuti adalah 24 minggu (6 bulan).
Norway - cuti bersalin 42 minggu pada gaji penuh atau 52 minggu pada 80 peratus gaji. Negara itu juga mempertimbangkan pilihan cuti keibubapaan anjal dan waktu kerja anjal sehingga dua tahun mengikut keperluan pekerja.
Belanda - menyediakan manfaat cuti bersalin 16 minggu dengan cuti berbayar penuh diikuti oleh cuti keibubapaan tidak berbayar sehingga enam bulan.

Banyak negara Asia Tenggara telah mara ke hadapan bersama dengan rekomendasi Konvensyen Organasasi Buruh Antarabangsa – 103 (ILO CONVENTION 103) - Konvensyen Perlindungan Ibu (Disemak Semula), 1952. Konvensyen disemak semula 183 -2000 mempertimbangkan 7 perlindungan ibu.

Cuti bersalin berkanun di Negara-negara Asia Tenggara:

Singapura – 112 hari (16 minggu)
Thailand – 90 hari (3 bulan)
Kemboja – 90 hari
Indonesia – 90 hari
Malaysia – 60 hari

Tanpa Nama berkata...

Lucu komen kamu org kat sini..sampai sy sudah lupa apa komen sy..mcm cerita lawak spontan

Tanpa Nama berkata...

I lik3eeeeeeeeeee...........bagus!!!!!

Tanpa Nama berkata...

apasal blog ni x filter komen2 orang ramai. ntah btol ato tidak staff jpa semuanya ni lebih2 lagi ada yang meroyan tak tentu pasal mcm dia yang bersalin. setiap yang dipapar dalam blog ni mencerminkan cuepacs dan kerajaan juga.

***lelaki ke pompuan yang manage blog ni???***

Tanpa Nama berkata...

Setuju!! Cikgu lelaki kt skolah hampeh... X leh hrp...

Tanpa Nama berkata...

Mcm ni la semua yg memberi komen...apa2 pn kite tgk pd diri kite sndri...apa2 yg kite komen sama ada + @ -....ingatlh kite akan dapat saham di akhirat nnti....hak brsuara hak msg2...tp kene ingatlh juge ajaran agama msg2....waallahualam....yg baik semua dr Allah SWT...yg buruk dr diri kite sendiri...

||--My UMMI Chicken Rice--|| berkata...

apalah mulut puake betullah ko org nih... cuti pompuan bersalin itu hak dialah dan gomen isytihar boleh beranak ramai dan kaitannya dgn cuti istimewa tuh... teruk betullah berckp... lelaki pakai akallah nak berckp sbl dengki kat pompuan... tempat kijo pun pompuan kijo rumah pun kijo.... apa daaaaaa..

Tanpa Nama berkata...

cik abang...klo nurses cuti bersalin dapat gaji penuh ke?elaun kritikal tolak maaaa...ingat sikit-sikit ke tolaknya...lain kali kawin ngan cik misi dulu yer..baru hang tau kena tinggal malam-malam...bila nak cuti 90 hari masa lepas bersalin jangan dok bising...